Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:08
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JackBol schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:12:
[...]

Het bezit van een auto is geen probleem, het gebruik van de auto is een probleem.
Ik zou het prima vinden als ons belastingstelsel verschuift van bezit naar gebruik.

Als ik liefhebber ben en 10 autos in de schuur heb staan, belast ik het milieu en het wegennet minder dan die ene persoon die 60k per jaar met z'n bak door Nederland rijdt.
Gelukkig is de productie van een auto en een schuur om deze in te stallen volledig klimaatneutraal.. Om maar niet te spreken van (twee)jaarlijks onderhoud van onderdelen die meer kilometers mee hadden kunnen gaan.

Voor de belasting van het wegennet gaat het niet om de aantal kilometers, maar waar en wanneer want ook hier geld dat de aanleg de grootste impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:11
Deveon schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:44:
[...]

Gelukkig is de productie van een auto en een schuur om deze in te stallen volledig klimaatneutraal.. Om maar niet te spreken van (twee)jaarlijks onderhoud van onderdelen die meer kilometers mee hadden kunnen gaan.

Voor de belasting van het wegennet gaat het niet om de aantal kilometers, maar waar en wanneer want ook hier geld dat de aanleg de grootste impact heeft.
En wat te denken van parkeerplaatsen, zeker in stedelijke omgeving.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Milieu impact van hobby auto’s op eigen terrein lijkt me niet zo relevant op het geheel en ook een uitzondering op de gemiddelde/modale burger.
Misschien is er wat dat betreft meer winst te behalen rond schorsing en verzekering.
Op openbaar terrein plek innemen op in feite dure bouwgrond lijkt mij relevanter als het gaat om belasten van bezit en de rest is fiscale sturing waarbij een eenvoudige auto minder duur is dan een groot en luxe model, diesel een hoger tarief heeft maar minder belaste brandstof etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

assje schreef op maandag 16 maart 2020 @ 14:55:
[...]

En wat te denken van parkeerplaatsen, zeker in stedelijke omgeving.
De controle daarop, daar zorgt de gemeente wel voor.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
JackBol schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:13:
De controle daarop, daar zorgt de gemeente wel voor.
Sorry mijn fout, ik zei stedelijke omgeving maar bedoelde eigenlijk bebouwde omgeving. In het grootste deel van Nederland kan je nog altijd gratis parkeren. In de een vinexwijken wordt je bijvoorbeeld niet blij van een buurman die 10 auto's in de straat gaat parkeren.

Het allereerlijkst is dan misschien wel rekeningrijden en betaald parkeren op de openbare weg. Probleem met beide is dat dit voor binnendoorwegen en buitengebieden praktisch niet haalbaar is waardoor het waarschijnlijk halve maatregelen worden.

[ Voor 22% gewijzigd door assje op 16-03-2020 16:22 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

assje schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:21:
[...]

Sorry mijn fout, ik zei stedelijke omgeving maar bedoelde eigenlijk bebouwde omgeving. In het grootste deel van Nederland kan je nog altijd gratis parkeren. In de een vinexwijken wordt je bijvoorbeeld niet blij van een buurman die 10 auto's in de straat gaat parkeren.

Het allereerlijkst is dan misschien wel rekeningrijden en betaald parkeren op de openbare weg. Probleem met beide is dat dit voor binnendoorwegen en buitengebieden praktisch niet haalbaar is waardoor het waarschijnlijk halve maatregelen worden.
In vinex wijken zie ik het probleem wel, inderdaad.

Verder is rekeningrijden prima te implementeren. Alle auto’s een digitale tachograaf en dan kilometers tellen en gebaseerd daarop blauwe enveloppen sturen. Je kan zelfs rijden op de A2 op maandag on 8:00 duurder maken dan zondag om 11:00.

Wel zo eerlijk, want je betaalt voor gebruik en je betaalt wanneer als de ‘resource’ schaarser is. Mensen kunnen daar prima mee omgaan, want een Nederlander is niet te flauw om 10km om te rijden om 2ct goedkoper te tanken.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Maakt de meerprijs van een elektrische auto niet al een deel van de inkomsten aan motorrijtuigenbelasting goed bij privé aankoop of privé lease?
https://www.volkswagen.nl/modellen/up
Een standaard VW up kost: 15.815
De elektrische VW up kost: 23.475
Verschil 7660 waarvan BTW (21%)1330

Motorrijtuigenbelasting standaard up 929Kg 80/kwartaal.
1330 aan btw is praktisch gelijk aan 50 maanden mrb. Dan zal verzekering en dus assurantiebelasting wat hoger zijn, geen idee van het verschil maar belasting is belasting ;) en betaal je doorgaans ook nog eens voor het laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 15:12
Dan schiet ook maar eens op met een ID.2. Of een soort e-Polo, tussen de e-Upuitroepteken en de e-Golf in. Zoiets zou ik graag rijden.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuasaR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 19:03

QuasaR

One ring to rule them all

Ik verwacht dat het nog wel een tijdje gaat duren voordat deze auto's er gaan komen.
De meeste fabrieken sluiten op dit moment hun deuren.

https://automotive-online...stil-in-fabriek-Slowakije

Voor mij houd dit in dat ook ik langer moet wachten op mijn e-2008.

Daddy of 3 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

QuasaR schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:22:
Ik verwacht dat het nog wel een tijdje gaat duren voordat deze auto's er gaan komen.
De meeste fabrieken sluiten op dit moment hun deuren.

https://automotive-online...stil-in-fabriek-Slowakije

Voor mij houd dit in dat ook ik langer moet wachten op mijn e-2008.
Mjah ik geloof het pas als ik het op de site van de autofabrikanten zelf lees. Tot dan zijn het geruchten.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomqa
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 23:04
Slasher schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:20:
[...]

Mjah ik geloof het pas als ik het op de site van de autofabrikanten zelf lees. Tot dan zijn het geruchten.
Alstublieft: https://www.volkswagen-ne...due-to-corona-crisis-5896

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
...

[ Voor 99% gewijzigd door IvoB2 op 23-04-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasisbah
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-04 13:28
Hier zojuist bericht ontvangen dat de eerdere afleverindicatie van onze e-Golf (week 16) niet meer gegarandeerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:40:
[...]

Dat klinkt als een vage voorbereiding van zeggen: Nee, je krijgt hem voorlopig niet :9
Aangezien de fabrieken gesloten zijn is dat niet vebazingwekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 18:35
IvoB2 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:45:
[...]

Hier in Vlaanderen gaat dat toch zo niet werken. Overgrote deel van de elektrische wagens zijn salariswagens.
En die betalen geen inverkeerstelling, geen jaarlijkse verkeersbelasting en de berekening op de werknemers-VAA (voordelen alle aard) zijn minimaal (tov een gelijkaardige ICE) want geen CO2 verrekening.
En de BTW wordt door de werkgever weer verrekend in de aftrekbare bedrijfsonkosten.
Wel BIV en VB voor leasewagens, ook elektrisch, is anders als particulier (in vlaanderen, wallonie of brussel):
https://belastingen.vlaan...ef-leasing-personenwagens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mar.tin schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 12:55:
[...]

I know, ik vind het gewoon een inhoudsloos bericht (van de fabrikant / dealer). Geef dan gewoon duidelijkheid, of zeg niks. Nu zeg je netto ook niets namelijk.

De fabriek kan dicht zijn, maar de informatie of een auto wel of niet geproduceerd is is gewoon beschikbaar, toch? Of zijn de servers ook onderhevig aan dit virus? :>
Wie bedienen de computers bij de fabrieken? Of moeten die wel werken? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:25
De wintersport zit er natuurlijk al op maar voor wie nog bedenkingen had, hier een giga test om WLTP te verifiëren:
YouTube: Biggest Winter Range Test Ever Reveals Best EVs For Cold Weather

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
GeeMoney schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 07:45:
De wintersport zit er natuurlijk al op maar voor wie nog bedenkingen had, hier een giga test om WLTP te verifiëren:
YouTube: Biggest Winter Range Test Ever Reveals Best EVs For Cold Weather
Opvallend dat de Kona verder komt dan de Niro/Soul. Ook opvallend dat Model 3 en Kona even ver komen. Het bereik van de Ioniq 28 kWh en de Leaf 40 kWh komt inderdaad overeen, conform mijn ervaring, net als het echte bereik van de Kona in deze test.

Vergeet niet dat de maximum snelheid in Noorwegen over het algemeen onder de 100 km/h ligt, buiten Oslo zelfs op 70 km/h.

Prima test, geeft ook een indruk wat de dure jongens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft een Kona ook geen warmtepomp? Zou wel handig zijn dit te vermelden bij de test. Valt me niet tegen trouwens. Gemiddeld 20% onder WLTP.

[ Voor 24% gewijzigd door Inspired op 21-03-2020 08:28 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 29-05 15:30

matroosoft

Lone Christian

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_cB5fpjxULnMIZusjWvxNUFqzqs=/f/image/CnmhYc8oUXs2Md3WXhCMXEnq.png

Heb er even een grafiekje van gemaakt.

Edit: InsideEVs heeft er ook een artikel over:

https://insideevs.com/new...st-best-evs-cold-weather/

[ Voor 30% gewijzigd door matroosoft op 21-03-2020 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 00:32
Opvallend is met de laadtest tot 80% (plaatje 17) dat de Kona, e-Niro en e-Soul tussen 10 en 40 minuten dezelfde grafiekvorm laten zien. Een soort van trapezium van 50kW naar 76 en weer terug. Maar die beginnen en eindigen op verschillende momenten.

Dus technisch identiek maar verschillend BMS? Of zou de fabrikant van de batterij verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:25
Ook de laad curves en snelheden waren interessant. De E-tron 55 is bizar snel :).
Gemiddeld 20% onder de WLTP in koude omstandigheden is inderdaad niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Audi heeft een hele mooie curve. Was me al eerder opgevallen. Kan lang op hogere snelheid door. Beter dan Tesla.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
.

[ Voor 95% gewijzigd door daemonix op 21-03-2020 10:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joepie de p
Mar.tin schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 12:06:
[...]

Of ze waren niet helemaal op dezelfde SOC, (het artikel zegt "around 10%") als de één op 8% begint en de ander op 12, heb je al 4% verschuiving in je grafiek. :)
Dat zal het inderdaad zijn want de grafieken lijken echt identiek. Het verschil is 10 minuten, dat is vrij groot en wel meer dan een paar %.

[ Voor 9% gewijzigd door joepie de p op 21-03-2020 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-03 19:19
Mar.tin schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:15:
[...]

Dus dan heb je het wellicht over een tiental auto's die wel klaar zijn maar niet klaargemeld zijn?

De gemiddelde autofabrikant kennende kunnen ze bijna tot het laatste schroefje volgen hoe ver ze zijn met auto met chassisnummer x

Wat ik eigenlijk veel boeiender zou vinden om te weten is of als ze een fabriek stil leggen ze vooraan beginnen en ze deze "leegproduceren" of dat ze alles zo laten staan voorzover mogelijk, en dus gezamelijk het werk neerleggen.

Voor beide methodes is wat te zeggen natuurlijk, maar als je je fabriek leegproduceert dan kun je ook grondig opruimen en onderhoud plegen zonder dat er shit in de weg staat B)
Om te reageren op jou vraag.. het werk wordt neergelegd, en alles blijft staan zoals het is.
Niks wordt leeg gedraaid.
Zo kunnen ze weer verder gaan waar ze zijn gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 10:29
Beperkte oplage van Zoe, Rivièra: https://www.autokopen.nl/...zoe-riviera-zomers-gevoel

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Leuk weetje:

- Monteer je Tesla dakkoffer zoals je gewend bent, kost je 16% range
- Monteer hem achterstevoren, kost je maar 3% range

https://electrek.co/2020/...ack-box-range-efficiency/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:17

CyBeRSPiN

sinds 2001

matroosoft schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:51:
Leuk weetje:

Haha, dat is dan wel een rare design fail dan? Zou dat dan in het algemeen voor dakkoffers gelden?
Naja het oog wil ook wat natuurlijk :P

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-03-2020 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 17:46
Kijk gewoon even hoeveel de koffer boven de vooruit hangt, hoe kleiner hoe minder luchtweerstand.
Zal te maken hebben met de bevestiging van de box aan de wagen (ankerpunten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

CyBeRSPiN schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Haha, dat is dan wel een rare design fail dan? Zou dat dan in het algemeen voor dakkoffers gelden?
Naja het oog wil ook wat natuurlijk :P
Schijnt bij alle dakkoffers te zijn.
Aerodynamics researcher R. Jason Hearst at NTNU explains to Norway’s TU:

"Well, they definitely know about this. There are several reasons. One of them is the aesthetics; people buy products that look the way they expect. After all, the car has the pointed part in front, and the box should match the car."

Other than that, Hearst also explained that the aerodynamic performance of the box can affect different cars in different ways and increase turbulence and noise.

He wouldn’t recommend that everyone turn their roof box around even if it improves efficiency.
Veel mensen denken natuurlijk ook 'spits van voren is aerodynamisch', terwijl het precies andersom is. Rond van voren en spits aan de achterkant is het meest aerodynamisch. Denk maar aan een waterdruppel.

Maar moet toegeven dat het er wel tegen intuïtief uitziet.

[ Voor 13% gewijzigd door matroosoft op 25-03-2020 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05 06:41

Kuo

Het is gewoon vrij basic aerodynamica: een druppelvorm zorgt voor een kleinere zog (achter) en verlaagt de weerstand. Zo worden vliegtuigen ook gebouwd, de neus is vaak vrij rond en de staart loopt langzaam naar een spitse punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Leuk weetje:

Misschien gaat dit voor een Tesla zelf ook wel op, dan kan men de koffer met de punt naar voren blijven gebruiken :+

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Leuk weetje:

Hoeveel is veiligheid je waard? Dakkoffers worden niet alleen ontworpen om zoveel mogelijk troep in te vervoeren en luchtweerstand te verminderen, maar ook dat ze met 130 km/u op je dak blijven liggen.. Niet gebruiken volgens de specificatie van de fabrikant kán je duur komen te staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-05 12:52
Deveon schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:55:
[...]

Hoeveel is veiligheid je waard? Dakkoffers worden niet alleen ontworpen om zoveel mogelijk troep in te vervoeren en luchtweerstand te verminderen, maar ook dat ze met 130 km/u op je dak blijven liggen.. Niet gebruiken volgens de specificatie van de fabrikant kán je duur komen te staan.
Volgens mij is het zo dat bij normaal gebruik de luchtdruk de koffer dicht duwt. Bij andersom montage denk ik dat de wind 'm open probeert te trekken. Als het mee zit zijn de slotjes stevig genoeg en gebeurt er niets....

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
rijssel schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:13:
[...]

Volgens mij is het zo dat bij normaal gebruik de luchtdruk de koffer dicht duwt. Bij andersom montage denk ik dat de wind 'm open probeert te trekken. Als het mee zit zijn de slotjes stevig genoeg en gebeurt er niets....
Als het mee zit bespaar je een paar euro, als het tegenzit en je dakkoffer begeeft het wordt je achterligger bezaaid door een bagagestorm. Volgens mij noemen de Britten dat penny wise, pound foolish.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Misschien moeten de ontwerpen van die koffers wat slimmer worden, ik vind ruim 10% extra bereik wel de moeite.

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:15
Paar spanbanden gebruiken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Geen dakkoffer meenemen. Dan bespaar je pas echt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 93% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

Mar.tin schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:27:
[...]

offtopic:
Niet op vakantie gaan, en thuisblijven, 100% besparing
Geen auto kopen, dan heb je 100% besparing :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Laat mij dan ook maar een grafiekje toevoegen:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/pp8l18vvsst110b/BatteryDeteriorationVskm20200320.jpg?raw=1

Na 127544 km op de teller van mijn Kia Soul EV uit September 2014 . De minimale verslechtering is 15.9 en de maximale verslechtering is 18.3, wat een gemiddelde geeft van 17.1 t.o.v. 110% SOH. The State Of Health (SOH) is volgens Torque Pro 92.9%. The Cumulative Energy Discharged (CED) waarde is 22306 kWh. Dit betekent met de 27 kWh batterij dat ik 826 volledige laad cyclussen heb gebruikt.

Het lijkt erop dat laden tot 80% zijn vruchten afwerpt (ja, mijn model heeft de optie om te laden tot 80%) en probeer deze boven de 30% te houden. I rijd ook niet hard, meestal 90 km/h op de snelweg. Mijn gemiddelde snelheid is 57 km/uur volgens de boordcomputer. Ook probeer ik te parkeren/laden in de schaduw. Mijn auto heeft de mogelijkheid om te snelladen tot 91% in plaats van of 86%, maar gebruik dat nooit, omdat snelladen boven de 80% langer duurt (laad niet meer met bijna 50 kW). Ik gebruik niet vaak snelladen en meestal stop ik al bij 76%, omdat rondom dat percentage de laadsnelheid al gaat afvlakken.

De Kia heeft een buffer van 10%, dus daarom begint de grafiek met 110%. Toen ik de auto na 1 jaar kocht, was al 8% van die buffer opgesnoept met maar 10000 km gereden. De garantie op de batterij is 7 jaar of 150.000 km, dus dat is de oranje lijn. De waardes naar 110% zijn een reset van het BMS door een update van de software. Hierna kalibreert deze zich weer na verloop van tijd.

[ Voor 12% gewijzigd door ZuinigeRijder op 25-03-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

ZuinigeRijder schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 17:11:
Het lijkt erop dat laden tot 80% zijn vruchten afwerpt.
Ik geloof je meteen, maar waar baseer je dit op? Heb je data van andere gebruikers die gewoon tot 100% (dus 90% effectief) laden?
Leuk dat je het bijgehouden hebt, zit een duidelijke trend in. Misschien moet ik ook maar eens meer gaan loggen.
Voor een EV uit 2014 vind ik dit echt een super goed resultaat trouwens. Heb het idee dat de Leaf van die generatie een heel stuk meer degradeert, hoewel die wellicht geen buffer aan de bovenkant heeft?

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 25-03-2020 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@CyBeRSPiN Hier is een engelstalig forum van de Kia Soul EV waar meer informatie aanwezig is.

Deze post laat een grafiek zien van andere Kia Soul EV gebruikers.

Afbeeldingslocatie: https://abload.de/img/chart6uku4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:52
Hallo. Ik ben nieuw in dit topic. We willen een 2e auto aanschaffen voor het woon-werk verkeer van mijn vrouw (50km enkele reis) en alle kortere ritjes in de buurt (2 jonge kids :)). We overwegen daarvoor een BMW i3 aan te schaffen omdat de auto technisch degelijk in elkaar lijkt te zitten (laag gewicht door carbon reinforced plastic, gekoelde accu in de bodem zoals het hoort, achterwielaandrijving, kwaliteits interieur geen plastic fantastic) en en daarnaast ook lekker eigenzinnig is vormgegeven. Na een prioefrit waren we helemaal overtuigd.

Omdat we hem privé willen aanschaffen zitten we te kijken naar een mooie 2e hands (de 94Ah of 120Ah versie ivm range). Het aanbod lijkt in NL echter nogal schraal te zijn en vooral op de zakelijke mark (meeste prijzen zijn ex.BTW :( ). Vandaar dat ik nu bij onze oosterburen aan het kijken ben. Daar lijkt de keuze beter en de prijzen lager. Echter, dan kan ik volgens mij geen gebruik maken van de 2000 euro subsidie die eraan zit te komen omdat in de concept voorwaarden staat: 'Verder dient de koop van de personenauto daarom te geschieden via een autobedrijf met een RDW-erkenning bedrijfsvoorraad.'. Dat gaat natuurlijk niet op voor een Duitse handelaar of dealer..

Ook vraag ik me af hoe belangrijk het aantal km's op de teller is. Maakt het voor een electrische auto van (bijvoorbeeld) 3 jaar oud veel uit of hij 30.000 of 80.000 km heeft gereden? Of maakt het vooral uit hoe ermee om gegaan is?

Hebben jullie tips / ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

mog__wai schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 20:40:
Hallo. Ik ben nieuw in dit topic. We willen een 2e auto aanschaffen voor het woon-werk verkeer van mijn vrouw (50km enkele reis) en alle kortere ritjes in de buurt (2 jonge kids :)). We overwegen daarvoor een BMW i3 aan te schaffen (...)
Km-stand maakt bij een elektrische auto veel minder uit. Er zijn simpelweg veel minder draaiende delen die met iedere km slijten. Ook de accu geeft niet zo zeer veel om kilometers, dat zie je vaak bij Nissan Leaf taxi's. Die hebben veel km's gemaakt en vaak snel geladen en hebben dan toch een veel betere accu dan het gemiddelde. Uiteraard hou je wel de banden, maar dat is makkelijk te checken.

imo krijg je met de i3 trouwens het minst elektrische auto voor je geld. Qua beleving wel een leuk autootje overigens, heb er zelf ook wel eens in gereden. Degelijke auto, ben ik met je eens maar of het de beste EV ervaring oplevert voor dat geld durf ik te betwijfelen. :) Volgens mij heeft eerste generatie juist geen accukoeling en het is ook een van de kleinste auto's in z'n marktsegment.

Ik zeg niet dat je een verkeerde keus maakt maar het zou goed kunnen dat als je een paar andere modellen proefrijd, je tot een andere keus komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mar.tin schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 19:25:
[...]

Het zal denk ik ook grotendeels afhankelijk van je gebruikspatroon zijn. We weten, uit diverse onderzoeken, absoluut zeker dat het langere tijd op 100% SOC houden van accu’s minder is voor de levensduur.

Ik laad mijn Leaf elke werkdag naar (bijna) 100%, soms niet omdat ik eerder vertrek dan hij vol is. In elk geval brengt mijn accu zelden langer dan een uur op volle soc door voordat ik ermee ga rijden. Dat is voor zover ik op de hoogte ben nogal andere koek dan 100% laden en dan een dag of wat hem lekker laten bakken.

Als je relatief weinig kilometers maakt, en slechts een paar km woon werk hebt, of het een boodschappenauto is, dan gebeurt het veel makkelijker dat hij dagenlang op volle bak staat. Dus de data is vaak niet helemaal 1-1 te vergelijken helaas
Het is inderdaad zo dat het belangrijk is om niet lang op 100% geladen te laten staan. Maar toch is het ook beter om maar tot 80% te laden en de temperatuur is ook belangrijk.

Hier een lange video in het Duits over de Corsa-e en het juist laden van de auto.

Samenvatting:
- tussen de 30% en 80% de lading houden is het beste
- heb je het bereik nodig, laad dan net voor vertrek tot 100%
- langzamer laden is beter voor de batterijen (dus bijvoorbeeld 3.6 kW, nog lager laden op stopcontact van 2 kW is geen probleem)
- bij snelladen liefst maar tot 70% en ook de temperatuur moet onder controle gehouden worden
- niet helemaal leeg rijden, beter is om boven de 20% te laden

Grappige (of juist frappant) is dat de Corsa-e geen mogelijkheid heeft om in te stellen om maar tot 80% AC te laden. Dus moet je zelf de begintijd/eindtijd laden instellen door zelf uit te rekenen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@mog__wai
Wij hebben een paar maanden geleden voor dezelfde keus gestaan, nog zonder de 2000 euro worst.
Uiteindelijk voor een nl auto gegaan, bij een merkdealer, in de premium garantie (als er wat mee is ben je nl klaar met een i3, dat gaat gewoon in de papieren lopen). Ook bewust de keus gemaakt om opties in te ruilen voor lage km. Minder kms is minder accu degradatie en je hebt profijt van de accu garantie.

En idd, de i3 is niet de meest verstandige keus, maar wel een leuke. De ioniq die we ook op de shortlist hadden vonden we maar een suf ding (nofi voor ioniq rijders), alhoewel dat op papier "meer auto" is. Uiteindelijk zijn we voor een i3s gegaan met 11k op de teller.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:37
Ik lees vaker dat i3 reparaties duur zijn, maar meestal staat daar dan geen verdere uitleg bij.
Kun je dat eens sat uitgebreider toelichten? Waarom die hoge prijs?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Stefangrp schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 06:25:
Ik lees vaker dat i3 reparaties duur zijn, maar meestal staat daar dan geen verdere uitleg bij.
Kun je dat eens sat uitgebreider toelichten? Waarom die hoge prijs?
Het is BMW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-05 13:22
ZuinigeRijder schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 21:33:
[...]

- langzamer laden is beter voor de batterijen (dus bijvoorbeeld 3.6 kW, nog lager laden op stopcontact van 2 kW is geen probleem)
Zit je dan niet met meer efficiëntie verliezen? Bij een ZOE had ik gelezen dat er best met 11kW werd geladen en ik dacht dat zo bij elke EV was. We hadden het natuurlijk over de batterij levensduur verlengen maar het moet natuurlijk wel opwegen tov andere kosten :)
Bron: https://pushevs.com/2016/...charging-time-efficiency/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
teacher schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 01:08:
@mog__wai
Wij hebben een paar maanden geleden voor dezelfde keus gestaan, nog zonder de 2000 euro worst.
Uiteindelijk voor een nl auto gegaan, bij een merkdealer, in de premium garantie (als er wat mee is ben je nl klaar met een i3, dat gaat gewoon in de papieren lopen). Ook bewust de keus gemaakt om opties in te ruilen voor lage km. Minder kms is minder accu degradatie en je hebt profijt van de accu garantie.

En idd, de i3 is niet de meest verstandige keus, maar wel een leuke. De ioniq die we ook op de shortlist hadden vonden we maar een suf ding (nofi voor ioniq rijders), alhoewel dat op papier "meer auto" is. Uiteindelijk zijn we voor een i3s gegaan met 11k op de teller.
Bedankt voor je reactie. Gelukkig ben ik niet de enige die niet heel erg gecharmeerd is van het ontwerp van de meeste Aziatische auto's :). Ik snap je overwegingen mbt garantie, maar ik vraag me af of het in de praktijk heel veel uitmaakt. Wat ik zo lees is zijn er weinig / geen problemen met de accu. Als BMW veel claims zou verwachten zouden ze vast niet het maximum aantal km's hebben verhoogd naar 160.000 km. Ook wat betreft eventuele gebreken heb je wettelijk gezien sowieso recht op 1 jaar garantie (in ieder geval in Duitsland), dus de meerwaarde is waarschijnlijk vooral minder discussie als er toch een probleem mocht zijn... Een 2017 model met een groot deel van de optielijst aangevinkt voor rond de 20-22kEUR is toch ook wel heel aantrekkelijk. Zelfs met +2000 euro subsidie koop je daar in NL niet veel voor.

Hoe bevalt hij trouwens in de praktijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

gerre1 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:08:
[...]

Zit je dan niet met meer efficiëntie verliezen? Bij een ZOE had ik gelezen dat er best met 11kW werd geladen en ik dacht dat zo bij elke EV was. We hadden het natuurlijk over de batterij levensduur verlengen maar het moet natuurlijk wel opwegen tov andere kosten :)
Je verwart nu de efficiëntie van de lader (een stuk vermogenselektronica) met de acculevensduur. Hoe efficiënt de lader is, bepaalt hoeveel 'te veel' je betaalt aan je laadprovider. Hoe snel je je accu moet laden is afhankelijk van hele andere parameters, en i.h.a. geldt: langzamer is beter. Een granny is beter dan een laadpaal is beter dan snelladen - als algemene regel.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joepie de p
@mog__wai
Je schrijft twee jonge kinderen te hebben. Wat ik in reviews vaak lees is dat de bijzondere bediening van de achterportieren op langere termijn storend gevonden wordt. Een EV in privaat bezit is bij uitstek geschikt voor langdurig duurzaam gebruik. Heb je ook al een paar jaartjes vooruit gedacht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gerre1 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:08:
[...]

Ik geloof dat dit (vooral) voor de ZOE geldt en niet voor (alle?) andere elektrische auto's.

Bij Model S zit er maar 1% verschil tussen 10 Amp laden en hoger en ligt de efficiëntie rond de 90%.

Hier is een onderzoek gedaan. Hier zat er een verschil van 3% tussen < 2 kW Level 2 laden en groter dan 2 kW laden. Ik laad thuis met de grannycharger met 2000 Watt en op het werk met 3600 Watt. Dus daartussen zal niet heel veel verschil zitten voor de Kia Soul EV. Bij de ZOE is dit blijkbaar een ander verhaal.

Ik weet niet of er ergens een lijst is van efficiëntie van de laders voor verschillende EV's :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerre1
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-05 13:22
mux schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:31:
[...]

Je verwart nu de efficiëntie van de lader (een stuk vermogenselektronica) met de acculevensduur. Hoe efficiënt de lader is, bepaalt hoeveel 'te veel' je betaalt aan je laadprovider. Hoe snel je je accu moet laden is afhankelijk van hele andere parameters, en i.h.a. geldt: langzamer is beter. Een granny is beter dan een laadpaal is beter dan snelladen - als algemene regel.
Ik probeerde geen verwarring te creëren maar naar het totaal plaatje te kijken. :) als je meer kost verbrast aan elektriciteit dan je wint aan aankoop van een extra muxsan extender batterij zou het maar te gek zijn.

@ZuinigeRijder idd! Een mooie tabel per EV per laadmogelijkheid en de efficiëntie zou handig zijn.
Tussen level1 en level2 is voor ons niet nuttig denk ik want dat is een verschil tussen 110 en 220volt en dat speelt niet bij ons.

[ Voor 7% gewijzigd door gerre1 op 26-03-2020 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gerre1 zou iets voor EVDatabase zijn om dat op te nemen.

Hier heeft iemand de efficiëntie waardes gemeten voor de Kia Soul EV.

2 kW laden = 76.2%
3.6 kW laden = 81.6%

Dus een verschil van ongeveer 5%
ongeveer 1 eurocent verschil per kWh geladen
ongeveer 0.2 eurocent verschil per kilometer

Als de cijfers kloppen 8)7 Ik probeer wel zoveel mogelijk op het werk te laden met 3.6 kW 8)

[ Voor 7% gewijzigd door ZuinigeRijder op 26-03-2020 10:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
Ik heb vorige week een test gedaan met mijn Ioniq (2017). Het is niet statistisch significant maar geeft wel een indicatie:

Laadstand
meter VA in huis kW in Accu Verlies Rendement
max 5651 5000 651 88%
verlaagd 5072 4500 572 89%
minimum 3365 2920 445 87%

Volgens Excel trendlijn: 91,3% rendement bij laden auto met een constante van 150W verlies

Test uitgevoerd met een VA CTklem over de fasedraad in de meterkast, EVnotify met ODB2 dongle om laadsnelheid Accu te meten op een 24A laadpaal. 3 scenario's mbv de Ioniq instellingen van max, verlaagd en min laadsnelheid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzZMw4ROmns5yYz1JkvoCCQa99c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljbfARDIaoU8jkXO2QYqyPEB.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door BarryH op 26-03-2020 10:32 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:53
Interessant onderzoekje en goede methode om het snelladen te rangschikken. VAG blijkt toch iets goed te doen.

Directe link naar het rapport: https://www.electrive.com...3-Charging-Index_sent.pdf

En het interessante plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL04CbRpAQ_kVReDGCNCYGoyHME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rymjVBDH7yxGmWdJRYx3w9lF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door kdeboois op 26-03-2020 10:40 ]

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janesh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 19:08

janesh

20xSF170S+8xTS-160C2

mog__wai schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:16:
[...]

Bedankt voor je reactie. Gelukkig ben ik niet de enige die niet heel erg gecharmeerd is van het ontwerp van de meeste Aziatische auto's :). Ik snap je overwegingen mbt garantie, maar ik vraag me af of het in de praktijk heel veel uitmaakt. Wat ik zo lees is zijn er weinig / geen problemen met de accu. Als BMW veel claims zou verwachten zouden ze vast niet het maximum aantal km's hebben verhoogd naar 160.000 km. Ook wat betreft eventuele gebreken heb je wettelijk gezien sowieso recht op 1 jaar garantie (in ieder geval in Duitsland), dus de meerwaarde is waarschijnlijk vooral minder discussie als er toch een probleem mocht zijn... Een 2017 model met een groot deel van de optielijst aangevinkt voor rond de 20-22kEUR is toch ook wel heel aantrekkelijk. Zelfs met +2000 euro subsidie koop je daar in NL niet veel voor.

Koop er één met twee jaar garantie bij de goedkoopste BMW dealer.

Deed ik vier jaar geleden ook, nu al twee jaar mijn tweede een i3s. De i3s rijdt fijner door zijn bredere banden.
Ik heb met de i3 geen problemen gehad in vier jaar, en rij even graag in de i3 als in mijn 7 serie.

BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@kdeboois Zag het net ook voorbijkomen. Leuke vergelijking wel op basis van toegevoegde range.
De Model 3 komt in deze test net iets minder goed uit de verf vanwege de start-SoC van 20%. De maximale laadsnelheid wordt met name bereikt in het 0-20% gedeelte en kakt daarna vrij hard in.
Duidelijke verliezer is de IPace..

[ Voor 7% gewijzigd door CyBeRSPiN op 26-03-2020 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:54
Persoonlijk zou ik met 20% SoC nog niet gaan laden, dikke kans dat ik de volgende Tesla SUC nog haal met 5% SoC over.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RichieB schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:00:
Persoonlijk zou ik met 20% SoC nog niet gaan laden, dikke kans dat ik de volgende Tesla SUC nog haal met 5% SoC over.
Ik waag me daar zelf niet aan met de Kia e-Niro. Ik wil gewoon altijd nog 100 km in de batterij hebben, zelfs bij thuiskomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
kdeboois schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Ik waag me daar zelf niet aan met de Kia e-Niro. Ik wil gewoon altijd nog 100 km in de batterij hebben, zelfs bij thuiskomst.
Dat is toch een groot verschil tussen het rijden met een Tesla en een ander merk EV. Er is een fijnmazig betrouwbaar snelladersnetwerk waar je op leert te vertrouwen. Eigenlijk vond ik alleen de eerste vakantie naar Denemarken "spannend", sindsdien let ik er niet eens meer op.. gewoon rijden en laden als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
RichieB schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:13:
[...]

Dat is toch een groot verschil tussen het rijden met een Tesla en een ander merk EV. Er is een fijnmazig betrouwbaar snelladersnetwerk waar je op leert te vertrouwen. Eigenlijk vond ik alleen de eerste vakantie naar Denemarken "spannend" sindsdien let ik er niet eens meer op.. gewoon rijden en laden als het nodig is.
Heeft helemaal niets te maken met het snelladersnetwerk. Ik heb prima AC en DC laadmogelijkheden maar ik wil gewoon voor de zorg voor mijn ouders direct en altijd daar naar toe kunnen rijden.

Als ik Tesla zou rijden zou ik exact hetzelfde doen, alleen het missen van een passagier handgreep en de lage instap van de Model 3 zou mijn ouders een stuk minder gelukkig maken.

[ Voor 12% gewijzigd door kdeboois op 26-03-2020 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Inderdaad, inmiddels is het snellader netwerk dusdanig goed dat het in Nederland echt niet meer uit maakt of je nu over Tesla of over de andere merken praat. Minstens 100 km overhouden is een keuze.

Ik zie vooral de Tesla model 3 de andere snelladers dan SuC veel gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door daemonix op 26-03-2020 11:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• podarcis
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 14:54
kdeboois schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:06:
[...]

Hahaha... dan moet ik mijn ZOE met 22kW accu (bijna) altijd aan de lader laten staan... Mijn range varieert van 100 tot ca. 140 km, beetje afhankelijk van de buitentemperatuur... #geenlastvanrangeenxiety

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdeboois
podarcis schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:08:
[...]

Hahaha... dan moet ik mijn ZOE met 22kW accu (bijna) altijd aan de lader laten staan... Mijn range varieert van 100 tot ca. 140 km, beetje afhankelijk van de buitentemperatuur... #geenlastvanrangeenxiety
Het laatste wat de Kia e-Niro geeft is range anxiety. De GoM is de beste van allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
daemonix schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 11:17:
[...]
Minstens 100 km overhouden is een keuze.
Absoluut. In een diesel/benzine auto gaat het tank lampje ook branden als je nog 100 km kan rijden. Mijn vrouw wil dan zo snel mogelijk naar de pomp, terwijl ik vroeger rustig doorreed tot de GOM op 20 km stond. Groot verschil is wel dat als ik op weg ben naar huis ik echt niet onderweg ga laden tenzij ik onder de 5% SoC lijk te gaan komen. Thuis inpluggen is goedkoper en prettig dan onderweg te moeten stoppen.
Ik zie vooral de Tesla model 3 de andere snelladers dan SuC veel gebruiken.
Daar zitten veel leaserijders bij die het waarschijnlijk niets uitmaakt waar ze laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• podarcis
kdeboois schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:16:
[...]

Het laatste wat de Kia e-Niro geeft is range anxiety. De GoM is de beste van allemaal.
Waarom gebruik je dan maar zo'n klein deel (75% of zo?) van de range die de Kia aan kan? Er is nog zoiets als Fastned waar je met een kwartiertje laden weer een uurtje verder kunt... Het klinkt mij echt als range anxiety in de oren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
kdeboois schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:36:
Interessant onderzoekje en goede methode om het snelladen te rangschikken. VAG blijkt toch iets goed te doen.

[Embed]

Directe link naar het rapport: https://www.electrive.com...3-Charging-Index_sent.pdf

[Afbeelding]
Jammer dat de Ioniq 16-19 er niet bij staat:
1/ ECOtest Adac verbruik 14,7kWh/100km -> 20-25% minder dan de eNiro/Kona
2/ Laadsnelheid vergelijkbaar (20-80%) met eNiro/Kona
Als er voldoende Snellaadstations langs de route staan (~100 km tussen 2 HPC snelladers), ga je gelijk op met deze auto's.
Waarom niet sneller? Deze vergelijkingen houden geen rekening met een stukje "vaste tijd" die je nodig ebt per laadbeurt (ca. 3-7 minuten voor snelweg af - laadpunt vinden - aanmelden met kaart en laadproces opstarten -....-kabel loskoppelen en snelweg weer op.)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Range anxiety? Je had mijn vrouw moet zien toen ik bewust de supercharger voorbij reed met 9% batterij. _O- Uiteindelijk bij de volgende uitgekomen met 3%, een ruime marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
podarcis schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:21:
[...]

Waarom gebruik je dan maar zo'n klein deel (75% of zo?) van de range die de Kia aan kan? Er is nog zoiets als Fastned waar je met een kwartiertje laden weer een uurtje verder kunt... Het klinkt mij echt als range anxiety in de oren...
kdeboois in "Elektrische auto's - deel 5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik laad mijn Ioniq bijna uitsluitend aan de granny charger en mijn SOH is bijna altijd tussen de 20-80%. Daarnaast ben ik een zuinige rijder en hoef ik dus sowieso relatief weinig te laden.

Jammer dat ik geen manier heb om de degradatie inzichtelijk te krijgen en zo te zien of dit ook zijn vruchten afwerpt. Zou sowieso wel mooi zijn om dit aan te kunnen tonen bij verkoop. Iedereen kijkt wel naar kilometerstand maar soort gebruik is wellicht veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• podarcis
* je ouders wonen > 80 / 90 km ver?
* daar moet je binnen 50 minuten kunnen zijn? 60 minuten (10 minuutjes even fastned) zou te laat zijn?
* je kunt thuis laden, dan is je range toch zo weer op niveau?

Oftewel dus toch range enxiety. Is niet erg hoor. Het is een keus die jij gelukkig kunt maken met een dergelijke grote accu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kdeboois
podarcis schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:50:
[...]

* daar moet je binnen 50 minuten kunnen zijn? 60 minuten (10 minuutjes even fastned) zou te laat zijn?

Oftewel dus toch range enxiety. Is niet erg hoor. Het is een keus die jij gelukkig kunt maken met een dergelijke grote accu.
Ik ben twee keer in mijn leven achter de ambulance naar de spoedeisende hulp moeten rijden met één van mijn ouders er in. Ze wonen 40 km verderop en ik wil ook nog naar huis kunnen rijden.

Weet je nu genoeg ?

Ik wil gewoon 100 km range in de batterij hebben, altijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
kdeboois schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:55:
[...]

Ik ben twee keer in mijn leven achter de ambulance naar de spoedeisende hulp moeten rijden met één van mijn ouders er in. Ze wonen 40 km verderop en ik wil ook nog naar huis kunnen rijden.

Weet je nu genoeg ?

Ik wil gewoon 100 km range in de batterij hebben, altijd.
Ik houd mijn Ioniq ook altijd op 75km minimaal bij thuis parkeren. 42km naar het werk, laatste 20km wil je niet gebruiken plus beetje reserve voor tegenwind etc.

Ook vind ik het een fijn idee niet met een geheel lege batterij op het werk aan te komen zodat ik in ieder geval bij een snellader kan komen als ik om wat voor reden dan ook direct terug moet.

Daarmee blijft mij SOC ook altijd boven 10% en bijna altijd boven de 15%, is weer beter voor de accu. Als ik de range van een Kona/Niro zou hebben zou ik hem ook nooit onder de 100km weg zetten, waarom zou je?

Let wel, laden is voor mij de stekker er insteken op de plek waar hij toch al staat (kost 0 moeite).

[ Voor 23% gewijzigd door assje op 26-03-2020 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
assje schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:49:
Ik laat mijn Ioniq bijna uitsluitend aan de granny charger en mijn SOH is bijna altijd tussen de 20-80%. Daarnaast ben ik een zuinige rijder en hoef ik dus sowieso relatief weinig te laden.

Jammer dat ik geen manier heb om de degradatie inzichtelijk te krijgen en zo te zien of dit ook zijn vruchten afwerpt. Zou sowieso wel mooi zijn om dit aan te kunnen tonen bij verkoop. Iedereen kijkt wel naar kilometerstand maar soort gebruik is wellicht veel belangrijker.
Met een bluetooth OBDII dongle en Android telefoon/tablet kun je via OBDII poort een heleboel uitlezen, ook de SOH volgens mij. Zie onder andere hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
ZuinigeRijder schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:12:
[...]

Met een bluetooth OBDII dongle en Android telefoon/tablet kun je via OBDII poort een heleboel uitlezen, ook de SOH volgens mij. Zie onder andere hier.
Klopt maar die is bij alle Ioniqs nog altijd 100% (zo ver ik weet).

Lijkt er dus op dat een reserve die hier niet in zit eerst "opgegeten" wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 111% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 25-05 17:47

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kdeboois schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:36:

[Embed]

[Afbeelding]
Die VW ID.3 springt er bij 30 minuten erg positief uit, hoe komt dat? Vooral ook omdat de range 420 km is en als je met 20% start, je maar 336 km kunt bijladen. Na 30 minuten staat hij daar op iets van 285 km. Met de 20% startlading kom je dan rond de 88% uit.

Hoe komt het dat die met volle accu nog zo goed doorlaadt?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdeboois
Maasluip schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:07:
[...]

Die VW ID.3 springt er bij 30 minuten erg positief uit, hoe komt dat? Vooral ook omdat de range 420 km is en als je met 20% start, je maar 336 km kunt bijladen. Na 30 minuten staat hij daar op iets van 285 km. Met de 20% startlading kom je dan rond de 88% uit.

Ik heb de ID.3 en die rapport niet gemaakt, maar ik gok het type batterij cellen en de koeling daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 16:29
podarcis schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 12:50:
[...]

Hoezo range anxiety? Ik wilde met mijn ICE ook minimaal 25% in mijn tank hebben en in de winter 50%. Heb ik nu Empty fueltank anxiety? Jij kan niet bepalen voor een ander of de 5% die jij hanteerd wenselijk is. Het kan best zijn dat het n de route helemaal geen snellader of tankstation is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Note first though, that both the Taycan and the ID.3 still miss the consumption values from the ADAC Ecotest, while the ID.3 also lacks a detailed charging curve as it is not yet available on the market. Commentators on our German outlet which first released the charging index, also noted that both the Taycan as well as VW’s electric car are not available in real-life yet. According to P3’s statements, however, the consultants based these estimates on their longstanding expertise. “If you look at the one or other place for announcements and values about Volkswagen’s charging behaviour, you can already identify the first anchor points,” says Christian Gehring, co-author and Senior Consultant E-Mobility at P3. “Of course, we will correct such estimates upwards or downwards with a new publication or measurements from our side,” he added.
https://www.electrive.com...t-on-long-distance-trips/
Het zijn wel Duitse experts natuurlijk. Nog even een flinke slag om de arm naar de echte praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Nb. En ze hebben de versie met de grootste accu gemodelleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Dat doet de e-tron ook. De tijd zal leren of ze iets beter doen dan de concurrentie of minimaal extra degradatie voor lief nemen ter behoeve van betere specs. Op basis van het recente verleden van Volkswagen ben ik sceptisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
joepie de p schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:35:
@mog__wai
Je schrijft twee jonge kinderen te hebben. Wat ik in reviews vaak lees is dat de bijzondere bediening van de achterportieren op langere termijn storend gevonden wordt. Een EV in privaat bezit is bij uitstek geschikt voor langdurig duurzaam gebruik. Heb je ook al een paar jaartjes vooruit gedacht?
Bedankt voor het meedenken. Het is inderdaad de bedoeling om er langdurig plezier van te hebben. We hebben het er even over gehad na de proefrit, maar wij storen ons er niet zodanig aan. Zeker omdat we vaak zonder of met 1 kind onderweg zullen zijn en 1 van de 2 al lang genoeg is om voorin te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilibrord
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 20:22
Deveon schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:41:
[...]Dat doet de e-tron ook. De tijd zal leren of ze iets beter doen dan de concurrentie of minimaal extra degradatie voor lief nemen ter behoeve van betere specs. Op basis van het recente verleden van Volkswagen ben ik sceptisch..
De e-tron batterij is in werkelijkheid een heel stuk groter, dan de "bruikbare" grootte. Door die heel conservatieve instelling, laad je dus nooit echt tot 100% waardoor je schijnbaar veel langer veel hogere snelheden kan aanhouden. Het geeft ze ook meer ruimte voor intelligente batterijmanagement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

mog__wai schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 08:16:
[...]

Iedereen moet zijn eigen afwegingen maken, maar een i3 is geen leaf, waar al flink wat hobbygarages omheen ontstaan zijn. Je zit dus vast aan een BMW dealer. En er kunnen meer dingen stuk behalve de accu. Als voorbeeld: onze i3s had krakende veerpoten bij een bepaalde temperatuur. Onder garantie vervangen (met haal en breng service, en meteen de navigatie geupdate). Raad eens wat een veerpoot kost, en hoelang de dealer er mee bezig is. Die "meerprijs" die ik heb betaald voor een premium selectie garantie had ik er toen al uit. Maar, daar moet je zelf je overweging in maken.

Voor 20K koop je geen volle 120 of 94ah, maar een 60ah met 60k op de teller oid. Dus pre facelift, met te dunne motor steunen en een accu die niet altijd probleemloos is. De 120ah modellen hebben idd nu 160k accu garantie, maar dat is (volgens mij) niet met terugwerkende kracht voor de oudere modellen. Wij hebben een volle auto gereden (glazen dak <3 ) met 76k op de teller. Dat betekent dat, mochten wij ervan af willen, de koper ook kijkt hoeveel garantie er nog op de accu zit. Die denkt wel twee keer na.

Maar nu: hoe bevalt ie?
Prima! Rijdt superfijn, stil, rustig, als eerste weg bij het stoplicht en gaat best aardig door de bocht.
Standaard radio is prima. Dus, geen klachten, wel op en aanmerkingen:
- Deuren heb ik mezelf wel eens tussen klem gezet: tussen geparkeerde auto's iets van de achterbank pakken, de achterdeur opendoen en daarna sta je daar de rest van je leven.
Achterbank is "compact". Er carpoolen collega's van mijn vrouw mee, en die 40 minuten in de auto is prima. Langer moet je er niet zitten. Passagier uitstappen is dus gedoe.
- frunk kan bij ons alleen open met remote.
- kofferbak is ok, maar laag. Hoge boodschappentassen passen slecht.
- zijkanten (dorpels) worden snel vies, en als je uitstapt zit je daar met je broekspijp.
- navigatie werkt, maar is lastig instellen.
- app commando's zijn traag
- je rijdt snel te hard O-)
- de auto is niet al te zwaar en "hoog" dus wind voel je wel.
janesh schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 10:53:
[...]

Koop er één met twee jaar garantie bij de goedkoopste BMW dealer.

Deed ik vier jaar geleden ook, nu al twee jaar mijn tweede een i3s. De i3s rijdt fijner door zijn bredere banden.
Ik heb met de i3 geen problemen gehad in vier jaar, en rij even graag in de i3 als in mijn 7 serie.
Dit ^

Echt de rekensom gemaakt, uiteindelijk onderaan de streep maar een klein meerbedrag betaald tov vergelijkbare Duitse import.
Kijk eens naar https://www.ekris.nl/bmw/...v-832-l/elektrisch/688183 of pre facelift: https://www.ekris.nl/bmw/...r-215-n/elektrisch/548295

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mog__wai
teacher schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:50:
[...]

Iedereen moet zijn eigen afwegingen maken, maar een i3 is geen leaf, waar al flink wat hobbygarages omheen ontstaan zijn. Je zit dus vast aan een BMW dealer. En er kunnen meer dingen stuk behalve de accu. Als voorbeeld: onze i3s had krakende veerpoten bij een bepaalde temperatuur. Onder garantie vervangen (met haal en breng service, en meteen de navigatie geupdate). Raad eens wat een veerpoot kost, en hoelang de dealer er mee bezig is. Die "meerprijs" die ik heb betaald voor een premium selectie garantie had ik er toen al uit. Maar, daar moet je zelf je overweging in maken.

Voor 20K koop je geen volle 120 of 94ah, maar een 60ah met 60k op de teller oid. Dus pre facelift, met te dunne motor steunen en een accu die niet altijd probleemloos is. De 120ah modellen hebben idd nu 160k accu garantie, maar dat is (volgens mij) niet met terugwerkende kracht voor de oudere modellen. Wij hebben een volle auto gereden (glazen dak <3 ) met 76k op de teller. Dat betekent dat, mochten wij ervan af willen, de koper ook kijkt hoeveel garantie er nog op de accu zit. Die denkt wel twee keer na.

Maar nu: hoe bevalt ie?
Prima! Rijdt superfijn, stil, rustig, als eerste weg bij het stoplicht en gaat best aardig door de bocht.
Standaard radio is prima. Dus, geen klachten, wel op en aanmerkingen:
- Deuren heb ik mezelf wel eens tussen klem gezet: tussen geparkeerde auto's iets van de achterbank pakken, de achterdeur opendoen en daarna sta je daar de rest van je leven.
Achterbank is "compact". Er carpoolen collega's van mijn vrouw mee, en die 40 minuten in de auto is prima. Langer moet je er niet zitten. Passagier uitstappen is dus gedoe.
- frunk kan bij ons alleen open met remote.
- kofferbak is ok, maar laag. Hoge boodschappentassen passen slecht.
- zijkanten (dorpels) worden snel vies, en als je uitstapt zit je daar met je broekspijp.
- navigatie werkt, maar is lastig instellen.
- app commando's zijn traag
- je rijdt snel te hard O-)
- de auto is niet al te zwaar en "hoog" dus wind voel je wel.

[...]

Dit ^

Echt de rekensom gemaakt, uiteindelijk onderaan de streep maar een klein meerbedrag betaald tov vergelijkbare Duitse import.
Kijk eens naar https://www.ekris.nl/bmw/...v-832-l/elektrisch/688183 of pre facelift: https://www.ekris.nl/bmw/...r-215-n/elektrisch/548295
Bedankt voor je uitgebreide toelichting en suggesties. Helaas vallen jouw 2 suggesties af omdat we zeker geen witte willen (maar grijs of evt zwart). Blijkbaar is dat niet de smaak van de gemiddelde Nederlander want het dealer aanbod is schaars. Misschien moet ik meer geduld hebben.

Ik heb wel degelijk een pre-facelift 94Ah van 2017 met 84k op de teller gezien voor 20k. Maar km stand zal dan inderdaad een belangrijke rol spelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 29-05 17:46
Pagina: 1 ... 85 ... 365 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic