Raymond schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:18:
[...]
Via MP de unit gekocht met 2x standardspray en 1x wallspray voor 150 euro. En vandaag is mn finespray binnengekomen. Dus voor 265 euro helemaal klaar
Het is btw geen airless, maar een xvlp. Volgens wagner is dat hvlp, maar dan met nog meer lucht. Dus nog minder spraymist.
Alles voor deze unit is idd wel duurder dan voor de flexio's. Wat dat betreft zou een flexio wel makkelijker instappen zijn. Er zijn namelijk ook voor 15 euro revisiesetjes te krijgen. Dat ik ook wel graag voor mn xvlp gehad, want de spuitkoppen zijn echt verwaarloosd.
Ik had ergens airless gelezen er over vanochtend, my bad.
Vroeg me al af waar dat dan airless werd in het systeem.
Maar bleek te staan : hetzelfde spuitbeeld als airless...
Goeie deal.
Ga je vast een hoop plezier van beleven.
Al had ik hem je vanwege de prijzen en mogelijkheden nooit aangeraden. Zelfs voor de profi, zoals ik hem vaak gebruik, vind ik hem te duur.
En de slang lijkt minder gewicht, in veel gevallen is het een sta in de weg of trek je hem langs je net gespoten werk. Ik vind zelf een dun electrakabeltje een stuk makkelijker werken.
De
blikhouder is makkelijk......of een
extra beker, maar voor die prijs heb ik
3 bekers om snel van kleur te wisselen.
(Karwei ruimde ooit op en had deze bekers met deksel, met beits op waterbasis er in, staan voor 2,50, ik kom dus om in die dingen.
)
Of zoals jouw finesprayer, daar heb ik
4 complete spuitbekers (of 5 of 6 op Amazon)voor, over makkelijk van kleur wisselen gesproken.. En gezien ik lui ben wbt schoonmaken, zit zo`n beker vaak bij de klus ingecalculeerd.
En inderdaad revisiesetjes/onderdelen zijn niet te krijgen voor XVLP kwam ik vanochtend ook achter, wat ik heel apart vind bij een dure pro-line.

En ook mis ik de luchtkegel rondom de spuitstraal die bij de Flexio`s uit de vier gaten komt om minder nevel te krijgen en de verf op het materiaal te drukken. Ik dacht dat dat gepatendeerd was, wellicht is dat anders uitgevoerd bij de 5000.
Voor de Flexio is vrijwel alles aan onderdelen te krijgen, behalve de naald en de afdichting in het huis daarvan, maar een afdichting (4,95) + bekerpakking (5,95) + luchtkap (5,95) + nozzlekap (4,95) + membraanset (6,95) kost € 28,75, een nieuwe compleet is €16,89 op Amazon.
Dan snap je waarom ik niet reviseer als ik vergeten ben het goed schoon te maken.
De muurverfspuit is niet zo goedkoop helaas, maar daar zijn alle onderdelen dus ook betaalbaar.
Edit:
Ik keek toevallig op Amazon, daar is de
finespray €102,37, en
mijn spuitjes €16,89 - 21,64.
Gelijk dus maar wat ingeslagen.......een extra standard, de brilliant en de extra detail.
Maar
je hebt niet minder spraymist, zoals je denkt,
je hebt door het hogere luchtvolume een fijnere spuitnevel, en daardoor mogelijk mooier resultaat.
De spraymist ligt echt aan jezelf, dan spuit je er naast, er tussendoor, of er over.
Leer je aan om als je van richting wisselt de knop te lossen, dan stop je even met spuiten, bv bij heen en weer. Je stopt als je er bijna af gaat en begint weer als je er net op bent. Voor randen kies je een andere positie zodat je zeker op materiaal blijft raken.
En zo kan je ook vlakken aan elkaar spuiten, omdat je niet doorspuit als je teruggaat/draait krijg je op de overgang niet dubbel verf.
Maar begin dus te bewegen voordat je verf toevoert. Overal, altijd, dat voorkomt dikke aanzetten met druipers.
En gebruik die bruine FineSpray, daar kan je veel makkelijker mee binnen de lijntjes kleuren.
Hier een beetje het idee, rondstraal met weinig verf.
Je kan zien dat ik niet helemaal doorspuit bij een rand, vanwege die overspray, het resterende randje spuit ik vanaf de andere kant, of zoals dat middenstukje vanaf beneden omhoog. Dan raakt de spuitstraal altijd het materiaal.
Hou bij watergedragen sneldrogende verf een sponsje en tandenstoker bij de hand en maak de nozzle regelmatig schoon. Deze groeit langzaam dicht omdat de luchtstraal verwarmd wordt en dit bij de nozzle het heetst is waardoor je aangroei krijgt van verf.
In jouw geval, dat er geen revisiesetjes zijn, zou ik een plastic tandenstokertje nemen ipv hout zodat je niets beschadigd.
Deze foto is van watergedragen
Acryl AllGrund van SüdWest, een, zo niet de beste, op vrijwel alles hechtende primer.
De aangroei is met vlakstraal een stuk minder, tot niet, omdat
uit de vleugels dan ook 4x lucht komt.
Verdunnen doe ik op gevoel zo als ik al eerder zei. Ik verdun ca 10% soms iets meer tot 15%.
Globaal hou ik aan met roeren dat als het als water voelt het te dun is en als vla het te dik is, het moet aanvoelen als ("dikke") soep.
Dat gevoel moet je even krijgen, anders blijf je meten, met testspuiten zie je snel genoeg of hij loopt (te dun, water), mooi vloeit (goed,soep), of in bobbeltjes blijft staan (te dik,vla).
Latex is anders, die verspuit ik onverdund of hooguit 5% verdund, direct uit de emmer.
En toch even verfspuitnet bellen waarom er geen losse revisiesetjes te krijgen zijn voor jouw spuitbekers.
Het moet haast een fout zijn dat voor XVLP spuitbekers en het apparaat zelf geen onderdelen te krijgen zijn.
Wellicht wel uit Duitsland.
Andere leuke tip.
Bij ProCoatings is momenteel
Siaspeed schuurpapier in de aanbieding voor delta en rechthoekige machines, 3 halen = 2 betalen. Ook in korrel 60 trouwens.
Gewoon prima schuurpapier.
(andere tip: koop nooit een delta schuurmachine.
Een rechthoekige biedt veel meer in mogelijkheden en je schuurpapier gaat langer mee/ook echt op ipv het puntje)
De Festool schuurmachines zijn ook in de aanbieding, mijne deed het weer met nieuwe koolborstels dus ik laat deze voorbijgaan.
[
Voor 22% gewijzigd door
Teijgetje op 04-10-2020 00:14
]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.