Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-09 23:14
BarryH schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:45:
[...]

Mijn ioniq gem. EUR 80 ex per 15k km. En dat is incl wassen en stofzuigen. Dus worden ze niet rijk van
30k km beurt was 180 incl btw euro met een interieurfilter van 36 euro. Geen idee waarom zo duur vergeleken met de 15k beurt, die was idd rond de 80 euro.

Ik had trouwens het deurpaneel los laten halen omdat de raamschakelaar resoneerde op muziek met wat bass. Dat hebben ze opgelost samen met een langzaam leeglopende voorband.
Verder 0 issues met de Ioniq sinds november 2018.

[ Voor 23% gewijzigd door Spiller op 31-07-2019 18:58 ]

Ioniq 5 P45

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
databeestje schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:47:
Vanuit het niets is daar 41 stuks E-Vito Tourer van Mercedes :D
je bedoelt verkocht neem ik aan ?

[ Voor 19% gewijzigd door prettig op 31-07-2019 19:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Deveon schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:06:
[...]

Ik denk dat maar weinig hun Tesla zonder financiering kopen. Zeker zakelijk wil je niet zoveel vermogen in auto hebben zitten.
Ik heb dat wel gedaan. De extra kosten van financiering - lease of andersinds - zijn zodanig hoog dat ik het hele bedrag simpelweg heb overgemaakt. Vier keer doorgerekend en geen seconde twijfel of spijt. Heb mijn M3 overigens zakelijk gekocht, niet privé.

[ Voor 5% gewijzigd door arsimo op 31-07-2019 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

databeestje schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:47:
Vanuit het niets is daar 41 stuks E-Vito Tourer van Mercedes :D
Zie ik het nou goed en zit er geen DC-laden op? Zeer spijtig anders was dit een perfecte taxibus...

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Erasmo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:15:
[...]

Zie ik het nou goed en zit er geen DC-laden op? Zeer spijtig anders was dit een perfecte taxibus...
Ben ook benieuwd hoe deze het gaat doen (PHEV bus, serial hybrid)) tov de BEV bus...
https://www.schakelautogr...uteert-op-IAA-in-Hannover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 22:17
arsimo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:01:
[...]

Ik heb dat wel gedaan. De extra kosten van financiering - lease of andersinds - zijn zodanig hoog dat ik het hele bedrag simpelweg heb overgemaakt. Vier keer doorgerekend en geen seconde twijfel of spijt. Heb mijn M3 overigens zakelijk gekocht, niet privé.
Idem hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

[...]

Hoog tijd dat iemand extra accu's in e-nv200's gaat stoppen! Misschien volgende week? Hmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:05
prettig schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:32:
[...]

Ja maar garantie is meestal gekoppeld aan voldoen aan onderhoud......met de i3 kan ik het via een app resetten maar 8 jaar garantie op de accu, dus dat risico loop ik liever niet (is toch bijna niks).
Bij ICE's hetzelfde, zodra ze uit garantie lopen gaan mensen onderhoud rekken.
Ik vraag me dus altijd af of dit stand zou houden als het er op aan zou komen. Kan me het bijna niet voorstellen bij een EV; garantie laten vervallen omdat de ruitensproeier niet tijdig is bijgevuld....

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• johan_solar
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 18:16

johan_solar

kitesurfing and coding

Glyn heeft deel 1 van zijn roadtrip van de UK naar Oostenrijk online gezet. Hij rijdt met een Nissan e-NV200 24kWh en heeft een leuke edit gemaakt:

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prettig schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:21:
[...]

Kopen is bijna altijd goedkoper. Ze rekenen met een veel te hoge afschrijving bij de LM (zeker bij EV's). En de vraag is hoog dus kunnen ze ook meer vragen (oa voorraad). Nu veel meer maatschappijen EV's gaan aanbieden zal daar wel wat druk op komen.
En Tesla heeft zowat geen onderhoud terwijl een Kona/Niro om de 15-20K km naar de dealer moeten.....waarom is mij een raadsel (anders dan centjes voor de dealer).
onderhoud gaat meer om veiligheid dan iets anders bij een EV. Zijn de bandenggoed, de remmen, het mechanische gedeelte, de ruitenwissers,... En dan voor comfort nog even de interieurfilters vervangen en klaar. Dat Tesla kiest om minder onderhoud te doen is mijn inziens dan ook in de eerste plaats een gevolg van te weinig capaciteit in hun service centra.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
houthakker schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 16:16:
Ja, als het er niet in zit gaat het ook niet werken he 8)7. Een EV communiceert bijna altijd met een laadpaal om te weten wat de capaciteiten van de laadpaal zijn, als dat niet zo is word er natuurlijk ook niet terug geleverd...
Dat was nu juist mijn hele punt. Er staan al tienduizenden laadpalen in het hele land. Die moeten dus vervangen worden door iets anders om dit mogelijk te maken. Dat je dan ook nog auto's moet hebben die het kunnen is nog tot daar aan toe, die worden (denk ik) sneller vervangen dan laadpalen.

Maar waarom zou een laadpaalbeheerder zijn prima werkende laadpaal gaan vervangen zodat een auto die aangekoppeld is geld kan verdienen met terugleveren? Dan zal die laadpaalbeheerder ook geld willen verdienen. Hoe meer mensen ergens aan moeten gaan verdienen hoe groter het prijsverschil moet zijn om dit interessant te maken. En als dit zo interessant wordt dat je hier als laadpaalbeheerder brood in ziet waarom zou je dan niet de hele stap met een laadpaal en auto overslaan?
Zet gewoon een stationaire accu neer en verdien meer. En als die laadpaalbeheerder dat niet wil omdat hij in de laadpalenbusiness wil blijven dan zullen er wel andere mensen zijn die dat wel gaan doen. Met prijsverschillen als 20 cent die eerder door anderen zijn genoemd begint het al interessant te worden.

Stel je koop een accu met 20 kWh bruikbaar (dus tussen de 20 en 80% zodat hij niet zo snel slijt) en wat inverters erbij zodat je kan laden en ontladen. Wat zal je dan kwijt zijn? Iets van 10k euro ofzo? Als je dan iedere dag 20 cent per kWh kan verdienen heb je na 7 jaar je geld weer terug (20 * 0,2 * 365 * 7 = 10220 euro). Dat is in dezelfde orde van grootte als de terugverdientijd van PV panelen. Die dingen zijn nu al niet aan te slepen dus ik zie niet in waarom het dan voor zulk soort batterijsystemen niet anders zou zijn. Nouja, behalve dan dat de prijs per kWh hoog blijft (of nog hoger wordt) omdat dan niet alleen de autofabrikanten die batterijen willen hebben maar ook iedereen die een een stukje berging over heeft.
Dit staat allemaal nog redelijk in de kinderschoenen, er word wat getest in Amsterdam, Utrecht (Lombok):
In Amsterdam ging het om ChaDeMo palen, maar zoals ik al schreef worden auto's met die aansluiting in Europa uitgefaseerd en de bijbehorende V2G mogelijkheid dus ook.

Over Lombok heb ik wel eerder gelezen maar anders dat er een hele nieuwe technologie werd gebruikt waarvan men hoopte dat het de wereldwijde standaard ging worden verder weinig concreets kunnen vinden. Alle links die potentieel naar interessante informatie leiden zoals "link naar documenten" lopen allemaal op 404 fouten of php errors.

In het filmpje op de pagina over Lombok die jij linkt gaat het trouwens ook om een ChaDeMo aansluiting. In de teksten wordt hier en daar wel gesproken over een koppeling op basis van AC die dan tot 90% goedkoper moet zijn (dat geloof ik op zich wel, ChaDeMo is erg duur). Maar de technische details of überhaupt enige concrete informatie kan ik online dus niet vinden. Sterker nog, ze zeggen dat er 20 van zulke laadpalen worden neergezet maar als ik in diverse laadpaal apps of sites kijk staan er geen 20 palen in Lombok, laat staan speciale bi-directionele palen.

Ik krijg graag ongelijk hoor, dus mocht je wel meer technische info boven tafel weten te vinden over de AC-laadpalen waar je kan invoeden hoor ik graag.
Blokker_1999 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 07:10:
onderhoud gaat meer om veiligheid dan iets anders bij een EV. Zijn de bandenggoed, de remmen, het mechanische gedeelte, de ruitenwissers,...
Dat ben ik helemaal met je eens, maar desondanks vind ik 15k km wel behoorlijk weinig. Ik zie niet in waarom dit niet langer kan. Ik rijd natuurlijk ook relatief veel, maar 3 keer per jaar naar de garage is gewoon veel. Ik zou niet weten waarom 30k km of 1 keer per jaar niet voldoende zou zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door JeroenE op 01-08-2019 07:33 . Reden: tweede reactie toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]
onderhoud gaat meer om veiligheid dan iets anders bij een EV. Zijn de bandenggoed, de remmen, het mechanische gedeelte, de ruitenwissers,... En dan voor comfort nog even de interieurfilters vervangen en klaar. Dat Tesla kiest om minder onderhoud te doen is mijn inziens dan ook in de eerste plaats een gevolg van te weinig capaciteit in hun service centra.
VW ICEs mogen ook om de 30k. Ze houden gewoon rekening met dit interval voor het vervangen van de remmen en banden etc. BMW heeft overal sensoren zitten en dus een variabel onderhoudsinterval. Als je veel stad rijdt slijten je remmen sneller, heb je dus een korter interval dan als je veel snelweg rijdt.
Bij EVs zullen de meeste onderdelen vooral slijten door rijd en minder door afstand.
Enige echte slijtage onderdelen die ik kan bedenken zijn de banden, remmen en het interieur luchtfilter. Voor de rest zal het vooral rubbers zijn in het onderstel dat na jaren versleten zullen zijn door uitdroging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
[...]
De meeste van de zaken die je opsomt zijn de verantwoordelijkheid van de bestuurder en worden zelfs periodiek nagekeken door de technische controle. In een fractie van de tijd en vooral voor een fractie van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenE schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 11:47:
[...]
Vandaar mijn vraag welke laadpaal jij kent die dit kan. Ik ken alleen maar laadpalen die kunnen "balanceren" op uitgaande stroom naar de auto toe en geen enkele die dit kan doen op inkomende stroom.

Hoe moet de Sion weten dat het überhaupt een balancerende paal is? Dat soort dingen zit helemaal niet in de bestaande communicatie tussen een auto en een laadpaal.

In de situatie die ik schetste is het voor het gebruik van stroom ook niet per se nodig dat de laadpaal balancerend is. Maar voor invoeren ineens wel!
Zelfs in je eigenste NL staat al zo'n werkend (proef)project. ;)
YouTube: Engie Vehicle-To-Grid | Fully Charged
Uiteraard niet direct geschikt voor een thuissituatie maar dat is meer een kwestie van willen dan van kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 01-08-2019 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@IvoB2Ja, die ken ik wel. Dat is dus via ChaDeMo. Er komen geen nieuwe auto's in Europa op de markt met ChaDeMo aansluitingen dus dat gaat in de praktijk nooit meer iets worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-08 21:45
JeroenE schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 07:29:
[...]

Over Lombok heb ik wel eerder gelezen maar anders dat er een hele nieuwe technologie werd gebruikt waarvan men hoopte dat het de wereldwijde standaard ging worden verder weinig concreets kunnen vinden. Alle links die potentieel naar interessante informatie leiden zoals "link naar documenten" lopen allemaal op 404 fouten of php errors.

In het filmpje op de pagina over Lombok die jij linkt gaat het trouwens ook om een ChaDeMo aansluiting. In de teksten wordt hier en daar wel gesproken over een koppeling op basis van AC die dan tot 90% goedkoper moet zijn (dat geloof ik op zich wel, ChaDeMo is erg duur). Maar de technische details of überhaupt enige concrete informatie kan ik online dus niet vinden. Sterker nog, ze zeggen dat er 20 van zulke laadpalen worden neergezet maar als ik in diverse laadpaal apps of sites kijk staan er geen 20 palen in Lombok, laat staan speciale bi-directionele palen.

Ik krijg graag ongelijk hoor, dus mocht je wel meer technische info boven tafel weten te vinden over de AC-laadpalen waar je kan invoeden hoor ik graag.
De laadpalen in Lombok zijn er door We Drive Solar ism ELaadNL en Last Mile Solutions neergezet.

Uit het persbericht:
https://www.lastmilesolut...systeem-in-Utrecht-NL.pdf
Ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten worden in de stad geïnstalleerd
De wereldprimeur in Utrecht omvat de eerste implementatie van het nieuwe ISO15118-protocol voor AC bidirectioneel laden, dat momenteel definitief wordt gemaakt
Tech sheet van controller die volgens mij wordt gebruikt:
https://www.lastmilesolut...6/EVC-controller-52ac.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

[...]

-O- 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 16:05
Dank voor de YT van Engie voor wat betreft de V2G geeft hij inderdaad aan wat en wie belangstelling heeft voor de problematiek, maar zij zijn de enige producent van elektrische energie niet en de concurrentie, niet bij naam genoemd, is ook al druk in de weer.
Om te beginnen de EV lader is mogelijks van NL fabricaat en meet nog de grotte van een PV inverter. Idealiter wordt dus PV stroom via de bi-directionele lader meteen in een accu gestopt (is eigenlijk de correctere benaming). Weinig verliezen, piekshaving, e.a.
Concurrent(en) spreken eerder van V2B (Building).
Doel: de wagen staat hoofdzakelijk stil, connecteer hem en laat uw energieleverancier hem aansturen. Zij moeten immers ten alle tijden het net van de nodige stroom voorzien voor al hun klanten, particulier én privé. Wat je met hen enkel afspreekt via de app is welke afstand je nog wil afleggen in welk tijdslot. Voor de rest maken zij, tegen betaling, gebruik van uw batterij. Er was sprake van 50-80€/mnd bij inpluggen op werk en thuisomgeving. Uiteraard houden ze rekening met noodverplaatsingen en vermoedelijk meer dan dat gezien er voor hen ook een piekverbruik is wanneer je net na de dagtaak thuis komt en ze daar ook nog een deel capaciteit van uw accu wensten te gebruiken voor de V2H.
Deze accu zou hoofdzakelijk gebruikt worden voor piekshaving binnen hun productiecapaciteit maar regionaal (building) gestuurd worden. Dit betekent eigenlijk dat niet alle verbruik maar deelverbruik opgevangen kan worden van het gebouw/regio/buurt welke niet vanuit een centrale moet aangeleverd worden.
Voor de producent betekent dit soort aansturing een win-win gezien de efficiëntie van zijn productie eenheden de hoogte ingaat, nl. eerder continue max-power productie dan fluctuerend deellast gebruik van de centrale.
Een volgende stap zou kunnen zijn, plannen zijn er al, is de thuisaccu echter de li-gebaseerde accu's zijn duur en gewild bij de EV's, zoals in de YT gemeld hoogwaardige accu's. Van daar de recuperatieaccu's uit EV's, lood in de YT is louter voor test gezien zij ze gratis hebben, lees er geld voor gekregen hebben om ze af te voeren. Men is aan het uitkijken naar milieuvriendelijkere accu's en dan komt bv. de zoutwater accu in de picture. Een betaalbare accu die bij massaproductie nog veel potentie heeft om heel sterk te dalen in prijs, echter met een groot nadeel: ze kunnen geen grote stromen leveren en houden het liefst van een constante stroom. Ideaal voor een thuisaccu, maar wil men piekverbruik opvangen dan zal men vermoedelijk supercap erbij moeten betrekken.
Zelfde producent is ook plannen aan het maken om thuisaccu's tegen betaling te installeren bij hun klanten en afhankelijk van het contract met de klant korting te geven op de huurkoop van de accu. De afspraken via de app zouden er dan als volgt uit zien: de dame in huis vult (af)wasmachine en droogkast en en laat via de app het eind uur van het programma weten. De energieleverancier zorgt dat ten laatste, kan ook véél vroeger zijn, het programma afgelopen is op het gevraagde uur en dit met stroom van uw eigen PV's, van de accu of zelfs van het grid, het meest efficiente voor hem.
Om dit te doen is er reeds een zwarte doosontwikkeld die de nodige aansturing kan doen en, hou je vast, de digitale teller eigenlijk overbodig is, gezien zij zelf alle nodige info verzamelen via hun zwarte doos.
Het nadeel voor de 'klant' is wel dat je een langere periode zal vasthangen aan dezelfde energieproducent.
De toekomst is dus een totale andere denkwijze van om te gaan met energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
prettig schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 12:45:
[...]

Zal hem eens vragen (hij werkt voor groot bedrijf, die hebben altijd betere tarieven), maar is een AWD LR.

Die van ons zijn gekocht, ben je stuk goedkoper uit, ik zou die altijd in financial lease nemen of financieren.....garantie is lang zat, onderhoud erg laag (1x in de 2 jaar naar Tesla voor vloeistoffen en dan je banden), verzekering valt reuze mee (en kun je gewoon 5 jaar nieuwwaarde voor verzekeren, wij zijn 1100,-/jaar kwijt aan verzekering, incl. btw).
Zo groot is de marge nu ook weer niet van een leasemaatschappij. Ik denk zomaar eens dat zij alle kosten beter meenemen. En dat gaat natuurlijk wel hard, bijvoorbeeld 4 procent rente over de investering is al gauw een kleine 10K, die dan wel in het maandbedrag zit. Dat moet je als je zelf koopt ook meenemen in je berekening.

De grote hamvraag is natuurlijk wat de restwaarde is, dat is de grootste kostenpost. Ik koop eigenlijk altijd auto's, maar bij mijn laatste diesel was ik blij dat ik er redelijk gunstig af kwam. Daar was leasen achteraf goedkoper geweest. En dat kan met ev's ook zomaar gebeuren. Stel het slaat hemelaam niet aan, doordat de overheid stopt met stimuleren, dan zakt de restwaarde fors. Of batterijen worden ineens fors goedkoper of Tesla verdwijnt van de markt. Dat is een stuk risicopremie wat uiteraard in een leaseprijs zit, die jongens doen dit al jaren als corebusiness en weten echten wel hoe ze moeten rekenen.

Je ziet ook dat de prijs van Tesla 3 omhoog lopen in de lease, omdat er steeds problemen zijn met de service/kwaliteit. Een leasemaatschappij past daarop zijn tarieven gelijk aan.

Het is een kwestie van afwegen wat je belangrijk vind, maar als je een gelijkwaardig berekening maakt zou het verschil vooral in de winst/rente/risco marge moeten zitten. Als je zelf koopt kan je daarop het verschil maken. En normaal gesproken weet een lm ook een betere in- en verkoopprijs te scoren, dat zal bij Tesla nu minder gaan, maar dat is wellicht in de toekomst anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenE schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 08:11:
@IvoB2Ja, die ken ik wel. Dat is dus via ChaDeMo. Er komen geen nieuwe auto's in Europa op de markt met ChaDeMo aansluitingen dus dat gaat in de praktijk nooit meer iets worden.
Pech voor de investering van Engie dan.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: als er EV's met terugkoppeling (V2G) in CCS beschikbaar komen zouden ze dan gewoon de stekker van hun laadpalen kunnen aanpassen of moet heel hun infra omgebouwd worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Kluutmaran schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:26:
De laadpalen in Lombok zijn er door We Drive Solar ism ELaadNL en Last Mile Solutions neergezet.
In dit verband laatst een interessant auto'tje zien staan in Utrecht:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DJlTh4E.jpg

Edit: kenteken gewist, maar was een Franse.

[ Voor 9% gewijzigd door TucanoItaly op 01-08-2019 11:28 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kluutmaran schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 09:26:
Aha, in het persbericht (van een paar maanden geleden) spreekt men trouwens nog dat ze die neer gaan zetten. Dus waarschijnkijk staan ze er nog niet?
Tech sheet van controller die volgens mij wordt gebruikt:
Merci! Helaas heb ik te weinig geld om at random ISO standaarden te kopen, dus het is nog even wachten tot er ergens beschrijvingen van de protocollen komen.
IvoB2 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:22:
Gewoon uit nieuwsgierigheid: als er EV's met terugkoppeling (V2G) in CCS beschikbaar komen zouden ze dan gewoon de stekker van hun laadpalen kunnen aanpassen of moet heel hun infra omgebouwd worden?
De stekker moet sowieso vervangen worden en het communicatie protocol met de auto is ook heel anders. Maar de rest kan hetzelfde blijven, denk ik. Bijvoorbeeld om te weten hoeveel de PV opbrengt of op welke tijden het voordelig is om de energie uit de auto te halen heeft in theorie niets met de aansluiting van de auto te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@TucanoItaly Plaatje is niet te zien (imgur weigert).

Nu wel dus.

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 01-08-2019 12:29 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@deamonix Bij mij doet hij het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

prettig schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:17:
[...]

Ben ook benieuwd hoe deze het gaat doen (PHEV bus, serial hybrid)) tov de BEV bus...
https://www.schakelautogr...uteert-op-IAA-in-Hannover
Het is een stap in de goede richting(elektrische aandrijving, met range-extender a la Ampera) maar Ford heeft tot nu toe niet echt de de bal opgepakt imho. Behalve een paar compensatie focussen een paar jaar geleden hebben ze niks elektrisch in het assortiment.
mux schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:58:
[...]

Hoog tijd dat iemand extra accu's in e-nv200's gaat stoppen! Misschien volgende week? Hmm...
Ben benieuwd! De bus kreeg toch een groter pakket dan de Leafs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Deveon schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:06:
[...]

Ik denk dat maar weinig hun Tesla zonder financiering kopen. Zeker zakelijk wil je niet zoveel vermogen in auto hebben zitten.
Ik heb het meer over goedkopere EV’s tussen 30 en 50k. Ook die zijn voor 90 procent van de bevolking niet haalbaar. En de 10 procent die ze wel kunnen betalen zullen ook grotendeels al met pensioen zijn en waarschijnlijk liever een ICE kopen omdat ze een EV te modern vinden. Dan blijft een heel klein percentage over op jongere leeftijd die en het geld paraat heeft om een EV te kunnen aanschaffen en ook daadwerkelijk gaat aanschaffen. Alle duurdere EV ‘s, boven de 50k worden momenteel al haast niet meer verkocht (lees geleased) trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 16:46

houthakker

Poehé

JeroenE schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 07:29:
[...]
Dat was nu juist mijn hele punt. Er staan al tienduizenden laadpalen in het hele land. Die moeten dus vervangen worden door iets anders om dit mogelijk te maken. Dat je dan ook nog auto's moet hebben die het kunnen is nog tot daar aan toe, die worden (denk ik) sneller vervangen dan laadpalen.
...
[...]
In Amsterdam ging het om ChaDeMo palen, maar zoals ik al schreef worden auto's met die aansluiting in Europa uitgefaseerd en de bijbehorende V2G mogelijkheid dus ook.
...
Punt 1, want de incentives hangt van de situatie af. Ik denk niet dat er persee een model komt om in stroom te kunnen handelen, het gaat er om dat netbeheerders (de belangrijkste belanghebbende) buffers nodig hebben om dips/peaks of outage in het netwerk (door duurzamen bronnnen en gebruikers) te kunnen beteugelen.

Laadpaal-beheerders bieden enkel een dienst; als er vraag komt (van netbeheerders of gebruikers) dan gaan zij deze dienst leveren als er iets aan te verdienen valt. Je gaat er wel makkelijk vanuit dat een accutje kopen en ergens neer zetten veel makkelijker en goedkoper is (kost ruimte en geld, waarom niet leven van de gebruiker, er zitten straks een miljoen batterijen op de weg? scheelt een hoop risico). Als laadpaal beheerders er niets in zien, gaat netbeheerders dit gewoon zelf doen..

Gaat het er komen? Ik denk het wel? Is het zeker? Nee. Is het business model af, vast niet.

Punt 2; V2G staat los van de stekker. V2G = ISO 15118 is niet gekoppeld aan type spanning, stekker (zelfs draadloos) of wat dan ook. Zoals als eerder gezegd; dit staat nog volop in ontwikkeling. Hoe het dan zit met conversie van DC/AC en in welk apparaat dat gaat gebeuren (paal/auto) hangt af van wie het systeem gaat integreren.
Een aardig voorbeeld van v2g situatie is beschreven hier: https://v2g-clarity.com/b...supports-vehicle-to-grid/

Een auto heeft nu al een AC/DC converter, en DC(-snel)-laders een AC/DC. Afhandelijk van de stroom zal bepaald worden welk apparaat de conversie doen; voor kleine stromen waarschijnlijk de auto, en voor grote stromen de laadpaal zoals dat nu ook al het geval is.

kortom, ik denk dat je wijzer word als je je wat gaat verdiepen op het internet, hier allerlei vragen en stellingen te droppen:
- https://v2g-clarity.com/iso15118-manual/
- https://www.elaad.nl/uplo...rging_ecoystem_V1.0s2.pdf
- https://nl.qwerty.wiki/wiki/Vehicle-to-grid
- https://amsterdamsmartcity.com/p/vehicle-to-grid
- http://www.pr-electronics...v2g-snellader-ter-wereld/
- reviews: Van snelladen tot slim laden - Voldoende laadpalen, voldoende stroom?

[ Voor 3% gewijzigd door houthakker op 01-08-2019 14:01 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Laatst online: 15:11
Nieuw filmpje van Sonomotors, dit keer met een verhaal over de batterij. Belangrijkste dingen in mijn ogen zijn dat de batterij gekoeld en verwarmd gaat worden (15-35C is het streven). En dat ipv een warmtepomp de warmte van de batterij en motor (en wellicht andere dingen?) gebruikt gaan worden om het interieur te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Pierz Hm, geen warmtepomp en dan ook geen airco? Hoe gaan ze die batterij dan koelen als het buiten 40 graden (of meer) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
JeroenE schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:10:
@Pierz Hm, geen warmtepomp en dan ook geen airco? Hoe gaan ze die batterij dan koelen als het buiten 40 graden (of meer) is?
Hij heeft wel een airco, ik neem aan dat ze dat bedoelen met: • Single zone automatic climate control

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Klopt heeft wel een airco.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
Dat er restwarmte is is zeker, 1 van mijn vorige ICE's had een webasto van 5kW en dat was bij -5° nogal krap om het als aangenaam te ervaren. Maar te hopen dat hun wagen niet zoveel restwarmte produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
IvoB2 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 07:40:
[...]

De meeste van de zaken die je opsomt zijn de verantwoordelijkheid van de bestuurder en worden zelfs periodiek nagekeken door de technische controle. In een fractie van de tijd en vooral voor een fractie van de prijs.
Klopt helemaal. Hoeveel mensen ken jij die regelmatig hun banden controleren op slijtage? En dat is dan nog de eenvoudigste controle om uit te oefenen. De technische controle? In België is dat de eerste keer na 3 jaar. Voldoende mensen die na 3 jaar er al enkele sets banden hebben doorgedraaid. En de tweede keer na 5 jaar. Dit gewoon omdat men er vanuit gaat dat een jonge wagen goed is, ongeacht de kilometerstand. Dat mensen inderdaad zelf het initiatief nemen om het na te (laten) kijken.
fisherman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:06:
[...]

Ik heb het meer over goedkopere EV’s tussen 30 en 50k. Ook die zijn voor 90 procent van de bevolking niet haalbaar. En de 10 procent die ze wel kunnen betalen zullen ook grotendeels al met pensioen zijn en waarschijnlijk liever een ICE kopen omdat ze een EV te modern vinden. Dan blijft een heel klein percentage over op jongere leeftijd die en het geld paraat heeft om een EV te kunnen aanschaffen en ook daadwerkelijk gaat aanschaffen. Alle duurdere EV ‘s, boven de 50k worden momenteel al haast niet meer verkocht (lees geleased) trouwens.
Waarom zou je het geld moeten parraat hebben? Ik heb er zelf, als dertiger, voor geleend. Al geef ik je wel gelijk dat voor vele mensen dat bedrag alsnog niet haalbaar is. Al moet ik direct bekennen dat ik toch ook op de limiet van mijn kunnen zit.
Pierz schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:38:
Nieuw filmpje van Sonomotors, dit keer met een verhaal over de batterij. Belangrijkste dingen in mijn ogen zijn dat de batterij gekoeld en verwarmd gaat worden (15-35C is het streven). En dat ipv een warmtepomp de warmte van de batterij en motor (en wellicht andere dingen?) gebruikt gaan worden om het interieur te verwarmen.

[YouTube: Talking About the Features of the Battery – Part 1 | Sono Motors]
Positief dat men zo kosten drukt. Nadeel is dat je weer mag wachten tot "de motor warm is gedraaid"

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Bijzonder dat ze denken dat de motor genoeg warmte opwekt. Even uitgaan van 10 kW bij normaal rijden (70 km/h of zo), bij 95% rendement (niet ongebruikelijk) betekent dat 5% warmte van 10 kW, dus 500 W. Daar kun je echt geen cabine van verwarmen als het koud is. Rijwind koelt namelijk erg goed, zowel de motor, als de cabine. Het is niet voor niets dat een 2 kW weerstand wordt gebruikt bij bijvoorbeeld een Leaf om de auto te verwarmen. Daarnaast moet dan ook de batterij nog worden verwarmd...

Ik moet nog zien dat de claims waargemaakt kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 18-09 21:12
Gewoon een heel inefficiënte motor er in zetten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Blokker_1999 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:01:
[...]

Waarom zou je het geld moeten parraat hebben? Ik heb er zelf, als dertiger, voor geleend. Al geef ik je wel gelijk dat voor vele mensen dat bedrag alsnog niet haalbaar is. Al moet ik direct bekennen dat ik toch ook op de limiet van mijn kunnen zit.
Er zijn genoeg mensen die voor zoiets als een auto lenen of leasen, dat is dus die 90 procent van de bevolking, dat weet ik.
Ik ben echter niet zo opgevoed en koop alleen wat ik direct cash kan betalen.
Het enige waar ik gedeeltelijk voor heb geleend is een huis, maar ook daar gelijk een groot deel natuurlijk cash van betaald zoals het hoort.

Ik verwacht overigens dat om omringende landen de vraag naar EV’s wel groter blijft bij particulieren. Daar zijn mensen gemiddeld een stuk vermogender en geven ook meer geld uit aan een auto. Een Duitser geeft gemiddeld 30k uit aan een nieuwe auto bijvoorbeeld, een stuk meer dan maximaal 20k wat Nederlanders veelal aan een gloednieuwe auto uitgeven. Het gemiddelde zal hier dus nog lager liggen. Een groot deel van de niet verkochte EV’s kunnen ze dus wellicht in de toekomst wel kwijt in Duitsland of België.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• johan_solar
  • Laatst online: 18-09 18:16

johan_solar

kitesurfing and coding

En daar is alweer deel 2 van de inspirerende trip.

Wat dus erg handig is dat je via https://www.plugshare.com/ oplaadpunten kan vinden die ook naast een supermarkt, restaurant etc staan zodat je inkopen kunt combineren met laden en daarmee je tijd effectief gebruikt.

pvoutput 6300Wp ZW en NO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Die Glyn heeft nog veel meer interessante video's met zijn e-NV200, bijvoorbeeld naar Frankrijk en Spanje. Verder ook nog trips met zijn Tesla Model S. YouTube: Glyn Hudson

[ Voor 21% gewijzigd door PeterZ(on) op 01-08-2019 20:10 ]

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
daemonix schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:24:
Bijzonder dat ze denken dat de motor genoeg warmte opwekt. Even uitgaan van 10 kW bij normaal rijden (70 km/h of zo), bij 95% rendement (niet ongebruikelijk) betekent dat 5% warmte van 10 kW, dus 500 W. Daar kun je echt geen cabine van verwarmen als het koud is. Rijwind koelt namelijk erg goed, zowel de motor, als de cabine. Het is niet voor niets dat een 2 kW weerstand wordt gebruikt bij bijvoorbeeld een Leaf om de auto te verwarmen. Daarnaast moet dan ook de batterij nog worden verwarmd...

Ik moet nog zien dat de claims waargemaakt kunnen worden.
Als je zelf al tot de conclusie komt dat de Sion niet verwarmd kan worden op deze manier, waarom ga je er dan van uit dat er geen additionele verwarming in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Pierz schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:38:
[...]

Als je zelf al tot de conclusie komt dat de Sion niet verwarmd kan worden op deze manier, waarom ga je er dan van uit dat er geen additionele verwarming in zit?
Omdat je dat zelf suggereert? En omdat dan de keuze voor het niet-implementeren van een warmtepomp bij voorbaat een slechte keuze is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Tesla doet het ook zonder warmtepomp (en nog wat ander ev's) is dat slecht ?

Meeste energie is nodig voor het opwarmen, daarna stuk minder.
Beetje rit, schijnt elkaar niet zoveel te ontlopen. En warmtepomp is ook weer stuk extra complexe techniek (duurder) met onderhoud die stuk kan gaan.

Denk overigens dat er nog wel betere en efficiëntere oplossingen voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
daemonix schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:44:
[...]

Omdat je dat zelf suggereert? En omdat dan de keuze voor het niet-implementeren van een warmtepomp bij voorbaat een slechte keuze is.
Oke misschien niet helemaal duidelijk dan, maar er komt (correct me if I’m wrong) een resistieve verwarming in die geholpen gaat worden door de recycling van restwarmte van verschillende onderdelen. Dit om kosten te besparen en toch een efficientere verwarming te hebben op langere ritten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

prettig schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:59:
Tesla doet het ook zonder warmtepomp (en nog wat ander ev's) is dat slecht ?

Meeste energie is nodig voor het opwarmen, daarna stuk minder.
Beetje rit, schijnt elkaar niet zoveel te ontlopen. En warmtepomp is ook weer stuk extra complexe techniek (duurder) met onderhoud die stuk kan gaan.

Denk overigens dat er nog wel betere en efficiëntere oplossingen voor komen.
Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat je voor een warmtepomp IMO evenveel extra complexiteit toevoegt als voor een weerstandsverwarming. De airco zit er toch al in, je hebt dan alleen 2 extra buisstukken en 2 omkeerkleppen nodig en voilà, warmtepomp. Ja, die kleppen zijn wel een extra mechanisch deel dat stuk kan gaan, maar aan de andere kant heb je voor een resistieve verwarming ook weer redelijk dikke bekabeling en schakelmateriaal nodig.

Als er nou helemaal geen airco in zou zitten, dan is een weerstandsverwarming veel makkelijker en betrouwbaarder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Laatst online: 17-09 08:39
@Pierz @mux Tesla doet dit ook in de Model3. Die heeft geen warmtepomp en enkel airco, resistief (motor word gebruikt om warmte te maken en is effectief de resistieve verwarming), radiator en restwarmte (accu, AP computer, motor). Werkt prima omdat alles via de superbottle loopt en dus warmte naar alle kanten afgevoerd kan worden.

edit: linkje met meer info en diagrammen.

[ Voor 38% gewijzigd door Tassadar32 op 01-08-2019 21:16 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ik heb praktijktesten gezien, weet zo gauw niet welke dat waren, en het voordeel is minder groot dan veelal wordt aangenomen. En eenmaal opgewarmd is het verschil minimaal en als je tijdens het laden kunt voorverwarmen is er weinig verschil meer. En als het echt koud is werkt de warmtepomp ook bijna 1 op 1.

De extra kosten voor een warmtepomp kun je m.i. beter besteden aan een accu die dan een een paar kilowatt groter kan zijn, heb je het hele jaar wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Volgens mij is het grootste probleem van een warmtepomp dat het traag verwarmd. Die werken vaak met een buffervat om dit probleem te verhelpen. Zelf vind ik een koelere cabine wel prettig en is stoelverwarming veel effectiever om warm te blijven. Deze heb je toch nodig om de kou uit het (kunst)leer te halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Deveon op 01-08-2019 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Deveon schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:50:
Volgens mij is het grootste probleem van een warmtepomp dat het traag verwarmd. Die werken vaak met een buffervat om dit probleem te verhelpen. Zelf vind ik een koelere cabine wel prettig en is stoelverwarming veel effectiever om warm te blijven. Deze heb je toch nodig om de kou uit het (kunst)leer te halen.
Que? Een LLWP met buffervat? Zoals hierboven, een airco laten verwarmen is niet veel complexer, en het verschil is wel groot, minimaal een factor 2, waarom dat echter in deze applicatie in de praktijk niet zo blijkt te zijn (?) is een goede vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IvoB2
fisherman schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:06:
[...]
En de 10 procent die ze wel kunnen betalen zullen ook grotendeels al met pensioen zijn en waarschijnlijk liever een ICE kopen omdat ze een EV te modern vinden.
Nee hoor. ;)
Vanaf dat er een beetje keuze was voor EV vloog de diesel buiten en kwam er een EV in de plaats. Geleverd een paar maanden na mijn officiële pensioendatum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
bbbrumbrum schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:15:
[...]

Que? Een LLWP met buffervat? Zoals hierboven, een airco laten verwarmen is niet veel complexer, en het verschil is wel groot, minimaal een factor 2, waarom dat echter in deze applicatie in de praktijk niet zo blijkt te zijn (?) is een goede vraag.
Misschien omdat de cabine van een auto maar klein is. En als het inderdaad zo is dat een warmtepomp langzamer opwarmt dan een resistief element, maakt dat de laatste ook interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pierz schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 22:58:
En als het inderdaad zo is dat een warmtepomp langzamer opwarmt dan een resistief element, maakt dat de laatste ook interessanter.
Ik heb nog nooit in een auto met een warmte-element gereden (of althans niet dat ik weet). Wat @mux al schreef is dat als je toch al een airco (dat is immers ook een warmtepomp) hebt dat je dan de meeste en duurste onderdelen al hebt om warmte in de auto te maken.

Wat ik wel weet is dat mijn Kia Soul veel sneller koude en warmte kan genereren dan welke andere auto ik hiervoor ook heb gereden. Dat is dan wel een subjectieve waarneming, natuurlijk.

Aan de andere kant weet ik ook niet precies hoe je het woord "besparen" uit de video moet interpreteren. Het is hier nu eerder uitgelegd als "zit er niet in", maar het kan ook gewoon betekenen dat ze een kleinere versie gebruiken. Zeg maar een 2kW ipv een 4kW. Of wat voor waardes het dan ook precies zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Nu online
Ik denk dat je het vermogen van een warmtepomp in een EV eerder uitdrukt in Watt dan in kW. Mijn warmtepomp thuis is 5kW en die past echt niet in een auto. En EV's met een warmtepomp gebruiken ook een weerstandsverwarming om de auto eerst op te warmen. Ik meen dat TeslaBjorn dat eens liet zien in 1 van zijn video's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:35
Blokker_1999 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 16:01:
[...]

Klopt helemaal. Hoeveel mensen ken jij die regelmatig hun banden controleren op slijtage? En dat is dan nog de eenvoudigste controle om uit te oefenen. De technische controle? In België is dat de eerste keer na 3 jaar. Voldoende mensen die na 3 jaar er al enkele sets banden hebben doorgedraaid. En de tweede keer na 5 jaar. Dit gewoon omdat men er vanuit gaat dat een jonge wagen goed is, ongeacht de kilometerstand. Dat mensen inderdaad zelf het initiatief nemen om het na te (laten) kijken.

[...]
En enkel de merkgarages zijn capabel genoeg om hierover te oordelen?
Er zijn bandencentrales genoeg die je kunnen helpen hiermee. Je ruitenvloeistof merk je zelf wanneer die op is, en die kan je in elke autozaak kopen.
Je remmen controleren, nou, dat gebeurt wel bij een controle van de keuring.

Met al deze dingen ben je goedkoper af als je dat ergens anders laat doen dan bij je garage van je auto. Echt belachelijk als je zo'n dingen in de controle laat uitvoeren. Krijg je nog eens product / banden met een winstmarge van erbij van 40%.
15.000km is echt enkel gebruikt om garagehouders te pamperen. Of kan natuurlijk gewoon zijn omdat het product van inferieure kwaliteit is, en ze er zelf amper in geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 14:56
Het valt me op dat een EV (e-Golf in mijn geval) veel minder warm wordt, dan een ICE. Na een stevige rit kun je zonder problemen je hand op motorkap, grill, etc. leggen en voel je weinig warmte. Vorige week met 40 graden buiten, was 15 minuten voorkoelen naar 22 graden en tijdens rijden standje 2 voldoende om temperatuur comfortabel te houden. Minder opwekken van warmte zal ook minder noodzaak tot koelen zijn. Benieuwd hoe dit in de winter gaat werken.......... Heb veelal de mogelijkheid om de auto aan de laadpaal voor te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Fazer013 Dat is ook logisch, het rendement van een elektromotor zit (ver) boven de 90% waar bij een ICE 70% van het vermogen wordt omgezet in warmte. Die warmte verwarmt dus ook de cabine als het buiten warm is, oftewel, de airco moet veel harder werken in een ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

prettig schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 18:59:
[...]

je bedoelt verkocht neem ik aan ?
Ja, het waren er uiteindelijk 40, niet 41, met een catalogus waarde van 59391 :X

Het project nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
JeroenE schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:33:
[...]
Ik heb nog nooit in een auto met een warmte-element gereden (of althans niet dat ik weet). Wat @mux al schreef is dat als je toch al een airco (dat is immers ook een warmtepomp) hebt dat je dan de meeste en duurste onderdelen al hebt om warmte in de auto te maken.

Wat ik wel weet is dat mijn Kia Soul veel sneller koude en warmte kan genereren dan welke andere auto ik hiervoor ook heb gereden. Dat is dan wel een subjectieve waarneming, natuurlijk.

Aan de andere kant weet ik ook niet precies hoe je het woord "besparen" uit de video moet interpreteren. Het is hier nu eerder uitgelegd als "zit er niet in", maar het kan ook gewoon betekenen dat ze een kleinere versie gebruiken. Zeg maar een 2kW ipv een 4kW. Of wat voor waardes het dan ook precies zijn.
Uitzonderingen bij de premium merken daargelaten zal de gemiddelde ICE eerst een motorblok moeten opwarmen, dat duurt zowieso veel langer.

Ik denk dat ze met besparen echt het weglaten van de warmtepomp bedoelen. Er was namelijk al enige tijd twijfel of er een in de Sion zou komen.
PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:56:
Ik denk dat je het vermogen van een warmtepomp in een EV eerder uitdrukt in Watt dan in kW. Mijn warmtepomp thuis is 5kW en die past echt niet in een auto. En EV's met een warmtepomp gebruiken ook een weerstandsverwarming om de auto eerst op te warmen. Ik meen dat TeslaBjorn dat eens liet zien in 1 van zijn video's.
Dat zou dan verklaren waarom ze het hebben over weglaten. En ook waarom een warmtepomp weinig toevoegt, aangezien het gros van de energie al door het resistieve element wordt verzorgd bij de initiele opwarming.
mux schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:07:
[...]

Wat ik persoonlijk jammer vind, is dat je voor een warmtepomp IMO evenveel extra complexiteit toevoegt als voor een weerstandsverwarming. De airco zit er toch al in, je hebt dan alleen 2 extra buisstukken en 2 omkeerkleppen nodig en voilà, warmtepomp. Ja, die kleppen zijn wel een extra mechanisch deel dat stuk kan gaan, maar aan de andere kant heb je voor een resistieve verwarming ook weer redelijk dikke bekabeling en schakelmateriaal nodig.

Als er nou helemaal geen airco in zou zitten, dan is een weerstandsverwarming veel makkelijker en betrouwbaarder.
Ze drukken bij Sonomotors de kosten door massaproductie onderdelen in te kopen. Dus even een eigen AC/warmtepomp in elkaar draaien zal denk ik niet op het programma staan. Maar ze staan soms open voor suggesties, dus je zou ze een mail kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 17-09 18:53
Ik ga na 8 jaar zzp'en weer lease rijden. Waarschijnlijk moet ik diesel gaan rijden, maar ik ga proberen electrisch of semi electrisch. Ben benieuwd!

Via mijn werkgever kan ik een laadpaal laten aanleggen. Wat ik mij dan afvraag, welk tarief krijg ik dan voor mijn stroom en hoe verrekenen we dit? Zit er een verbruiksmeter op de meter? Of zit er dan een tussenpartij tussen?

Het liefst verkoop ik natuurlijk zelf mijn stroom (met een kleine vergoeding voor de genomen moeite)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik snap de keuze van Sono opzich wel, het is een stukje kosten drukken en denk dat deze auto sowieso meer in de zuidelijke landen wordt verkocht waar verwarming minder een issue is.
jantje112 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:48:
Ik ga na 8 jaar zzp'en weer lease rijden. Waarschijnlijk moet ik diesel gaan rijden, maar ik ga proberen electrisch of semi electrisch. Ben benieuwd!

Via mijn werkgever kan ik een laadpaal laten aanleggen. Wat ik mij dan afvraag, welk tarief krijg ik dan voor mijn stroom en hoe verrekenen we dit? Zit er een verbruiksmeter op de meter? Of zit er dan een tussenpartij tussen?

Het liefst verkoop ik natuurlijk zelf mijn stroom (met een kleine vergoeding voor de genomen moeite)
Bij lease wordt het meestal turnkey opgeleverd vanuit de leasemaatschappij. In de laadpaal zit dan een tussenmeter en afhankelijk van de afspraken met je werkgever krijg je x cent per kWh voor je gebruik. Dat is met zonnepanelen natuurlijk super interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Als je een laadpaal van je werkgever kunt krijgen, dan kun je ongetwijfeld ook een EV krijgen. ;)

Verrekening gaat normaliter via de laadpaal, deze heeft een kWh meter die communiceert met de backend bij een pasjes leverancier. Aan die pasjesleverancier geef je je tarief door (evt. met opslag).

Anders is het een kwestie van een eigen kWh meter tussen de laadpaal en je aansluiting, en dat dan regelmatig doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
daemonix schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:05:
Als je een laadpaal van je werkgever kunt krijgen, dan kun je ongetwijfeld ook een EV krijgen. ;)

Verrekening gaat normaliter via de laadpaal, deze heeft een kWh meter die communiceert met de backend bij een pasjes leverancier. Aan die pasjesleverancier geef je je tarief door (evt. met opslag).

Anders is het een kwestie van een eigen kWh meter tussen de laadpaal en je aansluiting, en dat dan regelmatig doorgeven.
Ja, maar mijn KM'ers per jaar komen boven de norm uit voor EV. Beetje vaag, maar dan moet ik eigenlijk diesel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Wij hebben geen probleem met 40 kkm/jaar voor EV's. op hoeveel sta jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
daemonix schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:30:
Wij hebben geen probleem met 40 kkm/jaar voor EV's. op hoeveel sta jij?
Norm ligt bij ons op 35k, ik zit tegen de 45. Maar ik zou het net afkunnen electisch vermoed ik. Dus ik ga het toch aanstippen bij de werkgever. Enkele reis is mijn max 180km, dat is wel krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-09 11:59
jantje112 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:45:
[...]

Norm ligt bij ons op 35k, ik zit tegen de 45. Maar ik zou het net afkunnen electisch vermoed ik. Dus ik ga het toch aanstippen bij de werkgever. Enkele reis is mijn max 180km, dat is wel krap.
Grote vragen zijn dan wat is het leasebudget, kan je laden op je bestemming (is 250+km range genoeg) en wanneer moet je auto geleverd kunnen zijn.

Als je niet kan laden moet je een 400+km snelweg range auto hebben en dat is alleen haalbaar met een Tesla momenteel. Of genoegen nemen met laadtijden onderweg uiteraard. Maar de "voordelige" niet-tesla EVs laden daarvoor mi te langzaam voor onder werktijd. De eerste met redelijke snelheid wordt de ID3 volgend jaar.

Qua harde kosten is bespaart een Ev de werkgever bij 45dkm alleen maar meer dan een diesel :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
davidov2008 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 13:54:
[...]

Grote vragen zijn dan wat is het leasebudget, kan je laden op je bestemming (is 250+km range genoeg) en wanneer moet je auto geleverd kunnen zijn.

Als je niet kan laden moet je een 400+km snelweg range auto hebben en dat is alleen haalbaar met een Tesla momenteel. Of genoegen nemen met laadtijden onderweg uiteraard. Maar de "voordelige" niet-tesla EVs laden daarvoor mi te langzaam voor onder werktijd. De eerste met redelijke snelheid wordt de ID3 volgend jaar.

Qua harde kosten is bespaart een Ev de werkgever bij 45dkm alleen maar meer dan een diesel :p
Er is op het werk redelijk veel laadcapaciteit, maar ik ben vaak wat later op die locatie (drukte) en dan staat het vol met PHEV achtige auto's..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

Ooit gehoord van 10 minuten Fastned? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Moet je als EV een Ümwelt/TÜV-sticker op je voorruit hebben voor de milieuzones in Parijs en de Duitse steden?

En zo ja, kan je die ook bestellen als je je kenteken nog niet weet, maar alvast wel zo'n sticker in huis wil hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
nannoe schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:16:
Moet je als EV een Ümwelt/TÜV-sticker op je voorruit hebben voor de milieuzones in Parijs en de Duitse steden?

En zo ja, kan je die ook bestellen als je je kenteken nog niet weet, maar alvast wel zo'n sticker in huis wil hebt?
Ja, je hebt een sticker nodig, is in Duitsland tenminste zo, zelfs terwijl je daar aan het kenteken kunt zien dat de auto elektrisch is. Je kunt beter wachten tot je het kenteken hebt, het moet op de sticker ingevuld worden. GWK verkoopt ze ook.

[ Voor 9% gewijzigd door Luiaard op 02-08-2019 17:36 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
[...]

Nou ga je eerst maar eens verdiepen in ev's (genoeg die range zat hebben en snel laden) en een id 3 is niet degene die het snelst laad n de grootse range heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:53
prettig schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 19:53:
[...]

Nou ga je eerst maar eens verdiepen in ev's (genoeg die range zat hebben en snel laden) en een id 3 is niet degene die het snelst laad n de grootse range heeft.
De ID3 (LR: 83kWh,125kW,47k) is wel de enigste die lange range en hoge laadsnelheden heeft in het "betaalbare" segment. Model 3 is ofwel duurder (LR), ofwel heeft die de range niet (SR). De 64kWh Kia/Hyundia's komen in de buurt van de range, maar hebben totaal niet het snelle laden (maar ~80kW).
PeterZ(on) schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:56:
Ik denk dat je het vermogen van een warmtepomp in een EV eerder uitdrukt in Watt dan in kW.
Je weet toch dat er in elke ICE/EV wagen (met uitzondering van die zonder airco) een warmtepomp zit van een paar kW? In de kleinere wagens is dat misschien 2kW, maar in de grotere kan dat makkelijk 5kW zijn. Even krachtig als die in je huis. De reden dat die zo groot zijn is omdat je een doos met ramen in de zon snel van 35+C naar 20C wil krijgen. Iets wat in een huis nooit voorkomt.

[ Voor 34% gewijzigd door AndRo555 op 02-08-2019 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prettig
AndRo555 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:04:
[...]

De ID3 (LR: 83kWh,125kW,47k) is wel de enigste die lange range en hoge laadsnelheden heeft in het "betaalbare" segment. Model 3 is ofwel duurder (LR), ofwel heeft die de range niet (SR). De 64kWh Kia/Hyundia's komen in de buurt van de range, maar hebben totaal niet het snelle laden (maar ~80kW).

[...]

Je weet toch dat er in elke ICE/EV wagen (met uitzondering van die zonder airco) een warmtepomp zit van een paar kW? In de kleinere wagens is dat misschien 2kW, maar in de grotere kan dat makkelijk 5kW zijn. Even krachtig als die in je huis. De reden dat die zo groot zijn is omdat je een doos met ramen in de zon snel van 35+C naar 20C wil krijgen. Iets wat in een huis nooit voorkomt.
Ja op papier .... is er nog niet, 2021, kunnen ze leveren, niet getest ....... al genoeg gezien wat veel belooft en stuk minder waar maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:12

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]
De 64kWh Kia/Hyundia's komen in de buurt van de range, maar hebben totaal niet het snelle laden (maar ~80kW).
Het ging niet zo zeer om de snellaad-snelheid maar om de AC laadsnelheid denk ik.. want de kans is klein dat er een 175kW snellader bij de werkgever/klant op het terrein staat ;)
Zowel de Kona als de e-Niro krijgen in de loop van volgend jaar een optie voor een 3fase lader en kunnen dan net zo snel AC laden als Tesla, Audi, etc.
Voor vakantie is die 77kW overigens snel genoeg. De auto is na een sanitaire stop en een kopje koffie weer vol genoeg om naar de volgende snellader te rijden. Als je dagelijks een snellader nodig hebt is sneller kunnen laden wel fijn natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 02-08-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:48
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
prettig schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:41:
[...]

Ja op papier .... is er nog niet, 2021, kunnen ze leveren, niet getest ....... al genoeg gezien wat veel belooft en stuk minder waar maakt.
Bedankt voor de bijdrage. :)
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:56:
[...]

Het ging niet zo zeer om de snellaad-snelheid maar om de AC laadsnelheid denk ik.. want de kans is klein dat er een 175kW snellader bij de werkgever/klant op het terrein staat ;)
Zowel de Kona als de e-Niro krijgen in de loop van volgend jaar een optie voor een 3fase lader en kunnen dan net zo snel AC laden als Tesla, Audi, etc.
Voor vakantie is die 77kW overigens snel genoeg. De auto is na een sanitaire stop en een kopje koffie weer vol genoeg om naar de volgende snellader te rijden. Als je dagelijks een snellader nodig hebt is sneller kunnen laden wel fijn natuurlijk.
Gaat volgens mij wel over DC laden om de werktijd die @davidov2008 zou spenderen aan snelladen te minimaliseren. En dus over eerder dagelijks (lees: niet enkel vakantie) DC snelladen, dan is zoals je zegt sneller wel fijner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luiaard
[...]

De ID3 valt voor mij in elk geval compleet af omdat hij maar 4 zitplaatsen heeft.

Import van EVs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
[...]

En die 80 kW is meer dan voldoende om thuis te komen met korte tijd laden. Daar heb je echt geen VW nepper voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Luiaard schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:34:
[...]

De ID3 valt voor mij in elk geval compleet af omdat hij maar 4 zitplaatsen heeft.
Oh serieus? En dat noemen ze een Volkswagen... 8)7 Het zal wel wéér zo een EV zijn die ze eigenlijk niet (teveel) willen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

AndRo555 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:34:
[...]

Bedankt voor de bijdrage. :)

[...]

Gaat volgens mij wel over DC laden om de werktijd die @davidov2008 zou spenderen aan snelladen te minimaliseren. En dus over eerder dagelijks (lees: niet enkel vakantie) DC snelladen, dan is zoals je zegt sneller wel fijner.
Terwijl je laad kun je prima op de zakjapanner een mailtje tikken. Als je met 400km range zoveel rijdt dat je meerdere keren per dag moet snelladen(800km+ iedere dag?!) dan moet je niet beknibbelen maar gewoon een Tesla kopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IvoB2
Erasmo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 22:13:
[...]

Terwijl je laad kun je prima op de zakjapanner een mailtje tikken. Als je met 400km range zoveel rijdt dat je meerdere keren per dag moet snelladen(800km+ iedere dag?!) dan moet je niet beknibbelen maar gewoon een Tesla kopen.
Als je zoveel uren per dag onderweg bent in de auto kun je beter naar ander werk uitkijken want dan blijft er weinig tijd over voor daadwerkelijke arbeid. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moons
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-09 21:54
JeroenE schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:42:
[...]
Aha, in het persbericht (van een paar maanden geleden) spreekt men trouwens nog dat ze die neer gaan zetten. Dus waarschijnkijk staan ze er nog niet?
Ze zijn al druk bezig met plaatsen, zie bijvoorbeeld:

Ik hoorde dat in de nieuwe tender-uitvraag van de Gemeente Utrecht (~10x groter dan deze 145 palen) ook weer als eis gesteld is dat deze palen in staat zijn tot AC-v2g.
Merci! Helaas heb ik te weinig geld om at random ISO standaarden te kopen, dus het is nog even wachten tot er ergens beschrijvingen van de protocollen komen.
Hier kun je een hoop lezen over ISO 15118. Is overigens met veel betrokken partijen uitgedacht, en bedoeld als open standaard: https://www.elaad.nl/uploads/files/Exploring_the_PKI_for_ISO_15118_in_the_EV_charging_ecoystem_V1.0s2.pdf
De stekker moet sowieso vervangen worden en het communicatie protocol met de auto is ook heel anders. Maar de rest kan hetzelfde blijven, denk ik. Bijvoorbeeld om te weten hoeveel de PV opbrengt of op welke tijden het voordelig is om de energie uit de auto te halen heeft in theorie niets met de aansluiting van de auto te maken.
Een DC-laadpaal is gewoon veel duurder dan een AC-laadpaal. En aangezien er in elke auto een AC-DC converter zit, is het een kleinere moeite om die ook DC-AC te maken richting de laadpaal. In ieder geval Renault is dat al druk aan het testen/ontwikkelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

prettig schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 20:41:
[...]

Volkswagen Will Be The Biggest Electric-Car Maker In 2018, It Says :D
https://www.greencarrepor...car-maker-in-2018-it-says

Volkswagen Missed Its 2018 Electric Vehicle Goal ;w
https://cleantechnica.com...cle-goal-by-217000-units/

Afbeeldingslocatie: https://steinbuch.files.wordpress.com/2015/10/hh50459658.jpg

Niet serieus te nemen die club, voordat men de ID in grote oplages kan produceren zijn we minimaal 3 jaar verder.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 03-08-2019 11:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
revolution-nl schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:44:
[...]

[Afbeelding]

Niet serieus te nemen die club, voordat men de ID in grote oplages kan produceren zijn we minimaal 3 jaar verder.
Niet anders dan de situatie met Model 3 dus. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
revolution-nl schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:44:
[...]

[Afbeelding]

Beetje kort door de bocht...... wel degelijk serieus te nemen (heel veel geld in hun MEB platform gestopt), maar is toch stukje lastiger dan ze dachten. En is ook marketing......."geachte klant, wacht met kopen we komen eraan"..... ze weten zelf ook wel dat het wat uitloopt.

En moet nog zien wat de echte WLTP wordt en of ze de long range (400km+) ook in (serieuze) aantallen kunnen produceren, dat kan nog niemand (muv Tesla).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Luiaard schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 21:34:
[...]

Maar wat zoek je dan? Iets als een Opel Zafira of zo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Wij zijn intussen onderweg met de Leaf naar Zweden. Boot was volgeboekt, dus over het vasteland van Denemarken naar Zweden. We zijn vanochtend vanuit Hamburg vertrokken, en tot nu toe gaat het allemaal prima. Gratis laders, zelfs 175 kW CHAdeMO (!). Het grootste nadeel is nog steeds het gebrek aan koeling, en afname van laadsnelheid na de eerste sessie, ook met de nieuwste firmware. Eerste sessie deed 50% in 30 minuten, de tweede 45% in 40. Gelukkig gaan we op de terugweg op toevallig makkelijke afstanden overnachten, maar een rit van 600+ km zoals vandaag is nog niet heel ideaal met een CHAdeMO lader. Volgend jaar toch maar hopen op een goede deal voor een Hyundai of zo bij de aanbesteding van de consumentenbond.

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
TucanoItaly schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:19:
[...]

Maar wat zoek je dan? Iets als een Opel Zafira of zo?
Absoluut niet. Het gaat mij om de zitplaatsen, anders passen we er niet in. We rijden nu in een Honda Jazz en een Nissan Leaf, beiden groot genoeg en vijf zitplaatsen voor een gezin van vijf. Daar doen we alles mee, incl. vakanties.

Een nieuwe(re) EV zou beiden moeten vervangen en een grotere range hebben dan de 24kWh Leaf. Voor vakanties kunnen we ruilen met ouders/schoonouders i.v.m. trekhaak.

[ Voor 16% gewijzigd door Luiaard op 03-08-2019 13:22 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Luiaard Dan is een eNiro toch ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Is een optie, alhoewel ik zou wachten tot er zoiets gebruikt beschikbaar is. Mijn opmerking ging in de eerste plaats over het feit dat de ID3 maar 4 zitplaatsen heeft. Van de Honda E kan ik dat nog enigzins begrijpen (compacte stadsauto), maar van een mainstream VW met diverse accupakketten niet direct.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
ID3 is gewoon een Golf qua zitruimte.. dus die 3/4 zitruimte in het midden is er degelijk wel met een gordel.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
Simply1337 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:41:
ID3 is gewoon een Golf qua zitruimte.. dus die 3/4 zitruimte in het midden is er degelijk wel met een gordel.
Waarom staat er dan op EV-database 4 zitplaatsen? En op de foto's ook? Ik hoop dat het anders is, ik zou ook zeggen grootte van een Golf is gewoon vijf zitplaatsen.

Edit: nog eens gecheckt in een videoreview, toch wel 5 zitplaatsen. Mag EV-database dan wel aanpassen...

[ Voor 12% gewijzigd door Luiaard op 03-08-2019 14:50 ]

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Luiaard schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:45:
[...]

Waarom staat er dan op EV-database 4 zitplaatsen? En op de foto's ook? Ik hoop dat het anders is, ik zou ook zeggen grootte van een Golf is gewoon vijf zitplaatsen.

Edit: nog eens gecheckt in een videoreview, toch wel 5 zitplaatsen. Mag EV-database dan wel aanpassen...
Volgens mij is die ruimer (en 5 zitplaatsen), is maatje golf van buiten, maar echt ev platform (dus meer ruimte binnen). Maar nog bar weinig echte reviews. Maar dashboard is bekend (hmmm niet kapot van), vorm, nu nog praktijk (jaartje wachten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Zijn er mensen die thuis geen laadpaal hebben maar dat anders oplossen?
Ik ga waarschijnlijk voor een tesla model 3 echter kan ik op korte termijn geen laadpaal voor mijn deur krijgen.
1 straat verderop is er wel een publiekelijke paal aanwezig.
Over het algemeen hoef ik maar ~70km per dag te rijden. Bij sommige klanten zijn ook oplaadpalen aanwezig.

Zou iemand zijn ervaring in een soortgelijke situatie kunnen delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:48
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:28
Douweegbertje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:58:
Ik ga waarschijnlijk voor een tesla model 3 echter kan ik op korte termijn geen laadpaal voor mijn deur krijgen.
Over het algemeen hoef ik maar ~70km per dag te rijden. Bij sommige klanten zijn ook oplaadpalen aanwezig.

Ja hoor, zo doe ik het al 3 maanden. Ik heb dan twee dubbele laadplekken op loopafstand, en ben nog nooit onverrichte zaken teruggekeerd. Ik rij door tot <200km en dan een keertje een nacht laten staan tot 90%. Of aankoppelen tot 100% de dag of nacht voor vertrek bij langere ritten.

In mijn gemeente mocht ik een laadpaal aanvragen dichterbij omdat de eerstvolgende meer dan 300m lopen was, dus die komt ergens over een maandje. Dan is het nog 50m van mijn huis, maar in de praktijk maakt dat niet heel veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Douweegbertje is die plek vaak bezet als jij thuis komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:51
Douweegbertje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:58:

Wij hebben een v60 hybride en ik doe het gewoon met een granny charger in het stopcontact aan de gevel. Zeker als je maar 70km per dag rijd is dat goed te doen. (12 uurtjes thuisladen 1900 tot 700 is dan ook gewoon 28 kWh bij 10 A)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Laatst online: 14-09 19:18

Glewellyn

is er ook weer.

nannoe schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 16:16:

Duitsland was al beantwoord (ja, sticker nodig). Maar ook voor Frankrijk in de grote steden heb je een stickter nodig.

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
Hier kan je alle soorten zones zien op een kaart
https://nl.urbanaccessregulations.eu/userhome/map

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb vandaag een Hyundai Nexo in het wild gezien, zonder dealerstickers of wat dan ook! Reed Berkel en Rodenrijs in (of misschien ging hij door naar Bergschenhoek, ik moest eerder afslaan dus weet niet waar hij uitkwam). Niet heel gek, het zwermt hier van de elektrische auto's, maar alsnog een unicum!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

IvoB2 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:11:
[...]

Als je zoveel uren per dag onderweg bent in de auto kun je beter naar ander werk uitkijken want dan blijft er weinig tijd over voor daadwerkelijke arbeid. ;)
Daar heb je helemaal gelijk in, het was ook meer een reactie op @AndRo555 , met 400km bereik en 80kW snelladen á la Kona kom je meer dan genoeg uit in Nederland. In de praktijk zul je het toch vrij weinig snelladen, want met de dichtheid van AC laders kun tegenwoordig op vrijwel iedere bestemming laden en vertrek je met een leuk volle accu over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

TucanoItaly schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 15:55:
@Douweegbertje is die plek vaak bezet als jij thuis komt?
Moeilijk te zeggen omdat ik er eigenlijk niet echt voorbij kom, alleen savonds als ik een stukje loop zie ik hem. Dan is hij vaak wel bezet inderdaad. Wat ik dan ook deels lastig vind is dat ik er dan geen zicht op heb.
Misschien heb ik dan weinig vertrouwen maar hoewel zijn paal publiekelijk is, kan ik mij voorstelen dat iemand er zuur van wordt als hij hem heeft aangevraagd en dat ik hem constant in gebruik neem :/

Kloppen de bronnen op het internet ongeveer m.b.t. de tijden van het opladen?

~8-10 uur thuis aan het stroom (domweg stopcontact)
~4 uur publiekelijk laadpunt
~ half uur snelladen

Als ik dan voor ~500km een keertje een koffie moet gaan drinken voor een half uurtje dan zie ik zelf ook weinig problemen :)
Pagina: 1 ... 11 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic