Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:29

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jellabie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:08:
[...]

99% is in voor MDF te frezen. Bijvoorbeeld een groef voor een ledstrip in te plakken, of de kantjes rond te leggen van schabben/kasten.

Ik wil er ook niet teveel aan uit geven omdat ik hem niet zo heel veel nodig ga hebben.
Okay, dan volstaat een gewone bovenfrees meer dan prima :)

Een kantenfrees gebruik je eigenlijk in principe op de kant van bijv plaatmateriaal om kantenband netjes vlak te frezen, of een klein randje te doen aan een plankje (facetje). Deze is ook geschikt soms met een zooltje om regulier freeswerk uit te voeren. Zwaardere freesbewerkingen doe je hier best niet mee.

Als ik jouw inzetbereik moet inschatten zou ik een reguliere bovenfrees aanschaffen.

Ik frees ook wel eens in MDF :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FA8ACrxvkR1TQkK1AaEYYrCsPI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vnLMYwtHkYG0YbOX7BbvSMKN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUdeCfS8BZ9Nf3IWMvPnEhuY0KA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfEkog5w0rbt2PwBnvnLngah.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70YtWnxMsKhfr44wiA5nBaq0COY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rT4NRkEfjKASqKoqZO7sQ0g7.jpg?f=fotoalbum_large
*niet helemaal flush vanwege 0,6mm houtfineer ;)

Dit wordt met een kantenfreesje wat lastig :P

Als je enigzins het idee hebt dat je het leuk gaat vinden, dan zou ik niet aan de echte onderkant van de markt gaan zitten in elk geval.

Wat voor budget hebben we het hier over? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Fraggert op 04-08-2020 14:39 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22
amauer schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:50:
Binnenkort gaan we verhuizen naar onze nieuwbouwwoning. Ik wil een leiding door de garage naar de keuken hebben voor UTP. Om het gat te boren ben ik op zoek naar een 20mm boor die op een klopboor past (de muren zijn van kalkzandsteen). In dat formaat zijn er voornamelijk SDS boren. Zouden die SDS boren ook passen in een klopboor met snelspankop?

Of is dit een uitstekend moment om een boorhamer aan te schaffen? Ik zag deze toevallig ligen bij de Lidl:
[Afbeelding]
Een klopboor is leuk voor cellenbeton. Je hebt echt een betonboor nodig zoals die van de Lidl als je door beton wilt komen.
Nou heb ik geen ervaring met die van de Lidl maar ik heb 7 jaar terug van Ibood een Makita Boor/breekhamer gekocht voor 130 euro en die doet prima zijn werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:54
Fraggert schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:27:
Ik frees ook wel eens in MDF :P

....

Wat voor budget hebben we het hier over? :)
Goede voorbeelden van wat er mogelijk is met een bovenfrees!

En inderdaad budget bepaalt/beperkt ook een deel van de mogelijke apparaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Binnenkort gaan we verhuizen naar onze nieuwbouwwoning. Ik wil een leiding door de garage naar de keuken hebben voor UTP. Om het gat te boren ben ik op zoek naar een 20mm boor die op een klopboor past (de muren zijn van kalkzandsteen). In dat formaat zijn er voornamelijk SDS boren. Zouden die SDS boren ook passen in een klopboor met snelspankop?

Of is dit een uitstekend moment om een boorhamer aan te schaffen? Ik zag deze toevallig ligen bij de Lidl:
[Afbeelding]
Nieuwbouwhuizen hebben meestal Poriso muren (in NL), daar heb je zeker geen klopboor voor nodig, en een gewone boor + een goede steenboor komt daar makkelijk doorheen. Voor het plafond en boven de ramen is het normaalgesproken gewoon beton, en als je dus een lamp op wilt hangen, of een gordijn aan het plafond, dan heb je een boorhamer nodig.

Als je een grote SDS boor koopt en een boorhamer, zou ik die op de gewone boorstand zetten (zonder hameren / kloppen) als je een gat door een muur wilt maken. Met die hamerslagen is de kans dat je gat aan de andere kant van de muur een stuk stucwerk of steen wegslaat heel groot.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

DasNieNix schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

Goede voorbeelden van wat er mogelijk is met een bovenfrees!

En inderdaad budget bepaalt/beperkt ook een deel van de mogelijke apparaten.
ah, das nog niks :P

men plaatst een grote MDF freeszool onder de frees.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iTAGD16eN_NolwBkH58PDbnXmo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYHXn48m7QFjlJx71BbSK2tU.jpg?f=fotoalbum_large

Geleiding voor de freeszool

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uLNqMjf56FUJ7PLeGE8fo7W71Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHeTvhVNMSvlbfTQuvxD8ST1.jpg?f=fotoalbum_large

Freeszool in werking, hier zie je wat ik ga wegfrezen, de lijn is het facet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8C65b9RlMtvXXyq_nvHfAdSMnw0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6tZCf5XjjS2oWbvERqlVcMQi.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresulaatje na eerst de handzaag en dan vlakfrezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6AxkJNo8dxQwFUMTfAwUhWaUyg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0p7gqlWAWOGqXuj3eynTUghe.jpg?f=fotoalbum_large

zo krijg je een vierkante doodskist iets woonkamervriendelijk :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sIAyh9nwka07p7h_Sz8RgZ6b1fc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DWxFmEvwIlr1mvCoeSt1JSlJ.jpg?f=user_large

Ik heb diep ontzag voor de bovenfrees, het is een gevaarlijk stuk gereedschap waarmee je je serieus kunt verwonden als je niet stilstaat bij wat je wilt gaan doen.

Inmiddels kan ik lezen en schrijven met mijn OF, maar ben nog steeds erg op mijn hoede.

Het is een fenomenaal stuk gereedschap om je standaard arsenaal mee uit te breiden _/-\o_

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:35
peligro2k schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:08:
Ik wilde een cycloonfilter gaan bestellen op Amazon. Toen bedacht ik me dat ik er misschien wel een zelf kon printen, en hoppa er staat er een op Thingiverse! https://www.thingiverse.com/thing:2829268

Ga straks de print aanzetten, en dan de boel op zo'n emmer schroeven. Dan ben ik voor onder een tientje klaar https://www.hornbach.nl/s...15-l/3133275/artikel.html
Inmiddels klaar. Mijn grootste print ooit.. Ben benieuwd naar de prakrijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARQwDPthVVKTNWdfPStIP1LKNhE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/34lyurfEFRpIuSB44E9BFozO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XrxWzq9UAJG1HKrjni5jn5IwnTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LKZ0xSnYpt6JKYAYhw4SBo00.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

peligro2k schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:10:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
WAUW, wat gaaf...dat zou ik ook nog wel eens willlen hebben, een 3D printer _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
[...]
99% is in voor MDF te frezen. Bijvoorbeeld een groef voor een ledstrip in te plakken, of de kantjes rond te leggen van schabben/kasten.

Ik wil er ook niet teveel aan uit geven omdat ik hem niet zo heel veel nodig ga hebben.
Toevallig de 2 dingen die jij noemt verwerkt in de achterwand van het bed. Als toegift nog de touch dimmer ingefreesd aan de zijkant.

Mijn bovenfrees komt nog uit het gulden tijdperk (dat was geld waar je vroeger mee kon betalen), geen idee wat die toen gekost heeft en werkt nog steeds perfect. Betreft een Metabo OFE 529, 500 wat. De opvolger ziet er vrijwel nog hetzelfde uit is nog nog steeds te koop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/syvXFREgT9x4o_xzIrVgD3Viz4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yzP8pUeonotPzY3x3l31GKrs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:02
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes hoor. Welke printer heb je?

@Fraggert Zo'n 3D printer is erg handig voor het maken van adapters/verloopstukjes, hulpmiddelen voor gereedschap, etc. etc.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
hansvk schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:38:
[...]

Netjes hoor. Welke printer heb je?

@Fraggert Zo'n 3D printer is erg handig voor het maken van adapters/verloopstukjes, hulpmiddelen voor gereedschap, etc. etc.
Heb een Ender 3 Pro. Een printer van 150 euro. Werkt als een trein! Inderdaad enorm handig. Heb er ook een hele berg met haken voor mijn pegboard mee geprint. Allemaal netjes op maat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Ik zag hier laatst een tweak voorbijkomen om snelspanklemmen te modificeren voor de liniaal van een invalzaag. Ik heb de bekende Parkside invalzaag en die klemmen leken mij ook wel handig. Heb helaas geen lasapparaat zoals die ene Tweaker, dus heb het wat anders opgelost. Twee figuurzaagklemmen wat bijgeslepen met de slijptol (GWS7-125 8) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHa-5Q0Q3Tt4REK3ELYMD43QaII=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/11yTPjmAYCQym80eYKsqT3Y1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RixgSvpR4MwLy98reyuaa0fGD_A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RyJ6x31J8AwfPkO7WKXaWJof.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 04-08-2020 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Super vet! Echt een mooi voorbeeld waarom ik ook graag een 3D printer zou willen hebben.

Uit nieuwsgierigheid, hoeveel euro aan filament heb je ongeveer hiervoor gebruikt?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ThinkPadd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:49:
Ik zag hier laatst een tweak voorbijkomen om snelspanklemmen te modificeren voor de liniaal van een invalzaag. Ik heb de bekende Parkside invalzaag en die klemmen leken mij ook wel handig. Heb helaas geen lasapparaat zoals die ene Tweaker, dus heb het wat anders opgelost. Twee figuurzaagklemmen wat bijgeslepen met de slijptol (GWS7-125 8) )

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat waren @sheane en ikke die het daar over hadden.

Thanks voor de tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
ThinkPadd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:49:
Nice, ik ben benieuwd of @Fraggert z'n resultaat ook zo wordt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Nhz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:57:
[...]

Super vet! Echt een mooi voorbeeld waarom ik ook graag een 3D printer zou willen hebben.

Uit nieuwsgierigheid, hoeveel euro aan filament heb je ongeveer hiervoor gebruikt?
Best veel. 650 gram volgens Cura. Dan zit je toch op bijna 9 euro...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50

Woohooo

Smilie, James Smilie

[Afbeelding]
Ik heb die ook van de lidl, verwacht niet dat je heel je betonvloer ermee uit kunt halen, maar voor die prijs doetie het prima voor kleinere boorwerk en klopwerk. SDS boren is wel een stuk fijner als snelspan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

peligro2k schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:28:
[...]

Best veel. 650 gram volgens Cura. Dan zit je toch op bijna 9 euro...
Ow nou, dik prima als je het mij vraagt. Sterker, daarmee kan je de aanschaf van een 3D printer al min-of-meer verantwoorden. Mits je maar genoeg print. :7

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peligro2k
Nhz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 17:00:
[...]

Ow nou, dik prima als je het mij vraagt. Sterker, daarmee kan je de aanschaf van een 3D printer al min-of-meer verantwoorden. Mits je maar genoeg print. :7
Ja en het is een soort pakjesavond gevoel als je thuis komt en de print klaar staat. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Ik heb me nog niet in 3D printers verdiept maar zie wel vaker hele mooie dingen die ermee gemaakt worden. Lijkt me ook een apparaat dat als je hem hebt je er steeds meer toepassingen voor ziet en kan me ook voorstellen "die had ik veel eerder moeten hebben".

Prijzen zoals hierboven genoemd lijken me ook geen grote belemmering; ik kan me niet veel elektrisch gereedschap bedenken wat ik voor deze prijs heb aangeschaft.

Ik weet ook niet hoe moeilijk het is om een ontwerp te maken als er geen kant en klare "bouwtekening" te vinden is. Staat in mijn todo boek hier eens verder in te duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
DasNieNix schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 18:32:
Ik heb me nog niet in 3D printers verdiept maar zie wel vaker hele mooie dingen die ermee gemaakt worden. Lijkt me ook een apparaat dat als je hem hebt je er steeds meer toepassingen voor ziet en kan me ook voorstellen "die had ik veel eerder moeten hebben".

Prijzen zoals hierboven genoemd lijken me ook geen grote belemmering; ik kan me niet veel elektrisch gereedschap bedenken wat ik voor deze prijs heb aangeschaft.

Ik weet ook niet hoe moeilijk het is om een ontwerp te maken als er geen kant en klare "bouwtekening" te vinden is. Staat in mijn todo boek hier eens verder in te duiken.
Heb zelf ook sinds een tijdje een Ender 3 Pro zoals hierboven werd genoemd. Via Aliexpress voor €200 te kopen en binnen een week in huis :)
Voor het geld echt een prima printertje.

Wat betreft ontwerpen, er zijn gigantisch veel dingen te vinden via https://thingiverse.com. Het zelf ontwerpen is vervolgens ook leuk en met een programma als SketchUp helemaal niet moeilijk als het om simpele dingen / jigs gaat. Heb er zelf veel plezier van en inderdaad zie je steeds meer toepassingen.
Zelf heb ik er laatst bijvoorbeeld ook scharnieren en deurstoppers etc mee geprint voor in de werkbank, werkt prima en heeft mij voor 7 deuren weer €50 bespaard, 3D file van de leverancier site gedownload (waren kunststof scharnieren) en ik heb die scharnieren dus geprint, kwaliteit zal wel iets minder zijn maar vooralsnog werkt het probleemloos :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:23
peligro2k schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 15:47:
[...]

Heb een Ender 3 Pro. Een printer van 150 euro. Werkt als een trein! Inderdaad enorm handig. Heb er ook een hele berg met haken voor mijn pegboard mee geprint. Allemaal netjes op maat.
Oh nee he, dat vind ik wel een interessante prijs voor een instap dingetje. Kent er iemand een interessant YT kanaal voor starters met dit soort dingen? (printer instellingen en tekenen en een beetje stap bij stap).

Dan bedoel ik dus dat ik echt net een houtprojectje in Sketchup in elkaar kan zetten nu, maar 3D tekenen en andere programma's kan ik niet mee overweg, en in de videos die ooit wel eens bekeken heb moet er nog heel wat gebeuren voor de printer met juiste instellingen er ook iets mee maakt wat je getekend hebt.

En is een basis Ender 3 met wat filament genoeg, of is een V2 of Pro meer aan te raden.

Of is dit te off topic voor het gereedschapstopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
6killer schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

Oh nee he, dat vind ik wel een interessante prijs voor een instap dingetje. Kent er iemand een interessant YT kanaal voor starters met dit soort dingen? (printer instellingen en tekenen en een beetje stap bij stap).

Dan bedoel ik dus dat ik echt net een houtprojectje in Sketchup in elkaar kan zetten nu, maar 3D tekenen en andere programma's kan ik niet mee overweg, en in de videos die ooit wel eens bekeken heb moet er nog heel wat gebeuren voor de printer met juiste instellingen er ook iets mee maakt wat je getekend hebt.

En is een basis Ender 3 met wat filament genoeg, of is een V2 of Pro meer aan te raden.

Er is een heel uitgebreid Opensource 3d print topic ergens op GoT. Mooie aan de Ender 3 (of Pro) is dat heel veel mensen deze hebben en er dus veel over te lezen is. Een goed YT kanaal is die van 3DPrintingNerd. Denk dat we verder teveel offtopic gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
6killer schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:55:
[...]

[3D Printer] Creality Ender ervaringen hier heb je in ieder geval veel leesvoer, hoewel ik het inmiddels als stukje gereedschap zie, is het toch niet helemaal de juiste plek hier :9
Zou de Pro versie in ieder geval kiezen, prijsverschil is klein en heeft wel fijne upgrades tov normale ender 3.

Ik vond het instellen etc makkelijker dan verwacht en men doet overkomen online, heb vanaf print 2 eigenlijk geen enkel probleem gehad en dat met PETG wat zogenaamd moeilijk te printen is :)

Aangezien je nog nieuw bent met 3D tekenen, zou ik proberen Fusion 360 ipv Sketchup op te pakken. Ben er zelf nu ook mee bezig met leren, leercurve is wat steiler, maar het is een veel veelzijdiger programma (ook gratis!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Twijfels schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:04:
[...]

[3D Printer] Creality Ender ervaringen hier heb je in ieder geval veel leesvoer, hoewel ik het inmiddels als stukje gereedschap zie, is het toch niet helemaal de juiste plek hier :9
Zou de Pro versie in ieder geval kiezen, prijsverschil is klein en heeft wel fijne upgrades tov normale ender 3.

Ik vond het instellen etc makkelijker dan verwacht en men doet overkomen online, heb vanaf print 2 eigenlijk geen enkel probleem gehad en dat met PETG wat zogenaamd moeilijk te printen is :)

Aangezien je nog nieuw bent met 3D tekenen, zou ik proberen Fusion 360 ipv Sketchup op te pakken. Ben er zelf nu ook mee bezig met leren, leercurve is wat steiler, maar het is een veel veelzijdiger programma (ook gratis!)
Ben wel benieuwd naar die deurstoppers en scharnieren die je eerder noemde. Link?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
peligro2k schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:14:
[...]

Ben wel benieuwd naar die deurstoppers en scharnieren die je eerder noemde. Link?
Deurstoppers waren simpele L-vormpjes met een verzonken gat erin om in aluminium profiel vast te zetten zodat kastdeurtjes niet te ver dicht konden vallen. Erg specifiek dus :P

Scharnieren heb ik hier het 3D bestand van gepakt: https://www.aluxprofiel.n...nststof-3030/a3683?c=3483 en alleen gatdiameters in Fusion aangepast voor de bevestigingsmaterialen.
Volstaat ook prima voor hout, had ze zelf nodig voor houten kastdeurtjes in alu profielen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Arator schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 14:17:
[...]

Ik kreeg een mail binnen van Fixami.be dat daar een klopboormachine van makita in actie staat. Ik heb nu zelf wel niet gaan kijken of het een goede deal is ;)
https://www.fixami.be/mak...x-3-0ah-accu-in-mbox.html
Daar heb je (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic voor, zie de TW ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 07:12

Denko

|{ing Øf ßlitz

Zo, 4 extra lijmklemmen besteld bij ecotools nu ze nog in de aanbieding zijn. Ik moet wel even iemands zaagtafel lenen voor ik mijn wobbel board kan maken...

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:23
peligro2k schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:02:
[...]

Er is een heel uitgebreid Opensource 3d print topic ergens op GoT. Mooie aan de Ender 3 (of Pro) is dat heel veel mensen deze hebben en er dus veel over te lezen is. Een goed YT kanaal is die van 3DPrintingNerd. Denk dat we verder teveel offtopic gaan.
[...]

Thx, ik ga in dat topic even kijken daar hoort dit meer thuis inderdaad. Die 3Dprintingnerd kende ik wel al ergens maar toen afgehaakt door zoveel onbekende factoren + ik dacht niet dat die printers toen al goed betaalbaar waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:58:
[...]

Als je rechtshandig bent en je hebt de motor links van de handgreep, kan je zo makkelijker de zaag in het werkstuk zien en vice versa.
@Kadett

wat Alsjemenou zegt.......je kunt dan heel makkelijk je zaaglijn zien. Als je je werkstuk een werkbank staat te zagen dan zaag je makkelijker van rechts naar links ipv links naar rechts.

Ook heb ik al eens gehoord dat het een veiligheidsdingetje is, ik hang vaak boven mijn zaag (plaatmateriaal zaag ik op de grond in nagenoeg alle gevallen) om mijn zaagsnede in de gaten te houden. In het geval van kickback krijg je dan je zaag in je giechel.
Kijk je er schuin op zoals met een zaagblad aan de linkerzijde, is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sheane schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 16:26:
[...]

Nice, ik ben benieuwd of @Fraggert z'n resultaat ook zo wordt :D
Nou, ik denk dat ze niet veel afwijken van @ThinkPad zijn klemmen, voor dat geld ga ik niet eerst een snelspanklem slopen :P

Rondje Gamma staat voor vanmiddag in de planning :+

Ik ga wel even kijken of ik de bout kan wisselen naar iets met een aandraaiknop. En even zien of ik dan een voetje kan fabriceren. Ik ben nogal van het aandraaien zeg maar, dus een bout en een relatief zachte geleiderail lijkt mij een wat kwetsbare combi.

Ik zie dat de originele bout een schoteltje heeft zoals een lijmklem, kun je dat ding een beetje makkelijk vast genoeg aandraaien?

Wat is jouw ervaring daarmee Thinkpad? :)

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 05-08-2020 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:09
Er zit inderdaad een schoteltje op. Maar moet eerlijk zeggen dat ik de opstelling nog niet getest heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

ThinkPadd schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:19:
Er zit inderdaad een schoteltje op. Maar moet eerlijk zeggen dat ik de opstelling nog niet getest heb :D
ik lijm er eerst wel een stuk vijverfolie/EPDM op denk ik, heb nog wel wat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:23
Ik ben op zoek naar een schappelijk geprijste digitale schuifmaat en een kleine blokhaak (voor checken op haaksheid). Nu is er op Amazon echt meer dan genoeg aanbod, wat eigenlijk een beetje averechts werkt op het maken van een keus.
Wellicht dat jullie je favorieten kunnen aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Mitutoyo is mooi spul. Zo mooi dat ik vwg budget en gebruik voor een analoge ben gegaan.

Wat zijn je eisen, en wat is schappelijk geprijsd?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
HowsMyApple schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:36:
Ik ben op zoek naar een schappelijk geprijste digitale schuifmaat en een kleine blokhaak (voor checken op haaksheid). Nu is er op Amazon echt meer dan genoeg aanbod, wat eigenlijk een beetje averechts werkt op het maken van een keus.
Ik heb de schuifmaat van de Lidl, werkt eigenlijk prima en kreeg goede reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Gebruik al jaaaaaren een aliexpress digitale schuifmaat. Hij verbruikt alleen best veel batterijen (dus heb ik er 10 meebesteld) AVE deed er ook een review over. 1/15e van de prijs, en kwa nauwkeurigheid angstvallig dichtbij de miyamoto ( YouTube: Bored of lame tool reviews? Shake hands with cheap Chinese calipers. )

Conclusie is: slechter afgewerkt, eet batterijtjes, maar voor de rest doet hij gewoon wat je van een caliper mag verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

er is recent nog een zoektocht geweest voor een digi schuifmaat.

als je de zoekfunctie resultaten even naleest denk ik dat er wel wat voor je tussen zit :)

[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

Gewoon even doorheen grasduinen, ik heb gezocht op het woord "schuifmaat".

Ik zelf heb al jaren een analoge mitutoyu, ik zou best een digitale willen hebben maar die staat niet hoog op de prio-lijst.
De reden dat ik die erbij wil is dat ik graag bij het meten van 2 zaken een digitale weergave sneller direct kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 03-09 08:45
Is er iemand bekend met de snelspanners van HBM? Zijn die een beetje degelijk? Ik kwam deze actie tegen:

https://www.hbm-machines....lem-met-1-hands-bediening

Met die prijzen vraag ik me af of het geen poppenspul is. Ik verwacht echt geen serieus professioneel materiaal maar het moet wel bruikbaar zijn, en ik zie ze elders wel duurder staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sander B schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:39:
Is er iemand bekend met de snelspanners van HBM? Zijn die een beetje degelijk? Ik kwam deze actie tegen:

Met die prijzen vraag ik me af of het geen poppenspul is. Ik verwacht echt geen serieus professioneel materiaal maar het moet wel bruikbaar zijn, en ik zie ze elders wel duurder staan.
Tja, ik vraag mij altijd af wat je nu precies verwacht voor 4 euro. Die dingen zijn bedoeld als extra handje en niet om spullen te verlijmen bijvoorbeeld.

Internet staat vol met dat soort klemmen. Je kan mazzel hebben en meestal gewoon pech. Als je dat soort spul koopt moet je een levensduur van 3,99 euro verwachten. Alles langer is mooi meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
Ooit een keer een aantal van dit soort lijmklemmen besteld omdar ik er flink aantal nodig had voor een eenmalige klus om iets op zijn plek te houden wat niet zo nauw kwam.
Daar waren ze geschikt voor maar voor de rest heb ik ze nooit ergens anders meer voor gebruikt.

Ik weet niet wat jouw doel is maar voor goed klemmen van b.v. een lijmverbinding zou ik andere zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Als je echt goede lijmklemmen zoekt die zeer geschikt zijn om bijvoorbeeld meerdere latten tegen elkaar te lijmem om bijvoorbeeld een deur te maken hoor ik veel goede verhalen over zogeheten "bar clamps". Ijzersterk en best duur, maar een mega prijs/kwaliteitverhouding:

Voorbeelden:
https://www.gereedschapce...met-t-profiel-1200mm.html
https://www.gereedschapce...rio-revo-1500-x-95mm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sander B schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:39:

zie de reacties van @Verwijderd en @DasNieNix

dit soort klemmen zijn de term "lijmklem" eigenlijk niet waard.

Ik heb ze van de Action/Lidl/ALDI en andere bodembakkenbaggermerken gehad en het klapt gewoon binnen de kortste keren uit elkaar.

Dit soort klemmen kun je gebruiken om een zaagrails op je werkstuk te fixeren, 2 plankjes op elkaar te houden om er doorheen te boren et cetera.

Je kunt hier niet serieus klemkracht mee generen voor een fatsoenlijke verlijming.

Handig voor erbij, net als een paar zeilklemmen, niets meer, niets minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:37
Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:59:
[...]

zie de reacties van @Verwijderd en @DasNieNix

dit soort klemmen zijn de term "lijmklem" eigenlijk niet waard.

Ik heb ze van de Action/Lidl/ALDI en andere bodembakkenbaggermerken gehad en het klapt gewoon binnen de kortste keren uit elkaar.

Dit soort klemmen kun je gebruiken om een zaagrails op je werkstuk te fixeren, 2 plankjes op elkaar te houden om er doorheen te boren et cetera.

Je kunt hier niet serieus klemkracht mee generen voor een fatsoenlijke verlijming.

Handig voor erbij, net als een paar zeilklemmen, niets meer, niets minder.
Probeer die van de ecotools is. Die zijn echt een stuk steviger. Die Lidl dingen heb ik ook eens geprobeerd maar dat is niks. De ecotools klemmen zijn echt heel sterk en trek je niet kapot.

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

NRJ020 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

Probeer die van de ecotools is. Die zijn echt een stuk steviger. Die Lidl dingen heb ik ook eens geprobeerd maar dat is niks. De ecotools klemmen zijn echt heel sterk en trek je niet kapot.
@Sander B tip van NRJ020 voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Verwijderd schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:44:
Die dingen zijn bedoeld als extra handje en niet om spullen te verlijmen bijvoorbeeld.
Bedoel je dat voor alle snelspanners, of specifiek voor goedkope? Doel is om een TV meubel in elkaar te lijmen, dat moet wel strak, maar als extra handje wil ik ze misschien ook gewoon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sander B schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

Bedoel je dat voor alle snelspanners, of specifiek voor goedkope? Doel is om een TV meubel in elkaar te lijmen, dat moet wel strak, maar als extra handje wil ik ze misschien ook gewoon hebben.
voornamelijk die el cheapo meuk.

ik heb snelspanners van Bessy, die knijp je niet stuk, of je moet echt té lomp doen.

Alles kan stuk uiteindelijk ;)

check even die tip van die Ecotools spanners, allicht een betere keuze voor een kleine meerprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Top, bedankt allemaal! Ik ga eens naar Ecotools kijken. Nog een vraagje over hun gewone lijmtangen: wat is het voordeel van die volledig stalen tangen tov gietijzer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dan zou ik zeker voor een kantenfrees gaan; sinds ik de mijne heb, heb ik mijn bovenfrees nooit meer gebruikt :+
Nhz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:24:
@Verwijderd Dat ziet er uit als een machine uit de groene Bosch lijn. Niet om vervelend te doen, maar die laat ik liever links liggen.
Ik heb die PBD 40 onlangs gekocht en heb de speling op de kop even gemeten - dat was 0,2mm.
Daar ben ik best blij mee in deze prijsklasse. Fijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slonzo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:36:
[...]

Dan zou ik zeker voor een kantenfrees gaan; sinds ik de mijne heb, heb ik mijn bovenfrees nooit meer gebruikt :+
@Jellabie

ik adviseer juist een reguliere bovenfrees, die kan de genoemde bewerkingen en als je je werkzaamheden wat uitbreid en zwaarder wilt frezen kan dat beter met een normale frees.

Of je moet zo'n set kopen met meerdere zolen, dan heb je "the best of both worlds" de enige beperking is dan het vermogen van de kantenfrees, zware freesbewerkingen in één gang zijn daarmee niet aan te raden.

Slonzo, welke frees heb jij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sander B schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:11:
Top, bedankt allemaal! Ik ga eens naar Ecotools kijken. Nog een vraagje over hun gewone lijmtangen: wat is het voordeel van die volledig stalen tangen tov gietijzer?
zo uit mijn hoofd zou ik dat niet weten, maar als je zo'n vraagt stelt zou je even de linkjes willen plaatsen, dan hoeven we niet te zoeken als we ff willen kijken voor je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Slonzo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:36:
Ik heb die PBD 40 onlangs gekocht en heb de speling op de kop even gemeten - dat was 0,2mm.
Daar ben ik best blij mee in deze prijsklasse. Fijn ding.
hoe doe je dat? :) Met een boortje in de boorkop en dan bewegen en meten hoeveel het boorpuntje wijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:41:
[...]

hoe doe je dat? :) Met een boortje in de boorkop en dan bewegen en meten hoeveel het boorpuntje wijkt?
Normaalgesproken met een meetklok op de kop, niet op 't boortje.
Zoiets als dit, alleen dan niet op een draaibank maar op je boormachine. Rond 7.40 in het filmpje.

YouTube: Hoe moet je een losse kop van een draaibank exact uitlijnen?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:13
Ik moet binnenkort van de zolderverdieping de balken afschuren (gelukkig maar 1 laagje slechte kwaliteit verf :-) en de trap gaan overschilderen. Nu wil ik hier de GSS 160 voor kopen die velen van jullie al erg tevreden gebruiken. Voor dergelijk werk, zouden jullie de draadloze variant aan raden, of degene met snoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:37:
[...]

zo uit mijn hoofd zou ik dat niet weten, maar als je zo'n vraagt stelt zou je even de linkjes willen plaatsen, dan hoeven we niet te zoeken als we ff willen kijken voor je :)
Ach ja :) Ik bedoel bijvoorbeeld deze 2:
https://www.ecotools.nl/lijmtangen/lijmtang-400-x-120-mm/
https://www.ecotools.nl/l...tang-400-x-120-mm-type-b/

De volledig stalen zijn duurder, maar ik snap niet zo wat het voordeel daarvan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
pascoa341 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:47:
Ik moet binnenkort van de zolderverdieping de balken afschuren (gelukkig maar 1 laagje slechte kwaliteit verf :-) en de trap gaan overschilderen. Nu wil ik hier de GSS 160 voor kopen die velen van jullie al erg tevreden gebruiken. Voor dergelijk werk, zouden jullie de draadloze variant aan raden, of degene met snoer?
Je bedoelt de Bosch gss 18v 10? Ik vind het een fijne machine. Schuurbladen van ecotools bevallen me ook goed. Alleen zal je bij een grote klus wel moeten zorgen voor meerdere accu's van 4Ah of meer. De 2Ah accu's die ik heb, zijn vrij snel leeg.
Daarom heb ik een tweede schroefmachine gekocht met (via acties) twee 4Ah procore accu's bij toolstation.
Ik vind het erg prettig werken, die vrijheid van bewegen zonder snoer.
Wanneer je er stofafzuiging aan hangt, maakt dat snoer ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sander B schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:54:
[...]

De volledig stalen zijn duurder, maar ik snap niet zo wat het voordeel daarvan is.
De gesmede stalen kan je veel meer mishandelen als de gegoten ijzeren versie. Die gegoten dingen breken gewoon bij te hard klemmen. Dat zal bij die gesmede versie niet zo snel gebeuren. Dat gaat eerst buigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

prein2 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:44:
[...]

Normaalgesproken met een meetklok op de kop, niet op 't boortje.
Zoiets als dit, alleen dan niet op een draaibank maar op je boormachine. Rond 7.40 in het filmpje.

YouTube: Hoe moet je een losse kop van een draaibank exact uitlijnen?
Okay, helder, maar in de praktijk is het handiger te weten wat je boorpunt 10 cm verderop doet?

Die Ferm van mij is zeker niet spelingsloos (ik gok wel meer dan die 0,2 :+ ), maar in hout heb je daar wat minder last van, als ik in staal boor dan pak ik eerst de center pons en mep een gaatje voor de boorpunt.

Ik heb in elk geval geen uber-cruciaal nauwkeurig werk/projecten waar ik er hinder van ondervindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Voor een grote klus zou ik eerder kijken naar de versie met snoer, tenzij je meerdere (wat grotere) accu's hebt. Als je een stofzuiger eraan wilt hangen, dan ook met snoer, want dan heb je toch al de stofzuigerslang er aan hangen (plus is gewoon handig met inschakelautomaat).

Als het echt veel oppervlakte is, ben je waarschijnlijk ook sneller klaar met een excenter, alhoewel je dan nog steeds iets als die GSS nodig zult hebben voor de hoekjes waar de excenter niet bij kan. Dus is daarmee ook weer een stuk duurdere optie. Afhankelijk van de verf op je trap kan het ook zijn dat een GSS-achtige machine er wat moeite mee gaat hebben.
Sander B schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 12:54:

Gietijzer is over het algemeen sterk, zwaar, en bros. Staal kan net zo sterk, zwaar, en bros zijn, maar zal over het algemeen wat minder zwaar en bros zijn. Gesmeed staal is over het algemeen wat gebruikt wordt voor gereedschappen, omdat het betere materiaaleigenschappen heeft dan gietijzer (ook makkelijker te bewerken, wat met gietijzer ook niet mee zal vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NRJ020
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:37
Ik heb zelf de draadloze variant. Opzich erg makkelijk als je even snel iets wil schuren. Alleen merk ik dat ik bij grotere werkzaamheden vaak de stofzuiger er aanhang waardoor draadloos niks toevoegd..

Itho Amber 95 + WPV-H 240L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander B
@Verwijderd @henkie196 Ok, dat is duidelijk, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Fields
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-04 09:15
Mijn gereedschapscollectie bestaat uit geleend/geërfd materiaal en wat Parkside 20V waar alles tot hier toe wel mee gelukt is. Het knutselen bevalt me, en zou in principe eigenlijk kapotte toestellen willen vervangen maar ik zag onderstaande aanbieding:

Bosch GSR 12v-15 FC

Is er iets wat ik over het hoofd zie dat ontbreekt? Eén accu, opzetstukken, oplader en een gewone koffer zit er bij voor €99 zover ik kan zien. Denk niet dat ik nog verder zou uitbreiden in Bosch 12V, maar heb ook niet direct veel nieuws nodig dat de keuze voor een ecosysteem een factor zou maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

L.Fields schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:34:
Mijn gereedschapscollectie bestaat uit geleend/geërfd materiaal en wat Parkside 20V waar alles tot hier toe wel mee gelukt is. Het knutselen bevalt me, en zou in principe eigenlijk kapotte toestellen willen vervangen maar ik zag onderstaande aanbieding:

Bosch GSR 12v-15 FC

Is er iets wat ik over het hoofd zie dat ontbreekt? Eén accu, opzetstukken, oplader en een gewone koffer zit er bij voor €99 zover ik kan zien. Denk niet dat ik nog verder zou uitbreiden in Bosch 12V, maar heb ook niet direct veel nieuws nodig dat de keuze voor een ecosysteem een factor zou maken...
Hier kan je redelijk mee uit de voeten zou ik zeggen. Een 2e accu is handig, maar dat kan je altijd los nog halen. Mooi setje, veel mensen hier hebben hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:31

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Bosch GSR 12v-15 FC

Plaatje laat maar 3 van de 4 opzetstukken zien, mogelijk mist er eentje (de rechte bithouder). Verder mooie lichte machine. Dus dat "mist" er misschien, kan je ook apart aanschaffen via amazon oid. Persoonlijk vind ik 1 accu van 2 mAh maar matig, maar dat mag je zelf beslissen. Ik ben zelf iemand die liever de set compleet haalt (2 accu's en allevier de opzetstukken) maar de prijs is wel scherp.

[ Voor 9% gewijzigd door rockhopper op 05-08-2020 14:08 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

rockhopper schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:05:
[...]

Plaatje laat maar 3 van de 4 opzetstukken zien, mogelijk mist er eentje (de rechte bithouder). Verder mooie lichte machine. Dus dat "mist" er misschien, kan je ook apart aanschaffen via amazon oid. Persoonlijk vind ik 1 accu van 2 mAh maar matig, maar dat mag je zelf beslissen. Ik ben zelf iemand die liever de set compleet haalt (2 accu's en allevier de opzetstukken) maar de prijs is wel scherp.
Is geloof ik 25 euro op amazon. Plak er een accu bij a 35. Heb je een enorm goed setje voor 160 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rockhopper schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:05:
Extra opzetstuk is volgens mij alleen de bithouder. Heeft op zich wel wat toegevoegde waarde, maar basis machine heeft ook al een bithouder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:31

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Hij vraagt wat er mist, ik geef het aan. De maren en mitsen en afwegingen erbij mag hij zelf maken van mij :)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:41
rockhopper schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:23:
Hij vraagt wat er mist, ik geef het aan. De maren en mitsen en afwegingen erbij mag hij zelf maken van mij :)
En @henkie196 nuanceert het, zodat @L.Fields alle informatie heeft om de voor hem juiste afweging te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Nivado op 05-08-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:49
Ik zoek op heel korte termijn (uiterlijk zaterdag, ivm verjaardag) een bitsetje.
Eigenlijk is deze prima:
https://www.amazon.de/Hit...ige-Bit-Box/dp/B00V33M8FI

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VufMjiDNeRjbFetItR0aNZU-ANc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hXEk3QXMFtYgvvgmQPAypiAi.jpg?f=fotoalbum_large

alleen zijn die bitjes 75mm lang en ik zoek een vergelijkbaar setje met 50mm bits. Hebben jullie suggesties?

Belangrijk kwa inhoud:
PZ 1, 2, 3
PH 1, 2, 3
Sleuf 2 of 3 stuks
Torx 15-20-25
hex 3,4,5

Leuk zou zijn als er ook een paar boortjes en extra bitjes bij in zouden zitten, maar dat is geen vereiste.
Ik kan prima setjes vinden met 25mm bits (maar die zoek ik niet) of met ontzettend veel bitjes met daaronder de nodige 50mm, maar dat is alleen maar lastig.

Als dit hikoki setje nu in 50mm leverbaar was, was ik klaar geweest. Maar nu zoek ik me een ongeluk :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:34

A13X

Dude

Bosch GSR 12v-15 FC

Fijn machientje, net zelf gekocht voor meer (incl. extra accu en bithouder) maar is sterker dan ik had verwacht. Moest meerdere gaten door een stalen ligger (raveling) boren bij het ophangen van onze jaloezieën, een gat van 6mm door een cm staal ging zonder moeite. En dan is zo'n klein licht ding wel fijn als je boven je hoofd staat te boren.

2e accu, zoals @rockhopper zegt, is wel een aanrader ik moest wel een keer van accu wisselen tijdens het ophangen. +/- 25 gaten door 1cm staal en ongeveer het dubbele aan schroeven indraaien lukt niet op 1 accu. Maar goed, was best taai staal en boren sleten harder dan normaal doordat ik soms in het beton doorschoot.

Geen spijt van mijn aankoop in ieder geval en voor mijn 18v behoeft heb ik een Makita grasmaaier en heggenschaar gekocht dan zit ik ook in dat systeem :+ Al sterft mijn Dewalt dc927 ook maar niet dus voorlopig verwacht ik niks nodig te hebben. (geen klushuis ook dus dat scheelt)

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Raymond schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:11:
alleen zijn die bitjes 75mm lang en ik zoek een vergelijkbaar setje met 50mm bits. Hebben jullie suggesties?
Wera heeft mooie setjes met een bithouder van 50 mm. Is dat geen optie? En anders zou je wat samen kunnen stellen.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
8088 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Wera heeft mooie setjes met een bithouder van 50 mm. Is dat geen optie? En anders zou je wat samen kunnen stellen.
Dankje!

Ik zocht die 50mm bits, omdat me dat makkelijker leek in de bithouder van een bosch flexiclick.
Maar ik heb dat net nog eens geprobeerd en die bithouder is anders dan de bosch schroevedraaier die ik zelf heb gehad.
En op een betere manier anders. Die bithouder van de flexiclick houdt ook een bitje vast, waarin niet zo'n inkeping zit. Dus ik hoef niet op te letten op de vorm van de bit. En ten tweede: 50mm lengte is ook niet echt nodig, in tegenstelling tot de bosch schroevedraaier die ik had. Ook een 25mm bitje werkt fijn in die machine.

Dat opent opeens heel veel mogelijkheden qua bitsets :D
* Raymond is opnieuw aan het snuffelen geslagen:
https://products.wera.de/...-safe_61_universal_1.html
https://products.wera.de/...ikes_tool-check_plus.html

of van wiha:
https://www.wiha.com/nl/n...ector-standard-25-mm?c=21

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Zo, klein kadotje voor mezelf :)

Ik heb na lang overwegen een railsquare gekocht *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4EkxIOqqVAU3OaOaDoPyGL4KSV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MItHybG1qzlKyNju51SHLpcx.png?f=fotoalbum_large

Hij moet uit engeland komen, dus ik moet nog even geduld hebben.

Edit:
ik heb alleen de square en de Hex-key in de stoffen zak gekozen, dus zonder beveladapters, inlay of Systainer. Dus het setje wat je in de bovenste foto ziet.

d:)b

[ Voor 27% gewijzigd door Fraggert op 06-08-2020 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Fields
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-04 09:15
Denko schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Is geloof ik 25 euro op amazon. Plak er een accu bij a 35. Heb je een enorm goed setje voor 160 euro
Is samen €50, misschien niet oninteressant inderdaad.

Bedankt voor de bijdragen, ik probeer er morgen langs te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:57:

[Afbeelding]

[YouTube: Benchdogs Guiderail Square [Video #402]]

Hij moet uit engeland komen, dus ik moet nog even geduld hebben

Waarom heb je uiteindelijk voor deze gekozen? Ben zelf ook wat aan het vergelijken, maar bos en bomen enzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:01
Eens.
En daarnaast: mee eens.

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 05-08-2020 19:36 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Matthis schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:13:
[...]

Waarom heb je uiteindelijk voor deze gekozen? Ben zelf ook wat aan het vergelijken, maar bos en bomen enzo
De reviews van Peter Millard en The Woodgrafter en het feit dat dit de goedkoopste op de markt is.

Ik overwoog nog die TSO bij gereedschappro.nl maar die is niet leverbaar ATM en ik kreeg snel en een erg vriendelijk mailtje terug van Benchdogs toen ik vroeg naar hun levertijd, ze zouden gauw binnenkomen en dat klopte dus :)

Ik had bijna die van FCtools nog gekozen, maar die vent reageerde vrij bot via Instagram DM, dikke doei :w

Ik wil weer wat gaan doen ipv om mijn reet achter Netflix elke avond.

Ik wil een werkbankje maken voor op zolder en een freestafel :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 05-08-2020 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Thx, dan hebben ze er vermoedelijk binnenkort een klant bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De railguide van Festool zelf is nog 'maar' 140.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50

Woohooo

Smilie, James Smilie

Wat is bij Makita het verschil tussen de ZJ, Z en RTWJ versies?

[ Voor 3% gewijzigd door Woohooo op 05-08-2020 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12
Woohooo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:29:
Z is alleen de tool, ZJ is de tool met koffer (mbox), RTJ is tevens nog met batterij en lader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Matthis schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:59:
Thx, dan hebben ze er vermoedelijk binnenkort een klant bij.
Vergeet niet je kortingcode "10minuteworkshop" van peter millard, of die van The Woodgrafter. Die code weet ik zo even niet, staat wel op zijn site, bio of in de review op YT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Erg fijn setje, heb hem zelf ook. Pak hem vaker dan de duurdere facom nano.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:41
Woohooo schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:29:
Dit is precies waar we de TS en de gepinde posts voor hebben:
Annuk schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:39:
[...]
Heb hier nog iets aangepast, misschien kan het beter zo in de TS

Model: 122333456

1 D = 4Ah en groter accu compatibel
1 B = Max 3Ah accu compatibel
1 niets =10,8V/12V OF met snoer

4 Z = kale machine
4 R = met accus en lader

5 Y = met 2x 1.5ah accu's
5 F = met 2x 3ah accu's
5 M = met 2x 4ah accu's
5 T = met 2x 5ah accu's
5 = niets in geval van 4=Z

6 J = met mbox
6 E = met koffer
6 K = met koffer Groot

22: Machines:

LX Comboset
LS Afkortzaag
TM Multitool
GA Haakse Slijper
GD rechte slijper
JR Reciprozaag
BO Excenterschuurmachine
HR Combihamer (hamerboor)
HP Klopboor
DA Haakse Boormachine
DF Boor-/Schroefmachine
TD Slagschroevendraaier
TW Slagmoersleutel
TL Haakse slagmoersleutel
FR Schroefautomaat
JV Decoupeerzaag
CS Cirkelzaagmetaal
SS Cirkelzaag
HS Cirkelzaag
PB Bandzaag
KP Schaafmachine
BN Brad Tacker
PT Pin Tacker
ST Nietmachine
CM Koffiezetapparaat
ML Lamp

Verschillende series machines:
• CXT lijn: 10,8V/12V-max series, in sommige gevallen compatibel met apparaten uit LXT serie (meestal radio's en lampen)
• LXT lijn: De 'prof' lijn machines die onderling compatibel zijn (in hetzelfde voltage, 14,4V en 18V zijn nog verschillende lxt lijnen).
• G lijn: duidelijk te herkennen aan de wit/grijze rand boven aan de accu's.
Dit is de bouwmarkt serie van Makita, en is niet zo uitgebreid, tevens nergens mee compatibel uit de CXT of LXT lijn.
• MT lijn: geen hele actieve lijn meer, maar nog te herkennen aan de oranje kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
rockhopper schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:23:
Tuurlijk, is goed te weten wat je mist. Setje is volgens mij dezelfde als eerder al gelinkt bij Toolstation voor €125.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:15

Asteroid9

General Failure

Even een vraagje aan de Bosch GDX 200C 18V bezitters, ik heb er naar aanleiding van de Toolstation en Bosch acties ook eentje besteld. Vandaag geleverd (helaas met normale accu, geen Procore) maar wat mij best tegenvalt is het geluid!

Natuurlijk, zodra zo'n ding echt moet werken mag hij hameren en herrie maken, maar bij de geringste weerstand is hij al gelijk vol aan het rammen en mega lawaaiig, lees: niet bruikbaar zonder oordoppen.
Getest met wat 100x50 schroeven in brandhout, niet enorm zwaar. Ter vergelijk ook met mijn 22V Hilti (accuboor) ingeschroefd en die draait ze er moeiteloos (en uiteraard bijna geruisloos) doorheen.

Is dit bij anderen ook zo en in feite normaal? Heb ik een maandagmorgenmodel te pakken? Is dit bij de GDX erger dan bij de GDR?

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Asteroid9 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:17:
Even een vraagje aan de Bosch GDX 200C 18V bezitters, ik heb er naar aanleiding van de Toolstation en Bosch acties ook eentje besteld. Vandaag geleverd (helaas met normale accu, geen Procore) maar wat mij best tegenvalt is het geluid!

Natuurlijk, zodra zo'n ding echt moet werken mag hij hameren en herrie maken, maar bij de geringste weerstand is hij al gelijk vol aan het rammen en mega lawaaiig, lees: niet bruikbaar zonder oordoppen.
Getest met wat 100x50 schroeven in brandhout, niet enorm zwaar. Ter vergelijk ook met mijn 22V Hilti (accuboor) ingeschroefd en die draait ze er moeiteloos (en uiteraard bijna geruisloos) doorheen.

Is dit bij anderen ook zo en in feite normaal? Heb ik een maandagmorgenmodel te pakken? Is dit bij de GDX erger dan bij de GDR?
Ik heb dat specifieke model niet, maar mijn 12V is al bijna niet te gebruiken zonder oordoppen. Dua het is helemaal normaal (helaas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:01

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ja is normaal. Het enige nadeel van een slagschroevedraaier (en de reden dat ik 'm nooit gebruik)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:31
Fraggert schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 16:57:

[Afbeelding]

[YouTube: Benchdogs Guiderail Square [Video #402]]

Hij moet uit engeland komen, dus ik moet nog even geduld hebben

Daar heb ik ook naar staan kijken, maar kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk hetzelfde + meer kan doen met het Fence System MK2 van hun. Dus toevallig van de week daar een fence system MK2 besteld.
Ben wel benieuwd naar je ervaring er mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-09 08:38
[...]

[3D Printer] Creality Ender ervaringen

Ik vind sketchup waardeloos. Voor mensen die meelezwn: ik zou willen adviseren om eens naar OnShape te kijken. Vergelijkbaar met dure programmas als ProE of Inventor, maar dan gratis en online, dus vanuit overal toegankelijk. Ook goede tutorials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rorando
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-09 22:58
rbaidjoe schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:53:
[...]

Ik vind sketchup waardeloos. Voor mensen die meelezwn: ik zou willen adviseren om eens naar OnShape te kijken. Vergelijkbaar met dure programmas als ProE of Inventor, maar dan gratis en online, dus vanuit overal toegankelijk. Ook goede tutorials.
Heb altijd met Sketchup gewerkt voor hobby dingen nog voor dat google had gekocht en weer verkocht, en soms werkt het niet mee en mis je dingen.

Heb nu even OnShape bekeken en de leercurve ligt toch echt wel stukje hoger. Beide bedienen een andere markt naar mijn idee.
Zal wel zeker verder kijken naar OnShape, ziet er wel heel uitgebreid uit en ook nog is gratis voor hobby werk.

Maar naar mijn idee is Sketchup dus niet waardeloos, maar perfect voor een simpele 3d sketch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51

sphere

Debian abuser

L.Fields schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:29:
[...]

Is samen €50, misschien niet oninteressant inderdaad.

Bedankt voor de bijdragen, ik probeer er morgen langs te gaan!
Op de website zie ik geen voorraad en in mijn gammel lokaal zijn het vrijwel allemaal ex demonstratie

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

choman schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 22:43:
[...]
Daar heb ik ook naar staan kijken, maar kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk hetzelfde + meer kan doen met het Fence System MK2 van hun. Dus toevallig van de week daar een fence system MK2 besteld.
Ben wel benieuwd naar je ervaring er mee :)
Voor de zekerheid: ik heb geen Festool maar een Mafell

Ik heb ook meerdere systemen bekeken, ik koos voor de square om niet afhankelijk te zijn van iets anders, ik kan ook met 80cm rails buiten in de tuin wat plaatwerk of schuttingdelen er afjassen of een klemmende tuindeur inkorten bij vrienden even verderop.

Ik ga wel een soort MFTsysteem in mijn werkbank maken, maar meer om een aantal dogs te kunnen plaatsen zodat ik een werkstuk er tegenaan kan drukken voor mijn domino bijvoorbeeld.

Als ik hem heb zal ik alvast mijn eerste indrukken laten weten en testen met de 5-cut method op een plaat d:)b

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 06-08-2020 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-09 07:34
Leuk dingetje die rail square als je veel met een invalzaag werkt.

Ik zit er aan te denken om de incra miter fence to kopen voor mijn zaagtafel, maar dan moet ik weer 200 euro uitgeven :P

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hard of zacht qua geluid is natuurlijk een beetje subjectief. Ik ken de Bosch niet en ken ook niemand in mijn omgeving die er mee werkt dus kan het niet vergelijken. Mijn wat oudere Makita maakt in ieder geval niet een dusdanig geluid dat ik daar oordoppen bij nodig heb. Niet in normale situaties binnenshuis of buiten in ieder geval. In een hal of leeg kantoorpand word de situatie wat anders.
https://www.makita.nl/artikel/dtd148zj.html

Was destijds het sterkste model en nog steeds 1 van mijn beste aankopen qua gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

s0ulmaster schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 07:57:
Leuk dingetje die rail square als je veel met een invalzaag werkt.

Ik zit er aan te denken om de incra miter fence to kopen voor mijn zaagtafel, maar dan moet ik weer 200 euro uitgeven :P
@incra, ja prachtig,maar goeiemorgen wat een geld kost dat spul, ik stel die DeWalt 7485 al zolang uit, weet dat daar ook meteen zo'n hoekaanslag op komt.

ik pak mijn invalzaag echt heel veel :)

Het lijkt me leuk om weer even wat te maken, ik mis op zolder een extra werkbank, de vaste aan de muur kan ik niet om heen lopen en ligt altijd vol, er staat een kolomboor, bankschroef en PC op.

Ik wil er 1 gaan maken waar ik mijn Festool stofzuiger in kwijt kan, en de kisten voor mijn bovenfrees en domino, beetje een soort hybride meubelmaak-station/MFT-werkblad-achtig iets.

Ik maak wel een keer een schetsje/layout-achtig brainstorm POC-je :+

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 06-08-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:34
Ik weet dat er laatst een discussie is geweest over kitpistolen, maar ik denk dat mijn use case net wat anders is, dus vraag ik er nog een keer om.

Ik moet betonijzer in diepe (ca 80cm) gaten lijmen. Dat doe ik door een slang aan het uiteinde van de mengtuut van zo’n 2 componenten lijmanker patroon te maken, die in het gat te steken en dan de lijm er doorheen te persen met een kitpistool. Ik heb twee gaten geprobeerd en dat ging redelijk. Vanwege de grote kracht die uitgeoefend moet worden blijft het pistool af en toe ‘hangen’, waarbij je wat moeite moet doen om ervoor te zorgen dat je weer een keer kan knijpen. Dat werkt niet erg prettig en gezien de lijm snel uithard wil ik voorkomen dat lijm hard is voordat ik klaar ben met het inspuiten ervan. Ik hoef er niet erg veel, nog ongeveer 10 en dan is het wel klaar.

Ik heb nu een kitpistool van de hornbach: https://www.hornbach.nl/s...rofi/7361716/artikel.html

Geen idee wat de ratio Van dat pistool is, maar deze is wel al een stuk beter dan de kitpistolen die ik eerder had. Ik heb de discussie laatst wel gelezen en de Tec7 en H14 voorbij zien komen: https://www.coxdispensers...cts/manual/1-k/187/h14-rs

Die laatste heeft dus een ratio va 12:1, je kan er 1.5kN kracht mee zetten en is blijkbaar een goed kitpistool. Nou zoek ik iets dat beter is dan goed, en de H40 werd laatst ook genoemd: https://www.coxdispensers.com/mk-products/manual/1-k/473/h40

Die heeft dus een ratio van 18:1, 2.5kN. Wellicht prima, maar er is ook de H245: https://www.coxdispensers...ducts/manual/1-k/471/h245

Met een ratio van 26:1 voor 5kN kracht. Mooi, maar wellicht overkill en door de grote ratio later beperkt bruikbaar? Ik stel me voor dat bij een minder stugge kit je vaak moet knijpen voordat er voldoende uit komt? Qua prijs heb je dan ook al een halve elektrische kitspuit: https://www.makita.nl/artikel/dcg180zxk.html Daarmee wordt ook 5kN kracht gezet en werkt wellicht prettiger? Ik kit nou ook weer niet zo vaak, dus 200 euro voor een elektrisch is wellicht overdreven als de H40 van ca. 60 euro het ook prima zou doen.

Heeft iemand ervaring met dergelijke pistolen met grotere ratio’s? En hoeveel prettiger is een elektrische kitspuit nou eigenlijk?

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

decipherer schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:10:
Ik weet dat er laatst een discussie is geweest over kitpistolen, maar ik denk dat mijn use case net wat anders is, dus vraag ik er nog een keer om.

Ik moet betonijzer in diepe (ca 80cm) gaten lijmen. Dat doe ik door een slang aan het uiteinde van de mengtuut van zo’n 2 componenten lijmanker patroon te maken, die in het gat te steken en dan de lijm er doorheen te persen met een kitpistool. Ik heb twee gaten geprobeerd en dat ging redelijk. Vanwege de grote kracht die uitgeoefend moet worden blijft het pistool af en toe ‘hangen’, waarbij je wat moeite moet doen om ervoor te zorgen dat je weer een keer kan knijpen. Dat werkt niet erg prettig en gezien de lijm snel uithard wil ik voorkomen dat lijm hard is voordat ik klaar ben met het inspuiten ervan. Ik hoef er niet erg veel, nog ongeveer 10 en dan is het wel klaar.

Ik heb nu een kitpistool van de hornbach: https://www.hornbach.nl/s...rofi/7361716/artikel.html

Geen idee wat de ratio Van dat pistool is, maar deze is wel al een stuk beter dan de kitpistolen die ik eerder had. Ik heb de discussie laatst wel gelezen en de Tec7 en H14 voorbij zien komen: https://www.coxdispensers...cts/manual/1-k/187/h14-rs

Die laatste heeft dus een ratio va 12:1, je kan er 1.5kN kracht mee zetten en is blijkbaar een goed kitpistool. Nou zoek ik iets dat beter is dan goed, en de H40 werd laatst ook genoemd: https://www.coxdispensers.com/mk-products/manual/1-k/473/h40

Die heeft dus een ratio van 18:1, 2.5kN. Wellicht prima, maar er is ook de H245: https://www.coxdispensers...ducts/manual/1-k/471/h245

Met een ratio van 26:1 voor 5kN kracht. Mooi, maar wellicht overkill en door de grote ratio later beperkt bruikbaar? Ik stel me voor dat bij een minder stugge kit je vaak moet knijpen voordat er voldoende uit komt? Qua prijs heb je dan ook al een halve elektrische kitspuit: https://www.makita.nl/artikel/dcg180zxk.html Daarmee wordt ook 5kN kracht gezet en werkt wellicht prettiger? Ik kit nou ook weer niet zo vaak, dus 200 euro voor een elektrisch is wellicht overdreven als de H40 van ca. 60 euro het ook prima zou doen.

Heeft iemand ervaring met dergelijke pistolen met grotere ratio’s? En hoeveel prettiger is een elektrische kitspuit nou eigenlijk?
Ik heb laatsts die Tec7 gekocht, maar kan je buiten die weinig adviseren op de rest van je vraag helaas.

Net iedereen is fan van huren, maar Boels* heeft een electrische, is dat wat voor je?

https://www.boels.nl/hure...ie/behangen/kitspuit-accu

*Boels is niet de enige, een Bo-rent maar ook lokale verhuurders zullen zoiets wel in de verhuur hebben, google is je kameraad in deze (ik weet je locatie niet). Dan kun je even informeren naar het type en zo opzoeken of deze aan je eisen voldoet.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 06-08-2020 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
^^^ idd. Dan ben je voor 25 euro klaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the12be
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 12:27
decipherer schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:10:

Na het afschijven van m'n oude kitspuit op een bus high-tack ben ik laatst ook op zoek gegaan. Het is hier een Irion XP Delta antidrip geworden. Nog niet echt kunnen testen, maar eerste indruk is goed. Solide en de verstelling in ratio werkt goed, een een proefstukje met high-tack was een verademing (geen lamme handen :P).
Pagina: 1 ... 113 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic