Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:47

Crazy D

I think we should take a look.

podarcis schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:50:
[...]

* je ouders wonen > 80 / 90 km ver?
* daar moet je binnen 50 minuten kunnen zijn? 60 minuten (10 minuutjes even fastned) zou te laat zijn?
* je kunt thuis laden, dan is je range toch zo weer op niveau?

Oftewel dus toch range enxiety. Is niet erg hoor. Het is een keus die jij gelukkig kunt maken met een dergelijke grote accu.
Tjah dan kun je ook zeggen, waarom koop je een auto met 50 liter benzinetank, een tank van 10 liter is ruim zat... dan maar elke dag even tanken...

Soms wil je op onvoorziene zaken voorbereidt zijn. En als dat betekend dat je met wat range wil thuiskomen, is dat toch gewoon prima. Heeft niks met range anxiety te maken, maar met weer op pad willen kunnen wanneer nodig en niet moeten wachten of een verplichte stop moeten pakken die je kunt voorkomen door gewoon wat regelmatiger te laden (wat toch geen moeite kost). Snap niet waarom dat hier altijd meteen daarop wordt gegooid. Range anxiety vind ik vooral dat je met 50km te rijden en een gom die 100 aangeeft, je toch even die snellerader pakt voor 10 minuten. Met 25km range (omdat je net thuis bent, en net 2 minuten aan de lader hangt) en je moet met spoed ergens heen dat verder dan 25km is, is geen range anxiety: dat is gewoon, je haalt het niet :P

Ik weet ook wel dat als m'n auto nog 100km range aangeeft ik makkelijk nog 75km kan rijden. Maar toch vind ik het wel fijn als ik m voor die tijd heb opgeladen. Gewoon, omdat het kan. Gewoon, omdat als je idd een belletje krijgt en je met bloedspoed naar het ziekenhuis moet, je niet halverwege moet stoppen voor een laadsessie. Of dat je in paniek bij het zkh aankomt, je daar eerst een lader moet zoeken omdat je anders niet meer naar huis komt. Nu scheelt het met corona dat je toch niet naar het ziekenhuis mag :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:18
Ik tank mijn auto ook vol als de benzinemeter onder de 25% komt. Met 1000km range is dat ook niet echt nodig, maar het is wel handig dat je altijd gewoon je auto kunt pakken en kunt rijden naar waar je naar toe wil. Dit ondanks dat het tankstation nog geen 1 km afstand zit. Ik tank liever als ik wil tanken en niet als ik moet tanken.

Lijkt me dus inderdaad meer met gemak te maken hebben dan met range anxiety.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met brandstofwagens is het ook vaak een kwestie van: hoe ver durf je gaan. Ik reed meestal totdat de range daar op --- stond en ik zelf dacht: nu wordt het tijd. Denk dat het laagste dat ik daar ooit, zelf berekend wegens de -, gegaan ben iets van een 15km was. Altijd leuk als je wagen officieel een tank van 60l heeft en je er 61l weet in te doen :+

Met de EV is het meestal zo dat ik in de weekends de wagen 's avonds insteek omdat ik de volgende dag nood kan hebben aan de kilometers, op weekdagen rijd ik gewoon de batterij verder leeg zonder laden. Soms vloek je daar dan op als ik dan toch eens naar het werk moest, maar dan is het onderweg gewoon even aan de snellader.

Het laagste dat de ik de SoC tot op heden gezien heb is iets van een 8% in mijn Ioniq. En hoewel ik de SoC wel vertrouw begin je toch die range anxiety te voelen wanneer na een lange dag, op weg naar huis de gom en de afstand te gaan elkaar beginnen te benaderen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
“range anxiety” had ik de eerste maanden met mijn Zoe had wel last van. De voornaamste reden daarvoor was beperkt bereik, want slechts 22kWh, maar vooral omdat ik niet wist hoe het zou gaan als de accu leeg zou raken dus hoe betrouwbaar die gom is als de accu bijna leeg is en wat er dan gebeurd. Bij andere auto’s kende ik het wel dat de resterende liters of capaciteit op het laatst snel konden dalen.

Het bereik lag voor mij zo tussen de 90 en 130Km. De gom en verbruik leerde ik mee omgaan wat en daarnaast is het omstandigheden in de gaten houden.
Voorbeeld situatie; nog 60Km naar huis waarvan 50Km autosnelweg met matige wind tegen en ca 6 graden. Ik stond bij een Fastned, rekende meestal 1%/Km bij snelweg ritten en wou niet onnodig lang staan laden. Gezien de omstandigheden dacht ik toch maar 70% doen dan. Daarmee redde ik het net en ergens was dat nog vermakelijk ook. De Zoe begon al alarm te geven maar wetende wat er dan nog uit te halen was nauwelijks zorgen en thuis gewoon aan de stekker.

Veel lastiger vind ik “charge anxiety”, beschikbaarheid en betrouwbaarheid van laad mogelijkheden en informatie daarover, want daar heb je weinig tot geen invloed op.

Volgens de diverse apps staat er bij mij in de straat een publieke laadpaal van evbox. Echter dat adres is een woonadres met oprit en die laadpaal staat er niet (meer). Ik heb partijen benaderd om daar iets aan te doen en het enige wat ik eens hoorde is dat het verantwoordelijkheid is van de eigenaar als het gaat om al dan niet publiek instellen etc en zo vind ik er dus een groot aantal op woonadressen publieke laadpalen en is maar de vraag of dat de bedoeling is (lijkt me niet).

Overigens in het hele dorp met bijna 4000 inwoners slechts één laadpaal van evnet die nog relatief duur is ook en die situatie is eerder de norm dan een uitzondering. Mijn lader was eens defect en de Ecotap app gaf geen tarief informatie voor de laadpaal (ook zoiets..) en een maand later bleek dus dat mijn laad-kosten voor een week waren verdubbeld door 40ct/kWh en nog steeds staat dat tarief niet in de app.
EVnetNL hanteert de volgende tarieven voor gebruik van haar laadpalen: een variabele kostenbijdrage van € 0,35 incl. BTW per kilowattuur (€ 0,29 excl. BTW) en een starttarief van € 0,61 incl. BTW per transactie (€ 0,50 excl. BTW).

Iets anders wat ik wel aantrof was een laadpaal met twee aansluitingen en een laadplek. Op die ander mag je gewoon parkeren wat in zekere zin goed is maar die laadpaal registreert geen bezette parkeerplek (in Duitsland wel zo gezien, sensor onder de bestrating of toeval?). Dus kom je daar aan met mogelijk bijna lege accu en helaas de paal kun je niet bij of staat op een privé adres. Of alles is in orde maar vaak bezet.

Deze week heb ik m’n Citigo afgehaald en ben vooral blij met wat zuiniger auto en groter bereik :D vind ‘m ook fijn rijden verder, prettig met praktisch one-pedal driving in B en dan geen creep als ik stop. De verwarming verbruikt meer maar is dan tenminste wel aangenaam tov de wat wispelturige in m’n Zoe. Bij het laden moet ik er nog wat aan wennen dat het geen geluid maakt want de enige feedback is het lichtje naast de aansluiting; hoe iets wat ik irritant vond ook wel handig was.
In mijn gezin overigens wel de voor en nadelen van twee auto’s dus als de een leeg is qua brandstof of stroom is de ander vaak wel beschikbaar. Ook buren zouden denk ik best willen helpen bij een spoed ritje, zou ik ook doen, dus wat dat betreft geen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Blokker_1999 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 09:57:
Met brandstofwagens is het ook vaak een kwestie van: hoe ver durf je gaan. Ik reed meestal totdat de range daar op --- stond en ik zelf dacht: nu wordt het tijd. Denk dat het laagste dat ik daar ooit, zelf berekend wegens de -, gegaan ben iets van een 15km was. Altijd leuk als je wagen officieel een tank van 60l heeft en je er 61l weet in te doen :+
Herkenbaar, vooral omdat wij de benzineauto (pre-Leaf) voornamelijk gebruikten voor vakantieverkeer, en dan altijd probeerden door te rijden tot we in België waren om goedkoop te tanken. Het is niet heel anders geworden met de EV, daar rijden we ook meestal van Lidl naar Lidl, deels om de sport van gratis laden, deels omdat we ook daadwerkelijk boodschappen nodig hebben onderweg en het zonde is om dan ergens stil te gaan staan waar we verder niks anders nuttigs kunnen doen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-05 23:07

matroosoft

Lone Christian

De vooruitzichten voor de VW ID.3 zijn niet al te best..

https://www.electrive.com...ing-from-software-issues/ (artikel van gisteren)

Om toch binnen schema te kunnen leveren worden veel features in eerste instantie waarschijnlijk geannuleerd.
Volkswagen will probably only release a toned-down version of the ID.3 due to continuing problems with software, local media reports. The company wants to stick to the long-communicated schedule with the start of deliveries in summer
(...) “Things are not going great”, the spokesman said.

Company insiders quoted by the paper consider this an understatement. “It’s no longer a laughing matter,” they write. The car is far from being ready for the market, according to the source. Another source is also of the opinion that the company is “not even close to an industrial production process at ID.3”. VW CEO Diess will definitely have a few cars to show this summer, “but we’ll tinker them by hand so that something is there”. This has nothing to do with series production.
Oorzaak is onder andere dat ze te snel een volledig nieuw, versimpeld platform wilden opzetten. Ook konden ze te weinig goede mensen vinden en vindt er nu leegloop plaats:
One problem is suitable personnel. “It is an absolute disaster,” the report quotes an internal source. “We just can’t get the people.” In addition to the lack of programmers and software experts, there are also departures of important managers. For example, Martin Hofmann, the CIO responsible for all IT at VW, is leaving the company at the end of March.
Naar verluidt zijn nu VW / BMW / Daimler nu met elkaar in gesprek om samen software te ontwikkelen voor nieuwe platformen, om kosten te drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door matroosoft op 27-03-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:04
Samenwerken met andere autofabrikanten gaat nu niet echt bevorderlijk zijn voor de snelheid waarmee het wel klaar gaat geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 20:22
bottom line schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:37:
Samenwerken met andere autofabrikanten gaat nu niet echt bevorderlijk zijn voor de snelheid waarmee het wel klaar gaat geraken.
En waarom zou ieder het warm water op zijn eentje opnieuw moeten uitvinden, zeker als men gelijkaardige onderliggende systemen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
bruneelm schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:51:
[...]

En waarom zou ieder het warm water op zijn eentje opnieuw moeten uitvinden, zeker als men gelijkaardige onderliggende systemen gebruikt.
Dat is een andere discussie, waar ik je gelijk in geef ;)
Maar dan hadden ze dit 2 jaar geleden moeten beslissen, en niet nu ze bezig zijn met de eerste auto van de ID reeks.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

De verkopen in maart tot nu toe. De Model 3 koste gemiddeld 53128 en zijn er 1225 geregistreerd.
De Nissan Leaf 62kWh kan niet echt meekomen in het veld met de toegenomen concurrentie. Nissan Leaf 62kwh gemiddelde cat prijs 46364 en 8 stuks.
De Kia Niro heeft een goede maand tot nu toe. Niro gemiddeld cat prijs 45262 en 338 stuks.
De Skoda Citigo voor 23705 en 203 stuks doet het ook zeker goed.
De nieuwe Cooper Se met gemiddeld 40494 en 198 stuks heeft een goede entree in de markt. Frapant dat deze vergelijkbaar is met de mini's voor bijna de dubbele prijs.

Verder nog een noemenswaardige vermelding voor 2 modellen, de eerste registraties.
Honda E 38160 1
Corsa 36995 2

De VW e-Golf is echt wel flink in de prijs gezakt ten opzichte van vorig jaar.
E-golf 35671 345

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicespark
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Wie weet of er ook interessante podcasts over EV rijden zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 23:04
dicespark schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:16:
Wie weet of er ook interessante podcasts over EV rijden zijn?
Ik vind die van Fully Charged well leuk, is wel Engels.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Magpie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:34
De Zoe gisteren opgehaald. Wat rijdt dat lekker zeg. Ook mijn vrouw is er helemaal weg van, niet onbelangrijk. Intussen ook getest met de achterruimte. Met drie achterin wordt het krap. Aan de andere kant zitten we bijna nooit meer met vijf in de auto. Maar goed, we gaan het zien.

Nu nog bij onze toekomstige nieuwbouwwoning een oplaadpunt laten installeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-05 19:53
databeestje schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 20:47:
De verkopen in maart tot nu toe. De Model 3 koste gemiddeld 53128 en zijn er 1225 geregistreerd.
De Nissan Leaf 62kWh kan niet echt meekomen in het veld met de toegenomen concurrentie. Nissan Leaf 62kwh gemiddelde cat prijs 46364 en 8 stuks.
De Kia Niro heeft een goede maand tot nu toe. Niro gemiddeld cat prijs 45262 en 338 stuks.
De Skoda Citigo voor 23705 en 203 stuks doet het ook zeker goed.
De nieuwe Cooper Se met gemiddeld 40494 en 198 stuks heeft een goede entree in de markt. Frapant dat deze vergelijkbaar is met de mini's voor bijna de dubbele prijs.

Verder nog een noemenswaardige vermelding voor 2 modellen, de eerste registraties.
Honda E 38160 1
Corsa 36995 2

De VW e-Golf is echt wel flink in de prijs gezakt ten opzichte van vorig jaar.
E-golf 35671 345
Benieuwd of alle schreeuwartikelen van de diverse kranten een correctie plaatsen. "Tesla verkoop ingestort", ze staan gewoon weer op 1 dit kwartaal, met een zeer ruime voorsprong.
Dus AD, telev/graaf even een correctie aub...
(daarnaast zou men inmiddels moeten weten, met een klein beetje research, dat Tesla altijd gas geeft in de laatste maand van het kwartaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-05 22:51
Magpie schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:24:
De Zoe gisteren opgehaald. Wat rijdt dat lekker zeg. Ook mijn vrouw is er helemaal weg van, niet onbelangrijk. Intussen ook getest met de achterruimte. Met drie achterin wordt het krap. Aan de andere kant zitten we bijna nooit meer met vijf in de auto. Maar goed, we gaan het zien.

Nu nog bij onze toekomstige nieuwbouwwoning een oplaadpunt laten installeren.
Veel plezier ermee, ik hoop dat je je ervaringen later nog eens wilt delen. Nu nog een ID.3 reservering staan maar voel er steeds meer om te switchen naar de Zoe.

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Net weer even gedwongen met een diesel ICE op stap geweest (mensen vermeden), Wat een stap terug in de tijd is dat...

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 97% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Helaas zijn er nog geen EV busjes op grote schaal beschikbaar. En een model Y is veel te klein voor wat ik aan het doen was. ;) Weet niet of ik wel een Y zou willen hebben... Mooi vind ik anders.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 103% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 16:29
IvoB2 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 14:56:
Over smaken valt uiteraard niet te discussiëren.
Persoonlijk vind ik hem er leuker uitzien dan de Kona, Niro en Model 3.

[Knip]

Gelukkig stelt de gemeente hier elektrische busjes ter beschikking voor occasioneel gebruik. _/-\o_
Ik vind de modellen van Tesla niet mooi. Model S was nog wel aardig toen hij uit kwam. Maar inmiddels zie je ze veel net zoals de Model 3 en in mindere mate de X. De Y vind ik er gedrongen uit zien net zoals de X. De enige reden om een Tesla te kiezen is het rijbereik.

De modellen doen oud en sleets aan. Van uiterlijke vernieuwing kan ik niet echt spreken. Zo ook het beperkte kleuren pallet.

Goh welke gemeente doet dat? Vind dat wel een goed initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

JeroenK schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:57:
[...]

Ik vind de modellen van Tesla niet mooi. Model S was nog wel aardig toen hij uit kwam. Maar inmiddels zie je ze veel net zoals de Model 3 en in mindere mate de X. De Y vind ik er gedrongen uit zien net zoals de X. De enige reden om een Tesla te kiezen is het rijbereik.

De modellen doen oud en sleets aan. Van uiterlijke vernieuwing kan ik niet echt spreken. Zo ook het beperkte kleuren pallet.

Dit leest echt als pure afgunst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Splash-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:40
Mooie wagen de Y, wel jammer voor de zakelijke rijder dat hij pas in 2021 naar Nederland komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
JeroenK schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:57:
Een Belgische :)
De elektrische dienstvoertuigen van de gemeente zijn ook huurbaar voor de inwoners van de gemeente.
Net zoals de inwoners financieel konden participeren in het PV park op de openbare gebouwen van de gemeente.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 29-03-2020 18:52 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeroenK
Anoniem: 455473 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:02:
[...]

Dit leest echt als pure afgunst.
Dat mag, de modellen zijn niet spannend, hebben geen modern design. Maarja ik vind de Fiat Multipla een leuke auto, en de meeste hier vinden het geen porum. Zo ook de Nissan Cube. De kleuren wit, zwart en grijs zijn de meest voorkomende kleuren en best saai.

Afgunst zeker niet, ik gun iedereen zijn keuze van auto. Veel zullen dat vooral op financiële basis doen ivm bijtelling. De Toyota Prius is ook een tijd lang de meest verkochte auto geweest. En toch zag je van de Toyota Prius geen posters boven bedden hangen. Er werd geen design prijzen met de Prius gewonnen. Daarna kwam natuurlijk de auto waar heel zakelijk Nederland naar keek, weer een design topper de Mitsubishi Outlander hybrid. Zelfde verhaal... en nu kwam nog net Model 3 ook zo'n design topper. Echt niemand heeft hem gekozen vanwege de bijtelling, ook niet omdat ze hem zelf betaalde, ze hebben serieuze afweging gemaakt, proef gereden en verlieft geworden op zijn uitstraling. De discussie in dit forum ging ook echt over het uiterlijk, het vooruitstrevende design. Onee het ging over de AP, supercharger, bijtelling en acceleratie (die wel bijzonder snel is).

Maar ik heb echt niet gelezen dat ze hem mooi vinden, hooguit niet lelijk.

Een grote groep van deze Tesla rijders stappen zonder blikken of blozen over op een ICE als de bijtelling gelijk getrokken is.

Als het streven was geweest dat hij elektrisch is of beter voor het milieu had had men vast veel eerder voor elektrisch rijden gekozen. Ondanks de beperkingen.

Dat jij het leest als afgunst dan is het jou interpretatie. De modellen van Tesla zijn in mijn ogen sleets en ouderwets. Dat ze populair zijn heeft andere redenen, niet het design.

Dan is een Cona, Audi Etron of Soul veel leuker om te zien. De aankomende Peugots, Citroën, DS zien er veel frisser en moderner uit.

Kritiek op Tesla wordt nooit goed geslikt. Bijkomend is dat veel mensen hun keuze willen rationaliseren en vooral bearumenteren op andere dan financiële redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
IvoB2 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:51:
[...]

Een Belgische :)
De elektrische dienstvoertuigen van de gemeente zijn ook huurbaar voor de inwoners van de gemeente.
Net zoals de inwoners financieel konden participeren in het PV park op de openbare gebouwen van de gemeente.
Dat is best vooruitstrevend en bijzonder. Ik hoop dat er meer volgen.

Wat voor EV busjes hebben ze rijden?

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenK op 29-03-2020 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:15
Hahahah geweldig kanaal heeft hij. Maar wat een kofferbak ruimte. Hoe zit dat nou met model s een 3 zitplaats is dat puur voor kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Amdwarrior schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:23:
[...]

Hahahah geweldig kanaal heeft hij. Maar wat een kofferbak ruimte. Hoe zit dat nou met model s een 3 zitplaats is dat puur voor kinderen?
idd enorme kofferbakruimte. Nu snap ik ook beter hoe ze die derde rij erin gaan krijgen, waarschijnlijk zal je dan met je neus naar achteren zitten, en dan met je voeten in de enorme kuil die nu onder de kofferbakruimte zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenK schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Dat mag, de modellen zijn niet spannend, hebben geen modern design. Maarja ik vind de Fiat Multipla een leuke auto, en de meeste hier vinden het geen porum.
8)7

Je vindt het blijkbaar leuk om te trollen. Alle Tesla's hebben juist een futuristisch design, dat sommige mensen de auto's niet mooi vinden, dat kan, over smaak valt te twisten.

En in je hele verhaal over bijtelling komt inderdaad weer de afgunst naar boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
matroosoft schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:27:
[...]

idd enorme kofferbakruimte. Nu snap ik ook beter hoe ze die derde rij erin gaan krijgen, waarschijnlijk zal je dan met je neus naar achteren zitten, en dan met je voeten in de enorme kuil die nu onder de kofferbakruimte zit.
Een 3e rij is echt geen luxe, in de grotere X al niet dus dat is bij de Y echt niet veel beter.
Die 3e rij is handig als je 20min moet rijden met het halve elftal naar de voetbalclub maar meer ook echt niet. En dan zit je trouwens weer met de bagage want je houd geen kofferbak ruimte over.

Als je een goede 3e zitrij wilt hebben moet je op zoek naar een busje :).

Zag vandaag ook een topic verschijnen mbt de Y. De achterklep loopt erg ver door (naar beneden) waardoor ze verwachten dat bij veel schades aan de achterkant ook de klep de klos zal zijn (en dus reparaties peper duur uit gaan vallen).
Iemand hem al eens in het echt gespot om te kijken hoe dat zit?

[ Voor 11% gewijzigd door GeeMoney op 29-03-2020 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:15
[...]

Vroeger hadden we Opel Zafira, Peugeot 806 beetje daar vergelijkbaar mee gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 255% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 23:07
JeroenK schreef op zondag 29 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Dat mag, de modellen zijn niet spannend, hebben geen modern design. Maarja ik vind de Fiat Multipla een leuke auto, en de meeste hier vinden het geen porum. Zo ook de Nissan Cube. De kleuren wit, zwart en grijs zijn de meest voorkomende kleuren en best saai.

Afgunst zeker niet, ik gun iedereen zijn keuze van auto. Veel zullen dat vooral op financiële basis doen ivm bijtelling. De Toyota Prius is ook een tijd lang de meest verkochte auto geweest. En toch zag je van de Toyota Prius geen posters boven bedden hangen. Er werd geen design prijzen met de Prius gewonnen. Daarna kwam natuurlijk de auto waar heel zakelijk Nederland naar keek, weer een design topper de Mitsubishi Outlander hybrid. Zelfde verhaal... en nu kwam nog net Model 3 ook zo'n design topper. Echt niemand heeft hem gekozen vanwege de bijtelling, ook niet omdat ze hem zelf betaalde, ze hebben serieuze afweging gemaakt, proef gereden en verlieft geworden op zijn uitstraling. De discussie in dit forum ging ook echt over het uiterlijk, het vooruitstrevende design. Onee het ging over de AP, supercharger, bijtelling en acceleratie (die wel bijzonder snel is).

Maar ik heb echt niet gelezen dat ze hem mooi vinden, hooguit niet lelijk.

Een grote groep van deze Tesla rijders stappen zonder blikken of blozen over op een ICE als de bijtelling gelijk getrokken is.

Als het streven was geweest dat hij elektrisch is of beter voor het milieu had had men vast veel eerder voor elektrisch rijden gekozen. Ondanks de beperkingen.

Dat jij het leest als afgunst dan is het jou interpretatie. De modellen van Tesla zijn in mijn ogen sleets en ouderwets. Dat ze populair zijn heeft andere redenen, niet het design.

Dan is een Cona, Audi Etron of Soul veel leuker om te zien. De aankomende Peugots, Citroën, DS zien er veel frisser en moderner uit.

Kritiek op Tesla wordt nooit goed geslikt. Bijkomend is dat veel mensen hun keuze willen rationaliseren en vooral bearumenteren op andere dan financiële redenen.
Nou bij dezen: ik vind de Model 3 een prachtige auto. Het interieur is ook heerlijk verfrissend naast al die auto’s die met KITT strijden om wie de meeste knopjes heeft. En ja ik heb hem proefgereden en dat overtrof al mijn verwachtingen. Het is echt een heerlijke volwassen (vergeef me de jeukterm) rijdersauto. Naar mijn mening heeft Tesla elektrisch rijden sexy gemaakt. En waar de Model S nog enigszins traditioneel was is de Model 3 juist een gedurfd minimalistisch design wat denk ik de tand des tijds zal doorstaan. Het zou me niet verbazen als het de Kever van onze tijd wordt. Als in: minimale designveranderingen in de toekomst, goede verkoopcijfers en over 40 jaar is het een geliefde oldtimer.

De Outlander PHEV vind ik trouwens ook een erg mooie auto. De eerste PHEV tenminste, de facelift wordt ik niet warm van. Ik snap overigens niet dat je de Outlander niet mooi vind en de nieuwe Soul wel, het zouden zo broertjes kunnen zijn. Maar over smaak valt niet te twisten.

Beide auto’s hebben natuurlijk het nadeel dat er zo veel van rondrijden dat je een overdosis krijgt en er een beetje flauw van wordt.

Overigens kan de centen tellende bijteller bijna elke auto die je noemt goedkoper rijden dan de Model 3 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Het zou me niets verbazen als de de Model S manier min of meer kopiëren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xgTB1Le-4OjaUkwSQX3b3t5QhDM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eL2HPT6qO19SsGm6iuJxLBBH.jpg?f=fotoalbum_large

Niet echt voor dagelijks gebruik maar een prima optie om de F-jes van de voetbalclub naar het naburige dorp te brengen voor de wedstrijd.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Anoniem: 455473 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 19:35:
[...]

8)7

Je vindt het blijkbaar leuk om te trollen. Alle Tesla's hebben juist een futuristisch design, dat sommige mensen de auto's niet mooi vinden, dat kan, over smaak valt te twisten.

En in je hele verhaal over bijtelling komt inderdaad weer de afgunst naar boven.
Dat is precies wat Jeroen bedoelt. Je mag geen kritiek hebben op Testa. Oh wee als je het geen mooie auto vind... Over smaak valt gelukkig te twisten, maar het uiterlijk ben ik met Jeroen eens, is zo ouderwets als wat. Dat de binnenkant futuristisch aan doet omdat je 1 grote iPad hebt i.p.v. de tellertjes en knopjes die andere auto's hebben, doet dat waar wat mij aangaat weinig van af. Dat zie je aan de buitenkant niet.

Maar again, smaken verschillen gelukkig ! Anders had heel de wereld in 1 model auto gereden en droegen we allemaal dezelfde kleren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

IvoB2 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:56:
[...]
En ik ben het ook met de "kritiek" van de reviewer eens: als je dan toch voor een uitsluitend middendisplay kiest heeft een HUD een absolute meerwaarde.
Of dat zo is weet ik niet, nooit een HUD gehad dus weet niet of ik het zou missen. Hoor wel vaak in reviews dat mensen vrij snel aan het scherm gewend zijn, zeker ook omdat belangrijke info linksboven op het scherm staat.

De reden van Doug voor een HUD was dan wel weet hilarisch "So that you can see in which gear you are".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Crazy D schreef op maandag 30 maart 2020 @ 07:41:
[...]

Dat is precies wat Jeroen bedoelt. Je mag geen kritiek hebben op Testa. Oh wee als je het geen mooie auto vind... Over smaak valt gelukkig te twisten, maar het uiterlijk ben ik met Jeroen eens, is zo ouderwets als wat. Dat de binnenkant futuristisch aan doet omdat je 1 grote iPad hebt i.p.v. de tellertjes en knopjes die andere auto's hebben, doet dat waar wat mij aangaat weinig van af. Dat zie je aan de buitenkant niet.

Maar again, smaken verschillen gelukkig ! Anders had heel de wereld in 1 model auto gereden en droegen we allemaal dezelfde kleren.
Het is denk ik meer dat mensen het nodig vinden enkel die kritiek op Tesla te moeten uiten.

Hij vind hem niet mooi, nou goede informatie, kunnen ze hier wat mee.

Gaat ie nou alle andere subfora ook nog even af om te vertellen welke auto's hij allemaal niet mooi vindt?

Nee precies, hij vind het enkel nodig dat over Tesla's te doen. Maar waarom ontgaat mij volledig.

En nee ik heb geen Tesla en ik hoef ook geen Tesla, de 2003 Saab voldoet nog steeds meer dan prima. :P

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, nu zouden mensen nog moeten kunnen inschatten wanneer de mening een daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
matroosoft schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:15:
[...]

Of dat zo is weet ik niet, nooit een HUD gehad dus weet niet of ik het zou missen. Hoor wel vaak in reviews dat mensen vrij snel aan het scherm gewend zijn, zeker ook omdat belangrijke info linksboven op het scherm staat.

De reden van Doug voor een HUD was dan wel weet hilarisch "So that you can see in which gear you are".
Ik heb wel eens in een auto met HUD gereden, maar dat heeft echt 0 toegevoegde waarde anders dan het gadget gehalte naar mijn mening. Het is meestal ook nog een lelijke pukkel op het dashboard waaruit dan een minimaal plastic plaatje schuift. Waarom wordt dit niet op de voorruit geprojecteerd door een piepklein ruitje in het dashboard?

Ik was overigens na ongeveer 10 min proefrit in de Model 3 gewend aan de plaatsing van de informatie op de tablet. De eerste 100 m keek ik idd in het stuur en zag vervolgens niet wat mijn snelheid was, dat is wel een vreemde gewaarwording. Bij dagelijks gebruik kan ik me niet voorstellen dat ook maar iemand er problemen mee heeft.

Voor de echte fans is er voor de Model 3 trouwens gewoon een HUD verkrijgbaar die ook navigatie etc kan laten zien.

[ Voor 5% gewijzigd door Pierz op 30-03-2020 11:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pierz schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Ik heb wel eens in een auto met HUD gereden, maar dat heeft echt 0 toegevoegde waarde anders dan het gadget gehalte naar mijn mening. Het is meestal ook nog een lelijke pukkel op het dashboard waaruit dan een minimaal plastic plaatje schuift. Waarom wordt dit niet op de voorruit geprojecteerd door een piepklein ruitje in het dashboard?
Dat doen de premium merken ook. Waarom de betaalbare alternatieven dit niet kom je vanzelf achter als de voorruit vanwege een barst vervangen moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:29
Over smaak valt niet te twisten maar het vooraanzicht van een Tesla model 3 echt objectief niet om aan te gluren :9

Het zou mij er verder absoluut niet van weerhouden om er in te gaan rijden trouwens. Mijn hart dat nauwelijks iets met auto's heeft gaat wel echt sneller kloppen van de E-mach, toch zou bij gelijke prijs vrijwel zeker de keuze richting een model 3 gaan (als ik überhaupt in de markt zou zijn voor dat segment).

[ Voor 35% gewijzigd door assje op 30-03-2020 12:04 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

assje schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:03:
Over smaak valt niet te twisten maar het vooraanzicht van een Tesla model 3 echt objectief niet om aan te gluren :9

Het zou mij er verder absoluut niet van weerhouden om er in te gaan rijden trouwens.
Dat is toch echt subjectief. :) Ik vind de 3 de mooiste Tesla die er is, ook de mooiste auto überhaupt. Sowieso is er niet iets anders wat er op lijkt, en de zo goed als dichte voorkant met de platliggende koplampen vind ik er futuristisch uitzien. Achterkant is dan weer beetje dertien in een dozijn als je het mij vraagt, beetje contrast met voorkant. Maar wmb geen deal breaker. Interieur vind ik ook mooier dan S/X, cleaner en moderner.

Model S staat voor mij op tweede plek en model X/Y.. mja. Die hebben gewoon een klap van voren/achteren gehad waardoor ze wat hoger zijn geworden. :P Niet lelijk maar ook niet super mooi.

En natuurlijk de nieuwe Roadster, ook bizar mooi maar die zal voor mij onbereikbaar blijven. Leuke droom :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Nee sorry, objectief onweerlegbaar feit, net als dat de Multipla een lelijk ding is.

(was natuurlijk een grapje)

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

assje schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:13:
[...]

Nee sorry, objectief onweerlegbaar feit (...)
Mm. Dan moet ik mn mening maar aanpassen haha. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik vind het vooral mooi om te zien dat Tesla ontwerpkeuzes durft te maken om stroomlijn te verbeteren (tot zekere hoogte) en daar ook nog mee weg komt.

Zou toch helemaal mooi zijn als ze bij het volgende type met dichte achterwielkasten zouden komen, dat zou een historisch moment zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door assje op 30-03-2020 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

assje schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:16:
Ik vind het vooral mooi om te zien dat Tesla ontwerpkeuzes durft te maken om stroomlijn te verbeteren (tot zekere hoogte) en daar ook nog mee weg komt.

Zou toch helemaal mooi zijn als ze bij het volgende type met dichte achterwielkasten zouden komen, dat zou een historisch moment zijn.
Ik moet de eerste auto nog tegenkomen waarbij ik dat mooi vindt, maar ik laat me graag verrassen. :) Is natuurlijk wel veel efficiënter, kan zomaar weer +5% range zijn. Maar verwacht eerder dat aankomende modellen geen spiegel hebben, Roadster en CyberTruck hebben geen spiegel vziw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Deveon schreef op maandag 30 maart 2020 @ 11:59:
[...]

Dat doen de premium merken ook. Waarom de betaalbare alternatieven dit niet kom je vanzelf achter als de voorruit vanwege een barst vervangen moet worden.
Het is een projectie, waarom zou dit duur moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Omdat je een apart stukje glas nodig hebt met de juiste reflectie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierz
assje schreef op maandag 30 maart 2020 @ 12:03:
Eens:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4_USto36QyJm_3tGyeHzLKMiIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bfoi2jctiBKRrvG12Ll43HWf.jpg?f=fotoalbum_large

Maar vanuit elke andere hoek, al is het maar een paar graden gedraaid, is hij prachtig.

Ik begrijp ook nog niet waarom, misschien zijn de koplampen vanuit deze hoek te klein in verhouding?
trippelb schreef op maandag 30 maart 2020 @ 14:26:
Dit kan niet met een coating? Of een folie formaatje screenprotector? Sterker nog: glas met een andere brekingsindex dan de rest van het raam zal voor een vertekend beeld zorgen. Dan lijkt een semi-reflectieve coating me een veel betere oplossing. Maar ik heb me hier niet in verdiept, zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:15
IvoB2 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 08:56:
[...]

Zoals gezegd, smaken verschillen. :)
Maar ik ben het in deze wel hoofdzakelijk met je eens.
Ik word ook niet wild van het uiterlijk van de "Y" maar het is eerder iets van "voor een Tesla kan het uiterlijk er nu wel mee door en zou het geen uitsluitende factor meer zijn" (wat het bij de 3 - voor mij - wel was).
Het interieur spreekt me bij de Y dan weer wel aan (wat bij de 3 meer van "met de hakken over de sloot" was).
Over de software uitrusting (onder voorbehoud dat het allemaal werkt zoals getoond) ben ik dan wel enthousiast.
En ik ben het ook met de "kritiek" van de reviewer eens: als je dan toch voor een uitsluitend middendisplay kiest heeft een HUD een absolute meerwaarde. Hij kan zelfs "verdwijnen" om het minimalistische interieur te bewarten. Als dat in een doordeweekse auto als een Kona al een optie is (of standaard in de hogere modellen) begrijp ik niet dat dit niet te verkrijgen is in een Tesla (net zo min begrijp ik dat een HUD in een Kona standaard is en in een e-Niro, toch een zusterbedrijf - niet te verkrijgen is).

Soit. De hoofdzaak ik dat we ons - uitsluitend door de fiscale maatregelen - nu een EV kunnen veroorloven.
Privé zou ik er niet aan denken zoveel geld in een auto te steken. O-)
Huh? Zeg je nu dat het interieur van een Y je meer aanspreekt dan een 3? Dat interieur is identiek...

De Y vind ik trouwens qua vorm lelijker dan de 3 (net als dat ik de X lelijker dan de S vind), maar zo’n 5e deur zou ik wel prettig vinden!

Oh en om je gerust te stellen, het feit dat de snelheid centraal ipv voor je weergegeven wordt is echt iets dat binnen een paar km went.
Het is gek genoeg pas sinds de Model 3 dat mensen er over klagen, terwijl Toyota’s dit al jaren hebben.

Een (naar mijn mening) lelijk plastic plaatje voor m’n neus zou afbreuk aan het interieur doen!

[ Voor 9% gewijzigd door Smobbo op 30-03-2020 15:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 123% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:18
matroosoft schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:15:
[...]

Ik heb 5 jaar gereden met een HUD, vond het heel prettig. Zeker 's avonds, dan ze je alle andere schermen uit en heb je weinig afleidend licht om je heen. Ook als het druk is op de weg is het makkelijker focussen, omdat het precies in het verlengde van je stuur zit, je hoeft dus nooit je ogen van de weg te houden. Mis dat best.

Als er weinig drukte is en je rijdt op cruise control voegt het niet veel toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ik vind de HUD ideaal, en mis hem echt in de andere auto... Eens met @IvoB2, het is ontwennen als je in een andere auto stapt. Geen gadget maar uiterst praktisch. Iets dat je niet kent kun je niet missen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05 06:41

Kuo

Wat voor "speciale" reflectie zou je nodig hebben? 8)7
Volgens mij is helemaal geen speciaal glas nodig. Bij gewoon glas heb je ook voldoende spiegeling. In elk geval in de Toyota Prius Plug-in (mijn vorige auto) werd gewoon op de voorruit geprojecteerd. Het is niet voor niets, dat lichte voorwerpen op de dashboard vaak zorgen voor vervelende reflecties via de voorruit.

Ik denk, dat het gewoon veel goedkoper is om een apart stukje glas elektrisch te verstellen dan dat te doen via verstelling van het projectiesysteem. Aangezien mensen niet altijd met hun ogen op precies dezelfde plek t.o.v. voorruit zitten, is verstelling wel nodig, omdat anders de HUD info voor sommige mensen niet goed te zien zal zijn.

[ Voor 25% gewijzigd door Kuo op 30-03-2020 16:35 . Reden: verstelling toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het gaat niet om kritiek hebben, maar om hier te komen om te trollen.

De auto ouderwets noemen is natuurlijk hartstikke raar. En dan komt weer het oude verhaal van: "je mag geen kritiek hebben".

Dat is totaal super raar. Ik snap in ieder geval dat niet iedereen hem mooi vindt, maar dat is gewoon subjectief. Dit is gewoon een totale troll en we trappen er allemaal in en wordt ook nog geupvote door de anti-Tesla gang.

Anyway, Tesla heeft nog veel te verbeteren.

Ik vind het zelf erg jammer dat er geen HUD is, geen lichtjes voor blind spot detectie en ik had graag gezien dat er andere materialen waren gebruik voor het interieur. Dit is kritiek.

Is voor mij de Model Y Performance de beste auto? Absoluut.

Komt de concurrentie dichtbij? Bij lange niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:50
Anoniem: 455473 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:33:

De auto ouderwets noemen is natuurlijk hartstikke raar. En dan komt weer het oude verhaal van: "je mag geen kritiek hebben".

Dat is totaal super raar. Ik snap in ieder geval dat niet iedereen hem mooi vindt, maar dat is gewoon subjectief. Dit is gewoon een totale troll en we trappen er allemaal in en wordt ook nog geupvote door de anti-Tesla gang.

Ik vind het zelf erg jammer dat er geen HUD is, geen lichtjes voor blind spot detectie en ik had graag gezien dat er andere materialen waren gebruik voor het interieur. Dit is kritiek.

Heb je al een rondje gereden ?

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 20:22
En omdat aluminium gecoat glas/plastic is zal dit vermoedelijk niet mogen volgens de wet als voorruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:29
Waarom dan? Omdat het een Tesla is? Ik mis de argumenten.

Je hebt het over trollen van een ander en zelf doe je precies hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK

Ik vond me dit bericht van je erg tendensieus en afwijzend, al vele jaren schrijf ik in het elektronisch auto forum. Om mij en mijn berichten af te serveren als trollen is erg kort door de bocht. Lijkt iets last van te lange tenen te hebben. Ik reageer op het bericht van @IvoB2 waarin hij aangeeft dat hij Model Y erg mooi vind en de Kona, e-Nero en Model 3 niet.

Omdat ik aangeeft dat ik het het hele gamma van Tesla er niet mooi uit vind zien trol ik en ben ik aan het bashen? Wil je dan ook even zulk commentaar geven naar anderen over andere modellen? Nee, want commentaar op een Tesla wordt niet geslikt door je

De modellen zijn sleets en ouderwets van Tesla (Let er op! Ik zeg niets over de techniek of interieur (wil ik ook wel ff afzeiken hoor, te strak, te minimalistisch, en geen knopjes voor functies maar zoveel swipes op de scherm. Best jammer dat als je dan stoelverwarming hebt op de achterbank dat je aan de bestuurder moet vragen of die het warmer of kouder mag. Je kunt ook teveel via het scherm regelen. Stoelen zonder verstelbare hoofdsteunen.. zodat als je wat rechterop wil zitten de hoofdsteun tegen je achterhoofd duwt).

Ze scoren erg goed op hun electronica, weten het goed te integreren en houden t.o.v. van anderen de software erg up todate.

Nu geef jezelf kritiek en is dat geen trollen? Je meet met twee maten. Maar mocht je je Model Y hebben, ik hoop ten zeerste dat je er veel plezier van mag hebben. Omdat ik hem sleets en ouderwets er vind uit zien wil niet zeggen dat jij dat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenK schreef op maandag 30 maart 2020 @ 17:41:
[...]

De modellen zijn sleets en ouderwets van Tesla

Omdat ik hem sleets en ouderwets er vind uit zien wil niet zeggen dat jij dat moet doen.
Wat is het nou?

Vind je het, of is het zo? Dat zijn twee verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Op papier lijkt het in ieder geval een winnaar, dat moet ik beamen. Ik vind hem ook niet heel mooi maar wel beter geslaagd dan de 3 en X. Qua ruimte, range en vermogen is het op papier in ieder geval dik in orde. Het jammere is alleen dat ze inderdaad sommige zaken niet aanpassen of verbeteren of in ieder geval de keuze stellen aan de koper maar ook dat is een (begrijpelijke) keuze van Tesla.
De concurrenten komen er wel aan maar hebben de nodige moeite op voornamelijk accu gebied. Als de trein eenmaal loopt dan gaat het ook wel hard denk ik straks. Ze komen binnen 3-4 jaar zomaar even met 5 modellen of meer. Als die problemen opgelost zijn qua software en accu (en dat gaat echt wel een keer lukken) dan krijgt Tesla denk ik wel wat meer uitdaging.

De E-tron vind ik qua design en materialen echt een top auto maar range (of bruikbare accu!) had eigenlijk even 100km meer mogen zijn ivm concurrentie. Al moet ik ook bekennen dat zelfs met mijn kilometers ik tot nu toe maar 2x kortstondig een snellader heb moeten pakken. (Voorheen 65/70k per jaar, nu nog 45k per jaar ivm verhuizing).

De Y past qua formaat, ruimte en prijs mooi naast de E-tron 50 maar die laatste moet het natuurlijk qua range wel afleggen. Qua afwerking en materialen dan weer niet.

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 30-03-2020 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-05 14:47
daemonix schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:18:
Ik vind de HUD ideaal, en mis hem echt in de andere auto... Eens met @IvoB2, het is ontwennen als je in een andere auto stapt. Geen gadget maar uiterst praktisch. Iets dat je niet kent kun je niet missen...
Eens. Ik heb zelf sinds ik in een Prius 3 rij een HUD, ik vind het geweldig en zou liever niet meer zonder rijden. Bij de Prius overigens geen apart omhoog geklapt plastic schermpje, gewoon op de voorruit geprojecteerd.

Ik vind het wel jammer dat er zo weinig elektrische auto's zijn met HUD, alleen de Kona geloof ik in de (voor mij) betaalbare categorie.

1 van de minpunten van de onlangs geleverde Leaf van mijn vrouw vind ik dan ook het ontbreken van de HUD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

snip ...

[ Voor 99% gewijzigd door databeestje op 30-03-2020 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Weet je zeker dat je in het juiste topic zit? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 103% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:22

De Mach E al weleens in het echt gezien? 'Instap' model is nog voordeliger ook nog (wel minder bereik maar de extended is even duur en zelfde bereik). Ik in ieder geval wel en deze voelde zeer degelijk aan, ziet er goed uit (vind ik) en heeft een scherm achter het stuur wat ik toch wel erg fijn vind :).

Ik zou dus niet zomaar zeggen dat de concurrentie bij lange na niet in de buurt komt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Road-runner83 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:24:
[...]

De Mach E al weleens in het echt gezien? 'Instap' model is nog voordeliger ook nog (wel minder bereik maar de extended is even duur en zelfde bereik). Ik in ieder geval wel en deze voelde zeer degelijk aan, ziet er goed uit (vind ik) en heeft een scherm achter het stuur wat ik toch wel erg fijn vind :).

Ik zou dus niet zomaar zeggen dat de concurrentie bij lange na niet in de buurt komt ;)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.motor1.com/images/mgl/K90ol/s3/ford-mustang-mach-e-vs-tesla-model-y-tally.jpg

:)

En nog 1:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0196/5170/files/5_fcffbd52-c87e-4887-9df8-845e3a90dd06.png?v=1582050882

en

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0196/5170/files/1_3a4c3238-01b1-499f-b4d8-861f40399523.png?v=1582050797

en

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0196/5170/files/2_4d29c166-daad-496a-838f-a0dcbf2eb04d.png?v=1582050818

De range komt niet eens in de buurt en 4,8 0-100 voor een EV? Daar ga ik niet zoveel geld voor betalen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 30-03-2020 21:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Zolang Tesla geen echte optie pakketten hanteerd is elke vergelijking met een basis uitvoering onzinnig.

Mijn reservering gaat over nog geen 55k en dan zitten alle opties die hierboven staan erbij...

Maar kunnen we ook gewoon niet reageren als we op onze tenen getrapt worden? Of iets minder schreeuwerig

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 30-03-2020 21:48 ]

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 455473 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:38:
[...]

[Afbeelding]

En nog 1:

[Afbeelding]

en

[Afbeelding]

en

[Afbeelding]

De range komt niet eens in de buurt en 4,8 0-100 voor een EV? Daar ga ik niet zoveel geld voor betalen.
Jij niet, maar jij wilt dan ook alleen maar Tesla. Dat de bouwkwaliteit nog steeds mijlenver achterligt boeit je nl niet. Ik zou als ik tussen die 2 zou moeten kiezen altijd voor de Ford gaan. Degelijker, mooier, range is ruim voldoende en de binnenkant ziet er ten minste een stuk minder nep-luxe uit dan bij Tesla.

Daarnaast vergelijk jij en veel Tesla-sites steevast de Y met een basis andere EV. Andere fabrikanten werken met pakketten wat Tesla niet doet. Nu is daar best wat positiefs van te zeggen voor Tesla, maar het zorgt er wel voor dat je de Tesla moet vergelijken met een EV met een vergelijkbaar pakket. Doe je dat niet gaat elk vergelijk mank.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
Anoniem: 455473 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 21:38:
[...]

[Afbeelding]

En nog 1:

[Afbeelding]

en

[Afbeelding]

en

[Afbeelding]

LOL!!!! Die info komt zeker van Tesla rijders? :)

Klopt namelijk niks van voor de NL markt (jouw plaatjes komen uit de US en we zijn hier in NL)! Je hebt hier andere modellen dan in de US....

Ten eerste kost de 'instap' Mustang Mach E 50K euro (75KWH accu) en de AWD extended range (98 KWH) 67K.

Tesla Model Y zo'n 65K?

Ten tweede zit er het volgende zeker standaard op in NL:
- Verwarmde voorstoelen (alle modellen)
- Memory seats (AWD maar kun je ook bij de standaard nemen met het Technology pack plus pakket)
- Panaromic roof (idem als 1 hierboven)
- Power folding mirrors (idem als 2 hierboven)
- Premium audio (zit in het Technology pack die 1500 kost....12 Speakers van B&O!)

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49608714293_31b8d347c9_b.jpg

Dan over Range: klopt de standaard heeft minder range maar die is dan ook 15K (!) goedkoper. De AWD ER zit op 430km EVDB en de Y op 425km EVDB volgens EV Database :).

Enige grote verschil is dan het snelladen als dat klopt (250 vs 150).

Je hebt je blijkbaar niet verdiept in de Mustang en komt nu met wat plaatjes uit de US....jammer! >:)

Aantal pluspunten van de Mustang tov de Y
- Goedkoper (als je met de standaard genoegen neemt met bijv. Technology pack)
- Scherm achter je stuur (groot pluspunt vind ik)
- Stuk mooier (is persoonlijk)'
- Dit jaar leverbaar (wordt nog steeds gezegd) wat een stuk leuker is voor de bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redwing schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:20:
[...]

Jij niet, maar jij wilt dan ook alleen maar Tesla. Dat de bouwkwaliteit nog steeds mijlenver achterligt boeit je nl niet. Ik zou als ik tussen die 2 zou moeten kiezen altijd voor de Ford gaan. Degelijker, mooier, range is ruim voldoende en de binnenkant ziet er ten minste een stuk minder nep-luxe uit dan bij Tesla.

Daarnaast vergelijk jij en veel Tesla-sites steevast de Y met een basis andere EV. Andere fabrikanten werken met pakketten wat Tesla niet doet. Nu is daar best wat positiefs van te zeggen voor Tesla, maar het zorgt er wel voor dat je de Tesla moet vergelijken met een EV met een vergelijkbaar pakket. Doe je dat niet gaat elk vergelijk mank.
Onzin, ik wil de betere auto. Als een BMW, Audi of Ford een betere auto zou zijn dan zou ik die kopen. Alleen op alle belangrijke punten is de Tesla de betere auto.

De bouwkwaliteit is geweldig de laatste paar maanden en elke maand wordt het beter.

Vergelijkbaar pakket? Ik ben juist degene die zei dat er gestopt moest worden met het vergelijken van de S en de Taycan.

De Mach-E en Model Y zijn juist een vergelijkbaar pakket. Op alle objectieve punten scoort de Model Y beter. Dit is natuurlijk niet leuk om te horen als je een Mach-E hebt besteld, maar helaas is het wel de waarheid.

Overigens is de range hier en Alberta voor mij met de Mach-E veel te weinig. Helemaal voor dat geld. En degelijker en mooier is subjectief.

Gaan we het ooit eens worden? Nee, helaas. Ik gun je in ieder geval heel veel plezier met je Mach-E.

Ik zeg namelijk niet dat het een slechte auto is, ik zeg dat het helaas op de objectieve "key metrics" mijlenver achter loopt. En dat zeg ik als een fan van Ford (ik heb een hele mooi Explorer momenteel ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
Anoniem: 455473 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:45:
[...]

De Mach-E en Model Y zijn juist een vergelijkbaar pakket. Op alle objectieve punten scoort de Model Y beter. Dit is natuurlijk niet leuk om te horen als je een Mach-E hebt besteld, maar helaas is het wel de waarheid.
Lees ook mijn berichtje nog even....dan ben ik heel benieuwd op welk objectief punt de Model Y beter scoort?

Ik kan er maar 1 opnoemen....en dat is snelladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Road-runner83 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:38:
[...]
- Premium audio (zit in het Technology pack die 1500 kost....12 Speakers van B&O!)
Zou dat op het op het niveau zitten wat HP in zijn laptops stopt of wat Audi in de A8 bied?

Het grote voordeel dat Ford heeft over Tesla is levertijd en het is wat meer een traditionele auto is. Sommige houden daarvan en andere rijden liever in de toekomst. Ik ben wel klaar met de hoeveelheid Model 3’s op de weg en in de straat dat ik elke fabrikant die kopers bij Tesla weghaalt alleen maar kan toejuichen.

Zelf wil ik vanwege de Superchargers en AutoPilot niets anders meer. Het interieur en exterieur is functioneel en niet lelijk. Hadden ze de dak constructie en hatch van de Y op de 3 gezet met nog een iets hoger trekgewicht dan was het mijn perfecte auto geweest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 455473 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 22:45:
[...]
Onzin, ik wil de betere auto. Als een BMW, Audi of Ford een betere auto zou zijn dan zou ik die kopen. Alleen op alle belangrijke punten is de Tesla de betere auto.
Onzin, maar dat heb je zelf niet door;-) Jouw belangrijke punten zijn nl. puur een keuze. Mijn belangrijke punten heeft een Tesla b.v. niet. Ik wil een goed afgewerkte auto die een fatsoenlijke range heeft. Niet een matig afgewerkte auto die meer range heeft dan ik nodig heb. Die range interesseert me nl. niet mits het maar voldoende is. Dat de een sneller dan de ander is of harder kan boeit me ook totaal niet.
De bouwkwaliteit is geweldig de laatste paar maanden en elke maand wordt het beter.
De kwaliteit wordt beter maar ligt nog mijlenver achter (waarbij mijlenver jouw definitie is;-) ). Geweldig kun je die echt nog niet noemen iig niet consistent. Panelen hebben nog steeds kleurverschil, de binnenkant heeft nog regelmatig slechte afwerking. En nogmaals, het wordt nog steeds beter en als je geluk hebt, heb je een goede auto, als je echter pech hebt zit je nog steeds met de oude problemen.
Vergelijkbaar pakket? Ik ben juist degene die zei dat er gestopt moest worden met het vergelijken van de S en de Taycan.

Nogmaals JOUW waarheid. Ik zou zonder twijfel voor de Mach-E gaan. Op alle punten minimaal goed genoeg en op de punten die ik belangrijk vind beter dan de Tesla. Dat voor jou de Tesla een goed keuze is geloof ik gelijk, maar jij hebt dan ook andere eisen.
Als ik naar mijn eisen kijk moet ik jou nl. niet leuk nieuws geven, de Tesla voldoet gewoon niet. Maar gelukkig zijn mijn eisen niet de jouwe :-) (Anders zou het ook erg saai op straat worden)
Overigens is de range hier en Alberta voor mij met de Mach-E veel te weinig. Helemaal voor dat geld. En degelijker en mooier is subjectief.
Net zoals die range subjectief is. De reden dat ik nu een hybrid heb is b.v. omdat ik in Oregon veel afstanden moest rijden en dan is 600 mijl range erg makkelijk. Voor Nederland is het vooral handig dat ie zuinig rijdt :-) Maar de range heb ik hier echt niet nodig.
Gaan we het ooit eens worden? Nee, helaas. Ik gun je in ieder geval heel veel plezier met je Mach-E. Ik zeg namelijk niet dat het een slechte auto is, ik zeg dat het helaas op de objectieve "key metrics" mijlenver achter loopt.
Tuurlijk worden wij het (gelukkig) niet eens. Ik wil alleen aangeven dat wat jij als key metrics beschouwt, niet de key metrics voor iemand anders zijn. Een Tesla is een mooie en goede auto, maar voldoet niet aan al mijn eisen. Ik zou er dus best 1 willen hebben, maar als ik de keuze heb wordt het toch een Mach-E.
En dat zeg ik als een fan van Ford (ik heb een hele mooi Explorer momenteel ;) )
Dat was onze andere auto in de US. Schitterende auto maar echt zuinig is ie niet.... (who cares in Amerika, maar zeker als je her en der offroad wilt gaan komt ie echt overal. Ik heb daar toen verschillende andere auto's mee uit het zand gehaald :-) Als 2e auto zou ik die ook best in Nederland willen hebben.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Deveon schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:08:
[...]

Zou dat op het op het niveau zitten wat HP in zijn laptops stopt of wat Audi in de A8 bied?

Het grote voordeel dat Ford heeft over Tesla is levertijd en het is wat meer een traditionele auto is. Sommige houden daarvan en andere rijden liever in de toekomst. Ik ben wel klaar met de hoeveelheid Model 3’s op de weg en in de straat dat ik elke fabrikant die kopers bij Tesla weghaalt alleen maar kan toejuichen.

Zelf wil ik vanwege de Superchargers en AutoPilot niets anders meer. Het interieur en exterieur is functioneel en niet lelijk. Hadden ze de dak constructie en hatch van de Y op de 3 gezet met nog een iets hoger trekgewicht dan was het mijn perfecte auto geweest.
Alle fabrieken liggen al even stil en Ford heeft een hele slechte debt ratio. Ik ben benieuwd of de Mach E echt dit jaar komt of dat het een ID.3 verhaal wordt. Dat de verkopers zeggen dat er niks aan de hand is, dat kan ik begrijpen maar is geen goede bron. Ford heeft een gruwelijk groot probleem en er is een kans dat er een bankruptcy aan komt, waarschijnlijk wel met een bail out, maar je weet het niet.

Ik wil niet de boeman zijn (maar ik zal zeker wel weer worden aangevallen).

Maar goed, tot de Model Y en Mach E echt in NL leverbaar zijn, blijft het appels met peren vergelijken.

@Road-runner83 Mijn verhaal ging over de Performance Model Y want @redwing zei dat ik die zou kunnen overwegen, wat voor mij heen optie is vanwege de range, de snelheid en de levertijd hier in Canada.

Wat de standaard versies doen in NL en wat er allemaal bij zit, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de Model Y Performance hier 17k euro goedkoper is dan in NL (geen belasting op nieuwe auto's, echt Walhalla >:) )

@redwing overigens laten alle filmpjes zien dat de Model Y niet de afwerking problemen heeft die de 3 wel had, dat is dus geen argument ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 30-03-2020 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
@Anoniem: 455473 Ahh ok jij woont in dus in Canada (staat bij ons nog op het vakantielijstje, al wel 3x in de US geweest wat zeker ons favoriete vakantieland is) :). Ik denk dat de meeste op dit forum toch in NL of BE wonen ;).

Dus dan is het een heel ander verhaal maar met de plaatjes die je hebt gepost sla je hier (NL) de plank compleet mis :P.

En ik ben zeker geen anti-tesla-persoon. Model S vind ik geslaagd, Model 3 gaat wel (ik snap dat mensen de auto kiezen al helemaal vorig jaar met 4% bijtelling, ik had hem wellicht ook overwogen maar met 3 jonge kids toch niet ideaal in mijn optiek). Model X vind ik lelijk, Model Y gaat.

Maar zoals ook door Redwing gezegd heeft iedereen zijn eigen redenen. Voor mij is het oa belangrijk dat hij dit jaar geleverd word anders kan ik waarschijnlijk net zo goed de opvolger (BMW F11) van m'n huidige auto kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bottom line
Deveon schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:08:
[...]

Het grote voordeel dat Ford heeft over Tesla is levertijd.
Levertijd?
Waarom denk je dat? Omdat ze je een datum geven wanneer je de auto mag ontvangen itt Tesla?

Dat denkt iedereen bij Kia, Hyundai, Audi, VW, Polestar waarschijnlijk ook. En het ziet er niet rooskleurig uit voor iedereen. Als je al een datum kunt krijgen bij de klassieke fabrikanten..

Voorlopig is Tesla nog de enige die elektrische auto's in massaproductie (kan) maken. Als je een Tesla had besteld 2 maand geleden, dan reed je er nu al in. Dus op levertijd wint niemand van Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Road-runner83 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:30:
@Anoniem: 455473 Ahh ok jij woont in dus in Canada (staat bij ons nog op het vakantielijstje, al wel 3x in de US geweest wat zeker ons favoriete vakantieland is) :). Ik denk dat de meeste op dit forum toch in NL of BE wonen ;).

Dus dan is het een heel ander verhaal maar met de plaatjes die je hebt gepost sla je hier (NL) de plank compleet mis :P.

En ik ben zeker geen anti-tesla-persoon. Model S vind ik geslaagd, Model 3 gaat wel (ik snap dat mensen de auto kiezen al helemaal vorig jaar met 4% bijtelling, ik had hem wellicht ook overwogen maar met 3 jonge kids toch niet ideaal in mijn optiek). Model X vind ik lelijk, Model Y gaat.

Maar zoals ook door Redwing gezegd heeft iedereen zijn eigen redenen. Voor mij is het oa belangrijk dat hij dit jaar geleverd word anders kan ik waarschijnlijk net zo goed de opvolger (BMW F11) van m'n huidige auto kopen.
Mijn tip is wel, hoe de levertijden wel erg goed in de gaten en zorgen dat als je 8% bijtelling wilt wel een tweede optie hebt. Ik volg het auto nieuws op de voet en het ziet er echt niet goed uit voor de productie van de Mach-E.

Overigens heeft over een jaar de Model Y in NL ook een ander voordeel, hij is in Europa gemaakt i.p.v. een laag lonen land als Mexico. Daarnaast is er nog een probleem met de accu's, waar elke fabrikant loopt te vechten om accu's.

Ik zie de prijs van de Model Y erg omlaag gaan in Europa over een jaar. De importtarieven zijn niet niks.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 30-03-2020 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
IvoB2 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 15:16:

[...]
Letterlijk historisch dan toch? Hadden ze dat in de vorige eeuw al niet een paar keer zo uitgevoerd?
Citroën DS comes to mind, geen schande om mee vergeleken te worden. Die was bizar futuristisch voor zijn tijd. Stond volgens mij in de showroom met de Traction Avant.

Maar ook de nieuwere SM en CX zijn naar het voorbeeld van de DS ontworpen met dichte wielkasten (en ook de XM en BX hadden nog wat rudimenten van dichte wielkasten). Nieuw is het dus zeker niet, en het kan dus ook mooi zijn naar mijn mening.
Kuo schreef op maandag 30 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Wat voor "speciale" reflectie zou je nodig hebben? 8)7
Volgens mij is helemaal geen speciaal glas nodig. Bij gewoon glas heb je ook voldoende spiegeling. In elk geval in de Toyota Prius Plug-in (mijn vorige auto) werd gewoon op de voorruit geprojecteerd. Het is niet voor niets, dat lichte voorwerpen op de dashboard vaak zorgen voor vervelende reflecties via de voorruit.

Ik denk, dat het gewoon veel goedkoper is om een apart stukje glas elektrisch te verstellen dan dat te doen via verstelling van het projectiesysteem. Aangezien mensen niet altijd met hun ogen op precies dezelfde plek t.o.v. voorruit zitten, is verstelling wel nodig, omdat anders de HUD info voor sommige mensen niet goed te zien zal zijn.
Ah bij een Prius kan het dus ook zonder lelijk schermpje.

Case closed.

[ Voor 41% gewijzigd door Pierz op 31-03-2020 00:08 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Kunnen we een beetje dimmen met elkaar smaak af te vallen of te zeggen dat de een beter is dan de ander? En als je dat doet, laat elkaar in de waarde en discussieer met bronnen/feiten.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 455473 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:17:
[...]
Alle fabrieken liggen al even stil en Ford heeft een hele slechte debt ratio. Ik ben benieuwd of de Mach E echt dit jaar komt of dat het een ID.3 verhaal wordt. Dat de verkopers zeggen dat er niks aan de hand is, dat kan ik begrijpen maar is geen goede bron. Ford heeft een gruwelijk groot probleem en er is een kans dat er een bankruptcy aan komt, waarschijnlijk wel met een bail out, maar je weet het niet.
Voorlopig lijkt het er op dat ze gewoon kunnen leveren, alleen gezien het Corona virus en de aanpak van de US is het de vraag hoe lang de fabrieken dicht gaan/blijven. Wat materialen betreft redden ze het dit jaar wel en dat Ford failliet gaat zal ook niet zo maar gebeuren, die krijgen echt wel een zak geld voor het zover is. En laten we wel wezen, als Tesla door dit virus een paar maanden niet zou kunnen leveren kunnen ze ook zomaar failliet gaan. Dit is een wereldwijd probleem dat elke fabrikant heeft.
Als je niet te stellig een mening als feit neer zet valt dat best mee. Ik merk iedere keer weer dat je eerst heel stellig begint en daarna bij fatsoenlijke reaktie ook veel gematigder reageert (merk dat ik dat zelf ook doe trouwens ;) )
Maar goed, tot de Model Y en Mach E echt in NL leverbaar zijn, blijft het appels met peren vergelijken.
Inderdaad. Feit blijft echter wel dat zodra de Mach-E er is, Tesla voor het eest echt een goede directe concurrent heeft.
@Road-runner83 Mijn verhaal ging over de Performance Model Y want @redwing zei dat ik die zou kunnen overwegen, wat voor mij heen optie is vanwege de range, de snelheid en de levertijd hier in Canada.

Wat de standaard versies doen in NL en wat er allemaal bij zit, weet ik niet. Wat ik wel weet is dat de Model Y Performance hier 17k euro goedkoper is dan in NL (geen belasting op nieuwe auto's, echt Walhalla >:) )
BPM en andere belastingen zijn in NL inderdaad erg duur. Mijn huidige Fusion (Mondeo) is inclusief aanpassingen, verscheping en al het papierwerk nog steeds bijna de helft goedkoper als dat ik hem in NL zou hebben gekocht (viel onder huisraad dus geen BPM/belastingen)
@redwing overigens laten alle filmpjes zien dat de Model Y niet de afwerking problemen heeft die de 3 wel had, dat is dus geen argument ;)
Voorlopig laat Tesla met de model 3 zien dat de problemen er nog steeds zijn en dat is nu de volumeproduktie die ze hebben. Dus totdat de Model Y in grote getalen zonder problemen van de band rolt ga ik er van uit dat er nog steeds problemen zullen zijn. Inderdaad ook een aanname, maar naar mijn idee is dat het grote risico van de Y en is het grote risico van de Mach-E of ie op tijd te leveren is.

[removed]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
bottom line schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:50:
[...]
Voorlopig is Tesla nog de enige die elektrische auto's in massaproductie (kan) maken. Als je een Tesla had besteld 2 maand geleden, dan reed je er nu al in. Dus op levertijd wint niemand van Tesla.
Het ging om de Model Y. Deze staat voor 2021 op de planning in Europa en het is nog maar de vraag hoe Covid-19 effect heeft op deze planning. Zeker als ze deze in Berlijn willen gaan produceren., wat aanzienlijk de kosten drukt en dus de marge vergroot. Daarnaast ligt Fremont ook stil, dus zullen ze de productie daar voor de VS nodig hebben, ook Tesla is vraag gelimiteerd. De Model 3 kwam ook pas naar Europa toen de vraag in de VS begon af te nemen en ik verwacht voor de Model Y niets anders.
redwing schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:34:
[...]

Voorlopig lijkt het er op dat ze gewoon kunnen leveren, alleen gezien het Corona virus en de aanpak van de US is het de vraag hoe lang de fabrieken dicht gaan/blijven. Wat materialen betreft redden ze het dit jaar wel en dat Ford failliet gaat zal ook niet zo maar gebeuren, die krijgen echt wel een zak geld voor het zover is. En laten we wel wezen, als Tesla door dit virus een paar maanden niet zou kunnen leveren kunnen ze ook zomaar failliet gaan. Dit is een wereldwijd probleem dat elke fabrikant heeft.

[...]
Tesla heeft enkele maanden geleden tegen $750~ extra aandelen uitgeven en enkele miljarden opgehaald die ze niet nodig hadden voor investeringen. Hierdoor hebben ze een gigantische cash voorraad om hun operatie van te blijven betalen. Vergeleken met verschillende fabrikanten die met moeite winst maken staan ze er bijzonder goed voor.

[ Voor 37% gewijzigd door Deveon op 31-03-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Deveon schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:38:
[...]

Het ging om de Model Y. Deze staat voor 2021 op de planning in Europa en het is nog maar de vraag hoe Covid-19 effect heeft op deze planning. Zeker als ze deze in Berlijn willen gaan produceren., want aanzienlijk de kosten drukt en dus de marge vergroot. Daarnaast ligt Fremont ook stil, dus zullen ze de productie daar voor de VS nodig hebben, ook Tesla is vraag gelimiteerd. De Model 3 kwam ook pas naar Europa toen de vraag in de VS begon af te nemen en ik verwacht voor de Model Y niets anders.
Daarnaast klinkt het leuk dat Tesla nu in 2 maanden kan leveren, vorig jaar bij de model 3 was dat natuurlijk wel even wat anders. De wachttijden waren toen veel langer en de vraag wanneer je hem zou krijgen was al helemaal onduidelijk. Even afwachten hoe dat voor de Y gaat.
[...]

Tesla heeft enkele maanden geleden tegen $750~ extra aandelen uitgeven en enkele miljarden opgehaald die ze niet nodig hadden voor investeringen. Hierdoor hebben ze een gigantische cash voorraad om hun operatie van te blijven betalen. Vergeleken met verschillende fabrikanten die met moeite winst maken staan ze er bijzonder goed voor.
Klopt, ze hebben alleen ook relatief weinig inkomsten en een klein assortiment welke vooral in het hogere segment zit. Bij een recessie zullen ze dus bovengemiddeld hard geraakt worden. Nu worden er overal wel maatregelen door de regeringen genomen dus hopelijk valt het mee, maar potentieel is het voor Tesla net zo goed een enorm probleem. Zeker omdat Tesla het voorlopig nog van groei moet hebben (b.v. de Berlijn fabriek)

[removed]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-05 21:31
Sinds gisteren "hoor ik ook in het topic thuis" :)
Ben de trotse eigenaar van een Opel Ampera-e. Waarom heb ik voor deze auto gekozen? Snelle levertijd, ze hadden het model die ik wilde op voorraad in een kleur die ik mooi vind. Daarnaast een, in mijn ogen zeer goede prijs/bereik verhouding.
De iets mindere afwerking is voor mij geen enkel issue, dat is voor mij niet belangrijk. Mijn vorige auto was de meest kale Kia Picanto en daar heb ik met veel plezier 150k mee gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teslalrp
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2023
iedereen heeft zijn wensen en voorkeuren, gelukkig maar. Ik rij sinds drie maanden een Tesla M3 performance.
De rijeigenschappen zijn prima, maar eerlijk gezegd mis ik wel de degelijkheid van mijn vorige auto's (Audi A6 en VW Passat).
Dat merk je in de afwerking als je de deuren en kofferbak dicht doet. Ook het zitcomfort is minder.

Helaas was voor elektrisch rijdende keuze hierin in 2019 beperkt.

Dus met de bredere aanbod voor jullie alleen maar beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:16
[verwijderd]

[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Mar.tin schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 12:39:
[...]
Ik weet niet zeker of je nu sarcastisch bent, maar ik heb al een paar filmpjes gezien waar wat kleine, wellicht n=1 issues aan het licht komen die ik in de ether ook gezien / gelezen heb over de Model 3. (Denk aan lampjes die niet goed zitten, panelen die niet helemaal lekker zitten, stofje in de lak hier en daar)

Verder ben ik er redelijk zeker van dat mensen 80% kritischer zijn op een Tesla dan op een andere auto, juist omdat er zoveel aandacht voor is. Aangezien ik heel veel van de dingen ook terug heb gezien op andere auto's in allerlei prijsklasses. :).

Ik heb in elke auto waar ik tot nu toe in heb gezeten wel een dingetje of 2 gevonden waarvan ik dacht: huh, dat klopt niet.

Mijn vermoeden is dat omdat er in de media / fora zoveel aandacht is op de afwerking van Tesla's dat de issues méér uitgelicht worden dan van andere merken, zéker omdat het een merk is dat zichzelf graag in de spotlight zet :).
Maargoed, moeilijk te bewijzen natuurlijk zonder data.
Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens. Het klopt nl. wel dat dezelfde issues her en der voorkomen bij andere auto's, maar bij Tesla waren er wel heel veel problemen bij de Model 3. Op zich niet zo gek, maar dit hebben ze zelf continue afgedaan als onzin. Hierdoor krijg je dat het echt een issue wordt en ik geloof dan ook best dat bij de Model Y hier extra op gelet zal worden, maar dat komt wel door Tesla zelf en de reputatie die ze zelf hebben opgebouwd.
Als ze de issues erkend hadden en goed en snel opgelost hadden we het hier over de goede service gehad. Echter door het te ontkennen is het nu een Tesla-issue geworden en zal elk mankementje gerapporteerd worden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
redwing schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:01:
[...]

Toch ben ik het hier niet helemaal mee eens. Het klopt nl. wel dat dezelfde issues her en der voorkomen bij andere auto's, maar bij Tesla waren er wel heel veel problemen bij de Model 3. Op zich niet zo gek, maar dit hebben ze zelf continue afgedaan als onzin. Hierdoor krijg je dat het echt een issue wordt en ik geloof dan ook best dat bij de Model Y hier extra op gelet zal worden, maar dat komt wel door Tesla zelf en de reputatie die ze zelf hebben opgebouwd.
Als ze de issues erkend hadden en goed en snel opgelost hadden we het hier over de goede service gehad. Echter door het te ontkennen is het nu een Tesla-issue geworden en zal elk mankementje gerapporteerd worden.
Dit doet Tesla natuurlijk geen goed, hoewel het allemaal vast opgelost gaat worden, het is weer het einde van het kwartaal dus het enige dat telt is afleveren wat de staat van het goed ook is:

https://teslamotorsclub.c...del-3-performance.189453/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

redwing schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:01:
[...]

Het klopt nl. wel dat dezelfde issues her en der voorkomen bij andere auto's, maar bij Tesla waren er wel heel veel problemen bij de Model 3. Op zich niet zo gek, maar dit hebben ze zelf continue afgedaan als onzin.
Tesla heeft het nooit afgedaan als onzin, ze hebben er gewoon niks over gezegd. Een nieuwe automaker moet gewoon leren en met de exponentiele groei die ze hebben meegemaakt, is het een (klein) nadeel.

Het leuke is dat de mensen zonder een Tesla hier dit blijven herhalen en het zou fijn zijn voor de sfeer als het wat minder wordt. Als je in het Tesla topic kijkt, niemand heeft het hier over. Ze zijn bijna allemaal "in love" met hun car.

Overigens zijn de aantallen die Ford maakt niet echt concurrentie voor Tesla. De meeste mensen die de Mach-E kopen, zouden geen Tesla kopen vanwege haat en indoctrinatie van de main stream media.

Wat het wel helpt, is de transitie naar EV's en dat is het allerbelangrijkste. Ik ben zo verschrikkelijk committed in de EV revolutie, wie het doet maakt het mij niet uit. Zolang het maar goede auto's zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 103% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

IvoB2 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:36:
[...]

Heb je daarvan ergens een bron met een significante bevraging van "de meeste mensen"?
Of schud je dat hier gewoon even uit je mouw? :)
En waarom kopen de meeste mensen die (volgens jou) negatief geïndoctineerd zijn door MSM dan juist een Mach-E en geen andere EV?

ps. Ik heb heel bewust geen Tesla 3 aangeschaf en daar had de MSM helemaal niets mee te maken (Ik kan heus wel de voortrekkersrol van Elon Musk in deze waarderen, alleen is zijn designsmaak gewoon de mijne niet :+ ).
De Mach-E was toen nog niet in the picture. Anders was het een serieuze kandidaat geweest (indien leverbaar en zijn effectieve range in de praktijk deze van de Koreanen evenaart).
Deze kwam even uit mijn mouw. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:41:
[...]

Deze kwam even uit mijn mouw. :+
Ik weet zeker dat je een vrij diepe eenzijdige mouw hebt.

Heb je nou al een rondje gereden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

kdeboois schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:53:
[...]

Ik weet zeker dat je een vrij diepe eenzijdige mouw hebt.

Heb je nou al een rondje gereden ?
Dat die uit mijn mouw komt, betekent niet dat het niet waar is. Verder gaat het om de conclusie, Het is geen concurrentie, omdat de komende 5 jaar geen automaker (ook VAG niet) genoeg batterijen kan maken om een bedreiging te zijn voor Tesla.

Waarom zou ik een rondje in een Y moeten rijden? Ik ben geen boomer, ik bestel mijn auto gewoon op internet na reviews te hebben gelezen en gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:27:
Ze zijn bijna allemaal "in love" met hun car.
Liefde maakt blind :+ /inkoppertje
Maar, zit wel een kern van waarheid in: als je iets koopt (of leased) zoek je vooral bevestiging dat het goed is, dat doet iedereen en bij zo'n beetje alle dingen die mensen kopen...

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:59:
[...]

Dat die uit mijn mouw komt, betekent niet dat het niet waar is. Verder gaat het om de conclusie, Het is geen concurrentie, omdat de komende 5 jaar geen automaker (ook VAG niet) genoeg batterijen kan maken om een bedreiging te zijn voor Tesla.

Waarom zou ik een rondje in een Y moeten rijden? Ik ben geen boomer, ik bestel mijn auto gewoon op internet na reviews te hebben gelezen en gekeken.
Ik ben een petrolhead en wil gereden hebben. Tot je gereden hebt zijn voor mij je conclusies voorbarig.

Bestellen mag je van mij zelfs via WhatsApp / of telepathisch maar ik ga geen auto kopen / leasen zonder gereden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Crazy D schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:09:
[...]

Liefde maakt blind :+ /inkoppertje
Maar, zit wel een kern van waarheid in: als je iets koopt (of leased) zoek je vooral bevestiging dat het goed is, dat doet iedereen en bij zo'n beetje alle dingen die mensen kopen...
Natuurlijk, maar degene die een Tesla kopen/leasen hebben er nagenoeg allemaal geen problemen mee. Is het dan een echt probleem?

Nee, als je eenmaal de auto hebt dan valt het allemaal mee.

@kdeboois Ik heb wel heel veel Y eigenaren al gesproken en ze zijn allemaal positief. Doug de Muro was helemaal blown away. Dit is ook de reden dat de Tesla zo goedkoop kan zijn voor de performance, geen dure dealer netwerken.

Petrolhead vind ik ook een negatieve benaming, je bent dan blind voor de dodelijke problemen die ICE al decennia heeft.

/edit: Ik zeg toch dat een Ford Mach-E een prima auto kan zijn voor mensen!? Lees eens goed voor je me weer aanvalt.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 31-03-2020 18:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 18:16:
[...]

Natuurlijk, maar degene die een Tesla kopen/leasen hebben er nagenoeg allemaal geen problemen mee. Is het dan een echt probleem?

Nee, als je eenmaal de auto hebt dan valt het allemaal mee.
Dat kan voor die Ford ook waar zijn. Snap je dat ?

Petrolhead is voor mij niet negatief. Ben al vanaf mijn 15de gek van auto’s en motoren en de snelheid. Petrolheads gaan nu massaal naar EV mijn inziens. Ik ben een N=1

Van diesel heb ik altijd al geweten dat het niet ok is en gemeden als de pest.

Hoe kan je met jezelf leven dan als je met je Ford op stap gaat ?!

Hoe op met je gepiep over aanvallen. Ik vraag je gewoon wat.

[ Voor 34% gewijzigd door kdeboois op 31-03-2020 18:30 . Reden: Petrolhead ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:24
Anoniem: 455473 schreef op maandag 30 maart 2020 @ 23:17:
[...]

Een id3 verhaal zou mooi zijn voor ford, dan komt die mach e gewoon dit jaar uit namelijk, zoals de id3 1st in de zomer gewoon geleverd gaat worden zoals sinds het begin al in de planning stond.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 17:27:
[...]
Tesla heeft het nooit afgedaan als onzin, ze hebben er gewoon niks over gezegd. Een nieuwe automaker moet gewoon leren en met de exponentiele groei die ze hebben meegemaakt, is het een (klein) nadeel.
Ze hebben het wel afgedaan als onzin. Er zijn heel veel mensen teruggestuurd zonder oplossing, die te horen kregen dat ze niet zo moeten klagen. Of afgescheept dat ze later maar terug moeten komen omdat ze geen tijd hebben.
Het leuke is dat de mensen zonder een Tesla hier dit blijven herhalen en het zou fijn zijn voor de sfeer als het wat minder wordt. Als je in het Tesla topic kijkt, niemand heeft het hier over. Ze zijn bijna allemaal "in love" met hun car.
Tja, zo zou het ook fijn zijn als de Tesla lovers juist wat realistischer zijn. Dat is ook de enige reden dat ik hier regelmatig reageer. Meestal doe ik dat op het moment dat Tesla weer de hemel in geprezen wordt en alle nadelen juist vergeten worden. Tesla is wat range betreft nu inderdaad de beste, maar ze krijgen steeds meer concurrentie. Daarnaast is het wat range betreft niet zo zeer belangrijk om de beste te zijn alswel dat de range voldoende is. En voor veel mensen is de range van andere EVs al ruim voldoende.
En over een Tesla topic, tuurlijk zitten daar vooral de mensen die blij zijn met hun Tesla :) Als er een paneel niet goed zit klaag je daar hooguit een keer over, laat je het repareren of leg je je er bij neer. Daarna ga je kijken wat er wel leuk aan je auto is en ga je daarover schrijven.
Overigens zijn de aantallen die Ford maakt niet echt concurrentie voor Tesla. De meeste mensen die de Mach-E kopen, zouden geen Tesla kopen vanwege haat en indoctrinatie van de main stream media.
Nu nog niet nee, maar die produktie gaat nog omhoog en er zullen ook meer modellen komen (b.v. F150 EV). Daarnaast valt die haat heel erg mee. Je hebt mensen die puur pro-Tesla zijn, een groepje die echt tegen is en de groite groep die gewoon bekijkt wat er op de markt is en daaruit een keuze maakt. Er zijn dus veel mensen die wel degelijk een echte afweging maken en dan kiezen voor een Mach-E. Zoals ik ook al zei, ik zelf heb niets tegen Tesla en hoop dat ie naast de andere fabrikanten zal blijven bestaan. Toch zou ik met de huidige kennis prive (nu) niet voor een Tesla gaan. Als ik over een paar jaar een andere of 2e auto nodig heb zal een Tesla echter wel gewoon bij de vergelijking staan.
Wat het wel helpt, is de transitie naar EV's en dat is het allerbelangrijkste. Ik ben zo verschrikkelijk committed in de EV revolutie, wie het doet maakt het mij niet uit. Zolang het maar goede auto's zijn.
Tja, maar uit je reakties hier lijkt het er vaak op dat je Tesla de enige goede auto vind. En daar reageer ik zo af en toe eens op :)

Voorlopig zie je naast Tesla ook gewoon steeds meer goede EVs komen, die afhankelijk van je eisen prima voldoen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

redwing schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 19:14:
[...]

Ze hebben het wel afgedaan als onzin. Er zijn heel veel mensen teruggestuurd zonder oplossing, die te horen kregen dat ze niet zo moeten klagen. Of afgescheept dat ze later maar terug moeten komen omdat ze geen tijd hebben.
Goede bron ;)
Tja, zo zou het ook fijn zijn als de Tesla lovers juist wat realistischer zijn. Dat is ook de enige reden dat ik hier regelmatig reageer. Meestal doe ik dat op het moment dat Tesla weer de hemel in geprezen wordt en alle nadelen juist vergeten worden. Tesla is wat range betreft nu inderdaad de beste, maar ze krijgen steeds meer concurrentie. Daarnaast is het wat range betreft niet zo zeer belangrijk om de beste te zijn alswel dat de range voldoende is. En voor veel mensen is de range van andere EVs al ruim voldoende.
En over een Tesla topic, tuurlijk zitten daar vooral de mensen die blij zijn met hun Tesla :) Als er een paneel niet goed zit klaag je daar hooguit een keer over, laat je het repareren of leg je je er bij neer. Daarna ga je kijken wat er wel leuk aan je auto is en ga je daarover schrijven.
Mijn punt is dat het de kopers/leasers van een Model 3 niet uitmaakt, dus waarom zou het dan continue in dit topic moeten terugkomen? Het is verschrikkelijk vermoeiend en voegt niks toe aan de dicussie[/quote]
Nu nog niet nee, maar die produktie gaat nog omhoog en er zullen ook meer modellen komen (b.v. F150 EV). Daarnaast valt die haat heel erg mee. Je hebt mensen die puur pro-Tesla zijn, een groepje die echt tegen is en de groite groep die gewoon bekijkt wat er op de markt is en daaruit een keuze maakt. Er zijn dus veel mensen die wel degelijk een echte afweging maken en dan kiezen voor een Mach-E. Zoals ik ook al zei, ik zelf heb niets tegen Tesla en hoop dat ie naast de andere fabrikanten zal blijven bestaan. Toch zou ik met de huidige kennis prive (nu) niet voor een Tesla gaan. Als ik over een paar jaar een andere of 2e auto nodig heb zal een Tesla echter wel gewoon bij de vergelijking staan.
De F-150 EV is een droom op dit moment.

Dus stel je voor:

Tesla maakt 1000 auto's
Ford maakt er 1

Dat is geen concurrentie. Maar dit zijn wel de nummers waar we de komende jaren aan zullen zitten, puur omdat er gewoon veel te weinig batterijen zijn.
Tja, maar uit je reakties hier lijkt het er vaak op dat je Tesla de enige goede auto vind. En daar reageer ik zo af en toe eens op :)
Dat is op dit moment ook zo als je nu een premium EV wilt kopen. De Kona en E-Niro zijn niet leverbaar en de Mach-E ook niet.

De Zoe is ook een goede EV in NL, maar totaal ander segment.
Voorlopig zie je naast Tesla ook gewoon steeds meer goede EVs komen, die afhankelijk van je eisen prima voldoen.
Dat is zo, je hebt me ook niet horen zeggen dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
...

[ Voor 139% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:25 ]

Pagina: 1 ... 86 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic