Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 18:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Baytep schreef op zondag 10 november 2019 @ 21:53:
Ik heb al twee Makita accuschroefmachines van 10.8V met steekbatterijen, en dat bevalt prima. Helaas leveren ze verder niet veel met steekbatterijen.
Sterker nog: ze leveren niets meer met steekbatterijen. Althans, behalve die batterijen zelf en nog wat multi-accu apparaten die er mee compatible zijn (bouwradio's bijvoorbeeld).

Makita is voor 10.8V helemaal over op de CXT schuifaccu's.

Met name voor schroefmachientjes wel jammer. De CXT versies zijn toch wat minder compact.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@Twijfels bedankt voor de informatie.

Wat me bij de GKF 12V-8 accukantenfrees nog niet helemaal duidelijk is:
Kan je die ook goed gebruiken om uit vrije hand te frezen?
Dan bedoel ik dus met ontgrendelde diepteinstelling en een frees met voorsnijder een gat tot gewenste diepte maken.
Van andere frezen weet ik dat het dan nodig is dat de constructie zwaar genoeg moet zijn om zonder "schokken" de frees in het werkstuk te duwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Orion84 schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:02:
[...]
Makita is voor 10.8V helemaal over op de CXT schuifaccu's.
Met name voor schroefmachientjes wel jammer. De CXT versies zijn toch wat minder compact.
daarom wil ik graag die schuifaccu's gebruiken. Zo klein mogelijk gereedschap. Daar kun je vaak de meeste klussen prima mee doen, en het past allemaal inclusief consumables in een kratje.
Lekker efficient

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Baytep schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:05:
@Twijfels bedankt voor de informatie.

Wat me bij de GKF 12V-8 accukantenfrees nog niet helemaal duidelijk is:
Kan je die ook goed gebruiken om uit vrije hand te frezen?
Dan bedoel ik dus met ontgrendelde diepteinstelling en een frees met voorsnijder een gat tot gewenste diepte maken.
Van andere frezen weet ik dat het dan nodig is dat de constructie zwaar genoeg moet zijn om zonder "schokken" de frees in het werkstuk te duwen
Je kan hem niet ontgrendelen met de handen vrij. Oftewel om hem in ontgrendelde stand te brengen moet je constant een knop ingedrukt houden, je kan hem dan nog redelijk met twee handen vasthouden, maar erg fijn lijkt het mij niet werken.

Afbeeldingslocatie: https://staticws.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/a/4/a471c4586cdcc181c3b20fb149fee6e6.jpg die zwarte knop boven de spindel is om hem te ontgrendelen, maar kan dus op geen mogelijk in ontgrendelde stand vastgezet worden. Heb je zo genoeg informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Niet online
Twijfels schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:11:
[...]
Heb je zo genoeg informatie?
Helemaal duidelijk bedankt!

Denk dat ik de gok ga wagen. Nu nog zoeken naar goeie combinatie deals met accu's

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:11
The Eagle schreef op zondag 10 november 2019 @ 15:33:
En met die laatste zin sla je dus de spijker op zijn kop. Alles valtu of staat met het gebruik. Is dat incidenteel, koop je een prutstofzuiger van 40 euro en knikker je hem na 4 keer gebruik weg. Nog steeds goedkoper dan huren. Gebruik je dagelijks dan is een goede bouwstofzuiger het geld waard.
Alleen dat vind ik dan wel weer echt totaal onverantwoord met het milieu omgaan. Kun je eigenlijk niet maken. De politiek heeft nu eenmaal geen antwoord op de wegwerpcultuur; dat betekent niet dat je er misbruik van moet maken, vind ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat mag jij vinden :) Ben persoonlijk van mening dat er idd een wegwerpcultuur (heck, volledige economie) is ontstaan en dat recycling een goed ding is. Dat gebeurt dan ook gelukkig. Dus imho zeker geen misbruik, al snap ik wel dat dat zo over kan komen.
Politiek ga ik me niet over uitlaten. De laatste keer dat ik een echt competente bestuurder tegenkwam stapte die uit de kamer om gewoon fatsoenlijk geld te gaan verdienen voor zijn capaciteiten , ipv onderbetaald te worden volgens een norm die door een verkapte harry potter neergezet was. Kan hem geen ongelijk geven.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 22:17
TimoDimo schreef op maandag 11 november 2019 @ 18:22:
[...]
De politiek heeft nu eenmaal geen antwoord op de wegwerpcultuur; dat betekent niet dat je er misbruik van moet maken, vind ik.
Dat antwoord was een verwijderingsbijdrage zodat apparatuur op een goede manier gerecycled kan worden.
Dan nog moet die consument wel het apparaat aanbieden ter recycling, en niet bij het vuil.
Mensen dwingen dat te doen is in een democratie dan weer vaak een stap te ver, maar je zou evt het leger in kunnen zetten.

Een andere optie is natuurlijk dat jij subsidies gaat geven zodat mensen ook echt alleen die onverslijtbare machines gaan kopen voor een klein klusje. Is vast genoeg animo voor.
Help je gelijk de economie ook mee. ;)

Ik meld me vast aan bij je. ;)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David DC
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-03-2024
@henkie196 @Notna op de startpagina werkt de banner van Werkzeugalarm.de niet meer en de verzendingskosten naar Nederland (en ook België) zijn gestegen naar 15,90€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Teijgetje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:42:
Er werd hier laatst over afkortzagen met lage toeren en speciale bladen gesproken om metalen profielen af te korten.
Dan is deze Parkside een mooie aanvulling toch?
Bij normaal gebruik zal deze vast wel een tijdje meegaan, je hebt garantie.
Bovendien zijn twee van deze, mocht hij na de garantie overlijden en kan je geen onderdelen vinden, nog steeds goedkoper dan de Scheppach. ;)

Maar je hebt gelijk, voor een eenmalig of incidenteel klusje kun je beter altijd het duurste aanschaffen, dat gaat langer mee en onderdelen zijn makkelijker te krijgen.
Even deze oude discussie opengooien. Ik had ook een bandzaag nodig, dus risico genomen. Komt vandaag binnen. Direct toen ik de doos aanpakte hoorde ik al vanalles rammelen en schuiven..

Doos open, en de kist blijkt open te staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g73ktmXj2jnRVy9bMGIyXjdO/medium.jpg

Maar niet omdat iemand hem vergeten is dicht te doen, maar omdat vanalles (af)gebroken is... Door slecht ontwerp.
Er komen direct een aantal afgebroken onderdelen uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EXS7SnNYT9FJCE5alZBVwq74/thumb.jpg

De koffer blijkt van extreem dun plastic te zijn, totaal niet opgewassen tegen het gewicht van het apparaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p1Ut5DHwgsEmZT9UWZClNGdT/medium.jpg

Door het rondstuiteren van de onderdelen is de zaag zelf ontzet en beschadigd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dQjimm19ajfeRtWWS45mYPk3/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/YcHzXCZYaJvPWTPycxz2FPGy/medium.jpg

Een van de poelies lijkt ook niet helemaal stabiel meer te lopen:
[YouTube: 20191112 140303]

Dus hij mag direct alweer retour... Nog niet 1x gebruikt. En je gaat me niet vertellen dat ze dit repareren en weer verkopen... Weer afval erbij

Je kan natuurlijk zeggen: "Ja, maar dit komt door slecht transport". Nee, de koffer is flinterdun plastic en het product is zeer slecht verpakt.
En je kan het ook gooien op dom toeval. Daar geloof ik ook niet in.

Voor mij is dit een gevalletje "Quod erat demonstrandum"... |:( |:( |:( |:(

[ Voor 3% gewijzigd door MeMoRy op 12-11-2019 15:03 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:10
Als er gewoon netjes omgegaan wordt met dozen, dan zou dit echt niet moeten gebeuren.
Neemt niet weg dat je tegenwoordig als fabrikant toch echt rekening moet houden met slechte bezorgservices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 22:44
Twijfels schreef op maandag 11 november 2019 @ 11:11:
[...]

Je kan hem niet ontgrendelen met de handen vrij. Oftewel om hem in ontgrendelde stand te brengen moet je constant een knop ingedrukt houden, je kan hem dan nog redelijk met twee handen vasthouden, maar erg fijn lijkt het mij niet werken.

[Afbeelding] die zwarte knop boven de spindel is om hem te ontgrendelen, maar kan dus op geen mogelijk in ontgrendelde stand vastgezet worden. Heb je zo genoeg informatie?
Hoe bedoel je? Deze gasten hebben hem continue vergrendeld op de laagste stand, zelfs met 1 hand bediening. :)

YouTube: Bosch 12V Trim Router and Planer - brushless woodworking tools

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
MeMoRy schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 14:58:
[...]

Dus hij mag direct alweer retour... Nog niet 1x gebruikt. En je gaat me niet vertellen dat ze dit repareren en weer verkopen... Weer afval erbij

Je kan natuurlijk zeggen: "Ja, maar dit komt door slecht transport". Nee, de koffer is flinterdun plastic en het product is zeer slecht verpakt.
En je kan het ook gooien op dom toeval. Daar geloof ik ook niet in.

Voor mij is dit een gevalletje "Quod erat demonstrandum"... |:( |:( |:( |:(
Dus jij gelooft dat al die schade ontstaan is...….vanzelf? Net als de scheuren in de koffer? En niet doordat de doos flink gestuiterd heeft? Misschien zelfs het apparaat uit de doos gevallen is?
Was de verzenddoos smetteloos?

Ik krijg ook wel eens iets per post wat stuk is (gegaan), ook dure dingen, en meestal heeft dat met de verpakking te maken die niet bestand is tegen bepaalde bezorgers.
Om nu alles wat ik ooit defect ontvangen heb gelijk als ramsj te betitelen gaat een beetje ver,
Alles is vergoed of vervangen.
Dat zal bij jou niet anders zijn.
En of het nu gerepareerd wordt en herverkocht maakt toch niet uit, dat wordt heus wel gerecycled dan.

Maar bij TimoDimo, die is ook zo tegen weggooi, kan je dacht ik subsidie aanvragen zodat je een dure kan kopen. Wees snel, zo`n potje is zo leeg. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
KillaZ schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:56:
[...]

Hoe bedoel je? Deze gasten hebben hem continue vergrendeld op de laagste stand, zelfs met 1 hand bediening. :)

Hij bedoelt (en zegt ;) ) Ontgrendeld, de vraag ging daar ook over als ik het goed heb, de diepteverstelling in vrijgegeven stand houden, zodat je de frees voorzichtig in het werkstuk kunt laten vallen, eigenlijk precies tegenover wat jij omschrijft dus. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
KillaZ schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 16:56:
[...]

Zoals @nick_haak al aangeeft gaat het om de ontgrendelde stand. En dat gaat je niet lukken met 1 hand, tenzij je een hele grote hand met 10 vingers hebt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Ok duidelijk dat ik tegen een muur aan het praten ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:27

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@MeMoRy Niet helemaal duidelijk uit je post op te maken, maar is dit nou zo'n parkside van lidl of toch een scheppach? Ik vermoed het eerste gezien de groene kleur. Wel een dramatisch pakketje zo zeg.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22
In dit geval een parkside.

Maar dat maakt niet uit.
Parkside/lidl/einhell worden onder 1 dak geproduceerd.
Net zoals een VW motor met een Seat of Skoda logo/jasje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
MeMoRy schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:55:
[...]

Ok duidelijk dat ik tegen een muur aan het praten ben.
Nee hoor, alleen zoals jij zegt dat bij n=1 Parkside en Lidl slecht zijn, zeg ik dat ik van de Lidl nog nooit, n=10+, iets kapot ontvangen heb.
En ik dan ook met Parkside apparaten geen problemen heb, die je dus volgens jou al hebt zonder dat je het gebruikt hebt. Want zie je wel...…….
Wel van andere leveranciers DOA`s ontvangen, maar hun service was ook altijd goed. Dus ook geen probleem.

Geef gewoon toe dat er met transport iets heel fout is gegaan, reclameer dat bij de Lidl en je hebt voor het eind van de week er een die heel is, of je geld terug.
Meld wat fout is gegaan en vraag om breekbaar stickers op de doos zodat er niet mee gegooid wordt door een bezorger.

Die ideale wereld waarin jij leeft en waar er nooit iets fout gaat en er geen afval is bestaat niet.
Lidl doet lekker mee met recyclen en werken aan een beter milieu. De plasticberg pakken ze aan, alleen nog witte eieren (minder impact) en andere recycle maatregelen (bv eigen statiegeldsysteem op PET flessen) laten dat zien.
Waarom jij er dan van uitgaat dat een defect apparaat gewoon bij het afval terechtkomt en niet gerecycled wordt begrijp ik niet.

Ik begrijp dat het voor sommigen nooit goed is of ver of snel genoeg gaat.
bv Sick of plastic met de Shop and Drop actie (gewoon alle verpakkingsmateriaal in de winkel droppen gelijk na aankoop als protest) vindt dat de drie recycle-bins, die Lidl als eerste keten in Ierland plaatst in elke winkel om het probleem aan te pakken, niet ver genoeg gaat want de consument mag doorzichtig plastic bij elkaar doen.
En niet alle zachte doorzichtig plastic is te recyclen in Ierland.
Dus dat brengt verwarring, een regering die aangeeft wat je kan recyclen en een retailer die zegt geef al dat doorzichtige plastic maar, dan recyclen we dat.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 12-11-2019 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
Ik heb verschillende spullen van parkside en een kennis heeft een heel pakket van parkside. Juist de koffers vielen me op omdat deze stevig zijn. Heb hier ook spullen van andere merken en de kisten daarvan verschillen niet bijster veel met die van parkside. Volgens mij heb je gewoon een keer pech gehad. @MeMoRy
Parkside is niet bedoeld voor dagelijks gebruik of kan van een flatgebouw vallen en het nog doen. Dat geld natuurlijk ook voor de kisten. Wat @Teijgetje zegt reclameer bij de lidl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Laatst online: 18:58

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
David DC schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 06:38:
@henkie196 @Notna op de startpagina werkt de banner van Werkzeugalarm.de niet meer en de verzendingskosten naar Nederland (en ook België) zijn gestegen naar 15,90€.
Fixed

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb persoonlijk wisselend succes met het parkside spul van de Lidl. Ik gebruik het uitsluitend sporadisch thuis, maar de set klemlijmtangen kneep ik in de eerste sessie al stuk. Ook het graveer opzetstuk bij een slijpmachine (nu nog in de shop voor 35€) ging al bij de tweede beurt stuk.
Van de andere kant de compressor werkt weer wel goed en ook de grotere slijpmachine (zonder opzetstuk) werkt al een aantal jaren ok.

Mijn conclusie voor mezelf: als ik het vaker dan een keer per maand nodig heb geen lidl spul ;)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:22
Inderdaad, ik ben enorm parkside fan gevonden ivm de prijs/kwaliteit verhouding.

Onlangs de kleinste afkortzaag voor €60,- gekocht met als doel het inkorten van pan latjes etc.
Extreem haaks blijkt hij niet te zagen. -> Dus het merk is kut, of niet dan soms toch?
Maar mag ik dat verwachten tov van andere merken die minimaal het dubbele kosten..
.
"de kapot uit doos" dus het merk is k*t :'), vind ik zo'n ondoordachte domme opmerking.

Ik heb de parkside hogedrukreiniger gekocht. Kwam met kapotte wielen aan, doos was ook flink gedeukt.
De bezorger is er dan ook alles behalve netjes mee omgegaan.
Maarja, parkside, k*t merk.... :').
Kapotte wielen gemeld, 2 dagen later vervangingswielen ontvangen (y) . Terugsturen mocht ook. Maar dat vond ik onzin.

Ik heb een parkside tuinpomp gekocht. Deze was byfar de goedkoopste met zelfde specificaties en uiterlijk kwam 1 op 1 overeen met andere merken. Die draait ook al 3 jaar vlekkeloos.
Misschien geluk? Of je wordt bij de andere merken genaaid.... Hoe dan ook, was hij naar 1 jaar kapot gegaan, was parkside dan een k*t merk,of heeft hij voor dat geld genoeg dienst gedaan?

Ik heb een parkside 'betonboren' tegen een schijtprijs gekocht. Boren deden ze niet. Van alles uitroppen wel. Maarja, parkside, k*t merk.... Of mocht ik dit wel/niet verwahten voor een schijt prijs?
rockhopper schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:14:

Mijn conclusie voor mezelf: als ik het vaker dan een keer per maand nodig heb geen lidl spul ;)
Absoluut mee eens! En soms moet je met een budget merk ook gewoon een beetje geluk hebben

[ Voor 59% gewijzigd door barry86 op 13-11-2019 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
DoeEensGek schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:40:
Ik heb verschillende spullen van parkside en een kennis heeft een heel pakket van parkside. Juist de koffers vielen me op omdat deze stevig zijn. Heb hier ook spullen van andere merken en de kisten daarvan verschillen niet bijster veel met die van parkside. Volgens mij heb je gewoon een keer pech gehad. @MeMoRy
Parkside is niet bedoeld voor dagelijks gebruik of kan van een flatgebouw vallen en het nog doen. Dat geld natuurlijk ook voor de kisten. Wat @Teijgetje zegt reclameer bij de lidl.
I know. Ik koop ook divers goedkoop gereedschap. Maar dit is echt een uitzondering. De koffer met inhoud weegt zo'n 14 kg. Maar deze koffer is flinterdun! Echt speelgoedplastic. Je voelt de koffer doorbuigen terwijl je hem aan het handvat optilt. De sluitingen zijn ook raar en klikken niet goed vast. De onderdelen (zaagtafel, onderblad, etc) worden niet goed vastgehouden of zelf op de plek gehouden.
Je zou hem zelf moeten zien om je oordeel goed te kunnen vellen: Dit is gewoon echt slecht (prullaria) ontwerp!
Zodra ik de nieuwe binnen heb, ga ik direct van alles verstevigen en bandjes monteren.

Het apparaat zelf lijkt best degelijk te zijn trouwens. Al zijn de beschermkappen ook weer hetzelfde speelgoedplastic.
rockhopper schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:14:
Ik heb persoonlijk wisselend succes met het parkside spul van de Lidl. Ik gebruik het uitsluitend sporadisch thuis, maar de set klemlijmtangen kneep ik in de eerste sessie al stuk. Ook het graveer opzetstuk bij een slijpmachine (nu nog in de shop voor 35€) ging al bij de tweede beurt stuk.
Van de andere kant de compressor werkt weer wel goed en ook de grotere slijpmachine (zonder opzetstuk) werkt al een aantal jaren ok.

Van die snelspan lijmklemmen? Ik heb er nog geen (betaalbare) gevonden die niet bij het eerste gebruik kapot gingen. |:( Het kan dat ik te hard knijp, maar kom op: het heet toch niet voor niets "klem"?? Je moet de houten platen er toch mee kunnen klemmen?
Ik koop tegenwoordig liever tweedehands old-fashion lijmklemmen en constructietangen op. Die zijn tenminste staal+gietijzer.

[ Voor 27% gewijzigd door MeMoRy op 13-11-2019 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:28
@MeMoRy In vergelijk met de ervaring die ik heb met Parkside, heb jij een maandag ochtend koffer gekregen. Normaal zijn die koffers echt wel beter dan wat jij omschrijft. Aangezien QC vaak de eerste post is waar op bezuinigd wordt, is de kans op een slecht exemplaar natuurlijk groter bij goedkopere merken.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen over de vervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MeMoRy schreef op woensdag 13 november 2019 @ 11:06:
[...]
Van die snelspan lijmklemmen? Ik heb er nog geen (betaalbare) gevonden die niet bij het eerste gebruik kapot gingen. |:( Het kan dat ik te hard knijp, maar kom op: het heet toch niet voor niets "klem"?? Je moet de houten platen er toch mee kunnen klemmen?
Ik koop tegenwoordig liever tweedehands old-fashion lijmklemmen en constructietangen op. Die zijn tenminste staal+gietijzer.
Ik zweer voorlopig bij schroefklemmen. Ik moet wel zeggen dat ik laatst ergens (pontmeyer?) Bessey klikklemmen zag, dat schijnt "het merk" te zijn, enige verleiding was er, maar de prijs is er ook naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
@MeMoRy @rockhopper wat is jullie idee bij betaalde snelspan lijmklemmen? Bessey is dan inderdaad het merk :)
Zelf in het bezit van een paar Bessey EZS snelspanners en het zijn echt geweldige dingen om mee te werken. Als je zo'n paar hebt liggen pak je nooit meer de schroefklemmen tenzij het echt niet anders kan. Klemkracht is voor 99% van het werk ruim voldoende en je kan er flink hard in knijpen zonder dat er iets afbreekt.

Wat betreft prijs, rondshoppen helpt er bij, ik zie voor de EZS 30-8 nu prijzen tussen de €20 en €30, bij Klium heb ik ze ooit voor €15,65 weten te scoren, ik vind dat een prima schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
barry86 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 08:29:

Onlangs de kleinste afkortzaag voor €60,- gekocht met als doel het inkorten van pan latjes etc.
Extreem haaks blijkt hij niet te zagen. -> Dus het merk is kut, of niet dan soms toch?
Maar mag ik dat verwachten tov van andere merken die minimaal het dubbele kosten..
.
In hoeverre zaagt hij niet haaks?
Stel je legt een lat 18x45 plat neer tegen de geleiding, dan kan je de hoek van de geleiding toch instellen naar haaks tov het blad? Zodat de horizontale zaagsnede over de 45mm haaks is?
Of komen de merktekens van de middenstand/90 graden stand niet overeen met 90 graden terwijl hij wel 0 aangeeft? Even een krasje zetten op een van twee waar het wel haaks is.
Bij de dikte(verticaal/18 mm) kan je de haaksheid van blad afstellen met de bout die de 0-stand/90 graden stelt. (plaatje 1 in de "laserstraal, achter de geleider rechts onder de draaikop")
Of is het scharnier wiebelig en loopt daardoor het blad weg als je verticaal zaagt?

Niet alleen bij goedkope machines zitten de merktekens of maatlinealen soms net een fractie er naast.
Ik heb ook duur gereedschap waar het een mm afwijkt.
Vaak is eea te verstellen.
Maar soms moet je even met de afwijking leren werken, of eigenlijk moet je altijd even met de afwijking leren werken.
Alle machines wijken af van de absolute 90 graden of het absoluut mm lijntje.
Wel hoe duurder, hoe kleiner de standaard afwijking is, maar met een beetje tweaken kan je meestal alles afstellen.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 13-11-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Teijgetje schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:10:
Alle machines wijken af van de absolute 90 graden of het absoluut mm lijntje.
Sterker nog: vind maar een 'betaalbaar' zaagblad wat perfect plat is, hahaha
Maar ja, hout werkt zelf ook nog, dus al zaag je het recht...

Ik leg altijd een goede timmermanshaak tegen het blad in beide richtingen (kantelen en draaien) om hem zo recht mogelijk te krijgen, want die lijntjes (van 'betaalbaar' gereedschap, maar zelfs van bekendere merken) zijn absoluut niet accuraat.
aar met een beetje tweaken kan je meestal alles afstellen.
Meh, in mijn ervaring zitten de maatstreepjes meestal meegegoten in het aluminium of ijzer... Valt weinig aan te tweaken.

[ Voor 21% gewijzigd door MeMoRy op 13-11-2019 17:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:56

Vliegvlug

Flight Simple

Van het weekend de schuur van mijn ouders uitgeruimd.

Daarbij kwam ik een Black & Decker GT260 heggenschaar tegen die volgens mij uit de tijd komt toen ze nog een degelijk merk waren, hij is tenminste “Made in England”. ;)

Er vielen nog wat plantenresten uit met schudden en daar leek maar geen einde aan te komen dus ‘m uiteindelijk maar open geschroefd:

Black & Decker GT260 heggenschaar

Er zat nog een halve heg in! :X
Mijn vader kennende heeft hij ‘m nooit schoon gemaakt. :/

Na opschonen een stuk beter:

Black & Decker GT260 heggenschaar

:*)

Nog even smeren en hij kan er wel weer een paar jaar tegen :)

De messen zullen ook nog nooit geslepen zijn maar dat gaan we wel zien wanneer ik ‘m op mijn heg uittest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Twijfels schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:02:
@MeMoRy @rockhopper wat is jullie idee bij betaalde snelspan lijmklemmen? Bessey is dan inderdaad het merk :)
Zelf in het bezit van een paar Bessey EZS snelspanners en het zijn echt geweldige dingen om mee te werken. Als je zo'n paar hebt liggen pak je nooit meer de schroefklemmen tenzij het echt niet anders kan. Klemkracht is voor 99% van het werk ruim voldoende en je kan er flink hard in knijpen zonder dat er iets afbreekt.

Wat betreft prijs, rondshoppen helpt er bij, ik zie voor de EZS 30-8 nu prijzen tussen de €20 en €30, bij Klium heb ik ze ooit voor €15,65 weten te scoren, ik vind dat een prima schappelijke prijs.
Ze kunnen erg slecht tegen nattigheid. Heb eens een zijltje in de schuur te drogen gehangen over een Bessey EZS 90-8, week later heel wat roest op het profiel.

Verder mooie klemmen. Vooral het kunnen spreiden is ook fijn.

De eerste twee klemmen heb ik graag in snelspan versie zodat de boel niet gaat schuiven. Daarna nog een rits schroefklemmen er op (en eventueel de snelspanners naar het volgende werkstuk aangezien ik er daar wat minder van heb :+

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-11-2019 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
MeMoRy schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:52:

Meh, in mijn ervaring zitten de maatstreepjes meestal meegegoten in het aluminium of ijzer... Valt weinig aan te tweaken.
Maar je kan wel een kras maken op/tussen die maatstreepjes op een punt waar een vast punt van de draaibare tafel staat als het haaks is. Aan de hand van de afwijking bij de 0-stand kan je dan de graden instellen met dezelfde afwijking (+ of -) (voor goed genoeg, voor exact gebruik ik inderdaad altijd de blok- of zwaaihaak)
Vaak zijn 0-stand-pijtjes aan de tafel te verstellen maar die kunnen net zo makkelijk weer verschuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Om de stofzuigerdiscussie weer wat leven in te blazen: wat vinden jullie dan van het gebruik van een centraal stofafzuigsysteem zoals deze: https://www.stofzuigers.c...gunit-beam-platinum-sc398

Deze is niet alleen voor huishoudelijk gebruik, maar ook voor professioneel/bouwplaatsgebruik: https://www.stofzuigers.c...ssioneel-alle-stofzuigers

Mét ingebouwd(e) cycloon(tje)! Eventueel kun je nog voorfilteren met een tweede volledige cycloon. Die hebben ze dan ook speciaal ervoor beschikbaar: https://www.stofzuigers.c...igsysteem/voorafscheiders

Je hebt ook nog versies die echt speciaal voor bouwwerkzaamheden zijn zoals https://www.stofzuigers.c...unit-beam-marathon-xl-4kw.

Is wel mooi, heb je in je huis maar één superstofzuiger nodig die alles aankan. En ook nog eens de niet gefilterde deeltjes naar buiten blaast. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het is mij een raadsel waar jij terugleest dat die dingen geschikt zijn voor bouwwerkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ok en dan ga je thuis overal leidingen aanleggen? :P

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Twijfels schreef op woensdag 13 november 2019 @ 17:02:

Betaalde? Ik heb ze nog nergens gratis gezien, maar misschien bedoelde je bepaalde...
Die van de lidl deden gewoon bij eerste gebruik krak. Ik geef toe dat ik er al niet heel veel van verwachtte, maar ik had toch gehoopt ze iets langer/vaker te kunnen gebruiken.
Voor beneden 20€ heb ik er wel voor over, veel duurder trek ik eigenlijk niet omdat ik ze niet zo vaak nodig heb. Misschien dat ik ze overweeg (als ik de prijs kan vinden als ik weer bij de shop ben). bedankt voor de feedback in ieder geval.

@kabeltjekabel mengen van klik en schroef is wel een goed idee eigenlijk. (y)

[ Voor 3% gewijzigd door rockhopper op 13-11-2019 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
rockhopper schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:57:
[...]

Betaalde? Ik heb ze nog nergens gratis gezien, maar misschien bedoelde je bepaalde...
Die van de lidl deden gewoon bij eerste gebruik krak. Ik geef toe dat ik er al niet heel veel van verwachtte, maar ik had toch gehoopt ze iets langer/vaker te kunnen gebruiken.
Voor beneden 20€ heb ik er wel voor over, veel duurder trek ik eigenlijk niet omdat ik ze niet zo vaak nodig heb. Misschien dat ik ze overweeg (als ik de prijs kan vinden als ik weer bij de shop ben). bedankt voor de feedback in ieder geval.

@kabeltjekabel mengen van klik en schroef is wel een goed idee eigenlijk. (y)
Betaalbare bedoelde ik :+
Ik dacht zelf ook niet vaak lijmklemmen nodig te hebben, maar uiteindelijk pak ik deze toch veel vaker dan ooit gedacht, ook vaak vanwege de spreid functie nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:10

MJV

Ik ben ook erg tevreden met mijn Bessey KliKlamps. Ik gebruik ze veel vaker dan ik normale schroefklemmen zou gebruiken. Dus niet alleen bij echt lijmen maar ook bij monteren, op zijn plaats houden, stopblokjes met zagen, etc.

En als je een hele Systainer vol koopt worden ze per stuk (ietsjes) goedkoper ;).

[ Voor 15% gewijzigd door MJV op 13-11-2019 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23

orf

Ik vind de snelspanners van ecotools echt prima. Kunnen ook spreiden. En ze zijn heel betaalbaar.

https://www.ecotools.nl/snelspanners/

[ Voor 28% gewijzigd door orf op 13-11-2019 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 13-09 12:20
Iemand ervaring met de Makita BO5041K en/of de Makita BO6030J excentrische schuurmachine(s)? Ik twijfel tussen deze twee varianten. De BO6030J heeft mijn lichte voorkeur door levering incl. M-box en op oog duurzamere behuizing. De BO5041K lijkt meer plastic-achtig en minder duurzaam hierdoor. Daarnaast heeft de BO6030J een 150mm schuurzool met een iets grotere ''slag'' ten opzichte van de 125mm BO5041K, maakt dit veel verschil in de praktijk? De vibratie is bijna identiek en de prijzen lopen niet gigantisch uiteen, dus niet echt een issue.

Voor welke zouden jullie kiezen met welk argument?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Ik heb de 5041J, deze komt gewoon in een MBox. Ik ben er heel tevreden over. Schuurt netjes, ligt goed in de hand, maakt niet te veel lawaai, stofafzuiging zit goed,...

• TimoDimo
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:28:
Het is mij een raadsel waar jij terugleest dat die dingen geschikt zijn voor bouwwerkzaamheden.
Volgens mij zijn die in m'n laatste link gewoon geschikt voor de bouw, of niet? Of in ieder geval met een geschikte cycloon?
Boudewijn schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:28:
Ja, dat is het hele idee van een centraal stofafzuigsysteem. ;)

Verwijderd

TimoDimo schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:13:
[...]

Volgens mij zijn die in m'n laatste link gewoon geschikt voor de bouw, of niet?
Jij doet die aanname. Ik niet. Vandaar mijn vraag, waar maak je dat uit op?

Wat jij volgens mij doet is aannemen dat als je er een cycloon op kan zetten dat die dan meteen geschikt is voor de bouw. :? Zo werkt dat natuurlijk niet.

Wellicht heb je hier wat aan,
YouTube: Installing A Dust Collection System

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Heeft er iemand goedkope alternatieven voor liniaal snelspanners?

Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/101_accessoires_verbruiksartikelen/101_1_product/JPG_product/199826-6_B1RK.jpg

Mijn Makita sp6000 is onderweg (yeay), maar 60 euro voor 2 klemmen die alleen een liniaal op hun plek hoeven te houden is me echt te gek.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

• Teijgetje
@Dzine
een paar schroeven?

[ Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 14-11-2019 13:50 ]

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:34
Verwijderd schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:28:
Dit lijken me inderdaad gewone stofzuigers, geen bouwstofzuigers :N
Boudewijn schreef op woensdag 13 november 2019 @ 18:28:
Zo werken ze wel, ja. Met leidingen + enkele vaste outlets waar dan alleen maar een slang aan hoeft. Scheelt herrie, gesleep en schade aan deurposten, meubels en muren. Maar ja, praktisch alleen bij nieuwbouw of grootschalige renovatie i.v.m. leidingen en noodzaak voor technische ruimte met ventilatie naar buiten, ja :)

[ Voor 6% gewijzigd door wheel op 14-11-2019 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:36
Dzine schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:46:

[Afbeelding]

Mijn Makita sp6000 is onderweg (yeay), maar 60 euro voor 2 klemmen die alleen een liniaal op hun plek hoeven te houden is me echt te gek.
Ik heb zelf een SP6000, heb geen klemmen en heb ze eigenlijk nog nooit gemist...
Liniaal blijft zodanig goed op zijn plek liggen (rubber aan de onderkant) dat ik ze niet mis.

Maar goed, misschien dat ze wel handig zijn voor toepassingen die mij onbekend zijn.

• Teijgetje
In de praktijk is imo een centraal systeem vaak niet handig in een huis.
Je loopt altijd met een lange slang met steel te zeulen (minimaal 1/2 afstand tot volgende inlaat) omdat je overal in alle hoeken moet kunnen komen. Die je ook op moet bergen.
Dan vergeten we even de hulpstukken die normaal in de stofzuiger zitten.
Bovendien kun je niet even snel iets wegzuigen. Een stofzuiger pak je makkelijker dan 10 meter slang, wat ook nog meer in de weg ligt als je even niet stofzuigt.

Bij het voorbeeld dat ik ken, prima installatie, schakeling van de motor in de inlaatbus, wordt het dan ook al lang niet meer gebruikt want een gewone goede stofzuiger is veel praktischer.

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 14-11-2019 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[Afbeelding]

Ik heb de schroefuitvoering, die is wat minder duur:
https://www.hornbach.nl/s...0qCwUCEAQYASABEgIVbfD_BwE
Breezz schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:57:
[...]

Ik heb zelf een SP6000, heb geen klemmen en heb ze eigenlijk nog nooit gemist...
Liniaal blijft zodanig goed op zijn plek liggen (rubber aan de onderkant) dat ik ze niet mis.

Maar goed, misschien dat ze wel handig zijn voor toepassingen die mij onbekend zijn.
Ik gebruik ze inderdaad ook zelden. Zo lang een groot deel van de liniaal op het werkstuk ligt gaat ie inderdaad nergens heen, maar als je werkstuk kleiner is en je liniaal daardoor over een groot stuk niet ondersteunt is, dan werkt dat niet. Dus dan moet je hem of alsnog gaan ondersteunen met plankjes of zo, of dus vastklemmen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

Ik weet niet waar jij 60 euro voor die dingen moet betalen maar zelfs van Festool zijn ze niet zo duur. :P

https://www.amazon.de/dp/...fRID=9DBSMPHKGRKGT922730F

Zie ook het lijstje daaronder. Zie ze voor 3 tientjes voorbij komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:14:
[...]

Ik weet niet waar jij 60 euro voor die dingen moet betalen maar zelfs van Festool zijn ze niet zo duur. :P

https://www.amazon.de/dp/...fRID=9DBSMPHKGRKGT922730F

Zie ook het lijstje daaronder. Zie ze voor 3 tientjes voorbij komen.
Dat is er zo te zien maar 1? Je hebt er altijd 2 nodig eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Orion84 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:15:
[...]

Dat is er zo te zien maar 1? Je hebt er altijd 2 nodig eigenlijk.
Ah, dan zijn ze van Festool dus ook zo duur. O-) :z

Maar hoezo 2? 1 werkt toch prima?

En wat ik al zei,
in het rijtje eronder 2 voor 3 tientjes.

https://www.amazon.de/dp/...fRID=NV0AB1RCKM6K8ACPE43N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:17:
[...]

Ah, dan zijn ze van Festool dus ook zo duur. O-) :z

Maar hoezo 2? 1 werkt toch prima?
Als je maar aan een kant een klem er op zet, dan trek je al snel de andere kant iets omhoog, of wordt het klempunt een draaipunt. In sommige gevallen zal je wel met 1 afkunnen, maar als ik ze gebruik zet ik er toch meestal 2 op.
En wat ik al zei,
in het rijtje eronder 2 voor 3 tientjes.

https://www.amazon.de/dp/...fRID=NV0AB1RCKM6K8ACPE43N
Dat is inderdaad wel een mooi alternatief (aannemende dat de kwaliteit fatsoenlijk is) als je per se snelspan wilt.

• Nivado

[Afbeelding]

Ik heb dit setje. Ik gebruik ze niet zo heel vaak. Als ik ze gebruik is dat vooral bij smallere planken/stroken, of om e.e.a. direct aan de workmate te klemmen.

• TimoDimo
Verwijderd schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:18:
[...]

Jij doet die aanname. Ik niet. Vandaar mijn vraag, waar maak je dat uit op?

Wat jij volgens mij doet is aannemen dat als je er een cycloon op kan zetten dat die dan meteen geschikt is voor de bouw. :? Zo werkt dat natuurlijk niet.

Wellicht heb je hier wat aan,
YouTube: Installing A Dust Collection System
Ok, misschien wel niet dan. :z Het zag eruit als nogal zwaar geschut allemaal. En ik zag een plaatje van een persoon die allemaal stenen en gruis aan het opzuigen was. Misschien dat ik er daardoor vanuit ging. ;-) Maar het staat inderdaad nergens. In ieder geval zal het beter tegen bouwgebruik bestand zijn dan je gemiddelde normale stofzuiger!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemDD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 13:14
Deze werken ook erg goed:
https://www.gereedschappr...ool-fs-hz-160-491594.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24
Teijgetje schreef op donderdag 14 november 2019 @ 13:58:
In de praktijk is imo een centraal systeem vaak niet handig in een huis.
...........
Bij het voorbeeld dat ik ken, prima installatie, schakeling van de motor in de inlaatbus, wordt het dan ook al lang niet meer gebruikt want een gewone goede stofzuiger is veel praktischer.
Zeer niet mee eens! Ik maak al 25 jaar gebruik van een centrale stofzuiger. Ik ben twee keer verhuisd, dus in totaal drie keer aangelegd (nieuwbouwwoning, vrijstaande boerderij, bestaande Vinex woning). In alle gevallen was installatie niet heel ingewikkeld. Je hebt meestal aan 1 aansluiting per verdieping voldoende. Buizen zijn meestal in bestaande leidingkanalen te verwerken. De slang is lichter dan een stofzuiger dus pak je zo voor een klein stofzuigklusje. Voordelen verder:
- grote opvang zonder zakken
- veel minder geluid
- geen stof dat door de stofzuiger weer wordt uitgeblazen
- geen stank van (oude) stofzuiger
- groot vermogen
- levensduur (mijn huidige unit is al 15 jaar oud)
Ik heb het systeem van Allaway. De buizen klik je eenvoudig in elkaar zonder lijmen en eventueel verplaatsen van een aansluiting is daarmee mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fontainemelon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:20

Fontainemelon

Zuiderbuur

Anniedrew schreef op woensdag 13 november 2019 @ 20:35:
Iemand ervaring met de Makita BO5041K en/of de Makita BO6030J excentrische schuurmachine(s)? Ik twijfel tussen deze twee varianten. De BO6030J heeft mijn lichte voorkeur door levering incl. M-box en op oog duurzamere behuizing. De BO5041K lijkt meer plastic-achtig en minder duurzaam hierdoor. Daarnaast heeft de BO6030J een 150mm schuurzool met een iets grotere ''slag'' ten opzichte van de 125mm BO5041K, maakt dit veel verschil in de praktijk? De vibratie is bijna identiek en de prijzen lopen niet gigantisch uiteen, dus niet echt een issue.

Voor welke zouden jullie kiezen met welk argument?
Ik heb ook de 5041J (want MBox collectie :9 ) en vind 't een perfect handzaam dingetje. Grootste vraag lijkt me vooral of je 't enkel horizontaal wil gebruiken of niet. Wil je er ook bijvoorbeeld muur/plafond/eender wat anders dan een houten plank liggend op twee schragen mee schuren, zou ik gewoon voor de 5041 gaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twijfels
TimoDimo schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:44:
[...]

Ok, misschien wel niet dan. :z Het zag eruit als nogal zwaar geschut allemaal. En ik zag een plaatje van een persoon die allemaal stenen en gruis aan het opzuigen was. Misschien dat ik er daardoor vanuit ging. ;-) Maar het staat inderdaad nergens. In ieder geval zal het beter tegen bouwgebruik bestand zijn dan je gemiddelde normale stofzuiger!
De hele discussiewaarde omtrent die stofzuiger ontgaat me een beetje. Eerst stel je vragen over het gebruik van een standaard huis-tuin-keuken stofzuiger, naar mijn idee dus om kosten te besparen (waarom vraag je het anders?) en geen degelijke bouwstofzuiger te hoeven kopen. En vervolgens de meest lompe en dure oplossingen á €1.500+ aanhalen wat je zonder extra kosten ook niet goed in je huis in kan bouwen/gebruiken, terwijl je voor circa €500 professionele bouwstofzuigers hebt voor 8uur per dag gebruik.

Wat wil je hier nu dus mee bereiken behalve laten zien dat je wellicht een tikkeltje eigenwijs bent? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12

[Afbeelding]

https://www.toolnation.nl...n-2-pcs.html?sqr=Dws5026& deze heb ik. Passen op mijn Festool linialen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-08 09:02
Nivado schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:34:
[...]
Ik heb dit setje. Ik gebruik ze niet zo heel vaak. Als ik ze gebruik is dat vooral bij smallere planken/stroken, of om e.e.a. direct aan de workmate te klemmen.
Dat is precies waar ik ze ook voor nodig heb, het kleinere werk. Die liniaal is toch 1,5 meter :).
Winnaar!

[ Voor 8% gewijzigd door Dzine op 14-11-2019 22:05 ]

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
KillaZ schreef op donderdag 7 november 2019 @ 09:47:
[...]

Mwa, die nieuwe gen 3 komt er anders wel heel goed uit hoor. De slagschroevendraaier is sterker dan de Hitachi triple hammer, dat zegt wel wat (= 36v). Ook de nieuwe accu cirkelzaag zaagt behoorlijk sneller en is gemakkelijker in gebruik dan zijn Flexvolt tegenhanger.

Over die compacte afkortzaag hoor je ook alleen maar goede verhalen. Ik ben het met je eens dat er een hoog "Murica!!!" gehalte aanzit en hier in NL iedereen Milwaukee afschuift als machines voor mensen die veel te veel kracht denken nodig te hebben :+ , maar innovatief zijn ze best wel. Zoveel power uit 18v is geen slechte ontwikkeling.
[veel te lang betoog]

Het is te veel gericht op kracht en veel te grote accu's. Dat maakt het typisch Amerikaans. Wat voor mij belangrijker is, is dat ik veel hoor over trekkers die kapot gaan en accu's die overhit raken (duidt op slechte efficiency). AvE heeft er ook video's over gemaakt dat de kwaliteit van oa de trekker niet past bij de prijs. Nou is hij natuurlijk iemand van de hyperbolen, maar hij weet wel waar hij over praat.

Ik kan zelf met m'n compacte accutol vrijwel al het boorwerk doen, tot gatenzagen aan toe. Schroeven doe ik met een slagschroevendraaier. Die is in een filmpje/test vast een seconde langzamer per schroef dan de Milwaukee, maar het is niet alsof ik m'n werk daarmee in minder tijd af heb. Overigens heb ik ook een zware accutol, maar die gebruik ik vrij weinig.

Dan heb je nog de vage claims over 30% meer beter en 40% extra goed best, het schreeuwige hoofdlettergebruik (en hoe de Bouwmaat het merk via "interviews" met vakmensen loopt te pushen). Het is te veel marketing. Ik zie nu ook op social media elke gek met genoeg volgers posten over de nieuwe (72V/80V Max) MX batterijen. Die zijn voor breekhamers, waterboren en doorslijpers. Machines die je in de zware bouw ziet en niet bij de gemiddelde influencer in z'n garage.

Uiteindelijk is het gewoon één van de A-merken en zijn deze min of meer inwisselbaar qua kwaliteit, gebruiksgemak en kracht. Misschien is machine X bij merk A beter en machine Y bij merk B, maar echt veel verschil zal er in de praktijk niet zijn. Dat was vooral m'n punt in de vorige post. Alleen dan nu in veel te veel tekst :+

[/veel te lang betoog]

• TimoDimo
Twijfels schreef op donderdag 14 november 2019 @ 17:10:
[...]

De hele discussiewaarde omtrent die stofzuiger ontgaat me een beetje. Eerst stel je vragen over het gebruik van een standaard huis-tuin-keuken stofzuiger, naar mijn idee dus om kosten te besparen (waarom vraag je het anders?) en geen degelijke bouwstofzuiger te hoeven kopen. En vervolgens de meest lompe en dure oplossingen á €1.500+ aanhalen wat je zonder extra kosten ook niet goed in je huis in kan bouwen/gebruiken, terwijl je voor circa €500 professionele bouwstofzuigers hebt voor 8uur per dag gebruik.

Wat wil je hier nu dus mee bereiken behalve laten zien dat je wellicht een tikkeltje eigenwijs bent? :+
Ik snap waarom je zo'n vraag stelt, maar het antwoord is simpel: ruimtebesparing. Ik heb geen grote schuur of werkplaats, dus één stofzuiger voor alles zou wel goed uitkomen. Ik heb liever geen bouwstofzuiger die je slechts heel af en toe nodig hebt en die verder maar in de weg staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
TimoDimo schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:10:
[...]

Ik heb liever geen bouwstofzuiger die je slechts heel af en toe nodig hebt en die verder maar in de weg staat.
Je weet dat je met een bouwstofzuiger ook buiten de bouw mag stofzuigen?
Dus ook thuis, in een werkplaats of met een zaagmachine?

En dat hij vaak nat én droog kan zuigen? Dus dat je hem eigenlijk óveral kan gebruiken?
En dat qua ruimtebesparing het niet zoveel scheelt of je een vaste of losse stofzuiger in een hoek of in het midden naast de cycloon hebt staan?
Behalve dan dat je de bouwstofzuiger ook eens mee uit kan nemen, om gezellig uit zuigen te gaan? Dat is kostenbesparend tov een vaste stofzuiger.

[ Voor 26% gewijzigd door Teijgetje op 15-11-2019 00:05 ]

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
orf schreef op woensdag 13 november 2019 @ 19:25:
Ik vind de snelspanners van ecotools echt prima. Kunnen ook spreiden. En ze zijn heel betaalbaar.

https://www.ecotools.nl/snelspanners/
Kun je daar een beetje hard in knijpen? Mijn Action snelspanners zijn nu allebei afgebroken nl. en ik kneep niet eens zo hard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:23

orf

Hkuit schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:49:
[...]

Kun je daar een beetje hard in knijpen? Mijn Action snelspanners zijn nu allebei afgebroken nl. en ik kneep niet eens zo hard...
Ja. Ik vind ze niet te vergelijken met die van de action. Deze zijn wel degelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:15
Hkuit schreef op donderdag 14 november 2019 @ 23:49:
[...]

Snelspanners zijn niet om hard in te knijpen, maar om iets makkelijk en snel een beetje vast te zetten. Om daarna met een echte lijmklem -indien nodig- de boel vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:24:
[...]

Snelspanners zijn niet om hard in te knijpen, maar om iets makkelijk en snel een beetje vast te zetten. Om daarna met een echte lijmklem -indien nodig- de boel vast te zetten.
+1

zo gebruik ik ze ook. d:)b

@Hkuit
snelspanners om even snel de boel te fixeren en dan de "normale" lijmklem gebruiken voor de benodigde klemkracht voor bij een lijmactie.

met alleen schroeven heb je niet zoveel klemkracht nodig en volstaan snelspanners.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Orion84 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:22:
[...]
Als je maar aan een kant een klem er op zet, dan trek je al snel de andere kant iets omhoog, of wordt het klempunt een draaipunt. In sommige gevallen zal je wel met 1 afkunnen, maar als ik ze gebruik zet ik er toch meestal 2 op.

[...]
Dat is inderdaad wel een mooi alternatief (aannemende dat de kwaliteit fatsoenlijk is) als je per se snelspan wilt.
Hoe moet dat werken dan? Volgens mij zit je dan met je vingers gewoon tegen het plaatmateriaal aan dat je wilt zagen.

Ik heb een rits van die Festool dingen.

De snelspanners werken fijner dan de schroefklemmen, want die hebben de neiging je materiaal te draaien onder je rail.

Ze zijn nu inderdaad ook van Bessey te koop. Dat zijn gewoon dezelfde..

Passen gewoon in de FS-SYS/2 er bij :P De geleiderailadapter voor de Trion kan er dan ook nog bij. En dat komt mooi uit, want in de PS-300 systainer zelf is erg weinig ruimte..

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 15-11-2019 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

kabeltjekabel schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:22:
[...]

Hoe moet dat werken dan? Volgens mij zit je dan met je vingers gewoon tegen het plaatmateriaal aan dat je wilt zagen.
Je doelt op die klemmen die ciris linkte? https://www.amazon.de/dp/...fRID=NV0AB1RCKM6K8ACPE43N

Plaatmateriaal komt niet aan de kant van de handgreep. Hoogstens zit het wat kort op de liniaal, maar dat hangt af van hoe dik het materiaal is dat je wilt klemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Orion84 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 10:25:
[...]
Je doelt op die klemmen die ciris linkte? https://www.amazon.de/dp/...fRID=NV0AB1RCKM6K8ACPE43N

Plaatmateriaal komt niet aan de kant van de handgreep. Hoogstens zit het wat kort op de liniaal, maar dat hangt af van hoe dik het materiaal is dat je wilt klemmen.
Euh ja, de rail inderdaad. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 22:44
Framoes schreef op donderdag 14 november 2019 @ 22:29:
[...]

[veel te lang betoog]

Het is te veel gericht op kracht en veel te grote accu's. Dat maakt het typisch Amerikaans. Wat voor mij belangrijker is, is dat ik veel hoor over trekkers die kapot gaan en accu's die overhit raken (duidt op slechte efficiency). AvE heeft er ook video's over gemaakt dat de kwaliteit van oa de trekker niet past bij de prijs. Nou is hij natuurlijk iemand van de hyperbolen, maar hij weet wel waar hij over praat.

Ik kan zelf met m'n compacte accutol vrijwel al het boorwerk doen, tot gatenzagen aan toe. Schroeven doe ik met een slagschroevendraaier. Die is in een filmpje/test vast een seconde langzamer per schroef dan de Milwaukee, maar het is niet alsof ik m'n werk daarmee in minder tijd af heb. Overigens heb ik ook een zware accutol, maar die gebruik ik vrij weinig.

Dan heb je nog de vage claims over 30% meer beter en 40% extra goed best, het schreeuwige hoofdlettergebruik (en hoe de Bouwmaat het merk via "interviews" met vakmensen loopt te pushen). Het is te veel marketing. Ik zie nu ook op social media elke gek met genoeg volgers posten over de nieuwe (72V/80V Max) MX batterijen. Die zijn voor breekhamers, waterboren en doorslijpers. Machines die je in de zware bouw ziet en niet bij de gemiddelde influencer in z'n garage.

Uiteindelijk is het gewoon één van de A-merken en zijn deze min of meer inwisselbaar qua kwaliteit, gebruiksgemak en kracht. Misschien is machine X bij merk A beter en machine Y bij merk B, maar echt veel verschil zal er in de praktijk niet zijn. Dat was vooral m'n punt in de vorige post. Alleen dan nu in veel te veel tekst :+

[/veel te lang betoog]
Dat is de huidige trend toch? Dezelfde 9Ah accu die onder je slagtol zit gebruiken voor je rear-handled cirkelzaag of je 216mm (of 7,5" whatever maat die ze in de US gebruikt) afkortzaag.

Ik ben het met je eens dat een 9Ah accu onder een schroef/slag tol onzin is, maar ik snap het wel als je kijkt naar de vraag van de US markt. Neem bijvoorbeeld de post-framing mannen (RR Buildings), die doen bijna niets meer met de generator, alles is op Accu, of het nu gaat om 30mm gaten in een betonpoer of 220mm contructieschroeven in de rafters, alles doen ze met de accu's.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@Framoes, @KillaZ, reden voor mij om voor Milwaukee te kiezen is voor hun M12-lijn (10,8V). Ze zijn compact, van goede kwaliteit en er zijn veel apparaten. Hiervoor had ik ander apparatuur met 18V (20V op het label) en daar zat veel meer power in. Maar waar heb je dat allemaal voor nodig?
Voorbeeld van een compacte set; ik heb de SDS rotary hammer met de hammer vac. Laatst moest ik wat gaten boren en dan heb ik geen zin om met een stofzuiger te slepen. Ik heb de set in een HD-box passend gemaakt met een foam insert. In ern andere HD-box heb ik de hydrologische slagschroevendraaier en boorhamer. Voor mij de juiste balans tussen krachtig en compact.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeMoRy
Nivado schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:36:
@MeMoRy In vergelijk met de ervaring die ik heb met Parkside, heb jij een maandag ochtend koffer gekregen. Normaal zijn die koffers echt wel beter dan wat jij omschrijft. Aangezien QC vaak de eerste post is waar op bezuinigd wordt, is de kans op een slecht exemplaar natuurlijk groter bij goedkopere merken.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen over de vervanger.
Nou, pakketje kwam vandaag binnen. Ik had gevraagd of ze het EXTRA goed konden inpakken... Ze hebben het tegenovergestelde en dit keer was de doos niet eens gestut... schoof los rond in de bezorgdoos.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z5nBRd47QyU0kSCH6kYnA4rQ/medium.jpg

Door de schuivende onderdelen in de kist was er wat schraapsel ik de kist te vinden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JPUGR1ELCgv3MjxjFqCPZXGA/medium.jpg

De zaag was gelukkig helemaal onbeschadigd... wel weer dingen als imbussleuteltjes die los rondstuiterde in de kist. En de beschermkappen waren weer halfslachtig in elkaar gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bOsD7FIl5BPkZPaap4LwdcJW/medium.jpg

Maar maandagochtendkist? Nee, die kist is gewoon slechte kwaliteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DAZUvG6OM0gpX6qK4FtwoRk6/medium.jpg
Zo bezorgd en de klemmen passen zelfs als ik het plastic weer terugbuig niet dicht. Het feit dat ik het gemakkelijk terug kan buigen geeft al aan dat het zachtplastic is (PP). Het is 2.7mm dun en heeft geen verstevigingen.

En dan mislukt ontwerp: Het onderstel zit om één of andere reden aan de buitenkant van de kist vast. Maar dat zou achter twee plastic haakjes vast moeten zetten... maar die zijn weer zo stug dat je het onderstel daar niet achter vast krijgt! Bij die vorige die ik had waren ze ook al allebei afgebroken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dDITF6i7vWjQIzLGyuqCzlKv/medium.jpg

Zelfs mijn goedkope Ferm schroefmachine van de Action heeft een betere kist.
Als iemand anders deze heeft gekocht kan die mijn bevindingen bevestigen.... Nee, voor de kist moet je deze niet kopen.

edit:
toch nog wat beter gekeken, en het zaagblad van de nieuwe zaag had rare beschadigingen... waarschijnlijk al van het kort even draaien. Lijkt dat een van de lagers niet goed is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/muL7KwrbBXUv252qxa527Bds/medium.jpg

Deze kan ook weer terug... |:( Ik wil best apparaten repareren, maar niet nieuwe apparaten.
Ik ga even kijken of ik de onderdelen van de twee zagen (oude nog niet teruggestuurd) creatief kan combineren. Echt vervelend dat ze het ook de tweede keer niet goed hebben |:(

[ Voor 10% gewijzigd door MeMoRy op 15-11-2019 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:06

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Crosspostje :P

Nieuwe kruislijnlaser van DeWalt :9

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/d2D6M2V/IMG-20191116-114952.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yNkVMr2/IMG-20191116-115017.jpg

En deze zag ik liggen in de Lidl. Altijd handig als het echt koud gaat worden en ik zit op mijn werfje :)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3YS1yQq/IMG-20191116-115136.jpg

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
ThinkPadd schreef op maandag 4 november 2019 @ 12:36:
Leuk hebbedingetje bij Banggood besteld, ATuMan LS-1S laser afstandsmeter. Op dit moment voor net iets minder dan €12 verkrijgbaar.

[Afbeelding]

Recensies zijn wel enthousiast, ze geven aan dat hij goed nauwkeurig is. Heb hem net gisteren besteld dus moet nog +/- 2 wk. wachten voordat ik m'n oordeel erover kan geven.
Vandaag ontvangen, 12 dagen onderweg geweest dus.

Heb de woonkamer even opgemeten en klopt precies met de plattegrond van Funda die ik had bewaard toen we het huis kochten :) Nauwkeurigheid op korte en lange (heb getest <10m) afstanden is goed.

Enige nadeel wat ik tot nu toe heb gevonden is dat het display vrij snel krast, had beter de folie kunnen laten zitten... Batterijduur vind ik lastig te zeggen, zal hem eerst eens een nachtje laten opladen (microUSB-aansluiting).

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 16-11-2019 18:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:06

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

ThinkPadd schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:26:
[...]

Vandaag ontvangen, 12 dagen onderweg geweest dus.

Heb de woonkamer even opgemeten en klopt precies met de plattegrond van Funda die ik had bewaard toen we het huis kochten :) Nauwkeurigheid op korte en lange (heb getest <10m) afstanden is goed.

Enige nadeel wat ik tot nu toe heb gevonden is dat het display vrij snel krast, had beter de folie kunnen laten zitten... Batterijduur vind ik lastig te zeggen, zal hem eerst eens een nachtje laten opladen (microUSB-aansluiting).
Wij hebben de Leica meters op het werk, minstens 10keer zo duur. Maar toch blijf ik ze niet vertrouwen voor nauwkeurig te meten.

Ik heb ook zo een goedkoopje, welke een nauwkeurigheid heeft van 2mm negatief en positief, er kan dus 4mm speling op je meting zijn, voor oppervlakte te meten speelt het geen rol. Maar als je mm werk doet is het imo onbruikbaar :)

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Het is ook handig als je in je eentje een grotere afstand moet meten, maar het is inderdaad geen zaligmakende oplossing voor alles. Buiten de hoekafwijking van de laser zelf (gebruikersfout ja) vertrouw ik de metingen wel, maar een fysieke rolmaat heeft toch de voorkeur in de meeste situaties. En vaak is er ook een beperking (minimum meetafstand) die je met een meetlint weer niet hebt.

Wel een strakke prijs trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
coinman63 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 14:54:
[...]

Zeer niet mee eens! Ik maak al 25 jaar gebruik van een centrale stofzuiger. Ik ben twee keer verhuisd, dus in totaal drie keer aangelegd (nieuwbouwwoning, vrijstaande boerderij, bestaande Vinex woning). In alle gevallen was installatie niet heel ingewikkeld. Je hebt meestal aan 1 aansluiting per verdieping voldoende. Buizen zijn meestal in bestaande leidingkanalen te verwerken. De slang is lichter dan een stofzuiger dus pak je zo voor een klein stofzuigklusje. Voordelen verder:
- grote opvang zonder zakken
- veel minder geluid
- geen stof dat door de stofzuiger weer wordt uitgeblazen
- geen stank van (oude) stofzuiger
- groot vermogen
- levensduur (mijn huidige unit is al 15 jaar oud)
Ik heb het systeem van Allaway. De buizen klik je eenvoudig in elkaar zonder lijmen en eventueel verplaatsen van een aansluiting is daarmee mogelijk.
@Teijgetje @coinman63

Alles valt of staat bij een goede installatie volgens mij. Je hebt nu ook het Retraflex-systeem, waarmee de slang in de leiding zelf opgeborgen wordt. Het wordt door verschillende centrale stofzuigerfabrikanten aangeboden.

De grootste voordelen zijn inderdaad het uitblazen naar buiten toe en geen volle stofzuigerzakken meer. Levensduur vind ik ook een goed punt.

Om even on-topic te blijven: ik vraag me dus nog steeds af of de wat stevigere systemen ook voor bouwgruis e.d. gebruikt kunnen worden. Met een dubbele cycloon wellicht.

Voor de geïnteresseerden, ik heb hier ook even een berichtje gepost: Centraal stofzuigersysteem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-09 15:20
Ik ben van plan de Metabo KGS 216 M afkortzaag te kopen. Ik zie dat hij bij nederlandse webshops ca € 200,- kost. Op amazon.de zie ik hem staan voor € 169,99 zie deze link het is amazon zelf die hem verkoopt geen derde partij.

Maar als ik hem daadwerkelijk ga bestellen blijken ze hem toch niet te kunnen leveren in NL. De exact reden vermelden ze niet kom op een pagina met allerlei algemene redenen uit. Ook als ik een andere verkoper kies op Amazon kan ik hem toch niet laten bezorgen.

Beetje jammer, vraag me af of hij ergens anders ook voor die prijs te krijgen is?

Goedkoopste lijkt Hornbach te zijn voor € 189,- bij afhalen. Kan helaas niet gebruikmaken van de prijsgarantie aangezien amazon geen NL webwinkel is als ik de voorwaarden goed begrijp.

[ Voor 18% gewijzigd door Skidmarks op 17-11-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Ze hebben gewoon geen zin de porto naar NL te betalen voor een enkelstuks. De goedkopere aanbieders doen het dus excl. verzendkosten, de rest heeft de verzendkosten gewoon bij de prijs ingesplitst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
kabeltjekabel schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:56:
Ze hebben gewoon geen zin de porto naar NL te betalen voor een enkelstuks. De goedkopere aanbieders doen het dus excl. verzendkosten, de rest heeft de verzendkosten gewoon bij de prijs ingesplitst.
In dit geval wordt het verkocht door Amazon zelf niet door een derde partij. Normaal levert Amazon ook enkele stuks zonder problemen naar NL. Of lopen verkopen direct van Amazon soms toch nog via een derde partij?

Ik heb mijn vraag ook bij Amazon gesteld maar zal wel even duren voordat ze antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kan ook zijn dat Metabo ze met restrictie verkoopt ofzo. Zo verkopen Amerikaanse computersboeren ook geen Thinkpads aan Europese klanten... Ik heb ze wel eens €500 geboden voor het verzenden... maar nop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:31
Een vraag aangezien hier redelijk wat kennis aanwezig is.

Zojuist was ik aan het "klussen" aan mijn motor en moest daarbij een een aantal safety torx schroeven loshalen. Speciaal een nieuwe ratel en doppenset gekocht, inclusief juiste bitjes om dit te kunnen doen. Ging ook goed, tot ik bij de laatste kwam, die is nu doorgedraaid. Iemand tips voor gereedschap om een doorgedraaide safety torx los te krijgen?

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Skidmarks schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:05:
[...]

In dit geval wordt het verkocht door Amazon zelf niet door een derde partij. Normaal levert Amazon ook enkele stuks zonder problemen naar NL. Of lopen verkopen direct van Amazon soms toch nog via een derde partij?

Ik heb mijn vraag ook bij Amazon gesteld maar zal wel even duren voordat ze antwoorden.
Wel raar, als ik de bosch GCM 8 SJL doorklik tot bestelling plaatsen lijkt het erop dat die wel gewoon wordt verzonden. Heb ook wel vaker grote pakketten van ze gehad.

Wat betreft het “zal wel even duren” ik krijg steevast binnen 3 uur, ook in weekenden, antwoord van Amazon. Laatst belden ze zelfs drie keer om zeker te zijn dat er met items retourneren wel het juiste werd terugbetaald. Wat mij betreft zijn ze imo geweldig met de klantenservice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
VidaR-9 schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:31:
Een vraag aangezien hier redelijk wat kennis aanwezig is.

Zojuist was ik aan het "klussen" aan mijn motor en moest daarbij een een aantal safety torx schroeven loshalen. Speciaal een nieuwe ratel en doppenset gekocht, inclusief juiste bitjes om dit te kunnen doen. Ging ook goed, tot ik bij de laatste kwam, die is nu doorgedraaid. Iemand tips voor gereedschap om een doorgedraaide safety torx los te krijgen?
Zitten de bouten vast met loctite of iets dergelijks?
En is het schroefdraad dol of de kop? Ik gok de kop. Makkelijkste probeersel is om er een 1 slag grotere torx of inbus in vast te slaan, dan schikt de bout al wat en kan je hem met geluk er uit draaien.

Als de kop van de bout uitsteekt kan je ook een griptang of iets dergelijks proberen om hem er uit te halen. Eventueel ook mogelijk om een sleuf in de kop te slijpen met dremel en dan een gleufkop schroevendraaier pakken.

Andere optie is (vereist helaas wat speciaal gereedschap, maar is niet duur, alleen lastig op de zondag om te kopen :+ ) om met een klein metaalboortje een gat in de bout te boren en met een linkse tap eruit te draaien. Is als je vaker sleutelt aan motoren, maar ook in huis zelf soms, sowieso een aanrader om thuis te hebben liggen. Goed tapkrukje + set linkse tappen kost je circa €30 gok ik uit m’n hoofd. Zou er niet op besparen aangezien een gebroken tap dan weer niet zomaar te verwijderen is.

Edit: sorry modjes, zal de volgende keer vorige reactie wijzigen :$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:28

thijsco19

KTM 990 SMT

Ook nog een goede optie is het gebruiken van een Handslagschroevendraaier, al dan niet met of zonder bovenstaande tips van een grotere bit of sleufbit te gebruiken. Het lastige daarmee is dat je de goede bitjes moet zoeken. (Opname is groter dan standaard bitjes)

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
thijsco19 schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:13:
Ook nog een goede optie is het gebruiken van een Handslagschroevendraaier, al dan niet met of zonder bovenstaande tips van een grotere bit of sleufbit te gebruiken. Het lastige daarmee is dat je de goede bitjes moet zoeken. (Opname is groter dan standaard bitjes)
Werkt inderdaad erg goed! Alleen denk ik niet dat iemand die speciaal een ratel koopt om te sleutelen wel in het bezit is van een slagschroevendraaier :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Haha nee, maar als hij toch een linkse tap + tapkruk gaat halen kan hij ook kijken naar een handslagschroevendraaier.
Bij bijvoorbeeld hbm niet eens zo mega duur. :+

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
Twijfels schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:48:
[...]

Zitten de bouten vast met loctite of iets dergelijks?
En is het schroefdraad dol of de kop? Ik gok de kop. Makkelijkste probeersel is om er een 1 slag grotere torx of inbus in vast te slaan, dan schikt de bout al wat en kan je hem met geluk er uit draaien.

Als de kop van de bout uitsteekt kan je ook een griptang of iets dergelijks proberen om hem er uit te halen. Eventueel ook mogelijk om een sleuf in de kop te slijpen met dremel en dan een gleufkop schroevendraaier pakken.

Andere optie is (vereist helaas wat speciaal gereedschap, maar is niet duur, alleen lastig op de zondag om te kopen :+ ) om met een klein metaalboortje een gat in de bout te boren en met een linkse tap eruit te draaien. Is als je vaker sleutelt aan motoren, maar ook in huis zelf soms, sowieso een aanrader om thuis te hebben liggen. Goed tapkrukje + set linkse tappen kost je circa €30 gok ik uit m’n hoofd. Zou er niet op besparen aangezien een gebroken tap dan weer niet zomaar te verwijderen is.

Edit: sorry modjes, zal de volgende keer vorige reactie wijzigen :$
Hij zit inderdaad gelijmd. Dat was bij de andere geen issue, kwamen wel lost met wat kracht. Deze schoot door en in no-time was de kop stuk.

Ik ga denk maar dat speciale gereedschap halen. De uitdaging zit wel in het feit dat het een safety torx is en dus een pinnetje in het midden heeft.

@thijsco19 thanks voor de tip. Heb ik inderdaad nog niet, maar kan wel nuttig zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Nog een tip betreft safety torx, sla dat pinnetje eraf/eruit. Met een doorslag of goede schroevendraaier zou je het pinnetje los kunnen tikken om daarna een gewone Torx te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
VidaR-9 schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:54:
[...]

Hij zit inderdaad gelijmd. Dat was bij de andere geen issue, kwamen wel lost met wat kracht. Deze schoot door en in no-time was de kop stuk.

Ik ga denk maar dat speciale gereedschap halen. De uitdaging zit wel in het feit dat het een safety torx is en dus een pinnetje in het midden heeft.

@thijsco19 thanks voor de tip. Heb ik inderdaad nog niet, maar kan wel nuttig zijn :+
Wat je dan het beste kan doen is het een beetje verwarmen rondom, zodat het borgmiddel los komt. Dan uiteraard ook zsm proberen eruit te draaien.

Wat betreft de safety torx, dat pinnetje kan je er ook uittikken (hamer + centerpons of een schroevendraaier die kapot mag) zodat je een normale torx erin kan slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asyl
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:05
Skidmarks schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:42:
Ik ben van plan de Metabo KGS 216 M afkortzaag te kopen. Ik zie dat hij bij nederlandse webshops ca € 200,- kost. Op amazon.de zie ik hem staan voor € 169,99 zie deze link het is amazon zelf die hem verkoopt geen derde partij.

Maar als ik hem daadwerkelijk ga bestellen blijken ze hem toch niet te kunnen leveren in NL. De exact reden vermelden ze niet kom op een pagina met allerlei algemene redenen uit. Ook als ik een andere verkoper kies op Amazon kan ik hem toch niet laten bezorgen.

Beetje jammer, vraag me af of hij ergens anders ook voor die prijs te krijgen is?

Goedkoopste lijkt Hornbach te zijn voor € 189,- bij afhalen. Kan helaas niet gebruikmaken van de prijsgarantie aangezien amazon geen NL webwinkel is als ik de voorwaarden goed begrijp.
Kijk eens bij Bouwmaat, ze hebben hem in de aanbieding ivm de gereedschapsweken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VidaR-9
Thanks. Ik ga binnenkort eens kijken, het heeft geen haast, motor vandaag winterklaar gemaakt, dus alleen wat "mods" klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skidmarks
@Asyl bij bouwmaat kost hij € 205,- dus helaas nog steeds duurder.

@Twijfels heb net al een mailtje terug gehad van Amazon. Ze gaan het uitzoeken wat precies de reden is en als die niet terecht is passen ze de site aan. Over een paar dagen antwoord. Ze gaf aan dat de Italiaanse amazon hem wel verstuurd naar NL maar daar is hij ook duurder.

Ik heb geen haast dus wacht het antwoord van Amazon wel even af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Skidmarks schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:42:

Pas op!! Het artikel nummer wat bij dit artikel staat wordt door Metabo aangeduid als KS216, zonder de glijstang dus. In de reviews staat ook regelmatig dat de omschrijving een de afbeeldingen niet kloppen.
Er staat nog een KGS216 op Amazon, die ze misschien wel naar NL sturen. Er staat dan bij dat er een nieuwe model is, maar dat klopt dus niet! Ik heb dit gemeld bij Amazon, nadat ik hem besteld en op tijd geannuleerd had. Amazon heeft daar niets mee gedaan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skidmarks
@Nivado scherp en bedankt voor deze aanvulling.
Artikel nummers van Metabo:
619 260 000 KGS 216 M
619 216 000 KS 216 M

Op Amazon staat bij degene van € 169,99 idd het artikel nummer van de KS versie terwijl in de tekst overal KGS 216 M staat en ook de foto's van de KGS 216 M zijn. Ik zie in de reviews idd meer mensen klagen dat ze een KS versie hebben gekregen in plaats van de KGS.

Als je zoekt op het artikel nr van de KGS op amazon vind je deze voor € 180,50 + € 13,50 verzendkosten.

Ik zal dit ook melden bij Amazon in mijn mail. Als dit zo is kan ik hem beter bij Hornbach halen. Dit is toch niet zo mooi van Amazon, voortaan maar goed alles dubbel checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:15
Het lijkt erop dat mijn motorzaag zoektocht tot een einde aan het komen is. Morgenavond mijn via MP gekochte motorzaag ophalen. Dus voor nu even slag om de arm (blijft MP natuurlijk) en hopelijk maandagavond foto's.

* Raymond happy, mooie deal voor een jonge machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@Skidmarks Ik vind deze ook nog, dat is dus de echte KS 216. Ik vermoed dat ze hem niet naar NL versturen omdat hij te vaak terugkomt. Goh, hoe zou dat nou toch komen... 8)7
Ik heb uiteindelijk een warehouse deal KGS 254 M gekocht voor ca. 185,-

Succes in ieder geval.
Pagina: 1 ... 20 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic