Net de groene besteld (gcl 2-15) :-) overigens als je goed zoekt op .de site kan je ook wat Knipex, Gedore aanbiedingen vinden. Waaronder Knipex kabel stripper, waterpomp tang setkabeltjekabel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 02:07:
Goeie deals op aantal Bosch kruislijnlasers;
kabeltjekabel in "Amazon Prime Day 2020 (13 en 14 oktober)"
Zoals @Alsjemenouzich al scherp kon herinnerenMatthis schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:11:
Iemand ervaring met de Benchdogs railsquare? In hoeverre zaagt dat ding bij jullie 100% 90°? Ik heb er nu een en zowel in combinatie met een Makita rail als gloednieuwe Festool rail slaag ik er maar niet in haaks te zagen. Als je die 5 cut test doet, zit er op een stuk MDF van 50x50 al meer dan een mm afwijking.
Hoe spelingsvrij zit je zaag op de rail?
Hoe meet je (en waarmee?, een meetlint van 50 meter, een rolmaat, of een schuifmaat van >150 euro?
Meet je de strip die je met CUT5 zaagt (zoals in mijn voorbeeld)? of meet je het overgebleven stuk plaatmateriaal kruislings? Zoals de AB methode in het plaatje hieronder?.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dxgec9MTuVy6nG13Ernkm9wM.jpg?f=user_large)
We moeten even wat meer weten over het hoe en wat om je hier mee te kunnen helpen.
Ik heb hem ook getest en dat kun je hier teruglezen zodat je kunt zien hoe ik dat gedaan hebt.
Fraggert in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
@Raymond
Die 5-cut test zie je inderdaad meestal gebruikt worden om een zaagslede te checken op haaksheid, dat klopt als een bus. Dat wil niet zeggen dat je daar geen railsquare mee kunt checken. Of bedoel je dat niet zo?
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Toch jammer dat je bij Amazon de GTS 10 XC niet kan laten leveren in Nederland
Zal wel met het gewicht te maken hebben, in Nederland ben je €200 meer kwijt..
Iemand nog een bezorgadresje net over de grens bij de Achterhoek in de buurt?
[ Voor 20% gewijzigd door Twijfels op 13-10-2020 08:48 ]
Dat kan inderdaad wel. Die railsquare wordt naar mijn mening vooral gebruikt voor afkorten, dus korte lengtes zagen. Dan kan je wel een 5cut test doen, waarmee je de afwijking over 2,5meter bepaald, maar imho schiet je dan je doel voorbij. 1mm afwijking op 2,5m, is dus minder dan een halve mm op een meter, wat mij wel zo'n beetje de max afkortzaagsnede lijkt. Ga je langere lengtes zagen, dan gebruik je imho juist niet je railsquare, maar zet je streepjes op je werk, waarlangs je gaat afzagen.Fraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:28:
[...]
@Raymond
Die 5-cut test zie je inderdaad meestal gebruikt worden om een zaagslede te checken op haaksheid, dat klopt als een bus. Dat wil niet zeggen dat je daar geen railsquare mee kunt checken. Of bedoel je dat niet zo?
en 0,5mm afwijking op een meter lijkt mij voor heel veel klussen meer dan nauwkeurig genoeg om de boel strak afgewerkt te krijgen.
Heb gelukkig een zakelijk adres net over de grensTwijfels schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:31:
Toch jammer dat je bij Amazon de GTS 10 XC niet kan laten leveren in NederlandZal wel met het gewicht te maken hebben, in Nederland ben je €200 meer kwijt..
Over de prime-day aanbiedingen: Ik krijg de indruk dat bij de aanbiedingen, je als nederlander op amazon.de gewoon de duitse prijs betaald. Dus dat ze zijn vergeten om de duitse btw om te rekenen naar de NL btw. Dus nog eens 5% extra korting
Ik had hem gezien! Maar zou toch graag een gsr willen, gezien de verhalen die ik zie over de speling die de gsb modellen hebben/krijgen door het klopboorsysteem. Misschien ben ik een perfectionist, maar ik blijf nog ff geduldig wachten denk ikBrutalsranan schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 01:30:
@Krijnemans
Je wachten heeft zich beloond: https://www.amazon.nl/Bos...b_184&smid=A17D2BRD4YMT0X

Mocht iemand nog een kolomboor willen hebben, de PDB 40 is ook weer in de aanbieding op amazon. En met de laagste prijs garantie van de Hornbach kun je hem voor 161 euro meenemen
Nope. Ik heb net een wagner heteluchtpistool besteld en er 46,99 voor betaald:mddd schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:23:
@Raymond Normaal gesproken komt het btw verschil er toch in het uiteindelijke betaalscherm alsnog bij? Is dat niet nu ook gewoon zo?
https://www.amazon.de/gp/product/B01MQXZBJ4
Helaas: Prime aanbiedingen vallen buiten de prijsgarantie van Hornbachdaboemann schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:23:
Mocht iemand nog een kolomboor willen hebben, de PDB 40 is ook weer in de aanbieding op amazon. En met de laagste prijs garantie van de Hornbach kun je hem voor 161 euro meenemen
*insert signature here
Oei, dat wist ik niet. Balen!Tjark schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:39:
[...]
Helaas: Prime aanbiedingen vallen buiten de prijsgarantie van Hornbach
Bedankt voor alle reacties over de invalzagen allemaal! Het zijn er te veel om te quoten maar ik heb er wat mooie bevindingen bij, als ik er uit ben laat ik het wel weten en zal een fotootje posten 
YouTube: Big Decision: Festool or Mafell? [video #400]
Nu verwacht ik niet veel afgewerkte plaat te gaan zagen die niet nog een verflaagje krijgt, maar als ik toch zoveel uitgeef zou het zonde zijn als dit echt een issue zou kunnen zijn, heb jij hier ervaring meer?
Hoe bevalt die MT 55? Ik zit daar toch maar weer naar te kijken omdat die qua prijs minder ver van de festool afzit dan ik had verwacht maar zie links en rechts dat de voorritsfunctie een tiende milimeter extra van het materiaal afhaalt? Ik ben van plan best wel wat kasten en ombouwen te gaan maken en het zou zonde zijn als die aan de gezaagde kant allemaal iets speling geeft?henkie196 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:15:
[...]
Ik heb zelf wel de MT55 gehaald, maar ben ook van plan een behoorlijk aantal kasten te maken in ons nieuwe huis, dus de extra uitgave leek me daarom wel te verantwoorden.
Nu verwacht ik niet veel afgewerkte plaat te gaan zagen die niet nog een verflaagje krijgt, maar als ik toch zoveel uitgeef zou het zonde zijn als dit echt een issue zou kunnen zijn, heb jij hier ervaring meer?
Ik heb op de eindrekening gewoon 21% BTW betaald.Raymond schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:20:
Over de prime-day aanbiedingen: Ik krijg de indruk dat bij de aanbiedingen, je als nederlander op amazon.de gewoon de duitse prijs betaald. Dus dat ze zijn vergeten om de duitse btw om te rekenen naar de NL btw. Dus nog eens 5% extra korting
even wat meer info:Fraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:28:
[...]
Zoals @Alsjemenouzich al scherp kon herinneren....heb ik de BD Railsquare.
Hoe spelingsvrij zit je zaag op de rail?
Hoe meet je (en waarmee?, een meetlint van 50 meter, een rolmaat, of een schuifmaat van >150 euro?
Meet je de strip die je met CUT5 zaagt (zoals in mijn voorbeeld)? of meet je het overgebleven stuk plaatmateriaal kruislings? Zoals de AB methode in het plaatje hieronder?.
[Afbeelding]
We moeten even wat meer weten over het hoe en wat om je hier mee te kunnen helpen.![]()
Ik heb hem ook getest en dat kun je hier teruglezen zodat je kunt zien hoe ik dat gedaan hebt.
Fraggert in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
@Raymond
* Ik heb getest op een stuk MDF van 50 x 50 cm
* Met de Makita SP6000
* Op een Makita rail en gloednieuwe Festool rail
* Er zit 0,0 speling op de zaag/zool tov de rail. Als je aan de stelschroeven op de zool duwt / trekt, beweegt deze totaal niet op de rail
Op dit test stuk (van 50 x 50 cm), is het resultaat van mijn 5e snede +/- 1 - 1.3 mm breder aan het ene uiteinde. Hoe dit gemeten:
* Digitale schuifmaat met 0.02 precisie
* Analoge Mitutoyo
Zelfs als je de rail met railsquare (vóór het zagen van je 5e stuk) opnieuw op je 1e zaagsnede legt, zie je al duidelijk een verschil (invalstrip achteraan gelijk leggen met rand, vooraan scheelt +1 mm). Als ik nameet met een vaste liniaal, is er altijd wel variatie merkbaar.
En 1 - 1,5mm op 50 cm wordt 2 à 3 op een meter en 3 à 4.5 op anderhalve meter. Doe dat met 2 of meer naast elkaar hangende kastdeurtjes en je wordt zeeziek van er naar te kijken.
Ik probeer straks nog eens opnieuw
Om hier nog maar even op terug te komen.dragonhaertt schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:12:
Klein vraagje, misschien iemand die een goed idee heeft.
Ik moet straks voor mijn kastje een aantal duvel-gaatjes boren. Zowel voor plankdragers als voor het 'verstevigen' van een rabbat/dado verbinding.
De panelen zijn wat groot om onder een kolomboor te leggen.
Als alternatief zou ik een boorstandaard kunnen gebruiken, maar deze heb ik nog niet in mijn bezit.
Als andere optie is een drevelboor (of een sleuffrees) gebruiken en deze monteren in mijn invalfrees.
Heeft iemand ervaring hiermee, of misschien een derde alternatief?
Uiteindelijk gekozen voor een 5mm CMT freesbit met negatieve spiraal. En gewoon uit de losse hand met de invalfrees de gaatjes maken.
Ging eigenlijk best prima. Ze zijn iets ruim, maar het ziet er wel strak uit, en is goed genoeg voor wat planken dragers.
:strip_exif()/f/image/HvwmtLgK7wmiCrqSpRVGCbgL.jpg?f=fotoalbum_large)
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Toch ook nog even mijn twee centjesmichielh3 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:45:
Bedankt voor alle reacties over de invalzagen allemaal! Het zijn er te veel om te quoten maar ik heb er wat mooie bevindingen bij, als ik er uit ben laat ik het wel weten en zal een fotootje posten
[...]
Hoe bevalt die MT 55? Ik zit daar toch maar weer naar te kijken omdat die qua prijs minder ver van de festool afzit dan ik had verwacht maar zie links en rechts dat de voorritsfunctie een tiende milimeter extra van het materiaal afhaalt? Ik ben van plan best wel wat kasten en ombouwen te gaan maken en het zou zonde zijn als die aan de gezaagde kant allemaal iets speling geeft?
ik ben een MT55 eigenaar en ben 100% tevreden. Ooit ook eens gezaagd met een TS55 en dat is gewoon ook een topzaag.
Ik stond ook voor in jou schoenen en omdat ik het budget had gewoon "de allerbeste" gekozen.
Nu terugkijken en ik wat meer ervaring heb met klussen en wat zich op met Festoolsysteem en wat er allemaal aftermarket en ook zelfs in de 3D print gemeenschap te vinden is weet ik niet of ik meteen weer blind voor de Mafell zou kiezen.
Maak je over dat vermogen nou maar niet druk, zolang je je brood er niet mee verdient en uren achtereen 50mm hardhout moet zagen is het verschil niet belangrijk. Die Cuprex motor van de Mafell is wel hufterproof hoor, als ik zie hoe ik dat ding door een hardhouten deur kan jassen, maar voor incidenteel.....in het ergste geval zaag je in 2 stappen, dat doe ik ook met zwaardere freesbewerkingen.
De Mafell heeft iet smeer vermogen en zaagt allicht iets beter splintervrij op melamine, de Festool kantelt zijn zagblad onder de zaagstrip, dus welke hoek je ook zaagt : je aftekenlijn=zaagsnede.
Ik zaag nooit verstek, maar kan me voorstellen dat het heerlijk is je daar niet over hoeft na te denken, mijn MT heeft een zaaglijn indicator waarbij je kunt zien hoever de zaagsnede afwijkt.
Kijk je naar de SP6000, TS55 en MT55, dan zou ik de Festool aanraden.
Maar wees gerust met alledrie de zagen haal je de top binnen. Ik zag overigens al dat de Bosch ook ng genoemd wordt, die wordt nota bene (toen ik rondkeek) in elk geval in licentie door Mafell voor Boscg gemaakt.
anyway.....lastige keuze
Mocht je dit in de toekomst vaker willen doen en een beter freesje willen hebben, ik heb deze er laatst voor gekocht van Festool. Daar zitten de plankdragers van 5mm echt super strak in zonder enige spelingdragonhaertt schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:17:
[...]
Om hier nog maar even op terug te komen.
Uiteindelijk gekozen voor een 5mm CMT freesbit met negatieve spiraal. En gewoon uit de losse hand met de invalfrees de gaatjes maken.
Ging eigenlijk best prima. Ze zijn iets ruim, maar het ziet er wel strak uit, en is goed genoeg voor wat planken dragers.
[Afbeelding]
Ja, een drevelboor (CMT heeft die ook in de lineup) was waarschijnlijk beter geweest. Aangezien ik ook gleuven moet frezen voor inlay (5mm messing strip) ben ik maar voor de 2 in 1 oplossing gegaan.Twijfels schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:26:
[...]
Mocht je dit in de toekomst vaker willen doen en een beter freesje willen hebben, ik heb deze er laatst voor gekocht van Festool. Daar zitten de plankdragers van 5mm echt super strak in zonder enige speling
Later misschien inderdaad extra investeren. Voor nu vond ik het de extra kosten nog niet waard.
Iets speling vind ik voor dit project niet een dealbreaker. Eerste kastje moeten natuurlijk wat schoonheidsfouten inzitten. Anders is er geen ruimte meer voor verbetering!
Nu ga ik maar weer een paar uur schuren

Met welke reden, want Amazon.nl doet toch gewoon meet met de LPG?Tjark schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:39:
[...]
Helaas: Prime aanbiedingen vallen buiten de prijsgarantie van Hornbach
of is dit weer zo'n filiaalafhankelijk geval waarin een medewerker probeert eronder uit te komen om wat voor reden dan ook?
@daboemann
In de voorwaarden is te lezen dat prijzen moeten gelden voor "voor álle klanten en niet alleen voor mensen met een kortingskaart.".Fraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:30:
[...]
Met welke reden, want Amazon.nl doet toch gewoon meet met de LPG?
of is dit weer zo'n filiaalafhankelijk geval waarin een medewerker probeert eronder uit te komen om wat voor reden dan ook?
@daboemann
De prijzen van Prime Day gelden alleen voor Prime leden en niet alle klanten.
Zo te lezen zit het in elk geval niet in je aanpakMatthis schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:11:
[...]
even wat meer info:
* Met de Makita SP6000
* Er zit 0,0 speling op de zaag/zool tov de rail. Als je aan de stelschroeven op de zool duwt / trekt, beweegt deze totaal niet op de rail
Op dit test stuk (van 50 x 50 cm), is het resultaat van mijn 5e snede +/- 1 - 1.3 mm breder aan het ene uiteinde. Hoe dit gemeten:
* Analoge Mitutoyo
Zelfs als je de rail met railsquare (vóór het zagen van je 5e stuk) opnieuw op je 1e zaagsnede legt, zie je al duidelijk een verschil (invalstrip achteraan gelijk leggen met rand, vooraan scheelt +1 mm). Als ik nameet met een vaste liniaal, is er altijd wel variatie merkbaar.
En 1 - 1,5mm op 50 cm wordt 2 à 3 op een meter en 3 à 4.5 op anderhalve meter. Doe dat met 2 of meer naast elkaar hangende kastdeurtjes en je wordt zeeziek van er naar te kijken.
De eerste keer dat ik zaagde zat ik er ook naast, zo'n 1,5mm.
Bleek dat ik gewoon niet goed gezaagd had, of de boel toch niet lekker aangelegd had of weetikveel wat ik verkeerd deed want de 2de poging ging dus wel goed
Je zult zien dat je het gewoon nog even moet proberen.
Ok top, thanks TwijfelsTwijfels schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:31:
[...]
In de voorwaarden is te lezen dat prijzen moeten gelden voor "voor álle klanten en niet alleen voor mensen met een kortingskaart.".
De prijzen van Prime Day gelden alleen voor Prime leden en niet alle klanten.
ik heb al een keer zitten wroeten in die voorwaarden toen er wat anders aan de hand was hier in het topic maar die had ik niet even helder meer.
Het is dat ik afgelopen zondag de voorwaarden heb door zitten nemen op de kleine lettertjes omdat ik bij Hornbach een prachtige GCM 12 GDL heb gekocht, was/is bij MAXICT (marge op ICT producten zal wel te laag worden) goedkoper wat me over de streep heeft getrokken. Kan ik eindelijk de afkortzaag netjes op de werkbank inbouwen in plaats van telkens weer naar buiten tillenFraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:34:
[...]
Ok top, thanks Twijfels![]()
ik heb al een keer zitten wroeten in die voorwaarden toen er wat anders aan de hand was hier in het topic maar die had ik niet even helder meer.
Gisterochtend direct ook al bevestiging van Hornbach met de goedkeurig van LPG, petje af voor de snelle service daar
[ Voor 6% gewijzigd door Twijfels op 13-10-2020 10:39 ]
nice, prachtige dikke zaagTwijfels schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:38:
[...]
Het is dat ik afgelopen zondag de voorwaarden heb door zitten nemen op de kleine lettertjes omdat ik bij Hornbach een prachtige GCM 12 GDL heb gekocht, was/is bij MAXICT (marge op ICT producten zal wel te laag worden) goedkoper wat me over de streep heeft getrokken. Kan ik eindelijk de afkortzaag netjes op de werkbank inbouwen in plaats van telkens weer naar buiten tillenDe GCM 8 SJL gaat dus de deur uit, fijne machine, maar echt veel te diep om prettig op werkbank (met een muur erachter) te plaatsen.
Gisterochtend direct ook al bevestiging van Hornbach met de goedkeurig van LPG, petje af voor de snelle service daarJammer dat de dichtsbijzijnde vestiging op bijna een uur rijden zit...
ik ben met een maatje in Groningen in de HB geweest en daarna meteen door naar de Bauhaus, rondje etalage-kwijlen
Het was toen enorm rustig en later ben ik zelf eens naar de HB in Nieuwegein geweest en dat was een tranentrekkende ervaring qua klanten én medewerkers.
Tyfusdruk, mensen drongen voor en het ovebelaste personnel was (allicht begrijpelijk) erg kortaf.
[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 13-10-2020 10:51 ]
Ik dacht dat de Mafell juíst dat kantelpunt ook onderaan de geleider had zitten waardoor de aftekenlijn de zaagsnede lijn is. Iets wat veel andere zagen volgens mij niet hebben. Zie bijvoorbeeld YouTube: Mafell MT55 Demonstration.. Heb jij een andere versie van die zaag, nee toch? Ik moet nog steeds de invalzaag kopen, en twijfel toch ook wel tussen die drie zagen (MT55, TS 55 R en SP6000). Met name als die laatste gewoon goed genoeg is om plaatmateriaal (ook meubelpaneel, ikea basis elementen op maat makenFraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:21:
[...]
De Mafell heeft iet smeer vermogen en zaagt allicht iets beter splintervrij op melamine, de Festool kantelt zijn zagblad onder de zaagstrip, dus welke hoek je ook zaagt : je aftekenlijn=zaagsnede.
Ik zaag nooit verstek, maar kan me voorstellen dat het heerlijk is je daar niet over hoeft na te denken, mijn MT heeft een zaaglijn indicator waarbij je kunt zien hoever de zaagsnede afwijkt.
https://www.gereedschappr...appro-invalzagentest.htmldaboemann schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:57:
[...]
Ik dacht dat de Mafell juíst dat kantelpunt ook onderaan de geleider had zitten waardoor de aftekenlijn de zaagsnede lijn is. Iets wat veel andere zagen volgens mij niet hebben. Zie bijvoorbeeld YouTube: Mafell MT55 Demonstration.. Heb jij een andere versie van die zaag, nee toch? Ik moet nog steeds de invalzaag kopen, en twijfel toch ook wel tussen die drie zagen (MT55, TS 55 R en SP6000). Met name als die laatste gewoon goed genoeg is om plaatmateriaal (ook meubelpaneel, ikea basis elementen op maat maken) netjes te zagen, dan scheelt dat wel wat geld. Maar als je daarmee echt inlevert op kwaliteit van het resultaat dan vind ik dat de besparing niet waard.
Die zaaglijnindicator heb ik er opzitten en die verschuift naarmate je de hoek aanpast.
ik wil nog wel even een zaagtestje doen, maar zoals gezegd, ik zaag eigenlijk nooit verstek
als je kikjkt naar het filmpje @ 1:42 dan zie je de indicator schuiven, dan kan de zaagsnede natuurlijk nooit hetzelfde zijn als bij 90 graad
whoooooops.........zie wel dat ik de allerallerallerbeste zaag heb die er is
"ïf you use a track system.......pivots about the underside of the track"
"this edge is always your cutline" wijzend op de antisplinterstrip.
HIer vanaf 2m:31s
Dit werkt dus als de zaag op de geleiderail staat
Opgelost
[ Voor 17% gewijzigd door Fraggert op 13-10-2020 11:19 ]
MooiFraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:05:
[...]
https://www.gereedschappr...appro-invalzagentest.html
Die zaaglijnindicator heb ik er opzitten en die verschuift naarmate je de hoek aanpast.
ik wil nog wel even een zaagtestje doen, maar zoals gezegd, ik zaag eigenlijk nooit verstek
als je kikjkt naar het filmpje @ 1:42 dan zie je de indicator schuiven, dan kan de zaagsnede natuurlijk nooit hetzelfde zijn als bij 90 graad
whoooooops.........zie wel dat ik de allerallerallerbeste zaag heb die er is![]()
"ïf you use a track system.......pivots about the underside of the track"
"this edge is always your cutline" wijzend op de antisplinterstrip.
HIer vanaf 2m:31s
[YouTube: Mafell MT55 Demonstration.]
Dit werkt dus als de zaag op de geleiderail staat![]()
Opgelost
Volgensmij heeft de mafell dit juist niet en moet je zoals Fraggert aangeeft hier een indicator of iets anders voor gebruiken, zie ook deze video ( vanaf 7:30 ) :daboemann schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:57:
[...]
Ik dacht dat de Mafell juíst dat kantelpunt ook onderaan de geleider had zitten waardoor de aftekenlijn de zaagsnede lijn is. Iets wat veel andere zagen volgens mij niet hebben.
YouTube: Mafell MT55CC Plunge Saw Overview & Questions Answered
Anderzijds, als je weet dat de speling 1 of 2 mm is dan zou je dit met het aftekenen kunnen meerekenen, zolang het natuurlijk maar consistent is
Ik denk dat ik ondertussen al een vierkante meter MDF opgezaagd heb aan probeersels.Fraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:33:
[...]
Zo te lezen zit het in elk geval niet in je aanpak![]()
De eerste keer dat ik zaagde zat ik er ook naast, zo'n 1,5mm.
Bleek dat ik gewoon niet goed gezaagd had, of de boel toch niet lekker aangelegd had of weetikveel wat ik verkeerd deed want de 2de poging ging dus wel goed![]()
Je zult zien dat je het gewoon nog even moet proberen.
Nu, ondertussen is mijn DIN875/1 200 x 300 hoekhaak aangekomen. Deze mag een afwijking hebben van 0.025 mm op de lange zijde.
De railsquare nogmaals zo strak mogelijk op de rail bevestigd
Een LED paneel als lichtbak gebruikt, de railsquare erop en de korte zijde van de hoekhaak perfect tegen de railsquare geduwd en tegen de rail. En zoals jullie kunnen zien, toch een flinke afwijking.

En dit op 30 cm. Dus doe dat x2 (als je een stuk van 60cm zaagt) en x4 als je de 4 zijden wil zagen en je snapt dat het onmogelijk is haaks te zagen met mijn exemplaar. Ik denk dat deze gewoon retour gaat.
(dit is trouwens een splinternieuwe Festool rail. De Makita rail geeft gelijkaardige resultaten).
De MT55 heeft dit inderdaad niet, en je komt 1 a 2 mm naast de lineaal uit bij 45 graden zagen. Indicator moet ik eens op letten, die had ik nog niet gevonden, heb het meer proefondervindelijk gedaan.michielh3 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:50:
Volgensmij heeft de mafell dit juist niet en moet je zoals Fraggert aangeeft hier een indicator of iets anders voor gebruiken, zie ook deze video ( vanaf 7:30 ) :
Anderzijds, als je weet dat de speling 1 of 2 mm is dan zou je dit met het aftekenen kunnen meerekenen, zolang het natuurlijk maar consistent is
@Fraggert als je nu opnieuw moet kiezen zou je een TS55r kiezen? Is dat dan gebaseerd op de accessoires die daar ruimer voor beschikbaar zijn, en van meer verschillende merken?
[ Voor 10% gewijzigd door henkie196 op 13-10-2020 12:36 ]
Ik heb voor plankdragers gebruik gemaakt van een boormal van Kreg, dat beviel me echt prima. Mocht je over het resultaat (ziet er netjes uit) nu niet helemaal tevreden zijn kun je best overwegen om een ali variant te kopen van dat ding van Kreg, die zijn er genoeg.dragonhaertt schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:30:
[...]
Ja, een drevelboor (CMT heeft die ook in de lineup) was waarschijnlijk beter geweest. Aangezien ik ook gleuven moet frezen voor inlay (5mm messing strip) ben ik maar voor de 2 in 1 oplossing gegaan.
Later misschien inderdaad extra investeren. Voor nu vond ik het de extra kosten nog niet waard.
Iets speling vind ik voor dit project niet een dealbreaker. Eerste kastje moeten natuurlijk wat schoonheidsfouten inzitten. Anders is er geen ruimte meer voor verbetering!
Nu ga ik maar weer een paar uur schuren![]()
YouTube: Kreg Shelf Pin Jig
De mal is het probleem niet, met de plunge-frees gaat het positioneren prima.einz schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:00:
[...]
Ik heb voor plankdragers gebruik gemaakt van een boormal van Kreg, dat beviel me echt prima. Mocht je over het resultaat (ziet er netjes uit) nu niet helemaal tevreden zijn kun je best overwegen om een ali variant te kopen van dat ding van Kreg, die zijn er genoeg.
YouTube: Kreg Shelf Pin Jig
Een boor heeft een positieve spiraal. Met het boren van gaatjes in multiplex zal je snel splinters omhoog trekken, wat de afwerking een stuk minder mooi maakt. Het liefste zou ik denkik een kolomboor met forstner bit gebruiken, maar dat is op de grote panelen niet makkelijk.
Tot nu toe denk ik dat de drevelboor + frees een goede optie is. En het alternatief wat ik nu gebruikt (negatieve spiraal + bovenfrees) is goed genoeg voor nu.
Op amazon is de Bosch AdvancedVac 20 in de aanbieding, wat (in mijn ogen) best een goede deal lijkt.
Heeft iemand hier enig idee hoe deze zich houdt tegenover bijvoorbeeld de Makita VC2512L of de Kärcher WD5?
Heeft iemand hier enig idee hoe deze zich houdt tegenover bijvoorbeeld de Makita VC2512L of de Kärcher WD5?
gloeiende zeg, lekker dan dat zo'n Mafell filmpje dat wel beweert. Zoals ik dacht te zien in dat filmpje.michielh3 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:50:
[...]
Volgensmij heeft de mafell dit juist niet en moet je zoals Fraggert aangeeft hier een indicator of iets anders voor gebruiken, zie ook deze video ( vanaf 7:30 ) :
Maar ik snap nu ook waarom die gozer in dat filmpje roept "about". Net nog even teruggekeken met een extra kritisch oog.
Daar is geen speld (of liever gezegd wél en zelfs een dik exemplaar van 1,5 mm ) tussen te krijgen
pwoah.......moeilijke vragen uurtje ja? ...ik weet het niet joh, ik typte daarstraks in een reactie al dat ik niet zeker wist of ik weer zo blind voor de Mafell zou kiezen met de kennis die ik nu heb. Dat wil niet zeggen dat ik nu blind voor de grijsgroene zou gaan.henkie196 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:34:
[...]
De MT55 heeft dit inderdaad niet, en je komt 1 a 2 mm naast de lineaal uit bij 45 graden zagen. Indicator moet ik eens op letten, die had ik nog niet gevonden, heb het meer proefondervindelijk gedaan.
@Fraggert als je nu opnieuw moet kiezen zou je een TS55r kiezen? Is dat dan gebaseerd op de accessoires die daar ruimer voor beschikbaar zijn, en van meer verschillende merken?
Het is ook niet zo dat ik niet zou willen toegeven dat ik liever de TS nu zou hebben, ik denk dat de meeste me hier beter kennen. Als dat het geval zou zijn dan roep ik dat hier echt wel.
Een paar pagina's terug (de ikzoekeenzaag-vraag komt elke 10 paginas wel weer tevoorschijn) ook al heb ik geroepen dat ik met de kennis van nu nog meer slapeloze nachtjes kwijt zou zijn aan de keuze tussen Festool en Mafell.
Tussen Makita, Bosch en Mafell/Festool en met het budget zou ik in dit geval voor de beste kiezen dus uit de laatste 2.
Zowel met aftermakrket rails, railsqaures en andere opties en mogelijkehden zoals 3D printen dan is het in elk geval klip en klaar dat de FOG groep veel meer bied. In Amerika slingeren er heel wat meer TS-en rond dan MT's in elk geval
Als ik met mijn werkbank bezig ben met frezen, schuren en domino-en (3 festool machines) dan is het wissele van de plugit in de stofzuiger natuurlijk top. Dat ik dan het hele snoer moet gaan plaatsen (ik heb mijn stofzuigslang en snoeren over de waslijn lopen) en bij wegzetten van de zaag moet ik het hele snoer weer terughalen, dat irriteert soms wel ja.
Maar dat zijn natuurlijk wel #firstworldproblems he, als ik dorst heb draai ik de kraan open en hoef niet eerst 20 kilometer door de woestijn heen
Tussen de MT en TS kiezen is juist zo lastig omdat beide zagen tot de top behoren.
Als Mt eigenaar kan ik wel gerust zeggen, pak die TS en wat geld in je zak en koop daar een extra lange rail van ofzo. 1400mm (ik heb FSN1600) is soms gewoon te kort en irriteert mateloos. Die rails zijn ook niet goedkoop. Of een Trespa blad ofzo, dan sloop je je goeie houtblad niet als je wat anders wilt zagen.
Voor alleen hout werkzaamheden is hij prima. Zodra er een vlokje betonstof in komt slipt dat filter direct dicht. Hier ook gehad en over het algemeen waren we er redelijk tevreden mee, maar sleuven in beton trekken of komschijf op beton vond hij absoluut niet leuk en dan sta je elke minuut je filter schoon te maken, zoveel dat er langs de zakopening / door de papieren zakken heen komt.Ebbeliebebbelie schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:10:
Op amazon is de Bosch AdvancedVac 20 in de aanbieding, wat (in mijn ogen) best een goede deal lijkt.
En de slang van 2,2 meter vond ik gigantisch ellendig kort, dat is haast nog het grootste nadeel..
Heb geen ervaring met de Makita (of Kärcher), maar die lijkt mij persoonlijk toch wel een stukje beter.
[ Voor 5% gewijzigd door Twijfels op 13-10-2020 13:16 ]
Ik heb helaas geen DIN hoeklijn, maar zoals je kunt lezen in mijn railsquare test s mijn afwijking veel kleiner dan wat jij hier laat zien.Matthis schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:32:
[...]
Ik denk dat ik ondertussen al een vierkante meter MDF opgezaagd heb aan probeersels.Strakker en rechter krijg ik het niet. En als je tussen elke zaagsnede moet controleren of er zeker geen speling op de rail zit, of de square zeker, absoluut, perfect tegen je werkstuk ligt, ..., is de lol er ook af. Vooral omdat je zo'n ding koopt op snel en repetitief nauwkeurig te kunnen werken.
Nu, ondertussen is mijn DIN875/1 200 x 300 hoekhaak aangekomen. Deze mag een afwijking hebben van 0.025 mm op de lange zijde.
De railsquare nogmaals zo strak mogelijk op de rail bevestigd
Een LED paneel als lichtbak gebruikt, de railsquare erop en de korte zijde van de hoekhaak perfect tegen de railsquare geduwd en tegen de rail. En zoals jullie kunnen zien, toch een flinke afwijking.
[Afbeelding]
En dit op 30 cm. Dus doe dat x2 (als je een stuk van 60cm zaagt) en x4 als je de 4 zijden wil zagen en je snapt dat het onmogelijk is haaks te zagen met mijn exemplaar. Ik denk dat deze gewoon retour gaat.![]()
(dit is trouwens een splinternieuwe Festool rail. De Makita rail geeft gelijkaardige resultaten).
check je rail even voor stof of beschadigingen, je weet maar nooit. DIe is dus nieuw

damn, wel balen, want mijn RS zit echt veel haakser dus.
Anders krijg je je frees bitje binnen van Ali en heb je de verkeerde lengte gekozen...een frees bit van 150mm lang is wel wat veel van het goede. Leert mij weer om alles te lezen i.p.v. alleen de cutting length

Driedubbel gecheckt, gereinigd, geprobeerd met 2 verschillende rails, aan het begin van de rails, in het midden, op het einde, ...Fraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:16:
[...]
Ik heb helaas geen DIN hoeklijn, maar zoals je kunt lezen in mijn railsquare test s mijn afwijking veel kleiner dan wat jij hier laat zien.
check je rail even voor stof of beschadigingen, je weet maar nooit.
Alle filmpjes of reviews die je ziet geven inderdaad een veel kleinere afwijking, iets waar ik ook perfect mee zou kunnen leven. Ik heb vermoedelijk een maandagochtend exemplaar, want ook de draad voor de benchdogs was niet helemaal fijn getapt. Straks maar even Benchdogs contacteren.
Je kunt je zaag natuurlijk ombouwen tot een plug-it systeem: YouTube: Fit a plug-it connector to your Mafell MT55cc als je er op zoekt zie je dat behoorlijk wat mensen dat doen. Als je het netjes doet en het originele snoer bewaard dan maakt het volgens mij ook niet uit voor de garantie.Fraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:14:
Als ik met mijn werkbank bezig ben met frezen, schuren en domino-en (3 festool machines) dan is het wissele van de plugit in de stofzuiger natuurlijk top. Dat ik dan het hele snoer moet gaan plaatsen (ik heb mijn stofzuigslang en snoeren over de waslijn lopen) en bij wegzetten van de zaag moet ik het hele snoer weer terughalen, dat irriteert soms wel ja.
Ik had het ook eigenlijk wel kunnen vermoeden gezien je aanpakMatthis schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:21:
[...]
Driedubbel gecheckt, gereinigd, geprobeerd met 2 verschillende rails, aan het begin van de rails, in het midden, op het einde, ...
Alle filmpjes of reviews die je ziet geven inderdaad een veel kleinere afwijking, iets waar ik ook perfect mee zou kunnen leven. Ik heb vermoedelijk een maandagochtend exemplaar, want ook de draad voor de benchdogs was niet helemaal fijn getapt. Straks maar even Benchdogs contacteren.

Ik heb voor aanschaf even contact gehad met ze over de levertijd, mailverkeer was in elk geval erg vriendelijk.
mooi balen, ben benieuwd wat ze er van vinden.
ouch, viel de schade mee?sheane schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:19:
Anders krijg je je frees bitje binnen van Ali en heb je de verkeerde lengte gekozen...een frees bit van 150mm lang is wel wat veel van het goede. Leert mij weer om alles te lezen i.p.v. alleen de cutting length

[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 13-10-2020 13:51 ]
Garantie heb ik al lang niet meerdaboemann schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:28:
[...]
Je kunt je zaag natuurlijk ombouwen tot een plug-it systeem: YouTube: Fit a plug-it connector to your Mafell MT55cc als je er op zoekt zie je dat behoorlijk wat mensen dat doen. Als je het netjes doet en het originele snoer bewaard dan maakt het volgens mij ook niet uit voor de garantie.
Op zich wel cool
Als ik daar ook een kleine kantenfrees of weetikveel voor kan kopen dan blijf ik wel wisselen vrees ik
Die wishlist hier is nog kilometers lang

Yep, achterste hoek hier: Winterswijk. Je zou kunnen proberen af te laten leveren op een Hermes-paketeshop bij de grens. Die zitten op veel plekken, o.a. vlak bij de grens bij een aantal benzinepompen...Twijfels schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:31:
Toch jammer dat je bij Amazon de GTS 10 XC niet kan laten leveren in NederlandZal wel met het gewicht te maken hebben, in Nederland ben je €200 meer kwijt..
...
De grap is dat veel festool onderdelen best meevallen. Ik had een 2e hands PS300 Trion gekocht en later bleek dat de zool getordeerd was.Fraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:35:
[...]
Garantie heb ik al lang niet meertenminste......dat denk ik
(anschaf 2015 meen ik)
Op zich wel coolga ik eens naar kijken wat dat zou moeten kosten, het blijven Festool onderdelen dus dat zal wel schrikken worden
![]()
Als ik daar ook een kleine kantenfrees of weetikveel voor kan kopen dan blijf ik wel wisselen vrees ik![]()
Die wishlist hier is nog kilometers lang
Een nieuwe zool viel echt wel mee. Voor de gein ook even gekeken wat een behuizing kostte, en dat viel me ook wel mee eigenlijk. Hij is goed gebruikt, maar dat is prima.
Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
Ach gelukkig maar 15euro, ziet er wel uit als goede kwaliteit. Ga nog voor de lol proberen om hem korter te maken, maar ben bang dat ik een nieuwe mag regelen.
gelukkig geen frees van 8 tientjes ofzo.......is de as heel lang of het bitje zelf (het snijgedeelte?)sheane schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:08:
[...]
Ach gelukkig maar 15euro, ziet er wel uit als goede kwaliteit. Ga nog voor de lol proberen om hem korter te maken, maar ben bang dat ik een nieuwe mag regelen.
zal er even induiken, moet nog een dingetje voor mijn groene Bsoch afkortzaag kopen bij Kruis Onderdelen, dat dingetje kost 2,35....allicht scheelt het verzend kosten als ik meteen zo'n plugit mee laat komenBoudewijn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:52:
[...]
De grap is dat veel festool onderdelen best meevallen. Ik had een 2e hands PS300 Trion gekocht en later bleek dat de zool getordeerd was.
Een nieuwe zool viel echt wel mee. Voor de gein ook even gekeken wat een behuizing kostte, en dat viel me ook wel mee eigenlijk. Hij is goed gebruikt, maar dat is prima.
Het complete bitje is 15cm, dus je hebt een schacht voor in de machine van 85mm. Ik denk dat m'n frees commentaar gaat hebben hierop, maar ik heb het nog niet geprobeerdFraggert schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:17:
[...]
gelukkig geen frees van 8 tientjes ofzo.......is de as heel lang of het bitje zelf (het snijgedeelte?)

Je weet dat de juiste optie nu is om een nieuwe machine te kopen i.p.v. een nieuw freesje?sheane schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:24:
[...]
Het complete bitje is 15cm, dus je hebt een schacht voor in de machine van 85mm. Ik denk dat m'n frees commentaar gaat hebben hierop, maar ik heb het nog niet geprobeerd
Slijptol!sheane schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:24:
[...]
Het complete bitje is 15cm, dus je hebt een schacht voor in de machine van 85mm. Ik denk dat m'n frees commentaar gaat hebben hierop, maar ik heb het nog niet geprobeerd
Twijfels schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:25:
[...]
Je weet dat de juiste optie nu is om een nieuwe machine te kopen i.p.v. een nieuw freesje?

https://www.cnc-step.nl/cnc-frees/ dat dusTwijfels schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:25:
[...]
Je weet dat de juiste optie nu is om een nieuwe machine te kopen i.p.v. een nieuw freesje?

[ Voor 5% gewijzigd door sheane op 13-10-2020 14:36 ]
Een echte Tweaker maakt dat zelf voor de helft van het geld
Het is dat ik hier de ruimte er niet voor heb....
Deze bedoel je?Twijfels schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:38:
[...]
Een echte Tweaker maakt dat zelf voor de helft van het geld![]()
Het is dat ik hier de ruimte er niet voor heb....
[ Voor 26% gewijzigd door wheel op 13-10-2020 15:40 ]
De oudere Festool rails hebben een zwarte strip; die blijft gewoon vastzitten. De nieuwere doorzichtige strip laat los ja, en die vervang je dan door een zwarte strip van Makita.henkie196 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:15:
[...]
Heb zelf nooit met de Festool rails gewerkt, maar ze zijn universeler in de zin dat een machine voor het FSN rail systeem ook op een Festool rail past, maar andersom niet. Ik kan me ook voorstellen dat die hoge opstaande rand van de Festool rail makkelijker is om je machine op de rail te zetten.
De Festool rail is vrij berucht om de rubberen strip die los raakt, en waarvoor je bij het vervangen eerst de lijmresten van de oude strip moet weghalen. Op een FSN rail is het meer plug en play om zo'n strip te vervangen. Het einde van de strip op een FSN rail volgt ook precies de zaagsnede (tenzij je wisselt tussen dikkere en dunnere zaagbladen). Een FSN rail heeft ook een makkelijker systeem om rails te koppelen.
Ik mis eigenlijk niet echt iets qua accessoires voor de rails, heb je zo voorbeelden van toebehoren die wel voor Festool rails zijn, maar niet voor FSN rails? Die rail squares?
Verder zou ik zeker de Mafell overwegen als je ook de Festool overweegt, de MT55 is over het algemeen toch wat beter aangeschreven dan de TS55, en als je toch zoveel geld stuk slaat op een invalzaag, waarom dan niet de beste?![]()
Buiten dat zal die SP6000 het vast ook prima doen, en zal voor 99% van de gevallen vast voldoende zijn. Ik heb geen ervaring met de Makita, maar men zegt wel dat de Festool (en Mafell) wat makkelijker in gebruik zijn, met fijn instellingen enzo. Hoeveel dat in de praktijk uit maakt durf ik niet te zeggen, en ik weet ook niet hoeveel dat voor jou waard is.
Ik heb zelf wel de MT55 gehaald, maar ben ook van plan een behoorlijk aantal kasten te maken in ons nieuwe huis, dus de extra uitgave leek me daarom wel te verantwoorden.
Als die MT 55 bij verstek niet langs de strip zaagt... zou ik die fijn skippen.
Dikkere (en dunnere) zaagbladen zijn bij Festool gesaneerd; alle TS 55 bladen zijn nu even dik, zodat de strip gewoon heel blijft.
Maar ik heb al heel wat jaren geen nieuwe Festool rail gekocht, dus wellicht hebben ze ondertussen iets uitgevonden om die nieuwe strip ook echt vast vast te plakken
[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-10-2020 16:19 ]
Zit te denken om een tweedehands Wagner 250M te kopen (250 euro). Wil 350m2 plafond latexen. Zie zeer positieve reviews online staan, maar las ook ergens dat de 'nozzles' bepekte tijd mee gaan. Iemand ervaringen? De verkoper geeft aan maar 1 woning ermee gespoten te hebben.
Edit heb maar een 350m gekocht op de Prime days voor 350 euro
Edit heb maar een 350m gekocht op de Prime days voor 350 euro
[ Voor 10% gewijzigd door peligro2k op 13-10-2020 15:32 ]
Die Knipex Twistcut is geen kabelstripper, maar een flexbuissnijder. De kabelstripper lijkt er op maar is echt een ander product. De flexbuissnijder heeft een paar ribbel zodat hij altijd dusdanig uitlijnt dat altijd op een top snijdt ipv in een dal en dus je aders niet beschadigd (bij voorbedrade flexbuis).sheane schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:18:
[...]
Net de groene besteld (gcl 2-15) :-) overigens als je goed zoekt op .de site kan je ook wat Knipex, Gedore aanbiedingen vinden. Waaronder Knipex kabel stripper, waterpomp tang set
Langzamerhand begin ik een beetje de basis benodigdheden samen te stellen.
Nu ben ik aan het kijken naar een set tangen.
In de OP staat Knipex aangegeven als een gerenomeerd merk.
Dus kom ik hierop uit:
Knipex set
Wat ik me dan afvraag, wat is nou echt het verschil tussen een set van €60,- of één van de helft daarvan zoals:
Stanley set
Dus kom ik hierop uit:
Knipex set
Wat ik me dan afvraag, wat is nou echt het verschil tussen een set van €60,- of één van de helft daarvan zoals:
Stanley set
PSN: Flix20-NL
Ik heb een niet pistool nodig om 9mm OSB op m'n vloer te bevestigen (icm lijm) ter versteviging. Ik nijg naar perslucht vs. elektrisch (ivm prijs) en ik nijg naar een tacker / nietmachine combo omdat de nietmachine bij wat plannen voor houtklussen nog wel van pas kan komen.
Adviezen? Of echte afraders?
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
Als je een compressor al hebt (niet eentje voor alleen fietsbanden...) dan een perslucht versie halen (kan duur, kan goedkoop, hangt van je verdere gebruik af) Bijv. Senco. Anders kan je kijken naar bijvoorbeeld een simpele tacker van de Lidl (Parkside).Solomon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:54:
Ik heb een niet pistool nodig om 9mm OSB op m'n vloer te bevestigen (icm lijm) ter versteviging. Ik nijg naar perslucht vs. elektrisch (ivm prijs) en ik nijg naar een tacker / nietmachine combo omdat de nietmachine bij wat plannen voor houtklussen nog wel van pas kan komen.
Wat is je budget en je verdere business case?
In navolging van at @Twijfels zegt; je kan altijd eerst voor de goedkope Stanley set gaan en als je die verslijt een Knipex versie kopen. Zo doe ik het meestal met niet vaak gebruikt gereedschap. Voor dat geld wat je over hebt kan je weer wat extra's halen?Flix20 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:40:
Dus kom ik hierop uit:
Knipex set
Stanley set
[ Voor 35% gewijzigd door sheane op 13-10-2020 16:03 ]
Strikvraag, wat is dan het verschil tussen bovengenoemde en dit setje voor €7?Flix20 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:40:
Dus kom ik hierop uit:
Knipex set
Stanley set
Bij Knipex weet je dat de afwerking goed is en de levensduur lang is (hardheid staal et cetera). De Stanley zal overigens, zeker voor de hobbyist, ook waarschijnlijk een levenlang mee gaan, maar toch kan de afwerking dan wat minder zijn, minder hard staal gebruikt, mogelijk mindere kwaliteitscontrole, op lange termijn minder soepel of juist teveel speling, slechtere coating met op termijn meer roestvorming en noem het op.
Deel van de prijs zal ook in de naam zitten hoor en het Knipex setje is zeker niet 2x zo goed voor 2x de prijs. Maar er zijn genoeg redenen waarom een Knipex tang duurder kan zijn.
Compressor heb ik alsheane schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:01:
[...]
Als je een compressor al hebt (niet eentje voor alleen fietsbanden...) dan een perslucht versie halen (kan duur, kan goedkoop, hangt van je verdere gebruik af) Bijv. Senco. Anders kan je kijken naar bijvoorbeeld een simpele tacker van de Lidl (Parkside).
Wat is je budget en je verdere business case?
V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE
Ook eens geprobeerd met een Makita SP6000 , makita rail een een zelfbouw MFT tafel en benchdogs.Matthis schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:11:
[...]
even wat meer info:
* Met de Makita SP6000
* Analoge Mitutoyo
18mm multiplex een 35*35 bij het begin.
Gewoon alles goed aandrukken bij het zagen.
Op 30cm een afwijking van 0.25mm .
als ik dat uitreken is dat een afwijking van 0.011graden.
(6.25-6)/300/4 = 0.000208 rad = 0.011graden
Ik denk met een echte MFT (of iemand die meer ervaring heeft) zal dat ongewtijfeld nog nauwkeuriger kunnen.
Zou nog wel eens kunnen dat die Stanly kniptang harder is.Flix20 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:40:
Dus kom ik hierop uit:
Knipex set
Stanley set
Maar die handvaten zien er serieus belabberd uit met al die richeltjes.
Je kunt vanuit Amazon DE gewoon laten opsturen naar een Duits Postfiliale (met een nummer van 3 cijfers) onder jouw naam. Als je dan legitimatie meeneemt kun je het daar afhalen. Zo heb ik al heel veel gereedschap en zelfs een 60" TV thuis gekregenTwijfels schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:31:
Ook zonder DHL accountStoffel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:27:
[...]
Je kunt vanuit Amazon DE gewoon laten opsturen naar een Duits Postfiliale (met een nummer van 3 cijfers) onder jouw naam. Als je dan legitimatie meeneemt kun je het daar afhalen. Zo heb ik al heel veel gereedschap en zelfs een 60" TV thuis gekregen
(Ik doe het al tijden mét.) Voordeel is dat je dan ook de Packstations kunt gebruiken en ook 's nachts of in de lange Duitse lunchpauze ook terecht kunt. Sommige winkels hebben tegenwoordig wel door dat L-boxxen daar niet in passen
[ Voor 27% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-10-2020 16:31 ]
Ik zou lekker niet al te moeilijk doen en die knipex kopen als je het vaker dan 2x gebruikt. Werkt fijner, ben je met een blij gezicht aan het klussen. Het is tientjeswerk op een setje tangen.kabeltjekabel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:24:
[...]
Zou nog wel eens kunnen dat die Stanly kniptang harder is.
Maar die handvaten zien er serieus belabberd uit met al die richeltjes.
Het is 20 jaar geleden helemaal niet in me opgekomen om uberhaupt naar een Stanley set te kijkenBoudewijn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:33:
[...]
Ik zou lekker niet al te moeilijk doen en die knipex kopen als je het vaker dan 2x gebruikt. Werkt fijner, ben je met een blij gezicht aan het klussen. Het is tientjeswerk op een setje tangen.
Maar die basic kniptang van Knipex knipt geen hardstalen spijkers... het is maar dat je het weet.
Yup, ik heb alleen mijn eigen naam en het adres van de Postfiliale ingevuld en dat is tot nu toe altijd goed gegaan.kabeltjekabel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:30:
[...]
Ook zonder DHL account
(Ik doe het al tijden mét.) Voordeel is dat je dan ook de Packstations kunt gebruiken en ook 's nachts of in de lange Duitse lunchpauze ook terecht kunt. Sommige winkels hebben tegenwoordig wel door dat L-boxxen daar niet in passen, maar anders wordt het omgeleid naar zo'n postkantoor ja.
Ik heb zelf een 18ga combi-tacker van Airpress en een nietpistool van HBM. Combi-tacker doet het prima maar voor afwerkwerkzaamheden is het jammer dat je altijd een dubbele afdruk in je werkstuk krijgt ook al schiet je brads, plus hij heeft geen diepteinstelling en geen beschermvoetje. Bij de niettacker van HBM was de slagpin na +- 100 nietjes al krom, ding kostte 19 euro maar ook een bak frustratie.Solomon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:54:
Ik zou voor een Senco 16ga bradtacker gaan. Hebben iets dikkere brads die wat meer holding power hebben en de materiaal dus beter bij elkaar houden terwijl je wacht tot de lijm droog is. Daarnaast beschadigt deze je werkstuk niet en heb je diepteinstelling. Er is ook nog een 18ga variant die is iets goedkoper (https://www.bouwmaat.nl/s...-50-mm/product/0000576241)
HD4Life @ Full-HD
@Flix20 Als er een Fatmax variant van een Stanley product is, is dat in 99% van de gevallen het betere iets duurdere product.
Niet elke Knipex tang is even slijtvast, vandaar ook meerdere varianten van bv een 160mm tang.
Slechter dan een Gedore kniptang kan iig niet
Niet elke Knipex tang is even slijtvast, vandaar ook meerdere varianten van bv een 160mm tang.
En dat gaat ook goed met een zware zaagtafel met verpakking van 35kg?Stoffel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:27:
[...]
Je kunt vanuit Amazon DE gewoon laten opsturen naar een Duits Postfiliale (met een nummer van 3 cijfers) onder jouw naam. Als je dan legitimatie meeneemt kun je het daar afhalen. Zo heb ik al heel veel gereedschap en zelfs een 60" TV thuis gekregen
Dat gevloek bij ophalen neem ik wel voor lief als dit mogelijk is haha.
Wat bedoel je precies met 3 cijfers? Als ik het hier bijvoorbeeld af laat leveren zou dat goed moeten gaan, zonder dat zij ergens vanaf weten?
Sorry ik quootte de verkeerde, ik had @Flix20 moeten quoten.kabeltjekabel schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:34:
[...]
Het is 20 jaar geleden helemaal niet in me opgekomen om uberhaupt naar een Stanley set te kijken![]()
Maar die basic kniptang van Knipex knipt geen hardstalen spijkers... het is maar dat je het weet.
Knipex heeft geen onderverdeling qua slijtvastheid hoor. Wel een flink assortiment in verschillende handvaten, oppervlaktebehandeling, etc.Razkin schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:39:
@Flix20 Als er een Fatmax variant van een Stanley product is, is dat in 99% van de gevallen het betere iets duurdere product.
Postfilialen hebben een nummer. Die in Vreden is;Twijfels schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:42:
[...]
En dat gaat ook goed met een zware zaagtafel met verpakking van 35kg?![]()
Dat gevloek bij ophalen neem ik wel voor lief als dit mogelijk is haha.
Wat bedoel je precies met 3 cijfers? Als ik het hier bijvoorbeeld af laat leveren zou dat goed moeten gaan, zonder dat zij ergens vanaf weten?
Postfiliale 572
Kirchplatz 8
48691 Vreden
@kabeltjekabel Hmm, ik zie idd dat tussen een 70 en 74 versie tang vrijwel geen verschil in hardheid is.
Bij de plastic kniptangen(72) staat de hardheid niet gespecificeerd, mogelijk heb ik jaren een tang gebruikt voor een doel anders dan bedoeld
Bij de plastic kniptangen(72) staat de hardheid niet gespecificeerd, mogelijk heb ik jaren een tang gebruikt voor een doel anders dan bedoeld
Dat 'vrijwel geen verschil' ligt toch net iets anders als je iets wilt knippen wat heel dicht bij de grens zit.Razkin schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:58:
@kabeltjekabel Hmm, ik zie idd dat tussen een 70 en 74 versie tang vrijwel geen verschil in hardheid is.
@Raymond Ik heb in 4 jaar tijd 3x een nieuwe Gedore kniptang gekregen(2x nieuwe werkgever en 1x gestolen) en binnen een aantal maanden zaten er al beschadigingen op het snijvlak terwijl er vnl 0,75mm² t/m 2,5mm² multi ader koperdraad mee werd geknipt. Niet misbruikt om spijkers of andere metalen te knippen.
Ik had een 10+ jaar oude Knipex, waarvan de bek in betere staat was en waarmee ik lang niet altijd zo net mee ben om gegaan.
Ik had een 10+ jaar oude Knipex, waarvan de bek in betere staat was en waarmee ik lang niet altijd zo net mee ben om gegaan.
Ik geloof er wel in dat je dingen moet kopen waar een bedrijf mee groot/bekend geworden is (of core business in heeft), ik zou ook niet snel een knipex steeksleutel kopen.
Maar bovenstaande is gewoon een gevoel. Geen hard bewijs of wetenschappelijk onderbouwd verhaal.
Maar bovenstaande is gewoon een gevoel. Geen hard bewijs of wetenschappelijk onderbouwd verhaal.
[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 13-10-2020 17:55 ]
Zou mezelf wellicht net een tikje boven hobbyist noemen maar meer dan dat zal het ook niet zijn.Twijfels schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:01:
[...]
Strikvraag, wat is dan het verschil tussen bovengenoemde en dit setje voor €7?
Bij Knipex weet je dat de afwerking goed is en de levensduur lang is (hardheid staal et cetera). De Stanley zal overigens, zeker voor de hobbyist, ook waarschijnlijk een levenlang mee gaan, maar toch kan de afwerking dan wat minder zijn, minder hard staal gebruikt, mogelijk mindere kwaliteitscontrole, op lange termijn minder soepel of juist teveel speling, slechtere coating met op termijn meer roestvorming en noem het op.
Deel van de prijs zal ook in de naam zitten hoor en het Knipex setje is zeker niet 2x zo goed voor 2x de prijs. Maar er zijn genoeg redenen waarom een Knipex tang duurder kan zijn.
Op het middensigment instappen om op een later moment (wellicht met 10 jaar) naar de topline producten gaan is wel iets wat een logische stap zou zijn.
Hoeft geen Ferrari te zijn waar een VW ook de klus goed geklaard krijgt.
Vind het wel belangrijk dat ik met goed materiaal aan de slag gaan zonder daar de hoofdprijs voor te betalen en volgens mij valt het Stanley setje daar wel onder.
De vraag komt omdat ik Stanley niet zo 123 associeer met gereedschap. Ken ze eigenlijk alleen van de welbekende Stanley mesjes en heb er een rolmaat van welke me erg goed bevalt.
Vrij simpel spul waar weinig in fout kan. Daarintegen, wat kan op materiaal keuze na, fout gaan aan een tang.
Sorry maar met zo'n niet onderbouwde mening kan ik natuurlijk helemaal niets.Boudewijn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:33:
[...]
Ik zou lekker niet al te moeilijk doen en die knipex kopen als je het vaker dan 2x gebruikt. Werkt fijner, ben je met een blij gezicht aan het klussen. Het is tientjeswerk op een setje tangen.
Of suggereer je nu dat een niet knipex tang uit elkaar valt na twee keer gebruiken. Lijkt me niet.
Het is misschien wel tientjes werk, maar het is wel 100% hogere prijs.
Dan moet het voor mij ook een prijs/kwaliteit verhouding van 100% beter zijn. Dat lijkt me nu zeker niet aan de orde.
Daarnaast staat er een verbouwing voor de deur en dan worden tientjes snel honderdjes en worden honderdjes snel duizendjes etc... je snapt m'n punt denk ik wel.
[ Voor 5% gewijzigd door Flix20 op 13-10-2020 18:12 ]
PSN: Flix20-NL
Knipex werkt voor zulke dingen samen met -ik dacht- Wera. Die VDE geisoleerde doppen en sleutels van ze kopen ze kaal in en voorzien ze van die rode isolatie. Zowel Wera als Knipex verkopen ook gereedschapsets met elkaars gereedschap er in.Boudewijn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 17:55:
Ik geloof er wel in dat je dingen moet kopen waar een bedrijf mee groot/bekend geworden is (of core business in heeft), ik zou ook niet snel een knipex steeksleutel kopen.
Heb je de specificaties al vergeleken? Dan rest de vraag of koolborstelloos je Eur 25 waard is.Potlood84 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:49:
Iemand die wat advies kan geven?
Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?
Ik heb een setje Bahco Ergo tangen en wat meer Knipex tangen. Het verschil is vooral de afwerking. Bij een Knipex kniptang (heb er meerdere), is een staaldraadje doorknippen in één keer door. Met de Bahco tangen zijkniptang moet ik altijd nog even wringen om het laatste stukje door te krijgen. Net dat beetje betere passing van de Knipex maakt het gebruik een stuk fijner.Flix20 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:40:
Dus kom ik hierop uit:
Knipex set
Stanley set
Hoe geschikt is zo'n bosch GSB klopboormachime eigenlijk om te gebruiken als reguliere boormachine (de GSR meen ik)? Ik zoek een machine voor gebruik bij het klussen, dat bestaat bij mij voornamelijk uit gipsplaatjes schroeven, boren en schroeven in hout en dergelijke. Niet echt dingen waar een klopboor echt noodzakelijk voor is.. Maar hij is zo in de actie aantrekkelijker geprijst dan een GSR variant.
Tja, als je het gebruiksgemak niet belangrijk vindt, waarom niet gewoon die Stanley tangen kopen? Zoals aangegeven, ik merk verschil in gebruik van de kniptangen van Knipex en bv. Bahco, wat het voor mij voldoende voordeel geeft. Een Knipex tang koop je nu, en heb je nog 40 jaar plezier van. Maar als dat gebruiksgemak voor jou niet belangrijk (genoeg) is, kun je ook voor de goedkopere optie gaan. We hebben redenen aangedragen waarom een Knipex tang misschien een goede optie zou kunnen zijn, maar jij moet de keuze makenFlix20 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:04:
Zou mezelf wellicht net een tikje boven hobbyist noemen maar meer dan dat zal het ook niet zijn.
Op het middensigment instappen om op een later moment (wellicht met 10 jaar) naar de topline producten gaan is wel iets wat een logische stap zou zijn.
Hoeft geen Ferrari te zijn waar een VW ook de klus goed geklaard krijgt.
Vind het wel belangrijk dat ik met goed materiaal aan de slag gaan zonder daar de hoofdprijs voor te betalen en volgens mij valt het Stanley setje daar wel onder.
De vraag komt omdat ik Stanley niet zo 123 associeer met gereedschap. Ken ze eigenlijk alleen van de welbekende Stanley mesjes en heb er een rolmaat van welke me erg goed bevalt.
Vrij simpel spul waar weinig in fout kan. Daarintegen, wat kan op materiaal keuze na, fout gaan aan een tang.
[...]
Sorry maar met zo'n niet onderbouwde mening kan ik natuurlijk helemaal niets.
Of suggereer je nu dat een niet knipex tang uit elkaar valt na twee keer gebruiken. Lijkt me niet.
Dan moet het voor mij ook een prijs/kwaliteit verhouding van 100% beter zijn. Dat lijkt me nu zeker niet aan de orde.
Daarnaast staat er een verbouwing voor de deur en dan worden tientjes snel honderdjes en worden honderdjes snel duizendjes etc... je snapt m'n punt denk ik wel.
De -55 variant zou ik pakken, alleen al vanwege de stalen boorkop t.o.v. plastic. Die -21 is volgens mij tegenwoordig het meest simpele instapmodel. Oh en de -55 is brushlessPotlood84 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:49:
Het zijn weer amazon prime days en ben aan het twijfelen om 1 van deze machines te kopen:
GSB 18v55 of deze GSB 18v21
@Mania-92 GSB is prima te gebruiken als normale boormachine. In theorie zou je sneller last hebben van speling op de boorkop, mijn GSB 18V-85 waar ik ook veel de klopstand van gebruik is echter na 2 jaar gebruik nog kaarsrecht. Het zou niet met sterke speling uit de doos mogen komen ofzo.
En het blijft gewoon degelijk professioneel spul, vind de verhalen die je soms leest over speling op de kop bijvoorbeeld wat overdreven persoonlijk. De klopstand is een knopje en staat dus niet permanent aan, maar dat had je vast door
Bij Dewalt hebben de accuklopboormachines gigantische axiale speling, dat is echt niet fijn.
Als je de klopstand nooit gebruikt; koop dan geen GSB. Extra gewicht, extra lengte..
Als je de klopstand nooit gebruikt; koop dan geen GSB. Extra gewicht, extra lengte..
[ Voor 32% gewijzigd door kabeltjekabel op 13-10-2020 22:02 ]
Ik wil gewoon het beste ding. Klaar. Ik ben geloof ik niet de enige hier die altijd 10x liever een knipex heeft dan een oekieboekie.Flix20 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:04:
Sorry maar met zo'n niet onderbouwde mening kan ik natuurlijk helemaal niets.
Grappig overigens dat een knipex online niet eens heel veel duurder is dan gamma spul in de winkel
Doet het prima als gewone machine, maar de klop versie is groter en zwaarder dan de versie zonder. Als het overgrote deel van je werk zonder kloppen gaat, dan zou ik er eentje zonder kloppen kopen. Het extra gewicht heb je wel voortdurend in de hand, en de 18V machines zijn toch al een beetje bulky vergeleken met de 12V bodies. Kortom: kiezen wat je zelf belangrijk vindt.Mania-92 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 21:16:
Hoe geschikt is zo'n bosch GSB klopboormachime eigenlijk om te gebruiken als reguliere boormachine (de GSR meen ik)? Ik zoek een machine voor gebruik bij het klussen, dat bestaat bij mij voornamelijk uit gipsplaatjes schroeven, boren en schroeven in hout en dergelijke. Niet echt dingen waar een klopboor echt noodzakelijk voor is.. Maar hij is zo in de actie aantrekkelijker geprijst dan een GSR variant.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan hoor moet ik direct bekennen: ik kon zelf ook niet kiezen. En ik vind het fijn om bij grotere klussen een machine met boor en een andere met schroefbit te hebben. Dus ik heb aanbiedingen afgewacht en heb nu een GSR en een GSB, beiden 18V dus dezelfde accu's. Als ik maar 1 machine nodig heb, dan pak ik altijd de lichte body.
Ik ben ook in de markt voor één van deze, maar de v55 is toch niet in de aanbieding? Of ben ik nou blind?Potlood84 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 19:49:
Het zijn weer amazon prime days en ben aan het twijfelen om 1 van deze machines te kopen:
GSB 18v55 of deze GSB 18v21
Ik heb een jaar of 2 geleden een setje van 3 knipex tangen gekocht, en het zijn by far de beste tangen die ik ooit heb gebruikt. Als ik ooit weer een tang nodig heb, dan wordt het sowieso ene knipex, no brainer voor mij. Het plezier om dat ding te gebruiken (vaak heb je ze nodig voor kutklusjes, zoals dingen ergens uit trekken, of op onhandige plekken met bijvoorbeeld leidingen) en de betrouwebaarheid maakt het de prijs meer dan waard.Boudewijn schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 23:00:
[...]
Ik wil gewoon het beste ding. Klaar. Ik ben geloof ik niet de enige hier die altijd 10x liever een knipex heeft dan een oekieboekie.
Grappig overigens dat een knipex online niet eens heel veel duurder is dan gamma spul in de winkel
Oeps..

Was toch te verleidelijk. Tijdje geleden met de kleine versie gewerkt en dat was echt een eye-opener. Deze gekozen om zaagsel beter af te kunnen vangen want dat was echt hopeloos met die kleine.
Ben heel benieuwd. de klem heb ik er niet bij, die 'master set' kost bijna 50 euro meer en lijmklemmen heb ik genoeg..

Was toch te verleidelijk. Tijdje geleden met de kleine versie gewerkt en dat was echt een eye-opener. Deze gekozen om zaagsel beter af te kunnen vangen want dat was echt hopeloos met die kleine.
Ben heel benieuwd. de klem heb ik er niet bij, die 'master set' kost bijna 50 euro meer en lijmklemmen heb ik genoeg..
[ Voor 16% gewijzigd door Pixeltje op 14-10-2020 07:17 ]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ik had vorige week deze set van Triton gekocht, ook nog zon snelspanklem erbij.Pixeltje schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 07:16:
Oeps..
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lazENS7OZP2YVJpuXZ6g1IwC.jpg?f=user_large)
Fixeer je je werkstuk in zon grotere versie? Want bij de opbouw van een kast moest ik halverwege nog een paar pocketholes boren en dat gaat dan met die kleine best makkelijk.
Voordeel van zon klem icm die pockethole vind ik dat er een magneetje in de pockethole zit, zodat die klem altijd op de juiste plek zit.
[ Voor 15% gewijzigd door checkdiz op 14-10-2020 08:22 ]
Het boorstuk is uitneembaar dus je hoeft niet perse de hele mal te gebruiken. soort 2-in-1 dus.. met die kleine liep ik steeds te tobben dat als je productiewerk doet en dus veel plankjes moet boren je elke keer opnieuw moet klemmen, dat zou met deze makkelijker moeten zijn.checkdiz schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 08:14:
[...]
Ik had vorige week deze set van Triton gekocht, ook nog zon snelspanklem erbij.
[Afbeelding]
Fixeer je je werkstuk in zon grotere versie? Want bij de opbouw van een kast moest ik halverwege nog een paar pocketholes boren en dat gaat dan met die kleine best makkelijk.
Voordeel van zon klem icm die pockethole vind ik dat er een magneetje in de pockethole zit, zodat die klem altijd op de juiste plek zit.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Maar dat is toch gereedschap?Flix20 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 18:04:
Precies! En Stanley was ooit een enorm grote en beroemde gereedschapsfabrikant....
Ondertussen zijn ze volgens mij als zovelen al lang een paar keer overgenomen en flink verchineesd, dus ze maken zowel goed als slecht gereedschap.
De laatste jaren hebben ze zeker weer wat mooie dingen uitgebracht!
Ondertussen zijn ze volgens mij als zovelen al lang een paar keer overgenomen en flink verchineesd, dus ze maken zowel goed als slecht gereedschap.
De laatste jaren hebben ze zeker weer wat mooie dingen uitgebracht!
- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -
Antonius schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 14:14:
[...]
Toevoeging:
Als iemand suggesties heeft voor een kantenfrees (het apparaat, niet het bitje) dan houd ik me ook aanbevolen. Met snoer, ik gebruik het niet zo vaak dat de meerprijs van een accu apparaat de moeite loont.
Ik weet dat de 8mm spantang wél wordt meegeleverd met de Makita frees-set waar die 3709 ook bij zit. Mijn vader heeft de set. Eén keer geleend, maar toen wilde ik 'm eigenlijk niet meer teruggeven.kabeltjekabel schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:17:
[...]
De 3709 is in ieder geval nog wel leverbaar bij diverse winkels.
Verschil is mij ook niet duidelijk. Allebei 6mm spantang, de 3709 30k rpm, de 3700 35k rpm (onbelast).
Ergo: De 8mm spantang is vast los te bestellen.
[ Voor 3% gewijzigd door Goudvis op 14-10-2020 09:15 ]
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Om te proberen: ik heb een spijkertacker bij tranentroep (http://www.vancranenbroek.nl/ dusSolomon schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 15:54:

Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic