Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-07 12:02
Ik heb zojuist met Toolnation gebeld. Volgens hem zou de L-case een harde inleg (met van die kunststof lippen hebben en dus geen losse inleg).

Verder adviseerde hij mij ook om 4.0Ah Procore te nemen en adviseerde hij mij om deze te nemen: https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Blijkbaar is de prijs nog niet correct op de site, maar deze ging direct aangepast worden! Ik kan de Procore accu's van 4.0Ah voor €50 uithalen, dus als de prijs onder de €300 duikt (wat ik wel verwacht), wordt dat deze keuze! Dan koop ik hem dus met 2x 4.0Ah Procore accu en haal ik zelf nog een derde bij. Hij gaf ook aan dat je normaliter de 4.0Ah accu's niet dusdanig snel leeg getrokken krijgt (met een accuschroefboormachine; en JA we kunnen dat natuurlijk wel voor elkaar krijgen, maar dat is niet de normale situatie 8)7 ) dat je met een oplaadprobleem komt te zitten. Zeker als je er 3 hebt.

Edit: Ik weet ook dat andere sites goedkoper (kunnen) zijn, maar ze zitten bij mij 10 min vandaan en geven 5 jaar garantie, dus vandaar dat ik liever een aantal euro meer betaal dan een of andere onpersoonlijke website.

[ Voor 10% gewijzigd door Krijnemans op 01-10-2020 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:26
ik ben al een tijdje aan het klussen en heb de 55 variant (was in actie met 3 accu's voor 240 (inc)). Ik moet zeggen bij normaal schroefwerk (rachelwerk/OSB/gyproc) moet ik ong 1x per dag de batterij opladen.

Ik heb er altijd eentje in de cirkezlaag zitten, eentje in de bouwlamp en eentje in de accuschroefboormachine, dus ik kan er 2 permanent aan de oplader laten hangen zogezegd (ik heb 5 batterije momenteel).

Ik vind dan die 340e precies redelijk aan de dure kant, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-07 21:30
Tarkin schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:57:
ik ben al een tijdje aan het klussen en heb de 55 variant (was in actie met 3 accu's voor 240 (inc)). Ik moet zeggen bij normaal schroefwerk (rachelwerk/OSB/gyproc) moet ik ong 1x per dag de batterij opladen.

Ik heb er altijd eentje in de cirkezlaag zitten, eentje in de bouwlamp en eentje in de accuschroefboormachine, dus ik kan er 2 permanent aan de oplader laten hangen zogezegd (ik heb 5 batterije momenteel).

Ik vind dan die 340e precies redelijk aan de dure kant, niet?
Ik vind het ook aardig duur. Zeker als je de vorige actie van Toolstation erbij neemt. Daar was de machine 200 euro incl twee 4 ah Procore accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:21

dragonhaertt

@_'.'

Klein vraagje, misschien iemand die een goed idee heeft.
Ik moet straks voor mijn kastje een aantal duvel-gaatjes boren. Zowel voor plankdragers als voor het 'verstevigen' van een rabbat/dado verbinding.

De panelen zijn wat groot om onder een kolomboor te leggen.
Als alternatief zou ik een boorstandaard kunnen gebruiken, maar deze heb ik nog niet in mijn bezit.
Als andere optie is een drevelboor (of een sleuffrees) gebruiken en deze monteren in mijn invalfrees.

Heeft iemand ervaring hiermee, of misschien een derde alternatief?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbeliebebbelie
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-07 14:55
dragonhaertt schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:12:
Ik moet straks voor mijn kastje een aantal duvel-gaatjes boren. Zowel voor plankdragers als voor het 'verstevigen' van een rabbat/dado verbinding.

Als alternatief zou ik een boorstandaard kunnen gebruiken, maar deze heb ik nog niet in mijn bezit.
Als andere optie is een drevelboor (of een sleuffrees) gebruiken en deze monteren in mijn invalfrees.

Zelf geen ervaring mee, maar zou een boorhulp geen goede/goedkope oplossing kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ebbeliebebbelie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

Zelf geen ervaring mee, maar zou een boorhulp geen goede/goedkope oplossing kunnen zijn?
Ja, heb ik ook wel aan zitten denken. Maar dan ga ik toch liever voor de boorstandaard denk ik, aangezien die wat nauwkeuriger te positioneren zijn.
Een boorhulp/duvel geleider zou ik natuurlijk ook voor een euro zelf kunnen maken met een houten blokje en een messing buisje. d:)b
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Brutalsranan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Ik vind het ook aardig duur. Zeker als je de vorige actie van Toolstation erbij neemt. Daar was de machine 200 euro incl twee 4 ah Procore accu's.
Het gaat hier wel over de 60c en niet de 55 variant. Ik ben het eens dat er een aardig prijsverschil in zit, maar daarvoor zijn het ook niet dezelfde apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:44
dragonhaertt schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:22:
Ja, heb ik ook wel aan zitten denken. Maar dan ga ik toch liever voor de boorstandaard denk ik, aangezien die wat nauwkeuriger te positioneren zijn.
Een boorhulp/duvel geleider zou ik natuurlijk ook voor een euro zelf kunnen maken met een houten blokje en een messing buisje. d:)b
Bedankt voor de tip!
Deze is precies hier voor gemaakt en lijkt me erg nauwkeurig te positioneren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-07 21:27
Krijnemans schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Het gaat hier wel over de 60c en niet de 55 variant. Ik ben het eens dat er een aardig prijsverschil in zit, maar daarvoor zijn het ook niet dezelfde apparaten.
Toolstation had zowel de -60C als -110C voor €199,70 inclusief 2 accu's laatst. Ik vind het ook een belachelijke prijs bij TN eerlijk gezegd, maar aan de andere kant is er nergens echt een scherpe prijs op het moment...

Als je kan wachten, wacht dan vooral een aanbieding af. Black Friday komt er ook weer aan, hoewel 2 maanden lang kan duren :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
Twijfels schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:43:
[...]

Toolstation had zowel de -60C als -110C voor €199,70 inclusief 2 accu's laatst. Ik vind het ook een belachelijke prijs bij TN eerlijk gezegd, maar aan de andere kant is er nergens echt een scherpe prijs op het moment...

Als je kan wachten, wacht dan vooral een aanbieding af. Black Friday komt er ook weer aan, hoewel 2 maanden lang kan duren :9
Ik denk dat dat soort aanbiedingen weer komen als de huidige actie van Bosch (1+1) weer afgelopen is helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Krijnemans schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:44:
[...]

Ik denk dat dat soort aanbiedingen weer komen als de huidige actie van Bosch (1+1) weer afgelopen is helaas.
Amazon levert nu ook gewoon voor €275, tijdelijk niet op voorraad, en dit is geen aanbiedingsprijs overigens. In de aanbieding gaat dat ding bij Amazon voor €200 weg waarschijnlijk.. Zijn overigens meer Duitse leveranciers te vinden voor ~€275.

€470 voor precies hetzelfde apparaat (06019G110B) durven vragen is gewoon achterlijk, geen idee wat nou wel de juiste prijs zou moeten zijn daar, aangezien ze je hadden gezegd dat de prijs direct aangepast zou worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Twijfels schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:49:
[...]

Amazon levert nu ook gewoon voor €275, tijdelijk niet op voorraad, en dit is geen aanbiedingsprijs overigens. In de aanbieding gaat dat ding bij Amazon voor €200 weg waarschijnlijk.. Zijn overigens meer Duitse leveranciers te vinden voor ~€275.

€470 voor precies hetzelfde apparaat (06019G110B) durven vragen is gewoon achterlijk, geen idee wat nou wel de juiste prijs zou moeten zijn daar, aangezien ze je hadden gezegd dat de prijs direct aangepast zou worden?
€470 is de nog onaangepaste (advies)prijs. Ik ben inderdaad nog ff in afwachting van de aangepaste prijs. Fijne is wel dat ik dan ook direct 5 jaar garantie zou hebben. Dus als het 300 wordt en amazon voor 270-275 dan weet ik het wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Krijnemans schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

€470 is de nog onaangepaste (advies)prijs. Ik ben inderdaad nog ff in afwachting van de aangepaste prijs. Fijne is wel dat ik dan ook direct 5 jaar garantie zou hebben. Dus als het 300 wordt en amazon voor 270-275 dan weet ik het wel..
Tja of je het voor die garantie moet doen... kies ik toch liever de aftersales van Amazon:
Vliegvlug schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 17:46:
Toolnation, Ik koop er niet meer toen bleek dat ik alleen garantie kreeg als Makita het onder garantie zou repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-07 13:01
Ebbeliebebbelie schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:19:
[...]

Boorhulp systemen zouden kunnen werken, diegene die je linkt van Wolfcraft zou ik wel mijlenver weg van blijven.
Geen al te positieve ervaringen mee :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Twijfels schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Tja of je het voor die garantie moet doen... kies ik toch liever de aftersales van Amazon:

[...]
Toolnation verlengt de garantie die het merk bied van 3 naar 5 jaar (in geval van Bosch). Dat lijkt me ook logisch en dat staat ook duidelijk op de site beschreven. De aftersales van Amazon heb ik geen ervaring mee, maar amazon koopt toch ook weer via andere leveranciers in? Handelen zij het dan bij een garantiegeval dan zelf af, of de leverancier waarvan zij het hebben gekocht/doorverkocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Krijnemans schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:01:
[...]

Toolnation verlengt de garantie die het merk bied van 3 naar 5 jaar (in geval van Bosch). Dat lijkt me ook logisch en dat staat ook duidelijk op de site beschreven. De aftersales van Amazon heb ik geen ervaring mee, maar amazon koopt toch ook weer via andere leveranciers in? Handelen zij het dan bij een garantiegeval dan zelf af, of de leverancier waarvan zij het hebben gekocht/doorverkocht?
Tja geen idee hoe het dan precies bij Toolnation zit, maar de ervaringen die ik er over lees en eigen ervaringen zijn niet positief. Andere mensen zijn wel weer tevreden dus ze zullen het af en toe ook wel goed doen. Misschien als je fysiek in de winkel komt dat je beter wordt geholpen ;)

Mijn ervaring bij Amazon is dat ik direct een vervangend product thuis kreeg en daarna 30 (of 60) dagen de tijd kreeg om het defecte geval terug te sturen, wat zij dan doen met garantie claimen verder weet ik niet, ze lossen het dus zelf al op. Ging ook over (hand)gereedschap van Gedore, dus geen prul van €3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

dragonhaertt schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:12:

Voor de plankdragers zijn al suggesties gedaan, maar voor het bijboren van (haakse) plank-plank deuvel verbindingen heb ik een deuvelmal.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/22284.jpg

Of het werkt? Ik ben er ca. 80pct tevreden over, maar heb 'm destijds dan ook gebruikt in een klus-kelder zonder fatsoenlijke werkbank en luxes als snelspanners of een bankschroef...
Dat gezegd hebbende bedenk ik me dat ik nodig weer eens wat zichtwerk moet maken, want ik heb deze mal al in geen 5~ jaar gebruikt. Vooral lomp constructief werk gedaan (huis verbouwen, tuin aanleggen, schuur bouwen :P ).

Wat plankdragers betreft: daar kan ik nog op aanvullen dat er mooie oplossingen voor beschikbaar zijn! :9 Deze bv:
Afbeeldingslocatie: https://i1.stat01.com/1/2053/20528589/afacdb/shina-napravlyayushhaya-s-otverstiyami-festool-fs-1400-2-lr-32.jpg?lc=1599671113

Afbeeldingslocatie: https://i2.stat01.com/1/2053/20528571/075a3e/shina-napravlyayushhaya-s-otverstiyami-festool-fs-1400-2-lr-32.jpg?lc=1599671113

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
prein2 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:24:
@Krijnemans andere optie: https://www.ibood.com/diy...b-18v552c-combi-boor.html
Dan hou je 200€ over om procore accus te kopen.
edit: is wel de 55, dus ietsje minder krachtig en niet connected... en de oplader heeft een UK plug

grootste verschil 55-60 is de kickback controll en connected features. de 55 is de nieuwste aanwinst, de 60 ietsje ouder.. Daarentegen is de 55 geloof ik iets korter qua lengte.
De -55 is 110 gram lichter, maar de -60 is 6mm korter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Goudvis schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Voor de plankdragers zijn al suggesties gedaan, maar voor het bijboren van (haakse) plank-plank deuvel verbindingen heb ik een deuvelmal.
[Afbeelding]

Of het werkt? Ik ben er ca. 80pct tevreden over, maar heb 'm destijds dan ook gebruikt in een klus-kelder zonder fatsoenlijke werkbank en luxes als snelspanners of een bankschroef...
Dat gezegd hebbende bedenk ik me dat ik nodig weer eens wat zichtwerk moet maken, want ik heb deze mal al in geen 5~ jaar gebruikt. Vooral lomp constructief werk gedaan (huis verbouwen, tuin aanleggen, schuur bouwen :P ).

Wat plankdragers betreft: daar kan ik nog op aanvullen dat er mooie oplossingen voor beschikbaar zijn! :9 Deze bv:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja; prachtig systeem is dat, maar wel snel het prijskaartje vergeten :P

Probleem is alleen dat Festool het vertikt geleiderails van fatsoenlijke lengte uit te brengen met dat gatenpatroon. Ik kan zo zonder problemen meubelpaneel van 3m halen bij de Gamma, maar Festool heeft 2424mm als langste LR-32 rail. Enige andere lengte met LR 32 is de 1400mm. Opschuiven kan... maar kom op zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-07 21:47

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die laatste is tof :9~ maar heel prijzig 436 en dan heb je de rail nog niet eens 8)7

Phreak schopt kont, Grrrrrene ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Twijfels schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Tja geen idee hoe het dan precies bij Toolnation zit, maar de ervaringen die ik er over lees en eigen ervaringen zijn niet positief. Andere mensen zijn wel weer tevreden dus ze zullen het af en toe ook wel goed doen. Misschien als je fysiek in de winkel komt dat je beter wordt geholpen ;)

Mijn ervaring bij Amazon is dat ik direct een vervangend product thuis kreeg en daarna 30 (of 60) dagen de tijd kreeg om het defecte geval terug te sturen, wat zij dan doen met garantie claimen verder weet ik niet, ze lossen het dus zelf al op. Ging ook over (hand)gereedschap van Gedore, dus geen prul van €3.
Apart. Op die manier geloven ze dus op jouw blauwe ogen dat het apparaat inderdaad defect is en je onder garantie recht op een nieuwe hebt, zonder dit eerst te checken. Lijkt mij toch ook een hoop gedoe te brengen van mensen die iets aanmelden en nadien blijkt dat het niet onder garantie valt, maar dus wel al een nieuw apparaat in huis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
enriqueeeee schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:51:
[...]

Die laatste is tof :9~ maar heel prijzig 436 en dan heb je de rail nog niet eens 8)7
Bij aanschaf van je TS-55 Plus-FS krijg je een 1400 rail, bij aanschaf van je OF-1010 Set krijg je een 800 rail; samen nog steeds te kort om 2,44m af te zagen, dus koop je er nog een 1400 bij; maar dan wel in LR-32 uitvoering.

Stukje planning he. Ik had die LR-32 rail al jaren voordat ik de rest van het LR-32 systeem aangeschaft heb :+

Maar als je verder niks in het Festool systeem hebt dan wordt het een dure grap ja. Er is dacht ik nog zo'n systeem met een gatenrail, maar ben daar de merknaam van vergeten.

[ Voor 13% gewijzigd door kabeltjekabel op 01-10-2020 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

kabeltjekabel schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:57:
[...]

Bij aanschaf van je TS-55 Plus-FS krijg je een 1400 rail, bij aanschaf van je OF-1010 Set krijg je een 800 rail; samen nog steeds te kort om 2,44m af te zagen, dus koop je er nog een 1400 bij; maar dan wel in LR-32 uitvoering.

Stukje planning he. Ik had die LR-32 rail al jaren voordat ik de rest van het LR-32 systeem aangeschaft heb :+

Maar als je verder niks in het Festool systeem hebt dan wordt het een dure grap ja. Er is dacht ik nog zo'n systeem met een gatenrail, maar ben daar de merknaam van vergeten.
Kreeg bij de Ts55, 2 rails van 1400 dus was voor mij wel genoeg, helaas zonder gaatjes ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
enriqueeeee schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

Kreeg bij de Ts55, 2 rails van 1400 dus was voor mij wel genoeg, helaas zonder gaatjes ;(
Ik heb twee gaatjes per rails bij de FS1400. Of bedoeen jullie er nog meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:50

orf

[...]

[Afbeelding]

Ik heb deze (al is de mijne blauw en net iets anders, maar het lijkt er veel op): https://nl.aliexpress.com..._668%233468%2315608%23124

Dat werkt serieus goed. Ik heb hiermee een aantal "flatpack" kasten gemaakt met dezelfde meubelverbinders als Ikea kasten en een rij deuvels. Werkt heel mooi zuiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
enriqueeeee schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:00:
[...]

He ja vervelend. Ik kreeg zo'n FS-Sys bij m'n TS-55, geen 2e rail. (Ja oke, er zat ook een CTL-26 bij :+ )
Alsjemenou schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

:D
Ja, elke 32mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enriqueeeee

enriqueeeee

vanila coke kicks ass

Alsjemenou schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

heel veel meer om de 32 mm. ik had voor mij zelf allemaal blokjes gemaakt die op de rail konden van x cm hoog waardoor ik op het zelfde idee uit kwam.

rail met gaatjes :
https://www.festool.co.uk...--fs-14002-lr-32#Overview

[ Voor 13% gewijzigd door enriqueeeee op 01-10-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brutalsranan
  • Laatst online: 18-07 21:30
Krijnemans schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:28:
[...]

Ook de 60 c was in de aanbieding voor 200 jammer. Scheelt maar een maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krijnemans
Brutalsranan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:22:
[...]

Ook de 60 c was in de aanbieding voor 200 jammer. Scheelt maar een maand.
Dat is wel erg goedkoop! Jammer dat ik dat gemist heb :( lijkt me geen prijs die elke maand voorbij gaat komen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Brutalsranan schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 15:11:
[...]

Die tweede was een 'normale' 4 Ah, geen Procore, tenzij je mazzel had dat de oude set er niet was. Mn naar het einde van de actie was het wel vaak 2* ProCore.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Krijnemans schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:28:
[...]

Dat is wel erg goedkoop! Jammer dat ik dat gemist heb :( lijkt me geen prijs die elke maand voorbij gaat komen..
Is wel een paar maanden zo geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-07 22:51
Ik heb een paar jaar een Festool CTL Mini. Bouwjaar is dacht ik 2014. Als ik de zuigkracht vergelijk met een oude Bosch huis tuin en keuken stofzuiger valt het nogal tegen. De Festool zuigt misschien net een spijker van de vloer. Hij klinkt verder prima en het filter klop ik regelmatig uit. Iemand met dezelfde ervaringen? Twijfel of ik misschien beter uit ben met een Starmix.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:22
Als ik mijn starmix vergelijk met mijn bosch huis tuin en keuken stofzuiger valt die laatste nogal tegen in ieder geval :)

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
peligro2k schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:46:
Ik heb een paar jaar een Festool CTL Mini. Bouwjaar is dacht ik 2014. Als ik de zuigkracht vergelijk met een oude Bosch huis tuin en keuken stofzuiger valt het nogal tegen. De Festool zuigt misschien net een spijker van de vloer. Hij klinkt verder prima en het filter klop ik regelmatig uit. Iemand met dezelfde ervaringen? Twijfel of ik misschien beter uit ben met een Starmix.
Huishoudstofzuigers zijn ook wel beter geworden. Gebruik je wel zakken in de Mini? Bouwjaar 2014 weet je zeker? Ergens in 2012 oid zijn ze overgeschakeld naar een sterkere motor.

Zit er misshien een opstopping in de slang? Vergeet niet dat slanglengte zuigkracht kost. Zet een 3,5m slang aan je Bosch huishoudstofzuiger en je zult zien dat die ook minder doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
kabeltjekabel schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:05:
[...]

Huishoudstofzuigers zijn ook wel beter geworden. Gebruik je wel zakken in de Mini? Bouwjaar 2014 weet je zeker? Ergens in 2012 oid zijn ze overgeschakeld naar een sterkere motor.

Zit er misshien een opstopping in de slang? Vergeet niet dat slanglengte zuigkracht kost. Zet een 3,5m slang aan je Bosch huishoudstofzuiger en je zult zien dat die ook minder doet.
Goed punt van de slanglengte. Zal eens proberen om er een kortere slang op te zetten. Het bouwjaar zal ik nog eens controleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
peligro2k schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:53:
[...]

Goed punt van de slanglengte. Zal eens proberen om er een kortere slang op te zetten. Het bouwjaar zal ik nog eens controleren!
Geen idee waar jij je CT voor gebruikt, maar ik vind die 3,5m altijd prima. Heel af en toe langer nodig. En voor de zaagtafel heb ik een korte Y-slang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interresant gereedschap, maar ik vind het toch wel erg eenzijdig toepasbaar. Zowel de duvelmallen (die ik dan liever zelf maak) en de grote plankendragermallen. Dan geef ik denkik liever 100+ uit aan een goede boorstandaard, dan dat ik allemaal mallen koop.
Misschien wel leuk om zulke mallen te maken als ik meer kasten ga bouwen, maar voor nu vind ik het niet erg om twee uur extra te besteden om het met de hand te doen.
Bezigheidstherapie :+

Al ziet zo'n frees op geleiderail er wel erg handig uit! Eens kijken hoe duur een rails-adapter voor een makita frees is 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Gatenrijen met de hand? Succes. Krijg je nooit zo netjes als met zo'n rail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pi0tr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-07 09:07
[...] het filter klop ik regelmatig uit. [...]
Heb je het filter al eens vervangen sinds je hem hebt? Want met een beetje kloppen ga je het fijnstof niet uit het filter krijgen, dus het zou kunnen dat hij gewoon helemaal vol zit. En gebruik je wel zakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Twijfels schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:25:
[...]

Nog één vraag.. Kun je ook gewoon in aanmerking komen voor de bosch 1+1 actie als je via amazon koopt? Kan zo 123 geen reden bedenken waarom niet, maar vragen kost niks. Nog niet in ieder geval >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Pi0tr schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Heb je het filter al eens vervangen sinds je hem hebt? Want met een beetje kloppen ga je het fijnstof niet uit het filter krijgen, dus het zou kunnen dat hij gewoon helemaal vol zit. En gebruik je wel zakken?
Nee eerlijk gezegd nooit. Het ziet er eigenlijk ook altijd heel schoon uit. Zou vervangen toch handig zijn? Het gaat om een 2014 machine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ik heb eerder een Midi gehad, ik merkte dat die met kantbewerkingen met de bovenfrees echt niet zoveel stof afzoog als dat ik gedacht en gehoopt had.
Na een tijdje heb ik die verkocht en de veel grotere CTL26 voor teruggekocht, dat was een wereld van verschil.

Dat kwam omdat destijds (zoals @kabeltjekabel al even aangeeft) de Mini en de Midi veel minder onderdruk hadden en ook de doorstroomsnelheid in (ik dacht liters/sec) echt beduidend lager lag.

Later hebben ze de kleinste modellen dezelfde zuigkracht gegeven.

Hier zie je het verschil tussen mijn Midi en mijn CTL26E toen ik net gewisseld had.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sg66pORdBI7bk6EMJcwqI31GCdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baO7vP9DudMSU2T3JkS2jpcn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb ergens begin 2011 stofzuigers gewisseld.

Ik weet dus niet hoe dat met jouw Mini uit 2014 zit, maar allicht kun je in het boekje of machinesticker even terugkijken hoeveel en hoe hard jouw Mini kan zuigen?

Mijn Midi was echt super qua formaat en gewicht, maar de kleinere modellen waren destijds echt bedoeld voor lichte werkzaamheden zoals schuren en een klein kantje affrezen en niet geschikt voor echt sleuven frezen en zagen is dus gebleken.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-07 01:00

MLLL

Palm Treo 650

peligro2k schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:58:
[...]

Nee eerlijk gezegd nooit. Het ziet er eigenlijk ook altijd heel schoon uit. Zou vervangen toch handig zijn? Het gaat om een 2014 machine.
Ik heb mijn Starmix ook sinds 2014 en die heeft al heel wat uren achter de rug.
Zitten nog de originele filters in en zuigt nog als een malle, wel af en toe de filters even schoonblazen met perslucht.

Ik vind die Festool stofzuigers ook altijd tegenvallen qua zuigkracht zeker als je naar de prijs kijkt wat zo'n apparaat moet kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Fraggert schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:59:
[...]

ik heb eerder een Midi gehad, ik merkte dat die met kantbewerkingen met de bovenfrees echt niet zoveel stof afzoog als dat ik gedacht en gehoopt had.
Na een tijdje heb ik die verkocht en de veel grotere CTL26 voor teruggekocht, dat was een wereld van verschil.

Dat kwam omdat destijds (zoals @kabeltjekabel al even aangeeft) de Mini en de Midi veel minder onderdruk hadden en ook de doorstroomsnelheid in (ik dacht liters/sec) echt beduidend lager lag.

Hier zie je het verschil tussen mijn Midi en mijn CTL26E toen ik net gewisseld had.

[Afbeelding]

Ik weet dus niet hoe dat met jouw Mini uit 2014 zit, maar allicht kun je in het boekje of machinesticker even terugkijken hoeveel en hoe hard jouw Mini kan zuigen?

Mijn Midi was echt super qua formaat en gewicht, maar de kleinere modellen waren destijds echt bedoeld voor lichte werkzaamheden zoals schuren en een klein kantje affrezen en niet geschikt voor echt sleuven frezen en zagen is dus gebleken.
Ik denk dat dit het inderdaad zal zijn, denk dat ik maar ga upgraden naar een ander model of merk. Moet binnenkort veel zagen voor o.a. een blokkenkast in de woonkamer.

@MLLL Welk model heb je als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

peligro2k schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:44:
[...]

Ik denk dat dit het inderdaad zal zijn, denk dat ik maar ga upgraden naar een ander model of merk. Moet binnenkort veel zagen voor o.a. een blokkenkast in de woonkamer.
wel dus even zaak (als je uit gaat van 2014) om even in de specs te duiken, zou zonde zijn als je geld uitgeeft en je schiet er weinig mee op :)

#statingtheobvious ;)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:23
Ik twijfel ook nog tussen de Makita VC2512L en Festool Midi. Ik ga hem niet voor het freezen van sleuven oid gebruiken op korte termijn. Moet wel ooit nog de badkamer verbouwen.

Voordelen VC2512L
  • goedkope zakken
  • 25 L inhoud
  • Licht
Voordelen Festool Midi
  • Gladde slang
  • interface for systainers / metaloc boxen
Vermogen en luchtverplaatsing ongeveer gelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
Krijnemans schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:44:
[...]

Nog één vraag.. Kun je ook gewoon in aanmerking komen voor de bosch 1+1 actie als je via amazon koopt? Kan zo 123 geen reden bedenken waarom niet, maar vragen kost niks. Nog niet in ieder geval >:)
In welke landen moet het gereedschap aangeschaft worden om aan PRO Deals deel te kunnen nemen? In welke landen is PRO Deals beschikbaar?
Voor deelname aan PRO Deals moet het gereedschap in het betreffende deelnemende land aangeschaft zijn. Een actuele lijst met deelnemende landen vind je op: www.pro360.com.

Bron bij de veelgestelde vragen. Duitsland valt ook onder deelnemend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Twijfels schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:57:
[...]

In welke landen moet het gereedschap aangeschaft worden om aan PRO Deals deel te kunnen nemen? In welke landen is PRO Deals beschikbaar?
Voor deelname aan PRO Deals moet het gereedschap in het betreffende deelnemende land aangeschaft zijn. Een actuele lijst met deelnemende landen vind je op: www.pro360.com.

Bron bij de veelgestelde vragen. Duitsland valt ook onder deelnemend
Ik was het gisteravond/nacht inderdaad nog tegengekomen! Maar ik denk zelfs dat het dan Nederland zou zijn, aangezien Amazon.nl een Nederlands btw-nummer heeft!

Verder ben ik nog in afwachting van een reactie van Toolnation, want zij beweren dat de correcte prijs dus €390 (https://www.toolnation.nl...bosch%20gsr%2018v-60%20c&) zou moeten zijn 8)7 8)7 8)7 Ik krijg dat niet helemaal gerijmd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:50

orf

Megalomania schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 08:49:
Ik twijfel ook nog tussen de Makita VC2512L en Festool Midi. Ik ga hem niet voor het freezen van sleuven oid gebruiken op korte termijn. Moet wel ooit nog de badkamer verbouwen.

Voordelen VC2512L
  • goedkope zakken
  • 25 L inhoud
  • Licht
Voordelen Festool Midi
  • Gladde slang
Nadeel Makita VC2512L
  • de plastic koppelingen zijn erg zwak
Ik heb de Makita nu ongeveer 2 jaar en moet tape gebruiken om de slang aan de verschillende koppelingen vast te maken. Hierdoor is wisselen van schuurapparaat vervelend geworden.

Het zijn hele lichte plastic palletjes die bij mij nu te slap zijn om nog vast te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-07 21:32
^^
Inderdaad, het kliksysteem van de Makita VC2512L is ruk niet best. Het zou voor mij -achteraf- voldoende reden zijn geweest om deze niet te kopen.
En daar komt nog bij dat juist daar geen losse onderdelen van bestaan zodat je bij schade aan een complete slang van 80 incl. komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-07 12:28

Voordelen VC2512L
[list]
• goedkope zakken
De zakken voor de festool zijn goedkoper dan die voor de makita.
Qua inhoud zijn ze inderdaad kleiner. Maar check wel even hoe vol ze kunnen. Mijn festool midi kan zn stofzak effeciënter vullen dan mijn karcher bijvoorbeeld. Dus ondanks dat hij op papier kleiner is, is hij in de praktijk even groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
Krijnemans schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:04:
[...]

Ik was het gisteravond/nacht inderdaad nog tegengekomen! Maar ik denk zelfs dat het dan Nederland zou zijn, aangezien Amazon.nl een Nederlands btw-nummer heeft!

Verder ben ik nog in afwachting van een reactie van Toolnation, want zij beweren dat de correcte prijs dus €390 (https://www.toolnation.nl...bosch%20gsr%2018v-60%20c&) zou moeten zijn 8)7 8)7 8)7 Ik krijg dat niet helemaal gerijmd!
even bij toolstation kijken, weliswaar niet meer dezelfde goede deal als ik had een paar maand geleden maar:
https://www.toolstation.b...chstr=bosch%20accuschroef voor 250.

of als je toch de 18V60 wilt (wel enkel body) https://www.toolstation.b...efboormachine-body/p83759

Ik heb het al gezegd, ben een hele constructie aan het maken metde 18v55 op zolder, nog geen issues tegenaan gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Raymond schreef op maandag 28 september 2020 @ 10:50:
We gaan dit jaar de binnendeuren doen. Maar we hebben in de woonkamer deuren die nog volgens mij in de fabriekslak staan, dus die zien er eigenlijk wel heel strak uit. Alleen de kleur klopt niet meer met de rest van het schilderwerk.
Nu kan ik ze gaan overschilderen. Op zich prima, ik vind een kwaststreek in verf op zich wel prima staan in verfwerk van een deur. Een rollertje vind ik wat minder.
Maar aangezien we ook wat meer schilderwerk te doen gaan krijgen, overweeg ik een wagner XVLP set (de 5000). Die zijn redelijk geschikt via marktplaats te krijgen en na gebruik kan hij er ook zo weer op en verlies ik er vast niet al te veel geld op.
Wie heeft er ervaring met een dergelijk spuitsysteem? Is de kwaliteit van het resultaat goed genoeg voor deuren, kozijnen en ander houtwerk in huis? Het zal uiteraard niet goed genoeg zijn om je auto mee te spuiten, of je piano in hoogglans mee af te werken. Maar dat afwerkingsniveau is dan ook niet nodig, imho :). Als ik de filmpjes op youtube enzo bekijk, is een groot voordeel van dit systeem dat er erg weinig overspray is en dat je deuren bijvoorbeeld gewoon in het kozijn kan laten zitten en met wat afplakwerk gewoon in de woonkamer kan spuiten. Of is dat naïef om te denken?

https://www.wagner-group....ogieen/xvlp-spuitmethode/
Gisteren via MP een finish control 5000 gekocht. Het ding is wel een beetje afgeleefd, dus zaterdag maar even spenderen aan het opknappen van het apparaat. En met name de onderdelen goed reinigen/verf vrij maken.
Ik heb wel een nieuwe spuitkop erbij besteld, voor het fijne werk. Dus die is dan gewoon nieuw.

Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen en naar de resultaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:16
Als we het toch over bouwstofzuigers hebben...

Iemand enige ervaring met bijvoorbeeld een Hyundai 25 Liter RVS Nat en Droog Stofzuiger met Inschakelautomaat?
https://www.hbm-machines....t-inschakelautomaat-45021

Prijstechnisch natuurlijk zeer aantrekkelijk, zeker voor de hobbyist die geen Festool stofzuiger van >500 euro nodig heeft of wil uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielh3
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07-08-2024

..
Ik heb recentelijk een VC2512L gekocht om incidenteel wat bouwstof en klus-ellende op te kunnen zuigen.
Best een handig apparaat voor de prijs maar zoals al gezegd, de slangkoppelingen zijn niet al te best en ik heb na het opzuigen van wat fijner bouwstof het idee dat de filter relatief snel vol loopt.
Voordeel voor mij was wel dat er bij het basismodel al een flinke range aan accessoires bij komt.
Ook voelen alle knoppen en handels aan de machine zelf wat goedkoop aan en mis ik echt de mogelijkheid om de slang en het snoer makkelijk op te kunnen bergen en is er eigenlijk geen lekker plek om bovenop nog wat gereedschap te leggen, maarja dat is dan ook vast waar het prijsverschil vandaan komt...

Daarbij heb ik 0 ervaring met de festool dus ik kan niks zeggen over of deze perse beter is, maar ik kan me wel voorstellen dat deze zich op de lange termijn mogelijk beter houd dan de makita :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18-07 21:03
Raymond schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:19:
[...]
Ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen en naar de resultaten :)
Ik (en misschien meerderen) ben ook benieuwd naar de ervaringen en laat vooral het resultaat hier zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Den_S85 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:25:

Iemand enige ervaring met bijvoorbeeld een Hyundai 25 Liter RVS Nat en Droog Stofzuiger met Inschakelautomaat?

Prijstechnisch natuurlijk zeer aantrekkelijk, zeker voor de hobbyist die geen Festool stofzuiger van >500 euro nodig heeft of wil uitgeven.
Het nadeel van 99% van de goedkope bouwzuigertjes is dat ze een hels kabaal maken. Mede daarom is de Makita VC2512 zo populair. Die kost slechts enkele tientjes meer en is relatief stil. Daarnaast is de slang langer en krijg je er een handig koppelstuk bij zodat die op bijna al het gereedschap past. Dat is het prijsverschil al waard.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

-DarkShadow- schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:23:
[...]

Het nadeel van 99% van de goedkope bouwzuigertjes is dat ze een hels kabaal maken. Mede daarom is de Makita VC2512 zo populair. Die kost slechts enkele tientjes meer en is relatief stil. Daarnaast is de slang langer en krijg je er een handig koppelstuk bij zodat die op bijna al het gereedschap past. Dat is het prijsverschil al waard.
Ik vind mijn starmix ook echt een baggerherrie maken als hij op vol vermogen aanstaat. In de praktijk doe ik bij meer dan een paar minuten gebruik gewoon oordoppen op.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Wel jammer dat die Makita flink in prijs is gestegen. Begin dit jaar kocht je hem voor 110euro nieuw (en onder de 100 euro als warehouse deal bij Amazon). Dat red je nu niet meer. Hij is een tijdje bijna 150 euro geweest, maar nu wel weer naar een goeie 130-140 euro gedaald bij de gangbare webshops. nog steeds ruim 25% duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07 23:54

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Boudewijn schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

Ik vind mijn starmix ook echt een baggerherrie maken als hij op vol vermogen aanstaat. In de praktijk doe ik bij meer dan een paar minuten gebruik gewoon oordoppen op.
Helemaal als de filterschoonklopfunctie (of hoe het ook moge heten) aanspringt, dat is net een kalashnikov die afgaat. Als ik de stofzuiger op max afstand heb staan buiten gaat het nog wel, maar indoor inderdaad altijd doppen op.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou

Voordelen VC2512L
  • goedkope zakken
  • 25 L inhoud
  • Licht
Voordelen Festool Midi
  • Gladde slang
Ik ben vooringenomen want ik bezit de MIDI, maar ik ben ook groot van de antistatische slang. Dit was een grote voor mij, want bij het aansluiten van mijn excenter op mijn vorige stofzuiger kreeg ik steeds schokken. Dit staat ook op de productpagina bij de VC2512L:
Deze stofzuiger en slang zijn NIET antistatisch en daarom ongeschikt in combinatie met een sleuvenzaag, haakse slijper, schaaf en bovenfrees.
Bron: https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Ook vind ik de bajonet aansluiting erg handig, maar hiervan kan je alleen profiteren als je wat meer Festool spulletjes hebt.

@Fraggert ik moet zeggen dat de MIDI i.c.m. de Kapex KS60 nog geen gouden combinatie is omdat 2-5% van het afval niet in de stofzuiger terecht komt, maar dit kan ik enkel nog bepalen na aanleiding van het zagen van klik PVC. Ik denk dat hij met zaagsel een stuk beter doet omdat het lichter is. Ik moet ook zeggen dat de MIDI het ook beter doet op het zelfde materiaal met de TS55 en nog beter (geen stof merkbaar) met de ETS 150/5 EQ. Kortom, volgens mij licht de afzuiging ook aan het materiaal en de machine waarop je hem aansluit. Waarom is er altijd weer zo'n grijs gebied die de keuze niet makkelijk maakt? :'( :D

[ Voor 25% gewijzigd door Alsjemenou op 02-10-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou

Ik ben juist overgestap van zo'n soort stofzuiger (met dit filtermechanisme) naar een Festool MIDI omdat deze filter mega snel volloopt bij fijnstof. Dus ik adviseer hem echt alleen aan te schaffen als je de werkplaats wilt schoonzuigen of aan wilt sluiten op machines die geen fijne deeltjes produceren, want dan kan je hem net als ik elke 10-25 seconden gaan uitkloppen waardoor je weer veel stof veroorzaakt. Dit had ik zelfs met houtzaagsel.

Ook zoals eerder gezegd hebben deze goedkope stofzuigers geen antistatische slang, waardoor hij niet geschikt is om op veel soorten machines aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:34

yay

Lijkt behoorlijk op de Parkside die €10 duurder is. Op basis van de eerder genoemde punten zit ik naar de Makita VC2512L te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Alsjemenou schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:24:
[...]

Ik ben vooringenomen want ik bezit de MIDI, maar ik ben ook groot van de antistatische slang. Dit was een grote voor mij, want bij het aansluiten van mijn excenter op mijn vorige stofzuiger kreeg ik steeds schokken. Dit staat ook op de productpagina bij de VC2512L:

[...]

Bron: https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Ook vind ik de bajonet aansluiting erg handig, maar hiervan kan je alleen profiteren als je wat meer Festool spulletjes hebt.

@Fraggert ik moet zeggen dat de MIDI i.c.m. de Kapex KS60 nog geen gouden combinatie is omdat 2-5% van het afval niet in de stofzuiger terecht komt, maar dit kan ik enkel nog bepalen na aanleiding van het zagen van klik PVC. Ik denk dat hij met zaagsel een stuk beter doet omdat het lichter is. Ik moet ook zeggen dat de MIDI het ook beter doet op het zelfde materiaal met de TS55 en nog beter (geen stof merkbaar) met de ETS 150/5 EQ. Kortom, volgens mij licht de afzuiging ook aan het materiaal en de machine waarop je hem aansluit. Waarom is er altijd weer zo'n grijs gebied die de keuze niet makkelijk maakt? :'( :D
Verschil in aangesloten machine merk je ook wel.

Wel trouwens een niet helemaal eerlijke vergelijking, een Makita van ±150E en een Festool van het dubbele.
rockhopper schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:32:
[...]

Helemaal als de filterschoonklopfunctie (of hoe het ook moge heten) aanspringt, dat is net een kalashnikov die afgaat. Als ik de stofzuiger op max afstand heb staan buiten gaat het nog wel, maar indoor inderdaad altijd doppen op.
Ik vind het zwaar irritant, ondanks dat een geweer echt meer boem doet.

Afhankelijk van wat ik aan het doen ben trigger ik hem nu en dan handmatig. Of als ik echt besluit een hele deur + kozijn te schuren, dan gaat hij op R+A stand (reinigen + afzuigenautomatisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Boudewijn schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:39:
Afhankelijk van wat ik aan het doen ben trigger ik hem nu en dan handmatig. Of als ik echt besluit een hele deur + kozijn te schuren, dan gaat hij op R+A stand (reinigen + afzuigenautomatisch)
Gebruik je stofzakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Boudewijn schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:39:
[...]

Verschil in aangesloten machine merk je ook wel.

Wel trouwens een niet helemaal eerlijke vergelijking, een Makita van ±150E en een Festool van het dubbele.
Uiteraard is het totaal geen eerlijke vergelijking, maar als ik mijn jongere zelf toendertijd het advies had kunnen geven, had ik het advies gegeven om het drievoudige uit te geven voor de MIDI (dan mijn vorige stofzuiger van ca. 130 euro). Uiteindelijk heb ik de goedkopere stofzuiger moeten verkopen en alsnog de MIDI moeten kopen omdat ik bijvoorbeeld alle apparaten wil kunnen aansluiten en niet de filter elke XX seconden moeten verwijderen om hem te verschonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yup. Ik merkte na het schuren dat ik ze echt heel goed uit moest kloppen, ze zagen helemaal rood van de rode grondverf die hier onder de verflaag zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Alsjemenou schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

Uiteraard is het totaal geen eerlijke vergelijking, maar als ik mijn jongere zelf toendertijd het advies had kunnen geven, had ik het advies gegeven om het drievoudige uit te geven voor de MIDI (dan mijn vorige stofzuiger van ca. 130 euro). Uiteindelijk heb ik de goedkopere stofzuiger moeten verkopen en alsnog de MIDI moeten kopen omdat ik bijvoorbeeld alle apparaten wil kunnen aansluiten en niet de filter elke XX seconden moeten verwijderen om hem te verschonen.
Hmm ja ik snap dat dat echt rete-irritant kan zijn ja. Goed punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Boudewijn schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:47:
[...]

Yup. Ik merkte na het schuren dat ik ze echt heel goed uit moest kloppen, ze zagen helemaal rood van de rode grondverf die hier onder de verflaag zat.
Uitkloppen?
Ik gooi ze gewoon weg :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Uitkloppen?
Er zat aan de buitenkant heel veel schuurzut, echt plakkaatjes. Ik heb het zaakje in een vuilniszak gedaan, dichtgeknoopt en even op geklopt. Daarna filter uit de zak gehaald met een mondkapje op en even uit laten stuiven. Teruggezet.

Vuilniszak met een laagje troep erin weggedaan uiteraard. Wellicht was nieuw filter ook wel een idee trouwens ja :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Boudewijn schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Er zat aan de buitenkant heel veel schuurzut, echt plakkaatjes. Ik heb het zaakje in een vuilniszak gedaan, dichtgeknoopt en even op geklopt. Daarna filter uit de zak gehaald met een mondkapje op en even uit laten stuiven. Teruggezet.

Vuilniszak met een laagje troep erin weggedaan uiteraard. Wellicht was nieuw filter ook wel een idee trouwens ja :+.
Hebben wij het over hetzelfde? Hoe krijg jij schuurstof aan de buitenkant van je stofzak? Zat'ie er niet goed in ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Hebben wij het over hetzelfde? Hoe krijg jij schuurstof aan de buitenkant van je stofzak? Zat'ie er niet goed in ofzo?
Ja dat is dus het rare, ik vermoed dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Pi0tr schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:33:
[...]

Raymond schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:50:
[...]

Uitkloppen?
Bezitter van een Festool CTL 24E hier. 4,5 jaar terug aangeschaft via Marktplaats i.c.m. lifelong zak. Beestje was toen al niet nieuw meer.
Foto van internet:
Afbeeldingslocatie: https://auction.newengland.co.uk/media/lot/thumbnail/1500/36-9.JPG

Spijkers van de vloer zuigen? Geen probleem (airflow volgens de handleiding: 228m3/h).
Filters uitkloppen? Die spuit je schoon met de compressor. Ik heb wel eens uitgeklopt, toen nog uitgespoten. Kloppen haalt ca. 25pct stof weg, spuiten de overige 75pct.
De lifelong zak ook talloze keren leeggegooid en nog schoongespoten. Vies werkje, maar al wel minstens 50 stofzakken bespaard. :*)

Vraag voor mede-eigenaren: volgens de handleiding bestaat er een compressor-uitbreiding. Zie 1.4:
Afbeeldingslocatie: https://static-data2.manualslib.com//pdf/6/514/51393-festool/images/ct_22_e_2_bg.jpg.

Daar heb je dan deze voor nodig:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71iHIwP0-zL._AC_SL1500_.jpg

Dus mijn vraag: dan schakelt de stofzuiger dus in wanneer je luchtgereedschap inschakelt? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Boudewijn schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:56:
[...]

Ja dat is dus het rare, ik vermoed dat.
Schuurstof a.d. buitenzijde van je stofzak is afgevangen door je filter. Na kloppen (handmatig of automatisch/mechanisch) landt dat op je stofzak. Althans in mijn geval, omdat de filters boven de stofzak bevestigt zitten.
Course of action in dat geval (voor zover ik weet): je filters uitspuiten met perslucht.

[ Voor 17% gewijzigd door Goudvis op 02-10-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:37
Even een vraag vanuit mijn kant.
De verbouwingen liggen helaas al even stil hier maar binnenkort kan ik ze weer gaan oppakken.
Echter komen de donkere maanden er aan en ik had voorheen een halogeen bouwlamp.
Buiten de belachelijke hitte die van dat ding af kwam vond ik het licht niet fijn werken met verven van de muren en het plafond.

Nu heb ik geen 18v accu gereedschap. (alleen een makita 10.8 machine)
Nu zag ik dat Bosch mooie bouwlampen hebben, zeker in vergelijking met het gedateerde en maar 750 lumen van Makita.

Ik zag dat mastertools nu de procore 4ah accus voor 55 euro aanbied.
Dit met een GAL 18V-160 C a 77 euro.

Zou dit dan wat zijn als lamp , het enige wat ik niet kon vinden was de kleur temperatuur.
En volgens mij past ook een procore8ah niet (klepje gaat dan niet meer dicht).

Of heeft iemand wellicht een alternatief, de lampen moeten wel op accu zijn.
Wil daar meer naar toe werken aangezien ik regelmatig over de kabels struikelde.

Vandaar het idee om in te stappen bij Bosch, mogelijk later ook de gbh-18v-26-f
Waarbij ik weet dat de gbh 2-28f hier wordt geroemd, maar ik ben de kabels helemaal zat.
Puur voor gaten door muren voor kabels / ophangen van wat spullen. Misschien eens een dozenboor 82mm, maar daar kan ik nog wel een oude lidl boor voor lenen als dat nodig is.

gli 18-1900

of de 18-2200c

[ Voor 8% gewijzigd door Phyt_ op 02-10-2020 16:22 ]

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Laatst online: 02-07 16:42
Phyt_ schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:20:
De verbouwingen liggen helaas al even stil hier maar binnenkort kan ik ze weer gaan oppakken.
Echter komen de donkere maanden er aan en ik had voorheen een halogeen bouwlamp.
Buiten de belachelijke hitte die van dat ding af kwam vond ik het licht niet fijn werken met verven van de muren en het plafond.

Nu zag ik dat Bosch mooie bouwlampen hebben, zeker in vergelijking met het gedateerde en maar 750 lumen van Makita.

Zou dit dan wat zijn als lamp , het enige wat ik niet kon vinden was de kleur temperatuur.

Wil daar meer naar toe werken aangezien ik regelmatig over de kabels struikelde.

Waarbij ik weet dat de gbh 2-28f hier wordt geroemd, maar ik ben de kabels helemaal zat.
Puur voor gaten door muren voor kabels / ophangen van wat spullen. Misschien eens een dozenboor 82mm, maar daar kan ik nog wel een oude lidl boor voor lenen als dat nodig is.

gli 18-1900

of de 18-2200c
Kleur licht zal nabootsing van daglicht zijn. Een stuk blauwer dus dan halogeen.
Die GBH 18V 26 kan icm de 1+1 actie wel interessant zijn, want daar kun je een opklikbare stofafzuiging bij krijgen. Dan kun je draadloos stofarm werken, mocht dat voor jou belangrijk zijn. (geen aparte stofzuiger nodig, werkt wel alleen bij boren, niet bij hakken of gatenzagen/dozenboren volgens mij)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
yay schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:35:
[...]

Lijkt behoorlijk op de Parkside die €10 duurder is. Op basis van de eerder genoemde punten zit ik naar de Makita VC2512L te kijken.
Wij hebben een VC2512L gekocht vlak voor de oplevering van onze nieuwe woning (casco nieuwbouw). Geen moment spijt ven gehad in de afgelopen 2,5 maand dat we aan het werk zijn geweest. In combinatie met afkortzaag, invalzaag, decoupeerzaag geeft hij geen kik en het scheelt heel veel stof in het huis. Ook het huis schoon krijgen van bouwstof was goed te doen.

Belangrijkste pluspunten:
- prijsniveau (gekocht voor €145)
- zuigkracht (ook spijkers worden meegepakt)
- lange slang (!) dit maakt het leven echt makkelijker
- de meegeleverde koppelstukken - hoewel met name geschikt voor Makita, zitten er ook universeel-stukken bij die altijd wel passend te maken zijn (tape werkt ook...)
- contactdoos voor elektrisch gereedschap, zodat het mee schakelt.

Minpunten:
- relatief kort snoer (4m denk ik)
- geen automatische filterreiniging (of het werkt niet)
- geen naloop bij gebruik ingebouwde contactdoos (gereedschap uit = stofzuiger uit, had liever gezien dat deze nog net 1-2 seconde langer door blijft lopen, bijv om een boorgaatje uit te zuigen.

Al met al voor de prijs een top apparaat. Denk dat er in de prijsklasse geen/weinig betere alternatieven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:19

Vliegvlug

Flight Simple

Eens met bovenstaande, de Makita VC2512L is een prima bouwzuiger voor het geld.

Dat de slang niet anti statisch is vind ik niet zo’n probleem, heb er zonder problemen meerdere sleuven in mijn kalkzandsteen en gipsen wanden mee geslepen. De slang ziet er dan wit uit en je krijgt af een toe een klein schokje maar als je handschoenen aan hebt heb je daar geen last van.

Dat koppelsysteem met twee klemmetjes is niet heel praktisch inderdaad, ik zit meestal wel even te priegelen om het goed vast te krijgen.
Bij mij nog niet stuk na een half jaar maar het ziet er niet super solide uit dus ik kan best geloven dat het na 2 jaar niet meer helemaal goed werkt.

Maar een vervangende slag van 3,5 meter heb je al voor €31 en niet €80 zoals iemand hierboven suggereerde:

https://www.destofzuigerz...gerzakken/makita/vc2512l/
(even naar beneden scrollen, direct linken naar de slang lukt niet)

Er zit geen automatische filtereininging op inderdaad maar wel een handmatige, even de zuigmond dichthouden en 2 seconden de knop indrukken en dat 3x herhalen.
Ik geeft toe dat dat niet heel praktisch is als je er een apparaat aan gekoppeld hebt maar het helpt dan alsnog wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:33

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

gli 18-1900

of de 18-2200c
Ik heb de 2200C, bevalt prima! Ik zou ook even naar de 4000c kijken, zoveel duurder is die niet.

Kleur is vrij wit, maar zeer geschikt als klus licht. En inderdaad totaal niet heet.. Had laatst mijn 400W lamp er weer eens bij, die is behoorlijk geler, maar een stuk minder fel..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou

gli 18-1900

of de 18-2200c
Hier eigenaar van de 4000c. Erg tevreden over de bouwlamp, al zou de 2200c ook voor de meeste toepassingen voldoende licht hebben. Veel lichter zou ik echter niet gaan dan 2000lm, dat is echt wel handig als je een grotere ruimte wil belichten. Zelf de 4000c gekozen omdat hij destijds "slechts" 50 euro duurder was, niet zeker wist of 2000lm genoeg was en ik liever hem op een standje later zet dan ik er achter kom dat ik tekort kom. Echter slechts een keer of twee gehad dat ik hem echt even op het hoogste standje wilde omdat ik anders het gevoel kreeg dat ik niet het overzicht had in het donker. Maar met beide ga je geen foute koop doen.

Kleurtemperatuur is echt wit, denk hetzelfde als de 2200c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-07 17:56
Raymond schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:55:
[...]

Dat komt doordat fijn-stof kleiner is dan de mazen van je stofzak. Dat is ook gelijk de reden dat bouwzuigers met een (groot) motor filter worden uitgevoerd. Dit filter is veel fijnmaziger dan een stofzak, en houdt het grootste gedeelte van het fijn-stof wel tegen. Omdat je filter langzaam volloopt (of snel als je bv. sleuven aan het frezen bent) kan (semi) automatische filterreiniging handig zijn.

Omdat (vrijwel alle) witgoed stofzuigers niet zo'n fijn filter hebben, blazen ze het meeste fijn-stof eerst door de waaier, vervolgens door de elektromotor zo weer de ruimte in. Met als gevolg dat zowel de stofzuiger als je longen veel sneller slijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Fraggert schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 07:59:
[...]

[Afbeelding]

2014 is gewoon met nieuwe motor. Overgang was daarvoor al. Als je op de grens zit kun je Festool bellen en vragen vanaf welk serienummer de nieuwe motor was. Maar of ze dat zomaar tegen iedereen vertellen weet ik niet.

De nieuwe Midi is sowieso al helemaal anders. CT 26 is dan weer de opvolger van de CT 22 en is een stuk stiller geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyt_
@prein2 @Alsjemenou
Ik zie dat die 18-4000 op de 2e stand 2000lumens afgeeft wel weer duurder maar wel veelzijdiger nog. Keuzes keuzes ;)
Welke accu’s gebruiken jullie bij de lampen en wat is de gebruiksduur?(runtime).
Ik wilde namelijk de 4ah procore kopen dit lijken mij de beste om mee in te stappen. De 8ah procore kan in de toekomst ook wel maar is wel flink duurder.

You know you ve played warcraft III too much when.... Your sitting next to a guy at the busstop waiting for a bus, and he stands up before the bus gets there, and you claim that hes map hacking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
DasNieNix schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 11:46:
[...]

Ik (en misschien meerderen) ben ook benieuwd naar de ervaringen en laat vooral het resultaat hier zien.
Nou. Intussen heb ik de turbine gereinigd. Leek wel alsof die helemaal (inc het filter) was volgezogen met gips.
De eerste spuitkop is ook helemaal gereviseerd. Die was volgens mij nog nooit gereinigd, hooguit een keer doorgespoten met water/verdunning.

Morgen ff een beetje oefenen met schoon water, om wat gevoel te krijgen (en te testen dat alles werkt). En als dat is gelukt, ga ik met wat watergedragen verf aan de slag.
Dus hopelijk zaterdag meer nieuws :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Goudvis schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

[...]

[...]

Bezitter van een Festool CTL 24E hier. 4,5 jaar terug aangeschaft via Marktplaats i.c.m. lifelong zak. Beestje was toen al niet nieuw meer.
Foto van internet:
[Afbeelding]

Spijkers van de vloer zuigen? Geen probleem (airflow volgens de handleiding: 228m3/h).
Filters uitkloppen? Die spuit je schoon met de compressor. Ik heb wel eens uitgeklopt, toen nog uitgespoten. Kloppen haalt ca. 25pct stof weg, spuiten de overige 75pct.
De lifelong zak ook talloze keren leeggegooid en nog schoongespoten. Vies werkje, maar al wel minstens 50 stofzakken bespaard. :*)

Vraag voor mede-eigenaren: volgens de handleiding bestaat er een compressor-uitbreiding. Zie 1.4:
[Afbeelding].

Daar heb je dan deze voor nodig:
[Afbeelding]

Dus mijn vraag: dan schakelt de stofzuiger dus in wanneer je luchtgereedschap inschakelt? :o
Dat is een 22 (24 is typfoutje). En ja; als je die module er bij hebt heb je een inschakelautomaat op perslucht. Persluchtmachine aan = stofzuiger aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
rbaidjoe schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:29:
[...]

Kleur licht zal nabootsing van daglicht zijn. Een stuk blauwer dus dan halogeen.
Die GBH 18V 26 kan icm de 1+1 actie wel interessant zijn, want daar kun je een opklikbare stofafzuiging bij krijgen. Dan kun je draadloos stofarm werken, mocht dat voor jou belangrijk zijn. (geen aparte stofzuiger nodig, werkt wel alleen bij boren, niet bij hakken of gatenzagen/dozenboren volgens mij)
Bij de GDE 16 Plus zit een opzetstuk voor dozenboren tm 82mm. Die GDE 18V-16 ziet er redelijk identiek uit. Wellicht kun je die kap uit de GDE 16 set los bestellen en alsnog er op zetten.

Heb je Bosch 1 615 500 44S + 1 600 A00 1FX + 1 600 A00 1K0 nodig.

EDIT: Ik weet dus niet zeker of dat past!!

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 03-10-2020 01:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel

gli 18-1900

of de 18-2200c
Waarom die dure sneller lader? Driekwart van de tijd is het langzaam de eerste x% of idem de laatste x%. Verschil in laadtijd voor 4 Ah ProCore accu's is nihiel.

Ik zou naar die nieuwere GLI 18V-4000 kijken. Die zijn dacht ik ook makkelijker op te bergen want veel vlakker. Zullen vast ook wel weer efficiënter zijn.

Die 4 Ah Procore voor 55 euro incl. verzenden is een mooie prijs. Is nog niet doorgedrongen tot Marktplaats, daar wordt nog 50+ verzenden gevraagd lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Phyt_ schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 23:30:
@prein2 @Alsjemenou
Ik zie dat die 18-4000 op de 2e stand 2000lumens afgeeft wel weer duurder maar wel veelzijdiger nog. Keuzes keuzes ;)
Welke accu’s gebruiken jullie bij de lampen en wat is de gebruiksduur?(runtime).
Ik wilde namelijk de 4ah procore kopen dit lijken mij de beste om mee in te stappen. De 8ah procore kan in de toekomst ook wel maar is wel flink duurder.
Ik heb zelf ook alleen maar 4Ah batterijen. Heb het niet gemeten, maar in de hoogste stand gaat ie denk ik 2 uurtjes mee. Lagere stand verlengt de tijd wel dubbel. Beste batterijvreters, maar alsnog best goed te doen. Ik rouleer de accu’s waardoor ik altijd licht heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Phyt_ runtime staat in de specs (zoveel min per ah) ik weet het niet uit mijn hoofd, maar op volle stand red ik geen werkdag op een accu, op halve stand makkelijk. Met mijn 2200. Heb toevallig deze week de specs van de 10000 opgezocht : 12,5 min per ah.. Dat is dus een 80W led lamp 😯..

Lamp geeft netjes 5 min van te voren aan dat ie leeg is, dus dan heb je tijd om uit de kruipruimte te klimmen voordat 't donker is 👍🏼

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercage
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 21:20
langzaam aan wat van mij tools ah vervangen voor die van Festool.
In bestelling staat nu de Festool ES-ETSC 125 als vervanger van mijn huidige Bosch excenter,
Erg benieuwd naar de kantenschuur unit. Iemand al ervaring hiermee?

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:23
Raymond schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 00:14:
[...]

Nou. Intussen heb ik de turbine gereinigd. Leek wel alsof die helemaal (inc het filter) was volgezogen met gips.
De eerste spuitkop is ook helemaal gereviseerd. Die was volgens mij nog nooit gereinigd, hooguit een keer doorgespoten met water/verdunning.

Morgen ff een beetje oefenen met schoon water, om wat gevoel te krijgen (en te testen dat alles werkt). En als dat is gelukt, ga ik met wat watergedragen verf aan de slag.
Dus hopelijk zaterdag meer nieuws :)
Ik ben ook erg benieuwd! Met die 5000 zou je minder last van nevel moeten hebben tov bv de 950, Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 18-07 21:38
@Raymond
Ik ben ook wel benieuwd. (En wat je betaald hebt)

Ik ben ooit begonnen met Wagners zoals deze, alleen een simpelere versie, niet de airless.
De slang was vaak het struikelblok, daar werd op gestaan en daar konden ze niet tegen.
Met de Flexio heb ik nu een dun tuinverlengsnoer, dat makkelijker sleept en waar niemand over struikelt/stuk trapt. En je minder snel langs je werk trekt.

Ik ben ook wel benieuwd naar de mogelijkheden. Ik zie een standaard rechte nozzle? (lees wel even de uitstekende review van R. Vermeulen onderaan die pagina)
Dat betekent dat je alleen een draaibare vlakstraal hebt.
Juist een rondstraal heb je nodig bij klein/smal werk om de overspray tegen te gaan of verf in kleine hoeken en gaten te krijgen.
Daar is een andere nozzle voor nodig. Heb je die aangeschaft? Of misschien alleen de Nozzle, let op dat vaak de verf onder druk staat als je nozzle wil wisselen/loshalen, haal je de hele nozzle los dan loopt er verf uit. Draai eerst de beker los en zorg dat de druk overal af is. Er zijn blijkbaar geen losse onderdelen te koop voor XLVP systemen. :? :X 8)7
Ik voorzie met alleen een vlakstraal wat moeilijkheden, zeker voor de beginner, gezien de verfhoeveelheid altijd meer is dan soms nodig. Met dus kans op druipers. Zoals R. Vermeulen ook uitlegt.
In meerdere lagen dun spuiten dus, en de verf aan laten trekken, geduld is je beste vriend dan.

En de nevel heb je zelf in de hand.
Die komt voornamelijk doordat je het oppervlak mist.
Dat is bij de Flexio ook.
Beetje voordeel van de Flexio is naar mijn mening ook dat hij stof ook wegblaast. Ik ga eerst even met alleen lucht over het werk.
En dat bv een hele nieuwe spuitbeker maar 30 euro kost.
En, ook een voordeel van de Flexio, die heeft vlak en rond in één nozzle.

Hier is de overspray goed te zien met de twee verschillende nozzles bij de 5000, de fine(rondstraal) is op 4: 30 goed te zien. Maar dat is het grootste probleem, wanneer je mist krijg je mist.

Ik ben toevallig zelf bezig met een verfklusje.
Hier kan je zien hoeveel ik afplak met de Flexio.

Tip. Doe eerst de kozijnen en daarna pas de muren, en als je rolt (klant doet dat zelf) dan hoef je niets af te plakken aan muur/kozijn. Je rolt dan het kozijn iets mee en besnijdt met een schoonmaaksponsje.

Het wit op de trapmuur is stucwerk, en bij het losse kozijn gebruik ik het plankje als tegenhouder naar de gang. Je kunt daar zien aan de spay hoeveel ik dat plankje raak.
De verf is grondverf.
De traptreden zijn in twee keer gespoten, ondanks de sneldrogende verf, er denderen 8 personen over die trap heen en weer......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlruYipJ5-apu8U9ZqsFkVZCH6s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1D5qf2AfNu0ouqKYFOtxqdH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_UuZ-sC3X2Orw0NzH7osyiAR2M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkIM5BlIdWfJI5iyAXwH2Gk7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ln9LcVxeZgSTNAeXplIk58i0whs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzKhM8vXAEDqWQADjovAoVov.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGzPZsM_Vbx6Is4lB1Vnoh9F6UA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5k2hPq4hOwKEtIrVGlBobCr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uvs0pnCt0k2F08HjyUNmQhLnDeM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjVeYT8YbguK05D8ValCQKlx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w-hqD3_rN1-5QvZiM7RR39R1IkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wkA4SZT5LGJ2wHWg3V5uILAR.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPYlVLQzfLxOCSnwClCUViSumfk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/afKs2iihaiPBwO15DIM4vHuW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piPAoauqr3mihgOx5TlPqoA4ZCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ry3WNHfratqVuq9MSO5H8Bab.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNrpcMnzv9R8MQD7mbPpgKwlfO0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OdIXth7HEURasjCaLFELn0By.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa2-bAv8mL_xZtcTlWdfwWzX1Rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvAhgy4TQjC3GX4tkmHQgd1l.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hGNogME1XnMtFmKk0_ZJO8jvjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrD6JUpf7oPcFXhqepHeXY6W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaxOXC9t_9CMPEKNekls0Da6lTI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0XyxalwhecAAuGm5mbCtLhQx.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BlNAN3otDUGEqfiRcFg4LBcSD7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UnHGM6pU43yG6OIxf5DJ9bTG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9ldJmdhm-voKIpMqWW6X4-h-1o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NE8LLrmG9bJknn3yr3XMXoip.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVzNDAlnMRDCpNPcfKYs1ocDeKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/It33E3TJK0uWoI5tSJKMh5GZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nhlaoiisRQB--KTST9vFknw4AU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8qxtqfgmWqlBxoGZeMzW7Ne.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar veel plezier met je airless. Ziet er verder prima uit.
Dat gaat vast lukken.

En ondanks dat Mark en Jaap vinden dat het schijnveiligheid is, zou ik toch een mondkapje opzetten. >:)

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phyt_
@Alsjemenou @prein2 @kabeltjekabel
De reden waarom ik voor deze lader ga is niet zozeer het snel laden op 4ah niveau.
maar voor de toekomst met 8ah procore of 12 ah procore batterijen, en dan is het wel fijn om die boost mode te hebben. en is maar 20 euro duurder dan de 1880c wat ik zo zie.
Ik koop liever nu de beste /nieuwste lader in de hoop er flink wat jaren mee te doen.
Vandaar ook deze keuze voor de procore batterijen, ondanks dat ik nu geen machines hebben die er extra power door krijgen.

Verder gaat het de gli 18-4000c worden ook gezien het opbergen vind ik dat wel fijn, ruimte is beperkt thuis ;).
En verbouwen is niet mijn dagelijks werk.

Deze ga ik bij Amazon bestellen wordt de eerste keer dat ik daar wat bestel, buiten Amzone prime, ik ben benieuwd of de bezorg datum klopt.

Even berekend volgens mij doet de 2000LM stand, 90minuten per /ah dat zou op 6 uur brandtijd komen met een 4ah procore batterij, dit is voor nu voldoende. Zeker met 2 4ah batterijen.
Dan even doorsparen voor een 18v multitool of boorhamer en een 8ah batterij.

Edit--
Zojuist besteld, de Bosch GAL 18V-160 C Professional heeft zelfs een bluetooth module, lol totaal nuteloos maar had 10 euro korting via prime en we blijven tweakers :P.
Enige nadeel is dat ik zojuist de laatste procore 4ah bij mastertools heb besteld, en dat was er maar 1 :(.
Dus dat wordt even op zoek naar een andere voordelig tzt.
Zal mijn bevindingen posten als het binnen is.
Bedankt voor de hulp in deze.

[ Voor 21% gewijzigd door Phyt_ op 03-10-2020 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:31
@ de werkschoeisel discussie ben ik ook redelijk ruim voorzien 8)

Heb 2 paar (net nieuwe gehaald maar heb de oude ook nog) veiligheidsklompen, en daar loop ik het meest op.
Dat zijn deze: https://www.welkoop.nl/wi...p-zwart-43-unisex_1307112

Dan heb ik voor de winter en evt nat werk nog deze laarzen: https://www.welkoop.nl/wi...slaarzen-bruin-43_1307679

En dan heb ik ook nog paar schoenen: https://www.welkoop.nl/wi...en-zwart-45_1189747?sku=1

Daarbij heb ik ook nog 2 paar legerkisten, een paar houten klompen en een paar dunlop veiligheid regenlaarzen (oude van het werk maar ideaal met iets als beton storten).

Volgens mij als ik dit zo lees ben ik net een vrouw met m'n schoenen :+ :P

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Phyt_ schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 10:56:
@Alsjemenou @prein2 @kabeltjekabel
De reden waarom ik voor deze lader ga is niet zozeer het snel laden op 4ah niveau.
maar voor de toekomst met 8ah procore of 12 ah procore batterijen, en dan is het wel fijn om die boost mode te hebben. en is maar 20 euro duurder dan de 1880c wat ik zo zie.
Ik koop liever nu de beste /nieuwste lader in de hoop er flink wat jaren mee te doen.
Vandaar ook deze keuze voor de procore batterijen, ondanks dat ik nu geen machines hebben die er extra power door krijgen.

Verder gaat het de gli 18-4000c worden ook gezien het opbergen vind ik dat wel fijn, ruimte is beperkt thuis ;).
En verbouwen is niet mijn dagelijks werk.

Deze ga ik bij Amazon bestellen wordt de eerste keer dat ik daar wat bestel, buiten Amzone prime, ik ben benieuwd of de bezorg datum klopt.

Even berekend volgens mij doet de 2000LM stand, 90minuten per /ah dat zou op 6 uur brandtijd komen met een 4ah procore batterij, dit is voor nu voldoende. Zeker met 2 4ah batterijen.
Dan even doorsparen voor een 18v multitool of boorhamer en een 8ah batterij.

Edit--
Zojuist besteld, de Bosch GAL 18V-160 C Professional heeft zelfs een bluetooth module, lol totaal nuteloos maar had 10 euro korting via prime en we blijven tweakers :P.
Enige nadeel is dat ik zojuist de laatste procore 4ah bij mastertools heb besteld, en dat was er maar 1 :(.
Dus dat wordt even op zoek naar een andere voordelig tzt.
Zal mijn bevindingen posten als het binnen is.
Bedankt voor de hulp in deze.
Over Bluetooth :
Bij mijn lamp gebruik ik 't regelmatig.
MN boormachine was 't 1x leuk om mee te spelen
Als m'n telefoon dan een notificatie geeft als de accu vol is lijkt 't me best handig. Ohh wacht.. M'n lader staat buiten Bluetooth bereik...

Of... Als ik nu die Bluetooth kan uitlezen met een raspberry pi.. Dan kan 't in m'n home automation opgenomen worden.. Damn! Nu wil ik 'm ook 😁

[ Voor 3% gewijzigd door prein2 op 03-10-2020 13:05 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Teijgetje schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 09:36:
@Raymond
Ik ben ook wel benieuwd. (En wat je betaald hebt)

Maar veel plezier met je airless. Ziet er verder prima uit.
Dat gaat vast lukken.
Via MP de unit gekocht met 2x standardspray en 1x wallspray voor 150 euro. En vandaag is mn finespray binnengekomen. Dus voor 265 euro helemaal klaar :)

Het is btw geen airless, maar een xvlp. Volgens wagner is dat hvlp, maar dan met nog meer lucht. Dus nog minder spraymist.

Alles voor deze unit is idd wel duurder dan voor de flexio's. Wat dat betreft zou een flexio wel makkelijker instappen zijn. Er zijn namelijk ook voor 15 euro revisiesetjes te krijgen. Dat ik ook wel graag voor mn xvlp gehad, want de spuitkoppen zijn echt verwaarloosd.

Indruk van hoe de finespray werkt:
YouTube: Painter & Decorator in Buxton - Wagner XVLP spraying doors

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 03-10-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-07 22:38
Annuk schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:10:
@ de werkschoeisel discussie ben ik ook redelijk ruim voorzien 8)

Heb 2 paar (net nieuwe gehaald maar heb de oude ook nog) veiligheidsklompen, en daar loop ik het meest op.
Dat zijn deze: https://www.welkoop.nl/wi...p-zwart-43-unisex_1307112

Dan heb ik voor de winter en evt nat werk nog deze laarzen: https://www.welkoop.nl/wi...slaarzen-bruin-43_1307679

En dan heb ik ook nog paar schoenen: https://www.welkoop.nl/wi...en-zwart-45_1189747?sku=1

Daarbij heb ik ook nog 2 paar legerkisten, een paar houten klompen en een paar dunlop veiligheid regenlaarzen (oude van het werk maar ideaal met iets als beton storten).

Volgens mij als ik dit zo lees ben ik net een vrouw met m'n schoenen :+ :P
Grisport loopt erg goed. Van oorsprong een bedrijf in wandelschoenen en dat merk je.

Heb ook een paar Scruffs Switchback. Lopen oke, maar wel minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 19:04
Hier ook Grisport hoge veiligheidsschoenen, op het werk. Ik heb altijd moeite om goed passende schoenen te vinden (bergschoenen al 30 jaar Hanwag). De Grisport schoen was de enige veiligheidsschoen die mij redelijk goed zit. Standaard is de zool een beetje vlak. Als je gevoelige voeten hebt, dan wil je er misschien een betere inlegzool in hebben. Ik draag ze niet iedere dag en loop er doorgaans ook niet hele dagen op. Voor mij voldoen ze prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-07 01:00

MLLL

Palm Treo 650

Ik heb Blue Steels, eindelijk schoenen waar ik geen moeie poten in krijg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 18-07 21:38
Raymond schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:18:
[...]

Via MP de unit gekocht met 2x standardspray en 1x wallspray voor 150 euro. En vandaag is mn finespray binnengekomen. Dus voor 265 euro helemaal klaar :)

Het is btw geen airless, maar een xvlp. Volgens wagner is dat hvlp, maar dan met nog meer lucht. Dus nog minder spraymist.

Alles voor deze unit is idd wel duurder dan voor de flexio's. Wat dat betreft zou een flexio wel makkelijker instappen zijn. Er zijn namelijk ook voor 15 euro revisiesetjes te krijgen. Dat ik ook wel graag voor mn xvlp gehad, want de spuitkoppen zijn echt verwaarloosd.
Ik had ergens airless gelezen er over vanochtend, my bad.
Vroeg me al af waar dat dan airless werd in het systeem. >:)
Maar bleek te staan : hetzelfde spuitbeeld als airless...

Goeie deal.
Ga je vast een hoop plezier van beleven.

Al had ik hem je vanwege de prijzen en mogelijkheden nooit aangeraden. Zelfs voor de profi, zoals ik hem vaak gebruik, vind ik hem te duur.
En de slang lijkt minder gewicht, in veel gevallen is het een sta in de weg of trek je hem langs je net gespoten werk. Ik vind zelf een dun electrakabeltje een stuk makkelijker werken.

De blikhouder is makkelijk......of een extra beker, maar voor die prijs heb ik 3 bekers om snel van kleur te wisselen. (Karwei ruimde ooit op en had deze bekers met deksel, met beits op waterbasis er in, staan voor 2,50, ik kom dus om in die dingen. ;) )
Of zoals jouw finesprayer, daar heb ik 4 complete spuitbekers (of 5 of 6 op Amazon)voor, over makkelijk van kleur wisselen gesproken.. En gezien ik lui ben wbt schoonmaken, zit zo`n beker vaak bij de klus ingecalculeerd.
En inderdaad revisiesetjes/onderdelen zijn niet te krijgen voor XVLP kwam ik vanochtend ook achter, wat ik heel apart vind bij een dure pro-line. :X
En ook mis ik de luchtkegel rondom de spuitstraal die bij de Flexio`s uit de vier gaten komt om minder nevel te krijgen en de verf op het materiaal te drukken. Ik dacht dat dat gepatendeerd was, wellicht is dat anders uitgevoerd bij de 5000.
Voor de Flexio is vrijwel alles aan onderdelen te krijgen, behalve de naald en de afdichting in het huis daarvan, maar een afdichting (4,95) + bekerpakking (5,95) + luchtkap (5,95) + nozzlekap (4,95) + membraanset (6,95) kost € 28,75, een nieuwe compleet is €16,89 op Amazon. _/-\o_ Dan snap je waarom ik niet reviseer als ik vergeten ben het goed schoon te maken. ;)
De muurverfspuit is niet zo goedkoop helaas, maar daar zijn alle onderdelen dus ook betaalbaar.

Edit:
Ik keek toevallig op Amazon, daar is de finespray €102,37, en mijn spuitjes €16,89 - 21,64. _/-\o_ _/-\o_
Gelijk dus maar wat ingeslagen.......een extra standard, de brilliant en de extra detail. :+

Maar je hebt niet minder spraymist, zoals je denkt, je hebt door het hogere luchtvolume een fijnere spuitnevel, en daardoor mogelijk mooier resultaat. ;)
De spraymist ligt echt aan jezelf, dan spuit je er naast, er tussendoor, of er over.
Leer je aan om als je van richting wisselt de knop te lossen, dan stop je even met spuiten, bv bij heen en weer. Je stopt als je er bijna af gaat en begint weer als je er net op bent. Voor randen kies je een andere positie zodat je zeker op materiaal blijft raken.
En zo kan je ook vlakken aan elkaar spuiten, omdat je niet doorspuit als je teruggaat/draait krijg je op de overgang niet dubbel verf.
Maar begin dus te bewegen voordat je verf toevoert. Overal, altijd, dat voorkomt dikke aanzetten met druipers.
En gebruik die bruine FineSpray, daar kan je veel makkelijker mee binnen de lijntjes kleuren.
Hier een beetje het idee, rondstraal met weinig verf.
Je kan zien dat ik niet helemaal doorspuit bij een rand, vanwege die overspray, het resterende randje spuit ik vanaf de andere kant, of zoals dat middenstukje vanaf beneden omhoog. Dan raakt de spuitstraal altijd het materiaal.

Hou bij watergedragen sneldrogende verf een sponsje en tandenstoker bij de hand en maak de nozzle regelmatig schoon. Deze groeit langzaam dicht omdat de luchtstraal verwarmd wordt en dit bij de nozzle het heetst is waardoor je aangroei krijgt van verf.
In jouw geval, dat er geen revisiesetjes zijn, zou ik een plastic tandenstokertje nemen ipv hout zodat je niets beschadigd.
Deze foto is van watergedragen Acryl AllGrund van SüdWest, een, zo niet de beste, op vrijwel alles hechtende primer.
De aangroei is met vlakstraal een stuk minder, tot niet, omdat uit de vleugels dan ook 4x lucht komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzQAbUxWc4REV6_-bW_STzEvlvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/be6hbGlVuqy3q2jNrCydU5FS.jpg?f=fotoalbum_large

Verdunnen doe ik op gevoel zo als ik al eerder zei. Ik verdun ca 10% soms iets meer tot 15%.
Globaal hou ik aan met roeren dat als het als water voelt het te dun is en als vla het te dik is, het moet aanvoelen als ("dikke") soep.
Dat gevoel moet je even krijgen, anders blijf je meten, met testspuiten zie je snel genoeg of hij loopt (te dun, water), mooi vloeit (goed,soep), of in bobbeltjes blijft staan (te dik,vla).
Latex is anders, die verspuit ik onverdund of hooguit 5% verdund, direct uit de emmer.

En toch even verfspuitnet bellen waarom er geen losse revisiesetjes te krijgen zijn voor jouw spuitbekers.
Het moet haast een fout zijn dat voor XVLP spuitbekers en het apparaat zelf geen onderdelen te krijgen zijn.
Wellicht wel uit Duitsland.

Andere leuke tip.
Bij ProCoatings is momenteel Siaspeed schuurpapier in de aanbieding voor delta en rechthoekige machines, 3 halen = 2 betalen. Ook in korrel 60 trouwens.
Gewoon prima schuurpapier.
(andere tip: koop nooit een delta schuurmachine.
Een rechthoekige biedt veel meer in mogelijkheden en je schuurpapier gaat langer mee/ook echt op ipv het puntje)
De Festool schuurmachines zijn ook in de aanbieding, mijne deed het weer met nieuwe koolborstels dus ik laat deze voorbijgaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 04-10-2020 00:14 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Pagina: 1 ... 141 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic