Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
JustM3 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:04:
Hallo allemaal,

Voor de verbouwing van mijn eerste woning ben ik mijn gereedschap collectie aan het afmaken.
Voorheen alleen hand/niet elektrische gereedschap gekocht, omdat ik altijd heb geleerd dat accus niet voor lange tijd stil mogen staan.

Ik ben nu opzoek naar een accuboormachine, maar er zijn er zoveel op de markt dat ik het niet meer weet.

Ik ben opzoek naar een A-merk 18v machine met het liefst 2 accu's. Ik heb een budget van ongeveer €250,-.
Zelf heb ik de volgebde 2 modellen gezien.

Makita DHP482RTWJ 18V
Dewalt DCD778D2T

Kunnen jullie mij vertellen of dit goede machines zijn of kunnen jullie mij andere aanraden.

Alvast bedankt
Verbouwen van een huis is nogal een breed begrip. Maar over het algemeen voldoet elke redelijk geprijsde machine wel. De Dewalt ken ik niet maar de Makita DHP482 is een prima machine. Het is wel een iets ouder model zonder brushless motor en als de prijs goed is, dan zou dat zeker een optie kunnen zijn.

Wat bij de A-merken geldt, is dat je een accu systeem koopt. Algemene accumachine’s biedt elk bekend merk wel aan tegen verschillende prijzen. Bij bijvoorbeeld Makita kan het uitgebreide assortiment accutuingereedschap een doorslaggevende keuze zijn. Vind je dat niet belangrijk en wil je gewoon een goede accuboormachine? dan zou ik gewoon opzoek gaan naar de beste deal! Let op het gewicht, toerental, koppel zacht, capaciteit (Ah) van de accu’s en de laadcapaciteit van de acculader. Voor alleen een accuboormachine voldoet een 3Ah ruimschoots. De accu’s zijn sneller opgeladen dan dat je ze leeg schroeft.

Bij Toolstation krijg je bij een beperkt aantal Bosch 18v accuboormachine’s een gratis 4Ah accu en lader. Daarbovenop krijg je nog een gratis 4Ah Procore accu via Bosch na registratie. Deze deal heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding die ik op dit moment kan vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lampie1979
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-04 14:30

lampie1979

Hoepla!

Twijfels schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 21:40:
Mensen die hun gereedschap niet opruimen :N :N

Opruimen is tegenwoordig haast m'n favoriete bezigheid :+
[Afbeelding]

Alle lades lekker traploos in kunnen stellen door de alu-profielen, zéér tevreden met de uitkomst, precies zoals gepland.
Nice! Zou je kunnen beschrijven welke onderdelen je hebt gebruikt om de kast zo te bouwen? Spreekt mij ook wel aan. Ik zie in hoogte verstelbare uitschuifbare planken?

They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 21:40
Hallo allemaal,

Voor de verbouwing van mijn eerste woning ben ik mijn gereedschap collectie aan het afmaken.
Voorheen alleen hand/niet elektrische gereedschap gekocht, omdat ik altijd heb geleerd dat accus niet voor lange tijd stil mogen staan.

Ik ben nu opzoek naar een accuboormachine, maar er zijn er zoveel op de markt dat ik het niet meer weet.

Ik ben opzoek naar een A-merk 18v machine met het liefst 2 accu's. Ik heb een budget van ongeveer €250,-.

Makita DHP482RTWJ 18V
Dewalt DCD778D2T

Kunnen jullie mij vertellen of dit goede machines zijn of kunnen jullie mij andere aanraden.

Alvast bedankt
Voor gewoon klussen zou ik naar een 12V machine kijken. Ik kan de Bosch GSR 12V-35 FC aanbevelen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Cobras-
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-05 15:15
Hallo allemaal,

Makita DHP482RTWJ 18V
Dewalt DCD778D2T

Alvast bedankt
Ik ben reeds zeven maand een huis aan het verbouwen en heb mezelf begin dit jaar de dhp482z gekocht (los toestel 70 euro). Charger heb je los voor 45 euro. Batterijen kun je via de makita tuin actie verkrijgen. Opgelet laatste dagen vermoed ik dat de actie loopt.

Ik ben zeer te spreken over de dhp482z. Ze is krachtig en hoewel ik er zorg voor draag kan ze echt wel tegen een stoot. Heb er vele honderden schroeven mee in het dakgebinte zitten jagen met veel plezier. Mijn schoonbroer kwam even helpen met een bosch 12v maar dat was speelgoed in vergelijk. Zijn exact model weet ik niet.

Ik heb gekozen voor het makita 18v platform omdat ze veel materiaal voor in de tuin hebben. Mijn nieuw huis heeft een grote tuin met veel hagen en struiken. Volgende drie heb ik al gekocht:

Duh752z (184 eur) hegschaar met 75 cm blad. Een verademing tov het toestel met snoer van mijn vader
DUR190LZX3 (142 eur) trimmer met dubbele nylondraad waar ook een metaalschijf op kan
Dub184z (98 eur) bladblazer

De laatste twee kocht ik online bij een erkende dealer zodat ik onlangs twee 5.0 batterijen kreeg. Deze had ik op het oog omdat ik op termijn de DLM532Z ga aanschaffen. Mijn electricien heeft deze al gekocht en vind het een aanrader.

Letterlijk alle vakmannen die langskwamen bij mijn verbouwing hadden 18v makita toestellen. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over mijn keuzes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
lampie1979 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Nice! Zou je kunnen beschrijven welke onderdelen je hebt gebruikt om de kast zo te bouwen? Spreekt mij ook wel aan. Ik zie in hoogte verstelbare uitschuifbare planken?
Welja, ik zou wel een lijstje kunnen geven, maar dan denk ik dat je nog steeds enige moeite hebt met alles in elkaar zetten zoals ik heb gedaan :9

Hoe dan ook is het globaal opgebouwd uit:
  • 30mm alu profielen
  • volledig uitschuifbare kogelladegeleiders
  • 12mm berken voor planken + zijpanelen ter versteviging (niet goed te zien nu op de foto)
  • 6mm berken voor de achterkant ter versteviging
  • 18mm berken voor de bovenkant
  • heel wat 3d geprinte houdertjes om de l-boxxen vast te klikken
Het is zelf wel even uitvogelen met hoe je de verbindingen et cetera zou willen doen, daar heb je legio mogelijkheden voor, ik heb blinde verbindingen gemaakt door kopse kanten te tappen en bolkop bouten te gebruiken.

De zijpanelen heb ik ingefreesd zodat ze precies in de sleuven van de alu profielen vallen. Backing kan je weer niet in de sleuven laten vallen omdat je dan de geleiders niet kan plaatsen :+

Ben langer bezig geweest met alles uitdenken dan maken, idee zat al erg lang in mijn hoofd :)

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-05 00:57
Twijfels schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:17:
[...]

Welja, ik zou wel een lijstje kunnen geven, maar dan denk ik dat je nog steeds enige moeite hebt met alles in elkaar zetten zoals ik heb gedaan :9

Hoe dan ook is het globaal opgebouwd uit:
  • 30mm alu profielen
  • volledig uitschuifbare kogelladegeleiders
  • 12mm berken voor planken + zijpanelen ter versteviging (niet goed te zien nu op de foto)
  • 6mm berken voor de achterkant ter versteviging
  • 18mm berken voor de bovenkant
  • heel wat 3d geprinte houdertjes om de l-boxxen vast te klikken
Het is zelf wel even uitvogelen met hoe je de verbindingen et cetera zou willen doen, daar heb je legio mogelijkheden voor, ik heb blinde verbindingen gemaakt door kopse kanten te tappen en bolkop bouten te gebruiken.

De zijpanelen heb ik ingefreesd zodat ze precies in de sleuven van de alu profielen vallen. Backing kan je weer niet in de sleuven laten vallen omdat je dan de geleiders niet kan plaatsen :+

Ben langer bezig geweest met alles uitdenken dan maken, idee zat al erg lang in mijn hoofd :)
Jij bent echt niet goed bij je hoofd 8)7 (Pure jaloezie omdat ik niet weet waar ik de tijd vandaan moet halen om zo iets awesomes te maken) _/-\o_ _/-\o_

• Twijfels
Getto schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:22:
[...]

Jij bent echt niet goed bij je hoofd 8)7 (Pure jaloezie omdat ik niet weet waar ik de tijd vandaan moet halen om zo iets awesomes te maken) _/-\o_ _/-\o_

Eenmaal uitgedacht en met de handigheid erin valt het reuze mee qua werk hoor. Het wachten op de leveranciers duurde in ieder geval veel langer... (lees: 4 weken :( )

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben ook in de markt voor een multitool binnen mijn ecosysteem. Met name omdat ik een drempel ga verwijderen, wat zooi uit kozijnen bikken (samen met een beitel) en een stukje laminaat-dat-al-gelegd-is moet inkorten.

Daarna kom ik vast nog allerlei usecases tegen. Met name bij het vervangen van stukken kozijn is het handig dat het zaagblad mooi haaks in komt vallen, zodat ik mooi stukjes hout haaks kan zagen en die er dan weer in kan klussen.

Dan is de keuze voor deze set vrij snel gemaakt:
Festool OSC 18 E-Basic-Set , ook omdat er nu een gratis-accu-actie is en ik bij mijn PDC18/4 ook al 2 accu's heb... en een lader. En ja omdat ik groene tools gewoon mooier vind.

Maar kan ik hier nu ook nog mee schuren? Ik weet dat sommige mensen met die dingen schuren, en dat is voor hoekjes ed wellicht echt wel fijn. Ik heb verder alleen een vlakschuurmachine staan (dat is mijn primaire schuurdevice, prima ding!) , dus iets subtiels/puntigs is soms best wel een goede asset. Alleen rept Festool nergens over schuren met zo'n apparaat.
Is dus wel handig voor zo-nu-en-dan gevalletjes. Het hoeft ook niet per se een officieel Festool zooltje te zijn, want ja starlockmax is een standaard (toch?!).

Ik zou deze er dus onder kunnen hangen:
https://www.toolnation.nl...uks-schuurplateau-sl.html

Of zie ik hier iets over het hoofd?

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

• Getto
Boudewijn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:35:
Ik ben ook in de markt voor een multitool binnen mijn ecosysteem. Met name omdat ik een drempel ga verwijderen, wat zooi uit kozijnen bikken (samen met een beitel) en een stukje laminaat-dat-al-gelegd-is moet inkorten.

Daarna kom ik vast nog allerlei usecases tegen. Met name bij het vervangen van stukken kozijn is het handig dat het zaagblad mooi haaks in komt vallen, zodat ik mooi stukjes hout haaks kan zagen en die er dan weer in kan klussen.

Dan is de keuze voor deze set vrij snel gemaakt:
Festool OSC 18 E-Basic-Set , ook omdat er nu een gratis-accu-actie is en ik bij mijn PDC18/4 ook al 2 accu's heb... en een lader. En ja omdat ik groene tools gewoon mooier vind.

Maar kan ik hier nu ook nog mee schuren? Ik weet dat sommige mensen met die dingen schuren, en dat is voor hoekjes ed wellicht echt wel fijn. Ik heb verder alleen een vlakschuurmachine staan (dat is mijn primaire schuurdevice, prima ding!) , dus iets subtiels/puntigs is soms best wel een goede asset. Alleen rept Festool nergens over schuren met zo'n apparaat.
Is dus wel handig voor zo-nu-en-dan gevalletjes. Het hoeft ook niet per se een officieel Festool zooltje te zijn, want ja starlockmax is een standaard (toch?!).

Ik zou deze er dus onder kunnen hangen:
https://www.toolnation.nl...uks-schuurplateau-sl.html

Of zie ik hier iets over het hoofd?
Ik heb dan een DeWalt multitool en ik moet eerlijk zeggen dat het gruwelijk tegenvalt om ermee te schuren. Nu ben ik misschien ook verwend met 3 andere schuurapparaten (excentrische, delta en band schuurmachine)

Voor de rest is een multitool goud! Ooit gekocht om een stukje laminaat in te korten wat te strak was gelegd en sindsdien gebruik ik hem bij bijna elke hout klus!

[ Voor 3% gewijzigd door Getto op 27-08-2020 22:52 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Getto schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:51:
[...]

Ik heb dan een DeWalt multitool en ik moet eerlijk zeggen dat het gruwelijk tegenvalt om ermee te schuren. Nu ben ik misschien ook verwend met 3 andere schuurapparaten (excentrische, delta en band schuurmachine)

Voor de rest is een multitool goud!
Jazeker ik ga het ook absoluut niet gebruiken als belangrijk schuurapparaat, maar juist voor die heel kleine hoekjes waar je ook met de hand niet lekker inkomt.

Maar gaat het passen met zo'n alternatief zooltje? Of het Bosch/dewalt/makita/whatever voor zooltje is zal mij worst wezen :). Ik denk vrij naief starlockmax = starlockmax, dus dat gaat werken. Dat zou ik graag gevalideerd willen zien.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 27-08-2020 22:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:58

sphere

Debian abuser

@Twijfels jij hebt de bosch blauw bingo uitgespeeld zo te zien...

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• Getto
Boudewijn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:52:
[...]

Jazeker ik ga het ook absoluut niet gebruiken als belangrijk schuurapparaat, maar juist voor die heel kleine hoekjes waar je ook met de hand niet lekker inkomt.

Maar gaat het passen met zo'n alternatief zooltje? Of het Bosch/dewalt/makita/whatever voor zooltje is zal mij worst wezen :).
Geen idee, ik weet dat Bosch spul niet op mijn DeWalt past. Misschien dat Festool met wat meer merken compatible is.

Hier zie je Festool aansluiting goed:

https://www.toolnation.nl...-5-stuks-voor-osc-18.html

Ik denk niet dat hij past op:
https://www.toolnation.nl...uks-schuurplateau-sl.html (Bosch Blaauw)
https://www.toolnation.nl...-multimaster-2-stuks.html (Fein)
https://www.toolnation.nl...lateau-93-mm-1-stuks.html (DeWalt)
https://www.toolnation.nl...kschuurzool-93-mm-mt.html (Metabo)

[ Voor 4% gewijzigd door Getto op 27-08-2020 23:03 ]

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Getto schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:01:
Geen idee, ik weet dat Bosch spul niet op mijn DeWalt past. Misschien dat Festool met wat meer merken compatible is.

Hier zie je Festool aansluiting goed:

https://www.toolnation.nl...-5-stuks-voor-osc-18.html

Ik denk niet dat hij past op:
https://www.toolnation.nl...uks-schuurplateau-sl.html (Bosch Blaauw)
https://www.toolnation.nl...-multimaster-2-stuks.html (Fein)
https://www.toolnation.nl...lateau-93-mm-1-stuks.html (DeWalt)
https://www.toolnation.nl...kschuurzool-93-mm-mt.html (Metabo)
Er staat bij die Festool die je linkt dat het een Starlock opname is. Zou dus wel compatibel moeten zijn.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:05:
[...]

Er staat bij die Festool die je linkt dat het een Starlock opname is. Zou dus wel compatibel moeten zijn.
Ja dat was inderdaad mijn aanname ook. Starlock = starlock.
Maar met een 500 euro speeltje wil ik dat heel graag gevalideerd.

Hmm het lijkt te passen:

YouTube: Bosch AVZ 93 G Sanding Plate with Festool OSC 18 Li

[ Voor 17% gewijzigd door Boudewijn op 27-08-2020 23:18 ]

• Getto
I stand corrected. Ik dacht dat starlock voor het type aansluiting stond (ster in het midden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Boudewijn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:09:
[...]

Ja dat was inderdaad mijn aanname ook. Starlock = starlock.
Maar met een 500 euro speeltje wil ik dat heel graag gevalideerd.

Hmm het lijkt te passen:

YouTube: Bosch AVZ 93 G Sanding Plate with Festool OSC 18 Li
Klopt, past allemaal zonder problemen.

Overigens wordt de Festool multitool gemaakt door Fein. En is hetzelfde model als de Fein Supercut.
in een iets andere behuizing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Autonoesis schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:31:
[...]

Overigens wordt de Festool multitool gemaakt door Fein. En is hetzelfde model als de Fein Supercut.
Dank voor de bevestiging. Ja inderdaad ik wist dat het een Fein-in-andere-kleurtjes is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Boudewijn Ik ben ook (oud) fan van Festo(ool) maar EUR 500+ voor een multi dingetje? Voor dat geld heb je bij Makita oid er ook een accu schrobzaag bij en meer. Multitools zijn leuk maar een van de weinige tools waarbij het vermogen er niet heel erg toe doet naar mijn bescheiden mening.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

franssie schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:52:
@Boudewijn Ik ben ook (oud) fan van Festo(ool) maar EUR 500+ voor een multi dingetje? Voor dat geld heb je bij Makita oid er ook een accu schrobzaag bij en meer. Multitools zijn leuk maar een van de weinige tools waarbij het vermogen er niet heel erg toe doet naar mijn bescheiden mening.
Ja met accessoires. 330 ofzo zonder.
Het gaat mij vooral om accu-ecosysteem, ergonomie, bouwkwaliteit en opberggemak.

Als er een duidelijk betere unit is (stofzuiger, invalzaag) overweeg ik wat anders. Soms koop ik dan alsnog de festool (boormachine is niet de beste, maar wel fijn ding).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20:49
Ik was nu voor het op klus gaan eigenlijk wel zat telkens meerdere kisten mee te nemen en telkens moeten zoeken naar waar die bitjes of boortjes oid zijn, dus vanmiddag ff beetje geknutseld.

Had ooit al eens een m-box 4 op de kop getikt waar ik eigenlijk eens een radio in/van wilde maken, maar ondertussen kwam de DMR108 op m'n pad dus dit was niet meer nodig.
Nu dus maar ff wat snel in elkaar geflanst zodat ik tenminste 2 tollen + accu's + boren en bitjes altijd bij me heb alsook de lader.

Toolbox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrLjB2kHkDpMBXy-7NBmczCeD8w=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ji2YbnonO36aCfYLw4AQfSBu.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I09RtOZZo1P87eVYxQB4vTOEDbY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q4Uoffj6VI3kgengPzKmZCMr.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64NWUyfL70gthyqihrfxcg37BW4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iNg9Xt77IgBmfTCPthoCEHKP.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-PZIItSP85HSB7uJW-8Px4bQ54=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baWyCNIodbeRQDT6XtErVnCQ.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9JIn-B98SwCnWe2nI13UBbTfkhg=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8MdAHl0dJXAcHd6R9L33lEn3.jpg?f=fotoalbum_small

Is nog een DC18RA lader en met een paar kleine dotjes hightack onder de rubber dopjes/pootjes zit deze vast, accu kan opladen met de deksel dicht en daaronder genoeg ruimte voor de rest.
Voordeel van alleen die rubberen voetjes vast is dat ik de lader er evt ook zo uithaal.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaphara
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Autonoesis schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 23:31:
[...]

Technisch gezien de opvolger van de Supercut ;) Scheelde niet veel of Fein had hem onder eigen naam uitgebracht.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:14
Boudewijn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 22:52:
[...]

Maar gaat het passen met zo'n alternatief zooltje? Of het Bosch/dewalt/makita/whatever voor zooltje is zal mij worst wezen :). Ik denk vrij naief starlockmax = starlockmax, dus dat gaat werken. Dat zou ik graag gevalideerd willen zien.
Voor de volledigheid: er zijn drie soorten Starlock aansluitingen (vermogensklassen)

- Starlock (laagste vermogen)
- StarlockPlus (middelste vermogen)
- StarlockMax (hoogste vermogen)

Op een StarlockPlus machine passen alleen Starlock & StarlockPlus accessoires.

Op een StarlockMax machine passen alle Starlock accessoires.

Plaatje uit de Fein brochure:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qu2_SFo3VsJQQW0j6i3rawrlj0o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fsQYYr3pSJkGzy8uKgq8ACC0.jpg?f=user_large

Overigens is mijn ervaring met het schuren met een multitool wel goed (Fein FMM 350 met originele Fein delta zooltje en schuurpapier). Gaat als een malle. En als groen eigenlijk een oranje is komt dat vast goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:25

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@Boudewijn prima keus. Ik heb een Fein Multimaster en dat schuurt binnen de bandbreedte prima. T is natuurlijk geen dedicated machine, maar ik heb hem toch al een aantal keer gebruikt terwijl ik ook een delta, vlakschuur, excenter en bandschuurmachine heb..

Kijk goed naar de accessoires die je krijgt. Ik heb gekozen voor de meest uitgebreide set, zodat de afzuigtool erbij zit. Hiermee kun je hem aan de stofzuiger hangen. Dit werkt redelijk, is vooral voor schuren gemaakt. Verwacht ook hier geen festool kwaliteit afzuiging, maar ben evengoed superblij met die accessoire.

Overigens zit ik in het bosch 18v ecosysteem. Ik begrijp je keuze voor groen ipv oranje heel goed vwb het accuplatform. Als ik nog een keer een multitool zou moeten kopen dan zou het misschien wel een bosch 18V worden, niet omdat hij beter is dan de Fein, de Fein is de absolute top, maar omdat de accus passen ;)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:25

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

@-Cobras- @JustM3 zoals gezegd is een huis verbouwen nogal breed begrip.
Ik heb zowel 12V als 18V schroefmachines, stuk of 6 in totaal schat ik.

Natuurlijk, als ik 80mm lange schroeven in houten balken moet rammen dan pak ik sneller de 18V, hoewel de 12V er ook komt. Maar 90% van de tijd is de 12V degene die ik pak. De 18V is een heel stuk zwaarder en volumieuzer en dat heb je/ik in 90% van de verbouwklussen niet nodig.

Raad ik je nu aan om maar 12 én 18V te kopen? eigenlijk wel ;), maar als start zou ik zeker voor een 12V kiezen, eventueel in een set met slagschroevendraaier en dan ben je ook gegarandeerd dat je elke schroef erin krijgt.

Ik heb voor 12V de milwaukee m12 welke nu regelmatig via ibood zeer goedkoop langskomt in de DIY sale en hoor ook goede verhalen over de bosch 12v lijn. Makita heeft ook een 12V lijn, maar daar hoor je nooit iemand over..

PVoutput

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:46

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb deze week even mijn Railsquare van Benchdogs getest :)

https://benchdogs.co.uk/collections/rail-square

Omdat ik geen zaagtafel heb besloot ik deze railsquare te kopen om eenvoudig haaks te zagen.

Ik heb de test gedaan met de "5-cut method".

Het idee achter deze test is dat je een rechthoekige (of vierkante) plaat pakt en de 4 zijden met de hoeksaanslag afzaagt. In beginsel weet je dus niet of deze plaat 100% haaks is met 4 hoeken van 90 graad. Die gaan we namelijk met deze test zelf zagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fz6O5NLy4VXwqZwyhAKjx6uGGSg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ZCbMOhHuomGAV2uQmrh9gj7.jpg?f=user_large

Doordat de lineaal perect 90graad haaks op de hoekaanslag staat levert dat dan dus een rechthoek op met 4 perfecte 90 graden hoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hSAx_XGRJWImhL77U2f1fu8naYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qX18gzMDEA1eHvNGnfFrdCRH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WD_Y4ZVKeGq5NK5Ljb_cm3DHmDk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gcEIqXkyaUE77HhSoOuFfEyW.jpg?f=fotoalbum_large

De vijfde cut is de zaagsnede waarmee je uiteindelijk je haaksheid kan controleren.

Met de 5de zaagsnede zaag je, aan de zijde waar je ook de 1ste zaagsnede maakte, een wat bredere strip. Op de plank zie je dan ook staan "5 / 1". Aan die zijde zaag je cut 1 en cut 5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBqFH0TUkZ_WUEjcAWULcDJnPfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GENss17Cff0zcJxEnowuwbBi.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna pak je een schuifmaat en meet je aan het begin en het einde de breedte van de strip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atqmws1yktKqJkkYg8Tg6HvNUzk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptmuCsK6RtnB4bsBPSotyXCL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlAw4QcTM_IL4qmSUbw3tvkuUDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jh1Pk8ZwQd6EyfUtjjnI11WM.jpg?f=fotoalbum_large

In principe moet daar 0 afwijking inzitten en kun je een hele moeilijke berekening maken.
Daarme kun je interpreteren wat je afwijking is over de lengte van die strip en dan zien wat op een zaagsnede van bijv 3 meter je afwijking is.

Ik ben geen schuifmaat-nonius-afleesgoeroe, maar als je een kastje, box of ander meubelstuk maakt, lijkt mij dit redelijk haaks :+ . Volgens mij lees ik hier 45,05 respectievelijk 44,95 mm en is het verschil dus 0,1mm.
Ik heb gister nog wat extra teststrips gezaagd en de afwijking werdt zelfs nog wat kleiner.

Wil je zelf eens aan de slag met zo'n berekening dan kun je hier zien hoe dat in zijn werk gaat.
In deze video checkt hij de haaksheid van een werktafel met zo'm MFT gatenpatroon.

Anyway, ik heb deze hoekaanslag gekocht dus om eenvoudig haakse zaagsnedes te maken met een repeterende nauwkeurigheid, ik heb wat projectjes in de pijplijn (o.a. een camperinterieur) waarbij ik veel haaks zal moeten zagen. Ik ben erg precies maar er sluipt toch met aftekenen en daarna zagen soms, naar mijn smaak, teveel afwijking in mijn werk.

Eerst maar eens een torsionbox werkbank bouwen voor op de schragen, ik mis wat werkbank-massa.
Allicht ruimen de schragen zelfs nog wel het veld voor een onderkast waar ik de stofzuiger in kwijt kan en bijv. mijn invalzaag en wat andere benodigdheden.

Sneakpeek voor de volgende test......ik heb wat strips gezaagd om het vizier van mijn domino te kalibreren en zo nodig bij te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q298TgIz5nRz7yNaNAl4Sad65g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzUxobOH0ATXLLxKj5t3r2k1.jpg?f=fotoalbum_large

EN dat gaan we doen met behulp van deze tutorial van Half Inch Shy (wat een hilarische nickname is voor een houtbewerker overigens :+ )

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Er was ook iemand die bodies van ebay.com haalde. Geen idee wat accu's los kosten van Milwaukee, maar denk dat als bosch en Milwaukee elkaar qua kwaliteit niet veel ontlopen je via guenstiger.de en huifkar ook goede deals moet kunnen scoren.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:48

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Fraggert schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:41:
bla bla bla

maar als je een kastje, box of ander meubelstuk maakt, lijkt mij dit redelijk haaks
Afbeeldingslocatie: https://blog.favoritestaffing.com/wp-content/uploads/2016/04/fingers-square.jpg

Meh, da's haaks.

en ik kan ondertussen een afwijking van een halve graad met het blote oog zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Weet iemand of de FSN RA geleiderails van Bosch uitwisselbaar zijn met de FSN geleiderails?

De RA zijn bedoeld voor (boven)frezen om makkelijk een gatenpatroon te maken voor een kast.
Als de Bosch / Mafell invalzaag op de FSN RA rails past koop ik denk ik liever de FSN RA rails zodat je die gaten er maar bij hebt. Je weet maar nooit, en het kost nauwelijks meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rbaidjoe schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:34:
Weet iemand of de FSN RA geleiderails van Bosch uitwisselbaar zijn met de FSN geleiderails?

De RA zijn bedoeld voor (boven)frezen om makkelijk een gatenpatroon te maken voor een kast.
Als de Bosch / Mafell invalzaag op de FSN RA rails past koop ik denk ik liever de FSN RA rails zodat je die gaten er maar bij hebt. Je weet maar nooit, en het kost nauwelijks meer.
Volgens de omschrijving van Bosch zou een GKT en GKS ook op zo'n rail moeten passen, dus gok dat het redelijk uitwisselbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
rbaidjoe schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:34:

Ja, werkt gewoon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:52
Fraggert schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 08:41:
Ik heb deze week even mijn Railsquare van Benchdogs getest :)

Ik ben geen schuifmaat-nonius-afleesgoeroe, maar als je een kastje, box of ander meubelstuk maakt, lijkt mij dit redelijk haaks :+ . Volgens mij lees ik hier 45,05 respectievelijk 44,95 mm en is het verschil dus 0,1mm.
Ik heb gister nog wat extra teststrips gezaagd en de afwijking werdt zelfs nog wat kleiner.
Veel plezier er mee :).
Ik ben ook wel benieuwd hoe die bevalt als je er een liniaal van 270 of 2x 140 op zet.... Weet niet of jij die heb ?
en of die dan ook nog haaks is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

choman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Veel plezier er mee :).
Ik ben ook wel benieuwd hoe die bevalt als je er een liniaal van 270 of 2x 140 op zet.... Weet niet of jij die heb ?
en of die dan ook nog haaks is.

Ik heb de F160, die zal ik binnenkort ook even testen. De reviews die ik zie van de diverse merken railsquares laten op 1400 (festool) en 1600 rails zien dat het spul gewoon haaks is.

Het probleem met rails is dat je de boel voor en achter nog wil ondersteunen en dus soms domweg niet gebruik kunt maken van de hele lengte van de rails. Ik heb koppelstukken maar ik vind dat echt volkomen kut, zélfs met die van Mafell.
Ik denk dat ik de goedkopere Bosch FSN2100 erbij wil. De 3100 is echt onhandig lang denk ik en weer een flink stuk duurder. Wel kan je dan een volle plaat zagen van 122x244 (die ik overigens alleen in mijn aanhanger thuis krijg :+ )

Maar goed, voorlopig kan ik vooruit met de F160 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 16:51
Bij Ecotools beginnen afkortzaagbladen pas bij 190mm.

kan ik op mijn Makita afkortzaag (160-165 mm) een gewoon zaagblad monteren of beter niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Aangezien dit voor mij ook onder gereedschap valt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DLM9BDXfqlrpbo9CfOxHodnXDfc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SjQwwchV4HlpvFW0yrESL10.jpg?f=fotoalbum_large
Na al een tijdje op zoek te zijn geweest, eindelijk in Nederland een shop gevonden die Mechanix monteurs handschoenen verkoopt die niet "tactical" zijn (in de airsoft-scene zijn ze volop te krijgen, maar die zijn net anders).

Ik gebruik die dingen al jaren (dit zijn inmiddels setjes nr. 5 en 6) en zeker bij werk aan wielen, remmen en onderstel van een auto zijn het erg prettige handschoenen.

Het verschil zit erin dat de fastfit sneller aan te trekken zijn, maar ook dunner en sneller slijten, de originals bieden meer bescherming, maar moeten met een klittebandje vastgezet worden en trek je dus minder snel aan en uit (om bijv. een klein schroefje of moertje te pakken).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
Fraggert schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 11:52:
[...]

Ik heb de F160, die zal ik binnenkort ook even testen. De reviews die ik zie van de diverse merken railsquares laten op 1400 (festool) en 1600 rails zien dat het spul gewoon haaks is.

Het probleem met rails is dat je de boel voor en achter nog wil ondersteunen en dus soms domweg niet gebruik kunt maken van de hele lengte van de rails. Ik heb koppelstukken maar ik vind dat echt volkomen kut, zélfs met die van Mafell.
Ik denk dat ik de goedkopere Bosch FSN2100 erbij wil. De 3100 is echt onhandig lang denk ik en weer een flink stuk duurder. Wel kan je dan een volle plaat zagen van 122x244 (die ik overigens alleen in mijn aanhanger thuis krijg :+ )

Maar goed, voorlopig kan ik vooruit met de F160 :)
Wat vooral irritant is aan het koppelen is dat er altijd iets van speling lijkt te zijn. En als je ze dan gekoppeld hebt voor een aantal plaaten, moet je hem weer los maken, omdat je een kort stuk heb.
heb zelf 2x de fs1400, ben rond aan het kijken voor een fs3000 maar ze zijn zo duur :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
choman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:26:
Wat vooral irritant is aan het koppelen is dat er altijd iets van speling lijkt te zijn. En als je ze dan gekoppeld hebt voor een aantal plaaten, moet je hem weer los maken, omdat je een kort stuk heb.
heb zelf 2x de fs1400, ben rond aan het kijken voor een fs3000 maar ze zijn zo duur :o
Nog een extra rail erbij, dan hoef je ze niet los te koppelen? ;)

De Bosch FSN 3100 is nog wel te overzien qua prijs, maar wat @Fraggert zegt, wel erg groot en onhandig. Maar je kan er wel in 1 keer een stuk hout zagen dat van de vloer tot het plafond gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik heb zelf nogal eens wat gereedschap of accesoires over. Helaas mistte er nogal wat categorieen in de PW en V&A.
Zonder categorie mocht je dus je spullen niet verkopen. Ik heb dat aangekaart en er is nu een categorie accesoires en je kan zelf missende producten toevoegen.

Missende categorieën in elektrisch gereedschap

Glaanie in "Missende categorieën in elektrisch gereedschap"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
henkie196 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:37:
[...]

De Bosch FSN 3100 is nog wel te overzien qua prijs, maar wat @Fraggert zegt, wel erg groot en onhandig. Maar je kan er wel in 1 keer een stuk hout zagen dat van de vloer tot het plafond gaat.
De Makita is idd de helft van de prijs. Misschien dan toch maar die kopen voor mijn Festool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:17
deepbass909 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:05:
Aangezien dit voor mij ook onder gereedschap valt:
[Afbeelding]
Na al een tijdje op zoek te zijn geweest, eindelijk in Nederland een shop gevonden die Mechanix monteurs handschoenen verkoopt die niet "tactical" zijn (in de airsoft-scene zijn ze volop te krijgen, maar die zijn net anders).

Ik gebruik die dingen al jaren (dit zijn inmiddels setjes nr. 5 en 6) en zeker bij werk aan wielen, remmen en onderstel van een auto zijn het erg prettige handschoenen.

Het verschil zit erin dat de fastfit sneller aan te trekken zijn, maar ook dunner en sneller slijten, de originals bieden meer bescherming, maar moeten met een klittebandje vastgezet worden en trek je dus minder snel aan en uit (om bijv. een klein schroefje of moertje te pakken).
Nice. Ik gebruik zelf handschoenen van Kelfort. Ook prima spul. Slijt uiteraard wel maar kost ook niet zo veel en veel tactile feeling.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

choman schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Zekers, zelfs mijn mafell rail die geroemd wordt voor het koppelen, ik vind het kut.

Kjk anders even aftermarket rails, er zijn er een paar, ook verkrijgbaar in DLD en NL, ik zal even kijken of ik wat kan vinden voor je.

Edit:
https://youtool.de/youtool-Fuehrungsschiene-FS3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Ja het is kiezen tussen 1 meter extra voor 5 tientjes of besparen en je hebt een iets handzamere rail die in veel gevallen lang genoeg is.
Die 2100 gaat ook nog 200 af voor mijn railsqaure, en normaliter wil mijn rail zowel voor als achter buiten mijn werkdtuk hebben steken.

Als ik dus nu een zo'n tosionbox werrkblad wil maken van 2000x1000 wordt dat op de lange kant al een uitdaging.

Zeul die 3000 rail maar eens van zolder naar beneden om in de tuin wat te zagen. :+

Kan ik meteen in het klustopic vragen hoe ik moet stuccen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
In de kruipruimte zitten twee flinke stalen draagbalken. Deze moeten nodig ontroest en behandeld worden. Ik ben begonnen met een komborstel op een boormachine, maar dit schiet niet op en er komen bizar veel stof/roestdeeltjes vanaf.

Met een komborstel op de haakse slijper zal het een stuk sneller gaan, maar komt er dus ook nog meer troep in de lucht. Ik dacht in eerste instantie aan afzuigen met zo’n stofkap, maar die zijn een stuk groter dan een komborstel. Daardoor wordt het zicht belemmerd en zijn de hoekjes moeilijker bereikbaar.

Iemand tips waarmee ik dit handig aan kan pakken? Liefst zo comfortabel mogelijk omdat de kruipruimte zelf al een uitdaging is. Een haakse slijper heb ik nog niet, een stofzuiger wel. Al wordt het ook interessant om daarmee overal in de kruipruimte bij te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
microcuts schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:36:
In de kruipruimte zitten twee flinke stalen draagbalken. Deze moeten nodig ontroest en behandeld worden. Ik ben begonnen met een komborstel op een boormachine, maar dit schiet niet op en er komen bizar veel stof/roestdeeltjes vanaf.

Met een komborstel op de haakse slijper zal het een stuk sneller gaan, maar komt er dus ook nog meer troep in de lucht. Ik dacht in eerste instantie aan afzuigen met zo’n stofkap, maar die zijn een stuk groter dan een komborstel. Daardoor wordt het zicht belemmerd en zijn de hoekjes moeilijker bereikbaar.

Iemand tips waarmee ik dit handig aan kan pakken? Liefst zo comfortabel mogelijk omdat de kruipruimte zelf al een uitdaging is. Een haakse slijper heb ik nog niet, een stofzuiger wel. Al wordt het ook interessant om daarmee overal in de kruipruimte bij te kunnen.
Ontroestmiddel op gelbasis misschien, of in sprayvorm maar weet niet of die laatste bestaat maar dat druipt denk snel. Zijn verschillende merken van, heb alleen een testje gedaan met oppervlakkige roest met Rustyco en dat werkt. Daarna schoonmaken en primer/menie oid erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb 2 L-boxxen besteld. Omdat ik een kruislaser, zaklampje en haakse slijper heb die los dwalen of in de kartonnen doos in de garage dwalen. Dan kan ik ze vastklikken aan de grote broer kist van de invalzaag.

Die kartonnen doos inlays zijn aardig ... Maar liever stop ik de laser/lamp en afstandsmeter in een passend schuimrubber.

Iemand nog een tip hoe ik dit netjes op maat snij? Broodmes denk ik nu? Haal ik hierachter wat schuimrubber... Paar cm dik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Nu online
Blomminator schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:52:
Ik heb 2 L-boxxen besteld. Omdat ik een kruislaser, zaklampje en haakse slijper heb die los dwalen of in de kartonnen doos in de garage dwalen. Dan kan ik ze vastklikken aan de grote broer kist van de invalzaag.

Die kartonnen doos inlays zijn aardig ... Maar liever stop ik de laser/lamp en afstandsmeter in een passend schuimrubber.

Iemand nog een tip hoe ik dit netjes op maat snij? Broodmes denk ik nu? Haal ik hierachter wat schuimrubber... Paar cm dik.
Er zijn verschillende soorten schuim en ik weet nooit welke de juiste eigenschappen heeft, maar er is een die je in laagjes kan losscheuren en kan smelten. Op Youtube staan hier filmpjes van, alleen ik kom even niet op hoe dat schuim heet maar daar zal vast iemand weten wat ik bedoel.

[edit:]
YouTube: Lean Manufacturing - Organizing Drawers - Kaizen Foam Tips - FastCap

Kaizenfoam gebruikt hij hier.

[ Voor 9% gewijzigd door 6killer op 28-08-2020 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 20:20
Blomminator schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:52:

Ik heb precies hetzelfde gedaan (ook L-boxx en kruislijnlaser), en ik heb dit gebruikt: https://www.hornbach.nl/s...-136/6119511/artikel.html

Echt een oefening in geduld en precisie (je krijgt uit mijn hoofd 7 laagjes die in elkaar vallen), maar hiermee kun je mooi 3D uitsnedes maken in de diepte. Zo heb ik bijvoorbeeld de clip voor de laser ontvanger nu dwars onder de laser ontvanger zelf, zodat er genoeg ruimte overbleef voor de acculader 8)

/Edit: nu ik de afbeelding van de Hornbach site zie: dat lijkt een wat geromantiseerd beeld van wat je krijgt, het is geen schuimrubber, maar een soort van stevig piepschuim. Kan absoluut tegen een stootje, en is volgens mij ook veel robuuster dan schuimrubber.

[ Voor 10% gewijzigd door Rockster op 28-08-2020 20:57 ]

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6killer
  • Nu online
Rockster schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:55:
[...]

Ik heb precies hetzelfde gedaan (ook L-boxx en kruislijnlaser), en ik heb dit gebruikt: https://www.hornbach.nl/s...-136/6119511/artikel.html

Echt een oefening in geduld en precisie (je krijgt uit mijn hoofd 7 laagjes die in elkaar vallen), maar hiermee kun je mooi 3D uitsnedes maken in de diepte. Zo heb ik bijvoorbeeld de clip voor de laser ontvanger nu dwars onder de laser ontvanger zelf, zodat er genoeg ruimte overbleef voor de acculader 8)

/Edit: nu ik de afbeelding van de Hornbach site zie: dat lijkt een wat geromantiseerd beeld van wat je krijgt, het is geen schuimrubber, maar een soort van stevig piepschuim. Kan absoluut tegen een stootje, en is volgens mij ook veel robuuster dan schuimrubber.
Jij bedoelt deze denk ik: https://www.hornbach.nl/s...aten/6119512/artikel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 20:20
Check, dat is hem inderdaad! Bevalt verder goed, en precies passend in mijn L-boxx

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb er geen beeld bij hoe erg de roest is maar huur een goede excenter schuurmachine met korrel 60 en een bijbehorende stofzuiger van boels.

Ik vermoed dat je net zolang bezig zal zijn als met een klein komborsteltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:33

Illusion

(the art of)

Bristle-blaster met afzuiging huren. Dat ding is ervoor gemaakt.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Ik wil een Makita HP1631, en had er een besteld bij Amazon. Als ik die voor de 2y extra garantie wil registeren (van 1 naar 3) dan lukt dat niet: Amazon is niet te vinden in het lijstje met dealers. Klopt dat en geeft dat problemen met garantie na het eerste jaar?

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• microcuts
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
6killer schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:52:
Ontroestmiddel op gelbasis misschien, of in sprayvorm maar weet niet of die laatste bestaat maar dat druipt denk snel. Zijn verschillende merken van, heb alleen een testje gedaan met oppervlakkige roest met Rustyco en dat werkt. Daarna schoonmaken en primer/menie oid erop.
Ik zou het geen oppervlakkige roest noemen, op de ergste plekken komen er redelijke plakken vanaf. Wel goed om te weten dat zulk spul werkt. Wellicht is het een goede optie voor de wat minder erge stukken.
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:03:
[...]

Ik heb er geen beeld bij hoe erg de roest is maar huur een goede excenter schuurmachine met korrel 60 en een bijbehorende stofzuiger van boels.

Ik vermoed dat je net zolang bezig zal zijn als met een klein komborsteltje.
Het is dus redelijk erg. Maar top idee, ik zal zeker een poging wagen met mijn schuurmachine en stofzuiger.
Illusion schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:07:
[...]

Bristle-blaster met afzuiging huren. Dat ding is ervoor gemaakt.
Dat ziet er ideaal uit inderdaad. Lijkt wel een duur grapje te worden om dat te huren inclusief flinke compressor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
HTT-Thalan schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 09:03:
[...]

[Afbeelding]

Meh, da's haaks.

en ik kan ondertussen een afwijking van een halve graad met het blote oog zien
Als je nou ook nog met je blote handen zwaluwstaarten kan hakken, kan je een gereedschapsloze meubelmaker worden.

En een halve graad is als een halve millimeter. Die staan ook niet voor niks niet op een duimstok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:34:
Ja het is kiezen tussen 1 meter extra voor 5 tientjes of besparen en je hebt een iets handzamere rail die in veel gevallen lang genoeg is.
Die 2100 gaat ook nog 200 af voor mijn railsqaure, en normaliter wil mijn rail zowel voor als achter buiten mijn werkdtuk hebben steken.

Als ik dus nu een zo'n tosionbox werrkblad wil maken van 2000x1000 wordt dat op de lange kant al een uitdaging.

Zeul die 3000 rail maar eens van zolder naar beneden om in de tuin wat te zagen. :+

Kan ik meteen in het klustopic vragen hoe ik moet stuccen :P
Afhankelijk van hoe je trap er uit ziet kan zo'n 3m rail wel eens mission impossible zijn om van en naar de zolder te brengen. Aan de andere kant, 2100 is ook maar 50cm meer dan 1600, kan net het verschil maken, maar ik kan me veel gevallen bedenken waar dat ook te kort is.

Ik kijk zelf wel eerst eens aan hoe 2x 1600 bevalt, als het echt niet fijn werkt kan ik altijd nog een 3100 erbij nemen. En dan kijken of ik dat ding ergens in de garage kwijt kan, nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choman
Fraggert schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 19:29:
[...]

Zekers, zelfs mijn mafell rail die geroemd wordt voor het koppelen, ik vind het kut.

Kjk anders even aftermarket rails, er zijn er een paar, ook verkrijgbaar in DLD en NL, ik zal even kijken of ik wat kan vinden voor je.

Edit:
https://youtool.de/youtool-Fuehrungsschiene-FS3000
Bedankt voor de link. Die zit er idd ook goed uit.
Hoef gelukkig niet de trap af, ga volgendjaar een nieuwe schuur van 4 bij 5.5 M bouwen :9~ , dus plek zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
marcieking schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:33:
Ik wil een Makita HP1631, en had er een besteld bij Amazon. Als ik die voor de 2y extra garantie wil registeren (van 1 naar 3) dan lukt dat niet: Amazon is niet te vinden in het lijstje met dealers. Klopt dat en geeft dat problemen met garantie na het eerste jaar?
Ja dat klopt, Amazon is geen officiële Makita dealer (net als gereedschapcentrum en veel andere webshops). Deze shops verkopen vaak grijze import. Ze komen dus ook niet in aanmerking voor extra garantie of andere acties.
Dat is ook logisch want waarom zou de Nederlandse importeur garantie bieden op producten die zij niet geleverd hebben?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 18:37
[...]

Ik heb het geloof ik al eens gepost, maar voor deze bedragen wil ik zelf niet gaan koppelen (heb zelf 80 cm en 140cm rails van Festool)...

https://youtool.de/epages...egories/Seite__Kategorie1

Edit... Was al gepost zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 27-05 18:37
microcuts schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:48:
[...]

Ik zou het geen oppervlakkige roest noemen, op de ergste plekken komen er redelijke plakken vanaf. Wel goed om te weten dat zulk spul werkt. Wellicht is het een goede optie voor de wat minder erge stukken.

[...]

Het is dus redelijk erg. Maar top idee, ik zal zeker een poging wagen met mijn schuurmachine en stofzuiger.

[...]

Dat ziet er ideaal uit inderdaad. Lijkt wel een duur grapje te worden om dat te huren inclusief flinke compressor.
Je zou ook nog een naald bik hamer kunnen gebruiken. Die zijn ook gemaakt om roest van grotere oppervlakten te verwijderen. Worden volgens mij vaak in de scheepsbouw gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorosMyrddin
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 16:23

MorosMyrddin

Zet die Ploat af !!

in perslucht ben ik nieuw daarom deze vraag, ik vond het niet onmiddellijk terug:

ik heb een Metabo dkng 40/50
deze heeft skn nagels van hun eigen merk, echter bestaan deze niet in rvs ( of niet teruggevonden) doel is tuinhuis tandgroefplanken
https://www.fixami.be/met...mm-1000st-0901053766.html

kan ik van een ander merk bv Dutack gebruiken?
https://www.fixami.be/dut...vs-1-2-x-40mm-5000st.html

(websites ter illustratie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 12:23
microcuts schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:48:
[...]

[...]

[...]

Misschien een naaldenbikhamer proberen, gecombineerd met je ruimte afzuigen moet dat wel goed gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08h__rl9pyRtXN0cC0l6XqkICLk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S3YdgwGf1IVdJ7iZAqixMYfO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dFFWVWPgS_aVheqlf17SJpiMqFE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xzro9VCnCOGSjDKJMPlCVFTO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Naar toolstation gereden om mijn nieuwe accutol te halen, maar ze kwamen aanstappen met een open lboxx. Toch maar gevraagd om een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marcieking schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:33:
Welke Amazon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sphere schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 16:23:
Naar toolstation gereden om mijn nieuwe accutol te halen, maar ze kwamen aanstappen met een open lboxx. Toch maar gevraagd om een nieuwe.
the fuck :? 8)7

Foutje of kansloze actie, wat was de reactie toen je er wat van zei?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Fraggert schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:27:
the fuck :? 8)7

Foutje of kansloze actie, wat was de reactie toen je er wat van zei?
Ik zei: dat zegel is verbroken. Was normaal, ze openden de lboxx om aan klanten te laten zien, en zeker geen retour want die gingen terug naar het depot.

Het mooiste was toen ik bijna genegen was om hem toch maar te nemen, zodat ik wat kon demonteren dit weekend, en zei: als hij niet compleet is dan breng ik hem wel terug.

Kon alleen ongebruikt. Ik zei dat ik niet het risico ging lopen dat ik het bokje was voor een apparaat dat mogelijk gebruikt was door een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:39
Getver, ik realiseer me dat ik best wat Makita zut nodig heb.. Een DFR550Z bandschroefmachine en een DTD171Z slagschroevendraaier.. Ik kan er eigenlijk niet mee wachten tot er weer een mooie 'gratis accu' actie komt, maar voel me wel een beetje dief van eigen portemonnee.. Volgende actie komt er in januari weer aan?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Je mag mijn dfr550 wel kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Ik ben vanmiddag nog ff naar hornbach geweest en heb daar met laagste prijs garantie een makita dur181z gehaald. Voor €75 geslaagd en net op tijd voor een gratis accu :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Geen van allen, lijkt het, maar ik heb hem bij .nl gekocht. Er zit een soort zoekveld in het formulier en dat geeft voor bijvoorbeeld Praxis alle lokale vestigingen, en voor Amazon geen hits. Als je de dealer niet kunt vinden kun je het formulier niet invullen en dus niet het certificaat voor de 2y garantie krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door marcieking op 29-08-2020 19:18 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Raymond schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 18:54:
Ik ben vanmiddag nog ff naar hornbach geweest en heb daar met laagste prijs garantie een makita dur181z gehaald. Voor €75 geslaagd en net op tijd voor een gratis accu :D
Heb deze ook nog even gehaald afgelopen week.

Ben er nu 2x geweest voor de Makita tuinactie i.c.m. de laagste prijs garantie. Wat een omslachtig en langdurig proces is dat. Vooral voor de medewerkers, die zijn er iedere keer wel even zoet mee qua administratie. Ik vind het niet zo erg, wacht wel 15 min voor een paar tientjes korting.
Zou het ontmoedigingsbeleid zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@6killer en @Rockster
Wat vet, ik kende dit niet. Perfect op maat voor L-boxx. Volgende week even ophalen. Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
--Erik-- schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:19:
[...]

Heb deze ook nog even gehaald afgelopen week.

Ben er nu 2x geweest voor de Makita tuinactie i.c.m. de laagste prijs garantie. Wat een omslachtig en langdurig proces is dat. Vooral voor de medewerkers, die zijn er iedere keer wel even zoet mee qua administratie. Ik vind het niet zo erg, wacht wel 15 min voor een paar tientjes korting.
Zou het ontmoedigingsbeleid zijn?
Bij mij was het zo gepiept. Medewerker bezocht de internetwinkel, screenshotje, beetje tiepen en ik kreeg een bon mee die me bij de kassa de juiste prijs opleverde.
Collega van hem controleerde het even. Bij elkaar nog geen 5mins werk.
Ging prettig en soepel. Veel makkelijker dan ik had verwacht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Nieuwe aanwinst aan mijn kant, stond dicht bij een Henklen (volgens advertentie) bankschroef te koop, gegoogled en niets kunnen vinden maar prijs was goed voor het formaat.
Na meenemen (dieplood dat ding!) thuis op de werkbank eens goed gekeken, blijkt het een HemKlem te zijn.
Origineel na-oorlogs Nederlands product uit de Zaamstreek.
Ik kan alleen nergens originele kleurstellingen vinden, ik wil hem volledig opknappen, maar zat over de kleur nog te twijfelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-P-hLe3Q6muW4KIdwFl09Z-4tbg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oKiCsfr0otHsFF3OSn4EmXmZ.jpg?f=user_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXkRtwtd8PWUdsHl6kw2kLBxLSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6fRbhlkYBqW90Vyx8Y2l2wUZ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb Model 150.

[ Voor 22% gewijzigd door RZor op 30-08-2020 10:09 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 16:51
Breezz schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:52:
Bij Ecotools beginnen afkortzaagbladen pas bij 190mm.

kan ik op mijn Makita afkortzaag (160-165 mm) een gewoon zaagblad monteren of beter niet?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:52

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als je een zaagblad hebt gevonden voor het juiste toerental zie ik niet in waarom niet.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 00:46
MorosMyrddin schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:25:
in perslucht ben ik nieuw daarom deze vraag, ik vond het niet onmiddellijk terug:

ik heb een Metabo dkng 40/50
deze heeft skn nagels van hun eigen merk, echter bestaan deze niet in rvs ( of niet teruggevonden) doel is tuinhuis tandgroefplanken
https://www.fixami.be/met...mm-1000st-0901053766.html

kan ik van een ander merk bv Dutack gebruiken?
https://www.fixami.be/dut...vs-1-2-x-40mm-5000st.html

(websites ter illustratie)
Normaal gesproken zou dat gewoon moeten kunnen, ik gebruik soms in mijn Dutack 6040 nieten en spijkers voor een Novus handnietmachine.
Alleen als je machine max bv 16 Gauge aan kan moet je geen 18 Gauge proberen, die zijn dan te dik. Maar minibrads zijn minibrads.
Even het doosje heel houden en controleren en vergelijken voor je ze gaat proberen, dan kunnen ze terug.
Hornbach heeft wel goedkopere rvs brads van 40 mm
sphere schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:34:
[...]

Ik zei: dat zegel is verbroken. Was normaal, ze openden de lboxx om aan klanten te laten zien, en zeker geen retour want die gingen terug naar het depot.

Het mooiste was toen ik bijna genegen was om hem toch maar te nemen, zodat ik wat kon demonteren dit weekend, en zei: als hij niet compleet is dan breng ik hem wel terug.

Kon alleen ongebruikt.
Als hij open is, je verzekerd wordt dat het geen gebruikte machine is maar dat mensen even willen kijken en voelen voor ze aanschaffen én dat retour/incompleet/defect teruggaat naar het centrale depot, waarom controleer je dan niet ter plekke of hij compleet is? Had je zoveel haast?
Jij wil toch ook even kijken en voelen? Of ga je uit van advies van anderen en is dat fotootje aan/op de zijkant/doos genoeg om tot aanschaf over te gaan?

Een verzegelde machine kan natuurlijk ook incompleet zijn. ;)
En ook die moet je eerst controleren voordat je hem in gebruik neemt, anders kan hij niet terug.
Bij aanschaf controleer ik sowieso altijd in de winkel of de machine compleet is, scheelt me ergernis en een ritje als het thuis niet zo zou blijken. Dat zegel zegt me niet zo heel veel, mijn eigen ogen wel. ;)
Ik zei dat ik niet het risico ging lopen dat ik het bokje was voor een apparaat dat mogelijk gebruikt was door een ander.
Vanwaar dat wantrouwen?
En is een machine gelijk stuk als iemand anders dan jij er naar gekeken heeft en hem in zijn handen gehad heeft? En toch besloot een ander/zwaarder type te kopen?
Je hebt gewoon garantie toch?

Een zegel lijkt me eerder belangrijk als je het per post laat komen, maar dan nog moet je zelf het zegel verbreken om te kunnen controleren.
En dan zegt een leverancier toch ook niet op jouw eventuele (garantie)claim dat het incompleet is dat het zegel verbroken is? Dat zou lekker makkelijk zijn............
Ze (echt elke leverancier) verwachten alleen dat je het vóór ingebruikname checkt, eenmaal gebruikt kun je niet gaan claimen dat er dingen ontbreken of dat het beschadigd is, dan heb je meestal alleen garantie op dat het heel blijft bij normaal gebruik.
Het zaagblad koop je op de volgende parameters:
  • diameter : kleiner kan, maar groter niet, kleiner geeft zaagdiepteverlies
  • asgat : bepalend, beter gelijk goed als met een vulring pas gemaakt. En let dan op dat je bij universele bladen die pasringen erbij krijgt.
  • aantal en soort tanden : hoe meer, hoe fijner de snede, al kan teveel tot materiaalverbranding leiden als het blad zijn warmte niet kwijt kan. Ga uit van 4 of 5 tanden die het materiaal raken voor een niet te grote warmteopbouw vs redelijke snijsnelheid. Het soort tand ligt aan het te zagen materiaal. Met puur schulpen wil je weinig tanden en dus veel materiaalafvoer, maar dat is meer voor cirkelzagen en invalzagen.
  • het toerental : wat @Pixeltje zegt, afkortzagen draaien vaak sneller dan cirkel- en invalzagen. Hou daar dus rekening mee
  • de bladdikte : smallere tanden dan het standaard geleverde blad geeft "meer vermogen" en uiteraard een smallere en snellere snede, dikkere tanden vermindert echter de zaagkracht en kan bij teveel belasting je motor laten verbranden (al is die meestal thermisch beveiligd). Zorg gewoon dat tijdens zagen het toerental op gehoor "gelijk" blijft, dus met dikkere/bredere tanden zaag je wat langzamer.
  • de kwaliteit : profibladen blijven langer scherp dan de instapmodellen, maar zijn dus duurder.
Er zijn dus allerlei soorten bladen te koop, die passen aan jouw wensen en gebruik.
Maar begin te kijken naar het max toerental van het blad vóórdat je verder kijkt naar gewenst gebruik/aantal tanden/tandprofiel.
Er zijn ook zaagbladen voor meerdere materialen, bv hout, aluminium, messing en kunststof in één. (Er staan er meer op Amazon, even zoeken op diameter x asgat.)

[ Voor 27% gewijzigd door Teijgetje op 30-08-2020 13:02 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dustinm1995
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-12-2020
Hoi,

Volg het hier al een tijdje en nu besloten ook een account aan te maken ivm een vraag!

Ik zit nu een tijdje te kijken naar een mooi accu schuurmachientje (vierkant of delta)

Nu is al mijn gereedschap van Milwaukee en wil ik eigenlijk niet veel verschillende merken vanwege het aantal accu’s. Maar Milwaukee heeft alleen de ronde versie dus toch even verder aan het kijken!

Mijn vraag is dus of iemand hier nog goede tips weet!

Ryobi en bosch zagen er leuk uit maar misschien dat jullie nog tips hebben!
Hij wordt een paar keer jaarlijks gebruikt voor verscheidene schilderklussen!

Zou graag incl accu etc beetje onder de 200 euro willen blijven!

[ Voor 6% gewijzigd door Dustinm1995 op 30-08-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dustinm1995 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:22:
Hoi,

Volg het hier al een tijdje en nu besloten ook een account aan te maken ivm een vraag!

Ik zit nu een tijdje te kijken naar een mooi accu schuurmachientje (vierkant of delta)

Nu is al mijn gereedschap van Milwaukee en wil ik eigenlijk niet veel verschillende merken vanwege het aantal accu’s.

Mijn vraag is dus of iemand hier nog goede tips weet!

Ryobi en bosch zagen er leuk uit maar misschien dat jullie nog tips hebben!
Hij wordt een paar keer jaarlijks gebruikt voor verscheidene schilderklussen!

Zou graag incl accu etc beetje onder de 200 euro willen blijven!
Wat heb je zelf al gevonden? En heb je de search voor dit topic al gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dustinm1995
Anoniem: 93986 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:23:
[...]

Wat heb je zelf al gevonden? En heb je de search voor dit topic al gebruikt?
Ja heb de search geprobeerd maar werd er niet veel wijzer van!

Hierbij de linkjes van de apparaten die ik al noemde, dit is wel exclusief accu’s:

Ryobi: https://www.gereedschapce...mHVLyCzj7WxRoC2MUQAvD_BwE

Bosch GSS:
https://www.amazon.nl/Bos...id=pla-422098898568&psc=1

De bosch groen is er ook nog maar aangezien ik zeker weet dat ik daar verder niks van ga kopen vind ik dat zonde! Wil het dus het liefst bij twee accu merken houden! Dus zodat ik in de toekomst de keuze heb om verder te bouwen op Milwaukee of Ryobi/Bosch blauw of eventueel nog een ander merk als jullie wat weten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:49
En waarom schuren op accu? Over het algemeen sluit je toch de stofzuiger aan, dus van een evt. snoer heb je dan ook geen last...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dustinm1995
ThinkPadd schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:42:
En waarom schuren op accu? Over het algemeen sluit je toch de stofzuiger aan, dus van een evt. snoer heb je dan ook geen last...
Omdat ik een stofzuiger op accu ga halen ook, en niet altijd een stofzuiger aan zal sluiten! Vind het gehannes met al die snoeren een beetje vervelend worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:14
Graag zou ik wat advies in de goede richting willen.

Als aanstaand huiseigenaar waarin ook het e.e.a. aan geklust gaat worden, gaat het ook tijd worden om een eigen gereedschapset samen te gaan stellen i.p.v. continu die van pa te moeten plunderen.

Ik ben begonnen bij de grotere bouwmarkten maar blijf daar toch altijd wat achterdochtig van.
Vervolgens online wat gekeken, o.a. op de websites hier in de OP.
Maar blijft een geval bomen en bos.
Je hebt sets met 50 delen voor €120 en je hebt sets van 40 onderdelen voor €1200.

Wellicht kunnen jullie mij een beetje opweg helpen, welke stukken handgereedschap kunnen absoluut niet in een respectabele koffer ontbreken?

Doel nu even specifiek op handgereedschap.
Budget is tot een euro of 250-300.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:04
ThinkPadd schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:42:
Heb zelf net ook de Festool RTSC400 alsook de DTSC400 gekocht. Beide zijn op batterijen.
Voor het zwaardere werk, heb ik de Rotex die sowieso aan een stofzuiger gaat hangen,
en voor afwerking/kleine schuurklussjes/plekken waar ik niet onmiddelijk een stopcontact heb, zijn degene op accu, aangezien deze ook een klein opbergzakje hebben voor het stof. Dan moet ik niet alles bovenhalen en aankoppelen voor gewoon een klein hoekje bij te schuren.
Ook heb ik sowieso het koppelstuk erbij gekocht dat ik ook via stroom desnoods kan schuren. Geen idee of dit ooit ga gebruiken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Flix20 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:57:

Als aanstaand huiseigenaar waarin ook het e.e.a. aan geklust gaat worden, gaat het ook tijd worden om een eigen gereedschapset samen te gaan stellen i.p.v. continu die van pa te moeten plunderen.

Ik ben begonnen bij de grotere bouwmarkten maar blijf daar toch altijd wat achterdochtig van.
Je hebt sets met 50 delen voor €120 en je hebt sets van 40 onderdelen voor €1200.

Wellicht kunnen jullie mij een beetje opweg helpen, welke stukken handgereedschap kunnen absoluut niet in een respectabele koffer ontbreken?

Ik zou geen totaalset kopen van één merk. Hier een lijstje met respectabele merken om je op weg te helpen. Disclaimer: dit is slechts ter referentie. Voor elk merk zijn meerdere goede merken. Voor mij onmisbare dingen:

- vde schroevendraaiers: Wera, Wiha, Bahco
- lijmklemmen: Bessey, Irwin
- markers/pennen/timmermanspotlood: Pica
- handzaag: Bahco (japanse trekzaag is voor mij ook een must)
- mes: Stanley. Je kan zowel voor een afbreekmes gaan als eentje met verwisselbare mesjes. Ben zelf fan van het laatste
- rolmaat: Stanley
- duimstok: Schuil, Sola
- tangen: Knipex
- waterpas: Stabila, Sola
- hamer: Estwing, Stanley

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:52
heb mijn vriendin de proxxon gereedschapskoffer kado gedaan na lang zoeken; die is al aan zijn x'te revisie toe. Knipex tang (wel de valuereeks), maar verder fatsoendelijk spul, goed opgeborgen. Was toen wel maar ongeveer 130 euro

Losse dingen gaan individueel wel van betere kwaliteit zijn, maar het wordt moeilijk om voor de zelfde prijs als geheel iets te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:06:
Ik zou geen totaalset kopen van één merk. Hier een lijstje met respectabele merken om je op weg te helpen. Disclaimer: dit is slechts ter referentie. Voor elk merk zijn meerdere goede merken. Voor mij onmisbare dingen:

- vde schroevendraaiers: Wera, Wiha, Bahco
- lijmklemmen: Bessey, Irwin
- markers/pennen/timmermanspotlood: Pica
- handzaag: Bahco (japanse trekzaag is voor mij ook een must)
- mes: Stanley. Je kan zowel voor een afbreekmes gaan als eentje met verwisselbare mesjes. Ben zelf fan van het laatste
- rolmaat: Stanley
- duimstok: Schuil, Sola
- tangen: Knipex
- waterpas: Stabila, Sola
- hamer: Estwing, Stanley
Inderdaad, niet alles van één merk. Goeie merken staan ook al in de TS vermeld. Ik zou zelf een andere selectie van merken kiezen, en één en ander hangt ook af van het beoogde gebruik van @Flix20.

Afhankelijk van de ruimte en het budget zou ik niet persé eerst voor een set schroevendraaiers, een bitset met misschien twee bithouders (en een bitratel) zou ik eerder naar kijken. Wera heeft mooie uitgebreide sets, deze is vrij populair en compleet. Dat bithoudertje is wel echt klein, daar heb je nog een fatsoenlijke bithouder bij nodig. Wera heeft die ook, maar ben zelf niet zo'n fan van hun grip. Deze is veruit mijn favoriete bithouder (met ratel), maar is een grote hap uit je budget, dus waarschijnlijk later nog eens naar kijken.

Klauwhamer is handig en veelzijdig, zou ik zeker halen. Picard en Peddinghaus zijn top, en hoeven niet zo veel te kosten.

Qua tangen zou ik voorrang geven aan een snijtang en combitang van Knipex of NWS. Er zijn zeker nog wel meer tangen die je kan gebruiken, maar dit is een goede basis.

Rolmaat en duimstokken zijn handig om te hebben.

Als je wel eens aan je fiets sleutelt, is een steek-ringsleutel set zeer handig om te hebben. Proxxon of Tengtools hebben goed spul voor een redelijke prijs.

Voor een handzaag is een Bahco Superior wel goed, Hultafors HBX schijnt nog iets beter te zijn.

Lijmklemmen zou ik halen als je die nodig hebt.

Pica potlood is goed, maar soms heb je ook iets fijners nodig, een normaal potlood kan voorlopig ook volstaan, zou ik niet zo'n hoge prioriteit aan geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Twijfels
Flix20 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 18:57:

Het is nogal een brede vraag en zeer afhankelijk van wat je gaat doen.
Als ik al mijn gereedschap kwijt zou zijn en €300 uit mocht geven aan allround (goed!) spul zou ik dit in ieder geval kopen:
€56 - Wera bitset met bitratel, doppen en bitschroevendraaier
€39 - Wera schroevendraaierset incl VDE voor de meeste klussen
€45 - Knipex 3-delige tangenset
€21 - Knipex waterpomptang
€8 - Mannesmann klauwhamer, dat hoeft geen duur ding te zijn
€35 - Gedore Red steeksleutelsetje

Dan ben je iets meer dan €200 kwijt. Dan heb je in ieder geval nog een waterpas, rolmaat, aftekenpotloden, mogeljk een handzaag, boormachine met boren nodig (heb dit allemaal niet genoemd, aangezien ik denk dat je wel een deel ervan al hebt). Lijmklemmen zijn ook wel handig om een paar te hebben.

Zou daarna kijken naar wat je wilt doen en of je gereedschap volstaat. Met bovengenoemde lijstje (kunnen ook andere merken zijn hoor) heb je wel een hele brede basis met standaard maten voor handen in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Zeau, als het goed is deze week Bosch blauw 18v cirkelzaag, accutol met metalen boorkop en slagschroevendraaier/moeraanzetter erbij :Y) Alles met 2 accu's en een snellader :Y) Nu moet ik alleen voor de cirkelzaag een schulpblad hebben. Maar als je daar op zoekt dan vind je verdomd weinig. Dus nu vroeg ik mij af, herken je die aan bepaalde kenmerken?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

@JT jij hebt toolstation leeggetrokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

sphere schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:15:
@JT jij hebt toolstation leeggetrokken?
_O-

Het is meer dat ons nieuwe huis wat klusplannen veroorzaakt zoals een carport en een aantal zaken rondom plaatmateriaal, ik nog 4 woofers en een aantal passieve radiatoren heb liggen die ik dan ook eindelijk kan gebruiken en die multitool had ik nog voor iets wat nu niet meer nodig is met een dekvloer :+ Daar komt bij dat ik laatst een "kooi" heb gemaakt met hout en gaas voor onze aardbeienplanten en dat vond ik wel erg leuk dus ik wil meer met hout gaan doen :P En dit is een erg goede deal, ik dacht, gelijk maar gebruik van maken :P Enige wat ik aan zagen heb is een Bahco handzaag en Skil decoupeerzaag.

[ Voor 17% gewijzigd door JT op 30-08-2020 23:32 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:08
Het kan, maar het is niet ideaal, heeft te maken met toothset:

https://makezine.com/2016...ing-saw-blade-essentials/
https://www.hunker.com/13...wners-guide-to-saw-blades

Je wilt eigenlijk een negatieve toothset hebben van -2 graden. Het hoeft niet, maar bijvoorbeeld een schulpblad is gevaarlijk omdat de hoek van de tanden te groot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sphere schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:34:
[...]

Kon alleen ongebruikt. Ik zei dat ik niet het risico ging lopen dat ik het bokje was voor een apparaat dat mogelijk gebruikt was door een ander.
raar verhaal van ze, dus alles wat je bij Toolstation aan de balie koopt gaat open?

Groot gelijk heb je, volgende keer lekker online bestellen met de WKOA erbij bij zo'n dozenschuiver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 16:26
Fraggert schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:20:
[...]

raar verhaal van ze, dus alles wat je bij Toolstation aan de balie koopt gaat open?

Groot gelijk heb je, volgende keer lekker online bestellen met de WKOA erbij bij zo'n dozenschuiver.
Dat heet een service.

Tonen wat het is en een beetje uitleg (althans dat was het toch in mijn geval). Veel beter dan gewoon hier is de doos, dan kan je daar ook gewoon online kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tarkin schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:35:
[...]

Dat heet een service.

Tonen wat het is en een beetje uitleg (althans dat was het toch in mijn geval). Veel beter dan gewoon hier is de doos, dan kan je daar ook gewoon online kopen
Lees deze post nog eens.

ik doel dus niet op het openen en tonen van de doos naar een klant, dát is service, het ging om @sphere die een reeds geopende doos in zijn handen kreeg gedrukt met de mededeling dat als er wat aan scheelde er niks retour kon, al helemaal niet gebruikt.

Dát is geen service. Maar goed, misschien was dit een N=1 verhaal bij Toolstation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
Fraggert schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:44:
[...]

Lees deze post nog eens.

ik doel dus niet op het openen en tonen van de doos naar een klant, dát is service, het ging om @sphere die een reeds geopende doos in zijn handen kreeg gedrukt met de mededeling dat als er wat aan scheelde er niks retour kon, al helemaal niet gebruikt.

Dát is geen service. Maar goed, misschien was dit een N=1 verhaal bij Toolstation.
- Als er wat aan scheelde, dan zal dat gewoon onder garantie gemaakt worden. Tuurlijk kan je niet gewoon materiaal kopen, gebruiken voor 1 dag, en daarna retour sturen.
- als er wat ontbreekt, dan hadden ze het ook niet retour gepakt volgens zijn bericht, maar hadden ze waarschijnlijk wel gerust het ontbrekende onderdeel opgestuurd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bottom line schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:49:
[...]

- Als er wat aan scheelde, dan zal dat gewoon onder garantie gemaakt worden. Tuurlijk kan je niet gewoon materiaal kopen, gebruiken voor 1 dag, en daarna retour sturen.
- als er wat ontbreekt, dan hadden ze het ook niet retour gepakt volgens zijn bericht, maar hadden ze waarschijnlijk wel gerust het ontbrekende onderdeel opgestuurd
als ik daar voor xxx euro een machine haal, dan hoef ik niet de reed geopende doos van een ander te zien.

Dan behandelen ze mij maar net als de vorige en komen ze met een nieuwe, dichte doos. Aan mij dan de keus of ik dat ding zo meeneem.

Dat ze dat geld kost, is hun keuze. Want waarom is die doos dan open en niet meegenomen? Heeft die als demo gefungeerd? Dan houden ze die maar achter tot de volgende die dat ding even wil betasten.

Nieuw = dicht en verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
Fraggert schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:58:
[...]

als ik daar voor xxx euro een machine haal, dan hoef ik niet de reed geopende doos van een ander te zien.

Dan behandelen ze mij maar net als de vorige en komen ze met een nieuwe, dichte doos. Aan mij dan de keus of ik dat ding zo meeneem.

Dat ze dat geld kost, is hun keuze. Want waarom is die doos dan open en niet meegenomen? Heeft die als demo gefungeerd? Dan houden ze die maar achter tot de volgende die dat ding even wil betasten.

Dus elke doos die toevallig 1x is open geweest, dat is voor toolstation maar jammer, want die kunnen ze dan niet meer verkopen? Zou leuk zijn als iedereen zoals jou denkt. Prijzen gaan nogal stijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
@JT let even op de Bosch zelf maar 2 accu’s p.p. uitgeeft, 3e machine zou je even via een familielid of buurman moeten registreren voor extra Procore accu’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:36
bottom line schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:16:
[...]

Dus elke doos die toevallig 1x is open geweest, dat is voor toolstation maar jammer, want die kunnen ze dan niet meer verkopen? Zou leuk zijn als iedereen zoals jou denkt. Prijzen gaan nogal stijgen.
Het eten in de winkel met een zegel neem je toch ook niet?
Een zegel is een zegel, of het nou een pakje sigaretten, pot pindakaas, een festool ts 75, of een gouden ring is.
Dat zegel zit er niet voor de sier (bij de meeste dingen).

Maar als het er van binnen nog helemaal prima uit zag en de leverancier levert de garantie, dan had ik er niet zo'n problemen mee. Maar zegt je gevoel nee, dan is dat prima in zo'n geval lijkt me.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 16:26
Fraggert schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:44:
[...]

Lees deze post nog eens.

dat van die garantie vind ik moeilijk te geloven, het lijkt erop dat het policy is bij toolstation om alles te tonen, als er dan iets kapot is/ontbreekt bij een doos met een zegel die open is, dan denk ik niet dat ze simpelweg zeggen "pech gehad". Anders had het internet er wel vol van gestaan tegenwoordig.

Het is ook niet dat het een klein eenmanszaakje is, waar je dat soort quotes kan verwachten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Nu online
Fraggert schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 07:58:
[...]
IMHO is dit toch wel lichtelijk overdreven. Makita producten bijvoorbeeld zijn niet eens verzegeld die komen gewoon in MBOX met een tie-wrap door de systainer heen. Doen ze dat uit de frabriek of bij de winkel? Geen idee? Als je zo'n doos openmaakt en alle boekjes en accessorizes zitten in de originele ongeopende verpakking (wat je zo kunt zien) dan is er toch helemaal niks aan de hand.

Ik vind het juist een positief punt van de Toolstation dat ze de moeite nemen om te kijken of iets past bijvoorheeld. Had laatst een dompelpomp nodig met een redelijk bijzondere aansluiting en stond niet in de specificaties. Worden er gewoon 3 dompelpompen bijgepakt en opengemaakt om de aansluiting op te meten. Je kunt moeilijk zeggen dat dat ding hierna niet "nieuw" meer is en ook voor de wet kan het nog steeds als conform goed worden verkocht.

HD4Life @ Full-HD

Pagina: 1 ... 126 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic