Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laank
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:22
ione schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:56:
Ben nog steeds in de markt voor een cirkelzaag.

Ik zat een beetje te twijfelen tussen DeWALT DWE576K-QS en de Makita sp6000j. De laatste is wel een stuk duurder. Nu kwam ik zojuist deze tegen.
https://www.toolstation.n...cirkelzaag-machine/p14661
Bij Toolstation krijg je er tot 31 oktober een gratis geleiderail bij.
Is deze zaag beter dan die van DeWalt? Deze Bosch is volgens mij zonder adapter te gebruiken op een rail.
Is er iemand die mij van advies kan voorzien?
Je twijfelt tussen een inval zaag (sp6000) en een cirkelzaag (DWE576K-QS)?

Mocht je een cirkelzaag zoeken dan lijkt die Bosch die je linkt me ook prima.

Heb zelf van de week eindelijk de SP6000J gekocht. Na de 15de klus waarbij ik dacht “had ik maar een goede invalzaag” is het er toch van gekomen ;) .

Tevens een setje Toughbuild C650 schragen en een makita VC2512 stofzuiger besteld. De upgrades voor deze maand weer binnen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Laank schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:04:
[...]

Je twijfelt tussen een inval zaag (sp6000) en een cirkelzaag (DWE576K-QS)?

Mocht je een cirkelzaag zoeken dan lijkt die Bosch die je linkt me ook prima.

Heb zelf van de week eindelijk de SP6000J gekocht. Na de 15de klus waarbij ik dacht “had ik maar een goede invalzaag” is het er toch van gekomen ;) .

Tevens een setje Toughbuild C650 schragen en een makita VC2512 stofzuiger besteld. De upgrades voor deze maand weer binnen :+ .
Heb ik ook net binnen!
Had de C700 nog beschikbaar geweest dan had ik misschien daar voor gegaan, maar volgens mij is de meerwaarde ervan beperkt. De 650 ging ook hard dus toch maar gauw besteld. Staan echt als een huis die schragen!

Edit: Een reviewer ervan op amazon.de had een houten ombouw over de schragen getimmerd, daar dan weer een t track in gefreesd, zodat je je werkstuk met t track clamps vast kon zetten op de schragen, vond ik een geweldige tweak die ik ook ooit nog ga maken :)

[ Voor 13% gewijzigd door checkdiz op 09-10-2020 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
checkdiz schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:25:
[...]

Heb ik ook net binnen!
Had de C700 nog beschikbaar geweest dan had ik misschien daar voor gegaan, maar volgens mij is de meerwaarde ervan beperkt. De 650 ging ook hard dus toch maar gauw besteld. Staan echt als een huis die schragen!

Edit: Een reviewer ervan op amazon.de had een houten ombouw over de schragen getimmerd, daar dan weer een t track in gefreesd, zodat je je werkstuk met t track clamps vast kon zetten op de schragen, vond ik een geweldige tweak die ik ook ooit nog ga maken :)
Was idd ook aan het denken om voor de C700 te gaan maar was te laat.

Eigenlijk hebben ze behalve de verstelbare “klauwen” ook geen pluspunten ten opzichte van de C650 om het prijsverschil (voor mij iig) te rechtvaardigen.

Edit, die “mod” in die amazon review ziet er idd wel leuk uit, ik sla hem op ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Laank op 09-10-2020 22:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• checkdiz
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Laank schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:35:
[...]

Was idd ook aan het denken om voor de C700 te gaan maar was te laat.

Eigenlijk hebben ze behalve de verstelbare “klauwen” ook geen pluspunten ten opzichte van de C650 om het prijsverschil (voor mij iig) te rechtvaardigen.
Inderdaad, het scheelt zowat 30%! Dat was voor mij ook de doorslag.
Hieronder een foto van de getweakte schragen die ik in mijn edit bedoelde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFYXfbh9cqoTUEYvNmhDOoDxDEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2n0AS2EDpu7vGc6dEYvclO56.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is toch geweldig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-05 13:45
Laank schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:04:
[...]

Ik zit precies met dezelfde overwegingen! Heb de toughbuilts, nu nog een invalzaag en stofzuiger. Ik neig nu naar de sp6000 plus festool midi. Ik vind afzuiging wel echt belangrijk en het voordeel van de slang (glad en anti statisch) weegt zwaar mee. Wel een flinke meerprijs en die bluetooth functionaliteit heb ik niets aan ( denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laank
Megalomania schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Ik zit precies met dezelfde overwegingen! Heb de toughbuilts, nu nog een invalzaag en stofzuiger. Ik neig nu naar de sp6000 plus festool midi. Ik vind afzuiging wel echt belangrijk en het voordeel van de slang (glad en anti statisch) weegt zwaar mee. Wel een flinke meerprijs en die bluetooth functionaliteit heb ik niets aan ( denk ik)
Ja die Festool had ik ook in overweging en grote kans dat deze ooit nog komt. Maar gebaseerd op reviews denk ik dat de VC2512 reëel gezien prima voldoet voor mijn huidige gebruiksdoel.

Waar ik qua gereedschap vaak het type ben die denkt “die is maar een paar tientjes duurder en toch weer iets beter”, om vervolgens uit te komen bij een machine van 2x het initiële budget, probeer ik mijn budget tegenwoordiger toch iets beter aan te houden (lukt meestal niet ;) :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@Laank
Bezit deze set exact zoals jij, alleen de Toughbuilt hier is de 700. Maar de Makitas zijn stuk voor stuk een hele mooie aanwinst. Gefeliciteerd hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Megalomania schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Bluetooth lijkt mij als gebruiker van een non-BT model handig. Had het laatst dat ik op een steiger stond en de stofzuiger beneden en ik even wilde stofzuigen. dat is best irritant.

Ik overweeg om een vertakking te maken en die aan het stopcontact te hangen. Ikea tradfri lamp erin en klaar... als je stofzuiger op automatisch staat. Nu moest ik telkens mijn schuurmachine aanzetten als ik wilde stofzuigen, en een schuurmachine blijft niet heel mooi op zijn plek liggen als hij draait en je hem niet vast hebt :+ .

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:33

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sjoerd-b schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 17:44:
[...]
`

Ik heb toevallig gister een inlegplaat, t-tracks en wat boutjes besteld bij Baptist.
Vandaag bij Hornbach een plaat HPL. Volgende week eens aan de slag.
Leuk, zou je wat fotos in het grote klustopic vd bouw willen zetten?

Ik ben vooral benieuwd hoe je dat hpl gaat bewerken, zoals het gat voor het freesje en de sleuven voor de t-tracks.

Ik wil ook een freestafel maken maar kijk wat op tegen aan de slag gaan met HPL :o

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
wheel schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:20:
[...](over freestafels)

Nog benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf iets simpels gebouwd hebben of ervaringen met betaalbare kant-en-klare oplossingen.
Ik heb een supergoedkoop freestafeltje, ooit in een aanbieding bij een bouwmarkt gekocht. Voor precisie werk is het te onhandig, maar voor mij voldoet het prima. Ik gebruik hem niet vaak, heb er daarom een goedkope bovenfrees onder geschroefd. Hoogteverstelling is een beetje gedoe om netjes te krijgen. Liefst set & forget. Ik gebruik hem voor afronden van plankjes/kistjes, heb er eigenlijk altijd hetzelfde afrond bitje in zitten. Dat gaat prima, vooral op de hoekpunten krijg ik een beter resultaat dan als ik met de hand de bovenfrees langs het werkstuk haal. Als je hem intensiever gebruikt, vaker van freesbit en toepassing wisselt, dan zou ik omzien naar iets duurders of zelf iets maken, hoe dan ook iets waarbij je de hoogte gemakkelijker afstelt.

Toevoeging:
Als iemand suggesties heeft voor een kantenfrees (het apparaat, niet het bitje) dan houd ik me ook aanbevolen. Met snoer, ik gebruik het niet zo vaak dat de meerprijs van een accu apparaat de moeite loont.

[ Voor 9% gewijzigd door Antonius op 10-10-2020 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
ione schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:56:
Ben nog steeds in de markt voor een cirkelzaag.

Ik zat een beetje te twijfelen tussen DeWALT DWE576K-QS en de Makita sp6000j. De laatste is wel een stuk duurder. Nu kwam ik zojuist deze tegen.
https://www.toolstation.n...cirkelzaag-machine/p14661
Bij Toolstation krijg je er tot 31 oktober een gratis geleiderail bij.
Is deze zaag beter dan die van DeWalt? Deze Bosch is volgens mij zonder adapter te gebruiken op een rail.
Is er iemand die mij van advies kan voorzien?
Makita sp6000j gekocht paar weken geleden, erg tevreden van.

Met een eigen gemaake MFT tafel en wat benchdogs is haaks zagen nog nooit zo makkelijk geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barktus
  • Laatst online: 27-01 21:49

barktus

Moehhhh!

Fraggert schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Ik ben vooral benieuwd hoe je dat hpl gaat bewerken, zoals het gat voor het freesje en de sleuven voor de t-tracks.

Ik wil ook een freestafel maken maar kijk wat op tegen aan de slag gaan met HPL :o
Ik heb laatst een goedkope Parkside bovenfrees gekocht die ik onder een werkbank wil monteren op deze manier:

My middle finger salutes you.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:45
Haakse slijper Gamma Bosch GWS880 toch met koffer meegekregen. De kortingsbon van 5 euro werkte er echter niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:19
Fraggert schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:29:
[...]

Ga mn best doen. Nog nooit met HPL gewerkt, dus dat wordt wellicht een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:59
Snel vraagje mbt handzagen van Bahco.
Ik kom de Prizecut, Profcut en Supperior serie tegen.
Moet ik dit zien als goed, beter best?

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Boudewijn schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Bluetooth lijkt mij als gebruiker van een non-BT model handig. Had het laatst dat ik op een steiger stond en de stofzuiger beneden en ik even wilde stofzuigen. dat is best irritant.

Ik overweeg om een vertakking te maken en die aan het stopcontact te hangen. Ikea tradfri lamp erin en klaar... als je stofzuiger op automatisch staat. Nu moest ik telkens mijn schuurmachine aanzetten als ik wilde stofzuigen, en een schuurmachine blijft niet heel mooi op zijn plek liggen als hij draait en je hem niet vast hebt :+ .
Ikea Tradfri is er ook in gloeilamp uitvoering :?

Die inschakelautomaat heeft namelijk wel een ondergrens qua stroomverbruik. Dingen als je telefoon opladen aan de stofzuiger resulteren niet in inschakelen, om maar wat te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja ik weet niet hoeveel vermogen een tradfri trekt. Anders een tradfri stopcontact en een vermogensweerstand :) (ja goed isoleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 80000
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:44

80000

mrox

Annuk schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:10:
@ de werkschoeisel discussie ben ik ook redelijk ruim voorzien 8)

Heb 2 paar (net nieuwe gehaald maar heb de oude ook nog) veiligheidsklompen, en daar loop ik het meest op.
Dat zijn deze: https://www.welkoop.nl/wi...p-zwart-43-unisex_1307112
Bedankt voor de tip, zoiets zocht ik al (crocs zijn niet echt veilig 8)7), heb ze vandaag gehaald :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:01:
Ja ik weet niet hoeveel vermogen een tradfri trekt. Anders een tradfri stopcontact en een vermogensweerstand :) (ja goed isoleren)
Tja, of anders gewoon zo'n BT module zoals Festool heeft voor de CTL 26...? Of heb je nergens vrije ruimte om / aan dat ding? (Welke stofzuiger ging het ook alweer over?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:19:
[...]

Tja, of anders gewoon zo'n BT module zoals Festool heeft voor de CTL 26...? Of heb je nergens vrije ruimte om / aan dat ding? (Welke stofzuiger ging het ook alweer over?)
Ja maar mijn starmix heeft geen bt. Ik zou een bt module (esp32) pakken, en een vermogensweerstand in het ultieme verhaal. En dan die Festool AB . Dat is het mooiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:22:
[...]

Ja maar mijn starmix heeft geen bt. Ik zou een bt module (esp32) pakken, en een vermogensweerstand in het ultieme verhaal. En dan die Festool AB . Dat is het mooiste.
Schrap dan gewoon die weerstand en schakel gewoon de stofzuiger zelf. Festool verkoopt van die modules om in stofzuigers te bouwen. Is niks Festool-specifieks aan op het punt dat ze er *toevallig* een mooie ruimte voor hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-10-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:07:
[...]

Schrap dan gewoon die weerstand en schakel gewoon de stofzuiger zelf.
Ja en dan gaat hij niet meer automatisch aan als ik een schuurmachine ofzo eraan hang en aanzet.
De output van de stofzuiger splitsen naar een nieuwe output, en een op afstand schakelbare verbruiker is denk ik slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:08:
[...]

Ja en dan gaat hij niet meer automatisch aan als ik een schuurmachine ofzo eraan hang en aanzet.
De output van de stofzuiger splitsen naar een nieuwe output, en een op afstand schakelbare verbruiker is denk ik slimmer.
Huh jawel? Het is gewoon een 2e trigger waar hij op schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ah ja het elegante aan mijn idee was dat ik de garantie van de 3 maanden oude stofzuiger niet schaad. Een eventueel bouwwerkje rust ik dan gewoon uit met aan de ene kant een stekker, en aan de andere kant een contrastekker.

Bij jouw suggestie ga ik iets tussen stekker van de stofzuiger en diens electronica inzetten. Toch? Kan prima maar slecht voor garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:19:
Ah ja het elegante aan mijn idee was dat ik de garantie van de 3 maanden oude stofzuiger niet schaad. Een eventueel bouwwerkje rust ik dan gewoon uit met aan de ene kant een stekker, en aan de andere kant een contrastekker.

Bij jouw suggestie ga ik iets tussen stekker van de stofzuiger en diens electronica inzetten. Toch? Kan prima maar slecht voor garantie.
Nee, dat wat er zit uitbreiden :)

Stofzuiger is toch niet verzegeld?

Naja, de Festools zijn natuurlijk wel al jaren verkocht met de extra inschakelmogelijkheid alvast voorbereid. Bij de CT 22 kon je al een persluchtmodule er bij doen, toen bij de CT 26 ook een extra schakelend stopcontact of een duurstroom stopcontact. En nu dus ook een BT module, die ook werkt op ~15 jaar oude CT 26's.

[ Voor 22% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-10-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:25:
[...]

Nee, dat wat er zit uitbreiden :)

Stofzuiger is toch niet verzegeld?

Naja, de Festools zijn natuurlijk wel al jaren verkocht met de extra inschakelmogelijkheid alvast voorbereid. Bij de CT 22 kon je al een persluchtmodule er bij doen, toen bij de CT 26 ook een duur extra schakelend stopcontact of een duurstroom stopcontact. En nu dus ook een BT module, die ook werkt op ~15 jaar oude CT 26's.
Ok dan zou ik hem een keer open moeten maken. Kan natuurlijk ook ja.

Binnenkort maar eens naar kijken. Die Festool BT knop is wel gaaf, maar ik wilde wel de zuigkwaliteit van een Starmix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:29
@Antonius @barktus
Ik kwam bij wat zoeken naar instructiefilmpjes voor een nieuw speeltje (oa) uit op timmertip 246, en van daaruit op dit, wellicht lost dat de hoogteverstelling simpel op?
Ziet er helemaal handig uit.

Even naar de sloop.

Ik was toevallig bij de Lidl. :X
Geen idee of alles deze week of vorige week in de actie was.
Naast een leuke 25 delige set steekringsleutels in makkelijk (draag)rek voor aan de wand, hadden ze (ook een digitaal soldeerstation en soldeerhulp met vergrootglas (foto 2) voor €15 en €5 (was laatst vraag naar/over)) 3M ducttape voor €2,50 een rol in zwart en grijs.
De afbreekmessenset met reservemesjes was goedkoper dan losse reservemesjes elders en secondenlijm in handige verpakking (vloeibaar en gel) is natuurlijk ook nooit weg voor €1,49.
Ook een inspectiesetje maar meegenomen, een spiegel en draaibare ledlamp op verlengarm, en een extra magnetisch schaaltje.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:36:
[...]
Ok dan zou ik hem een keer open moeten maken. Kan natuurlijk ook ja.

Binnenkort maar eens naar kijken. Die Festool BT knop is wel gaaf, maar ik wilde wel de zuigkwaliteit van een Starmix.
En dat is? 30% grotere tank, 30% groter filter, 30% meer motorvermogen en 15% harder zuigen? ;)

Wel mooie rode dikke lange antistatische slang bij sommige exemplaren *O* en compleet een mooi prijskaartje.

Als ik niet al twee stofzuigers had, leek die iPulse 16(2/3)5 Premium me wel wat. BT be damned. Maar een derde exemplaar moet sowieso kleiner worden, dus dat gaat hem voorlopig niet worden voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Teijgetje schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:47:
hadden ze (ook een digitaal soldeerstation en soldeerhulp met vergrootglas (foto 2) voor €15 elk (was laatst vraag naar/over)) 3M ducttape voor €2,50 een rol in zwart en grijs.
Zijn dat die superkorte rollen :?

Soldeerstation zeker met de goedkoopste soort kabel a la stugger dan die van de stofzuiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Antonius schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

Toevoeging:
Als iemand suggesties heeft voor een kantenfrees (het apparaat, niet het bitje) dan houd ik me ook aanbevolen. Met snoer, ik gebruik het niet zo vaak dat de meerprijs van een accu apparaat de moeite loont.
Ik heb de M3700 volgens mij wel eens geleend, en die beviel prima:
Afbeeldingslocatie: https://nl.makitamedia.com/afbeeldingen/100_Makita/102_machines/102_1_product/JPG_product/M3700_A1R0.jpg

Wil er zelf ook wel een, kent iemand voor- of nadelen t.o.v. de 3709? Die is mooi blauwgroen, maar blijkbaar uit het assortiment?
Afbeeldingslocatie: https://staticws.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/700x380/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/e/4/e4796aaf79a78025aa552a32c6122c3f.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Antonius schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:14:
[...]

Toevoeging:
Losse accu apparaten zijn vaak helemaal niet duurder.

Festool OFK 500 is ook een mooie, met afzuigvoorziening, maar reteduur en 'proprietary' freesjes.

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-10-2020 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
verjager schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:13:
[...]

Ik heb de M3700 volgens mij wel eens geleend, en die beviel prima:
[Afbeelding]

Wil er zelf ook wel een, kent iemand voor- of nadelen t.o.v. de 3709? Die is mooi blauwgroen, maar blijkbaar uit het assortiment?
[Afbeelding]
De 3709 is in ieder geval nog wel leverbaar bij diverse winkels.

Verschil is mij ook niet duidelijk. Allebei 6mm spantang, de 3709 30k rpm, de 3700 35k rpm (onbelast).

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 10-10-2020 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
kabeltjekabel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:10:
[...]

Zijn dat die superkorte rollen :?
Ja, slechts 50 mm x 50 m per rol, zijn ook maar drie letters (of twee) per rol.
Soldeerstation zeker met de goedkoopste soort kabel a la stugger dan die van de stofzuiger?
Ik heb hem niet uitgepakt of gekocht, ik heb een antiek Weller station, niet digitaal, met draaiknop zie ik net.
Op de plaatjes kan je zien wat voor snoer er aan zit. Lijkt me een soort gladde tweelingkabel.
Dus stugger dan stofzuigerkabel lijkt me sterk.
Maar 15 euro is natuurlijk erg weinig voor een digitaal soldeerstation instelbaar tot 450 graden en met een losse houder. ;)

Een smalle tip zal eerder een probleem zijn, die moet je zelf slijpen denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 11-10-2020 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:33
Flix20 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:47:
@Flix20 als het normaal-duurder-duurste is waarschijnlijk wel. Ik heb nu de prizecut hier liggen en weet niet meer of de profcut het beter deed. Maar zooooveel beter dan een a-c-tion handzaag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Flix20 schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:47:
Volgens mij is dat inderdaad de volgorde van de reeksen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
kabeltjekabel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:17:
[...]

Losse accu apparaten zijn vaak helemaal niet duurder.

Festool OFK 500 is ook een mooie, met afzuigvoorziening, maar reteduur en 'proprietary' freesjes.
Ik zie losse accu apparaten beginnen rond 175 a 200. De kleine Makita M3700 met snoer zou onder 75 te krijgen moeten zijn. De Festool is prachtig hoor, maar zo ongeveer volledig het tegenovergestelde van mijn behoefte (voor zo nu en dan, betaalbaar, met snoer).
kabeltjekabel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:17:
[...]

De 3709 is in ieder geval nog wel leverbaar bij diverse winkels.

Verschil is mij ook niet duidelijk. Allebei 6mm spantang, de 3709 30k rpm, de 3700 35k rpm (onbelast).
De 3709 heeft softstart en zo te zien wat mooiere materialen. Regelt misschien de toeren bij maar dat is niet helemaal duidelijk. Dat verklaart misschien de 30k rpm onbelast: dan heeft hij nog wat marge om onder belasting gas bij te geven. Onder de streep lijkt het voor mijn gebruik de meerprijs niet waard. Ik denk dat de 3700 op de verlanglijst komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Let wel dat ze een 6mm spantang hebben... ik heb al mijn freesjes in 8mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
Goed punt, ik heb nu inderdaad alleen 8mm freesjes. Anderzijds zou ik bij een kantenfrees met een paar bitjes goed vooruit kunnen. Voor de bovenfrees heb ik een flinke collectie (ook daarvan gebruik ik er niet veel O-) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Laatst online: 12:30
Ik moet binnenkort wat 5 cm dikke betontegels op maat slijpen en zit even rond te kijken naar 125mm haakse slijpertjes. Heeft variabel toerental toegevoegde waarde (Zit er nog verschil tussen metaal slijpen en steen/beton in aantal toeren?).

En X-lock vond ik wel een mooi systeem (voor mijn gebruik echt niet perse nodig) maar hierdoor beperk je je wel met schijfjes van derden. Zijn er hier die dat hebben en het dat waard vinden of zou je achteraf liever een gewone gekocht hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Teijgetje schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 21:38:
Vandaag de Greencut Jet 3800 geleverd gekregen. _/-\o_
Een dag na bestellen een mail dat hij de 15e bezorgd zou worden, gisteren een mail dat hij onderweg was, vandaag geleverd. d:)b

Gelijk getest natuurlijk. :+

Zoals opgegeven zitten alle accessoires er bij, en is hij eigenlijk overcompleet.
Voorlopige minpuntjes, als je dat zo mag noemen >:) :
  • de extra 20 meter slang past niet op de haspel bij de al aanwezige 10 meter, maar is wel simpel te koppelen,
  • alle accessoires passen net niet in de 4 gaten daarvoor,
  • het aansluitsnoer van 5 meter is een gewoon snoer, geen rubber of neopreen.
Tot zover de "minpuntjes".

Het spuitpistool voelt licht aan maar werkt uitstekend, met alle hulpstukken en nozzles, en dit werkt eigenlijk heel fijn.
In het filmpje kun je zien hoe ik met één hand met het pistool zwaai, dat is prima vol te houden, ondanks de tegendruk van de nozzle. En kan je met de andere hand filmen. :9
De gebogen lans werkt goed, gelijk even een dakgoot schoongespoten vanaf de grond met een 40 graden nozzle door even twee keer er onderlangs te lopen. _/-\o_ Je hebt daar wel twee handen bij nodig om hem netjes in de goot te houden, vanwege de tegendruk die je krijgt in de goot .
De vuilfrees werkt goed, en de terrasreiniger maakt het vrijwel even schoon, maar met een smalle nozzle, 15 graden, maak je sneller en net zo diep schoon als met de vuilfrees. Voordeel van de terrasreiniger is natuurlijk dat je geen opspattend water en vuil hebt, maar het gaat langzamer.
De machine gebruikt veel water, max 8,5 l/m bij max 262 bar, wat het schoonmaken versneld.
Hij rijdt fijn en stabiel, is ook (27 kg) zwaar.

Met de rode nozzle, de rondstraal, spuit ik de verf van de aluminium fontein............. die moet overgeschilderd, alleen zat er verf op die deels los oxideert maar veelal vastzit, dus dat probleem is opgelost volgend voorjaar. >:) _/-\o_
En die rondstraal snijdt een keiharde stoofpeer probleemloos doormidden. Gewoon omdat het kan. >:)

Voorlopige conclusie : Wat een monster voor die prijs.

[YouTube: Greencut Jet 3800]
Vanaf 8:40 nog wat info.

Er staat nu, zoals je kan zien in de serre, nog een Powerplus POWXG90425, 2500W, 195 bar machine in de doos. Deze gaat terug. Het betreft een tweedekansje, vanwege een beschadigde doos.
Gekocht voor 170 euro, met een half jaar garantie van Bol.com en waarschijnlijk via de fabrikant de gewone 2-3 jaar als je hem daar aanmeldt. Machine is voor intensief gebruik, zwaar, en ook compleet, met oa een rioolslang.
Mocht iemand hem willen overnemen, (en ophalen in Vinkeveen), PM me dan. Maandag meld ik hem retour aan.

@M4uSzi
Kijk dat ziet er goed uit. Ik heb deze opgeslagen, in het voorjaar gaat deze er ook komen. Nu nog andere dingen die voorrang hebben. Bedankt voor de kleine review en je bevindingen. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
6killer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:58:
Ik moet binnenkort wat 5 cm dikke betontegels op maat slijpen en zit even rond te kijken naar 125mm haakse slijpertjes. Heeft variabel toerental toegevoegde waarde (Zit er nog verschil tussen metaal slijpen en steen/beton in aantal toeren?).

En X-lock vond ik wel een mooi systeem (voor mijn gebruik echt niet perse nodig) maar hierdoor beperk je je wel met schijfjes van derden. Zijn er hier die dat hebben en het dat waard vinden of zou je achteraf liever een gewone gekocht hebben?
Met een 125mm slijper kom je niet door 5cm heen, daarom heb ik zelf (voor 6cm stenen voor de oprit) een 230mm slijper gehaald. Met de aansluiting van de slijper, die veel ruimte inneemt, is zelfs 230mm niet heel ruim voor 6cm. En voor 230mm is denk ik vooral handig als je softstart hebt.

Of variabel toerental veel toevoegt, durf ik niet te zeggen. Iets met een snelwisselsysteem is wel handig, maar weet niet wat een X-lock systeem is, maar als dat andere type schijfjes zijn, zou ik het laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
6killer schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:58:

Zoals al gezegd; die 5 cm gaat niet lukken, of ga je van 2 kanten slijpen of de rest afbreken?

X-Lock is zo'n snelwisselsysteem van Bosch. Ik dacht wel dat ze de standaard 'vrij' gegeven hebben in de zin dat anderen er ook toebehoren voor mogen maken.

Mensen die veel slijpen hebben per toepassing een slijpmachine (en wisselen dus niet zo vaak van schijf). Verder leuk systeem, maar ik ga m'n huidige spul er niet voor inruilen. Als je nog niks hebt het overwegen waard, maar kijk goed naar het kostenplaatje. Ik slijp bij voorkeur het liefst nooit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@6killer
Bij X-lock zou ik vandaan blijven, lijkt me handig maar je bent beperkt tot de waarschijnlijk duurdere schijfjes.

Wil je makkelijk wisselen dan kan je beter investeren in een snelspanmoer M14.
Die past op grote en kleine slijpers en daarmee heb je geen sleutel meer nodig. Vergrendeling indrukken en met de hand los/vast-draaien.
En daar kan je alle schijfjes mee gebruiken, van spotgoedkoop tot superduur, het vervangt de moer met de twee gaatjes.

De moer lijkt dik maar anders kan je hem niet met je vingers pakken, ik gebruik ze al 20+ jaar op 125 en 230 machines en nooit problemen met de dikte/uitsteken er van.
Met de 125 machine slijp ik schijfjes gewoon op.

Er zijn ook dunnere met een ander systeem voor kleine slijpers.
kabeltjekabel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:40:

Mensen die veel slijpen hebben per toepassing een slijpmachine (en wisselen dus niet zo vaak van schijf).
Een klein beetje onzin dit. ;)
Ik heb voor alle slijptoepassingen maar twee machines, een 125 en 230 mm.
En daar gaan gewoon de schijfjes of hulpstukken op die op dat moment nodig zijn.
En slijp je veel dan gaan de schijfjes gewoon op, en moet je veel wisselen, ook als je meerdere machines hebt. ;)

[ Voor 91% gewijzigd door Teijgetje op 11-10-2020 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:59
henkie196 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 06:50:
[...]

Volgens mij is dat inderdaad de volgorde van de reeksen.
Kan alleen niet zo het verschil vinden en welke zaag je in welke situatie zou moeten nemen.
Zoek een goede universele (hout) zaag voor houten platen&balken.

Kan zo 123 niet vinden waarom de pricecut niet gewoon geschikt zou moeten zijn
Bijvoorbeeld; https://www.toolstation.n...-timmermanspotlood/p12087

[ Voor 10% gewijzigd door Flix20 op 11-10-2020 14:49 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Teijgetje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:07:
@6killer
Bij X-lock zou ik vandaan blijven, lijkt me handig maar je bent beperkt tot de waarschijnlijk duurdere schijfjes.

Die past op grote en kleine slijpers en daarmee heb je geen sleutel meer nodig. Vergrendeling indrukken en met de hand los/vast-draaien.
En daar kan je alle schijfjes mee gebruiken, van spotgoedkoop tot superduur, het vervangt de moer met de twee gaatjes.

De moer lijkt dik maar anders kan je hem niet met je vingers pakken, ik gebruik ze al 20+ jaar op 125 en 230 machines en nooit problemen met de dikte/uitsteken er van.

[...]

En daar gaan gewoon de schijfjes of hulpstukken op die op dat moment nodig zijn.
En slijp je veel dan gaan de schijfjes gewoon op, en moet je veel wisselen, ook als je meerdere machines hebt. ;)
En slijp jij veel? Waarschijnlijk niet dus. Wisselen als de schijf versleten is komt natuurlijk minder vaak voor dan wisselen van schijf als je doorslijpen, afbramen, beton slijpen, borstelen, etc. allemaal afwisseld.

In fabrieksomgevingen zie je ook dat ze gewoon vier machines hebben hangen als er schroeven met vier verschillende koppen verwerkt moeten worden. Is makkelijker dan van bit wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
henkie196 schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Met een 125mm slijper kom je niet door 5cm heen, daarom heb ik zelf (voor 6cm stenen voor de oprit) een 230mm slijper gehaald. Met de aansluiting van de slijper, die veel ruimte inneemt, is zelfs 230mm niet heel ruim voor 6cm. En voor 230mm is denk ik vooral handig als je softstart hebt.

Of variabel toerental veel toevoegt, durf ik niet te zeggen. Iets met een snelwisselsysteem is wel handig, maar weet niet wat een X-lock systeem is, maar als dat andere type schijfjes zijn, zou ik het laten.
kabeltjekabel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Zoals al gezegd; die 5 cm gaat niet lukken, of ga je van 2 kanten slijpen of de rest afbreken?

X-Lock is zo'n snelwisselsysteem van Bosch. Ik dacht wel dat ze de standaard 'vrij' gegeven hebben in de zin dat anderen er ook toebehoren voor mogen maken.

Mensen die veel slijpen hebben per toepassing een slijpmachine (en wisselen dus niet zo vaak van schijf). Verder leuk systeem, maar ik ga m'n huidige spul er niet voor inruilen. Als je nog niks hebt het overwegen waard, maar kijk goed naar het kostenplaatje. Ik slijp bij voorkeur het liefst nooit :+
Nee gewoon 2 kanten, met de hoeveelheid die ik moet slijpen is een 230 wat te gek. Ik slijp bijna nooit dus het is dan puur gemak, maar weet niet of de schijven veel duurder zijn qua prijs kwaliteit met andere merken. Goedkope/slechte schijfjes koop ik niet, geleerd met betonboren.
Teijgetje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 14:07:
@6killer

[...]

Thx! Schijfjes zullen wel duurder zijn maar ook als je ineens onthand zit er geen gewone schijf op kan is onhandig bedenk ik me. Zon moer is inderdaad een hele mooie oplossing voor het standaard systeem en snel en makkelijk.

Blijft mn vraag over instelbaar toerental. Wanneer zet je m lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Als je er een staalborstel in hebt is het wel fijn om 'm op een lager toerental te kunnen zetten.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
kabeltjekabel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 15:13:
[...]

En slijp jij veel? Waarschijnlijk niet dus. Wisselen als de schijf versleten is komt natuurlijk minder vaak voor dan wisselen van schijf als je doorslijpen, afbramen, beton slijpen, borstelen, etc. allemaal afwisseld.
Ja, ik slijp veel.
De Hilti DEG 125D heeft nu zijn 4e set koolborstels, en dan ligt er nog een merkloze in een hoek die reserve is, als de Hilti het op mocht geven. Koolborstels duren even voor ze er zijn, en heb ze nu op voorraad.
De Einhell TE-AG 230 gebruik ik voornamelijk voor steenwerk, is een krachtpatser en werkt erg fijn. En heeft fijne extra`s.
Bv. voor terrastegels als ik ze moet leggen, hardsteen als dat bij aanrechtbladen voorkomt, en zo kan ik nog een aantal toepassingen opnoemen.
Ik las ook constructies en maak leuke werktuigjes. bv voor achter de maaitractor.
Ouderwets elektrisch, en dan moet je soms de lassen even netjes slijpen.
Vandaar ook de aanschaf van de metaalbuiger UB 1, erg handig als je vrij dik staal simpel om een hoekje vouwt.
Voor schilderwerk van staal, bv brugleuningen , prieeltjes, etc, gebruik je dan weer vaak komborstels (die ook gewoon op zijn na een paar uur) om verf en roest te verwijderen waar nodig (echte roest sla ik er met een pneumatische bikhamer af).

Wisselen van schijf van doorslijp naar afbraam naar staalborstel en diamantblad (met afzuigkap) komt vaker voor dan dat je hele schijven staat op te slijpen.
Maar ben je aan het doorslijpen dan gaan de 1 mm schijfjes er ook als zoete koek doorheen.
Afbraamschijven doe je dan weer wat langer mee. Maar ook daar wissel je, met versleten afbraamschijven kun je soms wel in een hoek komen waar een nieuwe niet in past. ;)

Maar het is gewoon onzin dat als je veel slijpt je nauwelijks wisselt en dat iemand die veel slijpt specifieke machines heeft en niet vaak wisselt.
Komt een beetje over als 4 schroefmachines nodig hebben want stel je voor dat je een boortje of bitje moet wisselen. ;)
Koop gewoon snelspanmoeren (zitten hier op alle machines) dan is wisselen een fluitje van een cent.

@6killer
Mijn Hilti ziet er ongeveer zo uit als de TE AG 125 CE van Einhell. Mijn ervaring met zijn grote broer is uitstekend, ik zou deze dan ook aanbevelen mits je niet hele dagen er mee gaat slijpen. Goede machine voor weinig.
Al geldt dan weer de garantie als hij snel stuk gaat als je hem dagelijks gebruikt, ondanks dat het de profi-lijn is, en je kan een aantal van deze kan kopen tegen 1 Hilti. ;)

Mijn Hilti heeft geen instelbaar toerental, met komborstel gaat hij gewoon full speed.
Zou ook niet weten wanneer je langzaam slijpt.
Al kan dat aan het materiaal liggen, dat geldt namelijk wel voor schuren en zagen.
Mocht het er op zitten is het handig te hebben voor als, maar waarschijnlijk ga je het nooit gebuiken.
Voor een tientje meer heb je er trouwens een diamantblad en een tas bij.

[ Voor 20% gewijzigd door Teijgetje op 11-10-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Teijgetje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:07:
[...]

Komt een beetje over als 4 schroefmachines nodig hebben want stel je voor dat je een boortje of bitje moet wisselen. ;)
[...]
Dat gebeurd dus ook gewoon, alhoewel in fabrieksomgeving vaker dan bij thuisgebruikers. Als je iemand een Nederlands uurloon moet betalen om bitjes te wisselen is het al snel goedkoper er nog een machine bij te hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
kabeltjekabel schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:18:
Als je iemand een Nederlands uurloon moet betalen om bitjes te wisselen is het al snel goedkoper er nog een machine bij te hangen.
Sorry, maar ook pure onzin. ;)
Een bitje verwisselen duurt 2 seconden, een beetje schroefmachine kost €250.
Om extra machines te verantwoorden moet je dus per bitje (€50/u is ruim uurloon) (5 x 60 x 60)/2 = 9.000 x het bitje wisselen voor je goedkoper uit bent met een extra machine.
Dat is 9000/240 = 37 x per werkdag bij 4 weken vrij per jaar.
Hoeveel verschillende soorten schroeven gebruik jij dan? :?
En dan laat ik even in het midden of die extra machine als bij toverslag in je hand verschijnt........of moet je die ook pakken? :+

Ik heb ook twee schroefmachines er bij, maar er wordt hier op het forum vaak zo overdreven, zonder een overdaad aan gereedschap kan het niet, veel extra is beter........ 8)7

Goed gereedschap is het halve werk inderdaad, maar het maakt van een kneus geen pro.
Een vakman kan zonder gereedschap (bv 4 schroefmachines zoals je zegt) ook zijn ding netjes en snel doen. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 11-10-2020 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Teijgetje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:42:
[...]

Om extra machines te verantwoorden moet je dus per bitje (€50/u is ruim uurloon) (5 x 60 x 60)/2 = 9.000 x het bitje wisselen voor je goedkoper uit bent met een extra machine.
En dan laat ik even in het midden of die extra machine als bij toverslag in je hand verschijnt........of moet je die ook pakken? :+

Ik heb ook twee schroefmachines er bij, maar er wordt hier op het forum vaak zo overdreven, zonder een overdaad aan gereedschap kan het niet, veel extra is beter........ 8)7

Goed gereedschap is het halve werk inderdaad, maar het maakt van een kneus geen pro.
Een vakman kan zonder gereedschap (bv 4 schroefmachines zoals je zegt) ook zijn ding netjes en snel doen. ;)
Dat duurt veel langer dan 2 seconde. Machine pakken, bitje verwijderen, bitje ophangen, nieuw bitje pakken... Ja, ik kan dat redelijk snel, maar de meeste mensen... niet. Daarom ontwerp je ook dusdanig dat er bij montage zo min mogelijk verschillende schroefkoppen inzitten. Als alles dop 10 is ga je voor niet voor een klein beugeltje een maat kleiner zitten, maar pak je weer iets waar dop 10 op past, want de montagetijd daalt veel harder dan de maat grotere bout kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
Teijgetje schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 19:07:
[...]

Ja, ik slijp veel.
De Hilti DEG 125D heeft nu zijn 4e set koolborstels, en dan ligt er nog een merkloze in een hoek die reserve is, als de Hilti het op mocht geven. Koolborstels duren even voor ze er zijn, en heb ze nu op voorraad.
De Einhell TE-AG 230 gebruik ik voornamelijk voor steenwerk, is een krachtpatser en werkt erg fijn. En heeft fijne extra`s.
Bv. voor terrastegels als ik ze moet leggen, hardsteen als dat bij aanrechtbladen voorkomt, en zo kan ik nog een aantal toepassingen opnoemen.
Ik las ook constructies en maak leuke werktuigjes. bv voor achter de maaitractor.
Ouderwets elektrisch, en dan moet je soms de lassen even netjes slijpen.
Vandaar ook de aanschaf van de metaalbuiger UB 1, erg handig als je vrij dik staal simpel om een hoekje vouwt.
Voor schilderwerk van staal, bv brugleuningen , prieeltjes, etc, gebruik je dan weer vaak komborstels (die ook gewoon op zijn na een paar uur) om verf en roest te verwijderen waar nodig (echte roest sla ik er met een pneumatische bikhamer af).

Wisselen van schijf van doorslijp naar afbraam naar staalborstel en diamantblad (met afzuigkap) komt vaker voor dan dat je hele schijven staat op te slijpen.
Maar ben je aan het doorslijpen dan gaan de 1 mm schijfjes er ook als zoete koek doorheen.
Afbraamschijven doe je dan weer wat langer mee. Maar ook daar wissel je, met versleten afbraamschijven kun je soms wel in een hoek komen waar een nieuwe niet in past. ;)

Maar het is gewoon onzin dat als je veel slijpt je nauwelijks wisselt en dat iemand die veel slijpt specifieke machines heeft en niet vaak wisselt.
Koop gewoon snelspanmoeren (zitten hier op alle machines) dan is wisselen een fluitje van een cent.

@6killer
Mijn Hilti ziet er ongeveer zo uit als de TE AG 125 CE van Einhell. Mijn ervaring met zijn grote broer is uitstekend, ik zou deze dan ook aanbevelen mits je niet hele dagen er mee gaat slijpen. Goede machine voor weinig.
Al geldt dan weer de garantie als hij snel stuk gaat als je hem dagelijks gebruikt, ondanks dat het de profi-lijn is, en je kan een aantal van deze kan kopen tegen 1 Hilti. ;)

Mijn Hilti heeft geen instelbaar toerental, met komborstel gaat hij gewoon full speed.
Zou ook niet weten wanneer je langzaam slijpt.
Al kan dat aan het materiaal liggen, dat geldt namelijk wel voor schuren en zagen.
Mocht het er op zitten is het handig te hebben voor als, maar waarschijnlijk ga je het nooit gebuiken.
Voor een tientje meer heb je er trouwens een diamantblad en een tas bij.
Ik ga even kijken, bedankt. Ik heb alleen naar Bosch blauw gekeken omdat de rest van het nieuwe spul hier ook blauw is. Komborstel wil ik er wel bij om roest te verwijderen, zal nog even naar de toerentallen van die dingen kijken wat die Max aankunnen.

Het komt ook allemaal niet op een paar euro aan, maar Hilti wordt het sowieso niet. Hoop op een leuke deal deze week dan gaat die meteen in de winkelwagen en is het niet achteraf had ik maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47

sphere

Debian abuser

@6killer met Keepa kan je alvast een idee krijgen van amazon aanbieding prijzen dan kan je wat sneller reageren als net boven de laagste prijs in dr aanbieding is.

Of als het in de aanbieding is maar juist ver verwijderd van de laagste prijs...

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
sphere schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:07:
@6killer met Keepa kan je alvast een idee krijgen van amazon aanbieding prijzen dan kan je wat sneller reageren als net boven de laagste prijs in dr aanbieding is.

Of als het in de aanbieding is maar juist ver verwijderd van de laagste prijs...
Yes, daar staat een heel verlanglijstje in :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
[...]

Tja, het hangt ook weer helemaal af van het werk. In een auto fabriek heb je inderdaad net zoveel machines op een station in de lopende band staan als er verschillende maten bouten in zitten. Dat is niet alleen om wisselen te voorkomen, maar vooral ook om de kans op user error te verminderen.

Aan de andere kant, heb hier ook een loodgieter over de vloer gehad die mooie Stahlwille sleutels in z'n koffer had van z'n baas, maar vervolgens alles aandraait met een waterpomptang. Meeste mannen die ik in de bouw heb gezien hebben niet zo'n overdaad aan min of meer dezelfde machines. Soms zou ik ook wel willen dat ze niet die dikke boorhamer in m'n Porotherm muren zetten, want daarmee slaan ze alleen maar alles kapot, terwijl de tijdswinst t.o.v. een gewone boor met nette steenboor ook niet zo groot is (is zeker wel sneller, maar ik heb de andere kant van zo'n boorgat gezien als ze door de muur heen gaan, en dat is vele malen groter dan het gat zelf, en met porotherm blokken sla je al die lucht spleten ook net zo hard verrot).

Maar goed, als je veel moet voorboren en dan schroeven, heeft het zeker zin om twee boormachines te hebben. Meer dan dat lijkt me wat overkill, tenzij het nog een boorhamer is, die echt iets kan dat een gewone (klop)boormachine niet kan).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 17-04 09:11
[...]

Tja zo kan ik ook cijfers schatten. Een Bosch GSR 12V-15 body kost je slechts €44, hartstikke fijn ding om mee te schroeven en aangezien het een tweede machine zou betreffen zijn de accu's toch al aanwezig.
Ik denk dat met bitje pakken et cetera je snel 10 seconden bezig bent (of 5 minuten als je hem niet kan vinden).
Met een uurloon van €50 hoef je dan opeens nog maar (0,88 * 60 * 60)/10 = 317 keer een bitje te wisselen. Stel dat ik dat 10x op een dag een bitje wissel (en dat is erg weinig als je lekker aan het klussen bent imo, grotere schroef met Torx 25 hier, kleinere met Torx 15 of 20 daar)), heb ik na 32 werkdagen het machientje er al uit.

Vandaag was ik weer blij dat ik 3 machines bij de hand had hier, zit ik niet telkens weer naar een kleine bitje tussen de rotzooi te zoeken :9

Groetjes een eigenaar van 4 boormachines + 2 slagschroevendraaiers :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:23
[...]

Dat is jouw mening. beetje gechargeerd waarschijnlijk, maar dat maakt niet uit.

Ik heb 4 boor/schroef machines. Ik gebruik er meestal 3: voorboren, verzinken, schroeven. Soms 4, als ik zowel in hout als steen moet boren bijvoorbeeld. Ik heb al 22 jaar accuboormachines, en heb vrijwel altijd minimal 2 machines gehad. Ik ben namelijk altijd mijn boortje/bitje kwijt, waardoor het wisselen lang duurt. Ook vind ik het veel lekkerder werken als ik niet steeds hoef te wisselen.
Heb ik er daarom 4 gekocht? Nee. Ze kosten echter ook geen 250,- per stuk. Mijn laatste (DDF482) kost 90,- inclusief gratis 5 Ah accu. Die had ik gekocht omdat ik een sterkere 18V machine bij mijn 14V machines wilde, en omdat ik meer 18V accu's van heb dan 18V gereedschap, itt 14.4V waar ik meer gereedschap van heb dan accu's. Daarvoor had ik al een slagschroevendraaier bij de 2 tollen die ik al had gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 22:58
Alsjemenou schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:14:
[...]

Hier doet de MIDI (bijna zelfde specs) het prima met bouwstof. Misschien wat vaker filter reinigen, maar hij doet zijn werk goed. Geen iPulse qua zuigkracht, maar zie je ook in de prijs.
Inmiddels een nieuw filter en een lege zak erin. Hij gaat weer als een trein!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:09
Twijfels schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:13:
[...]

Tja zo kan ik ook cijfers schatten. Een Bosch GSR 12V-15 body kost je slechts €44, hartstikke fijn ding om mee te schroeven en aangezien het een tweede machine zou betreffen zijn de accu's toch al aanwezig.
Ik denk dat met bitje pakken et cetera je snel 10 seconden bezig bent (of 5 minuten als je hem niet kan vinden).
Met een uurloon van €50 hoef je dan opeens nog maar (0,88 * 60 * 60)/10 = 317 keer een bitje te wisselen. Stel dat ik dat 10x op een dag een bitje wissel (en dat is erg weinig als je lekker aan het klussen bent imo, grotere schroef met Torx 25 hier, kleinere met Torx 15 of 20 daar)), heb ik na 32 werkdagen het machientje er al uit.

Vandaag was ik weer blij dat ik 3 machines bij de hand had hier, zit ik niet telkens weer naar een kleine bitje tussen de rotzooi te zoeken :9

Schrijnwerker die hier over de vloer komt, heeft gewoon alle schroeven in T20. Scheelt hem weer frustraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Twijfels schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:13:

Maar de hamvraag is eigenlijk dan : Zie jij jezelf als gemiddelde DHZ-er?
De meesten die hier vragen stellen zijn dat niet namelijk.
En daarom stellen ze vragen. ;)

Om ze dan maar fabrieksstandaarden aan te praten want snel, en kosten op termijn zijn nihil met 6 machines want niet wisselen........... :X
Geloof me, die snappen allemaal dat met dure, en veel machines hun eenvoudige vraag zou moeten lukken.
Lees: "koop voor 1000 euro gereedschap en dan is je klusje van 50 euro heel makkelijk zelf te doen".

En bitjes die je niet vinden kan .......adviseer dan een compleet doosje (zit zelfs een handig vakje in voor die paar boortjes die je gebruikt voor voorboren), da`s handig, alles bij de hand en je stopt je bitje dat je niet meer nodig hebt/wisselt in het lege gaatje. Vergt discipline en wat inzicht om dat gaatje te vinden, dat wel, kleurcodes helpen daar dan weer bij. Maar je kunt dus in twee seconden wisselen als je dat doosje er bij houdt.
Of bij veel machines zit een clipje aan de voet/handvat, veel mensen vragen zich af waar dat in godsnaam voor is. :+
Maar daar kan je dus 2 bitjes in doen die je gebruikt bij een klus, heb je drie bitjes bij de hand, ook boven op die ladder. Die zijn vast ook los te koop.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 12-10-2020 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:47

sphere

Debian abuser

Je hoeft maar een paar filmpjes van koos te kijken om te zien hoe onhandig het is om steeds te wisselen op die tol van hem, tussen boortje en bit. En nog erger als hij gaat soevereinen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@sphere
Lol,
Niets slechts over Koos, maar soms vind ik hem wel erg onhandig overkomen. ;)
Koos is van de oude stempel en prefereert een boorkop met sleutel boven een snelspanboorkop, want dat is hij gewend.
Met een snelspanmoer op een slijptol kon hij ook al niets. ;)
De metaalbuiger snapt hij ook niet helemaal en gebruikte hem met te scherpe hoeken. ;)

Maar als dat jouw voorbeeld is, en het daardoor verantwoordt (verantwoorden kan) om 6 schroefmachines te kopen omdat wisselen erg onhandig is...... gewoon doen. ;)
Ik hou je niet tegen.

[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 12-10-2020 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Teijgetje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:09:

Om ze dan maar fabrieksstandaarden aan te praten want snel, en kosten op termijn zijn nihil met 6 machines want niet wisselen........... :X
Geloof me, die snappen allemaal dat met dure, en veel machines hun eenvoudige vraag zou moeten lukken.
Lees: "koop voor 1000 euro gereedschap en dan is je klusje van 50 euro heel makkelijk zelf te doen".

En bitjes die je niet vinden kan .......adviseer dan een compleet doosje (zit zelfs een handig vakje in voor die paar boortjes die je gebruikt voor voorboren), da`s handig, alles bij de hand en je stopt je bitje dat je niet meer nodig hebt/wisselt in het lege gaatje. Vergt discipline en wat inzicht om dat gaatje te vinden, dat wel, kleurcodes helpen daar dan weer bij. Maar je kunt dus in twee seconden wisselen als je dat doosje er bij houdt.
Of bij veel machines zit een clipje aan de voet/handvat, veel mensen vragen zich af waar dat in godsnaam voor is. :+
Maar daar kan je dus 2 bitjes in doen die je gebruikt bij een klus, heb je drie bitjes bij de hand, ook boven op die ladder. Die zijn vast ook los te koop.
Zou niet zo'n bitset halen, liever een set van Wera dan, ofzo. Maar inderdaad, als je het netjes organiseerd hoef je niet te zoeken naar je bits, die zijn dan direct allemaal te vinden.

Van de week was keukenbouwer over de vloer, die had twee van die Festool 12V schroefmachines, eentje met boortje, ander met bits. Die hadden in de D-greep ingebouwd een bithouder voor 4 bits, lijkt me best handig, inderdaad.

Verder, ik heb één accuboormachine en één boorhamer (met snoer). Wisselen tussen boor en bits (als ik de boorhamer niet nodig heb, oftewel als een gat in de muur moet, ipv plafond) doe ik meestal door de boorkop eraf te halen en de excenter kop erop te zetten. Dat laatste is meestal niet nodig, dus kan ook met een handeling minder, maar dat is mijn snelwissel systeem voor bits en boortjes ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
Heeft iemand hier nog een goede aanvulling op een zoektocht naar een invalcirkelzaag?

Momenteel gebruik ik een oude 2e hands handcirkelzaag die ik langs een houten lat duwen maar ik merk dat het allemaal toch niet echt is om over naar huis te schrijven en de zaag redelijk aan het eind van z'n leven is.

Na een beetje rondzoeken kom ik redelijk snel uit op de Makita Sp6000J1x en de Festool TS55REBQ-Plus-FS. ( allebei setjes met een geleiderail, heb ook naar Mafell gekeken maar dan zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer :? )
Ik heb geprobeerd om in dit topic wat rond te zoeken maar meestal worden de accuvarianten benoemd en ik ben juist benieuwd naar deze versies met snoer.

Ik zit er vooral een beetje mee dat de SP6000 al een vrij oud model lijkt en ik zou niet willen missen op nieuwe features maar de Festool gaat al snel zo'n 200 euro duurder worden, krijg ik daar echt zoveel meer kwaliteit voor terug?

Na het kijken van wat reviews hou ik vooral het gevoel dat ze best wel dicht bij elkaar komen qua wat ze leveren en vraag ik me serieus af waar die 200 euro extra hem dan in gaat zitten, als dit namelijk betekend dat de machine wat langer mee gaat en fijner in gebruik is dan leg ik het er graag voor neer, maar anders voelt het zo zonde als dit niet het geval is.. |:(

Even heel kort
Makita+ : voorritsfunctie, geleiderails stops voor 45* zagen, prijs
Makita- : inzaagstrip schijnt op 90* en 45* op een andere plek in te zagen?
Festool+ : betere stofzafzuiging, fijnere opbergbox ( ik haat het makita kliksysteem ), doorzichtige splinterbeveiliging, zou langer mee moeten gaan
Festool- : prijs

Kan iemand hier nog iets aan toevoegen die ze allebei wel eens heeft gebruikt om mijn keuze makkelijker te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Teijgetje schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 08:09:
[...]

Iets boven gemiddeld misschien :9

Maar iemand die met enige regelmaat klust zou ik ten alle tijden 2 machines adviseren, waarbij de tweede machine helemaal niet super goed en duur hoeft te zijn.
Bitje wisselen is nog tot daar aan toe, maar wat al aangehaald werd: voorboren + schroeven (en eventueel nog verzinken) dan bespaard het gewoon heel veel tijd en ergernis als je wel 2 machines hebt. Plus dat het veel handiger werkt als je een keer klushulp hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
michielh3 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 09:56:
Heeft iemand hier nog een goede aanvulling op een zoektocht naar een invalcirkelzaag?

Momenteel gebruik ik een oude 2e hands handcirkelzaag die ik langs een houten lat duwen maar ik merk dat het allemaal toch niet echt is om over naar huis te schrijven en de zaag redelijk aan het eind van z'n leven is.

Na een beetje rondzoeken kom ik redelijk snel uit op de Makita Sp6000J1x en de Festool TS55REBQ-Plus-FS. ( allebei setjes met een geleiderail, heb ook naar Mafell gekeken maar tenzij er eengoede aanbeiding is komt er wel een einde aan het budget ;( )
Ik heb geprobeerd om in dit topic wat rond te zoeken maar meestal worden de accuvarianten benoemd en ik ben juist benieuwd naar deze versies met snoer.

Ik zit er vooral een beetje mee dat de SP6000 al een vrij oud model lijkt en ik zou niet willen missen op nieuwe features maar de Festool gaat al snel zo'n 200 euro duurder worden, krijg ik daar echt zoveel meer kwaliteit voor terug?

Na het kijken van wat reviews hou ik vooral het gevoel dat ze best wel dicht bij elkaar komen qua wat ze leveren en vraag ik me serieus af waar die 200 euro extra hem dan in gaat zitten, als dit namelijk betekend dat de machine wat langer mee gaat en fijner in gebruik is dan leg ik het er graag voor neer, maar anders voelt het zo zonde als dit niet het geval is.. |:(

Even heel kort
Festool+ : betere stofzafzuiging, fijnere opbergbox ( ik haat het makita kliksysteem ), doorzichtige splinterbeveiliging, zou langer mee moeten gaan

Kan iemand hier nog iets aan toevoegen die ze allebei wel eens heeft gebruikt om mijn keuze makkelijker te maken?
Accu invalzagen zijn hier vrijwel nooit langsgekomen?
Je hebt ook de Bosch GKT 55 nog, dat is voor een deel dezelfde machine als de Mafell, maar mist wat handige features.

Naar mijn weten is de Festool ook geen superjonge machine, en zeuren sommigen over het zogenaamd weinige vermogen (1400W t.o.v. 1600W van enkele andere modellen). Verschil is niet heel groot dus ik zou dat niet snel als probleem zien.

Heb je al wel gegoogled / youtube filmpjes gekeken? Er zijn meerdere testen te vinden waar meerdere invalzagen worden vergeleken. Uiteindelijk werken de bekende merken allemaal wel prima en doe je naar mijn idee nergens een miskoop aan. Zou alleen wel rekening houden met andere machines en de compatibiliteit van geleiderails. Zodat je niet weer een nieuwe rail moet kopen als je een bovenfrees op rail wilt gebruiken bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-05 20:07

Na een beetje rondzoeken kom ik redelijk snel uit op de Makita Sp6000J1x en de Festool TS55REBQ-Plus-FS. ( allebei setjes met een geleiderail, heb ook naar Mafell gekeken maar dan zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer :? )

Even heel kort

Ik heb de sp6000j1x gehaald een paar maanden geleden. Geen idee hoe oud het model is, maar hij doet perfect wat hij moet doen. Mijn splinterguard is ondanks regelmatig verstekzagen nog geen mm verandert.

Persoonlijk denk ik, maar dat is echt slechts een mening, als je niet weet wat de festool meer biedt je het ook niet zo snel gaat missen.
Natuurlijk is hij op bepaalde punten beter, maar er is altijd iets beters te koop.

Mocht je specifieke vragen over de sp6000j hebben(de bedrade dus) dan beantwoord ik ze graag voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-03 21:26
Fraggert schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:38:
[...]

Precies, daarmee mag je jezelf gelukkig prijzen, dat is gewoon zeer goed.

als ik een kant affrees (OF1010) dan zie ik ook het leeuwendeel weggezogen worden, aan het einde van de plank spuugt er meestal nog wat weg

Ook aan het einde van mijn zaagbeweging (MT55cc) als ik een plank doorzaag op een "opofferplaat" dan zie ik aan het einde wat zaagstof wegschieten.
Zo'n afzuiger kan niet op tegen de kracht waarmee dat weggeslingerd wordt en zuigt aan de voorzijde van de machine nu eenmaal meer lucht weg dan onderaan die plank.

Dat gezegd hebbende, dit is slechts een fractie van het totaal en het is al 1000x beter dan zonder stofafzuiging :P
@Fraggert @letanie Heb toevallig de Metabo TS 254 M onlangs gekocht, dus ik kan er wel iets over vertellen.

Qua stofafzuiging heeft hij inderdaad alleen achteraan een aansluiting, niet boven op de blade guard. Ik vind er persoonlijk niet heel veel stof af komen, maar mijn enige vergelijking is een oude Inca Major die echt dramatisch is qua stofafzuiging haha :P . Er komt vooral wat stof direct onder de machine en voor waar je staat (maar niet veel). Maar als je ook je was ophangt in dezelfde ruimte is het misschien toch net wat te veel. Dat filmpje van Gotools laat het wel goed zien.

Wat goed is aan de Metabo is de verstekgeleider, die gewoon van metaal is, met aluminium fence, 5 stops voor de belangrijkste hoeken, en waarbij je speling kunt voorkomen door twee speciale afstelblokjes. Dit is wel een stuk beter dan andere zaagtafels van deze prijs. Enige nadeel is dat je hem niet echt kunt afstellen (als de hoek niet 90 graden is bijv).

De parallelgeleider voelt zeer solide aan, maar wordt niet automatisch 100% parallel met het zaagblad getrokken. Dat is wel veel beter bij bijv. de DeWalt, maar de Bosch heeft dan weet hetzelfde probleem. De afwijking is niet heel groot, maar toch een tikje irritant om steeds te moeten controleren.

Een ander ding dat anders is dan de Bosch en DeWalt is dat er een soort rack en pinion systeem is voor het verstellen van de hoek van het zaagblad. Daardoor blijft hij netjes staan op de hoek die je instelt, voordat je hem vastzet, en heeft hij niet de neiging om automatisch weer terug te 'vallen' naar 90 graden.

Weet niet of het duidelijk is, maar hier kun je het zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voBwNqvFSzfldQUj9qRXsMxHemE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DMLrb5sFSukiM0jlEWQjcojC.jpg?f=fotoalbum_large

Als je nog een vraag over de Metabo hebt, laat het me weten! Heb ook een artikeltje over de TS 254 M geschreven met wat foto's en videos.

[ Voor 7% gewijzigd door city17 op 12-10-2020 13:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

city17 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

@Fraggert @letanie Heb toevallig de Metabo TS 254 M onlangs gekocht, dus ik kan er wel iets over vertellen.

Qua stofafzuiging heeft hij inderdaad alleen achteraan een aansluiting, niet boven op de blade guard. Ik vind er persoonlijk niet heel veel stof af komen, maar mijn enige vergelijking is een oude Inca Major die echt dramatisch is qua stofafzuiging haha :P . Er komt vooral wat stof direct onder de machine en voor waar je staat (maar niet veel). Maar als je ook je was ophangt in dezelfde ruimte is het misschien toch net wat te veel. Dat filmpje van Gotools laat het wel goed zien.

Wat goed is aan de Metabo is de verstekgeleider, die gewoon van metaal is, met aluminium fence, 5 stops voor de belangrijkste hoeken, en waarbij je speling kunt voorkomen door twee speciale afstelblokjes. Dit is wel een stuk beter dan andere zaagtafels van deze prijs. Enige nadeel is dat je hem niet echt kunt afstellen (als de hoek niet 90 graden is bijv).

De parallelgeleider voelt zeer solide aan, maar wordt niet automatisch 100% parallel met het zaagblad getrokken. Dat is wel veel beter bij bijv. de DeWalt, maar de Bosch heeft dan weet hetzelfde probleem. De afwijking is niet heel groot, maar toch een tikje irritant om steeds te moeten controleren.

Een ander ding dat anders is dan de Bosch en DeWalt is dat er een soort rack en pinion systeem is voor het verstellen van de hoek van het zaagblad. Daardoor blijft hij netjes staan op de hoek die je instelt, voordat je hem vastzet, en heeft hij niet de neiging om automatisch weer terug te 'vallen' naar 90 graden.

Weet niet of het duidelijk is, maar hier kun je het zien:

[Afbeelding]

Als je nog een vraag over de Metabo hebt, laat het me weten! Heb ook een artikeltje over de TS 254 M geschreven met wat foto's en videos.
thanks voor je uiteenzetting.

Dat "traploze" verstellen van de zaaghoek bij de DeWalt is inderdaad een minpunt t.o.v. de Metabo.

Leuk te zien dat beide zaagtafels een tandheugelsysteem hebben, alleen beide op een verschillende plek ;)

De DeWalt heeft dat dus op zijn fence :)

Handig ook dat mensen op verschillende fora dezelfde nickname hebben, ik zag je net al reageren op woodworking ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jichem schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 12:32:
[...]

Ik heb de sp6000j1x gehaald een paar maanden geleden. Geen idee hoe oud het model is, maar hij doet perfect wat hij moet doen. Mijn splinterguard is ondanks regelmatig verstekzagen nog geen mm verandert.
Dat zou op zich kunnen, als ie bij een afwijkende hoek altijd verder van de liniaal af zou zagen (en je de eerste snede op 90° had gemaakt). Maar van wat ik me herinner zaagt mijn SP6000 ook onder afwijkende hoeken gewoon strak langs de strip af.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• city17
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14-03 21:26
Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

Dat "traploze" verstellen van de zaaghoek bij de DeWalt is inderdaad een minpunt t.o.v. de Metabo.

Leuk te zien dat beide zaagtafels een tandheugelsysteem hebben, alleen beide op een verschillende plek ;)

Handig ook dat mensen op verschillende fora dezelfde nickname hebben, ik zag je net al reageren op woodworking ;)
Haha ja, zie nu net dat je dezelfde avatar gebruikt, ook handig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letanie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:44
Fraggert schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:25:
[...]

De Incra (1000) lijkt me wel een een aanwinst te zijn indien je nauwkeurig hoeken wil zagen. Deze past zeker op de Dewalts ik denk op die van Metabo ook.

@city17 Bedankt voor de info. Indien ik binnen enkele maanden nog steeds geen goede DWE 7485 deal heb gevonden is dit de grootste kanshebber. Het is sowieso een aankoop voor volgende zomer.

@Fraggert Ik denk dat ik ook al enkele posts van u ben tegengekomen onder een andere nick afgeleid van je echte naam vermoed ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

letanie schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:38:
[...]

De Incra (1000) lijkt me wel een een aanwinst te zijn indien je nauwkeurig hoeken wil zagen. Deze past zeker op de Dewalts ik denk op die van Metabo ook.

@city17 Bedankt voor de info. Indien ik binnen enkele maanden nog steeds geen goede DWE 7485 deal heb gevonden is dit de grootste kanshebber. Het is sowieso een aankoop voor volgende zomer.

@Fraggert Ik denk dat ik ook al enkele posts van u ben tegengekomen onder een andere nick afgeleid van je echte naam vermoed ik?
Ja, zo'n Incra ga ik er ook bij kopen denk ik...de 1000HD of die V120....twijfel ik nog over

https://www.gereedschappr...-stappen-hoekaanslag.html
99 euro

https://www.gereedschappr...lus-metrische-ombouw.html
150 euro

Het eerste wat ik ga doen is echter 2 DIY-zaagsledes maken, 1 op 90 en 1 op 45 graad :)

en ja ik zit op Woodworking onder mijn reguliere voornaam :)

en "je" mag gerust "je" tegen mij zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

city17 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 13:30:
[...]

Haha ja, zie nu net dat je dezelfde avatar gebruikt, ook handig ;)
vanochtend zelfs speciaal even erop gezet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v

Even heel kort

Voorrits functie: nog nooit nodig gehad maar wat is er mis met de diepteinstelling even van bv 26mm naar 6 te zetten voor die keer dat je wel nodig zou hebben? En wat is nut/functie voor 45 graden geleiderstops?? Ik zag meestal (MDF) plaatwerk voor kasten en plinten en das is toch meestal redelijk recht toe-recht aan dus wellicht is mijn kennis te beperkt.

Ik ben ook vaak redelijk merkgeil maar heb toch al wat low budget spul aangeschaft wat voor niet pro gebruik prima voldoet. Ik kan altijd een Festool invalzaag lenen en heb nog geen ervaring met andere merken. Toch wil ik ook zo'n apparaat in de schuur hebben liggen om zelf gewoon af en toe zelf een keer een plank door- of onder verstek te zagen zonder meteen verplicht bij iemand langs te moeten om weer gereeedschap te halen.

Dus ik dacht: laat ik de Parkside bestellen, is ie opeens van de webshop verdwenen 8)7

Kijk ik wat verder kom ik ook de Güde TS 57 tegen. Deze lijkt exact dezelfde body (en internals waarschijnlijk ook) te hebben als de Parkside. Maar...... er zijn 2 uitvoeringen.

TS 57 1200 lijkt verdacht veel op de Parkside (1200 watt, geen snelheidsregeling bv)
TS 57 1400 KE heeft 1400 watt en electronisch geregeld.

Ik kan hier alleen eigenlijk geen info verder over vinden. Misschien wel een leuk ding voor af en toe werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Twijfels schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 10:00:
[...]

Accu invalzagen zijn hier vrijwel nooit langsgekomen?
Je hebt ook de Bosch GKT 55 nog, dat is voor een deel dezelfde machine als de Mafell, maar mist wat handige features.

Naar mijn weten is de Festool ook geen superjonge machine, en zeuren sommigen over het zogenaamd weinige vermogen (1400W t.o.v. 1600W van enkele andere modellen). Verschil is niet heel groot dus ik zou dat niet snel als probleem zien.

Heb je al wel gegoogled / youtube filmpjes gekeken? Er zijn meerdere testen te vinden waar meerdere invalzagen worden vergeleken. Uiteindelijk werken de bekende merken allemaal wel prima en doe je naar mijn idee nergens een miskoop aan. Zou alleen wel rekening houden met andere machines en de compatibiliteit van geleiderails. Zodat je niet weer een nieuwe rail moet kopen als je een bovenfrees op rail wilt gebruiken bijvoorbeeld ;)
Tja, als je de hele dag hardhouten panelen van 40mm dik zaagt moet je misschien een TS75 of HK85 kopen ipv een TS55. Ik heb eigenlijk nog nooit last gehad van dat zogenaamd lage vermogen van de TS55, maar ik zaag dan ook geen dik hardhout (met botte bladen). Het schijnt dat de accu versie (TS55C) "sterker" is B) . Ik weet wel dat bijvoorbeeld een goedkoper Bosch blauw 18V sneller optrekt, maar dat is nu eenmaal een functie van de gebruikte motor.

TS55 is niet jong nee, maar de TS55R die nu verkocht wordt is een geupdate versie er van. Voordelen van de R;

♦Dubbele diepteschaal (niet meer zelf optellen van de 5mm van de rail)
♦Fijninstelling voor de diepte
♦Betere splinterbescherming aan rechterzijde (van achteren gezien); hoeft niet verwijderd te worden bij verstekzagen
♦Afzuigaansluiting is iets richting motorhuis verschoven zodat je dichter langs de kant (wand) kunt zagen.
♦Iets met het spouwmes wat bij invallen in bestaande zaagsnedes eerder naar beneden komt :+
♦-1 tm 47 graden verstek
♦Betere afzuiging

Ik heb de Mafell niet, ik heb de Bosch niet en ook nog nooit met die Makita gewerkt, maar geen van allen hebben ze het Festool Plug-It systeem en persoonlijk ben ik daar erg fan van. Het is hier meestal 1 stofzuiger aan de zaagtafel en eentje voor de rest. Ik heb helaas geen bedrijfsomgeving dus als ik wissel tussen cirkelzaag, decoupeerzaag en schuurmachine moet ik wel de slang wisselen. Met Festool Plug-It heb ik dan ook gewoon 1 netsnoer naar de stofzuiger, parallel aan de slang. Heb je dat systeem niet dan moet je telkens dat snoer weer uit de knoop halen, wat van machine wisselen veel lastiger maakt. Wellicht is dat ook waarom niet-Festool gebruikers meer zitten te haten op het probleem van de snoeren

Die 'losse bodies' a la TS 55, PS 300, RTS 400, OF 1010 kun je dan weer heel mooi opbergen door ze bovenop de stofzuiger te dumpen :)

Maar goed, als je verder niks van Festool hebt, dat ook niet van plan bent om te kopen dan lijkt die Makita me ook dikke prima. Voordeel is ook nog dat die 'vasthaakt' op de rail, wat handig is bij verstekzagen. Nadeel daarvan is weer dat je hem niet zo op de rail kunt zetten (?).
De Makita geleiderails zijn trouwens ook een stuk goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-10-2020 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je 40mm hardhout de hele dag zaagt kun je ook gewoon de mafell kopen. Die heeft geen plugit, dat is jammer maar is verder een stevige en fijne machine.

Alles wat je net over de ts55 noemt, maar dan met wat meer vermogen. En handiger (qua verlenging) liniaals. En minder stof.

@dimi_v als je een aantal dezelfde anders maakt is een tikje met je duim tegen de voorritsknop wel een stuk sneller dan telkens de diepteafstelling verstellen. Dat is wel een fijn voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
peligro2k schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 22:51:
[...]

Inmiddels een nieuw filter en een lege zak erin. Hij gaat weer als een trein!
Nieuwe zakken voor de mijne komen morgen weer binnen. We gaan het zien! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou

Even heel kort

Ben nog steeds erg tevreden met de TS55. Niet zoveel power als de Makita, maar dat is het me dik waard voor het systainer systeem, super afzuiging, goede compatibiliteit met de slangaansluiting met de MIDI en goede productkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:02:
Als je 40mm hardhout de hele dag zaagt kun je ook gewoon de mafell kopen. Die heeft geen plugit, dat is jammer maar is verder een stevige en fijne machine.

Alles wat je net over de ts55 noemt, maar dan met wat meer vermogen. En handiger (qua verlenging) liniaals. En minder stof.

@dimi_v als je een aantal dezelfde anders maakt is een tikje met je duim tegen de voorritsknop wel een stuk sneller dan telkens de diepteafstelling verstellen. Dat is wel een fijn voordeel.
Maar die Mafell rail is *dacht ik* wat minder universeel dan die van Festool / Makita / Triton (ook al zijn die ook niet exact hetzelfde). Toebehoren voor Festool rails is er ook meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalomania
  • Laatst online: 04-05 13:45
Alsjemenou schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:22:
[...]

Ben nog steeds erg tevreden met de TS55. Niet zoveel power als de Makita, maar dat is het me dik waard voor het systainer systeem, super afzuiging, goede compatibiliteit met de slangaansluiting met de MIDI en goede productkwaliteit.
Ik dacht dat die makita ook goed aansluit op de midi? Ik overweeg sterk die combi te kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
Boudewijn schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 18:02:

@Boudewijn ok, ik zaag eigenlijk alleen MDF en tuinhout. Als je meerdere hele platen meubelpaneel op een dag er doorheen moet jagen snap ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:38:
[...]

Maar die Mafell rail is *dacht ik* wat minder universeel dan die van Festool / Makita / Triton (ook al zijn die ook niet exact hetzelfde). Toebehoren voor Festool rails is er ook meer.
Klopt. Alleen ik vind die verlenging wel echt lelijk. Kijk ook ff naar geplakte rubberen strips ipv de strips-in-een-gootje

Ik wil binnenkort een bovenfrees kopen... Dan zullen er wel Festool rails bijkomen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alsjemenou
Megalomania schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:44:
[...]

Ik dacht dat die makita ook goed aansluit op de midi? Ik overweeg sterk die combi te kopen
Ik zou het niet weten eigenlijk. Zou qua diameter wel eens kunnen passen ja. Met de Makita doe je ook geen foute koop hoor, het zijn allemaal prima machines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Boudewijn schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:45:
[...]

Klopt. Alleen ik vind die verlenging wel echt lelijk. Kijk ook ff naar geplakte rubberen strips ipv de strips-in-een-gootje

Ik wil binnenkort een bovenfrees kopen... Dan zullen er wel Festool rails bijkomen :+
Welke verlenging? Je bedoeld het gehannes als je twee rails koppelt?

Die strips; geen idee wat daar het probleem mee is. Zodra de Festool splinterstrip er af rolt plak je er een Makita op; problem solved. Misschien dat als je ze opslaat tegen zo'n bitumen dak zonder isolatie dat ze er af smelten, dunno.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-10-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
Iemand ervaring met de Benchdogs railsquare? In hoeverre zaagt dat ding bij jullie 100% 90°? Ik heb er nu een en zowel in combinatie met een Makita rail als gloednieuwe Festool rail slaag ik er maar niet in haaks te zagen. Als je die 5 cut test doet, zit er op een stuk MDF van 50x50 al meer dan een mm afwijking. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-05 09:54
dimi_v schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:37:
[...]

Voorrits functie: nog nooit nodig gehad maar wat is er mis met de diepteinstelling even van bv 26mm naar 6 te zetten voor die keer dat je wel nodig zou hebben? En wat is nut/functie voor 45 graden geleiderstops?? Ik zag meestal (MDF) plaatwerk voor kasten en plinten en das is toch meestal redelijk recht toe-recht aan dus wellicht is mijn kennis te beperkt.

Ik ben ook vaak redelijk merkgeil maar heb toch al wat low budget spul aangeschaft wat voor niet pro gebruik prima voldoet. Ik kan altijd een Festool invalzaag lenen en heb nog geen ervaring met andere merken. Toch wil ik ook zo'n apparaat in de schuur hebben liggen om zelf gewoon af en toe zelf een keer een plank door- of onder verstek te zagen zonder meteen verplicht bij iemand langs te moeten om weer gereeedschap te halen.

Dus ik dacht: laat ik de Parkside bestellen, is ie opeens van de webshop verdwenen 8)7

Kijk ik wat verder kom ik ook de Güde TS 57 tegen. Deze lijkt exact dezelfde body (en internals waarschijnlijk ook) te hebben als de Parkside. Maar...... er zijn 2 uitvoeringen.

TS 57 1200 lijkt verdacht veel op de Parkside (1200 watt, geen snelheidsregeling bv)
TS 57 1400 KE heeft 1400 watt en electronisch geregeld.

Ik kan hier alleen eigenlijk geen info verder over vinden. Misschien wel een leuk ding voor af en toe werk.
Hmm, die Gude TS 57 is helemaal geen slechte optie voor de zo-nu-en dan doe het zelvert (lees: tuinhuisje bouwen). Hij lijkt zelfs op FS rails te passen, dus je bent niet gebonden aan de 70cm rails die Gude zelf (voor een heel redelijke prijs) aanbiedt. Heeft er iemand toevallig ervaring met dit apparaat? Hoe verhoudt hij zich tot een Makita SP6000JX?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:02
Matthis schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:11:
Iemand ervaring met de Benchdogs railsquare? In hoeverre zaagt dat ding bij jullie 100% 90°? Ik heb er nu een en zowel in combinatie met een Makita rail als gloednieuwe Festool rail slaag ik er maar niet in haaks te zagen. Als je die 5 cut test doet, zit er op een stuk MDF van 50x50 al meer dan een mm afwijking. :(
De vraag is: Is dat een probleem?
Die 5cut test is voor zaagtafels, waar je inderdaad wel eens lange stukken zaagt en je dus over die lengte goed nauwkeurig wil werken.
Hoe lange stukken zaag je met die railsquare? Een meter? Dan heb je dus 0,5mm afwijking over die lengte. Dat is voor het werk dat je met afkortzaag en zaaghulpstuk doet gewoon in 90% van de gevallen nauwkeurig genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Mijn gevoel zegt dat @Fraggert daar wel wat meer van weet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
Misschien speling op je invalzaag? Je zaag die niet 100% 90 graden staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
k995 schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:59:
[...]

Misschien speling op je invalzaag? Je zaag die niet 100% 90 graden staat?
Dat is totaal iets anders wat hier niks mee te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:04:
[...]

? Hoe zaag je dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Voor zo'n railsquare maakt het weinig uit of je de zijdes onder verstek zaagt of niet.

Als je zaag niet parallel aan de rail zaagt haal je er met de achterkant van het blad ook nog wat vanaf en is het resultaat wederom hetzelfde voor wat betreft die test van de railsquare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:10:
[...]

Voor zo'n railsquare maakt het weinig uit of je de zijdes onder verstek zaagt of niet.

Als je zaag niet parallel aan de rail zaagt haal je er met de achterkant van het blad ook nog wat vanaf en is het resultaat wederom hetzelfde voor wat betreft die test van de railsquare.
ALs je speling hebt op de rail dan zal je bij de volgende snedes minder recht zagen omdat je niet op een platte kant zit met een kleine afwijking tot gevolg. Had ik bij mij in het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:14
kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:04:
[...]

Natuurlijk wel. Alles wat niet accuraat is kan ervoor zorgen dat je inaccurate resultaten kan krijgen. Als jij niet perfect recht zaagt omdat je enige speling hebt ga je dat zien. Als je track niet 100% recht is ga je dat zien. Als je tijdens het zagen iets verschuift ga je dat zien. Als je een schuine snede maakt, en je haakse aanslag zit bij de aansluiting van je rail tegen de bovenkant aan terwijl hij verder van je rail 5mm eronder zit, betekend het dat je aanslag niet 100% haaks tegen je plaat aan zit.

Dat "totaal iets anders" vind ik erg kort door de bocht. Zo'n 5 snede test is een goede test maar ook heel kritisch qua afwijking. Je fout wordt verviervoudigd, en persoonlijk denk ik dat zo'n railsquare niet supernauwkeurig is. Dan moet je naar een zaagtafel of MFT gaan. Ook kromming in je platen kan problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
TheJVH schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:15:
[...]

Natuurlijk wel. Alles wat niet accuraat is kan ervoor zorgen dat je inaccurate resultaten kan krijgen. Als jij niet perfect recht zaagt omdat je enige speling hebt ga je dat zien. Als je track niet 100% recht is ga je dat zien. Als je tijdens het zagen iets verschuift ga je dat zien. Als je een schuine snede maakt, en je haakse aanslag zit bij de aansluiting van je rail tegen de bovenkant aan terwijl hij verder van je rail 5mm eronder zit, betekend het dat je aanslag niet 100% haaks tegen je plaat aan zit.

Dat "totaal iets anders" vind ik erg kort door de bocht. Zo'n 5 snede test is een goede test maar ook heel kritisch qua afwijking. Je fout wordt verviervoudigd, en persoonlijk denk ik dat zo'n railsquare niet supernauwkeurig is. Dan moet je naar een zaagtafel of MFT gaan. Ook kromming in je platen kan problemen veroorzaken.
Speling op de rail is inderdaad een probleem en als je square op andere hoogte op een schuin stuk aanligt ook ja. Maar als hij gewoon tegen het uiterste aanligt maakt verstek zagen niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Goeie deals op aantal Bosch kruislijnlasers;
kabeltjekabel in "Amazon Prime Day 2020 (13 en 14 oktober)"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
Heb hem ingeruild voor een Festool/TSO, vond de bevestiging van de Benchdogs variant niet heel denderend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 20:38:
Heb zelf nooit met de Festool rails gewerkt, maar ze zijn universeler in de zin dat een machine voor het FSN rail systeem ook op een Festool rail past, maar andersom niet. Ik kan me ook voorstellen dat die hoge opstaande rand van de Festool rail makkelijker is om je machine op de rail te zetten.

De Festool rail is vrij berucht om de rubberen strip die los raakt, en waarvoor je bij het vervangen eerst de lijmresten van de oude strip moet weghalen. Op een FSN rail is het meer plug en play om zo'n strip te vervangen. Het einde van de strip op een FSN rail volgt ook precies de zaagsnede (tenzij je wisselt tussen dikkere en dunnere zaagbladen). Een FSN rail heeft ook een makkelijker systeem om rails te koppelen.

Ik mis eigenlijk niet echt iets qua accessoires voor de rails, heb je zo voorbeelden van toebehoren die wel voor Festool rails zijn, maar niet voor FSN rails? Die rail squares?

Verder zou ik zeker de Mafell overwegen als je ook de Festool overweegt, de MT55 is over het algemeen toch wat beter aangeschreven dan de TS55, en als je toch zoveel geld stuk slaat op een invalzaag, waarom dan niet de beste? ;)

Buiten dat zal die SP6000 het vast ook prima doen, en zal voor 99% van de gevallen vast voldoende zijn. Ik heb geen ervaring met de Makita, maar men zegt wel dat de Festool (en Mafell) wat makkelijker in gebruik zijn, met fijn instellingen enzo. Hoeveel dat in de praktijk uit maakt durf ik niet te zeggen, en ik weet ook niet hoeveel dat voor jou waard is.

Ik heb zelf wel de MT55 gehaald, maar ben ook van plan een behoorlijk aantal kasten te maken in ons nieuwe huis, dus de extra uitgave leek me daarom wel te verantwoorden.
Pagina: 1 ... 144 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic