• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 02-06 14:42
Orion84 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:19:
[...]

Of, aangezien @breagor zijn boorhamer nog moet kopen en nu al weet dat hij hem breder wil gebruiken: kies een model met verwisselbare kop waar al meteen een snelspankop wordt meegeleverd naast de SDS kop.
Ik bezit reeds een dhp484 klopboor machine, dus die zal voornamelijk voor de niet-beton boorwerkzaamheden gebruikt worden.
Maar ik ben inderdaad toch even naar machines aan het kijken die 2 boorkoppen hebben.
Maar zo te zien levert Makita alleen de dhr243 daarmee, dus die overweeg ik nog, maar die lijkt me iets te zwaar voor waar ik hem voor wil gebruiken, de dhr182 lijkt beter passend voor mij, dus die blijft de grootste kanshebber.
Dan wellicht inderdaad later een 2e kop erbij halen mocht ik me eraan gaan ergeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

breagor schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:35:
[...]

Ik bezit reeds een dhp484 klopboor machine, dus die zal voornamelijk voor de niet-beton boorwerkzaamheden gebruikt worden.
Maar ik ben inderdaad toch even naar machines aan het kijken die 2 boorkoppen hebben.
Maar zo te zien levert Makita alleen de dhr243 daarmee, dus die overweeg ik nog, maar die lijkt me iets te zwaar voor waar ik hem voor wil gebruiken, de dhr182 lijkt beter passend voor mij, dus die blijft de grootste kanshebber.
Dan wellicht inderdaad later een 2e kop erbij halen mocht ik me eraan gaan ergeren.
Normaalgesproken zou ik zeggen: kijk even naar de multihamers van metabo, die worden ook met 2 koppen geleverd. Maar aangezien je een machine op accu zoekt en al meer Makita spul hebt, heb je daar waarschijnlijk niet zoveel aan :)

Die DHR243 is wel een stukje zwaarder ja. Al is ie met zijn 2J slagkracht nog steeds een vrij lichte boorhamer. Dus ik weet niet of je met te zwaar doelde op het gewicht van de machine, of de slagkracht, maar qua slagkracht zal 2J niet snel teveel van het goede zijn. Mijn metabo doet 2,4J en ik kan niet zeggen dat ik dat ooit teveel van het goede vond.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:01
DRAFTER86 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:26:
Ok, vraagje: ik ben in de markt voor een Makita lamellenfrees, de DPJ180. Nu heeft deze het (midden van het) frees blad op 10mm boven het werkblad als je hem plat neerlegt. Mijn vraag is: waarom? 20mm is toch geen veel voorkomende maat voor plaatmateriaal? Zou 9 of 11mm niet logischer zijn?
Ikhebbumook :)

NL wijkt af met plaatdiktes. In buitenland werken ze veel meer met andere diktes. Daar komt het vandaan. Wel lastig, want alle bouwplannen uit het buitenland (ik doe een beetje klungelen met luidsprekers) moet je dan een mm omrekenen 8)7

Nu maakt het in de praktijk voor de verbinding niks uit of hij exact in het midden ligt, of er een mm naast. Dus daar hoef je de machine niet voor te laten liggen.

• DRAFTER86
  • Laatst online: 05:58
Raymond schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:04:
[...]

NL wijkt af met plaatdiktes. In buitenland werken ze veel meer met andere diktes. Daar komt het vandaan. Wel lastig, want alle bouwplannen uit het buitenland (ik doe een beetje klungelen met luidsprekers) moet je dan een mm omrekenen 8)7

Nu maakt het in de praktijk voor de verbinding niks uit of hij exact in het midden ligt, of er een mm naast. Dus daar hoef je de machine niet voor te laten liggen.
Snap ik, maar dan moet je hem dus wel consequent aan de 'goede' kant van de plaat gebruiken. Ach ja, als dat het enige is :)

Edit:
Mocht je trouwens verder nog tips qua gebruik hebben dan hou ik me uiteraard aanbevolen! (Nooit met zo'n ding gewerkt)

[ Voor 8% gewijzigd door DRAFTER86 op 25-09-2019 22:13 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05:59
Zet er een stofzuiger op.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08:26
@DRAFTER86
Mijn lamellofrees heeft een verstelbare schuifplaat waarmee je afstelt waar in de plaatdikte je wilt frezen?

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Raymond
Bekijk youtube filmpjes
Koop originele lamello's
Check idealo.de voor prijzen (mijne komt ook uit dld. Inc 2dozen lamello's voor weinig meer dan hier kale machine)

Koop een plaatje mdf, zaag het aan 10 stukken en maak 20 verbindingen. Dan heb je de slag wel te pakken :)

• Raymond
Bij die makita zit een stofzak en gek genoeg werkt dat supergoed :D

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Jelte,89 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 15:37:
Klopt Nivado,

Zag zelf ook dat ik vrij summier was met mn post, wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, als je de scheppach vaak gaat gebruiken, en ook in wat harder materiaal, merk je dat de SP6000 (Makita) veel soepeler is in omgang/gebruik... Ook heeft mijn zaag (scheppach) wat speling op de geleider (1-2mm) als ik deze wat beweeg op de geleider.

Dus incidenteel is de scheppach een prima apparaat, wil je wat nauwkeuriger werken, spaar dan even door voor een beter model.
Je stelt toch gewoon de hoeveelheid speling van de Scheppach af met de 2 knoppen die je instelt met een inbussleutel?

Eerder gaf je ook aan dat je 2 verschillende bladen op de 2 machines hebt, de vergelijking wordt dan toch wel wat krom.

• DRAFTER86
  • Laatst online: 05:58
Thanks voor de tips allemaal!
Teijgetje schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:10:
@DRAFTER86
Mijn lamellofrees heeft een verstelbare schuifplaat waarmee je afstelt waar in de plaatdikte je wilt frezen?
Klopt, maar als je de te frezen plaat en de machine vlak op de werkbank legt, komt (het midden van) de snede bij de Makita op 10mm van de onderkant. Die 10mm kon ik niet rijmen met de standaard plaatdiktes van 18 of 22mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
@DRAFTER86

Maar het maakt niet uit of de lamello exact in het hart zit zolang je de twee te verbinden delen maar hetzelfde infreest.
Ik heb hem eigenlijk nog nooit vlak op tafel gebruikt.
Altijd met de stelschuif vastgedrukt op waar de lamello moet komen (=recht / parallel) en dan even de machine induwen.

[ Voor 38% gewijzigd door Teijgetje op 26-09-2019 01:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:41
hammy87 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 12:36:
[...]

Dit is de normale prijs toch?

[...]

Die wordt niet verzonden naar Nederland..
Deze wel, en nog goedkoper €79,99, en goed beoordeeld 8)

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/61cac17472d7d6c10a39ad3371cb02c5.jpeg

https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Insteekzaag-met-geleiderail/p100256636

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

Oilman schreef op woensdag 25 september 2019 @ 23:44:
[...]

Je stelt toch gewoon de hoeveelheid speling van de Scheppach af met de 2 knoppen die je instelt met een inbussleutel?

Eerder gaf je ook aan dat je 2 verschillende bladen op de 2 machines hebt, de vergelijking wordt dan toch wel wat krom.
Oepsie, ik heb geen flauw idee of ik de speling op mijn Scheppach kan instellen 8)7

2 verschillende bladen als in standaard meegeleverd met het apparaat, hiermee geef ik aan dat het standaard mee geleverde blad van Makita beter kan zijn...

Revive the guild!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:38
Jelte,89 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 08:50:
[...]

Oepsie, ik heb geen flauw idee of ik de speling op mijn Scheppach kan instellen 8)7

2 verschillende bladen als in standaard meegeleverd met het apparaat, hiermee geef ik aan dat het standaard mee geleverde blad van Makita beter kan zijn...
Over Makita bladen gesproken:

Die nieuwe Makita Max efficiency bladen worden goed aangeprezen in de States en Canada.
Was dezelfde prijs als de Diablo die ik nu heb, maar Out of Stock toen ik er was :|

K to the KillaZ

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 20:45:
[...]

Dat is wel een wat gedurfde uitspraak. :X
Ik heb zelf een Makita met snoer, een op accu en werk vaak met mensen die een Festool hebben. De Makita op accu zaagt het makkelijkst van allemaal. Loopt heel soepel.

Vrijwel iedereen die er wel eens mee zaagt is er van onder de indruk. De machine lijkt minder te moeten ploeteren bij zwaardere taken dan de Makita of Festool met snoer.
Raymond schreef op woensdag 25 september 2019 @ 22:04:
[...]

Veel van die plannen komen uit de US, waar ze gebruik maken van inches. Dat maakt het moeilijk om precies op onze plaatdiktes uit te komen.
KillaZ schreef op donderdag 26 september 2019 @ 09:05:
[...]

Over Makita bladen gesproken:

Die nieuwe Makita Max efficiency bladen worden goed aangeprezen in de States en Canada.
Was dezelfde prijs als de Diablo die ik nu heb, maar Out of Stock toen ik er was :|
Volgens mij zijn de efficut zaagbladen vergelijkbaar (maar wel drie keer zo duur in NL).

[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 26-09-2019 13:01 ]

Anoniem: 93986

Framoes schreef op donderdag 26 september 2019 @ 12:59:
[...]

Ik heb zelf een Makita met snoer, een op accu en werk vaak met mensen die een Festool hebben. De Makita op accu zaagt het makkelijkst van allemaal. Loopt heel soepel.

Vrijwel iedereen die er wel eens mee zaagt is er van onder de indruk.
Nu snap ik er geen hol meer van. Wellicht dat je je eigen berichten eens terug leest.

Eerst zeg je dat dit
een van de beste machines is die je hebt.
Framoes schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:11:
[...]

Een van de beste machines die ik heb. Zaag beter dan de Makita en Festool met snoer en, niet onbelangrijk, geen gekloot met een snoer. Qua gewicht valt het ook mee.
Waar ik vervolgens op reageer dat dat wel een gedurfde uitspraak is. En kom je met,
[...]

De Makita op accu zaagt het makkelijkst van allemaal. Loopt heel soepel.

Vrijwel iedereen die er wel eens mee zaagt is er van onder de indruk.
:? 8)7

• Framoes
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:05:
[...]

Nu snap ik er geen hol meer van. Wellicht dat je je eigen berichten eens terug leest.

Eerst zeg je dat dit
een van de beste machines is die je hebt.

[...]

Waar ik vervolgens op reageer dat dat wel een gedurfde uitspraak is. En kom je met,

[...]

:? 8)7
Hahaha, je hebt deze denk ik gemist:
Framoes schreef op woensdag 25 september 2019 @ 19:54:
[...]

Jelte gaf aan dat hij een Makita op accu gaat kopen. Daar doelde ik op.
Er was al wat verwarring over, dus had het al uitgelegd.

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-06 10:04

Nhz

Deventer

Framoes schreef op woensdag 25 september 2019 @ 14:11:
[...]

Een van de beste machines die ik heb. Zaag beter dan de Makita en Festool met snoer en, niet onbelangrijk, geen gekloot met een snoer. Qua gewicht valt het ook mee.
Kan je aangeven op welk vlak de accumachine beter zaagt dan de bekabelde versies van Makita en Festool? Ik ben wel benieuwd. Meer gebruiksgemak vanwege draadloos snap ik, maar waar komt dat beter zagen vandaan?

Groetjes Bas

• Headhunter07
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 08-10-2023
Nhz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:35:
[...]

Kan je aangeven op welk vlak de accumachine beter zaagt dan de bekabelde versies van Makita en Festool? Ik ben wel benieuwd. Meer gebruiksgemak vanwege draadloos snap ik, maar waar komt dat beter zagen vandaan?
Dunner blad en iets hoger toerental.
En ik denk dat het ook tussen de oren zit: dat het op accu’s veel beter zaagt dan je verwacht

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:11
Iemand met de stanley fatmax snelspan lijmklemmen?
Vliegvlug schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 20:31:
Nu ik deze poets over lijmklemmen zie graag ik me af of ik wel de juiste keuze heb gemaakt. :/

Heb namelijk net een paar Stanley FMHT0-83240 FatMax® Eenhandsklem XL - 850mm aangeschaft in aanvulling op mijn kleine Wolfcraft klemmen.

[Afbeelding: Lijmklem Stanley vs Wolfcraft]

Ze voelen stevig aan en de klemkracht is ook een stuk groter dan die kleine Wolfcrafts en dat was wel een vereiste, naast de grotere spanwijdte en berijk natuurlijk.

Enige wat me tegenvalt is dat ik ze niet echt 'eenhands' vindt. Bij de Wolfcraft beweegt de bek ook echt uit elkaar als ik in het kleine hendeltje knijp, bij de Stanley niet. :|
Het hendeltje lijkt daar alleen voor loskoppelen te zijn maar dan moet ik dus alsnog twee handen gebruiken om de klem open te krijgen.

Heeft zo'n Bessey klem dat wel of had ik sowieso beter daarvoor kunnen gaan?
@Vliegvlug Bevalt deze klem nog? Ik sta op het punt ook een setje te kopen. Ze zijn best betaalbaar vergeleken alternatieven en ik vraag mij af of 30~40 euro per klem veel meerwaarde heeft.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Anoniem: 93986

Mijn inziens helemaal afhankelijk wat je ermee wilt doen. Simple een handje tekort en snel wat vastklemmen? Dan zijn die klemmen prima.

Wil je echt gaan lijmen en bevestigen dan raad ik de ouderwetse klemmen aan. Doe je dat weinig? Prima, lekker daar de bouwmarkt en een generieke klem halen. Gebruik je het dagelijks, wekelijks, maandelijks? Dan gaan kijken naar een set als die van Bessey.

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-06 19:06
Echt een toppertje voor af en toe gebruik (maandelijks)!

LED-Maniak schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:28:

[...]

@Vliegvlug Bevalt deze klem nog? Ik sta op het punt ook een setje te kopen. Ze zijn best betaalbaar vergeleken alternatieven en ik vraag mij af of 30~40 euro per klem veel meerwaarde heeft.
Wat @Anoniem: 93986 zegt. Wat voor doel heeft de klem. Ik heb zelf zo'n model van skandia al jaren en ook van de action nog 4 stuks. Voor ff snel een handje tekort gebruik ik hun of knijpers. Voor dingen die echt vast moeten heb ik oude F klemmen (tot 1200mm lang), sommige nog van mijn opa geweest.
Heb daarnaast ook nog deze bessey klemmen, dan is vast ook echt vast!! Bessey is sowieso in mijn ogen het merk op klemmen gebied, alleen wel duurder. ;)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Headhunter07 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:37:
[...]

En ik denk dat het ook tussen de oren zit: dat het op accu’s veel beter zaagt dan je verwacht
Misschien dat de karakteristiek van zo'n 36V digitaal aangestuurde brushless motor ook gewoon prettiger is dan de 230V motoren in de besnoerde modellen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• LED-Maniak
DoeEensGek schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:48:

[...]

Wat @Anoniem: 93986 zegt. Wat voor doel heeft de klem. Ik heb zelf zo'n model van skandia al jaren en ook van de action nog 4 stuks. Voor ff snel een handje tekort gebruik ik hun of knijpers. Voor dingen die echt vast moeten heb ik oude F klemmen (tot 1200mm lang), sommige nog van mijn opa geweest.
Heb daarnaast ook nog deze bessey klemmen, dan is vast ook echt vast!! Bessey is sowieso in mijn ogen het merk op klemmen gebied, alleen wel duurder. ;)
Die F-Klemmen heb ik nu, maar heb er meer nodig dus zat aan de snelspanners te denken(Vooral omdat ik dit in vrijwel elke video zie over houtbouw).

Voorbeeld voor wat ik nu wil:
Twee balken van 27mm dik, 119 breed en 1500mm lang haaks op elkaar lijmen. Doe het nu met een workmate en klemmen aan het einde, maar is niet optimaal.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Kan iemand een leek uitleggen wat het verschil is tussen een machine tap en een blinde tap?

Als ik op plaatjes zoek zien ze er gelukkig niet hetzelfde uit. Is een blinde tap om te tappen in gaten die niet door en door gaan?
Waarom zijn dan niet alle tappen blinde tappen?

Mischien kan ik het beter bij bier tappen houden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
Baytep schreef op donderdag 26 september 2019 @ 21:09:
Kan iemand een leek uitleggen wat het verschil is tussen een machine tap en een blinde tap?

Als ik op plaatjes zoek zien ze er gelukkig niet hetzelfde uit. Is een blinde tap om te tappen in gaten die niet door en door gaan?

YouTube: Industore: Schroefdraad tappen (doorlopende en blinde gaten) | Phant...

Grote kans dat het plaatje bij HBM niet klopt voor de blinde tap.

Een blinde tap bouwt volgens mij de schroefdraad sneller op (anders heb je onderin je boorgat dus ondiepe schroefdraad en past je bout niet) en werpt de spanen omhoog uit.

Een gewone tap kan wat rustiger opbouwen (tapt makkelijker en wellicht ook mooiere draad) en de spanen vallen door het gat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:08
Zo, de Makita RT0700CX2J staat in de bestelling. Ik ben benieuwd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
Een machinetap is een tapijzer dat in één keer het schroefdraad snijdt, en omdat het met hogere snijsnelheden gebruikt wordt zijn ze van hoge(re) kwaliteit. En zo dus geschikt voor machines.
Handtappen komen als eerste, tweede en derde tap, waarbij de derde tap pas de uiteindelijke draad snijdt. Per tap snij je dus maar een beetje weg, dat kost minder kracht en je volgt het gat makkelijker, scheef tappen gaat namelijk met een machinetap heel makkelijk uit de hand.

Met tappen is beleid en smeren het belangrijkste, een afgebroken tap in een gat krijg je heel slecht er uit en ze zijn harder dan boortjes.

Een blinde tap is inderdaad voor niet doorlopende gaten. Met zoals al gezegd een andere spaanafvoer.

• Nhz

Nhz

Deventer

The Eagle schreef op woensdag 25 september 2019 @ 21:01:
Daar zit hem dus juist het grote probleem eigenlijk. Die taxus takjes zijn relatief zwaar tov een (nat)blad. Valt in het grind. Ga ik harder blazen, blaas ik de steentjes weg, danwel de taxus in de kruipende hedera in. Dus ik moet zuigen. Maar de zuigkracht is eigenlijk net niet groot genoeg, en die taxus takjes kunnen ook langs de (plastic)fan terecht komen. Dan neemt de capaciteit af, of loopt ie vast of warm.
Hier zit ik ook een soort van een beetje mee. Wij willen voor de kids een stuk tuin opvullen met boomschors, maar hoe krijg ik dat in het najaar bladvrij zonder in de hele tuin schors terug te vinden...

Groetjes Bas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:41

Vliegvlug

Flight Simple

LED-Maniak schreef op donderdag 26 september 2019 @ 14:28:

[...]

Ik heb ze nog wel maar gebruik ze nauwelijks, want een half jaar nadat ik ze heb aangeschaft heb ik een set Wolfcraft EHZ Pro’s gekocht. :P

Afbeeldingslocatie: http://www.wolfcraft.com/uploads/tx_commerce/3030000_AW01.jpg

Die vind ik veel prettiger omdat ik me maar bleef irriteren dat die Stanleys niet met 1 hand te bedienen zijn en dat kan bij de Wolfcrafts wel.

Met de kleine hendel bij de Wolfcraft schuift de bek echt een klein stukje open waar de Stanley het alleen ontkoppeld en je zelf de bek moet verschuiven, of hij dondert compleet naar beneden als je verticaal aan het klemmen bent. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Nhz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:11:
[...]

Hier zit ik ook een soort van een beetje mee. Wij willen voor de kids een stuk tuin opvullen met boomschors, maar hoe krijg ik dat in het najaar bladvrij zonder in de hele tuin schors terug te vinden...
Waarom boomschors? Dat spul is altijd nat en vies. Kun je beter gewoon een grasveld van maken of betegelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-06 16:04
kabeltjekabel schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 00:14:
[...]

Waarom boomschors? Dat spul is altijd nat en vies. Kun je beter gewoon een grasveld van maken of betegelen.
Eens, dat spul ziet er alleen leuk uit als het nieuw en kurkdroog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

kabeltjekabel schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 00:14:
[...]

We gaan hier nu een beetje offtopic. We hebben al flink wat gras in de tuin en tegels zijn niet echt kindvriendelijk, tenzij je van die rubber tegels neemt, maar dat is geen gezicht en we willen het ook graag waterdoorlatend/organisch houden. Dus dan kom je al snel op boomschors uit. Echt alternatieven zijn we nog niet tegen gekomen, maar houden ons aanbevolen.

[ Voor 17% gewijzigd door Nhz op 27-09-2019 06:41 ]

Groetjes Bas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:41

Ik denk dat de omschrinving icm het plaatje niet juist is.

Handtap of machine tap:
De handtap is erg ouderwets en tapt vaak in meerdere stappen met een handkruk
Machine tap wordt hedendaags toegepast en tapt in 1x, zoals je waarschijnlijk gewent bent.

Blind vs doorlopende tap:
Blinde tap voor blinde gaten, de metaalspaantje krullen omhoog het gat uit, langs de tap
Doorlopende tap voor doorlopende gaten, de metaalspaantje vallen door het gat omlaag.

Dan heb je nog kwaliteit/hardheid van de tap voor verschillende materialen.
In het algemeen is voor de hobby boer 'HSS' voldoende. voor de tweakers hobbyist zou ik kijken naar HSS-CO (cobalt), deze zijn over het algemeen hoogwaardiger. Dit geld overigens ook voor metaalboren.
Je zit met RVS en Aluminium dan ook direct goed.

Ook in HSS en HSS-CO heb je dan weer duizend en 1 varianten.
Als je kiest voor: Machine tap - Blind - HSS-CO , dan zit je voor 99% goed.

edit: ik had de volgende pagina met reactie niet gezien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Vliegvlug schreef op donderdag 26 september 2019 @ 23:34:
[...]

Ik heb ze nog wel maar gebruik ze nauwelijks, want een half jaar nadat ik ze heb aangeschaft heb ik een set Wolfcraft EHZ Pro’s gekocht. :P

[Afbeelding]

Die vind ik veel prettiger omdat ik me maar bleef irriteren dat die Stanleys niet met 1 hand te bedienen zijn en dat kan bij de Wolfcrafts wel.

Met de kleine hendel bij de Wolfcraft schuift de bek echt een klein stukje open waar de Stanley het alleen ontkoppeld en je zelf de bek moet verschuiven, of hij dondert compleet naar beneden als je verticaal aan het klemmen bent. :X
Oooh kijk, die zijn ook mooi!

Gisteren in de gamma de stanleys vergeleken met de gamma professional en de gewone gamma en de el-cheapo gamma. Uiteindelijk heb ik voor test een gewone gamma meegenomen. Hij voelde beter aan dan de Stanley(aandrukkracht ging veel hoger en fijner). Deze klikt overigens wel echt los van het klemmen als je de knop indrukt. Maar als je verticaal werkt kan hij helemaal doorschieten..

De wolfcraft is net zo duur en het handvat ziet er hetzelfde uit, dus denk dat ik daar maar een complete set van haal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb nu dus de RT0700CX2J binnengekregen, maar jammer genoeg zit er geen enkele bit bij :( Nu heb ik 0 verstand van frezen behalve dat ik weet wat het is.

De eerste klus waar ik de frees voor nodig heb is een cirkel frezen tot een bepaalde diepte. Diameter +/- 10cm Daarnaast wil ik groeven frezen van +/- 1cm. Als laatste is het wel leuk om een aantal kantfrees bitjes te hebben.

Ik zit nu een beetje op ecotools te kijken en kom ik zelf tot deze bits:
- Groeffrees (3mm / 8mm) (ik denk handig voor los handwerk)
- Groeffrees (10 mm / 8mm)
- Kopieerfrees (8mm / 8mm)

Nu zie ik ook groeffrezen met ondersnijders, maar dat zegt me dan weer niks. Is dat handig?

Het liefst zou ik dit willen aanvullen met een simpel setje afrondfrezen om mooie sierrandjes te maken, maar die zie ik op ecotools niet zo snel. Heeft iemand daar nog een goed prijs/kwaliteit idee voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb destijds dit setje gekocht: https://www.toolnation.nl...-delige-schacht-8-mm.html

Maar een paar losse bits, specifiek voor wat je denkt nodig te hebben kan ook.

Het nut van de ondersnijder staat gewoon uitgelegd in de productomschrijving:
Door de ondersnijder is het mogelijk om dieper te frezen zonder dat men de freesmachine heen en weer beweegt. Hierdoor is het zelfs mogelijk om een diep gat te frezen. Dit kan in sommige gevallen handig zijn, denk bv eens aan het frezen van een slotgat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Hier zit inderdaad alles in wat ik nodig heb. Ik zal ook wel even verder zoeken naar setjes.
Het nut van de ondersnijder staat gewoon uitgelegd in de productomschrijving:

[...]
Dan snap ik het nog niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Die bits zijn dus beter geschikt om met de bovenfreesvoet ergens midden in je werkstuk te laten zakken, om een gat te frezen of het begin te maken van een groef. Dat gaat met de standaard groeffrezen ook wel, maar zeker bij een dieper gat wel minder goed dan wanneer je een bit met ondersnijder gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Orion84 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:19:
[...]

Die bits zijn dus beter geschikt om met de bovenfreesvoet ergens midden in je werkstuk te laten zakken, om een gat te frezen of het begin te maken van een groef. Dat gaat met de standaard groeffrezen ook wel, maar zeker bij een dieper gat wel minder goed dan wanneer je een bit met ondersnijder gebruikt.
Hier wordt vaak aangegeven dat je beter met een wat completer maar simpel setje kan beginnen en alles wat je daadwerkelijk nodig hebt voor beter kwaliteit kan vervangen. DeWallt klinkt mij dan als een te goed merk om mee te beginnen ;)

Bij bol zie ik dit setje: Ferm PRA1008 voor € 30,- Daar zit volgens mij ook alles in wat ik nodig heb om mee te beginnen.
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/9/1/0/9/9200000036219019.jpg

De 6de bit van de bovenste rij is dan volgens mij de kopieer bit of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Nee, de rechter op bovenste rij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor het kopiëren van de buitenranden van een mal, maar ik wil graag een binnenrand kopiëren. Voor het uitfrezen van een cirkel. Zoals bij scharnieren, maar dan groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
[...]

[...]

Volgens mij zijn de efficut zaagbladen vergelijkbaar (maar wel drie keer zo duur in NL).
Ja belachelijk, die makita bladen waren 9 euro bij de Home Depot voor cirkelzaag :X

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
CurlyMo schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:13:
[...]

Voor het kopiëren van de buitenranden van een mal, maar ik wil graag een binnenrand kopiëren. Voor het uitfrezen van een cirkel. Zoals bij scharnieren, maar dan groter.
Ah zo, dan wel met de bijbehorende ring voor de voet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jadjong schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:18:
[...]

Ah zo, dan wel met de bijbehorende ring voor de voet.
Oftewel, wel de een na laatste, maar dan met kopieer ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 10:54
ik zou een makita DTD171RTJ willen aankopen maar weet niet welk webshop te vertrouwen is ivm retour onder garantie en verzending.
De prijs voor deze met 2accus, lader en machine kost op de webshops zoals Toolnation, Toolmax, HD gereedschap, Passiontec.be, ....is evenveel als ik bij de lokale dealer een toestel zonder accu en dergelijke koop.
Welke webshop raden jullie me aan? (ik ben van België)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 15:39
Timmy269 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:22:
ik zou een makita DTD171RTJ willen aankopen maar weet niet welk webshop te vertrouwen is ivm retour onder garantie en verzending.
De prijs voor deze met 2accus, lader en machine kost op de webshops zoals Toolnation, Toolmax, HD gereedschap, Passiontec.be, ....is evenveel als ik bij de lokale dealer een toestel zonder accu en dergelijke koop.
.
Heb zelf meermaals goede ervaringen met Toolnation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:19
Ik heb de prijzen niet voor je gecontroleerd, maar Klium is ook een prima belgische winkel.
Soms scherpe prijzen, soms vrij duur.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Nhz schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:35:
[...]

De machine loopt soepeler dan de machines met snoer. Daarnaast lijkt hij minder moeite te hebben met dikkere platen. Alsof hij krachtiger is. Verder is de motorrem beter.
Headhunter07 schreef op donderdag 26 september 2019 @ 13:37:
[...]

Als ik had verwacht dat hij minder goed zou zijn dan eentje met snoer, had ik hem niet gekocht. Tegenwoordig zijn accumachines zo ver, dat je best verwachtingen mag hebben als je zoiets aanschaft.

Ik heb een paar jaar terug een DHS680 aangeschaft en heb ook regelmatig met oudere cirkelzagen op accu gewerkt. Dat was echt een wereld van verschil. De oudere machines trekken het als snel niet meer, met als gevolg dat ze vastlopen. De DHS680 is naar mijn idee praktisch even sterk als een cirkelzaag met snoer.

Mede daarom rekende ik er wel op dat de invalzaag met 2 accu's wel redelijk makkelijk moest zagen.
KillaZ schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:17:
[...]

Ja belachelijk, die makita bladen waren 9 euro bij de Home Depot voor cirkelzaag :X
Ze verkopen ze op Amazon.com ook voor $60 voor 10 ofzo. Helaas geen verzending naar Nederland.
Timmy269 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:22:
.
Als het land je niet per se uitmaakt, kijk dan ook eens op Idealo.de. Daar kan je Duitse webshops vergelijken en die zijn vaak nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

CurlyMo schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:19:
[...]

Oftewel, wel de een na laatste, maar dan met kopieer ring.
Als je een kopieer-ring in je freesvoet zet, dan kan je daarbij volgens mij gewoon eender welke frees gebruiken die je wil. Dus een dunne groeffrees kan ook. Die 6e op de bovenste rij is een puntig ding, wat heel specifiek is voor fijn werk volgens mij?

Een cirkelvormige groef uitfrezen kan natuurlijk ook door de meegeleverde geleider met een spijker vast te zetten op het middenpunt van de cirkel, en de geleider vervolgens als cirkelgeleider te gebruiken. Tenminste, ik meen dat die geleider ook op die manier te gebruiken is.

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 27-09-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
s0ulmaster schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:40:
Ik heb de prijzen niet voor je gecontroleerd, maar Klium is ook een prima belgische winkel.
Soms scherpe prijzen, soms vrij duur.
Bedankt voor de info, momenteel is Klium 200euro duurder dan de andere webshops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Framoes schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:43:
[...]

Als het land je niet per se uitmaakt, kijk dan ook eens op Idealo.de. Daar kan je Duitse webshops vergelijken en die zijn vaak nog goedkoper.
Als er dan schade in de garantie aankomt, is dit dan makkelijk te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
Vraagje wat de verschillen zijn tussen onderstaand. Heb al gezocht maar kwam geen duidelijke post met de verschillen tegen. Ook direct contact met Gedore heeft nog niet tot een reactie/antwoord geleid.

Gedore Red 20-100 Nm (+/- €100,00)

Gedore Torcoflex UK 20-100 Nm (+/- €120,00)

Gedore Dremaster DMK 100 20-100 Nm (+/- €150,00)

Ik zie door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer en zie ook niet terug wat het prijsverschil rechtvaardigt.

En hoe verhoudt een Wera zich tot Gedore? Heb al behoorlijk wat bitjes/schroevendraaiers/etc. van Wera en die bevallen goed. Een momentsleutel moet daarentegen wel precies zijn, en daar heb ik geen ervaring mee bij Wera..

De Wera Click-Torque C2 20-100 Nm is in de zelfde prijscategorie (€120,00)

Hazet met scherm begint helaas boven de €200,00 (System 5000-2CLT) en valt buiten het budget van max. €150,00.

[ Voor 19% gewijzigd door Source90 op 27-09-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik heb de bovenfrees nog geen moment in gebruik gehad, maar zit wel al lekker te dromen over het maken van een simpele freestafel :p Hebben mensen hier ervaring met de Makita RT0700CX2J tafel mount op Ali voor € 11,50?
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1GFSCaRv0gK0jSZKbq6zK2FXaj.jpg

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-05 20:50
Die dingen staan ook op Amazon.de, en daar lees ik in bijna alle reviews dat ze krom, scheef en niet vlak zijn. Weet niet of dat uitmaakt, maar je kan hem ook zelf maken van HPL ofzo :).

• Twijfels
  • Laatst online: 17-04 09:11
Source90 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:55:
Vraagje wat de verschillen zijn tussen onderstaand. Heb al gezocht maar kwam geen duidelijke post met de verschillen tegen. Ook direct contact met Gedore heeft nog niet tot een reactie/antwoord geleid.

Ik zie door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer en zie ook niet terug wat het prijsverschil rechtvaardigt.

En hoe verhoudt een Wera zich tot Gedore? Heb al behoorlijk wat bitjes/schroevendraaiers/etc. van Wera en die bevallen goed. Een momentsleutel moet daarentegen wel precies zijn, en daar heb ik geen ervaring mee bij Wera..

Hazet met scherm begint helaas boven de €200,00 (System 5000-2CLT) en valt buiten het budget van max. €150,00.
De verschillen weet ik ook niet precies, ben normaal gesproken fan van Stahlwille / Gedore etc, maar de momentsleutels heb ik zelf ook van Gedore Red gekocht. Je krijgt er netjes een ijkrapport bij dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Wel iets meer speling op de kop ofzo, maar het verschil is denk ik redelijk minimaal tussen beiden, ik ben er in ieder geval tevreden over :) Heb 1/4, 3/8 en 1/2.

Mja Wera is een mooi merk, maar ik zou er niet zo snel ratels etc. van kopen, dan heb ik het idee dat Gedore daar beter in is gespecialiseerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 27-05 16:05

Teijgetje schreef op donderdag 26 september 2019 @ 22:52:
[...]

Een machinetap is een tapijzer dat in één keer het schroefdraad snijdt, en omdat het met hogere snijsnelheden gebruikt wordt zijn ze van hoge(re) kwaliteit. En zo dus geschikt voor machines.
Handtappen komen als eerste, tweede en derde tap, waarbij de derde tap pas de uiteindelijke draad snijdt. Per tap snij je dus maar een beetje weg, dat kost minder kracht en je volgt het gat makkelijker, scheef tappen gaat namelijk met een machinetap heel makkelijk uit de hand.

Met tappen is beleid en smeren het belangrijkste, een afgebroken tap in een gat krijg je heel slecht er uit en ze zijn harder dan boortjes.

Een blinde tap is inderdaad voor niet doorlopende gaten. Met zoals al gezegd een andere spaanafvoer.
barry86 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 08:03:
[...]

Ik denk dat de omschrijving icm het plaatje niet juist is.

Handtap of machine tap:
De handtap is erg ouderwets en tapt vaak in meerdere stappen met een handkruk
Machine tap wordt hedendaags toegepast en tapt in 1x, zoals je waarschijnlijk gewent bent.

Blind vs doorlopende tap:
Blinde tap voor blinde gaten, de metaalspaantje krullen omhoog het gat uit, langs de tap
Doorlopende tap voor doorlopende gaten, de metaalspaantje vallen door het gat omlaag.

Dan heb je nog kwaliteit/hardheid van de tap voor verschillende materialen.
In het algemeen is voor de hobby boer 'HSS' voldoende. voor de tweakers hobbyist zou ik kijken naar HSS-CO (cobalt), deze zijn over het algemeen hoogwaardiger. Dit geld overigens ook voor metaalboren.
Je zit met RVS en Aluminium dan ook direct goed.

Ook in HSS en HSS-CO heb je dan weer duizend en 1 varianten.
Als je kiest voor: Machine tap - Blind - HSS-CO , dan zit je voor 99% goed.
Ik ga hier even op reageren. Ik ben geen professional, maar ik heb me hier wel een beetje op ingelezen. Er worden wat claims gedaan die mijns inziens niet volledig juist zijn.

Allereerst zie ik dat de OP verwijst naar de website van HBM-machines. Ik heb gemixte ervaringen gelezen over die jongens. Ik ga als ik goede spullen wil altijd naar de Fabory: die hebben hoge kwaliteitseisen. Je betaalt er dus ook meer voor, maar loopt minder kans op een afgebroken tap.

Een afgebroken tap wil je niet, omdat het bijna niet te doen is het geharde staal te verwijderen. Een tap is harder dan het omliggende metaal en ook nog eens niet mooi rond. Een afgebroken tap kan komen door een lage kwaliteit HSS (bijv. goedkoop chinees staal), een botte tap waardoor teveel kracht nodig is, niet terugdraaien om spanen los te maken (om de 2 slagen 1/2 slag terugdraaien), matige smering, te klein voorgeboord gat, een tap schuin in het gat, etc.
Smering is inderdaad belangrijk, maar niet altijd de crux. Gietijzer moet je namelijk juist niet smeren, anders raakt de tap juist verstopt met gruis. Aluminium en lichte metalen hebben een lichte kerosine-achtige smering nodig (WD40 is al goed), terwijl stalen juist een zwaardere petroleum-achtige smering nodig hebben.

Dat HSS voor hobbyisten is, is gewoon niet waar. HSS wordt meestal ook door professionals gebruikt. HSS-CO is inderdaad wat hoogwaardiger ivm slijtage en temperaturen, maar dat heb je alleen maar nodig voor harde/moeilijke metalen als RVS. Ze zijn echter ook brozer, dus breken sneller. En ze zijn echt een stuk duurder.
Als je echt harde metalen tapt, zijn er ook nog (wolfraam)carbide tappen. Maar die zijn eigenlijk niet geschikt voor de hobbyist. Carbide is heel breekbaar, en als je niet de juiste continue snelheden gebruikt, breekt het. Een afgebroken carbide tap verwijderen is praktisch onmogelijk te doen....

Dan maakt het nog uit of een tap een spiraal heeft of niet.
Afbeeldingslocatie: https://sep.yimg.com/ay/yhst-46537691064911/osg-taps-12.gif
Bij handtappen zijn de geulen vaak recht. Dat is eigenlijk de sterkste constructie: voor handtappen is dat ideaal,omdat de krachten daar niet continu noch optimaal zijn. Het nadeel hiervan is dat de spanen niet goed worden afgevoerd.
Bij machinetappen zie je vaker dat er een spiraal in de geulen zit: ofwel om de spanen naar je toe af te voeren (zoals een gewone boor), ofwel van je af. Van je af werkt natuurlijk niet in een blind gat, waar je met een klont spanen op de bodem zal eindigen. Als ik naar de machinetappen van HBM kijk, dan lijken die de spanen naar voren te duwen: kijk dus uit met aanschaf!
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-1021-3.jpg-1200x600-1a5d0ebc88.jpg
Ik vermoed dus dan hun blinde machinetappen de spiraal de andere kant op hebben. Het plaatje dat erbij staat is dan fout. Ik heb even op de Voelkel pagina gekeken, en vermoed dat het deze moet zijn.
Afbeeldingslocatie: https://www.voelkel-shop.com/media/catalog/product/cache/6/image/486x309/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/a/maschinengewindebohrer_377_16.jpg
Vaak worden bij machinetappen grote hoeveelheden koelmiddel gebruikt, die de spanen wegspoeld.

Handtappen koop je vaak in sets van 2 of 3. Maar voor sommige situaties is een enkele tap voldoende (bijv in plastic)! In hardere metalen wil je het graag wel in meerdere stappen doen, anders is de benodigde kracht wel erg groot. Verder wil je bij blinde gaten wel echt een eindtap (3e stap) omdat je draad anders niet doorloopt tot de bodem van het gat. Deze eindtap heeft echte geen conisch begin, dus het is bijna niet te doen om daar een gat mee te beginnen.
Hier een plaatje van de HBM set, daar zie je de verschillen tussen de drie stappen.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.hbm-machines.com/images/cache/hbm-098-3.jpg-1200x600-83f6cebc88.jpg

Er zijn nog dingen die ik weglaat, als coatings... of tappen zonder geulen. Maar dat is ook niet echt belangrijk hier denk ik.

U vraagt, wij antwoorden.

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Heeft iemand al ervaring met de Milwaukee m12 fqid slagschroevendraaier. Op de site van Milwaukee zou deze verkrijgbaar moeten zijn in NL. Maar kan niets vinden.
Reviews die ik vind komen allemaal uit de US. Zit te denken om deze aan te schaffen.

• thijsco19
  • Laatst online: 08:27

thijsco19

KTM 990 SMT

Hier een interessant maar oud filmpje over een de productie en werking van een tap.
YouTube: Greenfield Tap & Die - Facts About Taps and Tapping

Legt een paar dingen uit.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeMoRy
Norinco schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 10:48:
Heeft iemand al ervaring met de Milwaukee m12 fqid slagschroevendraaier. Op de site van Milwaukee zou deze verkrijgbaar moeten zijn in NL. Maar kan niets vinden.
Reviews die ik vind komen allemaal uit de US. Zit te denken om deze aan te schaffen.
dealer locator op officiele site

Waarom wil je perse Milwaukee? Het is een Amerikaans merk dat imho niet beter is dan DeWalt of Makita. Ja, je ziet een aantal Youtubers ze gebruiken, maar die wonen dan ook in Amerika...
CurlyMo schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:24:
[...]
Bij bol zie ik dit setje: Ferm PRA1008 voor € 30,- Daar zit volgens mij ook alles in wat ik nodig heb om mee te beginnen.
... en snel mee eindigen. 21 freesjes voor 30 euro.. ong 1,5 euro per freesje... daar kan je niet veel van verwachten. Die zullen geen mooie 'finish' geven en snel bot worden. Verder verwacht ik ook niet veel van de kogellagers: gelagerde freesjes draaien op 12000-16000 tpm... dat lagertje moet die snelheid goed aankunnen. Als het freesje in het geheel 1,50 euro kost, dan zal dat lagertje een tiental centen hebben gekost...
Een goede frees is eerder in de orde van 10euro/stuk

Een typische fout is dat mensen een mooi stuk gereedschap kopen en dan besparen op verbruiksonderdelen als bijvoorbeeld boren en frezen. Zonde.

• Norinco
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-12-2022
Ik heb al milwaukee accu boormachine. De dealer locator is leuk, maar de dichtsbijzijnde dealer heeft hem niet.

• MeMoRy
Norinco schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 12:36:
Ik heb al milwaukee accu boormachine. De dealer locator is leuk, maar de dichtsbijzijnde dealer heeft hem niet.
Dan kan het een product zijn wat niet voor de Europese markt bedoeld is. Kan je via omwegen wel aan komen, maar garantie zal dan ook in de US moeten en reserveonderdelen zullen dan ook moeilijk aan te komen zijn. En misschien is alleen een 110V lader te krijgen e.d.

• Framoes
Timmy269 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 13:53:
[...]

Als er dan schade in de garantie aankomt, is dit dan makkelijk te regelen?
Ja, dat is Europees geregeld. Kan iets langer duren ivm internationaal verzenden.
Dat is geen gewone slagschroevendraaier, maar een zogenaamde olie-impulsslagschroevendraaier. Hebben iets minder kracht, maar zijn wel beduidend stiller doordat ze gebruik maken van een systeem met olie ipv een hamer/aambeeld. Ze schijnen ook beduidend minder lang mee te gaan, maar dat is bij DHZ gebruik niet echt een probleem.

Volgens mij is deze pas recent op de markt gekomen in de VS. Hoewel ik tegenwoordig echt struikel over promoties van Milwaukee bij de bouwhandels, is de kans groot dat deze machine naar NL brengen geen prioriteit heeft.

Volgens mij zijn die stille slagschroevendraaiers hier ook niet echt populair.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
MeMoRy schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:32:
[...]
Een typische fout is dat mensen een mooi stuk gereedschap kopen en dan besparen op verbruiksonderdelen als bijvoorbeeld boren en frezen. Zonde.
Ik vind het vooral zonde om een goed stuk gereedschap te kopen met een paar bits erbij. Bij het allereerste gebruik van het apparaat een paar beginnersfouten te maken om vervolgens direct je dure bit te mollen (één bit).

Precies wat er vandaag bij mijn eerste sessie gebeurde :p

- Groeven direct te diep willen te maken.
* CurlyMo snapt nu dat je in stappen moet frezen
- 45o rand met een groefbit proberen te maken waardoor er happen uit mijn proefbalkje werden geslagen.
* CurlyMo snapt nu wat lagers doen
- Bit niet vast genoeg zetten waardoor er niks gebeurde, maar de machine wel draaide.
* CurlyMo snapt nu dat ze iets vaster moeten
- Sowieso bit niet op de juiste diepte afgesteld waardoor er delen zonder mesjes het hout raakte. Nu werd het bitje zelf heet.
* CurlyMo snapt nu dat de diepteafstelling erg belangrijk is
- Bit niet uit de machine krijgen en met een beetje hulp alsnog het mesje mollen.
* CurlyMo snapt nu dat je ze niet té vast moet zetten

Wat ik ook fijn vind is dat ik nu goed kan zien hoe bepaalde sierranden er precies uit zien.

In het eerste werkstuk is al het freeswerk onzichtbaar. Het gaat vooral om gleuven voor kabels. Zodra ik dingen in het zicht ga doen koop ik een kwaliteit bit specifiek voor wat ik wil doen, en die komt dan in mijn mooie doosje i.p.v. de meuk bit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
MeMoRy schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 11:32:
[...]

dealer locator op officiele site

Waarom wil je perse Milwaukee? Het is een Amerikaans merk dat imho niet beter is dan DeWalt of Makita. Ja, je ziet een aantal Youtubers ze gebruiken, maar die wonen dan ook in Amerika...
Milwaukee is qua kracht wel wat stappen verder dan die 2 hoor. De nieuwe gen 3 verslaat met gemak de Triple Hammer van Hitachi, dan praat je over een 18v machine die met 2 vingers in de neus en zonder de speciale batterij een 36v beest verslaat. YouTube: Building a Hunting Cabin 16: Building the Front Porch

Simpel zeggen dat Milwaukee niet beter is ligt puur aan de gebruik er van. Die 12v machines zijn een slag beter dan de Makita en Bosch varianten (de recente DeWalts 12v zijn ook erg goed).

Of denk aan die 12v pijpsnijder.

Je opmerking over verbruiksonderdelen kan ook andersom: 15 euro per frees betalen en dan nog niet kunnen frezen is ook zonde. Dat Ferm setje is prima om mee te beginnen joh, de afrond freesjes leveren een fijn en glad resultaat en als je frees bot wordt weet je precies in welke frezen je wel en niet in moet investeren.

[ Voor 19% gewijzigd door KillaZ op 28-09-2019 13:43 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Source90 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 22:55:

Ooit had Gedore ook een soort katalogus op hun site, waarin het verschil tussen de verschillende series ook werd uitgelegd. Helaas is hun website nu een soort veredelde webshop, dus is het wat moeilijker te achterhalen wat de verschillen zijn. (En ze zetten er niet eens meer bij wat er precies in een doppenset zit, echt irritant.)

Van wat ik er van kan zien is de Torcoflex een vrij simpele, basis momentsleutel. Het is ook niet ondenkbaar dat deze gewoon gelijk is aan de Gedore Red versie (maar kost wat meer, want is blauw), dat doet Gedore ook wel eens bij andere dingen.

De Dremaster serie lijkt een wat hoger gepositioneerde momentsleutel reeks (Dremometer is het beste, gaat qua kwaliteit en prijs meer richting Stahlwille). De versie die je linkt lijkt een doorsteekvierkant te hebben, zodat je ook andersom aandraaiende bouten / moeren op moment kunt aandraaien. Er zijn in de Dremaster series ook momentsleutels met insteekkoppen, kun je de hele kop omdraaien om de richting om te draaien, of een steeksleutel-achtig opzet stuk op zetten als je een moer hebt waar je geen dop op kunt krijgen.

Wera heeft over het algemeen best goed spul, maar ze zijn vooral van schroevendraaiers en bits. Ik weet niet zeker of ze deze momentsleutel zelf maken, of gewoon ergens inkopen.

Het hangt een beetje af van waar je de momentsleutel voor wilt gebruiken. Voor wielen op de auto aan te draaien komt het vaak niet zo nauw, maar andere dingen kunnen wel meer kritisch zijn.

Gedore (blauw) is waarschijnlijk een betrouwbaardere keuze dan de Wera of Gedore Red, maar ik zou er wel op letten dat er ook (made in) Germany op staat, anders is het waarschijnlijk goedkoper om de Gedore Red versie te halen.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
bedankt voor de info!

De momentsleutel zal voornamelijk gebruikt worden voor de 20-40 Nm range en 60-80 Nm range. Onderhoud en monteren van onderdelen op mijn motor.

Ik heb een handboek van mijn motor met alle aandraai momenten, de handelingen die ik zelf wil gaan doen zitten grotendeels in de 20-100 range.

Doppen heb ik al in 1/2" formaat (Wera) en bitjes in 1/4" formaat met een 1/4"-1/2" verloopstuk. Mogelijk zal ik in de toekomst nog een xx-20 Nm sleutel aanschaffen.

Ik moet in de lage 20-30 range aardig wat dingen vastzetten, vraag me dan ook af of ik met de Red voldoende precisie heb of dat het nagenoeg vergelijkbaar is met de twee bovenvermelde Duurdere versies.

Op zowel de rode als de blauwe staat "made in Germany". Helaas nog geen reactie vanuit Gedore.

---

Is er nog een ander model wat ik rond deze prijsklasse mee kan meenemen in de vergelijking (max 150€)?

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 28-09-2019 16:02 ]

• MeMoRy
Ik heb ooit tweedehands en Gedore Drehmometer gekocht voor 120 euro. 20-120 Nm. Toen ik wat serieuzer ging autohobbyen, heb ik hem laten ijken... kostte 100 euro!!!
Het viel me in het verslag op dat de afwijking ongeveer 8-10% naar beneden was. Blijkbaar is dat acceptabel of zo.

Volgens mij hoeft het niet allemaal zo precies te zijn. Als alle bouten maar even vast zitten, zodat de kracht gelijkmatig verdeeld wordt.

Er zal wel wat bouwkwaliteit verschil zitten tussen de lijnen. Maar de top range is alleen voor productie, waar je 100+ bouten per dag op moment moet zetten

Wera is overigens ook gewoon een goed, betrouwbare merk. Wiha ook.

[ Voor 5% gewijzigd door MeMoRy op 28-09-2019 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Een tweedehands momentsleutel is het altijd maar de vraag hoe de vorige eigenaar het ding behandeld heeft. De meeste momentsleutels moet je terug naar nul (of onderkant van het bereik, in ieder geval) stellen als je hem terug in de kast legt, anders raakt de veer z'n spanning kwijt en gaat de momentsleutel afwijken. 8-10% op een nieuwe momentsleutel is normaalgesproken niet acceptabel, Gedore geeft in ieder geval zelf op dat het binnen één of andere norm blijft (die voorschrijft +/-4%).

Wera is een betrouwbaar merk, voor bitjes en schroevendraaiers, in ieder geval. Momentsleutels zijn niet echt hun core business, en het zou me niet verbazen als ze die dingen gewoon ergens inkopen. Voor gelijke prijs zou ik gewoon voor Gedore kiezen. Of Hazet. Sommige van Wera's momentsleutels zijn duur genoeg dat Stahlwille zelfs in het plaatje komt.

@Source90: als je veel in de 20-30 range moet aandraaien, zou ik toch overwegen om daar een losse momentsleutel voor die range (10-50 of zo) aan te schaffen. Zo'n 20-100 kan je voor dat soort lage momenten gebruiken, maar erg veel gevoel heb je niet meer bij het aandraaien. Het is natuurlijk efficienter om alles met één momentsleutel te doen, maar voor dat soort kleine momenten is een 20-100 best lomp en groot, en aantrekken moet je dan echt met wat fingerspitzengefühl doen, want veel meer voel je er ook niet echt van.

Andere merken waar je naar zou kunnen kijken is Hazet (als dat schermpje niet een harde eis is, met olie erbij is er een kans dat een schermpje wazig wordt na verloop van tijd, terwijl zo'n gegrafeerde schaal altijd zichtbaar blijft). Iets als Proxxon zou je ook naar kunnen kijken, zal waarschijnlijk een betere prijs/kwaliteit verhouding geven als Wera (en mogelijk ook de Gedore Red, maar als die echt made in Germany is, zal dat ook wel goed moeten zitten).

• MeMoRy
CurlyMo schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:25:
Ik heb de bovenfrees nog geen moment in gebruik gehad, maar zit wel al lekker te dromen over het maken van een simpele freestafel :p Hebben mensen hier ervaring met de Makita RT0700CX2J tafel mount op Ali voor € 11,50?
[Afbeelding]
Waar heb je die voor 11 euro gevonden? Goedkoopste plek optie ik op ali vond was 16.
henkie196 schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:14:
Een tweedehands momentsleutel is het altijd maar de vraag hoe de vorige eigenaar het ding behandeld heeft. De meeste momentsleutels moet je terug naar nul (of onderkant van het bereik, in ieder geval) stellen als je hem terug in de kast legt, anders raakt de veer z'n spanning kwijt en gaat de momentsleutel afwijken. 8-10% op een nieuwe momentsleutel is normaalgesproken niet acceptabel, Gedore geeft in ieder geval zelf op dat het binnen één of andere norm blijft (die voorschrijft +/-4%).
Bij de kalibratie (die Gedore zelf) is het hele binnenwerk vervangen (vandaar wellicht de hoge kosten toen). Alsnog veel afwijking...
als je veel in de 20-30 range moet aandraaien, zou ik toch overwegen om daar een losse momentsleutel voor die range (10-50 of zo) aan te schaffen. Zo'n 20-100 kan je voor dat soort lage momenten gebruiken, maar erg veel gevoel heb je niet meer bij het aandraaien. Het is natuurlijk efficienter om alles met één momentsleutel te doen, maar voor dat soort kleine momenten is een 20-100 best lomp en groot, en aantrekken moet je dan echt met wat fingerspitzengefühl doen, want veel meer voel je er ook niet echt van.
Daar heb ik een ander beeld op. Het hele idee van momentsleutel is namelijk mijn inziens nou juist dat het niet meer op fingerspitzengefühl aankomt. De sleutel bepaald voor jou wat goed is. Ik heb een kleine sleutel 2 tot 25 en een grote 20 tot 120 en zou voor 20-25Nm meestal de grote pakken. Net zo goed en hanteert een stuk makkelijker.

[ Voor 61% gewijzigd door MeMoRy op 28-09-2019 19:04 ]

• henkie196
  • Niet online
MeMoRy schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 18:53:
Daar heb ik een ander beeld op. Het hele idee van momentsleutel is namelijk mijn inziens nou juist dat het niet meer op fingerspitzengefühl aankomt. De sleutel bepaald voor jou wat goed is. Ik heb een kleine sleutel 2 tot 25 en een grote 20 tot 120 en zou voor 20-25Nm meestal de grote pakken. Net zo goed en hanteert een stuk makkelijker.
Wat ik meer bedoelde is dat het aan draaien op een gegeven moment met zo'n arm gebeurd dat je bijna geen gevoel meer hebt bij wat je doet, omdat het zo gemakkelijk draait. Ik heb een 2-20 momentsleutel, maar als ik die gebruik om iets op 4 Nm aan te draaien, moet ik wel heel voorzichtig draaien om niet te ver door te draaien. Ik heb dan echt geen gevoel of ik al dicht bij het benodigde moment zit of niet, want het draaien gaat hoe dan ook vederlicht.

Dus ja, de momentsleutel geeft het goede moment aan, maar je moet wel rustig blijven draaien, ook al moet je eerst nog 10 omwentelingen doen voordat je op het goede moment zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Wat voor kritische werkzaamheden heb je nu echt een momentsleutel bij nodig? Vaak worden de aandraaimomenten wel gespecificeerd, maar niet bij wat voor smering dat is, dus dan moet je uitgaan van droog, maar draai je de boel veel harder aan als je het draad wel gesmeerd hebt.

Op racefietsen en mtb's vertrouw ik nog altijd op mijn fingerspitzengefühl. Bij zaken als het wisselen van de wielen van de auto is het toch ook niet zo spannend? Wiel moet erop blijven zitten en je moet het nog een keer los kunnen krijgen.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:41

Vliegvlug

Flight Simple

CurlyMo schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 23:25:
[Afbeelding]
Ik heb zo’n ding gekocht maar eerlijk gezegd nog niet gebruikt, was eigenlijk al een beetje vergeten dat ik ‘m had. :')

Met de opmerking dat die dingen krom kunnen zijn heb ik ‘m net even op een glasplaat gelegd en die van mij is een beetje bol.
Als ik een kant tegen de glasplaat druk komt de andere kant iets van een kleine mm omhoog.
Of dat in de praktijk uitmaakt, geen idee. :P
Ik denk dat ik er maar een schuurmachine overheen haal wanneer ik ‘m in een tafel ga monteren.
CurlyMo schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 13:34:
[...]
Precies wat er vandaag bij mijn eerste sessie gebeurde :p

- Groeven direct te diep willen te maken.
* CurlyMo snapt nu dat je in stappen moet frezen
- 45o rand met een groefbit proberen te maken waardoor er happen uit mijn proefbalkje werden geslagen.
* CurlyMo snapt nu wat lagers doen
- Bit niet vast genoeg zetten waardoor er niks gebeurde, maar de machine wel draaide.
* CurlyMo snapt nu dat ze iets vaster moeten
- Sowieso bit niet op de juiste diepte afgesteld waardoor er delen zonder mesjes het hout raakte. Nu werd het bitje zelf heet.
* CurlyMo snapt nu dat de diepteafstelling erg belangrijk is
- Bit niet uit de machine krijgen en met een beetje hulp alsnog het mesje mollen.
* CurlyMo snapt nu dat je ze niet té vast moet zetten
Zo herkenbaar dit! :D
Op het tweede na had ik dat ook allemaal.
Dat vastzitten van die bits heb ik bij mijn RT0700 trouwens alleen gehad met een 8mm bit, weet niet of dat komt doordat de 8mm adapter dunner is of doordat die bit van mindere kwaliteit is maar er moest een waterpomptang aan te pas komen om de bit er weer uit te krijgen. :X Wat een gedoe was dat.

• CurlyMo
Vliegvlug schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 22:59:
[...]
Dat vastzitten van die bits heb ik bij mijn RT0700 trouwens alleen gehad met een 8mm bit, weet niet of dat komt doordat de 8mm adapter dunner is of doordat die bit van mindere kwaliteit is maar er moest een waterpomptang aan te pas komen om de bit er weer uit te krijgen. :X Wat een gedoe was dat.
Wat ik nu doe is de moer helemaal los draaien. Daarmee duw ik de bit er ook een stukje uit. Dan draai ik de moer weer een klein stukje vast. Net genoeg om de kleine sleutel tussen de bit en de moer te kunnen zetten. Daarmee kan ik dan voorzichtig de bit loswippen. Dan zit ik tenminste aan de veilige kant van de bit een beetje kracht te zetten. D.w.z. de kant van de bit die niks met het hout te maken heeft.

Ik heb ook eventjes de waterpomptang gebruikt, maar daarmee dus de mesjes één van mijn gleufbit beschadigd. Toen wist ik dat dat gen zin had.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Weet iemand de nederlandse naam voor "Transfer Screws"?
Deze dingen:
Afbeeldingslocatie: https://www.arceurotrade.co.uk/imagecache/9c5c8ff5-2d46-4a41-9c4d-a7750107434f_650x650.jpg

Zijn die te krijgen in kleine metrische maten?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Juup Waar gebruik je het voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
Juup schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:47:
Deze dingen:
[Afbeelding]

Het doet me denken aan centreerpunten, zoals bij houtdeuvels wordt gebruikt.

Waarom wil je de Nederlandse naam? Kan je niet gewoon de Engelse naam gebruikten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Oilman schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 22:29:
Wat voor kritische werkzaamheden heb je nu echt een momentsleutel bij nodig? Vaak worden de aandraaimomenten wel gespecificeerd, maar niet bij wat voor smering dat is, dus dan moet je uitgaan van droog, maar draai je de boel veel harder aan als je het draad wel gesmeerd hebt.

Op racefietsen en mtb's vertrouw ik nog altijd op mijn fingerspitzengefühl. Bij zaken als het wisselen van de wielen van de auto is het toch ook niet zo spannend? Wiel moet erop blijven zitten en je moet het nog een keer los kunnen krijgen.
Het is ook een beetje als check voor mezelf, dat ik aan de ene kant niet vergeet om een bout goed aan te draaien (gebeurd niet zo vaak, maar toch, extra geheugensteuntjes kan ik altijd gebruiken), en dat ik aan de andere kant de boel ook niet zo strak aandraai dat ik de boel sloop. Dat laatste gebeurd me iets vaker, helaas, laatst nog een bout afgebroken omdat ik die daarvoor een keer te hard had aangedraaid, was toen opgerekt, en nu bij los draaien brak moer met stukje bout gewoon af.

En als ik een kinderzitje op m'n fiets zet, wil ik wel graag dat het goed blijft zitten. Je wilt niet dat het zitje (met kind) zomaar van je fiets af stuitert. Is niet erg waarschijnlijk dat ik dat niet hard genoeg zou aandraaien, maar misschien wel weer wat waarschijnlijker dat ik het zo hard aan zou draaien dat ik de buis van het frame waar ik het zitje op monteer samenpers, als ik het té vast wil zetten.

Of als je rekbouten in de kop van je motor aan draait, is wel goed om te weten hoe strak je dat aan moet draaien, anders is er goede kans dat het niet goed gaat. En om de boel weer helemaal uit elkaar te halen en weer in elkaar te steken is niet iets dat ik vaker dan nodig zou willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Je schroeft ze ergens in om meerdere gaten op een te vervangen plaat over te brengen. Bijvoorbeeld een nieuw frontje op een keukenkastje. Draai deze in de bestaande lade, druk het nieuwe frontje er tegenaan en je hebt 4x een markeer/centreerpunt op de juiste plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
jadjong schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:41:
[...]

Je schroeft ze ergens in om meerdere gaten op een te vervangen plaat over te brengen. Bijvoorbeeld een nieuw frontje op een keukenkastje. Draai deze in de bestaande lade, druk het nieuwe frontje er tegenaan en je hebt 4x een markeer/centreerpunt op de juiste plek.
Nice, weer een ding waarvan ik niet wist dat ik het al die tijd al nodig had gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
MeMoRy schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:17:
Waarom wil je de Nederlandse naam? Kan je niet gewoon de Engelse naam gebruikten?
Ik kan ze hier niet vinden (in metrische maten) dus misschien met de NLse naam wel.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 17-04 09:11
Juup schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 23:47:
Deze dingen:
[Afbeelding]

Had ze nog nooit gezien, maar kunnen best handige dingen zijn :o
https://nl.otelo.be/catal...adium-0010191101-skg.html
Verder dan dit kom ik ook zo snel niet met zoeken.. Iets in de richting van centerpunt zoeken dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

https://www.gereedschapmo...uct_info&products_id=3021
Alstu. Centerpunten voor deuvels. Alleen druk je ze er in, je schroeft ze niet vast :)
En idd, werkt prima.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 16:29

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

The Eagle schreef op zondag 29 september 2019 @ 15:47:
https://www.gereedschapmo...uct_info&products_id=3021
Alstu. Centerpunten voor deuvels. Alleen druk je ze er in, je schroeft ze niet vast :)
En idd, werkt prima.
Die heb ik ook van AliExpress. Werken goed, maar als je werkstuk niet horizontaal is dan vallen ze er snel uit. Dan doe ik een stukje schilderstape er over om ze op hun plek te houden.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
jadjong schreef op zondag 29 september 2019 @ 09:41:
[...]

Maar dan zitten ze toch gespiegeld? Of boor je door je frontje heen en plamuur je dat weer dicht?

Deuvelgaten overnemen kan ik me voorstellen, als in hoekverbinding.

[ Voor 13% gewijzigd door Teijgetje op 29-09-2019 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
De lade, niet het oude frontje….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Iemand een tip voor boormachine waar je zo’n strip met gipsplaatschroeven in kan doen? Heet dat een bandschroefmachine?

Dacht dat ik hem weleens bij de Lidl heb gezien, maar daar hebben ze hem nu niet.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeMoRy
Juup schreef op zondag 29 september 2019 @ 12:34:
[...]

Ik kan ze hier niet vinden (in metrische maten) dus misschien met de NLse naam wel.
Anders maak je ze toch zelf? Stop je wat kleine bouten of stukjes draadeind in een (accu)boormachine en haal je een uiteinde langs een slijper om een puntje te maken.
Martinusz schreef op zondag 29 september 2019 @ 17:11:
Iemand een tip voor boormachine waar je zo’n strip met gipsplaatschroeven in kan doen? Heet dat een bandschroefmachine?

Dacht dat ik hem weleens bij de Lidl heb gezien, maar daar hebben ze hem nu niet.
Zo'n ding heet een "schroefautomaat"

Het hele probleem met die dingen is de strips die je nodig hebt. Daarvoor zit je vaak vast een een bepaald merk, wat het erg duur kan maken.
En ik kan me voorstellen dat je die voor de LIDL variant al nergens meer zal kunnen kopen....

:X

[ Voor 68% gewijzigd door MeMoRy op 29-09-2019 19:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teijgetje
Bandschroevenstrips zijn universeel.
Zat merken schroeven, zowel gipsplaat als snelbouw, de meesten hebben dezelfde plastic blokkenstrip met 50 schroeven.
Ik gebruik Grabbers (goedkoopste bij bouwmaat) in mijn Hilti, maar de goedkoopste van Ecotools kunnen ook prima.

Bosch had wel iets met een trommeltje, daar moest je wel hun rolletjes voor kopen.
Was ook reteonhandig met de strip verstellen om enkele schroeven terug te zetten zodat ze alsnog geschroefd konden.

En je kan ook de schroeven gelijk uit/in de band met een schroefmachine gebruiken. Als ze vlak zijn laten ze los uit de band.
Makkelijker dan een handje schroeven vasthouden.
Je hoeft niet, zoals ik een Poolse collega ooit zag doen, ze eerst uit de band te knippen (trekken gaat ook) als je geen schroefautomaat hebt.

Enige is dat je aan doosjes van 1000 stuks vastzit wil je meer maten en soorten hebben liggen.
En afgezien van lengte en fijn of grof schroefdraad zijn ze zover ik weet allemaal zwart gefosfateerd.

[ Voor 65% gewijzigd door Teijgetje op 29-09-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
Hmm maar er zijn dus niet veel schroefautomaten :? Goedkoopste is rond de 100 euro en daarna komen gelijk de Makita’s en de Walt etc van honderden euro’s :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Het is niet echt een apparaat wat onmisbaar is in het assortiment van de thuisklusser. Heb hem zelf wel hoor :P maar zou achteraf eerder investeren in een platenlift. Dat is veel makkelijker als je alleen een plafond vol wilt plakken met gipsplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Nu online
jadjong schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:09:
Het is niet echt een apparaat wat onmisbaar is in het assortiment van de thuisklusser. Heb hem zelf wel hoor :P maar zou achteraf eerder investeren in een platenlift. Dat is veel makkelijker als je alleen een plafond vol wilt plakken met gipsplaten.
Wel goeie trouwens platenlift, maar iets in mij zegt dat dat niet ook heel goedkoop is :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
100.- bij HBM, de gemiddelde bouwvakker sloopt dat ding in twee maanden maar dan is de thuisklusser hopelijk al klaar met alle plafonds in een normaal rijtjeshuis. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Martinusz schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:27:
Hmm maar er zijn dus niet veel schroefautomaten :? Goedkoopste is rond de 100 euro en daarna komen gelijk de Makita’s en de Walt etc van honderden euro’s :/
Niet veel goedkope. Misschien dat er op Amazon.de nog iets staat.

Overigens denk ik dat bij een apparaat dat relatief gevoelig is voor vastlopers, het loont om wat meer uit te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-06 14:50
CurlyMo schreef op zondag 29 september 2019 @ 10:04:
[...]

Nice, weer een ding waarvan ik niet wist dat ik het al die tijd al nodig had gehad ;)
Lol, hier net zo. Meteen maar een setje besteld. Geen betere raad dan voorraad als het op dit soort handigheidjes aankomt >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:57
jadjong schreef op zondag 29 september 2019 @ 21:09:
Heb je een platenlift?
Ik heb een schuin plafond (verdieping direct onder dak), maar had gelezen dat je die maar in 1 richting schuin kon zetten en dus niet werkt voor schuin plafond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
ik dacht eerst ook Milwaukee slagschroevendraaier te kopen maar die hebben blijkbaar problemen met het vasthouden van de bits YouTube: Serious Problem With Milwaukee Impact Drivers - Replacing The Ball B...
Hij is dan ook nog gesponsord door Milwaukee.
Ik heb besloten om deze reden toch voor de Makita te gaan.
In welke webwinkel zou jij die willen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 14:07
S_tef schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:01:
[...]

Heb je een platenlift?
Ik heb een schuin plafond (verdieping direct onder dak), maar had gelezen dat je die maar in 1 richting schuin kon zetten en dus niet werkt voor schuin plafond?
Ik niet, maar kan je het apparaat niet 180 graden draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 18:52

timovd

Voorsprong door techniek

De Surge heb ik nergens kunnen vinden. Wel de "normale" Fuel (brushless, gen 3).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
S_tef schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:01:
[...]

Heb je een platenlift?
Jep, je kan alleen over de lange kant werken.

[YouTube: How To Install Ceiling Drywall Using A Panel Lift]
Pagina: 1 ... 12 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic