Ik heb de lamellofrees van Bosch, stuk goedkoper dan die van Lamello of Festool, doet hetzelfde. Prima ding. Ook als je hem dagelijks gebruikt.sheane schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:10:
Iemand nog een concrete tip voor wat verdieping in het Festool ecosysteem? Er zijn genoeg apparaten waar ik twijfel tussen een Bosch of Festool. Het zal niet over 1 nacht gaan, maar ik doe graag research voor dit soort bedragen. Specifiek denk ik dan aan een Domino vs. Lamellenfrees, een bovenfrees en excentrische schuurmachine. Ik twijfel sterk of het de extra investering waard is.
Enerzijds hoor ik enthousiasme voor OF1010/1400, maar anderzijds spreekt mij tegen dat ik dan ook nieuwe rails moet kopen gezien ik nu al Bosch rails heb en dan net zo goed naar een GOF 1250 / GMF 1600 kan kijken. Ik denk dat het dan duurkoop is om voor een Festool te gaan?
Voor de excentrische schuurmachine maakt het mij wat minder uit. Je hebt immers geen rails of andere accessoires nodig.
Waarom ik twijfel heeft vooral te maken met de user experience. Ik heb het idee dat het in sommige gevallen net wat verfijnder werkt, maar dit is dus vooral onderbuik gevoel.
En onlangs stond ik voor een keuze bij een trap waarvan de verf niet hechtte en losliet.
Branden + schuren, krabben + schuren of gelijk strippen met een excenterschuurmachine en naschuren met de Festool rechthoek of Rupes delta.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
De Parkside excenter op 2 Ah accu was in de aanbieding en goede recensies.
Alleen een kwartier werktijd op 2 AH, 4 Ah was weliswaar maar 20 euro extra.
Deze toch verkocht aan de buurman, die houdt niet van werken en vond een kwartier schuren toch al lang zat........ Is met twee bootjes bezig.

Zelf gekozen voor een 220v Lux excenter van Karwei, met 2 x 25 vel a 15 euro/set. 75 euro totaal.
Deze voldeet prima en roste de losse laag er snel af, en papier over. Heb je geen Rotex voor nodig. Ligt ook prima in de hand. En zuigt ook af.
En alles nageschuurd met de Festool, de delta kon niet overal bij.
De Rupes is iets hoger, maar gelukkig niet van mij. Schuurpapier op een rechthoekige machine maak je echt op. Dat van een delta is vaak na het puntje al niet meer lekker bruikbaar. En met een rechthoek schuur je ook tot in de hoek, bovendien snij je profielen makkelijker recht.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.