hey, die winkel kende ik nog niet, thanks voor de tip

ik ga er even een kijkje nemen met jouw tips in gedachte.
Alsjemenou schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 13:51:
[...]
Eens. Ik ben vooral benieuwd hoe de grootte van het zaagblad bevalt. Dat is eigenlijk het enige waar ik over twijfel met deze machine.
[...]
Ik vind een Ryoba fijn omdat hij voor zowel verstekzagen (cross cut) als schulpen (rip cut) geschikt is vanwege de twee soorten vertanding.
https://www.gereedschapce...rekzaag-240mm-591270.html
Als je kiest voor een Dozuki zou ik er niet eentje nemen met een lip aan de bovenkant. Als je iets flush wilt zagen langs een ander oppervlak zoals een deuvel, zorgt die lip er namelijk voor dat je niet mooi vlak kan afzagen.
ik heb nu ook een 216, dat houd mij tegen voor zo'n DeWalt, die zijn best wat duurder en dan schiet ik er qua blad niks mee op. Vandaar mijn keuze tussen de GCM8 en GCM800 voor een "goedkope" 216 of de duurdere Makita 1018 voor 250.
Wat betreft de Dozuki, mij is wel verteld dat het beginnen met een Dozuki met rug wel handig is dat het blad rigide is, dan is de stap vanaf een gewone westerse handzaag wat eenvoudiger, hoef je niet e wennen aan een zwabberblad maar alleen aan de trekfunctie van de zaag.
serieus

dat is echt onhandig, heb je een dieptestop, kun je hem gewoon niet gebruiken omdat je zaag schuin wegloopt.
Goed dat je dat even aankaart hier

SjorsC schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 14:13:
[...]
Daar had ik nog niet over nagedacht

,
zag vooral de voordelen in dat hij "strak" tegen de muur geplaatst kan worden.
Een ander punt voor mij is de zaagdiepte
70 mm (i.v.m. paalhouders) is toch wel gemakkelijk.
De meeste (betaalbare) afkortzagen gaan echter tot +- 60-65 mm.
Begin toch steeds meer over de Bosch blauw GCM 800 SJ na te denken

Met de 800 is niks mis, de 8 is wel
paar met 5 tientjes, een stukje beter.
Kijk vooral maar eens naar het zaagblad, als je wat fijner werk wilt doen, ga je daar meteen een andere opzetten en ben je je voordeel kwijt. Zo'n 24 tands blad hoort op de bouwplaats thuis in de ruwbouwfase. Ook ontbreekt de dieptestop op de 800, dan kies je niet voor zo'n telescoopsysteem en laat je alsnog de dieptestop vervallen voor een klein prijsverschil.
Check deze review even, in het duits maar goed te volgen hoor.
[
Voor 0% gewijzigd door
Fraggert op 30-07-2020 12:18
. Reden: Leesbaarheid en zinsopbouw aangepast. ]
“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison