• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 19:05:
[...]

Officieel mag dat niet he. Iedere lader moet zn eigen aardlek hebben.

(Zover ik weet) Geen veiligheidsrisico hoor. Maar dat je je er wel van bewust bent dat het niet volgens de norm is.
Ik heb de NEN1010 er nog even op nageslagen (want wat moet je anders op de zaterdagavond :P ), ik denk dat de eis puur voortkomt uit voorspelbaarheid van de aardlekschakelaars en onafhankelijkheid. Indirect, voorkomen dat bij gezamenlijke lekstromen men omwegen gaat nemen om toch gebruik kan maken van de EVSE.
Bij mijzelf zou ik prima op één ALS (of eigenlijk aardlekautomaat, want schakelaars heb ik niet) aansluiten, maar niet bij iemand anders.

Edit: voor de liefhebber: 722.411.3.3 en 722.531.3.101 staat het meeste hierover genoemd. 722 gaat in zijn geheel over EVSEs.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 12-09-2026 21:06 ]

Reageert niet op AI berichten | VW ID.7 | 5670 Wp - 14x405 33° op zuid | Twente

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:15
Makrolon schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:16:
[...]

Weet ik, maar het mag niet in NL
Oh … dan heb ik een uitdaging.

• ASS-Ware
Zojuist dit gevonden:

Ja, het doorlussen van meerdere Easee-laders op één 3-fasen groep is in Nederland toegestaan, mits de installatie volledig voldoet aan de NEN 1010-normen voor elektrische installaties en correct wordt geconfigureerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2VrRpKiFVIR8IKJ_HNJlznz5F0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OuKByMYen5eBQfCIgxRUZkPt.png?f=fotoalbum_large

Dit kan dus alleen als ik de Easee Equalizer weer ga gebruiken en misschien kan ik Tibber dan de auto’s laten aansturen ipv de lader.
Ik zal eens overleggen met Tibber.

Dank zover.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
True schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:05:
[...]

Ik heb de NEN1010 er nog even op nageslagen (want wat moet je anders op de zaterdagavond :P ), ik denk dat de eis puur voortkomt uit voorspelbaarheid van de aardlekschakelaars en onafhankelijkheid. Indirect, voorkomen dat bij gezamenlijke lekstromen men omwegen gaat nemen om toch gebruik kan maken van de EVSE.
Bij mijzelf zou ik prima op één ALS (of eigenlijk aardlekautomaat, want schakelaars heb ik niet) aansluiten, maar niet bij iemand anders.

Edit: voor de liefhebber: 722.411.3.3 en 722.531.3.101 staat het meeste hierover genoemd. 722 gaat in zijn geheel over EVSEs.
Ah dat zou het verklaren ja. Kon er anders al niet echt een reden voor bedenken..

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ASS-Ware schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:19:
Zojuist dit gevonden:

Ja, het doorlussen van meerdere Easee-laders op één 3-fasen groep is in Nederland toegestaan, mits de installatie volledig voldoet aan de NEN 1010-normen voor elektrische installaties en correct wordt geconfigureerd.

[Afbeelding]

Dit kan dus alleen als ik de Easee Equalizer weer ga gebruiken en misschien kan ik Tibber dan de auto’s laten aansturen ipv de lader.
Ik zal eens overleggen met Tibber.

Dank zover.
Ik weet niet waar jij die informatie vandaan haalt die zou stellen dat: "Ja, het doorlussen van meerdere Easee-laders op één 3-fasen groep is in Nederland toegestaan, mits de installatie volledig voldoet aan de NEN 1010-normen voor elektrische installaties en correct wordt geconfigureerd."
Maar dat is fout, ik heb eerder vanavond nog de NEN1010 doorgelezen en in Nederland moeten EVSEs altijd apart een RCD hebben. De oplossing hiervoor is een dubbel socket EVSE dit mag wél achter één RCD.

• ASS-Ware
True schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:39:
[...]

Ik weet niet waar jij die informatie vandaan haalt die zou stellen dat: "Ja, het doorlussen van meerdere Easee-laders op één 3-fasen groep is in Nederland toegestaan, mits de installatie volledig voldoet aan de NEN 1010-normen voor elektrische installaties en correct wordt geconfigureerd."
Maar dat is fout, ik heb eerder vanavond nog de NEN1010 doorgelezen en in Nederland moeten EVSEs altijd apart een RCD hebben. De oplossing hiervoor is een dubbel socket EVSE dit mag wél achter één RCD.
Het was een AI antwoord van Google.
Maar ik ga eerst eens met Tibber praten en kijken of er elektriciëns zijn die dit kunnen aansluiten.

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:54
Maar is het bij "doorlussen van meerdere Easee laders" niet zo dat de 1e lader dan de stroom/stromen naar de volgende lader(s) regelt, en de installatie dan dus volgens de aansluiting gezien wordt als 1 lader?

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Peter-036 schreef op zondag 13 september 2026 @ 06:29:
Maar is het bij "doorlussen van meerdere Easee laders" niet zo dat de 1e lader dan de stroom/stromen naar de volgende lader(s) regelt, en de installatie dan dus volgens de aansluiting gezien wordt als 1 lader?
Niet volgens de NEN1010.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:07
True schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:43:
[...]

Niet volgens de NEN1010.
Is er een verplichting dat de EVSE achter een aardlek in de meterkast moet zitten dan? De laders hebben een ingebouwde RCD voor AC en DC. Niet dat ik het zo zou doen maar ik vraag me af of het toch niet voldoende is als de laders RCDs hebben. Snap dat het veiliger is met nog een aardlek in de meterkast maar is het strikt noodzakelijk? Die eis kan ik niet vinden en dus zou het wel mogen met de Eeasee.

In het geval van @ASS-Ware denk ik dat het gewoon mag. Al ben ik geen professional. Maar de mensen die hier allemaal roepen dat het van de NEN1010 niet zou mogen ook niet volgens mij. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Inspired op 13-09-2026 09:09 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:53:
[...]

Is er een verplichting dat de EVSE achter een aardlek in de meterkast moet zitten dan? De laders hebben een ingebouwde RCD voor AC en DC. Niet dat ik het zo zou doen maar ik vraag me af of het toch niet voldoende is als de laders RCDs hebben. Snap dat het veiliger is met nog een aardlek in de meterkast maar is het strikt noodzakelijk? Die eis kan ik niet vinden en dus zou het wel mogen met de Eeasee.

In het geval van @ASS-Ware denk ik dat het gewoon mag. Al ben ik geen professional. Maar de mensen die hier allemaal roepen dat het van de NEN1010 niet zou mogen ook niet volgens mij. ;)
Als je zowel mij als @Makrolon niet gelooft stel je vraag in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4 ik geloof dat Makrolon (vul ik even gemakshalve voor hem in) en ik beiden nog wel van de praktische werkwijze zijn indien dat redelijkerwijs veilig kan, maar herhalend vragen of iets volgens de NEN1010 is, antwoord krijgen en dan alsnog aangeven dat je het niet geloofd kan ik niet zo veel mee. Het antwoord is gegeven en als je 'beter' advies wilt kun je het anderen vragen of een elektricien inhuren. Je kunt ook zelf de NEN1010 nalopen, maar AI vragen zonder dat je het antwoord kunt valideren gebaseerd op je eigen kennis is nooit een goed idee.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:07
True schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:42:
[...]

Als je zowel mij als @Makrolon niet gelooft stel je vraag in: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 4 ik geloof dat Makrolon (vul ik even gemakshalve voor hem in) en ik beiden nog wel van de praktische werkwijze zijn indien dat redelijkerwijs veilig kan, maar herhalend vragen of iets volgens de NEN1010 is, antwoord krijgen en dan alsnog aangeven dat je het niet geloofd kan ik niet zo veel mee. Het antwoord is gegeven en als je 'beter' advies wilt kun je het anderen vragen of een elektricien inhuren. Je kunt ook zelf de NEN1010 nalopen, maar AI vragen zonder dat je het antwoord kunt valideren gebaseerd op je eigen kennis is nooit een goed idee.
Heb daar verder geen behoefte aan. In de NEN1010 staat dat hij beveiligd moet zijn met een aardlek. Dat is hij in dit geval. Als ik dan vraag waar staat dat er een aparte tweede aardlek in de meterkast moet zitten moet ik ineens naar een ander topic. Reageer dan hier ook niet zo stellig. Nogmaals, zal mij bokkie wokkie zijn. Maar schermen met de NEN1010 is wel makkelijk zo als je het verder niet uit wilt/kunt leggen. Ik gebruik overigens voor dit soort zaken sowieso geen AI. Dus misschien kun je daar iemand anders van beschuldigen. Ga echter ook niet zo maar af op thuisklussers die de NEN1010 een keer gelezen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 13-09-2026 10:49 ]

• ASS-Ware
True schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:42:
maar AI vragen zonder dat je het antwoord kunt valideren gebaseerd op je eigen kennis is nooit een goed idee.
Als ik zo’n antwoord vind, dan mag ik daar toch wel vragen over stellen?

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:55

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ASS-Ware schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:31:
[...]

AI is genegen je naar de mond te praten…

Dit is overigens je antwoord:
Ronald.42 in "Thuisladen van je EV deel 2"

Daarna alsnog die equalizer er op… en wat je met tibber doet is voor de aansluitvraag niet heel relevant.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Inspired schreef op zondag 13 september 2026 @ 10:48:
[...]

Heb daar verder geen behoefte aan. In de NEN1010 staat dat hij beveiligd moet zijn met een aardlek. Dat is hij in dit geval. Als ik dan vraag waar staat dat er een aparte tweede aardlek in de meterkast moet zitten moet ik ineens naar een ander topic. Reageer dan hier ook niet zo stellig. Nogmaals, zal mij bokkie wokkie zijn. Maar schermen met de NEN1010 is wel makkelijk zo als je het verder niet uit wilt/kunt leggen.
Ik zit hier een beetje in een spagaat. Aan de ene kant kwam deze discussie voort uit het feit dat iemand iets wilt wat volgens de NEN1010 niet mag, daar is op gereageerd door meerderen hier, zelfs met een oplossing van een onderverdeler. En is om uitleg gevraagd, ik probeer verdere duiding te geven.
Maar de kaders van dit topic (zie ook TW) zijn toch wel redelijk duidelijk: "Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2." als we verder willen discussiëren over dit onderwerp kunnen we dat beter elders doen.
En stellig reageren, de NEN1010 is stellig die op meerdere manieren interpreteren is een hellend vlak. En ja er zitten wel wat hiaten in, maar dit onderwerp is het m.i. wel duidelijk.
Ik gebruik overigens voor dit soort zaken sowieso geen AI. Dus misschien kun je daar iemand anders van beschuldigen. Ga echter ook niet zo maar af op thuisklussers die de NEN1010 een keer gelezen hebben.
Die was ook niet naar jou bedoelt.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ASS-Ware schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:31:
[...]

In deze post van je: ASS-Ware in "Thuisladen van je EV deel 2" lees ik geen vraag, sterker nog je poneert een stelling: dat het wel mag in een bepaalde situatie, geeft geen bron en je geeft daarna aan dat je het op deze manier wilt gaan implementeren gebaseerd op je contact met Tibber.

Het lijkt mij heel verstandig vragen te stellen over informatie die je krijgt van AI daar waar je er zelf te weinig kennis van hebt, dat doe ik ook.

• ASS-Ware
Miezie schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:58:
[...]

AI is genegen je naar de mond te praten…

Dit is overigens je antwoord:
Ronald.42 in "Thuisladen van je EV deel 2"

Daarna alsnog die equalizer er op… en wat je met tibber doet is voor de aansluitvraag niet heel relevant.
Dat is het wel, want daar begon mijn post mee.
“Ik gebruik Tibber om mijn Easee lader aan te sturen, zodat ik altijd laad tegen het laagste tarief icm Grid Rewards.”.

• ASS-Ware
Klopt, het is een reactie op een reactie op mijn vraag.
Maar ik geloof dat we nu meer neigen naar vingers wijzen en allemaal vertellen wat de ander verkeerd heeft gezegd of gepost.
Laat mijn vraag maar zitten.
Dank voor de reacties.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:55

Miezie

Niet te moeilijk doen...

ASS-Ware schreef op zondag 13 september 2026 @ 12:47:
[...]

Dat is het wel, want daar begon mijn post mee.
“Ik gebruik Tibber om mijn Easee lader aan te sturen, zodat ik altijd laad tegen het laagste tarief icm Grid Rewards.”.
Dat is het niet, want correct aansluiten is de stap daarvoor.

Je stap van het doorlussen is beantwoord, hoe je het verder met tibber oplost: geen idee. Waarschijnlijk zal dat niet werken, twee laadsockets op een huisaansluiting komt niet vaak voor en zou qua effort voor tibber wel eens niet uit kunnen. Wat ook niet werkt is twee loadbalancers op 1 aansluiting…

Wat nog zou kunnen werken is de auto koppelen aan tibber. Dan kun je de boel in je garage goed instellen en lokaal regelen en de grid rewards via de auto regelen.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• ASS-Ware
Miezie schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:24:
[...]

Dat is het niet, want correct aansluiten is de stap daarvoor.

Je stap van het doorlussen is beantwoord, hoe je het verder met tibber oplost: geen idee. Waarschijnlijk zal dat niet werken, twee laadsockets op een huisaansluiting komt niet vaak voor en zou qua effort voor tibber wel eens niet uit kunnen. Wat ook niet werkt is twee loadbalancers op 1 aansluiting…

Wat nog zou kunnen werken is de auto koppelen aan tibber. Dan kun je de boel in je garage goed instellen en lokaal regelen en de grid rewards via de auto regelen.
Dank je wel en door.

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:58
Inspired schreef op zondag 13 september 2026 @ 08:53:
[...]

De ALS in de meterkast is om de kabel te beveiligen die tussen de meterkast en laadpaal zit.

Verder NEN1010 Bepaling 722.531.3.101 staat dat ieder -laadpaal- aansluitpunt voorzien moet zijn van een eigen, onafhankelijke aardlekschakelaar.

Woonachtig in België | 6200 Wp | eGolf 32kWh

• ASS-Ware
Jazsie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:11:
[...]

De ALS in de meterkast is om de kabel te beveiligen die tussen de meterkast en laadpaal zit.

Verder NEN1010 Bepaling 722.531.3.101 staat dat ieder -laadpaal- aansluitpunt voorzien moet zijn van een eigen, onafhankelijke aardlekschakelaar.
En waarom zou dat zijn dan?
Ik vraag dit puur uit interesse.

Of nou de ene of de andere lader een aardlek heeft, de aardlekschakelaar in de meterkast springt er toch wel uit.
Toch?

• Jazsie
Met een onafhankelijke aardlekschakelaar valt alleen de desbetreffende laadpaal die het veroorzaakt uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Jazsie op 16-09-2026 09:06 ]

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:42
ASS-Ware schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 23:35:
[...]

En waarom zou dat zijn dan?
Ik vraag dit puur uit interesse.

Of nou de ene of de andere lader een aardlek heeft, de aardlekschakelaar in de meterkast springt er toch wel uit.
Toch?
Volgens mij gaat het erom dat de lader buiten hangt; elke buiteninstallatie vereist een eigen aardlekbeveiliging. Het idee van een dedicated aardlek is dat er bij afschakelen geen andere groepen meegenomen worden omdat buiteninstallaties relatief vaak uitvallen door een aardfout.
Stel je hangt de lader binnen in de garage oid dan zou het dus niet hoeven omdat het geen buiteninstallatie is.

• ASS-Ware
Jazsie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:05:
Met een onafhankelijke aardlekschakelaar valt alleen de desbetreffende laadpaal die het veroorzaakt uit.
En waarom zou dat veiliger zijn dan de gehele groep uit te laten schakelen bij een aardlek?

• ASS-Ware
ASW1 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:38:
[...]

Volgens mij gaat het erom dat de lader buiten hangt; elke buiteninstallatie vereist een eigen aardlekbeveiliging. Het idee van een dedicated aardlek is dat er bij afschakelen geen andere groepen meegenomen worden omdat buiteninstallaties relatief vaak uitvallen door een aardfout.
Stel je hangt de lader binnen in de garage oid dan zou het dus niet hoeven omdat het geen buiteninstallatie is.
"Het idee van een dedicated aardlek is dat er bij afschakelen geen andere groepen meegenomen".
Als je een aparte aardlekschakelaar gebruikt voor je 3-fasen groep waar de lader aan hangt, dan heb je toch hetzelfde resultaat?

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:42
ASS-Ware schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:18:
[...]

"Het idee van een dedicated aardlek is dat er bij afschakelen geen andere groepen meegenomen".
Als je een aparte aardlekschakelaar gebruikt voor je 3-fasen groep waar de lader aan hangt, dan heb je toch hetzelfde resultaat?
Volgens mij heeft niemand het over een aardlekautomaat alleen over een aardlekschakelaar? Of anders begrijp ik niet wat je bedoelt.

• ASS-Ware
ASW1 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:50:
[...]

Volgens mij heeft niemand het over een aardlekautomaat alleen over een aardlekschakelaar? Of anders begrijp ik niet wat je bedoelt.
Ik begrijp deze reactie niet, maar dat kan geheel aan mij liggen.
Wat wil je nu precies zeggen?

Enniehoe, ik reageerde op:

Als je voor je 3-fasen groep een aparte aardlekschakelaar hebt (of de 3-fasengroep is aangesloten middels een aardlekautomaat), dan heb je toch hetzelfde resultaat?
Als er een lek plaatsvindt in 1 van de laders, dan schakelt de aardlekschakelaar of aardlekautomaat uit.
Ik zie niet waarom dat niet veilig zou zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door ASS-Ware op 16-09-2026 11:51 ]

• Jazsie
ASS-Ware schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:16:
[...]
En waarom zou dat veiliger zijn dan de gehele groep uit te laten schakelen bij een aardlek?
Dat staat volgens mij niet in de NEN1010 dat het veiliger is (maar ik ken de NEN1010 ook niet uit mijn hoofd).
ASS-Ware schreef op woensdag 16 september 2026 @ 10:18:
[...]
Klopt, inderdaad het zelfde resultaat afgaande dat je volgens de NEN1010 maar 1 laadpaal aansluitpunt per ALS hebt.
ASS-Ware schreef op woensdag 16 september 2026 @ 11:44:
[...]
Als er een lek plaatsvindt in 1 van de laders, dan schakelt de aardlekschakelaar of aardlekautomaat uit.
Ik zie niet waarom dat niet veilig zou zijn.
Dat is gewoon veilig, maar ook hier dan afgaande dat je volgens NEN1010 ieder laadpaal aansluitpunt zijn eigen ALS + automaat (of alamat) heeft.

5x laadpalen = 5x ALS en automaat (of 5x alamat).

• ASS-Ware
Jazsie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:43:
5x laadpalen = 5x ALS en automaat (of 5x alamat).
En als er een ALS in de lader zit?
De Easee Charge Max heeft dat namelijk.

• Jazsie
Dan moet je nog steeds een ALS in de meterkast hebben om de kabel te beveiligen.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:57
Jazsie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:51:
Dan moet je nog steeds een ALS in de meterkast hebben om de kabel te beveiligen.
Niet als je circuit impedantie van je aarde laag genoeg is.

Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd, zappi heeft ook 30mah aardlek beveiliging in de lader zitten. Maar beter gewoon iedere lader voorzien van eigen aardlek. Zit je altijd goed.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:37
Ok, uit de installatie handleiding van mijn easee charge lite:
LET OP
Als u meerdere laadpunten op dezelfde locatie wilt
plaatsen, is er voor elke Charge Lite lader de vereiste
externe ALS Type A-beveiliging nodig. Voorbeelden zijn te
vinden op support.easee.com.
Ik vermoed, dat je best weg zou komen met een verwijzing naar de ingebouwde aardlekschakelaar van het laadpunt. Maar omdat ze alleen garanderen dat een dc component niet hoger zal zijn dan 6mA heb je potentieel probleem met 2 laadpunten en een type A aardlekschakelaar:
Daarvan is de werking niet meer gegarandeerd met een dc component van meer dan 6mA.

• ASS-Ware
Jazsie schreef op woensdag 16 september 2026 @ 17:51:
Volgens mij had ik al vermeld dat ik die heb, meer dan eens.

• ASS-Ware
sir_knudde schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:38:
Ok, uit de installatie handleiding van mijn easee charge lite:

[...]

Ik vermoed, dat je best weg zou komen met een verwijzing naar de ingebouwde aardlekschakelaar van het laadpunt. Maar omdat ze alleen garanderen dat een dc component niet hoger zal zijn dan 6mA heb je potentieel probleem met 2 laadpunten en een type A aardlekschakelaar:
Daarvan is de werking niet meer gegarandeerd met een dc component van meer dan 6mA.
Volgens mij heeft de Lite geen ALS ingebouwd en de Max heeft dat wel.

• Jazsie
Makrolon schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:21:
[...]
Niet als je circuit impedantie van je aarde laag genoeg is.
Dat klopt, moet je dat wel zeker weten/meten. Zo hoog zijn de kosten niet voor een ALS op het geheel, persoonlijk zou ik gewoon ALS plaatsen.
(En hier in BE is het verplicht, anders geen keuring. Keus snel gemaakt).
ASS-Ware schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:55:
[...]
Volgens mij had ik al vermeld dat ik die heb, meer dan eens.
Prima toch, dan zit je goed.
(vanuit gaande dat je volgens de NEN1010 per laadpaal aansluitpunt een ALS gebruikt.)

• ASS-Ware
Ik krijg toevallig net een bericht van een elektriciën met de tekst:
Ik begrijp uw gedachte, maar twee Zaptec Go 2 laadpalen kunnen ook gezamenlijk op één 3-fase groep worden aangesloten. Het is dus niet noodzakelijk om hiervoor specifiek voor Easee te kiezen.
De twee Zaptec Go 2 laadpalen kunnen onderling rekening houden met het beschikbare vermogen en dit verdelen over beide laadpunten. Hierdoor kunnen beide laadpalen op dezelfde 3-fase aansluiting worden gebruikt, waarbij het beschikbare vermogen automatisch wordt verdeeld.
Mocht u hiervoor willen kiezen, dan kunnen wij op basis van twee Zaptec Go 2 laadpalen een passende offerte voor u opstellen.

Ik zal eerst eens checken hoe het zit met de support van Tibber, want die is met Easee erg goed.

• ASS-Ware
Sodeknetter.
Er kwam net iemand anders langs om een offerte op te stellen.

Werkzaamheden:
- Oude lader, in de garage, van de muur halen
- Gat in de muur naar buiten maken
- Eerste nieuwe lader monteren en aansluiten
- Tweede nieuwe lader aan de andere kant van de muur monteren en aansluiten

Hij stelt een lader voor, Zaptec Go 2, die rond de 800 euro kost en komt op een totaal van 4000 euro!!!
WHAT???

Wat staat er in de offerte?
1× Voedingskabel tot 5 meter van de meterkast naar de laadpaal
1× Kabelgoot of buis voor een strakke afwerking van de kabel
1× Aparte groep met aardlekbeveiliging geschikt voor laden conform NEN1010
Volgens mij heeft hij gezien dat dat er allemaal al is ...

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:04
ASS-Ware schreef op donderdag 17 september 2026 @ 11:28:
Ik krijg toevallig net een bericht van een elektriciën met de tekst:
Ik begrijp uw gedachte, maar twee Zaptec Go 2 laadpalen kunnen ook gezamenlijk op één 3-fase groep worden aangesloten. Het is dus niet noodzakelijk om hiervoor specifiek voor Easee te kiezen.
De twee Zaptec Go 2 laadpalen kunnen onderling rekening houden met het beschikbare vermogen en dit verdelen over beide laadpunten. Hierdoor kunnen beide laadpalen op dezelfde 3-fase aansluiting worden gebruikt, waarbij het beschikbare vermogen automatisch wordt verdeeld.
Mocht u hiervoor willen kiezen, dan kunnen wij op basis van twee Zaptec Go 2 laadpalen een passende offerte voor u opstellen.

Ik zal eerst eens checken hoe het zit met de support van Tibber, want die is met Easee erg goed.
Edit, niet waar in dit geval.

[ Voor 9% gewijzigd door tlpeter op 17-09-2026 14:04 ]

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:40
ASS-Ware schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:08:
Sodeknetter.
Er kwam net iemand anders langs om een offerte op te stellen.

Werkzaamheden:
- Oude lader, in de garage, van de muur halen
- Gat in de muur naar buiten maken
- Eerste nieuwe lader monteren en aansluiten
- Tweede nieuwe lader aan de andere kant van de muur monteren en aansluiten

Hij stelt een lader voor, Zaptec Go 2, die rond de 800 euro kost en komt op een totaal van 4000 euro!!!
WHAT???

Wat staat er in de offerte?
1× Voedingskabel tot 5 meter van de meterkast naar de laadpaal
1× Kabelgoot of buis voor een strakke afwerking van de kabel
1× Aparte groep met aardlekbeveiliging geschikt voor laden conform NEN1010
Volgens mij heeft hij gezien dat dat er allemaal al is ...
Mijn eerste offerte voor 2 x een Zaptec Go 2 met 2 x 10 meter (6mm2), de Sense en 2 x een Eaton aardlekautomaat kwam ook op € 4400. Heb een andere partij gekozen die het geheel voor € 3000 heeft geïnstalleerd.

• ASS-Ware
mrunknown223 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:20:
[...]

Mijn eerste offerte voor 2 x een Zaptec Go 2 met 2 x 10 meter (6mm2), de Sense en 2 x een Eaton aardlekautomaat kwam ook op € 4400. Heb een andere partij gekozen die het geheel voor € 3000 heeft geïnstalleerd.
Sja,maar in mijn geval gaat het om een stukje kabel door de muur en 2 laders ophangen en aansluiten, meer niet.

• mrunknown223
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:40
ASS-Ware schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:25:
[...]

Sja,maar in mijn geval gaat het om een stukje kabel door de muur en 2 laders ophangen en aansluiten, meer niet.
Begrijp ik. Meer ook om verschil in offertes aan te geven. Het is allemaal geen rocket science.

• ASS-Ware
mrunknown223 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:31:
[...]

Begrijp ik. Meer ook om verschil in offertes aan te geven. Het is allemaal geen rocket science.
Zit er ook sterk aan te denken om het zelf te doen.
Ik lees echter wel dat de aansluitbouten aangedraaid moeten worden met 5Nm, dus misschien even een momentschroevendraaier halen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:04
ASS-Ware schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:25:
[...]

Dat kun je prima zelf doen met een easee lader. Als je meer wil weten stuur mij effe een DM. In dit geval mag het wel op 1 aarlek(automaat)
Pagina: 1 ... 235 236 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen