trabant schreef op maandag 2 februari 2026 @ 23:05:
@
deepbass909 Dat laatste is met de auto onder de carport ook zo'n beetje mijn situatie. Die slang had ik toevallig nog liggen en is dan een extraatje en de dag, dat ik zo lang en heftig toeren ga maken dat het uitlaatspruitstuk en de voordemper roodgloeiend worden, moet ook nog komen.
Als die rood gloeiend worden, heb je wel andere problemen

(en zit je ook in iets andere temperatuur-bereiken). Ik heb dat één keer gehad (een kat die serieus roodgloeiend werd), en dat was einde verhaal voor die katalysator.
thijsco19 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:00:
[...]
Maak je maar geen zorgen, doe ik zeker niet!
Werk geregeld met uitlaatsystemen die 650 graden worden. Al zijn dat dikke scheepsdieselmotoren die langere tijd dan draaien. Is natuurlijk heel wat anders dan een auto die misschien 5 minuten draait.
Alleen zegt @
rockerpoet nergens dat het maar 5 minuten is

Hij wil zijn bus "wel eens wil laten ronken in mijn garagebox".
Ik denk dat jij nog niet door hebt dat z'n ventilator een hele bak lucht zuigt met hoge snelheid. Er is geen spraken van 'opgesloten' in een slang. Als je alleen een slang erop aansluit om de uitlaatgassen te begeleiden, dan geef ik je 100% gelijk. Maar met een ventilator die 23 kuub per minuut blaast, nee ik zie nog steeds geen probleem.
Ook hier vul je in dat hij de ventilator gaat gebruiken die je aandraagt. Op zich is die helemaal niet nodig, als de aansluiting gasdicht genoeg is, gaat het gewoon door de slang naar buiten.
Als je zorgt at de slang netjes en zonder knikken ligt kan de lucht vrijwel ongestoord weg worden gezogen of geblazen.
Een goede slang die zonder knikken ligt heeft over een lengte van een paar meter helemaal geen ventilator nodig.
Mijn voorkeur zou in zo'n geval zijn om iets meer uit te geven aan een slang die zeker weten tegen de temperaturen kan, dan evenveel of meer aan ook een ventilator die een surplus aan lucht gaat verplaatsen, zodat een goedkopere slang voldoet. Dan introduceer je een nieuw punt van mogelijk falen, terwijl je ook de situatie complexer maakt (je hebt stroom nodig) en het duurder wordt

Waarom zou je dan niet minder uitgeven voor een hittebestendige slang en passieve veiligheid creëren?
Als je aan scheepsmotoren werkt, dan zou je moeten weten dat passieve veiligheid boven actieve veiligheid gaat.
* deepbass909 werkt bij een grote reder, de veiligheidsnormen waar ik aan refereer komen juist uit de maritieme sector 
[...]
Ja leuk die garage, dat is natuurlijk een heel andere use-case. Net zoals het bedrijf waar jij in werkt, totaal iets anders. Alleen al omdat ze juridisch verantwoordelijk zijn en zich aan bepaalde regels moeten houden.
Tuurlijk pakt de garage een hoge kwaliteit slang die hoge temperaturen kan weerstaan, die gebruiken de slang meerdere keren per dag voor langere tijd.
Heel simpel, rijd een half uurtje met de auto en houd je hand achter de uitlaat op een cm of 15. Verbrand je gelijk je hand of kan je dit volhouden?
Kortstondige blootstelling interesseert me niet als ik een slang aan de uitlaat hou. Dat overleeft zelfs de goedkoopste luchtslang voor wasdrogers nog wel. Sterker nog, ik durf en kan mijn hand ook wel in een oven van 200+ graden te steken, dat wil niet zeggen dat een slang die tot 80 graden geschikt is, dat ook kan. Simpel voorbeeld, dat heb je vast weleens gedaan, je kan vrij rustig en zonder problemen je hand door een open vlam bewegen, doe hetzelfde met een stuk plastic, papier of hout, en het vat vlam. Als je weet wat de reden van verschil is (door zweet warmt je huid domweg niet zo snel op), dan snap je ook dat je hand bij een uitlaat houden echt geen bewijs is dat het allemaal niet zo heet wordt.
Als ik even google, dan wordt voor uitlaatgassen een temperatuur van 150 tot 260 graden C aangehouden. Stationair zal het eerder 150 zijn, direct na een rit eerder 260. Persoonlijk ga ik dan niet lopen prutsen met een slang die dat niet kan halen onder het mom "het zal wel goed gaan, want er staat ook een blower aan". Het volgende bericht wordt dan "shit, de slang is gesmolten want blower viel uit/ vergeten blower aan te zetten/ blower ging stuk/ luchtstroom raakte geblokkeerd/ slang kwam tegen de pijp aan die toch iets heter was dan ik dacht"....
Even snel uitgerekend, jouw oplossing kost € 269,36 (waarbij ik ook nog eens zie dat die blower maar tot 55 graden werk temperatuur heeft, dus echt een lang leven gaat die niet hebben). De beste slang die ik aandraag, kost € 137,28 voor 4 meter (wat imho lang zat is), en de slang die tot 150 graden gaat, kost € 170 voor 10 meter / € 100 voor 4 meter.
Dus nogmaals, waarom geld uitgeven aan een blower die niet geschikt is om te kunnen besparen op de slang, als je voor minder een slang kan kopen waarvoor die blower helemaal niet nodig is? Gooi een slangklem om die slang om hem goed aan te sluiten en je bent klaar.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier