Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 19:24
sheane schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:10:
Iemand nog een concrete tip voor wat verdieping in het Festool ecosysteem? Er zijn genoeg apparaten waar ik twijfel tussen een Bosch of Festool. Het zal niet over 1 nacht gaan, maar ik doe graag research voor dit soort bedragen. Specifiek denk ik dan aan een Domino vs. Lamellenfrees, een bovenfrees en excentrische schuurmachine. Ik twijfel sterk of het de extra investering waard is.

Enerzijds hoor ik enthousiasme voor OF1010/1400, maar anderzijds spreekt mij tegen dat ik dan ook nieuwe rails moet kopen gezien ik nu al Bosch rails heb en dan net zo goed naar een GOF 1250 / GMF 1600 kan kijken. Ik denk dat het dan duurkoop is om voor een Festool te gaan?

Voor de excentrische schuurmachine maakt het mij wat minder uit. Je hebt immers geen rails of andere accessoires nodig.

Waarom ik twijfel heeft vooral te maken met de user experience. Ik heb het idee dat het in sommige gevallen net wat verfijnder werkt, maar dit is dus vooral onderbuik gevoel.
Ik heb de lamellofrees van Bosch, stuk goedkoper dan die van Lamello of Festool, doet hetzelfde. Prima ding. Ook als je hem dagelijks gebruikt.

En onlangs stond ik voor een keuze bij een trap waarvan de verf niet hechtte en losliet.
Branden + schuren, krabben + schuren of gelijk strippen met een excenterschuurmachine en naschuren met de Festool rechthoek of Rupes delta.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65xo6piqeYP45K2YvbsKLGseDJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARVVQdS1BtE2On11ENgHfI7L.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjjlSe2SVUKzEy4WE74ZWKo1UzI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NZsZxDYWRCTjzDmXknFrlyFc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQarN4GWZPutIO-6gk_jqlAemwQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ot0ranqBbxAuB8V13QLHVDSV.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8GbvrHUHrXePhdLaNLVjH3fkGA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZuX02fMtmB4Y9G82e1Tkv2e.jpg?f=fotoalbum_tile

De Parkside excenter op 2 Ah accu was in de aanbieding en goede recensies.
Alleen een kwartier werktijd op 2 AH, 4 Ah was weliswaar maar 20 euro extra.
Deze toch verkocht aan de buurman, die houdt niet van werken en vond een kwartier schuren toch al lang zat........ Is met twee bootjes bezig. 8)7
Zelf gekozen voor een 220v Lux excenter van Karwei, met 2 x 25 vel a 15 euro/set. 75 euro totaal.
Deze voldeet prima en roste de losse laag er snel af, en papier over. Heb je geen Rotex voor nodig. Ligt ook prima in de hand. En zuigt ook af.
En alles nageschuurd met de Festool, de delta kon niet overal bij.
De Rupes is iets hoger, maar gelukkig niet van mij. Schuurpapier op een rechthoekige machine maak je echt op. Dat van een delta is vaak na het puntje al niet meer lekker bruikbaar. En met een rechthoek schuur je ook tot in de hoek, bovendien snij je profielen makkelijker recht.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:57
Teijgetje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

Ik heb de lamellofrees van Bosch, stuk goedkoper dan die van Lamello of Festool, doet hetzelfde. Prima ding.
Nu ben ik een complete leek, maar een Festool is toch een Domino, en naar mijn idee niet te vergelijken met lamellen? Bij een domino plaats je immers een vrij grote deuvel, die ook iets van sterkte toevoegt. Waar een lamel maar het plaatje is dat je tussen twee oppervlakten plaatsen en AFAIK voornamelijk handig is om de boel goed uit te lijnen, maar dat lijkt mij een stuk minder te doen aan sterkte van de verbinding. Als in: met lamellen van domino's kun je twee stukken aan elkaar verbinden en in zoverre zijn ze gelijk. Maar gevoelsmatig zou ik lamellen meer associëren met het aan elkaar maken van planken om een groter oppervlakte te maken. Zodat je dus de goede uitlijning hebt, en de sterkte voornamelijk uit het aan elkaar lijmen van de planken komt. Daar waar ik een domino eerder zou associëren met bv meubelbouw waarbij de domino wordt gebruikt i.p.v. veel kleinere deuvels om de hoeken aan elkaar te zetten. Lamellen en domino's kun je dan wel uitwisselen, maar de "echte" use cases van beiden lijken mij het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Dank voor de reacties @Alsjemenou @Teijgetje en zelfs @Fraggert (overigens duurkoop aangepast, terechte opmerking ;-)).

@RobertMe Terechte opmerking. Beide hebben zo hun 'echte/specifieke' use-cases. Echter doen ze voor mij vooral het versimpelen van verbindingen maken. Waar dat nu dus handmatig met deuvels gaat en heel, héél veel meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
RobertMe schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Lamellen en domino's kun je dan wel uitwisselen, maar de "echte" use cases van beiden lijken mij het tegenovergestelde.
Lamello's doen hetzelfde als de domino's.
Het is Festools tegenhanger, stel je voor dat je niets verdient aan die koekies. ;)
Maar met Lamello's kun je ook haakse verbindingen maken en op 45 graden gezaagde hoeken verbinden. Ligt aan de breedte van je lamello.
Dat koekie zwelt op door de houtlijm in zijn freesgleuf en maakt een vaste verbinding. Dat doet imo niet onder voor een domino. En die lamello breekt echt niet.
Je moet ze alleen wel droog houden anders zwellen ze op door vocht, het zijn geperste multiplexplaatjes. En dan heb je meer moeite met montage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02:57
sheane schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:36:
Waar dat nu dus handmatig met deuvels gaat en heel, héél veel meten.
Volgens mij zijn ook daarvoor wel voldoende hulpmiddelen te vinden? Dat je bv 3 deuvels op rij kunt zetten, en vervolgens een of meerdere deuvels erin zet en van daaruit hetzelfde hulpmiddel kunt gebruiken om ze precies over te brengen naar de andere plank.
Teijgetje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:38:
[...]
Dat koekie zwelt op door de houtlijm in zijn freesgleuf en maakt een vaste verbinding. Dat doet imo niet onder voor een domino. En die lamello breekt echt niet.
Today I learned :) Dat lamellos doen uitzetten en daardoor alsnog een sterke verbinding geven wist ik niet. Dat maakt inderdaad nogal een verschil dan (of beter gezegd, het verschil tussen lamellos en dominos kleiner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:43:
[...]

Volgens mij zijn ook daarvoor wel voldoende hulpmiddelen te vinden? Dat je bv 3 deuvels op rij kunt zetten, en vervolgens een of meerdere deuvels erin zet en van daaruit hetzelfde hulpmiddel kunt gebruiken om ze precies over te brengen naar de andere plank.

[...]

Today I learned :) Dat lamellos doen uitzetten en daardoor alsnog een sterke verbinding geven wist ik niet. Dat maakt inderdaad nogal een verschil dan (of beter gezegd, het verschil tussen lamellos en dominos kleiner).
Klopt, daar heb ik er ook een paar van. Kosten niet de wereld, maar alsnog is het een relatief intensief proces. Dank aan Ali Express voor een aantal betaalbare oplossingen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:43:

[...]

Daar moet je wel mee oppassen bij dun materiaal. Heb je overal bobbels ter hoogte van het koekje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:39

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Teijgetje schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:38:
Maar met Lamello's kun je ook haakse verbindingen maken en op 45 graden gezaagde hoeken verbinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jpufw_i8tNSNFR0My0F0ac7qrg0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QCtdT0EgMf7pV83ddlcZLcqa.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYZ07RX_altUUOZr70Kajey14oQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HddXBOiARbQZsmQXTrDSa5EI.jpg?f=user_large

Dit is 45 graad en een domino.

ik heb mijn lichtstraat onder vreemdere hoeken met domino's gemonteerd.

Met smallere balken past een brede lamello niet, maar een domino wel.

@RobertMe

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yowzawood
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-07-2021
[...]Nu ben ik een complete leek, maar een Festool is toch een Domino, en naar mijn idee niet te vergelijken met lamellen? Bij een domino plaats je immers een vrij grote deuvel, die ook iets van sterkte toevoegt. Waar een lamel maar het plaatje is dat je tussen twee oppervlakten plaatsen en AFAIK voornamelijk handig is om de boel goed uit te lijnen
In essentie heb je gewoon gelijk.... en in mijn optiek zijn een domino of lamello ook helemaal niet zo uitwisselbaar. Hoewel je met beiden natuurlijk wel hetzelfde kan doen. Maar er is meer....

Gewoon even terug gaan naar het onstaan en dan kan je bedenken dat een lamello vooral handig is als je veel met plaatmateriaal (ergens tussen de 12-24mm dik) werkt. Een domino is bedacht als vervanger voor pen-gat verbindingen in massief hout.

Ze hebben daardoor beiden hun sterke en zwakke punten die door nieuwe ontwikkelingen (vooral aan de Lamello kant) soms wat dichter bij elkaar komen. Lamello's hebben nu een aantal specifieke toepassingen waar een domino niet aan kan tippen (dun plaatmateriaal, demonteerbare verbindingen, lijmverbindingen die klemmen door aandraaien van de verbinding in de plastic lamello, enz).

Maar een domino verbinding is nagenoeg altijd veel sterker dan een lamello. Meestal is dat echter niet relevant door de stevigheid van de moderne lijmverbindingen.

En dat zwellen van de lamello zegt niet zoveel.... doet een domino ook (hout zet nou eenmaal wat uit als er vocht van de lijm bijkomt) maar dat levert op termijn weinig stevigheid, dat is toch de lijm. En een lammello heeft ook een flinke speling richting beide zijden. Dat is bij montage vaak een voordeel maar stevig is het die richting helemaal niet. Kortom, voor verbindingen van relatief dun materiaal zijn ze ongeveer hetzelfde maar voor grotere verbindingen in massief hout is een domino veel geschikter.

Verder zijn de goedkopere lamello machines (niet van de Zwitsers) vaak zo onnauwkeurig als de pest. Dat heb je met Festool of Lamello zelf niet, maar daar is de prijs ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 15:46

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[...]
Waar een lamel maar het plaatje is dat je tussen twee oppervlakten plaatsen en AFAIK voornamelijk handig is om de boel goed uit te lijnen, maar dat lijkt mij een stuk minder te doen aan sterkte van de verbinding. Als in: met lamellen van domino's kun je twee stukken aan elkaar verbinden en in zoverre zijn ze gelijk. Maar gevoelsmatig zou ik lamellen meer associëren met het aan elkaar maken van planken om een groter oppervlakte te maken. Zodat je dus de goede uitlijning hebt, en de sterkte voornamelijk uit het aan elkaar lijmen van de planken komt.
Ik heb eens een ca. 1m5 x 1 x 1 open kast van 18mm multiplex gedemonteerd, volledig verlijmd met 3 lamellen voor de 1m kant en 4 of 5 voor de lange kant. Niet kapot te krijgen :9 .

Daar kwam een hamer aan te pas, en zelfs toen ramde ik bijna het multiplex aan gort waar de lamellen zaten.
Voor de laatste hoekverbinding toen de cirkelzaag gepakt om meer hout te sparen.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yowzawood
Goudvis schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:53:
[...]Ik heb eens een ca. 1m5 x 1 x 1 open kast van 18mm multiplex gedemonteerd, volledig verlijmd met 3 lamellen voor de 1m kant en 4 of 5 voor de lange kant. Niet kapot te krijgen :9 .
In plaatmateriaal hechten eigenlijk al dit soort verbindingen goed, komt door het materiaal. Maar lamello's zijn ervoor gemaakt.... vandaar ook de vorm, een heel groot lijmoppervlak. Voor plaatmateriaal zijn ze dan ook niet te kloppen (hoewel domino's ook voldoende zijn, de lijm tegenwoordig is super).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 08:17
Ik wil voor mijn lopende verbouwing een goede bouwstofzuiger kopen. Heb nu een Festool CTL Mini, die het goed doet gedurende een paar minuten, maar dan toch een groot deel van de zuigkracht verliest.

Iemand een tip? Ik zie her en der Starmix voorbij komen, en zie ook enkele Bosch stofzuigers op Amazon met een goede rating (bijvoorbeeld de GAS 25 L SFC).

Wat ik er mee doe:

- Makita Bovenfrees
- Festool invalzaag
- Dewalt afkortzaag
- Vloer grondig schoonmaken

Vereiste is dat het filter minder snel volloopt, en de zuigkracht dermate hoger is dan van de CTL Mini. De onderdruk van de GAS 25 L SFC is maar 8mbar hoger van die van de Festool, vraag me af of ik hier veel mee opschiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 09-09 19:20
peligro2k schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:55:
Ik wil voor mijn lopende verbouwing een goede bouwstofzuiger kopen. Heb nu een Festool CTL Mini, die het goed doet gedurende een paar minuten, maar dan toch een groot deel van de zuigkracht verliest.

Iemand een tip? Ik zie her en der Starmix voorbij komen, en zie ook enkele Bosch stofzuigers op Amazon met een goede rating (bijvoorbeeld de GAS 25 L SFC).

Wat ik er mee doe:

- Makita Bovenfrees
- Festool invalzaag
- Dewalt afkortzaag

Vereiste is dat het filter minder snel volloopt, en de zuigkracht dermate hoger is dan van de CTL Mini. De onderdruk van de GAS 25 L SFC is maar 8mbar hoger van die van de Festool, vraag me af of ik hier veel mee opschiet.
Met goede fleecezakken blijft je filter brandschoon ;) Ook bij andere merken (Festool inclusief) moet je degelijke fleecezakken wel kunnen vinden. Nadeel is dat ze duur zijn t.o.v. zakloos of papieren zakken.

Andere optie is om een stofzuiger met AFC te pakken, houd je ook je filter wel schoon, zit je alleen in de herrie van het kloppen. Dat is reden dat ik ondanks AFC stofzuiger alsnog alleen meer fleecezakken erin heb zitten :9 dan maar paar euro meer kwijt zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-08 16:15
Weet iemand van jullie misschien welk apparaat er gebruikt kan zijn om de exacte positie op onze binnenmuur aan de buitenkant te kunnen vinden?

Toen ze hier een gat in de muur hebben geboort, hebben ze op de binnenmuur afgemeten en vanaf de buitenkant geboord. Daarbij had die boorder een apparaatje om exact de locatie aan de buitenkant te kunnen bepalen.

Enig idee? Ik kan het niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
peligro2k schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:55:

Wat ik er mee doe:

- Makita Bovenfrees
- Festool invalzaag
- Dewalt afkortzaag

Voor ongeveer dezelfde werkzaamheden en daarbij nog voor het slijpen in de muur heb ik gekozen voor de Bosch 35 L SFC.
Ik heb wel een cycloon erbij besteld via Ali als leuk experimentje om te kijken hoe goed dat werkt.
En ook vlieszakken besteld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dion83
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 04-09 09:50
juanp schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:17:
Weet iemand van jullie misschien welk apparaat er gebruikt kan zijn om de exacte positie op onze binnenmuur aan de buitenkant te kunnen vinden?

Toen ze hier een gat in de muur hebben geboort, hebben ze op de binnenmuur afgemeten en vanaf de buitenkant geboord. Daarbij had die boorder een apparaatje om exact de locatie aan de buitenkant te kunnen bepalen.

Enig idee? Ik kan het niet vinden.
Een transpointer. Ik gebruik de PX10 van Hilti trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik kon deze tweedehands voor een zacht prijsje overnemen, altijd handig :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkZc09EiiFfTrhyAbLMlE3DoVQU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Dy7XstEc3dQJuRb3AlHFqNn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
Dion83 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:26:
[...]

Een transpointer. Ik gebruik de PX10 van Hilti trouwens.
Dat is hem, zo een gebruikte zij hier toen ook.
Interessant, bedankt! Ga ik mij daar eens meer in verdiepen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Fraggert schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:54:

Met smallere balken past een brede lamello niet, maar een domino wel.
Je hebt inderdaad een paar verbindingen die met de Domino wel kunnen, smalle/dunne latjes of een trapleuning. De lamello 0 heeft een infreesbreedte van ca 50 mm, de 20 wel 60 mm, dus als jouw lichtstraat zo iel is dan kan dat inderdaad niet met een lamello.
Je overige plaatjes kunnen prima met de lamello.
Daar staat een instapprijs van een kale machine van ruim 1000 euro tegenover. Te krijgen voor 800.

Een lamellofrees is vanaf een dikke 50 euro te krijgen, elders nog goedkoper.
En 1000 lamello`s kosten minder dan 1000 domino`s.

Niettemin is de Dominofrees een mooi apparaat.
Er is imo al met al een erg groot prijsverschil voor die paar extra mogelijkheden. ;)
Een beetje te groot voor de hobbyist.
En voor mij ook, ik kan alles wat ik wil, en nodig heb, met de lamellofrees.

Van het prijsverschil ging ik leuk twee weken op vakantie. :+

@jadjong
Zo veel zwelt het ook weer niet dat het je hout uit elkaar drukt. ;)
Je freest de diepte benodigd voor het type lamello, daar kan maar iets houtlijm bij, naast de lamello.
Maar met 6-8 mm dik aan elkaar zetten misschien ook wel, nog nooit gedaan. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 07-10-2020 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:06
@prein2 @Alsjemenou
Deze week de lamp binnen gekregen, de bosch gli 18-4000.
En man wat een licht, heel erg blij met de aanschaf.
De kleur temperatuur vind ik ook veel fijner helder wit licht, tegenover de oude halogeen die ik had.

Vandaag is ook de bosch gbh 18v-26f binnen gekomen, heel leuk aparaat een stuk lichter vergeleken met het oude lompe apparaat wat ik eerst gebruikte. (oud aldi? ding denk ik).
Ook gelijk gebruikt om 4x10mm gaten te boren, met nieuwe bosch sds boortjes werkte dit zeer fijn helemaal geen gedoe met de haspel, goed te controleren door het gewicht en de slow start. Zeker in de muur waar ik moest boren dit zijn grove stenen/kiezels, vaak sprong de oude boor daarop weg.

Nu alleen nog even kijken wat ik ga bestellen als 1+1 actie.
Ik heb op dit moment geen schuurmachine en nog wel veel schuurwerk buiten voor de kozijnen en deuren, voor volgend jaar. Oude aldi machine delta schuurmachine is in rook opgegaan...
Echter wordt er volgens mij alleen vlakschuur voet bijgeleverd en geen delta voet, of kan ik daar ook mee aan de gang? Niet heel veel ervaring mee.

De overige apparaten spreken mij niet zo aan, deze zijn niet brushless en instapmodellen.

edit-
Iemand een idee hoe ik ingelogd kom op die boschtoolbox app?
Ik heb een account aangemaakt op https://www.bosch-professional.com/gb/en/pro360/ echter wordt deze niet herkend in de app zelf.
En ik kan in de app zover ik zie geen nieuwe account aanmaken alleen inloggen 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Phyt_ op 07-10-2020 22:45 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Phyt_ schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:22:
@prein2 @Alsjemenou
Deze week de lamp binnen gekregen, de bosch gli 18-4000.
En man wat een licht, heel erg blij met de aanschaf.
De kleur temperatuur vind ik ook veel fijner helder wit licht, tegenover de oude halogeen die ik had.

Vandaag is ook de bosch gbh 18v-26f binnen gekomen, heel leuk aparaat een stuk lichter vergeleken met het oude lompe apparaat wat ik eerst gebruikte. (oud aldi? ding denk ik).
Ook gelijk gebruikt om 4x10mm gaten te boren, met nieuwe bosch sds boortjes werkte dit zeer fijn helemaal geen gedoe met de haspel, goed te controleren door het gewicht en de slow start. Zeker in de muur waar ik moest boren dit zijn grove stenen/kiezels, vaak sprong de oude boor daarop weg.

Nu alleen nog even kijken wat ik ga bestellen als 1+1 actie.
Ik heb op dit moment geen schuurmachine en nog wel veel schuurwerk buiten voor de kozijnen en deuren, voor volgend jaar. Oude aldi machine delta schuurmachine is in rook opgegaan...
Echter wordt er volgens mij alleen vlakschuur voet bijgeleverd en geen delta voet, of kan ik daar ook mee aan de gang? Niet heel veel ervaring mee.

De overige apparaten spreken mij niet zo aan, deze zijn niet brushless en instapmodellen.

edit-
Iemand een idee hoe ik ingelogd kom op die boschtoolbox app?
Ik heb een account aangemaakt op https://www.bosch-professional.com/gb/en/pro360/ echter wordt deze niet herkend in de app zelf.
En ik kan in de app zover ik zie geen nieuwe account aanmaken alleen inloggen 8)7
Mooi dat je er blij mee bent.
Ik kan met mijn pro360 account inloggen in de pro360 app en in de toolbox app met mijn oude bosch account die per november opgeheven wordt 🤔🤔

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nvm.

[ Voor 99% gewijzigd door Fraggert op 08-10-2020 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Twijfels schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Met goede fleecezakken blijft je filter brandschoon ;) Ook bij andere merken (Festool inclusief) moet je degelijke fleecezakken wel kunnen vinden. Nadeel is dat ze duur zijn t.o.v. zakloos of papieren zakken.

Andere optie is om een stofzuiger met AFC te pakken, houd je ook je filter wel schoon, zit je alleen in de herrie van het kloppen. Dat is reden dat ik ondanks AFC stofzuiger alsnog alleen meer fleecezakken erin heb zitten :9 dan maar paar euro meer kwijt zijn...
Thanks maar denk dat de Mini gewoon niet geschikt is voor bouwstof. Wil echt kijken naar iets met meer zuigkracht. Heb overigens ook een cycloon eraan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
peligro2k schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:26:
Thanks maar denk dat de Mini gewoon niet geschikt is voor bouwstof. Wil echt kijken naar iets met meer zuigkracht. Heb overigens ook een cycloon eraan hangen.
Op zich zou ik denken dat als het de eerste paar minuten wel goed is, dat het niet aan de maximale onderdruk van de machine zou liggen. Als ik naar de specs kijk, is de mini grotendeels gelijk aan de midi, in ieder geval zelfde volumestroom en gelijke onderdruk.. Zelfs een CTL 26 trekt niet meer onderdruk, en heeft marginaal grotere volumestroom, alleen het filteroppervlak is ongeveer 2x zo groot.

Iets als een iPulse L1635 heeft wel een 40 kPa meer onderdruk en een wat grotere volumestroom.

Maar goed, ik weet niet of deze specs nu echt impact hebben op jouw ervaring met de mini. Wellicht dat een groter filteroppervlak, en een betere reiniging daarvan (of betere fleece zakken) meer impact hebben dan de onderdruk of andere technische specs.

Ik heb geen ervaring met de Festool stofzuigers, maar ik weet wel dat de iPulse 1635 die ik heb het heel goed doet, en ook heel goed blijft doen, ongeacht wat opgezogen wordt. Is wel een stuk lomper en zwaarder dan de CTL mini, en is niet het makkelijkst om zo de trap op en af te sjouwen. Alhoewel bij het op en neer sjouwen het vooral wat meer werk is om de cycloon los te koppelen en dan weer aan te koppelen, alleen de stofzuiger sjouwen is niet zo'n probleem, heb die ook wel op ladders op en neer gedragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
henkie196 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:50:
[...]

Op zich zou ik denken dat als het de eerste paar minuten wel goed is, dat het niet aan de maximale onderdruk van de machine zou liggen. Als ik naar de specs kijk, is de mini grotendeels gelijk aan de midi, in ieder geval zelfde volumestroom en gelijke onderdruk.. Zelfs een CTL 26 trekt niet meer onderdruk, en heeft marginaal grotere volumestroom, alleen het filteroppervlak is ongeveer 2x zo groot.

Iets als een iPulse L1635 heeft wel een 40 kPa meer onderdruk en een wat grotere volumestroom.

Maar goed, ik weet niet of deze specs nu echt impact hebben op jouw ervaring met de mini. Wellicht dat een groter filteroppervlak, en een betere reiniging daarvan (of betere fleece zakken) meer impact hebben dan de onderdruk of andere technische specs.

Ik heb geen ervaring met de Festool stofzuigers, maar ik weet wel dat de iPulse 1635 die ik heb het heel goed doet, en ook heel goed blijft doen, ongeacht wat opgezogen wordt. Is wel een stuk lomper en zwaarder dan de CTL mini, en is niet het makkelijkst om zo de trap op en af te sjouwen. Alhoewel bij het op en neer sjouwen het vooral wat meer werk is om de cycloon los te koppelen en dan weer aan te koppelen, alleen de stofzuiger sjouwen is niet zo'n probleem, heb die ook wel op ladders op en neer gedragen.
Zou het, ondanks dat deze er nog goed uit ziet, slim zijn om een nieuw filter te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 16:00
Nog steeds geduldig aan het wachten totdat er een mooie aanbieding komt voor de Bosch GSR 18V-60c. Onderstaande begint er al meer op te lijken:
https://www.amazon.nl/Bos...0+c&qid=1602144370&sr=8-1

Van de bosch GSR 18V-55 zijn wel mooie aanbiedingen te vinden (€240 230 met 3x 4Ah Procore accu in L-Case).

In principe zou ik wel genoeg hebben aan de 55, maar dan zit ik met de L-case ipv L-boxx en gezien ik al een aantal L-boxxen heb, vind ik die L-case niet handig. Dan komt daar weer iets van 35-40 eu bij en zit ik weer rond de 280 270 euro.

Moeilijk moeilijk, voor €300 (+€50 voor een extra 4Ah Procore accu) heb ik de 60c met L-boxx en 3 accu's.

Hebben jullie toevallig een idee of er tijdens black friday ook op dit soort artikelen kortingen te verwachten zijn? Of wellicht rond de kerst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

Illusion

(the art of)

Krijnemans schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:13:
Nog steeds geduldig aan het wachten totdat er een mooie aanbieding komt voor de Bosch GSR 18V-60c. Onderstaande begint er al meer op te lijken:

Van de bosch GSR 18V-55 zijn wel mooie aanbiedingen te vinden (€240 230 met 3x 4Ah Procore accu in L-Case).

In principe zou ik wel genoeg hebben aan de 55, maar dan zit ik met de L-case ipv L-boxx en gezien ik al een aantal L-boxxen heb, vind ik die L-case niet handig. Dan komt daar weer iets van 35-40 eu bij en zit ik weer rond de 280 270 euro.

Moeilijk moeilijk, voor €300 (+€50 voor een extra 4Ah Procore accu) heb ik de 60c met L-boxx en 3 accu's.

Hebben jullie toevallig een idee of er tijdens black friday ook op dit soort artikelen kortingen te verwachten zijn? Of wellicht rond de kerst?
De 18V-60 + Lboxx + lader + 2x 4Ah accus heeft maanden bij Toolstation in de aanbieding gestaan voor 199,-- ((Body + Lbox)=199, gratis startset (ladder+accu), gratis accu(bij bosch))

Maar dat was een dusdanig goed deal dat ik niet denk dat die snel terugkomt. Overigens zie ik niet in waarom je 3 accu's nodig zou hebben, als je maar 1 machine hebt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online

* Prime Day misschien ?
* Black Friday heeft vaak Bosch Blauw
* Meestal met een frequentie van 2 maandelijks wel iets op Amazon.de\
* Dagaanbieding bij de gereedschapssites?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
peligro2k schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:01:
Zou het, ondanks dat deze er nog goed uit ziet, slim zijn om een nieuw filter te kopen?
Iemand die een CTL mini of midi heeft zou daar beter antwoord op kunnenn geven dan ik. Als een nieuwe set filters niet te duur is, kan je het proberen. Neemt het zuigvermogen van je stofzuiger ook af na een paar minuten als je verder niks spannends aan het opzuigen bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
henkie196 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:31:
[...]

Iemand die een CTL mini of midi heeft zou daar beter antwoord op kunnenn geven dan ik. Als een nieuwe set filters niet te duur is, kan je het proberen. Neemt het zuigvermogen van je stofzuiger ook af na een paar minuten als je verder niks spannends aan het opzuigen bent?
Ja precies. Ik denk misschien dat er fijnstof in het filter zit waardoor de lucht te veel weerstand krijgt. Een andere mogelijkheid is dat ik de zakken gewoon moet vervangen als die 40-50% vol zijn. Lijkt me een beetje zonde, maar een zak kost op Amazon maar 2 euro, dus dat valt ook wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:55

Je hebt 2 opties. Amazon Prime day op 13 en 14 oktober. En Black Friday. Ik zou inderdaad één van deze dagen afwachten. Want Bosch blauw is aardig vaak in de aanbieding bij Amazon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
Illusion schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:26:
[...]

De 18V-60 + Lboxx + lader + 2x 4Ah accus heeft maanden bij Toolstation in de aanbieding gestaan voor 199,-- ((Body + Lbox)=199, gratis startset (ladder+accu), gratis accu(bij bosch))

Maar dat was een dusdanig goed deal dat ik niet denk dat die snel terugkomt. Overigens zie ik niet in waarom je 3 accu's nodig zou hebben, als je maar 1 machine hebt.
Dat is inderdaad een flinke actie.. Dat zie ik ook niet snel meer gebeuren.
De 3de accu wil ik voornamelijk gebruiken voor het gratis artikel dat ik kan krijgen via de 1+1 actie. Verder ben ik ook aan het kijken naar een decoupeerzaag op 18V. Dus ik heb op zich wel een aantal redenen.
sheane schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:28:
[...]
[...]
* Prime Day misschien ?
* Black Friday heeft vaak Bosch Blauw
* Meestal met een frequentie van 2 maandelijks wel iets op Amazon.de\
* Dagaanbieding bij de gereedschapssites?
Ik zag inderdaad dat de Prime Day(s) volgende week zijn, maar ik heb dit nog nooit gezien/meegemaakt, dus ik vroeg me al af of dit ook op dat soort artikelen is? Als ik op internet lees zie ik voornamelijk geneuzel over films en games, maar dat is natuurlijk ook wat het gros interesseert. Maar in ieder geval fijn om te horen dat dit dus op veel meer artikelen van toepassing is. Dan ga ik toch maar een gratis maandje amazon prime afsluiten :)
Brutalsranan schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:41:
[...]

Je hebt 2 opties. Amazon Prime day op 13 en 14 oktober. En Black Friday. Ik zou inderdaad één van deze dagen afwachten. Want Bosch blauw is aardig vaak in de aanbieding bij Amazon.
Zie hierboven :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

Illusion

(the art of)

Krijnemans schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:45:
[...]
De 3de accu wil ik voornamelijk gebruiken voor het gratis artikel dat ik kan krijgen via de 1+1 actie. Verder ben ik ook aan het kijken naar een decoupeerzaag op 18V. Dus ik heb op zich wel een aantal redenen.
...
Voor de 1+1 actie zit je vast aan een minimum van €199,-- ex = €241 inc btw, Dus alles goedkoper dan dat is alleen maar een nadeel.
En voor een eerlijk vergelijk moet je de waarde van dat extra artikel natuurlijk wel meenemen.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Laatst online: 23:55
Krijnemans schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

[...]

Ik zag inderdaad dat de Prime Day(s) volgende week zijn, maar ik heb dit nog nooit gezien/meegemaakt, dus ik vroeg me al af of dit ook op dat soort artikelen is? Als ik op internet lees zie ik voornamelijk geneuzel over films en games, maar dat is natuurlijk ook wat het gros interesseert. Maar in ieder geval fijn om te horen dat dit dus op veel meer artikelen van toepassing is. Dan ga ik toch maar een gratis maandje amazon prime afsluiten :)

[...]

Zie hierboven :9
Prime day is heel simpel. Meld je aan voor een gratis maand Primeabbo. En geniet van de aanbiedingen. En er zijn echt veel aanbiedingen. Ook oa Hue ed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Even over Prime. Ik zie dat dit in Nederland goedkoper is dan in Duitsland. Het is mij nooit duidelijk in hoeverre de accounts tussen landen nu samenhangen. Weet iemand dit? Als ik "Prime NL" neem kan ik dan alsnog bij Amazon.de bestellen met Prime? Er vanuit gaande dat .de misschien meer leuke aanbiedingen heeft dan nl.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:34
mddd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:52:
Even over Prime. Ik zie dat dit in Nederland goedkoper is dan in Duitsland. Het is mij nooit duidelijk in hoeverre de accounts tussen landen nu samenhangen. Weet iemand dit? Als ik "Prime NL" neem kan ik dan alsnog bij Amazon.de bestellen met Prime? Er vanuit gaande dat .de misschien meer leuke aanbiedingen heeft dan nl.
Nee dat kan niet, zijn los van elkaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:44
Zo afgelopen week weer wat nieuw speelgoed gekocht. Ik had nu toch echt een keer een haakse slijper nodig voor een klusje. Ik had gehoopt te kunnen wachten tot dat de Bosch GWS7-125 weer eens in de aanbieding zou zijn voor +- 40 euro. Maar tot mijn verbazing heeft de Gamma een betere deal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaeCKy-zjASGsJyl8ZF8QxaJE78=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TmCm0U0s1ChnbYYGz0nPq1JS.jpg?f=user_large

met 880 watt wat meer vemorgen, een mooie stevige koffer, tis geen L-Boxx maar toch beter dan een doos :P en 2 diamantschijven voor 63 euro. Zou deze dan altijd nemen boven een GWS7-125 in een doos voor tussen de 40-50 euro.

Daarnaast ook een nieuwe schaafmachine gekocht en kwam er bij toeval achter dat Makita een nieuwe actie heeft. Nu krijg je een gratis ledlamp bij bijna al het LXT 18v Gereedschap. https://www.makita.nl/pro...amp-oktober-november.html

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
peligro2k schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:35:
Ja precies. Ik denk misschien dat er fijnstof in het filter zit waardoor de lucht te veel weerstand krijgt. Een andere mogelijkheid is dat ik de zakken gewoon moet vervangen als die 40-50% vol zijn. Lijkt me een beetje zonde, maar een zak kost op Amazon maar 2 euro, dus dat valt ook wel mee.
Of fijnstof dat rond blijft zweven in de bak (buiten de zak), en dan vanzelf terug in de filters wordt getrokken, maar dan bij stil staan weer los laat van de filters. Ik weet niet of dit kan met hoe de mini is opgebouwd, maar kan me zoiets voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
hammy87 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:59:
Nee dat kan niet, zijn los van elkaar
Ok, dank! Ik vind Amazon altijd maar verwarrend, je kunt inloggen op andere sites dus sommige data is wel gedeeld. Maar dit dus niet.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
prein2 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 07:44:
[...]

Mooi dat je er blij mee bent.
Ik kan met mijn pro360 account inloggen in de pro360 app en in de toolbox app met mijn oude bosch account die per november opgeheven wordt 🤔🤔
Hmm, eigenlijk zijn het 2 verschillende omgevingen dus ?
Goed verhaal moet ik gewoon Bosch gaan contacten voor ziets simpels :S (voelt zich een noob haha)
Als ik password reset kies herkent hij ook mijn mail niet die ik heb opgegeven bij de pro360.

Ik wilde namelijk via die toolbox app de registratie regelen heel vreemd allemaal.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
mddd schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:08:
[...]

Ok, dank! Ik vind Amazon altijd maar verwarrend, je kunt inloggen op andere sites dus sommige data is wel gedeeld. Maar dit dus niet.
Zie ook het Amazon Prime topic Lees je alle bijzonderheden terug. Reden dat ik nog steeds prime DE heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yowzawood
Zo verwarrend is het allemaal niet... je bent gewoon Prime lid in een specifiek land (een land waar je zelf voor hebt gekozen).

Wat het in DE/NL iets verwarrender maakt is dat er eerst geen NL was en dat ze DE toen voor NL prime klanten hebben opengezet. Eigenlijk niet de bedoeling en daarom willen ze er nu vanaf. Nu kun je, als uitgangspunt, met een verzendadres in NL ook alleen nog maar in NL prime lid worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Yowzawood op 08-10-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Illusion schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:48:
[...]

Voor de 1+1 actie zit je vast aan een minimum van €199,-- ex = €241 inc btw, Dus alles goedkoper dan dat is alleen maar een nadeel.
En voor een eerlijk vergelijk moet je de waarde van dat extra artikel natuurlijk wel meenemen.
Absoluut met je eens. Daarom vergelijk ik bijvoorbeeld ook de 55 met de 60c beide met 3x accu. Want dat is dan 'gelijkwaardig' behoudens de schroever zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florizla
  • Laatst online: 10-09 12:40
Deze knaap ontdekt dat zijn Bosch 12V kantenfrees (GKF 12V-8) beter werkt met een 6 Ah accu versus een (nieuwe) 3 Ah.

YouTube: Epic real world Cordless router shot out and Game changer for Bosch

Op zich logisch dat de 6Ah wat meer stroom kan leveren -- intern heeft die 6 cellen dus dat is eigenlijk twee 3Ah accus in parallel.

Zouden andere Bosch 12-Volters ook beter lopen met de dikke accu?

Ik heb binnenkort de beschikking over een paar van die apparaten en vraag me af of het de moeite is om te investeren in de 6Ah.

Heel concreet gaat het bij mij om de multitool, reciprozaag, cirkelzaag en stofzuiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
peligro2k schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:26:
[...]

Hier doet de MIDI (bijna zelfde specs) het prima met bouwstof. Misschien wat vaker filter reinigen, maar hij doet zijn werk goed. Geen iPulse qua zuigkracht, maar zie je ook in de prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Alsjemenou op 08-10-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:59
Davidshadow13 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 11:03:
Zo afgelopen week weer wat nieuw speelgoed gekocht. Ik had nu toch echt een keer een haakse slijper nodig voor een klusje. Ik had gehoopt te kunnen wachten tot dat de Bosch GWS7-125 weer eens in de aanbieding zou zijn voor +- 40 euro. Maar tot mijn verbazing heeft de Gamma een betere deal.
Ik was net op zoek naar deze, maar met kist heb ik idd veel en veel liever. Nu nog de fohn en ik ben klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

peligro2k schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:35:
[...]

Ik merk mijn mijn MINI I 2019 dat ie duidelijk minder zuigt met ongeveer 50-60% vulling. Ik ga vaak dan nog wel door als t kan, als ik echt schoon moet werken haal ik m dan leeg, of hou m even boven de kliko en schudt m leeg zodat ik de zak nog een rondje mee kan pakken, dit laatste vooral als ik ergens op klus ben.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:15
Grasmaaiers.. ik zit voor een duivels dilemma..

ik heb een stukje gras van 3 meter doorsnede dus +-7 m2.
Nu zegt iedereen neem een Kooimesmaaier. gewoon een 33cm van Gardena.
ik heb dat vroeger al eens eerder gehad, maar dacht elke keer.. waarom heb ik er niet eentje op stroom gekocht.

kunnen jullie mij helpen met een maaier ?
ga ik nou voor duwen of stroom...
opbergen is beide mogelijk in de garage, kleiner = beter . mulch is ook mooi...

kooi pricewatch unsorted: Gardena Classic kooimesmaaier 330 Classic
stroom pricewatch: Wolf-Garten S 3200 E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 13:59

woutur

Klauwtjes uit!

Paradox schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 14:55:

ik heb dat vroeger al eens eerder gehad, maar dacht elke keer.. waarom heb ik er niet eentje op stroom gekocht.

Op het moment dat je grasmat niet meer egaal is, maar hobbelig en veel pollen, wil je één met snoer. Die elektrische is nog goedkoper ook. No-brainer.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:19
woutur schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 15:02:
[...]

Op het moment dat je grasmat niet meer egaal is, maar hobbelig en veel pollen, wil je één met snoer. Die elektrische is nog goedkoper ook. No-brainer.
Oneens, je wilt er nooit een met snoer. En een kooimaaier maait het gras veel beter dan een cirkelmaaier. Dus ik zou vooral kijken naar de oppervlak van je gras: ikzelf heb 20m2 en doe het met de gardena kooimaaier (nu zo'n 3 jaar) en heb er nog geen dag spijt van: altijd mooi gras, en doordat je het korter kunt knippen (kooimaaier knipt het gras) blijft het vlakker.

Maar als je een groot stuk gras hebt, zou ik kijken naar een maaier op benzine of accu, nooit een snoer nemen, dat ligt zelfs al bij 20 m2 in de weg, laat staan een groter veldje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
RZor schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:27:
[...]

Ik merk mijn mijn MINI I 2019 dat ie duidelijk minder zuigt met ongeveer 50-60% vulling. Ik ga vaak dan nog wel door als t kan, als ik echt schoon moet werken haal ik m dan leeg, of hou m even boven de kliko en schudt m leeg zodat ik de zak nog een rondje mee kan pakken, dit laatste vooral als ik ergens op klus ben.
Gelukkig ben ik niet de enige. :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:01

Bij 7m2 zou ik lekker voor een kooimaaier gaan :D Als je wilt maaien kan je gewoon ff snel die maaier pakken en er een paar keer overheen en klaar. Al dat gedoe met een snoer is het niet waard voor zo’n relatief klein stukje gras.

[ Voor 10% gewijzigd door decipherer op 08-10-2020 20:00 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
decipherer schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:57:
[...]

Bij 7m2 zou ik lekker voor een kooimaaier gaan :D Als je wilt maaien kan je gewoon ff snel die maaier pakken en er een paar keer overheen en klaar. Al dat gedoe met een snoer is het niet waard voor zo’n relatief klein stukje gras.
ik zou voor een zitmaaier gaan. Starten, 1 volledige cirkel en klaar is die 7m². :+
Ga toch gewoon voor een kooimaaier. Tegen de tijd dat je je verlengkabel gelegd hebt, is je gras al gemaaid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Déjà-fucking-vu zeg he _O-

@Paradox Nog geen paar pagina's terug is er al een hele discussie geweest over het welles/nietes alle ins en outs over maaiers bij een veldje van 20m². Lees die even terug voor wat meer info.

mijn 2 centjes....7 m2.......pak een kooimaaier. :)
_/-\o_ _O- :+ d:)b

Go big or go home......ik heb een paar maisstengels in mijn moestuin.... :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1wL_H1a06RB-p3Y_5iU7kK3gCo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ealwptpcHqjwHeI6sa0p0Rga.jpg?f=user_large

[ Voor 137% gewijzigd door Fraggert op 09-10-2020 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:12:

@Paradox Nog geen paar pagina's terug is er al een hele discussie geweest over het welles/nietes alle ins en outs over maaiers bij een veldje van 20m². Lees die even terug voor wat meer info.

Inderdaad, je bent hoe dan ook in 10-15 min klaar, waarvan waarschijnlijk de helft van de tijd al is om alles uit de schuur / garage te pakken en daarna weer terug te zetten. Kooimaaier is duur, maar ruimt ook compact op, en dat is toch wat het grootste gedeelte van de tijd relevant zal zijn.

[Afbeelding]
Een tractor met cyclo maaier geeft waarschijnlijk een wat netter resultaat. Kun je meteen de rest van je tuin ook bij trimmen, en, als je de maaier een beetje optilt, kun je gelijk wat heggen mee trimmen :+
(dat laatste doen ze af en toe op het terrein waar ik werk ook, gaat misschien snel, maar dat resultaat is niet om aan te zien, zeg).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johnny
  • Laatst online: 21:46

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Black + Decker heeft een 3 in 1 trimmer waar je wielen onder kan zetten. Ik heb hem zelf ook, werkt goed voor een klein grasveld, en dan heb je ook geen apart ding meer nodig voor de randen.

Afbeeldingslocatie: https://www.blackanddecker.nl/EANZ/product/images/500x500x72/STC1820CM/STC1820CM_A3.jpg

230 volt: https://www.blackanddecke...n1-grastrimmer/besta530cm
Met accu: https://www.blackanddecke...in1-grastrimmer/stc1820cm

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:56

Ik heb zelf een stukje gras van 8m2. Ik heb dat een aantal jaar met een Gardena kooimesmaaier gedaan maar vond dat toch maar onhandig: Ik liet het gras regelmatig (veel) te lang groeien (ik heb wel wat beters te doen dan grasmaaien O-)) waardoor ik er met de kooimaaier bijna niet meer doorheen kwam en het eerst met de hand moest gaan knippen. Daarnaast moet je het gras na afloop nog bij elkaar harken en weggooien. Toen via marktplaats voor € 25,- een Bosch elektrische maaier gekocht a la Bosch ARM 3200. En dat is toch wel een stuk relaxder. Ook lang gras hakt hij lekker door heen en het gras wordt direct opgevangen in een bak, die je direct in de kliko kan kiepen. Gevolg, grasmaaien duurt nu 5 minuten ipv 20 minuten.

Alle graspuristen zullen het wel heiligschennis vinden, elke millimeter die je gras groeit moet je netjes mulchen enzo, maar ik heb een stukje gras voor de drainage, om lekker op te zitten en voor wat verkoeling in mijn tuin in de zomer, niet omdat ik zoveel plezier haal uit grasmaaien :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Laatst online: 10-09 08:38
of je maait twee keer met je kooimaaier. De hoogte is zo aangepast. Een keer hoog, een keer kort maaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:47

sphere

Debian abuser

Kooimaaiers zijn gewoon kudt. Je moet ze vrij maken van gras dat vast komt te zitten, zorgen dat het ragfijn blijft lopen, anders krijg je remsporen in je gazon... echt waardeloos. Is inderdaad mijn mening maar wel uit het leven gegrepen.

Pro tip, als je niet over je elektra draad wil maaien, van dichtbij naar ver weg in banen en eventueel draad over je schouder laten lopen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Ik had problemen met m'n Makita LS1018 afkortzaag in combinatie met het Parkside onderstel. De zaag leunde door het formaat/gewicht achterover. Dit kwam doordat de steunen waarop je de zaag monteert niet goed klemden op het onderstel.

Ik heb nu bij ecotools een setje steunen gekocht. Die lijken uit dezelfde fabriek te komen (wel ander verfbad gehad), maar zitten uit de doos steviger. Niks anders afgesteld, gewoon bevestigd en op het onderstel gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend

[Afbeelding]
Dit ga je niet geloven. Ik bestel hem, wordt gecanceled wegens toch niet aanwezig, vandaag binnen, is de aanbieding plots zonder koffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Framoes schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:09:
Ik had problemen met m'n Makita LS1018 afkortzaag in combinatie met het Parkside onderstel. De zaag leunde door het formaat/gewicht achterover. Dit kwam doordat de steunen waarop je de zaag monteert niet goed klemden op het onderstel.

Ik heb nu bij ecotools een setje steunen gekocht. Die lijken uit dezelfde fabriek te komen (wel ander verfbad gehad), maar zitten uit de doos steviger. Niks anders afgesteld, gewoon bevestigd en op het onderstel gezet.
Erg benieuwd naar het resultaat! Leunt nu niet meer naar achteren dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier ook max 8m2 denk ik. Kwam in de bouwmarkt: handmaaier 50 euro, cirkelmaaier (bosch) 60 euro. Strimmer en verlengsnoer had ik toch nodig, dus dan maar elektrisch voor dat tientje meer.
True, is iets minder handig met opbergen. Aan de andere kant: 1x er overheen, bakje leegmaken en je bent klaar. Laat ik het zo zeggen: ik ben langer bezig met mezelf elektrisch scheren dan met grasmaaien :P

Qua opbergen heb ik hem trouwens gewoon onder een campingtafeltje op de grond staan. Staat niet in de weg en het oppervlak in de schuur kan alsnog gebruikt worden. Maar zo breed is ie niet, als ik een rek van een meter breed had gehad had ie er ws ook in gekund.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
maartend schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Dit ga je niet geloven. Ik bestel hem, wordt gecanceled wegens toch niet aanwezig, vandaag binnen, is de aanbieding plots zonder koffer.
Leuke aanbieding ja; nergens voorradig en niet bestelbaar. Wel nog 3 dagen geldig :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08 14:45
Megalomania schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Erg benieuwd naar het resultaat! Leunt nu niet meer naar achteren dus?
Klein beetje nog, maar het scheelt wel redelijk wat. Zal zo eens de stelschroeven aandraaien voor ik ga zagen.

Misschien waren die van de Parkside gewoon een maandagmorgenmodel en zat het allemaal een beetje te los. Of heb ik nu toevallig een van de weinige die beter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
wrong topic.

[ Voor 98% gewijzigd door maartend op 09-10-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
maartend schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Dat is raar ik heb hem gewoon in de vestiging gehaald en kreeg daar keurig een koffer van achteren. Volgens mij is de set met 2 diamantschijven ook enkel met koffer verkrijgbaar of heb je die ook niet gekregen?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Davidshadow13 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:31:
[...]

Dat is raar ik heb hem gewoon in de vestiging gehaald en kreeg daar keurig een koffer van achteren. Volgens mij is de set met 2 diamantschijven ook enkel met koffer verkrijgbaar of heb je die ook niet gekregen?
Ik moet nog ophalen. Maar als je dus de link nu volgt, staat er geen koffer meer bij op de foto of in de beschrijving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phyt_
maartend schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

Ik moet nog ophalen. Maar als je dus de link nu volgt, staat er geen koffer meer bij op de foto of in de beschrijving
Ik zie dit staan bij deze link:
https://www.gamma.nl/asso...diamantschijven/p/B145070
Lijkt dus nog wel een koffer bij te zitten.

Accessoires
Inclusief opbergmiddel
Ja
Accessoires bijgeleverd
Beschermkap, Pensleutel, Spanmoer, Handgreep, Koffer, Diamantschijf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
maartend schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

Ow dan zou ik me geen zorgen maken, artikelnummer is nog hetzelfde en zoals ik al zei de versie met 2 diamantschijven is er alleen met koffer.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Laatst online: 20:44
HTT-Thalan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:57:
Ik kon deze tweedehands voor een zacht prijsje overnemen, altijd handig :).

[Afbeelding]
Toeval wil dat ik aan het twijfelen ben om zo'n compact model freestafel aan te schaffen of er eentje te maken om m'n DeWalt DW621 onder te hangen. Ik wil een klusje uitvoeren, in principe (of in elk geval in eerste instantie) eenmalig. Gaat (nu) om een kleine serie serveerplanken. Ronde hoekjes, een schuin kantje aan en mogelijk een geul rondom.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/x800,q80/http://cookinglife.zilvercdn.nl/uploads/product/images/serveerplank-xxl-bamboe_1.jpg

Heb niet veel ervaring met een bovenfrees, maar dit moet te doen zijn :) Ronde hoekjes met een mal, schuine kantjes langs een geleider en de geul met een start- en stopblok (met een lijmklem) aan de geleider.

Nooit eerder een freestafel gehad en het is maar de vraag hoe vaak ik 'm kan en ga gebruiken. Daarom voorkeur voor compact. Geen vast budget (maar het moet 'leuk blijven' gezien de frequentie).

Ik zie twee opties:
  1. Zelf maken
  2. Kant en klaar kopen
Allebei heeft voor- en nadelen.

Zelf maken
Ondertussen heel wat DIY-video's gekeken en het ziet er simpel uit om zelf iets eenvoudigs te maken. Een stuk vlak keukenblad op de kop tikken, insert plate verzonken uitfrezen, met een kolomboor (even zien te lenen) op de maat van de machine boren (of de juiste zien te vinden) en verzinken, paar rampamoeren in de hoeken en een rechte strook MDF met lijmklemmen als fence.

Maar goed, dan twijfel ik:
• Krijg ik het netjes genoeg verzonken of wil moet ik het kunnen stellen? Kreg heeft daar een mooi hulpstukje voor waarmee je gelijk de insert plate kunt bevestigen.
• Is een stofafzuiging niet héél handig? Is vrij betaalbaar op te lossen met een stofpoortje.
• Is een T-track niet handig (voor de toekomst)?
• Is een featherboard horizontaal én verticaal niet handig? Ik denk het wel. Maar dan is een T-track wat minder optioneel.
• Voor het nette moeten de kanten dan afgewerkt worden om vocht buiten te houden. En ik moet een constructie bedenken die op m'n workmate past.

Het zelf maken van de freestafel gaat sowieso langer duren dan de beoogde klus 8)

Kant en klaar kopen
Ondertussen ook gekeken naar (tweedehands) freestafeltjes als jij nu hebt gescoord. Ook een compacte Kreg overwogen:

Afbeeldingslocatie: https://www.kreg-europe.com/media/image/e1/da/d4/PRS2100-01.jpg

Die laatste is tweedehands (nu) niet te vinden. Nieuw slecht leverbaar (in Nederland). De tafel met 2 featherboards en 2 stopblokken komt op €430 €390. Veel geld, dus. Goed gereedschap is het halve werk, zegt men (en heb ik ook dikwijls ervaren). Iets met ratio en gevoel. Mooi is 'ie wel :9~

Hij is compact, maar wel redelijk zwaar (14 kilo). Vanwege vochtige schuur bewaar ik gereedschap (van najaar tot voorjaar) bij voorkeur in huis. Met een multiplex-kist erom zit je zo aan 20 kg - als het niet meer is.

Lang verhaal kort: wat is dit voor merk/type en wat is jouw overweging geweest voor deze ten opzichte van zelf maken of een ander kopen?

En heeft iemand anders ervaring met deze Kreg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@wheel Die schuine kanten maak je met een kantenfreesje. Daar heb je geen geleider voor nodig.

https://www.toolstation.nl/bosch-kantenfrezenset/p41104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:26:
@wheel Die schuine kanten maak je met een kantenfreesje. Daar heb je geen geleider voor nodig.

Is wel heel weinig loopvlak beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:26:
[...]

Is wel heel weinig loopvlak beschikbaar
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
De schuine kanten langs de dikte van de plank.

Ik heb geen aparte kantenfrees en dan heb ik altijd het issue van te weinig loopvlak te ver van de frees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kabeltjekabel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:32:
[...]

Ik heb geen aparte kantenfrees en dan heb ik altijd het issue van te weinig loopvlak te ver van de frees.
Je hebt daar geen kantenfrees voor nodig? Gewone frees gaat ook. Of ik begrijp niet wat je bedoeld met loopvlak. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

kabeltjekabel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:32:
[...]

Je bedoelt dat het lagertje van die freesjes dan niets heeft om langs te lopen? Dat ligt er dan een beetje aan wat hij precies bedoelt met een schuine kant. Als dat alleen even de scherpe hoeken er afhalen is kan dat best met zo'n freesje met lager, als je de hele rand van de plank schuin wilt hebben dan heb je inderdaad een andere manier van geleiden nodig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-09 14:29
korte vraag: ik vind het afmeten/aftekenen van langere stukken met een rolmaat niet super.

Ik ben dus op zoek naar een setje linialen met in ieder geval de maten 60 en 100cm, ik zit te twijfelen over een 30/60 en 100 cm setje van Shinwa via Baptist (bijv: https://www.baptist.nl/ho...al-rvs-verenstaal-1000-mm)

Echter wel redelijk prjizig...iemand nog goede tips? (zat te denken aan een budget van circa 50-60 euro voor alle 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:15
Fraggert schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:12:

[...]
Had het al gezien,
Maarja.. Ik ben eigenlijk op zoek naar een ander antwoord ;)

Ik ga vanmiddag een beslissing maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

Je hebt daar geen kantenfrees voor nodig? Gewone frees gaat ook. Of ik begrijp niet wat je bedoeld met loopvlak. :>
Het gat in de zool van een OF-1010 is iets van 5+ cm; als je dan een kantenfreesje van 2 cm er in hebt en je werkt op de kopse kant van z'n plank... is lastig op z'n plek te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 17:10
kabeltjekabel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:42:
[...]

Het gat in de zool van een OF-1010 is iets van 5+ cm; als je dan een kantenfreesje van 2 cm er in hebt en je werkt op de kopse kant van z'n plank... is lastig op z'n plek te houden.
Waarom zou je in hemelsnaam op de kopse kant werken? Je kan toch gewoon vanaf de boven/onderkant werken? Een hoek van 45 graden is tenslotte van beide vlakken gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Verwijderd schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:26:

Ah, dank! Daar vervalt 1 van de redenen voor een freestafel (zelfgemaakt of gekocht). Zo dus: YouTube: Praxis | Kanten afwerken met een bovenfrees - Hoe doe je dat?.
Orion84 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:36:
[...]

Je bedoelt dat het lagertje van die freesjes dan niets heeft om langs te lopen? Dat ligt er dan een beetje aan wat hij precies bedoelt met een schuine kant. Als dat alleen even de scherpe hoeken er afhalen is kan dat best met zo'n freesje met lager, als je de hele rand van de plank schuin wilt hebben dan heb je inderdaad een andere manier van geleiden nodig.
Alleen wat afgeschuind, ja, zodat het niet gewoon een vierkant blok lijkt - oogt wat minder massief, wat meer afgewerkt. Niet de hele dikte. Dikte zal 18 mm zijn, dus lagertje zou moeten passen.

[ Voor 8% gewijzigd door wheel op 09-10-2020 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Verwijderd @kabeltjekabel @Nivado @wheel

Let even op de term kantenfrees, daar kan zowel een machine als een freesje mee bedoelt worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 09-10-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

breagor schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:38:
korte vraag: ik vind het afmeten/aftekenen van langere stukken met een rolmaat niet super.

Ik ben dus op zoek naar een setje linialen met in ieder geval de maten 60 en 100cm, ik zit te twijfelen over een 30/60 en 100 cm setje van Shinwa via Baptist (bijv: https://www.baptist.nl/ho...al-rvs-verenstaal-1000-mm)

Echter wel redelijk prjizig...iemand nog goede tips? (zat te denken aan een budget van circa 50-60 euro voor alle 3)
Ik gebruik voor de rechte lijn meestal de liniaal van de invalzaag. Daar zit geen aanduiding op, maar ik zet meestal een streepje met de rolmaat.

Losse liniaal is wel mooi trouwens hoor, maar mijn geldboom is niet oneindig dragend.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Fraggert schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:06:
@Verwijderd @kabeltjekabel @Nivado @wheel

Let even op de term kantenfrees, daar kan zowel een machine als een freesje mee bedoelt worden.
Vandaar de link naar het setje kantenfreesjes. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Nivado schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Waarom zou je in hemelsnaam op de kopse kant werken? Je kan toch gewoon vanaf de boven/onderkant werken? Een hoek van 45 graden is tenslotte van beide vlakken gelijk.
Hoe wil je anders zonder zo'n malletje daar een ronde kant aan krijgen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:31
@Orion84 zat jij in de trein gisteravond.
Man slijpt bijl tijdens treinreis vanuit Utrecht: https://www.telegraaf.nl/...-treinreis-vanuit-utrecht

Moest wel gelijk daaraan denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

kabeltjekabel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

Hoe wil je anders zonder zo'n malletje daar een ronde kant aan krijgen dan?
Maar voor die ronde hoeken was hij al van plan een mal te gebruiken. De discussie ging over schuine kantjes. Daarvoor werden de kantenfreesjes voorgesteld als alternatief voor een freestafel / geleider.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Goof2000 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:48:
@Orion84 zat jij in de trein gisteravond.
Man slijpt bijl tijdens treinreis vanuit Utrecht: https://www.telegraaf.nl/...-treinreis-vanuit-utrecht

Moest wel gelijk daaraan denken.
Wat voor imago heb ik hier, dat je daarbij gelijk aan mij moest denken :D

Maar nee, dat was ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Orion84 schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 13:56:
[...]

Maar voor die ronde hoeken was hij al van plan een mal te gebruiken. De discussie ging over schuine kantjes. Daarvoor werden de kantenfreesjes voorgesteld als alternatief voor een freestafel / geleider.
Check.

Met freestafel
• Een mal voor de ronde hoekjes (met kantenfrees met lager) - zonder geleider
• Een V-groeffrees of U-vormige groeffrees voor de geul rondom - met geleider

Zonder freestafel
• Een kantenfrees met lager voor de afgeschuinde kanten.

Nog benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf iets simpels gebouwd hebben of ervaringen met betaalbare kant-en-klare oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
breagor schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:38:

Aliexpress voor een paar euro? Ik heb daar 20-30-40-50 varianten gehaald voor nog geen 15 euro samen denk ik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:00
wheel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:20:
[...]

Check.

Met freestafel
• Een mal voor de ronde hoekjes (met kantenfrees met lager) - zonder geleider
• Een V-groeffrees of U-vormige groeffrees voor de geul rondom - met geleider

Zonder freestafel
• Een kantenfrees met lager voor de afgeschuinde kanten.

Nog benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf iets simpels gebouwd hebben of ervaringen met betaalbare kant-en-klare oplossingen.
`

Ik heb toevallig gister een inlegplaat, t-tracks en wat boutjes besteld bij Baptist.
Vandaag bij Hornbach een plaat HPL. Volgende week eens aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Sjoerd-b schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:44:
[...]
`

Ik heb toevallig gister een inlegplaat, t-tracks en wat boutjes besteld bij Baptist.
Vandaag bij Hornbach een plaat HPL. Volgende week eens aan de slag.
Nice! Wat was je overweging voor zelfbouw boven kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Ben nog steeds in de markt voor een cirkelzaag.

Ik zat een beetje te twijfelen tussen DeWALT DWE576K-QS en de Makita sp6000j. De laatste is wel een stuk duurder. Nu kwam ik zojuist deze tegen.
https://www.toolstation.n...cirkelzaag-machine/p14661
Bij Toolstation krijg je er tot 31 oktober een gratis geleiderail bij.
Is deze zaag beter dan die van DeWalt? Deze Bosch is volgens mij zonder adapter te gebruiken op een rail.
Is er iemand die mij van advies kan voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:01
wheel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:19:
[...]

Toeval wil dat ik aan het twijfelen ben om zo'n compact model freestafel aan te schaffen of er eentje te maken om m'n DeWalt DW621 onder te hangen. Ik wil een klusje uitvoeren, in principe (of in elk geval in eerste instantie) eenmalig. Gaat (nu) om een kleine serie serveerplanken. Ronde hoekjes, een schuin kantje aan en mogelijk een geul rondom.

Zoiets:
[Afbeelding]

Heb niet veel ervaring met een bovenfrees, maar dit moet te doen zijn :) Ronde hoekjes met een mal, schuine kantjes langs een geleider en de geul met een start- en stopblok (met een lijmklem) aan de geleider.

Nooit eerder een freestafel gehad en het is maar de vraag hoe vaak ik 'm kan en ga gebruiken. Daarom voorkeur voor compact. Geen vast budget (maar het moet 'leuk blijven' gezien de frequentie).

Ik zie twee opties:
  1. Zelf maken
  2. Kant en klaar kopen
Allebei heeft voor- en nadelen.

Zelf maken
Ondertussen heel wat DIY-video's gekeken en het ziet er simpel uit om zelf iets eenvoudigs te maken. Een stuk vlak keukenblad op de kop tikken, insert plate verzonken uitfrezen, met een kolomboor (even zien te lenen) op de maat van de machine boren (of de juiste zien te vinden) en verzinken, paar rampamoeren in de hoeken en een rechte strook MDF met lijmklemmen als fence.

Maar goed, dan twijfel ik:
• Krijg ik het netjes genoeg verzonken of wil moet ik het kunnen stellen? Kreg heeft daar een mooi hulpstukje voor waarmee je gelijk de insert plate kunt bevestigen.
• Is een stofafzuiging niet héél handig? Is vrij betaalbaar op te lossen met een stofpoortje.
• Is een T-track niet handig (voor de toekomst)?
• Is een featherboard horizontaal én verticaal niet handig? Ik denk het wel. Maar dan is een T-track wat minder optioneel.
• Voor het nette moeten de kanten dan afgewerkt worden om vocht buiten te houden. En ik moet een constructie bedenken die op m'n workmate past.

Het zelf maken van de freestafel gaat sowieso langer duren dan de beoogde klus 8)

Kant en klaar kopen
Ondertussen ook gekeken naar (tweedehands) freestafeltjes als jij nu hebt gescoord. Ook een compacte Kreg overwogen:

[Afbeelding]

Die laatste is tweedehands (nu) niet te vinden. Nieuw slecht leverbaar (in Nederland). De tafel met 2 featherboards en 2 stopblokken komt op €430 €390. Veel geld, dus. Goed gereedschap is het halve werk, zegt men (en heb ik ook dikwijls ervaren). Iets met ratio en gevoel. Mooi is 'ie wel :9~

Hij is compact, maar wel redelijk zwaar (14 kilo). Vanwege vochtige schuur bewaar ik gereedschap (van najaar tot voorjaar) bij voorkeur in huis. Met een multiplex-kist erom zit je zo aan 20 kg - als het niet meer is.

Lang verhaal kort: wat is dit voor merk/type en wat is jouw overweging geweest voor deze ten opzichte van zelf maken of een ander kopen?

En heeft iemand anders ervaring met deze Kreg?
Toevallig ervaring met Lumberjack tools? Ik kwam deze tegen in een andere zoektocht. Hebben ook een freestafel

https://www.lumberjack-to...500-freestafel-1500w.html

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Matthis schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:18:
[...]

Aliexpress voor een paar euro? Ik heb daar 20-30-40-50 varianten gehaald voor nog geen 15 euro samen denk ik
Hoe bevallen ze? Heb je de link ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:00
wheel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:53:
[...]

Nice! Wat was je overweging voor zelfbouw boven kopen?
Voornamelijk budget, hoop nu onder de 200 euro te blijven.
Alle bestaande freestafels onder de 300 euro zien er goedkoop uit, dus dan maar zelf wat maken.
Is ook veel leuker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigf00t
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 11:51
Mooie prijs voor een set met koffer! 'Helaas' heb ik net deze week mijn Metabo W 850-125 SET ontvangen, welke ik voor 73 euro heb kunnen bemachtigen. Gelukkig ook een erg mooi apparaat :) Anders was deze Bosch GWS880 voor 64 euro ook zeker interessant geweest.

De komende tijd de boor/breekhamer aanbiedingen maar eens in de gaten houden. Het meeste heb ik nu van Hitachi/Hikoki en Metabo, maar een koffer van een ander pro merk ertussen is voor mij ook prima. Het is vaak wel moeilijk te zien of er een koffer meegeleverd wordt. Meestal zoek ik op EAN en dan is het soms snel duidelijk, maar bij de genoemde haakse slijper van Bosch zou ik het bijvoorbeeld niet zo snel gevonden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
Megalomania schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 20:09:
[...]

Hoe bevallen ze? Heb je de link ?
Ik heb deze (60cm zie ik er niet meer tussenstaan). Bevallen prima voor wat ze kosten.

Ik ben wel nog in blijde verwachting van een "positioning block" als deze of deze. Maakt ze volgens mij nog handiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Vandaag de Greencut Jet 3800 geleverd gekregen. _/-\o_
Een dag na bestellen een mail dat hij de 15e bezorgd zou worden, gisteren een mail dat hij onderweg was, vandaag geleverd. d:)b

Gelijk getest natuurlijk. :+

Zoals opgegeven zitten alle accessoires er bij, en is hij eigenlijk overcompleet.
Voorlopige minpuntjes, als je dat zo mag noemen >:) :
  • de extra 20 meter slang past niet op de haspel bij de al aanwezige 10 meter, maar is wel simpel te koppelen,
  • alle accessoires passen net niet in de 4 gaten daarvoor,
  • het aansluitsnoer van 5 meter is een gewoon snoer, geen rubber of neopreen.
Tot zover de "minpuntjes".

Het spuitpistool voelt licht aan maar werkt uitstekend, met alle hulpstukken en nozzles, en dit werkt eigenlijk heel fijn.
In het filmpje kun je zien hoe ik met één hand met het pistool zwaai, dat is prima vol te houden, ondanks de tegendruk van de nozzle. En kan je met de andere hand filmen. :9
De gebogen lans werkt goed, gelijk even een dakgoot schoongespoten vanaf de grond met een 40 graden nozzle door even twee keer er onderlangs te lopen. _/-\o_ Je hebt daar wel twee handen bij nodig om hem netjes in de goot te houden, vanwege de tegendruk die je krijgt in de goot .
De vuilfrees werkt goed, en de terrasreiniger maakt het vrijwel even schoon, maar met een smalle nozzle, 15 graden, maak je sneller en net zo diep schoon als met de vuilfrees. Voordeel van de terrasreiniger is natuurlijk dat je geen opspattend water en vuil hebt, maar het gaat langzamer.
De machine gebruikt veel water, max 8,5 l/m bij max 262 bar, wat het schoonmaken versneld.
Hij rijdt fijn en stabiel, is ook (27 kg) zwaar.

Met de rode nozzle, de rondstraal, spuit ik de verf van de aluminium fontein............. die moet overgeschilderd, alleen zat er verf op die deels los oxideert maar veelal vastzit, dus dat probleem is opgelost volgend voorjaar. >:) _/-\o_
En die rondstraal snijdt een keiharde stoofpeer probleemloos doormidden. Gewoon omdat het kan. >:)

Voorlopige conclusie : Wat een monster voor die prijs.

Vanaf 8:40 nog wat info.

Er staat nu, zoals je kan zien in de serre, nog een Powerplus POWXG90425, 2500W, 195 bar machine in de doos. Deze gaat terug. Het betreft een tweedekansje, vanwege een beschadigde doos.
Gekocht voor 170 euro, met een half jaar garantie van Bol.com en waarschijnlijk via de fabrikant de gewone 2-3 jaar als je hem daar aanmeldt. Machine is voor intensief gebruik, zwaar, en ook compleet, met oa een rioolslang.
Mocht iemand hem willen overnemen, (en ophalen in Vinkeveen), PM me dan. Maandag meld ik hem retour aan.

@M4uSzi

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 09-10-2020 23:50 ]

Pagina: 1 ... 143 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic