Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baytep
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
@Xavier Bij een invalzaag en grote platen wil je met je ogen boven de zaag zijn. Daarom is zagen op hoogte niet altijd handig (afhankelijk van je lengte en de grootte van de plaat).
Ik vind het met een paar balkjes op de vloer het prettigst omdat ik dan de meeste controle heb. Is ook het goedkoopst.
Daarnaast... als je in een beperkte ruimte werkt (garage oid) komt het vaak voor dat je een grote plaat aan stukken zaagt, om met de kleinere delen verder te gaan. Dan werken een paar balkjes ook logistiek handiger omdat je ze snel pakt en weer wegzet. Scheelt gedoe en ruimte.
Nadeel is dat je dicht bij de grond werkt (door je knieen, niet je rug).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27
Platen zagen doe je natuurlijk met de zaagwand. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-04 08:17
KillaZ schreef op dinsdag 24 september 2019 @ 16:06:
[...]

Ik heb met een Ferm mijn muren gedaan. Doet wat het moet doen, zeker als je er voor zorgt dat je schijven nieuw zijn. Heel veel meer ervaringen kan ik niet delen: ik had geen beschikking tot een L-stofzuiger die week dus het gaf 1 grote t*ringbende. Dat was wat minder naast de verplichte PBM omkleedshow (stofmasker, bril etc) elke keer.
Goed nieuws: eigenlijk heb je de stofzuiger niet echt gemist, want ook met stofzuiger was het daarna nog stofzuigen.

De afzuiging van de machine was echt drie keer niks. Het stof vloog er via de sleuven achter de machine alsnog uit.

Ik schat in dat maximaal de helft in m'n stofzuiger terecht is gekomen. Blij dat ik maar een meter of vier moest frezen, want het was een bende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:20
Framoes schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 20:46:
[...]

Goed nieuws: eigenlijk heb je de stofzuiger niet echt gemist, want ook met stofzuiger was het daarna nog stofzuigen.

De afzuiging van de machine was echt drie keer niks. Het stof vloog er via de sleuven achter de machine alsnog uit.

Ik schat in dat maximaal de helft in m'n stofzuiger terecht is gekomen. Blij dat ik maar een meter of vier moest frezen, want het was een bende.
Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. :+

Nog een beetje weg kunnen krijgen dat stof?

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
KillaZ schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:01:
[...]

Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. :+

Nog een beetje weg kunnen krijgen dat stof?
Ja, door het alsnog op te zuigen. Ik hang juist m'n stofzuiger aan gereedschap omdat ik een hekel heb aan stofzuigen.

De machine had het trouwens wel al zwaar met een Ytong wandje. Had jij ermee in beton geslepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
jadjong schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:10:
Platen zagen doe je natuurlijk met de zaagwand. :P
Erin gaat nog wel maar elke keer dat ding uit mijn kofferbak halen word ik toch wel flauw van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
Framoes schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:05:
[...]

Ja, door het alsnog op te zuigen. Ik hang juist m'n stofzuiger aan gereedschap omdat ik een hekel heb aan stofzuigen.

De machine had het trouwens wel al zwaar met een Ytong wandje. Had jij ermee in beton geslepen?
Ik doel meer op de rest van je huis, ik zat in een gestripte woning dus het boeide niet zoveel.

Gewoon normale wanden hier, geen beton. Was geen probleem verder.

K to the KillaZ

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 12:49
De Lidl had deze magnetische bakjes weer liggen.
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/c83825d9360f85eba89b9db351925a01.jpeg

Vrouw kwam er met 3 thuis, heb nu 4 kleintjes en 1 grote, super handig, en niet duur €2,50. (Ook voor auto sleutelen.)
Lagen nog meer parkside artikelen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 07:29
Fraggert schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

2 schragen en een plaat, neemt ook geen plek in d:)b

ben je flexibel en die kun je ook voor meerdere klussen inzetten :) , ook buiten bijv.
Juist! Even wachten op de aanbieding bij de Action of Aldi en altijd handig, ook voor verjaardagen :)

Laatst heb ik onderstaande gemaakt met CLS'en en een plaat 18 multiplex. Zo stevig als een malle.
https://www.praxis.nl/voo...dvies/opvouwbare-werkbank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Laatst online: 27-05 16:05
DoeEensGek schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:20:
De Lidl had deze magnetische bakjes weer liggen.
[Afbeelding]

Vrouw kwam er met 3 thuis, heb nu 4 kleintjes en 1 grote, super handig, en niet duur €2,50. (Ook voor auto sleutelen.)
Lagen nog meer parkside artikelen. ;)
Ja, zo een heb ik ook gehad. Maar aangezien ik metaalbewerking doe, kwam hij vol met ijzergruis... als je het dan niet op tijd schoonmaakt, krijg je roest, etc...
dus veel schoonmaken.

Ik doe tegenwoordig alles in zip-lock zakjes en zet met stift erop waar het voor is.

[ Voor 5% gewijzigd door MeMoRy op 08-10-2019 10:28 ]

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 21:05
Xavier schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:13:
Ik ben ook naar een Invalzaag aan het kijken voor plaatmateriaal te kunnen zagen. Het wordt op de Parkside van de Lidl of de Scheppach invalzaag (Heb wat nare ervaringen met Lidl spul zoals een decoupeerzaag die alles kon, behalve rechtzagen...)
Maar waar zagen jullie plaatmateriaal op? Op een Workmate gaat het niet, of de plaat hangt door en dus geen lekkere ondersteuning etc. Maar op waar dan op? Ik zie de amerikanen wel van die isolatieplaten gebruiken hiervoor.
Idd piepschuim platen op de grond. 4 euro voor 5 bij iedere bouwmarkt en je gooit ze op een kast als je ze niet nodig hebt :).

Ps ik verkoop mijn Sheppach binnenkort, interesse? ;)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dzine schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 10:44:
[...]

Idd piepschuim platen op de grond. 4 euro voor 5 bij iedere bouwmarkt en je gooit ze op een kast als je ze niet nodig hebt :).

Ps ik verkoop mijn Sheppach binnenkort, interesse? ;)
Vliegt het piepschuim dan niet in het rond?

PS. Misschien wel :D PM maar als je hem kwijt wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 12:49
2 schragen, 2vuren balken erover, plaat erover. Zaag niet te diep zetten en gaan. Wel haaks op de balk zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
KillaZ schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 22:00:
[...]

Ik doel meer op de rest van je huis, ik zat in een gestripte woning dus het boeide niet zoveel.

Gewoon normale wanden hier, geen beton. Was geen probleem verder.
Bij mij nieuwbouw, dus ook niet echt een probleem dat het wat stoffig is. Meer dan beton en gips is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Xavier schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 16:00:
[...]

Zelfs langs een geleider ging die decoupeerzaag niet recht (Aan 1 kant geleid, 6mm triplex.) De machine ging langs de geleider, maar het zaagje ging lekker lopen. Ding ligt in de bak)
Heb je wel het juiste zaagblad gebruikt? Voor decoupeerzagen langs rail moet je een blad gebruiken met brede tanden en een dun lijf. Doe je dat niet, dan gaat de boel inderdaad lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 10:54
Iemand ervaring met de webshop van HD TOOLS? Zou een Makita DHP481RTJ willen aakopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:31
@Timmy269 Waarom de DHP? Heb je de klopfunctie nodig, het is namelijk geen "nice to have", aangezien er ook nadelen aan zitten: meer (kans op) speling. Met een goed boortje kom je de muur ook in, en beton kom je sowieso niet in.
Voor die paar keer per jaar dat je in steen moet boren is mij de extra speling niet waard. Ik zou voor de DDF481 gaan.
Verder geen ervaring met HD tools.
Verder ben ik ook benieuwd waarom je voor de 481 zou kiezen? Wat ga je er mee doen dat je zoveel koppel nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmy269
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 28-04 10:54
Hallo Nivado, ik ga zeker de klopboorfunctie gebruiken. Ben bezig met verbouwing aan mijn woning. Nu ben ik een garage bij aan het metsen en nadien volgt de keuken, badkamer, tuinhuis, ... en met deze kan ik zo beetje alles mee opknappen qua boren. Ik heb ook nog wel een sds boor, maar in bepaalde toepassingen is deze een beetje te zwaar.
Mijn black en decker klopboormachine op batterijen heeft me 13jaar kunnen helpen en heb deze meer dan eens gebruikt per jaar.
Het verschil in prijs tussen de DDF481rtj en de DHP481rtj is 10euro.

[ Voor 6% gewijzigd door Timmy269 op 08-10-2019 16:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

Timmy269 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:51:
Hallo Nivado, ik ga zeker de klopboorfunctie gebruiken. Ben bezig met verbouwing aan mijn woning. Nu ben ik een garage bij aan het metsen en nadien volgt de keuken, badkamer, tuinhuis, ... en met deze kan ik zo beetje alles mee opknappen qua boren. Ik heb ook nog wel een sds boor, maar in bepaalde toepassingen is deze een beetje te zwaar.
Mijn black en decker klopboormachine op batterijen heeft me 13jaar kunnen helpen en heb deze meer dan eens gebruikt per jaar.
Het verschil in prijs tussen de DDF481rtj en de DHP481rtj is 10euro.
Tja, ik boor liever recht dan licht als ik eerlijk ben. Als je toch al een boorhamer hebt is een klopboor wat mij betreft nutteloos. Of het lukte ook zonder klopfunctie wel, of je bent 10x sneller met de boorhamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
Ben het eens met bovenstaande reacties. Heb zelf een GSB 18V-85 (de bosch klopboor), aangezien deze voor een prachtige prijs tekoop was en de GSR (zonder klop) vrijwel nooit in de aanbieding is toch de klopboor maar gekocht.

Enige tijd geleden nog zat gaten mee in gemetselde muren gemaakt, echter na één gat op de klopstand word je al gek van die herrie die eraf komt, en zonder de klopstand gaat het eigenlijk praktisch even snel.

Heb je overigens ook een kleiner (12v) machine erbij? Anders lijkt het mij niet bepaald aangenaam werken, zo'n lomp grote machine voor al je schroefwerk. Dan kan je misschien nog beter kijken naar een mildere variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-05 15:43
Overdrijven jullie dit niet een beetje? Ik heb best wat ervaring met boren in staal en RVS met accuklopboren, en heb loop eigenlijk nooit tegen het probleem aan dat er zoveel speling op zit dat mijn gat niet recht genoeg is.

Ben het overigens wel eens dat dit een behoorlijk zware boormachine voor huis-tuin-en-keuken gebruik...

[ Voor 19% gewijzigd door Pyramiden op 08-10-2019 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05 16:54

mark-k

AKA markkNL

Pyramiden schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:50:
Overdrijven jullie dit niet een beetje? Ik heb best wat ervaring met boren in staal en RVS met accuklopboren, en heb loop eigenlijk nooit tegen het probleem aan dat er zoveel speling op zit dat mijn gat niet recht genoeg is.
Zal zoiets bij staal ook niet minder snel opvallen? Neem tenminste aan dat je dan materiaal van een paar mm dik bedoelt en dat je niet 5cm diep gaat zitten boren met een handboor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pyramiden
mark-k schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:52:
[...]

Zal zoiets bij staal ook niet minder snel opvallen? Neem tenminste aan dat je dan materiaal van een paar mm dik bedoelt en dat je niet 5cm diep gaat zitten boren met een handboor?
Soms moet ik op locatie ook een stuk dieper boren en vervolgens tappen. Ik merk wel speling in de lijn met de boor, maar als je een centerpuntje slaat heb ik hier vervolgens nooit last van.
Als ik thuis in hout boor met houtboortjes centert hij toch, dus ervaar ik het probleem ook niet zo.

Edit: Heb wel nooit iets anders dan Hitachi en mijn 25 jaar oude Metabo klopboor met snoer gebruikt, dus weet niet of het met andere merken misschien erger is?

[ Voor 11% gewijzigd door Pyramiden op 08-10-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Timmy269 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:51:
Dan is denk ik de 481 zware overkill. Dit is een hele zware machine, bedoeld voor specifieke toepassingen. Ik denk dat je blijer gaat worden van een DDF482. Die weegt ruim een kg minder, en maakt veel minder herrie. Voor de momenten dat de 482 te kort zou komen, heb je dan nog je boorhamer.

Ik heb zelf een DDF482, een DDF470 een DTD154 een een Metabo boorhamer. In mijn huis hoofdzakelijk gebouwd met baksteen en kalkzandsteen gebruik ik bijna nooit de boorhamer. Zelfs 12mm gaten in baksteen boor ik met de 482 en een Heller ProStone boortje, in een keer. 8 gaten boren was sneller dan een verlengsnoer pakken en de boorhamer gebruiken.
Het verschil in prijs tussen de DDF481rtj en de DHP481rtj is 10euro en speling op de uitgaande as..
FTFY

@Pyramiden In steen boren met speling op de as zorgt daar in tegen wel voor meer afwijkingen en ovale boorgaten. Ook hebben niet alle machines deze speling, maar het komt wel heel vaak voor. Genoeg reden voor mij om niet voor de klop functie te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
@Nivado Maar je wil toch kloppen in steen? Die speling heb je dan toch juist omdat de klop functie aan staat?

Of gaat het om speling zoals chuck wobble? Waarbij je niet boortje niet concentrisch staat? Dat ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:40
Een beetje een gekke vraag. Ik ben op zoek naar het omgekeerde van een compressor. Waarbij ik dus onderdruk op kan bouwen en zodra ik het ventiel in druk er dus een flinke zuigkracht ontstaat die relatief stil is omdat er geen motor hoeft te draaien op dat specifieke moment. Heeft iemand een idee of een dergelijk apparaat bestaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-05 08:44
walletje-w schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 17:53:
Een beetje een gekke vraag. Ik ben op zoek naar het omgekeerde van een compressor. Waarbij ik dus onderdruk op kan bouwen en zodra ik het ventiel in druk er dus een flinke zuigkracht ontstaat die relatief stil is omdat er geen motor hoeft te draaien op dat specifieke moment. Heeft iemand een idee of een dergelijk apparaat bestaat?
Een vacuümpomp, misschien?

https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:40
Daar werken we nu mee inderdaad. Maar af en toe willen we een bepaald effect creëren waar we zo weinig mogelijk geluid bij willen veroorzaken. De vacuümpomp blijft continue pompen en maakt (logischerwijs) geen gebruik van een drukvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
walletje-w schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 18:34:
Daar werken we nu mee inderdaad. Maar af en toe willen we een bepaald effect creëren waar we zo weinig mogelijk geluid bij willen veroorzaken. De vacuümpomp blijft continue pompen en maakt (logischerwijs) geen gebruik van een drukvat.
Waarom is dat logisch? Vacuuminstallaties kunnen ook gewoon drukvaten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:34
Drukvat ertussen? Buffervermogen blijft beperkt natuurlijk omdat je maximaal 1 bar onderdruk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Drukvat idd en dan een ventiel voor als je even onderdruk nodig hebt. Kun je het een paar keer gebruiken, daarna even bijpompen.
Hangt uiteraard wel af van de eigenlijke toepassing en of je veel of weinig onderdruk nodig hebt, en voor hoe lang.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Brake_
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-05 10:15
Ik vind de klopfunctie wél mooi meegenomen. Je kan er subtieler en nauwkeuriger mee klopboren dan een boorhamer. Heb zowel de DHP481 als DHP484, en beide kennen geen speling.

Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Timmy269 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:24:
Iemand ervaring met de webshop van HD TOOLS?
Ja heb er al een aantal keren besteld en tot nog toe goede ervaringen :)
Zou een Makita DHP481RTJ willen aakopen?
Zou zelf eerder de DDF versie kopen zoals hier meerdere al aangeven.
Tevens waarom zo'n zware machine (zowel in power als gewicht)?
Ik zou opteren voor de DDF482 en daar een setje goede boren bij.
Heb zelf deze set en die is ideaal voor in steen.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Makita kon niet achterblijven, dus komt nu ook met een nieuw accusysteem:

https://www.makita.com.au/Next-Generation-Technology

40V Max. Dat is eigenlijk 36V, maar dat is natuurlijk verwarrend met het oog op 2x18V. Niet backwards compatible.

Waarschijnlijk zit er een geniaal idee achter, maar ik ben er nog niet achter. Het is wel een goed excuus om nog 34 slagschroevendraaiers op de markt te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:15

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik was opzoek naar een slagschroevendraaier van DeWalt, toen kwam ik bij deze uit;

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71UUu1MWS-L._SX425_.jpg

Nu is er blijkbaar een actie bij DeWalt wanneer je een body besteld met een koffer bij een officiële dealer, krijg je er gratis een 4ah batterij bij.

Het grappige is dat alle officiële dealers hun machientjes ongeveer de prijs van een losse batterij duurder zijn :')

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:42

MLLL

Palm Treo 650

Framoes schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 16:06:

40V Max. Dat is eigenlijk 36V, maar dat is natuurlijk verwarrend met het oog op 2x18V. Niet backwards compatible.

Waarschijnlijk zit er een geniaal idee achter, maar ik ben er nog niet achter. Het is wel een goed excuus om nog 34 slagschroevendraaiers op de markt te brengen.
Milwaukee levert gewoon 18v accu's met 12 Ah. Loop je niet met twee accu's te klooien zoals Makita heeft op sommige machines. Nadeel ze zijn nog wat prijzig. Ik zelf heb nu 2 9Ah accu's ideaal vootr het wat zwaardere werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:42

MLLL

Palm Treo 650

Jellabie schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 19:53:
Ik was opzoek naar een slagschroevendraaier van DeWalt, toen kwam ik bij deze uit;

[Afbeelding]

Nu is er blijkbaar een actie bij DeWalt wanneer je een body besteld met een koffer bij een officiële dealer, krijg je er gratis een 4ah batterij bij.

Het grappige is dat alle officiële dealers hun machientjes ongeveer de prijs van een losse batterij duurder zijn :')
Da's bijna al jaren zo, twee losse accu's kosten meestal meer dan een complete set, dus machine een 2 accu's

Als je er een gratis accu bij krijgt ben je natuurlijk helemaal spekkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

MLLL schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:35:
[...]

Da's bijna al jaren zo, twee losse accu's kosten meestal meer dan een complete set, dus machine een 2 accu's

Als je er een gratis accu bij krijgt ben je natuurlijk helemaal spekkoper.
Wat ik bedoel is, enkel de body met koffer kost bij x-verkoper 120€

Hetzelfde, dus enkel de body en het koffer kost bij een officiële DeWalt verdeler webshop ~160-180€

Juist hetzelfde dus, enkel kan je bij die laatste een batterij gratis krijgen. Maar die betaal je gewoon dus bij de officiële verdelers.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
MLLL schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:33:
[...]

Milwaukee levert gewoon 18v accu's met 12 Ah. Loop je niet met twee accu's te klooien zoals Makita heeft op sommige machines. Nadeel ze zijn nog wat prijzig. Ik zelf heb nu 2 9Ah accu's ideaal vootr het wat zwaardere werk
2x18V is er voor meer kracht (36V in principe). De langere looptijd is mooi meegenomen.

Ik vind die 9Ah en 12Ah accu's van Milwaukee persoonlijk nogal ondingen, omdat ze log en zwaar zijn. En voor de prijs van een zo'n accu koop ik 3 stuks 5Ah van Makita, die op zowel 18V als 2x18V machines kunnen.

Ik moet het met die 40V van Makita ook nog maar zien. Als ze qua kracht iets toevoegen is het misschien interessant, maar vooralsnog zijn m'n 18V machines met de 5Ah accu's sterk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 20:58
Ik snap niet helemaal waarom ze er een nieuwe accu voor hebben bedacht. Waarom niet de huidige lijn dual power maken en het accu-ontwerp qua behuizing updaten? Op zich zou dat moet kunnen en zou voor lxt-eigenaren de overstap wat makkelijker maken, lijkt me.

Ze roepen wel dat lxt blijft, maar als ik naar de machines kijk, dan lijkt me dit gewoon de vervanger. En gaat de 18V lijn gewoon de 14,4V achterna. We houden dan 12V en 40V over.
Het is niet als dewalt (geloof ik) die die hoge voltage accu's specifiek voor semi-stationaire machines heeft bedacht. Daar zal het vast wel naast elkaar blijven.
Makita heeft dit bedacht om in marketingblaadjes gewoon met de meeste volts te kunnen patsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zeker hetzelfde geintje als toen met die 10,8Volt lijnen, die werden ineens ook allemaal tot 12volt machines gebombardeerd 8)7

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Framoes
Raymond schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 22:07:
Ik snap niet helemaal waarom ze er een nieuwe accu voor hebben bedacht. Waarom niet de huidige lijn dual power maken en het accu-ontwerp qua behuizing updaten? Op zich zou dat moet kunnen en zou voor lxt-eigenaren de overstap wat makkelijker maken, lijkt me.

Ze roepen wel dat lxt blijft, maar als ik naar de machines kijk, dan lijkt me dit gewoon de vervanger. En gaat de 18V lijn gewoon de 14,4V achterna. We houden dan 12V en 40V over.
Het is niet als dewalt (geloof ik) die die hoge voltage accu's specifiek voor semi-stationaire machines heeft bedacht. Daar zal het vast wel naast elkaar blijven.
Makita heeft dit bedacht om in marketingblaadjes gewoon met de meeste volts te kunnen patsen.
Die dubbele accu's kan je nooit praktisch op een accutol of slagschroevendraaier kwijt, waardoor ze uiteindelijk toch een nieuw systeem moesten bedenken om meer uit machines te krijgen. De concurrentie zat tenslotte ook niet stil. En als je toekomstgericht denkt, zullen stationaire machines met 2x40V ook wel in de pijplijn zitten.

LXT blijft sowieso nog een lange tijd bestaan, omdat ze nu al 220 machines hebben op (2x)18V en er meerdere nieuwe tegelijk met dit nieuwe systeem zijn gepresenteerd. Je gaat geen nieuwe machines ontwerpen voor een systeem dat je gaat uitfaseren. Daarnaast zullen er eerst 220+ machines op 40V moeten zijn, voor ze de LXT lijn kunnen stopzetten. En met R&D kosten van een paar miljoen per stuk gereedschap pomp je er niet even 220 uit.

Dewalt heeft flexvolt, waarbij de accu's 54V (in de VS 60V Max) leveren bij grotere machines en 18V leveren bij bijvoorbeeld een accutol. Ook Hikoki heeft zo'n systeem met twee voltages (18/36) in een enkele accu. Maar omdat die accu's vrij groot zijn en geen extra kracht leveren bij 18V, is het onpraktisch ze te gebruiken in een kleine machine.

En de keuze voor 40V max is naar mijn idee omdat ze met 2x18V al een 36V systeem hebben. DeWalt heeft bijvoorbeeld al 54/60V Max, dus die zitten sowieso het hoogst qua voltage.
Fraggert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 07:43:
[...]

zeker hetzelfde geintje als toen met die 10,8Volt lijnen, die werden ineens ook allemaal tot 12volt machines gebombardeerd 8)7
Je moet de klantenservice wel een beetje scherp houden natuurlijk. 100.000 vragen over de compatibiliteit tussen 10.8V en 12V helpen daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 09:53

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Waarschijnlijk uit de categorie domste vraag van de dag, maar ik hoop dat ik hem mag stellen. Ik heb zojuist onderstaande boormachine met wat accessoires besteld om een gaatje te boren in een stenen muur om een lampje op te hangen. Kan dit, ik dacht van wel... maar misschien mis ik de klop functie? (Ik ga hem waarschijnlijk 1/2x per 1/2 jaar gebruiken ;))

https://www.lidl-shop.nl/...oormachine-20V/p100256577

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:04
N1ckk schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:07:
Waarschijnlijk uit de categorie domste vraag van de dag, maar ik hoop dat ik hem mag stellen. Ik heb zojuist onderstaande boormachine met wat accessoires besteld om een gaatje te boren in een stenen muur om een lampje op te hangen. Kan dit, ik dacht van wel... maar misschien mis ik de klop functie? (Ik ga hem waarschijnlijk 1/2x per 1/2 jaar gebruiken ;))

Als het gewoon baksteenmuur is zal dat geen probleem zijn, is het een betonplafond, dan ga je het niet redden waarschijnlijk :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-05 22:52

In theorie niet:
Maximale boordiameter: 30 mm in hout, 13 mm in staal
In de praktijk zal een baksteen wel lukken, schat ik in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy

Kijken hoever dit zich doorzet... dat we over 50 jaar gewoon de 230V boormachines van nu hebben, maar dan op accu.

Grapje natuurlijk. Weet al te goed het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-05 14:41

Geen domme vraag, maar was wel handiger om dat vooraf te stellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
MeMoRy schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:14:
[...]

Kijken hoever dit zich doorzet... dat we over 50 jaar gewoon de 230V boormachines van nu hebben, maar dan op accu.

Grapje natuurlijk. Weet al te goed het verschil tussen wisselstroom en gelijkstroom
https://www.boschtools.co...bh18v-26dk26gde-199642-p/

Die is er al ;) Sowieso is de nieuwe Milwaukee lijn (gen 3) extreem krachtig, dat volgt elkaar gewoon op.

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Ossi schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:39:
[...]

Geen domme vraag, maar was wel handiger om dat vooraf te stellen :P
Met hedendaagse standaarden van (bijna) gratis verzending en retour kun je dat risico prima nemen. Heb gewoon de aankoop enorm lang uitgesteld omdat m’n schoonvader bijna altijd incl. Apparatuur langskomt... maar om nou voor het ophangen van een lampje te bellen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

als het baksteen is, dan gaat dat prima.

Gaat het om beton dan zou ik je adviseren om een goedkope 220volt* klopboor te kopen.

Die paar keer dat jij hem gaat gebruiken, dan is is een snoertje vast niet bezwaarlijk maar heb je wel de klopfunctie.

*Die zijn doorgaans iets goedkoper te vinden dan hun accuvariant

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Fraggert je bedoelt een 230V boorhamer? Met een goedkope klopboor ga je weinig beginnen in echt beton.

Bij baksteen hangt het ook nog wel af van het soort baksteen, de een is veel harder dan de ander. Maar met goede boortjes en een beetje geduld kom je over het algemeen een heel eind zonder kloppen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Orion84 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:23:
@Fraggert je bedoelt een 230V boorhamer? Met een goedkope klopboor ga je weinig beginnen in echt beton.

Bij baksteen hangt het ook nog wel af van het soort baksteen, de een is veel harder dan de ander. Maar met goede boortjes en een beetje geduld kom je over het algemeen een heel eind zonder kloppen.
nee, ik bedoel KLOP :)

ik lees hier toch regelmatig dat mensen met hun klopboor het beton in komen hoor, maar goed, in mijn huis hoef je dat in elk geval niet te proberen.

De reden dat ik dat adviseer is dat @N1ckk aankomt met een wel hele goedkope Lidl-machine dus ik kan hem wel een Bosch 2-28 adviseren maar dat gaat hem niet worden vrees ik ;)

Bijkomend voordeel is dat ook harde bakstenen muren geen probleem zijn voor een simpele klopboormachine waar een gewone boormachine toch wel veel moeite mee zal hebben.

Vandaar de afweging om de accu te laten vallen en een snoertje voor lief te nemen als je daar een klopfunctie voor kunt terugkrijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fraggert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:32:
[...]

nee, ik bedoel KLOP :)

ik lees hier toch regelmatig dat mensen met hun klopboor het beton in komen hoor, maar goed, in mijn huis hoef je dat in elk geval niet te proberen.
Ik heb dat hier (appartement) ook wel eens geprobeerd en met een ouderwets degelijke AEG 230V klopboormachine kom je er met heel veel geduld wel in (en dat was dan 5mm diameter of zo). Maar dat is dan al geen "goedkope" klopboormachine. En dat gejank geeft een boel overlast voor je buren. Ik heb het later ook nog wel eens met mijn DHP470 accu-klopboor van Makita geprobeerd en dat schiet gewoon niet op. Zodra je een kiezel tegenkomt is het klaar. Terwijl eenzelfde gaatje met een eenvoudige boorhamer in een paar tellen gepiept is.
De reden dat ik dat adviseer is dat @N1ckk aankomt met een wel hele goedkope Lidl-machine dus ik kan hem wel een Bosch 2-28 adviseren maar dat gaat hem niet worden vrees ik ;)
De lidl heeft ook boorhamers ;)
Bijkomend voordeel is dat ook harde bakstenen muren geen probleem zijn voor een simpele klopboormachine waar een gewone boormachine toch wel veel moeite mee zal hebben.

Vandaar de afweging om de accu te laten vallen en een snoertje voor lief te nemen als je daar een klopfunctie voor kunt terugkrijgen.
Oh, daar is in algemene zin zeker wat voor te zeggen, maar ik zou niet per sé aanraden dat dat dan ook voor beton geschikt zou zijn. Want zodra je er achterkomt dat dat dus niet gaat heb je het apparaat al in gebruik genomen en wordt zonder kosten terugsturen wat lastiger.

Het nadeel van een 230V machine is dat het wel meteen een stuk minder handig is om als schroefmachine te gebruiken, wat je misschien naast dat incidentele gaat boren ook nog wel eens wilt doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Orion84 op 10-10-2019 10:43 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
Klopboor lukt wel in beton. Eerst voorboren op 3 of 4 millimeter en dan door naar 6mm. Je bent alleen een eeuwigheid bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Orion84 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 10:39:
[...]
Ik heb dat hier (appartement) ook wel eens geprobeerd en met een ouderwets degelijke AEG 230V klopboormachine kom je er met heel veel geduld wel in (en dat was dan 5mm diameter of zo). Maar dat is dan al geen "goedkope" klopboormachine. En dat gejank geeft een boel overlast voor je buren. Ik heb het later ook nog wel eens met mijn DHP470 accu-klopboor van Makita geprobeerd en dat schiet gewoon niet op. Zodra je een kiezel tegenkomt is het klaar. Terwijl eenzelfde gaatje met een eenvoudige boorhamer in een paar tellen gepiept is.

[...]
De lidl heeft ook boorhamers ;)

[...]
Oh, daar is in algemene zin zeker wat voor te zeggen, maar ik zou niet per sé aanraden dat dat dan ook voor beton geschikt zou zijn. Want zodra je er achterkomt dat dat dus niet gaat heb je het apparaat al in gebruik genomen en wordt zonder kosten terugsturen wat lastiger.

Het nadeel van een 230V machine is dat het wel meteen een stuk minder handig is om als schroefmachine te gebruiken, wat je misschien naast dat incidentele gaat boren ook nog wel eens wilt doen.
Gezien het budget van @N1ckk zie je meteen waarom ik dus adviseer te kijken naar een klopboor.

Met een goedkope boorhamer kun je meestal niet schroeven en boren. Dus met mijn advies wordt beton lastig (maar niet onmogelijk blijkbaar) maar baksteen is een eitje en je kunt nog schroeven ook.....al zit er een snoer aan ;) . :P

Het is gewoon lastig om voor amper geld en een (nog) onduidelijke inzet hier het juiste stuk gereedschap te adviseren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fraggert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:18:
[...]
Het is gewoon lastig om voor amper geld en een (nog) onduidelijke inzet hier het juiste stuk gereedschap te adviseren :)
Eens, maar we kunnen natuurlijk prima eerst om opheldering vragen en daarna pas advies geven, in plaats van een soort compromis voor te stellen in de vorm van een klopboor en daarvan zonder nuance te stellen dat die geschikt zou zijn voor beton :)

Anyway, ik hoop dat @N1ckk uiteindelijk wel nog wat wijzer is geworden van deze discussie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
[...]

Gezien het budget van @N1ckk zie je meteen waarom ik dus adviseer te kijken naar een klopboor.

Met een goedkope boorhamer kun je meestal niet schroeven en boren. Dus met mijn advies wordt beton lastig (maar niet onmogelijk blijkbaar) maar baksteen is een eitje en je kunt nog schroeven ook.....al zit er een snoer aan ;) . :P

Ik deel je mening niet helemaal. Klopboren kunnen vaak op een hoger toerental draaien dan boorhamers. Dus je kunt makkelijker schroeven met een boorhamer dan met een klopboor :P

Als het echt op budget moet, ben je beter af met een losse parkside accuboormachine en een parkside boorhamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ossi schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:41:
[...]

Ik deel je mening niet helemaal. Klopboren kunnen vaak op een hoger toerental draaien dan boorhamers. Dus je kunt makkelijker schroeven met een boorhamer dan met een klopboor :P

Als het echt op budget moet, ben je beter af met een losse parkside accuboormachine en een parkside boorhamer.
Met die goedkope boorhamers kun je vaak de hamer functie niet uitzetten, probeer dan meer eens een houtschroef ergens in te draaien :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ossi
Fraggert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:43:
[...]

Met die goedkope boorhamers kun je vaak de hamer functie niet uitzetten, probeer dan meer eens een houtschroef ergens in te draaien :+
Ah, dat moet je maar net weten :P
Mijn groene Bosch PB2100 heeft die optie wel en dat is al een budget boorhamer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Fraggert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:43:
[...]

Heb je daar voorbeelden van, want een boorhamer zonder hamerstop heb ik echt nog nooit gezien en een snelle blik op wat goedkope boorhamers van lidl en bouwmarkt geeft me ook geen voorbeelden eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Orion84 schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 11:58:
[...]

Heb je daar voorbeelden van, want een boorhamer zonder hamerstop heb ik echt nog nooit gezien en een snelle blik op wat goedkope boorhamers van lidl en bouwmarkt geeft me ook geen voorbeelden eerlijk gezegd.
Mijn black&decker, zo'n grote zware pneumatische hufter, die het veld heeft geruimd voor mijn Bosch 2-28.

Maar misschien is dat dus tegenwoordig wel anders, wel iets om mee rekening te houden.

[ Voor 9% gewijzigd door Fraggert op 10-10-2019 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nivado
[...]
Hier ben ik het absoluut niet mee eens. Ik zou nooit een klopboor aanraden voor beton. Als het budget een probleem is, kan je beter of door sparen, of er een lenen/huren voor die paar keer dat je hem nodig hebt.

Alhoewel ik het hiermee eens ben, staat in de oorspronkelijke vraag duidelijk baksteen gespecificeerd. Dan is een gewone accutol (dus geen kop) geen slecht idee.

[ Voor 4% gewijzigd door Nivado op 10-10-2019 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:31:

Alhoewel ik het hiermee eens ben, staat in de oorspronkelijke vraag duidelijk baksteen gespecificeerd. Dan is een gewone accutol (dus geen kop) geen slecht idee.
in de oorspronkelijke vraag staat het woord "stenen".

Met uitzondering van de houten woning van een collega, ken ik alleen betonnen binnenmuren (met uitzondering van het ytong spul). Mijn schuurtje is dan wel weer van baksteen.

vandaar dat de meeste hier toch ook even zeker willen weten of er niet in beton geboord moet gaan worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 10-10-2019 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
Fraggert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:37:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb de "bak" zelf aangevuld. Dat neemt niet weg dat ik verwacht dat met een "stenen muur" geen betonmuur bedoeld wordt. Als men niet weet wat het materiaal is, is men niet specifiek en noemt men het "muur". Alleen als men wel weet welk materiaal van toepassing is, is men specifiek.
Met uitzondering van de houten woning van een collega, ken ik alleen betonnen binnenmuren (met uitzondering van het ytong spul). Mijn schuurtje is dan wel weer van baksteen.

vandaar dat de meeste hier toch ook even zeker willen weten of er niet in beton geboord moet gaan worden.
In de meeste huizen waar ik ben geweest en alle huizen waar ik heb gewoond zijn de binnen muren van baksteen en/of kalkzandsteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Nivado schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:49:
[...]

Je hebt gelijk, ik heb de "bak" zelf aangevuld. Dat neemt niet weg dat ik verwacht dat met een "stenen muur" geen betonmuur bedoeld wordt. Als men niet weet wat het materiaal is, is men niet specifiek en noemt men het "muur". Alleen als men wel weet welk materiaal van toepassing is, is men specifiek.
ja, in a perfect world :P Ik neem ook de factor "leek" mee, dus ik ga nergens van uit ;)

ik ben als servicemonteur veel in ziekenhuizen, ARBO-diensten en zorginstellingen werkzaam geweest.
Op de vraag aan de arbo-arts of de stekker van het apparaat (zo'n gehoortest-cabine) erin zat kreeg ik volmondig "ja" te horen waardoor ik dus 2 uur in de auto zat om te concluderen dat ze naar de verkeerde stekker had gekeken 8)7 .

Of de buurman die hulp wil met het kruien van "wat zand"......kom je aan met je kruiwagen, ligt er 18 kuub :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Nivado schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:49:
In de meeste huizen waar ik ben geweest en alle huizen waar ik heb gewoond zijn de binnen muren van baksteen en/of kalkzandsteen.
Baksteen voor oude huizen, meestal voor nieuwere huizen is het een poriso of iets dat er op lijkt. Lijkt op een soort gasbeton, maar is kennelijk keramiek, dus meer als een baksteen. Dat boort vrij gemakkelijk, dus daar kom je normaalgesproken makkelijk met een accutol en een (goede) steenboor in.

Als het iets is als porotherm, wat een soort baksteen is, maar dan met luchtkanalen van binnen, wil je het liefst niet met een klopboor erin, daar kun je die kanaaltjes mee kapot slaan, een gewone accutol met steenboor is dan het beste aan te bevelen. Porotherm is in NL geloof ik niet zo populair, maar in BE weer wel.

Nieuwbouw kan ook opgezet worden met prefab betonnen blokken, dan kan het zijn dat je wel gewoon betonnen binnenmuren hebt.

In dit geval wordt een lamp ophangen genoemd, dus dan kan het ook nog een plafond zijn, die vaak wel weer van beton zijn, en waar je dus wel een boorhamer voor nodig hebt (en inderdaad geen klopboor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

Vandaag is mijn DeWalt DCF887Nt-XJ aangekomen!

Alleen gaat de kist terug, hij is niet voor dat machientje en hangt vol vetzakkerij :/

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/my2nmKs/IMG-20191010-170953.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/TcPvCgD/IMG-20191010-171138.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r0dSyGW/IMG-20191010-171136.jpg

En iets wat nieuw zou moeten zijn zou ik ook wel nieuw willen hebben dan.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
KillaZ schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:45:
[...]

https://www.boschtools.co...bh18v-26dk26gde-199642-p/

Die is er al ;) Sowieso is de nieuwe Milwaukee lijn (gen 3) extreem krachtig, dat volgt elkaar gewoon op.
Ik lees 18V... niet 230V... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

Fraggert schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:37:
[...]

Rijksmonument, volgens mij geen beton hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 28-05 21:26
Zou er stevig van balen als de 40V Makita-lijn de 18V gaat vervangen binnen afzienbare tijd.. Net stevig geïnvesteerd in het 18V ecosysteem, komen ze met dit nieuws! Hoe betrouwbaar zou de belofte zijn dat LXT blijft bestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Anniedrew schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:01:
Zou er stevig van balen als de 40V Makita-lijn de 18V gaat vervangen binnen afzienbare tijd.. Net stevig geïnvesteerd in het 18V ecosysteem, komen ze met dit nieuws! Hoe betrouwbaar zou de belofte zijn dat LXT blijft bestaan?
Niet zo paniekerig.

18V lijn gaat er niet uit. 40V is voor de normale hobby klusser en consument niet interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Anniedrew schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 21:01:
Ze zijn er hier aardig duidelijk over:
https://www.makita.nl/ken...eneration-technology.html

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Beetje jammer dat Makita aangeeft dat het XGT is ontwikkeld om lichter en compacter te zijn en daarna geven ze aan dat een XGT accu zwaarder is dan een LXT accu met dezelfde energie inhoud. 40V max lijkt me niks anders dan marketing, meer is beter. En natuurlijk gaat XGT ten koste van LXT, een engineer kan maar 1 apparaat tegelijkertijd ontwerpen.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 20:12
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zaagtafels ie het het zogenaamde "biesemeyer fence" systeem hebben?

Ik ben in de orienterende fase om een (semi) professionele zaagtafel aan te schaffen. Echter is er bijzonder weinig te vinden voor particulieren tegen een redelijke prijs.

Momenteel heb ik het volgende al gevonden wat er behoorlijk degelijk uitziet:
- https://www.axminster.co....at254lts-table-saw-105573
- https://www.tendotools.co...-1320mm-graniet-230v.html
- https://www.tendotools.co...ition-eur-tin-coated.html Dit is een erg dure optie, maar ook een grotere variant..
- Of een (oostenrijkse) Hammer K3 basic alleen is dat hier slecht te krijgen (en ook behoorlijk aan de prijs)

Ook heb ik zaagtafels gevonden zoals deze: https://www.hbm-machines....gtafels/hbm-600-zaagtafel
Alleen ben ik daar en beetje huiverig voor. Net als de Holzstar tafels die op amazon te vinden zijn. Of de "no name" goedkopere zaagtafels van axminster (lijken allemaal rebrands te zijn).
Zaagtafels zoals die Harvey heb ik bijvoorbeeld een stuk meer vertrouwen in. Mja, die is ook 4x zo duur 8)7

Aangezien houtbewerking een behoorlijk uit de hand gelopen hobby is geworden ben ik toe aan wat knaps..
Om een indicatie te geven: Ik wil er 6cm dikke hardhouten (zoals essen en eiken) balken/planken mee kunnen zagen zonder dit in 3 stappen te hoeven doen..

Andere opties of wat advies hierover wordt zeer gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-DarkShadow- schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:03:
Beetje jammer dat Makita aangeeft dat het XGT is ontwikkeld om lichter en compacter te zijn en daarna geven ze aan dat een XGT accu zwaarder is dan een LXT accu met dezelfde energie inhoud. 40V max lijkt me niks anders dan marketing, meer is beter. En natuurlijk gaat XGT ten koste van LXT, een engineer kan maar 1 apparaat tegelijkertijd ontwerpen.
Ten opzichte van het 2x18V systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

merijntjuh schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:09:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zaagtafels ie het het zogenaamde "biesemeyer fence" systeem hebben?

Ik ben in de orienterende fase om een (semi) professionele zaagtafel aan te schaffen. Echter is er bijzonder weinig te vinden voor particulieren tegen een redelijke prijs.

Momenteel heb ik het volgende al gevonden wat er behoorlijk degelijk uitziet:
- https://www.axminster.co....at254lts-table-saw-105573
- https://www.tendotools.co...-1320mm-graniet-230v.html
- https://www.tendotools.co...ition-eur-tin-coated.html Dit is een erg dure optie, maar ook een grotere variant..
- Of een (oostenrijkse) Hammer K3 basic alleen is dat hier slecht te krijgen (en ook behoorlijk aan de prijs)

Ook heb ik zaagtafels gevonden zoals deze: https://www.hbm-machines....gtafels/hbm-600-zaagtafel
Alleen ben ik daar en beetje huiverig voor. Net als de Holzstar tafels die op amazon te vinden zijn. Of de "no name" goedkopere zaagtafels van axminster (lijken allemaal rebrands te zijn).
Zaagtafels zoals die Harvey heb ik bijvoorbeeld een stuk meer vertrouwen in. Mja, die is ook 4x zo duur 8)7

Aangezien houtbewerking een behoorlijk uit de hand gelopen hobby is geworden ben ik toe aan wat knaps..
Om een indicatie te geven: Ik wil er 6cm dikke hardhouten (zoals essen en eiken) balken/planken mee kunnen zagen zonder dit in 3 stappen te hoeven doen..

Andere opties of wat advies hierover wordt zeer gewaardeerd :)
Waarom is een Hammer slecht te krijgen? Ik ben daar heel blij mee. Ik heb de Harvey in Rotterdam bekeken en de Hammer is echt een slag beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 20:12
orf schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:43:
[...]

Waarom is een Hammer slecht te krijgen? Ik ben daar heel blij mee. Ik heb de Harvey in Rotterdam bekeken en de Hammer is echt een slag beter.
Ik kon zo 123 niet even een prijs vinden. Alleen maar: "Vraag offerte aan".
Mogelijk heb ik (nog) niet goed genoeg gekeken. Maar als jij een linkje hebt naar iets, hoor ik het graag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
MeMoRy schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 20:58:
[...]

Ik lees 18V... niet 230V... :?
Ja, je opmerking is de boormachines op 18v die dan net zo krachtig zijn als de 230v van nu. Die bulldog ramt zonder een zuchtje pijn gaten in beton waar mijn Bosch 230v moeite mee heeft ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

merijntjuh schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:46:
[...]

Ik kon zo 123 niet even een prijs vinden. Alleen maar: "Vraag offerte aan".
Mogelijk heb ik (nog) niet goed genoeg gekeken. Maar als jij een linkje hebt naar iets, hoor ik het graag _/-\o_
Ze zijn niet zo gericht op consumenten. Het beste is om even te bellen met Felder in Barneveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Ik ben ook benieuwd wat de toekomst van 40V max is. Snap dat er voor bepaalde toepassingen van machines meer kracht nodig is. Een groot nadeel van die 40V max, is zoals gelezen op de site van Makita, het vervoersprobleem. Zelf ben ik bekend met het ADR en kan vanuit mijn ervaring onderschrijven dat dat een behoorlijk strenge regelgeving is die inderdaad ''problematisch'' kan zijn. Dit is denk ik ook gelijk misschien wel de grootste beperking van 40V max. Wil de klant zich hier aan committeren? Met 18V is 5 ampère inprincipe wel toereikend voor alle machines, waarmee je nog onder de ADR-vrijstellingsgrens zit. Met de 40V max zit je nagenoeg met alles boven de 2,5 ampère met vervoerscondities. Dit zal of de prijstechnisch inderdaad minder interessant worden voor de hobbyist.

Maar goed, als de 40V max het nieuwe paradepaardje gaat worden van Makita, ben ik inderdaad bang dat dat ten koste zal gaan van de kwaliteit het 18V systeem zoals hierboven al werd aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:06
MeMoRy schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 09:14:
[...]

Ware het niet dat de Wikipedia: Wisselstroomseriemotor (zoals in de boormachine) het prima doen op DC :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Framoes
Anniedrew schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:10:
[...]

Ik ben ook benieuwd wat de toekomst van 40V max is. Snap dat er voor bepaalde toepassingen van machines meer kracht nodig is. Een groot nadeel van die 40V max, is zoals gelezen op de site van Makita, het vervoersprobleem. Zelf ben ik bekend met het ADR en kan vanuit mijn ervaring onderschrijven dat dat een behoorlijk strenge regelgeving is die inderdaad ''problematisch'' kan zijn. Dit is denk ik ook gelijk misschien wel de grootste beperking van 40V max. Wil de klant zich hier aan committeren? Met 18V is 5 ampère inprincipe wel toereikend voor alle machines, waarmee je nog onder de ADR-vrijstellingsgrens zit. Met de 40V max zit je nagenoeg met alles boven de 2,5 ampère met vervoerscondities. Dit zal of de prijstechnisch inderdaad minder interessant worden voor de hobbyist.

Maar goed, als de 40V max het nieuwe paradepaardje gaat worden van Makita, ben ik inderdaad bang dat dat ten koste zal gaan van de kwaliteit het 18V systeem zoals hierboven al werd aangehaald.
Je hebt:
- Dewalt 18V, 9Ah of 54V, 3Ah;
- Milwaukee 18V, 9Ah of 12Ah;
- Bosch 18V, 8Ah;
- Metabo 18V, 8Ah;
- Hikoki 18V, 8Ah of 36V, 4Ah.

Al deze accu's komen boven de 100Watt/uur uit en dat lijkt geen probleem te zijn voor de eindgebruiker.

En het LXT systeem heeft 220+ machines en heel veel eindgebruikers, waaronder bedrijven en consumenten die 40V niet nodig hebben. De kans is klein dat ze dit dan gaan verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Beetje jammer dat Makita aangeeft dat het XGT is ontwikkeld om lichter en compacter te zijn en daarna geven ze aan dat een XGT accu zwaarder is dan een LXT accu met dezelfde energie inhoud. 40V max lijkt me niks anders dan marketing, meer is beter.
De machines zijn compacter (wellicht ander motor ontwerp dankzij het hogere voltage?).
En natuurlijk gaat XGT ten koste van LXT, een engineer kan maar 1 apparaat tegelijkertijd ontwerpen.
Ach, ze hebben ook engineers vrijgemaakt door te stoppen met het ontwikkelen van de 14.4V lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
KillaZ schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 22:47:
[...]

Ja, je opmerking is de boormachines op 18v die dan net zo krachtig zijn als de 230v van nu. Die bulldog ramt zonder een zuchtje pijn gaten in beton waar mijn Bosch 230v moeite mee heeft ;)
Nee, dat heb ik nooit gezegd. Ik verwees naar het hoger wordende voltage. Nu al 40. Straks is het 230 en kunnen we onze huidige apparatuur met snoer op batterijen gaan gebruiken.

Maar het was een grapje.

Any how, ik begrijp het hogere voltage wel. LiIon batterijen kunnen meestal maar goed 25A continu afgeven ivm warmteontwikkeling. Een degelijk stuk elektrisch gereedschap heeft toch al snel 1000W... 1000/25=40V. Ongeveer 11 cellen.

[ Voor 3% gewijzigd door MeMoRy op 11-10-2019 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
MeMoRy schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 09:35:
[...]

Nee, dat heb ik nooit gezegd. Ik verwees naar het hoger wordende voltage. Nu al 40. Straks is het 230 en kunnen we onze huidige apparatuur met snoer op batterijen gaan gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://www.hikoki-powertools.com/products/powertools/li-ion-misc/et36a/et36a.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeMoRy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:46
Ontlaadstroom 20A maximaal bij 18650 cellen. Bij de grotere, meest gebruikte 18v accu’s worden 2 cellen parallel gezet dus 40A maximaal.

De nieuwe 36v serie van Makita maakt gebruik van 10x 21700 cellen in serie. Die kunnen volgens de specs continue belast worden met 35A aan en een kortstondige piekbelasting van 100A. Ik vermoed, als de markt het wil, dat 36v het nieuwe 18v wordt. Want de machine’s zijn met minder materiaal te produceren en dus goedkoper maar ook krachtiger. En je onderscheid je ermee tegenover de concurrentie met 18v. Want vergeet niet dan Makita in Amerika een klein marktaandeel heeft. Daar wordt de markt voor accugereedschap gedomineerd door Dewalt en Milwaukee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-05 14:36
Ik zit te denken aan de set https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Lijkt me erg handig en ik heb al die apparaten nodig (behalve de zaklamp ;) )

GSR 12V-15 BASIC (accu-schroefboormachine)
GOP 12V-Li BASIC (accu-multicutter)
GDR 12V-105 BASIC (accu-slagschroevendraaier)
GSA 12V-14 BASIC (accu-reciprozaag)
GLI Powerled BASIC (accu-lamp )

Mijn vraag is eigenlijk of die set een beetje goed op te bergen is. Je krijgt er één zogenaamde L-Boxx bij, maar ik zie nergens plaatjes hoe die er van binnen uitziet. Heeft iemand deze set misschien die mij dit kan vertellen.

Het is volgens mij trouwens de L-Boxx 238 1600A012G2 (EAN 3165140917445). Maar ik wil een plaatje zien!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:51

bonzz.netninja

Niente baffi

TimoDimo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:29:
Ik zit te denken aan de set https://www.toolnation.nl...jaar-dealer-garantie.html

Mijn vraag is eigenlijk of die set een beetje goed op te bergen is. Je krijgt er één zogenaamde L-Boxx bij, maar ik zie nergens plaatjes hoe die er van binnen uitziet. Heeft iemand deze set misschien die mij dit kan vertellen.

Het is volgens mij trouwens de L-Boxx 238 1600A012G2 (EAN 3165140917445). Maar ik wil een plaatje zien!! :D
Ik vraag me altijd af wanneer je een reciprozaag nou gebruikt...

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27

Die L-box is gewoon een fancy lege plastic bak, daar kan je alles in gooien maar eigenlijk wil je een mooie inlay waar een of meerdere apparaten in passen. Bij de concurrentie krijg je vaak per apparaat een kist met plastic inlay. En anders zelf knutselen.

bonzz.netninja schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:50:
[...]

Snel slopen. Met een hamer, breekijzer en zo'n zaag heb je alles voor het donker plat. Maar dan wel een grote zaag, niet deze van het formaat tandenborstel. :P

[ Voor 11% gewijzigd door jadjong op 11-10-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

M'n hele tuin ontgroent :Y

Kon ik ook doen met m'n decoupeerzaag en een verlengsnoer, maar ik heb een reciprozaag op accu gekocht. Tot op de grond alles pleite.. Voor het slopen werkt dat ook helemaal prima. Muurtje weg? Dat gips muurtje is zo weg :Y

Een Bosch Keo is ook een reciprozaag, maar men noemt het een takkenzaag.
Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/4/2/3/3/9200000010643324.jpg

Die beugel is echt vet handig, want met een grote normale reciprozaag moet je echt die tak wel vasthouden, en dat is bijna niet te doen. Die beugel voorkomt dat.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
[...]

Nou, ik moet binnenkort een groot aantal dikwandig stalen buizen doorzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
jadjong schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 16:50:
[...]

Die L-box is gewoon een fancy lege plastic bak, daar kan je alles in gooien maar eigenlijk wil je een mooie inlay waar een of meerdere apparaten in passen. Bij de concurrentie krijg je vaak per apparaat een kist met plastic inlay. En anders zelf knutselen.

[YouTube: Carpentry Tool Organization, Makita, Festool Systainer Build]

[...]

Snel slopen. Met een hamer, breekijzer en zo'n zaag heb je alles voor het donker plat. Maar dan wel een grote zaag, niet deze van het formaat tandenborstel. :P
Hmm, als het echt gewoon een lege kist is, laat maar dan :|

Bovendien denk ik niet dat je de opzetstukjes voor de accuschroefboormachine erbij krijgt? (90 graden stukje, boorhouder, bithouder en nog een geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij die set zitten 2 inlays voor de L-boxx. 2 machines onder en 2 boven.

Die opzetstukjes zitten er inderdaad niet bij want dat is een ander typenummer.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 11-10-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-05 16:01

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

TimoDimo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:11:
[...]

Nou, ik moet binnenkort een groot aantal dikwandig stalen buizen doorzagen.
Dat lijkt me nou juist weer meer iets voor een slijptol...

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TimoDimo
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:25:
[...]

Bij die set zitten 2 inlays voor de L-boxx. 2 machines onder en 2 boven.

Die opzetstukjes zitten er inderdaad niet bij want dat is een ander typenummer.
Ah dus dan moet je als je de onderste wilt hebben eerst alles erboven eruit halen. Ook niet ideaal dus... En de accessoires zitten er ook niet bij neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Autonoesis schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:57:
Ontlaadstroom 20A maximaal bij 18650 cellen. Bij de grotere, meest gebruikte 18v accu’s worden 2 cellen parallel gezet dus 40A maximaal.

De nieuwe 36v serie van Makita maakt gebruik van 10x 21700 cellen in serie. Die kunnen volgens de specs continue belast worden met 35A aan en een kortstondige piekbelasting van 100A. Ik vermoed, als de markt het wil, dat 36v het nieuwe 18v wordt. Want de machine’s zijn met minder materiaal te produceren en dus goedkoper maar ook krachtiger. En je onderscheid je ermee tegenover de concurrentie met 18v. Want vergeet niet dan Makita in Amerika een klein marktaandeel heeft. Daar wordt de markt voor accugereedschap gedomineerd door Dewalt en Milwaukee.
Het overschrijden van de grens van 100 Wh is niet zo handig met vliegen en verzenden. Dus dan zou je 10 halve 21700's er in moeten doen. En dat is dan ook weer niet zo handig.

Ik denk dat het wel los loopt met die 40V. Het is volgens mij ook wel vaker voorbij gekomen. Het is ook wel mooi dat er nu eindelijk eens een jarenlang stabiel en verkrijgbaar aanbod is van 18V spul op dezelfde accu's. Vijftien jaar geleden was dat onbestaanbaar...

[ Voor 9% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-10-2019 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Framoes schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 23:43:
[...]

Al deze accu's komen boven de 100Watt/uur uit en dat lijkt geen probleem te zijn voor de eindgebruiker.
Tot ze bedenken de wet streng te handhaven waarbij ze ieder klusbusje controleren en boetes conform het ADR gaan schrijven. Ik denk dat we binnen afzienbare tijd de eerste casussen zullen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TimoDimo schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:19:
[...]

Ah dus dan moet je als je de onderste wilt hebben eerst alles erboven eruit halen. Ook niet ideaal dus... En de accessoires zitten er ook niet bij neem ik aan?
Welke acc.? Die zaagjes enzo? Staat gewoon erbij dat dat erin zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Anoniem: 93986 schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 18:41:
[...]

Welke acc.? Die zaagjes enzo? Staat gewoon erbij dat dat erin zit.
Nee ik had het over de opzetstukjes van de schroefboormachine, maar ik zie nu dat je schreef dat dat er niet bij zit.
Pagina: 1 ... 14 ... 172 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We weten nu wel dat de gratis accu's wat langer op zich laten wachten. Hier klagen helpt niet, dus houdt het topic a.u.b. verschoond van geklaag daarover.

Aanbiedingen: (Elektrisch) gereedschap aanbiedingen- & kortingscodetopic