Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:00

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:47:
Ik heb zelf ook wat nieuw gereedschap nodig. Ik ga binnenkort de liggers op mijn Pergola bouwen en dat is 8 centimeter dik Douglashout, gemonteerd met 12 centimeter lange schroeven. Hiervoor ga ik mijn nieuwe Parkside Impact driver gebruiken, en die lust graag bitjes.

Nu kan ik hier om advies vragen, maar jullie kennen mijn overwegingen en ik weet wat jullie gaan zeggen, dus laten we dat hele toneelspel lekker achterwege en deel ik jullie bij deze mede dat ik deze set heb besteld.

https://www.hbm-machines....delige-impact-duty-bitset

Klaar, slotje.
Wat is je punt? Dit zijn top3 kwaliteit bitjes uit bijna elke review.. Zeker niet goedkoop spul..

Overigens post ik ook niet al mijn aankopen hier hoor, dus T hoeft niet..

PVoutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
@bottom line @Raymond @Fraggert Het is trouwens de Festool Kapex KS 60 E SET geworden. Bedankt voor het meedenken, benieuwd als ie binnen komt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:03

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:13:
@bottom line @Raymond @Fraggert Het is trouwens de Festool Kapex KS 60 E SET geworden. Bedankt voor het meedenken, benieuwd als ie binnen komt!
nice, dat is echt een hele mooie zaag _/-\o_ waar je een hele hoop plezier van gaat beleven d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:10
henkie196 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Ik denk dat Festool niet zelf die bits maken, maar ze kopen die waarschijnlijk op een plek in waar wat meer kwaliteitscontrole op het eindprodukt zit dan de meeste fabrikanten van elektrisch gereedschap ;)
Inderdaad Festool bits komen bij Wera uit de fabriek rollen, en die maken ook zo ongeveer de beste bits.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Straks even een lintzaagje oppikken :).

https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

ik moet wat nieuw rubber op de wielen lijmen maar er zit een nieuw lint bij. Prima voor mijn pen/gat verbindingen en ander klein werk, in plaats van een figuurzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Das wel even andere koek dan de vorige die je wilde ophalen :9

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

prein2 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:19:
Das wel even andere koek dan de vorige die je wilde ophalen :9
Dat gaat ook wel gebeuren, maar ik heb nu noodzaak (noodzaak, is relatief natuurlijk) aan iets om me te helpen met klein werk. Ik probeer steeds nieuwe en meer precieze manieren te ontwikkelen om bepaalde processen en verbindingen uit te voeren en het ergert me als iets niet strak loopt. Voor bepaalde stukken is 'strak' niet het design doel, maar voor deze bank en tafel wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:55

sphere

Debian abuser

Hoe gebruik je een lintzaag bij pen gat verbindingen :?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

sphere schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:41:
Hoe gebruik je een lintzaag bij pen gat verbindingen :?
Je zaagt de hele verbinding aan kleine stukjes en daarna lijm je de hele boel op zijn plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:07
Deze klusnoob heeft sinds een jaartje en huis met een houten vlonder boven het water, voor onderhoud dacht ik hieraan:
https://www.ibood.com/diy...x-h-200-vloermachine.html
Eventueel ook voor een hardhouten tafel en een houten loungebank.

Werkt dat een beetje? Leek me de beste oplossing, hogedruk reinigers etc op hardhouten vlonders wordt het op de lange termijn meestal niet beter van en met de hand is vrij heftig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:23
Heeft iemand ervaring met de Parkside draaibank? Op de Lidl website krijgt ie best goede (Duitse) reviews. "Voor het geld een uitstekende aankoop."

https://www.lidl-shop.nl/...sche-draaibank/p100271588

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:01
Gisteren vertelde iemand dat ik een stofmasker nodig heb als ik de slijptol gebruik. Ik zei dat ik gewoon mijn adem even in hield maar dat was niet ok... Ik heb nog 10 goedkope mondmaskers liggen die voor corona bedoeld zijn.

Werkt mijn niet ademen tactiek of kan ik beter een echt masker kopen? En is een goedkoop papieren corona masker ook ok?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:44

BrZ

TweakerVincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:16:
Gisteren vertelde iemand dat ik een stofmasker nodig heb als ik de slijptol gebruik. Ik zei dat ik gewoon mijn adem even in hield maar dat was niet ok... Ik heb nog 10 goedkope mondmaskers liggen die voor corona bedoeld zijn.

Werkt mijn niet ademen tactiek of kan ik beter een echt masker kopen? En is een goedkoop papieren corona masker ook ok?
Stof blijft langer in de lucht hangen dan jij je adem in houdt ;)

Die corona maskers beschermen je sowieso tegen niets, het enige wat ze doen is wat druppels opvangen die je uit ademt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 20:38

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Niet nodig joh, je hebt immers twee longen.

Gewoon een fatsoenlijk passend masker nemen, al dan niet halfgelaats omdat de weggooimaskers nu beroerd te krijgen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Als je buiten bent in de open ruimte en je slijpt maar kort dan kan je adem inhouden best werken. Moet je wat langer of binnen is een stof masker wel fijn.

Maar he, je bent particulier dus niets is verplicht, het zijn jouw longen.. Ik doe bij kleine stukjes slijpen in de buitenlucht inderdaad geen masker op, maar vrij snel wel. Zo'n stofkapje van de gamma volstaat prima. Zo'n blauw medisch masker doet niet zoveel..

Oh en nu inderdaad slecht verkrijgbaar en om meteen een halfgelaatsmasker te kopen voor de drie hoekjes.. Kan natuurlijk we een keus zijn als je veel moet, maar zo klinkt 't niet

[ Voor 9% gewijzigd door prein2 op 25-08-2020 18:26 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bobmeister schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:50:
Heeft iemand ervaring met de Parkside draaibank? Op de Lidl website krijgt ie best goede (Duitse) reviews. "Voor het geld een uitstekende aankoop."

Hmmm dat ziet er interessant uit voor kleine werkstukjes! Die haal ik misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
prein2 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:24:
[...]

Als je buiten bent in de open ruimte en je slijpt maar kort dan kan je adem inhouden best werken. Moet je wat langer of binnen is een stof masker wel fijn.

Maar he, je bent particulier dus niets is verplicht, het zijn jouw longen.. Ik doe bij kleine stukjes slijpen in de buitenlucht inderdaad geen masker op, maar vrij snel wel. Zo'n stofkapje van de gamma volstaat prima. Zo'n blauw medisch masker doet niet zoveel..

Oh en nu inderdaad slecht verkrijgbaar en om meteen een halfgelaatsmasker te kopen voor de drie hoekjes.. Kan natuurlijk we een keus zijn als je veel moet, maar zo klinkt 't niet
Klopt idd. Ik sta buiten en zal niet vaak zijn. Was net bezig bij bol.com maar die hadden niks meer.

dus zoiets zou dan goed zijn? https://www.praxis.nl/ger...en-en-power-tools/5672422

[ Voor 10% gewijzigd door TweakerVincent op 25-08-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
TweakerVincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:31:
Klopt idd. Ik sta buiten en zal niet vaak zijn. Was net bezig bij bol.com maar die hadden niks meer.

dus zoiets zou dan goed zijn? https://www.praxis.nl/ger...en-en-power-tools/5672422
Voor buiten is het waarschijnlijk wel ok, zolang het maar korte stukjes zijn, en niet te veel.

Qua adembescherming staat ook een stukje uitgelegd in de topic start. De gewone maskers die je voor covid-19 hebt worden hygienische maskers genoemd, dat is meer dat je niet direct op iemand anders ademt. Stofmaskers heb je in verschillende klasses, FFP1 zou minimaal 80% van het stof moeten filteren, dus houdt een beetje tegen, maar niks waar ik mijn longen op zou willen vertrouwen. Een FFP3 zou 99%, dat is al meer iets waar je op kunt vertrouwen.

Zelf gebruik ik een half- of volgelaats masker, de laatste kan ook werken als veiligheidsbril (ook wel fijn met een slijptol). Daar heb je ook 3 klasses stofdichtheid voor, van 80% voor P1, tot 99.95 voor P3. Die zet je in een houder op het half- of volgelaats masker. Gezien de prijsverschillen zou ik altijd voor P3 kiezen.

Vind een halfgelaatsmasker ook fijner werken voor langere duur, dat druipt niet van het vocht na een tijdje. Volgelaats zal voor langere tijd waarschijnlijk wat risico hebben op beslaan, zeker omdat ik zelf behoorlijk gauw zweet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Bobmeister schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 16:50:

Motortje zakt (uiteraard) in als je er druk op zet maar voor hier en daar een pennetje best bruikbaar denk ik.
Ik denk dat ik dan toch voor een iets zwaardere ga, ik ken mezelf en wil dan gelijk tafelpoten proberen te draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-08-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
Nog een bijdrage over wat je kan doen besluiten om Amazon niet een preferred supplier te laten zijn https://blog.redpoints.co...gled-inventory-management

Commingled inventory is blijkbaar een groeiend probleem daar. En door er te bestellen draag je eruiteindelijk gewoon aan bij. Ik vraag me af in hoeverre Ali daar last van heeft. Tot nu toe lijkt het probleem bij de groene lasers van Bosch blauw nog niet te hebben toegeslagen (of de tweakers die hier posten hebben steeds geluk gehad).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Gisteren vertelde iemand dat ik een stofmasker nodig heb als ik de slijptol gebruik.
Dan vertel ik je vandaag nog even dat je ook een veiligheidsbril nodig hebt. En gehoorbescherming. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
dreamscape schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:37:
[...]

Dan vertel ik je vandaag nog even dat je ook een veiligheidsbril nodig hebt. En gehoorbescherming. :)
Ha die heb ik beide! Bril zeker nodig en had eerst foam oordoppem maar dat is niks. Toen 3m 35db reductie echt doppen besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:18

timovd

Voorsprong door techniek

dreamscape schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:37:
[...]

@TweakerVincent en handschoenen

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
Onthoud daarbij wel: handschoenen alleen gebruiken bij elektrisch handgereedschap en nooit bij stationair elektrisch gereedschap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CoronelHimself
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:19

CoronelHimself

Division Brabant

dreamscape schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:45:
[...]

Onthoud daarbij wel: handschoenen alleen gebruiken bij elektrisch handgereedschap en nooit bij stationair elektrisch gereedschap.
Klopt, maar bij die laatste mag je weer wel een stropdas hebben, toch?? :+

Steam - PTR83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
dreamscape schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:45:
[...]

Oh dat is nieuw. Ik heb ze maar gebruikte ze bij ds slijptol. Mag dat ook al niet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dreamscape
  • Nu online
TweakerVincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:58:
[...]

Oh dat is nieuw. Ik heb ze maar gebruikte ze bij ds slijptol. Mag dat ook al niet?
Dat mag. Dat is elektrisch handgereedschap, dat je als het goed is met twee handen vast hebt.

Het gaat om stationair spul waarbij je het werkstuk richting een bewegend stuk gereedschap duwt. Denk aan grote zaagmachines of een kolomboor. Daarbij vormen handschoenen een verhoogd risico. Een te los zittende handschoen kan gegrepen worden door een zaagblad, boor en dergelijke. Die handschoen trekt vervolgens je hand naar dat gevaarlijke ding...

En zoiets geldt inderdaad ook voor stropdassen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door dreamscape op 25-08-2020 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
dreamscape schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:01:
[...]

Dat mag. Dat is elektrisch handgereedschap, dat je als het goed is met twee handen vast hebt.

Het gaat om stationair spul waarbij je het werkstuk richting een bewegend stuk gereedschap duwt. Denk aan grote zaagmachines of een kolomboor. Daarbij vormen handschoenen een verhoogd risico. Een te los zittende handschoen kan gegrepen worden door een zaagblad, boor en dergelijke. Die handschoen trekt vervolgens je hand naar dat gevaarlijke ding...

Helder! Tnx

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Sieraden (inclusief horloge en trouwring), stropdassen, etc. en klussen gaan bij mij niet samen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
dreamscape schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:01:

Het is een risico met alle draaiend gereedschap, eigenlijk. Een groter risico met stationaire machines, maar het lijkt me verstandig om geen handschoenen, sieraden, of ander los hangend spul bij bv. een cirkelzaag in de buurt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-05 20:38

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ook met een accuschroeftol met handschoenen kan het heel nasty worden, zeker als je een neopreenachtige handschoen hebt met extra grip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:55

sphere

Debian abuser

deWit schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:24:
Ook met een accuschroeftol met handschoenen kan het heel nasty worden, zeker als je een neopreenachtige handschoen hebt met extra grip.
Weer een plusje voor de machines die automatisch afslaan dan.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
sphere schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:25:
Weer een plusje voor de machines die automatisch afslaan dan.
Ben benieuwd of die dat verschil kan maken tussen een schroef die wat stroever gaat, of een handschoen (met hand erin) die nu met 100+ Nm meegetrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

En met een kanten- of bovenfrees doen we ook geen handschoenen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:38

MJV

Eigenlijk (ook volgens de ARBO meen ik) is de slijptol de enige uitzondering op de regel, omdat die niet in de handschoen "grijpt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
MJV schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 21:43:
Eigenlijk (ook volgens de ARBO meen ik) is de slijptol de enige uitzondering op de regel, omdat die niet in de handschoen "grijpt".
Geldt dat ook voor een diamantslijpschijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Je hebt tegenwoordig hele nare woodcarving discs, maar volgens mij is het de bedoeling dat je geen enkele slijptol éénhandig bedient.

Vanwege trillingen zijn handschoenen soms zelfs gewenst zoals bij motorkettingzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
timovd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 20:04:
Sieraden (inclusief horloge en trouwring), stropdassen, etc. en klussen gaan bij mij niet samen.
Stropdas lijkt me logisch. Horloge ook wel. Trouwring heeft mij nooit in de weg gezeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Alsjemenou, ik ken verhalen van mensen die ergens met de ring achter zijn blijven haken en daardoor de hele vinger open is gehaald. Geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Een schroefje in de muur boren is nog wel goed te doen, maar als het meer dan dat wordt, ben ik veel zorgvuldiger.
Aan de andere kant; afhankelijk van je klus kan je ring ook schade brengen aan het voorwerp waar je mee werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Stropdas lijkt me logisch. Horloge ook wel. Trouwring heeft mij nooit in de weg gezeten..
Ring doe ik ook af.

Mijn gymleraar van vroegah miste 1 vinger omdat hij ergens afsprong en bleef haken :r

Toen Fraggertje nog groenteboer speelde buiten schooltijd bij de lokale AH tilde ik eens zo'n zware stapel kratten dat mijn zilveren ring dacht "ja, doei, ik vouw wel".
Die moest als de sodemieter toen weer in het fatsoen geknepen worden, de juwelier een paar straten verder hielp me meteen uit de brand.

Ik vind het daarbij ook vervelend als ik gereedschap vast heb of zware zooi aan het zeulen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11:30

A13X

Dude

2 maanden geleden mijn VCA VOL verlengt, daarin gaven ze aan dat tegenwoordig nauwsluitende handschoenen zijn toestaan. Bijvoorbeeld die dunne PU dingen, die scheuren dan ook vrij makkelijk kapot.

Awesome

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Schaamteloze crosspost, mijn systainers hebben gejongd met die Ferrari ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDB0LF7c-KwVCLlF3UeXhyMMuLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0kMUhCW7F9V39iKW0M3wuvU.jpg?f=fotoalbum_large

Het nummerbord is MT-55-CC.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:40
Raym09 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

2 maanden geleden mijn VCA VOL verlengt, daarin gaven ze aan dat tegenwoordig nauwsluitende handschoenen zijn toestaan. Bijvoorbeeld die dunne PU dingen, die scheuren dan ook vrij makkelijk kapot.
En ook met die dunne handschoentjes heeft een collega twee vingers er vrijwel volledig afgedraaid met een 18V Makita.

Ik draag zelf ook altijd dunne handschoenen, maar let sindsdien nog weer beter op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:29:
Schaamteloze crosspost, mijn systainers hebben gejongd met die Ferrari ...

[Afbeelding]

Het nummerbord is MT-55-CC.
Noice _/-\o_

Die nieuwe lichting Festool systainers zijn trouwens ook een potje fraai zeg d:)b

Ik zag zelfs dat ze een handvat aan de voorzijde tegenwoordig hebben, eindelijk. Dat hebben die Metaloc-kisten van Metabo (en anderen) al jaren.

Heb je al stof gemaakt met die dikke duitser? *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:04:
Je hebt tegenwoordig hele nare woodcarving discs, maar volgens mij is het de bedoeling dat je geen enkele slijptol éénhandig bedient.

Vanwege trillingen zijn handschoenen soms zelfs gewenst zoals bij motorkettingzagen.
Ik heb eerlijk nog nooit gedacht dat handschoenen zouden helpen met een kettingzaag. Maar de trillingen daarvan heb ik ook nooit als storend ervaren. Normaalgesproken zou je een kettingzaag ook altijd met twee handen moeten bedienen, maar er zijn ook kleine kettingzagen die eenhandig te bedienen zijn (handig als je in een boom aan het klauteren bent om grote takken af te zagen).

Ik moet alleen zeggen dat ik ook nooit ervaren heb dat handschoenen veel helpen tegen trillingen. Als ik van die handschoenen met pads voor extra demping draag op de racefiets of MTB heb ik na een uur of twee net zulke verdoofde handen als zonder die handschoenen. Ik heb nooit het idee gehad dat het veel helpt, in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:19:
[...]

Ik heb eerlijk nog nooit gedacht dat handschoenen zouden helpen met een kettingzaag. Maar de trillingen daarvan heb ik ook nooit als storend ervaren. Normaalgesproken zou je een kettingzaag ook altijd met twee handen moeten bedienen, maar er zijn ook kleine kettingzagen die eenhandig te bedienen zijn (handig als je in een boom aan het klauteren bent om grote takken af te zagen).

Ik moet alleen zeggen dat ik ook nooit ervaren heb dat handschoenen veel helpen tegen trillingen. Als ik van die handschoenen met pads voor extra demping draag op de racefiets of MTB heb ik na een uur of twee net zulke verdoofde handen als zonder die handschoenen. Ik heb nooit het idee gehad dat het veel helpt, in ieder geval.
Voor wat betreft de kettingzaag zit het venijn hem ook in "micro-trillingen". Ik heb wat in de bosbouw gerommeld en had veel oudere collega's die de boel kapot hadden, meest voorkomende waren klachten over kapotgetrilde bloedvaten waardoor ze last hadden van zeer slechte doorbloeding en ongevoelige koude handen. Handschoenen helpen daar tegen.

En ja, een normale kettingzaag om te vellen hanteer je met 2 handen. Die kleinere zijn snoeizagen inderdaad, volgens mij zijn daar eenhandige varianten van.

Maar zodra er op zo'n zaag een kettingrem zit tegen het opklappen die geactiveerd wordt tegen je arm voordat een draaiende ketting zich tegen je kop klapt (lees: helm) dan zul je die toch 2handig moeten hanteren (disclaimertje: AFAIK).

Zaag je voor de hobby, dan zijn trillingen een minder risico gezien de tijdsduur, ik ben het echer gewend door opleiding, werk en mijn voorzichtigheid dat ik zo veel mogelijk mijn PBM's pak.

Ik denk er haast niet bij na en de keren dat het fout ging bemerk ik dat het altijd ging om "ff snel" of vermoeidheid en dus zonder de juiste bescherming aan de klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Fraggert schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 07:31:
[...]

Noice _/-\o_

Die nieuwe lichting Festool systainers zijn trouwens ook een potje fraai zeg d:)b

Ik zag zelfs dat ze een handvat aan de voorzijde tegenwoordig hebben, eindelijk. Dat hebben die Metaloc-kisten van Metabo (en anderen) al jaren.

Heb je al stof gemaakt met die dikke duitser? *O*
Dan heb ik er nog wel twee voor je...
Wat een klere dingen die nieuwe versies zeg. Heb een flinke stapel normale, nu de tweede nieuwe Sys3 binnen... AAAAH de frustraties. Maten zijn anders dus is kut stapelen en combineren. Dat handvat aan de voorkant slaat nergens op, handvat bovenop klapt ineens andere kant op en klikt vast...
Ik zou ze graag omruilen voor de oude versies.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

RZor schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:31:
[...]

Wat een klere dingen die nieuwe versies zeg. Heb een flinke stapel normale, nu de tweede nieuwe Sys3 binnen... AAAAH de frustraties. Maten zijn anders dus is kut stapelen en combineren. Dat handvat aan de voorkant slaat nergens op, handvat bovenop klapt ineens andere kant op en klikt vast...
serieus, dat is echt raar, wat is dat nou weer voor frats van Festool dan 8)7

De oldskool systainers passen gewoon op die T-loc-"facelift"-kisten en dan gaan ze nu ineens systainers gebruiken die niet goed/lekker in hun systeem passen? |:(

Die kisten ben je zo kwijt op marktplaats trouwens, zit je alleen wel met je inlays, passen die wel in de andere kisten, dat zou ik wel ff proberen voor je de grote wisseltruuk uithaalt :)

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 26-08-2020 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:45:
[...]

serieus, dat is echt raar, wat is dat nou weer voor frats van Festool dan 8)7

De oldskool systainers passen gewoon op die T-loc-"facelift"-kisten en dan gaan ze nu ineens systainers gebruiken die niet goed/lekker in hun systeem passen? |:(

Die kisten ben je zo kwijt op marktplaats trouwens, zit je alleen wel met je inlays, passen die wel in de andere kisten, dat zou ik wel ff proberen voor je de grote wisseltruuk uithaalt :)
Je ziet bij mij ook al dat niet alles lekker op elkaar past. Best wel beetje zonde van al dat ferrari spul.

Ik heb de zaag nog niet gebruikt, had gisteravond na een bedrijfsborrel al een paar biertjes op. Wilde erg graag maar de ratio verbood het me even ;).

(ja ik moet de enige set die ik 2e hands gekocht heb even van een nieuwe t-loc voorzien, ik weet het)

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 26-08-2020 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
RZor schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:31:
Volgens de specs op Festool website zouden die nieuwe systainers wel dezelfde buitenmaten moeten hebben met 396x296 (en ook compatibel moeten zijn met oudere systainers). Maar ik begrijp van jou dat dat in de praktijk niet zo is?

Ik zou denken dat dat handvat vooraan vooral handig is als je systainers niet op elkaar stapelt maar in een opbergrek plaatst, zodat je ze met dat handvat er makkelijk uit kunt trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 12:06
En natuurlijk omdat ze zien dat de L-boxx dat ook heeft :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17-05 19:42
Raymond schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:35:
En natuurlijk omdat ze zien dat de L-boxx dat ook heeft :)
Zouden ze de incompatibiliteit met stapelen ook bij Lboxx hebben afgekeken? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

rbaidjoe schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 10:36:
[...]

Zouden ze de incompatibiliteit met stapelen ook bij Lboxx hebben afgekeken? :+
comptabiliteit is zo 2019 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Ze passen ook wel perfect op de T-Loc Sys2 modellen, alleen de hoogte maten zijn niet meer 1, 2, 3, 4, 5 maar mm's die niet overeenkomen met de oude hoogte maten. In mijn rekken (die ik dus op 1 2 etc heb gebouwd) komt dat dus voor geen meter uit.

Inlays zijn hetzelfde, bodemmaat en uitvoering is gelijk gebleven volgens mij, T-Loc klik systeem ook.
Ik ben alleen niet echt fan dus, maar zal er een keer aan moeten geloven.

[ Voor 13% gewijzigd door RZor op 26-08-2020 12:14 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Oogje schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:31:
Het probleem van een hogedrukreiniger voor dat soort klussen is dat je de bestrating ruwer maakt waardoor algen meer houvast/opp hebben om op te groeien dus dan blijf je bezig. Ik ben ook aan t kijken naar een rolborstel maar ik zit een beetje met de oppervlakte die ik moet doen. Die is eigenlijk te groot voor zo'n borstel van pakweg 120 euro....en te klein om een dikke borstelmachine van honderden euro's aan te schaffen
Nog iets gevonden?

Ik zoek nog inspiratie, wellicht is het overigens wat voor jou:
Vandread in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Vandread schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Nog iets gevonden?

Ik zoek nog inspiratie, wellicht is het overigens wat voor jou:
Vandread in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
20cm werkbreedte is een beetje te klein voor een 200m2 bestrating ben ik bang.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vandread
@Oogje ja dat is iets meer dan m'n vlonder van 5,5 x 2m :D

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Cardinal
  • Nu online
Met dank aan dit topic is mijn GSR 12V-35 FC binnen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ozReYJZl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
timovd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:13:
@Alsjemenou, ik ken verhalen van mensen die ergens met de ring achter zijn blijven haken en daardoor de hele vinger open is gehaald. Geen idee hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen. Een schroefje in de muur boren is nog wel goed te doen, maar als het meer dan dat wordt, ben ik veel zorgvuldiger.
Aan de andere kant; afhankelijk van je klus kan je ring ook schade brengen aan het voorwerp waar je mee werkt.
Er is een Instagram account over (on)veilig werken (oshaisthisokay) waar er meerdere keren verhalen (met foto's, achter een waarschuwing) over mensen die een vinger kwijtraakten door met trouwring om te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:04
Framoes schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:09:
[...]

Er is een Instagram account over (on)veilig werken (oshaisthisokay) waar er meerdere keren verhalen (met foto's, achter een waarschuwing) over mensen die een vinger kwijtraakten door met trouwring om te werken.
Klopt de gebruikersnaam wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:07
Framoes schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:09:
[...]

Blij met getatooeerde trouwring

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
wheel schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:19:
[...]

Klopt de gebruikersnaam wel?
Naam is een paar keer veranderd, omdat vanwege de soms grafische afbeeldingen het account nog wel eens wordt gerapporteerd. Maar het idee er achter is juist om mensen te waarschuwen dat je veiligheid op nummer 1 moet zetten. En je niet moet laten pushen door je baas onveilig te werken.

https://instagram.com/oshaoffender?igshid=13g5ohw63cdaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Ik moet van jullie een half masker kopen en deze lijkt me goed, of klopt daar niks van? :)

https://stofmasker-shop.n...atsmasker-6503-large.html

Filter

https://stofmasker-shop.n...jonet-3m-set-2-stuks.html

Ik ga hem niet vaak gebruiken dus denk dat ik lang doe het filter. Adem inhouden mocht niet dus dan maar kopen. Filter lijkt me lekker met makkelijk ademenen en P3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Weer eens een vraag over een bouwstofzuiger. Zit nu te twijfelen tussen een Parkside (bij de fysieke Lidl winkel nu in de aanbieding voor 69 euro). https://www.lidl-shop.nl/...0PRg3zEAQYASABEgKkwvD_BwE

Of de Bosch AdvanceVac 20
https://www.coolblue.nl/p...bosch-advancedvac-20.html

De Bosch is wat compacter (10 liter minder capaciteit). De Parkside is wat goedkoper.
Is een 20 liter genoeg voor af en toe gebruik bij afzuiging van gereedschap (zaagsel, schuurstof). Of ga ik daar spijt van krijgen?

Iemand ervaring met één van deze?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat wil je precies zagen en bereiken? Ik was 2 weken geleden in de markt voor een bouwstofzuiger en wil mijn longen niet vernaggelen. Ik ga namelijk MDF zagen ("zaagsel", wel vrij specifiek slecht voor je).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D85
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:29

D85

TweakerVincent schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:29:
Ik moet van jullie een half masker kopen en deze lijkt me goed, of klopt daar niks van? :)

Filter

Ik ga hem niet vaak gebruiken dus denk dat ik lang doe het filter. Adem inhouden mocht niet dus dan maar kopen. Filter lijkt me lekker met makkelijk ademenen en P3
Geen ervaring met de specifieke filters, maar het masker wel en dat bevalt prima. Die filters lijken mij ook wel interessant, nieuwe filters al een tijdje uitgesteld i.v.m. onbeschikbaarheid enzo. Verder niet te lang nadenken over zo;n aanschaf, is gewoon een goede investering in je gezondheid. Tijdens het douchen s'avonds stof uitsnuiten ain't stoer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardappel
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:03
RZor schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 12:13:
Ze passen ook wel perfect op de T-Loc Sys2 modellen, alleen de hoogte maten zijn niet meer 1, 2, 3, 4, 5 maar mm's die niet overeenkomen met de oude hoogte maten. In mijn rekken (die ik dus op 1 2 etc heb gebouwd) komt dat dus voor geen meter uit.

Inlays zijn hetzelfde, bodemmaat en uitvoering is gelijk gebleven volgens mij, T-Loc klik systeem ook.
Ik ben alleen niet echt fan dus, maar zal er een keer aan moeten geloven.
Inlays zijn anders. Scheelt niet veel maar het zijn net wat nokjes die anders zijn.
Had laatst de ingeving om juist over te stappen op T-Loc want ik vind die veel fijner dan die krengen met die clips. Bovendien was zo'n nieuwe frisse T-Loc maar 6 euro duurder dan die oude op zou leveren op marktplaats.
Op Amazon kun je redelijk goedkoop T-Loc kopen, of als je genoeg uitgeeft om de verzendkosten eruit te halen op werkzeugstore24.de (houd rekening met erg lange verzendtijd).
De oude had ik toen al 1 verkocht maar kwam er dus achter dat die niet in de nieuwe T-Loc pastte, in ieder geval de TS55 niet. Om de inlays ook weer te vervangen had ik geen zin in dus maar weer omgeruild en weer een classic systainer gekocht.
Uiteindelijk lang bezig geweest om weer op de oude situatie uit te komen, met het enige verschil dat mijn oude systainer smerig en vergeeld was en die ik nu heb niet. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TweakerVincent schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:29:

Filter

Van ons moet niks, het is voor je eigen gezondheid ;)

Net als @D85 heb ik dat masker ook, en daar ben ik tevreden over. Ik heb ook geen ervaring met deze specifieke filters, want toen ik ze moest hebben waren alleen de losse filters en filter houders beschikbaar. Anders had ik ook deze filters besteld.

Gewoon doen, dus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ione
  • Niet online
Boudewijn schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 00:01:
Wat wil je precies zagen en bereiken? Ik was 2 weken geleden in de markt voor een bouwstofzuiger en wil mijn longen niet vernaggelen. Ik ga namelijk MDF zagen ("zaagsel", wel vrij specifiek slecht voor je).
Zal vooral ook MDF zagen zijn waar ik het voor nodig heb.

• prein2

prein2

ione schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 23:33:
Weer eens een vraag over een bouwstofzuiger. Zit nu te twijfelen tussen een Parkside (bij de fysieke Lidl winkel nu in de aanbieding voor 69 euro). https://www.lidl-shop.nl/...0PRg3zEAQYASABEgKkwvD_BwE

Of de Bosch AdvanceVac 20
https://www.coolblue.nl/p...bosch-advancedvac-20.html

De Bosch is wat compacter (10 liter minder capaciteit). De Parkside is wat goedkoper.
Is een 20 liter genoeg voor af en toe gebruik bij afzuiging van gereedschap (zaagsel, schuurstof). Of ga ik daar spijt van krijgen?

Iemand ervaring met één van deze?
Een huis stofzuiger is 5 liter. Heb je wat perspectief. Voor af en toe gebruik is 20L prima

PVoutput

• henkie196
  • Niet online
prein2 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 07:02:
Een huis stofzuiger is 5 liter. Heb je wat perspectief. Voor af en toe gebruik is 20L prima
Ook een heavy duty Starmix iPulse heeft zo'n 25l inhoud (netto, 35l totaal, maar dat kun je niet volledig benutten, en is ook totaal niet nodig). Zou me eerder zorgen maken over dat de reviews melden dat het het filter gauw vol raakt, en dat er geen automatische filterreiniging op zit (maar dat mag je voor dat budget ook niet verwachten, denk ik). Misschien dat je met de blaas stand het filter wel kunt schoon blazen?

• RZor

RZor

Sorry!

Aardappel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 01:29:
[...]

Inlays zijn anders. Scheelt niet veel maar het zijn net wat nokjes die anders zijn.
Had laatst de ingeving om juist over te stappen op T-Loc want ik vind die veel fijner dan die krengen met die clips. Bovendien was zo'n nieuwe frisse T-Loc maar 6 euro duurder dan die oude op zou leveren op marktplaats.
Op Amazon kun je redelijk goedkoop T-Loc kopen, of als je genoeg uitgeeft om de verzendkosten eruit te halen op werkzeugstore24.de (houd rekening met erg lange verzendtijd).
De oude had ik toen al 1 verkocht maar kwam er dus achter dat die niet in de nieuwe T-Loc pastte, in ieder geval de TS55 niet. Om de inlays ook weer te vervangen had ik geen zin in dus maar weer omgeruild en weer een classic systainer gekocht.
Uiteindelijk lang bezig geweest om weer op de oude situatie uit te komen, met het enige verschil dat mijn oude systainer smerig en vergeeld was en die ik nu heb niet. :+
Het gaat om het verschil tussen t-loc en de nieuwe versie van t-loc. Niet dat idiote clichés systeem. Die zijn binnenin inderdaad anders. Die gebruikt Makita nog.
Festool heeft net de Sys3 uitgebracht, dat is de T-Loc versie maar dan de update. Mijn rant ging daarover.

Gruwelijk gejatte Icoon!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Fraggert schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:30:
[...]

Voor wat betreft de kettingzaag zit het venijn hem ook in "micro-trillingen". Ik heb wat in de bosbouw gerommeld en had veel oudere collega's die de boel kapot hadden, meest voorkomende waren klachten over kapotgetrilde bloedvaten waardoor ze last hadden van zeer slechte doorbloeding en ongevoelige koude handen. Handschoenen helpen daar tegen.

En ja, een normale kettingzaag om te vellen hanteer je met 2 handen. Die kleinere zijn snoeizagen inderdaad, volgens mij zijn daar eenhandige varianten van.

Maar zodra er op zo'n zaag een kettingrem zit tegen het opklappen die geactiveerd wordt tegen je arm voordat een draaiende ketting zich tegen je kop klapt (lees: helm) dan zul je die toch 2handig moeten hanteren (disclaimertje: AFAIK).
Je hebt top-handle en rear-handle zagen. Rear-handle is de 'normale' kettingzaag, top-handle is de compacte variant die met name bedoeld is voor wanneer je in de boom klimt om te snoeien / een boom stukje bij beetje af te breken. Die top-handle zagen zijn op zich eenhandig te gebruiken, maar dat is eigenlijk niet de bedoeling. Je hebt dan veel minder controle om kickback te voorkomen en zoals je zegt: die rem werkt dan niet meer. En als je je andere arm vrij hebt is de kans dus ook veel groter dat je daarmee in de buurt van de zaag komt.
Ik kan me zo geen top-handle zaag voor de geest halen die echt ontworpen is om enkelhandig te gebruiken. Al zie je zeker met de opkomst van accuzagen wel ook steeds compactere modellen specifiek voor snoeiwerk.
Ik doe het zelf een beetje voor de hobby en kijk zodoende ook best veel youtube videos van boomchirurgen en daar zie je een beetje twee kampen: een kamp dat ze veelvuldig enkelhandig gebruikt (om met de andere hand de tak vast te houden zodat die niet naar beneden valt of zo) en het andere kamp dat heel bewust altijd netjes met 2 handen werkt en ook actief de boodschap uitdraagt dat dat de enige juiste manier is.

August Hunicke had het er toevallig deze week nog over:
[YouTube: Daily check-In]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• TweakerVincent
D85 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 00:13:
[...]

Geen ervaring met de specifieke filters, maar het masker wel en dat bevalt prima. Die filters lijken mij ook wel interessant, nieuwe filters al een tijdje uitgesteld i.v.m. onbeschikbaarheid enzo. Verder niet te lang nadenken over zo;n aanschaf, is gewoon een goede investering in je gezondheid. Tijdens het douchen s'avonds stof uitsnuiten ain't stoer :P
Ik sprak net de shop en dat masker is niet voorradig, duurt nog een tijd.

deze werd mij aangeraden?

https://stofmasker-shop.n...utocomplete&utm_term=2100

Is dit ook wat?

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:04
Framoes schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 22:34:
[...]

Naam is een paar keer veranderd, omdat vanwege de soms grafische afbeeldingen het account nog wel eens wordt gerapporteerd. Maar het idee er achter is juist om mensen te waarschuwen dat je veiligheid op nummer 1 moet zetten. En je niet moet laten pushen door je baas onveilig te werken.

https://instagram.com/oshaoffender?igshid=13g5ohw63cdaw
Ah, vandaar dat 'ie niet te vinden was (of althans, er andere inhoud op de eerder genoemde naam stond). Ik ga eens kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melmer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 11:27
TweakerVincent schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:58:
[...]

Ik sprak net de shop en dat masker is niet voorradig, duurt nog een tijd.

deze werd mij aangeraden?

https://stofmasker-shop.n...utocomplete&utm_term=2100

Is dit ook wat?
Geen idee of dat wat is.

Maar is dit niet een optie? (Inclusief de 3M 6035 filters)

https://stofmasker-shop.n...=searchPage&utm_term=6300

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Hoe noemen ze bij Ecotools de zaagbladen waarmee je kunt Schulpen? Ik moet waarschijnlijk binnenkort wat eiken planken in de lengte zagen, ze zijn niet vreselijk dik maar wel lang. Ze hebben 'HM, Afkort (die zal het niet zijn) , prof, industrial?

Anoniem: 93986

Notna schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:27:
[...]

Sure, hoewel de huidige merken sectie mijn redelijk evident lijkt. Als je een suggestie hebt voor een opzetje; stuur maar in de DM :Y
Ik zal volgende week eens een opzetje maken. Zit nu zelf midden in een verhuizing.

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:47:
Hoe noemen ze bij Ecotools de zaagbladen waarmee je kunt Schulpen? Ik moet waarschijnlijk binnenkort wat eiken planken in de lengte zagen, ze zijn niet vreselijk dik maar wel lang. Ze hebben 'HM, Afkort (die zal het niet zijn) , prof, industrial?
Zoiets: https://www.ecotools.nl/z...ustrial-160-x-20-mm-t-12/

Festool heeft zelf dat gelijkaardig Panther (?) zaagblad hiervoor

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Matthis schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Zoiets: https://www.ecotools.nl/z...ustrial-160-x-20-mm-t-12/

Festool heeft zelf dat gelijkaardig Panther (?) zaagblad hiervoor
Ik moet dus de "HM Industrial" hebben? Moet hem in 315x30 hebben.

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-05 17:57
HTT-Thalan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:06:
[...]

Ik moet dus de "HM Industrial" hebben? Moet hem in 315x30 hebben.
Je kan ook de prof lijn nemen, maar ik zou voor industrial gaan. Ze hebben verder geen specifiek schulpblad zviw, je moet gewoon een blad met 24 tanden of minder nemen :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Melmer schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:39:
Geen idee of dat wat is.

Maar is dit niet een optie? (Inclusief de 3M 6035 filters)

https://stofmasker-shop.n...=searchPage&utm_term=6300
@TweakerVincent of deze. Wel weer wat duurder dan de normale, maar lijkt verder identiek.

Maar waarschijnlijk is degene die jij linkte ook prima, alhoewel je meestal minder ademweerstand hebt met twee filters op een masker, want dan haal je dezelfde hoeveelheid lucht door een 2x zo groot oppervlak.

• Aardappel
RZor schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:13:
[...]

Het gaat om het verschil tussen t-loc en de nieuwe versie van t-loc. Niet dat idiote clichés systeem. Die zijn binnenin inderdaad anders. Die gebruikt Makita nog.
Festool heeft net de Sys3 uitgebracht, dat is de T-Loc versie maar dan de update. Mijn rant ging daarover.
Ah, dat had ik niet door.
Heb wel dit jaar een frees, stofzuiger, en wat losse kistjes voor onderdelen besteld, ook een paar mini's maar vond het gebruik daarvan niet hinderlijk. Weet niet of ik dan de nieuwe of oude heb.

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
TheJVH schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

Je kan ook de prof lijn nemen, maar ik zou voor industrial gaan. Ze hebben verder geen specifiek schulpblad zviw, je moet gewoon een blad met 24 tanden of minder nemen :) .
Interessant. Hoe weet je hoeveel tanden je moet hebben in je blad?
Waarom met schulpen per se minder tanden?

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-05 14:59
Blomminator schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:06:
[...]

Omdat je in de nerf richting zaagt geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Blomminator schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 12:06:
CMT heeft daar een mooi overzicht (pdf) van. Niet alleen het aantal tanden maakt uit, ook de vertanding. Daarnaast zijn sommige bladen goed voor in de richting van de nerf, andere voor loodrecht op de nerf. Ik snap de details ook niet helemaal, wat waarvoor is.

Denk niet dat CMT een ander blad heeft specifiek voor schulpen. Misschien niet onderscheidend genoeg van de andere toepassingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-05 17:57
CMT heeft weldegelijk een ander blad voor schulpen, sterker nog, ze hebben echt tientallen verschillende zaagbladen, check vooral de catalogus eens: https://1rv.nl/flipfolders/cmt-catalogus-rgn/index.html#11/z
Daar wordt je helemaal eng van zoveel zaagbladen er bestaan. Om een paar interessante te noemen:

Schulpen (let op het profiel achter de tand, en de hoek van de tand is 20 graden): https://www.rgntoolswebsh...kelzagen/schulpzagen/p-1/

Dunne zagen (bijv accumachines): https://www.rgntoolswebsh...en/ultra-dunne-zagen/p-1/

Universele zagen: https://www.rgntoolswebsh...fkort-en-schulpzagen/p-1/

Geluidsarme zagen (vooral leuk bij zaagtafels met inductiemotor bijvoorbeeld): https://www.rgntoolswebsh...en/geluidsarme-zagen/p-1/

Groefzagen (vlakke tand): https://www.rgntoolswebsh...rkelzagen/groefzagen/p-1/ Die groefzaagset is meestal niet te gebruiken op Europese zaagtafels, maar die dikke groefzagen (tot 6mm :o ) zijn meestal wel te gebruiken om dado's te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pipo1000
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:47
Goed schulpblad van CMT

https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

https://www.cmtorangetool...3.60.3006_CAT_EN_2020.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fcpK-OeeviY79eUTdqZYWpNwxQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W4X9xHbuloLxhrkT7KBMEg2R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door pipo1000 op 27-08-2020 13:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Raymond
  • Laatst online: 12:06
Die benoemen ze niet apart.
De industrial lijn is hun betere lijn, de prof is minder goed.
Je kiest de juiste lijn. In jouw geval de "hout" lijn in prof of industrial uitvoering. Dan aantal tanden. 24 tanden op een 250mm blad werkt goed voor schulpen. Met meer tanden kunnen de spanen niet meer goed worden afgevoerd en kan je niet lekker zagen.

Hier wordt zoals je ziet CMT veel aangeraden. Dit komt omdat deze vaak via amazon.de niet veel duurder zijn dan de industrial bladen van ecotools, maar wel wat beter zijn.
Ikzelf heb geen ervaring met ecotools zaagbladen. Wel met CMT en die zijn idd dikke prima :)

[ Voor 21% gewijzigd door Raymond op 27-08-2020 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RZor

RZor

Sorry!

Aardappel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Ah, dat had ik niet door.
Heb wel dit jaar een frees, stofzuiger, en wat losse kistjes voor onderdelen besteld, ook een paar mini's maar vond het gebruik daarvan niet hinderlijk. Weet niet of ik dan de nieuwe of oude heb.
Draaiknop voorop is t-loc, clipjes is oude systeem.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Raymond schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:19:
[...]

Die benoemen ze niet apart.
De industrial lijn is hun betere lijn, de prof is minder goed.
Je kiest de juiste lijn. In jouw geval de "hout" lijn in prof of industrial uitvoering. Dan aantal tanden. 24 tanden op een 250mm blad werkt goed voor schulpen. Met meer tanden kunnen de spanen niet meer goed worden afgevoerd en kan je niet lekker zagen.

Hier wordt zoals je ziet CMT veel aangeraden. Dit komt omdat deze vaak via amazon.de niet veel duurder zijn dan de industrial bladen van ecotools, maar wel wat beter zijn.
Ikzelf heb geen ervaring met ecotools zaagbladen. Wel met CMT en die zijn idd dikke prima :)
Ik heb wel hele slechte ervaringen met Amazon, en dan helemaal .DE :P. Aangezien het huidige Ecotools zaagblad zéér goed bevalt (echt een vlijmscherpe, splinterloze zaagsnede) heb ik daar dan ook maar een 'schulp' blad besteld, tesamen met wat schuurpapier voor de Bosch dat bijna op is. Ik zal laten weten hoe dit blad bevalt zodra ik het eikenhout voor de kast ga verzagen :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@HTT-Thalan @Blomminator ik kwam deze pagina met uitleg ook nog tegen over welk zaagblad te gebruiken: https://www.rockler.com/l...aw-blade-for-your-project

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 27-08-2020 18:54 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Aardappel
RZor schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

Draaiknop voorop is t-loc, clipjes is oude systeem.
Ik dacht dat jij het over een nieuwe soort t-loc had?

Wat bedoel je nou precies, want ik ken deze twee:

Nieuw (T-Loc)
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappro.nl/resize/13A5E625-C672-447D-BF02-FEF750F2D076-t-loc-systainer-sys-2-tl.jpg/0/1100/True/festool-t-loc-systainer-sys-2-tl-op-op.jpg

Oud (classic, met clips)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93ee8a75-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/203491460e5f3f2afa125bb94d8f12f2b9520fc5.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Aardappel schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:11:
[...]

Ik dacht dat jij het over een nieuwe soort t-loc had?

Wat bedoel je nou precies, want ik ken deze twee:

Nieuw (T-Loc)
[Afbeelding]

Oud (classic, met clips)
[Afbeelding]
Tegenwoordig heb je ook de systainer³, wat het nieuwste type is. Eén/enkele pagina's terug werd er ook al wat over genoemd.

Afbeeldingslocatie: https://festoolcdn.azureedge.net/productmedia/Images/jpg_large/00f1a9aa-2f8f-11e9-80f8-005056b31774_1600_1066.jpg

Met product linkje

[ Voor 6% gewijzigd door Twijfels op 27-08-2020 20:22 ]

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:52
Twijfels schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:21:
[...]

Tegenwoordig heb je ook de systainer³, wat het nieuwste type is. Eén/enkele pagina's terug werd er ook al wat over genoemd.

[Afbeelding]

Met product linkje
En ik ondertussen maar oude gereedschapskisten ombouwen voor huidig gereedschap :+

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

1nsane schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:47:
En ik ondertussen maar oude gereedschapskisten ombouwen voor huidig gereedschap :+
Ik gebruik mijn gereedschap gewoon, hoef ik het ook niet op te bergen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-04 09:59
ik ben net zelf een kast / rek aan het uittekenen voor mijn MBoxen en Systainers. En aangezien die krengen allemaal andere hoogtematen hebben, een overzichtje:

MBoxen
  1. 112 mm
  2. 162 mm
  3. 215 mm
  4. 318 mm
Systainer T-Loc
  1. 105 mm
  2. 158 mm
  3. 210 mm
  4. 315 mm
Systainer³
  1. 112 mm
  2. 137 mm
  3. 187 mm
  4. 237 mm
  5. 337 mm
  6. 437 mm
Footprint is allemaal gelijk: 396 x 296 mm (dit zijn de Systainers M, niet L of XL)

• JustM3
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 06:27
Hallo allemaal,

Voor de verbouwing van mijn eerste woning ben ik mijn gereedschap collectie aan het afmaken.
Voorheen alleen hand/niet elektrische gereedschap gekocht, omdat ik altijd heb geleerd dat accus niet voor lange tijd stil mogen staan.

Ik ben nu opzoek naar een accuboormachine, maar er zijn er zoveel op de markt dat ik het niet meer weet.

Ik ben opzoek naar een A-merk 18v machine met het liefst 2 accu's. Ik heb een budget van ongeveer €250,-.
Zelf heb ik de volgebde 2 modellen gezien.

Makita DHP482RTWJ 18V
Dewalt DCD778D2T

Kunnen jullie mij vertellen of dit goede machines zijn of kunnen jullie mij andere aanraden.

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HTT-Thalan schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 20:51:
[...]

Ik gebruik mijn gereedschap gewoon, hoef ik het ook niet op te bergen.
Jouw gereedschapskist is zo groot als een kapschuur :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Mensen die hun gereedschap niet opruimen :N :N

Opruimen is tegenwoordig haast m'n favoriete bezigheid :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QBJsJaQ.jpg

Alle lades lekker traploos in kunnen stellen door de alu-profielen, zéér tevreden met de uitkomst, precies zoals gepland.
Pagina: 1 ... 125 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic