Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:15

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Krijnemans schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

Zo'n stofexplosie ziet er best gaaf uit! Best wel de moeite waard om zelf eens een keer te doen.. Maar niet in huis met mijn nieuwe zuiger 8)7

[...]

Voor de FSN heb je een adapter voor de bovenfrees. Op deze adapter zouden diverse merken bovenfrezen moeten passen. Ik ga er stiekem dan ook een beetje vanuit dat deze ook op de Mafell rails past.
Leuk in de tuin met een pot Completa en een kaars, minder leuk is het als ik ondernemers spreek over de oorzaak en gevolg van een dergelijk iets in hun bedrijf ;)

@ adapter, weet je zo welke dat is? ik heb een OF10101 en geen Festool rails maar wel die van Mafell/Bosch. (@Boudewijn )

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:12
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:54:
[...]

Leuk in de tuin met een pot Completa en een kaars, minder leuk is het als ik ondernemers spreek over de oorzaak en gevolg van een dergelijk iets in hun bedrijf ;)

@ adapter, weet je zo welke dat is? ik heb een OF10101 en geen Festool rails maar wel die van Mafell/Bosch. (@Boudewijn )
Zie edit op mijn vorige post. Sterker nog. Volgens mij passen Bosch artikelen ook op de Festool rails. Dat kan mijn invalzaag namelijk ook. En ik kom al diverse hits tegen waarbij de freesadapter op een Festool rails hangt..

[ Voor 17% gewijzigd door Krijnemans op 19-08-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Krijnemans schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

Zie edit op mijn vorige post. Sterker nog. Volgens mij passen Bosch artikelen ook op de Festool rails. Dat kan mijn invalzaag namelijk ook. En ik kom al diverse hits tegen waarbij de freesadapter op een Festool rails hangt..
ik weet dat de Mafell zaag ook op de festo rails passen als je de zwarte strip uit de zool van de zaag haalt.

en ja, de bosch en mafell rails zijn 100% identiek, voor zover het de FSN en F rails betreft.

Er zijn ook Bosch rails die een hoge rand hebben zoals de Festool rails, die had ik bij mijn groene bosch handcirkelzaag. En die is dus totaal afwijkend maar heeft ook niks te maken met Bosch Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:07:
[...]

ik weet dat de Mafell zaag ook op de festo rails passen als je de zwarte strip uit de zool van de zaag haalt.

en ja, de bosch en mafell rails zijn 100% identiek, voor zover het de FSN en F rails betreft.

Er zijn ook Bosch rails die een hoge rand hebben zoals de Festool rails, die had ik bij mijn groene bosch handcirkelzaag. En die is dus totaal afwijkend maar heeft ook niks te maken met Bosch Pro
Die van de groene Bosch heb ik ook op mijn handcirkelzaag. Die is van zwart kunststof bij mij. Wat een onding. Ik gebruik alleen nog maar mijn invalzaag :)

Anyhow, volgens mij krijg je bijna elke bovenfrees wel gekoppeld aan die adapter. Ik zie zelfs Parkside (no offence) bovenfrezen langskomen op die adapter. Lijkt me allemaal niet zo spannend. en anders ff een paar nieuwe gaatjes boren voor jouw eigen bovenfrees!. De adapter staat bij mij ook nog op de planning, maar mijn portemonnee i.c.m. de verbouwing thuis laten dit op het moment niet toe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:03
Ik zie een hoop Ferrari fans
Maar komt er niet zo een moment dat we er achter komen dat de rode dingen vals spelen en dat ze daarna kwa kwaliteit eenzaam onder de Parksides en Gammels bungelen 😉

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NO82XOA9r8TLU64PfTzyETRzbz0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmUEtBWcQUGrGc4wRiR03DFM.jpg?f=fotoalbum_large

Dat was goddomme een nerveus ritje met zo'n topzwaar apparaat :').
Eerst achteruit de garage in gereden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MP-xOXGqtOS-Kjm-3gr0dX-A2X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsPz1n45Q8iMqCvpZEKcwhNR.jpg?f=fotoalbum_large

Best lastig met 10 centimeter speling aan weerszijden (te lui te motoren weg te halen) en een aanhanger smaller dan je auto, maar hij staat. Gelijk (meer voor de zekerheid dan wat anders) balken eronder om te stutten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMqqYxoqvu8ZpEczrxiTWpdAum0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycW0lowyoaylwcVGyWwz0Ddd.jpg?f=fotoalbum_large

Voorzichtig aan dan breekt het lijn spanbandje niet, eerst maar met pallet en al er vanaf getild. Dit omdat ik bang was dat als ik direct aan de machine zou tillen, de spanbanden ergens in het proces konden verschuiven en de machine zou kantelen.

Daarna, zodra ze met pallet en al op de grond stond, heel voorzichtig de banden onder de machine zelf plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPL2oaL_fKUDM9rbf4_kCbVwuyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uc42DjSf77gv7HEEVaZFKlZm.jpg?f=fotoalbum_large

Dan hoefde ik namelijk maar (héél gecontroleerd) een paar millimeter te tillen om het pallet eronder vandaan te schoppen, en dan gelijk weer (suuuuper voorzichtig, gelukkig kan je heel gedoseerd tikken op dit kraantje) laten zakken.

Daarna een grote balk eronder voor het laatste manoeuvreerwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIBDV6muuCWaHhaWfDLEP2mqMx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBYuzNQ2YK4Xbwt7641fruKS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qevJIe3hfZcmiy6JL5osd0xDv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6eDzM7xNpU5X7T7O0jOVWuEL.jpg?f=fotoalbum_large

De machine staat, doch ze draait nog de verkeerde kant op, dus ik moet de draaistroomrichting nog even aanpassen. Bovendien past de aansluiting van de Scheppach afzuiging niet - deze is te klein. Ik ga kijken of het zonder mondstuk wel kan (met alleen een spanner) en/of misschien het mondstuk iets uitvijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-07-2024
@deepbass909 ik heb mijn leidingen ook vast (compressor staat op bijkeukenzolder) en heb de leidingen van 12mm. koperbuis gelegt. Hier de leidingen bovenlangs, eentje voor bij garagedeur en 2 aansluitingen bij de werkbank en achterdeur, zelfs eentje bij de achterkamer (airbrushen voor modelbouw). Eenvoudig luchtdicht te solderen en overal nu lucht. Krijg je geen spijt van.

@Fraggert Een stof explosie ga je niet meemaken met een stofzuiger, het haalt het bij lange na niet de hoeveelheden die door buizen vliegen in bv een meelfabriek.
Zou dat zo zijn had ik de stofzuiger allang afgeaard op mijn aardrail op mijn werkplek. Die zit er al bij voorbaat voor het knoeien met PC's. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sa.Tan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:35:
@Fraggert Een stof explosie ga je niet meemaken met een stofzuiger, het haalt het bij lange na niet de hoeveelheden die door buizen vliegen in bv een meelfabriek.
Zou dat zo zijn had ik de stofzuiger allang afgeaard op mijn aardrail op mijn werkplek. Die zit er al bij voorbaat voor het knoeien met PC's. :)
Alles kan, de discussie ging over wel/niet anti-statische slang en de gehele verhaal waarom wel of niet.

Ik riep al dat bij een hobby-klusser de kans op een stofexplosie klein was, maar dat die wel degelijk bestaat in bedrijfssituatie, ik heb hier beroepshalve ervaring mee.

Ik snap ook niet waarom jij roept dat het met een stofzuiger niet kan, het gaat om de ontlading van een statisch geladen stofzuigerslang. Daar kan wel degelijk een vonk vanaf komen.

Gebeurt dit in een omgeving waarbij deeltjes in de lucht in de juiste verhouding aanwezig zijn heb je alleen een ontstekingsbron nodig. Dit kan van alles zijn, een wollen trui of peuk, you name it.

Zoals gezegd is de kans hierop in een hobbyschuur minimaal is, maar ga niet roepen dat een stofzuiger NIET de oorzaak kan zijn als ontstekingsbron, want dat is per definitie onjuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sa.Tan
Ik zei eenvoudig dat je dat niet gaat meemaken, uitzonderingen nagelaten. Ik heb jaren ermee gewerkt om stofexplosies tegen te gaan. Praat ook over ruime ervaring en heb ook gezien wat het aanricht.
Maar thuis met een stofzuiger valt dit reuze mee, of je moet zelf een situatie creëren die het in de hand werken, bv 5 liter thinner, roken en een cuub MDF stof opzuigen.🙀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 12:31:
De machine staat, doch ze draait nog de verkeerde kant op, dus ik moet de draaistroomrichting nog even aanpassen. Bovendien past de aansluiting van de Scheppach afzuiging niet - deze is te klein. Ik ga kijken of het zonder mondstuk wel kan (met alleen een spanner) en/of misschien het mondstuk iets uitvijlen.
nice _/-\o_ , gefeliciteerd dat ie uiteindelijk op zijn plekje staat d:)b

ik heb nog even gezocht voor je, het is @Raymond geweest die aan het worstelen is geweest met adapters voor stofafzuiging bij zijn machine.

Uiteindelijk is hij geslaagd voor een verloopje bij deze toko:

https://www.pvcdeal.nl/categorie/flexibele-koppelingen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sa.Tan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:01:
Ik zei eenvoudig dat je dat niet gaat meemaken, uitzonderingen nagelaten. Ik heb jaren ermee gewerkt om stofexplosies tegen te gaan. Praat ook over ruime ervaring en heb ook gezien wat het aanricht.
Maar thuis met een stofzuiger valt dit reuze mee, of je moet zelf een situatie creëren die het in de hand werken, bv 5 liter thinner, roken en een cuub MDF stof opzuigen.🙀
dan is er even een misverstand met wat we bedoelden. Ik nam je opmerking wat te letterlijk.

jij kans in de thuissituatie, ik de kans op ontlading door een slang, 2 verschillende zaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:01:
[...]

nice _/-\o_ , gefeliciteerd dat ie uiteindelijk op zijn plekje staat d:)b

ik heb nog even gezocht voor je, het is @Raymond geweest die aan het worstelen is geweest met adapters voor stofafzuiging bij zijn machine.

Uiteindelijk is hij geslaagd voor een verloopje bij deze toko:

https://www.pvcdeal.nl/categorie/flexibele-koppelingen/
Weet je waar je ook heel goed verloopjes mee kunt maken en aanpassen?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/98159.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:11:

[Afbeelding]
gggrrmmmbbll...ik ga nog eens me best doen, bij de volgende vraag ga ik gewoon heel hard DUCTTAPE!!!! roepen :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:12:
[...]

gggrrmmmbbll...ik ga nog eens me best doen, bij de volgende vraag ga ik gewoon heel hard DUCTTAPE!!!! roepen :P :+
Ik heb geen ribben meer over man, als ik nu weer een bestelling doe sluit vrouwlief me op in mijn werkplaats denk ik (en trekt ze de stekker naar het access point daar los zodat ik niet nog meer kan kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
Bij mij werkt het excuus nog steeds dat ik 1 ding in de zoveel tijd bestel ipv dat er wekelijks weer wat komt van Zalando, shoeby.
Ik hou niet alles bij van wat ze koopt maar net genoeg om terug te slaan bij commentaar 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Sa.Tan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:01:
Ontlaad de slang zichzelf na verloop van tijd dan ook weer? Of hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Krijnemans Ja, we praten over zulke minieme spanningen, zodra jij de stofzuiger uitschakelt en de slang weglegt verdwijnt die, slangen houden geen spanning vast.
Sommige mensen zijn nu eenmaal gevoeliger dan een ander. Had het vroeger wel met een trui uittrekken en deurkruk beetpakken (lag ook aan de vloerbedekking van toen), nu niet meer. Heel enkele keer met kat aaien haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:38
Na een aantal Bosch Groen apparaten ben ik zoek naar een beter alternatief voor mijn Bosch Ixo.

Ik had de volgende set voor ogen bij amazon
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/912stEjU4XL._AC_SL1500_.jpg

Het voordeel zou zijn dat een aantal andere apparaten (cirkel, haakse, decoupeer) in de zelfde series mij aanspreken. Daarnaast is de 18v nogal een knots van een accu en zoek vooral wat subtielers.

Paar vragen:
  • OK, of zouden jullie een andere serie adviseren?
  • volgens de consumentenbond is de accu "slecht". Ik kan niet achterhalen hoe oud die review is, maar ben beniewd naar jullie mening. Het zou gaan om power/charges na 300x opladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Cardinal schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:05:
Na een aantal Bosch Groen apparaten ben ik zoek naar een beter alternatief voor mijn Bosch Ixo.
  • volgens de consumentenbond is de accu "slecht". Ik kan niet achterhalen hoe oud die review is, maar ben beniewd naar jullie mening. Het zou gaan om power/charges na 300x opladen
De 12v FC set is meermaals in het topic langskomen. Bijna iedereen is fan van het apparaat. Dus geen miskoop. Zelf geen issues met accu's. Is totaal afhankelijk van je gebruik (en je kan altijd een grotere accu erbij nemen). Gewoon een goede machine voor een leuke prijs, die inderdaad véél wendbaarder is dan de 18v.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sa.Tan
@Cardinal Trek je niets aan van die review, hoe die tot stand is gekomen geen idee. Objectief vindt ik hem niet.
Is een prima ding en ook die accu's Is niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Sa.Tan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:36:
@Krijnemans Ja, we praten over zulke minieme spanningen, zodra jij de stofzuiger uitschakelt en de slang weglegt verdwijnt die, slangen houden geen spanning vast.
Sommige mensen zijn nu eenmaal gevoeliger dan een ander. Had het vroeger wel met een trui uittrekken en deurkruk beetpakken (lag ook aan de vloerbedekking van toen), nu niet meer. Heel enkele keer met kat aaien haha.
Oké zal ook allemaal wel loslopen! Ben er in ieder geval niet meer zo huiverig voor. Vind het wel interessant om te zien hoe het werkt! Toch eens verder over inlezen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:12:
Doe mij maar lekker een verloopje :P

Moet er niet aan denken dat ik de boel vast getaped had. Moest ik iedere keer als ik gewoon wilde stofzuigen, of de stofzuiger de trap op moest slepen de boel los tapen en dan weer opnieuw aan elkaar tapen.
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:50:
https://www.gereedschappr...mafell-t-max-4-actie.html

want gratis liniaal. Bij toolnation ed heb je dezelfde prijs, zonder liniaal.

En nog even zoeken:
https://www.mafell-shop.n...c-midimax-met-linaal-1600

500 ekkies. Lijkt me prima deal. Toch? Liniaal, systainer, apparaat, zaagblad. Prima.
Niet duur voor een Ferrari >:)
Goeie prijs, vergeet alleen niet om ook een verloopje voor je Starmix te kopen, als die er niet bij zat ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:27:

Goeie prijs, vergeet alleen niet om ook een verloopje voor je Starmix te kopen, als die er niet bij zat ;)
!!!!!DUCT-TA...............ow wacht verkeerde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

!!!!!DUCTA...............ow wacht verkeerde :P
Oeh goed punt. De starmix heeft een festool verloopje. Ff uitzoeken of dat op de mafell past. dank voor de tip!

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Oeh goed punt. De starmix heeft een festool verloopje. Ff uitzoeken of dat op de mafell past. dank voor de tip!
ho, die kudo's mogen naar @henkie196 d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:31:
Dat past, die zat bij mijn starmix in het pakket, en past daar gewoon op.

/edit
Dat is deze, dus.

[ Voor 20% gewijzigd door henkie196 op 19-08-2020 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uncle Mel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-09 09:19
HTT-Thalan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

[Afbeelding]
Tape en restjes pvc afvoer zijn ook mijn go-to's

Ondanks dat alles van Makita is, zuiger inclusief past niets op de standaard slangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Omdat ik nu ineens onverwacht naar een kluswoning aan het kijken ben, ben ik ook met grote ogen naar gereedschap aan het kijken. Ik heb al enkele bosch 12v tools en die bevallen uitstekend.
Ik lees hier veel enthousiaste verhalen over de multitool, maar ik heb er nog nooit eentje gebruikt, of echt gedacht nodig te hebben.

Nu zou dit een leuk cadeau kunnen zijn

Ik heb al wat accu's, en wat L-boxxen, dus dat stapelt dan wel lekker weg.

Is er een goede reden als absolute novice user deze niet aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Dat past, die zat bij mijn starmix in het pakket, en past daar gewoon op.

/edit
Dat is deze, dus.
Yup die zit er bij mij bij, ik twijfelde alleen of festool en mafell dezelfde output hebben. Ben ik ff blij geen makita gekocht te hebben :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:56:
[...]
Yup die zit er bij mij bij, ik twijfelde alleen of festool en mafell dezelfde output hebben. Ben ik ff blij geen makita gekocht te hebben :+
wil je een detailfoto van mijn Mafell stofpoort?

Mijn Festoolslang past in elk geval alsof het ervoor gemaakt is :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:46
@Blomminator Van een multitool wordt je heel blij op het moment dat je hem nodig hebt ;)

Enige bedenking die ik heb is de kracht.... Zelf heb ik een multitool op 230V en ik vraag mij af of een 12V multitool wel genoeg kracht heeft.

Misschien dat iemand anders je daarover kan adviseren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

Heh nee dank je ik geloof je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:59:
[...]

Zolang je niet definieert wíe het zo gemaakt heeft gaat die uitspraak op voor alles in mijn werkplaats.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

[Afbeelding]

Het voordeel zou zijn dat een aantal andere apparaten (cirkel, haakse, decoupeer) in de zelfde series mij aanspreken. Daarnaast is de 18v nogal een knots van een accu en zoek vooral wat subtielers.

Paar vragen:
Prima set, ik heb bijna dezelfde (12V-15FC). Die uit jouw link heeft een brushless motor wat beter zou moeten zijn. Was mij echter buiten budget :P Verder heb ik dezelfde items erbij. Heb al een aantal van die hulpstukken gebruikt en is erg handig. Mocht je nog iets willen weten, laat maar horen.
Blomminator schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:53:
Omdat ik nu ineens onverwacht naar een kluswoning aan het kijken ben, ben ik ook met grote ogen naar gereedschap aan het kijken. Ik heb al enkele bosch 12v tools en die bevallen uitstekend.
Ik lees hier veel enthousiaste verhalen over de multitool, maar ik heb er nog nooit eentje gebruikt, of echt gedacht nodig te hebben.

Nu zou dit een leuk cadeau kunnen zijn

Ik heb al wat accu's, en wat L-boxxen, dus dat stapelt dan wel lekker weg.

Is er een goede reden als absolute novice user deze niet aan te schaffen?
Dit is een prima apparaat denk ik, vond hem zelf ook wel interessant gezien de accu's van m'n boormachine erin passen. Voor die +/- €100 is het dan een mooie deal met koffer erbij. Maar grote nadeel van de Bosch vind ik dat ze (net als Fein) het Starlock systeem gebruiken. Hierdoor zit je vast aan dure zaagbladjes en kun je bijv. niet even bij Action of EcoTools.nl shoppen voor zaagjes. Heb je een non-Starlock apparaat (Makita, Black & Decker en alle andere merken) dan kun je dus veel voordeliger zaagjes inslaan. Mijn ervaring is dat zo'n multitool best wel zaagjes vreet namelijk...

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 19-08-2020 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:19:
[...]

Zolang je niet definieert wíe het zo gemaakt heeft gaat die uitspraak op voor alles in mijn werkplaats.
"If it looks stupid but it works, it ain't stupid" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:37

A13X

Dude

Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:55:
[...]

"If it looks stupid but it works, it ain't stupid" :P
Nahhh still stupid, it just works....

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/DgDdaFuVMAAYCaC?format=jpg&name=small

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/87/98/30/8798308a323ea030219039e0ca1bed02.jpg

8)7

@Cardinal Sinds een maandje een 12V-15FC en tot nu toe ben ik erg tevreden ermee, lekker licht maar toch nog redelijk sterk. Pak hem er graag bij in ieder geval. Al moet ik nu wel vaker de accu wisselen dan voorheen (maar dat is vanwege 2Ah vs 5 Ah) maar hett gewichtsverschil met voorheen weegt daar enorm tegenop.

Bij dat setje zit trouwens een 3Ah dus heb je dan al 50% meer accucapaciteit.

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 16:29

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Raym09 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:14:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

8)7

@Cardinal Sinds een maandje een 12V-15FC en tot nu toe ben ik erg tevreden ermee, lekker licht maar toch nog redelijk sterk. Pak hem er graag bij in ieder geval. Al moet ik nu wel vaker de accu wisselen dan voorheen (maar dat is vanwege 2Ah vs 5 Ah) maar hett gewichtsverschil met voorheen weegt daar enorm tegenop.

Bij dat setje zit trouwens een 3Ah dus heb je dan al 50% meer accucapaciteit.
Wat vind jij veel accu wisselen. Ik doe meerdere klusdagen met 1 accu over het algemeen.

Voorbeeld: houten vloer doorschroeven. Dat betekent 200 schroeven van 4x45 in een houten vloer draaien. Accu houdt dat gewoon vol. Vaker wisselen is natuurlijk waar, maar wel in de context van ‘zelden’ naar ‘af en toe’

Maar goed, ik ben hobbyklusser en gebruik het daaarom vast minder intensief dan een pro

Oh en ik heb een Brushless, die zijn ook zuiniger. Misschien scheelt t dan toch..

[ Voor 6% gewijzigd door prein2 op 19-08-2020 16:30 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X

A13X

Dude

prein2 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:21:
[...]

Wat vind jij veel accu wisselen. Ik doe meerdere klusdagen met 1 accu over het algemeen.

Voorbeeld: houten vloer doorschroeven. Dat betekent 200 schroeven van 4x45 in een houten vloer draaien. Accu houdt dat gewoon vol. Vaker wisselen is natuurlijk waar, maar wel in de context van ‘zelden’ naar ‘af en toe’

Maar goed, ik ben hobbyklusser en gebruik het daaarom vast minder intensief dan een pro
Bij het ophangen van 8 jaloezieën ging er zo'n 1,5accu doorheen. Maar dat was vooral omdat ik daarvoor 25-30 gaten door 1 cm staal moest boren. :+ Dat was uberhaupt een pittig klusje, van 10 tot 22uur bezig mee geweest uiteindelijk.

Die halve accu is na wat klein kluswerk er ook bijna doorheen en het is inderdaad relatief, vergeleken met een veel zwaardere accu. Heb er 2 en hij is vol voordat de andere weer leeg is dus geen groot probleem en vooral gevoelsmatig. Zoals ik zei, liever het voordeel van het gewicht dan dat hij wat langer meegaat. Moet zeggen dat ik hem nu ook vaak pak voor een schroefje her en der. Anders pakte ik de schroevendraaier, omdat de Dewalt gewoon te lomp en zwaar was en daarmee "een gedoe".
Oh en ik heb een Brushless, die zijn ook zuiniger. Misschien scheelt t dan toch..
Misschien dan ook de 3Ah accu's i.p.v. 2Ah accu's?

Awesome

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Raym09 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

Bij het ophangen van 8 jaloezieën ging er zo'n 1,5accu doorheen. Maar dat was vooral omdat ik daarvoor 25-30 gaten door 1 cm staal moest boren. :+ Dat was uberhaupt een pittig klusje, van 10 tot 22uur bezig mee geweest uiteindelijk.
Ja dat is inderdaad doorwerken voor zo'n boormachine. Mijn record is een 18V 4Ah in 10 min leeg ;)
[...]

Misschien dan ook de 3Ah accu's i.p.v. 2Ah accu's?
Nee, heb Milwaukee M12, brushless met 2Ah accu's (en ook nog 1,5Ah). Maar ik mag toch aannemen dat het verbruik van zo'n motortje in een boormachine niet gek veel verschilt tussen de merken onderling.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

prein2 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:55:
[...]

Ja dat is inderdaad doorwerken voor zo'n boormachine. Mijn record is een 18V 4Ah in 10 min leeg ;)

[...]

Nee, heb Milwaukee M12, brushless met 2Ah accu's (en ook nog 1,5Ah). Maar ik mag toch aannemen dat het verbruik van zo'n motortje in een boormachine niet gek veel verschilt tussen de merken onderling.
5 Ampere in dezelfde tijd. Hikoki decoupeerzaag door dubbel getimmerd hout met af en toe een spijker in de weg :P. Uiteraard niet met één van mijn duurdere/betere zaagbladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:03:
[...]

5 Ampere in dezelfde tijd. Hikoki decoupeerzaag door dubbel getimmerd hout met af en toe een spijker in de weg :P. Uiteraard niet met één van mijn duurdere/betere zaagbladen.
Ik had t over bij gebruik van boormachines >:)

Mijn recipro en stofzuiger zijn ook hongerig. Met een recipro een kozijn uit het huis zagen was ook zo’n werkje waarbij de accu zo leeg was

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

prein2 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:07:
[...]

Mijn recipro en stofzuiger zijn ook hongerig. Met een recipro een kozijn uit het huis zagen was ook zo’n werkje waarbij de accu zo leeg was
@Fraggert heeft een vrachtwaggel gesloopt met een recipro, heb ik van horen zeggen. Ik vraag me af hoeveel accu's daarbij gesneuveld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Dat is dun plaatstaal, denk dat t meevalt. Heb weleens een oude radiator doormidden gezaagd en dat koste minder dan een accu.. maar dat kozijn kostte waarschijnlijk ook zoveel accu omdat er spijkers tussen zaten en het (nieuwe en dure) boortje dus zo weer bot was...

PVoutput

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ok, het ziet er naar uit dat ik deze week ook een lintzaag heb (toch). Aanschaf die ik had uitgesteld vanwege de ongeplande investering in een nieuwe/betere VVD, maar ik liep tegen een dealtje aan, geforward door een maatje. Ook de Lintzaag is een krachtstroom machine (dus ideaal voor mij) en heeft voldoende zaagcapaciteit in de hoogte.

De enige 'maar' aan de deal is dat ik hem een beetje moet poetsen. En het gaat wat lastig worden de originele eigenaar op te sporen, aangezien die waarschijnlijk allang compost is :7.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B6J0YHQ8En38kn69VcQgp6X7rTU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l8xyUaDvbIy5l041gzgg1KI4.jpg?f=user_large

aldus de verkopende partij zegt het typeplaatje dat ze uit 1883 stamt. Dus waarschijnlijk moet ik die noodstop en motorrem er zelf opbouwen :+.

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-08-2020 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Laatst online: 12:46
25 minuten met een 54V 9 AMP batterij ;) Met de slijptol stenen slijpen.

@HTT-Thalan Mag ik heel brutaal zijn en vragen wat je betaald voor zo'n joekel? Wat een gaaf ding zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Getto schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:28:
25 minuten met een 54V 9 AMP batterij ;) Met de slijptol stenen slijpen.

@HTT-Thalan Mag ik heel brutaal zijn en vragen wat je betaald voor zo'n joekel? Wat een gaaf ding zeg.
Zodra de deal gedaan is (en het ding daadwerkelijk op mijn aanhanger staat) vertel ik jullie er alles over :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
HTT-Thalan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:16:
Ook de Lintzaag is een krachtstroom machine....

....aldus de verkopende partij zegt het typeplaatje dat ze uit 1883 stamt.
Weet je zeker dat het geen stoommachine is? :)

Wat een apparaat man; ik voorzie heel veel tafels binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:38
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:43:
@Gynnad ik ben geen bosch fan overigens, maar kijk ook even naar ergonomie. Ik heb bewust ook niet de allerlompste sterkste unit gekocht, maar wel iets wat ik fijn in de hand vind liggen. Heb ik meer aan dan aan meer koppel ofzo.

Oh en wat je ook doet, neem geen lidl bitsetje. je hebt meer aan een lidl machine en okay bitjes (wera, Witte (die laatste kun je per stuk bij hornbach kopen...) ) , dan een okay machine en zaadbitjes.
prein2 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:50:
@Gynnad ik heb zowel 10,8/12v (is hetzelfde) als 18v machines. Totaal 6 accuboormachine hier... Voor hetgeen jij beschrijft hebt je aan zo'n 20Nm ruim zat, het voordeel van 12v is dat het een stuk lichter is. Dus kies daarvoor.

De blauwe bosch 12v-15 welke je link (of de opvolger 12v-35) is hier enorm populair. Ik heb 'm niet, heb al 5 jaar een milwaukee m12, doet ook 30Nm of zo. Daar doe ik oprecht 99% van mijn klussen mee.

Laatst moest ik een gat van 117mm door baksteen boren met een diamant- gatboor. Daar heb ik mijn bosch 18v met 110 Nm voor gebruikt. Dat had de m12 niet gered 🤪.. Overigens was de 4Ah accu met 1 gat leeg, maar man wat een power! (En lamme arm op de ladder...)
Thanks - jullie voorkeur zou dus gaan naar de PARKSIDE® Accu-schroefboormachine 12V of Bosch Professional GSR 12V-15.

65 vs 125 euro is de vraag dus eigenlijk, de Bosch is een goede en veilige keuze maar ook direct 2x zo duur. Als ik het hier zo een beetje lees is Parkside een prima merk waarmee je de kleinste klussen best kunt doen, wat wellicht voor mij voldoende zal zijn.

Of wordt het dan toch een verhaal goedkoop is duur koop en kun je nu beter die 60 euro extra investeren zodat het ook goed is?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

DasNieNix schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:26:
[...]

Weet je zeker dat het geen stoommachine is? :)

Wat een apparaat man; ik voorzie heel veel tafels binnenkort.
Of kolen, of paarden :P. Any old how, zelfs als ornament voor de werkplaats zou hij geweldig zijn, maar als ik er daadwerkelijk nog hout mee ga verwerken zou dat helemaal het einde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

prein2 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:07:
[...]

Ik heb ook een reciprozaag op accu maar ik merk dat ik steeds vaker de bedrade variant pak. Zeker als er stopcontacten in de buurt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Gynnad schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:32:
[...]

[...]

Thanks - jullie voorkeur zou dus gaan naar de PARKSIDE® Accu-schroefboormachine 12V of Bosch Professional GSR 12V-15.

65 vs 125 euro is de vraag dus eigenlijk, de Bosch is een goede en veilige keuze maar ook direct 2x zo duur. Als ik het hier zo een beetje lees is Parkside een prima merk waarmee je de kleinste klussen best kunt doen, wat wellicht voor mij voldoende zal zijn.

Of wordt het dan toch een verhaal goedkoop is duur koop en kun je nu beter die 60 euro extra investeren zodat het ook goed is?
Wij kunnen niet in jouw portemonnee kijken :P Dus of je dat de moeite waard vind kan je alleen zelf inschatten. Ik gok dat een significant gedeelte van de mensen hier > 26 weken per jaar de apparaten gebruikt, dus dan is je afweging voor een A-merk heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Gynnad schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:32:
[...]

[...]

Nu ken ik beide apparaten niet persoonlijk, maar waarschijnlijk gaat de bosch wat later stuk en is t allemaal wat degelijker. Als hij dan stuk is, is hij beter reparerende. Bij Lidl is t geld terug.

Allemaal dingen die wellicht irrelevant zijn als je zeer weinig klust.

Dan heb je nog de uitbreidingsplannen.. zowel Parkside als bosch hebben meer machines die met dezelfde accu werken. Is dat niet interessant voor je, hoef je daar ook geen rekening mee te houden..

Klinkt alsof de parkside prima is.. maar ja, daar is eigenlijk net zo weinig over te zeggen over de keus voor een automerk etc...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa.Tan
@HTT-Thalan zijn daar überhaupt nog zaagbladen/linten voor te vinden? Door zo,n enorm wiel lijkt het me nogal een lengte. Over de maat ook maar niet te spreken. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Sa.Tan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:41:
@HTT-Thalan zijn daar überhaupt nog zaagbladen/linten voor te vinden? Door zo,n enorm wiel lijkt het me nogal een lengte. Over de maat ook maar niet te spreken. :?
Wij kennen een adresje die ze op maat maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
Voordeel van de Bosch is dat je over een paar jaar als je accu op begint te raken je er vrij zeker van kan zijn om een accu te kunnen vinden. Bij Parkside betwijfel ik dat dat nog mogelijk is.
Mijn ervaring is dat een goede accuschroefmachine en een goede boormachine de basis is van je collectie aangezien je deze vaak het meeste gebruikt. De rest is na mijn idee wat meer afhankelijk van je gebruik. Heb bijv veel gebruik gemaakt van een 15 euro kostende haakseslijper (wel was mijn schrijf bijna net zo duur 😉).
Ooit begonnen met een 60 euro Bosch groen accuschroefmachine maar die accu’s waren na 2 jaar al gaar. Toen wat meer geld uitgegeven (geloof iets van 150) aan een Metabo en die heeft de afgelopen 12 jaar al veel meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

HTT-Thalan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:42:
[...]

Wij kennen een adresje die ze op maat maakt.
tuffsaws maakt ze vast..

waarom niet deze? https://www.bva-auctions..../lot/49905/15415591?pid=0

PVoutput

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55

JT

VETAK y0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFAPPf3Qdonv12CtJGlVsJkiySA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zpjg6ZqV2QTZXKcWGUdZTx6F.jpg?f=user_large

Use the force I have (8> (@Alsjemenou )

Net even testje gedaan op een 22mm vurenhouten latje, max power (28k rpm). Heet mes door boter

Afbeeldingslocatie: https://banner2.kisspng.com/20180421/yhw/kisspng-emoticon-smiley-emoji-heart-whatsapp-upscale-5adb10d1795b12.2525751115243061294971.jpg
Ok, het ziet er naar uit dat ik deze week ook een lintzaag heb (toch). Aanschaf die ik had uitgesteld vanwege de ongeplande investering in een nieuwe/betere VVD, maar ik liep tegen een dealtje aan, geforward door een maatje. Ook de Lintzaag is een krachtstroom machine (dus ideaal voor mij) en heeft voldoende zaagcapaciteit in de hoogte.

De enige 'maar' aan de deal is dat ik hem een beetje moet poetsen. En het gaat wat lastig worden de originele eigenaar op te sporen, aangezien die waarschijnlijk allang compost is :7.

[Afbeelding]

aldus de verkopende partij zegt het typeplaatje dat ze uit 1883 stamt. Dus waarschijnlijk moet ik die noodstop en motorrem er zelf opbouwen :+.
Eindbaas 8)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 21:50

Woohooo

Smilie, James Smilie

Is er al bekend of Makita eind van het jaar weer met gratis accus komt voor ZJ modellen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[Afbeelding]

Gaaf ding. Maare, verkopen ze de zaagmolen voor de aandrijving er ook bij of wat? :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Uncle Mel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Tape en restjes pvc afvoer zijn ook mijn go-to's

Ondanks dat alles van Makita is, zuiger inclusief past niets op de standaard slangen
Tape + pvc idd. Bosch bouwzuiger past op veel machines, maar niet op m'n kantenfrees en afkortzaag. Verloopje 40/40 (buitenkant dacht ik) en voila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 15:32
Sa.Tan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:41:
Je kan die ook zelf op maat (punt)lassen volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38

[Afbeelding]

Paar vragen:
Let wel, hoewel de gsr 12v zeker compact is, is hij wel fors groter dan de IXO. Is wel een compleet ander speelveld, een IXO is vooral inzetbaar op teer (elektrotechnisch) materiaal, terwijl de gsr 12V zich goed leent voor klusjes in en rond het huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
TweakerVincent schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 23:11:
Vanmiddag met mijn gekochte Gamma haakse slijptol zitten spelen.

Had wat oude tegels liggen en ging een hoekje eruit zagen. Bescherming ook ff gekocht, man wat een apparaat! Maar gelukt! Nog nooit zo’n ding gebruikt

En netjes een diamant ding erop gezet. Ging goed
Even mijzelf quoten, na wat gesproken te hebben met wat mensen blijk ik erg gevaarlijk bezig geweest te zijn, de beschermkap vn de slijptol had ik volgend het boekje gedaan te hebben maar dat blijkt dus variabel te zijn. Ik vond het raar dat mijn vingers amper geschermd waren, als ik ze zou uitsteken zou ik ze allemaal kwijt zijn wss :/ bleek ik het beschermgedeelte er tussen te moeten stoppen.... ach ik leer wel iig :)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Die staat er nog maar net op dan, ik check bva regelmatig. Maar eerlijk gezegd ziet deze er minder goed uit. En het valt nog te bezien hoor welk bedrag hij weggaat, mensen laten zich vaak opjutten op BVA. Zal hem in de gaten houden :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raym09 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:14:
[...]

Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een stofpoort met ducttape in plaats van een net verloopje he :+
HTT-Thalan schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:08:
[...]

@Fraggert heeft een vrachtwaggel gesloopt met een recipro, heb ik van horen zeggen. Ik vraag me af hoeveel accu's daarbij gesneuveld zijn.
Pwoh......eens zien....6 dagen slopen....3 uurtjes op een dag....ik gok....ongeveer 0 Accu's.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DuVuhKFa4OoHDVTRNJpNnFc9ijg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L8kBzJZYtsmB2v8oh5O33DIk.jpg?f=user_large

• henkie196
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:27:
[...]

Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een stofpoort met ducttape in plaats van een net verloopje he :+
Niet zo erg vergelijkbaar, misschien. Misschien meer analoog aan iemand die een PH of torx schroef met een sleuf schroevendraaier vast draait. Het werkt, maar...

Als je niet meer dan een apparaat ooit op je stofzuiger aanlsuit, is het een prima oplossing, maar ik moet er niet aan denken om iedere keer de tape los te maken en dan weer opnieuw vast te tapen aan de volgende machine.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:39:
[...]

Niet zo erg vergelijkbaar, misschien. Misschien meer analoog aan iemand die een PH of torx schroef met een sleuf schroevendraaier vast draait. Het werkt, maar...

Als je niet meer dan een apparaat ooit op je stofzuiger aanlsuit, is het een prima oplossing, maar ik moet er niet aan denken om iedere keer de tape los te maken en dan weer opnieuw vast te tapen aan de volgende machine.
@Raym09 zijn voorbeelden leken meer inzendingen voor de Darwin-award ;)

Stationaire machines maakt idd niks uit, ik heb op zolder ook de badkamerafzuiging met tape "verloopt" aan de afzuiger :P

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik wil de heren er voor de volledigheid op wijzen dat ik uiteindelijk de magische duct tape niet nodig heb gehad :P het verwijderen van het plastic eindstuk op de slang was voldoende, en de slang gewoon direct op de afvoer van de vlakbank.

Nu heb ik nog de hele kleine issue dat mijn 183m3/u afzuigertje zich af en toe verslikt op de hoeveelheid spaanders die je met 4 messen op 380v kunt afnemen. Misschien als ik mijn afzuiger ook op 380v aansluit...

geintje uiteraard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:49:
Ik wil de heren er voor de volledigheid op wijzen dat ik uiteindelijk de magische duct tape niet nodig heb gehad :P het verwijderen van het plastic eindstuk op de slang was voldoende, en de slang gewoon direct op de afvoer van de vlakbank.

Nu heb ik nog de hele kleine issue dat mijn 183m3/u afzuigertje zich af en toe verslikt op de hoeveelheid spaanders die je met 4 messen op 380v kunt afnemen. Misschien als ik mijn afzuiger ook op 380v aansluit...

geintje uiteraard
Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe VVD, lintzaag en afzuiger :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WwBVHtfLRMgDjezfjfYhjA5w7Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ojbhrZH3SrelFRcoguODWMqD.jpg?f=user_large

:P

• A13X

A13X

Dude

Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 07:27:
[...]

Dat zou ik dan ook niet direct onder stupid classificeren, ging mij meer om de quote....word iets te vaak gebruikt om darwin award achtige zaken te verantwoorden.

Awesome

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:06
Dit is mooi, draadloos opladen van accugereedschap:

https://www.bosch-profess...eless-charging-1600A003NC

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
Filmpje gezien, maar ik ben nog niet écht overtuigd. Eén van de argumenten is dat het kostenbesparend is omdat je geen 2e accu meer nodig hebt. Nee, maar wel een lader per machine, als je ze allemaal altijd vol wil hebben. En zie ik het nou goed dat je de machine er met een verloopje praktisch in moet schuiven? Zeg maar net als de accu in een reguliere lader?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
wheel schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:39:
En zie ik het nou goed dat je de machine er met een verloopje praktisch in moet schuiven? Zeg maar net als de accu in een reguliere lader?
Volgens mij is dat verloopje een "hulpmiddel" zodat het apparaat er stabieler op staat als je de laders dus allemaal op een plank zet. De lader is gewoon het zwarte en werkt zelfstandig. En als je de lader een permanente plek geeft kun je dat blauwe er omheen doen zodat je het apparaat er op kunt schuiven en "vast" staat. En waarschijnlijk kun je de lader, of dat hulpstuk, dan ook vastschroeven zodat de machine niet om kan vallen (hangt in hulpstuk dat vervolgens weer vast staat). Zoals ook op einde van filmpje waarbij een multitool aan de muur lijkt te hangen aan de accu met deze draadloze lader + hulpstuk. Lader + hulpstuk zal dan dus ook aan muur zijn geschroefd en de multitool schuif je met de accu van bovenaf erin. Multitool opgeborgen en doet ook nog laden.

En ja, zelfde zou je ook met gewone lader kunnen doen. Moet je alleen ook laadcontacten aan de onderkant van de lader hebben.

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:06
Heeft er iemand ervaring met een niet orginele lader voor de 18v makita accu's? Heb de heggenschaar met de accu actie gekocht maar zoek nog een lader erbij? Zag bijvoorbeeld deze

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
Het volgende is dat er een slimmerik die oplader met snelbinders vastmaakt aan zijn machine en zo gaat werken ;)

Ik zie het voordeel ook niet. Het is niet dat je batterij oplaadt terwijl je werkt. Of je hebt je machine niet dikwijls nodig, en terwijl zet je die machine op de oplader. Maar met de grote batterijen van tegenwoordig moeten dergelijke klussen toch wel kunnen op een batterij.
Gewoon een marktmodel rond de hype van draadloos laden.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• wheel
RobertMe schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

Volgens mij is dat verloopje een "hulpmiddel" zodat het apparaat er stabieler op staat als je de laders dus allemaal op een plank zet. De lader is gewoon het zwarte en werkt zelfstandig. En als je de lader een permanente plek geeft kun je dat blauwe er omheen doen zodat je het apparaat er op kunt schuiven en "vast" staat. En waarschijnlijk kun je de lader, of dat hulpstuk, dan ook vastschroeven zodat de machine niet om kan vallen (hangt in hulpstuk dat vervolgens weer vast staat). Zoals ook op einde van filmpje waarbij een multitool aan de muur lijkt te hangen aan de accu met deze draadloze lader + hulpstuk. Lader + hulpstuk zal dan dus ook aan muur zijn geschroefd en de multitool schuif je met de accu van bovenaf erin. Multitool opgeborgen en doet ook nog laden.

En ja, zelfde zou je ook met gewone lader kunnen doen. Moet je alleen ook laadcontacten aan de onderkant van de lader hebben.
Zonder dat hulpmiddel werkt het ook, ja, want inductie. Maar voor dat allemaal op de plank zetten heb je dus evenveel laders als machines nodig. Ik zie geen overtuigende voordelen ten opzichte van een gewone (duo)lader. Ik zorg er nog wel even voor dat ik accu's opgeladen in de koffer stop, zijn ze ook altijd klaar voor gebruik :)
Arator schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:50:
Het volgende is dat er een slimmerik die oplader met snelbinders vastmaakt aan zijn machine en zo gaat werken ;)

Ik zie het voordeel ook niet. Het is niet dat je batterij oplaadt terwijl je werkt. Of je hebt je machine niet dikwijls nodig, en terwijl zet je die machine op de oplader. Maar met de grote batterijen van tegenwoordig moeten dergelijke klussen toch wel kunnen op een batterij.
Dat laatste gevoel bekruipt mij ook. Maar misschien mis ik de clue. Met een snellader is een accu doorgaans sneller vol dan de ander leeg is (sommige machines uitgezonderd, natuurlijk, maar de vraag is of die machines dan bij uitstek geschikt zijn voor accu, wat duur betreft).

[ Voor 23% gewijzigd door wheel op 20-08-2020 10:04 ]

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

exact, moet je zien, kleinemoeite die accu in een lader te knallen.

Ik snap ook niet dat zulk spul op de markt mag komen, het rendement is toch veel lager 8)7 Nou is dat misschien een beetje een groene #rant maar toch, dit schiet toch niet op of wel dan |:(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNkEFumOYd_j1W19IMvNHyF_IhY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FueKG1tdF7hbNZWkRyylUiKD.jpg?f=user_large

ze hebben zo'n ding ook in een auto-uitvoering, ziet er gelikt uit maar daar is dan ook alles mee gezegd IMHO

Een houder waar je je Lboxxen in kunt hangen aan de wand van je bestelbus
https://www.bosch-profess...ion-l-boxx-bay-1600A00DN2

Dat is dan allicht een stuk handiger dan een plank met laders los in de bus :)

Ik wordt wel een beetje moe van al dit soort fratsen, accu's met bluetooth omdat je stofzuiger anders niet automatisch inschakelt.....bij mijn Festool zit er anders gewoon een schakelaar op die ik van AUTO naar MANUAL kan zetten hoor :+

Alsof dat ding 150 meter verderop staat ofzo :P

ppfff........klaar ;)

• wheel
Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:04:
[...]

exact, moet je zien, kleinemoeite die accu in een lader te knallen.

Ik snap ook niet dat zulk spul op de markt mag komen, het rendement is toch veel lager 8)7 Nou is dat misschien een beetje een groene #rant maar toch, dit schiet toch niet op of wel dan |:(

[Afbeelding]

ze hebben zo'n ding ook in een auto-uitvoering, ziet er gelikt uit maar daar is dan ook alles mee gezegd IMHO

Een houder waar je je Lboxxen in kunt hangen aan de wand van je bestelbus
https://www.bosch-profess...ion-l-boxx-bay-1600A00DN2

Dat is dan allicht een stuk handiger dan een plank met laders los in de bus :)

Ik wordt wel een beetje moe van al dit soort fratsen, accu's met bluetooth omdat je stofzuiger anders niet automatisch inschakelt.....bij mijn Festool zit er anders gewoon een schakelaar op die ik van AUTO naar MANUAL kan zetten hoor :+

Alsof dat ding 150 meter verderop staat ofzo :P

ppfff........klaar ;)
Die staande is een stuk praktischer dan zo'n op te klikken schuif-ding. Hiervan snap ik het praktisch nut nog wel enigszins. Niet dat iemand zo'n draad-rek als op de foto in z'n bus heeft :?

En die waar je de L'BOXX op hangt, die laadt door de koffer heen op 12V? Mag wat kosten ook :+

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

wheel schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Die staande is een stuk praktischer dan zo'n op te klikken schuif-ding. Hiervan snap ik het praktisch nut nog wel enigszins. Niet dat iemand zo'n draad-rek als op de foto in z'n bus heeft :?

En die waar je de L'BOXX op hangt, die laadt door de koffer heen? Op 12V ofzo?
Ook een foto gezien dat 'ie tegen de "grijs kenteken scheidingswand" is geschroeft

ja, 12 volt en zit eeen omvormer in om de juiste laadstroomspanningdinges (3xwoordwaarde) te bereiken.

ik vind dat draadloos laden gewoon gelul, wat is de moeite om ff die accu los te trekken 8)7

Ja, het is nóg gemakkelijker maar wat een geld man :P

[ Voor 11% gewijzigd door Fraggert op 20-08-2020 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
Fraggert schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:10:
[...]

Ook een foto gezien dat 'ie tegen de "grijs kenteken scheidingswand" is geschroeft

ja, 12 volt en zit eeen omvormer in om de juiste laadstroomspanningdinges (3xwoordwaarde) te bereiken.

ik vind dat draadloos laden gewoon gelul, wat is de moeite om ff die accu los te trekken 8)7

Ja, het is nóg gemakkelijker maar wat een geld man :P
Het is tijdbesparend, maar voordat de 350 euro terugverdiend is, is de machine al meerdere keren afgeschreven ;)

Voor een mobieltje snap ik het nog wel, handig op een nachtkastje (alhoewel usb-c ook al 2x zo snel gaat - nooit meer verkeerd om en omdraaien :+ ). Maar hiervoor, nee :N

[ Voor 5% gewijzigd door wheel op 20-08-2020 10:19 ]

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
NRJ020 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 09:50:
Heeft er iemand ervaring met een niet orginele lader voor de 18v makita accu's? Heb de heggenschaar met de accu actie gekocht maar zoek nog een lader erbij? Zag bijvoorbeeld deze
De originele vind ik terug aan een meerprijs van €20. En ik ben nog niet gaan zoeken of dit de goedkoopste is. Zou ik mijn dure bijeengespaarde accu's niet voor willen riskeren.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 21:14

Dat was ook mijn gedachte.
"oh de accu is leeg, dan toch maar effe met kabel gaan werken" :+

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb die ook en werkt prima.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:35:
[...]

Ik heb die ook en werkt prima.
Vast wel, maar met oog op levensduur (vd accu) dat extra tientje gewoon uitgeven voor de originele. BMS van de accu zou het meeste dicht moeten houden, maar bij de originele weet je t zeker.
Neppert is ook voorzien van koeling?

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:14

yay

Geen ervaring mee. Ik had reeds Makita, maar mezelf ook op een heggenschaar getrakteerd: de DUH601Z.
Gisteren voor het eerst gebruikt, maar erg blij mee. (Kom van een handmatige heggenschaar. :-))

• Krijnemans
Krijnemans schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Ik had gisteren nog besloten om toch voor de Kärcher WD6 te gaan. Gisteren gehaald bij Toolnation (woon ik de buurt :D)

Meteen de multitool erop gegooid en kozijnen geschuurd. De slang wordt inderdaad wel wat statisch, maar kan tot nu toe niet zeggen dat dit hinderlijk is.

Wat zouden dan de gevolgen van een elektrostatische ontlading (kunnen) zijn?

Ik zal na een tijdje gebruik wel een korte review plaatsen voor mensen die eventueel rond hetzelfde budget ook een bouwzuiger zoeken! Ik kom binnenkort ook nog terug op de producten van Ecotools!
Heb hem nu twee avonden gebruikt. Multitool erop aangesloten en kozijnen geschuurd. Denk dat ik gisteravond een kleine 3 uur ben bezig geweest met korte pauzes. Tegen het einde kreeg ik toch een redelijke optater van de slang, maar viel me al met al nog mee. Als je zo lang schuurt kan ik dat ook wel begrijpen. Die situaties komen bij mij amper voor, dus ik heb er vrede mee.

De WD6 heeft m.i. extreem goeie zuigkracht (kreeg mijn hamer van ca. 500gr met gemak vastgezogen tegen de slang) en de automatische inschakeling is ook zeer fijn. Stof wordt goed weggezogen. Gezien we in de woning wonen is het wel fijn als alles schoon blijft. Vrouw blij, ik blij.

Er werd ook een fijn verloopstuk voor gereedschap meegeleverd. Dat is een rubber huls, welke getrapt is, zodat meerdere diameters aangesloten kunnen worden.

Al met al een zéér goede eerste indruk van het apparaat! Hoe de prijs/kwaliteit op de langere termijn is weet ik nog niet, maar daar zal ik natuurlijk ook op terugkomen!

[ Voor 8% gewijzigd door Krijnemans op 20-08-2020 11:14 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bbbrumbrum schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:39:
[...]

Vast wel, maar met oog op levensduur (vd accu) dat extra tientje gewoon uitgeven voor de originele. BMS van de accu zou het meeste dicht moeten houden, maar bij de originele weet je t zeker.
Neppert is ook voorzien van koeling?
Nee, maar het is ook geen snellader, heeft de standaard Makita lader koeling? Levensduur is leuk, maar ik heb hem alleen voor de heggenschaar die ik misschien een paar keer per jaar <15 min ga gebruiken. Ok, en net een DMP180Z gekocht voor het opblazen van banden. Dat gaat die batterij wel overleven. Voor m'n andere gereedschap heb ik Bosch blauw met een originele lader.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 20-08-2020 11:26 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

wheel schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 10:19:
[...]

Het is tijdbesparend, maar voordat de 350 euro terugverdiend is, is de machine al meerdere keren afgeschreven ;)

Voor een mobieltje snap ik het nog wel, handig op een nachtkastje (alhoewel usb-c ook al 2x zo snel gaat - nooit meer verkeerd om en omdraaien :+ ). Maar hiervoor, nee :N
Ik heb een draadloze lader geïntegreerd in mijn onlangs ontworpen nachtkastje. Het is misschien langzamer, ik 1, 2 of 4 uur laden maakt als je ligt te slapen natuurlijk geen klap uit. En het is toch wel praktisch om je telefoon gewoon neer te kunnen leggen.

• wheel
HTT-Thalan schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:28:
[...]

Ik heb een draadloze lader geïntegreerd in mijn onlangs ontworpen nachtkastje. Het is misschien langzamer, ik 1, 2 of 4 uur laden maakt als je ligt te slapen natuurlijk geen klap uit. En het is toch wel praktisch om je telefoon gewoon neer te kunnen leggen.
Precies wat ik zeg; voor mobieltje is het ideaal. Voor accugereedschap zie ik 'm (nog) niet.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

wheel schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

Precies wat ik zeg; voor mobieltje is het ideaal. Voor accugereedschap zie ik 'm (nog) niet.
Ik heb een vaste werkplaats (kelder) waar ik klus. Ik vind het fijn om mijn accutol zo op de lader te zetten. Dat is de vaste plek en daardoor heb ik altijd een opgeladen accu. Van te voren wist ik eerlijk gezegd niet eens dat mijn accutol draadloos kon laden. Het was een supergoede black friday aanbieding van Axminster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Altijd volle accus is ook weer extra ka-ching voor de fabrikanten, slijten de accus veel harder.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

Nee, maar het is ook geen snellader, heeft de standaard Makita lader koeling? Levensduur is leuk, maar ik heb hem alleen voor de heggenschaar die ik misschien een paar keer per jaar <15 min ga gebruiken. Ok, en net een DMP180Z gekocht voor het opblazen van banden. Dat gaat die batterij wel overleven. Voor m'n andere gereedschap heb ik Bosch blauw met een originele lader.
Originele laders klinken allemaal als een casefan uit de jaren 90.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

jadjong schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 11:49:
[...]

Originele laders klinken allemaal als een casefan uit de jaren 90.
De DC18SD van makita is zonder ventilatie, maar die is als ik me niet vergis ook wel nog wat langzamer dan dat ding van Amazon J-Conel EU (of moet ik zeggen Shenzhenshi Baochen Dianzi Shangwu Youxian Gongsi).

* Orion84 snapt niet zo goed dat iemand honderden euro's uitgeeft aan kwaliteitsgereedschap en dan een tientje wil besparen door een Chinesium lader te nemen in plaats van een originele.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 20-08-2020 12:46 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:14

yay

Woohooo schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:14:
Is er al bekend of Makita eind van het jaar weer met gratis accus komt voor ZJ modellen?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik meen dat een gereedschap-actie wel gebruikelijk is?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:55

JT

VETAK y0

Hoeveel procent van het zaagsel van mdf of vuren zou voor jullie idee opgezogen moeten worden als je een bouwstofzuiger op je zaagtafel aansluit?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +13 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:24:
Hoeveel procent van het zaagsel van mdf of vuren zou voor jullie idee opgezogen moeten worden als je een bouwstofzuiger op je zaagtafel aansluit?
93,43%

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:49
Het scheelt max 2 tientjes met een originele. Waarom zou je dat willen overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:58
JT schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:24:
Hangt een beetje van de kwaliteit van je zaagtafel af denk ik.
Als ik mijn Karcher WD2 aansluit op mijn Bosch GTS 10 XC, denk ik dat het percentage van Ciris wel redelijk in de buurt komt :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 11:50

Tjark

DON'T PANIC

Is dat gewichtspercentage of volumepercentage?

:+

*insert signature here

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Orion84 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 12:39:
[...]

De DC18SD van makita is zonder ventilatie, maar die is als ik me niet vergis ook wel nog wat langzamer dan dat ding van Amazon J-Conel EU (of moet ik zeggen Shenzhenshi Baochen Dianzi Shangwu Youxian Gongsi).

* Orion84 snapt niet zo goed dat iemand honderden euro's uitgeeft aan kwaliteitsgereedschap en dan een tientje wil besparen door een Chinesium lader te nemen in plaats van een originele.
Precies. Koop gewoon een goede lader die qua logica ook perfect matched met de accu die je oplaad.
En een originele, enkelvoudige snellader kost ongeveer €50, wat ook niet de wereld is. Zelf heb ik in het verdelen een dubbele lader gekocht (DC18RD), maar achteraf is dat voor mij thuis wel een overkill. Vooral omdat de lader zo snel is dat ik geen accu leeg kan trekken in de tijd dat een 5Ah accu oplaad.

Het is wellicht anders als je gereedschap hebt dat 2 accu's gebruikt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 ... 121 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic