Alsjemenou schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:37:
Welke schuurmachine zouden jullie aanraden om grote oppervlakken te schuren, in dit geval een gipsplaatwand waar de naden en schroeven zijn afgewerkt? Hierna ga ik ook een inbouwkast maken en schuren. Ik kom al snel op een excenter uit, maar ik twijfel tussen de volgende merken:
- Festool
- Rupes
- Mirka
Waarom deze merken? Alle drie merken gebruiken systainers, staan (na mijn weten) bekend om goede afzuiging en hebben een goede reputatie.
Wensen (geen eisen):
- grote schuurzool
- goede afzuiging (middels stofzuiger)
- systainer
- pré is dat er een a la Rotex stand op zit om snel grote hoeveelheden af te schuren voor toekomstige projecten. Mijn vraag daarbij is of bijvoorbeeld de Rotex 90 wel groot genoeg is om grote oppervlakten snel maar niet te aggressief te kunnen schuren, zoals een wand.
- <= €500 euro
Met alle drie merken zit je volgens mij wel goed, maar ik zie zoveel variaties (binnen merken) dat ik niet meer weet wat ik moet kiezen. Ik heb een TS55 dus zit al op het Festool platform, maar ik hoef niet per se alle apparaten met hetzelfde stroomkoord. Zolang er een Systainer bij zit kan ik lekker stapelen.
Liefst als je ervaring hebt met een van de bovenstaande merken, helemaal top zou zijn als je ervaring hebt met meerdere hiervan.
Alvast bedankt!
Zoals eerder gemeld, ik heb een Rupes ER155TES (met systainer), en die is mij goed bevallen voor het schuren van de muren en de plafonds. Afzuiging is goed, schuurpapier loopt niet vol, en je ziet zelfs dat het zichzelf weer schoonmaakt als een stukje toevallig door een oneffenheid wel is volgelopen. Grote oneffenheden kunnen wel even duren om vlak te schuren, maar ik zou ook weer niet de muren met een geforceerde beweging willen schuren.
Ik geloof niet dat Rupes een machine heeft zoals een Rotex, die zowel geforceerde beweging heeft als willekeurige beweging, dus als je die allebei wilt hebben, zit je vast aan Festool, volgens mij (Bosch zou ook zoiets hebben, geloof ik). Ze hebben wel een EK150, bv., die ook een planetaire schuurmachine is, maar geloof niet dat die kan schakelen tussen beide opties. Of misschien ook wel, maar ik kan het niet terug vinden in de specs. Mirka heeft geen planetaire excenter (geforceerde beweging als een Rotex, dus), maar is verder wel behoorlijk aan de top voor schuurmachines.
Rotex 90 is de meest betaalbare Festool, maar 90mm lijkt me wel een beetje klein voor een wand te schuren. Als het alleen maar een zolder is, bv., maakt het wellicht niet zoveel uit, kost je alleen wat meer tijd. Deltavoet attachment is wel superhandig voor de hoekjes, natuurlijk.