Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 60 61 Laatste
Acties:
  • 538.031 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Met de kerst weer wat gereedschap gekregen :)
Afbeeldingslocatie: https://www.bgs-shop.de/out/pictures/generated/product/1/1000_1000_90/6112.jpg
1/2" BGS verlengstukken (tot 450mm) met wobble koppen. Gisteren (maandag) ook al gelijk gebruik van gemaakt, en het werkte verrassend goed.

Maar ook gelijk een vraagje. Ik heb nu een simpele soldeerbrander die prikbusjes gebruikt, maar die valt me nogal tegen (vlam is moeilijk blauw te houden en is niet bijzonder heet). Ik wil daarom een MAPP of vergelijkbaar aanschaffen.

Op Amazon heb ik een simpele branderkop aangeschaft, die geschikt is voor MAPP:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/71KWOz4iV1L._AC_SL1500_.jpg

Nu zie ik bij o.a. Hornbach meerdere typen gaspatronen, waaronder een MAPP-patroon. Maar ook andere patronen met andere gasmengsels. Zijn deze ook te gebruiken?

Belangrijkste reden is namelijk de prijs van een MAPP-bus, die is met €24 verreweg de duurste en waarschijnlijk volstaan minder hete mengsels voor mij ook.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
@deepbass909 Uit het blote hoofd: Voorafgaand aan de aankoop* van mijn Sievert handyjet heb ik bij Sievert een brochure/catalogus gevonden, die een overzicht gaf van de verschillende bajonetten en gassen.


*ik ben daarbij uitgegaan van de plaatselijke verkrijgbaarheid van de gasbussen en heb daarop de brander uitgekozen.

[ Voor 36% gewijzigd door trabant op 31-12-2025 00:53 ]

KPN is een drieletterwoord


  • Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ga volgende week de remschijven en blokken van mijn auto vervangen omdat de garage imo afzetprijzen vraagt hiervoor (1100 euro) en nu ben ik 300 euro aan onderdelen kwijt.
Er is dus wat budget over voor wat gereedschap. Het meeste handgereedschap heb ik al van Proxxon en wat oud spul van mijn pa, maar ben nog op zoek naar een hoge krik (50-60cm).
Ik heb de krik hooguit 1-2 keer per jaar nodig dus het hoeft niet een profi krik van 500 euro te worden imo.

Ik heb dit topic flink doorgelezen en een shortlist gemaakt, alles rond de 150-200 euro, maar welke is nu het beste?

https://www.hbm-machines....xtra-lage-garagekrik-lang
https://www.datona.nl/extra-lage-krik-met-snellift-3-ton
https://www.amazon.nl/NTG...d&pd_rd_i=B0DX21XNN5&th=1

Ik neig naar de Datona of die van Amazon aangezien ze beiden goede reviews krijgen, maar misschien zijn er hier nog wel gebruikers van 1 van deze krikken en kunnen hun ervaring delen of misschien zelfs een hele andere krik aanbevelen.

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
Een krik is om de auto omhoog te brengen, een bok om hem tijdens de klus omhoog te houden. Dan kun je de krik opzij zetten en breek je daar ook je nek niet meer over. Als je op grindtegels of ergere oneffen ondergrond moet werken, zet dat de krik op een plank. Als je de krik zo weinig denkt te gebruiken, gaat het bewaren een factor worden. Hoe compacter, hoe minder ergernis.
Moet het perse nieuw zijn?
Zorg ook voor een stevig stuk ijzerdraad (kleerhaak) om een haak van te vouwen, zodat je de klauw opzij kunt hangen. Ook van een simpel kniematje van drie, vier euro kun je erg blij worden. Net als van een oplaadbare werklamp met een sterke magneet.

KPN is een drieletterwoord


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ernemmer schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:21:
Ik ga volgende week de remschijven en blokken van mijn auto vervangen omdat de garage imo afzetprijzen vraagt hiervoor (1100 euro) en nu ben ik 300 euro aan onderdelen kwijt.
Er is dus wat budget over voor wat gereedschap. Het meeste handgereedschap heb ik al van Proxxon en wat oud spul van mijn pa, maar ben nog op zoek naar een hoge krik (50-60cm).
Ik heb de krik hooguit 1-2 keer per jaar nodig dus het hoeft niet een profi krik van 500 euro te worden imo.

Ik heb dit topic flink doorgelezen en een shortlist gemaakt, alles rond de 150-200 euro, maar welke is nu het beste?

https://www.hbm-machines....xtra-lage-garagekrik-lang
https://www.datona.nl/extra-lage-krik-met-snellift-3-ton
https://www.amazon.nl/NTG...d&pd_rd_i=B0DX21XNN5&th=1

Ik neig naar de Datona of die van Amazon aangezien ze beiden goede reviews krijgen, maar misschien zijn er hier nog wel gebruikers van 1 van deze krikken en kunnen hun ervaring delen of misschien zelfs een hele andere krik aanbevelen.
Ik heb een krik van HBM, de extra lage versie van waar je naar linkt, maar ik heb hem al vrij lang (8 jaar nu), deze is officieel 2 ton en voor personenauto's is dat meer dan genoeg. Op zich is het een prima krik, die van mij heeft alleen probleem dat de as van het ventiel uit de onderkant van pomphendel komt als deze rechtop staat en dan de krik niet kunt laten zakken, of dat daardoor de universele koppeling klem komt te zitten en breekt (dat is mij gebeurd)....

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/870/40154719155_86fa9ca715_b.jpg

Al die krikken zijn vergelijkbaar in kwaliteit, imho. Constructie is ook zo goed als gelijk. Als je ergens in de randstad woont, is het wellicht de moeite waard om een keer naar Moordrecht (naast Gouda) te rijden, om de krikken van HBM te bekijken.

Laat je niet verleiden door die goedkope, rode krikjes van rond de €50. Ik heb die fout ooit wel gemaakt en hoewel het nooit fout is gegaan, was het iedere keer weer spannend als ik de auto ermee optilde. Die dingen zijn te smal en slap, en daardoor instabiel.

Verder, als je iets meer gaat doen dan alleen een bandenwissel, koop ook 2 ton assteunen. Wat @trabant ook al aangeeft, een krik is om de auto op te tillen, een assteun is om de auto omhoog te houden. Het maakt niet uit hoe goed een krik is, er kan altijd onverwachts een dichting het begeven, en dan komt de auto naar beneden zonder mogelijkheid om hem weer op te tellen. En altijd een back-up gebruiken, zoals het wiel dat je eraf hebt gehaald, want ook een assteun is niet heilig.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bedankt voor de reacties, bandenwissels ed. heb ik eerder altijd wel gedaan, alleen als ik nu de remmen vervang wil ik hem graag wat hoger hebben. Hoge assteunen zal ik er gelijk bij bestellen.

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
deepbass909 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:49:
...
Laat je niet verleiden door die goedkope, rode krikjes van rond de €50. Ik heb die fout ooit wel gemaakt en hoewel het nooit fout is gegaan, was het iedere keer weer spannend als ik de auto ermee optilde. Die dingen zijn te smal en slap, en daardoor instabiel.
Ik doe al meer dan dertig jaar met zo'n klein rood stel, maar bij deze klus stonden ze de volgende ochtend weer doodleuk in de lage stand. Ik heb ze, ze voldoen bij dit autootje nog en ze zijn handzaam, maar Would buy again? Nee. De bokken die je achter de wielkasten ziet, kan ik in de kokerbalken vastzetten. Als ik dan niet meer onder de auto pas, moet ik afvallen.

KPN is een drieletterwoord


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

trabant schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:56:
[...]
Ik doe al meer dan dertig jaar met zo'n klein rood stel, maar bij deze klus stonden ze de volgende ochtend weer doodleuk in de lage stand. Ik heb ze, ze voldoen bij dit autootje nog en ze zijn handzaam, maar Would buy again? Nee. De bokken die je achter de wielkasten ziet, kan ik in de kokerbalken vastzetten. Als ik dan niet meer onder de auto pas, moet ik afvallen.
Maar jij hebt ook auto's die je bijna nog met de hand kan optillen :+ Ik vond die rode dingen al onstabiel bij mijn eerste auto, die met nog geen 1.200kg al geen zware auto was.
Nog even los van hoe vaak je wel niet met die rode dingen moet pompen om de auto maar een klein stukje omhoog te krijgen.

Ik heb het rode krikje nog steeds in de garage liggen, omdat het wel makkelijk kan zijn om even een onderdeel op z'n plek te houden, maar er een keerring of afdichtingsring kapot, dus zakt hij eigenlijk al weer direct in als je hem op pompt en moet dus eigenlijk gewoon afgevoerd worden. Of een keer uit elkaar gehaald worden voor inspectie (is ergens ook wel interessant om te zien hoe zo'n ding elkaar zit).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
deepbass909 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:09:
Maar jij hebt ook auto's die je bijna nog met de hand kan optillen :+
offtopic:
Klopt, de trekhaak is nog het meest gebruikt als parkeerhulp bij fileparkeren. Neus in het vak, en dan de achterkant aan de trekhaak optillen en zo het karretje netjes in de rij jonassen. oOo

KPN is een drieletterwoord


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
Aangezien ik mijn bus wel eens wil laten ronken in mijn garagebox (deuren open uiteraard) zoek ik een simpele oplossing om de uitlaatgassen naar buiten te leiden. Iemand ideeen? Zou een alu slang bijvoorbeeld werken?

  • thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34

thijsco19

KTM 990 SMT

Pak een willekeurige afzuiging / ventilator met slang:
https://www.torros.nl/nl-...mAp2jtPVqtQRoCdnYQAvD_BwE
https://www.torros.nl/nl-...voor-ventilatoren-mv-sl10

Maakt wel een rot herrie.

[ Voor 3% gewijzigd door thijsco19 op 02-02-2026 19:41 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De gelinkte slang volstaat niet, 80 graden hitte bestendig is bij lange na niet hoog genoeg voor uitlaatgassen, die ver boven de 100 graden zijn.

@rockerpoet
Deze is al beter, al is 150 graden nog niet heel ruim. Deze gaat tot 250 graden is zit wel veilig.

Een aluminium slang, zoals gebruikt voor een afzuigkap, kan natuurlijk ook, maar die deuken nogal makkelijk en zijn nogal groot qua diameter. Ik heb 60mm gekozen, maar als je een diameter kiest die dicht bij de uitlaat zit, lekt er maar weinig uit zonder actieve afzuiging.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34

thijsco19

KTM 990 SMT

80 graden lijkt mij echt wel genoeg. De uitlaat gassen zijn warm maar je zuigt een hoop 'normale' lucht mee en het gaat met z'n snelheid door de slang dat het echt wel mee zal vallen, het mengt met elkaar en koelt af. Als je uren lang uitlaatgassen afzuigt, dan is het misschien niet genoeg maar zoals ik het lees zal dat niet zijn bedoeling zijn.

@rockerpoet Hoe vaak achterelkaar en hoelang wil je de uitlaatgassen afzuigen?

[ Voor 4% gewijzigd door thijsco19 op 02-02-2026 20:23 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
Ik heb me ooit uitstekend kunnen redden met een oude stofzuigerslang*. Die was net lang genoeg om de vers gechookte tweetaktdampen niet onder de carport te laten hangen. 🤿 😷
De hierboven genoemde hittebestendigheid komt mij wat overdreven voor. Die dikke slang aan het plafond naast de brug in garages is immers ook van rubber met een griptang eraan.
De vonken komen pas uit de uitlaat als die na een lange tijd van korte ritten, en dus nooit op temperatuur komen, is dichtgekoekt en de auto ineens weer een lange rit op volle toeren moet maken. Ben ook wel eens met zo'n romeinse kaars over de Autobahn van een Oostduitse sloperij naar huis gereden. O-)


*was wel een Nilfisk, mocht dat verschil geven.

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 02-02-2026 20:31 ]

KPN is een drieletterwoord


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

thijsco19 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:23:
80 graden lijkt mij echt wel genoeg. De uitlaat gassen zijn warm maar je zuigt een hoop 'normale' lucht mee en het gaat met z'n snelheid door de slang dat het echt wel mee zal vallen, het mengt met elkaar en koelt af. Als je uren lang uitlaatgassen afzuigt, dan is het misschien niet genoeg maar zoals ik het lees zal dat niet zijn bedoeling zijn.

@rockerpoet Hoe vaak achterelkaar en hoelang wil je de uitlaatgassen afzuigen?
Onderschat de temperatuur van uitlaatgassen niet! Alleen al het aanwezige waterdamp is 100+ graden, zodra dat condenseert is het nog steeds 100 graden.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van gesmolten autobumpers en benzinetanks waar uitlaatgassen tegen aan hebben geblazen, niet eens opgesloten in een slang.
trabant schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:29:
Ik heb me ooit uitstekend kunnen redden met een oude stofzuigerslang*. Die was net lang genoeg om de vers gechookte tweetaktdampen niet onder de carport te laten hangen. 🤿 😷
De hierboven genoemde hittebestendigheid komt mij wat overdreven voor. Die dikke slang aan het plafond naast de brug in garages is immers ook van rubber met een griptang eraan.
De vonken komen pas uit de uitlaat als die na een lange tijd van korte ritten, en dus nooit op temperatuur komen, is dichtgekoekt en de auto ineens weer een lange rit op volle toeren moet maken. Ben ook wel eens met zo'n romeinse kaars over de Autobahn van een Oostduitse sloperij naar huis gereden. O-)


*was wel een Nilfisk, mocht dat verschil geven.
In garages worden zware rubber slangen gebruikt die tegen hoge temperaturen kunnen. De slang die tot 150 gaat lijkt daar op en ik zou die zelf kiezen.

En waarom de gok met een slang nemen die er waarschijnlijk niet tegen kan (80 graden is echt te weinig voor uitlaatgassen! en het plastic is zo dun dat het wel heel snel door kan smelten) en lek kan raken, terwijl je voor een paar euro meer een slang hebt die wel bestand is? Het idee van die slang is het veilig afvoeren van giftige gassen die je niet binnen wilt hebben en dan ga je bezuinigen door een slang te nemen die lek kan raken... :N

Ik werk in een bedrijf waar veiligheid tot het extreme is doorgevoerd (bij boven 2 meter van de grond werken is bijv. al een veiligheidsharnass verplicht) , zo ver ga ik thuis niet, maar in situaties waarin je direct te maken hebt met gevaarlijke gassen, neem ik liever een stapje extra.

Ik gebruik zelf geen slang om gassen naar buiten te leiden, op dit moment staat de auto met uitlaat richting garagedeur en als die open is, is er meer dan genoeg ventilatie. Maar als ik de motor heb draaien, staat niet alleen de garagedeur open, maar ook beide toegangsdeuren om ventilatie te maximaliseren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
@deepbass909 Dat laatste is met de auto onder de carport ook zo'n beetje mijn situatie. Die slang had ik toevallig nog liggen en is dan een extraatje en de dag, dat ik zo lang en heftig toeren ga maken dat het uitlaatspruitstuk en de voordemper roodgloeiend worden, moet ook nog komen.

KPN is een drieletterwoord


  • thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34

thijsco19

KTM 990 SMT

deepbass909 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:19:
[...]


Onderschat de temperatuur van uitlaatgassen niet! Alleen al het aanwezige waterdamp is 100+ graden, zodra dat condenseert is het nog steeds 100 graden.

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van gesmolten autobumpers en benzinetanks waar uitlaatgassen tegen aan hebben geblazen, niet eens opgesloten in een slang.
Maak je maar geen zorgen, doe ik zeker niet!
Werk geregeld met uitlaatsystemen die 650 graden worden. Al zijn dat dikke scheepsdieselmotoren die langere tijd dan draaien. Is natuurlijk heel wat anders dan een auto die misschien 5 minuten draait.

Ik denk dat jij nog niet door hebt dat z'n ventilator een hele bak lucht zuigt met hoge snelheid. Er is geen spraken van 'opgesloten' in een slang. Als je alleen een slang erop aansluit om de uitlaatgassen te begeleiden, dan geef ik je 100% gelijk. Maar met een ventilator die 23 kuub per minuut blaast, nee ik zie nog steeds geen probleem.

Als je zorgt at de slang netjes en zonder knikken ligt kan de lucht vrijwel ongestoord weg worden gezogen of geblazen.
[...]


In garages worden zware rubber slangen gebruikt die tegen hoge temperaturen kunnen. De slang die tot 150 gaat lijkt daar op en ik zou die zelf kiezen.

En waarom de gok met een slang nemen die er waarschijnlijk niet tegen kan (80 graden is echt te weinig voor uitlaatgassen! en het plastic is zo dun dat het wel heel snel door kan smelten) en lek kan raken, terwijl je voor een paar euro meer een slang hebt die wel bestand is? Het idee van die slang is het veilig afvoeren van giftige gassen die je niet binnen wilt hebben en dan ga je bezuinigen door een slang te nemen die lek kan raken... :N

Ik werk in een bedrijf waar veiligheid tot het extreme is doorgevoerd (bij boven 2 meter van de grond werken is bijv. al een veiligheidsharnass verplicht) , zo ver ga ik thuis niet, maar in situaties waarin je direct te maken hebt met gevaarlijke gassen, neem ik liever een stapje extra.

Ik gebruik zelf geen slang om gassen naar buiten te leiden, op dit moment staat de auto met uitlaat richting garagedeur en als die open is, is er meer dan genoeg ventilatie. Maar als ik de motor heb draaien, staat niet alleen de garagedeur open, maar ook beide toegangsdeuren om ventilatie te maximaliseren.
Ja leuk die garage, dat is natuurlijk een heel andere use-case. Net zoals het bedrijf waar jij in werkt, totaal iets anders. Alleen al omdat ze juridisch verantwoordelijk zijn en zich aan bepaalde regels moeten houden.
Tuurlijk pakt de garage een hoge kwaliteit slang die hoge temperaturen kan weerstaan, die gebruiken de slang meerdere keren per dag voor langere tijd.

Heel simpel, rijd een half uurtje met de auto en houd je hand achter de uitlaat op een cm of 15. Verbrand je gelijk je hand of kan je dit volhouden?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

trabant schreef op maandag 2 februari 2026 @ 23:05:
@deepbass909 Dat laatste is met de auto onder de carport ook zo'n beetje mijn situatie. Die slang had ik toevallig nog liggen en is dan een extraatje en de dag, dat ik zo lang en heftig toeren ga maken dat het uitlaatspruitstuk en de voordemper roodgloeiend worden, moet ook nog komen.
Als die rood gloeiend worden, heb je wel andere problemen ;) (en zit je ook in iets andere temperatuur-bereiken). Ik heb dat één keer gehad (een kat die serieus roodgloeiend werd), en dat was einde verhaal voor die katalysator.
thijsco19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:00:
[...]

Maak je maar geen zorgen, doe ik zeker niet!
Werk geregeld met uitlaatsystemen die 650 graden worden. Al zijn dat dikke scheepsdieselmotoren die langere tijd dan draaien. Is natuurlijk heel wat anders dan een auto die misschien 5 minuten draait.
Alleen zegt @rockerpoet nergens dat het maar 5 minuten is ;) Hij wil zijn bus "wel eens wil laten ronken in mijn garagebox".
Ik denk dat jij nog niet door hebt dat z'n ventilator een hele bak lucht zuigt met hoge snelheid. Er is geen spraken van 'opgesloten' in een slang. Als je alleen een slang erop aansluit om de uitlaatgassen te begeleiden, dan geef ik je 100% gelijk. Maar met een ventilator die 23 kuub per minuut blaast, nee ik zie nog steeds geen probleem.
Ook hier vul je in dat hij de ventilator gaat gebruiken die je aandraagt. Op zich is die helemaal niet nodig, als de aansluiting gasdicht genoeg is, gaat het gewoon door de slang naar buiten.
Als je zorgt at de slang netjes en zonder knikken ligt kan de lucht vrijwel ongestoord weg worden gezogen of geblazen.
Een goede slang die zonder knikken ligt heeft over een lengte van een paar meter helemaal geen ventilator nodig.

Mijn voorkeur zou in zo'n geval zijn om iets meer uit te geven aan een slang die zeker weten tegen de temperaturen kan, dan evenveel of meer aan ook een ventilator die een surplus aan lucht gaat verplaatsen, zodat een goedkopere slang voldoet. Dan introduceer je een nieuw punt van mogelijk falen, terwijl je ook de situatie complexer maakt (je hebt stroom nodig) en het duurder wordt 8)7 Waarom zou je dan niet minder uitgeven voor een hittebestendige slang en passieve veiligheid creëren?

Als je aan scheepsmotoren werkt, dan zou je moeten weten dat passieve veiligheid boven actieve veiligheid gaat.
* deepbass909 werkt bij een grote reder, de veiligheidsnormen waar ik aan refereer komen juist uit de maritieme sector ;)
[...]

Ja leuk die garage, dat is natuurlijk een heel andere use-case. Net zoals het bedrijf waar jij in werkt, totaal iets anders. Alleen al omdat ze juridisch verantwoordelijk zijn en zich aan bepaalde regels moeten houden.
Tuurlijk pakt de garage een hoge kwaliteit slang die hoge temperaturen kan weerstaan, die gebruiken de slang meerdere keren per dag voor langere tijd.

Heel simpel, rijd een half uurtje met de auto en houd je hand achter de uitlaat op een cm of 15. Verbrand je gelijk je hand of kan je dit volhouden?
Kortstondige blootstelling interesseert me niet als ik een slang aan de uitlaat hou. Dat overleeft zelfs de goedkoopste luchtslang voor wasdrogers nog wel. Sterker nog, ik durf en kan mijn hand ook wel in een oven van 200+ graden te steken, dat wil niet zeggen dat een slang die tot 80 graden geschikt is, dat ook kan. Simpel voorbeeld, dat heb je vast weleens gedaan, je kan vrij rustig en zonder problemen je hand door een open vlam bewegen, doe hetzelfde met een stuk plastic, papier of hout, en het vat vlam. Als je weet wat de reden van verschil is (door zweet warmt je huid domweg niet zo snel op), dan snap je ook dat je hand bij een uitlaat houden echt geen bewijs is dat het allemaal niet zo heet wordt.

Als ik even google, dan wordt voor uitlaatgassen een temperatuur van 150 tot 260 graden C aangehouden. Stationair zal het eerder 150 zijn, direct na een rit eerder 260. Persoonlijk ga ik dan niet lopen prutsen met een slang die dat niet kan halen onder het mom "het zal wel goed gaan, want er staat ook een blower aan". Het volgende bericht wordt dan "shit, de slang is gesmolten want blower viel uit/ vergeten blower aan te zetten/ blower ging stuk/ luchtstroom raakte geblokkeerd/ slang kwam tegen de pijp aan die toch iets heter was dan ik dacht"....

Even snel uitgerekend, jouw oplossing kost € 269,36 (waarbij ik ook nog eens zie dat die blower maar tot 55 graden werk temperatuur heeft, dus echt een lang leven gaat die niet hebben). De beste slang die ik aandraag, kost € 137,28 voor 4 meter (wat imho lang zat is), en de slang die tot 150 graden gaat, kost € 170 voor 10 meter / € 100 voor 4 meter.

Dus nogmaals, waarom geld uitgeven aan een blower die niet geschikt is om te kunnen besparen op de slang, als je voor minder een slang kan kopen waarvoor die blower helemaal niet nodig is? Gooi een slangklem om die slang om hem goed aan te sluiten en je bent klaar.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
[b]thijsco19 in "Goed (auto)sleutelgereedschap"
@rockerpoet Hoe vaak achterelkaar en hoelang wil je de uitlaatgassen afzuigen?
Nou, dat zal sporadisch zijn en niet meer dan zo'n 10 minuten.

Misschien wil ik het ook gebruiken als ik de bus in mijn garage rij. Die rij ik er nml. achteruit in waardoor de garage al snel blauw staat.

  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@rockerpoet Dat laatste is wel lastig, want je moet ondertussen zorgen dat je niet over die slang rijdt. Is het in dat geval niet makkelijker om geforceerde afzuiging te creëren aan de achterkant van de garage (dat kan wel met het spul dat @thijsco19 voorstelt ;) ) Zolang je het maar niet direct aan de uitlaat vastmaakt. Dus net als bij een afzuigkap achterin lucht laten aanzuigen en via een slang naar de deur geleiden.

Ik heb weleens de ventilator van een 2kW kacheltje gebruikt voor luchtcirculatie, en zelfs het relatief kleine debiet daarvan had al best wat invloed.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
Waar het om gaat is dat de uitlaatgassen niet in de garagebox blijven hangen.
Een fan, al dan niet met een aanzuigslang voor de buitenlucht die van achterin naar buiten blaast lijkt me dan al voldoende.
Als de box een kantelpoort heeft, zou je iets aan de dakbalken kunnen maken zodat frisse lucht over de poort naar binnen word gezogen en die verse lucht duwt de uitlaatgassen vanzelf naar buiten.

KPN is een drieletterwoord


  • GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:41
Of zo'n filter die je over de uitlaat zet zoals ze in showrooms (zouden moeten O-) ) gebruiken. Zijn alleen best aan de prijs en niet geschikt om 10 min lang te laten draaien.

Flickr - Strava


  • thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:34

thijsco19

KTM 990 SMT

Ik denk niet dat we eens zullen worden @deepbass909 :P .
Nee, geintje.

Er zijn meerdere manieren om het gewenste resultaat te bereiken. Een temperatuurbestendige slang die direct op de uitlaat gasdicht bevestigd word is zeker een goede optie!

Een actieve afzuiging creëren door middel van een ventilator en afvoerslang is daarbij ook zeker een optie.

Beiden hebben voor en nadelen. Persoonlijk heb ik liever een actieve ventilatie die flexibeler te gebruiken is. En ja ik geloof nog steeds dat de temperatuur geen probleem zal geven :+ . (uiteraard niet direct op de uitlaat aansluiten)

(daarbij kan je het ook gebruiken voor de optie die trabant voorstelt)

[ Voor 9% gewijzigd door thijsco19 op 03-02-2026 18:10 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:59
rockerpoet schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:08:
Aangezien ik mijn bus wel eens wil laten ronken in mijn garagebox (deuren open uiteraard) zoek ik een simpele oplossing om de uitlaatgassen naar buiten te leiden. Iemand ideeen? Zou een alu slang bijvoorbeeld werken?
even vooruit erin ipv achteruit, lost het gelijk op zonder slang

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:06
rockerpoet schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:08:
Aangezien ik mijn bus wel eens wil laten ronken in mijn garagebox (deuren open uiteraard) zoek ik een simpele oplossing om de uitlaatgassen naar buiten te leiden. Iemand ideeen? Zou een alu slang bijvoorbeeld werken?
Wat ik ooit gedaan hebt, was een keukenraam ventilator van 80 of 100 met zo'n afzuigkap slang van alu die uitrekbaar was. Aan de uitlaat kant wat dicht geknepen en met een slangen klem vast gedraaid aan de uitlaat ( ø65 mm ). Trok veel 'valse' lucht en bleef daardoor beter koel. Koste toen paar gulden en heeft lang ( jaren ) gewerkt totdat ik er op ging staan 8)7 .

HTH

Edit. Wat ik nooit deed is starten met de slang en de ventilator aan, motor draaien en dan pas de ventilator aan; reden - onverbrande benzine dampen tijdens ( eerste ) starten.

[ Voor 12% gewijzigd door Lord Anubis op 04-02-2026 10:58 ]


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

thijsco19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:08:
Ik denk niet dat we eens zullen worden @deepbass909 :P .
Nee, geintje.

Er zijn meerdere manieren om het gewenste resultaat te bereiken. Een temperatuurbestendige slang die direct op de uitlaat gasdicht bevestigd word is zeker een goede optie!

Een actieve afzuiging creëren door middel van een ventilator en afvoerslang is daarbij ook zeker een optie.

Beiden hebben voor en nadelen. Persoonlijk heb ik liever een actieve ventilatie die flexibeler te gebruiken is. En ja ik geloof nog steeds dat de temperatuur geen probleem zal geven :+ . (uiteraard niet direct op de uitlaat aansluiten)

(daarbij kan je het ook gebruiken voor de optie die trabant voorstelt)
:>

Ik denk dat @rockerpoet nu ook wel genoeg opties heeft ;) En dat ik binnenkort maar eens een paar meter van die zwarte slang ga aanschaffen. Ergens in maart/april hoop ik mijn motorblok weer in de cabrio te kunnen hangen en voor de eerste keer weer te kunnen starten. De uitlaat zit wel aan de deurzijde van de garage, maar als ik moet gaan troubleshooten of ontluchten (moet met draaiende motor), is het toch wel fijn als de gassen echt naar buiten geleid kunnen worden.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
deepbass909 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:01:Ik denk dat @rockerpoet nu ook wel genoeg opties heeft ;) En dat ik binnenkort maar eens een paar meter van die zwarte slang ga aanschaffen. Ergens in maart/april hoop ik mijn motorblok weer in de cabrio te kunnen hangen en voor de eerste keer weer te kunnen starten. De uitlaat zit wel aan de deurzijde van de garage, maar als ik moet gaan troubleshooten of ontluchten (moet met draaiende motor), is het toch wel fijn als de gassen echt naar buiten geleid kunnen worden.
Meer dan genoeg opties :) Heel fijn.
Voor de time being overweeg ik ook zo'n slang van een paar meter. Zo'n uitlaatgasfilter is ook handig te hebben als ik de bus achteruit in de box rij.

  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Verwacht geen wonderen van zo'n filter, die is primair om roetdeeltjes (fijnstof) tegen te houden. CO en andere nare gassen komen er nog gewoon doorheen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
Op zoek naar een 2e hands setje Gedore 2 ringsleutels. Voor met name klussen aan een vet motorblok. 8 delig, 6-22mm oké?

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
Het hangt natuurlijk af van de bereikbaarheid van de moeren en bouten, en wat er verder nog voorhanden is.
Ik heb bv. een vergelijkbare set (Stabil 20) van die smederij uit Wuppertal-Cronenberg, en heb ooit nog eens -maar meer voor de heb- gelonkt naar de dubbele steekvariant (Motor 10), maar in de praktijk doe ik vrijwel alles met hamer, tang en ijzerdraad* doppen en de steekring-set (Open Box 13), waarbij ik de belangrijkste maten dubbel heb, want vaak zit aan het andere eind van het schroefdraad immers dezelfde maat. Althans, zo werkt het voor mij en bij mijn auto.
Soms is zo'n gekropte sleutel handig, soms wil je hem liever plat, soms is het lekkerder om op de hoeken van de moer te grijpen (ring) en soms oefen je de kracht beter uit op het midden (goed passende steek).
Persoonlijke criteria zijn of het lekker in de hand ligt en welke afwerking je wilt: glad verchroomd maakt makkelijker schoon, ruw geborsteld heeft meer grip.

Maar aan dat setje van Kees uit Schiedam zul je je echt geen buil vallen. Goed mogelijk dat ik ook ooit eens wat van hem heb gekocht.

*Hast du Hammer, Zange, Draht, kommst du bis nach Leningrad

[ Voor 6% gewijzigd door trabant op 17-02-2026 22:53 ]

KPN is een drieletterwoord


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

rockerpoet schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:24:
Op zoek naar een 2e hands setje Gedore 2 ringsleutels. Voor met name klussen aan een vet motorblok. 8 delig, 6-22mm oké?
Ik heb een set Gedore gebogen ringsleutels, die jij nu noemt, vooral omdat m'n vader altijd gebogen Dowidat (was een goedkoper merk van dezelfde familie) sleutels had. Gebogen heeft z'n voordelen, maar eigenlijk heb je gebogen en recht nodig. Gebogen claimt namelijk best veel ruimte. Ik pak zelf nu steeksleutels of ringratels als er voor de gebogen geen ruimte is, maar heb al een tijdje een set platte dubbele ringsleutels op m'n verlanglijstje staan.

Qua maatbereik, t/m 22 kan groot genoeg zijn, maar je zal zien dat 24 of 27 toch ook af en toe nodig is. Maar dat is volledig afhankelijk van de motor waar je aan wilt gaan sleutelen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
trabant schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:27:
Het hangt natuurlijk af van de bereikbaarheid van de moeren en bouten, en wat er verder nog voorhanden is.
Ik heb bv. een vergelijkbare set (Stabil 20) van die smederij uit Wuppertal-Cronenberg, en heb ooit nog eens -maar meer voor de heb- gelonkt naar de dubbele steekvariant (Motor 10), maar in de praktijk doe ik vrijwel alles met hamer, tang en ijzerdraad* doppen en de steekring-set (Open Box 13), waarbij ik de belangrijkste maten dubbel heb, want vaak zit aan het andere eind van het schroefdraad immers dezelfde maat. Althans, zo werkt het voor mij en bij mijn auto.
Allemaal Stahlwille, verrassend :D Maar wat een mooi spul... :9~ Word er hebberig van, met name de Open Box 13 ziet er goed uit,
deepbass909 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:46:
[...]
Ik heb een set Gedore gebogen ringsleutels, die jij nu noemt, vooral omdat m'n vader altijd gebogen Dowidat (was een goedkoper merk van dezelfde familie) sleutels had. Gebogen heeft z'n voordelen, maar eigenlijk heb je gebogen en recht nodig. Gebogen claimt namelijk best veel ruimte. Ik pak zelf nu steeksleutels of ringratels als er voor de gebogen geen ruimte is, maar heb al een tijdje een set platte dubbele ringsleutels op m'n verlanglijstje staan
Zo'n setje ringratels heb ik ook (cheap hbm setje), maar denk dat die ratel wat lastig schoon te maken is als het vet wordt.

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
rockerpoet schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:32:
... met name de Open Box 13 ziet er goed uit ...
Daar is het bij mij dik dertig jaar geleden mee begonnen. Een maat had een bijbaantje bij Gunters en Meuser, zag met lede ogen mijn Drop&Forget fietsgereedsschap en tipte mij de Stahlwille 13/10KT (96400808), een tiendelig instapsetje dat toen met veertig of vijftig gulden voor mijn studentenbudget nog behapbaar was. Niettemin ben ik pas een jaar of acht geleden, met de komst van een forse gereedschapswagen, pas echt aan de collectie gaan werken, primair door intensief de tweedehandsmarkt in de gaten te houden.

Al was ik ook in een klap van die Stahlwille-geilheid genezen, toen ik ipv de krachtdop 50imp36 een merkloos vervangartikel kreeg, dat, nu ik het een paar keer heb mogen gebruiken, niet de voorgespiegelde kwaliteit biedt, want die heeft na twee, drie keer gebruiken dezelfde slijtagesporen als een gewone verchroomde dop die met een luchtsleutel is mishandeld. De echte Stahlwille krachtdop 50 imp32 heeft daar geen last van.

Enfin, die "genezing" kwam wel pas op een moment dat ik eigenlijk alles al had. :7

KPN is een drieletterwoord


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

rockerpoet schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:32:
[...]


Allemaal Stahlwille, verrassend :D Maar wat een mooi spul... :9~ Word er hebberig van, met name de Open Box 13 ziet er goed uit,


[...]


Zo'n setje ringratels heb ik ook (cheap hbm setje), maar denk dat die ratel wat lastig schoon te maken is als het vet wordt.
Ik heb ooit tegen een scherpe prijs een set Gedore 7R-012 (oudere variant) kunnen kopen. Die zijn glad aan de buitenkant en dus makkelijk schoon te houden.

Maar als het blok echt vies is, zou ik vooral investeren in bussen remmenreiniger en WD40 en kunststof borstels, zodat je vooraf eerst het vuil eraf kan borstelen. Want als er vuil op de bouten en moeren zit, komt dat doorgaans de pasvorm niet ten goede.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
deepbass909 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:15:
... investeren in bussen remmenreiniger ...
Die koop ik per doos van 12. Gooi ook je oude tandenborstels niet meteen weg.

Een paar maatjes 13 bij elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxNXHdjiPRp795c2fMAoOD-npb8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsr0EyDaxsjmg6W8VyAy18mL.jpg?f=fotoalbum_small
Je kunt goed zien hoeveel dikker de ringratels zijn, vergeleken met de gewone ring (die bij goedkopere merken ook wel eens een stuk dikker wil zijn).

[ Voor 56% gewijzigd door trabant op 18-02-2026 21:40 ]

KPN is een drieletterwoord


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Waar ik trouwens in het verleden nog weleens shopte voor los spul, is Eldik in Ter Aar. Nu is dat voor mij om de hoek (een kwartier rijden ongeveer), maar ook als je van verder komt is het de moeite waard. Zij verkopen naast nieuw spul (dat op de website staat) ook heel veel surplus van vooral defensie. Dat is vaak maar weinig gebruikt merkspul. Ik heb daar o.a. mijn grote maten doppen vandaan en wat 1" spul.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

trabant schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:17:
[...]
Die koop ik per doos van 12. Gooi ook je oude tandenborstels niet meteen weg.

Een paar maatjes 13 bij elkaar:
[Afbeelding]
Die Stahlwille "12" (met een rechte en een haakse steeksleutel) is typisch zo'n stukje gereedschap waarvan je denkt "waarom zou ik dat nodig hebben", tot je het een keer nodig hebt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
Ik had die Elektra12 maat 13 voor deze klus in huis gehaald, maar uiteindelijk toch zelf iets gefabriekt.

KPN is een drieletterwoord


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
En het is vandaag weer St. Willigis.

KPN is een drieletterwoord


  • Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

deepbass909 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:24:
Waar ik trouwens in het verleden nog weleens shopte voor los spul, is Eldik in Ter Aar. Nu is dat voor mij om de hoek (een kwartier rijden ongeveer), maar ook als je van verder komt is het de moeite waard. Zij verkopen naast nieuw spul (dat op de website staat) ook heel veel surplus van vooral defensie. Dat is vaak maar weinig gebruikt merkspul. Ik heb daar o.a. mijn grote maten doppen vandaan en wat 1" spul.
Dat tweedehandsspul staat neem ik aan allemaal niet online?

  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Boudewijn schreef op maandag 23 februari 2026 @ 01:19:
[...]

Dat tweedehandsspul staat neem ik aan allemaal niet online?
Nee, daarvan staat niks online. Maar je moet denken aan doppen in alle maten en 6- en 12-kant, met bijbehorende accessoires, tangen, schroevendraaiers, sleutels in allerlei uitvoeringen, etc.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:20

ThsAdrns

Be the change!

Mathijs Kok schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:29:
Die kleine digitale blokjes die je op je gewone gereedschap kan gebruiken zijn tegenwoordig erg goed en spotgoedkoop. Vergeleken met mijn gekalibreerde (!) Snapon zat ie der maar net naast. Gebruik de Snapon alleen nog maar als er weinig ruimte is.
Even bij jullie nagaan of mijn nieuwe momentsleutel "blokje" (WGB 2399, zo te zien een rebadged KiWAV) goed functioneert of ik een DOA te pakken heb. Hij zou toch meteen na het kalibreren bij power on moeten gaan meten? Of moet ik nog een knop indrukken en zo ja welke? De mijne registreert geen koppel, of ik het nu in de hand probeer of tussen de momentsleutel en de wielmoer. Doe ik iets verkeerd of is hij inderdaad stuk?

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh


  • Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Blomminator schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:10:
Nu dus een momentsleutel overwegen. [ ]
Mijn andere Wera-tools maken mij in elk geval zeer gelukkig elke keer weer.
ok, niet te snel maar een Wera click-torque a6 2.5-25nm naar binnengehaald ivm een inbusje op de carbon-fiets die goed moet. En dat is een mooie opstap naar een gehele wera-collectie.

En net meteen getest, en de inbuskop is keurig rond.. dus de problemen zijn een stap achteruit. Maar de sleutel is erg mooi!

  • Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:14

Galois

1811 - 1832

Ik wissel zelf de zomer en winterbanden (wielen). Sla ze zelf op.

Ik wil een beter zetje hiervoor, maar voor die 2x per jaar, ook niet de wereld uitgeven.

Ik kwam dit tegen: https://vonroc.nl/bandenw...mentsleutel-incl-3-doppen

Of dit https://www.deubaxxl.nl/b...-metaal-max-2-ton/993490/
Is dat wat? Iemand ervaring? Lijkt voor 2x per jaar meer dan prima…

[ Voor 10% gewijzigd door Galois op 01-04-2026 19:36 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.


  • Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45

Wok

Dakloos...

@Galois Doe jezelf een plezier en laat die setjes links liggen. Die momentsleutels zullen prima voldoen voor jouw doel, maar de krik is vragen om gezeik en ellende.

Verruim je budget met een paar tientjes en pak via Marktplaats een fatsoenlijke garagekrik, zoals iets als dit: klik
Dit is een Omega 2,25-tons krik (die heb ik toevallig zelf ook in gebruik, zowel thuis als in mijn hobbyhok) en dat werkt echt zó veel prettiger, stabieler (veiliger!) en sneller dan zo'n klein, wiebelig k*tkrikje :X

Daar haal je dan voor ongeveer drie tientjes nog zo'n 'chinesium' momentsleutel bij en dan ben je voorzien :)

Voordeel van zo'n grotere garagekrik is ook dat je je auto aan één kant in een keer in de lucht kunt krijgen, dus met beide wielen los van de grond. Dan kan je meteen doorpakken met wisselen. Het lukt zelfs met mijn Volvo V70 (bepaald geen kleine auto). Gevolg: de wielenwissel duurt bij mij amper tien minuten :o Daar moet ik eerlijkheidshalve dan wel bij vermelden dat ik een 1/2" accuslagtol heb en ik dus de wielbouten heel eenvoudig los kan rammelen i.p.v. met een wiel- of kruissleutel te moeten klooien :+

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
Wok schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:01:
...
Daar haal je dan voor ongeveer drie tientjes nog zo'n 'chinesium' momentsleutel bij en dan ben je voorzien :)
...
Zo kritisch als jij op die krikjes bent, ben ik dat op die momentsleutels. Ook bij weinig gebruik moeten ze wel nauwkeurig en constant zijn en dat zie ik dat drie-tientjes-chinesium niet doen. Tenzij je zo'n knurft bent die na de klik nog een eindje door draait en zo het draad en de velgen vernielt. Daar is in dit draadje al het nodige over geschreven.
Nu is een digitale Manoskop* van Stahlwille het andere uiterste, maar begin eens te kijken vanaf een Proxxon MicroClik MC 200.


*Stahlwilles budgetversie voor wielmoeren heet Alarm Momentum 43200, die is nieuw goedkoper dan een Lowlandskaartje.
Als je zo'n sleutel niet op stel en sprong nodig hebt, loont het om MP en de Kleinanzeigen in de gaten te houden voor een A-merk momentsleutel. Misschien is er zelfs een veiling in de buurt.

KPN is een drieletterwoord


  • Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45

Wok

Dakloos...

@trabant Uiteraard gebruik ik 'chinesium'-sleutels niet voor klussen waar precisie wat strikter bij komt kijken ;) Draad en velgen kapot draaien? Dan ben je gewoon echt een lompe boer :+

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
Wok schreef op woensdag 1 april 2026 @ 20:57:
Dan ben je gewoon echt een lompe boer :+
Die vind je zelfs (of juist?) onder profs: trabant in "Goed (auto)sleutelgereedschap"

KPN is een drieletterwoord


  • Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:45

Wok

Dakloos...

@trabant :o OK, zulke mensen horen niet in een garagebedrijf te werken... Maar laten we niet te ver off-topic gaan ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?


  • ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:20

ThsAdrns

Be the change!

ThsAdrns schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:23:
[...]

Even bij jullie nagaan of mijn nieuwe momentsleutel "blokje" (WGB 2399, zo te zien een rebadged KiWAV) goed functioneert of ik een DOA te pakken heb. Hij zou toch meteen na het kalibreren bij power on moeten gaan meten? Of moet ik nog een knop indrukken en zo ja welke? De mijne registreert geen koppel, of ik het nu in de hand probeer of tussen de momentsleutel en de wielmoer. Doe ik iets verkeerd of is hij inderdaad stuk?
Klopt het dat zo'n "blokje" na aanzetten en auto-zero direct zou moeten meten, of moet ik nog op een knop drukken? Ik krijg nu geen enkele andere waarde dan nul, wat ik ook probeer. Gevalletje retour op garantie?

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh


  • -CJ
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20:57

-CJ

Not remastered

Wat is julie ervaring met dit soort verstelbare doppen voor oliefilters?

Afbeeldingslocatie: https://www.automotive-line.nl/wp-content/uploads/2020/08/9792-600x361.jpg
https://www.automotive-li...o-60-80-80-96-mm-4-delig/

Ik heb nu alleen een oliefiltertang (met een ketting) maar dat werkt niet ideaal, zeker niet als de ruimte beperkt is. Ik twijfel tussen deze verstelbare sleutels of een set met vaste doppen maar dan heb je er meteen een stuk of 10/12.

[ Voor 10% gewijzigd door -CJ op 10-04-2026 11:38 ]

All I had to do was follow the damn train.


  • EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:15
-CJ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:37:
Wat is julie ervaring met dit soort verstelbare doppen voor oliefilters?

Ik heb nu alleen een oliefiltertang (met een ketting) maar dat werkt niet ideaal, zeker niet als de ruimte beperkt is. Ik twijfel tussen deze verstelbare sleutels of een set met vaste doppen maar dan heb je er meteen een stuk of 10/12.
Ik heb zowel een bandentang als een drieklauw die grijpt op het filter.
en dan heb ik nog een setje grote doppen voor kunststof filterhuizen met een los inzetfilter.

Ik moet zeggen voor de schroeffilters gebruik ik toch het vaakst gewoon de bandentang. Af en toe pak ik de 3-klauw als ik qua ruimte niet uitkom. Maar daar ben ik niet zo'n fan van. Minder gevoel, vervorming van de filter etc.

[ Voor 34% gewijzigd door EdwinC op 10-04-2026 11:41 ]

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric


  • Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:36
Zelfde verhaal hier laatst bij de bandenboer die twe bandjes heeft vervangen. Draait de moeren doodleuk aan met zijn overgedimensioneerde luchtratel. Een paar weken later moest één band er even af want ik moest een stuurkogel vervangen. Ik ben een half uur bezig en één afgebroken wringijzer verder vooraleer het wiel er af was. Dat zat zeker met 200 Nm vast. :|

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
@Bobmeister Mijn docent op de oldtimercursus kwam laatst een oud-leerling tegen, die werkt nu bij een bandentoko. Die knul mocht van zijn baas geen momentsleutel gebruiken, want dat kostte teveel tijd.

KPN is een drieletterwoord


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
@-CJ Bezuinig niet op de kwaliteit van het oliefilter. De goedkopere filters zijn van (of bevatten) papier, dat heeft niet het eeuwige leven, laat los, gaat aan de wandel en verstopt op een kwade dag de fijne oliekanalen in de motor.

KPN is een drieletterwoord


  • sjirafje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:25

sjirafje

No inspirational quotes here

-CJ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:37:
Wat is julie ervaring met dit soort verstelbare doppen voor oliefilters?

[Afbeelding]
https://www.automotive-li...o-60-80-80-96-mm-4-delig/

Ik heb nu alleen een oliefiltertang (met een ketting) maar dat werkt niet ideaal, zeker niet als de ruimte beperkt is. Ik twijfel tussen deze verstelbare sleutels of een set met vaste doppen maar dan heb je er meteen een stuk of 10/12.
Torque test channel op YouTube heeft een flink aantal verschillende soorten oliefiltersleutels getest. De moeite waard om die 2 (?) filmpjes even te kijken.

Rodriguez has the heart of a gentleman. I don't know where he got it, but it's disgusting. - Quinn


  • ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:20

ThsAdrns

Be the change!

ThsAdrns schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:48:
[...]

Klopt het dat zo'n "blokje" na aanzetten en auto-zero direct zou moeten meten, of moet ik nog op een knop drukken? Ik krijg nu geen enkele andere waarde dan nul, wat ik ook probeer. Gevalletje retour op garantie?
Om dit hier af te sluiten: ik had een DOA te pakken. Het blokje moet na aanzetten en kalibreren meteen koppel registreren. De nieuwe die ik op garantie ontvangen heb, doet dat dus ook.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh


  • Hegeman
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-06 15:25

Hegeman

Weet van alles wat

-CJ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:37:
Wat is julie ervaring met dit soort verstelbare doppen voor oliefilters?

[Afbeelding]
https://www.automotive-li...o-60-80-80-96-mm-4-delig/

Ik heb nu alleen een oliefiltertang (met een ketting) maar dat werkt niet ideaal, zeker niet als de ruimte beperkt is. Ik twijfel tussen deze verstelbare sleutels of een set met vaste doppen maar dan heb je er meteen een stuk of 10/12.
Ik sla er een schroevendraaier in, olie weg, kan ik hem daar ook gelijk mee losdraaien.

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
Hegeman schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:13:
[...]

Ik sla er een schroevendraaier in, olie weg, kan ik hem daar ook gelijk mee losdraaien.
LOL
Maar in het kader van "Welk gereedschap zal ik kopen?"
-Wat voor schroevendraaier?
-Wat voor hamer? :+

KPN is een drieletterwoord


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:09
trabant schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:14:
[...]

LOL
Maar in het kader van "Welk gereedschap zal ik kopen?"
-Wat voor schroevendraaier?
-Wat voor hamer? :+
Schroevendraaier: Eentje waar de kling door het handvat heen loopt zodat ie niet bij de eerste tik met je hamer aan gruzels ligt. Ik heb er zelf een (Facom) met houten handvat en een zeskant voor een steeksleutel waardoor je er ook wat meer kracht op kunt zetten bij "moeilijke" schroefjes. Ooit gekocht met "levenslange" garantie (dit was al een vervanger).
Als hamer, tja omdat het sloopwerk is zou ik iets meer dan een bankhamertje nemen.

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
En natuurlijk zodanig erin slaan dat je een slag kunt maken...

KPN is een drieletterwoord


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:09
trabant schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 14:43:
En natuurlijk zodanig erin slaan dat je een slag kunt maken...
Dwars er doorheen ;) Dan heb je aan beide kanten grip.

Maar ik bedenk me nu, misschien is een paar gaatjes boren en dan de schroevendraaier erin wel een betere optie.

[ Voor 20% gewijzigd door DjoeC op 17-04-2026 16:19 ]


  • leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:47
Ik heb af toe E-torx nodig, nu hebben ik daarvoor 1/2 gedore E-torx doppenset.
Echter omdat ik alleen 1/2" aandrijving heb zijn met name kleine maten lastig in bepaalde plekken.

Dus ik zit kijken naar E-trox ringsleutels wat zouden jullie doen.
Ik zie een set van Facom dat nog te doen is, maar ook van Beta.
Of gewoon een 1/4" doppenset, ik heb geen 3/8 ratels.

Daarnaast wil ik ook extra lange steekringsleutels, momenteel heb ik daarvan enkele maten van Hazet (16/18/21).
Heeft iemand ervaring met Beta extra lange ringsleutelset, is niet zo duur ipv sleutels van Hazet.

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
@leonbong Hazet is nog duurder dan Stahlwille, waarvan de Open Box 14 (de langere versie van de Open Box 13) wellicht nog een alternatief is. Ze zijn allemaal goed, de keus kun je imho nog het beste laten afhangen van hoe je het zelf in je eigen hand vindt liggen.

Op mijn oldtimercursus hebben ze Beta. Qua steekringsleutels heb ik daarover geen opmerkingen, de ratels zijn een ander verhaal. De richting daarvan verander je met een stroef schuifje op een ronde kop, en ik kan er maar geen vrede mee sluiten. Daar is in dit draadje een paar jaar geleden al driftig over gediscussieerd.

KPN is een drieletterwoord


  • leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:47
Mijn normale sleutels zijn gedore 1b of 7.
Dan wil ik geen stahwille open box 14 als extra lange steeksleutel, die zijn dan erg kort in lengte.

Ik heb nu wat hazet 600lg als extra lange sleutels, mijn vraag is of die extra lange ringsleutels van beta prettig zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door leonbong op 18-04-2026 21:23 ]


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
Wat is een goed stuk gereedschap om makkelijk en snel brandstofslang te knippen?

  • Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:41
rockerpoet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:32:
Wat is een goed stuk gereedschap om makkelijk en snel brandstofslang te knippen?
Volgens mij is zoiets daar heel geschikt voor:
https://www.knipex.com/nl...aren/kabelscharen/9511165

iRacing Profiel


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

rockerpoet schreef op zondag 3 mei 2026 @ 14:32:
Wat is een goed stuk gereedschap om makkelijk en snel brandstofslang te knippen?
Ik gebruik er zelf deze tang voor:
Afbeeldingslocatie: https://ae-pic-a1.aliexpress-media.com/kf/S94c9c8feb79947afa0150fa454bb9577W.jpg_960x960q75.jpg_.avif
maar iedere vergelijkbare tang volstaat. Voor €7 is het eigenlijk onmogelijk om daar een miskoop aan te doen.

Ik heb er redelijk wat brandstofslang voor mijn cabrio mee geknipt en het heeft iedere keer een nette snede.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op zondag 3 mei 2026 @ 16:29:
Ik gebruik er zelf deze tang voor:
[Afbeelding]
maar iedere vergelijkbare tang volstaat. Voor €7 is het eigenlijk onmogelijk om daar een miskoop aan te doen.

Ik heb er redelijk wat brandstofslang voor mijn cabrio mee geknipt en het heeft iedere keer een nette snede.
Ik heb ook zoiets, om PVC buizen te snijden. Zoeken op buizensnijder kan ook helpen ;)
Zoiets gebruik ik meer om elektrische kabels (met isolatie) door te knippen. Kan hier ook voor werken, maar diameter is wel beperkt, zeker t.o.v. zo'n buizensnijder.

  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

henkie196 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 07:55:
[...]

Ik heb ook zoiets, om PVC buizen te snijden. Zoeken op buizensnijder kan ook helpen ;)


[...]

Zoiets gebruik ik meer om elektrische kabels (met isolatie) door te knippen. Kan hier ook voor werken, maar diameter is wel beperkt, zeker t.o.v. zo'n buizensnijder.
Het fijne van een buizensnijder is ook dat deze met een ratelmechaniek met krachtvermeerderaar werkt, dus je moet een aantal keer knijpen om hem helemaal te sluiten, maar het kost heel weinig kracht. Dat geeft ook iets meer controle over de snede.

Het is wel een tang die echt veilig opgeborgen moet worden, want in handen van een onervaren iemand/kind kan die heel veel schade veroorzaken...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
Nu ik veel onder de bus aan het werk ben merk ik dat ik te weinig licht heb. Mijn Makita lamp is te lomp en geeft veel te weinig licht. Ik zoek dan ook een compacte, oplaadbare werklamp. Met magneet en veel licht. Wie heeft -de- tip :)

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
@rockerpoet Ik heb deze (uitverkocht), die voor zijn 200 Lumen een beste bak licht geeft en waarbij ik vol lof over de magneet ben. Ooit na een proefrit de boel opgeruimd en ik kon de lamp niet vinden. Zag hem een week later toevallig in de wielkast plakken.
Ik denk erover om de nog sterkere opvolger erbij te kopen. Fluxon heeft sowieso wel een interessante range aan werklampen.

KPN is een drieletterwoord


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
trabant schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 22:06:
@rockerpoet Ik heb deze (uitverkocht), die voor zijn 200 Lumen een beste bak licht geeft en waarbij ik vol lof over de magneet ben. Ooit na een proefrit de boel opgeruimd en ik kon de lamp niet vinden. Zag hem een week later toevallig in de wielkast plakken.
Ik denk erover om de nog sterkere opvolger erbij te kopen. Fluxon heeft sowieso wel een interessante range aan werklampen.
Inderdaad mooi spul. Deze lijkt mij ook fraai en prima geprijst.

  • Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:36
Of deze. Kost je de kop niet.

Ik heb een kleinere variant hiervan (die nu niet meer in het assortiment zit) en ben daar best tevreden mee voor klusjes in huis.

  • Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:22
-CJ schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 11:37:
Wat is julie ervaring met dit soort verstelbare doppen voor oliefilters?

[Afbeelding]
https://www.automotive-li...o-60-80-80-96-mm-4-delig/

Ik heb nu alleen een oliefiltertang (met een ketting) maar dat werkt niet ideaal, zeker niet als de ruimte beperkt is. Ik twijfel tussen deze verstelbare sleutels of een set met vaste doppen maar dan heb je er meteen een stuk of 10/12.
Ik had professioneel een setje van Wurth op mijn werk, draaide er alle filters mee los, staal kunstof, werkte altijd.

Soms waren ze een beetje dik waardoor je niet voldoende slag kon maken, of af en toe tegen het Carter of een ander steuntje aan schuuurden

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
Die kost je je hart. De magneet is ondermaats, dan stuiteren na de val de batterijen over de vloer en een ongevraagd rood knipperlicht als je in een moeilijke houding onder de auto ligt is slecht voor je bloeddruk. En het licht dat je wèl wilt houdt niet over.
Een maat van me verslijt die ondingen aan de lopende band, maar toch bedankt voor de suggestie want ik krijg ineens een cadeau-idee 💡💡.

[ Voor 12% gewijzigd door trabant op 13-06-2026 09:16 ]

KPN is een drieletterwoord


  • ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
@rockerpoet Ik had ook altijd van die goedkope lampjes van de Action. Maar batterijduur vaak om te janken, meestal na een uur al minder licht.

Tijd terug deze Bailey 146770 gekocht, topdingetje. Sterke magneet en 1000lm. Voelt degelijk aan en batterij gaat ook een paar uur mee. Heeft meerdere standen, kleine bundel maar ook een wijde bundel die je dan vervolgens in 3 helderheid standen kan kiezen.

https://www.elektramat.nl...-cliii-oplaadbaar-146770/ (omschrijving klopt niet, foto’s wel).

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 14-06-2026 09:07 ]


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
ThinkPad schreef op zondag 14 juni 2026 @ 09:04:
... die goedkope lampjes van de Action. Maar batterijduur vaak om te janken, meestal na een uur al minder licht.
Ja, dat ook nog eens. Dan vliegen er de nodige fijne vleeswaren door de lucht. O-)
En 't is dat het mijn lamp niet was, anders vloog die mee.

[ Voor 9% gewijzigd door trabant op 14-06-2026 10:32 ]

KPN is een drieletterwoord


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb zelf al wat jaren terug een Parkside lamp van de Lidl gekocht, vergelijkbare formfactor als zo'n Fluxon.
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl.nl/assets/gcp39a51dc4c8af42d0ab884e000a71c6b3.jpg

Ik ga geen uitspraken doen over of deze net zo goed is, met name de magneet vind ik geregeld wat zwak. Aan de andere kant vermijd ik die ook zoveel mogelijk, want er zit altijd vuil aan, en veroorzaakt vervolgens krassen.

Maar qua formfactor vind ik het ideaal, hij is namelijk klein genoeg om vaak in krappe ruimtes gebruikt te kunnen worden, en een dock is super. Na het klussen terug in de dock en de volgende keer is hij weer netjes opgeladen.

Ik heb hem de afgelopen jaren heel veel gebruikt bij mijn restauratieproject en dat beviel erg goed.

Bij het klussen aan een auto ben ik wel terughoudend in per sé de meeste lumen willen. Ik heb gemerkt dat hoe feller de lamp is, hoe lastiger het wordt om voorbij onderdelen dicht bij de lamp te kunnen kijken. Een felle lamp veroorzaakt al snel een verblindende reflectie, zelfs als het materiaal niet glimmend is. Vergelijk het (in meer extreme mate) met hoe moeilijk je diep in een motorruimte kunt kijken in volle zon, terwijl het met bewolkt weer, ondanks minder licht, juist veel makkelijker gaat, puur omdat het contrast tussen licht en donker kleiner is.
Ik zet dan liever een paar zwakkere lampen onder verschillende hoeken gericht mijn werkgebied, dan één hele felle.

Om trouwens een beetje idee te geven over hoeveel licht die Parkside (500 lm) geeft, deze foto's heb ik gemaakt met die Parkside als lichtbron:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55331961012_973afd4978_b.jpg
Garageverlichting hangt boven de auto, zonder de parkside was dit een zwart gat op de foto. De lamp lag ter hoogte van de vooras, en geeft genoeg licht om 4 meter verderop nog scherpe schaduwen op de garagedeur te kunnen werpen. En dit is in een garage verlicht met 6 60x60cm ledpanelen (tussen de 2.500 en 3.000 lm per stuk)

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/55332828164_274e5d7c96_b.jpg
Links stond de garage deur open, en dus redelijk veel licht van links en buiten de auto (zie ook de waas links op de foto). De parkside gaf genoeg licht om voldoende contrast tussen de verschillende zwarte onderdelen te krijgen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05

DaWaN

'r you wicked ??

Ik gebruik zelf deze Lange LED lamp van HBM. Als je er daar 2 van hebt werkt het prima.
Dingen gaat ook gerust een uur of 8 mee op één acculading.
Zelf vind ik zulke lange lampen wel fijn omdat ze hun licht verspreiden over een lange lengte en niet zo veel verblinden als kleine lampjes. De magneten van die specifieke lamp zijn ook sterk.

Ik zou ook niet zo snel veel geld uitgeven aan lampjes, want ze hebben het altijd zwaar te verduren. Het aantal keer dat die lampen van mij een douche hebben gehad van kvs/remolie/motorolie is niet meer op één hand te tellen. Misschien als ik nog eens een keer lampjes vind van maximaal zo'n ~25 euro in aluminium dat ik er meteen 5 koop. Ik zag pas ook een keer deze LSC ultra penlight in een filmpje op internet. Die lijkt perfect te zijn, maar is met 65 euro wel aan de prijzige kant.

Ik heb ook nog deze van HBM maar die vind ik niets.
Maar 3 uur batterijduur en de magneet is erg zwak.
Lampjes met AA / AAA batterijen vind ik ook niets, dat is een hoop gerommel met opladen. Een lamp met USB aansluiting en interne batterij is veel makkelijker.

Ik zou dus gaan voor iets met de volgende eigenschappen:
  • Minimaal 5 uur batterijduur
  • Sterke magneet
  • Magneet die werkt in 2 standen (rechtop en plat)
  • Klein formaat zodat je ze overal kunt plaatsen
  • Interne Li-ion batterij
  • LED strip (geen puntbron)

If you do not change direction, you may end up where you are heading


  • No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:59
Ik heb afscheid genomen van alle accu lampen. Ze zijn altijd slachtoffer van winters in koude onverwarmde garages, versnelde achteruitgang batterij levensduur, alle opladers zijn verschillend, glas beschadigd en dan wordt het licht minder, magneten slecht, etc.

Ik heb op Amazon voor 12 euro een lamp met een enorme bak licht, en fatsoenlijke magneet en 6 meter snoer eraan gekocht. Doet het altijd, geeft veel te veel licht en plakt aan alles van metaal. Als het kapotvalt heb ik er al 1 op reserve. Geen acculampen meer in mijn garage, voor al mijn andere kluswerk heb ik wel alles op accu's maar die mogen in de winter in de berging thuis slapen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts


  • EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:15
Ik gebruik al een tijdje 2 led armaturen die ik overhad, daar heb ik een stekker aan gemaakt, als ik onder de auto met zijn plaats ik ze daar, en heb ik onder de motorkap licht nodig bevestig ik ze daar (ze zijn niet magnetisch, maar met wat elastische banden kom je een heel eind 😊

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:35

-tom-562

Oliesjeik

DaWaN schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:14:
Ik gebruik zelf deze Lange LED lamp van HBM. Als je er daar 2 van hebt werkt het prima.
Dingen gaat ook gerust een uur of 8 mee op één acculading.
Zelf vind ik zulke lange lampen wel fijn omdat ze hun licht verspreiden over een lange lengte en niet zo veel verblinden als kleine lampjes. De magneten van die specifieke lamp zijn ook sterk.

Ik zou ook niet zo snel veel geld uitgeven aan lampjes, want ze hebben het altijd zwaar te verduren. Het aantal keer dat die lampen van mij een douche hebben gehad van kvs/remolie/motorolie is niet meer op één hand te tellen. Misschien als ik nog eens een keer lampjes vind van maximaal zo'n ~25 euro in aluminium dat ik er meteen 5 koop. Ik zag pas ook een keer deze LSC ultra penlight in een filmpje op internet. Die lijkt perfect te zijn, maar is met 65 euro wel aan de prijzige kant.

Ik heb ook nog deze van HBM maar die vind ik niets.
Maar 3 uur batterijduur en de magneet is erg zwak.
Lampjes met AA / AAA batterijen vind ik ook niets, dat is een hoop gerommel met opladen. Een lamp met USB aansluiting en interne batterij is veel makkelijker.

Ik zou dus gaan voor iets met de volgende eigenschappen:
  • Minimaal 5 uur batterijduur
  • Sterke magneet
  • Magneet die werkt in 2 standen (rechtop en plat)
  • Klein formaat zodat je ze overal kunt plaatsen
  • Interne Li-ion batterij
  • LED strip (geen puntbron)
Die lange LED lamp van HBM heb ik ook, echt een fijn ding en idd verspreid licht werkt veel fijner. Alleen sinds een jaar is het bovenste lampje (die 2 LEDjes) veranderd in een discolicht (knippert), niet zo'n ramp want die gebruikte ik toch nooit :P
Als ik echt veel licht nodig heb, pak ik een zelfbouw bouwlamp, op basis van een LED-lamp van de Action waar ik een zelf een stuk snoer met stekker aan heb gemaakt

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
DaWaN schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:14:
... Ik heb ook nog deze van HBM maar die vind ik niets. ...
Op de cursus in België hebben we daar een variant van. Echter niet met één, maar met twee scharnieren, zodat die altijd in een stand staat die je op dat moment niet wilt. Analoog aan het Azerty-toetsenbord is de volgorde van aanzetten (klein licht, groot licht) omgekeerd aan wat ik met die Fluxon gewend ben. -O- Maar hij is wel lekker klein waardoor hij niet zo snel in de weg hangt.

Mijn ervaring met scharnieren en draaipunten tussen accu en lichtcel is wel dat daar de plek is waar zo'n lamp stuk gaat.

KPN is een drieletterwoord


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

trabant schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:46:
[...]

Op de cursus in België hebben we daar een variant van. Echter niet met één, maar met twee scharnieren, zodat die altijd in een stand staat die je op dat moment niet wilt. Analoog aan het Azerty-toetsenbord is de volgorde van aanzetten (klein licht, groot licht) omgekeerd aan wat ik met die Fluxon gewend ben. -O- Maar hij is wel lekker klein waardoor hij niet zo snel in de weg hangt.

Mijn ervaring met scharnieren en draaipunten tussen accu en lichtcel is wel dat daar de plek is waar zo'n lamp stuk gaat.
Nadeel van zo'n lamp zonder scharnier is dan weer dat ze of in de weg zitten (omdat hij zo lang is) of net niet de juiste kant op schijnt.

Ik heb er één met scharnier van (ook) de Lidl die een draaiknopdimmer heeft. Dat werkt op zich wel prettig, alleen moet ik hem met een kabeltje (micro USB) opladen, wat ik altijd vergeet, dus hij is meer leeg dan opgeladen. En het zou me dus ook niks verbazen als de accu inmiddels z'n beste tijd heeft gehad daardoor...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
In mijn geval wegen de robuuste constructie en laadgemak (gewoon in het wiegje terugzetten) zwaarder dan eventueel in de weg zitten. Die zweepjes (zoals die lange lamp van @DaWaN ) zijn ook eerder geschikt als inspectielamp onder een brug, dan dat je er onder een opgekrikt voertuig mee moet werken.

Als je onder de auto net iets meer werkruimte hebt, kan een hoofdband met miniscule lampjes boven de oren een optie zijn. Een lamp die met accu en al als een teffilindoosje aan je voorhoofd hangt is leuk bedacht, maar zeker op die plek eigenlijk onwerkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door trabant op 15-06-2026 12:46 ]

KPN is een drieletterwoord


  • Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
DaWaN schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:14:
Ik gebruik zelf deze Lange LED lamp van HBM. Als je er daar 2 van hebt werkt het prima.
Dingen gaat ook gerust een uur of 8 mee op één acculading.
Zelf vind ik zulke lange lampen wel fijn omdat ze hun licht verspreiden over een lange lengte en niet zo veel verblinden als kleine lampjes. De magneten van die specifieke lamp zijn ook sterk.

Ik zou ook niet zo snel veel geld uitgeven aan lampjes, want ze hebben het altijd zwaar te verduren. Het aantal keer dat die lampen van mij een douche hebben gehad van kvs/remolie/motorolie is niet meer op één hand te tellen. Misschien als ik nog eens een keer lampjes vind van maximaal zo'n ~25 euro in aluminium dat ik er meteen 5 koop. Ik zag pas ook een keer deze LSC ultra penlight in een filmpje op internet. Die lijkt perfect te zijn, maar is met 65 euro wel aan de prijzige kant.

Ik heb ook nog deze van HBM maar die vind ik niets.
Maar 3 uur batterijduur en de magneet is erg zwak.
Lampjes met AA / AAA batterijen vind ik ook niets, dat is een hoop gerommel met opladen. Een lamp met USB aansluiting en interne batterij is veel makkelijker.

Ik zou dus gaan voor iets met de volgende eigenschappen:
  • Minimaal 5 uur batterijduur
  • Sterke magneet
  • Magneet die werkt in 2 standen (rechtop en plat)
  • Klein formaat zodat je ze overal kunt plaatsen
  • Interne Li-ion batterij
  • LED strip (geen puntbron)
Die lange led wordt onder heel veel merknamen verkocht, ook bv Osram.

Zag hem laatst ook bij de Aldi van Workzone voor 9.99

  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
Uiteindelijk deze besteld. Niet de hoogste lichtsterkte maar formaat, hufterproofheid en magneetsterkte waren doorslaggevend. Dank voor medenken.

  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

rockerpoet schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:36:
Uiteindelijk deze besteld. Niet de hoogste lichtsterkte maar formaat, hufterproofheid en magneetsterkte waren doorslaggevend. Dank voor medenken.
Ik hoop wel dat hij in de tussentijd een update heeft gehad en USB-C ipv microUSB heeft.

Qua opgegeven lichtsterkte, daar moet je ook vooral niet te veel waarde aan hechten. Torque Test Channel op Youtube test met enige regelmaat lampen en over het algemeen, hoe hoger de opgegeven lumen waarde, hoe kleiner de kans wordt dat dit ook daadwerkelijk gehaald wordt.

En wat ik al eerder schreef, als je aan een auto oid werkt waar de lamp dichtbij ligt, wil je ook helemaal niet zo'n sterkte lamp. Dat is leuk om een (grote) ruimte te verlichten, maar niet om binnen een halve meter licht op je werkgebied te krijgen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
deepbass909 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 10:55:
[...]


Ik hoop wel dat hij in de tussentijd een update heeft gehad en USB-C ipv microUSB heeft.
Dat hangt vooral van je overige laadinfrastructuur af. Getuige mijn usernaam ben ik bijv. nog niet zo modern...

KPN is een drieletterwoord


  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

trabant schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Dat hangt vooral van je overige laadinfrastructuur af. Getuige mijn usernaam ben ik bijv. nog niet zo modern...
Jij gebruikt nog barrel jacks met allemaal verschillende laadspanningen en polariteiten, toch? :+

Maar als ik ergens wel blij om ben, is dat micro USB steeds meer uit m'n huis verdwijnt. Die connector is veel te kwetsbaar voor dit soort toepassingen en teveel apparaten zijn al defect gegaan puur alleen omdat die connector kapot ging. Deze lamp is waarschijnlijk al van voor december 2024, dus mag hij nog een micro-USB hebben, maar veel fabrikanten hebben in de tussentijd al wel een upgrade doorgevoerd.

Voor mij is het ontbreken van USB-C inmiddels wel een reden om een product uit te sluiten als ik op zoek ben naar iets nieuws.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:09
trabant schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:14:
[...]

Dat hangt vooral van je overige laadinfrastructuur af. Getuige mijn usernaam ben ik bijv. nog niet zo modern...
Heb je nog een Robotron in je werkplaats staan om de handboeken te raadplegen?

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
@DjoeC ...en die projecteer ik met een Polylux op de garagepoort!

@deepbass909 Die wildgroei aan A-, B-, mini-, micro- etc. USB-varianten voor verschillende schijven, camera's, lampen, speakertjes en die oude Nokia leidt inderdaad nogal eens tot een panieksafari langs alle dradenbakjes* in huis, maar zolang die apparaten het nog verder naar tevredenheid doen mogen ze blijven. Dat Apple en de randapparatuurfabrikanten de hoofdprijs verlangen voor een extra USB-C prikpunt helpt natuurlijk ook niet echt.
offtopic:
*mijn vrouw, the one with the brains, heeft in haar werkkamer een hele kapstok met allemaal per apparaat gelabelde kabeltjes opgetuigd, maar ik blijf tegen beter weten in hopen dat ik de aansluiting op het eerste gezicht kan herkennen, waarbij ik er natuurlijk lekker eigenwijs aan voorbijga dat een kabeltje dat niet in het bakje zit ook niet herkend kan worden. Het geeft wat dynamiek in een verder rustig voortkabbelend bestaan. 8-)

KPN is een drieletterwoord


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
deepbass909 schreef op maandag 22 juni 2026 @ 11:53:
[...]

Deze lamp is waarschijnlijk al van voor december 2024, dus mag hij nog een micro-USB hebben, maar veel fabrikanten hebben in de tussentijd al wel een upgrade doorgevoerd.
Ah misschien is dat de reden waarom sommige winkels het uit assortiment hebben gehaald. Ik verwacht dat deze dan ook micro-USB heeft. Vind ik an sich niet zo'n groot probleem. Heb genoeg apparaten die dat nog hebben :)

  • DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:09
Micro, Mini, USB-C: Ik gebruik een 6 poorts lader waar alle soorten "standaard" aanhangen. Kwestie van het apparaat aan het juiste kabeltje koppelen, niks dat een gekleurd kabeltje of stukkie tape niet op kan lossen.

  • trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:43
De twee werklampen in mijn stal hebben gelukkig dezelfde micro-aansluiting, en aangezien die Fluxon met afstand eerste keus is èn een eigen laadwiegje (de meeste tweakers zeggen dock) heeft, hoef ik eigenlijk amper om te prikken.

KPN is een drieletterwoord


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
Iemand ervaring met dit soort (benzine) slang klemmen?

  • Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11:22
rockerpoet schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:11:
Iemand ervaring met dit soort (benzine) slang klemmen?
Ja werkt maar is geen 10, leuker voor een koelwater of andere slang waar weinig tot geen druk op staat.
ik heb zo een klem
Afbeeldingslocatie: https://www.tooltique.co.uk/wp-content/uploads/T23852-2-450x450.jpg

Daar knijp je alles mee dicht, ook rem slangen en airco slangen

  • deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:32

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

rockerpoet schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 12:11:
Iemand ervaring met dit soort (benzine) slang klemmen?
Ja, en wat @Mielemuis al zegt, het werkt redelijk voor koelwater, maar meer ook eigenlijk niet. Brandstof- en remslangen zijn te stug voor deze kunststof klemmen en ook koelwater sluit niet 100% af. Maar voor die laatste wel goed genoeg om bijv. een radiateur te kunnen vervangen zonder dat je hele systeem leeg loopt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier


  • rockerpoet
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:30
trabant schreef op maandag 22 juni 2026 @ 19:17:
De twee werklampen in mijn stal hebben gelukkig dezelfde micro-aansluiting, en aangezien die Fluxon met afstand eerste keus is èn een eigen laadwiegje (de meeste tweakers zeggen dock) heeft, hoef ik eigenlijk amper om te prikken.
Lampje binnen, en inderdaad micro-USB. Prima voor mij.
Pagina: 1 ... 60 61 Laatste