Naar aanleiding van
Raymond in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3"
en @
Fraggert 's uitgebreide reactie hier:
Fraggert in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3" heb ik dus eindelijk een machine aangeschaft.
In eerste instantie was ik op zoek naar een allrounder. Niet te zwaar, zodat je er wel een dag mee kan werken. Maar ook niet te licht, omdat je anders wel erg aan het knooien bent als je een keer wat zwaardere boom tegenkomt. Daarvoor heeft Stihl de
MS261cm en Husqvarna heeft daarvoor de
550XP mark II
Ik heb sinds die post via idealo.de en camelcamelcamel.de de duitse sites in de gaten gehouden, in de hoop een keer tegen een mooie aanbieding aan te lopen. Maar dat gebeurde maar niet. Andere modellen waren weleens in de aanbieding, maar deze twee (die volgens mij ook wel de populairste modellen zijn) bleven altijd duur. Alleen de markI van de 550XP is ff wat voordeliger geweest.
In tussentijd is er ook wat veranderd: mijn vader is gestopt met zagen, die wordt te oud en te slechtziend. Van hem heb ik de
MS201CM overgekregen. Een heerlijke lichte machine, die ideaal is om een hele dag mee te werken zonder moe te worden en makkelijk vanalles tot 20-25cm doorzaagt.
Dat nam bij mij de noodzaak voor een allrounder wat weg. Dus ben wat breder gaan zoeken.
Vorige maand kwam een brief vanuit staatsbosbeheer dat het onder voorwaarden weer mogelijk wordt om in hun bossen te gaan zagen (en dus ook bomen om te zagen). Wel na het behalen van een certificaat. Daar heb ik me voor opgegeven, dus waarschijnlijk nog dit jaar ga ik dat certificaat halen.
Dat maakte wel dat ik met wat meer druk op zoek wilde naar een grotere zaag. Ook met die 201 krijg je wel bomen om, maar wel met de nodige effort. En daar had ik geen zin in, want ik ben onervaren en wil dus niet lopen klooien.
Daarom vorige week maar eens goed actief MP gaan afstruinen en naar zagen gekeken. Daarbij viel het me op dat het grotere broertje van de 261 eigenlijk niks duurder was. Waarschijnlijk iets minder geliefd. Dus daarop verder gezocht en dit weekend een paar hele mooie jonge exemplaren gezien. En zondag een dealtje gesloten voor een
MS362C-M. Mooi prijsje betaald en de zaag is nagenoeg ongebruikt
Dus nu kan ik lekker met een goed gevoel de cursus doen en hout gaan zagen
pics, anders geloven jullie me niet:
De nieuwe zaag:
Een MS362-CM met 45CM blad. Een 60CC zaag van 5,6KG en 4,8PK.
Hier naast z'n kleine broertje, voor de foto even uitgerust met een 25CM blad:

Voor de foto ook even m'n mooie bijltje erbij, die ik mezelf voor m'n 40ste verjaardag heb gegeven
Blij mee. Nog ff wat laatste hulpmiddeltjes scoren (slijpmateriaal, tweede ketting, benzine en olie) en dan ben ik er helemaal klaar voor. Zaagschoenen/broek/helm heb ik allemaal al, dus op dat vlak ben ik voorzien