Goed (auto)sleutelgereedschap

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste
Acties:
  • 519.019 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:23
mr_petit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:25:

Als ik jou was zou ik naar de Proxxon sleutels kijken op amazon.
Dat is dan weer wel een winkel waar je wat van kunt vinden...
...
Aan 1 kant zou een 1/4" momentsleutel ook heel handig zijn omdat veel gereedschapsets daarvoor veel doppen/bitjes hebben (denk ook aan inbus/torx) maar 1/4" wil je eigenlijk niet tot/boven de 40Nm gebruiken, die van Proxxon gaat tot 30Nm.
Dat is ook zo ongeveer de bovengrens van ¼" ratels. Ik heb een ¼" Hazet 9x12mm insteekratelkop en Hazet geeft voor die kop 40Nm als max. (⅜" is 120Nm en ½ is bij 9x12mm ook 120Nm en bij 14x18mm 300Nm)
...
Zo'n plastic raampje raakt dan snel beschadigd of bekrast. Daar heb je natuurlijk geen last van als je gestanste of gelaserde letters in het metaal hebt, dus eigenlijk heeft dat mijn voorkeur, maar da's heel persoonlijk.
In dat Bauforum24-filmpje leggen ze juist uit dat ingestanste waarden een kenmerk van de mindere sleutels zijn. En al helemaal als dat omgerekende foot/pound waarden zijn, zoals op die Amazon Basic. Dan is er echt teveel op van alles bezuinigd.
...
En als je op de grond sleutelt onder een opgekrikte auto kan ik me voorstellen dat je nog gemakkelijker de momentsleutel naast je op de grond legt/laat vallen omdat je toch al ongemakkelijk ligt....
Ik heb voor mijn oude schichten superstabiele bokken die in de kokerbalk worden vastgezet en daarmee staat de auto best wel hoog, maar toen het subframe weer gemonteerd werd, bleek ik toch nog te weinig slagruimte voor de 40-200Nm manoskop te hebben.

KPN is een drieletterwoord

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:56

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

mr_petit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 10:49:
[...]

Nu ben ik zelf een ontzettende regelneuker, en heb wat professionele ervaring in kalibraties (niet van momentsleutels uiteraard), dus ik kijk dan gelijk op de site van Hazet over hun kalibraties en daar vind ik dit:
Drehmoment 'service paket'
https://web.hazet.de/ersa..._id=896140763&language=de
Ook voor de 5000 serie.
Daarin wordt expliciet vermeld: "Einmalige Justierung und Kalibrierung"
Justeren is het bijstellen van de (afwijkende) gemeten waarde naar de werkelijke waarde binnen de gestelde, genormeerde nauwkeurigheid.
Dus òf die sleutels kunnen wèl bijgesteld worden, òf op de site van Hazet wordt niet de waarheid verteld :P
Maar dat kan jij beter beoordelen dan ik.
Ik heb het in het verleden weleens opgezocht voor mijn oude 1/2" (5122-1) en daar was het toen niet voor mogelijk, maar ik zie nu dat die wel in de range staat. Voor die zou het, gezien de leeftijd, eigenlijk helemaal niet zo slecht zijn om te laten herijken, behalve dat ik 2 jaar terug al het werk heb gedaan waarvoor dit het meest kritisch was (motorblokrevisie).
Maar daar was het alleen voor de kopbouten echt kritisch en die vielen in het bereik van de 3/8" qua aanhaalmoment (en die is vrij nieuw nog) en daarna in 2 stappen verder aantrekken met hoekverdraaiïng, waarvoor de momentsleutel sowieso niet nodig was.

Enige uitdaging, het pakket waar jij naar linkt, is alleen beschikbaar in Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië en Slowakije.
mr_petit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:25:
[...]

Als ik jou was zou ik naar de Proxxon sleutels kijken op amazon.

En dan voornamelijk ook kijken naar wat je van plan bent en welk moment je moet aantrekken. Vooral voor je bus.
Ik denk dat voor jou een mooie combi zou zijn:
Proxxon microclick mc200 1/2"(bereik 40Nm-200Nm) €75
https://www.amazon.nl/PRO...roclick%2Caps%2C77&sr=8-4
En voor het meeste aan je motor een Proxxon microclick mc60 3/8" (bereik 12-60Nm, zodat je ook wat overlap hebt) €56
https://www.amazon.nl/Pro...oclick%2Caps%2C121&sr=8-2
Aan 1 kant zou een 1/4" momentsleutel ook heel handig zijn omdat veel gereedschapsets daarvoor veel doppen/bitjes hebben (denk ook aan inbus/torx) maar 1/4" wil je eigenlijk niet tot/boven de 40Nm gebruiken, die van Proxxon gaat tot 30Nm.
Proxxons zijn in mijn ogen altijd een goed compromis tussen prijs en kwaliteit. Het is heel betaalbaar zonder echt in te leveren op kwaliteit. Dat merk ik aan mijn doppensets van Proxxon. Die gaan al jaren mee. En ja, de Gearwrench ratels die ik nu heb, zijn echt wel beter/fijner dan de Proxxon (lopen lichter, minder speling, fijnere vertanding), maar het echt het verschil tussen goed en beter.
Maar als je voor je bus zwaardere aanhaalmomenten nodig hebt, heb je uiteraard een zwaardere sleutel nodig, en wellicht een andere combi (van 3 sleutels)
En voor je fiets... daarvoor moet je echt even goed kijken wat je wilt. Boutjes in carbon komen best wel precies met hele lage waardes (momentschroevendraaier) en net wat teveel moment is gelijk veel schade.
Bij de lage waarden gaat het gewicht van de sleutel ook meespelen. In het bereik 10 - 25 Nm kan ik tussen 2 sleutels kiezen (1/4" en 3/8") en ik merk dat de 3/8" eigenlijk een te hoog eigen gewicht heeft bij die lage waarden. Voor 20Nm en lager kan ik standaard de 1/4". Maar onder de 5Nm is die eigenlijk ook al te zwaar zou je naar een schroevendraaier model moeten overstappen.
Het enige wat ik als nadeel aan die proxxon momentsleutels zie (en heel veel andere momentsleutels) is dat plastic raampje voor de waardes van het aanhaalmoment.
Ik ben zelf een behoorlijk slordige sleutelaar, en als mijn auto op de brug staat (en mijn kar eronder), dan leg ik alle sleutels die ik in mijn hand heb gehad bijna blindelings op de kar. Zo'n plastic raampje raakt dan snel beschadigd of bekrast. Daar heb je natuurlijk geen last van als je gestanste of gelaserde letters in het metaal hebt, dus eigenlijk heeft dat mijn voorkeur, maar da's heel persoonlijk.
Ik gebruik de momentsleutel en ratels/sleutels ook voortdurend door elkaar. Als je met ophangingen of verstevigingsframes (die altijd gedemonteerd moeten worden) bezig bent moet je soms wel 10 dezelfde bouten vastdraaien. Ik draai nooit een bout vast met een momentsleutel, dat doe ik eerst met de ratel/sleutel, en als laatste haal ik ze aan met de momentsleutel en markeer de bout. Dus de hele tijd leg je je ratel weg en pak je de momentsleutel en vice versa.
De sleutel gaat tussentijds niet weer terug in de doos zeg maar (ik heb voor mijn sleutels ook geen doos, ze liggen gewoon in een la)
En als je op de grond sleutelt onder een opgekrikte auto kan ik me voorstellen dat je nog gemakkelijker de momentsleutel naast je op de grond legt/laat vallen omdat je toch al ongemakkelijk ligt.
Ik ben zo ook wel eens met zo'n ligtrolley over een zacht handvat van een ratel heen gereden, waardoor het zachte rubber (naar mijn mening teveel) beschadigde. Daar ben ik dus ook geen fan van.
Wat je sommige monteurs nog weleens ziet doen, zeker als je netjes markeert, is eerst alles min of meer vast zetten en dan in één sessie alle bouten/moeren aanhalen en markeren. Dat scheelt steeds tussen gereedschap wisselen. Maar ik geef toe dat vereist een discipline/planning die ik zelf ook niet vol hou.

Over markeren gesproken, wat gebruik je daarvoor? Ik heb nog steeds geen prettige stift kunnen vinden daarvoor namelijk...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:34

mr_petit

opperprutser

trabant schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:38:
[...]

[...]
In dat Bauforum24-filmpje leggen ze juist uit dat ingestanste waarden een kenmerk van de mindere sleutels zijn. En al helemaal als dat omgerekende foot/pound waarden zijn, zoals op die Amazon Basic. Dan is er echt teveel op van alles bezuinigd.
Ja op zich is het wel zo dat echt goedkope sleutels ingestanste waarden hebben, maar dat is natuurlijk een zeer subjectieve maatstaf voor kwaliteit. Ik bedoel, er bestaan ook snap on momentsleutels met ingestanste waardes en die zijn echt wel goed hoor (en ook echt duur :P )
https://shop.snapon.com/p...E2%80%9350-in-lb)/QD1R50A
En er zijn ook hele goedkope sleutels met gelaserde waarden:
https://www.hbm-machines....eutelset-5-delig-5-210-nm (geen ervaring met de kwaliteit, ik zie alleen de prijs)
Uiteindelijk moet je het hele product natuurlijk beschouwen voordat je er een uitspraak over kan doen.
Dat is wel zo ongeveer hoe ik de oprit bij jou voorstelde :D

[ Voor 19% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2025 13:28 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:25
Die kleine digitale blokjes die je op je gewone gereedschap kan gebruiken zijn tegenwoordig erg goed en spotgoedkoop. Vergeleken met mijn gekalibreerde (!) Snapon zat ie der maar net naast. Gebruik de Snapon alleen nog maar als er weinig ruimte is.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:46:
[...]

Bij de lage waarden gaat het gewicht van de sleutel ook meespelen. In het bereik 10 - 25 Nm kan ik tussen 2 sleutels kiezen (1/4" en 3/8") en ik merk dat de 3/8" eigenlijk een te hoog eigen gewicht heeft bij die lage waarden. Voor 20Nm en lager kan ik standaard de 1/4". Maar onder de 5Nm is die eigenlijk ook al te zwaar zou je naar een schroevendraaier model moeten overstappen.
Helemaal waar. mijn kleinste momentsleutel gaat geloof ik tot 35Nm oid, maar daar zit een 3/8 drive op (omdat die heel oud is), maar die gebruik ik altijd met een 1/4" adaptertje. Niet ideaal maar het werkt.
Komt ook omdat ik eigenlijk geen 3/8 doppen heb :P
Ik heb er ooit wel een inbusdop/bit mee kapotgetrokken overigens (ik denk iets van 7mm inbus oid). Maar dat kwam ook omdat de sleutel een beetje scheef in het diff moest...met dat irritante adaptertje....
Je moet roeien met de riemen die je hebt :P
Over markeren gesproken, wat gebruik je daarvoor? Ik heb nog steeds geen prettige stift kunnen vinden daarvoor namelijk...
Meestal een edding verfstift. Ik heb een witte en een blauwe geloof ik. Weet niet precies welk type en waar ze vandaan komen (ja, weggejat bij een klant ooit.... :+ )
Maar soms gebruik ik ook een gewone zwarte edding marker. Als ik het op dat moment maar zie en het een andere kleur is dan het vorige streepje ;)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Mathijs Kok schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:29:
Die kleine digitale blokjes die je op je gewone gereedschap kan gebruiken zijn tegenwoordig erg goed en spotgoedkoop. Vergeleken met mijn gekalibreerde (!) Snapon zat ie der maar net naast. Gebruik de Snapon alleen nog maar als er weinig ruimte is.
Ik heb ook wel eens gedacht om zo'n blokje te kopen. Vooral om zo nu en dan m'n normale sleutels te verifiëren. Die blokjes zie je idd al voor €30 oid

[ Voor 4% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2025 13:38 ]

• deepbass909

deepbass909

mr_petit schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:37:
[...]

Helemaal waar. mijn kleinste momentsleutel gaat geloof ik tot 35Nm oid, maar daar zit een 3/8 drive op (omdat die heel oud is), maar die gebruik ik altijd met een 1/4" adaptertje. Niet ideaal maar het werkt.
Komt ook omdat ik eigenlijk geen 3/8 doppen heb :P
Ik heb er ooit wel een inbusdop/bit mee kapotgetrokken overigens (ik denk iets van 7mm inbus oid). Maar dat kwam ook omdat de sleutel een beetje scheef in het diff moest...met dat irritante adaptertje....
Je moet roeien met de riemen die je hebt :P

[...]

Meestal een edding verfstift. Ik heb een witte en een blauwe geloof ik. Weet niet precies welk type en waar ze vandaan komen (ja, weggejat bij een klant ooit.... :+ )
Maar soms gebruik ik ook een gewone zwarte edding marker. Als ik het op dat moment maar zie en het een andere kleur is dan het vorige streepje ;)
Ik hoopte stiekem dat je die gele of witte paint markers gebruikte die ik weleens zie. Dat zijn geen gewone paint markers, maar een soort die veel dikker opgebracht kan worden en ook op wat vettige ondergrond werkt. Of het type dat ze bij de Venyard gebruiken om delen te markeren (maar waarvan ze mij niet wouden vertellen wat het was...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

deepbass909 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:16:
[...]
Ik hoopte stiekem dat je die gele of witte paint markers gebruikte die ik weleens zie. Dat zijn geen gewone paint markers, maar een soort die veel dikker opgebracht kan worden en ook op wat vettige ondergrond werkt.
Het zijn wel echte paintmarkers die op elke kleur ondergrond zichtbaar zijn. maar welk type (en of ze hetzelfde zijn, de witte en blauwe die ik heb) dat zou ik moeten nakijken. Volgens mij edding 7850 als ik zou moeten gokken.
Maar eerlijk gezegd vind ik paintmarkers helemaal niet fijn. Alle paintmarkers (die ik ken althans) hebben een tip die je moet indrukken voordat er verf uit vloeit.
En de meeste bouten die ik markeer zitten boven mijn hoofd (onderstel, chassis), en dan werkt dat totaal niet (en sowieso moet je het vaak doen).
Ik sta meestal met een stift in m'n mond en als ik een bout heb aangetrokken markeer ik 'm gelijk (pak de marker uit m'n mond) en ga naar de volgend bout om na te trekken.
Als dat dus vrij nieuwe/schone verzinkte bouten zijn gebruik ik liever gewoon een zwarte watervaste stift. Werkt sneller en makkelijker. Als ik het zelf kan zien is het goed genoeg voor mezelf. Bij mij is het vaker dat ik van kleur moet wisselen omdat het vorige streepje nog erg goed zichtbaar was, dus dat geeft de demontage/weersinvloed ratio wel aan van wat ik vaak doe.... :+

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 11-11-2025 15:38 ]

• trabant
Mathijs Kok schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:29:
Digitale moment adapter is de zoekterm, met blokjes kwam ik bij materiaal voor de kleuteropvang :+
Maar juist die ruimte kan een heikel punt zijn, als je verder wilt dan alleen de wielbouten. Soms is er niet eens ruimte voor een ratelkop+dop, en dan ben ik blij dat ik er insteekgereedschap in kan steken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:02

-tom-562

Oliesjeik

Blomminator schreef op maandag 10 november 2025 @ 19:10:
Getverdemme. De winterbandjes mocht ik monteren op de Golf van Fraulein Blomminator. En ik heb dit naar mijn idee gewoon vast-is-vast aangetrokken. Maar helaas is er 1 bout dol. Niet de bout, maar t gat. Dus de garage er naar laten kijken. Zijn antwoord was 'Die bouten zitten veel te strak!'. Kortom, dat heb ik niet/te goed gedaan. Fraulein niet blij. En ik zeer verbaasd.. want ik heb toch bewust niet te wild gedaan... maar goed!

Nu dus een momentsleutel overwegen. Voor de winterbandjes, mijn motor (RE Himalayan 411) en eventueel nog wat ander ouds spul (Ford Transit uit '94 momenteel, maar ik overweeg een oude Land Rover). En idealiter 2 carbon mtb's. Nu zou ik zelfs niet eens weten welk aanhaalmoment de Golf heeft, of waar dat zou staan, maar Google komt uit op zo rond de 120Nm.

Nu ga ik mijzelf toevallig verwennen bij Boer in Staphorst voor wat klein spul deze woensdag - dus ga daar ook eens neuzen in het WERA-schap. Een WERA 40-200 Nm Momentsleutel C 3 lijkt mij heel erg lekker voor een heleboel boutjes en moertjes in mijn leven.

Iemand ervaring met deze sleutel? Ik zie ook een 60-300nm. Maar ik heb werkelijk geen flauw idee wat ik met 300Nm zou moeten vastmaken nu.

Geld speelt zeker een rol, maar ik vind het wel mooi iets goeds/moois te kopen. Mijn andere Wera-tools maken mij in elk geval zeer gelukkig elke keer weer.
Koop er gewoon eentje van 3 tientjes van de Lidl of HBM. Echt ruim voldoende voor jou beoogde gebruik

Vaak bu'j te bang!

• Eric Z
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-12 21:29
https://www.automotive-li...eutel-6-3-mm-1-4-5-25-nm/

Deze heb ik en de 3/8 en 1/2 inch varianten. Over het algemeen zeer tevreden over BGS qua prijs/prestatie. SP tools heeft op de kleur na visueel identieke hiervan.

Met dit setje een motorrevisie (van een motorfiets) gedaan, wielen wisselen e.d. en dat is allemaal goed verlopen.

Gekozen voor deze set omdat de handgreep fatsoenlijk te vergrendelen is. De oude 1/2” Mannesmann ging bij wielen vast zetten wel eens mis. Dan schoof het handvat uit de vergrendeling.

Voor wielen vastzetten is het naar mijn idee al gauw goed.
Snap-on heeft ook mooie, met digitale meting en gradenboog. Maar dat ligt ver buiten hobby budget.

• deepbass909

deepbass909

@Eric Z Snap-On ligt met al het gereedschap ver buiten hobby budget voor de gewone sterveling :+

@-tom-562 In veel gevallen zou ik dat ook aanraden, maar @Blomminator geeft al aan richting de toekomst waarschijnlijk meer te gaan doen. Dan kan je net zo goed gelijk voor een wat meer betrouwbaar merk gaan. Ik heb zelf genoeg gereedschap thuis liggen dat ik ooit kocht met de instelling "voor mijn gebruik nu goed genoeg" om achteraf spijt te hebben van het uitgegeven geld. Vooral omdat je het ook niet over wereldbedragen hebt.

Op een iets ander vlak, afgelopen weekend heb ik voor mijn verjaardag een stukje gereedschap ontvangen in de categorie "je weet pas dat je het miste zodra je het hebt":
Afbeeldingslocatie: https://img.misterworker.com/en-us/47800-thickbox_default/set-of-magnetic-insert-for-hexagonal-sockets-10-pcs.jpg
Verwijderbare magneetjes voor in doppen in de maten 10 - 19mm

Iedereen die weleens doppen gebruikt, weet hoe frustrerend het is als je ergens net niet bij kan en je dus met een dop een boutje of moer op de juiste plek moet krijgen, maar deze er altijd vanaf dondert. Trucje is om dan een stukje papier of tape te gebruiken of putty in de dop, maar dat kan achterblijven op een plek waar je dat niet wilt.

Grootste uitdaging gaat alleen natuurlijk wel worden, waar berg ik die 10mm op zodat ik hem niet kwijt raak :+

Ik heb ze van Hazet, maar als je zoekt, zijn ze ook van andere merken te vinden, ook bij ome Ali, tegen een lagere prijs.

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 04-12 14:55
@deepbass909 een les die ik mezelf altijd voor hou bij aanschaf van nieuw gereedschap: ik heb nog nooit spijt gehad van fatsoenlijk / degelijk gereedschap enkel van slecht gereedschap.

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:18
EdwinC schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:15:
@deepbass909 een les die ik mezelf altijd voor hou bij aanschaf van nieuw gereedschap: ik heb nog nooit spijt gehad van fatsoenlijk / degelijk gereedschap enkel van slecht gereedschap.
Helemaal mee eens!

Dat gezegd hebbende, heb ik ook nooit spijt gehad van de aanschaf van bijvoorbeeld Mannesmann (later wel de Profi (blauwe) lijn, groen is minder geworden), of tangen, steek-/ringsleutels en schroevendraaiers van de Action.

Voor mij is "goed genoeg", spul wat niet je bouten en moeren verkloot en zelf niet stukgaat bij normaal gebruik.

Kan het tippen aan mijn Wera en Knipex spul? Nee, maar voor af en toe zonder te mishandelen, durf ik het wel aan te bevelen.

iRacing Profiel

• deepbass909

deepbass909

EdwinC schreef op woensdag 12 november 2025 @ 10:15:
Het lastige is alleen dat de definitie van fatsoenlijk / degelijk gereedschap een nogal glijdende schaal is ;) Mijn doppen zijn van Proxxon, wat een budget merk is in dezelfde range als BGS, AOK en nog wat andere merken in het lagere prijsbereik. Voor mijn gebruik voldoen die prima, net als de AOK krachtdoppen en BGS speciaal gereedschappen, maar ik zie bijv. in de doppen wel slijtage ontstaan die puur terug te voeren is op de kwaliteit (de vierkanten aansluiting begint ruimte te krijgen). Daar is bij mij jaren overheen gegaan, maar er gaan ook weken/maanden voorbij dat ik het spul niet gebruik. Gebruik je het dagelijks of wekelijks dank ik dat je een 10mm 1/4" (waar de meeste slijtage in zit, en die je het meeste gebruikt) binnen een jaar kapot hebt.

Ik heb ook een rolkoffer van Mannesmann, zo'n koffer met 122 delen voor €140. Kwaliteit is mwah, ratels voelen niet prettig, sterkte van de bitjes is matig (ik heb er al één gebroken), etc. Maar die koffer gaat mee naar de sloop. Er zit ruimte genoeg in om ook een accu slagmoersleutel en impactschroefmachine mee te nemen, net als wat ander spul (goede tangen bijv.). En ik hoef me niet schuldig te voelen als ik met een hamer op het uiteinde van een steek/ringsleutel aan het slaan ben om die ene bout of moer los te krijgen of bang te zijn iets achter te laten op de sloop. En ik hoef niet bang te zijn dat het gejat wordt.
Maar thuis komt dat spul niet uit de koffer.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:18
deepbass909 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:18:
[...]

Het lastige is alleen dat de definitie van fatsoenlijk / degelijk gereedschap een nogal glijdende schaal is ;) Mijn doppen zijn van Proxxon, wat een budget merk is in dezelfde range als BGS, AOK en nog wat andere merken in het lagere prijsbereik. Voor mijn gebruik voldoen die prima, net als de AOK krachtdoppen en BGS speciaal gereedschappen, maar ik zie bijv. in de doppen wel slijtage ontstaan die puur terug te voeren is op de kwaliteit (de vierkanten aansluiting begint ruimte te krijgen). Daar is bij mij jaren overheen gegaan, maar er gaan ook weken/maanden voorbij dat ik het spul niet gebruik. Gebruik je het dagelijks of wekelijks dank ik dat je een 10mm 1/4" (waar de meeste slijtage in zit, en die je het meeste gebruikt) binnen een jaar kapot hebt.

Ik heb ook een rolkoffer van Mannesmann, zo'n koffer met 122 delen voor €140. Kwaliteit is mwah, ratels voelen niet prettig, sterkte van de bitjes is matig (ik heb er al één gebroken), etc. Maar die koffer gaat mee naar de sloop. Er zit ruimte genoeg in om ook een accu slagmoersleutel en impactschroefmachine mee te nemen, net als wat ander spul (goede tangen bijv.). En ik hoef me niet schuldig te voelen als ik met een hamer op het uiteinde van een steek/ringsleutel aan het slaan ben om die ene bout of moer los te krijgen of bang te zijn iets achter te laten op de sloop. En ik hoef niet bang te zijn dat het gejat wordt.
Maar thuis komt dat spul niet uit de koffer.
Ik schat Proxxon toch wel hoger in dan BGS, Mannesmann (en AOK, hoewel ik daarmee geen ervaring heb). BGS heb ik wat dingen van, vind ik wat wisselvallig, hebben goede spullen, maar ook rommel. Wel eens dat Mannesmann groen niet meer is wat het was. Ik heb een setje uit de vorige eeuw, wat ik de eerste 10-15 jaar véél gebruikt heb om aan mijn motor te sleutelen en wat nog steeds voldoet, ligt nu in de auto.

Bits is trouwens iets wat ik alleen nog van A-merken koop (heb vooral Wera), dat zijn slijtagedelen. En slechte bits doen meer kwaad dan goed. Risico op beschadiging van de schroef is ook groter dan bij handschroevendraaiers. Uitzondering daarop zijn wat setjes voor elektronica en bijzondere vormen die ik niet machinaal gebruik.

iRacing Profiel

• deepbass909

deepbass909

@Wild Chocolate Mannesmann (groen) zet ik ook wel onder Proxxon, dat laat de prijs ook wel zien (de koffer die ik noemde, kost zo'n € 130, terwijl mijn 1/4" & 1/2" Proxxon kist alleen al € 100 kost)

BGS is voor mij echt een merk van het speciaal spul, dus voelermaten, draaihoekmeters, timing gereedschap, merk specifieke gereedschappen, dat soort spul. Het is vrijwel allemaal rebranded Chinees spul, maar omdat het van BGS is, hebben zij in ieder geval het matige van het echt slechte gesorteerd en heb je garantie :+

AOK zit iets onder Proxxon qua prijs. Beiden komen uit Taiwan, alleen Proxxon beroept zich als Duis merk op Duitse degelijkheid. Ik heb van AOK alleen krachtdoppen (iets wat Proxxon bijv. niet heeft) en die houden zich goed in combinatie met mijn accu slagmoersleutel. Hoe hun ratels en sleutels verder zijn, weet ik ook niet. De ratels zien er vrij standaard uit.

• trabant
Ter herinnering, want morgen is het 1 december. <+:)
trabant schreef op zondag 1 december 2024 @ 11:24:
Vandaag, 1 december, is het de sterf- en gedenkdag van een beschermheilige voor automonteurs, St. Elooi, voluit Eligius van Noyon, die van ±589-660 leefde.

Eligius begon als hoefsmid, maar werd al snel goudsmid en bracht het zodoende tot muntmeester aan het hof van Marseille.
[Afbeelding]
Over Eligius doen veel mooie verhalen de ronde, het bekendst is zijn verhaal van de afneembare paardenvoet.
Eligius wordt meestal afgebeeld als bisschop met een aambeeld, al hebben schilders een voorkeur voor de paardenvoet.
Wikipedia: Eligius

Pagina: 1 ... 59 60 Laatste