deepbass909 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:21:
Ik heb exact dat kistje thuis liggen. Het is redelijk en daarmee is alles er wel mee gezegd. De dunne maten zijn niet heel stijf (de boortjes hebben de neiging iets weg te lopen, zelfs als je een centerpunt hebt gebruikt) en ik heb er in de tussentijd al meerdere gebroken.
Voor mij zijn het ragboren, boren waar ik zonder schuldgevoel mee in gips e.d. boor.
Ik heb thuis een setje (van Bosch) met daarin steen, hout, en staal boren, en naar mijn idee is dat vooral handig om een setje te hebben voor als je een wat minder reguliere maat nodig hebt. Bijkomend voordeel van zo'n kistje is dat je die later gewoon bij kunt vullen met nieuwe (betere) boortjes.
Voor beton en steen zijn ze ook niet bedoeld, daarvoor wil je boren met een carbide-punt hebben. HSS snijdt in het materiaal, terwijl je bij steen harder dan gips wilt schrapen.
Voor beton en steen heb ik goede boortjes, dat werkt echt veel fijner. Met een goede steenboor heb ik ook niet het gevoel een klopboor nog nodig te hebben.
Maar die zijn erg kostbaar. Als je VDE niet per sé nodig hebt, kan je in mijn ogen dus beter je geld uitgeven aan een betere set gewone schroevendraaiers.
PB Swiss schroevendraaiers zijn altijd kostbaar. Maar je hoeft ze ook maar één keer te kopen.
Welk type je koopt hangt er vanaf waar je het voor nodig denkt te hebben. Ik zie geen reden om niet een set met VDE schroevendraaiers te hebben, in ieder geval in sleuf en phillips, maar voor schroeven in een olie-achtige omgeving kan je beter van die harde handvaten hebben (zoals de classic of multicraft van PB Swiss), die zijn lekker makkelijk schoon te maken achteraf. Iets met softgrip wordt dan al gauw gevlekt, maar licht misschien nog weer even fijner in de hand (al die DRALL Stahlwille schroevendraaiers op het werk houden misschien fijn vast, maar zien er al gauw echt niet meer uit).