• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:36

Termy

valt er nog wat te fragge?

IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 00:07:
Dat supersnelladen is mooi om uit te pakken door de marketingafdeling van het bedrijf.
Je hebt natuurlijk niet veel aan een EV die supersnel kan laden wanneer de laadpalen dat niet kunnen volgen.
Beter een dekkend netwerk van de huidige HPC dan her en der nog sneller om alleen een klein beetje voordeel op te leveren voor de massa die een paar keer per jaar perse op dezelfde dag in dezelfde richting wil vertrekken in een race tegen de klok richting bestemming.
En het netwerk moet die vermogens ook nog kunnen trekken.

En dat allemaal om een paar minuten "tijd te winnen"?
De overgrote meerderheid van de autobestuurders legt maar een 40 tot 50 km per dag af en dan boeit dat allemaal niet zo.
Duidelijk niet de hele video gekeken ;). Ze gaan/zijn bezig er tienduizenden te plaatsen in Europa en er komen blade 2.0 stationaire batterijen bij om geen enorme aansluiting nodig te hebben.

Ik denk dat dit wel relevant is als dit een tank-achtige ervaring biedt in een tijd dat het gros nog niet elektrisch rijdt en/of niet thuis kan laden.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Het gros rijdt nog niet elektrisch omdat ze het gewoon niet kunnen betalen.
Elektrisch rijden mag dan in gebruik goedkoper zijn (vooral voor het bevoorrechte deel dat beschikt over een eigen oprit met laadpaal en de eigen auto niet moet betalen) maar je moet eerst wel die auto kunnen kopen.

Ik denk dat zulke auto's (steeds meer en meer) alleen relevant is voor een kleine bevoorrechte groep (die blijkbaar nogal de voeling met de dagdagelijkse realiteit van de massa verloren is).

[ Voor 24% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2026 07:53 ]

Wonend in Vlaanderen (BE)

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 25-08 22:53
IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 07:51:
Het gros rijdt nog niet elektrisch omdat ze het gewoon niet kunnen betalen.
Elektrisch rijden mag dan in gebruik goedkoper zijn (vooral voor het bevoorrechte deel dat beschikt over een eigen oprit met laadpaal en de eigen auto niet moet betalen) maar je moet eerst wel die auto kunnen kopen.

Ik denk dat zulke auto's (steeds meer en meer) alleen relevant is voor een kleine bevoorrechte groep (die blijkbaar nogal de voeling met de dagdagelijkse realiteit van de massa verloren is).
Alsof nieuwe brandstofauto's nog goedkoop zijn...

De groep waar jij het over hebt rijdt vooral tweedehands, en dat aanbod is natuurlijk nog beperkt.

Dat supersnel laden is zeer zeker relevant, omdat de drukte op de wegen zeer variabel is, en een snelle doorloop op de rustplaatsen langs autostrades anders amper kan gerealiseerd worden. En als mensen een auto kopen willen ze dat die alles kan wat ze met een auto doen. Dus ook naar het zuiden (of noorden) rijden voor de vakantie, al dan niet met caravan of aanhanger.

En met 1,25mio bedrijfswagens in België en 0,9 mio in NL die nu al grotendeels electrisch rijden is die 'bevoorrechte groep' helemaal niet meer zo klein en ook niet zo bevoorrecht als jij denkt. Een gezin met 2 mediaan inkomens kan zich toch een electrische auto permitteren zeker... En per definitie, 50% zit daar boven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:24
Idd, 5 á 10j geleden was een EV nog een statusdingetje.

Die fase zijn we nu al wel voorbij en binnnen nog eens 5 á 10j is het van zie eens wat ik mij kan permitteren: rondrijden met een auto met verbrandingsmotor, al dan niet oldtimer.

Wat op zich niet veel uitmaakt. Hetzelfde effect heb je nu bij paardrijden en daar hebben we in het algemeen ook niet veel last van. (uitwerpselen op straat, dode of gewonde paarden die op de straat liggen zoals rond 1900 niet ongebruikelijk was)

Geweld is projectie van zwakte.

• Tommie12
Wozmro schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:27:

Die fase zijn we nu al wel voorbij en binnnen nog eens 5 á 10j is het van zie eens wat ik mij kan permitteren: rondrijden met een auto met verbrandingsmotor, al dan niet oldtimer.

Wat op zich niet veel uitmaakt. Hetzelfde effect heb je nu bij paardrijden en daar hebben we in het algemeen ook niet veel last van. (uitwerpselen op straat, dode of gewonde paarden die op de straat liggen zoals rond 1900 niet ongebruikelijk was)
Nu ga je wel erg ver terug...

• IvoB2
  • Niet online

Precies of bijna alle auto's met een verbrandingsmotor over 5 tot 10 jaar plots uit het straatbeeld verdwenen zijn en vervangen door een elektrische variant. 8)7
Je kan blijkbaar de dagdagelijkse realiteit steeds minder van de eigen wensdromen gescheiden houden.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Bedoel je dan omdat je denkt dat die auto's niet meer bestaan of omdat brandstof 20,- per liter kost?

• Wozmro
IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:41:
[...]

Precies of bijna alle auto's met een verbrandingsmotor over 5 tot 10 jaar plots uit het straatbeeld verdwenen zijn en vervangen door een elektrische variant. 8)7
Je kan blijkbaar de dagdagelijkse realiteit steeds minder van de eigen wensdromen gescheiden houden.
Ik heb de indruk dat je moeite hebt om de woorden lezen die er staan en meer reageert op je eigen projecties.

Ik zeg nergens dat de verbrandingsmotor (plots?) uit het straatbeeld zal verdwenen zijn, wel dat er een evolutie zal zijn richting meer statussymbool, net zoals dat een EV dat meer was dan nu 5 á 10j geleden.

En om te proberen inschatten in welke richting we evolueren is het interessant om te weten van waar we komen. Daar bestaat een woord voor: Geschiedenis, daar bestaan zelfs opleidingen en jobs in.

• Tommie12
SirLenncelot schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:52:
[...]

Bedoel je dan omdat je denkt dat die auto's niet meer bestaan of omdat brandstof 20,- per liter kost?
Na 2035 gaan er in Europa geen brandstofwagens meer verkocht worden, maar in aanloop daar naartoe gaat de brandstofauto gewoon duurder en duurder worden. En de electrische goedkoper, toch zeker in verhouding tot ICE. Voor een autofabrikant zijn dalende volumes echt nefast voor de winstgevendheid. Die prijzen moeten stijgen, ook al omdat de algemene trend is naar langere levensduur en kleinere volumes, de remmende factor zal de hevige concurrentie uit China worden. Maar er moeten autofabrieken dicht in Europa, de VS en China.

Wij zien dat hier niet, maar er zijn momenteel meer dan honderd autofabrikanten in China, daar moet nog een consolidatie gebeuren, en die houden zich niet bezig met brandstofmotoren.

En ja, brandstof zelf gaat duurder worden. Ook gaan de volumes aan verkochte benzine zakken, en dus gaan er stations ofwel sluiten ofwel omgevormd worden tot EV laders.

Er zal dan wel nog een benzine Porsche 911 bestaan, maar een Polo op benzine... forget it.

Maar er is nog een andere grote trend, en dat is de zelfrijdende auto. Voor korte afstanden in en rond de steden denk ik dat veel mensen gaan over stappen van een eigen auto naar een robotaxi. Dat begint met de 2de auto in het gezin die weg gaat. Dat geeft ook druk op de geproduceerde volumes, en die robotaxi's gaan altijd electrisch rijden.

• IvoB2
  • Niet online
Nee hoor.
Ik reageer precies op wat jij schrijft:
Wanneer men over 5 tot 10 jaar nog met een auto met verbrandingsmotor rondrijdt zal dat - uitzonderingen niet tena gesproken - niet uit een zucht naar status zijn maar doorgaans uit bittere noodzaak.

En het is niet omdat ik niet tot de "hoogopgeleiden" behoor dat ik de realiteit minder goed kan inschatten dan diegenen die de realiteit buiten de eigen bubbel niet meer kunnen waarnemen.

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2026 09:30 ]

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 08:41:
[...]

Nooit die lezing van Tony Seba gezien zeker? Die begon z'n verhaal over de opkomst van elektrische auto's met een foto van New York begin vorige eeuw waar je allemaal paarden ziet en 1 auto en vervolgens een foto van diezelfde plek, 13 jaar later, met allemaal auto's en 1 paard.

Niks zo moeilijk voor te stellen voor mensen als exponentiele groei.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• IvoB2
  • Niet online
Altijd leuk een klein beeld uit het geheel lichten om de eigen argumenten kracht bij te zetten maar gelijktijdig het grotere plaatje niet meer te zien.
Om te beginnen waren dat 13 jaar later al geen elektrische auto's meer maar auto's op fossiele brandstof (een onderdeel van het begin van alle huidige problemen waar we nu mee geconfronteerd worden).
En NY is en was de wereld niet.
Mijn ouders hadden bv. de eerste auto (en nog steeds geen elektrische) in de wijk en dat was ruim 60 jaar later dan de tijd waar jij het over hebt.
En daarna heeft het nog tientallen jaren geduurd voor bijna ieder gezin een auto had laat staan twee.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2026 09:42 ]

• Wozmro
Ja, dat is een S-curve.

Er zijn nog altijd regio's in de wereld waar de auto nog nog niet doorgedrongen is. En ik zag onlangs een paard op de markt van Brugge, dat tijdperk is ook nog niet helemaal voorbij.

Lijkt mij een gevalletje de doelpalen steeds een beetje verplaatsen.

[ Voor 22% gewijzigd door Wozmro op 18-08-2026 09:51 ]

• Tommie12
IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:40:
Altijd leuk een klein beeld uit het geheel lichten om de eigen argumenten kracht bij te zetten maar gelijktijdig het grotere plaatje niet meer te zien.
Om te beginnen waren dat 13 jaar later al geen elektrische auto's meer maar auto's op fossiele brandstof (een onderdeel van het begin van alle huidige problemen waar we nu mee geconfronteerd worden).
Mijn ouders hadden bv. de eerste auto (en nog steeds geen elektrische) in de wijk en dat was ruim 60 jaar later dan de tijd waar jij het over hebt.
En daarna heeft het nog tientallen jaren geduurd voor bijna ieder gezin een auto had laat staan twee.
Ooit gemerkt dat die evoluties nu net iets sneller gaan?

Internet doorbraak heeft geen 'tientallen' jaren geduurd. De GSM ging van niche naar algemeen in een paar jaar. En nu, zelfs mijn schoonmoeder van 84 gebruikt al AI.

De electrische auto heeft in meerdere landen al het 'tipping' point bereikt. Er zijn een paar landen waar dat niet echt verwacht werd. Kijk maar eens wat er gebeurt in Ethiopië en Nepal. In EU zijn er nu meerdere landen waar de 50% bereikt wordt. Dat zijn niet alleen meer bedrijfswagens.

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:40:
Behalve dat ik dat niet doe. Dit ging over de hele markt in de VS, niet alleen NY. Ik heb ook nergens gezegd dat het destijds al naar EV ging (gedeeltelijk wel overigens, maar de startermotor heeft dat nogal naar ICE doen ombuigen zover ik begreep).

Anyway, als jij graag 'iedereen' en 'overal' letterlijk wil nemen ipv te begrijpen dat we het hebben over technologische dominantie (einde van de S-curve zoals @Wozmro al noemde) dan valt er weinig te discussiëren.

Hilarisch genoeg zullen andere landen dan de rijke westerse landen waarschijnlijk juist veel sneller gaan omdat die geen legacy hoeven af te schudden.

IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:28:
Wanneer men over 5 tot 10 jaar nog met een auto met verbrandingsmotor rondrijdt zal dat - uitzonderingen niet tena gesproken - niet uit een zucht naar status zijn maar doorgaans uit bittere noodzaak.
Ik moet ook nog zien dat 'de massa' over 5-10 jaar al is overgestapt, dat is een vrij korte periode waar een auto toch al snel zo'n 15-20 jaar (in Nederland) meegaat. Maar onmogelijk acht ik het ook niet.

Maar precies het 'bittere noodzaak' argument is juist waarom er over een XX aantal jaar wel degelijk vele mensen gaan overstappen naar een EV occasion. Omdat elektriciteit ten alle tijden goedkoper zal zijn dan benzine. Met name omdat een elektromotor (aanzienlijk) efficienter is. Daarnaast is het een feit dat we in de EU geen olie winnen, bij onrust in de wereld betaal je dan per definitie de hoofdprijs als je dit wel nodig hebt. Dat dringt tot steeds meer mensen door.

Er is momenteel nog amper EV occasion aanbod in de sub 5000 euro categorie, waar de bittere noodzaak groep toch vooral in shopt, lijkt mij. Maar op het moment dat daar EV's bijkomen, en alle bangmaak-argumenten overwonnen zijn, wordt het vanzelf een no-brainer dat als de ICE occasion stuk gaat, men een EV gaat overwegen. Zoals een Renault Zoe, Nissan Leaf2, e208/Corsa-e, Hyundai Kona of Hyundai Ioniq. Velen van die auto's zijn prima praktisch bruikbaar en nu voor minder dan 10k als occasion te vinden. En ja, dat is voor de doelgroep waar jij het over hebt niet te betalen, maar voor 'de middenklasse' wel degelijk, en de transitie is daar wel degelijk ingezet. Het is een kwestie van jaren tot die auto's verder afschrijven en de onderkant van de markt bereiken.

China kan aanzienlijk goedkoper auto's produceren dan we hier in Europa kunnen, en in China maken ze voornamelijk EV's. Nieuwe EV's zijn inmiddels goedkoper dan nieuwe ICE's, het is simpelweg een kwestie van tijd tot dat ook gaat gelden in de occasionmarkt, en een kwestie van tijd tot dat ook gaat gelden voor de allergoedkoopste auto's die je kan kopen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model Y '26 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Wozmro
Ik ben nu even luidop aan het nadenken (@IvoB2 niet letterlijk, en het kan evengoed zijn dat het niet gebeurd, nochtans ben je zelf een van de voortrekkers in deze).

Het kan zijn dat er binnen 5 á 10j concepten aangeboden worden om relatief goedkoop een (kleine) EV te leasen omdat deze kan gecombineerd worden met grid-service diensten. En de opbrengsten daarvan gaan dan naar de leasemaatschappij en niet naar jezelf als je zelf eigenaar bent van de auto en nodige infra er rond.

EV overdag ingeplugd op het werk, in de straat, thuis indien mogelijk (er bestaan best veel sociale woningen met eigen oprit, in België dan toch).

Maar evengoed zijn zelfrijdende busjes binnen 10 jaar een normaal zicht in het straatbeeld. Die hun route dynamisch kunnen aanpassen ifv de vraag en is er gewoon een stuk minder vraag naar individuele auto's.

• IvoB2
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 09:49:
Lijkt mij een gevalletje de doelpalen steeds een beetje verplaatsen.
Yep, stap voor stap (en doorgaans dan nog volgens het principe van de processie van Echternach) en niet op enkele jaren tijd exponentieel.

• Wozmro
De grote algemene trend is exponentieel. Dagdagelijks zit er wel wat ruis op.

Gelijkaardig aan zonnepanelen, batterijen,...

• IvoB2
  • Niet online
Wozmro schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:10:
Ik ben nu even luidop aan het nadenken (@IvoB2 niet letterlijk, en het kan evengoed zijn dat het niet gebeurd, nochtans ben je zelf een van de voortrekkers in deze).

Het kan zijn dat er binnen 5 á 10j concepten aangeboden worden om relatief goedkoop een (kleine) EV te leasen omdat deze kan gecombineerd worden met grid-service diensten. En de opbrengsten daarvan gaan dan naar de leasemaatschappij en niet naar jezelf als je zelf eigenaar bent van de auto en nodige infra er rond.

EV overdag ingeplugd op het werk, in de straat, thuis indien mogelijk (er bestaan best veel sociale woningen met eigen oprit, in België dan toch).

Maar evengoed zijn zelfrijdende busjes binnen 10 jaar een normaal zicht in het straatbeeld. Die hun route dynamisch kunnen aanpassen ifv de vraag en is er gewoon een stuk minder vraag naar individuele auto's.
Ik denk eerder dat in de (nabije) toekomst privé autobezit een achterhaald idee is en voorbehouden aan een klein deel van de bevolking (voornamelijk als hobby en statussymbool).
Dat zie ik nu al bij mijn eigen kinderen en hun vriendenkring Mijn auto = mijn vrijheid speelt daar al helemaal niet meer mee.
En zelf neig ik in een volgende fase niet naar lease maar naar een deelauto. Voor het beperkte aantal km dat wij nog met een auto rijden (minder dan 10K per jaar) is een eigen auto in verhouding veel te duur en vooral een sta in de weg. Laat de eigenaar van de deelauto maar parkeerplekken voorbehouden, de laadinfra voorzien, de aankoopkosten, verzekeringen, taksen en onderhoud financieren.

En in mijn volgende woning zijn zelfs geen eigen zonnepanelen noch een standplaats voor een eigen auto meer voorzien.

Het gaat er ook niet oer dat ik tegen elektrische auto's ben of hun voordelen tov ICE onderschat. Integendeel zelfs.
Maar ik geloof niet dat de ommekeer die er nog toe doet zich zal voltrekken binnen de 5 tot 10 jaar. En het is niet omdat auto's met een verbrandingsmotor duurder worden dat auto's met een elektromotor dan goedkoper worden. Het wordt gewoon allemaal duurder. Voor wie dat niet zelf moet betalen uiteraard geen zichtbaar probleem.
Overheden belasten gewoon wat het meest gebruikt wordt omdat dit de gemakkelijkste weg is. Gaat de shift significant van ICE en brandstof naar elektromotor en elektriciteit volgt de belasting gewoon die shift.
Die verschuiving zie je trouwens nu al stap voor stap gebeuren.

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 18-08-2026 10:51 ]

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:10
Wozmro schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:10:

Je ziet dergelijke constructies al opkomen. Renault biedt dit aan (in Nederland althans, weet niet hoe dit in België zit) in combinatie met We Drive Solar. Voorwaarde is dan uiteraard wel dat je een eigen oprit moet hebben.

Voor deelauto's zien we al eenzelfde constructie met We Drive Solar en (voornamelijk) Renaults die bijv. in Utrecht vooral ook worden ingezet om het elektriciteitsnet te ontlasten via V2G. Dit leidt ook tot een betere businesscase voor meer deelauto's. Daardoor worden deelauto's ook iets aantrekkelijker want er staan er simpelweg meer (hier in het dorp staan bijv. 0 deelauto's, en dat is jammer want daardoor zit ik hier vast aan 2 eigen auto's want 0 OV).

Nee, merp!

• Wozmro
Octopus is in de UK is daar ook mee bezig dacht ik.

Niet voor iedereen en de gemiddelde gebruiker zal er ook geen enorm voordeel mee doen, het zal gewoon een beetje goedkoper/minder duur zijn dan eventuele andere opties.

Het zijn concepten die onmogelijk zijn met fossiel.

Ik hoop dat ik het nog mag meemaken dat het zodanig goed wordt dat ik privé autobezit kan vervangen door een mobiliteitsabbo/app.

[ Voor 19% gewijzigd door Wozmro op 18-08-2026 10:36 ]

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:21:
[...]

En in mijn volgende woning zijn zelfs geen eigen zonnepanelen meer voorzien.
Oke....................wat is daarmee je punt ?

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:06
De remmen discussie heeft al plaats gevonden:

Remweg en invloed gewicht

Uit eigen ervaring op het circuit en 12 jaar personen vervoer in de stad:

Een passagier meer of minder is ENORM te merken in een auto.
Tegen het ABS aanremmen geeft een veel kortere remweg dan VOL het ABS in. Echter dat vereist veel training. Probeer maar eens VOL het ABS in te gaan met ijzel de auto vertraagd NIET.

Sowieso is remmen een ZWAAR onderbelichte kunst in de rijopleiding. Voor de meeste bestuurders is het maken van een noodstop vaak pas aan de orde bij een noodsituatie, van enige oefening is geen sprake. Vandaar dat dan VOL het ABS in, de minst slechte oplossing is.

Knipt U thuis ook kaartjes?

• Aldusso
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Speedster schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:46:

Tegen het ABS aanremmen geeft een veel kortere remweg dan VOL het ABS in. Echter dat vereist veel training. Probeer maar eens VOL het ABS in te gaan met ijzel de auto vertraagd NIET.

Sowieso is remmen een ZWAAR onderbelichte kunst in de rijopleiding. Voor de meeste bestuurders is het maken van een noodstop vaak pas aan de orde bij een noodsituatie, van enige oefening is geen sprake. Vandaar dat dan VOL het ABS in, de minst slechte oplossing is.
2008 is lang geleden hoor

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:12

3_s

Speedster schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:46:

Ja, dat lijkt me logisch. ABS dient ook niet om sneller stil te staan, maar om te kunnen blijven sturen en is eigenlijk de superieure versie van pompend remmen, wat vroeger geleerd werd (toch in België).

• Termy

Termy

IvoB2 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 10:14:
[...]

Yep, stap voor stap (en doorgaans dan nog volgens het principe van de processie van Echternach) en niet op enkele jaren tijd exponentieel.
Zie hier perfect wat er zo moeilijk is aan het begrijpen van exponentiele groei :). In de volksmond wordt "het groeit exponentieel!" gezegd als iets hard groeit, maar als je van 1 naar 2 gaat in een dag is dat exact dezelfde exponentiele groeisnelheid als van 1000 naar 2000. Beide zijn een verdubbeling in 1 dag. Er is dus niet slechts "enkele jaren" exponentiele groei, die is er heel lang tot het eind van de S-curve.

De reden dat iets een S-curve is (op een niet-logaritmischie schaal! op een logschaal is deze curve recht tot het eind waar het afvlakt) is omdat de absolute verandering relatief klein is in het begin en vervolgens heel groot wordt, maar niet oneindig zo kan blijven groeien waardoor de groei de exponentiele fase uit gaat en afvlakt.
De laatste paar % duren beduidend langer dan de 1e 90% of zo. Dus ja, over 100 jaar rijdt er wellicht nog wel een benzineauto (ongetwijfeld op synthetische brandstof) op specifieke plekken (circuit bv) maar praktisch gezien is de benzineauto dan allang uitgestorven als transportmiddel, net zoals paarden nu.

Auto's zijn al heel lang duur (voor veel mensen het duurste dat ze ooit kopen op een huis na, als ze al een huis kopen), dus dat is geen argument. Het gaat erom dat EVs goedkoper zijn dan benzineauto's en dus gekocht worden boven de benzineauto's. En dan laten we hier idd het hele deel autonoomrijdende auto's buiten beschouwing want wie weet hoe dat de boel gaat veranderen. Of een beleidsverandering naar OV. Nederland was vroeger tenslotte ook een autohel tot men verandering afdwong en in Zwitserland kun je naar elk gehucht met de trein. Kwestie van keuzes en keuzes kunnen veranderen. Niks zo lastig te voorspellen als de toekomst ;).

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
PauseBreak schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:58:
[...]

Die vallen onder 80 tenzij anders aangegeven.
De gebieden waar je niet harder dan 60 km/h mag zijn vele malen groter dan de wegen waar je 80 km/h mag. Dat is echt een ander soort weg.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Wozmro
Komt daar nog eens bovenop dat mensen heel snel wennen aan gewijzigde omstandigheden. Het lijkt heel snel alsof het nooit anders geweest is.

Terwijl ze gisteren nog zeiden dat dit of dat nooit mogelijk zou zijn en dat morgen zeker ongeveer hetzelfde zal zijn als vandaag.

In de overgang van paard naar auto wilden de mensen eigenlijk liever een sneller/sterker paard, ze kregen een auto met mogelijkheden die ze zich niet konden voorstellen (en ook grote nadelen).

In de overgang van ICE naar EV krijgen we ook meer dan een auto die niet meer lokaal uitstoot. Je krijgt er gridservices en mogelijk zelfrijdend bovenop (en er zijn ook nog steed nadelen).

• Termy

Termy

daemonix schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:28:
[...]

De gebieden waar je niet harder dan 60 km/h mag zijn vele malen groter dan de wegen waar je 80 km/h mag. Dat is echt een ander soort weg.
Er werd bedoeld dat dit een weg is die normaal 80 zou zijn (buiten bebouwde kom) maar gelimiteerd tot 60, dus een geval '80 tenzij'.

• daemonix
  • Niet online
Termy schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:32:
[...]

Er werd bedoeld dat dit een weg is die normaal 80 zou zijn (buiten bebouwde kom) maar gelimiteerd tot 60, dus een geval '80 tenzij'.
Nee, daar wordt een onderscheid gemaakt. Hele gebieden waar je niet harder dan 60 km/h mag omdat harder echt niet kan tenzij je aan het rally rijden bent.

[ Voor 5% gewijzigd door daemonix op 18-08-2026 12:38 ]

• PauseBreak
daemonix schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:38:
[...]

Nee, daar wordt een onderscheid gemaakt. Hele gebieden waar je niet harder dan 60 km/h mag omdat harder echt niet kan tenzij je aan het rally rijden bent.
Wettelijk gezien dus niet. Het is buiten de bebouwde kom standaard 80km/h tenzij anders is aangegeven. Bij een weg waar je 60km/h mag is er dus een andere maximumsnelheid aangegeven. Soms is het gewoon simpel.

Nee, merp!

• daemonix
  • Niet online
PauseBreak schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:01:
[...]

Nu ja zou ik niet zo snel zeggen. Luchtweerstand is kwadratisch. Dus ook 10km/h verschil kan impact op het verbruik hebben. De vraag is hoeveel precies en vindt je dat een relevant verschil. Maar ook hier, net als met massa eerder, het maakt wel uit.
Bij lage snelheden wordt het verbruik zo goed als niet door de luchtweerstand bepaalt, pas rond de 80/90 km/h wordt die leidend. Het is inderdaad kwadratisch, daarom speelt die bij lagere snelheden eigenlijk geen rol. ;)

• PauseBreak
daemonix schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 12:42:
[...]

Bij lage snelheden wordt het verbruik zo goed als niet door de luchtweerstand bepaalt, pas rond de 80/90 km/h wordt die leidend. Het is inderdaad kwadratisch, daarom speelt die bij lagere snelheden eigenlijk geen rol. ;)
Dat hangt van de auto af. Bij 60-70km/h kan, afhankelijk van de auto, de luchtweerstand al een hele hoop invloed hebben zoniet de dominante factor voor het verbruik zijn. Zeker voor de grotere SUVs/Crossovers (groter frontaal oppervlak enzo). Dus ik zou zeker niet zo stellig beweren dat luchtweerstand pas vanaf 80+ leidend wordt, laat staan dat luchtweerstand bij lagere snelheden "eigenlijk geen rol [speelt]".

Daarom was ik ten tijde van mijn leasewagenkeuze ook op zoek naar een bruikbare station. Helaas was die er op dat moment nog niet (of ik moest een jaar willen wachten op een ID.7). Dus werd het een SUV. En dat vind ik nog steeds jammer.

Nee, merp!

• daemonix
  • Niet online
PauseBreak schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 16:35:
[...]

Dat hangt van de auto af. Bij 60-70km/h kan, afhankelijk van de auto, de luchtweerstand al een hele hoop invloed hebben zoniet de dominante factor voor het verbruik zijn. Zeker voor de grotere SUVs/Crossovers (groter frontaal oppervlak enzo). Dus ik zou zeker niet zo stellig beweren dat luchtweerstand pas vanaf 80+ leidend wordt, laat staan dat luchtweerstand bij lagere snelheden "eigenlijk geen rol [speelt]".

Daarom was ik ten tijde van mijn leasewagenkeuze ook op zoek naar een bruikbare station. Helaas was die er op dat moment nog niet (of ik moest een jaar willen wachten op een ID.7). Dus werd het een SUV. En dat vind ik nog steeds jammer.
Geef dan de onderbouwing maar eens van je stelling.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:04

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Vanaf hier gaan we stoppen met de discussie over VMAX, hoe een weg is ingericht tov de gewenste snelheid, etc. Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders.

Graag weer vanaf hier ontopic verder :) Offtopic posts na deze modbreak gaan richting de trashcan

[ Voor 13% gewijzigd door We Are Borg op 18-08-2026 19:20 ]

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-08 20:37
Kijk nou, dit is toch fantastisch:

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Fluffybeast
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:33
Beste allen

Wegens gezinsuitbreiding en het plaatsen van zonnepannelen, en daarbij rij ik enkel korte afstanden (woon-werk is 40km/dag, toekomst créche erbij) ben ik aan het uitkijken om (particulier) een EV aan te schaffen. Ik verkoop hierbij dan ook mijn jonge (2023) AUDI A4, dit vermoedelijk rond de 31 000 euro. Dit is dan ook mijn budget.

Dit zal een tweedehands model zijn maar ik twijfel enorm tussen de verschillende modellen...

Wat ik nu op het oog heb zijn de volgende :
  • TESLA MODEL Y
  • KIA EV6
  • MERCEDES EQB
  • FORD MUSTANG MACH E
Online is het duidelijk dat elk zijn voorstanders en tegenstanders heeft.

Ik heb ondertussen volgende advertenties die mijn oog hebben :
  • TESLA Y - 32 000 km - 430km rijbereik - standaard versie @30 000 euro
  • TESLA Y - RWD PREMIUM- 2023 - 46 000km - 455km bereik @33 000euro
  • MERCEDES BENZ EQB 250 Business met nightpakket - 2023 - 35 000km - @31 950 euro
  • FORD MUSTANG MACH E - AWD standard range - 2023 - 60 000km @31 000euro
  • KIA EV6 - 77.4kwh RWD - 2023 - 40 000km @ 32 500 euro (particulier)
  • KIA EV6 58.0 kwh - 2024 - 10 000 km @29 000 euro (particulier)
Wat denken jullie? Andere aanraders? Zaken waar rekening mee te houden?

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Fluffybeast schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:48:
Beste allen

Wegens gezinsuitbreiding en het plaatsen van zonnepannelen, en daarbij rij ik enkel korte afstanden (woon-werk is 40km/dag, toekomst créche erbij) ben ik aan het uitkijken om (particulier) een EV aan te schaffen. Ik verkoop hierbij dan ook mijn jonge (2023) AUDI A4, dit vermoedelijk rond de 31 000 euro. Dit is dan ook mijn budget.

Dit zal een tweedehands model zijn maar ik twijfel enorm tussen de verschillende modellen...

• TESLA MODEL Y
  • KIA EV6
  • MERCEDES EQB
  • FORD MUSTANG MACH E

• MERCEDES BENZ EQB 250 Business met nightpakket - 2023 - 35 000km - @31 950 euro
Tesla Model Y standard nieuw met de inruil bonus heb je een standaard voor 35.000. Precies rond je budget.

Autonomy-EV || Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55

• Tommie12
Beste allen

• TESLA MODEL Y
  • KIA EV6
  • MERCEDES EQB
  • FORD MUSTANG MACH E

Ik zou de EV6 met de grote batterij nemen. Dat is gewoon een ruime praktische auto voor een correcte prijs.

Waarom de anderen niet:

Tesla : beetje principieel, maar ook.. ze lopen achter en leveren niet wat ze beloven. Bij de nieuwe auto's heb je ook geen autopilot zonder FSD, en dat kost 100€ pm.

EQB: was niet bij de tijd en toont nu al dat die verouderd is door traag laden en minder efficiente werking.

Mustang: die vind ik te duur voor het aantal km die er op staan, maar ook geen fan van het model.

Brand me niet af, dit is gewoon mijn persoonlijke voorkeur. Maar koop vooral wat je zelf wil natuurlijk, want mijn goedkeuring heb je uiteraard niet nodig.

• Fluffybeast
Ecological schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 15:52:
[...]

Tesla Model Y standard nieuw met de inruil bonus heb je een standaard voor 35.000. Precies rond je budget.
Ja maar dan zit ik weer met een eigen opleg van 4k. Neem daarbij nog een laadpaal is weer 2k. Ik zou dus niet zo veel extra willen uitgeven...

• Tommie12
Fluffybeast schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:01:
[...]

Ja maar dan zit ik weer met een eigen opleg van 4k. Neem daarbij nog een laadpaal is weer 2k. Ik zou dus niet zo veel extra willen uitgeven...
Die laadpaal heb je overal nodig, maar die hoeft geen 2k te kosten. En als je niet veel rijdt kan een granny meer dan je denkt...., zeker op een eigen oprit.

• daemonix
  • Niet online
[...]

Nee, dat is de inruilbonus, althans zo is het bedoeld door @Ecological

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 25-08-2026 16:13 ]

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:14
Beste allen

• TESLA MODEL Y
  • KIA EV6
  • MERCEDES EQB
  • FORD MUSTANG MACH E

Heb je ze al gereden, dat zou ik wel proberen. En vind je ze allemaal even mooi (of maakt het je niets uit)?

Ik heb 2j in een EV6 LE 58kWh (€45k) gereden en niets te klagen gehad (KIA heeft wel wat ICCU issues). De laatste 3 maanden rij ik in een MY RWD Premium (2026) (€57k) en dat is wel wat meer auto, wat je ook mag verwachten voor de meerprijs. Allemaal geen wereldschokkende verschillen maar ik merk wel dat Tesla toch voorloopt mbt software dingetjes (snelheid vd app, software updates, keyless entry en gewoon vele kleine slimme dingen).

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:16:
Geef dan de onderbouwing maar eens van je stelling.
Veel plezier:
https://novasolver.jp/en/tools/ev-driving-range-energy.html

Zelfs voor grote, zware SUV's ligt het punt waarop luchtweerstand>rolweerstand rond de 80km/u. Doorgaans zijn lomp grote auto's ook lomp zwaar. Kijk je naar luchtweerstand versus totaal verliezen dan ligt de snelheid nog wat hoger.

[ Voor 20% gewijzigd door assje op 25-08-2026 16:34 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• daemonix
  • Niet online
assje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:31:
[...]

Veel plezier:
https://novasolver.jp/en/tools/ev-driving-range-energy.html

Zelfs voor grote, zware SUV's ligt het punt waarop luchtweerstand>rolweerstand rond de 80km/u. Doorgaans zijn lomp grote auto's ook lomp zwaar. Kijk je naar luchtweerstand versus totaal verliezen dan ligt de snelheid nog wat hoger.
Dat is volstrekt in lijn met mijn bewering!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
De discussie heeft plaats gevonden maar de technische conclusie wilde toen ook al niemand horen :+

Extra massa van EV's heeft dus geen (significante) invloed op de remweg uitgaande van remmerij en de rest van de auto die er op berekend/uitgelegd is.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:13
daemonix schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 16:13:
[...]

Nee, dat is de inruilbonus, althans zo is het bedoeld door @Ecological
Nee, 4k is het verschil tussen de verwachtte inruilwaarde van de A4 en de nieuwe Y met korting. Liever dus rond de 30k, niet 35k.

Wil je er ook grotere afstanden mee rijden, of is een kleine accu voldoende?
Verder nog wensen, want de lijst is onnoemelijk lang met als filter alleen een gezins EV rond de 30k.

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:29
[...]

Denk je die 4k niet terug te verdienen als je hem weer weg doet? Die andere Y is 3 jaar oud en van de vorige versie. En je hebt je auto zelf samen kunnen stellen (voor zover dat kan bij Tesla ;)
)

[ Voor 10% gewijzigd door voog op 25-08-2026 17:25 ]

• Xrypta
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 10:50
Beste allen

• TESLA MODEL Y
  • KIA EV6
  • MERCEDES EQB
  • FORD MUSTANG MACH E

Voor wat betreft je daily use case zit ik vrijwel identiek, maar wellicht belangrijker zijn bv.: ga je met een caravan weg, lange auto vakanties etc.

Kortom, voor je daily use is vrijwel elke die je opgeeft meer dan adequaat.

3960wp SE | Model Y RWD

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-08 23:29
Binnenkort krijg ik een elektrische auto van de zaak: de Kia EV4 Plus Advanced.

De auto komt via de lease, maar een laadpaal aan huis paste helaas niet meer binnen het leasebudget. Daarom wil ik zelf een laadpaal laten plaatsen.

Mijn situatie:
  • Ik heb een 3-fasen aansluiting.
  • Ik heb een eigen oprit, dus de laadpaal kan op eigen terrein worden geplaatst.
  • Op ongeveer 5 minuten lopen van mijn huis staat een openbare laadpaal. Die kan ik uiteraard gebruiken, maar ik heb liever de mogelijkheid om gewoon op mijn eigen oprit te laden.
  • Ik heb 15 zonnepanelen op mijn dak liggen. Deze hebben gezamenlijk een maximale opbrengst van bijna 4 kWh.
  • De Kia EV4 wil ik thuis bij voorkeur met 11 kW / 3 fasen kunnen laden.
  • Het gaat om een auto van de zaak en ik krijg hiervoor een zakelijke laadpas.
  • Mijn belangrijkste eis is dat ik die zakelijke laadpas ook voor mijn eigen laadpaal thuis kan gebruiken.
  • Daarnaast wil ik dat het aantal thuis geladen kWh automatisch wordt geregistreerd, zodat mijn werkgever de kosten kan vergoeden. Idealiter gaat dit volledig automatisch en hoef ik niet iedere maand zelf een overzicht te maken en te declareren.
Vooral dat laatste vind ik belangrijk.

Mijn ideale situatie zou ongeveer zijn: Auto aansluiten → zakelijke laadpas gebruiken → laadpaal registreert aantal kWh → laadsessie wordt gekoppeld aan mijn zakelijke laadpas → werkgever krijgt de kosten gefactureerd → ik krijg de thuislaadkosten automatisch vergoed.

Ik zoek dus eigenlijk een oplossing waarbij ik thuis net zo makkelijk laad als met een zakelijke laadpas bij een openbare laadpaal.

Ik ben inmiddels wat aan het lezen over laadpalen, backoffices, RFID, MID-meters, load balancing, dynamische tarieven enz., maar ik zie door de bomen het bos nog niet helemaal.
Waar moet ik op letten?
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met mensen die in een vergelijkbare situatie zitten.
  • Is een MID-gecertificeerde kWh-meter noodzakelijk/aan te raden voor de zakelijke verrekening?
  • Moet de laadpaal een eigen internetverbinding/4G hebben, of is WiFi voldoende?
  • Hoe belangrijk is de keuze van de backoffice?
  • Kan ik een willekeurige laadpaal kopen en daar vervolgens de zakelijke laadpas van mijn werkgever aan koppelen?
  • Of moet de laadpaal/backoffice specifiek samenwerken met de aanbieder van mijn zakelijke laadpas?
  • Zijn er bepaalde laadpassen/backoffices die hiervoor juist erg goed of slecht werken?
  • Is load balancing verstandig met een 3-fasen huisaansluiting?
  • Is het met mijn 15 zonnepanelen verstandig om een laadpaal te nemen die kan laden op zonne-energie / solar charging?
  • Is 1-fase/3-fase automatisch schakelen daarbij belangrijk?
  • Kan de laadpaal onderscheid maken tussen mijn zakelijke auto en eventueel een privéauto die later ook aan dezelfde paal zou kunnen laden?
  • Zijn er abonnementskosten voor de backoffice waar ik rekening mee moet houden?
  • Zijn er bepaalde merken/modellen die jullie hiervoor zouden aanraden of juist afraden?
En hoe zit het met de zonnepanelen?
Dit vind ik zelf nog een interessant onderdeel.

Ik wek met mijn 15 panelen bijna op top 4 kWh op. Een deel van die stroom zou ik dus rechtstreeks in de auto kunnen stoppen.

Ik vraag me daarom af hoe dit in de praktijk wordt geregeld bij een auto van de zaak. Bijvoorbeeld: Zonnepanelen → laadpaal → auto van de zaak Wordt de werkgever dan nog steeds per geladen kWh vergoed, en hoe wordt bepaald tegen welk tarief? Of zijn er bij zonnepanelen juist zaken waar ik rekening mee moet houden bij de keuze van de laadpaal/backoffice?

Ik begrijp dat dit ook fiscaal/administratief wat anders kan liggen dan simpelweg mijn elektriciteitstarief van de energieleverancier doorberekenen. Ik hoor daarom graag hoe mensen dit in de praktijk hebben ingericht.
Waar ik uiteindelijk naar op zoek ben
Ik wil vooral voorkomen dat ik nu een mooie laadpaal koop die technisch prima werkt, maar vervolgens niet goed samenwerkt met mijn zakelijke laadpas of de thuislaadverrekening.

Mijn prioriteiten zijn daarom ongeveer:
  1. Zakelijke laadpas thuis kunnen gebruiken
  2. Automatische registratie van de geladen kWh
  3. Automatische verrekening/vergoeding met mijn werkgever
  4. MID-meter / betrouwbare kWh-registratie
  5. 11 kW / 3 fasen
  6. Goede load balancing
  7. Mogelijkheid om mijn 15 zonnepanelen zo goed mogelijk te benutten
  8. Geen onnodig hoge maandelijkse abonnementskosten
  9. Een systeem dat ook over een paar jaar nog goed bruikbaar is
Ik zie bijvoorbeeld oplossingen van Kia zelf en merken als Zaptec voorbij komen, maar ik vraag me vooral af of dat daadwerkelijk de beste keuze is of dat er betere alternatieven zijn.

Wat zouden jullie in mijn situatie kopen? En nog belangrijker: welke combinatie van laadpaal + backoffice + zakelijke laadpas werkt in de praktijk goed voor automatische thuislaadverrekening?

Ervaringen met concrete merken/modellen, installatie, abonnementskosten, backoffices en eventuele valkuilen zijn zeer welkom!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:29
@marcel19 Je zit in het verkeerde topic.

Hier moet je zijn: Thuisladen van je EV deel 2

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Fluffybeast
mitsumark schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 17:19:
[...]

Nee, 4k is het verschil tussen de verwachtte inruilwaarde van de A4 en de nieuwe Y met korting. Liever dus rond de 30k, niet 35k.

Wil je er ook grotere afstanden mee rijden, of is een kleine accu voldoende?
Verder nog wensen, want de lijst is onnoemelijk lang met als filter alleen een gezins EV rond de 30k.
Xrypta schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 19:36:
[...]

Voor wat betreft je daily use case zit ik vrijwel identiek, maar wellicht belangrijker zijn bv.: ga je met een caravan weg, lange auto vakanties etc.

Kortom, voor je daily use is vrijwel elke die je opgeeft meer dan adequaat.
Eisen heb ik niet echt. Ik wil dat het gewoon een praktische ruime SUV of stationwagen is met laadruimte.

Ik wil vooral kwaliteit - betrouwbaarheid en waar voor mijn geld. Ook geen fan van de Chinese spelers. Geen idee waarom… noem mij maar ouderwets.

Reizen is 1x per jaar richting zuiden van Frankrijk (zonder sleep).
Pagina: 1 ... 408 409 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic