Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Baytep
  • Registratie: november 2017
  • Niet online
Ik zoek een hanmatige pijpensnij-ijzer voor 3/4" pijp.
Dit is niet echt mijn vakgebied, maar ik moet wel zoveel snijden dat ik er 1 wil aanschaffen.
Het hoeft enkel voor 3/4" te zijn.
Nu zie ik een aantal opties:
goedkoop
en duurder
Ook op markplaats komt het een en ander voorbij, maar ik weet niet of de snij messen dan nog in goede staat zijn.
Weet iemand meer van dit soort apparaten?
het liefst heb ik een apparaat voor enkel 3/4", want de rest gebruik ik niet.

• Anoniem: 320788
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Hoeveel is zoveel snijden?

• Baytep
  • Niet online
@Emielvanputten
Het wordt een waterleiding en verwarmingssyteem met een en ander dubbel uitgevoerd. Denk toch wel >50 draadjes snijden.
Het wordt ook een beetje langdurig project, dus ik wil geen tijdsdruk die je hebt als je zo'n ding huurt

Ik zie overigens dat de meeste appendages NPT draad zijn, maar dat staat weer niet vermeld bij het snij gereedschap. Mag je daar vanuit gaan?

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10:10

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ben even wezen shoppen.. lijmklemmen (snelspan) van 45cm waren in de ramsch bij iBood, en die zijn altijd handig dus besteld:

https://1225924211.rsc.cdn77.org/420082/fullscreen/roughneck-lijmklem-45-cm.jpg

En naar aanleiding van mijn vraag eerder deze week hoop ik morgen de eigenaar te zijn van een setje boren, deze:

https://bcdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-013-70.jpg-1920x1080-355ce37c8d.jpg

Bedankt voor de reacties daarop, ben benieuwd naar de boortjes!

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• winkelwagen
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 31-03 21:33
Baytep schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:54:
Dit is niet echt mijn vakgebied, maar ik moet wel zoveel snijden dat ik er 1 wil aanschaffen.
goedkoop
en duurder
Ook op markplaats komt het een en ander voorbij, maar ik weet niet of de snij messen dan nog in goede staat zijn.
Ik ben tevreden met mijn
https://www.amazon.de/gp/...tle_o01_s00?ie=UTF8&psc=1

Heb al flink wat draad getapt met 3/4 en 1/2.

Met een pijpklem en wat olie is het zelfs leuk om te doen.

• Raling
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 15:43
Baytep schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:54:
goedkoop
en duurder
Je hebt het eerst over een pijpensnijder en vervolgens post je links naar draadsnijders voor pijpen. Dat zijn twee verschillende dingen. Daarnaast geef je aan 3/4" buis te willen (draad?)snijden voor je verwarmings- en waterleidingsysteem. Normaliter gebruik je hier knelkoppelingen voor, en snij je geen draad op een buis. Helemaal op 3/4" buis lijkt mij dat niet handig.

Ben je nu op zoek naar een pijpensnijder of een draadsnijder voor pijpen?

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 17:17

deepbass909

Moderator General Chat

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Raling schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:49:
[...]

Je hebt het eerst over een pijpensnijder en vervolgens post je links naar draadsnijders voor pijpen. Dat zijn twee verschillende dingen. Daarnaast geef je aan 3/4" buis te willen (draad?)snijden voor je verwarmings- en waterleidingsysteem. Normaliter gebruik je hier knelkoppelingen voor, en snij je geen draad op een buis. Helemaal op 3/4" buis lijkt mij dat niet handig.

Ben je nu op zoek naar een pijpensnijder of een draadsnijder voor pijpen?
Even uitgaande dat het in Nederland is, bij oude huizen zie je nog veel gesneden draad, maar tegenwoordig wordt alles met knelkoppelingen uitgevoerd. Veel sneller en makkelijker, maar wel iets logger.

Ik weet dat in Duitsland (en België?) wel nog veel met draadsnijgereedschap wordt gewerkt, maar volgens het profiel van @Baytep woont hij in Amsterdam.

@Baytep
Waarom persé draad snijden en niet gewoon knelkoppelingen gebruiken? Knel werkt sneller, is beter verkrijgbaar (de Hornbach heeft meters aan fittingen daarvoor), je hebt geen teflon of ander spul nodig om te dichten en is tegenwoordig de defacto standaard.

Het enige waar je met knel op moet letten is dat je met ijzeren buizen je wel de juiste fittingen gebruikt, dus geen messing met messing knelring, maar ijzer met fenol knelring.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
edit: veder lezen 8)7

[Voor 97% gewijzigd door twain4me op 14-02-2020 12:09]

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 15:12
deepbass909 schreef op maandag 10 februari 2020 @ 00:17:
Ik zal vast niet de enige zijn die op een trap altijd loopt te kloten met beschikbare ruimte en waar je alles laat tijdens het klussen. Aangezien de machines een riemclip hebben en die van Makita relatief smal zijn , heb ik het volgende gedaan:
[Afbeelding]

Deze beugeltjes zijn precies de goede maat voor de riemclips en tijdens het klussen kan ik hier de machines aan hangen:
[Afbeelding]

Mooie oplossing! De dagen dat ik geen werkbroek aanheb en toch met een schroeftol/slagschroevendraaier op de trap sta, is het altijd tobben. Ik denk dat ik je oplossing maar kopieer. :)
[...]
Vanmiddag gelijk een uitgebreide test kunnen doen met het opnieuw aanleggen van elektra in m'n garage. Daarbij moest ik heel wat gaten boren en schroeven, dus continu van machine wisselen en dit werkte super.
Voor korte binnenklusjes kan zoiets wel handig zijn! Anders biedt een beetje werkbroek alle ruimte om gereedschap snel bij de hand te hebben. :) En beschermt de beentjes bij houtsplinters of de scherpe hoeken van vallende spullen (kan hé).

Ik heb deze (en in het zwart :Y)), en hang wanneer nodig een slagschroevendraaier en schroeftol aan de zakken. Desnoods aan één kant. Met opruimen zijn ook 2x schroeftol en 1x slagschroevendraaier geen probleem.

Hier hangen/steken standaard een rolmaat (Stanley 8M), telefoon in afgesloten zakje, knie-pads (als ik af en toe op de knietjes moet), duimstok, pen(nen) en potlood in. En evt. een klauwhamer aan de hamerlus. _/-\o_

https://www.telva.nl/resize/color_front-seattle-beige-zwart_13788760688008.jpg/500/500/True/dassy-seattle-200428-werkbroek-245gr-4053-khaki-zwart-64.jpg

Ik wil 'm nog wel in het kort, of ga voor de zomermaanden toch voor een gereedschapsschort. :*)
Die heb ik ook, geïnspireerd door een maatje die in de installatietechniek zit en 'm had.
Toen kwam hij voor een klusje bij ons met deze aan, en nu wil ik deze ook :$ Het genot om alles direct bij de hand te hebben blijkt aanzienlijk. :P

https://www.gereedschapskist.nl/media/catalog/product/cache/2/image/1152x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/1/-/1-93-951-5.jpg

Watskebeurt met Bhagavad? :(

• Baytep
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:02:
[...]
Waarom persé draad snijden en niet gewoon knelkoppelingen gebruiken? Knel werkt sneller, is beter verkrijgbaar (de Hornbach heeft meters aan fittingen daarvoor), je hebt geen teflon of ander spul nodig om te dichten en is tegenwoordig de defacto standaard.
Het is een systeem voor een schip.
Er moet dus ook dekwaswater doorheen kunnen waar je minimaal wel 3/8" voor nodig hebt.
Met minder dan 3/8" duurt het ook heel lang voor de watertank gevuld is.

Dus ongeveer 70% moet 3/8" worden, omdat het allemaal als strengen opgebouwd wordt is het ook handiger om draadfittingen te gebruiken omdat je dan minder ophangpunten nodig hebt, en als je alle koppelingen optelt het ook aardig wat lengte scheelt.

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 31-03 19:49
Goudvis schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:15:
[...]

Voor korte binnenklusjes kan zoiets wel handig zijn! Anders biedt een beetje werkbroek alle ruimte om gereedschap snel bij de hand te hebben. :) En beschermt de beentjes bij houtsplinters of de scherpe hoeken van vallende spullen (kan hé).

Ik heb deze (en in het zwart :Y)), en hang wanneer nodig een slagschroevendraaier en schroeftol aan de zakken. Desnoods aan één kant. Met opruimen zijn ook 2x schroeftol en 1x slagschroevendraaier geen probleem.

[Afbeelding]
https://www.bedrijfskledi...nl/product/dassy-seattle/

€55,- voor die broek, valt niet tegen.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Baytep schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:36:
[...]

Er moet dus ook dekwaswater doorheen kunnen waar je minimaal wel 3/8" voor nodig hebt.

Dus ongeveer 70% moet 3/8" worden, omdat het allemaal als strengen opgebouwd wordt is het ook handiger om draadfittingen te gebruiken omdat je dan minder ophangpunten nodig hebt, en als je alle koppelingen optelt het ook aardig wat lengte scheelt.
Dus niet echt standaard woning-/utiliteitsbouw dus ;)

Ik kan je niet heel veel verder helpen, behalve het advies dat je niet teveel moet willen bezuinigen. Straks heb je 2 tientjes bespaard, maar zit je met een snijset waarvan de messen na 10 buizen niet meer scherp zijn.
Ik heb 2 broeken van de Lidl thuis liggen, kostte maar iets van €15 en zijn voor klussen rond het huis goed genoeg. Het zijn vooral broeken waar ik dus niet zuinig op hoef te zijn (en ze zitten dus ook al behoorlijk onder de verf e.d.)
Linkje

Maar ze zijn lang niet zo rijkelijk van zakken voorzien als de broek je @Goudvis liet zien.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Goudvis
deepbass909 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 14:07:
[...]

Dus niet echt standaard woning-/utiliteitsbouw dus ;)

Ik kan je niet heel veel verder helpen, behalve het advies dat je niet teveel moet willen bezuinigen. Straks heb je 2 tientjes bespaard, maar zit je met een snijset waarvan de messen na 10 buizen niet meer scherp zijn.

[...]

Ik heb 2 broeken van de Lidl thuis liggen, kostte maar iets van €15 en zijn voor klussen rond het huis goed genoeg. Het zijn vooral broeken waar ik dus niet zuinig op hoef te zijn (en ze zitten dus ook al behoorlijk onder de verf e.d.)
Linkje

Maar ze zijn lang niet zo rijkelijk van zakken voorzien als de broek je @Goudvis liet zien.
Bij die dassy broeken kan ik tevens voor de onverwoestbaarheid pleiten. Grootste gat in mijn oudste v.d. twee (ca 11 jaar oud) is misschien een duim groot, terwijl ik er duizenden uren in gespendeerd heb. (Lidl broeken zijn vast ook duurzaam, maar ik heb er geen ervaring mee ;-) ).

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Baytep schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 13:36:
[...]

Met dergelijke hoeveelheden...is het dan niet handiger om een slijptol of een ijzerzaag in een decoupeerzaagmachine te zetten?
Bij draadtappen snap ik het, maar gewoon afkorten?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 17:03
https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/DPB182_A1C0.jpg

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 15:48
Heeft iemand hier de Euronorm stapelbakken van Hulkenberg / Transoplast?

Ik heb gekeken naar de Euronormbakken van Auer, maar die hebben in de maten kleiner dan 800x600 een verspringing in de wanden. Zie deze tekening;
https://www.auer-packagin...rawings/eg_43-27_tech.pdf

Ik heb gekeken naar dezelfde soort bakken van Schiphorst. Die hebben die verspringing bij de bodem niet, maar zijn in het geheel wat tabs.

Vanmiddag gebeld met Hulkenberg en die zeggen dat hun bakken de kleinste maat bovenin hebben en dat het schuinlopen millimeterwerk zou zijn. Hun bakken zijn hier ook te zien;
YouTube: Stapelbehälter mit Deckel - Euronorm - Kunststoffbehälter – Transoplast

Vanaf 280mm hoogte hebben de bakken van Hulkenberg een geribde bodem; https://www.hulkenbergsho...ersterktZ8hXcj9zj5kDg.jpg
Daarom ben ik wel geneigd te geloven dat zij de van binnen meest rechte box hebben.

Nu weet ik eigenlijk alleen niet hoe de Euroboxen van OBI.de (https://www.obi.de/search/eurobox/) en die van de Hornbach er precies van binnen aan toe zijn. Iemand?

Wat ik dus het liefst heb is een stevige bodem (plupunten voor de geribde bodem voor de hogere boxen van Hulkenberg) en paralle wanden.

[Voor 95% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-02-2020 02:20]

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:13
Raymond schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:06:
Ik overweeg een elektrische kettingzaag voor erbij. Lijkt me wat stiller rondom het huis, ipv m'n benzinezagen.

Mijn oog is gevallen op een Makita (eigenlijk omdat ik niet zoveel zin had om een heel vergelijkend warenonderzoek te doen :+ )

En wel deze:
https://www.makita.nl/artikel/uc3551a.html

Op 230V, want voor in "het veld" heb ik al benzinezagen en het scheelt ook heel veel geld met accumachines.
Vorige maand gekocht, vandaag eindelijk kunnen proberen.

Superding! Zaagt goed en heeft lekker veel trekkracht.
Fijne machine om achter het huis brandhout te zagen :)

• Navi
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 16:02
Tuingereedschap zoals kettingzagen en heggenscharen etc neem ik altijd van Stihl.

Zie de gemeente en hovenieren hier ook vaak mee, goed spul.

[Voor 31% gewijzigd door Navi op 15-02-2020 22:49]

• Appie Heijn
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 17:21
Xavier schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:34:
Na een verbouwing in huis toch maar eens mijn gereedschapskist doorgenomen. Door de jaren heen is er relatief goedkoop zooi in gekomen en dat is te merken in het gebruik.
Want mijn Wiha PZ schroevendraaiers van een 20 jaar oud doen het nog steeds prima.
Maar de Gamma platte schroevendraaiers zijn allemaal afgerond. Tijd om die maar eens te vervangen.

Ik heb nu een lijstje bij Amazon gemaakt en twijfel alleen over de maten. https://www.amazon.de/hz/...SDK2VKCH3JV?ref_=wl_share
Heb nu een 3mm 5,5mm en een 8mm op het lijstje staan van Wiha Softfinish Electric. Voor de PZ schroeven heb ik al de Wiha Softfinish en wil wel verschillende kleuren in mijn bak, daarom de Electric.
Tevens een Wera Riemer en een Wiha Volt Detector, toch handig om die te hebben ipv een 2,- Gamma schroevendraaier in het stopcontact te steken.
Iemand misschien nog tips op de maten? Meer dan 3 wil ik er niet, zo vaak gebruik ik ze ook weer niet.
https://www.mydealz.de/de...-ebay-sopomarkt24-1534629
Mss is dit een optie?

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Raymond
YouTube: Rockler Workbench Caster Kit with New! Quick-Release Plate Review | ...

Ik wil dit onder mn zaagtafel maken. Weten jullie misschien waar dit in europa geschikt te krijgen is?

• Xavier
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
De schroevendraaiers zijn binnen ondertussen:

https://i.ibb.co/JkSVGqz/IMG-4142.jpg

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

• henkie196
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
Navi schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:48:
Tuingereedschap zoals kettingzagen en heggenscharen etc neem ik altijd van Stihl.

Zie de gemeente en hovenieren hier ook vaak mee, goed spul.
Heb zelf ook aardig wat met Stihl gewerkt in de groenvoorziening, is inderdaad goed spul.

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
Raymond schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:06:
YouTube: Rockler Workbench Caster Kit with New! Quick-Release Plate Review | ...

Ik wil dit onder mn zaagtafel maken. Weten jullie misschien waar dit in europa geschikt te krijgen is?
Zorg wel voor langere schroeven of een bout/moer constructie. Die uit het filmpje breekt weer los, zeker de onderste.

• M4uSzi
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 22-03 17:35
Raymond schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:06:

HBM heeft ook iets wat er op lijkt, kwa functie.

https://www.hbm-machines....4-delige-wielenset-225-kg

Maar dan zit je aan bepaalde maten vast

[Voor 3% gewijzigd door M4uSzi op 16-02-2020 10:26]

PSN - M4uSzi // -

• barktus
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 08-03 21:37

barktus

Moehhhh!

Goudvis schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 12:15:
Die heb ik ook, geïnspireerd door een maatje die in de installatietechniek zit en 'm had.
Toen kwam hij voor een klusje bij ons met deze aan, en nu wil ik deze ook :$ Het genot om alles direct bij de hand te hebben blijkt aanzienlijk. :P

[Afbeelding]
Heb er een voor thuis en een op m'n werk. Zou niet meer zonder kunnen, werkt heerlijk!

Ben zelf in de race voor een vandiktebank, heb mijn oog laten vallen op een Triton tpt125. Iemand die nog een tip heeft? :)

My middle finger salutes you.

• Dzine
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 31-03 19:49
barktus schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:42:
[...]
Ben zelf in de race voor een vandiktebank, heb mijn oog laten vallen op een Triton tpt125. Iemand die nog een tip heeft? :)
Deze vergelijking al gezien? https://www.toolboxbuzz.c...ess-planers-head-to-head/

Hint; in meerdere reviews / vergelijkingen wint de DeWalt DW735X

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• DCNY
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 16:06
Vraagje. Ik ben op zoek naar een cirkelzaag, en ben uitgekomen op de Bosch GKS 190.

Is hiervan de zaagdiepte instelbaar? Op filmpjes op de Bosch site lijkt het wel dat die de ene keer dieper zaagt dan de andere keer, maar kan er geen specs over vinden.

Vraag 2: past deze op de FSN geleiderail?

• kabeltjekabel
Ja dat is instelbaar. Dat zit tussen handgreep en kap. Maar dat is op diepte zetten en vastzetten. Niet zo makkelijk als bij een invalzaag dus.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
barktus schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:42:
[...]

Heb er een voor thuis en een op m'n werk. Zou niet meer zonder kunnen, werkt heerlijk!

Mijn broer is heel blij met deze JET: https://www.vdhmachines.n...bare-schaafmachine-318-mm

• Japieh
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:53
Goedemiddag iedereen,

graag hoor ik even jullie mening met betrekking tot wat benodigd materiaal:

ik wil graag op de overloop en slaapkamer een kastenwand maken met deuren en laden.maar vroeg me af wat nu het must have gereedschap daarvoor is:

cirkelzaag of invalzaag?
afkortzaag?
frees?

of nog iets anders?

Alvast bedankt.

• Sammy_tukker
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 14:53
Japieh schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:33:
Goedemiddag iedereen,

graag hoor ik even jullie mening met betrekking tot wat benodigd materiaal:

ik wil graag op de overloop en slaapkamer een kastenwand maken met deuren en laden.maar vroeg me af wat nu het must have gereedschap daarvoor is:

cirkelzaag of invalzaag?
afkortzaag?
frees?

of nog iets anders?

Alvast bedankt.
Ik weet natuurlijk niet precies wat voor kast het moet worden, maar ik zou zeggen inbussleuteltje 8mm maar die wordt altijd wel bijgeleverd bij Ikea kasten :+

Zonder gekheid, als je zelf een kast wilt bouwen, ben je of veroordeeld tot super precies gereedschap (=duur) of je kunt beter alles op maat laten zagen bij de bouwmarkt: zij kunnen over het algemeen tot op de milimeter nauwkeurig exact recht zagen.

En oh ja cirkel of invalzaag, daar is volgens mij recent nog een hele boom over op gezet.

• Japieh
Sammy_tukker schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:40:
[...]

Ik weet natuurlijk niet precies wat voor kast het moet worden, maar ik zou zeggen inbussleuteltje 8mm maar die wordt altijd wel bijgeleverd bij Ikea kasten :+

Zonder gekheid, als je zelf een kast wilt bouwen, ben je of veroordeeld tot super precies gereedschap (=duur) of je kunt beter alles op maat laten zagen bij de bouwmarkt: zij kunnen over het algemeen tot op de milimeter nauwkeurig exact recht zagen.

En oh ja cirkel of invalzaag, daar is volgens mij recent nog een hele boom over op gezet.
haha ;) het is geen ikea kast maar een zelfbouw kast word het want het moet onder het schuine dak komen.

• Orion84
  • Registratie: april 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

@Japieh voor het verzagen van grotere platen is een cirkelzaag of invalzaag met nauwkeurige geleider waarschijnlijk het makkelijkst voor thuisgebruik. Maar de grotere snedes zou je ook kunnen laten doen door de winkel waar je het plaatmateriaal koopt.

Voor het herhaaldelijk nauwkeurig zagen van plankjes etc. voor een kast is een zaagtafel eigenlijk het beste. Cirkelzaag/invalzaag met nauwkeurige geleiding is een alternatief, maar dan moet je dus zorgen dat je nauwkeurig meet en de geleider nauwkeurig plaatst.

Afkortzaag heb je voor een kast denk ik minder aan, tenzij er in je ontwerp smalle plankjes zitten en/of balken die op lengte moeten worden gezaagd.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DCNY
kabeltjekabel schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:28:
Ja dat is instelbaar. Dat zit tussen handgreep en kap. Maar dat is op diepte zetten en vastzetten. Niet zo makkelijk als bij een invalzaag dus.
N.a.v. je post mezelf eens verdiept in een cirkelzaag t.o.v. een invalzaag. Nooit geweten dat er zoveel verschil was. Thanks! Ga nu deze:
https://www.mastertools.n...handcirkelzaag-0601675000

• Alsjemenou
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14:06
DCNY schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:03:
[...]

N.a.v. je post mezelf eens verdiept in een cirkelzaag t.o.v. een invalzaag. Nooit geweten dat er zoveel verschil was. Thanks! Ga nu deze:
Hoeveel ga je er mee zagen? Als je hem maar een keer gebruikt, zou ik niet teveel geld gaan uitgeven voor een invalzaag. Met een goedkopere kan je al best wat leuke dingen doen, bijvoorbeeld met een Scheppach PL55. Ik gebruik zelf met veel plezier de Festool TS55 REBQ, maar dat is dan ook gelijk een van de duurdere zagen.

• kabeltjekabel
Ja, de Festool TS 55 is ook heel mooi. De huidige R versie nog mooier dan mijn exemplaar uit 2006
DCNY schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 15:03:
[...]

Dat is een compleet ander segment dan de vorige machine die je linkte. 55mm vs 70mm. Op rail wordt dat dan 50 vs 65

• Japieh
Orion84 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:30:
@Japieh voor het verzagen van grotere platen is een cirkelzaag of invalzaag met nauwkeurige geleider waarschijnlijk het makkelijkst voor thuisgebruik. Maar de grotere snedes zou je ook kunnen laten doen door de winkel waar je het plaatmateriaal koopt.

Voor het herhaaldelijk nauwkeurig zagen van plankjes etc. voor een kast is een zaagtafel eigenlijk het beste. Cirkelzaag/invalzaag met nauwkeurige geleiding is een alternatief, maar dan moet je dus zorgen dat je nauwkeurig meet en de geleider nauwkeurig plaatst.

Afkortzaag heb je voor een kast denk ik minder aan, tenzij er in je ontwerp smalle plankjes zitten en/of balken die op lengte moeten worden gezaagd.
Hartstikke bedankt, dan ga ik eens kijken naar een invalzaag een zaagtafel is inderdaad wat overkill dan maar wat meer de tijd nemen met instellen.

• DCNY
kabeltjekabel schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:17:
Ja, de Festool TS 55 is ook heel mooi. De huidige R versie nog mooier dan mijn exemplaar uit 2006

[...]

Dat is een compleet ander segment dan de vorige machine die je linkte. 55mm vs 70mm. Op rail wordt dat dan 50 vs 65
Goeie.. Nu is de diepte niet zo van belang, heb ook een afkortzaag voor dikke balken.

Ik twijfel nog, misschien is een accuzaag wel handiger. Snel plaatmateriaal zagen zonder snoeren. Weet iemand of hiervan de diepte instelbaar is?

https://www.hornbach.nl/s...-26/10114592/artikel.html

• Fraggert
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 12:34
DCNY schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Goeie.. Nu is de diepte niet zo van belang, heb ook een afkortzaag voor dikke balken.

Ik twijfel nog, misschien is een accuzaag wel handiger. Snel plaatmateriaal zagen zonder snoeren. Weet iemand of hiervan de diepte instelbaar is?

volgens de manual : ja

https://www.bosch-profess...v21_160992A4LK_201810.pdf

Directe link naar hoofdstuk 41.1.1 zaagdiepte instellen
https://www.bosch-profess...810.pdf#bookmark_ID0EH2AR

Whiskey Tango Foxtrot

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:26
[...]

Ik twijfel nog, misschien is een accuzaag wel handiger. Snel plaatmateriaal zagen zonder snoeren.
Ik gebruik mijn invalzaag altijd met stofafzuiging. Het snoer zit me niets in de weg vergeleken met de stofzuigerslang. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Goudvis
Ik ben, voor naast mijn Makita schroeftol (2x) en slagschroevendraaier (allen 14,4v, ik stel de overstap naar 18V nog maar een jaartje uit..) nu in de race voor een Bosch 12v-15 FC. Wie heeft scherp of er een aanbiedingscyclus is en zo ja, wanneer we die kunnen verwachten?

Ik zie de set nu aangeboden voor rond de 190 euro, maar als ik 30 euro kan verdienen door een maandje te wachten... tja. Dan doe ik dat.
[...]

Natuurlijk is een accu-zaag 'handiger', maar weegt de meerprijs op tegen de keren dat je er gemak van hebt?
En andere benadering die dit topic mij over accugereedschap heeft opgeleverd is deze: zijn de accu's over zeg 20 jaar nog steeds verkrijgbaar of bruikbaar? Bepaald gereedschap heeft bewezen zo 10+ jaar mee te kunnen (handcirkelzagen, schuurmachines).

Eigenlijk heeft alleen Festool hier een kordate oplossing voor, die zo slim is dat het zonde is dat (naar mijn weten) andere fabrikanten er niet ook mee komen. Een netadapter voor accu schuurmachines.
https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/68087.jpg

[Voor 58% gewijzigd door Goudvis op 19-02-2020 11:04. Reden: plaatje te groot, quote toegevoegd]

• Fanatic_FS
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:35

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Fanatic_FS schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 11:38:
Zojuist de goedkeuring van Makita gekregen voor de accu actie, de bevestiging dateerde van 16 januari.
Benieuwd wanneer ik de accu thuis heb of dat ik hem ergens kan afhalen.
Zojuist de mail van GLS ontvangen dat ik de accu kan afhalen.

[specs]

• RevellNL
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09:01
Fanatic_FS schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:11:
[...]

Ik heb op 25 januari een bevestiging van inschrijving gekregen maar sindsdien is het volledige radiostilte, geen goedkeuringsmail of iets ontvangen..

• _Mystikal_
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 16:24

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Graag maak ik gebruik van jullie kennis. Ik heb gisteren een afkortzaag binnengekregen, de Metabo KS216M (https://www.metabo.com/nl...619216000-afkortzaag.html )

Nu kun je die natuurlijk niet los op een tafel neerzetten, en ben ik aan t kijken naar een manier om m wel veilig neer te zetten.

Ik woon niet mega ruim (appartement zonder berging), dus ik heb niet de ruimte om een vaste tafel neer te zetten. Bij voorkeur zoek ik iets wat multifunctioneel is.

Uiteraard zijn er de onderstellen van Metabo zelf (duur) en van andere merken zoals HBM en Scheppach (betaalbaar). Echter, ik lees ook hier en daar verhalen van mensen die hun afkortzaag vast zetten op een Workmate. Dat laatste lijkt mij ook wel een goed idee, omdat ik een Workmate vaker kan inzetten dan een los onderstel. Een workmate kan ik ook inzetten voor schuren, schilderen, decoupeerzagen, boren etc.

Mijn idee is nu het volgende:
1) De zaag bevestig op 2 houten planken (18mmx94mm of dikker)), 1 links en 1 rechts
2) Onder deze planken bevestig ik in het midden met schroeven en houtlijm een balk van 44x44
3) Deze balk klem ik in de Workmate vast, en daarnaast zet ik de planken onder de zaag met 4 lijmklemmen aan de Workmate

Is dit een veilige oplossing naar jullie mening?

• Raymond
_Mystikal_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:04:

Nu kun je die natuurlijk niet los op een tafel neerzetten,
Waarom niet?
Die van mij staat ook 9 vd 10 keer niet vast op een onderstel.

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Raymond schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:19:
[...]

Waarom niet?
Die van mij staat ook 9 vd 10 keer niet vast op een onderstel.
Laat ik t anders zeggen, t voelt niet veilig. Op die manier kan het geheel toch nog bewegen.

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Nu online
Ik zet hem doorgaans alleen echt vast als ik een afstandsblok eders heb om X keer dezelfde maat af te zagen (bv 2 meter) Goede ondersteuning van het werkstuk is belangrijker dan de machine vast zetten. zeker als je het werkstuk vast klemt aan de machine.

• Fanatic_FS
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 11:35

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

RevellNL schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:55:
[...]

Ik heb op 25 januari een bevestiging van inschrijving gekregen maar sindsdien is het volledige radiostilte, geen goedkeuringsmail of iets ontvangen..
Ik had mijn bevestigingsmail op 16 januari gekregen, goedkeuring kwam op 6 februari.

[specs]

• rens-br
  • Registratie: december 2009

rens-br

Moderator Mobile & IN
Fanatic_FS schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:11:
[...]

Yes ik ook. Mijn timeline:
- Aangevraagd / Bevestigd: 17-01-2020
- Goedkeuring: 05-02-2020
- Ontvangen: 19-02-2020

Kortom bij elkaar opgeteld ruim één maand.

• DoeEensGek
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:58
_Mystikal_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:24:
[...]

Laat ik t anders zeggen, t voelt niet veilig. Op die manier kan het geheel toch nog bewegen.
Ik gooi er meestal een lijmklem omheen als hij wat hoger staat. Of gewoon 2 schroeven met een ring maar hij staat ook weleens op de grond en dan ga ik niet moeilijk doen.

• _Mystikal_

_Mystikal_

ja gewoon, enzo....

Als ik de reacties zo lees, is het prima om de afkortzaag gewoon los op m'n werktafel te zetten (https://www.keter.com/bnl...9plooibare-werktafel.html ), zolang ik het werkstuk maar goed ondersteun.

Kan ik mn hout dan ondersteunen met zoiets (random plaatje)? https://www.gereedschapce...rstelbaar-685-1080mm.html

Of ben ik beter af met een schraag?

• rykers158
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 15:59
Hoe zijn de ervaringen hier met leveringen bij Rubart?
Want ik heb een DeWalt lader besteld en een mooie nieuwe stofzuiger (EIBENSTOCK Industriestaubsauger DSS 35 M iP). Die zouden beide de 14de verzonden zijn via GLS. De 17de had ik de lader in huis. Echter de stofzuiger staat nog altijd op de status dat hij wel is aangemeld bij GLS, maar ze hem nog niet hebben ontvangen.
Rubart reageert helaas niet snel op mail tot nu toe.

• rykers158
_Mystikal_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:10:
Als ik de reacties zo lees, is het prima om de afkortzaag gewoon los op m'n werktafel te zetten (https://www.keter.com/bnl...9plooibare-werktafel.html ), zolang ik het werkstuk maar goed ondersteun.

Kan ik mn hout dan ondersteunen met zoiets (random plaatje)? https://www.gereedschapce...rstelbaar-685-1080mm.html

Of ben ik beter af met een schraag?
Ja hoor, dat kan prima. Mijn Makita onderstel voor mijn afkortzaag heeft ook aan eenzijde zo'n rol. Als ik met echt lange, zware balken werk heb ik er nog een paar Powerplus POWX0700T rolbokken bij. Dat waren destijds de goedkoopste die ik vond, maar ze voldoen prima. Ik gebruik ze ook als ondersteuning bij de lintzaag.

• barktus
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 08-03 21:37

barktus

Moehhhh!

Dzine schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:12:
[...]

Deze vergelijking al gezien? https://www.toolboxbuzz.c...ess-planers-head-to-head/

Hint; in meerdere reviews / vergelijkingen wint de DeWalt DW735X
Yes, juist daarom gekozen voor de Triton :)
Thanks! Het is uiteindelijk toch de Triton geworden.

My middle finger salutes you.

• Appie Heijn
Een half jaar terug een nagenoeg nieuwe mafell kss 400 op de kop getikt, echter zonder afkortgeleiderail. Zojuist heb ik toch maar via gereedschappro (erg goed geholpen btw) de rail besteld, wat zijn die accessoires takkeduur :| aan de andere kant heb ik nu wel een cirkel/inval en beetje afkortzaag in één.

@rykers158 was die eibenstock in de aanbieding bij rubart? Ik baal achteraf wel dat ik die https://www.rakuten.de/pr...15000-dss-25-a-1733358629 een 2 maanden terug niet voor €310 heb gekocht

[Voor 26% gewijzigd door Appie Heijn op 19-02-2020 22:21]

• kabeltjekabel
[...]

Snel plaatmateriaal zagen zonder stofafzuiging en een zaag die 1,5 kg zwaarder is? Meh.

Ja, ook die is in hoogte te verstellen.

• Xander
Appie Heijn schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:09:
Een half jaar terug een nagenoeg nieuwe mafell kss 400 op de kop getikt, echter zonder afkortgeleiderail. Zojuist in toch maar via gereedschappro (erg goed geholpen btw) de rail besteld, wat zijn die accessoires takkeduur :| aan de andere kant heb ik nu wel een cirkel/inval en beetje afkortzaag in één.
[YouTube: Kapp-Sägesystem KSS 400]
Dat ziet er toch wel verdomd handig uit. Uit de hand haaks zagen doe ik hem met mijn Bosch invalzaag niet na. :+

Mijn Bosch GKT55 past zeker niet op die rail? O-) De normale rails van Mafell zijn volgens mij wel compatible met de Bosch FSN rails.

Ik zit wel eens met een schuin oog naar deze te kijken: FSN WAN, voor de rechte aanslag.

En dan misschien ook nog een korte FSN rail erbij. Ik heb nu alleen rails van 160cm, da's toch een beetje onpraktisch als ik een boekenplankje van 40cm diep wil inkorten. Maar da's ook weer net te veel voor mijn afkortzaag.

Maar inderdaad: Accessoires zijn duur. ;(

• kabeltjekabel
@Xander Als je twee rails hebt... kun je ook rails inkorten.

Ik heb twee rails van 1400 (waarvan eentje met gaten tbv LR32 systeem) en eentje van 800. En aan de MFT zit er nog eentje van 1080.

Maar 1400 is al te krap en om een plaatje van 1220 schuin door te zagen..

Als ik nog een rail erbij koop wordt het er eentje van 3000.. maar inderdaad ook weinig zin daar €300 aan uit te geven. Maar iedere keer dat ik die twee 1400 rails sta te koppelen denk ik...

[Voor 80% gewijzigd door kabeltjekabel op 19-02-2020 18:32]

• Anniedrew
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 13:06
_Mystikal_ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:04:
Graag maak ik gebruik van jullie kennis. Ik heb gisteren een afkortzaag binnengekregen, de Metabo KS216M (https://www.metabo.com/nl...619216000-afkortzaag.html )

Nu kun je die natuurlijk niet los op een tafel neerzetten, en ben ik aan t kijken naar een manier om m wel veilig neer te zetten.

Ik woon niet mega ruim (appartement zonder berging), dus ik heb niet de ruimte om een vaste tafel neer te zetten. Bij voorkeur zoek ik iets wat multifunctioneel is.

Uiteraard zijn er de onderstellen van Metabo zelf (duur) en van andere merken zoals HBM en Scheppach (betaalbaar). Echter, ik lees ook hier en daar verhalen van mensen die hun afkortzaag vast zetten op een Workmate. Dat laatste lijkt mij ook wel een goed idee, omdat ik een Workmate vaker kan inzetten dan een los onderstel. Een workmate kan ik ook inzetten voor schuren, schilderen, decoupeerzagen, boren etc.

Mijn idee is nu het volgende:
1) De zaag bevestig op 2 houten planken (18mmx94mm of dikker)), 1 links en 1 rechts
2) Onder deze planken bevestig ik in het midden met schroeven en houtlijm een balk van 44x44
3) Deze balk klem ik in de Workmate vast, en daarnaast zet ik de planken onder de zaag met 4 lijmklemmen aan de Workmate

Is dit een veilige oplossing naar jullie mening?
Kijk eens naar de DeWALT DE7033. Redelijk compact en het gewicht van ongeveer een kistje bier. Heb 'm zelf en bevalt uitstekend. Maximale breedte is uit mijn hooft 2,5 meter, ruim voldoende voor mij voor eigenlijk al mijn werkzaamheden. Zeer gemakkelijk neer te zetten daarnaast.

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 11:18
kabeltjekabel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:29:

Ik heb twee rails van 1400 (waarvan eentje met gaten tbv LR32 systeem) en eentje van 800. En aan de MFT zit er nog eentje van 1080.

Maar 1400 is al te krap en om een plaatje van 1220 schuin door te zagen..

Als ik nog een rail erbij koop wordt het er eentje van 3000.. maar inderdaad ook weinig zin daar €300 aan uit te geven. Maar iedere keer dat ik die twee 1400 rails sta te koppelen denk ik...
Je kunt toch in twee keer zagen?

• rykers158
@Appie Heijn Nee, was niet in de aanbieding, maar was de goedkoopste van de Starmix ipulse varianten met M klasse filter.

• Framoes
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 13:49
Goudvis schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 10:58:
Ik ben, voor naast mijn Makita schroeftol (2x) en slagschroevendraaier (allen 14,4v, ik stel de overstap naar 18V nog maar een jaartje uit..) nu in de race voor een Bosch 12v-15 FC. Wie heeft scherp of er een aanbiedingscyclus is en zo ja, wanneer we die kunnen verwachten?

Ik zie de set nu aangeboden voor rond de 190 euro, maar als ik 30 euro kan verdienen door een maandje te wachten... tja. Dan doe ik dat.

[...]

Natuurlijk is een accu-zaag 'handiger', maar weegt de meerprijs op tegen de keren dat je er gemak van hebt?
En andere benadering die dit topic mij over accugereedschap heeft opgeleverd is deze: zijn de accu's over zeg 20 jaar nog steeds verkrijgbaar of bruikbaar? Bepaald gereedschap heeft bewezen zo 10+ jaar mee te kunnen (handcirkelzagen, schuurmachines).

Eigenlijk heeft alleen Festool hier een kordate oplossing voor, die zo slim is dat het zonde is dat (naar mijn weten) andere fabrikanten er niet ook mee komen. Een netadapter voor accu schuurmachines.
[Afbeelding]
Festool heeft dit voor een bepaalde serie schuurmachines die een ander soort accu hebben dan de standaard 18V. Hikoki heeft dit voor al hun nieuwe Multivolt machines. Een universele adapter, geschikt voor alle multivolt machines.

• bonzz.netninja
  • Laatst online: 11:57

bonzz.netninja

business analist

[...]

Die heb ik, is instelbaar. Hij kan ook nog schuin trouwens, maar dan blijft er echt weinig over van de zaagdiepte :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Geensnor.nl kluswebsite | | Omloop de Snor 2019

• Alsjemenou
[...]

Je kan de zaagdiepte hiervan instellen: YouTube: BOSCH 12 Volt Akku Handkreissäge GKS 12V 26 im Dauertest! - Wie lang...

Als je het mij vraagt:

- 12v: meh
- 26,5 mm zaagdiepte: meh
- 65 min laadduur: meh
- 1400 rpm: meh
- geen accu voor die prijs: meh

Voor de prijs van die zaag incl. accu haal je ook een Scheppach PL55 incl. geleiderail: https://www.gereedschapce...leiderail-5901802915.html

Sneller plaatmateriaal zagen met de Bosch? Je bent met de Bosch veel langer bezig om de zaag uit te lijnen, het duurt 2 tot 3 keer zo lang voordat je met dat toerental door de plaat bent, je moet na een paar platen zagen een uur wachten tot hij weer is opgeladen en je kan niet eens dikker plaatmateriaal zagen. Reken maar dat je een stuk sneller je plaatmateriaal verwerkt met de invalzaag dan met de Bosch.

• MJV
Ik zou ook eerder voor een invalzaag, of een gewone cirkelzaag (in bijv 165mm of 190mm) voor het zagen van plaatmateriaal gaan dan zo’n kleine apparaatje. Gewoon op netstroom dus.

• Appie Heijn
Xander schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:25:
[...]

Dat ziet er toch wel verdomd handig uit. Uit de hand haaks zagen doe ik hem met mijn Bosch invalzaag niet na. :+

Mijn Bosch GKT55 past zeker niet op die rail? O-) De normale rails van Mafell zijn volgens mij wel compatible met de Bosch FSN rails.

Volgens mij kan je idd niet een andere zaag dan een kss op deze rail vastklikken. Ik kan hem wel op een FSN rail zetten maar dan klikt ie niet en moet ik met een handeltje de beschermkap wegklikken. Kan volgens mij net zo goed de bosch rails nemen in vergelijking met de mafell.
Overweeg nog om een flexibele rail te nemen.
https://www.gereedschappr...liniaal-fx-140-fx140.html
Maar eerst maar eens kijken hoevaak ik hem kan inzetten.

• Xander
kabeltjekabel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:29:
Ik heb er inderdaad twee. En dat kan ik wel eens overwegen ja, om een rail te verzagen naar 100cm + 60cm.

160+100cm lijkt me nog steeds genoeg om comfortabel een plaat van 244 te zagen (toch? of zou ietsje langer fijner zijn met klemmen?) en dan heb ik er een mooie compacte 60cm rail bij voor het kleine prul.

Denk dat ik dat maar eens serieus moet overwegen. :)

Zo vaak zaag ik toch niet iets wat langer is dan 244cm. De laatste keer was mijn keukenplint waar een randje vanaf moest, 338cm uit één stuk meubelpaneel, maarja daar was 160+160cm dus ook te kort voor. :+ Maargoed:
MJV schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:52:
[...]

Inderdaad. ;)

• kabeltjekabel
MJV schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:52:
[...]

Ja, maar dat wordt altijd minder mooi.
Xander schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:45:
[...]

Ik heb er inderdaad twee. En dat kan ik wel eens overwegen ja, om een rail te verzagen naar 100cm + 60cm.

160+100cm lijkt me nog steeds genoeg om comfortabel een plaat van 244 te zagen (toch? of zou ietsje langer fijner zijn met klemmen?) en dan heb ik er een mooie compacte 60cm rail bij voor het kleine prul.

Denk dat ik dat maar eens serieus moet overwegen. :)

Zo vaak zaag ik toch niet iets wat langer is dan 244cm. De laatste keer was mijn keukenplint waar een randje vanaf moest, 338cm uit één stuk meubelpaneel, maarja daar was 160+160cm dus ook te kort voor. :+ Maargoed:

[...]

Inderdaad. ;)
2600 is te kort om 2440 te zagen. Dan kun je niet de zaag volledig op de geleider hebben aan beide kanten van de zaagsnede.

• Xander
kabeltjekabel schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:52:
2600 is te kort om 2440 te zagen. Dan kun je niet de zaag volledig op de geleider hebben aan beide kanten van de zaagsnede.
Hm. Fair point.

Denk niet dat ik uit mijn 160cm rail dan twee bruikbare stukken krijg waar ik blij van ga worden.

• Appie Heijn
@Xander ook daar hebben ze bij mafell een leuke oplossing voor :P
https://www.gereedschappr...e-lengte-van-1600-mm.html

• kabeltjekabel
:o Dat geld zou ik dan gewoon reserveren voor een 3000mm rail

• MJV
@Xander @kabeltjekabel
Ik heb op dit moment 2 rails van 1500mm maar nog geen koppelstukken, dus overweeg de 2 x 700mm van Triton aan te schaffen: https://www.toolstation.n...leiderail/p44693?store=AV

Dan gebruik ik die koppelstukken en heb ik tevens een handzaam 700mm railsje.

Rails is wel alleen geschikt voor Triton, Festool en Makita.

[Voor 9% gewijzigd door MJV op 20-02-2020 07:40]

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10:10

Pixeltje

Woo-woohoo!

Xander schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:55:
[...]

Hm. Fair point.

Denk niet dat ik uit mijn 160cm rail dan twee bruikbare stukken krijg waar ik blij van ga worden.
Op zich.. ik had twee FSN 1600 rails, nu heb ik 1 1600 rails en twee stukken van 798mm. Moet eerlijk zeggen dat het me een beetje pijn deed om die rails in twee stukken te zagen maar achteraf ben ik er maar wat blij mee. Die korte stukken zijn echt handig voor kleinere planken etc, sta je niet te tobben met zo'n lange geleider die scheef schiet als je de zaag inzet ofzo.

Keuze was ook vrij simpel want de FSN800 kostte toen weer een hoop geld en het zagen was gratis.. ;)

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• henkie196
  • Niet online
Appie Heijn schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 22:29:
Volgens mij kan je idd niet een andere zaag dan een kss op deze rail vastklikken. Ik kan hem wel op een FSN rail zetten maar dan klikt ie niet en moet ik met een handeltje de beschermkap wegklikken. Kan volgens mij net zo goed de bosch rails nemen in vergelijking met de mafell.
Overweeg nog om een flexibele rail te nemen.
https://www.gereedschappr...liniaal-fx-140-fx140.html
Maar eerst maar eens kijken hoevaak ik hem kan inzetten.
Ik had het een beetje proberen op te zoeken, maar kon nergens echt duidelijk vinden of je ook een MT55 op zo'n rail zou kunnen zetten. Vraag me ook wel af wat nog het verschil is tussen een KSS50 en MT55 als een KSS ook gewoon diepte instelbaar is. Ik kon het zo gauw even niet gevonden krijgen, in ieder geval.

• Alsjemenou
Voor de mensen die twijfelen tussen een cirkelzaag, cirkelzaag op liniaal of invalzaag is er weer een interessante video door Peter Millard. Hij is toch wel een van mijn favoriete kanalen: YouTube: Festool plunge saw, Skil cordless saw, or track-mounted circular saw.... Zijn video's zijn meer gericht op techniek, workflow en tools in plaats van generieke build video's.

• chapie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 16:35
Xander schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:25:
[...]

Ik zit wel eens met een schuin oog naar deze te kijken: FSN WAN, voor de rechte aanslag.

En dan misschien ook nog een korte FSN rail erbij. Ik heb nu alleen rails van 160cm, da's toch een beetje onpraktisch als ik een boekenplankje van 40cm diep wil inkorten. Maar da's ook weer net te veel voor mijn afkortzaag.

Ik heb de FSN WAN, maar ik moet zeggen dat ik hem niet heel vaak gebruik. In de praktijk is het twee keer afmeten en dan de FSN 800 (of 1600 of 2 * 1600) erop makkelijker. Alleen voor het zagen van een bepaalde hoek is het praktisch, maar dat doe ik niet zo vaak :)

• Appie Heijn
henkie196 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:05:
[...]

Ik had het een beetje proberen op te zoeken, maar kon nergens echt duidelijk vinden of je ook een MT55 op zo'n rail zou kunnen zetten. Vraag me ook wel af wat nog het verschil is tussen een KSS50 en MT55 als een KSS ook gewoon diepte instelbaar is. Ik kon het zo gauw even niet gevonden krijgen, in ieder geval.
Ik durf het zo ook niet te zeggen, weet alleen dat de KSS wel echt een multi zaag is, en ook in al deze dingen het goed doet, zonder compromis zeg maar.

• Fraggert
Appie Heijn schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 18:09:
Een half jaar terug een nagenoeg nieuwe mafell kss 400 op de kop getikt, echter zonder afkortgeleiderail. Zojuist heb ik toch maar via gereedschappro (erg goed geholpen btw) de rail besteld, wat zijn die accessoires takkeduur :| aan de andere kant heb ik nu wel een cirkel/inval en beetje afkortzaag in één.
[YouTube: Kapp-Sägesystem KSS 400]

@rykers158 was die eibenstock in de aanbieding bij rubart? Ik baal achteraf wel dat ik die https://www.rakuten.de/pr...15000-dss-25-a-1733358629 een 2 maanden terug niet voor €310 heb gekocht
tsja, mafell, topspul...maar als je wat randzaken moet hebben ben je weer een keer aan de beurt.

ik heb de Erika 85 zaagtafel gehad.......en wou daar de roltafel en tafelverbreding bij hebben..nou laat maar :+

Whiskey Tango Foxtrot

• Autonoesis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 10:43
Fraggert schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:59:
[...]

tsja, mafell, topspul...maar als je wat randzaken moet hebben ben je weer een keer aan de beurt.

ik heb de Erika 85 zaagtafel gehad.......en wou daar de roltafel en tafelverbreding bij hebben..nou laat maar :+
Tweakers met Mafell, dan ben je wel erg doorgeslagen met DIY’en. Mafell wordt voornamelijk ontwikkeld voor de Zimmermann, een beroep dat eigenlijk niet of nauwelijks meer wordt uitgeoefend in Nederland. De zimmermann bouwt met name zware houtconstructie’s. Google maar eens op Dachstuhl of Ingenieurholzbau. Oerdegelijke machine’s die dus krachtig moeten zijn en tegen een stootje kunnen. Maar zelfs voor de lompe Nederlandse bouwvakker zwaar over de top.

Ik ben het merk nog nergens tegengekomen op (bouw)locatie's in Nederland. In Duitsland is het daarentegen erg populair. Op beurzen wordt de Mafell stand zeer druk bezocht en is drukker dan bijv. Festool, die zich voornamelijk richt op de af -en interieurbouwer.

Helaas of gelukkig, het is maar net door welke bril je het bekijkt, hanteert Mafell al drie jaar een vast prijs op alle producten https://www.deutsche-hand...internet/150/19529/346275

• deepbass909

deepbass909

Moderator General Chat

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar andere schroevendraaiers. Ik heb nu een set Facom en een set Beltzer/Scandia/Bahco schroevendraaiers die over het algemeen erg fijn werken, maar één heel groot nadeel hebben (beiden):
https://live.staticflickr.com/7810/40099530963_4094c3d0f8_b.jpg

Beide sets zijn softgrip schroevendraaiers, en dat zijn magneten voor vuil en dat is met sleutelen aan auto's niet handig. De Facoms hebben nog het voordeel dat ze helder blauw zijn, en dat het dus gelijk opvalt dat ze smerig zijn, maar schoonmaken is een k-klus...

Nu kom ik van PB Swiss deze set tegen:
https://www.hugoschipper.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/1/0/100-12set.jpg
1x PB100-0 voor gleufkop schroeven
1x PB100-1 voor gleufkop schroeven
1x PB100-2 voor gleufkop schroeven
1x PB100-3 voor gleufkop schroeven
1x PB100-4 voor gleufkop schroeven
1x PB100-5 voor gleufkop schroeven

1x PB190-0/60 voor Phillips schroeven
1x PB190-1/80 voor Phillips schroeven
1x PB190-2/100/6 voor Phillips schroeven
1x PB190-3/150 voor Phillips schroeven

1x PB192-1/80 voor Pozidriv schroeven
1x PB192-2/100/6 voor Pozidriv schroeven

Prijs €61,50

Volgens mij is dat een scherpe prijs voor een set PB Swiss draaiers, of niet?

• kabeltjekabel
Het PB wat ik de laatste jaren gekocht heb heb ik ook van Hugoschipper.nl Mooi compleet aanbod voor goede prijzen.

De classic heften zijn inderdaad aardig glad.

Hoe groter de set des te voordeliger :p

• henkie196
  • Niet online
De prijs is wel goed, hugoschipper en prof-tools zijn volgens mij de enige importeurs van PB Swiss in NL, of in ieder geval dat was zo een paar jaar geleden, en je mag dus verwachten dat de prijzen daar het beste zijn. Ik zou zelf voor deze set gaan, heeft een wat ergonomischere grip, maar is wel van hetzelfde materiaal, dus makkelijk schoon te maken. Aan de andere kant, zoveel kracht zal je nooit hoeven te zetten op een sleuf of kruiskop schroef, dat schiet er toch veel te makkelijk weer uit.

• Fraggert
Autonoesis schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 23:33:
[...]

Tweakers met Mafell, dan ben je wel erg doorgeslagen met DIY’en.
Goed gereedschap helpt mij om nauwkeurig te werken. Daarnaast heb ik er de investering voor over.

Dit is mijn veranda :) De lichtstraat die er in zit heb ik ook zelf gemaakt.

https://tweakers.net/ext/f/Izi4QdwT64ont7iTiLNf175O/full.jpg

Deze luidsprekers heb ik ook zelf gemaakt.

https://tweakers.net/ext/f/6nyOERtw9HQu3VEOwuLYZFQD/full.jpg

Whiskey Tango Foxtrot

• Dr Pro
  • Registratie: mei 2004
  • Nu online
Kan iemand me helpen met het uitzoeken van een alternatief?
Ik ben op zoek naar een 36v Makita boorhamer met koffer of M-Box en wil graag gebruik maken van de accu actie. Zelf had ik deze op het oog maar hij is nergens meer verkrijgbaar: https://www.gereedschappe...mbihamer-basic-38875.html

Ik zie dat de link verwijst naar het 'Z' model maar als je hem opent kom je op de 'ZJ' variant uit.
Die is met M-Box.
Makita zelf wijst me op modellen die een stuk duurder zijn, maar aangezien hier veul meer wijsheid zit ( O-) ), vraag ik het ook hier nog even :)

• Fraggert
Dr Pro schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 07:56:
Kan iemand me helpen met het uitzoeken van een alternatief?
Ik ben op zoek naar een 36v Makita boorhamer met koffer of M-Box en wil graag gebruik maken van de accu actie. Zelf had ik deze op het oog maar hij is nergens meer verkrijgbaar: https://www.gereedschappe...mbihamer-basic-38875.html

Ik zie dat de link verwijst naar het 'Z' model maar als je hem opent kom je op de 'ZJ' variant uit.
Die is met M-Box.
Makita zelf wijst me op modellen die een stuk duurder zijn, maar aangezien hier veul meer wijsheid zit ( O-) ), vraag ik het ook hier nog even :)
Je wilt dus de DHR264Z?? Ik vind je vraagsteling wat onduidelijk.

Ik vind alleen wel een losse body met accu-actie.

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html
https://www.gereedschapce...combihamer-body-2-5j.html

Wat is de code voor de body in mbox dan, weet je dat zelf al?

[Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 21-02-2020 08:02]

Whiskey Tango Foxtrot

• Dr Pro
  • Nu online
Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:00:
[...]

Je wilt dus de DHR264Z?? Ik vind je vraagsteling wat onduidelijk.

Volgens mij is dat de DHR264ZJ
Alle andere Makita apparaten met M-Box die ik heb besteld waren met een J op het eind.

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:00:
[...]

Je wilt dus de DHR264Z

Nee, hij wil dus de DHR264ZJ, incl. mbox.
https://www.makita.nl/zoe...=dhr264&tm_submit_search=
Volgens Makita is die uit het assortiment en voeren ze alleen nog de DHR264Z. Dus inderdaad ook een risico dat als je hem ergens op de kop tikt, dat je moeite krijgt met de accu actie.

Je kan ook de DHR264Z scoren en dan ergens los een MBOX4 op de kop tikken. Dan mis je alleen de inlay en het is wellicht niet de goedkoopste optie.

[Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 21-02-2020 08:08]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Dr Pro
  • Nu online
Wel het goede model ja!
Doet die winkel ook mee met de Accu actie? Want dat zie ik nergens staan?
Ik ken die winkel ook niet moet ik zeggen..
Orion84 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:07:
[...]

Volgens Makita is die uit het assortiment en voeren ze alleen nog de DHR264Z. Dus inderdaad ook een risico dat als je hem ergens op de kop tikt, dat je moeite krijgt met de accu actie.

Je kan ook de DHR264Z scoren en dan ergens los een MBOX4 op de kop tikken. Dan mis je alleen de inlay en het is wellicht niet de goedkoopste optie.
Check, ik zal eens kijken naar de M-Box4.
Een koffer is ook prima, m'n recipro zaag is in koffer geleverd en die volstaat ook.
De DHR264Z wordt enkel in een kartonnen doos geleverd, daar heb ik minder aan...

[Voor 48% gewijzigd door Dr Pro op 21-02-2020 08:10]

• MJV
Dr Pro schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:08:
[...]

Wel het goede model ja!
Doet die winkel ook mee met de Accu actie? Want dat zie ik nergens staan?
Ik ken die winkel ook niet moet ik zeggen..
Ja. Prima winkel verder, niet altijd het snelste ook hier levertijd 3 dagen.

• Fraggert
Orion84 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:07:
[...]

Volgens Makita is die uit het assortiment en voeren ze alleen nog de DHR264Z. Dus inderdaad ook een klein risico dat als je hem ergens op de kop tikt, dat je moeite krijgt met de accu actie.

OK helder, dan moet hij die bij Klium kopen.

Het lijkt mij wel heel vreemd als je bij een officiele dealer de laaste ZJ weghaalt je dan problemen gaat krijgen met een accu-actie. Dat ding doet gewoon officieel mee, of snap ik het spelletje niet?

Knap waardeloos als Makita dat zou doen, je hebt gewoon volle bak recht op die actie.
Die machine is uit assortiment maar er liggen er nog exemplaren bij de dealers.

Of heb jij dit zelf zo meegemaakt?

Whiskey Tango Foxtrot

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat

Fotogenie(k)?

Toolmax heeft 'm ook en die winkel doet ook mee aan de actie. Alleen de vraag is dus of makita aanvragen voor deze uitvoering gaat accepteren.

https://www.toolmax.nl/ma...nder-accu-s-en-lader.html
Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:10:
[...]

OK helder, dan moet hij die bij Klium kopen.

Het lijkt mij wel heel vreemd als je bij een officiele dealer de laaste ZJ weghaalt je dan problemen gaat krijgen met een accu-actie. Dat ding doet gewoon officieel mee, of snap ik het spelletje niet?

Knap waardeloos als Makita dat zou doen, je hebt gewoon volle bak recht op die actie.
Die machine is uit assortiment maar er liggen er nog exemplaren bij de dealers.

Of heb jij dit zelf zo meegemaakt?
Waar maak jij uit op dat ie officieel meedoet? Makita zelf geeft volgens mij alleen bij de DHR264Z aan dat ie meedoet, alle andere uitvoeringen zijn uit het assortiment. Zie ook de officiele lijst van makita: https://www.makita.nl/dat...accu_q1_def_februari.xlsx
Daar staat alleen de DHR264Z op.

Mijn eigen ervaring is overigens positief. Had een zwarte uitvoering van een steelstofzuiger besteld, waarvan volgens de lijst van makita alleen de groene uitvoering onder de actie zou vallen. Maar daar kreeg ik gewoon netjes een accu voor cadeau :)

[Voor 74% gewijzigd door Orion84 op 21-02-2020 08:15]

• _Brake_
  • Laatst online: 31-03 22:19
Is de DHR281ZWJ geen optie?

BTO X•BOOK 15CL872 / Intel i7-8750H / NVIDIA GTX1050Ti 4GB / 2x 8GB Crucial DDR4 2666MHz / Samsung 970 Evo 500GB / 2x iiyama XUB2492HSU-B1
LG OLED55C8PLA / Pioneer VSX-922-K / Jamo S608 HCS3 + S606 / SVS PB-1000 / Apple TV 4K

• Dr Pro
  • Nu online
Ongelooflijk... Ik zou toch zweren dat ik goed gezocht had... Krijg nu binnen 5 minuten al twee alternatieve winkels.

Hulde!

• MJV
Als je zeker wil zijn dat die uitvoering meedoet even mailen met Makita Nederland. Die reageren snel en vriendelijk.

Het zou wel onlogisch zijn als de Z-uitvoering; zonder m-box en dus iets goedkoper wel meedoet en de ZJ-uitvoering niet...

[Voor 35% gewijzigd door MJV op 21-02-2020 08:13]

• Dr Pro
  • Nu online
Die is meteen een pak duurder, was 1 van de alternatieven die Makita zelf voorstelde...
MJV schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:12:
Als je zeker wil zijn dat die uitvoering meedoet even mailen met Makita Nederland. Die reageren snel en vriendelijk.
Ik ga ze mailen, thanks voor het advies!

[Voor 37% gewijzigd door Dr Pro op 21-02-2020 08:13]

• Fraggert
Orion84 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:11:
Toolmax heeft 'm ook en die winkel doet ook mee aan de actie. Alleen de vraag is dus of makita aanvragen voor deze uitvoering gaat accepteren.

https://www.toolmax.nl/ma...nder-accu-s-en-lader.html

[...]

Waar maak jij uit op dat ie officieel meedoet? Makita zelf geeft volgens mij alleen bij de DHR264Z aan dat ie meedoet, alle andere uitvoeringen zijn uit het assortiment. Zie ook de officiele lijst van makita: https://www.makita.nl/dat...accu_q1_def_februari.xlsx
Daar staat alleen de DHR264Z op.

Mijn eigen ervaring is overigens positief. Had een zwarte uitvoering van een steelstofzuiger besteld, waarvan volgens de lijst van makita alleen de groene uitvoering onder de actie zou vallen. Maar daar kreeg ik gewoon netjes een accu voor cadeau :)
ow je hebt die lijst ook al zie ik

https://www.makita.nl/dat...accu_q1_def_februari.xlsx

ik zie inderdaad nu alleen de Z uitvoering staan.

Whiskey Tango Foxtrot

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 07:44:
Goed gereedschap helpt mij om nauwkeurig te werken. Daarnaast heb ik er de investering voor over.
Precies dit.

Daarnaast, wie zegt wat iemand professioneel nodig heeft? Festool heeft ook de naam voor interieur bouw te zijn, maar ik zie in België ook gewone klusjesmannen standaard een Festool uit hun busje trekken. Denk niet dat ze dat nu strikt nodig hebben, maar ik zie het wel regelmatig.

• MJV
henkie196 schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:26:
[...]

Precies dit.

Daarnaast, wie zegt wat iemand professioneel nodig heeft? Festool heeft ook de naam voor interieur bouw te zijn, maar ik zie in België ook gewone klusjesmannen standaard een Festool uit hun busje trekken. Denk niet dat ze dat nu strikt nodig hebben, maar ik zie het wel regelmatig.
Ook hier in Nederland zie je er genoeg met Festool. Ik snap ook wel als je bijna dagelijks met dat gereedschap werkt dat een meerprijs van €300 (ook al is die prijs het dubbele van Makita) niet zoveel uitmaakt. Als je zo'n stuk gereedschap een jaar of drie gebruikt scheelt het je bruto (het zijn kosten die je als ondernemer maakt) minder dan €0,30 per dag.

Dat betekent voor mij niet dat ik er zelf ook het geld voor (over) heb. Als ik Mathias Wandel zie op YT en zie wat die allemaal kan met "Lidl-kwaliteit" gereedschap en hout uit afvalcontainers, dan schaam je je bijna als je wèl duur gereedschap aanschaft en de resultaten er niet altijd naar zijn vanwege je eigen beperkte capaciteiten.
Pagina: 1 ... 39 ... 49 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True