Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_tef
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 16:40
wheel schreef op maandag 30 september 2019 @ 09:05:
[...]

Ik niet, maar kan je het apparaat niet 180 graden draaien?
Geen idee heb er nog geen, ze gaan ook allemaal maar tot 335 hoogte, hoogste punt is hier 4 meter, dus moet nog even kijken of het praktisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 12:51

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Hebben jullie nog tips qua wat voor boortjes goed zijn. Veel van mijn boortjes zijn van die goedkope setjes, ik heb er inmiddels wel wat van die echt wel op zijn (en dunne die zijn gebroken :P), dus wil een (of meerdere losse) set kopen die van hoge kwaliteit is. Maar geen idee wat nu echt goede zijn. Liefst ook voor een beetje acceptabel bedrag.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:34
Benjamin- schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:41:
Hebben jullie nog tips qua wat voor boortjes goed zijn. Veel van mijn boortjes zijn van die goedkope setjes, ik heb er inmiddels wel wat van die echt wel op zijn (en dunne die zijn gebroken :P), dus wil een (of meerdere losse) set kopen die van hoge kwaliteit is. Maar geen idee wat nu echt goede zijn. Liefst ook voor een beetje acceptabel bedrag.
Rotec 8)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik heb zelf Rotec boortjes. Ben niet heel bekend met de verschillende boortjes merken, maar dit zou wel gewoon goed moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

+1

@Benjamin-

Ik gebruik ook boortjes van Rotec, niet gek duur maar ben goed te spreken over hun kwaliteit.

Ik heb recent ook hun recipro-zaagbladen gebruikt, goedkoper dan die zooi van Piranha/bouwmarkt maar een stuk beter.

Heb ze gebruikt om een brandweeropbouw van onze truck te slopen en in aanhangwagenvriendelijke stukken te zagen :P Dat ging echt prima.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 16:05
Het ligt geheel aan je toepassing. Die goedkope bootjes zijn vaak echt troep... niet eens helemaal recht soms!
Maar gemiddelde kwaliteit is ook goed. Vaak helpt het al als je ze goed herslijpt, bijvoorbeeld met een 4-facetten snijvlak. Gewoon HSS is dan goed voor de meeste toepassingen (plastic, hout, metaal... zelfs een beetje steen, al worden ze dan snel bot. Beton natuurlijk niet).

Als je precisiewerk wil doen, dan wil je preciezere boren. Of vaak zelfs ruimers. Maar dan moet je wel flink in de metaalbewerking zitten.

Fabory heeft goede eigenmerk boren, maar die moet je per 10 of 5 afnemen. Maar ze hebben ook de boren van alle bekende merken: Bahco, Bosch, DeWalt, Stahlwille, Makita, Metabo, etc, etc, etc.
Genoeg keuze!

edit: ik zie dat veel mensen voor rotec gaan. Zal ik zelf ook eens naar gaan kijken! Thx ppl!
edit 2: hmmm, gekeken, maar het lijken producten gericht op het professionele segment. Mag je je geld aan uitgeven, maar als je niet 100 gaatjes per dag boort misschien een beetje overkill...

[ Voor 9% gewijzigd door MeMoRy op 30-09-2019 13:12 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Boortjes zijn net als bitjes en zaagjes onderhevig aan slijtage. Bedenk dus waar je ze voor wilt gebruiken en bepaal dan welke kwaliteit je wilt hebben.

Een set is leuk en prima maar als je van een set van 10 boortjes er 2 intensief gebruikt dan heb je dus in korte tijd een incomplete set.
Koop dus de maten en soorten boortjes die je veel gebruikt gewoon los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 10:54
Iemand ervaring met Alternate. Be (België) ? Op Alternate Duitsland staat het wel 60 euro goedkoper, maar de garantie....

[ Voor 6% gewijzigd door Timmy269 op 30-09-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Voor zover ik weet stuurt alternate be, nl of de niet naar het, voor hun, buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 22:36
Anoniem: 93986 schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:42:
Voor zover ik weet stuurt alternate be, nl of de niet naar het, voor hun, buitenland.
De Duitse Alternate stuurt wel naar Nederland (recent besteld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Laatst online: 10:28
Wat een held, gipsplaten schroeven met een, jawel, slagschroevendraaier :+ :o :*)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:18
KillaZ schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:59:
[...]

Wat een held, gipsplaten schroeven met een, jawel, slagschroevendraaier :+ :o :*)
Doe ik ook, maar dan wel met zo'n kop waarmee je niet door de plaat heen schiet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Euh ja, dat doe ik ook. Mijn Makita kan ik gewoon instellen op slagkracht. Na schroef nummer zoveel gaat het net zo snel en makkelijk als een gewone machine. En omdat de machine lekker kort is heb je er meer controle over en is hij ook nog eens lichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
Jongens, ik zit aan jullie kant.

Einde discussie :+

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

amerikanen roeren hun koffie nog met een slagtol, die DIY-ers daar gebruiken die dingen meer dan een normale schroef/boormachine. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:25
ongeacht het merk, selecteren op HSS-CO.
Dit is duurder, maar tegenwoordig de standaard in de metaal verspaning wereld.
Dan zit je met RVS ook direct goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
wheel schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:46:
[...]

De Duitse Alternate stuurt wel naar Nederland (recent besteld).
Wat als het defect is, terugsturen naar Duitsland of naar Alternate in nl mee gaan? Is toch hetzelfde bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Timmy269 schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:34:
[...]

Wat als het defect is, terugsturen naar Duitsland of naar Alternate in nl mee gaan? Is toch hetzelfde bedrijf.
Nee, het is niet hetzelfde bedrijf. Misschien onderdeel van hetzelfde concern, maar dat zijn Gamma en Karwei ook. ;)

Terugsturen naar dld, tenzij Alternate NL aangeeft dat het ook bij hen kan, maar grote kans dat NL aangeeft dat zij geen garantie afwikkeling voor dld doen.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 12:51

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Bedankt voor alle tips. Rotec ziet er goed uit. Ga even kijken of ik ze ergens in de buurt kan vinden, en anders vandaag nog online bestellen.
Anoniem: 93986 schreef op maandag 30 september 2019 @ 13:08:
[...]

Boortjes zijn net als bitjes en zaagjes onderhevig aan slijtage. Bedenk dus waar je ze voor wilt gebruiken en bepaal dan welke kwaliteit je wilt hebben.

Een set is leuk en prima maar als je van een set van 10 boortjes er 2 intensief gebruikt dan heb je dus in korte tijd een incomplete set.
Koop dus de maten en soorten boortjes die je veel gebruikt gewoon los.
Helemaal mee eens, ik ben nu echter op het punt gekomen dat heel veel van mijn boortjes op zijn, in ieder geval wel van mijn steen en houtboortjes. Steen/beton doe ik vaak eerst voor boren, waardoor je al gauw de meeste van je boortjes gebruik, en bij hout had ik op een gegeven moment vrij botte boortjes, en als ik dan gaten nodig had om dan mijn decoupeer doorheen te doen, ging ik ook weer andere te gebruiken.

Ik ben dan ook inmiddels aangeland voor de meeste boortjes bij mijn goedkope parkside setje, en daar zijn er nu ook een paar veel gebruikte op. Het begint nu dus echt een zooitje te worden.

Koop nu liever even een goede set, en die vul ik dan aan met boortjes die ik vaker gebruik. Met mijn bitjes had ik dat ook gedaan, 1 goede set, en inmiddels heb ik ook iets van 10 t20 bitjes (waaronder lange), gezien ik die bij verre het meeste gebruik.

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

* Orion84 is wel tevreden over de Alpen boortjes van de Hornbach. Maar verder weinig ervaring met specifieke andere merken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:21
Ik gebruik hoofdzakelijk Heller boortjes. Sets van Amazon, en losse van Toolstation. Daar ben ik heel tevreden over. Zijn goed scherp, gaan lang mee en kosten minder dan de troep die ze bij de Praxis/Gamma/Karwei verkopen.
Ook wel eens Alpen boortjes van de Hornbach gehad, daarover geen klagen. Zijn geloof ik wel iets duurder dan Heller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-05 10:41
[...]

Ike vindt 't prima :)

Vorige jaar ook gedaan bij metal stud en hout, met zo'n gipsbitje. Werkte prima met mijn slagschroever!

[ Voor 14% gewijzigd door RobB_W op 30-09-2019 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Heller en Alpen zijn over het algemeen makkelijker te vinden dan Rotec, en ook wat goedkoper. Rotec haal ik altijd bij de E-norm, ben ik buiten dat niet echt veel tegengekomen.

Ben zelf vooral gecharmeerd van de steenboren (SDS, maar ook gewoon) van Rotec, gewone stenen muur met een normale boormachine gaat lekker soepel met een goede steenboor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019

MLLL

Palm Treo 650

Fraggert schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:10:
[...]

amerikanen roeren hun koffie nog met een slagtol, die DIY-ers daar gebruiken die dingen meer dan een normale schroef/boormachine. :P
Ik ook , mijn schroeftol komt amper mijn bus meer uit, ik heb twee impactdrivers de Milwaukee Surge voor het stillere minder zware werk en de normale die een takkeherrie maakt voor het zwaardere werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:31
Hebben jullie nog tips qua wat voor boortjes goed zijn. Veel van mijn boortjes zijn van die goedkope setjes, Liefst ook voor een beetje acceptabel bedrag.
Naar mijn mening wegen de extra kosten voor een boortje met een lange standtijd niet op tegen een nieuwe goedkopere pakken.(Uitzonderingsklusjes daargelaten)
Alleen de grotere boren slijp ik, de kleinere zijn meestal "gebroken/weggooi" ipv slijpen.
Ik heb twee setjes van HBM, een gewone HSS 1-13 x 0,5 mm voor hout en kunststof, en een 5% Cobaltset 1-10 x 0,5 mm voor metaal. (had toen de 1-13 cobaltset gemist)

En als aanvulling/backup een 140 delig setje tinboortjes en een 99 delig setje cobaltboortjes

Ben je bij elkaar nog geen 100 euro kwijt.
Altijd een scherp boortje bij de hand.

De afbreekmesjes van de HBM zijn ook prima, voor net geen euro.
Je snijdt zonder problemen diep in je vinger ermee als je niet oplet. :+ .

Van de Hornbach gebruik ik de Alpen multicutboortjes voor tegels en steen (binnen) zonder kloppen.
Maar ook buiten zonder kloppen....

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KillaZ
RobB_W schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:49:
[...]

[YouTube: Staalplaat en gipsplaat monteren met de accu boor-/schroefmachine of accu slagschroevendraaier.]

Ike vindt 't prima :)

Vorige jaar ook gedaan bij metal stud en hout, met zo'n gipsbitje. Werkte prima met mijn slagschroever!
Ben ik de grote promotor van de slagschroevendraaier in de vorige 186 discussies, komt de sarcasme gewoon niet door ;w ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
KillaZ schreef op maandag 30 september 2019 @ 21:26:
[...]

Ben ik de grote promotor van de slagschroevendraaier in de vorige 186 discussies, komt de sarcasme gewoon niet door ;w ;)
Tsjah, die had ik nou weer net niet gelezen.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Gipsplaat- en snelbouwschroeven schroeven gaat natuurlijk het makkelijkst met een automaat, eender wat Ike beweert. >:)
Mijn Hilti vederlichte boormachine (met snoer) met SMD 57 pompt schroeven er in zo snel als je de machine kan induwen en verplaatsen. Je blokkeert namelijk de schakelaar op aan en hoeft alleen nog maar te duwen. De bit lost vanzelf als de ingestelde diepte is bereikt. Dan is het sport om die 50 schroeven binnen een minuut er in te duwen (of twee minuten).

En sprekende over schroefautomaten bedacht ik nog een nieuw bitje(s) ervoor nodig te hebben.
Na kort zoeken iets goedkopere gevonden dan die van Hilti per vijf, een tientje per stuk hield me een beetje tegen.

Op Amazon van SabreCut ze gevonden voor de helft en per drie. En gelijk maar de PZ versie voor je weet niet wanneer ze PZ bandschroeven hebben. (Of uit de hand).
En gelijk maar een setje SuperCut-bladen bestellen. Voor 1, 50 per stuk. Die mm aanduiding op het blad spreekt me wel aan en voor die prijs kan het haast geen miskoop zijn.
Nu alleen nog een Amazon.uk giftcard versieren met PayPal. :X

Misschien leuk om eens te neuzen bij SabreCut. ziet er allemaal goed uit tegen redelijke prijzen. (en 4,38 GBp verzendkosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

the-body

Ja, zo heet ik nou eenmaal

Ik wil binnenkort enkele kasten en akoestische panelen maken. Voor de houtbewerking wil ik niet alleen vertrouwen op een hand zaag en een decoupeerzaag dus ik ben me aan het oriënteren op wat ik nodig ga hebben. Ik twijfel nu nog tussen een combinatiezaag (afkort- en cirkelzaag in één) en een gewone tafelcirkelzaag. Hoeft allemaal niet duur dus dit is mijn shortlist:

Tafelcirkelzaag van Parkside:

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/3fe0bf6dd5d014ceb7d6638eaa7b8636.jpeg

Combinatiezaag Einhell TC-MS 2513 T:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/extralarge/FC/7/7/5/8/9200000040088577.jpg

In eerste instantie leek de combinatiezaag mij het handigste omdat die meer lijkt te kunnen, maar bij nader inzien vraag ik me eigenlijk af wat zo'n zaag nu echt meer kan dan een gewone tafelzaag. Die zaag van de Lidl kan in alle hoeken worden gezet, dus balkjes onder 45º zagen moet gewoon kunnen, toch?

Wat zouden jullie doen? Ik neig zelf naar de Parkside omdat daar direct een tafel bij zit. Of zie ik iets over het hoofd in functionaliteit en is de Einhell de betere keus?

This title is for sale, please send me a PM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Die Einhell heeft de aan/uit knop wel heel raar. Normaliter is het gewoon een hendel ingedrukt houden. Dit ding kun je permanent laten ronken? Lijp. Die tafel ook; hoe diep is die uit-knop wel niet weggestopt? Naar onderen en naar achteren?

Festool moest kappen met hun CMS omdat het mogelijk was daar machines in te zetten en de ingebouwde schakelaar te overbruggen. Maar dit...
Teijgetje schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 04:47:
Gipsplaat- en snelbouwschroeven schroeven gaat natuurlijk het makkelijkst met een automaat, eender wat Ike beweert. >:)
Mijn Hilti vederlichte boormachine (met snoer) met SMD 57 pompt schroeven er in zo snel als je de machine kan induwen en verplaatsen. Je blokkeert namelijk de schakelaar op aan en hoeft alleen nog maar te duwen. De bit lost vanzelf als de ingestelde diepte is bereikt. Dan is het sport om die 50 schroeven binnen een minuut er in te duwen (of twee minuten).
Zo'n 6000 rpm ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

kabeltjekabel schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:35:
Die Einhell heeft de aan/uit knop wel heel raar. Normaliter is het gewoon een hendel ingedrukt houden. Dit ding kun je permanent laten ronken?
YouTube: Einhell TH-MS 2513 T unboxing and quick test

Heeft ook een hendel zo te zien op dit filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Uit de tijd dat draadloos nog niet bestond. :9
Maar zonder gekheid, een accu alleen is onderhand al zwaarder dan deze SD 6000.
En altijd power.

SD 6000 + SMD 57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Als ik zoveel schroeven in mijn gipsplaat wilde zetten zou ik ook zo'n apparaat scoren ja :D

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
Fraggert schreef op maandag 30 september 2019 @ 14:10:
[...]

Gelijk hebben ze. Ik schroef alles groter dan 3x20 ook met m'n slagtol, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 09:54
Is DIT nou een degelijk bit setje van WERA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Dat vraag ik mij nou ook altijd af.
Wanneer is het kwaliteit en wanneer niet.
Bit setjes heb je in duizend merken En al die merken hebben ook weer een a/b/c keuze.

Uiteindelijk heb ik wera bitjes maar ook de goedkoopste die ik kan vinden. En beiden blijven bij mij over een langere periode in goede staat. Dus zeg het maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:38

bonzz.netninja

Niente baffi

BasvanS schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 07:27:
Ik denk het wel, want wera. Maar dat is waarschijnlijk te kort door de bocht :) Ik heb zelf een vergelijkbaar setje van wera en ben daar heel tevreden over. Enige nadeel is van deze setjes is dat het korte bitjes zijn en de praktijk toch vaak langere bitjes nodig zijn.

Ik heb een setje lange bitjes erbij van HBM voor een tientje. :) Die gebruik ik bijna net zo vaak.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:59
BasvanS schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 07:27:
Ik zweer bij de zwarte en gouden bitjes. Die hebben een diamanten coating in de punt waardoor ze veel beter grip hebben dan standaard bits. Dat verschil merk ik duidelijk. Die zwarte zijn ook geschikt voor slagschroevendraaiers.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

the-body schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 17:02:
Ik wil binnenkort enkele kasten en akoestische panelen maken. Voor de houtbewerking wil ik niet alleen vertrouwen op een hand zaag en een decoupeerzaag dus ik ben me aan het oriënteren op wat ik nodig ga hebben. Ik twijfel nu nog tussen een combinatiezaag (afkort- en cirkelzaag in één) en een gewone tafelcirkelzaag. Hoeft allemaal niet duur dus dit is mijn shortlist:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In eerste instantie leek de combinatiezaag mij het handigste omdat die meer lijkt te kunnen, maar bij nader inzien vraag ik me eigenlijk af wat zo'n zaag nu echt meer kan dan een gewone tafelzaag. Die zaag van de Lidl kan in alle hoeken worden gezet, dus balkjes onder 45º zagen moet gewoon kunnen, toch?

Wat zouden jullie doen? Ik neig zelf naar de Parkside omdat daar direct een tafel bij zit. Of zie ik iets over het hoofd in functionaliteit en is de Einhell de betere keus?
Blijft een lastige keuze. Langere balken en dergelijke afkorten is echt niet relaxt op een tafelzaag. Daar wint een afkortzaag op alle fronten (gemak, precisie, veiligheid). Maar een afkortzaag kan eigenlijk alleen dat: afkorten. Voor allerlei andere bewerkingen (met name bijvoorbeeld verzagen van klein plaatmateriaal) is een tafelzaag veel bruikbaarder.

Zo'n combizaag kan dan een mooie oplossing zijn, maar dan zou ik niet voor zo'n model gaan als die Einhell. Zo'n mini tafeltje zonder fatsoenlijke geleiders mist een groot deel van de meerwaarde van een tafelzaag en zo'n relatief hoge constructie lijkt me ook niet per sé heel makkelijk (en stabiel) werken.

Er zijn wel combinatiezagen met een ander ontwerp, waarbij de tafelzaag opstelling veel meer lijkt op die van een normale tafelzaag. Zoals de LF1000 van Makita: https://www.makita.nl/artikel/lf1000.html en de combinatiezagen van DeWalt: https://producten.dewalt....toverview/hierarchy/3176/

Even twee voorbeelden die ik zelf toevallig ken. Je zou even moeten uitzoeken of de meer betaalbare merken ook iets dergelijks in het assortiment hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zou voor een invalzaag met liniaal gaan voor plaat materiaal. Deze hebben ze momenteel ook bij de Lidl voor 79.95. Geen geld voor deze machine. Ik vind voor plaatmateriaal een invalzaag sowieso fijner. Daarnaast zijn combi machines meestal beide functies het net niet.

Als precisie noodzakelijk is, zou ik echter de budgetmerken overslaan. De volgende stap is dan Makita SP6000 invalzaag. Wat betreft afkortzagen en zaagtafels lees ik vaak goede dingen over DeWalt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Nivado schreef op maandag 16 september 2019 @ 10:30:
[...]

Voor wat je wilt doen is in mijn ogen een invalzaag met zaagliniaal het beste. en dan kom ik op deze van de Lidl.

[ Voor 7% gewijzigd door Nivado op 02-10-2019 13:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Nivado schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Ik zou voor een invalzaag met liniaal gaan voor plaat materiaal. Deze hebben ze momenteel ook bij de Lidl voor 79.95. Geen geld voor deze machine. Ik vind voor plaatmateriaal een invalzaag sowieso fijner.
Bij meubelmaken kom je natuurlijk wel regelmatig de situatie tegen dat je meerdere kleine stukken plaatmateriaal moet zagen die even lang/breed moeten zijn en mooi haaks. Met een invalzaag kan dat ook, maar komt de precisie wel neer op hoe nauwkeurig je meet, aftekent en de liniaal neerlegt. Een tafelzaag (mits die een betrouwbare geleider heeft en de ruimte om de betreffende maat te zagen) kan daar wel een stuk nauwkeuriger en makkelijker voor zijn.

En daar zit wel direct ook een reden om toch voor een breder inzetbare (inval)cirkelzaag met liniaal te gaan: goedkope zaagtafels hebben niet per se de meest betrouwbare geleiders en vaak ook maar een beperkt oppervlak (zeker die combimachines).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte,89
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 22:02

Jelte,89

Woodworking

@Orion84,

Dat is volgens mij ook een beetje wat @Nivado bedoeld, een combi machine of een invalzaag werkt net zo (not) precies. Maar dan zou ik alsnog kiezen voor een invalzaag, de afwijkingen in zo'n machine ken je snel genoeg.

Maar goed, profi resultaat voor instapbudget is gewoon niet/moeilijk haalbaar.

Revive the guild!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
@Orion84 Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik meerdere planken met een zelfde maat moet zagen, zit daar meestal wel wat variatie in (een paar tienden millimeter hoog uit). Dat zal met een maatvaste zaagtafel beter zijn. Ik betwijfel echter of een dergelijke maatvaste zaagtafel binnen het budget valt.

@Jelte,89 Exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06:27
Op zoek naar een fijne decoupeerzaag, deze 2 gevonden:

Bosch GST 150CE
https://www.gereedschapce...ffer-780w-0601512000.html

Bosch GST 150BCE
https://www.gereedschapce...-variabel-0601513003.html

Welke raden jullie aan? En wat is het verschil tussen en D- en T-grip? (behalve de vorm uiteraard)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

DCNY schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 15:59:
Op zoek naar een fijne decoupeerzaag, deze 2 gevonden:

Bosch GST 150CE
https://www.gereedschapce...ffer-780w-0601512000.html

Bosch GST 150BCE
https://www.gereedschapce...-variabel-0601513003.html

Welke raden jullie aan? En wat is het verschil tussen en D- en T-grip? (behalve de vorm uiteraard)
Hoeveel meer verschil als de vorm wil je hebben dan? De vorm is HET verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
Anoniem: 93986 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:04:
[...]

Hoeveel meer verschil als de vorm wil je hebben dan? De vorm is HET verschil.
Ik zal het duidelijker formuleren: Wat zijn de voordelen van een D- grip t.o.v. een T-grip en andersom? Of is dat puur een kwestie van voorkeur? Zou me iets in kunnen denken dat een T-grip nauwkeuriger is maar bv. sneller een lamme arm oplevert ofzo :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Verschil is volgens mij vooral dat: de vorm. Waarbij de D-grip een trigger heeft in het handvat, waarmee je doorgaans kan doseren in toeren. De T-grip heeft een aan/uit schakelaar (en een aparte toerenregeling) en waarschijnlijk iets van soft start.

T-Grip is wat makkelijker als je onder allerlei hoeken en richtingen moet zagen, omdat je hem op meer manieren kan vasthouden en niet de trigger ingedrukt hoeft te houden tijdens het zagen. Sommigen vinden dat fijner, sommigen zweren bij de trigger van de D-grip.

[ Voor 40% gewijzigd door Orion84 op 02-10-2019 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

DCNY schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:07:
[...]

Ik zal het duidelijker formuleren: Wat zijn de voordelen van een D- grip t.o.v. een T-grip en andersom? Of is dat puur een kwestie van voorkeur? Zou me iets in kunnen denken dat een T-grip nauwkeuriger is maar bv. sneller een lamme arm oplevert ofzo :)
Ah. Dat maakt het duidelijker. Dan wat @Orion84 zegt. Sta je altijd vanaf boven op je werkstuk te kijken dan de D-grip. Anders vind ik de T-grip fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Anoniem: 93986 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:09:
[...]

Ah. Dat maakt het duidelijker. Dan wat @Orion84 zegt. Sta je altijd vanaf boven op je werkstuk te kijken dan de D-grip. Anders vind ik de T-grip fijner.
Niet alleen dat, ook wanneer je veel bochtenwerk doet (zonder je werkstuk te draaien) en dus niet alleen maar recht van je af zaagt vind ik een T-grip fijner. Met een D-grip moet je dan je arm in allerlei bochten wringen, waarmee je ook meer risico loopt dat je de zaag niet mooi vlak op het werkstuk houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KillaZ
Komend van D naar T: Ik vind de T grip fijner werken. Voor zowel langere stukken (waar je sowieso de cirkelzaag voor zou moeten pakken vind ik :+ ) als voor precisiewerk.

[ Voor 52% gewijzigd door KillaZ op 02-10-2019 16:13 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

[...]

ff één ding......waar ik achterkwam......ga in de bouwmarkt ze allebei even vastpakken.

Ik was heilig overtuigd dat mijn volgende decou een Tgrip zou worden, tot ik hem vastpakte.......ik vind het echt helemaal niks, maar dat is dus echt persoonlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
Fraggert schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:18:
[...]

ff één ding......waar ik achterkwam......ga in de bouwmarkt ze allebei even vastpakken.

Ik was heilig overtuigd dat mijn volgende decou een Tgrip zou worden, tot ik hem vastpakte.......ik vind het echt helemaal niks, maar dat is dus echt persoonlijk.
Dat ga ik zeker eens doen, dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Nivado schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 13:50:
[...]

Ik zou voor een invalzaag met liniaal gaan voor plaat materiaal. Deze hebben ze momenteel ook bij de Lidl voor 79.95. Geen geld voor deze machine. Ik vind voor plaatmateriaal een invalzaag sowieso fijner. Daarnaast zijn combi machines meestal beide functies het net niet.

Als precisie noodzakelijk is, zou ik echter de budgetmerken overslaan. De volgende stap is dan Makita SP6000 invalzaag. Wat betreft afkortzagen en zaagtafels lees ik vaak goede dingen over DeWalt, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

[...]
Ik denk dat ik je advies opvolg inderdaad. Zag hem ook al bij de Lidl website. Het hoeft allemaal niet profi en zo'n invalzaag is ook nog eens makkelijk op te bergen. Vanochtend een ouderwetse Black&Decker Workmate gescoord voor een tientje dus blijft er mooi geld over voor het materiaal. Bij de Hornbach vanochtend nog even gekeken, alleen een geleider kost al 60 euro voor 1,15 meter, en die Makita die je noemt van dat geld kan ik de kast kant en klaar kopen ;)

Thanks allemaal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Fraggert schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:18:
[...]

Vasthouden is wat anders dan mee werken. Gewoon die T-greep decoupeerzaag kopen, mee werken en na een half uur tot de ontdekking komen dat het veel fijner werkt.

Van de Festool vertegenwoordiger wel eens gehoord dat ze in alle andere Europese landen meer PS300 dan PSB300 verkochten, maar alleen in Nederland de beugelgreep (PSB) meer verkocht wordt.

Mijn oudere broer had in het verleden zo'n D greep ding. Leuk hoor. Toen bij aanschaf van een nieuwe op advies van de Festool dealer een T greep gekocht. Werkt veel fijner. Toen ik m'n eigen decoupeerzaag kocht dus gewoon ook weer een T-greep gekocht.

Grootste nadeel is nog wel dat je hem meer vasthoudt op de delen die bij gebruik warm worden. Bij volcontinue gebruik en een omgevingstemperatuur van 35 ofzo wordt dat vervelend. Al denk ik dat de nieuwere exemplaren met efficiëntere motor daar niet zo'n last van hebben.

Dat kopen van die beugelgreep decoupeerzagen is gewoon kopen wat papa al gebruikte zonder verder te kijken.

Tienvingerig typen is ook zoiets naars om aan te wennen. Maar even doorheen bijten en het blijkt toch beter te werken dan met twee vingers.

[ Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 02-10-2019 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 27-05 16:05
Weet iemand hoe "gun blue" of "bluing compound" in het Nederlands heet? Je gebruikt het om staal te beschermen.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

thijsco19

KTM 990 SMT

Gewoon koud blauwen / blauwing.

Eerste hit op google: http://www.technischwerke...f-blauwen-van-vuurwapens/

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
the-body schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 16:51:
[...]

Ik denk dat ik je advies opvolg inderdaad. Zag hem ook al bij de Lidl website. Het hoeft allemaal niet profi en zo'n invalzaag is ook nog eens makkelijk op te bergen. Vanochtend een ouderwetse Black&Decker Workmate gescoord voor een tientje dus blijft er mooi geld over voor het materiaal. Bij de Hornbach vanochtend nog even gekeken, alleen een geleider kost al 60 euro voor 1,15 meter, en die Makita die je noemt van dat geld kan ik de kast kant en klaar kopen ;)

Thanks allemaal!
Dan moet je dus drie kasten maken. Dan is de aanschaf te verantwoorden tegenover jezelf, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Framoes schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 20:27:
[...]

Dan moet je dus drie kasten maken. Dan is de aanschaf te verantwoorden tegenover jezelf, haha.
;) ;) ;)
Bijna goed, 2 kasten ( 1 voor CD's en 1 voor klerezooi van de kinderen) en een groot akoestische paneel voor aan de muur (2x1 meter ongeveer). De CD-kast krijgt ook een akoestische deur. Bij elkaar wel 3 dus >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
the-body schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:15:
[...]

;) ;) ;)
Bijna goed, 2 kasten ( 1 voor CD's en 1 voor klerezooi van de kinderen) en een groot akoestische paneel voor aan de muur (2x1 meter ongeveer). De CD-kast krijgt ook een akoestische deur. Bij elkaar wel 3 dus >:)
Reden genoeg om een invalzaag en zaagtafel aan te schaffen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobB_W
[...]

Met een t grip kan je ondersteboven werken, met een D grip niet.

Daar hebben we Ike weer:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 10:15
Bij een T greep moet je in mijn ogen veel harder knijpen/klemmen, terwijl je bij een D greep je hand er omheen sluit.

Ik heb voor de D greep gekozen, snap ook niet waarom je daarmee niet ondersteboven zou kunnen zagen. 8)7

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Ik heb een oude onverslijtbare Bosch met handgreep. Ik schat inmiddels met de vijfde set koolborstels.
Heel vaak op zijn kop/ondersteboven mee gezaagd, ( maar ook vloerdelen/laminaat met gewone vertanding op zijn kop), maar nu hoor ik dat dat dus eigenlijk helemaal niet kan.

Weer wat geleerd van Ike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
:)

Vooral personal preference. Ik heb dit jaar een B&D D-greep voor een Makita T-greep. Erg blij mij. Naast de kwaliteit van de B&D beviel de ergonomie mij niet. Ik vind een T-grip gewoon prettiger werken, omdat je handen dichter op het werkstuk zitten. Komt bij dat ik dat altijd gewend was (vader met bouwbedrijf, alles T-greep), en een goedkoop ding gekocht had vanwege “die paar keer per jaar dat je ‘m gebruikt”. Die paar keer per jaar werkte dat goedkope ding altijd ruk.

[ Voor 3% gewijzigd door RobB_W op 03-10-2019 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

_Brake_ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 22:15:
snap ook niet waarom je daarmee niet ondersteboven zou kunnen zagen. 8)7
Boven de schouder werkt dat best makkelijk, maar onder de schouder moet je best een rare houding aannemen om ondersteboven te kunnen zagen (trekker indrukken + richten tegelijk is lastig). Het lukt natuurlijk, maar fijn/handig is het niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 17:00
Laatst mijn Einhell afkortzaag verkocht via Marktplaats voor nog verbazingwekkend aardig bedrag (en super snel). Dat ding was mega zwaar, onnauwkeurig en groot. Daardoor gebruikte ik hem eigenlijk nooit meer en stond hij vooral in de schuur te verstoffen.
Nu moest ik in ons nieuwe huis hoge plinten op maat zagen en mistte ik zo'n zaag toch wel weer, dus heb ik nu de DeWalt DWS774 gekocht (https://www.coolblue.nl/e...244/dewalt-dws774-qs.html)
Wat een wereld van verschil. Dat ding is echt zeer goed te tillen, neemt niet al te veel plek in (want geen 'uitschuivende' geleiders) en is echt extreem veel nauwkeuriger dan zo'n Einhell. Bovendien is hij ook echt 10x zo stil.
Toch wel weer bewijs dat er veel kwaliteit verschil zit tussen budget merken en a-merken (en zo extreem groot is het prijsverschil eigenlijk niet eens). Voor tools die ik niet zoveel gebruik vind ik budget vaak meer dan prima, maar in dit geval zijn de extra kosten wel de moeite waard (en ik wist wat ik 'wilde')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Iemand een idee welk een goed doppenset is voor een slagschroevendraaier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 15:43
Timmy269 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:57:
Een slagschroevendraaier met een 1/4e inch zeskant opname? Of een slagmoeraanzetter met 1/2 vierkant?
Ik heb zelf voor 28 euro een setje Teng 9121 doppen gehaald. https://www.amazon.de/gp/...tle_o01_s02?ie=UTF8&psc=1
Heb je doppen in de meeste maten van CrMo, van een degelijk merk. Grootste nadeel is dat je geen net doosje hebt, maar bij mij gaan ze toch in de koffer. Verder is er alleen geen plek voor zo'n rubber ring om de borgingspin op zijn plek te houden.
Je kunt ook altijd nog een adapter 1/4 zeskant naar 1/2 of 1/4 vierkant halen als je een zeskant hebt, zodat je elke willekeurige dop kan pakken.

[ Voor 18% gewijzigd door Pyramiden op 03-10-2019 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Laatst online: 17-04 09:11
Timmy269 schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:57:
Zonder budget en zonder maten: https://www.stahlspeciali...lle-50imp62-96231101.html
Maar iets meer info is wel handig, inderdaad 1/4" zeskant of 1/2" vierkant, budget, welke maten moet je perse hebben, beoogde gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 10:15
Slonzo schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 10:49:
[...]

Boven de schouder werkt dat best makkelijk, maar onder de schouder moet je best een rare houding aannemen om ondersteboven te kunnen zagen (trekker indrukken + richten tegelijk is lastig). Het lukt natuurlijk, maar fijn/handig is het niet.
Je hoeft hem niet ingedrukt te houden, je kan hem gewoon vastzetten. En dan de machine bij de body pakken ipv de D greep, zaag je net zo makkelijk op de kop :)

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Martin Sturm schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:06:
Laatst mijn Einhell afkortzaag verkocht via Marktplaats voor nog verbazingwekkend aardig bedrag (en super snel). Dat ding was mega zwaar, onnauwkeurig en groot. Daardoor gebruikte ik hem eigenlijk nooit meer en stond hij vooral in de schuur te verstoffen.
Nu moest ik in ons nieuwe huis hoge plinten op maat zagen en mistte ik zo'n zaag toch wel weer, dus heb ik nu de DeWalt DWS774 gekocht (https://www.coolblue.nl/e...244/dewalt-dws774-qs.html)
Wat een wereld van verschil. Dat ding is echt zeer goed te tillen, neemt niet al te veel plek in (want geen 'uitschuivende' geleiders) en is echt extreem veel nauwkeuriger dan zo'n Einhell. Bovendien is hij ook echt 10x zo stil.
Toch wel weer bewijs dat er veel kwaliteit verschil zit tussen budget merken en a-merken (en zo extreem groot is het prijsverschil eigenlijk niet eens). Voor tools die ik niet zoveel gebruik vind ik budget vaak meer dan prima, maar in dit geval zijn de extra kosten wel de moeite waard (en ik wist wat ik 'wilde')
Ik heb ook mijn einhell verkocht om dezelfde redenen. En twijfel over een nieuwe maar zie door de bomen het bos niet meer in afkortzaagland.

Dus mooi dat jeje ervaring deelt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 18:55
@barry86 Ik ben al een hele tijd heel tevreden over mijn Bosch gcm 800 sj.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Twijfels schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:46:
[...]

Zonder budget en zonder maten: https://www.stahlspeciali...lle-50imp62-96231101.html
Maar iets meer info is wel handig, inderdaad 1/4" zeskant of 1/2" vierkant, budget, welke maten moet je perse hebben, beoogde gebruik?
<Het is een 1/4" zeskant, max 100euro en de maten die ik zou willen hebben zijn zeker 8mm, 10mm, 12mm, 13mm.
Dit gaat gebruikt worden voor verbouwing huis, indraaien van houtdraadbouten, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-body
  • Niet online

the-body

Martin Sturm schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:06:
Zou je die onnauwkeurigheid van de EInhell nader willen toelichten?
Ik heb daar niet direct een beeld bij eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-05 22:06

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bedankt voor je post en de anderen voor de antwoorden :)

Ik was aan het kijken naar een zaagtafel, maar mede door de reacties hier lijkt het mij toch beter om een invalzaag met geleider te kopen voor platen op maat te zagen. Afkortzaag reeds al in bezit.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 17:00
hansvk schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:42:
@barry86 Ik ben al een hele tijd heel tevreden over mijn Bosch gcm 800 sj.
Het nadeel is dat deze ook van die geleiders heeft die naar achteren schuiven, die DeWalt (en schijnbaar hebben ze dat van Festool afgekeken, en Makita heeft het volgens mij ook) heeft geleiders die aan de voorkant zitten, waardoor je die zaag veel dichter tegen b.v. een muur aan kan zetten.
the-body schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:08:
[...]

Zou je die onnauwkeurigheid van de EInhell nader willen toelichten?
Ik heb daar niet direct een beeld bij eerlijk gezegd.
Het grootste probleem was dat 90° niet precies 90° was. Ook bijvoorbeeld 45° hoeken waren niet precies. En voor grof werk is dat niet heel erg, maar als je bijvoorbeeld plinten wilde zagen was dat echt heel irritant. Of als je iets bredere planken (je kon tot 35cm of zo op dat ding zagen) was dat echt vervelend. Het gevolg was dat ik elke keer met de hand het zat uit te meten, waardoor ik het net zo snel kon zagen met m'n invalzaag bijvoorbeeld...
Bij betere merken kan je dat nog bijstellen, die hoeken, maar bij die Einhell was dat niet echt mogelijk (voor zover ik kon zien/vinden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Timmy269 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 07:58:
[...]

<Het is een 1/4" zeskant, max 100euro en de maten die ik zou willen hebben zijn zeker 8mm, 10mm, 12mm, 13mm.
Dit gaat gebruikt worden voor verbouwing huis, indraaien van houtdraadbouten, ...
Bijzonder lastig te vinden merk ik :/ Alle goede merken (Stahlwille / Gedore / Facom etc) hebben alleen maar 1/2, 3/4 en 1" aansluitingen.
Ik denk dat je dan haast nog het beste uit kan met iets als: https://www.amazon.de/gp/...rd_r=K3RCWC2X8CKBJNEJCJ1F of een soortgelijke versie van Makita / DeWalt / Milwaukee. Van Wera zie ik ze helaas zo niet, had verwacht dat zij ze wellicht ook zouden hebben.

Andere optie is om een adapter van 1/4" zes naar 1/2" vierkant te zoeken, en dan degelijke doppen los erbij kopen. Echter blijft een adapter wel altijd een zwakke schakel. https://www.gereedschapce...Mztkyd5CfufhoCxZ8QAvD_BwE + https://www.facom-gereeds...-kort/groups/g+c+p+a+view bijvoorbeeld.

Wat moet je overigens met 12mm? Die kom ik bij de motor veel tegen, maar in huis/tuin/keuken zie je toch alleen maar 13mm?

Edit: ik zie nu dat Milwaukee ze wel los verkoopt, is een prima merk. https://www.gereedschapce...-1-4-hex-13-65mm-1st.html

[ Voor 18% gewijzigd door Twijfels op 04-10-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 15:43
@Timmy269 Klikken de bitjes echt vast in je slagschroevendraaier? Als ze een beetje goed vast zitten is dit denk ik toch het makkelijkst:
https://www.amazon.de/Hit...8U/ref=sr_1_3?__mk_nl_NL=
Daarna nog een setje doppen erbij.

[ Voor 10% gewijzigd door Pyramiden op 04-10-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 18:55
Martin Sturm schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 13:36:
[...]

Het nadeel is dat deze ook van die geleiders heeft die naar achteren schuiven, die DeWalt (en schijnbaar hebben ze dat van Festool afgekeken, en Makita heeft het volgens mij ook) heeft geleiders die aan de voorkant zitten, waardoor je die zaag veel dichter tegen b.v. een muur aan kan zetten.
Ik pak hem altijd van zijn plaats en zet hem buiten neer om te zagen. Gaat toch vaak om lange stukken wat in de schuur niet lukt.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Twijfels schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:05:
Bijzonder lastig te vinden merk ik :/ Alle goede merken (Stahlwille / Gedore / Facom etc) hebben alleen maar 1/2, 3/4 en 1" aansluitingen.
Ik denk dat je dan haast nog het beste uit kan met iets als: https://www.amazon.de/gp/...rd_r=K3RCWC2X8CKBJNEJCJ1F of een soortgelijke versie van Makita / DeWalt / Milwaukee. Van Wera zie ik ze helaas zo niet, had verwacht dat zij ze wellicht ook zouden hebben.
Gedore heeft in ieder geval ook slagdoppen in 3/8", en ik dacht dat ze die zelfs in 1/4" (vierkant) hadden. Stahlwille heeft inderdaad alleen 1/2" of groter voor slagdoppen.
Andere optie is om een adapter van 1/4" zes naar 1/2" vierkant te zoeken, en dan degelijke doppen los erbij kopen. Echter blijft een adapter wel altijd een zwakke schakel. https://www.gereedschapce...Mztkyd5CfufhoCxZ8QAvD_BwE + https://www.facom-gereeds...-kort/groups/g+c+p+a+view bijvoorbeeld.
Een adapter lijkt me de meest directe oplossing. Kan je echter maar beter wel van een goed merk kopen, heb zo'n ding wel eens afgebroken gehad, en om dan dat onderste stukje weer uit de bithouder van je schroefmachine proberen te halen is niet zo eenvoudig. Wera heeft ook zo'n adapter, alleen gaat die voor de 1/2" versie van 5/16" hex naar 1/2" vierkant, dat past dus niet op een 1/4" hex. Is iets om in de gaten te houden, want er zijn meer fabrikanten die die maten hanteren.
Edit: ik zie nu dat Milwaukee ze wel los verkoopt, is een prima merk. https://www.gereedschapce...-1-4-hex-13-65mm-1st.html
Milwaukee machines zijn prima, bits e.d. is over het algemeen gewoon wat Chinees met een logo er op. Zou niet al te veel vertrouwen hebben daarin. Dit geldt overigens ook voor Bosch en Makita.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
Pyramiden schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 14:20:
@Timmy269 Klikken de bitjes echt vast in je slagschroevendraaier? Als ze een beetje goed vast zitten is dit denk ik toch het makkelijkst:
https://www.amazon.de/Hit...8U/ref=sr_1_3?__mk_nl_NL=
Daarna nog een setje doppen erbij.
Ondertussen had ik deze van Wera gevonden https://www.weragereedsch...t-a-sb-4013288144584.html
De bitset van Wera ga ik me zowiezo aanschaffen omdat deze volgens de reviews toch wel heel degelijk zijn https://www.weragereedsch...earch_query=bc&results=18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Makita heeft XTT dopsleutels, maar die hebben ze maar in een paar maten (8mm ofwel 5/16", 3/8" en 10mm):
https://www.makita.nl/artikelen/xtt-dopsleutels.html

Bosch heeft ze in 8, 10 en 13mm:
https://www.gereedschapce...Bosch&q=impact+dopsleutel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
Timmy269 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Ondertussen had ik deze van Wera gevonden https://www.weragereedsch...t-a-sb-4013288144584.html
De bitset van Wera ga ik me zowiezo aanschaffen omdat deze volgens de reviews toch wel heel degelijk zijn https://www.weragereedsch...earch_query=bc&results=18
Had die Wera doppen ook al gezien maar dacht dat ze niet voor slag geschikt waren, staat wel bij voor (slag)schroevendraaiers dus misschien toch een goede keuze dan :)

Ik ben eens aan het kijken wat een CNC machine voor hout etc. zou kosten (metaal hoeft niet). Blad van circa 1000 x 500mm zou mooi zijn (900x400 is zo'n beetje het minimum om gereedschap in foam uit te kunnen snijden voor de gereedschapskar :o ). Heeft iemand tips wat voor merken leuk zijn voor de hobbyist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 08:18
Timmy269 schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 07:58:
[...]

Indraaien van houtdraadbouten met een slagschroevendraaier kan, maar het voelt niet lekker. Zeker bij 13/60 of langer merk je dat de machine en bit-adapter er geen zin in hebben door teveel speling in de koppelingen. Slagmoersleutel met 1/2 kop en dezelfde kracht gaat echt lekkerder.
Als je een keer 15 schroeven voor een aanlegsteiger er in moet draaien zou ik de adapter pakken, voor meer dan dat een "echte" machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaub
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-02 12:30
Beaub schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:17:
Hier mensen die ervaring hebben met de Makita RT0700CX3J (multifrees)? Krijgt over het algemeen goede reviews en het feit dat hij zowel als bovenfrees als als kantenfrees valt te gebruiken spreekt mij erg aan: heb het maken van een tv-meubel in de planning staan en daar zou ik beide functies voor willen gebruiken.

Aan de andere kant twijfel ik of ik niet beter voor 2 losse apparaten kan gaan. Iemand suggesties?
Uiteindelijk er voor gekozen om hem ook daadwerkelijk aan te schaffen. Bij de Hornbach nog met 10% laagste prijs garantie kunnen krijgen: 200 euro leek me een prima deal! Voor het proberen een setje freesjes erbij gehaald: koop later eventueel wel iets van betere kwaliteit als dat nodig is. Dit weekend dus maar eens mee aan de slag :) !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
jadjong schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 17:53:
[...]

Indraaien van houtdraadbouten met een slagschroevendraaier kan, maar het voelt niet lekker. Zeker bij 13/60 of langer merk je dat de machine en bit-adapter er geen zin in hebben door teveel speling in de koppelingen. Slagmoersleutel met 1/2 kop en dezelfde kracht gaat echt lekkerder.
Als je een keer 15 schroeven voor een aanlegsteiger er in moet draaien zou ik de adapter pakken, voor meer dan dat een "echte" machine.
Ik heb met die hierboven genoemde Hitachi hex naar 1/2" en Gedore slagdoppen alle balken van een dak aan een ijzeren frame gemaakt met houtdraadbouten.

Ja, met een slagratel was het waarschijnlijk net iets beter gegaan, maar het is de investering niet waard. Alleen als je automonteur bent of in de beton- of staalbouw zit en de hele dag door bouten moet los- en vastdraaien.

Een slagschroevendraaier ga je veel vaker nodig hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Framoes op 04-10-2019 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 19:29
[...]

Wij schroeven jaarlijks 100en houtdraadbouten met slagschroevendraaiers erin. Ik zie geen enkele reden om daarvoor een slagmoersleutel te gebruiken. Misschien als je elke dag zou gebruiken. En gewoon een bit adapter van de action en dop erop. Nooit problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David DC
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 16-03-2024
Voor de doppenset op de slagschroevendraaier is dit geen interessante set: https://www.quofi.nl/prod...doppenset-41-delig-752500? Zelf nog geen ervaring mee, ook niet met die webshop, maar de set is ook elders te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 30-05 16:57
Ik ben in de running voor een kruislijnlaser en wat tot op heden mijn aandacht heeft getrokken zijn de;

-Bosch GCL 2-50
-Bosch GCL 2-15

Zal gebruikt worden voor incidentele klussen in en rundumhause. Is de meerprijs en specificaties van de GCL 2-50 hiermee te verantwoorden ten opzichte van de 2-15?

Daarnaast zag ik terug in dit forum dat er meerdere mensen zijn met het statief probleem, waar de Bosch BS 150 maar tot 1.5 meter reikt. Het lijkt mij fijn de optie open te hebben om in de toekomst ook plafonds te kunnen plaatsen, waarmee toch snel een 2.5 meter benodigd is! Heeft er iemand de verlossende oplossing!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:36
Anniedrew schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 22:55:
Ik ben in de running voor een kruislijnlaser en wat tot op heden mijn aandacht heeft getrokken zijn de;

-Bosch GCL 2-50
-Bosch GCL 2-15

Zal gebruikt worden voor incidentele klussen in en rundumhause. Is de meerprijs en specificaties van de GCL 2-50 hiermee te verantwoorden ten opzichte van de 2-15?

Daarnaast zag ik terug in dit forum dat er meerdere mensen zijn met het statief probleem, waar de Bosch BS 150 maar tot 1.5 meter reikt. Het lijkt mij fijn de optie open te hebben om in de toekomst ook plafonds te kunnen plaatsen, waarmee toch snel een 2.5 meter benodigd is! Heeft er iemand de verlossende oplossing!?
Sinds 2 weken de 2-15 in bezit, fijn ding, bij mij komt die uit Duitsland (85 euro) exclusief koffer inclusief houdertje waardoor je hem vast kunt schroeven bijvoorbeeld bij een plafond. Tot heden (wandje plaatsen op zolder) statief nog niet gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Sammy_tukker schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:02:
[...]

Sinds 2 weken de 2-15 in bezit, fijn ding, bij mij komt die uit Duitsland (85 euro) exclusief koffer inclusief houdertje waardoor je hem vast kunt schroeven bijvoorbeeld bij een plafond. Tot heden (wandje plaatsen op zolder) statief nog niet gemist.
Thanks voor je vlotte reactie! Dat is inderdaad een nette prijs. Toevallig een linkje waar je 'm vandaan hebt?
Zelf zag ik deze, wat mijn inziens ook niet een hele rare prijs is; https://www.toolnation.nl...gBFyc6LnY9SxoCJHUQAvD_BwE

Maar dan wel weer met de BS 150 waarvan ik niet weet op ie toereikend is! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:36
Anniedrew schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 23:13:
[...]

Thanks voor je vlotte reactie! Dat is inderdaad een nette prijs. Toevallig een linkje waar je 'm vandaan hebt?
Zelf zag ik deze, wat mijn inziens ook niet een hele rare prijs is; https://www.toolnation.nl...gBFyc6LnY9SxoCJHUQAvD_BwE

Maar dan wel weer met de BS 150 waarvan ik niet weet op ie toereikend is! :/
Ik had een Amazon actie te pakken. Die bs150 zat ik ook op te azen, maar daar ben ik vanaf gestapt, wellicht gaat ome Ali me iets leveren, en anders wordt het iets wat ik kan klemmen aan een plafond, en waar magnetisch dat houdertje aan kan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:56

Pixeltje

Woo-woohoo!

Die lasers van Bosch hebben een normale schroefdraad onderin voor statieven, mocht je ooit zo’n ding nodig hebben kun je dus elk statief pakken wat bijvoorbeeld ook voor camera’s geschikt is. Ik heb zelf de 50, is een fijn apparaat en komt met magnetische houder die je aan metalstuds kunt plakken of op een wand kan schroeven. Das ideaal voor hoger dan wat het statief kan.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Ik begrijp iig dat het Bosch BS 150 statief niet de beste oplossing is. Ik denk dat ik het voorlopig dan ook alleen maar houd bij een laser en daarbij eerst investeer in een goede houder. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben ook naar een Invalzaag aan het kijken voor plaatmateriaal te kunnen zagen. Het wordt op de Parkside van de Lidl of de Scheppach invalzaag (Heb wat nare ervaringen met Lidl spul zoals een decoupeerzaag die alles kon, behalve rechtzagen...)
Maar waar zagen jullie plaatmateriaal op? Op een Workmate gaat het niet, of de plaat hangt door en dus geen lekkere ondersteuning etc. Maar op waar dan op? Ik zie de amerikanen wel van die isolatieplaten gebruiken hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-05 22:36
Xavier schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:13:
Maar waar zagen jullie plaatmateriaal op? Op een Workmate gaat het niet, of de plaat hangt door en dus geen lekkere ondersteuning etc. Maar op waar dan op? Ik zie de amerikanen wel van die isolatieplaten gebruiken hiervoor.
Ondersteuning in de vorm van een restplaat of piepschuimplaten. Ik meen dat een aantal ervaring had met een centipede:
Afbeeldingslocatie: https://www.gereedschappro.nl/resize/99EC2CBA-78B8-46C9-8179-6734054E6E07-sawhorse-k6s-de-complete-zaagbok-de-inklapbare-werktafel-onderstel-61x122-cm--2x4-ft-.jpg/0/1100/True/centipede-sawhorse-k6s-de-complete-zaagbok-de-inklapbare-werktafel-onderst.jpg
Bron: https://www.gereedschappr...tel-61x122-cm-2x4-ft.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Xavier schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:13:
Ik ben ook naar een Invalzaag aan het kijken voor plaatmateriaal te kunnen zagen. Het wordt op de Parkside van de Lidl of de Scheppach invalzaag (Heb wat nare ervaringen met Lidl spul zoals een decoupeerzaag die alles kon, behalve rechtzagen...)
2 schragen en een plaat, neemt ook geen plek in d:)b

ben je flexibel en die kun je ook voor meerdere klussen inzetten :) , ook buiten bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
@Xavier Ik zaag platen meestal op de grond, met een set balken (2"x2") er onder.
Geen enkele decoupeerzaag zaagt recht, daar zijn ze ook helemaal niet voor bedoeld. Echter is wel wel zo dat goedkope decoupeerzagen over het algemeen (meer) speling op de pendel hebben dan de duurdere exemplaren.
Verder verwacht ik niet dat de Parkside of de Scheppach invalzagen veel zullen verschillen in kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-05 21:18

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

[...]

En absolute tip bij veelvuldig aandraaien van (houtdraad)bouten met een schroeftol/slagschroevendraaier is wat mij betreft de flexibele Hitachi-dop: d:)b
Afbeeldingslocatie: https://www.toolnation.nl/media/catalog/product/cache/1/image/a0824637e2368af458c3e90fa0badade/k/r/kracht_4.jpg

Ik kreeg de mijne bij een 2e hands slagschroevendraaier, en had zonder ze te kennen er nooit 20~ euro voor over gehad. Nu pak ik de dop standaard voor 8mm/M13 koppen en wil ik niet meer anders. :o

Voordelen: Werkt evt. ook als je nét niet recht voor de dop kunt komen omdat-ie een flexibele stand heeft, de dop schuift over de kop heen waardoor je nog wat minder afstand nodig hebt en je klikt 'm net zo makkelijk op je machine als een bithouder. _/-\o_

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Fraggert schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

2 schragen en een plaat, neemt ook geen plek in d:)b

ben je flexibel en die kun je ook voor meerdere klussen inzetten :) , ook buiten bijv.
Thanks, waarom ik daar niet aan gedacht heb... Die staan er...
Nivado schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:20:
@Xavier Ik zaag platen meestal op de grond, met een set balken (2"x2") er onder.
Geen enkele decoupeerzaag zaagt recht, daar zijn ze ook helemaal niet voor bedoeld. Echter is wel wel zo dat goedkope decoupeerzagen over het algemeen (meer) speling op de pendel hebben dan de duurdere exemplaren.
Verder verwacht ik niet dat de Parkside of de Scheppach invalzagen veel zullen verschillen in kwaliteit.
Zelfs langs een geleider ging die decoupeerzaag niet recht (Aan 1 kant geleid, 6mm triplex.) De machine ging langs de geleider, maar het zaagje ging lekker lopen. Ding ligt in de bak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Xavier schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:00:
[...]

Zelfs langs een geleider ging die decoupeerzaag niet recht (Aan 1 kant geleid, 6mm triplex.) De machine ging langs de geleider, maar het zaagje ging lekker lopen. Ding ligt in de bak)
Dat deed mijn groene Bosch ook, en die was waarschijnlijk minimaal 2x zo duur.
Pagina: 1 ... 13 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic