De PHEV zal vaak duurder zijn dan de EV, als Je naar het totaalplaatje kijkt. Maar de cashflow (aanschafkosten) zijn voor veel mensen een drempel.No Hands schreef op zondag 19 april 2026 @ 11:44:
[...]
Mensen die het kunnen betalen bedoel je?
Ik kan prima rekenen maar daarmee kom ik er niet.
Een verplichting tot voldoende laadpalen bij bedrijven met eigen parkeergelegenheid lijkt me nog zinvoller.Wozmro schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 16:58:
Ik denk zelf eerder aan meer snelladers bij supermarkten.
En er is ook niets mis met bijvoorbeeld meerdere keren laden van 40% naar 80% in plaats 1 keer van 10% naar 80%.
De meeste auto's staan meerdere dagen per week bij het werk 8-9u lang op het parkeerterrein. Tegelijkertijd is er op bedrijfsterreinen nog een enorme potentie mbt tot het plaatsen van zonnepanelen. Zowel op de daken van bedrijfspanden als op die enorme parkeerterreinen.
Wat is er mooier dan overdag laden op een plek waar de auto vaak langdurig stilstaat én de elektriciteit het grootste deel van het jaar ook nog afkomstig kan zijn van zonnepanelen in die in de directe omgeving zijn opgesteld. De meeste mensen hebben er genoeg aan om hun auto twee keer per week een half dagje aan een 11kW lader te hangen. Één laadpaal bij de werkgever is dus voldoende om de auto's van 8 tot 10 werknemers het hele jaar door van stroom te voorzien.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Het idee is dat we efficiënt omgaan met wat er beschikbaar is.kx22 schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 17:53:
[...]
Dan heb je veel laadverlies.
Het hele idee is dat we zuinig omgaan metenergie.
Dat kan ook betekenen dat we de laadsnelheid beperken en daardoor wat meer laadverliezen hebben, als dat er in resulteert dat er meer gebruik gemaakt kan worden van groene stroom en de kolen- en gascentrales wat minder hard moeten draaien. En in het totale plaatje nog belangrijker: als we daardoor een ICE kunnen vervangen door een BEV die zelfs met wat hogere laadverliezen alsnog 3x zo efficiënt is als een ICE.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
10 euro per maand? Dat hakt er op de prijs per kWh nogal in.Wozmro schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:10:
Als ik zie dat je bij bijvoorbeeld Electra kan snelladen aan 39€c/kWh (met abo 10€/maand).
De gemiddelde Nederlander rijdt zo'n 10.000 km per jaar, wat dik 800 km per maand is.
Als je daarvan de helft bij Electra zou kunnen laden (geen idee hoeveel laders ze hebben en of dat dus überhaupt haalbaar is, dan gaat het om 400 km / maand. Bij een verbruik van 15 kWh per 100 km kom je dan op 60 kWh. € 10 / 60 kWh = 17 ct/kWh, waarmee de eigenlijke kWh-prijs dus 56 cent is, en dan moet je er ook nog in slagen om de helft van je stroom bij Electra te tanken, wat denk ik in de praktijk niet te doen is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Waarom zou je thuis laden aan 11kW? Ik beperk dat tot 3,5 kW.Wozmro schreef op zondag 19 april 2026 @ 12:10:
[...]
In mijn specifieke situatie zou het best lang duren voor ik die kabel terugverdiend zou hebben (alhoewel je het ook als een investering kan zien, een meerwaarde voor je woning).
Als ik zie dat je bij bijvoorbeeld Electra kan snelladen aan 39€c/kWh (met abo 10€/maand).
Dat is rekening houdende met capaciteitstarief(11kW) en in het geval geen eigen zonnepanelen (of ze leveren niet op moment van laden) al heel concurrentieel.
Sony A7 iv en wat recycled glas
minder laadverlies en maximaal inspelen op goedkope of negatieve (dynamische) tarieven bijvoorbeeld. Of om maximaal van je PV stroom te profiteren als je veel panelen hebt.Tommie12 schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:41:
[...]
Waarom zou je thuis laden aan 11kW? Ik beperk dat tot 3,5 kW.
Hoe moet ik de Cupra Raval inschatten? Is dat de Id.Polo in het andere jasje?
Ben nieuwsgierig, om welke ev gaat het? En, waarom reken je de werkweek-uitstapjes niet mee? Dat zijn toch ook kilometers die je maakt? Zo ja, wat zijn dan de echte kilometers, gemiddeld, per maand?Overgeef Dave schreef op zondag 19 april 2026 @ 08:36:
De aanwezigheid van Electra aan de Delhaize bij mij in de buurt heeft mij de zet gegeven om een ev aan te schaffen.
Ik rij 144 km per week(werkweek uitstapjes niet meegerekend), doe iedere zaterdag boodschappen.
Om de 2 weken, als ik die uitstapjes mee tel, laden tot 80%.
Het zou moeten lukken, in juni gaan we het zien.
Ik kan thuis niet laden tenzij in grootte kosten doe.
Er staat een carport in de tuin, maar die ligt op 50 meter van de elektriciteitskast.
Yes, ID.polo en Raval zijn "dezelfde" auto. Alsmede de crossovers ID.cross en Epiq.SirLenncelot schreef op zondag 19 april 2026 @ 20:41:
Hoe moet ik de Cupra Raval inschatten? Is dat de Id.Polo in het andere jasje?
[ Voor 10% gewijzigd door mitsumark op 19-04-2026 23:31 ]
Het gaat om de nieuwe Toyota C-HR+, met de 72 Kw netto batterij met aangegeven wltp van 607 km.Zjanzjak schreef op zondag 19 april 2026 @ 23:06:
[...]
Ben nieuwsgierig, om welke ev gaat het? En, waarom reken je de werkweek-uitstapjes niet mee? Dat zijn toch ook kilometers die je maakt? Zo ja, wat zijn dan de echte kilometers, gemiddeld, per maand?
Ik rij een 9000 km per jaar. Er is een tweede wagen, een Kangoo, een wagen van het werk die ik haat vanwege het manueel schakelen en het gemist van comfort. Maar ik gebruik hem wel want bij ons is die verplichting te nemen... ook voor prive rijden. Ik wil ook niet afhankelijk zijn van een werkgever voor transport. De faaling van mijn vorige werkgever tijdens de corona lockdown, daardoor zat ik zonder wagen,heeft me geleerd als het mogelijk is voor backups te zorgen.
Het is financieel niet rationeel, dat weet ik.
Die 9000 km zijn de km die ik met mijn vorige prive wagen reed, met de Kangoo doe ik zo een 15000 km.
Ah ok, die 9000 km vertaald per maand en gemiddeld 15 kWh per 100 km, kom je uit op ongeveer 48 cent per kWh bij Electra met een boost abonnement. Niet goedkoop maar ook weer niet schrikbarend duur.Overgeef Dave schreef op maandag 20 april 2026 @ 05:32:
Het gaat om de nieuwe Toyota C-HR+, met de 72 Kw netto batterij met aangegeven wltp van 607 km.
Ik rij een 9000 km per jaar.
Ik ben EN financieel EN praktisch niet rationeel (huidige wagen is stukken kleiner, minder bereik, bijna geen opbergruimte voorin, achterin passen net 2 kabouters) maar wat dondert het. Klaarblijkelijk hebben mijn vrouw en ik het er toch voor over gehad om voor de huidige ev te gaan. Dus wie ben ik om te oordelen.Overgeef Dave schreef op maandag 20 april 2026 @ 05:32:
Het is financieel niet rationeel, dat weet ik.
De enige aan wie jij verantwoording dient af te leggen is aan jou en, eventueel, je partner.
Als dat goed zit, mooi toch.
Daar zit helaas op dit moment de focus op.PauseBreak schreef op zaterdag 18 april 2026 @ 15:19:
[...]
Het bijplaatsen van laadpalen gaat op basis van verbruik van die palen. Dat is (geaggregeerd) real-time inzichtelijk afhankelijk van de concessie. De concessie waar we nu mee werken (Vattenfall) gaat uit van (afgerond) 4500kWh per jaar. Dan komt er volautomatisch een nieuwe laadpaal bij.
Maar de toekomst zit niet in laadpalen. Die zit in laadunits geïntegreerd in lichtmasten. Die worden nu al hier en daar uitgerold. Het voordeel is meervoudig:
1) een lichtmast staat gemiddeld iedere 35m;
2) een lichtmast heeft al elektriciteit nodig dus de bedrading is al aanwezig;
3) je hoeft geen verkeersbesluiten meer te nemen voor het reserveren van een parkeerplaats met als doel het opladen van een elektrisch voertuig.
Met name punten 2 en 3 zorgen voor veel vertraging. Een verkeersbesluit nemen duurt minimaal een kwartaal (6 weken ter inzagelegging en 6 weken reactietermijn voor het advies van de politie, hoewel daar inmiddels in de meeste regio's een standaardadvies voor wordt gegeven). En bij heel veel verkeersbesluiten wordt bezwaar gemaakt, vaak op basis van 'hoge parkeerdruk'. Ondanks dat er al best wel wat jurisprudentie is dat dat geen valide argument is betekent het wel een vertraging in het proces van plaatsing want een laadpaal kan pas worden geplaatst op het moment dat het verkeersbesluit onherroepelijk van kracht is.
Dus, lichtmasten met geïntegreerde laadunits is de toekomst. De voorbeelden die ik ken hebben een 11kW en 22kW laadmogelijkheid in de lichtmast zitten. Dat is meteen prettig voor de toekomst en betekent ook dat het "waar kan ik opladen"-vraagstuk vanzelf verdwijnt.
Echter, met een vol net, congestie icm zonnepanelen, zou de toekomst moeten zitten in dynamische contracten en verlengde thuisaansluitingen.
Zodra er een directe prikkel komt om stroom af te nemen op de juiste momenten, gaan mensen dat vanzelf doen.
Als ik kijk naar die publieke laadpalen, met 60 cent per kWh volstrekt oninteressant voor de privé rijder.
Wij hebben 2 EV's en er is geen haar op mijn hoofd die denkt daar te laden.
We hebben openbare parkeergelegenheid voor de deur en van de 9 huizen tip ons rijtje, laden nu 3 huizen over de stoep (inclusief wij).
Je kunt niet aan de ene kant kosten in rekening brengen voor het terugleveren van zonnestroom en aan de andere kant mensen verbieden die stroom op dat moment af te laten nemen. En als klap op de vuurpijl op datzelfde moment 54 cent per kWh te rekenen aan dat publieke laadpunt.
We zullen moeten werken aan oplossingen om de private aansluiting te verlengen naar de publieke ruimte. Daar zit echt een heel groot deel van de oplossing voor het net.
Als ik aan het publieke laadpunt sta, wil ik gewoon om 18:00 uur 17kW in mijn auto kunnen stoppen, want ik betaal er immers fors voor.
Thuis staan mijn laadpunt op zonne-laden en dat het om stroom afnemen op de momenten dat het nodig is, omdat het dan gratis is voor ons.
Het zou mooi zijn als je bijv. met een abonnement en laaddruppel van je energieleverancier je thuis tarieven mee kan nemen naar een publieke laadpaal.Tweak_ers schreef op maandag 20 april 2026 @ 11:50:
[...]
Daar zit helaas op dit moment de focus op.
Echter, met een vol net, congestie icm zonnepanelen, zou de toekomst moeten zitten in dynamische contracten en verlengde thuisaansluitingen.
Zodra er een directe prikkel komt om stroom af te nemen op de juiste momenten, gaan mensen dat vanzelf doen.
Als ik kijk naar die publieke laadpalen, met 60 cent per kWh volstrekt oninteressant voor de privé rijder.
Wij hebben 2 EV's en er is geen haar op mijn hoofd die denkt daar te laden.
We hebben openbare parkeergelegenheid voor de deur en van de 9 huizen tip ons rijtje, laden nu 3 huizen over de stoep (inclusief wij).
Je kunt niet aan de ene kant kosten in rekening brengen voor het terugleveren van zonnestroom en aan de andere kant mensen verbieden die stroom op dat moment af te laten nemen. En als klap op de vuurpijl op datzelfde moment 54 cent per kWh te rekenen aan dat publieke laadpunt.
We zullen moeten werken aan oplossingen om de private aansluiting te verlengen naar de publieke ruimte. Daar zit echt een heel groot deel van de oplossing voor het net.
Als ik aan het publieke laadpunt sta, wil ik gewoon om 18:00 uur 17kW in mijn auto kunnen stoppen, want ik betaal er immers fors voor.
Thuis staan mijn laadpunt op zonne-laden en dat het om stroom afnemen op de momenten dat het nodig is, omdat het dan gratis is voor ons.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Een Xpeng P7+ is wel een heel ander model dan de Model Y. Wat vind je van de G6?Nutterd schreef op maandag 20 april 2026 @ 13:17:
[...]
dit zou wel mooi zijn, ik ben aan het azen op een Xpeng P7+ met Tesla Model Y op de reserve lijst, mochten de prijzen zakken zou voor mij de AWD misschien in mijn budget passen dus dat zou mooi zijn.
Ik ga het zeker in de gaten houden maar moet binnen nu en 2-3 weken echt bestellen.
Ja, die P7+ vind ik gewoon heel mooi, luxe en "goedkoop" alleen in de lease valt hij heel erg tegen door de restwaarde, nadeel is dat hij minder praktisch is maar daar moet ik me dan maar overheen zetten! De G6 vind ik ook een meer dan prima auto maar die past dus ook niet in mijn lease (door de restwaarde) en duurdere auto's passen wel...mike7990 schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:02:
[...]
Een Xpeng P7+ is wel een heel ander model dan de Model Y. Wat vind je van de G6?
als de Tesla model Y AWD in mijn budget past dan hoef ik geen discussies meer te voeren voor een Xpeng dus ben wel geintresseerd in een prijsverlaging
[ Voor 12% gewijzigd door Nutterd op 20-04-2026 14:11 ]
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Nou, maar even wat langs dealers gegaan, want auto's kiezen op basis van plaatjes en cijfers werkt voor mij niet. Erin zitten, voelen en kijken.wimpie schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:23:
[...]
Intussen het moment gekozen om te gaan kiezen. Auto's/leasen zijn/is toch een stuk duurder dan 4 jaar geleden![]()
Huidige shortlist is:Afgevallen dus Audi (spreekt me niet aan), Tesla (extreem duur in lease), BMW i4 M60 (heb ik nu al), BMW i5 (aangekleed buiten budget), Mercedes GLC (eindeloze optielijsten, buiten budget).
- Volkswagen ID.7 Tourer GTX (mooie wagen, ruim, alles erop, snel genoeg. Wel 'last-gen' EV)
- Volvo EX60 P10 Plus (mooi, ruim, snel, €70 p/m duurder dan VW)
- BMW iX3 40 M Pro (mooi, ruim, snel genoeg, €140 p/m duurder dan VW)
Een optie zou nog kunnen zijn om te wachten op de BMW i3 Touring, maar dat nog zeker een jaar duren.
De ID.7 (helaas) een mixed bag voor mij. Extreem ruim van binnen, opties etc. allemaal in orde, maar zitpositie, stuur (heel dun), afwerking/feeling, toch net niet niet. Voor de prijs echt een heel goed pakket, dat wel.
BMW iX3 grootste tegenvaller. Ja, zijkant en achterkant heel mooi, maar van binnen is de inflatie duidelijk merkbaar. Stoelen flink minder dan mijn huidige M-stoelen in i4 M50, je zit op de bok (SUV gevoel...), bedieningselementen goedkoop aanvoelend, knoppen op het stuur drama, bekleding matig, etc. Wel veel ruimte.
Toch maar weer in de i5 Touring gaan zitten. Tja, dat is het gewoon voor mij. Diep in de stoelen, in de cockpit in plaats van erop, mooi materialen. Flink ruim, en flink aan de prijs. Nu maar kijken wat essentieel is qua opties en wat geschrapt kan worden. Qua EV-tech natuurlijk geen ix3/EX60, maar richting 600 km WLTP is prima.
Weet iemand waar de i5 in zijn lifecycle zit en of er binnenkort een update/facelift te verwachten is?
Divide and conquer.
Kleine note, de MY27 van de ID.7 heeft qua stuurknoppen nogal een andere inrichting (capacitief gaat er weer uit, komen de knoppen in zoals je ze ook in de laatste generatie Passat hebt) wellicht dat dat voor jou wat doet, wellicht ook niet.wimpie schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:42:
[...]
Nou, maar even wat langs dealers gegaan, want auto's kiezen op basis van plaatjes en cijfers werkt voor mij niet. Erin zitten, voelen en kijken.
De ID.7 (helaas) een mixed bag voor mij. Extreem ruim van binnen, opties etc. allemaal in orde, maar zitpositie, stuur (heel dun), afwerking/feeling, toch net niet niet. Voor de prijs echt een heel goed pakket, dat wel.
BMW iX3 grootste tegenvaller. Ja, zijkant en achterkant heel mooi, maar van binnen is de inflatie duidelijk merkbaar. Stoelen flink minder dan mijn huidige M-stoelen in i4 M50, je zit op de bok (SUV gevoel...), bedieningselementen goedkoop aanvoelend, knoppen op het stuur drama, bekleding matig, etc. Wel veel ruimte.
Toch maar weer in de i5 Touring gaan zitten. Tja, dat is het gewoon voor mij. Diep in de stoelen, in de cockpit in plaats van erop, mooi materialen. Flink ruim, en flink aan de prijs. Nu maar kijken wat essentieel is qua opties en wat geschrapt kan worden. Qua EV-tech natuurlijk geen ix3/EX60, maar richting 600 km WLTP is prima.
Weet iemand waar de i5 in zijn lifecycle zit en of er binnenkort een update/facelift te verwachten is?
Ken ook iemand met een i5, prachtige auto, maar duurder dan mijn ID7 (en al helemaal als ik die nu zou bestellen als limited edition) als ik dan zie wat ik allemaal in VW-segment heb en wat hij mist in het BMW-segment om ongeveer op dezelfde prijs uit te komen .. oei dat doet wel pijn.
Vraag mij oprecht af wat je kunt krijgen voor het geld van een i5 in die Neue Klasse i3 straks.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Ja, op de hoogte van ID.7 MY27. Zonder die verschillen was het no-go (stuurknoppen, OPD). Daarmee is het een goede optie, en zoals je zegt flink competitief qua prijs wat je dan allemaal hebt.True schreef op maandag 20 april 2026 @ 15:38:
[...]
Kleine note, de MY27 van de ID.7 heeft qua stuurknoppen nogal een andere inrichting (capacitief gaat er weer uit, komen de knoppen in zoals je ze ook in de laatste generatie Passat hebt) wellicht dat dat voor jou wat doet, wellicht ook niet.
Ken ook iemand met een i5, prachtige auto, maar duurder dan mijn ID7 (en al helemaal als ik die nu zou bestellen als limited edition) als ik dan zie wat ik allemaal in VW-segment heb en wat hij mist in het BMW-segment om ongeveer op dezelfde prijs uit te komen .. oei dat doet wel pijn.
Vraag mij oprecht af wat je kunt krijgen voor het geld van een i5 in die Neue Klasse i3 straks.
Neue klasse i3 (touring) zal op z'n best hetzelfde zijn als de iX3, en die viel me toch flink tegen. Dan rij ik liever in een i5 40 dan een i3 50 (of een 40 en wat centen in de zak houden).
Divide and conquer.
Volgend jaar zomer zijn de geruchten, past ook mooi halverwege de 7-8 jaar update strategie.wimpie schreef op maandag 20 april 2026 @ 14:42:
[...]
Met een i5 zou ik echt uitgebreid gaan rijden en met name goed letten op de rechtuit stabiliteit en of je daarmee kunt leven of niet.
Nee, merp!
Zijn er Audi A6 rijders in dit topic? Ik reed laatst mee in een nieuwe van een vriendin (had ik laatst al vragen over) en nu kon ik idd ondervinden hoe afgrijselijk de rijhulp daarin in.. een weg zonder middenstreep en fietspaden aan weerskanten (zeer gebruikelijk in NL) is echt levensgevaarlijk in die auto. Hij probeerde haar constant het midden op te krijgen, tegenliggers of niet. Voor iemand achter ons had dat er echt uitgezien als een opgefokte cokesnuiver of zo
.
Gaat er iets verkeerd met die auto of is dit het niveau van een Audi A6?
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Boven de 60km/u gaat baan-verlaat-systeem aan. Die probeert je dan idd actief binnen de rijbaan te houden en bij zo’n weg met twee fietspaden kan dat verdomd irritant zijn. Ik ken echter meer (moderne) auto’s die daar op deze manier mee omgaan. Per rit uit te zetten door knop op uiteinde linkerstengel ingedrukt te houden.Termy schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:54:
Zijn er Audi A6 rijders in dit topic? Ik reed laatst mee in een nieuwe van een vriendin (had ik laatst al vragen over) en nu kon ik idd ondervinden hoe afgrijselijk de rijhulp daarin in.. een weg zonder middenstreep en fietspaden aan weerskanten (zeer gebruikelijk in NL) is echt levensgevaarlijk in die auto. Hij probeerde haar constant het midden op te krijgen, tegenliggers of niet. Voor iemand achter ons had dat er echt uitgezien als een opgefokte cokesnuiver of zo.
Extra betalen voor functies die je beter uit kunt zettenAlamo schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:43:
[...]
Boven de 60km/u gaat baan-verlaat-systeem aan. Die probeert je dan idd actief binnen de rijbaan te houden en bij zo’n weg met twee fietspaden kan dat verdomd irritant zijn. Ik ken echter meer (moderne) auto’s die daar op deze manier mee omgaan. Per rit uit te zetten door knop op uiteinde linkerstengel ingedrukt te houden.
Blijkbaar is er ook een punt waar de belijning tussen de banen verbreedt en de auto haar wil laten spookrijden. Geniaal
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Even opgezocht: volgens mij is de juiste term rijkstrookassistentie, EU-verplichting vanaf 2024… dus “extra betalen” is niet van toepassing. Zit op alle nieuwe auto’s dus.Termy schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:16:
[...]
Extra betalen voor functies die je beter uit kunt zetten.
Blijkbaar is er ook een punt waar de belijning tussen de banen verbreedt en de auto haar wil laten spookrijden. Geniaal.
Dit is niet het enige pijnpuntAlamo schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:31:
[...]
Even opgezocht: volgens mij is de juiste term rijkstrookassistentie, EU-verplichting vanaf 2024… dus “extra betalen” is niet van toepassing. Zit op alle nieuwe auto’s dus.
Nou ja, verplicht of niet... het kost wel extra geld.Alamo schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:31:
[...]
Even opgezocht: volgens mij is de juiste term rijkstrookassistentie, EU-verplichting vanaf 2024… dus “extra betalen” is niet van toepassing. Zit op alle nieuwe auto’s dus.
Blijft toch wringen. Er zijn systemen die overduidelijk de veiligheid ten goede komen (ABS, ESP, airbags). Maar vind dat de autoriteiten nu meer met een papieren werkelijkheid bezig zijn dan dat auto's ook echt veiliger worden. En zolang het nog wel toegestaan wordt dat fabrikanten allerlei primaire functies in zo'n stom aandacht-afleidend scherm stoppen hoeven ze bij mij niet aan te komen met allerhande andere lapmiddelen.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Dit is gewoon, al jaren, het niveau van de Lane Keeping Assist van VW Groep, op verschillende modellen. Er zijn ook genoeg merken die LKA wel normaal hebben geïmplementeerd hoor. Mijn BYD rijdt gewoon waar ik wil dat die rijdt op dat soort wegen. Een Tesla, Mercedes of BMW ook en zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer merken waarbij dit gedrag dat je hebt geconstateerd niet wordt vertoond.Termy schreef op maandag 20 april 2026 @ 18:54:
Zijn er Audi A6 rijders in dit topic? Ik reed laatst mee in een nieuwe van een vriendin (had ik laatst al vragen over) en nu kon ik idd ondervinden hoe afgrijselijk de rijhulp daarin in.. een weg zonder middenstreep en fietspaden aan weerskanten (zeer gebruikelijk in NL) is echt levensgevaarlijk in die auto. Hij probeerde haar constant het midden op te krijgen, tegenliggers of niet. Voor iemand achter ons had dat er echt uitgezien als een opgefokte cokesnuiver of zo.
Nee, merp!
Mijn VW ID.3 1st Plus doet dit anders niet en dat lijkt toch ook onderdeel van VAG. Zover ik begreep in het ID.x topic is het zelfs een stuk beter in versies met travel assist ipv alleen de LKA die ik heb.PauseBreak schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:30:
[...]
Dit is gewoon, al jaren, het niveau van de Lane Keeping Assist van VW Groep, op verschillende modellen. Er zijn ook genoeg merken die LKA wel normaal hebben geïmplementeerd hoor. Mijn BYD rijdt gewoon waar ik wil dat die rijdt op dat soort wegen. Een Tesla, Mercedes of BMW ook en zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer merken waarbij dit gedrag dat je hebt geconstateerd niet wordt vertoond.
Ik herken het gedrag anders niet met mijn ID.4, en we hebben hier in de buurt voornamelijk van dat soort 60 wegen met fietspaden er naast. Mijn ID.4 trilt subtiel en geeft wat tegendruk maar geeft geen ruk aan het stuur (in tegenstelling tot mijn oude MG4...), je stuurt er zo doorheen en blijft dan gewoon op die positie.PauseBreak schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:30:
[...]
Dit is gewoon, al jaren, het niveau van de Lane Keeping Assist van VW Groep, op verschillende modellen. Er zijn ook genoeg merken die LKA wel normaal hebben geïmplementeerd hoor. Mijn BYD rijdt gewoon waar ik wil dat die rijdt op dat soort wegen. Een Tesla, Mercedes of BMW ook en zo zijn er ongetwijfeld nog wel meer merken waarbij dit gedrag dat je hebt geconstateerd niet wordt vertoond.
Vaak bu'j te bang!
Ik vind het wel vermakelijk dat mensen het direct niet herkennen terwijl het gedrag dat door @Termy werd geconstateerd voor mij ook de reden is geweest om zowel de ID7 als Q6 etron af te laten vallen. Maar goed, dat er verschillende systemen in één conglomeraat gebruikt kunnen worden is natuurlijk ook nog een optie en ik zal eerlijk bekennen dat ik de ID4 überhaupt niet heb overwogen en de ID3 op de eerste rit (leenauto) heb af laten vallen want van dat interieur werd ik spontaan depressief.
Nee, merp!
Dat is bij Tesla niet anders hoor. Als je daar het woord ruitenwisser laat vallen dan heeft 80% klachten maar een kleine groep geeft aan nog nooit zulke goede ruitenwissers te hebben gehadPauseBreak schreef op maandag 20 april 2026 @ 22:29:
Ik vind het wel vermakelijk dat mensen het direct niet herkennen terwijl het gedrag dat door @Termy werd geconstateerd voor mij ook de reden is geweest om zowel de ID7 als Q6 etron af te laten vallen. Maar goed, dat er verschillende systemen in één conglomeraat gebruikt kunnen worden is natuurlijk ook nog een optie en ik zal eerlijk bekennen dat ik de ID4 überhaupt niet heb overwogen en de ID3 op de eerste rit (leenauto) heb af laten vallen want van dat interieur werd ik spontaan depressief.
Hier 2,5 week een Model 3 gereden maar dat was voor mij de bevestiging dat Tesla niet bij mij past.
[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 20-04-2026 23:00 ]
Komende van een model 3 2020 versie, moet ik ook bekennen dat ik én geen hinder ondervind van lane assist, én de travel assist van de ID.7 beter vind dan autopilot standaard.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Het meest domme van onze Skoda is nog wel dat hij na 3 keer denkt: Weet je wat, 3 keer is mijn te veel, doe het nu zelf maar en schakelt zichzelf uit. Je zal maar echt een beroerte krijgen op de weg...PauseBreak schreef op maandag 20 april 2026 @ 21:30:
[...]
Met de mogelijke opkomende subsidie voor 2e hands elektrische auto's ben ik wel geinteresseerd geraakt in het idee om over te stappen van mijn oude Opel Astra H uit 2006. Die auto loopt ook al tegen het einde van zn levensduur, dus goed om te zien dat deze regeling wordt uitgewerkt. nieuws: Nederland werkt aan EV-subsidie bij inruilen fossiele auto, mogelijk ...
Maar wat is nu ongeveer de markt van elektrische auto's? Vanaf welke prijs kun je een beetje hatchback formaat vinden die volledig elektrisch is? Range zal niet heel groot hoeven zijn, t blijft een 2e auto voor woon-werk, boodschappen en familieritjes. We hebben nog een nieuwere diesel die de lange afstanden kan blijven afleggen.
Maar wat is nu ongeveer de markt van elektrische auto's? Vanaf welke prijs kun je een beetje hatchback formaat vinden die volledig elektrisch is? Range zal niet heel groot hoeven zijn, t blijft een 2e auto voor woon-werk, boodschappen en familieritjes. We hebben nog een nieuwere diesel die de lange afstanden kan blijven afleggen.
gaspedaal.nlwoutervt schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:01:
Met de mogelijke opkomende subsidie voor 2e hands elektrische auto's ben ik wel geinteresseerd geraakt in het idee om over te stappen van mijn oude Opel Astra H uit 2006. Die auto loopt ook al tegen het einde van zn levensduur, dus goed om te zien dat deze regeling wordt uitgewerkt. nieuws: Nederland werkt aan EV-subsidie bij inruilen fossiele auto, mogelijk ...
Volkswagen e-Golf of een BMW i3 zijn hier perfect. voor.woutervt schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:01:
Divide and conquer.
Hyundai Ioniq classic 28 kWhwoutervt schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:01:
Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020
Wat meer parameters zou fijn zijn.woutervt schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:01:
Wat wil je er maximaal voor uitgeven (minus de bonus)?
Hoe oud mag de ev zijn?
Hoeveel kilometer mag er maximaal op de teller staan?
En ga zo maar door.
Je hebt bijvoorbeeld al een Nissan Leaf van net geen 4k om maar wat te noemen, wel uit 2011.
gezien je nu opel rijdt, ik zou niets (meer) kopen van stellantis. Corsa-e gehad , ellende.woutervt schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:01:
[ Voor 45% gewijzigd door DaTimMan op 21-04-2026 18:04 ]
Ja?DaTimMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:03:
gezien je nu opel rijdt, ik zou niets (meer) kopen van stellantis. Corsa-e gehad , ellende.
Na die 10.000 km in oktober 2024 weer ellende gehad dan in de afgelopen anderhalf jaar?
DaTimMan schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:04:
Er rijden inderdaad veel corsa-e en 208e rond, verder ben ik het ook helemaal met je eens. Het is een fujne kleine e auto met fatsoenlijke range en een normaal uiterlijk.
onze accu issues waren direct na aankoop en kan mogelijk komen door het te lang stilstaan, dode 12v accu en na een tijdje is dan ook de tractieaccu slecht. Na de aankoop geen issues gehad. Een goede dealer en goede garantie is dan goed om te overwegen, wij waren tijdens deze probleem zeer goed geholpen door de dealer en hadden een gratis nieuwe corsa-e te leen voor de totale duur van de reparatie.
Ik zou er geen kopen zonder dealergarantie.
DaTimMan schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:16:
ik heb er wel een privé, maar zou het misschien niet weer doen. ondanks dat we al 10.000km geen gedoe hebben en het best een fijne auto is. in dat formaat zit je wel snel bij stellantis of mogelijk mg, een model 3 is wel echt groter.
we hebben hem vorig jaar september weg gedaan toen ook de obc begon te bokken, de kachel deed het soms niet, en hij wilde soms niet meer in de versnelling, en de range zat vaker op de 200km dan op de 280. ingeruild op een hyundai konaZjanzjak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:52:
[...]
Ja?
Na die 10.000 km in oktober 2024 weer ellende gehad dan in de afgelopen anderhalf jaar?
[...]
[...]
[ Voor 15% gewijzigd door DaTimMan op 21-04-2026 18:58 ]
we hebben hem vorig jaar september weg gedaan toen ook de obc begon te bokken, de kachel deed het soms niet, en hij wilde soms niet meer in de versnelling, en de range zat vaker op de 200km dan op de 280. ingeruild op een hyundai kona
vergeet ook dat er nog een onderdeel van het 12v onderdeel is vervangen onder garantie, onderdeel duurde 3 weken en zou zonder garantie 300e hebben gekost.
vergeet ook dat er nog een onderdeel van het 12v onderdeel is vervangen onder garantie, onderdeel duurde 3 weken en zou zonder garantie 300e hebben gekost.
[ Voor 13% gewijzigd door DaTimMan op 21-04-2026 19:04 ]
DaTimMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 18:03:
[...]
Niet alle autos van Stellantis zijn per definitie slecht zoals je doet suggereren.
gezien je nu opel rijdt, ik zou niets (meer) kopen van stellantis. Corsa-e gehad , ellende.
vast niet alle stellantis auto's zijn slecht, maar ik denk dat je het niet moet riskeren met de eerste generatie EVs van ze, helaas wel de auto's die vaak binnen budget vallen.
de verhalen van de obc, storing electrische aandrijving en zeer slechte winterperformance is echt wel een reëel iets.
de verhalen van de obc, storing electrische aandrijving en zeer slechte winterperformance is echt wel een reëel iets.
Zo heeft elk merk wel zijn gebreken, zoals de eerste serie ID3 en 4 van Volkswagen bijvoorbeeld. Net zoals de Stellantis merken en ook andere merken. Dus roepen dat iemand vooral geen Stellantis auto moet kopen is imho niet fair.DaTimMan schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:28:
vast niet alle stellantis auto's zijn slecht, maar ik denk dat je het niet moet riskeren met de eerste generatie EVs van ze, helaas wel de auto's die vaak binnen budget vallen.
Ik rijd trouwens zelf een EV van Stellantis al 2 jaar probleemloos. Maar dat zegt niets..
Voor wat info over Stellantis, lees dan dit maar eens.codegro schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:21:
[...]
Zo heeft elk merk wel zijn gebreken, zoals de eerste serie ID3 en 4 van Volkswagen bijvoorbeeld. Net zoals de Stellantis merken en ook andere merken. Dus roepen dat iemand vooral geen Stellantis auto moet kopen is imho niet fair.
Ik rijd trouwens zelf een EV van Stellantis al 2 jaar probleemloos. Maar dat zegt niets..
https://evclinic.eu/2024/...-may-god-help-you-part-1/
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Deze site geeft advies, https://evclinic.eu/2024/...to-buy-a-beginners-guide/woutervt schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:01:
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Het boordlader verhaal zal ook niet meehelpen in het stellantis verhaal.codegro schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:21:
[...]
Zo heeft elk merk wel zijn gebreken, zoals de eerste serie ID3 en 4 van Volkswagen bijvoorbeeld. Net zoals de Stellantis merken en ook andere merken. Dus roepen dat iemand vooral geen Stellantis auto moet kopen is imho niet fair.
Als ik me niet vergis is dat van na '23 opgelost.
Maar daar was ook nog een dingetje met wel of niet garantie etc.
Maar ook de nieuwe versies van diverse merken leveren nogal eens hoofdbrekens op bij de garage wat betreft software toestanden.
Ik denk dat het gevoel van de al tientallen jaren ice rijder naar een ev toch wel angstig is voor al dat gedoe.
Het zijn toch voornamelijk de problemen met ev die je tegenkomt op diverse fora.
De blije rijder hoor/lees je niet.
Net zo'n dingetje is bijv. Het rijhulp gebeuren dat de oudere rijder niet gewend is maar waar je op Tweakers ook net weer wat leest over correcties en acties op bepaalde types wegen.
Dus tja het is allemaal kut
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Definieer oudere rijder.Ronald.42 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:44:
Het rijhulp gebeuren dat de oudere rijder niet gewend is maar waar je op Tweakers ook net weer wat leest over correcties en acties op bepaalde types wegen.
Welke leeftijd mag ik daar op plakken?
Om en nabij.
Ik denk 17+Zjanzjak schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 22:17:
[...]
Definieer oudere rijder.
Welke leeftijd mag ik daar op plakken?
Om en nabij.
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic