Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 21:56
JAN-B schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:38:

Iets anders: ik was vorige week in een bouwmarkt en daar verkochten ze het merk Einhell; ik zie dit merk ook niet staan in de openingspost; iemand ervaring met dit merk :?
ze hadden een accu boor voor € 59, lijkt mij iets te goedkoop, maar misschien is het toch wel ok, (voor de eenvoudige klusjes)
Nivado schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:30:
Wat je bij de bouwmarkt kunt kopen is meestal te duur voor wat je er voor krijgt. Zowel omdat de bouwmarkt te hoge prijzen hanteert, als dat de bouwmarkt merken (B&D, Worx, Powerplus) vaak niet/nauwelijks beter zijn dan spullen van de Lidl, maar wel 3x zo duur.
kleine aanvulling hierop, als je een merk bij de bouwmarkt kunt kopen en dit merk staat niet in de startpost, is het rommel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:59

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Einhell komt met enige regelmaat langs in deze topics:

In dit deel:
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4

In het vorige deel:
[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 3

Persoonlijk zou ik het voor een veelgebruikt stuk gereedschap als een schroefboormachine niet direct kiezen voor een dergelijk budget merk.

Als je budget geen A-Merk toelaat voor machines die je sporadisch gebruikt of waar precisie minder belangrijk is omdat je het alleen voor grof werk gebruikt (afkortzaag of zo), dan zou je Einhell kunnen overwegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 17-09-2019 12:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:39
Nivado schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:45:
kleine aanvulling hierop, als je een merk bij de bouwmarkt kunt kopen en dit merk staat niet in de startpost, is het rommel.
Kleine aanvulling hierop, als je een merk niet bij de bouwmarkt kunt kopen en het ook niet in de startpost vermeld staat, dan kan het prima spul zijn. Zoals de bekende Scheppach invalzaag :)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:05
inderdaad, de prijs/kwaliteit verhouding van Einhell is perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:47:
Kleine aanvulling hierop, als je een merk niet bij de bouwmarkt kunt kopen en het ook niet in de startpost vermeld staan, dan kan het prima spul zijn. Zoals de bekende Scheppach invalzaag :)
En als het merk wel in de TS staat, en ook in de bouwmarkt te koop is, kan het nog steeds rommel zijn. Bij Bosch is de scheiding tussen groen en blauw wel vrij duidelijk (ook qua kwaliteit), maar de bouwmarktlijnen van Makita en DeWalt zijn een stuk moeilijker te onderscheiden, en de kwaliteit daarvan kan ook best om te huilen zijn (in mijn ervaring, in ieder geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
henkie196 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:51:
[...]

En als het merk wel in de TS staat, en ook in de bouwmarkt te koop is, kan het nog steeds rommel zijn. Bij Bosch is de scheiding tussen groen en blauw wel vrij duidelijk (ook qua kwaliteit), maar de bouwmarktlijnen van Makita en DeWalt zijn een stuk moeilijker te onderscheiden, en de kwaliteit daarvan kan ook best om te huilen zijn (in mijn ervaring, in ieder geval).
Er zijn vier opties.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
B = bouwmarkt
L = lijst TS

B | L
  |   = Als ook de Lidl het niet verkoopt dan is het onbekende troep dat zelfs de bouwmarkt er niks van wil weten of extreem profi spul dat je het niet kan betalen :)
X |   = Liever niet, maar voor specifieke doeleinden best ok (Scheppach / Parkside invalzaag)
  | X = Prima, mits de juiste lijn (Bosch blauw of Makita / DeWalt profi lijn) of bij heel klein gebruik Bosch groen
X | X = Doen, maar veelal ergens anders goedkoper te vinden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 17:55
Jongens, lekker snobistisch bezig. Voor de mensen die 3x per jaar een schroefje draaien en een keer een Ikea-kastje bouwen, heb je echt geen Bosch blauw nodig. Daar volstaat een Einhel of eigen merk prima voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:27
Ossi schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:37:
Jongens, lekker snobistisch bezig. Voor de mensen die 3x per jaar een schroefje draaien en een keer een Ikea-kastje bouwen, heb je echt geen Bosch blauw nodig. Daar volstaat een Einhel of eigen merk prima voor.
Dit, 90% gaat het verschil niet merken tussen een groene bosch decoupeerzaag of een blauwe.

Idem voor de Scheppach invalzaag.

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nivado
Zeker, het dik gedrukte ben ik helemaal met je eens.
Waar ik men voor wil behoeden is voor ca. € 100,- een Einhell/B&D/Worx setje kopen, als ze voor het zelfde geld een (veel) betere 10.8/12V Bosch Pro of Metabo set kunnen kopen. En als het nog goedkoper moet, zijn er andere opties die niet bij de bouwmarkt te koop zijn (Lidl is geen bouwmarkt).

Wat ik bedoel te zeggen is dat de zelfde kwaliteit voor (veel) minder te koop is. Of dat er voor het zelfde geld meer kwaliteit te koop is.
Wat mij betreft zijn er 4 opties:

High end: Festool/Mafell etc.
Enthousiast: Makita/DeWalt/Bosch Pro/Metabo Etc.
Enthousiast Lite: 10.8/12V Makita/DeWalt/Bosch Pro/Metabo Etc.
Budget: Parkside/Scheppach
barry86 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 12:49:
inderdaad, de prijs/kwaliteit verhouding van Einhell is perfect
Hier ben ik het dus niet mee eens, zie bovenstaand.

[ Voor 10% gewijzigd door Nivado op 17-09-2019 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Aan de ene kant heb je gelijk. Aan de andere kant heb ik ook wel eens een DeWalt bouwmarkt schroeftol gehad, die echt enorm eierende kop had (normaal 6mm boortje erin, en de tip daarvan beschreef een rondje van zo'n 1 cm doorsnede). Dat is gewoon klote om mee te werken. En voor dat geld had ik ook makkelijk een veel betere Metabo of Bosch blauw schroeftol kunnen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 639074

-

[ Voor 126% gewijzigd door Anoniem: 639074 op 21-09-2019 05:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Nivado schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:48:
[...]

Wat mij betreft zijn er 4 opties:

High end: Festool/Mafell etc.
Enthousiast: Makita/DeWalt/Bosch Pro/Metabo Etc.
Enthousiast Lite: 10.8/12V Makita/DeWalt/Bosch Pro/Metabo Etc.
Budget: Parkside/Scheppach

[...]

Hier ben ik het dus niet mee eens, zie bovenstaand.
Je zegt nu toch precies hetzelfde?
De prijskwaliteit verhouding gerelateerd aan gebruik.
Bij elke week klussen een makita, bij sporadisch een parkside.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jelte,89 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:30:
[...]

Daar heb je inderdaad wel een goed punt, en de doelgroep die zo'n apparaat heeft, gebruikt em vrijwel dagelijks. Hij is immers te duur om te kunnen verantwoorden voor hobbymatig gebruik (imho)

Maar even goed kan de garantie afhandeling prima zijn, ik heb em kapot, bel mn dealer en kan dezelfde dag nog een nieuwe ophalen. Ik ga dan niet direct klagen op internet,
Mja los van dat, als jij voor dat bedrag een zaag koopt en het is een &&@#@#!-ding, dan meld je je echt wel even op internet. Ik denk eigenlijk dat het best prima dingen zijn @Autonoesis ook zegt.
Daarnaast verwacht ik dat de garantie ook prima is voor dat geld, maar geen ervaring mee. Ik heb alleen een schuurmachine van ze (maar wel de ambitie om uit te breiden zodra er 'noodzaak' toe is ;) ).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-06 12:41

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anoniem: 639074 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:01:

Ik zou een doorsnee filiaalmanager niet als een autoriteit in de rechtsgeleerdheid beschouwen, die man zegt gewoon wat hem goed uitkomt. ;)

De wet zegt nml. dat ook aan het einde van de garantietermijn de verkoper nog steeds een inspanningsverplichting heeft jou verder te helpen.
Of je met zijn hulp goed gediend bent zonder tot de tandjes gewapend te zijn, is weer een andere vraag. :+

Het lijkt zo te zijn dat jouw Bosch machine een structureel probleem heeft dat direct is terug te voeren op een twijfelachtige fabricage.
Check daarvoor de reviews eens op het internet.
In dat geval mag je een valide beroep op coulance doen, dat mag en hoort juridisch gesproken als eerste bij de verkoper, maar het staat je vrij ook de fabrikant aan zijn/haar jasje te trekken.

Het zou mij niet verbazen als Bosch dan alsnog over de brug komt met een nieuwe en verbeterde machine die een gelukkiger gebruiker oplevert. ;)
@Bhagavad Bedankt voor de tip :9
ik heb inderdaad vanmiddag Bosch gebeld en gemaild, dus even afwachten op hun reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Mwoah, Als jij 3x per jaar een schroefje aan moet draaien, doe je dat gewoon met een schroevendraaier. daarnaast zijn de tweakers die in dit subforum komen redelijk klussers/enthousiastelingen, aanschaf van een nieuw huis, dus breek of zware werkzaamheden... mensen die regelmatig voor vrienden/familie klussen... Ik vind de tendens hier altijd netjes, en vaak word er afgesloten met: wil je meer gebruik van machine a maken, kijk dan de huppeldepup variant.
KillaZ schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:39:
[...]

Dit, 90% gaat het verschil niet merken tussen een groene bosch decoupeerzaag of een blauwe.

Idem voor de Scheppach invalzaag.
Niet mee eens, ik heb een groene bosch (gaat vertrekken) en die heeft dezelfde zaag opname als de Makita, en met dezelfde zaagjes zaagt de Makita van mn broer een stuk vertikaler/haakser.

Het verschil tussen de scheppach invalzaag (ik heb em zelf, en gaat ook vertrekken) en een Makita SP6000 is ook overduidelijk merkbaar... De SP6000 heeft minder moeite met eiken dan mijn scheppach in douglas, Oke, mijn scheppach heeft geen aftermarket (beter) blad.

En wat @Nivado ook aanhaalt, waarom mogen wij niet voor minder een beter product aanraden? Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat het B-merk Makita van de bouwmarkt, duurder is als het A-merk elders online.

Ook kan het een optie zijn om te investeren in 1 merk om dan te kunnen rouleren met de accu's.

(klein voorbeeldje: ik heb 10-15m beukenhaag en elke (elektrische) snoeischaar zou volstaan, maar gekozen voor de Makita versie (70 euro voor betaald) ik kreeg bij aanschaf een gratis 5Ah accu van Makita (aktie hebben ze elk eerste kwartaal van het jaar). Deze accu heeft een waarde van 70-80 euro en gaat dus mee op elke klus en kan worden gebruikt bij mn schroefmachine oid.)

tl:dr, snoeischaar voor niks/weinig

@henkie196, dit kan ook gebeuren doordat een gebruiker em heeft laten stuiteren, zeker met een uitslag van 1cm is dit gewoon een gevalletje retour als deze nieuw uit de doos komt...

(ook zijn het vaak de boortjes die het doen, en dat zegt dan meer over de boren...)

Revive the guild!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:00
Jelte,89 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:25:

(ook zijn het vaak de boortjes die het doen, en dat zegt dan meer over de boren...)
Zal inderdaad niet de eerste keer zijn. Ik heb een tijdje terug al eens een paar splinternieuwe Bosch houtboortjes (incl zaagsel :P) weer in het doosje gepropt en geretourneerd. De helft was krom, de andere helft was slecht gecentreerd 8)7

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
@henkie196, dit kan ook gebeuren doordat een gebruiker em heeft laten stuiteren, zeker met een uitslag van 1cm is dit gewoon een gevalletje retour als deze nieuw uit de doos komt...

Boortjes waren prima, als ik die op de nieuwe schroeftol zet zijn ze netjes recht (zelfs op de SDS boorhamer met spankop is het gewoon netjes recht).

Gevallen zou misschien kunnen, denk het niet, maar het is te lang geleden. En helaas heb ik er toen hij nieuw was niet goed genoeg opgelet. Toen het me opviel was de boor al ruim uit de garantie (maar weinig gebruikt, was voorheen niet zo hard nodig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
henkie196 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:57:
[...]

Boortjes waren prima, als ik die op de nieuwe schroeftol zet zijn ze netjes recht (zelfs op de SDS boorhamer met spankop is het gewoon netjes recht).

Gevallen zou misschien kunnen, denk het niet, maar het is te lang geleden. En helaas heb ik er toen hij nieuw was niet goed genoeg opgelet. Toen het me opviel was de boor al ruim uit de garantie (maar weinig gebruikt, was voorheen niet zo hard nodig).
Kromgetrokken door onbruik dus :P

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
[...]

Mwoah, Als jij 3x per jaar een schroefje aan moet draaien, doe je dat gewoon met een schroevendraaier. daarnaast zijn de tweakers die in dit subforum komen redelijk klussers/enthousiastelingen, aanschaf van een nieuw huis, dus breek of zware werkzaamheden... mensen die regelmatig voor vrienden/familie klussen... Ik vind de tendens hier altijd netjes, en vaak word er afgesloten met: wil je meer gebruik van machine a maken, kijk dan de huppeldepup variant.

[...]

Niet mee eens, ik heb een groene bosch (gaat vertrekken) en die heeft dezelfde zaag opname als de Makita, en met dezelfde zaagjes zaagt de Makita van mn broer een stuk vertikaler/haakser.

Het verschil tussen de scheppach invalzaag (ik heb em zelf, en gaat ook vertrekken) en een Makita SP6000 is ook overduidelijk merkbaar... De SP6000 heeft minder moeite met eiken dan mijn scheppach in douglas, Oke, mijn scheppach heeft geen aftermarket (beter) blad.

En wat @Nivado ook aanhaalt, waarom mogen wij niet voor minder een beter product aanraden? Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat het B-merk Makita van de bouwmarkt, duurder is als het A-merk elders online.

Ook kan het een optie zijn om te investeren in 1 merk om dan te kunnen rouleren met de accu's.

(klein voorbeeldje: ik heb 10-15m beukenhaag en elke (elektrische) snoeischaar zou volstaan, maar gekozen voor de Makita versie (70 euro voor betaald) ik kreeg bij aanschaf een gratis 5Ah accu van Makita (aktie hebben ze elk eerste kwartaal van het jaar). Deze accu heeft een waarde van 70-80 euro en gaat dus mee op elke klus en kan worden gebruikt bij mn schroefmachine oid.)

tl:dr, snoeischaar voor niks/weinig

No offence, maar jij valt niet onder de incidentele klusser ;)

Overigens zaagt mijn pdf900 haaks, als je er maar een haakse geleider naast gebruikt?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm koop ik stabila waterpassen want goed genoeg .... krijg ik dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wE2kAoA2gOPWWaBps4AzIqWB/full.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dhsy1WBiTk5KDDnHFWKkgzOw/full.jpg

Is dit acceptabel of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-06 16:25
Nee, zeker niet. Even omdraaien en je ziet welke afwijkt. Gelijk terugbrengen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
De reacties hierop konden niet uitblijven natuurlijk. Gevoelig onderwerp in een topic waar mensen trots zijn op hun gereedschap. Ik bedoelde het niet vervelend hè, dit topic is ook mijn goto-topic voor gereedschap.

Wij techneuten/tweakers houden van cijfertjes, specs en kwaliteit. Alleen slaan we daar in veel situaties flink in door. Hou daar rekening mee voordat je merken tot troep benoemt, terwijl het voor de sporadische gebruiker ruim voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Boudewijn schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 20:12:
Hmm koop ik stabila waterpassen want goed genoeg .... krijg ik dit.

[Afbeelding][Afbeelding]

Is dit acceptabel of niet?
Nee.

Koop liever een waterpas waarvan je de libel kan verstellen. Kan je je waterpas altijd weer waterpas maken mocht er iets mee gebeuren ;)

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:30
Hier nog mensen die merken kunnen aanraden voor japanse trekzagen?
Wordt gebruikt voor meubels maken en wordt genoeg gebruikt om een wat duurdere te kunnen rechtvaardigen.

Zoek een ryoba en kataba

Er zijn me te veel merken om me goed te kunnen orienteren.

[ Voor 13% gewijzigd door s0ulmaster op 17-09-2019 21:11 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruid
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 07:24
Ik kan deze set japanse zagen aanraden: https://www.dictum.com/de...-teilig-power-grip-712381
Bladen zijn vervangbaar (maar bij mij nog niet nodig geweest; toch regelmatig gebruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:00
Ik gebruik een zaag van Gyokucho en die zie ik vaker langskomen op het internet. Te koop bij Baptist (https://www.baptist.nl/ho...a-japanse-trekzaag-210-mm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
@kruid ik moet nog wat bij dictum bestellen, dus, wellicht een optie
@TheJVH die zagen bij baptist had ik ook al gezien. Over het algemeen verkoopt baptist geen zooi en deze zaag is ook nog goed betaalbaar.

Verder heb ik nu nog steeds geen flauw idee welke ik moet kopen en waarom :X

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruid
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 07:24
Die zagen van Dictum zijn ook (rebranded) Gyokucho (staat ook op het zaagblad). Met beide opties zit je dus goed! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Japanse zagen zien er tof uit voor een zombie Apocalyps. Maar wat is het doel van Japanse zagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Vraag stellen, is hem beantwoorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Ossi schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:59:
Japanse zagen zien er tof uit voor een zombie Apocalyps. Maar wat is het doel van Japanse zagen?
Ik vind dit een mooie uitleg (Leuk kanaal ook om te volgen :) )
YouTube: Why I Have So Many Handsaws

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Ossi schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:59:
Zagen :P Staat ook wel in de TS genoemd, maar japanse zagen zijn bedoeld om door het hout te trekken. De gewone zagen zijn gemaakt om bij het duwen kracht te zetten, en moeten daarom ook de duwkracht kunnen weerstaan. Een trekkracht is een stuk makkelijke te weerstaan voor een dunne plaat, en daarom kunnen Japanse zagen ook veel dunner zijn. Dit maakt ook dat de snedes dunner en netter zijn.

Aan de andere kant moet je wel goed opletten bij wat je doet bij japanse zagen, want als je per ongeluk bij het duwen kracht zet, kan je zaagblad zomaar dubbel buigen of zelfs breken.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:53

Pixeltje

Woo-woohoo!

Goedemorgen. Ik heb sinds een tijdje de luxe van een fatsoenlijke garage om in te werken en dat maakt dat ik ruimte heb voor een radiaal/afkortzaag in aanvulling op een cirkelzaag die ik al een tijd heb. Er zijn er voldoende om uit te kiezen, van ongeveer 90 euro tot ruim 800 euro en meer.

Ik heb inmiddels behoorlijk reviews gelezen en een aantal van de verschillende opties bekeken in een heuse winkel, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Hoewel ik de zaag niet dagelijks gebruik is er niets zo erg als een zaag die niet nauwkeurig zaagt - wat je maakt moet wel mooi zijn. Om maar even een voorbeeld te noemen; sommige goedkopere zagen (onder 200 euro bijvoorbeeld) wordt vaak van gezegd dat er speling op de lagers zit of de laser niet uitlijnt met de daadwerkelijke zaagsnede.

Inmiddels ben ik er wel uit dat ik zoek naar een zaagblad van 254mm, de middenmaat dus. Ik zaag vaak balkhout en de zaagcapaciteit van een zaag met dit blad moet voldoende zijn. Ik zit nu te kijken naar de Ryobi EM254L omdat die wat prijs betreft in mijn budget past en een redelijk degelijke zaag lijkt te zijn.

Ik ben benieuwd of hier mensen zitten met een afkortzaag en wat de afwegingen zijn geweest om de zaag te kopen die je hebt staan, in de hoop dat het mij helpt om een keuze te maken.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• CurlyMo
@Boudewijn Hier ook een keer een waterpas gekocht die niet waterpas bleek te zijn. Bericht gestuurd naar de winkel. Bleek het een productiefout te zijn. Alle waterpassen werden teruggeroepen en uit de handel genomen. Achteraf kunnen we alleen maar raden hoeveel echtelijke ruzies dit heeft opgeleverd bij DIY klussers die de keukenkastjes niet recht opgehangen kregen :+

Overigens heb ik het idee dat je bij deze afwijking nog wel op het oog moet kunnen zien welke afwijkt.

[ Voor 12% gewijzigd door CurlyMo op 18-09-2019 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-06 12:56
Pixeltje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:50:
Goedemorgen. Ik heb sinds een tijdje de luxe van een fatsoenlijke garage om in te werken en dat maakt dat ik ruimte heb voor een radiaal/afkortzaag in aanvulling op een cirkelzaag die ik al een tijd heb. Er zijn er voldoende om uit te kiezen, van ongeveer 90 euro tot ruim 800 euro en meer.

Ik heb inmiddels behoorlijk reviews gelezen en een aantal van de verschillende opties bekeken in een heuse winkel, maar ik kom er nog niet helemaal uit. Hoewel ik de zaag niet dagelijks gebruik is er niets zo erg als een zaag die niet nauwkeurig zaagt - wat je maakt moet wel mooi zijn. Om maar even een voorbeeld te noemen; sommige goedkopere zagen (onder 200 euro bijvoorbeeld) wordt vaak van gezegd dat er speling op de lagers zit of de laser niet uitlijnt met de daadwerkelijke zaagsnede.

Inmiddels ben ik er wel uit dat ik zoek naar een zaagblad van 254mm, de middenmaat dus. Ik zaag vaak balkhout en de zaagcapaciteit van een zaag met dit blad moet voldoende zijn. Ik zit nu te kijken naar de Ryobi EM254L omdat die wat prijs betreft in mijn budget past en een redelijk degelijke zaag lijkt te zijn.

Ik ben benieuwd of hier mensen zitten met een afkortzaag en wat de afwegingen zijn geweest om de zaag te kopen die je hebt staan, in de hoop dat het mij helpt om een keuze te maken.
Ik heb die Ryoby thuis, bevalt goed. Na de goedkope Metabo lijkt deze fluisterstil. Stofafzuiging en de laser zijn waardeloos. Qua formaat blad en de telescoop naar voren is er denk ik geen betere in deze prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
CurlyMo schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:05:
@Boudewijn Hier ook een keer een waterpas gekocht die niet waterpas bleek te zijn. Bericht gestuurd naar de winkel. Bleek het een productiefout te zijn. Alle waterpassen werden teruggeroepen en uit de handel genomen. Achteraf kunnen we alleen maar raden hoeveel echtelijke ruzies dit heeft opgeleverd bij DIY klussers die de keukenkastjes niet recht opgehangen kregen :+

Overigens heb ik het idee dat je bij deze afwijking nog wel op het oog moet kunnen zien welke afwijkt.
Je moet wel heel dom zijn om daar ruzie over te maken.

Draai de waterpas 180 graden... ander resultaat > gereedschap rot, klaar

Over vrouwen en productiefouten gesproken... :+

• CurlyMo
kabeltjekabel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:27:
[...]
Draai de waterpas 180 graden... ander resultaat > gereedschap rot, klaar
Dat weet jij en dat weet ik ;)

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
s0ulmaster schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:10:
Wordt gebruikt voor meubels maken en wordt genoeg gebruikt om een wat duurdere te kunnen rechtvaardigen.

Zoek een ryoba en kataba

Ik heb die bij Fine Tools gekocht, bevallen me erg goed. De ryoba heb ik de lifesaw versie.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Sjoerd-b schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:12:
[...]

Ik heb die Ryoby thuis, bevalt goed. Na de goedkope Metabo lijkt deze fluisterstil. Stofafzuiging en de laser zijn waardeloos. Qua formaat blad en de telescoop naar voren is er denk ik geen betere in deze prijsklasse.
Heeft die ryobi iets van softstart? Waarom is de laser waardeloos, scheef en niet te stellen?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

• Vitamine
  • Laatst online: 05-06 16:10
henkie196 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:20:
[...]

Zagen :P Staat ook wel in de TS genoemd, maar japanse zagen zijn bedoeld om door het hout te trekken. De gewone zagen zijn gemaakt om bij het duwen kracht te zetten, en moeten daarom ook de duwkracht kunnen weerstaan. Een trekkracht is een stuk makkelijke te weerstaan voor een dunne plaat, en daarom kunnen Japanse zagen ook veel dunner zijn. Dit maakt ook dat de snedes dunner en netter zijn.

Aan de andere kant moet je wel goed opletten bij wat je doet bij japanse zagen, want als je per ongeluk bij het duwen kracht zet, kan je zaagblad zomaar dubbel buigen of zelfs breken.
Dit ^^. Mijn ervaring is ook doordat je trekt met zagen, je de kracht veel beter kan doseren.

Echte mannen eten geen honing. Echte mannen kauwen bijen...

• s0ulmaster
kruid schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:59:
Die zagen van Dictum zijn ook (rebranded) Gyokucho (staat ook op het zaagblad). Met beide opties zit je dus goed! :-)
Aangezien ik dus toch nog wat van dictum nodig heb, ga ik die maar eens proberen. Lijkt een mooie set en de handgrepen lijken mij conmfortabeler dan de houten van de meeste japanse merken. (die versie is er dus ook van dit merk)
Daarin vind ik de japanners ook vaak wat te traditioneel.

[ Voor 4% gewijzigd door s0ulmaster op 18-09-2019 09:25 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

KillaZ schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 19:27:
[...]

No offence, maar jij valt niet onder de incidentele klusser ;)

Overigens zaagt mijn pdf900 haaks, als je er maar een haakse geleider naast gebruikt?
:9

Ik heb volgens mij een groene pst 600 oid, maar ik bedoel meer als ik een balk van 5cm dik afkort, (ja normaal doe ik dat met de afkortzaag,) dan komt de zaag er onder niet bij de streep uit.
s0ulmaster schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 21:10:

Zoek een ryoba en kataba

Ik heb zelf de 3e set van deze pagina en ben daar zeer tevreden over!

https://www.fine-tools.com/set.html

Revive the guild!

• Nivado
Jelte,89 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 09:23:
[...]

:9

Ik heb volgens mij een groene pst 600 oid, maar ik bedoel meer als ik een balk van 5cm dik afkort, (ja normaal doe ik dat met de afkortzaag,) dan komt de zaag er onder niet bij de streep uit.
Die ervaring heb ik ook met een PST 800, en dat was al bij een plank van 18mm. Dat ding kon echt voor geen meter recht zagen!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Over Japan(se) (zagen) gesproken, Er staat een mooie grasmaaier op iBood vandaag

Nu een beetje in dubio, want heb eigenlijk geld op de plank liggen voor de SP6000 en een Makita decopeer... maar daar wacht ik mee tot januari ivm de accu actie..

Deze dan a.s. vrijdag mijn vrouw cadeau geven? :*) 8)

Revive the guild!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jelte,89 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:30:
slim d:)b

en het mooie is dat de regels stellen dat kado's niet van het gereedschapsbudget afgehaald mogen ;) :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
Fraggert schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:39:
[...]

slim d:)b

en het mooie is dat de regels stellen dat kado's niet van het gereedschapsbudget afgehaald mogen ;) :P
En hoe zit het met alimentatie?

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Nja,

Het geld gaat er met bakken uit, aan kosten en gezin e.d. en er blijft niet altijd ruimte over voor luxe uitgaven, en opzich is deze wel aantrekkelijk geprijsd...

Even afwegen... de andere heeft een snoer, maait niet super meer, volgens mij zit het mes of de as iets scheef...

Revive the guild!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op woensdag 18 september 2019 @ 10:53:
[...]

En hoe zit het met alimentatie?
aliwattes? :P

@Jelte,89 ja, begrijpelijk, blijft geen feest natuurlijk soms he.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• KillaZ
Over Japan(se) (zagen) gesproken, Er staat een mooie grasmaaier op iBood vandaag

Nu een beetje in dubio, want heb eigenlijk geld op de plank liggen voor de SP6000 en een Makita decopeer... maar daar wacht ik mee tot januari ivm de accu actie..

Is de SP op accu dan niet interessant voor je? Ik zit namelijk ook te kijken naar een invalzaag. Gezien mijn hele ecosysteem op Makita zit, zou de accu invalzaag (295 euro uit mijn hoofd) ook een mooie optie zijn.

K to the KillaZ

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 21:33

Volgens Idealo heb je die wel voor 160 in huis, dus zoooo spectaculair is die ibood niet

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

KillaZ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:50:
[...]

Is de SP op accu dan niet interessant voor je? Ik zit namelijk ook te kijken naar een invalzaag. Gezien mijn hele ecosysteem op Makita zit, zou de accu invalzaag (295 euro uit mijn hoofd) ook een mooie optie zijn.
Ja, die komt er ook in januari...
Matthis schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:05:
[...]

Volgens Idealo heb je die wel voor 160 in huis, dus zoooo spectaculair is die ibood niet
Toch weer 25 euro ;)

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

KillaZ schreef op woensdag 18 september 2019 @ 11:50:
[...]

295 ex. BTW bedoel je? En zonder geleiderails.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 21:33
Jelte,89 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:09:
[...]

Ja, die komt er ook in januari...

[...]

Toch weer 25 euro ;)
Bwaa, er komt ook nog 8 of 9 euro verzending bij ibood bovenop

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat en de *!@!@@$-service van iBood. Ik kocht er vroeger wel eens wat, maar de prijzen zijn tegenwoordig echt niet meer zo spectaculair. De service daarentegen is spectaculair... slecht. Althans dat is mijn ervaring, gewoon 3 maanden op een RMA wachten (en geen geld terug, wat ik na 3 maanden prima vind).
Dat snap ik prima gezien hun bedrijfsmodel overigens.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Boudewijn schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:59:
Dat en de *!@!@@$-service van iBood. Ik kocht er vroeger wel eens wat, maar de prijzen zijn tegenwoordig echt niet meer zo spectaculair. De service daarentegen is spectaculair... slecht. Althans dat is mijn ervaring, gewoon 3 maanden op een RMA wachten (en geen geld terug, wat ik na 3 maanden prima vind).
Dat snap ik prima gezien hun bedrijfsmodel overigens.
En ondertussen alle klachten op hun forum subtiel wegjorissen. Of zijn ze daar inmiddels mee gestopt?

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Geen idee, ik heb er denk ik ±50 orders gehad... maar de meeste voor 2016. Daarna nog 1 of 2 (een keer wat serviesgoed).
Ik zou er geen spullen meer kopen waar je 'complexe' garantie op wil claimen, zoals een NAS.

• KillaZ
Orion84 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 12:22:
[...]

295 ex. BTW bedoel je? En zonder geleiderails.
Nope, was een aanbieding incl. btw en idd excl. geleiderails. Zie er nu 1 staan bij een shady webshop voor 297.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
Pixeltje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:50:

Eind vorig jaar werd onze nieuwbouwwoning opgeleverd. Pas vorige maand kocht ik een afkortzaag; achteraf gezien had ik dat direct bij de oplevering moeten doen. Zo veel staan klooien met handzaag..was dus allemaal onnodig.

Na veelvuldig (vooral online) vergelijken, is mijn keuze gevallen op de Metabo KGS 254 M. Heb geen ervaring met andere zagen, maar kan er tot op heden alleen maar positief over zijn. De laser moest ik na levering even bijstellen, maar dat was zo geregeld. Voor de rest zaagt hij voor mij perfect: de standaard hoeken zijn voor verstek zagen goed in te stellen, en wat ik tot op heden gezaagd heb leverde ook haakse resultaten op.

Ik ken de Ryobi niet, zie dat hij bij Coolblue nooit meer leverbaar is, maar zie dat hij wel in min of meer dezelfde prijsklasse valt. In mijn geval kon ik voor de Metabo bij de Bauhaus terecht en kreeg ik 12% korting op de laagste die elders gehanteerd werd i.v.m. laagste prijs garantie: toch mooi meegenomen.
Ben uiteindelijk op de diverse en het hoge aantal goede reviews af gegaan en kan me na een maand gebruik goed vinden in het gene ik er over gelezen heb.

Vaak zijn er op Youtube ook genoeg reviews te vinden. Zeker als je Duits een beetje op orde is worden afkort/trek zagen best vaak aan een test onderworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

@Pixeltje

Ik heb destijds een DeWalt DWS774 gekocht, Vooral om de precieze zaagsnede dmv de schaduwlijn!

Ik denk toch dat ik de grasmaaier laat schieten, heb meer prioriteiten bij de invalzaag en de decopeer... het maai seizoen is toch zo'n beetje afgelopen, en zoals @Matthis aangeeft, hij is niet extreem goedkoop + de service van iBood maakt het mij dat ik er even vanaf zie

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@Jelte,89 Waarschijnlijk komt de DLM431Z in 1e of 2e kwartaal 2020 wel voor maximaal € 200,- in de aanbieding met gratis 5Ah accu.
Het is zoals eerder gemeld een heerlijk apparaat verder.

[ Voor 17% gewijzigd door Nivado op 18-09-2019 14:23 ]

• Beaub
Hier mensen die ervaring hebben met de Makita RT0700CX3J (multifrees)? Krijgt over het algemeen goede reviews en het feit dat hij zowel als bovenfrees als als kantenfrees valt te gebruiken spreekt mij erg aan: heb het maken van een tv-meubel in de planning staan en daar zou ik beide functies voor willen gebruiken.

Aan de andere kant twijfel ik of ik niet beter voor 2 losse apparaten kan gaan. Iemand suggesties?

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Ik heb er niet heel veel mee gewerkt, (m'n broer heeft er 1) en het is even kijken hoe of wat qua hulpstukken en het ombouwen naar bovenfrees... Uiteraard staat dat allemaal in het boekje maar ik heb het mn broer laten doen, en dat zag er allemaal wel smooth uit.

was er prima over te spreken over het kleine stukje freeswerk wat ik moest doen, 3mm (diep) 12mm (breed) eik frezen icm een bosch blauw freesje...

Revive the guild!

• Nivado
@Beaub Ik heb de draadloze variant (DRT50ZJX2) Het verschil tussen een bovenfrees en een kantenfrees is (i.m.o.) de vaste stand van het freesbit voor de kantenfrees en het van boven induwen van het freesbit tot een getrapte, instelbare diepte.
Makita heeft dit heel goed opgelost door all deze functionaliteiten in de verwisselbare voeten te verwerken. Het wisselen tussen de voeten gaat heel soepel.

Ik zie niet in waarom je hier 2 verschillende apparaten voor nodig hebt. Zeker voor de incidentele gebruiker die eens een keer een meubel maakt.
Als je echter hardhout of grote maten gaat frezen kan het zijn dat je wat rustiger aan moet doen of vermogen te kort komt. Verder voldoen deze apparaten prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
Beaub schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:17:
Hier mensen die ervaring hebben met de Makita RT0700CX3J (multifrees)? Krijgt over het algemeen goede reviews en het feit dat hij zowel als bovenfrees als als kantenfrees valt te gebruiken spreekt mij erg aan: heb het maken van een tv-meubel in de planning staan en daar zou ik beide functies voor willen gebruiken.

Aan de andere kant twijfel ik of ik niet beter voor 2 losse apparaten kan gaan. Iemand suggesties?
Ik kwijl ook al eventjes over dit apparaatje. Lijkt mij erg fijn. Vandaag kreeg ik een mail dat de RT0700CX2J voor € 187,- in de aanbieding is bij gereedschapcentrum. Het verschil tussen de 2 en 3 versie is de hoeveelheid voeten die meegeleverd worden.

Voor veel situaties lijkt mij dit zeker volstaan. Zelf twijfel ik tussen een gewone bovenfrees of deze. Met een bovenfrees kun je ook kanten frezen. Net wat de voorkeur is. Maar ja: Al die toeters en bellen op dit apparaat laten je tweakershart natuurlijk gewoon sneller kloppen. :9

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-11-2024
Beaub schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:17:

Ik heb geen ervaring met de Makita, maar wel met de DeWALT D26204K Bovenfrees / kantenfrees.

Prijstechnisch is het interessanter om een multifrees te kopen, omdat dit gewoon in de kosten scheelt. Aan de andere kant als je het heel veel gaat gebruiken moet je het constant ombouwen. Dit duurt gelukkig nog geen minuut. Maar is soms wel heel vervelend als je snel wilt werken.

De Dewalt is krachtig genoeg om ook harde houtsoorten goed te bewerken, zelfs met goedkope frezen gaat het prima. Als je andere frezen wilt gaan kopen, kan ik Ecotools aanraden. Deze zijn goed en goedkoop in de aanschaf.

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Leuk jongens... nu wil ik deze ook want mijn KBM uit 2008 (ish) is op... ;)

Revive the guild!

• Raymond
  • Nu online
De voet die er niet bij zit is een "afstandsvoet". Waarvoor gebruik je die eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Beaub @RobB_W ik heb de RT0700CX3J en dat bevalt goed (maar verder ook weinig ervaring met andere freesmachines).

Heb er ook al behoorlijk lomp freeswerk mee gedaan, dan merk je wel dat ie daar eigenlijk niet voor gemaakt is (lang niet zoveel power als de grotere bovenfrezen), maar met wat geduld (in meerdere stappen frezen) lukt dat ook wel. De flexibiliteit met de verschillende voeten maakt het wel een mooie complete, breed inzetbare set :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobB_W
Jelte,89 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:51:
Tsja, als je dan dit topic gaat lezen ben je ook wel de kat op het spek aan het binden... :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beaub
Jelte,89 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:51:
Dat heb ik hier al meerdere keren ervaren... :).

Overigens kan ik de SP6000 invalzaag ten zeerste aanraden..mocht je daar nog over twijfelen. (Ik heb hem overigens met draad, niet op accu)

• Nivado
Raymond schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:52:
De voet die er niet bij zit is een "afstandsvoet". Waarvoor gebruik je die eigenlijk?
Deze inderdaad.
Om op moeilijk bereikbare plaatsen te frezen. Je bitje zit dichter bij de zijkant van het apparaat, waardoor je dichter bij hoeken kunt frezen.
Ik heb hem zelf niet, maar zou hem 2x hebben kunnen gebruiken. Echter lijkt deze wel iets meer moeite te kosten om te wisselen dan de andere 3 voeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voordeel van die voet is ook dat je hem als kantenfrees kan gebruiken, maar met een stuk meer oppervlak steunend op je werkstuk, waardoor je hem makkelijker vlak houdt.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Jelte,89 schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:53:
@Pixeltje

Ik heb destijds een DeWalt DWS774 gekocht, Vooral om de precieze zaagsnede dmv de schaduwlijn!
Zorgt die schaduwlijn er dan voor dat de lijn altijd goed is, ongeacht de dikte van het materiaal onder de zaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Ik heb een paar weken geleden de RT0700CX3J gekocht. Los van wat Youtube filmpjes te hebben gekeken, heb ik de handleiding niet meer echt ingekeken na de eerste keer. Het verwisselen van voet is een werkje van niets (klemmetje losklikken, frees eruit halen, in de andere voet steken, en klemmetje weer dicht). Ik heb tot nu toe alleen de kantenvreesvoet gebruikt en de bovenfreesvoet. 3 spotjes in een massieve harthouten plank frezen, een groef in dezelfde plank frezen en een sponning frezen in vuren. Die harthouten plank was Zebranohout, stuk harder dan eiken en lastig te bewerken. Als je niet teveel in 1 keer freest is het geen enkel probleem en heb ik niet de indruk gehad dat ik power te kort kwam.

Werkt allemaal als een trein en ik ben erg blij met het compacte formaat, heb veel controle. Bij zo'n Triton bovenfrees (bijv) lijkt mij dat wat minder, gezien die erg groot is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-06 12:54

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik heb de RT0700CX2J nu ruim een jaar. Ik maak graag eiken meubeltjes e.d. Voor mij voldoet het prima, geen problemen gehad.
Freesjes heb ik tot nog toe bij Ecotools gehaald, dus wellicht is daar nog verbetering mogelijk maar voor mij niet nodig. Mocht je kunnen kiezen (i.v.m. jou eigen ecosysteem) voor een accuvariant lijkt mij dat wel een pré, het snoer is niet altijd even handig.
Ik mis die derde voet die je bij de CX3J erbij krijgt niet.

Power is altijd nog voldoende geweest, je moet het of rustig aan doen, of soms eens voorboren met een potboor, dat wil wel eens helpen. Laatst een gat van 90x90x20mm uit een eiken plank moeten halen, dan heb ik toch echt eerst even 6x 30mm voorgeboord, dat scheelde aanzienlijk...

enne, de deal van gereedschapscentrum is een slechte deal! Maarja, ik ben nu weer in de markt voor een SP6000... iemand nog eentje liggen? :P

[ Voor 5% gewijzigd door Sjoerdfoto op 19-09-2019 07:20 ]

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:04
In eerder stadium al advies gevraagd voor een lamellenfrees, een machine die ik weinig gebruik en daarom voor een goedkope variant gegaan om te proberen. Nu merk ik dat ik mijn schuurmachine van 3 tientjes veel gebruik en zit er nog aardig wat schuurwerk aan te komen, onder andere bij m'n pa al het houtwerk buiten pak ik met hem op. Kortom, ik gebruik hem veel, ga hem nog veel gebruiken en dat mag dus wel een update gebruiken.

Nu zit ik te denken aan de Festool DTS 400 REQ plus, een goede review/vergelijker voor wat hogere segment schuurmachines kan ik zo 1-2-3 niet vinden. Los daarvan is jullie mening en ervaring ook waardevol dus adviezen hoor ik graag.

• henkie196
  • Niet online
Hout buiten schuren klinkt als grote oppervlakken schuren. Weet niet of een deltaschuurmachine daar het meest geschikt voor is. Een deltaschuurmachine is meer geschikt voor kleine hoekjes e.d., staat in de TS ook een mooi plaatje over welk type schuurmachine waar goed in is.

Buiten dat is Festool wel goed met schuurmachines. Rupes kwam ook wel eerder voorbij als goed merk voor schuurmachines, vaak wat goedkoper dan Festool, maar net zo goed, of nog beter zelfs als Festool.

• barry86
Ik heb een week geleden deze kruislijnlaser ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/530x530/o240480v54_humgcl025.png

Afgelopen week heb ik enkele plankjes en schilderijen opgehangen, ook ben ik bezig met plafond afwerken en heb ik mijn ragelwerk afgemaakt voor de gipsplaten.

Ik heb daarbij de waterpas en rolmaat gebruikt, en ben de kruislijn laser vergeten en ook niet gemist.
Daarop heb ik besloten deze terug te sturen.
Niet omdat het niet werkt, maar voor bovengenoemde werkzaamheden vind ik het geen toegevoegde waarde,
En dan vind ik het best een stukje duur gereedschap.

Of die ik nu wat verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd-b
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-06 12:56
Pixeltje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 08:46:
[...]

Heeft die ryobi iets van softstart? Waarom is de laser waardeloos, scheef en niet te stellen?
Volgens mij wel softstart, maar na de (versleten) Metabo KGS254 lijkt alles softstart te hebben.
Echter, op een stationaire machine heeft softstart niet veel toegevoegde waarde naar mijn mening.

De laser is mij niet precies genoeg, ik hou altijd eerst even het blad stil en zet hem dan op de zaaglijn.

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Sjoerd-b schreef op donderdag 19 september 2019 @ 07:50:
[...]

Volgens mij wel softstart, maar na de (versleten) Metabo KGS254 lijkt alles softstart te hebben.
Echter, op een stationaire machine heeft softstart niet veel toegevoegde waarde naar mijn mening.

De laser is mij niet precies genoeg, ik hou altijd eerst even het blad stil en zet hem dan op de zaaglijn.
Thanks, ik ga me nog even bezinnen op welke ik wil, kom ik einde jaar een plaatje posten ;)
barry86 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 07:45:

[Afbeelding]

Afgelopen week heb ik enkele plankjes en schilderijen opgehangen, ook ben ik bezig met plafond afwerken en heb ik mijn ragelwerk afgemaakt voor de gipsplaten.

Ik heb daarbij de waterpas en rolmaat gebruikt, en ben de kruislijn laser vergeten en ook niet gemist.
Niet omdat het niet werkt, maar voor bovengenoemde werkzaamheden vind ik het geen toegevoegde waarde,

Ik heb er ook eentje en het hangt er een beetje vanaf wat je doet of het ding handig is of niet. Voor één plank pak ik 'm er ook niet bij (want waterpas) maar als je meerdere dingen op één lange lijn wilt hebben is het heerlijk. Haaks ook trouwens, van wand naar plafond bijvoorbeeld. Ik heb 'm trouwens ook gebruikt om de tafelzaag haaks te stellen.

Voor tegelwerk is het ding ook prettig omdat hij een lijn rondom maakt die waterpas is. Rachelwerk uitzetten idem. Maar inderdaad, voor een plankje oid gebruik ik hem niet.

[ Voor 16% gewijzigd door Pixeltje op 19-09-2019 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Pixeltje schreef op woensdag 18 september 2019 @ 20:51:
[...]

Zorgt die schaduwlijn er dan voor dat de lijn altijd goed is, ongeacht de dikte van het materiaal onder de zaag?
Ja, ook als je het zaagblad ooit een keer vervangt.

Het is niets meer dan een lampje die schijnt op je werkstuk en langs je zaag, daar waar de zaag het licht blokkeert werpt deze een schaduw(lijn) op je werkstuk...

Je afgetekende werkstuk (potloodstreepje) leg je dan 'op' de schaduwlijn en zagen maar!

Revive the guild!

• RobB_W
Even een hardcore gear vraag: Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning en er moet veel gebeuren. Zoonlief (7 jaar oud) is uiteraard van mening dat hij mij hiermee moet helpen. Wat zaken schroeven en boren enzo.

En vrouwlief is van mening dat mijn huidige boor- en slagschroefset (Makita) te groot voor hem is, tsja.. Dus zoek ik iets wat voor hem een beetje vast te houden is en redelijk betaalbaar. Dat kan natuurlijk van Ikea/Worx/Wesco zijn. Maar zelf dacht ik aan een Bosch IXO, omdat ik dan gelijk een excentrische- en hoekadapter heb voor lastige hoekjes. Dan heb ik er zelf soms ook nog eens wat aan.

Hebben jullie nog andere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

@RobB_W Koop een Bosch 12v-15 Flexiclick (in dit topic zeer regelmatig geroemd, makkelijk terug te vinden).

Die is mooi op de groei voor hem, is voor jou ook nog eens handig (want ook die opzetstukken) en is net een tikkeltje professioneler dan de IXO, waardoor je er zelf ook daadwerkelijk echt wat aan hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Ethiron op 19-09-2019 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

RobB_W schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:04:
Even een hardcore gear vraag: Binnenkort krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning en er moet veel gebeuren. Zoonlief (7 jaar oud) is uiteraard van mening dat hij mij hiermee moet helpen. Wat zaken schroeven en boren enzo.

En vrouwlief is van mening dat mijn huidige boor- en slagschroefset (Makita) te groot voor hem is, tsja.. Dus zoek ik iets wat voor hem een beetje vast te houden is en redelijk betaalbaar. Dat kan natuurlijk van Ikea/Worx/Wesco zijn. Maar zelf dacht ik aan een Bosch IXO, omdat ik dan gelijk een excentrische- en hoekadapter heb voor lastige hoekjes. Dan heb ik er zelf soms ook nog eens wat aan.

Kettingzaag valt af inderdaad ;)

Mijn ervaring leert wel (zoontje van bijna 5) dat hij het heel leuk vind om interessant te doen, maar na 5 minuten de boel aan de kant gooit en met zn autotjes gaat spelen. Dus dan geef ik em de schroefmachine op de slipstand,

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 08:57
Heel eerlijk, en durf het bijna niet te zeggen: ik heb al 5 jaar zo'n IXO in de inloopkast staan en gebruik het ding stiekem best vaak.

Voor het kleine grut in huis (even snel Ikea-kastje in elkaar schroeven, computer (de-/)monteren, plafondlamp open om peertje te vervangen, etc) vind ik het best handig, deels vanwege die opzetstukjes, deels vanwege licht en handzaam, deels vanwege dichterbij dan de schroevendraaiers en accutol in de berging. Die paar Nm zijn voor de kleine tussendoorklusjes vaak genoeg, en het is soms juist wel fijn om iets minder kracht in je machine te hebben, dan hoef je ook minder op te letten dat je dingen niet per ongeluk finaal aan gort draait :+

Als het goed vast zit/moet of grotere schroeven betreft, kan je altijd nog echt gereedschap pakken.

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 18:52
RobB_W schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:04:

Een DeWalt DCF680G2, al is die wel (fors) duurder dan de IXO. Is net als de IXO een schroefmachine, maar met zeskant-boortjes in zacht materiaal lukt misschien wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08-06 17:36
barry86 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 07:45:

[Afbeelding]

Ja je klust te weinig ;)

Ik heb hem ook sinds een week (precies dezelfde, zou hij in Duitsland in de aanbieding zijn geweest :) en gebruik hem momenteel volle bak bij mijn zolder verbouwing. Ideaal bij het plaatsen van mijn staanders tbv gipsplaten en hoogtes overbrengen. Die van mij gaat zeker niet terug, ben alleen nog steeds op zoek naar het ideale statief.

(o ja, ik heb hem ook gebruikt om mijn hegjes op dezelfde hoogte te knippen, wel in het schemer, want anders zie je de laser niet buiten. Ik denk dat de buren wel hebben gedacht, goh die gek is 's nachts aan het tuinieren en druk bezig op zijn zolder, wat voor duistere zaakjes zou hij hebben 8)7 )

• Goudvis
  • Laatst online: 08-06 21:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

einz schreef op donderdag 19 september 2019 @ 07:24:
In eerder stadium al advies gevraagd voor een lamellenfrees, een machine die ik weinig gebruik en daarom voor een goedkope variant gegaan om te proberen. Nu merk ik dat ik mijn schuurmachine van 3 tientjes veel gebruik en zit er nog aardig wat schuurwerk aan te komen, onder andere bij m'n pa al het houtwerk buiten pak ik met hem op. Kortom, ik gebruik hem veel, ga hem nog veel gebruiken en dat mag dus wel een update gebruiken.

Nu zit ik te denken aan de Festool DTS 400 REQ plus, een goede review/vergelijker voor wat hogere segment schuurmachines kan ik zo 1-2-3 niet vinden. Los daarvan is jullie mening en ervaring ook waardevol dus adviezen hoor ik graag.
Ik heb van onze jaren 30 woning al het schilderwerk buiten zelf gedaan, en geschuurd met een Rupes delta. Het is een Dudok stijl woning met 15 (!) kantel en kiepramen boven van ca 80x70cm met elk een dag en raamframe enz. Een hoop schuurwerk.

Had geen moment liever een excentrische schuurmachine gehad. Liever een kleiner, lichter apparaat dat echt goed is dan een lompe ragger waarmee je niet in de hoeken kont.

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte,89

Jelte,89

Woodworking

Goudvis schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:12:
[...]

Ik heb van onze jaren 30 woning al het schilderwerk buiten zelf gedaan, en geschuurd met een Rupes delta. Het is een Dudok stijl woning met 15 (!) kantel en kiepramen boven van ca 80x70cm met elk een dag en raamframe enz. Een hoop schuurwerk.

Had geen moment liever een excentrische schuurmachine gehad. Liever een kleiner, lichter apparaat dat echt goed is dan een lompe ragger waarmee je niet in de hoeken kont.
been there done that... maar dan volledig afgekrabt met een krabber en een fohn,

Verstand op nul en gaan met die banaan :)

Revive the guild!

• Goudvis
  • Laatst online: 08-06 21:40

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Jelte,89 schreef op donderdag 19 september 2019 @ 16:08:
[...]

been there done that... maar dan volledig afgekrabt met een krabber en een fohn,

Verstand op nul en gaan met die banaan :)
Had hier achteraf ook geen kwaad gekund misschien. Maja, inzichten he?

Wij hielden het op opschuren, herstel waar nodig en 2x aflakken met sigma s2u. Was al werk genoeg :Y)

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Goudvis schreef op donderdag 19 september 2019 @ 15:12:

Voor dat soort werk is een deltaschuurmachine dan ook bij uitstek geschikt. Ik dacht zelf meer aan grote houtenpanelen aan het huis, maar een berg ramen is inderdaad ook een boel werk. Het hangt er vanaf wat hij bedoeld met een boel werk om het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:11
Sjoerdfoto schreef op donderdag 19 september 2019 @ 07:18:
Ik heb de RT0700CX2J nu ruim een jaar. Ik maak graag eiken meubeltjes e.d. Voor mij voldoet het prima, geen problemen gehad.
Freesjes heb ik tot nog toe bij Ecotools gehaald, dus wellicht is daar nog verbetering mogelijk maar voor mij niet nodig. Mocht je kunnen kiezen (i.v.m. jou eigen ecosysteem) voor een accuvariant lijkt mij dat wel een pré, het snoer is niet altijd even handig.
Ik mis die derde voet die je bij de CX3J erbij krijgt niet. Power is altijd nog voldoende geweest, je moet het of rustig aan doen
Ik denk dat er genoeg steunbetuigingen zijn voor de RT0700, zo niet dan sluit ik me hier volledig bij aan.
Power is prima, die derde voet heb ik wel en lijkt me vrij nutteloos.

Ik zit wel marktplaats een beetje in de gaten te houden voor een simpele zware frees voor in een freestafeltje maar dit is echt luxe.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-06 21:32
Gisteren een bijna traumatische actie gehad.

Stond gaatje te boren in een gipsplaat en toen sloeg de gatenzaag vast (127mm) en de boormachine sloeg om en knalde met de accu tegen het plafond.
Dit gebeurde zo snel dat ik de knop niet op tijd los had, en door de kracht van de boormachine tordeerde/Verboog het handvat iets waardoor de knop niet los kwam.
Ook kon ik doordat ik tussen de boormachine plafond en muur klem zat mijn hand niet meer weghalen. De accu verwijderen lukte ook niet.

Toen begon hij behoorlijk te roken en te knetteren (best eng als je niet weg kan), en uiteindelijk ging gelukkig de accu in de protectie.

Gaat om de Makita DHP456 (wit) en BL1850B accu.

De boormachine klinkt anders, maar boort nog wel "gewoon" gaten van 127 in gipsplaat en hout.
Hij stinkt wel. De schroef standjes zijn allemaal erg zwak, je kan hem dan met je hand op standje 16 stoppen.
Maar afgezien van dat en het geluid wat anders is merk ik niks. Ook niet aan de accu.

Kun je hem ergens laten nakijken zonder hem meteen weken kwijt te zijn?

Mvg,
Frank

Edit,
Weet dat deze machine niet voor 127mm geschikt is.
Maar mijn DHR241 die hier waarschijnlijk ook niet geschikt voor is draait een veel te hoog toerental.

[ Voor 7% gewijzigd door FRANQ op 22-09-2019 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

FrankBlom schreef op zondag 22 september 2019 @ 11:35:
Gisteren een bijna traumatische actie gehad.

Stond gaatje te boren in een gipsplaat en toen sloeg de gatenzaag vast (127mm) en de boormachine sloeg om en knalde met de accu tegen het plafond.
Dit gebeurde zo snel dat ik de knop niet op tijd los had, en door de kracht van de boormachine tordeerde/Verboog het handvat iets waardoor de knop niet los kwam.
Ook kon ik doordat ik tussen de boormachine plafond en muur klem zat mijn hand niet meer weghalen. De accu verwijderen lukte ook niet.

Toen begon hij behoorlijk te roken en te knetteren (best eng als je niet weg kan), en uiteindelijk ging gelukkig de accu in de protectie.

Gaat om de Makita DHP456 (wit) en BL1850B accu.

De boormachine klinkt anders, maar boort nog wel "gewoon" gaten van 127 in gipsplaat en hout.
Hij stinkt wel. De schroef standjes zijn allemaal erg zwak, je kan hem dan met je hand op standje 16 stoppen.
Maar afgezien van dat en het geluid wat anders is merk ik niks. Ook niet aan de accu.

Kun je hem ergens laten nakijken zonder hem meteen weken kwijt te zijn?

Mvg,
Frank

Edit,
Weet dat deze machine niet voor 127mm geschikt is.
Maar mijn DHR241 die hier waarschijnlijk ook niet geschikt voor is draait een veel te hoog toerental.
Makita zelf heeft een bijzonder snelle service is mijn ervaring.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

En daarom wordt dus aangeraden om bij dergelijke gatzagen de maximale schroefstand te gebruiken zodat de slipkoppeling ingrijpt, i.p.v. dat de machine een zwiep krijgt, of een machine met veiligheidskoppeling (boorhamers hebben die vaak ivm vastslaan op wapeningsijzer).

Goed om te lezen dat je er verder niks aan over gehouden hebt, hopelijk is je machine ook nog ok / te redden :)

Edit: je DHR241 was hiervoor denk ik een betere keuze geweest. Veiligheidskoppeling, en door de extra handgreep sowieso ook beter vast te houden. En 1100 toeren is ook niet extreem veel?

[ Voor 19% gewijzigd door Orion84 op 22-09-2019 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Orion84 schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:59:
En daarom wordt dus aangeraden om bij dergelijke gatzagen de maximale schroefstand te gebruiken zodat de slipkoppeling ingrijpt, i.p.v. dat de machine een zwiep krijgt, of een machine met veiligheidskoppeling (boorhamers hebben die vaak ivm vastslaan op wapeningsijzer).

Goed om te lezen dat je er verder niks aan over gehouden hebt, hopelijk is je machine ook nog ok / te redden :)

Edit: je DHR241 was hiervoor denk ik een betere keuze geweest. Veiligheidskoppeling, en door de extra handgreep sowieso ook beter vast te houden. En 1100 toeren is ook niet extreem veel?
Ik heb wel eens wat gaten voor inbouwdozen geboord in gipsplaat + underlayment, en dat ging met een DDF484 niet op slipkoppeling. Misschien was m'n gatenzaag bot ofzo, maar ik moest hem echt op boren zetten om erdoorheen te komen. Uiteindelijk heb ik hem tegen m'n heup aan laten steunen, om te zorgen dat hij niet doorschiet als hij vastloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:55
Ik heb zelf een Bosch Pro met Kickback control, ik had niet verwacht dat het nuttig zou zijn maar toen hij me laatst vast sloeg toen ik met 1 hand boven mijn hoofd stond te boren en netjes stopte was ik er toch wel erg blij mee. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:43
Af en toe vind ik het heerlijk om linkshandig te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-06 21:32
Orion84 schreef op zondag 22 september 2019 @ 12:59:
De laatste 5 gaten daar uiteindelijk ook mee gedaan, en inderdaad die veiligheidskoppeling is wel fijn.
Toerental is ook enigszins regelbaar met de knop.
Had die meteen moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Nu online
Heel andere vraag: Ik ga volgend jaar schilderen. En moet ook regelmatig wat onderhoud op hoogte rondom het huis doen.

Ik heb vanmiddag een beetje gemeten kom op de volgende hoogtes uit: Dakgoot op 3m50 en op 5m80. En de nok van het huis op 7m80. Dakkapel zo rond de 5m.

In die dakgoot moet ik elk jaar wel zijn (bladeren), die nok moet ik elke 5jr schilderen.

Mijn idee was om voor die 5jaarlijkse schilderbeurt een weekje een steiger te huren. Maar voor de rest van de klussen zoek ik iets waarmee ik makkelijk op die hoogte kan werken. Er zijn van die uitschuifladders te krijgen, op zo'n driehoekbasis zoals deze

Hebben jullie hier ervaring mee? Ik heb zo'n ding zonder de uitschuifladder. Op zich vind ik het wel prima werken. Makkelijker dan een ladder die je tegen de gevel zet, want vanaf zo'n ladder kan ik echt niet schilderen.

Een steigertje is makkelijker. Maar eentje met een werkhoogte van 6m (waarmee ik 90% van al het werk kan doen) kost minimaal 600-1000 euro. En dat zie ik ff niet zitten :)
Pagina: 1 ... 10 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic