• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:43

Sony A7 iv en wat recycled glas

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Wat staat daar? Kan zelfs de titel niet lezen vanwege paywall.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat heeft te maken met de USA die alle restricties op ICE heeft laten vallen want er is geen klimaatverandering en de uitlaatgassen zijn ook absoluut niet gevaarlijk. Misschien gaan we nog beleven dat er weer lood in de benzine gaat, daar doet de motor het veel beter mee.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:08
Devian schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:09:
[...]

Spreek je uit eigen ervaring?

Mijn eigen ervaring is namelijk dat de uitvoering door Tesla in deze wel erg goed gedaan is. Ik zit tijdens het rijden vrijwel niet in menus op een scherm te zoeken.

Vrijwel alles gaat vanzelf of met de context afhankelijke buttons op het stuur.

Vorige maand een huurauto gehad, wat een bult onzinnige knoppen... Lag bijna in de kreukels voordat ik achterhaald had hoe de cc aan moest.
Als ik nu in een Tesla zou moeten rijden zou ik ook niet weten hoe de cruise control aan moet.. Dat is gewoon uitzoeken/gewenning en dat heb je met korte huur nooit, ongeacht welk merk.
Mijn knopjes op het stuur met icoontjes vind ik echter wel duidelijk, "leren" gebruiken zonder youtube of manual.

• daemonix
  • Niet online
mitsumark schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:36:
[...]

Als ik nu in een Tesla zou moeten rijden zou ik ook niet weten hoe de cruise control aan moet.. Dat is gewoon uitzoeken/gewenning en dat heb je met korte huur nooit, ongeacht welk merk.
Mijn knopjes op het stuur met icoontjes vind ik echter wel duidelijk, "leren" gebruiken zonder youtube of manual.
Nooit in een Byd gezeten? Daar zitten wel symbooltjes, maar.... wel de handleiding lezen want het werkt niet zoals je zou verwachten. ;)

• karel_G_1981
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 23:22
[...]

Scroll wheel rechts op het stuur 1x indrukken is TACC en dubbel click is autosteer. 1x gezien en je weet het voor je leven. Scherm heb je bij tesla onder het rijden nauwelijks nodig , bijna alles kan op het stuur bediend worden. de radio en bv podcasts wel maar zijn grote blokken, na 2x gedaan te hebben gaat dat volkomen automatisch.

• Tommie12
pjot1 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:33:
[...]

Wat staat daar? Kan zelfs de titel niet lezen vanwege paywall.
Stellantis zet terug in op diesels nadat ze 22 miljard afschrijven op hun slechte electrische auto’s.

Het gekke is, collega heeft een 5008 op het oog omdat hij 7 plaatsen wil. Leveringstermijn: 1 jaar.

Stellantis gaat over kop, de vraag is enkel wanneer.
Dan zie ik BMW of VW nog wel bieden op de merknaam Alfa of Lancia.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:45
Tommie12 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:09:
[...]

Ja, ik rem af en toe, maar niet iedereen doet dat, en die hebben na 4 jaar wel een probleem.

Vraag me af wat FSD gaat doen aan de wegvallende internetverbinding en de gedateerde kaarten?
Wegvallende verbinding? In 2021 door heel italie gereden. Nergens issues. Duurde wel ff met grensovergang dat wel.

• STIMPPYYY
Sonicfreak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:08:
[...]

Zo te lezen rijd je geen Tesla meer, wat rijd je nu dan?
Daarna MG en nu Honda.

• STIMPPYYY
Zjanzjak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:22:
[...]

Mafkees of niet, ik mot dat hok nie, echt, vind ze afzichtelijk en dat is wat voor mij het enige wat telt.
Al kreeg ik 'em gratis, zaag ik de stijlen door met een haakse slijptol, dak eraf, potgrond erin, mooie bloembak!
3 is toch best een aardige auto? Zeker de P. Wat vind jij aangenaam?

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:30
STIMPPYYY schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:29:
[...]

Wegvallende verbinding? In 2021 door heel italie gereden. Nergens issues. Duurde wel ff met grensovergang dat wel.
Ik heb de laatste paar (6) maanden toch echt dat soms ineens mijn verbinding voor zeker 15minuten weg is. Muziek of podcast stopt ermee en krijg een “netwerkfout” melding. En het gekke is dat het steeds op andere plekken gebeurt. Allemaal in de bovenste helft van Nederland maar niet bij de grens. Bij grensovergangen heb ik het al 6 jaar dat het zomaar 10 tot 15 minuten kan duren voor de navigatie weer een kaart laat zien en muziek weer verder gaat.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Tommie12
Himalaya schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:01:
[...]

Ik heb de laatste paar (6) maanden toch echt dat soms ineens mijn verbinding voor zeker 15minuten weg is. Muziek of podcast stopt ermee en krijg een “netwerkfout” melding. En het gekke is dat het steeds op andere plekken gebeurt. Allemaal in de bovenste helft van Nederland maar niet bij de grens. Bij grensovergangen heb ik het al 6 jaar dat het zomaar 10 tot 15 minuten kan duren voor de navigatie weer een kaart laat zien en muziek weer verder gaat.
Goh, en volgens Tesla ben ik de ‘enige’ die dat probleem heeft.

• daemonix
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:15:
[...]

Goh, en volgens Tesla ben ik de ‘enige’ die dat probleem heeft.
De enige met die VIN!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:40

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
't Begint wel aardig een Tesla fanboy vs. de criticasters discussie te worden. Gaan jullie daar uit komen denk je? :P
Geen enkele auto is perfect en ook geen enkele auto is objectief beter dan alle andere, ook Tesla niet. En dan heb je ook nog iets als smaak en persoonlijke voorkeuren.

Je kunt nog zo hard roepen dat het allemaal intuïtief is maar als ik in een submenu over een scherm moet vegen en dan moet hopen dat hij in de richting blaast die ik wil dan vind ik dat gewoon helemaal ruk. Mijn voorkeur, mijn smaak, alles via een scherm is gewoon niet voor iedereen. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• daemonix
  • Niet online
Gonadan schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:03:
't Begint wel aardig een Tesla fanboy vs. de criticasters discussie te worden. Gaan jullie daar uit komen denk je? :P
Geen enkele auto is perfect en ook geen enkele auto is objectief beter dan alle andere, ook Tesla niet. En dan heb je ook nog iets als smaak en persoonlijke voorkeuren.

Je kunt nog zo hard roepen dat het allemaal intuïtief is maar als ik in een submenu over een scherm moet vegen en dan moet hopen dat hij in de richting blaast die ik wil dan vind ik dat gewoon helemaal ruk. Mijn voorkeur, mijn smaak, alles via een scherm is gewoon niet voor iedereen. :)
En juist daarom heb je bij Tesla de mogelijkheid voor over-het-algemeen goed werkende spraakopdrachten. Helaas zijn die spraakopdrachten dan weer niet heel logisch soms. ;)

• Gonadan

Gonadan

daemonix schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:08:
[...]

En juist daarom heb je bij Tesla de mogelijkheid voor over-het-algemeen goed werkende spraakopdrachten. Helaas zijn die spraakopdrachten dan weer niet heel logisch soms. ;)
Zodat je iets kunt zeggen en dan hopen dat hij de goede kant op blaast? Nee dank je. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
daemonix schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:08:
[...]

“Maak een route naar Jan”
- “Hier is een route naar Jans Pizza’s in Barcelona”.
“Maak een route naar Jan Janssen”
- “Er is geen adres bekend voor je contact Jan Janssen”
Zelf contact opzoeken in de lijst en op het bekende adres tikken voor de route —-> “Wist je dat dit ook via een spraakopdracht kan? :(

Nee fantastisch die spraakopdrachten in een Tesla.

Edit: en nee dit issue heb ik via CarPlay of AAOS nooit.

[ Voor 4% gewijzigd door SirLenncelot op 13-02-2026 21:01 ]

• karel_G_1981
Bartjuh schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Het is wel grappig hoe Tesla zowel bovenaan (Frankrijk) als onderaan (Duitse APK) de betrouwbaarheidslijstjes kan staan :+

https://www.autoscout24.n...45rb7_CccTkQIZlmwinHJ8nRk
De tesla paradox verklaard:

https://vm.tiktok.com/ZGdu1NPUC/

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:29

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Wat een onzin in de Model 3 wist ik direct de weg, in onze BMW I3S snap ik de onlogische knoppenwinkel nog steeds niet volledig, om gek van te worden 8)7

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:59
STIMPPYYY schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 18:43:
3 is toch best een aardige auto? Zeker de P. Wat vind jij aangenaam?
Ik geef niet af op het inhoudelijke van de Tesla maar puur het uiterlijk.
En de 3 beschouw ik zelfs als de Opel Kadett van de ev's. Iedereen en zijn moeder heeft er een geloof ik.

Ik wijk af van de meeste mensen hier want ik koop een ev die ik simpelweg mooi vind.
En binnen mijn budget past.
De rest, range, laadsnelheid, inhoud, snelheid en noem maar op, doet er allemaal niet zo toe voor mij.
Waar ik nu in rijd vind ik dus bijv. het mooiste wat er te krijgen is voor mijn budget.
Maar goed, smaken verschillen, en ieder zijn meug.

• STIMPPYYY
Zjanzjak schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:38:
[...]

Ik geef niet af op het inhoudelijke van de Tesla maar puur het uiterlijk.
En de 3 beschouw ik zelfs als de Opel Kadett van de ev's. Iedereen en zijn moeder heeft er een geloof ik.

Ik wijk af van de meeste mensen hier want ik koop een ev die ik simpelweg mooi vind.
En binnen mijn budget past.
De rest, range, laadsnelheid, inhoud, snelheid en noem maar op, doet er allemaal niet zo toe voor mij.
Waar ik nu in rijd vind ik dus bijv. het mooiste wat er te krijgen is voor mijn budget.
Maar goed, smaken verschillen, en ieder zijn meug.
Waar rijdt je in? Kadet kan ook mooi zijn, maar saai als veel mensen ‘m hebben. Nieuwe 3 is wel minder populair lijkt.

• Gonadan

Gonadan

STIMPPYYY schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:43:
[...]

Waar rijdt je in? Kadet kan ook mooi zijn, maar saai als veel mensen ‘m hebben. Nieuwe 3 is wel minder populair lijkt.
@Zjanzjak rijdt een Alpine A290 als ik goed opgelet heb.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Ik rij nu een ID.7, hiervoor een model 3.
Moet zeggen dat ik de model 3 fijner vond rijden, scherper, sportiever en toch comfortabel.
Software/connectivity/app is bij tesla echt top.
De ID.7 is vooral veel ruimer, wat comfortabeler, stiller en net wat meer range.
Maar de connectivity is om te huilen, menu wel vlot, maar minder intuïtief ingericht. Ja je hebt CarPlay, maar dat werkt ook niet super.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:59
STIMPPYYY schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:43:
Zie logo. ;)

Minder populair of niet, ik zie de 3, 'oud' of nieuw in grote getale rondrijden. Is mij om het even trouwens.
Tesla is iig niet slecht in mijn beleving. En ik denk 2de hands dat het best een goede keuze is als ik het uiterlijk buiten beschouwing laat.
Maar niet voor mij, laat mij maar rondrijden in mijn schaap in wolfskleren (<-- copyright @Tommie12). 8)

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:54:
Ik rij nu een ID.7, hiervoor een model 3.
Moet zeggen dat ik de model 3 fijner vond rijden, scherper, sportiever en toch comfortabel.
Software/connectivity/app is bij tesla echt top.
De ID.7 is vooral veel ruimer, wat comfortabeler, stiller en net wat meer range.
Maar de connectivity is om te huilen, menu wel vlot, maar minder intuïtief ingericht. Ja je hebt CarPlay, maar dat werkt ook niet super.
Werkt CarPlay minder dan je gewend bent of ben je er in het algemeen minder fan van?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Puppetmaster
Ik kende het voorheen niet, dus dit is de eerste keer. :)
Maar het lijkt alsof het voor kleinere schermen ontworpen is? Alle “knoppen” zijn erg groot, inefficiënt schermgebruik.
Ook werken maar weinig apps ermee, althans die ik heb, of je moet er een abo voor afsluiten. Netflix kijken tijdens het laden of wachten zit er ook niet in.
De functionaliteit van Google Maps is verder prima onder CarPlay.
Echter gezien bovenstaande gebruik ik >95% van de tijd gewoon de ID.software GUI.
De eigen Navi heeft ook kennis van de auto en het gebruik, dat heeft Google maps onder CarPlay niet. ABRP wel, maar dan heb je een premium abo nodig. :/

[ Voor 5% gewijzigd door Puppetmaster op 14-02-2026 08:33 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• mitsumark
revolution-nl schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:08:
[...]

Wat een onzin in de Model 3 wist ik direct de weg, in onze BMW I3S snap ik de onlogische knoppenwinkel nog steeds niet volledig, om gek van te worden 8)7
Wat een onzin, bij een model 3 heb je zonder uitleg geen idee wat de knoppen op het stuur doen en of dat je een scrollwieltje uberhaupt kunt indrukken, laat staan dat het logisch is dat je daarmee de cruise control aanzet, en 2x indrukken is al helemaal niet zelf te bedenken.
Als je de auto koopt zoek je dat ff uit, maar als je een auto huurt, waar de discussie mee begon, denk ik niet dat je dat veilig tijdens het rijden kunt uitzoeken.

De i3 vind ik zelf inderdaad ook niet echt logisch, eerst systeem inschakelen met een knop, en dan pas " set".
Afstand en snelheid aanpassen vind ik dan wel weer intuitief.
Bij mijn mercedes kan ik gewoon direct set indrukken, en dan staat ie op ACC, zo simpel kan het dus.
Alleen dan weer jammer dat snelheid veranderen zo'n capacitief slidertje is 8)7 , kunt niet alles hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door mitsumark op 14-02-2026 10:07 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-02 16:53
mitsumark schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:06:
[...]

Wat een onzin, bij een model 3 heb je zonder uitleg geen idee wat de knoppen op het stuur doen en of dat je een scrollwieltje uberhaupt kunt indrukken, laat staan dat het logisch is dat je daarmee de cruise control aanzet, en 2x indrukken is al helemaal niet zelf te bedenken.
Als je de auto koopt zoek je dat ff uit, maar als je een auto huurt, waar de discussie mee begon, denk ik niet dat je dat veilig tijdens het rijden kunt uitzoeken.

De i3 vind ik zelf inderdaad ook niet echt logisch, eerst systeem inschakelen met een knop, en dan pas " set".
Afstand en snelheid aanpassen vind ik dan wel weer intuitief.
Bij mijn mercedes kan ik gewoon direct set indrukken, en dan staat ie op ACC, zo simpel kan het dus.
Alleen dan weer jammer dat snelheid veranderen zo'n capacitief slidertje is 8)7 , kunt niet alles hebben.
Ook hier weer, je spreekt niet uit eigen ervaring en roept gewoon wat.

Zie de knoppen:

https://www.tesla.com/own...FC-8D10-B7B1BBCFCB1F.html

Ik denk overigens dat dit wel allemaal offtopic begint te gaan voor dit topic. Punt is dat er voor mij, tijdens het rijden, vrijwel geen moment is dat ik op het scherm in menu's loop te klooien.

Alles staat automatisch of zijn zaken(ventilatorrooster stand) die je eens instelt en daarna niet meer. Vervolgens is het allemaal profielgebonden en word het gesynchroniseerd over elke Tesla waar je in zit. Zaken die je tijdens het rijden wilt doen zit vrijwel overal een dedicated knop voor op het stuur.

Radio zijn grote knoppen en met 2x drukken ben je gewisseld.

[ Voor 21% gewijzigd door Devian op 14-02-2026 10:22 . Reden: Genuanceerd en uitgebreid ]

https://wren.co/join/Devian

• mitsumark
Devian schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:12:
[...]

Ook hier weer, je spreekt niet uit eigen ervaring en roept gewoon wat.
Ook, weer?
Geen eigen ervaring? Dus die proefritten heb ik me ingebeeld?
Zoals ik zei, je hebt "instructies" nodig om te weten hoe de CC aan moet, dit verzin je zelf niet.
Ik denk overigens dat dit wel allemaal offtopic begint te gaan voor dit topic. Punt is dat er voor mij, tijdens het rijden, vrijwel geen moment is dat ik op het scherm in menu's loop te klooien.

Alles staat automatisch of zijn zaken(ventilatorrooster stand) die je eens instelt en daarna niet meer. Vervolgens is het allemaal profielgebonden en word het gesynchroniseerd over elke Tesla waar je in zit. Zaken die je tijdens het rijden wilt doen zit vrijwel overal een dedicated knop voor op het stuur.

Radio zijn grote knoppen en met 2x drukken ben je gewisseld.
Als je het eenmaal weet werkt het prima inderdaad, maar ieder heeft alsnog zijn eigen voorkeuren.
Ik ben regelmatig met de hoeveelheid en richting van lucht bezig, afhankelijk van de temperatuur/ omgeving, dus dat zou ik zelf liever niet via een scherm doen.

• Gonadan

Gonadan

Met de kans in herhaling te vallen: het is gewoon erg persoonlijk, er is geen goed of slecht.

De één stelt dingen één keer in en nooit meer ik zoek vaak naar een optimum en pas dingen vaak aan omstandigheden aan (zo ook ventilatie). Daarmee heb ik automatisch andere eisen aan bediening.

Wees daarmee ook realistisch in de discussie. Als je zelf geen behoefte hebt is het nogal logisch dat je knoppen niet mist of het scherm niet in hoeft, maar dat maakt niet dat niemand anders het kan missen. Velen willen namelijk wél dingen aanpassen

[ Voor 30% gewijzigd door Gonadan op 14-02-2026 11:14 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:45
mitsumark schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:10:
[...]
Zoals ik zei, je hebt "instructies" nodig om te weten hoe de CC aan moet, dit verzin je zelf niet.
[...]
Wat is er onduidelijk aan het symbool bij het rechter scroll wheel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWfTbiQPJGAx3-2WZJLhtrcCuEQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/yq18Wk25LzeyIqGEXUi5tycH.png?f=user_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:17
RichieB schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:24:
[...]

[Afbeelding]
Ik zag het ook niet onmiddellijk toen ik test reed met een M3H, wel eens goed naar het stuur gekeken toen ik ff stil stond en ja toen pas had ik het door.
Daarna test gereden met een MY (legacy) en daar duwde ik ook op de knop, maar blijkbaar was dat dan met de hendel.
Ik heb nu terug een bedrijfswagen, maar een Volvo, en daar staat het links ipv rechts, je wilt niet weten hoeveel keer ik rechts zit te duwen :+

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:19
RigolleM schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:35:
[...]

Ik zag het ook niet onmiddellijk toen ik test reed met een M3H, wel eens goed naar het stuur gekeken toen ik ff stil stond en ja toen pas had ik het door.
Daarna test gereden met een MY (legacy) en daar duwde ik ook op de knop, maar blijkbaar was dat dan met de hendel.
Ik heb nu terug een bedrijfswagen, maar een Volvo, en daar staat het links ipv rechts, je wilt niet weten hoeveel keer ik rechts zit te duwen :+
Tesla is het enige merk waar die CC instellingen rechts staan.
Het is wat mij betreft ook één van de slechtste implementaties voor een CC besturing (en ja, ik heb 5 jaar teveel ervaring van met een Tesla te rijden (heb 5 jaar met een model 3 gereden).
Na 5 jaar was ik nog steeds mijn volume aan 't wijzigen ipv mijn snelheid...

Zelf vind ik de aparte hendel zoals ik die 20 jaar geleden had op een Peugeot nog de beste implementatie. Huidig systeem van BMW (met een memory voor de laatste preset en de mogelijkheid om de wettelijke snelheidslimiet automatisch over te nemen (waarbij die snelheidslimiet in 99% van de gevallen correct is, in tegenstelling tot bij Tesla), best wel OK.
Maar het is allemaal persoonlijk. En ik denk dat ik ook een beetje off-topic is

Dus even on-topic
https://www.autoreview.nl...actieradius-overschrijden

Ik blijf me toch verbazen dat mensen niet beseffen wat de WTLP norm is. De gemiddelde snelheid van die norm is 47 km/h. Dat een wagen bij een gemiddelde snelheid van 80 km/h die WLTP range overtreft, geeft aan dat producenten niet sjoemelen bij het publiceren van hun range.
Het geeft alleen maar aan dat de WLTP norm verkeerd geïnterpreteerd wordt, en dat het aandeel autosnelweg in die norm zo beperkt is dat het geen maatstaf is voor je range bij 120 km/h (maar je kan die waarde dus wel gewoon apart consulteren bij veel merken).

Bij mijn woon-werkverkeer doe ik deze maand (op winterbanden) ook beter dan de WLTP van mijn wagen, gewoon omdat ik naar mijn werk over veel relatief trage wegen rijd, zonder veel oponthoud, en steeds voldoende lange afstand, zodat de initiële 'kost' van het opwarmen van het interieur over meer km kan verdeeld worden (i5 Touring, deze maand verbruik van 15.5 kWh/100 km).

• STIMPPYYY
sdgs schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:52:
[...]

Het is wat mij betreft ook één van de slechtste implementaties voor een CC besturing (en ja, ik heb 5 jaar teveel ervaring van met een Tesla te rijden (heb 5 jaar met een model 3 gereden).

Zelf vind ik de aparte hendel zoals ik die 20 jaar geleden had op een Peugeot nog de beste implementatie. Huidig systeem van BMW (met een memory voor de laatste preset en de mogelijkheid om de wettelijke snelheidslimiet automatisch over te nemen (waarbij die snelheidslimiet in 99% van de gevallen correct is, in tegenstelling tot bij Tesla), best wel OK.

Dus even on-topic

Ik blijf me toch verbazen dat mensen niet beseffen wat de WTLP norm is. De gemiddelde snelheid van die norm is 47 km/h. Dat een wagen bij een gemiddelde snelheid van 80 km/h die WLTP range overtreft, geeft aan dat producenten niet sjoemelen bij het publiceren van hun range.
Het geeft alleen maar aan dat de WLTP norm verkeerd geïnterpreteerd wordt, en dat het aandeel autosnelweg in die norm zo beperkt is dat het geen maatstaf is voor je range bij 120 km/h (maar je kan die waarde dus wel gewoon apart consulteren bij veel merken).

Bij mijn woon-werkverkeer doe ik deze maand (op winterbanden) ook beter dan de WLTP van mijn wagen, gewoon omdat ik naar mijn werk over veel relatief trage wegen rijd, zonder veel oponthoud, en steeds voldoende lange afstand, zodat de initiële 'kost' van het opwarmen van het interieur over meer km kan verdeeld worden (i5 Touring, deze maand verbruik van 15.5 kWh/100 km).
Bij mijn Honda staan ze ook rechts. De eerste m3 was perfect met die hendel en de knopjes. Alles wat ik erna of ervoor heb gereden was en is slechter geïmplementeerd. Slechte van allemaal is de VW die ik nu heb. Lullig klein hendeltje. Hebben ze denk ik lang gebruikt binnen de VAG groep, maar nu niet meer dacht ik.

• daemonix
  • Niet online
sdgs schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 12:52:
[...]

Nee, Kia/Hyundai ook
PEBKAC dus. Je spiergeheugen maakte de fout, dat is niet de schuld van Tesla.
Ik heb zelden dat de automatisch ingestelde wettelijke max snelheid niet klopt in de Tesla. Niet anders dan bij andere auto's die ik heb gehad. Het enige dat er niet op zit is het geheugen.
Dus even on-topic

Eens. WLTP is alleen een vergelijkings getal, niet de range van de auto.

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:56:
Ik kende het voorheen niet, dus dit is de eerste keer. :)
Maar het lijkt alsof het voor kleinere schermen ontworpen is? Alle “knoppen” zijn erg groot, inefficiënt schermgebruik.
Dat zou goed kunnen. Zelf gebruik ik Android Auto maar dan pas ik de DPI aan (kan met AA wireless) omdat ik het anders standje slechtzienden vind. En ik heb geen groot scherm, het is inherent aan het UI ontwerp denk ik.
Ook werken maar weinig apps ermee, althans die ik heb, of je moet er een abo voor afsluiten. Netflix kijken tijdens het laden of wachten zit er ook niet in.
De functionaliteit van Google Maps is verder prima onder CarPlay.
Echter gezien bovenstaande gebruik ik >95% van de tijd gewoon de ID.software GUI.
De eigen Navi heeft ook kennis van de auto en het gebruik, dat heeft Google maps onder CarPlay niet. ABRP wel, maar dan heb je een premium abo nodig. :/
Klopt, veel apps mogen niet omdat het niets meer auto rijden te maken heeft. Dat vind ik persoonlijk juist een goede beperking.
Maar je hebt inderdaad ook apps die ineens extra geld gaan vragen om via een AA of CP opgestart te kunnen worden, dat is wel irritant.

Maar de dingen die je noemt zijn niet specifiek in combinatie met de ID7, het zijn algemene eigenschappen van CP en AA.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sdgs
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:19
STIMPPYYY schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:08:
[...]
[...]

PEBKAC dus. Je spiergeheugen maakte de fout, dat is niet de schuld van Tesla.
OK, maar dat neemt niet weg dat het de slechtste wagen is die ik ooit heb gehad. Geen demping, niet helemaal waterdicht, uitermate onbetrouwbaar en uitermate slechtte service (6 x defecten)
Ik heb zelden dat de automatisch ingestelde wettelijke max snelheid niet klopt in de Tesla. Niet anders dan bij andere auto's die ik heb gehad. Het enige dat er niet op zit is het geheugen.
Bij mijn Model 3 zat 40% van de tijd fout voor mijn woon-werkverkeer. Bij mijn twee collega's ook die samen met me een model 3 kochten,
Ik woon in B, ik hoor nog wel eens Nederlanders aangeven dat ze daar geen probleem mee hadden. HIer was het in ieder geval onwaarschijnlijk slecht. Wagen heeft gedurende 2 jaar ook systematisch afgeremd naar 60 km/h op de snelweg bij twee opeenvolgende afritten, zonder interventie van mijn kant. En op de verkeerswisselaar die ik verderop wel gebruikte, heb ik meer dan een jaar moeten reklening houden dat de wagen mijn snelheid naar 120km/h per verhoogde zonder lmijn tussenkomst, terwijkl ik daar maar 70 km/h mocht.
Mijn nieuwe wagen is dat welgeteld 500m op een afstand van 50 km. Maar in mijn i5 kan ik die snelheid gewoon aanpassen en toch de rijondersteuning blijven behouden. In de Tesla was dat niet het geval.

• SirLenncelot
  • Niet online
We hadden ooit een Renault en een Citroën met een identiek stuur maar de functies van de knoppen bijna gespiegeld. Dat was pas een mindf*ck.

Overigens zou het niet gek zijn als dit soort functies in alle auto’s op dezelfde plek te bedienen zouden zijn. Ik heb in de afgelopen drie jaar 5 verschillende auto’s gereden en het was 5x anders ingedeeld met grofweg dezelfde functionaliteit.

• Puppetmaster
Gonadan schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:52:
[...]
Klopt, veel apps mogen niet omdat het niets meer auto rijden te maken heeft. Dat vind ik persoonlijk juist een goede beperking.
Tuurlijk niet tijdens het rijden, maar als je in P staat zou dat wel fijn zijn.
Bij de Model 3 ging Netflix ook automatisch meteen uit als je naar D schakelde.
Werkte prima en zonder extra gevaar. :)

• Gonadan

Gonadan

Puppetmaster schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:40:
[...]

Tuurlijk niet tijdens het rijden, maar als je in P staat zou dat wel fijn zijn.
Bij de Model 3 ging Netflix ook automatisch meteen uit als je naar D schakelde.
Werkte prima en zonder extra gevaar. :)
AA en CP hebben geen weet van de auto zelf op dat gebied. Op basis van snelheid gemeten met GPS kunnen ze nog bepaalde dingen blokkeren maar dat is het dan ook wel.

Plus app bouwers moeten hun apps specifiek geschikt maken, velen hebben daar gewoon geen zin in. Feitelijk moet je dus Netflix erop aan kijken dat zij hun best niet doen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SirLenncelot
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:50:
[...]

AA en CP hebben geen weet van de auto zelf op dat gebied. Op basis van snelheid gemeten met GPS kunnen ze nog bepaalde dingen blokkeren maar dat is het dan ook wel.

Plus app bouwers moeten hun apps specifiek geschikt maken, velen hebben daar gewoon geen zin in. Feitelijk moet je dus Netflix erop aan kijken dat zij hun best niet doen. :P
CarPlay kan het wel, het is afhankelijk van de fabrikant van het voertuig of die mogelijkheid benut wordt. Ford doet het volgens mij in de Mach-E wel.

https://support.apple.com...e/iphone/iphc5e3a4b4b/ios

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:32
AA en ACP kunnen best veel informatie van de auto verwerken. De Autofabrikant moet dit echter wel toelaten.

• Gonadan

Gonadan

Dat vind ik vaak wel irritant. Dat het niet alleen per merk en zelfs type auto verschilt hoe de software van de auto zelf werkt maar dat zelfs externe software daardoor verschilt in gedrag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• karel_G_1981
Tommie12 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 17:57:
[...]

Stellantis zet terug in op diesels nadat ze 22 miljard afschrijven op hun slechte electrische auto’s.

Het gekke is, collega heeft een 5008 op het oog omdat hij 7 plaatsen wil. Leveringstermijn: 1 jaar.

Stellantis gaat over kop, de vraag is enkel wanneer.
Dan zie ik BMW of VW nog wel bieden op de merknaam Alfa of Lancia.
Wat een wanbeleid bij dit bedrijf zeg , verbazingwekkend dat ze nog niet failliet zijn. Nu terug naar diesel is gewoon krankzinnig

• Tommie12
karel_G_1981 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:12:
[...]

Wat een wanbeleid bij dit bedrijf zeg , verbazingwekkend dat ze nog niet failliet zijn. Nu terug naar diesel is gewoon krankzinnig
Dit is gewoon heel korte termijnpolitiek.

Ik werk bij een van de grootste fabrikanten van versnellingsbakken. (Maar dan wel in een andere divisie)
Laatst nieuws op ons portaal, en ook in de pers dat er een langlopend contract is verlengd om verder versnellingsbakken voor hybride auto’s (de fameuze 8HP) te leveren aan BMW tot ver in de jaren 30. Dat is ook in de pers geweest.
En ja, de duitsers begonnen al feest te vieren… en ondertussen worden projecten voor electrische aandrijving opgeschort.
Dan weet je dat de managers die dat aan sturen gewoon niet verder dan een jaar of 2-3 vooruit kijken.

• SirLenncelot
  • Niet online
Of de markt is groter dan Europa alleen en men ziet daarbuiten nog enorme kansen voor verbrandingsmotoren.

• Tommie12
SirLenncelot schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:35:
Of de markt is groter dan Europa alleen en men ziet daarbuiten nog enorme kansen voor verbrandingsmotoren.
Je ziet toch zo dat die volumes alleen gaan zakken.

Dat er nog wat winst uit dat project/product gehaald wordt, dat is prima.
Maar dat het bedrijf bijna niks op de plank heeft voor EVs is meer dan zorgwekkend.

Ik (en nog wat collega’s) zagen het een beetje als een feestje in het lijkenhuis.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:49
SirLenncelot schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:35:
Als je denkt aan ontwikkelingslanden, ik vrees er voor. Die doen vollebak aan leapfrogging.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:59
Kia heeft tegenwoordig de CC instellingen links, althans in de EV6 die ik rijd wel.
In de Hyundai Ioniq Electric zat het wel rechts.

• rainvs
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:21
Gonadan schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:03:

@Gonadan
Wellicht is Toyota wat voor je. Toyota bezuinigd de knoppen niet weg. Ook de aankomende EV modellen krijgen knoppen.

Tevens let de Euro NCAP met de vernieuwde protocollen op fysieke knoppen en of het intuïtief werkt.

• Gonadan

Gonadan

rainvs schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:30:
[...]

@Gonadan
Wellicht is Toyota wat voor je. Toyota bezuinigd de knoppen niet weg. Ook de aankomende EV modellen krijgen knoppen.

Tevens de Euro NCAP let met de vernieuwde protocollen op fysieke knoppen en of het intuïtief werkt.
Is dat waarom Tesla van die richtingaanwijzer op het stuur af is gestapt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tommie12
Wozmro schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:49:
[...]

Als je denkt aan ontwikkelingslanden, ik vrees er voor. Die doen vollebak aan leapfrogging.
Ethyopië en Nepal staan in de top 10 als je kijkt naar percentage EV bij verkoop van nieuwe auto’s.
Nu is Nepal maar een markt van 15k nieuwe auto’s per jaar, maar ze doen het blijkbaar onwille van de Smog.

Er zijn nogal wat bedrijven in de autowereld die blindelings hun Kodak of Nokia moment tegemoet lopen.

• Tommie12
Gonadan schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 20:31:
[...]

Ik denk dat ze daar bakken kritiek op gekregen hebben.

Ik hou van weinig knoppen, maar een stengel links en rechts vind ik toch essentieel.
En in een Tesla mis ik toch knoppen voor de mistlichten. Die aanzetten op het scherm vind ik echt niet intuitief en misschien zelfs gevaarlijk.

Maar ik had laatst een BMW1 als vervangauto, en die had voor de ACC echt 8 knoppen op het stuur… dat is gewoon slecht design.

• rainvs
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01:21
[...]

@Gonadan
Google 'AI' geeft me ''Tesla is officially bringing back the traditional turn signal stalk to the refreshed Model 3'' ### ''This move comes after Tesla’s head engineer acknowledged that the company may have removed too many physical controls.''

Echter wellicht speelt de vernieuwde EURO NCAP protocol ook mee; fabrikanten scoren graag hoog.

• Gonadan

Gonadan

AI zegt me niet zoveel, maar het lijkt mij aannemelijk dat er een hoop Europese kritiek op was. Ook vanuit bestuurders (in het verkeer dus).

[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 14-02-2026 20:49 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• SirLenncelot
  • Niet online
[...]

Denk eerder dat het vanuit klantfeedback gekomen is. Net als waarom het yoke-stuur in de model S optioneel werd.

Waarom een miljardenbedrijf daar tijdens de ontwikkeling niet achterkomt is mij een raadsel. Die trajecten zullen toch vol staan met test- en focusgroepen?

• Gonadan

Gonadan

SirLenncelot schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:41:
[...]

Denk eerder dat het vanuit klantfeedback gekomen is. Net als waarom het yoke-stuur in de model S optioneel werd.

Waarom een miljardenbedrijf daar tijdens de ontwikkeling niet achterkomt is mij een raadsel. Die trajecten zullen toch vol staan met test- en focusgroepen?
Ja maar het blijven ook Amerikanen, die denken dat ze zelf maatstaf voor de wereld zijn. Zou me niets verbazen dat ze met testen nooit een rotonde tegen zijn gekomen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• mitsumark
RichieB schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:24:
[...]

[Afbeelding]
Het symbool is duidelijk, gelijk aan andere merken, maar daar kun je niet op drukken.
Als je aan dat wieltje draait, gaat dan de CC aan, of de ruitenwisser, of maak je een video, of ...?
Oh, je kunt er ook op drukken, meerdere keren, wat gebeurt er dan?

Nogmaals, als je de manual leest of een filmpje kijkt weet je het, daarna geen enkel probleem.
Maar klagen dat je bij een ander merk de CC niet kon vinden en bij je Tesla wel vind ik dan te ver gaan. Wat mij betreft is het de minst intuitieve/duidelijke implementatie.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:00

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

En dan iets heel anders.
In een recente video vergelijk auto, motor und sport de WLTP tussen ICE auto’s en BEV auto’s 🚙
Wat ik niet begrijp is zijn uitspraak van rond de 15 minuten waarin hij stelt dat een BEV minder efficiënt is dan BEV bij hogere snelheden.
Ik zou denken de luchtweerstand is voor beiden even hoog (of is het groot) bij elke snelheid.

Link erbij
YouTube: Höherer Verbrauch & weniger Reichweite? Das verbrauchen E-Autos & Ve...

[ Voor 27% gewijzigd door niki_lauda op 14-02-2026 22:56 . Reden: Link ]

• Tommie12
niki_lauda schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:36:
En dan iets heel anders.
In een recente video vergelijk auto, motor und sport de WLTP tussen ICE auto’s en BEV auto’s 🚙
Wat ik niet begrijp is zijn uitspraak van rond de 15 minuten waarin hij stelt dat een BEV minder efficiënt is dan BEV bij hogere snelheden.
Ik zou denken de luchtweerstand is voor beiden even hoog (of is het groot) bij elke snelheid.
Herlees je zin nog eens, want zo snap ik het ook niet.

Spoilet: autojournalisten en kennis van fysische wetten…. Ze praten gewoon hun lezers na.

• SirLenncelot
  • Niet online
niki_lauda schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:36:
En dan iets heel anders.

Link erbij
YouTube: Höherer Verbrauch & weniger Reichweite? Das verbrauchen E-Autos & Ve...
Hij zegt toch dat BEV’s super efficiënt met energie omgaan waardoor rijden op hoge snelheid veel meer impact heeft op verbruik dan bij een “verbenner” die al zo onzuinig met zijn energie omspringt dat de impact van de hoge snelheid minder groot is.

• Puppetmaster
Idd, de marginale energieverschillen zijn een groter percentage van het basisverbruik.
Dat komt niet doordat de natuurwetten anders zijn, noch dat EV’s minder efficiënt worden op hogere snelheid. :)

• Puppetmaster
sdgs schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 14:34:
[...]
OK, maar dat neemt niet weg dat het de slechtste wagen is die ik ooit heb gehad. Geen demping, niet helemaal waterdicht, uitermate onbetrouwbaar en uitermate slechtte service (6 x defecten)
Tja, jouw n=1 staat diametraal tegenover mijn n=1. Dat middelt dus mooi uit. :)

Als je een auto niet wilde maar wel moest rijden en het niet willen 5 jaar aanhoudt, dan zijn dat 5 zware jaren idd. ;)

• daemonix
  • Niet online
Puppetmaster schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:32:
[...]

Tja, jouw n=1 staat diametraal tegenover mijn n=1. Dat middelt dus mooi uit. :)

Als je een auto niet wilde maar wel moest rijden en het niet willen 5 jaar aanhoudt, dan zijn dat 5 zware jaren idd. ;)
Inderdaad! n>2 hoor, de Tesla bevalt ook mij prima. Al 2 jaar (en al meerdere auto's hier verkocht door mond-tot-mond reclame en proefritjes met de mijne. Allemaal tevreden rijders, net als de overige 5 Tesla rijders hier :P

• Gonadan

Gonadan

Kennen jullie dat liedje van Frozen? -O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• daemonix
  • Niet online
Gonadan schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 23:40:
Kennen jullie dat liedje van Frozen? -O-
Gelukkig niet.

Pagina: 1 ... 387 388 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic