Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 11:56
Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:17:
[...]

ow je hebt die lijst ook al zie ik

https://www.makita.nl/dat...accu_q1_def_februari.xlsx

ik zie inderdaad nu alleen de Z uitvoering staan.
Crap, op de registratiepagina kan je ook niet meer kiezen voor de ZJ.
Gok het er maar niet op dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:55
Dr Pro schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:32:
[...]

Crap, op de registratiepagina kan je ook niet meer kiezen voor de ZJ.
Gok het er maar niet op dan...
Gewoon ff mailen. Op de site staat dat gereedschap van meer dan €99 meedoet. Dus een vraagje of ze hem ff kunnen toevoegen, kan geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:59

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:26:
[...]

Precies dit.

Daarnaast, wie zegt wat iemand professioneel nodig heeft? Festool heeft ook de naam voor interieur bouw te zijn, maar ik zie in België ook gewone klusjesmannen standaard een Festool uit hun busje trekken. Denk niet dat ze dat nu strikt nodig hebben, maar ik zie het wel regelmatig.
Festool heeft ook een hele goede diefstal-verzekering met vervanging :)

Daarnaast rijd ik bijvoorbeeld al 13 jaar in dezelfde Ford Fusion rond terwijl een ander elke 3 jaar een gloednieuwe Audi moet hebben. Zijn gewoon keuzes om te maken, en ik maak mijn eigen :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:20
@Dr Pro Ik zou eerder contact met de winkel opnemen of ze de levering kunnen splitsen. Dat je dus administratief een DHR264Z met losse inlay en M-Box koopt voor de zelfde prijs als een DHR264ZJ. De ZJ is meestal toch alleen al een administratieve verkoopvorm, op de kist staat toch (vrijwel) altijd RTJ/RFJ. De lader en accu's verkopen de vaak winkels los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Nivado schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:05:
@Dr Pro Ik zou eerder contact met de winkel opnemen of ze de levering kunnen splitsen. Dat je dus administratief een DHR264Z met losse inlay en M-Box koopt voor de zelfde prijs als een DHR264ZJ. De ZJ is meestal toch alleen al een administratieve verkoopvorm, op de kist staat toch (vrijwel) altijd RTJ/RFJ. De lader en accu's verkopen de vaak winkels los.
Ga ik ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:05:
Kunnen ze bij makita niet zien dat een serienummer deel heeft uitgemaakt van een set met box?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Kunnen ze bij makita niet zien dat een serienummer deel heeft uitgemaakt van een set met box?
Serienummer en barcode (EANcode) idd, verwacht ik. Dus gewoon lekker ff via Makita regelen. Ze roepen zelf dat alle LXT machines van €90ex btw meedoen in de actie. Dus dan zou zo'n ZJ ook mee moeten doen.

Als je alles er los gaat bij kopen, kan je beter in dld de machine en accu halen, ben je per saldo al gauw goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:17:
[...]

Serienummer en barcode (EANcode) idd, verwacht ik. Dus gewoon lekker ff via Makita regelen. Ze roepen zelf dat alle LXT machines van €90ex btw meedoen in de actie. Dus dan zou zo'n ZJ ook mee moeten doen.

Als je alles er los gaat bij kopen, kan je beter in dld de machine en accu halen, ben je per saldo al gauw goedkoper uit.
ja, lekker is dat ook....lekker schreeuwen dat alles meedoet..en dan een excellijst van hier tot tokio waar er al 2 niet meer in staan. Niet iedereen is zo gevat om dat allemaal te doorgronden.

+1 voor duitsland tip, en de winkeliers zich maar afvragen waarom die klanten wegblijven, dat bereik je met zulke achtelijke acties dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:21

MJV

Toch is dit allemaal een beetje een hypothetische discussie zolang er geen contact met Makita is geweest over een uitzondering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08

Aapje

Opel-beun
Intussen ook bevestiging op m'n Makita actie. Denk inderdaad zoals iemand al deed melden dat ze wachten dat je het apparaat niet meer kan retourneren naar de webshop.

@hieronder:
Annuk in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

[ Voor 25% gewijzigd door Aapje op 21-02-2020 09:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

MJV schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:35:
Toch is dit allemaal een beetje een hypothetische discussie zolang er geen contact met Makita is geweest over een uitzondering.
Ja en, die (hypothetische) discussie is er dus voor zodat niet @Dr Pro een administratieve frats uithaalt bij een gereedschapsboer waarbij later makita zegt : " :N :w "
Aapje schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:37:
Intussen ook bevestiging op m'n Makita actie. Denk inderdaad zoals iemand al deed melden dat ze wachten dat je het apparaat niet meer kan retourneren naar de webshop.
die heb ik even gemist :X

[ Voor 27% gewijzigd door Fraggert op 21-02-2020 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:20
Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Vast wel, maar dat is blijkbaar geen probleem. Ik heb alleen nog maar RFJ/RTJ koffers gekregen de afgelopen jaren, terwijl ik de ZJ gekocht en geclaimd had, alle 4 de accu's gekregen zonder vragen/opmerkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

henkie196 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 05:20:
De prijs is wel goed, hugoschipper en prof-tools zijn volgens mij de enige importeurs van PB Swiss in NL, of in ieder geval dat was zo een paar jaar geleden, en je mag dus verwachten dat de prijzen daar het beste zijn. Ik zou zelf voor deze set gaan, heeft een wat ergonomischere grip, maar is wel van hetzelfde materiaal, dus makkelijk schoon te maken. Aan de andere kant, zoveel kracht zal je nooit hoeven te zetten op een sleuf of kruiskop schroef, dat schiet er toch veel te makkelijk weer uit.
De Multicraft had ik ook gezien, het was mij alleen niet helemaal duidelijk of die ook van acetaat was of softgrip. Maar qua grip lijken ze mij inderdaad wel fijner. M'n vader heeft platte PB Swiss schroevendraaiers en ik heb die heften altijd wat dun gevonden voor mijn grote handen.

Niet dat de klassieke heften oncomfortabel zouden zijn in mijn geval. In principe draag ik bij de auto altijd handschoenen (Mechanics monteurshandschoenen) als ik "vies" werk doe en voor schoon interieurwerk en klusjes in huis heb ik de huidige softgrips al. Die moeten alleen weer een keer goed schoongemaakt worden.
Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:31:
[...]

ja, lekker is dat ook....lekker schreeuwen dat alles meedoet..en dan een excellijst van hier tot tokio waar er al 2 niet meer in staan. Niet iedereen is zo gevat om dat allemaal te doorgronden.

+1 voor duitsland tip, en de winkeliers zich maar afvragen waarom die klanten wegblijven, dat bereik je met zulke achtelijke acties dus :P
Sowieso is de detailhandel in Duitsland echt anders. Daar worden kortingen van leveranciers doorberekend aan de klant, dus de klant profiteert mee. In Nederland betekent inkoopkorting meestal meer winst voor de winkelier. En ondertussen klagen de winkeliers op de webshops die het wel doorberekenen en daardoor aanzienlijk goedkoper zijn.

Daarnaast is er wel sprake van een stukje concurrentievervalsing. Vaak krijgen winkeliers staffelkorting op basis van het aantal verkochte eenheden. Een grote Duitse shop heeft alleen een veel groter afzetgebied en krijgt daardoor vaak sneller een hogere staffelkorting. En dat zie je in heel veel sectoren terugkomen.

Maar in principe zou ook een "oud" model in aanmerking moeten komen. Als het een officiële leverancier betreft en het is eerste levering (niet eerder geregistreerd) dan zou hij niet uitgezonderd mogen worden, zeker niet als het enige verschil met het huidige model een onderdeel van de set is.

Even navragen bij Makita en je weet het zeker.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 09:59:
[...]

Vast wel, maar dat is blijkbaar geen probleem. Ik heb alleen nog maar RFJ/RTJ koffers gekregen de afgelopen jaren, terwijl ik de ZJ gekocht en geclaimd had, alle 4 de accu's gekregen zonder vragen/opmerkingen.
wie weet zijn ze schappelijk, maar ik gaf alleen maar even aan dat het roet in het eten kón gooien.

iets met een gewaarschuwd mensch.....maar navraag doen is dan idd de beste optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
Heb met ze gebeld, de ZJ doet niet mee.
Dat was het... De Z en de RT2 doen wel mee, maar die RT2 is freaking duur.

Wordt dus waarschijnlijk een Z met een losse Mbox4 en een schuimen inlay ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dr Pro schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:56:
Wordt dus waarschijnlijk een Z met een losse Mbox4 en een schuimen inlay ofzo...
Die inlays, in elk geval van bosch, zijn vaak gewoon los te krijgen volgens mij, zo af en toe ook op marktplaats. Gewoon een zoekopdracht in de app aanmaken en je notoficaties aanzetten.

jouwe zit er niet tussen maar het is het waard uit te zoeken

https://www.toolmax.nl/catalogsearch/result/?q=m-box+inlay

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 21-02-2020 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

Van Makita zijn ze ook los te krijgen, nieuw zijn ze ongeveer een tientje. Niet goedkoop voor een stom stukje plastic, maar te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Dr Pro dit moet hem zijn denk ik ?

https://www.toolmax.nl/ma...4-voor-dhr264-dhr263.html

https://www.toolland.nl/m...rm2j,dhr264zj-detail.html

[ Voor 44% gewijzigd door Fraggert op 21-02-2020 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 10:00:
De Multicraft had ik ook gezien, het was mij alleen niet helemaal duidelijk of die ook van acetaat was of softgrip. Maar qua grip lijken ze mij inderdaad wel fijner. M'n vader heeft platte PB Swiss schroevendraaiers en ik heb die heften altijd wat dun gevonden voor mijn grote handen.

Niet dat de klassieke heften oncomfortabel zouden zijn in mijn geval. In principe draag ik bij de auto altijd handschoenen (Mechanics monteurshandschoenen) als ik "vies" werk doe en voor schoon interieurwerk en klusjes in huis heb ik de huidige softgrips al. Die moeten alleen weer een keer goed schoongemaakt worden.
Lijkt dat die multicraft toch niet helemaal hetzelfde materiaal is als die classic. Tenminste, hetzelfde type als de classic is over algemeen gemaakt van cellulose acetaat, en bij de multicraft staat dat die gemaakt is van cellulose-aceto-butyraat. Volgens de omschrijving zou de multicraft wat slagvaster moeten zijn dan de classic.

Hier een wat groter plaatje van de multicraft, is wat meer mat dan de classic (hier). Heb zelf allebei de handvaten (voor een klingenset), en de multicraft ligt net zo fijn in de hand als een softgrip, maar is verder qua eigenschappen net zoals de classic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:14

dragonhaertt

@_'.'

Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:37:
[...]

Die inlays, in elk geval van bosch, zijn vaak gewoon los te krijgen volgens mij, zo af en toe ook op marktplaats. Gewoon een zoekopdracht in de app aanmaken en je notoficaties aanzetten.

jouwe zit er niet tussen maar het is het waard uit te zoeken

https://www.toolmax.nl/catalogsearch/result/?q=m-box+inlay
Ik gebruik mijn inlays ook nooit. Heb op zolder nog een paar inlays liggen van mijn Makita tools.
Tijd om die een keer op V&A te zetten denk ik. In de toekmost wil ik graag over naar hard-foam cutom inlays, zodat ik meerder tools kan combineren per box.

Heeft iemand ervaring met schuim-inlays maken? Over het algemeen is goed schuim erg prijzig, voor zover ik heb kunnen vinden.

Misschien maar eens via-via proberen een grote hoeveelheid in te kopen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:49:
Ik gebruik mijn inlays ook nooit. Heb op zolder nog een paar inlays liggen van mijn Makita tools.
Tijd om die een keer op V&A te zetten denk ik. In de toekmost wil ik graag over naar hard-foam cutom inlays, zodat ik meerder tools kan combineren per box.

Heeft iemand ervaring met schuim-inlays maken? Over het algemeen is goed schuim erg prijzig, voor zover ik heb kunnen vinden.

Misschien maar eens via-via proberen een grote hoeveelheid in te kopen.
youtube is je vriend......van kaizen-foam tot strakpassende DIY-fratsen met traag bouwschuim (soort PUR, maar dan minder explosief qua uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Misschien iets 3D printen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

henkie196 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 11:48:
[...]

Lijkt dat die multicraft toch niet helemaal hetzelfde materiaal is als die classic. Tenminste, hetzelfde type als de classic is over algemeen gemaakt van cellulose acetaat, en bij de multicraft staat dat die gemaakt is van cellulose-aceto-butyraat. Volgens de omschrijving zou de multicraft wat slagvaster moeten zijn dan de classic.

Hier een wat groter plaatje van de multicraft, is wat meer mat dan de classic (hier). Heb zelf allebei de handvaten (voor een klingenset), en de multicraft ligt net zo fijn in de hand als een softgrip, maar is verder qua eigenschappen net zoals de classic.
Volgens deze pagina zouden zowel de classic als multicraft handvatten uit cellulose-aceto-butyraat gemaakt worden, wat een variant van het traditionele cellulose acetaat is, maar dan uit plantaardig materiaal gewonnen ipv aardolie. De SwissGrip en ElectroTool zijn uit 2 componenten gemaakt met een buitenkant van Santoprene (eigen merknaam).

Ik denk dat ik maar eens een set multicraft ga bestellen. Ze zijn in ieder geval olie en diesel bestendig, wat echt een harde eis is voor mij.

[ Voor 23% gewijzigd door deepbass909 op 21-02-2020 12:01 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 12:01:
Volgens deze pagina zouden zowel de classic als multicraft handvatten uit cellulose-aceto-butyraat gemaakt worden, wat een variant van het traditionele cellulose acetaat is, maar dan uit plantaardig materiaal gewonnen ipv aardolie. De SwissGrip en ElectroTool zijn uit 2 componenten gemaakt met een buitenkant van Santoprene (eigen merknaam).

Ik denk dat ik maar eens een set multicraft ga bestellen. Ze zijn in ieder geval olie en diesel bestendig, wat echt een harde eis is voor mij.
Nice. Heb een soortgelijke set (maar dan ook met torx schroevendraaiers) aan m'n schoonvader kado gedaan, was echt een mooi setje en zou ik zelf ook wel nog willen hebben. Als ik er ruimte / garage voor had. Niet dat het nodig is (heb al klingensets en bithouders voor dit soort maten, en ook met dit soort handvaten), maar het is wel erg mooi spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:37
Is er ook een apparaat dat je aan beide kanten van een muur kan houden om te bepalen waar je een gat gaat boren en waar het uitkomt? Ik wil naast een horizontale dakligger een gaat van de ene naar de andere kamer boren. Echter omdat het over verschillende verdiepingen gaat vind ik moeilijk te bepalen waar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Lynx schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 18:47:
Is er ook een apparaat dat je aan beide kanten van een muur kan houden om te bepalen waar je een gat gaat boren en waar het uitkomt? Ik wil naast een horizontale dakligger een gaat van de ene naar de andere kamer boren. Echter omdat het over verschillende verdiepingen gaat vind ik moeilijk te bepalen waar.
Jazeker. Rolmaat, duimstok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38
Beamer met videomapping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je wilt dus door een tussenvloer boren? Kan je wat meer info geven over waar je precies doorheen moet?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Orion84 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 22:44:
[...]

Je wilt dus door een tussenvloer boren? Kan je wat meer info geven over waar je precies doorheen moet?
Nope, horizontaal, dus door een muur van de ene kamer naar de andere :)

Maar ik blijf ook met vragen zitten :+

Je kunt toch gewoon van het einde vd muur aan beide kanten meten en de hoogte vanaf de vloer, daar is toch niks moeilijks aan?

Ik mis bij dit soort vragen hier altijd ff dat mensen de moeite nemen voor een foto of een schetsje ofzo, maar dat zal wel aan mij liggen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
Excuus dat het meer vragen oproept. Het ging me meer om het generieke principe. Kun je iets aan de ene kant van de muur houden zodat je aan de andere kant kan vinden waar je elkaar treft?

Tekeningen van mijn hand wordt niemand beter van. en de toelichting leek me self explanatory. Nogmaals excuus voor de aanname.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Lynx schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 07:42:
Excuus dat het meer vragen oproept. Het ging me meer om het generieke principe. Kun je iets aan de ene kant van de muur houden zodat je aan de andere kant kan vinden waar je elkaar treft?

Tekeningen van mijn hand wordt niemand beter van. en de toelichting leek me self explanatory. Nogmaals excuus voor de aanname.
Je zoekt een manier om de kamer waar je uit wilt komen een locatie te kiezen en die te herleiden naar de kamer aan de andere kant van de muur?

Het makkelijkste lijkt me dan meten vanaf een vast punt (een balk, de gevel, etc). Je zou zelf iets kunnen fabrieken met een magneet oid maar afhankelijk van de muur ben je dan wel met vrij sterke magneten aan het werk..

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 23:00:
[...]

Nope, horizontaal, dus door een muur van de ene kamer naar de andere :)
Het “Over verschillende verdiepingen” snap ik dan niet.

Anyway.
Lynx schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 07:42:

Of dat mogelijk is, hangt nogal af van wat voor muur het is denk ik.
Je zou simpelweg een leidingzoeker kunnen nemen en dan aan de andere kant een stevig stuk metaal tegen de muur kunnen houden. Maar dat zal bij een dikke betonnen muur lang niet zo makkelijk gaan als bij een dun houten tussenwandje.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
Tekenen heeft dus geen zin dus laat ik een moedige poging wagen om de plaatsing uit te leggen. Ik heb een huis met zolder echter die zolder dekt niet het volledige huis. Het voorste gedeelte is 2 verdiepingen waar de slaapkamer een hoge nok heeft. De daklijn van die voorkamer die komt halverwege de daklijn van de zolder. Dus ik hoopte om vanachter het knieschot op zolder direct de kamer in te boren van de voorkamer. Als geleiding lijkt het logisch om het dak te volgen. Mijn schoonvader is makkelijk in die dingen en zegt gewoon doen echter ik ben wat onderzoekenderr ingesteld en zou graag bewijs zien. Andere opties om in de voorkamer te komen zijn er niet meer omdat we het huis volledig verbouwd hebben en inmiddels geen weg naar die kamer hebben. Doel is een UTP kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor je oorspronkelijke vraag maakt de situatieschets inderdaad niet uit, maar mist nog steeds informatie over het materiaal waar je doorheen moet.
Voor tips over hoe je het met meten op kan lossen is je schets denk ik nog steeds te vaag. Maak anders even vanaf beide kanten een foto.
En anders gewoon met een klein boortje vanaf de slaapkamer kant proberen. Dan is het in elk geval makkelijker te herstellen dan wanneer je meteen met een forse voor vanaf de zolderkant aan de gang gaat (het gat waar je uitkomt is meestal lelijker dan daar waar je begint met boren).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Is er ook een apparaat dat je aan beide kanten van een muur kan houden om te bepalen waar je een gat gaat boren en waar het uitkomt?
Jazeker: https://www.hilti.nl/cont...em/px10-transpointer.html

Of deze: https://www.laser-liner.co.uk/product/centerscanner-plus/

[ Voor 18% gewijzigd door Xander op 22-02-2020 10:55 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Orion84 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 08:03:
[...]

Het “Over verschillende verdiepingen” snap ik dan niet.

Anyway.

[...]

Of dat mogelijk is, hangt nogal af van wat voor muur het is denk ik.
Je zou simpelweg een leidingzoeker kunnen nemen en dan aan de andere kant een stevig stuk metaal tegen de muur kunnen houden. Maar dat zal bij een dikke betonnen muur lang niet zo makkelijk gaan als bij een dun houten tussenwandje.
Ik denk dat hij dat dan misschien op verschillende verdiepingen wil doen, vandaar ook mijn opmerking dat vraagstellingen hier wel eens uitblinken in onduidelijkheid :+

Ik denk dat de beste manier hier gewoon een boorhamer en een 30cm lange betonboor het meest geschikte gereedschap is. :P

Gewoon links beginnen met boren, dan zie je vanzelf waar je aan de andere kant uitkomt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Kost wat, maar dan heb je ook wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Orion84 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 11:20:
Kost wat, maar dan heb je ook wat :)
Zo'n 600 hier, maar wat een gaaf ding zeg d:)b

Ik mis alleen wel wat echt duideljke specificaties......kan tot een wanddikte tot zo'n 150cm..maar is dat dan gips, hout, rijstpapier, een spouw van 1 meter lucht of een volle betonwand van 150cm dik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:26
Ik heb een vraagje voor de techneuten onder ons.
Ik heb al enkele jaren naar volle tevredenheid een Metabo BS18LI accu boor. (huis-tuin-keuken gebruik)
Helaas loopt deze sinds vandaag vast als hij linksom draait.
Rechtsom gaat dan wel weer goed.
Ik merk wel dat hij eg warm wordt en er toch wat rookontwikkeling en vonkvorming is.

Welk onderdeel zou kapot zijn en moet ik vervangen? De motor of de aandrijving?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

@Lynx Als ik het goed begrijp wil je dus vanuit ruimte A naar ruimte B en weet je niet zeker waar je in ruimte A moet boren om op de goede plek in ruimte B uit te komen? Kan je het niet andersom doen dan, dus van ruimte B richting A boren?

En besteld:
Afbeeldingslocatie: https://www.hugoschipper.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/6/0/600012_.jpg

Gelijk ook een stubby bithouder mee besteld, want die mis ik in de auto toch vaak net te vaak.
Afbeeldingslocatie: https://www.hugoschipper.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/b/pb8453.jpg

Was een halve rib uit m'n lijf voor een set schroevendraaiers (€95 bij elkaar), maar waarschijnlijk zijn dit ook gelijk de laatste (dure) schroevendraaiers die ik zal kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ArcticTiger schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 13:54:
Ik heb een vraagje voor de techneuten onder ons.
Ik heb al enkele jaren naar volle tevredenheid een Metabo BS18LI accu boor. (huis-tuin-keuken gebruik)
Helaas loopt deze sinds vandaag vast als hij linksom draait.
Rechtsom gaat dan wel weer goed.
Ik merk wel dat hij eg warm wordt en er toch wat rookontwikkeling en vonkvorming is.

Welk onderdeel zou kapot zijn en moet ik vervangen? De motor of de aandrijving?
Wat bedoel je precies met ‘loopt vast’? Begint ie wel met draaien, maar stopt dan? En doet ie dat alleen bij belasting of ook zonder belasting?

Draairichting wordt elektronisch geregeld (door de motor anders aan te sturen) en rook en vonken klinkt ook als een elektronisch probleem (dus de motor, niet de aandrijving).
Maar kan ook dat er mechanisch iets vastloopt en daardoor de motor overbelast raakt en gek gaat doen.

Desnoods even uit elkaar halen en inspecteren. Als er daadwerkelijk iets mis is met de tandwielkast (planeetwielenset) dan moet dat wel te zien zijn. Eventueel kan je dan ook testen of de motor wel normaal draait als ie buiten de behuizing los van de tandwielkast ligt.

[ Voor 17% gewijzigd door Orion84 op 22-02-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lynx
Dank voor de tips. 600e is wat over de top. Zal gewoon initieel met een dunne boor kijken of ik een zinnig gat kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
Orion84 schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 14:17:
[...]

Wat bedoel je precies met ‘loopt vast’? Begint ie wel met draaien, maar stopt dan? En doet ie dat alleen bij belasting of ook zonder belasting?

Draairichting wordt elektronisch geregeld (door de motor anders aan te sturen) en rook en vonken klinkt ook als een elektronisch probleem (dus de motor, niet de aandrijving).
Maar kan ook dat er mechanisch iets vastloopt en daardoor de motor overbelast raakt en gek gaat doen.

Desnoods even uit elkaar halen en inspecteren. Als er daadwerkelijk iets mis is met de tandwielkast (planeetwielenset) dan moet dat wel te zien zijn. Eventueel kan je dan ook testen of de motor wel normaal draait als ie buiten de behuizing los van de tandwielkast ligt.
Ook zonder belasting. Hij gaat even voluit, en vervolgens steeds langzamer alsof ie enorm wordt belast om vervolgens te stoppen. Rechtsom draaien gaat ie wel gewoon door maar wordt wel warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Koolborstels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03-06 21:26
MJV schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:32:
[...]

Ook hier in Nederland zie je er genoeg met Festool. Ik snap ook wel als je bijna dagelijks met dat gereedschap werkt dat een meerprijs van €300 (ook al is die prijs het dubbele van Makita) niet zoveel uitmaakt. Als je zo'n stuk gereedschap een jaar of drie gebruikt scheelt het je bruto (het zijn kosten die je als ondernemer maakt) minder dan €0,30 per dag.

Dat betekent voor mij niet dat ik er zelf ook het geld voor (over) heb. Als ik Mathias Wandel zie op YT en zie wat die allemaal kan met "Lidl-kwaliteit" gereedschap en hout uit afvalcontainers, dan schaam je je bijna als je wèl duur gereedschap aanschaft en de resultaten er niet altijd naar zijn vanwege je eigen beperkte capaciteiten.
Festool heeft vanuit het verleden een goeie naam. Ze hadden ooit de enige goed verkrijgbare invalzaag en veel (oudere) timmermannen in de bouw zweren er daarom bij. Om dezelfde reden zie je ook veel oudere gasten met Dewalt lopen. Dat had ooit de naam Duitse kwaliteit te bieden, omdat ze ergens in de jaren '90 Elu hebben overgenomen. De oudere generatie gebruikt vooral wat ze kennen.

Mafell zie ik nooit in de bouw. Hun assortiment is te beperkt voor de meesten en de meerprijs is te groot. Festool zie je dus wel meer, maar ook daar zie ik te weinig voordelen om een paar honderd euro extra te betalen. Daarnaast is het assortiment sinds het wegdoen van Protool als submerk ook beperkter. Eigenlijk zie ik alleen Hilti als merk echte meerwaarde bieden qua kwaliteit en service. Vertegenwoordigers die rondrijden, leengereedschap, testen voor je koopt, snelle reparatie, etc.

Uiteindelijk gaat een Festool of Mafell het me niet zoveel schelen in kwaliteit of efficiency dat het het voor mij waard is. Dan geef ik liever geld uit aan een extra machine die echt iets toevoegt en m'n werk makkelijker maakt.

[ Voor 16% gewijzigd door Framoes op 22-02-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Is festool niet gewoon voor Houtbewerkers, en makita bijvoorbeeld voor klusjesmannen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
mierenfokker schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:47:
Is festool niet gewoon voor Houtbewerkers, en makita bijvoorbeeld voor klusjesmannen?
Makita maakt gereedschap voor praktisch alle werkzaamheden. Zowel voor houtbouw, beton als staal. En natuurlijk ook voor hoveniers en bosbouw.

Festool richt zich meer op hout, afbouw en schilders.

Wat klusjesmannen gebruiken weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Laatst online: 06-06 10:47
En bedankt mannen! Dankzij jullie posts al dagen aan het twijfelen of ik een invalzaag moet halen naast m'n cirkelzaag. Belangrijkste reden voor mij is plaatmateriaal netjes op maat zagen met een geleider, dat gaat dus met een invalzaag vele malen mooier.

Ik zou niet eens een reden kunnen bedenken waarom je überhaupt een cirkelzaag zou prefereren boven een invalzaag, helemaal niet omdat ik nu ook een afkortzaag heb.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
@Orion84, had jij zo'n nieuwe steelstofzuiger van Makita? Is het wat qua zuigkracht?

Ik heb de voorloper en dat is een beetje een veredelde kruimelzuiger. Als die nieuwe beter is, ga ik die kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Framoes schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 19:29:
[...]

Festool heeft vanuit het verleden een goeie naam. Ze hadden ooit de enige goed verkrijgbare invalzaag en veel (oudere) timmermannen in de bouw zweren er daarom bij. Om dezelfde reden zie je ook veel oudere gasten met Dewalt lopen. Dat had ooit de naam Duitse kwaliteit te bieden, omdat ze ergens in de jaren '90 Elu hebben overgenomen. De oudere generatie gebruikt vooral wat ze kennen.

Mafell zie ik nooit in de bouw. Hun assortiment is te beperkt voor de meesten en de meerprijs is te groot. Festool zie je dus wel meer, maar ook daar zie ik te weinig voordelen om een paar honderd euro extra te betalen. Daarnaast is het assortiment sinds het wegdoen van Protool als submerk ook beperkter. Eigenlijk zie ik alleen Hilti als merk echte meerwaarde bieden qua kwaliteit en service. Vertegenwoordigers die rondrijden, leengereedschap, testen voor je koopt, snelle reparatie, etc.

Uiteindelijk gaat een Festool of Mafell het me niet zoveel schelen in kwaliteit of efficiency dat het het voor mij waard is. Dan geef ik liever geld uit aan een extra machine die echt iets toevoegt en m'n werk makkelijker maakt.
Festool heeft e.e.a. uit het Protool Programma onder eigen merk uitgebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Framoes schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:44:
@Orion84, had jij zo'n nieuwe steelstofzuiger van Makita? Is het wat qua zuigkracht?

Ik heb de voorloper en dat is een beetje een veredelde kruimelzuiger. Als die nieuwe beter is, ga ik die kopen.
Ik heb sinds kort een DCL281FZB ja. Ik gebruik ‘m vooral als kruimeldief en voor de hoekjes die de roomba niet raakt. Daarvoor is ie prima. Maar dat is allemaal op laminaat en kortharige tapijttegels, dus geen heel moeilijk werk. Ik ken de oudere modellen van Makita niet, dus lastig te zeggen hoe zich dat verhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV

MJV

_Brake_ schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:32:
En bedankt mannen! Dankzij jullie posts al dagen aan het twijfelen of ik een invalzaag moet halen naast m'n cirkelzaag. Belangrijkste reden voor mij is plaatmateriaal netjes op maat zagen met een geleider, dat gaat dus met een invalzaag vele malen mooier.

Ik zou niet eens een reden kunnen bedenken waarom je überhaupt een cirkelzaag zou prefereren boven een invalzaag, helemaal niet omdat ik nu ook een afkortzaag heb.
Een cirkelzaag heeft zeker zijn plaats in de bouw. Kijk op YT maar eens naar Essential Craftsman, ze bouwen daar praktisch een heel huis met een cirkelzaag (al dan niet in de Amerikaanse wormdrive uitvoering).

Je kunt met een cirkelzaag minder nauwkeurig maar wel sneller werken. En nauwkeurigheid is niet altijd het belangrijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Framoes schreef op zaterdag 22 februari 2020 @ 23:25:
[...]

Makita maakt gereedschap voor praktisch alle werkzaamheden. Zowel voor houtbouw, beton als staal. En natuurlijk ook voor hoveniers en bosbouw.

Festool richt zich meer op hout, afbouw en schilders.

Wat klusjesmannen gebruiken weet ik niet.
De klusjesmannen die ik de afgelopen jaren in huis heb gehad, hadden of Makita of Milwaukee, maar met maar een steekproef van 3 zegt dat natuurlijk nog weinig.
MJV schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:18:
[...]

Een cirkelzaag heeft zeker zijn plaats in de bouw. Kijk op YT maar eens naar Essential Craftsman, ze bouwen daar praktisch een heel huis met een cirkelzaag (al dan niet in de Amerikaanse wormdrive uitvoering).

Je kunt met een cirkelzaag minder nauwkeurig maar wel sneller werken. En nauwkeurigheid is niet altijd het belangrijkste.
Ruwbouw heeft ook niet voor niks ruwbouw :P

Ik kwam zelf jaren over de vloer bij één van de grootste interieurbouwers van Nederland, zo'n bedrijf dat hele kantoren inricht met speciaal op maat gemaakte spullen, maar ook de incheckbalie's op Schiphol. Spul waarbij nauwkeurigheid echt essentieel was en zij gebruikte uitsluitend Festool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:35
Binnenkort starten met het schuren van ca 50 strekkende meters schutting. Hier zit nu zwarte verf op die door de vorige bewoners is aangebracht. Deze laat los en verdient een nieuw laagje. Ik ben nu aan het kijken naar de Makita DBO180ZJ als aanvulling op mijn andere Makita 18V gereedschap. Hier kan ik de grote planken prima mee schuren maar de hoekjes natuurlijk niet. Makita heeft hier volgens mij geen 18V machine voor? Iemand tips voor een waardige vervanger?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bo0bz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:32:
Binnenkort starten met het schuren van ca 50 strekkende meters schutting. Hier zit nu zwarte verf op die door de vorige bewoners is aangebracht. Deze laat los en verdient een nieuw laagje. Ik ben nu aan het kijken naar de Makita DBO180ZJ als aanvulling op mijn andere Makita 18V gereedschap. Hier kan ik de grote planken prima mee schuren maar de hoekjes natuurlijk niet. Makita heeft hier volgens mij geen 18V machine voor? Iemand tips voor een waardige vervanger?
50mtr schutting met dat machientje ga je niet vrolijk van worden. Zelfs niet als je het alleen wilt opschuren en niet kaal maken.

Wat is precies de bedoeling en hoe ziet de schutting eruit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MJV

MJV

Ik zou ergens een bandschuurmachine vandaan halen. Al dan niet goedkoop, de Lidl heeft er eentje op het moment. Lading schuurbanden erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Anoniem: 93986 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:36:
[...]

50mtr schutting met dat machientje ga je niet vrolijk van worden. Zelfs niet als je het alleen wilt opschuren en niet kaal maken.

Wat is precies de bedoeling en hoe ziet de schutting eruit?
Dit zijn de funda foto's van vorig jaar: https://photos.app.goo.gl/oUJ1jT6o8t6nC6ip8
We willen eerst de schuttingen aanpakken en daarna de tuin. Er zitten twee lagen zwarte verf op die los laten. Met een krabber en plamuurmes is een groot deel los te steken. Bandschuurmachine een betere optie dus?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Voor 50m schutting schuren zou ik in ieder geval naar een bedraad model kijken, en voor zulke lange rechte stukken is een bandschuurmachine nu echt gemaakt. Kan je tussen die planken er trouwens een beetje bij? Of zul je de voorste set eraf moeten halen om erachter goed bij te kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bo0bz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:54:
[...]

Dit zijn de funda foto's van vorig jaar: https://photos.app.goo.gl/oUJ1jT6o8t6nC6ip8
We willen eerst de schuttingen aanpakken en daarna de tuin. Er zitten twee lagen zwarte verf op die los laten. Met een krabber en plamuurmes is een groot deel los te steken. Bandschuurmachine een betere optie dus?
Voor dat soort oppervlaktes in ieder geval iets nemen op 220v. Een excenter kan prima maar dan met een grotere diameter als de Makita die je aanhaalt.
Een bandschuurmachine gaat het snelst maar dat is afhankelijk wat je plan is. Welke kleur moet het worden? Wit? Dan helemaal kaal. Zwart? Dan losse delen kaal schuren en de rest opschuren. Indien helemaal kaal, bandschuurmachine met grove korrel en afwerken met fijne korrel. Opschuren? Dan zou ik een grotere excenter pakken met een fijne korrel.
Dan zijn de planken aan de voorkant makkelijk. Hoe had je de planken aan de binnenkant bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:55
Accu slagmoersleutel voor de autowielen ;)

Vooral het vastschroeven >:) >:)

https://www.youtube.com/w...ARVYCvVc&feature=youtu.be

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:23
Hier zit nu zwarte verf op die door de vorige bewoners is aangebracht. Deze laat los en verdient een nieuw laagje.
Ik zou beginnen met een verfföhn en wat krabbers. Losse verf laat dan makkelijk los.
Daarna goed schoonmaken met een verfreiniger als bv Universol, en vervolgens schuren.
Het hoeft niet helemaal kaal, wat vast zit zit vast, kaal moet het wel als je een beits gaat gebruiken zodat het hout kan blijven ademen.
Gebruik je verf dan moet je toch gronden (of 1 pot systeem) en kan je volstaan met de boel goed opschuren.
Beits is sowieso de verstandigere keuze, dit kan mits dekkend ook over een vastzittende verf heen. Je verliest dan wel de ademende eigenschap. Verf op beits zal (eerder) bladderen. Imo grote kans dat de eerste laag beits is gezien dat altijd aangeraden zal worden voor schuttingen.

Schuren kan met tal van machines, hoe sneller ze schuren hoe meer controle je moet hebben.
Een machine (erbij) die de achterliggende planken (grotendeels) kan schuren en klein genoeg is om ertussen te passen, is een aanrader. Handwerk hou je toch.
50 meter is een eind, zeker als dat allemaal planken zijn, hou in je achterhoofd dat het maar een schutting is. Perfect en in nieuwstaat is wellicht haast onhaalbaar, bovendien moet je buitenschilderwerk sowieso eens in de zoveel jaar schilderen. Hoe perfect je originele werk ook is.

Misschien een idee om diverse machines, die je niet hebt, een dagje te huren om te zien hoe jij ze vindt werken.
Zelfs een klein machientje wordt namelijk zwaar na enige tijd en krijg je minder controle op, met een zware bandschuurmachine komt dat punt eerder.
Doe schuttingdeel per schuttingdeel, dan blijft het overzichtelijk en kun je beter met het weer rekening houden en opengeschuurde delen gelijk "gronden".
Eenmaal open en goed natgeregend duurt het vaak lang voordat alles weer droog genoeg is om te schilderen, en vertraagd elke bui dit moment met de kans dat ook eerder vastzittende lagen loskomen door het vocht.

En vergeet afzuiging niet, 50 meter geeft best wat troep door je hele tuin als je dat niet inperkt.

En bezuinig niet op schuurpapier, goedkoop papier schuurt alleen de eerste paar halen, maar ook met "duur" papier dat je helemaal op wil schuren maak je er voor jezelf veel onnodig extra werk van. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 24-02-2020 11:38 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-06 16:35
Verf die afbladdert schuren vind ik 1 van de vervelendste klusjes. Ik had een garagedeur en een badkamer plafond waar dit het geval was. Ook begonnen met schuren, maar das was niet te doen.
Als je klaar bent met schuren begint de rest ook los te laten.

Toen gekozen voor de hogedruk spuit, dit ging supersnel en meteen helemaal kaal. Beetje een beun methode, maar het resultaat was perfect. (vraag niet hoe de badkamer eruit zag na deze behandeling :D ).

Om alles op te ruimen gebruikte in een waterstofzuiger, dat ging goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevellNL
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-05 23:08
RevellNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:55:
[...]

Ik heb op 25 januari een bevestiging van inschrijving gekregen maar sindsdien is het volledige radiostilte, geen goedkeuringsmail of iets ontvangen..
Zojuist de goedkeuring ontvangen!

"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
Weet iemand of je de Makita DLM431 veilig kan ophangen aan de voorkant van de grasmaaier? Zo zou ik de ruimte in de schuur beter kunnen benutten.

Afbeeldingslocatie: https://www.toolnation.nl/media/catalog/product/cache/1/image/a0824637e2368af458c3e90fa0badade/d/l/dlm431z.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Het is misschien 50 meter schutting, maar rekens eens uit hoeveel strekkende meter plank jij moet schuren? :P

Deze klus roept om maar 1 apparaat en dat is een bandschuurmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Fraggert schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:25:
[...]
Het is misschien 50 meter schutting, maar rekens eens uit hoeveel strekkende meter plank jij moet schuren? :P
Deze klus roept om maar 1 apparaat en dat is een bandschuurmachine.
De schutting is 1,80 hoog dus ongeveer 90m2! Eitje toch? :9 Ik ga even kijken of ik het een en ander kan lenen alvorens iets aan te schaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Gkomega schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:54:
Weet iemand of je de Makita DLM431 veilig kan ophangen aan de voorkant van de grasmaaier? Zo zou ik de ruimte in de schuur beter kunnen benutten.

[Afbeelding]
ophangen is een twijfelgevalletje.....er zit wel een handgreeo aan de voorzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/c7L9o5VCoQArnafsg9w87aNN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hGee46521sOVfQoB1ICMqr9q/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Bo0bz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:27:
[...]

De schutting is 1,80 hoog dus ongeveer 90m2! Eitje toch? :9 Ik ga even kijken of ik het een en ander kan lenen alvorens iets aan te schaffen
bijna.....m² is geen strekkende meter..maar het ging er even om dat je er met 50 meter niet bent ;)

gewoon zo'n LIDL Parkside ding halen vlak voor je gaat schuren, houd ie dat vol heb je mazzel, houd ie dat niet vol, ruil je hem om :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gkomega
Fraggert schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:29:
[...]

ophangen is een twijfelgevalletje.....er zit wel een handgreeo aan de voorzijde.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zojuist de Nederlandse gebruikershandleiding geraadpleegd en hierin wordt inderdaad niets gezegd of dit mogelijk is. Via de makita site maar een vraag bij Ike ingelegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:55
Iemand hier ervaring met de DeWalt DCD777S2T? Linkje

'Beste koop' in de consumentengids dus wat dat betreft interessant. Zal ter vervanging zijn van mijn Gamma huismerk die eigenlijk behoefte heeft aan een nieuwe accu, maar is natuurlijk niet meer te koop. (dit type was ook ooit 'beste koop' heeft prima stand gehouden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:27
Ik heb toevallig zo'n Parkside bandschuurmachine gebruikt om een stationaire machine te maken:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ImIMZt1h.jpg

Werkt prima moet ik zeggen, het ding maakt wel een ongelofelijke klereherrie, maar hij doet het verder prima. Hij staat ook prima haaks op z'n zij en die klemmetjes zaten erbij. Al een aantal keer gebruikt naar volle tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
deepbass909 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:20:
[...]

De klusjesmannen die ik de afgelopen jaren in huis heb gehad, hadden of Makita of Milwaukee, maar met maar een steekproef van 3 zegt dat natuurlijk nog weinig.
Dat geloof ik zo hoor. Makita maakt gereedschap voor praktisch alles.

Ik reageerde vooral omdat het op me over kwam dat hij bedoelde dat Festool voor de pro is en Makita om een plankje op te hangen. Iemand die weet wat hij doet kan met een invalzaag van Festool, Makita, Mafell of DeWalt dezelfde kwaliteit leveren.
Ruwbouw heeft ook niet voor niks ruwbouw :P

Ik kwam zelf jaren over de vloer bij één van de grootste interieurbouwers van Nederland, zo'n bedrijf dat hele kantoren inricht met speciaal op maat gemaakte spullen, maar ook de incheckbalie's op Schiphol. Spul waarbij nauwkeurigheid echt essentieel was en zij gebruikte uitsluitend Festool.
Bij de BAM in de utiliteitsbouw gebruikten we ook een Festool. Was vooral voor zaagwerk waarbij de bouwzaag (zo'n Gjerde) niet voldeed. Niet echt het fijne zaagwerk. Ik denk daarom ook dat de keuze voor Festool ook deels uit gewoonte is. Festool is bijna synoniem voor invalzaag. Natuurlijk heb je specifieke machines zoals de Domino, maar de bouw is ook een sector van 'wat de boer niet kent...'

Ik heb met gasten gewerkt die niet eens wisten dat Makita een invalzaag maakt. Of dat een cirkelzaag op accu tegenwoordig makkelijk een met snoer bijhoudt.

Festool maakt mooi spul en heeft machines die andere fabrikanten niet maken, maar je gaat geen mooiere balie maken omdat je gereedschap groen is. Een schroef schroeft niet beter met Festool dan met Makita/DeWalt/Milwaukee/Bosch/Metabo.

Je maakt overigens wel een mooiere balie wanneer je een invalzaag gebruikt ipv een cirkelzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik dat zo lees dan zou ik zeggen: stevige haak in de muur, daar een oude leren riem aan of een stuk dik touw. Die haak je om de as van het mes. Blijft prima hangen zonder dat het het plastic sloopt en dat mes kan er ook heus wel tegen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:25

talin

ES-MA

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
als ik dit zo zie dan "mag" die dus op zn achterkant staan.
plankje aan de muur?
kan ie daar mooi op staan.

@Gkomega

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 23:31
Framoes schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:30:
[...]

Dat geloof ik zo hoor. Makita maakt gereedschap voor praktisch alles.

Ik reageerde vooral omdat het op me over kwam dat hij bedoelde dat Festool voor de pro is en Makita om een plankje op te hangen. Iemand die weet wat hij doet kan met een invalzaag van Festool, Makita, Mafell of DeWalt dezelfde kwaliteit leveren.

[...]

Bij de BAM in de utiliteitsbouw gebruikten we ook een Festool. Was vooral voor zaagwerk waarbij de bouwzaag (zo'n Gjerde) niet voldeed. Niet echt het fijne zaagwerk. Ik denk daarom ook dat de keuze voor Festool ook deels uit gewoonte is. Festool is bijna synoniem voor invalzaag. Natuurlijk heb je specifieke machines zoals de Domino, maar de bouw is ook een sector van 'wat de boer niet kent...'

Ik heb met gasten gewerkt die niet eens wisten dat Makita een invalzaag maakt. Of dat een cirkelzaag op accu tegenwoordig makkelijk een met snoer bijhoudt.

Festool maakt mooi spul en heeft machines die andere fabrikanten niet maken, maar je gaat geen mooiere balie maken omdat je gereedschap groen is. Een schroef schroeft niet beter met Festool dan met Makita/DeWalt/Milwaukee/Bosch/Metabo.

Je maakt overigens wel een mooiere balie wanneer je een invalzaag gebruikt ipv een cirkelzaag.
Bij het zagen en schuren heeft Festool wel superieure stofafzuiging, daarom word het veel gebruikt, maar daar betaal je dan ook voor. Qua precisie maakt het onder de A merken niks uit. Makita heeft een professionele lijn maar ook gereedschap voor diyers.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:23
The Eagle schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:35:
[...]

Als ik dat zo lees dan zou ik zeggen: stevige haak in de muur, daar een oude leren riem aan of een stuk dik touw. Die haak je om de as van het mes. Blijft prima hangen zonder dat het het plastic sloopt en dat mes kan er ook heus wel tegen.
Ik zou toch niet riskeren dat je of de as of het mes verbuigt en onbalans krijgt. ;)
Als je hem aan het handvat op kunt pakken kun je hem daar ook aan ophangen als je een brede haakbeugel maakt.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:10

Illusion

(the art of)

Iemand nog een goede tip om een normale stofzuiger op je gereedschap aan te sluiten?
Betreft een bovenfrees (bosch GOP) en Vlakschuurmachine (bosch GSS160) op een willekeurige oude stofzuiger. Ik zoek eigenlijk iets dat ook 2 meter dunne slang heeft, zodat het gereedschap een beetje handelbaar blijft.

Ik zie dan bijv dit:
https://www.gereedschappr...oppelstukken-4-delig.html a 50,--

of dit:
https://www.kaercher.com/...gereedschap-28631120.html a 17,--

Past dat op elke stofzuiger?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:09

Pixeltje

Woo-woohoo!

Passen doet het wel maar ik denk dat je stofzuiger het niet lang volhoudt. Zeker met frezen en schuren komt er heel fijn stof vrij en een normale stofzuiger vindt dat maar kort leuk. Heeft te maken met welk filter er tussen de zuigmond en de motor zit denk ik.

Als je het ding toch hebt liggen zou ik het gewoon proberen - tis sowiezo beter dan zonder stofafzuiging werken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Niet online
Gkomega schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:34:
[...]

Zojuist de Nederlandse gebruikershandleiding geraadpleegd en hierin wordt inderdaad niets gezegd of dit mogelijk is. Via de makita site maar een vraag bij Ike ingelegd ;)
Tis allemaal plastic, ik zou het niet doen. Maar dat is gevoelsmatig en totaal niet onderbouwd.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@talin @The Eagle kunnen jullie @Gkomega ff taggen in jullie post, het gaat om zijn maaier, niet de mijnes ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 25-02-2020 07:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Illusion schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 00:57:
Iemand nog een goede tip om een normale stofzuiger op je gereedschap aan te sluiten?
Betreft een bovenfrees (bosch GOP) en Vlakschuurmachine (bosch GSS160) op een willekeurige oude stofzuiger. Ik zoek eigenlijk iets dat ook 2 meter dunne slang heeft, zodat het gereedschap een beetje handelbaar blijft.

Ik zie dan bijv dit:

of dit:

Das geen aanrader, of je wilt je stofzuiger slopen, die gaat dat niet lang volhouden, Kun je beter een goedkoper bouwstofzuiger erbij halen en zo'n cycloonding bouwen. Daar ontlast je je stofzuiger ook een groot deel mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:03
Gkomega schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:54:

[Afbeelding]
Ik heb dat ding.
Je kan hem prima aan het handvat op de voorzijde ophangen.
Zo hing hij bij mij ook, wel op de laagste stand zodat de wielen maximaal ingetrokken zijn.

Nu staat hij vanwege ruimtegebrek aan de muur onder de werkbank.

Ophangen aan mes en as van de motor zou ik ernstig afraden.
Een maaier met onbalans in het mes is verschrikkelijk irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ

Ik zie dan bijv dit:

of dit:

Ik heb vroeger altijd oude miele stofzuigers gebruikt, en die sloopte ik regelmatig met bouwstof.
vorig voorjaar met de bovenfrees aan onze Dyson powerball, ging wel even goed maar ons huis rook nog 3 maanden na elke stofzuigbeurt naar bosbrand. (geen aanrader dus)
Nu heb ik de makita vc2512l die 3x je eerste set kost, en wat een verschil maakt dat.
Het zuigt het veel harder, en het stofresevoir is veel groter. Je kan water opzuigen, dus ik zuig de tuin in het voorjaar tijdens de schoonmaak :X
Aan de cirkelzaag zuigt het zo goed dat je gewoon binnen in huis zagen kan.
Aan de bovenfrees werkt het redelijk goed, maar heeft ook te maken met hoe goed je bovenfrees het stof binnen houd. Mijne is vrij open, dus er slingert wel een hoop uit nog.
In je schuur lekker hobbyen en alles lekker wegzuigen.
En je vrouw is blij dat je haar stofzuiger niet meer gebruikt.

(had deze moeten samenvoegen met de post hierboven, sorry)

[ Voor 8% gewijzigd door FRANQ op 25-02-2020 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dat ligt voor minder dan 5 euro bij de action. Gereedschappro is een goeie zaak, maar je moet wel scherp blijven met wat je er wilt kopen :)

Maar zoals frankblom al zegt: Koop een bouwstofzuiger. Die makita die hij noemt kost 140 euro en je krijgt er een gratis acculamp bij (die je evt via MP kan verpatsen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gkomega
Zojuist bericht gehad vanuit Makita zelf: zij geven aan dat het voorste plastic handvat stevig genoeg is om de grasmaaier aan op te hangen. Binnenkort maar eens een beugel bevestigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:56

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie dan bijv dit:

of dit:

Koop een vijverstofzuiger bij Van Cranenbroek. Plaatje ter illustratie, vond ik op google:

Afbeeldingslocatie: https://www.voordeelmuis.nl/img/jpg/1587/1587637.jpg

Als vijverstofzuiger compleet ongeschikt :+ Maar voor jouw doel prima. Lange slang, verloopstukken en met een beetje mazzel past het. Kan ook best wat fijnstof hebben als je het juiste filter toepast. En kost geen kont. Ff bellen voor voorraad.
Volgens mij zijn er meerdere tweakers die deze gebruiken. Ik had hem zelf voor de vijver, maar heb hem weggedaan want zoals gezegd was ie daar nou net niet voor geschikt (regent ook klachten op internet, had beter moeten weten). Maar als nat/droogzuiger prima, zeker voor het geld :)

Edit: volgens mij heeft @Atlas deze, danwel net een andere maar ook bij van Cranenbroek gehaald (door @pven iirc).

[ Voor 4% gewijzigd door The Eagle op 25-02-2020 10:20 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:53

orf

The Eagle schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:14:
[...]

Koop een vijverstofzuiger bij Van Cranenbroek. Plaatje ter illustratie, vond ik op google:

[Afbeelding]

Als vijverstofzuiger compleet ongeschikt :+ Maar voor jouw doel prima. Lange slang, verloopstukken en met een beetje mazzel past het. Kan ook best wat fijnstof hebben als je het juiste filter toepast. En kost geen kont. Ff bellen voor voorraad.
Volgens mij zijn er meerdere tweakers die deze gebruiken. Ik had hem zelf voor de vijver, maar heb hem weggedaan want zoals gezegd was ie daar nou net niet voor geschikt (regent ook klachten op internet, had beter moeten weten). Maar als nat/droogzuiger prima, zeker voor het geld :)

Edit: volgens mij heeft @Atlas deze, danwel net een andere maar ook bij van Cranenbroek gehaald (door @pven iirc).
Een waterzuiger lijkt me niet zo geschikt voor het hele fijne stof van een bovenfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
The Eagle schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:14:
[...]

[Afbeelding]

Bij een vijverstofzuiger zitten er (helemaal) geen stoffilters in.
Vaak alleen een stuk grof vijverfiltermat om grove delen uit de motor te houden.

Ga je hier MDF zaagsel of beton bouwpuin (of eigenlijk alles) mee opzuigen dan blaas je dat aan de achterzijde weer uit. En dat adem je in, erg onverstandig.
Je wil juist afzuigen omdat je het NIET in je longen wilt hebben.

Met een (zelfbouw of ali ) cycloon ervoor hou je de grovere delen uit je opvangbak, maar het fijnstof blaas je dan nog steeds de ruimte in.

Dit is slechter dan een gewoon huis stofzuiger (met hepa filter) hiervoor te misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

FrankBlom schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:21:
[...]

Bij een vijverstofzuiger zitten er (helemaal) geen stoffilters in.
Vaak alleen een stuk grof vijverfiltermat om grove delen uit de motor te houden.

Ga je hier MDF zaagsel of beton bouwpuin (of eigenlijk alles) mee opzuigen dan blaas je dat aan de achterzijde weer uit. En dat adem je in, erg onverstandig.
Je wil juist afzuigen omdat je het NIET in je longen wilt hebben.

Met een (zelfbouw of ali ) cycloon ervoor hou je de grovere delen uit je opvangbak, maar het fijnstof blaas je dan nog steeds de ruimte in.

Dit is slechter dan een gewoon huis stofzuiger (met hepa filter) hiervoor te misbruiken.
Idd. Een tweedehands Festool stofzuiger kan je al voor 200e op de kop tikken. Of die Makita van ca 125e. Zeker icm cycloon hoeft men dan niet na elk kwartier frezen de zak/filters te vervangen.

Ik heb mu een oude Festool icm longlife zak. Ideaal, die spuit je na legen gewoon schoon met de compressor. Iemand een idee of Makita ook zo'n soort zak heeft? (Mocht ik willen overstappen...)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Laatst online: 20:20
Ik dacht voor soortgelijke dingen een stofzuiger van kärcher te gebruiken, ook niet heel duur en volgens mij wel geschikt toch?
Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:19

Ik zie dan bijv dit:

of dit:

Ik heb ooit een gewone stofzuiger in combinatie met mijn circelzaag en schuurmachine gebruikt, binnen een paar maanden vlogen de vlammen er praktisch uit. Die dingen kunnen echt niet tegen het fijne stof.

Heb toen voor 5 tientjes een Nilfisk gekochte en er een cycloon voor gebouwd. Die gebruik ik al ruim 2 jaar naar volle tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
Harmvdw schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:42:
Ik dacht voor soortgelijke dingen een stofzuiger van kärcher te gebruiken, ook niet heel duur en volgens mij wel geschikt toch?
Die heb ik aangeschaft, perfect ding voor de klus. De zakken zijn aan de prijzige kant, maar op zich geen ramp. Achteraf had ik wel graag een gehad met een stopcontact erin voor de zaag. Nu moet ik alsnog een verlengsnoer gebruiken, dus dat kun je nog overwegen.

Edit: zie nu dat dit de premium is mét stopcontact. Prima ding dan lijkt mij!

[ Voor 5% gewijzigd door einz op 25-02-2020 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Harmvdw schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:42:
Ik heb een (voorloper van de .. . ) WD2 (met stopcontact) en een WD6. De WD6 is een prima ding. De WD2 vind ik tegenvallen: De zuigkracht loopt met die papieren zakken echt heel snel terug. Dan zou ik liever die 4 tientjes extra uitgeven voor die genoemde makita. Die werkt met fleece-zakken en heeft een inschakelautomaat. De meerprijs echt dubbel en dwars waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
einz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:56:
Iemand hier ervaring met de DeWalt DCD777S2T? Linkje

'Beste koop' in de consumentengids dus wat dat betreft interessant. Zal ter vervanging zijn van mijn Gamma huismerk die eigenlijk behoefte heeft aan een nieuwe accu, maar is natuurlijk niet meer te koop. (dit type was ook ooit 'beste koop' heeft prima stand gehouden).
In het aanbiedingen en kortingscodetopic zag ik ook nog de volgende:
https://www.toolstation.nl/metabo-271-1-comboset/p51393

De schroefboormachine is ook 'beste koop' bij de consumentengids voor wat betreft de lichte schroefboormachines. Wat zou jullie advies zijn?

1. DeWalt zware schroefboormachine
2. Metabo losse lichte schroefboormachine en slagschroevendraaier

Enerzijds is een zware machine fijn want dan kan ik, in mijn lichte muur, ook eenvoudig gaatjes boren (denk ik?) Anderzijds is met voorboren en schroeven het handig twee machines te hebben?

Ter info: ik heb geen andere boormachines dus dit zal/zullen de enig(e) zijn (leen voornamelijk van vader/schoonvader boorhamer mocht ik die nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
einz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:46:
[...]

Die heb ik aangeschaft, perfect ding voor de klus. De zakken zijn aan de prijzige kant, maar op zich geen ramp. Achteraf had ik wel graag een gehad met een stopcontact erin voor de zaag. Nu moet ik alsnog een verlengsnoer gebruiken, dus dat kun je nog overwegen.
Dat stopcontact in die makita is dus ook al ideaal.
Heb je niet de hele tijd dat ding staan loeien.
Goudvis schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:36:
[...]
Iemand een idee of Makita ook zo'n soort zak heeft? (Mocht ik willen overstappen...)
Je hebt voor die makita herbruikbare zakken met rits.
heb die toen zelf gekocht, is wel handig maar na een keer of 5-10 is het wel gedaan met de zak.
https://www.ebay.co.uk/it...e-Pack-of-5-/123235998696

ik ben zelf weer op de normale zakken omdat je bij het leeggooien dus in een stofwolk staat.

[ Voor 10% gewijzigd door FRANQ op 25-02-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:02

timovd

Voorsprong door techniek

@einz, De Metabo lijkt mij een goede set. Voor gaatjes in de (betonnen) muur kun je een losse boorhamer (met of zonder snoer) aanschaffen en SDS-kop of toch weer even lenen.

Ik ben zelf wel fan van het 12V gereedschap omdat het krachtig genoeg is, maar toch licht in de hand zodat je er uren mee aan de gang kunt.
Kijk ook eventueel naar het totale aanbod met de zelfde batterij als je plannen hebt om later meer aan te schaffen. Om die reden ben ik voor Milwaukee M12 gegaan. Bosch was een goede tweede keuze.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Laatst online: 20:20
Raymond schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:49:
[...]

Ik heb een (voorloper van de .. . ) WD2 (met stopcontact) en een WD6. De WD6 is een prima ding. De WD2 vind ik tegenvallen: De zuigkracht loopt met die papieren zakken echt heel snel terug. Dan zou ik liever die 4 tientjes extra uitgeven voor die genoemde makita. Die werkt met fleece-zakken en heeft een inschakelautomaat. De meerprijs echt dubbel en dwars waard.
De wd3 p heeft ook een stopcontact, de wd6 was mijn volgende optie alleen is eigenlijk te groot voor mijn schuurtje. Nu ga ik toch twijfelen over de makita. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
einz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:52:
[...]

De schroefboormachine is ook 'beste koop' bij de consumentengids voor wat betreft de lichte schroefboormachines. Wat zou jullie advies zijn?

Enerzijds is een zware machine fijn want dan kan ik, in mijn lichte muur, ook eenvoudig gaatjes boren (denk ik?) Anderzijds is met voorboren en schroeven het handig twee machines te hebben?

Ter info: ik heb geen andere boormachines dus dit zal/zullen de enig(e) zijn (leen voornamelijk van vader/schoonvader boorhamer mocht ik die nodig hebben.
Ik denk dat voor licht boorwerk je weinig verschil gaat merken tussen die Dewalt en die Metabo. De Dewalt heeft logischerwijs iets meer kracht, maar dat merk je voor zover ik weet vooral bij het schroeven. Mocht je een keer gigantische schroeven willen gebruiken, heb je een slagschroevendraaier.

Wel oorbescherming dragen, want een slagschroevendraaier maakt een takkeherrie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Framoes schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:41:
[...]

Ik denk dat voor licht boorwerk je weinig verschil gaat merken tussen die Dewalt en die Metabo. De Dewalt heeft logischerwijs iets meer kracht, maar dat merk je voor zover ik weet vooral bij het schroeven. Mocht je een keer gigantische schroeven willen gebruiken, heb je een slagschroevendraaier.

Wel oorbescherming dragen, want een slagschroevendraaier maakt een takkeherrie.
Ik vraag me serieus af of ik nou zo doof ben of hoge drempel heb, want ik vind mijn Makita DTD155 over het algemeen helemaal niet zo luid. Sowieso in hout met 40mm schroeven komt hij niet eens zo snel in het slaggedeelte en als hij dat wel komt, duurt dat maar kort.
einz schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:52:
[...]

Sinds ik mijn Makita DTD155 heb, heb ik een losse accuboor en losse accuschroefmachine en dat werkt echt super. Geen gedoe met continu moeten wisselen tussen boor en bit en een slagschroevendraaier werkt veel fijner dan een accuboor om te schroeven.

Kleine kanttekening wel dat mijn spul 18V is, en dus behoorlijk krachtig. Maar in het verleden had ik een Bosch 14,4V accuboor en die was voor veel zaken ook al krachtig genoeg en volgens mij is het huidige 12V spul net zo sterk als het 14,4V van een jaar of 10 terug.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:05
deepbass909 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:15:
[...]

Ik vraag me serieus af of ik nou zo doof ben of hoge drempel heb, want ik vind mijn Makita DTD155 over het algemeen helemaal niet zo luid. Sowieso in hout met 40mm schroeven komt hij niet eens zo snel in het slaggedeelte en als hij dat wel komt, duurt dat maar kort.

[...]
Begin nou niet weer die discussie :+

Kamp 1: Slagschroevendraaier is kut, want maakt tyfusherrie
Kamp 2: Slagschroevendraaier is top, herrie valt wel mee
Kamp 3: Slagschroevendraaier?

Die kampen zijn vastgesteld, klaar :+

K to the KillaZ

Pagina: 1 ... 40 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic