Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:08
Afhankelijk van de situatie val ik in Kamp 4: slagschroevendraaier is top, maar wat een tyfusherrie.

Vrienden van me kochten recent een oud huis, met zo'n stalen wenteltrap zoals je die in de jaren 60 vaak ziet. Dat ding wiebelt een beetje, dus ik dacht 'laat ik die 24mm moren onderaan de spijlen eens goed vastzetten.'

De combi slagschroevendraaier + stalen trap + leeg kaal huis met tegelvloer = ontzettende tyfusherrie.

Maar de strap is weer stevig :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:23

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

dreamscape schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:01:
Afhankelijk van de situatie val ik in Kamp 4: slagschroevendraaier is top, maar wat een tyfusherrie.

Vrienden van me kochten recent een oud huis, met zo'n stalen wenteltrap zoals je die in de jaren 60 vaak ziet. Dat ding wiebelt een beetje, dus ik dacht 'laat ik die 24mm moren onderaan de spijlen eens goed vastzetten.'

De combi slagschroevendraaier + stalen trap + leeg kaal huis met tegelvloer = ontzettende tyfusherrie.

Maar de strap is weer stevig :)
Het ligt natuurlijk sterk aan de ondergrond. Ik ben nu vooral bezig met schroeven in stenenmuur en houten dakspanten en dan valt het geluid heel erg mee. Maar een gips-muur zal al meer lawaai maken, metalstud nog meer en met zo'n stalen trap is natuurlijk helemaal feest.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:14
Bedankt voor de input! Ga maar voor de metabo set, twee apparaten (minder wisselen) brengt denk ik een stuk comfort met zich mee. Het verschil in power zal ik, vermoedelijk, niet veel merken bij het huis-tuin en keukenwerk. Voor de grovere werkzaamheden zal ik, denk ik, in de toekomst een apparaat met snoer aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:47

talin

ES-MA

KillaZ schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:19:
[...]

Begin nou niet weer die discussie :+

Kamp 1: Slagschroevendraaier is kut, want maakt tyfusherrie
Kamp 2: Slagschroevendraaier is top, herrie valt wel mee
Kamp 3: Slagschroevendraaier?

Die kampen zijn vastgesteld, klaar :+
ah! thnx ik zat in kamp 3 zo van ik moet ook nog zo'n ding maar nu snap ik dat ik in kamp 1 uit ga komen

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
einz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:52:
[...]

In het aanbiedingen en kortingscodetopic zag ik ook nog de volgende:
https://www.toolstation.nl/metabo-271-1-comboset/p51393
[...]
Hebben de Metabo's nog steeds zo'n absurd hoog minimumtoerental? Dat zou voor mij echt een dealbreker zijn.

En die set is zonder accu's...?
Illusion schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 00:57:
Iemand nog een goede tip om een normale stofzuiger op je gereedschap aan te sluiten?
[...]
Ja; niet doen.

Als je gezondheid je lief is koop je een echte bouwzuiger met dito zakken en stoffilter. Uiteindelijk is dat ook gewoon veel goedkoper, want die "normale" stofzuigers gaan toch 1,2,3 naar z'n grootje op die manier. En als je aan je eigen gezondheid ook een prijskaartje hangt...

[ Voor 42% gewijzigd door kabeltjekabel op 25-02-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Die Makita Metabo is incl 2 accu's, staat erbij in de specificaties.. Net als het minimum toerentaal.
Die aanbieding komt mij wel goed uit trouwens, mijn oude Bosch heeft laatst z'n koolborstels gesloopt. :'(

[ Voor 40% gewijzigd door darkkingll op 25-02-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
darkkingll schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 14:34:
Die Makita is incl 2 accu's, staat erbij in de specificaties.. Net als het minimum toerentaal.
Ik zie een Metabo set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkkingll
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 17:59
Metabo, ook goed.. Klinkt als ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe dat dan ff veranderen in je post! Zit al drie keer te klikken en te zoeken naar de Makita set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Harmvdw schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:42:
Ik dacht voor soortgelijke dingen een stofzuiger van kärcher te gebruiken, ook niet heel duur en volgens mij wel geschikt toch?
Of zie ik iets over het hoofd?
Deze heb ik en die werkt echt perfect.
Veel zuigkracht en er zijn zakken van verschillende materialen te verkrijgen (ook non-merk). Ik gebruik soort van stoffen zakken, die kun je een paar keer hergebuiken.
Dat deze ook nat kan zuigen is ook al een paar keer van pas gekomen, erg handig om snel water van de vloer te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
Fraggert schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:41:
[...]

Das geen aanrader, of je wilt je stofzuiger slopen, die gaat dat niet lang volhouden, Kun je beter een goedkoper bouwstofzuiger erbij halen en zo'n cycloonding bouwen. Daar ontlast je je stofzuiger ook een groot deel mee.
eens.
ik heb een bouwstofzuiger van de Lidl, 30 euro voor betaald geloof ik. Daar ga ik de huis-stofzuiger niet voor kapot maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
[...]

Ik zit in het kamp waar @dreamscape zit. Tyfusherrie, maar geweldig stuk gereedschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:37
Slagschroevendraaier is TOP, ja maakt geluid.
Lig je in een krappe of akoestisch slechte ruimte is het herrie.
Ben je buiten of in een ruimte met dempende materialen valt het allemaal wel mee.

8 van de 10 keer is gehoorbescherming totaal overbodig. (buitenwerk of 2 schroefjes aandraaien)
Die 2 keer dat je echt een hele dag aan het schroeven bent op de vliering 20cm naast je oor is een gehoorbescherming wel handig inderdaad.

Vind de multitool veel irritanter, die doet gewoon zeer aan je oren in bepaalde situaties.
deepbass909 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:15:

Ik vraag me serieus af of ik nou zo doof ben of hoge drempel heb, want ik vind mijn Makita DTD155 over het algemeen helemaal niet zo luid.
De rest stelt zich gewoon onwijs aan. :+

Kamp 2 hiero :w

ik doe er overigens alles mee, van M16 houtfretbouten tot ikea kasten monteren.
Mijn accuboormachine komt alleen nog uit de kist om te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 08:15
Harmvdw schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:42:
Ik dacht voor soortgelijke dingen een stofzuiger van kärcher te gebruiken, ook niet heel duur en volgens mij wel geschikt toch?
Of zie ik iets over het hoofd?
Is zo'n ding ook een beetje geschikt voor normaal stofzuigen??
Ik zoek nog een stofzuiger voor op de verdieping zodat er niet elke keer met de stofzuiger de trap op gelopen hoeft te worden.
En een bouwstofzuiger komt vast ook wel een keer van pas, dus ik denk 2 vliegen in 1 klap?? Of beter van niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Framoes schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:20:
[...]

Ik zit in het kamp waar @dreamscape zit. Tyfusherrie, maar geweldig stuk gereedschap.
Ik ga ook voor kamp 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

FrankBlom schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:32:
Ben je buiten of in een ruimte met dempende materialen valt het allemaal wel mee.

8 van de 10 keer is gehoorbescherming totaal overbodig. (buitenwerk of 2 schroefjes aandraaien)
Die 2 keer dat je echt een hele dag aan het schroeven bent op de vliering 20cm naast je oor is een gehoorbescherming wel handig inderdaad.

Vind de multitool veel irritanter, die doet gewoon zeer aan je oren in bepaalde situaties.
Cirkelzaag/invalzaag... Die snerpt en is veel scheller. Multitool is afhankelijk van het merk. Mijn Makita is eigenlijk wel vrij stil, veel stiller in ieder geval dan de Parkside die ik eerst gebruikte.
[...]
De rest stelt zich gewoon onwijs aan. :+
[...]
Kamp 2 hiero :w

ik doe er overigens alles mee, van M16 houtfretbouten tot ikea kasten monteren.
Mijn accuboormachine komt alleen nog uit de kist om te boren.
Hier hetzelfde al.

Overigens is mijn referentie qua geluid mijn accu slagmoersleutel (1/2" square drive), die maakt pas lawaai! Maar het kan nog erger, een slagmoersleutel op lucht namelijk... Die wil ik in mijn thuis garage eigenlijk niet zonder oordoppen gebruiken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
breagor schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:33:
[...]

Is zo'n ding ook een beetje geschikt voor normaal stofzuigen??
Ik zoek nog een stofzuiger voor op de verdieping zodat er niet elke keer met de stofzuiger de trap op gelopen hoeft te worden.
En een bouwstofzuiger komt vast ook wel een keer van pas, dus ik denk 2 vliegen in 1 klap?? Of beter van niet?
En dan met de bouwzuiger de trap weer af :?
Je huis stofzuigen met een slang van 3.5m :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:44
FrankBlom schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 16:32:

[...]
Ik ben het met je eens, behalve dit zinnetje.
Ik ben waarschijnlijk een stukje jonger dan de meeste hier. Maar na 3 schroeven vastdraaien (200-300mm schroeven), waarbij de ratel dus wel wat gebruikt wordt begin ik al piepende oren te krijgen.
De slagmoer zit dan wat boven/voor mijn hoofd meestal, meest ongunstig dus.
Gebruik je hem voor je op de hoogte van je buik valt het behoorlijk mee.

Ik denk dat je gehoor het wel kan hebben, zo 1-3 schroeven onregelmatig.
Maar het geluid van een slagmoer of cirkelzaag is echt wel te hoog, zeker als je regelmatig iets doet.
Waarbij pneumatisch gereedschap obviously een nog groter potentieel heeft om schade aan te richten (voornamelijk als je met een pistool in kleine gaatjes mikt :P ).

let er gewoon op, het gaat ongemerkt achteruit namelijk, zelfde als blindheid. Je merkt het pas als je voor het eerst een bril op hebt.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Same here, ik doe ook bij de meeste powertools al de Peltor (Optime 2) op. Belangrijkste is zorgen dat ze zo voor het grijpen liggen en dat je niet denkt "ah kan wel ff zonder".

Maar komt misschien ook omdat ik al lichte tinnitus heb van het uitgaan 10 jaar geleden. Tegenwoordig als ik dat eens doe heb ik daar ook altijd gehoorbescherming bij in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 08:15
kabeltjekabel schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:24:
[...]

En dan met de bouwzuiger de trap weer af :?
Je huis stofzuigen met een slang van 3.5m :?
Huh? Nee hij blijft op de verdieping, is als extra stofzuiger, zit zo te zien toch gewoon een stofzuigerstang en stekker op, kun je toch gewoon de vloer mee stofzuigen, staat tenminste gewoon een foto van dat ze dat doen in de geplaatste link, maar waarschijnlijk mis ik iets..... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
alaintje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:25:
[...]
Maar na 3 schroeven vastdraaien (200-300mm schroeven
Ja san ben je langdurig aan het ratelen, en dan is gehoorbescherming wel handig.

Maar 8vd10 keer schroef IK een tweetal 60mm schroefjes erin.
Of verspreid over de dag 100 stuks.

Als je er 100 in een half uur door jaagt dan is gehoorbescherming ook wel fijn.

Voor mij is het vaak zo dat ik het wel op doe als ik hem ookk een langere tijd op kan houden.
Niet voor 2 minuten ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
breagor schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:43:
[...]

Huh? Nee hij blijft op de verdieping, is als extra stofzuiger, zit zo te zien toch gewoon een stofzuigerstang en stekker op, kun je toch gewoon de vloer mee stofzuigen, staat tenminste gewoon een foto van dat ze dat doen in de geplaatste link, maar waarschijnlijk mis ik iets..... :D
Kan prima ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 18:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

FrankBlom schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:44:
[...]
Ja san ben je langdurig aan het ratelen, en dan is gehoorbescherming wel handig.

Maar 8vd10 keer schroef IK een tweetal 60mm schroefjes erin.
Of verspreid over de dag 100 stuks.

Als je er 100 in een half uur door jaagt dan is gehoorbescherming ook wel fijn.

Voor mij is het vaak zo dat ik het wel op doe als ik hem ookk een langere tijd op kan houden.
Niet voor 2 minuten ofzo.
Je hebt helaas al kans op gehoorbeschadiging binnen die twee minuten. Ik snap dat je persoonlijke voorkeuren hebt en niet altijd zin hebt om die vervelende dopjes in te doen / op te zetten. Maar ik zou het gewoon adviseren altijd in te doen bij lawaaiige apparaten, hoe kort ook. Eenmaal beschadigd is er zelden herstel van je gehoor. Ik heb zelf altijd een setje dopjes in de broek zitten, kost 5 seconden om in te doen, maar dan loop je geen risico.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:03
Iemand een idee hoe deze stofzuiger van Parkside (Lidl) zich verhoudt tot de eerder genoemde Makita en Karcher bijvoorbeeld?
https://www.lidl-shop.nl/...Y7U0jaR5j6T8aAvX1EALw_wcB

Dan ben je voor 50 euro klaar...

[ Voor 8% gewijzigd door Stelsol op 25-02-2020 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
Stelsol schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:51:
Iemand een idee hoe deze stofzuiger van Parkside (Lidl) zich verhoudt tot de eerder genoemde Makita en Karcher bijvoorbeeld?

Parkside
zuigkracht van 17 kPa en zuigvolume van 2,2 m³ / minuut

Makita vc2512l
zuigkracht van 21 kPa en zuigvolume van 3,6m³ / minuut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Heel,heel veel herrie. Dusdanig dat gehoorbescherming aan te raden is. Heb hem hier staan. Zuigen doet ie verder prima. Kwalitatief verder niet te vergelijken met de A-merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
FrankBlom schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:59:
Parkside
zuigkracht van 17 kPa en zuigvolume van 2,2 m³ / minuut

Makita vc2512l
zuigkracht van 21 kPa en zuigvolume van 3,6m³ / minuut
Waarbij ik de zuigkracht van de Makita eigenlijk wel ietwat vond tegenvallen.
Misschien komt dat ook wel door de lange slang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:28

MJV

rockhopper schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:49:
[...]

Je hebt helaas al kans op gehoorbeschadiging binnen die twee minuten. Ik snap dat je persoonlijke voorkeuren hebt en niet altijd zin hebt om die vervelende dopjes in te doen / op te zetten. Maar ik zou het gewoon adviseren altijd in te doen bij lawaaiige apparaten, hoe kort ook. Eenmaal beschadigd is er zelden herstel van je gehoor. Ik heb zelf altijd een setje dopjes in de broek zitten, kost 5 seconden om in te doen, maar dan loop je geen risico.
Dit.

Uiteindelijk telt de belasting op een dag op. Dus ook 30 x een halve minuut is een flinke belasting over een hele dag. Ik heb ook gewoon een berg van die goedkope oordopjes (met touwtje/plastic snoertje zijn handig) gekocht en die overal verspreid. Setje in de gereedschapstas, in de bak van de boormachine, in de bak met schroeven, etc. En een fijne “go-to” 3M Peltor III voor het zaag/freeswerk in de schuur, dat is wel zo prettig voor langere tijd.

Uiteindelijk allemaal een kleine moeite/uitgave om een hoop ellende te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:45
Ik heb m'n 3M gehoorkappen ook vrijwel altijd op met zagen, frezen, schuren, eigenlijk bijna alles. Los van dat ik de herrie gewoon vervelend vind, heb ik ook het idee dat ik beter naar het gereedschap kan luisteren als ik bijvoorbeeld te snel ga. Ik hang ze aan het plafond van de schuur met een haak, en dan kan ik hem binnen 1 seconde pakken en op doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07

Geen vergelijk met de lidl maar wel met een gamma nat en droogzuiger. Achteraf blij dat de gamma machine kapot is gegaan want de makita vc2512 is echt veel beter.

Als eerste voordeel de 3,5 meter slang. Geeft een stuk meer bewegingsvrijheid. Daarnaast de accessoires om al je machines op aan te sluiten. Geen geklooi met ductape meer. Voor de accesoires zitten er bevestigingspunten op de machine. Alles blijft dus mooi bij elkaar. Ook maakt hij een stuk minder herrie.

Ik heb zelf een verbouwing/nieuwbouw gedaan en ben nu 3 jaar bezig. Enige goedkope machines die ik nog heb zijn een lammellomachine (cranenbroek), groene bosch decoupeer en van parkside een recipro en boorhamer. Gebruik ik allemaal weinig en werkt prima. De rest is allemaal door betere vervangen of direct goed gekocht.

Dus mijn advies: koop die makita want daar heb je over twintig jaar nog plezier van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
s138 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:51:
[...]

Als eerste voordeel de 3,5 meter slang. Geeft een stuk meer bewegingsvrijheid. Daarnaast de accessoires om al je machines op aan te sluiten. Geen geklooi met ductape meer. Voor de accesoires zitten er bevestigingspunten op de machine. Alles blijft dus mooi bij elkaar. Ook maakt hij een stuk minder herrie.
En je kan er op staan voor de hogere klusjes :X
Heb dat toch wel een paar keer gedaan.
Geeft wel aan dat het degelijk spul is als ik er met 95kg op staan kan.
Hoort niet natuurlijk, maar alle trapjes waren in gebruik door klushulpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
breagor schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:43:
[...]

Ja kan wel. Maar handig is echt anders he. Bouwzuiger is groter en zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Norinco schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:47:
Heeft iemand ervaring met accu compressoren? Ik zie ze regelmatig voorbij komen, alleen geen ervaringen.
Leek me wel handig om de autobanden op peil te houden.
Zou ik mogen weten wat je uiteindelijk hebt gekocht ? :)

De Black & Decker uit deze post zat ik ook naar te kijken :
Jelte schreef op woensdag 20 november 2019 @ 09:46:
Ik ben op zoek naar een eenvoudige compressor om thuis banden op te pompen minimaal op netstroom, 12V is mooi meegenomen. Het is absoluut niet nodig om er ooit andere gereedschappen op aan te sluiten, mocht ik dat willen tegen die tijd, zie ik dat dan wel weer.

Ik had deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/...es/9200000098806623/?s2a=
Maar dat ding maakt me een lawaai en danst in het rond als hij bezig is. Oppompen gaat prima, maar je wil niet weten hoe snel je hem uit wil hebben,

Dus ik zat naar deze van Black & Decker te kijken: https://www.bol.com/nl/p/...le#product_specifications
Maar dan krijg je de optie van een accu erbij maar de accu niet. En laat ik al in de makita 18V lijn zitten, ga ik geen nieuwe serie kopen. Maar van Makita zie ik geen kleine compressoren. Daarnaast is de netstroom draad erg kort, das niet handig zonder de accu.

Heeft iemand hier een tip voor een goede kleine compressor om banden etc op te pompen?
Dus ik hoor graag of die ook daadwerkelijk uiteindelijk is gekocht ?

Deze leek me echter ook wel interessant :
teacher schreef op donderdag 21 november 2019 @ 11:27:
Ik heb tegenwoordig zo'n stille HBM. Dat had ik meteen moeten doen; je kan nu gewoon een normaal gesprek voeren terwijl hij aan staat. De vorigen waren olievrije / oliegevulde, maar die maakten echt een takkeherrie.
Is die echt serieus zo stil :?

https://www.hbm-machines....bare-low-noise-compressor
Daar zou ik wel nog wat accessoires bij moeten kopen om de banden op te kunnen pompen, want er zit niks bij voor zover ik zie ?!

Waar ik naar op zoek ben :
- Niet al te groot/Zo compact mogelijk.
- Niet duurder dan laten we zeggen € 129 of zo, tenzij er echt iets grote meerwaarde heeft.
- Gewoon op 230V aansluitbaar en niet op 12V of via een accu, tenzij de accu wordt meegeleverd in een of andere gekke aanbieding!
- Het liefst iets dat zoveel mogelijk net als bij de pomp werkt : De druk digitaal instellen en gaan met die banaan!
Analoog mag ook, maar dan wel iets wat een beetje fijn werkt, want vaak zijn de cijfers of de schaalverdeling waar mee wordt gewerkt echt totaal niet fijn leesbaar vergeleken met mijn luchtmeter :/

En voordat iemand roept dat het niet mijn geld waard is en ik naar de pomp moet en zo : Die zit niet meer zo heerlijk dichtbij mijn huis zoals vroeger en daarom wil ik graag zelf zo'n ding hebben! :P

Mijn zoektocht heeft me tot nu toe namelijk vooral Black & Decker en Einhell apparaten opgeleverd.
Dit zijn zo'n beetje de favorieten :
- https://www.bol.com/nl/p/...-03-bar/9200000084401767/
- https://www.toolstation.n...dencompressor-body/p71844

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@nero355 ja, die is echt zo stil.
YouTube: Vraag en antwoord van HBM en hoe nu verder! Vanaf 7.20.
En idd, slang erbij, blaaspistool, manometer... :Y
Ook een must have: tacker. Zeker als je zo nu en dan met hout rommelt, maar een stoel bekleden of nieuwe tochtrubbers schieten... heerlijk!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

teacher schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 01:00:
@nero355 ja, die is echt zo stil.
YouTube: Vraag en antwoord van HBM en hoe nu verder! Vanaf 7.20.
En idd, slang erbij, blaaspistool, manometer... :Y
Ook een must have: tacker. Zeker als je zo nu en dan met hout rommelt, maar een stoel bekleden of nieuwe tochtrubbers schieten... heerlijk!
Dat is niet deze : https://www.hbm-machines....bare-low-noise-compressor
Zou het veel schelen :?

12 dB meer is geloof ik 4 maal verdubbeling van de herrie ?!

Ook raar dat je geen verlengkabel mag gebruiken, want dat lijkt me vaak eigenlijk wel onvermijdelijk ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Natuurkundig gezien wel. De meeste mensen ervaren een verschil van 10dB pas als 2x zo hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 00:52:
[...]

[...]

[...]

Daar zou ik wel nog wat accessoires bij moeten kopen om de banden op te kunnen pompen, want er zit niks bij voor zover ik zie ?!

- Niet duurder dan laten we zeggen € 129 of zo, tenzij er echt iets grote meerwaarde heeft.
- Gewoon op 230V aansluitbaar en niet op 12V of via een accu, tenzij de accu wordt meegeleverd in een of andere gekke aanbieding!
- Het liefst iets dat zoveel mogelijk net als bij de pomp werkt : De druk digitaal instellen en gaan met die banaan!
Analoog mag ook, maar dan wel iets wat een beetje fijn werkt, want vaak zijn de cijfers of de schaalverdeling waar mee wordt gewerkt echt totaal niet fijn leesbaar vergeleken met mijn luchtmeter :/

En voordat iemand roept dat het niet mijn geld waard is en ik naar de pomp moet en zo : Die zit niet meer zo heerlijk dichtbij mijn huis zoals vroeger en daarom wil ik graag zelf zo'n ding hebben! :P

Mijn zoektocht heeft me tot nu toe namelijk vooral Black & Decker en Einhell apparaten opgeleverd.
Als het je puur om banden oppompen gaat, waarom niet:

https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-mini-compressor-/

Ik snap trouwens het probleem niet van het tankstation dat ver weg zit. Je moet toch ook gewoon tanken, dus je bent er toch regelmatig :?

Ik wil je er niet van weerhouden je geld uit te geven, maar dit is wel erg zonde geld imho :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:49
Raymond schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:25:
[...]

Ik snap trouwens het probleem niet van het tankstation dat ver weg zit. Je moet toch ook gewoon tanken, dus je bent er toch regelmatig :?

Ik wil je er niet van weerhouden je geld uit te geven, maar dit is wel erg zonde geld imho :)
Misschien wel een elektrische rijder die niet al te vaak langs de pomp hoeft :-)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:22
@nero355 en @Raymond

Ik heb sinds kort de Oasser p1 voor banden oppompen. Werkt mooi. Gewenste druk instellen en hij pomp op.

Heb deze juist gekocht omdat ik het zat werd voor een band oppompen steeds mijn 50 liter compressor op druk te moeten brengen en naar buiten te rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
[...]

[...]

[...]

Heb je Makita accu's? Anders is Mischien wel wat. https://www.mastertools.n...nKgRlEAQYAyABEgJOC_D_BwE#

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ

[...]

De 4 liter heb ik geen ervaring mee, maar ik zou deze persoonlijk overslaan.
Ik gebruik vrij vaak een tacker, en dan is 4liter luchtreserve te weinig.
Ik schiet mijn 20L tank al leeg, maar de motor op mijn compressor houd het netaan bij zodat ik door kan.
De 4L compressor heeft een veel lagere opbrengst, dus daar ga je echt op staan moeten wachten bij tackeren. Vervelende is dat je het pas merkt dat de druk te laag is als je spijker maar half het hout in gaat.

Ik heb deze:
https://www.hbm-machines....nele-low-noise-compressor

Die van mij heb ik tijdens de verbouwing in de woonkamer op een houten vloer (met houten ondervloer, dus geen beton) laten staan draaien. Je kan dan prima met elkaar praten, maar je hoort hem wel.
Het "rietje" aan het dempertje maakt een wereld van verschil, zonder rietje is het net een stationair draaiende scooter. Nog niet hard, maar meer aanwezig.

een gemiddelde autoband gaat ook meer lucht in dan 4L, dus ook daar is een grotere tank fijn.

Ik heb mijne overigens op 4 zwenkwielen gezet in plaats van de trillingsdempers die erop zaten, hierdoor is hij super makkelijk verplaatsbaar.

De drukregelaar die erop zit is analoog, maar werkt wel super goed.
De drukafslag is met een beetje moeite instelbaar, ik heb de mijne van 6 naar 8 bar gezet.
Hij slaat dan eerder aan zodat de keteldruk niet onder de 6 bar komt. (alleen doen als het nodig is)
Mijn grotere tacker (die echte spijkers schiet) doet het niet meer onder de 6 bar, dus vandaar.

Als je eenmaal een compressor hebt, ga je hem meer gebruiken.
Dus enkel de kleinste kopen omdat je 2x per jaar je autobanden doet is denk ik niet handig.
Omdat je den net zo goed een compressor zonder tank kunt kopen.
En je dan toch zoiets hebt van een luchtpistooltje is handig, die blaast je tank in 2sec leeg.
Of een tacker is handig, en dan moet je elke 3 nietjes 5 minuten wachten tot hij op druk is.

[ Voor 18% gewijzigd door FRANQ op 26-02-2020 09:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 01:13:
[...]

Ook raar dat je geen verlengkabel mag gebruiken, want dat lijkt me vaak eigenlijk wel onvermijdelijk ?!
Ah, wacht.... die zou ik laten staan. Kleine tank, 1 motor die ook nog eens meer herrie maakt.
Ik heb die uit het filmpje, heerlijk... :Y

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 26-02-2020 09:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 19:47
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 01:13:
[...]

jadjong schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 07:04:
Natuurkundig gezien wel. De meeste mensen ervaren een verschil van 10dB pas als 2x zo hard.
+ 3 dB = x2 geluidsdruk
+ 10 dB = x10 geluidsdruk

dus 12 dB = 2^4 = 16x meer herrie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

[...]
Let er bij beide op dat ze zonder accu zijn en dus in eerste instantie alleen op 230V werken. En ze zijn alleen te gebruiken om banden op te pompen en zijn daarmee relatief duur. Bovendien hebben ze geen reservoir, dus oppompen gaat zo snel als de luchtpomp kan werken.
Mijn persoonlijke voorkeur zal altijd uitgaan van een compressor met reservoir. Wel minder compact, maar universeler in te zetten (luchtgereedschap kan af en toe verdomd handig zijn, pneumatiek is behoorlijk krachtig) en de compressor staat niet continu te loeien tijdens het oppompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

ThinkPadd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:57:
Same here, ik doe ook bij de meeste powertools al de Peltor (Optime 2) op. Belangrijkste is zorgen dat ze zo voor het grijpen liggen en dat je niet denkt "ah kan wel ff zonder".

Maar komt misschien ook omdat ik al lichte tinnitus heb van het uitgaan 10 jaar geleden. Tegenwoordig als ik dat eens doe heb ik daar ook altijd gehoorbescherming bij in ;)
En daarbij redundantie: dat beperkt de verleiding tot 'toch even snel doen' verder. De noodzaak ervan is wel situatiespecifiek natuurlijk. Ik ben toevallig vaak op meerdere plekken steeds even herrie aan het maken en heb 2x goeie oorkleppen en daarnaast 2x mindere (voor als die 2 tijdelijk kwijt zijn :+ )..
Als ik dan eens een paar laat liggen bij de plek waar ik daarvoor aan het afkortzagen was, hoef ik vanaf de zaagtafel niet terug te lopen. :*)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ravocs schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:30:
[...]

[...]

+ 3 dB = x2 geluidsdruk
+ 10 dB = x10 geluidsdruk

dus 12 dB = 2^4 = 16x meer herrie
:?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ravocs
Wat begrijp je precies niet?

1 kettingzaag = 105 dB
2 kettingzagen = 108 dB (verdubbeling, +3 dB)
4 kettingzagen = 111 dB (verdubbeling +3 dB)
8 kettingzagen = 114 dB (verdubbeling +3 dB)
10 kettingzagen = 115 dB (10x herrie, + 10 dB)
16 kettingzagen = 117 dB (verdubbeling van 8, +3 dB)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:57
@Ravocs Je berekening klopt helemaal. Echter is de dB schaal logaritmisch omdat een verdubbeling van geluidsdruk niet een verdubbeling van geluidservaring betekend. zoals eerder opgemerkt wordt gemiddeld genomen +10 dB als een verdubbeling ervaren.

@jadjong Het is een logaritmische schaal. De berekeningen van Ravocs kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-09 13:35
Bij decibel is er geen sprake van een lineaire schaal zoals bij bijvoorbeeld Celcius, maar er is sprake van een logaritmische schaal, zoals bij de schaal van Richter. Een aardbeving met een 2 op de schaal van Richter is niet slechts de helft zo sterk als een 4, maar juist veel zwakker.

Een hogere waarde is dus aanzienlijk meer geluid, zoals hierboven goed uitgelegd wordt door @Ravocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Frits vraagt zich af of 12dB 4x een verdubelling is. Ik zeg dat het inderdaad 4x verdubbeling is, maar dat de gemiddelde mens dat niet zo ervaart en pas bij ~ 10dB denkt dat iets 2x zo hard is.
Zet muziek aan en draai aan de volumeknop totdat je tante roept dat de muziek nu 2x zo hard is. Ik zet mijn geld in op een verschil van 10dB en niet 3 ;)

Vervolgens komt iemand met de berekening dat 12dB logaritmisch 4x zo hard is, dat wisten we al...

[ Voor 12% gewijzigd door jadjong op 26-02-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

ThinkPadd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 17:57:

Sowieso is PBM een onderbelicht onderwerp. Ik maak me er ook schuldig aan dat ik vaak geen bescherming draag, met als gevolg 's avonds spannende kleuren als ik m'n neus snuit of iets te vaak een near miss als er iets wegspringt. Of oren die wat verdoofd "voelen" na een uurtje schuren.

Oordopjes gaan daarom tegenwoordig al snel in, en het scheelt daarbij dat een set goede earbuds genoeg geluid van buiten tegenhouden en ondertussen een lekker muziekje laten horen.
Qua gelaatsbescherming/bril ben ik nog wel aan het kijken. Ik draag een bril en ben daarom altijd al wat laks geweest met bescherming (een gewone bril biedt al zekere mate van bescherming) maar kan daardoor ook niet iedere veiligheidsbril dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
FrankBlom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:07:
[...]

Ik schiet mijn 20L tank al leeg, maar de motor op mijn compressor houd het netaan bij zodat ik door kan.
De 4L compressor heeft een veel lagere opbrengst, dus daar ga je echt op staan moeten wachten bij tackeren. Vervelende is dat je het pas merkt dat de druk te laag is als je spijker maar half het hout in gaat.

Ik heb deze:

Die van mij heb ik tijdens de verbouwing in de woonkamer op een houten vloer (met houten ondervloer, dus geen beton) laten staan draaien. Je kan dan prima met elkaar praten, maar je hoort hem wel.
Het "rietje" aan het dempertje maakt een wereld van verschil, zonder rietje is het net een stationair draaiende scooter. Nog niet hard, maar meer aanwezig.

een gemiddelde autoband gaat ook meer lucht in dan 4L, dus ook daar is een grotere tank fijn.

Ik heb mijne overigens op 4 zwenkwielen gezet in plaats van de trillingsdempers die erop zaten, hierdoor is hij super makkelijk verplaatsbaar.

De drukafslag is met een beetje moeite instelbaar, ik heb de mijne van 6 naar 8 bar gezet.
Hij slaat dan eerder aan zodat de keteldruk niet onder de 6 bar komt. (alleen doen als het nodig is)
Mijn grotere tacker (die echte spijkers schiet) doet het niet meer onder de 6 bar, dus vandaar.

Dus enkel de kleinste kopen omdat je 2x per jaar je autobanden doet is denk ik niet handig.
En je dan toch zoiets hebt van een luchtpistooltje is handig, die blaast je tank in 2sec leeg.
Of een tacker is handig, en dan moet je elke 3 nietjes 5 minuten wachten tot hij op druk is.
Heb precies dezelfde. En ik kan het alleen maar met je eens zijn. Een van mijn betere aankopen tot nu toe. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:49
deepbass909 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:33:
[...]

Sowieso is PBM een onderbelicht onderwerp. Ik maak me er ook schuldig aan dat ik vaak geen bescherming draag, met als gevolg 's avonds spannende kleuren als ik m'n neus snuit of iets te vaak een near miss als er iets wegspringt. Of oren die wat verdoofd "voelen" na een uurtje schuren.

Oordopjes gaan daarom tegenwoordig al snel in, en het scheelt daarbij dat een set goede earbuds genoeg geluid van buiten tegenhouden en ondertussen een lekker muziekje laten horen.
Qua gelaatsbescherming/bril ben ik nog wel aan het kijken. Ik draag een bril en ben daarom altijd al wat laks geweest met bescherming (een gewone bril biedt al zekere mate van bescherming) maar kan daardoor ook niet iedere veiligheidsbril dragen.
Ik moet zeggen dat ik ook altijd laks ben geweest, maar tegenwoordig gaan de oorkappen of oordoppen standaard op/in. Sinds ik deze laskap heb gebruik ik die standaard bij veel werkzaamheden, bijv. slijpen. Prima zicht en geen troep in mijn gezicht. Met zagen van witte platen in de volle zon kan het trouwens ook een verademing zijn! Scheelt een hoop knijpen met je ogen en geen last van de troep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravocs
Nivado schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:27:
@Ravocs Je berekening klopt helemaal. Echter is de dB schaal logaritmisch omdat een verdubbeling van geluidsdruk niet een verdubbeling van geluidservaring betekend. zoals eerder opgemerkt wordt gemiddeld genomen +10 dB als een verdubbeling ervaren.

@jadjong Het is een logaritmische schaal. De berekeningen van Ravocs kloppen.
jadjong schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:32:
Frits vraagt zich af of 12dB 4x een verdubelling is. Ik zeg dat het inderdaad 4x verdubbeling is, maar dat de gemiddelde mens dat niet zo ervaart en pas bij ~ 10dB denkt dat iets 2x zo hard is.
Zet muziek aan en draai aan de volumeknop totdat je tante roept dat de muziek nu 2x zo hard is. Ik zet mijn geld in op een verschil van 10dB en niet 3 ;)

Vervolgens komt iemand met de berekening dat 12dB logaritmisch 4x zo hard is, dat wisten we al...
Ten eerste, het is dus niet 4x zo hard, maar 16x zo hard. Dan kan je je geld er wel op zetten dat het bij 10 dB maar 2x zo hard is, maar dat is gewoon niet zo...

Het is wel waar dat het menselijk gehoor minder gevoelig is voor bepaalde frequenties, maar daar hebben we de dB(A) of phon voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Onderbelicht? Ik denk eerder te belazerd om er geld aan uit te geven en/of het op te zetten. Bij de echt heftige apparaten zitten er zelfs ook nog stickers op.

De waarschuwing die makita nog onder alle veiligheidswaarschuwingen zet, spreekt dan ook boekdelen.
Laat u niet misleiden door een vals gevoel van comfort en bekendheid met het gereedschap (na veelvuldig gebruik) en neem alle veiligheidsvoorschriften van het betrefende product altijd strikt in acht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 13:43
@Ravocs

Dat ligt eraan hoe je het ziet, als je kijkt naar de perceptie is +10db ongeveer 2x zo hard.
Zie: https://trace.umd.edu/docs/2004-About-dB

[ Voor 4% gewijzigd door dennisdennis12 op 26-02-2020 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
[...]

Ik denk de meeste wel van ons. "Even snel dit doen. Aah dat kan wel zonder PBM." Zo gaat dat, ik heb het tegenwoordig altijd wel mijn otoplastieken in. Dat heb ik mij de laatste 2 jaar wel aangeleerd. Maar de andere PBMs laat ik ook te vaak schieten. Zoals laatst ook was ik bezig met stalen tafelpoot verf vrij te krijgen, en dan doe je toch nog even een masker op tegen al dat stof en bril tot rond vliegende verfdeeltje. Maar dan beslaat de bril. Dus masker af. Nou dan krijg je het zelfde wat jij al beschreef. Een hele kleurenpalet uit de neus.

Dat is mij een reden dus dat ik hem vaak aan de kant gooi. En dan ben je weer slecht bezig, terwijl je goed begon :+

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

twain4me schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:15:
[...]

Onderbelicht? Ik denk eerder te belazerd om er geld aan uit te geven en/of het op te zetten. Bij de echt heftige apparaten zitten er zelfs ook nog stickers op.

De waarschuwing die makita nog onder alle veiligheidswaarschuwingen zet, spreekt dan ook boekdelen.

[...]
Ik bedoel onderbelicht bij de DIY-er. Pas als iets heel veel lawaai maakt gaan er oordoppen op, de vonken in het rond vliegen gaat er een bril of gelaatsmasker voor of rook eraf komt (of hint naar Corona) gaat er een mondkapje/ademapparaat op. Dat bedoel ik. En als het al wel wordt aangeschaft, dan moet het vaak zo goedkoop mogelijk.

Ik geef ook direct toe dat ik mij er ook schuldig aan maak. De afgelopen weken was ik in de garage aan het klussen (elektra aanleggen) en op handschoenen na gebruikte ik verder geen bescherming, terwijl gehoorbescherming op bepaalde momenten (toen ik veel aan het boren was) helemaal niet zo gek zou zijn geweest.
M4uSzi schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:19:
[...]
Ik denk de meeste wel van ons. "Even snel dit doen. Aah dat kan wel zonder PBM." Zo gaat dat, ik heb het tegenwoordig altijd wel mijn otoplastieken in. Dat heb ik mij de laatste 2 jaar wel aangeleerd. Maar de andere PBMs laat ik ook te vaak schieten. Zoals laatst ook was ik bezig met stalen tafelpoot verf vrij te krijgen, en dan doe je toch nog even een masker op tegen al dat stof en bril tot rond vliegende verfdeeltje. Maar dan beslaat de bril. Dus masker af. Nou dan krijg je het zelfde wat jij al beschreef. Een hele kleurenpalet uit de neus.

Dat is mij een reden dus dat ik hem vaak aan de kant gooi. En dan ben je weer slecht bezig, terwijl je goed begon :+
En dat is dan weer het gevolg van goedkope mondmaskers gebruiker (die witte wegwerpdingen). Als brildrager heb ik al helemaal een hekel aan die dingen, want ook m'n gewone bril beslaat erdoor.

Toen ik een muurtje in de garage aan het slopen was, had ik wel een mondmasker, bril en gehoorbescherming op (regelmatig met een 230mm haakseslijper in de weer), maar door alle bescherming in combinatie met de fysieke inspanning had ik het bloedheet, zweette aan alle kanten en zag door stof en beslaan van de bril eigenlijk geen hand voor ogen :X Dat was toen regelmatig even naar buiten stappen om af te koelen en drogen... En dan wordt het ook wel lastig om alles vol te houden.

[ Voor 41% gewijzigd door deepbass909 op 26-02-2020 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Bo0bz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:32:
Binnenkort starten met het schuren van ca 50 strekkende meters schutting. Hier zit nu zwarte verf op die door de vorige bewoners is aangebracht. Deze laat los en verdient een nieuw laagje. Ik ben nu aan het kijken naar de Makita DBO180ZJ als aanvulling op mijn andere Makita 18V gereedschap. Hier kan ik de grote planken prima mee schuren maar de hoekjes natuurlijk niet. Makita heeft hier volgens mij geen 18V machine voor? Iemand tips voor een waardige vervanger?
Als je tijd je wat waard is wil ik het toch genoemd hebben: al aan een vandiktebank gedacht? Voorwaarde is dat je de schroeven netjes los krijgt en de (tijdelijke) investering wilt doen voor zo'n machine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Ravocs schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:05:
[...]

[...]

Ten eerste, het is dus niet 4x zo hard, maar 16x zo hard. Dan kan je je geld er wel op zetten dat het bij 10 dB maar 2x zo hard is, maar dat is gewoon niet zo...

Het is wel waar dat het menselijk gehoor minder gevoelig is voor bepaalde frequenties, maar daar hebben we de dB(A) of phon voor.
Dat is wel zo.
De door het menselijk oor ervaren luidheid loopt niet gelijk met zo'n exacte maat als het geluidsniveau. Zo blijkt een (subjectieve) verdubbeling van de luidheid overeen te komen met een stijging van het geluidsniveau met 10 dB, dus met een factor 10 voor de intensiteit.
bron
Verder hebben dB(A) en phon niets te maken met het vermenigvuldigen van volumes. Het is een gewogen gemiddelde van alle octaafbanden. Dit veranderd niet bij verdubbelingen e.d.

Oftewel klopt jouw lijstje nog steeds. Echter wordt 10 kettingzagen 2x zo hard waargenomen als 1 kettingzaag, ondanks dat het geluidsvermogen vertienvoudigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravocs
Nivado schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 14:53:
[...]

Dat is wel zo.

[...]

bron
Verder hebben dB(A) en phon niets te maken met het vermenigvuldigen van volumes. Het is een gewogen gemiddelde van alle octaafbanden. Dit veranderd niet bij verdubbelingen e.d.

Oftewel klopt jouw lijstje nog steeds. Echter wordt 10 kettingzagen 2x zo hard waargenomen als 1 kettingzaag, ondanks dat het geluidsvermogen vertienvoudigd is.
Hoe dan ook, voor PBM moet je maar gewoon dB-tjes tellen tot je onder de 80-90 dB zit, afhankelijk van hoe lang je bezig bent. Zelf zou ik op 80 dB mikken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Zulke prut heb ik al en vind ik eigenlijk helemaal niks en wil dus ook geen 12 V model ;)

Ik wil gewoon volledig onafhankelijk zijn van het tankstation naast de grotere afstand :)

Zelfs toen ik op 150 meter afstand een tankstation had was er weleens gezeik met die dingen, omdat een of andere mafkees de boel had gesloopt! :F
Niet vaak, maar toch...
Bo0bz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:26:
Misschien wel een elektrische rijder die niet al te vaak langs de pomp hoeft :-)
Nope! ;)
rykers158 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 08:37:
@nero355 en @Raymond

Ik heb sinds kort de Oasser p1 voor banden oppompen. Werkt mooi. Gewenste druk instellen en hij pomp op.

Heb deze juist gekocht omdat ik het zat werd voor een band oppompen steeds mijn 50 liter compressor op druk te moeten brengen en naar buiten te rollen.
Ziet er wel interessant uit als vakantie accessoire, maar voor thuis liever niet :)
Helaas niet, maar wel Bosch Blauw van een aanbieding jaren geleden uit dit Topic geloof ik :)
FrankBlom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:07:

Ik heb deze:

teacher schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:29:
Ah, wacht.... die zou ik laten staan. Kleine tank, 1 motor die ook nog eens meer herrie maakt.
Ik heb die uit het filmpje, heerlijk... :Y
M4uSzi schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:55:
Heb precies dezelfde. En ik kan het alleen maar met je eens zijn. Een van mijn betere aankopen tot nu toe. :)
Klinkt allemaal overtuigend genoeg! Zal eens kijken of ik plek heb voor zoiets :)
deepbass909 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 10:32:
Let er bij beide op dat ze zonder accu zijn en dus in eerste instantie alleen op 230V werken.
Dat wil ik juist! :)

Accu's of 12V wil ik juist niet, tenzij die toevallig erbij zitten voor een interessante prijs...
En ze zijn alleen te gebruiken om banden op te pompen en zijn daarmee relatief duur. Bovendien hebben ze geen reservoir, dus oppompen gaat zo snel als de luchtpomp kan werken.
Mijn persoonlijke voorkeur zal altijd uitgaan van een compressor met reservoir. Wel minder compact, maar universeler in te zetten (luchtgereedschap kan af en toe verdomd handig zijn, pneumatiek is behoorlijk krachtig) en de compressor staat niet continu te loeien tijdens het oppompen.
Ik ga dus echt niks met gereedschap doen en kwam zodoende meer op dergelijke apparaten uit :)

Trouwens wat betreft "Niet doof worden tijdens het klussen" kan ik echt Alpine oordoppen aanraden! d:)b
Heb ze een jaar of 5 geleden laten maken voor € 99 op de Motorbeurs in Utrecht en dan zonder filter en gewoon VOLLEDIG DICHT om lekker relax door het Datacenter te wandelen : HEEERLIJK comfortabel die gekke dingen! 8) :Y)

Zie : https://www.alpine.nl/oordoppen-op-maat/ voor meer informatie :)

[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 26-02-2020 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pyramiden
@nero355 Hoeveel moet er meestal bij? Zelf gebruik ik gewoon een twee cilinder voetpomp om de autobanden op spanning te houden. Als je een paar 10'de bar erbij moet doen zit dat er zo in.
Dan hoef je niet moeilijk te doen met goedkope brakke compressors, verlengsnoeren, accu's die leeg zijn, etc. Je moet wel iets harder werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Weinig over het algemeen, maar dat is geen reden om niet wat meer dan nodig te kopen!
Zelf gebruik ik gewoon een twee cilinder voetpomp om de autobanden op spanning te houden. Als je een paar 10'de bar erbij moet doen zit dat er zo in.
Dan hoef je niet moeilijk te doen met goedkope brake compressors, verlengsnoeren, accu's die leeg zijn, etc. Je moet wel iets harder werken :P
Het is geen fietsband! :P

Daarnaast ben ik daar echt veel te lui voor! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
deepbass909 schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 23:45:
[...]

Alleen rechtsom, linksom (los) gaat hij altijd op vol vermogen behalve als hij in de "automatisch stoppen" stand staat, dan stopt hij zodra een bout of moer los is gekomen.

Vergeleken met lucht is hij wel een heel stuk handzamer. Qua afmeting is hij niet eens echt groter (alleen de accu is extra), maar wel minder krachtig. Een beetje luchtsleutel op een goede compressor haalt zonder problemen 1000Nm, de DTW285 komt met onafhankelijke testen tot zo'n 350Nm. Maar dat is meer dan genoeg om bouten en moeren te slopen als je niet uitkijkt ;)
Ik heb em besteld, ben benieuwd :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:26:

Voor de wintersport heb ik de bandjes nog even opgepompt naar max belading druk met deze:
https://www.mantel.com/to...3bjAuLEAkYBSABEgJcefD_BwE

Dat is best te doen, maar dit gaat over 0,5-1 bar per band :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:26:
[...]

Weinig over het algemeen, maar dat is geen reden om niet wat meer dan nodig te kopen!
Haha, dan moet je gewoon een dikke compressor scoren met een drukvat erbij. Dan zou ik inderdaad niet aangaan rommelen met van die prul dingen.

Ook geen tent, waar die pomp van is, maar doe het lekker toch >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

FrankBlom schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:30:
[...]

Voor de wintersport heb ik de bandjes nog even opgepompt naar max belading druk met deze:
https://www.mantel.com/to...3bjAuLEAkYBSABEgJcefD_BwE

Dat is best te doen, maar dit gaat over 0,5-1 bar per band :+
In het verleden gebruikte ik ook een handpomp voor het snel op spanning brengen van de autobanden bij een wissel, maar ben toch blij daar vanaf te zijn.
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:00:
[...]

Dat wil ik juist! :)

Accu's of 12V wil ik juist niet, tenzij die toevallig erbij zitten voor een interessante prijs...
Ik vermoed alleen wel dat doordat er een accu in kan, ze onnodig duur zijn en mogelijk zelfs onstabiel als er geen accu in zit.
[...]

Ik ga dus echt niks met gereedschap doen en kwam zodoende meer op dergelijke apparaten uit :)
In het verleden (toen ik nog thuis woonde) gebruikte ik de 24l compressor van m'n vader. Die vulde ik tot 8 bar en die tank was vervolgens genoeg om 4 banden (225/55R16, dus groot volume) op druk te zetten. Dus even laten pompen, van de stroom af en naar de auto rollen en banden oppompen.

En zo'n 24l ding is vervolgens ook groot genoeg om af en toe iets schoon te blazen of ander licht werk mee te doen en koop je doorgaans voor <€100.

En anders kan je altijd nog zoiets kopen:
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/20e4916f3690df615766a91dcdd86956.jpeg
Trouwens wat betreft "Niet doof worden tijdens het klussen" kan ik echt Alpine oordoppen aanraden! d:)b
Heb ze een jaar of 5 geleden laten maken voor € 99 op de Motorbeurs in Utrecht en dan zonder filter en gewoon VOLLEDIG DICHT om lekker relax door het Datacenter te wandelen : HEEERLIJK comfortabel die gekke dingen! 8) :Y)

Zie : https://www.alpine.nl/oordoppen-op-maat/ voor meer informatie :)
Ik heb oudere Alpine party plugs liggen (met filter) en die werken ook al erg prettig, maar zijn voor klussen wel ongeschikt (zijn getuned zodat stemmen wel helder doorkomen, en dus ook schadelijk geluid op die frequenties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

deepbass909 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:49:
Ik vermoed alleen wel dat doordat er een accu in kan, ze onnodig duur zijn en mogelijk zelfs onstabiel als er geen accu in zit.
De prijs van het ding zelf vind ik wel OK, maar de accu's ervoor kosten ongeveer net zoveel en dat heb ik er echt niet voor over, want een verlengkabel vind ik helemaal prima! :)
In het verleden (toen ik nog thuis woonde) gebruikte ik de 24l compressor van m'n vader. Die vulde ik tot 8 bar en die tank was vervolgens genoeg om 4 banden (225/55R16, dus groot volume) op druk te zetten. Dus even laten pompen, van de stroom af en naar de auto rollen en banden oppompen.
Handige referentie! Thnx! :)
En zo'n 24l ding is vervolgens ook groot genoeg om af en toe iets schoon te blazen of ander licht werk mee te doen en koop je doorgaans voor <€100.
Zal eens zoeken dan, want dat klinkt wel goed! :)
En anders kan je altijd nog zoiets kopen:
[Afbeelding]
https://www.lidl-shop.nl/...power-190-08-6/p100214689
Niet verkeerd, maar men heeft het over geen Auto Start en Auto Stop dus hij zal dan niet automatisch aanslaan als die druk verliefst en ook niet stoppen als die weer op druk is denk ik dan :?
Ik heb oudere Alpine party plugs liggen (met filter) en die werken ook al erg prettig, maar zijn voor klussen wel ongeschikt (zijn getuned zodat stemmen wel helder doorkomen, en dus ook schadelijk geluid op die frequenties).
Vandaar mijn suggestie voor een volledig afgesloten setje :*)

Daarnaast hoor je de stem van iemand wel als diegene gewoon wat harder schreeuwt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piv0
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 23:27
@nero355 Ik heb deze een paar weken geleden gehaald (voor €30,- meer :| ;) ):

Eigenlijk ook voor wat bandjes op te pompen en om wat spullen schoon te blazen.
Ik woon in een appartement dus moet em altijd even van de berging naar buiten dragen om de autobanden op spanning te houden, is prima te doen. Ik twijfelde nog tussen de 20 liter maar werd toch wat zwaar en onhandig.

Met de 9 liter kan ik elke band genoeg op spanning houden zonder dat ie aan hoeft te slaan, maar houdt dan ook niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

_Piv0 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:05:
@nero355 Ik heb deze een paar weken geleden gehaald (voor €30,- meer :| ;) ):

Eigenlijk ook voor wat bandjes op te pompen en om wat spullen schoon te blazen.
Ik woon in appartement dus moet em altijd even van de berging naar buiten dragen om de autobanden op spanning te houden, is prima te doen. Ik twijfelde nog tussen de 20 liter maar werd toch wat zwaar en onhandig.

Met de 9 liter kan ik elke band genoeg op spanning houden zonder dat ie aan hoeft te slaan, maar houdt dan ook niks.
Hmm... alsof er iemand mee zit te lezen! :D _O-

Dit is trouwens een mooi voorbeeld van mijn ergernis qua analoge apparatuur : https://www.lidl-shop.nl/...ttoebehorenset/p100262924
Wie gebruikt er in hemelsnaam 12 Bar ?! 8)7

Ik heb liever een beter afleesbaar model dat tot 4 of 6 Bar loopt! :)

/EDIT :
Volgens mij klopt de afbeelding niet, maar bedankt voor de tip, want ik wist niet eens dat je die kan vervangen... :$ :+

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 26-02-2020 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:08:
[...]

Dan zet je er toch een ander klokje op?

Het klopt dat de albeelding niet klopt, die is generiek en loopt tot 16.

[ Voor 10% gewijzigd door Nivado op 26-02-2020 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 18:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

[...]
Dit is trouwens een mooi voorbeeld van mijn ergernis qua analoge apparatuur : https://www.lidl-shop.nl/...ttoebehorenset/p100262924

De compressor van Lidl loopt tot 8 Bar, dus je zult daarvoor toch liever een metertje hebben die tot minimaal 10 Bar loopt. Maar zoals gezegd kan je er natuurlijk altijd zelf een andere op zetten.

Voor wat het verder waard is, racefiets banden kunnen oplopen tot ongeveer 8,5 Bar al raken de dunne bandjes ondertussen uit de gratie en kiest men voor de bredere bandjes 25mm of dikker, waarbij de druk ook weer omlaag gaat.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

[...]

/EDIT :

[...]

Volgens mij klopt de afbeelding niet, maar bedankt voor de tip, want ik wist niet eens dat je die kan vervangen... :$ :+
Los van hoe handig het is, ik zou echt niet in de buurt van een (auto)band willen zijn die op 12 bar staat :X Dat is een regelrechte bom namelijk.

Maar 12 (of 15) bar als maximum druk op die dingen is vrij normaal, zie bijv. ook deze A-merk Hazet:
Afbeeldingslocatie: https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-265-23.jpg-1200x600-62b48ebc88.jpg

En uiteindelijk komt een autoband echt niet op 0,1 bar aan.

En sowieso zou ik geen manometer erop zetten die een max heeft van minder dan 8 bar. Banden oppompen doe ik zelf op maximale druk van de compressor, en dan staat er ruim 8 bar op de slang. Je wilt dan niet dat tijdens het oppompen de manometer door overdruk gesloopt wordt.
nero355 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 16:04:
[...]
https://www.lidl-shop.nl/...power-190-08-6/p100214689
Niet verkeerd, maar men heeft het over geen Auto Start en Auto Stop dus hij zal dan niet automatisch aanslaan als die druk verliefst en ook niet stoppen als die weer op druk is denk ik dan :?
[...]
Staat er inderdaad niet bij, maar lijkt me sterk dat dat er niet op zit. Er zit op dergelijke compressors altijd wel een drukschakelaar.

Overigens kan je hem beter bij Güde zelf halen, daar kost hij €95

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

/EDIT :

[...]

4 bar is zelfs voor een normale fietsband te weinig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 18:40

BTS

@nero355
Ik ben ook aan het kijken naar een compressor en kom deze tegen. https://www.amazon.de/dp/...ren&qid=1582737576&sr=8-3

Scherpe deal of niet de kwaliteit die je zoekt?

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:22
[...]

/EDIT :

[...]

Baanwielrenners hebben vaak bandenspanningen van boven de 10 bar. Zo gek is het dus niet hoor :p

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Jampot007 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:33:
[...]

Baanwielrenners hebben vaak bandenspanningen van boven de 10 bar. Zo gek is het dus niet hoor :p
Wel ietwat raar dat bij de Lidl set een max druk van 8 bar staat opgegeven maar vervolgens wel een metertje die tot 12 bar gaat.

En inderdaad. Normale 37-622 fietspad staat meestal al iets van 4,5-6 bar op. Racefietsbanden nog fors meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
kabeltjekabel schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:39:
[...]

Wel ietwat raar dat bij de Lidl set een max druk van 8 bar staat opgegeven maar vervolgens wel een metertje die tot 12 bar gaat.

En inderdaad. Normale 37-622 fietspad staat meestal al iets van 4,5-6 bar op. Racefietsbanden nog fors meer.
Je autoteller gaat toch ook tot 280 km/h :+ ?
Het is vrij normaal dat een klok wat hoger gaat dan de max van de spec.
Bij alle apparaten is dat wel zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

[...]

Bij terugslag (hard sluiten van een ventiel) kan er makkelijk een drukpiek ontstaan die veel hoger is dan de druk in de tank. Je wilt dat zo'n meter genoeg marge heeft om dat op te vangen.
Op mijn compressor, die door de fabriek ingesteld staat op max 8 bar (wat ook de maximale druk van de tank is), zit een meter die doorloopt tot 16 bar. Aangezien het qua kosten niks uitmaakt of je een manometer pakt dit tot 16 bar loopt of 10bar, zal er voor een fabrikant echt wel een andere goede reden achter zitten om een meter te pakken die zoveel "overcapaciteit" heeft.

En uiteindelijk geldt voor ieder meetinstrument dat je die niet op de uiterste waarden wilt gebruiken, want daar zijn ze onnauwkeurig.

Dus zo heel raar is het echt niet.

En meestal pomp je banden met 0,1 bar nauwkeurig op, dat is op de meters van bandenpompen 1 deel-streepje en dat is echt wel nauwkeurig genoeg. Temperatuursinvloeden door het weer en gebruik veroorzaken veel grotere drukverschillen in de banden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

BTS schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:30:
@nero355
Ik ben ook aan het kijken naar een compressor en kom deze tegen. https://www.amazon.de/dp/...ren&qid=1582737576&sr=8-3

scherpe deal, maar deze compressor maakt een levenslawaai.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
BTS schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:30:
@nero355

https://www.obi.de/kompre...4-8-mit-1-500-w/p/7349095

Voor nagenoeg hetzelfde bedrag op te halen bij de OBI.
OBI kan een voordeel of een nadeel zijn, beetje afhankelijk van waar je woont :+ .

@teacher wordt je zo doof van einhells ja?
Heb deze al even op het oog.
https://www.obi.de/kompre...0-10-of-1-500-w/p/5804349

Zie nu net dat die wat goedkoper is.
Volgens mij heb ik hem deze week nog nodig :+ .

[ Voor 13% gewijzigd door alaintje op 26-02-2020 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
alaintje schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 20:04:
[...]

Je autoteller gaat toch ook tot 280 km/h :+ ?
Het is vrij normaal dat een klok wat hoger gaat dan de max van de spec.
Bij alle apparaten is dat wel zo.
Die van mijn fiets gaat nog verder ;)

Helaas wel moeten constateren dat hij bij de totaal afgelegde afstand bij 99.999 km daarna overgaat naar 0,00 ;(

[ Voor 3% gewijzigd door kabeltjekabel op 26-02-2020 23:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

@alaintje die jij op het oog hebt doet 97decibel. Dat doen alle olievrije goedkope compressoren. Dus als je hem aanschaft, hang er meteen een setje oorkleppen naast; zoek voor de grap eens op na hoeveel minuten je gehoorschade hebt bij deze geluidsdruk.

Die van mij liggen ook nog steeds boven de compressor; daarvoor heb ik ze niet meer nodig, maar als je wat schoonblaast oid dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
teacher schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:18:
@alaintje die jij op het oog hebt doet 97decibel. Dat doen alle olievrije goedkope compressoren. Dus als je hem aanschaft, hang er meteen een setje oorkleppen naast; zoek voor de grap eens op na hoeveel minuten je gehoorschade hebt bij deze geluidsdruk.

Die van mij liggen ook nog steeds boven de compressor; daarvoor heb ik ze niet meer nodig, maar als je wat schoonblaast oid dan weer wel.
Daar ben ik mij zeker van bewust hoor.
Deze klasse compressors wil je allemaal niet langs staan.
Ik had een keer opgezocht en eigenlijk had ik de voorkeur voor een oliegesmeerde compressor. Maar nu weet ik niet meer exact waarom :') .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

oliegevulde zijn iets stiller (lees: ze maken iets minder herrie), gaan wat langer mee en kunnen langer achter elkaar doordraaien. Wil je er mee gaan spuiten zal je een aparte olie afscheider in de leiding moeten monteren.

• WeiserMaster
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:34
Goedenavond,

Een aantal maanden ben ik al op zoek naar goede crimptangen, maar ben nog steeds niet echt wijzer geworden welke nou echt bruikbaar is.
Zonet heb ik een 10mm² vorkterminal met een normale tang in elkaar gedrukt, wat wel goed gegaan is, maar veel te veel precisie kost om een goede connectie te krijgen.
Ik zag hiervoor een soort van grote heggeschaar (EAN 8719883567198) en iets wat een beetje een pomp idee is (EAN 7433652558569), maar kan je daar wel vork terminals crimpen die boven niet aan elkaar vastgezet zijn?

Ook ben ik op zoek naar een kleinere crimptang voor verschillende types connectoren, en verschillende groottes. Daarbij zag ik een set met wisselbare bek (EAN 4260435991373), is dat bruikbaar or rommel? Voor kleinere terminals bedoeld, beetje van alles in richting kabelschoen, eindstift, vork en ogen tot 2,5mm²

Ik hoor graag over tips en ideën hierover, ik heb niet echt iemand die me dit allemaal kan laten zien haha

• kabeltjekabel
Tja, hoe vaak heb je het nodig? Knipex heeft ook zo'n ding met verwisselbare bekken. Maar als je het vaak nodig hebt en de ruimte hebt... is een tang per soort gewoon handiger / sneller.

Dat model heggeschaar is echt voor de grotere schoenen. Die zitten standaard gewoon dicht; daar steek je de draad er in. Je hebt van die kleintjes waar je de draad 'in legt'; maar dan heb je ook een andere vorm bek nodig. Zo te zien heeft die 'heggeschaar' gewoon een zeskantpersing.
Die pomp idem.

En die laatste; tja, ziet er uit als een goedkope en onhandige kloon van de Knipex multicrimp. In bedrijven waar veel stekkertjes aangeknepen worden hebben ze een stuk testgereedschap waarmee je de afschuifkracht van de stekker kunt testen. Daar zijn ook gewoon weer normen voor.

Let wel op met stekkers aanknijpen op provisorische wijze. Kwam er een tijdje geleden ook een paar tegen... Twee oogjes voor elk 100A; bij elk oog ging 0,3V (=30W!!) meer verloren voordat ik ze fatsoenlijk er aan gezet had :+.

Had nog een paar houtboren nodig (heb die 8-delige set van Bosch 3-10mm en losse 12 en 14mm) en had nu 15mm nodig. Dus dan meteen maar de collectie tussen de 10 en 20 compleet maken. Maar schijnbaar schijnt het voor veel winkels te moeilijk te zijn om 11,12,13,14,15,16,18 en 20 allemaal te verkopen. De ene had 15 niet, de andere 11 niet, etc. En deze winkel heeft ze gewoon allemaal op voorraad en nog voor een goede prijs ook. En de gewenste 15mm groeffrees ook.

Ben erg benieuwd hoe ze in dezelfde doos de bestelde 600mm SDS-Max puntbeitel gaan verpakken :+

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 03:39:
Nog een mooie Duitse site gevonden; www.reidl.de

Had nog een paar houtboren nodig (heb die 8-delige set van Bosch 3-10mm en losse 12 en 14mm) en had nu 15mm nodig. Dus dan meteen maar de collectie tussen de 10 en 20 compleet maken. Maar schijnbaar schijnt het voor veel winkels te moeilijk te zijn om 11,12,13,14,15,16,18 en 20 allemaal te verkopen. De ene had 15 niet, de andere 11 niet, etc. En deze winkel heeft ze gewoon allemaal op voorraad en nog voor een goede prijs ook. En de gewenste 15mm groeffrees ook.

Ben erg benieuwd hoe ze in dezelfde doos de bestelde 600mm SDS-Max puntbeitel gaan verpakken :+
“Die Lieferung erfolgt innerhalb Deutschlands und nach Österreich”... ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

teacher schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:18:

De combi van 'goedkoop' en 'olievrij' inderdaad... De Airpress LMO 5-210 Silent (deze) die ik van mijn pa kreeg is een welkome afwisseling op de luidruchtige voorganger:
Afbeeldingslocatie: https://airpress.nl/media/catalog/product/cache/136599a244c3045d276c0c522a666b11/3/6/36753_2d_0001.jpg
De opgegeven 55dB is geen loze claim. Ik kan prima met dat apparaat in een schuur staan zonder horendol te worden.

Voordat ik de indruk wek een verwend nest te zijn of stinkend rijke ouders te hebben: mijn pa kocht deze compressor ca. 1,5 jaar terug, kreeg er toen gedoe mee maar kon geen winkelgarantie claimen want bon kwijt, contant betaald ( 8)7 ). Heeft het apparaat na lang getouwtrek met Airpress maar door mijn oom laten fixen, maar ergens lekt nog een koppeling waardoor de opgebouwde druk niet boven de 5 bar uitkomt....
Zodra mijn nieuwe werkplaats af is, ga ik er eens goed voor zitten. Ik kreeg er nl. een 2e exemplaar bij in onderdelen. :P

Daarnaast kan ik uit ervaring melden dan Jun-air ook stille olievrije compressoren maakt. Bv de OF-302, maar die zitten nog weer boven het prijsniveau van de Airpress. Mondjesmaat via Marktplaats te vinden voor rond de 300 euro (tegen vanaf 1200 ex. nieuw). :)

[ Voor 4% gewijzigd door Goudvis op 27-02-2020 13:00 ]

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:33
Leuk spul :)
Ik heb nog een oude compressor waarbij je oorkleppen mag opzetten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Goudvis je hebt denk ik in de reactie waar je op reageert het woordje "goedkope" over het hoofd gezien? :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
[...]

Ik ken geen (normale) compressor die een hogere werkdruk heeft dan 10 bar en standaard is de werkdruk eigenlijk altijd 8 bar.

Een fietsband wordt standaard op 3,5 bar opgepompt bij de meeste fietsenmakers en meer dan 4 bar is voor een stadsfietsje ook onzinnig.

Vroeger wel eens met tubes op de racer gefietst dien dan wel weer tot 12 bar gingen. Dat was flink pompen :+

Heb al een tijdje een nieuwe compressor op mijn verlanglijstje staan, maar dan wel een 250 liter variant, om wat straal en spuit werk te kunnen doen, maar elke keer komt er weer een ander projectje tussen dan ik niet ff 500 euro neergooi voor een compressor...

wellicht ooit een keer :P

tijd voor wat klusjes!

• Goudvis

Goudvis

Orion84 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:40:
@Goudvis je hebt denk ik in de reactie waar je op reageert het woordje "goedkope" over het hoofd gezien? :P
Dat had ik, inderdaad. Heb nog gepoogd de schade te herstellen door mijn reactie aan te passen, maar nu mis ik het punt wel een beetje. :9

Wat mijn pa met een eerdere compressor deed, was een ombouw van 18mm dik multiplex. Dat werkte enigszins om de herrie te containen. :P

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Nu online
Goudvis schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:04:
[...]

Dat had ik, inderdaad. Heb nog gepoogd de schade te herstellen door mijn reactie aan te passen, maar nu mis ik het punt wel een beetje. :9

Wat mijn pa met een eerdere compressor deed, was een ombouw van 18mm dik multiplex. Dat werkte enigszins om de herrie te containen. :P
Heb je dan nog wel genoeg airflow voor de aanzuiging?

Qua geluid maart het mij gelukkig niet zoveel uit.
Alles in mijn werkplaats maakt toch al een tering herrie :')

tijd voor wat klusjes!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:44
Keuze voor een olievrije compressor hoef je niet van de geluidsproductie af te laten hangen. Heb jaar of 5 geleden een oliegesmeerde metabo aangeschaft, juist met het idee dat deze wat stiller zou zijn, maar zodra hij aanslaat zorg ik altijd dat ik in een andere ruimte ben. Het zal vast wat minder lomp zijn dan een olievrije, maar netto effect is nog altijd een pokkeherrie waar je niet bij in de buurt wilt zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-09 15:13
[...]

[...]

[...]

Ehhh, uiteindelijk niets. Ik ben helaas iemand die kijkt kijkt kijkt, wikt en weegt, nog meer wikken en dan als ik het niet meer weet, besluit uitstel. Dus nu de banden aan het oppompen ben bij het tankstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
zzattack schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:21:
Keuze voor een olievrije compressor hoef je niet van de geluidsproductie af te laten hangen. Heb jaar of 5 geleden een oliegesmeerde metabo aangeschaft, juist met het idee dat deze wat stiller zou zijn, maar zodra hij aanslaat zorg ik altijd dat ik in een andere ruimte ben. Het zal vast wat minder lomp zijn dan een olievrije, maar netto effect is nog altijd een pokkeherrie waar je niet bij in de buurt wilt zijn.
Ik heb een lange luchtslang gekocht, als t droog is staat de compressor buiten met de garagedeur zo goed als dicht :P

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• kabeltjekabel
bbbrumbrum schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:55:
[...]

“Die Lieferung erfolgt innerhalb Deutschlands und nach Österreich”... ?
Ja, heb een Duits afleveradres. Was dat even vergeten voordat ik dat postte. :$
s0ulmaster schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:57:
[...]

Ik ken geen (normale) compressor die een hogere werkdruk heeft dan 10 bar en standaard is de werkdruk eigenlijk altijd 8 bar.

Een fietsband wordt standaard op 3,5 bar opgepompt bij de meeste fietsenmakers en meer dan 4 bar is voor een stadsfietsje ook onzinnig.

Vroeger wel eens met tubes op de racer gefietst dien dan wel weer tot 12 bar gingen. Dat was flink pompen :+

Heb al een tijdje een nieuwe compressor op mijn verlanglijstje staan, maar dan wel een 250 liter variant, om wat straal en spuit werk te kunnen doen, maar elke keer komt er weer een ander projectje tussen dan ik niet ff 500 euro neergooi voor een compressor...

wellicht ooit een keer :P
Contimac heeft ze ook gewoon met 12 of 15 bar hoor. Een standaard Schwalbe Marathon 37-622 band moet 4-6 bar in. Geen idee wat de fietsenmaker doet... daar kom ik eigenlijk alleen om fietsen en ~onderdelen te kopen. Hij heeft buiten wel een slang met gewoon 8 bar die iederen kan gebruiken.

Als je in zo'n fietshatende stad woont met van die getegelde fietspaden kun je dan weer beter aan de 50-60 mm ballonbanden en daar moet inderdaad wat minder in. Of verhuizen naar een stad met wel een fatsoenlijk fietsbeleid en derhalve geasfalteerde fietspaden.

• Caros
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Hoe gaat het met de mensen hier met de Makita accu actie? Ik heb eentje ingediend op 29 januari en op 31 januari. Tot op heden nog geen akkoord..

Begint wel lang te duren, na akkoord zeggen ze nog maximaal 5 weken. Ik lees van anderen hier dat het hele traject ongeveer een maand duurde.
Pagina: 1 ... 41 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic