Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rubberen schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:36:
Klussers,

Ik sta op het punt onderstaande machines aan te schaffen. Nu vroeg ik me af of er niet binnenkort een vaste actie periode van makita aanbreekt? Zou een beetje zonde zijn dat ik het nu aankoop en volgende maand er een dikke korting op zou zijn natuurlijk.

Site waar ik het zou aanschaffen is toolnation

Makita SP6000J1X 230V Invalcirkelzaag
RT0700CX3J Boven-,kantenfrees in M-Box
Alle twee gewoon 230v, dan niet echt bekend bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21
Vanwege de bosch actie aan het overwegen ook nog een slagschroevendraaier te kopen. Altijd al gewild, maar nooit kunnen verantwoorden. Momenteel wat makkelijker..

Ik lees dat de GDX 18v-200c last heeft van bits die niet vast blijven zitten maar verder kan ik niet vinden welke dan. Ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar wera bits. Is er bekend welke bits een probleem zijn? Is het een reden om dan maar de GDR te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:26

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Mythio schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:12:
Vanwege de bosch actie aan het overwegen ook nog een slagschroevendraaier te kopen. Altijd al gewild, maar nooit kunnen verantwoorden. Momenteel wat makkelijker..

Ik lees dat de GDX 18v-200c last heeft van bits die niet vast blijven zitten maar verder kan ik niet vinden welke dan. Ik gebruik zelf eigenlijk alleen maar wera bits. Is er bekend welke bits een probleem zijn? Is het een reden om dan maar de GDR te kopen?
Ik gebruik die op het werk in de bouw, machientje draait praktisch heel de dag. Bij de eerste die we hadden viel de bit er idd terug uit na een tijdje, bij onze nieuwe zit de bit inmiddels muurvast :/

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-09 13:21
Dus eigenlijk is dat niet heel positief qua bitjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Mythio schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:48:
Nee idd, het zou niet mogen, maar zoals ik zei, die machientjes draaien bij ons heel de dag, in weer en wind. En elk stuk gereedschap heeft een hamerzijde :+

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:30
sphere schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:05:
Ik zoek nog een paar degelijke assteunen om de auto veilig te kunnen bokken, zoiets als dit: https://www.gamma.nl/asso...teunset-2000-kg/p/B620367

Gelast, niet zo'n opvouwbaar ding met nagels. Op amazon zie ik veel modellen met tanden en die heb ik bij een buurman gezien, lijken zomaar inelkaar te kunnen lazeren. Heeft iemand degelijke gelaste steunen die een aanrader zijn? Bedankt.
Ik heb gehad toen mijn auto op 4 van die dingen stond dat hij ineens door 1 zo'n steun zakte omdat de tegel eronder iets scheef was. Kon er net onderuit rollen voor alle 3 de overige steunen het in een keer begaven.
(Stond toen een ford sierra op)

Sinds dien heb ik dezelfde die @B-lex linkt, alleen dan grijze.
Die hebben me nooit in de steek gelaten en daar hebben toch flink zware auto's op gestaan.
(850-S60-V70 en een S-Max)

Die rooie garagekrikken van de gamma lidl aldi en welke bouwmarkt dan ook klappen ook zo dubbel bij een auto van 1300kg terwijl er 2,5ton op staat.
Dat blik is alleen voor op een suppervlakke betonvloer.
Ik zou je adviseren bij een automaterialen zaak een goedkopere echte garagekrik te kopen, die zijn veel breder en zwaarder. En dus stabieler op een tegel ondergrond.

Kost je 125 euro maar dat is je leven je wel waard hoop ik.

Bijvoorbeeld deze: https://www.toolspecial.com/omega-garagekrik-3-t-28030pu

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 02-08-2020 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 16:38
Mythio schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:48:
Heb hem zelf sinds kort ook en afgelopen week aardig wat gebruikt met een wand plaatsen op zolder. Geen last gehad van uitvallende bitjes. Verder een erg fijne machine en vind persoonlijk de 1/2" opname een grote meerwaarde tov GDR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
Mythio schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:12:

Met de GDX geen last van uitvallende bitjes met Milwaukee Shockwave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Laatst online: 10-08 15:46
Alsjemenou schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:12:
[...]

Met de GDX geen last van uitvallende bitjes met Milwaukee Shockwave.
Hier hetzelfde verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:10
Ik heb hier nog een DeWALT DCD710 accur schroever. met in totaal 4 accu's ; 10.8V XR Li-ion. Mijn schroever zelf begint beetje tegen einde leven te gaan, Omdat mijn accu's nog picobello zijn zoek ik eigenlijk een vervanger/uprade zodat ik enkel de body koop en dan de accu's klan blijven gebruiken. Liefst een koolborstelloze. Iemand een tip?

Zelf zie ik nix meer dan dezelfde of de DCD 716 (waarvan ik niet zo snel de upgrad zie)

[ Voor 11% gewijzigd door maartend op 02-08-2020 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edincer81
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 13-01-2021
Ik kan niet kiezen tussen gdx, gsb en gsr :))
Wellicht een combo voor een redelijk prijs wel een goede alternatief. Is de volgende combo Qua specs vergelijkbaar met bosch gsb 18v-60 en gdx 18v-180? Wat zijn de voor- en nadelen van de onderstaande combi en wat is jullie ervaring met Milwaukee.?

Milwaukee M18 CBLPP2A-402C combopack 18V Li-ion

https://www.toolstation.n...ombopack/p63751#full-desc

[ Voor 9% gewijzigd door Edincer81 op 02-08-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:06

MLLL

Palm Treo 650

Gewoon doen, zeker als je het niet dagelijks gebruik gaat het heel lang mee.
Mijn oudste accu van 4ah is nu 6 jaar oud is al talloze keren(ong. 1000) opgeladen en is nog steeds goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:12

Denko

|{ing Øf ßlitz

maartend schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:25:
Ik heb hier nog een DeWALT DCD710 accur schroever. met in totaal 4 accu's ; 10.8V XR Li-ion. Mijn schroever zelf begint beetje tegen einde leven te gaan, Omdat mijn accu's nog picobello zijn zoek ik eigenlijk een vervanger/uprade zodat ik enkel de body koop en dan de accu's klan blijven gebruiken. Liefst een koolborstelloze. Iemand een tip?

Zelf zie ik nix meer dan dezelfde of de DCD 716 (waarvan ik niet zo snel de upgrad zie)
De dcd 701, dat is de directe opvolger. Body is te vinden voor zo'n 90 euro los. https://www.ibood.com/diy...slagschroevendraaier.html

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

Dit weekend mezelf verwend ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MT5bZgtEmGdGnligkZIBSO48_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3dpfuv0dzAg03ArKjgYrPDZW.jpg?f=fotoalbum_large

- DeWALT DCD777M2T voor net geen € 200,- :)
- Stanley Slaglijnmolen (groter dan ik had verwacht)
- Makita accessoireset

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-RdclBi98iW10WYkgoaKie1KIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49GxT7lCUWiGUGyM1UQQzqLg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJZAhch1cppv-sgWNxP4Rd4ewSQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlIBMBIGILggxTEGfaxZENJn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pwoh, nice d:)b

als ik al overstap dan wordt het naar dat ondefinieerbare kleurtje van Mak maar dat DeWalt-spul blijft altijd een stukje nostalgie, samen met Pa naar de bouwmarkt voor schroeven, hout etc en dan altijd even verlekkerd blijven staan kijken naar die wand met gereedschap, DeWalt was dan altijd wel je van het.

Veel plezier met je nieuwe aanwinsten LB :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:38
Dat Makita setje hier ook in gebruik. (€17,95 van iBood) en tevreden met de inhoud, het doosje zelf is niet ideaal; 1 sluitklip al afgebroken, en je moet alle bit en boorhouders terug op hun plek duwen voor hij dicht kan.

Had wel verwacht dat de boren een hex-schacht (¼”) hadden, maar die zijn gewoon vlak. Komt in jouw geval goed uit met je snelspankop.

[ Voor 23% gewijzigd door frickY op 03-08-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LichtBruisend
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 25-10-2024

LichtBruisend

Licht gemineraliseerd

frickY schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:11:
Dat Makita setje hier ook in gebruik. (€17,95 van iBood) en tevreden met de inhoud, het doosje zelf is niet ideaal; (1 sluitklip al afgebroken, en je moet alle bit en boorhouders terug op hun plek duwen voor hij dicht kan.
Ja het doosje is niet echt geweldig. Bij mij ook al één klip afgebroken... verder prima voor dat geld. Ik had hem ook via iBood :P

@Fraggert Ja ik was ook aan het twijfelen. Maar bij mij is het nu een mooie mix tussen DeWalt, Makita en wat Parkside apparatuur. En dat is een prima combinatie vindt ik. >:)

Ik had DeWalt accu boor al in mijn handen gehad bij de locale winkel maar daar was hij €40,- duurder. Toen ik hem zag voor €199,- bij Toolstation meteen besteld. Nu kan ik weer even lekker vooruit de aankomende jaren.

[ Voor 31% gewijzigd door LichtBruisend op 03-08-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
JWolk92 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:50:
Kan iemand mij uitleggen of ik iets fout doe of dat het aan mijn gereedschap ligt?

Ik heb een Parkside decoupeerzaag gekocht (zo eentje voor 3 tientjes, I know), aangezien ik er wel een nodig had, maar vermoedelijk maar heel sporadisch gebruik. Nou weet ik dat dit budget merk is, maar zelfs dan zou ie toch wel een beetje fatsoenlijk MDF (18 mm) moeten kunnen zagen lijkt mij. Niet dus. Zelfs langs een rechte balk als geleider trok het zaagje flink naar rechts, helemaal krom dus. Resultaat was een afwijking van de zaaglijn van pakweg een centimeter en daarnaast een behoorlijk schuin zaagvlak.

De vraag is dus, is dit te verwachten van een dergelijk merk, of doe ik iets volledig verkeerd?
Zoals al genoemd wordt is een decoupeerzaagje enigszins flexibel en dus zal het nooit helemaal recht zijn. Je hebt wel zaagjes die wat dieper/breder zijn (dus 2-3cm ipv 0,5-1cm) en die zagen al een stuk rechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Jazzle schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:52:
[...]

Zoals al genoemd wordt is een decoupeerzaagje enigszins flexibel en dus zal het nooit helemaal recht zijn. Je hebt wel zaagjes die wat dieper/breder zijn (dus 2-3cm ipv 0,5-1cm) en die zagen al een stuk rechter.
Naast de zaagjes kan het ook echt wel aan de machine liggen. Ik heb zelf een goedkope decoupeerzaag en zelfs met wat duurdere zaagjes haal ik met dikkere werkstukken soms geen recht resultaat en gaat hij lopen. Nu heb ik een keer de mogelijkheid gehad om een Festool (gelijk een van de duurdere opties) decoupeerzaag te gebruiken en dat is echt een wereld van verschil met mijn Gamma decoupeerzaag. Dat mag je ook verwachten voor die prijs, maar het is zeker mogelijk om recht in dikke stukken te zagen.

Check dit: YouTube: Mafell P1CC - The World's Most Expensive Jigsaw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Naast de zaagjes kan het ook echt wel aan de machine liggen. Ik heb zelf een goedkope decoupeerzaag en zelfs met wat duurdere zaagjes haal ik met dikkere werkstukken soms geen recht resultaat en gaat hij lopen. Nu heb ik een keer de mogelijkheid gehad om een Festool (gelijk een van de duurdere opties) decoupeerzaag te gebruiken en dat is echt een wereld van verschil met mijn Gamma decoupeerzaag. Dat mag je ook verwachten voor die prijs, maar het is zeker mogelijk om recht in dikke stukken te zagen.

Ik heb een oude (10-15+ jaar denk ik?) Bosch groen decoupeerzaag, ik wordt echt kneitersimpel van die stuiterbak.

Heb een hoop soorten en merkjes zaagjes versleten inmiddels maar nog nooit in welke soort hout of plaatmateriaal dan ook een zo keer lekker gezaagd dat ik dacht "wat fijn dat ik deze zaag in mijn arsenaal heb".

Wat een fucking onding |:(

Deze week kort ik even een schuurdeur bij een maatje in met mijn invalzaag en zal eens een stuk douglas meenemen en zijn Hikoki/Hitachi 18V decoupeer uitproberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Rubberen schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:36:
Klussers,

Ik sta op het punt onderstaande machines aan te schaffen. Nu vroeg ik me af of er niet binnenkort een vaste actie periode van makita aanbreekt? Zou een beetje zonde zijn dat ik het nu aankoop en volgende maand er een dikke korting op zou zijn natuurlijk.

Site waar ik het zou aanschaffen is toolnation

Makita SP6000J1X 230V Invalcirkelzaag
RT0700CX3J Boven-,kantenfrees in M-Box
Makita staat hier voornamelijk bekend om de accu-actie's.

Ik kan me verder geen spectaculaire machine-acties vanuit het merk zelf voor de geest halen.

Denk dat je beter de reguliere dealers in de gaten houd. Er staat gereedschap in de Pricewatch maar ik zie nu al dat de goedkoopste S6000 daar €342 is bij Toolstation, maar voor €2 euro erbovenop heb je hem bij Toolnation mét een extra zaagblad. Die pricewatch is niet heilig bij gereedschap, want er zijn zoveel verschillende uitvoeringen en combosets dat die er nooit allemaal in staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:15
Alsjemenou schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Ik had hetzelfde met een Topcraft decoupeerzaag van de Aldi, zelf met langzaam zagen en een scherp A-merk zaagblad er in schoot het zaagblad alle kanten op (ook regelmatig uit zn geleiderwieltje). Die heb ik dus in de kliko gedonderd na een paar keer; wat een troep :'). Toevallig stond er hier op tweakers een bijna niet gebruikte Bosch (groen) 900PEL te koop die ik voor 4 tientjes over kon nemen. Zaagt echt een stuk rechter al is het nog steeds geen mooie rechte lijn.

Ik merk dat ik eigenlijk vaker de afkortzaag of invalzaag gebruik om een mooie rechte zaagsnede te krijgen. Als iets "even snel"en niet super mooi hoeft of toch uit het zicht komt gebruik ik de decoupeer nog wel eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:11
Fraggert schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:57:
Denk dat je beter de reguliere dealers in de gaten houd. Er staat gereedschap in de Pricewatch maar ik zie nu al dat de goedkoopste S6000 daar €342 is bij Toolstation, maar voor €2 euro erbovenop heb je hem bij Toolnation mét een extra zaagblad. Die pricewatch is niet heilig bij gereedschap, want er zijn zoveel verschillende uitvoeringen en combosets dat die er nooit allemaal in staan.
€319,45 op dit moment bij de Hornbach is het goedkoopste wat ik kan vinden en ik volg deze al een tijdje ook.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
  • Laatst online: 14-09 22:21
Hier ligt ook een bosch groen decoupeerzaag. Daar waar ik over de rest van de spullen van bosch groen prima tevreden ben tot nu toe (heb een doos of 8 staan met spullen). De decoupeerzaag daarintegen is echt een onding. Dat SDS stysteem om de zaagjes los te maken zit altijd vast(!!!) het plateau zit niet helemaal haaks en krijg ik ook niet haaks. Voor mij komt er nooit meer een bosch groen decoupeerzaag, dan maar 4x zo veel uitgeven en het ding wel met plezier en goed resultaat gebruiken.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Davidshadow13 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:01:
[...]

€319,45 op dit moment bij de Hornbach is het goedkoopste wat ik kan vinden en ik volg deze al een tijdje ook.
ik vergeet de Hornbach elke keer weer 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
[...]

Ik heb hem een tijdtje terug gekocht en ben er heel tevreden over. Je moet wel even opletten met de graden als je verstek gaat zagen. In de 45 stand komt hij op 44. Verder een mooi ding. Ik ga er binnenkort een zaagtafel bij maken om hem ook als afkortzaag te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stevens20 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

Ik heb hem een tijdtje terug gekocht en ben er heel tevreden over. Je moet wel even opletten met de graden als je verstek gaat zagen. In de 45 stand komt hij op 44. Verder een mooi ding. Ik ga er binnenkort een zaagtafel bij maken om hem ook als afkortzaag te kunnen gebruiken.
Dan heb je hem niet goed afgesteld. Kan je gewoon aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Fraggert schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Deze week kort ik even een schuurdeur bij een maatje in met mijn invalzaag en zal eens een stuk douglas meenemen en zijn Hikoki/Hitachi 18V decoupeer uitproberen.
Ben benieuwd naar de Hikoki/Hitachi: laat het ons even weten! (y)
Terrz schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

Ik merk dat ik eigenlijk vaker de afkortzaag of invalzaag gebruik om een mooie rechte zaagsnede te krijgen. Als iets "even snel"en niet super mooi hoeft of toch uit het zicht komt gebruik ik de decoupeer nog wel eens.
Ik gebruik voor lange werkstukken altijd mijn invalzaag. Niet alleen kan je rechter werken, ook werk je veel sneller. Ik vind inderdaad de decoupeer ideaal om snel even een balkje in te korten omdat je hem binnen 10 seconden hebt draaien, terwijl de afkortzaag altijd wat meer setup tijd vergt. Steeds vaker zie ik mezelf ook naar de multitool grijpen, die dingen hebben ook hun eigen plekje in de markt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:51
Fraggert schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:57:
[...]

Makita staat hier voornamelijk bekend om de accu-actie's.

Ik kan me verder geen spectaculaire machine-acties vanuit het merk zelf voor de geest halen.

Voor dat zaagblad niet doen, is een goedkoop blad. Kan je beter die 2 euro besteden aan een latere investering van een beter zaagblad.

huidige opstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Alsjemenou schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

[...]

Ik gebruik voor lange werkstukken altijd mijn invalzaag. Niet alleen kan je rechter werken, ook werk je veel sneller. Ik vind inderdaad de decoupeer ideaal om snel even een balkje in te korten omdat je hem binnen 10 seconden hebt draaien, terwijl de afkortzaag altijd wat meer setup tijd vergt. Steeds vaker zie ik mezelf ook naar de multitool grijpen, die dingen hebben ook hun eigen plekje in de markt
Afhankelijk van de grote van de balk pak ik de accuhandcirkelzaag (GKS 18V-57 G) met een aluminium driehoek (Swanson ding) ertegenaan. Moet natuurlijk niet te nauw/precies luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sijhtam schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:15:
[...]

Voor dat zaagblad niet doen, is een goedkoop blad. Kan je beter die 2 euro besteden aan een latere investering van een beter zaagblad.
2 euro voor een blad om eens door wat raghout te halen?

ik snap echt niet dat je een zaagblad voor die 2 euro laat liggen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:10:
[...]

zal ik doen :) het is een 18V ding, zal meteen even type vermelden

voor dit soort dingen heb ik de decou nodig, de kromming in het raam aan de bovenzijde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HA7QFRQU88z2Im-Ybjghi8DFEPA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S8WBqrGmih08J88b3UTB3O5k.jpg?f=user_large

Daar is de decou voor uitgevonden. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:05
Fraggert schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Ik heb een oude (10-15+ jaar denk ik?) Bosch groen decoupeerzaag, ik wordt echt kneitersimpel van die stuiterbak.

Heb een hoop soorten en merkjes zaagjes versleten inmiddels maar nog nooit in welke soort hout of plaatmateriaal dan ook een zo keer lekker gezaagd dat ik dacht "wat fijn dat ik deze zaag in mijn arsenaal heb".

Wat een fucking onding |:(

Zelf heb ik een DeWalt DCS334NT-XJ en ben daar best tevreden over. Zolang ik iets recht moet zagen pak ik toch mijn cirkel of invalzaag maar zodra het in bochtjes moet pak ik absoluut de decoupeerzaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 19:56
Fraggert schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:21:
[...]

zal ik doen :) het is een 18V ding, zal meteen even type vermelden

voor dit soort dingen heb ik de decou nodig, de kromming in het raam aan de bovenzijde.

[Afbeelding]

Daar is de decou voor uitgevonden. d:)b
Als je het proper afgewerkt wil hebben:
eerst grof uitzagen met decoupeerzaag, en dan m.b.v. een template en een trim-cutter op de frees afwerken.
(en dan kan je aan jezelf/de wederhelft weer verantwoorden waarom je een router nodig hebt :9 )

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Korte review trouwens over de Bosch Professional 1600A001F8 FSN KZW snelklemmen. Helaas even geen foto's erbij, maar de link naar Amazon geeft eigenlijk een prima beeld van hoe je ze in de praktijk gebruikt.

Bouwkwaliteit: In het algemeen positief ervaren bij de eerste test. Ik ben er wel over te spreken. Ze zijn zwaar genoeg en voelen stevig aan. De metalen kop schuift in de rail en klemt deels tegen het werkstuk aan. Dit gaat tot nu toe ook goed op een relatief klein klembaar oppervlak. Ik ben wel benieuwd hoe goed, vast en recht het metalen plaatje aan de bovenkant blijft welke in de rail schuift op de lange termijn. Ik verwacht dat dit het probleempunt gaat zijn bij veelvuldig gebruik.

Gebruik: Was even wennen, maar werkt vele malen prettiger dan een 'standaard' lijmklem aan de bovenkant van de rail (daarmee offer je altijd een stuk rail op). Je eindigt met volledig gebruik van je rail. Ze schuiven redelijk vloeiend in de onderkant van de FSN rails. Je kan 1 klem gebruiken (dit is m.n. handig als je slechts aan 1 kant een stuk hebt om tegen te klemmen). Omdat ze er niet uitvallen kan je sneller je rail verplaatsen langs een plaat/werkstuk als je meerdere zaagsnedes moet maken. Druk eraf, rail verplaatsen, uitlijnen, weer vastklemmen en gaan.

Conclusie: Ik zou ze iedereen die met dit systeem werkt aanraden om eerder te kopen dan ikzelf heb gedaan. Ik werkte nu zo'n anderhalf jaar zonder, en dit kon eigenlijk alleen vanwege de wat langere rail die ik heb (1.2m, en beperkte werkstukken qua grote). Maar soms kwam ik echt rail te kort doordat je hem wilde vastklemmen. Creatieve stops gebruiken was simpelweg niet altijd een (fatsoenlijke) oplossing en dit gaf relatief vaak issues. Inmiddels overigens zowel 0.8 als 1.2 in bezit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Getto schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:32:
[...]

Zelf heb ik een DeWalt DCS334NT-XJ en ben daar best tevreden over. Zolang ik iets recht moet zagen pak ik toch mijn cirkel of invalzaag maar zodra het in bochtjes moet pak ik absoluut de decoupeerzaag.
thanks, maar het kan zo zijn dat een topervaring met een Hikoki hét excuus zal zijn om de 18V lijn van makita te pakken ;) :)

Ik heb een Fein multitool maar met zo'n zaagbladje vind ik een eind rechtdoor een stuk minder comfortabel werken dan een fatsoenlijke decoupeerzaag inderdaad, maar dan moet ie wel gewoon werken :P

Het andere raamkozijn en de deur heb ik met de invalzaag te grazen genomen omdat ik de rails kon klemmen met wat kunst- en vliegwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6pXsFP27KpWIDWgc1zztZihcBY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fvrFRG3kvYZBTBCacvujlx7t.jpg?f=user_large
nvermen schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:38:
[...]

Als je het proper afgewerkt wil hebben:
eerst grof uitzagen met decoupeerzaag, en dan m.b.v. een template en een trim-cutter op de frees afwerken.
(en dan kan je aan jezelf/de wederhelft weer verantwoorden waarom je een router nodig hebt :9 )
i like the way you think d:)b Ik heb een OF1010 ;)

maar dat is wat omslachtig als je een fatsoenlijke decoupeerzaag hebt, ik was al tot halverwege gestuitert en toen dus maar doorgerommelt.

Ik kan inmiddels aardig over weg met een bovenfrees :+

HIer moest ik een opvulring maken doordat ik besloot mijn speaker te fineren ipv in dikke bodyschutz te zetten. Moest dus even een te ruime uitsparing opvullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4coQ2pVv_6oo99uN_P020OjM8gk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8X0quGYbeFKWcZjprLcOb1i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-ADPIqwzsiVfQFyfKddpYAD3w4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKhV8OOTlqJrCHobx4jq8iiR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fuZQquXr6a8jkj_WxXubBAoVwrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4J9IgDaXwzSgd6MbGOnTDWu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 03-08-2020 11:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

stevens20 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:07:
[...]

plaatje 29 en 30 in de handleiding

https://www.icmsmakita.eu...0612_884683P999_D5588.pdf

Adjusting for accuracy of 90° and 45° cut (vertical and 45° cut) (Fig. 29 & 30)This adjustment has been made at the factory. But if it is off, adjust the adjusting screws with a hex wrench while inspecting 90° or 45° the blade with the base using a triangular rule or square rule, etc.NOTE:• Adjusting for accuracy of 22.5°, 48° and -1° cut cannot be performed

pagina 10

@Verwijderd (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stevens20
Fraggert schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

plaatje 29 en 30 in de handleiding

https://www.icmsmakita.eu...0612_884683P999_D5588.pdf

Adjusting for accuracy of 90° and 45° cut (vertical and 45° cut) (Fig. 29 & 30)This adjustment has been made at the factory. But if it is off, adjust the adjusting screws with a hex wrench while inspecting 90° or 45° the blade with the base using a triangular rule or square rule, etc.NOTE:• Adjusting for accuracy of 22.5°, 48° and -1° cut cannot be performed

pagina 10

@Verwijderd (y)
Dikke vette dank! Ik had het gemist. Ga er straks gelijk mee aan het werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

stevens20 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:20:
[...]

Dikke vette dank! Ik had het gemist. Ga er straks gelijk mee aan het werk
graag gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:45
[...]

Was bij Hornbach wel slecht leverbaar, weet niet hoe dat nu is. Ik heb 'm besteld via Amazon (https://www.amazon.nl/gp/...tle_o02_s00?ie=UTF8&psc=1) voor een paar euro meer maar dan heb je 'm wel snel thuis(bezorgd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:05
Vanochtend bij mijn pa eens gewerkt met de nieuwe 54V Haakse slijper van DeWalt (https://www.mastertools.nl/dewalt-dcg414t2-haakse-slijper) Damn wat een beest. 5 jaar geleden had ik nooit durven hopen dat er ooit zoveel kracht in een AccuSlijper kon zitten.

Ik moest wat tegels doormidden slijpen met Diamant blad en dat ging echt perfect! Met mijn 18v slijper ging het wel maar het was niet ideaal.

Iemand anders hier al aan de gang met de 54V apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Getto schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:30:

persoonlijk geen ervaring mee maar ik keek afgelopen weekend een accuzaag review en toen werdt dat multivolt systeem van DeWalt uitgelegd.

Zo'n accu heeft dan 6.Ah op 18volt en 2.0Ah op 54 volt, ik vind het echt briljant _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Getto schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:30:
Vanochtend bij mijn pa eens gewerkt met de nieuwe 54V Haakse slijper van DeWalt (https://www.mastertools.nl/dewalt-dcg414t2-haakse-slijper) Damn wat een beest. 5 jaar geleden had ik nooit durven hopen dat er ooit zoveel kracht in een AccuSlijper kon zitten.

Ik moest wat tegels doormidden slijpen met Diamant blad en dat ging echt perfect! Met mijn 18v slijper ging het wel maar het was niet ideaal.

Ik wist niet eens dat het al bestond :D
maar als ik dat zo hoor: nog even en we hebben gewoon 110v / 230v in een machine zitten, maar dan draagbaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:39

BrZ

Fraggert schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:49:
[...]

persoonlijk geen ervaring mee maar ik keek afgelopen weekend een accuzaag review en toen werdt dat multivolt systeem van DeWalt uitgelegd.

Zo'n accu heeft dan 6.Ah op 18volt en 2.0Ah op 54 volt, ik vind het echt briljant _/-\o_
Leuk bedacht, maar het heeft wel een nadeel: aangezien je de cellen niet meer parallel gebruikt levert de accu minder ampere. Het vermogen wat de accu kan leveren is exact hetzelfde op 18V of 54V, alleen kunnen ze op 54V minder koper gebruiken en andere lichtere onderdelen.

Zou fijn zijn als ze op accu apparaten eens gewoon het aantal watt zouden aangeven, en accucapaciteit gewoon in Wh zouden aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

BrZ schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:21:
[...]

Leuk bedacht, maar het heeft wel een nadeel: aangezien je de cellen niet meer parallel gebruikt levert de accu minder ampere. Het vermogen wat de accu kan leveren is exact hetzelfde op 18V of 54V, alleen kunnen ze op 54V minder koper gebruiken en andere lichtere onderdelen.

Zou fijn zijn als ze op accu apparaten eens gewoon het aantal watt zouden aangeven, en accucapaciteit gewoon in Wh zouden aangeven.
je bent mij kwijt hoor :)

ik snap wel dat die op 54V niet de 6.0Ah kan leveren vanwege een hoger verbruik aan stroom dan op 18V maar de rest is mij te electrotechnisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alsjemenou
Iemand een goede en betaalbare opbergtas die compatibel is met twee stuks Festool FS 1400 rails? Uiteraard is Festool zelf een optie, maar bijna 60 euro voor een simpele tas vind ik enigzins teveel van het goede: https://www.mastertools.n...oudraal-fs-bag?sqr=fs-bag

Ik liep in de Bouwmaat en daar hebben ze die dingen zelfs voor 68 euro excl. btw liggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:23:
Je bent mij kwijt hoor :)

ik snap wel dat die op 54V niet de 6.0Ah kan leveren vanwege een hoger verbruik aan stroom dan op 18V maar de rest is mij te electrotechnisch.
@BrZ het zou ook kunnen dat het apparaat zelf het vermogen terug regelt bij lager ingang voltage.

@Fraggert het is vrij simpel, vermogen is voltage maal amperage. Dus als een apparaat een bepaalde hoeveelheid stroom verbruikt, bij een gegeven voltage, is het amperage dat het apparaat krijgt (of de batterij levert) omgekeerd evenredig met het voltage.

Dus als het apparaat bv. 800W trekt, is dat met 54V ~15 A. Maar als je 18V aangeboden krijgt, is dat ~44 A. En hoe meer amperage, hoe dikker de draden die je nodig hebt (voornamelijk vanwege de grotere verliezen in transport). Met te veel ampere op een dunne draad wordt de draad al snel te warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Alsjemenou schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:30:
Iemand een goede en betaalbare opbergtas die compatibel is met twee stuks Festool FS 1400 rails? Uiteraard is Festool zelf een optie, maar bijna 60 euro voor een simpele tas vind ik enigzins teveel van het goede: https://www.mastertools.n...oudraal-fs-bag?sqr=fs-bag

Ik liep in de Bouwmaat en daar hebben ze die dingen zelfs voor 68 euro excl. btw liggen
Die van Bosch is krap 5 tientjes, maar goed, dan paktie ik liever die van FEstool meteen voor dat ene tientje.

Jammer dat die gasten van Youtool geen foudralen doen, ze hebben wel goedkope rails
https://youtool.de/

hier nog wat richtprijzen voor je
https://www.mastertools.n.../geleidesystemen/foudraal

[ Voor 6% gewijzigd door Fraggert op 03-08-2020 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

henkie196 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:31:
[...]

@BrZ het zou ook kunnen dat het apparaat zelf het vermogen terug regelt bij lager ingang voltage.

@Fraggert het is vrij simpel, vermogen is voltage maal amperage. Dus als een apparaat een bepaalde hoeveelheid stroom verbruikt, bij een gegeven voltage, is het amperage dat het apparaat krijgt (of de batterij levert) omgekeerd evenredig met het voltage.

Dus als het apparaat bv. 800W trekt, is dat met 54V ~15 A. Maar als je 18V aangeboden krijgt, is dat ~44 A. En hoe meer amperage, hoe dikker de draden die je nodig hebt (voornamelijk vanwege de grotere verliezen in transport). Met te veel ampere op een dunne draad wordt de draad al snel te warm.
ah, dat is logisch uitgelegd _/-\o_ d:)b nu nog onthouden :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Alsjemenou schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:30:

Weet niet of die van Bosch past, zoals @Fraggert voorstelt, maar die van Makita zou sowieso moeten passen, is hetzelfde rail systeem. Ik zie die hier voor 40 euro, of een no-name iets voor nog een tientje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 13:43
offtopic:
Niet alleen de draad is het probleem (Dat houdt ook een keer op in één gesloten apparaat, startkabels worden ook een beetje zwaar in je machine).
De schakelverliezen in de apparatuur zijn enorm, laat staan de inschakelstromen, en wat voor stevige componenten je daar voor nodig gaat hebben als schakelaars die die kortsluitstroom aankunnen! daadwerkelijk in gewicht, en daar aan gerelateerd dus afmetingen.
Door een hogere spanning te nemen zullen de motoren waarschijnlijk ook een stuk koeler blijven.
Minder draad = minder massa voor de gehele machine.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadett
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:19
Wat is het voordeel/verschil van een circkelzaag (op 18V) met de motor links of rechts van de handgreep. Als je bij Makita kijkt biedt die beide aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
Kadett schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:56:
Wat is het voordeel/verschil van een circkelzaag (op 18V) met de motor links of rechts van de handgreep. Als je bij Makita kijkt biedt die beide aan.
Als je rechtshandig bent en je hebt de motor links van de handgreep, kan je zo makkelijker de zaag in het werkstuk zien en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik wil Makita tuingereedschap op accu (18V) aan gaan schaffen nu de actie nog loopt met de gratis accu's. Heb echter al m'n gereedschap van Bosch blauw, dus geen Makita oplader. Is er hier nog iemand die een Makita 18V oplader voor een zacht prijsje kan missen? :-)

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--Erik-- schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:31:
Ik wil Makita tuingereedschap op accu (18V) aan gaan schaffen nu de actie nog loopt met de gratis accu's. Heb echter al m'n gereedschap van Bosch blauw, dus geen Makita oplader. Is er hier nog iemand die een Makita 18V oplader voor een zacht prijsje kan missen? :-)
https://tweakers.net/aanbod/#highlightCat:969

En als je een beetje zoekt heb je dat ding voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

https://tweakers.net/aanbod/#highlightCat:969

En als je een beetje zoekt heb je dat ding voor een paar tientjes.
Zie mijn bericht maar als mijn zoektocht ;)

V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A Keim - V&A schakelmateriaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:16

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

alaintje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:50:
offtopic:
Niet alleen de draad is het probleem (Dat houdt ook een keer op in één gesloten apparaat, startkabels worden ook een beetje zwaar in je machine).
De schakelverliezen in de apparatuur zijn enorm, laat staan de inschakelstromen, en wat voor stevige componenten je daar voor nodig gaat hebben als schakelaars die die kortsluitstroom aankunnen! daadwerkelijk in gewicht, en daar aan gerelateerd dus afmetingen.
Door een hogere spanning te nemen zullen de motoren waarschijnlijk ook een stuk koeler blijven.
Minder draad = minder massa voor de gehele machine.
In je ontwerp kun je overal rekening mee houden. Daarom heeft Bosch blauw nu de biturbo motoren. Die trekken 1600 Watt uit een 18V accu. Moet je wel de 8Ah procore hebben...
Theoretisch gezien is het max dat een accu kan leveren gelimiteerd door de stroom (Ampere) die per cel geleverd kan worden. Dan maakt het dus neit meer uit of je 5 cellen in serie zet voor 18V, en dan 2 van dit soort sets of je zet 10 sets in serie voor 36 volt, maar dan 1 set parallel.

(stel je hebt 10 cellen die 3,7Volt leveren en max 45A doen. Dan kun je dus 2 setjes van 5 (in serie) maken en die per set (parallel) aan elkaar knopen (5S2P config voor de insiders). Dan krijg je dus 18V en 90A = 1620W. je kunt ook 1 lange sliert van 10 cellen maken (in serie dus) (10S), dan krijg je 36V en 45A = 1620W. Het vermogen dat het accupack levert is gelijk, je moet er vooral je machine goed op designen. )

Met een hoger voltage kun je makkelijker (gecontroleerd) hard draaien. Een brushless motor levert een (tegen)-magnetisch veld, hoe harder hij draait hoe sterker het veld. Je voltage moet dus hoger zijn dan dit magnetisch veld om hem op die snelheden te kunnen laten draaien. Maar daar kun je ook een DC-DC converter voor gebruiken, of een gearbox tussen motor en uitgang.. Meerdere wegen naar rome.

Dat gezegd hebbende: waarom hebben we dan verschillende voltages?
Dit is omdat ik er in bovenstaande voorbeeld van uit ga dat je altijd 10 cellen hebt. De 12V lijn hebben 3 cellen in serie (de 2 of 2Ah accus). Dat levert dus een stuk minder vermogen. Een flexvolt accu is dus een oplossing die je kunt kiezen voor hogere vermogens. Je kunt er ook voor kiezen om dat hogere vermogen slechts vrij te laten komen als je weet dat je een grotere (6 of 8Ah) accu op je machine hebt zitten. dit eerste doet Dewalt, dat laatste doet Bosch. Potato-Potato dus

[ Voor 12% gewijzigd door prein2 op 03-08-2020 15:20 ]

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kadett schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:56:
Als rechtshandige vind ik het fijn dat de motor ook rechts zit. Dan hoef ik niet over mijn eigen arm heen te hangen om het zaagblad te zien en kan ik met mijn linkerhand het afgezaagde deel opvangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Ik ben in de markt voor een bovenfrees. Mijn hart roept voor een dewalt bovenfrees/kantenfrees combi, terwijl mijn verstand de longen uit zijn lijf roept om die van de lidle te kopen.

Iemand een idee wat een goed budget merk is? Het gaat niet dagelijks gebruikt worden.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 12-09 16:38
Jellabie schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:11:
Ik ben in de markt voor een bovenfrees. Mijn hart roept voor een dewalt bovenfrees/kantenfrees combi, terwijl mijn verstand de longen uit zijn lijf roept om die van de lidle te kopen.

Iemand een idee wat een goed budget merk is? Het gaat niet dagelijks gebruikt worden.
Beoogde gebruik is wel handig om te weten voor adviezen.

Daarnaast is verkrijgbaarheid van mogelijke accessoires iets om rekening mee te houden, denk o.a. aan compatibiliteit met geleiderails, 32mm gatensysteem, mogelijkheid tot cirkels frezen. Door dat soort accessoires wordt een bovenfrees juist zo'n veelzijdig en mooi stukje gereedschap :)

Diepteinstelling met micro-adjustment is ook erg prettig imo, op de echte budget modellen zal dat niet op zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn groene Bosch POF x00 doet het hier prima. Gebruik hem incidenteel en valt nooit tegen.

Als het een kantenfrees moet zijn dan kan je eens kijken naar de Makita rt0700c
https://www.makita.nl/artikel/rt0700c.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:48

MJV

Budgetmerk: mwah. Maar de Makita rt0700cx2j biedt veel waar voor zijn geld. Ik heb 'm bij Amazon in een warehousedeal gekocht voor 170 euro (wel wat beschadigd, esthetisch, maar het is gereedschap); nu komt ie rond de 206 euro zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

Klussers en klusserinnen, ik ben in de markt voor een kolomboormachine. Nu vraag ik me twee dingen af:
- hoe is de kwaliteit van de HBM machines tov een gerenommeerd merk
- tafelmodel of vrij staand?

Ik denk niet vaak de volledige hoogte nodig te hebben, maar zodra ik een tafelmodel koop zal je zien dat dat wel zo is.

Ik heb niet de luxe om weken marktplaats af te struinen, ik heb hem eigenlijk aankomend weekend nodig voor een spoedklusje waar ik al een hele poos tegen aan hik.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Heb even de search gebruikt, en daar werden ze een paar keer genoemd. Maar de lijmklemmen van ecotools (single handed) die nu in de aanbieding zijn tm morgen. Lijkt solide spul te zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:48
Mijn no-name schroefboormachine heeft het begeven. Ik ben een redelijke leek op dit gebied, dus wil even kijken of er significante verschillen zijn tussen de onderstaanden, of dat ik een goede andere optie mis. Ik zit dus te twijfelen tussen de:

1. Hikako DS18
+ goedkoop en goed
- Is Hikako even goed als de andere merken
2. Bosch GSR12 FC
+ veelzijdig en bosch blauw
- duurder, minder krachtig en zijn die hulpstukken nu echt nodig
3. Bosch GSR18
+ Bosch blauw en redelijk krachtig, mogelijk wil ik de DSS160 ook kopen (en dan is alles mooi van hetzlelfde merk, interesseert me niet zo veel, maar als het geen bal uit maakt, waarom niet).
- duurder dan Hikako, is dat het waard?
4.DeWalt DCD777s2t
+ Krachtig en hoog koppel
- Hoeveel beter is deze dan de Bosch?
5. Metabo BS18
+ Metabo lijkt me degelijk en goed
- Lijkt minder krachtig en kleine accu's en tot max 10 mm boortjes.

Budget is 100-170 euro (wil voor extra functies wel wat meer betalen) Gebruik is huis tuin en keuken, maar we gaan wel een grote verbouwing tegemoet. Die laten we grotendeels uitbesteden, maar uiteraard zullen we zelf ook wel een aantal simpeler dingen doen.

Belangrijk is dat het ding niet snel kapot gaat, redelijk handelbaar is (niet belachelijk zwaar en log) en je er af en toe ook mee in zeer harde bakstenen kan boren (we hebben een goed uitgebakken jaren 30 huis), hoewel het meestal schroeven zal zijn en af en toe eens een keertje iets in metaal.

Kan iemand zijn licht hierover laten schijnen?

[ Voor 14% gewijzigd door pascoa341 op 03-08-2020 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat is je budget? Wat vind je belangrijk (als in: wat wil je ermee doen?)?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

--Erik-- schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:11:
[...]

Zie mijn bericht maar als mijn zoektocht ;)
Ik heb een hoop Bosch blauw, maar nu ook de heggenschaar van Makita. Voor €25 op Amazon een 'replacement'-lader gekocht die het prima doet.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
Boudewijn schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:59:
Wat is je budget? Wat vind je belangrijk (als in: wat wil je ermee doen?)?
Dank, ik heb het volgende nu aan mijn vraag toegevoegd:

Budget is 100-170 euro (wil voor extra functies wel wat meer betalen) Gebruik is huis tuin en keuken, maar we gaan wel een grote verbouwing tegemoet. Die laten we grotendeels uitbesteden, maar uiteraard zullen we zelf ook wel een aantal simpeler dingen doen.

Belangrijk is dat het ding niet snel kapot gaat, redelijk handelbaar is (niet belachelijk zwaar en log) en je er af en toe ook mee in zeer harde bakstenen kan boren (we hebben een goed uitgebakken jaren 30 huis), hoewel het meestal schroeven zal zijn en af en toe eens een keertje iets in metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:25

JT

VETAK y0

Nou, ik kan een Bosch PTS10 zaagtafel die nooit gebruikt wordt in bruikleen krijgen wanneer het mij uit komt :P :Y) Geen DeWalt maar daarentegen ook geen kosten. Ook een afkortzaag geldt dat voor. Is het nog verstandig om voor het zagen van meranti plinten een specifiek blad te nemen?
Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:05:
[...]

Wat @Verwijderd zegt klopt, zoals jij hem gebruikt, dat kun je doen om de boorkop even snel groter of kleiner te zetten.

De boor vast zetten in de kop, dat doe je met twee handen om de beide delen van de boorkop te draaien en vast te zetten.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met de knop indukken, maar jij hebt minder knijpkracht om zon boor tegen te houden dan dat je hebt om met twee handen de kop vast te draaien. Welk typenummer boor heb je?
De trekker om de boormachine te laten draaien :P DS14 DCL2 volgens mij (ligt in het nieuwe huis). Ik ga het eens proberen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika Miro
  • Laatst online: 13-09 08:32
Nhz schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:55:
Klussers en klusserinnen, ik ben in de markt voor een kolomboormachine. Nu vraag ik me twee dingen af:
- hoe is de kwaliteit van de HBM machines tov een gerenommeerd merk
- tafelmodel of vrij staand?

Ik denk niet vaak de volledige hoogte nodig te hebben, maar zodra ik een tafelmodel koop zal je zien dat dat wel zo is.

Ik heb niet de luxe om weken marktplaats af te struinen, ik heb hem eigenlijk aankomend weekend nodig voor een spoedklusje waar ik al een hele poos tegen aan hik.
Waarde klusser, ik heb zelf ook een HBM kolomboor 14mm gekocht en ben redelijk blij!
Ik kan nu zonder tenminste kaarsrecht boren met grote boren in stevige stalen profielen waardoor mijn boren langer meegaan, ipv dat je met een boormachine veel kracht moet gebruiken terwijl alles alle kanten op zwiept en je de boren zienderogen ziet slijten
Nadelen vind ik de bijvoorbeeld;
  1. de boorkop (snelspanner) die moet ik soms met een tang losmaken :(
  2. je moet ook best veel kracht op de handels zetten (die een beetje klein zijn uitgevoerd) om de boorkop/boor naar beneden te duwen
  3. De veiligheids onderdelen die je moeten beschermen tegen de draaiende delen zijn een beetje goedkoop uitgevoerd en die heb ik er dan ook maar afgehaald want door mijn lompheid brak het plastic vrij makkelijk af ...
  4. De grondplaat die in je hoogte verstelt gaat vrij grof, soms lastig als je net een millimeter of 2 wil verzetten!
  5. Het was ook mijn eerste kolomboor dus toen ik voor het eerst ging boren miste ik wel een soort bankschroef en vervolgens vond ik het een beetje een vervelende manier om een of andere klem te bevestigen, maar goed dat is mijn manco ik moet daar gewoon een keer tijd in stoppen.
Anyways ik vind het wel een fijn apparaat voor het geld, ik gebruik de boor wekelijks maar soms denk ik wel eens had ik maar iets meer uitgegeven voor iets fijnere afstelling ...
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Laatst online: 18:30
@Nhz
Waarom denk je een staande nodig te hebben? De boordiepte bij de wat grotere kolomboormachines is vaak maar 80-85 mm.
Een staande zou je gebruiken om hele grote dingen er onder te leggen als je de tafel wegdraait, maar dan zit je vaak met de breedte van datzelfde grote werkstuk.
Er zijn natuurlijk wel machines waar je de boorkop/inrichting van kan draaien ipv de tafel, en waar je de breedte van de machine kan verstellen. Ik heb een oude gezien, even het merk kwijt. Of je dat nodig hebt laat ik aan jou. Dat wordt dan toch zoeken. Kan eventueel wel achter dat merk komen, of ze nog gemaakt worden weet ik niet.

Heb zelf laatst een Einhell TE-BD 750 E aangeschaft.
Erg tevreden over. Degelijk en de grote zelfspanboorkop die je er bij krijgt werkt erg fijn, net als de toerentalhendel.
Persoonlijk zeg ik "aanrader" maar is niet echt goedkoop.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pascoa341 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:06:
[...]

Dank, ik heb het volgende nu aan mijn vraag toegevoegd:

Alle opties die je aandraagt zijn niet geschikt voor baksteen. Dan heb je toch echt iets van een accu klop schroevendraaier nodig. Iets uit deze categorie dus,
https://www.toolnation.nl...accu-klopboormachine.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
  • Laatst online: 10-08 15:46
Verwijderd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:41:
[...]

Alle opties die je aandraagt zijn niet geschikt voor baksteen. Dan heb je toch echt iets van een accu klop schroevendraaier nodig. Iets uit deze categorie dus,
https://www.toolnation.nl...accu-klopboormachine.html
En zelfs met deze opties kan het nog lastig zijn om door baksteen heen te komen.

Ik praat helaas uit ervaring :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Beun schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 07:47:
[...]

En zelfs met deze opties kan het nog lastig zijn om door baksteen heen te komen.

Ik praat helaas uit ervaring :p
Dan is dat geen gewone baksteen of is je boor bot.

Ik heb o.a een bosch 12v-15 gsr en pak die inmiddels gewoon altijd als ik een gaatje wil maken in mijn jaren 30 bakstenen huis. Bleek dat dit eigenlijk bijna net zo mooi gaat als mijn grote bedrade metabo klop/hamer boor, als je maar echt een mooi goed boortje gebruikt.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:22:
Dan is dat geen gewone baksteen of is je boor bot.

Ik heb o.a een bosch 12v-15 gsr en pak die inmiddels gewoon altijd als ik een gaatje wil maken in mijn jaren 30 bakstenen huis. Bleek dat dit eigenlijk bijna net zo mooi gaat als mijn grote bedrade metabo klop/hamer boor, als je maar echt een mooi goed boortje gebruikt.
Dit, inderdaad. Gewoon een 12V machine met een goed steenboortje, komt zonder problemen door een bakstenen muur. Werkt prima bij een jaren 30 huis, een jaren 50/60 appartement, of een appartement van de jaren 2000, mits de muren niet van beton zijn (of boven de kozijnen, waar het ook vaak beton is). Daarvoor heb je een boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-06 13:45
Denko schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 21:57:
Heb even de search gebruikt, en daar werden ze een paar keer genoemd. Maar de lijmklemmen van ecotools (single handed) die nu in de aanbieding zijn tm morgen. Lijkt solide spul te zijn toch?
Ik heb er hier een paar van. Klemmen prima. In elk geval veel beter dan die zwart-oranje krengen uit Aldi/Lidl/Brico/Gamma. Prima waar voor hun geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ik heb een groene bosch (pof1400) bovenfrees, en de blauwe bosch kantenfrees. Sinds de kantenfrees er is heb ik de bovenfrees niet meer gebruikt. Instellen van die bovenfrees is een crime en doordat de kantenfrees lekker compact is, is hij veel handzamer.

Voordeel van de dewalt is zijn grote instel diepte. Kun je er nog eens een tafel omheen bouwen. Als ik het nog een keer zou doen zou ik die kopen...
Er is verder weinig verschil tussen de blauwe bosch en de makita

Geen ervaring met de lidl. Heb 3 stukken gereedschap van de lidl gehad: een nietmachine/tacker die was na een jaar stuk. Een gipsplaatschoevendraaier, die heeft het nooit gedaan, en een dopsleutelset. Die gebruik ik na 10 jaar nog steeds met veel plezier (en niet zo gek vaak). Ik kom er niet meer. De frustratie is mij het verschil in geld niet waard. Maar ieder zijn ding en prijs kwaliteit verhouding zal vaak meer dan prima zijn. Ik heb de tijd en zin niet om bij een gebrek terug te moeten. Dus kies voor een merk waarbij de kans kleiner is. Al is dat nooit een garantie, getuigen verhalen hier..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

prein2 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:59:
[...]

Ik heb een groene bosch (pof1400) bovenfrees, en de blauwe bosch kantenfrees. Sinds de kantenfrees er is heb ik de bovenfrees niet meer gebruikt. Instellen van die bovenfrees is een crime en doordat de kantenfrees lekker compact is, is hij veel handzamer.

Voordeel van de dewalt is zijn grote instel diepte. Kun je er nog eens een tafel omheen bouwen. Als ik het nog een keer zou doen zou ik die kopen...
Er is verder weinig verschil tussen de blauwe bosch en de makita

Geen ervaring met de lidl. Heb 3 stukken gereedschap van de lidl gehad: een nietmachine/tacker die was na een jaar stuk. Een gipsplaatschoevendraaier, die heeft het nooit gedaan, en een dopsleutelset. Die gebruik ik na 10 jaar nog steeds met veel plezier (en niet zo gek vaak). Ik kom er niet meer. De frustratie is mij het verschil in geld niet waard. Maar ieder zijn ding en prijs kwaliteit verhouding zal vaak meer dan prima zijn. Ik heb de tijd en zin niet om bij een gebrek terug te moeten. Dus kies voor een merk waarbij de kans kleiner is. Al is dat nooit een garantie, getuigen verhalen hier..
Ik heb nog nooit een kantenfrees vast gehad, kan je daar bijvoorbeeld ook groeven in een werkstuk mee frezen? Dus net zoals een bovenfrees de diepte instellen en gaan?

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
henkie196 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:34:
[...]

Dit, inderdaad. Gewoon een 12V machine met een goed steenboortje, komt zonder problemen door een bakstenen muur. Werkt prima bij een jaren 30 huis, een jaren 50/60 appartement, of een appartement van de jaren 2000, mits de muren niet van beton zijn (of boven de kozijnen, waar het ook vaak beton is). Daarvoor heb je een boorhamer.
Gelukkig dat dat wel kan. Dan even kijken naar de alternatieven. Is Hikako een goed merk, of toch beter voor de Bosch of de DeWalt gaan? Ik zag dat de nieuwe versie van de Metabo nu ook tot 13 mm boor gaat, dan wordt die toch ook weer interessant. Zit er significant verschil in kwaliteit tussen deze boren, of is het meer het systeem waar je je in koopt?

[ Voor 39% gewijzigd door pascoa341 op 04-08-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jellabie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:02:
[...]

Ik heb nog nooit een kantenfrees vast gehad, kan je daar bijvoorbeeld ook groeven in een werkstuk mee frezen? Dus net zoals een bovenfrees de diepte instellen en gaan?
YouTube: Maak van de RT0700C een bovenfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pascoa341 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:04:
Gelukkig dat dat wel kan. Dan even kijken naar de alternatieven. Is Hikako een goed merk, of toch beter voor de Bosch of de DeWalt gaan? Ik zag dat de nieuwe versie van de Metabo nu ook tot 13 mm boor gaat, dan wordt die toch ook weer interessant. Zit er significant verschil in kwaliteit tussen deze boren, of is het meer het systeem waar je je in koopt?
Ik ga er geen discussie van maken. Het is geen zekerheid dat het kan. Iedere baksteen is anders. Als dit je enige machine word zou ik toch echt voor een machine met klopfunctie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko

Denko

|{ing Øf ßlitz

Kwa kwaliteit is het eigenlijk allemaal 1 pot nat (allemaal goed). Het is voornamelijk welk ecosysteem heeft de apparaten die jij wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:54
[...]

Kan wel, maar minder makkelijk voor zover ik de kantenfrezen ken. Het mooie van een bovenfrees is dat je de frees op je werkstuk zet, kalibreert en vervolgens de gewenste diepte instelt. De handzame kantenfrezen die ik heb gezien bieden dat niet tenzij je er een opzetstuk bij haalt die het in feite een bovenfrees maakt.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
Verwijderd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:07:
[...]

Ik ga er geen discussie van maken. Het is geen zekerheid dat het kan. Iedere baksteen is anders. Als dit je enige machine word zou ik toch echt voor een machine met klopfunctie gaan.
Dat herken ik. Binnen ons huis scheelt het inderdaad al per muur met onze huidige boor.Dit wordt wel mijn enige machine, maar ik heb een buurman met een mooie klopboor, dus als het echt dringend wordt, dan leen ik die wel :-)
Denko schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:08:
[...]

Kwa kwaliteit is het eigenlijk allemaal 1 pot nat (allemaal goed). Het is voornamelijk welk ecosysteem heeft de apparaten die jij wilt gebruiken.
Das mooi, dan wordt het waarschijnlijk of de Hikoka of de Bosch (eerste is goedkoper, tweede lijkt me een fijn ecosysteem om mee verder te gaan). Klop het dat de koffers van Bosch stapelbaar zijn?
assasinbats schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 10:12:
De Gamma heeft de Bosch gsr-18v-2 in de aanbieding voor 179,-. Twee accu’s en een L-Box.
Dank! Dit is wel maar de 21 en ik wil dan eigenlijk de 55 versie hebben, maar ik ga even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
[...]

Metabo heeft ook in zijn 18v lijn een Quick-systeem, zoals Bosch Pro dat in de 12v lijn heeft met Flexiclick. Dat lijkt me wel wat waard als je 1 machine gebruikt voor schroeven en boren, dan heb je met die Quick wisselfunctie snel gewisseld van de boorkop naar een schroefbithouder.

Ikzelf ga voor de Metabo BS 18 L BL Q, koolborstelloos en dus met die Quick feature:
https://www.metabo.com/nl...u-boorschroefmachine.html
Prijs is elders lager, zeker als je ook in Duitsland zou kunnen bestellen, dan zit je op ongeveer 190 euro. Vorige week bij de Hornbach even deze in de hand gehad en het Quick systeem lijkt me heel solide en echt een fijne feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:09:

De trekker om de boormachine te laten draaien :P DS14 DCL2 volgens mij (ligt in het nieuwe huis). Ik ga het eens proberen.
ok helder, ik dacht dat jouw boor (ik ken ze niet allemaal uit mijn hoofd :+ ) misschien een vergrendelknop had of zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pascoa341 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:57:

1. Hikako DS18
+ goedkoop en goed
Het is Hikoki, en dat ken jij voorheen als Hitachi :)

En ja, dat is een prima merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Mika Miro schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 23:46:
[...]

Waarde klusser, ik heb zelf ook een HBM kolomboor 14mm gekocht en ben redelijk blij!
Ik kan nu zonder tenminste kaarsrecht boren met grote boren in stevige stalen profielen waardoor mijn boren langer meegaan, ipv dat je met een boormachine veel kracht moet gebruiken terwijl alles alle kanten op zwiept en je de boren zienderogen ziet slijten
Nadelen vind ik de bijvoorbeeld;
  1. de boorkop (snelspanner) die moet ik soms met een tang losmaken :(
  2. je moet ook best veel kracht op de handels zetten (die een beetje klein zijn uitgevoerd) om de boorkop/boor naar beneden te duwen
  3. De veiligheids onderdelen die je moeten beschermen tegen de draaiende delen zijn een beetje goedkoop uitgevoerd en die heb ik er dan ook maar afgehaald want door mijn lompheid brak het plastic vrij makkelijk af ...
  4. De grondplaat die in je hoogte verstelt gaat vrij grof, soms lastig als je net een millimeter of 2 wil verzetten!
  5. Het was ook mijn eerste kolomboor dus toen ik voor het eerst ging boren miste ik wel een soort bankschroef en vervolgens vond ik het een beetje een vervelende manier om een of andere klem te bevestigen, maar goed dat is mijn manco ik moet daar gewoon een keer tijd in stoppen.
Anyways ik vind het wel een fijn apparaat voor het geld, ik gebruik de boor wekelijks maar soms denk ik wel eens had ik maar iets meer uitgegeven voor iets fijnere afstelling ...
Succes
Teijgetje schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 01:08:
@Nhz
Waarom denk je een staande nodig te hebben? De boordiepte bij de wat grotere kolomboormachines is vaak maar 80-85 mm.
Een staande zou je gebruiken om hele grote dingen er onder te leggen als je de tafel wegdraait, maar dan zit je vaak met de breedte van datzelfde grote werkstuk.
Er zijn natuurlijk wel machines waar je de boorkop/inrichting van kan draaien ipv de tafel, en waar je de breedte van de machine kan verstellen. Ik heb een oude gezien, even het merk kwijt. Of je dat nodig hebt laat ik aan jou. Dat wordt dan toch zoeken. Kan eventueel wel achter dat merk komen, of ze nog gemaakt worden weet ik niet.

Heb zelf laatst een Einhell TE-BD 750 E aangeschaft.
Erg tevreden over. Degelijk en de grote zelfspanboorkop die je er bij krijgt werkt erg fijn, net als de toerentalhendel.
Persoonlijk zeg ik "aanrader" maar is niet echt goedkoop.
Bedankt voor jullie input. Ik was nog een belangrijk gegeven vergeten: mijn budget. Dat is ~400euro.

Ik hoop daarmee dingen als een 'slechte' spankop en plastic-fantastic beschermkapjes/knopjes etc te voorkomen. Als ik daarvoor toch 500euro uit moet geven dan zal ik dat zeker overwegen.

Ik denk voorlopig niet de ruimte nodig te hebben om zulke grote werkstukken onder de machine kwijt te moeten, maar zoals altijd zul je zien dat als je eenmaal een machine hebt gekocht die functie-x niet heeft, je functie-x ineens nodig hebt.

Voordeel van een tafelmodel is dat ik er een mooi kastje onder kan maken waarin ik allerlei accessoires kan opbergen. Dat scheelt weer ruimte. Andere voordelen -behalve de prijs- tov een volledige hoogte kan ik niet echt bedenken.

Die Einhell is inderdaad een goede optie.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

[...]

De diepte stel je vast in, dus het freesje komt er dan direct onder vandaan. Dat betekent dat je niet kan 'invallen', dat moet je uit de losse pols doen. Gaat bij mij prima met dieptes tot een centimeter, maar is inderdaad een verschil. Nu heeft makita en bosch wel een opzetstuk die dat wel kan. Zal de dewalt ook wel hebben vermoed ik. Dus als je de set koopt met de meeste opzetstukken is het feitelijk 2 apparaten in 1.

Ennehh.. Als je zoveel bouwt als jij, gewoon meteen goed kopen :9~

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nhz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:25:
[...]

[...]

Bedankt voor jullie input. Ik was nog een belangrijk gegeven vergeten: mijn budget. Dat is ~400euro.

Ik hoop daarmee dingen als een 'slechte' spankop en plastic-fantastic beschermkapjes/knopjes etc te voorkomen. Als ik daarvoor toch 500euro uit moet geven dan zal ik dat zeker overwegen.

Ik denk voorlopig niet de ruimte nodig te hebben om zulke grote werkstukken onder de machine kwijt te moeten, maar zoals altijd zul je zien dat als je eenmaal een machine hebt gekocht die functie-x niet heeft, je functie-x ineens nodig hebt.

Voordeel van een tafelmodel is dat ik er een mooi kastje onder kan maken waarin ik allerlei accessoires kan opbergen. Dat scheelt weer ruimte. Andere voordelen -behalve de prijs- tov een volledige hoogte kan ik niet echt bedenken.

Die Einhell is inderdaad een goede optie.
De Bosch PBD 40 word over het algemeen goed ontvangen. Ook hier vrij populair.
https://www.amazon.de/Bos...nid=80085031&s=diy&sr=1-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

@Verwijderd Dat ziet er uit als een machine uit de groene Bosch lijn. Niet om vervelend te doen, maar die laat ik liever links liggen.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nhz schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:24:
@Verwijderd Dat ziet er uit als een machine uit de groene Bosch lijn. Niet om vervelend te doen, maar die laat ik liever links liggen.
Dat is het ook. Niet alles uit die lijn is bagger. Zoals ik al zei, dat ding is hier ook regelmatig positief besproken.

Als ik mocht kiezen tussen dat apparaat van HBM en de groene Bosch, zou ik gaan voor groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 23:19
Dit is de uitzondering op de regel dat je de groene lijn links moet laten liggen. Kijk de reviews maar na.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

Het nadeel van een kantenfrees is vaak een kleiner vermogen, hier dien je rekenig mee te houden omdat je gewoon kracht mist, je zult dus meerdere afnames moeten doen in vergelijk met een "normale" bovenfrees.

Die Makiti RT0700-set met opzetstukken is een hele mooie combi en wordt erg goed gereviewed. Het is een flink veelzijdig apparaat en als je geen zwaar freeswerk verwacht is dat een mooie keuze.
Voor heel fijn werk mis ik wel eens een kantenfreesje om dat secuurs mee te doen, meestal pak ik de dremel er dan bij of moet wat anders verzinnen.

Zelf heb ik de OF1010 van Festool en die heeft een pistoolgreep. Daar is niet iedereen van gecharmeerd of hangen er minder meerwaarde aan dan ik dat doe, maar ik vind het fantastisch.

Heb je dus wat meer budget, dan kun je ook kijken naar een blauwe bosch GOF1250, die heeft ook een pistoolgreep. Het bied je veel meer bewegingsvrijheid en (hoewel het niet aan te raden is :P :+ ) je kunt eenhandig frezen en gewoon controle houden.

Ik zou niet meer een gewone bovenfrees nemen, als hij stukgaat koop ik óf de BOSCH of de zwaardere festool OF1400.

Daar tussenin zit een hele zwik aan bovenfrezen, pak dit filter maar eens (let op, er szijn betere prijzen vaak te vinden) maar voo rhet overzicht:
https://www.toolnation.nl...?product_list_order=price

Koop je een Hitachi/Hikoki, of metabo, DeWalt etc heb je geen miskoop. Zo'n goedkope Maktec lijk leuk, maar die kan maar 35mm duiken, daar heb je geen zak aan.
Van het zelfbouwaudioforum, maar ook hier, weet ik dat de groene POFseries van Bosch ook gewoon prima frezen zijn en doen wat ze moeten doen.

Kijk dus vooral ook even naar wat je aan freeswerk verwacht te gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wat @hansvk en @Verwijderd zeggen klopt in deze, die Bosch kolomboor is zijn geld wel waard.

Zelf heb ik jaren geleden zo'n goedkope Ferm geroggeld door te ruilen voor een oude analoge spiegelreflex. Zo kon ik mooi goedkoop uitproberen of zo'n ding wat is. Ik heb hem al jaren en gebruik hem best aardig, maar niet genoeg om al een betere aan te schaffen.

Net als met een bovenfrees gaat er ineens een wereld aan mogelijkheden voor je open.

Handig hoor, zo'n handzaam ding :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfDsSzhU7mmPowMSZeHS33LsNcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvCoc79FXblTQxgbpMmsVxPE.jpg?f=fotoalbum_large

Komt het tot een project waar ik verwacht veel recht te moeten boren voor bijv, tapgaten in staal, dan gaat er zeker een betere komen en krijgt de oude groene een plekje in de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 11:47
Binnenkort gaan we verhuizen naar onze nieuwbouwwoning. Ik wil een leiding door de garage naar de keuken hebben voor UTP. Om het gat te boren ben ik op zoek naar een 20mm boor die op een klopboor past (de muren zijn van kalkzandsteen). In dat formaat zijn er voornamelijk SDS boren. Zouden die SDS boren ook passen in een klopboor met snelspankop?

Of is dit een uitstekend moment om een boorhamer aan te schaffen? Ik zag deze toevallig ligen bij de Lidl:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xmNR_AHA7-DJUIGu_yzvCKsZPQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cwr0fhpaPedikJIvB69LRKQc.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

amauer schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 13:50:
Zouden die SDS boren ook passen in een klopboor met snelspankop?
Nee je moet voor een sds boor echt een apparaat hebben met sds boorkop..
Of is dit een uitstekend moment om een boorhamer aan te schaffen? Ik zag deze toevallig ligen bij de Lidl:
[Afbeelding]
Nieuwbouwhuis betekent vaak veel beton. Dus dan komt een boorhamer meer van pas, bv al bij gordijnen ophangen in het betonnen plafond. Dus zeker een goed moment om te investeren in een boorhamer. Geen ervaring met de lidl, maar specs zien er prima uit, zeker voor die prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door prein2 op 04-08-2020 14:01 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Fraggert schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:40:
[...]

Het nadeel van een kantenfrees is vaak een kleiner vermogen, hier dien je rekenig mee te houden omdat je gewoon kracht mist, je zult dus meerdere afnames moeten doen in vergelijk met een "normale" bovenfrees.

Die Makiti RT0700-set met opzetstukken is een hele mooie combi en wordt erg goed gereviewed. Het is een flink veelzijdig apparaat en als je geen zwaar freeswerk verwacht is dat een mooie keuze.
Voor heel fijn werk mis ik wel eens een kantenfreesje om dat secuurs mee te doen, meestal pak ik de dremel er dan bij of moet wat anders verzinnen.

Zelf heb ik de OF1010 van Festool en die heeft een pistoolgreep. Daar is niet iedereen van gecharmeerd of hangen er minder meerwaarde aan dan ik dat doe, maar ik vind het fantastisch.

Heb je dus wat meer budget, dan kun je ook kijken naar een blauwe bosch GOF1250, die heeft ook een pistoolgreep. Het bied je veel meer bewegingsvrijheid en (hoewel het niet aan te raden is :P :+ ) je kunt eenhandig frezen en gewoon controle houden.

Ik zou niet meer een gewone bovenfrees nemen, als hij stukgaat koop ik óf de BOSCH of de zwaardere festool OF1400.

Daar tussenin zit een hele zwik aan bovenfrezen, pak dit filter maar eens (let op, er szijn betere prijzen vaak te vinden) maar voo rhet overzicht:
https://www.toolnation.nl...?product_list_order=price

Koop je een Hitachi/Hikoki, of metabo, DeWalt etc heb je geen miskoop. Zo'n goedkope Maktec lijk leuk, maar die kan maar 35mm duiken, daar heb je geen zak aan.
Van het zelfbouwaudioforum, maar ook hier, weet ik dat de groene POFseries van Bosch ook gewoon prima frezen zijn en doen wat ze moeten doen.

Kijk dus vooral ook even naar wat je aan freeswerk verwacht te gaan doen.
99% is in voor MDF te frezen. Bijvoorbeeld een groef voor een ledstrip in te plakken, of de kantjes rond te leggen van schabben/kasten.

Ik wil er ook niet teveel aan uit geven omdat ik hem niet zo heel veel nodig ga hebben.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16:54

Het leuke van een bovenfrees vind ik dat je steeds meer mogelijkheden ontdekt in combinatie met de verschillende frezen en hulpstukken (al of niet zelf gemaakt). Bij mij was het in eerste instantie ook kantjes afronden maar wordt daarnaast voor allerlei doeleinden gebruikt.

Wat voor ideeen of plannen heb je zelf om er mee te gaan doen?

Beide opties die jij noemt kunnen prima voldoen maar daarnast zijn er nog legio andere merken/modellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:54
pascoa341 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:57:
Mijn no-name schroefboormachine heeft het begeven. Ik ben een redelijke leek op dit gebied, dus wil even kijken of er significante verschillen zijn tussen de onderstaanden, of dat ik een goede andere optie mis. Ik zit dus te twijfelen tussen de:

1. Hikako DS18
+ goedkoop en goed
2. Bosch GSR12 FC
+ veelzijdig en bosch blauw
- duurder, minder krachtig en zijn die hulpstukken nu echt nodig
3. Bosch GSR18
+ Bosch blauw en redelijk krachtig, mogelijk wil ik de DSS160 ook kopen (en dan is alles mooi van hetzlelfde merk, interesseert me niet zo veel, maar als het geen bal uit maakt, waarom niet).
- duurder dan Hikako, is dat het waard?
4.DeWalt DCD777s2t
+ Krachtig en hoog koppel
- Hoeveel beter is deze dan de Bosch?
5. Metabo BS18
+ Metabo lijkt me degelijk en goed
- Lijkt minder krachtig en kleine accu's en tot max 10 mm boortjes.

Ik kreeg een mail binnen van Fixami.be dat daar een klopboormachine van makita in actie staat. Ik heb nu zelf wel niet gaan kijken of het een goede deal is ;)
https://www.fixami.be/mak...x-3-0ah-accu-in-mbox.html

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Pagina: 1 ... 112 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic