• Ruud
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:26
STIMPPYYY schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:55:
De M3 heeft serieus veel inhoud. Ook daar kan de bank plat. Je kan achter in grote tas kwijt onder de ‘normale’ kofferbak. Die al erg diep is. In de frunk past ook een grote tas. Zou ‘m zeker niet afschrijven. Sterker nog, voor kamperen juist ideaal om een grote frunk te hebben.
Het gaat niet zozeer om de inhoud maar om de opening van een sedan. De kofferruimte zal groot genoeg zijn inderdaad. Maar ik zoek dus een stationwagen of sedan-achtige waarbij de achterruit ook omhoog gaat. En ik kom geen Model 3's tegen binnen budget met donkere hemelbekleding. Los van dat het toch echt geen Tesla wordt.
mitsumark schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:33:
[...]

De i4 en polestar 2 zijn beiden volgens mij niet groter dan de golf wat betreft ruimte.

Ik kom toch ook op de ID7, misschien wat langer maar als RWD wel heel goede draaicirkel.
Ook beter voor de comfort creatures, en toch ook nog wel sportief indien DCC.

i4 is natuurlijk wat sportiever, maar ook nog wel comfortabel.
Polestar 2 en model 3 (pre highland) zijn echt minder comfortabel. Model 3 highland eventueel wel een optie imo.
Een i4 en Polestar zijn natuurlijk wel groter dan een Golf 5d hatchback qua bruikbare bagageruimte. (dat wil zeggen, onder de hoedenplank) En het hoeft geen verhuiswagen te worden. Het hoeft maar net iets groter te zijn in de breedte en er zit gewoon meer lengte in de kofferbak van een sedan. Maar misschien heb ik het mis. Ik zal eens met een rolmaat aan de slag gaan.
Mar.tin schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

Het is wat dat betreft nét jammer dat je "suv achtig" afschrijft, want de huidige Y (of 3) doet het allemaal, is écht heel ruim van binnen, en is relatief tot zijn formaat ook echt gewoon fors zuinig.
Ruim zuiniger dan een Polestar 2 of een i4, die van binnen gewoon kleiner zijn.
Is standaard behoorlijk luxe aangekleed met allerlei zaken waar je elders (Fors) geld voor moet neerleggen.

En als je wil kun je er zelfs heel goed in kamperen met de kampeermodus, luchtbedje achterin en gaan.
Een Tesla wordt het gewoon echt niet. Daar heb ik mijn redenen voor en dat was al voor de bromance tussen Trump en Musk. En een SUV-achtige ook gewoon echt niet.
Sonicfreak schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:41:
[...]

Kia EV6 misschien een optie? Is geen SUV, maar een crossover en kan razendsnel laden aaan de snellader 10-80% in 18 minuten en heeft een grote kofferbak en als je RWD neemt een frunk van 52 liter.
Ook handig met kamperen is dat de auto V2L heeft waardoor je een koffiezetapparaat of elektrische barbecue aan kan sluiten en de auto als accu kan gebruiken.
V2L had ik nog niet eens bij stilgestaan. Hoewel de campings waar we komen auto's op de tentplekken niet toestaan is het een doordachte opmerking.

De EV6 laadt echt razendsnel zeg, 1050km/u volgens de specs. En vanaf de GT-line ook met donkere hemelbekleding.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ruud schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:02:
En vanaf de GT-line ook met donkere hemelbekleding.
Je weet in ieder geval duidelijk wat je wil; wat een specifieke eisen :P

Ik zou niet eens weten wat de kleur van de hemelbekleding van mijn auto is _O-

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
assje schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Zat net precies hetzelfde te denken ;)

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:06
Tommie12 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:46:
[...]

Lijkt me niet verkeerd idd.
Maar dan kan de Ioniq5 ook denk ik, en die is wat langer op de markt, dus met wat geluk ook wat goedkoper 2dehands.
Dat is ook een optie inderdaad, maar dat is wat meer een SUV dan de EV6. Dan zou Ioniq 6 nog kunnen misschien, maar dat is net als de Model 3 een sedan.

• Ruud
assje schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Tsjah, anderen willen juist een panoramadak omdat het lekker licht is in de auto. Ik wil juist het omgekeerde. :)

In de buurt staat een EV6 GT. Kost je flink wat range maar ik ga toch maar eens kijken. Iets boven budget maar wel genoeg vermogen. Maar misschien ook wel een rijbewijsversnipperaar. :o Aan de andere kant kan de Golf dat ook al zijn.

• Sonicfreak
Ruud schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Tsjah, anderen willen juist een panoramadak omdat het lekker licht is in de auto. Ik wil juist het omgekeerde. :)

In de buurt staat een EV6 GT. Kost je flink wat range maar ik ga toch maar eens kijken. Iets boven budget maar wel genoeg vermogen. Maar misschien ook wel een rijbewijsversnipperaar. :o Aan de andere kant kan de Golf dat ook al zijn.
EV6 is echt een fijne auto. Ik rijd de instapper dus de EV6 Light met lichte hemelbekleding ;), maar wat een genot is het om in te rijden. Snelladen op vakantie is geweldig, voordat je klaar bent met de plaspauze is de auto alweer voldoende opgeladen om verder te rijden. Je hebt bij wijze van spreken niet eens tijd om af te schudden. :+

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:33

Rzaan

Altijd zoekende

Sonicfreak schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 11:41:
[...]
Ook handig met kamperen is dat de auto V2L heeft waardoor je een koffiezetapparaat of elektrische barbecue aan kan sluiten en de auto als accu kan gebruiken.
Kan jij zulke hoge wattages aan?
Ik heb een hybride (Ford Explorer PHEV) maar daar is het wattage erg beperkt.

• Sonicfreak
Rzaan schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Kia EV6 kan 3600 Watt aan met V2L.

Zie https://ev-database.org/nl/auto/3028/Kia-EV6-Long-Range-2WD

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38
Ruud schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:38:
[...]

Moet het nieuw zijn? Anders misschien iets van een Xpeng of Zeekr?
Rzaan schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Heeft de V2L dan? :?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16:33

Rzaan

Altijd zoekende

Ik weet niet of je het zo moet noemen, maar er zit een stopcontact in.

• Ruud
Vandaag een Kia EV6 en BMW i4 bekeken.

De EV6 was een GT, tikkie boven budget maar als het echt wauw is dan is dat natuurlijk snel vergeten. Maar na 20 seconden naar het interieur gekeken te hebben blijkt het niet mijn auto. Heeft geeft me een playmobil-gevoel. Dat ben ik snel beu en dan wordt het huilen met inruilen 😅. Dus ook niet verder bekeken.

Dan de i4, dat ziet er qua interieur, voor mij, meer uit als een auto. Het was een m-sport in Brooklyn Grau metallic. Op zich heeft de kleur wel iets maar hij zou iets meer metallic moeten zijn zodat je in grauw weer ook ziet dat het geen pastelgrijze is.

De kofferruimte van de i4 is een stuk dieper dan de golf maar niet echt breder. En ook een stukje minder hoogte onder de hoedenplank/klep. Dat zal toch weer geklooi worden. De beenruimte achter viel me trouwens ook tegen. Daar had ik meer van verwacht. Niet dat er ooit iemand zit, maar toch dacht ik dat zo'n ding ruimer zou zijn achterin.

Dus ik denk dat het wachten wordt tot de Taycan CT of A6 etron binnen budget vallen. Maar die zal ik dan ook wel weer te groot vinden net als de id.7.

Ergo; het originele plan voor een Skoda Octavia RS gaat denk ik toch maar door. Dan bij de volgende ronde maar weer kijken of er een EV bestaat die geschikt is voor deze zeikerd.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Ruud: ik snap iets niet. Je hebt het over een budget van 40k. Polestar 2 is kaal 50 k. I4 is kaal 60 k. Dus hoezo budget?

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

daemonix schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:08:
@Ruud: ik snap iets niet. Je hebt het over een budget van 40k. Polestar 2 is kaal 50 k. I4 is kaal 60 k. Dus hoezo budget?
Jij denkt alleen in nieuw, hij heeft ook ergens genoemd dat hij kijkt naar 2e hands. Een i4 kun je wel vinden voor 40k bijv.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• daemonix
  • Niet online
True schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:09:
[...]

Jij denkt alleen in nieuw, hij heeft ook ergens genoemd dat hij kijkt naar 2e hands. Een i4 kun je wel vinden voor 40k bijv.
En dan heeft hij niet naar de onderhoudskosten van een BMW gekeken denk ik. ;)

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:48
daemonix schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:11:
[...]

En de rabbit hole van de optielijst... Heb ook i4/PS2 vergeleken maar algauw viel de i4 af. Met de PS2 had ik 2 pakketten (pilot/plus) en was ik klaar, met de i4 kwam ik vergelijkbaar in prijs modellen tegen als de PS2, maar er ontbraken altijd opties die mij tegen hielden, en full option was buiten budget. Dan maar een M3H gekozen, daar zat alles op wat ik wou :+

• Ruud
[...]

Ik ben het met je eens dat aanschaf 1 ding is en onderhoud het tweede. Maar de aanname dat ik dat vergeet is helemaal nergens op gebaseerd.

Ik kijk niet naar nieuw. Dan verlies ik al 20% als ie op naam gezet wordt. En ik kan 't niet betalen. Daarnaast heb ik gelukkig geen leaseauto meer dus kan ik gewoon kopen wat ik zou willen rekening houdend met het budget.

In het geval van BMW heb je dan premium selection dus dan ben je in ieder geval 2 jaar lang gedekt tegen echt onvoorziene kosten. In het geval van een Kia heb je zelfs erg lange fabrieksgarantie.

Voor het accupakket ga ik even uit van een jaar of 8. Kan per merk wel iets verschillen maar dit kwam ik tegen als garantietermijn.

Verder is het onderhoud van een EV toch peanuts? 🙄 In een wat snellere Golf of Octavia gaat ook 10ct per km aan onderhoud bij 10.000km per jaar. En dan gaat er nog niet eens iets echt stuk en doe ik met gemak 45k km met een setje voorbanden. Bij een verbrandingsmotor gaat er gewoon 1x per jaar nieuwe olie in bij mij. Ook al zegt de fabrikant dat het pas bij twee jaar of 30k km hoeft. En als ze dan toch bezig zijn nemen ze de rest ook mee als er iets nodig is.

Je kunt dan ook prima een auto kopen van mij. Die is perfect onderhouden zonder zuinig te doen. Autorijden kost nou eenmaal meer dan alleen brandstof/elektra en verzekeringen/wegenbelasting.

• STIMPPYYY
Ruud schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:32:
[...]

Ik ben het met je eens dat aanschaf 1 ding is en onderhoud het tweede. Maar de aanname dat ik dat vergeet is helemaal nergens op gebaseerd.

Ik kijk niet naar nieuw. Dan verlies ik al 20% als ie op naam gezet wordt. En ik kan 't niet betalen. Daarnaast heb ik gelukkig geen leaseauto meer dus kan ik gewoon kopen wat ik zou willen rekening houdend met het budget.

In het geval van BMW heb je dan premium selection dus dan ben je in ieder geval 2 jaar lang gedekt tegen echt onvoorziene kosten. In het geval van een Kia heb je zelfs erg lange fabrieksgarantie.

Voor het accupakket ga ik even uit van een jaar of 8. Kan per merk wel iets verschillen maar dit kwam ik tegen als garantietermijn.

Verder is het onderhoud van een EV toch peanuts? 🙄 In een wat snellere Golf of Octavia gaat ook 10ct per km aan onderhoud bij 10.000km per jaar. En dan gaat er nog niet eens iets echt stuk en doe ik met gemak 45k km met een setje voorbanden. Bij een verbrandingsmotor gaat er gewoon 1x per jaar nieuwe olie in bij mij. Ook al zegt de fabrikant dat het pas bij twee jaar of 30k km hoeft. En als ze dan toch bezig zijn nemen ze de rest ook mee als er iets nodig is.

Je kunt dan ook prima een auto kopen van mij. Die is perfect onderhouden zonder zuinig te doen. Autorijden kost nou eenmaal meer dan alleen brandstof/elektra en verzekeringen/wegenbelasting.
Long shot, je kan een ID7 private leasen voor 532 pm (24 tot 60mnden, maakt niet uit) 10k km… ? Octavia ook vet 👍

• Ruud
Ik kom op 650+ uit voor 3 jaar. Maar goed, is zeker geen gekke prijs maar dan betaal ik 20k als ik verzekering en belasting verreken en heb ik niets na die drie jaar. Dat red je niet qua afschrijving op een jong gebruikte lijkt me.

Ik ga het nog wat langer laten sudderen. Mocht ik nog een dillema hebben dan zal ik niet schromen om dat te posten. De info en aangedragen opties zijn zeker waardevol geweest.

• STIMPPYYY
Ruud schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:14:
Ik kom op 650+ uit voor 3 jaar. Maar goed, is zeker geen gekke prijs maar dan betaal ik 20k als ik verzekering en belasting verreken en heb ik niets na die drie jaar. Dat red je niet qua afschrijving op een jong gebruikte lijkt me.

Ik ga het nog wat langer laten sudderen. Mocht ik nog een dillema hebben dan zal ik niet schromen om dat te posten. De info en aangedragen opties zijn zeker waardevol geweest.
https://www.century.nl/ac...ruY9q3UHA-JuVSPcCM_8YAfu4

Wellicht scheelt het (ff offerte opvragen).

Afschrijving van occassion 40k EV zal ook gauw richting de 15 tot 20k gaan in 3 jaar. Reken jezelf niet te rijk :).

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:07
Ruud schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:00:
Vandaag een Kia EV6 en BMW i4 bekeken.

De EV6 was een GT, tikkie boven budget maar als het echt wauw is dan is dat natuurlijk snel vergeten. Maar na 20 seconden naar het interieur gekeken te hebben blijkt het niet mijn auto. Heeft geeft me een playmobil-gevoel. Dat ben ik snel beu en dan wordt het huilen met inruilen 😅. Dus ook niet verder bekeken.

Dan de i4, dat ziet er qua interieur, voor mij, meer uit als een auto. Het was een m-sport in Brooklyn Grau metallic. Op zich heeft de kleur wel iets maar hij zou iets meer metallic moeten zijn zodat je in grauw weer ook ziet dat het geen pastelgrijze is.

De kofferruimte van de i4 is een stuk dieper dan de golf maar niet echt breder. En ook een stukje minder hoogte onder de hoedenplank/klep. Dat zal toch weer geklooi worden. De beenruimte achter viel me trouwens ook tegen. Daar had ik meer van verwacht. Niet dat er ooit iemand zit, maar toch dacht ik dat zo'n ding ruimer zou zijn achterin.

Dus ik denk dat het wachten wordt tot de Taycan CT of A6 etron binnen budget vallen. Maar die zal ik dan ook wel weer te groot vinden net als de id.7.

Ergo; het originele plan voor een Skoda Octavia RS gaat denk ik toch maar door. Dan bij de volgende ronde maar weer kijken of er een EV bestaat die geschikt is voor deze zeikerd.
De EV6 is boven je budget, maar de (in vergelijkbare motorisering) veel duurdere i3 niet?

- Ik eet van twee walletjes: Android en IOS, Windows en MacOS

• daemonix
  • Niet online
@Ruud: Onderhoud van normale EV's is peanuts. Zoek eens uit wat het verschil is tussen de elektromotoren van BMW, en die van de rest en wat dat voor consequenties voor het reguliere onderhoud heeft. Dat speelt heel zeker bij tweedehands BMW's en is een model om de dealers op langere termijn werk te geven. :P

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:55
daemonix schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:53:
Onderhoud van normale EV's is peanuts. Zoek eens uit wat het verschil is tussen de elektromotoren van BMW, en die van de rest en wat dat voor consequenties voor het reguliere onderhoud heeft. Dat speelt heel zeker bij tweedehands BMW's en is een model om de dealers op langere termijn werk te geven. :P
En hoe groot is dat probleem nu in de praktijk?
Ik lees vooralsnog meer motor falen bij Audi en Tesla dan bij BMW.

• Ruud
STIMPPYYY schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:21:
[...]

https://www.century.nl/ac...ruY9q3UHA-JuVSPcCM_8YAfu4

Wellicht scheelt het (ff offerte opvragen).

Afschrijving van occassion 40k EV zal ook gauw richting de 15 tot 20k gaan in 3 jaar. Reken jezelf niet te rijk :).
Misschien zie ik de afschrijving iets te rooskleurig, daar kun je wel gelijk in hebben. Ik moet dit soort berichten niet 's avonds lezen. Vannacht wat liggen brainstormen en de rente van 40K op een beleggingsrekening heeft best impact op de maandelijkse prijs. Negatieve factor gaat de motorrijtuigenbelasting zijn de komende jaren.

Ik ga vanmiddag toch maar serieus naar een ID.7 kijken.
Of-Aaargh schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 20:29:
[...]

De EV6 is boven je budget, maar de (in vergelijkbare motorisering) veel duurdere i3 niet?
De EV6 GT die daar stond was 44K. Een i4 edrive40 zit op of onder de 40k. Dat er veel verschil in zit qua vermogen klopt. Een i4 M50 begint rond de 40k in Duitsland met acceptabele km-stand bij een officiele dealer. In Nederland gaan ze ook al onder de 50k. Dus een i4 in prima uitvoering (edrive40) is iets goedkoper in Nederland. En vergelijkbare motorisering is prima te vinden voor dezelfde prijs. Ik kijk niet naar nieuw. Dat vind ik zonde van het geld.
daemonix schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 23:53:
@Ruud: Onderhoud van normale EV's is peanuts. Zoek eens uit wat het verschil is tussen de elektromotoren van BMW, en die van de rest en wat dat voor consequenties voor het reguliere onderhoud heeft. Dat speelt heel zeker bij tweedehands BMW's en is een model om de dealers op langere termijn werk te geven. :P
Ik ben bekend met de techniek van BMW. Ik snap de marketing/technische reden waarom ze toch voor borstels kiezen maar dat moet tegenwoordig ook kunnen zonder borstels. En de kans op een lekkende pakking in de motor lijkt niet heel groot te zijn. Zoals gezegd, een auto rijden kost geld en soms ben je flink aan de beurt. Kun of wil je dat financiele risico niet dragen dan moet je alleen binnen garantie rijden of een andere auto kiezen.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:59

-tom-562

Oliesjeik

mitsumark schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 06:06:
[...]

En hoe groot is dat probleem nu in de praktijk?
Ik lees vooralsnog meer motor falen bij Audi en Tesla dan bij BMW.
Een auto (ja, ook een EV), bestaat uit meer dan alleen een motor... Alles er omheen kan ook stuk gaan, en dat is bij BMW zeker niet goedkoop (en de statistieken wijzen uit dat een Japanner/Koreaan toch wel wat betrouwbaarder is op dat gebied :P)

[ Voor 12% gewijzigd door -tom-562 op 03-10-2025 08:52 ]

Vaak bu'j te bang!

• Ruud
STIMPPYYY schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 19:51:
[...]

Long shot, je kan een ID7 private leasen voor 532 pm (24 tot 60mnden, maakt niet uit) 10k km… ? Octavia ook vet 👍
T kan raar lopen, van een post van mijn hand dat een ID.7 te groot is en dat private lease maar zonde van het geld is in mijn situatie naar een proefrit in een ID.7 en daarna een gereserveerd productieslot. Dank aan @STIMPPYYY.

Nu nog de velgen kiezen en de aanvraag voor het contract in gang zetten.

• STIMPPYYY
Ruud schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 20:40:
[...]

T kan raar lopen, van een post van mijn hand dat een ID.7 te groot is en dat private lease maar zonde van het geld is in mijn situatie naar een proefrit in een ID.7 en daarna een gereserveerd productieslot. Dank aan @STIMPPYYY.

Nu nog de velgen kiezen en de aanvraag voor het contract in gang zetten.
Mooi man. Gave bak en voor het geld rijd je niet goedkoper (afschrijving alleen al gaat richting de 400 p/m of meer).

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Van vrijdag tot morgen ben ik een weekendje Zweden aan het doen. En ik heb voor de tijd een Volvo C40 recharge meegekregen. Had ik nog niet in gereden maar het is natuurlijk de xc40 recharge met platgeslagen daklijn. Tot dusver 500km gemixt gereden. En die volvo lijn is gebouwd op snelheid in Zweden.

Want na 500km gemixt 110km/u een stukje, maar hoofdmoot 90km/u afwisselen met 70km/u wegen kom ik volgens de boordcomputer uit op 17.2kWh/100 km. Vooral op het 110km stuk tussen Malmo - Lund zuipt ie als een malle met 25kWh / 100km. Maar ga de snelweg af naar de autoweg en langzamer en je gaat al snel maar 19kWh/100 km. Het is alles behalve een ergonomisch design zoals de Tesla's, BYD, Porsche, Hyundai ioniq.

Ook nog tussentijds bij Kristianstad bij Tesla aan de v4 supercharger gehangen. En ik kon sneller vertrekken dan dat ik mijn kaneelbullar met koffie op had. Dus qua laadsnelheid en curve niks te klagen. Na een dag lang rond gereden te hebben nog bij Ikea aan de lader gezet zodat ik wat avondeten kon fixen. Zo'n volvo rijdt net zoals de Citroën EC4 die ik eerder had lekker comfortabel. Maar net zoals die Citroën is het gewoon een onzuinige drive train en inefficiënt gebouwd model.

Wel leuk om een geprobeerd te hebben naast een midweek op stap met de Polestar 2 LRSM met kerst.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-10 22:36
Ik zie net een buitenlandse collega hier op kantoor. Geland in Brussel, moest nog een klant bezoeken op ca 120km van Brussel, terug naar kantoor en daarna hotel om morgen terug een vliegtuig te nemen.

Dus.. huurauto. Ze geven hem een Citroen eC3 met een bereik van amper 200km... zonder laadkaarkt.

Hij was al wat in paniek omdat hij amper een laadpaal vond die een betaalkaart aanvaarde en moest zich dus behelpen met een app, betaalmethode toevoegen, QR scannen etc...
Diezelfde app werkte natuurlijk niet bij de laadpalen rond ons kantoor.. ik heb hem dus maar even geholpen met mijn kaart.

Maar waar is het verstand van die verhuurder? Autohuur zou een manier moeten zijn om mensen die (nog) niet met EV rijden een positieve ervaring te bieden. Waarom leggen ze geen laadkaart in die auto die dan nadien mee afgerekend wordt...?
En waarom verwittigen ze niet dat je een EV krijgt zodat je je kan voorbereiden bij een langere rit....

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Reiger072
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-10 16:21
Tommie12 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:20:
Ik zie net een buitenlandse collega hier op kantoor. Geland in Brussel, moest nog een klant bezoeken op ca 120km van Brussel, terug naar kantoor en daarna hotel om morgen terug een vliegtuig te nemen.

Dus.. huurauto. Ze geven hem een Citroen eC3 met een bereik van amper 200km... zonder laadkaarkt.

Hij was al wat in paniek omdat hij amper een laadpaal vond die een betaalkaart aanvaarde en moest zich dus behelpen met een app, betaalmethode toevoegen, QR scannen etc...
Diezelfde app werkte natuurlijk niet bij de laadpalen rond ons kantoor.. ik heb hem dus maar even geholpen met mijn kaart.

Maar waar is het verstand van die verhuurder? Autohuur zou een manier moeten zijn om mensen die (nog) niet met EV rijden een positieve ervaring te bieden. Waarom leggen ze geen laadkaart in die auto die dan nadien mee afgerekend wordt...?
En waarom verwittigen ze niet dat je een EV krijgt zodat je je kan voorbereiden bij een langere rit....
Dat is wel heel karig inderdaad voor die usecase. Maar is het ook niet een budget-kwestie?

Lijkt me een goedkope klasse, geen idee of hij heeft aangegeven hoeveel km's hij ging maken of dat hij alleen een goedkope elektrische auto heeft gevraagd.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:56
Gratis upgrade gekregen!
Moet er niet aan denken dat dat je eerste ervaring met een EV zou zijn, compleet onvoorbereid...

• Tommie12
Reiger072 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:20:
[...]

Dat is wel heel karig inderdaad voor die usecase. Maar is het ook niet een budget-kwestie?

Lijkt me een goedkope klasse, geen idee of hij heeft aangegeven hoeveel km's hij ging maken of dat hij alleen een goedkope elektrische auto heeft gevraagd.
Hij had een auto uit de Golfklasse gevraagd. Binnenruimte was prima als je alleen rijdt, maar een bereik van 200km is gewoon te weinig als je iets verder moet zijn, en dan geef je een laadkaart mee. Hoe moeilijk kan het zijn….

• barta123
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-10 08:58
Tommie12 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:20:

Zo ook mijn managment, Litouws moederbedrijf. Zij kwamen met drieen afgelopen week en met een E-3008. Ook het bereik van een pinda.

Ze hadden bij het hotel (uiteraard) geen laadmogelijkheid. Ook bij ons op de zaak is dat er niet. Dus ze gingen tussen de middag een keer bij een 50kW lader bij de McDonalds een half uurtje staan :+

Dan kan je krap 100km bijladen, lekker handig als je de dag daarna naar Schiphol moet vanaf omgeving Arnhem 8)7

Verhuur als je dan inderdaad een BEV verhuurt eerder iets als een Model 3 LR RWD of een CLA 250+, een relatief bescheiden EV met een enorm bereik

3MXM68, 2x FTXJ35. PV 4400Wp, fanatiek Stromeraar, Zero SR fanaat en LPG rijder - Polo 1.2 TSI Vialle LPdi, 330.000km and counting

• mitsumark
barta123 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:34:
[...]

Zo ook mijn managment, Litouws moederbedrijf. Zij kwamen met drieen afgelopen week en met een E-3008. Ook het bereik van een pinda.

Ze hadden bij het hotel (uiteraard) geen laadmogelijkheid. Ook bij ons op de zaak is dat er niet. Dus ze gingen tussen de middag een keer bij een 50kW lader bij de McDonalds een half uurtje staan :+

Dan kan je krap 100km bijladen, lekker handig als je de dag daarna naar Schiphol moet vanaf omgeving Arnhem 8)7

Verhuur als je dan inderdaad een BEV verhuurt eerder iets als een Model 3 LR RWD of een CLA 250+, een relatief bescheiden EV met een enorm bereik
Een E3008 vind ik anders nog best prima, zeker in long range.
Moet je alleen geen 150kmpu mee gaan rijden, zoals met elke SUV.
https://ev-database.org/n...0e372b8f29e9af88a7cbddfc0

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:42
[...]

Ik heb een BMW iX1 64kwh en in juni was hij 1 jaar 70.000km gereden (vanaf 1 september begonnen met rijden)
1ste onderhoud wordt juni 2026.

Wat is er duur

[ Voor 3% gewijzigd door Ferry34 op 26-10-2025 11:46 ]

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:53
Ferry34 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Ik heb een BMW iX1 64kwh en in juni was hij 1 jaar 70.000km gereden (vanaf 1 september begonnen met rijden)

Wat is er duur
Ferry, hoe is de BMW vergeleken bij je vorige wagen, de Soul?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ferry34 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:30:
[...]

Wat is er duur
Heeft de IX1 net zoals de i4 een motor met koolstofborstels, dat schijnt in een onderhoudsgevoelig onderdeel te kunnen zijn.

Ik snap overigens helemaal niets van de keuze om voor een motor met borstels te gaan |:(

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:41
revolution-nl schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:28:
[...]

Heeft de IX1 net zoals de i4 een motor met koolstofborstels, dat schijnt in een onderhoudsgevoelig onderdeel te kunnen zijn.

Ik snap overigens helemaal niets van de keuze om voor een motor met borstels te gaan |:(
Je laat tegenwoordig een accuboormachine of wasmachine al staan als er nog borstels in zitten.
In een auto wil je dat toch niet?

De borstels moeten wisselen is 1 ding, de commutator heeft ook slijtage en die vervang je niet zomaar. En hoe ga je al dat stof van die borstels uit die motor krijgen zonder de motor volledig te demonteren?

• Ophidian
  • Laatst online: 21:59
Wij zijn in een zoektocht naar een andere EV beland, niet helemaal volgens planning eigenlijk :+ We merken dat de XC40 met hond erbij nu gewoon net wat onhandig is. Bench neemt wat veel ruimte in, luxeprobleem.

Dit weekend gekeken naar een EX90 (behoorlijk te groot), ID7, Q6, A6 en I5. EX90 valt door zijn formaat af, maar wilde daar toch wel naar gekeken hebben. ID7 werd meteen afgekeurd door mijn vrouw. Q6, A6 en i5 staan nu op de lijst.

Aankomende zaterdag een A6 Avant en Q6 op de planning staan om proef te rijden. We willen er nu 1 met de kop eraf. Lijkt erop neer te komen (voor hetzelfde geld bijleggen) om ofwel een i5 te nemen van begin 25, die zijn goed in de opties, alleen nog wel voor de maart update waarmee die iets zuiniger wordt. Ofwel een A6/Q6 met minder opties, maar iets zuiniger. Mijn vrouw neigt iets meer naar een SUV achtig type weer, ik meer naar een station.

Heb gisteren de i5 gereden, reed heel goed, mijn vrouw vond die ook mooi. Qua range zou die voor ons voldoende zijn. Met onze huidige XC40 staan we ook nooit bij de snellader (alleen op vakantie). Interieur vind ik veel mooier van de BMW. Ook wel fijn om van de trilling bij 105-113 km/h af te zijn :+

Denk dat de opties worden:
1. BMW i5 begin 25 met veel opties
2. BMW i5 na maart met de update, iets zuiniger, minder opties
3. A6/Q6 met minder opties maar wel 100kWh accupakket (maar eigenlijk niet nodig...)
4. A6/Q6 met 83kWh, iets uitgebreider in de opties.

Zolang we de Audi nog niet gereden hebben, heel lastige keuze. ;)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:48
Ophidian schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:13:
Wij zijn in een zoektocht naar een andere EV beland, niet helemaal volgens planning eigenlijk :+ We merken dat de XC40 met hond erbij nu gewoon net wat onhandig is. Bench neemt wat veel ruimte in, luxeprobleem.

Dit weekend gekeken naar een EX90 (behoorlijk te groot), ID7, Q6, A6 en I5. EX90 valt door zijn formaat af, maar wilde daar toch wel naar gekeken hebben. ID7 werd meteen afgekeurd door mijn vrouw. Q6, A6 en i5 staan nu op de lijst.

Aankomende zaterdag een A6 Avant en Q6 op de planning staan om proef te rijden. We willen er nu 1 met de kop eraf. Lijkt erop neer te komen (voor hetzelfde geld bijleggen) om ofwel een i5 te nemen van begin 25, die zijn goed in de opties, alleen nog wel voor de maart update waarmee die iets zuiniger wordt. Ofwel een A6/Q6 met minder opties, maar iets zuiniger. Mijn vrouw neigt iets meer naar een SUV achtig type weer, ik meer naar een station.

Heb gisteren de i5 gereden, reed heel goed, mijn vrouw vond die ook mooi. Qua range zou die voor ons voldoende zijn. Met onze huidige XC40 staan we ook nooit bij de snellader (alleen op vakantie). Interieur vind ik veel mooier van de BMW. Ook wel fijn om van de trilling bij 105-113 km/h af te zijn :+

3. A6/Q6 met minder opties maar wel 100kWh accupakket (maar eigenlijk niet nodig...)

Waarom niet wachten op de EX60, of past dit niet uw budget, gezien je naar 2dehands modellen verwijst?

• Ophidian
RigolleM schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:43:
[...]

Waarom niet wachten op de EX60, of past dit niet uw budget, gezien je naar 2dehands modellen verwijst?
Ik wil zelf het liefst naar een station. Maar als ik naar onze EX30 kijk en de EX90 verwacht ik dezelfde designtaal in interieur. En dat vinden we toch minder.

Gezien de afschrijving op de EVs zijn we minder geneigd nieuw te bestellen en iets met de kop eraf te nemen.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

• STIMPPYYY

Zonder enige objectieve argumentatie, de I5 doen. Verreweg de mooiste. De Q6 is net zo groot als de e-tron en is gewoon een opgeblazen q4 - beide lelijk. Overigens vind ik de e-tron wel mooi.
A6 is ok, maar tov de oudere types niet mooi en een opgeleukte id7. Beide imo niet Audi waardig.

• Ophidian
@STIMPPYYY Eens, ik vind de i5 ook echt een stuk mooier. Maar we willen de Audi's nog wel rijden voor de vergelijking, ook om te zien of we niet wat missen. Mijn vrouw zei zojuist dat ze liever een i5 goed in de opties zou willen dan een 100kWh accu. Maar als we de i5 zeker weten, kunnen we ook goed op zoek naar een kandidaat en onderhandelen.

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:14
Ophidian schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:42:
@STIMPPYYY Eens, ik vind de i5 ook echt een stuk mooier. Maar we willen de Audi's nog wel rijden voor de vergelijking, ook om te zien of we niet wat missen. Mijn vrouw zei zojuist dat ze liever een i5 goed in de opties zou willen dan een 100kWh accu. Maar als we de i5 zeker weten, kunnen we ook goed op zoek naar een kandidaat en onderhandelen.
Ik heb in mei dit jaar ook een opvolger voor mijn eerste EV besteld. Ik heb toen besloten dat de range van en laadsnelheid van de vorige voldoende was, en de extra range van de A6 e-tron en de ID.7 moesten het voor mij afleggen tegenover het veel aangenamere interieur van de i5.

Alle rijtests focussen enorm op die range en die laadsnelheden, ik doe 25000 km per jaar en maak maximaal 10-15 keer per jaar gebruik van een snellader, en dat is dan nog vaak 's avonds terwijl ik op hotel zit. Er zijn in ieder geval voor mijn use case belangrijkere criteria... dus ik snap je vrouw wel.
Een Touring heeft normaal gesproken ook een lagere laadvloer dan een SUV...

• Ophidian
@sdgs Eens, wij doen met 2 ev's 40-45k kms per jaar, behoudens de vakanties staan we nooit aan de snelladers.

• mitsumark
RobbieT schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:54:
[...]

Je laat tegenwoordig een accuboormachine of wasmachine al staan als er nog borstels in zitten.
In een auto wil je dat toch niet?

De borstels moeten wisselen is 1 ding, de commutator heeft ook slijtage en die vervang je niet zomaar. En hoe ga je al dat stof van die borstels uit die motor krijgen zonder de motor volledig te demonteren?
Klopt, in theorie is een motor met borstels gevoeliger voor slijtage dan een borstelloze. Maar in de praktijk zie je bij BMW nauwelijks problemen. De i3 rijdt al ruim tien jaar met zo’n setup rond en grote aantallen motorstoringen zijn er niet.
BMW maakt zulke keuzes niet zomaar, die techniek is gewoon degelijk en er zijn in de automotive in het algemeen strenge eisen, zeker bij de Duitsers. Natuurlijk kan er na 200k km eens wat onderhoud komen kijken, maar dat geldt voor elke aandrijflijn. Tot nu toe lijkt het eerder een robuust ontwerp dan een zwak punt, en ik verwacht dat dat bij de i4 en i5 niet anders zal zijn.

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:41
mitsumark schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 21:33:
[...]

Klopt, in theorie is een motor met borstels gevoeliger voor slijtage dan een borstelloze. Maar in de praktijk zie je bij BMW nauwelijks problemen. De i3 rijdt al ruim tien jaar met zo’n setup rond en grote aantallen motorstoringen zijn er niet.
BMW maakt zulke keuzes niet zomaar, die techniek is gewoon degelijk en er zijn in de automotive in het algemeen strenge eisen, zeker bij de Duitsers. Natuurlijk kan er na 200k km eens wat onderhoud komen kijken, maar dat geldt voor elke aandrijflijn. Tot nu toe lijkt het eerder een robuust ontwerp dan een zwak punt, en ik verwacht dat dat bij de i4 en i5 niet anders zal zijn.
Heb je gelijk in.

En wat BMW met de i3 heeft, heeft Renault natuurlijk met de Zoe gedaan in die tijd.

Je ziet dat meer Europese fabrikanten (BMW, Renault) deze oplossing kiezen om maar geen permantente magneten in het anker te hoeven hebben.
Alles om maar minder afhankelijk van China te zijn, waar de zeldzame aardmetalen voor die permanente magneten in hoofdzaak vandaan komen.

Cellen voor de accu’s van Renault komen o.a. bij LG in Polen vandaan, denk dat zo alle Europese fabrikanten proberen zoveel mogelijk in de buurt te laten maken.

[ Voor 3% gewijzigd door RobbieT op 26-10-2025 22:38 ]

• Tommie12
[...]

Tja, dat is een compromis tussen een motor met permanente magneten (duur, en rare earth), en een inductiemotor die monder efficient is.

• Tommie12

Die staan ook op mijn lijstje binnen een jaar of 2.
Collega rijdt een Q6 en is heel erg tevreden, maar idd het interieur is minder dan vroeger. Net te veel hard plastic.
De i5 vind ik gewoon te lang omdat hij over de 5m gaat.
Ik zou eerder de iX3 kiezen. De nieuwe krijgt veel positieve commentaar.
En ja, de EX60 ga ik zeker ook bekijken.

• STIMPPYYY
Tommie12 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:54:
[...]

Collega rijdt een Q6 en is heel erg tevreden, maar idd het interieur is minder dan vroeger. Net te veel hard plastic.
Alleen is de nieuwe iX3 dan weer een hok om te zien 😆. Oude is wel mooi imo.

• Tommie12
STIMPPYYY schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:59:
[...]

Alleen is de nieuwe iX3 dan weer een hok om te zien 😆. Oude is wel mooi imo.
Let’s agree to disagree.
Je gaat er alleen veel te veel van zien. De leaseprijzen worden nu al gebradeerd, en de productie is maanden uitverkocht.

• STIMPPYYY
Tommie12 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 08:01:
[...]

Let’s agree to disagree.
Je gaat er alleen veel te veel van zien. De leaseprijzen worden nu al gebradeerd, en de productie is maanden uitverkocht.
Zou 'm best willen rijden. Daar niet van :P

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik dacht dat die 30% korting al in kannen en kruiken was?
https://www.nu.nl/economi...ng-op-wegenbelasting.html
Blijkbaar toch niet?

Vaak bu'j te bang!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:22

de Peer

under peer review

-tom-562 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:23:
Blijkbaar toch niet?
nee moet nog door de kamers.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:31
de Peer schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:24:
[...]

nee moet nog door de kamers.
Dit, staat letterlijk in het artikel:
De Belastingdienst laat nu weten dat de Eerste en Tweede Kamer daar nog een klap op moeten geven. De behandeling ervan begint binnenkort. "Naar verwachting is het nieuwe tarief dan in december bekend."

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-10 16:47
-tom-562 schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 13:23:
Blijkbaar toch niet?
Jammer dat het zo loopt. De kans dat een nieuw kabinet die korting vanaf 25 of 30% weer gaat ophogen lijkt me nihil.

*heeft welgeteld 6 maanden belastingvrij rond kunnen rijden in zn EV van 2200kg*

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:29
_Anvil_ schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Jammer dat het zo loopt. De kans dat een nieuw kabinet die korting vanaf 25 of 30% weer gaat ophogen lijkt me nihil.

*heeft welgeteld 6 maanden belastingvrij rond kunnen rijden in zn EV van 2200kg*
Dat is nog wel afhankelijk van hoe er vandaag gestemd gaat worden denk ik. Dus je kunt er nog invloed op uitoefenen....

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

• Holzschuh
  • Laatst online: 31-10 14:40
In de Laapas Top 10 nieuwsbrief stond het overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://mcusercontent.com/98b5b2bfcd36f31d0ee7c1fce/images/7a172bb6-d2a2-f35f-8a37-204914f50d23.png

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Holzschuh schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:26:
In de Laapas Top 10 nieuwsbrief stond het overzicht:
[Afbeelding]
Ik heb dus de goede keuze gemaakt 8)

Vaak bu'j te bang!

• Herkz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-10 14:02
_Anvil_ schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Hier iets langer, een jaar. Maar ik (en jij ook) wist al dat de motorrijtuigenbelasting flink minder wordt in 2026.

Gasloos sinds 2020.

• adjego
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:18
Herkz schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:33:
[...]

Hier iets langer, een jaar. Maar ik (en jij ook) wist al dat de motorrijtuigenbelasting flink minder wordt in 2026.
Minder is altijd goed natuurlijk, maar ik ga er vanuit dat de motorrijtuigenbelasting meer wordt in 2026 ;)

Home Assistant | ☀️ 2900 Wp PVOutput | 🔋 Tesla Model 3 RWD 2024

• _Anvil_
  • Laatst online: 29-10 16:47
Herkz schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 15:33:
[...]

De afbouw prognose was iets gunstiger toen echter :)

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:51

3_s

Nu ben ik fan van BEVs en vind ik de Standaard een kwaliteitskrant, maar in dit artikel mis ik toch wat.
Elektrische auto na twee jaar klimaatvriendelijker dan brandstofwagen
Na 2 jaar parkeren? Of 50000km per jaar?

• mitsumark
3_s schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:33:
Nu ben ik fan van BEVs en vind ik de Standaard een kwaliteitskrant, maar in dit artikel mis ik toch wat.

[...]

Na 2 jaar parkeren? Of 50000km per jaar?
Ik mis wel meer, zit op de titel na achter een paywall.

Zal wel gaan over gemiddelde kilometers (hoeveel is dat in BE? in NL 12k?), op basis van laatste rapport van ICCT is break even 17k km, dus ruim binnen 2 jaar.
https://www.autoweek.nl/a...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
mitsumark schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:44:
[...]

Zal wel gaan over gemiddelde kilometers (hoeveel is dat in BE? in NL 12k?), op basis van laatste rapport van ICCT is break even 17k km, dus ruim binnen 2 jaar.
Het originele onderzoeksrapport voor de liefhebber (sorry voor de linkdump; het is taaie kost, lijkt op een meta analyse (verwacht energie output per bron; miljoen gereden EV kilometers etc etc)

https://journals.plos.org...1371/journal.pclm.0000714

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:56
Lastig om er een getal op te plakken, want waar de break even ligt is grotendeels afhankelijk van de elektriciteitsmix waarmee geladen wordt.
En die mix verschuift naar steeds meer hernieuwbaar, maar verschilt ook van land tot land en is zelfs afhankelijk van je laadgedrag. Ik laad zelf 1 a 2 keer per week met een slimme lader tegen de laagste prijzen en vermoed dat ik de 90% hernieuwbaar wel haal op jaarbasis.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01:51

3_s

mitsumark schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 23:44:
[...]

Oeps, dat heb ik gemist.

Het is gebaseerd op de Amerikaanse markt. Hier zou het sneller moeten gaan, want onze stroom is groener.
Maar geen idee hoeveel de gemiddelde Amerikaanse auto verbruikt.
Onderzoekers van de Duke University in de VS vergeleken de CO2-emissies van elektrische auto’s met die van wagens met een verbrandingsmotor over hun hele levensduur, in een poging de discussie over de uitstoot van de twee types te beslechten. Ze hielden daarbij rekening met alle mogelijke emissies, gaande van de uitstoot van lithiummijnen of olieproductie, over het bouwen van batterijen en de wagens zelf, tot de uitstoot bij het rijden. Alleen de uitstoot die verbonden is aan de bouw van laadpalen is niet meegenomen.

Het resultaat is dat elektrische wagens hun initiële meeruitstoot ten opzichte van brandstofwagens snel inhalen. Elektrische wagens hebben een hogere uitstoot dan brandstofwagens nog voor ze een kilometer hebben gereden. Lithiummijnen zijn erg energie-intensief, batterijen maken is dat ook.

Volgens de studie hebben elektrische auto’s daardoor aanvankelijk een uitstoot die 30 procent hoger ligt dan brandstofwagens. Maar dat verandert wanneer de auto’s ook echt kilometers beginnen af te leggen. Voor brandstofwagens is daarbij rekening gehouden met de CO2-uitstoot van de verbruikte diesel of benzine, bij elektrische auto’s met de CO2-uitstoot bij het opwekken van de gebruikte elektriciteit.

Ook de bron telt mee
Na iets meer dan twee jaar rijden op basis van elektriciteit hebben elektrische auto’s hun achterstand ingehaald, besluiten de onderzoekers. Voor een hybride wagen ligt het kantelpunt op drie jaar. Dat komt omdat de uitstoot van de elektriciteit die in de batterij wordt opgeslagen per kilometer lager is dan het brandstofverbruik van een fossiele wagen.

Bovendien zijn elektrische motoren veel efficiënter dan brandstofmotoren, waarbij tweederde van de energie verloren gaat als warmte. Eerder onderzoek toonde al aan dat elektrische auto’s zelfs minder uitstoten als de opgewekte elektriciteit louter met aardgas wordt opgewekt.

Op het einde van de rit, berekend voor een levensduur van de auto’s van achttien jaar, veroorzaken brandstofwagens twee tot drieënhalf keer meer klimaatschade en luchtverontreiniging dan elektrische wagens. De onderzoekers verwachten dat het voordeel van elektrische wagens op brandstofwagens alleen maar zal stijgen, naarmate het opwekken van elektriciteit meer gebeurt met CO2-arme bronnen, zoals hernieuwbare energie.

Amerikaanse markt
De uitstoot varieert ook met de populariteit van elektrische wagens. Naarmate de productie van batterijen stijgt, moet de uitstoot per batterij dalen, besluiten de onderzoekers. Batterijwagens zullen daardoor hun achterstand sneller inhalen, naarmate er snel op die wagens wordt overgeschakeld.

De studie is gemaakt met de Amerikaanse markt in het achterhoofd. In de VS wordt nog altijd elektriciteit opgewekt op basis van steenkool en is het gebruik van aardgas wijdverbreid. Staten als Texas en Californië, die zwaar geïnvesteerd hebben in wind en zon, zijn de uitzondering. Dat maakt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van de elektriciteitsproductie in de VS hoger ligt dan bij ons. Daardoor moet de initiële CO2-uitstoot van een elektrische wagen volgens deze studie bij ons sneller gecompenseerd zijn dan in de VS.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:33
[...]

Hier even wat uitleg van medeTweaker @Bazz0847
Ik wil hier even op inhaken om wat onjuistheden (of onduidelijkheden) recht te zetten. De koolborstels voor deze motoren (zogenaamde separaat bekrachtigde synchone motoren) bekrachtigen een elektromagneet op de rotor, waar normaal neodymium permanente magneten gebruikt worden (zogenaamde permanent magneet synchrone motoren). De commutatie geschiedt bij de separaat bekrachtigde synchrone motoren hetzelfde als bij ieder ander type synchrone motor: door middel van een inverter welke een wikkelpakket van 3 fasen bekrachtigd. Dus hetzelfde als bij de motoren in een Tesla. Het verschil met de motor in een Tesla is dat de koolborstels in zo'n separaat bekrachtigde motor de stroom verzorgen voor een spoel op de rotor, die het magneetveld maakt. Dit magneetveld wordt bij een permanent-magneet motor door de (neodymium) magneten gemaakt, en nu dus door een spoel. Belangrijk te weten is dat door deze spoel een DC stroom loopt, dus géén AC stroom zoals bij de bekende goedkope borstelmotortjes.

Voor de rotorbekrachtiging van het type motor in deze BMW worden doorgaans twee sleepringen gebruikt, een voor + en een voor -, welke ononderbroken zijn en dus nauwelijks aan slijtage onderhevig (in tegenstelling tot de commutatieverzorging bij reguliere borstelmotoren, dat zijn onderbroken vlakken welke altijd vonken en dus slijtage zien). Deze koolborstels kunnen bij een deugdelijk ontwerp gemakkelijk een autoleven meegaan. Ik kan niet inschatten of dat ook geldt voor deze specifieke motor.

Dergelijke techniek heeft een aantal grote voordelen:
1) Geen rare earth nodig, dus beter voor het milieu en goedkoper (ook voor de klant!). De milieu impact ervan moet naar mijn idee veel meer ruchtbaarheid krijgen, dus bij dezen wat leesvoer: https://hir.harvard.edu/n...acy-of-rare-earth-mining/ https://www.bbc.com/futur...-the-worst-place-on-earth https://www.theguardian.c...e-earth-village-pollution
2) De grondstoffen in deze motoren komen niet of in beperkte mate uit Azië, in het bijzonder China. Neodymium voor de permanent magneet motoren (in bijvoorbeeld Teslas) wordt voor het grootste deel gewonnen in China, wat naast bovengenoemde milieuproblemen ook een geopolitieke afhankelijkheid met zich meebrengt.
3) Demagnetisatie is geen issue. Neodymium magneten demagnetiseren al bij vrij lage temperaturen, en demagnetisatie is een onomkeerbaar proces wat de motor permanent aantast, en dat is een serieus punt van zorg bij motoren met neodymium magneten, zeker onder zware belasting. (Denk aan een Tesla welke bij intensief belasten behoorlijk moet knijpen om overtemperatuur tegen te gaan.) Daar hebben separaat bekrachtigde motoren geen last van.
4) Het toerenbereik is veel groter en kan veel efficienter bereikt worden. Door simpelweg de rotorstroom (welke door deze koolborstels loopt) te regelen, kan de magnetische veldsterkte veranderd worden. Dat is equivalent aan de koppel-toerencurve on-the-fly aanpassen, waardoor veel minder blindvermogen benodigd is op hogere motortoerentallen dan met permanent-magneetmotoren. Zie het systeem als een CVT versnellingsbak, maar dan elektrisch uitgevoerd.

Het enige noemenswaardige nadeel van dergelijke motoren is dat er meer koper nodig is, en dat de vermogensdichtheid lager is (dus de motor wordt groter).

Al met al ben ik van mening dat dergelijke motoren juist een zeer interessante ontwikkeling zijn voor EVs door de eigenschappen die ze hebben.

Nog een leuke toevoeging wellicht om mijn verhaal te onderstrepen: de TGV treinstellen gebruiken exact dit motorprincipe. En dat is dus om dat het (a) een lange levensduur heeft, (b) goedkoop is, en (c) in een zeer groot snelheidsbereik kan voorzien met een hoge efficiëntie.

there's no tweak without the tweaker

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:42
Ha, leuk dat je mijn verhaal over dit motortype gevonden hebt! Hier het linkje naar de hele thread: Bazz0847 in 'BMW i4 eDrive 40 - Vlotte EV met mooi bereik en gemiste kansen'

Is alweer een paar jaar geleden, maar nog steeds relevant :)

[ Voor 13% gewijzigd door Bazz0847 op 30-10-2025 20:16 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:33
Bazz0847 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:15:
Ha, leuk dat je mijn verhaal over dit motortype gevonden hebt! Hier het linkje naar de hele thread: Bazz0847 in 'BMW i4 eDrive 40 - Vlotte EV met mooi bereik en gemiste kansen'

Gelezen voor ik in 2024 mijn i4 kocht en ergens achter in m’n brein opgeslagen. :)

there's no tweak without the tweaker

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-10 23:11

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik heb in een stuk van Centraal Beheer het volgende gelezen.
De overheid laat vanaf 2026 vervuilers, zoals brandstofleveranciers betalen voor de uitstoot van CO2. Daar staat tegenover dat thuisladers een beloning krijgen voor hun bijdrage aan duurzame mobiliteit. Die beloning krijgt de thuislader in de vorm van punten. Deze laadpunten kun je straks ook laten registeren en uitbetalen via Centraal Beheer.
Weet iemand hier iets meer van?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:43
@niki_lauda Waar lees je dat? Aan welk product van Centraal Beheer is dat gekoppeld?

Edit: hier staat wat meer info: Bob Lieftink in "Thuisladen van je EV deel 2"

[ Voor 38% gewijzigd door RichieB op 31-10-2025 08:47 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ArieR
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:23
RichieB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:45:
@niki_lauda Waar lees je dat? Aan welk product van Centraal Beheer is dat gekoppeld?

Inmiddels is het op de site van de overheid ook al iets meer uitgewerkt.

Site overheid
https://www.rvo.nl/onderw...nieuwbare-energie-vervoer

Er staat op deze site een passage:
Particulieren en ondernemers met een laadpaal registreren daarvoor de elektriciteit die ze leveren aan vervoer via een inboekdienstverlener bij de NEa

Alleen kan ik op die pagina zo niets over particulieren vinden. Er staat het onderstaande:

Wie mag inboeken
Een inboeker moet aan onderstaande voorwaarden voldoen:
  • Het is een onderneming (ingeschreven in de Nederlandse KvK) die elektriciteit levert aan vervoer (uitgezonderd spoor) in Nederland, én
  • het is een afnemer in de zin van de Elektriciteitswet, van een of meerdere aansluitingen waar elektriciteit aan vervoer wordt geleverd.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:43
@ArieR Uit de algemene voorwaarden:
Het inboeken van elektriciteit is vrijwillig maar er komen wel verplichtingen bij kijken:
  • Ieder jaar moeten inboekingen (geregistreerde leveringen) geverifieerd worden door een geaccrediteerde verificateur. De kosten hiervoor zijn voor de inboeker.
Het is voor particulieren maar zeer de vraag of die kosten gaan opwegen tegen de opbrengsten..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• ArieR
RichieB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:17:

[...]

Het is voor particulieren maar zeer de vraag of die kosten gaan opwegen tegen de opbrengsten..
Het komt dan misschien neer op €0,01 per kWh wat het oplevert (uitgegaan dat de kosten voor de tussenpersoon er al vanaf zijn). Wat per jaar bij 5000 kWh toch €50 oplevert!

• STIMPPYYY
Zodat ze precies weten hoeveel er direct vanaf je panelen straks in de auto gaat en ze kunnen belasten?

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

PeaceNlove

Deugleuter

RichieB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:17:

[...]

Wellicht dat clubs zoals Jedlix of Tibber er op inspelen? Die registreren nu al je locatie en geladen kWh , dus dat dan voor je inboeken en de opbrengst deels terugstorten zou een niet erg grote stap voor zulke bedrijven moeten zijn.

• HandyLumberjack
STIMPPYYY schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:43:
Zodat ze precies weten hoeveel er direct vanaf je panelen straks in de auto gaat en ze kunnen belasten?
Zo moeilijk is het niet om binnen je eigen huishouden een metertje te ontwijken :)

• ArieR
HandyLumberjack schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:14:
[...]

Zo moeilijk is het niet om binnen je eigen huishouden een metertje te ontwijken :)
Verwacht dat je de stand van een MID gecertificeerde meter moet doorgeven, dan is dat ontwijken een stuk lastiger omdat die gewoon meet wat er de laadpaal in gaat ongeacht de opbrengst van je zonnepanelen.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:20
Bazz0847 schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 20:15:

Zijn er nog andere merken/types die eenzelfde soort motor gebruiken als BMW hier?

• HandyLumberjack
ArieR schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 10:42:
[...]

Verwacht dat je de stand van een MID gecertificeerde meter moet doorgeven, dan is dat ontwijken een stuk lastiger omdat die gewoon meet wat er de laadpaal in gaat ongeacht de opbrengst van je zonnepanelen.
Ja, ik kan me voorstellen dat het zo zou kunnen werken, zeker als je geld krijgt voor het laden. Maar het is gewoon veel te fraudegevoelig om belasting over te heffen.

Zo kun je:
-Zorgen dat je laadpaal niet online komt om standen door te geven.
-MID meter (deels) overbruggen.
-Grannyloader gebruiken
Etc. etc.

• daemonix
  • Niet online
ArieR schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 09:10:
[...]

Inmiddels is het op de site van de overheid ook al iets meer uitgewerkt.

Site overheid
https://www.rvo.nl/onderw...nieuwbare-energie-vervoer

Er staat op deze site een passage:
Particulieren en ondernemers met een laadpaal registreren daarvoor de elektriciteit die ze leveren aan vervoer via een inboekdienstverlener bij de NEa

Alleen kan ik op die pagina zo niets over particulieren vinden. Er staat het onderstaande:

Wie mag inboeken
Een inboeker moet aan onderstaande voorwaarden voldoen:
  • Het is een onderneming (ingeschreven in de Nederlandse KvK) die elektriciteit levert aan vervoer (uitgezonderd spoor) in Nederland, én
  • het is een afnemer in de zin van de Elektriciteitswet, van een of meerdere aansluitingen waar elektriciteit aan vervoer wordt geleverd.
En daar staat dus dat het niet voor particulieren is.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 31-10 23:11

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

RichieB schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 08:45:

Ik ben lid van CB klantenpanel en kreeg de v aan of ik er voor in zou zijn. Het is dus ongeveer hetzelfde als de THG quote in BRD.
Ik ben thuislader alleen met een granny lader.

• Ophidian
Tommie12 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 07:54:
[...]

Ik wilde juist expres een station EV en niet meer een SUV. Juist op zoek naar die lengte ivm hond en kofferbak. Vandaag geslaagd met een i5 eind 2024, Fire Red Metallic en Espressobruin interieur. Nagenoeg alle opties behalve parking assistant professional (maar is nog aan te schaffen). Heel erg blij mee, echt prachtige combi. Gelukkig 1 met een leuke kleur gevonden ipv dat saaie zwart/grijs/wit/monotome gedoe :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAzdrrYjIoOKI81NHqTr2s0R02I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7y6qA2czxF0bwODEBV4Mzpj5.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vh8YMsJbG0oRkqGGeIegjSCeKvc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Eb0dpaLJR7uopk0C4qixoGhO.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/52IetkOw-jdH8rO_Q4d3YdkBW_0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/bnEv8VByRQdGXJSuTDfQ7uSK.jpg?f=user_large

Nu nog even op zoek naar hondenrek en divider en rubberen kofferbak mat. Mooie is dat ook de BMW Flexible charger erbij zit en ook de 22kW optie aangevinkt was. Handig voor Frankrijk :)

Pagina: 1 ... 370 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic