@
kipfel
Afplakken is eigenlijk simpel tegenwoordig, alles is goedkoop te krijgen.
En als je bv een voeg niet goed afplakt en vanaf langs de muur het kozijn raakt spuit je ook niet echt in het gat.
Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen dus ik adviseer altijd glad en netjes af te plakken, dwz dat je plakband niet opgekruld zit/afgescheurd verfrommeld vastgeplakt. Dan kan je gelijk zien of je een "lek" hebt.
Het papier strek je natuurlijk netjes strak.
Bovendien blaas je het zo niet los.
Afplakmiddelen zijn dus overal te koop, doorgaans is normaal schildersplakband genoeg, soms heb je speciaal tape nodig ivm de ondergrond.
Plak met tape netjes en secuur langs de rand (maak een mooie rechte zichtlijn) en plak daar vervolgens het papier op, dat papier luistert dan minder nauw. Neem een smalle tape om bochten te kunnen plakken, vanaf 1,5 cm worden nette bochten moeilijk.
Er is zelfs
hele smalle tape waar je onderhand rond mee kan plakken.
Het makkelijkst is een 3M pivot masker, daar gaan rollen papier met plakband met links en rechtse wikkeling op met een klein rolletje tape in het midden, de kop is draaibaar dus afplakken gaat heel snel. Je werkt altijd de kant op die jij het makkelijkst vindt.
Alleen kan ik er op internet zelfs geen foto meer van vinden. De rollen links en rechts wel, en zijn te krijgen, maar die zijn een factor 2,5-3 duurder dan de rolletjes papier zoals gelinkt eerder
Wat een beetje in de buurt komt, niet echt, is een
handmaskeerapparaat, daar gaat papier of afdekfolie op en de tapebreedte die jij wilt.
Maar nogmaals, vaak is eerst met tape netjes afplakken en daarna pas een papier met tape er op stukken makkelijker. Papier en folie is in dispenser en met tape voor weinig te krijgen.
En afplakken tot 28-30 cm is echt ver genoeg. Aan het plankje dat ik als afscherming gebruik op een eerdere foto kun je zien dat ik van de 12 cm hooguit 6 cm raak. En dan was dat om de rand gelijk een volle laag je geven.
Maar dat plankje had dus al 2,5 meter afgeschermd met spuiten en was dus al 5x bespoten, en dan blijft mijn duim schoon. Daar zie je zelfs geen vage afdruk van.
En je kan dus veel minder de muur of afdekking raken, kwestie van met beleid/weinig verf spuiten.
Altijd bewegen voordat je verf toevoert en een vlak op, er af geeft spuitnevel als je doorspuit.
Grootste voordeel van spuiten is dat bv kale plekken die zuigen, nadat ze voldoende zijn aangedroogd, gelijk dekkend gespoten kunnen (of in meerdere lagen natuurlijk).
Op niet geheel droge verf kun je prima een nieuwe dunne laag aanbrengen, iets dat je met een kwast niet kan.
Let wel dat hoe meer lagen je aanbrengt de droogtijd/uithardingstijd toeneemt, maar dat is logisch lijkt me.
De maskering haal je het best weg als de verf nog vers is, nat of net droog is prima, maar uitgehard geeft soms problemen met tape of te harde verflaag die verkeerd scheurt.
Met het papier op de tape geplakt haal je het papier makkelijk weg, het plakband moet je dan langs de muur wegtrekken, dus zo ongeveer 180 graden terug, dan heb je minder kans dat je bv latex van de muur trekt dan wanneer je het 90 graden trekt (haaks van de muur af).
En wat ik al eerder zei, als je afplakken kunt voorkomen is dat altijd beter. Het is wat je makkelijk vindt.
Maar zelfs ruiten, mits vlak, kun je iets meespuiten en als de verf droog is met een goede glaskrabber snel schoonsteken.
Al is afplakken vaak net zo snel. Maar met een goede glaskrabber kun je langs het kozijn snijden zodat er ca 1-2 mm op de ruit blijft, door hem te laten geleiden langs de zijkant zonder de verf (die hard is) te beschadigen.
Als je kozijnen en muren moet doen doe je eerst de kozijnen, je kan dan een randje muur meespuiten, na droging een schuurpapiertje er over en de latex hecht prima. De vloer plak je wel af natuurlijk.
Bij de latex daarna plak je bij rollen niet af maar rolt tegen het kozijn aan, je kan dan de naad mooi vol zetten als je die niet gekit had. Besnijden doe je dan met een vochtig schuursponsje, dat je steeds schoonmaakt, en waarmee je de zijkant schoonmaakt door hem zo op de hoek te zetten/vast te drukken dat je een rechte lijn trekt.
Met spuiten, ik heb een
Flexio 990 (verfspuit met turbine + airless/luchtondersteunde latexspuit), moet je het kozijn wel afplakken alleen de rand niet. Die rand spuit je mee en besnij je weer met een vochtig sponsje. Het papier haal je daarna weg.
Zorg wel dat je schoonmaakt gelijk na het aanbrengen van de latex, dan is het een sponsstreek, als hij aandroogt sta je je rot te schrobben op de randjes van de latex die eerst aandrogen.
[
Voor 10% gewijzigd door
Teijgetje op 04-10-2020 15:13
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.