• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:00
revolution-nl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:45:
[...]

Wel.... in hoeverre zou een hoge absolute laadsnelheid voor de 3 en Y voor hogere verkopen lijden, ik betwijfel dat ten zeerste simpelweg om de relatief laadsnelheid van Tesla door de efficiënte aandrijflijn nog steeds in de top behoort.

Aanvullend, R&D investeringen geven vaak niet direct op de korte termijn resultaat he ;)
Time wil tell. De potentie van FSD en de Robotaxi is enorm, en als je kijkt naar de snelheid waarmee ze het afgelopen jaar ontwikkkelen dan kan dit absoluut een game-changer worden. Zeker als Brussel eindelijk eens opschiet met fatsoenlijke regelgeving.
Als je R&D budget naar de verkeerde dingen gaat, of je ingenieurs leveren niet wat de CEO belooft, dan veranderen sommige believers in non-believers.
En als de CEO dan meer dan de helft van de klanten schoffeert dan gebeurt dit.
Dat kan ten dele gecompenseerd worden door betere en goedkopere auto’s te bouwen, maar dat zie ik niet meer.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:57
GeeMoney schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:42:
@Zjanzjak hij ziet er leuk uit maar blinkt op gewicht na eigenlijk nergens in uit. Niet in snelheid, niet in range en niet in de accu en snellaad mogelijkheden. Ik vraag mij af of hij het goed gaat doen.
Als ik mijn huidige ev erbij haal ben ik er t.o.v. mijn vorige ev FLINK op achteruit gegaan, minder range, VEEL minder ruimte, mindere laadcurve, de opbergruimte in de cabine is om te janken, achterin kan ik alleen maar kabouters kwijt, de inruilwaarde van de Alpine A290 zal ook wel ruk zijn en hij doet het lang niet zo goed als de Renault 5. Maar;
GeeMoney schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 11:42:
Uiterlijk is inderdaad OK maar ik zou toch wel iets meer zoeken dan alleen het uiterlijk.
De Alpine 'ziet' er snel uit maar is dat niet echt, ook dat boeit mij zo niet want mijn hoofdcriteria is of IK de wagen mooi vind. Ik wist op voorhand dat ik er flink op achteruit (zoals bovengenoemd) ging maar ja, ik vind 'em mooi. Ik ga dus puur en alleen af op uiterlijk als het op wagens aankomt. Moet alleen wel een ev zijn.
En, het moet wel binnen het budget passen. ;)

• flupp
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:44
GeeMoney schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 13:58:
[...]
Ohja, eerst iets stellige brengen en vervolgens niets aanleveren :Y) .
We hebben het over omrollen van elektrische SUV’s en ik breng een feit dat er compacte SUV’s zijn die bochtenwerk prima handelen. Door diezelfde fysica van een lage zwaartekracht, weet je nog?
Inderdaad geen 911 praktijken of F1 werk natuurlijk maar die specs mist die Caterham net zo min ;).
We beweren ook niet net zo snel, maar ook zeker geen dweil praktijken zoals 20 jaar geleden.
Mocht je begrijpend hebben kunnen lezen, dan had die discussie nog een béétje zin kunnen hebben.

Model 3 LR AWD (model 2023)

• flupp
Tommie12 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:53:
[...]
Nee, aan het uitgekiende design, enorme efficientie, buitengewone betrouwbaarheid en software die mijlenver vooruit loopt.
Je vergeet nog de uitgekiende aërodynamica.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
janne_nl schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:08:
Vandaar dat de Cybertruck die in Nederland rondreed een kenteken uit Albanie had. Zoek even op rapper Kosso.
Je bedoelt dat ding dat van de weg gehaald is omdat hij hier niet mag rijden? :P Hetzelfde met de grijze import die bij de dealer moest blijven staan? :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:57
Tommie12 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:08:
[...]

En de Cybertruck is een ramp op gebied van kwaliteit, verkoop en homologatie buiten de VS.
Even corrigeren. De Cybertruck is op zowat alle vlakken een ramp.
Meer dan 1 miljoen reservaties, nog geen 100.000 exemplaren geproduceerd.

Hij verkoopt voor geen meter. Productie is teruggeschroefd naar < 20k voertuigen per jaar voor een productielijn die ontworpen is om er 250k per jaar te produceren.

De wagen mag niet verkocht worden in Europa omdat hij niet voldoet aan onze veiligheidsnormen (geen afrondingen van de koetswerk, probleem voor voetgangersveiligheid) maar ook structureel is er een issue (toch indien ze die met trekhaak willen leveren, er mag geen aluminium gebruikt worden in de structuur voor het koppelen van een trekhaak)

In de VS wil dus ook bijna niemand hem nog kopen, Musk heeft zich echt niet populair gemaakt bij zijn klanten, die willen niet langer in een Tesla gezien worden. Op dit ogenblik koopt Musk een aanzienlijk aandeel van de productie op via SpaceX en xAI (er wordt gesproken van > 1000 cybertrucks).

L&F Co, de Koreaanse leverancier van de 4860 cellen voor de cybertruck, hebben vorige maand aangegeven dat het contract met 99% gereduceerd is.

Dit is een filmpje van bij SpaceX
https://twitter.com/i/status/2000612387179671932

• Tommie12
Zjanzjak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:16:
[...]

Als ik mijn huidige ev erbij haal ben ik er t.o.v. mijn vorige ev FLINK op achteruit gegaan, minder range, VEEL minder ruimte, mindere laadcurve, de opbergruimte in de cabine is om te janken, achterin kan ik alleen maar kabouters kwijt, de inruilwaarde van de Alpine A290 zal ook wel ruk zijn en hij doet het lang niet zo goed als de Renault 5. Maar;

[...]

De Alpine 'ziet' er snel uit maar is dat niet echt, ook dat boeit mij zo niet want mijn hoofdcriteria is of IK de wagen mooi vind. Ik wist op voorhand dat ik er flink op achteruit (zoals bovengenoemd) ging maar ja, ik vind 'em mooi. Ik ga dus puur en alleen af op uiterlijk als het op wagens aankomt. Moet alleen wel een ev zijn.
En, het moet wel binnen het budget passen. ;)
Je moet echt wel gek zijn om die te kopen hé. Maar we apprecieren je eerlijkheid. Waarschijnlijk doe je dat in de hoop dat je altijd met een unieke auto blijft rijden. :o

• Zjanzjak
Tommie12 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:42:
Je moet echt wel gek zijn om die te kopen hé.
Elke gek zijn gebrek? :P
Had vroeger eindeloze discussies met mijn schoonvader (wijlen), die een auto kocht meer voor het praktische.
Weet niet of het gek is dat iemand een auto koopt puur voor wat hij/zij mooi vindt, misschien uitzonderlijk, maar goed, ieder zijn ding toch. Zo lang het binnen het budget past en ik het maar mooi vind.
Tommie12 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:42:
Waarschijnlijk doe je dat in de hoop dat je altijd met een unieke auto blijft rijden. :o
De echte unieke auto's kan ik niet eens betalen, de Alpine A290 zie je uiteraard wat minder dan de elektrische Renault 5 maar uniek? Nah, je doet een verkeerde aanname.
Mooi is het toverwoord zoals je inmiddels vast wel weet. ;)

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-01 21:10

HermanGast

Exige GT3

Zjanzjak schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 21:50:
[...]

Elke gek zijn gebrek? :P
Had vroeger eindeloze discussies met mijn schoonvader (wijlen), die een auto kocht meer voor het praktische.
Weet niet of het gek is dat iemand een auto koopt puur voor wat hij/zij mooi vindt, misschien uitzonderlijk, maar goed, ieder zijn ding toch. Zo lang het binnen het budget past en ik het maar mooi vind.

[...]

De echte unieke auto's kan ik niet eens betalen, de Alpine A290 zie je uiteraard wat minder dan de elektrische Renault 5 maar uniek? Nah, je doet een verkeerde aanname.
Mooi is het toverwoord zoals je inmiddels vast wel weet. ;)
Alpine A290GTS….
Een oor-tot-oor smile van vertrek tot aankomst ;)

A290GTS EV, PV 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

• ReconE
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:39
Tommie12 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:08:
[...]

En de Cybertruck is een ramp op gebied van kwaliteit, verkoop en homologatie buiten de VS.
Dat maakt niet uit. Je schreef: "Geen 800V en er is dus ook geen Tesla die..."
Die Tesla met 800V is er dus wel. En dan was ik de Semi (1000V) nog vergeten te noemen. :)

• Tommie12
ReconE schreef op zondag 4 januari 2026 @ 05:52:
[...]

Dat maakt niet uit. Je schreef: "Geen 800V en er is dus ook geen Tesla die..."
Die Tesla met 800V is er dus wel. En dan was ik de Semi (1000V) nog vergeten te noemen. :)
Als we gaan mierenneuken zal ik in mijn zin toevoegen: er is geen Tesla in Europa die 800V heeft en die je als personenwagen kan gebruiken.

Ik dacht dat we het over electrische auto’s in NL en B hadden en niet in US.

• Zjanzjak
HermanGast schreef op zondag 4 januari 2026 @ 00:09:
Alpine A290GTS….
Een oor-tot-oor smile van vertrek tot aankomst ;)
Ja daar gaat mijn exclusiviteit hier op Tweakers! Haha, nee hoor, snap precies wat je bedoelt. ;)

Misschien meer een vraag voor in Thuisladen van je EV deel 2
Maar stiekem toch even snel hier, hoe bevalt het dynamisch laden?

Begreep dat het bij de eerdere Renault Megane E Tech's soms wel eens mis ging, dat de wagen na 'diepe' slaap dan niet meer tot leven kwam en het laden dus niet ging. Schijnt geloof ik een update voor geweest te zijn maar toch, en aangezien wij dezelfde motor hebben als de Megane E Tech (maar vast met de nodige aanpassingen) ben ik hier benieuwd naar.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:25
janne_nl schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:38:
Ach, ook een ICE gebruikt in de winter 10 tot 20% meer benzine lees ik.

Ondanks het meerdere verbruik en de last die de accu van kou heeft is een EV nog steeds efficienter.

Daarnaast, vannacht gaat er voor ongeveer 6 euro 250km in de accu. Een ICE moet daarvoor 1 op 30 rijden met een brandstofprijs van 1.30. Waar praten we over.
Helemaal waar, al snap ik alleen die 10 tot 20 % voor benzine auto's niet. Wellicht als je ethanol/euro95 benzine in een auto met een klein motortje gooit?

De leuke benzineauto's die ik had (200-300pk) maakten op de snelweg vrij weinig toeren vanwege hun grotere inhoud en ik merkte echt minder verschil bij hoge vs lage snelheid. In de winter sowieso niet, 10-20% had ik wel gemerkt. Reed wel altijd super benzine, liefst zonder ethanol.
RichieB schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:15:
[...]

Ik heb inderdaad ook een Model S75 uit 2018. Volgens TeslaFi is het lifetime verbruik 218 Wh/km met 9220 ritten en 180k km. Maar mijn use case is heel anders dan de jouwe: wij hebben een eigen oprit en veel zonnepanelen, dus de auto is altijd ingeplugd en staat weer op 80% als hij gebruikt gaat worden. Dus verbruik/range is alleen belangrijk tijdens de vakanties. Dat hebben we met deze MS 4 jaar zonder problemen gedaan, maar sinds 2023 pakken we daar de Model Y voor. Ik zie nu voor ritten naar de supermarkt ook 300 Wh/km maar dat moest ik echt opzoeken, daar merken we dus niets van.
Ah ok, kleine ritjes bij jou dus hetzelfde. Wat bij mij ook scheelt is dat ik niet "met het verkeer mee" hoef te rijden zoals anderen hier zeggen. Ik woon in dunbevolkt gebeid en rij veel lange ritten in de avonden. Ik kan dus lange stukken 140km/h rijden, als ik wel in de randstad rij dan is mijn auto ook veel zuiniger, want (gedwongen) lagere gemiddelde snelheid.

Ik rij eigenlijk nooit trager dan 125 km/h cruise op de snelweg, ook overdag.

[ Voor 39% gewijzigd door _Anvil_ op 04-01-2026 12:32 ]

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:44
_Anvil_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Helemaal waar, al snap ik alleen die 10 tot 20 % voor ebnzine auto's niet. Wellicht als je ethanol/euro95 benzine in een auto met een klein motortje gooit?

De leuke benzineauto's die ik had (200-300pk) maakten op de snelweg vrij weinig toeren vanwege hun grotere inhoud en ik merkte echt minder verschil bij hoge vs lage snelheid. In de winter sowieso niet, 10-20% had ik wel gemerkt. Reed wel altijd super benzine, liefst zonder ehtanol.
Maar een benzine auto gooit ook het grootste gedeelte van de energie weg in de vorm van warmte. Dat deeltje dat daadwerkelijk voor de voortstuwing wordt gebruikt kan in de winter zomaar eens 10% meer zijn, zeker bij nat wegdek en harde wind. Maar op het totaalverbruik valt het wel mee inderdaad, al speelt snelheid natuurlijk zeker wel een rol en kan het verbruik enorm doen toenemen. Alleen denken we vaak dat we harder rijden dan we in werkelijkheid gemiddeld doen. Gemiddeld valt het vaak best tegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Himalaya op 04-01-2026 12:20 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Himalaya schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Maar een benzine auto gooit ook het grootste gedeelte van de energie weg in de vorm van warmte. Dat deeltje dat daadwerkelijk voor de voortstuwing wordt gebruikt kan in de winter zomaar eens 10% meer zijn, zeker bij nat wegdek en harde wind. Maar op het totaalverbruik valt het wel mee inderdaad.
Eens die benzine motor op temperatuur is, en dat duurt geen uren, dan heeft hij nagenoeg hetzelfde rendement als in de zomer. De optimale verbruikstemperatuur wordt vrij snel gehaald. Iets wat bij accu’s niet gebeurd. Het verwarmen van de accu om hem in optimale rendement omstandigheden te brengen gebeurd alleen in specifieke situaties (navigeren naar snellader bijvoorbeeld) of dat de auto bijvoorbeeld in Sport gezet wordt. Dat is ook met een reden want zo’n pack opwarmen kost een flink bak energie en daar zit het grootste verschil denk ik dat het dus toch meer “opvalt” bij een EV dan bij een benzine/diesel.

Doordat het pack niet opgewarmd wordt heb je dus minder energie beschikbaar en dus minder range. Opwarmen kost heel veel dus gebeurd in principe niet waardoor het pack nooit echter warmer dan een graad of 10 zal worden (als het buiten vriest en normaal rijgedrag) terwijl het pack zijn optimale rendement ergens rond de 26-32 graden heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door GeeMoney op 04-01-2026 12:22 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-01 23:27
Ben ik in het benzine-auto topic belandt? :+

Dat opwarmen is allemaal gerommel in de marge.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

• flupp
Net zoals vliegtuigen bij koud weer minder startbaanlengte nodig hebben (om op te stijgen) wegens betere prestaties bij koude lucht (die meer zuurstof bevat dan warme lucht), heeft een verbrandingsmotor een beter rendement bij koude lucht. Dus zal de motor strikt gezien minder verbruiken, ware het niet (!) dat er ook méérverbruik is door o.a. meer duister (lichten/lampen zorgen voor extra verbruik) en slechtere weersomstandigheden zoals bijv. regen.

Warmteproductie bij een EV moet dan weer van de batterij komen, en dat resulteert in een meerverbruik (‘s winters). Bij een ICE wordt eveneens warmte geproduceerd, of het nu koud of warm weer is, je zit voortdurend met warmteproductie en (dus) grotendeels verloren energie, ‘s winters zowel als ‘s zomers. Dus in de winter merk je op dat vlak dan weer geen extra verbruik: je recupereert simpelweg een gedeelte van die anders toch verloren warmte. Maar die warmte ben je ook in de zomer kwijt. Een EV heeft daar in de zomer geen “last” van 😉.

(en de energie die ‘s zomers naar airco’s gaat, zijn ICEs zowel als EVs allebei kwijt, dus op dat vlak zal er minder verschil tussen de beide te merken zijn)

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:51
Een ICE zal na een miuut of 20 wel even efficient zijn als in de zomer. Meer brandstof inspuiten en dikke olie zullen blijkbaar zorgen voor een hoger in die eerste 20 minuten. Maar goed op een efficientie van maar 30% maakt 20procent extra in die eerste 20 minuten ook niet heel veel uit op een lange rit.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:46
Om het even bij BEV's te houden, hoe kouder de lucht des te dikker de lucht en dus meer weerstand en daarom ook een hoger verbruik.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• flupp
Geknipt

[ Voor 99% gewijzigd door flupp op 04-01-2026 16:10 ]

• flupp
PeterZ(on) schreef op zondag 4 januari 2026 @ 15:40:
Om het even bij BEV's te houden, hoe kouder de lucht des te dikker de lucht en dus meer weerstand en daarom ook een hoger verbruik.
De luchtweerstand geldt voor álle wagens, of het nu BEV’s of ICE’s betreft.

• PeterZ(on)
flupp schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:14:
[...]

De luchtweerstand geldt voor álle wagens, of het nu BEV’s of ICE’s betreft.
Ja en? Dat is dan toch mede een verklaring voor een hoger verbruik.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• flupp
PeterZ(on) schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:17:
[...]
Ja en? Dat is dan toch mede een verklaring voor een hoger verbruik.
Ja. Voor álle auto’s, niet enkel maar BEV’s. Zei ik dat niet?

• PeterZ(on)
flupp schreef op zondag 4 januari 2026 @ 16:18:
[...]

Ja. Voor álle auto’s, niet enkel maar BEV’s. Zei ik dat niet?
Dat lijkt mij toch heel erg logisch maar het gaat hier over BEV's ?

• Tommie12
_Anvil_ schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:09:
[...]

Helemaal waar, al snap ik alleen die 10 tot 20 % voor benzine auto's niet. Wellicht als je ethanol/euro95 benzine in een auto met een klein motortje gooit?

De leuke benzineauto's die ik had (200-300pk) maakten op de snelweg vrij weinig toeren vanwege hun grotere inhoud en ik merkte echt minder verschil bij hoge vs lage snelheid. In de winter sowieso niet, 10-20% had ik wel gemerkt. Reed wel altijd super benzine, liefst zonder ethanol.

[...]

Ah ok, kleine ritjes bij jou dus hetzelfde. Wat bij mij ook scheelt is dat ik niet "met het verkeer mee" hoef te rijden zoals anderen hier zeggen. Ik woon in dunbevolkt gebeid en rij veel lange ritten in de avonden. Ik kan dus lange stukken 140km/h rijden, als ik wel in de randstad rij dan is mijn auto ook veel zuiniger, want (gedwongen) lagere gemiddelde snelheid.

Ik rij eigenlijk nooit trager dan 125 km/h cruise op de snelweg, ook overdag.
Hoe efficienter een auto is, hoe meer je het effect voelt van koude, bergop rijden of veel sneller rijden.

Als je zo’n oude amerikaan met V8 en automaat met 3 verhoudingen wat mishandelt gaat het verbruik van 20l naar 22l/100km. En omdat daar dan een bak in ligt van 80l+ merk je daar niks van. Tanken is duur en blijft duur….

Pagina: 1 ... 377 378 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic