• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:56
@argon007

https://gathering.tweaker...message/58197142#58197142

Hoe bevalt deze laser?
Heb je er ook een ontvanger bij?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:35

JT

VETAK y0

Flapperbol schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Hangt een beetje van de kwaliteit van je zaagtafel af denk ik.
Als ik mijn Karcher WD2 aansluit op mijn Bosch GTS 10 XC, denk ik dat het percentage van Ciris wel redelijk in de buurt komt :p
Ik zuig nu nog geen 50% af denk ik :X Straks eens met 45 graden bochtjes proberen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:19
JT schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

[...]

Ik zuig nu nog geen 50% af denk ik :X Straks eens met 45 graden bochtjes proberen.
Don't get me wrong, het wordt nog steeds een behoorlijke bende, maar bij die paar keer dat ik zonder afzuiging heb gezaagd had ik achteraf ontzettend spijt dat ik niet even de stofzuiger had aangesloten. :+

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

deepbass909 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:35:
[...]
Het is wellicht anders als je gereedschap hebt dat 2 accu's gebruikt.
Als eigenaar van een 2x18V bladblazer, twee 2x18V kettingzagen en twee DC18RD dubbelladers kan ik dat bevestigen :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:28
Afzuiging is een hot topic hier en daar wil ik graag even op inhaken.

Op dit moment ben ik een nieuw tuinhuis/blokhut/werkschuur aan het ontwerpen. Omdat ik vrij veel zaag in de schuur wil ik er vaste stofzuiger inzetten en er meerdere aansluitpunten voor de stofzuigerslang in de muur maken en een aantal apparaten aansluiten.

O.a. mijn afkortzaag en zaagtafel wil ik altijd aangesloten hebben (Ik verplaats ze toch niet) Daarnaast bij de werkbank een aansluiting maken zodat ik makkelijk mijn slijptol/decoupeerzaag/cirkelzaag kan aansluiten.

De stofzuiger zelf komt op de vliering van de schuur te staan.

TL;DR Ik zoek een stofzuiger waarmeerdere slangen aan kunnen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 12:51

sphere

Debian abuser

Sneaky om tl;dr onderaan te zetten:+

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:31

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Flapperbol schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

Don't get me wrong, het wordt nog steeds een behoorlijke bende, maar bij die paar keer dat ik zonder afzuiging heb gezaagd had ik achteraf ontzettend spijt dat ik niet even de stofzuiger had aangesloten. :+
Of wanneer je de stofafzuiging wel getrouw aan hebt gezet, maar hij ergens verstopt raakt aan het begin van je balk en hij een 3 meter lange 15x5 balk door de machine trekt zonder afzuiging:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WgtOasn5XFUplkslTNEu00KbH7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q9rDlmInfWN7Rhyd2Vi4ZfUc.jpg?f=fotoalbum_large

Dan kan ik je naast een veiligheidsbril en oorbeschermers ook een paraplu adviseren...

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-08-2020 14:43 ]

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
@Getto Een centraal stofzuigsysteem met verschillende aansluitingen?

[ Voor 6% gewijzigd door wheel op 20-08-2020 14:41 ]

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
deepbass909 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

Precies. Koop gewoon een goede lader die qua logica ook perfect matched met de accu die je oplaad.
En een originele, enkelvoudige snellader kost ongeveer €50, wat ook niet de wereld is. Zelf heb ik in het verdelen een dubbele lader gekocht (DC18RD), maar achteraf is dat voor mij thuis wel een overkill. Vooral omdat de lader zo snel is dat ik geen accu leeg kan trekken in de tijd dat een 5Ah accu oplaad.

Het is wellicht anders als je gereedschap hebt dat 2 accu's gebruikt.
Oke, oke ik ben overtuigd om voor de orginele te kiezen! :)

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

• Getto
wheel schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:41:
@Getto Een centraal stofzuigsysteem met verschillende aansluitingen?
Precies, heb jij een goede ervaring met een bepaald merk?

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:58
Getto schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:34:
Afzuiging is een hot topic hier en daar wil ik graag even op inhaken.

Op dit moment ben ik een nieuw tuinhuis/blokhut/werkschuur aan het ontwerpen. Omdat ik vrij veel zaag in de schuur wil ik er vaste stofzuiger inzetten en er meerdere aansluitpunten voor de stofzuigerslang in de muur maken en een aantal apparaten aansluiten.

O.a. mijn afkortzaag en zaagtafel wil ik altijd aangesloten hebben (Ik verplaats ze toch niet) Daarnaast bij de werkbank een aansluiting maken zodat ik makkelijk mijn slijptol/decoupeerzaag/cirkelzaag kan aansluiten.

De stofzuiger zelf komt op de vliering van de schuur te staan.

TL;DR Ik zoek een stofzuiger waarmeerdere slangen aan kunnen.
In de muur zou ik een dergelijke slang niet steken. Bij een verstopping kan je al gaan breken. En is het de bedoeling dat je meerdere apparaten tegelijkertijd gaat laten draaien? Want als je maar 1 apparaat gaat gebruiken, even de slang wisselen. Heb je volgens mij minder problemen mee dan dat je moet opletten dat je geen "valse lucht" trekt via slangen die op dat moment niet in gebruik zijn.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Getto
Arator schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:47:
[...]

In de muur zou ik een dergelijke slang niet steken. Bij een verstopping kan je al gaan breken. En is het de bedoeling dat je meerdere apparaten tegelijkertijd gaat laten draaien? Want als je maar 1 apparaat gaat gebruiken, even de slang wisselen. Heb je volgens mij minder problemen mee dan dat je moet opletten dat je geen "valse lucht" trekt via slangen die op dat moment niet in gebruik zijn.
Nou tussen mijn zaagtafel en mijn afkortzaag komt ongeveer 5 meter. Ik ben een gevalletje lomp en lui. Dus ik ben of te lui om de slang te wisselen of zo lomp dat ik over de slang struikel.

Voor verstopping ben ik niet zo bang. Het wordt een houten schuur en kan altijd makkelijk een paar planken wegtrekken. Daarnaast gaan de slangen zonder bochten recht naar beneden dus ik kan altijd vanaf de vliering een trekveer er doorheen halen.

Wij hadden vroeger in huis eenzelfde principe en de aansluitingen hadden een klep met een veer zodat als er geen slang op zit er ook geen valse lucht doorheen kan.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 12:51

sphere

Debian abuser

Maar de stofdeeltjes voor in wall zijn natuurlijk veel kleiner

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tjark schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

Is dat gewichtspercentage of volumepercentage?

:+
Oehhh, goeie. :o

Verwijderd

JT schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:44:
[...]

[...]

Wat voor zaagtafel? Brakkiewakkie HBM, chinesium of van een beetje merk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Getto schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:53:
[...]

Nou tussen mijn zaagtafel en mijn afkortzaag komt ongeveer 5 meter. Ik ben een gevalletje lomp en lui. Dus ik ben of te lui om de slang te wisselen of zo lomp dat ik over de slang struikel.

Voor verstopping ben ik niet zo bang. Het wordt een houten schuur en kan altijd makkelijk een paar planken wegtrekken. Daarnaast gaan de slangen zonder bochten recht naar beneden dus ik kan altijd vanaf de vliering een trekveer er doorheen halen.

Wij hadden vroeger in huis eenzelfde principe en de aansluitingen hadden een klep met een veer zodat als er geen slang op zit er ook geen valse lucht doorheen kan.
Om wat ideeën op te doen en eens te kijken wat er bij komt kijken,

https://www.youtube.com/r...dust+extraction+workshop+

Wil je het snel en nu, dan gewoon een pvc t-stuk in je slang zetten en extra slang aanschaffen.

• wheel
Getto schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

Precies, heb jij een goede ervaring met een bepaald merk?
Ah, nee, dat niet, maar ik dacht misschien ben je niet bekend met de term, dit vergemakkelijkt wellicht het zoeken. Ik heb het eens bekeken voor een mogelijk toekomstig huis (maar dan voor binnen, niet in een werkplaats).

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 15:26:
[...]

Wat voor zaagtafel? Brakkiewakkie HBM, chinesium of van een beetje merk?
Bosch groen PTS 10.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:56

orf

HTT-Thalan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 14:39:
[...]

Of wanneer je de stofafzuiging wel getrouw aan hebt gezet, maar hij ergens verstopt raakt aan het begin van je balk en hij een 3 meter lange 15x5 balk door de machine trekt zonder afzuiging:

[Afbeelding]

Dan kan ik je naast een veiligheidsbril en oorbeschermers ook een paraplu adviseren...
Ik had diezelfde afzuiger en heb er nog steeds haat aan. Wat een kutding. Na een tijdje kwam er aan de bovenkant een mooie wolk (fijn)stof uit als je 'm aanzette. Het geluid is ook nog eens enorm. Zelfs met oorkappen vond ik 'm irritant.

Zo blij met de afzuiger die nu mooi automatisch aan gaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5pPWeTviKORBes1qzoNnelqfvk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfFwpSFScRaJpt0fONFe2MXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5uAAQHRy1NjPaQgfDHrueFhoyhU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3oHTvnrx9QwJlYj8wqhPqSs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVwV95Msw8rvdlrCQ--xfvzd95M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8qz1DG8BP4qKewKI4mvE1Gac.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
orf schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:12:
[...]

Ik had diezelfde afzuiger en heb er nog steeds haat aan. Wat een kutding. Na een tijdje kwam er aan de bovenkant een mooie wolk (fijn)stof uit als je 'm aanzette. Het geluid is ook nog eens enorm. Zelfs met oorkappen vond ik 'm irritant.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nou, kijk aan @Getto - kan je hier inspiratie uit halen :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij werkt hij prima en voor een apparaat van 90 euro echt niet over te klagen. Tuurlijk, achteraf bezien is 60 liter veel te klein gekozen maar daar kan dat apparaat niks aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Love my multitool O+ Gekocht voor 1 klus, ga nu ook gelijk er extra schotten me zagen in de knieschotten en daarnaast al voor 3 andere kleine dingetjes gebuikt :Y)
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow :o Is het je werk? Ik doe het momenteel met een 15 jaar oude ofzo Karcher die ik te leen heb :+

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:43
Hallo,
Ja, ik ben er tevreden van. Ben natuurlijk geen professional die het apparaat dagelijks gebruikt, maar dit weekend bvb heb ik deze terug bovengehaald. Ik ben enkele bloembakken in de voortuin aan het plaatsen en dan is het handig om dit éénmaal met de laser uit te zetten en vanaf dan ben je vertrokken... :-)

Ik heb er inderdaad ook de ontvanger bij. Tweedehands kocht ik ook nog een Dewalt statief om de laser op vast te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:56
argon007 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:07:
[...]

Hallo,
Ja, ik ben er tevreden van. Ben natuurlijk geen professional die het apparaat dagelijks gebruikt, maar dit weekend bvb heb ik deze terug bovengehaald. Ik ben enkele bloembakken in de voortuin aan het plaatsen en dan is het handig om dit éénmaal met de laser uit te zetten en vanaf dan ben je vertrokken... :-)

Ik heb er inderdaad ook de ontvanger bij. Tweedehands kocht ik ook nog een Dewalt statief om de laser op vast te zetten.
Bedankt :)
Toch wel ff fijn te horen dat hij bevalt.

Heb hem besteld

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 20-08-2020 17:35 ]

• Strat808
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-02-2023
Op joetoep wordt vaak 3 in 1 oil gebruikt en aangeraden, zowel om roest tegen te gaan, te smeren, maar ook om je schaaf makkelijker over hout te laten glijden (aldus Paul Sellers). Nu is 3 in 1 oil voor zover ik begrijp gewoon een merk, dat ook hier wel her en der te krijgen is. Het is echter nogal prijzig in Nederland, vandaar mijn vraag: is er een goedkoper alternatief voor 3 in 1 oil dat net zo geschikt is voor eerdergenoemde toepassingen? (Met name dat het net als 3in1 oil geschikt is bij het schaven).

• BrtH
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14:49
Strat808 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:42:
Op joetoep wordt vaak 3 in 1 oil gebruikt en aangeraden, zowel om roest tegen te gaan, te smeren, maar ook om je schaaf makkelijker over hout te laten glijden (aldus Paul Sellers). Nu is 3 in 1 oil voor zover ik begrijp gewoon een merk, dat ook hier wel her en der te krijgen is. Het is echter nogal prijzig in Nederland, vandaar mijn vraag: is er een goedkoper alternatief voor 3 in 1 oil dat net zo geschikt is voor eerdergenoemde toepassingen? (Met name dat het net als 3in1 oil geschikt is bij het schaven).
Ik gebruik Kroon Handy oil, volgens mij is dat wel ongeveer hetzelfde idee (lichte universele olie). Maar ik kijk even mee of mensen nog andere suggesties hebben, ben ook wel benieuwd.

[ Voor 5% gewijzigd door BrtH op 20-08-2020 17:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:56

orf

JT schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 16:58:
Wow :o Is het je werk? Ik doe het momenteel met een 15 jaar oude ofzo Karcher die ik te leen heb :+
Gewoon hobby. Ik vind het leuk en fijn om de goede spullen te hebben. Daarmee heb ik superveel plezier in houtbewerken.

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Strat808 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:42:
Kijk eens of er bij Ballistol iets bij zit, fijne (smeer/bescherm) oliën maar weet niet wat het qua glijden doet op hout.

• JT

JT

VETAK y0

orf schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 18:01:
[...]

Gewoon hobby. Ik vind het leuk en fijn om de goede spullen te hebben. Daarmee heb ik superveel plezier in houtbewerken.
Ja is het ook. Voor mezelf moet ik alleen oppassen dat ik niet teveel koop dat ik maar een keer nodig heb.

Ecodan warmtepomp

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:47

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Welke is t nu geworden?

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emF3jhUdAR4S6y4N8HWkz9Rl_6U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cRrdoq5hoQq8oi9AchzqNZ10.jpg?f=user_large
Dit zuigt beter :Y) :+
JT in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"

:P :Y)

[ Voor 32% gewijzigd door JT op 20-08-2020 19:24 ]

Ecodan warmtepomp

• Solomon
  • Laatst online: 02-08 17:50
Om m'n cycloon de op m'n Kärcher WD6 aan te sluiten heb ik een extra slang nodig.

Ik kan natuurlijk een extra compatibele slang kopen á ~25 euro maar dat is net niet gratis. Hoe hebben jullie dat gedaan?

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Solomon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:24:
Om m'n cycloon de op m'n Kärcher WD6 aan te sluiten heb ik een extra slang nodig.

Ik kan natuurlijk een extra compatibele slang kopen á ~25 euro maar dat is net niet gratis. Hoe hebben jullie dat gedaan?
Een extra slang erbij gehaald :+

• Solomon
henkie196 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:10:
[...]

Een extra slang erbij gehaald :+
Heb je gewoon een losse slang gehaald, en één van de de plastic uiteinde van de bijgeleverde slag getransplanteerd naar de kale slang? De eerste slang moet namelijk in de stofzuiger klikken, en de andere slang moet in de zuigkop etc. kunnen schuiven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Is al de derde keer dat ik dit plaatje post deze week, maar praat wat makkelijker. Slang schuift boven op de cycloon, en schuift ook netjes op de ingang van de stofzuiger. De stofzuigerslang (rood) zit op een verloopstuk vast gedraaid, en die zit weer op de cycloon geschoven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwWWTh48YFBop_vNat_xM-VrKBI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EFOQlT9ja14FOdjMWOpHOExt.jpg?f=fotoalbum_medium

• Solomon
henkie196 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:47:
Is al de derde keer dat ik dit plaatje post deze week, maar praat wat makkelijker. Slang schuift boven op de cycloon, en schuift ook netjes op de ingang van de stofzuiger. De stofzuigerslang (rood) zit op een verloopstuk vast gedraaid, en die zit weer op de cycloon geschoven.

[Afbeelding]
Thanks voor het verhelderen! Maar de slang schuift dus rechtstreeks in je stofzuiger? Bij mij moet daar namelijk een speciaal clipje op zitten zodat hij er in klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Solomon schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:11:
Thanks voor het verhelderen! Maar de slang schuift dus rechtstreeks in je stofzuiger? Bij mij moet daar namelijk een speciaal clipje op zitten zodat hij er in klikt.
Sorry, was vergeten dat de slang er niet direct op zit, zit nog een 90 graden stuk op (aan beide kanten). Maar die schuift er gewoon op, geen klik. Denk ook niet dat de originele slang een klik had om ergens vast te komen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Omdat de steeksleutels weer eens over de vloer rolde mijzelf en mijn vader een Stanley roltas gegeven.
Lekker stevig, touwtje eromheen en hup. Mijn pa heeft nu nog een originele vintage MercedesBenz roltasje van wat ooit bij de auto werd geleverd in ik dacht '81. Dun, vies lapje inmiddels. Nu steeksleutelt hij inmiddels ook nog maar zelden, maar toch. Klein cadeautje wat toch weer prettig opruimt.

Kleine zaken, erg fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 16:29
Gisteren voor het eerst met mijn nieuwe Makita DTD155 gewerkt, wat een heerlijk apparaat! Bedankt voor de adviezen in dit topic, de A functie werkt erg fijn! Mijn "oude" Hitachi is toch wel erg groot en lomp vergeleken met dit apparaatje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:19

Bij de kringloopwinkel een stofzuigerslang gehaald. Wel even uittrekken en goed kijken of hij niet gaar is en dus scheuren heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35

Ik heb gewoon een originele verlengslang gekocht. Lekker makkelijk: Kan je op dezelfde manier in je machine stoppen als de originele slang. Hij is wat langer, dus werkt makkelijk. Of je kan er (net als ik) een stuk van gebruiken om van cycloon naar zaagmachine te gaan.
https://www.amazon.de/K%C...3%A4ngerung/dp/B00HF2XEY0

Uiteindelijk is zo'n cycloon nog best een prijzig ding, als het eenmaal is aangesloten. Ik heb hem op mijn zaagmachine aangesloten, op de kap over het zaagblad en aan de achterkant van de machine. Dat betekent dus ook extra verloopstukken enzo. Al met al zit er nu zo'n 100 euro aan materiaal in. En dan reken ik de wèl aangeschafte, maar nu niet in gebruik zijnde hulpstukken niet mee.

Achteraf was ik voordeliger uitgeweest met de scheppach HA-2600 die ik tweedehands heb gekocht voor 100 euro. Die zuigt ook nog eens beter af en werkt ook op m'n vlakvandiktebank. En hij werkt met gewone vuilniszakken, dus lekker cheap in het gebruik :D

Maar dat zijn van die lessen die ik al doende heb geleerd :+

[ Voor 3% gewijzigd door Raymond op 21-08-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 00:00
Blomminator schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 08:26:
Omdat de steeksleutels weer eens over de vloer rolde mijzelf en mijn vader een Stanley roltas gegeven.
Lekker stevig, touwtje eromheen en hup. Mijn pa heeft nu nog een originele vintage MercedesBenz roltasje van wat ooit bij de auto werd geleverd in ik dacht '81. Dun, vies lapje inmiddels. Nu steeksleutelt hij inmiddels ook nog maar zelden, maar toch. Klein cadeautje wat toch weer prettig opruimt.

Kleine zaken, erg fijn!
Dat ben ik ook aan het zoeken!
Heb jij een betere deal gedaan dat deze? https://www.amazon.de/Sta...lle&qid=1597998396&sr=8-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
Breezz schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:27:
[...]

Heb jij een betere deal gedaan dat deze? https://www.amazon.de/Sta...lle&qid=1597998396&sr=8-3
mijn 2 cents:

Ik was een tijdje ook aan het zoeken, maar wilde graag een wat luxere van leer en EU makelij.
In mijn zoektocht kwam ik uit op een Narex foudraal: https://www.baptist.nl/ho...-lederen-foudraal-14-vaks
En een Teygeler foudraal https://www.teygeler.nl/p...vakken-550x320-mm-717503/

Wellicht een idee voor de geinteresseerden.
Het is bij mij de Narex geworden omdat die afmetingen het best bij mijn tools passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
@Breezz Ja, erg fijn. Mijn maatje 28 steek past er net niet in, dus dan weet je ongeveer hoe groot er wel in kan.

Nee,exact die, via Amazon (ondanks mijn goede voornemen daar niet meer te kopen). Maar elders niet easy gevonden (Hornbach etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Breezz schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 10:27:
[...]

Een nog betere deal dan 9 euro? Hoe goedkoop moet het precies worden dan? En maakt die ene euro dan echt het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 00:00
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:16:
[...]

Een nog betere deal dan 9 euro? Hoe goedkoop moet het precies worden dan? En maakt die ene euro dan echt het verschil?
Rustig maar ;w
Het was maar een manier om wat reacties van andere te verzamelen....
Mensen die betere uitvoeringen kennen of betere alternatieven... het ging me niet om doe €9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Het blad op de zaagtafel was nog niet bót bot, maar mocht wel vervangen worden.
Dus zoals velen al hadden geadviseerd eens bij Ecotools geshopt. Heb er nu een 48 tands crosscut blad op zitten en dat gaat door dit (toch wel stevige/dichte) douglas heen als door boter :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sciPEC1-qR5xyYdm5ReZmPOZpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QzE8WI8Dcl6sJi3ovsDfbnXN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_2jazSsGmvTtSUaDmXxxwNYZeJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgakIhF46YH7D5ioOvlGd47I.jpg?f=fotoalbum_large

En vermits je zorgt dat je de boel goed stelt, toch geen slecht resultaat voor een 'bouwzaag'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Breezz schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:18:
[...]

Rustig maar ;w
Het was maar een manier om wat reacties van andere te verzamelen....
Mensen die betere uitvoeringen kennen of betere alternatieven... het ging me niet om doe €9
Hij was niet boos bedoeld maar eerder verbaasd.

Je hebt in ieder geval 1 reactie verzameld tot nu toe. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:47:

[Afbeelding]
Hoe heb jij die ronde starmixslang op je apparatuur bevestigd, als deze niet rond is?

Mijn RS300 is ovaal en dat "festool verloopje" van starmix past uiteraard weer niet ... of ik snap het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O054l4tGgcOQrgo1WteKLstPmfQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AcU83w7CfQp1cVznjWMsOtfW.jpg?f=user_large

Dat verloopje is flexibel maar veel te groot om in de schuurmachine te kunnen. En de smal om eromheen te gaan. Is het de bedoeling dat je een stuk van het verloopje afsnijdt zodat het past?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:55:
[...]

Dat verloopje is flexibel maar veel te groot om in de schuurmachine te kunnen. En de smal om eromheen te gaan. Is het de bedoeling dat je een stuk van het verloopje afsnijdt zodat het past?
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:55:
Hoe heb jij die ronde starmixslang op je apparatuur bevestigd, als deze niet rond is?

Mijn RS300 is ovaal en dat "festool verloopje" van starmix past uiteraard weer niet ... of ik snap het niet.

[Afbeelding]

Bijzonder, ik zou hebben gedacht dat iets dat een Festool verloop heet, ook op alle (de meeste?) Festool machines zou passen.

De aansluiting op mijn Rupes en MT55 is gewoon rond. Dat verloopje kan ik direct op de stofzuigerslang draaien, en dan gewoon op de schuurmachine / zaag schuiven.

Dat verloopje heeft bij mij ook een draaibaar gedeelte, zodat de slang vrij kan draaien als ik bezig ben. Die van mij moet je niks vanaf snijden. Er zijn wel andere verlopen waar een stuk afgesneden moet worden, maar dat verloopje van Starmix (deze) moet niet gesneden worden, denk ik. Dit type verloop zou je wel op maat moeten snijden.

Afbeeldingslocatie: https://trusttools.gr/images/detailed/4/9191_er155te_retro_supporto_sacchetto.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 14:39:
[...]

Bijzonder, ik zou hebben gedacht dat iets dat een Festool verloop heet, ook op alle (de meeste?) Festool machines zou passen.

De aansluiting op mijn Rupes en MT55 is gewoon rond. Dat verloopje kan ik direct op de stofzuigerslang draaien, en dan gewoon op de schuurmachine / zaag schuiven.

Dat verloopje heeft bij mij ook een draaibaar gedeelte, zodat de slang vrij kan draaien als ik bezig ben. Die van mij moet je niks vanaf snijden. Er zijn wel andere verlopen waar een stuk afgesneden moet worden, maar dat verloopje van Starmix (deze) moet niet gesneden worden, denk ik. Dit type verloop zou je wel op maat moeten snijden.

[Afbeelding]
Hmm dank voor je advies. Mijn vlakschuurmachine heet dus die ovale output en die is van staal. Is niet veel aan te tweaken.
Ik heb dat gummi verloop erbij gehad, en niet de festool-mof-koppeling. Hmm dat verklaart eea. Ik snijd deze in en ga Hornbach wel ff bellen of ik die andere koppeling ook nog krijg. 2 trapjes insnijden did the trick.

Dank voor je advies man! _/-\o_

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:20
NRJ020 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:50:
Heeft er iemand ervaring met een niet orginele lader voor de 18v makita accu's? Heb de heggenschaar met de accu actie gekocht maar zoek nog een lader erbij? Zag bijvoorbeeld deze
Hier 42,50 voor een originele lader
https://hd-gereedschap.nl...ion-oplader-195584-2.html

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
NRJ020 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:50:
Heeft er iemand ervaring met een niet orginele lader voor de 18v makita accu's? Heb de heggenschaar met de accu actie gekocht maar zoek nog een lader erbij? Zag bijvoorbeeld deze
Gewoon niet doen. Nooit kloten met accugerelateerde dingen. In alternatieve merken wordt bespaard op elektronica die er voor zorgen dat batterijen niet over- of onder- laden, te warm worden etc. Je wilt niet dat je mooie schuur en gereedschap boem gaat voor een tientje minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Alsjemenou schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 18:45:
[...]

Gewoon niet doen. Nooit kloten met accugerelateerde dingen. In alternatieve merken wordt bespaard op elektronica die er voor zorgen dat batterijen niet over- of onder- laden, te warm worden etc. Je wilt niet dat je mooie schuur en gereedschap boem gaat voor een tientje minder.
Dat is wat gechargeerd aangezien de accu een BMS aan boord heeft, maar verder wel mee eens. De accus zijn duur genoeg, beter dan ook de volledige interactie tussen BMS en lader benutten, ook al weten we niet wat dat exact wát dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Het is tijd dat ik afscheid neem van mijn Einhell. Ik sta op het punt de Festool KS 60 E-SET aan te schaffen. Voor mij was het volgende belangrijk:

- schoon werken (afzuiging)
- machine moet aan de achterkant weinig ruimte innemen
- mobiel en relatief licht
- kwalitatief goed
- laser/schaduwlicht

Ik heb even getwijfeld tussen de KS 60, KS 88, KS 120 en de Makita LS1019L, maar de KS 120 is gewoon bijna twee keer zo duur, de KS 88 RE heeft geen laser/schaduwlicht en geen handige Zwaaihaak. Hoewel de Makita goede specs/prijsverhouding heeft, is die nog zwaarder en groter dan de KS 120.

Zijn er nog alternatieven die voldoen aan de bovenstaande punten, of moet ik op bestellen drukken? Het hoeft geen grote machine te zijn. Heeeel af en toe mis ik wel een groter blad, maar dat weegt niet op tegen de mobiliteit en het gewicht van de machine. Ik laat hem nooit op één plek staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 15:35
Waarom zou de KS88 geen handige zwaaihaak hebben? Zelfde systeem als de KS120.
Mijns inziens wint de KS88 het toch op elk vlak tov de KS60 (behalve de prijs :P)

Horizontaal hoek veranderen is gewoon hendeltje omhoog, vergrendelen door het naar beneden te drukken.

Verticaal de hoek veranderen is bovenaan de afkortzaag even dat plastic omhoog doen en hoek veranderen. Erg handig, want bij de KS60 is echt niet gemakkelijk doordat je steeds met je hand achteraan de afkortzaag moet geraken om aan die hendel te draaien, en de hoek te houden terwijl je het terug vastzet.

Maar ik doe ook veel schuine hoekjes, dus ik zou niet opnieuw een KS60 kopen (maar ook geen KS88 als die ook geen laser zou hebben).

[ Voor 5% gewijzigd door bottom line op 21-08-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
bottom line schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:20:
Waarom zou de KS88 geen handige zwaaihaak hebben? Zelfde systeem als de KS120.
Mijns inziens wint de KS88 het toch op elk vlak tov de KS60 (behalve de prijs :P)

Horizontaal hoek veranderen is gewoon hendeltje omhoog, vergrendelen door het naar beneden te drukken.

Verticaal de hoek veranderen is bovenaan de afkortzaag even dat plastic omhoog doen en hoek veranderen. Erg handig, want bij de KS60 is echt niet gemakkelijk doordat je steeds met je hand achteraan de afkortzaag moet geraken om aan die hendel te draaien, en de hoek te houden terwijl je het terug vastzet.

Maar ik doe ook veel schuine hoekjes, dus ik zou niet opnieuw een KS60 kopen (maar ook geen KS88 als die ook geen laser zou hebben).
Op de Festool website praten ze zowel niet als de bijgeleverde zweihaak als de laser/led. Denk je dat de 120 niet te lomp is om overal naartoe te zuilen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Laatst online: 15:35
Alsjemenou schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

Op de Festool website praten ze zowel niet als de bijgeleverde zweihaak als de laser/led. Denk je dat de 120 niet te lomp is om overal naartoe te zuilen?
Onderstel erbij kopen he :D :+
Maar de 60 is handiger wel voor transport
Wel raar dat ze de 88 niet hebben voorzien van een nauwkeurigheidslijn. Ben wat aan het opzoeken, maar dat lijkt me puur gedaan om iedereen naar de ks120 te pushen. Ook qua opties echt raar dat ze bepaalde dingen er niet voor hebben, maar wel voor de andere 2. Absurd.
Als je natuurlijk een echte zwaaihaak gebruikt, dan hoef je op zich niet echt een licht te hebben. Ik teken gewoon lijntjes op het hout, en met de laser zet ik het ietwat hetzelfde.

Maar de KS60 lijkt me nu dus wel de best optie (andere merken niet in overweging gehouden natuurlijk)

[ Voor 29% gewijzigd door bottom line op 21-08-2020 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Alsjemenou schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

YouTube: 🔥 Alle Unterschiede im Kappsägenvergleich: Festool KAPEX KS 60 & Met...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Nice! De laatste tijd hoor ik alleen zulke negatieve dingen over de kwaliteit van Metabo. Het prijsverschil valt ook ietwat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
bottom line schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:39:
[...]

Onderstel erbij kopen he :D :+
Maar de 60 is handiger wel voor transport
Wel raar dat ze de 88 niet hebben voorzien van een nauwkeurigheidslijn. Ben wat aan het opzoeken, maar dat lijkt me puur gedaan om iedereen naar de ks120 te pushen. Ook qua opties echt raar dat ze bepaalde dingen er niet voor hebben, maar wel voor de andere 2. Absurd.
Als je natuurlijk een echte zwaaihaak gebruikt, dan hoef je op zich niet echt een licht te hebben. Ik teken gewoon lijntjes op het hout, en met de laser zet ik het ietwat hetzelfde.

Maar de KS60 lijkt me nu dus wel de best optie (andere merken niet in overweging gehouden natuurlijk)
Ik denk dat ze ook zoveel mogelijk mensen naar de KS 120 heen willen pushen. Volgens mij doen ze dat ook bij de Rotex. De 90 heeft een handig delta vlakje en de 150 heeft zo'n advanced schuurzool die de 125 weer niet heeft. Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:51:
Het is tijd dat ik afscheid neem van mijn Einhell. Ik sta op het punt de Festool KS 60 E-SET aan te schaffen. Voor mij was het volgende belangrijk:

- schoon werken (afzuiging)
- machine moet aan de achterkant weinig ruimte innemen
- mobiel en relatief licht
- kwalitatief goed
- laser/schaduwlicht

Ik heb even getwijfeld tussen de KS 60, KS 88, KS 120 en de Makita LS1019L, maar de KS 120 is gewoon bijna twee keer zo duur, de KS 88 RE heeft geen laser/schaduwlicht en geen handige Zwaaihaak. Hoewel de Makita goede specs/prijsverhouding heeft, is die nog zwaarder en groter dan de KS 120.

Zijn er nog alternatieven die voldoen aan de bovenstaande punten, of moet ik op bestellen drukken? Het hoeft geen grote machine te zijn. Heeeel af en toe mis ik wel een groter blad, maar dat weegt niet op tegen de mobiliteit en het gewicht van de machine. Ik laat hem nooit op één plek staan.
Heeft DeWalt niks in hun programma? Ik ken hun zagen niet uit mijn hoofd dus weet niet zeker of die van die plaatsbesparende zagen hebben.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Fraggert schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:06:
[...]

Heeft DeWalt niks in hun programma? Ik ken hun zagen niet uit mijn hoofd dus weet niet zeker of die van die plaatsbesparende zagen hebben.
Die hebben prima zagen met een telescopische arm. Maar er is één nadeel aan die specifieke zagen wat een dealbreaker voor mij is:

YouTube: Dewalt Mitre Saw DWS774-GB

Doordat het uitschuifmechanisme boven het kantelpunt zit kan je geen gleuven zagen in een balk. Dan gaat hij schuin naar beneden zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Alsjemenou schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 21:27:
[...]

Nice! De laatste tijd hoor ik alleen zulke negatieve dingen over de kwaliteit van Metabo. Het prijsverschil valt ook ietwat mee.
Dat iemand hier pech heeft met zn vvd-bank, betekent niet automatisch dat dit een slechte zaag is.

Deze zaag is wel een goed alternatief voor die kapex. En daar vroeg je om :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Raymond schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:44:
[...]

Dat iemand hier pech heeft met zn vvd-bank, betekent niet automatisch dat dit een slechte zaag is.

Deze zaag is wel een goed alternatief voor die kapex. En daar vroeg je om :)
Eens, bedoelde er verder ook niets mee. :9B Vanlaatst met de Metabo van mijn schoonvader gezaagd, en dat voelde zeer robuust aan in vergelijking met mijn oude Einhell.

Bedankt allen voor de feedback, heb nu wel wat zicht op machines die ik eerder niet zag. To be continued.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31evBvvftmL._SL210_.jpg

Ik zoek zoiets voor mijn zaagtafel. Dit zit in de fence en is bij mij afgebroken. Ik heb een elektra beckum zaagtafel, maar ik denk dat de fence niet origineel is. Waar zou je zoiets kunnen vinden? Dit onderdeel wordt niet meer gemaakt schijnbaar.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:26
zonoskar schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:14:
[Afbeelding]

Ik zoek zoiets voor mijn zaagtafel. Dit zit in de fence en is bij mij afgebroken. Ik heb een elektra beckum zaagtafel, maar ik denk dat de fence niet origineel is. Waar zou je zoiets kunnen vinden? Dit onderdeel wordt niet meer gemaakt schijnbaar.
Het eerste wat mij te binnen schiet is om het te laten maken.

Is het plastic of metaal? Ik heb hier in de regio (Den Haag) bij Bisram wel eens wat laten fabriceren (iets totaal anders, remklauwspacers) en dat beviel wel. Als het kunststof is zal het vast wel door een 3D printer kunnen (dat kan ook met metaal tegenwoordig).

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Het is gemaakt van verenstaal. En precies het ronde deel is afgebroken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:37
Alsjemenou schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 22:32:
[...]

Die hebben prima zagen met een telescopische arm. Maar er is één nadeel aan die specifieke zagen wat een dealbreaker voor mij is:

YouTube: Dewalt Mitre Saw DWS774-GB

Doordat het uitschuifmechanisme boven het kantelpunt zit kan je geen gleuven zagen in een balk. Dan gaat hij schuin naar beneden zagen.
Kan je dat laatste iets meer uitleggen? Of staat dat in dat filmpje ( kan nu even niet kijken)

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Goed....

ik ging vandaag dus helemaal naar het Zuiden met mijn aanhangertje, Steenbergen om precies te zijn.
Dit om een wat grotere lintzaag te kopen die een stel kwijt wilde om ruimte te hebben in de schuur:

https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618

ze bleef maar moeilijk doen met onderhandelen. De zaag zou erg veel geld waard zijn, en ze heeft 'verschillende boden van 150 euro ontvangen'. Na veel vijven en zessen werd hij 'gegund' aan mij en kwam ik erom. Ik wist uiteraard dat het ding meer zou wegen dan normaal, de foto geeft dat al een beetje weg, dus ik nam extra offerhout mee, twee pallets, twee dollies en een bak vol spanbanden. Ook reed er een vriend met redelijk wat spierkracht mee om te helpen.

Ter plaatse bleek de boel iets gecompliceerder...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK2ujVZUiZAVTpEeSWIO0gmd0VE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W1FUKZjDPx71ghFsrjEdhKuq.jpg?f=fotoalbum_large

deze zaag, lieve mensen is niet in deze schuur neergezet. De schuur is óm de zaag héén gebouwd. En bij het gieten van de betonnen vloer hebben ze ook gelijk een paar dotjes (lees: enkele emmers) beton om de poten heen gegoten, want een zaag van dik een ton schoon aan de haak zou wel eens om kunnen vallen natuurlijk 8)7.

Goed, de positieve punten waren er zeker ook. De zaag blijkt perféct onderhouden te zijn. Alles loopt botersoepel en als er nog stroom in de schuur was geweest had hij waarschijnlijk nog gewoon gedraaid. Er zitten een stuk of tien goed scherpe lintzagen bij, en álles is gangbaar, zelfs de bouten waar de steunen mee aan het frame vast zitten kwamen simpel genoeg los. Alles stond dik in het vet, ook de lagers, de vetpotjes en de bouten. Alle verstellingen werken soepel, de zaagtafel kon nog kantelen... de man die hiervoor heeft gezorgd wist wat hij deed en deed het getrouw en regelmatig. Zelfs de houten veiligheidskappen (die waren zelfs toen al een dingetje) zijn nog origineel.

Grapjes over het tijdperk bleken óók te kloppen. Het uiteindelijke bouwjaar bleek 1878 te zijn en de zaag heeft origineel waarschijnlijk op water of stoom gelopen. De krachtstroommotor is een 'recente' toevoeging en is niet aan de zaag vastgezet, doch in beton gegoten (ik zie een rode draad hier) en loopt met twee v-snaren naar de poelie van de zaag.

In het kort, dit is een zaag die gewoon nog 100 jaar mee kan vermits je iets hebt om hem aan te drijven, en dat kan werkelijk alles zijn dat een draaiende beweging levert, zo simpel kan het zijn. Ware het niet dat het ding dus vastgegoten staat. Om hem mee te nemen hebben we het volgende becijfert:

- een breekhamer (minimaal 10kg)
- een aanhanger voor minimaal 1500kg
- een hydraulische krik
- een kraan of in ieder geval een frame met een electrische lier of kraan erin
- een manier om hem over de vloer te bewegen dus extra heavy duty dollies of iets anders
- een manier om hem uiteindelijk de trailer in de tillen

voordeel is wel dat hij niet gerestaureerd hoeft te worden. Los van het schoonmaken van de zaagtafel, beetje slijpen van de linten en mogelijk een revisie/onderhoud van de motor is deze zaag in bedrijfsklare staat.

De eigenaren deden echter vreselijk moeilijk. Ze hebben een vreselijk krot gekocht (letterlijk, de boerderij is onbewoonbaar verklaard) en wonen in een ander krot (dat ook al op instorten staat) naast de woning. De paarden zijn echter prioriteit... ze kijken tegen een verbouwing aan van minimaal een ton op een stuk land-met-bebouwing (voormalige boerderij) dat (schatting) ongeveer twee ton moet hebben gekost.

Toen we er achter kwamen dat de machine in beton staat kwam er een heel verbaasde "oh, dat wisten we echt niet hoor!" :(. Klaptrut dat je er bent, hoe kun je dat nou niet in de advertentie zetten (de foto's zijn ook zo genomen dat je het niet kunt zien). Ik gaf aan dat de machine sowieso niet vandaag mee kan dus, en dat een eventueel retourbezoek los van alle maatregelen zoals huur van spullen, extra hulp etc) minimaal 80 euro extra aan benzine is voor de niet-geplande extra trip. Ik gaf dus daar gelijk aan dat ik dat bod van 150 euro intrek en dat ik haar een plezier doe hem voor 70 euro mee te nemen.

Nee, dan brengt ze hem liever naar de stort 8)7 :X |:( . HOE DAN :'(. Zelfs met een heule grote slijptol (los van dat het eeuwig zonde zou zijn) doe je er dagen over om dit ding in stukken te zagen klein genoeg om op een kar te tillen, en dan heb je op zijn hoogst 150 euro aan oud ijzer gewonnen, terwijl hij als restauratie-object potentieel duizenden euro's waard is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CofxTjzAQdBNShmPp9EkIz12lc4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJEBHfOFVlOjF00F98TylMWO.jpg?f=fotoalbum_large

We waren ondertussen al zo ver dat we het onderste wiel, inclusief de kap en as helemaal los hadden... dan had nog geresteerd het wiel met verstelframe aan de bovenzijde en dan was de zaag ontdaan geweest van delen. We zouden dan de delen nu meenemen, en terugkomen voor het losse frame.

Maar nee, daar viel niet over te spreken, ze moest en zou haar geld krijgen. Dus uiteindelijk hebben we de spullen terug van de kar geladen en is de zaag zo achtergebleven...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSDXe1qYVXmH6DwPIhKcRvI6EoI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C9sCw4qthqjB5OFFbe1UZf9x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-08-2020 18:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb een verzoek gedaan aan de verkopers om, als ze er dan toch niet met ons of andere verkopers, alsjeblieft contact op te nemen met enkele musea, en dan wil ik haar daar zelfs bij helpen. Het kan niet zo zijn dat zo'n antiek en in perfecte staat verkerende machine tot schroot word vermalen vanwege een paar euro's.

Wellicht dat we op die manier voldoende handen op elkaar krijgen om dit ding te redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Alls dat ding duizend euro waard is, vind je dan 70 euro ook niet een beetje weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
zonoskar schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:05:
Alls dat ding duizend euro waard is, vind je dan 70 euro ook niet een beetje weinig?
Het commerciële tarief om die zaag uit dat schuurtje te krijgen is wel meer dan 1000 piek, dus 70 is nog aan de hoge kant.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

zonoskar schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:05:
Ik zeg in potentie. Je moet eerst een paar honderd euro investeren het ding überhaupt méé te krijgen van de huidige plaats, en dan hebben we het nog niet over het zandstralen van het frame, opnieuw coaten/spuiten en dergelijke, de bladen slijpen en ontdoen van roest, en de revisie danwel vervanging van de motor voor iets hedendaags. Ook zou er een schakeling bij moeten (de zaag stond nu direct op de stroom aangesloten met een breaker box ertussen) met noodstop en dergelijke. Hij is zeker niet niet áf, al heb ik ze nooit in betere staat gezien buiten een museum. Ik was al 80 euro aan benzine armer door alleen nog maar langs te komen en tot de conclusie te komen dat hij niet te verplaatsen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit is een klusje voor een industriële verhuizer zoals Saan of Jan van Dam. Zelf gaan lopen kloten ga je spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

jadjong schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:10:
Dit is een klusje voor een industriële verhuizer zoals Saan of Jan van Dam. Zelf gaan lopen kloten ga je spijt van krijgen.
Ik heb het topic ook geopend op een houtbewerkersforum. Ik hoop een community actie op poten te krijgen waar mensen aan meedoen die ervaring én spullen hebben voor dit soort klussen. Nooit geschoten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:11:
[...]

Ik heb het topic ook geopend op een houtbewerkersforum. Ik hoop een community actie op poten te krijgen waar mensen aan meedoen die ervaring én spullen hebben voor dit soort klussen. Nooit geschoten...
Waar staat het ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

De Haan, boven Steenbergen in Noord Brabant (dicht tegen Zeeland aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
@HTT-Thalan
Jammer van de tegenvaller.
Zo te zien is hij alleen aan de voorkant ingegoten. Heb je ze ook gevraagd of ze een moker en beitel te leen hadden? Vaak met wat flinke klappen sla je er sneller stukken af dan met een breekhamer, hoefde toch niet netjes.
Had je die extra rit gescheeld.
En ben je star op je 70 euro blijven staan?
Geen middenweg als je hem zo graag wou?

Want eigenlijk begrijp ik dat je met een personenwagen met aanhanger kwam en de zaag sowieso niet in 1x mee kon krijgen? Mijn bus laadt bv 1200 kg en dan kan er in een geremde tandemasser erachter nog iets meer, 2,5 ton haal ik wel in één keer weg.
Maar jij had dus sowieso 2x moeten rijden, want de spullen die je gedemonteerd had lagen in de kar en daar kon nooit dat bovenwiel en frame meer bij.
Of zie ik dat verkeerd?

Is het niet een gevalletje onderste uit de kan?

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 22-08-2020 19:31 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Teijgetje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:27:
@HTT-Thalan
Jammer van de tegenvaller.
Zo te zien is hij alleen aan de voorkant ingegoten. Heb je ze ook gevraagd of ze een moker en beitel te leen hadden? Vaak met wat flinke klappen sla je er sneller stukken af dan met een breekhamer, hoefde toch niet netjes.
Had je die extra rit gescheeld.
En ben je star op je 70 euro blijven staan?
Geen middenweg als je hem zo graag wou?

Want eigenlijk begreep ik dat je met een personenwagen met aanhanger kwam en de zaag sowieso niet in 1x mee kon krijgen? Mijn bus laadt bv 1200 kg en kan er dan in een geremde tandemasser erachter nog iets meer.
Maar jij had dus sowieso 2x moeten rijden, want de spullen die je gedemonteerd had lagen in de kar en daar kon nooit dat bovenwiel en frame meer bij.
Of zie ik dat verkeerd?
Klopt, ik dacht initïeel dat het om rond de 500/600 kilo zou gaan, dus ik rekende op takelen, sleuren en op een bende hout neerleggen in de kar. Het blijkt het dubbele, dus nu was het plan om alles los te halen, op te laden in delen en dan terugkomen voor het frame, want ik kan geen 1000+ kilo leuren op een 120kg karretje.

Het ging niet alleen om die 70 euro, voor 150 had ik de zaag prima willen kopen als hij niet ingegoten had gestaan, dan had ik de misleidende foto's als eigen risico genomen. En als ze bereid waren een toegift te doen vanwege dat saillante detail had ik de moeite er nog wel in willen steken de boel proberen los te beitelen (ze hadden zelf geen beitel, wel een voorhamer, maar die kwam hier écht niet doorheen, en ook de slijptol met steenschijf niet).

Ook heeft de voorzijde alleen beton náást de poten. De achterzijde is één grote plak beton ook óver de poten heen, inclusief het frame waar de motor in/op staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:11:
[...]

Mja, je doet alsof je de vondst van de eeuw hebt gevonden. Persoonlijk schat ik in dat dat ding net de oud ijzerprijs waard is.
Te groot, en allang ingehaald door praktischere apparaten. Dat soort spul gaat voor een appel en een ei in een container richting de schroot.

Zelfde voor die antieke draaibanken en dat soort spul. Leuk voor de liefhebber maar dar is het dan ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Verwijderd schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:35:
[...]

Mja, je doet alsof je de vondst van de eeuw hebt gevonden. Persoonlijk schat ik in dat dat ding net de oud ijzerprijs waard is.
Te groot, en allang ingehaald door praktischere apparaten. Dat soort spul gaat voor een appel en een ei in een container richting de schroot.

Zelfde voor die antieke draaibanken en dat soort spul. Leuk voor de liefhebber maar dar is het dan ook wel.
Dat zou je denken, maar een zaag met een capaciteit zoals deze (bijna 60cm hoog en diep) is bijna onbetaalbaar. Zeker gezien het feit dat de aandrijving separaat is en alle mechanische delen nog in hele goede staat zijn. Dit is in zijn tijd een machine van ver boven de tienduizend hedendaagse euro's geweest, misschien wel het dubbele.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jadjong schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:10:
Mwah, als het een 400T spuitgietmachine, 6-assig bewerkingscentrum, grote meetbank oid was dan ja. Maar het ding is niet zwaar (als in, een gewone heftruck, tractor voorlader, shovel, kleine autolaadkraan ed kunnen het óok makkelijk tillen) en niet delicaat, en niet groot (want past op aanhangertje).

Je moet wel weten wat je doet, maar heb mensen van bovengenoemde bedrijven ook dingen zien uithalen (“doen we altijd zo”) met machines van 500k dat ik dacht hmmzzzz iets voorzichtiger mag ook wel. Schade altijd beperkt gebleven tot wat blikwerk dat vervangen moest worden, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:38:
[...]

Dat zou je denken, maar een zaag met een capaciteit zoals deze (bijna 60cm hoog en diep) is bijna onbetaalbaar. Zeker gezien het feit dat de aandrijving separaat is en alle mechanische delen nog in hele goede staat zijn. Dit is in zijn tijd een machine van ver boven de tienduizend hedendaagse euro's geweest, misschien wel het dubbele.
Daar hebben ze ondertussen andere machines voor uitgevonden. Waarde van toen zegt helemaal niets. Sloop ligt vol met tonnen kostende machines, auto's en wat al niet meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:32:
[...]

Klopt, ik dacht initïeel dat het om rond de 500/600 kilo zou gaan, dus ik rekende op takelen, sleuren en op een bende hout neerleggen in de kar. Het blijkt het dubbele, dus nu was het plan om alles los te halen, op te laden in delen en dan terugkomen voor het frame, want ik kan geen 1000+ kilo leuren op een 120kg karretje.

Het ging niet alleen om die 70 euro, voor 150 had ik de zaag prima willen kopen als hij niet ingegoten had gestaan, dan had ik de misleidende foto's als eigen risico genomen. En als ze bereid waren een toegift te doen vanwege dat saillante detail had ik de moeite er nog wel in willen steken de boel proberen los te beitelen (ze hadden zelf geen beitel, wel een voorhamer, maar die kwam hier écht niet doorheen, en ook de slijptol met steenschijf niet).

Ook heeft de voorzijde alleen beton náást de poten. De achterzijde is één grote plak beton ook óver de poten heen, inclusief het frame waar de motor in/op staat.
Ik snap de tegenvaller, maar hopelijk snap je ook dat als ik (als verkoper) zie dat een koper iets niet in één keer meegekregen had, zelfs als het buiten op de stoep op hem stond te wachten, en deze vervolgens meer dan de helft gaat aftrekken omdat hij nog een keer moet rijden (boeit mij niet waarvandaan), dan denk ik ook ............(vul zelf maar in, ik hou het netjes, maar bv. dan gaat hij naar de sloop). ;)
Bovendien is 150 voor een gave werkende machine, inclusief linten en motor, natuurlijk een schijntje. Dat weet je zelf ook. Hij was in zeer goede conditie en je hoefde niets te restaureren meld je immers.
Dat je er wat extra moeite voor moest doen had verteld kunnen worden inderdaad.
Maar zo zijn er zat gratis hele complete goede keukens te vinden op internet die je zelf even moet demonteren. Waarde meer dan 1000 en vaak met hardstenen blad.
In dit geval had je imo gewoon wel moeten vragen of er niet iets af kon vanwege het hakken, maar terugkomen moest je toch. En dan had je een breekhamer meegenomen, je had die kosten kunnen delen bv omdat het niet gezegd was. Maar zo niet, dan nog geen man overboord, bij de Gamma kost een dag een 11 kg machine 36 euro.
Alle schuld bij die mevrouw leggen, haar namen noemen, en alles afkraken eromheen, is erg goedkoop.

Je had het dus zelf al verkeerd ingeschat en heb je hem niet genomen voor 36 euro extra, als je er al geen kon lenen of goedkoper kon vinden.

Zo had ik die draai/freesbank, dat was een hel om weg te krijgen daar en moest ik ook eea voor demonteren (en monteren) aan het huis zodat het er door kon.
Maar de prijs was er naar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Teijgetje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:50:
Ik snap de tegenvaller, maar hopelijk snap je ook dat als ik (als verkoper) zie dat een koper iets niet in één keer meegekregen had, zelfs als het buiten op de stoep op hem stond te wachten, en deze vervolgens meer dan de helft gaat aftrekken omdat hij nog een keer moet rijden (boeit mij niet waarvandaan), dan denk ik ook ............(vul zelf maar in, ik hou het netjes, maar bv. dan gaat hij naar de sloop). ;)
Bovendien is 150 voor een gave werkende machine, inclusief linten en motor, natuurlijk een schijntje. Dat weet je zelf ook. Hij was in zeer goede conditie en je hoefde niets te restaureren meld je immers.
Dat je er wat extra moeite voor moest doen had verteld kunnen worden inderdaad.
Maar zo zijn er zat gratis hele complete goede keukens te vinden op internet die je zelf even moet demonteren. Waarde meer dan 1000 en vaak met hardstenen blad.
In dit geval had je imo gewoon wel moeten vragen of er niet iets af kon vanwege het hakken, maar terugkomen moest je toch. En dan had je een breekhamer meegenomen, je had die kosten kunnen delen bv omdat het niet gezegd was. Maar zo niet, dan nog geen man overboord, bij de Gamma kost een dag een 11 kg machine 36 euro.
Alle schuld bij die mevrouw leggen, haar namen noemen, en alles afkraken eromheen, is erg goedkoop.

Je had het dus zelf al verkeerd ingeschat en heb je hem niet genomen voor 36 euro extra, als je er al geen kon lenen of goedkoper kon vinden.

Zo had ik die draai/freesbank, dat was een hel om weg te krijgen daar en moest ik ook eea voor demonteren (en monteren) aan het huis zodat het er door kon.
Maar de prijs was er naar. ;)
Ze heeft de onderzijde van de machine expres niet op de foto gezet. Ik heb volledig vermeld wat mijn overwegingen zijn, hoe ik hem ging vervoeren en met welke middelen ik zou komen (en dat we met zijn tweeën zouden zijn). Dat was hét moment geweest om te vermelden dat hij in beton gegoten staat en niet in een aanhanger van 750kg past, zeker omdat ze wíst dat ik er 3u enkele reis voor zou moeten rijden.

Mijn tegenbod ter plaatse was ook zeker niet voor álle extra kosten, alleen het rijden. Ik had ook kunnen zeggen ik rij op eigen kosten extra maar jij betaalt de huur van de spullen (was op hetzelfde uitgekomen). Gaat erom dat ze niet bereid was water bij de wijn te doen ondanks het verzwijgen, ik heb zeker wel gezegd dat ik een deel van het risico nam door alleen de extra rit eraf te halen.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 22-08-2020 20:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:00:
[...]

Ze heeft de onderzijde van de machine expres niet op de foto gezet. Ik heb volledig vermeld wat mijn overwegingen zijn, hoe ik hem ging vervoeren en met welke middelen ik zou komen (en dat we met zijn tweeën zouden zijn). Dat was hét moment geweest om te vermelden dat hij in beton gegoten staat en niet in een aanhanger van 750kg past, zeker omdat ze wíst dat ik er 3u enkele reis voor zou moeten rijden.
Dat zie je toch zelf ook wel dat dat ding niet in een aanhangertje past.

Anywayz, mag dit ondertussen elders? Topic is niet bedoeld voor dit soort grappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
@HTT-Thalan
En nu ben je 80 euro en een dag kwijt voor niets. ;)
En een slecht humeur erdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Is zoiets handig om te hebben? https://www.makita.nl/artikel/b-29072.html ?

En ik zoek het optionele bithouder assessoire maar kan die nergens vinden. Voor op mijn Makita Accu klopboor 484. Hoewel iemand die ik sprak zei dat het hij het niet gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Teijgetje schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:04:
@HTT-Thalan
En nu ben je 80 euro en een dag kwijt voor niets. ;)
En een slecht humeur erdoor.
Oh nee hoor :D ik vind het geweldig het ding gezien te hebben, het is een briljante machine en ik was met een vriend samen dus het was gezellig. 80 euro voor wat een mooie deal leek te zijn maar zo'n ramp is het ook weer niet, ik vind het vooral zonde van de machine, niet zozeer mijn eigen verlies :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 12-09 16:38
TweakerVincent schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:05:

En ik zoek het optionele bithouder assessoire maar kan die nergens vinden. Voor op mijn Makita Accu klopboor 484. Hoewel iemand die ik sprak zei dat het hij het niet gebruikte?
Naar mijn idee werkt zoiets toch niet prettig op een boormachine, maar heb er geen ervaring mee.
Heb zelf wel deze flexibele Wera schroevendraaier. Er is amper kracht mee te zetten en gebruik hem echt zéér sporadisch (twee keer per jaar misschien), maar de enkele keer dat ik hem gebruik is het toch wel een erg handig ding.

Voor op de boormachine prefereer ik dan flexikoppen om flexibeler te zijn met dat ding. Heb zelf de GSR 12V-15 FC zoals velen hier, weet niet of Makita ook zoiets heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TweakerVincent schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:05:

Om te schroeven? Nee. Iets van boutjes aandraaien zal wel gaan.

Met schroeven zal je wat kracht moeten kunnen uitoefenen. Dat zie ik met dat ding niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RZor
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-03-2021

RZor

Sorry!

Iemand hier hands-on ervaring met de Parkside Compressor van de Lidl?
Qua specs spreekt deze mij wel aan, 24L, 260l/m, ong 8-10 Bar, dubbele slang aansluiting.
Zat ook nog bij HBM te kijken in deze prijsklasse (100 euro) maar dan heb je 1 aansluiting, en geen slang erbij.

Gebruik geen lucht gereedschap, wel banden pompen, gereedschap schoonmaken etc.

mocht iemand een andere goede tip hebben...
Tweedehands kom ik niets zinnigs tegen in de buurt (Walcheren, Zeeland), en kan m zakelijk aanschaffen.

[ Voor 15% gewijzigd door RZor op 22-08-2020 20:53 ]

Gruwelijk gejatte Icoon!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

HTT-Thalan schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:06:
[...]

Oh nee hoor :D ik vind het geweldig het ding gezien te hebben, het is een briljante machine en ik was met een vriend samen dus het was gezellig. 80 euro voor wat een mooie deal leek te zijn maar zo'n ramp is het ook weer niet, ik vind het vooral zonde van de machine, niet zozeer mijn eigen verlies :).
Je zou deze mensen eens kunnen benaderen: https://www.ambachtenmuseum.nl
Toevallig van de week geweest, en iets zegt me dat ze mogelijk wel interesse zouden hebben voor zoiets.
Museum zelf is ook een aanrader btw; alles wat er staat mag je ook gewoon aanraken en vastpakken enzo :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
@The Eagle
Toevallig van de week geweest
Nooit geweten dat je ook met Barbies wat deed. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Lol.
Dat was ook meer Mrs Eagle dr ding. Wisten niet eens dat die tijdelijke (overigens vrij kleine) tentoonstelling er was toen we entree betaalden. Wel paar uur rondgedoold. En voor liefhebbers van oud gereedschap een aanrader. Dr staan daar iig een hoop oude dingen die ik ook wel zou willen hebben voor hout en metaalbewerking.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

RZor schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:52:
Iemand hier hands-on ervaring met de Parkside Compressor van de Lidl?
Qua specs spreekt deze mij wel aan, 24L, 260l/m, ong 8-10 Bar, dubbele slang aansluiting.
Zat ook nog bij HBM te kijken in deze prijsklasse (100 euro) maar dan heb je 1 aansluiting, en geen slang erbij.

Gebruik geen lucht gereedschap, wel banden pompen, gereedschap schoonmaken etc.

mocht iemand een andere goede tip hebben...
Tweedehands kom ik niets zinnigs tegen in de buurt (Walcheren, Zeeland), en kan m zakelijk aanschaffen.
Daar is het een prima ding voor. Je hebt er nog wel een belangrijk accesoire voor nodig:
https://www.bol.com/nl/p/...rt-rood/9200000010475619/

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
Twijfels schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:31:
[...]

Naar mijn idee werkt zoiets toch niet prettig op een boormachine, maar heb er geen ervaring mee.
Heb zelf wel deze flexibele Wera schroevendraaier. Er is amper kracht mee te zetten en gebruik hem echt zéér sporadisch (twee keer per jaar misschien), maar de enkele keer dat ik hem gebruik is het toch wel een erg handig ding.

Voor op de boormachine prefereer ik dan flexikoppen om flexibeler te zijn met dat ding. Heb zelf de GSR 12V-15 FC zoals velen hier, weet niet of Makita ook zoiets heeft.
Ok dan koop ik die niet, is een verlengbitje wel handig? ik wilde die meenemen bij toolstation tot ik de reviews las... allemaal niet best. Leek me wel handig om 15 cm meer te hebben of gebruik je dat eigenlijk nooit?
Pagina: 1 ... 122 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic