• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:36
PeterZ(on) schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:47:
[...]

Klinkt mooi maar ik lees vooral dat het geplanned is, en als je even op internet zoekt dan gaat het ook nog eens om de assemblage van accupakketten en niet om de productie van de accucellen zelf (https://www.electrive.com...battery-assembly-factory/).

Het is alsof bierland Duitsland het brouwen van bier niet zelf meer doet maar inkoopt bij een brouwer en het alleen maar mag bottelen en verkopen. Ze zijn dan volledig afhankelijk van de brouwer en die dan ook nog eens de meeste winst maakt.

De eens toonaangevende Duitse auto-industrie loopt zo volledig achter de feiten aan en anderen bepalen de regels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxMPzhuhqey5pq2qcgGVGUrUocE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I0iXEyHvIX7h1Hs2mXn06bEF.png?f=fotoalbum_large

Ik snap wel waarom een beursgenoteerd bedrijf geen haast heeft...volgens mij heeft het alles te maken met vraag en aandeelhouderswinst.

In de meeste landen is het nog steeds gerommel in de marge

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:46
MarcelGo schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:25:
[...]

[Afbeelding]

Ik snap wel waarom een beursgenoteerd bedrijf geen haast heeft...volgens mij heeft het alles te maken met vraag en aandeelhouderswinst.

In de meeste landen is het nog steeds gerommel in de marge
Ik mis China in die lijst, is misschien wel de grootste afzetmarkt van EV's.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• PhilipCl
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-12-2020
[...]

Klinkt mooi maar ik lees vooral dat het geplanned is, en als je even op internet zoekt dan gaat het ook nog eens om de assemblage van accupakketten en niet om de productie van de accucellen zelf (https://www.electrive.com...battery-assembly-factory/).

Het is alsof bierland Duitsland het brouwen van bier niet zelf meer doet maar inkoopt bij een brouwer en het alleen maar mag bottelen en verkopen. Ze zijn dan volledig afhankelijk van de brouwer en die dan ook nog eens de meeste winst maakt.

De eens toonaangevende Duitse auto-industrie loopt zo volledig achter de feiten aan en anderen bepalen de regels.
Als je de vergelijking met bierbrouwers wil maken zou dit betekenen dat ze zelf de hop of gerst zouden maken, toch kopen ze dit in dacht ik. Ik zou denken dat de fabrikanten auto's produceren en de batterij cel er een component van is.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tom Paris schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:46:
[...]

Mercedes dealer, er komen er 1200 gegarandeerd naar NL dit jaar, nu bestellen is binnen 3 maanden rijden.
Wij van WC-eend raden WC-eend aan. Vorig jaar mislukte de voorspelling ook jammerlijk, en sterker nog, er werd er niet 1 naar de USA gestuurd ondanks de contracten. Geen enkele reden om te veronderstellen dat het nu wel lukt.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• PhilipCl
Tom Paris schreef op maandag 13 april 2020 @ 12:23:
[...]

Vorig jaar niet, nu is de EQC prima leverbaar.
Op dit ogenblik niet zo vlot als ik zou wensen, heb een EQC in bestelling, zou eind mei geleverd worden ... maar helaas! Het zal wat later zijn :'(
D.deJong schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:31:
https://www.ad.nl/auto/el...eeds-opnieuw-op~ac1b322c/
Ik vindt het bijzonder dat als het een ander merk betreft dan Tesla dat er dan ineens geen woord gerept word over het betreffende merk. Audi brand uit zal niet spectaculair genoeg zijn.
Dekt de autoproducent de kosten eigenlijk in zo’n geval? Als hij tijdens het laden vanzelf in de brand vliegt?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-01 19:49
Ze zullen wel eerst onderzoeken of jij niets hebt veranderd aan de auto of je laadinstallatie correct is geplaatst, maar op zich zouden hun wel de kosten voor een nieuwe auto moeten dekken.
De bijkomende kosten, zoals schade aan garage / laadpaal, lijkt me ook wel wenselijk, maar ik verwacht dat ze daar wel moeilijk gaan over doen. 'die claim je maar met je eigen brandverzekering'.
bottom line schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:36:
Ze zullen wel eerst onderzoeken of jij niets hebt veranderd aan de auto of je laadinstallatie correct is geplaatst, maar op zich zouden hun wel de kosten voor een nieuwe auto moeten dekken.
De bijkomende kosten, zoals schade aan garage / laadpaal, lijkt me ook wel wenselijk, maar ik verwacht dat ze daar wel moeilijk gaan over doen. 'die claim je maar met je eigen brandverzekering'.
Ja. Vroeg het me gewoon ff af. Hoop het niet mee te maken. :) Onze auto’s zijn allemaal WA bij de firma. Vandaar.

• Lajko
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
daemonix schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:46:
[...]

Wij van WC-eend raden WC-eend aan. Vorig jaar mislukte de voorspelling ook jammerlijk, en sterker nog, er werd er niet 1 naar de USA gestuurd ondanks de contracten. Geen enkele reden om te veronderstellen dat het nu wel lukt.
Rij als sinds februari met een EQC, bij dezelfde dealer zijn er in februari 3 tegelijk afgeleverd.
Er zijn dus wel degelijk EQCs geleverd, dus roepen dat er niets geleverd kan worden is onzin, je ziet ze misschien niet met bosjes op straat zoal een Tesla model 3.

Verder de auto rijdt perfect, ik heb met een Tesla model 3 proef gereden en een Audi Etron, de Tesla haalt het niet qua afwerking versus de EQC. De Audi vond ik hetzelfde niveau hebben echter qua prijs veel duurder dan de Mercedes EQC.
Lajko schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:39:
[...]

Rij als sinds februari met een EQC, bij dezelfde dealer zijn er in februari 3 tegelijk afgeleverd.
Er zijn dus wel degelijk EQCs geleverd, dus roepen dat er niets geleverd kan worden is onzin, je ziet ze misschien niet met bosjes op straat zoal een Tesla model 3.

Verder de auto rijdt perfect, ik heb met een Tesla model 3 proef gereden en een Audi Etron, de Tesla haalt het niet qua afwerking versus de EQC. De Audi vond ik hetzelfde niveau hebben echter qua prijs veel duurder dan de Mercedes EQC.
Maar een EQC is toch ook niet te vergelijken met een Model 3 die ~ 20k goedkoper is? Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Technisch haalt de EQC het niet bij de Model 3. Verder mooie en fijne auto hoor.

• daemonix
  • Niet online
[...]

Ik roep niet dat er niets geleverd wordt, ik roep dat wat dealers beloven volstrekt onbetrouwbaar is, en ik twijfel aan de genoemde aantallen op basis van de missers uit het verleden. Mercedes is afgelopen jaar serieus de mist ingegaan met de leveringen, en niets wijst er op dat ze hun processen nu wel onder controle hebben. Integendeel zelfs (buiten hun schuld), gezien Corona.

• PhilipCl
Inspired schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:46:
[...]

Maar een EQC is toch ook niet te vergelijken met een Model 3 die ~ 20k goedkoper is? Het is ook maar net wat je belangrijk vindt. Technisch haalt de EQC het niet bij de Model 3. Verder mooie en fijne auto hoor.
Technisch zou Tesla superieur zijn, althans volgens de Tesla fans danntoch, maar op welk vlak dan precies, want ik heb een testrit met een Model S gedaan en van die technische voorsprong heb ik niets kunnen merken, integendeel eigenlijk. Ik vond dat groot scherm indrukwekkend, maar tijdens het rijden .... eeeuhhhhh, vooral nutteloos! Ik kijk namelijk graag voor mij uit, daar gebeurd het namelijk ... ge weet wel, ook verkeer genaamd!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04
daemonix schreef op maandag 13 april 2020 @ 13:46:
[...]

Zowel de dealer als de leasemaatschappij zijn bereid harde garanties te geven over levering, dus ja dat vertrouw ik meer dan iemand die ergens op internet wat roept uit een onderbuikgevoel.
PhilipCl schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:23:
[...]

Op dit ogenblik niet zo vlot als ik zou wensen, heb een EQC in bestelling, zou eind mei geleverd worden ... maar helaas! Het zal wat later zijn :'(
Dat is corona, geen structurele problemen met de productie van de EQC zoals hier veronderteld wordt...

[ Voor 26% gewijzigd door Tom Paris op 13-04-2020 15:37 ]

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• PhilipCl
[...]

Super en proficiat! _/-\o_ ik ben ook gaan testrijden, maar dan met een model S (is vergelijkbaar in prijs), ook met E-Tron. Uiteindelijk heb ik voor een EQC gekozen. Uit nieuwsgierigheid, hoe zit het met het verbruik ... tijdens de testrit, van een volle dag en ruim 400 km, kwam ik op 21 KWu/100 km, maar de vraag is of dit haalbaar is eenmaal men de wagen wat meer gewoon is, of kan het nog beter? Zijn er ook minpunten om rekening mee te houden?

• PhilipCl
[b]Tom Paris in "Elektrische auto's - deel 5"Tom Paris schreef op maandag 13 april 2020

Dat is corona, geen structurele problemen met de productie van de EQC zoals hier veronderteld wordt...
Dat weet ik ook wel! Naar het schijnt zou Mercedes op 20 april productie terug beginnen opstarten. Mocht dat zo zijn zal de vertraging nog wel meevallen. Ik kijk er alvast naar uit, zal even wennen zijn denk ik, aan het electrisch rijden en aan het rijden met een Mercedes ... na vele jaren met een BMW zal dit waarschijnlijk anders zijn.

• bottom line
PhilipCl schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:33:
[...]

Technisch zou Tesla superieur zijn, althans volgens de Tesla fans danntoch, maar op welk vlak dan precies, want ik heb een testrit met een Model S gedaan en van die technische voorsprong heb ik niets kunnen merken, integendeel eigenlijk. Ik vond dat groot scherm indrukwekkend, maar tijdens het rijden .... eeeuhhhhh, vooral nutteloos! Ik kijk namelijk graag voor mij uit, daar gebeurd het namelijk ... ge weet wel, ook verkeer genaamd!
Acceleratie, range/efficientie, topsnelheid, 3 fase laden, OTA updates, ...
EQC lijkt me een stoere auto, maar dat is het dan ook. Meer een auto van: pak dit model maar en steek er maar wat batterijen in.

• PhilipCl
bottom line schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:47:
[...]

EQC lijkt me een stoere auto, maar dat is het dan ook. Oh de markt vraagt om een elektrische auto? Nou pak dit model maar en steek er maar wat batterijen in.
Interessant, maar welk nut heeft dat alles in een regio waar men sneller dan 100 per uur mag rijden, en in steden het zelfs vaak maar 30 per uur is. Op AC vlak doet Tesla het beter, op DC en rekening houdende met de laad curve is het verschil niet zo spectaculair. En de OTA updates, als men WIFI heeft dan toch maar ... anders werkt dat toch niet zo geweldig. En Mercedes biedt ook voor groot deel van de opties OTA updates aan. Waarom een bestaand platform negatief zou zijn weet ik niet zo goed, daardoor hebben ze de expertise en één van de stilste EV's in de markt, daar kan Tesla nog veel van leren, is er een head-up display beschikbaar (is zowat de grootste wens van elke Tesla eigenaar) en staat het MBUX systeem wat spraakbediening betreft mijlenver op voorsprong. Zo is de rij-asistentie (auto-pilot) ook beter, die leest verkeersborden en past automatisch snelheid aan, bij mijn weten een wens van vele Tesla eigenaars ... ooit komt dat wel, next OTA update. En wat efficiëntie betreft, daar lees ik op vele fora toch andere dingen over ... meeste Tesla eigenaars geven toe dat wat geclaimed wordt in de praktijk niet haalbaar is. Dus op welk vlak staat Tesla nu eigenlijk verder, de echte wereld techniek hé, niet wat mogelijks nog zou kunnen komen. Ik geef wel toe, dat sommige aspecten van Tesla zeker beter zijn, zoals de visualisatie van het verkeer, kei-cool! Tesla is niet slecht hoor, EQC is gewoon beter, in mijn beleving!

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipCl op 13-04-2020 16:04 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-01 22:42
PhilipCl schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:33:
[...]
Ik kijk namelijk graag voor mij uit, daar gebeurd het namelijk ... ge weet wel, ook verkeer genaamd!
Heeft Mercedes netjes gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmtBV4Qf6fRdyhybC0VuxrekD8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sszmeQZn5Wn6XtVlItQ9DbrB.jpg?f=fotoalbum_large

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• PhilipCl
Weet ik, ik heb dat al 5 jaar op mijn BMW en zou echt niet zonder kunnen. Dat Tesla dat niet heeft snap ik niet! Al zeker niet in hun Model 3 ... ik heb er niet mee gereden, maar ik kan mij zo voorstellen men beter een kameleon is om en het verkeer en snelheid en navigatie in het oog te houden ... al zeker in de Nederlandse steden waar men met al die fietsers 4 ogen nodig heeft.

• daemonix
  • Niet online
PhilipCl schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:09:
[...]

Weet ik, ik heb dat al 5 jaar op mijn BMW en zou echt niet zonder kunnen. Dat Tesla dat niet heeft snap ik niet! Al zeker niet in hun Model 3 ... ik heb er niet mee gereden, maar ik kan mij zo voorstellen men beter een kameleon is om en het verkeer en snelheid en navigatie in het oog te houden ... al zeker in de Nederlandse steden waar men met al die fietsers 4 ogen nodig heeft.
Teslarijders claimen dat de Tesla die ogen heeft. :+ Ze claimen ook dat het niet uitmaakt. Wij denken daar blijkbaar anders over, ik zou het ook echt niet willen missen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:42
PhilipCl schreef op maandag 13 april 2020 @ 11:43:
[...]
Ik heb toch een andere mening over Mercedes, volgens mij zijn ze toch aardig wat aan het investeren in EV's vandaag zijn de EQV en de EQC al beschikbaar, waar die EQC trouwens zalig rijdt, dit jaar komt er nog een EQS en een EQA beschikbaar; tevens heeft Mercedes al zelf batterij fabrieken operationeel en in aanbouw (Polen), dit alles duidt er toch op dat ze het elektrische verhaa, heel ernstig nemen.
Nu wel ja, maar pas dit jaar kunnen ze ook echt leveren. En echt haast hebben ze nog steeds niet. Ze bereidden zich wel voor op hogere capaciteiten, maar als je dat vergelijkt met de ICE capaciteit is het nog steeds laag.
[...]

Leg mij eens uit waarom ze zouden moeten gaan rennen voor iets dat nu 1 of 2% van hun omzet is? Zoals @MarcelGo al laat zien, zijn EVs eigenlijk alleen in Nederland en Noorwegen populair (en dan vooral vanwege de belastingmaatregelen). Waarom zou een autofabrikant daarvoor alles omgooien? Ze zorgen er nu voor dat ze wat modellen hebben en als die steeds beter gaan verkopen kunnen ze mooi meegroeien.

Ik denk dat jij achter de feiten aanlopen met strategie verwart. Die Duitse auto-industrie wil nog helemaal niet om en heeft daar dan ook helemaal geen haast mee. Die investeren nu op zo'n manier dat ze bij blijven en gaan pas echt opschalen als de vraag er ook naar is.

[removed]

• daemonix
  • Niet online
Je vergeet de boetes die door de EU op de ICE gezet zijn. Dat is de reden voor enige haast. Niet Noorwegen, niet Nederland.

• PhilipCl
redwing schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:12:
[...]

Leg mij eens uit waarom ze zouden moeten gaan rennen voor iets dat nu 1 of 2% van hun omzet is?
Is de dreiging van 39 MILJARD voor de gehele markt, voldoende motivatie, wat denk je? (Voor mercedes is het slechts 3 miljard) https://www.bloomberg.com...me-with-39-billion-threat

[ Voor 49% gewijzigd door PhilipCl op 13-04-2020 16:30 ]

• PhilipCl
daemonix schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:12:
[...]

Teslarijders claimen dat de Tesla die ogen heeft. :+ Ze claimen ook dat het niet uitmaakt. Wij denken daar blijkbaar anders over, ik zou het ook echt niet willen missen.
Bij Tesla claimen ze zoveel ... en blijkbaar zijn er zelfs gekken die 6.400 euro willen neerleggen voor iets dat er waarschijnlijk nooit zal komen, tenzij de wetgeving aangepast wordt, maar dat betwijfel ik.

Ik verwacht zelfs dat er op niet al te lange termijn een nieuwe regel vanuit europa gaat komen dat het gebruik van touchscreens tijdens het rijden uitgeschakeld dient te worden door de fabrikanten. Ik heb een studie gelezen dat touchscreens teveel afleiding veroorzaken.

• redwing
PhilipCl schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:27:
[...]
Is de dreiging van 39 MILJARD voor de gehele markt, voldoende motivatie, wat denk je? (Voor mercedes is het slechts 3 miljard) https://www.bloomberg.com...me-with-39-billion-threat
Precies, dit is de enige reden waarom er nu iets gebeurt, maar dus niet vanwege Tesla of omdat de markt het wil.

[removed]

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:36
EQC lijkt me een stoere auto, maar dat is het dan ook. Meer een auto van: pak dit model maar en steek er maar wat batterijen in.
Qua invloed op de range, wat dacht je van de aerodynamica...

[ Voor 5% gewijzigd door KleineJoop op 13-04-2020 18:23 ]

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Vind dit stukje wel apart:
De brandweer heeft het vuur al meermaals onder controle gehad, voor het dan toch weer oplaaide.
Volgens mij is het dan niet 'onder controle'.

Ben wel benieuwd hoe de auto aan het laden was (laadpaal of stopcontact lader), maar zal wel niet bekend zijn. Overigens ook best wel wat berichten van brandstichting in Vught als je op Google zoekt.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:22
Jake schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:39:
[...]

Vind dit stukje wel apart:

[...]

Volgens mij is het dan niet 'onder controle'.

Ben wel benieuwd hoe de auto aan het laden was (laadpaal of stopcontact lader), maar zal wel niet bekend zijn. Overigens ook best wel wat berichten van brandstichting in Vught als je op Google zoekt.
Ik zit in een facebook groep met de eigenaar.
De auto was volgens hem niet aan het laden maar stond al een paar dagen stil.
De reden waarom het continu weer oplaaide was door het spontaan verbranden van cellen volgens de brandweer. Door de extreme hitte is het lastig de gehele accu te koelen tijdens zo’n blus actie.
Belangrijkste is dat iedereen ongedeerd is gelukkig en Audi en brandweer doen nu onderzoek.
Volgens mij staat de gehele accu/auto nu in een grote bak water.

Oorzaak is vooralsnog onbekend dus ook brandstichting staat nog open als optie.

[ Voor 7% gewijzigd door GeeMoney op 13-04-2020 19:13 ]

• PhilipCl
KleineJoop schreef op maandag 13 april 2020 @ 18:22:
[...]

Qua invloed op de range, wat dacht je van de aerodynamica...
Hangt er dan maar af wat met wat je vergelijkt he, vaak (om niet te moeten schrijven altijd) wordt alles van Tesla op één hoop gegooid alles men begint te vergelijken, zonder model te vermelden, echter ... een Model 3 kan niet vergeleken worden met een EQC, dan is een Model X aan de orde, zowel wat aerodynamica als gewicht betreft. En een model X is echt niet veel efficiënter dan een EQC. Wat betreft acceleratie is Model X wel wat beter, maar totaal niet relevant, want gaat men daar gebruik van maken wil ik het energie verbruik wel is zien.

[ Voor 3% gewijzigd door PhilipCl op 13-04-2020 20:41 ]

• Lajko
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-12-2024
PhilipCI
Gebruik ligt bij mij gemiddeld op 22,4 KWh /100 km, ik heb ook wel 18,3 KWh gehaald maar voornamelijk op 80km wegen. E.e.a. is ook wel sterk afhankelijk of er veel wind staat en of het warm of koud buiten is. Ben tot op heden niet ontevreden over de resultaten. Een bijzonder pluspunt vind ik dat als je de EQC op autoregeneratie zet, hij gebruik maakt van het navigatie systeem en via de HUD aangeeft dat je het pedaal moet los laten (teken ziet er uit voet die van het stroompedaal haalt), de auto zorgt dan zelf dat hij op de juiste manier afremt voor rotondes en andere bijzonder situaties. Kwam er pas na 2 weken achter dat deze optie er was. Enige minpunt tot nu toe was, dat de auto bij verkeersdrempels over de drempel een slepend geluid maakte. Bleek dat er bij de voorwielen een extra stuk plastic zit van 4 cm dat dus over de drempel schraapt. Ik heb dat weg laten halen en totaal geen probleem meer. Verder erg tevreden over de auto.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 16:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Ik ben even met een bot mes door wat reacties van afgelopen weekend gegaan. Discussies over alternatieve brandstoffen, en daar hoort waterstof in combinatie met een brandstofcel ook bij, horen hier niet thuis. Dat staat duidelijk genoeg in de topic-warning.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik kwam deze site tegen (ietwat gekleurd. want auteur is tesla-sceptic): https://seekingalpha.com/...ecret-sauce-battery-range waar diverse 'real-world' gegevens worden vergeleken. Nu staat hier natuurlijk niet bij of Tesla-rijders massaal harder rijden, maar ook in de 100 mijl test scoort de Tesla een stuk slechter dan de opgegeven EPA.
Lajko schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:39:
PhilipCI
Gebruik ligt bij mij gemiddeld op 22,4 KWh /100 km, ik heb ook wel 18,3 KWh gehaald maar voornamelijk op 80km wegen. E.e.a. is ook wel sterk afhankelijk of er veel wind staat en of het warm of koud buiten is.
Die 22,4 is goed, voor zo'n grote auto. Ik neem aan de gemiddelde snelheid ook (enorme) invloed heeft? is die 22,4 bij 100+ cruising (snelweg)? Of nog van voor 16 maart?
Een bijzonder pluspunt vind ik dat als je de EQC op autoregeneratie zet, hij gebruik maakt van het navigatie systeem en via de HUD aangeeft dat je het pedaal moet los laten (teken ziet er uit voet die van het stroompedaal haalt), de auto zorgt dan zelf dat hij op de juiste manier afremt voor rotondes en andere bijzonder situaties. Kwam er pas na 2 weken achter dat deze optie er was.
Dat is zeker een leuke/nuttige feature, die vooral ook positief bijdraagt aan een soepele rit.

• redwing
Jake schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:39:
Ik kwam deze site tegen (ietwat gekleurd. want auteur is tesla-sceptic): https://seekingalpha.com/...ecret-sauce-battery-range waar diverse 'real-world' gegevens worden vergeleken. Nu staat hier natuurlijk niet bij of Tesla-rijders massaal harder rijden, maar ook in de 100 mijl test scoort de Tesla een stuk slechter dan de opgegeven EPA.
...
Dit zie je uit heel veel 'real world' testen komen. Vooral met de Taycan waren er een tijdje geleden verschillende testen waaruit bleek dat die op de weg maar amper onderdoet in de range van de model S, ondanks dat er op papier juist een enorm verschil in zit. De Tesla's zitten dus hoog met hun EPA t.o.v. de werkelijkheid terwijl een Taycan en ook veel andere modellen/merken juist een EPA hebben die lager is dan wat je er op de weg mee haalt.

Net iets als dieselgate maar dan net anders ;)

[removed]

Verwijderd

PhilipCl schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:40:
[...]

Super en proficiat! _/-\o_ ik ben ook gaan testrijden, maar dan met een model S (is vergelijkbaar in prijs), ook met E-Tron. Uiteindelijk heb ik voor een EQC gekozen. Uit nieuwsgierigheid, hoe zit het met het verbruik ... tijdens de testrit, van een volle dag en ruim 400 km, kwam ik op 21 KWu/100 km, maar de vraag is of dit haalbaar is eenmaal men de wagen wat meer gewoon is, of kan het nog beter? Zijn er ook minpunten om rekening mee te houden?
Wees maar niet bang, mijn Model 3 zit ook op 210wh/km overall.
Nu met 20+ graden ging het eindelijk naar 180wh/km.

Niet dat ik daar heel veel aan heb...

Ik laad altijd tot 90% en nu met het warme weer:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49772087023_6ae22720bb_c.jpg

90% - 31% = 59% verbruikt
146,2km gereden met 179wh/km gemiddeld

146,2 / 59% * 100% = 247,8 km bij 100% range.
Dit raadt men af, dus met 90% lading houd ik nog 223km over als ik 90% volledig op rijdt naar 0% lading...

En dit is allemaal met een Model 3 Long Range. Het meest irritante is nog wel dat als je hier een service afspraak voor inschiet, het als volstrekt normaal wordt afgedaan.

Die zogenaamde voorsprong van Tesla is bij mij echt bekoeld tot achterstand. Een maat van mij met een E-Tron 50, haalt méér uit zijn ladingen dan ik met mijn Long Range...
Ik merk toch dat mensen die Tesla rijden een veel te positief beeld voorschotelen. Zie mijn plaatje hierboven, ik rijd steeds zuiniger, maar bereik neemt af.... Hoe dan?
@BlakHawk die foto heb je meteen gemaakt na aankomst? Vreemde is dat je nog een "koude" accu hebt volgens het plaatje.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:18
Inspired schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:04:
@BlakHawk die foto heb je meteen gemaakt na aankomst? Vreemde is dat je nog een "koude" accu hebt volgens het plaatje.
Het is een sinds opladen grafiek, dus daar kunnen wel 100 kleine ritten inzitten, of 2, of 1. Al denk ik niet dat het er 1 lange is, want dan zal die wel meer range hebben kunnen halen met een LR.

@BlakHawk Jij haalt een range die ik met mijn SR+ zowat kan halen. Ik denk niet dat het zozeer aan het model ligt, maar meer aan jouw auto dan.

[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 14-04-2020 12:09 ]

Caelorum schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:08:
[...]

Het is een sinds opladen grafiek, dus daar kunnen wel 100 kleine ritten inzitten, of 2, of 1. Al denk ik niet dat het er 1 lange is, want dan zal die wel meer range hebben kunnen halen met een LR.
Ah, OK. Ik ging even uit van één rit inderdaad. Korte stukjes is sowieso niet zuinig. Ik ervaar hetzelfde. Dan moet het echt flink warm zijn wil je niet steeds veel verliezen voor opwarmen van de accu.

Verwijderd

Inspired schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:04:
Nee net even gemaakt.
Inspired schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:10:
Ah, OK. Ik ging even uit van één rit inderdaad. Korte stukjes is sowieso niet zuinig. Ik ervaar hetzelfde. Dan moet het echt flink warm zijn wil je niet steeds veel verliezen voor opwarmen van de accu.
Nee niet 1 rit.
Hij heeft nu 7 dagen geleden opgeladen.

Dit zijn korte ritjes geweest. Maar doet niet zoveel af aan efficientie en bereik. Blijft m.i. zeer matig...
Caelorum schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:08:
[...]

@BlakHawk Jij haalt een range die ik met mijn SR+ zowat kan halen. Ik denk niet dat het zozeer aan het model ligt, maar meer aan jouw auto dan.
Des te frustrerender dat Tesla service afspraken annuleert en het als "volstrekt normaal" afdoet.
Volgens Tesla heeft iedere Longe Range rijder dit!

Weet je hoe irritant het is als je met vragen zit en 0,0 medewerking van het service center krijgt?

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2020 12:14 ]

• Caelorum
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:12:
[...]
Dit zijn korte ritjes geweest. Maar doet niet zoveel af aan efficientie en bereik. Blijft m.i. zeer matig...
Inderdaad matig, maar korte ritten zijn wel echt het meest killing voor je range in een Tesla. Dit is dus echt worst case dat je gaat hebben.

Verwijderd

Caelorum schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:14:
[...]

Inderdaad matig, maar korte ritten zijn wel echt het meest killing voor je range in een Tesla. Dit is dus echt worst case dat je gaat hebben.
Maar al die korte ritjes halen stuk voor stuk nette verbruik waardes. 160-190 wh/km

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@BlakHawk Geen idee wat het verschil is maar mijn Model 3 LR zat gemiddeld op 180 watt/km en rond de 150 watt/km bij temperaturen boven de 20 graden. Nu moet ik wel zeggen dat ik regelmatig 140-150 reed en de 18” velgen had zonder caps.

Zelf hanteerde ik de vuistregel 300 bij 150, 400 bij 130 en 500 km bij 100 km/u

[ Voor 14% gewijzigd door Deveon op 14-04-2020 12:17 ]

Verwijderd

Deveon schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:16:
@BlakHawk Geen idee wat het verschil is maar mijn Model 3 LR zat gemiddeld op 180 watt/km en rond de 150 watt/km bij temperaturen boven de 20 graden. Nu moet ik wel zeggen dat ik regelmatig 140-150 reed en de 18” velgen had zonder caps.
Wat zie jij dan met korte ritjes en "sinds opladen"?
Ik heb wel 19", maar met uitsluitend stadsverkeer moet dat niet zo veel uitmaken lijkt mij...

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10-01 18:14

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik haal met de SR+ nu 120-140wh/km. De Citigo E is iets zuiniger 100-120wh/km

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 14-04-2020 12:19 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PhilipCl
Lajko schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 09:39:
PhilipCI
Gebruik ligt bij mij gemiddeld op 22,4 KWh /100 km, ik heb ook wel 18,3 KWh gehaald maar voornamelijk op 80km wegen. E.e.a. is ook wel sterk afhankelijk of er veel wind staat en of het warm of koud buiten is. Ben tot op heden niet ontevreden over de resultaten. Een bijzonder pluspunt vind ik dat als je de EQC op autoregeneratie zet, hij gebruik maakt van het navigatie systeem en via de HUD aangeeft dat je het pedaal moet los laten (teken ziet er uit voet die van het stroompedaal haalt), de auto zorgt dan zelf dat hij op de juiste manier afremt voor rotondes en andere bijzonder situaties. Kwam er pas na 2 weken achter dat deze optie er was. Enige minpunt tot nu toe was, dat de auto bij verkeersdrempels over de drempel een slepend geluid maakte. Bleek dat er bij de voorwielen een extra stuk plastic zit van 4 cm dat dus over de drempel schraapt. Ik heb dat weg laten halen en totaal geen probleem meer. Verder erg tevreden over de auto.
Cool, dat bevestigd de resultaten die ik had tijdens de testrit die ik met de EQC gedaan heb, na er een volledige dag mee rondgereden te hebben kwam ik op een 21 KWh en vond ik best wel goed. Ik neem aan dat het wat tijd in beslag neemt om alle mogelijkheden van het MBUX systeem te leren kennen; heb de online handleiding doorgenomen en er is heel wat te ontdekken. Spijtig dat ik de auto niet kan downloaden ... ik word een beetje ongeduldig om hem in ontvangst te nemen, maar dat zal nog even wachten zijn vrees ik. Zou er hier een mogelijkheid bestaan om de ervaringen betreffende de EQC en MBUX te kunnen delen, in een wat specifieker topic, hoe maakt men zoiets aan?
We gaan wat offtopic denk ik. Maar feit blijft dat korte stukjes vs één lang stuk niet te vergelijken is en dat de boordcomputer van de Model 3 (wellicht ook andere EVs) niet al het verbruik mee rekent. Vandaar dat @BlakHawk ook merkt dat bereik en verbruik niet kloppen obv boordcomputer. 10 x 15km kan zomaar 2x zoveel energie kosten als 1 x 150km. Zelfs nu nog. Nachten zijn nog steeds fris en dus kost het veel energie om de accu op temperatuur te krijgen. Wil je een keer goed testen, dan accu opladen naar 90% en dan instappen en lang stuk rijden tot iets van 10%.

De waarden van @Deveon ga je dan ook niet halen als je dat op gaat delen over 20 ritten/dagen bv. Aan één stuk met een warme accu is het wel mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Inspired op 14-04-2020 12:25 ]

• kdeboois
Tijd voor een break van de eenheden politie.

Het is Wh/km @revolution-nl, @BlakHawk en @Deveon

Watt is een naam en een eenheid die afgekort wordt met een 'W'.

En kilo kort je af met een 'k' @PhilipCl

[ Voor 9% gewijzigd door kdeboois op 14-04-2020 12:26 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:17:
[...]

Wat zie jij dan met korte ritjes en "sinds opladen"?
Ik heb wel 19", maar met uitsluitend stadsverkeer moet dat niet zo veel uitmaken lijkt mij...
Helemaal niets aangezien ik hem vorig jaar weer teruggeven heb, maar ik keek meestal per rit of sinds geladen. Het viel mij wel dat voorverwarmen buiten deze cijfers valt, maar boven de 20 graden zou je daar geen last van moeten hebben.

@kdeboois Volgens mij kan het allebei omdat watt ook al een tijd variabele bevat (joule per seconde).

[ Voor 9% gewijzigd door Deveon op 14-04-2020 12:33 ]

• PeterZ(on)
Inspired schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:23:
We gaan wat offtopic denk ik. Maar feit blijft dat korte stukjes vs één lang stuk niet te vergelijken is en dat de boordcomputer van de Model 3 (wellicht ook andere EVs) niet al het verbruik mee rekent. Vandaar dat @BlakHawk ook merkt dat bereik en verbruik niet kloppen obv boordcomputer. 10 x 15km kan zomaar 2x zoveel energie kosten als 1 x 150km. Zelfs nu nog. Nachten zijn nog steeds fris en dus kost het veel energie om de accu op temperatuur te krijgen. Wil je een keer goed testen, dan accu opladen naar 90% en dan instappen en lang stuk rijden tot iets van 10%.

De waarden van @Deveon ga je dan ook niet halen als je dat op gaat delen over 20 ritten/dagen bv. Aan één stuk met een warme accu is het wel mogelijk.
Zo heb ik dat ook begrepen, sluipverbruik bij stilstand, de verwarming en het verbruik van de elektronica wordt niet meegenomen in het door de boordcomputer aangegeven verbruik.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Caelorum
PeterZ(on) schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:31:
[...]
Zo heb ik dat ook begrepen, sluipverbruik bij stilstand, de verwarming en het verbruik van de elektronica wordt niet meegenomen in het door de boordcomputer aangegeven verbruik.
Tijdens rijden overigens wel. Alleen als de auto stil staat niet.

• kdeboois
Deveon schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:30:
[...]
@kdeboois Volgens mij kan het allebei omdat watt ook al een tijd variabele bevat (joule per seconde).
En wat is dan watt/km ?

Aan het getal te zien bedoel je toch echt Wh/km. Anders moet je 648 kJ/km neer zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door kdeboois op 14-04-2020 12:47 ]

• PeterZ(on)
Caelorum schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:35:
[...]

Tijdens rijden overigens wel. Alleen als de auto stil staat niet.
Hoe dat precies zit weet ik niet, heb geen Model 3, dus kan het niet uitproberen. En welke stilstand, als je ergens moet wachten of wanneer de auto geparkeerd is. Ook zou het zo zijn dat bereik bij de Tesla altijd uitgaat van een vastgesteld verbruik.

• PhilipCl
redwing schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:02:
[...]

Dit zie je uit heel veel 'real world' testen komen. Vooral met de Taycan waren er een tijdje geleden verschillende testen waaruit bleek dat die op de weg maar amper onderdoet in de range van de model S, ondanks dat er op papier juist een enorm verschil in zit. De Tesla's zitten dus hoog met hun EPA t.o.v. de werkelijkheid terwijl een Taycan en ook veel andere modellen/merken juist een EPA hebben die lager is dan wat je er op de weg mee haalt.

Net iets als dieselgate maar dan net anders ;)
Die EPA ratings neemt men maar best met een korreltje zout, dat zijn testen die in een lab worden uitgevoerd en op kamertemperatuur, zonder verwarming of airco aan te zetten! En het nog resterende bereik naast het batterij icoontje in een Tesla negeert men ook maar best, die waarde is berekend op die EPA rating en dus niet realistisch. Daarom de meeste mensen toch maar kiezen om het percentage te tonen.

• Caelorum
@PhilipCl en het mooie is dat de auto (iig de model 3) de daadwerkelijke range ook gewoon berekend en weergeeft 1 van de grafieken in de auto (die grote van het verbruik).

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PhilipCl schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:41:
[...]

Die EPA ratings neemt men maar best met een korreltje zout, dat zijn testen die in een lab worden uitgevoerd en op kamertemperatuur, zonder verwarming of airco aan te zetten! En het nog resterende bereik naast het batterij icoontje in een Tesla negeert men ook maar best, die waarde is berekend op die EPA rating en dus niet realistisch. Daarom de meeste mensen toch maar kiezen om het percentage te tonen.
Mijn ervaring is dat de EPA range voor de Model 3 nu het warmer wordt eenvoudig haalbaar is.
Ik zit nu regelmatig op de rated range of gunstiger.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• kdeboois
revolution-nl schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:50:
[...]

Mijn ervaring is dat de EPA range voor de Model 3 nu het warmer wordt eenvoudig haalbaar is.
Ik zit nu regelmatig op de rated range of gunstiger.
Zonder de rest van het verkeer te hinderen ? De gemiddelde leaserijder gaat dat echt niet halen.

Ik snap dat je een EV efficient hoort te rijden, maar als ik naar het NL verkeer kijk zijn er niet veel die zo netjes rijden als jij is mijn voorzichtige inschatting.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:55:
[...]

Zonder de rest van het verkeer te hinderen ? De gemiddelde leaserijder gaat dat echt niet halen.

Ik snap dat je een EV efficient hoort te rijden, maar als ik naar het NL verkeer kijk zijn er niet veel die zo netjes rijden als jij is mijn voorzichtige inschatting.
Ik rij gewoon met het verkeer mee, meestal de CC op 111km/h :P

• MarcelGo
Jake schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:39:

[...]

Die 22,4 is goed, voor zo'n grote auto. Ik neem aan de gemiddelde snelheid ook (enorme) invloed heeft? is die 22,4 bij 100+ cruising (snelweg)? Of nog van voor 16 maart?

[...]

Dat is zeker een leuke/nuttige feature, die vooral ook positief bijdraagt aan een soepele rit.
Wel mooi om te lezen dat iemand al die testen een beetje vergelijkt en dat de grote lijn hetzelfde is...zet voor mij de real world bereiken van vooral de europese auto’s tov tesla in een ander daglicht...

• PhilipCl
kdeboois schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:25:
Tijd voor een break van de eenheden politie.

Het is Wh/km @revolution-nl, @BlakHawk en @Deveon

Watt is een naam en een eenheid die afgekort wordt met een 'W'.

En kilo kort je af met een 'k' @PhilipCl
Mijn excuses _/-\o_

• PhilipCl
Caelorum schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:47:
@PhilipCl en het mooie is dat de auto (iig de model 3) de daadwerkelijke range ook gewoon berekend en weergeeft 1 van de grafieken in de auto (die grote van het verbruik).
Dat heb ik al in filmpjes gezien, dan moet je voortdurend dat grafiekje hebben open staan (iig de Model 3) ... of vergis ik mij?

• daemonix
  • Niet online
MarcelGo schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:05:
[...]

Wel mooi om te lezen dat iemand al die testen een beetje vergelijkt en dat de grote lijn hetzelfde is...zet voor mij de real world bereiken van vooral de europese auto’s tov tesla in een ander daglicht...
Hyundai en Kia houden zich ook prima aan de rated ranges. Laatste keer dat ik keek zijn dat geen Europese merken maar zijn op dit moment wel een groot deel van de markt, zeker als het de grotere ranges betreft. ;)

• PhilipCl
daemonix schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:15:
[...]

Hyundai en Kia houden zich ook prima aan de rated ranges. Laatste keer dat ik keek zijn dat geen Europese merken maar zijn op dit moment wel een groot deel van de markt, zeker als het de grotere ranges betreft. ;)
Op basis van dit artikel https://seekingalpha.com/...ecret-sauce-battery-range is er eigenlijk maar één merk dat significant afwijkt.

• daemonix
  • Niet online
Nee, dat zijn er twee: Jaguar jokt ook aanmerkelijk over de range, en alleen dankzij de heel bijzondere meet methode van Whatcar komen ze tot die 108%.

• MarcelGo
daemonix schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:15:
[...]

Mijn reactie is vooral gericht op de discussies over het gebrek aan realistische range van bepaalde merken, dit geldt niet voor de merken uit Z-Korea daar zie ik geen discussies over. ;)

Verwijderd

daemonix schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:18:
Nee, dat zijn er twee: Jaguar jokt ook aanmerkelijk over de range, en alleen dankzij de heel bijzondere meet methode van Whatcar komen ze tot die 108%.
Bij Tesla is het aparte dat ze adviseren niet verder dan 90% te laden, waardoor je onder aan de streep vaker moet laden dan in de showroom gehoopt...

Je mist in dagelijks gebruik gewoon een extra 10% aan range, bovenop het deel wat al niet haalbaar is.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-01 16:06
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:41:
[...]

Bij Tesla is het aparte dat ze adviseren niet verder dan 90% te laden, waardoor je onder aan de streep vaker moet laden dan in de showroom gehoopt...

Je mist in dagelijks gebruik gewoon een extra 10% aan range, bovenop het deel wat al niet haalbaar is.
Je mist die 10% toch niet dagelijks, of rij je dagelijks de accu helemaal leeg?

Het punt is dat je dagelijks vermoedelijk maar 20 tot 40% van de accu gebruikt (gokje voor de gemiddelde Nederlander toegepast op een Tesla).

En dat niet boven de 90% zorgt ervoor dat je accu veel langer mee gaat. Als je een lange rit moet maken laad je hem alsnog op 100% en dat is dan ook helemaal geen issue.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 132% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:18 ]

• bottom line
IvoB2 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:30:
[...]

Benieuwd hoeveel % van de privé Teslarijders langer met zijn EV rijdt dan 5-7 jaar?
Als je privé een auto koopt, is dat normaal gezien altijd voor langer als 5 jaar.
Of je moest graag met geld smijten.

• IvoB2
...

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:19 ]

IvoB2 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:30:
[...]

Bwa bij Kia en Hyundai is dat toch zo geen punt. Hun bruto accu inhoud is nl. hoger dan de voor de gebruiker bruikbare accu inhoud. Als gebruiker kan je dus best tot 100% van die 64 kWh laden zonder grote nadelen voor levensduur van de accu (en al helemaal niet binnen de normale leaseperiode of en/of accu garantieperiode).
Benieuwd hoeveel % van de privé Teslarijders langer met zijn EV rijdt dan 5-7 jaar?
Zit toch niet veel verschil tussen de merken? Ook Tesla heeft meer bruto capaciteit. Een Kia op 100% laden komt eigenlijk op 95,5% uit. Dat is nog steeds vrij hoog natuurlijk. Een Model 3 heeft ook iets van 2.5kWh extra. Kia 3.1kWh als de info correct is.

• IvoB2
...

[ Voor 98% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:19 ]

• Caelorum
PhilipCl schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:12:
[...]
Dat heb ik al in filmpjes gezien, dan moet je voortdurend dat grafiekje hebben open staan (iig de Model 3) ... of vergis ik mij?
Klopt. Maar dat maakt het niet minder raar dat ze diezelfde waarde niet ook gewoon in de cards links tonen.

• bottom line
IvoB2 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 17:46:
[...]

Off topic: ik zou niet weten waarom: tot ik EV ging rijden altijd privé auto aangekocht. Nooit langer dan 4-6 jaar mee gereden. Meestal aankoop van een directiewagen van 1 jaar oud (gaat dan al vlug 50% van de nieuwprijs af, je ziet het verschil met nieuw niet, en je hebt nog 1+1 jaar garantie) en na 5-6 jaar (als de kosten komen) nog eens op de privé markt verkocht voor een mooie prijs.
Niet mijn idee van met "geld smijten".
Ah, maar je koopt hem al 2de hands aan.
Dan is er al een minderwaarde van 20k op geweest.

Als je een gloednieuwe auto koopt en dan over 3 jaar verkoopt, dan blijf ik met mijn mening dat je geld wegsmijt ;)

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-01 12:28
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

Verwijderd

Mar.tin schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:23:
[...]

Ik vind het bizar dat Tesla in jouw geval blijft volhouden dat er niks mis is, terwijl een sommetje 44kWh beschikbaar heeft in jouw model.
Dat is absoluut niet wat wij evenaren in onze LR met 35k km's op de teller.

Heb je hem al eens uitgelezen met scanmytesla?
Nee, heb nu teslafi, maar daar word ik nog niet veel wijzer van...
Of is scanmytesla die hardware oplossing, die je tussen de stekkers plugt?

Ja service afspraak ingeschoten met meerdere van dit soort screenshots.

Antwoord: we gaan de afspraak annuleren, want alles is normaal bij u.

Ik vroeg nog: je kunt toch niet met drogen ogen beweren dat dit soort actieradius volstrekt normaal is bij een Long Range? Of doe ik iets verkeerd?

Antwoord: nee hoor dit is heel normaal

Je staat een beetje met je mond vol tanden, dingen die ik zelf bizar vind, worden afgedaan als dagelijkse kost.

Ik heb hem toen ook nog even de collega met een Niro uitgelegd. En dat ik het beschamend vind voor een merk als Tesla dat pretendeert jaren voor te lopen, zo veel minder ver komt.

Tesla blijft een beetje hangen in de fase waar de klanten gigantische fans zijn van het merk Tesla. Als je enkel die klanten wil hebben, moet je niet voor de massa gaan produceren. Sluit dan al die nieuwe fabrieken maar weer en dan kun je lekker voor al die mensen, waar je nog op kunt spugen zonder iets fout te doen, auto’s produceren.

Maar het is nu 2020, nu 8 jaar na de eerste model s is het tijd om volwassen te worden en service te gaan verrichten. Je pakt een case als deze op en zoekt het tot de bodem uit. Zo werkt dat met klanten die veel geld aan een auto spenderen.

Een focus van mij in het verleden maakte vreemde geluiden bij opkomen koppeling. Dealer kwam er niet uit, dan geven ze hem niet terug, maar lieten een specialist van Ford Nederland komen om mee te kijken. 2,5 week later was het opgelost. Zo hoort het! Moeite doen voor je klanten.

Ik erger mij aan dat soort telefoongesprekken met Tesla, ze doen alsof de klant gek is. Je komt er niet doorheen.

Na veel moeite en vragen wilde hij wel even naar mijn accu kijken in het systeem. Nee zit boven de 98% gezondheid hoor.

Waar ligt het dan wel aan? Sluipverbruik?

Nee er is echt niets mis bij u!

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2020 07:42 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Als je het echt helemaal zeker wil weten: rijd hem helemaal leeg en hang hem aan een stopcontact met kWh-meter, kijk hoeveel erin gaat.

Verwijderd

mux schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:27:
Als je het echt helemaal zeker wil weten: rijd hem helemaal leeg en hang hem aan een stopcontact met kWh-meter, kijk hoeveel erin gaat.
Ben ik nu mee bezig, maar duurt iets langer met Corona tijden.

Zit nu op 28%

Maar ja is het dan weer niet slecht om hem langere tijd leeg te laten staan?

Gaat langzaam nu ik weinig rijd, lastig van gisteren is ook weer dat het kouder is met blauw icoontje bij de accu, hoe krijg je hem dan helemaal leeg?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2020 07:45 ]

Scanmytesla werkt via een OBD module in de auto, daar kun je het meeste mee. Teslafi is een veredelde API uitlees tool. Die kan wel wat vergelijken met andere auto’s volgens mij. Maar echt diagnose kan die verder niet. Alles wat je daar ziet kun je zelf met de API ook krijgen. Laden tot 90 en kijken wat dan de rated range is kan ook een indicatie geven. Dan wel even via de API kijken of alles usable is, of dat er nog x procent niet beschikbaar is ivm temperatuur. Maar met Scanmytesla kun je meer indicatoren checken die iets zeggen over de accu. Al zal het in jou geval ook gewoon komen door weinig km’s.

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:43:
[...]

Ben ik nu mee bezig, maar duurt iets langer met Corona tijden.

Zit nu op 28%

Maar ja is het dan weer niet slecht om hem langere tijd leeg te laten staan?

Gaat langzaam nu ik weinig rijd, lastig van gisteren is ook weer dat het kouder is met blauw icoontje bij de accu, hoe krijg je hem dan helemaal leeg?
Lang leeg laten staan is een tesla-specifiek dingetje, omdat de auto zoveel verbruikt als hij stilstaat loop je het risico dat hij te leeg gaat. Maar je kunt probleemloos naar 10% gaan, alleen niet daaronder (gezien je ook een paar procent kwijtraakt als de auto afkoelt 's nachts en je ~1% nodig hebt om de accu weer op te warmen).

En dan van 10 naar 90% laden.

Met scanmytesla kun je kijken naar je cell voltages min/max en zien of er een ontzettend grote onbalans ergens zit. Dat zou kunnen verklaren dat de capaciteit sterk gereduceerd is.

• PhilipCl
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:23:
[...]

Nee, heb nu teslafi, maar daar word ik nog niet veel wijzer van...
Of is scanmytesla die hardware oplossing, die je tussen de stekkers plugt?

Ja service afspraak ingeschoten met meerdere van dit soort screenshots.

Antwoord: we gaan de afspraak annuleren, want alles is normaal bij u.

Ik vroeg nog: je kunt toch niet met drogen ogen beweren dat dit soort actieradius volstrekt normaal is bij een Long Range? Of doe ik iets verkeerd?

Antwoord: nee hoor dit is heel normaal

Je staat een beetje met je mond vol tanden, dingen die ik zelf bizar vind, worden afgedaan als dagelijkse kost.

Ik heb hem toen ook nog even de collega met een Niro uitgelegd. En dat ik het beschamend vind voor een merk als Tesla dat pretendeert jaren voor te lopen, zo veel minder ver komt.

Tesla blijft een beetje hangen in de fase waar de klanten gigantische fans zijn van het merk Tesla. Als je enkel die klanten wil hebben, moet je niet voor de massa gaan produceren. Sluit dan al die nieuwe fabrieken maar weer en dan kun je lekker voor al die mensen, waar je nog op kunt spugen zonder iets fout te doen, auto’s produceren.

Maar het is nu 2020, nu 8 jaar na de eerste model s is het tijd om volwassen te worden en service te gaan verrichten. Je pakt een case als deze op en zoekt het tot de bodem uit. Zo werkt dat met klanten die veel geld aan een auto spenderen.

Een focus van mij in het verleden maakte vreemde geluiden bij opkomen koppeling. Dealer kwam er niet uit, dan geven ze hem niet terug, maar lieten een specialist van Ford Nederland komen om mee te kijken. 2,5 week later was het opgelost. Zo hoort het! Moeite doen voor je klanten.

Ik erger mij aan dat soort telefoongesprekken met Tesla, ze doen alsof de klant gek is. Je komt er niet doorheen.

Na veel moeite en vragen wilde hij wel even naar mijn accu kijken in het systeem. Nee zit boven de 98% gezondheid hoor.

Waar ligt het dan wel aan? Sluipverbruik?

Nee er is echt niets mis bij u!
Misschien geheel buiten topic, maar dit soort verhalen zijn er wel meer te vinden op internet en hebben er onder andere voor gezorgd dat ik niet voor een Tesla heb gekozen, dit en het verbruik dat ik zelf kon vaststellen tijdens een testrit; ik ben benieuwd hoelang Tesla dit kan blijven volhouden, dit soort verhalen gaan de ronde en zal toch geen goed doen aan het imago van het merk!

Verwijderd

PhilipCl schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:25:
[...]

Misschien geheel buiten topic, maar dit soort verhalen zijn er wel meer te vinden op internet en hebben er onder andere voor gezorgd dat ik niet voor een Tesla heb gekozen, dit en het verbruik dat ik zelf kon vaststellen tijdens een testrit; ik ben benieuwd hoelang Tesla dit kan blijven volhouden, dit soort verhalen gaan de ronde en zal toch geen goed doen aan het imago van het merk!
De kans is heel klein dat ik hierna weer voor Tesla zal kiezen.
Aan de ene kant een "heb" factor, maar ook heel erg "my first little sony" gevoel erbij.

Het voelt meer als speelgoed aan dan een professioneel volwassen product...

Mede veroorzaakt door dit soort irritante dingen, waarbij SeC ook geen idee lijkt te hebben. Of gewoon de moeite niet wil nemen.

Ik moet oppassen hier dat ik niet te negatief wordt, het rijdt nog steeds prima, maar soms heb ik zin die auto "per ongeluk" door de pui te rijden bij het SeC. Oh, sorry, drukte per ongeluk het gas in, in plaats van de rem.... Vooral na zo'n telefoon gesprek met het Sec.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2020 10:13 ]

• mux

mux

99% efficient!

Hoezeer ik ook m'n filosofische problemen met Tesla heb, zijn deze anekdotische problemen... universeel. Je wil niet weten hoe inept de meeste Nissan-dealers zijn. Tesla maakt kekke auto's met een hoop technologie, maar de mensen die ze inhuren bij de service centers zijn gewoon hetzelfde als overal. Er zitten genoeg goeie bij, maar per definitie is 80% matig, en je moet geluk hebben met iemand die weet wat-ie doet.

Puur daarop zou ik je keuze voor de volgende auto niet baseren. Of ze moeten het echt heel bont maken.

• PeterZ(on)
Voor mij geen Tesla omdat je die niet kunt kopen, want je koopt in mijn beleving alleen maar een gebruiksrecht. Je bent na de koop volledig afhankelijk wat Tesla gaat veranderen aan de specificaties en dat alles zonder instemming van de koper. Wat verder niets af doet aan het feit dat het geweldige auto's zijn maar ik weet liever dat wat ik koop ook zo blijft.

• _eLMo_
  • Niet online
Hoe goed blijft een Tesla eigenlijk werken als je de internetverbinding onklaar maakt? (Antenne / SIM slopen).
Dat je streaming services en app niet meer werken lijkt me logisch. En de rest?
Weigert Tesla dan nog onderhoud te doen? Dat kan ik me wel voorstellen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• bruneelm
  • Laatst online: 09-01 13:31
_eLMo_ schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:38:
Hoe goed blijft een Tesla eigenlijk werken als je de internetverbinding onklaar maakt? (Antenne / SIM slopen).
Is de vraag waar ik altijd al mee zat: rijden de Tesla's nog indien men ooit de stekker van de server uit trekt?

En wat de range en de accu capaciteit betreft, ik denk bij een Tesla dat men met 1 druk op de knop kan weten hoeveel kWh er in gaat bij het laden, hoe je je stroompedaal gebruikt hebt en wat het daarbij horende aantal kWh dat vertegenwoordigt.
En indien ze die vraag op regelmatige basis ontvangen dan zal in hun software wel een model zitten die automatisch groen, geel, oranje en rood zal aanduiden.

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-01 20:06
mux schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:24:
Hoezeer ik ook m'n filosofische problemen met Tesla heb, zijn deze anekdotische problemen... universeel. Je wil niet weten hoe inept de meeste Nissan-dealers zijn. Tesla maakt kekke auto's met een hoop technologie, maar de mensen die ze inhuren bij de service centers zijn gewoon hetzelfde als overal. Er zitten genoeg goeie bij, maar per definitie is 80% matig, en je moet geluk hebben met iemand die weet wat-ie doet.

Puur daarop zou ik je keuze voor de volgende auto niet baseren. Of ze moeten het echt heel bont maken.
Eens. Ik heb bij VW wel gehad dat men gelijk bepaalde problemen aanpakte, maar die waren dan ook vrij duur (ander type vliegwiel bijvoorbeeld). Het probleem is alleen niet dat ze het dan goed oploste, maar dat het gewoon veel te veel problemen waren (3 auto;s in een jaar). Dus dat was voor mij de reden om de polo de deur uit te doen en de model 3 te bestellen. Ding rijd fantastisch maar heeft zo zijn quirks. Het grootste ding vind ik nog steeds het feit dat er geen carplay op zit. Je telefoon ligt zover naar beneden dat het gewoon niet fijn is om die daar op die manier te gebruiken. S gewoon niet handig.

Ik ben er ook niet bang voor dat e niet meer rijden als men ergens de stekker uit trekt, enige wat je dan niet meer krijgt zijn updates en aangekochte OTA upgrades.

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 28-11-2025
Zoiets blijft natuurlijk een gokje. Bij reguliere merken zijn er dealers die jaren bestaan waarbij je reviews en ervaringen kunt opzoeken en waar je iemand recht in zijn ogen kunt aankijken. Dat heeft Tesla niet wat op zich helemaal geen probleem hoeft te zijn.
Zelf vind ik het altijd fijn om duurdere/persoonlijke aankopen, ook kleding, via het reguliere/traditionele kanaal te maken. Dat heeft echter geen rol gespeeld in mij keuze voor Opel, die is vooral gemaakt op bereik / budget. Had Tesla in mijn budget gepast, dan had ik dit waarschijnlijk ook laten meespelen

• PhilipCl
Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:11:
[...]

De kans is heel klein dat ik hierna weer voor Tesla zal kiezen.
Aan de ene kant een "heb" factor, maar ook heel erg "my first little sony" gevoel erbij.

Het voelt meer als speelgoed aan dan een professioneel volwassen product...

Mede veroorzaakt door dit soort irritante dingen, waarbij SeC ook geen idee lijkt te hebben. Of gewoon de moeite niet wil nemen.

Ik moet oppassen hier dat ik niet te negatief wordt, het rijdt nog steeds prima, maar soms heb ik zin die auto "per ongeluk" door de pui te rijden bij het SeC. Oh, sorry, drukte per ongeluk het gas in, in plaats van de rem.... Vooral na zo'n telefoon gesprek met het Sec.
Vermits ik aan een bepaald niveau van service gewoon ben, stel ik toch de volgende vraag, hopelijk is dit hier toegelaten. Ik rij al jaren met BMW en ik vraag mij af of Tesla een service aanbiedt op het niveau van BMW, een recent voorbeeld: een maand of twee geleden kreeg ik zo een SMS want de auto had laten weten dat het remvloeistof niveau te laag was en de auto dus een service beurt nodig had. Ik heb wel geen Tesla besteld, dus op zich niet erg relevant voor mij, maar het is gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid. Service is toch wel een belangrijk aspect als het over wagens gaat, zeker als het over remmen gaat.

• GeeMoney
Ik heb vandaag en morgen even een Model X (P90D) in bruikleen van een vriend.
Normaliter rijd ik dus een E-tron (55) en ik heb vandaag exact dezelfde route heen en terug gereden.
Heen met 6 graden om 07:30 uur vertrokken met de E-tron en terug met 12 graden met de Model X.
Beide ritten zoveel mogelijk op de autopilot en cruise control gereden.

Een paar zaken die opvielen:

* E-tron had een verbruik van 25,6kWh/100km. Rit van 84km.
* Model X een verbruik van 23,1kWh/100km. Rit van 83km.
* De X is duidelijk (nog) ruimer dan de E-tron.
* De X voelt ook duidelijk sneller met optrekken.
* Regenereren lijkt op de E-tron "zwaarder" te gaan en is in te stellen met de flippers.
* Stuurbewegingen en correcties gaan gemoedelijker op de E-tron. De X doet dat "houteriger".
* Zonder de Autopilot aan leek hij 1x niet in te grijpen terwijl ik op 20cm na iemand in de voorbumper had zitten? (Kwam van rechterbaan zo naar links zeilen zonder te kijken) De E-tron heeft Audi Pre-sense die wel ingrijpt ook al staat autopilot niet aan.
* 1x een phantom brake gehad in de Wijkertunnel bij het omhoog rijden in de tunnel terwijl er niemand om mij heen was.
* De X remde op autopilot niet af bij naderen van rotondes ?
* Automatisch van baan veranderen op de X is naar mijn gevoel te traag, Het duurt nog een seconde of 2-3 nadat ik de richtingaanwijzer heb gebruikt voordat hij enige actie onderneemt.
* Verhogen van de cruise snelheid op de X bleek niet mogelijk verder dan 3km/h boven de geldende limiet.
* de E-tron is een stuk stiller.

Ik moet er bij zeggen dat ik de E-tron natuurlijk door en door ken en dat waarschijnlijk een aantal punten instellingen zijn op de X. (Zoals bijvoorbeeld het naderen van rotondes of het verder overschrijden van de geldende limiet met de cruise control.)

Eerlijk gezegd beiden gewoon prima auto's natuurlijk :).

Voor de liefhebbers:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 18% gewijzigd door GeeMoney op 14-08-2020 11:48 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
_eLMo_ schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:38:
Je verliest dan alleen real-time dingen zoals kaarten op het grote scherm. De offline maps op het kleine scherm blijven het volgens mij wel doen. Je kan nog wel offline routes berekenen maar dat is wel flink beperkter dan online.

Daarnaast krijg je ook geen updates meer. Op een enkele (veiligheid) update na zijn die door de berijder ook zonder hardware onklaar te maken gewoon te weigeren. Wel is er soms een belangrijke update waarbij het VPN certificaat wordt vernieuwd. Als je die niet op tijd installeert verlies je alle online diensten en toekomstige updates. Eind vorig jaar was dit het geval. Krijg je wel netjes een melding over op het scherm.
Onderhoud (zeker mechanische zaken) staat los van de staat van je software. Het lijkt me dat je voor een kapotte ruitenwisser of een kofferbak die niet meer sluit gewoon langs kan gaan. Maar de kans is vrij groot dat er tijdens het onderhoud wel weer de laatste software op wordt gezet. Via Wifi in het SeC. Antenne reparatie mag je vast wel zelf betalen dan.
PhilipCl schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:22:
[...]
een recent voorbeeld: een maand of twee geleden kreeg ik zo een SMS want de auto had laten weten dat het remvloeistof niveau te laag was en de auto dus een service beurt nodig had.
[...]
Ik heb ook verhalen gelezen van Tesla rijders die proactief gebeld werden om langs te komen omdat er een fout in de auto geconstateerd was. Ik heb geen idee of dat bij te weinig remvloeistof ook gebeurt, maar is wel een belangrijk onderdeel van de veiligheid.
GeeMoney schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:15:
[...]
Ik moet er bij zeggen dat ik de E-tron natuurlijk door en door ken en dat waarschijnlijk een aantal punten instellingen zijn op de X. (Zoals bijvoorbeeld het naderen van rotondes of het verder overschrijden van de geldende limiet met de cruise control.)[...]
Telsa Autopilot is momenteel bedoeld voor de snelweg. Daar zijn geen rotondes. Daar remt hij nu inderdaad niet voor.
Je kan de cruise control (=Autopilot) snelheid verhogen door het AP pookje omhoog te klikken. Verder dan 150 km/u gaat hij niet. Verder kan je de auto als geheel limiteren in het menu op welke snelheid dan ook. Misschien stond hij gelimiteerd op 133 km/u?

[ Voor 15% gewijzigd door RichieB op 15-04-2020 13:22 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
GeeMoney schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:15:
* Zonder de Autopilot aan leek hij 1x niet in te grijpen terwijl ik op 20cm na iemand in de voorbumper had zitten? (Kwam van rechterbaan zo naar links zeilen zonder te kijken) De E-tron heeft Audi Pre-sense die wel ingrijpt ook al staat autopilot niet aan.
* 1x een phantom brake gehad in de Wijkertunnel bij het omhoog rijden in de tunnel terwijl er niemand om mij heen was.
* De X remde op autopilot niet af bij naderen van rotondes ?
* Automatisch van baan veranderen op de X is naar mijn gevoel te traag, Het duurt nog een seconde of 2-3 nadat ik de richtingaanwijzer heb gebruikt voordat hij enige actie onderneemt.
Als de afstand met je voorligger groter word zal de EAB niet ingrijpen, er is op dat moment nog niks aan de hand. Pas als de afstand te klein is en afneemt zal deze ingrijpen.

Phantom brakes zijn vervelend. Meestal schaduwen in of bij tunnels en viaducten die de AP in de war brengen.

AP of NoA weten nog steeds niet wat rotondes zijn. Word momenteel nog niks mee gedaan inderdaad.

Van baan wisselen is beperkt door wetgeving in de EU, in de VS is deze een stuk directer en beter.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• GeeMoney
@RichieB ik kreeg de melding op een weg waar 100km/h de max was dat de cruise niet hoger mocht dan 103. Ook niet met het pookje. Er kwam een waarschuwing onder in beeld en ik kon drukken wat ik wilde maar hij bleef op max 103.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35
@GeeMoney Kon je op een ander stuk snelweg wel hoger dan 103 km/u instellen? Er zijn stukken waar de AP voor de veiligheid inderdaad niet hoger wil dan een bepaalde snelheid. Bijvoorbeeld in een scherpe bocht of bij een drukke invoegstrook, etc. Maar dat zijn maar korte stukken.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• GeeMoney
RichieB schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:30:
@GeeMoney Kon je op een ander stuk snelweg wel hoger dan 103 km/u instellen? Er zijn stukken waar de AP voor de veiligheid inderdaad niet hoger wil dan een bepaalde snelheid. Bijvoorbeeld in een scherpe bocht of bij een drukke invoegstrook, etc. Maar dat zijn maar korte stukken.
Het was midden op de A4 :+ .
Maar zonder die self-driving aan ging het wel, ik dacht die zal het dan wel limiteren of zo.
Ik kan het morgen nog eens proberen op een ander stuk hoor, viel me nu gewoon op en ik heb er na wat drukken op knoppen niet veel aandacht aan geschonken :) .

@Tassadar32 het scheelde echt heel weinig en het is dat ik zelf ingreep. Ik was een wagen dus aan het inhalen en ik zat waarschijnlijk in zijn dode hoek en hij kwam dus naar links zeilen. Ik schat echt een cm of 20-30 hooguit en had verwacht dat de auto mij met alarmen zou attenderen maar er gebeurde niets en ik moest zelf fors remmen.
De E-tron had op zijn minst een geluidssignaal gegeven en in mijn virtual cockpit loei groot een auto met gevaren driehoek laten zien met een rem icoon.
Hij greep ook een keer in met de autopilot aan en was toen overigens wel ruim op tijd.

[ Voor 29% gewijzigd door GeeMoney op 15-04-2020 14:39 ]

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
GeeMoney schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:32:

@Tassadar32 het scheelt echt heel weinig en het is dat ik zelf ingreep. Ik was een wagen dus aan het inhalen en ik zat waarschijnlijk in zijn dode hoek en hij kwam dus naar links zeilen. Ik schat echt een cm of 20-30 hooguit en had verwacht dat de auto mij met alarmen zou attenderen maar er gebeurde niets en ik moest zelf fors remmen. De E-tron had op zijn minste een geluid signaal gegeven en in mijn virtual cockpit loei groot een auto met gevaren driehoek laten zien met een rem icoon.
Hij greep ook een keer in met de autopilot aan en was toen overigens wel ruim op tijd.
Er was vorig jaar een software versie waarin de lane departure helemaal flipte door fietsstroken. Dit is ondertussen opgelost maar mogelijk heeft de eigenaar van de X als tijdelijke oplossing lane departure en emergency active braking uitgezet en niet terug aan gezet toen de problemen opgelost zijn.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03-2025

qadn

Pinnacle of Perversion

GeeMoney schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:32:
[...]

Het was midden op de A4 :+ .
Maar zonder die self-driving aan ging het wel, ik dacht die zal het dan wel limiteren of zo.
Ik kan het morgen nog eens proberen op een ander stuk hoor, viel me nu gewoon op en ik heb er na wat drukken op knoppen niet veel aandacht aan geschonken :) .

@Tassadar32 het scheelt echt heel weinig en het is dat ik zelf ingreep. Ik was een wagen dus aan het inhalen en ik zat waarschijnlijk in zijn dode hoek en hij kwam dus naar links zeilen. Ik schat echt een cm of 20-30 hooguit en had verwacht dat de auto mij met alarmen zou attenderen maar er gebeurde niets en ik moest zelf fors remmen. De E-tron had op zijn minste een geluid signaal gegeven en in mijn virtual cockpit loei groot een auto met gevaren driehoek laten zien met een rem icoon.
Dat is een setting ergens diep in het menu, om de cruise-snelheid automatisch te beperken tot vmax +x.
Zou leuk zijn als de Tesla de vmax goed kon bepalen, maar die zit er nog wel eens naast.
Vreemd genoeg kan Flitsmeister dat veel beter.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• nannoe
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

nannoe

Killswitch is missing

GeeMoney schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:25:
ik kreeg de melding op een weg waar 100km/h de max was dat de cruise niet hoger mocht dan 103. Ook niet met het pookje. Er kwam een waarschuwing onder in beeld en ik kon drukken wat ik wilde maar hij bleef op max 103.
Gaat inderdaad standaard niet harder dan 3 km/u boven Vmax. Je kan wel die limiet wijzigen, als ik me niet vergis tot 12 km/u boven de limiet. In Duitsland kan je op ongelimiteerde wegen tot 150 km/u van Autopilot gebruik maken, daarboven moet je TACC of je rechtervoet gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door nannoe op 15-04-2020 19:39 ]

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11-2025
Met zo’n naam voor je auto gaat het bereik ook niet omhoog. Regelt Tesla op afstand ;)

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Verwijderd

wouter1971 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:32:
[...]

Met zo’n naam voor je auto gaat het bereik ook niet omhoog. Regelt Tesla op afstand ;)
Hahaha :+
Vond het wel mooie naam, voor een witte verschijning!

• wouter1971
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:13:
[...]

Hahaha :+
Vond het wel mooie naam, voor een witte verschijning!
Maar even over je bereik, heb je wel eens een lang stuk gereden, echt tot accu leeg is? België of Duitsland? Wat haal je dan? Afgezien van alle dingen die al gezegd zijn over korte stukjes en sluipverbruik zou je toch zeker 325-350 echte km moeten halen in de winter bij laden tot 100%. Sentry aan is ook 1,5km/uur er af. Bij 100% lading staat de mijne op 477km. Dus door verwarming en comfort er behoorlijk wat af. Maar dit zou nu bij 16+ graden weer moeten oplopen maar dit is mijn eerste zomer straks met de model 3

[ Voor 16% gewijzigd door wouter1971 op 16-04-2020 20:48 ]

[ Tesla MY Juniper AWD 19” | Voorheen: Tesla M3 LR AWD 19", Renault Zoe ZE50 R135 ]

Verwijderd

wouter1971 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 20:45:
[...]

Maar even over je bereik, heb je wel eens een lang stuk gereden, echt tot accu leeg is? België of Duitsland? Wat haal je dan? Afgezien van alle dingen die al gezegd zijn over korte stukjes en sluipverbruik zou je toch zeker 325-350 echte km moeten halen in de winter bij laden tot 100%. Sentry aan is ook 1,5km/uur er af. Bij 100% lading staat de mijne op 477km. Dus door verwarming en comfort er behoorlijk wat af. Maar dit zou nu bij 16+ graden weer moeten oplopen maar dit is mijn eerste zomer straks met de model 3
Laatste tijd niet echt..
As we speak ben ik op 15% beland... Dus nog een paar dagen olhouden voor een volledige recharge ;)

Het gaat echt traag met veel stilstaan en af en toe een kort ritje naar de supermarkt.
Pagina: 1 ... 89 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic