Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-08 17:50
Ok, wellicht doe ik iets superdoms, maar ik kan niet bedenken wat het is ;)

Ik heb een Karcher WD6, inmiddels met cycloon. In de renovatie van ons huis slopen we veel, wat natuurlijk flink wat puin met zich meebrengt. Nu ik die cycloon heb dacht ik ook zonder problemen wat grover puin op te kunnen zuigen.

Het gebeurt, bij het opzuigen van puin, om de haverklap dat er grovere delen vast komen te zitten in de slang (ofwel in het gebogen plastic stuk, ofwel op de plek waar de slang overgaat in het aansluitstuk (wat ook een minimale versmalling is).

Is dit slecht ontworpen? Of doe ik iets doms?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:22
ok, voor al mijn spuitspulletjes heb ik dus een schoonmaaksetje nodig.

Origineel wagner:
https://www.verfspuit.net/xvlp-schoonmaakset
(in dld voor vergelijkbaar geld verkrijgbaar)

Aliexpress:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

En even wat gezocht op amazon:
https://www.amazon.de/dp/B07Y4N5XFS

Nou, raad eens welke dinsdag in mijn brievenbus gegooid gaat worden? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:25
Pfft.. 49 euro voor een paar borsteltjes.. die zullen het dan wel niet geworden zijn :P

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
decipherer schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 01:12:
Pfft.. 49 euro voor een paar borsteltjes.. die zullen het dan wel niet geworden zijn :P
Volgens mij is het 3x exact dezelfde set. Maar betaal je voor het wagner artikel idd 49 euro en via ali voor dezelfde set 6 euro :X

Dus ik heb de set van amazon besteld, kost 3 euro meer, maar is er met 2 dagen.

En blijkbaar krijg ik bij ali een coupon, dus daar kost hij uiteindelijk €2,42 :X
Een reservesetje is nooit weg, dus ook maar besteld :P

[ Voor 14% gewijzigd door Raymond op 04-10-2020 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Solomon schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:14:

Ik heb een Karcher WD6, inmiddels met cycloon. In de renovatie van ons huis slopen we veel, wat natuurlijk flink wat puin met zich meebrengt. Nu ik die cycloon heb dacht ik ook zonder problemen wat grover puin op te kunnen zuigen.

Het gebeurt, bij het opzuigen van puin, om de haverklap dat er grovere delen vast komen te zitten in de slang (ofwel in het gebogen plastic stuk, ofwel op de plek waar de slang overgaat in het aansluitstuk (wat ook een minimale versmalling is).

Ik heb hetzelfde (naja, niet hetzelfde; het verstopt dan op de kopse kant van de mof) als ik met de Festool D27 slang zooi van de vloer zuig. Oplossing; D36 slang.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 04-10-2020 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
  • Laatst online: 10-09 21:16
@Teijgetje is het ook te doen om kozijnen en ramen buiten te spuiten, zonder de bakstenen of omgeving onder verf te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-09 19:24
@kipfel
Als je afplakt wel. ;)
Schildersplakband hecht niet geweldig op poreus steen, je zou ducttape kunnen gebruiken voor de lijn en daar een 30 cm papierrand op kunnen plakken.
En natuurlijk moet je de voegen ook afplakken, laat je daar gaatjes dan spuit je daar in.

En ik zou wel een dag met weinig wind kiezen. Maar met wind waait de verf ook van je kwast. :+

Solomon schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 22:14:
Het ligt aan het "ontwerp", bij bv Festool is de opening van de zuigmond kleiner dan de diameter van de slang.
Wat er dus door past kan "ruim" door de slang.

Maar ook dat is geen garantie, wat er in de lengte door past kan alsnog scheef klem gaan zitten en moet je even de slang rekken om het te lossen.

@Raymond
Daar was ik gister ook achter gekomen, dat Amazon stukken goedkoper is dan bij Wagner/Verfspuit.net.
Een Flexio spuitbeker compleet kost haast de helft daar. :X
En ook jouw bekers zijn flink goedkoper.
Had het nog vermeld maar toen had je dacht ik mijn post al gelezen.

[ Voor 59% gewijzigd door Teijgetje op 04-10-2020 10:02 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Teijgetje schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 09:46:
@kipfel
Als je afplakt wel. ;)
Schildersplakband hecht niet geweldig op poreus steen, je zou ducttape kunnen gebruiken voor de lijn en daar een 30 cm papierrand op kunnen plakken.

[...]

@Raymond
Daar was ik gister ook achter gekomen, dat Amazon stukken goedkoper is dan bij Wagner/Verfspuit.net.
Een Flexio spuitbeker compleet kost haast de helft daar. :X
Goeie tips! Is dit je to-go shop voor dit soort benodigdheden? Nog andere tips wat betreft afplakken?

Heb je een wagner w950 flexio trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond

@Raymond

Had het nog vermeld maar toen had je dacht ik mijn post al gelezen.
Mijn spuitopzet komt er ook vandaan. Donderdag besteld, want net in prijs gedaald en aangezien dat de laagste prijs in tijden was, dacht ik dat'ie snel weer zou stijgen.
Gister werd'ie nog een tientje goedkoper :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
@kipfel
Als je afplakt wel. ;)
En natuurlijk moet je de voegen ook afplakken, laat je daar gaatjes dan spuit je daar in.

En ik zou wel een dag met weinig wind kiezen. Maar met wind waait de verf ook van je kwast. :+

[...]
Een beetje twijfel, heb een dusdanige hekel aan schilderen dat ik het wel overweeg. Afplakken vind ik minder erg om te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
@kipfel
Afplakken is eigenlijk simpel tegenwoordig, alles is goedkoop te krijgen.
En als je bv een voeg niet goed afplakt en vanaf langs de muur het kozijn raakt spuit je ook niet echt in het gat.
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen dus ik adviseer altijd glad en netjes af te plakken, dwz dat je plakband niet opgekruld zit/afgescheurd verfrommeld vastgeplakt. Dan kan je gelijk zien of je een "lek" hebt.
Het papier strek je natuurlijk netjes strak.
Bovendien blaas je het zo niet los.
Afplakmiddelen zijn dus overal te koop, doorgaans is normaal schildersplakband genoeg, soms heb je speciaal tape nodig ivm de ondergrond.
Plak met tape netjes en secuur langs de rand (maak een mooie rechte zichtlijn) en plak daar vervolgens het papier op, dat papier luistert dan minder nauw. Neem een smalle tape om bochten te kunnen plakken, vanaf 1,5 cm worden nette bochten moeilijk.
Er is zelfs hele smalle tape waar je onderhand rond mee kan plakken.
Het makkelijkst is een 3M pivot masker, daar gaan rollen papier met plakband met links en rechtse wikkeling op met een klein rolletje tape in het midden, de kop is draaibaar dus afplakken gaat heel snel. Je werkt altijd de kant op die jij het makkelijkst vindt.
Alleen kan ik er op internet zelfs geen foto meer van vinden. De rollen links en rechts wel, en zijn te krijgen, maar die zijn een factor 2,5-3 duurder dan de rolletjes papier zoals gelinkt eerder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku2rn7OooBI_BayAiu71cqCOeD8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17fI5MFsskoOnBlPCY2M4j0P.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mnl5D8ltb4jyN5PX0s7gkWAdeDo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFBIPOvijFzhe8Md1uoQOHxt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ApSQ6AZpFnuSysZ7WecXppP1MRw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rFu2k1XTlcm6IdEAW4thRxMI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYUg3QzQnLjjqwJN0UboOYBgfKs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oNzBy2XJWIVBZqNUGC13rHqx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZQGcuFUW40V07ydbAtR7umZbd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXLkWSTyTQTnFwf8xl057usn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdKUi_QMfabxUtSIxSIL9-UCu00=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrT9NFUzOdDIL6azzts6RuEn.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat een beetje in de buurt komt, niet echt, is een handmaskeerapparaat, daar gaat papier of afdekfolie op en de tapebreedte die jij wilt.
Maar nogmaals, vaak is eerst met tape netjes afplakken en daarna pas een papier met tape er op stukken makkelijker. Papier en folie is in dispenser en met tape voor weinig te krijgen.

En afplakken tot 28-30 cm is echt ver genoeg. Aan het plankje dat ik als afscherming gebruik op een eerdere foto kun je zien dat ik van de 12 cm hooguit 6 cm raak. En dan was dat om de rand gelijk een volle laag je geven.
Maar dat plankje had dus al 2,5 meter afgeschermd met spuiten en was dus al 5x bespoten, en dan blijft mijn duim schoon. Daar zie je zelfs geen vage afdruk van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67x37q_BDsXUT0wpcNFa0DDBhbk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGIzl9kUkMx5GzLHM0Tobvu3.jpg?f=fotoalbum_large

En je kan dus veel minder de muur of afdekking raken, kwestie van met beleid/weinig verf spuiten.
Altijd bewegen voordat je verf toevoert en een vlak op, er af geeft spuitnevel als je doorspuit.

Grootste voordeel van spuiten is dat bv kale plekken die zuigen, nadat ze voldoende zijn aangedroogd, gelijk dekkend gespoten kunnen (of in meerdere lagen natuurlijk).
Op niet geheel droge verf kun je prima een nieuwe dunne laag aanbrengen, iets dat je met een kwast niet kan.
Let wel dat hoe meer lagen je aanbrengt de droogtijd/uithardingstijd toeneemt, maar dat is logisch lijkt me.

De maskering haal je het best weg als de verf nog vers is, nat of net droog is prima, maar uitgehard geeft soms problemen met tape of te harde verflaag die verkeerd scheurt.
Met het papier op de tape geplakt haal je het papier makkelijk weg, het plakband moet je dan langs de muur wegtrekken, dus zo ongeveer 180 graden terug, dan heb je minder kans dat je bv latex van de muur trekt dan wanneer je het 90 graden trekt (haaks van de muur af).

En wat ik al eerder zei, als je afplakken kunt voorkomen is dat altijd beter. Het is wat je makkelijk vindt.
Maar zelfs ruiten, mits vlak, kun je iets meespuiten en als de verf droog is met een goede glaskrabber snel schoonsteken.
Afbeeldingslocatie: https://c1.neweggimages.com/NeweggImage/ProductImage/AAU9_1_201808211643330441.jpg
Al is afplakken vaak net zo snel. Maar met een goede glaskrabber kun je langs het kozijn snijden zodat er ca 1-2 mm op de ruit blijft, door hem te laten geleiden langs de zijkant zonder de verf (die hard is) te beschadigen.
Als je kozijnen en muren moet doen doe je eerst de kozijnen, je kan dan een randje muur meespuiten, na droging een schuurpapiertje er over en de latex hecht prima. De vloer plak je wel af natuurlijk.
Bij de latex daarna plak je bij rollen niet af maar rolt tegen het kozijn aan, je kan dan de naad mooi vol zetten als je die niet gekit had. Besnijden doe je dan met een vochtig schuursponsje, dat je steeds schoonmaakt, en waarmee je de zijkant schoonmaakt door hem zo op de hoek te zetten/vast te drukken dat je een rechte lijn trekt.
Met spuiten, ik heb een Flexio 990 (verfspuit met turbine + airless/luchtondersteunde latexspuit), moet je het kozijn wel afplakken alleen de rand niet. Die rand spuit je mee en besnij je weer met een vochtig sponsje. Het papier haal je daarna weg.
Zorg wel dat je schoonmaakt gelijk na het aanbrengen van de latex, dan is het een sponsstreek, als hij aandroogt sta je je rot te schrobben op de randjes van de latex die eerst aandrogen.

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 04-10-2020 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:44
Voor scharnieren heb ik een mooie freesmal voor de boven frees.
Ben nu opzoek naar een tekening voor een mal voor een sluitplaat (standaard nemef) zodat ik hem zelf kan proberen te printen. Iemand enig idee waar ik die kan vinden of heeft een file voor mij?

[ Voor 0% gewijzigd door The Fatal op 06-10-2020 13:09 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

Det

Geen idee wat een sluitpost is maar heb je hier iets aan:

Ik heb een tijdje terug een sluitkom voor een raamsluiting in gefreesd op deze manier en dat werkte perfect. Op 0:55 in de video heeft ie 't over de "netto maat"; daar gebruik je dus de sluitkom voor. Mal er omheen maken, testen op proefstukje, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipfel
Bedankt voor je uitgebreide toelichting. Hier kan ik wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:06
Ik heb dit topic even doorgelezen over grasmaaiers.

Afgelopen weekend is ons mini gazonnetje van iets meer dan 25m2 opgeleverd. Nu heb ik een grasmaaier nodig om van het voorjaar aan de slag te gaan.

Ik zit al in het Makita ecosysteem maar twijfel nog een beetje tussen accu en elektrisch. Er zijn stroompunten in de nabijheid, dat is het probleem niet. Accu is ongeveer 2x zo duur (€ 220,- vs. € 110) maar wel weer net iets makkelijker.

Hebben jullie nog een advies hierover of is het een kwestie van kiezen waar ik mijn geld aan uit wil geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Voor de zaagtafel-twijfelaars onder ons...zoals @letanie

ik heb nog wat reviews zitten kijken...en soms de meest in het oog springende verschillen verlies je makkelijk uit het oog.

In het vergelijk tussen de DeWalt DWE7485 en de Bosch GTS635-216 (waarbij die laatste beduidend goedkoper is) ontbreekt bij de Bosch helaas stofafzuiging op bladeguard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOHPBWj-u_EHOKA9bID6Dn5tERM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcbnJ9pk6B38HMypMA11a0zm.jpg?f=fotoalbum_large

Ook de door @Framoes getipte Hikoki C10 heeft geen stofafzuiging op de bovenzijde.

Voor mij, klussend op zolder waar ik ook mijn was moet hangen, vrees ik dat dit toch wel een onoverkomelijkheidje is.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:24:

@Fraggert ik moet zeggen dat de MIDI i.c.m. de Kapex KS60 nog geen gouden combinatie is omdat 2-5% van het afval niet in de stofzuiger terecht komt, maar dit kan ik enkel nog bepalen na aanleiding van het zagen van klik PVC. Ik denk dat hij met zaagsel een stuk beter doet omdat het lichter is. Ik moet ook zeggen dat de MIDI het ook beter doet op het zelfde materiaal met de TS55 en nog beter (geen stof merkbaar) met de ETS 150/5 EQ. Kortom, volgens mij licht de afzuiging ook aan het materiaal en de machine waarop je hem aansluit. Waarom is er altijd weer zo'n grijs gebied die de keuze niet makkelijk maakt? :'( :D
ik denk niet dat het zozeer jouw Kapex is, maar dat het ligt aan het soort machine.

Een afkortzaag spuugt gewoon zijn zaagsel enorm in de rondte.

De optelsom merk (hoeveel €€€ is de R&D besteed aan stofafzuiging), je stofzuiger zelf (onderdruk etc) en het materiaal dat je zaagt levert als uitkomst een bepaalde stofreductie op.

Een afkortzaag blijft een dramatisch ontwerp qua stof hoewel er zagen zijn die erg stofvrij kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dennis schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:14:

Afgelopen weekend is ons mini gazonnetje van iets meer dan 25m2 opgeleverd. Nu heb ik een grasmaaier nodig om van het voorjaar aan de slag te gaan.

Ik zit al in het Makita ecosysteem maar twijfel nog een beetje tussen accu en elektrisch. Er zijn stroompunten in de nabijheid, dat is het probleem niet. Accu is ongeveer 2x zo duur (€ 220,- vs. € 110) maar wel weer net iets makkelijker.

Hebben jullie nog een advies hierover of is het een kwestie van kiezen waar ik mijn geld aan uit wil geven?
voor 4x5 gras hebben wij hier een goedkopere gesnoerde grasmaaier van Wolfgarten ofzo, zo'n rode.

Kostte destijs in de aanbieding krap 100 euro en is een verademing tegenover zelf die kooimaaier duwen.

volgens mij zoiets: https://www.coolblue.nl/p.../wolf-garten-a-320-e.html

Voor zo'n klein lapje gras ging ik voor de goedkope optie en besteedde mijn besparing niet of ergens anders :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Fraggert schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Een afkortzaag blijft een dramatisch ontwerp qua stof hoewel er zagen zijn die erg stofvrij kunnen werken.
Eens. Ik moet ook zeggen dat ik met de Kapex echt niets te klagen heb, deze doet het al vele malen beter dan andere zagen die ik heb gebruikt (Einhell, Metabo, Bosch). Na een aantal dagen zagen is enkel een minimale hoeveelheid aan deeltjes op de grond gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letanie
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-08 09:49
De DWE7485 is volgens mij de enigste met dubbele afzuiging, 1 aan het "riving knife" en een ander onderaan. Ik had ergens op een of andere review gelezen dat stofafzuiging bovenaan niet zo goed werkte als onderaan. Mijn interesse gaat vooral naar de DWE7485 (voor het rack-and-pinion systeem) waarvoor ik al gezien heb dat stofzuiger bovenaan en achteraan een pvc buis naar een doos of dergelijke al een pak stof verhelpen. Die Hitoki lijkt mij dezelfde te zijn als de Metabo TS254M? Van deze laatste volg ik de prijs ook op en lijkt constant 375€ te zijn maar nog niet veel positiefs van gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:28:
[...]

Eens. Ik moet ook zeggen dat ik met de Kapex echt niets te klagen heb, deze doet het al vele malen beter dan andere zagen die ik heb gebruikt (Einhell, Metabo, Bosch). Na een aantal dagen zagen is enkel een minimale hoeveelheid aan deeltjes op de grond gekomen.
Precies, daarmee mag je jezelf gelukkig prijzen, dat is gewoon zeer goed.

als ik een kant affrees (OF1010) dan zie ik ook het leeuwendeel weggezogen worden, aan het einde van de plank spuugt er meestal nog wat weg

Ook aan het einde van mijn zaagbeweging (MT55cc) als ik een plank doorzaag op een "opofferplaat" dan zie ik aan het einde wat zaagstof wegschieten.
Zo'n afzuiger kan niet op tegen de kracht waarmee dat weggeslingerd wordt en zuigt aan de voorzijde van de machine nu eenmaal meer lucht weg dan onderaan die plank.

Dat gezegd hebbende, dit is slechts een fractie van het totaal en het is al 1000x beter dan zonder stofafzuiging :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

letanie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:37:
De DWE7485 is volgens mij de enigste met dubbele afzuiging, 1 aan het "riving knife" en een ander onderaan. Ik had ergens op een of andere review gelezen dat stofafzuiging bovenaan niet zo goed werkte als onderaan. Mijn interesse gaat vooral naar de DWE7485 (voor het rack-and-pinion systeem) waarvoor ik al gezien heb dat stofzuiger bovenaan en achteraan een pvc buis naar een doos of dergelijke al een pak stof verhelpen. Die Hitoki lijkt mij dezelfde te zijn als de Metabo TS254M? Van deze laatste volg ik de prijs ook op en lijkt constant 375€ te zijn maar nog niet veel positiefs van gevonden.
klopt, het helpt ook als je een zero clearance insert maakt denk ik, dat meen ik bij de 745 in elk geval gehoord te hebben in een review

Ook staat bij mij de 7485 op 1 door het rack&pinion geleider.

Mijn Mafell zaagtafel had gewoon een Y-stuk afzuigslang met 2 maten buis. 1 voor onderaan en 1 voor op de bladegaurd, dat werkte perfect. Nou was dat ding ook geroemd om zijn stofafzuiging.

Die Metabo is laatst nog getest door GoTools tegen een Einhell.

Dan krijg je een aardig idee van hoe dat ding in elkaar steekt.

Liken en reactie plaatsen...kun je hem nog winnen ook :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letanie
Fraggert schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 09:51:
[...]

Die Metabo is laatst nog getest door GoTools tegen een Einhell.

[YouTube: Revolution, die zweite? Tischkreissägen Metabo TS 254 M und Einhell TE-CC 250 UF | inkl. Verlosung]

Dan krijg je een aardig idee van hoe dat ding in elkaar steekt.

Liken en reactie plaatsen...kun je hem nog winnen ook :P .
Duitse en Russische reviews vond ik inderdaad ook maar als domme belg spreek ik enkel Nederlands Engels en Frans. Als ik de tijd en moed vind zal ik deze eens proberen te bekijken met automatische ondertitels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

letanie schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:01:
Duitse en Russische reviews vond ik inderdaad ook maar als domme belg spreek ik enkel Nederlands Engels en Frans. Als ik de tijd en moed vind zal ik deze eens proberen te bekijken met automatische ondertitels.
Ik volg zo'n review goed in het Duits, maar weet dat je genoeg mee krijgt als je duits niet sterk is.

Als bij die Einhell het zaagblad omhoog gaat, en je ziet het blad minstens 1 mm van links naar rechts slingeren, dan heb jij geen geluid meer nodig :P

Het Metabo-blad beweegt niet bij eenzelfde actie ;)

Zoals met mijn plaatje tussen de de DeWalt en de Bosch, zal ik mijn bevindingen blijven posten :)

Grote kans echter dat het uiteindelijk gewoon de 7485 wordt, ik weet 't haast wel zeker ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 17:10

Absoluut 100% voor de accuvariant. Er is bij grasmaaien niets irritanter dan het snoer dat de hele tijd achter je aan sleept. Laat staan het risico van door maaien, wat je wilt voorkomen, dus weer het snoer opzijschoppen/leggen. 25 m2 kan je minimaal 5x maaien op 5Ah volle accu's.

Even slikken en je bent die € 110,- € 70,- extra alweer vergeten. Als je namelijk naar de Hornbach gaat, en de prijs van gereedschapcentrum.nl laat zien, krijg je hem voor € 179,10 mee. Daarnaast krijg je er een gratis accu bij, bij de Hornbach! Als je die meerekent, zijn ze even duur ;)

(Koop hem niet bij Gereedschapcentrum.nl, dat is namelijk geen officiele makita dealer, en krijg je dus ook geen gratis accu)

[ Voor 4% gewijzigd door Nivado op 05-10-2020 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
[...]

Gewoon geluid uit doen. Dan maakt de gesproken taal ineens niets meer uit, en zijn de bewegende beelden universeel te begrijpen. Evt auto-subtitles aan zetten van youtube.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 10:23:
[...]

Absoluut 100% voor de accuvariant. Er is bij grasmaaien niets irritanter dan het snoer dat de hele tijd achter je aan sleept. Laat staan het risico van door maaien, wat je wilt voorkomen, dus weer het snoer opzijschoppen/leggen. 25 m2 kan je minimaal 5x maaien op 5Ah volle accu's.

Even slikken en je bent die € 110,- € 70,- extra alweer vergeten. Als je namelijk naar de Hornbach gaat, en de prijs van gereedschapcentrum.nl laat zien, krijg je hem voor € 179,10 mee. Daarnaast krijg je er een gratis accu bij, bij de Hornbach! Als je die meerekent, zijn ze even duur ;)

(Koop hem niet bij Gereedschapcentrum.nl, dat is namelijk geen officiele makita dealer, en krijg je dus ook geen gratis accu)
pwoh.....knap uitzoekwerk _/-\o_

@Dennis blijft even de vraag of je vor 9 tientjes klaar wil zijn met een snoertje (ons bevalt dat prima en levert geen onoverkomelijke irritatie op ofzo) of dat je meer wilt uitgeven.

Wat je er ook voor terugkrijgt aan gemak en extra accu, je bent wel meer kwijt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 19:52
@Dennis

Ik heb ook zo'n postzegel. (of eigenlijk 2)
En sinds 2 jaar ook een makita accu grasmaaier.

Heb per ongeluk de grote besteld, dus ben lekker snel klaar met maaien :+

Mijn maaier met snoer had een brok stoeptegel proberen te maaien, en de hele motorophanging was gebroken door de klap. Daarom een nieuwe gekocht, maar achteraf had ik dat al VEEL eerder moeten doen.
Wat een verademing is het om geen snoer meer te hebben.

Lijkt een luxeprobleem (en is het misschien ook)
Maar ben door het gedoe steeds minder gaan maaien, waardoor mijn gras lelijk werd.

Nu maai ik al 2 seizoenen vaker omdat je hem even snel pakt savonds, en dat scheelt wel een hoop.

mij is het het prijsverschil wel waard.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 05-10-2020 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 21:05

A13X

Dude

FRANQ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:24:
@Dennis

Ik heb ook zo'n postzegel. (of eigenlijk 2)
En sinds 2 jaar ook een makita accu grasmaaier.

Heb per ongeluk de grote besteld, dus ben lekker snel klaar met maaien :+

Mijn maaier met snoer had een brok stoeptegel proberen te maaien, en de hele motorophanging was gebroken door de klap. Daarom een nieuwe gekocht, maar achteraf had ik dat al VEEL eerder moeten doen.

Maar ben door het gedoe steeds minder gaan maaien, waardoor mijn gras lelijk werd.

Nu maai ik al 2 seizoenen vaker omdat je hem even snel pakt savonds, en dat scheelt wel een hoop.

mij is het het prijsverschil wel waard.
+1

Met het gemak waarmee je hem pakt en de irritatie die weg is nu ik niet meer loop te klooien met een snoer was ik de irritatie van de hogere prijs snel vergeten...en dan had ik er al een op snoer.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
Ik heb mij een Makita SP6000 aangeschaft (wel bedraad want hij verlaat de werkplek toch niet en de stofafzuiging) en ik merk dat dit toch de beste koop tot nu. Perfecte machine. 2 rails erbij van 150cm.
Maar met korte en lange smalle stroken gaan mijn hersens tegenstribbelen, ik weet dat het te gebruiken MDF onder de rail zit, maar alleen met het zagen zeggen mijn hersens dat het smalle strookje (lang of kort) moet gaan oppakken en gebruiken. Dan is het altijd te smal door de zaagsnede.
Ik weet het maar ik zat na te denken hoe dit te tackelen. ben er zeker niet de enige in want er is een oplossing voor.
https://www.strawbyte.com
En voor de dhz mensen kun je ook een strookje van 2.2mm.(Makita) tegen de rubberstrook van de rail leggen en klaar, ik verneuk mijn eigen hersens en het werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sa.Tan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:04:
Ik heb mij een Makita SP6000 aangeschaft (wel bedraad want hij verlaat de werkplek toch niet en de stofafzuiging) en ik merk dat dit toch de beste koop tot nu. Perfecte machine. 2 rails erbij van 150cm.
Maar met korte en lange smalle stroken gaan mijn hersens tegenstribbelen, ik weet dat het te gebruiken MDF onder de rail zit, maar alleen met het zagen zeggen mijn hersens dat het smalle strookje (lang of kort) moet gaan oppakken en gebruiken. Dan is het altijd te smal door de zaagsnede.
Ik weet het maar ik zat na te denken hoe dit te tackelen. ben er zeker niet de enige in want er is een oplossing voor.
https://www.strawbyte.com
En voor de dhz mensen kun je ook een strookje van 2.2mm.(Makita) tegen de rubberstrook van de rail leggen en klaar, ik verneuk mijn eigen hersens en het werkt.
Begrijpelijk, ik krijg het ook nog wel eens voor elkaar om aan "de verkeerde" te zagen.

Wat je jezelf kunt aanleren is een grote X op het afvalstuk te zetten. Het stuk met de X moet je zichtbaar hebben bij het zagen.

Een ander geheugensteuntje is dat je lineaal altijd op je werkstuk ligt om juist deze te beschermen, het rubber van de lineaal werkt namelijk óók als anti-splinter-strip.

Maar eigenlijk, is het een kwestie van gewenning en voor je je zaagbeweging even wat zaken te controleren.

Ik check mijn zaagbeweging of mijn slang en snoer niet blijven haken (niets is irritanter |:( ), of de liniaal niet heeft gewogen met het plaatsen van de zaag en of er niets anders bijzonders is:

*oorkappen
*bril
*stofzuiger ingeschakelt?

Maar alles onder het motto: je leert het wel joh, gewoon meters maken met dat ding :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Sa.Tan schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 12:04:
Die 2.2mm is natuurlijk afhankelijk van de dikte van je zaagblad.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:15

yay

FRANQ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:24:
@Dennis
...

...
Het afgelopen halfjaar wel vaker over een accumaaier nagedacht en dan steeds besloten het niet te doen omdat de oude (wolfgarten) nog goed is en vervangen dan weer zonde en zo. Maar het argument dat je aandraagt is wel een eye opener voor me. Had ik zo niet kunnen bedenken, dus bedankt! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
yay schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:27:
[...]

Het afgelopen halfjaar wel vaker over een accumaaier nagedacht en dan steeds besloten het niet te doen omdat de oude (wolfgarten) nog goed is en vervangen dan weer zonde en zo. Maar het argument dat je aandraagt is wel een eye opener voor me. Had ik zo niet kunnen bedenken, dus bedankt! (y)
Ik had dat dus ook, vooral omdat de oude nog praktisch nieuw was. (van 20x maaien per jaar gaat hij niet stuk)

Maar doordat ik altijd op speurtocht moest naar een verlengsnoer.
En achter de bosjes tussen de spinnenwebben hem moest inpluggen.
En dan vervolgens tijdens het maaien het verlengsnoer minstens 1x los kwam van de maaier.

En het snoer weer moest oprollen, dan door het huis naar voor om alles nog een keer te doen voor postzegel nummer 2 maakte het een beetje een sleur.

Nu ben ik in 10 minuten klaar.
Hoef geen bosjes in.
Geen geklooi met een snoer wat net te kort is voor dat ene hoekje achterin.
Etc.

Een maaier op 220-240v heeft gewoon geen bestaansrecht meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Te kort snoer en stopcontact op verkeerde plek is natuurlijk ook gewoon met 2 tientjes op te lossen..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymond

25m2?
Gewoon handmaaiertje.
Tegen de tijd dat je het snoer van je electrische maaier in het stopcontact hebt gestopt, ben je met de handmaaier al klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-09 21:24

Tsja,

Het is 'maar' 25m2 maar toch, je moet het in het seizoen minimaal 1x per week maaien, liefst 2x :P
Ik ben hier overgestapt van een benzinemaaier naar de Makita DLM382Z
Geen enkel moment spijt van gekregen, voor zo'n 195,- euro bij combitools inclusief 1 5Ah accu (actie)
Door de overstap ben ik ook eerder geneigd vaker te gaan maaien, lekker licht en een stuk stiller dan de benzinemaaier. En natuurlijk weer een extra accu :+

Nu de heggenschaar, bladblazer, schroefmachine, grasmaaier en trimmer allemaal op accu.
Het is gewoon een verademing om geen snoer meer te hebben.

Maar inderdaad een (hand)kooimaaier neemt minder ruimte in, en vreet geen accu's.
Wil niet zeggen dat ie goedkoper is dan de Makita, dus kun je voordeliger de Makita kopen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door JvdW op 05-10-2020 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Kent iemand Powerplus?
Of Greencut?

Ik heb jaren een Lavor Superwash 160 hogedrukspuit gebruikt, was 12 jaar geleden €150 bij de Lidl.
Topper met 135 bar werkdruk,160 bar max, en genoeg accessoires, alles messing, ook de spuitlansen.
Helaas start hij niet mee normaal, je moet de toevoerslang er af halen en de spuitlans indrukken, dan wel. Vervolgens moet je snel de toevoer weer er op drukken want zonder water is natuurlijk niet goed voor het pomphuis (ook messing). Laat je de lansknop los, dan moet eerst weer de aanvoer los.......etc. Erg vermoeiend.
Ik heb geen idee waar ik zou moeten zoeken voor reparatie, al vind ik wel wat Lavor onderdelen, alleen is een 10 jaar oud apparaat dat nog waard?

Ik ben dus niet van de perse een Kärcher K7 full options.

Ik kwam deze tegen voor €168,30, nieuw in beschadigde doos.
Specs zijn goed, (Ik meen) 130 bar werkdruk?, 195 bar max, 2500W, mooi compleet, voor intensief gebruik, en recensies zijn goed over het algemeen.
Verlengbare lans, wat ook fijn is.
Wordt morgen bezorgd.......
Hopelijk past mijn roterende borstel van de Lavor.
En 10 m verlengslang moet te krijgen zijn eventueel.

Toen kwam ik deze tegen gisteren.
Is completer, heeft 170 bar werkdruk en 262 bar max, 30 m slang, 3200W, gebruikt iets meer water (8,5 vs 7,8 l/min max)
Maar is voor huishoudelijk gebruik. :'(
Alleen een ontstoppingsslang mis ik, maar die is vast te vinden, of deze met twee koppen.

Zit nu te twijfelen de Powerplus terug te sturen en alvast de Greencut Jet 3800 te bestellen.
Ik denk ook dat vaste nozzles langer meegaan dan een verstelbare.

Geweldige filmpjes over te vinden natuurlijk. >:)
Gelukkig zeggen plaatjes meer als 1000 woorden. :+

De Powerplus POWXG90425 in het Tsjechisch.

De Greencut Jet 3800 in het Engels, al heet hij in Amerika anders. (de Spaanse Greencut is hetzelfde filmpje met minder agressieve muziek.)

What to do????
Wat is weisheid? :+

[ Voor 18% gewijzigd door Teijgetje op 06-10-2020 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
[...]

Terwijl Duits nog wel een van de drie Belgische talen is :+

Maar als je al Nederlands kunt is Duits niet bijster moeilijk. Gewoon een zwik filmpjes kijken en dan gaat het steeds beter. Af en toe een woord opzoeken. Die auto-subtitles werken ook redelijk, mits er duidelijk gesproken wordt en in hele zinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Teijgetje schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:21:
Kent iemand Powerplus?
Of Greencut?

Ik heb jaren een Lavor Superwash 160 hogedrukspuit gebruikt, was 12 jaar geleden €150 bij de Lidl.
Topper met 135 bar werkdruk,160 bar max, en genoeg accessoires, alles messing, ook de spuitlansen.
Helaas start hij niet mee normaal, je moet de toevoerslang er af halen en de spuitlans indrukken, dan wel. Vervolgens moet je snel de toevoer weer er op drukken want zonder water is natuurlijk niet goed voor het pomphuis (ook messing). Laat je de lansknop los, dan moet eerst weer de aanvoer los.......etc. Erg vermoeiend.
Ik heb geen idee waar ik zou moeten zoeken voor reparatie, al vind ik wel wat Lavor onderdelen, alleen is een 10 jaar oud apparaat dat nog waard?

Ik ben dus niet van de perse een Kärcher K7 full options.

Ik kwam deze tegen voor €168,30, nieuw in beschadigde doos.
Specs zijn goed, (Ik meen) 130 bar werkdruk?, 195 bar max, 2500W, mooi compleet, voor intensief gebruik, en recensies zijn goed over het algemeen.
Verlengbare lans, wat ook fijn is.
Wordt morgen bezorgd.......
Hopelijk past mijn roterende borstel van de Lavor.
En 10 m verlengslang moet te krijgen zijn eventueel.

Toen kwam ik deze tegen gisteren.
Is completer, heeft 170 bar werkdruk en 262 bar max, 30 m slang, 3200W, gebruikt iets meer water (8,5 vs 7,8 l/min max)
Maar is voor huishoudelijk gebruik. :'(
Alleen een ontstoppingsslang mis ik, maar die is vast te vinden.

Zit nu te twijfelen de Powerplus terug te sturen en alvast de Greencut Jet 3800 te bestellen.
Ik denk ook dat vaste nozzles langer meegaan dan een verstelbare.

Geweldige filmpjes over te vinden natuurlijk. >:)
Gelukkig zeggen plaatjes meer als 1000 woorden. :+

De Powerplus POWXG90425 in het Tsjechisch.
[YouTube: POWXG90425 Elektrická tlaková myčka 2.500W 195bar POWERPLUS]

De Greencut Jet 3800 in het Spaans (of Engels maar is een ander merk maar hetzelfde filmpje.)
[YouTube: Greencut JET3800 | Hidrolimpiadora de agua a alta presión para hogar 3800 PSI]

What to do????
Geen ervaring met 1 van beiden, maar ik zou voor de greencut kiezen. Toevallig ben ik ook nog "opzoek" naar hogedrukreiniger dus ga deze even onthouden, en be benieuwd naar jouw ervaring als je hem gaat halen. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FRANQ schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 13:46:
Een maaier op 220-240v heeft gewoon geen bestaansrecht meer.
Das een mening en geen feit he ;)

Voor ons was het simpel, we wilden beter maaien dan het oude ding wat we hadden, én zo'n bak erachter zodat we niet óók hoefden te harken.

voor krap 9 tientjes op 220 was dus voor ons de allerbest optie :)

Ik heb geen accusysteem en we wilden niet teveel uitgeven maar meer gemak dan de handmaaier.

Dan kom ik toch echt uit op een instap gesnoerde machine voor die 25m² van ons.
Raymond schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:27:
[...]

25m2?
Gewoon handmaaiertje.
Tegen de tijd dat je het snoer van je electrische maaier in het stopcontact hebt gestopt, ben je met de handmaaier al klaar :)
Zie boven, de WCD zit naast de schuurdeur, 1 meter van ons gras vandaan, 3 keer het snoer aan de kant smijten en ik heb een bak gras op de composthoop liggen. Easypeasy :)

Elke situatie is natuurlijk weer anders. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 22:10

Hoop discussie, maar wij hebben nu 9m2 gras (en gaan naar ook iets van 25 volgend jaar). Maar ik heb 4 jaar geleden voor ongeveer 90 euro een electrische maaier en bostrimmer gekocht voor de randjes, merk kan ik wel even opzoeken voor je als je wil.

Verlengsnoer ligt altijd bij de grasmaaier. Het grootste probleem is de ruimte in de schuur, daar ben ik altijd het meeste tijd mee kwijt :D Wat ook heel erg helpt, vooral voor mooier gras, is regelmatig even de bladen aanscherpen. Ik gebruik gewoon een simpele vijl, maar dat helpt echt significant!

Voor de nieuwe tuin blijf ik gewoon bij dezelfde setup :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-09 21:00
Kent iemand Powerplus?
Of Greencut?

What to do????
Eerlijk gezegd denk ik dat de greencut in dezelfde range valt als je vorige hogedruk spuit.
15 jaar geleden heb ik een Nilfisk voor de scouting gekocht om de boten schoon te spuiten als ze uit het water kwamen, deze doet dat nog steeds elk jaar.

Zelf heb ik er nu ook een voor thuis gekocht, en dat bevalt prima. Staar je niet blind op de opgegeven druk, deze is al snel voldoende voor huis tuin en keuken gebruik.
Deze staat nu in de schuur te shinen :)
https://www.bol.com/nl/p/...1XZMHA.1_4.6.ProductTitle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik snap niet helemaal dat het snoer in de weg gaat liggen, bij banen maaien, welke kant je ook op maait?
Leg je het snoer dan expres aan de verkeerde kant?

[ Voor 6% gewijzigd door Teijgetje op 06-10-2020 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Kent iemand Powerplus?
Of Greencut?
Ik heb recentelijk een boorhamer van Powerplus gekocht om stuc/specie van m'n stenen muur af te bikken. Wel iets anders dan een hogedrukspuit ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Heb inmiddels de Jet 3800 besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lyncyst
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:24
Kent iemand Powerplus?
Of Greencut?

What to do????
Een hogedrukreiniger moet zijn druk kwijt als je de output afsluit, er zal iets moeten zijn als een bypass of drukschakelaar om de druk te smoren wanneer je de lans niet bedien. Wanneer er geen aanvoer water is aangesloten kan het moeilijk zijn om druk op te bouwen.

Ik zou kijken naar een drukschakelaar of bypass en deze op functionaliteit testen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
@Teijgetje @Fraggert @kepler

Een grasmaaier op accu is wat mij betreft beter te verantwoorden dan een invalzaag op accu.

Een sds klopboormachine op accu, waarom dat zou je dat wel willen dan?
Of een accu multitool. :?

Iedereen hier geilt op mooie gereeschapjes op accu.

Nu blijft het een persoonlijke mening.
Maar nu ik eenmaal een accu maaier heb wil ik niks anders meer.
En die paar tientjes prijsverschil ben je aan een of twee goede verlengsnoeren ook kwijt.

Een netstroom of benzine maaier is niet zo snel meer nodig in je tuintje met een paar m2 gras.

Maairobot staat hier nog op het wensenlijstje, maar dan zou ik er 2 nodig hebben, en moet hij ook speelgoed kunnen opruimen :+

Denk dat het een beetje in een welles nietus discussie uit draait.

Dus het is gewoon waar je persoonlijke voorkeur ligt en hoe lui je bent welke je moet hebben.
Dus heb het even uiteengezet hieronder :P

Niet lui, hand kooimaaier, beste voor je gras.
Beetje lui, elektrische maaier.
Behoorlijk lui, accu maaier.
Heel erg lui, robotmaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-09 18:33
FRANQ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:38:

Een grasmaaier op accu is wat mij betreft beter te verantwoorden dan een invalzaag op accu.

voor mij is het zo dat als je al 4 accu's hebt, waarom zou je dan nog iets op netsnoer willen? Je noemt een multitool, dat is nou júist iets wat handig is op accu omdat je dat ding in alle klotehoekjes en gaatjes gebruikt om iets te schuren/zagen/etc. Je hebt toch al zo goed als geen stofafzuiging bij zo'n ding dus waarom dan niet op accu?

Prijs van een 18V loss body en 230V machine ontlopen elkaar ook nauwelijks. Het zal je verstelt staan hoeveel makkelijker je werkt als je niet hoeft om te kijken naar een netsnoer wat te kort is/blijft haken/potentieel doorgezaagd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 22:10
FRANQ schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:38:

Nu blijft het een persoonlijke mening.
Maar nu ik eenmaal een accu maaier heb wil ik niks anders meer.
En die paar tientjes prijsverschil ben je aan een of twee goede verlengsnoeren ook kwijt.

Een netstroom of benzine maaier is niet zo snel meer nodig in je tuintje met een paar m2 gras.

Maairobot staat hier nog op het wensenlijstje, maar dan zou ik er 2 nodig hebben, en moet hij ook speelgoed kunnen opruimen :+

Denk dat het een beetje in een welles nietus discussie uit draait.

Dus het is gewoon waar je persoonlijke voorkeur ligt en hoe lui je bent welke je moet hebben.
Dus heb het even uiteengezet hieronder :P

Niet lui, hand kooimaaier, beste voor je gras.
Beetje lui, elektrische maaier.
Behoorlijk lui, accu maaier.
Heel erg lui, robotmaaier.
Haha je laatste stukje klopt helemaal :D

Een accu-grasmaaier werkt natuurlijk ook prima, mijn verhaal was alleen maar om te laten zien dat het niet perse nodig is. En zeker toen ik voor 90 euro een grasmaaier EN bostrimmer kon kopen, dan ben je dus heel snel veel goedkoper uit.

Mijn gereedschap-accu's liggen trouwens op zolder, dus voor mij is een 220V maaier de luie versie. Scheelt weer traplopen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
Dank iedereen voor de visies op accu, benzine, elektrische of handmaaier :). Ik denk toch dat ik voor accu ga, het argument dat je hem wat makkelijker pakt is zeker waar en mijn vrouw wil dat ik het gras kort ga houden vanwege haar hooikoorts.

De prijs bij Hornbach is een goed idee maar om ze zo uit te knijpen staat mij persoonlijk een beetje tegen, dus ik kijk nog even aan waar ik hem bestel :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Dennis schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:36:
De prijs bij Hornbach is een goed idee maar om ze zo uit te knijpen staat mij persoonlijk een beetje tegen, dus ik kijk nog even aan waar ik hem bestel :).
mowh, daar zou ik niet zo'n medelijden mee hebben hoor, het is geen eenmanszaak :P

ze adverteren snoeihard dat ze géén aanbiedingen doen maar altijd de laagste prijs hebben. Dan mogen ze dat ook IMHO waarmaken ook.

Al helemaal als ze op filiaalniveau ook nog eens proberen soms ergens onder uit te komen, ik lees namelijk hier dat ze bij het ene filiaal onder bijv amazon.nl proberen uit te komen en mensen echt moeten aandringen terwijl ze 100% aan de voorwaarden voldoen uit de LPG.

Wie A zegt........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 22:47

sphere

Debian abuser

@Fraggert lijkt me eerder tweakers die op basis van de .nl extensie klaar denken te zijn. Als je je goed voorbereidt met de gegevens uit dit topic is er weinig te soebatten denk ik.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sphere schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:50:
@Fraggert lijkt me eerder tweakers die op basis van de .nl extensie klaar denken te zijn. Als je je goed voorbereidt met de gegevens uit dit topic is er weinig te soebatten denk ik.
Dat zou zeker kunnen, ik weet niet specifiek wie daar mee kwam, ik las het een aantal keer inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:59
Dilemma aanwezig in mijn hoofd. Hebben een klushuis gekocht en er moet natuurlijk geklust worden :+

Ik had zelfs zoiets van gezien er toch een hoop tools gekocht dienen te worden want die hebben we momenteel niet is het de kans om naar een ecosysteem te stappen. Heb het huidige forum al doorgelezen met trefwoord "ecosysteem". Echter gaat dat van het ene naar het andere merk waardoor ik geen keuze kan maken.

Momenteel moet bijvoorbeeld een accuboormachine aangeschaft worden (stap 1). Heb vele merken al bekeken die in de openingspost staan zoals, Bosch (leuke actie?) en Makita. Wat mij opvalt is dat Makita wel een flinke slag duurder is dan Bosch maar zijn ze dan zoveel beter of kijk ik verkeerd?

Het huis moet letterlijk gestript worden en opnieuw worden opgebouwd van binnen, eventuele informatie .. er zit 921m2 aan grond bij dus je kan begrijpen dat er ook een tuin bij zit van een aardig formaat. Misschien dat iemand mij een richting op kan gooien kwa ecosysteem als het plaatje hiermee duidelijk is. Aldus klushuis (strippen en opbouwen) + aardig formaat tuin.

Hopelijk kan iemand mij over een streep trekken, lig al dagen stil door de keuze die ik moet maken. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heb je een voorbeeld waar je het idee kreeg dat Makita fors duurder is dan Bosch? Je hebt het wel over Bosch Professional neem ik aan (blauw)?

Als je verwacht op termijn ook het nodige aan tuinmachines nodig te hebben, dan kan Makita wel interessant zijn. Voor zover ik weet hebben die een uitgebreider tuinassortiment op dezelfde 18V accu's dan bijvoorbeeld Bosch.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Maak een lijst van wat je nodig denk te hebben zodat je bij aanbiedingen meteen kan kopen. Anders koop je op het moment je het nodig hebt en ben je duurder uit.

Bosch heeft nu een 18V accu actie dacht ik en Makita 18V voor tuinmachines. Wellicht volgend kwartaal weer, maar je kunt er niet altijd op rekenen.

12V heb ik alles van Bosch (via Duitsland) en op 18V van Makita vanwege de tuinmachines. Een accu grasmaaier en heggeschaar is toch wel heel fijn. Zeker voor een iets grotere tuin.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
Orion84 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:33:
Heb je een voorbeeld waar je het idee kreeg dat Makita fors duurder is dan Bosch? Je hebt het wel over Bosch Professional neem ik aan (blauw)?

Als je verwacht op termijn ook het nodige aan tuinmachines nodig te hebben, dan kan Makita wel interessant zijn. Voor zover ik weet hebben die een uitgebreider tuinassortiment op dezelfde 18V accu's dan bijvoorbeeld Bosch.
Klopt ik heb het dan over professional blauw. Ik zat vooral te kijken bij Makita op de website naar de actie machines waarbij je een accu bij krijgt :+ zoals dit; https://www.makita.nl/pro...ccu-oktober-november.html

Echter denk ik dat ik dan naar de verkeerde categorie aan het kijken ben denk ik zo. Vind echter dat Bosch nu een leuke actie heeft waarbij Makita alleen momenteel in de tuingereedschap met een actie zit (of die enorm dure apparaten).
kiddyl schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:35:
Maak een lijst van wat je nodig denk te hebben zodat je bij aanbiedingen meteen kan kopen. Anders koop je op het moment je het nodig hebt en ben je duurder uit.

Bosch heeft nu een 18V accu actie dacht ik en Makita 18V voor tuinmachines. Wellicht volgend kwartaal weer, maar je kunt er niet altijd op rekenen.

12V heb ik alles van Bosch (via Duitsland) en op 18V van Makita vanwege de tuinmachines. Een accu grasmaaier en heggeschaar is toch wel heel fijn. Zeker voor een iets grotere tuin.
Je hebt dus 2 ecosystemen simpelweg als ik het goed lees. Ik ben inderdaad aan het kijken wat ik allemaal nodig ga hebben. Dat word inderdaad voor nu nog niet zo'n grote lijst maar ik moet de eerste stap "boormachine" gaan doen en daarna komt de rest vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letanie
DannyBevers schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:54:
[...]

Klopt ik heb het dan over professional blauw. Ik zat vooral te kijken bij Makita op de website naar de actie machines waarbij je een accu bij krijgt :+ zoals dit; https://www.makita.nl/pro...ccu-oktober-november.html

Echter denk ik dat ik dan naar de verkeerde categorie aan het kijken ben denk ik zo. Vind echter dat Bosch nu een leuke actie heeft waarbij Makita alleen momenteel in de tuingereedschap met een actie zit (of die enorm dure apparaten).

[...]

Je hebt dus 2 ecosystemen simpelweg als ik het goed lees. Ik ben inderdaad aan het kijken wat ik allemaal nodig ga hebben. Dat word inderdaad voor nu nog niet zo'n grote lijst maar ik moet de eerste stap "boormachine" gaan doen en daarna komt de rest vanzelf.
Dat is volgens mij de actie voor de 40V machines. Ik denk dat je beter de 18V LXT bekijkt, die zijn kwa prijs en kracht vergelijkbaar met Bosch Blue. Daarvoor geldt de gratis accu actie niet, behalve in Belgie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:44
[...]

[...]

De prijzen op de Makita website zijn adviesprijzen, de winkelprijzen online liggen een stuk lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

[...]

Ja, XGT 40V Max is niet echt gericht op de doe-het-zelver en niet vergelijkbaar met Bosch blauw 18V. Je moet bij Makita gewoon naar het 18V LXT gereedschap kijken :)

Makita (Nederland) heeft op het moment inderdaad alleen een accu actie op het LXT tuingereedschap. Doorgaans geeft Makita in Nederland in het 1e kwartaal van het jaar gratis accu's weg op 18V gereedschap.

In België loopt nog wel een actie (die is blijkbaar weer verlengd, want was eerst maar tot eind september): https://www.makita.be/gratis-batterij.html
Daar kan je gebruik van maken via (onder andere?) Klium die Belgisch dealer zijn maar wel naar NL verzenden en ook afspraken hebben met Makita België dat NL klanten mee mogen doen aan de acties: https://www.klium.nl/makita-acties-gratis-accu-c69111

Een leuke actie kan natuurlijk ook zeker een valide reden zijn om voor een bepaald merk te kiezen. En voor het typische klusgereedschap ontlopen Makita en Bosch blauw elkaar volgens mij niet heel erg qua kwaliteit en aanbod. Prijs is als ik me niet vergis ook vergelijkbaar, maar de een kan net wat voordeliger uitpakken door een actie.
Alleen Makita is volgens mij een van de weinige merken in deze prijsklasse die ook een uitgebreid assortiment tuinmachines op dezelfde accu's heeft. Dus dat kan eventueel doorslaggevend zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 06-10-2020 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyBevers
Orion84 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:16:
[...]
Ja, XGT 40V Max is niet echt gericht op de doe-het-zelver en niet vergelijkbaar met Bosch blauw 18V. Je moet bij Makita gewoon naar het 18V LXT gereedschap kijken :)

Makita (Nederland) heeft op het moment inderdaad alleen een accu actie op het LXT tuingereedschap. Doorgaans geeft Makita in Nederland in het 1e kwartaal van het jaar gratis accu's weg op 18V gereedschap.

In België loopt nog wel een actie (die is blijkbaar weer verlengd, want was eerst maar tot eind september): https://www.makita.be/gratis-batterij.html
Daar kan je gebruik van maken via (onder andere?) Klium die Belgisch dealer zijn maar wel naar NL verzenden en ook afspraken hebben met Makita België dat NL klanten mee mogen doen aan de acties: https://www.klium.nl/makita-acties-gratis-accu-c69111

Een leuke actie kan natuurlijk ook zeker een valide reden zijn om voor een bepaald merk te kiezen. En voor het typische klusgereedschap ontlopen Makita en Bosch blauw elkaar volgens mij niet heel erg qua kwaliteit en aanbod. Prijs is als ik me niet vergis ook vergelijkbaar, maar de een kan net wat voordeliger uitpakken door een actie.
Alleen Makita is volgens mij een van de weinige merken in deze prijsklasse die ook een uitgebreid assortiment tuinmachines op dezelfde accu's heeft. Dus dat kan eventueel doorslaggevend zijn.
Deze post heeft dan mij ook over de streep getrokken om de stap naar Makita te maken. Dan maar even geen actie maar gezien tuinmachines zeker aan bod gaan komen is dat wel een doorslag voor mij. Thanks! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39
[...]

Je hebt dus 2 ecosystemen simpelweg als ik het goed lees.
Als je 12V en 18V gaat combineren maakt dat natuurlijk ook minder uit. Immers kies je IMO een ecosysteem grotendeels voor dezelfde accu, en als je 12V en 18V combineert heb je dat natuurlijk sowieso niet meer. Enige voordeel dat ik kan bedenken om echt alles van een merk (/lijn in geval van Bosch Blauw) te kopen kan zijn omdat je dan ook dezelfde boxen hebt en die kunt stapelen. Als je 12V Bosch Blauw mengt met Makita 18V kun je respectievelijk die L- en Mboxen niet stapelen op elkaar. In hoeverre dat relevant is is uiteraard een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:13
Den_S85 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:01:
[...]

De prijzen op de Makita website zijn adviesprijzen, de winkelprijzen online liggen een stuk lager.
Makita is toch beduidend duurder dan blmosch blauw hoor.

Ik heb indertijd gekeken (half jaar geleden) en toen had ik voor hetzelfde bij Bosch een prijs van 500 en bij makita 800. Ikzelf heb toen voor Bosch gekozen. Omdat ik wel wat klus, maar niet wekelijks zeg maar. Good enough for me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Tarkin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:49:
[...]

Ik heb indertijd gekeken (half jaar geleden) en toen had ik voor hetzelfde bij Bosch een prijs van 500 en bij makita 800. Ikzelf heb toen voor Bosch gekozen. Omdat ik wel wat klus, maar niet wekelijks zeg maar. Good enough for me.
Was dat dan dankzij acties of omdat een specifiek apparaat bij Makita veel duurder was? Want ik geloof er weinig van dat Makita daadwerkelijk 60% duurder is dan Bosch Blauw. Als je kijkt naar een gemiddelde 18V schroefboormachine dan zie ik gewoon vergelijkbare prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Tarkin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 18:49:
[...]

I know, heb zelf ook Bosch blauw. Laatst een nieuwe cirkelzaag gekocht, GKS 55+ GCE gekozen omdat de vergelijkbare cirkelzaag van Makita gewoon fors duurder was.

De 12 volt lijn van Bosch is overigens ook echt een aanrader, prima performance.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Den_S85 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:16:
[...]

I know, heb zelf ook Bosch blauw. Laatst een nieuwe cirkelzaag gekocht, GKT 55+ GCE gekozen omdat de vergelijkbare cirkelzaag van Makita gewoon fors duurder was.
Huh?
pricewatch: Makita SP6000J invalzaag
pricewatch: Bosch GKT 55 GCE Professional invalzaag

Ik weet dat de pricewatch wat beperkt is voor wat betreft gereedschap, maar ik zie met een snelle google geen enorm veel beter prijzen voor de Bosch.

En sorry dat ik hier zo op reageer steeds, het is niet dat ik hier per se Makita wil verdedigen of zo, maar ik kan die uitspraken dat Makita fors duurder zou zijn dan Bosch blauw gewoon niet thuisbrengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 22:47

sphere

Debian abuser

Volgens een vriend van mij is Makita goedkoper, maar ik denk dat als je scherp oplet het niet veel uitmaakt.

Ik vind het Makita landschap vooral ondoorzichtig. Sommige tools bestaan rustig 10 uitvoeringen van. En ik heb ff de laatste twee AVE videos gekeken over de DTD152, werd ik ook niet warm van.

Qua actie was de toolstation starterset plus Bosch gratis actie denk ik meeste value, maar ik heb verder ook geen tuingereedschap nodig.

Zodra je genoeg accu's hebt kan je achterover leunen tot er bodies komen voor een prijs die je aanstaat.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

sphere schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:47:
Ik vind het Makita landschap vooral ondoorzichtig. Sommige tools bestaan rustig 10 uitvoeringen van.
Het helpt niet dat ze alle verschillende leveringsvarianten (zonder box, met box, met box en accu's...) allemaal als losse producten op de site hebben staan (en dat je daar verder ook niet op kan filteren). Ik ben inmiddels aardig wegwijs in hun aanbod en naamgevingen, maar zelfs dan is het soms nog tamelijk onoverzichtelijk ja.
En ik heb ff de laatste twee AVE videos gekeken over de DTD152, werd ik ook niet warm van.
Slecht verhaal inderdaad. Hopelijk gewoon een slechte batch of zo geweest (en dus geen structureel probleem). Ik zou ook verwachten dat als ie ze had teruggestuurd ze gewoon netjes vervangen zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Orion84 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:40:
[...]
Huh?
pricewatch: Makita SP6000J invalzaag
pricewatch: Bosch GKT 55 GCE Professional invalzaag

Ik weet dat de pricewatch wat beperkt is voor wat betreft gereedschap, maar ik zie met een snelle google geen enorm veel beter prijzen voor de Bosch.

En sorry dat ik hier zo op reageer steeds, het is niet dat ik hier per se Makita wil verdedigen of zo, maar ik kan die uitspraken dat Makita fors duurder zou zijn dan Bosch blauw gewoon niet thuisbrengen...
Ho wacht, GKS 55+ GCE is het, typo... de cirkelzaag variant, niet de invalzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Den_S85 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:11:
[...]

Ho wacht, GKS 55+ GCE is het, typo... de cirkelzaag variant, niet de invalzaag.
En die vergeleek je dan met de Makita HS6101K 165mm 230V cirkelzaag? Want ook daar zie ik geen fors prijsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Orion84 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 20:18:
[...]

En die vergeleek je dan met de Makita HS6101K 165mm 230V cirkelzaag? Want ook daar zie ik geen fors prijsverschil.
Yes, klopt.

Scheelde een maandje of drie geleden toch een dikke € 25-30, wat dik 10% is bij zo'n apparaat.

Uit m'n hoofd zeg ik even dat de Makita ook geen instelbaar toerental had, iets wat de Bosch wel heeft. De Bosch heeft dan weer geen verlichting voor zagen in het donker, maar goed... met een cirkelzaag werken in het donker is ook niet echt verstandig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ok, dan hebben we gewoon een verschillend gevoel bij “fors duurder”. Als ik denk aan fors duurder, dan denk ik aan merken als Festool/Mafell die echt een klasse duurder zijn. Niet een paar tientjes op machines van een paar honderd euro.

In elk geval geen bevestiging van het 60% verschil dat Tarkin noemde in de post waar je op reageerde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
Orion84 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:02:
[...]

Was dat dan dankzij acties of omdat een specifiek apparaat bij Makita veel duurder was? Want ik geloof er weinig van dat Makita daadwerkelijk 60% duurder is dan Bosch Blauw. Als je kijkt naar een gemiddelde 18V schroefboormachine dan zie ik gewoon vergelijkbare prijzen.
ik heb toen gekeken naar accuschroefboormachine + accudecoupeerzaag + accucirkelzaag. Heel wat prijzen vergeleken en toen kwam ik uit op ongeveer dat prijsverschil, dat was nog zonder enige actie gerekend.

Ik heb toen ook wel wat lopen zoeken naar de goedkopere aanbiedingen maar het was toch een serieus verschil waardoor ik gekozen heb voor de Blauwe bosch.

Uiteindelijk een accucirkelzaag en accuschroefboormachine gekocht en me het nog niet beklaagd. Schoonbroer heeft een makita cirkelzaag en dat is net allemaal wat kleiner, maar voor de keren dat ik het gebruik is het meer dan goed genoeg.

Het is niet voor een merk voor te trekken ofzo, makita is ongetwijfeld wel goed, en voor velen zelfs het mindere tov festool enzo, maar ik klus echt occasioneel (ok nu wel een hele zolder maar toch :+) en dan was makita voor mij een prijsklasse hoger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Tarkin schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:09:
[...]
ik heb toen gekeken naar accuschroefboormachine + accudecoupeerzaag + accucirkelzaag. Heel wat prijzen vergeleken en toen kwam ik uit op ongeveer dat prijsverschil, dat was nog zonder enige actie gerekend.
Schiet mij maar lek, maar ik zie niet hoe je bij het samenstellen van zo’n set bij Makita 60% duurder uit zou zijn dan bij Bosch blauw voor vergelijkbare apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
Tja, ik heb toch echt de vergelijking gemaakt, keuze gemaakt en sna voor iets gegaan. De exacte details heb ik niet meer maar die prijzen weet ik wel nog goed.

Verder ga ik geen tijd/ moeite meer steken in deze discussie aangezien het een serieus negatieve ondertoon begint te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-09 17:10
Tarkin schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 06:52:
Tja, ik heb toch echt de vergelijking gemaakt, keuze gemaakt en sna voor iets gegaan. De exacte details heb ik niet meer maar die prijzen weet ik wel nog goed.

Verder ga ik geen tijd/ moeite meer steken in deze discussie aangezien het een serieus negatieve ondertoon begint te krijgen
Het is denk ik eerder een combi van oprechte verbazing en scepsis. Het is namelijk nogal een claim dat Makita 60% duurder is dan Bosch voor vergelijkbaar gereedschap. Dat is niet een ervaring die hier gedeeld wordt zo lijkt het. Als er naar voorbeelden gevraagd wordt, komt er een (ander) voorbeeld van ca. 10%. Dat is niet niks, maar ook geen 60%. En als je een dergelijke boude claim doet, mogen wij best om onderbouwing vragen.

Ik geloof best dat jij die vergelijking gemaakt hebt, en dat er dat verschil uitgekomen is! Ik heb echter een sterk vermoeden dat jouw vergelijking mank gaat. Dat is zeker niet negatief of vijandig bedoeld. Om te zien waar de vergelijking mis gaat, heb ik meer gegevens nodig. Zit dat in niet vergelijkbare machines, in aanbiedingen, in een dealer die concurrerend is met het ene, maar duur met het andere merk? ik ben daar gewoon heel benieuwd naar. Ik zou dan ook heel graag willen weten wat je met elkaar vergeleken hebt. Als je niet meer weet met wat van Makita je het hebt vergelijken, weet je in ieder geval toch nog wel wat je aan Bosch gekocht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Waarom wil je dat nu nog checken? Om je eigen gevoel te bevestigen? Hij heeft al gereedschap en gaat dat echt niet omruilen als makita bij nader inzien minder duur blijkt te zijn.
Laat het gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Ik herken het ook niet en ben het eens met @Nivado en @Orion84 en zie de negatieve ondertoon niet zo . Wel oprechte verbazing met onderbouwing , dat moet kunnen bij tweaker toch :)

Zelf heb ik de keuze gemaakt om telkens gewoon per gereedschap item te kijken en ik de basis niet alles op accu te kopen. heb dus alle merken door elkaar. Festool, de walt ,Bosch groen en blauw , Fein en makita diverse machine. Telkens de beste machine voor de prijs.

Achteraf zou ik de decoupeerzaag en Fein wel op accu willen maar tot nu toe heb ik alleen de makita op accu. Soms ook de vraag wat je zelf handig vindt ivm de levensduur van accu’s VS bedraad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alsjemenou
Mensen, dit zijn toch heerlijke discussies die we moeten kunnen voeren zonder dat we ons persoonlijk aangevallen of niet serieus genomen voelen? Het zijn maar machines. Het zijn maar wat euro's. Waar hebben we het over. :o

Ook al zou het 60% prijsverschil waar zijn snap ik de hele discussie om de prijzen niet echt. Een machine van Makita die 60% duurder is dan een boormachine van Bosch Professional (of vice versa) kan ook een stuk beter zijn dan de goedkopere (of vice versa). Ander gewicht, andere stofafzuiging, andere features, andere X. Maar het kan ook zijn dat vergelijkbare machines van andere Fabrikanten totaal andere prijzen hebben zonder reden. Maar dan moeten we daar gewoon een goede beargumenteerde discussie daarover kunnen voeren.

Men moet gewoon aanschaffen waar hij of zijn zich het beste bij voelt. Laat je niet gek maken. O+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

bonzz.netninja

Niente baffi

Met ^^
Afbeeldingslocatie: https://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png

Ontopic
Na de zoveelste faal om iets uit de hand in verstek te zagen (een plank van 14 hoog) snap ik er echt geen hol meer van. Ik heb een hoge verstekbak, verschillende zaken geprobeerd waaronder mooie japanse zagen, maar het lijkt allemaal nergens op. Wat doe ik in vredesnaam verkeerd dat hij toch uiteindelijk scheef wordt?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-09 20:00

Tjark

DON'T PANIC

't Enige wat ik kan zeggen is dat je met wat verbouwen op 't oog beter eerder dan later bepaalde machines kan kopen. Bv een invalzaag, afkortzaag, multitool maken sommige klussen stukken handiger.

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
bonzz.netninja schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:45:
Met ^^
[Afbeelding]

Ontopic
Na de zoveelste faal om iets uit de hand in verstek te zagen (een plank van 14 hoog) snap ik er echt geen hol meer van. Ik heb een hoge verstekbak, verschillende zaken geprobeerd waaronder mooie japanse zaken, maar het lijkt allemaal nergens op. Wat doe ik in vredesnaam verkeerd dat hij toch uiteindelijk scheef wordt?
Hoe gaat hij scheef? In de hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Alsjemenou schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:47:
[...]

Hoe gaat hij scheef? In de hoogte?
Hij loopt uit, hoe moet je dat zeggen :) De zaagsnede onderaan is een paar mm naar rechts gegaan tov waar ik begon

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Tjark schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:47:
't Enige wat ik kan zeggen is dat je met wat verbouwen op 't oog beter eerder dan later bepaalde machines kan kopen. Bv een invalzaag, afkortzaag, multitool maken sommige klussen stukken handiger.
Mjah...dat gaat er niet in. Dit moet ik gewoon kunnen, komop. Vroeger hadden ze die dingen ook niet en die domtoren staat ook nog steeds mooi recht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
bonzz.netninja schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:48:
[...]

Hij loopt uit, hoe moet je dat zeggen :) De zaagsnede onderaan is een paar mm naar rechts gegaan tov waar ik begon
Wat voor verstekbak heb je? Sommige bakken hebben best flinke spleten, dan kun je zo een paar mm scheef gaan.
En heb je je materiaal ook aan de verstekbak vastgeklemd? mogelijk loopt je stuk nu iets weg tijdens het zagen...

Ik probeer de laatste tijd juist alle hoeken zonder verstekbak te zagen, mooi lijntje rondom en dan voorzichtig in driehoekjes zagend de lijn volgen, koste wat oefening maar is ondertussen zeker de moeite waard! ( en je kan elke hoek zaken die je kan aftekenen :*) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

michielh3 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Wat voor verstekbak heb je? Sommige bakken hebben best flinke spleten, dan kun je zo een paar mm scheef gaan.
En heb je je materiaal ook aan de verstekbak vastgeklemd? mogelijk loopt je stuk nu iets weg tijdens het zagen...

Ik probeer de laatste tijd juist alle hoeken zonder verstekbak te zagen, mooi lijntje rondom en dan voorzichtig in driehoekjes zagend de lijn volgen, koste wat oefening maar is ondertussen zeker de moeite waard! ( en je kan elke hoek zaken die je kan aftekenen :*) )
Ik vertrouw die verstekbak ook niet nee :) maar uit de hand ging het al helemaal niet. Gebruik je een nette verstekzaag/blokzaag? En in driehoekjes zagen betekent eerst stukje naar achter schuin, dan recht, en naar voren schuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:45:
Met ^^
[Afbeelding]

Ontopic
Na de zoveelste faal om iets uit de hand in verstek te zagen (een plank van 14 hoog) snap ik er echt geen hol meer van. Ik heb een hoge verstekbak, verschillende zaken geprobeerd waaronder mooie japanse zagen, maar het lijkt allemaal nergens op. Wat doe ik in vredesnaam verkeerd dat hij toch uiteindelijk scheef wordt?
En meet je de stukken aan elkaar of om een hoek heen? Bijvoorbeeld plinten of sierlijsten hebben een muur nodig en die zijn gewoonweg vaak niet precies goed qua graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:48:
[...]

De beste tip die ik ooit gekregen heb is dat je alleen in die zijdes moet zagen die je kan zien tijdens het zagen. En tussendoor het werkstuk dus omdraaien zodat je de andere zijdes kan zagen. Dan kan je bijsturen op het moment dat het fout gaat.

En heel veel oefenen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

sheane schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

En meet je de stukken aan elkaar of om een hoek heen? Bijvoorbeeld plinten of sierlijsten hebben een muur nodig en die zijn gewoonweg vaak niet precies goed qua graden.
Ik teken een lijn haaks op de plank met een speedsquare, dan op kopse-kant vanaf het puntje van de lijn 45 graden, en dan aan de andere kant weer een haakse lijn omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Waaj schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:58:
[...]

De beste tip die ik ooit gekregen heb is dat je alleen in die zijdes moet zagen die je kan zien tijdens het zagen. En tussendoor het werkstuk dus omdraaien zodat je de andere zijdes kan zagen. Dan kan je bijsturen op het moment dat het fout gaat.

En heel veel oefenen :)
Ik denk dat ik misschien gewoon te snel wil. Lijntje tekenen en naar beneden zagen op hoop van zege (op hoop van zagen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024
bonzz.netninja schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:56:
[...]

Ik vertrouw die verstekbak ook niet nee :) maar uit de hand ging het al helemaal niet. Gebruik je een nette verstekzaag/blokzaag? En in driehoekjes zagen betekent eerst stukje naar achter schuin, dan recht, en naar voren schuin?
Ja precies!, je zou ook met een mes of iets anders een lijn kunnen maken op de plek waar je wil zagen, dan volgt je zaag deze lijn vanzelf al iets meer.
Deze video is misschien een beetje overkill maar dit is grofweg wat ik ook doe, en het werkt best lekker!

YouTube: Ditch the Miter Box and Make the Cut

Ik gebruik zelf een (japanse) trekzaag ( goedkoop ding van de lokale bouwmarkt ) maar dat zou niet zoveel uit moeten maken

Edit:

Als je echt dedicated bent zou je ook nog je eigen verstektool kunnen maken, maar dan zit je wel aan 1 hoek vast.

YouTube: Seamless mitered corners with handtools and easy jigs.

[ Voor 30% gewijzigd door michielh3 op 07-10-2020 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
michielh3 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 10:04:
[...]

Ja precies!, je zou ook met een mes of iets anders een lijn kunnen maken op de plek waar je wil zagen, dan volgt je zaag deze lijn vanzelf al iets meer.
Deze video is misschien een beetje overkill maar dit is grofweg wat ik ook doe, en het werkt best lekker!

YouTube: Ditch the Miter Box and Make the Cut

Ik gebruik zelf een (japanse) trekzaag ( goedkoop ding van de lokale bouwmarkt ) maar dat zou niet zoveel uit moeten maken
@bonzz.netninja Die video hier gelinkt legt ook nog een belangrijk aspect van je houding uit. Dat maakte bij mij een supergroot verschil. Idem met rustig willen zagen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:46
bonzz.netninja schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:59:
[...]

Ik denk dat ik misschien gewoon te snel wil. Lijntje tekenen en naar beneden zagen op hoop van zege (op hoop van zagen)
Hou er ook rekening mee dat verstek zagen erg lastig is, je krijgt al heel snel kieren en gaten als je ook maar 1 graden ergens in je snede bent afgeweken. Zelfs met een (goedkopere) afkortzaag is het lastig om echt perfecte verstekhoeken te zagen. Voor dat soort precisie moet je naar een zaagtafel kijken of een futselplank voor 45 graden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/730fBgq6NqmJRc9DEkRpgYApN5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UGviQ9U3LqXMSeRIB4BYB2U7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Iemand nog een concrete tip voor wat verdieping in het Festool ecosysteem? Er zijn genoeg apparaten waar ik twijfel tussen een Bosch of Festool. Het zal niet over 1 nacht gaan, maar ik doe graag research voor dit soort bedragen. Specifiek denk ik dan aan een Domino vs. Lamellenfrees, een bovenfrees en excentrische schuurmachine. Ik twijfel sterk of het de extra investering waard is.

Enerzijds hoor ik enthousiasme voor OF1010/1400, maar anderzijds spreekt mij tegen dat ik dan ook nieuwe rails moet kopen gezien ik nu al Bosch rails heb en dan net zo goed naar een GOF 1250 / GMF 1600 kan kijken. Ik denk dat het dan een te dure aanschaf is om voor een Festool te gaan?

Voor de excentrische schuurmachine maakt het mij wat minder uit. Je hebt immers geen rails of andere accessoires nodig.

Waarom ik twijfel heeft vooral te maken met de user experience. Ik heb het idee dat het in sommige gevallen net wat verfijnder werkt, maar dit is dus vooral onderbuik gevoel.

Edit: voor de (terechte) grammatica mensen duurkoop vervangen ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door sheane op 07-10-2020 13:32 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:36

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik ben zo tevreden over mijn recente aanschaf van een Parkside klopdraaiding, dat is het maar vervelend vond dat ze die accu's steeds niet op voorraad hadden (ik had er maar eentje). Ik heb dus maar een bestelling op hun webshop gedaan, en in plaats van een nieuwe Hikoki schroefboor (mijn oude accu's zijn daarvoor allemaal dood en ik heb nog maar één namaak versie daarvoor liggen) besloot ik dus ook een Parkside versie te proberen. Voor 50 euro met accu, plus 40 euro voor twee 4Ah (1) accu's een hele goede 'bang for buck' en zelfs als ze over 2 jaar versleten zijn, ben ik niet duurder uit dan met de Hikoki optie :) (die rekenen makkelijk 100e voor één accu en minimaal dubbel dat voor de schroefmachine).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnEPb7Yz9_n0ypdPD1sOq1eGQdU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjOxFGnqLs1ZR53zOTWl9dAG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 07-10-2020 12:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
HTT-Thalan schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:18:
Ik ben zo tevreden over mijn recente aanschaf van een Parkside klopdraaiding, (...)
Het wordt in dit topic vol Makita- en Bosch blauw-geweld nogal eens vergeten, maar Parkside is echt prima spul. Ik heb in 2013 bij de verbouwing van mijn oude huis voor 50 euro een 18V Parkside machine gekocht en dat ding is sindsdien goed misbruikt.
Toen we in 2017 een nieuw huis kochten en gingen verbouwen, ben ik ingestapt in het 12v Bosch blauw-ecosysteem met een GSR en een GDR, maar die Parkside bleef als extra schroefmachine.

Pas afgelopen jaar begon ik te merken dat hij slecht werd. De accu ging achteruit en er kwam speling op de kop. Maar hij was toen dus 7 jaar oud en had twee verbouwingen meegemaakt. Lijkt me helemaal prima.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alsjemenou
sheane schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:10:
Iemand nog een concrete tip voor wat verdieping in het Festool ecosysteem? Er zijn genoeg apparaten waar ik twijfel tussen een Bosch of Festool. Het zal niet over 1 nacht gaan, maar ik doe graag research voor dit soort bedragen. Specifiek denk ik dan aan een Domino vs. Lamellenfrees, een bovenfrees en excentrische schuurmachine. Ik twijfel sterk of het de extra investering waard is.

Enerzijds hoor ik enthousiasme voor OF1010/1400, maar anderzijds spreekt mij tegen dat ik dan ook nieuwe rails moet kopen gezien ik nu al Bosch rails heb en dan net zo goed naar een GOF 1250 / GMF 1600 kan kijken. Ik denk dat het dan duurkoop is om voor een Festool te gaan?

Voor de excentrische schuurmachine maakt het mij wat minder uit. Je hebt immers geen rails of andere accessoires nodig.

Waarom ik twijfel heeft vooral te maken met de user experience. Ik heb het idee dat het in sommige gevallen net wat verfijnder werkt, maar dit is dus vooral onderbuik gevoel.
De definitie van duurkoop vind ik lastig uit te leggen. Omdat ik al aardig in het Festool ecosysteem kan ik zeggen dat ik Festool absoluut geen duurkoop vind. Maar de Bosch bovenfrezen staan ook goed aangeschreven. Als je alleen op basis van de rails zou kopen is Festool misschien duurkoop. Als je op basis van features, stofafzuiging en duurzaamheid gaat beslissing is wellicht de Bosch duurkoop. Ligt maar net aan op wat je let.

Van schuurmachines heb meerdere merken gebruikt en voor mij is Festool een van de echte winnaars daar, naast de andere topmerken zoals Mirka en Rupes. Maar ik koop altijd Festool omdat ik dan makkelijker kan aansluiten op de Festool MIDI stofzuiger. Alleen de Festool Rotex 125 en 150 heeft met de Bosch GET 55-125 en 75-150 een geduchte tegenstander.

Voor elk type apparaat heb je een aantal topmerken (deze zijn meestal ook het duurst):
- Schuurmachines: Festool, Rupes, Mirka
- Multitools: Fein (de Festool multitool wordt door Fein gemaakt, al heeft Festool betere accesoires en ander/"beter" accuplatform)
- Invalzagen: Mafell, Festool, misschien Makita voor de prijsrange
- Boormachines: veel keuze, daar vind ik Festool niet bijzonder
- Stofzuigers: Starmix, Festool
- Houtverbinding frezen: Festool, Mafell, Lamello

Disclaimer: deze lijst is anders op basis van wie je vraagt.

Festool is in kwaliteit gewoon heel consistent. Als je echt gehecht bent aan één ecosysteem is Festool een dure maar goede keuze. Als het je niets uitmaakt moet je gewoon de beste machine kopen binnen jouw budget van welk merk dan ook

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sheane schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:10:

Enerzijds hoor ik enthousiasme voor OF1010/1400, maar anderzijds spreekt mij tegen dat ik dan ook nieuwe rails moet kopen gezien ik nu al Bosch rails heb en dan net zo goed naar een GOF 1250 / GMF 1600 kan kijken. Ik denk dat het dan duurkoop is om voor een Festool te gaan?

je gebruikt de definitie duurkoop verkeerd.

"Goedkoop is duurkoop betekent: als je ergens weinig voor betaalt, kun je alsnog duur uit zijn als wat je gekocht hebt van slechte kwaliteit is en dus al snel gerepareerd of vervangen moet worden. Deze uitdrukking gaat uit van de gedachte dat iets wat niet veel kost, vaak minder kwaliteit heeft dan iets duurs."
onzetaal.nl

Duurkoop wil dus zeggen dat je iets goedkoops koopt dat binnen notim aan vervanging toe is.

Festool is in de regel in aanschaf een "dure (aan)koop", dat is iets heel anders ;)

@Alsjemenou

[ Voor 12% gewijzigd door Fraggert op 07-10-2020 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:21

inhico

pw

@dreamscape en @HTT-Thalan : Helemaal mee eens, Hier ook een paar jaar terug een Parkside 18V accuboor (en cirkelzaag) gekocht voor ca 4-5 tientjes. Omdat ik snel wat nodig had en geen zin/tijd had me er goed in te verdiepen. Ding is zwaar mishandeld, maar werkt nog perfect. Inmiddels doet ie z'n werk naast m'n Metabo. Die voelt een stuk robuuster aan en lijkt ook wat krachtiger, maar de gaatjes zijn even rond...

...

Pagina: 1 ... 142 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic