Baytep schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:09:
Kan iemand een leek uitleggen wat het verschil is tussen een
machine tap en een
blinde tap?
Als ik op plaatjes zoek zien ze er gelukkig niet hetzelfde uit. Is een blinde tap om te tappen in gaten die niet door en door gaan?
Waarom zijn dan niet alle tappen blinde tappen?
Mischien kan ik het beter bij bier tappen houden...
Teijgetje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:52:
[...]
Een machinetap is een tapijzer dat in één keer het schroefdraad snijdt, en omdat het met hogere snijsnelheden gebruikt wordt zijn ze van hoge(re) kwaliteit. En zo dus geschikt voor machines.
Handtappen komen als eerste, tweede en derde tap, waarbij de derde tap pas de uiteindelijke draad snijdt. Per tap snij je dus maar een beetje weg, dat kost minder kracht en je volgt het gat makkelijker, scheef tappen gaat namelijk met een machinetap heel makkelijk uit de hand.
Met tappen is beleid en smeren het belangrijkste, een afgebroken tap in een gat krijg je heel slecht er uit en ze zijn harder dan boortjes.
Een blinde tap is inderdaad voor niet doorlopende gaten. Met zoals al gezegd een andere spaanafvoer.
barry86 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:03:
[...]
Ik denk dat de omschrijving icm het plaatje niet juist is.
Handtap of machine tap:
De handtap is erg ouderwets en tapt vaak in meerdere stappen met een handkruk
Machine tap wordt hedendaags toegepast en tapt in 1x, zoals je waarschijnlijk gewent bent.
Blind vs doorlopende tap:
Blinde tap voor blinde gaten, de metaalspaantje krullen omhoog het gat uit, langs de tap
Doorlopende tap voor doorlopende gaten, de metaalspaantje vallen door het gat omlaag.
Dan heb je nog kwaliteit/hardheid van de tap voor verschillende materialen.
In het algemeen is voor de hobby boer 'HSS' voldoende. voor de tweakers hobbyist zou ik kijken naar HSS-CO (cobalt), deze zijn over het algemeen hoogwaardiger. Dit geld overigens ook voor metaalboren.
Je zit met RVS en Aluminium dan ook direct goed.
Ook in HSS en HSS-CO heb je dan weer duizend en 1 varianten.
Als je kiest voor: Machine tap - Blind - HSS-CO , dan zit je voor 99% goed.
Ik ga hier even op reageren. Ik ben geen professional, maar ik heb me hier wel een beetje op ingelezen. Er worden wat claims gedaan die mijns inziens niet volledig juist zijn.
Allereerst zie ik dat de OP verwijst naar
de website van HBM-machines. Ik heb gemixte ervaringen gelezen over die jongens. Ik ga als ik goede spullen wil altijd naar de Fabory: die hebben hoge kwaliteitseisen. Je betaalt er dus ook meer voor, maar loopt minder kans op een afgebroken tap.
Een afgebroken tap wil je niet, omdat het bijna niet te doen is het geharde staal te verwijderen. Een tap is harder dan het omliggende metaal en ook nog eens niet mooi rond. Een afgebroken tap kan komen door een lage kwaliteit HSS (bijv. goedkoop chinees staal), een botte tap waardoor teveel kracht nodig is, niet terugdraaien om spanen los te maken (om de 2 slagen 1/2 slag terugdraaien), matige smering, te klein voorgeboord gat, een tap schuin in het gat, etc.
Smering is inderdaad belangrijk, maar niet altijd de crux. Gietijzer moet je namelijk juist
niet smeren, anders raakt de tap juist verstopt met gruis. Aluminium en lichte metalen hebben een lichte kerosine-achtige smering nodig (WD40 is al goed), terwijl stalen juist een zwaardere petroleum-achtige smering nodig hebben.
Dat HSS voor hobbyisten is, is gewoon niet waar. HSS wordt meestal ook door professionals gebruikt. HSS-CO is inderdaad wat hoogwaardiger ivm slijtage en temperaturen, maar dat heb je alleen maar nodig voor harde/moeilijke metalen als RVS. Ze zijn echter ook brozer, dus breken sneller. En ze zijn echt een stuk duurder.
Als je
echt harde metalen tapt, zijn er ook nog (wolfraam)carbide tappen. Maar die zijn eigenlijk niet geschikt voor de hobbyist. Carbide is heel breekbaar, en als je niet de juiste continue snelheden gebruikt, breekt het. Een afgebroken carbide tap verwijderen is praktisch onmogelijk te doen....
Dan maakt het nog uit of een tap een spiraal heeft of niet.

Bij handtappen zijn de geulen vaak recht. Dat is eigenlijk de sterkste constructie: voor handtappen is dat ideaal,omdat de krachten daar niet continu noch optimaal zijn. Het nadeel hiervan is dat de spanen niet goed worden afgevoerd.
Bij machinetappen zie je vaker dat er een spiraal in de geulen zit: ofwel om de spanen naar je toe af te voeren (zoals een gewone boor), ofwel van je af. Van je af werkt natuurlijk niet in een blind gat, waar je met een klont spanen op de bodem zal eindigen. Als ik naar de machinetappen van HBM kijk, dan lijken die de spanen naar voren te duwen: kijk dus uit met aanschaf!

Ik vermoed dus dan hun blinde machinetappen de spiraal de andere kant op hebben. Het plaatje dat erbij staat is dan fout. Ik heb even op de Voelkel pagina gekeken, en vermoed dat het deze moet zijn.

Vaak worden bij machinetappen grote hoeveelheden koelmiddel gebruikt, die de spanen wegspoeld.
Handtappen koop je vaak in sets van 2 of 3. Maar voor sommige situaties is een enkele tap voldoende (bijv in plastic)! In hardere metalen wil je het graag wel in meerdere stappen doen, anders is de benodigde kracht wel erg groot. Verder wil je bij blinde gaten wel echt een eindtap (3e stap) omdat je draad anders niet doorloopt tot de bodem van het gat. Deze eindtap heeft echte geen conisch begin, dus het is bijna niet te doen om daar een gat mee te beginnen.
Hier een plaatje van de HBM set, daar zie je de verschillen tussen de drie stappen.
Er zijn nog dingen die ik weglaat, als coatings... of tappen
zonder geulen. Maar dat is ook niet echt belangrijk hier denk ik.
U vraagt, wij antwoorden.