DaWaN schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:46:
[...]
Persoonlijk vind ik vastzittende bouten niet echt een goed argument om voor heel duur gereedschap te gaan.
Zelf heb ik een relatief goedkope doppenset van BGS waar ik al meer dan 5 jaar wekelijks mee sleutel. Die set is nog steeds in erg goede staat. Als ik merk dat bouten heel erg vastzitten gebruik ik een lang wringijzer en een setje krachtdoppen die mishandeld mogen worden. Goed gereedschap gaat meestal niet het verschil maken of je een roestige bout heel eruit haalt of afbreekt.
Afbreken zal niet snel het verschil maken tussen goedkoop of duur gereedschap. Wel op welk punt de ratel het begeeft als het vast zit

Maar pasvorm is wel verschillend tussen goedkoop en duur. Bij 6-punts doppen speelt dat doorgaans niet zo erg, want 6-punts heeft genoeg speelruimte in de tolerantie. Maar 12-punts ligt al een stuk kritischer. En dan is er nog de sterkte van de dop, het chroom en de wanddikte. Daarin merk je wel snel verschil tussen goedkoop en duur.
Soms kan het wel fijn zijn om voor specifieke toepassingen goed gereedschap te hebben: ik heb bijvoorbeeld een
goede remleidingsleutel van Hazet en het is ook fijn om bijvoorbeeld een goede set XZN doppen als je veel aan moderne VW's sleutelt. Maar dat is allemaal specifiek spul wat je toch niet vindt in de gemiddelde gereedschapskar.
Remleidingsleutels, of open ringsleutels, zijn voor mij juist hét voorbeeld van een stukje gereedschap waar je eigenlijk altijd A-merk wilt hebben. Remleidingmoeren zijn zacht, zitten vaak op een plek waar veel vuil komt en corrosie optreedt waardoor ze vaak heel vast zitten. Zelfs met een goede steeksleutel (ik heb zelf Gedore (blauw) sleutels) ligt het risico op afronden van de bouten hoog. Goedkope open ringsleutels zijn ook niet stijf genoeg en buigen ook open, met als gevolg dat die ook gaan slippen.
Ik had op mijn BMW problemen met één leiding die ik niet los kreeg. Open ringsleutels van HBM deden het ook niet. Toen de juiste maten van Gedore gekocht en alle ellende was gelijk voorbij.
En omdat je die ook los moet draaien voor het vervangen van je remslangen, iets wat eigenlijk wel onder regulier onderhoud valt, zal ik nu altijd aanraden om te investeren in goede open ringsleutels. Die hebben zich al bij de eerste lastige moer terug verdiend namelijk.
Als hobbyist kun je in mijn ogen beter geld steken in specifiek gereedschap voor de klusjes die je doet, dan heel duur generiek gereedschap. De grote merken (Sonic, Gedore, Hazet, Stahlwille, etc.) zijn goede keuzes voor iemand die dagelijks met het gereedschap in zijn handen staat en service verwacht. Of als je écht geniet van de naam en kwaliteit tijdens het sleutelen. Zelf vind ik een setje van b.v.b. BGS, Proxxon, Gedore Red en een selectie van speciaal gereedschap eigenlijk prima werken voor minder dan de helft van het geld.
In het middensegment heb je inderdaad hele goede opties. BGS zie ik overigens vooral als een merk van speciaal gereedschap. Qua generiek gereedschap ken ik eigenlijk maar één merk dat over de hele range bovengemiddeld scoort altijd, en dat is SnapOn, maar dat merk is zo godsgruwelijk duur da het voor een normale sterveling sowieso onbetaalbaar is.
Ik zou zelf vooral lekker shoppen en kijken naar wat binnen een categorie een goed merk is. Voor tangen komt hier bijv. niks anders dan Knipex in huis. Schroevendraaiers, als het even kan PB Swiss, etc.
[...]
Ik vind Datona altijd erg prijzig. Ze doen de presentatie wel beter dan HBM, maar als ik zie dat bijvoorbeeld
deze vergelijkbare kar van HBM maar de helft kost, dan vraag ik mij af waar dat prijsverschil in gaat zitten.
Zelf heb ik trouwens twee gereedschapskarren: één goedkope no-name (beetje vergelijkbaar met HBM / Datona) en één oude Gedore. Van die goedkope kar is de plastic bovenkant inmiddels kapot, maar voor de rest weinig mis mee. De Gedore met ~20mm dik houten blad erop is onverwoestbaar. Dus het kan zeker geen kwaad eens tweedehands te kijken.
Zo'n kar zou ik ook kijken naar een nette 2de hands Gedore of vergelijkbaar. Die zijn vaak met een betere coating gespoten dan de goedkope en hebben veel betere wielen. Ik heb zelf een
opzet ladenkastje van HBM en in alle eerlijkheid vind ik die geen € 120 waard, zo gammel hij eigenlijk is.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier