Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-09 11:56
Vanaf nu bij aanschaf van een Model X of S weer gratis onbeperkt fastcharging.
Bij Tesla weet je nooit precies wat de volgende dag zal brengen.

https://twitter.com/Tesla/status/1157673131084902401?s=20

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Douweegbertje schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:48:
[...]

Moeilijk te zeggen omdat ik er eigenlijk niet echt voorbij kom, alleen savonds als ik een stukje loop zie ik hem. Dan is hij vaak wel bezet inderdaad. Wat ik dan ook deels lastig vind is dat ik er dan geen zicht op heb.
Misschien heb ik dan weinig vertrouwen maar hoewel zijn paal publiekelijk is, kan ik mij voorstelen dat iemand er zuur van wordt als hij hem heeft aangevraagd en dat ik hem constant in gebruik neem :/

Kloppen de bronnen op het internet ongeveer m.b.t. de tijden van het opladen?

~8-10 uur thuis aan het stroom (domweg stopcontact)
~4 uur publiekelijk laadpunt
~ half uur snelladen

Als ik dan voor ~500km een keertje een koffie moet gaan drinken voor een half uurtje dan zie ik zelf ook weinig problemen :)
Hebben die Model3's ook 3 fase AC laden? Dan zit je bij de publieke laadpaal over het algemeen wel vrij snel vol. Maar 70km per dag is iets wat je ook prima met het stopcontact thuis kan doen.

Twee keer per week een paar uur aan de publieke laadpunten en je hebt praktisch al je kilometers geregeld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
prettig schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:57:
[...]

Volgens mij is die ruimer (en 5 zitplaatsen), is maatje golf van buiten, maar echt ev platform (dus meer ruimte binnen). Maar nog bar weinig echte reviews. Maar dashboard is bekend (hmmm niet kapot van), vorm, nu nog praktijk (jaartje wachten).
Luiaard schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 14:45:
[...]

Waarom staat er dan op EV-database 4 zitplaatsen? En op de foto's ook? Ik hoop dat het anders is, ik zou ook zeggen grootte van een Golf is gewoon vijf zitplaatsen.

Edit: nog eens gecheckt in een videoreview, toch wel 5 zitplaatsen. Mag EV-database dan wel aanpassen...
Kijk naar de Seat El Bron. Waarvan heeeeeel veeeeeel beeldmateriaal aanwezig is. Dat is de ID3.

Tevens de reviews van autoweek en overige internationale autobloggers hebben de ID3 al onderhanden genomen in een "preview" Veel te zien.

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:04:
[...]
Hebben die Model3's ook 3 fase AC laden? Dan zit je bij de publieke laadpaal over het algemeen wel vrij snel vol. Maar 70km per dag is iets wat je ook prima met het stopcontact thuis kan doen.

Twee keer per week een paar uur aan de publieke laadpunten en je hebt praktisch al je kilometers geregeld.
Jazeker heeft de Tesla model 3 3 fase AC laden (3x16 A bij 230 V). Lijkt me geen enkel probleem.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Douweegbertje Daar heb ik nou werkelijk nooit bij stilgestaan, dat iemand rancuneus wordt vanwege een laadpaal.

Je tijden kloppen met mijn ervaring met een Renault Zoe en de laadpaal die ik gebruik. Er zijn natuurlijk variabelen (laadpaaltje kan meer of minder vermogen leveren, je EV laadt meer/minder snel) maar ruwweg klopt het.

Maar met 70 km per dag zul je die laadpaal niet monopoliseren. En als er genoeg alternatieve laadpaaltjes zijn in de buurt, dan is dat een tweede plan. Naast laden op het werk.

Het is een kwestie van uitproberen. Kijk, een EV rijden is toch nog een beetje pionieren. Zelf gooi ik af en toe een vouwfietsje achterin, als een laadpaal te ver is. Sommigen doen het sjieker, met een elektrische step/scooter.

Maar met het bereik van een Tesla heb ik er wel vertrouwen in, hoor.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Philos31 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:00:
Vanaf nu bij aanschaf van een Model X of S weer gratis onbeperkt fastcharging.
Bij Tesla weet je nooit precies wat de volgende dag zal brengen.

https://twitter.com/Tesla/status/1157673131084902401?s=20
Verkopen van de S en X zullen door komst van de 3 opdrogen.
Ik vraag mij af of die supercharging echt voldoende is om mensen over de streep te trekken.

Ik heb zowel in de S als de 3 proefgereden en de 3 rijdt veel lekkerder. Minder log, veel directer. Daarnaast lijken parkeergarages mij met de S echt dramatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
De nieuwe S en X (raven) rijden stuk beter, maar blijven grote bakken. Daarnaast vindt ik de S de mooiste. Als je veel afstanden rijdt is de S wel comfortabeler (luchtvering). En meer ruimte (S en X).
Maar de 3 blijft een beter sturende auto.

Maar net waar je je geld aan wilt uitgeven (of kunt uitgeven). Als je heel nuchter kijkt moet je een standard range + kopen (Tesla's), voor de meeste range zat in NL en verder 99% hetzelfde als de LR versies (maar zelf dus ook niet gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zo lang je in Nederland blijft is de SR+ prima, maar zodra je de grens over wilt dan laad de LR niet alleen veel sneller maar je blijft ook beter in 10-60% marge waar je sneller laad. Helaas is het premium interieur óók gekoppeld aan de LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prettig
Deveon schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:55:
Zo lang je in Nederland blijft is de SR+ prima, maar zodra je de grens over wilt dan laad de LR niet alleen veel sneller maar je blijft ook beter in 10-60% marge waar je sneller laad. Helaas is het premium interieur óók gekoppeld aan de LR.
Ik zeg ook voor NL, maar zelfs op lange ritten is die sneller dan veel andere EV's en is gewoon premium interieur (je mist een sub, spotify en earth view.....pfff), rest is identiek (stoelen, afwerking etc ....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Deveon schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 09:55:
Ik denk dat zelfs een SR+ op de buitenland trips beter is dan iedere EV van een ander merk door de laadsnelheid en het SuC netwerk.

Het plan is om volgend jaar met de SR+ en vouwwagen richting het zuiden ga. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen :)
prettig schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:03:
[...]

Ik zeg ook voor NL, maar zelfs op lange ritten is die sneller dan veel andere EV's en is gewoon premium interieur (je mist een sub, spotify en earth view.....pfff), rest is identiek (stoelen, afwerking etc ....).
Wanneer het premium data-plan wordt gelanceerd (naar verwachting later dit jaar) is het verschil met de LR qua functionaliteit nihil. Bij de longe range is premium connectivity overigens ook het eerste jaar maar gratis, daarna moet je betalen.

Ik heb in iedergeval wel interesse in het data-plan :*)

[ Voor 34% gewijzigd door revolution-nl op 04-08-2019 11:00 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 13:44
Pierz schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 09:34:
[...]

Jazeker: geef iedereen recht op flexibele werktijden. Dan kan je zelf kiezen of je zin hebt om aan te sluiten of dat je wat eerder of later vertrekt.

De file zelf is al reden genoeg om er hem te mijden. Het is toch vreemd: je vindt het niet leuk om in de file te staan, dus daarom ga je geld vragen zodat het niet leuk is om in de file te staan. Alsof er filetouristen zijn die geld moeten gaan betalen voor hun dagelijkse verzetje.
Die werktijden kunnen de meeste medewerkers al krijgen, mits ze moeite gaan doen om te overleggen met hun baas en hun collega’s.

Het gemak waarmee spitsmijders het opeens wel kunnen regelen als ze in een project geld krijgen voor iedere dag dat ze spits mijden is verbluffend! Opeens kan de buurvrouw wel hun kind 3 keer per week naar school brengen. Als je die medewerkers die onwil hebben ens mobiliseert, dan is een eerste stap gemaakt.
Vracht vanuit Duitsland voor Rotterdam op de trein, in plaats van de A12 of de 2 baans A15/A59 in colonne op de snelweg. Betere controle op oneerlijke concurrentie vanuit het Oostblok, zodat vrachtprijzen redelijk blijven en de trein ook een alternatief is. In Oostenrijk zijn de treinen voor opleggers volgeboekt met vrachtwagens sinds iedereen die over de weg vracht wil vervoeren streng wordt gecontroleerd op rusttijden, technische gebreken en tekenen van oneerlijke concurrentie.

Allemaal zaken waar de autorijder en de EV rijder in het bijzonder niets aan kan doen.

Wie nu een EV koopt en daarvoor zijn nek uitsteekt en zijn portemonee trekt, moet toch voor minstens 5 jaar kunnen rekenen op de voorgestelde voordelen. In mijn sommetje is EV rijden niet heel veel goedkoper dan benzine rijden helaas. Dan moet je wel allekosten meenemen, zoals de koop en installatie van een laadpaal, de kosten voor de uitbreiding van je meterkast, het monitorings abonnement van een hosted laadpaal etc.

De EV mag van mij vooral subsidie, omdat deze veel minder fijnstof uitstoot. De huidige 3 cylinder benzine en dieselmotoren stoten allemaal meer fijnstof uit dan de atmosferische blokken. In sommige gevallen tot 10 keer meer. De dieselversies kregen CO2 subsidie notabene.Wordt morgen stikstof belangrijk, dan gaan de blokken weer flink CO2 uitstoten, moet het fijnstof eraf, dan gaan CO2 en stikstof omhoog. Het is een cirkel, die alleen te doorbreken is door het wegnemen van de verbrandingsmotor. Een EV levert fijnstof van de banden en remmen. Maar niet meer van de motor. Ik woon op een kilometer van een snelweg en sinds er een hoog geluidsscherm staat wordt alles hier zwart. Het lijkt een spoiler die de vuile lucht nu met een boog een kilometer verder neer laat komen. Mogelijk woon je sinds dat scherm beter als je direct achter het scherm woont dan op 1km afstand....

Fijnstof is voor onze verstedelijkte gebieden hetgeen wonen zonder gezondheidsklachten onmogelijk gaat maken. De EV op Prinsjesdag niet gaan bevorderen zet ons land weer klem voor de komende 10 tot 20 jaar.
Laat de EV toch zijn bijdrage doen. Als een paar tientjes subsidie het zetje is om de particuliere luxe wagen koper over de streep te trekken, dan is dat wat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 05:50

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Ik ga mij niet helemaal in discussie mengen maar ik heb de luxe van flexibele werktijden. Nu is het toevallig vakantie en valt alles wel mee maar dat ik flexibel kan rijden wilt nog helemaal niets zeggen over de file(s).

Ik heb letterlijk van alles geprobeerd. Om 6 uur van huis weg gaan, om 10 uur. Nog steeds file.
Dan niet te spreken over naar huis gaan. Op vele stukken is het domweg al om half 4 (!!!) al rete druk, en dat duurt soms op bepaalde stukken zeker nog tot half 7 al dan niet later.

https://www.anwb.nl/verke...gelijkse-drukke-trajecten

Ochtendspits (06.30 - 09.30 uur) - Avondspits (15.30 - 19.00)

Stel dat je een uurtje moet rijden, dan is je marge al relatief klein. Vergeet ook niet dat je gewoon je uurtjes moet maken. Stel dat je dan om 6 uur weg gaat, ben je er 7 uur. Dan "mag", even strikt gezien, je om half 4 weg. Sta je alsnog in de file misschien.

Ga je 10 uur sochtends weg, "mag" je 18:30 weg, file.

Ik heb dan een nog grotere luxe dat ik domweg geen 8 uur op mijn werk maak. Ik vertrek gewoon vroeg en ga nog eerder weg. Thuis werk ik dan soms nog om mijn werk af te maken. Iets wat dan ongeveer wel werkt, maar zo'n werkgever / opdracht is relatief schaars.

Mijn persoonlijke mening over dit:
- Nederland slipt gewoon dicht. We kunnen wel rekening rijden maar dit gaat het probleem niet oplossen
- Er zijn nog te veel 2 baans wegen. De A15 en A27 als voorbeeld zijn echt een grap. Dat mogen echt wel 4 baans wegen zijn.
- Met het O.V. heb je exact hetzelfde probleem dat je ziet dat NL gewoon drukker wordt
- De bedrijven hubs zijn gewoon te debiel voor woorden. Ik moet soms naar Amsterdam omdat de "hippe" bedrijfjes daar zitten. Zolang bedrijven niet inzien dat je makkelijk op een normale locatie kan zitten blijf je congestie behouden.

M.a.w. rekeningrijden? Dat lost maar 1 probleem op. Namelijk het potje voor de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
En nu weer terug naar EV's? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColdRain
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 13:06
mux schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 19:33:
Ik heb vandaag een Hyundai Nexo in het wild gezien
Hier in de Kempen kom ik regelmatig een Hyundai ix 35 tegen. Ook niet zo gek omdat WaterstofNet hun HQ op 20 km van m'n deur hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
revolution-nl schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 10:56:
[...]

Ik denk dat zelfs een SR+ op de buitenland trips beter is dan iedere EV van een ander merk door de laadsnelheid en het SuC netwerk.
Het is dat de supercharger voor mij nog gratis zijn, maar als ik moet betalen in €8 per sessie voor een eetpauze misschien wel interessanter. Uiteindelijk krijg ik voor €8 bij Tesla “maar” 32 kWh.
Het plan is om volgend jaar met de SR+ en vouwwagen richting het zuiden ga. Ben benieuwd hoe dit gaat bevallen :)

[...]
Ik ben benieuwd! Wij hebben momenteel een kleine caravan van 850 kg, maar de luchtweerstand lijkt mij het grootste probleem waardoor ik nog steeds de halve range kan verwachten. Nu heb ik geen trekhaak, maar als de range met een vouwwagen wel goed te doen is dan zie ik mijn nog wel afscheid nemen van de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Wij hebben ook een vouwwagen, lijkt mij een goede combi met een EV met trekhaak en behoorlijke range. Laat het 1/3 minder range opleveren, dan is het afhankelijk van het land waar je heen wilt en de laadfaciliteiten daar vrij goed te doen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:17
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Mooie theorie dat rekensommetje maar in de praktijk gaat het toch iets langzamer en hangt het er vooral vanaf hoeveel er nog in de batterij zat toen je wou bijladen. Ook laadt geen enkele paal tegen zijn theoretische max. laadsnelheid.
Tussen 20-60/70% gaat het veel vlugger dan daarna.
Je berekende tijdsduur van "leeg naar vol" klopt dus al zeker niet.

[ Voor 14% gewijzigd door IvoB2 op 04-08-2019 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Er zijn ook zat publieke laadpunten met 22 kW, hier in de buurt bijvoorbeeld. Binnen 300 m 4x2 laadpunten met 22 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
En daar hangt de rekensom dan weer af van de interne omvormer van de EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 107% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Morgen kan ik eindelijk de Leaf ophalen bij het verhuisbedrijf! *O* Duurde maar een maand voor ie ingeklaard was, 0cc is nog steeds een formulierenbreker hier :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
Mar.tin schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 16:34:
[...]

Grofweg zeker wel hoor ;). Als het voor mijn Leaf al grofweg klopt, dan ga ik ervan uit dat een M3 tot het einde van zijn laadcyclus met bijna 11kW kan laden.

Bij de snellader kan ik tot 98% 11kW eruit persen. Dat je met 98% niet helemaal vol bent maar bijna vol is detail.

Op een volle lading van 5% naar 100% doet mijn Leaf gemiddeld ook 6kW over de hele linie (interne lader is 6,6). Dus, wederom ga ik ervan uit dat dat bij een M3 ook wel (grofweg) zo is.

Maargoed, doe jij het sommetje dan even maken ipv roepen dat het niet klopt en niet zelf met getallen komen ;). :*.

De vertraging in laadsnelheid op zulke grote pakketten komt pas bij de laatste paar % met zulke relatief "lage" laadvermogens als 11kW op 75kWh. Dat is een laadsnelheid van 0,14C, da's bijna niks O+

Voor een snellader heb je wellicht gelijk.

Edit: om mijn aannames wat sterkte bij te zetten: een grafiek van het snelladen:

[Afbeelding]

Daarop zie je dat tot voorbij de 95% de laadsnelheid >10kW blijft.
Curve in de praktijk bij huidige beschikbare laders (v3 is er nog niet echt)...... ionity en fastned (200-175kw)
Weinig data van boven de 95%.....meeste laden niet zo lang, 11kw zal wel haalbaar zijn zo te zien.

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/5ejeo483sq431.png

Fastned:
Afbeeldingslocatie: https://www.electrive.com/wp-content/uploads/2019/06/tesla-model-3-ladekurve-nach-update-fastned.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Ik ging vandaag even een milkshake halen en snelladen bij de Allego naast McDonald's Bodegraven, en tot mn verbazing zag ik bij het uitrijden dat er een Ionity-station gebouwd is! Nog hekken ervoor, dus je kunt er niet laden, maar voor die locatie toch een erg goede zet! Dat ga ik nog wel eens gebruiken...... zodra ik iets met CCS heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 08:49
Het begint inderdaad aardig interessant te worden en mooi "dekkend" te worden als je FastNed en Allego ook meetelt.

Ionity heeft er nu 2 in gebruik en 3 in aanbouw.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zFWvMTK.png

[ Voor 13% gewijzigd door midego op 04-08-2019 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-09 15:38
midego schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:57:
Het begint inderdaad aardig interessant te worden en mooi "dekkend" te worden als je FastNed en Allego ook meetelt.

[Afbeelding]
Zijn er 4 in aanbouw want bij Nieuwegein zijn ze aan het bouwen op verzorgingsplaats De Kroon en De Knoest. Op De Kroon heb je dus straks Allego, Ionity en Fastned, op De Knoest heb je Ionity en Fastned en de afrit ervoor kan je nog kiezen voor Allego. Genoeg plek om te laden daar.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-09 22:13
Over snelladen gesproken, een korte vraag tussendoor waar ik waarschijnlijk het antwoord al wel op weet. Ik krijg midden oktober mijn Nissan Leaf E+ (met 64 kWh battery pack). Deze heeft een ChaDeMo-aansluiting voor snelladers en ondersteunt tot 100 kW. Ik dacht, yay happy want FastNed was ook lekker aan het uitbreiden met 350-kW-stations. Tot mijn verbazing zitten daar echter alleen maar CCS-aansluitingen aan. Even nadenkend snap ik het wel, omdat CCS de standaard wordt / is in Europa, maar ik kan nu dus praktisch nergens gebruik maken van mijn 100 kW-snellaadcapaciteit begrijp ik. Of, en dat is mijn vraag eigenlijk, bestaat er een CCS-naar-ChaDeMo-verloopstekker zodat ik bijvoorbeeld ook de Ionity-laders kan gaan gebruiken die overal neer worden gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

Een geweldige uitleg waarom waterstof rechtstreeks gebruiken in een verbrandingsmotor echt een heel erg slecht idee is, uitgelegd in het engels met australisch accent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

midego schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 19:57:

[Afbeelding]
Ionity bouwt als een malle:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fKyVnhTfVobarc4xPztcO3T1/full.jpg
Duitse a3 (e41) spessart nord bij rohrbrunn.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t56yf1IEge6VOMlSqdut8nBW/full.jpg

https://ionity.evapi.de/#/charts
Gaat inderdaad erg hard met Ionity.
databeestje schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:06:
Een geweldige uitleg waarom waterstof rechtstreeks gebruiken in een verbrandingsmotor echt een heel erg slecht idee is, uitgelegd in het engels met australisch accent.

[YouTube: Everything wrong with hydrogen fuel for internal combustion engines | Auto Expert John Cadogan]
En hoe is dit relevant in dit topic? De enige relevantie van waterstof hier zijn fuel cells.

[ Voor 4% gewijzigd door AndRo555 op 05-08-2019 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veneficus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 09:25
Pimmeh schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 21:27:
Over snelladen gesproken, een korte vraag tussendoor waar ik waarschijnlijk het antwoord al wel op weet. Ik krijg midden oktober mijn Nissan Leaf E+ (met 64 kWh battery pack). Deze heeft een ChaDeMo-aansluiting voor snelladers en ondersteunt tot 100 kW. Ik dacht, yay happy want FastNed was ook lekker aan het uitbreiden met 350-kW-stations. Tot mijn verbazing zitten daar echter alleen maar CCS-aansluitingen aan. Even nadenkend snap ik het wel, omdat CCS de standaard wordt / is in Europa, maar ik kan nu dus praktisch nergens gebruik maken van mijn 100 kW-snellaadcapaciteit begrijp ik. Of, en dat is mijn vraag eigenlijk, bestaat er een CCS-naar-ChaDeMo-verloopstekker zodat ik bijvoorbeeld ook de Ionity-laders kan gaan gebruiken die overal neer worden gezet?
Ik ben in Scandinavië (DK) al snelladers tegengekomen met 175kW op zowel CHAdeMO als CCS, maar in Nederland ben ik ze nog niet tegengekomen. Dat waren dezelfde soort laders als die Fastned gebruikt, maar intern dus anders geconfigureerd. Misschien helpt lobbyen bij Fastned wat...

64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
databeestje schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:06:

[YouTube: Everything wrong with hydrogen fuel for internal combustion engines | Auto Expert John Cadogan]
Wat ik mij eerder afvraag is of je niet gewoon benzine, diesel of LPG in een brandstofcel kan ontbranden. En zo ja, waarom gebeurt dit niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
[...]
Tot mijn verbazing zitten daar echter alleen maar CCS-aansluitingen aan.
[...]
Oprechte vraag: had je daar voordat je de auto ging bestellen niet over nagedacht?
Of, en dat is mijn vraag eigenlijk, bestaat er een CCS-naar-ChaDeMo-verloopstekker zodat ik bijvoorbeeld ook de Ionity-laders kan gaan gebruiken die overal neer worden gezet?
Niet dat ik weet.. technisch zou het mogelijk moeten zijn, maar wordt een duur ding. De Tesla ChaDeMo adapter was €2000. Die is wel gezakt naar €500 nu er concurrentie is van de CCS adapter.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:25:
[...]

Wat ik mij eerder afvraag is of je niet gewoon benzine, diesel of LPG in een brandstofcel kan ontbranden. En zo ja, waarom gebeurt dit niet?
Zie Wikipedia: Brandstofcel

Brandstof cel is voor een redox reactie van zuivere stoffen. Diesel, benzine of LPG zijn dat niet. Waterstof wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 16:12
Veneficus schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 08:02:
[...]

Ik ben in Scandinavië (DK) al snelladers tegengekomen met 175kW op zowel CHAdeMO als CCS, maar in Nederland ben ik ze nog niet tegengekomen. Dat waren dezelfde soort laders als die Fastned gebruikt, maar intern dus anders geconfigureerd. Misschien helpt lobbyen bij Fastned wat...
De Fastnet bij Rhoon heeft dat volgens mij.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
daemonix schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:35:
[...]

Zie Wikipedia: Brandstofcel

Brandstof cel is voor een redox reactie van zuivere stoffen. Diesel, benzine of LPG zijn dat niet. Waterstof wel.
Wikipedia: Brandstofcelauto

Over het algemeen werkt de brandstofcel op pure waterstof, maar ook met andere brandstoffen zoals methanol en zelfs gewone benzine kunnen gebruikt worden. Binnen de brandstofcel komt waterstof in contact met zuurstof, waardoor er een reactie plaatsvindt. Hierdoor ontstaat waterdamp en elektriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Waterstof is puur. Benzine is dat absoluut niet. Wat gebeurt er met de C en alle additieven die er in zitten? Dus nee, in theorie werkt het (eventjes). Daarna gaat de brandstofcel versneld naar de brandstofcellenhemel (3x woordwaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
daemonix schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:29:
Waterstof is puur. Benzine is dat absoluut niet. Wat gebeurt er met de C en alle additieven die er in zitten? Dus nee, in theorie werkt het (eventjes). Daarna gaat de brandstofcel versneld naar de brandstofcellenhemel (3x woordwaarde).
om maar te zwijgen over de NOx uitstoot van verbrand waterstof

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 14:58

greatgonzo

schit-te-rend!

Deze man maakt elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar. De prijs? Slechts 8500 euro
Elektrische auto's zijn nog steeds veel duurder dan benzine- en dieselauto's. En daarom blijven ze maar onbereikbaar voor het grote publiek. De Fransman Aymeric Libeau denkt de oplossing te hebben gevonden.

Libeau zegt technologie ontwikkeld te hebben waarmee elke auto voor slechts 8500 euro elektrisch kan worden gemaakt. En dan hoeft zo'n auto niet nieuw te zijn: een tien jaar oud model is geen enkel probleem. Het zou dé oplossing kunnen zijn voor iedereen die nu nog rijdt in een oude dieselauto, waarvoor in steeds meer stadscentra een verbod geldt vanwege de vervuilende uitlaatgassen.

Met zijn start-up Transition-One bouwt Libeau een elektromotor, een batterijenpakket en met internet verbonden infotainment in oudere modellen van Fiat, Volkswagen, Renault, Peugeot en Citroën. In Frankrijk krijgt zo'n omgebouwde auto ook nog subsidie, waardoor de aanpassing slechts 5000 euro kost.

,,Ik verkoop aan mensen die zich een gloednieuwe elektrische auto van 20.000 euro niet kunnen permitteren’’, vertelt Libeau aan persbureau Bloomberg. Hij heeft inmiddels één auto beschikbaar om te bewijzen dat zijn kunstje werkt: een Renault Twingo uit 2009 rijdt niet langer op brandstof, maar op stroom.

De kleine Renault komt 180 kilometer ver met zijn opgeladen batterijen. ,,Wij veranderen de best verkopende auto's in Europa in elektrische auto's’’, aldus Libeau. Hij verwacht dat de Franse én Europese autoriteiten eind dit jaar zijn ombouwpraktijken officieel zullen goedkeuren. Vanaf september neemt hij bestellingen aan.

Binnen een dag
In de Twingo zijn drie batterijenpakketten ingebouwd: voorin en op de plek van de benzinetank. De batterijen wegen 120 kilo. De ombouw is binnen een dag klaar, belooft Libeau, die ervan overtuigd is dat zijn plannen het elektrisch rijden in een stroomversnelling kunnen brengen. De Fransman zoekt nog naar investeerders, want hij heeft 6 miljoen nodig om zijn fabriek te realiseren waar jaarlijks 4000 auto's omgebouwd zouden kunnen worden.

Het ombouwen van bestaande brandstofauto's in elektrische auto's is overigens niet nieuw. Ook in Nederland hebben tal van bedrijfjes dit de afgelopen jaren gedaan. Het bijzondere van Transition-One is echter de ambitie om dit op grote schaal te gaan doen, terwijl geprobeerd wordt de kosten heel laag te houden.
Bron: AD

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Was voor mij dan ook 1 van de belangrijkste redenen om niet voor een LEAF te kiezen. CCS wordt de Europese standaard en Nissan is de enige die aan CHaDeMo blijft vasthouden. Dat gaat hen op termijn zuur opbreken in Europa net omdat zowat alle nieuwe snelladers enkel met CCS worden uitgerust. En de technische verschillen tussen de 2 standaarden maken dat het bouwen van een adapter een hele uitdaging wordt. Je zou bijna zeggen dat de 2 elkaars tegengestelden zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:59
Soms loopt het bijzonder: recentelijk hebben wij thuis allebei onze ICE omgeruild voor een elektrische auto. Vriendin heeft de VW eGolf (36kWh) en ik de Nissan Leaf 2 (40 kWh).

Was toch wel erg verbaasd over de verschillen tussen de twee. Qua prijs ontlopen ze elkaar niet gigantisch (38k voor de Leaf, 41k voor de eGolf).

- Querkie: de Leaf is echt een 'tweaker auto' in vergelijking met de eGolf. In de Leaf is veel inzichtelijk: batterijpercentage, oplaadsndelheid, accu-temperatuur, accu-capaciteit. De eGolf daarentegen kent een 'jip-en-janneke' benadering: de GOM staat centraal. De SOC is met een balkje wel inzichtelijk en met wat gokken kun je de SOC% globaal schatten, maar een daadwerkelijk percentage ga je niet vinden in de eGolf. Het zelfde geldt voor laadsnelheid (kW) of accu-temperatuur. Grappig om te zien dat VW echt de insteek 'zo min mogelijk poespas' heeft gekozen, terwijl Nissan zoveel mogelijk wil kunnen laten zien. Als Tweaker een + voor de Leaf hier ;)
- Entertainment: de eGolf heeft een prachtig scherm en een mooi vormgegeven entertainment/navigatie systeem. Erg van gecharmeerd. Ook de telemetrie (op afstand zaken bedienen) werkt prima. Aanmeldproces loopt lekker en ook de app is overzichtelijk en 'bij-de-tijd'.
Anders is de Leaf: wat loopt Nissan hier gigantisch achter. Het entertainmentsysteem heeft een Android 1.0 look&feel en is echt verouderd. Het scherm is naar huidige maatstaven klein. Ook de telemetrie loopt hopeloos achter. Het aanmeldproces werkt niet goed meer en moet handmatig via de klantenservice gedaan worden. De officiële Nissan-app werkt niet op Android 9. Sinds oktober 2018 werken ze al met 'hoge prioriteit' aan het updaten voor de app voor Android 9. Gelukkig is er een 3rd-party app beschikbaar die de meest basale functies laat werken. Pluspunt is wel dat Android-Auto beschikbaar is; 2019 is dan toch nog een soort van beschikbaar op een systeem uit 2011.
3. Afwerking: de Leaf is recht-toe-recht-aan Japans. Alles wat je nodig hebt om het te bedienen zit erop. Het voelt alleen allemaal redelijk plastic en goedkoop aan. De eGolf is wat dat betreft een andere wereld: het is allemaal veel subtieler en met meer aandacht vormgegeven. Dit loopt in alles door. Neem ook de cruise-control: beide adaptive. Die van de Leaf is niveau 'botte hark' in vergelijking met de eGolf. Waar de eGolf traploos optrekt en afremt, heeft de Leaf dit veel minder. Als een auto voor je op de snelweg uitvoegt, oast de Leaf direct het benodigde vermogen toe. De eGolf bouwt dit vermogen rustig op waardoor de hele rij-ervaring 'smooth' is;
4. Rij-eigenschappen: beiden auto's rijden prima. De eGolf is in normale-modus erg fel (imho iets té fel) met reactie op het gaspedaal. De Leaf is hierin weer iets gedoseerder. De Leaf heeft de ePedal-modus waarbij je met >90% van de gevallen met alleen het gaspedaal kunt rijden. In ePedal remt de Leaf automatisch bij als je het gaspedaal terug op laat komen. Eerst alleen regeneratief en naarmate je het pedaal meer omhoog laat komen, ook met de normale remmen. De eGolf heeft dit niet en dat mis ik wel erg als je de Leaf gewend bent.
De Leaf is wel een stukje zuiniger en kan zeker een stuk verder komen. De eGolf komt niet boven de 200km GOM uit, terwijl de Leaf al boven de 300 zit momenteel. Met de Leaf zit ik momenteel op +/- 14 kWh/100km, terwijl de eGolf zeker 16/17 kWh/100km doet.

Erg leuk om beiden auto's in het huishouden te hebben. Beiden kunnen veel van elkaar leren. De afwerking van de Leaf verdiend aandacht van Nissan. Zowel in het entertainment hard- en software als het interieur. De eGolf is veel meer n00b-proof, maar maakt ook dat het voor de wat meer 'pro-gebruiker' lastiger is. Hij heeft geen actieve accu-koeling (net als de Leaf) en dan is accu-temperatuur bij een langere reis in combinatie met snelladen wel fijn om inzichtelijk te hebben. De ePedal is iets wat VW echt mag lenen van Nissan; je mist het echt als je de Leaf gewend bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-09 02:23

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

Tsja dan had je maar voor de i3 moeten gaan.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
De 300 km GOM bij de Leaf is sterk overdreven. Meestal kom je niet boven 210 km in het echt uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
RichieB schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 09:31:
[...]

Oprechte vraag: had je daar voordat je de auto ging bestellen niet over nagedacht?
Is ook een terechte vraag. ;) Ja, ik had er over nagedacht, alleen blijkbaar onvoldoende. Ik dacht namelijk omdat ik las dat FastNed hun huidige stations ging 'upgraden' naar 350 kW, dat dit om alle bestaande aansluitingen zou gaan. Ik zag de ChaDeMo-stekkers hangen dus ik dacht dat ik veilig zat. Nou is het probleem niet extreem, ik ben bezig met een thuislader en ik zal de snellader vooral op roadtrips missen waar je dagelijks meer dan 600 km rijdt en dat gebeurt misschien 2 keer per jaar of zo. Dus de impact is minimaal, helemaal met die relatief grote range die er in de Leaf E+ zit.
Blokker_1999 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:23:
[...]

Was voor mij dan ook 1 van de belangrijkste redenen om niet voor een LEAF te kiezen. CCS wordt de Europese standaard en Nissan is de enige die aan CHaDeMo blijft vasthouden. Dat gaat hen op termijn zuur opbreken in Europa net omdat zowat alle nieuwe snelladers enkel met CCS worden uitgerust. En de technische verschillen tussen de 2 standaarden maken dat het bouwen van een adapter een hele uitdaging wordt. Je zou bijna zeggen dat de 2 elkaars tegengestelden zijn.
Ja snap ik, voor mij was de relatief korte levertijd tov de Kona en de Niro erg prettig en ik ben heel erg gecharmeerd van de implementatie van de ePedal en de ProPilot. De Tesla Model 3 was ten tijde van bestellen nog geen optie voor mij en inclusief wat leuke opties ook te duur. Dus ik denk dat ik gewoon lekker van de Leaf ga genieten de komende 4 jaar (het is een leaseauto) en daarna eens kijken hoe de wereld van (snel)laden en EV's er dan uit ziet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb thuis mijn Tesla met de kabel op een CEE stekker met 3*16a. Ik ga nu 2 weken een V60 D6 rijden. Ik heb de kabel er al eens in gestopt en dat werkt vlekkeloos. Kan ik die dan ook gewoon hier gebruiken, of kan de Volvo daar minder goed mee om gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mar.tin schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 12:54:
[...]

Ach @mux maakt vast een mooi CCS ombouwpakketje voor de Leaf samen met een 3-Faselader O+ O+ O+

Doen we direct wat actieve accukoeling erop schroeven, en gaan!
Hoewel we zeker bezig zijn met ChaDeMo-CCS adapters, zal dit in ieder geval de komende ~2 jaar beperkt blijven tot 50kW... Puur als test zullen we wel gaan kloten met hogere vermogens, maar dat is niet iets dat we commercieel mogen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 132% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:45

Glewellyn

is er ook weer.

mux schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 18:52:
Ik ging vandaag even een milkshake halen en snelladen bij de Allego naast McDonald's Bodegraven, en tot mn verbazing zag ik bij het uitrijden dat er een Ionity-station gebouwd is! Nog hekken ervoor, dus je kunt er niet laden, maar voor die locatie toch een erg goede zet! Dat ga ik nog wel eens gebruiken...... zodra ik iets met CCS heb.
Laat je weten als je zover bent? Ik zou het ook wel fijn vinden om een verloopje CSS -> ChaDeMo te hebben.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Maanden, vele maanden. Dit gaat zeker weten niet in 2019 gebeuren. Voordat het te koop is zijn we echt wel een jaartje verder. Ik weet dat er heel veel vraag naar zal zijn, maar het is helaas een project met veel veiligheidsdingen die we goed moeten doen, anders worden deze adapters keihard verbannen bij Allego en Fastned zodra ze door hebben dat we dit aan het doen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmeh
Met 100.000 Watt door een aansluiting jagen kan ik alleen maar blij zijn dat je er langer over doet en het veilig is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mux
Mocht je eraan beginnen, kun je dan ook kijken of z'n ombouw voor een type 2 aansluiting mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:55:
@mux
Mocht je eraan beginnen, kun je dan ook kijken of z'n ombouw voor een type 2 aansluiting mogelijk is?
Voor de 2011-2017 Leaf ben ik al 75% klaar met ombouw naar 3-faseladen, waarbij ik de type 1 ingang vervangen heb met type 2. Dit is een vrij 'eenvoudige' modificatie. Het nadeel (IMO) is dat het aardig duur wordt, omdat de extra laadapparatuur, bekabeling en werkuren die erin zitten er nogal op inhakken. Prijzen zijn nog niet definitief, maar het gaat richting:

1-fase 16A (3,7kW) -> 3x16A (11kW) ~ €2500 incl. BTW
1-fase 32A (7,4kW) -> 3x32A (22kW) ~ €4500 incl. BTW

Ook is het belangrijk om op te merken dat de Leaf niet zo hard kan laden als hij bijna vol zit. De oude Leafs al helemaal niet, daar heeft het praktisch geen zin om een 22kW lader erin te stoppen. Je kunt tot ~30-35% op volle snelheid laden, en daarna gaat de laadsnelheid al achteruit. 11kW is zo'n beetje de sweet spot.

2018 Leaf zou theoretisch hetzelfde moeten zijn, maar daar hebben we geen auto's voor waarop we kunnen testen, plus je raakt 99% zeker je garantie kwijt als je gaat hakken in de interne bekabeling. Dus voorlopig nog exclusief voor oude Leafs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dank voor de info, het maakt wel voor iedereen inzichtelijk dat de keuze voor een standaard enkelfase lader ook en vooral een financiele keuze is. Ja, ik begrijp dat het veel werk is om dit achteraf te vervangen, maar je kunt ook zien dat het absoluut niet gratis is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Het is een beetje pielen, maar het blijft hobby. Ik heb via Aliexpress de stuurbediening delen voor een Mitsubishi ASX gekocht, en niet veel later ook de klokspiraal met een poging om stuurbediening voor de radio te realiseren.

De klokspiraal die standaard in de i-MiEV zit heeft geen draden voor de stuurbediening en er gaat maar 1 draadje in voor de toeter. De nieuwe zou alles moeten verbinden, nog wel een gepiel, want de stekker die bij de bedieningsdelen zit past niet 1 op 1. Na het vermaken van een JST tot een 5 polige plug die past is ook dat gelukt. Hierbij zit de gnd op het stuur frame, zit de +12 Illumination op pin 1 en de sets voor de bediening op 2,3 en 4,5 voor respectievelijk cruise en audio.

Er wordt gebruik gemaakt van een simpele knop met weerstand combinatie, dus dat deel is vrij simpel.

Met een arduino aan het pielen geweest en een stukje code vermaakt die de audio vertaald naar een knop commando om vervolgens een PWM out aan te sturen. Hier moet ik hier nog wat meer werk in stoppen, sommige van de radio knoppen werken nu (next, previous) maar volume e.d. nog niet.

Nog heel even en dan kan ik mijn 12 jaar oude Pioneer radio bedienen vanaf het stuur :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

daemonix schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:56:
De 300 km GOM bij de Leaf is sterk overdreven. Meestal kom je niet boven 210 km in het echt uit. ;)
Dat wordt zo vaak geroepen, maar ik kom met mijn 80% snelweg makkelijk op de 250km uit. Het verschil tussen 110km/u en 120km/u is gewoon gigantisch. Vandaar dat ik meestal op dat 1e hang. En dan gebruik ik volop ACC en airco.

Ik weet zeker dat ik makkelijk 300km haal als ik voortaan over de provinciale wegen ga. Gewoon een kwestie van vooral rustig optrekken en de Eco-stand altijd aanhouden.

Gelukkig is range hier sowieso geen issue meer, want ik kan voortaan overdag bij m'n werk opladen. :Y)

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
daemonix schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 13:56:
Meestal kom ik tussen 260/270 km in het echt uit. ;)

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Knap van jullie. Ik rij braaf 100 (want traject controle) en kom niet boven de 220 km uit. Meestal minder, de Ioniq scoort beter dan de Leaf. Ik gebruik natuurlijk wel de airco... (14 km 70 en 80 km 100).

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 05-08-2019 23:53 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

*O* !! Nieuwe prijsvechter / kWh knaller !! *O*

Swiss Charge

Account aanmaken, creditcard registreren, je kan gelijk losgaan met hun app.
Gratis RFID kaart + sleutelhanger sturen ze op.

€5,- per uur Allego en €3,- per uur Ionity

Cross-topic uit de laadpas / opladen thread:

Hachy in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 146% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• midego
Hachy schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 00:50:
*O* !! Nieuwe prijsvechter / kWh knaller !! *O*

Swiss Charge

Account aanmaken, creditcard registreren, je kan gelijk losgaan met hun app.
Gratis RFID kaart + sleutelhanger sturen ze op.

€5,- per uur Allego en €3,- per uur Ionity

Cross-topic uit de laadpas / opladen thread:

Hachy in "[EV] Laden, laadpalen, providers en laadpassen"
Zojuist een laadpas aangevraag en werd 3 minuten later gebeld of het allemaal wel klopte, de man van Swiss Charge was het opgevallen dat er wel heel erg veel aanvragen uit Nederland kwamen en vroeg zich af hoe dit kwam. Doorverwezen naar dit topic en https://www.laadpastop10.nl/laadpas/164/Swiss%20Charge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mar.tin schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 07:48:
[...]

Ik zou toch maar eens gaan kijken of er niet wat mis is met je Leaf. :9

Ik kom op een totaalbereik van 316 km op basis van mijn gemiddeld verbruik. Zelfs op basis van mijn verbruik uit de muur kom ik nog op 268 km bereik. :>

Mijn GOM geeft regelmatig >345 km bereik aan :9

Edit:

[Afbeelding]

[...]

IMHO is provinciaal niet zo zuinig, relatief veel optrekken en afremmen, heuvel. Vrachtwagen"plakken" op de rechterbaan met ACC is veel zuiniger in mijn beleving.

Binnendoor pak ik makkelijk 150Wh/km (met 80 op de GPS) t.o.v. 90-120Wh/km over de snelweg afhankelijk van het weer en het verkeer. O+
Misschien andere banden? Volgens mij heeft de leasemaatschappij all season banden gemonteerd bij me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 141% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midego
Mar.tin schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:08:
[...]Ook maar even aangevraagd, nog niet gebeld. :9
Ik denk ook niet dat ze iedereen gaan bellen, de vraag was hoe het kan dat er ineens zoveel aanvragen uit Nederland komen, dat is nu wel duidelijk :)

[ Voor 21% gewijzigd door midego op 06-08-2019 08:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:13
Gisteren hield onze Zoe er mee op... In de ochtend kregen we al een waarschuwing, maar na even inpluggen in de lader was die weer weg. Echter na 5 minuten kwam er Stop in het dashboard en mijn vriendin kon hem nog net wegzetten op de vluchtstrook. Opgehaald door een takelwagen (stond op gevaarlijke plek, dus 112 gebeld). Netjes weg gebracht naar Renault garage.

Eind van de middag gebeld dat we hem weer konden ophalen. Blijkbaar was er iets mis met batterij management en moest er iets opnieuw ingeprogrammeerd worden :? Ik weet niet de details, vriendin heeft hem weer opgehaald. Maar hij is netjes gerepareerd binnen de garantie. Prima service van Renault, ook fijn dat het binnen een dag gefixt was (en gewassen!).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 06-09 10:52

Hachy

Laadpas Nerd

midego schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:01:
[...]

Zojuist een laadpas aangevraag en werd 3 minuten later gebeld of het allemaal wel klopte, de man van Swiss Charge was het opgevallen dat er wel heel erg veel aanvragen uit Nederland kwamen en vroeg zich af hoe dit kwam. Doorverwezen naar dit topic en https://www.laadpastop10.nl/laadpas/164/Swiss%20Charge
LOL ... Altijd lachen zo'n mini slashdot effectje. >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Hachy op 06-08-2019 11:23 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
kepler schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:25:
Gisteren hield onze Zoe er mee op... In de ochtend kregen we al een waarschuwing, maar na even inpluggen in de lader was die weer weg. Echter na 5 minuten kwam er Stop in het dashboard en mijn vriendin kon hem nog net wegzetten op de vluchtstrook. Opgehaald door een takelwagen (stond op gevaarlijke plek, dus 112 gebeld). Netjes weg gebracht naar Renault garage.

Eind van de middag gebeld dat we hem weer konden ophalen. Blijkbaar was er iets mis met batterij management en moest er iets opnieuw ingeprogrammeerd worden :? Ik weet niet de details, vriendin heeft hem weer opgehaald. Maar hij is netjes gerepareerd binnen de garantie. Prima service van Renault, ook fijn dat het binnen een dag gefixt was (en gewassen!).
Om mezelf maar even te quoten, helaas weer een foutmelding vandaag (en weer rijdt mijn vriendin erin :') ). Nu staat er electrisch systeem controleren, maar je kan/mag wel doorrijden. Ze gaat nu de garage bellen hoe ver ze kan/mag rijde, want ze moet nog wel een stukje. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan afhandelen en wat er nu echt aan de hand is.

Zijn dit bekende problemen met de Zoe? Er zit dus nog wel garantie op, maar handig is anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cacofant
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:49
Heb ik ook gehad bij de Zoe, bleek een slechte 12V accu te zijn, Die vervangen, toen was alles oke en is de melding niet meer terug geweeest.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
cacofant schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:05:
Heb ik ook gehad bij de Zoe, bleek een slechte 12V accu te zijn, Die vervangen, toen was alles oke en is de melding niet meer terug geweeest.
Ik hoop het, gisteren echt problemen met de hoofdaccu, dus hopelijk valt het mee en is het de 12V accu. Wel heel toevallig dat dat vlak achter elkaar gebeurt, we zullen het zo horen van de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

Dat probleem met de 12V heb ik ook vaker gehoord, maar is niet uniek voor de ZOE. De Leaf en Ioniq hadden daar ook last van.

Toch een toekomst voor minizonnepaneeltjes op het autodak die heel langzaam de 12V bijdruppelen? Hoe gaat het met dat plan, @mux?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

De Leaf heeft dat al :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Daar merk ik anders niets van. Gisteren stond ik met een lege 12V accu terwijl ik vier dagen daarvoor de Leaf nog had verplaatst omdat ik met mijn andere auto weg moest.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Verplaatsen is toch niet voldoende om een accu op te laden, dat is dermate kort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:52:
Verplaatsen is toch niet voldoende om een accu op te laden, dat is dermate kort...
Dat denk ik ook niet, maar toen kon ik de Leaf nog wel starten maar vier dagen daarna niet meer, dus dat paneeltje doet niet veel. Niks denk ik.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Ik heb vrijdag voor het laatste gereden (90km), dus dat zou prima moeten zijn voor de 12V. Gisteren begonnen de problemen, dus dan zou er echt iets kapot moeten zijn. Hij is uitgelezen en ze hebben 1 foutmelding kunnen resetten waardoor ze weer verder kon. Ze zijn echter geen ZE-expert, dus weer doorverwezen naar de garage van gisteren. Daar gaat de auto vanmiddag weer naar toe als het goed is. Die is gelukkig op fiets afstand, scheelt hoop gedoe met vervangend vervoer en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
nannoe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:27:
Dat probleem met de 12V heb ik ook vaker gehoord, maar is niet uniek voor de ZOE. De Leaf en Ioniq hadden daar ook last van.

Toch een toekomst voor minizonnepaneeltjes op het autodak die heel langzaam de 12V bijdruppelen? Hoe gaat het met dat plan, @mux?
De 12V accu van mijn Ioniq heeft daar in principe geen last van, die wordt steeds bijgeladen door het accupakket. Gaat vanzelf en maar heel af en toe dat ik die melding zie.

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
nannoe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:27:

hier ook gedoe met 12v (e-up)

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
Hoe zijn hier de gedachten over de betaalbaarheid en misschien wel belangrijker de beschikbaarheid van de >400km WLPT range voor 2e-hands elektrische auto's? Ik weet dat ik een elektrische auto wil hebben, maar ben in dubio over een reëel tijdsbestek met mijn huidige auto, of er nog een tussen moet/kan.

Dit jaar zijn er volgens mij flink wat Kia/Hyundai/Tesla's geleverd aan de lease met een catalogusprijs tussen de 40-60k. Ik hoop dat deze langzaam maar zeker na 3-5 jaar uit de lease komen met de gebruikelijke afschrijving. Denken jullie dat je in 2022-2023 (bijvoorbeeld) een Kia eNiro met 150.000km zou kunnen aanschaffen voor ~25k-30k zonder dat je op zijn Black Fridays moet knokken voor het voorrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:31
Zebby schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:39:
Hoe zijn hier de gedachten over de betaalbaarheid en misschien wel belangrijker de beschikbaarheid van de >400km WLPT range voor 2e-hands elektrische auto's? Ik weet dat ik een elektrische auto wil hebben, maar ben in dubio over een reëel tijdsbestek met mijn huidige auto, of er nog een tussen moet/kan.

Dit jaar zijn er volgens mij flink wat Kia/Hyundai/Tesla's geleverd aan de lease met een catalogusprijs tussen de 40-60k. Ik hoop dat deze langzaam maar zeker na 3-5 jaar uit de lease komen met de gebruikelijke afschrijving. Denken jullie dat je in 2022-2023 (bijvoorbeeld) een Kia eNiro met 150.000km zou kunnen aanschaffen voor ~25k-30k zonder dat je op zijn Black Fridays moet knokken voor het voorrecht?
Ik denk dat de tweedehandsmarkt voor particulieren pas in 2024 op gang gaat komen, omdat dan die auto's zakelijk pas uit hun 4% bijtelling gaan vallen. Die jaren ervoor blijft de prijs veels te hoog, omdat je zakelijk in 2022 een 4% bijtelling Tesla kan kopen uit 2019 met nog 2 jaar bijtellingsvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

@Zebby

Die auto's zullen er vast zijn en aangeboden worden, maar met transitie van dinosap (fossiele brandstoffen) naar buzzt-buzzt (elektriciteit) verwacht ik dat de tweedehands markt extreem krap blijft. Genoeg kapers op de kust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-09 08:39
Met @BaSsDruM eens, alles wat nog met gunstige bijtelling te leasen is zal maximaal in de lease blijven om zo veel mogelijk voordeel eruit te persen. Mijn 3 zit op een 4-jaar contract, na die tijd gaat hij nog een jaartje verlengd worden of naar privé (even doorrekenen dan). Na de 5 jaar moet er overigens wel iets leuks qua EV beschikbaar zijn anders gaat de 3 zeker naar privé, ik ga geen fossiel meer rijden.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:18
Beste tweakers,
Ik ben me aan het oriënteren op een Renault Zoe. Ik kom diverse typen tegen waardoor het lastig is een juiste keuze te maken. Misschien kunnen jullie me op weg helpen. Ik kom de volgende typen tegen:
Q90 en R90, de eerste is quickcharge en volgens mij 22 kWh
R110
R120
Q210 = quickcharge

Quickcharge spreekt me aan en in mijn geval zou ik met 22 kWh goed moeten uitkomen. Of zit er nog een versie tussen 22 en 43 kWh versies?

Alvast dank voor jullie reacties.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cacofant
Ik zou zeggen sla de Zoe over. Heb er alleen maar ellende mee gehad, vooral met vaak niet ergens willen laden...

Tesla Model 3 RWD (2023)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:06
nannoe schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:50:
@Zebby

Die auto's zullen er vast zijn en aangeboden worden, maar met transitie van dinosap (fossiele brandstoffen) naar buzzt-buzzt (elektriciteit) verwacht ik dat de tweedehands markt extreem krap blijft. Genoeg kapers op de kust.
Misschien bij een Leaseplan/Athlon/grote leasemaatschappij inschrijven op een lijst voor geïnteresseerden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
mcmiles schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:41:
Beste tweakers,
Ik ben me aan het oriënteren op een Renault Zoe. Ik kom diverse typen tegen waardoor het lastig is een juiste keuze te maken. Misschien kunnen jullie me op weg helpen. Ik kom de volgende typen tegen:
R110
R120
Q210 = quickcharge

Quickcharge spreekt me aan en in mijn geval zou ik met 22 kWh goed moeten uitkomen. Of zit er nog een versie tussen 22 en 43 kWh versies?

De R motoren zijn (vooral op papier) iets zuiniger en kunnen maximaal met 22kW (AC) opladen.

De Q motoren kunnen opladen met 43kW (AC)

Je hebt momenteel een 22/41 kWh batterij (bruikbare kWh’s)

De R motor kan efficiënter opladen (iets minder laadverlies) en heeft iets meer kWh nodig om de 22/41kWh batterij op te laden, maar beide auto’s met een volle batterij komen in de praktijk bijna net zo ver. (Zwaardere/grotere wielen maken al meer verschil)

Met de oude 22kWh batterij en q-motor had ik helaas soms laadproblemen (vnl snelladers Fastned, door harmonische verstoringen) maar dit is gelukkig permanent opgelost met de grotere batterij en een nieuwe interne “laadslurf” met bijbehorende software niet iedereen met een Q motor had daar last van, ik met de oude batterij helaas wel.

(Zelf een model 3 besteld en heb dan als alles definitief door gaat een Q210 met een jaar oude 41kWh batterij (huurbatterij) die ik dan moet verkopen vr. pr. 14k.)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 21:41
mcmiles schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:41:
Beste tweakers,
R110
R120
Q210 = quickcharge

Ik heb sinds een maand een tweedehands R240, 3 jaar oud.
Fantastisch. Geen problemen mee. Juist niet voor een quickcharge gekozen, want niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
Arnout schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:06:
[...]

Ik heb sinds een maand een tweedehands R240, 3 jaar oud.
Fantastisch. Geen problemen mee. Juist niet voor een quickcharge gekozen, want niet nodig.
Hier een R210, behalve dus wat problemen de laatste dagen wel heel erg tevreden er mee! Ook geen quick charge, want voornamelijk woon-werk verkeer van 45km enkele reis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

cacofant schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:42:
Ik zou zeggen sla de Zoe over. Heb er alleen maar ellende mee gehad, vooral met vaak niet ergens willen laden...
Problemen kun je met elk merk hebben.

Ik heb nu enige tijd een Zoe (R90 Intens, 2018, €16.500,=) en nog nimmer enig probleem gehad. 2e-hands gekocht bij Bleeker in Purmerend met 8.000 Km dus nog volop fabrieksgarantie.

Ik zou altijd voor een x90 gaan vanwege de actieradius.250 echte kilomeers is m.i.toch echt wel de minimale range die je nodig hebt. Bij mij wordt hij met nachtstroom geladen en is elke ochtend 100% vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:23:
[...]

Problemen kun je met elk merk hebben.

Ik heb nu enige tijd een Zoe (R90 Intens, 2018, €16.500,=) en nog nimmer enig probleem gehad. 2e-hands gekocht bij Bleeker in Purmerend met 8.000 Km dus nog volop fabrieksgarantie.

Ik zou altijd voor een x90 gaan vanwege de actieradius.250 echte kilomeers is m.i.toch echt wel de minimale range die je nodig hebt. Bij mij wordt hij met nachtstroom geladen en is elke ochtend 100% vol.
Precies, elk merk kan problemen hebben. Mocht je een Tesla hebben dan is het door de drukte(gekte?) ook mbt bepaalde problemen een drama. Ze zijn per telefoon niet eens te bereiken :>

Beste range die ik gehaald heb is 335km op de GoM, Airco aan 36c buiten vmax 100, Oostenrijk Eindhoven in de zomer. Het hele jaar rond zul je op 200-300(+) km kunnen rekenen als bruikbaar.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PeterZ(on) schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:56:
[...]

Dat denk ik ook niet, maar toen kon ik de Leaf nog wel starten maar vier dagen daarna niet meer, dus dat paneeltje doet niet veel. Niks denk ik.
Een paar Watt, meer niet. En voor zover ik weet laadt de Leaf ook als ie stilstaat de accu af en toe bij.
Maarrrr, een 12V loodaccu heeft ook niet het eeuwige leven. Op een gegeven moment kun je laden wat je wilt maar heeft het geen zin meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:18
Dank voor alle reacties op mijn Zoe vraag, hier kom ik echt verder mee en is me duidelijk wat verschillende typen betreft. Ik zie een behoorlijk aanbod van Zoe's en denk zelf ook aan een R90. Maar de prijzen die ik nu zie zitten aan de bovenkant van mijn limiet. De R240 is ook een interessante optie. Ga verder met zoeken.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:23:
Ik heb nu enige tijd een Zoe (R90 Intens, 2018, €16.500,=) en nog nimmer enig probleem gehad.
Wat mij de laatste tijd opvalt met de Q90, is dat ik met name bij EVBox laadpaaltjes gedonder heb.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltron
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-09 14:03
Zebby schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 16:39:

Ik schrijf mijn Kia e-niro in 7 jaar af naar nul (batterij garantie 7 jaar). Doe hem waarschijnlijk weg na 3-5 jaar met dan ca. 45k/jr op de teller. Betekent na 3 jaar een boekwaarde van ca. 26K en ca. 150K op teller. Dat komt dan aardig overeen met jouw idee, maar ik vind het natuurlijk niet erg om dan nog een boekwinst te maken.

e-Niro Exec.l MY19, Tesla MY LR '24, Zappi, 50PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Buiten het feit dat er weinig >50KW ChaDeMo laadpunten zijn en die er waarschijnlijk er ook niet gaat komen doordat nieuwe EV's allemaal CCS zijn denk ik niet dat de Leaf+ de 100kw niet gaat halen als ik de eerste testvideo's mag geloven i.v.m. #rapidgate.

YouTube: Neuer Nissan Leaf e+ (62 kWh) lädt 45% schneller als angegeben im 10...
YouTube: Rapidgate beim neuen Nissan Leaf e+ (2019) auf 500km Fahrt | 62 vs. ...

Met het CCS geweld van o.a. Tesla kan je dit anno 2019 amper nog snelladen noemen :X

CCS naar ChaDemo adapter zal er niet komen gezien de laadprotocollen volstrekt anders zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door revolution-nl op 06-08-2019 20:30 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
eltron schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 19:20:
[...]

Ik schrijf mijn Kia e-niro in 7 jaar af naar nul (batterij garantie 7 jaar). Doe hem waarschijnlijk weg na 3-5 jaar met dan ca. 45k/jr op de teller. Betekent na 3 jaar een boekwaarde van ca. 26K en ca. 150K op teller. Dat komt dan aardig overeen met jouw idee, maar ik vind het natuurlijk niet erg om dan nog een boekwinst te maken.
Als je kijkt wat de i3 doet na 3 jaar, denk ik niet dat je voor een e-Niro na 3 jaar en 150k km nog 26k krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
Weet er al of er heel snel een connectietarief gaat komen?

Bij mijn familie gelogeerd en er staat gewoon 4 dagen achter elkaar weer diezelfde man aan de laadpaal geplakt samen met zijn buurman (openbare laadpaal)... Kan er soms gek van worden, nette brief achterlaten en daarna de man in persoon spreken heeft uiteindelijk ook niet geholpen.

Erg frustrerend en zijn reden is “ik heb hem aangevraagd” en/of “parkeerdrukte”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PJ.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-07 20:51

PJ.

Een ID.3 in het wild zonder camouflage:

Afbeeldingslocatie: https://media.licdn.com/dms/image/C5622AQFOy8xfQtZDYg/feedshare-shrink_8192/0?e=1568246400&v=beta&t=avpz1uU-Nwu6nEgkHg_QBcsgxJIlUtHE-w-rrxd0VPs

Foto van Allego https://www.linkedin.com/company/allego/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dat is wat de i3 had moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:44
Ik zie helaas geen foto..

Als ik nu op de link in mijn bericht klik wel :9

[ Voor 5% gewijzigd door MarcelGo op 06-08-2019 21:47 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Pagina: 1 ... 12 ... 370 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic