Fixed!Raymond schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:57:
idd: Je moet 3x25A hebben, die is nauwelijks niet duurder dan een éénfase aansluiting. De 3x35A valt onder een zakelijk/grootverbruik tarief en is veel duurder.
Dat is ook de reden dat 10jr terug al die water-water warmtepompen-eigenaren zo over de zeik waren. Hadden ze net geïnvesteerd in zo'n ding, moeten ze achterlijk veel belasting gaan betalen
Ik ben op zoek naar een budget kolomboormachine voor houtbewerking. Ik heb al het een en ander gelezen hier en daar, maar ik ben op zoek naar wat algemene ervaringen en advies.
Op dit moment neig ik naar de kolomboren van HBM (met name de HBM 16 Hobby deze), die hebben een leuke prijs en zijn volgens mij gelijk aan een hoop chinese klonen die volgens mij allemaal gerebrand zijn. Het enige waar ik aan twijfel is het vermogen van 375 watt. Ik hoef geen gigantische gaten in staal te boren en ik ben redelijk geduldig, maar ik zou het vervelen vinden als m'n forstnerbits continue vastlopen in wat harder hout.
Ik zal het vooral gebruiken om wat makkelijker en mooier haakse gaten te boren in hout, maar ook om veel materiaal weg te boren voor bijvoorbeeld pen-gat verbindingen.
Die HBM spreekt wel aan omdat hij relatief veel werkhoogte heeft en je er wat grotere werkstukken onder kan plaatsen. Een kolomboor van HBM die wat sterker is is de HBM 16 Professionele (https://www.hbm-machines....ssionele-kolomboormachine ), maar die is gelijk weer 70 euro duurder.
Ik heb ook gegeken naar de Bosch groen, maar ik hoef geen toerental regeling met een knop en een machine gebruiken zonder gehoorbescherming is best prettig voor de verandering. Als ik bijvoorbeeld reviews kijk van de 'WEN Drill Press' is men behoorlijk positief, en dat is volgens mij nagenoeg dezelfde machine.
Een machine van marktplaats halen ben ik zelf niet zo'n fan van.
Op dit moment neig ik naar de kolomboren van HBM (met name de HBM 16 Hobby deze), die hebben een leuke prijs en zijn volgens mij gelijk aan een hoop chinese klonen die volgens mij allemaal gerebrand zijn. Het enige waar ik aan twijfel is het vermogen van 375 watt. Ik hoef geen gigantische gaten in staal te boren en ik ben redelijk geduldig, maar ik zou het vervelen vinden als m'n forstnerbits continue vastlopen in wat harder hout.
Ik zal het vooral gebruiken om wat makkelijker en mooier haakse gaten te boren in hout, maar ook om veel materiaal weg te boren voor bijvoorbeeld pen-gat verbindingen.
Die HBM spreekt wel aan omdat hij relatief veel werkhoogte heeft en je er wat grotere werkstukken onder kan plaatsen. Een kolomboor van HBM die wat sterker is is de HBM 16 Professionele (https://www.hbm-machines....ssionele-kolomboormachine ), maar die is gelijk weer 70 euro duurder.
Ik heb ook gegeken naar de Bosch groen, maar ik hoef geen toerental regeling met een knop en een machine gebruiken zonder gehoorbescherming is best prettig voor de verandering. Als ik bijvoorbeeld reviews kijk van de 'WEN Drill Press' is men behoorlijk positief, en dat is volgens mij nagenoeg dezelfde machine.
Een machine van marktplaats halen ben ik zelf niet zo'n fan van.
Nou, volgens mij heb je het aardig uitgevogeld 
Gewoon lekker die duurdere HBM nemen
Gewoon lekker die duurdere HBM nemen
Sterker nog, anders dan de kosten die je betaald om de aansluiting fysiek te laten wijzigen (290 euro als het goed is) betaal je niet extra ten opzichte van een 1x25 aansluiting.Raymond schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:57:
idd: Je moet 3x25A hebben, die is nauwelijks duurder dan een éénfase aansluiting. De 3x35A valt onder een zakelijk/grootverbruik tarief en is veel duurder.
Realiseer je wel dat je je groepenkast geschikt moet maken voor 3 fasen, dat kan uiteraard ook kosten met zich meebrengen (in mijn geval een nieuwe groepenkast want er was geen plek in de oude).
Edit spuit 11, te laat
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Euronorm krat? Verkrijgbaar bij o.a. hornbachmark-k schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:29:
Iemand nog een adres voor goedkope systainers? Ik vind het een beetje zonde om 50 euro te moeten betalen om mijn zaag van 35 euro in op te bergen... Ik heb momenteel een aantal Makita koffers, maar een ander compatibel merk vind ik ook prima (Thanos?)
Euronorm is een systee met compatible afmetingen die makkelijk op elkaar passen, net zoals papierformaten, 2 A4tjes passen op een A3 etc.
Zie hier:
Fraggert schreef op woensdag 11 september 2019 @ 09:35:
[...]
Eurokratten/Euronorm-kratten![]()
Allerlei formaten en onderling stapelbaar. Beetje het papiersysteem zoals A3, A4, A5.
Redelijk betaalbaar en hufterproof.
Ze zijn er in diverse uitvoeringen, zelfs magazijnbakken die van voren open zijn.
[ Voor 32% gewijzigd door Fraggert op 31-10-2019 07:47 ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Nee die gaan m niet worden, is me te onhandig dragen.Fraggert schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 20:47:
[...]
Euronorm krat? Verkrijgbaar bij o.a. hornbach
Euronorm is een systee met ckmpatible afmetingen die makkelijk op elkaar passen, net zoals papierformaten, 2 A4tjes passen op een A3 etc.
Zie hier:
[...]
@mark-k Auer toolboxen schijnen heel goed te zijn. Rechtstreeks bij de fabrikant te bestellen.
Stadia was beter....
Dat is het andere extreme. Nee, ik ben voor prijs-kwaliteit verhouding. En tegen een wegwerpcultuur. Ik werk als vrijwilliger in een repair cafe, en daar komen wel eens mensen met van die goedkope Chinese rommel die gewoon niet te repareren is. Weer meer op de afvalberg.Teijgetje schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:42:
@MeMoRy
[...]
je hebt garantie.
Bovendien zijn twee van deze, mocht hij na de garantie overlijden en kan je geen onderdelen vinden, nog steeds goedkoper dan de Scheppach.![]()
Maar je hebt gelijk, voor een eenmalig of incidenteel klusje kun je beter altijd het duurste aanschaffen, dat gaat langer mee en onderdelen zijn makkelijker te krijgen.
Ik heb trouwens wel eens Parkside garantie geclaimd. Product was niet meer op voorraad. Geld terug. Afval erbij en geen gereedschap meer.
Ik heb straks een inverter... Maar die gaat niet magisch vermogen creeeren. De stop slaat door bij 16A->3680W...Zo kun je ook inverters kopen die wel op 16A zekeringen werken.
550W kan ook vastlopen, weet ik uit genoeg ervaring. Langzamer boren helpt. Het extra vermogen helpt wel. Mijn tafelboor was wel via marktplaats (75€) en nooit klachten over gehad. Maar ja, misschien had ik geluk.TheJVH schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:15:
Het enige waar ik aan twijfel is het vermogen van 375 watt. Ik hoef geen gigantische gaten in staal te boren en ik ben redelijk geduldig, maar ik zou het vervelen vinden als m'n forstnerbits continue vastlopen in wat harder hout.
HBM is volgens mij wel gewoon relatief goedkoop Chinees spul. Heb je genoeg reviews bekeken?
[ Voor 23% gewijzigd door MeMoRy op 30-10-2019 08:58 ]
U vraagt, wij antwoorden.
gisteren de triton TSPST450 besteld

krijgt goede reviews en met een klein bandje voor erbij (koop het voornamelijk voor de spindels), lijkt het me een hele leuke machine voor het gitaarbouwen.

krijgt goede reviews en met een klein bandje voor erbij (koop het voornamelijk voor de spindels), lijkt het me een hele leuke machine voor het gitaarbouwen.
tijd voor wat klusjes!
Je had gezien dat er een goedkopere variant is met alleen spindels?s0ulmaster schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:48:
koop het voornamelijk voor de spindels
Ja hoorMeMoRy schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:57:
[...]
Je had gezien dat er een goedkopere variant is met alleen spindels?

tijd voor wat klusjes!
Hornbach heeft ook "Huismerk" L-boxxen inclusief inlays e.d.mark-k schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:29:
Iemand nog een adres voor goedkope systainers? Ik vind het een beetje zonde om 50 euro te moeten betalen om mijn zaag van 35 euro in op te bergen... Ik heb momenteel een aantal Makita koffers, maar een ander compatibel merk vind ik ook prima (Thanos?)
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Niet compatible met mijn Makita boxen, maar wel netjes en lijken ook niet heel duur idd. Thanks voor de tip, als ik geen goedkope andere tegenkom ga ik den ik een paar van die halen idd.artificial_sun schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:31:
@mark-k Auer toolboxen schijnen heel goed te zijn. Rechtstreeks bij de fabrikant te bestellen.
Die zijn helaas net zo duur als de Makita's dus dan zou ik eerder die halen.timovd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:44:
[...]
Hornbach heeft ook "Huismerk" L-boxxen inclusief inlays e.d.
[ Voor 24% gewijzigd door mark-k op 30-10-2019 09:52 ]
Reviews zijn lastig te vinden, zeker die Profi versie. Er zijn veel machines die er vrijwel exact hetzelfde eruit zien (los van wat kunstof hendeltjes ed):MeMoRy schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:40:
[...]
550W kan ook vastlopen, weet ik uit genoeg ervaring. Langzamer boren helpt. Het extra vermogen helpt wel. Mijn tafelboor was wel via marktplaats (75€) en nooit klachten over gehad. Maar ja, misschien had ik geluk.
HBM is volgens mij wel gewoon relatief goedkoop Chinees spul. Heb je genoeg reviews bekeken?
Bernardo TB 16 T (https://www.bol.com/nl/p/...EVA.1_6_7.11.ProductImage)
Optimum Optidrill B20 (https://www.toolnation.nl...ne-550-watt-230-volt.html)
Lemato 16mm ??? (https://www.bol.com/nl/p/...OLQ.1_6_7.12.ProductImage)
Deze zijn echter een stuk duurder en de kwaliteitscontrole zal wel een stuk beter zijn, maar voor een niet-professional als ik vraag ik mij af of ik dat enorm ga merken.
Ik wist niet dat dat bij een bouwstofzuiger zou kunnen gebeuren. Gebeurt dat altijd? En bedoel je dat het aan de buitenkant blijft plakken? Maar hij zuigt nog wel goed dan? En kun je het niet voorkomen door de slang te aarden o.i.d.?kabeltjekabel schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 19:33:
Omdat ik een pesthekel heb als al het stof aan de slang blijft plakken omdat die weer eens opgeladen is.
Ik weet nu niet of ik deze moet kopen of niet: https://www.amazon.de/gp/product/B000RA0LOI/
Niet antistatisch, maar ja als je ziet wat die kosten: https://www.toolnation.nl...ml?dir=asc&order=position
Of heeft iemand een tip voor iets goedkopers maar wel antistatisch? Ik hoef eigenlijk ook geen 5 meter te hebben... 3m is genoeg. En het gaat op de cycloon zuigaansluiting, dus er mag ook geen specifieke stofzuigeraansluiting op zitten (moet een universele slang zijn die je er gewoon op kunt schuiven/klemmen).
Ja, dat weet ik dus nooit. Ik heb het idee dat het allemaal bij dezelfde Chinese fabriek vandaan komt, en dat de prijzen puur zijn gebaseerd op associaties met een merknaam.TheJVH schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 15:20:
[...]
Deze zijn echter een stuk duurder en de kwaliteitscontrole zal wel een stuk beter zijn, maar voor een niet-professional als ik vraag ik mij af of ik dat enorm ga merken.
Metaal, bijv aluminium? Zoiets als Dit maar dan zonder coating. En dan goed aarden.TimoDimo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:06:
[...]
Of heeft iemand een tip voor iets goedkopers maar wel antistatisch? Ik hoef eigenlijk ook geen 5 meter te hebben... 3m is genoeg. En het gaat op de cycloon zuigaansluiting, dus er mag ook geen specifieke stofzuigeraansluiting op zitten (moet een universele slang zijn die je er gewoon op kunt schuiven/klemmen).
Edit : sorry, dit had bij de vorige post gemoeten.
[ Voor 3% gewijzigd door MeMoRy op 30-10-2019 20:35 ]
MeMoRy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:37:
Maar eigenlijk is dit offtopic voor dit topic... er is een heel subforum voor wonen en verbouwen
@Blomminator :
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Marktplaats in de gaten houden.mark-k schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 18:29:
Een paar dagen geleden stonden er oa 10 M-box no2 voor 20/s en 10 no4 voor 30/s op. Nieuw.
Gebruikte kun je ook vinden en vaak een deal sluiten.
Soms heb je mazzel en zijn ze simpel op te halen (<30 km)
Aan elkaar geklikt heb ik ze zelfs al in blauwe vuilniszak ingepakt bezorgd gekregen, en zolang je onder de max maat blijft blijven de verzendkosten(6,50) gelijk. (8x no3 = 2x verzendkosten)
Je bent óf voor kwaliteit = duur/duurzaam/altijd onderdelen óf voor prijs/kwaliteit = mindere kwaliteit maar voldoet en betaalbaar. (zoals jij het verwoordt wil je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten......dat bestaat niet, prijs/kwaliteit is al de middenweg, Lidl is daar koning in)MeMoRy schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 08:40:
[...]
Dat is het andere extreme. Nee, ik ben voor prijs-kwaliteit verhouding. En tegen een wegwerpcultuur.
Laatste houdt wel in dat je vaak eindigt met "wegwerp" na verloop van tijd, maar daar was de prijs naar.
En geld terug omdat het niet meer op voorraad is binnen de garantie is imo toch helemaal top? Klus geklaard met gratis gereedschap.
En wegwerp hoeft niet slecht te zijn, tenzij je het in de berm mikt.
Er zijn tegenwoordig zat plaatsen waar je dingen aan kan bieden zodat ze gerecycled worden.
Soms krijg je er zelfs nog een paar euro voor.
Ik weet hoeveel je kan trekken van één 16 ampère zekering.Ik heb straks een inverter... Maar die gaat niet magisch vermogen creeeren. De stop slaat door bij 16A->3680W...
Mijn magische inverter last daar dus gewoon 4 mm² mee zonder de zekering te laten klappen.
En 3x35A is natuurlijk procentueel goedkoper dan 1x25A.....
Je kan 105A max trekken, dat is 4,2 x zoveel als van een 25A zekering. 4x zo duur is dan dus goedkoper.
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 31-10-2019 11:56 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Dit ja, Zo heb ik er laatst ook 4 gekocht. Een schaduwhandel van een winkel. Systainers worden door klanten niet afgenomen en gaan zo de secundaire verkoop in.Teijgetje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:30:
[...]
Marktplaats in de gaten houden.
Een paar dagen geleden stonden er oa 10 M-box no2 voor 20/s en 10 no4 voor 30/s op. Nieuw.
Nee, ik ben het niet met je eens. Iets wat duurder is hoeft niet perse beter te zijn. Tegelijk zijn extreem goedkope dingen (Action of God behoed Aliexpres) vaak wel troep.Teijgetje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:30:
[...]
Je bent óf voor kwaliteit = duur/duurzaam/altijd onderdelen óf voor prijs/kwaliteit = mindere kwaliteit maar voldoet en betaalbaar. (zoals jij het verwoordt wil je voor een dubbeltje op de eerste rang zitten......dat bestaat niet, prijs/kwaliteit is al de middenweg, Lidl is daar koning in)
Laatste houdt wel in dat je vaak eindigt met "wegwerp" na verloop van tijd, maar daar was de prijs naar.
En geld terug omdat het niet meer op voorraad is binnen de garantie is imo toch helemaal top? Klus geklaard met gratis gereedschap.
En wegwerp hoeft niet slecht te zijn, tenzij je het in de berm mikt.
Er zijn tegenwoordig zat plaatsen waar je dingen aan kan bieden zodat ze gerecycled worden.
Soms krijg je er zelfs nog een paar euro voor.
Als een stuk elektrisch gereedschap binnen de garantietermijn bij normaal gebruik kapot gaat en het kan dan niet gerepareerd of vervangen worden, dan vind ik dat een slechte prijskwaliteitverhouding.
Dat met dat recyclen wat je zegt is ook niet zo. Zoals ik al zei, ben ik vrijwilliger dingen repareren. Al gratis is dat het soms niet waard, laat staan alles je er geld mee wel verdienen. Er gaan intussen grote hoeveelheden containers met afgedankte apparaten naar Bangladesh e.d., waar het maar viezer en viezer wordt. Nee, we leven echt in een wegwerp economie. Sire is niet voor niets een campagne gestart.
Een L-boxx is geen systainer. Vind het persoonlijk maar gammele dingen die L-boxx'en.timovd schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 09:44:
[...]
Hornbach heeft ook "Huismerk" L-boxxen inclusief inlays e.d.
Maargoed, als je alles in 1 systeem wilt moet je of erg fan van marktplaats zijn of het gaat je een flinke hap extra geld kosten.
Hoezo een erge fan van Marktplaats om iets te vinden?
Zoekopdracht geven, als er niets van je gading bij is geef je de volgende keer dezelfde opdracht en sorteer je op nieuwste eerst.
Hoef je maar te kijken tot aan de laatste dag dat je keek/zocht.
@mark-k
M-box;
https://www.marktplaats.n...d4d3a3e8&previousPage=vip
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Ik zou gewoon blijven zoeken naar die goedkope elektrische gereedschappen die beter van kwaliteit zijn dan dure, en langer meegaan ook.
De praktijk leert mij anders maar misschien moet ik vaker een repaircafe bezoeken.
En alles kan stuk gaan, ook die Rolls Royce. als die niet binnen de garantietermijn gerepareerd kan of vervangen, en je dus je geld terugkrijgt, dan heb je een goede leverancier.
Misschien om in je achterhoofd te houden dat bv een Lidl gewoon machines testen laat. Ze zitten niet te wachten op garantieclaims.
[sarc] En nooit meer iets te recyclen aanbieden. Arm Bangladesh, e.d., daar wil je geen troep maken natuurlijk.[/sarc]
Ben je niet in de war met weggooien of met gewoon onbruikbaar plastic, dwz plastic dat teveel werk kost om uit te zoeken om te recyclen?
Laat ik nu denken dat er te weinig aangeboden wordt. Dat dat het probleem is, dat mensen ze niet inleveren maar bij het vuil gooien zodat er niets te recyclen valt?
En dure verwerkingsstraten dus "werkeloos" zijn, onrendabel.
En laat daar de verwijderingsbijdrage nu voor zijn, zodat het gerecycled kan worden, in recyclebedrijven.
Die is er niet zodat je het weg kan gooien wat velen denken
Want al jaren gooien we veel weg ipv het te laten recyclen.
In 2018 bv werd er 24.548 ton elektr(on)isch gereedschap verkocht en maar 4.051 ton ingeleverd/gerecycled.
In 2016 werd er van totaal 159.890 ton ingezamelde elektrische apparaten, 6 ton buiten de EU gerecycled.
In 2017 werd er van totaal 170.850 ton ingezamelde elektrische apparaten 22 ton buiten de EU gerecycled.
In 2018 werd er van totaal 184.947 ton ingezamelde elektrische apparaten 11 ton buiten de EU gerecycled.
Arm Bangladesh e.d. met zulke bergen vuil...……..
Zoekopdracht geven, als er niets van je gading bij is geef je de volgende keer dezelfde opdracht en sorteer je op nieuwste eerst.
Hoef je maar te kijken tot aan de laatste dag dat je keek/zocht.
@mark-k
M-box;
https://www.marktplaats.n...d4d3a3e8&previousPage=vip
https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr
Gelukkig hoeven we het niet eens te zijn.MeMoRy schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 17:26:
[...]
Nee, ik ben het niet met je eens. Iets wat duurder is hoeft niet perse beter te zijn.
Als een stuk elektrisch gereedschap binnen de garantietermijn bij normaal gebruik kapot gaat en het kan dan niet gerepareerd of vervangen worden, dan vind ik dat een slechte prijskwaliteitverhouding.
Dat met dat recyclen wat je zegt is ook niet zo.
Ik zou gewoon blijven zoeken naar die goedkope elektrische gereedschappen die beter van kwaliteit zijn dan dure, en langer meegaan ook.
De praktijk leert mij anders maar misschien moet ik vaker een repaircafe bezoeken.
En alles kan stuk gaan, ook die Rolls Royce. als die niet binnen de garantietermijn gerepareerd kan of vervangen, en je dus je geld terugkrijgt, dan heb je een goede leverancier.
Misschien om in je achterhoofd te houden dat bv een Lidl gewoon machines testen laat. Ze zitten niet te wachten op garantieclaims.
[sarc] En nooit meer iets te recyclen aanbieden. Arm Bangladesh, e.d., daar wil je geen troep maken natuurlijk.[/sarc]
Ben je niet in de war met weggooien of met gewoon onbruikbaar plastic, dwz plastic dat teveel werk kost om uit te zoeken om te recyclen?
Laat ik nu denken dat er te weinig aangeboden wordt. Dat dat het probleem is, dat mensen ze niet inleveren maar bij het vuil gooien zodat er niets te recyclen valt?
En dure verwerkingsstraten dus "werkeloos" zijn, onrendabel.
En laat daar de verwijderingsbijdrage nu voor zijn, zodat het gerecycled kan worden, in recyclebedrijven.
Die is er niet zodat je het weg kan gooien wat velen denken
Want al jaren gooien we veel weg ipv het te laten recyclen.
In 2018 bv werd er 24.548 ton elektr(on)isch gereedschap verkocht en maar 4.051 ton ingeleverd/gerecycled.
In 2016 werd er van totaal 159.890 ton ingezamelde elektrische apparaten, 6 ton buiten de EU gerecycled.
In 2017 werd er van totaal 170.850 ton ingezamelde elektrische apparaten 22 ton buiten de EU gerecycled.
In 2018 werd er van totaal 184.947 ton ingezamelde elektrische apparaten 11 ton buiten de EU gerecycled.
[ Voor 69% gewijzigd door Teijgetje op 31-10-2019 23:46 ]
@kabeltjekabel, wat is dan het verschil tussen een systainer en een L-boxx?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
@timovd
Een L-boxx is een systeem.
Een systainer is ook een systeem, oorspronkelijk van Festool.
Alleen passen ze niet op elkaar.
En systainers, zowel T-loc als met clips, worden nu ook door veel andere producenten gemaakt(niet, zoals Raymond al zegt worden ze allemaal door Tanos GmbH gemaakt), die allemaal op elkaar passen. (behalve dat T-loc's niet onder clips passen, wel er op)
Een L-boxx is een systeem.
Een systainer is ook een systeem, oorspronkelijk van Festool.
Alleen passen ze niet op elkaar.
En systainers, zowel T-loc als met clips, worden nu ook door veel andere producenten gemaakt(niet, zoals Raymond al zegt worden ze allemaal door Tanos GmbH gemaakt), die allemaal op elkaar passen. (behalve dat T-loc's niet onder clips passen, wel er op)
[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 01-11-2019 10:28 ]
Systainers worden toch allemaal door Tanos gemaakt? En als fabrikant laat je ze daar toch maken (of je nu Fein, Hitachi of Makita bent?)
Vergis je je niet een factor 1000?Teijgetje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:44:
@Raymond Welke factor 1000?
Totaal werd er in drie jaar 39 ton in het buitenland gerecycled, van de 516 ton ingezamelde elektrische apparaten volgens de (W)EEE rapportage (zie link).
En dan wordt gesproken van gerecycled, niet van gedumpt zoals met plastic gebeurt.
Heb het maar doorgehaald want was sarcastisch bedoeld, 39 ton is natuurlijk veel maar daar ga je de derde wereld niet mee vol krijgen.
Maar gemiddeld wordt dus maar de helft van de geleverde apparaten ter recycling aangeboden, de rest blijft in een la of kast, of wordt weggegooid. En wat er met afval gebeurt is een ander verhaal dan het recycle/verwijderingsbijdrage- verhaal.
Totaal werd er in drie jaar 39 ton in het buitenland gerecycled, van de 516 ton ingezamelde elektrische apparaten volgens de (W)EEE rapportage (zie link).
En dan wordt gesproken van gerecycled, niet van gedumpt zoals met plastic gebeurt.
Heb het maar doorgehaald want was sarcastisch bedoeld, 39 ton is natuurlijk veel maar daar ga je de derde wereld niet mee vol krijgen.
Maar gemiddeld wordt dus maar de helft van de geleverde apparaten ter recycling aangeboden, de rest blijft in een la of kast, of wordt weggegooid. En wat er met afval gebeurt is een ander verhaal dan het recycle/verwijderingsbijdrage- verhaal.
[ Voor 24% gewijzigd door Teijgetje op 31-10-2019 23:15 ]
39ton is een vrachtwagen vol, dat is niks. In die tabellen stond 17.xxx ton, volgens mij is dat 17duizend en niet 17eneenbeetje.Teijgetje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:09:
@Raymond Welke factor 1000?
Totaal werd er in drie jaar 39 ton in het buitenland gerecycled, van de 516 ton ingezamelde elektrische apparaten volgens de WEE rapportage.
Je hebt gelijk. Had de punt voor een komma aangezien.
Heb de fout in de eerdere post aangepast.
Dus van de 515.687 ton (ruim half miljoen ton) ingezamelde elektrische apparaten in drie jaar is 39 ton buiten de EU gerecycled.
Arm Bangladesh.
Heb de fout in de eerdere post aangepast.
Dus van de 515.687 ton (ruim half miljoen ton) ingezamelde elektrische apparaten in drie jaar is 39 ton buiten de EU gerecycled.
Arm Bangladesh.
[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 31-10-2019 23:48 ]
Een buis van aluminium.MeMoRy schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:34:
[...]
Metaal, bijv aluminium? Zoiets als Dit maar dan zonder coating. En dan goed aarden.
Edit : sorry, dit had bij de vorige post gemoeten.
[ Voor 3% gewijzigd door TimoDimo op 31-10-2019 23:31 ]
Klopt. En L-Boxxen worden door Sortimo gemaakt. Als fabrikant laat je ze daar maken (of je nu Bosch, Gedore, Stihl of Knipex bent).Raymond schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:00:
Systainers worden toch allemaal door Tanos gemaakt? En als fabrikant laat je ze daar toch maken (of je nu Fein, Hitachi of Makita bent?)
Punctuality is the politeness of kings
Zijn allebei koffers. Systainers van Tanos, L-boxx'en van Sortimo.timovd schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 22:27:
@kabeltjekabel, wat is dan het verschil tussen een systainer en een L-boxx?
Systemen zijn verschillend, maten verschillend, etc. Ik vind de Systainers een degelijker deksel hebben dan de L-boxx'en.
Het zijn gewoon twee concurrerende systemen.
Nadeel van de Systainers, zeker de T-locs, vind ik dan, is dat het bovenste deksel het nogal zwaar krijgt als je een stapel tegelijk optilt.
Die M-boxx'en van Makita lijken dan weer erg op Classic Systainers. Ook compatible in de stapel met de rest van de Systainers dacht ik. Idem voor de Metaloc (met metalen clip in het midden) van Metabo.
Uiteindelijk is er met elk van die systemen prima te leven. Maar ik heb mezelf 10+ jaar geleden al min of meer bij 1 systeem (Systainers) neergelegd die zo maar gratis en voor niets (
Maar als ik bijvoorbeeld meer Bosch gereedschap zou kopen zou ik zeker voor de sets met L-boxxen kiezen hoor en niet in tas of random "koffer". Of ik dan losse systainers koop en de L-boxx'en verkoop zie ik dan wel weer. Het is altijd zo'n gedoe om inlays goed te krijgen.
Mijn nieuwe combihamer zit dan wel weer in een afwijkende koffer, maar dat is gezien formaat en gewicht redelijk inherent
Van de Systainers komt trouwens een nieuwe versie. Van Systainer Classic (verleden), Systainer T-Loc (heden) gaat het nu naar de Systainer3. Dit kaar gaan ze morrelen aan de hoogtes waardoor je praktisch nooit stapels van gelijke hoogte kunt maken met verschillende maten koffers...
[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 31-10-2019 23:47 ]
BS Systems GmbH & Co. KG maakt de L-boxxen voor 170+ partnersdreamscape schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:32:
[...]
Klopt. En L-Boxxen worden door Sortimo gemaakt. Als fabrikant laat je ze daar maken (of je nu Bosch, Gedore, Stihl of Knipex bent).
Sortimo is de "uitvinder" in 2009, Sortimo Logistixx maakte ze. Dit ging later samen met Bosch (eerste grote afnemer) in BS Systems GmbH & Co. KG in 2012 .
Tanos GmbH maakt inderdaad voor alle partners de systainers.
Tanos GmbH werd in 1993 opgericht binnen het Festo-concern voor transport- en opberg-systemen. .
TTS Tooltechnic Systems AG & Co. KG stapte in 2000 uit het Festo-concern, en verenigde Festool, Tanos, Narex, en Protool (tot 2013). Inmiddels zijn Sawstop en Shaper Tools Inc ook onderdeel.
De systainer³ is behalve in de oude voetmaat (M / 396mm x 296 mm), die nu in 6 hoogtematen (112, 137, 187, 237, 337, 437mm) te krijgen is, ook in een brede voetmaat te krijgen (L / 508mm x 296mm) in 3 hoogtes (137, 187, 237mm) . Voor de machines die niet in een normale systainer passen.
De standaard Classic en T-loc zijn te krijgen in hoogtes 105, 157½, 210, 315 en 420 mm.
De T-loc in ca 9 verschillende kleuren waarbij hendel, klep en T-clip apart 11 kleuren kunnen hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 01-11-2019 01:23 ]
Kijk. Weer wat geleerdTeijgetje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:48:
BS Systems GmbH & Co. KG maakt de L-boxxen voor 170+ partners
Sortimo is de "uitvinder" in 2009, Sortimo Logistixx maakte ze. Dit ging later samen met Bosch (eerste grote afnemer) in BS Systems GmbH & Co. KG in 2012 .
Punctuality is the politeness of kings
[knip]
Inderdaad 40% extra vergeten... 140 euro is weer even duur, dan zonder garantie.
Overigens staat die boor er elke maand wel.. BVA heeft ook een aantal bedrijven die handelen via veilingen.
Inderdaad 40% extra vergeten... 140 euro is weer even duur, dan zonder garantie.
Overigens staat die boor er elke maand wel.. BVA heeft ook een aantal bedrijven die handelen via veilingen.
[ Voor 123% gewijzigd door MeMoRy op 01-11-2019 09:20 ]
@MeMoRy Dit is een veilingsite van (meestal) gebruikte goederen uit (meestal) failliete boedels. Dus garantie zou ik niet op rekenen. Daarnaast komt er nog BTW en Veiling kosten bij. De uiteindelijke prijs ligt ca. 40% hoger het winnende bod. Aangezien de meeste consumenten dit vergeten, wordt er vaak veel te veel geboden.
Ik zeg toch niet dat je geen goedkope producten moet kopen? Ik koop ook genoeg bij de Lidl. Ik heb er alleen geen hoge verwachtingen van (en ik kan het vaak zelf repareren). Lidl is in mijn ervaring duidelijk beter dan Action en Aldi. Maar als ik voor 50% meer een vergelijkbaar apparaat kan kopen van een merk dat een (up-to-date) goede naam heeft, en dus waarschijnlijk 3x zo lang meegaat, dan weet ik het wel.Teijgetje schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:44:
Alle verkopers laten hun apparaten testen. Dat is verplicht in Nederland (NVWA). Maar bijna alle (succesvolle) bedrijven doen een kosten-batenanalyse, waarbij ze een percentage uitval als acceptabel achten. (Zelfs bedrijven in kritieke sectoren als veiligheid en gezondheidszorg, waar het om mensenlevens gaat. Percentage is heel laag, maar nooit nul.)Misschien om in je achterhoofd te houden dat bv een Lidl gewoon machines testen laat. Ze zitten niet te wachten op garantieclaims.
Lidl zit niet te wachten op garantieclaims, maar accepteert er meer dan de grote en/of specialistische merken. Ze zijn een prijsstunter... zo zijn de Aldi/Lidl broers groot geworden.
Nee, dat wil ik niet.[sarc] En nooit meer iets te recyclen aanbieden. Arm Bangladesh, e.d., daar wil je geen troep maken natuurlijk.[/sarc]
Ik haal landen door elkaar, maar in Bangladesh worden in ieder geval olietankers afgebroken die jongens halen de 40 vaak niet.
Ik heb even wat beter gezocht, blijkbaar is Ghana (en andere Afrikaanse landen) de grote afvalput voor elektronisch afval. Staan nog meer 'mooie' filmpjes online.
Dat zijn mooie nummertjes, maar dat moeten ze ook wel, want Nederland heeft de Conventie van Basel getekend en geratificeerd... En de Europese regels zijn intussen aangescherpt, dat 85% hergebruikt moet worden. Er is alleen een grote "MAAR", en dat gaat over definities. (Politici staan er algemeen om bekend dat ze creatief met definities en cijfertjes om kunnen gaan om doelen te halen).
Als iets als "tweedehands" doorverkocht wordt, is het geen e-waste. En er zijn dus veel handelaren die opkopen en verschepen. Waar het alsnog e-waste kan worden, omdat het toch kapot is.
Dus ja, er is anno 2019 nog zeker een probleem. Vooral dat laatste filmpje laat dat nog eens goed zien.
Ja, zeker erg kwetsbaar. Misschien kan de de aluminium buis weer /in/ een stuggere plastic buis doen?TimoDimo schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 23:30:
Een buis van aluminium.Had ik nog niet aan gedacht. Is dat niet erg kwetsbaar dan? Ga je er één keer op staan is je buis geknikt... Waarom zonder coating eigenlijk? Wordt die coating dan alsnog statisch ook al aard je de buis zelf?
Het probleem is een isolator: kunststof is een goede isolator, en die coating is misschien zoiets. Door de isolatie kan de opgebouwde statische elektrische niet weg. Bij de niet-statische buizen zit er vaak een geleider in het kunststof verwerkt, wat de spanning afvoert.
[ Voor 10% gewijzigd door MeMoRy op 01-11-2019 09:19 ]
@TimoDimo
Voor kunststof slang kun je ook een antistatische spray gebruiken.
Of dat permanent is na opdrogen is de vraag, maar zo`n spray kost weinig als je even zoekt.
Het is alleen tegen zaagstof begreep ik. Je hebt geen explosiegevaar toch?
Af en toe herbehandelen?
In de recensies bij de eerste hit staat iemand die zijn stof en kattenharen aantrekkende Miele stofzuiger helemaal behandeld heeft met Antistatik 100 en voor 95% van het probleem af is.
Voor kunststof slang kun je ook een antistatische spray gebruiken.
Of dat permanent is na opdrogen is de vraag, maar zo`n spray kost weinig als je even zoekt.
Het is alleen tegen zaagstof begreep ik. Je hebt geen explosiegevaar toch?
Af en toe herbehandelen?
In de recensies bij de eerste hit staat iemand die zijn stof en kattenharen aantrekkende Miele stofzuiger helemaal behandeld heeft met Antistatik 100 en voor 95% van het probleem af is.
[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 01-11-2019 11:06 ]
Ik heb hier een aantal keer om advies gevraagd wat betreft een stofzuiger; kiezen tussen de Makita VC2512L en de Karcher WD 6 Premium.
Nou lijken de badkamerspullen volgende week te komen dus moeten nu toch wel echt een keus gemaakt worden.
Ik denk dat we toch voor de Makita gaan. De Karcher heeft regelbare zuigkracht wat mij erg handig lijkt, maar voor de rest eigenlijk meer nadelen t.o.v. de Makita.
Die heeft namelijk een flink langere slang, fysiek kleiner en lijkt me qua bouwkwaliteit ook wel wat beter in elkaar te zitten.
De Makita it is dus...
Bedankt voor de hulp i.i.g.
Nou lijken de badkamerspullen volgende week te komen dus moeten nu toch wel echt een keus gemaakt worden.
Ik denk dat we toch voor de Makita gaan. De Karcher heeft regelbare zuigkracht wat mij erg handig lijkt, maar voor de rest eigenlijk meer nadelen t.o.v. de Makita.
Die heeft namelijk een flink langere slang, fysiek kleiner en lijkt me qua bouwkwaliteit ook wel wat beter in elkaar te zitten.
De Makita it is dus...
Regelbare zuigkracht lijkt me geen noodzaak, ding staat maar soms aan en dan wil je toch vaak de maximale zuigkracht lijkt mij.
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Gekoppeld aan een schuurmachine bijvoorbeeld zet je hem meestal lager omdat je ook minder luchtdoorvoer hebt door de kleine gaatjes bij een schuurmachine. Maar in principe kan zo'n machine dat ook op volle kracht aan.
In de praktijk gebruik ik eigenlijk maar 2 standen, min en max
Overigens starmix stofzuiger die ik gebruik, zou ik ook aanraden, maar is heel wat prijziger. Die makita lijkt me een prima keuze
In de praktijk gebruik ik eigenlijk maar 2 standen, min en max
Overigens starmix stofzuiger die ik gebruik, zou ik ook aanraden, maar is heel wat prijziger. Die makita lijkt me een prima keuze
[ Voor 18% gewijzigd door rockhopper op 01-11-2019 17:12 ]
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Als ik m'n stofzuiger op max zet aan de schuurmachine.... dan plakt de zool vast aan het werkstuk en gaat het machinehuis rondjes draaien..FSSF schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:50:
Regelbare zuigkracht lijkt me geen noodzaak, ding staat maar soms aan en dan wil je toch vaak de maximale zuigkracht lijkt mij.
Dus ofwel regelbaar of zo'n schuifje..
De T-Loc is er allang in "Midi" formaat 496x296Teijgetje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 00:48:
[...]
De systainer³ is behalve in de oude voetmaat (M / 396mm x 296 mm), die nu in 6 hoogtematen (112, 137, 187, 237, 337, 437mm) te krijgen is, ook in een brede voetmaat te krijgen (L / 508mm x 296mm) in 3 hoogtes (137, 187, 237mm) . Voor de machines die niet in een normale systainer passen.
[...]
En de Classic is er ook in "Maxi" met 596x396 (passen twee "normale" systainers bovenop)
Ik bedoel stof dat blijft plakken. Aan de binnenkant zie je het niet zo veel, aan de buitekant zie je het natuurlijk wel. Hij zuigt prima verder. Slang aarden is precies wat er gebeurd bij een antistatische slang... maar dat werkt dus niet als de slang niet geleidend is.TimoDimo schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 20:06:
[...]
Ik wist niet dat dat bij een bouwstofzuiger zou kunnen gebeuren. Gebeurt dat altijd? En bedoel je dat het aan de buitenkant blijft plakken? Maar hij zuigt nog wel goed dan? En kun je het niet voorkomen door de slang te aarden o.i.d.?
Ik weet nu niet of ik deze moet kopen of niet: https://www.amazon.de/gp/product/B000RA0LOI/
Niet antistatisch, maar ja als je ziet wat die kosten: https://www.toolnation.nl...ml?dir=asc&order=position
Of het optreedt hangt ook af van de luchtvochtigheid.
Zou ook gewoon 50mm doen ipv 3x.
[ Voor 40% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-11-2019 20:04 ]
Even een vraag/advies:
Zo’n Centipede Sawhorse onderstel, is dat wat? En wat zijn jullie ervaringen hiermee?
En welke maat is het meest handig?
Zo’n Centipede Sawhorse onderstel, is dat wat? En wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Makita VC2512L hier. Inderdaad een fijn ding maar het kliksysteem tussen de slang en het mondstuk vind ik niet Makita-waardig. En onderdelen van de slang zijn niet los te koop.Piet91 schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 16:43:
Ik heb hier een aantal keer om advies gevraagd wat betreft een stofzuiger; kiezen tussen de Makita VC2512L en de Karcher WD 6 Premium.
De Makita it is dus...
Nooit geweten dat er al midi`s waren van T-loc en maxi`s van Classic Nooit langs zien komen.kabeltjekabel schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:00:
De T-Loc is er allang in "Midi" formaat 496x296
En de Classic is er ook in "Maxi" met 596x396 (passen twee "normale" systainers bovenop)
Ik bedoel stof dat blijft plakken. Aan de binnenkant zie je het niet zo veel, aan de buitekant zie je het natuurlijk wel. Hij zuigt prima verder. Slang aarden is precies wat er gebeurd bij een antistatische slang... maar dat werkt dus niet als de slang niet geleidend is.
Nooit naar gezocht ook, ik heb een stuk of veertig classics die voorlopig ruim voldoen.
Maar weer wat wijzer.
Mijn Festool antistatische slang, zo`n groen/zwarte, heeft rubber aansluitingen, daarbij wordt niets bij geaard.
Ik heb hem ook nog meestal in de gewone grijze dikke zitten als verlengslang, die is zeker niet geaard.
Persoonlijk heb ik nooit last van statische elektriciteit waardoor de slangen aanstoffen.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat slangen geaard zijn/worden. Ook de opname in de CTL is van plastic, daar zit ook geen metaal wat dat mogelijk zou maken.
Zover ik weet zijn de slangen zelf antistatisch, niet omdat ze geaard worden.
Wat je met spray dus zou kunnen bewerkstelligen als je goedkope kunststof slang hebt.
Eriks heeft antistatische slang in alle maten, ook per meter volgens mij. Ik zou hen even bellen.
[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 01-11-2019 21:48 ]
Kunststoffen, alsook rubber kunnen antistatisch (of ESD-veilig, of zelfs geleidend tot bepaalde hoogte) worden gemaakt dmv toevoegingen, normaal in de vorm van carbon black.Teijgetje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:40:
[...]
Nooit geweten dat er al midi`s waren van T-loc en maxi`s van Classic Nooit langs zien komen.
Nooit naar gezocht ook, ik heb een stuk of veertig classics die voorlopig ruim voldoen.
Maar weer wat wijzer.
Mijn Festool antistatische slang, zo`n groen/zwarte, heeft rubber aansluitingen, daarbij wordt niets bij geaard.
Ik heb hem ook nog meestal in de gewone grijze dikke zitten als verlengslang, die is zeker niet geaard.
Persoonlijk heb ik nooit last van statische elektriciteit waardoor de slangen aanstoffen.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat slangen geaard zijn/worden. Ook de opname in de CTL is van plastic, daar zit ook geen metaal wat dat mogelijk zou maken.
Zover ik weet zijn de slangen zelf antistatisch, niet omdat ze geaard worden.
Wat je met spray dus zou kunnen bewerkstelligen als je goedkope kunststof slang hebt.
Eriks heeft antistatische slang in alle maten, ook per meter volgens mij. Ik zou hen even bellen.
Voor de DeWalt liefhebbers.
Toolstation heeft nu een actie dat je twee 4Ah 18V accu’s gratis krijgt bij aankoop van geselecteerde bodies:
https://www.toolstation.nl/search?q=dewaltbodypromo
Toolstation heeft nu een actie dat je twee 4Ah 18V accu’s gratis krijgt bij aankoop van geselecteerde bodies:
https://www.toolstation.nl/search?q=dewaltbodypromo
Stofzuiger einde is geen rubber. Dan nog; S3 schoenen zijn ook "rubber" en toch geleidendTeijgetje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:40:
[...]
Dan werkt het dus niet meer.Teijgetje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:40:
Dat kan. Hangt ook af van omgevingsomstandigheden zoals luchtvochtigheid, stofsoort..Teijgetje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:40:
Je hoeft ook geen metaal te hebben om iets geleidend te maken. Kan ook iets met koolstof zijn bijvoorbeeld.Teijgetje schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:40:
De zwartgroene slangen zijn gewoon geleidend, de grijze niet. Die zwartgroene voeren hun opgebouwde lading af naar de stofzuiger en dan via het netsnoer daarvan de aarde in, de grijze laad gewoon op.
Als je de isolatieweerstandstester op de zwartgroene slang zet met 1 kV zul je zien dat die geleid.
Dat gezegd hebbende... ik heb nu zo'n tester, dus zou het eens kunnen laten zien...
Ik heb er 2, een 60x60 en de 122x244. De kleine gebruik ik veel al snelle zaagtafel voor klein spul of om de afkortzaag op te zetten. De grote voor het verzagen van hele platen (paar 2x3 eronder en gaan). Mooi compact op te vouwen dus ik ben er eigenlijk wel blij mee (nu laatste fase van een verbouwing).mistercage schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:05:
Even een vraag/advies:
tja...
Zijn prima dingen. Beetje wankel als ze niet goed zijn uitgeklapt, maar als er iets op ligt, zijn ze heel stevig. Een beetje egale ondergrond is dus wel praktisch. Ik heb zelf een 61*122. Heb van oude 2*3tjes (44*69) een frame gemaakt dat precies in de gele houders past. Staat ie steviger en kan je ook kleinere platen er op leggen om te zagen.mistercage schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:05:
Even een vraag/advies:
thx.
Denk dat een 61*122 wat handzmer is dan een 122*244.
Dat wordt wel een unit gelijk..
Heeft alleen gereedschappro deze dingen?
Framoes schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:30:
[...]
Zijn prima dingen. Beetje wankel als ze niet goed zijn uitgeklapt, maar als er iets op ligt, zijn ze heel stevig. Een beetje egale ondergrond is dus wel praktisch. Ik heb zelf een 61*122. Heb van oude 2*3tjes (44*69) een frame gemaakt dat precies in de gele houders past. Staat ie steviger en kan je ook kleinere platen er op leggen om te zagen.
Ik heb ze nergens anders in NL kunnen vinden. Bestel evt wel wat van die x-dragers extra. Ik heb er al twee weten te slopen binnen een paar maanden.mistercage schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 10:37:
thx.
[...]

accu decoupeerzaag op het fijne 10/12V systeem van Bosch Blauw. Zaagt als een malle, heel blij mee!
en ook nog op de valreep een festool

voor uiteindelijk 250 euro met alle kortingen en cashback meuk
[ Voor 38% gewijzigd door bonzz.netninja op 02-11-2019 11:24 ]
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik heb vanaf volgende week een metaalfreesmachine die een driefasemotor heeft. Nu heeft de vorige eigenaar een driefase-inverter gebruikt, maar die is overleden. Sowieso heb ik al op meerdere plaatsen gelezen dat een inverter niet ideaal is voor 3-fase draaistroomotoren ivm harmonische verstoring.
(nee, ik heb nog geen 3 fase aansluiting, aangezien dat aanleggen heel wat geld kost)
Ik zie op YouTube dat veel hobby metaalbewerkers in Amerika roterende driefase-omvormers gebruiken (kleine unit met éénfase motor gekoppeld aan een driefase generator)... Je hebt ook merken als American Rotary die die dingen verkopen. Maar ik zie ze in Nederland nergens... heeft iemand tips?
(nee, ik heb nog geen 3 fase aansluiting, aangezien dat aanleggen heel wat geld kost)
Ik zie op YouTube dat veel hobby metaalbewerkers in Amerika roterende driefase-omvormers gebruiken (kleine unit met éénfase motor gekoppeld aan een driefase generator)... Je hebt ook merken als American Rotary die die dingen verkopen. Maar ik zie ze in Nederland nergens... heeft iemand tips?
[ Voor 4% gewijzigd door MeMoRy op 02-11-2019 12:51 ]
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een afkortzaag en na lang zoeken zijn er bij mij 2 merken/types overgebleven te weten :
Ryobi EMS254L
DeWalt DWS777-WS
Nu zal ik de zaag voor redelijk basic werk gebruiken, laminaat/plintjes en een beetje steigerhouten meubels maken. In de toekomst ga ik een schuurtje bouwen van houtskelet, dus daar wordt deze zaag dan ook bij gebruikt.
Wat zou in mijn geval de beste keuze zijn? Ik weet dat de Ryobi een groter bereik heeft, maar het lijkt mij dat de DeWalt van betere kwaliteit is.
Qua prijs doen ze niet veel voor elkaar onder, de Ryboi is 266 euro en de DeWalt 290.
Wat jullie?
Ryobi EMS254L
DeWalt DWS777-WS
Nu zal ik de zaag voor redelijk basic werk gebruiken, laminaat/plintjes en een beetje steigerhouten meubels maken. In de toekomst ga ik een schuurtje bouwen van houtskelet, dus daar wordt deze zaag dan ook bij gebruikt.
Wat zou in mijn geval de beste keuze zijn? Ik weet dat de Ryobi een groter bereik heeft, maar het lijkt mij dat de DeWalt van betere kwaliteit is.
Qua prijs doen ze niet veel voor elkaar onder, de Ryboi is 266 euro en de DeWalt 290.
Wat jullie?
Ik zoek ook een afkortzaag, ook voor dat soort dingen, voornamelijk laminaat en plinten. Mag ik vragen hoe je tot die twee types bent gekomen?dropkikker schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 13:50:
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een afkortzaag en na lang zoeken zijn er bij mij 2 merken/types overgebleven te weten :
Ryobi EMS254L
DeWalt DWS777-WS
Wat jullie?
Een verzwaring naar 3 fase kost meestal iets minder dan €300. Als je een beetje handig bent kun je zelf een nieuwe hoofdschakelaar plaatsen. Ik denk dat een verzwaring goedkoper is dan een beetje zware s-fase omvormer. Je mist ook nog eens bijhoorlijk vermogen omdat je 3-fase met een hogere spanning en stroom werkt.MeMoRy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:47:
Ik heb vanaf volgende week een metaalfreesmachine die een driefasemotor heeft. Nu heeft de vorige eigenaar een driefase-inverter gebruikt, maar die is overleden. Sowieso heb ik al op meerdere plaatsen gelezen dat een inverter niet ideaal is voor 3-fase draaistroomotoren ivm harmonische verstoring.
Als ik het goed zie, steken beide niet naar achter uit. Dat is een groot pluspunt wat mij betreft voor afkortzagen. Kunnen ze mooi dicht op de muur gemonteerd worden/staanTimoDimo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:26:
[...]
Ik zoek ook een afkortzaag, ook voor dat soort dingen, voornamelijk laminaat en plinten. Mag ik vragen hoe je tot die twee types bent gekomen?
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Er zal zeker vermogen verloren gaan in de omvormer, maar de 3-fasemotor is maar 1kW. Dus er is genoeg speling...orf schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:35:
Een verzwaring naar 3 fase kost meestal iets minder dan €300. Als je een beetje handig bent kun je zelf een nieuwe hoofdschakelaar plaatsen. Ik denk dat een verzwaring goedkoper is dan een beetje zware s-fase omvormer. Je mist ook nog eens behoorlijk vermogen omdat je 3-fase met een hogere spanning en stroom werkt.
Krijg je geen problemen met brandverzekering als je zelf de zekeringenkast doet?
Ik zat namelijk al te berekenen:
- kosten omzetting naar 3x25A: ~€280
- nieuwe meterkast:~€200
- Kabel 5x4mm2 naar schuur: ~€160 (en eigenlijk moet ik grondkabel hebben)
Ik zie het inderdaad. Voor mij denk ik geen eerste vereiste maar wel handig inderdaad. Zit de geleidingsrail dan niet erg in de weg? Het is ook wel mooi als hij netjes naar achteren weg kan schuiven. Bovendien is het misschien ook handig als je wat meer ruimte over hebt om je zaag heen? Voor planken die je een beetje schuin af wilt zagen bijvoorbeeld?bonzz.netninja schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:39:
[...]
Als ik het goed zie, steken beide niet naar achter uit. Dat is een groot pluspunt wat mij betreft voor afkortzagen. Kunnen ze mooi dicht op de muur gemonteerd worden/staan
Je hebt trouwens ook nog de Bosch GCM 12 GDL, die is helemaal mooi op dit punt en werkt met een scharnier i.p.v. rail, maar is wel een heel andere prijsklasse.
Houd er wel rekening mee dat laminaat een verschrikkelijk hard materiaal is (althans de toplaag). En je zaagblad dus snel bot. Voor mijn afkortzaag heb ik maar een blad opgeofferd dat bot is maar oké door dunne laminaatplankjes heen gaat. Een speciaal blad voor laminaat is ook een optie, maar die zijn niet goedkoop.TimoDimo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:26:
[...]
Ik zoek ook een afkortzaag, ook voor dat soort dingen, voornamelijk laminaat en plinten. Mag ik vragen hoe je tot die twee types bent gekomen?
Maar in de lengte zagen doe ik vaak met decoupeerzaag i.p.v. zaagtafel omdat voor decoupeerzaag de zaagjes een stuk goedkoper zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door MJV op 02-11-2019 15:16 ]
Ja weet ik. Als je zoekt op "laminaat" in dit en voorgaande topics kom je dat advies meerdere keren tegen. Je moet dan een zaagblad hebben met meerdere kleinere en vlakke tandjes toch? 48 tanden dacht ik gelezen te hebben? Als iemand tips heeft waar die te koop zijn voor een schappelijke prijs hoor ik het graag.MJV schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:15:
[...]
Houd er wel rekening mee dat laminaat een verschrikkelijk hard materiaal is. En je zaagblad dus snel bot. Ik heb maar een blad opgeofferd dat bot is maar oké door dunne laminaatplankjes heen gaat. Een speciaal blad voor laminaat is ook een optie, maar die zijn niet goedkoop.
Elke grote leverancier (Siemens/Danfoss/Omron-Yaskawa/Schneider/...) heeft wel een 1kW inverter drive in zijn gamma zelfs van mono fase naar 3 fase (zeker op dat lage vermogen). Als je echt problemen hebt met harmonische kun je altijd filters tussen plaatsen.MeMoRy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:47:
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Dat wordt altijd geroepen door vage "gecertificeerde" lui. Als je vraagt om een voorbeeld blijft het stil. Dus nee.MeMoRy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:48:
[...]
Er zal zeker vermogen verloren gaan in de omvormer, maar de 3-fasemotor is maar 1kW. Dus er is genoeg speling...
Krijg je geen problemen met brandverzekering als je zelf de zekeringenkast doet?
Klopt. Verschilt een beetje per netbeheerder en kan per situatie ook verschillen.MeMoRy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:48:
Ik zat namelijk al te berekenen:
[list]
• kosten omzetting naar 3x25A: ~€280
Is niet nodig. Maar hangt een beetje af van huidige kast. Als die antiek is, is vervangen sowieso aan te raden. Je moet alleen 4P hoofdschakelaar hebben.
Je moet geen megaduur CEE verlengsnoer hebben maar gewoon een grondkabel. 4x2,5 + AS = < 3 euri per meter.MeMoRy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:48:
• Kabel 5x4mm2 naar schuur: ~€160 (en eigenlijk moet ik grondkabel hebben)
[/list]
En dan vergeet ik vast nog dingen...Ik vind dat dit samen behoorlijk aan gaat tikken... het moet wel een betaalbare hobby blijven...
Amerikanen knutselen met vage kastjes omdat die vaak niet zo voordelig een 3-fase aansluiting kunnen krijgen.
@kabeltjekabel als je van mono naar 3f gaat is het wel handig dat je je groepen kast balanceert, d.w.z. dat je bepaalde groepen tussen L1+N andere op L2+N en nog een andere groep op L3+N hangt.
Maar zoals iemand al zei: de overschakeling naar 3f is wrs duurder dan gewoon een inverter van 230V mono naar 230V3f kopen
Maar zoals iemand al zei: de overschakeling naar 3f is wrs duurder dan gewoon een inverter van 230V mono naar 230V3f kopen
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Inverters genoeg, ik kan de oude wss zelfs repareren....maar daar wil ik dus liever vanaf, omdat het zoals ik begrijp niet ideaal is voor motoren.Damic schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:26:
[...]
Elke grote leverancier (Siemens/Danfoss/Omron-Yaskawa/Schneider/...) heeft wel een 1kW inverter drive in zijn gamma zelfs van mono fase naar 3 fase (zeker op dat lage vermogen). Als je echt problemen hebt met harmonische kun je altijd filters tussen plaatsen.
Ik vind het vooral bizar dat je in NL niet gemakkelijk aan een roterende 3-faseomvormer kan komen...
en ja, antieke meterkast.. maar die ga ik niet zomaar vervangen... (if it aint broke, don't fix it.)
In het ergste geval plaats ik een 1-fasemotor... maar dat zal de afwerking van de metaalfreesprojecten niet ten goede komen...
Nou, eigenlijk door heel veel fora's te lezen.. Deze types kwamen er dan vaak als beste uit voor een redelijke prijs 
TimoDimo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 14:26:
[...]
90% van de industrie heeft inverters (als er een regeling moet zijn en anders is het een softstarter en bij lage vermogens contactoren)
dus waarom zou dat niet goed zijn?

Dat betekend niet dat je alles moet vervangen.Damic schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:32:
@kabeltjekabel als je van mono naar 3f gaat is het wel handig dat je je groepen kast balanceert, d.w.z. dat je bepaalde groepen tussen L1+N andere op L2+N en nog een andere groep op L3+N hangt.
Dat heb ik niet gezegd hé, ik zei dus balanceren tussen de 3f
Ok, maar dus geen specifieke onderbouwing (criteria of aandachtspunten)? Want ik heb er nog nooit eentje gehad dus vraag me af waar ik op moet letten. Ryobi heb ik trouwens nog nooit van gehoord. Wat is dat voor merk? En bij de DeWalt staat de marketing me niet zo aan (is namelijk Black en Decker maar het lijkt alsof veel mensen dat als een superieur merk ervaren).dropkikker schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:52:
Nou, eigenlijk door heel veel fora's te lezen.. Deze types kwamen er dan vaak als beste uit voor een redelijke prijs
[...]
Nee, dat niet zozeer.. De Ryobi wordt onder andere ook op het Woodworking forum aangeraden als een goede ( beginners ) afkortzaag, het zou gewoon een goede machine zijn voor het geld wat je er voor neerlegt. Ryobi zou van wat ik er van begrijp uit dezelfde stal komen als Milwaukee. En van de DeWalt heb ik eigenlijk ook niet echt slechte dingen over gelezen, maar dan moet ik er wel bij zeggen, dat ik mij vooral laat leiden door de naam..
Ik wist namelijk niet dat dat ook van Bleck&Decker was
Ik wist namelijk niet dat dat ook van Bleck&Decker was
TimoDimo schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 15:59:
[...]
Ok, maar dus geen specifieke onderbouwing (criteria of aandachtspunten)? Want ik heb er nog nooit eentje gehad dus vraag me af waar ik op moet letten. Ryobi heb ik trouwens nog nooit van gehoord. Wat is dat voor merk? En bij de DeWalt staat de marketing me niet zo aan (is namelijk Black en Decker maar het lijkt alsof veel mensen dat als een superieur merk ervaren).
Veel gebruikte motoren zijn 3 fase, om ze op 1 fase te laten lopen moet je een condensator plaatsen.MeMoRy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:47:
Ik heb vanaf volgende week een metaalfreesmachine die een driefasemotor heeft.
heeft iemand tips?
Je verliest wel ca 30% vermogen.
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 02-11-2019 20:48 ]
Ja dat kan ook, maar dan loopt hij net zo instabiel als een 1-fase motor...Teijgetje schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:46:
Veel gebruikte motoren zijn 3 fase, om ze op 1 fase te laten lopen moet je een condensator plaatsen.
Je verliest wel ca 30% vermogen.
Verder heb ik dus al een inverter....defect, maar heb hem wel.. lijkt me nog beter dan slechts een condensator
(oh, het is ook nog een regelbare inverter, dus regelbaar toerental)
Eenmalig aftikken om het goed te regelen... of blijven knoeien.
Als je in Liander gebied woont en nog een oude meter hebt zetten ze de boel gratis om naar 3-fase
Als je in Liander gebied woont en nog een oude meter hebt zetten ze de boel gratis om naar 3-fase
@TimoDimo, DeWalt is prima spul en valt onder Stanley. Ryobi en AEG zijn net als Milwaukee (gaat niet kapot) van de TTI group. Helaas zijn de accu's bij de zelfde voltages niet uitwisselbaar.
Dat dewalt een onderdeel is van Black en decker moet je absoluut geen rekening mee houden, dat is niet van invloed op de kwaliteit. Zijn nog steeds 2 aparte merken met een heel andere doelgroep. Als je daar rekening mee gaat houden zijn Makita en Hilti je enige opties.
Hier is een overzichtje welke merknamen onder welke bedrijven vallen: https://pressurewashr.com/tool-industry-behemoths/#whoowns
Net als Porche die ook in de volkswagen groep zit
Wat betreft die afkortzaag.... Dewalt is daarin de standaard.
Hier is een overzichtje welke merknamen onder welke bedrijven vallen: https://pressurewashr.com/tool-industry-behemoths/#whoowns
[ Voor 35% gewijzigd door Jampot007 op 02-11-2019 23:20 . Reden: Linkje ter informatie ]
Ik heb sindskort deze ratelschroevendraaier dat is ook wel een mooi ding. YouTube: Xiaomi Mijia Wiha 8in1.Xiaomi Wiha 8 in 1 Ratchet Screwdriver.
Nette afwerking, ziet er echt mooi uit. Aanrader.
Ik ben bekend met de 1f in 3f uit freq. regelaars maar de door jou genoemde details zijn nieuw voor mij. Heb hier ook een hoogtoeren spindel met freq. regelaar werken en dat werkt prima, ik stel echter ook geen hele hoge eisen. Waarin merk je de effecten van de genoemde harmonische storingen?MeMoRy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 12:47:
https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten
Ze zijn al meer dan een halve eeuw onderdeel van Black & Decker. Het is zeilfs zo dat ze nu veel van het hogere segment Black & Decker gereedschap verkopen onder de naam DeWalt, gewoon omdat het dan beter verkoopt. Het zal heus wel beter zijn dan de gewone Black & Decker, maar het komt dan wel uit dezelfde fabriek en het is dus gewoon marketing.Jampot007 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:12:
Dat dewalt een onderdeel is van Black en decker moet je absoluut geen rekening mee houden, dat is niet van invloed op de kwaliteit. Zijn nog steeds 2 aparte merken met een heel andere doelgroep. Als je daar rekening mee gaat houden zijn Makita en Hilti je enige opties.
En die marketing staat me zoals ik zei niet zo aan. Vooral omdat de bouw en de halve aannemerswereld blijken te zweren bij DeWalt, en altijd kiezen voor dat merk zonder na te denken en te onderzoeken of er wat beters is (wat in veel gevallen zo is, want één merk kan nooit het beste zijn in alles).
Lijkt me een leuk ding. Is dit weer zo'n nep Xiaomi-product? De Chinezen plakken namelijk dat label overal op tegenwoordig.Jampot007 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 23:31:
Ik heb sindskort deze ratelschroevendraaier dat is ook wel een mooi ding. YouTube: Xiaomi Mijia Wiha 8in1.Xiaomi Wiha 8 in 1 Ratchet Screwdriver.
Ik 'merk' het dus nog niet, aangezien hij er woensdag pas is. Ik heb op een paar plekken gelezen dat harmonischen van de conversie de natuurlijke rotatie van de motor (die gebaseerd is op een pure sinus) de hele tijd verstoren. Aangezien de inverter die ik erbij krijg dus kapot is, denk ik: ik doe het dan gelijk goed.FSSF schreef op zondag 3 november 2019 @ 00:19:
Ik ben bekend met de 1f in 3f uit freq. regelaars maar de door jou genoemde details zijn nieuw voor mij. Heb hier ook een hoogtoeren spindel met freq. regelaar werken en dat werkt prima, ik stel echter ook geen hele hoge eisen. Waarin merk je de effecten van de genoemde harmonische storingen?
Het is goed om te horen dat het bij jou wel werkt... misschien ga ik eerst toch de inverter repareren of vervangen.
Dus je hebt ook niets van Bosch.TimoDimo schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:12:
[...]
Het zal heus wel beter zijn dan de gewone Black & Decker, maar het komt dan wel uit dezelfde fabriek en het is dus gewoon marketing.
En die marketing staat me zoals ik zei niet zo aan.
Blauw en groen gaan onder dezelfde naam, de onwetende schat ze kwalitatief daardoor even hoog in.
Makita levert DHZ en profispul zelfs in dezelfde kleuren, wat voor de onwetende nog verwarrender is.
En denk je zelf niet dat als de halve bouw DeWALT gebruikt, dat zich inmiddels wel bewezen heeft qua prijs/kwaliteit in het afgelopen decennium? Ook al zijn er betere duurdere?
Of ga je er van uit dat die allemaal onnozel zijn en zich gereedschap, waar ze op moeten vertrouwen qua eten, aan laten smeren met een praatje?
Oké zoals ik zei zal de kwaliteit heus goed zijn. En uiteraard beter dan de budgetmarkt. Ik denk alleen dat DeWalt een beetje te populair is, en niet alleen door de kwaliteit. Je hebt verder wel gelijk natuurlijk dat het bij Bosch en veel andere merken net zo is.Teijgetje schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:43:
[...]
Dus je hebt ook niets van Bosch.
Blauw en groen gaan onder dezelfde naam, de onwetende schat ze kwalitatief daardoor even hoog in.
Makita levert DHZ en profispul zelfs in dezelfde kleuren, wat voor de onwetende nog verwarrender is.
En denk je zelf niet dat als de halve bouw DeWALT gebruikt, dat zich inmiddels wel bewezen heeft qua prijs/kwaliteit in het afgelopen decennium? Ook al zijn er betere duurdere?
Of ga je er van uit dat die allemaal onnozel zijn en zich gereedschap, waar ze op moeten vertrouwen qua eten, aan laten smeren met een praatje?
Ik zie net dat CMT zaagbladen op Amazon.de nu ook door Amazon zelf worden verkocht voor goede prijzen. En niet alleen meer door Mobiltechnica (die 11 euro verzenden rekent).
Uiteraard net het blad dat ik het liefst wil hebben, is dan weer niet op die manier te krijgen
Maar een 24 tands CMT voor een paar euro meer dan mijn huidige scheppach laten slijpen: no-brainer
Uiteraard net het blad dat ik het liefst wil hebben, is dan weer niet op die manier te krijgen
Maar een 24 tands CMT voor een paar euro meer dan mijn huidige scheppach laten slijpen: no-brainer
Je hebt natuurlijk wel enige nuance nodig. Behalve het beste, is er ook zo iets als gebruiksgemak en 'goed genoeg om de klus snel en goed te klaren' en tot slot budget. Het heeft een groot voordeel om met één systeem te werken en dat je onderling accu's kan uitwisselen samen met het stapelen van de containers/systainers/l-boxxen (zie discussie eerder deze week)TimoDimo schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:12:
[...]
En die marketing staat me zoals ik zei niet zo aan. Vooral omdat de bouw en de halve aannemerswereld blijken te zweren bij DeWalt, en altijd kiezen voor dat merk zonder na te denken en te onderzoeken of er wat beters is (wat in veel gevallen zo is, want één merk kan nooit het beste zijn in alles).
Uitzoeken wat het beste is, er op wachten of alles gewoon makkelijk afhandelen bij je vaste punt zijn ook factoren die meespelen. En op het budget van grote klussen is het prijsverschil van gereedschap niet van doorslag gevende factoren, wel of en hoe snel er een vervangend exemplaar ter plaatse is als er iets stuk gaat.
Natuurlijk ben ik het met je eens dat één merk nooit het beste is in alles. Sterker nog, misschien is DeWalt wel helemaal nergens het beste in. Maar kennelijk zijn ze over de brede lijn goed genoeg om een solide reputatie op te bouwen in hun doelgroep.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ooit bedacht dat dat in de aannemingswereld een hele andere reden kan hebben? Je hebt daar globaal 4 types die met elektrische apparaten werken: zij in loondienst die het van de baas aangeboden krijgen, zij in loondienst die het zelf mogen uitzoeken, zij in loondienst die het zelf moeten aanschaffen, en de ZZP'er die ook alles zelf aanschaft
Als je het zelf aan moet schaffen heb je iets nodig dat zo lang mogelijk werkt en zo goedkoop mogelijk is. En ook nog eens uitwisselbare accu's etc. Die kiezen massaal voor DeWalt. Niks mis mee, voldoet aan de eisen, professioneel spul. Kan kwalitatief uiteraard beter, maar overal Hilti neezetten wordt te duur. Bovendien denken ze als een bouwvakker. Die gaan echt geen hele selectie in en uitzoeken tot op de cent. Nee, die kijken bij collega's wat ze hebben, vragen evt of ze tevreden zijn en schaffen aan.
Betaalt de baas dan heb je met en bepaald budget per persoon te maken. Kun je uitzoeken of de baas zoekt uit. Either way, dr zit een max aan. Dan heb je meestal iets meer mogelijkheden dan DeWalt en anders pak je die, wnat oom prima. Onder de streep gewoon een kwestie van wie door massaproductie het goedkoopste voldoende product neer kan zetten imho.
Als je het zelf aan moet schaffen heb je iets nodig dat zo lang mogelijk werkt en zo goedkoop mogelijk is. En ook nog eens uitwisselbare accu's etc. Die kiezen massaal voor DeWalt. Niks mis mee, voldoet aan de eisen, professioneel spul. Kan kwalitatief uiteraard beter, maar overal Hilti neezetten wordt te duur. Bovendien denken ze als een bouwvakker. Die gaan echt geen hele selectie in en uitzoeken tot op de cent. Nee, die kijken bij collega's wat ze hebben, vragen evt of ze tevreden zijn en schaffen aan.
Betaalt de baas dan heb je met en bepaald budget per persoon te maken. Kun je uitzoeken of de baas zoekt uit. Either way, dr zit een max aan. Dan heb je meestal iets meer mogelijkheden dan DeWalt en anders pak je die, wnat oom prima. Onder de streep gewoon een kwestie van wie door massaproductie het goedkoopste voldoende product neer kan zetten imho.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik weet niet over welke bouw jullie het hebben maar naar mijn ervaring is hier in Nederland 70% van het accugereedschap Makita. Dewalt is vooral populair aan de andere kant van de plas. Afkortzagen zijn dan weer wel vaak Dewalt.
Vraag over het boren in tegels. Ik heb een speciale tegelboor (met pijlvormige kop). Die wil ik gebruiken om wat in de badkamer op te hangen. Achter de tegels zit een harde muur van beton en daar moet ik een boorhamer op gebruiken. Gaat het boren in twee fases; eerst door de tegel en vervolgens met een andere boor en op de klophamerstand door de muur?
[ Voor 3% gewijzigd door timovd op 03-11-2019 18:25 ]
Ja kan ook helpen ik stukje schilders tape eerst op de tegel te doen dan glijd je boor niet zo snel weg.
Anoniem: 93986
Ja, maar dan de hamerstand ipv klopstand voor beton.timovd schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:34:
Vraag over het boren in tegels. Ik heb een speciale tegelboor (met pijlvormige kop). Die wil ik gebruiken om wat in de badkamer op te hangen. Achter de tegels zit een harde muur van beton en daar moet ik een klopboormachine op gebruiken. Gaat het boren in twee fases; eerst door de tegel en vervolgens met een andere boor en op de klopstand door de muur?
Dat het uit "dezelfde fabriek" komt, zegt niet dat het kwalitatief hetzelfde is en dat marketing het enige verschil is, hè? Wel eens vastgehad? Het lijkt er sterk op dat je gewoon wat roept, namelijk.TimoDimo schreef op zondag 3 november 2019 @ 13:12:
[...]
Ze zijn al meer dan een halve eeuw onderdeel van Black & Decker. Het is zeilfs zo dat ze nu veel van het hogere segment Black & Decker gereedschap verkopen onder de naam DeWalt, gewoon omdat het dan beter verkoopt. Het zal heus wel beter zijn dan de gewone Black & Decker, maar het komt dan wel uit dezelfde fabriek en het is dus gewoon marketing.
[...]
Lijkt me een leuk ding. Is dit weer zo'n nep Xiaomi-product? De Chinezen plakken namelijk dat label overal op tegenwoordig.
Precies, dus wij op dit forum zouden eigenlijk geen DeWalt moeten aanschaffen, behalve als het uit een uitvoerig selectieproces naar voren komt.The Eagle schreef op zondag 3 november 2019 @ 15:09:
Die gaan echt geen hele selectie in en uitzoeken tot op de cent. Nee, die kijken bij collega's wat ze hebben, vragen evt of ze tevreden zijn en schaffen aan.
Inderdaad, zo'n tegel/glas boor voor de tegel, zonder te hameren, en dan met een beton boor voor de rest. Ik heb boren die overigens voor zowel tegels als muren geschikt zijn, zou je ook kunnen gebruiken. Voor tegels ook op een laag toerental boren. Anders heb je kans dat het heet wordt, afhankelijk van de hardheid van de tegel. Een slagpen om een beginnetje te maken waarop de boor kan centreren is ook fijn.timovd schreef op zondag 3 november 2019 @ 16:34:
Vraag over het boren in tegels. Ik heb een speciale tegelboor (met pijlvormige kop). Die wil ik gebruiken om wat in de badkamer op te hangen. Achter de tegels zit een harde muur van beton en daar moet ik een boorhamer op gebruiken. Gaat het boren in twee fases; eerst door de tegel en vervolgens met een andere boor en op de klophamerstand door de muur?
Tenzij die tegels aan de wand stiekem vloertegels zijn, dan heb je een diamantboor nodig. En een vloeistof om te koelen.
@henkie196, het zijn behoorlijk harde tegels, dus hopen dat het zo lukt zonder diamantboor.
Dank!
Dank!
Of gewoon heel veel geduldhenkie196 schreef op zondag 3 november 2019 @ 19:23:
[...]
...
Tenzij die tegels aan de wand stiekem vloertegels zijn, dan heb je een diamantboor nodig. En een vloeistof om te koelen.
Ik heb met een glasboortje (of eigenlijk meerdere) door dikke vloertegels geboord om mijn afzuigkap te kunnen ophangen. Was ik wel een paar uur mee bezig en had toen lamme armen maar het kan wel.
Werkt dat een beetje, een afzuigkap op de vloer?Vliegvlug schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:30:
[...]
Of gewoon heel veel geduld![]()
Ik heb met een glasboortje (of eigenlijk meerdere) door dikke vloertegels geboord om mijn afzuigkap te kunnen ophangen. Was ik wel een paar uur mee bezig en had toen lamme armen maar het kan wel.

Anyways, ik had hetzelfde. Dikke hardgebakken tegels op de muur, echt uren zoet geweest om 4 gaatjes te boren voor de afzuigkap. En koelen, en boren, en koelen.... achteraf had ik een waxgevulde diamantboor op een slijptol moeten zetten.
[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 03-11-2019 22:49 ]
Wise enough to play the fool
Trouwens even wat tegengas aan al het L-boxx, Metaloc en ander systainergeweld hierzo. Gisteren deze gekocht (verjaardagscadeau voor mezelf):

Stanley Fatmax MP 23. Ook nog met de 26 in mijn handen gestan, maar die was me echt te lomp. Oh ja, en deze is lekker ook stabelbaar

Stanley Fatmax MP 23. Ook nog met de 26 in mijn handen gestan, maar die was me echt te lomp. Oh ja, en deze is lekker ook stabelbaar
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Deze had ik al wel aan zien komen.teacher schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:46:
[...]
Werkt dat een beetje, een afzuigkap op de vloer?
![]()
maar ik heb niet gezegd dat het een vloer was, alleen ‘vloertegels’
Was inderdaad een leuk klusje.Anyways, ik had hetzelfde. Dikke hardgebakken tegels op de muur, echt uren zoet geweest om 4 gaatjes te boren voor de afzuigkap. En koelen, en boren, en koelen.... achteraf had ik een waxgevulde diamantboor op een slijptol moeten zetten.

Was gevulde diamantboor ken ik eigenlijk niet. Gaat dat niet veel te hard op een slijptol?
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic