kabeltjekabel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:13:
[...]
En slijp jij veel? Waarschijnlijk niet dus. Wisselen als de schijf versleten is komt natuurlijk minder vaak voor dan wisselen van schijf als je doorslijpen, afbramen, beton slijpen, borstelen, etc. allemaal afwisseld.
Ja, ik slijp veel.
De Hilti DEG 125D heeft nu zijn 4e set koolborstels, en dan ligt er nog een merkloze in een hoek die reserve is, als de Hilti het op mocht geven. Koolborstels duren even voor ze er zijn, en heb ze nu op voorraad.
De Einhell TE-AG 230 gebruik ik voornamelijk voor steenwerk, is een krachtpatser en werkt erg fijn. En heeft fijne extra`s.
Bv. voor terrastegels als ik ze moet leggen, hardsteen als dat bij aanrechtbladen voorkomt, en zo kan ik nog een aantal toepassingen opnoemen.
Ik las ook constructies en maak leuke werktuigjes. bv voor achter de maaitractor.
Ouderwets elektrisch, en dan moet je soms de lassen even netjes slijpen.
Vandaar ook de aanschaf van de
metaalbuiger UB 1, erg handig als je vrij dik staal simpel om een hoekje vouwt.
Voor schilderwerk van staal, bv brugleuningen , prieeltjes, etc, gebruik je dan weer vaak komborstels (die ook gewoon op zijn na een paar uur) om verf en roest te verwijderen waar nodig (echte roest sla ik er met een pneumatische bikhamer af).
Wisselen van schijf van doorslijp naar afbraam naar staalborstel en diamantblad (met afzuigkap) komt vaker voor dan dat je hele schijven staat op te slijpen.
Maar ben je aan het doorslijpen dan gaan de 1 mm schijfjes er ook als zoete koek doorheen.
Afbraamschijven doe je dan weer wat langer mee. Maar ook daar wissel je, met versleten afbraamschijven kun je soms wel in een hoek komen waar een nieuwe niet in past.
Maar het is gewoon onzin dat als je veel slijpt je nauwelijks wisselt en dat iemand die veel slijpt specifieke machines heeft en niet vaak wisselt.
Komt een beetje over als 4 schroefmachines nodig hebben want stel je voor dat je een boortje of bitje moet wisselen.
Koop gewoon snelspanmoeren (zitten hier op alle machines) dan is wisselen een fluitje van een cent.
@
6killer
Mijn Hilti ziet er ongeveer zo uit als de
TE AG 125 CE van Einhell. Mijn ervaring met zijn grote broer is uitstekend, ik zou deze dan ook aanbevelen mits je niet hele dagen er mee gaat slijpen. Goede machine voor weinig.
Al geldt dan weer de garantie als hij snel stuk gaat als je hem dagelijks gebruikt, ondanks dat het de profi-lijn is, en je kan een aantal van deze kan kopen tegen 1 Hilti.
Mijn Hilti heeft geen instelbaar toerental, met komborstel gaat hij gewoon full speed.
Zou ook niet weten wanneer je langzaam slijpt.
Al kan dat aan het materiaal liggen, dat geldt namelijk wel voor schuren en zagen.
Mocht het er op zitten is het handig te hebben voor als, maar waarschijnlijk ga je het nooit gebuiken.
Voor een tientje meer heb je er trouwens een diamantblad en een tas bij.
[
Voor 20% gewijzigd door
Teijgetje op 11-10-2020 19:52
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.