Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 16:29
Ja of tamme houtwormen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:07
iscara schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:11:
[...]
Een deuvelzaag zou ook prima werken en maakt helemaal geen herrie >:)
Met een gewone zaag en een beiteltje kan natuurlijk ook.. Als het er 50 zijn is het iets minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 09:25

JT

VETAK y0

Krijnemans schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:52:
[...]

Ziet er goed uit! Waar heb jij de cycloon en het reservoir vandaan gehaald?

[...]

Ik ben ook zeer tevreden over mijn Fein.

Budget gereedschap kopen heb ik afgeleerd. Merk toch dat ik me snel ga irriteren aan de gebreken en vaak slechte kwaliteit. Dus ik zou ook voor de Bosch gaan (eigenlijk voor Fein, maar die keuze wordt niet gegeven :))
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:02:
@JT ik heb de luxe ook een Fein te hebben, dat werkt echt een stuk prettiger dan zo'n rammelbak.

Er zullen best wat mensen vallen over de volgende opmerking, maar koop altijd het beste stuk gereedschap dat je je kunt en wilt veroorloven.

Natuurlijk zijn daar een hoop kanttekeningen en uitzonderingen op los te laten zoals bijv @Boudewijn die NOG STEEDS DE KEUZE NIET HEEFT GEMAAKT ( :+ ) tussen een Festool TS55 en de Mafell MT55.

Maar gaat het om de onderkant van de markt en een stapje beter, dan weet ik wel wat ik zou doen én wat hier zo'n beetje de de consensus is.

Afschrijving vind ik overigens een non-argument, dat zou impliceren dat je de boel voor een restwaarde weer verkoopt. Ik koop als particulier gereedschap om zo lang mogelijk mee te kunnen werken voor het spul er de brui aan geeft.
Overweging om niet direct de crème de la crème te kopen is dat ik niet zeker weet of en hoe vaak ik dat ding na het afkorten van die latjes nog ga gebruiken. Daarnaast moet ik voor de Bosch 2x 75km rijden. Maar de restwaarde wordt dan voor mij wel een argument; als ik hem wil verkopen over 3 jaar omdat ik hem toch nooit gebruik dan lever ik bij de Bosch niks in denk ik. Dus dan is het niet een dure klus geworden :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:46
JT schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:32:
Hmmmm...multitool nodig. Bosch blauw voor 50% waar je praktisch niet meer op afschrijft of een Lidl die 45 goedkoper en op accu is :P

Voor:
[Afbeelding]
Een goede multitool is echt zo fijn! Pak inderdaad een goede (iets duurdere) en absoluut op accu! Zelf baal ik ervan dat ik een multitool met snoer heb gekocht toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:55
Ik heb die multitool Lidlversie genomen, heb zelfs usbladers die op die accu's passen, de kruimeldief, repicozaag en 2 boormachines ( eentje voor €10), probeer nu alles te vervangen voor dit systeem. Echt geen idee waarom ik meer zou betalen, breng het gewoon terug als het stuk gaat.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

[...]

Overweging om niet direct de crème de la crème te kopen is dat ik niet zeker weet of en hoe vaak ik dat ding na het afkorten van die latjes nog ga gebruiken. Daarnaast moet ik voor de Bosch 2x 75km rijden. Maar de restwaarde wordt dan voor mij wel een argument; als ik hem wil verkopen over 3 jaar omdat ik hem toch nooit gebruik dan lever ik bij de Bosch niks in denk ik. Dus dan is het niet een dure klus geworden :P
Dan zou ik haast eerder overwegen dat stuk hout te lijf te gaan met een handzaag en die zo vlak mogelijk te houden en daarna eens kijken hoever ik kwam met een hamer en een beitel en een stuk grof schuurpapier uiteindelijk.

Krijg je het echt niet voor elkaar overweeg dan die rammelbak.

Denk je toch nog wel vaker te klussen omdat je het leuk vind, kun je dan niet ie Bosch online vinden? of een vergelijkbare van makita ofzo? Ik heb de eerdere postst waarom precies die Bosch gemist, vanwege de Gamma-opruiming van dit spul allicht? Omdat je er wilt/moet rijden?

wat kost die Bosch en welk type is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Getto schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Een goede multitool is echt zo fijn! Pak inderdaad een goede (iets duurdere) en absoluut op accu! Zelf baal ik ervan dat ik een multitool met snoer heb gekocht toen.
Accu is dan iets waar ik dan eerder wel op zou bezuinigen als het budget beperkt is. Heb zelf een multitool met snoer, maar snoer is 4m lang. Heb nog nooit aan het snoer staan trekken en ook nog nooit een verlengkabel hoeven gebruiken :)

Zeker als je hem weinig gebruikt.. Trek je hem uit de kast kun je eerst de accu gaan opladen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

technopeuter schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:40:
Ik heb die multitool Lidlversie genomen, heb zelfs usbladers die op die accu's passen, de kruimeldief, repicozaag en 2 boormachines ( eentje voor €10), probeer nu alles te vervangen voor dit systeem. Echt geen idee waarom ik meer zou betalen, breng het gewoon terug als het stuk gaat.
Ieder heeft zo zijn voorkeur hier, er zitten hier hardcore klussers, fanatieke DIY-ers, en zelfs pro's uit de bouw en ZZP-ers die voor hun brood met gereedschap werken maar ook mensen die haast met het lood in de schoenen naar de Gamma togen voor een dienstopdracht van de directrice en hier geraken voor advies :P .

Goed te horen dat jij in elk geval een positieve ervaring hebt, bedoel jij het Parkside accusysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:40

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

JT schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:24:
[...]

[...]

Dan rij je niet zo ver?
Heb je al accus van bosch? Dan kost ie nu €176 https://www.amazon.nl/Bos...18V&qid=1597751952&sr=8-1

heb je nog geen accus, neem dan de toolstation variant. Daar krijg je nog deze maand 2 accus en een lader gratis bij. kost €200: https://www.toolstation.n...ccu-multitool-body/p11813

wil je met snoer, dan kost ie €228: https://www.amazon.nl/dp/...noop-from-asin=B018YPE9NQ
Amazon de heeft een warehousedeal voor 188, wordt verkocht als tweedehands, maar is volgens beschrijving nieuw in lboxx zonder accessoires.. ook een optie.

Dezelfde met snoer kost bij de gamma €279. als je hem voor de helft krijgt is het een mooie optie, 35% korting zou ik al te duur vinden zonder lboxx en zonder accessoires. kun je beter voor de amazon warehouse deal gaan. Scheelt je ook een end rijden.

Of je neemt een Fein

[ Voor 8% gewijzigd door prein2 op 18-08-2020 14:06 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:15

sphere

Debian abuser

Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:50:
Zo te zien de gop 30 28 of de 40 30.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Getto schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Bosch blauw op accu ga ik er hier echt niet doorheen krijgen met alle aanschaffen voor het nieuwe huis ;) Hiervan wordt al geroepen "kun je niet huren?". Daarnaast is er een meerprijs groot ten opzichte van de kabelversie die ik nu op het oog heb voor 135. Edit: zie mijn laatste quote en reactie :P
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Dan zou ik haast eerder overwegen dat stuk hout te lijf te gaan met een handzaag en die zo vlak mogelijk te houden en daarna eens kijken hoever ik kwam met een hamer en een beitel en een stuk grof schuurpapier uiteindelijk.

Krijg je het echt niet voor elkaar overweeg dan die rammelbak.

Denk je toch nog wel vaker te klussen omdat je het leuk vind, kun je dan niet ie Bosch online vinden? of een vergelijkbare van makita ofzo? Ik heb de eerdere postst waarom precies die Bosch gemist, vanwege de Gamma-opruiming van dit spul allicht? Omdat je er wilt/moet rijden?

50% korting inderdaad bij de Gamma.
prein2 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:04:
[...]

heb je nog geen accus, neem dan de toolstation variant. Daar krijg je nog deze maand 2 accus en een lader gratis bij. kost €200: https://www.toolstation.n...ccu-multitool-body/p11813
Hmmmm, dat valt eigenlijk nog wel mee ja.
wil je met snoer, dan kost ie €228: https://www.amazon.nl/dp/...noop-from-asin=B018YPE9NQ
Amazon de heeft een warehousedeal voor 188, wordt verkocht als tweedehands, maar is volgens beschrijving nieuw in lboxx zonder accessoires.. ook een optie.

Dezelfde met snoer kost bij de gamma €279. als je hem voor de helft krijgt is het een mooie optie, 35% korting zou ik al te duur vinden zonder lboxx en zonder accessoires. kun je beter voor de amazon warehouse deal gaan. Scheelt je ook een end rijden.

Of je neemt een Fein
De helft inderdaad. Maar na jouw post ga ik toch even de accu-optie overwegen en heeeeeel lief wezen voor mijn vrouw :+ Dan wordt DeWalt ook nog wel een optie (https://www.toolstation.n...ccu-multitool-body/p13772), voor 200 heb je een accutol DW(ofzo)777 met 2 4.0ah accu's.

Als ik de carport in elkaar ga zetten wil ik een andere accutol. Ik kan dan nu 3 dingen doen.
  • Bosch multitool en boormachine (4 accu's van Bosch totaal, vast in het ecosysteem van Bosch)
  • Bosch multitool nu en DeWalt boormachine later (thuis iets beter te verkopen, kan ik kiezen tussen 2 ecosystemen)
  • Alles DeWalt (ik zie nog niet direct een voordeel, alleen een nadeel dat ik maar 2 accu's heb aan het einde van de rit)

[ Voor 10% gewijzigd door JT op 18-08-2020 14:30 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 07:36
Krijnemans schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:31:
Ik ben op zoek naar een gereedschapszuiger. Na wat surfen op het web kom ik tot de conclusie dat die apparaten een stukje duurder zijn dan wat ik had gedacht. Heeft iemand hier goeie tips over? Budget is max. €250.

Hij gaat voornamelijk gebruikt worden voor aansluiting op de schuurmachine, multitool, bovenfrees, afkortzaag en invalzaag. Incidenteel zal ik er ook wel eens gewoon mee stofzuigen (werkruimte) en water zuigen.

De twee laatst genoemde kunnen ze allemaal wel, maar hij dient dus ook geschikt te zijn voor koppeling aan gereedschap.

Ik zag zelf al de Kärcher WD6. Hierover lees ik opzich goeie reviews, behalve dat hij lomp en zwaar is en dat de slang eigenlijk te kort is (verlengstukken zijn wel verkrijgbaar).

Hopelijk kunnen jullie mij verder op weg helpen.
De WD6 en VC2512 van Makita komen hier vaak langs. Volgens mij heeft de Makita een L-klasse filter en de WD6 geen officiële rating (maar dat betekent mogelijk alleen dat TNO het filter niet heeft gekeurd).

Verder zijn ze qua specs redelijk gelijk. De Karcher heeft een iets hogere zuigkracht op papier en de Makita heeft een langere slang (2,2m vs 3,5m). Volgens mij allebei een handmatig filterreinigingssysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
JT schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:09:
[...]

Bosch blauw op accu ga ik er hier echt niet doorheen krijgen met alle aanschaffen voor het nieuwe huis ;) Hiervan wordt al geroepen "kun je niet huren?". Daarnaast is er een meerprijs groot ten opzichte van de kabelversie die ik nu op het oog heb voor 135. Edit: zie mijn laatste quote en reactie :P
Om mezelf nog even te herhalen:
wheel schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:26:
[...]

Voor dit soort eenmalige klusjes is lenen of goedkoop huren via Peerby dus echt wel ideaal :Y Zat (fatsoenlijke A-merk) haakse slijpers beschikbaar via https://www.peerby.com/be...arch?query=haakse+slijper
Dit geldt natuurlijk net zo goed voor een multitool - ook Fein-machines :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

wheel schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:23:
[...]

Om mezelf nog even te herhalen:

[...]

Dit geldt natuurlijk net zo goed voor een multitool - ook Fein-machines :9
Zal vanavond eens kijken. Ik heb net mijn post nog aangepast terwijl jij deze post deed, misschien heb jij nog input op het vorige ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Framoes schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:13:
[...]

De WD6 en VC2512 van Makita komen hier vaak langs. Volgens mij heeft de Makita een L-klasse filter en de WD6 geen officiële rating (maar dat betekent mogelijk alleen dat TNO het filter niet heeft gekeurd).

Verder zijn ze qua specs redelijk gelijk. De Karcher heeft een iets hogere zuigkracht op papier en de Makita heeft een langere slang (2,2m vs 3,5m). Volgens mij allebei een handmatig filterreinigingssysteem.
Thanks voor de inbreng! Ik zag dat de Makita géén anti-statische slang heeft en daardoor voor mij voor een aantal zaken niet te gebruiken is. Daarom had ik hem zelf al afgeschreven.

Tot nu toe ben ik 100% gefocust op de Kärcher, maar wellicht hebben anderen nog een leuk alternatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

[...]

Als ik de carport in elkaar ga zetten wil ik een andere accutol. Ik kan dan nu 3 dingen doen.
Bosch multitool en boormachine (4 accu's van Bosch totaal, vast in het ecosysteem van Bosch)
Bosch multitool nu en DeWalt boormachine later (thuis iets beter te verkopen, kan ik kiezen tussen 2 ecosystemen)
Alles DeWalt (ik zie nog niet direct een voordeel, alleen een nadeel dat ik maar 2 accu's heb aan het einde van de rit)
Ik zie uberhaupt geen voordeel in DeWalt erbij nemen eigenlijk. Bosch heeft hele goede boormachines, als je bang bent om vast te komen in een ecosysteem, ga dan voor een makita boormachine. Die hebben het meest uitgebreide assortiment in 18V. Ik zit in Bosch en heb nog geen dag een ander accusysteem gemist overigens.

Net een verkeersboete binnen van 167 euro. Geld is zo ontzettend relatief |:( |:( |:( |:(

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
JT schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Zal vanavond eens kijken. Ik heb net mijn post nog aangepast terwijl jij deze post deed, misschien heb jij nog input op het vorige ;)
Weet niet of je nieuwe huis is in de woonplaats van je profiel of elders, maar mijn Fein staat er ook op ;)

Ik heb alleen ervaring met een B&D-multitool en die destijds vervangen door een (zeer nette, jong-gebruikte) Fein - nogal een upgrade :+ Hoewel ik fan ben van DeWalt-machines (en er best wat heb op 18V én op 230V), kan ik over deze niets zeggen (en over de Bosch dus ook niet). Ik begrijp dat je nog niet in een eco-systeem zit gezien je Bosch en/of DeWalt overweegt. Het is doorgaans kostenbesparend om het bij 1 ecosysteem te houden (gezien kosten voor laders, accu's). Dat kan zijn DeWalt, Bosch, Makita, enz. Die hebben allemaal wel een boormachines én een multitool. Maar kijk vooral ook even verder naar toekomistig gewenste machines en baseer vooral dáár je keuze op (en dus niet alleen op kortetermijn-voordeel voor 1 machine).

[ Voor 23% gewijzigd door wheel op 18-08-2020 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Getto
[...]

De helft inderdaad. Maar na jouw post ga ik toch even de accu-optie overwegen en heeeeeel lief wezen voor mijn vrouw :+ Dan wordt DeWalt ook nog wel een optie (https://www.toolstation.n...ccu-multitool-body/p13772), voor 200 heb je een accutol DW(ofzo)777 met 2 4.0ah accu's.

• Bosch multitool en boormachine (4 accu's van Bosch totaal, vast in het ecosysteem van Bosch)
  • Bosch multitool nu en DeWalt boormachine later (thuis iets beter te verkopen, kan ik kiezen tussen 2 ecosystemen)
  • Alles DeWalt (ik zie nog niet direct een voordeel, alleen een nadeel dat ik maar 2 accu's heb aan het einde van de rit)
Altijd DeWalt kopen! Aldus deze DeWalt fanboy ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Getto op 18-08-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

wheel schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Weet niet of je nieuwe huis is in de woonplaats van je profiel of elders, maar mijn Fein staat er ook op ;)

Ik heb alleen ervaring met een B&D-multitool en die destijds vervangen door een (zeer nette, jong-gebruikte) Fein - nogal een upgrade :+ Hoewel ik fan ben van DeWalt-machines (en er best wat heb op 18V én op 230V), kan ik over deze niets zeggen (en over de Bosch dus ook niet). Ik begrijp dat je nog niet in een eco-systeem zit gezien je Bosch en/of DeWalt overweegt. Het is doorgaans kostenbesparend om het bij 1 ecosysteem te houden (gezien kosten voor laders, accu's). Dat kan zijn DeWalt, Bosch, Makita, enz. Die hebben allemaal wel een boormachines én een multitool. Maar kijk vooral ook even verder naar toekomistig gewenste machines en baseer vooral dáár je keuze op (en dus niet alleen op kortetermijn-voordeel voor 1 machine).
Punt is dat ik nu dus voor hetzelfde geld ook in twee ecosystemen kan zitten.
wheel schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Niet in de buurt. Heb wel eerder eens wat gezocht maar vond weinig in de buurt. Was van plan er zelf wat op te zetten. Maar zal nog eens specifiek voor een multitool kijken.

[ Voor 35% gewijzigd door JT op 18-08-2020 14:45 ]

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
JT schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:40:
[...]

Punt is dat ik nu dus voor hetzelfde geld ook in twee ecosystemen kan zitten.
Dat had ik even gemist, ik begreep "Bosch multitool nu en DeWalt boormachine later" niet als dat het voor hetzelfde geld was. Het voordeel van 2 ecosystemen (op 18V) zie ik niet zo (behalve dat je per machine kunt kiezen tussen 2 merken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Krijnemans schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Thanks voor de inbreng! Ik zag dat de Makita géén anti-statische slang heeft en daardoor voor mij voor een aantal zaken niet te gebruiken is. Daarom had ik hem zelf al afgeschreven.

Tot nu toe ben ik 100% gefocust op de Kärcher, maar wellicht hebben anderen nog een leuk alternatief!
Heeft de WD6 wel een antistatische slang? Ik zie wel een antistatische handgreep staan, maar de slang niet.

Ik dacht dat dat pas bij veel duurdere machines de standaard was.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
[...]

Oh young padawan. You learn must to become master: :(:)

"je gaat toch niet huren! Ik ben hier zeker twee weken mee bezig, wat me 21 euro per dag kost: https://www.boels.nl/hure.../schaven-frezen/multitool (weekprijs niet gezien)"

"maar schat, ik doe X en X zelf. Als ik hier iemand met deze apparatuur voor moet laten komen ben ik zeker [INSERT BEDRAG] voor kwijt. Deze multitool bespaard ons daarom [INSERT BEDRAG]"

"kijk schat, ik hoef alleen maar de body te kopen. Via de webshop krijg ik een accu en lader GRATIS en via Bosch zelf krijg ik er nog eentje gratis. Dan kan ik zelfs op de ladder werken zonder dat ik val door het koord. Dat wil je toch ook niet, dat ik val?"

"een beetje machine met twee accu's en een lader kost €450 euro, terwijl ik voor de Bosch Professional maar €199 euro kwijt ben voor hetzelfde. Jeetje wat besparen we een geld"

Use the force you must

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 13:11
@Krijnemans De Makita VC2512 en niet verder nadenken. Is een vermomde Nilfisk en de Makita variant is in de regel de goedkoopste. Fantastisch ding en één van de goedkoopste L-klasse zuigers op de markt.

@JT Je weet dat dat stukje hout een uitstekend excuus is om een Fein te kopen? Niets zo fijn als een Fein. :+ Je moet eens weten hoeveel klusjes je dat ding stiekem voor pakt om ergens weer een onmogelijk stukje hout o.i.d. weg te halen. Ik heb met snoer, aangezien dat meer dan lang genoeg is. Het topmodel is overkill, het model eronder is ook al goed, want daarin hangt het apparaat ook in zijn eigen rubbers. Scheelt slapende handen als je er iets mee zaagt of schuurt. Het dempt heel veel trillingen. Mijn vader heeft een groene Bosch en ik heb dus de Fein FMM 350QSL. Een wereld van verschil. Als schuurmachine hebben we er de trap en kozijnen mee gedaan, dat ging ook meer dan prima.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 18-08-2020 14:57 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Framoes schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:49:
[...]

Heeft de WD6 wel een antistatische slang? Ik zie wel een antistatische handgreep staan, maar de slang niet.

Ik dacht dat dat pas bij veel duurdere machines de standaard was.
Scherp. Dat viel mij ook al op.
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:55:
@Krijnemans De Makita VC2512 en niet verder nadenken. Is een vermomde Nilfisk en de Makita variant is in de regel de goedkoopste. Fantastisch ding en één van de goedkoopste L-klasse zuigers op de markt.
Kun jij misschien uitleggen hoe dat zit met die antistatische slangen? Ik zit niet op een optater te wachten na een partijtje frezen of zagen namelijk.. Heb je hier zelf geen last van bij de Makita?

Heb je wellicht ook ervaring met de Makita Makita VC3011L? Is volgens mij dezelfde alleen dan met de mogelijkheid om ook water te zuigen.. Altijd handig!

[ Voor 8% gewijzigd door Krijnemans op 18-08-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lexo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-08 16:29
Nee geen last van, soms voel je de haren op je arm wat bewegen, maar een schok heb ik nog nooit gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Krijnemans schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:58:
Kun jij misschien uitleggen hoe dat zit met die antistatische slangen? Ik zit niet op een optater te wachten na een partijtje frezen of zagen namelijk.. Heb je hier zelf geen last van bij de Makita?
Bij een berg schuren is de slang zelf niet statisch bij die van mij, terwijl ik ook geen anti-statische slang is (die is zelfs voor een Starmix iPulse 1635 nog een optie, geen standaard). De cycloon is wel behoorlijk statisch geladen over het algemeen. Genoeg dat de haren op m'n armen op een halve meter afstand al overeind gaan staan. Geeft zelden schokken, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09 22:49
[...]

[...]

Ik heb de WD6 en krijg ook geen optaters. Ik had ook meer de indruk dat het een veiligheidsdingetje was icm schuurstof, niet zozeer om statische schokjes tegen te gaan. Maar ik kan me vergissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb er met een afkortzaag, invalzaag, vlakschuur en multitool nooit last mee gehad.

Je kan voor deze een anti-statische slang kopen, dan blijf je nog binnen je budget.
https://www.makita.nl/artikel/p-84084.html

Maar de zuiger zelf heeft geen RA-aansluiting, dus dan heeft die slang niet veel zin, tenzij je hem zelf gaat aarden. Denk dat dit overigens voor de meeste stofzuigers geldt. Rondje google leert dat ook antistatische slangen een tik uit kunnen delen.

Edit
De 2512 kan ook incidenteel water opzuigen als het moet.

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 18-08-2020 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Alsjemenou schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

"je gaat toch niet huren! Ik ben hier zeker twee weken mee bezig, wat me 21 euro per dag kost: https://www.boels.nl/hure.../schaven-frezen/multitool (weekprijs niet gezien)"

"maar schat, ik doe X en X zelf. Als ik hier iemand met deze apparatuur voor moet laten komen ben ik zeker [INSERT BEDRAG] voor kwijt. Deze multitool bespaard ons daarom [INSERT BEDRAG]"

"kijk schat, ik hoef alleen maar de body te kopen. Via de webshop krijg ik een accu en lader GRATIS en via Bosch zelf krijg ik er nog eentje gratis. Dan kan ik zelfs op de ladder werken zonder dat ik val door het koord. Dat wil je toch ook niet, dat ik val?"

"een beetje machine met twee accu's en een lader kost €450 euro, terwijl ik voor de Bosch Professional maar €199 euro kwijt ben voor hetzelfde. Jeetje wat besparen we een geld"

Use the force you must
Wat een geld vragen ze voor een dag huren :o
Verder zijn het non-argumenten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Krijnemans schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:11:
[...]

Heb jij deze toevallig? Ik lees over een verlies van zuigvermogen wanneer bepaalde apparaten erop worden aangesloten.
Ja, die heb ik al een hele tijd. Heb er ook een cycloon achter gezet, zie hier.
Tot nu toe doet deze stofzuiger het prima. Als ie al zuigvermogen verliest (bijv. na veel bouwstof), dan is het een kwestie van even het filter schoonmaken.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
[...]

[...]

Ik heb een Bosch GAS35M met antistatische slang en een Makita accustofzuiger (DVC750 uit m'n hoofd). Bij die laatste heb ik wel eens gehad dat zaagsel aan de buitenkant van de slang plakte.

Theoretisch zou de statische elektriciteit gevaarlijk kunnen zijn, maar het lijkt me niet dat fabrikanten het risico willen lopen dat er allemaal mensen ongelukken krijgen doordat ze besparen op een stofzuigerslang. Dat kan je als fabrikant niet afdoen met een waarschuwing in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Hmm, nou we het toch hebben over veiligheid en stofzuigslangen, ik zag dat Bosch bv. allemaal afzuigkappen heeft voor hun slijptollen, en vroeg me af of stofzuigers dat nou wel fijn vinden als al die vonken van een slijptol zo een stofzuigerslang in gaan. Heeft iemand daar ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Duidelijk!

Vier keuzes dus..
Kärcher WD6
Bosch GAS20
Makita VC3011L
Makita VC2512

Nu voor mezelf nog uitmaken welke specificaties het zwaarst wegen.. 8)7
henkie196 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:12:
Hmm, nou we het toch hebben over veiligheid en stofzuigslangen, ik zag dat Bosch bv. allemaal afzuigkappen heeft voor hun slijptollen, en vroeg me af of stofzuigers dat nou wel fijn vinden als al die vonken van een slijptol zo een stofzuigerslang in gaan. Heeft iemand daar ervaringen mee?
Goeie vraag.. Ga er vanuit dat die slangen wel een zekere hitte kunnen verdragen.. Zou ook zonde zijn als je na elke keer flexen een nieuwe slang moet kopen :9 De vonken blijven natuurlijk ook niet heel lang heet.. zeker als er koele lucht langsaf wordt gezogen (allemaal gevoelsmatig)

[ Voor 67% gewijzigd door Krijnemans op 18-08-2020 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:10
Getto schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 12:50:
[...]

Ik gebruik deze:

https://www.toolstation.n...iOH6chKoxTYhoCynUQAvD_BwE

Puur voor deze gekozen omdat hij goedkoop en zwart/geel (past goed bij de rest van mijn gereedschap ;) ;) ) is.

Voor de 10 keer per jaar dat ik hem gebruik is hij perfect!
Deze gekocht, inderdaad prima prijs en doet goed wat ie moet doen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
50% korting inderdaad bij de Gamma.
Die bij de Gamma in Zwolle waren met 35% korting nog steeds duurder dan via Amazon kopen. Dus houd daar wel ff rekening mee!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:32
Krijnemans schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:31:
Ik ben op zoek naar een gereedschapszuiger....
Die moet je niet willen hebben, steeds je hamer, schroevendraaier, rolmaat etc. weg :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

henkie196 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:12:
Die kappen zijn dan ook niet bedoeld voor als je metaal gaat slijpen. Die zijn echt bedoeld voor klussen waar veel stof bij vrijkomt. Beton, tegels, dakpannen, dat soort spul.

Ik heb werkelijk waar nog nooit iemand een stofkap zien gebruiken bij het slijpen van metaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:55
Fraggert schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:55:
[...]

Ieder heeft zo zijn voorkeur hier, er zitten hier hardcore klussers, fanatieke DIY-ers, en zelfs pro's uit de bouw en ZZP-ers die voor hun brood met gereedschap werken maar ook mensen die haast met het lood in de schoenen naar de Gamma togen voor een dienstopdracht van de directrice en hier geraken voor advies :P .

Goed te horen dat jij in elk geval een positieve ervaring hebt, bedoel jij het Parkside accusysteem?
yup I'm from the Parkside

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 22:00
Alsjemenou schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:37:
Welke schuurmachine zouden jullie aanraden om grote oppervlakken te schuren, in dit geval een gipsplaatwand waar de naden en schroeven zijn afgewerkt? Hierna ga ik ook een inbouwkast maken en schuren. Ik kom al snel op een excenter uit, maar ik twijfel tussen de volgende merken:

- Festool
- Rupes
- Mirka

Waarom deze merken? Alle drie merken gebruiken systainers, staan (na mijn weten) bekend om goede afzuiging en hebben een goede reputatie.

Wensen (geen eisen):
- grote schuurzool
- goede afzuiging (middels stofzuiger)
- systainer
- pré is dat er een a la Rotex stand op zit om snel grote hoeveelheden af te schuren voor toekomstige projecten. Mijn vraag daarbij is of bijvoorbeeld de Rotex 90 wel groot genoeg is om grote oppervlakten snel maar niet te aggressief te kunnen schuren, zoals een wand.
- <= €500 euro
Enkel ervaring met festool, maar wel met de Rotex 90, 125 en 150.
150 is gigantisch en ook eigenlijk te groot voor je handen, dus eigenlijk enkel goed te gebruiken voor horizontaal te schuren
90 is leuk voor deuren etc, en kleinere oppervlaktes. Maar is inderdaad te klein. 125 is perfect van grootte, zowel horizontaal als verticaal te gebruiken

Gewoon voor de Festool Rotec gaan ;) afzuiging is perfect, en echte werkpaarden waar geen enkel hout tegenop kan. En die Rotex kan je altijd nog naar de excentrische stand brengen.
En kost je net een €499 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:38
Ik heb momenteel een B-merk (misschien wel C-merk) accu schroef/boormachine, namelijk de Skil 2401, wie kent hem niet (zie https://www.skil.be/nl/me.../f/0/f0152401ac-woc_3.jpg, product pagina bestaat niet meer). Deze heeft eigenlijk altijd wel redelijk z'n ding kunnen doen, in de meeste gevallen was deze wel krachtig genoeg, echter is deze gevallen en op een vervelend punt gescheurd waardoor deze nu niet meer goed te gebruiken is. Met andere woorden, ik ben op zoek naar een andere accu schroef/boormachine.

Wat is de frequentie van gebruik: Het is echt voor in en rondom het huis gebruik, heb geen hobby waarbij de schroef/boormachine noodzakelijk is
Budget: Liefst onder de 100 euro
Levensduur: Het liefst kan ik hiermee de komende 5/10 jaar vooruit

Wat heb ik zelf al gevonden:
- pricewatch: Black & Decker BDCDC18 + extra accu + accessoires set

Deze voldoet aan de prijs en lijkt mij de beste keuze onder de 100 euro? Echter vraag ik mij af, stel ik zou 50 euro meer uitgeven en voor een Makita of DeWalt gaan, ga ik daar voor profijt van hebben of is dat niet noodzakelijk wanneer je hem alleen maar in en rondom het huis gebruikt? Voorbeelden die ik in een iets hogere prijsklasse vond (geen Makita in de voorbeelden) pricewatch: DeWalt DCD777S2 of https://www.coolblue.nl/p...-en-33-delige-bitset.html

Wat is jullie mening?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Raymond schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:04:
[...]

Ik heb de WD6 en krijg ook geen optaters. Ik had ook meer de indruk dat het een veiligheidsdingetje was icm schuurstof, niet zozeer om statische schokjes tegen te gaan. Maar ik kan me vergissen :)
Is het niet om stofexplosies te voorkomen? Als je veel zaagsel hebt gemengt het lucht dan kan een vonkje niet zo fijn zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
Gynnad schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:08:
Ik heb momenteel een B-merk (misschien wel C-merk) accu schroef/boormachine, namelijk de Skil 2401, wie kent hem niet (zie https://www.skil.be/nl/me.../f/0/f0152401ac-woc_3.jpg, product pagina bestaat niet meer). Deze heeft eigenlijk altijd wel redelijk z'n ding kunnen doen, in de meeste gevallen was deze wel krachtig genoeg, echter is deze gevallen en op een vervelend punt gescheurd waardoor deze nu niet meer goed te gebruiken is. Met andere woorden, ik ben op zoek naar een andere accu schroef/boormachine.

Wat is de frequentie van gebruik: Het is echt voor in en rondom het huis gebruik, heb geen hobby waarbij de schroef/boormachine noodzakelijk is

Deze voldoet aan de prijs en lijkt mij de beste keuze onder de 100 euro? Echter vraag ik mij af, stel ik zou 50 euro meer uitgeven en voor een Makita of DeWalt gaan, ga ik daar voor profijt van hebben of is dat niet noodzakelijk wanneer je hem alleen maar in en rondom het huis gebruikt? Voorbeelden die ik in een iets hogere prijsklasse vond (geen Makita in de voorbeelden) pricewatch: DeWalt DCD777S2 of https://www.coolblue.nl/p...-en-33-delige-bitset.html

Wat is jullie mening?
Een 18V boormachine is een vrij zware en krachtige machine. Ik zou denk ik een maatje lichter gaan. Voor binnen gebruik ik een 10.8V machine. Ligt lekker licht in de hand en aangezien ik zelf nogal lomp ben wil ik nog wel eens schroeven dol draaien met de 18V.

Als je een boormachine maar 1 of 2 keer per jaar gebruikt kan je prima voor een B merk gaan. Zelf gebruik ik bijna alleen maar DeWalt maar ik gebruik het dan ook zeer regelmatig.

[ Voor 4% gewijzigd door Getto op 18-08-2020 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is jullie mening?
ik zou altijd 50e meer overhebben om geen crack&decker te hoeven hebben. Alles is beter dan dat, ook Bosch groen. Heb er laatst weer een in de hand gehad, de dag erna de keuze gemaakt om eigen hardware mee op de fiets en in het ov mee te slepen :P

En idd waarom geen 10.8V modelletje? Scheelt wat geld. En gewicht.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marc1111
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-09 23:18
Alsjemenou schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:37:
Welke schuurmachine zouden jullie aanraden om grote oppervlakken te schuren,

...
Zelf blij met m’n Festool, maar ik heb de dts 400 req plus. Die is niet zo zeer voor grote oppervlaktes, maar wel licht en tegen muur of plafond makkelijk te gebruiken.

Zag gisteren toevallig een vergelijkingsfilmpje over schuurresultaat:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Wat is jullie mening?
Koop een 12v of 20v Parkside, hou je nog meer geld in je zak. Kwaliteit is imho beter dan B&D, beetje vergelijkbaar met Bosch groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezz
  • Laatst online: 11:28
Iemand die weet of dit een fatsoenlijk slangenboor setje is ?

https://www.amazon.de/gp/...tle_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:45:
Enkel ervaring met festool, maar wel met de Rotex 90, 125 en 150.
150 is gigantisch en ook eigenlijk te groot voor je handen, dus eigenlijk enkel goed te gebruiken voor horizontaal te schuren
90 is leuk voor deuren etc, en kleinere oppervlaktes. Maar is inderdaad te klein. 125 is perfect van grootte, zowel horizontaal als verticaal te gebruiken

Gewoon voor de Festool Rotec gaan ;) afzuiging is perfect, en echte werkpaarden waar geen enkel hout tegenop kan. En die Rotex kan je altijd nog naar de excentrische stand brengen.
En kost je net een €499 :+
Zo groot is zo'n 150 toch niet? Van alles wat ik er van zie is zo'n Rotex 150 alleen groter dan andere 150 excenters door het handvat. Lijkt me eerlijk gezegd juist wel wat beter in de hand te liggen dan mijn 150 mm excenter, want die palmgrip is een beetje klein, en die pistoolgrip is misschien net genoeg voor de helft van m'n hand.

Met een beetje afzuiging is zo'n excenter trouwens makkelijk op de muren. Gewoon vasthouden aan het huis (is groot genoeg) en dan omhoog duwen, en dan langzaam laten zakken. De stofzuiger houdt 'em grotendeels aan de muur vast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-09 22:00
henkie196 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:27:
[...]

Zo groot is zo'n 150 toch niet? Van alles wat ik er van zie is zo'n Rotex 150 alleen groter dan andere 150 excenters door het handvat. Lijkt me eerlijk gezegd juist wel wat beter in de hand te liggen dan mijn 150 mm excenter, want die palmgrip is een beetje klein, en die pistoolgrip is misschien net genoeg voor de helft van m'n hand.

Met een beetje afzuiging is zo'n excenter trouwens makkelijk op de muren. Gewoon vasthouden aan het huis (is groot genoeg) en dan omhoog duwen, en dan langzaam laten zakken. De stofzuiger houdt 'em grotendeels aan de muur vast :P
Als je gewone handen hebt (van grootte), ligt de Rotex 150 echt niet aangenaam in je hand om er lang mee te werken / schuren. Als ik verticaal moet schuren, echt veel liever de 125.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:37:
Als je gewone handen hebt (van grootte), ligt de Rotex 150 echt niet aangenaam in je hand om er lang mee te werken / schuren. Als ik verticaal moet schuren, echt veel liever de 125.
Ik weet niet wat een normale grootte is van handen, denk niet dat ik bijzonder grote handen heb, eigenlijk. Maatje 10 voor handschoenen, meen ik.

Denk dat meer bepalend voor de hanteerbaarheid is dat een Rotex 150 2.3 kg weegt, terwijl mijn Rupes ER155 maar 1.5 kg weegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:39

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Wat is jullie mening?
Beter eenmalig iets goeds aanschaffen dan iets dat het altijd net niet is, is mijn motto.
Maar met je beperkte budget, misschien kan je nog een versie van de populaire 12v-15 (FC) van Bosch blauw vinden. Regelmatig in de aanbieding bij amazon.de en de fc-versie is fijn met de extra opzetstukken. De kale versie zonder flexclick is zelfs al rond de 125 te vinden.

En anders inderdaad een parkside, zeker als je op langere termijn nog wat meer accuspul nodig hebt voor sporadisch gebruik. Ze hebben inmiddels een hoop op accu, wat het allemaal net niet is voor veel gebruik, maar heel budget vriendelijk allemaal.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

wheel schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:46:
[...]

Dat had ik even gemist, ik begreep "Bosch multitool nu en DeWalt boormachine later" niet als dat het voor hetzelfde geld was. Het voordeel van 2 ecosystemen (op 18V) zie ik niet zo (behalve dat je per machine kunt kiezen tussen 2 merken).
Precies, je hebt meer om uit te kiezen en je kunt voor het apparaat dat je zoekt de beste kiezen. Ik heb bijvoorbeeld reviews gelezen en het lijkt erop dat de excentrische schuurmachine van DeWalt de beste in z'n klasse is.
[...]

Use the force you must
LOL dat laatste argument ga ik nog inzetten, die anderen heb ik al gebruikt :P Maar ik heb ook een vrouw die dan eerder zegt "laat maar dan doen we het niet". Type liever 2 uur extra prutsen dan 30 euro meer uitgeven voor goed/beter gereedschap. Maar nu is dat ding niet meer op voorraad :')
Señor Sjon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:55:

@JT Je weet dat dat stukje hout een uitstekend excuus is om een Fein te kopen? Niets zo fijn als een Fein. :+ Je moet eens weten hoeveel klusjes je dat ding stiekem voor pakt om ergens weer een onmogelijk stukje hout o.i.d. weg te halen. Ik heb met snoer, aangezien dat meer dan lang genoeg is. Het topmodel is overkill, het model eronder is ook al goed, want daarin hangt het apparaat ook in zijn eigen rubbers. Scheelt slapende handen als je er iets mee zaagt of schuurt. Het dempt heel veel trillingen. Mijn vader heeft een groene Bosch en ik heb dus de Fein FMM 350QSL. Een wereld van verschil. Als schuurmachine hebben we er de trap en kozijnen mee gedaan, dat ging ook meer dan prima.
Klinkt goed, dat verhaal met rubber. Alleen nóg duurder dan de Bosch met accu kost me denk ik m'n ballen :+ Gaat schuren wel goed dan zonder stofafzuiging?
Raymond schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:50:
[...]

Die bij de Gamma in Zwolle waren met 35% korting nog steeds duurder dan via Amazon kopen. Dus houd daar wel ff rekening mee!
Dank, 35% doe ik het ook niet voor :Y)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:36
Vanmiddag met mijn gekochte Gamma haakse slijptol zitten spelen.

Had wat oude tegels liggen en ging een hoekje eruit zagen. Bescherming ook ff gekocht, man wat een apparaat! Maar gelukt! Nog nooit zo’n ding gebruikt

En netjes een diamant ding erop gezet. Ging goed

[ Voor 10% gewijzigd door TweakerVincent op 18-08-2020 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
henkie196 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

Ik weet niet wat een normale grootte is van handen, denk niet dat ik bijzonder grote handen heb, eigenlijk. Maatje 10 voor handschoenen, meen ik.

Denk dat meer bepalend voor de hanteerbaarheid is dat een Rotex 150 2.3 kg weegt, terwijl mijn Rupes ER155 maar 1.5 kg weegt.
Dit is voor mij nog echt wel een dingetje. Mij lijkt de Rotex stand geweldig, maar 2,3kg is toch wel fors. Ik zat eerst aan de ETS 150 te denken vanwege de prijs, maar ik zie net dat die met zijn 1,9kg evenveel weegt als de Rotex 125. Dan heb je de ETS EC 150 met zijn 1,2kg nog, superieur in gewicht maar fors in prijs en voor dat geld heb ik de Rotex functie er niet bij. Wat moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Net als die 20-in-een-doos freesjes, zolang je het alleen in vuren gebruikt kom je er wel mee weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Ik dacht dat ENT merk wel een aardig merk was, toch?

Of rekenen ze voor standaard setjes als dit:
https://www.amazon.de/dp/...awdb_btf_t1_yXepFbY24KJD1

Simpelweg het 4-voudige in vergelijking met andere aanbieders die hetzelfde setje onder een andere naam verkopen?

[ Voor 70% gewijzigd door Raymond op 18-08-2020 23:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zo, wij (lees de baasvrouw :P ) hebben net een Starmix ipulse 1625 gekocht. Waarom die specifiek en niet de 1635? Tsja het verschil zit in capaciteit en het scheelt wat pieken.

Dank voor alle advies mensen hier, en specifiek @Raymond en @henkie196 (hoop dat ik niemand vergeten ben)

Wat pieken? Nou we hebben hem voor 590 bij Hornbach gekocht en ons een beroep gedaan op de laagste prijsgarantie bij max ict... van 430E. EANs zijn hetzelfde, in juni meldde hier iemand nog dat hij de LPG gedaan kreeg door aan max ict te refereren... het is een NL webwinkel die aan consumenten levert.
Dus netto ±390 euro. Prima deal lijkt me 8) . Voor die prijs kan ik de meerwaarde van die 1635 minder goed verantwoorden.

Volgende week maar een die badass Mafell zaag afpinnen (die mag ik da nweer doen :+ )

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2020 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@Boudewijn dat is inderdaad een hele goede prijs, gefeliciteerd!

Als ik de specs van de 1625 en de 1635 naast elkaar leg, lijkt vooral de automatische filterreiniging het verschil te zijn tussen beide stofzuigers, het debiet en de onderdruk lijken verder hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

henkie196 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 07:44:
@Boudewijn dat is inderdaad een hele goede prijs, gefeliciteerd!

Als ik de specs van de 1625 en de 1635 naast elkaar leg, lijkt vooral de automatische filterreiniging het verschil te zijn tussen beide stofzuigers, het debiet en de onderdruk lijken verder hetzelfde.
Als ik dit moet geloven doet hij gewoon die reiniging:

https://www.starmix.de/en...sc-compact/isc-l-1625-top
Pulse filter cleaningyes, during work breaks
Ze hebben hem inderdaad niet ipulse genoemd. Er zit wel gewoon automatische reiniging in. Zo extreem zwaar ga ik hem niet ge/misbruiken

[ Voor 10% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:07:
Ze hebben hem inderdaad niet ipulse genoemd. Er zit wel gewoon automatische reiniging in. Zo extreem zwaar ga ik hem niet ge/misbruiken
Hij zit in de compact lijn, niet de ipulse. De filterreiniging werkt ook anders:
https://www.starmix.de/si...eidungshilfe_handwerk.pdf

Maar voor thuisgebruik is de filterreiniging van de 1625 ook al fijn om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Raymond schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 23:46:
Ik dacht dat ENT merk wel een aardig merk was, toch?

Of rekenen ze voor standaard setjes als dit:
https://www.amazon.de/dp/...awdb_btf_t1_yXepFbY24KJD1

Simpelweg het 4-voudige in vergelijking met andere aanbieders die hetzelfde setje onder een andere naam verkopen?
ik koop meestal ENT-frezen, en ben daar erg tevreden over.

Ik haal ze bij mijn lokale ijzerboer (zo'n GBI-zaak) liggen, helaas natuurlijk aardig aan de prijs, maar dat doe ik omdat ik daar ook vaak een los boutje, ringetje moertje etc haal en behoorlijk omhoog zou zitten als die zaak zou verdwijnen.

Vlieg er ook langs voor een rolletje net iets te dure ducctape, klushandschoenen of een veiligheidsbril en een fles aceton bijv.

Ze hebben altijd alles en staan je met onwijs veel "ouwe-mannen"-raad bij voor advies.

Maar die freesjes zijn erg goed :)

edit; baptist verkoop ook ENT-sets (meestal niet de meest goedkope toko) maarzo te zien is die plastic box daar 109 en niet 124

https://www.baptist.nl/merken/ent/1

PS: kijk even met een kritisch oog naar die advertentie op AMazon, di elaten een houten box zien en in de tekst staat:

"Milling Cutter Set in Shatterproof Plastic Cassette"

WTF 8)7 |:( :+
nevermind, je kunt verschillende uitvoeringen kiezen schijnbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Fraggert op 19-08-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Raymond schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Hij zit in de compact lijn, niet de ipulse. De filterreiniging werkt ook anders:
https://www.starmix.de/si...eidungshilfe_handwerk.pdf

Maar voor thuisgebruik is de filterreiniging van de 1625 ook al fijn om te hebben.
Ja je bedoelt dat je niet door kunt als hij zelf reinigt. Dat was voor dit prijsverschil een gevalletje "accepteren".

Dank voor het advies gents!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 23:13:
Dit is voor mij nog echt wel een dingetje. Mij lijkt de Rotex stand geweldig, maar 2,3kg is toch wel fors. Ik zat eerst aan de ETS 150 te denken vanwege de prijs, maar ik zie net dat die met zijn 1,9kg evenveel weegt als de Rotex 125. Dan heb je de ETS EC 150 met zijn 1,2kg nog, superieur in gewicht maar fors in prijs en voor dat geld heb ik de Rotex functie er niet bij. Wat moeilijk.
Voor muren en vlak schuren (ik neem aan dat je een houtenplaat vlak legt om te schuren) lijkt het gewicht me niet zo'n probleem. Meer als je een plafond moet schuren, dan word het extra gewicht vervelend. Alhoewel ik moet zeggen dat ik ook zonder gewicht in m'n handen behoorlijk last van m'n schouders zou krijgen als ik gewoon alleen m'n armen de hele dag boven m'n hoofd moet houden :+ Die zijn wel ietsjes zwaarder dan die schuurmachines ;)

Ik zou gewoon kiezen waar je denkt het meeste nut van te hebben (en voor het prijsverschil tussen een ETS en een Rotex, zou ik toch echt voor de Rotex kiezen, en dan maar het gewicht voor lief nemen, een Rotex is toch een stuk breder toepasbaar).
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:37:
Ja je bedoelt dat je niet door kunt als hij zelf reinigt. Dat was voor dit prijsverschil een gevalletje "accepteren".

Dank voor het advies gents!
Inderdaad, dat was ik er ook van begreep. Op zich lijkt dat me niet zo'n probleem, want een zaag of schuurmachine zet je toch om de zoveel tijd even stil, en dan zal de stofzuiger z'n filters reinigen. Is niet helemaal zo mooi, maar zal in de praktijk ook best goed werken, neem ik aan. Anders gewoon af en toe de filters eruit trekken en schoon maken met een compressor of anders even in water afspoelen.

Moet met een iPulse even goed af en toe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
henkie196 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:55:
[...]

Voor muren en vlak schuren (ik neem aan dat je een houtenplaat vlak legt om te schuren) lijkt het gewicht me niet zo'n probleem. Meer als je een plafond moet schuren, dan word het extra gewicht vervelend. Alhoewel ik moet zeggen dat ik ook zonder gewicht in m'n handen behoorlijk last van m'n schouders zou krijgen als ik gewoon alleen m'n armen de hele dag boven m'n hoofd moet houden :+ Die zijn wel ietsjes zwaarder dan die schuurmachines ;)

Ik zou gewoon kiezen waar je denkt het meeste nut van te hebben (en voor het prijsverschil tussen een ETS en een Rotex, zou ik toch echt voor de Rotex kiezen, en dan maar het gewicht voor lief nemen, een Rotex is toch een stuk breder toepasbaar).
En zou je dan de RO 150 of RO 125 nemen? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:28
Kon het niet laten.
Impulsaankoopje, anders staat de afzuiging zo vaak stil. :+
En het moest ook weer niet zo`n grote sta in de weg worden. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bt3nYpU-ZdWF0BLK0ZNTw2dvY3k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ptS329cSXwMSyfBtZx5OIBwX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTcq2HnKVF0ps34BFbW1FPAL5dY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SzAmjXdeKzG2I2GZjK0lIGW9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV1KNkZIEbhz9ycD5OthQggB04s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JC20u4uTFtLzxmu8Yvhcf3eG.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fkp3UV0rAERGV1QUFQ0vED6bYvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zIRfQXLqfaxX7pgZb5seJCeK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJsLbQZnWA7x9kS5Nt1ZDXyXgs4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qbygo7CWKnG3YFj2MnfgPDyW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWoDd0ZWY3GpYQeO2c7gdQf1gjo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/htDv7RlguxaIDAHzoSaqk4l7.jpg?f=fotoalbum_tile

Vlakt 25 cm en voert 15 dik door, bovendien kan er profielhout mee gefreesd, en een stuk goedkoper dan een 10" koektrommel van HBM.
Leek me een goeie deal en mooi compleet.
We gaan het binnenkort zien of deze oude machine doet wat ik er van verwacht. :9

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:07:
En zou je dan de RO 150 of RO 125 nemen? :)
Als je vooral grote oppervlakken verwacht te schuren, de 150, anders is de 125 wat lichter en (waarschijnnlijk) handzamer. Omdat ik recentelijk ongeveer een voetbalveld aan muren en plafonds heb geschuurd, zou ik persoonlijk nu naar de 150 neigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mr_gadget schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Is het niet om stofexplosies te voorkomen? Als je veel zaagsel hebt gemengt het lucht dan kan een vonkje niet zo fijn zijn
@Raymond @Framoes
Dit, in stoffige omstandigheden zoals houtwerkplaatsen is dit een risico.

Het gaat niet zozeer om de schok die je kan krijgen, maar meer de gevolgen van een elektrostatische ontlading.

@Krijnemans

ik heb, na een hele berg freeswerk, wel eens een hele bult MDF met een gewone stofzuiger even weggezogen om mijn dure Festoolstofzak niet onnodig vol te proppen en toen kreeg ik een beste optater :P

Ik moest hier de topkasten van mijn luidsprekers vlakfrezen, vanwege de freesslede was afzuiging geen optie. Deze berg zaagsel ging dus de oude Miele in :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIh092R8HcYANsyONuYlTzV-qKo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vAPP6VMQMPNjUkOidOivkYXh.jpg?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door Fraggert op 19-08-2020 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Ik zoek een betere bandenvulpistool dan die ik nu heb van de Lidl.
Afbeeldingslocatie: https://www.supermarktaanbiedingen.com/public/images/discount/2018/37/760523.jpg

Als ik zoek zie ik die van stanley of airpress bijvoorbeeld, maar die zien er precies hetzelfde uit als die ik nu heb. Welke zouden jullie aanraden, gaat om oppompen van fietsen- en autobanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Vind het wel typisch dat bij mijn auto er 0.1 bar verschil is voorgeschreven tussen de voor en achterbanden. Maar de manometers op de compressoren zijn vaak niet zo nauwkeurig. Heb ook al zitten zoeken, maar niet veel nauwkeuriger kunnen vinden. Kennelijk is het niet zo belangrijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
iscara schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:50:
[Afbeelding]

Als ik zoek zie ik die van stanley of airpress bijvoorbeeld, maar die zien er precies hetzelfde uit als die ik nu heb. Welke zouden jullie aanraden, gaat om oppompen van fietsen- en autobanden.
Tsja, het gros van die setjes komt uit dezelfde Chinese fabriek. Waarvoor is de nauwkeurigheid nodig? Je bandendruk in de auto varieert ook met temperatuur buiten, koude/warme banden, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Tsja, het gros van die setjes komt uit dezelfde Chinese fabriek. Waarvoor is de nauwkeurigheid nodig? Je bandendruk in de auto varieert ook met temperatuur buiten, koude/warme banden, etc.
gaat me niet om nauwkeurigheid, maar aansluiting op de verschillende fietsbanden werkt niet lekker.
Mr_gadget schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:54:
Vind het wel typisch dat bij mijn auto er 0.1 bar verschil is voorgeschreven tussen de voor en achterbanden. Maar de manometers op de compressoren zijn vaak niet zo nauwkeurig. Heb ook al zitten zoeken, maar niet veel nauwkeuriger kunnen vinden. Kennelijk is het niet zo belangrijk?
Deze is nauwkeurig tot 0.02 bar :)

[ Voor 43% gewijzigd door iscara op 19-08-2020 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb gewoon een handpomp voor fietsen met aan één kant de autoaansluiting en de andere kant de fietsbanden .Pomp er inmiddels ook mijn auto- en motorbanden mee op. Ja, nauwkeurigheid van een kleine manometer die erop zit is ruk, maar we zijn niet met F1-waardes bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[Afbeelding]

ik heb die van Metabo (de RF60), werkt een stuk beter dan die ik van Airpress had.

@Mr_gadget Ik rijd ook standaard met iets hardere banden dan voorgeschreven, vind ik prettiger rijden. Belangrijker is in elk geval dat je gewoon geen odnerling drukverschil in je banden hebt

Die 0,1 naar beneden of boven maakt geen drol uit. Als je 30 min verder bent scheelt het vogens al meer door de warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

@henkie196 @Alsjemenou als je niet aan festool vast zit, kijk dan ook eens naar de concurrentie van bosch en makita. De makita komt niet heel erg goed uit tests, maar de bosch doet het vergelijkbaar als de rotex. Gaat om de get75-150. Hij staat bij mij op de watchlist, maar bosch lijkt leverproblemen te hebben of zo. Nu iig voor 360 bij amazon (+5 % btw verschil)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

.

[ Voor 99% gewijzigd door prein2 op 19-08-2020 10:07 ]

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Voor de Bosch fans. Ik heb nog een gezond kritische video over de GKT 18V-52 GC. YouTube: Bosch Akku-Tauchkreissäge GKT 18V-52 GC - definitiv nicht so schlech... Vooral de vergelijking met de Mafell en Festool. Plus voor de fans de erkenning van de Ferrari status van de Mafell ;-). Prijsverschillen zijn echter ook conform Ferrari vs. normale auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sheane schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:18:
Voor de Bosch fans. Ik heb nog een gezond kritische video over de GKT 18V-52 GC. YouTube: Bosch Akku-Tauchkreissäge GKT 18V-52 GC - definitiv nicht so schlech... Vooral de vergelijking met de Mafell en Festool. Plus voor de fans de erkenning van de Ferrari status van de Mafell ;-). Prijsverschillen zijn echter ook conform Ferrari vs. normale auto
@Boudewijn tissues klaarleggen ouwe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ondanks de mankementen zou ik echt heel graag een accu inval zaag hebben. Deze bosch zou dan mooi zijn.

Heb voorlopig geen use case helaas. Mijn scheppach doet het prima. Enige nadeel naast 't snoer is dat de rubberen strip van de liniaal steeds losgaat. Heb 'm al 3x opnieuw gelijmd. Niet helemaal bevorderlijk voor de nauwkeurigheid..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee hoor die Ferrari komt er. Die eet dat blauwe ding dat in india ofzo gemaakt wordt gewoon op.
Kan iemand voor mij de karmabadge festool aanvragen? :+

Ennuh ik ben 10 jaar jonger dan jij, opa. :>

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja als je de username bekijkt:
Bosch_PT_Fan

Wat verwacht je nou? Als Festool_uber_master_race op Youtube morgen bosch en makita afkraakt kijk je toch ook niet om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
prein2 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:27:
[...]

Ondanks de mankementen zou ik echt heel graag een accu inval zaag hebben. Deze bosch zou dan mooi zijn.

Heb voorlopig geen use case helaas. Mijn scheppach doet het prima. Enige nadeel naast 't snoer is dat de rubberen strip van de liniaal steeds losgaat. Heb 'm al 3x opnieuw gelijmd. Niet helemaal bevorderlijk voor de nauwkeurigheid..
Ik vind vooral het inval gedeelte wenselijk. Dat mis ik nu wel aan de GKS 18v 57g. Ja hij kan invallen, maar dan mag ik nog lekker klooien met de diepte goed vaststellen terwijl de zaag loopt. En die krijg je nooit zo goed als wanneer je dit gewoon rustig bij je werkstuk doet. Ook het 'beginnen' op de rail met de zaagbescherming is een ding. Je hebt 1 veilige optie: bewegen over het begin van de rail trekt de zaagbescherming omhoog. Of je hebt de onveilige optie van het zelf omhoog halen van de zaagbescherming. Nu valt dit ook wel deels mee, omdat je het wel kan doen als je nog niet zaagt en de zaag 'neer kan zetten' op de gewenste plek. Toch zijn het kleine dingen die me irriteren. Hierdoor kijk je toch verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

Nee hoor die Ferrari komt er. Die eet dat blauwe ding dat in india ofzo gemaakt wordt gewoon op.
Kan iemand voor mij de karmabadge festool aanvragen? :+

Ennuh ik ben 10 jaar jonger dan jij, opa. :>
Ik bedoel ook geen tissues voor je traanvocht hoor :+

enne, bedankt, vlegel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:39:
[...]

Ik bedoel ook geen tissues voor je traanvocht hoor :+

enne, bedankt, vlegel :P
Ah op die manier. Ik dacht dat deze Bosch fanboy dat apparaat te gek ging vinden.
Geizen ik ff binnenzit voor een bak koffie en zo weer aan de klus moet (verf van een deur afbranden met 4 lagen lak erop, het is gewoon minstens een halve mm troep wat erop zit...) ging ik niet een uur youtube'en.

Maandag payday, maandag ferrariday O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:38
Jazzle schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:15:
[...]

Koop een 12v of 20v Parkside, hou je nog meer geld in je zak. Kwaliteit is imho beter dan B&D, beetje vergelijkbaar met Bosch groen.
Daar was ik niet van op de hoogte dat dat vergelijkbaar is met Bosch Groen qua kwaliteit, terwijl de B&D goed beoordeeld wordt op Cooblue bijv. Maar in mijn vergelijking hieronder lijkt de B&D er inderdaad ook niet zo goed uit te komen qua technische specificaties.
rockhopper schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

Beter eenmalig iets goeds aanschaffen dan iets dat het altijd net niet is, is mijn motto.
Maar met je beperkte budget, misschien kan je nog een versie van de populaire 12v-15 (FC) van Bosch blauw vinden. Regelmatig in de aanbieding bij amazon.de en de fc-versie is fijn met de extra opzetstukken. De kale versie zonder flexclick is zelfs al rond de 125 te vinden.

En anders inderdaad een parkside, zeker als je op langere termijn nog wat meer accuspul nodig hebt voor sporadisch gebruik. Ze hebben inmiddels een hoop op accu, wat het allemaal net niet is voor veel gebruik, maar heel budget vriendelijk allemaal.
Bedankt voor de reactie, heb die Bosch blauw voor 125 euro weten te vinden en toegevoegd aan de lijst hieronder.
Getto schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:19:
[...]
Een 18V boormachine is een vrij zware en krachtige machine. Ik zou denk ik een maatje lichter gaan. Voor binnen gebruik ik een 10.8V machine. Ligt lekker licht in de hand en aangezien ik zelf nogal lomp ben wil ik nog wel eens schroeven dol draaien met de 18V.

Als je een boormachine maar 1 of 2 keer per jaar gebruikt kan je prima voor een B merk gaan. Zelf gebruik ik bijna alleen maar DeWalt maar ik gebruik het dan ook zeer regelmatig.
Het is zeker niet voor dagelijks gebruik, het is zo nu en dan iets vast schroeven als er wat gekocht is of iets bevestigd moet worden, DeWalt lijkt dus inderdaad een overdreven keuze voor wat ik er mee wil gaan doen.
Boudewijn schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:26:
[...]
ik zou altijd 50e meer overhebben om geen crack&decker te hoeven hebben. Alles is beter dan dat, ook Bosch groen. Heb er laatst weer een in de hand gehad, de dag erna de keuze gemaakt om eigen hardware mee op de fiets en in het ov mee te slepen :P

En idd waarom geen 10.8V modelletje? Scheelt wat geld. En gewicht.
Heb de 10.8V modellen meegenomen in mijn resultaten hieronder, deze schelen inderdaad wel wat in prijs, maar dan kom je wel gauw bij Bosch uit?

Ik ben bij de onderstaande accu-schroefboormachines uitgekomen die in de prijsrange vallen van onder de 100 euro, alleen de Bosch blauw van 125 euro heb ik toch meegenomen omdat het misschien niet eens zo'n slecht keus zal zijn, waarschijnlijk heb je veel meer kwaliteit voor een klein beetje meer geld (behalve vergeleken met de PARKSIDE® Accu-schroefboormachine 12V).

Ik acht het volgende noodzakelijk voor mijn nieuwe aankoop:
- Accuboor/schroefmachine
- 2 accu's (altijd handig, je wilt niet tijdens je klus stil komen te vallen)
- Oplader
- Bitset

PARKSIDE® Accu-schroefboormachine 12V

ProductPrijs
PARKSIDE® Accu-schroefboormachine 12V€29.99
PARKSIDE® Accu 12V - 4Ah€19.99
PARKSIDE® Bit- en dopsleutelset (Bitset, 71-delig)€12.99
Totaal€62.97

Momenteel niet leverbaar, dus de vraag of deze nog beschikbaar komt, maar deze heeft de volgende specificaties:
- Max. draaimoment: 28 Nm
- Laag 0–350 rpm, Hoog: 0–1200 rpm
- Accu van 2Ah en 4Ah

Link: https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-12V/p100269069

PARKSIDE® Accu-schroefboormachine 20V zonder accu

ProductPrijs
PARKSIDE® Accu-schroefboormachine 20V zonder accu€24.99
PARKSIDE® Accu 20V - 2Ah en snellader€19.99
PARKSIDE® Accu 20V - 4Ah€19.99
Totaal€77.96

Iets krachtiger dan de vorige optie, voor maar 15 euro meer:
- Max. draaimoment: 40 Nm
- Laag: 0 - 400 rpm; Hoog: 0 - 1400 rpm

Link: https://www.lidl-shop.nl/...0V-zonder-accu/p100292871

Powerplus POWX00820

ProductPrijs
Powerplus POWX00820€79.99
Totaal€79.99

Lijkt wat minder sterk dan de vorige optie en hoor hier ook wat mindere verhalen over in dit topic, dus dit lijkt geen optie.
- Max. draaimoment: 35 Nm
- Laag: 0 - 400 rpm; Hoog: 0 - 1400 rpm

Link: https://www.coolblue.nl/p.../powerplus-powx00820.html

BLACK+DECKER BDCDC18BAFC-QW

ProductPrijs
BLACK+DECKER BDCDC18BAFC-QW + 2 accu's + accessoires set€89.99
Totaal€89.99

Veel goede reviews op coolblue, maar lijkt op papier de minste optie uit dit rijtje, vooral als je de prijs meeneemt?
- Max. draaimoment: 30 Nm
- Maar 1 optie/versnelling: 0 - 650 rpm

Link: https://www.coolblue.nl/p...ecker-bdcdc18bafc-qw.html
Paar euro goedkoper op Amazon; https://www.amazon.nl/dp/B01N1NJIZQ

PARKSIDE PERFORMANCE® Accu-schroefboormachine 20V

ProductPrijs
PARKSIDE PERFORMANCE® Accu-schroefboormachine 20V€89.99
PARKSIDE® Accu 20V - 4Ah€19.99
Totaal€122.97

Direct een flink stapje omhoog in de prijs, maar dat zie je op papier ook wel aan de prestaties, wellicht is dit alleen overkill waar ik hem voornodig zal hebben.
- Max. draaimoment: 60 Nm
- Laag: 0 - 500 rpm; Hoog: 0 - 2000 rpm

Link: https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-20V/p100272168

Bosch GSR 10,8-2-LI

ProductPrijs
Bosch GSR 10,8-2-LI + accu's (2 & 4) + accessoires set€124.56
Totaal€124.56

A-kwaliteit boormachine, maar dit zie je ook in de prijs terug. De vraag is ga je hier veel profijt van hebben ten opzichte van een Parkside?
- Max. draaimoment: 30 Nm
- Laag: 0 - 400 rpm; Hoog: 0 - 1300 rpm

Link: https://www.amazon.de/Bos.../dp/B00MQIZWUM/ref=sr_1_8

--

Voor mijn gevoel ga ik het meeste plezier hebben aan optie 2 (PARKSIDE® Accu-schroefboormachine 20V), deze heeft net iets meer vermogen dan de 1e optie en is maar 15 euro duurder. Of zie ik iets over het hoofd en ga ik echt veel meer plezier hebben met de Bosch?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Gynnad ik ben geen bosch fan overigens, maar kijk ook even naar ergonomie. Ik heb bewust ook niet de allerlompste sterkste unit gekocht, maar wel iets wat ik fijn in de hand vind liggen. Heb ik meer aan dan aan meer koppel ofzo.

Oh en wat je ook doet, neem geen lidl bitsetje. je hebt meer aan een lidl machine en okay bitjes (wera, Witte (die laatste kun je per stuk bij hornbach kopen...) ) , dan een okay machine en zaadbitjes.

[ Voor 30% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2020 10:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Ah op die manier. Ik dacht dat deze Bosch fanboy dat apparaat te gek ging vinden.
Geizen ik ff binnenzit voor een bak koffie en zo weer aan de klus moet (verf van een deur afbranden met 4 lagen lak erop, het is gewoon minstens een halve mm troep wat erop zit...) ging ik niet een uur youtube'en.

yup, de koningsklasse prestaties van het rode kamp werden bevestigd, maar dat zal geen verassing zijn.

noice d:)b (dat is toch hip onder de jeugd nu? :+ ), waar ga je hem halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:41:
[...]

Nee deze knakker heeft genoeg aan te merken op het apparaat, maar laat wel enkele vergelijkingen zien waar men Bosch mee afvalt. En dat ze vooral niet altijd opgaan. Hij geeft je gelijk met de Ferrari keuze. Als ik die keuze kon maken was het sowieso Mafell geworden zelfs met alles Blauw in de schuur :)B

Succes met de klus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
@Gynnad

De Parkside apparaten zijn gewoon voor die prijs en de kenmerken van je gebruik dikke prima. Weet alleen dat de 20V vs. 12V ook een kwestie van formaat en gewicht is. Zijn het Ikea kasten, planken ophangen, of andere klussen dan kan je dus net zo goed uit met het 12V eco systeem (of dus 10,8/12v van Bosch). Voordeel van de Lidl is dat de garantie goed is. Ervaringen in het topic zijn over het algemeen positief als men aanspraak moet maken hierop. Vaak zonder gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

yup, de koningsklasse prestaties van het rode kamp werden bevestigd, maar dat zal geen verassing zijn.

noice d:)b (dat is toch hip onder de jeugd nu? :+ ), waar ga je hem halen?
https://www.gereedschappr...mafell-t-max-4-actie.html

want gratis liniaal. Bij toolnation ed heb je dezelfde prijs, zonder liniaal.

En nog even zoeken:
https://www.mafell-shop.n...c-midimax-met-linaal-1600

500 ekkies. Lijkt me prima deal. Toch? Liniaal, systainer, apparaat, zaagblad. Prima.
Niet duur voor een Ferrari >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Boudewijn op 19-08-2020 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Gynnad ik heb zowel 10,8/12v (is hetzelfde) als 18v machines. Totaal 6 accuboormachine hier... Voor hetgeen jij beschrijft hebt je aan zo'n 20Nm ruim zat, het voordeel van 12v is dat het een stuk lichter is. Dus kies daarvoor.

De blauwe bosch 12v-15 welke je link (of de opvolger 12v-35) is hier enorm populair. Ik heb 'm niet, heb al 5 jaar een milwaukee m12, doet ook 30Nm of zo. Daar doe ik oprecht 99% van mijn klussen mee.

Laatst moest ik een gat van 117mm door baksteen boren met een diamant- gatboor. Daar heb ik mijn bosch 18v met 110 Nm voor gebruikt. Dat had de m12 niet gered 🤪.. Overigens was de 4Ah accu met 1 gat leeg, maar man wat een power! (En lamme arm op de ladder...)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:50:
[...]

https://www.gereedschappr...mafell-t-max-4-actie.html

want gratis liniaal. Bij toolnation ed heb je dezelfde prijs, zonder liniaal.

En nog even zoeken:
https://www.mafell-shop.n...c-midimax-met-linaal-1600

500 ekkies. Lijkt me prima deal. Toch? Liniaal, systainer, apparaat, zaagblad. Prima.
Niet duur voor een Ferrari >:)
Stuk minder dan ik ooit betaald heb in elk geval :P

Senior-pro-tip.....koop daarna de 2100 BOSCH FSN rail en allicht de korte 800 erbij indien je budget hebt.

Al koppelen de mafell rails beter dan die van Festool, ik vind het nog steeds kut werken. Leg je een gekoppelde rails op een lange plaat en positioneer je beide uiteindes op een grote plaat dan blijft dat behelpen, dat is niet 100% speingvrij zoals een rail uit 1 stuk.

Ik leg er nog wel eens een lange MDF strip langs om de boel strak neer te leggen en dan de verbindingstrip te fixeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

Stuk minder dan ik ooit betaald heb in elk geval :P

Senior-pro-tip.....koop daarna de 2100 BOSCH FSN rail en allicht de korte 800 erbij indien je budget hebt.

Al koppelen de mafell rails beter dan die van Festool, ik vind het nog steeds kut werken. Leg je een gekoppelde rails op een lange plaat en positioneer je beide uiteindes op een grote plaat dan blijft dat behelpen, dat is niet 100% speingvrij zoals een rail uit 1 stuk.

Ik leg er nog wel eens een lange MDF strip langs om de boel strak neer te leggen en dan de verbindingstrip te fixeren.
Mja op die Bosch rail kan de aan te schaffen bovenfees niet passen. Ik vermoed zomaar dat dat geen Bosch wordt namelijk.
Ik denk dat ik dus voor nu omdat ik hem er semi-gratis bijkrijg die Mafell rail ga gebruiken en dat er later een andere rail en bovenfrees komt.

offtopic:
Nu nog een goed doel voor de frees verzinnen :+. Geintje, ik wil wat kasten maken op zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:34:
[...]

@Raymond @Framoes
Dit, in stoffige omstandigheden zoals houtwerkplaatsen is dit een risico.

Het gaat niet zozeer om de schok die je kan krijgen, maar meer de gevolgen van een elektrostatische ontlading.

@Krijnemans

ik heb, na een hele berg freeswerk, wel eens een hele bult MDF met een gewone stofzuiger even weggezogen om mijn dure Festoolstofzak niet onnodig vol te proppen en toen kreeg ik een beste optater :P

Ik moest hier de topkasten van mijn luidsprekers vlakfrezen, vanwege de freesslede was afzuiging geen optie. Deze berg zaagsel ging dus de oude Miele in :+

[Afbeelding]
Ik had gisteren nog besloten om toch voor de Kärcher WD6 te gaan. Gisteren gehaald bij Toolnation (woon ik de buurt :D)

Meteen de multitool erop gegooid en kozijnen geschuurd. De slang wordt inderdaad wel wat statisch, maar kan tot nu toe niet zeggen dat dit hinderlijk is.

Wat zouden dan de gevolgen van een elektrostatische ontlading (kunnen) zijn?

Ik zal na een tijdje gebruik wel een korte review plaatsen voor mensen die eventueel rond hetzelfde budget ook een bouwzuiger zoeken! Ik kom binnenkort ook nog terug op de producten van Ecotools!

[ Voor 5% gewijzigd door Krijnemans op 19-08-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:00:
[...]

Mja op die Bosch rail kan de aan te schaffen bovenfees niet passen. Ik vermoed zomaar dat dat geen Bosch wordt namelijk.
Ik denk dat ik dus voor nu omdat ik hem er semi-gratis bijkrijg die Mafell rail ga gebruiken en dat er later een andere rail en bovenfrees komt.

offtopic:
Nu nog een goed doel voor de frees verzinnen :+. Geintje, ik wil wat kasten maken op zolder.
even voor de zekerheid: je weet dat de FSN rails gelijk zijn aan de rails van Mafell he.

Mafell heeft ook een mooie bovenfrees, kun je meteen hun decoupeerzaag ook meepakken })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Krijnemans schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:15:

Wat zouden dan de gevolgen van een elektrostatische ontlading (kunnen) zijn?
De vonk van een statische ontlading kan de ontstekingsbron zijn van een stofexplosie.

Maar in de hobbie-sfeer speelt dit minder dan bij bedrijven*.

*[disclaimertje]dit wil niet zeggen dat het bij de particulier niet kan voorkomen[/disclaimertje]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:17:
[...]

even voor de zekerheid: je weet dat de FSN rails gelijk zijn aan de rails van Mafell he.

Mafell heeft ook een mooie bovenfrees, kun je meteen hun decoupeerzaag ook meepakken })
Je zorgt nog dat die kerel arm wordt joh })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Volgens mij wilde @Boudewijn een Festool bovenfrees hebben, en hij gaf meen ik de voorkeur aan de Festool rails boven de FSN rails.

Die decoupeerzaag van Mafell staat wel op eenzame hoogte. Mooi ding, maar de prijs is er ook wel naar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sheane schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Je zorgt nog dat die kerel arm wordt joh })
ik houd MP in de gaten, ik zoek nog een FSN2100 waar de kop vanaf is :+
henkie196 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Volgens mij wilde @Boudewijn een Festool bovenfrees hebben, en hij gaf meen ik de voorkeur aan de Festool rails boven de FSN rails.

Die decoupeerzaag van Mafell staat wel op eenzame hoogte. Mooi ding, maar de prijs is er ook wel naar ;)
ah okay, dat had ik niet meegekregen, ik had mijn duit in het zakje gedaan voor wat betreft de MT55 :)

ow wacht ik had wel iets over frezen meegenomen in mijn relaas geloof ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

[...]

Use the force you must
Dit heb ik al zo vaak ingezet voor verschillende dingen. En vergeet ook vooral niet te benadrukken hoeveel fijner het nu werkt nu je apparaat x of y hebt, ook al is die in haar ogen gelijk aan wat je al had.
[Afbeelding]

Ik heb ook een "officiële" Michelin die net zo goedkoop is. Qua nauwkeurigheid geldt bij personenauto's "ongeveer is goed genoeg". Pas bij een halve bar meer of minder ga je het ook daadwerkelijk merken. Temperatuursverschillen kunnen al zo'n verschil veroorzaken.

Voor de fiets gebruik ik liever gewoon een goede handpomp. Die banden zijn zo snel op druk dat de compressor ervoor pakken haast meer tijd kost.
Boudewijn schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:43:
@Gynnad ik ben geen bosch fan overigens, maar kijk ook even naar ergonomie. Ik heb bewust ook niet de allerlompste sterkste unit gekocht, maar wel iets wat ik fijn in de hand vind liggen. Heb ik meer aan dan aan meer koppel ofzo.

Oh en wat je ook doet, neem geen lidl bitsetje. je hebt meer aan een lidl machine en okay bitjes (wera, Witte (die laatste kun je per stuk bij hornbach kopen...) ) , dan een okay machine en zaadbitjes.
Op zich heb ik jaren probleemloos Lidl-bitjes gebruikt. Als je ze niet al te vaak gebruikt, voldoen ze prima. Pas sinds ik een slagschroefmachine heb, ben ik andere bits gaan gebruiken. Voordeel van die Lidl-sets is dat je vaak voor weinig de meest rare bits in huis kan halen. En de bits die je het meeste gebruikt (philips, torx) vervang je gewoon door betere.

Wees alleen niet zuinig en vervang een bit direct op het moment dat hij geen goede grip meer heeft op een schroef. Liever een bit iets te vroeg vervangen dan met een kapot gedraaide schroef in de maag zitten.

Over bandenpompen en compressoren gesproken, ik zit al een tijdje te spelen met het idee een vaste luchtleiding in de garage te leggen.

Mijn compressor staat rechts achterin:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/4349/37370764585_97902660a0_b.jpg
(hier is het nog maagdelijk leeg, inmiddels staat er achterin een werkbank, stelling, half gedemonteerde auto en heel veel spullen).
Dat is ruim 7 meter vanaf de deur aan de straat. Als ik de banden van onze auto's (we hebben er 2 voor dagelijks gebruik) wil oppompen, moet ik of de compressor uitbouwen of een lange slang afrollen. De garage zelf is namelijk gevuld met een restauratieproject. Daardoor ziet het er regelmatig eerder zo uit op het moment (lijkt veel erger dan het is, met zo'n project ligt het gewoon bizar snel vol...):
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49977348628_6572042c66_b.jpg
(rechts langs de auto kan je net de grijze bovenkant van de compressor zien)

Omdat bij dat project luchtgereedschap ook af en toe handig is en hij ook daarvoor eigenlijk net te ver weg staat, wil ik vanaf de compressor dus een vaste leiding leggen naar de straatkant.
Wat kan ik daar het beste voor gebruiken qua leiding? Is koper geschikt of moet het staal zijn? Moet het gesoldeerd worden of voldoen knelkoppelingen?

De compressor naar voren halen is geen optie, rond de auto wil ik zoveel mogelijk ruimte vrijhouden en dat lukt nu al amper.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Fraggert schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

De vonk van een statische ontlading kan de ontstekingsbron zijn van een stofexplosie.

Maar in de hobbie-sfeer speelt dit minder dan bij bedrijven*.

*[disclaimertje]dit wil niet zeggen dat het bij de particulier niet kan voorkomen[/disclaimertje]
Zo'n stofexplosie ziet er best gaaf uit! Best wel de moeite waard om zelf eens een keer te doen.. Maar niet in huis met mijn nieuwe zuiger 8)7
[...]

Voor de FSN heb je een adapter voor de bovenfrees (https://www.conrad.nl/p/g...h=1&vat=true&insert_kz=8J) . Op deze adapter zouden diverse merken bovenfrezen moeten passen. Gezien de FSN en de Mafell gelijk zijn (volgens mij?) ga ik er stiekem dan ook een beetje vanuit dat deze ook op de Mafell rails past.

[ Voor 15% gewijzigd door Krijnemans op 19-08-2020 11:54 ]

Pagina: 1 ... 120 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic