Bedankt voor het uitgebreide antwoord. De druppellader staat sowieso op de planning, maar ik kan de accu er idd ook in laten, en van tijd tot tijd even aan de lader gooien.trabant schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:47:
@Remy!!!! Als je die accu van tijd tot tijd aan een druppellader laat lurken, kun je hem volgens mij zelfs laten zitten. Het criterium zal dan eerder het werken aan de boordelektriek zijn.
- Zo'n busje zal aan de kokerbalken ook zijn krikpunten hebben, maar op grind zit het stabiliteitsrisico inderdaad op kiezelniveau. Schuif de steentjes opzij zodat de tegel niet meer kan zakken of schuiven.
- Als een auto langdurig de voetjes van de vloer heeft, is dat weliswaar fijn voor de banden, maar de wielophanging wordt nu andersom belast (er hangt dan immers een complete halve as aan). Bij mijn Trabant heb ik geleerd dat de bouten door silentbussen in belaste toestand moeten worden aangedraaid, zou ik hem langdurig opgebokt laten, dan schroef ik de bouten van de silentbussen wat losser, zodat de rubbers niet knaaien door de omgekeerde belasting.
- Plak dan wel meteen een herinneringssticker op het dashboard om voor het weer gaan rijden die bouten weer op het juiste moment aan te draaien! Enfin, check bij een garagist of het handboek van die Crafter in hoeverre dat verhaal inderdaad van toepassing is.[/li]
- Je kunt natuurlijk de assteunen achter de wielen onder de wielophanging zetten, maar dan staat de hele bus wel op zijn vering. Dat is wiebeliger dan met de assteunen direct onder de kokerbalken, dat laatste is imho de stabielste oplossing.
Ik had al een beetje m'n twijfels over de assteunen omtrent onze optie, maar je geeft naar mijn idee valide punten om er niet voor te gaan, ik laat de accu wel in de auto, en ga hem iedere week wel even een stukje verrijden.

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3XkdMgSAlsEYQHpyl56BzSZm.jpg?f=user_large)