Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
nubys schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:22:
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met glasvezel trekveren? Rond de 100m dan. Het is vooral om kabels door mantelbuizen te trekken als er weer eens geen trekdraad in zit en soms ook wat kabels door dakprofielen heen te vissen.
Zit al een tijdje te zoeken en ben nu van plan deze te halen: https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

Misschien dat iemand anders nog een andere tip heeft want op internet zijn er vrij weinig ervaringen te vinden over die trekveren.
100 meter? Wat ga je doen? Te dun glasvezel kan in je pijpen snijden en zo vastlopen, zou eigenlijk de metalen verkiezen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03:38
Verkeerde topic...

[ Voor 94% gewijzigd door significant op 24-08-2020 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 22:44

woutur

Klauwtjes uit!

HTT-Thalan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:53:
[...]

Ik lees nu wel op je WW topic dat je planken van bijna 3m wil gaan vlakken en verdikken? Daar ging mijn Metabo ook op stuk (letterlijk). Zorg in ieder geval voor goede ondersteuning voor én achter (Tip: Ecotools heeft voor 15 euro per stuk verstelbare rollenbokjes) zodat de rollen niet onder al te veel stress komen te staan.

Als je er niet aan uit komt mag je er alsnog mee langskomen maar dan ben je wel ff onderweg :P.
Ik heb er meteen 4 besteld. Volgens mij gaat me dat met deze klus en vele andere zoveel ellende besparen. Uiteindelijk bij HBM zelf besteld voor net iets minder dan bij Ecotools (zelfde foto in ieder geval).
Thanks! Dat is misschien wel wat! Ik ga het natuurlijk eerst zelf nog een paar keer proberen maar als ik er niet uitkom, dan is dat wel mooi spul zeg!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:53
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met glasvezel trekveren? Rond de 100m dan. Het is vooral om kabels door mantelbuizen te trekken als er weer eens geen trekdraad in zit en soms ook wat kabels door dakprofielen heen te vissen.
Zit al een tijdje te zoeken en ben nu van plan deze te halen: https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1

Misschien dat iemand anders nog een andere tip heeft want op internet zijn er vrij weinig ervaringen te vinden over die trekveren.
Ik heb een glasvezeltrekveer gehad van 30 meter. Rommel. Ondertussen met het vuilnis meegegeven en een stalen trekveer gekocht.
Probleem met die glasvezeltrekveer was dat die ergens bleef steken achter een bocht, en dat die veer begon op te rollen binnen de buis, maar verder schuiven, ho maar. Heb ik nog geprobeerd met zo een trekveerpomp, maar dat hielp ook niet.
Metalen trekveer ging er zonder problemen in 1 keer door.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:42

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

woutur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:20:
Ik heb er meteen 4 besteld. Volgens mij gaat me dat met deze klus en vele andere zoveel ellende besparen. Uiteindelijk bij HBM zelf besteld voor net iets minder dan bij Ecotools (zelfde foto in ieder geval).
Ik hoop dat je veel lol en succes hebt met het vlakken en verdikken en als je tips nodig hebt laat maar weten :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nubys
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20-09 22:28
Teijgetje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:40:
@nubys
Ik denk dat de meeste ervaring, ook bij mij, hier gaat tot 10 meter in "flexibele" elektrapijp. En dan een dunne transparante vezel met metalen kop en staart. Blijft ruk.

Maar dit is vast niet voor elektra, met een 12 mm dikke kop?
Moet je echt zo ver?
Kun je zeggen wat je er mee gaat trekken?
9 mm met een 12mm kop buigt slecht, ik denk dat je snel tegen te scherpe bochten aanloopt.
Heeft ook maar 1/5 ster waardering van 1 persoon

Is een 6 mm vezel niet genoeg? Flexibeler, zo te zien een dunne kop, en scheelt je ook een dikke 450.
En een 4,7/5 sterren waardering van 4 personen.

En zelfs 8 mm komt er beter uit qua waardering en is 2/3 goedkoper.

Waarom juist die 9 mm?
Het gaat vooral om grondkabel van 5x2,5 tot aan 5x10 soms zelfs 16mm. En ook stuurkabels voor poorten en dergelijk. Dus vanuit binnen in een hal, naar buiten toe naar een poort of een lantaarnpaal. Die lengtes kunnen soms best wel oplopen voordat je bij het eerste punt bent dat je hem eruit kan trekken. Vandaar die 120m dan zit ik in principe altijd wel goed. Die mantelbuizen zijn dan van 50mm tot aan 150mm de meeste tijd.

Op de site van runpotec geeft ie het optimale bereik voor de 9mm ook aan van 50mm tot 120mm, dus vandaar mij keuze voor de 9mm. Ook heeft deze een automatische rem, zodat die net vanzelf afrolt.

Als we in de hal een kabel helemaal van voor naar achteren moeten leggen, is het makkelijker om die door het dak heen te trekken. Dan boren we een gat in de zijkant van de cannelure en dan doen we daar die trekveer doorheen. Afbeeldingslocatie: https://www.delftprofielen.nl/uploads/images/Producten/Alle%20producten%203d/DELFT-106R-750.png Zo`n plaat, daar is best wel een loze ruimte, dus moet die dan wel stug genoeg zijn om er doorheen te duwen.

Die mophorn heb ik ook wel gezien, alleen dat vind ik echt zo`n no name merk. mophorn.com geeft al een error terug en voor de rest valt er weinig te vinden over dat merk.

En als je bij andere varianten en lengtes gaat kijken van de runpotec hebben ze ook wel goede reviews.

En hij mag gerust wat duurder zijn, dat is voor mij ook gunstiger ivm investeringsaftrek.
Señor Sjon schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:46:
[...]

100 meter? Wat ga je doen? Te dun glasvezel kan in je pijpen snijden en zo vastlopen, zou eigenlijk de metalen verkiezen.
Voor de langere afstanden zijn er volgens mij geen metalen?
Arator schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

Ik heb een glasvezeltrekveer gehad van 30 meter. Rommel. Ondertussen met het vuilnis meegegeven en een stalen trekveer gekocht.
Probleem met die glasvezeltrekveer was dat die ergens bleef steken achter een bocht, en dat die veer begon op te rollen binnen de buis, maar verder schuiven, ho maar. Heb ik nog geprobeerd met zo een trekveerpomp, maar dat hielp ook niet.
Metalen trekveer ging er zonder problemen in 1 keer door.
Dit gaat denk ik over gewone buizen in een huisinstallatie. Daarvoor heb ik ook gewoon een standaard metalen trekveer inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:44
woutur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 13:20:
[...]
Zijn die rolbokken goed als 'schragen' te gebruiken in combinatie met een afkortzaag op een workmate (werkhoogte 86cm, door 8cm hoge zaagtafel van DWS774)?
Vooral dat ze in hoogte verstelbaar zijn spreekt me aan. Ik zou ze namelijk ook willen gebruiken om gewoon vlak op de workmate te zagen met handzaag of invalzaag, dan is de werkhoogte hoogte 78cm.
Maar ik vind ze nogal smal (=instabiel) ogen.. Echter, de bredere in hoogte verstelbare opties, de echte schragen ipv rolbokken, zijn gelijk weer 3x zo breed, dat vind ik qua opslag weer wat minder handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:06

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ps4mm schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Zijn die rolbokken goed als 'schragen' te gebruiken in combinatie met een afkortzaag op een workmate (werkhoogte 86cm, door 8cm hoge zaagtafel van DWS774)?
Vooral dat ze in hoogte verstelbaar zijn spreekt me aan. Ik zou ze namelijk ook willen gebruiken om gewoon vlak op de workmate te zagen met handzaag of invalzaag, dan is de werkhoogte hoogte 78cm.
Maar ik vind ze nogal smal (=instabiel) ogen.. Echter, de bredere in hoogte verstelbare opties, de echte schragen ipv rolbokken, zijn gelijk weer 3x zo breed, dat vind ik qua opslag weer wat minder handig.
Een rolbok kun je lastig als schraag gebruiken, een schraag functioneert prima als bok (echt rollen hoeftie niet met de gemiddelde balk die je doorzaagt).

Een setje schragen in huis is wel een goed plan hoor :)

plank eroverheen en je hebt zo een werkbank als je even wat moet klussen.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

Een rolbok kun je lastig als schraag gebruiken, een schraag functioneert prima als bok (echt rollen hoeftie niet met de gemiddelde balk die je doorzaagt).

Een setje schragen in huis is wel een goed plan hoor :)

Nee precies dat rollen is niet echt nodig, maar vooral dat ze compact zijn sprak me aan.. toch maar even doorzoeken naar een set compacte in hoogte verstelbare schragen dan! (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:05
@ps4mm
Ja dat kan, itt tot wat @Fraggert zegt.
Ik gebruik ze al jaren bij div. zaagtafels en freesbank.
Wel vnl om lengtes door te kunnen schuiven, maar zoals in jouw geval om een plank op te leggen en door te schuiven gaat dat prima.
Zoals je bij veel afkortzaagonderstellen, bv deze of een van deze, kunt zien hebben die ook zo`n rol als steun, dat kan dus prima los ook.
Voordeel is dat als de grond schuin/scheef is, en dat is het buiten al snel, je de rollen wel gelijk kan zetten met het zaagvlak, hoe ver ze ook van je workmate af staan. Dan kom je met schragen al gauw helemaal verkeerd uit.

[ Voor 16% gewijzigd door Teijgetje op 24-08-2020 14:37 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Iemand hier ervaring met een fatsoenlijke verfafbrander/hittepistool? Je kan weer van basale fakkel annex handbrander tot programmeerbaar systeem gaan. DeWalt D26414 komt bovenaan veel sites uit, maar krijg het gevoel dat er grif voor die reclame betaald wordt. Met een schuin oog kijk ik naar de Gamma hier of ze al verbouwd hebben, maar nog niks gezien.

Ik heb gister een halve aansteker verbruikt bij het aankrimpen van een paar stekkers voor de motor en dat schiet gewoon niet op, want ik moet er nog veel meer. :P Tevens moet de trap nog verlost worden van de laklaag, dus daar zou dit ook goed kunnen helpen.

Eigenlijk neig ik naar de Skil 8004... alles instelbaar, LCD-scherm en de juiste nozzles zitten erbij voor iets meer dan 50 euro. Gezien het beperkte gebruik, waarom zou ik dan toch voor een Makita of Bosch Pro kiezen waarbij ik bij de laatste ook niet eens de deflectornozzle krijg voor het krimpen van stekkers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:02
Rob-T6 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 12:06:
[...]

Ik heb laatst voor niet veel geld 2 stanley schragen gekocht om ergonomischer te werk te gaan.
Hier past exact een CLS in (38x89) de uitsparingen en werkt daardoor perfect voor een knappe hoogte om te zagen of te schilderen .

[Afbeelding]

Neemt niet veel ruimte in met opbergen (2 balken en 2 schragen ;) )
ik gebruik hier ook een zelfde soort contructie...Stanley heeft ook een soortgelijke die in hoogte verstelbaar zijn. Erg handig....ik zelf heb er een soort van zaag onderblad voor gemaakt, ook handig om op verschillende plekken te klemmen etc.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wvnDDDG1/20200823-110423.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:32:
Iemand hier ervaring met een fatsoenlijke verfafbrander/hittepistool? Je kan weer van basale fakkel annex handbrander tot programmeerbaar systeem gaan. DeWalt D26414 komt bovenaan veel sites uit, maar krijg het gevoel dat er grif voor die reclame betaald wordt. Met een schuin oog kijk ik naar de Gamma hier of ze al verbouwd hebben, maar nog niks gezien.

Ik heb gister een halve aansteker verbruikt bij het aankrimpen van een paar stekkers voor de motor en dat schiet gewoon niet op, want ik moet er nog veel meer. :P Tevens moet de trap nog verlost worden van de laklaag, dus daar zou dit ook goed kunnen helpen.

Eigenlijk neig ik naar de Skil 8004... alles instelbaar, LCD-scherm en de juiste nozzles zitten erbij voor iets meer dan 50 euro. Gezien het beperkte gebruik, waarom zou ik dan toch voor een Makita of Bosch Pro kiezen waarbij ik bij de laatste ook niet eens de deflectornozzle krijg voor het krimpen van stekkers.
Volgens mij kan er weinig mis gaan met een heatgun.

https://www.amazon.de/Hei...id=A1F2QJCYNOAHMX&sr=8-69

Instelbaar, nozzles erbij en van de spullen die ik hier heb van Tacklife is het voor het geld prima spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:48
Ik heb al jaren de goedkoopste van gamma huismerk. Doet niets onder voor de dure branders. Heeft al menig misbruik meegemaakt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 20:23

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

breagor schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

ik gebruik hier ook een zelfde soort contructie...Stanley heeft ook een soortgelijke die in hoogte verstelbaar zijn. Erg handig....ik zelf heb er een soort van zaag onderblad voor gemaakt, ook handig om op verschillende plekken te klemmen etc.

[Afbeelding]
Mooie oplossing! Ik ga denk ik ook maar voor die Stanley schragen icm zo'n houten frame. Ik heb ooit eens 6x stalen schragen gescoord, in de volksmond metselaars schragen genoemd. Ze waren te laag, te lomp en je kon er met goed fatsoen niets op vastklemmen...

Niet helemaal het antwoord dat je zoekt en volgens mij is het common knowledge, maar bij kabels door mantelbuizen werkt lootgieters vet erg goed.
Ik heb van een bevriende lootgieter een pot met ongeveer dit spul gekregen, gebruik ik sindsdien bij het trekken van kabels. Zelfs lengtes van boven naar beneden met 4 90gr bochten in 3/8ste buis glijdt nog behoorlijk soepel. (y)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.zilvercms.nl/jpeg,q80/http://witway.zilvercdn.nl/uploads/product/images/griffon-lubricant-700_2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Goudvis op 24-08-2020 15:10 ]

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

ps4mm schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:27:
[...]

Nee precies dat rollen is niet echt nodig, maar vooral dat ze compact zijn sprak me aan.. toch maar even doorzoeken naar een set compacte in hoogte verstelbare schragen dan! (y)
Zoiets? :P

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/83483.jpg

Dan iets anders. Zou je deze als hybride kunnen gebruiken? Dus als schraag -> Balk tussen de twee rollers. En als rolbok -> Balk ertussenuit? (Misschien moet ik het ook gewoon testen... :+ )
Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/91423.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Had ik gezien idd, maar als je een set van 2 koopt dan nemen ze (ook ingeklapt) behoorlijk wat ruimte in..dat staat me een beetje tegen.
Misschien is zo'n soort inklapbare wel handiger dan. Stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Teijgetje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:28:
@ps4mm
Ja dat kan, itt tot wat @Fraggert zegt.
Ik gebruik ze al jaren bij div. zaagtafels en freesbank.
Wel vnl om lengtes door te kunnen schuiven, maar zoals in jouw geval om een plank op te leggen en door te schuiven gaat dat prima.
Zoals je bij veel afkortzaagonderstellen, bv deze of een van deze, kunt zien hebben die ook zo`n rol als steun, dat kan dus prima los ook.
Voordeel is dat als de grond schuin/scheef is, en dat is het buiten al snel, je de rollen wel gelijk kan zetten met het zaagvlak, hoe ver ze ook van je workmate af staan. Dan kom je met schragen al gauw helemaal verkeerd uit.
Wat zeg ik dat niet kan?

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 24-08-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Goudvis schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 15:14:
[...]

Zoiets? :P

[Afbeelding]

Dan iets anders. Zou je deze als hybride kunnen gebruiken? Dus als schraag -> Balk tussen de twee rollers. En als rolbok -> Balk ertussenuit? (Misschien moet ik het ook gewoon testen... :+ )
[Afbeelding]
Die eerste heb ik van wisvo, prima dingen.

Die 2de dan moet je er 4 hebben om 2 schragen te maken :P

Met 1 schraag maak je geen werkbank, of je moet luchthaken gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:53
nubys schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 14:13:
[...]
Dit gaat denk ik over gewone buizen in een huisinstallatie. Daarvoor heb ik ook gewoon een standaard metalen trekveer inderdaad.
Nopes het ging over een wachtbuis voor buiten, over 15 meter. 80cm onder de grond. Zal wel niet helemaal mooi recht gelegen hebben toen die in de grond ging. Die trekveer was wel een stuk goedkoper dat diegene die je linkte, kan een voorbeeldje "goedkoop - duurkoop" geweest zijn natuurlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/meFvJGnicNNuEpFNOviDK2S0EtU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zy6PnfK1mc2snNjnbRYRRXr3.jpg?f=user_large

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05

Ik heb de GAMMA HG-2000E
Afbeeldingslocatie: https://www.orfit.com/app/uploads/Heat-Gun-280x280-c-default.jpg

lijkt wel een kloon van die skil, zeker de knoppen + LCD zijn 100% indentiek + de accesoires.

Hij bevalt super goed, gebruik hem hoofzakelijk om de enclosure van mijn 3D printer op te warmen op 50 graden, of als ik haast heb op 200.
De bbq aansteken of aanjagen (ben lui, heb ook de looflighter maar dan moet je de knop ingedrukt houden)
Maar we hebben er ook al een hoop verf mee afgebrand tijdens de verbouwing.

Zou eigenlijk niet weten waarom je meer zou betalen voor een merk.
(In tegenstelling tot bij een accuboor of iets dergelijks)

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 24-08-2020 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teijgetje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Ik snap het nog steeds niet. ;)
Je volgt toch je zaagsnede/lijn? En dan draai je de machine toch een paar graden om toch recht te zagen?
Net zoals je de machine normaal draait om een bocht te volgen?
Daar zit toch geen verschil in? Je kijkt toch naar het zaagpunt, niet of de machine recht staat?
Nog afgezien dat exact recht zagen over een lange afstand met een decoupeerzaag haast onmogelijk is. Uit de hand lukt mij dat ook niet. (En hoeft ook niet bij laminaat, die zaagsnede zit onder de plakplint)

Of had je een geleider voor de zool?
Het is 5+ jaar geleden, ik weet het niet meer. Wat ik wel weet is dat de zool/machine en de zaaglijn fors van elkaar afweken. Als je dat weet kun je eromheen werken, maar wij vonden het bloedirritant.

Zeker omdat als je bij iemand gaat klussen en hij heeft iets geleend, je dit soort scenario's ook niet bedenkt. Als je het eenmaal weet kun je er wat mee, maar dat duurde dus een tijd.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:05
Je zegt:
" Een rolbok kun je lastig als schraag gebruiken, een schraag functioneert prima als bok (echt rollen hoeftie niet met de gemiddelde balk die je doorzaagt).

Een setje schragen in huis is WEL een goed plan hoor :)

"
Kortom; op zijn vraag
"Zijn die rolbokken goed als 'schragen' te gebruiken in combinatie met een afkortzaag op een workmate (werkhoogte 86cm, door 8cm hoge zaagtafel van DWS774)?"
raad je de rolbokken stellig af en komt met niet in hoogte verstelbare schragen met een plank er op als oplossing.
Want dat is beter/makkelijker?
Schragen staat al tussen haakjes, de opstelling is min of meer als een losgetrokken afkortzaagonderstel en dat terwijl haast alle afkortzaagonderstellen rolbokken hebben.
En dat in hoogte verstelbaar zijn van de rolbokken is gewoon erg handig.
En hij heeft al een werkbank als hij even moet klussen, een workmate. Heb ik er diverse van versleten en werkt erg makkelijk.

Je maakt het vaak zo onnodig ingewikkeld. ;)
Uiteraard goed bedoeld, maar imo nodeloos ingewikkeld op een simpele vraag.

Als ik uitleg dat ik nooit met een decoupeerzaag langs een liniaal werk, (wil je recht zagen dan zijn daar makkelijkere betere zagen voor, zelfs langs een liniaal/plank is de zaagsnede niet 100% zuiver recht en haaks met een decoupeerzaag) en dat elke fabrikant garantie geeft als er iets mis is met een nieuw apparaat dan ben je het niet met me eens.
Maar overal worden hier vaak wel adviezen gegeven om een apparaat te gebruiken/kopen dat onderhand de duurste uitvoering is en specifiek geschikt is voor die taak. Terwijl het vaak met simpeler gereedschap ook prima gaat.

Neem bv ook je proefschrift over hoe je een stukje hout wegfreest tussen twee geboorde gaten.
De vraag was gewoon dat degene dacht dat dat prima kan met een gewone frees met geleider op/langs de liniaal.
Daar had je gewoon ja op kunnen zeggen natuurlijk ipv een gedocumenteerd boek met alle mogelijkheden te geven en kopieerringen, freesmallen met offsetberekeningen en frezen met lagers aan te raden als beter alternatief.
Want ik kan mijn Festool gewoon met geleider langs de liniaal laten frezen,met een gewoon recht freesje, terwijl de freesvoet steunt op de liniaal. Niets van te voren grof uitzagen, wel getrapt frezen en het laatste mooie randje pas doen als haast alles vrij/weg is. En zelfs het zaagrubber van de liniaal kan ik gebruiken om de frees te positioneren als ik de geleiderarmen op de juiste lengte zet. ;)
Die mogelijkheid mis ik dan weer bij jou, jij zet je frees naast je liniaal en maakt weer aparte hulpstukken er voor. Imo totaal onnodig.

Maar ieder zijn ding natuurlijk, inderdaad zijn er 1001 manieren om iets te doen, en om te voorkomen dat iets fout gaat, ikzelf zoek altijd de makkelijkste.
Ik denk dat het eerder daarom draait bij advies geven, het is geen wedstrijd ik weet het beter/ik weet meer oplossingen, soms is een simpel "ja, dat kan" of een +1 voldoende op een vraag om de vragensteller te laten weten dat zijn oplossing prima voldoet.

Weet je zeker dat gegeven advies of vraag fout gaat of makkelijker kan dan is het vroeg genoeg om er alle mogelijke goede oplossingen voor te geven.

Niets persoonlijks overigens, just my 2 cents. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 24-08-2020 16:50 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn018
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-06 20:24
henkie196 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:42:
[...]

Dat is inderdaad zo'n symmetrische ratel in die set die je linkt. Een voorbeeld van een set met een asymmetrische ratel is deze. Qua doppen is Proxxon prima, maar die ratels zoals in dat setje dat je linkt hebben een reputatie dat ze gauw kapot gaan.

Voor het wisselen van wielen zou ik overigens eerder een 1/2'' set nemen, zo'n 3/8'' is daar gewoon wat klein voor. Voor in en om het huis is een 1/4'' set over het algemeen meer bruikbaar. Dan zou je aan een combinatieset kunnen denken. Of losse sets, dan kan je makkelijker zo'n 1/4'' set meeslepen rond huis.
Bedankt voor de info!
Meer voor mijn lering, wat is nou mechanisch het verschil tussen symmetrische en assymetrische ratel? Google kan me niet verder helpen

En ik denk dat ik beter een metrische zet kan nemen ipv de set die jij linkte toch? Bijvoorbeeld deze

*Edit:*
Is deze dan wel goed of ook zo'n "slechte" symetrische? Lijkt vooral minder schroevendraaier bitjes

*Edit #2*
Na meerdere fotos bekeken te hebben denk ik nu verschil tussen symmetrische en assymetrische ratel te zien, de symmetrische zijn helemaal rond bij de ratel en assymetrische ovaal met het schuifje/switch. Bedoel je dat? Dan is die van m'n vorige edit hierboven een slechte symmetrische :p

[ Voor 15% gewijzigd door Martijn018 op 24-08-2020 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Martijn018 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 19:05:
Bedankt voor de info!
Meer voor mijn lering, wat is nou mechanisch het verschil tussen symmetrische en assymetrische ratel? Google kan me niet verder helpen

En ik denk dat ik beter een metrische zet kan nemen ipv de set die jij linkte toch? Bijvoorbeeld deze

*Edit:*
Is deze dan wel goed of ook zo'n "slechte" symetrische? Lijkt vooral minder schroevendraaier bitjes

*Edit #2*
Na meerdere fotos bekeken te hebben denk ik nu verschil tussen symmetrische en assymetrische ratel te zien, de symmetrische zijn helemaal rond bij de ratel en assymetrische ovaal met het schuifje/switch. Bedoel je dat? Dan is die van m'n vorige edit hierboven een slechte symmetrische :p
Ik weet niet wat mechanisch het verschil is, behalve dat die met die ronde (symmetrische) kop vaker kapot gaan. Die met die ovale kop (asymmetrisch omdat de steel niet aan het midden van de ovaal is bevestigd, maar aan één kant).

Ik had inderdaad niet goed gekeken, en een metrische set is inderdaad handiger, my bad. Die set die je linkt is inderdaad weer met die symmetrische ratels, maar verder inderdaad wel wat ik bedoelde, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:01:
Ik heb de GAMMA HG-2000E
[Afbeelding]

lijkt wel een kloon van die skil, zeker de knoppen + LCD zijn 100% indentiek + de accesoires.

Hij bevalt super goed, gebruik hem hoofzakelijk om de enclosure van mijn 3D printer op te warmen op 50 graden, of als ik haast heb op 200.
De bbq aansteken of aanjagen (ben lui, heb ook de looflighter maar dan moet je de knop ingedrukt houden)

Algemene ervaringen (van vrienden, familie, en collega's, want nog nooit zelf zo'n ding nodig gehad) bij goedkope verfbranders is over het algemeen, oververhitting, dingen smelten intern, en meerdere keren terug brengen en een nieuwe terug krijgen (onder garantie).

Kennelijk zijn er ook mensen waarbij het goed gaat met goedkope verbranders, eerste keer dat ik dat hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:45

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

henkie196 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:04:
[...]

Algemene ervaringen (van vrienden, familie, en collega's, want nog nooit zelf zo'n ding nodig gehad) bij goedkope verfbranders is over het algemeen, oververhitting, dingen smelten intern, en meerdere keren terug brengen en een nieuwe terug krijgen (onder garantie).

Kennelijk zijn er ook mensen waarbij het goed gaat met goedkope verbranders, eerste keer dat ik dat hoor :P
Ik heb een black en decker van 40 jaar oud. Tijdens mijn studie gebruikt als bijverwarming in m'n studentenkamer. Stond uren aan, inmiddels ben ik wijzer hoor })

Heb geen enkel opzetstukje, maar krimpkous krimpen gaat toch perfect. Enige vervelende is natuurlijk wel dat 't de verkeerde kleur is >:)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:01:
[...]

Ik heb de GAMMA HG-2000E
[Afbeelding]

Ik heb exact dezelfde al tientallen uren met veel plezier mogen gebruiken bij het kaal maken van kozijnen en de blokhut (nouja, plezier... :+ ). Het is een prima stuk gereedschap, al is het wel aan te raden rustig wat 'ervaring' op te bouwen voordat je het op de maximale temperatuur gebruikt.

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 10:16
Iemand ervaring met reciprozagen? Niet veel over te vinden hier. Zal voornamelijk gebruikt worden voor sloopwerk natuurlijk maar ook in de tuin voor dikke stammen en wortels.

Ik kan natuurlijk voor €60 een parkside halen, maar ik geef liever iets meer uit voor wat kwaliteit.

Een Makita JR3051TK of Makita JR3070CT bijvoorbeeld. Heb ik 1500+ watt nodig voor mijn werkzaamheden?

Ik zit helaas nog niet in een ecosysteem betreft accus en voorkeur gaat dan wel gewoon naar met snoer.

Home-Assistant.io | Home-Assistant config | Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

sjorsjes schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:53:
Iemand ervaring met reciprozagen? Niet veel over te vinden hier. Zal voornamelijk gebruikt worden voor sloopwerk natuurlijk maar ook in de tuin voor dikke stammen en wortels.

Ik kan natuurlijk voor €60 een parkside halen, maar ik geef liever iets meer uit voor wat kwaliteit.

Een Makita JR3051TK of Makita JR3070CT bijvoorbeeld. Heb ik 1500+ watt nodig voor mijn werkzaamheden?

Ik zit helaas nog niet in een ecosysteem betreft accus en voorkeur gaat dan wel gewoon naar met snoer.
Tja wat is je vraag, ik heb een blauwe bosch op accu, de makita is een prima apparaat, de parkside voor zijn gebruikersgroep ook.

Neemt typisch wat meer vermogen, dus 1500 watt verbaast me niet. Je hebt een grofweg een grote en kleine, de grote is door de support van zaagjes wat meer geschikt voor lange zaagjes, de kleine typen zijn wat handzamer. Beiden die je noemt zijn van het grote type. Meer vermogen betekent sneller en makkelijker zagen van dikke balken/bomen, maar met minder vermogen kom je er ook doorheen.

[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 24-08-2020 21:08 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
@Señor Sjon Action heeft ook een heatgun, voor maar €9,99: https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-heteluchtpistool-/

Warm worden doen ze allemaal wel. Als het te warm wordt zet je hem een stand lager, of heel simpel: verder weg houden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:48

Heb zelf jaren lang met een Ferm recirpo gewerkt. Dat ding kost 50/60 Euro. Heb nu een Makita DJR187Z gekocht.
Heb toen ook naar de versie op snoer de JR3070CT gekeken. Voordeel wat ik met deze recirpo zag is dat er een contra gewicht in de machine zit, waardoor je langer kan werken.
https://www.makita.nl/artikel/jr3070ct.html
Maar als je dat niet wilt is denk ik de Makita jr3060t de tegenhanger van de Makita DJR187Z

De vraag is hoeveel sloopwerk je er mee gaat doen? en hoelang je deze achterelkaar gaat gebruiken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Volgens mij zie ik dit zinnetje bijna dagelijks voorbij komen in dit topic. Als iedereen er zo van overtuigd is dat Parkside (of <insert ander budgetmerk>) crap is, waarom stellen we de vraag dan nog? Loop dan gewoon naar toolstation en vraag om een willekeurig A merk? Hoop je dat mensen hier gaan roepen "nee man, die parkside is helemaal de shizzle, gelijk kopen!", of vinden mensen het gewoon prettig om te roepen dat ze graag meer geld uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

HTT-Thalan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:39:
[...]

Volgens mij zie ik dit zinnetje bijna dagelijks voorbij komen in dit topic. Als iedereen er zo van overtuigd is dat Parkside (of <insert ander budgetmerk>) crap is, waarom stellen we de vraag dan nog? Loop dan gewoon naar toolstation en vraag om een willekeurig A merk? Hoop je dat mensen hier gaan roepen "nee man, die parkside is helemaal de shizzle, gelijk kopen!", of vinden mensen het gewoon prettig om te roepen dat ze graag meer geld uitgeven?
Ik ben zeker van Kamp Parkside, heb een aantal stukken gereedschap en ben er zeer tevreden over.
Je krijgt meer waar voor je geld dan je verwacht, soms is het met accessoires alleen even opletten dat je de goede pakt. Zo is voor mijn nietpistool de maat niet echt standaard en moet ik die online bestellen.

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
Ik heb genoeg Parkside spul liggen, en sommige dingen zijn top, maar met dit soort spul, zoals zagen, tackers, schuurmachines ga ik liever voor iets meer kwaliteit omdat dat het gebruik zoveel prettiger maakt. Zoals zo’n contragewicht zodat je arm niet na 5 min kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:48
Ik heb op dit moment een Bosch Groen PLL 360 https://www.amazon.nl/Bos...id=pla-388468449788&psc=1,
Maar hiervoor zijn geen handontvangers te verkrijgen, en omdat ik op dit moment ook buiten bezig ben met het maken van een uitbouw + schuur, en daarvoor de hoogte moet worden uitgezet kan ik met de Bosch PLL alleen in de avond werken als het donker is 8)7
Binnen werkt de Bosch PLL perfect, en heb hiermee de vorige verbouwing binnen alles netjes uitgelijnt.

Nu bedacht ik me op een rotatie laser te kopen ala:
Laserliner BeamControl-Master 120 (https://www.gereedschapce...nger-120m-026-04-00a.html)

Of toch een GLL 3-80 met handontvanger. https://www.amazon.nl/Bos...s=home-improvement&sr=1-2

Hij zal zowel binnen als dus buiten worden gebruikt. Bij de rotatie laser zal ik de Bosch PLL ook houden. Als ik voor de GLL 3-80 ga, kan ik de Bosch PLL verkopen.

Heeft iemand ervaring me de GLL3-80 en/of de LaserLiner ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

sjorsjes schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:49:
Ik heb genoeg Parkside spul liggen, en sommige dingen zijn top, maar met dit soort spul, zoals zagen, tackers, schuurmachines ga ik liever voor iets meer kwaliteit omdat dat het gebruik zoveel prettiger maakt. Zoals zo’n contragewicht zodat je arm niet na 5 min kapot is.
Dan ben je er toch? Dan bestel je een Metabo, of een Makita, of een Hikoki, een Festool, en nog meer van dat spul waar iedereen hier stuk op gaat. Het gaat me niet om voor of tegen Parkside (of überhaupt meningen over alles wat budget genoemd mag worden) maar om dat steeks terugkerende fenomeen van mensen die dit topic binnen wandelen met dat specifieke zinnetje. "Ik heb geld, dus ik wil iets goeds/duurs kopen". Ik kom zelden overwegingen tegen die daadwerkelijk met een onmogelijkheid te maken hebben waar mensen met budgetspul tegenaan zijn gelopen.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-08-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 08:28
HTT-Thalan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:06:
[...]

Dan ben je er toch? Dan bestel je een Metabo, of een Makita, of een Hikoki, een Festool, en nog meer van dat spul waar iedereen hier stuk op gaat. Het gaat me niet om voor of tegen Parkside (of überhaupt meningen over alles wat budget genoemd mag worden) maar om dat steeks terugkerende fenomeen van mensen die dit topic binnen wandelen met dat specifieke zinnetje. "Ik heb geld, dus ik wil iets goeds/duurs kopen". Ik kom zelden overwegingen tegen die daadwerkelijk met een onmogelijkheid te maken hebben waar mensen met budgetspul tegenaan zijn gelopen.
Metabo is uit de gratie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:30
Bij een enkeling :+ .

Maar ik volg @HTT-Thalan wel een beetje in zijn redenatie. Wat voor antwoord hoop je te krijgen @sjorsjes ? Meer geld uit geven gaat niet per se betekenen dat je meer kwaliteit krijgt. Of misschien krijg je wel meer voor je geld, maar zijn dat dingen die voor jou niet belangrijk zijn. Of misschien koop je liever duur gereedschap, omdat dat je een goed gevoel geeft, om wat voor reden dan ook. Allemaal prima, maar zonder die info te geven krijg je niet de meest zinvolle antwoorden, if any.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online

Hier nog een tevreden parkside reciprozaag bezitter.
Had hem ooit een keer gekocht voor 30 euro nieuw voor een eenmalig klusje in de tuin. Daarna nog ontzettend veel gebruikt op de manege voor wilgen langs de slootkant te snoeien. Heeft ook nog in de sloot gelegen.
Gebruik hem nog regelmatig voor het lompe werk wat niet zo nauw komt.

Nooit spijt van gehad en het geld dat je over houdt kan je gebruiken om goed gereedschap voor het preciezere werk aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

floriz87 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:13:
Of misschien koop je liever duur gereedschap, omdat dat je een goed gevoel geeft
Ben ik een vreemde jongen maar ik krijg juist een heel fijn gevoel bij fabrikanten die iets goeds leveren wat niet gelijk een rib kost. Ik werk al jaren met een HBM doppenset van 25 euro die ik echt al vreselijk mishandeld heb en het werkt nog perfect. Zelfde met mijn Bosch cirkelzaag van 80 euro en mijn B&D schroeftolletje van 55.

Nu ik er over nadenk, heb ik eigenlijk alleen gezeik met A-merken :+.

[ Voor 7% gewijzigd door HTT-Thalan op 24-08-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjes
floriz87 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:13:
[...]

Bij een enkeling :+ .

Maar ik volg @HTT-Thalan wel een beetje in zijn redenatie. Wat voor antwoord hoop je te krijgen @sjorsjes ? Meer geld uit geven gaat niet per se betekenen dat je meer kwaliteit krijgt. Of misschien krijg je wel meer voor je geld, maar zijn dat dingen die voor jou niet belangrijk zijn. Of misschien koop je liever duur gereedschap, omdat dat je een goed gevoel geeft, om wat voor reden dan ook. Allemaal prima, maar zonder die info te geven krijg je niet de meest zinvolle antwoorden, if any.
Dat blijkt, laten we voorop stellen dat ik wilde geen flame war wilde starten over Parkside vs andere merken.

Mijn vraag was of mensen ervaring hadden met reciprozagen voor tuin&sloopwerkzaamheden.

Mijn ervaring met Parkside is dat deze prima functioneren voor de functie waarvoor ze gemaakt zijn maar zeer basis zijn. Denk hierbij aan db’s, ergonomie, trillen e.d vandaar dat ik doorvroeg voor bv een Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-09 23:05
henkie196 schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:04:
[...]
, oververhitting, dingen smelten intern,
Dan weten ze gewoon niet hoe je ermee moet werken.

Als je de lucht uitstroom blokkeert doordat je tegen je werkstuk aan zit kan elke afbrander de hitte niet kwijt en wordt hij te heet.

Als je hem plat neerlegt nadat hij op 600 graden stond is het element nog heet, en plastic smelt bij 200+ graden. Rechtop wegzetten.

Na werken op hete temperatuur even 30 sec koud blazen, voel je met je hand even of de lucht al kouder is en dan wegzetten op de achterkant (rechtop dus)

Is allemaal niet anders bij een duur merk.

Op ervaring gebaseerd met wurth afbranders op de zaak.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Normaal gesproken negeer ik een dergelijke shitpost gewoon volkomen maar vooruit :)
Teijgetje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 16:29:
[...]

Je zegt:

[...]

Kortom; op zijn vraag

[...]

raad je de rolbokken stellig af en komt met niet in hoogte verstelbare schragen met een plank er op als oplossing.
Waar lees jij in hemelsnaam dat ik kom met "niet in hoogte verstelbare schragen". Dat fantaseer je er echt zelf bij.

Ik reageer nota bene nog op de post van Goudvis dat ik nagenoeg exact dezelfde heb als zijn voorbeeld maar dan met een Wisvo-stickertje. Als je naar die foto had gekeken dan zie je daar gewoon in hoogte verstelbare schragen hoor.

De plank erop heeft ook niks met de schraag als rolbok-functie te maken, ik zeg dat met een simpele plank je een extra werkoppervlakte hebt. Een schraag is dus multifunctioneel, een rolbok is dat een stuk minder. Ik heb overigens ook een workmate, soms handig, maar wel een beetje een klein werkoppervlak.

Voor de rest beticht je me van meer kolder maar blijkbaar lees jij dus mijn posts gewoon niet goed waardoor het me aan de zin ontbreekt daar verder überhaupt op in te gaan.

Zeker als je dan met dit soort uitdrukkingen komt.....

Neem bv ook je proefschrift..........

ipv een gedocumenteerd boek
dan heb ik al gegeten en gedronken. Ieder ander maakt gewoon een aanvullende post als hij een beter alternatief weet, maar jij gaat zitten ranten.
Want ik kan mijn Festool gewoon met geleider langs de liniaal laten frezen,met een gewoon recht freesje, terwijl de freesvoet steunt op de liniaal. Niets van te voren grof uitzagen, wel getrapt frezen en het laatste mooie randje pas doen als haast alles vrij/weg is. En zelfs het zaagrubber van de liniaal kan ik gebruiken om de frees te positioneren als ik de geleiderarmen op de juiste lengte zet. ;)
Die mogelijkheid mis ik dan weer bij jou, jij zet je frees naast je liniaal en maakt weer aparte hulpstukken er voor. Imo totaal onnodig.
Ik post nota bene mijn proefstuk af met een foto van een frees óp een geleiderail 8)7

Getrapt frezen is sowieso een goed idee, maar ik verwacht ook dat iemand zich een beetje inleest in de "do's and dont's" van wat hij wil gaan doen. Staat er nog een minimaal randje hout dan is getrapt frezen allicht niet ééns een must, dat is het voordeel van eerst het gat uitruimen.
Wederom een tip die je een heel stuk constructiever had kunnen vormgeven.
Ik denk dat het eerder daarom draait bij advies geven, het is geen wedstrijd ik weet het beter/ik weet meer oplossingen,
Fijn te lezen dat jij dit hier allemaal zo op vat, dan ligt het in elk geval niet aan mij :)

Allicht kun je beter Kaasplank zijn voorbeeld volgen in plaats van hier dingen op te vatten zoals ze niet bedoeld zijn.

Weet je zeker dat gegeven advies of vraag fout gaat of makkelijker kan dan is het vroeg genoeg om er alle mogelijke goede oplossingen voor te geven.
Het is jammer van dat hele Corona-geneuzel, want @JT woont ook in Gelderland en hij was meer dan welkom om hier dat plankje te gaan boren en frezen waarbij ik veel meer tijd had gehad om zo'n beetje alle ins en outs in houtfreesland met hem te bespreken.

Resumerend, allicht een goed plan om voortaan mijn posts lekker te negeren. Mijn verzoek naar jou is in elk geval om mij niet meer te quoten, te taggen of te DM-en. Dit was in elk geval mijn laatste reactie op jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

sjorsjes schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 23:00:
[...]

Dat blijkt, laten we voorop stellen dat ik wilde geen flame war wilde starten over Parkside vs andere merken.

Mijn vraag was of mensen ervaring hadden met reciprozagen voor tuin&sloopwerkzaamheden.

Mijn ervaring met Parkside is dat deze prima functioneren voor de functie waarvoor ze gemaakt zijn maar zeer basis zijn. Denk hierbij aan db’s, ergonomie, trillen e.d vandaar dat ik doorvroeg voor bv een Makita.
Vaak is die ergonomie en functies pas echt beter bij de top modellen met een top budget, dat gat is groot. Mijn Parkside slijptol doet niet onder voor de twee keer zo dure Makita. Mijn draadloze Festool is weer ander verhaal

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YouTube: Best Tool Battery? Milwaukee vs DeWalt vs Makita. Let's find out!

Prima testje weer. Niet al te wetenschappelijk maar prima om een indruk te krijgen. Opvallend dat Makita als enige een beveiliging erin heeft om te voorkomen dat je de accu te ver leeg trekt. Dat was bij mij bekent maar niet dat de andere merken dat niet hadden.

Jammer dat Bosch er niet tussen zat. Je kan in ieder geval alle marketingtermen wel negeren die op de verpakkingen staan. Leuk voor een vergelijking met de no-name merken maar ten opzichte van de bekende merken zegt het dus helemaal niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:18:

Prima testje weer. Niet al te wetenschappelijk maar prima om een indruk te krijgen. Opvallend dat Makita als enige een beveiliging erin heeft om te voorkomen dat je de accu te ver leeg trekt. Dat was bij mij bekent maar niet dat de andere merken dat niet hadden.

Jammer dat Bosch er niet tussen zat. Je kan in ieder geval alle marketingtermen wel negeren die op de verpakkingen staan. Leuk voor een vergelijking met de no-name merken maar ten opzichte van de bekende merken zegt het dus helemaal niets.
Tja als andere merken kiezen om die beveiliging in 't apparaat te zetten is er feitelijk geen verschil toch?!

Goed om te zien dat alle accu's van de gerenommeerde merken gelijkwaardig presteren.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Voor het solderen van stekkertjes, pluggen en weetikwat voor klein spul heb ik zo'n kleinere Steinel.

Als je dat zulk werk vaak doet is dat wel een aanrader, ik heb te vaak iets te enthousiast gedaan met een aansteker te dicht op je krimpkous, dan kon je de boel weer loshalen en een nieuws stukje eroverheen doen en weer vast solderen |:(

Zo'n grote verfbrander werkt op zich prima voor krimpkous, ik heb alleen veel priegelwerk gedaan of in de buurt van nogal prijzige filteronderdelen, dan heb ik liever zo'n ding waar ik wat preciezer mee kan werken. Ik scherm dan ook soms de hitte af met wat alu-folie.
Ook als je wat minder plek hebt dan kom je soms niet uit met zo'n verfbrander

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MZBiZw_SnxDC2-kSDZw1DSNW9I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FM5GkAAMGui5IXWH9JqaD57l.jpg?f=user_large

Als je alleen verf wilt afbranden, dan heb ik daarvoor wel eens zo'n Ferm-achtige versie voor geleend, dat werkt prima, wel werd dat ding knetterheet, haast te heet om langdurig te blijven vasthouden, geen idee of dat met andere merken/typen ook zo is. Dat haal je misschien wel uit de reviews die je online kan vinden. Allicht een idee als je naar een duurdere kijkt om te kijken of je voor hetzelfde geld beter 2 machines kunt pakken, één voor wat soldeerwerk en één voor kluswerk zoals de trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prein2 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:43:
[...]

Tja als andere merken kiezen om die beveiliging in 't apparaat te zetten is er feitelijk geen verschil toch?!

Goed om te zien dat alle accu's van de gerenommeerde merken gelijkwaardig presteren.
Daarom zeg ik, de marketingtermen kan je wel negeren. Globaal presteren ze allemaal hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb zo'n groene bosch gebruikt, deze is van mijn pa :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuVuhKFa4OoHDVTRNJpNnFc9ijg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L8kBzJZYtsmB2v8oh5O33DIk.jpg?f=user_large

Niet op de rode cirkel letten, die had ik nodig om @HTT-Thalan te plagen :+

In combinatie met een goed zaagblad (ik gebruikte Rotec staalzaagbladen en demo-bladen) kwam ik daar op zich mee door de staalconstructie die achterop onze brandweertruck zat.

Mij pa gebruikt hem voor snoeiwerk in de tuin omdat hij dat eerder deed met zijn decoupeerzaag maar erg last van zijn handen kreeg (lichte reuma) in de loop der jaren. Met de recipro kan hij veel makkelijker snoeien.

Verder sloopte ik er wel eens een palletje mee, dat scheelt met je dure invalzaagblad een spijker raken et cetera.

Eerder heb ik wat stalen koker gezaagd met een dikke Hikoki van zo'n 1100 watt en dat gaat een stuk rapper en vooral met veel minder trillingen dan de groene Bosch.

Voor om het huis hoef je niet perse een 1500 watt machine te hebben. Wel werkt een betere machine gewoon prettiger. Persoonlijk ben ik niet zo'n parkside/lidl/ferm van door de bank genomen, maar er zijn er zat die er hier met veel plezier mee werken.
[insiders]zo, dan is het merk bashen ook meteen ontkracht :+ [/insiders]

Ik kocht voor een paar tientjes liever een 1100 watt Makita ofzo, is zo'n ding bij Toolnation goedkoop, dan kun je daar zelfs 5 jaar garantie pakken, of als de Hornbach hem ook levert kun je daar nog extra korting krijgen, het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat.

Persoonlijk heb ik op mijn wislisth nog iets staan zoals de BOS GAS1110 of zo'n Makita 30xx-nogwat.
Ietsje goedkoper heb je ook nog Ryobi en Maktec (de rode lijn van Makita).

Goede zaagbladen maken meer verschil denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:29

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:18:
[...]

Ben ik een vreemde jongen maar ik krijg juist een heel fijn gevoel bij fabrikanten die iets goeds leveren wat niet gelijk een rib kost. Ik werk al jaren met een HBM doppenset van 25 euro die ik echt al vreselijk mishandeld heb en het werkt nog perfect. Zelfde met mijn Bosch cirkelzaag van 80 euro en mijn B&D schroeftolletje van 55.

Nu ik er over nadenk, heb ik eigenlijk alleen gezeik met A-merken :+.
Dat is natuurlijk wel erg n=1

Zo heb ik al 2 goedkope ratels gesloopt, een paar doppen van die set gesloopt, een skill klopboor gesloopt, een B&D mini schroefding was mega snel gesloopt, een aldi (topcraf?) vlakschuurmachine gesloopt en is laatst de zool van mijn B&D schuurmachine overleden....of misschien ben ik gewoon lomp O-) :+

Mijn dewalt DC927 overleeft dan al wel weer 9 jaar bij mij en m'n B&D decoupeerzaag doet het ook nog prima. :P

Overigens erg blij met de Bosch GSR 12v FC, erg fijn machientje pak hem er erg snel bij merk ik. Was er gisteren zo content mee dat ik twijfel om de GDR body erbij te halen. 8)

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:34
ThinkPadd schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:16:
@Señor Sjon Action heeft ook een heatgun, voor maar €9,99: https://www.action.com/nl-nl/p/ferm-heteluchtpistool-/

Warm worden doen ze allemaal wel. Als het te warm wordt zet je hem een stand lager, of heel simpel: verder weg houden :+
Deze heb ik al een paar weekenden in gebruik, verf krabben van de voordeur en kozijn. Ding doet het prima en voelt solide aan. Zeker tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RZor schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:06:
Vaak is die ergonomie en functies pas echt beter bij de top modellen met een top budget, dat gat is groot. Mijn Parkside slijptol doet niet onder voor de twee keer zo dure Makita. Mijn draadloze Festool is weer ander verhaal
Koop je een Dacia, krijg je een auto.

Koop je een Opel, krijg je een auto met luxe afgewerkte bekleding en trimlijsten, tiptoetsen en een sportstuurtje

Koop je een Mercedes, krijg je dat, plus voice control, climate control, ideale speaker plaatsing, etc etc etc

De prijs is ondertussen wel vervierdubbeld, en je hebt nog steeds een auto. Niet dat ik wil beweren dat die extra's niks waard zijn (er zijn zat situaties waarin meer uitgeven een geheel gewaarborgde keuze is), maar hoe hoger je klimt hoe kleiner te 'verbeteringen' worden ten opzichte van het bedrag dat je oplegt. En soms zijn die verbeteringen cruciaal voor de één of de ander (ik kan me goed voorstellen dat iemand met gewrichtspijn of die simpelweg dagelijks met het ding werkt) een 'beter gebalanceerde' decoupeerzaag prefereert. En dat iemand die te lui is goed voor zijn accu's te zorgen nu een extra excuus heeft gevonden om Makita te kopen (nofi richting Makita ;)). Maar er was ook een generatie die het met beitels, zagen en hamers moest doen. Hel, tel daar schroefloze verbindingen bij op en af en toe spijkers wanneer het hout er plaatselijk dik genoeg voor was. Het spul was er gewoon nog niet, en dus moest men om het gereedschap heen werken.

Dan kun je nog steeds leren, maar omdat de overdaad aan beschikbare 'tools' nu zo bereikbaar is, zien we die noodzaak toch minder, als volkje. We willen allemaal graag goed kunnen gitaarspelen/koken/klussen/autorijden/talen spreken maar slechts een enkele wil de route erheen ook bewandelen, de meesten willen een shortcut.

Dit gaat ten dele zeker ook voor mezelf op. Ik heb nog steeds op de rol staan meer met handschaven te doen maar ik wil de tijd nu niet investeren een hele tafel of kast aan hout met de hand recht te trekken, dat doet zo'n machine momenteel gewoon beter dan ik (los van het snelheidsaspect). Zagen doe ik echter steeds vaker met de hand. Het is vaak net zo snel dan een machine oplijnen, geeft meer voldoening, en ik zaag langzaam al steeds haakser :+.

@Fraggert

Ik zou serieus overwegen een schroefmachine e.d. op kabel te gebruiken. Die accu's zijn een gemak voor de gebruiker maar niet voor het milieu. Helaas is mijn Bosch Hammer iets te 'unwieldy' voor het schroeven van werkstukken :P.
Raym09 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Dat is natuurlijk wel erg n=1

Zo heb ik al 2 goedkope ratels gesloopt, een paar doppen van die set gesloopt, een skill klopboor gesloopt, een B&D mini schroefding was mega snel gesloopt, een aldi (topcraf?) vlakschuurmachine gesloopt en is laatst de zool van mijn B&D schuurmachine overleden....of misschien ben ik gewoon lomp O-) :+

Mijn dewalt DC927 overleeft dan al wel weer 9 jaar bij mij en m'n B&D decoupeerzaag doet het ook nog prima. :P

Overigens erg blij met de Bosch GSR 12v FC, erg fijn machientje pak hem er erg snel bij merk ik. Was er gisteren zo content mee dat ik twijfel om de GDR body erbij te halen. 8)
Ik durf te stellen dat je misschien inderdaad erg lomp met het spul omgaat. En daar is an sich geen oordeel aan natuurlijk, in sommige omgevingen is een zwaar leven onvermijdelijk voor een stuk gereedschap. Als ik zeg 'lomp' bedoel ik dat ik het gereedschap gebruik op zo'n manier dat het 100% van zijn kunnen moet leveren, niet persé dat dit een dagelijkse gang van zaken is of dat ik een schoeftol als hamer gebruik (ok, ik geef toe dat het wel ééns is voorgekomen O-)). Bij het schroeven van 12 centimeter lange schroeven door mijn Pergola zeiden zowel mijn B&D en mijn Hitachi op een bepaald punt 'doe het zelf maar'. En toen ik slim dacht te zijn en er een ratel op te zetten voor die laatste paar millimeter zei mijn bitje hetzelfde.

Ik heb in principe nog nooit (elektrisch) gereedschap gesloopt, ook niet het goedkope spul, ook niet bij 'zwaar' werk, en alles wat ik ooit heb gekocht doet nog steeds zijn werk in mijn werkplaats (behalve de Einhell, die heb ik verkocht want die was beter geschikt als boomerang). Ik heb alles wel liggen: X-term, Ferm, Einhell (maar dan niet voor precisiewerk), Gamma, you name it. Uitzondering zijn accu's - de twee die origineel bij mijn Hitachi zijn geleverd zijn allang overleden en ik doe het nu met een 'elefant' van ome Ali (die ook gelijk 3x de originele capaciteit heeft). Gaat toch ook alweer 2 jaar mee.

[ Voor 28% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-08-2020 09:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Fraggert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:45:
[...]

Voor het solderen van stekkertjes, pluggen en weetikwat voor klein spul heb ik zo'n kleinere Steinel.

Als je dat zulk werk vaak doet is dat wel een aanrader, ik heb te vaak iets te enthousiast gedaan met een aansteker te dicht op je krimpkous, dan kon je de boel weer loshalen en een nieuws stukje eroverheen doen en weer vast solderen |:(

Zo'n grote verfbrander werkt op zich prima voor krimpkous, ik heb alleen veel priegelwerk gedaan of in de buurt van nogal prijzige filteronderdelen, dan heb ik liever zo'n ding waar ik wat preciezer mee kan werken. Ik scherm dan ook soms de hitte af met wat alu-folie.
Ook als je wat minder plek hebt dan kom je soms niet uit met zo'n verfbrander

[Afbeelding]

Als je alleen verf wilt afbranden, dan heb ik daarvoor wel eens zo'n Ferm-achtige versie voor geleend, dat werkt prima, wel werd dat ding knetterheet, haast te heet om langdurig te blijven vasthouden, geen idee of dat met andere merken/typen ook zo is. Dat haal je misschien wel uit de reviews die je online kan vinden. Allicht een idee als je naar een duurdere kijkt om te kijken of je voor hetzelfde geld beter 2 machines kunt pakken, één voor wat soldeerwerk en één voor kluswerk zoals de trap.
Dat ziet eruit als een handig klein apparaatje. Via Amazon.nl nog geen 48 euro. Scheelt ook wat hitte op plekken waar ik het niet kan gebruiken (als in, ik moet een connectie maken ca 20 cm van de brandstoftank. :P). Thanx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

choman schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 22:02:
Ik heb op dit moment een Bosch Groen PLL 360 https://www.amazon.nl/Bos...id=pla-388468449788&psc=1,
Maar hiervoor zijn geen handontvangers te verkrijgen, en omdat ik op dit moment ook buiten bezig ben met het maken van een uitbouw + schuur, en daarvoor de hoogte moet worden uitgezet kan ik met de Bosch PLL alleen in de avond werken als het donker is 8)7
Binnen werkt de Bosch PLL perfect, en heb hiermee de vorige verbouwing binnen alles netjes uitgelijnt.

Nu bedacht ik me op een rotatie laser te kopen ala:
Laserliner BeamControl-Master 120 (https://www.gereedschapce...nger-120m-026-04-00a.html)

Of toch een GLL 3-80 met handontvanger. https://www.amazon.nl/Bos...s=home-improvement&sr=1-2

Hij zal zowel binnen als dus buiten worden gebruikt. Bij de rotatie laser zal ik de Bosch PLL ook houden. Als ik voor de GLL 3-80 ga, kan ik de Bosch PLL verkopen.

Heeft iemand ervaring me de GLL3-80 en/of de LaserLiner ?
Ik ben zelf gecharmeerd van LaserLiner: hebben betaalbare producten die voor een zeer schappelijke prijs hun werk prima doen.
En dan inderdaad opties als zo'n BeamControl. Enig nadeel van die jij linkte is dat je het basisstation handmatig moet nivelleren. Zelfnivellerend is natuurlijk handiger, maar dan ben je voor de optelsom van rotatielaser + ontvanger + statief laser + meetlat al snel meer dan die 300 euro kwijt. bv 430 euro als je bij laserliner zou blijven :P, maar vergeleken met andere merken is dat nog steeds een 'steal'..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 08:18:

Om hierbij op te merken dat WEL EEN KEER TIJD IS MAKITA! Ik heb zelf originele overleden Makita-accu's moeten wegdoen omdat ze zich één keer in de bouwradio 'leegspeelden' en 2 minuten later niet meer wilden opladen. Internet leerde dat de eerste accucel in de serie dan te weinig spanning levert om het control-bordje van sap te voorzien, waardoor dat bordje een 'njet' aan de oplader doorgeeft.

Bevriende hovenier heeft zo 4 accu's kunnen weggooien milieubewust afvoeren (was alweer 6 jaar terug, maar toch) omdat Makita een 'nee sorry, valt niet onder garantie' terugstuurde. Bij weinig gebruikte accu's. Sindsdien is hij maar overgestapt naar Festool...

[ Voor 9% gewijzigd door Goudvis op 25-08-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Señor Sjon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Dat ziet eruit als een handig klein apparaatje. Via Amazon.nl nog geen 48 euro. Scheelt ook wat hitte op plekken waar ik het niet kan gebruiken (als in, ik moet een connectie maken ca 20 cm van de brandstoftank. :P). Thanx.
Als je hem dan ook nog eens ergens anders koopt dan amazon, helemaal goed :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:08
Voor mijn verzameling zoek ik een complete doppenset. Ik heb wat losse doppen, maar niet alles en compleet in een koffer lijkt mij wel wat.

Is zoiets ok, vind het wel handig dat er sleutels bij ziten? https://www.gereedschapce...yHPqHZMzV1ehoCqiIQAvD_BwE

of deze

https://www.hbm-machines....Qpg5HE5f6p3saAmPZEALw_wcB

Of gewoon voor makita gaan? https://www.gereedschapce...zYC4M25OMUB8aAnQbEALw_wcB

En hoevaak gebruik je dit soort zaken materiaal eigelijk?

zie nu pas dat mijn search query in dit topic verkeerd was, vind nu veel meer...

[ Voor 4% gewijzigd door TweakerVincent op 25-08-2020 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

TweakerVincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:41:
Voor mijn verzameling zoek ik een complete doppenset. Ik heb wat losse doppen, maar niet alles en compleet in een koffer lijkt mij wel wat.

Is zoiets ok, vind het wel handig dat er sleutels bij ziten? https://www.gereedschapce...yHPqHZMzV1ehoCqiIQAvD_BwE

of deze

Of gewoon voor makita gaan? https://www.gereedschapce...zYC4M25OMUB8aAnQbEALw_wcB

Hoe vaak jij dit soort dingen gebruikt kunnen wij lastig inschatten natuurlijk :P. Maar ik heb (waarschuwing!!! N=1 incoming!!!) geen moeite met HBM sleutelsets. Mannesmann ook gehad in het verleden, is bij mij ook nooit stuk gegaan. En for the record, ik heb met mijn werckmann (action) en hbm setjes motoren gesloopt waarbij alles vastgeroest was. Daarbij zijn er ook voorwerpen tot hamer/slagijzer bevorderd die dat vormtechnisch gezien niet waren. En ze doen het nog allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:40:
[...]

Als je hem dan ook nog eens ergens anders koopt dan amazon, helemaal goed :P.
Hornbach met LPG? :+ EAN code van op de Hornbach website is zo terug te vinden op Amazon.nl, dus zou geen probleem moeten zijn zou je zeggen. @Señor Sjon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

of deze

zie nu pas dat mijn search query in dit topic verkeerd was, vind nu veel meer...
Doppen set is zo'n typisch voorbeeld. Als je dagelijks auto's in en uit elkaar schroeft en veel kracht moet zetten wegens roest dan is goede kwaliteit misschien wel handig.

Ik gebruik het niet zo vaak en dan stiekem toch best regelmatig, maar bijna altijd licht werk. Mijn >10 jaar oude setje van de lidl werkt nog steeds perfect!

Ik wil accu machines van een goed merk omdat ik gek wordt van 10 verschillende acculaders en denk dat dit goed is voor de kwaliteit. Een Doppen set valt in de categorie gebruik ik weinig, dus heb ik goedkoop, net als een compressor, luchttacker, etc

[ Voor 7% gewijzigd door prein2 op 25-08-2020 09:48 ]

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RobertMe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:45:
[...]

Hornbach met LPG? :+ EAN code van op de Hornbach website is zo terug te vinden op Amazon.nl, dus zou geen probleem moeten zijn zou je zeggen. @Señor Sjon
De prijzen die Amazon aanbied kunnen vaak gewoon niet uit. Met andere woorden, ze zijn de markt aan het kopen. Dat heeft tot gevolg dat ze geld blijven investeren tot de concurrentie kapot is, en daarna betaal je door de neus. Korte termijn denken dus, als consument.

Iedereen hier is van het 'ik wil graag veel geld uitgeven voor goed gereedschap' - ga dan ook naar een 'goede' winkel toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Goudvis schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

Om hierbij op te merken dat WEL EEN KEER TIJD IS MAKITA! Ik heb zelf originele overleden Makita-accu's moeten wegdoen omdat ze zich één keer in de bouwradio 'leegspeelden' en 2 minuten later niet meer wilden opladen. Internet leerde dat de eerste accucel in de serie dan te weinig spanning levert om het control-bordje van sap te voorzien, waardoor dat bordje een 'njet' aan de oplader doorgeeft.

Bevriende hovenier heeft zo 4 accu's kunnen weggooien milieubewust afvoeren (was alweer 6 jaar terug, maar toch) omdat Makita een 'nee sorry, valt niet onder garantie' terugstuurde. Bij weinig gebruikte accu's. Sindsdien is hij maar overgestapt naar Festool...
Keerzijde van dat systeem is dat als je een lege accu in de winter teveel laat afkoelen, de cellen onder de drempelwaarde zakken en de accu alsnog harikiri pleegt. De BMS blokkeert dan ook het laden, ook al is de accu weer opgewarmd.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
prein2 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:46:
[...]

Doppen set is zo'n typisch voorbeeld. Als je dagelijks auto's in en uit elkaar schroeft en veel kracht moet zetten wegens roest dan is goede kwaliteit misschien wel handig.

Ik gebruik het niet zo vaak en dan stiekem toch best regelmatig, maar bijna altijd licht werk. Mijn >10 jaar oude setje van de lidl werkt nog steeds perfect!
Ja dacht ik ook maar ik vind die doppensets nog best duur overal. Kom rond de 100 euro uit als je ook sleutels enzo erbij wilt. Zo’n complete set vind ik lekker.

Heb geen goedkopere kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Vrienden van Amazon bieden dit aan: https://www.amazon.nl/Brüder-Mannesmann-M29166-Dopsleutel-130-Delig/dp/B009I4HRDW/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=doppenset&qid=1598341774&sr=8-1

Maar volgens mij mis ik dan wel doppen maten en geen sleutels. Geen goedkope set MET sleutels daar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

TweakerVincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Ja dacht ik ook maar ik vind die doppensets nog best duur overal. Kom rond de 100 euro uit als je ook sleutels enzo erbij wilt. Zo’n complete set vind ik lekker.

Heb geen goedkopere kunnen vinden?
Zit ook bizar veel in, of nie dan? Die set van HBM heeft zo'n beetje álles. Met minder kun je ook wel af, maar 99 euro is geen geld voor zoveel functionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Zit ook bizar veel in, of nie dan? Die set van HBM heeft zo'n beetje álles. Met minder kun je ook wel af, maar 99 euro is geen geld voor zoveel functionaliteit.
Ja idd, mss toch maar dan HBM kopen. Als ik los sleutels en doppen koop ben je ook 50/60 euro kwijt. Een mooie set is dan wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:34

of deze

Just my 2 cents, heb afgelopen 2,5 jaar een klushuis aangepakt.

Heb een Wera Tool-check set: https://www.google.com/se...IggMoAA&biw=2844&bih=1442

Een hele simpele makita set (volgens mij gekocht via Ibood)

En een Hitachi / Hikoki set: https://www.google.com/se...ewKHdxZDGwQ4dUDCA0&uact=5

Heb ik het over bitjes. Maar de Makita set heb ik ondertussen al weg gegooid. De Wera set zit vooral in mijn fietstas om mobiel wat te klussen. Maar de Hitachi set ziet er nog beter uit dan de Wera (die vol vliegroest zit) en de meest gebruikte bitjes doen het nog prima. Ondanks dat ik vele honderden gipsplaatschroeven de muur in gejaagd heb.

Al mijn klus gereedschap is van Makita, maar de volgende aankoop voor dit soort verbruiksdingen gaan weer Hikoki/Hitachi worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

De prijzen die Amazon aanbied kunnen vaak gewoon niet uit. Met andere woorden, ze zijn de markt aan het kopen. Dat heeft tot gevolg dat ze geld blijven investeren tot de concurrentie kapot is, en daarna betaal je door de neus. Korte termijn denken dus, als consument.
Ik snapte waar je naar toe wou, vandaar ook de :+ erbij. Overigens heb ik nu even serieuzer gekeken, en op Amazon wordt die niet verkocht door Amazon maar door Steinel zelf. In die zin dus toch weer ander verhaal dan "Amazon verkoopt het zelf met verlies om klanten te trekken en de markt over te nemen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
Jfwiet schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:53:
[...]

Just my 2 cents, heb afgelopen 2,5 jaar een klushuis aangepakt.

Heb een Wera Tool-check set: https://www.google.com/se...IggMoAA&biw=2844&bih=1442

Een hele simpele makita set (volgens mij gekocht via Ibood)

En een Hitachi / Hikoki set: https://www.google.com/se...ewKHdxZDGwQ4dUDCA0&uact=5

Heb ik het over bitjes. Maar de Makita set heb ik ondertussen al weg gegooid. De Wera set zit vooral in mijn fietstas om mobiel wat te klussen. Maar de Hitachi set ziet er nog beter uit dan de Wera (die vol vliegroest zit) en de meest gebruikte bitjes doen het nog prima. Ondanks dat ik vele honderden gipsplaatschroeven de muur in gejaagd heb.

Al mijn klus gereedschap is van Makita, maar de volgende aankoop voor dit soort verbruiksdingen gaan weer Hikoki/Hitachi worden.
Normale bitjes heb ik niet nodig, daar heb ik er al tig van. Gaat om doppen set. Hoewel het altijd prima is als er extra bitjes in zo’n koffer zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RobertMe schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:54:
[...]

Ik snapte waar je naar toe wou, vandaar ook de :+ erbij. Overigens heb ik nu even serieuzer gekeken, en op Amazon wordt die niet verkocht door Amazon maar door Steinel zelf. In die zin dus toch weer ander verhaal dan "Amazon verkoopt het zelf met verlies om klanten te trekken en de markt over te nemen".
Hoeft niet - vaak is het ook gewoon druk vanuit de grote boze Bol/Amazon/Ahold etc waaronder een fabrikant voor minder moet leveren. Niet te zeggen dat dit altijd het geval is, maar Amazon voegt in feite helemaal niks toe aan het hele verhaal, en toch verdienen ze geld.

Ik bestel er alleen zaken die ik écht niet elders kan krijgen. Zelfs als dit met 'goedkeuring' van Steinel is help ik liever een echte winkel in het zadel te houden die me niet afscheept met een slecht vertaalde chatdienst als ik vragen heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

of deze

Verkijk je niet op de merknaam Makita. Dit is niet vergelijkbaar met A-merk spul van de bekende handgereedschapmerken (Hazet, Facom, Gedore, Snap-On), maar eerder vergelijkbaar met Mannesmann. Makita is een maker van elektrisch gereedschap en koopt de rest doorgaans (goedkoop) in.

Persoonlijk ben ik voor handgereedschap fan van Gedore en Proxxon, maar dat is echt persoonlijk. Qua doppen heb ik ook van AOK (HBM) en Mannesmann en heb nog niet direct verschil gemerkt. Ik vind alleen mijn Mannesmann ratel niet prettig in de hand liggen.

Bij sets voor de auto is het belangrijk dat hij compleet is. Vaak ontbreken bijv. 16mm en 18mm sleutels en doppen in een "complete" set, omdat die niet in de DIN-standaard van bouten en moeren voorkomen. Maar bij heel veel auto's worden er wel bouten en moeren met die maat gebruikt. Sterker nog, samen met 10 en 13mm zijn dat bij mijn BMW de meest gebruikte maten.

Ander nadeel van goedkope sets is dat de steeksleutel of vrij slap (bek die open buigt) of erg dik zijn (om dat open buigen tegen te gaan).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Iedereen hier is van het 'ik wil graag veel geld uitgeven voor goed gereedschap' - ga dan ook naar een 'goede' winkel toe!
Dus je dacht dat Hornbach klein was? Die doen hetzelfde bij Intergamma/Praxis. :+
47.74 bij Amazon 64.95 bij Hornbach... Wellicht is de één te goedkoop, maar de andere is zeker te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Señor Sjon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:01:
[...]

Dus je dacht dat Hornbach klein was? Die doen hetzelfde bij Intergamma/Praxis. :+
47.74 bij Amazon 64.95 bij Hornbach... Wellicht is de één te goedkoop, maar de andere is zeker te duur.
Helemaal met je eens, daarom kom ik daar ook weinig :+.

Ik shop bij de lokale Hubo voor heel veel zaken (en als iets te schofterig duur is ten opzichte van de retailprijs van de fabrikant meld ik ze dat) en vaak scheelt dat toch ook weer geld. Zeker als ik plaatmateriaal nodig heb - de Hubo brengt het gratis thuis en is daarmee automatisch goedkoper dan bijna elke levering (OSB/Multiplex enzo) van een internetwinkel. Normaal hout koop ik bij handelaren direct in. Gereedschap haal ik bij specialisten in de omgeving. Daarnaast doe ik sowieso heel veel tweedehands, zowel hout als gereedschap.

[ Voor 42% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-08-2020 10:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, het 'steun de lokale ondernemer' heb ik wel vaker geprobeerd om vervolgens lelijk de deksel op mijn neus te krijgen met leverbaarheid, prijs en/of service. Minstens één keer per jaar probeer ik het weer en dan is mijn strooptocht langs de diverse winkels weer vruchteloos. Dan is het inderdaad het boze online van Ali of Amazon om enigszins betaalbaar onderdelen te krijgen. Had vulbussen nodig rvs of alu van 1 cm dik voor een M6... Niet te vinden. Eerder al voor M8 eenzelfde verhaal (kofferset motor monteren), wederom niet te vinden. Via Ali voor een paar euro binnen. Ik kon weer verder met mijn klus. Laatst nog weerbestendige kabel rood/zwart met mantel nodig. Brezan kijkt je schaapachtig aan en Halfords hoef je niet eens meer binnen te lopen. We hebben nog een Autopolis, maar die denkt dat ze van goud zijn ipv koper. Vervolgens kom ik via het grote boze Amazon op een Brits zaakje uit die elke maat kan leveren op gewenste lengte.

Die had ik anders nooit gevonden.

Ergo, ik kijk naar prijs en reputatie, niet ethiek voor mijn aankopen. Dan blijft er geen winkel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Señor Sjon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:06:
Tsja, het 'steun de lokale ondernemer' heb ik wel vaker geprobeerd om vervolgens lelijk de deksel op mijn neus te krijgen met leverbaarheid, prijs en/of service. Minstens één keer per jaar probeer ik het weer en dan is mijn strooptocht langs de diverse winkels weer vruchteloos. Dan is het inderdaad het boze online van Ali of Amazon om enigszins betaalbaar onderdelen te krijgen. Had vulbussen nodig rvs of alu van 1 cm dik voor een M6... Niet te vinden. Eerder al voor M8 eenzelfde verhaal (kofferset motor monteren), wederom niet te vinden. Via Ali voor een paar euro binnen. Ik kon weer verder met mijn klus. Laatst nog weerbestendige kabel rood/zwart met mantel nodig. Brezan kijkt je schaapachtig aan en Halfords hoef je niet eens meer binnen te lopen. We hebben nog een Autopolis, maar die denkt dat ze van goud zijn ipv koper. Vervolgens kom ik via het grote boze Amazon op een Brits zaakje uit die elke maat kan leveren op gewenste lengte.

Die had ik anders nooit gevonden.

Ergo, ik kijk naar prijs en reputatie, niet ethiek voor mijn aankopen. Dan blijft er geen winkel over.
Brezan en Halfords zijn ook gewoon kutwinkels natuurlijk. Gewoon een lokale Action/BigBazaar maar dan met een ander assortiment. Ik heb hier ijzerhandels, gereedschapswinkels (ja, precies alleen dat) en b.v. ook tuinmachinespecialisten die heel specifieke zaken kunnen leveren. Vaak hebben ze het gewoon nog liggen ook.

Begrijp me niet verkeerd, het internet is geweldig om moeilijke zaken te vinden. Je reikwijdte is enorm en soms vind je dat wat je zoekt alleen op die manier. Maar ik sleutel vooral aan hout en voor wat ik doe kan ik lokaal prima terecht.

Ik heb ook regelmatig onderdelen voor de motor moeten laten komen uit (idd) engeland of nog verder weg, niet iedereen specialiseert zich hierin. Je moet ook maar net het geluk hebben dan je überhaupt specialisten in je buurt hebt. Baptist is b.v. een 'echte' winkel voor houtbewerkers maar daar heb je minder aan als je in Zeeland woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
deepbass909 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:00:
[...]

Verkijk je niet op de merknaam Makita. Dit is niet vergelijkbaar met A-merk spul van de bekende handgereedschapmerken (Hazet, Facom, Gedore, Snap-On), maar eerder vergelijkbaar met Mannesmann. Makita is een maker van elektrisch gereedschap en koopt de rest doorgaans (goedkoop) in.

Persoonlijk ben ik voor handgereedschap fan van Gedore en Proxxon, maar dat is echt persoonlijk. Qua doppen heb ik ook van AOK (HBM) en Mannesmann en heb nog niet direct verschil gemerkt. Ik vind alleen mijn Mannesmann ratel niet prettig in de hand liggen.

Bij sets voor de auto is het belangrijk dat hij compleet is. Vaak ontbreken bijv. 16mm en 18mm sleutels en doppen in een "complete" set, omdat die niet in de DIN-standaard van bouten en moeren voorkomen. Maar bij heel veel auto's worden er wel bouten en moeren met die maat gebruikt. Sterker nog, samen met 10 en 13mm zijn dat bij mijn BMW de meest gebruikte maten.

Ander nadeel van goedkope sets is dat de steeksleutel of vrij slap (bek die open buigt) of erg dik zijn (om dat open buigen tegen te gaan).
Ik kan niet goed zien of die 16/18 mm in de HBM set zitten, komt voor in specs bv 7/16 “ is dat wat je bedoelt? Zie specs hieronder?

12 x ring/steeksleutels: 5/16", 11/32", 3/8", 7/16", 15/32", 1/2", 9/16", 19/32", 5/8", 11/16", 23/32", 3/4".
14 x 1/2"doppen:1/2",9/16",19/32",5/8",11/16",23/32",3/4",25/32",13/16",7/8",15/16",1-1/16",1-3/16",1-1/4".
5 x verlengde 1/2"doppen: 5/8",11/16",23/32",3/4",7/8".
10 x 3/8" doppen: 3/8",7/16",15/32",1/2",9/16" 19/32",5/8",11/16",23/32"/3/4".
6 x verlengde 3/8"doppen:3/8",7/16",15/32",1/2",9/16" 19/32"
13 x 1/4" doppen: 5/32",3/16",7/32",1/4",9/32",5/16" 11/32",3/8",
13/32",7/16",15/32",1/2",9/16"
7 x verlengde 1/4"doppen: 5/32",3/16",1/4",9/32" 5/16",11/32",3/8"
7 x inbussleutel 1,27/1,5/2/2.5/3/4/5 mm.
2 x verlengstuk 1/2" 125/250 mm.
3 x bougiedoppen 5/8",23/32",13/16".
2 x verlengstuk 1/4" 50/100 mm.
1 x verlengstuk 3/8" 125 mm.
3 x ratel 1/2",3/8"en1/4" aansluiting.
3 x kniegewricht 1/2",3/8"en 1/4"
2 x adapter voor bitsen 1/2"en3/8"
1 x T verbindingsstuk 1/2"
1 x handvat met 1/4"aansluiting.
1 x handvat met bitaansluiting.
30 x 1/4"bitsdoppen:rechte,pozidrive, philipsdrive,torx en torx met gat.
30 x 8 mm. bitsen: rechte pozidrive,philipsdrive,torx, inbus en torx met gat.
40 x normale 1/4" bitsen: rechte,pozidrive,philipsdrive,torx en inbus.
3 x 1/2"doppen voor uitwendige torxbouten: E20/E22/E24.
6 x 3/8"doppen voor uitwendige torxbouten:E10/E11/E12/E14/E16/E18.
5 x 1/2"doppen voor uitwendige torxbouten: E4/E5/E6/E7/E8.
1 x 1/2"dop inbus 14 mm.
1 x 1/2"dop torx T70.
Chrome Vanadium.
Geleverd in stevige kunststof koffer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

TweakerVincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:27:
[...]

Ik kan niet goed zien of die 16/18 mm in de HBM set zitten, komt voor in specs bv 7/16 “ is dat wat je bedoelt? Zie specs hieronder?

12 x ring/steeksleutels: 5/16", 11/32", 3/8", 7/16", 15/32", 1/2", 9/16", 19/32", 5/8", 11/16", 23/32", 3/4".
14 x 1/2"doppen:1/2",9/16",19/32",5/8",11/16",23/32",3/4",25/32",13/16",7/8",15/16",1-1/16",1-3/16",1-1/4".
5 x verlengde 1/2"doppen: 5/8",11/16",23/32",3/4",7/8".
10 x 3/8" doppen: 3/8",7/16",15/32",1/2",9/16" 19/32",5/8",11/16",23/32"/3/4".
6 x verlengde 3/8"doppen:3/8",7/16",15/32",1/2",9/16" 19/32"
13 x 1/4" doppen: 5/32",3/16",7/32",1/4",9/32",5/16" 11/32",3/8",
13/32",7/16",15/32",1/2",9/16"
7 x verlengde 1/4"doppen: 5/32",3/16",1/4",9/32" 5/16",11/32",3/8"
7 x inbussleutel 1,27/1,5/2/2.5/3/4/5 mm.
2 x verlengstuk 1/2" 125/250 mm.
3 x bougiedoppen 5/8",23/32",13/16".
2 x verlengstuk 1/4" 50/100 mm.
1 x verlengstuk 3/8" 125 mm.
3 x ratel 1/2",3/8"en1/4" aansluiting.
3 x kniegewricht 1/2",3/8"en 1/4"
2 x adapter voor bitsen 1/2"en3/8"
1 x T verbindingsstuk 1/2"
1 x handvat met 1/4"aansluiting.
1 x handvat met bitaansluiting.
30 x 1/4"bitsdoppen:rechte,pozidrive, philipsdrive,torx en torx met gat.
30 x 8 mm. bitsen: rechte pozidrive,philipsdrive,torx, inbus en torx met gat.
40 x normale 1/4" bitsen: rechte,pozidrive,philipsdrive,torx en inbus.
3 x 1/2"doppen voor uitwendige torxbouten: E20/E22/E24.
6 x 3/8"doppen voor uitwendige torxbouten:E10/E11/E12/E14/E16/E18.
5 x 1/2"doppen voor uitwendige torxbouten: E4/E5/E6/E7/E8.
1 x 1/2"dop inbus 14 mm.
1 x 1/2"dop torx T70.
Chrome Vanadium.
Geleverd in stevige kunststof koffer.
Je hebt een verkeerde set te pakken, tenzij je in Inch-maten wilt werken (hint, tenzij je een Amerikaanse auto of oldtimer Brit hebt, wil je dat absoluut niet).

Jij zoekt [deze set en daar zitten qua 1/2" doppen de volledige range in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goudvis schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:39:
[...]

Met die opmerking stel je dus dat de overige merken die die beveiliging niet hebben dus ook gewoon kl*te zijn. :P

Met die Festool schiet je dan dus ook niet echt op aangezien die ook niet beveiligd zijn voor zover ik kan achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
deepbass909 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:32:
[...]

Je hebt een verkeerde set te pakken, tenzij je in Inch-maten wilt werken (hint, tenzij je een Amerikaanse auto of oldtimer Brit hebt, wil je dat absoluut niet).

Jij zoekt [deze set en daar zitten qua 1/2" doppen de volledige range in.
Dank beide!!! Allemaal wat nieuw voor me :)

Dan is de link van sphere het beste ivm de sleutels die er bij zitten.

En @deepbass909 deze (https://www.hbm-machines....doppenset-metrische-maten) set heeft dan wel die missende doppen waar jij het over had toch?

[ Voor 6% gewijzigd door TweakerVincent op 25-08-2020 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb zelf ook wat nieuw gereedschap nodig. Ik ga binnenkort de liggers op mijn Pergola bouwen en dat is 8 centimeter dik Douglashout, gemonteerd met 12 centimeter lange schroeven. Hiervoor ga ik mijn nieuwe Parkside Impact driver gebruiken, en die lust graag bitjes.

Nu kan ik hier om advies vragen, maar jullie kennen mijn overwegingen en ik weet wat jullie gaan zeggen, dus laten we dat hele toneelspel lekker achterwege en deel ik jullie bij deze mede dat ik deze set heb besteld.

https://www.hbm-machines....delige-impact-duty-bitset

Klaar, slotje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

TweakerVincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:43:
[...]

[...]

En @deepbass909 deze (https://www.hbm-machines....doppenset-metrische-maten) set heeft dan wel die missende doppen waar jij het over had toch?
Zo te zien heeft die t/m 22 mm oplopende maten met stappen van 1 mm, en qua ring-steek sleutels dat t/m 19mm. Daarmee kom je een heel eind, zolang je niet een halve auto (of helemaal) uit elkaar wilt trekken (maar dan zou ik sowieso in een andere prijsklasse gaan kijken).

Het fijne van die kist is dat hij ook E-torx heeft, iets wat je steeds vaker tegenkomt bij auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:47:
Ik heb zelf ook wat nieuw gereedschap nodig. Ik ga binnenkort de liggers op mijn Pergola bouwen en dat is 8 centimeter dik Douglashout, gemonteerd met 12 centimeter lange schroeven. Hiervoor ga ik mijn nieuwe Parkside Impact driver gebruiken, en die lust graag bitjes.

Nu kan ik hier om advies vragen, maar jullie kennen mijn overwegingen en ik weet wat jullie gaan zeggen, dus laten we dat hele toneelspel lekker achterwege en deel ik jullie bij deze mede dat ik deze set heb besteld.

Klaar, slotje.
_O-

maarruh....niks mis met een weloverwogen beslissing.

Met 3 tientjes een stuk goedkoper dan meng Impaktor setje of weetikhoediedingen heten.

Ik dacht eerst aan de link te zien dat het een generiek china setje was, maar het is gewoon milwaukee.

laat maar weten hoe het spul beviel d:)b

ps: als je die liggers van boven vastschroeft, kun je overwegen om eerst een stukje te verdiepen met een speedboor, hebben ze wat meer houvast. Ik weet niet hoe de rest van de constructie eruit ziet verder of je wat extra stevigheid nodig hebt/kunt gebruiken.

Daarna heb ik van boven er van die zwarte EPDMkit in gekit, soort van die sikaflex meuk.
Kan er ook geen water in komen te staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 25-08-2020 11:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:40

timovd

Voorsprong door techniek

@HTT-Thalan, prima setje. Ik heb die zelf ook (want al het accugereedschap is M12). De pasvorm op goede schroeven is goed en weinig speling.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

_O-

maarruh....niks mis met een weloverwogen beslissing.

Met 3 tientjes een stuk goedkoper dan meng Impaktor setje of weetikhoediedingen heten.

Ik dacht eerst aan de link te zien dat het een generiek china setje was, maar het is gewoon milwaukee.

laat maar weten hoe het spul beviel d:)b

ps: als je die liggers van boven vastschroeft, kun je overwegen om eerst een stukje te verdiepen met een speedboor, hebben ze wat meer houvast. Ik weet niet hoe de rest van de constructie eruit ziet verder of je wat extra stevigheid nodig hebt/kunt gebruiken.

Daarna heb ik van boven er van die zwarte EPDMkit in gekit, soort van die sikaflex meuk.
Kan er ook geen water in komen te staan.
De zijkanten staan nu los in de metalen houders en zelfs dat gaat al geen kant meer op - de palen zijn met wigjes in de houders geslagen en daar zitten dan weer draadbouten doorheen. De liggers zijn vooral dik vanwege de esthetiek en omdat er veel planten overheen moeten kunnen groeien - het word een soort groene 'tunnel' naar het tweede gedeelte van de tuin. De overspanning is wel groot - 2 meter 40 tussen de staanders en daar moeten ze nog een stuk uitsteken, dus 3 meter per ligger. Dit omdat ik ook met de auto + aanhanger naar de achtertuin moet (blijven) kunnen rijden ivm tuinwerkzaamheden. Totale lengte van de pergola is 3 meter trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:47:

Klaar, slotje.
Met voorboren in het 8cm deel moet dat prima gaan. 120mm constructie-schroeven zijn wat, minimaal 6mm dik? d:)b

Ik heb één van de drie T20 verlengde bits (50mm?) van Ecotools laatst eindelijk verrot geschroefd met mijn Makita slagschroevendraaier, maar dat was na honderden, misschien wel duizenden schroeven in hardhout of douglas te hebben gejast. De overige twee rouleerden tussen mijn schroef-boormachines.

Ergo: mooi spul zo'n set met meerdere smaken lange bit, maar sinds ik zulke goeie ervaringen heb met de verlengde bitjes van Ecotools zie ik het nut van impact-bitjes niet zo in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Goudvis schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Met voorboren in het 8cm deel moet dat prima gaan. 120mm constructie-schroeven zijn wat, minimaal 6mm dik? d:)b

Ik heb één van de drie T20 verlengde bits (50mm?) van Ecotools laatst eindelijk verrot geschroefd met mijn Makita slagschroevendraaier, maar dat was na honderden, misschien wel duizenden schroeven in hardhout of douglas te hebben gejast. De overige twee rouleerden tussen mijn schroef-boormachines.

Ergo: mooi spul zo'n set met meerdere smaken lange bit, maar sinds ik zulke goeie ervaringen heb met de verlengde bitjes van Ecotools zie ik het nut van impact-bitjes niet zo in.
Ik wel, want mijn gewone bitjes houden het precies 0,75 schroef vol met die impact driver :P.
Maar point taken, ik zal die van Ecotools ook eens testen. Hun zaagblad bevalt me ook enorm goed, vlijmscherpe zaagsnede met bijna geen blowout op mijn Atika.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:16:
[...]

Ik durf te stellen dat je misschien inderdaad erg lomp met het spul omgaat. En daar is an sich geen oordeel aan natuurlijk, in sommige omgevingen is een zwaar leven onvermijdelijk voor een stuk gereedschap. Als ik zeg 'lomp' bedoel ik dat ik het gereedschap gebruik op zo'n manier dat het 100% van zijn kunnen moet leveren, niet persé dat dit een dagelijkse gang van zaken is of dat ik een schoeftol als hamer gebruik (ok, ik geef toe dat het wel ééns is voorgekomen O-)). Bij het schroeven van 12 centimeter lange schroeven door mijn Pergola zeiden zowel mijn B&D en mijn Hitachi op een bepaald punt 'doe het zelf maar'. En toen ik slim dacht te zijn en er een ratel op te zetten voor die laatste paar millimeter zei mijn bitje hetzelfde.

Ik heb in principe nog nooit (elektrisch) gereedschap gesloopt, ook niet het goedkope spul, ook niet bij 'zwaar' werk, en alles wat ik ooit heb gekocht doet nog steeds zijn werk in mijn werkplaats (behalve de Einhell, die heb ik verkocht want die was beter geschikt als boomerang). Ik heb alles wel liggen: X-term, Ferm, Einhell (maar dan niet voor precisiewerk), Gamma, you name it. Uitzondering zijn accu's - de twee die origineel bij mijn Hitachi zijn geleverd zijn allang overleden en ik doe het nu met een 'elefant' van ome Ali (die ook gelijk 3x de originele capaciteit heeft). Gaat toch ook alweer 2 jaar mee.
Ohh ik vergeet de B&D firestorm nog :+ onding was dat zeg.

V.w.b. slopen door lompheid, daarvan denk ik alleen dat het de Skill is geweest. Al sneuvelde die al na 1,5e centraaldoos boren en kwam dat ding uberhaupt slecht steen/beton in. Maar eerlijk zo behandel ik mijn Dewalt ook en die houd zich nog prima na al die jaren.

Met mijn doppen set ook auto's en motoren onderhouden, als iets echt vast zit is mijn manco misschien alleen dat ik best wel wat kracht in mijn poten heb. Daar kunnen die goedkope ratels en doppen toch niet zo goed tegen. Al kun je dan sowieso beter krachtdoppen gebruiken.

Ging er mij meer om dat jouw ervaring met goedkoop spul ook gewoon n=1 is. Ja je kunt lang doen met goedkoop spul, afhankelijk van wat je er mee doet en hoe je er mee omgaat. :)

Ken er die ook een hitachi oid snel kapot kregen, maar ja die legde ze op de trap en dan vielen ze er geregeld vanaf. 8)7 En de halve bouw zweert bij Hilti, maar in mijn liftenbouwtijd hoefde die niet bij ons aan te komen. Die krengen sneuvelden bij bosjes, die konden geen 250 gaten 12mm in vers beton, op een dag en bijna aaneengesloten aan >:)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

deepbass909 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 09:48:
[...]

Keerzijde van dat systeem is dat als je een lege accu in de winter teveel laat afkoelen, de cellen onder de drempelwaarde zakken en de accu alsnog harikiri pleegt. De BMS blokkeert dan ook het laden, ook al is de accu weer opgewarmd.
Keerzijde is... of keerzijde was... ? Ik heb het zowel in de zomer meegemaakt als 's winters, al lijkt het euvel mij bij lage temperaturen eerder voorkomen.
Hoe dan ook, je mag verwachten van een merk (als Makita) dat de elektronica snuggerder in elkaar steekt dan dit. Dat gezegd heb ik de defecte accu's vervangen voor een ste (14,4v) l 3AH accu's van Amazon.de, en die werken na 4 jaar nog zéér prima. Bij de overgang naar 18V wordt het (volgend jaar? jaar erop?) handig gebruikmaken van de jaarlijkse accu-bij-een-machine actie, en begin ik weer gewoon met originelies. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Raym09 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Ohh ik vergeet de B&D firestorm nog :+ onding was dat zeg.

V.w.b. slopen door lompheid, daarvan denk ik alleen dat het de Skill is geweest. Al sneuvelde die al na 1,5e centraaldoos boren en kwam dat ding uberhaupt slecht steen/beton in. Maar eerlijk zo behandel ik mijn Dewalt ook en die houd zich nog prima na al die jaren.
De skil stond niet per ongeluk op klopstand? Dat gaat medunkt niet zo goed i.c.m. centraaldozen boren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

Goudvis schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

De skil stond niet per ongeluk op klopstand? Dat gaat medunkt niet zo goed i.c.m. centraaldozen boren. ;)
Motor brandde door, was jaren 50 metselwerk afgesmeerd met een laag cement. De metabo van het werk hield het daarna prima vol.

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

HTT-Thalan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Ik wel, want mijn gewone bitjes houden het precies 0,75 schroef vol met die impact driver :P.
Maar point taken, ik zal die van Ecotools ook eens testen. Hun zaagblad bevalt me ook enorm goed, vlijmscherpe zaagsnede met bijna geen blowout op mijn Atika.
0,75 schroef is een matig gemiddelde. Ik heb ook nog wel een knakensetje bitjes liggen, maar als iets geen T20 is grijp ik toch naar mijn Festool bitset (die overigens alweer even kwijt is :o ):
Afbeeldingslocatie: https://images.ffx.co.uk/tools/Festool_769138.jpg?w=1280&h=960&scale=both.

Die weten wel hoe ze bits maken. Twee kanttekeningen:
- De Torx bits passen soms té goed, waardoor de bit in de T10 of T15 kop blijft hangen.
- De bithouder een keer góed vast blijven zitten in de click-kop van de Makita slagschroevendraaier- de as van de bithouder is uh, a-typisch gevormd en heb ik na lang beraad pas met grof trekwerk losgekregen. :/ De Makita was gelukkig ongeschonden en ik heb mijn lesje geleerd. Voortaan andere bithouder in de slagschroevendraaier. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door Goudvis op 25-08-2020 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis

Goudvis

Raym09 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:24:
[...]

Motor brandde door, was jaren 50 metselwerk afgesmeerd met een laag cement. De metabo van het werk hield het daarna prima vol.
Noted. Gesmeerd cement uit die tijd (of gewoon 'oud gesmeerd cement'?) kan tandjeshard zijn. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
TweakerVincent schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 10:43:

Zo'n volledige set heeft als voordeel dat je niet gauw misgrijpt als je een keer iets nodig hebt wat een beetje afwijkt van de standaard (alhoewel die 16 en 18 doppen ook een standaard zijn, maar dan een nieuwere standaard voor M10 en M12 dan de oude 17 en 19). Had laatst ook een boutje dan aan een kant vast zat met een sleutel 12. Nooit eerder nodig gehad, en fijn als je dan iets hebt.

En als je nog niet weet hoe vaak je het gaat gebruiken, is zo'n goedkope set misschien wel een goed idee. Aan de andere kant, dit is nu echt gereedschap dat je normaalgesproken een keer kunt kopen en dan de rest van je leven genoeg aan hebt, dus een kleine investering in wat beter spul is op de lange termijn ook niet zo duur.

Over de dure merken, ik ken ook iemand die Stahlwille prutzooi vindt, omdat hij al meerdere doppen 10 gesloopt heeft daarmee. Weet niet precies wat hij er mee doet, hij is de enige op het werk die dat voor elkaar lijkt te krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Goudvis schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:26:
0,75 schroef is een matig gemiddelde. Ik heb ook nog wel een knakensetje bitjes liggen, maar als iets geen T20 is grijp ik toch naar mijn Festool bitset (die overigens alweer even kwijt is :o ):
[Afbeelding].

Die weten wel hoe ze bits maken. Twee kanttekeningen:
- De Torx bits passen soms té goed, waardoor de bit in de T10 of T15 kop blijft hangen.
- De bithouder een keer góed vast blijven zitten in de click-kop van de Makita slagschroevendraaier- de as van de bithouder is uh, a-typisch gevormd en heb ik na lang beraad pas met grof trekwerk losgekregen. :/ De Makita was gelukkig ongeschonden en ik heb mijn lesje geleerd. Voortaan andere bithouder in de slagschroevendraaier. 8)
Ik denk dat Festool niet zelf die bits maken, maar ze kopen die waarschijnlijk op een plek in waar wat meer kwaliteitscontrole op het eindprodukt zit dan de meeste fabrikanten van elektrisch gereedschap ;)

Maar goed, voor impact drivers heb je speciale bits die daar voor gemaakt zijn en daar ook wat langer in mee horen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

henkie196 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

Zo'n volledige set heeft als voordeel dat je niet gauw misgrijpt als je een keer iets nodig hebt wat een beetje afwijkt van de standaard (alhoewel die 16 en 18 doppen ook een standaard zijn, maar dan een nieuwere standaard voor M10 en M12 dan de oude 17 en 19). Had laatst ook een boutje dan aan een kant vast zat met een sleutel 12. Nooit eerder nodig gehad, en fijn als je dan iets hebt.

En als je nog niet weet hoe vaak je het gaat gebruiken, is zo'n goedkope set misschien wel een goed idee. Aan de andere kant, dit is nu echt gereedschap dat je normaalgesproken een keer kunt kopen en dan de rest van je leven genoeg aan hebt, dus een kleine investering in wat beter spul is op de lange termijn ook niet zo duur.

Over de dure merken, ik ken ook iemand die Stahlwille prutzooi vindt, omdat hij al meerdere doppen 10 gesloopt heeft daarmee. Weet niet precies wat hij er mee doet, hij is de enige op het werk die dat voor elkaar lijkt te krijgen :+
12mm kom je bij motoren daarentegen behoorlijk veel tegen.

Awesome

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Raym09 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:40:
12mm kom je bij motoren daarentegen behoorlijk veel tegen.
En in Japanse auto's, kennelijk. Beetje meer tricky is dat een kruiskop in Japan niet (altijd) een PH of PZ is, maar een JIS. Denk je dat je het goede pakt, draai je nog de kop dol.

Beetje net als dat je M10 en M12 bouten in de ijzerhandel voornamelijk tegenkomt als 17 en 19, maar in bv. een BMW als 16 en 18. Of zoals ee VAG auto vol met XZN schroeven zit. Een dop 15 is ook geen DIN / ISO maat, maar zit wel op elke fiets die je koopt. Ik dacht ook dat een dop 23 nergens gebruikt werd, maar kennelijk is dat voor wateraansluitingen (in BE, in ieder geval), een standaard maat. Stahlwille heeft niet eens een hoge dop 23, wtf.

Anyway, een complete set is fijn om te hebben voor het geval dat je iets minder standaard tegenkomt. En een complete set is stiekem toch nooit compleet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Goudvis schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

Keerzijde is... of keerzijde was... ? Ik heb het zowel in de zomer meegemaakt als 's winters, al lijkt het euvel mij bij lage temperaturen eerder voorkomen.
Hoe dan ook, je mag verwachten van een merk (als Makita) dat de elektronica snuggerder in elkaar steekt dan dit. Dat gezegd heb ik de defecte accu's vervangen voor een ste (14,4v) l 3AH accu's van Amazon.de, en die werken na 4 jaar nog zéér prima. Bij de overgang naar 18V wordt het (volgend jaar? jaar erop?) handig gebruikmaken van de jaarlijkse accu-bij-een-machine actie, en begin ik weer gewoon met originelies. :9
Het is ook iets waar commentaar op is. Prima dat er een slimme BMS in zit die dieponladen voorkomt, maar geeft de accu ook kans om te recoveren.

Overigens is het ook deels user error als je lithium-accu's leeg bewaard. Je moet die dingen altijd direct opladen.

AvE stipte dit in het verleden al een keer aan dat het in de regio waar hij woont (waar het in de winter diep onder 0 duikt) vooral een probleem is. Een accu die tijdens gebruik leeggetrokken wordt is warm. Als hij dan afkoelt tot de omgevingstemperatuur (wat daar rustig 40 graden C kan zijn in de winter), daalt de spanning in de accu zo ver dat hij door de BMS als defect wordt gevlagd en kan hij ook niet meer opladen. Ook niet als de cellen buiten de BMS om worden opgeladen. Het is ook niet heel verrassend dat je die BMS volop via ebay los kan aanschaffen, al dan niet in Chinese top kwaliteit (lees, fopt de lader en tool, maar doet 0,0 om de accu te beschermen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
deepbass909 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

Zo te zien heeft die t/m 22 mm oplopende maten met stappen van 1 mm, en qua ring-steek sleutels dat t/m 19mm. Daarmee kom je een heel eind, zolang je niet een halve auto (of helemaal) uit elkaar wilt trekken (maar dan zou ik sowieso in een andere prijsklasse gaan kijken).

Het fijne van die kist is dat hij ook E-torx heeft, iets wat je steeds vaker tegenkomt bij auto's.
thanks all voor het meedenken. Ik heb hem besteld :D
Pagina: 1 ... 124 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic