Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23:36
leecher schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 20:13:
[...]

Het is een TS55 geworden, heb hem nog niet gebruikt maar ik ga het zien.

Past Bosch materiaal trouwens op een Festool lineaal? Die bovenfrees adapter lijkt me ook nog wel een handig ding voor mijn Triton frees.
Nope. Makita wel.

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:14
[...]

Past Bosch materiaal trouwens op een Festool lineaal? Die bovenfrees adapter lijkt me ook nog wel een handig ding voor mijn Triton frees.
Volgens mij is dat ding niet compatibel met een Triton frees. Ik had die kleinste Triton en die kreeg ik er niet lekker op.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:10
Alleen Festool, Makita en Triton rails zijn uitwisselbaar, de rest van de merken past (net) niet.

• darkmdmn
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 16:51
jadjong schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 08:21:
Alleen Festool, Makita en Triton rails zijn uitwisselbaar, de rest van de merken past (net) niet.
Mijn Bosch GKT 55 GCE past prima op een festool liniaal. Ik vermoed dat dat echter wel het enige apparaat van Bosch is waarvoor dat geldt.

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 21:14
Die adapter heeft wel een geul die op een Makita /Festool geleiderail lijkt te passen.

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 15:00
Framoes schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 19:36:
[...]

Ga je er een kopen? Overweeg dan de DW745. Een slag kleiner, lichter en goedkoper, maar zaagt nog wel 610mm breed (als enige in z'n klasse). Moet je overigens wel type 4 hebben, maar dat is gewoon het meest recente model.
Nou, het zit als volgt......ik heb een uberdikke Mafell Erika 85.

Die heb ik gekocht omdat ik een lichtstraat in onze veranda wou plaatsen en meer houtprojecten wou doen. De lichtstraat is perfect gelukt maar verdere projecten zijn er helaas niet van gekomen.

Voor wat latere klussen heb ik voornamelijk mijn invalzaag en oude afkortzaag gebruikt. Allicht koop ik er in de toekomst een goedkopere tafelzaag voor terug zoals een 745/7491/7492, GTS10XC of 2704.

De zaagtafel staat dus al een hele tijd ongebruikt op zolder. Ik overweeg daarom ook deze te verkopen.

Zoals gezegde heb ik met de zaag slechts een tiental vuren balken op maat gezaagd voor de lichtstraat en een keer een plaatje MDF. De zaag is derhalve nog als nieuw aangezien ik erg zuinig ben op mijn spullen maar ik gebruik hem nooit.

• jadjong
Je ziet hier wel eens gereedschappen die het doel volledig voorbij schieten, maar dit slaat alles. :P

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Piet91 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 14:34:
Ik ga weer zeuren en jullie vermoeien over stofzuigers. Zo langzamerhand is die hier toch wel gewenst.
Maar het blijft moeilijk kiezen tussen (vooral) de Makita VC2512L en Karcher WD 6 P Premium.
Ik heb ook gekeken naar de goedkopere Karchers (WD2 t/m 4) maar die kunnen niet blazen (WD2) en kun je het filter niet snel reinigen (WD2 t/m 4). 2 zaken die mij toch wel erg handig lijken (zeker als we zo'n ding ook evt. zonder zak wil gebruiken.)
Blijven de WD5 en 6 over. Zo'n €30 verschil waarbij de voordelen van de WD6 vooral het stopcontact en vermogensregeling zijn. Ook wel 2 zaken die handig zijn lijkt me.

Gaat dus tussen deze twee apparaten. Maar elk hebben ze hun voor- en nadelen.

De Makita:
- Goedkoper (zo'n €25), niet zo'n heel zwaarwegend argument.
- L-klasse; voor ons niet zo'n zwaarwegend argument, we zijn hier toch niet of nauwelijks met hout/bouwstof bezig.
- Lange stofzuigerslang (3.5m) i.v.m. de Karchers' 2.2m.
- Kleiner (375 x 390 x 530 mm.) versus (418 x 382 x 694 mm.)

De Karcher:
- Regelbare zuigkracht

Die twee punten zijn toch wel twee handige zaken - regelbare zuigkracht gebruik ik regelmatig bij gewone stofzuigers en zo'n schuifje openzetten in het handvat is natuurlijk niet vergelijkbaar - maar het formaat van de Karcher staat mij wat tegen.
Ook zijn de korte stofzuigerslang en wieltjes wat jammer (die zien er IMHO wat fragiel uit).
Laat ik zo zeggen; had de Makita regelbare zuigkracht dan werd het de Makita.

Zijn er eigenlijk nog zaken die ik over het hoofd zie? Zaken die misschien niet zo zeer in specs uitten maar meer in kleine dingen in gebruik? Heb wel eens gelezen dat van sommige de zuigmond snel verstopt raakt en andere soort zaken waar je pas tegen aanloopt als je 'm gebruikt.

Kan iemand mij over overtuigen voor de een of de ander? O-)
Het is voornamelijk voor allerlei gebruik waarvoor de 'huishoud'stofzuiger niet geschikt is; dus voor zaken zoals water, (natte) bladeren, misschien kruipruimte leegzuigen (combinatie van water, stof, gruis etc.).
Houtbewerking praktisch nooit en bouwstof ook eigenlijk nooit (badkamer wordt over een paar weken wel verbouwd maar is maar de vraag of de stofzuiger daar gebruikt gaat worden), voor de rest een keer een gaatje hier en daar in de muur. :P
Je praat over inncidenteel gebruik. Ga bij van Cranenbroek een vijverstofzuiger halen. Is in weze ook gewoon een nat/droog zuiger, maar met een extra stand. Kost 40 euro en voor dat geld mag je hem incidenteel prima mishandelen.
Kruipruimte leegzuigen moet er ook prima mee kunnen. Met de mijne heb ik laatst de vijver echt leeggemaakt, en dat was bodemslib plus steentjes. Enorme drek maar kan ie prima tegen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Fraggert
jadjong schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 13:35:
Je ziet hier wel eens gereedschappen die het doel volledig voorbij schieten, maar dit slaat alles. :P
Hahahaha, ik snap wat je bedoelt, maar er was method to the madness zoals ze zeggen.

Ik heb eerst braaf 2 zaagtafels geleend maar daar kon ik de hoeken niet mee zagen, te brakke, onnauwkeurige bouwzagen met nog brakkere of ontbrekende hoekaanslagen. Dat was ik zo snel zat dat ik dus deze zaag kocht, in nog geen uurtje had ik alle balken voor de lichtstraat.

Door de lichtstraat zelf te maken bespaarde ik me een stuk meer geld , zelfs met de koop van de zaag, dan de lichtstraat te laten bouwen :P
Ik had een paar offertes laten opmaken namelijk, man man man 8)7

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 19:48
Fraggert schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 18:41:
[...]

Hahahaha, ik snap wat je bedoelt, maar er was method to the madness zoals ze zeggen.

Ik heb eerst braaf 2 zaagtafels geleend maar daar kon ik de hoeken niet mee zagen, te brakke, onnauwkeurige bouwzagen met nog brakkere of ontbrekende hoekaanslagen. Dat was ik zo snel zat dat ik dus deze zaag kocht, in nog geen uurtje had ik alle balken voor de lichtstraat.

Door de lichtstraat zelf te maken bespaarde ik me een stuk meer geld , zelfs met de koop van de zaag, dan de lichtstraat te laten bouwen :P
Ik had een paar offertes laten opmaken namelijk, man man man 8)7
Jij wilt zeggen dat je een zaagtafel van minimaal 3k hebt staan waar je 10 strekkende meters mee hebt gezaagd? :+

K to the KillaZ

• Remy!!!!
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 21:59
Fraggert schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 11:58:
[...]

Nou, het zit als volgt......ik heb een uberdikke Mafell Erika 85.

Die heb ik gekocht omdat ik een lichtstraat in onze veranda wou plaatsen en meer houtprojecten wou doen. De lichtstraat is perfect gelukt maar verdere projecten zijn er helaas niet van gekomen.

Voor wat latere klussen heb ik voornamelijk mijn invalzaag en oude afkortzaag gebruikt. Allicht koop ik er in de toekomst een goedkopere tafelzaag voor terug zoals een 745/7491/7492, GTS10XC of 2704.

De zaagtafel staat dus al een hele tijd ongebruikt op zolder. Ik overweeg daarom ook deze te verkopen.

Zoals gezegde heb ik met de zaag slechts een tiental vuren balken op maat gezaagd voor de lichtstraat en een keer een plaatje MDF. De zaag is derhalve nog als nieuw aangezien ik erg zuinig ben op mijn spullen maar ik gebruik hem nooit.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je mag jouw Erika 85 wel ruilen tegen mijn Dewalt 745, jij blij, ik blij! :+

• rutgrrrr
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18-10 19:27
[...]

Er zit aan de onderkant van de zaag een stuk plastic dat je los kan schroeven zodat die op een festool rail past. Gebruik het zelf ook op die manier.

• leecher
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20:59
@rutgrrrr

thanks maar ik zie net dat triton zelf ook een adapter heeft die bij de bovenfrees hoort en op de festool rail past.

• Fraggert
KillaZ schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 21:35:
[...]

Jij wilt zeggen dat je een zaagtafel van minimaal 3k hebt staan waar je 10 strekkende meters mee hebt gezaagd? :+
Decimeters.....ik zaagde de balken door, hoefde niet te schulpen :+

Maar, zoals gezegd, de zaag verdiende zich terug door de lichtstraat zelf te maken ;)

Heerlijk plekje, daar zitten we in februari al in het zonnetje 's ochtends met koffie. Binnenkort ga ik er deuren inzetten en ik heb nog een grote houtkachel die ik daar ga plaatsen.
Remy!!!! schreef op zondag 8 september 2019 @ 00:31:
[...]

Je mag jouw Erika 85 wel ruilen tegen mijn Dewalt 745, jij blij, ik blij! :+
_O- :P

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 21:35
Omdat ik graag mijn tangen/schroevendraaiers/imbus/steeksleutels mee wil nemen naar mijn nieuwe werkplaats kreeg ik van de vrouwlief te horen dat ik voor de laatste 3 toch echt eerst een vervangede set moet regelen voordat ik het mee mag nemen.

Omdat ik ook voor thuis geen bagger kwaliteit wil mag er wat aan uitgegeven worden, maar ik merk dat de voor mij bekende A-merken toch wat aan de dure kant zijn

budget 100-150 euro

schroevendraiers: nog geen keuze kunnen maken
-graag nodig: PZ-PH-plat-torx-spanningszoeker
inbus: WERA 950 SPKL/9 SM N SB MULTICOLOUR
- betaalbaar en mooie set (heb er al 1)
steeksleutel: gedore lijkt buiten budget te vallen
- ik zoek het liefst ring steeksleutels. Een 2e set goede sleutels kan nooit kwaad. Qua maatvoering het liefst van 6 of 8 - 17 of 19. Ik kwam al set tegen die bijv 15 of 17 missen.... vet handig dus

wat heb ik op het oog? WERA Kraftform Big Pack 300 14-delige set is redelijk compleet, maar moet wel ff een spanningszoeker bijkopen en is al redelijk aan de prijs.

Maar dan blijft er een beperkt budget over voor ringsteeksleutels over, en daar heb ik het ideale setje nog niet gevonden, althans niet binnen budget.

Iemand tips om een set samen te stellen binnen budget?

Without magic smoke, it ain't broken!

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
@s0ulmaster, moeten het schroevendraaiers en L-sleutels zijn? Anders zou je ook kunnen overwegen om een bitset te halen, fijne bitschroevendraaier en een ratel er bij, en je hebt dat stukje afgevangen.

Afhankelijk van wat je nu hebt zou je ook kunnen overwegen om iets anders te proberen, zoals een setje VDE schroevendraaiers (of zo'n VDE klingenset). Dan is het niet alleen maar dubbel.

Voor steek-ringsleutels kun je ook kijken naar iets als Proxxon, is goed betaalbaar en goede kwaliteit.

• Vitamine
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 21-10 10:51
s0ulmaster schreef op maandag 9 september 2019 @ 08:42:
Omdat ik graag mijn tangen/schroevendraaiers/imbus/steeksleutels mee wil nemen naar mijn nieuwe werkplaats kreeg ik van de vrouwlief te horen dat ik voor de laatste 3 toch echt eerst een vervangede set moet regelen voordat ik het mee mag nemen.

Omdat ik ook voor thuis geen bagger kwaliteit wil mag er wat aan uitgegeven worden, maar ik merk dat de voor mij bekende A-merken toch wat aan de dure kant zijn

budget 100-150 euro

schroevendraiers: nog geen keuze kunnen maken
-graag nodig: PZ-PH-plat-torx-spanningszoeker
inbus: WERA 950 SPKL/9 SM N SB MULTICOLOUR
- betaalbaar en mooie set (heb er al 1)
steeksleutel: gedore lijkt buiten budget te vallen
- ik zoek het liefst ring steeksleutels. Een 2e set goede sleutels kan nooit kwaad. Qua maatvoering het liefst van 6 of 8 - 17 of 19. Ik kwam al set tegen die bijv 15 of 17 missen.... vet handig dus

wat heb ik op het oog? WERA Kraftform Big Pack 300 14-delige set is redelijk compleet, maar moet wel ff een spanningszoeker bijkopen en is al redelijk aan de prijs.

Maar dan blijft er een beperkt budget over voor ringsteeksleutels over, en daar heb ik het ideale setje nog niet gevonden, althans niet binnen budget.

Iemand tips om een set samen te stellen binnen budget?
Waar verwacht/wil je het gereedschap voor gebruiken?

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• Pyramiden
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18:54
Welke kosten heb je nu berekend voor de schroevendraaiers? Je zou toch wel een eind moeten komen?
Ik heb zelf deze set: https://www.amazon.de/7-0...886&s=gateway&sr=8-4&th=1

Maar dan mis je wel 15, 17 en 18. Ik heb ze zelf nog nooit nodig gehad, of sleutel je veel aan zaken waar veel afwijkende maten voorkomen? Anders kun je ze er nog wel los bij kopen. Maar dat kost tussen de 10-12 euro per sleutel:
https://www.amazon.de/Rin...160&s=gateway&sr=8-3&th=1

Pyramiden wijzigde deze reactie 09-09-2019 08:56 (25%)

• s0ulmaster
@henkie196 Heb in mijn werkplaats ook al wel wat VDE spul, maar kan ik inderdaad eens naar kijken.
proxxon had ik nog niet naar gekeken, maar nu je het zegt inderdaad wel de moeite waard om ff te shoppen.

@Vitamine gewoon in en rond het huis. In mijn geval is dat mijn 5 fietsen, mijn muziekisntrumenten en de standaard dingen aan je huis (elektrawerk dingen in elkaar zette - aan de muur bevestigen e.d.)

@Pyramiden 15 en 17 zijn bij mij toch echt wel veel voorkomende maten hoor. 2 sleutels die ik echt niet kan missen, net als 13 -12 en 10. 6 en 19 zou ik wil zonder kunnen mocht het nodig zijn.

Tel ik alles op kwam ik gisteren op iets van 180 euro, wat me toch iets te gortig werd, maar ik zie voor 65 euro op amazon ook een setje die wel alles heeft, die had ik nog niet op andere websites voor een dergelijk bedrag gezien. Dan ben ik er wellicht al.

• KillaZ
Fraggert schreef op maandag 9 september 2019 @ 07:47:
[...]

Decimeters.....ik zaagde de balken door, hoefde niet te schulpen :+

Maar, zoals gezegd, de zaag verdiende zich terug door de lichtstraat zelf te maken ;)

[...]

_O- :P
Dan heb je gewoon een hele dure timmerman uitgezocht om de zaagtafel te rechtvaardigen :D :+

K to the KillaZ

• Fraggert
KillaZ schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:10:
[...]

Dan heb je gewoon een hele dure timmerman uitgezocht om de zaagtafel te rechtvaardigen :D :+
Mijn vrouw leest toch niet mee :P

Nee, zonder gekheid, ik had wat offertes bij wat lokale bouwbedrijven en houtbewerkers gevraagd hier, met wat tekeningen en foto's van wat ik wilde.

De goedkoopste was 1800 euro ex BTW en excl glaswerk (om de prijs te drukken, glas kan ik zelf wel plaatsen) en die had een demo-lichtstraat thuis, daar ben ik met mijn vrouw wezen kijken en met tranen in mijn ogen gingen we daar weg, echt schandalig triest wat een afwerking :N

• henkie196
  • Niet online
s0ulmaster schreef op maandag 9 september 2019 @ 09:02:
@henkie196 Heb in mijn werkplaats ook al wel wat VDE spul, maar kan ik inderdaad eens naar kijken.
proxxon had ik nog niet naar gekeken, maar nu je het zegt inderdaad wel de moeite waard om ff te shoppen.

@Vitamine gewoon in en rond het huis. In mijn geval is dat mijn 5 fietsen, mijn muziekisntrumenten en de standaard dingen aan je huis (elektrawerk dingen in elkaar zette - aan de muur bevestigen e.d.)

@Pyramiden 15 en 17 zijn bij mij toch echt wel veel voorkomende maten hoor. 2 sleutels die ik echt niet kan missen, net als 13 -12 en 10. 6 en 19 zou ik wil zonder kunnen mocht het nodig zijn.

Tel ik alles op kwam ik gisteren op iets van 180 euro, wat me toch iets te gortig werd, maar ik zie voor 65 euro op amazon ook een setje die wel alles heeft, die had ik nog niet op andere websites voor een dergelijk bedrag gezien. Dan ben ik er wellicht al.
Moet denk ik wel lukken, ik zie bv. deze Proxxon 6-19 ring-steeksleutel set (geen 16 en 18, even voor jezelf bepalen of je die nodig hebt of niet), en deze Wera VDE Kraftform Kompact set. Er staat geen torx in de omschrijving op amazon, maar volgens het produktnr dat er bij staat zou het deze set moeten zijn, die slimfit is, en ook 4 torx klingen zou moeten hebben (TX10 - TX25).

Dan zou er nog een ruim budget voor wat inbussleutels (alhoewel ik die zelf bijna nooit meer gebruik, pak eigenlijk altijd de bitratel + bits).

Kan je er misschien zelfs nog een mooie Knipex combinatie- en kniptang bij doen in het budget, zou thuis niet zonder kunnen.

• Fraggert
henkie196 schreef op maandag 9 september 2019 @ 10:36:
[...]

Moet denk ik wel lukken, ik zie bv. deze Proxxon 6-19 ring-steeksleutel set (geen 16 en 18, even voor jezelf bepalen of je die nodig hebt of niet), en deze Wera VDE Kraftform Kompact set. Er staat geen torx in de omschrijving op amazon, maar volgens het produktnr dat er bij staat zou het deze set moeten zijn, die slimfit is, en ook 4 torx klingen zou moeten hebben (TX10 - TX25).
@s0ulmaster

Zulke sets met 1 of meer ontbrekende vind ik wel altijd lastig, zul je net zien dat je over een paar maanden ergens mee bezig bent, lekker op zondagmiddag en je mist #16.
Zit je alsnog te klooien met je bahco en de waterpomptang :P

Dan kun je die er maar beter meteen bij kopen, dat je een keer in een setje zoals dit misgrijpt als je een #32 moer moet losdraaien ergens dan begrijp ik dat wel gezien het exotische formaat.

• s0ulmaster
Fraggert schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:01:
[...]

@s0ulmaster

Zulke sets met 1 of meer ontbrekende vind ik wel altijd lastig, zul je net zien dat je over een paar maanden ergens mee bezig bent, lekker op zondagmiddag en je mist #16.

Dan kun je die er maar beter meteen bij kopen, dat je een keer in een setje zoals dit misgrijpt als je een #32 moer moet losdraaien ergens dan begrijp ik dat wel gezien het exotische formaat.
Ik snap je punt, maar voor mij is het voor rondom huis. Ik heb in de werkplaats (10 minuten fietsen) een complete gedore set tot 32 en een 1/4" en een 1/2" ratel set ook tot 32 volgens mij. 16 en 18 zal ik dus niet snel missen.
Als ik dan een proxxon sleutel setje koop ipv een gedore ben ik zelfs voor ~100 euro klaar O+

@henkie196 Die proxxon set zat ik ook al even naar te kijken. Die wera set is msschien nog geen slecht idee. Ik ben geen grote van van "bitsets" maar wellicht dat deze set wel leuk is en hij lijkt ook redelijk compleet voor een mooie prijs.

• Fraggert
s0ulmaster schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:07:
Ik snap je punt, maar voor mij is het voor rondom huis. Ik heb in de werkplaats (10 minuten fietsen) een complete gedore set tot 32 en een 1/4" en een 1/2" ratel set ook tot 32 volgens mij. 16 en 18 zal ik dus niet snel missen.
Als ik dan een proxxon sleutel setje koop ipv een gedore ben ik zelfs voor ~100 euro klaar O+
Ok helder d:)b , en anders trek je die 2 maten een keer uit de Silverline-opruimbak voor een knaak per stuk.

• Nivado
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 20:39
@Fraggert Ik ben nog nooit een bout/moer van 16 of 18mm tegen gekomen. 11,
12, & 14 komen nog wel eens voor, maar 16 en 18 volgens mij nooit.

• s0ulmaster
Nivado schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:28:
Ik zat zelf ook al even te denken. Alles van 6 tot 15 heb ik wel eens gezien, maar daarna alleen 17 + 19 en groter wordt al helemaal sporadisch

• Fraggert
snap ik, die maat ontbreekt niet voor niets in die set :)

maar mijn veranda staat op betonpoeren met daarin M16 draadeind, en ook mijn tuinschuur staat op RVS stempel met daarop een M16 bout, maar het is dus vrij exotisch inderdaad.

ik wordt er zelf altijd zo zuur van als ik bezig ben en ik grijp mis, torx 15 zit niet in je bithoudertje of je inbus 8 ligt nog in de bestekla |:(

• Nivado
  • Laatst online: 20:39
Fraggert schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:40:
[...]

snap ik, die maat ontbreekt niet voor niets in die set :)

maar mijn veranda staat op betonpoeren met daarin M16 draadeind, en ook mijn tuinschuur staat op RVS stempel met daarop een M16 bout, maar het is dus vrij exotisch inderdaad.

ik wordt er zelf altijd zo zuur van als ik bezig ben en ik grijp mis, torx 15 zit niet in je bithoudertje of je inbus 8 ligt nog in de bestekla |:(
M16 heb ik zeker wel vaker gezien, is gewoon een standaard DIN maat. Net als de sleutel 2724 die je daarvoor gebruikt ;)

Verder ben ik het helemaal met je eens dat misgrijpen bloed irritant is!

@twain4me Bedankt voor de correctie, je hebt helemaal gelijk.

Nivado wijzigde deze reactie 09-09-2019 12:20 (5%)

• Fraggert
Nivado schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:46:
[...]

M16 heb ik zeker wel vaker gezien, is gewoon een standaard DIN maat. Net als de sleutel 27 die je daarvoor gebruikt ;)

ow heerliijk, domme denkfout van me _O-

* Fraggert neemt zich voor het hele huis door te gaan met een steeksleutel 16 en een camera speciaal voor Nivado :+

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 00:34
Nivado schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:46:
[...]

M16 heb ik zeker wel vaker gezien, is gewoon een standaard DIN maat. Net als de sleutel 27 die je daarvoor gebruikt ;)

24 O-)

M18 is 27

• henkie196
  • Niet online
s0ulmaster schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:07:
@henkie196 Die proxxon set zat ik ook al even naar te kijken. Die wera set is msschien nog geen slecht idee. Ik ben geen grote van van "bitsets" maar wellicht dat deze set wel leuk is en hij lijkt ook redelijk compleet voor een mooie prijs.
Is technisch gezien een klingenset, niet een bitset, maar zelfde idee, inderdaad. Voordeel van zo'n relatief compacte set is dat je die eventueel ook gewoon in een keukenla kunt leggen voor als je snel wat nodig bent. Is maar een gedachte :)
Ik kan niet zeggen dat ik ooit een 11, 12, of 14 ben tegengekomen, maar 16 en 18 zijn volgens de ISO norm de standaard maten voor M10 en M12, als ik me niet vergis. 17 en 19 zijn ook de standaard voor M10 en M12, maar dan een oudere standaard. Op sommige auto's is min of meer alles 16 of 18.

• s0ulmaster
henkie196 schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:55:
[...]

Is technisch gezien een klingenset, niet een bitset, maar zelfde idee, inderdaad. Voordeel van zo'n relatief compacte set is dat je die eventueel ook gewoon in een keukenla kunt leggen voor als je snel wat nodig bent. Is maar een gedachte :)

[...]

Ik kan niet zeggen dat ik ooit een 11, 12, of 14 ben tegengekomen, maar 16 en 18 zijn volgens de ISO norm de standaard maten voor M10 en M12, als ik me niet vergis. 17 en 19 zijn ook de standaard voor M10 en M12, maar dan een oudere standaard. Op sommige auto's is min of meer alles 16 of 18.
Heb je daar een linkje van? Ik weet niet beter dan dan m10 en m12 17 en 19 zijn.
ik had btw bitset ook niet voor niks tussen quotes gezet. Ik wist de techn ische term ervoor niet :+

s0ulmaster wijzigde deze reactie 09-09-2019 12:01 (6%)

• Blomminator
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 21-10 11:14
Omdat de collectie soms eea nodig heeft en ik een kleine meevaller had... net het volgende gekocht;

Bosch Laser

Bosch Accu

Bosch Lampje

Bosch decoupeerzaag

Er zijn vast betere varianten, goedkopere websites maar al met al een mooie uitbreiding> En zal vast wel goed zagen! Ik doe enkel wat huis/tuin klusjes, zeker geen groot werk.

Erg blij mee, leuk cadeau aan mijzelf!

En nu nog sparen voor een slagschroefmachine, afkortzaag en invalzaag!

A great deal of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

• KillaZ
Blomminator schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:02:
Omdat de collectie soms eea nodig heeft en ik een kleine meevaller had... net het volgende gekocht;

Bosch Laser

Bosch Accu

Bosch Lampje

Bosch decoupeerzaag

Er zijn vast betere varianten, goedkopere websites maar al met al een mooie uitbreiding> En zal vast wel goed zagen! Ik doe enkel wat huis/tuin klusjes, zeker geen groot werk.

Laser en decoupeerzaag staan hier ook, erg fijn om mee te werken. Mocht je nog een 4ah zoeken, die was het goedkoopst bij werkzeugstore (32 Euro). Voordeel van de 4ah is dat je de schroeftol en je decoupeerzaag neer kunt zetten :)

KillaZ wijzigde deze reactie 09-09-2019 12:29 (4%)

K to the KillaZ

• henkie196
  • Niet online
s0ulmaster schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:00:
Heb je daar een linkje van? Ik weet niet beter dan dan m10 en m12 17 en 19 zijn.
ik had btw bitset ook niet voor niks tussen quotes gezet. Ik wist de techn ische term ervoor niet :+
Linkje (verstopt in de TS ;) )

• Budha
  • Registratie: april 2000

Budha

Online ergo sum

Op basis van alle positieve opmerkingen in dit topic heb ik de Fein MultiMaster 350 QSL besteld. Kan niet wachten om ermee aan de slag te gaan.

Ik weet niet of dit de juiste plek is om het te melden, maar Fein heeft tot het einde van dit jaar een cashback promotie op bepaalde modellen. Toch weer 30 euro bespaard op de aankoopprijs :)

• barry86
  • Laatst online: 21:23
Ga je geen spijt van krijgen! Ik gebruik hem erg veel.

Persoonlijk vind ik de hout/metaal opzetstukjes voor hout echt ruk. Ideaal als je een spijkertje tegen komt, maar dan houd het ook op.
Voor alleen hout werken zou ik echt een 100% houtmes halen. Die zijn erg grof vertand en gaan er als boter doorheen.

Voor schuren gebruik ik hem ook veel.

barry86 wijzigde deze reactie 09-09-2019 13:41 (6%)

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17-10 00:24
barry86 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:40:
Ga je geen spijt van krijgen! Ik gebruik hem erg veel.

Persoonlijk vind ik de hout/metaal opzetstukjes voor hout echt ruk. Ideaal als je een spijkertje tegen komt, maar dan houd het ook op.
Voor alleen hout werken zou ik echt een 100% houtmes halen. Die zijn erg grof vertand en gaan er als boter doorheen.

Voor schuren gebruik ik hem ook veel.
Heb jij voor het schuren het afzuig-stuk? Ik vraag me al even af of het de losse meerprijs waard is van ca 40e~.

(Geen idee of die standaard bij die uitvoering zit. Te lui om 'm op te zoeken :P).

Ik merkte dat bij het schuren van de priegelstukjes a) het schuurpapier in no-time volliep en b) de stofproductie enorm veel meer was dan bij gebruik van onze Rupes i.c.m. bouwstofzuiger (logisch natuurlijk).

• barry86
Ja ik gebruik de schijf met gaten, opzuigstuk en stofzuiger. Dan heb je geen stof.
Ik heb daarmee vele gestucte muren perfect glad gekregen.

Overigens is keuze kwaliteit schuurpapier net zo belangrijk. De kwaliteits schuurpapier loopt niet vol.
Het goedkope spul wel.

• barry86
Blomminator schreef op maandag 9 september 2019 @ 12:02:

Bosch Laser

Bosch Accu

Bosch Lampje

Bosch decoupeerzaag

Mooi werk.
Zelf zou ik ook voor deze gaan:
https://www.amazon.de/Bos...K6A7J5N8WVMAZRE9DYPT&th=1

Laser afstandsmeter.
Vooral voor het even snel opmeten, maar toch betrouwbaar is het echt perfect gereedschap.
En zeker over afstanden meer dan 1.5/2m erg fijn. Dan pak hem er snel bij

Overigesn heb ik een chinees geval van 10,- die tot op de mm nauwkeurig is :)

• Goudvis
Die lichtschakelaar! :o Foei! :D
barry86 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:52:
Ja ik gebruik de schijf met gaten, opzuigstuk en stofzuiger. Dan heb je geen stof.
Ik heb daarmee vele gestucte muren perfect glad gekregen.

Overigens is keuze kwaliteit schuurpapier net zo belangrijk. De kwaliteits schuurpapier loopt niet vol.
Het goedkope spul wel.
Muren gladgekregen door deze met de Fein te schuren? :o Dat is nog eens uithoudingsvermogen! *O*
barry86 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:54:
[...]

Zo'n meter staat ook al even op mijn verlanglijst. Is dat Chinese geval nauwkeurig genoeg ook op langere stukken (zeg 5m?) dat je kunt zeggen?
En linkje? :9

Goudvis wijzigde deze reactie 09-09-2019 13:58 (68%)
Reden: Laat ons niet tripleposten. Combineren die handel

• barry86
Jazeker, mijne wel, maar ik heb geen linkje. ik zal eens naar het merk/type krijken als ik thuis ben.

Die fein gebruik ik wel de grote ronde schijf.

• barry86
Wat is dan kwaliteitsschuurpapier?
Tsja... ik gebruik deze veel:

https://www.1ekeus.nl/sil...-gaas-schuurschijven.html

Slijt weinig en loopt bijna niet vol door de openstructuur.
Ook met het handje schuren is fijn omdat het erg soepel is.

barry86 wijzigde deze reactie 09-09-2019 14:11 (13%)

• Fraggert
Gaat al jaren goed, joh :+ :P :D zit gewoon een plaatje hout achter hoor, ligt niks bloot

Fraggert wijzigde deze reactie 09-09-2019 14:50 (15%)

• deWit
  • Laatst online: 20:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Nu we het toch over lasers hebben, ik zoek eigenlijk een 360 graden horizontale laser met 1 kruislijn. Met name de 360 is handig ivm het storten van een betonvloer en dus vrij snel rondom hoogte uitzetten. Mag best wat kosten maar elke euro die ik niet uitgeef scheelt weer. Heb wel een aantal chinese varianten gezien maar ik blijf daar een beetje huiverig over. Iemand suggesties?

• Blomminator
barry86 schreef op maandag 9 september 2019 @ 13:54:
[...]

Mooi werk.
Zelf zou ik ook voor deze gaan:
https://www.amazon.de/Bos...K6A7J5N8WVMAZRE9DYPT&th=1

Laser afstandsmeter.
Vooral voor het even snel opmeten, maar toch betrouwbaar is het echt perfect gereedschap.
En zeker over afstanden meer dan 1.5/2m erg fijn. Dan pak hem er snel bij

Ja, ik was bij de Hornbach deze ochtend en had deze of vergelijkbaar in mijn handen. Enerzijds erg handig, andere kant... wel geld voor iets wat prima nu nog met de rolmaat gaat. Als er een projectje komt, dan zeker wel. Mooie dingen!

De accu was inderdaad beter geweest, beetje suf. Maar goed, ik heb nog wat 12v 4ah accu's liggen, dus gecombineerd met deze kleinere kom ik er wel! Volgende keer beter zoeken in de opties. Het nadeel van het ongelimiteerde aanbod van webshops.. de bomen ... het bos en dan iets zien enzo...

A great deal of money has been invested in this project and we can't allow it to fail.

• barry86
zo denk ik dan weer over de kruislijn laser.
Het lijkt me super handig, maar serieus geld voor iets wat ik tot nu toe niet mis, alles met de waterpassen en rolmaat :)

• Goudvis
deWit schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:15:
Nu we het toch over lasers hebben, ik zoek eigenlijk een 360 graden horizontale laser met 1 kruislijn. Met name de 360 is handig ivm het storten van een betonvloer en dus vrij snel rondom hoogte uitzetten. Mag best wat kosten maar elke euro die ik niet uitgeef scheelt weer. Heb wel een aantal chinese varianten gezien maar ik blijf daar een beetje huiverig over. Iemand suggesties?
Oei, ik vrees dat je op 2 aparte apparaten uitkomt...
Maar ik kan je nog wel een selectie-criteria aandragen (om het zoeken makkelijker te maken :D, die je wss. zelf al in acht genomen had): Wil je een actieve ontvanger, of is zo'n doorzichtig rood bordje ook goed?
Laserliner nl. heeft alleen in de duurdere modellen de optie voor een actieve ontvanger (dan moet er een RangeFinder© o.i.d. op zitten).
barry86 schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:36:
zo denk ik dan weer over de kruislijn laser.
Het lijkt me super handig, maar serieus geld voor iets wat ik tot nu toe niet mis, alles met de waterpassen en rolmaat :)
Ik kwam erachter hoe handig het is toen ik de beugels voor een keukenblok ging voorboren. Heb je er al eens mee gewerkt? :D
Zodra je 2 schilderijtjes, tegelwerk, een lange lat o.i.d. op één hoogte moet fixeren is het helemaal de bom (vind ik dan :) )

Goudvis wijzigde deze reactie 09-09-2019 15:38 (23%)

• Raling
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18:04
Fraggert schreef op maandag 9 september 2019 @ 11:01:
[...]

En daarvoor heb je dan de Knipex Sleuteltang: link

Dit ding is echt geniaal. Het is een combinatie van een bahco (verstelbare moersleutel) en een waterpomptang. Maar dan handiger. Een bahco is altijd net ietsje te los of te strak, maar deze knijp je dus gewoon aan, net als een waterpomptang. Je kan 'm dus als een soort van ratel gebruiken, omdat je 'm een beetje loslaat, goed zet en weer klemt.

Ik heb zelf de versie die tot 46mm gaat, dan kun je zo'n beetje alle sanitaire dingen er ook mee doen. Er is ook nog een XL-versie die tot 85mm gaat. En er zijn ook hele schattige kleine versies te koop die tot 27 of zelfs 23mm gaan. O+

Verrekte duur wel, maar o zo geniaal! 8)

Knipex heeft ook nog een verstelbare moerentang "Raptor", maar die lijkt echt haaks op de moer geplaatst te moeten worden. Je kan dus 'm niet schuin op de bout/moer zetten, zoals bij een bahco (of sleuteltang) wel kan.
deWit schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:15:
Ik heb zelf (najah, technisch gezien mijn vader) deze Laserliner SmartLine-Laser 360 set gekocht. Deze set is inclusief een ontvanger. Voor ons is ie eigenlijk bedoeld om de plafonds uit te zetten, dus daar heb je dezelfde laser voor met magnetische wandhouder: SmartLine-Laser 360 Plus, maar die is vaak veel duurder dan de andere set en heeft geen ontvanger. Dus hebben we de set gekocht en de magnetische wandhouder los voor 40eu. Dat is goedkoper dan alleen de Plus versie, en je krijgt de statief en ontvanger er gratis bij. Let wel op dat de magneetwandhouder 1/4" schroefdraad heeft, en de laser zelf 5/8", dus je hebt wel een verloopje van 1/4" binnenwerks naar 5/8" buitenwerks nodig. Die ziet er dus niet bij...

We hebben beide de laser zelf nog niet gebruikt, maar hij is al wel direct uitgeleend en diegene was er erg tevreden over.

Raling wijzigde deze reactie 09-09-2019 16:06 (44%)

• decipherer
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-10 10:25
Laatst wat aan een Mercedes wat gesleuteld, daar kom je dus echt de gekste dingen tegen. Heb daar denk ik voor de eerste keer mijn sleutel 16 (en tap M7) gebruikt :+

• Fraggert
Raling schreef op maandag 9 september 2019 @ 15:51:
[...]

Dit ding is echt geniaal. Het is een combinatie van een bahco (verstelbare moersleutel) en een waterpomptang. Maar dan handiger. Een bahco is altijd net ietsje te los of te strak, maar deze knijp je dus gewoon aan, net als een waterpomptang. Je kan 'm dus als een soort van ratel gebruiken, omdat je 'm een beetje loslaat, goed zet en weer klemt.

Ik heb zelf de versie die tot 46mm gaat, dan kun je zo'n beetje alle sanitaire dingen er ook mee doen. Er is ook nog een XL-versie die tot 85mm gaat. En er zijn ook hele schattige kleine versies te koop die tot 27 of zelfs 23mm gaan. O+

Verrekte duur wel, maar o zo geniaal! 8)

Knipex heeft ook nog een verstelbare moerentang "Raptor", maar die lijkt echt haaks op de moer geplaatst te moeten worden. Je kan dus 'm niet schuin op de bout/moer zetten, zoals bij een bahco (of sleuteltang) wel kan.
Ooewwhhh, goeie tip d:)b

Die gaat op mijn lijstje voor de eerstvolgende Sinterkerstverjaardag :P

Ik vraag meestal gereedschap ;)

• henkie196
  • Niet online
Het principe is wel goed, maar met een bahco kan je meer kracht zetten. Dus zo'n sleuteltang is meer voor dingen die niet te vast zitten. Voor die grotere maten zou ik eerder denken dat het een excuus is om een extra sleutel te halen ;)
decipherer schreef op maandag 9 september 2019 @ 16:05:
Laatst wat aan een Mercedes wat gesleuteld, daar kom je dus echt de gekste dingen tegen. Heb daar denk ik voor de eerste keer mijn sleutel 16 (en tap M7) gebruikt :+
BMW heeft ook vrijwel alles met 16 en 18 vast zitten. Maar in de winkel vind je dan weer alleen 17 en 19 voor M10 en M12.

Remklauwen zitten ook vaak met een inbus 7 vast, een maat die je verder vrijwel nooit tegen komt (en ook zelden in L-sleutel sets zit, en ook bijna nooit als bit te vinden is, eigenlijk alleen min of meer gangbaar bij doppensets).

En als je aan een VAG auto wilt sleutelen, kan je ook maar beter een XZN doppenset erbij halen, is er min of meer mee vergeven.

En als je je ooit afvroeg waar je nou een TX27 voor moet gebruiken (en waarom je iedere keer misgrijpt als je TX25 of TX30 nodig hebt), als ik het goed begrijp is er een amerikaanse autofabrikant die die maat veel gebruikt.

En een sleutel 15 is ook niet in een standaard, en zul je nooit nodig hebben... tenzij je ooit eens zelf de band van je fiets wilt vervangen.

• Boudewijn
  • Laatst online: 00:36

Boudewijn

omdat het kan

Fiets doe ik wel met beleid met 2 bahcos . Hoeft ook niet kneiter-kneitervast te zitten , toch?

• henkie196
  • Niet online
Zo lang het maar vast genoeg zit, een wiel dat zomaar los schiet is geen pretje (maar te vast en je draait waarschijnlijk de schroefdraad van de moer). Maar als je het regelmatig doet, waarom dan niet een sleutel 15 halen?

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 23:09
Of de pedalen van je fiets. Maar inderdaad, waarom dan niet een keer bij de Action een steeksleutel 15 (of een steeksleutelset voor <10 euro) meepakken.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 23:22
henkie196 schreef op maandag 9 september 2019 @ 18:09:
[...]

Het principe is wel goed, maar met een bahco kan je meer kracht zetten. Dus zo'n sleuteltang is meer voor dingen die niet te vast zitten. Voor die grotere maten zou ik eerder denken dat het een excuus is om een extra sleutel te halen ;)
Kwestie van de sleuteltang niet verkeerdom gebruiken.

Mijn Bahco met korte steel en brede bek, mijn sleuteltang en mijn steeksleutel 32 zijn zo'n beetje m'n vaakst uitgeleende gereedschap.

Voor de fietsen gebruik ik overigens helemaal geen bahco of sleuteltang.

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 06:17:

Mijn Bahco met korte steel en brede bek, mijn sleuteltang en mijn steeksleutel 32 zijn zo'n beetje m'n vaakst uitgeleende gereedschap.

Heb wel eens een moertje los proberen te krijgen, zat net tussen 12 en 13mm in (zal wel 1/2" zijn geweest), maar ik kreeg gewoon niet genoeg grip / klemkracht met m'n sleuteltang.

Ben wel benieuwd waarvoor een 32mm sleutel zo vaak gebruikt zou moeten worden, is dat voor verwarming of sanitair iets? Meeste dat ik hier zie daarvan is denk ik 27mm. Maar als mensen alleen dat soort dingen lenen, suggereert dat dat ze in ieder geval een basis set gereedschap zelf hebben :)

• kabeltjekabel
Verwarming inderdaad. Aan de andere kant zit nog een andere maat. Zou ook eentje kleiner geweest kunnen zijn.

De moordenaar / pijpsleutel wordt in ieder geval niet veel meer gebruikt sinds de concurrentie van breedbekbahco en sleuteltang

• jadjong
Ik doe alles met 32mm, dan zit het in ieder geval stevig vast.

• deWit
  • Laatst online: 20:32

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

[...]
Ik heb zelf (najah, technisch gezien mijn vader) deze Laserliner SmartLine-Laser 360 set gekocht. Deze set is inclusief een ontvanger. Voor ons is ie eigenlijk bedoeld om de plafonds uit te zetten, dus daar heb je dezelfde laser voor met magnetische wandhouder: SmartLine-Laser 360 Plus, maar die is vaak veel duurder dan de andere set en heeft geen ontvanger. Dus hebben we de set gekocht en de magnetische wandhouder los voor 40eu. Dat is goedkoper dan alleen de Plus versie, en je krijgt de statief en ontvanger er gratis bij. Let wel op dat de magneetwandhouder 1/4" schroefdraad heeft, en de laser zelf 5/8", dus je hebt wel een verloopje van 1/4" binnenwerks naar 5/8" buitenwerks nodig. Die ziet er dus niet bij...

We hebben beide de laser zelf nog niet gebruikt, maar hij is al wel direct uitgeleend en diegene was er erg tevreden over.
Das wel een interessante optie, eens kijken of we die in het echt kunnen zien. Zou wbt opties namelijk prima zijn en alle features die ik wil hebben zitten erop..

• RobB_W
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:13
Op 1 oktober krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. En daar valt veel te klussen, zin in! Van realiseren van een nieuwe indeling tot het infrezen van leidingen en maken van kasten. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om even van de Festool cashback te profiteren en de inventaris uit te breiden:

U ziet:
- Festool TS55 invalcirkelzaag, met geleiders en klemmen
- Festool CT 27 stofzuiger
- Makita 125 mm haakse slijper met inval/stofafzuigkap

Daarnaast via Marktplaats nog 4 systainers aangeschaft om o.a. de haakse slijper en wat ander gereedschap makkelijker op te bergen en te vervoeren:

Aardig compleet nu. Maar toch nog best veel gereedschap op mijn verlanglijstje (kanten/ bovenfrees, ed.). Aan de andere kant heeft mijn vader een timmerfabriek en kan ik in de weekenden veel pro gereedschap lenen. Dus toch elke keer de afweging tussen kosten, nu en noodzaak. Ik kan in ieder geval even vooruit!

• Matthis
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 14:49
Die stofafzuiging op de Makita werkt erg goed, maar je slijpdiepte is wel beperkt tot 2cm

• RobB_W
Dank, daar was ik mij ook bewust van. Voor mijn inzetdoeleinden voldoende (hoop ik). :-)

• s0ulmaster
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 06:17:
[...]

Voor fietsen gebruik ik uberhaupt geen buitenzeskant.

Alles op mijn fietsen is torx of inbus O+ (of propriétaire meuk :F )

• kabeltjekabel
s0ulmaster schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 15:09:
[...]

Voor fietsen gebruik ik uberhaupt geen buitenzeskant.

Alles op mijn fietsen is torx of inbus O+ (of propriétaire meuk :F )
Ja, helaas veel inbus. De horror. RVS schroeven in Aluminium frame... wat gaat er eerst draaien... de schroef in het frame of de sleutel in de inbuskop... Dankjewel voor het niet-gebruiken van montagepasta, fabrikant..

Verder zitten er trouwens op al m'n fietsen (5 stuks) ook dingen met buitenzeskant. Maar die pak ik allemaal met dopsleutel, ringsleutel of steeksleutel.

• s0ulmaster
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:34:
[...]

Ja, helaas veel inbus. De horror. RVS schroeven in Aluminium frame... wat gaat er eerst draaien... de schroef in het frame of de sleutel in de inbuskop... Dankjewel voor het niet-gebruiken van montagepasta, fabrikant..

Verder zitten er trouwens op al m'n fietsen (5 stuks) ook dingen met buitenzeskant. Maar die pak ik allemaal met dopsleutel, ringsleutel of steeksleutel.
Goeie inbus is niks mis mee, maar idd ik smeer alles in voor bevestigen.

• kabeltjekabel
Inbus is heel slecht qua maximum koppel. Torx is al een stuk better tegen doorslippen. RVS is ook boterzacht, dat helpt ook niet mee.

• s0ulmaster
kabeltjekabel schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:23:
Inbus is heel slecht qua maximum koppel. Torx is al een stuk better tegen doorslippen. RVS is ook boterzacht, dat helpt ook niet mee.
Ligt ook aan t type rvs, maar veel is idd vrij zacht.
Bij gebrek aan torx is inbus iig beter dan sleuf.... :X

• Boudewijn
  • Laatst online: 00:36

Boudewijn

omdat het kan

RobB_W schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 12:03:
Op 1 oktober krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning. En daar valt veel te klussen, zin in! Van realiseren van een nieuwe indeling tot het infrezen van leidingen en maken van kasten. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om even van de Festool cashback te profiteren en de inventaris uit te breiden:

[Afbeelding]

U ziet:
- Festool TS55 invalcirkelzaag, met geleiders en klemmen
- Festool CT 27 stofzuiger
- Makita 125 mm haakse slijper met inval/stofafzuigkap

Daarnaast via Marktplaats nog 4 systainers aangeschaft om o.a. de haakse slijper en wat ander gereedschap makkelijker op te bergen en te vervoeren:

[Afbeelding]

Aardig compleet nu. Maar toch nog best veel gereedschap op mijn verlanglijstje (kanten/ bovenfrees, ed.). Aan de andere kant heeft mijn vader een timmerfabriek en kan ik in de weekenden veel pro gereedschap lenen. Dus toch elke keer de afweging tussen kosten, nu en noodzaak. Ik kan in ieder geval even vooruit!
Held, mooi spul :*)

• Anoniem: 639074
  • Registratie: december 2014
  • Niet online
-

Anoniem: 639074 wijzigde deze reactie 21-09-2019 04:56 (99%)

• kabeltjekabel
Hmm, ik heb zo'n pot van Shimano; 8717009246996, zo te zien nu 2x zo duur...

Ik denk dat ze de pot van dezelfde leverancier van verpakkingsmaterialen hebben als Loctite zelf

Tijd geleden had ik Loctite 660 nodig... uiteindelijk ergens zo'n leverancier... ik bestellen, wordt ik gebeld; "U heeft uw kvk nummer niet ingevuld". Ik zo; Ja, die heb ik ook niet. Resultaat; bestelling geannuleerd. Toen kvk nummer van iemand anders ingevuld... en gewoon geleverd gekregen op mijn adres met rekening op dat adres van het kvk nummer. Oke.. 8)7 (Wel netjes betaald natuurlijk)

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 11-09-2019 04:14 (92%)

• s0ulmaster
Bhagavad schreef op woensdag 11 september 2019 @ 03:49:
[...]

Ik hoop dat je voor alu/rvs verbindingen dan wel metaalvrije anti-seize gebruikt, anders krijg je alsnog last van galvanische corrosie. ;)

Zie ook hier.
Als fietsenliefhebber leer je al vrij snel wat handig is O-)
+ Mijn broer is shopmanagervan een fietsenapeciaalzaak, dus fix ik daar mn spul voor een zacht prijsje.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 00:03

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Ik ben op zoek naar stevige, gebruiksvriendelijke opbergdozen/boxen voor oa gereedschap, maar ook voor m'n computer-zut, zoals reserve-onderdelen, -laptop en -randapparatuur (en wellicht andere dingen). Dat zit nu in van alles, waaronder gewone kartonnen dozen en klap-kisten, maar dat vind ik niet heel makkelijk werken.

@McGryphon heeft opbergerkisten met een la, en eigenlijk vind ik dat wel heeeel praktisch. Zelf heb ik er een aantal van deze
Dit systeem vind ik ideaal: je kan er vanaf de voorkant bij. Helaas hebben ze 2 nadelen: ze zijn nergens meer te koop, en ze zijn net te klein (er past geen laptopt of toetsenbord in.

Nu zit ik de kijken naar Auer-boxen, maar die vind ik wel heel erg duur (ik zou dan voor de 60x40x34 gaan, en die zijn bijna € 40 ps) en eigenlijk een beetje beperkt in wat ik wil.

Heeft iemand ideeën voor alternatieven?

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• Fraggert
Ardana schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:52:Heeft iemand ideeën voor alternatieven?
Eurokratten/Euronorm-kratten d:)b

Allerlei formaten en onderling stapelbaar. Beetje het papiersysteem zoals A3, A4, A5.
Redelijk betaalbaar en hufterproof.

Ze zijn er in diverse uitvoeringen, zelfs magazijnbakken die van voren open zijn.

• RobB_W
Ardana schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:52:
Heeft iemand ideeën voor alternatieven?
Deze? https://www.ikea.com/be/n...-met-deksel-wit-10255897/

Kosten weinig en zijn stevig.

• s0ulmaster
@Fraggert vind die dingen altijd maar van matige kwaliteit (dun plastic, brakke sluiting) maar de maatvoering is wel fijn.

@RobB_W zijn er nou niet echt praktisch uit met die rare vorm

Ik durf in de betaalbare categorie helaas niks beters aan te raden, maar raaco heeft wss alles wat je zoekt mocht je toch iets willen 'investeren'

• Fraggert
s0ulmaster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:42:
@Fraggert vind die dingen altijd maar van matige kwaliteit (dun plastic, brakke sluiting) maar de maatvoering is wel fijn.
ligt ook wel een beetje aan de fabrikant :) ze hebben ze zelfs bij de Hornbach staan in een paar formaten.

• s0ulmaster
Fraggert schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:43:
[...]

ligt ook wel een beetje aan de fabrikant :) ze hebben ze zelfs bij de Hornbach staan in een paar formaten.
Wellicht heb ik gewoon ervaring met de verkeerde :+
Of ik ben gewoon kieskeurig/verwend, want ik vind de metalen sluiting op mijn veels te dure gedore ratelset ook maar lomp

• ciris
@s0ulmaster Eehhh, die kratten worden zo ongeveer overal voor gebruikt en zijn niet stuk te krijgen. Zo ongeveer ieder catering en verhuurbedrijf gebruikt die dingen. Daar word mee gegooid en gesmeten en tenzij er een vrachtwagen overheen rijd gaan ze gewoon niet stuk.

die dingen zijn van hetzelfde materiaal als de kratten waar slagers, bakkers en weet ik wat meer gebruik van maken. En niet zo gek want euronorm. Dat past allemaal in, op en naast elkaar.

ciris wijzigde deze reactie 11-09-2019 09:51 (26%)

• s0ulmaster
ciris schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:49:
@s0ulmaster Eehhh, die kratten worden zo ongeveer overal voor gebruikt en zijn niet stuk te krijgen. Zo ongeveer ieder catering en verhuurbedrijf gebruikt die dingen. Daar word mee gegooid en gesmeten en tenzij er een vrachtwagen overheen rijd gaan ze gewoon niet stuk.

die dingen zijn van hetzelfde materiaal als de kratten waar slagers, bakkers en weet ik wat meer gebruik van maken. En niet zo gek want euronorm. Dat past allemaal in, op en naast elkaar.
En ik heb ze meermaals op werk in de handen gehad. Brakke scharnieren (fragiel en speling) een deksel zo dun dat daar met een schaar doorheen kan prikken als je wil. sluitingsmechanismen van goedkope plastic schuifjes...

Wellicht da tik de verkeerde in de hand heb gehad (2 verschillende merken weet alleen niet welke), maar ik was niet onder de indruk.

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Fraggert schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:35:
[...]
Eurokratten/Euronorm-kratten d:)b

Allerlei formaten en onderling stapelbaar. Beetje het papiersysteem zoals A3, A4, A5.
Redelijk betaalbaar en hufterproof.

Ze zijn er in diverse uitvoeringen, zelfs magazijnbakken die van voren open zijn.
Maar niet met voorkant-deksel/klep of la. Dan valt de inhoud eruit als je verhuisd, of je moet alsnog boxen afstapelen als je ergens bij moet.
Ken ik, heb ik gehad, volslagen onzinnig voor iets anders dan wasgoed of iets wat erop lijkt. Je kan er nl. allen vanaf de bovenkant bij, en dat is niet handig.

• ciris
@s0ulmaster Die scharnieren en sluitingen zijn juist zo gemaakt dat ze wel makkelijk los gaan bij misbruik maar niet breken.

Je denkt dat het dun spul is en daardoor zwak maar daar ga jij niet doorheen met een schaar.

@Ardana
https://www.hulkenberg.nl...g-en-klep-2366857502.aspx

• s0ulmaster
ciris schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:02:
@s0ulmaster Die scharnieren en sluitingen zijn juist zo gemaakt dat ze wel makkelijk los gaan bij misbruik maar niet breken.

Je denkt dat het dun spul is en daardoor zwak maar daar ga jij niet doorheen met een schaar.

@Ardana
wellicht heb je gelijk (over dat schaar gedeelte helaas niet :X ), maar dan heeft dit gewoon niet mijn voorkeur. Voor mijn gevoel totaal andere kwaliteit dan raaco bakken.

• Fraggert
s0ulmaster schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:47:
Wellicht heb ik gewoon ervaring met de verkeerde :+
Of ik ben gewoon kieskeurig/verwend, want ik vind de metalen sluiting op mijn veels te dure gedore ratelset ook maar lomp
Dat kan hoor, of je verwacht iets meer dan ik doe van het spul, daar is niks mis mee :)

• Fraggert
Ardana schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:00:
Maar niet met voorkant-deksel/klep of la. Dan valt de inhoud eruit als je verhuisd, of je moet alsnog boxen afstapelen als je ergens bij moet.
Nee, wel met een open voorkantje, dan kun je er, zelfs met één hand, lekker makkelijk bij joh :P

En als je verhuisd plak je er tape voor of schuif je een kartonnetje voor de opening ;)

Zo heeft elk krat wel wat :+

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 20:16
Ik zag hem zo snel nog niet genoemd, Amazon heeft weer aardig wat leuke aanbiedingen van Bosch vandaag (hele week overigens wel aardig wat aanbiedingen dus iets om in de gaten te houden!):
https://www.amazon.de/dea...rd_r=3WM23T4QNW24WH6CC18V

• Blomminator
T blijft irritant als je op maandag iets koopt en donderdag is het 23 euro goedkoper in de sale... grrr...

Bosch Laser

• Twijfels
  • Registratie: december 2011
Blomminator schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:44:
T blijft irritant als je op maandag iets koopt en donderdag is het 23 euro goedkoper in de sale... grrr...

Bosch Laser
8)7
Is zeker al binnen? Amazon is wel makkelijk / snel met retourneren, niet netjes, maar voor 20% korting zou ik hem toch terugsturen..
Of wellicht even een ticket openen, mijn ervaring is dat ze vaak binnen 2 uur al antwoorden, kan je daarna alsnog overwegen om het terug te sturen mochten ze het verschil niet terug willen storten :)

Twijfels wijzigde deze reactie 11-09-2019 10:48 (17%)

• Fraggert

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:15

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Over 3 weken sleutel van het nieuwe huis. En aangezien dat beton is, heb ik een boorhamer nodig (wat jammer nou :+ )

Dus deze net besteld bij Toolnation.nl:

DHR243ZJW Combihamer 18 Volt Body (met SDS en SDS snelspanboorkop)+ DX ingebouwde afzuiging + BL1850B. Totaal €346.74

Bewust voor een combihamer gegaan, zodat klein sloopwerk ook hiermee gedaan kan worden. Voor het echt grote forse werk huur ik wel wat :Y

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Blomminator
Nee, komt morgen of overmorgen pas! Daarom.
Zal ze eens een kattebel schrijven. Wie weet!
Twijfels schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:46:
[...]

8)7
Is zeker al binnen? Amazon is wel makkelijk / snel met retourneren, niet netjes, maar voor 20% korting zou ik hem toch terugsturen..
Of wellicht even een ticket openen, mijn ervaring is dat ze vaak binnen 2 uur al antwoorden, kan je daarna alsnog overwegen om het terug te sturen mochten ze het verschil niet terug willen storten :)

• Glenfiddich
  • Registratie: december 2000

Glenfiddich

Whisky Liefhebber

Blomminator schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:44:
Nee, komt morgen of overmorgen pas! Daarom.
Zal ze eens een kattebel schrijven. Wie weet!

[...]
Weet niet hoe lang die aanbieding geldig is, maar als je zeker wilt zijn van de lagere prijs dan moet je gewoon een nieuwe bestellen en die eerder bestelde retourneren.

Mooi fout is niet lelijk

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

ciris schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:02:

@Ardana
Yeah! Dit zijn de bakken zoals ik ze zoek! Nu eens kijken of ze nog 'n beetje betaalbaar zijn :P

• Fraggert
Ardana schreef op woensdag 11 september 2019 @ 13:24:
Yeah! Dit zijn de bakken zoals ik ze zoek! Nu eens kijken of ze nog 'n beetje betaalbaar zijn :P
d:)b

Vergeet Marktplaats niet :)

Dat is het mooie van die "euronorm" je kunt gewoon lekker op zoek naar aanbiedingen, dat spul past allemaal op elkaar. Er zijn ook inserts/vakindelingen verkrijgbaar en allerlei ander handig spul.

Fraggert wijzigde deze reactie 11-09-2019 13:37 (3%)

• ciris
@Ardana

Ik heb ze 2e hands hier vandaan gehaald.
https://www.kruizinga.nl/euronorm+bakken/

• barry86
Twijfels schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:36:
Ik zag hem zo snel nog niet genoemd, Amazon heeft weer aardig wat leuke aanbiedingen van Bosch vandaag (hele week overigens wel aardig wat aanbiedingen dus iets om in de gaten te houden!):
nonderju heb hem direct maar even besteld!

• Vliegvlug
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:18

Vliegvlug

Flight Simple

Twijfels schreef op woensdag 11 september 2019 @ 10:36:
Is niet enkel voor Bosch overigens maar onderdeel van de ”einde van de zomer” uitverkoop van 9 tm 16 september ;)

Helaas geen voorselecties voor andere merken dan Bosch en de categorie “Doe-het-zelf en gereedschappen” geeft nogal veel zooi die ik daar niet echt onder schaar. :?

Maar je kan bovenaan in de zoekbox wel je gewenste merk intypen ;)

Makita

Metabo

etc.

Zie nu dat er ook best veel niet-aanbiedingen tussen staan dus vraag me af of er echt alleen binnen de einde zomer deals wordt gezocht. Blijft altijd een beetje fuzzy dat zoeken in Amazon. :?

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Hebben helaas enkel de bakken met de opening aan de smalle kant, maar goed, wel 'n stuk goedkoper.

• Twam
  • Laatst online: 00:39
Vliegvlug schreef op woensdag 11 september 2019 @ 15:23:
[...]

Zie nu dat er ook best veel niet-aanbiedingen tussen staan dus vraag me af of er echt alleen binnen de einde zomer deals wordt gezocht. Blijft altijd een beetje fuzzy dat zoeken in Amazon. :?
Wel eens opgevallen dat je vaak verschillende aantallen resultaten krijgt afhankelijk van hoe je de resultaten ordent? Dus zeg 356 resultaten bij sortering op populariteit, maar slechts 89 bij sortering op prijs? Vraag me nog steeds af wat daar dan fout gaat...

De Bosch-dingen zijn pakweg 20 euro goedkoper dan normaal, voor de duurdere dingen, maar ik zie vooral dingen die vorige actieperioden goedkoper waren, eerlijk gezegd. Licht underwhelming, maar prima als je net wat nodig had. Ik wacht zelf voor meeste dingen wel even op Black Friday, denk ik...
Pagina: 1 ... 8 ... 16 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True