• aoowdam
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 25-08 14:46
Gramser schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:22:
[Afbeelding]

Je moet wat over hebben voor zo’n laadpaal, maar ja, geen kruipruimte… Zometeen even uitkijken als ik bij de glasvezel kom…
En leg 'm ook op minimaal 60cm onder het maaiveld, mooie work out :*)

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:25
Gramser schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:22:
[Afbeelding]

Je moet wat over hebben voor zo’n laadpaal, maar ja, geen kruipruimte… Zometeen even uitkijken als ik bij de glasvezel kom…
Als je de kans krijgt. Leg er een buis bij in voor eventueel een UTP.
Ik heb zelf deze genomen:

https://www.toolstation.n...0_8RDRYELZnRoC6wsQAvD_BwE

• aoowdam
tlpeter schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

Zo is het, beter mee verlegen dan om verlegen.

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:16
De installateur verzorgt de mantelbuis met kabel en UTP erin. Komt goed.

En die 60cm. Ik zit nu op 30-40 denk ik, vind ik denk ik wel zat. In elk geval net zo diep als de oude gasleiding, die kwam ik al tegen. Voor de rest vooral wortels. En dan die glasvezel die ze vanaf de straat naar de keldermuur hebben geboord. Benieuwd hoe diep die zit.

Edit: glasvezel ligt dieper, ben voorbij het punt waar we die tegen zouden moeten komen. Mooi, dan blijf ik daar boven.

[ Voor 15% gewijzigd door Gramser op 21-08-2026 13:39 ]

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-08 23:14

iGadget

Wowsers!

tlpeter schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

Die zocht ik ook nog, dank voor de link. Heb je bij gebruik van zo'n mantelbuis alsnog buitenkabel nodig of volstaat in dat geval 'regulier' 5x 4mm2?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• tlpeter
@iGadget Goede vraag, weet ik niet. Ik heb deze buis naast de kabel erbij gelegd. Daarkomen een paar UTP's in. (rinchting de garage voor een batterij met eilandmodus).

• aoowdam
Gramser schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 13:02:
De installateur verzorgt de mantelbuis met kabel en UTP erin. Komt goed.

En die 60cm. Ik zit nu op 30-40 denk ik, vind ik denk ik wel zat. In elk geval net zo diep als de oude gasleiding, die kwam ik al tegen. Voor de rest vooral wortels. En dan die glasvezel die ze vanaf de straat naar de keldermuur hebben geboord. Benieuwd hoe diep die zit.

Edit: glasvezel ligt dieper, ben voorbij het punt waar we die tegen zouden moeten komen. Mooi, dan blijf ik daar boven.
Die 60 cm is gewoon verplicht, en voor het mooie zou je die in een zandbedje kunnen leggen, verder om cm of 20 erboven een waarschuwingslint te leggen zodat je bij graven later niet voor verrassingen komt te staan.

Leg de mantelbuis met datakabel ook niet te dicht op de grondkabel om evt. electromagnetische storing door de grondkabel te voorkomen. Voor de zekerheid ook altijd een goed afgeschermde datakabel gebruiken. Je hebt speciale grond-datakabel. Verder is het best makkelijk :)

Je kan het beter in 1x goed doen.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:55
aoowdam schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

Die 60 cm is gewoon verplicht, en voor het mooie zou je die in een zandbedje kunnen leggen, verder om cm of 20 erboven een waarschuwingslint te leggen zodat je bij graven later niet voor verrassingen komt te staan.

Leg de mantelbuis met datakabel ook niet te dicht op de grondkabel om evt. electromagnetische storing door de grondkabel te voorkomen. Voor de zekerheid ook altijd een goed afgeschermde datakabel gebruiken. Je hebt speciale grond-datakabel. Verder is het best makkelijk :)

60 cm? Ik ken alleen 50 cm. En daar zou je best van af kunnen wijken mits je AS en een mantelbuis gebruikt.
522.8.10.2 Kabels buiten gebouwen moeten op een sleufdiepte van ten minste 0,5 m zijn gelegd. Deze bepaling geldt niet indien aanvullende maatregelen tegen mechanische beschadiging zijn getroffen.

• Gramser
“Don’t let the perfect be the enemy of the good”, hanteer ik hier.

Inmiddels is de slotgracht rond, later diep ik ’m nog iets verder uit. Ook een dikke blauwe gevlochten kabel tegengekomen: volgens mij de oude KPN koperdraad waarover de ADSL liep.

[ Voor 56% gewijzigd door Gramser op 21-08-2026 14:34 ]

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Gramser schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:32:
“Don’t let the perfect be the enemy of the good”, hanteer ik hier.

Inmiddels is de slotgracht rond, later diep ik ’m nog iets verder uit. Ook een dikke blauwe gevlochten kabel tegengekomen: volgens mij de oude KPN koperdraad waarover de ADSL liep.
De discussie is eerder tussen 'goed' en 'voldoende' AS of niet om je kabel, leg minimaal 30cm hoger een detectielint in de grond mocht iemand ooit gaan graven (mogelijk volgende bewoner) dat zal al ontzettend gaan helpen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Gramser
Ik vind dat detectielint geen gek idee, en die wilde ik al gaan halen, maar kende de term niet. Dank dus! Ik kwam ‘m ook tegen bij de gasleiding (GAS!) - maar, 10cm lager kwam ik ‘m al tegen.

Edit: het heet dus ook simpelweg “waarschuwingslint”. Keuze zat!

[ Voor 24% gewijzigd door Gramser op 21-08-2026 15:25 ]

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-08 23:14

iGadget

Wowsers!

aoowdam schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 14:10:
[...]

Dus jij zou stroom en data niet door dezelfde mantelbuis leggen dan? Was ik eigenlijk wel van plan, ook ivm eventuele vervanging in de (verre) toekomst mocht ik ooit naar 6mm2 moeten. Zou trouwens wel een argument zijn om voor grondkabel te gaan, neem aan dat die aardemantel de boel elektromagnetisch ook enigszins afschermt?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• Inspired
iGadget schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:57:
[...]

Dus jij zou stroom en data niet door dezelfde mantelbuis leggen dan? Was ik eigenlijk wel van plan, ook ivm eventuele vervanging in de (verre) toekomst mocht ik ooit naar 6mm2 moeten. Zou trouwens wel een argument zijn om voor grondkabel te gaan, neem aan dat die aardemantel de boel elektromagnetisch ook enigszins afschermt?
Zo'n UTP voor een laadpaal kan er echt prima naast. Het is geen AMS-IX backbone.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:04
Inspired schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:03:
[...]

Zo'n UTP voor een laadpaal kan er echt prima naast. Het is geen AMS-IX backbone.
Misschien dan toch voor STP kiezen?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ASS-Ware schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Dit is al wel minstens vijf keer voorbij gekomen.
Als je een UTP kabel die functioneel noodzakelijk is voor LAN voor een EVSE óf functioneel noodzakelijk is voor LAN voor een EVSE én dynamic load balancing*. Zul je functioneel geen problemen gaan ervaring als je dit naast een XMvK/YMvK legt t.b.v. het laden van een EVSE met maximaal 22 kW.

Dat werkt gewoon en blijft gewoon werken.

*Het is mogelijk een UTP te gebruik voor zowel LAN als voor het doorlussen van 1-fase CT-klemmen verwerkt in diezelfde UTP.

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:02
Gramser schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:18:
Ik vind dat detectielint geen gek idee, en die wilde ik al gaan halen, maar kende de term niet. Dank dus! Ik kwam ‘m ook tegen bij de gasleiding (GAS!) - maar, 10cm lager kwam ik ‘m al tegen.

Edit: het heet dus ook simpelweg “waarschuwingslint”. Keuze zat!
Heb ik bij me ;) hoef je dus niet speciaal te kopen

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Gramser
Oh hee top, dat scheelt alweer 😃

• User88
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:56
Bij ons thuis wordt, vanwege een bestelde zakelijke leaseauto, over twee weken een Peblar Business geplaatst. De leasemaatschappij werkt samen met een vaste installateur welke met een offerte kwam van circa 3.800 euro voor een Volt Time One Business lader. Het is vast een mooie lader, maar ik vond het een belachelijke prijs. Dus nu heb ik zelf een lokale installateur geregeld voor ongeveer de helft van het geld.  

Overigens zat er bij die 3.800 euro wel abonnementskosten inbegrepen. Nu moet ik zelf een abonnement afsluiten, maar de kosten kan ik maandelijks declareren. Hebben jullie tips qua backoffice? Ik kwam zelf o.a. E-Flux, TAP & LMS tegen. Belangrijk is dat het werkt met de laadpas van MultiTankcard.

Daarnaast zou ik uiteraard ook willen profiteren van ERE-certificaten. Maar dat staat denk ik los van elkaar en bijt mekaar niet?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

User88 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 19:14:
Bij ons thuis wordt, vanwege een bestelde zakelijke leaseauto, over twee weken een Peblar Business geplaatst. De leasemaatschappij werkt samen met een vaste installateur welke met een offerte kwam van circa 3.800 euro voor een Volt Time One Business lader. Het is vast een mooie lader, maar ik vond het een belachelijke prijs. Dus nu heb ik zelf een lokale installateur geregeld voor ongeveer de helft van het geld.  

Overigens zat er bij die 3.800 euro wel abonnementskosten inbegrepen. Nu moet ik zelf een abonnement afsluiten, maar de kosten kan ik maandelijks declareren. Hebben jullie tips qua backoffice? Ik kwam zelf o.a. E-Flux, TAP & LMS tegen. Belangrijk is dat het werkt met de laadpas van MultiTankcard.

Daarnaast zou ik uiteraard ook willen profiteren van ERE-certificaten. Maar dat staat denk ik los van elkaar en bijt mekaar niet?
Dat kan elkaar wel bijten.
Ik heb uiterst goede ervaringen met de Peblar Business icm met Tap (zowel BO als ERE). Er is ook een Peblar topic overigens.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:46

edit

[ Voor 11% gewijzigd door ASW1 op 22-08-2026 08:34 ]

• Gramser
Peblar Business schrijft hij..?

• aoowdam
iGadget schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:57:
[...]

Dus jij zou stroom en data niet door dezelfde mantelbuis leggen dan? Was ik eigenlijk wel van plan, ook ivm eventuele vervanging in de (verre) toekomst mocht ik ooit naar 6mm2 moeten. Zou trouwens wel een argument zijn om voor grondkabel te gaan, neem aan dat die aardemantel de boel elektromagnetisch ook enigszins afschermt

[ Voor 7% gewijzigd door aoowdam op 21-08-2026 20:01 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
ASS-Ware schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 16:12:
[...]

Ach wel nee. Niet vergeten dat het geen gigabit verbinding is. Daarnaast hadden we in een fabriekshal met 10 kW (of nog veel zwaarder) motoren naast de voeding van de motor UTP liggen. Nooit een probleem geweest.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• tlpeter

Ik gebruik E-flux in combinatie met een MTC druppel.

• Bonesie85
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 02:06
Bonesie85 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 00:44:
snel vraagje voor het installeren van de Peblar business. Er is een 5-aderige kabel benodigd om deze te installeren.

Ik ga nu in de tuin een YMVK-as kabel (laten) leggen. De kabel schaf ik zelf aan. Wanneer het een -as grondkabel is, is het toch voldoende om een 4-aderige YMVK-as kabel te kopen? De aarde zit dan in de mantel en is dan feitelijk ader nummer 5 toch? Bij een YMVK-kabel zou het dus 5 aderig moeten zijn en bij een YMVK-as kabel een 4 aderige (+ de geïntegreerde aarde in de mantel)?

Deze voldoet dan toch?
https://www.elektramat.nl/ymvk-as-grondkabel-4x6-per-meter/?_gl=1*1gxfnwi*_up*MQ..*_ga*NjQ2MTEwNDE2LjE3ODcyNjU2ODI.*_ga_WPXDT6EWYX*czE3ODcyNjU2NzkkbzEkZzAkdDE3ODcyNjU2ODckajUyJGwwJGgxNzg4NDExMTU5JGRtUWhBVzJySGZaYXp4cmhlbEJybGJ2Wm1RS0lQeTR6NUZn
Dank voor de reacties zover. Ik ga sowieso voor minimaal 4mm2, 6mm2 is wellicht overkill, maar better safe than sorry:). Het wordt uiteraard ook een Ymvk-as en géén ymvk.

Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp: als ik een YMVK-as kabel heb, heb ik een aardlitze. Heb ik daar voor de peblar business dan een 4-aderige of 5-aderige YMVK-as voor nodig? Bij een 4-aderige zou ik de litze als aarde kunnen gebruiken. Stel dat ik een 5-aderige YMVK-as zou gebruiken dus een een extra aarde heb, wat doe ik dan met de litze? Die is dan feitelijk niet meer nodig en sluit ik dan niet aan?

• Gramser
Disclaimer! ik graaf in mijn geheugen, en weet niet meer of ik dit correct heb: die litze knip je dan netjes af waarbij je moet uitkijken niet per ongeluk je aarde ook door te knippen 😄.

Volgens mij zijn er dan ook weer manieren om de aarde, indien geen aparte draad ín de kabel maar net onder de litze gevlochten, met een wago te verbinden om die weer in Peblar of anderszins te pluggen. Maar da’s weer iets voor het topic van elektrische installaties…

[ Voor 9% gewijzigd door Gramser op 22-08-2026 16:38 . Reden: Weet niet meer of ik dit correct heb en laat me graag corrigeren. ]

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:36
@Bonesie85 de aardlize is je aarde die beschermt bij (graaf)schade. Een aarddraad kan wel, maar heeft geen toegevoegde waarde en kost alleen geld. Je moet namelijk sowieso minimaal de aardmantel aansluiten.

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:06

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Bonesie85 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:25:
Wat ik nog steeds niet helemaal begrijp: als ik een YMVK-as kabel heb, heb ik een aardlitze. Heb ik daar voor de peblar business dan een 4-aderige of 5-aderige YMVK-as voor nodig? Bij een 4-aderige zou ik de litze als aarde kunnen gebruiken.
Gebruik 4-aderige YMvK-as. De litze is voor de aarde.
Stel dat ik een 5-aderige YMVK-as zou gebruiken dus een een extra aarde heb, wat doe ik dan met de litze? Die is dan feitelijk niet meer nodig en sluit ik dan niet aan?
Het aardscherm (de litze) moet altijd op de aarde zijn aangesloten. De idee is dat als je de kabel raakt bij bv. graafwerkzaamheden, je eerst in aanraking komt met het aardscherm. Als je vervolgens ook een fase raakt, krijg je een acute aardsluiting en schakelt de aardlekschakelaar uit. Als de litze niet is aangesloten, werkt deze beveiliging niet. De litze is niet bedoeld als mechanische bescherming (en is daarvoor ook veel te zwak).

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

Even een pluim voor Easee support (als dat mag).

Bij mijn gebruikte Easy Home had de installatie monteur een privé e-mail adres gebruikt en zichzelf als "owner" aangemaakt en de echte "owner" als "Admin".

Lekker als je hem dan overneemt, je kunt dan niet alles inregelen en waarom doe je zo iets. Die monteur was al jaren foetsie bij die installateur. Contact met Easee gezocht en binnen iets meer dan een week keurig opgelost.

Zie je niet vaak zulk support op een gebruikt artikel.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:36
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

[...]

Het aardscherm (de litze) moet altijd op de aarde zijn aangesloten. De idee is dat als je de kabel raakt bij bv. graafwerkzaamheden, je eerst in aanraking komt met het aardscherm. Als je vervolgens ook een fase raakt, krijg je een acute aardsluiting en schakelt de aardlekschakelaar uit. Als de litze niet is aangesloten, werkt deze beveiliging niet. De litze is niet bedoeld als mechanische bescherming (en is daarvoor ook veel te zwak).
Je hebt gelijk (zoals ik al noemde).

Zeurmodus: Een aardlek schakelt uit door stroomverschil tussen de fase en de nul (meestal 30mA), niet door een aardsluiting... Wel zal de stroom grotendeels via de aarde weglopen ipv via je schep of graafmachine.

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-08 19:08
i2Paq schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 17:07:
Even een pluim voor Easee support (als dat mag).

Bij mijn gebruikte Easy Home had de installatie monteur een privé e-mail adres gebruikt en zichzelf als "owner" aangemaakt en de echte "owner" als "Admin".

Lekker als je hem dan overneemt, je kunt dan niet alles inregelen en waarom doe je zo iets. Die monteur was al jaren foetsie bij die installateur. Contact met Easee gezocht en binnen iets meer dan een week keurig opgelost.

Zie je niet vaak zulk support op een gebruikt artikel.
Zo'n fout is wel snel gemaakt. Ik heb recent mijn Easee charge Lite verkocht. De laadbox uit de app verwijderd, ging er vanuit dat dat voldoende was. Na verkoop werd de Lite automatisch weer toegevoegd aan mijn laadlocatie naast m'n nieuwe Max :o

Uiteraard gevalletje RTFM, té snel willen handelen. Ben daarna best een tijd bezig geweest het probleem op te lossen. Overdragen van de hele laadlocatie bleek uiteindelijk de oplossing, en voor mezelf een nieuwe locatie aanmaken. Vond dit niet bepaald intuïtief omdat de Equalizer wel in m'n bezit bleef en de fysieke locatie voor mij niet wijzigt...

• User88
tlpeter schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 08:56:
[...]

Ik gebruik E-flux in combinatie met een MTC druppel.
En voor ERE's?

Hoe zit het qua kosten? Bij E-flux kost het 5,50 per maand. En dan heb je voor je MTC druppel denk ik ook nog 'Tap to pay' (3,5% van de totale sessiekosten + €0,15 per transactie) nodig? Bij Tap is het abonnement 0 euro. Rekenen ze dan iets meer per kWh dan dat je instelt?

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

jongetje schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:43:
Zeurmodus: Een aardlek schakelt uit door spaningsverschil tussen de fase en de nul (meestal 30mA), niet door een aardsluiting... Wel zal de stroom grotendeels via de aarde weglopen ipv via je schep of graafmachine.
Een aardlekschakelaar schakelt uit als (faseverschillen in aanmerking genomen) de som van de stromen door de schakelaar de grenswaarde overschrijdt. Met spanningsverschil heeft het niets te maken, maar dat bedoelde je ook niet (je zegt '30 mA').

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:04
[...]

Zeurmodus: Een aardlek schakelt uit door spaningsverschil tussen de fase en de nul (meestal 30mA), niet door een aardsluiting...
Ook zeurmodus:
30mA stroomverschil, geen spanningsverschil.

• Inspired
User88 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:57:
[...]

En voor ERE's?

Hoe zit het qua kosten? Bij E-flux kost het 5,50 per maand. En dan heb je voor je MTC druppel denk ik ook nog 'Tap to pay' (3,5% van de totale sessiekosten + €0,15 per transactie) nodig? Bij Tap is het abonnement 0 euro. Rekenen ze dan iets meer per kWh dan dat je instelt?
Tap 10% fee bovenop kWh prijs. Maar bij E-Flux ook 3 cent per kWh.

• Bonesie85
ZwarteIJsvogel schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 16:38:
[...]

[...]

Ik weet zeker dat het aan mij ligt, maar voor mij lijkt het alsof dit bericht zichzelf tegenspreekt.

Als je zegt dat de litze te zwak is voor mechanische bescherming, kan ik deze dus niet gebruiken om op de peblar als aarde aan te sluiten? Maar dan heb ik toch juist een 5-aderige kabel nodig?

Foto peblar business aansluiting

Als ik deze foto van de aansluiting van de peblar bekijk, kan ik dan de litze van de ymvk-as aansluiten op de geel/groene aarde, of heb ik daar een aparte ader voor nodig (en dus een 5aderige kabel) en moet ik de litze apart op een aarde aansluiten?

• Makrolon
Bonesie85 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 21:27:
[...]

Ik weet zeker dat het aan mij ligt, maar voor mij lijkt het alsof dit bericht zichzelf tegenspreekt.

Als je zegt dat de litze te zwak is voor mechanische bescherming, kan ik deze dus niet gebruiken om op de peblar als aarde aan te sluiten? Maar dan heb ik toch juist een 5-aderige kabel nodig?

Foto peblar business aansluiting

Als ik deze foto van de aansluiting van de peblar bekijk, kan ik dan de litze van de ymvk-as aansluiten op de geel/groene aarde, of heb ik daar een aparte ader voor nodig (en dus een 5aderige kabel) en moet ik de litze apart op een aarde aansluiten?
De litze is je aarde, die sluit je aan op de geel groene aansluiting. Ymvk 4x4 as moet je dus bestellen. Geen 5x4 gaan bestellen en een (niet geel groene draad, want die zit er niet in) als aarde gaan gebruiken. Dat maakt het onduidelijk voor de volgende (die er verstand van heeft) die aan de installatie werkt en dus gevaarlijk. En helaas kom ik dit heel vaak tegen...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | Laadpaal installateur, pb voor een offerte

• Makrolon
[...]

Zeurmodus: Een aardlek schakelt uit door spaningsverschil tussen de fase en de nul (meestal 30mA), niet door een aardsluiting... Wel zal de stroom grotendeels via de aarde weglopen ipv via je schep of graafmachine.
Als je de zeurmodus aan zet moet je wel zorgen dat je alles dan ook goed zegt. :+

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Makrolon schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 22:21:
[...]

De litze is je aarde, die sluit je aan op de geel groene aansluiting. Ymvk 4x4 as moet je dus bestellen. Geen 5x4 gaan bestellen en een (niet geel groene draad, want die zit er niet in) als aarde gaan gebruiken. Dat maakt het onduidelijk voor de volgende (die er verstand van heeft) die aan de installatie werkt en dus gevaarlijk. En helaas kom ik dit heel vaak tegen...
Ook voor @Bonesie85
We hebben het hier tegen amateurs, dan moeten we ook een duidelijk, eenduidig en volledig verhaal neerzetten.
De litze mag alleen als aarde (PE) gebruikt worden mits de equivalente koperdoorsnede identiek is aan de doorsnede van de andere aders.
Voorbeeldje: https://www.tkf.nl/nl/56-vo-ymvkas-dca-061-kv/165506 "Nom. equivalente koperdoorsnede bewapening 2,5 mm²" dit soort details (belangrijk) zijn niet altijd even goed te vinden op de webshops online.

Dan komt nog dat een litze geen ader is en ook niet altijd op dezelfde manier verwerkt kan en mag worden. De Peblar heeft de Phoenix Contact Push-X rijgklemmen nu staat in de installatiehandleiding van Peblar niet éénduidig dat die geschikt is voor een aardlitze. Aan de andere kant zouden de Phoenix Contact Push-X rijgklemmen wél geschikt moeten zijn voor samengestelde draden. Dus ik denk dat dit zonder problemen moet kunnen, maar die vraag is er één voor Peblar, behalve als jij dit toevallig al van ze gehoord hebt?

[ Voor 3% gewijzigd door True op 23-08-2026 01:48 ]

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13:06
En houd er ook rekening mee dat er twee "halve" litzes kunnen zijn bij grotere ader diameters. Dat was al het geval bij de 6mm² kabel die ik naar de schuur heb gelegd.

• Gramser
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCivrtzd3PwC4Y_jbdrojQvCmxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LStvIoVvKD4ocpsaGfQ03Lr7.png?f=fotoalbum_large

Even met een afbeelding, voor de amateurs zoals ikzelf. Wat is hier nu de aardlitze die je moet verbinden? De smalle niet-omhulde draad onder het vlechtwerk, of het vlechtwerk zelf om de binnenkabel? Of een combinatie van die twee?

• Peter-036
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:09
Die smalle is over de hele lengte in contact met het vlechtwerk, dus dat zou genoeg moeten zijn.

Iedereen heeft er een mening over,........Nou en?

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Gramser schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 07:52:
[Afbeelding]

Even met een afbeelding, voor de amateurs zoals ikzelf. Wat is hier nu de aardlitze die je moet verbinden? De smalle niet-omhulde draad onder het vlechtwerk, of het vlechtwerk zelf om de binnenkabel? Of een combinatie van die twee?
De smalle niet-omhulde draad moet je aansluiten. Die is van vertind koper. Het buitenste vlechtwerk is van staal en daardoor lastig om aan te sluiten. Dat vlechtwerk kun je het beste voorzichtig verwijderen (in de laadpaal en in de groepenkast zit het alleen maar in de weg).

Edit: Op de foto hebben ze om de opbouw van de kabel te laten zien veel meer van de buitenmantel weggehaald dan je normaal zult doen. Ik haal meestal maar een paar mm meer weg dan van de zwarte binnenmantel.

[ Voor 11% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 23-08-2026 10:00 ]

• Gramser
Dank u - dan klopte mijn beschrijving hier eerder al gelukkig, én heb ik het thuis goed gedaan (bij een buitenstopcontact, geen laadpaal).

• i2Paq
  • Laatst online: 12:12

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

chielmi schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:55:
[...]

Zo'n fout is wel snel gemaakt. Ik heb recent mijn Easee charge Lite verkocht. De laadbox uit de app verwijderd, ging er vanuit dat dat voldoende was. Na verkoop werd de Lite automatisch weer toegevoegd aan mijn laadlocatie naast m'n nieuwe Max :o

Uiteraard gevalletje RTFM, té snel willen handelen. Ben daarna best een tijd bezig geweest het probleem op te lossen. Overdragen van de hele laadlocatie bleek uiteindelijk de oplossing, en voor mezelf een nieuwe locatie aanmaken. Vond dit niet bepaald intuïtief omdat de Equalizer wel in m'n bezit bleef en de fysieke locatie voor mij niet wijzigt...
Geen fout maar een bewuste actie in mijn geval.

De echte eigenaar bleek niet de eigenaar maar een, inmiddels vertrokken, monteur van de installateur.

Het installatiebedrijf zelf haalde zijn schouders er voor op.

E-mail adres van die "eigenaar" bleek niet (meer) te bestaan dus de werkelijke eigenaar had het nakijken.
De monteur van de installateur handelde doelbewust en heeft zichzelf waarschijnlijk vaker "eigenaar" van apparaten gemaakt waarvan hij helemaal geen eigenaar was.

Ik noem dat fraude cq. diefstal.

Maar keurig en vlot opgelost door Easee toen het verhaal duidelijk was.

• tlpeter
User88 schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 18:57:
[...]

En voor ERE's?

Geen ERE op het moment

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dat zijn toch losstaande dingen?

Sterker nog: https://tapelectric.app/nl/tap-green-credits/

[ Voor 26% gewijzigd door daemonix op 23-08-2026 18:26 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• User88
Op deze manier is het toch juist niet losstaand? Kan je als je Tap als backoffice hebt nog steeds naar een andere inboekdienstverlener? Volgens @True kan dat mekaar wel bijten en ik denk dus dat dat niet altijd kan.

[ Voor 5% gewijzigd door User88 op 24-08-2026 15:28 ]

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

User88 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 15:27:
[...]

Op deze manier is het toch juist niet losstaand? Kan je als je Tap als backoffice hebt nog steeds naar een andere inboekdienstverlener? Volgens @True kan dat mekaar wel bijten en ik denk dus dat dat niet altijd kan.
Niet elke BO ondersteunt proxy forwarding (doorsturen naar nog weer een andere BO - kan ook een andere naam hebben). Tap doet dat toevallig wel, dus ik verwacht dat het daar wél kan. Ik zou hen gewoon een berichtje sturen zij zijn wel vlot met inhoudelijke reacties naar mijn ervaring.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

True schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 01:47:
[...]

Ook voor @Bonesie85
We hebben het hier tegen amateurs, dan moeten we ook een duidelijk, eenduidig en volledig verhaal neerzetten.
De litze mag alleen als aarde (PE) gebruikt worden mits de equivalente koperdoorsnede identiek is aan de doorsnede van de andere aders.
Voorbeeldje: https://www.tkf.nl/nl/56-vo-ymvkas-dca-061-kv/165506 "Nom. equivalente koperdoorsnede bewapening 2,5 mm²" dit soort details (belangrijk) zijn niet altijd even goed te vinden op de webshops online.

Dan komt nog dat een litze geen ader is en ook niet altijd op dezelfde manier verwerkt kan en mag worden. De Peblar heeft de Phoenix Contact Push-X rijgklemmen nu staat in de installatiehandleiding van Peblar niet éénduidig dat die geschikt is voor een aardlitze. Aan de andere kant zouden de Phoenix Contact Push-X rijgklemmen wél geschikt moeten zijn voor samengestelde draden. Dus ik denk dat dit zonder problemen moet kunnen, maar die vraag is er één voor Peblar, behalve als jij dit toevallig al van ze gehoord hebt?
@Makrolon @Bonesie85 ik vond het wel een interessante vraag (ik pas meestal een WAGO toe als ik van een litze naar een insteekklem/rijgklem over ga). En ik heb hierom Peblar gevraagd.
Zij geven aan dat het inderdaad niet duidelijk in de installatiehandleiding staat (hun woorden), maar dat de spec sheet van de Phoenix Contact Push-in (ik was eerder in de war met de Push-X - zal het tijdstip geweest zijn) wel aangeeft dat een aardlitze direct aangesloten kan worden.

Ergo, mits je de aardlitze netjes samen draait tot één draadbundeltje kun je die direct toepassen in de rijgklemmen (Phoenix Contact Push-in) in een Peblar.

*kuch* wel weer een plusje dat Peblar binnen nog geen drie kantooruren een inhoudelijk en technisch antwoord kan geven op iemand die als consument een vraag bij ze stelt *kuch*

• Makrolon
True schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 19:14:
[...]

@Makrolon @Bonesie85 ik vond het wel een interessante vraag (ik pas meestal een WAGO toe als ik van een litze naar een insteekklem/rijgklem over ga). En ik heb hierom Peblar gevraagd.
Zij geven aan dat het inderdaad niet duidelijk in de installatiehandleiding staat (hun woorden), maar dat de spec sheet van de Phoenix Contact Push-in (ik was eerder in de war met de Push-X - zal het tijdstip geweest zijn) wel aangeeft dat een aardlitze direct aangesloten kan worden.

Ergo, mits je de aardlitze netjes samen draait tot één draadbundeltje kun je die direct toepassen in de rijgklemmen (Phoenix Contact Push-in) in een Peblar.

*kuch* wel weer een plusje dat Peblar binnen nog geen drie kantooruren een inhoudelijk en technisch antwoord kan geven op iemand die als consument een vraag bij ze stelt *kuch*
Ik moet eerlijk zeggen dat als een insteek klem geschikt is voor soepel ik de litze er altijd gewoon rechtstreeks in stop. Die is ook soepel ten slotte.

Ik denk zelf dat ie beter contact maakt als je hem niet draait, uiteraard wel zorgen dat alle draadjes er in gaan.

Wel top dat je het nagevraagd hebt!

En wat betreft de grondkabel, ik heb het al eerder gezegd, maar t/m 6mm2 (waar ik veel mee werk) ben ik nog nooit een kabel tegen gekomen met een dunnere litze dan de doorsnede van de rest van de aders.

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:08
[...]

Push-X is een specifieke variant van Phoenix Contact Push-in connectors, dus echt in de war was je niet. ;)

Tip voor de aardlitze: gevlochten staal zo kort mogelijk afknippen, isolatietape (liefst groen/geel) eromheen tapen (dan haal je je vingers niet aan die scherpe draden open) en vervolgens de aardlitze zelf daar mee intapen en dan 10-12 mm aan het uiteinde vrijlaten om in de connector te steken. Ik verwacht dat youtube er vol mee staat.

• Bonesie85
[...]

dank allen voor de inhoudelijke reacties en het navragen bij Peblar. Hier kan ik mee vooruit. Dan heb ik de juiste kabel liggen als de grondman later deze week met de bodemraket langskomt :)

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-08 23:29
Binnenkort krijg ik een elektrische auto van de zaak: de Kia EV4 Plus Advanced.

De auto komt via de lease, maar een laadpaal aan huis paste helaas niet meer binnen het leasebudget. Daarom wil ik zelf een laadpaal laten plaatsen.

Mijn situatie:
  • Ik heb een 3-fasen aansluiting.
  • Ik heb een eigen oprit, dus de laadpaal kan op eigen terrein worden geplaatst.
  • Op ongeveer 5 minuten lopen van mijn huis staat een openbare laadpaal. Die kan ik uiteraard gebruiken, maar ik heb liever de mogelijkheid om gewoon op mijn eigen oprit te laden.
  • Ik heb 15 zonnepanelen op mijn dak liggen. Deze hebben gezamenlijk een maximale opbrengst van bijna 4 kWh.
  • De Kia EV4 wil ik thuis bij voorkeur met 11 kW / 3 fasen kunnen laden.
  • Het gaat om een auto van de zaak en ik krijg hiervoor een zakelijke laadpas.
  • Mijn belangrijkste eis is dat ik die zakelijke laadpas ook voor mijn eigen laadpaal thuis kan gebruiken.
  • Daarnaast wil ik dat het aantal thuis geladen kWh automatisch wordt geregistreerd, zodat mijn werkgever de kosten kan vergoeden. Idealiter gaat dit volledig automatisch en hoef ik niet iedere maand zelf een overzicht te maken en te declareren.
Vooral dat laatste vind ik belangrijk.

Mijn ideale situatie zou ongeveer zijn: Auto aansluiten → zakelijke laadpas gebruiken → laadpaal registreert aantal kWh → laadsessie wordt gekoppeld aan mijn zakelijke laadpas → werkgever krijgt de kosten gefactureerd → ik krijg de thuislaadkosten automatisch vergoed.

Ik zoek dus eigenlijk een oplossing waarbij ik thuis net zo makkelijk laad als met een zakelijke laadpas bij een openbare laadpaal.

Ik ben inmiddels wat aan het lezen over laadpalen, backoffices, RFID, MID-meters, load balancing, dynamische tarieven enz., maar ik zie door de bomen het bos nog niet helemaal.

Waar moet ik op letten?

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met mensen die in een vergelijkbare situatie zitten.
  • Is een MID-gecertificeerde kWh-meter noodzakelijk/aan te raden voor de zakelijke verrekening?
  • Moet de laadpaal een eigen internetverbinding/4G hebben, of is WiFi voldoende?
  • Hoe belangrijk is de keuze van de backoffice?
  • Kan ik een willekeurige laadpaal kopen en daar vervolgens de zakelijke laadpas van mijn werkgever aan koppelen?
  • Of moet de laadpaal/backoffice specifiek samenwerken met de aanbieder van mijn zakelijke laadpas?
  • Zijn er bepaalde laadpassen/backoffices die hiervoor juist erg goed of slecht werken?
  • Is load balancing verstandig met een 3-fasen huisaansluiting?
  • Is het met mijn 15 zonnepanelen verstandig om een laadpaal te nemen die kan laden op zonne-energie / solar charging?
  • Is 1-fase/3-fase automatisch schakelen daarbij belangrijk?
  • Kan de laadpaal onderscheid maken tussen mijn zakelijke auto en eventueel een privéauto die later ook aan dezelfde paal zou kunnen laden?
  • Zijn er abonnementskosten voor de backoffice waar ik rekening mee moet houden?
  • Zijn er bepaalde merken/modellen die jullie hiervoor zouden aanraden of juist afraden?
En hoe zit het met de zonnepanelen?

Dit vind ik zelf nog een interessant onderdeel.

Ik wek met mijn 15 panelen bijna op top 4 kWh op. Een deel van die stroom zou ik dus rechtstreeks in de auto kunnen stoppen.

Ik vraag me daarom af hoe dit in de praktijk wordt geregeld bij een auto van de zaak. Bijvoorbeeld: Zonnepanelen → laadpaal → auto van de zaak Wordt de werkgever dan nog steeds per geladen kWh vergoed, en hoe wordt bepaald tegen welk tarief? Of zijn er bij zonnepanelen juist zaken waar ik rekening mee moet houden bij de keuze van de laadpaal/backoffice?

Ik begrijp dat dit ook fiscaal/administratief wat anders kan liggen dan simpelweg mijn elektriciteitstarief van de energieleverancier doorberekenen. Ik hoor daarom graag hoe mensen dit in de praktijk hebben ingericht.

Waar ik uiteindelijk naar op zoek ben

Ik wil vooral voorkomen dat ik nu een mooie laadpaal koop die technisch prima werkt, maar vervolgens niet goed samenwerkt met mijn zakelijke laadpas of de thuislaadverrekening.

Mijn prioriteiten zijn daarom ongeveer:
  1. Zakelijke laadpas thuis kunnen gebruiken
  2. Automatische registratie van de geladen kWh
  3. Automatische verrekening/vergoeding met mijn werkgever
  4. MID-meter / betrouwbare kWh-registratie
  5. 11 kW / 3 fasen
  6. Goede load balancing
  7. Mogelijkheid om mijn 15 zonnepanelen zo goed mogelijk te benutten
  8. Geen onnodig hoge maandelijkse abonnementskosten
  9. Een systeem dat ook over een paar jaar nog goed bruikbaar is
Ik zie bijvoorbeeld oplossingen van Kia zelf en merken als Zaptec voorbij komen, maar ik vraag me vooral af of dat daadwerkelijk de beste keuze is of dat er betere alternatieven zijn.

Wat zouden jullie in mijn situatie kopen? En nog belangrijker: welke combinatie van laadpaal + backoffice + zakelijke laadpas werkt in de praktijk goed voor automatische thuislaadverrekening?

Ervaringen met concrete merken/modellen, installatie, abonnementskosten, backoffices en eventuele valkuilen zijn zeer welkom!

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:48
marcel19 schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 20:34:

De auto komt via de lease, maar een laadpaal aan huis paste helaas niet meer binnen het leasebudget. Daarom wil ik zelf een laadpaal laten plaatsen.

Mijn situatie:
  • Ik heb een eigen oprit, dus de laadpaal kan op eigen terrein worden geplaatst.
  • Op ongeveer 5 minuten lopen van mijn huis staat een openbare laadpaal. Die kan ik uiteraard gebruiken, maar ik heb liever de mogelijkheid om gewoon op mijn eigen oprit te laden.
  • Ik heb 15 zonnepanelen op mijn dak liggen. Deze hebben gezamenlijk een maximale opbrengst van bijna 4 kWh.
  • Mijn belangrijkste eis is dat ik die zakelijke laadpas ook voor mijn eigen laadpaal thuis kan gebruiken.
  • Daarnaast wil ik dat het aantal thuis geladen kWh automatisch wordt geregistreerd, zodat mijn werkgever de kosten kan vergoeden. Idealiter gaat dit volledig automatisch en hoef ik niet iedere maand zelf een overzicht te maken en te declareren.

Mijn ideale situatie zou ongeveer zijn: Auto aansluiten → zakelijke laadpas gebruiken → laadpaal registreert aantal kWh → laadsessie wordt gekoppeld aan mijn zakelijke laadpas → werkgever krijgt de kosten gefactureerd → ik krijg de thuislaadkosten automatisch vergoed.

Ik zoek dus eigenlijk een oplossing waarbij ik thuis net zo makkelijk laad als met een zakelijke laadpas bij een openbare laadpaal.

Ik ben inmiddels wat aan het lezen over laadpalen, backoffices, RFID, MID-meters, load balancing, dynamische tarieven enz., maar ik zie door de bomen het bos nog niet helemaal.

Waar moet ik op letten?

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen met mensen die in een vergelijkbare situatie zitten.
  • Is een MID-gecertificeerde kWh-meter noodzakelijk/aan te raden voor de zakelijke verrekening?
  • Moet de laadpaal een eigen internetverbinding/4G hebben, of is WiFi voldoende?
  • Kan ik een willekeurige laadpaal kopen en daar vervolgens de zakelijke laadpas van mijn werkgever aan koppelen?
  • Of moet de laadpaal/backoffice specifiek samenwerken met de aanbieder van mijn zakelijke laadpas?
  • Zijn er bepaalde laadpassen/backoffices die hiervoor juist erg goed of slecht werken?
  • Is het met mijn 15 zonnepanelen verstandig om een laadpaal te nemen die kan laden op zonne-energie / solar charging?
  • Kan de laadpaal onderscheid maken tussen mijn zakelijke auto en eventueel een privéauto die later ook aan dezelfde paal zou kunnen laden?
  • Zijn er abonnementskosten voor de backoffice waar ik rekening mee moet houden?
  • Zijn er bepaalde merken/modellen die jullie hiervoor zouden aanraden of juist afraden?

Ik wek met mijn 15 panelen bijna op top 4 kWh op. Een deel van die stroom zou ik dus rechtstreeks in de auto kunnen stoppen.

Ik vraag me daarom af hoe dit in de praktijk wordt geregeld bij een auto van de zaak. Bijvoorbeeld: Zonnepanelen → laadpaal → auto van de zaak Wordt de werkgever dan nog steeds per geladen kWh vergoed, en hoe wordt bepaald tegen welk tarief? Of zijn er bij zonnepanelen juist zaken waar ik rekening mee moet houden bij de keuze van de laadpaal/backoffice?

Ik begrijp dat dit ook fiscaal/administratief wat anders kan liggen dan simpelweg mijn elektriciteitstarief van de energieleverancier doorberekenen. Ik hoor daarom graag hoe mensen dit in de praktijk hebben ingericht.

Ik wil vooral voorkomen dat ik nu een mooie laadpaal koop die technisch prima werkt, maar vervolgens niet goed samenwerkt met mijn zakelijke laadpas of de thuislaadverrekening.

5. 11 kW / 3 fasen
  6. Goede load balancing
Ik zie bijvoorbeeld oplossingen van Kia zelf en merken als Zaptec voorbij komen, maar ik vraag me vooral af of dat daadwerkelijk de beste keuze is of dat er betere alternatieven zijn.

Wat zouden jullie in mijn situatie kopen? En nog belangrijker: welke combinatie van laadpaal + backoffice + zakelijke laadpas werkt in de praktijk goed voor automatische thuislaadverrekening?

Ervaringen met concrete merken/modellen, installatie, abonnementskosten, backoffices en eventuele valkuilen zijn zeer welkom!
Ik zou een Peblar Business nemen, want die heb ik zelf ook ;) I.c.m. een Homewizard P1-meter kun je puur op zonnestroom laden als je dat wilt, en daarnaast regelt die ook de loadbalancing. Een bekabelde verbinding is aan te raden boven wifi, 4G is niet nodig. Qua backoffice kiezen veel mensen voor Tap Electric (gratis voor jou) of E-Flux (abo, kun je prima een (paar) centen bovenop je stroomtarief voor rekenen), maar er zijn ook andere opties. MID-meter is sowieso aan te raden i.v.m. ERE-certificaten, ook als je niet voor de Peblar gaat.

(O ja, je panelen leveren 4 kW, niet 4 kWh… hoop ik, anders hebben ze een heel korte levensduur gehad :))

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:47

elsinga

=8-)

Ik zou hetzelfde aanraden als @Sandro!, met de toevoeging dat ik ook de laadpaal zou afschrijven over de leaseperiode. Ikzelf ga ook die kosten in de kWh prijs stoppen:

Aannames:
  • Kosten laadpaal, inclusief plaatsing: €1000,- (Peblar Business 7.5m, aansluitmateriaal, zelf installeren), afschrijving over 5 jaar
  • Kosten stroom €0,25 (dynamisch afgelopen 365 dagen gemiddeld € 0.2161 per kWh, incl EB/BTW, vrijwel altijd onder €0.40, piek paar keer net onder €0.80)
  • Verbruik EV gemiddeld 25kWh/100km, 35.000km/jaar = 1725kWh/jaar = 8625kWh/5j -> opslag voor afschrijving = €0.116/kWh)
  • Kosten beheer CPO: E-flux €5,50/mnd + €0,03/kWh ex BTW, Tap Electric gratis (10% marge op laadtarief = 4c/kWh), EV Box €4,-/mnd (= 2.7c/kWh opslag), ChargeCars €4,99/mnd
--> per kWh €0,143 opslag voor afschrijving en beheer. Tarief voor laden minimaal €0,39/kWh.

Die 39 cent per kWh is nog aardig lager dan de openbare laadpalen in de buurt, dus ik haal de baas niet het vel over de oren. ;) Verder is het wel een beetje een worst case prijs, maar ik kan 'm altijd nog naar beneden bijstellen als het structureel beter gaat. Of naar boven, als het toch minder loopt qua stroomprijs.

En ik heb bewust geen ERE certificaten voordeel meegenomen, want de waarde is vrij onzeker. Net als dat ik niet reken met de dynamische stroomprijs, omdat dat niet bij alle CPO's kan en ik wellicht geen dynamisch contract ga hebben. Omdat de prijs per kWh nog steeds een stuk lager is dan de openbare palen is dat voor de baas ook niet erg.

[ Voor 12% gewijzigd door elsinga op 26-08-2026 08:14 ]

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• FlowDesign
  • Laatst online: 09:15

Mijn situatie:

Waar moet ik op letten?

5. 11 kW / 3 fasen
  6. Goede load balancing

Wat jouw werkgever jou vergoedt per maand wordt gewoon van tevoren vastgelegd. Het kan zijn dat je een vast bedrag per kilometer krijgt, of een vast bedrag per kWh. Hoe jij thuis aan je stroom komt heeft geen invloed op de vergoeding.

Als je een laadpaal hebt die RFID tags ondersteunt en een backoffice, dan kan gewoon ingesteld worden dat het ene pasje zakelijk is en de andere privé en dan weet je wat er door je werkgever vergoedt moet worden.

Overigens, hoezo krijg je een laadpaal en backoffice abbo niet gewoon via de leasemaatschappij/werkgever? Moet je dat zelf regelen en de laadpaal ook zelf betalen?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S (Stage 1 tuned)

• Miezie
  • Laatst online: 13:06

Miezie

Niet te moeilijk doen...

elsinga schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:11:
Ik zou hetzelfde aanraden als @Sandro!, met de toevoeging dat ik ook de laadpaal zou afschrijven over de leaseperiode. Ikzelf ga ook die kosten in de kWh prijs stoppen:

Aannames:
  • Kosten laadpaal, inclusief plaatsing: €1000,- (Peblar Business 7.5m, aansluitmateriaal, zelf installeren), afschrijving over 5 jaar
  • Kosten stroom €0,25 (dynamisch afgelopen 365 dagen gemiddeld € 0.2161 per kWh, incl EB/BTW, vrijwel altijd onder €0.40, piek paar keer net onder €0.80)
  • Verbruik EV gemiddeld 25kWh/100km, 35.000km/jaar = 1725kWh/jaar = 8625kWh/5j -> opslag voor afschrijving = €0.116/kWh)
  • Kosten beheer CPO: E-flux €5,50/mnd + €0,03/kWh ex BTW, Tap Electric gratis (10% marge op laadtarief = 4c/kWh), EV Box €4,-/mnd (= 2.7c/kWh opslag), ChargeCars €4,99/mnd
--> per kWh €0,143 opslag voor afschrijving en beheer. Tarief voor laden minimaal €0,39/kWh.

Die 39 cent per kWh is nog aardig lager dan de openbare laadpalen in de buurt, dus ik haal de baas niet het vel over de oren. ;) Verder is het wel een beetje een worst case prijs, maar ik kan 'm altijd nog naar beneden bijstellen als het structureel beter gaat. Of naar boven, als het toch minder loopt qua stroomprijs.

En ik heb bewust geen ERE certificaten voordeel meegenomen, want de waarde is vrij onzeker. Net als dat ik niet reken met de dynamische stroomprijs, omdat dat niet bij alle CPO's kan en ik wellicht geen dynamisch contract ga hebben. Omdat de prijs per kWh nog steeds een stuk lager is dan de openbare palen is dat voor de baas ook niet erg.
Ik zou je eigen uren ook zeker in geld uitdrukken bij die plaatsing, wie hou je voor de gek? Tevens zijn de elektrische tarieven wanneer de zon uit staat al sterk omhoog gekropen... en wat over de afschrijving van de rest van je installatie?

Als ik in de situatie zal komen dat de laadpaal een tarief moet hebben voor de baas, zou ik excl. de afschrijvingen en abokosten een tarief van 35ct voor kale elektriciteit al te billijken vinden...

Ergo: wie neem je met deze prijsstelling in de maling? Ik ben niet voor het maximaal naaien van de baas, maar als hij een paal laat plaatsen a 2500 euro en dan nog 25ct./kWh voor elektra is hi/zijj meer kwijt.....

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Sandro!
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:48
FlowDesign schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:15:
[...]
Overigens, hoezo krijg je een laadpaal en backoffice abbo niet gewoon via de leasemaatschappij/werkgever? Moet je dat zelf regelen en de laadpaal ook zelf betalen?
Dat schrijft ie al:
De auto komt via de lease, maar een laadpaal aan huis paste helaas niet meer binnen het leasebudget.
Wellicht is het BO-abonnement nog wel te regelen bij de LM/werkgever, maar dan zul je maar aan 50Five vast zitten... kun je het beter zelf regelen lijkt me.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:46
Je kunt gewoon je lader aan een door jou te kiezen back-office hangen en met de laadpas van de werkgever laden, voor jouw werkgever is dat exact hetzelfde als dat je bij een openbare lader op straat zou laden. Verder hoeft er dan niets verrekend te worden en je hoeft geen administratie bij te houden.
Ja de back-office keert jou de opbrengsten uit maar daar staat je werkgever verder buiten.
Als je TAP kiest heb je een kleine opslag in het tarief die via de laadpas verrekend wordt, en jij draait dan niet voor de abonnementskosten van de back-office op.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
Miezie schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 09:16:
[...]Ik zou je eigen uren ook zeker in geld uitdrukken bij die plaatsing, wie hou je voor de gek?
Want? normaal gesproken zijn er genoeg uren in een dag waarin ik anders op de bank had gezeten, niet elk uur in je huis gestopt is een uur geen betaald werk... Dus ja, wie houd je voor de gek?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]
Ik zou je eigen uren ook zeker in geld uitdrukken bij die plaatsing, wie hou je voor de gek? Tevens zijn de elektrische tarieven wanneer de zon uit staat al sterk omhoog gekropen... en wat over de afschrijving van de rest van je installatie?
Dat mag niet van de fiscus.

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:55

JB

Cédric roelt!

True schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 10:42:
[...]

Dat mag niet van de fiscus.
Die stopt het vast wel in een datakluis :+ :z

Mijn boefje is liev!

• nietwijk
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13:08
elsinga schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 08:11:
...
...
  • Verbruik EV gemiddeld 25kWh/100km, 35.000km/jaar = 8.750 kWh/jaar = 43.750 kWh/5j -> opslag voor afschrijving = €0.02 /kWh)

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:57

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Ik zit nu vanuit Shell recharge bij 50five. Over 50five is genoeg geschreven ;)

Nu heb ik een nieuwe laadpas (niet 50five, uitgegeven door MTC) en via de app toevoegen geeft een error. Nu zegt 50five support: externe laadpassen worden niet gesupport 8)7. Dat klopt toch niet? De app heeft bewust die optie: is er iets veranderd bij 50five of is het gewoon slecht support? Kan er online niks over terugvinden qua verandering

• onzenuub
  • Laatst online: 13:17

Wat zouden jullie in mijn situatie kopen?
De Zaptec Go 2 kan alles wat jij wil, doe er een gratis backoffice bij en meld je aan voor de ERE vergoeding et voila.

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:53
We Are Borg schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:39:
Ik zit nu vanuit Shell recharge bij 50five. Over 50five is genoeg geschreven ;)

Nu heb ik een nieuwe laadpas (niet 50five, uitgegeven door MTC) en via de app toevoegen geeft een error. Nu zegt 50five support: externe laadpassen worden niet gesupport 8)7. Dat klopt toch niet? De app heeft bewust die optie: is er iets veranderd bij 50five of is het gewoon slecht support? Kan er online niks over terugvinden qua verandering
Slechte support, nog eens proberen. Ik kan, bij 50five, thuis nog gewoon (via autocharge) laden via mijn travelcard :)

• elsinga

elsinga

=8-)

[...]

Als ik in de situatie zal komen dat de laadpaal een tarief moet hebben voor de baas, zou ik excl. de afschrijvingen en abokosten een tarief van 35ct voor kale elektriciteit al te billijken vinden...

Ergo: wie neem je met deze prijsstelling in de maling? Ik ben niet voor het maximaal naaien van de baas, maar als hij een paal laat plaatsen a 2500 euro en dan nog 25ct./kWh voor elektra is hi/zijj meer kwijt.....
Uren hoef ik niet terug, reken ik bij de post "hobby". Net als de nieuwe groepenkast, waarbij de meer zonnepanelen en de laadpaal heb gebruikt als aanleiding om 'm te vernieuwen. Zou ik de laadpaal commercieel laten plaatsen, dan zou ik het volle bedrag wel afschrijven.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• elsinga

elsinga

=8-)

nietwijk schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 11:23:
[...]
  • Verbruik EV gemiddeld 25kWh/100km, 35.000km/jaar = 8.750 kWh/jaar = 43.750 kWh/5j -> opslag voor afschrijving = €0.02 /kWh)
Daar kon ik inderdaad wel eens een heel rare formule voor gebruikt hebben... €1000,- delen door 43.750kWh is €0,0229, dus 2,3 cent per kilowattuur.

Pagina: 1 ... 233 234 Laatste

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen

Als allerlaatste: de ERE regeling is the latest new thing, en ook daar is een dedicated topic voor:
[EV] ERE certificaten, geld verdienen met thuisladen