In driehoek opstelling heb je er niets aan als je hem tegen je gevel aan zet, het achterste deel (onderaan) komt verder naar achter dan het bovenste gedeelte waar je vandaan werkt.Raymond schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:08:
Heel andere vraag: Ik ga volgend jaar schilderen. En moet ook regelmatig wat onderhoud op hoogte rondom het huis doen.
Ik heb vanmiddag een beetje gemeten kom op de volgende hoogtes uit: Dakgoot op 3m50 en op 5m80. En de nog van het huis op 7m80. Dakkapel zo rond de 5m.
In die dakgoot moet ik elk jaar wel zijn (bladeren), die nok moet ik elke 5jr schilderen.
Mijn idee was om voor die 5jaarlijkse schilderbeurt een weekje een steiger te huren. Maar voor de rest van de klussen zoek ik iets waarmee ik makkelijk op die hoogte kan werken. Er zijn van die uitschuifladders te krijgen, op zo'n driehoekbasis zoals deze
Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb zo'n ding zonder de uitschuifladder. Op zich vind ik het wel prima werken. Makkelijker dan een ladder die je tegen de gevel zet, want vanaf zo'n ladder kan ik echt niet schilderen.
Een steigertje is makkelijker. Maar eentje met een werkhoogte van 6m (waarmee ik 90% van al het werk kan doen) kost minimaal 600-1000 euro. En dat zie ik ff niet zitten
Ik zet hem dan "langszij", net als die trap nu. Dat werkt ook nog eens makkelijker, imho.
@Raymond
Ik heb zo'n ladder die je vrij neer kan zetten.
Handig om bomen mee te snoeien.
Maar tegen de gevel werkt het niet zoals al gezegd.
Dan schuif ik hem gewoon uit en zet hem tegen de gevel aan.
Je hebt wel van die ladder afstandhouders om je ladder dan wat verder van de gevel te houden zodat je wel kunt schilderen.
Ik heb zo'n ladder die je vrij neer kan zetten.
Handig om bomen mee te snoeien.
Maar tegen de gevel werkt het niet zoals al gezegd.
Dan schuif ik hem gewoon uit en zet hem tegen de gevel aan.
Je hebt wel van die ladder afstandhouders om je ladder dan wat verder van de gevel te houden zodat je wel kunt schilderen.
Na een aantal keren mis te hebben gegrepen in mijn beperkte 1/2 set en het überhaupt missen van een 1/4 set ben ik opzoek gegaan naar een combi set. Mijn doppen gebruik ik niet heel vaak, de werkzaamheden variëren enorm, en toch wil ik graag enige kwaliteit. Een set van een paar hondert euro is voor mij niet te verantwoorden. Momenteel zoek ik rond de 100 euro en kwam ik op amazon onderstaande set tegen, heeft iemand hier ervaring mee? Op amazon toch wel goede recensies.
GEDORE red Steckschlüssel-Satz 1/4" + 1/2" 92-teilig https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_DDfIDbZZ9MKMN
GEDORE red Steckschlüssel-Satz 1/4" + 1/2" 92-teilig https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_DDfIDbZZ9MKMN
Is al best vaak voorbij gekomen in deze topicreeks. Hiervoor heette het Carolus. Ik heb ‘m zelf en ben er erg tevreden mee. Er zit zoveel in dat je nooit misgrijpt.jichem schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:32:
Na een aantal keren mis te hebben gegrepen in mijn beperkte 1/2 set en het überhaupt missen van een 1/4 set ben ik opzoek gegaan naar een combi set. Mijn doppen gebruik ik niet heel vaak, de werkzaamheden variëren enorm, en toch wil ik graag enige kwaliteit. Een set van een paar hondert euro is voor mij niet te verantwoorden. Momenteel zoek ik rond de 100 euro en kwam ik op amazon onderstaande set tegen, heeft iemand hier ervaring mee? Op amazon toch wel goede recensies.
Edit: ik zie dat ik een iets andere uitvoering heb. De 172-delige.
[ Voor 3% gewijzigd door orf op 23-09-2019 07:45 ]
Als je hem langszij zet, ben je met enige zijwaartse belasting natuurlijk wel het haasje en gaat ie om. Het lijkt mij niet dat de trap hiervoor bedoeld is.Raymond schreef op zondag 22 september 2019 @ 22:59:
Ik zet hem dan "langszij", net als die trap nu. Dat werkt ook nog eens makkelijker, imho.
@Raymond let je er sowieso op dat in die opstelling met uitgeklapt onderste deel, de max werkhoogte dus minder is? Want die ladders kan je dus ook gewoon gebruiken als 3-delige schuifladder en daar is die max werkhoogte op gebaseerd. De dakgoot van je huis ga je in die bok opstelling niet halen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Heb ik idd gezien. Op de site van de fabrikant staat de max werkhoogte in bokopstelling vermeld.Orion84 schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:18:
@Raymond let je er sowieso op dat in die opstelling met uitgeklapt onderste deel, de max werkhoogte dus minder is? Want die ladders kan je dus ook gewoon gebruiken als 3-delige schuifladder en daar is die max werkhoogte op gebaseerd. De dakgoot van je huis ga je in die bok opstelling niet halen.
Met een 3x12 ladder zou het moeten lukken qua werkhoogte voor de hoge dakgoot.
Hoe dan? Die max. werkhoogte in bok stand is 6,5m. Je dakgoot zit op 7,8m zeg je? Wou je met je knieën tegen de bovenste sport gaan staan leunen, met je hele bovenlijf boven de ladder uit?Raymond schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:20:
[...]
Heb ik idd gezien. Op de site van de fabrikant staat de max werkhoogte in bokopstelling vermeld.
Met een 3x12 ladder zou het moeten lukken qua werkhoogte voor de hoge dakgoot.
Ben trouwens ook wel benieuwd hoe ze aan die max. werkhoogte van 6,5m komen in bokstand. Want de ladderdelen zijn maar 3,5m lang. Dan zou je (en dan negeer ik het schuin staan maar even voor het gemak) dus maar 50cm overlap hebben. Terwijl dat op de plaatjes ruim 3 sporten overlap is en met 12 sporten op 3,5m zit je dan dus eerder op 75-90cm overlap.
[ Voor 38% gewijzigd door Orion84 op 23-09-2019 09:31 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ah, zo bedoel jeOrion84 schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:22:
[...]
Hoe dan? Die max. werkhoogte in bok stand is 6,5m. Je dakgoot zit op 7,8m zeg je? Wou je met je knieën tegen de bovenste sport gaan staan leunen, met je hele bovenlijf boven de ladder uit?
Nee, de nok zit op 7m80. Daar hoef ik alleen bij met schilderen, eens per vijf jaar. Dan huur ik wel een steiger. Ik voel er ook niks voor om op 8m hoogte te knooien met een kwastje en potje verf op een ladder.
Maar de dakgoten moet ik jaarlijks ff checken. En de hoogste goot zit op 5m80, dat moet dus lukken met zo'n ladder.
Zo dus:

Mbt werkhoogte: ze gaan ervanuit dat je zelf ook 2m kan reiken. Dus steigers met werkhoogte 6m, hebben het platform op 4m hoogte zitten
[ Voor 8% gewijzigd door Raymond op 23-09-2019 09:35 ]
Ah, er staat in je post "nog" niet "nok", dus ik las dat als "en dan nog die van het huis" 
Dan moet het wel kunnen denk ik ja. Wel onhandig dat er aan dat model wat je linkte geen wieltjes zitten aan de bovenste uiteinden. Dat is wel een stuk makkelijker als je hem wel als uitschuifladder tegen de gevel wilt gebruiken.
Dan moet het wel kunnen denk ik ja. Wel onhandig dat er aan dat model wat je linkte geen wieltjes zitten aan de bovenste uiteinden. Dat is wel een stuk makkelijker als je hem wel als uitschuifladder tegen de gevel wilt gebruiken.
Ja, ok, dan haal je de 6,5 inderdaad wel ja.Raymond schreef op maandag 23 september 2019 @ 09:33:
[...]
Mbt werkhoogte: ze gaan ervanuit dat je zelf ook 2m kan reiken. Dus steigers met werkhoogte 6m, hebben het platform op 4m hoogte zitten
[ Voor 32% gewijzigd door Orion84 op 23-09-2019 09:38 ]
Wat mis je aan je huidige 1/2" set dat je meteen een nieuwe erbij wilt hebben? Want volgens mij zit in die Gedore Red set ook alleen maar een reeks korte doppen voor de 1/2" set, geen andere bijzondere doppen voor de 1/2". Alleen een paar lange doppen en wat bits voor de 1/4" set, zo lijkt.jichem schreef op maandag 23 september 2019 @ 07:32:
Qua merk hebben sommige mensen hier goede ervaringen met Gedore Red / Carolus, andere wat mindere, van wat ik hier op het forum lees. Voor een beetje huis, tuin, en keuken inzet zal het waarschijnlijk wel voldoen.
Ik zit me te oriënteren op heggenscharen. Ik heb zo'n 100 meter haag (verschillende soorten, tot 3 meter hoogte) en nog wat buxussen. Mijn plan is om dit zelf te gaan snoeien in meerdere etappes.
Overal waar ik moet komen heb ik stopcontacten beschikbaar, maar wat ik me heb laten vertellen is dat de kans dat je de kabel doorsnijdt dermate groot is dat je beter voor een accu systeem kan gaan. Hoe zit het dan met de werktijden van die accu's?
Er zijn een aantal opties die ik overweeg, allemaal van Makita:
- UH6570: 65cm, met snoer, goedkoop
- DUH523: 52cm accu, budget optie
- DUH601: 60cm accu, luxe optie
- DUH751: 75 cm accu, luxe optie
Ik heb nog nooit met een heggeschaar gewerkt, behalve zo'n hand knip ding. In hoeverre is een 75cm onhandiger in het gebruik dan een 52cm? Theoretisch zou je 50% sneller werken.
Is er iemand die ervaring heeft met de budget DUH523 tegenover de nieuwe luxe 601/751?
Overal waar ik moet komen heb ik stopcontacten beschikbaar, maar wat ik me heb laten vertellen is dat de kans dat je de kabel doorsnijdt dermate groot is dat je beter voor een accu systeem kan gaan. Hoe zit het dan met de werktijden van die accu's?
Ik heb nog nooit met een heggeschaar gewerkt, behalve zo'n hand knip ding. In hoeverre is een 75cm onhandiger in het gebruik dan een 52cm? Theoretisch zou je 50% sneller werken.
Is er iemand die ervaring heeft met de budget DUH523 tegenover de nieuwe luxe 601/751?
@orf bedankt voor je reactie, ik dacht dat carolus ook nog bestond. Nou kan ik het iets meer in perspectief plaatsen.
Gisteren met het vervangen van het interieurfilter kwam ik er niet bij en miste ik de 1/4 set.
Misschien toch zelf wat samenstellen bij hbm, daar heb ik de torx set ik van.
Wat ik daar mis is dat het een action setje was, een aantal zijn inmiddels kwijt. Heb wel een nieuwe ratel en een setje torx doppen op 1/2 gekocht.henkie196 schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:19:
[...]
Wat mis je aan je huidige 1/2" set dat je meteen een nieuwe erbij wilt hebben? Want volgens mij zit in die Gedore Red set ook alleen maar een reeks korte doppen voor de 1/2" set, geen andere bijzondere doppen voor de 1/2". Alleen een paar lange doppen en wat bits voor de 1/4" set, zo lijkt.
Qua merk hebben sommige mensen hier goede ervaringen met Gedore Red / Carolus, andere wat mindere, van wat ik hier op het forum lees. Voor een beetje huis, tuin, en keuken inzet zal het waarschijnlijk wel voldoen.
Gisteren met het vervangen van het interieurfilter kwam ik er niet bij en miste ik de 1/4 set.
Ik heb die 523. Gekocht omdat'ie goedkoop was en ik er een accu bij kreeg. Hij werkt verrassend goed op een beukenhaag en klimop. Ik heb ong 30m enkele zijde haag kunnen doen op een 3ah accu.
Dus als je voor een exemplaar gaat met dubbele accu, dan ga je een heel eind komen. Ik raad dan wel aan om voor een dubbele of twee laders te gaan. En te zorgen voor 4 stuks 5ah accu's. Dan kan je continu doorwerken verwacht ik.
Dus als je voor een exemplaar gaat met dubbele accu, dan ga je een heel eind komen. Ik raad dan wel aan om voor een dubbele of twee laders te gaan. En te zorgen voor 4 stuks 5ah accu's. Dan kan je continu doorwerken verwacht ik.
@Raymond met dubbele accu bedoel je een 2x18=36v systeem? Die nieuwe 601/751 zijn 1x18v.
Had je het idee bij de 523 dat hij te kort was, of dat extra lengte handig zou zijn?
Had je het idee bij de 523 dat hij te kort was, of dat extra lengte handig zou zijn?
heb al enige jaren de DUH521Z (14,4v en 52cm lang) en die bevalt prima
met 2 accu's en een snellader zit de volgende accu altijd allang vol voordat de accu in de heggeschaar leeg is => 2 seconden accu switchen en weer verder
extra lengte is vooral handig als je een wat hogere heg hebt zodat je niet een trap nodig hebt. ik mis de lengte in ieder geval niet met 50m heg van 2 meter hoog
met 2 accu's en een snellader zit de volgende accu altijd allang vol voordat de accu in de heggeschaar leeg is => 2 seconden accu switchen en weer verder
extra lengte is vooral handig als je een wat hogere heg hebt zodat je niet een trap nodig hebt. ik mis de lengte in ieder geval niet met 50m heg van 2 meter hoog
Mooi, dan denk ik dat ik ook voor de 523 ga, 80 euro vs 250 euro is nogal een verschil 
En dan inderdaad 2 accu's en een snellader. De dubbele lader is zelfs goedkoper dan de enkele zag ik.
En dan inderdaad 2 accu's en een snellader. De dubbele lader is zelfs goedkoper dan de enkele zag ik.
@pirke moet die haag ook aan de bovenkant geknipt worden (ik gok van wel)? Dan is het misschien wel de moeite om een model te nemen dat je kan verlengen met een steel. Want voor 100m haag ben je anders wel heel vaak je trapje aan het verzetten met een normale schaar?
Of kan je bij het grootste deel de bovenkant ook doen zonder trapje?
Of kan je bij het grootste deel de bovenkant ook doen zonder trapje?
[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 23-09-2019 11:07 ]
Ik ken de typenummers niet, maar ik weet dat er idd modellen zijn met 2x18v accu's.pirke schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:49:
@Raymond met dubbele accu bedoel je een 2x18=36v systeem? Die nieuwe 601/751 zijn 1x18v.
Die lijken me wat meer doorhaalkracht te hebben. Maar met mijn haag heb ik met 1x 18V niks gemist, om eerlijk te zijn. Als je 100m moet doen en het is wat dikker spul, dan is misschien een wat pittiger machine wel handig.
Met 50cm kwam ik niks te kort. Maar nogmaals: ik heb geen zware haag. Een stuk van 20m beukhaag van 2,5-3m hoog, eenzelfde stuk van 3,5m hoog en klimop op de schutting. Voor die hele hoge haag heb ik een gardena op een stokkie (miskoop: je moet er eentje met machine onderaan, niet bovenaan.)
Ik moet 2x per jaar die haag snoeien. Ik leende hiervoor de 40cm budgetbosch van mn zwager, die trok het ook makkelijk
Je kan ook eens op amazon.de naar verschillende Proxxon sets kunnen kijken, die hebben wel aardig wat sets voor specifieke doppen beschikbaar tegen een goede prijs (kwaliteit Proxxon is ongeveer gelijk aan Carolus, misschien iets beter).jichem schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:45:
Wat ik daar mis is dat het een action setje was, een aantal zijn inmiddels kwijt. Heb wel een nieuwe ratel en een setje torx doppen op 1/2 gekocht.
Zo'n set is voor 1/4" en 1/2" basis set wel aardig, en als je bv. lange doppen er nog bij zou willen, kun je naar zo'n set kijken.
Voor sleutelen aan een auto komt deze vraag ook wel vaker voorbij in het Goed (auto)sleutelgereedschap topic, wellicht kun je daar ook nog wat meer ideeën opdoen.
@Orion84 Op de meeste plekken is hij geen 3 meter hoog, het deel dat daadwerkelijk zo hoog is valt op zich nog wel mee. Mocht het een probleem zijn kan ik altijd iets op een stokje halen 
@Raymond Dikte is inderdaad nog wel een puntje. Ik zit nu naar buiten te kijken en zie dikke scheuten van 1-2 cm omhoog komen boven de rhododendron haag. Straks maar eens opmeten voor de zekerheid.
@Raymond Dikte is inderdaad nog wel een puntje. Ik zit nu naar buiten te kijken en zie dikke scheuten van 1-2 cm omhoog komen boven de rhododendron haag. Straks maar eens opmeten voor de zekerheid.
Bedankt! Is deze beter dan de gedore red set qua kwaliteit? Daar zaten namelijk al een paar lange doppen in.henkie196 schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:26:
[...]
Je kan ook eens op amazon.de naar verschillende Proxxon sets kunnen kijken, die hebben wel aardig wat sets voor specifieke doppen beschikbaar tegen een goede prijs (kwaliteit Proxxon is ongeveer gelijk aan Carolus, misschien iets beter).
Zo'n set is voor 1/4" en 1/2" basis set wel aardig, en als je bv. lange doppen er nog bij zou willen, kun je naar zo'n set kijken.
Voor sleutelen aan een auto komt deze vraag ook wel vaker voorbij in het Goed (auto)sleutelgereedschap topic, wellicht kun je daar ook nog wat meer ideeën opdoen.
Zie een korte gebruikerservaring met de DUH551:pirke schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:36:
Ik zit me te oriënteren op heggenscharen. Ik heb zo'n 100 meter haag (verschillende soorten, tot 3 meter hoogte) en nog wat buxussen. Mijn plan is om dit zelf te gaan snoeien in meerdere etappes.
Ossi in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4"
In het kort komt het er op neer dat de accu heggenschaar flink zwaarder is dan 1 op 230v. Daarmee heb je alle plussen weer teniet gedaan imho. Met de kennis van nu, zou ik weer een 230v heggenschaar kopen als mijn accuheggenschaar het ooit gaat begeven. Verder snoeit ie fantastisch hoor
[ Voor 3% gewijzigd door Ossi op 23-09-2019 11:55 ]
Bedoel inderdaad meer kozijnwerk dan grote vlakken. Vandaar ook de Delta schuurmachine.henkie196 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 19:41:
[...]
Voor dat soort werk is een deltaschuurmachine dan ook bij uitstek geschikt. Ik dacht zelf meer aan grote houtenpanelen aan het huis, maar een berg ramen is inderdaad ook een boel werk. Het hangt er vanaf wat hij bedoeld met een boel werk om het huis.
Klinkt als een goed argument om een 18V te nemen ipv 2x18V zoals jouw DUH551.Ossi schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:55:
[...]
Zie een korte gebruikerservaring met de DUH551:
In het kort komt het er op neer dat de accu heggenschaar flink zwaarder is dan 1 op 230v. Daarmee heb je alle plussen weer teniet gedaan imho. Met de kennis van nu, zou ik weer een 230v heggenschaar kopen als mijn accuheggenschaar het ooit gaat begeven. Verder snoeit ie fantastisch hoor
Een heggenschaar met snoer vind ik echt zwaar irritant. Daarnaast zijn de huidige heggenscharen met 1x18V (brushless) net zo zwaar en krachtig als de gesnoerde varianten, alleen een stuk duurder.Ossi schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:55:
[...]
Qua kwaliteit zou het ongeveer hetzelfde moeten zijn, maar ik hoor geen slechte verhalen over Proxxon (behalve dan dat de symmetrische ratels gauw kapot gaan, maar de set die ik linkte heeft de asymmetrische ratels en die hebben kennelijk geen problemen), maar wel af en toe wat mindere verhalen van Carolus / Gedore Red, vandaar dat ik zelf wat eerder naar Proxxon zou neigen. Ik heb zelf ook een Proxxon doppenset voor torx en inbus, die zijn in ieder geval prima.jichem schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:49:
Bedankt! Is deze beter dan de gedore red set qua kwaliteit? Daar zaten namelijk al een paar lange doppen in.
Voor lange doppen moet je even nagaan welke maten je het meest nodig zou hebben. Die lange doppen in die Gedore Red set waren voor 1/4", en ik weet niet of dat voor jou ook genoeg zou zijn. Ik zou zelf in ieder geval altijd lange doppen willen hebben voor het wisselen van de wielen, en die zou je dan toch nog los aan moeten schaffen bij die Gedore Red set. Ik twijfel ook een beetje bij hoe vaak je die knie-sleutels zou gebruiken in die set, lijkt me een beetje overbodig.
Maar waarschijnlijk ga je je aan geen van beide sets een buil vallen.
Zou waarschijnlijk wel nog blijven kijken naar een bitratel en uitgebreide bitset (als je die nog niet hebt), want dat is echt super handig in en om het huis.
Die 551 is 5,1kg incl accu. De goedkope 523 is 3,3kg incl accu.Ossi schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:55:
[...]
De nieuwe 501 is ook 3,8kg, de 601 op 3,9kg en de 751 is 4,1kg.
De UH6570 met snoer zit ook op 3,8kg. De snoerloze 523 is dus het lichtste (incl flinke accu).
Dat scheelt aanzienlijk inderdaad . De goedkope met snoer weegt 3kg, scheelt toch weerpirke schreef op maandag 23 september 2019 @ 13:21:
[...]
Die 551 is 5,1kg incl accu. De goedkope 523 is 3,3kg incl accu.
De nieuwe 501 is ook 3,8kg, de 601 op 3,9kg en de 751 is 4,1kg.
De UH6570 met snoer zit ook op 3,8kg. De snoerloze 523 is dus het lichtste (incl flinke accu).
Persoonlijk zie ik het probleem van een snoer niet zo, gewoon opletten wat je doet. Je bent toch met serieus gereedschap bezig, als je door snoeren gaat dan let je niet op en ben je voor jezelf ook een gevaar
@Ossi Ik vind snoeren gewoon kwalitatief uitermate tenenkrommend, vooral met tuingereedschap. Grasmaaien, zagen, bladblazen, snoeien, noem het maar op, gaat gewoon veel fijner op accu('s). Het geklooi met verlengsnoeren, dichts bijzijnde stopcontact, aantal beschikbare stopcontacten, wisselen van stekkers, etc. vind ik gewoon heel vervelend. Het extra gewicht en/of prijs is mij het 100% waard om geen snoer te hebben.
Alleen als ik ook moet stofzuigen, maakt het snoer mij wat minder uit.
Ik begrijp dat jij het hier niet mee eens bent. Het is dan ook niet mijn doel jouw te overtuigen van mijn gelijk, maar om te laten zien dat er ook andere meningen zijn en er meer is dan het risico van doorsnijden van het snoer.
Verder moet moet ieder voor zich bepalen wat hij/zij fijn waar vindt en prioriteit aan te geven.
Alleen als ik ook moet stofzuigen, maakt het snoer mij wat minder uit.
Ik begrijp dat jij het hier niet mee eens bent. Het is dan ook niet mijn doel jouw te overtuigen van mijn gelijk, maar om te laten zien dat er ook andere meningen zijn en er meer is dan het risico van doorsnijden van het snoer.
Verder moet moet ieder voor zich bepalen wat hij/zij fijn waar vindt en prioriteit aan te geven.
@barry86 en @henkie196: Hoezo niethenkie196 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:55:
barry86 heeft wel een punt dat je dan nergens meer iets kunt kopen. Aan de andere kant, bij Praxis betaal je vaak toch meer dan nodig voor niet al te kwalitatief hoogwaardig spul.
Les die je hier vooral van zou kunnen leren is dat je niet meer die boormachine moet kopen, want de kwaliteit is klaarblijkelijk gewoon slecht.
als ik ergens - volgens mijn normen - niet zo netjes ben behandelt, ga ik naar de concurrent;
redelijk toch?
Tuurlijk, dat lijkt me een normale reactie. Maar in dit geval gaat geen enkele winkel anders reageren dan de Praxis deed, verwacht ik. Daarom zou ik dus vooral eens kijken naar andere merken / types, want die boor die je had was gewoon prut als die 2x achterelkaar binnen 1.5 jaar kapot ging.JAN-B schreef op maandag 23 september 2019 @ 14:14:
@barry86 en @henkie196: Hoezo nietik kan ook naar de Karwei, Gamma, Multimate enz...…
als ik ergens - volgens mijn normen - niet zo netjes ben behandelt, ga ik naar de concurrent;
redelijk toch?
Daarnaast vallen Praxis, Gamma, en Karwei volgens mij allemaal onder dezelfde moedermaatschappij, dus zullen die opties écht geen verschil opleveren.
@henkie196 Gamma en Karwei wel (Intergamma), Praxis niet, die staat los.
Daarnaast verschilt de service bij de Praxis al per vestiging.
Verder heb je gelijk dat de reactie in dit geval vrijwel overal gelijk zou zijn. En dat je op een gegeven moment geen keuze meer over hebt. Ik kan in ieder geval geen telefoon abonnement meer afsluiten i.v.m. ervaring uit het verleden bij alle 3 providers met eigen netwerk.
Daarnaast verschilt de service bij de Praxis al per vestiging.
Verder heb je gelijk dat de reactie in dit geval vrijwel overal gelijk zou zijn. En dat je op een gegeven moment geen keuze meer over hebt. Ik kan in ieder geval geen telefoon abonnement meer afsluiten i.v.m. ervaring uit het verleden bij alle 3 providers met eigen netwerk.
Ik ben geen Schwarzenegger maar die DUH551 vind ik nog wel meevallen met t gewicht? Uurtje snoeien is geen probleem. Helemaal niet omdat je het handvat tov het mes kan draaien.Orion84 schreef op maandag 23 september 2019 @ 12:09:
[...]
Klinkt als een goed argument om een 18V te nemen ipv 2x18V zoals jouw DUH551.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Is natuurlijk typisch een persoonlijke afweging. Ik reageerde enkel op Ossi die aangaf de machine te zwaar te vinden.Oogje schreef op maandag 23 september 2019 @ 15:35:
[...]
Ik ben geen Schwarzenegger maar die DUH551 vind ik nog wel meevallen met t gewicht? Uurtje snoeien is geen probleem. Helemaal niet omdat je het handvat tov het mes kan draaien.
Als jij zoveel heg hebt, is een benzinemodel dan geen betere optie? Verschil in gewicht valt relatief mee zag ik. Die DUH751 weegt 4100 gram en een vergelijkbare makita op benzine 4700 gram. Overigens is een grote zwaardlengte lang niet altijd handig. Met een wat kortere kun je wat fijner werken, als in wat gedetailleerder. Vergelijk een sabel met een slagzwaard. Die laatste is een stuk lomper.pirke schreef op maandag 23 september 2019 @ 10:36:
En met buxus wil je al helemaal geen grote lengte, daar wil je echt wat preciezer mee kunnen werken.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Voor gebruik in de tuin zie ik eerlijk geen plaats meer voor benzinegereedschap, met uitzondering van de kettingzaag als je een grote boom om wil zagenThe Eagle schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:27:
[...]
Als jij zoveel heg hebt, is een benzinemodel dan geen betere optie? Verschil in gewicht valt relatief mee zag ik. Die DUH751 weegt 4100 gram en een vergelijkbare makita op benzine 4700 gram. Overigens is een grote zwaardlengte lang niet altijd handig. Met een wat kortere kun je wat fijner werken, als in wat gedetailleerder. Vergelijk een sabel met een slagzwaard. Die laatste is een stuk lomper.
En met buxus wil je al helemaal geen grote lengte, daar wil je echt wat preciezer mee kunnen werken.
Het grote voordeel van benzine is altijd de runtime geweest, maar een DUH523Z doet ruim 2 uur met een 1850B accu op de hoogste stand. Verder kunnen bezninemotoren krachtiger zijn, maar dat is bij een heggenschaar niet echt relevant. Een benzinemodel is dan gewoon veel duurder (er van uit gaande dat je al Makita accu's hebt), zwaarder, en omslachtiger (tanken / onderhoud).
@The Eagle Benzine ga ik niet aan beginnen, dat is oude technologie
Zwaar, stank, lawaai, trillingen, onderhoud, nee dank je. Elektrisch is in mijn ogen in alle opzichten beter. Zeker met 2 accu's en een snellader, of zelfs gewoon met draad (ik heb overal stopcontacten in de tuin).
Helder. Ik weet ook niet wat voor heggen jij exact hebt staan natuurlijk. En snap je voorkeur 

Heb er nog een voor je: grasmaaier. Zelftrekkende kooimaaier, danwel zitmaaier. Sommige mensen hebben nou eenmaal veel gras. Ik kom zelf slechts tot 6 vierkante meter en ben langer bezig met scheren dan met gras maaierBrZ schreef op maandag 23 september 2019 @ 20:43:
[...]
Voor gebruik in de tuin zie ik eerlijk geen plaats meer voor benzinegereedschap, met uitzondering van de kettingzaag als je een grote boom om wil zagen
Ik zou idd ook meer kracht verwachten. Hoe dat bij een heggeschaar niet relevant zou kunnen zijn zie ik echter niet. Kan me voorstellen dat je bij iets als een beukenhaag wel graag wat power hebt. En niks mis met powerrrrrrrHet grote voordeel van benzine is altijd de runtime geweest, maar een DUH523Z doet ruim 2 uur met een 1850B accu op de hoogste stand. Verder kunnen bezninemotoren krachtiger zijn, maar dat is bij een heggenschaar niet echt relevant. Een benzinemodel is dan gewoon veel duurder (er van uit gaande dat je al Makita accu's hebt), zwaarder, en omslachtiger (tanken / onderhoud).
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Ik maai nu zo'n 300m2 gras met een 30 jaar oude benzinemaaier, als die het begeeft vervang ik 'm door een 2x18V maaier. Maar dat stomme ding wil maar niet stuk gaanThe Eagle schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:35:
Helder. Ik weet ook niet wat voor heggen jij exact hebt staan natuurlijk. En snap je voorkeur
[...]
Heb er nog een voor je: grasmaaier. Zelftrekkende kooimaaier, danwel zitmaaier. Sommige mensen hebben nou eenmaal veel gras. Ik kom zelf slechts tot 6 vierkante meter en ben langer bezig met scheren dan met gras maaier
Die makita benzine heggenscharen hebben zo'n 1pk (680 watt), dat is niet heel veel meer dan een 18V accu machine doet.[...]
Ik zou idd ook meer kracht verwachten. Hoe dat bij een heggeschaar niet relevant zou kunnen zijn zie ik echter niet. Kan me voorstellen dat je bij iets als een beukenhaag wel graag wat power hebt. En niks mis met powerrrrrrr
Maar zijn ongetwijfeld veel zwaardere benzine heggenscharen te krijgen, maar nodig voor je tuin? Nee
[ Voor 5% gewijzigd door BrZ op 23-09-2019 22:44 ]
Gek he?BrZ schreef op maandag 23 september 2019 @ 22:42:
[...]
Ik maai nu zo'n 300m2 gras met een 30 jaar oude benzinemaaier, als die het begeeft vervang ik 'm door een 2x18V maaier. Maar dat stomme ding wil maar niet stuk gaan
En 300m is ook niet zo heel veel natuurlijk. Uurtje maaien ofzo?
Ik zou idd willen dat ik zo'n tuin had ja[...]
Die makita benzine heggenscharen hebben zo'n 1pk (680 watt), dat is niet heel veel meer dan een 18V accu machine doet.
Maar zijn ongetwijfeld veel zwaardere benzine heggenscharen te krijgen, maar nodig voor je tuin? Nee
Heel eerlijk: ik gewoon een simpele Bosch op snoer van 45cm. Ik heb 10m Hedera staan van 2,5m hoog en een meter of 15 Taxus. Vanuit de bouw / architect verplicht in de wijk. Kan mijn gestolen worden eerlijk gezegd, maar mag niet zonder. Ik ben meer bezig met opruimen dan met knippen. Met name die taxus is een kriem om op te ruimen. Aan de ene kant valt het in de Hedera op de gemeentegrond, aan de andere kant op de grove zwarte steen in mijn voortuin. En bladzuiger kan er niet tegen, loopt vast op de takken

[ Voor 23% gewijzigd door The Eagle op 24-09-2019 13:05 ]
Is het een optie om onder de haag een dekzeil te leggen om het opruimen makkelijker te maken?The Eagle schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 13:01:
[...]
Ik ben meer bezig met opruimen dan met knippen. Met name die taxus is een kriem om op te ruimen. Aan de ene kant valt het in de Hedera op de gemeentegrond, aan de andere kant op de grove zwarte steen in mijn voortuin. En bladzuiger kan er niet tegen, loopt vast op de takken
PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023
Paar weekjes terug dacht ik dat ik klaar was met de gereedschap kist voor mijn nieuwe woning, maar naar mijn idee ontbraken er toch nog een paar zaken, en toen kwam er nog wat bij :-)breagor schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 11:56:
het vervangen van mijn merkloze gereedschap voor wat beter spul is inmiddels gereed, de kist is nu wat meer gevuld dan daarvoor, zo grijp ik bij de komende verhuizing hopelijk niet meer mis en heb ik iets fatsoenlijks in de handen :-)
Inhoud van de gereedschapskist hiervoor:
[Afbeelding]
Inhoud van de kist nu (bijna alles Wera en Stahlwille):
[Afbeelding]
much better :-) !
Enige voorwaarde was dat het handgereedschap een budget had van 1k, en in een hand te tillen was....dat is redelijk gelukt (ok ietsje over budget), maar inmiddels zijn we ook 3 extra dozen verder:

Accu doos:

voorraad doos:

schroef/boor doos:

handgereedschap doos:

Nu zou je denken, mooi, klaar en straks lekker gaan in de nieuwe woning.
Maar ik wil het nu in een keer mooi compleet maken, dus moet er toch nog een boorhamer/combiboor komen, en wellicht nog een stuk zaag gereedschap.
Voor de boorhamer zit ik te twijfelen tussen de:
https://www.makita.nl/artikel/dhr171zj.html
https://www.makita.nl/artikel/dhr182zwju.html
en de https://www.makita.nl/artikel/dhr243zjw.html
Hij zal voornamelijk gebruikt worden voor 6-8mm gaten boren in beton.
Ik heb nu een 10 jaar oude Bosch met draad (groen) met 1,5J en die heeft soms moeite met mijn huidige beton muren (maar is wel dik gewapend beton in een flat), dus iets meer kracht lijkt me fijn.
De dhr171 heeft echter maar 1,3J, dus lijkt daarmee voor me af te vallen, maar hij is wel goedkoper en handzamer, en dat spreekt me ook wel aan.
De dhr243 is wat aan de zware kant en groot, zeker met het stofafzuig systeem erop. Dus neig nu naar de nieuwe dhr182 (1.7J), lijkt me een mooie middenweg, thoughts? En is dat stofafzuig systeem de moeite waard, werkt dat goed? Zijn er betere alternatieven in het 18V eco systeem van Makita?
Het zaag gereedschap is bedoeld voor de gangbare zaagklusjes zoals tuin, leidingen, etc. dan leek met een reciprozaag het handigst.
Ik zit daarin te dubben tussen de:
https://www.makita.nl/artikel/djr187zk.html
en de
https://www.makita.nl/artikel/djr188zj.html
Waarbij vooral vanwege het formaat/gewicht de djr188 de beste keuze lijkt, maar wellicht zie ik iets over het hoofd (rest van de specs lijken niet veel te schelen).
Tot slot moeten er ook nog een grasmaaier en heggenschaar komen (ga van flat naar woning met tuin), maar daar ben ik wel bijna uit.
Grasmaaier wordt waarschijnlijk de https://www.makita.nl/artikel/dlm380pt2.html
en heggenschaar twijfel ik nog een beetje tussen de https://www.makita.nl/artikel/duh523z.html en de https://www.makita.nl/artikel/duh502z.html
De duh523 zal waarschijnlijk prima voldoen, gaat om 12 meter hedera en circa 15m beukenhaag, maar dat draaibare handvat van de duh502 lijkt me erg handig, en tevens kan die wat dikkere takken aan (je weet maar nooit wat in de toekomst allemaal nog in de tuin komt) en heeft een iets korter blad (mijn vrouw wil een zo'n kort mogelijke, ze vind ze maar eng).....maar ja het prijsverschil is best aanzienlijk...maar goed daar komen we wel uit.
Grote twijfel ligt nog een beetje bij de combiboor en de elektrische zaag.
Iemand hier ervaring met de Ferm muurfrees? Modelnummer is WSM1008.
Moet een paar meter frezen voor wat elektra en heb geen zin om te huren of me scheel te betalen voor een machine die ik zelfs voor m'n werk amper zal gebruiken.
Moet een paar meter frezen voor wat elektra en heb geen zin om te huren of me scheel te betalen voor een machine die ik zelfs voor m'n werk amper zal gebruiken.
Ik heb met een Ferm mijn muren gedaan. Doet wat het moet doen, zeker als je er voor zorgt dat je schijven nieuw zijn. Heel veel meer ervaringen kan ik niet delen: ik had geen beschikking tot een L-stofzuiger die week dus het gaf 1 grote t*ringbende. Dat was wat minder naast de verplichte PBM omkleedshow (stofmasker, bril etc) elke keer.Framoes schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:01:
Iemand hier ervaring met de Ferm muurfrees? Modelnummer is WSM1008.
K to the KillaZ
Het grote verschil is de slaglengte (20mm vs 32mm)breagor schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:45:
en de
Waarbij vooral vanwege het formaat/gewicht de djr188 de beste keuze lijkt, maar wellicht zie ik iets over het hoofd (rest van de specs lijken niet veel te schelen).
darn helemaal gemist, thanks!BrZ schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:11:
[...]
Het grote verschil is de slaglengte (20mm vs 32mm)
De 188 is juist onhandiger door zijn 'hoge' ontwerp, dat handvat met accu zit vreselijk in de weg als je vlak met een muur/vloer/plafond wil zagen.
Ik heb de DHR243zjv. Met stofafzuiging.breagor schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:45:
[...]
Grote twijfel ligt nog een beetje bij de combiboor en de elektrische zaag.
Dit is echt een beest. Hij is heel krachtig, soms te krachtig. Ik heb hem gekocht om (veel) in het plafond (beton) te boren.
In beton boren (6-8) geen enkel probleem. 10 nog niet moeten proberen.
Dit weekend heb ik in gewone baksteen geboord en je moet echt oppassen met de klopboorfunctie. Je wijkt al snel af van het gewenste punt. Eerst boren en dan klopboren.
Echt een geweldig toestel, alleen erg krachtig (in mijn gebruik dan).
En redelijk zwaar, als je veel van plan bent op een ladder te staan
Goed om te weten, moet er toch inderdaad ook wel mee op de ladder. Gordijnrails, plafond ventilator, lampen, wellicht camera's….werkt die stofafzuiging een beetje? (in mijn laatste woning zaten er na gedane arbeid wat stofplekken op de muur/plafondDimitrip schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:48:
[...]
Ik heb de DHR243zjv. Met stofafzuiging.
Dit is echt een beest. Hij is heel krachtig, soms te krachtig. Ik heb hem gekocht om (veel) in het plafond (beton) te boren.
In beton boren (6-8) geen enkel probleem. 10 nog niet moeten proberen.
En redelijk zwaar, als je veel van plan bent op een ladder te staan

Iemand hier een mooie suggestie voor een telescopische ladder. Ik wil op zolder in de nok wat klussen, maar een standaard uitschuifbare ladder is al gauw te groot voor het trappen gat. Nok is zo'n 3 meter boven de vloer. Betaalbaar is ook een fijne factor.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
https://www.profishop.nl/...rex-TeleProf-4830-152757/CurlyMo schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:14:
Iemand hier een mooie suggestie voor een telescopische ladder. Ik wil op zolder in de nok wat klussen, maar een standaard uitschuifbare ladder is al gauw te groot voor het trappen gat. Nok is zo'n 3 meter boven de vloer. Betaalbaar is ook een fijne factor.
Daar zijn ook goedkopere varianten van.
Ik vind het de meerprijs zeker waard. Op voorwaarde dat je het zuigmechanisme dicht tegen het boorpunt houdt. Er valt zeer weinig stof naast, bijna niet op te merken.breagor schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:07:
[...]
Goed om te weten, moet er toch inderdaad ook wel mee op de ladder. Gordijnrails, plafond ventilator, lampen, wellicht camera's….werkt die stofafzuiging een beetje? (in mijn laatste woning zaten er na gedane arbeid wat stofplekken op de muur/plafondsindsdien houd de vrouw de stofzuiger erbij, niet erg handig
)
3 meter? Daar kan je toch ook vanaf een doorsnee klustrap al bij? Of krijg je die ook niet door het trapgat?CurlyMo schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:14:
Dan is het vast hoger, want nee, ik kan er met een klustrap niet bij.Orion84 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:22:
[...]
3 meter? Daar kan je toch ook vanaf een doorsnee klustrap al bij? Of krijg je die ook niet door het trapgat?
Ik vind dit inderdaad wel aan de prijs. Ik zat meer rond de € 100,- te denken. En dan ook meer zoiets:jadjong schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 17:23:
[...]
https://www.profishop.nl/...rex-TeleProf-4830-152757/
Daar zijn ook goedkopere varianten van.
https://www.gamma.nl/asso...der-1x11-treden/p/B588178
Maar dan wel van een degelijk merk.
Of zoiets. Opvouwbare / kamersteiger:
https://www.steigerverkoo...old-evo-kamersteiger.html
[ Voor 49% gewijzigd door CurlyMo op 24-09-2019 19:04 ]
Even uitgaand van de taxusheg (hedera heg is niet zo'n issue, daar kan ik met de grashark veel bij elkaar trekken):hansvk schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 14:17:
[...]
Is het een optie om onder de haag een dekzeil te leggen om het opruimen makkelijker te maken?
Tot op zekere hoogte. Heb een dekzeil van ca 10m lang dat er langs kan. Sowieso ben je afhankelijk van de wind of je dat ding fatsoenlijk neer kunt leggen. Aan de kant waar de hedera op de grond ligt sluit ie nooit goed aan. Ligt op de hedera, soms schuin er tegenaan, maar daardoor valt het of tegen de stammen of glijdt het er af. Aan de steentjes kant loopt de tuin wat schuin toe, waardoor ik daar de lengte van 10m niet goed kwijt kan, smalste stuk is slechts 30cm tot de muur. Daar wel makelijker opvangen, maar wat er naast valt moet je tussen de steentjes oprapen. En qua opruimen nog steeds: pak maar eens een stuk plastic van 10m in wat wind op, zonder dat het spul er af waait of glijdt. Het moet wel in een kliko.
Eigenlijk zou ik een hegschaar met afzuiging oid willen
Ik heb mijn pa onder het stuk heg dat grenst aan zijn moestuin wel eens zo’n flexibele golfplaat zien leggen die je normaal gebruikt voor een afdak of zo. Die kan je na het knippen mooi rond buigen en het afval naar een kant laten glijden.
Das idd best een mooie oplossing. Maar met wat nadelen: ik zou voor 5 meter golfplaat aan weerszijden ca 40-50 euro kwijt zijn, en dan nog blijf ik aan het schuiven. Plus ik moet dat spul ergens kwijt als ik het niet gebruik. En das vaker niet gebruiken dan wel...
Even nagemeten. Nok is 3,60 meter.Orion84 schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 18:22:
[...]
3 meter? Daar kan je toch ook vanaf een doorsnee klustrap al bij? Of krijg je die ook niet door het trapgat?
Top, dat is mooi. Ga hem nieuw kopen, dus dan gaan die schijven wel even mee. Heb een Perfectmate stofzuiger die geschikt is voor dit soort werk. Ze verkopen ze zelfs in combinatie met een sleuvenfrees.KillaZ schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:06:
[...]
Ik heb met een Ferm mijn muren gedaan. Doet wat het moet doen, zeker als je er voor zorgt dat je schijven nieuw zijn. Heel veel meer ervaringen kan ik niet delen: ik had geen beschikking tot een L-stofzuiger die week dus het gaf 1 grote t*ringbende. Dat was wat minder naast de verplichte PBM omkleedshow (stofmasker, bril etc) elke keer.
Thanks!
Ik ga altijd met de grasmaaier langs de haag als ik klaar ben.The Eagle schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 19:17:
[...]
Even uitgaand van de taxusheg (hedera heg is niet zo'n issue, daar kan ik met de grashark veel bij elkaar trekken):
Tot op zekere hoogte. Heb een dekzeil van ca 10m lang dat er langs kan. Sowieso ben je afhankelijk van de wind of je dat ding fatsoenlijk neer kunt leggen. Aan de kant waar de hedera op de grond ligt sluit ie nooit goed aan. Ligt op de hedera, soms schuin er tegenaan, maar daardoor valt het of tegen de stammen of glijdt het er af. Aan de steentjes kant loopt de tuin wat schuin toe, waardoor ik daar de lengte van 10m niet goed kwijt kan, smalste stuk is slechts 30cm tot de muur. Daar wel makelijker opvangen, maar wat er naast valt moet je tussen de steentjes oprapen. En qua opruimen nog steeds: pak maar eens een stuk plastic van 10m in wat wind op, zonder dat het spul er af waait of glijdt. Het moet wel in een kliko.
Eigenlijk zou ik een hegschaar met afzuiging oid willen
Met een bouwzeil kom je er toch ook qua blad opvangen? Of wat kleintjes.
Dat vouw je op.
Had je al.
Ik pak altijd de benzinebladblazer trouwens voor alle kleins wat liggen blijft.
Dat vouw je op.
Had je al.
[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 24-09-2019 22:37 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Naast de al genoemde grotere slag heeft de 187 een verstelbare schoen en de 188 niet.breagor schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:45:
[...]
Het zaag gereedschap is bedoeld voor de gangbare zaagklusjes zoals tuin, leidingen, etc. dan leek met een reciprozaag het handigst.
Ik zit daarin te dubben tussen de:
en de
...
De meningen hierover verschillen maar vind het zelf wel handig om te hebben om het zaagblad wat korter te kunnen maken voor bijv takken zagen en je kan de slijtage daarmee ook spreiden over het zaagblad.
De foto vertekent nogal door de andere verhoudingen.jadjong schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:40:
De 188 is juist onhandiger door zijn 'hoge' ontwerp, dat handvat met accu zit vreselijk in de weg als je vlak met een muur/vloer/plafond wil zagen.
De 187 is juist hoger dan de 188.
187: Afm. lxbxh 439x83x230 mm
188: Afm. lxbxh 316x81x203 mm
Om hier op terug te komen, ik keek voor de grap even hoe duur hij nu was: 223 piek, dus ze passen de prijs echt aan als je een 'melding' maaktTheJVH schreef op zondag 1 september 2019 @ 00:07:
Vandaag eindelijk een frees gehaald die al een tijdje op m'n verlanglijstje stond; de Makita RT0700CX3J. Ik wilde eigenlijk de RT0700CX2J halen, want ik zag mij niet zo snel die verspringvoet gebruiken. Echter is hij niet meer voor een goede prijs te krijgen bij Amazon.de, dus na even zoeken kwam ik erachter dat ik de CX3J versie goedkoop kon krijgen met de laagsteprijsgarantie van Hornbach. Resultaat: 201 euro! Aanrader dus.
Stofafzuiging? Ik hou gewoon de stofzuiger erbij
Een paar cm onder het boorgat en er komt zo goed als niks meer op de grond.

Normaal gesproken ben ik niet zo van spreuken aan de muur maar deze vond ik wel geniaal
[ Voor 35% gewijzigd door Zakkenwasser op 25-09-2019 07:13 ]
PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Daar ben je toch al met een huishoudtrap met 5 treden
Jullie zeggen hetkabeltjekabel schreef op woensdag 25 september 2019 @ 07:55:
[...]
Daar ben je toch al met een huishoudtrap met 5 tredenZelf sta ik niet zo graag op het platform, maar ook de variant met 6 treden zit nog onder de 100 euro.
Ik was wel gecharmeerd van dit ding:

€ 160,-.
Daarmee kan je ook in je trappengat schilderen. Platform op de bovenste trede zetten. Met aanvullende balk tussen de zijden om de stevigheid te behouden, maar dat is simpel gedaan met een houten balk met twee inkepingen.
Naja, tenzij je zelf natuurlijk een trede korter bent. De meeste mensen zijn wat korter dan ik 
Boven trapgat schilderen is inderdaad wel lastig. Je kunt daar ook een tijdelijke oplossing voor timmeren. Hoeft toch maar eens in de 20 jaar ofzo..
Boven trapgat schilderen is inderdaad wel lastig. Je kunt daar ook een tijdelijke oplossing voor timmeren. Hoeft toch maar eens in de 20 jaar ofzo..
Behalve dat ik ook in een trappengat en in de nok van het huis wil kunnen behangen, wil klussen aan het plafond van de woonkamer wat ook 3+ meter is. Daarnaast is dit ding ook te gebruiken als ladder. Dat maakt het ook handig voor kleine klussen om het huis.kabeltjekabel schreef op woensdag 25 september 2019 @ 08:21:
Naja, tenzij je zelf natuurlijk een trede korter bent. De meeste mensen zijn wat korter dan ik
Hier is die € 125,-
https://www.alumexx.nl/product/allround
Ziet er dus uit als een ding dat wordt geleverd om als eigen merk te fungeren.
Uiteindelijk de zelfde set van carolus gevonden voor een mooie prijs, deze is het geworden. De spullen die ik mis kan ik nu gewoon bijkopen. Maar ik denk dat dat vrij weinig is.jichem schreef op maandag 23 september 2019 @ 11:49:
[...]
Bedankt! Is deze beter dan de gedore red set qua kwaliteit? Daar zaten namelijk al een paar lange doppen in.
Inmiddels extra accu's ontvangen voor mijn accugereedschap.
Zie ik dat de productiedatum op 2018-09 en 2018-01 zijn geweest
1.5jaar oud vind ik toch wel fors.
Het makkelijkste is de boel retouren zonder opgaaf van reden en nieuwe bestellen, met wel een actuele productiedatum. Maar de kans op herhaling bestaat. Dus aangeven bij de leverancier en een actuele verwachten.
Maar wat is acceptabel? En wat is wettig gezien acceptabel.
Wettig gezien mag het volgens mij wel 4 jaar oud zijn, maar hebben ze 2 jaar ' fabriek garantie' af te geven. Maar het liefst wil je een 'verse' omdat accucapaciteit afbouwt.
Voor mijn gevoel mag er een half jaar inzitten.
Hoe denken jullie hierover?
Zie ik dat de productiedatum op 2018-09 en 2018-01 zijn geweest
1.5jaar oud vind ik toch wel fors.
Het makkelijkste is de boel retouren zonder opgaaf van reden en nieuwe bestellen, met wel een actuele productiedatum. Maar de kans op herhaling bestaat. Dus aangeven bij de leverancier en een actuele verwachten.
Maar wat is acceptabel? En wat is wettig gezien acceptabel.
Wettig gezien mag het volgens mij wel 4 jaar oud zijn, maar hebben ze 2 jaar ' fabriek garantie' af te geven. Maar het liefst wil je een 'verse' omdat accucapaciteit afbouwt.
Voor mijn gevoel mag er een half jaar inzitten.
Hoe denken jullie hierover?
@barry86 maakt weinig tot niets uit. Als de Lion accu's goed worden opgeslagen etc. hebben ze nagenoeg geen last van de ouderdom.
Dus nagenoeg geen capaciteit afname.
Tevens wat @wheel ook zegt garantie gaat in vanaf nu.
En ga er maar vanuit dat als je terug stuurt en nieuw besteld je nagenoeg hetzelfde terug krijgt.
Dus nagenoeg geen capaciteit afname.
Tevens wat @wheel ook zegt garantie gaat in vanaf nu.
En ga er maar vanuit dat als je terug stuurt en nieuw besteld je nagenoeg hetzelfde terug krijgt.
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Scheppach invalzaag in de aanbieding voor € 129,90 op Amazon.de

[ Voor 4% gewijzigd door Vitamine op 25-09-2019 11:47 ]
Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...
@Vitamine Deze is ook in de aanbieding:
Bedankt @Anoniem: 93986
@barry86 Die heeft geen liniaal, die ook al gauw € 50,- los kost. Mijn fout.Nivado schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:30:
[...]
Voor wat je wilt doen is in mijn ogen een invalzaag met zaagliniaal het beste. en dan kom ik op deze van de Lidl.
Bedankt @Anoniem: 93986
[ Voor 3% gewijzigd door Nivado op 25-09-2019 12:16 ]
Anoniem: 93986
Staat toch vrij duidelijk dat die er wel bij zit?Nivado schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:13:
@Vitamine Deze is ook in de aanbieding:
[...]
@barry86 Die heeft geen liniaal, die ook al gauw € 50,- los kost.
Waarom ze op de foto de onderkant van de dingen laten zien is mij dan wel weer een raadsel.
Dit is de normale prijs toch?
Die wordt niet verzonden naar Nederland..barry86 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 11:59:
https://www.amazon.de/WAL...fRID=YCDTZXE0C522W1TY2VQB
nog (veel) goedkoper? (€85,-)
Wat een geluk, ik woon in DL
.
Bij interesse kan ik het wel doorsturen in NL, kost je dan 7,- extra.
Bij interesse kan ik het wel doorsturen in NL, kost je dan 7,- extra.
Bij HBM kost ie net zoveel
Linkje
Overigens gaat deze bij mij in Januari weer vertrekken, ik gebruik de/een invalzaag dusdanig veel dat ik overga naar de accu versie van Makita...
Zal em tzt aanbieden in de V&A
Linkje
Overigens gaat deze bij mij in Januari weer vertrekken, ik gebruik de/een invalzaag dusdanig veel dat ik overga naar de accu versie van Makita...
Revive the guild!
Een van de beste machines die ik heb. Zaag beter dan de Makita en Festool met snoer en, niet onbelangrijk, geen gekloot met een snoer. Qua gewicht valt het ook mee.Jelte,89 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:06:
Bij HBM kost ie net zoveel
Linkje
Deze is ook bekabeld hoorFramoes schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:11:
[...]
Een van de beste machines die ik heb. Zaag beter dan de Makita en Festool met snoer en, niet onbelangrijk, geen gekloot met een snoer. Qua gewicht valt het ook mee.
[ Voor 83% gewijzigd door Boudewijn op 25-09-2019 15:29 ]
@Boudewijn Ik moest het ook 2x lezen, maar hij bedoelt de Makita DSP600.
Klopt Nivado,
Zag zelf ook dat ik vrij summier was met mn post, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, als je de scheppach vaak gaat gebruiken, en ook in wat harder materiaal, merk je dat de SP6000 (Makita) veel soepeler is in omgang/gebruik... Ook heeft mijn zaag (scheppach) wat speling op de geleider (1-2mm) als ik deze wat beweeg op de geleider.
Dus incidenteel is de scheppach een prima apparaat, wil je wat nauwkeuriger werken, spaar dan even door voor een beter model.
Zag zelf ook dat ik vrij summier was met mn post, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, als je de scheppach vaak gaat gebruiken, en ook in wat harder materiaal, merk je dat de SP6000 (Makita) veel soepeler is in omgang/gebruik... Ook heeft mijn zaag (scheppach) wat speling op de geleider (1-2mm) als ik deze wat beweeg op de geleider.
Dus incidenteel is de scheppach een prima apparaat, wil je wat nauwkeuriger werken, spaar dan even door voor een beter model.
Revive the guild!
Ik heb zelf een dhr171 en die doet het prima 5-8 mm wat je omschrijft. Voor stofafzuiging heb ik er een starmix bohrfixx bij. Goede boortjes wel vereist. Er is een nieuw type van Alpen die ook door de wapening heen kan, force x. Als je heel veel gaat doen is zo'n grote machine vast fijn. De kleine Makita bevalt hier goed voor de lampjes, gordijnrails etc in beton. Als je meer gaat doen wellicht een slagje groter inderdaad.breagor schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 15:45:
[...]
De dhr171 heeft echter maar 1,3J, dus lijkt daarmee voor me af te vallen, maar hij is wel goedkoper en handzamer, en dat spreekt me ook wel aan.
[ Voor 5% gewijzigd door SqnLdr op 25-09-2019 16:49 ]
Jelte gaf aan dat hij een Makita op accu gaat kopen. Daar doelde ik op.
Ok, vraagje: ik ben in de markt voor een Makita lamellenfrees, de DPJ180. Nu heeft deze het (midden van het) frees blad op 10mm boven het werkblad als je hem plat neerlegt. Mijn vraag is: waarom? 20mm is toch geen veel voorkomende maat voor plaatmateriaal? Zou 9 of 11mm niet logischer zijn?
Zoals aangegeven zoek ik een boorhamer, waarschijnlijk wordt het de makita dhr182. Deze wordt geleverd met een sds plus kop, wat me nu opvalt is dat er alleen beton sds boortjes te koop zijn, dus geen metaal en houtboren.
Is hier een speciale reden voor?
En moet ik daarvoor dan speciaal dus een snelspan kop erbij kopen?
Men verwacht niet dat je met een boorhamer in hout of metaal gaat roeren. Voor hout zijn alleen de dikke boren met SDS te vinden.breagor schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:29:
Zoals aangegeven zoek ik een boorhamer, waarschijnlijk wordt het de makita dhr182. Deze wordt geleverd met een sds plus kop, wat me nu opvalt is dat er alleen beton sds boortjes te koop zijn, dus geen metaal en houtboren.
Anoniem: 93986
Dat is wel een wat gedurfde uitspraak.Framoes schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:11:
[...]
Zaag beter dan de Makita en Festool met snoer

Heb een Eurom bladblazer / zuiger maar die is net te zwak voor die takjes.Teijgetje schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 22:34:
Met een bouwzeil kom je er toch ook qua blad opvangen? Of wat kleintjes.
Dat vouw je op.
Had je al.
@akatar grasmaaier is geen optie op die ondergronden. Zwarte ruwe steentjes resp Hedera op gemeentegrond.
Een boorhamer kan ook normaal boren, dat hij hoofdzakelijk voor beton bedoeld is en gebruikt wordt (zal ik hem ook bijna alleen voor gebruiken) begrijp ik, maar dat er helemaal geen dergelijke boortjes bestaan verbaas ik me wel wat over.jadjong schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:43:
[...]
Men verwacht niet dat je met een boorhamer in hout of metaal gaat roeren. Voor hout zijn alleen de dikke boren met SDS te vinden.
Ze zijn in de aanbieding dacht ik.The Eagle schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:47:
Heb een Eurom bladblazer / zuiger maar die is net te zwak voor die takjes.
Ik heb de 47 cc. 99 euro. Mega, blaast ook grind weg als het moet maar alles ertussen is zo weg.
Daar is een (snelspan)boorkop voor met SDS adapter.breagor schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:55:
[...]
Een boorhamer kan ook normaal boren, dat hij hoofdzakelijk voor beton bedoeld is en gebruikt wordt (zal ik hem ook bijna alleen voor gebruiken) begrijp ik, maar dat er helemaal geen dergelijke boortjes bestaan verbaas ik me wel wat over.
Kunnen alle boren in die er zijn. Zowel rond als hex.
[ Voor 37% gewijzigd door Teijgetje op 25-09-2019 21:03 ]
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.
Daar zit hem dus juist het grote probleem eigenlijk. Die taxus takjes zijn relatief zwaar tov een (nat)blad. Valt in het grind. Ga ik harder blazen, blaas ik de steentjes weg, danwel de taxus in de kruipende hedera in. Dus ik moet zuigen. Maar de zuigkracht is eigenlijk net niet groot genoeg, en die taxus takjes kunnen ook langs de (plastic)fan terecht komen. Dan neemt de capaciteit af, of loopt ie vast of warm.
Of, aangezien @breagor zijn boorhamer nog moet kopen en nu al weet dat hij hem breder wil gebruiken: kies een model met verwisselbare kop waar al meteen een snelspankop wordt meegeleverd naast de SDS kop.Teijgetje schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:56:
[...]
Daar is een (snelspan)boorkop voor met SDS adapter.
Kunnen alle boren in die er zijn. Zowel rond als hex.
Zoals dus de DHR243 bijvoorbeeld, om bij Makita 18V brushless te blijven.
[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 25-09-2019 21:32 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.
Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic