houthakker schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:16:
Ja, als het er niet in zit gaat het ook niet werken he

. Een EV communiceert bijna altijd met een laadpaal om te weten wat de capaciteiten van de laadpaal zijn, als dat niet zo is word er natuurlijk ook niet terug geleverd...
Dat was nu juist mijn hele punt. Er staan al tienduizenden laadpalen in het hele land. Die moeten dus vervangen worden door iets anders om dit mogelijk te maken. Dat je dan ook nog auto's moet hebben die het kunnen is nog tot daar aan toe, die worden (denk ik) sneller vervangen dan laadpalen.
Maar waarom zou een laadpaalbeheerder zijn prima werkende laadpaal gaan vervangen zodat een auto die aangekoppeld is geld kan verdienen met terugleveren? Dan zal die laadpaalbeheerder ook geld willen verdienen. Hoe meer mensen ergens aan moeten gaan verdienen hoe groter het prijsverschil moet zijn om dit interessant te maken. En als dit zo interessant wordt dat je hier als laadpaalbeheerder brood in ziet waarom zou je dan niet de hele stap met een laadpaal en auto overslaan?
Zet gewoon een stationaire accu neer en verdien meer. En als die laadpaalbeheerder dat niet wil omdat hij in de laadpalenbusiness wil blijven dan zullen er wel andere mensen zijn die dat wel gaan doen. Met prijsverschillen als 20 cent die eerder door anderen zijn genoemd begint het al interessant te worden.
Stel je koop een accu met 20 kWh bruikbaar (dus tussen de 20 en 80% zodat hij niet zo snel slijt) en wat inverters erbij zodat je kan laden en ontladen. Wat zal je dan kwijt zijn? Iets van 10k euro ofzo? Als je dan iedere dag 20 cent per kWh kan verdienen heb je na 7 jaar je geld weer terug (20 * 0,2 * 365 * 7 = 10220 euro). Dat is in dezelfde orde van grootte als de terugverdientijd van PV panelen. Die dingen zijn nu al niet aan te slepen dus ik zie niet in waarom het dan voor zulk soort batterijsystemen niet anders zou zijn. Nouja, behalve dan dat de prijs per kWh hoog blijft (of nog hoger wordt) omdat dan niet alleen de autofabrikanten die batterijen willen hebben maar ook iedereen die een een stukje berging over heeft.
Dit staat allemaal nog redelijk in de kinderschoenen, er word wat getest in Amsterdam, Utrecht (Lombok):
In Amsterdam ging het om ChaDeMo palen, maar zoals ik al schreef worden auto's met die aansluiting in Europa uitgefaseerd en de bijbehorende V2G mogelijkheid dus ook.
Over Lombok heb ik wel eerder gelezen maar anders dat er een hele nieuwe technologie werd gebruikt waarvan men hoopte dat het de wereldwijde standaard ging worden verder weinig concreets kunnen vinden. Alle links die potentieel naar interessante informatie leiden zoals "link naar documenten" lopen allemaal op 404 fouten of
php errors.
In het filmpje op de pagina over Lombok die jij linkt gaat het trouwens ook om een ChaDeMo aansluiting. In de teksten wordt hier en daar wel gesproken over een koppeling op basis van AC die dan tot 90% goedkoper moet zijn (dat geloof ik op zich wel, ChaDeMo is erg duur). Maar de technische details of überhaupt enige concrete informatie kan ik online dus niet vinden. Sterker nog, ze zeggen dat er 20 van zulke laadpalen worden neergezet maar als ik in diverse laadpaal apps of sites kijk staan er geen 20 palen in Lombok, laat staan speciale bi-directionele palen.
Ik krijg graag ongelijk hoor, dus mocht je wel meer technische info boven tafel weten te vinden over de AC-laadpalen waar je kan invoeden hoor ik graag.
Dat ben ik helemaal met je eens, maar desondanks vind ik 15k km wel behoorlijk weinig. Ik zie niet in waarom dit niet langer kan. Ik rijd natuurlijk ook relatief veel, maar 3 keer per jaar naar de garage is gewoon veel. Ik zou niet weten waarom 30k km of 1 keer per jaar niet voldoende zou zijn.
[
Voor 7% gewijzigd door
JeroenE op 01-08-2019 07:33
. Reden: tweede reactie toegevoegd ]