De opbouw van een bouwstofzuiger is meestal anders dan van een gewone stofzuiger omdat ze meer zuigkracht moeten leveren en langduriger gebruikt worden.
Daarnaast moet er ook warmte afgevoerd worden, gewone stofzuigers zijn gemaakt op hooguit een of twee uur stofzuigen, niemand stofzuigt zijn huis de hele dag. Mijne (
topper) gaat bv zelfs uit als ik de stofzuigersteel niet beweeg, om weer aan te gaan als ik deze oppak. Stukje gemak, antiherrie en energiebesparing.
Maar een gewone stofzuiger de hele dag aan laten heeft vaak warmlopen tot gevolg, de ene stofzuiger weet hier langer mee om te gaan dan de andere.
Dat gezegd hebbende blijft de volgorde stofzak > motorfilter > uitlaatfilter, waarbij de stofzak zorgt voor opvang van "grote" deeltjes, het motorfilter voor fijnstof dat de motor kan beschadigen zoals cementstof, en het HEPA-(uitblaas)filter voor de ultrafijne deeltjes.
Imo is met een gewone stofzuiger prima aan de betreffende classificaties te voldoen met een
HEPA filter vanaf klasse H13 (99,95% = M), H14 (99,995%), U15 (99,9995% = H), U16 (99,99995%) of U17 (99,999995%).
Natuurlijk moet zo een filter wel geplaatst kunnen worden als eindfilter in die gewone stofzuiger
EN moet het uiteraard leverbaar zijn.
Voor HT&K HEPA-filters is helaas doorgaans H12 de max, oa Nilfisk (
H13 en
H14) en Samsung (
H13) leveren filters voor enkele stofzuigers met een hogere klasse.
Die zijn niet goedkoop en volgens mij houdt het bij H14 wel op. Er zijn uitwasbare H13`s te koop, oa AEG.
De dure bouwstofzuigers hebben meestal ook een HEPA nafilter om aan hoge eisen te voldoen en ook daar geldt hoe hoger de filterklasse, hoe sneller ze dichtslaan cq. sneller vollopen, en je die dus vaker moet vervangen (en heel soms kan reinigen).
Omdat de oppervlakte van HT&K stofzuigerfilters kleiner is zullen deze filters sneller vol lopen waardoor het aanzuigvolume lucht vermindert, er kan minder lucht door het filter.
Wil je dus genoeg zuigkracht houden dan moet je dat (dure) filter vaker vervangen.
Een dicht filter filtert uiteraard wel beter/meer.

Bouwstofzuigers zijn meer gemaakt om langdurig aan de eis te voldoen zonder steeds filters te hoeven vervangen.
[
Voor 20% gewijzigd door
Teijgetje op 10-11-2019 16:38
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.