Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:12
peligro2k schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:51:
[...]
Misschien toch kijken naar een tweedehands Festool RO90? Heerlijke machine die je echt jarenlang voor alles kan gebruiken.
Maar als ik daar de technische gegevens van vergelijk met het toestel dat die reeds heeft, dan is het opgenomen vermogen hetzelfde (300 watt) en die festool maakt zijn cirkeltje 0,2mm groter (3mm tov 2,8mm).
Gaat dit dan zo'n verschil maken om die meerprijs te verantwoorden?

Ik zou denken dat het gebruikte schuurpapier hier meer invloed zou hebben.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:58
Arator schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:03:
[...]

Maar als ik daar de technische gegevens van vergelijk met het toestel dat die reeds heeft, dan is het opgenomen vermogen hetzelfde (300 watt) en die festool maakt zijn cirkeltje 0,2mm groter (3mm tov 2,8mm).

De Rotex is echt enorm krachtig (vind ik zelf) in de Rotex modus. Het neemt dan veel materiaal af. Volgens mij een ideale machine voor dit werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deann
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:19
De Bosch get 75-150 is de tegenhanger van de grote rotex. Volgens reviews vergelijkbaar al zijn er natuurlijk wel verschillen.

Ook zeker een flinke prijs maar toch nogal een verschil met de pistool.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]

Opgenomen vermogen staat los van afgegeven vermogen...

Maar de Rotex doet aan geforceerde rotatie. Er zijn meer mensen die het niet geloven. Het is dat met de Corona heisa dit natuurlijk overal geschrapt is... anders zou ik zeggen; ga naar een demodag en probeer die Rotex gewoon. Afname is echt veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:26
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 18:58:
[...]

Omdat als het twee losse artikelen waren het zou kunnen dat ze gewoon fout gepakt hebben, maar als het 1 artikel is en de inhoud daarvan is verbeterd :D

Ik heb die GSR 18v-60 nog in overweging, maar met 2x ProCore wordt het net wat aantrekkelijker dan 1x ProCore + 1x normale 4,0

Wil je vertellen welk filiaal :P ? (mag ook per DM)
Ik had online besteld maar ze hebben vanuit coeburgen gestuurd. Centrale magazijn had hem niet ofzo. Deze starter kit is het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orgrivn7NcpQYJBVBkxEUY9jwEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuNFd25geBf0aQJoVxCwZTjx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Mythio schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:18:
[...]

Ik had online besteld maar ze hebben vanuit coeburgen gestuurd. Centrale magazijn had hem niet ofzo. Deze starter kit is het:
[Afbeelding]
:D
Met als streepjescode 3165140970297? Of 4059952518886?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Laatst online: 15:26
De tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:55

Hemingr

Gekke henkie

[...]

Het probleem zit volgens mij niet in het vermogen, maar wat ik er mee wil. Ik heb recentelijk een 30 jaar oude teak set gekregen van een bijzonder goed merk (Barlow Tyrie). Nieuwprijs ruim over de 10K gulden. Helaas heeft 30 jaar gebrek aan liefde deze geen goed gedaan.

Na flink buffelen op de tafel is deze weer zo goed als nieuw, maar dat was veel werk met boenen, een blokschaaf, bovenfrees voor de randen, schuren e.d.

Vandaag begonnen aan 1 van de stoelen, die in slechtere staat zijn, is het echt geen doen. Daar moet echt een millimeter of 2-3 vanaf. Met de Makita is dat geen doen, en de schaaf werkt enkel op de rechte stukken.

Plus, ik ben stiekem wel een beetje een klussert, dus knap gereedschap mag er komen.

Edit: ik kan er natuurlijk ook eentje huren voor 4 tientjes per week....

[ Voor 4% gewijzigd door Hemingr op 29-07-2020 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
kabeltjekabel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 19:13:
Opgenomen vermogen staat los van afgegeven vermogen...

Maar de Rotex doet aan geforceerde rotatie. Er zijn meer mensen die het niet geloven. Het is dat met de Corona heisa dit natuurlijk overal geschrapt is... anders zou ik zeggen; ga naar een demodag en probeer die Rotex gewoon. Afname is echt veel groter.
Is zo'n geforceerde beweging dan vergelijkbaar met bv. de geared sanders zoals een Rupes EK150AES? Of is dat weer wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

sloth schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 17:54:
Heeft er iemand ervaring of advies met geleide (hulp) systemen voor haakse slijpers?
Stukje context: ik wil tegels recht afslijpen en dat valt me uit de losse hand niet mee.
... Geinspireerd op deze video van Peter Millard...

Je tegel gaat onder in de "bak" en ligt daar klem. Maar in plaats van een circelzaag geleider maak je er een verticale geleider op van een cm of 10 hoog. Daar kun je dan het open eind van je beschermkap van de slijper op steunen, en daarmee de slijper een rechtlijnige beweging langs de geleider laten maken. Experimenteer met de hoek waarin je de slijper houdt (hoe verticaal) en verdraai de beschermkap zodat je zoveel mogelijk steun hebt. Een gladdere geleider zal beter werken. En ik zou het alleen met een 125 mm slijper doen, niet met een grote ;)

Heb er geen ervaring mee hoor, en of het goed genoeg is hangt van de nauwkeurigheid die vereist is, en de prijs van je tegels. Maar zelf zou ik zoiets eens bouwen, en een tegel die toch al mislukt is er aan wagen. Mocht het niet bevallen kun je altijd nog een officieel stuk gereedschap kopen of huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
henkie196 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:46:
[...]

Is zo'n geforceerde beweging dan vergelijkbaar met bv. de geared sanders zoals een Rupes EK150AES? Of is dat weer wat anders?
Zo te zien hetzelfde. Uitslag allebei 5mm, excenterbeweging 3300-6800 per minuut voor de Festool, 2800-7000 voor de Rupes. Geforceerd toerental 320-660 voor de Rotex, 200-500 voor de Rupes.
(Rotex 150).

Bij de Rotex kun je het echter ook uitzetten, waarmee je tevens een 'normale' excenterschuurmachine hebt in hetzelfde apparaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

bonzz.netninja schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:49:
[...]

Ik begon met deze : https://www.japansezagens...ro-timmermanszaag-112312/
prima instap ding....al een enorme wereld van verschil!

Nu pas bij baptist ook nog deze gekocht: https://www.japansezagens...ba-gisuke-210-mm-10rg210/
Deze kan zowel afkorten als schulpen...wel zo handig
hey, die winkel kende ik nog niet, thanks voor de tip d:)b ik ga er even een kijkje nemen met jouw tips in gedachte.
Alsjemenou schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Eens. Ik ben vooral benieuwd hoe de grootte van het zaagblad bevalt. Dat is eigenlijk het enige waar ik over twijfel met deze machine.

[...]

Ik vind een Ryoba fijn omdat hij voor zowel verstekzagen (cross cut) als schulpen (rip cut) geschikt is vanwege de twee soorten vertanding. https://www.gereedschapce...rekzaag-240mm-591270.html

Als je kiest voor een Dozuki zou ik er niet eentje nemen met een lip aan de bovenkant. Als je iets flush wilt zagen langs een ander oppervlak zoals een deuvel, zorgt die lip er namelijk voor dat je niet mooi vlak kan afzagen.
ik heb nu ook een 216, dat houd mij tegen voor zo'n DeWalt, die zijn best wat duurder en dan schiet ik er qua blad niks mee op. Vandaar mijn keuze tussen de GCM8 en GCM800 voor een "goedkope" 216 of de duurdere Makita 1018 voor 250.

Wat betreft de Dozuki, mij is wel verteld dat het beginnen met een Dozuki met rug wel handig is dat het blad rigide is, dan is de stap vanaf een gewone westerse handzaag wat eenvoudiger, hoef je niet e wennen aan een zwabberblad maar alleen aan de trekfunctie van de zaag.
MaxDamage schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:51:

Vanwege de geleiders, als je met de zaag niet helemaal naar beneden gaat en dan naar achter, maakt deze een schuine beweging.
serieus :? 8)7 dat is echt onhandig, heb je een dieptestop, kun je hem gewoon niet gebruiken omdat je zaag schuin wegloopt.

Goed dat je dat even aankaart hier _/-\o_ d:)b
SjorsC schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:13:
[...]

Daar had ik nog niet over nagedacht _/-\o_ ,
zag vooral de voordelen in dat hij "strak" tegen de muur geplaatst kan worden.

Een ander punt voor mij is de zaagdiepte
70 mm (i.v.m. paalhouders) is toch wel gemakkelijk.
De meeste (betaalbare) afkortzagen gaan echter tot +- 60-65 mm.

Begin toch steeds meer over de Bosch blauw GCM 800 SJ na te denken :)
Met de 800 is niks mis, de 8 is wel paar met 5 tientjes, een stukje beter.

Kijk vooral maar eens naar het zaagblad, als je wat fijner werk wilt doen, ga je daar meteen een andere opzetten en ben je je voordeel kwijt. Zo'n 24 tands blad hoort op de bouwplaats thuis in de ruwbouwfase. Ook ontbreekt de dieptestop op de 800, dan kies je niet voor zo'n telescoopsysteem en laat je alsnog de dieptestop vervallen voor een klein prijsverschil.

Check deze review even, in het duits maar goed te volgen hoor.

[ Voor 0% gewijzigd door Fraggert op 30-07-2020 12:18 . Reden: Leesbaarheid en zinsopbouw aangepast. ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:59
Krijnemans schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:38:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met producten van ecotools.nl?

Iemand die ik ken adviseerde mij deze site. Hij koopt hier zijn zaagbladen en gooit ze weg als ze bot zijn i.p.v. ze te laten slijpen. Gezien de prijs van de bladen is dat ook zeer goed te doen.

Ben eens benieuwd of anderen ook zo tevreden zijn met de producten van deze site. Wellicht ook andere soort artikelen? Freesjes, schuurbladen voor multitool e.d.
Om terug te komen op mijn belofte (in een andere reactie ergens).
Ik heb een aantal producten besteld bij Ecotools.

- Zaagblad Ø165, 60 tands
Gisteren voor het eerst een aantal oude deuren mee kapot gezaagd (moeten naar het stort). Het blad doet op dit moment niet onder voor een duur blad van Bosch zelf. Ik zaag met de Bosch GKT 55gce. Op dit moment nog te weinig gebruikt om de slijtage te kunnen beoordelen, maar scherp is hij zeker. Prijsvergelijk --> Bosch €60 vs. Ecotools €12.

- Diverse freesjes (18, 20 en verlengde groeffrees met ondersnijder)
Ik had bij een ander bedrijf een freesje van 18 gekocht voor ca. €30. Deze heb ik na eenmalig gebruik (infrezen scharnieren in kozijn) toch maar snel teruggestuurd.. In plaats van het hout weg te frezen, werd het hout weggebrand. Ik vermoed dat ik een slecht freesje had, maar toch vervelend. De freesjes van ecotools gaan als een warm mes door boter op dit moment. Echt een genot. Je merkt dat de afwerking iets minder is. Verf bladdert na 1x gebruik al af, maar voor de prestatie is dat natuurlijk irrelevant. Tevens diende ik een aantal slotkasten dieper uitfrezen (had ook kunnen boren, maar toen kwam ik een verlengde groeffrees tegen op ecotools voor €8,66 en daarvoor kon ik hem niet laten liggen. Ondanks dat ik op voorhand enigzins sceptisch was, moet ik zeggen dat die 8cm gewoon haalbaar zijn met mijn instapmodel frees (Bosch POF 1400 ACE)! Over de slijtage van de freesjes kan ik op dit moment nog weinig zeggen, omdat ik ze te weinig heb gebruikt. Enige prijsvergelijk wat ik tot nu toe kan maken is bovenstaand al genoemd. Prijsvergelijk --> €30 vs. Ecotools €6,00.

- 50st driehoek schuurvel 82x82x82 (K120 en K180)]
Deze gebruik ik op mijn Fein multitool. Ik heb ze gebruikt voor het schuren van houten boeidelen. De blaadjes schuren prima en doen niet onder voor de Fein orginele schuurbladen. Het enige dat opvalt is dat de blaadjes een stuk dunner zijn, dus tegen de randen worden ze sneller kapot gedrukt, maar dit moet je eigenlijk helemaal niet doen want dan gaan ook je houders naar de knoppe. Prijsvergelijk --> Fein €18 vs. Ecotools €8,50.

Voorlopige conclusie
Al met al ben ik zéér tevreden. Prijs/kwaliteit-verhouding is echt top. Als ik de spullen iets langer gebruikt heb zal ik nogmaals erop terugkijken om te beoordelen hoe de slijtage van de producten van Ecotools is. Ook dan horen jullie weer van mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Krijnemans schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 08:15:
Om terug te komen op mijn belofte (in een andere reactie ergens).
Ik heb een aantal producten besteld bij Ecotools.
Goud d:)b bedankt voor de review, superhandig voor de zoekfunctie/toekomst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sheane
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Traktatie aan mezelf! *O* En ja ik had natuurlijk een goedkopere tas voor de geleiderails kunnen kopen, maar de Bosch fanboy in mezelf moet af en toe gevoed worden :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8adsUGNKGBsHr-_1jKVsqi-pLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRQ6LA1VbtUxW61R72VPcunC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
sheane schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:33:
Traktatie aan mezelf! *O* En ja ik had natuurlijk een goedkopere tas voor de geleiderails kunnen kopen, maar de Bosch fanboy in mezelf moet af en toe gevoed worden :Y)

[Afbeelding]
Waar heb je die klemmen besteld? Ben er al een tijdje naar het kijken, maar vind ze overal maar duur voor wat simpele klemmetjes..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Krijnemans schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:48:
[...]

Waar heb je die klemmen besteld? Ben er al een tijdje naar het kijken, maar vind ze overal maar duur voor wat simpele klemmetjes..
Amazon. Ik hou al tijden de prijzen in de gaten en kom rond de 55-70 euro uit (nu gekocht voor 57,28e). De goedkopere deze had ik laatst besteld, maar door leveringsproblemen waren ze er na 2 weken nog niet. Uiteindelijk die order gecanceld en toch in de buidel getast voor de duurdere. Ik heb gezocht naar alternatieven maar merendeel van de merken gaven aan dat ze niet pasten (bijv. de Bessey's passen niet bij de Bosch FSN's, maar wel bij sommige andere rails, bijv. Festool/Makita).

Valt me uiteindelijk wel mee. Ik vind ze relatief stevig. Daarentegen heb ik geen vergelijkingsmateriaal van de Festool o.i.d. klemmen. Na het weekend kan ik pas een goed oordeel geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 12:23

Nhz

DVNTR

@Krijnemans Ik begrijp niet helemaal waarom je met een 60tands blad een deur gaat opzagen voor de stort. Ik zou daar een 24tands blad voor pakken.

Groetjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:06
Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 07:46:
[...]

Met de 800 is niks mis, de 8 is wel paar 5 tientjes een stukje beter.
Ik zou als ik het over mocht doen nu ook de Bosch GCM 8 SJL kopen in plaats van de 800 SJ die ik nu heb.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

nice!

Die railklemmen wil ik ook nog, maar ook via amazon vind ik dat spul spuugduur :P

Ik ga eens kijken of ik iets kan modificeren :)
hansvk schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:59:
[...]

Ik zou als ik het over mocht doen nu ook de Bosch GCM 8 SJL kopen in plaats van de 800 SJ die ik nu heb.
thanks voor je openheid daarin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:17:
[...]

nice!

Die railklemmen wil ik ook nog, maar ook via amazon vind ik dat spul spuugduur :P

[...]

Zijn ze ook, maar ik was zo klaar met het klemmen aan de bovenzijde of via een stopblok. Mis je toch soms een stuk rail. Denk dat ik ze al een jaar of anderhalf uit heb gesteld. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sheane schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:25:
[...]

Zijn ze ook, maar ik was zo klaar met het klemmen aan de bovenzijde of via een stopblok. Mis je toch soms een stuk rail. Denk dat ik ze al een jaar of anderhalf uit heb gesteld. .
Absoluut, ik begrijp ook volkomen waarom je die hebt aangeschaft. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09-06 15:04
sheane schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Amazon. Ik hou al tijden de prijzen in de gaten en kom rond de 55-70 euro uit (nu gekocht voor 57,28e). De goedkopere deze had ik laatst besteld, maar door leveringsproblemen waren ze er na 2 weken nog niet. Uiteindelijk die order gecanceld en toch in de buidel getast voor de duurdere. Ik heb gezocht naar alternatieven maar merendeel van de merken gaven aan dat ze niet pasten (bijv. de Bessey's passen niet bij de Bosch FSN's, maar wel bij sommige andere rails, bijv. Festool/Makita).

Valt me uiteindelijk wel mee. Ik vind ze relatief stevig. Daarentegen heb ik geen vergelijkingsmateriaal van de Festool o.i.d. klemmen. Na het weekend kan ik pas een goed oordeel geven.
Maar goed ook, want die goedkope versie past niet op de huidige rails. Heb ze zelf in het verleden ook gekocht en moest ze dus terugsturen. Past alleen op oude type (FSN 70/140 volgens mij).

Verder zijn die dure prima klemmen inderdaad, zelf laatst bij het 32mm systeem setje gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:18
Fraggert schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 12:17:
[...]

nice!

[...]

Ik kan zo snel de juiste video niet vinden maar er is er een op Youtube die een smal plaatje op een afgezaagd klem heeft gelast en het zo werkend heeft gekregen. (Dit is een ander maar dan is de klem functie off center: YouTube: DIY: making Bosch track clamps)

Maar of dat loont qua werk (en je een lasapparaat hebt) met fatsoenlijke klemmen vs kopen betwijfel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

6killer schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:13:
[...]

Ik kan zo snel de juiste video niet vinden maar er is er een op Youtube die een smal plaatje op een afgezaagd klem heeft gelast en het zo werkend heeft gekregen. (Dit is een ander maar dan is de klem functie off center: YouTube: DIY: making Bosch track clamps)

Maar of dat loont qua werk (en je een lasapparaat hebt) met fatsoenlijke klemmen vs kopen betwijfel ik.
Helemaal goed, hier ga ik eens mee aan de haal :)

ik zou dat boutje wijzigen in een strip om langere klemkracht te hebben en de bout wat dunner omdat het stripje te smal is voor zo'n grote maat draad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtqEff6PwU7M3YgbOhaCd88JizM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrNr2wjofTA5aPR966IPEsEV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kzfsbMVQHvGjN49-cHS2VOp15xM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ml530NfvhWVfSU43hKc88p2U.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:27

sphere

Debian abuser

Ik zit toch sterk te overwegen een gdx 18v-200 te kopen, maar het enige dat me tegenhoudt is dat ik dan ws niet kan boren in hout. Voor steen/beton heb ik een sds boorhamer.

Maar hier bijv: https://toolguyd.com/dewa...ill-bits-a-boring-review/

boren ze met impact ready bits. Het filmpje klinkt echter als een gewone tol: YouTube: Dewalt Impact Ready Drill Bit with Pilot Points

Ik wil op dit moment maar een bosch blauw tol kopen, maar voor de bandjes is ditr makkelijk. Het liefst kocht ik de 18v 60 fc, maardie heeft toolstation niet.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
@Fraggert Ik zou wel in de gaten houden of je over de 60euro aan tijd en moeite heen gaat dus. Tenzij je natuurlijk gewoon de challenge wilt hebben ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sheane schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:40:
@Fraggert Ik zou wel in de gaten houden of je over de 60euro aan tijd en moeite heen gaat dus. Tenzij je natuurlijk gewoon de challenge wilt hebben ;-)
beide ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:41

JT

VETAK y0

Ik heb een Hitachi accutol, 14 li-ion dingetje. Op zich prima ding. Nu heb ik Parkside Performance houtboren gekocht, dingen zijn vlijmscherp en grijpen erg goed in het hout. Probleem is nu wel dat het boortje soms niet meer wil draaien in het hout en mijn boorkop wel draait. Met andere woorden, mijn boormachine heeft niet meer voldoende grip op zo een boortje op dat moment. Betekent dit dat de kop van mijn accutol versleten begint te raken?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
sphere schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:31:
Ik zit toch sterk te overwegen een gdx 18v-200 te kopen, maar het enige dat me tegenhoudt is dat ik dan ws niet kan boren in hout. Voor steen/beton heb ik een sds boorhamer.

boren ze met impact ready bits. Het filmpje klinkt echter als een gewone tol: YouTube: Dewalt Impact Ready Drill Bit with Pilot Points

Ik wil op dit moment maar een bosch blauw tol kopen, maar voor de bandjes is ditr makkelijk. Het liefst kocht ik de 18v 60 fc, maardie heeft toolstation niet.
Als het je enige boormachine is/wordt, dan absoluut voor de GSR gaan. GDX is leuk voor erbij, maar absoluut niet geschikt als enige machine imo ;)

Je kan er geen forstner boren in kwijt, geen metaalboren, geen slangenboren, geen verzinkboren, geen haakuitdraaiers, geen [insert ander type boor] en slechts een beperkt type houtboren (en ik betwijfel in hoeverre dat ook praktisch werkt en hoe snel het kapot gaat).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
Nhz schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:46:
@Krijnemans Ik begrijp niet helemaal waarom je met een 60tands blad een deur gaat opzagen voor de stort. Ik zou daar een 24tands blad voor pakken.
Omdat ik op mijn invalzaag verder alleen maar dure bladen heb.
Omdat ik benieuwd ben hoe goed het spul van ecotools is.
Omdat mijn gewone cirkelzaag te ver weg in een hoekje lag.
Omdat nieuw spul proberen altijd leuk is.
sheane schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:16:
[...]

Ongelofelijk. We hebben het erover.. Ik loop de Hornbach binnen en ik loop er zo tegenaan.. Oke dan.. Ik geef toe.. Ik was zonder enige reden aan het rondkijken bij het elektrische gereedschap. Gewoon. Omdat het kan. Normaal is die alleen op bestelling te verkrijgen.. Maar er lag er toch eentje. En nu niet meer :). Kosten: €56,75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheane
  • Niet online
JT schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:56:
Ik heb een Hitachi accutol, 14 li-ion dingetje. Op zich prima ding. Nu heb ik Parkside Performance houtboren gekocht, dingen zijn vlijmscherp en grijpen erg goed in het hout. Probleem is nu wel dat het boortje soms niet meer wil draaien in het hout en mijn boorkop wel draait. Met andere woorden, mijn boormachine heeft niet meer voldoende grip op zo een boortje op dat moment. Betekent dit dat de kop van mijn accutol versleten begint te raken?
Grijpen ze misschien té goed in het hout? Kan zijn dat je boortje zichzelf vaster zet in het hout dan in je kop. Ervaar je dit ook bij andere boren? Zit er wiebel in je boortjes als je ze hebt vastgezet? Ga je daarnaast te snel te diep voor de power van je boor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

sheane schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:03:
[...]

Grijpen ze misschien té goed in het hout? Kan zijn dat je boortje zichzelf vaster zet in het hout dan in je kop. Ervaar je dit ook bij andere boren? Zit er wiebel in je boortjes als je ze hebt vastgezet? Ga je daarnaast te snel te diep voor de power van je boor?
Nou ja, dat vroeg ik me dan ook weer af. Dingen grijpen echt hard en je moet oppassen dat je niet door het hout schiet als je er niet volledig doorheen wil. Andere boren hebben dit niet maar dat zijn ultra el-cheapo boortjes uit van die grote sets die je koopt voor 2 repen chocola en die ik ook behandel als weggooiboortjes. Heb dus eigenlijk verder geen referentie met goede boortjes. Wiebel zit er zeker niet in. Ik heb even gezocht maar kan er niet veel meer over vinden dan dat de accutol volgens de ene site 20nm koppel heeft en volgens Amazon.de 37nm.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2d0
  • Laatst online: 02-01 10:19

2d0

Vraag. Ik ben op zoek naar een tweedehands kranzle hogedruk reinniger via mp. Maar zijn er zaken waar ik dan op moet letten? Wat ik begreep is kranzle robuust en kan er niet vaak iets kapot. Maar toch handig om te weten wat aandachtspunten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

JT schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:56:
Dan draai je de kop niet stevig genoeg aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:43:
[...]

Dan draai je de kop niet stevig genoeg aan?
Ik zet hem op de sterkste stand en houd hem vast en geef vol gas. Met volle accu is dat amper te houden.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JT schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:45:
[...]

Ik zet hem op de sterkste stand en houd hem vast en geef vol gas. Met volle accu is dat amper te houden.
Dat zou ik sowieso niet doen maar goed.

Ik ken die machine verder niet maar doe het eens zoals het hoort? Zou zomaar kunnen dat de kop inderdaad op is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:47:
[...]

Dat zou ik sowieso niet doen maar goed.

Ik ken die machine verder niet maar doe het eens zoals het hoort? Zou zomaar kunnen dat de kop inderdaad op is natuurlijk.
Heel eerlijk, hoe moet het dan wel? :P Ik draai hem open de ene kant op door de voorkant van de kop vast te houden en op de knop te drukken, dan andere boor erin, boor andere kant op laten draaien met de knop en vast. Zo heb ik het geleerd van een timmerman waar ik in mijn puberteit bijkluste :D

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JT schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:04:
[...]

Heel eerlijk, hoe moet het dan wel? :P Ik draai hem open de ene kant op door de voorkant van de kop vast te houden en op de knop te drukken, dan andere boor erin, boor andere kant op laten draaien met de knop en vast. Zo heb ik het geleerd van een timmerman waar ik in mijn puberteit bijkluste :D
Nou, bij de boormachines die ik vast heb gehad de afgelopen 10, 15 jaar zit er gewoon een rem op. Je moet/hoeft de kop niet vast te zetten door hem met draaiende motor vast te houden. En als jij de boorkroon los krijgt door de kop vast te houden en de machine aan te zetten dan weet ik heel zeker dat je kop dus niet vast genoeg heeft gezeten.
Dat je dat doet om de kroon even open of dicht te draaien spreekt voor zich.
Maar goed, ik ken jou machine verder niet maar ik weet wel heel zeker dat dat niet de aangeraden manier is om je boortjes vast te zetten.

Wat je kan proberen is je boorschacht even opruwen met een schuurpapiertje. En als die echt op is dan is de boorkroon zo vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:12:
[...]

Dat je dat doet om de kroon even open of dicht te draaien spreekt voor zich.
Ik denk dat ik dat ook bedoel ;)

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

Zet anders een waterpomptang op de boorkop en draai hem daar even mee vaster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alsjemenou
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-06-2021
sphere schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:31:

Ik heb de GDX ook maar dat moet je niet gaan gebruiken om te boren. Het is echt bedoeld als schroefmachine. Wil je een allrounder? Koop dan iets zoals de Bosch GSB 18V-21. Relatief licht, kan prima (klop)boren en schroeven. Zoek je iets zwaarders dan ga je voor de Bosch GSB 18V-110C. Deze heb ik in combinatie met de GDX, maar is vanwege zijn gewicht bijvoorbeeld niet ideaal om hele raamwerken in elkaar te schroeven boven je hoofd; daar pak ik de GDX dan voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:30
Iemand ervaring met dit soort fancy ladders op de lange termijn? Blijft het mechaniek werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

JT schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:04:
[...]

Wat @Anoniem: 93986 zegt klopt, zoals jij hem gebruikt, dat kun je doen om de boorkop even snel groter of kleiner te zetten.

De boor vast zetten in de kop, dat doe je met twee handen om de beide delen van de boorkop te draaien en vast te zetten.

Ik weet niet goed wat je bedoelt met de knop indukken, maar jij hebt minder knijpkracht om zon boor tegen te houden dan dat je hebt om met twee handen de kop vast te draaien. Welk typenummer boor heb je?

[ Voor 14% gewijzigd door Fraggert op 30-07-2020 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

2d0 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 15:27:
Vraag. Ik ben op zoek naar een tweedehands kranzle hogedruk reinniger via mp. Maar zijn er zaken waar ik dan op moet letten? Wat ik begreep is kranzle robuust en kan er niet vaak iets kapot. Maar toch handig om te weten wat aandachtspunten zijn.
Nou snap ik dat Kranzle goed is, maar waarom zou je specifiek een Kranzle willen hebben boven iets als een flinke Nilfisk? Dat je Karcher links laat liggen snap ik ;) Maar wat heeft een Kranzle meer dat je die wilt?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Twijfels schreef op maandag 27 juli 2020 @ 12:21:
[...]

Heb je inderdaad goed, deze vleugelbeitels (of hoe je het wilt noemen :P ) zijn om het restant weg te beitelen tussen twee sleuven in. Zonder sleuven te slijpen denk ik dat je er bijzonder weinig aan gaat hebben.
En @Anoniem: 1358524. Gelinkte beitel (https://www.gamma.nl/asso...l-250-mm-x54417/p/B846607) is geen vleugelbeitel, maar een gutsbeitel (want geen vleugels). Met vleugels is zoiets;
https://www.bosch-profess...elbeitels-2592873-ocs-ac/
En dat werkt ook prima om bestaande gleuvel wat breder te maken :D
Ja, deze heb ik toevallig zelf en werkte gesmeerd om een bestaande 16mm sleuf op te raggen zodat er een 19mm buis in kon zonder te diep in de muur te verdwijnen. Je kunt de muur ter plekke van die vleugels dus gebruiken als een soort geleiding / diepteaanslag. Werkt veel relaxter dan hetzelfde sleufje maken met zo'n gutsbeitel.

Voor uithakken tussen twee geslepen sleuvel kun je een vlakbeitel gebruiken of zelfs met de handbeitel.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Det
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-05 23:48

Det

jadjong schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:05:
Iemand ervaring met dit soort fancy ladders op de lange termijn? Blijft het mechaniek werken?
[YouTube: Telesteps Combi Line]

Deze professionals zijn er zo te zien dik tevreden over. Uitschuiven gaat vlot met z'n 2-en. Inschuiven kost wel wat te veel tijd vinden ze.
Maar zonder gekheid, ik ben daar ook wel eens benieuwd naar. Zelf heb ik behoorlijke reserves om m'n leven te wagen op zo'n ding maar het is qua opbergen wel onvoorstelbaar handig. Ben benieuwd of er echte ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Det schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:51:
[...]

[YouTube: test"Inbrekers klimmen naar binnen via uitschuifbare ladder - Team West"]
Deze professionals zijn er zo te zien dik tevreden over. Uitschuiven gaat vlot met z'n 2-en. Inschuiven kost wel wat te veel tijd vinden ze.
Maar zonder gekheid, ik ben daar ook wel eens benieuwd naar. Zelf heb ik behoorlijke reserves om m'n leven te wagen op zo'n ding maar het is qua opbergen wel onvoorstelbaar handig. Ben benieuwd of er echte ervaringen zijn.
De politie heeft volgens mij ook zo'n uitschafladder in de kofferbak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nvermen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 14:41
Bij de brandweer hebben we dit in praktisch elk voertuig zitten.
(dan wel een aanleun model van een ander merk denk ik)

Wordt veel gebruikt, praktisch en snel in zowel opzetten als terug opvouwen (als je de truck door hebt alleszins)
En voor zover ik weet gaan die al meerdere jaren mee bij onze constante mishandeling ervan :+

Gebruik ik ook veel liever dan die loodzware schuifladder uit te halen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 08:02

Illusion

(the art of)

Ik vind hem vooral heel erg slap(wiebelig) en zwaar, voor de hoogte die je ermee bereikt.
Als je écht geen ruimte hebt, dan is het een oplossing.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Det schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:51:
[...]

[YouTube: test"Inbrekers klimmen naar binnen via uitschuifbare ladder - Team West"]
_O- _O- _O- wat een heerlijke reactie deze review d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Illusion schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:43:
Ik vind hem vooral heel erg slap(wiebelig) en zwaar, voor de hoogte die je ermee bereikt.
Zo'n opvouwbare keukentrap / combitrap zou ik niet gauw nemen, nee. Ik heb een gewone, rechte telescopische trap, en dat is inderdaad relatief slap. Het buigt behoorlijk door, en als ik de keuze heb tussen een gewone trap en een telescopische trap, dan gebruik ik liever een gewone trap. Zo'n combitrap die gewoon los moet kunnen staan... lijkt me niet zo fijn als die net zo slap is als m'n rechte trap.

Maar een gewone trap past niet in m'n kofferbak, en ik kan dat ding ook niet altijd op de bouw laten staan, dus een telescopische trap heeft zeker ook voordelen.

Zwaar zou zo'n telescopische trap niet persé noemen, misschien wel relatief zwaar voor de lengte die je krijgt, maar aan de andere kant ook weer een stuk handzamer om te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@2d0 volgens mij heeft @Stoffel een Kranzle, allicht heeft die een 2dehands gekocht en heeft tips voor je of weet inmiddels waar je op moet letten?

[inside joke]
Beetje zwakke wielen zitten er wel onder geloof ik :P
[/inside joke]
The Eagle schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:28:
[...]

Nou snap ik dat Kranzle goed is, maar waarom zou je specifiek een Kranzle willen hebben boven iets als een flinke Nilfisk? Dat je Karcher links laat liggen snap ik ;) Maar wat heeft een Kranzle meer dat je die wilt?
Meen hier dat vaker gelezen te hebben, Nilfisk zou goed genoeg moeten zijn als je iets beter wilt dan Karcher.

Ik heb een klein Karchertje van minstens 15 jaar oud inmiddels en die doet het nog prima, maar dat is niet echt een hoogvlieger qua specs. Ik weet dat Karcher ook wel "industrie-grade" spul maakt maar geen idee of die goed zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-06 22:56
[...]

Ik vind het ergens vreemd dat Karcher steeds zo onderuit wordt gehaald. Ja, die goedkope dingen die je bij de supermarkt kan krijgen die moet je niet hebben maar het niet-consumenten assortiment is wat ik begrepen heb toch best wel goed. Kranzle is misschien nog wel een stukje beter, maar daar is de prijs dan ook gewoon naar.
Zelf heb ik een oudere Karcher op 380volt (alleen koud water, bijna 180bar waterdruk) en dat ding is echt onverwoestbaar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Illusion schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 23:43:
[...]

Het zou een alternatief moeten zijn voor de standaard 4x3 vouwladder met als verschillen:
:) 30CM kleiner ingeschoven
:) 70CM hoger in A-stand
:) Minder ruimte nodig bij uitvouwen
:| 70CM lager in rechte stand
:/ 60% zwaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:43

Impry

Rallymedia.nl

Ik heb de Bosch GSS160 nu een aantal keren gebruikt, veel mensen in dit topic hebben dezelfde machine.
Het wisselen van aluminium variant schuurplaat (met klemmetjes) gaat alleen erg moeizaam.

Hij gaat met heel veel moeite over dat afzuigrondje in het midden heen, ik moet hem daarna echt hard aan drukken/slaan om hem ver genoeg te krijgen dat de schroeven vastgrijpen in die witte schroefgaten.
Bij het er af halen zit je met het volgende probleem, hij zit zo vast dat je heb bijna met geen mogelijkheid los krijgt.

Is dit een herkenbaar probleem? Of heb ik een maandagochtendmodel? Bij de zwarte plastic schuurvoeten is er niets aan de hand, die klik je er met gemak op.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik ben nog in de markt voor een fatsoenlijke bitset. Regelmatig zie ik bosch bitsets die in de ramsj op amazon zjin. Maar als ik een review als deze zie: YouTube: Driver bit comparison and review: is high-end worth it?

Vraag ik me af of het misschien beter is om iets beters te kopen. Zijn die bosch bits "gewoon goed" en is deze man overdreven kritisch of ... ?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Len020
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-06 11:07
sphere schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 11:30:
Ik ben nog in de markt voor een fatsoenlijke bitset. Regelmatig zie ik bosch bitsets die in de ramsj op amazon zjin. Maar als ik een review als deze zie: YouTube: Driver bit comparison and review: is high-end worth it?

Vraag ik me af of het misschien beter is om iets beters te kopen. Zijn die bosch bits "gewoon goed" en is deze man overdreven kritisch of ... ?
hangt van je doel af; af en toe iets schroeven of ik 1x 200+ schroeven.

Ik heb diverse setjes voor incidenteel gebruik van dewalt en bosch; beide even goed. Laatst moest ik 200+ potdekselschroeven verbruiken; dat redde ik niet met het meegeleverde bitje van woodies; dus maar enkele extra gekocht. Een slecht bitje werkt simpelweg ruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik gebruik Wera bitjes. Kosten de wereld niet en zijn prima.

Heb net een schutting gereviseerd (nog niet klaar). 200+ gare pozidrive/philips (ja een mix, ben 4 soorten tegengekomen) 4x40's uit hardhout geschroefd... en daarna vervangen door rotadrills met torx. Het meegeleverde torxbitje is nog wel okay, het PZ bitje dat ik zelf gebruikte niet meer.
(de schroeven waren al goed afgetrapt door de aannemer :X . Ik heb een plank gevonden waar die apenkop 3 van 4 vier schroeven heeft afgebroken. Letterlijk. Wat een hondenl*l )

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 31-07-2020 11:46 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online

Bosch bitsets, maar ook bitsets van bv. Makita of Metabo zijn gewoon ergens anders ingekocht. Met een beetje mazzel komt het niet uit een chinese fabriek rollen, of hebben ze in ieder geval wat meer kwaliteitscontrole, maar ik zou er niet te veel van verwachten. Soms gaat het wel goed, maar je moet het een beetje treffen.

Voor goede bits zou ik eerder kijken naar bedrijven die die dingen zelf maken. Wera is bv. goede kwaliteit en niet al te duur.

Matige kwaliteit bits gaan over het algemeen eerder kapot, of hebben slechtere passing waardoor je de koppen van je schroeven sloopt. Dat eerste merk je wellicht pas als je echt veel moet schroeven, maar dat laatste merk je ook bij een incidentele schroef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bitjes zijn "slijtagedelen" en goedkopere moet je doorgaan vaker vervangen dan duurdere. Bij de merkbitjes (wera bijv.) is de passing gewoon goed.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daboemann
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-06 06:04

Wat ik me bij zo'n test altijd afvraag is zijn ze echt nieuw, en hoe doen ze het na een groot aantal schroeven. En de combinatie van schroef en bitje doet ook veel, sommige schroeven passen perfect op bitjes terwijl andere (prima bitjes) er moeite mee hebben. En andersom ook. Een groot deel hangt ook echt af van hoe je ze gebruikt. Gebruik je een slagschroevendraaien en duw je niet genoeg op de schroef, dan sloop je zo vrijwel elk bitje. Overigens ook wel een leuk filmpje: YouTube: Which Impact Driver Bit is Best? Let's find out! Phillips #2 Showdown

Op basis van wat youtube filmpjes ben ik zelf gegaan voor een niet te duur, maar wel compleet, setje van Milwaukee. Let op: dit is wel de derde (nieuwste) generatie, herkenbaar aan de zilveren tips i.p.v. de zwarte uit jouw filmpje. Na behoorlijk wat schroeven (denk zo'n 2000+ tot nu toe op zolder, TX20, TX10, PH2, PZ3) heb ik eigenlijk niks te klagen over de kwaliteit die je krijgt voor dit geld. Er is nu 1 Tx10 bitje naar de haaien, ik gok door iemand die kwam helpen schroeven en daar niet zo veel ervaring mee had. Uiteindelijk had ik liever geen Tx10 schroeven gehad, maar had de verkeerde besteld. De andere bitjes doen het prima. Wel merk ik dat na een flink aantal schroeven dat de fit minder wordt bij die Tx20 bitjes. Waar bij een nieuw bitje de schroef echt muurvast zit, heb je wel degelijk bij een intensief gebruikt bitje speling. Maar dan heb je het echt over een flink aantal schroeven die er in zijn gedraaid met het zelfde bitje.

Hoe dan ook zou ik voor mijn use-case (bulk gebruik) op dit moment geen duurder setje aanschaffen, want slijten doen ze toch wel. En dit setje een tweede keer kopen is volgens mij nog steeds goedkoper. Ik zou graag een keer de Makita impact XPS bits gebruiken, maar volgens Makita Nederland komen die voorlopig nog niet naar ons. En Amazon.com stuurde ze een aantal maanden geleden in ieder geval nog niet naar Europa.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:01

Tijdens het bouwen van ons huis heb ik deze gekocht;

Afbeeldingslocatie: https://www.weragereedschap.nl/1069-large_default/wera-bit-check-bc-30-diamond-1-30-delig.jpg

Ik koop nooit meer iets anders :*)

Voorheen bitjes gehad van Bosch, Wiha en Witte, maar deze gaan echt serieus lang mee. Pasvorm is zo goed, dat ik mijn boormachine kan laten hangen in horizontaal geplaatste torx schroeven 8)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Nice. Ik ga wel op zoek naar zo'n wera wiha set met een 27 erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

sphere schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:04:
Nice. Ik ga wel op zoek naar zi'n wera wiha set met een 27 erin.
er zijn genoeg goede bitsets, als je maar wegblijft van goedkope rommel.

Zelf heb ik ook Wera, de volgende set die ik wil, om gewoon wat dubbel te hebben en een set waar inmiddels wat bitjes van versleten zijn of missen te vervangen, wordt ook zo'n complete set als @Rockster tipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong

Even door het geschreeuw heen bijten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Uit de commentaren:
Reminds me of this joke - A senior citizen was driving down the freeway when his wife called his cell phone.
"Herman, I just heard on the news that there's a car going the wrong way on Route 280. Please be careful!"
"It's not just one car," said Herman, "It's hundreds of them!"

So, have a look at the screw, if all the bits are wonky... :P :P
Ik zou een andere review zoeken (met minder affiliate links).

En om inhoudelijk wat bij te dragen: ik heb wat bitjes van Bosch, Wera en (goedkope) Makita. Enkel die van Makita zou ik niemand aanraden; te afwijkend en te slap.

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

8088 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 12:15:
[...]

Uit de commentaren:

[...]

Ik zou een andere review zoeken (met minder affiliate links).

En om inhoudelijk wat bij te dragen: ik heb wat bitjes van Bosch, Wera en (goedkope) Makita. Enkel die van Makita zou ik niemand aanraden; te afwijkend en te slap.
_O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:33

Tjark

DON'T PANIC

Tjark schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 13:49:
[...]

Vraagje: Waar staat die 140cm voor 30 euro bij HBM?
@6killer @Puch-Maxi Puch-Maxi bedankt voor de tip de HBM liniaal is inderdaad gelijk aan die voor de Lidl Parkside invalzaag https://www.hbm-machines....200-watt-invalzaag-160-mm .
Voor 4 tientjes incl verzenden en extra koppelstuk nu een lange liniaal uit 1 stuk, altijd handig!

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-06 14:41

Stoffel

Engineering the impossible

Fraggert schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 07:29:
@2d0 volgens mij heeft @Stoffel een Kranzle, allicht heeft die een 2dehands gekocht en heeft tips voor je of weet inmiddels waar je op moet letten?

[inside joke]
Beetje zwakke wielen zitten er wel onder geloof ik :P
[/inside joke]

[...]

Meen hier dat vaker gelezen te hebben, Nilfisk zou goed genoeg moeten zijn als je iets beter wilt dan Karcher.

Ik heb een klein Karchertje van minstens 15 jaar oud inmiddels en die doet het nog prima, maar dat is niet echt een hoogvlieger qua specs. Ik weet dat Karcher ook wel "industrie-grade" spul maakt maar geen idee of die goed zijn.
Haha, dat je dat nog weet! Ik heb inderdaad een Kranzle (https://www.toolnation.nl...ukreiniger-vuilfrees.html), in 2017 nieuw gekocht en hij doet het nog steeds als nieuw. Het is gewoon heel degelijk spul, heb er zeker geen spijt van dat ik toen wat meer heb uitgegeven.

Het enige is dat ze redelijk zwaar zijn en je dus niet je vriendin van een trappetje af moet laten rijden/stuiteren ermee, want dat vinden de wielen niet zo leuk :+

Kärcher zal ook vast goede apparaten hebben als je in dezelfde prijsklasse kijkt, maar ik gun het ze gewoon niet meer door de troep die ze me eerder als consument hebben verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
[...]

Stoffel schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:36:
[...]

Haha, dat je dat nog weet! Ik heb inderdaad een Kranzle (https://www.toolnation.nl...ukreiniger-vuilfrees.html), in 2017 nieuw gekocht en hij doet het nog steeds als nieuw. Het is gewoon heel degelijk spul, heb er zeker geen spijt van dat ik toen wat meer heb uitgegeven.

Het enige is dat ze redelijk zwaar zijn en je dus niet je vriendin van een trappetje af moet laten rijden/stuiteren ermee, want dat vinden de wielen niet zo leuk :+

Kärcher zal ook vast goede apparaten hebben als je in dezelfde prijsklasse kijkt, maar ik gun het ze gewoon niet meer door de troep die ze me eerder als consument hebben verkocht.
Ik ben ook aan het kijken voor een hogedrukreiniger (geen Kranzle), maar consumentensegment. Maar is Kärcher echt af te raden? En is Nilfisk wel zoveel beter? Lees vooral dat verkeerd aansluiten (droog lopen meter) en als er vorst bij kan het schadelijk is (en waarschijnlijk dus geen garantie).

Ik ben een ook beetje verdwaald geraakt in de hoeveelheid verschillende modellen maar wil ook geen goedkope instapper (vanaf 130 bar dacht ik, ivm met grote terrasreiniger waar ik hem voor nodig heb). Bij Nilfisk hebben ze een inductiemotor optie, maar die is dan weer niet regelbaar in druk.

Ik hoor graag tips en andere punten waar ik op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dit topic is natuurlijk ook een beetje een echo-kamer als t gaat om merken :P

Volgens mij is Karcher dikke prima, zolang je maar wegblijft bij de goedkopere modellen met een plastic pomphuis. (geldt voor elk merk hogedrukreiniger natuurlijk)

Aan de andere kant, ik heb een hele goedkope kleine Kärcher al 15 jaar, gemiddeld 1 per maand gebruikt, wordt in de hoek van de schuur geflikkerd, vorst of niet en ik kan nog steeds geen nieuwe kopen want still going strong, behalve het wisselen van lans, dat wil niet meer.

[ Voor 5% gewijzigd door Oogje op 31-07-2020 15:16 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
6killer schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:44:
Ik ben ook aan het kijken voor een hogedrukreiniger (geen Kranzle), maar consumentensegment. Maar is Kärcher echt af te raden? En is Nilfisk wel zoveel beter? Lees vooral dat verkeerd aansluiten (droog lopen meter) en als er vorst bij kan het schadelijk is (en waarschijnlijk dus geen garantie).
Het is allemaal plastic fantastic tegenwoordig in het goedkopere segment.
20 jaar geleden een terrasreiniger van karcher, dat was een serieus apparaat. (en dat zat bij een instap karcher set, niks high-ends) Nu van Nilfisk is het gewoon een plastic dingetje, die ook nog eens de helft zo groot is. Slangen zijn allemaal een stuk dunner geworden (en ik vind ook minder stevig).

Vooral goed uitkijken bij de accessoires, dan denk je een goede deal te hebben door een mooie set erbij te hebben, hebben ze toch ergens weer wat bezuinigd. Zoals bijvoorbeeld zo'n terrasreiniger.
6killer schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:44:
Ik ben een ook beetje verdwaald geraakt in de hoeveelheid verschillende modellen maar wil ook geen goedkope instapper (vanaf 130 bar dacht ik, ivm met grote terrasreiniger waar ik hem voor nodig heb). Bij Nilfisk hebben ze een inductiemotor optie, maar die is dan weer niet regelbaar in druk.
Een drukregelaar hebben ze allemaal, dat is namelijk de afstand tot je object. ;)
Ik zou me niet te druk maken over de motor, er zit genoeg spul in dat veel eerder stuk gaat dan die motor.
Tenzij je zelf zo handig bent om het te repareren (dan kan een duurder professioneel model misschien nog uit), zou ik meer kijken naar een goede aanbieding met alles wat je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6killer
Oogje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:15:
Dit topic is natuurlijk ook een beetje een echo-kamer als t gaat om merken :P

Volgens mij is Karcher dikke prima, zolang je maar wegblijft bij de goedkopere modellen met een plastic pomphuis. (geldt voor elk merk hogedrukreiniger natuurlijk)

Aan de andere kant, ik heb een hele goedkope kleine Kärcher al 15 jaar, gemiddeld 1 per maand gebruikt, wordt in de hoek van de schuur geflikkerd, vorst of niet en ik kan nog steeds geen nieuwe kopen want still going strong, behalve het wisselen van lans, dat wil niet meer.
TheGhostInc schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:33:
[...]

Het is allemaal plastic fantastic tegenwoordig in het goedkopere segment.
20 jaar geleden een terrasreiniger van karcher, dat was een serieus apparaat. (en dat zat bij een instap karcher set, niks high-ends) Nu van Nilfisk is het gewoon een plastic dingetje, die ook nog eens de helft zo groot is. Slangen zijn allemaal een stuk dunner geworden (en ik vind ook minder stevig).

Vooral goed uitkijken bij de accessoires, dan denk je een goede deal te hebben door een mooie set erbij te hebben, hebben ze toch ergens weer wat bezuinigd. Zoals bijvoorbeeld zo'n terrasreiniger.

[...]

Een drukregelaar hebben ze allemaal, dat is namelijk de afstand tot je object. ;)
Ik zou me niet te druk maken over de motor, er zit genoeg spul in dat veel eerder stuk gaat dan die motor.
Tenzij je zelf zo handig bent om het te repareren (dan kan een duurder professioneel model misschien nog uit), zou ik meer kijken naar een goede aanbieding met alles wat je nodig hebt.
Dus gewoon geen goedkoop instapmodel. Metalen pomphuis een pre, inductie niet heel boeiend en iets repareren is niet zon groot probleem maar dan moet het wel kunnen en liefst eenvoudig (dus geschroefd en vervangende onderdelen die gewoon betaalbaar zijn). Komen aanbiedingen van die dingen geregeld langs? (zoals Bosch Blauw laatste tijd heeft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

De goedkope modellen van Kracher hebben idd een plastic pomphuis, als dat stuk is is het ding afgeschreven. De duurdere modellen hebben alu pomphuis, maar zijn relatief duurder als een vergelijkbare Nilfisk. Nilfisk onderdelen kun je allemaal voor redelijke prijzen los krijgen in hun webshop, Karcher zie ik dat niet doen. Als er al een webshop is.
Verder eens qua accesoires. Zoveel mogelijk er standaard bij, losse terrasreiniger of rioolslang doet al 40 euro. Oh ja, en van Nilfisk wil je de grootste / duurste terrasreiniger hebben. Die is namelijk hoger (minder bukken) en heeft een draaibare aansluiting. Ideaal voor versterbanken en schuttingen enzo, en ook goed om je houding af te wisselen. Met terrasreiniger heb je geen regenpak nodig bij gebruik, bij de rest eigenlijk wel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:45
Karchers uit de HD reeks kopen. Dit is de professionele lijn van Karcher.
Hebben allemaal een messing pomphuis. (ipv aluminium)

Alleen je portemonnee wordt er niet zo vrolijk van.

[ Voor 4% gewijzigd door MaxDamage op 31-07-2020 18:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 6killer
The Eagle schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:13:
De goedkope modellen van Kracher hebben idd een plastic pomphuis, als dat stuk is is het ding afgeschreven. De duurdere modellen hebben alu pomphuis, maar zijn relatief duurder als een vergelijkbare Nilfisk. Nilfisk onderdelen kun je allemaal voor redelijke prijzen los krijgen in hun webshop, Karcher zie ik dat niet doen. Als er al een webshop is.
Verder eens qua accesoires. Zoveel mogelijk er standaard bij, losse terrasreiniger of rioolslang doet al 40 euro. Oh ja, en van Nilfisk wil je de grootste / duurste terrasreiniger hebben. Die is namelijk hoger (minder bukken) en heeft een draaibare aansluiting. Ideaal voor versterbanken en schuttingen enzo, en ook goed om je houding af te wisselen. Met terrasreiniger heb je geen regenpak nodig bij gebruik, bij de rest eigenlijk wel.
Dan ga ik eens verder de Nilfisk modellen en packages uitpluizen en kijken of er een leuke deal te vinden is nu. Ik heb niet zoveel accessoires nodig maar het kan altijd handig zijn dan later los aanschaffen, maar een grote terrasreiniger is wel fijn gezien de m2 die een schoonmaakbeurt kan gebruiken. Losse onderdelen verkoop is gewoon fijn voor als er is wat mis is.
MaxDamage schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:36:
Karchers uit de HD reeks kopen. Dit is de professionele lijn van Karcher.
Hebben allemaal een messing pomphuis. (ipv aluminium)

Alleen je portemonnee wordt er niet zo vrolijk van.
Ja ik kijk wel sneller naar prof spul maar ik had de Kranzle daar al op af laten vallen, voor het gebruik is dat overkill en vind ik het ook te duur. Maar iets meer voor bijv. metalen pomphuis ipv kunststof in de consumentenlijn vind ik het wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:30
Ik heb met wat klussen in het vooruitzicht een afkortzaag aangeschaft i.c.m. een onderstel.
Het is de Makita DLS211 & WST05 geworden alleen lees ik op de website van Makita dat men voor de 12inch zagen de WST01n adviseerd ivm onbalans maar aangezien dat onderstel bijna net zo duur is als de afkortzaag vond ik dat een klein beetje overkill voor hobbymatig gebruik.

Dus zijn er hier mensen die dit onderstel (of de WST06, want beide hebben dit advies) hebben icm een 12 inch afkortzaag? (ls1219, 1216, 1214 etc) en hoe bevalt dat?

Spullen komen in de loop van deze week binnen dus ik zal het uiteindelijk wel zelf kunnen uitzoeken maar hopelijk is iemand mij al voor geweest. Mocht het echt niet goed werkbaar zijn dan ruil ik de dls211 denk ik voor de dls111 maar dat wil ik eerst in de praktijk testen.

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:00

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxWlztTuusTLSzCLPq89mk0_Pi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhBKDmqortpgutGraq3qtWiP.jpg?f=fotoalbum_large

Hij moet schoongemaakt en afgesteld worden, maar daar was de prijs dan ook naar. Sinds kort een nieuw maatje uit de US die nu in NL woont en al 32 jaar meubelmaker is, hij ging mee om het ding te keuren. De verkoper heeft geen interesse meer in bouwen of verbouwen. 3kw/4pk Atika zaag inclusief geleider en verstekgeleider en verlengde tafel. Zal een stuk meer van pas komen dan de DeWalt die ik eerst gebruikte :).

Oh, en ik kreeg er onverwacht twee kadootjes bij van de verkoper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rKIJdUDEyUSCiUAhMt6ajomWE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m5ZklSVDVX6va2s0W8VI8rOB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eEasnwnMZ3Kzq4c9bqcWfpUrjTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R9fqxZiSisN9o0dM6GiVvOUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97jB4oqpkClJrAqkrf_6iKAaBTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEsvq7u1tpEu8WQdRULovfUx.jpg?f=fotoalbum_large

En dat nota bene hier verderop in de straat, wie had dat verwacht :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimploo
  • Laatst online: 16:39
HTT-Thalan schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 20:26:

Hij moet schoongemaakt en afgesteld worden, maar daar was de prijs dan ook naar. Sinds kort een nieuw maatje uit de US die nu in NL woont en al 32 jaar meubelmaker is, hij ging mee om het ding te keuren. De verkoper heeft geen interesse meer in bouwen of verbouwen. 3kw/4pk Atika zaag inclusief geleider en verstekgeleider en verlengde tafel. Zal een stuk meer van pas komen dan de DeWalt die ik eerst gebruikte :).
Nice maar waarom zou deze zaag beter zijn dan een DeWalt tafelzaag? Het is volgens mij geen profi zaag met een volledige metalen werkblad. En je mist volgens mij ook je groeven in het werkblad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wimploo schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:27:
[...]

Nice maar waarom zou deze zaag beter zijn dan een DeWalt tafelzaag? Het is volgens mij geen profi zaag met een volledige metalen werkblad. En je mist volgens mij ook je groeven in het werkblad.
Niet objectief beter, maar ik heb grote lange stukken die ik lastig kan verwerken op de relatief kleine DeWalt. Deze heeft een hoger blad, een grotere tafel en een lengte-aanslag. Dat laatste ontbrak nog op de DeWalt en een vervangende kost gewoon 100 euro. Ik heb twee keer dat betaald voor deze hele tafel met de gratis schaven, dus nu heb ik het alletwee :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWolk92
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-05 09:38
Kan iemand mij uitleggen of ik iets fout doe of dat het aan mijn gereedschap ligt?

Ik heb een Parkside decoupeerzaag gekocht (zo eentje voor 3 tientjes, I know), aangezien ik er wel een nodig had, maar vermoedelijk maar heel sporadisch gebruik. Nou weet ik dat dit budget merk is, maar zelfs dan zou ie toch wel een beetje fatsoenlijk MDF (18 mm) moeten kunnen zagen lijkt mij. Niet dus. Zelfs langs een rechte balk als geleider trok het zaagje flink naar rechts, helemaal krom dus. Resultaat was een afwijking van de zaaglijn van pakweg een centimeter en daarnaast een behoorlijk schuin zaagvlak.

De vraag is dus, is dit te verwachten van een dergelijk merk, of doe ik iets volledig verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
JWolk92 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:50:
Kan iemand mij uitleggen of ik iets fout doe of dat het aan mijn gereedschap ligt?

Ik heb een Parkside decoupeerzaag gekocht (zo eentje voor 3 tientjes, I know), aangezien ik er wel een nodig had, maar vermoedelijk maar heel sporadisch gebruik. Nou weet ik dat dit budget merk is, maar zelfs dan zou ie toch wel een beetje fatsoenlijk MDF (18 mm) moeten kunnen zagen lijkt mij. Niet dus. Zelfs langs een rechte balk als geleider trok het zaagje flink naar rechts, helemaal krom dus. Resultaat was een afwijking van de zaaglijn van pakweg een centimeter en daarnaast een behoorlijk schuin zaagvlak.

De vraag is dus, is dit te verwachten van een dergelijk merk, of doe ik iets volledig verkeerd?
Probeer eens (veel) rustiger er doorheen te zagen, zaag het werk laten doen dus. Had het zelf met laminaat icm decoupeer (12v dus ook minder krachtig) dat als je te snel wilt hij sterk weg trok van de lijn. Rustig zagen en dan ging het wel prima.

Je kan ook het beste een wat fijner getand zaagblad erin gebruiken bij MDF.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:44

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Decoupeerzagen zijn sowieso allesbehalve ideaal om lange rechte zaagsnedes te maken en hoe dikker het materiaal hoe meer je ook last krijgt van dat het zaagje buigt.

Wat voor zaagje heb je gebruikt? Daar is wellicht nog wel wat winst te halen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Ik heb zelf ook een Parkside (accu) decoupeerzaag en ben hier ook niet echt tevreden over. Ik gebruik hem/heb hem gebruikt voornamelijk voor laminaat en daar gaat het nog wel goed (en daarom voldoet hij voor mij). Maar bij grote, dikkere stukken hout zie ik ook een afwijking van een paar millimeter. Een centimeter bij jou is trouwens wel erg veel. Het ligt zeker weten ook aan het gereedschap maar zou toch ook nog even verder kijken (zaagjes, snelheid waarmee je zaagt).
Schuine zaagsnedes bij dikker hout zag ik trouwens ook bij mijn vorige decoupeerzaag (een groene Bosch) en ook bij die van mijn oom (zowel een Bosch als een Makita). Dus verwacht niet dat het met duurder gereedschap wel recht zal zijn. Ik denk wel dat er echt goede decoupeerzagen zijn die minder geneigd zijn schuin te zagen. En die vind je dan ook wel in het (veel) duurdere segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
Hoi Allen,

Ik zit met een vraag en het lukt mij niet om een duidelijk (praktijk) antwoord te krijgen via google.

Binnenkort ga ik aan de gang met de tuin,(Bloembakken, Pergola en Blokhut zelf bouwen).
Omdat ik nu vooral binnenshuis klus bezit ik op dit moment alleen een 10,8V DeWalt Accuboor. Qua kracht kan ik net aan al mijn klussen daar mee doen. Omdat o.a. de pergola o.a. 15cmx15cm balken bevat heb ik iets zwaarders nodig.

Nu heb ik besloten om deze accuboor te kopen:

pricewatch: DeWalt DCD796 (zonder accu en lader)

Mijn vraag nu is als volgt:

Omdat ik dus redelijk veel met dikke en lange schroeven ga werken, is het dan slim/nodig om naast de accuboor ook een Accu Slagschroevendraaier te kopen?

Als ik veel forum's moet geloven kan je eigenlijk niet zonder zodra je schroeven gaat gebruiken die dikker dan 8mm zijn. Kan iemand uit eigen ervaring hier iets over vertellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Getto schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:32:
Hoi Allen,

Ik zit met een vraag en het lukt mij niet om een duidelijk (praktijk) antwoord te krijgen via google.

Binnenkort ga ik aan de gang met de tuin,(Bloembakken, Pergola en Blokhut zelf bouwen).
Omdat ik nu vooral binnenshuis klus bezit ik op dit moment alleen een 10,8V DeWalt Accuboor. Qua kracht kan ik net aan al mijn klussen daar mee doen. Omdat o.a. de pergola o.a. 15cmx15cm balken bevat heb ik iets zwaarders nodig.

Omdat ik dus redelijk veel met dikke en lange schroeven ga werken, is het dan slim/nodig om naast de accuboor ook een Accu Slagschroevendraaier te kopen?

Als ik veel forum's moet geloven kan je eigenlijk niet zonder zodra je schroeven gaat gebruiken die dikker dan 8mm zijn. Kan iemand uit eigen ervaring hier iets over vertellen?
Je kan prima zonder. Maar de vraag is of je zonder wilt. Mijn inziens zijn die dingen ondertussen onmisbaar. Het brengt zo veel gemak met zich mee dat het voor mij een no-brainer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 29-04 09:55
Getto schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:32:
Hoi Allen,

Ik ben thuis ook aan het klussen geslagen en beide apparaten in bezit (weliswaar van Bosch Blauw).
Ik zou niet meer zonder willen. Tuurlijk je kan heel veel doen met alleen de accuboor. Maar schroeven van 8x120 gingen moeiteloos met de slagschroevendraaier. Dit zie ik mijn accuboor niet tot nauwelijks doen. Daarnaast hoef je niet de hele tijd het bitje te wisselen (first world problems :p). Met de accuboor voorboren en met de slagschroevendraaier de boel vastschroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Wat @Orion84 zegt. Ik heb wél een fatsoenlijke decoupeerzaag en bij dik hout gebeurt mij al heel snel hetzelfde, kwestie van niet helemaal het perfect gereedschap voor de klus denk ik (ondanks het mantra "what you have is usually the best tool to use").

Sommige dingen kun je fixen/anders oplossen, sommige niet. Een decoupeerzaag heeft 'by design' flexibele zaagbladen en die kunnen dus een beetje gaan zoeken in het hout. Lintzagen hebben hier vaak ook last van.

Zo heb ik hier ooit het advies gekregen om voor precisiewerk geen 'bouwzaag' te kopen, want die kun je niet precies laten zagen. Niet dat ik mijn DeWalt nu de deur uit ga doen, maarre:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FOPeO1wKsZcQDZOCkisrxp93vK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuKp2mptAS0MSxrZ0m9QccJW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/co8dOnlu9XXMmHLr4fYnPq9JZDw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Qheenx1A6myknL0S6jz7ZuR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLYZYExUKYO5xthK_0afOhNHOyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oKjwaVNJMFfVnsFktJhR2ZXm.jpg?f=fotoalbum_large

Good enough zeg ik :P. Moest een klein beetje met de instellingen klooien en toegegeven, de motor is met 3kw erg zwaar (qua gewicht) dus daar heb ik een kleine support voor gebouwd om het blad niet uit het lood te trekken, maar nu issie zo recht als mogelijk is. Nu nog het blad poetsen (hoe krijg je het voor elkaar verf op een zaagtafel te morsen, het is goddomme geen werkbank) en dan heb ik een fijn zaagje erbij :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
Bedankt Heren! Ik bestel hem mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

HTT-Thalan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:46:
[...]

Nu nog het blad poetsen (hoe krijg je het voor elkaar verf op een zaagtafel te morsen, het is goddomme geen werkbank) en dan heb ik een fijn zaagje erbij :).
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat Ik mijn deWalt zaagtafeltje regelmatig als werkbank gebruik ,ook om iets te gronden.
Had ie maar geen zaagtafel moeten worden, het is gereedschap .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

MLLL schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:15:
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat Ik mijn deWalt zaagtafeltje regelmatig als werkbank gebruik ,ook om iets te gronden.
Had ie maar geen zaagtafel moeten worden, het is gereedschap .
Zelf weten, het is jouw gereedschap. Maar in mijn werkplaats heb ik andere standaarden :P. Afwerken en eventueel verven gebeurt op een werkbank met eventueel folie eronder. Niet dat ik dat mdf niet eenvoudig kan schuren of vervangen, maar dan gaat het toch langer mee. Alleen grote voorwerpen (meubels) werk ik op de vloer af met eventueel iets eronder, maar aangezien ik liever met olie werk dan met verf is het nooit echt vies. Vooral stof, zaagsel, spaanders, tape en lijmresten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

HTT-Thalan schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Zelf weten, het is jouw gereedschap. Maar in mijn werkplaats heb ik andere standaarden :P. Afwerken en eventueel verven gebeurt op een werkbank met eventueel folie eronder. Niet dat ik dat mdf niet eenvoudig kan schuren of vervangen, maar dan gaat het toch langer mee. Alleen grote voorwerpen (meubels) werk ik op de vloer af met eventueel iets eronder, maar aangezien ik liever met olie werk dan met verf is het nooit echt vies. Vooral stof, zaagsel, spaanders, tape en lijmresten.
Mijn zaagtafel staat meestal buiten en ziet ook wel eens wat regen.
In een werkplaats heeft het natuurlijk minder te lijden, da's waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Ik zoek nog een paar degelijke assteunen om de auto veilig te kunnen bokken, zoiets als dit: https://www.gamma.nl/asso...teunset-2000-kg/p/B620367

Gelast, niet zo'n opvouwbaar ding met nagels. Op amazon zie ik veel modellen met tanden en die heb ik bij een buurman gezien, lijken zomaar inelkaar te kunnen lazeren. Heeft iemand degelijke gelaste steunen die een aanrader zijn? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rakward
  • Laatst online: 30-05 11:23
Weet iemand hier een goede webshop voor onderdelen voor elektrische machines?

Ik zoek namelijk een vervanging voor dit soort motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kccnEKLIfgAROmWN9JvkCVbqbYs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u70M6EAmnzd0Q4gzSqcZwCgT.png?f=fotoalbum_large

Het is een 1-fasige 230V motor van 700w met een 12,5µf condensator voor een betonmolen.

Het dichtsbijzijnde dat ik vind via internet zijn een 1000W motor voor een grasmachine(andere bevestigingsgaten) en een gelijkaardige motor op alibaba maar zonder groeven in de as voor een V-riem. Misschien kan ik wel de oude stator in de nieuw rotor steken als de bouwvorm echt hetzelfde is ...

Maar weet iemand of er een webshop is in BE/NL/DE waar je dit soort onderdelen kan bestellen?

Op de motor zelf staan wel (onvolledige) artikelnummers maar daar vind ik niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Poeh, daar vraag je iets. Mijn eerste ingeving is een verhuur edrijf bellen (geen Boels of Gamma maar een lokale gereedschapsverhuur) en vragen hoe die het zou oplossen. Die doen ook vaak hun eigen onderhoud, dus dit moeten ze ook snappen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Nu online

MLLL

Palm Treo 650

The Eagle schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:48:
Poeh, daar vraag je iets. Mijn eerste ingeving is een verhuur edrijf bellen (geen Boels of Gamma maar een lokale gereedschapsverhuur) en vragen hoe die het zou oplossen. Die doen ook vaak hun eigen onderhoud, dus dit moeten ze ook snappen lijkt me.
Ik ga er van uit dat ze een betonmolen niet repareren maar gewoon een nieuwe bestellen, die dingen kosten in verhouding een habbekrats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Ah, ik zie het ja. Had er geen idee van. Voor nog geen 200 euro heb je een nieuwe.
Kwam bij hornback wel dit tegen: https://www.hornbach.nl/s...otor/7968843/artikel.html
127 euro voor een motor terwijl het apparaat zelf 200 doet, das best een heul groot deel :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-06 20:22
sphere schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:05:
Ik zoek nog een paar degelijke assteunen om de auto veilig te kunnen bokken, zoiets als dit: https://www.gamma.nl/asso...teunset-2000-kg/p/B620367

Gelast, niet zo'n opvouwbaar ding met nagels. Op amazon zie ik veel modellen met tanden en die heb ik bij een buurman gezien, lijken zomaar inelkaar te kunnen lazeren. Heeft iemand degelijke gelaste steunen die een aanrader zijn? Bedankt.
Ik zelf gebruik deze in zowel de 3 tons als 6 tons uitvoering. De 6 tons voornamelijk vanwege het grotere bereik, niet zozeer voor het gewicht. Onverwoestbaar en zeer stabiel.

[ Voor 5% gewijzigd door B-lex op 02-08-2020 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubberen
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:23
Klussers,

Ik sta op het punt onderstaande machines aan te schaffen. Nu vroeg ik me af of er niet binnenkort een vaste actie periode van makita aanbreekt? Zou een beetje zonde zijn dat ik het nu aankoop en volgende maand er een dikke korting op zou zijn natuurlijk.

Site waar ik het zou aanschaffen is toolnation

Makita SP6000J1X 230V Invalcirkelzaag
RT0700CX3J Boven-,kantenfrees in M-Box
Pagina: 1 ... 111 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic