Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 2
Acties:
  • 337.122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: mei 2005
  • Nu online

McGryphon

Moderator General Chat

Brothers of the mine rejoice!

Ik slijp eigenlijk zo goed als alles met de hand, met de bankslijper/bandschuurmachine alleen voor steenbeitels en ècht beschadigd spul. Kost wat meer tijd, met boortjes wellicht niet de handigste methode, maar ik krijg wel bijna alles vlijmscherp, vlak en symmetrisch waar nodig geslepen :)

Maar goed, zelfs betreffende houtbeitels vinden veel mensen dat al overdreven, maar ik ben van mening dat snijgereedschap ook scherp dient te zijn. En dan niet 80 grit op de bandschuurmachine-scherp, maar 3200 grit nat schuurpapier :P

Just like Jesus I'm a carpenter
Forging shelves with the hammer of Thor
Gloria patri furnituribus
In nomine IKEA!

• mr_petit
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 01:13

mr_petit

opperprutser

quote:
PauseBreak schreef op donderdag 17 september 2015 @ 09:47:
[...]
Maakt het nog uit wat voor compressor je eraan hangt
Je kan hiervoor eigenlijk elke compressor gebruiken.
Dus wel een normale persluchtcompressor met tankje.

[Voor 10% gewijzigd door mr_petit op 17-09-2015 12:32]

"man is not truly one, but truly two,"

• epic_gram
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 10:15

epic_gram

undercover moderator

quote:
Nathuran schreef op woensdag 23 september 2015 @ 21:55:
[...]

Prima ding die momentsleutel, heb em zelf ook ;)
had jij ook die 1/2" 10~210nm voor 45 euro? 8)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

• dreamscape
  • Laatst online: 10:36
Voor het wisselen van wielen is zo'n Lidl-ding hartstikke prima. Die krik die ze ook in de aanbieding hebben kan dan ook handig zijn.

Punctuality is the politeness of kings

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ze zien er beide goed uit. Vooral die blauwe is heel laag.
Wat wil je omhoog krikken (met name minimale hoogte), want goede krikken kan je ook een stuk goedkoper krijgen. Ik heb zelf een omega, prima krik en slechts 130 euro oid, maar die heeft wel een minimale hoogte van 14cm. Dat is het enige nadeel.
En zorg ervoor dat je krik een rubberen krikpad heeft (heeft die 2e dat wel?)

[Voor 27% gewijzigd door mr_petit op 15-10-2015 22:04]

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 09:46

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Hoe krijg je het voor elkaar om een krachtdop te slopen met een klopschroefmachine? Die doppen zijn juist extra gehard... Met normale doppen loop je juist het risico dat ze scheuren als je er lucht op gaat zetten...

Bij de foto van bluemoon23 kan je ook duidelijk zien dat de krachtdop (rechts) veel dikwandiger is dan een normale dop.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BlackthunderAwf
  • Laatst online: 08-04 15:36
Wij hebben achterhuis in de schuur een twee kolommer te staan. Een vier kolommer was gewoon te groot voor ons in de schuur. We hebben de boel verankerd in de vloer, maar toch het zekere voor het onzekere genomen en de twee palen aan het huis vast gemaakt.

Hefbrug mag 2200kg tillen. Heeft geen problemen met het optillen van een auto van 2000kg. Wel twee as steunen gekocht en worden ook altijd geplaatst, mocht er wat gebeuren. Er zit een slappe kabel beveiliging op die werkt, wat ook prettig is.

Aan de foto's kun je wel zien dat er niet veel ruimte is. Wel handig om het één en ander zelf te kunnen doen.
http://i68.tinypic.com/f57u9y.jpg
http://i63.tinypic.com/1z2ogw8.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
rvtk in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 2" had een aantal mooie Proxxon setjes opgezocht, die 24 delige zou ruim binnen je budget vallen (als je het niet voor die prijs kan vinden, zoek dan eens op amazon.de), de 47 delige is een stuk completer dan die Mannesmann set die je voorstelde, en zou normaalgesproken ook betere kwaliteit moeten zijn.

[Voor 16% gewijzigd door henkie196 op 13-06-2016 22:43]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Met al dat chinese gereedschap: gewoon kopen. Als het breekt koop dan een duurdere variant.
Zo blijf je zitten met de goedkope varianten die wèl werken en hoef je alleen diep in de buidel te tasten als het er werkelijk om gaat.

Je ziet de prijsverschillen. Als ik al het chinese gereedschap wat ik nu heb had moeten kopen van een duur merk was ik waarschijnlijk meer dan 50 mille kwijt. Nu is dat maar een fractie. (ik heb de wereld van die dingen)
En meestal voldoet het gewoon.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, die heb ik ook, maar je knijpt ofwel de connectors aan zeep, of het zit niet goed vast. Ondingen vind ik het.
En de connectors wil ik gebruiken voor alles wat nog losgekoppeld moet kunnen worden. Hou er niet van om zaken als koelkast vast te solderen bijvoorbeeld. Daarnaast heb ik ook op mijn motor de nodige elektronica die ik netjes wil aansluiten met een stekker ipv die rode AMP kabelschoentjes.
Ben gewoon een mierenneuker met dit soort dingen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 09:58
quote:
ToolkiT schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:48:
[...]

er zijn nu 13 afleveringen.. dus ik heb nog wat in te halen :)
Ik heb een binge sessie gehouden en ze in twee zittingen uitgekeken })

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:27
quote:
Oh dat is wat veel om allemaal even te gaan kijken, even tijd voor vinden hehe.

Maar nu al vind ik het mooi omdat ze een Celica GT4 als basis hebben gebruikt. Die gaan normaal gesproken al hard, maar nu is het gewicht heel veel lager.

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• ToolkiT
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 08-04 22:27

ToolkiT

brit-tweaker

quote:
_ferry_ schreef op woensdag 03 augustus 2016 @ 09:40:
[...]

Leuk :)
Mooi hoe hij het allemaal stap voor stap in elkaar zet (gisteren 1t/m5 gekeken)
Lijkt mij ook wel gaaf om een keer zoiets te doen, maarja... je mag er in NL vervolgens toch de weg niet mee op. Dan staat je mooie mini daar in de garage als een trailer queen.
Dan kun je maar beter gewoon een oldtimer restaureren of een VW nemen en er een Subaru blok in leggen ofzo.

Ojah, tijdje geleden hier gevraagd wat de ervaringen zijn m.b.t. de 1 koloms brug. Wat mij en mijn pa betreft prima!
Heb er afgelopen 2 weken veel plezier van gehad tijdens het wisselen van de motor van de kever. Niet wiebelig, alleen als je echt gaat schudden op de juiste frequentie. Auto kan er nog precies overheen rijden, ondanks de verlaging (wel even opletten op de 2 uitstekende handels waarmee je de armen kunt verstellen). Al is de kever qua formaat wel ongeveer het kleinste wat je er op kwijt kunt vermoed ik. De steunen zitten op het einde van mijn kokerbalken.
Je kan hem exporteren naar UK, daar laten keuren en dan weer importeren naar NL... dat is een veelgebruikte route voor unieke voertuigen..

Bij RDW kan je ook laten keuren maar dat is een stuk duurder dan bovenstaande route begreep ik..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Bigf00t
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 06-04 21:24
quote:
!null schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:44:
Ik zette een tijltje eronder, en ging dat dan weer in een oude fles gieten, wat me meestal niet lukte zonder morsen :P had ik dan een doek voor onderliggen wat ook smerig werd.
Stukje afdekzeil of vuilniszak over de tegels en dan zo'n ding gebruiken:

https://i.imgur.com/RtYpdEp.jpg

Die kun je na gebruik ook makkelijk overgieten in een jerrycan omdat je de tuit in de opening kunt hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08-04 18:10
Ter vergelijking: ik heb een BMW 5 Touring uit 2008, niet verlaagd oid.
De Lidl krik is van mijn vader, die een Toyota RAV4 heeft. Onder zijn auto past het wel prima ;)

• J-M-T
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 09:35
Zo'n krik is meer dan prima als je zo nu en dan een setje velgen verwisselt. Als je auto te laag is rijd je deze op een plankje en mocht je bang zijn dat hij niet sterk genoeg is ; bij het gebruik van elk type krik gebruik je een assteun, geen uitzonderingen. Die heb je ook voor twee tientjes.

https://www.hbm-machines....eunen/hbm-3-ton-assteunen

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

quote:
henkie196 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 16:18:
Lange dop 21 zou inderdaad gewoon moeten passen, met een ratel of wringijzer. Er zijn zelfs kruissleutels met een 1/2" aansluiting.

Je ziet ook wel regelmatig van die setjes met lange doppen met een plastic huls eromheen om de velgen te beschermen. Die zul jij waarschijnlijk juist niet willen hebben, omdat die plastic huls waarschijnlijk te dik gaat zijn. Aan de andere kant, als een slagdop past, past misschien zo'n plastic huls ook wel, aangezien slagdoppen normaalgesproken dikker zijn dan gewone doppen.
Je bedoelt deze:
https://www.datona.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/i/wielboutdoppen.png

Die met een plastic huls zijn behoorlijk dunwandig. En die huls kan je er doorgaans vanaf schuiven.

Neem er zo'n wringijzer bij:
https://www.datona.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/470x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/w/r/wringijzer.jpg
En je hebt een prima setje om onderweg de wielbouten los te kunnen halen en iets wat sterker is dan een gemiddelde kruissleutel.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Dit soort ratels lijken me altijd wat tegengesteld. Het ratel gedeelte is het zwakste gedeelte, maar wordt met zo'n verlengstuk wel het zwaarst belast.

• dreamscape
Klopt helemaal. Ik zal ook nooit beweren dat die Aldi-krik geweldig is. Maar ik heb voor die twee keer per jaar wielen wisselen geen driecijferig bedrag over voor een semi-pro krik. Die Aldi-krikjes doen het namelijk wel veel beter dan het schaarkrikje dat bij je auto geleverd wordt. Wat dat betreft maken ze een wielenwissel wel een stuk prettiger.

Ga je veel vaker onder auto's klussen, investeer dan gerust in een beter model, maar om twee keer per jaar je wielen te wisselen zijn krik en momentsleutel van Aldi / Lidl / whatever meer dan prima.

• MartijnAbel
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 10:15
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 22:43:
Mooi setje. Denk dat ik die van HBM maar ga bestellen dan, i.p.v. te wachten tot de set van Conrad weer leverbaar is :P
Is volgens mij dezelfde set als die van bruder mannesmann, lidl etc...
Beter pak je dan die van amazon, kost niks qua verzending, HBM een tientje

[Voor 10% gewijzigd door MartijnAbel op 19-11-2016 22:47]

Volvo V50 T5 - Do88.se FMIC - Custom 3" DP - ECU Spacer --- DTC/RICA TUNE @ 250PK & 390nm

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:34

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Zag trouwens op Amazon ook nog zo'n rubberen schijf/dop voorbij komen om op garagekrik te monteren (om te voorkomen dat je felsnaad bij het krikpunt verbuigt). Op eBay ook te koop, zoek op "gummiauflage wagenheber". Dan ben ik helemaal klaar om netjes de wielen te kunnen wisselen.

P.S. Met momentsleutel wel opletten dat je hem altijd met de veer weer ontspannen opbergt. Als je de veer gespannen laat dan verloopt hij en komen de Nm's niet meer overeen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Gisteren m'n verjaardag gevierd en daarbij weer wat leuk gereedschap gekregen, die best wel wat verbaasde blikken veroorzaakte :+
https://c8.staticflickr.com/6/5619/31027922711_bf815d2303_c.jpg20161120_231011 by Deepbass 909, on Flickr

Wat we zien (van boven naar onder):
  • 5 breekijzers (met de vraag of ik inbraakplannen had :p)
  • Verloopjes voor een accuboor naar 1/4" en 1/2" (voor precies wat henkie196 beschrijft)
  • 3 maten puntbektang van Knipex
  • Autostetoscoop (leverde misschien nog wel de meest vragende blikken op :+ )
De breekijzers en verloop komen wel als geroepen, binnenkort gaat het carterpan los, wat 20+ boutjes losmaken betekent (een accuboor is dan wel een zegen) en een pan losmaken die waarschijnlijk vastzit.

• Oogje
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
quote:
Speeddragon schreef op donderdag 8 december 2016 @ 13:35:

Zelfde met de momentsleutels op de site van HBM, heb die van 2-24nm besteld om het eens te testen. Maar het klinkt soms te goed om waar te zijn.
Ik zou juist bij dit soort bereik niet willen testen met een chinese momentsleutel. Voor wielbouten die op 130Nm vast moeten is 5Nm afwijking geen ramp...voor iets wat op 10Nm vast moet wel :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Net een leuk kerstcadeautje gekregen van m'n vriendin
https://www.mechanix.com/uploads/store/products/4/thumbnails/MW15_MFF_H-(1)_735x918.jpg

O+

• Joopieboy
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
De welbekende Lidl aanbiedingen in de gaten houden, kom je die vaak zat tegen. ;)

I7 9700K 5,1Ghz

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

quote:
sugarlee89 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 07:53:
[...]

Die inbus verloopstukken gebruik ik van de action. Op mijn dewalt klopschroefmachine waar ik fusee, draagarmen en lambdasondes mee los maak. Heb er nog geen kapot gekregen. En ik gebruik normale doppen en niet speciale krachtdoppen.

We zijn amateurs he, prima heel veel geld uit te geven. Maar een hoop gereedschap maak ik gewoon zelf.
Daarom zal je ook niemand hier ooit horen roepen dat je per sé Snap-On, Gedore of een ander A-merk moet kopen. Maar het spectrum van kwaliteit is bij gereedschap groot, van pisbakkenstaal tot onverwoestbaar. Mijn ervaring na al deze jaren is daarbij inmiddels dat als je wat serieuzer sleutelt je echt bij het goedkope spul weg moet blijven. Het kan sneller kapot gaan en je loopt een groter risico dat je de bout, schroef of moer die je los wilt krijgen, sloopt. Zeker als het een beetje roestig is of gewoon erg vast zit.

Qua krachtdoppen heb ik er zelf ook maar 3, namelijk het bekende setje van de blauwe, gele en rode wielmoerdoppen. De meeste maten liggen ook in m'n DHZ-garage. Maar afgelopen maandag had ik bijv. een 18mm nodig, wat geen standaard maat is en ze daardoor niet in krachtdop hebben liggen, en toen heb ik m'n Proxxondop gebruikt, wat ook goed ging. Maar als ik hem vaker nodig heb in combinatie met een slagmoersleutel, dan komt er wel een krachtdop.
quote:
Moest laatst de remblokken van de handrem vervangen. Zitten in de remschijf achter. Op z'n plek zetten van de veertjes heb je speciale tangen. Een stuk ijzerdraad en een houtje om je hand om te doen werkt ook prima. Platkop schroevendraaier werkt net niet soepel genoeg.

Net als remzuigers terug te duwen. Een bout, 3 moeren en 2 juiste ringen die over de zuiger vallen en je draait ze prima terug. Of een lijmklem met een ring bij een enkele zuiger.

Heb geleerd om creatief te zijn. Meeste heilige stuk gereedschap voor mij is toch wel de uitschuifbare ratel. Geen gedoe meer met verlengstukken.

En ook heel veel Duitse merken komt gewoon uit taiwan. Proxxon is een mooi voorbeeld. Maar dat merk koop ik al sinds de jaren 80 en nog nooit problemen mee gehad.
Creatief is altijd leuk. Ik heb veel gereedschap, maar een terugstelsetje voor de remklauwen zit daar ook niet bij. Gewoon een grote waterpomptang op de zuiger en hem terugduwen (bij een BMW hoef je gelukkig niet te draaien).

Het enige waar ik wel vaak mee zit, is schoonmaken na een klus. Na zo'n klus als afgelopen maandag is veel van het gereedschap vet. Met remmenreiniger, WD40 en geduld is het wel schoon te maken, maar tips zijn welkom.
quote:
SanderH_ schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:10:
Op zoek naar een goede momentsleutel. Eigenlijk specifiek voor het vastdraaien van wielbouten.

Deze lijkt mij wel iets?
  • 1/2 inch
  • Gaat tot 210Nm (heb er maar 120 nodig voor mijn wielbouten)
  • verlengstuk en een kop van 17 & 19mm
Gezien ik dit maar enkele keren per jaar ga gebruiken hoeft het geen absolute topkwaliteit te zijn, maar heb wel graag iets die accuraat & goed werkt.
Deze lijkt verdacht veel op de Lidl/Aldi sleutel. Ik heb daar zelf niet zo'n hoge pet van op na hem in m'n handen te hebben gehad. Het voelde allemaal wel erg gammel. Geef liever het dubbele uit (4 tot 5 tientjes) voor bijv. een Mannesmann.
quote:
SanderH_ schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:13:
[...]

Welke merken zou je dan wel aanraden (voor mijn doeleinden)?

Proxxon & Facom zullen vast wel goed zijn, maar lijken mij toch een beetje overkill.
En welke koppen (ik heb eigenlijk enkel 17mm nodig) zijn er deftig?
Ik gebruik zelf een dergelijk setje. De kunststof hulsen beschermen je velgen. Maar je kan ook gewone doppen gebruiken, alleen heb je dan wel een verlengstuk nodig.

• henkie196
  • Niet online
quote:
SanderH_ schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:13:
Welke merken zou je dan wel aanraden (voor mijn doeleinden)?

Proxxon & Facom zullen vast wel goed zijn, maar lijken mij toch een beetje overkill.
En welke koppen (ik heb eigenlijk enkel 17mm nodig) zijn er deftig?
Proxxon vind ik persoonlijk over het algemeen nog wel behoorlijk betaalbaar, Facom is meteen een stapje duurder dan dat. Ik ben niet zo bekend met het spul dat nog ergens onder Proxxon en Teng Tools staat, maar de suggestie van deepbass voor Mannesmann lijkt me dan nog niet zo verkeerd.

Het setje dat deepbass voorstelt voor doppen lijkt me niet verkeerd, maar als je geen slagmoersleutel hebt, en ook niet denkt te willen gaan kopen, zijn gewone doppen goedkoper. Je kunt dan kiezen voor gewone doppen met een verlengstuk, of voor lange doppen gaan. Het maakt niet zoveel uit welke je kiest en als je alleen wielen ermee denkt te gaan wisselen, zou een dop 17 genoeg moeten zijn. En met een lange dop heb je dan geen los verlengstuk nodig. Hooguit heb je later dan nog een andere maat nodig als je een keer een auto koopt met een andere maat wielmoeren.

Als je denkt dat je het misschien nog wel vaker nodig kunt gaan hebben, zou je ook een 1/2" setje kunnen halen voor er bij.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

quote:
Navi schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 11:15:
De sleutels zijn er gewoon voor gemaakt in tegengestelde richting kracht te kunnen zetten om iets los te draaien, het staat er zelfs op, dus het lijkt me sterk dat daardoor de kalibratie sneller zou vergaan.
(Als je dit doet zet je het aantal nm ook op 0)

Oftewel, laat je gevoel los en gebruik je gereedschap gewoon waar het voor is en wat het zou moeten kunnen :)

(als het gereedschap het niet aan kan niet doen ofc, maar als het gewoon in het boekje staat, why not)
Dat je de draairichting om kan draaien heeft ermee te maken dat je soms ook linksomdraaiende bouten of moeren hebt die op moment gezet moeten worden (de moer waarmee het tandwiel van mijn oliepomp bijv. vastzit), niet dat je er ook mee los kan trekken. En dat de kalibratie verloopt is een gegeven, ieder fabrikant van momentsleutels die opnieuw gekalibreerd kunnen worden, adviseert dit na x-aantal keer gebruik of jaarlijks te laten doen. Als je hem dus ook gebruikt voor lostrekken, ga je alleen maar sneller door het aantal keren gebruik heen tot hij weer opnieuw gekalibreerd moet worden, ook als je hem op 0 zet.
De fabrikant heeft hier geen baat bij, want kalibratie wordt doorgaans gedaan door een groothandel, dus je mag er daarom vanuit gaan dat hier dus een puur mechanische reden achter zit. Sowieso verloopt de kalibratie van ieder meetinstrument over tijd, ook dat is een vast gegeven.

En je zegt het precies goed, gebruik gereedschap waarvoor het bedoeld is, en een momentsleutel is niet bedoeld voor het lostrekken van bouten en moeren, daarvoor heb je wringijzers, ratels, ringsleutels, etc.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Knipex Cobra. Of een Knipex sleuteltang, als je het voornamelijk voor moeren / bouten wilt gebruiken.

Ik heb ze allebei en ze locken allebei waarop je ze instelt.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Eens even dit topic nieuw leven inblazen.

Een tijdje terug (afgelopen oktober om precies te zijn), heb ik wat leuke goodies gekregen om aan de auto te sleutelen:
https://farm6.staticflickr.com/5619/31027922711_bf815d2303_b.jpg20161120_231011 by Chris Hogevonder, on Flickr

Recentelijk heb ik voor het eerst de stethoscoop gebruikt en wat een geniaal ding is dat! _/-\o_ Een maatje van me had een tikje in de motor, maar we konden niet plaatsen waar het vandaan kwam. Dus met de pen zo dicht mogelijk bij verschillende draaiende onderdelen op het metaal zetten, en uiteindelijk was het tikje via de stethoscoop alleen te horen bij de dynamo, bij alle andere delen waren alleen de lagers te horen. Diagnose, één lager van de dynamo kapot. Dynamo vervangen, en inderdaad, het tikken is weg.

Ow, en de breekijzers zijn haast een must als je aan het klussen bent in huis en er moet bijvoorbeeld een keuken gesloopt worden. >:)

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 08-04 16:38
Heb je daadwerkelijk een starthulp nodig? Want je kunt wel iets kopen omdat ie extra functies heeft, maar als je die vervolgens niet gebruikt...

Dynamocheck is trouwens heel simpel: gewoon multimeter op de accupolen bij lopende motor, dan moet je rond de 13,8 volt meten.

Heb je die extras niet daadwerkelijk nodig dan is iets compacters ook wel fijn. CTEK acculaders werken bijvoorbeeld perfect en daar heb je geen omkijken naar.

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 09:52

DaWaN

'r you wicked ??

Ik zou zelf een CTEK MXS 5.0 kopen in jouw geval.
Wij hebben hier thuis een 5 jaar oude CTEK liggen die bijna dagelijks wordt gebruikt. Zoiets als die B&D of AEG zal kwalitatief denk ik niet in de buurt komen van de CTEK.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

quote:
Dirk33 schreef op vrijdag 17 november 2017 @ 21:39:
Heb je daadwerkelijk een starthulp nodig? Want je kunt wel iets kopen omdat ie extra functies heeft, maar als je die vervolgens niet gebruikt...

Dynamocheck is trouwens heel simpel: gewoon multimeter op de accupolen bij lopende motor, dan moet je rond de 13,8 volt meten.

Heb je die extras niet daadwerkelijk nodig dan is iets compacters ook wel fijn. CTEK acculaders werken bijvoorbeeld perfect en daar heb je geen omkijken naar.
Als het goed is, zou een dynamocheck meer moeten inhouden dan alleen of de spanning hoog genoeg is. Dat is namelijk maar één indicatie, de andere is of de dynamo ook wel spanning vast kan houden onder belasting, iets wat je niet met een multimeter kan meten. Daarom moet je ook altijd zoveel mogelijk verbruikers aanzetten als je met een multimeter gaat meten.

Wat ik een veel belangrijkere vraag vind, hoe vaak wil je hem gaan gebruiken en hoe kritisch is het gebruik? Als het puur is om iets achter de hand te hebben, ben ik zelf geneigd om eerder naar iets goedkopers te kijken. Een dynamo- of accucheck is bijv. wel leuk, maar als je het niet regelmatig gebruikt is het in mijn ogen eigenlijk weggegooid geld.

Toevallig heeft de Lidl vanaf komende maandag een acculader met starthulp in de schappen liggen:
https://www.lidl.nl/catalog3media/nl/article/290923/gallery/preview/lg/290923_01.jpg

Volgens de opdruk zou deze tot 12 Ampère continu (bij 12 Volt) en 75 Ampère startstroom kunnen leveren.
Is hij net zo goed als een CTEK, waarschijnlijk niet, maar voor 4 tientjes ga ik in ieder geval de gok wel wagen. Vooral ook omdat ik al een paar jaar de voorganger van deze in huis heb liggen, waarmee ik een reserveaccu op spanning houd. Als druppellader doet die het erg goed, maar ik wil in m'n garage nu graag een wat sterkere lader, waarmee ik relatief snel een lege accu weer op kan laden (met 3,8 Ampère is die kleine lader wat zwakjes).

Kleine kanttekening, wat in de advertentie er niet bij staat. Met 75 Ampère is de starthulp te zwak voor een diesel en grotere benzine motoren (dus bijv. mijn 6 cilinder kan ik waarschijnlijk er niet mee starten).

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

quote:
DopdeDouwer schreef op maandag 20 november 2017 @ 09:49:
Heb je de sleutelplek niet meer?
Leuke spulletjes
Jawel, maar dat is niet een plek waar ik op m'n gemak meerdere dagen achter elkaar kan klussen, maar wel prima geschikt voor een grote beurt, bandenwissel, etc. (dingen die in een dag te doen zijn).
Zodra de privé situatie het toelaat (o.a. omdat ik er een andere auto bij heb), ga ik de cabrio schorsen en op m'n gemak verschillende zaken aanpakken, zoals de remmen, stuurhuis en mogelijk zelfs een motorrevisie. Het kan ook zomaar zijn dat mijn cabrio straks voor een jaar of langer niet meer op de weg komt.

Ik heb namelijk sinds een half jaar thuis dit als sleutelplek:
https://farm5.staticflickr.com/4435/36699131313_50f8720c82_b.jpg20170928_124441 by Chris Hogevonder, on Flickr

Geen hefbrug, maar wel voldoende ruimte om heel veel te kunnen doen en in een schone omgeving (de vloer heeft een vloeistofdichte epoxylaag die heel makkelijk schoon te houden is). En ik ben nu steeds meer gereedschap aan het verzamelen om thuis zoveel mogelijk te kunnen doen.

[Voor 30% gewijzigd door deepbass909 op 20-11-2017 11:17]

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Ze zijn beiden van de Lidl ;) De grote schakelt automatisch over op druppelladen zodra de accu vol is, de kleine weet ik even niet zeker meer, maar die heeft een winterstand voor gestalde voertuigen. De kleine is ook meer bedoeld voor het op spanning houden van een accu.

Door die grote lader heb ik alleen wel ontdekt dat of m'n accu niet goed meer is, of de dynamo, want m'n accu was maar 50% opgeladen :X Beiden kunnen best wel eens versleten beginnen te raken, de accu is inmiddels 6 jaar en 175.000km oud, de dynamo heb ik al twee keer opgelapt met een nieuwe spanningsregelaar.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Eens even wat stof van het topic blazen.

Vandaag weer wat goodies gehaald voor in de garage:
https://www.hbm-machines.com/images/cache/hbm-p-0365-1.jpg-1920x1080-71cc037c8d.jpg
3-tons assteunen (heb er nu 4, dus moet genoeg zijn om veilig onder de auto te werken).

https://img-webike-370429.c.cdn77.org/catalogue/images/18756/83395_spmg2.jpg
Proxxon 16mm magnetische bougiedop (bij de standaard dop met rubber klemring heb ik altijd ruzie dat hij vast blijft zitten op de bougie na montage...)

https://www.hbm-machines.com/images/cache/hbm-027-29.jpg-1920x1080-a39d737c8d.jpg
Handpompje voor vacuüm- en druktesten en remontluchten. Hopelijk kan ik hiermee eindelijk eens gaan achterhalen waarom de benzinetankontluchting al jaren klaagt over een lek/niet werkende klep (de genoemde klep is namelijk niet lek).

• Denko
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 08-04 19:05

Denko

|{ing Øf ßlitz

quote:
Oogje schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:36:
Aangezien begin dit jaar na 10 jaar dienst mn trouwe ratel overleed had ik dezelfde weergekocht.Die is nu al niet helemaal lekker meer dus tijd voor een beter merk.
Iemand hier suggesties? Ik vond t wel fijn dat de kop niet zo heel dik was, maar ik weet niet of dat ook invloed heeft op t hufterproof zijn.

oude: STANLEY 4-85-578 1/2" RATEL MICROTOUGH
Ik heb een paar jaar geleden ongeveer de "jubileum" stahlwille 1/2 512 ratel gekocht voor 29 euro, waar ik gigantisch tevreden over ben. Werkt zo goed als nieuw. Voor die prijs ga je ze absoluut niet meer vinden (meer rond de 50 euro tegenwoordig)

Al is de QR variant nu in de aanbieding HIER of HIER voor 46 euro. Dingen hebben overigens een levenslange garantie. Al heb ik het gevoel dat dat ding langer meegaat dan ik.

Heb wel geleerd ondertussen dat doppen/bitjes/acc allemaal naar de maan mogen gaat, maar een ratel wil ik wel kwaliteit in.
quote:
begintmeta schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 10:54:
Ik had een tijdje geleden in een aanbieding (€25 in totaal) twee stiftsleutelsets van wera, torx en inbus, op de kop getikt, mooi spul.
Kom je nu mee :p waar was dat? (heerlijk spul wera) Ben langzaam aan mijn bitjes/inbusjes/schroevendraaiers aan het vervangen door kwaliteit spul. Mix van Wera, Stahlwille en proxxon.

[Voor 20% gewijzigd door Denko op 07-02-2018 11:24]

PSN: Denkoyugo

• Dirk33
Die Stahlwille 512 heb ik ook, onverwoestbaar dat ding. Pijp erop, vuisthamer erop, maakt niet uit. Echt waar ik weet 100% zeker dat er geen sterkere 1/2 ratel te vinden is. MAAR het is wel een vrij lomp ding, geen quick release en het is een 36 tands ratel. Dat maakt m juist zo sterk, want de blokkeerpal heeft meer oppervlakte om kracht over te brengen. Maar in krappe ruimtes kunnen meer tandjes wel fijn zijn.

Die uit bovenstaande links (is dezelfde winkel) heeft meer tanden, en is quickrelease wat fijner is als je vaak van dop wisselt. Als ik een nieuwe nodig had wist ik het wel, want 46 euro is echt geen geld voor een stuk gereedschap wat over 100 jaar nog goed werkt. Tengtools, Gedore, Hazet, Beta of SP tools ratels met dezelfde functies zijn of duurder of minder goed.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

quote:
deepbass909 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 20:21:
[...]

Is de diesel een ouder type van 2 liter of groter, dan doe je er goed aan om een set kabels aan te schaffen geschikt voor diesels (hebben dikkere kabels en kunnen grotere startstromen aan).
Maar hou er rekening mee dat je in dat geval de diesel sowieso niet zal kunnen starten door hem aan de 3-cilinder te hangen. Dat gaat de 3-cilinder namelijk niet trekken. Dat risico loop je overigens ook al als de diesel van een lichter type is.
Toch hoor je ook met vrij dunne startkabels uit te kunnen. Je moet namelijk eerst de lege accu bijladen door het gewoon parallel aan te sluiten en een paar minuten de donorauto stationair te laten draaien (het liefst een wat verhoogd stationair toerental.
Is de donorauto een klein autotje of heb je dunne kabels, dan wacht je gewoon wat langer.

Rechtstreeks starten is nooit aan te raden, zeker niet met alle electronica die tegenwoordig in auto's zit

[Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 07-02-2018 21:26]

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

@wimmel_1 Bij een "hok" van 6x5x3 word ik jaloers ;) Binnenmaten van mijn garage zijn namelijk 7,5x3,5x2,4m.

3,5 meter breed lijkt veel, maar als je ruimte rondom nodig hebt, is 3,5 meter al snel krap. In het geval van mijn auto geeft dat namelijk maar 75cm vrije ruimte aan beide kanten. Ik kan daardoor bijvoorbeeld de portieren niet helemaal openen. Voor dagelijks gebruik geen probleem, maar bij werken in het interieur wel lastig.

Wat betreft verlichting, zeker als er geen ramen in zitten, zorg voor voldoende armaturen. Ik heb nu 5 panelen van 40W (4x 60x60cm en 1x 120x30cm) 4000K hangen, twee dicht bij de deur, 2 waar het andere uiteinde van de staat en de lange zo recht mogelijk boven m'n werkbank. Maar ik merk dat er eigenlijk nog 2 extra panelen wel bij mogen in het midden van de garage. Qua licht is het eigenlijk nooit genoeg.
En dit is in een verder lichte garage, dus lichtgrijze, bijna witte vloer, witte muren en een witte roldeur.

2 van de panelen zitten bovendien op een bewegingssensor. Zodra ik de garage inloop gaan deze aan (ik ben lui :+ ). Met een schakelaar kan ik ze permanent inschakelen.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

@wimmel_1
Lighttubes zijn inderdaad mooie oplossingen voor licht overdag. Ik denk dat ik iets dergelijks ook wel aangebracht zou hebben als ik deze garage zelf had gebouwd.

Wil je in de garage ook gaan sleutelen? Dan zou ik een gestorte betonnenvloer met epoxy-coating wel overwegen. Ik heb nu al een paar keer gehad dat er één of ander klein schroefje of ringetje op de vloer viel die ik anders echt kwijt zou zijn geweest (in een Shimano schakelhendel voor de fiets zitten erg kleine onderdeeltjes :X). Een afvoer zou ik ook wel graag gewild hebben, ik kan nu de auto niet binnen wassen of even makkelijk troep wegspoelen.

Qua hoogte, 2m40 is voor mij hoog genoeg, ook als ik een kleine lift zou willen gebruiken. 3 meter zou wat dat betreft niet zo heel veel uitmaken imho.

Wat is het nu van een goede lamp?
Nou (sluitertijd en diaframa heb ik vast gezet):
Verlichting in de garage maximaal, zonder de werklamp:
https://farm5.staticflickr.com/4614/26313724738_db5edafaa0_b.jpgP1050538 by Chris Hogevonder, on Flickr
Matig, vooral achterin mis ik veel licht.

Met de werklamp aan op volle sterkte (1.200 lm volgens de handleiding):
https://farm5.staticflickr.com/4701/40186769181_f365f50f9f_b.jpgP1050539 by Chris Hogevonder, on Flickr
De hele motorruimte is goed verlicht.

En zelfs als het schemerdonker is in de garage (alle verlichting uit, alleen wat licht door een aantal ramen aan de andere kant) met de lamp op half vermogen, geeft het nog veel licht:
https://farm5.staticflickr.com/4671/39475034544_2b6de9105b_b.jpgP1050536 by Chris Hogevonder, on Flickr
Dit is natuurlijk wel wat misleidend, want onze ogen passen ons aan aan minder licht. In werkelijkheid was het op halve sterkte in een verder donkere garage nog steeds veel licht namelijk.

En ja, de motorruimte is met 20 jaar en 370.000km echt zo schoon van mijn cabrio ;)

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10:10
Ja gaan de buren zeker leuk vinden. Lekker dat ding een kwartier op druk zien te krijgen voor een paar boutjes.
Gaat dat achterlijke discussie over ketting/tandwiel hier ook door :')

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 23:43
quote:
TereZz schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 09:56:
Heb een doppensetje en steeksleutels nodig om te sleutelen aan auto's en mijn scooter. Is dit wat?

http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Het is een goedkoper setje dan de andere setjes van merken als Facom, maar is dit ook wat, of kan ik voor dit geld beter wat anders kopen?
Kraftwelle is geen Kraftwerk en ook geen Stahlwille... Zodra gereedschap een merknaam heeft die opzettelijk net niet de kwaliteitsmerknaam is, mag je er vanuit gaan dat het troep is, die ze anders niet verkocht zouden krijgen.

Van een set als deze krijg je geen spijt:
https://www.amazon.de/Man...eywords=mannesmann+mammut

Of bij Conrad, voor een tientje meer:
https://www.conrad.nl/nl/...a-384944125183_pla-815186

Mannesmann is geen topmerk, maar wel waar voor z'n geld. Ik heb zelf al 20 jaar een klein setje van Mannesmann (3/8 doppen en ratel, 2 tangen, 2 schroevendraaiers, bits en bithouder), waarmee ik al die tijd een aanzienlijk deel van m'n sleutelwerk doe.

iRacing Profiel

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

quote:
Metalfreak schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 08:02:
[...]

Dat Lidl spul is echt zo slecht niet, ik heb daar ook een doppendoos van, al jaren, maar er is nog geen een dop kapot en alles werkt nog steeds zoals het hoort. Ik gebruik het niet dagelijks, maar wel regelmatig. Hiervoor had ik zo'n generieke doppenset met zo'n chromen laagje er overheen, daarvan heb ik toch heel wat doppen kapot gekregen en de ratel werkte na drie keer al niet meer.
Sterkte van de doppen is doorgaans niet het probleem, ratels en passing van de doppen is waar je direct de kwaliteit aan merkt.
quote:
Wild Chocolate schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 18:33:
@TereZz : Amazon verzendt vanaf €29,- gratis naar NL, dus dat is geen probleem bij aankoop van deze sets.

"Uit dezelfde fabriek" zegt helemaal niets bij gereedschap. Het gaat om het gebruikte materiaal en de gehanteerde normen en kwaliteitscontroles. Bij een merk als Mannesmann weet ik zeker dat dat stuk goed zit. Bij Lidl weet ik dat domweg niet (die zullen ook geen rotzooi accepteren, maar voor Mannesmann is het core-business), maar voor zoveel minder geld, kan je verwachten dat het ook een stuk mindere kwaliteit is. Bij ratels zou ik niet voor het goedkoopste van het goedkoopste gaan. Goede ratels zijn gewoon duurder om te maken, dus daar zou ik niet op bezuinigen. (Wil zelf graag nog eens wat sets van Stahlwille, maar dan moet ik nog tijdje doorsparen :9~ )

Dat gezegd hebbende, een goedkope en helemaal niet slechte optie voor los handgereedschap, is Action. Ik heb tangen, schroevendraaiers en steek-ringsleutels van hun, en dat is geen rotzooi.
Qua doppen en handgereedschap heb ik geen ervaring met Lidl-spul, maar qua elektrisch gereedschap kan ik het niet anders omschrijven als matig op z'n best. Door de vaak extreem lage prijs ligt de lat ook laag, maar ik heb met veel gereedschap probleempjes die ik van een Bosch, Makita of ander A-merk echt niet zou accepteren.
Overigens is het grootste verschil tussen merken niet eens zozeer de exacte legering van het metaal, normen of kwaliteitscontrole, maar het harden en aflaten na smeden. Dat is haast zwarte magie en het grootste geheim in de productie. Van Snap-On mag je bijv. exact weten welk materiaal e.d. ze gebruiken (dat is namelijk ook vrij makkelijk chemisch te achterhalen), maar het harden en aflaten is iets wat de uiteindelijke sterkte van het materiaal bepaald en niet via reverse-engineering te achterhalen is.
quote:
Bhagavad schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 14:52:
[...]

Lees de 1 sterren reviews eens over deze twijfelachtige Mannesmannset en je bent waarschijnlijk meteen genezen. :+

Van de genoemde opties vind ik de Carolusset in ieder geval geen grote gebreken vertonen en het meeste bang-for-the-buck bieden, maar je zult voor dit geld altijd wel "iets" kunnen vinden.
De basis is echter solide.
Als je compromisloze superkwaliteit wilt dan moet je ook bereid zijn daarvoor te betalen.

Naast de Carolus doppenset zou ik dan een goede set ring-steeksleutels kopen en die hoeven je de kop niet te kosten.
Zelfs een complete set van Gedore en Facom is dan nog wel te betalen en gaan een levenlang mee zonder het bekende budget gezeur van het Lidl/Aldi/Action niveau, die allemaal door de magische ondergrens proberen te gaan wat kwaliteit betreft.

Maar het is jouw geld en als je slechts 2x per jaar iets moet losdraaien, dan zijn ook die low-budgetsets waarschijnlijk mooi genoeg.
Hier kan ik het niet anders dan eens over zijn. Koop een goede set ring-steeksleutels. Met een goede, A-kwaliteit steeksleutel krijg je namelijk meer los dan je denkt. Mijn Gedore steeksleutels zijn bijv. sterker dan mijn B-merk (HBM) open ringsleutels, wat eigenlijk wel een beetje schokkende verrassing was... Ik kreeg met de Gedore's namelijk vrij makkelijk klemfittingen los waar de open ringsleutels over de hoeken dreigde de glijden :X (zeg maar precies tegenover gesteld aan wat je zou verwachten).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Het is jammer dat ze bij die krikken niet de totale hoogte (dus bij het scharnierpunt) ook geven.
Soms wil je een krik extra ver onder een auto krijgen om bijv. ergens bij een subframe op te krikken.

Van dat lijstje zou ik of 2 of 5 kiezen.

Mijn krik (ik heb een omega) die is denk ik 120mm (of 140mm), en dat kan nog net met mijn z4 maar is eigenlijk te hoog.

Neem een krik waar iig een mooie, degelijke rubberpad op zit. Die neemt ook vaak nog wat hoogte in.
Die stalen schotels maken ook de plastic rechthoekige krikpunten die aan de zijkant (dorpels) zitten stuk (ik neem aan dat de e36 ook van die typische bmw krikpunten heeft)
Die pad die op mijn krik zit valt echt om de schotel heen.

[Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 27-03-2018 00:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

quote:
mr_petit schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 00:42:
Het is jammer dat ze bij die krikken niet de totale hoogte (dus bij het scharnierpunt) ook geven.
Soms wil je een krik extra ver onder een auto krijgen om bijv. ergens bij een subframe op te krikken.

Van dat lijstje zou ik of 2 of 5 kiezen.

Mijn krik (ik heb een omega) die is denk ik 120mm (of 140mm), en dat kan nog net met mijn z4 maar is eigenlijk te hoog.

Neem een krik waar iig een mooie, degelijke rubberpad op zit. Die neemt ook vaak nog wat hoogte in.
Die stalen schotels maken ook de plastic rechthoekige krikpunten die aan de zijkant (dorpels) zitten stuk (ik neem aan dat de e36 ook van die typische bmw krikpunten heeft)
Die pad die op mijn krik zit valt echt om de schotel heen.
Ik ga ook zeker even naar de totale hoogte kijken, want ik weet dat dat ook bij een BMW E36 echt wel een dingetje kan zijn. Ik heb al wel even snel gemeten en het laagste krikpunt zit op 14,5cm van de grond, subframes op zo'n 18cm. Een krik van minimaal 14cm is dus eigenlijk al te hoog voor mijn auto. De achterkant van de krik mag ook niet hoger zijn dan zo'n 18 cm, anders kan hij niet meer onder de voorbumper.

De E36 gebruikt "gelukkig" ronde pucks als krikpunten:
https://cdn4.pelicanparts.com/BMW/techarticles/E36-Jacking_Up/pic7.jpg
Daar kan een schotel van een krik perfect onder. itt de rechthoekige doppen van de nieuwere modellen.

[Update]
Keuze gemaakt, het is geworden *tromgeroffel*
.
.
.

https://farm1.staticflickr.com/902/40339472764_2d2973245a_b.jpg20180327_132639 by Chris Hogevonder, on Flickr

Nummer 2 uit mijn lijstje. Het is bizar hoeveel kleiner ze op een foto lijken, want dit ding is best al lomp groot.
En waarom deze? 2 ton is meer dan sterk genoeg voor een gemiddelde personenauto. Qua armlengte maakte het niet uit welke krik ik zou nemen en de zwaardere uitvoeringen werden vooral lomper rond het pompgedeelte.
Ow, en onverwachte verrassing, hij komt met een rubber beschermpad op de schotel oOo

En ik haal vrij makkelijk het voorste subframe, en dan komt hij lekker hoog:
https://farm1.staticflickr.com/870/40154719155_86fa9ca715_b.jpg20180327_132004 by Chris Hogevonder, on Flickr
Ik kan op m'n ligbedje zonder problemen tot bij de versnellingsbak komen oOo (uiteraard wel op assteunen)

Achterkant moet ik nog testen om dat ook lukt.

[Voor 29% gewijzigd door deepbass909 op 27-03-2018 13:58]

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

* deepbass909 stoft dit topic nog maar eens even af...

Afgelopen week na lang tobben eindelijk de knoop doorgehakt en gaatjesborden in de garage opgehangen:
https://farm5.staticflickr.com/4879/31279086537_80857dac90_b.jpgIMG_20181205_182126 by Chris Hogevonder, on Flickr

Een andere reden dat dit vrij lang heeft geduurd (een klein jaar), was omdat er in het baksteen teveel vocht zat, waardoor ik last had van schimmel. Maar dat is inmiddels opgelost.

Dit is nog lang niet de definitieve inrichting, ik heb eerst meer en betere haken nodig (hier zaten best dikke, plastic haken bij). Ik moet ook nog even bedenken wat ik er wel en niet aan ga hangen. De geïsoleerde schroevendraaiers gaan bijv. zo goed als zeker een kist in, die heb ik bij de werkbank niet nodig.

En ik moet nog iets bedenken voor m'n tangen, want de meegeleverde haken en ogen werken daar niet voor.

De zwarte strips zijn trouwens magneetstrips. Die ga ik vooral voor tijdelijke opslag gebruiken (dus even sleutels aan de kant houden als ik bezig ben). Ik heb namelijk gemerkt dat het gereedschap magnetisch wordt als het er langere tijd aanhangt en met veel dingen is dat best wel onhandig...

• Dirk33
Doppen en ratels voor thuisgebruik moet je eigenlijk kopen naar wat je fijn vindt werken en wat een goede pasvorm heeft. Duurzaamheid is niet zo spannend want een normale doppenset gaat altijd super lang mee. Thuis en zelfs in een garage wordt het gewoon niet intensief gebruikt.

Dat is in een fabriek bijv. wel anders. Wij beginnen niet eens meer aan Gedore of Stahlwille slagdoppen, half jaartje en versleten. Snap-on houd het al wat langer vol. Wil je echt degelijk dan moet je Apex, Momento of Ko-ken doppen hebben.

Overigens durf ik tot nu toe te zeggen dat de Tengtools ratels en doppen gewoon net zo goed zijn als Gedore of Stahlwille. En voor een fijnvertande tengtools ratel met quick release betaal je veel minder dan voor een grof vertande simpele Stahlwille ratel.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Timorad schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 12:19:
Helaas is mijn doppensetje wat ik jaren geleden nog heb gehaald bij de Kijkshop "vermist". Ik ben dus op zoek naar een veeldelig setje waarbij ik veelgebruikte delen weer kan vervangen door wat beters. Het hoeft dus niet de allerhoogste kwaliteit te zijn.

Ik ben al het een en ander tegengekomen op amazon.de, een van rond de 70 euro, de rest rond de 100:
Merk CCLIFE: https://www.amazon.de/Ste...n-Werkzeug/dp/B076X241HB/
KS-Tools: https://www.amazon.de/KS-...tz-195-tlg/dp/B06Y11X4CM/
BGS 2292: https://www.amazon.de/BGS...0mm-teilig/dp/B001ILG27K/
Gedore Red (vroeger Carolus): https://www.amazon.de/GED...l-Ratschen/dp/B07BPYQMXH/

CCLIFE kan ik niets over vinden dus ik vermoed dat dat uit China komt. Zo op het oog zijn de 3 anderen uit de reviews te lezen in kwaliteit vergelijkbaar (er sneuvelt af en toe wel eens wat), met als grootste visuele verschil dat de koffer van Gedore Red er wat robuuster uitziet.

Iemand nog andere tips voor setjes?
Op basis van de foto's is het enige verschil tussen de CCLIFE en BGS de kleur (blauw vs rood), voor de rest zien ze er werkelijk identiek uit en verwacht dus ook dat het identiek zal zijn. BGS is typisch Chinesium, kan verrassend goed zijn, maar ook prut dat na één keer gebruik al kapot is.
Ik zie trouwens ook akelig veel overeenkomsten met een Lidl-kistje (exact dezelfde kan ik op het moment niet vinden in de webshop), en ook bij de vergelijkbare producten om Amazon zie je telkens hetzelfde kistje voorbij komen maar dan met andere kleuren. 99% zeker dat dit allemaal uit dezelfde fabriek komt.

Ik denk eerlijk gezegd dat er nauwelijks verschil tussen de kisten zal zitten, ze lijken allemaal even uitgebreid. Persoonlijk zou ik 3/8" achterwege laten en liever voor hetzelfde bedrag een wat betere set met 1/4" en 1/2" aanschaffen. In de praktijk komt het vrij weinig voor dat je echt 3/8" nodig hebt (eigenlijk alleen als 1/2" te groot is, en je teveel kracht moet zetten voor 1/4"). Ik heb zelf alle 3 de maten, en daarvan is 3/8" nog bijna als nieuw, zo weinig deze gebruikt wordt.
ThinkPad schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:33:
[Afbeelding]

Kwam deze auto stethoscoop tegen op AliExpress. Voor die €3,50 maar in het winkelwagentje gedaan, lijkt mij wel handig om rotte lagers van een dynamo ofzo te vinden.
Dit is een heel handig ding om geluidjes op te sporen. In het begin weet je niet goed waar je naar moet luisteren, tot je één keer een rot lager hebt gehoord. Berg hem alleen wel goed op, de staaf breekt vrij gemakkelijk af helaas.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

DaWaN schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:50:
[...]

Ik heb deze set nu 2 jaar in gebruik en ik ben er erg tevreden over.
Ik gebruik de set bijna iedere week wel een keer.
Kwaliteit van de ratels en de doppen is prima en de 8 mm bitjes hebben zelfs wat misbruik in de slagmoersleutel overleefd tot nu toe.
Enige wat ik tot nu stuk gemaakt heb is de achterkant van het handvat van de 1/2" ratel.
Mijn vorige 1/2" ratel had een metalen achterkant die ik nog wel eens als kleine hamer gebruikte, maar dat werkte dus niet zo goed met het plastic handvat van de BGS...
Je weet dat Wera daar een speciale ratel voor op de markt heeft, hè?
https://toolguyd.com/blog/wp-content/uploads/2010/05/Wera-Koloss-Hammer-Ratchet-Has-Arrived.jpg
Wera Koloss

;)
[...]
Ik zou alleen niet zo maar aannemen dat de kwaliteit exact hetzelfde is, het kan zo maar zijn dat het goedkope setje niet dezelfde afwerking heeft als de BGS set. Dat soort details zijn namelijk niet te zien a.d.h.v. de fotos.
Dat is zeker waar, op de foto's is niet te zien welke hittebehandeling het materiaal heeft gehad (dat is zelfs niet te zien als je het in je handen hebt). Maar BGS is een rebrander die gewoon inkoopt, eigen merk erop plakt (of laat plakken) en doorverkoopt. Ik verwacht daarom niet dat een BGS-setje zoveel anders zal zijn als een op het oog identiek ander merk. Ik twijfels zelfs bij die Gedore Rood of dat niet hetzelfde is, maar die zit in ieder geval nog in een andere, eigen kist.
[...]
Grappig: sinds ik een 3/8" ratel heb, gebruik ik juist mijn 1/4" ratel veel minder. Ik vind het bij klussen aan de auto ideaal om 3 ratels te hebben, dan hoef je veel minder vaak van dop te wisselen.
Misschien dat het bij mij ook niet meehelpt dat 3/8" in een geheel eigen kist zit en ik daardoor altijd 2 kisten open moet hebben als ik ook 3/8" gebruik.
Er is eigenlijk maar één moment dat ik wel stelselmatig 3/8" gebruik, en dat is als er iets met 5 tot 40 Nm aangetrokken moet worden. Dat is namelijk het bereik van mijn 3/8" momentsleutel.

Het ligt misschien ook wel een beetje aan de auto waaraan je sleutelt. Bij mijn BMW is alles of relatief zwaar (doppen 13, 16, 18) of het is gelijk relatief licht (doppen 8 en 10). Als ik dop 10 nodig heb, heb ik doorgaans geen ruimte voor iets wat groter is dan 1/4" of het zit zo los dat ik de arm van een 3/8" niet nodig heb, en als het dop 13 of 16 is, kan ik 1/2" ook wel makkelijk kwijt.

Maar misschien dat ik straks m'n 3/8" wel veel meer ga gebruiken als ik aan m'n motorblok ga beginnen.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Joopieboy schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:13:
[...]

Je weet dat een schroevendraaier erop en die tegen je oor net zo goed werkt?
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dat minder goed werkt. Zeker aangezien een motor trilt, en je er op heel veel plaatsen ook niet goed bij kan.

Ik gebruik zo'n stethoscoop al zo lang ik mij kan herinneren (mijn modelletje is uit de jaren 60 en heeft hier altijd al rondgezworven), en het is voor mij 1 van de belangrijkste diagnosetools. (zeker gezien ze ook vrijwel niets meer kosten; vroeger zullen ze aanzienlijk duurder geweest zijn neem ik aan).

Inderdaad voor lagers, maar je pikt er ook zo een versleten injector mee uit om maar iets te noemen (en nog wel meer dingen die niet gelijk voor de hand liggend zijn, je hele kleppentrein bijv., en als je een bmw hebt kan ik nog een hele riedel potentiele rateltjes opnoemen :P ).

2 jaar geleden schreef ik er hier ook al over :P
mr_petit in "Goed (auto)sleutelgereedschap"

Zo'n stethoscoop en een budget obd2 uitlezertje die in ieder geval de P codes kan lezen (zo'n dongle heb je voor onder een tientje bezorgd op ebay en de gratis torque versie is prima), vormt toch een beetje de basis van de diagnoseapparatuur die je moet hebben (kan ook makkelijk qua kosten)

[Voor 39% gewijzigd door mr_petit op 14-01-2019 19:57]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:34

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Joopieboy schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:13:
[...]

Je weet dat een schroevendraaier erop en die tegen je oor net zo goed werkt?
Klopt, maar dit werkt net wat makkelijker. En veiliger, ik hoef niet met m'n t-shirt door de multiriem te worden gegrepen ofzo :X

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• henkie196
  • Niet online
mr_petit schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:39:
Betreffende 1/2 vs 3/8 vs 1/4 is het imho heel simpel. Je kan nooit genoeg gereedschap hebben :)
Daar kan ik het helemaal mee eens zijn ;)

Het hangt er ook vanaf waarvoor je het gebruikt. Alleen 3/8" is inderdaad beperkt, maar voor iemand die aan brommers sleutelt, is het ideaal. 1/4" zou ik niet kunnen missen, die gebruik ik vaak in en om het huis, en ook aan de fiets. Alhoewel een bitratel met verloopstukje en een paar doppen voor gebruik in en om het huis waarschijnlijk handiger is. Voor de wielophanging van een auto grijp je gauw naar 1/2", maar die is ook wel soms wat te lomp om handig overal bij te komen. En dan is een 3/8" weer handig :)

• 4x2
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08-04 14:38

4x2

lộn xộn quá

Je laatste zin ;)
Maar je zegt niet hoe je wil bereiken dat ie 2 kanten op een moment aan kan trekken, dus een omdraaibaar 'koppelbitje' valt er ook onder (filosofie 101 ofzo ?)

Heb zelf sinds een tijdje een 1/2" stahlwille momentsleutel, werkt geweldig en kan je ook op moment laten staan zonder negatieve gevolgen (al doe ik dat nooit uit gewoonte)

Niks

• 4x2
  • Laatst online: 08-04 14:38

4x2

lộn xộn quá

Dat bedoelde Joopieboy dus met een 'koppelbitje' ;)

Niks

• Wild Chocolate
@Chrisje1983 "De Kraftwerk momentsleutel"? Welke heb je specifiek op het oog?

Ik heb deze set:
Kraftwerk momentsleutelset

En ben daar erg over te spreken. De reden voor mij om deze combinatie te kopen, was de lage minimumwaarde van de kleinste sleutel, en de juiste overlap in meetbereik tussen de sleutels. (In principe worden de sleutels minder nauwkeurig naarmate je dichter bij de uiterste, vooral onderste instelwaarden komt, dus enige overlap is prettig).

Je zou ook nog deze kunnen overwegen: https://www.gereedschapla...twerk-2045?categoryid=455
Minder fancy, maar zelfde functionaliteit.

Overigens zou ik zeker voor de grote waarden ook gerust een wat goedkopere nemen. Mijn noname momentsleutel van 20 jaar oud heeft nu een afwijking van rond de 10% (hij klikt eerder dan hij zou moeten, logisch als de veer slapper wordt over tijd). Dat vind ik voor bijvoorbeeld wielen eigenlijk nog best acceptabel...

iRacing Profiel

• Wild Chocolate
@Cyclonist Ik heb een anderhalf jaar geleden, naar volle tevredenheid, deze invalzaag van Scheppach gekocht:
https://smile.amazon.de/gp/product/B00KQJPW8K

Beetje op houtbwerkingsfora gezocht, en daar kwam Scheppach er goed vanaf. Zeer goede prijs- kwaliteitsverhouding. Heb er wel ook een extra liniaal van 140 cm, en zo'n setje bij gekocht om het liniaal aan elkaar te maken, en vast te klemmen aan het werkstuk. Dat is zeker geen overbodige luxe (goed opletten, er zijn verschillende setjes, 1 voor de 45 mm invalzaag, en 1 voor de 55 en 75 mm invalzaag. De combinatie die Amazon voorstelt, is onjuist, vandaar ook de slechte beoordelingen bij het accesoire setje...). Alles bij elkaar toch nog aan de verkeerde kant van €200,- Ik heb de liniaal en toebehoren in NL besteld, kan zo gauw niet meer vinden bij welke webshop.

Zaagbladen heb ik bij Ecotools gekocht, die schijnen goed te zijn voor hun prijs. Goede standtijd, vvoor ca. 1/3 van de prijs van Mafell of Festool bladen. Voldoen goed voor hobbygebruik.

Lees ook deze anders even:
http://www.toolmax.nl/fil...oad%2FFile-1332238918.pdf

[Voor 6% gewijzigd door Wild Chocolate op 14-02-2019 22:09]

iRacing Profiel

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

@Cyclonist Met Makita, Bosch of Hitachi kan je eigenlijk niet fout gaan, die merken zijn bewezen. Welke te kiezen, om eerlijk te zijn is dat heel erg op persoonlijke voorkeur gericht. Mijn persoonlijke voorkeur gaat de laatste tijd uit naar Makita, maar het zou net zo goed Bosch kunnen zijn.

@Chrisje1983 Ik neem aan dat je met Gedore, de Gedore Red serie (de budget-serie) bedoelt, een Gedore DMK 300 (40 - 200 Nm) uit de normale Gedore-serie kost namelijk €200, geen €100.

Wat is je doel waarvoor je de sleutel aan wilt schaffen? Is het om zeker te zijn dat je een bout/moer strak genoeg trekt, dan voldoet vrijwel iedere momentsleutel wel. Wil je hem voor kritische zaken gebruiken (motoronderdelen die op een exact aanhaalmoment vastgezet moeten worden bijv.), dan zou ik persoonlijk iets meer uitgeven en voor een bewezen merk/type gaan.

@Wild Chocolate De Dremaster serie van Gedore (de DMK-serie) zal niet heel veel beter of slechter zijn dan een andere momentsleutel uit dezelfde prijsklasse (ik heb zelf 2 sleutels van Hazet uit die prijsklasse bijv.), maar Gedore levert ook de Dremometer-sleutel en die zijn echt wel uit een andere klasse, maar ook uit een compleet andere prijsklasse (€400+ voor een 40 - 200Nm sleutel).

Je stelling trouwens dat je voor grotere waarden wel een minder nauwkeurige kan nemen, zou ik niet zomaar aannemen. Ik ga bijv. een motorrevisie doen en heb juist dan de 20-200Nm sleutel nodig voor bouten waar ik juist een zo hoog mogelijk nauwkeurigheid wil (bouten van de krukas- en nokkenaslagers, drijfstangen, etc).

Overigens klopt het dat naar mate je dichter bij het uiterste komt, een sleutel minder nauwkeurig wordt, maar dat is ook juist één van de punten waar je onderscheidt gaat zien tussen goedkoop en duur. Mijn Hazet-sleutels blijven ruim binnen de maximale 4% afwijking over het volle bereik (ik meen dat het keurrapport eerder op maximaal 2% afwijking zat).

• henkie196
  • Niet online
Cyclonist schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 21:48:
Ik ben voor het uitbreiden van mijn 'standaard toolkit' nog op zoek naar een nette cirkelzaag: Degelijk merk, rond de ~150 euro en met snoer is - denk ik - prima.
Ik kom dan uit op modellen als de Bosch GKS 190, Hitachi C7MFA en Makita HS7601J / HS7611.
Je zou ook hier eens kunnen vragen, daar komen cirkelzagen wel vaker langs.
deepbass909 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 23:41:
@Wild Chocolate De Dremaster serie van Gedore (de DMK-serie) zal niet heel veel beter of slechter zijn dan een andere momentsleutel uit dezelfde prijsklasse (ik heb zelf 2 sleutels van Hazet uit die prijsklasse bijv.), maar Gedore levert ook de Dremometer-sleutel en die zijn echt wel uit een andere klasse, maar ook uit een compleet andere prijsklasse (€400+ voor een 40 - 200Nm sleutel).

Je stelling trouwens dat je voor grotere waarden wel een minder nauwkeurige kan nemen, zou ik niet zomaar aannemen. Ik ga bijv. een motorrevisie doen en heb juist dan de 20-200Nm sleutel nodig voor bouten waar ik juist een zo hoog mogelijk nauwkeurigheid wil (bouten van de krukas- en nokkenaslagers, drijfstangen, etc).

Overigens klopt het dat naar mate je dichter bij het uiterste komt, een sleutel minder nauwkeurig wordt, maar dat is ook juist één van de punten waar je onderscheidt gaat zien tussen goedkoop en duur. Mijn Hazet-sleutels blijven ruim binnen de maximale 4% afwijking over het volle bereik (ik meen dat het keurrapport eerder op maximaal 2% afwijking zat).
Zo'n Hazet 40-200 was op amazon.de ook wel te vinden voor zo'n € 130, toen ik daar nog naar aan het zoeken was. Ze hebben hier op het werk allemaal Stahlwille, ook momentsleutels (type Manoskop), en dat is inderdaad mooi spul (niet zo mooi netjes meer nadat het een paar jaar gebruikt is, met vlekken overal, maar het werkt nog prima). Heb zelf ook momentsleutels van Stahlwille, die zitten volgens de eikingsrapporten allemaal zo rond of onder de 1%, geloof alleen dat de 2-20 Nm wat meer afweek op 2 Nm. Maar goed, dat is ook van een ietsjes andere prijsklasse :+

Als je het nog preciezer wil doen, moet je nog weer verder kijken naar electronische momentsleutels (liefst degene die ook hoekverdraaing tonen). En, voor Dirk33 weer terug komt, eigenlijk is dat nog niet heel erg nauwkeurig, gezien het hangt op de frictie die de schroefdraad heeft, niet persé over hoe vast de bout werkelijk zit ;) Maar goed, bij mijn weten worden nergens in de auto industrie rekstrookjes gebruiken om iets vast te zetten.

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 01:50
deepbass909 schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 09:02:

Wat betreft die Hazet, met €130 zit je echt ver onder in het prijsbereik, €160 is eerder een normale prijs voor een 5122 (20 - 200Nm).
Ik mag hopen dat je je 909 niet met die 10-200 NM dichtdraait ;)

Ik heb de kraftwerk 20-200 nm erbij besteld met een 3 stuks wieldoppen setje.
Ik zocht trouwens nog even op amazon.de naar kraftwerk, maar die zijn flink duurder als in nederland bij de webshops.

draaimoment

[Voor 8% gewijzigd door Chrisje1983 op 15-02-2019 19:34]

• dreamscape
Andersom kan dan weer wel, een 909 gebruiken om Kraftwerk (na) te maken ;)

/hopeloos offtopic

[Voor 23% gewijzigd door dreamscape op 15-02-2019 20:45]

• henkie196
  • Niet online
mr_petit schreef op vrijdag 15 februari 2019 @ 23:55:
Niet alleen RVS in aluminium, maar rvs in het algemeen. Altijd met montagepasta monteren.
RVS heeft erg veel last van fretting (ook bij rvs op rvs)
Juist RVS op RVS. Normaalgesproken wil je een verbinding zodanig ontwerpen dat je niet twee dezelfde materialen op elkaar monteerd, juist omdat je bijna gegarandeerd fretting krijgt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09:48
Misschien een beetje een rare vraag, maar hoe herken je goede doppen? Nadat het gereedschap hier altijd een ratjetoe is geweest ben ik een beetje wat degelijk spul aan het kopen. Heb recent een goede steeksleutelset gekocht, en ben nu naar dopsleutels en schroevendraaiers aan het kijken.

Op dit moment heb ik een oude Hema 1/2 inch dopsleutelset die volgens het label ooit 65 gulden 50 gekost heeft :)

Tot nu toe is deze set prima gebleken. De doppen hebben zowel aan de zeskant als aan de 1/2 inch vierkant geen schade en zien er eigenlijk wel degelijk uit.
De 14 dop meet 14,15 tot 14,2mm als binnenmaten.
De 17 dop meet 17,2 tot 17,3mm als binnenmaten.

Is deze set prima voor het sleutelen aan mijn auto? Of zou het slim zijn om toch maar op zoek te gaan naar iets anders?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Ghostrider schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:16:
@deepbass909 Ja deze set heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding.

Ook dingen die je nauwelijks gebruikt zitten erin, dat is wel prettig. Zoals inbus5.5 bijvoorbeeld.
Ik mis alleen wel de inbus 7, die voor mij echt wel noodzakelijk is (de remklauwen zitten daarmee vast namelijk). Om de één of andere reden wordt die vrijwel nooit in dit soort sets gestopt, terwijl heel veel auto's (namelijk alle auto's met Até-remmen) die maat nodig hebben. 8)7

@henkie196
Ik weet welke dopmoeren je gebruikt, die zijn inderdaad net even anders dan een normale dopmoer. Ik snap je probleem daarmee ook wel.

Ik heb mijn gereedschap een tijdje in de koffer laten zitten, maar ik was het zo zat elke keer naar de juiste sleutel te moeten zoeken. Vaak heb ik maar een handje vol gereedschap nodig bij een klus en dat pak ik dan lever even los dan dat ik met een koffer sleep die ook nog eens in de weg ligt.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 12:08:
[...]

Heel flauw, maar als eerste natuurlijk aan het merk. Verder de algemene afwerking. Een dikke glimmende chroomlaag duidt meestal op matige tot slechte kwaliteit (klinkt tegenstrijdig), goede doppen hebben vaak juist een doffe afwerking en relatief dunne chroomlaag. De reden is vrij simpel, chroom is lang niet zo hard/sterk als gereedschapsstaal en heeft primair als enige functie roestpreventie. Ik heb persoonlijk dan liever een dop/sleutel die wat vliegroest krijgt, maar altijd goed blijft passen dan een sleutel die perfect glimt maar na 1 keer gebruik al teveel speling heeft.
Dat wat je hier schrijft klopt niet helemaal hoor.
Dof of glanzend is een keuze. Denk aan snap on, wat toch 1 van de hoogst aangeschreven merken ter wereld is, die gebruikt een glanzend oppervlak. En stahlwille heeft in het verleden ook glanzende chroomafwerkingen gehad. Die switchen gewoon per gereedschapslijn en tijdsperiode. Doorgaans is de duitse modekeuze mat en de amerikaanse modekeuze glanzend (snap on, MAC etc)
Daarnaast fungeert chroom niet als goede roestpreventie. Dat is de nikkellaag die er - als het goed is - onder zit.
Chroom is een matige roestpreventie. Het is poreus en veel te dun wil het iets aan roestpreventie doen.
Daaronder zit het liefst nog een dunne koperlaag, maar dat wordt denk ik de laatste 30 jaar niet meer gedaan, omdat dat vrijwel altijd een cyanide koperlaag is (milieu en vergunningen enzo ;) )
Chroom is vooral een goede anti slijtlaag. Goed chroom is veel veel harder dan staal en heeft ontzettend goede loopeigenschappen (in tegenstelling tot nikkel).
Dus echt kwaliteitsgereedschap kan weldegelijk een behoorlijke chroomlaag hebben (snap-on).
Goedkoop gereedschap bespaart juist op de chroomlaag, omdat dat samengestelde lagenpakket een duur proces is. Goedkoop gereedschap stopt juist (alleen) een dun laagje sierchroom erop, wat na jaren eraf blistert (daarvan heb ik hier talloze voorbeelden liggen van B merken van weleer zoals matador), of roest wat er doorheen komt.
Of de laag glimmend of mat is, heeft trouwens niets met de dikte te maken, maar met eventuele na en voorbehandelingen (etsen of polijsten)

De reden dat impact doppen niet vernikkeld/verchroomd zijn is denk ik de hardheid van het staal.

[Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 30-03-2019 17:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: april 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

-tom-562 schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:46:
Over elektrische slagmoersleutels gesproken, bij de Lidl hebben ze er nu eentje in de aanbieding. 320Nm, voor 45 euro.
Ik heb er eentje meegenomen, voor dat geld kan het geen miskoop zijn denk ik (hobbymatig gebruik).
M'n wielmoeren kwamen er prima mee los.
Binnenkort moet ik wat dingen doen aan het onderstel van m'n Volvo, o.a. subframe rubbers ervangen, ben benieuwd of dat allemaal makkelijk los komt.
Oeh, da's geen geld. Is die ook verstelbaar zodat ze ook met bijv. 100Nm vast te zetten zijn en je alleen het laatste stukje vastzet met de momentsleutel?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dirk33 schreef op zondag 31 maart 2019 @ 21:15:
impact doppen zijn niet harder, juist zachter. Daardoor kunnen ze beter tegen het klappen.
Ik heb het zonet gemeten, en de uitkomst zal je verbazen net zoals het mij verbaasde!

Ik meet exact dezelfde waarden voor een impactdop en een normale dop! 8)7
We zitten er dus allebei naast :D

Maar dat normale doppen kunnen scheuren (en zelfs versplinteren) met slaggereedschap is wel bekend.
En idd slagdoppen zijn vaak ook dikwandiger.
Zou die kleur/afwerking dan alleen ter identificatie zijn? :+ :?

[Voor 21% gewijzigd door mr_petit op 01-04-2019 14:41]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Nou, wat wel wordt aangestipt is dat krachtdoppen van chroom-molybdeen zijn en normale doppen van chroom-vanadium. Dat staat ook op de doppen die ik getest heb. Wellicht laat chroom-molybdeen zich ook lastiger verchromen/vernikkelen, dat weet ik niet. (wellicht zelfs een kwestie van kosten, de zwarte 'black oxide' afwerking is een heel goedkoop proces vergeleken bij vernikkelen/verchromen)
Wat ik er zo van weet is dat krachtdoppen in de praktijk sneller slijten. Maar of dat door het gebruik komt of door het materiaal?
En hardheid is natuurlijk wat anders dan het bestand zijn tegen scheuren/rek.
Het is wel zo dat vrijwel al het handgereedschap van chroom-vanadium is en alle slagdoppen (en vaak ook spul als krachtvermeerderaars) van chroom-molybdeen zijn. Dat doen ze voor een een reden want dat is al sinds mensenheugenis zo. Ik weet wel iets van metalen maar ben geen metallurg.

[Voor 31% gewijzigd door mr_petit op 01-04-2019 15:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

henkie196 schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 07:37:
[...]

Chroom-molybdeen is kennelijk duurder als materiaal dan chroom vanadium. Het zou ook iets praktisch kunnen zijn als dat een chroomlaag makkelijker eraf schilfert op een slagdop (door gebruikte materiaal of de toepassing), maar ik weet het niet.
Ik kan me ook voorstellen dat CrMo moeilijker te bewerken is. Taaier geeft vaak problemen met bewerkingen als frezen, afdraaien, snijden, etc.
[...]

Met handgebruik zou ik eigenlijk zeer weinig tot geen slijtage verwachten. Maar slagdoppen zijn meer zoals bits, is eigenlijk een verbruiksgoed. Zal voor huis-tuin- en keukengebruik wel goed een levenlang mee kunnen gaan, maar bij 1000-en bouten per dag, kan ik me voorstellen dat het wat gaat slijten.
Ligt natuurlijk wel een beetje aan de maat en belasting. Ook met handgebruik kan je doppen breken als een bout of moer zo vast zit dat je vele honderden Nm's op een wringijzer gaat zetten. Vergeet niet dat een volwassen man zonder problemen > 200Nm kracht kan genereren, alleen al door z'n gewicht in te zetten.
[...]

Dat, inderdaad. Taaiheid / brosheid hoeft niet direct een relatie te hebben met hardheid.

[...]

Het is moeilijk om er precieze cijfers over te krijgen, maar ook de literatuur lijkt het er wel redelijk over eens te zijn dat chroom-molybdeen legeringen over het algemeen een taaier zijn dan chroom-vanadium legeringen. Maar een tiende procent meer van een legering materiaal hier of daar kan veel uitmaken, en er zullen ongetwijfeld heel veel verschillende combinaties op de markt zijn, dus kan me voorstellen dat het daarom moeilijk is om er iets algemeens over te zeggen.

Daarnaast maakt de warmtebehandeling ook veel uit, dus niet alleen het materiaal maar ook het productie proces.

Hardheid wordt overigens ook niet persé een materiaaleigenschap, maar kan ook door behandeling van het produkt verbeterd worden.
Hoeveel de warmtebehadeling uitmaakt, heb ik bij een ex-klant van mij ervaren. Hun standaard materiaal was in het verleden altijd gegarandeerd tot -20C (daaronder werd het bros en trad breuk op),nu, met alleen een andere warmtebehandeling, kunnen ze tot -40 garanderen. Dat lijkt niet zo veel, maar metallurgisch was dat een heel grote stap voor hen.

Maar wat ik daar ook heb geleerd is dat metallurgie een heel complex vakgebied is waar kleine wijzigingen in samenstelling, verhitten, afkoelen, bewerken, etc. kan maken dat hetzelfde uitgangsmateriaal heel andere eigenschappen krijgt. Vooral het verhitten/koelen (aflaten/harden) is bij veel fabrikanten van smeedwerk het grootste geheim, want daarin zit het verschil. Chemisch durf ik haast wel te stellen dat Snap-On, Gedore, Stahlwille, etc nagenoeg gelijk metaal gebruiken, maar juist in die behandelstappen zitten het verschil.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GeertH
  • Laatst online: 08-04 21:44
Twijfels schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 19:17:
Ik ben aan het zoeken naar een interessant merk ter vervanging van mijn Carolus (Gedore Red) doppenset. Het is het allemaal net niet qua sleutelen imo, en ik mis hierin ook wat grotere maten die ik nu nodig heb, dus een mooie reden voor een upgrade.

Niet kijkend naar prijs. Welk merk zou jullie voorkeur hebben, voornamelijk gelet op gebruiksgemak/ervaring/feel & enigszins op levensduur, ik wil eenmaal in m'n leven een degelijke set kopen die dus liefst 50 jaar mee kan gaan met hobbymatig gebruik (motoren + auto's).

- Gedore
- Stahlwille (mijn lichtelijke voorkeur vanwege de kwaliteit, maar is ook de duurste)
- Hazet
- Facom
- Beta
- Tips voor andere merken die in rit rijtje passen? Snap-on is uitgesloten.

Hoe voeg ik een poll toe? :o
Mooi setje Wera Zyklop? Keuze uit ratel met omschakelpal of doordrukvierkant. 1/4, 3/8 en 1/2inch

BTO 15CL16 Core i5-4210M, 8GB ram, 120GB Samsung 840 ssd. Volkswagen Kever 1974

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik zou persoonlijk voor stahlwille gaan. Als ik naar m'n vaders oude gereedschap kijk (wat door een hel is gegaan gedurende 50 jaar), heeft dat de tand des tijds het beste doorstaan. Nog beter dan gedore en hazet, waar hij ook veel van heeft.
Maar als je dat soort bedragen wilt uitgeven en je niet professioneel sleutelt, zou ik van bovengenoemde merken eerder kijken naar hoe het in de hand ligt, of het aansluit bij je wensen en de uitvoering van de sets.
Ik zou zelf bijv kijken naar ratels met wellicht een wat compactere kop en geen rubberen handvat. Rubberen handvaten hebben zwaar te lijden en gaan snel stuk is mijn ervaring, maar schijnt tegenwoordig wel de verkoopstandaard te zijn. Behalve natuurlijk bij snapon. Die hebben gewoon een stalen handvat. Kan je ook een pijpje opzetten.

Ik zou wegblijven van de submerken van a merken (zoals gedore red). Dat is gewoon chinees goedkoop spul.
Niets mis mee als je het weet, maar verwacht geen gedore kwaliteit maar eerder mannesmann of bgs of lidl set kwaliteit, want het komt allemaal uit dezelfde chinese fabrieken.

Ik zou me dus ook richten op de compleetheid van de sets. Het is fijn als je een complete doos hebt waar ook bougiedoppen inzitten ipv een 'complete' doos te hebben maar altijd los een bougiedop te moeten pakken. Wat dat betreft moet je heel goed nadenken wat je allemaal wilt doen en welke maten je nodig hebt.

[Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 06-04-2019 20:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik zou, als ik zoveel geld zou uitgeven, het houden bij de traditionele merken die zich de afgelopen 50 jaar bewezen hebben. Wera is een schroevendraaierfabrikant, geen doppen of sleutelsfabrikant.
Dat wera reviews positief zijn betekend helemaal niets. 15 jaar geleden maakte wera volgens mij nog helemaal geen ratels en doppen. Hoe kan je dan een idee krijgen hoe deze zich door de jarendecennia heen houden. Ik vind hun normale ratels (niet die met draaibare kop) mooi van design met slanke kop en metalen steel (dat zou ook een ratel zijn die ikzelf wellicht een keer zou kopen als ie een beetje in mijn kar past, en het is natuurlijk wel een "push through square"), maar als ik mijn geld zou moeten zetten op of een ratel heel blijft voor 50 jaar bij redelijk intensief gebruik, dan zet ik dat geld toch echt op Stahlwille, Hazet of Gedore :D

Ratelmechanismes kunnen breken en slijten, maar bijv de chroomcoating kan ook gaan bladeren. En dan zet ik toch m'n geld op gereedschap wat ik persoonlijk mishandeld heb zien worden voor 5 decennia of meer ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeertH
  • Laatst online: 08-04 21:44
Twijfels schreef op zondag 7 april 2019 @ 00:50:
[...]

Thanks! Geen moment in me opgekomen, ben wel erg tevreden met m'n Wera schroevendraaiers en mini rateltje (bits). De kantelbare kop lijkt me erg handig, maar is ook gelijk een beetje een punt waar ik m'n twijfels bij heb of dat zogezegd 50 jaar lang heel blijft.

[...]
Excuus, ik bedoel de Zyklop Metal, waar ook @mr_petit het over heeft.
De variant met kantelbare kop heb ik zelf inderdaad ook geen vertrouwen in.

BTO 15CL16 Core i5-4210M, 8GB ram, 120GB Samsung 840 ssd. Volkswagen Kever 1974

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 639074
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
mr_petit schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 20:07:
..........
Ik zou wegblijven van de submerken van a merken (zoals gedore red). Dat is gewoon chinees goedkoop spul.
Niets mis mee als je het weet, maar verwacht geen gedore kwaliteit maar eerder mannesmann of bgs of lidl set kwaliteit, want het komt allemaal uit dezelfde chinese fabrieken.

Ik zou me dus ook richten op de compleetheid van de sets. Het is fijn als je een complete doos hebt waar ook bougiedoppen inzitten ipv een 'complete' doos te hebben maar altijd los een bougiedop te moeten pakken. Wat dat betreft moet je heel goed nadenken wat je allemaal wilt doen en welke maten je nodig hebt.
Lastig kiezen dit.
Heb twee van deze Carolus/Gedore Red sets en als @Twijfels er vijf!! van koopt dan houdt hij nog geld over en kan hij naar hartelust doppen slopen (zo hem dat lukt) en toch nooit zonder zitten. :+

En o ja, ook lange doppen zitten er voor dat bescheiden geld bij.

Heb 1 zo'n set in een vd gereedschapswagens en een set in koffer voor in de garage en ik heb er tot nu toe nada van weten te slopen.
De garantie is net als die van Gedore.
Het mag dan uit Azië komen, maar ik weet zeker dat Gedore weet wat reputatieschade betekent en ik heb er daarom meer vertrouwen in dan in een budget setje van de Lidl.

Het mag minder status hebben dan mijn overige Facom/Belzer/Gedore/Hazet/Rahsol/Proxxon doppen, maar ik merk in de praktijk maar bitter weinig verschil en ik zou met die kennis geen duizenden Euro meer stukslaan op een hobbybob statussymbool in stalen of kunststof koffer. ;)

Maar goed als gekend tool-addict ben ik niet helemaal te vertrouwen. :+
Twijfels schreef op zondag 7 april 2019 @ 18:47:
[...]
Gebruik Keepa al een tijdje, werkt inderdaad erg fijn. Nooit gekeken naar de andere winkels overigens, werkt dat bestellen bij .es/it/fr etc een beetje? Co.uk durf ik wel aan, maar ik zie überhaupt bij de spaanse geen mogelijkheid om de taal aan te passen waardoor ik gelijk al afhaak :+
Ja dat bestellen bij de overige EU Amazon-dochters werkt uitstekend en hoewel je de taal niet kan aanpassen wijst het bestelproces zich vanzelf als je eenmaal bekend bent met Amazon.de.
In noodgeval gooi je lappen tekst even in Google translate, maar dat heb ik op Aziatische sites na nog nooit nodig gehad.

Mocht je later alsnog een probleem hebben, dan antwoord je gewoon in het Engels en wordt dat netjes opgepakt.
Heb al meerdere keren in Italië en Spanje begrotelijke dingen besteld en heb daarmee geen enkel probleem ondervonden.
Ook niet in retourprocessen.

Als de Brexit een feit wordt, dan valt Amazon.co.uk sowieso af als een comfortable optie.

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 07-04-2019 19:22]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Nu online
Valide punten, echter zit er toch wel een aardig verschil tussen bijvoorbeeld Stahlwille/Gedore en Gedore Red (Carolus). De producttoleranties zijn merkbaar kleiner en op de Carolus set die ik heb zit duidelijker wat meer speling dan op duurdere merken. Daarbij noemt Gedore Red hun ratels fijnvertand met slechts 30 tanden, waar de Stahlwille 80 tanden heeft wat naar mijn mening simpelweg veel fijner werkt.

5 keer zo duur betekent nooit 5 keer zo goed en daar ben ik me bewust van. Dat een Gedore Red voor het grootste deel ook een leven lang mee zal kunnen gaan betwijfel ik niet aan, maar dan nog is het gebruikscomfort van een duurder merk fijner, en dat is mij wat waard. Ik zit nu in een luxe positie waar ik het mezelf prima kan veroorloven wat meer geld stuk te slaan op gereedschap en daar maak ik graag gebruik van. Koop verder weinig en spaar meer dan genoeg, hiermee trakteer ik mezelf zo af en toe dan maar :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Anoniem: 639074
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 23-09-2019 06:01]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 10:30
Harmvdw schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:39:

Maar nu heb ik ook nog even een adviesvraag je, ik heb laatst de distributieriem van mijn auto gedaan en dat ging allemaal wel maar "miste" toch een knappe ringratel set. Nu twijfel ik tussen een vaste of een scharnier versie. Heeft iemand nog tips waarom de ene i.p.v. van de andere versie?
Met scharnier nemen. Ze zijn niet zo stabiel als je veel kracht moet zetten dus de eerste halve slag doe ik soms met een vaste ringsleutel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Harmvdw schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:39:
Maar nu heb ik ook nog even een adviesvraag je, ik heb laatst de distributieriem van mijn auto gedaan en dat ging allemaal wel maar "miste" toch een knappe ringratel set. Nu twijfel ik tussen een vaste of een scharnier versie. Heeft iemand nog tips waarom de ene i.p.v. van de andere versie?
Met scharnier is zwakker vanwege het scharnier, maar het ratelmechanisme heeft daar geen schakelaar voor de richting, als ik het goed zie, en dat is weer robuuster. Met scharnier kun je waarschijnlijk beter op slecht bereikbare plekken komen, maar is daarmee waarschijnlijk ook wat minder stabiel als je meer kracht wilt zetten.

Zo'n insert voor doppen lijkt me ook wel handig, wel even nakijken voor welke maat ringsleutel het gemaakt is.
Harmvdw schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:08:
Zoiets heb ik ook nog liggen denk ik, vanavond eens even kijken.
Maar dat is voor de dingen waar ik tegenaan liep niet toepasbaar, het gaat hoofdzakelijk om moeren van draad af te halen in krappe ruimtes. Heb een wel een goedkoop setje van de aldi maar die is zo grof vertand dat ik niet eens een slag kon maken, vandaar dat ik nu een kwalitatief beter setje wil, had me zo een uur gekloot en gepiel bespaard.
Apart, meeste ringratels die ik gezien heb zijn juist vrij klein vertand. Wel vind ik het opmerkelijk dat ik nog nooit een ringratel heb gezien die made in germany was, zelfs van iets als Hazet, Stahlwille, of Gedore.

[Voor 24% gewijzigd door henkie196 op 08-04-2019 11:13]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Harmvdw schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:08:
[...]
het gaat hoofdzakelijk om moeren van draad af te halen in krappe ruimtes.
Dan moet je imho òf rechte ringratels nemen, of die met een scharnier.
Bij gebogen ringratels neemt de steel extra hoogte in (hoek is 15 graden meestal), dus minder ruimte als je in een smalle ruimte een moer van een kort draadeind af moet draaien. Dat kan net het verschil maken.

Een rechte ringratel is natuurlijk het sterkst: geen omkeermechanisme en geen scharnier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op zondag 7 april 2019 @ 16:16:
Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. De keuze gaat Stahlwille worden. Echter moet dit eventjes op zich laten wachten. Amazon is veruit het goedkoopste met Stahlwille, maar de prijs fluctueert nogal. De 1/2" set die ik als eerste wou hebben is nu €50 duurder dan hij een maand geleden was.

Voor nu maar even een 32mm dop voor €6 gekocht om in ieder geval verder te kunnen, dit was de reden dat ik nu gelijk maar een nieuwe set wou kopen omdat ik het e.e.a. mis. Zonde om nu €100 meer uit te geven terwijl ik me nog wel kan redden nu. Het is al duur genoeg.

Ook kies ik toch maar voor volledige sets i.p.v. losse onderdelen, los sommige delen kopen is wel wat goedkoper (in het geval van 1/2"), maar uiteindelijk zal het ook vaak mee moeten naar het circuit waardoor een doos wel makkelijk is. Alleen hopen dat ik de deksel er zonder kapot maken af kan krijgen omdat dat imo fijner werkt als het in een gereedschapskar ligt.
Ik heb even gekeken, en ik denk dat dat deksel er wel af moet kunnen. Zit vast met een ijzeren staafje door een lang gat in de basis en twee wat kortere gaten, tenzij dat staafje ergens vast zit, zou ik verwachten dat je die er wel uit kunt duwen om het deksel er af te halen. Of dat staafje er niet uit gaat glijden als je het een paar keer eruit hebt gehaald, durf ik niet te zeggen.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

mr_petit schreef op donderdag 11 april 2019 @ 13:33:
[...]

Heel bekend.....het subframe van een e36 en e85 zijn dan ook vrijwel hetzelfde.
Ik gebruik ik geloof meestal een 14mm inbussleutel.
Ik heb speciaal daarvoor inderdaad een haakse 14mm sleutel gehaald. Dat is ook de enige bout (ok, 2 stuks) waarvoor ik hem gebruik.

Dat had nog bijna een heel spannend moment veroorzaakt. Ik was met een maatje bezig en hij was een poging aan het doen de aftap- en vulpluggen te openen, voor ik die inbus had. Omdat hij de vulplug nog niet los kreeg, begon hij maar aan de aftap :X
Voor wie de fout hier niet in ziet, je moet nooit een aftap openen voor je zeker weet dat de vulopening bruikbaar is. Beter een weekje langer rondrijden met oude vloeistof dan aan het einde van de dag niet weg kunnen omdat het diff of de versnellingsbak niet opnieuw gevuld kan worden.
Zo'n doorsteekratelset lijkt mij ook aardig.
Die kan je ook goed gebruiken om de topmounts voor je voorschokbrekers te vervangen. (de bmw tool daarvoor lijkt op een lambdasondedop zodat je er met een inbussleutel in kan, maar dat werkt met een KW V3 coilover set niet vanwege de reboundregelknop)
Het is bruikbaar voor de topmounts van zowel voor als achter handig. Daarvoor wou ik hem ook primair hebben. Maar met een slagmoer draai je een moer er ook wel op of af zonder de zuiger tegen te hoeven houden.

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Vandaag nieuw speelgoed erbij gehaald:
https://live.staticflickr.com/7892/33724371158_3c68ae3fd5_b.jpgIMG_20190413_221605 by Chris Hogevonder, on FlickrHBM blijft een gevaarlijke winkel voor m'n rekening...

Uiteindelijk ben ik voor normale diepte doppen gegaan. Ik heb een set diepe doppen en die gebruik ik eigenlijk nauwelijks. Er zijn amper moeren in mijn auto die zo ver over een draadeind zitten dat ik een diepe dop nodig heb. Mocht ik ooit een diepe dop in bepaalde maat nodig hebben, dan haal ik die wel los.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 09:48
https://thumbs2.imgbox.com/fc/76/Fl3xPGZe_t.jpg

Nou, de kogel is hier door de kerk. Toch maar besloten die Hema set uit te faseren. Wilde wel graag een ratel met een stalen handvat, en die blijken redelijk zeldzaam te zijn. Uiteindelijk voor zo'n Wera ratel gegaan, omdat die er toch wel fijn uit zien, en op de redelijk fragiele switch na zeer goede reviews hebben.

Een doppenset vinden zonder ratel was vervolgens moeilijker. Uit eindelijk bleven doppenrails van Wera en Sonic over, met wat losse doppen, maar zo'n doosje van Tengtools was toch een mooiere oplossing. Facom had ook nog wel een mooie set met alleen doppen, maar iets buiten mijn budget :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 10:29

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Ik heb voor de olie op Aliexpress een dop gekocht waarmee ie gewoon op de ratel kan. (Mijn reguliere doppenset gaat niet zover)

Aangezien ik toch maar op een paar modellen sleutel is dat voor mij prima. Zo'n ketting/spinding is wat flexibeler als je variatie in auto's wilt aankunnen.

Kwa doppen kun je nooit genoeg hebben. 't blijft altijd een geklooi met setjes waar altijd weer net niet de juiste in zat.
Vorige week dus moeten shoppen die ik net weer niet had toen ik mijn schokbrekers/veren moest vervangen. Had een 18mm sleutel nodig, en een lange 16mm. Een M14 meerkantsbit had ik toevallig net een keer meebesteld.
waarom ze niet gewoon 1 type gebruiken en/of standaard maten snap ik niet
18mm moeren, M14 bits, torx, inbus... en dat om een veer/schokdemper te vervangen...

Eigenlijk moet ik gewoon een keertje goed $$$ uitgeven en de hele handel in 1x voor altijd klaar.. Maar ja, heb niet echt de ruimte om 't kwijt te kunnen. Een onverwarmd schuurtje.. dan vind ik t weer zonde om zo'n investering te doen

[Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 21-04-2019 16:59]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 08-04 22:33
Ik heb zelf wat inlaytjes gefreesd. Gereedschap kan gewoon onder de scanner of er een foto van maken en die vervolgens verwerken in de cad omgeving.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/56247788_2269490833301505_8366776616809922560_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=fff8d121bd76299e2183b8d599599cb4&oe=5D8C9A95

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14079555_1755668574683736_4291595949247973732_n.jpg?_nc_cat=106&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=3ef5515138b5c835ba3245c2dc6bc612&oe=5D9DFE5D

Ik ben werkzaam bij een vacuumvorm bedrijf maar ik zelf heb nou eenmaal de voorkeur voor inlays van foam.

Mocht je leuke ideeën hebben voor een gevacuumvormde inlay kun je me altijd een berichtje sturen.

[Voor 7% gewijzigd door FSSF op 30-05-2019 13:54]

www.facebook.com/cncdepartment CNC gerelateerde DIY projecten

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Dat heb je wel héééél netjes zelf gemaakt (y)

Ik wil zelf inlays gaan maken voor wat lastigere dingen zoals een slagmoersleutel en verschillende trekkers.

Ik heb een extra opzetbox gekocht voor mijn gereedschapskar dus ik heb nu weer wat extra laderuimte.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 15:37:
Ik kan nergens concreet antwoord vinden op mijn vraag, dus ben benieuwd of één van jullie mij kan helpen / het zelf heeft ondervonden.

Ik moet binnenkort op een wat lastig te bereiken plek boutjes aandraaien op 23nm, dit gaat het makkelijkste met een 1/4 momentsleutel met een bitadapter + in dit geval een 6mm inbus bitje. Hierbij vraag ik me af: kan een standaard bitje (pb swiss, dus een degelijke) die 23nm aan, of moet ik hier echt een bitdop gebruiken?

Ik heb beide nog liggen, en zou normaal gesproken voor de bitdop gaan aangezien ik deze meer vertrouw. Maar dit zit in een set welke ik weg wil doen, ik wil dus graag weten of ik normaal gesproken aanhaalmomenten tot 25nm met standaard bitjes (die je dus ook in je accuboor gebruikt) veilig kan gebruiken (natuurlijk geen inbus 3mm op 25nm, maar bv inbus 6mm of tx 40), of dat de kans op afbreken te groot is..

https://www.pb.swisstools...or-inbus-schroeven-p-1030 vs https://www.ijzerhandel.n...-6mm.html?search=in20%206 (weliswaar nu nog van Carolus)
Ik zou denken dat het bitje het wel zou moeten kunnen houden, alhoewel je inderdaad wel goed op moet gaan letten dat je het bitje er goed insteekt, anders draai je de boel zo dol, zeker met inbus. Even ter vergelijk, ik heb een PB Swiss schroevendraaier klingen set, en kennelijk vindt PB Swiss dat ze op iedere kling niet alleen het type en de maat moeten zetten, maar ook het max koppel. Mogelijk is dit ook gebonden aan een norm, maar die heb ik niet kunnen vinden. Op de kling van de inbus 6 staat 30 Nm, dus die 23 Nm zou wel moeten lukken (niet dat je ooit 23 Nm met een schroevendraaier aan zal kunnen draaien, daarom neem ik ook aan dat het het max is van de maat; 7.4 Nm met een PH2 lijkt me praktisch ook niet haalbaar).

Daarnaast weet ik dat Stahlwille ook altijd het max koppel opgeeft bij de ratelkoppen voor de momentsleutels met verwisselbare koppen. Volgens mij is dat voor de 1/4" kop zo'n 40 Nm. Omdat je die ook op een bv. 20-50 Nm momentsleutel kunt steken.

Voor doppen vs bits, een dop met een inbus of torx kop is volgens mij weinig meer dan een bit met een vaste bithouder. Een dop zou, zeker met inbus, misschien wel handiger kunnen zijn. Inbus heeft nogal eens de neiging om zichzelf een beetje te klemmen in een moer, en wil dan nog wel eens uit de bithouder los komen. Een dop heeft daar wat minder last van.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Voor de sleutelaars die een relatief makkelijke en goedkope diagnose oplossing zoeken en waarvan de auto niet al te nieuw is (dus van voor 2015), kan je op o.a. Aliexpress deze interface kopen:
https://live.staticflickr.com/65535/48115247876_b0cc1e1236_b.jpgIMG_20190623_195830 by Chris Hogevonder, on Flickr

De interface werkt samen met Dephi diagnose software versie 2015.3 (vandaar de beperking op bouwjaar van de auto's) en is geschikt voor auto's vanaf grofweg de jaren 90.

Mijn BMW leest hij vrijwel zonder problemen uit (maar niet zo goed als de software van BMW zelf uiteraard).

En het leukste is dat de interface via BT werkt, dus geen kabels tussen laptop en auto.

Ik heb voor dit setje zo'n €50 betaald en de kwaliteit is boven verwachting goed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

treative schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 19:39:
Hoe vind ik deze op Aliexpress?
Volgende keer even de user taggen of quoten waar je op reageert, anders krijgt deze geen notificatie ;)

Maar ik heb deze besteld. Waarom deze en niet één van de vele andere versies weet ik eerlijk gezegd niet meer. Ik heb hem eind mei besteld, dus al weer even geleden.
DopdeDouwer schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:27:
Henkie, linkte als eerst die van Mannesmann, wat overigens precies dezelfde set is als die zwarte koffer, voor de laatste prijs.

[...]

Ik sleutel er zelf al jaren mee, alleen de kleine 1/4 ratel is gesneuveld. Het meganisme draaide door tijdens te lomp werk ermee. De lidl verkocht deze sets allebei als mannesman. Ik heb zowel de zwarte koffer gehad als de groene. Die zwarte is veel compacter en steviger. Die groene is onnodig lomp dik en de clips braken er snel af. Reden dan ik de zwarte niet meer heb, maar het nu met de groene moet doen is dat ie "zoek is geraakt".

Als je dan iets van HBM koopt zou ik hem bij HBM zelf halen en niet bij BOL.com.
Maar vooral omdat ze een fysieke winkel hebben en ik er vlakbij woon, daarnaast is hij daar weer bijna een tientje goedkoper.
https://www.hbm-machines....nele-doppenset-inch-maten
Een dergelijke kist wil ik eigenlijk ook nog een keer kopen. Niet om voor het sleutelen te gebruiken (daarvoor heb ik beter spul in de garage liggen), maar om bijv. mee te nemen naar de sloop.
Nu sleep ik van alles los mee, til me een breuk aan spul dat ik dubbel bij me heb en blijk altijd wel iets te missen. Bovendien is het risico iets kwijt te raken op de sloop me eigenlijk te groot voor het goede spul...
henkie196 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 22:43:
[...]

Dat is wel de set met inch-maten.

En kwaliteit kan meevallen, maar je hoort ook wel wat slechtere verhalen van mensen met zo'n set. Je moet een beetje geluk hebben.
Ik heb het idee dat het een beetje hit-and-mis is met deze goedkope sets. Nu is quality control ook relatief duur bij productie (niet alleen in arbeid, maar ook afgekeurde producten kosten geld), dus juist bij goedkopere producten wordt juist daar op bezuinigd.
Jan91 schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:17:
Hallo, iedereen,

Ik maak van deze gelegenheid gebruik om te zien of iemand me kan helpen. Ik ben op zoek naar een goede gereedschapskist waar ik al mijn schroeven en Co. Had iemand goede tips voor mij?

Bedankt!
Jan
Daarvoor zijn heel veel opties. De Fatmax serie kisten van Stanley zijn over het algemeen best wel goed, aan elkaar te koppelen en tot op zekere hoogte vrij in te delen. Maar je hebt ook zogenaamde M-boxen, die zich weer laten stapelen met de kisten van het betere accu-gereedschap.

Ik heb zelf voor schroeven e.d. nu 2 van koffers en daar komen er waarschijnlijk nog een paar van bij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: november 2005
  • Niet online
Ik heb het afgelopen jaar zelf deze gekocht : https://www.toolnation.nl...-2-172-delig-3300058.html

Ben er erg tevreden mee, zitten ook 3 verschillende maten bougiedoppen in. Alle doppen voelen zwaar en degelijk en zijn mooi afgewerkt. Geldt ook voor de rest van de tools.

Ik denk dat dit uit Taiwan komt eerlijk gezegd en niet uit China, qua kwaliteit komt het overeen met spul wat ik heb van Proxxon. Alleen Proxxon heeft een zilver / grijze afwerklaag terwijl de Gedore verchroomd is en blinkt. Bij Proxxon vervagen de teksten op de doppen omdat het niet geponst is maar gewoon erop is gespoten/gedrukt.

Dus ik heb een lichte voorkeur voor Gedore Red als je het vergelijkt met Proxxon. Heb nog wat gereedschap en een hoop doppen van mijn vader geërfd, allemaal goede merken zoals Gedore, Hazet, Saltus, Stahlwille, Dowidat en ratels van Facom enzovoorts dus dat is wel aardig. Maar helaas wat betreft de doppen zijn dat vaak 12 kant doppen en ik vind het fijner om 6 kant doppen te hebben i.v.m het mogelijk kapotdraaien van bouten.. Dus vandaar dat ik maar die 172-delige Gedore Red koffer heb aangeschaft. Ik kon het niet laten voor die 108 euro incl. verzending uit Duitsland. Was dus niet deze winkel van de link hierboven.

Zeer blij mee voor wat je krijgt voor het geld. Helaas nu wel bijna overal uitverkocht, geen idee waarom.

Ben trouwens opzoek naar een leuke lege gereedschapswagen.. Staat nog wel op mijn verlanglijstje alleen een degelijke kost heel wat duiten. Dus misschien maar een goedkope van HBM.

https://www.hbm-machines....-werkbank-met-houten-blad

:9~

[Voor 11% gewijzigd door Arsenius op 21-07-2019 10:32]

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 08:54

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

wimmel_1 schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:01:
@EriksonErik Ik wilde gisteren al vanop m'n telefoon reageren in het topic wat je aangemaakt had en wat door een moderator (terecht) dicht gezet is...

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

Daar wordt de laatste tijd wat meer (en sneller) gereageerd dan dat er in dít topic gebeurd.
Maar laten we niet gaan crossposten en deze discussie gewoon hier houden waar hij hoort :)

@EriksonErik voor wat betreft metrisch vs inch maten: dat ligt gewoon aan wat voor maten er gebruikt worden in de auto waar je aan wilt sleutelen. Dat zou je dus gewoon moeten weten aan de hand van het gereedschap dat je nu hebt. Als dat allemaal gewoon metrisch is, dan is er geen reden om voor het nieuwe gereedschap naar engelse maten te kijken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Det
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:48
Heb veel met Snap On momentsleutels gewerkt en het is absoluut top kwaliteit. Heb nooit mee gemaakt dat een sleutel niet door z'n calibratie kwam. Snap On gereedschap is enorm glad verchroomd, voor sommigen een nadeel, voor schoonhouden wel weer makkelijk. Of deze sleutels daarmee echt geschikt zijn voor een cleanroom heb ik geen benul van.

In mijn ervaring is Blue Point wat meer een budgetuitvoering van Snap On, maar het Blue Point gereedschap waar ik mee gewerkt heb was nog altijd buitengewoon goed.

En het zwarte dopje is gewoon van metaal :-)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik denk dat je bij 1-5Nm trouwens minder goed met een momentsleutel uitkan. Ze zijn er wel maar ik verwacht dat er onnauwkeurigheid in de 'handling' zit. Dat soort lage momenten zie je ook meer op gewone schroefjes en dan is een momentsleutel lomp
Wil je dat beter doen, dan moet je het zoeken in een momentschroevendraaier.
Die hebben snap on ook, maar hèt merk daarin is Tohnichi (ik heb wel eens gedacht zo'n ding te kopen, maar de prijs dicteerde toch dat dat dan een gebruikte wordt....). Die hebben trouwens ook hele mooie momentsleutels, Tohnichi is specialist op vrijwel alleen maken van aanhaalgereedschap (net als bijv. Norbar).
Die hebben wellicht ook hele mooie volledig metalen momentsleutels.

Bij goede ondersteuning/service zou ik wel snel naar 1 van de gevestigde merken kijken die ook een actieve importeur in de benelux hebben.

[Voor 9% gewijzigd door mr_petit op 13-08-2019 10:28]

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Dirk33 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 07:09:
Creme de la creme van momentgereedschap: Atlas Copco
Maar dan ben je 12k verder

Goede momentsleutels: Snap-on, Stahlwille en Tohnichi zijn de enige degelijke merken qua momentsleutels in mijn ervaring.

Wij hebben enkele honderden van die dingen hier in de fabriek en er zijn Stahlwille sleutels bij van 15 jaar oud die gewoon nog helemaal goed zijn. Worden wel wekelijks gekalibreerd, maar hoeven in de regel niet bijgesteld te worden.

Overigens als je daadwerkelijk het juiste moment wil inbrengen in een verbinding is maar EEN type sleutel die werkt, en dat is een digitale die niet klikt maar piept, zoals de dure digitale Snap-on sleutels.

Waarom: een normale momentsleutel stopt niet met krachtoverbrengen als die klikt. Je stelt m bijvoorbeeld in op 50, maar je trekt m zo naar 70 terwijl je dat niet in de gaten hebt.

Een digitale snap-on begint langzaam te piepen totdat je aan het ingestelde moment zit en dan heb je precies dat moment ingebracht.
Een goede mechanische, mits goed gehanteerd, is net zo nauwkeurig. Mijn Hazet beweegt bij de klik genoeg om direct te stoppen met aantrekken. Als je een bout/moer rustig en met constante snelheid aantrekt, dan is het afslagmoment heel duidelijk en trek je de bout/moer ook niet verder meer aan tenzij je zelf niet oplet.

Het voordeel van een digitale is alleen wel dat je na aantrekken kan zien wat het exacte aanhaalmoment was. Bij kritische toepassingen kan dat een voordeel zijn. Als je weet dat bijv. kopbouten op X Nm +/- Y % moeten zitten, dan weet je binnen welke spreiding de bouten moeten zitten. Door terugkoppeling van de sleutel weer je ook zeker of dit het geval was of niet. De enige situaties die ik bij een auto ken waar dat kan spelen, zijn de lagerdragers in tandwielkasten (versnellingsbak, differentieel) die voorspanning moeten hebben of bepaalde cilinderkoppen (vaak in combinatie met drukvulling). En uiteraard als je naar high-performance internals gaat (gesmede drijfstangen e.d.). Maar bij normale productie-onderdelen, zeker bij auto's van 15 jaar of ouder voor het hele downsizing en low friction een ding werd, zit er zoveel marge in de delen dat die nauwkeurigheid overkill is.

Het is dus een mate van nauwkeurigheid die je bij een normale auto niet snel nodig zal hebben.

Bovendien, juist het ontbreken van een duidelijke klik bij digitale momentsleutels zou ook juist een extra onnauwkeurigheid kunnen introduceren.

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Nu online
deepbass909 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:08:
@Pyramiden
Ik heb de Makita DTW285ZJ, die gaat formeel tot 280Nm maar in testen verslaat hij de iedereen en lijkt tot ver voorbij de 300Nm te komen.
De 1000Nm versie van Makita vond ik te duur en lomp worden en als het goed is heb ik zoveel kracht niet of amper nodig.

HiKOKI ken ik verder niet... Maar het lijkt wel heel erg veel op Hitachi en dat zijn in principe ook prima machines.
HiKOKI is per oktober 2018 de nieuwe naam van Hitachi ;)

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

pinda powerrr schreef op donderdag 19 september 2019 @ 22:41:
[...]

Ik heb genoeg ervaring van het terugstellen zonder dat gereedschap.

Neem een grote lijmtang, zet die op de zuiger en draai met een waterpomp de zuiger rond. Voorzichtig en zorgen dat je niet het rubber meepakt met de tang.
Lijmtang steeds een beetje aandraaien en daarna weer een stukje rond.

Easy...

Deze tip heb ik niet zelf uitgevonden, maar die vindt je op elk Alfa/Fiat/Lancia forum.
Behalve dat ik niet helemaal (eigenlijk helemaal niet) snap wat je nou precies doet, heb ik het uiteindelijk door de garage laten doen. Mede omdat het mijn daily is die gewoon betrouwbaar moet zijn.

Gisteren voor m'n verjaardag deze set gekregen van mijn lief:
https://www.meerkantoor.nl/resize/122_15063760725878.jpg/0/1100/True/gereedschapstrolley-bruder-mannesmann-122-delig.jpg
Ik werd er namelijk een beetje gestoord van dat als ik naar de sloop ga of mijn DHZ, ik eerst de halve garage moet plunderen om gereedschap bij me te hebben. Dit is een trolley met nog een redelijk ruime bak waar los spul in past. Dus én ik kan redelijk veel meenemen én ik til me geen breuk.

Helaas ook een heel groot nadeel al ontdekt, doppen 16 en 18 en steekringsleutels 16 en 18 ontbreken |:( En juist bij BMW (en nog wat andere automerken) heb je juist die maten nodig... Die moet ik dus nog even los aanschaffen.

Verder is de kwaliteit zoals je mag verwachten voor de prijs. Niet super, niet geschikt voor grote klussen, maar als koffer om mee te slepen naar de sloop of DHZ prima.

• jadjong
  • Laatst online: 10:30
De shakeweight voor automonteurs.

• MadMarky
  • Registratie: augustus 2001
  • Niet online
Heb sinds de kerst een Quickjack autolift en vind het een ideaal ding. Wel wat prijzig (+/- €1300-2000 afhankelijk van model) maar heeft flink wat voordelen voor de thuis sleutelaar. De bokken zijn erg stabiel, makkelijk in gebruik en als je klaar bent klap je ze in en zet je ze gewoon tegen de muur :)

https://tweakers.net/ext/f/GmITq7TvMkOEDLGlLULBBf3A/full.jpg

Buiten beeld staat nog de hydropomp onder m'n werkblad. Heb de 220V versie maar hij is er ook als 12V voor mobiel gebruik. Vanaf de pomp loopt naar iedere bok een afkoppelbare slang. Zodra de auto omhoog staat is deze mechanisch vergrendeld en zou je de slangen evt al kunnen afkoppelen zodat ze niet in de weg blijven liggen. Lift gaat max 50cm de hoogte in, voor mij net voldoende om onder de auto te kunnen werken op een karretje.

@Krentenbol missie geslaagd? Ik heb van de Aldi twee 10W led werklampen op accu. Stevige behuizing, gaat 3-6 uur mee en kan ook gebruikt worden als powerbank. Heeft een uitklapbaar beugeltje waardoor ie onder verschillende hoeken kan worden neergezet/opgehangen. Vind het ideale dingen :)
https://src.discounto.de/pics/Angebote/2019-03//4615432_LIGHTZONE-10-W-Akku-LED-Arbeitsstrahler_xxl.jpg

PC | BMW Z3 Coupe

Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True