Als ik ergens vraagtekens bij zou zetten, is het het feit dat daar een Zoe afgebeeld staat met aanhanger...Deveon schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 07:46:
[...]
En wie gaat die aanhangers opladen als die leeg is? Leuk als je daarmee je bestemming kan bereiken, maar als je dat niet red heb je nog steeds hetzelfde probleem met snelladen.
Daarnaast heeft iedereen op hetzelfde moment die aanhangers nodig en geld net als bij verwisselbare accu’s en snelladen precies dezelfde piek drukte. De rest van het jaar kijkt niemand er naar om.
Daar hebben ze wel eerder promoties mee gehad toch? Of dat was de Leaf..
Als je toch een aanhanger mee gaat sleuren dan beter gewoon met een brandstofmotor erin. De accu in de aanhanger gaat zijn productie co2 toch nooit compenseren.
Als je toch een aanhanger mee gaat sleuren dan beter gewoon met een brandstofmotor erin. De accu in de aanhanger gaat zijn productie co2 toch nooit compenseren.
Aanhangeraccu's zijn sowieso een dood concept, het is meermalen eerder gedaan en het is technisch erg moeilijk. De ideale aanhangeraccu heeft een accu die direct parallel geschakeld wordt aan de hoofdaccu in de auto (zie... de extenderaccu's die ik verkoop), maar je wil ook op vakantie die aanhangeraccu apart kunnen opladen van je hoofdaccu (bijv. door een CCS 175kW aansluiting op de aanhanger). Maar die vlieger gaat niet zomaar op, want dan ga je de accu's scheef opladen. Koppel de aanhanger een keer af, laat hem een tijdje staan, en je kunt ze niet meer aan elkaar schakelen tot je auto op een bepaalde lading is.
Het alternatief is dat je een grote dc/dc converter ertussen zet, maar die dingen zijn poepieduur, veel duurder dan de accu zelf. Beetje dc/dc converter doet ~$0.20-0.30/W BOM, dus als je op de snelweg wilt toeren met zo'n ding moet je ~10-20kW inbouwen, dat zit je al aan de 3-6k€ aan converter. Daarvoor koop je momenteel 20-30kWh aan accu's. Dan wordt die hele trailer even duur als je auto...
Plus... je moet aardig ingrijpend inhaken op de autobekabeling, je moet een veilige HV disconnect maken tussen auto en aanhanger, de auto moet gehomologeerd zijn voor een aanhanger van ~450kg, enz. enz.
Klinkt als een heel erg omslachtige manier om accucapaciteit toe te voegen terwijl je voor hetzelfde geld gewoon een betere accu in de auto kunt dumpen.
Het alternatief is dat je een grote dc/dc converter ertussen zet, maar die dingen zijn poepieduur, veel duurder dan de accu zelf. Beetje dc/dc converter doet ~$0.20-0.30/W BOM, dus als je op de snelweg wilt toeren met zo'n ding moet je ~10-20kW inbouwen, dat zit je al aan de 3-6k€ aan converter. Daarvoor koop je momenteel 20-30kWh aan accu's. Dan wordt die hele trailer even duur als je auto...
Plus... je moet aardig ingrijpend inhaken op de autobekabeling, je moet een veilige HV disconnect maken tussen auto en aanhanger, de auto moet gehomologeerd zijn voor een aanhanger van ~450kg, enz. enz.
Klinkt als een heel erg omslachtige manier om accucapaciteit toe te voegen terwijl je voor hetzelfde geld gewoon een betere accu in de auto kunt dumpen.
Uiteraard niet, maar het gaat om de juiste verhouding. Als er in Dld een hausse komt ala de Model3 hier, dan zal je zien dat het een tijdje duurt voordat de balans weer hersteld is. Laadpaal leveranciers willen geld verdienen, dus zullen vooral op kansrijke plekken eerst bouwen/bijplaatsen. En een snellader is een forse investering en er moet ook infrastructuur voor zijn.EvaluationCopy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:07:
[...]
Ja want het aantal laadpalen heeft nu z’n maximum bereikt, daar moeten we het tot in de eeuwigheid mee doen
Dus mijn opmerking ging vooral over dat er nu vooral NL'ers aan de paal hingen, maar als daar Duitsers bijkomen het beeld wel eens kan veranderen.
Met ál die camera's en sensoren in al die Tesla's is er geen veiliger plek dan de Tesla Superchargers denk ik, zeker als er meer dan 3 auto's staan. Volgens mij zien de gecombineerde camera's in die auto's jou eerder aankomen dan dat jij de Superchargers zietPierz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:08:
[...]
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Het lijkt me persoonlijk niet fijn om na middernacht aan een snellader te staan. Zeker superchargers lijken mij een criminelen-magneet. Maar dat is slechts mijn gevoel, wellicht oordelen jullie ervaringen en/of statistieken anders?
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
De laadpaalbouwers in Nederland hanteren het IT-model: eerst marktaandeel, dan omzet. Allego heeft hier heel de stad volgebouwd met laadpalen, worden amper nog gebruikt.jerh schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:02:
[...]
Uiteraard niet, maar het gaat om de juiste verhouding. Als er in Dld een hausse komt ala de Model3 hier, dan zal je zien dat het een tijdje duurt voordat de balans weer hersteld is. Laadpaal leveranciers willen geld verdienen, dus zullen vooral op kansrijke plekken eerst bouwen/bijplaatsen. En een snellader is een forse investering en er moet ook infrastructuur voor zijn.
Dus mijn opmerking ging vooral over dat er nu vooral NL'ers aan de paal hingen, maar als daar Duitsers bijkomen het beeld wel eens kan veranderen.
Ik weet niet hoe het in Duitsland is, ik geloof dat ze daar redelijk achter lopen. Er hoeft maar één leverancier wakker te worden, maar als Duitsers een beetje gas gaan geven kan het snel gaan. (pun intended)
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Tja men was toch echt gewaarschuwd. Als je dan toch besluit op prime time gaat rijden kies je voor de kans last van dergelijke piekdrukte te hebben. Een paar uur eerder of later kan enorm veel schelen.Predje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:00:
[...]
Ik krijg van dit soort filmpjes toch wel echt jeuk hoor! https://www.dumpert.nl/item/7848519_bb659b78
Wanneer deze mensen allemaal a.s. zaterdagochtend terug gaan rijden gaan ze exact hetzelfde ervaren en komen zij de Tesla rijders op weg naar wintersport ook weer tegen (al zullen dat er dan wel aanzienlijk minder zijn). De optie om vrijdagavond of zaterdag begin van de middag gaan rijden is dan aanzienlijk handiger (rustiger).
En laten we hopen dat een aantal mensen nu wel voor 1 van de alternatieven kiest en bijvoorbeeld even "CCS" aanvinkt in "A better route planner" zodat ook de Allego en Ionity opties in de route worden gegeven (die dus veelal hogere laadsnelheden geven). Het is duurder maar je hoeft niet te wachten.
Bij de volgende wintersport kunnen die ook wel overbelast zijn. Er komen toch redelijk wat "Ionity" EVs op de weg dit jaar.acidfever schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:13:
[...]
Tja men was toch echt gewaarschuwd. Als je dan toch besluit op prime time gaat rijden kies je voor de kans last van dergelijke piekdrukte te hebben. Een paar uur eerder of later kan enorm veel schelen.
Wanneer deze mensen allemaal a.s. zaterdagochtend terug gaan rijden gaan ze exact hetzelfde ervaren en komen zij de Tesla rijders op weg naar wintersport ook weer tegen (al zullen dat er dan wel aanzienlijk minder zijn). De optie om vrijdagavond of zaterdag begin van de middag gaan rijden is dan aanzienlijk handiger (rustiger).
En laten we hopen dat een aantal mensen nu wel voor 1 van de alternatieven kiest en bijvoorbeeld even "CCS" aanvinkt in "A better route planner" zodat ook de Allego en Ionity opties in de route worden gegeven (die dus veelal hogere laadsnelheden geven). Het is duurder maar je hoeft niet te wachten.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
Moet ik dan een kabel over het dak naar de laadpoort op de neus van m'n Kona laten lopen?
Of nieuwe kabels (laten) trekken?
Grappic concept, maar lijkt me niet levensvatbaar.
Wat zijn Ionity EV's?Inspired schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:33:
[...]
Bij de volgende wintersport kunnen die ook wel overbelast zijn. Er komen toch redelijk wat "Ionity" EVs op de weg dit jaar.
Alles met een CCS stekker
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Voor het AD is het blijkbaar iedere dag 1 April als het om EV's gaat.3_s schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:54:
[...]
Moet ik dan een kabel over het dak naar de laadpoort op de neus van m'n Kona laten lopen?
Of nieuwe kabels (laten) trekken?
Grappic concept, maar lijkt me niet levensvatbaar.
De 'batterij met trekhaak' site heeft zijn laatste update ergens in 2018 gekregen. Het bedrijf is allang weer iets nuttigs aan het doen zo lijkt het.
Ach ja, het AD.... 
Natuurlijk weet iedereen in dit topic, plus alle andere mensen die gewoon bewust voor een EV gekozen hebben, dat het prima mogelijk is om dit soort piektijden en gedoe te omzeilen. Door op andere tijden te gaan rijden, je laadmomenten en -plekken slim uit te kiezen, etc.
Maar AD (en andere media) grijpen gewoon elke gelegenheid aan om de vermeende absurditeit van EV rijden extra aan te dikken, de kuddebevolking die toch al sceptisch was naar de site te lokken, en dan tokkiedrogredenen te spuwen in de commentsecties en op Facebook, Twitter, etc.
En ongetwijfeld is er een grote groep leaserijders die toevallig een Tesla m3 rijdt omdat dat op dit moment financieel zo aantrekkelijk is, en verder totaal onnadenkend gewoon met de hele kudde mee richting wintersport rijdt.
Het punt is voor deze mensen helemaal niet dat het uberhaupt onhandig is om allemaal als een kudde op hetzelfde moment te gaan rijden, het hele punt is dat je met een ICE auto dit gedoe niet gehad zou hebben en binnen 5 minuten weer weg zou zijn geweest.
Voor mensen die elektrisch rijden toch al niets vinden en sowieso denken dat we nog duizenden jaren fossiel kunnen blijven rijden omdat dat zo makkelijk is is dit gewoon weer een leuk puntje dat ze op social media kunnen gooien (naast het argument van het energienet, kindjes die kobalt met een bijtel uit de berg bikken, etc. )
Natuurlijk weet iedereen in dit topic, plus alle andere mensen die gewoon bewust voor een EV gekozen hebben, dat het prima mogelijk is om dit soort piektijden en gedoe te omzeilen. Door op andere tijden te gaan rijden, je laadmomenten en -plekken slim uit te kiezen, etc.
Maar AD (en andere media) grijpen gewoon elke gelegenheid aan om de vermeende absurditeit van EV rijden extra aan te dikken, de kuddebevolking die toch al sceptisch was naar de site te lokken, en dan tokkiedrogredenen te spuwen in de commentsecties en op Facebook, Twitter, etc.
En ongetwijfeld is er een grote groep leaserijders die toevallig een Tesla m3 rijdt omdat dat op dit moment financieel zo aantrekkelijk is, en verder totaal onnadenkend gewoon met de hele kudde mee richting wintersport rijdt.
Het punt is voor deze mensen helemaal niet dat het uberhaupt onhandig is om allemaal als een kudde op hetzelfde moment te gaan rijden, het hele punt is dat je met een ICE auto dit gedoe niet gehad zou hebben en binnen 5 minuten weer weg zou zijn geweest.
Voor mensen die elektrisch rijden toch al niets vinden en sowieso denken dat we nog duizenden jaren fossiel kunnen blijven rijden omdat dat zo makkelijk is is dit gewoon weer een leuk puntje dat ze op social media kunnen gooien (naast het argument van het energienet, kindjes die kobalt met een bijtel uit de berg bikken, etc. )
[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 25-02-2020 10:17 ]
Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Zoals Tesla's bedoel je?
Die hebben het voordeel dat ze kunnen kiezen. Maar met "Ionity" EVs doel ik op EVs van het joint venture zelf, en EVs van andere merken die aangewezen zijn op Ionity.
Alleen in Nederland zullen er toch zo 10-15k long range modellen op de weg komen in de komende 12 maand die aangewezen zijn op o.a. Ionity.
Alle EV's die kunnen snelladen via DC, behalve Nissan die ChaDeMo blijft gebruiken, omdat dat de Japanse standaard is...
En de Tesla Model S en X alleen met CCS adapter aan boord.
Uiteraard, maar denk je niet dat ze ook daar flink zullen uitbreiden de komende periode?Inspired schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 09:33:
[...]
Bij de volgende wintersport kunnen die ook wel overbelast zijn. Er komen toch redelijk wat "Ionity" EVs op de weg dit jaar.
En volgend jaar zal Tesla normaal gesproken de meeste superchargers omgebouwd hebben naar v3 (+100kW piek (max 250kW) en geen gedeelde A/B stalls meer t.o.v. v2) waardoor de doorstroming ook daar aanzienlijk beter zal verlopen.
Bij de v2 superchargers is dit moment is bij volle bezetting de maximale laadsnelheid zo'n 70kW per stall. Dit zal straks met v3 superchargers dus maximaal 250kW per stall zijn.
Het is duidelijk dat op dit soort piek momenten de laad infrastructuur nog niet toereikend is maar de ontwikkeling gaat wel ontzettend snel. Overigens is op dit soort piek momenten ook de reguliere brandstof infrastructuur ontoereikend want ook bij de benzinestations heb je tijdens deze extreem drukke dagen regelmatig best forse wachttijden door drukte.
[ Voor 18% gewijzigd door acidfever op 25-02-2020 10:22 ]
Ze zullen wel uitbreiden maar voorbereiden op de piekmomenten blijft gewoon ondoenlijk. Ook zie ik het even niet gebeuren dat Tesla in de komende 12 maand een groot aantal op v3 krijgt. Dat is echt een enorme operatie.acidfever schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:17:
[...]
Uiteraard, maar denk je niet dat ze ook daar flink zullen uitbreiden de komende periode?
En volgend jaar zal Tesla normaal gesproken de meeste superchargers omgebouwd hebben naar v3 (+100kW piek (max 250kW) en geen gedeelde A/B stalls meer t.o.v. v2) waardoor de doorstroming ook daar aanzienlijk beter zal verlopen.
Bij de v2 superchargers is dit moment is bij volle bezetting de maximale laadsnelheid zo'n 70kW per stall. Dit zal straks met v3 superchargers dus maximaal 250kW per stall zijn.
Ik denk ook dat Tesla wel een goed inzicht heeft welke superchargers veel gebruikt worden en aan de hand daarvan de chargers upgraden naar v3.Inspired schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:22:
[...]
Ze zullen wel uitbreiden maar voorbereiden op de piekmomenten blijft gewoon ondoenlijk. Ook zie ik het even niet gebeuren dat Tesla in de komende 12 maand een groot aantal op v3 krijgt. Dat is echt een enorme operatie.
Nee die hebben een Supercharger connector.
Een model 3 heeft toch echt CCS en ik heb er al vaak mee bij Fastned/Ionity geladen.kdeboois schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:30:
[...]
Nee die hebben een Supercharger connector.
Dat is ook meteen het probleem. Veel SuCs die we in de vakanties bezoeken hebben een lage bezettingsgraad over het hele jaar. Veel nieuwe SuCs zijn nog gewoon v2 dus ik zie het echt niet gebeuren dat meer dan 5% omgezet is naar v3 eind 2020. Ook omdat het toch relatief traag gaat.ulTimaS schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:29:
[...]
Ik denk ook dat Tesla wel een goed inzicht heeft welke superchargers veel gebruikt worden en aan de hand daarvan de chargers upgraden naar v3.
De laatste drie maand zijn er een 30 tal locaties in Europe open gegaan. Eéntje is v3.
[ Voor 8% gewijzigd door Inspired op 25-02-2020 10:40 ]
Alleen de Model 3. De vraag was of Tesla's die hadden. S en X niet. 3 wel. Ze hebben wel allemaal een Supercharger connector.Zbygniew P schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:33:
[...]
Een model 3 heeft toch echt CCS en ik heb er al vaak mee bij Fastned/Ionity geladen.
Ik kan me vergissen maar een M3 heeft volgens mij alleen CCS. Daarom zijn de superchargers ook allemaal omgebouwd en hebben 2 aansluitingen: een voor S en X en een voor 3. Verder kan je een S en X ook om laten bouwen naar CCS.kdeboois schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:36:
[...]
Alleen de Model 3. De vraag was of Tesla's die hadden. S en X niet. 3 wel. Ze hebben wel allemaal een Supercharger connector.
Tesla gaat dat natuurlijk niet gewoon een CCS aansluiting noemen. Verder is de aansluiting niet helemaal 100% CCS compliant.Zbygniew P schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:41:
[...]
Ik kan me vergissen maar een M3 heeft volgens mij alleen CCS. Daarom zijn de superchargers ook allemaal omgebouwd en hebben 2 aansluitingen: een voor S en X en een voor 3. Verder kan je een S en X ook om laten bouwen naar CCS.
Het ombouwen is volgens mij een software aanpassing en een losse adapter.
Door de twee kabels aan een Supercharger kan de Model 3 en de oudere S/X daar terecht. De rest van de CCS wereld heeft daar niets te zoeken en daarom noem ik de aansluiting op de Model 3 ook een Supercharger aansluiting.
Om het nog iets ingewikkelder te maken heeft de Model 3 in de US geen aansluiting die te gebruiken is bij CCS snelladers. Die heeft de 'echte' Supercharger connector.
Overigens was ik niet volledig. De Tesla Roadster heeft geen Supercharger aansluiting. Mijn excusses. Die gebruikt een SAE J1772 aansluiting.
Ah, zeg dat danInspired schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:17:
[...]
Die hebben het voordeel dat ze kunnen kiezen. Maar met "Ionity" EVs doel ik op EVs van het joint venture zelf, en EVs van andere merken die aangewezen zijn op Ionity.
Alleen in Nederland zullen er toch zo 10-15k long range modellen op de weg komen in de komende 12 maand die aangewezen zijn op o.a. Ionity.
Overigens ben je helemaal niet aangewezen op Ionity volgens mij. Komende april een roadtrip naar Zwitserland gepland en via ABRP kom ik niet 1x voorbij Ionity
Kom op jongens, iedereen in de IT snapt toch wel iets van capacitymanagement, economisch is er geen zinnige reden om het aantal laadpalen zo te kiezen dat ook de drie piekdagen per jaar geen wachttijden opleveren.
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
De bewuste superchargers van de filmpjes (o.a. Oberhonnefeld en Mogendorf) zijn het jaar door ten opzichte van andere locaties altijd relatief druk bezet door hun ligging, niet alleen tijdens de piekdagen.EvaluationCopy schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:01:
Kom op jongens, iedereen in de IT snapt toch wel iets van capacitymanagement, economisch is er geen zinnige reden om het aantal laadpalen zo te kiezen dat ook de drie piekdagen per jaar geen wachttijden opleveren.
Onvolledig. Tesla heeft voor de S (en ik denk de X) een ombouw set naar CCS. Geen externe adapter nodig. Kost iets van 500 euro en is een uurtje of 2 werk. Gebeurt in de SeC's of door een ranger.kdeboois schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:51:
[...]
Tesla gaat dat natuurlijk niet gewoon een CCS aansluiting noemen. Verder is de aansluiting niet helemaal 100% CCS compliant.
Het ombouwen is volgens mij een software aanpassing en een losse adapter.
Door de twee kabels aan een Supercharger kan de Model 3 en de oudere S/X daar terecht. De rest van de CCS wereld heeft daar niets te zoeken en daarom noem ik de aansluiting op de Model 3 ook een Supercharger aansluiting.
Om het nog iets ingewikkelder te maken heeft de Model 3 in de US geen aansluiting die te gebruiken is bij CCS snelladers. Die heeft de 'echte' Supercharger connector.
Overigens was ik niet volledig. De Tesla Roadster heeft geen Supercharger aansluiting. Mijn excusses. Die gebruikt een SAE J1772 aansluiting.
De adapter waar jij het over hebt is een Tesla naar CHAdeMO adapter. CCS mag geen adapters gebruiken. Vraag maar aan @mux.
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
En deze https://electrek.co/2019/...pter-model-s-x-retrofits/ dan?daemonix schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:18:
[...]
Onvolledig. Tesla heeft voor de S (en ik denk de X) een ombouw set naar CCS. Geen externe adapter nodig. Kost iets van 500 euro en is een uurtje of 2 werk. Gebeurt in de SeC's of door een ranger.
De adapter waar jij het over hebt is een Tesla naar CHAdeMO adapter. CCS mag geen adapters gebruiken. Vraag maar aan @mux.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Oh, mag CCS geen adapters gebruiken? Ik heb thuis een CCS naar CHAdeMO adapter voor de C-Zero van mijn vrouw. Werkt perfect! Was ook wel nodig omdat mijn NewMotion paal een vaste CCS kabel heeft. Bij het bestellen van mijn Ioniq had ik er niet aan gedacht dat we ook wel eens een auto met CHAdeMO zouden krijgen.daemonix schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:18:
[...]
Onvolledig. Tesla heeft voor de S (en ik denk de X) een ombouw set naar CCS. Geen externe adapter nodig. Kost iets van 500 euro en is een uurtje of 2 werk. Gebeurt in de SeC's of door een ranger.
Wij hebben deze: https://www.laadkabelfabr...adkabel-naar-type-1-auto/
[ Voor 6% gewijzigd door Sonicfreak op 25-02-2020 12:32 ]
Denk je echt ?daemonix schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:18:
[...]
"Hebben Model S en Model X toegang tot laadnetwerken van derden?
Eigenaren van Model S of Model X kunnen de CCS Combo 2-adapter gebruiken om de auto aan te sluiten op compatibele netwerken van derden. Model 3 kan rechtstreeks worden aangesloten op netwerken van derden met behulp van CCS Combo 2-connectoren."
Bron: https://www.tesla.com/nl_NL/support/supercharging
Volgens mij heb je CCS alleen in Europa.daemonix schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:26:
[...]
Dat mag niet in Europa volgens @mux . Er wordt ook een andere plug ingebouwd. Waarom zou je pielen met een verloop als het ook goed kan?
Ik heb ze ook nog nooit gezien hier.
PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
@kdeboois Je hebt gelijk. Maar Tesla's van voor 1 mei 2019 moeten ook een interne aanpassing ondergaan. Daar was ik mee in de war. De Tesla adapter is specifiek goedgekeurd. Als enige. Daar was ik mee in de war. @mux heeft dat uitgezocht omdat de oplossing natuurlijk in theorie ook bruikbaar zou zijn voor Nissan met CHAdeMO. Helaas. Dat mag niet.
Werkt dit voor alle auto's met CHAdeMO aansluiting? Is dit een Tesla adapter of universeel (ik heb weleens gezocht naar een universele oplossing maar nooit wat gevonden)?Sonicfreak schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:29:
[...]
Oh, mag CCS geen adapters gebruiken? Ik heb thuis een CCS naar CHAdeMO adapter voor de C-Zero van mijn vrouw. Werkt perfect! Was ook wel nodig omdat mijn NewMotion paal een vaste CCS kabel heeft. Bij het bestellen van mijn Ioniq had ik er niet aan gedacht dat we ook wel eens een auto met CHAdeMO zouden krijgen.
Mijn ouders krijgen een Leaf en dan is een adapter een mooie aanvulling op de laadaccesoires.
[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 25-02-2020 12:45 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Nee hoor, niet Tesla fastchargers in de VS gebruiken ook CCS in regel.PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:33:
[...]
Volgens mij heb je CCS alleen in Europa.
Zie o.a. https://www.electrifyamerica.com/charging-with-us
Leuke relativerende blog van Bas van Putten naar aanleiding van de 'laadpaalfile'.
https://www.autoweek.nl/columns/artikel/tesla-leedvermaak/
Volgens mij heb je naar de verkeerde pagina gelinkt, dit is een Mennekes naar J1772 adapter. Of eigenlijk is het een ultrakorte reguliere kabel voor type 1 auto's met een cm van de paalkantconnector gehaald.Sonicfreak schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:29:
[...]
Oh, mag CCS geen adapters gebruiken? Ik heb thuis een CCS naar CHAdeMO adapter voor de C-Zero van mijn vrouw. Werkt perfect! Was ook wel nodig omdat mijn NewMotion paal een vaste CCS kabel heeft. Bij het bestellen van mijn Ioniq had ik er niet aan gedacht dat we ook wel eens een auto met CHAdeMO zouden krijgen.
[ Voor 8% gewijzigd door Erasmo op 25-02-2020 13:00 ]
Volgens de site werkt dit met alle auto's met CHAdeMO aansluiting. Kijk maar eens naar de modellen die onderaan de pagina genoemd worden waaronder de Leaf.revolution-nl schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:40:
[...]
Werkt dit voor alle auto's met CHAdeMO aansluiting? Is dit een Tesla adapter of universeel (ik heb weleens gezocht naar een universele oplossing maar nooit wat gevonden)?
Mijn ouders krijgen een Leaf en dan is een adapter een mooie aanvulling op de laadaccesoires.
Nee, ik heb de juiste pagina gelinkt. Dat is de adapter die wij thuis gebruiken om de vaste CCS kabel die aan het laadpunt zit om te zetten naar CHAdeMO aansluiting voor de C-Zero die wij privé hebben.Erasmo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:59:
[...]
Volgens mij heb je naar de verkeerde pagina gelinkt, dit is een Mennekes naar J1772 adapter. Of eigenlijk is het een ultrakorte reguliere kabel voor type 1 auto's met een cm van de paalkantconnector gehaald.
Je doelt denk ik op een Type2 naar Type1 AC verloopstekker, dat is iets anders als CHAdeMO -> CCS. Dit is lastiger omdat het een ander protocol betreft.Sonicfreak schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:04:
[...]
Nee, ik heb de juiste pagina gelinkt. Dat is de adapter die wij thuis gebruiken om de vaste CCS kabel die aan het laadpunt zit om te zetten naar CHAdeMO aansluiting voor de C-Zero die wij privé hebben.-
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
CCS naar CHAdeMO bestaat niet want anders had ik waarschijnlijk mijn Leaf nog gehad.
Helemaal het fijne weet ik het niet (heb geen Leaf, dus niet exact onthouden) maar bij officieuze of eventueel officiele CHAdeMO naar CSS wel rekening houden met twee cases:
1. bij normale laadpaal geen probleem. Feitelijk alleen het Type 2 gedeelte van de CCS wordt gebruikt
2. bij CCS-only fast chargers werkt het of niet of moet er heel goed worden opgelet of het wel kan omdat CHAdeMO maar tot 50 kW DC gaat. Of de adaptor of auto doorgeeft dat hogere waardes niet kunnen (en dus de paal op 50 kW afknijpt of helemaal niet gaat laden) of dat er iets flink mis kan gaan weet ik niet.
1. bij normale laadpaal geen probleem. Feitelijk alleen het Type 2 gedeelte van de CCS wordt gebruikt
2. bij CCS-only fast chargers werkt het of niet of moet er heel goed worden opgelet of het wel kan omdat CHAdeMO maar tot 50 kW DC gaat. Of de adaptor of auto doorgeeft dat hogere waardes niet kunnen (en dus de paal op 50 kW afknijpt of helemaal niet gaat laden) of dat er iets flink mis kan gaan weet ik niet.
He kijk, een Roewe!
https://twitter.com/EVNewsDaily/status/1232257195552669701
De eerste stationwagen komt er aan en het is geen Duitser of Fransman!
Het is een Type 2 naar Type 1 adapter en volgens de site is die ook geschikt voor de Leaf (oude model).PeterZ(on) schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:06:
CCS naar CHAdeMO bestaat niet want anders had ik waarschijnlijk mijn Leaf nog gehad.
Maar dat is een AC adapter, niet voor DC snelladen (zoals CCS) dus.Sonicfreak schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:20:
[...]
Het is een Type 2 naar Type 1 adapter en volgens de site is die ook geschikt voor de Leaf (oude model).
In Amerika gebruiken ze Type 1 CCS laders, hier in Europa Type 2 CCS. Kijk maar naar de stekker...arsimo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:46:
[...]
Nee hoor, niet Tesla fastchargers in de VS gebruiken ook CCS in regel.
Zie o.a. https://www.electrifyamerica.com/charging-with-us
[ Voor 37% gewijzigd door mkrmr op 25-02-2020 13:24 ]
Noot: CHAdeMO kan tot 400 kW. Niet dat het wordt toegepast in Nederland vziw:arsimo schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:10:
Helemaal het fijne weet ik het niet (heb geen Leaf, dus niet exact onthouden) maar bij officieuze of eventueel officiele CHAdeMO naar CSS wel rekening houden met twee cases:
https://www.chademo.com/c...col-enabling-up-to-400kw/
En dus geen CCS (DC) kabel.Sonicfreak schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:20:
[...]
Het is een Type 2 naar Type 1 adapter en volgens de site is die ook geschikt voor de Leaf (oude model).
De C-Zero heeft een Type 1 aansluiting aan de rechterkant achter voor thuisladen en een CHAdeMO aansluiting aan de linkerkant achter voor snelladen.mkrmr schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:22:
[...]
Maar dat is een AC adapter, niet voor DC snelladen (zoals CCS) dus.
[...]
In Amerika gebruiken ze Type 1 CCS laders, hier in Europa Type 2 CCS. Kijk maar naar de stekker...
https://ev-database.nl/auto/1027/Citroen-C-Zero
[verwijderd]
[ Voor 100% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]
Je hebt helemaal gelijk - I stand corrected. Was me even geheel ontschoten, stom.mkrmr schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:22:
[...]
In Amerika gebruiken ze Type 1 CCS laders, hier in Europa Type 2 CCS. Kijk maar naar de stekker...
Je hebt gelijk, zie mijn reactie hierboven.Mar.tin schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:30:
[...]
Volgens mij haal je een heleboel dingen door elkaar heen.
De kabel die je in een eerdere post linkt is geen CCS naar ChaDeMo adapter, maar een Type 2 naar Type 1 kabel.
Jawel hoor..daemonix schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:18:
[...]
daemonix schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:37:
@kdeboois Je hebt gelijk. Maar Tesla's van voor 1 mei 2019 moeten ook een interne aanpassing ondergaan. Daar was ik mee in de war. De Tesla adapter is specifiek goedgekeurd. Als enige. Daar was ik mee in de war. @mux heeft dat uitgezocht omdat de oplossing natuurlijk in theorie ook bruikbaar zou zijn voor Nissan met CHAdeMO. Helaas. Dat mag niet.
quote: FastnedBeste Emile,
Ik lees op GoT dat je bezig bent met een CHAdeMO --> CCS adapter. Ik ga er vanuit dat jullie tenminste dezelfde persoon zijn, anders bij deze excuses voor de verwarring.
Ik mail je nu alvast om je te laten weten dat we adapters, verloopkabels en dat soort zaken expliciet niet toestaan op onze Fastned stations. De enige uitzonderingen zijn de Tesla CHAdeMO en CCS adapters aangezien deze door de fabrikant (Tesla dus) zijn gemaakt voor hun eigen EV's waarbij de fabrikant de veiligheid garandeert (zie ook: https://support.fastned.nl/hc/nl/articles/204784768).
We hebben in het verleden diverse veiligheidsproblemen gehad met CCS type 1 naar CCS type 2 adapters alsmede adapters voor de Tesla Roadster. Hierdoor is al schade opgetreden aan onze laders en aan EV's van klanten. Ook als een adapter een CE goedkeuring heeft zullen we deze nog steeds niet toestaan.
Voor 60.000 inclusief BTW had je de Mustang Mach E kunnen bestellen / reserveren. Redelijk in verhouding met de I-pace (afmetingen tenminste), maar met een (WLTP) range van 600 km en 3 fase laden.Limbeckx schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:18:
[...]
Noouuu dat wilde ik net als edit toevoegen. Slecht nieuws omdat de gadget liefhebber in mij staat te popelen.
Blijf wel hangen hoor. Lees heel graag waarom Tesla het beste en slechtste bedrijf ter wereld is enzo
En wie weet komt zegt iemand in dit topic: Hey kijk nou een etron 50 voor 60000 euro inclusief btw. En dan ben ik toch de eerste die het ziet
Mogelijk komt er nog eentje beschikbaar eind van het jaar, maar dan zul je wel snel moeten zijn, want er komen er voor nu nog maar 750 naar NL
geïnteresseerd.. Mits 350 km wltp..databeestje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:12:
He kijk, een Roewe!
Zo dat werd tijd! Hopelijk springen andere fabrikanten er nu ook op.databeestje schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 13:12:
He kijk, een Roewe!
(En fijn, eindelijk weer eens on topic!)
Ziet er niet best uit voor de ID.3, qua productie gaat het prima maar de software blijkt een enorm probleem te zijn. Nog steeds wordt iedere dag tientallen tot honderden bugs gemeld door testrijders en er wordt rond de klok gewerkt om alle problemen op te lossen. 2020 sales verwachtingen zijn bijgesteld naar 80.000.
https://www.teslarati.com...gen-id-3-cautionary-tale/
[ Voor 5% gewijzigd door matroosoft op 25-02-2020 18:25 ]
Verwijderd
Ik vind het toch wel jammer hoor. Maar het outsourcen van software is gewoon geen goed idee, de parrellen zijn heel makkelijk te trekken met Boeing en Jaguar.matroosoft schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:25:
Ziet er niet best uit voor de ID.3, qua productie gaat het prima maar de software blijkt een enorm probleem te zijn. Nog steeds wordt iedere dag tientallen tot honderden bugs gemeld door testrijders en er wordt rond de klok gewerkt om alle problemen op te lossen. 2020 sales verwachtingen zijn bijgesteld naar 80.000.
Ben wel benieuwd wat voor soort fouten dit dan zijn. Zijn het de modules op de CANbus die totaal niet op elkaar aansluiten? Of is het meer in de hoek van navigatie / infotainment?
Ze hebben natuurlijk nog wel even als ze er van overtuigd zijn dat het puur software is en ze de hele vloot achteraf nog kunnen fixen.
Ze hebben natuurlijk nog wel even als ze er van overtuigd zijn dat het puur software is en ze de hele vloot achteraf nog kunnen fixen.
Das zeg maar best wel zaad voor onze Duitse vrienden. Software development hebben ze natuurlijk nooit echt hoeven te doen (zelfs hun app We Connect is niet in house intwikkeld) en dat lijkt ze nu toch danig in de problemen te brengen.matroosoft schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:25:
Uit het artikel:CyBeRSPiN schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:03:
Ben wel benieuwd wat voor soort fouten dit dan zijn. Zijn het de modules op de CANbus die totaal niet op elkaar aansluiten? Of is het meer in de hoek van navigatie / infotainment?
Lijkt inderdaad op CAN-bus problemen.Volkswagen experts have noted that the ID.3’s underlying architecture was developed too hastily, as the car’s system parts often don’t understand each other, resulting in errors.
Had ik niet verwacht van VW. Die waren de laatste jaren nu juist regelmatig in het nieuws vanwege de bijzondere kwaliteiten van hun sofware 
Toegevoegd: maar wel oprecht vervelend voor de kopers uiteraard.
[ Voor 19% gewijzigd door joepie de p op 25-02-2020 19:37 ]
Als EV liefhebber moet je hier eerder droevig van worden denk ik. Jan met de Pet zal mogelijk sneller instappen als het een EV van een ‘bewezen’ bedrijf is.joepie de p schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:34:
Had ik niet verwacht van VW. Die waren de laatste jaren nu juist regelmatig in het nieuws vanwege de bijzondere kwaliteiten van hun sofware
Die had Bosch voor ze gemaakt. Soms wat verder door lezen 😉joepie de p schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:34:
Laten ze hun tijd nemen en iets goeds op de markt zetten.
Verwijderd
Ik vind het vervelend voor de EV-transitie, maar aangezien we de afgelopen paar jaren aardig vergast zijn door de sjoemel-diesels, kan ik het voor het bedrijf ook niet helemaal zielig vinden. Ik zie dan liever een PSA of een Kia/Hyundai succesvol worden.Tomba schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:52:
[...]
Als EV liefhebber moet je hier eerder droevig van worden denk ik. Jan met de Pet zal mogelijk sneller instappen als het een EV van een ‘bewezen’ bedrijf is.
Ik denk dat alle auto bedrijven wel gesjoemeld hebben in hun leven, tesla ongetwijfeld ook. En ook VW verdient een kans, zeker nu ze zo het roer omgooien.Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:58:
[...]
Ik vind het vervelend voor de EV-transitie, maar aangezien we de afgelopen paar jaren aardig vergast zijn door de sjoemel-diesels, kan ik het voor het bedrijf ook niet helemaal zielig vinden. Ik zie dan liever een PSA of een Kia/Hyundai succesvol worden.
Het is geen voetbal competitie, het gaat over de toekomst van het milieu hè
Verwijderd
Mijn mening is dat ze die kans verpest hebben. En Herbert Diess is misschien wel heel erg pro-EV (zegt hij) maar de hele organisatie is nog heel erg into ICE.Tomba schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:03:
[...]
Ik denk dat alle auto bedrijven wel gesjoemeld hebben in hun leven, tesla ongetwijfeld ook. En ook VW verdient een kans, zeker nu ze zo het roer omgooien.
Het is geen voetbal competitie, het gaat over de toekomst van het milieu hè
Het aantal doden is 38,000 doden per jaar worldwide door de industrie,
Ik zou het niet erg vinden als ze failliet gaan, maar dit is een morele kwestie, waar iedereen zijn eigen lijn kan trekken.
Waarschijnlijk allemaal thirdparty meuk wat aan elkaar geknoopt moet wordenmatroosoft schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:26:
[...]
Uit het artikel:
[...]
Lijkt inderdaad op CAN-bus problemen.
Ik denk dat een zekere CEO welke bewust voor een vertical integration strategie heeft gekozen en werd uitgelachen nu het hardste lacht
Ik vind je reactie bizar en kortzichtig, zoals ik al zei; dit is geen Ajax vs PSV o.i.d.Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 20:13:
[...]
Mijn mening is dat ze die kans verpest hebben. En Herbert Diess is misschien wel heel erg pro-EV (zegt hij) maar de hele organisatie is nog heel erg into ICE.
Het aantal doden is 38,000 doden per jaar worldwide door de industrie,
Ik zou het niet erg vinden als ze failliet gaan, maar dit is een morele kwestie, waar iedereen zijn eigen lijn kan trekken.
Diess is dusdanig pro-EV dat Volkswagen 33 biljoenmiljard (!) investeert in elektrisch rijden. Als je het dan nog niet gelooft.... Ze nu failliet wensen heeft letterlijk niks met moraliteit te maken, je zou zelfs kunnen stellen dat het bijzonder amoraal is om zoiets te wensen...
Tsja die thirdparty ‘meuk’ is hoe ze het altijd hebben gedaan. Ik kan ergens wel begrijpen dat je nog enig houvast wil als bedrijfrevolution-nl schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:01:
[...]
Waarschijnlijk allemaal thirdparty meuk wat aan elkaar geknoopt moet worden. Ik denk dat de software development afdeling niet heel gelukkig is op dit moment.
Ik denk dat een zekere CEO welke bewust voor een vertical integration strategie heeft gekozen en werd uitgelachen nu het hardste lacht
Ik denk dat Elon Musk blijer wordt van een VW die vol inzet op elektrisch, dat was immers zijn goal! (En dat lukt dus gezien de investeringen die men nu doet)
[ Voor 27% gewijzigd door Tomba op 25-02-2020 21:51 ]
Ik kan mij niet voorstellen dat hij toch niet even moet glim lachen van deze actualiteiten na jarenlang, uitgelachen, verguist en gekleineerd te zijn door de duitsers.Tomba schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:04:
[...]
Ik denk dat Elon Musk blijer wordt van een VW die vol inzet op elektrisch, dat was immers zijn goal! (En dat lukt dus gezien de investeringen die men nu doet)
De duitsers hebben jarenlang grote woorden gehad dat ze Tesla wel even de les zouden lezen door jarenlange ervaring, de beloofde Tesla killers blijven uit en nu heeft men ook grote problemen met de massa productie van een eerste serieuze poging. Juist de ervaring met massa-productie was volgens VW een groot voordeel ten opzichten van nieuwkomer Tesla.
Ik zie het artikel uit 2013 nog voor me "Volkswagen Will Be The Biggest Electric-Car Maker In 2018, It Says"
Voor de EV adoptie hoop ik oprecht dat VW de productie snel opgang krijgt.
Goed stukje. Maar eerlijk? Ik moest er ook wel een beetje om lachen hoor. Niet omdat 'die bijtellingsjagers nu de rekening krijgen' of zo, ik zou hetzelfde doen als ik kon. Maar om de keus om allemaal in te rij aan te sluiten. Teslemmingen, om er eens een nieuwe kreet in te gooien. Lekker met je Tesla op vakantie en hetzelfde gedrag vertonen als de drommen bij de goedkoopste pomp aan de doorgaande wegen in Oostenrijk, om maar eens wat te noemen. Waarom niet iets eerder of later laden, of even iets verder van de doorgaande weg af en een andere snellader pakken? Dan kies je er ook wel een beetje voor om in de rij te staan. Maar het viel me wel op dat dezelfde paar filmpjes letterlijk overal overgenomen werden. Weinig origineel materiaal, ook weinig verschillende filmpjes. Dat doet mij denken dat het probleem eigenlijk best meeviel.matroosoft schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 12:59:
Leuke relativerende blog van Bas van Putten naar aanleiding van de 'laadpaalfile'.
Kleine correctie: 33 billion is 33 miljard (Engelsen kennen de miljard niet). Intussen is het wel verdubbeld (https://www.bloomberg.com...o-66-billion-through-2024).Tomba schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:04:
[...]
Ik vind je reactie bizar en kortzichtig, zoals ik al zei; dit is geen Ajax Vd PSV o.i.d.
Diess is dusdanig pro-EV dat Volkswagen 33 biljoen (!) investeert in elektrisch rijden. Als je het dan nog niet gelooft.... Ze nu failliet wensen heeft letterlijk niks met moraliteit te maken, je zou zelfs kunnen stellen dat het bijzonder amoraal is om zoiets te wensen...
En eerlijk gezegd geloof ik eerder dat ze nu wel mee moeten om straks niet een akelige EU boete te krijgen en op achterstand te raken dan dat ze het doen omdat ze zo begaan zijn met de wereld. Maar eerlijk gezegd zal de motivatie me niet zo boeien, zo lang ze mee gaan in het geheel blijft de winst voor het milieu hetzelfde. Ik zie dus geen reden om VW kapot te wensen zo lang ze zich, verplicht of vrijwillig, inzetten om minder vervuilende auto's op de markt te brengen.
Verwijderd
Je mag mijn mening bizar en kortzichtig vinden, maar dat zegt meer over jou dan over mij
Ik wens ze verder ook niet failliet, als je goed leest dan zeg ik dat ik het niet erg zou vinden.
Dat VAG inzet op de EV-transitie is natuurlijk mooi meegenomen. Het enige wat ik zeg is dat ik andere bedrijven het een stuk meer gun dan VAG
Volgens mij bestond er al een term voor: sheeple.DeGroteMuis schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 21:25:
[...]
Goed stukje. Maar eerlijk? Ik moest er ook wel een beetje om lachen hoor. Niet omdat 'die bijtellingsjagers nu de rekening krijgen' of zo, ik zou hetzelfde doen als ik kon. Maar om de keus om allemaal in te rij aan te sluiten. Teslemmingen, om er eens een nieuwe kreet in te gooien. Lekker met je Tesla op vakantie en hetzelfde gedrag vertonen als de drommen bij de goedkoopste pomp aan de doorgaande wegen in Oostenrijk, om maar eens wat te noemen. Waarom niet iets eerder of later laden, of even iets verder van de doorgaande weg af en een andere snellader pakken? Dan kies je er ook wel een beetje voor om in de rij te staan. Maar het viel me wel op dat dezelfde paar filmpjes letterlijk overal overgenomen werden. Weinig origineel materiaal, ook weinig verschillende filmpjes. Dat doet mij denken dat het probleem eigenlijk best meeviel.
[...]
Ik vind die hele laadpaal file maar een non-issue. Als iemand er voor kiest om op die dagen in de file te gaan staan, dan is een file bij de laadpaal toch een prachtige bonus! Laat die mensen lekker genieten en sta niet meteen klaar met je oordeel
Zip
[ Voor 95% gewijzigd door joepie de p op 25-02-2020 23:14 ]
Ah, gewoon een paar extra CCS palen opspinnen bij AWS tijdens de pieken dus?EvaluationCopy schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:01:
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
FYI ChaDeMo is ook DC laden.mkrmr schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 10:17:
Alle EV's die kunnen snelladen via DC, behalve Nissan die ChaDeMo blijft gebruiken, omdat dat de Japanse standaard is...
Onderstaand is natuurlijk een vergelijking die aan alle kanten rammelt, maar hopelijk maakt het wel wat duidelijker. Je hebt apparaten die je rechtstreeks op een stopcontact kan aansluiten. Denk aan een stofzuiger, boormachine of koelkast. Dat is de AC variant. Voor een EV is dat dan aansluiten op een standaard (openbare) laadpaal.
Je hebt ook machines die een transformator/voeding nodig hebben omdat ze niet op AC werken maar op DC. Denk aan je telefoon, een laptop etc. Die transformatoren/voedingen voor een EV zijn de snelladers. Nu is niet iedere transformator gelijk. Met mijn laptopvoeding kan jouw laptop niet opgeladen worden (of wel natuurlijk). Maar de meeste (maar niet alle) snelladers hebben verschillende aansluitingen: ChaDeMo of CCS. Dat is zeg maar het verschil tussen een Apple connector en een USB connector (waarbij niet per se 1 beter is dan de ander). Als je een Apple telefoon hebt kan je niet laden met een USB kabel en heb je een niet-Apple telefoon kan je niet laden met de Apple-connector.
En om het nog ingewikkelder te maken heb je ook nog Tesla waarbij sommige modellen nog de eigen Supercharger connector gebruiken en andere CCS. Bij die snelladers kan je alleen met een Tesla laden. Als je in de vergelijking wil blijven is de eigen Supercharger aansluiting wellicht te vergelijke met een Nokia aansluiting. Waarbij natuurlijk die gekozen namen wat mij betreft onderling verwisseld mogen worden en zeker geen waardeoordeel geven over de snellaadaansluitingen.
Net als met nieuwe telefoonopladers die een USB aansluiting moeten hebben heeft de EU besloten dat CCS de standaard moet zijn voor nieuwe modellen die worden uitgebracht. Dus je kan er min of meer vanuit gaan dat ChaDeMo in de toekomst gaat verdwijnen. Dus qua snelladers gaat het niet gebeuren dat er straks zo veel verschillende aansluitingen zijn dat niemand het meer snapt.
Waarom niet ... https://electrek.co/2019/...le-supercharger-megapack/RichieB schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:44:
[...]
Ah, gewoon een paar extra CCS palen opspinnen bij AWS tijdens de pieken dus?
Uiteraard, je hebt gelijk, net als de eigen Tesla SuC aansluiting van de S en X. Ik bedoelde DC laden via CCS...
[ Voor 11% gewijzigd door mkrmr op 26-02-2020 10:46 ]
Gloeiende, heb net de ZS (waar ik tot nu toe blij mee ben).
Ik ben benieuwd of van Mossel deze ook september klaar heeft staan.
Vandaag voor de 2e keer gehoord op de radio. De eerste keer dacht ik serieus dat ik het verkeerd had verstaan.Bij Audi nemen we elektrisch rijden serieus, daarom komen we niet met 1, maar met 6…
....Plugin hybrides…
Als er nog minder batterijen geleverd gaan worden, dan is een diesel straks ook een prachtige elektrische auto, want er zit immers een accu in.
Plug-in hybrides zijn prima opstapjes naar full BEV's
De rest van de wereld is nog niet zo ver als NL dus laat maar komen.
Men is er maar druk mee, een serieus antwoord op de Model 3 is er voorlopig niet.Pierz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:19:
[...]
Vandaag voor de 2e keer gehoord op de radio. De eerste keer dacht ik serieus dat ik het verkeerd had verstaan.
Als er nog minder batterijen geleverd gaan worden, dan is een diesel straks ook een practige elektrische auto, want er zit immers een accu in.
Voorsprong door techniek noemen ze dat..
De overstap naar een BEV is voor veel mensen nog te oncomfortabel, PHEV is een mooie tussenstap waarbij berijders snel genoeg door hebben dat een electrische aandrijflijn fijner is als een ICE, daarnaast is het ook een aanjager om de laadinfra op peil te krijgen.kdeboois schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:25:
Desondanks blijft het erg jammer dat een groot merk als Audi niet heel erg ambitieus lijkt als het op EV's aankomt.
[ Voor 46% gewijzigd door revolution-nl op 26-02-2020 13:53 ]
Als tussenstap begrijp ik het wel.Pierz schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:19:
[...]
Vandaag voor de 2e keer gehoord op de radio. De eerste keer dacht ik serieus dat ik het verkeerd had verstaan.
Als er nog minder batterijen geleverd gaan worden, dan is een diesel straks ook een practige elektrische auto, want er zit immers een accu in.
Het duurt niet heel lang meer voor veel EV's ook voor leaserijders fiscaal niet meer interessant zijn (lees: alleen dit jaar nog, daarna is een EV van 60K weer gewoon duur bij 12% bijtelling over de eerste 40.000 euro en 22% over de rest). Een LR Model 3 is door de nieuwe fiscale regels voor velen per 1 januari plots ruim 100 euro netto per maand duurder geworden en dit zal 1 januari 2021 nogmaals gebeuren waardoor je op leasebedragen komt vergelijkbaar met een Mercedes C klasse of BMW 3 serie. Een prijsklasse die de gemiddelde lease rijder zich voorgaand aan de lage EV bijtelling ook al niet kon of wilde permitteren.
Dat autofabrikanten zich daarom nog een tijdje op hybrides richten vind ik niet heel gek. Je sluit anders namelijk een behoorlijke grote groep potentiële klanten uit.
Er zullen eerst voldoende EV's op de markt moeten komen (zowel op gebied van prijsstelling als leverbaarheid) voordat de grote adoptie kan plaatsvinden.
[ Voor 6% gewijzigd door acidfever op 26-02-2020 13:58 ]
@revolution-nl ze zijn er anders als concern maar druk mee hoor.
Vergeet niet dat de Roadster al uit 2008 stamt en de S ook pas uit 2012 en de 3 uit 2017 als ik mij niet vergis.
Audi (VAG dus) werkt net als met ICE modellen van hoog naar laag segment.
De E-tron is de eerste volledige EV, de Q4 is inmiddels aangekondigd voor eind dit jaar met leveringen in 2021.
Daarnaast hebben ze dus bij Porsche de Taycan uitgebracht, bij VW de ID.3 op stapel, de E-Up/Mii en dergelijke ook uitgebracht.
Dus in pak hem beet een jaar of 3 komen zij als concern nu met 5 modellen.
Extra modellen zijn ook aangekondigd tot aan 2025.
Door de late instap in de markt lijkt het alsof ze nu liggen te slapen maar het ontwikkelen van een wagen is niet 1-2-3 klaar
.
Vergeet niet dat de Roadster al uit 2008 stamt en de S ook pas uit 2012 en de 3 uit 2017 als ik mij niet vergis.
Audi (VAG dus) werkt net als met ICE modellen van hoog naar laag segment.
De E-tron is de eerste volledige EV, de Q4 is inmiddels aangekondigd voor eind dit jaar met leveringen in 2021.
Daarnaast hebben ze dus bij Porsche de Taycan uitgebracht, bij VW de ID.3 op stapel, de E-Up/Mii en dergelijke ook uitgebracht.
Dus in pak hem beet een jaar of 3 komen zij als concern nu met 5 modellen.
Extra modellen zijn ook aangekondigd tot aan 2025.
Door de late instap in de markt lijkt het alsof ze nu liggen te slapen maar het ontwikkelen van een wagen is niet 1-2-3 klaar
Ik vind plugin hybrides fantastisch en het is doodzonde dat ze NL verlaten. We rijden met onze Outlander meer dan 50% elektrisch.kdeboois schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:25:
Maar de manier waarop dit door Audi gebracht wordt is echt te-nen-krommend.
Bij meerdere auto's waar een ICE/Hybrid en EV variant leverbaar is , is de EV meerprijs ca. 12k. dus bij12% bijtelling nog steeds voordeel.acidfever schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 13:53:
[...]
Als tussenstap begrijp ik het wel.
Het duurt niet heel lang meer voor veel EV's ook voor leaserijders fiscaal niet meer interessant zijn (lees: alleen dit jaar nog, daarna is een EV van 60K weer gewoon duur bij 12% bijtelling over de eerste 40.000 euro en 22% over de rest). Een LR Model 3 is door de nieuwe fiscale regels voor velen per 1 januari plots ruim 100 euro netto per maand duurder geworden en dit zal 1 januari 2021 nogmaals gebeuren waardoor je op leasebedragen komt vergelijkbaar met een Mercedes C klasse of BMW 3 serie. Een prijsklasse die de gemiddelde lease rijder zich voorgaand aan de lage EV bijtelling ook al niet kon of wilde permitteren.
Dat autofabrikanten zich daarom nog een tijdje op hybrides richten vind ik niet heel gek. Je sluit anders namelijk een behoorlijke grote groep potentiële klanten uit.
Er zullen eerst voldoende EV's op de markt moeten komen (zowel op gebied van prijsstelling als leverbaarheid) voordat de grote adoptie kan plaatsvinden.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Je realiseert je wel dat er meer outsourced software zit in elke wagen, inclusief Tesla, dan in house ontwikkelde software?Verwijderd schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 18:59:
[...]
Ik vind het toch wel jammer hoor. Maar het outsourcen van software is gewoon geen goed idee, de parrellen zijn heel makkelijk te trekken met Boeing en Jaguar.
Is een Audi plug in hybride niet gewoon een ordinaire truuk om de CO2 uitstoot op papier te verlagen?
A6 Limousine, Q7, A8.....
Dat is een segment waar de meerprijs voor een elektromotor wegvalt tussen de schare aan dure luxe opties.
Ik zie die directeurtjes nog niet elke dag met het stekkertje in de weer gaan eigenlijk.
Dat is een segment waar de meerprijs voor een elektromotor wegvalt tussen de schare aan dure luxe opties.
Ik zie die directeurtjes nog niet elke dag met het stekkertje in de weer gaan eigenlijk.
Uiteraard, de gemiddelde uitstoot van de hele VAG vloot moet onder een bepaald gemiddelde komen volgens de EU regels, anders volgen er flinke boetes vanaf dit jaar. En in landen waar belastingen op auto's gebaseerd zijn op vervuiling, zoals in Nederland, maakt die hybride auto's goedkoper.joepie de p schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:25:
Is een Audi plug in hybride niet gewoon een ordinaire truuk om de CO2 uitstoot op papier te verlagen?
Maar uiteraard zijn er mensen die ze wel kopen omdat ze schoner zijn, en die zullen ze braaf opladen, net als met Outlanders e.d., maar of dat er veel zullen zijn?
En dan komt de vraag - veel hybride modellen, laadinfra op sommige plekken zelfs voor 100% elektrisch nog niet voldoende. Hoe gaat dat werken? Alles vindt een weg maar ik heb zelf een Passat GTE en in de buurt komen steeds meer 100% elektrische auto's waardoor ik mij "bezwaard" voel om mijn auto op te gaan laden. Ik kom immers nog ergens zonder stroom, de anderen niet. En dan is een GTE ineens niet zo zuinig/schoon meer.mkrmr schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:00:
[...]
Uiteraard, de gemiddelde uitstoot van de hele VAG vloot moet onder een bepaald gemiddelde komen volgens de EU regels, anders volgen er flinke boetes vanaf dit jaar. En in landen waar belastingen op auto's gebaseerd zijn op vervuiling, zoals in Nederland, maakt die hybride auto's goedkoper.
Maar uiteraard zijn er mensen die ze wel kopen omdat ze schoner zijn, en die zullen ze braaf opladen, net als met Outlanders e.d., maar of dat er veel zullen zijn?
Het principe hybrid is wel mooi, maar dan wel met iets meer range dan 50 (cq 30 echte) kilometers.
Nu een week een E-tron omdat mijn auto richting Oostenrijk is op wintersport met een collega en dat is wel een erg fijne auto. Ja de range houdt niet over - gisteren van Eindhoven naar Zuid-Limburg en op de terugreis toch even kort geladen (10 min.) om het zeker te halen, maar qua geluid en rij eigenschappen echt een fijne wagen! Ook een voordeel is dat de range niet enorm snel terugloopt maar vrij redelijk 1 op 1 loopt, ook op de snelweg (wel max 125 gereden).
Een béétje directeur laat zich rijden (zeker in die limo!) en dan zorgt de chauffeur wel voor een volle accu. Net als dat een dure directeur niet gaat staan tanken en geen broodje bal haalt bij de tankstations langs de snelweg.joepie de p schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:25:
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Ja. Vooral als je het koppelt aan een 250+pk benzinemotor. Die accu (14 kWh bij Audi) kun je ook niet snelladen dus overtuigende argumenten van "dit is de weg naar de toekomst, volledig EV" zijn er ook niet.joepie de p schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 15:25:
Het accupakket is net zo gekozen dat dat goed binnen de WLTP testcyclus valt.
Signatures zijn voor boomers.
Toch best verrassend. Ze hebben al tijden elektrische auto's, dus waarom zou het zo'n groot probleem voor ze zijn. Of hebben ze nu de lat hoger gelegd qua techniek of zijn dit normale aanvangsproblemen bij een nieuw model?Tomba schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:16:
[...]
Das zeg maar best wel zaad voor onze Duitse vrienden. Software development hebben ze natuurlijk nooit echt hoeven te doen (zelfs hun app We Connect is niet in house intwikkeld) en dat lijkt ze nu toch danig in de problemen te brengen.
Ik lees allemaal vergelijkingen met Tesla, maar mi is dat helemaal niet relevant. Een vw model dat scherpt geprijst is in het lagere segment met een behoorlijke range, gaat waarschijnlijk goed verkopen. Daar zijn echt geen OTA technologieen voor nodig.
Kort filmpje met een goede indruk van de binnenruimte
Even serieus tussendoor - bestaat dit soort persoon nou echt? Ben zelf al vrij lange tijd directeur, ken een flink aantal directeuren die miljoenen binnenharken en hun range rover gewoon zelf tanken.DigitalExorcist schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:56:
[...]
Een béétje directeur laat zich rijden (zeker in die limo!) en dan zorgt de chauffeur wel voor een volle accu. Net als dat een dure directeur niet gaat staan tanken en geen broodje bal haalt bij de tankstations langs de snelweg.
Voor m'n gevoel - als er een markt is voor auto's voor mensen die te goed zijn voor tanken of laden, is dit een zodanig kleine markt dat een automerk daar niet van kan leven. Eerder een paar auto's per jaar dan een paarduizend.
Dit is hun eerste 'echte' ground-up EV. De e-Golf is 'gewoon' een Golf waarbij ze de ICE hebben vervangen door een Bosch Electromotor en die ze 10% aerodynamischer hebben gemaakt. Ik vermoed dat iedere EV leverancier opstartproblemen had; of het nou Tesla, Renault of Jaguar wasjerh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:49:
[...]
Toch best verrassend. Ze hebben al tijden elektrische auto's, dus waarom zou het zo'n groot probleem voor ze zijn. Of hebben ze nu de lat hoger gelegd qua techniek of zijn dit normale aanvangsproblemen bij een nieuw model?
[...]
Vergelijken met Tesla is in zoverre relevant dat die op het gebied van software en drivetrain de benchmark gezet hebben. Verder vind ik OTA juist onmisbaar bij een eerste model, de kansen op fouten zijn erg groot en je wil geen Jaguar situatie waarbij je alle 80.000 auto's terug moet roepen naar je dealer....jerh schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:49:
[...]
Ik lees allemaal vergelijkingen met Tesla, maar mi is dat helemaal niet relevant. Een vw model dat scherpt geprijst is in het lagere segment met een behoorlijke range, gaat waarschijnlijk goed verkopen. Daar zijn echt geen OTA technologieen voor nodig.
Denk hooguit bankiers en politicimux schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:07:
[...]
Even serieus tussendoor - bestaat dit soort persoon nou echt? Ben zelf al vrij lange tijd directeur, ken een flink aantal directeuren die miljoenen binnenharken en hun range rover gewoon zelf tanken.
Voor m'n gevoel - als er een markt is voor auto's voor mensen die te goed zijn voor tanken of laden, is dit een zodanig kleine markt dat een automerk daar niet van kan leven. Eerder een paar auto's per jaar dan een paarduizend.
[ Voor 22% gewijzigd door Tomba op 27-02-2020 08:39 ]
Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.
Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!
De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic