-CJ schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:13:
Wat zijn jullie ervaringen met assteunen? Wil er 4 kopen om een auto op te stallen maar als ik kijk zijn er ongeveer 2 smaken; erg goedkoop (paar tientjes voor een set van 2) of erg duur (€ 200/300 voor een set van 2). Wat is wijsheid?
Bij krikken weet ik dat goedkoop duurkoop is dus daar heb ik toen wel ff een investering gedaan maar weet niet in hoeverre die logica ook opgaat bij assteunen. Setje wat ik nu heb is al 30 jaar oud maar werkt prima, maar wil nog wat extra.
Ik heb dezelfde als Dawan, en de cabrio die ik aan het restaureren staat daar al heel wat jaartjes op inmiddels:
Ik stap zonder enige moment van twijfel de auto in, of ga er onder liggen. Enige nadeel voor mij, ze zijn niet heel hoog.
Al die assteuntjes zijn vergelijkbaar, als je testen opzoekt, zal je zien dat zelfs de slechtste nog de minimale draagkracht ruim overstijgt. Zeker als de ondergrond hard is (beton, steen), en de vergrendeling goed is (het liefst dus met borgpen), gaat het wel goed.
Vermijdt wel die inklapbare, die zijn onstabiel.
trabant schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 10:26:
[...]
Waar je de bokken plaats is ook een factor. Als je die onder de kokerbalken zet, hangen de wielen omlaag, tegengesteld aan de gewone belasting. Dat vinden de silentbussen en andere ophangrubbers niet fijn. Wil je de banden sparen, is het dus wel zaak de bokjes daar neer te zetten zodat de auto normaal op de wielophanging rust.
Klopt, je wilt de steunen ook eigenlijk onder de draagarmen plaatsen, zodat deze op rijhoogte blijven.
Waarom metrisch en SAE? Heb je een Amerikaanse auto waar je aan sleutelt? Anders is het weggegooid geld, want SAE heb je eigenlijk nooit nodig bij een Europese of Aziatische auto.
Daarnaast heb ik wat ervaring met GW uit de USA halen (ik wou hun 120 tanden ratels hebben met volledig metalen handvat, iets wat in NL of de EU domweg niet verkrijgbaar was tegen een redelijke prijs). Nu was te wel op het moment dat Trump met de tarieven begon, maar het heeft een maand geduurd voor ik het in huis had. GW is op zich een goed merk, maar, zeker qua doppen, kan je die in de EU ook goed krijgen, waarschijnlijk ook wel tegen een scherpe prijs.
trabant schreef op donderdag 18 december 2025 @ 21:35:
Dat is goed voor vijf jaar aan adventkalenders, maar waarom kan er geen nadere specificatie, zoals tenminste de grootste en de kleinste maat van elke soort, vanaf? Je zult toch aan iets van een sorteersysteem moeten, want een bak met dikke 17 kg aan losse doppen lijkt me onwerkbaar.
Edit: in de recensies neemt ene Alex S. de taak waar, die de verkoper heeft nagelaten: een tabel van de inhoud:
[
Afbeelding]
En in plaats van zes exemplaren van de maten tussen de SW10 en SW15 had ik toch liever een 3½ en wat meer boven de SW24, zoals een 27, 28, 30, 32 en 36 gezien. Maar die kosten per stuk naar verhouding natuurlijk erg veel van dat gelegeerde staal, terwijl ze maar voor één extra nummertje zorgen. Waardoor dit me doet denken aan al die kutbitjes die je overal bij krijgt om iets heel-veel-deligs te krijgen.
Die grote overlap komt natuurlijk wel doordat ook 3/8-ste erbij zit en het zowel normale als diepe doppen zijn. Dat is fijn als je veel sleutelt (ik heb regelmatig bijv. 13mm in verschillende varianten in gebruik), maar in mijn ogen is de set overkill voor de gemiddelde thuissleutelaar. Je mist inderdaad de kleinste (hoewel je die eigenlijk nooit gebruikt) en grootste maten. 32 en 36 kom je overigens zelden tegen in 1/2"-sets, die horen eigenlijk bij 3/4" of 1" drive. Ik heb die doppen zelf los gekocht (wielasmoeren zijn die maat namelijk).
Hier wordt de gereedschapscollectie binnenkort verder uitgebreid met BGS 1/2" verlengstukken met wobble-kop:
Deels omdat mijn huidige langste verlengstuk de standaard 30cm is, en vaak te kort blijkt. Meerdere verlengstukken werkt door speling vaak niet fijn en zelfs dan kom ik soms nog lengte te kort (om bouten van een versnellingsbak in een BWM los te kunnen maken, moet je een meter of langer hebben

), dus ik wou het liefste minimaal 50cm. Dat had BGS niet, maar werd 45cm. Daar kan ik mee leven. En wobble-kop betekent dat de dop kan kantelen op de kop (zo'n 15 graden), wat vaak net genoeg is om de dop ergens op te krijgen.
Volgende wordt een vergelijkbare set in 3/8". En dan zal ik ook ongeveer klaar zijn met mijn cabrio, dus ik vermoed dat daarna de gereedschapsaankopen sterk zullen gaan afnemen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier