Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
En jij kan geen enkele kritiek op Tesla laten voorbij gaan.revolution-nl schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:59:
[...]
Daar ging mijn koffie.
Tesla wordt vanuit de markt nog steeds als de benchmark geclassificeerd als het gaat om infotainment en de gehele software stack.
Dat Tesla niet jouw merk is, dat is een ander verhaal.
Ik heb die problemen, en Tesla lost ze niet op ondanks tickets, dus is het rommel.
Je kan er echt niet omheen dat Tesla structureel met maanden oude kaarten werkt.
En afgelopen week was ik onderweg met een 3 jaar oude Audi Q8, en die kon wel correct de snelheidsborden lezen. Op 1000km geen stuurjerks of phantombrakes… net zoals ik dat kende uit mijn Volvo van 2018
Sony A7 iv en wat recycled glas
Lang niet door iedereen hoor :-) Het is snel en responsief maar qua interface, functionaliteiten en keuzes is er best veel op aan te merken.revolution-nl schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:59:
[...]
Daar ging mijn koffie.
Tesla wordt vanuit de markt nog steeds als de benchmark geclassificeerd als het gaat om infotainment en de gehele software stack.
Dat Tesla niet jouw merk is, dat is een ander verhaal.
Enlighten us?SirLenncelot schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:29:
[...]
Lang niet door iedereen hoor :-) Het is snel en responsief maar qua interface, functionaliteiten en keuzes is er best veel op aan te merken.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
[ Voor 86% gewijzigd door We Are Borg op 18-09-2026 02:55 ]
Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>
Heb ik al een paar keer geschreven, en dan blijft het wel eens stil
Podcasts beginnen opnieuw als je ergens parkeert en een paar uur later terug vertrekt.
Mijn telefoon koppelt zich regelmatig los (en dat heb ik echt nog nooit gehad in een andere auto)
Navi loopt hopeloos achter tov Waze, en behoorlijk regelmatig verliest de auto connectie terwijl de telefoon wel nog verbinding heeft.
TuneIn werkt slecht, kon in het in UK deze zomer niet aan de praat krijgen.
En dat kan niet incidenteel alleen bij jou zijn? Ik denk dat er heel veel meer geklaagd zou worden als dit algemeen zou zijn, met uitzondering van de vergelijking tussen Waze en de navigatie.Tommie12 schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:50:
[...]
Heb ik al een paar keer geschreven, en dan blijft het wel eens stil
Podcasts beginnen opnieuw als je ergens parkeert en een paar uur later terug vertrekt.
Mijn telefoon koppelt zich regelmatig los (en dat heb ik echt nog nooit gehad in een andere auto)
Navi loopt hopeloos achter tov Waze, en behoorlijk regelmatig verliest de auto connectie terwijl de telefoon wel nog verbinding heeft.
TuneIn werkt slecht, kon in het in UK deze zomer niet aan de praat krijgen.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Maar goed, in dit topic zijn al zoveel Tesla vs. the rest discussies gevoerd.. daar kom je toch niet uit. Belangrijk voor iedereen is volgens mij: wat voor jou een no brainer lijkt, ligt voor anderen heeeeel anders..
[ Voor 22% gewijzigd door JTHZZ op 13-09-2026 20:49 ]
Klopt ieder zijn voorkeuren, en dat is prima. Feit is dat de Tesla infotainment en software stack ansich in de automotive nog steeds door de markt als benchmark wordt beschouwd.JTHZZ schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:47:
Tesla: Geen CarPlay dus niet de navigatie gebruiken die je fijn vindt, of teams of flitsmeister. Geen online kaart die actueel is maar wachten op ‘kaartupdates’, alleen automatisch navigeren langs superchargers terwijl je soms langs andere laders wilt. Niet voor iedereen belangrijk maar helaas heeft iedereen andere voorkeuren.. Anders zouden we allemaal hetzelfde merk auto rijden.
Maar goed, in dit topic zijn al zoveel Tesla vs. the rest discussies gevoerd.. daar kom je toch niet uit. Belangrijk voor iedereen is volgens mij: wat voor jou een no brainer lijkt, ligt voor anderen heeeeel anders..
Dat past misschien niet in @Tommie12 zijn straatje en daar vind hij misschien iets, van dat mag. De markt zegt iets anders dan die n=1
Het klopt ook dat de mening van die markt dan weer wel in mijn straatje past. Ik heb ook draadloze carplay in de i3s van mijn vrouw, maar ik blijf dat gepiel en geprutst vinden. Wanneer je telefoon een keer niet draadloos koppelt ben je dan ook nog eens direct de sjaak
Dan laat ik alle knoppen en wir-war aan menu's van de auto zelf nog buiten beschouwen. Ik raak altijd helemaal de weg kwijt in dat ding. Het gebeurt zelfs regelmatig dat ik de sleutel in de auto laat liggen als ik naar de supermarkt ga
Qua rijden beleving blijft de i3s dan weer wel erg leuk
[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 13-09-2026 21:01 ]
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Als ik deze willekeurige website zo lees staat Tesla inderdaad bovenaan, maar niet mijlenver. De concurrentie is blijkbaar in staat om heel dicht in de buurt te komen.revolution-nl schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:58:
[...]
Klopt ieder zijn voorkeuren, en dat is prima. Feit is dat de Tesla infotainment en software stack ansich in de automotive nog steeds door de markt als benchmark wordt beschouwd.
Dus vind het geen sterk argument om voor Tesla te kiezen eerlijk gezegd
https://truemotionauto.co...-ev-infotainment-systems/If you want the most integrated, frequently updated experience, Tesla and Rivian lead. If you want a luxurious, AI-assisted system that still plays nicely with your phone, Mercedes MBUX and BMW iDrive are the picks. And if you live in Google's world, the growing roster of Google built-in EVs may suit you best. Whichever you choose, spend real time with the screen on a test drive — it's the interface you'll touch every single day.
Er zijn zoveel variabelen om wel of niet voor een merk te kiezen, dat is allemaal zo persoonlijk.jeroenkb schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:28:
[...]
Als ik deze willekeurige website zo lees staat Tesla inderdaad bovenaan, maar niet mijlenver. De concurrentie is blijkbaar in staat om heel dicht in de buurt te komen.
Dus vind het geen sterk argument om voor Tesla te kiezen eerlijk gezegd
[...]
https://truemotionauto.co...-ev-infotainment-systems/
Gelukkig valt er wat te kiezen.
Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ben wel benieuw waar jij haalt dat ‘de markt’ het Tesla systeem als superieur vindt? En… hoe lang is dat geleden.revolution-nl schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:58:
[...]
Klopt ieder zijn voorkeuren, en dat is prima. Feit is dat de Tesla infotainment en software stack ansich in de automotive nog steeds door de markt als benchmark wordt beschouwd.
Dat past misschien niet in @Tommie12 zijn straatje en daar vind hij misschien iets, van dat mag. De markt zegt iets anders dan die n=1
Het klopt ook dat de mening van die markt dan weer wel in mijn straatje past. Ik heb ook draadloze carplay in de i3s van mijn vrouw, maar ik blijf dat gepiel en geprutst vinden. Wanneer je telefoon een keer niet draadloos koppelt ben je dan ook nog eens direct de sjaak
Dan laat ik alle knoppen en wir-war aan menu's van de auto zelf nog buiten beschouwen. Ik raak altijd helemaal de weg kwijt in dat ding. Het gebeurt zelfs regelmatig dat ik de sleutel in de auto laat liggen als ik naar de supermarkt ga![]()
,
Qua rijden beleving blijft de i3s dan weer wel erg leuk
3 jaar geleden gaf ikje misschien gelijk, nu zeker niet.
Check de laatste 10 pagina’s van het ID.7 topic maar. Uitvallend infotainment, phantom brakes, niet werkende mobile keys.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Jij mag misschien een maandagmorgen model hebben, maar tov het VW infotainment of CarPlay vond ik het toch wel een stuk beter. Ook de app integratie is veel beter.Tommie12 schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:20:
[...]
Ben wel benieuw waar jij haalt dat ‘de markt’ het Tesla systeem als superieur vindt? En… hoe lang is dat geleden.
3 jaar geleden gaf ikje misschien gelijk, nu zeker niet.
En dat is alweer ruim een jaar geleden.
De travel assist vind ik wel weer fijner dan de oude autopilot. FSD supervised heb niet meer meegemaakt, lijkt me erg tof, maar de abo structuur staat me niet aan.
[ Voor 3% gewijzigd door Puppetmaster op 13-09-2026 23:01 ]
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Er is nu een probleem met de batterij waardoor de 70km range ineens nog maar 40km wordt. Er loopt al een juridische zaak met de dealer, maar ben ondertussen ook wat verder aan het kijken.
De inruilwaarde is ongeveer 25k en wil eigenlijk niet teveel uitgeven omdat we de leaseauto veel vaker gebruiken. Wat zijn nu een beetje goede gezinsauto's in deze prijsklasse? Ik dacht aan Enyaq 80/85 voor rond de 25-30k ? Model Y is iets duurder maar wel nieuw..
[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 13-09-2026 23:06 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
Phantom breaking heb ik echt nog niet gelezen in het ID.7 topic en ja ik heb elke post gezien ..Puppetmaster schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:33:
[...]
Check de laatste 10 pagina’s van het ID.7 topic maar. Uitvallend infotainment, phantom brakes, niet werkende mobile keys.
Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente
TuneIn native carapp werkt in de UK ook niet standaard bij een Polestar 2, de mijne bijvoorbeeld, dat ligt niet aan Tesla.TuneIn werkt slecht, kon in het in UK deze zomer niet aan de praat krijgen.
Je kan het proberen op te lossen door op je mobiel een vpn naar een Belgische of Nederlandse server te leggen. Dan de connectie delen met je auto. Dan denkt TuneIn in de auto dat je gewoon op het vasteland bent, en tjoep, TuneIn doet het weer. Succes de volgende keer 😉
Noodstopacties dan.True schreef op maandag 14 september 2026 @ 00:19:
[...]
Phantom breaking heb ik echt nog niet gelezen in het ID.7 topic en ja ik heb elke post gezien ..
Ben wel blij dat ik nog een MY26 heb.
Doet die aan break dancing dan?True schreef op maandag 14 september 2026 @ 00:19:
[...]
Phantom breaking heb ik echt nog niet gelezen in het ID.7 topic en ja ik heb elke post gezien ..
Toen ik laatst in de bergen zat had mijn Tesla nog wel verbinding en mijn iPhone Pro kon nergens dekking vinden. Wat bedoel je precies? Tesla is volgens mij juist een van de beste systemen. Ik mis zelf iig Tesla als ik afentoe weer eens in een andere auto rijdt. Kan gewenning zijn, maar als UX designer denk ik dat ik ook vanuit mijn beroep wel durf te stellen dat Tesla een prima UI heeft ontworpen, binnen het domein van touchscreen bediening in auto's.Tommie12 schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:45:
[...]
Niet akkoord, de navigatie van Tesla is veel slechter dan waze, en er is geen carplay. Wegafsluitingen kent hij pas weken nadien.
En zonder FSD is de acc gewoon heel matig met behoorlijk wat phantom brakes.
De infotainment van mijn Tesla is niet stabiel, verliest connectie zowel met mijn telefoon als met het internet. De ingebouwde google systemen bij Volvo bv zijn nu het beste wat er is op de markt.
In ieder geval de eerste UI in de markt gezet waar rijders het nodig vonden om achteraf fysieke knoppen te bestellen om bepaalde zaken te kunnen bedienenMenesis schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:18:
[...]
Toen ik laatst in de bergen zat had mijn Tesla nog wel verbinding en mijn iPhone Pro kon nergens dekking vinden. Wat bedoel je precies? Tesla is volgens mij juist een van de beste systemen. Ik mis zelf iig Tesla als ik afentoe weer eens in een andere auto rijdt. Kan gewenning zijn, maar als UX designer denk ik dat ik ook vanuit mijn beroep wel durf te stellen dat Tesla een prima UI heeft ontworpen, binnen het domein van touchscreen bediening in auto's.
Ik ben geen Tesla fan, sterker nog ik vind ze afschuwelijk, maar Tesla is ook de enige auto waar het mogelijk is om fysieke knoppen toe te voegen. Ik mis die knoppen ook in mijn ID.7 ik miste ze al deels in mijn Octavia als ik die vergeleek met een Toyota of met een Mazda.jeroenkb schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:20:
[...]
In ieder geval de eerste UI in de markt gezet waar rijders het nodig vonden om achteraf fysieke knoppen te bestellen om bepaalde zaken te kunnen bedienen
Maar bij Tesla is het mogelijk om toe te voegen, dat zie ik nergens anders gebeuren.
Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente
Dat zal best, maar ik vind het dan niet rijmen met de beste UI-uitspraken. Voor zover ik weet heeft Tesla ze nooit zelf verkocht en vanuit hun design filosofie ze ook nooit echt bedoeld. Slimme mensen hebben semi achterdeurtjes gevonden om er gebruik van te maken.True schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:30:
[...]
Ik ben geen Tesla fan, sterker nog ik vind ze afschuwelijk, maar Tesla is ook de enige auto waar het mogelijk is om fysieke knoppen toe te voegen. Ik mis die knoppen ook in mijn ID.7 ik miste ze al deels in mijn Octavia als ik die vergeleek met een Toyota of met een Mazda.
Maar bij Tesla is het mogelijk om toe te voegen, dat zie ik nergens anders gebeuren.
Aghja, er is niets zo makkelijk te beïnvloeden als dat 'de mens' dat is echter is en blijft diezelfde mens ten alle tijden óók nog altijd een 'gewoontedier' waarbij iedere verandering automatisch een (nieuwe) gewenningsperiode afdwingt.True schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:30:
[...]
Ik ben geen Tesla fan, sterker nog ik vind ze afschuwelijk, maar Tesla is ook de enige auto waar het mogelijk is om fysieke knoppen toe te voegen. Ik mis die knoppen ook in mijn ID.7 ik miste ze al deels in mijn Octavia als ik die vergeleek met een Toyota of met een Mazda.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Hoezo niet?jeroenkb schreef op maandag 14 september 2026 @ 17:27:
[...]
Dat zal best, maar ik vind het dan niet rijmen met de beste UI-uitspraken.
Het een sluit het ander niet uit.
Je kan best (op dit moment) de beste UI maken, die toch niet perfect is.
Soms worden er onhandige design keuzes gemaakt, zoals de afwezige richtingaanwijzer.
Dat is alweer teruggedraaid.
De UI van Tesla vind ik prima, maar alles moet wel werken.Menesis schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:18:
[...]
Toen ik laatst in de bergen zat had mijn Tesla nog wel verbinding en mijn iPhone Pro kon nergens dekking vinden. Wat bedoel je precies? Tesla is volgens mij juist een van de beste systemen. Ik mis zelf iig Tesla als ik afentoe weer eens in een andere auto rijdt. Kan gewenning zijn, maar als UX designer denk ik dat ik ook vanuit mijn beroep wel durf te stellen dat Tesla een prima UI heeft ontworpen, binnen het domein van touchscreen bediening in auto's.
Als Tesla nu eens het volgende zou doen met de navi, dan staan ze weer aan de top:
- live verkeersgegevens van google of waze kopen.
- de data van een rit die de grens over gaat vooraf downloaden tot ca 10 km over de grens ipv van 500m.
- betere integratie van andere snelladers.
- meer kaartgegevens offline houden zodat je ook al kan zoeken naar een bestemming in een parkeergarage of zo.
Vandaag wou ik een Tesla Suc stop vervangen door een andere lader bij een McDo. Dus ik vraag aan Grok, annuleer de Tesla Suc en voeg de lader bij Mcdo toe.
Die lader toevoegen lukt als tussenstop, maar Grok krijgt die Suc er niet uit. Dat moet je zelf manueel doen… dat kon net iets eleganter vind ik.
Waarom zegt Tesla niet dat die app niet werkt in UK. Kan ik mee leven… alleen heb ik nu behoorlijk wat zitten klooien voor niks.ReconE schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:45:
[...]
[...]
TuneIn native carapp werkt in de UK ook niet standaard bij een Polestar 2, de mijne bijvoorbeeld, dat ligt niet aan Tesla.
Je kan het proberen op te lossen door op je mobiel een vpn naar een Belgische of Nederlandse server te leggen. Dan de connectie delen met je auto. Dan denkt TuneIn in de auto dat je gewoon op het vasteland bent, en tjoep, TuneIn doet het weer. Succes de volgende keer 😉
Ik vind juist dat de UX best wat beter kanMenesis schreef op maandag 14 september 2026 @ 16:18:
[...]
- Ontzettend veel kleine tekst is gewoon niet handig gebruiken tijdens het rijden. Zou beter zijn als er met duidelijke iconen gewerkt wordt. Maar de iconen zijn relatief klein op het scherm.
- Functies die je tijdens het rijden nodig kunt hebben zitten soms onder een menuutje verborgen, mistlicht aanzetten bijvoorbeeld.
- Ik snap echt geen fluit van de instellingen van de airco. Ik heb het nog nooit gekregen precies zoals ik wil terwijl ik daar in auto’s met meer traditionele indeling nog nooit moeite mee gehad heb. Bovendien kan het in onze auto achterin alleen aan of uit.
- De animatie van de auto en omgeving voegt niets toe als je niet met FSD of EAP rijdt. Voor mij is het bewegende beeld een onnodige afleiding. Ook hier weer worden instructies met tekst aangegeven die zeker makkelijker te herkennen zijn met goede iconen of kleuren/lijnen in de animatie.
- Het blauw op grijs op lichtgrijs met wit erdoor vind ik moeilijk leesbaar in de navigatie app.
- De media speler bestaat uit veel vakjes, regels en knopjes. Dan vind ik de minimalistische speler uit CarPlay een stuk makkelijker. Ookal zou die minder functies bieden. Bovendien kan ik door het gebruik van één speler moeilijker het onderscheid maken tussen radio, spotify, podcast functies.
- Ik vraag me echt af waarom ik op de kaart wel “Tina’s permanent gesloten pottenbakkerij” kan zien maar geen nuttige info over plaatsen, straten of knooppunten.
- Waarom verspringt de plek van de klok? Na twee jaar Tesla rijden ben ik die nog steeds regelmatig aan het zoeken.
Ik denk dat het wat genuanceerder ligt: TuneIn houdt per radio stream bij in welke geografische regio de stream mag worden beluisterd. Bijvoorbeeld publieke radio van BE/NL mag alleen in de EU worden beluisterd. UK is geen EU dus werkt dat niet. Je geolocatie wordt afgeleid van je isp, dus met een vpn kun je dat (nu nog) in de UK laten lijken alsof je in BE bent.Tommie12 schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:52:
[...]
Waarom zegt Tesla niet dat die app niet werkt in UK. Kan ik mee leven… alleen heb ik nu behoorlijk wat zitten klooien voor niks.
Commerciële streams werken net zo.
Kan Tesla niks aan doen hoor, dat een app van derden zo werkt.
Dat zegt dan meer iets over de kwaliteit van de software in de autowereld dan dat die van Tesla zo goed is. Ik vind software en infotainment in auto's over het algemeen allemaal brandhout, óók die van Tesla.revolution-nl schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:59:
[...]
Daar ging mijn koffie.
Niet voor niets zijn Carplay en Android Auto nog steeds razend populair, terwijl daar ook al genoeg op aan te merken is.
En het is ook erg persoonlijk wat je lekker vindt werken, dus wat de één het beste vindt is voor de ander misschien toch minder prettig.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met m’n vorige auto (tesla model 3) was CarPlay niet mogelijk, maar heb ik daar ook geen behoefte aan gehad.
Zelfs achteraf met de kennis van nu over CarPlay, zou ik daar in een tesla nog steeds geen behoefte aan hebben.
Zoveel mensen zoveel smaken.
Idem ik snap dat geneuzel over apple/android carplay allemaal niet als je een goede navi in je auto hebt zitten.Puppetmaster schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:59:
Ik gebruik CarPlay in m’n ID.7 omdat het infotainment van VW dingen niet (goed) kan wat ik wel graag wil, maar ben verder niet mega enthousiast over CarPlay.
Met m’n vorige auto (tesla model 3) was CarPlay niet mogelijk, maar heb ik daar ook geen behoefte aan gehad.
Zelfs achteraf met de kennis van nu over CarPlay, zou ik daar in een tesla nog steeds geen behoefte aan hebben.
Tenzij je crappy navi erin hebt.
In mijn skoda vRS wel eens gebruikt wireless maar de telefoon werd zo warm en werd ook niet echt bijgeladen.
[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 15-09-2026 12:43 ]
Persoonlijk vind ik alles behalve google maps "crappy". Die weet alles al van me en ik weet hoe hij werkt. Invoer van bestemming op een autodisplay is sowieso al tobben en spraakbediening heb ik sowieso echt helemaal niets mee.SpikeHome schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:42:
Idem ik snap dat geneuzel over apple/android carplay allemaal niet als je een goede navi in je auto hebt zitten.
Tenzij de navigatie in mijn auto is gekoppeld aan mijn google account en het dus gewoon direct overneemt zal ik de navigatie in mijn auto dus nooit gebruiken.
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
veel auto navi's zijn google based, zelfs tesla is google based.assje schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:50:
[...]
Persoonlijk vind ik alles behalve google maps "crappy". Die weet alles al van me en ik weet hoe hij werkt. Invoer van bestemming op een autodisplay is sowieso al tobben en spraakbediening heb ik sowieso echt helemaal niets mee.
Tenzij de navigatie in mijn auto is gekoppeld aan mijn google account en het dus gewoon direct overneemt zal ik de navigatie in mijn auto dus nooit gebruiken.
enne voice control . . . ik gebruik niet anders, of stuur de destination vanaf mijn telefoon vast naar mijn auto.
zo 2000 alles typen.
Ieder zo zijn voorkeur. Ik heb de aantrekkelijkheid van voice control nog nooit begrepen. Ofwel zit ik met andere mensen (en kinderen) in de auto en moet ik moeite gaan doen voor stilte voor een voice command. Of ik zit alleen in de auto en dan staat 100% van de tijd muziek aan die ik moet gaan onderbreken voor een voice command.SpikeHome schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:23:
enne voice control . . . ik gebruik niet anders, of stuur de destination vanaf mijn telefoon vast naar mijn auto.
zo 2000 alles typen.
Daarnaast heb ik nog nooit een voice command systeem gehad dat voor mij daadwerkelijk werkte maar dat kan ook aan mij liggen. Al mijn devices staan op het engels ingesteld en dat gaat met voice commands dan niet goed. Maar, nog nooit moeite gedaan het op te lossen want ik zie er toch het nut niet van in.
Doorgaans als ik ergens heen ga heb ik van tevoren op mijn mobiel al opgezocht waar ik heen ga, of er file staat etc. Als ik in de auto stap start de navigatie dan gewoon vanzelf (via android auto).
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Ik vind voice control ook niets, maar ik ben dan ook geen snelwegtijger die 10 klanten per dag langs moet. Buiten vakantie gebruik ik denk ik 1 keer per maand de navigatieassje schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:30:
[...]
Ieder zo zijn voorkeur. Ik heb de aantrekkelijkheid van voice control nog nooit begrepen. Ofwel zit ik met andere mensen (en kinderen) in de auto en moet ik moeite gaan doen voor stilte voor een voice command. Of ik zit alleen in de auto en dan staat 100% van de tijd muziek aan die ik moet gaan onderbreken voor een voice command.
Daarnaast heb ik nog nooit een voice command systeem gehad dat voor mij daadwerkelijk werkte maar dat kan ook aan mij liggen. Al mijn devices staan op het engels ingesteld en dat gaat met voice commands dan niet goed. Maar, nog nooit moeite gedaan het op te lossen want ik zie er toch het nut niet van in.
Doorgaans als ik ergens heen ga heb ik van tevoren op mijn mobiel al opgezocht waar ik heen ga, of er file staat etc. Als ik in de auto stap start de navigatie dan gewoon vanzelf (via android auto).
Wat overigens ook geldt voor navigatie die z'n routeplanning online haalt. Dat vind ik echt wel een nadeel van de Google Maps-achtigen.
Precies wat ik zei dus, en jouw voorkeur is onderhand wel algemeen bekend.Puppetmaster schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:59:
Ik gebruik CarPlay in m’n ID.7 omdat het infotainment van VW dingen niet (goed) kan wat ik wel graag wil, maar ben verder niet mega enthousiast over CarPlay.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die van jou niet?Gonadan schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:43:
Precies wat ik zei dus, en jouw voorkeur is onderhand wel algemeen bekend.
Beetje vreemde opmerking imo…
Bijvoorbeeld omdat je als je ergens in je Google Maps wat hebt opgezocht, je dit daarna makkelijk kunt selecteren. Of je hebt favorieten in je Google Maps staan. Of, of of... genoeg voorbeelden te bedenken waarom dat wel handig kan zijn. En daarbij voorlezen van sms en whatsapp berichte, ook via spraak kunnen antwoorden. Navigeren naar een afspraak die in je agenda staat. Best handig allemaal.SpikeHome schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 12:42:
[...]
Idem ik snap dat geneuzel over apple/android carplay allemaal niet als je een goede navi in je auto hebt zitten.
In mijn skoda vRS wel eens gebruikt wireless maar de telefoon werd zo warm en werd ook niet echt bijgeladen.
Exact expert nodig?
Best een hoop merken hebben niet zo'n gesloten systeem en heb je geen AA nodig. Hangt een beetje van de filosofie van de fabrikant af.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik maakte mij ook net de bedenking dat het al een tijd niet meer gaat over de elektrische aandrijving en de batterij.3_s schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:17:
En ik die dacht dat het hier over elektrische auto's ging.
Geen issue meer zeker?
Informatie = Actor x Context x Substantie
Zou best wel eens kunnen dat de basis nu meestal al zo goed genoeg is dat andere delen van de auto de aandacht gaan krijgen.Wozmro schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:10:
[...]
Ik maakte mij ook net de bedenking dat het al een tijd niet meer gaat over de elektrische aandrijving en de batterij.
Geen issue meer zeker?
Want laten we eerlijk zijn, software en infotainment is voor veel mensen een maker of breker van het rijplezier.
Het zou voor mij in ieder geval wel een belangrijk aspect zijn om naar te kijken als ik een nieuwe auto zou kopen, dus ben blij met alle ervaringen die genoemd worden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor een elektrische auto is er wel een extra aspect met het laden op lange ritten. De standaard systemen in de auto hebben toch vaak beperkingen waardoor veel mensen (Tweakers) er nog apps zoals ABRP naast hebben.Gonadan schreef op donderdag 17 september 2026 @ 09:23:
Want laten we eerlijk zijn, software en infotainment is voor veel mensen een maker of breker van het rijplezier.
Daar is echt nog wel winst te behalen met mogelijkheden om apps te installeren of om informatie van de auto te delen met 3th party apps (zonder getob met een OBD dongel).
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic