• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
DigitalExorcist schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:56:
Een béétje directeur laat zich rijden (zeker in die limo!) en dan zorgt de chauffeur wel voor een volle accu. Net als dat een dure directeur niet gaat staan tanken en geen broodje bal haalt bij de tankstations langs de snelweg.
Je verwart de filmversie van het leven met de realiteit. ;)
Onze CEO nam tot voor kort gewoon een wagen uit de pool (zowat de enige werknemer met geen eigen persoonlijk toegewezen lease).
Het is een bedrijf met 4.000 werknemers (met 500 poolwagens in eigen beheer en 2500 leasewagens). Niet onmiddellijk een mega multi maar nu ook weer niet de eenmanszaak om de hoek. :*)

Sinds de doorgedreven elektrificatie van het wagenpark (eind 2018) rijdt hij wel in een Tesla 3. Werknemers die niet overtuigd zijn om een EV als lease te nemen kunnen "zijn Tesla" voor een week lenen om hun vooroordelen tov elektrisch rijden te overwinnen.
Verder zijn er uit de pool nog 250 Kona EV's beschikbaar om de wachttijd te overbruggen tussen aflopen ICE leasecontract en levering nieuwe EV.

Toch een heel ander beeld dan het beeld uit een (hopelijk ook in NL) ver verleden dat jij schetst.

ps. Hij zit 's middags ook soms gewoon aan tafel bij de andere werknemers en eet wat de pot schaft (broodje bal uit de muur is hier bij niemand een populair item). Of hopt van bureau naar bureauruimte om zich daar een dagje met zijn laptop te installeren. Merk je veel vlugger wat er leeft op de werkvloer dan vanuit de topfloor of de achterbank van een limo.
Niemand van de werknemers die hem daarom beschouwt als "een beetje mindere" directeur. Integendeel.

[ Voor 4% gewijzigd door IvoB2 op 27-02-2020 09:30 ]

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mux schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:07:
[...]

Even serieus tussendoor - bestaat dit soort persoon nou echt? Ben zelf al vrij lange tijd directeur, ken een flink aantal directeuren die miljoenen binnenharken en hun range rover gewoon zelf tanken.

Voor m'n gevoel - als er een markt is voor auto's voor mensen die te goed zijn voor tanken of laden, is dit een zodanig kleine markt dat een automerk daar niet van kan leven. Eerder een paar auto's per jaar dan een paarduizend.
Ja, die bestaan echt. Denk je dat bijvoorbeeld meneer Hamers zelf rijdt? Die kan zijn tijd wel beter gebruiken. (vindt hij zelf, en zijn aandeelhouders met hem). Waarschijnlijk vooral binnen de financiële wereld en de politiek inderdaad. Vaak genoeg gezien dat de directie auto van bank x wordt voorgereden door de chauffeur etc. Net onder de top is het niet meer gebruikelijk, maar in de top zeker nog wel. Vooral als het een internationaal bedrijf betreft, wij Nederlanders zijn niet zo status gevoelig, maar er zijn zat landen waar dat wel speelt. En dan kijken die raar op als de CxO zelf auto rijdt. Image speelt een rol bij internationale onderhandelingen.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 20:30

matroosoft

Lone Christian

Kia heeft ook een flink tekort aan accucellen. Europa heeft op dit moment prioriteit i.v.m. boetes en daardoor komt de Soul EV niet naar de VS. e-Niro sales zijn in de VS ook 2-3x minder dan de vraag in de VS omdat ze er niet meer toegewezen krijgen.

In een interview van Electrek met Kia Motors America:
The priority is Europe. If we could get more [electric] cars here, we would sell them. My sense is that we would probably sell 2x or 3x what we currently sell. But we’re expecting, probably on the back half of 2020, to get a lot more Kia Niro EVs dedicated to the United States.
We know there’s demand for the Soul EV. But if we’re only going to get 3,000 batteries allocated to North America for 2019, and we want to maximize our business, then we’d like to put all our chips on Niro EV.
Op de vraag waarom ze nu tekorten hebben:
The short answer is: I don’t have an answer. To be frank, it’s a little surprising that here we are, and now we have supply issues for the globe and Europe.
https://electrek.co/2020/...v-plans-battery-supplies/

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:37

3_s

Tomba schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:35:
Vergelijken met Tesla is in zoverre relevant dat die op het gebied van software en drivetrain de benchmark gezet hebben. Verder vind ik OTA juist onmisbaar bij een eerste model, de kansen op fouten zijn erg groot en je wil geen Jaguar situatie waarbij je alle 80.000 auto's terug moet roepen naar je dealer....
Ik denk dat het de gemiddelde gebruiker niets kan schelen of het al dan niet OTA is, als hij zelfs al weet wat het is.
Zelfs voor mij zou het niet van belang zijn, als het een goed werkende auto is.

Je kan ook zeggen: Tesla heeft OTA nodig omdat ze de gebruiker laten testen, ipv eerst testen en dan pas uitbrengen :+ .

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@matroosoft ah dat verklaart waarom de e-Niro ineens een stuk beter leverbaar is in NL vergeleken met vorig jaar. Levertijden vallen nu ineens best mee begrijp ik. Prio is nu dus de EU ivm boetes. Toch handig dan die regels :)
Sowieso gaaf om te zien dat er wereldwijd een groeiende vraag is naar EV. Die batterij supply chain moet wel even opgelost natuurlijk maar is kwestie van tijd.

[ Voor 29% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-02-2020 12:00 ]

• IvoB2
3_s schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:42:
Je kan ook zeggen: Tesla heeft OTA nodig omdat ze de gebruiker laten testen, ipv eerst testen en dan pas uitbrengen :+ .
Tesla is in de eerste plaats een softwarebedrijf (en geeft tot ieders verbazing "echte" autoproducenten op veel vlakken nog steeds het nakijken op domeinen waar ze al decennia lang ervaring in zouden moeten hebben).
En in de softwarewereld is het al jaren heel normaal dat de gebruikers een deel van het testplatform zijn. Als ontwikkelaar kan je je immers niet altijd voorstellen wat gebruikers allemaal met je product uitspoken.
Er wordt heus wel eerst getest op zoveel mogelijk scenario's. Maar alles uitzuiveren naar 100% bugvrije release is in de huidige consumptiemaatschappij gewoon commercieel niet meer haalbaar.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:32:
Ja. Vooral als je het koppelt aan een 250+pk benzinemotor. Die accu (14 kWh bij Audi) kun je ook niet snelladen dus overtuigende argumenten van "dit is de weg naar de toekomst, volledig EV" zijn er ook niet.
Het accupakket is net zo gekozen dat dat goed binnen de WLTP testcyclus valt.
Ze zouden die testcyclus zo moeten inrichten dat je alle 'energie' van een 'volle' auto opmaakt, en dan kijkt wat de CO2 balans is. Dan heb je in ieder geval ook de benzinetank meegenomen en kun je niet neppen dat je bij een cyclus zo veel mogelijk binnen de batterij capaciteit blijft. Geen idee hoe dat in de praktijk bepaald wordt trouwens, misschien doen ze al iets in die richting?

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 15:21
mux schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:07:
[...]

Even serieus tussendoor - bestaat dit soort persoon nou echt? Ben zelf al vrij lange tijd directeur, ken een flink aantal directeuren die miljoenen binnenharken en hun range rover gewoon zelf tanken.

Voor m'n gevoel - als er een markt is voor auto's voor mensen die te goed zijn voor tanken of laden, is dit een zodanig kleine markt dat een automerk daar niet van kan leven. Eerder een paar auto's per jaar dan een paarduizend.
Ligt er een beetje aan. Rolls Royce is er groot mee geworden :) dat is nou niet direct een rijders-auto waar je zélf vooral achter het stuur moet zitten. Dat is een wagen waar je in geréden wordt. Waarbij de achterbank luxer is dan de voorstoel, zeg maar. Een Maybach is net zo - wat heb je aan een reclining seat met massage en alles erop en eraan terwijl je achter het stuur zit? Zulke auto's wil je juist áchterin zitten.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• DigitalExorcist
IvoB2 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 09:25:
[...]

Je verwart de filmversie van het leven met de realiteit. ;)
Onze CEO nam tot voor kort gewoon een wagen uit de pool (zowat de enige werknemer met geen eigen persoonlijk toegewezen lease).
Het is een bedrijf met 4.000 werknemers (met 500 poolwagens in eigen beheer en 2500 leasewagens). Niet onmiddellijk een mega multi maar nu ook weer niet de eenmanszaak om de hoek. :*)

Sinds de doorgedreven elektrificatie van het wagenpark (eind 2018) rijdt hij wel in een Tesla 3. Werknemers die niet overtuigd zijn om een EV als lease te nemen kunnen "zijn Tesla" voor een week lenen om hun vooroordelen tov elektrisch rijden te overwinnen.
Verder zijn er uit de pool nog 250 Kona EV's beschikbaar om de wachttijd te overbruggen tussen aflopen ICE leasecontract en levering nieuwe EV.

Toch een heel ander beeld dan het beeld uit een (hopelijk ook in NL) ver verleden dat jij schetst.

ps. Hij zit 's middags ook soms gewoon aan tafel bij de andere werknemers en eet wat de pot schaft (broodje bal uit de muur is hier bij niemand een populair item). Of hopt van bureau naar bureauruimte om zich daar een dagje met zijn laptop te installeren. Merk je veel vlugger wat er leeft op de werkvloer dan vanuit de topfloor of de achterbank van een limo.
Niemand van de werknemers die hem daarom beschouwt als "een beetje mindere" directeur. Integendeel.
Dan hadden Maybach en Rolls Royce en stretched limo's ook geen bestaansrecht. Spoiler alert: dat hebben ze wél ;) en de wereld is (godzijdank) groter dan Nederland.

Overigens denk je toch niet écht dat Rutte op z'n fiets naar het Torentje komt he....? De auto met chauffeur staat gewoon om de hoek hoor.

Ik werk trouwens ook voor een (IT-)bedrijf waar de directeur gewoon je en jij is hoor. Eén grote kantoorruimte en daar zit hij ook gewoon tussen. Nou ja, wanneer er geen afspraken buiten de deur zijn natuurlijk. Dus nee, lang niet élke directeur doet dat, maar als je het over de grote instellingen, bedrijven en overheid hebt gebeurd het wel vaker. Maar veel van dat soort bedrijven hebben we in Nederland niet (meer), dat klopt. Van Nederland alléén zouden bijv. Maybach en Rolls Royce ook niet kunnen bestaan.

En ja ik wéét dat Maybach als losstaand merk inderdaad niet meer bestaat, maar Mercedes bouwt nog wel de Maybach S-klasse limo.. dus is er nog steeds een markt voor.

[ Voor 15% gewijzigd door DigitalExorcist op 27-02-2020 13:24 ]

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:09

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:57:
@matroosoft ah dat verklaart waarom de e-Niro ineens een stuk beter leverbaar is in NL vergeleken met vorig jaar. Levertijden vallen nu ineens best mee begrijp ik. Prio is nu dus de EU ivm boetes. Toch handig dan die regels :)
Sowieso gaaf om te zien dat er wereldwijd een groeiende vraag is naar EV. Die batterij supply chain moet wel even opgelost natuurlijk maar is kwestie van tijd.
Ik denk dat dit ook te maken heeft met annulering in 2019 en een groter aanbod. Mijn in 2019 geannuleerde e-Niro is ook doorgeschoven naar iemand die "nieuw" heeft besteld.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
[...]

Ik denk dat het de gemiddelde gebruiker niets kan schelen of het al dan niet OTA is, als hij zelfs al weet wat het is.

De OTA van Tesla bevat inderdaad fixes, maar in meerheid zijn het uitbreidingen en nieuwe functionaliteit. Of zijn het updates van de navigatiegegevens. Is toch heel erg praktisch.

De gemiddelde gebruiker is al tijden OTA gewend voor zijn computer en smartphone. Kwestie van tijd - en niet eens zo lang meer - dat men dit als een basisfunctionaliteit van een nieuwe auto ziet. Of die nu een EV of (nog) een ICE is.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:26
TechLight schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:07:
[...]

Ze zouden die testcyclus zo moeten inrichten dat je alle 'energie' van een 'volle' auto opmaakt, en dan kijkt wat de CO2 balans is. Dan heb je in ieder geval ook de benzinetank meegenomen en kun je niet neppen dat je bij een cyclus zo veel mogelijk binnen de batterij capaciteit blijft. Geen idee hoe dat in de praktijk bepaald wordt trouwens, misschien doen ze al iets in die richting?
Of bij een plugin hybride uitgaan van het worst-case scenario: niet inpluggen. Want dat is het echte probleem.

En dan hoef je de cyclus ook niet aan te passen.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Dat zie ik toch anders, anno 2020 kan je nog zulke goede hardware hebben, zonder fatsoenlijke software welke frequent geüpdate wordt is je hardware in deze snel veranderende wereld binnen een aantal jaarn achterhaald en waardeloos.

Wat mij betreft is dit voor een connected EV niet anders dan een smartphone of tablet.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• IvoB2
DigitalExorcist schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:18:
Dan hadden Maybach en Rolls Royce en stretched limo's ook geen bestaansrecht. Spoiler alert: dat hebben ze wél ;) en de wereld is (godzijdank) groter dan Nederland.

Overigens denk je toch niet écht dat Rutte op z'n fiets naar het Torentje komt he....? De auto met chauffeur staat gewoon om de hoek hoor.
Ik denk idd niet dat de voornaamste afzetmarkt van RR de wereld van "directeurtjes" is.
Net zo min als de heer Rutte onder de noemer " beetje directeur" van wat dan ook valt.
De uitzonderingen zijn nog steeds niet de regel.

Was RR niet opgekocht door een serieproducent voor de merknaam en kon Maybach niet verder bestaan als uithangbord en dankzij de winsten van eenzelfde serieproducent hadden ze idd al lang opgehouden te bestaan. Ze bestaan al een tijdje niet meer als individueel autoproducent maar zijn onderdeel van een groter geheel geworden. Net zo min als MG nog echt Engelse sportauto's bouwt.

Soit, deze discussie leidt nergens naar. Net zo min als Maybach en RR snel zullen besproken worden in het topic elektrische auto's. Eerst nog even afwachten of de beide moederbedrijven van voornoemden de EV revolutie ongeschonden zullen doorstaan. RR noch Maybach gaan het verschil in positieve zin maken voor die bedrijven.

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 27-02-2020 14:09 ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:20
nieuws: Onderzoek: Tesla's autopilot en afgeleide bestuurder zijn oorzaak Mod...

Een reden waarom dus de volledige AP nog niet beschikbaar is in de EU. Gok ik.
Er is dus nog werk aan de winkel. Voornamelijk ook om bestuurders dus in het gareel te houden :) .

[ Voor 12% gewijzigd door GeeMoney op 27-02-2020 14:11 ]

• DigitalExorcist
IvoB2 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:53:
[...]

Soit, deze discussie leidt nergens naar. Net zo min als Maybach en RR snel zullen besproken worden in het topic elektrische auto's. Eerst nog even afwachten of de beide moederbedrijven van voornoemden de EV revolutie ongeschonden zullen doorstaan. RR noch Maybach gaan het verschil in positieve zin maken voor die bedrijven.
Nóg niet:
https://www.motor1.com/ne...lls-royce-ev-china-rumor/

En dees:
https://www.rolls-roycemo...eatness/vision/103ex.html

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GeeMoney schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:05:
nieuws: Onderzoek: Tesla's autopilot en afgeleide bestuurder zijn oorzaak Mod...

Een reden waarom dus de volledige AP nog niet beschikbaar is in de EU. Gok ik.
Er is dus nog werk aan de winkel. Voornamelijk ook om bestuurders dus in het gareel te houden :) .
Logisch ja... je gaat als EU autopilot restricties opleggen zodat de kans op een ongeval als de bestuurder niet op zit te letten groter wordt 8)7

De Europese AP nerve zorgt juist voor onnodig gevaarlijke situaties, dan heb ik het dus over de beperking van de stuurhoek / g krachten.

Ik ben overigens van mening dat ik door autopilot mijzelf veel veiliger door het verkeer beweeg, uiteindelijk zijn we allemaal wel eens afgeleid door onze omgeving, in gedachten verzonken of gewoon moe.

Het is erg prettig dat er een systeem is dat over je schouder meekijkt en soms de taak over kan nemen als dat nodig is.

• GeeMoney
@revolution-nl we zijn dus wat conservatiever en niet zonder reden.
Er zitten dus gaten in het systeem en die moeten gedicht worden.
Of het nu aan de bestuurder deels ligt of niet doet er niet toe Dat het dus blijkbaar kan zonder (voldoende) monitoring is het probleem in dit geval. De NTSB stuurt dus nu ook aan om meer monitoring op de bestuurder te plaatsen die dus (eerder) actie kan ondernemen en waarschijnlijk ook penalty's oplegt als er niet aan voldaan wordt.
Zoals volgens mij nu al deels gebeurd in NL in ieder geval. Na te lang niet je handen aan het stuur wordt het volgens mij de resterende rit permanent uitgeschakeld.

Het wegennet (zeker in de EU) verschilt teveel om 1 bruikbaar systeem overal te introduceren.
Daarnaast zijn er dus ook weggebruikers zonder het systeem wat het risico dus zeker niet verkleint.

[ Voor 35% gewijzigd door GeeMoney op 27-02-2020 14:27 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
revolution-nl schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:18:
[...]

Logisch ja... je gaat als EU autopilot restricties opleggen zodat de kans op een ongeval als de bestuurder niet op zit te letten groter wordt 8)7

De Europese AP nerve zorgt juist voor onnodig gevaarlijke situaties, dan heb ik het dus over de beperking van de stuurhoek / g krachten.

Ik ben overigens van mening dat ik door autopilot mijzelf veel veiliger door het verkeer beweeg, uiteindelijk zijn we allemaal wel eens afgeleid door onze omgeving, in gedachten verzonken of gewoon moe.

Het is erg prettig dat er een systeem is dat over je schouder meekijkt en soms de taak over kan nemen als dat nodig is.
Naar mijn bescheiden mening mogen ze een ieder die claimt dat AP beter en veiliger is dan zelf rijden zijn rijbewijs afnemen.

Het is zoals je terecht aangeeft slechts een aanvulling voor de dode hoek, het even niet opletten etc, dus die EU nerve die feitelijk een UN nerve is, doet precies wat hij moet doen: de bestuurder het idee geven dat hij altijd op moet letten.

Wie gaat er met zijn volle verstand een spelletje op zijn telefoon zitten spelen en op de linkerbaan van een snelweg rond hangen ? Juist, iemand die het idee heeft gekregen dat de AutoPilot het wel fixt. Ik heb zeer veel medelijden met die arme mensen die nog op de Tesla reden. Die konden er niets aan doen en zijn het slachtoffer van iemand die zijn Darwin Award kreeg uitgekeerd.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

kdeboois schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:27:
[...]

Naar mijn bescheiden mening mogen ze een ieder die claimt dat AP beter en veiliger is dan zelf rijden zijn rijbewijs afnemen.

Het is zoals je terecht aangeeft slechts een aanvulling voor de dode hoek, het even niet opletten etc, dus die EU nerve die feitelijk een UN nerve is, doet precies wat hij moet doen: de bestuurder het idee geven dat hij altijd op moet letten.

Wie gaat er met zijn volle verstand een spelletje op zijn telefoon zitten spelen en op de linkerbaan van een snelweg rond hangen ? Juist, iemand die het idee heeft gekregen dat de AutoPilot het wel fixt. Ik heb zeer veel medelijden met die arme mensen die nog op de Tesla reden. Die konden er niets aan doen en zijn het slachtoffer van iemand die zijn Darwin Award kreeg uitgekeerd.
Dit zijn er helaas toch meer dan wij vermoeden vrees ik. Naast vele mensen die ik zie beweren dat autopilot volkomen veilig is zag ik laatst in een facebook groep een vraag voorbij komen hoe je nagellak van het stuur krijgt. Die was de nagels even aan het lakken terwijl de auto op autopilot stond. 8)7

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Anno 2020 kan je bij je eerste bewering vraagtekens zetten, het is ongehoord hoeveel mensen je naar beneden ziet turen naar hun mobiel terwijl ze aan het rijden zijn, vaak in auto's zonder hulpsystemen. Levensgevaarlijk!!

Het punt is dat de EU nerve de auto-pilot beperkt waardoor deze minder veilig en effectief zijn werk kan doen, als ik afgeleid ben en auto-pilot moet het overnemen dan vlieg je in bepaalde situaties met een EU-nerve AP de bocht uit en is er met de US variant NIETS aan de hand.

De EU nerve slaat dus volstrekt de plank mis, ik zie meer in een systeem wat de bestuurder met een camera in de gaten houdt en daarop acteert zoals openpilot.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 27-02-2020 14:38 ]

• GeeMoney
Audi heeft zojuist in NL de E-tron Sportback configureerbaar gemaakt online.
Lijkt ietsje duurder geprijsd dan de reguliere versie. Battery pack etc. lijkt onveranderd ook.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik vind dat een algemeen probleem met die rijassistenten, niet alleen Tesla. Tesla is wel verder dan de rest maar nog heel ver verwijderd van volledige autonomie in alle omstandigheden.
Op rustige momenten werken ze allemaal best aardig waardoor onbewust je aandacht verslapt. Ik zie ook vaak mannen bewust langere tijd opzij uit het raam kijken in de file van "kijk mij stoer zijn, ik hoef niet op te letten!" |:( .
Een rukje aan het stuur elke 10s is nog niet echt voldoende als garantie dat iemand met zn aandacht op de weg is. Dat je een gewichtje aan het stuur kan hangen om het systeem te foppen zegt al genoeg.. Maar oog-tracking is een stuk lastiger implementeren en onmogelijk icm zonnebril.

• DaCoTa
  • Laatst online: 18:06
Mooie samensmelting van argumenten.

Autopilot is veiliger als je oplet, dan voegt het veiligheid toe vergeleken met een oplettende bestuurder zonder AP.

Autopilot is onveiliger als je niet oplet, omdat het niet een actief oplettende bestuurder vervangt.

• Maasluip
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Met dat soort ideeën kun je zaken als dode hoek assistent of adaptieve cruiscontrol ook wel verbieden.

Met elke ingevoerde grotere veiligheid van auto's krijg je weer een discussie of het de veiligheid verbetert of het onveilige rijgedrag bevordert. Met ABS ga je harder rijden in regen, met gordels is het minder erg dat je crasht. Mensen met winterbanden zijn gevaarlijk omdat ze harder gaan rijden.
Terwijl al die zaken toch hebben gezorgd voor extra veiligheid.

Ik denk dat dit ongeval toch vooral veroorzaakt is door een bestuurder die keer op keer (volgens het bericht) met zijn mobieltje zat te spelen terwijl hij moest autorijden.
Dan kun je hoogstens nog discussieren of Full Self Driving als term wel gebruikt mag worden.

Signatures zijn voor boomers.

• IvoB2
[...]

Naar mijn mening (en die moet in deze niet perse bescheiden te zijn) mogen ze iedere deelnemer aan het openbaar verkeer die constant niet even oplettend is dan AP en gemiddeld genomen niet even alert kan reageren dan een auto gestuurd systeem zijn rijbewijs instant inhouden.
Dit wegens grove overschatting van de eigen kennis en kunde, welke een van de grootste gevaren uitmaken in het hedendaagse openbaar verkeer.

Het file probleem zou - bij gebrek aan deelnemers aan het verkeer - instant onbestaande zijn.

Tot nader order zijn noch het auto systeem noch de bestuurder zelf perfect dus de synergie van beiden is tot op heden het beste wat we kunnen bereiken.
Autosystemen worden syteeds performanter. De alertheid en kennis van menselijke bestuurders gaan er zeker niet in dezelfde mate op vooruit.

En ik beschouw me - ook al heb ik waarschijnlijk meer jaren en km ervaring en meer autobeheersopleidingen achter de rug dan de gemiddelde bestuurder - daarop niet als een uitzondering. Misschien juist doordat ik na al die jaren en uren in en op verschillende voertuigen en trainingen meer bewust ben van mijn beperkingen als mens.

[ Voor 8% gewijzigd door IvoB2 op 28-02-2020 08:40 . Reden: typo ]

• kdeboois
revolution-nl schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:33:
[...]

Anno 2020 kan je bij je eerste bewering vraagtekens zetten, het is ongehoord hoeveel mensen je naar beneden ziet turen naar hun mobiel terwijl ze aan het rijden zijn, vaak in auto's zonder hulpsystemen. Levensgevaarlijk!!

Het punt is dat de EU nerve de auto-pilot beperkt waardoor deze minder veilig en effectief zijn werk kan doen, als ik afgeleid ben en auto-pilot moet het overnemen dan vlieg je in bepaalde situaties met een EU-nerve AP de bocht uit en is er met de US variant NIETS aan de hand.
Eens, daarom is Android Auto en Apple Carplay ook echt een goed iets. Ik merk dat ik nauwelijk nog de neiging heb naar mijn telefoon te kijken. Ik ben echt weer aan het rijden ondanks die vervloekte traject controle. Dat is echt een reden voor mensen om iets anders te gaan doen merk ik...

Sorry, maar voor een bocht even afgeleid zijn is gewoon een no-go. Die mag van mij de berm in, altijd.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:01:
[...]

Sorry, maar voor een bocht even afgeleid zijn is gewoon een no-go. Die mag van mij de berm in, altijd.
Sorry het is een veiligheidssysteem wat bewust beperkt wordt door de EU. Daarnaast heb je afleiding niet altijd in de hand, genoeg externe factoren die jou kunnen afleiden op een moment dat je dat niet wilt.

De EU slaat met de EU nerve gigantisch de plank mis, er zijn andere manieren die veiliger en effectiever zijn.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

revolution-nl schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:05:
[...]

Sorry het is een veiligheidssysteem wat bewust beperkt wordt door de EU. Daarnaast heb je afleiding niet altijd in de hand, genoeg externe factoren die jou kunnen afleiden op een moment dat je dat niet wilt.

De EU slaat met de EU nerve gigantisch de plank mis, er zijn andere manieren die veiliger en effectiever zijn.
Of auto steer / full self drive een puur veiligheidssysteem is verschillen de meningen over. Ik zie het primair als een systeem dat de taken van een bestuurder overneemt, zo wordt het ook geadverteerd.
Het zijn niet de regels van de EU trouwens, maar die van de VN. De EU volgt die regels.

[ Voor 19% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-02-2020 15:13 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:08:
[...]

Of auto steer / full self drive een puur veiligheidssysteem is verschillen de meningen over. Ik zie het primair als een systeem dat de taken van een bestuurder overneemt, zo wordt het ook geadverteerd.
Het is niet de EU trouwens, maar de VN.
Inmiddels voel ik mij in een auto zonder AP een stuk onveiliger, voor mij is AP dus zeker een veiligheidssysteem. Sterker nog als je mij vraagt wat het belangrijkste veilgheidssysteem is wat dagelijk het meeste toevoegt dan denk ik direct aan AP.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 27-02-2020 15:14 ]

• kdeboois
revolution-nl schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:12:
[...]

Inmiddels voel ik mij in een auto zonder AP een stuk onveiliger, voor mij is AP dus zeker een veiligheidssysteem. Sterker nog als je mij vraagt wat het belangrijkste veilgheidssysteem is wat dagelijk het meeste toevoegt dan denk ik direct aan AP.
Dan zou ik stoppen met autorijden.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

TechLight schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:07:
[...]

Dat is makkelijk, denk ik, hoe groot is de tank met brandstof? Dit is recht evenredig zover ik weet.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Met AP bedoel je de hele set aan systemen dan denk ik?
Dus Auto Steer (Lane Following) en Adaptive CC met daarbij Frontal Collision Warning / Avoidance.
Dat laatste zit in veel auto's en is absoluut een puur veiligheidssysteem, die zou ik ook niet willen missen. Al een paar keer gehad dat men ineens een stuk harder ging remmen als ik dacht en dankzij de piepjes was ik op tijd met remmen voordat het systeem zelf ingreep.
Auto Steer heeft nog wel zo z'n grillen, denk aan spitsstroken met afslagen, die dan juist onveiligheid veroorzaken. Of denk aan die dronken bestuurders die slapend in hun Tesla achter een vrachtwagen plakten, die hadden automatisch op de vluchtstrook tot stilstand gebracht moeten worden, maar de detectie op oplettendheid is nog onvoldoende.

• Maasluip
  • Laatst online: 15:58

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

kdeboois schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:14:
[...]

Dan zou ik stoppen met autorijden.
Sorry hoor, maar wat een onzin.

Signatures zijn voor boomers.

• kdeboois
Maasluip schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:44:
[...]

Sorry hoor, maar wat een onzin.
Zo'n gevoel van onveiligheid is echt niet goed voor de verkeersveiligheid. ;)

Je zou eens mee moeten lezen in het Model 3 Topic.

Veel mensen die een veilig gevoel krijgen door hem niet te gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door kdeboois op 27-02-2020 16:11 ]

• Pierz
revolution-nl schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:18:
[...]

Als potentiële Model 3 rijder lees ik dit toch vooral als: gebruik autopilot niet teveel, want daarvan neemt je rijvaardigheid af.

Momenteel met alleen abs als rijassistent kijk ik wel uit om in gedachten te verzinken of mijn telefoon te gebruiken.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:03
Ik zag laatst een video van een demonstratie in de US met Smart Summon op een bijna lege parkeerplaats. Nou dat ging maar met horten en stoten en een mens zou dat in een derde van de tijd gedaan hebben. Voor mij is een echte AP nog heel ver weg, als die al ooit komt.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Freak187
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:40

Freak187

geen

Ik geloof in de elektrificatie van transport, maar even op de lange termijn beschouwd….

Gezien het feit dat een elektrische auto vanwege batterijslijtage op den duur minder gaat presteren (in range)… hoe zal dat werken als je een 2de hands elektrische auto wil kopen? Worden die auto's extreem afgeschreven, want een essentieel onderdeel dat (bijna) niet te vervangen is, wordt aantoonbaar slechter.

En wat moet je als koper van een dergelijke gebruikte auto... bij aankoop heb je misschien 85% max batterij… maar hoe snel neemt dat af?

Ik weet dat er gesproken wordt over guaranties, maar toch… veel ouder dan 10 jaar zullen de auto's niet worden denk ik?

Want goed beschouwd kom ik met een Ford Escort van 20 jaar nog steeds op 1 tank naar Frankrijk.. bij wijzen van spreken. Maar als zo'n dure luxe Model 3 dat na 10 jaar niet meer redt….

[ Voor 12% gewijzigd door Freak187 op 27-02-2020 15:59 ]

Kia Niro-EV 2024

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:59
Freak187 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:57:
Ik geloof in de elektrificatie van transport, maar even op de lange termijn beschouwd….

Gezien het feit dat een elektrische auto vanwege batterijslijtage op den duur minder gaat presteren (in range)… hoe zal dat werken als je een 2de hands elektrische auto wil kopen? Worden die auto's extreem afgeschreven, want een essentieel onderdeel dat (bijna) niet te vervangen is, wordt aantoonbaar slechter.

En wat moet je als koper van een dergelijke gebruikte auto... bij aankoop heb je misschien 85% max batterij… maar hoe snel neemt dat af?

Ik weet dat er gesproken wordt over guaranties, maar toch… veel ouder dan 10 jaar zullen de auto's niet worden denk ik?

Want goed beschouwd kom ik met een Ford Escort van 20 jaar nog steeds op 1 tank naar Frankrijk.. bij wijzen van spreken. Maar als zo'n dure luxe Model 3 dat na 10 jaar niet meer redt….
Over 10 jaar koop je een nieuwe accu met waarschijnlijk meer capaciteit voor minder dan de helft en je hebt weer een prima auto...als de prijs zakt naar 80 euro kost ie voor de model 3 standaard range plus nog geen 4000 euro?

[ Voor 4% gewijzigd door MarcelGo op 27-02-2020 16:04 ]

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:24:
[...]

Met AP bedoel je de hele set aan systemen dan denk ik?
Dus Auto Steer (Lane Following) en Adaptive CC met daarbij Frontal Collision Warning / Avoidance.
Dat laatste zit in veel auto's en is absoluut een puur veiligheidssysteem, die zou ik ook niet willen missen. Al een paar keer gehad dat men ineens een stuk harder ging remmen als ik dacht en dankzij de piepjes was ik op tijd met remmen voordat het systeem zelf ingreep.
Auto Steer heeft nog wel zo z'n grillen, denk aan spitsstroken met afslagen, die dan juist onveiligheid veroorzaken. Of denk aan die dronken bestuurders die slapend in hun Tesla achter een vrachtwagen plakten, die hadden automatisch op de vluchtstrook tot stilstand gebracht moeten worden, maar de detectie op oplettendheid is nog onvoldoende.
Het maakt mijn inziens inderdaad nogal veel uit over welke onderdelen van AP men het heeft:

In mijn Model 3 gebruik ik wel, of beter staat aan, Frontal Collision Warning / Avoidance. Geeft incidenteel een een false positive, dwz waarschuwt met piepjes waar nog niets aan de hand is, maar helpt mij ook - baat het niet dan schaadt het niet. De dode hoek-detectie heeft me een keer een deuk gescheeld toen iemand zat te pitten schuin links achter me, onbedoeld mijn baan in kwam en zonder de Model 3's avoidance mij zonder twijfel geraakt had. Ik zie dit zeker als een nuttig veiligheidsysteem. Ik reed hiervoor al 30 jaar zonder dus ik hou in mijn verkeersgedrag geen rekening dat deze feature voor mij oplet. Het is extra, niet in plaats van

Wat ik niet gebruik is wat men echt onder AP-verstaat: auto steer (lane following)-achtige hulpmiddelen en dus ook geen TACC. Als ICT-er vind ik deze functies fascinerend, maar als bestuurder heb ik er totaal geen behoefte aan. Ik heb het daarom ook uitgeschakeld staan en kan het ook niet per abuis met twee keer de de rechterhandel naar beneden halen starten (de bekende manier om AP te starten in de Model 3).

Vraag me plots af of ik over een paar jaar een collectors item heb: een Tesla die nooit in zijn bestaan op AP gereden heeft? Moet toch uit de log te halen en zo te bewijzen zijn? :+

• daemonix
  • Niet online
Zojuist gespot op de A28 richting Amersfoort: een vrachtwagen met VW ID 3's. Sommige onder beschermhoes, andere alleen een stuk afgeplakt.

• Zbygniew P
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17-09-2024
Freak187 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:57:

Kijk voor de lol eens naar een oude Nissan Leaf. Dat is er een met relatief veel degradatie. Toch zijn ze na 9 jaar nog steeds iets van 25% van de nieuwprijs en dat is beter dan een ICE. Overigens is de grootste afname in capaciteit in de eerste jaren. Daarna vlakt het af.
Geen wegenbelasting zal overigens wel bijdragen aan de hoge restwaarde.

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:49
revolution-nl schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:05:
[...]

Nou als ze de plank zou mis zouden slaan, was het toch al lang recht gezet. Ik kan het wel waarderen dat er enige voorzichtheid is.
[...]

Ik denk dan eerder aan gordels, abs en airbags.

• kdeboois
daemonix schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:23:
Zojuist gespot op de A28 richting Amersfoort: een vrachtwagen met VW ID 3's. Sommige onder beschermhoes, andere alleen een stuk afgeplakt.
Proberen ze ons nog steeds te vergassen met een vrachtwagen ! >:)

Wellicht gaan ze bij Pon meehelpen met debuggen.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
kdeboois schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 16:40:
[...]

Proberen ze ons nog steeds te vergassen met een vrachtwagen !

Wellicht gaan ze bij Pon meehelpen met debuggen.
Niet alle auto's komen op een trailer, veel komt ook met de trein. Ze gaan wel allemaal op de trailer naar de dealers.

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:00

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Ik ben zeer benieuwd hoeveel we nog in 2020 naar Nederland krijgen en hoe populair ze zijn t.o.v. de Kona en e-Niro.

• IvoB2
Pierz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 15:46:
Momenteel met alleen abs als rijassistent kijk ik wel uit om in gedachten te verzinken of mijn telefoon te gebruiken.
Ik ken een heel efficiënt en zeer goedkoop systeem om in een auto niet afgeleid te worden door een telefoon.
Het wordt zelfs OEM bij ieder toestel geleverd. ;)
De uitknop => faalt nooit.

Ik ben dan - gelukkig - ook niet zo belangrijk dat ik altijd en overal draadloos bereikbaar moet zijn, laat staan hic et nunc moet reageren.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

IvoB2 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 17:32:
[...]

Ik ken een heel efficiënt en zeer goedkoop systeem om in een auto niet afgeleid te worden door een telefoon.
Het wordt zelfs OEM bij ieder toestel geleverd. ;)
De uitknop => faalt nooit.

Ik ben dan - gelukkig - ook niet zo belangrijk dat ik altijd en overal draadloos bereikbaar moet zijn, laat staan hic et nunc moet reageren.
Ik heb hem gewoon aan staan maar ik heb niet eens de behoefte om te kijken, waarom uitzetten? Het interesseert me werkelijk helemaal niks wat er binnenkomt op mijn telefoon. :)

Ik kijk alleen 's avonds eens een keertje naar mailtjes en berichten, ik ben niet belangrijk maar de rest van de wereld net zo min. :P

Dat gezegd hebbende er bestaat zo maar een kans dat we hier ook elektrisch gaan rijden, zitten nu te denken aan een pl Nissan Leaf.

Maar tja dat laden zonder eigen oprit te hebben weerhoudt me nog een beetje.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• TechLight
  • Registratie: Mei 2019
  • Niet online
Pierz schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 13:47:
Of bij een plugin hybride uitgaan van het worst-case scenario: niet inpluggen. Want dat is het echte probleem.

En dan hoef je de cyclus ook niet aan te passen.
Uiteindelijk zou dat kunnen, maar met de batterij leverproblemen voorlopig zou het wel goed zijn als er veel hybride auto's als overbrugging komen, mits die voornamelijk electrisch gebruikt worden (benzineprijs verdubbelen?) Dan kunnen 4-6 mensen grotendeels electrisch rijden ipv 1 helemaal. Dan mag m.i. de batterij best meetellen met het CO2 verbruik / boete - maar de vraag is dan dus 'hoeveel'. Dan lijkt me mijn eenvoudige methode een mooi compromis.

(gaat een beetje offtopic) Of je moet de CO2 heffing helemaal bij de consument gaan neerleggen, zoals bijvoorbeeld ook de BTW, en dan weer een algemene compensatie invoeren dat het netto/gemiddeld niet duurder wordt (zoals de teruggave/korting van de overheid op de energienota). Niet de mooiste regelingen, maar het kan wel werken.

Als de EU dat nu met wat daadkracht oppakt, kan het zomaar over een jaar of 10-15 verplicht zijn :+

• IvoB2
Flagg schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:06:
Ik heb hem gewoon aan staan maar ik heb niet eens de behoefte om te kijken, waarom uitzetten? Het interesseert me werkelijk helemaal niks wat er binnenkomt op mijn telefoon. :)
Uit zuinigheid. ;)
Ik kijk alleen 's avonds eens een keertje naar mailtjes en berichten, ik ben niet belangrijk maar de rest van de wereld net zo min.
:P _/-\o_ (y)
Dat gezegd hebbende er bestaat zo maar een kans dat we hier ook elektrisch gaan rijden, zitten nu te denken aan een pl Nissan Leaf.
(y) Maar in die prijsklasse zijn er toch al betere technische keuzes? Of is het louter smaak? (Waarover een ander niet kan oordelen).
Begrijpelijk. Maar ik vermoed in NL - afhankelijk van de woonplaats - minder urgent dan in België.

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:59
Flagg schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:06:
[...]

Ik kijk alleen 's avonds eens een keertje naar mailtjes en berichten, ik ben niet belangrijk maar de rest van de wereld net zo min. :P

Heb de eerste anderhalf jaar met de Zoe alleen maar aan de publieke palen gehangen, waarvan een maand of 8 verderop in de wijk...alles went.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

IvoB2 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:13:
[...]

Uit zuinigheid. ;)

[...]
:P _/-\o_ (y)

[...]

(y) Maar in die prijsklasse zijn er toch al betere technische keuzes? Of is het louter smaak? (Waarover een ander niet kan oordelen).

[...]

Begrijpelijk. Maar ik vermoed in NL - afhankelijk van de woonplaats - minder urgent dan in België.
Is nu een aanbieding bij de ANWB, 319euro voor een 40kwh Leaf. 350 met tekna, innov...whatever, en leer/suede bekleding. 60 maanden 10k km per jaar.

Maar de 200km range zonder makkelijk thuis te kunnen laden... Tja... we kunnen eventueel ook wel op het werk laden maar da's een beetje dubbel aangezien we allebei kunnen fietsen dus met de auto is sowieso onzin.

En we wonen in een oud huis (1906) met dito ingerichte straat aan de rand van het centrum van een stad, weinig parkeerplaatsen (aan 1 kant fileparkeren) soms in een andere straat zelfs. Laadpalen creëeren gaat erg lastig worden als het uberhaupt al zou kunnen, ivm met de geringe breedte van de stoep.
MarcelGo schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:28:
[...]

Heb de eerste anderhalf jaar met de Zoe alleen maar aan de publieke palen gehangen, waarvan een maand of 8 verderop in de wijk...alles went.
Ja maar ik wil geen ev vanuit idealistische of financiële overweging. Heb net gekeken wat de Saab heeft gekost de afgelopen 5 jaar en dan kom ik uit op 15.000 euro, en dan heb ik zoveel mogelijk in het nadeel van de Saab gerekend. :P De Nissan kost dan 21.000 excl het laden. dus hoe dan ook gaat het geld kosten en niks opleveren.

Huh? 8)7

Het lijkt me gewoon grappig om de ervaring te hebben om met een elektrische auto te rijden, gewoon om te kijken of het gaat werken. Maar wil niet het risico lopen zo'n ding te kopen om vervolgens een accudoorbraak te krijgen en de afschrijving van een auto met een range van 200km te zien dalen als een baksteen. Dat risico mag de lm lopen. :)

Tl;Dr ik wil een ev voor de lol, en 5 minuten door de regen lopen naar de auto valt daar duidelijk níet onder. :)

En ik kan enkel een laadpaal aanvragen (gemeente) als ik de aankoop/lease bon kan overhandigen. Maar die ga ik niet overhandigen als de laadpaal op een klotepunt geplaatst gaat worden. Klassiek kip/ei probleem, en de kans dat het 5 minuten lopen wordt is te groot om het te gokken.

[ Voor 38% gewijzigd door Flagg op 27-02-2020 19:15 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:44
TechLight schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:09:
[...]
Uiteindelijk zou dat kunnen, maar met de batterij leverproblemen voorlopig zou het wel goed zijn als er veel hybride auto's als overbrugging komen, mits die voornamelijk electrisch gebruikt worden (benzineprijs verdubbelen?) Dan kunnen 4-6 mensen grotendeels electrisch rijden ipv 1 helemaal. Dan mag m.i. de batterij best meetellen met het CO2 verbruik / boete - maar de vraag is dan dus 'hoeveel'. Dan lijkt me mijn eenvoudige methode een mooi compromis.

(gaat een beetje offtopic) Of je moet de CO2 heffing helemaal bij de consument gaan neerleggen, zoals bijvoorbeeld ook de BTW, en dan weer een algemene compensatie invoeren dat het netto/gemiddeld niet duurder wordt (zoals de teruggave/korting van de overheid op de energienota). Niet de mooiste regelingen, maar het kan wel werken.

Als de EU dat nu met wat daadkracht oppakt, kan het zomaar over een jaar of 10-15 verplicht zijn :+
Als de fabrikanten het hybride stuk gebruiken om zuinig te rijden maakt zelfs dat inpluggen niet zo heel veel uit. Ik heb een hybride (niet plug-in) die 1:20 rijdt terwijl de versie die precies dezelfde benzinemotor er in heeft, maar dan zonder hybride aandrijving 1:12 haalt. Puur door de regeneratie en de motor optimaler te gebruiken gaat het verbruik ver omlaag. En dat met een accu van 1kWh.

Als tussenstap is er dus weinig mis met een fatsoenlijke hybride. Maar dan dus niet van die plug-in bakken die als ze een keer niet opgeladen zijn alsnog 1:10 rijden.

Voordeel is natuurlijk ook dat je makkelijk 1000km rijdt op 1 tank en overal zonder problemen in 5 minuten weer volgetankt kunt zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 27-02-2020 18:54 ]

[removed]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:03

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zou dit nieuwsbericht dan niet kloppen?
Volgens ANE, dat zich beroept op een reportage van het Duitse Manager Magazin, loopt de lancering van de ID.3 mogelijk een jaar vertraging op.
bron: https://www.msn.com/nl-nl...vertraging-op/ar-BB10pEUj

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

VW zegt fake news

Elect a clown, expect a circus.

• kdeboois
Alle aandacht is goed zullen ze denken.

Eerst zien dan geloven, aan die meetlat hebben we Tesla ook gemeten.

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Dag heren,

Wat vinden we van deze wagen? De Aiways U5? Zou kennelijk in augustus a.s. op de markt komen in Nederland? Zou je de gok wagen ivm onderhoud/servicemogelijkheden?

Prachtig ding voor een zeer, zeer scherpe prijs.

https://www.autoblog.nl/n...n-augustus-naar-nl-141852

• naii11
Dag heren,

Wat vinden we van deze wagen? De Aiways U5? Zou kennelijk in augustus a.s. op de markt komen in Nederland? Zou je de gok wagen ivm onderhoud/servicemogelijkheden?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:03
redwing schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 18:52:
[...]

Als de fabrikanten het hybride stuk gebruiken om zuinig te rijden maakt zelfs dat inpluggen niet zo heel veel uit. Ik heb een hybride (niet plug-in) die 1:20 rijdt terwijl de versie die precies dezelfde benzinemotor er in heeft, maar dan zonder hybride aandrijving 1:12 haalt. Puur door de regeneratie en de motor optimaler te gebruiken gaat het verbruik ver omlaag. En dat met een accu van 1kWh.

Als tussenstap is er dus weinig mis met een fatsoenlijke hybride. Maar dan dus niet van die plug-in bakken die als ze een keer niet opgeladen zijn alsnog 1:10 rijden.

Voordeel is natuurlijk ook dat je makkelijk 1000km rijdt op 1 tank en overal zonder problemen in 5 minuten weer volgetankt kunt zijn.
Daar gaat men ook wat aan doen, fabrikanten worden verplicht om het verbruik te monitoren en worden daarop afgerekend, zo heb ik onlangs gehoord/gelezen. Dus niet stekkeren zal dan niet meer voor komen.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
Morgen om 13.00u de Skoda Citigo E-iV ophalen voor mijn vriendin.

Kregen net een leuke sneak preview in de vorm van een filmpje (met persoonlijke informatie, dus kan ik niet alles delen).

Wat wel kan is screenshots. Auto ziet er netjes uit en alles is tot nu toe goed geregeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PjTRC4SDS4MNdpafHg3fogCC/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3EVV0HOxgw6KJCaErKXXUfmT/medium.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7fUAprGqTNGVaTLbCEGBe07i/medium.png

[ Voor 11% gewijzigd door Stef87 op 27-02-2020 20:03 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:02

databeestje

Von PrutsHausen

@mux Ik denk dat het meer iets voor jou is, maar toch een Zoe controller.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

naii11 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 19:29:
Dag heren,

Hoe komt ie uit de crash test?

• DigitalExorcist
CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:16:
[...]

Ingedeukt.

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:05

Vis

Stef87 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:02:
Morgen om 13.00u de Skoda Citigo E-iV ophalen voor mijn vriendin.

Kregen net een leuke sneak preview in de vorm van een filmpje (met persoonlijke informatie, dus kan ik niet alles delen).

Wat wel kan is screenshots. Auto ziet er netjes uit en alles is tot nu toe goed geregeld.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja.. wat kan ik zeggen.. ik vind het echt een gemiste kans van Skoda, deze electro Citigo.. hij is gewoon 1 op 1 electrisch gemaakt t.o.v. de normale citigo die ik zelf ook heb.
Ow wacht.. enkel de gril is wit nu ipv zwart 😄

Skoda had zich met een complete facelift onsterfelijk kunnen maken door een ev in die prijsklasse te maken.

Maar anyway ben benieuwd hoe ie bevalt, en rijd :)
Natuurlijk fijn stadsautotje

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Z___Z
  • Niet online
https://www.autoblog.nl/n...ijna-10k-goedkoper-141857

Voor wie een Polestar 2 of Tesla M3 overweegt, e-Tron kost nog maar 62k.

• kdeboois
Z___Z schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:45:

Op Twitter zag ik alle Tesla fanboys roepen dat de productie van de E-Tron stil staat dus dat kan nooit ! 😎

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Z___Z schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:45:

Ik denk dat we dit in de loop van het jaar vaker gaan zien. Als de VW ID3 op de markt komt en andere auto's zullen andere leveranciers omlaag moeten met hun prijzen. Denk en hoop datde verkoop EV's na de zomer een vechtmarkt wordt.

• naii11
CyBeRSPiN schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 20:16:
[...]

Geen idee? Ik denk overigens dat de meeste moderne voertuigen wel veilig zat zijn.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:07

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

• Z___Z
  • Niet online
10k korting is gewoon het hele bijtellingscerschil in 1x afgeprijsd, plus dat je er minder op afschrijft dan op het 2019 model.

Ik zie overigens ook e-Niro’s van 2019 te koop staan voor de nieuwprijs. Maximaal voordeel aan bijtelling is maar 5000 euro, daarmee ga je toch geen auto van vorig jaar kopen tegen de nieuwprijs. Het hele bijtellingsvoordeel ben je namelijk meteen kwijt aan afschrijving.

• GeeMoney
Z___Z schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:08:
10k korting is gewoon het hele bijtellingscerschil in 1x afgeprijsd, plus dat je er minder op afschrijft dan op het 2019 model.

Ik zie overigens ook e-Niro’s van 2019 te koop staan voor de nieuwprijs. Maximaal voordeel aan bijtelling is maar 5000 euro, daarmee ga je toch geen auto van vorig jaar kopen tegen de nieuwprijs. Het hele bijtellingsvoordeel ben je namelijk meteen kwijt aan afschrijving.
Het gaat om het basis model, met wat pakketten erop kom je nagenoeg weer op de “oude” prijs.
Maar ik ben en blijf een grote fan van de E-tron.
Een heerlijke wagen om te rijden en met de 50 krijg je echt extreem veel waar voor je geld wat mij betreft.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-01 11:35
Z___Z schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:08:

Degene die de bijtelling betaald is meestal niet dezelfde persoon die de afschrijving betaald.

Met gestrekt been.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:50
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

• DeGroteMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
daemonix schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:11:
Ja, die bestaan echt. Denk je dat bijvoorbeeld meneer Hamers zelf rijdt? Die kan zijn tijd wel beter gebruiken. (vindt hij zelf, en zijn aandeelhouders met hem). Waarschijnlijk vooral binnen de financiële wereld en de politiek inderdaad. Vaak genoeg gezien dat de directie auto van bank x wordt voorgereden door de chauffeur etc. Net onder de top is het niet meer gebruikelijk, maar in de top zeker nog wel. Vooral als het een internationaal bedrijf betreft, wij Nederlanders zijn niet zo status gevoelig, maar er zijn zat landen waar dat wel speelt. En dan kijken die raar op als de CxO zelf auto rijdt. Image speelt een rol bij internationale onderhandelingen.
Niet alleen in de financiële sector. Ook bij de multinational waar ik werk en waar de directie, inclusief CEO ook gewoon hun eten halen in de bedrijfskantine. Ook daar heeft de CEO een auto met chauffeur. De auto is ook gewoon een werkplek voor die mensen. Waarom anderhalf uur lang niets doen achter het stuur op weg naar een meeting als je anderhalf uur nuttig kan werken door een chauffeur te gebruiken? Dat betekent ook niet dat de directeur ver van de medewerkers af staat, maar dat hij/zij efficiënt met de tijd omgaat. En inderdaad, beeldvorming doet ook nog het nodige.
IvoB2 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:42:
[...]

Naar mijn mening (en die moet in deze niet perse bescheiden te zijn) mogen ze iedere deelnemer aan het openbaar verkeer die constant niet even oplettend is dan AP en gemiddeld genomen niet even alert kan reageren dan een auto gestuurd systeem zijn rijbewijs instant inhouden.
Dit wegens grove overschatting van de eigen kennis en kunde, welke een van de grootste gevaren uitmaken in het hedendaagse openbaar verkeer.

Het file probleem zou - bij gebrek aan deelnemers aan het verkeer - instant onbestaande zijn.

Tot nader order zijn nog het auto systeem noch de bestuurder zelf perfect dus de synergie van beiden is tot op heden het beste wat we kunnen bereiken.
Autosystemen worden syteeds performanter. De alertheid en kennis van menselijke bestuurders gaan er zeker niet in dezelfde mate op vooruit.

En ik beschouw me - ook al heb ik waarschijnlijk meer jaren en km ervaring en meer autobeheersopleidingen achter de rug dan de gemiddelde bestuurder - daarop niet als een uitzondering. Misschien juist doordat ik na al die jaren en uren in en op verschillende voertuigen en trainingen meer bewust ben van mijn beperkingen als mens.
Goed begin! :+ Inderdaad, iedereen zou het rijbewijs verliezen. Niemand rijdt perfect, iedereen maakt fouten, laat zich wel eens afleiden, mist een keer iets in de dode hoek of wat dan ook.

Ik weet alleen niet of ik het eens ben met je "Airbus" manier van tegen AP aankijken, ik ben meer een "Boeing" denker. (Airbus filosofie: automatiseer zoveel mogelijk en geeft computers zoveel mogelijk invloed, want computers maken geen fouten, Boeing filosofie: de piloot moet altijd in controle zijn, maak de workload alleen lichter).

Mensen zijn namelijk verdomd slecht in het controleren van automatische processen. Zo lang je zelf niet actief aan het rijden bent en alleen controleert of de Tesla AP het goed doet, sluipt er ook een grotere kans in dat je niet merkt als de AP de mist in gaat. En dat minder actief rijden sluipt er wel in als de auto alles voor je doet en dat meestal goed doet. Dat is gewoon mens eigen. Voor mijn gevoel is de Tesla AP dus ook geen veiligheidssysteem zo lang het niet perfect werkt. Lane keeping warning, brake assist, airbags, ABS en dergelijke wel. En knuppels die een mobiel gebruiken onder het rijden? Misschien dat meer volidioten denken dat AP hen wel veilig houdt tijdens een potje Candy Crush op de snelweg, maar telefoongebruikers die onder het rijden de telefoon meer aandacht geven dan het verkeer vind je net zo goed in een Corsa uit '92 als in een Tesla met AP.
Dag heren,

Nee dank je. Niet vanwege het land van herkomst of het uiterlijk. Dat is nog best aardig (niet prachtig vind ik, smaken verschillen). Maar waarom nou WEER een SUV EV? En meteen eentje van 4 meter 70, nog groter dan een Audi Q5. Allemaal extra gewicht en luchtweerstand, dat je altijd meesleept. Ik rij nu een C-segmenter en kom zelden ruimte tekort, waarom dan een auto nemen die 40 cm langer en een stuk hoger is? Een C-segmenter met een leuk uiterlijk, uitrusting vergelijkbaar met deze, een fatsoenlijke range en accuverwarming/-koeling die iets onder de 400 euro private lease uit zou komen zou wel een kanshebber zijn na de eind vorig jaar bestelde eGolf.

Als het vergelijkbaar wordt met de MG ZS EV, met nog wat software tweaks (zoals re-gen met ACC aan) en een app is het wel echt een topdeal als die 400 euro per maand private lease gaat lukken. Geen geld voor een EV die qua maten in het D-segment valt en ook nog aardig uitgerust lijkt te worden. Misschien te traag om echt concurrent voor de Ford Mach E te worden, maar qua prijs en maten een sterk aanbod.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:47
DeGroteMuis schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 23:28:
Ik weet alleen niet of ik het eens ben met je "Airbus" manier van tegen AP aankijken, ik ben meer een "Boeing" denker. (Airbus filosofie: automatiseer zoveel mogelijk en geeft computers zoveel mogelijk invloed, want computers maken geen fouten, Boeing filosofie: de piloot moet altijd in controle zijn, maak de workload alleen lichter).
<Off topic>
in het licht van de Boeing 737 MAX en MCAS misschien niet zo'n handige vergelijking

• trippelb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:46
Of juist wel? Het laat zien wat er gebeurd als je software installeert in een voertuig en de gebruiker onjuist of onvolledig informeert over de werking er van.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Mar.tin schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 22:13:
[...]

Ik denk ook dat we het eerder hebben over personen met een titel, drieletterig in afkorting, eindigend op een O
Vaak voorkomende termen als CTO CFO CEO :+

Iedereen die zich Directeur kan noemen werkt voor een te klein bedrijf om dat te kunnen / willen bekostigen :9

Verder denk ik ook dat de markt hiervoor klein is. :)

En aangezien jijzelf in een Leaf uit 2011 rijdt lijk jij me ook niet 123 het type voor rijden met een chauffeur, zo groot is die leaf nu ook weer niet achterin :+
He, ik heb mezelf wel eens laten chauffeuren door een journalist in een Model X

het was Yero...

• IvoB2
Uh? Laatste nieuws van Boeing niet meer gevolgd? :+

Als ik die indruk gewekt heb was dat zeker niet de bedoeling (ben noch fan van Airbus noch van Boeing, meer een Lockheed man :) ).

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:22
Ff mailtje gestuurd naar een paar audi dealers. Kijken wat ze inmiddels kunnen doen met de etron 50 (Business edition)

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:27

Crazy D

I think we should take a look.

Nee dank je. Niet vanwege het land van herkomst of het uiterlijk. Dat is nog best aardig (niet prachtig vind ik, smaken verschillen). Maar waarom nou WEER een SUV EV? En meteen eentje van 4 meter 70, nog groter dan een Audi Q5. Allemaal extra gewicht en luchtweerstand, dat je altijd meesleept. Ik rij nu een C-segmenter en kom zelden ruimte tekort, waarom dan een auto nemen die 40 cm langer en een stuk hoger is? Een C-segmenter met een leuk uiterlijk, uitrusting vergelijkbaar met deze, een fatsoenlijke range en accuverwarming/-koeling die iets onder de 400 euro private lease uit zou komen zou wel een kanshebber zijn na de eind vorig jaar bestelde eGolf.
Omdat er behoorlijk wat SUV's rondrijden, en het gewoon fijn is om in zo'n bak te rijden :) (ik zou erg blij zijn als de Outlander in een EV komt....). Ruimte nodig? Nee, zelden. Maar heel eerlijk: voor 99% van de auto's die er rondrijden zou een smart een prima optie zijn voor het grootste deel van de tijd. De meesten van ons hebben namelijk het grootste deel van de tijd enkel zichzelf en een laptop of een tasje met broodjes te vervoeren. Je kiest een vervoersmiddel vooral voor die andere momenten waarop je wel met 6 man op pad gaat, 4 fietsen achterin wilt leggen, de paardentrailer vervoert, etc etc etc.

Exact expert nodig?

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
DaCoTa schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:38:
Mooie samensmelting van argumenten.

Autopilot is veiliger als je oplet, dan voegt het veiligheid toe vergeleken met een oplettende bestuurder zonder AP.

Autopilot is onveiliger als je niet oplet, omdat het niet een actief oplettende bestuurder vervangt.
Lijkt me niet
Auto pilot is nog steeds veiliger als je niet oplet omdat je..... Niet oplet! AP corrigeert je baan, remt af, geeft gas etc. Niet opletten is niet opletten. Als jij op je telefoon zit kan je beter je AP er op hebben staan dan uit want dat is dan gewoon veiliger.
Het beste is uiteraard gewoon goed opletten en AP je laten helpen dit nog beter te doen.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-01 10:46
Dag heren,

Lijkt mij een mooie auto voor weinig. Ik ben wel gecharmeerd van het ontwerp (zowel binnen als buiten) en natuurlijk de ruimte. Ik vind persoonlijk een iets hogere zit wel fijn.

Voor zover ik heb begrepen gaan zij in eerste instantie alleen lease constructies aanbieden. Ik zou het leuk vinden als zij dan ook aan de particulier denken en niet alleen aan de bijtellingsbrigade ;-).

• Hulkkonen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:48

Hulkkonen

I wear them at night

@kameel30 De Aiways zal (voorlopig) aangeboden volgens een private lease constructie, rechtstreeks van de fabrikant. Dus niet via een (zakelijke) leasemaatschappij. Van bijtelling is bij private lease geen sprake.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Crazy D schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:32:
[...]

Omdat er behoorlijk wat SUV's rondrijden, en het gewoon fijn is om in zo'n bak te rijden :) (ik zou erg blij zijn als de Outlander in een EV komt....). Ruimte nodig? Nee, zelden. Maar heel eerlijk: voor 99% van de auto's die er rondrijden zou een smart een prima optie zijn voor het grootste deel van de tijd. De meesten van ons hebben namelijk het grootste deel van de tijd enkel zichzelf en een laptop of een tasje met broodjes te vervoeren. Je kiest een vervoersmiddel vooral voor die andere momenten waarop je wel met 6 man op pad gaat, 4 fietsen achterin wilt leggen, de paardentrailer vervoert, etc etc etc.
Ik kies me auto dus juist niet voor die 2x per jaar momenten, maar liever een auto die fijner rijdt voor mijn dagelijkse gebruik. Voor mij dus ook geen SUV, want ik vind dat in 9 vd 10 modellen minder fijn zitten en rijden dan de normale versies (bijv meer luchtweerstand, hoger zwaartepunt).

• kepler
  • Laatst online: 21:26
Mijn Renault Zoe staat alweer sinds Maandag in de garage, met een rood waarschuwingslampje (ELECTR. STORING GEVAAR!) en een niet werkende verwarming.

De dealer is niet heel scheutig met de communicatie, maar woensdag werd mij verteld (nadat ik zelf maar gebeld had) dat ze wachten op antwoord van Renault. Het vervelendste is dat dezelfde auto een half jaar geleden ook 2 weken bij de dealer heeft gestaan voor een kapotte DC-DC convertor die onder garantie is vervangen.

Ik heb nog tot juni garantie, maar omdat het zo lang duurt en ze weer contact met Renault moesten zoeken doet mij vermoeden dat er weer iets behoorlijk mis is... Even afwachten wat het precies is, maar het maakt me wel een beetje zenuwachtig voor de periode na garantie.

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-01 10:46
Hulkkonen schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:02:
@kameel30 De Aiways zal (voorlopig) aangeboden volgens een private lease constructie, rechtstreeks van de fabrikant. Dus niet via een (zakelijke) leasemaatschappij. Van bijtelling is bij private lease geen sprake.
Ik wist niet dat deze auto enkel via private lease aangeboden gaat worden. Dat er bij deze constructie geen sprake is van bijtelling ben ik mij van bewust.

• daemonix
  • Niet online
VidaR-9 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:09:
[...]

Ik kies me auto dus juist niet voor die 2x per jaar momenten, maar liever een auto die fijner rijdt voor mijn dagelijkse gebruik. Voor mij dus ook geen SUV, want ik vind dat in 9 vd 10 modellen minder fijn zitten en rijden dan de normale versies (bijv meer luchtweerstand, hoger zwaartepunt).
Een EV SUV met de batterijen in de bodemplaat (skateboard constructie) zal niet een significant hoger zwaartepunt hebben dan een gewoon model met dezelfde afmetingen. Het gewicht zit onderin.

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:37

3_s

VidaR-9 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:09:
[...]

Luchtweerstand merk je niet tijdens het rijden.
En als je last hebt van het hogere zwaartepunt, dan moet je niet op de openbare weg rijden.

Je kan idd heel principieel zeggen dat je geen auto koopt voor die paar keer per jaar, maar om iedere keer een oplossing te zoeken, daar word je ook niet blij van...

Mijn (voorlopige) oplossing: grote ICE voor m'n vrouw (trekhaak, veel plaats) en EV (Kona) voor mij. Aangezien ik degene ben die de meeste kilometers doet, hebben we zo de grootste besparing.

• daemonix
  • Niet online
De luchtweerstand merk je wel degelijk, namelijk in het bereik. Vraag maar aan VW bij de etron.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:51
Ik weet niet of dit al gemeld is, maar er staat een artikel over Muxsan op ad.nl

https://www.ad.nl/delft/e...n-uit-australie~a02d0f36/

Leuk artikel om te lezen en interessant dat er zelfs verzoeken uit Australië komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Sonicfreak op 28-02-2020 11:52 ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
kameel30 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:18:
[...]

Ik wist niet dat deze auto enkel via private lease aangeboden gaat worden. Dat er bij deze constructie geen sprake is van bijtelling ben ik mij van bewust.
als je als zzp-er je private lease auto zakelijk rijd heb je natuurlijk wel gewoon bijtelling.

• VidaR-9
  • Nu online
@daemonix wel met je eens dat het verschil met een EV minder is door het lage gewicht van het accupakket. Maar een EV heeft dan weer het nadeel van een hoger gewicht in zijn algemeenheid.

@3_s onzin, hoger gewicht en hoger zwaartepunt merk je bij iedere beetje sportieve bocht. Daarvoor hoef je echt niet als een dolle te rijden.

• daemonix
  • Niet online
VidaR-9 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:48:
@daemonix wel met je eens dat het verschil met een EV minder is door het lage gewicht van het accupakket. Maar een EV heeft dan weer het nadeel van een hoger gewicht in zijn algemeenheid.
Het gaat hier, gezien het topic om EV tegen EV SUV. Ik zeg je, dat verschil in zwaartepunt ga je niet merken. Groot gewicht onderin, klein bovenin. Zwaartepunt wijzigt amper.

• DaCoTa
  • Laatst online: 18:06
thewizard2006 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:46:
[...]

Lijkt me niet
Auto pilot is nog steeds veiliger als je niet oplet omdat je..... Niet oplet! AP corrigeert je baan, remt af, geeft gas etc. Niet opletten is niet opletten. Als jij op je telefoon zit kan je beter je AP er op hebben staan dan uit want dat is dan gewoon veiliger.
Het beste is uiteraard gewoon goed opletten en AP je laten helpen dit nog beter te doen.
Mijn punt is dat niet opletten altijd onveilig is, wel of geen AP.

Je telefoon bedienen is een overtreding, met of zonder AP. Dan is relatieve onveiligheid niet relevant meer.

• Pierz
3_s schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:32:
[...]

En als je last hebt van het hogere zwaartepunt, dan moet je niet op de openbare weg rijden.
Morgen maar met het andere been uit bed stappen?

• VidaR-9
  • Nu online
daemonix schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 12:59:
[...]

Het gaat hier, gezien het topic om EV tegen EV SUV. Ik zeg je, dat verschil in zwaartepunt ga je niet merken. Groot gewicht onderin, klein bovenin. Zwaartepunt wijzigt amper.
En ik zei dat ik het met je eens was dat het verschil dan stukken minder is.

Desalniettemin vind ik ook lagere modellen ook bij EV fijner de bocht omgaan omdat je iets lager zit. Maar snap ook heel goed dat dat persoonlijk is.

Maar mijn eerste bericht ging overigens in op een algemene opmerking over SUV’s en de eigenschappen die ze hebben (ruimte, hogere zit).

• IvoB2
Crazy D schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:32:
Je kiest een vervoersmiddel vooral voor die andere momenten waarop je wel met 6 man op pad gaat, 4 fietsen achterin wilt leggen, de paardentrailer vervoert, etc etc etc.
In mijn geval dus een makkelijke keuze dan want dat valt nul keer voor. :)

Hopelijk bouw je ook niet een huis voor die ene keer dat je een receptie voor 50 man geeft? O-)
3_s schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:32:
Je kan idd heel principieel zeggen dat je geen auto koopt voor die paar keer per jaar, maar om iedere keer een oplossing te zoeken, daar word je ook niet blij van...
Dan zoek je ofwel een permanente oplossing of je wordt gewoon blij van iedere keer wweer eens creatief te kunnen zijn?

[ Voor 29% gewijzigd door IvoB2 op 28-02-2020 13:52 ]

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-01 19:15
Dag heren,

Deze auto volg ik al een poosje, heb ook in een panel gezeten en met mensen van Aiways een gesprek gehad over elektrisch rijden in Nederland.
Philos31 in "Elektrische auto's - deel 5"
De auto zou eigenlijk in April al op de markt komen.
In Duitsland zal de auto verkrijgbar zijn bij Euronics en zal de service 1x in de 100.000 km gebeuren bij ATU.

Heel veel info hebben de Duitsers al verzameld de afgelopen tijd in hun duitse forum: https://www.ai-ways-forum.de/

Daar staan o.a. een vertaalde handleiding en filmpjes met uitleg. Ook de verschillende kleuren kun je op dit forum vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Philos31 op 28-02-2020 13:49 ]

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

• kepler
  • Laatst online: 21:26
Sonicfreak schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 11:49:
Ik weet niet of dit al gemeld is, maar er staat een artikel over Muxsan op ad.nl

https://www.ad.nl/delft/e...n-uit-australie~a02d0f36/

Leuk artikel om te lezen en interessant dat er zelfs verzoeken uit Australië komen.
Wist niet dat ze in Delft zitten :D Leuk stukje :) Nog steeds jammer dat ik mijn accu in de Zoe niet over kan kopen van Renault...

• GeeMoney
IvoB2 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:48:
[...]

In mijn geval dus een makkelijke keuze dan want dat valt nul keer voor. :)

Hopelijk bouw je ook niet een huis voor die ene keer dat je een receptie voor 50 man geeft? O-)

[...]

Dan zoek je ofwel een permanente oplossing of je wordt gewoon blij van iedere keer wweer eens creatief te kunnen zijn?
Ik snap het probleem niet zo als digene daar toch gewoon ook voor/naar betaald?
Hij/zij kiest dus bewust voor een grotere/duurdere auto voor die paar keer per jaar en betaald dan dus ook meer "brandstof" verzekering en andere zaken.

De permanente oplossing is dus de grotere wagen :) .

[ Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 28-02-2020 13:55 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic