daemonix schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 10:11:
Ja, die bestaan echt. Denk je dat bijvoorbeeld meneer Hamers zelf rijdt? Die kan zijn tijd wel beter gebruiken. (vindt hij zelf, en zijn aandeelhouders met hem). Waarschijnlijk vooral binnen de financiële wereld en de politiek inderdaad. Vaak genoeg gezien dat de directie auto van bank x wordt voorgereden door de chauffeur etc. Net onder de top is het niet meer gebruikelijk, maar in de top zeker nog wel. Vooral als het een internationaal bedrijf betreft, wij Nederlanders zijn niet zo status gevoelig, maar er zijn zat landen waar dat wel speelt. En dan kijken die raar op als de CxO zelf auto rijdt. Image speelt een rol bij internationale onderhandelingen.
Niet alleen in de financiële sector. Ook bij de multinational waar ik werk en waar de directie, inclusief CEO ook gewoon hun eten halen in de bedrijfskantine. Ook daar heeft de CEO een auto met chauffeur. De auto is ook gewoon een werkplek voor die mensen. Waarom anderhalf uur lang niets doen achter het stuur op weg naar een meeting als je anderhalf uur nuttig kan werken door een chauffeur te gebruiken? Dat betekent ook niet dat de directeur ver van de medewerkers af staat, maar dat hij/zij efficiënt met de tijd omgaat. En inderdaad, beeldvorming doet ook nog het nodige.
IvoB2 schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 14:42:
[...]
Naar mijn mening (en die moet in deze niet perse bescheiden te zijn) mogen ze iedere deelnemer aan het openbaar verkeer die constant niet even oplettend is dan AP en gemiddeld genomen niet even alert kan reageren dan een auto gestuurd systeem zijn rijbewijs instant inhouden.
Dit wegens grove overschatting van de eigen kennis en kunde, welke een van de grootste gevaren uitmaken in het hedendaagse openbaar verkeer.
Het file probleem zou - bij gebrek aan deelnemers aan het verkeer - instant onbestaande zijn.
Tot nader order zijn nog het auto systeem noch de bestuurder zelf perfect dus de synergie van beiden is tot op heden het beste wat we kunnen bereiken.
Autosystemen worden syteeds performanter. De alertheid en kennis van menselijke bestuurders gaan er zeker niet in dezelfde mate op vooruit.
En ik beschouw me - ook al heb ik waarschijnlijk meer jaren en km ervaring en meer autobeheersopleidingen achter de rug dan de gemiddelde bestuurder - daarop niet als een uitzondering. Misschien juist doordat ik na al die jaren en uren in en op verschillende voertuigen en trainingen meer bewust ben van mijn beperkingen als mens.
Goed begin!

Inderdaad, iedereen zou het rijbewijs verliezen. Niemand rijdt perfect, iedereen maakt fouten, laat zich wel eens afleiden, mist een keer iets in de dode hoek of wat dan ook.
Ik weet alleen niet of ik het eens ben met je "Airbus" manier van tegen AP aankijken, ik ben meer een "Boeing" denker. (Airbus filosofie: automatiseer zoveel mogelijk en geeft computers zoveel mogelijk invloed, want computers maken geen fouten, Boeing filosofie: de piloot moet altijd in controle zijn, maak de workload alleen lichter).
Mensen zijn namelijk verdomd slecht in het controleren van automatische processen. Zo lang je zelf niet actief aan het rijden bent en alleen controleert of de Tesla AP het goed doet, sluipt er ook een grotere kans in dat je niet merkt als de AP de mist in gaat. En dat minder actief rijden sluipt er wel in als de auto alles voor je doet en dat meestal goed doet. Dat is gewoon mens eigen. Voor mijn gevoel is de Tesla AP dus ook geen veiligheidssysteem zo lang het niet perfect werkt. Lane keeping warning, brake assist, airbags, ABS en dergelijke wel. En knuppels die een mobiel gebruiken onder het rijden? Misschien dat meer volidioten denken dat AP hen wel veilig houdt tijdens een potje Candy Crush op de snelweg, maar telefoongebruikers die onder het rijden de telefoon meer aandacht geven dan het verkeer vind je net zo goed in een Corsa uit '92 als in een Tesla met AP.
Nee dank je. Niet vanwege het land van herkomst of het uiterlijk. Dat is nog best aardig (niet prachtig vind ik, smaken verschillen). Maar waarom nou WEER een SUV EV? En meteen eentje van 4 meter 70, nog groter dan een Audi Q5. Allemaal extra gewicht en luchtweerstand, dat je altijd meesleept. Ik rij nu een C-segmenter en kom zelden ruimte tekort, waarom dan een auto nemen die 40 cm langer en een stuk hoger is? Een C-segmenter met een leuk uiterlijk, uitrusting vergelijkbaar met deze, een fatsoenlijke range en accuverwarming/-koeling die iets onder de 400 euro private lease uit zou komen zou wel een kanshebber zijn na de eind vorig jaar bestelde eGolf.
Als het vergelijkbaar wordt met de MG ZS EV, met nog wat software tweaks (zoals re-gen met ACC aan) en een app is het wel echt een topdeal als die 400 euro per maand private lease gaat lukken. Geen geld voor een EV die qua maten in het D-segment valt en ook nog aardig uitgerust lijkt te worden. Misschien te traag om echt concurrent voor de Ford Mach E te worden, maar qua prijs en maten een sterk aanbod.