Ik gebruik het echt nooit. Heb je er een use case voor?TweakerVincent schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:57:
[...]
Ok dan koop ik die niet, is een verlengbitje wel handig? ik wilde die meenemen bij toolstation tot ik de reviews las... allemaal niet best. Leek me wel handig om 15 cm meer te hebben of gebruik je dat eigenlijk nooit?
Stel dat er een plank ofzo voor zit, net in mijn sauna ging het bijna niet maar haalde het net. (dus accuboor - plank - schroef?Boudewijn schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:58:
[...]
Ik gebruik het echt nooit. Heb je er een use case voor?
Ik heb een haakse boorkop als extra gekocht,, heeft me al genoeg uit de brand geholpenTweakerVincent schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:57:
[...]
Ok dan koop ik die niet, is een verlengbitje wel handig? ik wilde die meenemen bij toolstation tot ik de reviews las... allemaal niet best. Leek me wel handig om 15 cm meer te hebben of gebruik je dat eigenlijk nooit?
Heb je meer aan dan zo'n slangding.
https://www.gereedschapce...haakse-boorkop-osd-2.html
Wel even aanbieding wachten of zoeken, ik kocht hem rond de 3 tientjes.
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison
Als ik écht in een hoekje of dicht tegen een ander oppervlak moet schroeven. Zodanig dat de excenter er ook niet eenvoudig bij komt, dan helpt zo'n verlengstuk wel. Of als je ergens soort van achter moet zijn. Soms zit dan de bithouder zelf in de weg, en dan heb je gewoon een lange bit nodig, maar soms kom je met zo'n verlengstuk er net wel bij.Boudewijn schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:58:
Ik gebruik het echt nooit. Heb je er een use case voor?
Het is net als die verlengstukken bij een doppenset. Meestal heb je die niet echt nodig, maar soms kom je er anders gewoon niet bij.
Ik gebruik zo'n verlengstuk wel een paar keer per jaar, over het algemeen.
Duurt lang btw. Ben al een tijd aan het jagen, maar kans is natuurlijk groot dat het pas met oranje sticker gekocht kan worden als ik stop met oplettenFraggert schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:38:
Wel even aanbieding wachten of zoeken, ik kocht hem rond de 3 tientjes.
Geen ervaring met zulke verleng-bithouders, maar wel met langere bits. Soms zijn lange bits een uitkomst, bv bij spatwaterdichte lasdozen die je vast wilt schroeven. Daarvoor gebruik ik deze bits die ik ooit gekregen heb:TweakerVincent schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:57:
[...]
https://www.ijzerhandel.n...ex-bitset-coxb973918.html
M'n schoonvader heeft wat bits van 15 cm lang, hij vind het super werken met zulke lange bitjes.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Die bedoelde ik ook (wbt lage reviews). Hij zou niet best zijn, heb je precies deze?Getto schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 22:01:
Bij mijn boormachine kreeg ik er zulke bij:
https://www.toolstation.nl/bithouder-set/p30241
Ideaal!
@TweakerVincent je gaat hier een paar keer een schroefje mee aanpeuren, zal wel meevallen als je dat met beleid doet?
Ik zou graag zelf een tv kast willen maken. En nu vroeg ik me het volgende af. Als ik alle panelen in verstek wil zagen, is dan een simpele lijmverbinding voldoende of heb ik nog iets als een lamellenfrees nodig?
Verwijderd
[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 6aschja schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 07:58:
Ik zou graag zelf een tv kast willen maken. En nu vroeg ik me het volgende af. Als ik alle panelen in verstek wil zagen, is dan een simpele lijmverbinding voldoende of heb ik nog iets als een lamellenfrees nodig?
Maar goed, dat is afhankelijk van het materiaal, dikte, grote van het meubel, en wat het te verduren krijgt.
Als je goed kijkt naar het kantelpunt (boven en beneden) en dan inbeeld hoe de zaag uitschuift kan je het misschien zien.Snowhite0901 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:57:
[...]
Kan je dat laatste iets meer uitleggen? Of staat dat in dat filmpje ( kan nu even niet kijken)
Je hebt dus geen dieptestop. Maar grof uitkameren van een inkeping die je daarna nog met een beitel afwerkt kan nog steeds op t oog.Alsjemenou schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:17:
[...]
Als je goed kijkt naar het kantelpunt (boven en beneden) en dan inbeeld hoe de zaag uitschuift kan je het misschien zien.
Doordat de geleiding onder een hoek staat (bij niet volledige zaagdiepte) moet je zelf het blad steeds verder optillen naarmate je de schuifbeweging richting het einde maakt.
Snap ik met 97dB.teacher schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 21:50:
[...]
Daar is het een prima ding voor. Je hebt er nog wel een belangrijk accesoire voor nodig:
https://www.bol.com/nl/p/...rt-rood/9200000010475619/
Zat nog even verder te kijken, tweede aansluiting laten vervallen, en olieloos ivm onderhoud en 84dB kwam ik deze tegen van Airpress. Mooie prijs, inclusief eerste accessoires.
Andere keuze:
De Gamma eigen, nagenoeg zelfde prijs, olieloos, zelfde vermogen en wel twee aansluitingen...
Beter of minder? Ben zo niet thuis in dit soort dingen... Hij staat in de schuur, gaat alleen aan wanneer nodig en geluid is niet het belangrijkste. Kan hem zelfs inbouwen indien nodig.
[ Voor 14% gewijzigd door RZor op 23-08-2020 09:35 ]
Gruwelijk gejatte Icoon!
Nee ik heb ze van DeWalt. Die kreeg ik erbij toen ik mijn boormachine kocht.TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 00:30:
[...]
Die bedoelde ik ook (wbt lage reviews). Hij zou niet best zijn, heb je precies deze?
Al die compressortjes doen ongeveer hetzelfde, bestaan uit dezelfde uitwisselbare onderdelen, hebben doorgaans een 24 liter tank en (net geen) 8 bar druk, hebben een debiet van iets boven de 100 liter en ze kosten ook allemaal hetzelfde. Maakt niet uit dus.
Als je niet gaat spuiten zou ik een oliegevulde compressor zoeken; die zijn ietsje stiller (nog steeds wil je dan gehoorbescherming gebruiken, zeker als je gaat schoonblazen), kunnen meestel langer draaien en gaan langer mee. Wel moet je af en toe olie verversen. Wil je nu gaan spuiten, kies dan een olievrije.
Ik heb mezelf een tijdje geleden verwend met een stille hbm. Nadeel is dat het debiet en de absolute druk wat lager is, maar je kan gewoon een gesprek voeren naast de compressor.
Als je niet gaat spuiten zou ik een oliegevulde compressor zoeken; die zijn ietsje stiller (nog steeds wil je dan gehoorbescherming gebruiken, zeker als je gaat schoonblazen), kunnen meestel langer draaien en gaan langer mee. Wel moet je af en toe olie verversen. Wil je nu gaan spuiten, kies dan een olievrije.
Ik heb mezelf een tijdje geleden verwend met een stille hbm. Nadeel is dat het debiet en de absolute druk wat lager is, maar je kan gewoon een gesprek voeren naast de compressor.
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 23-08-2020 10:47 ]
Wise enough to play the fool
Een figuurzaag mocht voor een paar tientjes natuurlijk niet missen in de verzameling.......
Je weet nooit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a2TvSanvVmEOLACGAiI5dOmA.jpg?f=user_large)
Maar eens mezelf een marktplaatsverbod opleggen.
Je weet nooit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a2TvSanvVmEOLACGAiI5dOmA.jpg?f=user_large)
Maar eens mezelf een marktplaatsverbod opleggen.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Het is niet echt gereedschap, maar denk wel dat jullie mij kunnen helpen. Ben namelijk opzoek naar een gereedschapsbord/gereedschapswand. Heb ooit zo'n plastieken gekocht bij de Aldi, maar nooit gebruikt. Ergens denk ik dat het mij meer ergernis geeft dan dat ik er blij van wordt. Nu heb ik gezocht naar een goed alternatief, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Je hebt borden met vierkante gaatjes, ronde of slotjes. Daarin passen ook weer verschillende haken van enorm prijzig naar redelijk goedkoop. Het ene bord is weer dikker dan de andere, andere zijn weer aan 4 kanten gevouwen enz. Wie kan mij iets van advies geven?
Even voor de duidelijkheid, het is vooral een bord om het gereedschap wat overzichtelijker op te hangen. Nu ligt het los op de werkbank/in de kast en dat werkt niet. Ben geen grote klusser, dus het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar ook weer niet zo goedkoop dat het al afbreekt als je er naar kijkt (bij wijze van spreken).
Even voor de duidelijkheid, het is vooral een bord om het gereedschap wat overzichtelijker op te hangen. Nu ligt het los op de werkbank/in de kast en dat werkt niet. Ben geen grote klusser, dus het hoeft niet het beste van het beste te zijn, maar ook weer niet zo goedkoop dat het al afbreekt als je er naar kijkt (bij wijze van spreken).
Ik heb geen toegang tot dat forum.. Is er buiten TL nog een geheim forum? En hoe kom ik daar in?Señor Sjon schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 23:53:
[modbreak]De ervaringen rondom de lintzaag passen beter hiet: Marktplaats... ik word er gek van - Deel 2[/]
Sorry offtopic..
Voorwaarden aanvragen huiskamer (HK) toegangDCNY schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:55:
[...]
Ik heb geen toegang tot dat forum.. Is er buiten TL nog een geheim forum? En hoe kom ik daar in?
Sorry offtopic..
Waarom maak je dan geen eigen "schaduwbord", enige wat je nodig bent is een houten plaat (multiplex) en wat schroefjes.Eppo © schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:37:
Het is niet echt gereedschap, maar denk wel dat jullie mij kunnen helpen. Ben namelijk opzoek naar een gereedschapsbord/gereedschapswand. Heb ooit zo'n plastieken gekocht bij de Aldi, maar nooit gebruikt. Ergens denk ik dat het mij meer ergernis geeft dan dat ik er blij van wordt. Nu heb ik gezocht naar een goed alternatief, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Je hebt borden met vierkante gaatjes, ronde of slotjes. Daarin passen ook weer verschillende haken van enorm prijzig naar redelijk goedkoop. Het ene bord is weer dikker dan de andere, andere zijn weer aan 4 kanten gevouwen enz. Wie kan mij iets van advies geven?
Evt. als je het "mooi" wilt maken enkele specifieke gereedschaphouders voor b.v. je schroevendraaierset.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Ik lees op dit forum dat je het een aantal keer hebt over symmetrische en assymetrische ratels. Kun je het verschil uitleggen en ook hoe dit te herkennen?henkie196 schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:01:
[...]
Qua kwaliteit zou het ongeveer hetzelfde moeten zijn, maar ik hoor geen slechte verhalen over Proxxon (behalve dan dat de symmetrische ratels gauw kapot gaan, maar de set die ik linkte heeft de asymmetrische ratels en die hebben kennelijk geen problemen), maar wel af en toe wat mindere verhalen van Carolus / Gedore Red, vandaar dat ik zelf wat eerder naar Proxxon zou neigen. Ik heb zelf ook een Proxxon doppenset voor torx en inbus, die zijn in ieder geval prima.
Voor lange doppen moet je even nagaan welke maten je het meest nodig zou hebben. Die lange doppen in die Gedore Red set waren voor 1/4", en ik weet niet of dat voor jou ook genoeg zou zijn. Ik zou zelf in ieder geval altijd lange doppen willen hebben voor het wisselen van de wielen, en die zou je dan toch nog los aan moeten schaffen bij die Gedore Red set. Ik twijfel ook een beetje bij hoe vaak je die knie-sleutels zou gebruiken in die set, lijkt me een beetje overbodig.
Maar waarschijnlijk ga je je aan geen van beide sets een buil vallen.
Zou waarschijnlijk wel nog blijven kijken naar een bitratel en uitgebreide bitset (als je die nog niet hebt), want dat is echt super handig in en om het huis.
Ik was bijvoorbeeld aan het kijken naar deze set Proxxon 23110
Deze omdat het alle maten heeft met medium size ratel, omdat ik niet zo vaak klus (alleen zelf zomer/winter banden vervangen, fiets klussen en af en toe kleine projectjes/opknapbeurtjes). Echter, ik ben geleerd dat 1x fatsoenlijke kwaliteit kopen beter is dan meermaals troep dus voor dit soort dingen geen action gereedschap :-)
Is dit dan nou een goede keus? Of hebben jullie een beter alternatief? En dus voornamelijk is dit dan zo'n beruchte slechte symmetrische ratel die snel kapot gaat?
French Cleat systeem niets voor je? En dan zelf mooi je houders maken voor wat je nodig hebt?Eppo © schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 13:37:
Is mooi, leuk om te maken, goed voor je skills en precies wat jij nodig hebt omdat je het zelf maakt...
Gruwelijk gejatte Icoon!
Nou,mijn kruislaser uit China is ook gearriveerd
Met dank aan @wheel . Helaas wel verbroken zegel, even over klagen. Zo is het enige dat op prosumer/(semi)professioneel gereedschap wat je hebt een Hitachi accutol, zo heb je 3 weken later van Bosch blauw een bovenfrees, 18v multitool en groene kruislaser 
En misschien binnenkort ook nog een slagschroevendraaier voor het in elkaar zetten van een carport, volgens mij heb je die wel nodig als je niet elk gaatje voor wil boren...en waarom dan ook niet gelijk met de accu-actie m'n accutol vervangen waarvan de accu's zwakker worden
M'n vrouw was al niet blij met de suggestie om die slagschroevendraaier aan te schaffen
Maar ja, als je zelf de carport in elkaar wil zetten...
En misschien binnenkort ook nog een slagschroevendraaier voor het in elkaar zetten van een carport, volgens mij heb je die wel nodig als je niet elk gaatje voor wil boren...en waarom dan ook niet gelijk met de accu-actie m'n accutol vervangen waarvan de accu's zwakker worden
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Je wilt sowieso voorboren. Anders heb je kans op splijten.JT schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:56:
Nou,mijn kruislaser uit China is ook gearriveerdMet dank aan @wheel . Helaas wel verbroken zegel, even over klagen. Zo is het enige dat op prosumer/(semi)professioneel gereedschap wat je hebt een Hitachi accutol, zo heb je 3 weken later van Bosch blauw een bovenfrees, 18v multitool en groene kruislaser
En misschien binnenkort ook nog een slagschroevendraaier voor het in elkaar zetten van een carport, volgens mij heb je die wel nodig als je niet elk gaatje voor wil boren...en waarom dan ook niet gelijk met de accu-actie m'n accutol vervangen waarvan de accu's zwakker wordenM'n vrouw was al niet blij met de suggestie om die slagschroevendraaier aan te schaffen
Ook als je 20cm douglas in gaat?Getto schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 16:58:
[...]
Je wilt sowieso voorboren. Anders heb je kans op splijten.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Wat voor schroeven ga jij door 20cm hout doen? Wat moet die schroef gaan vasthouden? Als dan nog een 20cm balk word dan wil je bouten gaan gebruiken schat ik zo.
Ik ben nu bezig met 15x15 CM douglas balken en ik gebruik zogenaamde stokeinden van 25CM om de balken aan elkaar te bevestigen. De eerste heb ik gedaan zonder voorboren en zelfs met een 18v slagschroevendraaier kwam ik er amper doorheen. Daarnaast beschadig je blijkbaar de structuur van het hout als je het zonder voorboren doet (Ooit een keer een youtube filmpje gezien van een timmerman waarin hij dat uitlegt)
Mijn woorden zijn ambiguVerwijderd schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:03:
[...]
Wat voor schroeven ga jij door 20cm hout doen? Wat moet die schroef gaan vasthouden? Als dan nog een 20cm balk word dan wil je bouten gaan gebruiken schat ik zo.
Ah, had een tijdje geleden bij iemand gezien die er met een slagschroevendraaier wel doorheen kwam, los van de vraag of het dan verstandig is. Als je voorboort, heb je dan nog steeds een slagschroevendraaier nodig? Of kom je dan wel weg met een goede accutol?Getto schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:03:
[...]
Ik ben nu bezig met 15x15 CM douglas balken en ik gebruik zogenaamde stokeinden van 25CM om de balken aan elkaar te bevestigen. De eerste heb ik gedaan zonder voorboren en zelfs met een 18v slagschroevendraaier kwam ik er amper doorheen. Daarnaast beschadig je blijkbaar de structuur van het hout als je het zonder voorboren doet (Ooit een keer een youtube filmpje gezien van een timmerman waarin hij dat uitlegt)
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
De ene slagschroevendraaier is de andere niet. Hangt dus af van de slagkracht. Als je voorboort kan je prima zonder ssd.JT schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:09:
[...]
Mijn woorden zijn ambiguZie antwoord Getto.
[...]
Ah, had een tijdje geleden bij iemand gezien die er met een slagschroevendraaier wel doorheen kwam, los van de vraag of het dan verstandig is. Als je voorboort, heb je dan nog steeds een slagschroevendraaier nodig? Of kom je dan wel weg met een goede accutol?
Ehm eerlijk gezegd heb ik het niet geprobeerd. Ik heb een slagschroevendraaier en ik zie wel dat die er alsnog veel moeite mee heeft. (Kan zijn dat ik iets te klein voorboor)JT schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:09:
[...]
Mijn woorden zijn ambiguZie antwoord Getto.
[...]
Ah, had een tijdje geleden bij iemand gezien die er met een slagschroevendraaier wel doorheen kwam, los van de vraag of het dan verstandig is. Als je voorboort, heb je dan nog steeds een slagschroevendraaier nodig? Of kom je dan wel weg met een goede accutol?
Op het moment dat ik met een dop aan de gang moet pak ik altijd een slagschroevendraaier.
Ik gebruik deze stokeinden:
https://www.rvspaleis.nl/...roef-en-acc./stokschroef-[-]-m10/9211-2-10x300_1
En die schroef ik dwars door de liggers heen de staanders in.
Die, eh, die staander daar. Links achterin. *kuch*.Getto schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:15:
[...]
Ehm eerlijk gezegd heb ik het niet geprobeerd. Ik heb een slagschroevendraaier en ik zie wel dat die er alsnog veel moeite mee heeft. (Kan zijn dat ik iets te klein voorboor)
Op het moment dat ik met een dop aan de gang moet pak ik altijd een slagschroevendraaier.
[Afbeelding]
Hij is inmiddels rechtHTT-Thalan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:16:
[...]
Die, eh, die staander daar. Links achterin. *kuch*.
Die schuine balk houdt hem nu recht.
[ Voor 46% gewijzigd door Getto op 23-08-2020 17:19 ]
Ik zou hem geen negentig graden geven maar vooruit. "Recht"Getto schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:18:
[...]
Hij is inmiddels rechtDit was een work in progress foto.
Die schuine balk houdt hem nu recht.
[Afbeelding]
Klopt het is 88 gradenHTT-Thalan schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:25:
[...]
Ik zou hem geen negentig graden geven maar vooruit. "Recht".
Maar de vrouw zei dat ze het zo knap vond dat alles zo recht was. Missie geslaagd al zeg ik het zelf. Nu nog 4 staanders + liggers en hopen dat ze net zo recht komen
[ Voor 28% gewijzigd door Getto op 23-08-2020 17:42 ]
Dat is inderdaad zo'n symmetrische ratel in die set die je linkt. Een voorbeeld van een set met een asymmetrische ratel is deze. Qua doppen is Proxxon prima, maar die ratels zoals in dat setje dat je linkt hebben een reputatie dat ze gauw kapot gaan.Martijn018 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:29:
Ik lees op dit forum dat je het een aantal keer hebt over symmetrische en assymetrische ratels. Kun je het verschil uitleggen en ook hoe dit te herkennen?
Ik was bijvoorbeeld aan het kijken naar deze set Proxxon 23110
Deze omdat het alle maten heeft met medium size ratel, omdat ik niet zo vaak klus (alleen zelf zomer/winter banden vervangen, fiets klussen en af en toe kleine projectjes/opknapbeurtjes). Echter, ik ben geleerd dat 1x fatsoenlijke kwaliteit kopen beter is dan meermaals troep dus voor dit soort dingen geen action gereedschap :-)
Is dit dan nou een goede keus? Of hebben jullie een beter alternatief? En dus voornamelijk is dit dan zo'n beruchte slechte symmetrische ratel die snel kapot gaat?
Voor het wisselen van wielen zou ik overigens eerder een 1/2'' set nemen, zo'n 3/8'' is daar gewoon wat klein voor. Voor in en om het huis is een 1/4'' set over het algemeen meer bruikbaar. Dan zou je aan een combinatieset kunnen denken. Of losse sets, dan kan je makkelijker zo'n 1/4'' set meeslepen rond huis.
Ok, dank. Ik had zelf de blauwe Bosch op het oog met 200nm. Ook te gebruiken voor autozaken want je kunt er bitjes én 1/2" doppen op doenVerwijderd schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:15:
[...]
De ene slagschroevendraaier is de andere niet. Hangt dus af van de slagkracht. Als je voorboort kan je prima zonder ssd.
Ok, dank! Is dat trouwens permanent, die IBC met planten?Getto schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 17:15:
[...]
Ehm eerlijk gezegd heb ik het niet geprobeerd. Ik heb een slagschroevendraaier en ik zie wel dat die er alsnog veel moeite mee heeft. (Kan zijn dat ik iets te klein voorboor)
[Afbeelding]
Ecodan warmtepomp
Hier ook de kruiskade ontvangen, eveneens verbroken zegel. Alles werkt echter naar behoren..JT schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:56:
Nou,mijn kruislaser uit China is ook gearriveerdMet dank aan @wheel . Helaas wel verbroken zegel, even over klagen. Zo is het enige dat op prosumer/(semi)professioneel gereedschap wat je hebt een Hitachi accutol, zo heb je 3 weken later van Bosch blauw een bovenfrees, 18v multitool en groene kruislaser
En misschien binnenkort ook nog een slagschroevendraaier voor het in elkaar zetten van een carport, volgens mij heb je die wel nodig als je niet elk gaatje voor wil boren...en waarom dan ook niet gelijk met de accu-actie m'n accutol vervangen waarvan de accu's zwakker wordenM'n vrouw was al niet blij met de suggestie om die slagschroevendraaier aan te schaffen
They call her... c*ck juggeling Thunderc*nt!
Wellicht trouwens nog interessant voor degenen die nog een bovenfrees zoeken met de kanttekening dat deze info 1,5 week oud is. Er waren naast Veenendaal nog 2 Gamma's die de Bosch blauw bovenfrees ook nog hadden. Den Haag en Diemen. Alleen contact gehad met de laatste, dit was een showmodel zonder doos, geen idee in hoeverre de toebehoren erbij zitten. Wel 50% korting.
Vroeg mij later af of het niet gewoon vanwege douanecontrole is. Maar ik heb een berichtje gestuurd naar de verkoper, we zullen zienlampie1979 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 20:27:
[...]
Hier ook de kruiskade ontvangen, eveneens verbroken zegel. Alles werkt echter naar behoren..
[ Voor 33% gewijzigd door JT op 23-08-2020 20:32 ]
Ecodan warmtepomp
Nou nee. Vorig jaar even tijdelijk neergezet zodat we geen last meer hadden van koplampen aan de andere kant van het water. Ik had er wat pallets tegen aan geschroefd en toen zag het er best oke uit.JT schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 19:54:
[...]
Ok, dank! Is dat trouwens permanent, die IBC met planten?
De pallets moesten er even vanaf omdat ik die IBC moest verplaatsen voor de pergola.
Zodra de pergola af is komt er een nette plantenbak en allemaal nieuwe struiken en dan gaat de IBC weg
[ Voor 8% gewijzigd door Getto op 23-08-2020 21:05 ]
Vandaag lekker bezig met mijn nieuwe decoupeerzaag en accuboor van makita. Moest een saunadeur ff volledig luchtdicht maken met latjes omdat hij niet waterpas gebouwd is. Allemaal gelukt. Alleen merkte ik dat volledig recht doormidden zagen van een plankje niet goed ging. Dus moet ik wéér een nieuwe machine kopen wss. Een afkortzaag.
Een vriend van mij gaf aan dat een combinatie verstek en afkortzaag beter was. Zoiets: https://www.toolstation.n...verstekzaagmachine/p60506
Ik ga hem dus als amateur gebruiken en niet zo vaak maar ik wil wel kwaliteit. Makita is krankzinnnig duur zag ik (bij dit soort apparaten) dus die valt helaas af (hoewel het perfect zou zijn als mijn 5 ah accu's erop zou passen maar dat is denk onmogelijk met deze prijs.
Is dit product een optie of kan ik beter iets anders zoeken? Ik twijfel alleen of 1500W genoeg is. Ik las dat je meer nodig hebt? Maar de recensies zijn prima
Een vriend van mij gaf aan dat een combinatie verstek en afkortzaag beter was. Zoiets: https://www.toolstation.n...verstekzaagmachine/p60506
Ik ga hem dus als amateur gebruiken en niet zo vaak maar ik wil wel kwaliteit. Makita is krankzinnnig duur zag ik (bij dit soort apparaten) dus die valt helaas af (hoewel het perfect zou zijn als mijn 5 ah accu's erop zou passen maar dat is denk onmogelijk met deze prijs.
Is dit product een optie of kan ik beter iets anders zoeken? Ik twijfel alleen of 1500W genoeg is. Ik las dat je meer nodig hebt? Maar de recensies zijn prima
[ Voor 5% gewijzigd door TweakerVincent op 23-08-2020 21:21 ]
Je kan soms ook je decoupeerzaag op een Geleiderail laten lopen zaag je ook kaars recht.TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:13:
Vandaag lekker bezig met mijn nieuwe decoupeerzaag en accuboor van makita. Moest een saunadeur ff volledig luchtdicht maken met latjes omdat hij niet waterpas gebouwd is. Allemaal gelukt. Alleen merkte ik dat volledig recht doormidden zagen van een plankje niet goed ging. Dus moet ik wéér een nieuwe machine kopen wss. Een afkortzaag.
ja dat las ik idd. Of op een zaagstation. Geen idee of de bosch zaagstation compatible is met mijn makita decoupeerzaag.ppatrick schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:27:
[...]
Je kan soms ook je decoupeerzaag op een Geleiderail laten lopen zaag je ook kaars recht.
Zit nu reviews te lezen over de afkortzaag maar toch neit echt positief
Mijn ervaring is dat een decoupeerzaag niet rechtuit wil zagen. Dus als je hem via een rail dwingt, dan gaat het zaagje weglopen (en dus krom staan).ppatrick schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:27:
[...]
Je kan soms ook je decoupeerzaag op een Geleiderail laten lopen zaag je ook kaars recht.
Volgens mij moet dat op te lossen zijn door een zaagje te pakken, waarbij de tanden iets gezet zijn en dus een bredere zaagsnede maken dan de dikte van het zaagje. Maar dat zijn niet de zaagjes die een nette zaagsnede geven.
Misschien naar de LS0815FLN van Makita kijken die is 292 euro. Vaak staat afkort zaag toch op 1 plek en dan is accu misschien niet de moeite.TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:30:
[...]
ja dat las ik idd. Of op een zaagstation. Geen idee of de bosch zaagstation compatible is met mijn makita decoupeerzaag.
Dat is waar. Maar 300 euro is way above budget. Die Metabo lijkt me op zich ok. Las alleen dat haaks zagen niet lekker gaat?ppatrick schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:38:
[...]
Misschien naar de LS0815FLN van Makita kijken die is 292 euro. Vaak staat afkort zaag toch op 1 plek en dan is accu misschien niet de moeite.
Ik zat zelf te kijken naar de Metabo 254 maar las inderdaad dat afstelling niet altijd je van het is. DeWalt DWS773 is ook nog wel te betalen, alleen die zijn niet onder de 200 ofzo. Een alternatief is de Einhell TM SM 2131, die kan ik in bruikleen krijgen dus ik ben even gaan zoeken naar hoe precies die is. En die schijnt het best aardig te doen. Zonder dat apparaat had ik waarschijnlijk een DWS773 of DWS774 gehaald.TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:41:
[...]
Dat is waar. Maar 300 euro is way above budget. Die Metabo lijkt me op zich ok. Las alleen dat haaks zagen niet lekker gaat?
Verder zou ik voor de meerprijs ervan niet voor een accumachine gaan.
[ Voor 13% gewijzigd door JT op 23-08-2020 21:45 ]
Ecodan warmtepomp
Anders een geleiderrails met circelzaag?TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:41:
[...]
Dat is waar. Maar 300 euro is way above budget. Die Metabo lijkt me op zich ok. Las alleen dat haaks zagen niet lekker gaat?
Deze (Einhell TM SM 2131) is zeer goed betaalbaar. Vraag is of het wel enige kwaliteit is? of toch beter de Metabo KGS 216)?JT schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:42:
[...]
Ik zat zelf te kijken naar de Metabo 254 maar las inderdaad dat afstelling niet altijd je van het is. DeWalt DWS773 is ook nog wel te betalen, alleen die zijn niet onder de 200 ofzo. Een alternatief is de Einhell TM SM 2131, die kan ik in bruikleen krijgen dus ik ben even gaan zoeken naar hoe precies die is. En die schijnt het best aardig te doen. Zonder dat apparaat had ik waarschijnlijk een DWS773 of DWS774 gehaald.
Verder zou ik voor de meerprijs ervan niet voor een accumachine gaan.
Ik ben verre van een kenner maar degene van wie ik hem leen mag graag een klusje doen en heb ik er nog nooit over horen klagen. Volgens mij is het niet-goedkoopste spul van Einhell doorgaans best prima voor het geld. Als je er een paar planken mee moet zagen dan denk ik dat je je er geen zorgen over hoeft te maken dat die stopt...misschien nog een goed blad bij halen. Iemand anders die ik ken heeft een complete veranda gemaakt met een Parkside met een ander blad.TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:48:
[...]
Deze (Einhell TM SM 2131) is zeer goed betaalbaar. Vraag is of het wel enige kwaliteit is? of toch beter de Metabo KGS 216)?
Ecodan warmtepomp
Heb ik echt per se een onderstel nodig voor zo'n afkortzaag of kan het gewoon op mijn workmate (of mss zelfs grond)?
Hoeft niet persé nee maar dan is grond makkelijker, anders valt elke keer je hout op de grondTweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:56:
Heb ik echt per se een onderstel nodig voor zo'n afkortzaag of kan het gewoon op mijn workmate (of mss zelfs grond)?
Ecodan warmtepomp
ah ok dacht al. Vorig jr met mijn buurman gewoon op de grond. Leek net alsof het moest. Op Amazon 185 euro De KGS. Denk dat ik daar maar voor ga?JT schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:57:
[...]
Hoeft niet persé nee maar dan is grond makkelijker, anders valt elke keer je hout op de grondIk ga met zo een zaag plinten doen en ik ga het op de grond doen.
[ Voor 25% gewijzigd door TweakerVincent op 23-08-2020 22:00 ]
Verwijderd
@Notna @henkie196 Kunnen we in de ts eens een keer wat opnemen over de merken en welke kwaliteit je er ongeveer bij mag verwachten en voor welk niveau klusser het ongeveer bedoeld is?
Zeker niet bedoeld om bepaalde merken negatief weg te zetten maar wekelijks komt de vraag wel voorbij of merk x wat is terwijl dat al bijzonder vaak is uitgelegd.
@TweakerVincent Ff zoekfunctie gebruiken man.
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4
Zeker niet bedoeld om bepaalde merken negatief weg te zetten maar wekelijks komt de vraag wel voorbij of merk x wat is terwijl dat al bijzonder vaak is uitgelegd.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2020 22:05 ]
Ik gebruikte hier tot voor kort de afkortzaag altijd op de picknick tafel, had ik hem in ieder geval op ergonomische hoogte staan. Blokje hout erbij wat even hoog is als het plateau van de afkortzaag om langere lengtes te ondersteunen, werkt hartstikke prima.TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:56:
Inmiddels wel voorzien van onderstel, is handig bij herhaaldelijke lengtes, maar het is geen heel groot gemis
De Metabo is wel één en ander aan minder goede reviews over te vinden, stapje hoger zou bijvoorbeeld de Bosch GCM 8 SJL zijn, wordt ook veel gebruikt, maar is ook snel €100 duurder. Als het allemaal niet 100% haaks moet, maar 99,8% ook goed is, dan volstaat zo'n Metabo wel.
Nog een keer gelezen en ik ga hem niet kopen. Als hij niet eens 100% haaks kan zagen dan heb ik er weinig aan.Twijfels schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:06:
[...]
Ik gebruikte hier tot voor kort de afkortzaag altijd op de picknick tafel, had ik hem in ieder geval op ergonomische hoogte staan. Blokje hout erbij wat even hoog is als het plateau van de afkortzaag om langere lengtes te ondersteunen, werkt hartstikke prima.
Inmiddels wel voorzien van onderstel, is handig bij herhaaldelijke lengtes, maar het is geen heel groot gemis![]()
De Metabo is wel één en ander aan minder goede reviews over te vinden, stapje hoger zou bijvoorbeeld de Bosch GCM 8 SJL zijn, wordt ook veel gebruikt, maar is ook snel €100 duurder. Als het allemaal niet 100% haaks moet, maar 99,8% ook goed is, dan volstaat zo'n Metabo wel.
TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:11:
[...]
Nog een keer gelezen en ik ga hem niet kopen. Als hij niet eens 100% haaks kan zagen dan heb ik er weinig aan.
En definieer 'plankje' eens? Hoe breed m.a.w. En hoeveel verwacht je ervan te zagen? Misschien ben je wel met een simpele verstekbak of verstekzaag wel uit de voeten...
Ik koop idd meer wat ik wil dan wat ik nodig heb. Maar idee is dat ik ga starten met klussen en dan goede spullen wil. En mss ook wat geld over heb zeg maar.Matthis schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:33:
En definieer 'plankje' eens? Hoe breed m.a.w. En hoeveel verwacht je ervan te zagen? Misschien ben je wel met een simpele verstekbak of verstekzaag wel uit de voeten...
Koop je spullen wanneer je ze nodig hebt ipv vlugvlug een zaag te kopen die je pas gaat nodig hebben als je ooit eens msschien begint te klussen.
De kans is groot dat wat je nu voor zo weinig mogelijk koopt (om toch maar te hebben) dan niet voldoet (onvoldoende zaagbereik bv)
De kans is groot dat wat je nu voor zo weinig mogelijk koopt (om toch maar te hebben) dan niet voldoet (onvoldoende zaagbereik bv)
Eens. Ik koop nu niks en zet het op de kooplijst voor andere keer. De Bosch GCM 8 SJL lijkt me dan prima.Matthis schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:40:
Koop je spullen wanneer je ze nodig hebt ipv vlugvlug een zaag te kopen die je pas gaat nodig hebben als je ooit eens msschien begint te klussen.
Ein Hell, nomen est omen.TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:48:
[...]
Deze (Einhell TM SM 2131) is zeer goed betaalbaar. Vraag is of het wel enige kwaliteit is? of toch beter de Metabo KGS 216)?
Roep je gewoon maar wat, want leuk, of heb je er zelf zo een en heb je een zeer slechte ervaring ermee?
Ik heb 2 Einhell machines en ben daar uitermate tevreden over.
Ik heb een paar keer einhell spul geleend/bij iemand geholpen die het geleend had. En ja ik snap dat je niet een hilti ofzo leent maar de verstekzaag en ik meen de decoupeerzaag waren beide krom en niet goed haaks. Basisfeature.Teijgetje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:49:
[...]
Roep je gewoon maar wat, want leuk, of heb je er zelf zo een en heb je een zeer slechte ervaring ermee?
Ik heb 2 Einhell machines en ben daar uitermate tevreden over.
De decoupeerzaag zaagde enorm naar links of rechts. Was gewoon niet recht mee te zagen. Lekker als je laminaat zaagt. De groene zaag (geen idee welk merk...) die daarna geleend werd deed het prima.
[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 23-08-2020 22:53 ]
Een decoupeerzaag die naar links of rechts zaagt? Dat ligt aan de zager, sterker nog, daar zijn ze voor.
Ik heb ooit met iemand samengewerkt die daar ook last van had, dat lag echt aan hem.
Legde de zaag ook steeds zo weg dat het blad licht verboog, en maar vloeken.
Maar zat het blad goed, was het blad krom of was de zool krom?
Mijn antieke Bosch heeft ook nog wel eens een valpartijtje te verduren waardoor de zool krom is.
Die timmer ik gewoon weer vlak, maar ook met een kromme zool kan ik recht zagen. En bladen buig ik ook nog wel eens recht, wat geen belemmering geeft om er toch weer recht mee te zagen.
Ik heb overigens een buurman die met het duurste gereedschap nog krom zaagt, iets met twee linker handen.
En alles is te stellen, ook mijn Festool moet wel eens gesteld.
Ik heb ooit met iemand samengewerkt die daar ook last van had, dat lag echt aan hem.
Legde de zaag ook steeds zo weg dat het blad licht verboog, en maar vloeken.
Maar zat het blad goed, was het blad krom of was de zool krom?
Mijn antieke Bosch heeft ook nog wel eens een valpartijtje te verduren waardoor de zool krom is.
Die timmer ik gewoon weer vlak, maar ook met een kromme zool kan ik recht zagen. En bladen buig ik ook nog wel eens recht, wat geen belemmering geeft om er toch weer recht mee te zagen.
Ik heb overigens een buurman die met het duurste gereedschap nog krom zaagt, iets met twee linker handen.
En alles is te stellen, ook mijn Festool moet wel eens gesteld.
[ Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 23-08-2020 23:10 ]
Mijn goedkope Lidl geleider en Skil decoupeerzaag zaagt recht
Alleen mega omslachtig en niet de mooiste zaagsnede.
Ecodan warmtepomp
Dat dachten wij ook ja. Het blad of het pootje waar het blad in stond stond gewoon en paar graden naar links/rechts. De andere niet-dure decoupeerzaag deed het met dezelfde zaagjes prima. Dat is mijn ervaring met dit merk, het kan best zijn dat deze is verhufterd door iemand. Dat weet ik niet, maar ik vond het irritant. (Ik kreeg inderdaad aanvankelijk hoon van mijn maatjes)Teijgetje schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:06:
Een decoupeerzaag die naar links of rechts zaagt? Dat ligt aan de zager, sterker nog, daar zijn ze voor.
Sure, hoewel de huidige merken sectie mijn redelijk evident lijkt. Als je een suggestie hebt voor een opzetje; stuur maar in de DMVerwijderd schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 22:04:
@Notna @henkie196 Kunnen we in de ts eens een keer wat opnemen over de merken en welke kwaliteit je er ongeveer bij mag verwachten en voor welk niveau klusser het ongeveer bedoeld is?
Als het voor een klein projectje is kan je ook overwegen zelf een zaagstationnetje te bouwen zoals dit bijvoorbeeld.TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:30:
[...]
ja dat las ik idd. Of op een zaagstation. Geen idee of de bosch zaagstation compatible is met mijn makita decoupeerzaag.
Zoiets (aluminium profiel lijkt het?) zou ik dan gewoon met een grote ijzerzaag doen. Gaat veel rustiger en je kan veel beter sturen.
ik zaag veel met mijn afkortzaag op de grond.TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:56:
Het probleem met een afkortzaag en lange werkstukken is dat als het uiteinde van en plank of balk een stuk verderop hoger of lager ligt dit invloed heeft op je zaagsnede omdat je zaag misschien haaks zaagt ten opzichte van de geleider of het werkvlak maar dan niet tov je werkstuk.
Een onderstel heeft soms van die ondersteunden rollers geintegreerd om de boel vlak te plaatsen
extreem voorbeeeldje:
Als recht zagen je enige reden is....zou ik vooral gaan oefenen op je zaag skills. Je kan prima recht (genoeg) zagen met een decoupeer en/of handzaag, maar dat vergt techniek en oefening. Vroeger konden ze het immers ookTweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:13:
Ik zat ooit in dezelfde afweging en had bijna een dewalt 774 gekocht, maar kocht toen toch maar gewoon een japanse zaag voor een paar tientjes. Dat bleek meer dan genoeg te zijn (en een stuk meer lol). Daarnaast ben ik handiger geworden met mijn mini circelzaagje van bosch (GKS 12v) en goede geleiding.
Een tweaker attendeerde mij trouwens op het probleem van die dewalt telescopische armen, die voorkomen dat je gleuven kan zagen en dat is niet zo handig
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Ik heb net van het weekend een heel leuk filmpje gezienaschja schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 07:58:
Die laat ook even zien hoe sterk een 45 graad verstek verlijming is met alleen maar tape, dus zonder lijmklemmen
Bekend probleem...Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:39:
[...]
ik zaag veel met mijn afkortzaag op de grond.
Het probleem met een afkortzaag en lange werkstukken is dat als het uiteinde van en plank of balk een stuk verderop hoger of lager ligt dit invloed heeft op je zaagsnede omdat je zaag misschien haaks zaagt ten opzichte van de geleider of het werkvlak maar dan niet tov je werkstuk.
Een onderstel heeft soms van die ondersteunden rollers geintegreerd om de boel vlak te plaatsen
extreem voorbeeeldje:
[Afbeelding]
Ooit voor 5 tientjes deze van Marktplaats getrokken. Is bij Toolstation ca. 120€~ nieuw. Beste aanschaf die ik heb gedaan vóór de bouw van onze schuur (5x2,5, 3m hoog douglas hout) en tientallen meters douglas schutting. Lengtes van 5m moet je even goed in bedwang houden voor het zagen, maar het lukt wel netjes in je eentje.
Hier dat onderstel in 'ingeschoven' modus. Ik kan de armen aan weerszijden ca. 50cm uitschuiven.

Additioneel voordeel: bij het zagen van platen van minder dan 1m x 1m met de invalzaag, leent dit onderstel zich ook prima als werkbank (maar dat móet handiger kunnen...
[ Voor 3% gewijzigd door Goudvis op 24-08-2020 09:19 ]
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
ik weet precies hoe hoog het werkvlak van mijn afkostzaag is en heb daar een paar blokjes voor gemaakt, die kan ik onder lengtes hout leggen om op een beetje vlakke ondergrond de boel nog enigszins vlak te houden, het meeste dat ik zaag is douglas voor constructies, dat luistert niet naar 0.1mm nauwkeurigheid gelukkigGoudvis schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:18:
Additioneel voordeel: bij het zagen van platen van minder dan 1m x 1m met de invalzaag, leent dit onderstel zich ook prima als werkbank (maar dat móet handiger kunnen...)
Plaatmateriaal zaag ik eigenlijk altijd op de grond met mijn invalzaag.
Ik heb een grote vlakke plaat van ongeveer 2x1 en nog wat reststukken van dezelfde dikte.
Die leg ik als opofferplaat op mijn laminaat en daarop zaag ik mijn werkstuk, leer je meteen om je zaagdiepte instelling in de gaten te houden, gelukkig nog nooit te diep gezaagd
Voordeel is dat je zaagsnede supernetjes is door de onderliggend plaat en het werkt ook heel erg stofvrij
Ook hoef je niet t eklooien met om je werkbank heen te lopen of dat je er niet zo makkelijk bij kanwant je kunt gewoon op je knieen over je werkstuk heen kruipen.
Een ander nadeel van platen zagen op hoogte is dat vaak je nette werkstuk het deel is dat je afzaagt en dus kan vallen. Zaag je op twee bokken en je zaagt een plaat door, dan kan je zaag ook nog klem komen te zitten.
Het probleem met dit soort zagen is dat je nét niet meer aan de echte onderkant van de markt zit.TweakerVincent schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 21:30:
[...]
Ik heb al jaren een groene Bosch PCM8S, en ja daar kan ik afdoende haaks mee zagen als we het hebben over constructiewerk en schuttingplanken.
Maar ja, met een 216 blad kom je gewoon niet in 1 x keer door een 100x100 balk. Natuurlijk kun die dan omdraaien maar dan ben je veel tijd kwijt met positioneren.
Met die kleine bladen haal je soms de 65 of 70mm niet eens.
Met het in een bepaalde hoek zetten moet ik altijd proefzagen en nameten of die hoek wel juist ingesteld is omdat er gewoon flink beweging inzit.
45 graad voor een lijstje is gewoon kut als dat 47 of 43 kan zijn, ondanks vaste stops.
Dus ja, al minstens 15 jaar lang zaag ik met een vergelijkbare zaag als de Metabo216.
Erger ik me aan dat ding? Zekers, haast elke keer dat ik hem gebruik
Laatst brak de veiligheidsknop af en moet ik dus de kap met de hand weghalen en dan kan ik de zaag starten, dat is link en ik ga de zaag proberen te repararen.
Lukt dat niet dan is hier mijn lijstje met 3 kanshebbers:
wordt het een nieuwe dan komt mijn keus neer op de GCM800 (veel voor weinig met wat concessies) of de GCM8 (kleine meerprijs voor toch de betere keuze, oa diepte stop en het betere zaagblad) of nog ietsje meer en dan de Makita LS1018 met het 250mm blad.
Mijn voorkeur gaat uit naar de Makita gezien het totaalplaatje en de prijs. Maar zoals altijd, ik heb nog wel meer op mijn wenslijst en wat lopende projecten waar wat euro's mee gemoeid zijn.
Het leven zonder onderstel is zeker geen treurig afzien.Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:28:
[...]
ik weet precies hoe hoog het werkvlak van mijn afkostzaag is en heb daar een paar blokjes voor gemaakt, die kan ik onder lengtes hout leggen om op een beetje vlakke ondergrond de boel nog enigszins vlak te houden, het meeste dat ik zaag is douglas voor constructies, dat luistert niet naar 0.1mm nauwkeurigheid gelukkig
Om de loftrompet voor de uitvinding van het 'zaagonderstel' van stal te halen: Ik vind de grootste voordelen van zo'n onderstel ergonomie, gemak en snelheid. Ergonomie omdat voorover gebukt werken na 8~ uur wel gaat vervelen. Gemak omdat je zonder moeite twee stappen zet om een vergeten duimstok te pakken en het op ooghoogte fijn werkt. En snelheid omdat je gewoon dóór kan na het zagen, in plaats van over de dag tientallen keren te moeten opstaan-knielen-opstaan-knielen.
Nadelen: het kreng moet je ergens stallen. De wieltjes zaten er niet bij waardoor ik moet sjouwen als ik 'm wil verplaatsen. Hij is best zwaar bij het opbergen.
Dat gezegd: ik heb 2,5 jaar een tuin- en klusbedrijf met een maat gehad (naast de studie). Schuttingen, vlonders en pergola's gebouwd. Veel afkortzaagwerk. En allemaal op de knietjes.
Voor invalzagen hangt het helemaal af van de werkruimte, je beschikbare werkblad en natuurlijk wát je gaat zagen. Vrijdag 10~ zaagsnedes met de invalzaag moeten zetten in een plaat multiplex 1,20 x 2.10. Voor lambrisering, dus dat komt op de millimeter en doe ik liefst met geleiderklemmen. Dat kan niet zo effectief als ik wil: elke snede betekende dat de geleider helemaal los moest, plaat verschuiven, geleider vast (of ik dacht te weinig na over efficiëntie, dat kan ook
Voor deeltje 2 van dat project (plaat 1,20 x 1,97, wederom 10 zaagsnedes) ga ik vanavond eens een campingtafeltje met daaronder balken proberen.
Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)
Dit soort hulpmiddelen vallen in de categorie hoe vaker je iets moet doen,hoe makkelijker je dit voor elkaar krijgt met zo'n onderstel.Goudvis schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:55:
[...]
Het leven zonder onderstel is zeker geen treurig afzien.![]()
Om de loftrompet voor de uitvinding van het 'zaagonderstel' van stal te halen: Ik vind de grootste voordelen van zo'n onderstel ergonomie, gemak en snelheid. Ergonomie omdat voorover gebukt werken na 8~ uur wel gaat vervelen. Gemak omdat je zonder moeite twee stappen zet om een vergeten duimstok te pakken en het op ooghoogte fijn werkt. En snelheid omdat je gewoon dóór kan na het zagen, in plaats van over de dag tientallen keren te moeten opstaan-knielen-opstaan-knielen.
Nadelen: het kreng moet je ergens stallen. De wieltjes zaten er niet bij waardoor ik moet sjouwen als ik 'm wil verplaatsen. Hij is best zwaar bij het opbergen.
Dat gezegd: ik heb 2,5 jaar een tuin- en klusbedrijf met een maat gehad (naast de studie). Schuttingen, vlonders en pergola's gebouwd. Veel afkortzaagwerk. En allemaal op de knietjes.![]()
Voor invalzagen hangt het helemaal af van de werkruimte, je beschikbare werkblad en natuurlijk wát je gaat zagen. Vrijdag 10~ zaagsnedes met de invalzaag moeten zetten in een plaat multiplex 1,20 x 2.10. Voor lambrisering, dus dat komt op de millimeter en doe ik liefst met geleiderklemmen. Dat kan niet zo effectief als ik wil: elke snede betekende dat de geleider helemaal los moest, plaat verschuiven, geleider vast (of ik dacht te weinig na over efficiëntie, dat kan ook).
Voor deeltje 2 van dat project (plaat 1,20 x 1,97, wederom 10 zaagsnedes) ga ik vanavond eens een campingtafeltje met daaronder balken proberen.
Ik zaag voornamelijk plaat op zolder, dat is ook mijn klusruimte. Grootste belemmering is hoe groot het spul kan zijn dat ik door de deuren heen krijgen en naar de 2de verdieping
Ook leuk. En stukken dichterbij huis. Hij staat niet in beton, en de eigenaar kan een heftruck regelen.
Mijn nieuwe speeltje:

Een mooie Kity 635 vlak- en vandiktebank.
Ik heb em voor een vriendelijk prijsje gemarktplaatst. Helaas paste het onderstel niet in mijn auto. Daar wil ik een nieuw onderstel voor maken, compact en verrijdbaar. Loop wel tegen wat problemen aan met het vinden van platte aandrijfriemen, je zou zeggen dat die makkelijk te vinden zijn in allerlei soorten en maten maar 20mm breed en tussen de 120cm en 130cm lang is best een uitdaging.
Enfin, ik ga de bank goed afstellen en de platen even goed schuren zodat het hout er mooi overheen glijdt.
Dan kan ik weer verder met mijn schuurwerkbank project. Op de muur erachter kan je al zien hoe hoog de werkbank wordt
Het hout dat eronder ligt moet eerst maar eens mooi evenredig en recht gemaakt worden.

Ik heb em voor een vriendelijk prijsje gemarktplaatst. Helaas paste het onderstel niet in mijn auto. Daar wil ik een nieuw onderstel voor maken, compact en verrijdbaar. Loop wel tegen wat problemen aan met het vinden van platte aandrijfriemen, je zou zeggen dat die makkelijk te vinden zijn in allerlei soorten en maten maar 20mm breed en tussen de 120cm en 130cm lang is best een uitdaging.
Enfin, ik ga de bank goed afstellen en de platen even goed schuren zodat het hout er mooi overheen glijdt.
Dan kan ik weer verder met mijn schuurwerkbank project. Op de muur erachter kan je al zien hoe hoog de werkbank wordt
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Dus je hebt het onderstel niet gekocht / daar achtergelaten?woutur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:16:
Mijn nieuwe speeltje:
[Afbeelding]
Dan kan ik weer verder met mijn schuurwerkbank project. Op de muur erachter kan je al zien hoe hoog de werkbank wordtHet hout dat eronder ligt moet eerst maar eens mooi evenredig en recht gemaakt worden.
Als je een Festool Kapex neemt kan je een systainer gebruiken om je werkstuk op te leggenFraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 08:39:
[...]
ik zaag veel met mijn afkortzaag op de grond.
extreem voorbeeeldje:
[Afbeelding]
Ik heb het onderstel achtergelaten. Donderdag komt de eigenaar het langsbrengen, hij heeft een hatchback en daar past het wél in. Maar dat onderstel vind ik eigenlijk te groot voor mijn bescheiden schuur. Nou ja, wellicht eerst maar eens een werkbank bouwen en dan daarna een beter onderstel maken. Maar met zo'n nieuw speeltje is het soms lastig prioriteiten te stellen.HTT-Thalan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:17:
[...]
Dus je hebt het onderstel niet gekocht / daar achtergelaten?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Leuk ding hoor! Kity maakte altijd mooie spullen. Ga je heel veel lol van hebben!woutur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:24:
[...]
Ik heb het onderstel achtergelaten. Donderdag komt de eigenaar het langsbrengen, hij heeft een hatchback en daar past het wél in. Maar dat onderstel vind ik eigenlijk te groot voor mijn bescheiden schuur. Nou ja, wellicht eerst maar eens een werkbank bouwen en dan daarna een beter onderstel maken. Maar met zo'n nieuw speeltje is het soms lastig prioriteiten te stellen.
hey, kappen nuBrZ schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:21:
[...]
Als je een Festool Kapex neemt kan je een systainer gebruiken om je werkstuk op te leggen![]()
[Afbeelding]
Maar dat is wel slim bedacht zeg
Ik snap het nog steeds niet.Boudewijn schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:22:
[...]
Dat dachten wij ook ja. Het blad of het pootje waar het blad in stond stond gewoon en paar graden naar links/rechts. De andere niet-dure decoupeerzaag deed het met dezelfde zaagjes prima.
Je volgt toch je zaagsnede/lijn? En dan draai je de machine toch een paar graden om toch recht te zagen?
Net zoals je de machine normaal draait om een bocht te volgen?
Daar zit toch geen verschil in? Je kijkt toch naar het zaagpunt, niet of de machine recht staat?
Nog afgezien dat exact recht zagen over een lange afstand met een decoupeerzaag haast onmogelijk is. Uit de hand lukt mij dat ook niet. (En hoeft ook niet bij laminaat, die zaagsnede zit onder de plakplint)
Of had je een geleider voor de zool?
[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 24-08-2020 11:33 ]
@HTT-Thalan das ook een fraaie, ik ken het merk/type niet maar mooi groot ding en ziet er nog prima uit zo op vanaf de foto.
zo'n onderstel ben je zo kwijt op MP, die users van woodworking.nl zitten constant op marktplaats
als je hem te koop hebt staan, kan ik altijd even je advertentie daar linken voor je.
nice, dat is nog eens servicewoutur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:24:
[...]
Ik heb het onderstel achtergelaten. Donderdag komt de eigenaar het langsbrengen, hij heeft een hatchback en daar past het wél in. Maar dat onderstel vind ik eigenlijk te groot voor mijn bescheiden schuur. Nou ja, wellicht eerst maar eens een werkbank bouwen en dan daarna een beter onderstel maken. Maar met zo'n nieuw speeltje is het soms lastig prioriteiten te stellen.
zo'n onderstel ben je zo kwijt op MP, die users van woodworking.nl zitten constant op marktplaats
als je hem te koop hebt staan, kan ik altijd even je advertentie daar linken voor je.
Behalve de bolt-on motor aan de onderzijde is het allemaal mechanica. Supersimpel.Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:30:
@HTT-Thalan das ook een fraaie, ik ken het merk/type niet maar mooi groot ding en ziet er nog prima uit zo op vanaf de foto.
Het is niet normaal dat je zaagblad niet in lijn staat met de middenlijn/hart van de machine.Teijgetje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:28:
[...]
Ik snap het nog steeds niet.
Je volgt toch je zaagsnede/lijn? En dan draai je de machine toch een paar graden om toch recht te zagen?
Net zoals je de machine normaal draait om een bocht te volgen?
Daar zit toch geen verschil in?
Nog afgezien dat exact recht zagen over een lange afstand met een decoupeerzaag haast onmogelijk is. Uit de hand lukt mij dat ook niet. (En hoeft ook niet bij laminaat, die zaagsnede zit onder de plakplint)
Of had je een geleider voor de zool?
Dat is hetzelfde als een autostuur dat niet recht staat als je rechtdoor rijd.
Volkomen kut en irritant.
<---- Woutmans op woodworking.nlFraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:30:
[...]
nice, dat is nog eens service![]()
zo'n onderstel ben je zo kwijt op MP, die users van woodworking.nl zitten constant op marktplaats![]()
HTT-Thalan schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:27:
[...]
Leuk ding hoor! Kity maakte altijd mooie spullen. Ga je heel veel lol van hebben!
Ja! Ik ben het ding aan het bekijken en het is echt goed af te stellen allemaal. De messen afstellen is wel wat lastiger. Waar Electra Beckum een inbus hebben die je kan schroeven om het mes hoger of lager te zetten, moet je dat met de Kity met de hand doen en het is echt sub-mm werk.
[ Voor 31% gewijzigd door woutur op 24-08-2020 11:43 ]
@Fraggert
Beetje scheve vergelijking.
Een autostuur heeft een middenpositie, rijdt hij dan niet recht dan moet je steeds sturen om rechtdoor te rijden terwijl de stuurinrichting terug naar zijn middenstand wil. Maar je kan nog steeds rechtdoor rijden.
Een decoupeerzaag heeft dat niet, je volgt je zaagpunt/lijn.
Ik snap dat recht uitgelijnd makkelijker lijkt, maar dat moet niets uitmaken met zagen. Zelfs met het blad opzij kan je recht zagen.
Dat het niet hoort is wat anders.
Ik snap dat goed gereedschap alles makkelijker maakt voor de doe het zelver. Het is echter niet zaligmakend. Overal zit een afwijking in, ook in die Festool of Makita.
Je moet alleen even leren omgaan met die afwijking. Of dit wegstellen.
Met wat skills en ervaring heb je echt niet overal het beste gereedschap voor nodig dat er te koop is en kan je, bij wijze van, met een schroevendraaier en een hamer een huis bouwen.
Een autostuur heeft een middenpositie, rijdt hij dan niet recht dan moet je steeds sturen om rechtdoor te rijden terwijl de stuurinrichting terug naar zijn middenstand wil. Maar je kan nog steeds rechtdoor rijden.
Ik snap dat recht uitgelijnd makkelijker lijkt, maar dat moet niets uitmaken met zagen. Zelfs met het blad opzij kan je recht zagen.
Ik snap dat goed gereedschap alles makkelijker maakt voor de doe het zelver. Het is echter niet zaligmakend. Overal zit een afwijking in, ook in die Festool of Makita.
Met wat skills en ervaring heb je echt niet overal het beste gereedschap voor nodig dat er te koop is en kan je, bij wijze van, met een schroevendraaier en een hamer een huis bouwen.
Daar zijn magnetische afstelhouders voor. Wel zo makkelijk.woutur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:39:
Ja! Ik ben het ding aan het bekijken en het is echt goed af te stellen allemaal. De messen afstellen is wel wat lastiger. Waar Electra Beckum een inbus hebben die je kan schroeven om het mes hoger of lager te zetten, moet je dat met de Kity met de hand doen en het is echt sub-mm werk.
[ Voor 28% gewijzigd door Teijgetje op 24-08-2020 11:48 ]
Ik lees nu wel op je WW topic dat je planken van bijna 3m wil gaan vlakken en verdikken? Daar ging mijn Metabo ook op stuk (letterlijk). Zorg in ieder geval voor goede ondersteuning voor én achter (Tip: Ecotools heeft voor 15 euro per stuk verstelbare rollenbokjes) zodat de rollen niet onder al te veel stress komen te staan.woutur schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:39:
[...]
<---- Woutmans op woodworking.nlMaar bedankt voor het aanbod!
[...]
Als je er niet aan uit komt mag je er alsnog mee langskomen maar dan ben je wel ff onderweg
Een decouperzaag heeft ook een middenpositie, en dat is de hartlijn van je machine met aan de voorzijde in je zool vaak een puntje/nokje/pijltje om een lijn te volgen.Teijgetje schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:43:
@Fraggert
Met wat skills en ervaring heb je echt niet overal het beste gereedschap voor nodig dat er te koop is.
En hoe ga jij dan met de zool langs een geleider met een blad dat niet recht in je machine staat?
Een zaagje moet gewoon recht in die machine steken.
Dat jij er mee kan werken is vers 2
Jij vind hier een scheef zaagje acceptabel?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sznawRHo0y9RWyYwigliSuC1.jpg?f=user_large)
In 4 tientjes Parkside, Ferm, Einhel verwacht ik zelfs dat die zaag recht erin steekt. Dat zo'n ding geen vermogen heeft voor 3cm eiken en er geen pendelstand of stofblaasfunctie opzit en trilt als een malle dat ga ik snappen
Ik heb laatst voor niet veel geld 2 stanley schragen gekocht om ergonomischer te werk te gaan.Goudvis schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 09:55:
[...]
.......
Voor invalzagen hangt het helemaal af van de werkruimte, je beschikbare werkblad en natuurlijk wát je gaat zagen. Vrijdag 10~ zaagsnedes met de invalzaag moeten zetten in een plaat multiplex 1,20 x 2.10. Voor lambrisering, dus dat komt op de millimeter en doe ik liefst met geleiderklemmen. Dat kan niet zo effectief als ik wil: elke snede betekende dat de geleider helemaal los moest, plaat verschuiven, geleider vast (of ik dacht te weinig na over efficiëntie, dat kan ook).
Hier past exact een CLS in (38x89) de uitsparingen en werkt daardoor perfect voor een knappe hoogte om te zagen of te schilderen .
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hzn8xB7NTsDRzxR6G2D0gazf.jpg?f=user_large)
Neemt niet veel ruimte in met opbergen (2 balken en 2 schragen
Niet, nooit.Fraggert schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 11:53:
En hoe ga jij dan met de zool langs een geleider met een blad dat niet recht in je machine staat?
Daar zijn andere machines voor.
En als je mijn eerdere post goed gelezen had was je vraag ook beantwoord geweest.
Daarin vroeg ik al of hij soms langs een geleider zaagde.
Dat is de enige optie om niet recht te kunnen zagen inderdaad.
Maar dus ook niet nodig onder de plakplint.
Dat bij een scheef zaagblad een nieuwe machine retour gaat is evident.
En ook Einhell/Lidl/Budgetmerk geeft dan ook gewoon garantie en krijg je er een met een recht zaagblad/as terug.
Vaak wordt gereedschap echter zo misbruikt dat de afwijking niet onder garantie valt want zelf veroorzaakt, en daar kunnen de dure machines iets beter tegen.
Een merk bashen vanwege zoiets slaat dus nergens op. Pas als je geen goede krijgt met garantie dan kan je zoiets zeggen. Of als garantie afgewezen wordt bij een productiefout (Apple bv,
Om in jouw autovergelijking te blijven, er zijn onderhand meer auto`s die met kleine productiefoutjes afgeleverd worden dan zonder. Maar hee, opgelost binnen de garantie.
Moet je dan wel alles gaan bashen?
Gisteren de oude figuurzaag opgehaald voor 25 euro en gelijk even getest op een stukje ruw 9x30.
Die rare dingen kosten best wel geld als je 55 cm ruimte wil achter de zaag.
Handig, gelijk mijn eerste puzzel (0-1 week) gemaakt.
![]() | ![]() |
Heeft er hier iemand toevallig ervaring met glasvezel trekveren? Rond de 100m dan. Het is vooral om kabels door mantelbuizen te trekken als er weer eens geen trekdraad in zit en soms ook wat kabels door dakprofielen heen te vissen.
Zit al een tijdje te zoeken en ben nu van plan deze te halen: https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
Misschien dat iemand anders nog een andere tip heeft want op internet zijn er vrij weinig ervaringen te vinden over die trekveren.
Zit al een tijdje te zoeken en ben nu van plan deze te halen: https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
Misschien dat iemand anders nog een andere tip heeft want op internet zijn er vrij weinig ervaringen te vinden over die trekveren.
@nubys
Ik denk dat de meeste ervaring, ook bij mij, hier gaat tot 10 meter in "flexibele" elektrapijp. En dan een dunne transparante vezel met metalen kop en staart. Blijft ruk.
Maar dit is vast niet voor elektra, met een 12 mm dikke kop?
Moet je echt zo ver?
Kun je zeggen wat je er mee gaat trekken?
9 mm met een 12mm kop buigt slecht, ik denk dat je snel tegen te scherpe bochten aanloopt.
Heeft ook maar 1/5 ster waardering van 1 persoon
Is een 6 mm vezel niet genoeg? Flexibeler, zo te zien een dunne kop, en scheelt je ook een dikke 450.
En een 4,7/5 sterren waardering van 4 personen.
En zelfs 8 mm komt er beter uit qua waardering en is 2/3 goedkoper.
Waarom juist die 9 mm?
Ik denk dat de meeste ervaring, ook bij mij, hier gaat tot 10 meter in "flexibele" elektrapijp. En dan een dunne transparante vezel met metalen kop en staart. Blijft ruk.
Maar dit is vast niet voor elektra, met een 12 mm dikke kop?
Moet je echt zo ver?
Kun je zeggen wat je er mee gaat trekken?
9 mm met een 12mm kop buigt slecht, ik denk dat je snel tegen te scherpe bochten aanloopt.
Heeft ook maar 1/5 ster waardering van 1 persoon
Is een 6 mm vezel niet genoeg? Flexibeler, zo te zien een dunne kop, en scheelt je ook een dikke 450.
En een 4,7/5 sterren waardering van 4 personen.
En zelfs 8 mm komt er beter uit qua waardering en is 2/3 goedkoper.
Waarom juist die 9 mm?
[ Voor 23% gewijzigd door Teijgetje op 24-08-2020 12:59 ]
Let's agree to disagree........
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
:strip_exif()/f/image/FhLwSCMYjBD87SJby7e8zCac.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rLB9VvuIul9T7TU0OWXqtArT.jpg?f=fotoalbum_tile)