mr_petit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:49:
[...]
Nu ben ik zelf een ontzettende regelneuker, en heb wat professionele ervaring in kalibraties (niet van momentsleutels uiteraard), dus ik kijk dan gelijk op de site van Hazet over hun kalibraties en daar vind ik dit:
Drehmoment 'service paket'
https://web.hazet.de/ersa..._id=896140763&language=de
Ook voor de 5000 serie.
Daarin wordt expliciet vermeld: "Einmalige
Justierung und Kalibrierung"
Justeren is het bijstellen van de (afwijkende) gemeten waarde naar de werkelijke waarde binnen de gestelde, genormeerde nauwkeurigheid.
Dus òf die sleutels kunnen wèl bijgesteld worden, òf op de site van Hazet wordt niet de waarheid verteld
Maar dat kan jij beter beoordelen dan ik.
Ik heb het in het verleden weleens opgezocht voor mijn oude 1/2" (5122-1) en daar was het toen niet voor mogelijk, maar ik zie nu dat die wel in de range staat. Voor die zou het, gezien de leeftijd, eigenlijk helemaal niet zo slecht zijn om te laten herijken, behalve dat ik 2 jaar terug al het werk heb gedaan waarvoor dit het meest kritisch was (motorblokrevisie).
Maar daar was het alleen voor de kopbouten echt kritisch en die vielen in het bereik van de 3/8" qua aanhaalmoment (en die is vrij nieuw nog) en daarna in 2 stappen verder aantrekken met hoekverdraaiïng, waarvoor de momentsleutel sowieso niet nodig was.
Enige uitdaging, het pakket waar jij naar linkt, is alleen beschikbaar in Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije.
mr_petit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:25:
[...]
Als ik jou was zou ik naar de Proxxon sleutels kijken op amazon.
En dan voornamelijk ook kijken naar wat je van plan bent en welk moment je moet aantrekken. Vooral voor je bus.
Ik denk dat voor jou een mooie combi zou zijn:
Proxxon microclick mc200 1/2"(bereik 40Nm-200Nm) €75
https://www.amazon.nl/PRO...roclick%2Caps%2C77&sr=8-4
En voor het meeste aan je motor een Proxxon microclick mc60 3/8" (bereik 12-60Nm, zodat je ook wat overlap hebt) €56
https://www.amazon.nl/Pro...oclick%2Caps%2C121&sr=8-2
Aan 1 kant zou een 1/4" momentsleutel ook heel handig zijn omdat veel gereedschapsets daarvoor veel doppen/bitjes hebben (denk ook aan inbus/torx) maar 1/4" wil je eigenlijk niet tot/boven de 40Nm gebruiken, die van Proxxon gaat tot 30Nm.
Proxxons zijn in mijn ogen altijd een goed compromis tussen prijs en kwaliteit. Het is heel betaalbaar zonder echt in te leveren op kwaliteit. Dat merk ik aan mijn doppensets van Proxxon. Die gaan al jaren mee. En ja, de Gearwrench ratels die ik nu heb, zijn echt wel beter/fijner dan de Proxxon (lopen lichter, minder speling, fijnere vertanding), maar het echt het verschil tussen goed en beter.
Maar als je voor je bus zwaardere aanhaalmomenten nodig hebt, heb je uiteraard een zwaardere sleutel nodig, en wellicht een andere combi (van 3 sleutels)
En voor je fiets... daarvoor moet je echt even goed kijken wat je wilt. Boutjes in carbon komen best wel precies met hele lage waardes (momentschroevendraaier) en net wat teveel moment is gelijk veel schade.
Bij de lage waarden gaat het gewicht van de sleutel ook meespelen. In het bereik 10 - 25 Nm kan ik tussen 2 sleutels kiezen (1/4" en 3/8") en ik merk dat de 3/8" eigenlijk een te hoog eigen gewicht heeft bij die lage waarden. Voor 20Nm en lager kan ik standaard de 1/4". Maar onder de 5Nm is die eigenlijk ook al te zwaar zou je naar een schroevendraaier model moeten overstappen.
Het enige wat ik als nadeel aan die proxxon momentsleutels zie (en heel veel andere momentsleutels) is dat plastic raampje voor de waardes van het aanhaalmoment.
Ik ben zelf een behoorlijk slordige sleutelaar, en als mijn auto op de brug staat (en mijn kar eronder), dan leg ik alle sleutels die ik in mijn hand heb gehad bijna blindelings op de kar. Zo'n plastic raampje raakt dan snel beschadigd of bekrast. Daar heb je natuurlijk geen last van als je gestanste of gelaserde letters in het metaal hebt, dus eigenlijk heeft dat mijn voorkeur, maar da's heel persoonlijk.
Ik gebruik de momentsleutel en ratels/sleutels ook voortdurend door elkaar. Als je met ophangingen of verstevigingsframes (die altijd gedemonteerd moeten worden) bezig bent moet je soms wel 10 dezelfde bouten vastdraaien. Ik draai nooit een bout vast met een momentsleutel, dat doe ik eerst met de ratel/sleutel, en als laatste haal ik ze aan met de momentsleutel en markeer de bout. Dus de hele tijd leg je je ratel weg en pak je de momentsleutel en vice versa.
De sleutel gaat tussentijds niet weer terug in de doos zeg maar (ik heb voor mijn sleutels ook geen doos, ze liggen gewoon in een la)
En als je op de grond sleutelt onder een opgekrikte auto kan ik me voorstellen dat je nog gemakkelijker de momentsleutel naast je op de grond legt/laat vallen omdat je toch al ongemakkelijk ligt.
Ik ben zo ook wel eens met zo'n ligtrolley over een zacht handvat van een ratel heen gereden, waardoor het zachte rubber (naar mijn mening teveel) beschadigde. Daar ben ik dus ook geen fan van.
Wat je sommige monteurs nog weleens ziet doen, zeker als je netjes markeert, is eerst alles min of meer vast zetten en dan in één sessie alle bouten/moeren aanhalen en markeren. Dat scheelt steeds tussen gereedschap wisselen. Maar ik geef toe dat vereist een discipline/planning die ik zelf ook niet vol hou.
Over markeren gesproken, wat gebruik je daarvoor? Ik heb nog steeds geen prettige stift kunnen vinden daarvoor namelijk...
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier