De meeste reviewers testen toch alle nieuwe auto's. Range-testen vind je ook vaak, maar meestal is dat dan het topmodel, maw grootste batterij, dikste motoruitvoering (AWD), grote velgen,... Voor een 1 000km moet je de wagen over een langere tijd kunnen beschikken, de meesten reviewers krijgen een paar uur of zelfs minder.Tommie12 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:12:
[...]
Ken jij iemand die dat wel kan?
De fabrikanten testen alles, maar dan in zeer voordelige omstandigheden... en dat is WLTP...
Die reviewers willen en kunnen ook niet meer dan een paar uur spenderen per auto, en ze krijgen ook niet elke versie.RigolleM schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:26:
[...]
De meeste reviewers testen toch alle nieuwe auto's. Range-testen vind je ook vaak, maar meestal is dat dan het topmodel, maw grootste batterij, dikste motoruitvoering (AWD), grote velgen,... Voor een 1 000km moet je de wagen over een langere tijd kunnen beschikken, de meesten reviewers krijgen een paar uur of zelfs minder.
En ja, ik denk dat Bjron zowat de enigste is die echt trajecten van 1000km doet, en al zeker met zo veel auto's.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Er is ook een Frans youtube kanaal wat 1000km challenges doet, maar dan veel minder frequent dan Bjorn doet.Tommie12 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 10:40:
[...]
Die reviewers willen en kunnen ook niet meer dan een paar uur spenderen per auto, en ze krijgen ook niet elke versie.
En ja, ik denk dat Bjron zowat de enigste is die echt trajecten van 1000km doet, en al zeker met zo veel auto's.
Wél doen de Fransozen het uitgebreider en vermelden ze het laadverlies erbij.
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Het grootste deel van het verlies komt uit de auto zelf, daar zit de lader/conversie naar 400/800V Dc en aansturing etc. Kost ongeveer 200-300W continu als je laadt. Daarom zijn de verliezen procentueel veel hoger met een granny charger op 2000W versus 3-fase laden op 11kW. Maar bij 11kW krijg je weer meer kabelverlies/warmteontwikkeling in die kabel.GeeMoney schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:03:
[...]
Met normaal AC laden tot 11kW met max 7m kabel en 3-fase ongeveer 5-8%. Voor het gemak rekenen de meesten met 10% volgens mij.
Dat lijkt dus in de verste verte niet op zijn afwijkingen.
Mijn paal thuis (paar keer getest volledig leeg tot volledig vol middels een gecertificeerde meter) zit op 6,5% .
Ik heb geen idee hoeveel laadverlies er is, maar inderdaad; het lijkt me ook erg hoog.GeeMoney schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:03:
[...]
Met normaal AC laden tot 11kW met max 7m kabel en 3-fase ongeveer 5-8%. Voor het gemak rekenen de meesten met 10% volgens mij.
Dat lijkt dus in de verste verte niet op zijn afwijkingen.
Mijn paal thuis (paar keer getest volledig leeg tot volledig vol middels een gecertificeerde meter) zit op 6,5% .
Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl
RigolleM schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:50:
Heb je al eens afgevraagd hoe ze aan die real range komen bij EVDB? De auto is nog niet eens op de markt, en de real range is al bekend? Zou dit ook niet puur theoretisch zijn op basis van berekeningen? Als je WLTP - 20% doet kom je ook aardig in de buurt
Soms is de theoretische benadering het beste wat je hebt zonder real world metingen. Dat betekent niet per definitie dat ze er regelmatig finaal naast zitten en onbetrouwbare getallen op de site zetten.Tommie12 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:57:
[...]
EVDB is helemaal niet betrouwbaar zoals je zelf schrijft. Ze testen zelf niks, en werken gewoon met wat coeficienten.
Als ik wat meer wil weten dan duik ik in de data van Bjorn Nyland. Die test tenminsten zelf, en zet er bij wanneer en bij welke temperaturen en weer hij dat deed... Dat geeft me veel betere info dan een standaard DB.
Vooralsnog heb ik (met ChatGPT) een aardige relatie weten te leggen tussen WLTP en "real range" met gebruik van frontaal oppervlak, luchtweerstand coefficient en gewicht, dus die waardes (of een schatting daarvan) lijken flinke invloed te hebben op de berekening, en daar is niks mis mee.
De WLTP is op relatief lage snelheid, dus de luchtweerstand heeft er niet zoveel invloed op, het verschil tussen real range" en WLTP is dan ook groter bij een slanke kona of lage model 3, t.o.v. bv de fat etron.
Toon maar eens een model waar de afwijking tussen hun "real world" een een daadwerkelijke test (met vergelijkbare omstandigheden) veel afwijkt, ik heb ze nog niet kunnen vinden.
Juist de wisselende testomstandigheden bij Bjorn maakt het ontzettend moeilijk om te vergelijken, los van extreme verschillen tussen modellen, maar die kan ik zonder zijn tests ook wel inschatten.
Dit lijkt me inderdaad de meest voor de hand liggende verklaring. De gemiddelde overstapper zal willen weten wat zijn range is op vakantie ritten, en dan WLTP gaan vergelijken. Vooral kopers van een model met slechte aerodynamica zullen van een koude kermis thuis komen.assje schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 08:22:
[...]
Sowieso is er een groot verschil tussen fabrikanten qua prestaties bij afwijkende weersomstandigheden. Denk aan warmtepomp ja/nee maar ook of en hoe restwarmte wordt benut. De WLTP test cyclus wordt bij 23°C ±5°C gedaan dus doet hier helemaal niets mee.
Alhoewel de WLTP een maximale snelheid van 131,1km/u bevat is de gemiddelde snelheid van de hele cyclus maar 46,5km/u. Range wordt logischerwijs vaak beoordeeld voor lange ritten die dus veel snelweg bevatten; ook daar is WLTP dan niet heel representatief.
Dit zijn de twee voornaamste factoren die ik kan bedenken, wellicht zijn er nog meer.
Mochten er potentiele overstapper mee lezen, realistische range schattingen vind je hier: https://ev-database.org/nl/
En voor meer details zou ik inderdaad naar het YT kanaal van Bjorn gaan: https://www.youtube.com/@bjornnyland
Dit ben ik niet met je eens. Met de beperkte hoeveelheid auto's die ik zelf gereden heb klopt EVDB behoorlijk goed, ondanks dat het schattingen zijn en geen echte tests. De combi van EVDB en Bjorn geeft het beste beeld natuurlijk.Tommie12 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:57:
[...]
EVDB is helemaal niet betrouwbaar zoals je zelf schrijft. Ze testen zelf niks, en werken gewoon met wat coeficienten.
Als ik wat meer wil weten dan duik ik in de data van Bjorn Nyland. Die test tenminsten zelf, en zet er bij wanneer en bij welke temperaturen en weer hij dat deed... Dat geeft me veel betere info dan een standaard DB.
[ Voor 26% gewijzigd door Pierz op 17-09-2025 09:49 . Reden: YT Bjorn toegevoegd ]
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic