Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:42
Even een vraag omdat ik te lui ben het zelf uit te zoeken, en de optie er misschien wel niet is:

Kan ik in de Leaf 2018, als ik de auto afsluit om weg te parkeren, er voor kiezen de auto koud te houden? Dus niet met de App (want dat is echt waardeloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BasvanS Wat bedoel je nu precies? Dat de airco door blijft werken net zo lang tot je terug komt of de accu leeg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:34:
[...]

Mijn broer waarschuwde voor 80 mille, en zonder opties op 70 is dan niet ver van de boom gevallen. Ik krijg het idee dat BMW nog in 2015 zit waar dit soort bedragen acceptabel waren.

Inmiddels kan je (met wat levertijd) een Kia e-Niro krijgen.
Het is een vergelijkbaar verschil tussen een Kia Niro en een BMW X3, dus zo heel raar is het prijsverschil niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
JeroenE schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:54:
@BasvanS Wat bedoel je nu precies? Dat de airco door blijft werken net zo lang tot je terug komt of de accu leeg is?
Precies dat ja!

Zoals de meeste Leaf rijdes wel zullen beamen is de app echt verschrikkelijk. Even de Warmtepomp aanzetten kost zo 2-3 minuten en de kans dat het lukt is ongeveer 50%.

Als ik bijvoorbeeld mijn dochter op haal op KDV, of even snel naar de supermarkt ga en de auto vol in de zon parkeer, dan wil ik graag dat hij koud blijft. En het liefst niet door na het afsluiten 2-3 minuten met mijn telefoon te klooien en nog de pech te kunnen hebben dat hij niks doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:12
@BasvanS bij Tesla is dit een eitje, het heet Dog Mode ('laat nooit kinderen alleen achter in de auto').. en werkt de app gewoon goed en snel.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:30

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Je kunt een climate control timer starten vanuit het EV-menu achter je stuur. Je kunt daarmee in ieder geval instellen dat ie een minuut later weer aan springt bijvoorbeeld.

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
--MeAngry-- schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:30:
[...]

Je kunt een climate control timer starten vanuit het EV-menu achter je stuur. Je kunt daarmee in ieder geval instellen dat ie een minuut later weer aan springt bijvoorbeeld.
Dat is inderdaad al beter dan de app, maar werkt alleen per 15 minuten ( of was het 10?). Vanavond toch maar een spelen met de auto als ik thuis op de oprit sta of even de dealer een mailtje sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 118% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Z___Z schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:57:
[...]

Het is een vergelijkbaar verschil tussen een Kia Niro en een BMW X3, dus zo heel raar is het prijsverschil niet.
Ik doelde meer op het verschil in de prijs tussen deze 2, niet tussen de benzine en de elektrische variant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
databeestje schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:56:
[...]

Ik doelde meer op het verschil in de prijs tussen deze 2, niet tussen de benzine en de elektrische variant ;)
Ik vergelijk ook de ICE Kia vs ICE BMW. Het prijsverschil tussen die twee is niet heel anders dan de EV Kia vs EV BMW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Mar.tin schreef op maandag 29 juli 2019 @ 15:46:
[...]
Tja, dat gaat niet zo makkelijk in de Leaf nee :9. De makkelijkste optie is inderdaad in het menu denk ik even instellen over een minuutje na uitstappen, maar dat kost ook een minuutje om te doen.

Ik heb slechts zelden dat ik het met de app niet binnen 2 minuten aan de gang heb. Ik heb helemaal de "flow" van het aanzwengelen van de airco gevonden: Uitloggen > Inloggen > Airco > Aan > Wachten > Succes! O+
Lukt me mééstal voor ik de winkel in ben gelopen waar ik geparkeerd sta. (Hornbach oid aan de achterzijde van de parking :+)

Afhankelijk van de plek laat ik hem ook wel eens gewoon "aan" en neem de sleutel mee. Dan kan hij niet dicht. Maar volgens mij kan je er dan ook niet mee wegrijden? :9 (ga ik nu even proberen, moment)

Edit: Je kan er gewoon mee wegrijden als hij aanstaat op P zonder sleutel in de auto :+. Goed om te weten. Dat is dus geen oplossing voor een drukke plek :>.

Edit2: Misschien kan die wel op ACC stand staan ipv aan. (AANknop zonder het rempedaal in te drukken)
Edit3: Hoewel die dan wél blaast, draait de aircopomp dan niet...
Het gaat allemaal niet erg soepel helaas, weet jij trouwens wel wat het gedrag van de airco is als hij de gewenste temperatuur bereikt heeft? Wat doet de Leaf als ik 16:00, 20 graden instel:

A: Op 16:00 begint hij met koelen tot 20 graden en de pomp gaat daarna uit.
B: Op 16:00 begint hij met koelen tot 20 graden en de pomp houd daarna de auto op 20 graden
C: Om 16;00 is de auto 20 graden en de pomp gaat uit
D: Om 16:00 is de auto 20 graden en de pomp houd de auto daarna op 20 graden.

En idd, die app, altijd eerst uitloggen, want anders foutmelding. Daarna zorgen dat je scherm niet uitvalt bij het verbinden met de auto. Daarna op AAN rammen na 20 graden te hebben ingesteld. En dan hopen dat je een X aantal minuten later een notificatie krijgt dat het ook daadwerkelijk in gang is gezet...

Belachelijk eigenlijk voor een auto van 40k!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:06
3_s schreef op maandag 29 juli 2019 @ 14:46:
Ik ben Belg en heb de auto zakelijk gekocht.
Dus 120% aftrekbaar ipv 70 - 80% ....
Je weet dat je die 20% boven de 100 op een aparte boekhoudkundige rekening moet boeken? En dat als je de auto vroegtijdig verkoopt je die 20% alsnog moet ophoesten? Dus je hebt er niet zo veel aan tenzij je de auto 5 jaar houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 101% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-09 22:11

3_s

@ColdRain Ik dacht dat je die 20% moest betalen bij liquideren van de vennootschap? Dat is (waarschijnlijk) pas over 30 jaar. En tegen dan heeft de inflatie ook al een deel van het werk gedaan.
(Hoewel, binnenkort omschakelen naar een BV, geen idee hoe het dan zit. Toch maar eens aan de boekhouder gaan vragen.)
Maar eigenlijk moet je tellen met 100%, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
fisherman schreef op zondag 28 juli 2019 @ 18:35:
[...]

Wij rijden voornamelijk in de woonplaats doordeweeks. In het weekend wel vaak wat verder weg. Vooral kortere ritten zijn slecht voor een brandstofmotor. Een EV heeft daar geen last van. Daarnaast heeft een EV bijna geen onderhoudskosten en nu nog een gloednieuwe ICE aanschaffen die vanaf 2025 niet meer verkoopbaar is is ook een slecht idee. We houden er trouwens nog wel een kleine ICE naast voor mijn vrouw.
Je kan beter je grote ICE auto nog even doorrijden en je vrouw nu een electrische boodschappenauto kado doen: geen wegenbelasting voor bij je voor de deur staan, geen benzinekosten die bij korte ritten extra hoog zijn, omdat de autochoke vol open staat en lekker voorverwarmen in de winter, zodat jouw ICE motor niet zwaar belast wordt doordat iemand bij het wegrijden in de winter de verwarming direct met ijskoude olie toch vol open gooit.

En vanaf volgend jaar komen er meer auto’s met een betere range.

Of is dit een erg stereotype beschrijving van de omgang met auto’s door een vrouw? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 29-07-2019 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:24
Tav de Nissan app werkt de my leaf app (https://play.google.com/s....kjeldsen.carwingsflutter) wel soepeler heb ik het idee. Lijkt of de API de traagheid veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Mar.tin schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:35:
[...]
Dus dan houd je.. Tesla en Nissan over :> en dan doen ze het ineens zo slecht nog niet vind ik.
(Technisch gezien kan een Outlander het ook met een App zolang je maar binnen WIFI bereik bent...)
Los van het feit dat die app geschreven is door een 95plusser op zijn commodore64 volgens mij :+
BMW i3 kan het vanaf 2013.... app. en afstandsbediening (en uiteraard schedule) en ook als die niet aan de stekker staat. En ampera (AB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
De nieuwe zoë kan het ook met de afstandsbediening (mevrouw heeft vorige woensdag een proefritje gedaan met mij als bijrijder).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

Pietje NL schreef op maandag 29 juli 2019 @ 17:41:
Tav de Nissan app werkt de my leaf app (https://play.google.com/s....kjeldsen.carwingsflutter) wel soepeler heb ik het idee. Lijkt of de API de traagheid veroorzaakt.
Yup, de MyLeaf (Android only) app is inderdaad een heel stuk beter. En met een in-app purchase (€15,- geloof ik) kan je ook widgets krijgen waarmee je vanaf je homescreen de airco kan schakelen. Even op een icoontje drukken en klaar.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Sr_Ogel schreef op maandag 29 juli 2019 @ 08:37:
[...]

Ik heb dat al eens in het verleden uit gerekend maar ik kwam toch echt op een voordeel uit voor de overheid als iedereen diesel blijft rijden.

Als ik reken met een elektriciteitsverbruik van 17 kWh/ 100 km en een dieselverbruik van 4l/100 km kom ik bij een afstand van 10000 kilometer op de volgende belastingen per kilometer:
Elektrisch 272,46 EUR - 0,02725 EUR per kilometer (0,246 EUR/kWh)
Diesel 313,01 EUR - 0,03130 EUR per kilometer (1,47 EUR/l)

Wat wel uit mijn berekening komt is dat verhoudingsgewijs er meer belasting betaald wordt bij elektriciteit.
65% van de energierekening tegenover 53% van de dieselrekening.

Derhalve ontkomt de overheid er dus ook niet aan om een vorm van rekeningrijden in te voeren. Want als iedereen op elektriciteit zou rijden zijn de inkomsten minder. Verhogen van de belastingtarieven kan dan weer niet want dan wordt ook een uurtje tv kijken duurder. Laat staan als iedereen ook een vorm van elektrisch verwarmen gaat toepassen.

(ps ik kan de berekening zo even niet delen maar als iemand mijn berekening niet vertrouwd en wil controleren zal ik hem ergens neer zetten)

[...]

Ik heb bewust een zuinige diesel gekozen om het nog enigszins een kans te geven. Hoe onzuiniger de diesel wordt hoe verder het voordeel voor de EV oploopt.
Onze overheid is dol op ingewikkelde berekeningen, dus het gezondheisnadeel van de diesel wordt ook meegenomen en de slijtage van het wegdek door zwaardere ev's ook, de extra ongelukken door geruisloze auto's idem.

Mi ziet de overheid een langetermijn probleem aankomen en sorteert alvast voor. Ook qua tweedeling in de maatschappij valt niet uit te leggen dan mensen met een eigen oprit heel veel goedkoper zijn.

Rekeningrijden komt elke keer weer naar boven rijden en elke keer is er een ander iets wat het gaat oplossen. In ieder geval denk ik niet dat het fileprobleem oplost, maar wellicht wel een financieel probleem van de overheid. De bussiness case wel een langere tvt krijgen, want de implementatie zal wel fors duurder uitvallen dan bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Mar.tin als je (vertrek) 16.00 als tijd in het dashboard menu ingeeft dan is het antwoord c.(mits aan de stekker) :)
Ongeveer 30 minuten voor de ingestelde tijd start de warmtepomp met koelen/verwarmen en op de ingestelde tijd stopt die ermee.

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 29-07-2019 20:21 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

Video van een engelsman die een Nissan e-NV200 ombouwde tot camper en daarmee elektrisch europa doorzoeft.

24kWh batterij... 50 laadstations, 100% succes rate. En nog steeds ruim voldoende aanbod, hij kon diverse snelladers overslaan.

[ Voor 31% gewijzigd door Hachy op 29-07-2019 21:01 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:33
@Hachy Altijd leuk om te zien hoe mensen zoiets doen.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
jerh schreef op maandag 29 juli 2019 @ 19:55:
[...]

Onze overheid is dol op ingewikkelde berekeningen, dus het gezondheisnadeel van de diesel wordt ook meegenomen en de slijtage van het wegdek door zwaardere ev's ook, de extra ongelukken door geruisloze auto's idem.

Mi ziet de overheid een langetermijn probleem aankomen en sorteert alvast voor. Ook qua tweedeling in de maatschappij valt niet uit te leggen dan mensen met een eigen oprit heel veel goedkoper zijn.

Rekeningrijden komt elke keer weer naar boven rijden en elke keer is er een ander iets wat het gaat oplossen. In ieder geval denk ik niet dat het fileprobleem oplost, maar wellicht wel een financieel probleem van de overheid. De bussiness case wel een langere tvt krijgen, want de implementatie zal wel fors duurder uitvallen dan bedacht.
Hoezo valt het niet uit te leggen dat mensen met een eigen oprit veel goedkoper uit zijn? Je betaalt ook fors meer voor je huis. Mensen zonder eigen oprit hebben ook vaak een parkeervergunning nodig, daar klagen ze ook niet over. En rekeningrijden gaat dat probleem ook helemaal niet oplossen.

Rekeningrijden blijft wat mij betreft een bijzonder onhandige manier van belasting heffen. Het uitgangspunt was volgens mij dat de vervuiler betaalt. Alleen remmen en banden blijven een milieuprobleem bij EV’s. Bandenslijtage lijkt me bovendien prima te relateren aan wegdekslijtage. Dan belast je toch de banden en de remblokken? Zo moedig je mensen aan om daar zuiniger mee om te gaan. Dat lijkt me beter voor de luchtkwaliteit en het wegdek dan een kilometerbelasting.

En het belasten van bezit van een auto is m.i. ook veel beter dan het belasten per kilometer. Hoe minder mensen een auto hebben, hoe beter, want wat je niet hebt kun je ook niet gebruiken. Minder files en meer parkeerplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op zondag 28 juli 2019 @ 11:18:
[...]
Schiphol lijkt mij bij uitstek nu juist niet een plek waar mensen met een hele lege accu aankomen in de hoop dat er na 3 weken een Sion staat waar ze dan 2 uur naast gaan staan wachten om hun accu weer een beetje op te laden. Sterker nog, dat lijkt mij helemaal nergens een goed idee.

[...]
Ja, dat is leuk als je je auto zelf een tijdje niet nodig hebt. Maar hoe vaak komt dat nu voor?

Wat ik er van begreep kon je ook instellen dat je minimaal een bepaalde hoeveelheid ladign wilde over hebben etc. Ze zijn hier nog niet concreet over en alle huidige apps hebben nergens iets om aan te geven dat het een laadpaal is waar je op dit moment maximaal 10 kWh kan laden en meer niet.
He het is ook maar iets wat ik uit de mouw schud op een zondagochtend. Maar het is zeker een goed idee met potentie in mijn ogen, helemaal nu V2G wat meer mainstream begint te worden is dit een powerwall op wielen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 04:42:
He het is ook maar iets wat ik uit de mouw schud op een zondagochtend. Maar het is zeker een goed idee met potentie in mijn ogen, helemaal nu V2G wat meer mainstream begint te worden is dit een powerwall op wielen.
V2G is natuurlijk wat anders dan V2V. Dat laatste zie ik meer als een marketing gimmick dat (misschien) een keertje handig kan zijn.
Van V2G denk ik wel dat het handig kan zijn, mits je maar genoeg capaciteit hebt en er een goede vergoeding tegenover staat voor het gebruik van jouw accu. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het dan voor andere partijen gunstiger is om stationaire accu's te plaatsen om die pieken/dalen op te vangen. Ik kan me niet voorstellen dat een netbeheerder afhankelijk wil zijn van mensen die al dan niet hun EV hebben aangesloten en vrijgegeven voor V2G.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Deveon schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:22:
[...]
Je hebt een flink dak nodig om in de winter je auto van stroom te kunnen voorzien hoor.
Ik heb anders maar een redelijk klein dak en er liggen maar 20 PV-panelen op (5600 Wp, max. functioneel vermogen voor een ZZO gerichte installatie voor een 5 kVp omvormer, wat max. toegelaten is voor een monofase netwerk in België) .

Die volstaan ruimschoots voor mijn volledige energiebehoefte (huishouden, CV, SWW en EV - gas hebben we, in onze huidige woning, nooit gehad noch stookolie).

Ik heb ook nergens beweerd dat het om een off grid installatie moet gaan. Door het systeem van saldering (in combinatie met een 100% groene e-leverancier) volstaat de overschotten opgewekt in de zomer om het winterverbruik te dekken.
D/N overbruggen we al zelf door een thuisaccu van 11,4 kWh welke een sturing heeft volgens de thuisbehoeften en de PV productie en een back-UPS functie. De sturing is ook reeds voorbereid op V2G maar nog niet actief (de eerste 5 jaar voldoet onze EV er niet aan).
De thuisaccu is na plaatsiing van de hoofdmodule (met omvormer) ook eenvoudig zelf uit te breiden en zelf te installeren (plug and play) met batterij units van 5,7 kWh tot een max. cap. van 28,5 kWh). In combinatie met een +68 kWh BEV geeft dat een redelijk future proof concept voor de komende 10 jaar.

Verdwijnt het salderingssysteem en "verlies" je al je zomeroverschotten is het natuurlijk een heel andere zaak (financieel gezien want die overschotten aan energie verdwijnen natuurlijk niet, alleen het rendement verdwijnt in andermans zak ;) ).
Maar dan nog kan je een groot deel van het jaar in je eigen energie voorzien wat bij fossiel nog altijd neerkomt op 0% van het jaar.

[ Voor 27% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2019 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mar.tin schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:35:
[...]

Dat hangt af van of hij aan de stroom zit of niet.
Zonder stekker: Keuze A (volgens mij)
Met stekker: Keuze B (volgens mij)

Ik zal het even proberen zo :9

Ach, ik vind het feit dat het überhaupt kan al heerlijk. Een Kona kan het niet, een Niro kan het niet, de Ionic ook niet volgens mij (enkel op een timer, niet met de app).
Dus dan houd je.. Tesla en Nissan over :> en dan doen ze het ineens zo slecht nog niet vind ik.
(Technisch gezien kan een Outlander het ook met een App zolang je maar binnen WIFI bereik bent...)
Los van het feit dat die app geschreven is door een 95plusser op zijn commodore64 volgens mij :+
Als het goed is komt Volvo eind dit jaar nog met de XC40 EV. Volvo kan al jaren perfect koelen en verwarmen met een app.
Bij een ice start de motor op afstand, bij de phev versies niet.
jerh schreef op maandag 29 juli 2019 @ 19:55:

Het idee is nu om het enkel voor EV’s in te voeren, omdat de overheid veel accijnzen misloopt.

Ik denk dat dit uiteindelijk wel meevalt, maar het is een beetje “onze” eigen schuld.

Mensen rekenen hier met verbruik wat de gemiddelde rijder nooit gaat halen. (Ik las al mensen die achter een vrachtwagen gaan hangen, niet echt veilig).

- We vergeten dat verbruik in de winter fors hoger uitvalt
- We rijden hier volgens mij veel zuiniger dan gemiddeld (ik lees net iemand met 100wh/km)
- We vergeten de 10-15% laadverliezen voor het gemak

Rekeningrijden is de prijs die betaalt gaat worden voor het te rooskleurig verkopen van het EV rijden.

Maar ook ik vind rekeningrijden een bijzonder slecht idee. Veel te dure implementatie, zoals je zelf al zegt, welk overheidsproject blijft binnen budget?! Maar vooral ook de exploitatiekosten (jaarlijkse kosten om het systeem in de lucht te houden). Er gaan verschillende bedragen de rondte, maar ik heb destijds wel eens gelezen dat dit op 1 miljard per jaar geraamd werd (bij volledige invoering). Wie garandeert dat dit hierbij blijft? Wie zorgt ervoor dat de inflatie van dit bedrag binnen de perken blijft. Het is wat mij betreft een zwaard van Damocles wat boven je hoofd hangt. Het kan alleen maar verkeerd gaan uitpakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Rekeningrijden gaat op zich niet om inkomsten - dat gaat prima via accijnzen op energie - maar als (poging tot) enigszins reguleren van de bezetting van de wegen over de dag. Op zich snap ik dat nog wel maar daar zou toch iets slimmers voor te vinden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
De oplossing van @Pierz vind ik wel acceptabel: Belast banden/remschijven. Enige nadeel is dat mensen dan zeker over de grens gaan shoppen om dit te ontlopen.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Nu online
arsimo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:07:
Rekeningrijden gaat op zich niet om inkomsten - dat gaat prima via accijnzen op energie - maar als (poging tot) enigszins reguleren van de bezetting van de wegen over de dag. Op zich snap ik dat nog wel maar daar zou toch iets slimmers voor te vinden moeten zijn.
Jazeker: geef iedereen recht op flexibele werktijden. Dan kan je zelf kiezen of je zin hebt om aan te sluiten of dat je wat eerder of later vertrekt.

De file zelf is al reden genoeg om er hem te mijden. Het is toch vreemd: je vindt het niet leuk om in de file te staan, dus daarom ga je geld vragen zodat het niet leuk is om in de file te staan. Alsof er filetouristen zijn die geld moeten gaan betalen voor hun dagelijkse verzetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Vergeet niet dat in het klimaatakkoord ook de energiebelasting op stroom verlaagd wordt. Als deze gecompenseerd wordt door rekeningrijden snap ik dat. Daarnaast zorgt rekeningrijden er ook voor dat zakelijke auto’s die achter een grootzakelijke aansluiting laden ook iets van belasting gaan betalen.

Nu is het voor organisaties wel erg aantrekkelijk om hun managers in Model 3’s te stoppen en ze thuis niet van een laadpaal te voorzien, maar enkel op de zaak. Voor die lange weekend trip kunnen ze prima uit met Superchargers of andere openbare laadgelegenheden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Het is sinds kort mogelijk om via de ANWB een Model 3 te leasen:
https://www.anwb.nl/auto/...to-en-contract?car=model3
Alle elektrische auto's: https://www.anwb.nl/auto/...nbod/brandstof=Elektrisch

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:36
'Rekening rijden EU' of 'kilometerheffing EU' zijn 2 Google zoekopdrachten waarbij je wel zal uitkomen dat de EU met lichte dwang de lidstaten aanbeveelt om hierop over te schakelen tussen 2023-2027 en alle andere vormen van tolheffing te laten verdwijnen (uniformering binnen de EU).
Hoe en waar is wordt niet aanbevolen, vandaar dat de ene lidstaat dit op snelwegen zal doen, de andere op file gevoelige trajecten en nog andere voor elke gereden kilometer. Met de EV's als gemeengoed in het achterhoofd zou dat wel een keer het laatste zijn.
Ik las al mensen die achter een vrachtwagen gaan hangen, niet echt veilig
Is dit zo? Rij je echt met een EV met stop&go? Ik vermoed van niet want dit is echt afstand rijden ten opzichte van je voorganger én met de mogelijkheid om automatisch tot stilstand te komen binnen een veilige afstand. Werkt perfect zelf al getest met snelheden hoger dan 90km/u. De eerste keren lijkt het wel 😬

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:50:
[...]

Mensen rekenen hier met verbruik wat de gemiddelde rijder nooit gaat halen. (Ik las al mensen die achter een vrachtwagen gaan hangen, niet echt veilig).
Waarom zou dat niet veilig zijn? Als er op de snelweg plotseling hard geremd moet worden is dat meestal op de linkse rijstroken en niet op de rechtse. Vrachtwagenchauffeurs zitten hoog en zien problemen veel eerder aankomen dan laag zittende automobilisten. Bovendien rijden al die opgefokte rijders ook links.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:52

PeaceNlove

Deugleuter

Vertel dat nog even aan de vrachtwagenchauffeur op de A67 die gisteren op de file klapte? Ik zit liever op de linkerbaan met een snelle BMW op mijn bumper dan op de rechterbaan met een slapende vrachtwagenchauffeur achter me een en een remmende vrachtwagen voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 14:36
PeaceNlove schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:47:
Vertel dat nog even aan de vrachtwagenchauffeur op de A67 die gisteren op de file klapte? Ik zit liever op de linkerbaan met een snelle BMW op mijn bumper dan op de rechterbaan met een slapende vrachtwagenchauffeur achter me een en een remmende vrachtwagen voor me.
Super, de voorbeelden zijn legio waar de vrachtwagen op t laatst nog een uitwijking doet en deze van de linker rijstrook weg maait of zelfs doorheen de middenberm doden op de tegenliggende linkerstrook op zijn palmares schrijft.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Dit klinkt heel erg als anekdotes zoeken in een woud van tegenbewijs? De rechterrijstrook is altijd het veiligste, want je hebt de vluchtstrook tot je beschikking en je hebt doorgaans de laagste snelheid. Snelheid is oneindig veel belangrijker in het bepalen van risico dan alle andere factoren, inclusief wie er voor of achter je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
PeaceNlove schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:47:
Een moderne vrachtwagen heeft voldoende veiligheidssystemen om dit te voorkomen. De transportsector heeft Traffic Aware Cruise Control inmiddels ook gevonden hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17-09 20:36

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:10:
[...]
Waarom zou dat niet veilig zijn? Als er op de snelweg plotseling hard geremd moet worden is dat meestal op de linkse rijstroken en niet op de rechtse. Vrachtwagenchauffeurs zitten hoog en zien problemen veel eerder aankomen dan laag zittende automobilisten. Bovendien rijden al die opgefokte rijders ook links.
Het probleem is niet de vrachtwagen voor je, maar die achter je! Als die niet goed oplet en reageert rijdt hij jouw plat tegen de vrachtwagen voor je. Hij is fout, maar jij ligt in de kreukels (of erger)…

Mij zul je dus nooit lang op de rechterbaan aantreffen. 8)7

@Deveon al die oost europese vrachtwagens die ik dagelijks op de A67 tegenkom tussen Venlo en Rotterdam zijn volgens mij niet vaak van die moderne versies. En de rijkwaliteiten van die chauffeurs zijn ook vaak |:( :F

[ Voor 13% gewijzigd door mkrmr op 30-07-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
gauchov6 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:57:
[...]

Het probleem is niet de vrachtwagen voor je, maar die achter je! Als die niet goed oplet en reageert rijdt hij jouw plat tegen de vrachtwagen voor je. Hij is fout, maar jij ligt in de kreukels (of erger)…

Mij zul je dus nooit lang op de rechterbaan aantreffen. 8)7
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je op de rechter baan zit slapen en je hebt toch spiegels! Ik ben uitermate allergisch voor types die vlak achter mij komen rijden en ga dan zelf een grotere afstand tot mijn voorganger aanhouden of ik ga er voorbij. Maar meestal willen ze zelf mij en de vrachtauto voor mij voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arsimo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:07:
Als je de nieuwe klimaatplannen en EV bekijkt, gaat de bijtelling op EV omhoog en wordt er gekeken naar rekeningrijden voor EV’s om de misgelopen accijnzen op brandstof te compenseren.
Pierz schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:34:
[...]

Jazeker: geef iedereen recht op flexibele werktijden. Dan kan je zelf kiezen of je zin hebt om aan te sluiten of dat je wat eerder of later vertrekt.

De file zelf is al reden genoeg om er hem te mijden. Het is toch vreemd: je vindt het niet leuk om in de file te staan, dus daarom ga je geld vragen zodat het niet leuk is om in de file te staan. Alsof er filetouristen zijn die geld moeten gaan betalen voor hun dagelijkse verzetje.
Juist daar zit het probleem...
Niemand staat voor de lol in de file, je zit aan werktijden en kinderopvangtoeslag vast.
Ik denk S ochtends niet “laat ik nu even voor de kol aansluiten in de file”, nee ik moet om 8:30 de kinderen naar school brengen en om 9:30 verwacht de baas dat iedereen wel binnen is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:10:
[...]

Mij is ooit geleerd, nooit tussen vranchtwagens in gaan rijden.

Als ik met mijn gezin ben, zorg ik altijd voor auto’s tussen de vrachtwagens en mijzelf, als extra kreukelzone.

De meeste dodelijke ongelukken op snelwegen hebben niets met snelheid te maken, eerder met vrachtwagens of stuurfouten.

Liever een boete voor iets te hard rijden, dan tussen vrachtwagens op de rechterbaan. Je hebt zelf geen overzicht.

Daarnaast, als je voordeel uit de slipstream van de vrachtwagen wil halen, moet je er veel te dicht opzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En weer een artikel in de pers waarbij ik denk: hoe is het mogelijk?

https://www.hln.be/geld/c...sch-rijden-echt~a912cf7b/

Leuk dat ze rekenen dat een LEAF een equivalent gebruikt van 1,9l benzine, maar wat ben je met die wetenschap? En als ze dan een rekenvoorbeeld nemen om te tonen hoeveel goedkoper een EV is nemen ze ineens een diesel. Die brandstof die niemand meer wel, al zeker niet met zo weinig kilometers als in hun rekenvoorbeeld terwijl ze voor de LEAV een, imho onrealistisch hoog verbruik nemen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 05:37:
[...]
V2G is natuurlijk wat anders dan V2V. Dat laatste zie ik meer als een marketing gimmick dat (misschien) een keertje handig kan zijn.
Van V2G denk ik wel dat het handig kan zijn, mits je maar genoeg capaciteit hebt en er een goede vergoeding tegenover staat voor het gebruik van jouw accu. Maar eerlijk gezegd denk ik dat het dan voor andere partijen gunstiger is om stationaire accu's te plaatsen om die pieken/dalen op te vangen. Ik kan me niet voorstellen dat een netbeheerder afhankelijk wil zijn van mensen die al dan niet hun EV hebben aangesloten en vrijgegeven voor V2G.
Het hoeft niet zo moeilijk te zijn met vergoedingen enzo, stroom erin als het goedkoop is of de zon schijnt, stroom tijdens de piekuren en in de nacht. Dan blijft het in principe allemaal achter de meter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:20:
[...]

Mij is ooit geleerd, nooit tussen vranchtwagens in gaan rijden.

Als ik met mijn gezin ben, zorg ik altijd voor auto’s tussen de vrachtwagens en mijzelf, als extra kreukelzone.

De meeste dodelijke ongelukken op snelwegen hebben niets met snelheid te maken, eerder met vrachtwagens of stuurfouten.

Liever een boete voor iets te hard rijden, dan tussen vrachtwagens op de rechterbaan. Je hebt zelf geen overzicht.

Daarnaast, als je voordeel uit de slipstream van de vrachtwagen wil halen, moet je er veel te dicht opzitten.
Maar wat je hier zegt gaat gewoon regelrecht tegen elke empirische wetenschap in! Dit soort meningen, verkondigd zonder enige moeite om het te ondersteunen met cijfers, is waarom mensen geen duidelijk beeld hebben van de verkeersveiligheid en 'denken' veilig te zijn met hun capriolen terwijl ze eigenlijk bijdragen aan een minder veilig verkeersbeeld.

Ja, natuurlijk is een ongeval een samenvloeisel van meerdere fouten - één foutje maakt nog geen ongeluk. Maar snelheid is een disproportionele vermenigvuldiger van fouten. Mensen maken continu fouten in het verkeer, maar elke fout wordt kwadratisch groter gemaakt met de snelheid. Elke procent onnodig harder is een paar procent hoger risicoprofiel. En gezien de beschikking over een extra, lege, specifiek voor dit doel aangelegde rijbaan (de vluchtstrook) is het echt doodsimpel te redeneren dat de rechterrijbaan altijd de veiligste is, of er moet een uitzonderlijke situatie aan de gang zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erasmo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:52:
Het hoeft niet zo moeilijk te zijn met vergoedingen enzo, stroom erin als het goedkoop is of de zon schijnt, stroom tijdens de piekuren en in de nacht. Dan blijft het in principe allemaal achter de meter.
Als je dat voor jezelf gaat doen bedoel je? Op zich zou dat wel kunnen, maar in ieder zoals het nu bij mij is heb je daar niets aan. Het verschil tussen normaal en laagtarief is bij ons een halve cent ofzoiets. Daarvoor ga ik mijn accu niet meer laten slijten (ook al is die van de baas en niet van mij).

Stel je hebt 100 kWh bruikbaar (exclusief eventuele onder en boven marges) in je auto en je kan die iedere dag helemaal vol gooien tegen goedkoop tarief en tegen duur tarief weer helemaal verkopen. Dan heb je per dag 50 cent winst. Daar kan je net een ijsje bij de IKEA voor kopen.

Met 11 kW laden en ontladen hangt hij dan minimaal 18 uur per dag aan het net vast. In die andere 6 uur moet je ook naar je werk en terug en laden voor het heen en weer rijden.

Volgens mij wordt je daar allemaal niet slapend rijk van :z

Hoe groter verschil er zit tussen hoog/laag tarief hoe gunstiger dit wordt natuurlijk. Maar met de huidige Nederlandse consumentenprijzen heb je daar helemaal niets aan.

Als je nu een netbeheerder/leverancier bent en je kan accu's vol gooien omdat men in het buitenland de stroom niet kwijt kan en tegen betaling wil dumpen en de volgende dag tegen duur tarief weer verkopen. Ja, dat je daar van kan leven wil ik nog wel geloven. Maar dan wil je die business case toch niet bouwen op auto's met accu's waar je zelf geen controle over hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Blokker_1999 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:40:

Leuk dat ze rekenen dat een LEAF een equivalent gebruikt van 1,9l benzine, maar wat ben je met die wetenschap? En als ze dan een rekenvoorbeeld nemen om te tonen hoeveel goedkoper een EV is nemen ze ineens een diesel. Die brandstof die niemand meer wel, al zeker niet met zo weinig kilometers als in hun rekenvoorbeeld terwijl ze voor de LEAV een, imho onrealistisch hoog verbruik nemen.
Al die stukken zijn redelijk zinloos want iedere situatie is anders. En als het om goedkoop autorijden gaat, dan moet je gewoon je auto helemaal oprijden zoals ze dat in arme landen doen.

Daarnaast hoef je een EV niet te rijden omdat het goedkoop is, want er zijn legio andere redenen waarom je dat doet. Ze maken weinig geluid, zeker als je stil staat voor een verkeerslicht of een brug die omhoog is en geen brandstof verspilling. Ze zijn ideaal voor (hele) korte stukjes zonder extra slijtage omdat de motor niet warm wordt. En vul zelf maar verder aan..........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Blokker_1999 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:40:

Tja, waarom denk je dat in Vlaanderen de afkorting van HLN wordt vertaald als "Het Laagste Nieuws". :) 8)7
Dat is een krant die gewoon drijft op "plat buikgevoel" en sensationele titels (die doorgaans niet eens stroken met hun eigen tekst die daarna (hopelijk) volgt), niet op (wetenschappelijk) onderbouwde journalistiek.
Als ik hier goed heb kunnen volgen zo iets als de tegenhanger van jullie AD en Telegraaf?

[ Voor 11% gewijzigd door IvoB2 op 30-07-2019 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:53
IvoB2 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:26:
[...]

Tja, waarom denk je dat in Vlaanderen de afkorting van HLN wordt vertaald als "Het Laagste Nieuws". :) 8)7
Als ik hie rgoed heb kunnen volgen zo iets als de tegenhanger van jullie AD en Telegraaf?
Komt van dezelfde firma vermoed ik zelfs ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bottom line schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:27:
[...]

Komt van dezelfde firma vermoed ik zelfs ;)
Yep, net zoals Tweakers trouwens :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Nu online
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
JeroenE schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:08:
[...]
Als je dat voor jezelf gaat doen bedoel je? Op zich zou dat wel kunnen, maar in ieder zoals het nu bij mij is heb je daar niets aan. Het verschil tussen normaal en laagtarief is bij ons een halve cent ofzoiets. Daarvoor ga ik mijn accu niet meer laten slijten (ook al is die van de baas en niet van mij).
Wie zegt dat je batterij hiervan slijt? Uiteraard moet je niet van 0 tot 100% beschikbaar stellen, maar tussen 20 en 80% zal geen merkbare slijtage vertonen over lange tijd. Slijtage is gevolg van tijd en temperatuur, waarbij de temperatuur meestal veroorzaakt wordt door hoge vraag of hoog aanbod van elektriciteit (hard accelereren, een aanhanger en snelladen).

Bij mij is het enkeltarief ~1ct duurder dan dal en het piektarief ~2ct duurder dan dal. Met een dubbele meter kan je altijd kiezen voor administratief enkeltarief. Wat nog wel een dingetje is is laadverlies, dat kan je zo maar de 2ct winst tussen piek en dal kosten. Met een smartgrid kan het best gaan lonen om als je thuis komt in te prikken. Wat over is beschikbaar voor de avondpiek en de volgende ochtend is je batterij weer praktisch vol. Puur omdat de échte prijzen op de energiemarkt veel meer variëren dan de 2ct in piek en dal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:05:
[...]

Maar wat je hier zegt gaat gewoon regelrecht tegen elke empirische wetenschap in! Dit soort meningen, verkondigd zonder enige moeite om het te ondersteunen met cijfers, is waarom mensen geen duidelijk beeld hebben van de verkeersveiligheid en 'denken' veilig te zijn met hun capriolen terwijl ze eigenlijk bijdragen aan een minder veilig verkeersbeeld.

Ja, natuurlijk is een ongeval een samenvloeisel van meerdere fouten - één foutje maakt nog geen ongeluk. Maar snelheid is een disproportionele vermenigvuldiger van fouten. Mensen maken continu fouten in het verkeer, maar elke fout wordt kwadratisch groter gemaakt met de snelheid. Elke procent onnodig harder is een paar procent hoger risicoprofiel. En gezien de beschikking over een extra, lege, specifiek voor dit doel aangelegde rijbaan (de vluchtstrook) is het echt doodsimpel te redeneren dat de rechterrijbaan altijd de veiligste is, of er moet een uitzonderlijke situatie aan de gang zijn.
Dat soort cijfers heb ik nooit kunnen vinden, ik weet nog wel stukken waaruit bleek dat 130km wegen het minste verkeersslachtoffers kostte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 16:44
ucsdcom schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:55:
[...]

Je kan beter je grote ICE auto nog even doorrijden en je vrouw nu een electrische boodschappenauto kado doen: geen wegenbelasting voor bij je voor de deur staan, geen benzinekosten die bij korte ritten extra hoog zijn, omdat de autochoke vol open staat en lekker voorverwarmen in de winter, zodat jouw ICE motor niet zwaar belast wordt doordat iemand bij het wegrijden in de winter de verwarming direct met ijskoude olie toch vol open gooit.

En vanaf volgend jaar komen er meer auto’s met een betere range.

Of is dit een erg stereotype beschrijving van de omgang met auto’s door een vrouw? ;)
Ik ga hem dan ook pas eind volgend jaar bestellen. Eerst even de ervaringen van verschillende modellen die dit jaar uitkomen afwachten. Daarnaast verwacht ik dat de wachtlijsten minder lang zullen worden tegen die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mar.tin schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:43:
Mwoah, als je er potentiëel (een paar) miljoen van hebt gestekkerd, heb je het over? 40kWh gemiddeld = 40GWh aan capaciteit.
Ja, op dat moment heb je er wellicht wel wat aan. Maar het duurt nog wel even voor het zover is. Tot nu toe zit V2G alleen op de ChaDeMo stekker. Die wordt in Europa toch al uitgefaseerd. Op CCS moet hij nog komen. En ik ken niemand die een CCS stekker aan zijn eigen huis heeft zitten.

Dus het moet dan toch komen in de standaard laadpaal aansluiting die iedereen wel heeft zitten. Dan moeten de auto's dat gaan ondersteunen, de laadpalen moeten het gaan ondersteunen en de gebruikers moeten het ook daadwerkelijk willen. Ik heb geen idee of de laadpalen nu al een kWh meter hebben die beide kanten op kan meten of alleen maar het verbruik. Ik neem aan het eerste, maar dan nog moet er minstens iets aangepast worden in de software en uitgerold.

Dus alle auto's die de komende 3 jaar van de band rollen gaan dit niet doen.
Deveon schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:47:
Wie zegt dat je batterij hiervan slijt?
Omdat een batterij van alles wat je doet sluit :+ Zelfs als je hem niet gebruikt gaat hij (uiteindelijk) toch stuk.
Puur omdat de échte prijzen op de energiemarkt veel meer variëren dan de 2ct in piek en dal.
Ja, dat is ook wat ik schreef. Een netbeheerder/leverancier kan dat veel beter inschatten dan een particulier die zijn prijzen voor langere tijd vast zet. Ik vermoed dat het prijsverschil tussen hoog en laag meer zit in het moment waarop je een contract afsluit dan iets anders. Wij zijn de afgelopen jaren bijna iedere jaar overgestapt en bij ons is het prijsverschil alleen maar afgenomen. Ik kom nog uit de tijd dat je in het weekend de was deed omdat dat echt scheelde ten opzichte van doordeweeks, maar tegenwoordig maak ik me daar niet meer druk om.

Hoe dit in de praktijk moet gaan werken weet nu natuurlijk nog niemand, maar ik zie voornamelijk gedoe. Kan ik dan zelf zeggen dat ik dit alleen zou willen als ik 5 cent of meer per kWh kan verdienen? Gaat een leverancier zelf de prijzen bepalen? Moet mijn auto dat dan zelf bijhouden of het wel of niet mag? Wat als ik een thuiscontract heb met leverancier X, maar ik sta toevallig bij een laadpaal die een contract heeft met leverancier Y? Als die laadpaal mij 35 cent per kWh rekent heb ik dan alleen voordeel als ik het voor 40 cent per kWh kan verkopen (nooit dus?)? Gaat die laadpaalbeheerder mij voor het "inleveren" van stroom extra kosten rekenen omdat ik mijn auto langer aangesloten houdt zodat hij geen stroom aan iemand anders kan verkopen en dus minder verdient?

Anyway, ik bedoel ook helemaal niet te beweren dat het niet kan. Ik heb er alleen een hard hoofd in dat het ooit werkelijkheid gaat worden. Ik vind dit idee een van eenzelfde categorie als het rijden op waterstof. Het kan, maar het is niet praktisch te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fisherman schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:22:
[...]

Ik ga hem dan ook pas eind volgend jaar bestellen. Eerst even de ervaringen van verschillende modellen die dit jaar uitkomen afwachten. Daarnaast verwacht ik dat de wachtlijsten minder lang zullen worden tegen die tijd.
Ik zou daar niet te hard op rekenen. De productie en het aantal modellen zal wel omhoog gaan maar de vraag ook. Want hoe meer EV's er rondrijden, hoe meer mensen er kennis mee maken en er ook eentje willen hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:58:
[...]

Dat soort cijfers heb ik nooit kunnen vinden, ik weet nog wel stukken waaruit bleek dat 130km wegen het minste verkeersslachtoffers kostte.
Da's een mooi staaltje verdraaiing, snelwegen hebben de minste verkeersslachtoffers per kilometer van alle wegvakken - maar dat komt doordat er op snelwegen weinig conflictsituaties bestaan. Binnen een stad zul je per gereden kilometer een stuk meer verkeersongevallen hebben.

Maar als je eenmaal op een snelweg zit, stijgt je risico nog steeds gewoon met de snelheid.

Dat snelwegen met een hogere maximumsnelheid een lagere ongevallendichtheid hebben wordt niet veroorzaakt door de hogere snelheid, dat is belachelijk. Het wordt veroorzaakt doordat de lage verkeersdichtheid een hoge snelheid toelaat zonder al te grote nadelige effecten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@mux Niet alleen conflictsituaties, maar ook typen verkeersdeelnemers. Op een snelweg heb je nagenoeg geen kans dat je een fietser, voetganger of een spelend kind tegenkomt. En je hebt inderdaad geen verkeer van rechts wat je slecht kan zien doordat iemand een grote bus op de hoek van de straat heeft geparkeerd, geen verkeerslichten, normaal gesproken geen tegenliggers (of juist ineens alleen maar tegenliggers) etc. In de bebouwde kom is dat heel anders. Ook provinciale wegen waar auto's wel hard rijden maar ook fietsers willen oversteken of een landbouwvoertuig langzaam rijd en mensen toch gaan inhalen zijn natuurlijk heel anders dan de relatieve homogeniteit op een snelweg.

De meeste verkeersdoden vallen tegenwoordig onder motorrijders, dus als ze dat verbieden hebben we gelijk de meeste winst >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:36:
[...]

Da's een mooi staaltje verdraaiing, snelwegen hebben de minste verkeersslachtoffers per kilometer van alle wegvakken - maar dat komt doordat er op snelwegen weinig conflictsituaties bestaan. Binnen een stad zul je per gereden kilometer een stuk meer verkeersongevallen hebben.

Maar als je eenmaal op een snelweg zit, stijgt je risico nog steeds gewoon met de snelheid.

Dat snelwegen met een hogere maximumsnelheid een lagere ongevallendichtheid hebben wordt niet veroorzaakt door de hogere snelheid, dat is belachelijk. Het wordt veroorzaakt doordat de lage verkeersdichtheid een hoge snelheid toelaat zonder al te grote nadelige effecten.
Google maar eens op “dodelijk ongeval snelweg”.

Alle recente dodelijke ongevallen hadden te maken met spookrijder, vrachtwagens of invoegen en niets met snelheid.

Ik vind het écht veiliger op een baan links van de meest rechtse.

Binnen de bebouwde kom ben ik het helemaal eens met je stelling dat hogere snelheid de kans op dodelijke ongevallen fors vergroot.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2019 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Op een snelweg gaan we allemaal dezelfde kant op en dus nauwelijks "belangenconflicten" tussen de verkeersdeelnemers. Daarom veiliger en relatief weinig slachtoffers. Zolang we opletten met in- en uitvoegen, banen wisselen en afstand houden gebeurt er feitelijk zo goed als niets.

Minpunt is wel dat als het misgaat de gevolgen in regel groot zullen zijn.

#vooraluwinkoppers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:19
En ook niet duur. Bijna dat ik denk, hoe kan dat? 650 euro voor een model 3 met trekhaak. Je zou er bijna serieus over gaan nadenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 13:08:
[...]

Stel je hebt 100 kWh bruikbaar (exclusief eventuele onder en boven marges) in je auto en je kan die iedere dag helemaal vol gooien tegen goedkoop tarief en tegen duur tarief weer helemaal verkopen. Dan heb je per dag 50 cent winst. Daar kan je net een ijsje bij de IKEA voor kopen.

Met 11 kW laden en ontladen hangt hij dan minimaal 18 uur per dag aan het net vast. In die andere 6 uur moet je ook naar je werk en terug en laden voor het heen en weer rijden.

Volgens mij wordt je daar allemaal niet slapend rijk van :z

Hoe groter verschil er zit tussen hoog/laag tarief hoe gunstiger dit wordt natuurlijk. Maar met de huidige Nederlandse consumentenprijzen heb je daar helemaal niets aan.

Als je nu een netbeheerder/leverancier bent en je kan accu's vol gooien omdat men in het buitenland de stroom niet kwijt kan en tegen betaling wil dumpen en de volgende dag tegen duur tarief weer verkopen. Ja, dat je daar van kan leven wil ik nog wel geloven. Maar dan wil je die business case toch niet bouwen op auto's met accu's waar je zelf geen controle over hebt?
Hier mag het verschil niet zo groot zijn, maar er zijn plekken waar je 's nachts 1 cent per kWh betaald en overdag 20 cent, dan is het een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:22:
[...]

Google maar eens op “dodelijk ongeval snelweg”.

Alle recente dodelijke ongevallen hadden te maken met spookrijder, vrachtwagens of invoegen en niets met snelheid.

Ik vind het écht veiliger op een baan links van de meest rechtse.

Binnen de bebouwde kom ben ik het helemaal eens met je stelling dat hogere snelheid de kans op dodelijke ongevallen fors vergroot.
Dat geldt natuurlijk voor alle situaties en wegen wat Mux zegt; hoe hoger de snelheid hoe groter de brokken en hoe kleiner de overlevingskans. Het maakt niet uit wat de oorzaak is van het ongeval. Een in- of uitvoeger die niet oplet, spookrijder, een inschattingsfout: een grote snelheid gaat daar meer effect geven. Gewoon eenvoudige natuurkunde dit. Kinetische energie. Wel eens botsproeven gezien bij grotere snelheden?

Los daarvan zijn er tal van situaties denkbaar waarbij hard rijden juist wel de oorzaak is van een ongeval. Grote snelheidsverschillen, inschattingsfouten, plotseling op de rem, veel wisselen van baan, noem maar op.

Ik heb zelf al eens de twijfelachtige eer gehad om op een 130km/u weg met de maximum snelheid op de linkerbaan een spookrijder tegemoet te krijgen. Gelukkig zag ik het op tijd, maar ik denk niet dat ook maar iemand van ons vijven het anders overleefd zou hebben. Met die snelheid waren de gevolgen veel groter, mijn reactietijd veel te kort én de remweg ook vele malen groter. Op de rechterbaan was ik veilig, gelukkig kon ik daar op tijd naartoe.

Volgens mij is de grote denkfout die mensen maken om de situatie als een soort statisch te beoordelen op het moment dat de rest van de verkeersdeelnemers een vergelijkbare snelheid hebben. Zodra er ook maar iets gebeurt, wreekt zich dat. Er valt niet tegenop te reageren, te remmen of passieve en actieve veiligheid in te bouwen.

[ Voor 10% gewijzigd door Luiaard op 30-07-2019 19:10 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:33:
[...]

Ik zou daar niet te hard op rekenen. De productie en het aantal modellen zal wel omhoog gaan maar de vraag ook. Want hoe meer EV's er rondrijden, hoe meer mensen er kennis mee maken en er ook eentje willen hebben.
Dat zal wel meevallen. De meeste mensen kunnen geen nieuwe auto betalen, laat staan een EV. De Nederlanders die wel een auto kopen zitten doorgaans onder de 20k voor een auto, daar heb je geen fatsoenlijke EV voor. Die leasers zullen als ze even nadenken eerder voor een ICE gaan de komende paar jaar. Daarna zal er weer een omslagpunt zijn dat voor die hele grote groep leasers een EV weer aantrekkelijker wordt dan een ICE. Maar goed, tegen die tijd heb ik er al een gekocht en zijn de productieaantallen sowieso weer gestegen, aangezien meer en meer fabrikanten een EV of iets dergelijks op de markt zullen brengen. Verkopen van Tesla zijn al helemaal ingekakt voor de premium modellen, alleen de model 3 wordt nog verkocht door de riante subsidies en dus bijna voor niets rijdt als leaser.
Voor goedkopere (tot pakweg 40k) modellen zal het qua terugloop misscchien iets minder drastisch zijn, maar ik zie geen reden dat dat niet gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erasmo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:54:
Hier mag het verschil niet zo groot zijn, maar er zijn plekken waar je 's nachts 1 cent per kWh betaald en overdag 20 cent, dan is het een no-brainer.
Mag ik vragen waar die plekken dan zijn?

Dat er locaties zijn waar zoiets wel uit zou kunnen weet ik wel. Bijvoorbeeld in Australië of Californië. Maar daar zetten commerciële bedrijven ook stationaire accu's neer om op die manier geld te verdienen. Niet heel toevallig ook precies locaties waar de Tesla Power Wall ook goed wordt verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Erasmo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 18:54:
[...]

1 cent is wel erg laag. Laagste wat ik weet is 3-4ct in Canada, maar hiervoor krijg je wel een hoger dan normaal piektarief voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenE schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:18:
[...]
Mag ik vragen waar die plekken dan zijn?

Dat er locaties zijn waar zoiets wel uit zou kunnen weet ik wel. Bijvoorbeeld in Australië of Californië. Maar daar zetten commerciële bedrijven ook stationaire accu's neer om op die manier geld te verdienen. Niet heel toevallig ook precies locaties waar de Tesla Power Wall ook goed wordt verkocht.
Georgia in de VS bv:

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/evdnnzol8cd31.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ErasmoAha, maar dat is dus 6 uur per dag en 4 maanden per jaar. De rest van de tijd is het verschil "maar" 5 cent. Dat is wat mij betreft een ver-van-mijn-bed-show. Daar heb je in Nederland verder weinig aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Klinkt ook nog is als wat wij hier de kale energieprijs noemen. Op de kale prijs is het piek en dal verschil aanzienlijk, maar de energiebelasting kent (nog?) geen piek en dal tarief.

Gezien de periode in Georgia zal het opwekken geen probleem zijn, maar juist het netwerk die al die airco’s niet aan kan. Wel een goeie businesscase voor PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
fisherman schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:12:
[...]

Dat zal wel meevallen. De meeste mensen kunnen geen nieuwe auto betalen, laat staan een EV. De Nederlanders die wel een auto kopen zitten doorgaans onder de 20k voor een auto, daar heb je geen fatsoenlijke EV voor. Die leasers zullen als ze even nadenken eerder voor een ICE gaan de komende paar jaar. Daarna zal er weer een omslagpunt zijn dat voor die hele grote groep leasers een EV weer aantrekkelijker wordt dan een ICE. Maar goed, tegen die tijd heb ik er al een gekocht en zijn de productieaantallen sowieso weer gestegen, aangezien meer en meer fabrikanten een EV of iets dergelijks op de markt zullen brengen. Verkopen van Tesla zijn al helemaal ingekakt voor de premium modellen, alleen de model 3 wordt nog verkocht door de riante subsidies en dus bijna voor niets rijdt als leaser.
Voor goedkopere (tot pakweg 40k) modellen zal het qua terugloop misscchien iets minder drastisch zijn, maar ik zie geen reden dat dat niet gaat gebeuren.
Of die nu gekocht worden door particulieren of LM's maakt natuurlijk niet zo veel uit, zolang de vraag groter is dan de levering heb je wachtlijsten. Bijkomend probleem is nog het zwalkende beleid van de overheid mbt de regelgeving, zie https://e-drivers.com/e-j...volgen-voor-e-mobiliteit/ waardoor LM's minder zullen reserveren dan wel geleverd zullen krijgen. We gaan het zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Toch wel duur grapje. Als ik aan vink wat ik zou willen hebben zit ik al snel boven de 1200/maand.
en dat is dan exclusief laadkosten, laadpaal etc. en ik kan ook niet de juiste km stand aanvinken, want dat gaat niet verder dan 30.000 km. Dus totaal kostenplaatje zal incl laadkosten en 20.000 km meer wel richting 2000/mnd gaan. Lijkt mij dat dit zonder de ANWB een stuk voordeliger moet kunnen.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

eltron schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:28:
Als ik aan vink wat ik zou willen hebben zit ik al snel boven de 1200/maand.
Dan zal de nieuwprijs met jouw opties ook wel hoog liggen.

Het valt me sowieso op dat het elkaar allemaal weinig ontloopt, tenzij je echt een hele mooie lease aanbieding ziet, zoals de ANWB nu heeft met de Renault Zoe R90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Nog een video over GoodWood Festival of Speed 2019, nu van Fully Charged

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Toch wel duur grapje. Als ik aan vink wat ik zou willen hebben zit ik al snel boven de 1200/maand.
en dat is dan exclusief laadkosten, laadpaal etc. en ik kan ook niet de juiste km stand aanvinken, want dat gaat niet verder dan 30.000 km. Dus totaal kostenplaatje zal incl laadkosten en 20.000 km meer wel richting 2000/mnd gaan. Lijkt mij dat dit zonder de ANWB een stuk voordeliger moet kunnen.
Ik vind de prijs echt meevallen. Ik betaal nu zakelijk zo’n 600 euro/maand voor de e-Niro als verschil tussen mobiliteitsvergoeding+bijtelling versus mobiliteitsvergoeding laten uitkeren. De Kona die even duur is als de Niro kost bij de ANWB maar 655/maand voor 30k/jaar 60 maanden. Moet nog wel Electra bij. Het verschil is klein. Bij 12% bijtelling in 2021 is het verschil weg. Dan kan ik net zo goed privé rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TucanoItaly schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:19:
[...]

Dan zal de nieuwprijs met jouw opties ook wel hoog liggen.

Het valt me sowieso op dat het elkaar allemaal weinig ontloopt, tenzij je echt een hele mooie lease aanbieding ziet, zoals de ANWB nu heeft met de Renault Zoe R90.
Maar zelfs die komt nog redelijk duur uit.
Niet iets waarvoor ik de tweede auto even zou vervangen.

Met 7000 km per jaar en 24 maanden, 410 per maand. ICE equivalenten zijn goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

Hoe dan ? 2000/maand .......1200/maand lease en dan 800/maand laden .... knap hoor...

Onze (LR RWD) komt ruim onder de 800,- uit de 2e ( model 3 AWD) ook (totale kosten), wij komen uit tussen de 500-600/maand (excl. btw) totale kosten (20.000-40.000km), maar dat is bij koop.

De buurman gaat er een leasen voor 800 en een beetje per maand met 40.000km/jaar.

Laadpaal..... wat heeft dat met een model 3 te maken ? Die heb je bij elke ev nodig.

[ Voor 21% gewijzigd door prettig op 31-07-2019 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 07:46:

Met 7000 km per jaar en 24 maanden, 410 per maand. ICE equivalenten zijn goedkoper.
Uiteraard. Alleen als je veel kilometers maakt en / of goedkoop kan laden, is een EV goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

prettig schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:25:
[...]

Hoe dan ? 2000/maand .......1200/maand lease en dan 800/maand laden .... knap hoor...

Onze (LR RWD) komt ruim onder de 800,- uit de 2e ( model 3 AWD) ook (totale kosten), wij komen uit tussen de 500-600/maand (excl. btw) totale kosten (20.000-40.000km), maar dat is bij koop.

De buurman gaat er een leasen voor 800 en een beetje per maand met 40.000km/jaar.

Laadpaal..... wat heeft dat met een model 3 te maken ? Die heb je bij elke ev nodig.
Is dat een LR?
Bij welke leasemij? Ik kom op 1000 per maand uit, ex btw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 07:46:
[...]

Maar zelfs die komt nog redelijk duur uit.
Niet iets waarvoor ik de tweede auto even zou vervangen.

Ik ben ook aan het kijken om onze 2e auto te vervangen voor een EV. Maak ook weinig KM met de 2e auto en ik weet dat het duurder is. Maar EV rijden is zo leuk :D. Ik ben aan het kijken naar een i3 94A uit 2017. In Duitsland zijn ze te krijgen vanaf zo'n 20k bij de BMW dealer. In Nederland kosten ze bij de dealer minimaal 27k. Toch maar eens langs de dealer om te kijken of daar niet flink wat vanaf kan. Ben best bereid 2k meer te betalen voor het gemak van een Nederlandse verkoper, maar meer dan 5k verschil is wel erg groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Verwijderd schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:50:
[...]
Als het goed is komt Volvo eind dit jaar nog met de XC40 EV.
[...]
Dat gaan ze nooit meer halen. EV's worden minimaal een jaar vantevoren aangekondigd en zeker 6 maanden vantevoren worden de bestellingen geopend. Volvo heeft volgens mij momenteel helemaal geen productiecapaciteit voor een XC40 EV. Of bedoel je dat Volvo eind dit jaar de specs en levertijd van de XC40 EV bekend gaat maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Laatst online: 18-09 16:46

houthakker

Poehé

Erasmo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 04:42:
[...]

Ach het idee is helemaal zo gek nog niet. De praktijk zal het uit moeten wijzen. Kijk je naar dit plaatje moet er toch weer 210 km in zitten (al zal het wel niet helemaal 'lineair' zijn).

Afbeeldingslocatie: https://scontent.flhr7-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/59192789_967918050071807_634721515522228224_n.png?_nc_cat=101&_nc_oc=AQnYSnbP_esdDIZPe7rqtu13p_77jvOltDfRJzRUY-_4mO3FHWaUwRCU0V8bK5P4gR4&_nc_ht=scontent.flhr7-1.fna&oh=c36d8052f6c58cb55346b99af308ca6c&oe=5DDEE5A9

Inmiddels weer wat meer details over de batterij:

Afbeeldingslocatie: https://scontent.flhr7-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/67540260_1026492490881029_8964365936740007936_o.jpg?_nc_cat=102&_nc_oc=AQmjFYyilrFsXDFlWgr-SfOG72FIWW1FpBeMmo1-vmXZGDQSU6q2s4I9LbhNVXgUYZw&_nc_ht=scontent.flhr7-1.fna&oh=0d2c409d61c3f3bed76d783a8ea0d9b6&oe=5DE51CB4

en er werd een vergelijking gedaan in de laatste presentatie;

Afbeeldingslocatie: https://scontent.flhr7-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/66840020_10214247330792304_5599951104109445120_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_oc=AQk_zu3Aqfb5wuz9XB8pc8NrSv6PrAXeQXRezzqeWUFvJVnCR7FzL_EBuh2XSPHfxUI&_nc_ht=scontent.flhr7-1.fna&oh=17235f7127bf144af834f7950114a303&oe=5DED23A4
JeroenE schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 07:20:
[...]
In de huidige specs (die nog steeds niet definitief zijn trouwens) staat helemaal niets over V2G.

Zoals @_V_ al schrijft hebben ze nu alleen een standaard stopcontact van 3,7 kW en een mogelijkheid om als mobiele laadpaal van 11 kW te fungeren in de specs staan. Dat zijn natuurlijk op zich wel unieke mogelijkheden in EV-land. Het stopcontact kan ik nog wel begrijpen, maar of het echt nuttig is om als laadpaal te dienen? Wellicht is het voor een situatie die ik niet voor kan stellen omdat ik zelf een 1 fase lader in mijn EV heb zitten.
Specs zouden al wel min of meer bevroren moeten zijn, aangezien ze bezig zijn met productie, na een a-sample zou er aansich niet veel meer mogen veranderen.

Staat op twitter: https://twitter.com/sonomotors/status/970902698362056704 (comment 2)
Sion is capable of V2G, until now only over type 2. That means, you need a wallbox for it. Soonest the protocol of CCS is updated, we will integrate it in the Sion. Let's see, how long they take...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
houthakker schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:00:
Specs zouden al wel min of meer bevroren moeten zijn, aangezien ze bezig zijn met productie, na een a-sample zou er aansich niet veel meer mogen veranderen.
Ik lees alleen in de gepbuliceerde specs dat daar staat dat ze nog niet definitief zijn...
Ik hou niet van Twitter (mede om dit soort dingen). Waarom staat dat niet in de specs die ze publiceren op hun site? je kan toch niet verwachten dat een klant duizenden tweets door moet gaan lezen in de hoop dat ze daar wat meer over het product vertellen?

Anyway, afgezien daarvan: Ken jij een laadpaal waarbij het mogelijk is om stroom in te voeren ipv af te nemen? Hoe kan die laadpaal aangeven wat de maximum stroom is die je mag invoeren? Dat kan niet hetzelfde zijn als wat je mag afnemen.

Bijvoorbeeld een laadpaal staat ingesteld op maximum 16A en je hebt een aansluiting van 25A.

Je sluit de Sion aan en gaat 16 A invoeren. Maar je hebt ook PV op je dak liggen, die zon schijnt mooi en die gaat ook 16A invoeren op het net. Dat betekent dat (na verloop van tijd) je hoofdsmeltzekering klapt vanwege overbelasting. Die zekering weet het verschil immers niet tussen invoeren of gebruiken.

Edit: ik zie nu pas dat dit een tweet is uit 2018. De specs waar het niet in staat zijn uit 2019. Dus ik neem maar even aan dat de specs op hun site beter kloppen dan een tweet van veel langer geleden.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 31-07-2019 11:35 . Reden: Tweet is oud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

JeroenE schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:08:
[...]
Ik lees alleen in de gepbuliceerde specs dat daar staat dat ze nog niet definitief zijn...

[...]
Ik hou niet van Twitter (mede om dit soort dingen). Waarom staat dat niet in de specs die ze publiceren op hun site? je kan toch niet verwachten dat een klant duizenden tweets door moet gaan lezen in de hoop dat ze daar wat meer over het product vertellen?

Anyway, afgezien daarvan: Ken jij een laadpaal waarbij het mogelijk is om stroom in te voeren ipv af te nemen? Hoe kan die laadpaal aangeven wat de maximum stroom is die je mag invoeren? Dat kan niet hetzelfde zijn als wat je mag afnemen.

Bijvoorbeeld een laadpaal staat ingesteld op maximum 16A en je hebt een aansluiting van 25A.

Je sluit de Sion aan en gaat 16 A invoeren. Maar je hebt ook PV op je dak liggen, die zon schijnt mooi en die gaat ook 16A invoeren op het net. Dat betekent dat (na verloop van tijd) je hoofdsmeltzekering klapt vanwege overbelasting. Die zekering weet het verschil immers niet tussen invoeren of gebruiken.
Ik denk dat je wat meer moet verdiepen in de materie. Op het moment dat dit gaat gebeuren moet de meterkast, het net, en de paal voorzien van elektronica die kan communiceren met elkaar om vraag en aanbod te bekijken (en dus ook laadstromen en stroomrichting(en) kan meten).

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
houthakker schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:41:
Ik denk dat je wat meer moet verdiepen in de materie. Op het moment dat dit gaat gebeuren moet de meterkast, het net, en de paal voorzien van elektronica die kan communiceren met elkaar om vraag en aanbod te bekijken (en dus ook laadstromen en stroomrichting(en) kan meten).
Vandaar mijn vraag welke laadpaal jij kent die dit kan. Ik ken alleen maar laadpalen die kunnen "balanceren" op uitgaande stroom naar de auto toe en geen enkele die dit kan doen op inkomende stroom.

Hoe moet de Sion weten dat het überhaupt een balancerende paal is? Dat soort dingen zit helemaal niet in de bestaande communicatie tussen een auto en een laadpaal.

In de situatie die ik schetste is het voor het gebruik van stroom ook niet per se nodig dat de laadpaal balancerend is. Maar voor invoeren ineens wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RichieB schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:55:
[...]

Dat gaan ze nooit meer halen. EV's worden minimaal een jaar vantevoren aangekondigd en zeker 6 maanden vantevoren worden de bestellingen geopend. Volvo heeft volgens mij momenteel helemaal geen productiecapaciteit voor een XC40 EV. Of bedoel je dat Volvo eind dit jaar de specs en levertijd van de XC40 EV bekend gaat maken?
Geen idee, ik werd gebeld door de dealer voor vervanging van de huidige.

Ik gaf aan mogelijk interesse te hebben in een EV. Dus met name de Polestar 2.

Antwoord was xc40 EV in q4 en Polestar 2 pas in 2020. Waarbij de Polestar niet door Volvo zelf gevoerd zal worden

Oh EV database zegt dit:
Deze elektrische auto is nog niet leverbaar
Volvo heeft nog niets openbaar gemaakt over de aanstaande vol-elektrische versie van de XC40. Er zijn echter sterke geruchten dat de lancering nog in 2019 zal plaatsvinden, waarna de leveringen in de eerst helft van 2020 gaan starten. De nieuwe XC40 wordt op het CMA-platform gebouwd. Dit platform voorziet in de bouw van voertuigen die zowel fossiel, hybride als volledig elektrisch aangedreven kunnen worden. Aangezien ook de Polestar 2 op dit platform wordt gebouwd, ligt het voor de hand dat de XC40 een groot deel van de aandrijflijn van de Polestar 2 gaat delen.

Daar staat levering op maart 2020, maar misschien is dat wat optimistisch

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2019 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@BlakHawk Natuurlijk zal een Volvo dealer een Volvo aanraden (maakt hij marge op) en de niet-Volvo (Polestar 2) downplayen. De Polestar 2 kan je al voorbestellen en er zijn specs gepubliceerd. No way dat de XC40 EV eerder uitgeleverd gaat worden dan de Polestar 2, temeer juist omdat ze op hetzelfde platform zijn gebaseerd en dus van elkaars productiecapaciteit (en beschikbare accu's) gebruik zullen maken.

14-16 augustus is de Polestar 2 weer te bekijken in Amsterdam.

[ Voor 12% gewijzigd door RichieB op 31-07-2019 12:25 . Reden: P2 on tour ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Verwijderd schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:57:
[...]

Is dat een LR?
Bij welke leasemij? Ik kom op 1000 per maand uit, ex btw
Zal hem eens vragen (hij werkt voor groot bedrijf, die hebben altijd betere tarieven), maar is een AWD LR.

Die van ons zijn gekocht, ben je stuk goedkoper uit, ik zou die altijd in financial lease nemen of financieren.....garantie is lang zat, onderhoud erg laag (1x in de 2 jaar naar Tesla voor vloeistoffen en dan je banden), verzekering valt reuze mee (en kun je gewoon 5 jaar nieuwwaarde voor verzekeren, wij zijn 1100,-/jaar kwijt aan verzekering, incl. btw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
prettig schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 08:25:
[...]

de 1200 is voor minder dan 30k km als je rond de 20k meer rijdt verwacht ik dat de prijs met tenminste 50% stijgt en dan ga ik nog uit van 5 jaar ipv de gebruikelijke 3 a 4 jaar.

en mijn punt is dus dat dit goedkoper moet kunnen. Blijkbaar lukt dat jouw buurman in de lease, maar ik dacht meer aan kopen. Ik zie bij EV eigenlijk geen toegevoegde waarde van een leasemij (behalve als ze op voorraad hebben gekocht en daardoor kortere wachttijd :*) )

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:53
eltron schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:15:
de 1200 is voor minder dan 30k km als je rond de 20k meer rijdt verwacht ik dat de prijs met tenminste 50% stijgt en dan ga ik nog uit van 5 jaar ipv de gebruikelijke 3 a 4 jaar.
Volgens de ANWB site kost extra 20k /jaar bovenop de 30k/jaar, je 9 cent de kilometer, ofwel 1800 euro/jaar (150/maand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
@eltron Bij Tesla is een LM meer een extra hindernis dan een hulp. Eigenlijk loopt alle service via Tesla maar de LM heeft daar wat problemen mee. Uiteindelijk ben je nog alles zelf aan het regelen. Operational lease met een Tesla is eigenlijk Financial lease plus verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

JeroenE schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:47:
[...]
Vandaar mijn vraag welke laadpaal jij kent die dit kan. Ik ken alleen maar laadpalen die kunnen "balanceren" op uitgaande stroom naar de auto toe en geen enkele die dit kan doen op inkomende stroom.

Hoe moet de Sion weten dat het überhaupt een balancerende paal is? Dat soort dingen zit helemaal niet in de bestaande communicatie tussen een auto en een laadpaal.

In de situatie die ik schetste is het voor het gebruik van stroom ook niet per se nodig dat de laadpaal balancerend is. Maar voor invoeren ineens wel!
Ja, als het er niet in zit gaat het ook niet werken he 8)7. Een EV communiceert bijna altijd met een laadpaal om te weten wat de capaciteiten van de laadpaal zijn, als dat niet zo is word er natuurlijk ook niet terug geleverd...

Dit staat allemaal nog redelijk in de kinderschoenen, er word wat getest in Amsterdam, Utrecht (Lombok):
https://www.tvvl.nl/l/lib...mat=save_to_disk&ext=.pdf
https://energiekaart.net/...bok-smart-solar-charging/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
eltron schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 13:15:
[...]

en mijn punt is dus dat dit goedkoper moet kunnen. Blijkbaar lukt dat jouw buurman in de lease, maar ik dacht meer aan kopen. Ik zie bij EV eigenlijk geen toegevoegde waarde van een leasemij (behalve als ze op voorraad hebben gekocht en daardoor kortere wachttijd :*) )
Kopen is bijna altijd goedkoper. Ze rekenen met een veel te hoge afschrijving bij de LM (zeker bij EV's). En de vraag is hoog dus kunnen ze ook meer vragen (oa voorraad). Nu veel meer maatschappijen EV's gaan aanbieden zal daar wel wat druk op komen.
En Tesla heeft zowat geen onderhoud terwijl een Kona/Niro om de 15-20K km naar de dealer moeten.....waarom is mij een raadsel (anders dan centjes voor de dealer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
PeterZ(on) schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:08:
[...]

Of die nu gekocht worden door particulieren of LM's maakt natuurlijk niet zo veel uit, zolang de vraag groter is dan de levering heb je wachtlijsten. Bijkomend probleem is nog het zwalkende beleid van de overheid mbt de regelgeving, zie https://e-drivers.com/e-j...volgen-voor-e-mobiliteit/ waardoor LM's minder zullen reserveren dan wel geleverd zullen krijgen. We gaan het zien.
Een auto leasen maakt het voor de minder vermogende bevolking mogelijk om een dergelijke auto te kunnen rijden die ze persoonlijk niet zouden kunnen betalen. Als een EV minder aantrekkelijk wordt dan een ICE leasen, dan zal dus de vraag naar EV’s met minimaal 90 procent slinken, aangezien 9 van de 10 nieuwe auto’s niet gekocht worden en EV’s daarnaast ook nog eens vooral zakelijk geleased worden momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:20
prettig schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:21:
[...]

Kopen is bijna altijd goedkoper. Ze rekenen met een veel te hoge afschrijving bij de LM (zeker bij EV's). En de vraag is hoog dus kunnen ze ook meer vragen (oa voorraad). Nu veel meer maatschappijen EV's gaan aanbieden zal daar wel wat druk op komen.
En Tesla heeft zowat geen onderhoud terwijl een Kona/Niro om de 15-20K km naar de dealer moeten.....waarom is mij een raadsel (anders dan centjes voor de dealer).
Mijn ioniq gem. EUR 80 ex per 15k km. En dat is incl wassen en stofzuigen. Dus worden ze niet rijk van

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
BarryH schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:45:
[...]

Mijn ioniq gem. EUR 80 ex per 15k km. En dat is incl wassen en stofzuigen. Dus worden ze niet rijk van
Klopt is bedrag van niks (ook bij de i3), maar je moet er wel weer even heen ....... voor eigenlijk niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Ik vraag me af of je het onderhoudswaarschuwingsmelding kan resetten bij Kia/Hyundai. Als ik de auto zelf had gekocht zou ik gewoon om de 30k gaan ipv 15k. Zeker na de 1e twee beurten, zodat je weet dat de 0-day defects opgelost zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
fisherman schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:21:
[...]

Een auto leasen maakt het voor de minder vermogende bevolking mogelijk om een dergelijke auto te kunnen rijden die ze persoonlijk niet zouden kunnen betalen. Als een EV minder aantrekkelijk wordt dan een ICE leasen, dan zal dus de vraag naar EV’s met minimaal 90 procent slinken, aangezien 9 van de 10 nieuwe auto’s niet gekocht worden en EV’s daarnaast ook nog eens vooral zakelijk geleased worden momenteel.
Ik denk dat maar weinig hun Tesla zonder financiering kopen. Zeker zakelijk wil je niet zoveel vermogen in auto hebben zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Z___Z schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:56:
Ik vraag me af of je het onderhoudswaarschuwingsmelding kan resetten bij Kia/Hyundai. Als ik de auto zelf had gekocht zou ik gewoon om de 30k gaan ipv 15k. Zeker na de 1e twee beurten, zodat je weet dat de 0-day defects opgelost zijn.
Ja maar garantie is meestal gekoppeld aan voldoen aan onderhoud......met de i3 kan ik het via een app resetten maar 8 jaar garantie op de accu, dus dat risico loop ik liever niet (is toch bijna niks).
Bij ICE's hetzelfde, zodra ze uit garantie lopen gaan mensen onderhoud rekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Vanuit het niets is daar 41 stuks E-Vito Tourer van Mercedes :D
Pagina: 1 ... 10 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic