Hier valt het me ook op dat ik ineens er vaker tegenaan loop dat een product niet naar Nederland geleverd kan worden. Ik bestel gemiddeld 1 á 2 keer per maand op amazon.de. Ik heb nog een oud Amazon.de Prime abonnement met gratis verzending naar Nederland, mijn abonnement is gelukkig nooit omgezet geweest naar een Nederlands Prima abonnement omdat ik (per toeval) nog een Duits adres in mijn adresboek had staan.robcoenen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:13:
[...]
Dit inderdaad. Ik heb zeker 10 producten gehad welke afgelopen week nog via .DE te krijgen waren en nu met de Prime Days niet geleverd kunnen worden naar NL, daar waar de NL site het wel nog aanbiedt.
Vroeger had ik het idee dat alles dat werd "Verzonden door Amazon" (kan wel een 3e partij verkoper zijn, maar distributie afgehandeld door Amazon) dankzij Prime gratis naar Nederland werd verstuurd. Ook bij het zoeken naar producten zolang ik het "Prime" vinkje aanzette, was alles in de resultaten te bestellen.
Nu ben ik ineens al 4x in de afgelopen 2 maanden op een product gestuit dat wel door Amazon verzonden wordt, maar niet naar Nederland verzonden kan worden. Sommige van deze producten kan ik ook op amazon.nl vinden, en ze komen ook naar boven als ik "Prime" aanvink in de zoekfilters. Dus ik weet ook even niet goed hoe ik nu kan filteren op amazon.de op producten die wel leverbaar zijn naar Nederland.
Het is slechts anekdotisch, misschien is het toeval, maar het voelt bij mij alsof er iets veranderd is door Amazon. Ik kan alleen niet de vinger leggen op wat er precies veranderd is.
Je kan inderdaad met een Duits adres een Amazon.DE Prime abonnement afsluiten, maar dan krijg je een volgens mij een "Duits" Amazon.DE Prime met de voordelen (zoals gratis verzending bij bestellingen onder de €39) alleen voor verzendingen binnen Duitsland, niet voor verzendingen naar Nederland. Het werkt namelijk ook de andere kant op. Met mijn Nederlandse variant van het Amazon.DE Prime abonnement heb ik wel gratis verzending naar Nederland, maar ik kan niet iets gratis laten verzenden naar een adres in Duitsland (kwam ik achter toen ik een keer wat wilde bestellen terwijl ik in Duitsland op vakantie was). Een Duits Amazon.DE abonnement is inmiddels ook duurder (€8,99 per maand vs de €4,99 per maand die het oude Nederlandse abonnement nog kost).Goof2000 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 13:01:
[...]
Laatste keer heb ik een account met een Duits billing address aangemaakt en kon toen gewoon naar Nederland laten afleveren. (jaar geleden)
Edit: gewoon een bestaand Duits adres, ik had het kantoor adres van een Duits bedrijf gekozen. Kreeg wel veel mails of ik op een zakelijk account wilde overstappen.