• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-01 17:07
Mustang Mach E productie al gestart? :)

https://www.macheclub.com...on-started.574/#post-3604

Verwijderd

Amdwarrior schreef op zondag 23 februari 2020 @ 08:18:
[...]

Heb je überhaupt het artikel gelezen? Het gaat dus om beperkte third party onderdelen beschikbaar zijn, gezien Tesla onderdelen peperduur zijn. Dacht datToyota onderdelen duur waren( hoewel de kwaliteit zeer hoog van is spreek uit ervaring)maakt Tesla het nog extremer.

Ad.nl is inderdaad net zo kansloos geworden als Telegraaf als het over elektrisch rijden gaat :')

Kan niet wachten op Sono Sion waar je gewoon handleiding/bouwtekening bij krijgt
Leuk hè, dat Tesla bashen? Is blijkbaar erg populair op Tweakers.

Je bent blijkbaar niet op de hoogte want:

A. Er zijn nauwelijks auto's in Nederland van Tesla buiten garantie
B. De onderdelen van Tesla zijn veel goedkoper in de USA ten opzichte van andere OEM fabrikanten. Daarnaast heeft Tesla ook gezegd dat ze de onderdelen laag willen houden.

Ach, zelfs al is een onderdeel soms iets goedkoper, de onderhoudskosten zijn zoveel goedkoper en dan hebben we het niet eens over afschrijving.

Zullen we het nu weer een beetje vriendelijk houden?

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:40
Verwijderd schreef op zondag 23 februari 2020 @ 08:53:
[...]

B. De onderdelen van Tesla zijn veel goedkoper in de USA ten opzichte van andere OEM fabrikanten. Daarnaast heeft Tesla ook gezegd dat ze de onderdelen laag willen houden.

Ach, zelfs al is een onderdeel soms iets goedkoper, de onderhoudskosten zijn zoveel goedkoper en dan hebben we het niet eens over afschrijving.

Tesla bashen? Ach gut ;w gezien je post gedraag snap ik wel waarom je zo reageert en het inderdaad leuk hele dag Tesla bashen net zo leuk om bij iedere post te melden hoe geweldig mijn Tesla is , hoeveel stoplichten sprintjes ik win :')

Tesla forum zegt toch hele anderen dingen en als dat artikel had gelezen wat je blijkbaar niet had gedaan komt er toch andere verhaal boven water en niet alleen van AD

[ Voor 10% gewijzigd door Amdwarrior op 23-02-2020 09:04 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:16
[...]

Misschien wordt het tijd dat je zelf wat objectiever gaat lezen? Zodra iets niet standaards kapot gaat aan je Tesla zijn de reparaties heel duur. Daarnaast wordt het vaak afgeschoven als zijnde normaal of user-issue. Service is nog steeds niet Tesla's beste kant :) En ja, onderhoudskosten zijn natuurlijk wel laag maar onverwachte kosten kunnen wel duur uitvallen.

En afschrijving kun je simpelweg nog niets van zeggen. Als straks de echte hoeveelheden op de 2e hands markt komen kun je er pas echt iets van zeggen.

Bovenstaand geldt trouwens niet alleen voor Tesla. Ook voor andere EV auto's is het afwachten hoe alles precies zal gaan.

[removed]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Andere merken wellicht ook, zomaar een quote betreffende een Renault Zoe “Apparently the PEB unit has gone in my Zoe, £2500+ to fix“ De eenheid kost schijnbaar £1800 dus het lijkt me erg de moeite waard te openen en defecte componenten te vervangen maar wat er gebeurd is oud vervangen voor nieuw en de klant een hoge rekening presenteren (zou deels te maken hebben met beveiliging zoals start blokkering etc?).
Zo zijn er wel meer ervaring gemeld en denk dat het weinig voorkomt maar als je pech hebt gaat het hard tot mogelijk gewoonweg total-loss YouTube: REMICHANICS #25: Bye Bye Renault Zoe!
“... Due to a failure in the PEC and electric motor, I had to take the decision to either let my Renault Zoe go or repair it. Not an easy decision, if you consider sustainability on one hand and technological progress and future projects on the other hand. ...”

[ Voor 21% gewijzigd door bite op 23-02-2020 11:27 ]

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-01 11:24
[...]

Eerst met gestrekt been er in en dan weer vriendelijk verder willen. Het blijft bijzonder te noemen.

Er zijn zeer veel Tesla’s buiten garantie in NL en er komen er rap veel bij.

Bij 80k km is het feestje over. Eind dit jaar zijn de veel rijdende Model 3 rijders al aan de beurt.

Batterij en aandrijving hebben wel een goede garantie, maar de rest van de auto is snel buiten garantie.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:51

matroosoft

Lone Christian

Audi stopt tijdelijk met productie van de e-tron i.v.m. onderdelentekorten, vermoedelijk batterijen.

https://electrek.co/2020/...upply-problems-batteries/

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-01 12:03
bite schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:03:
Andere merken wellicht ook, zomaar een quote betreffende een Renault Zoe “Apparently the PEB unit has gone in my Zoe, £2500+ to fix“ De eenheid kost schijnbaar £1800 dus het lijkt me erg de moeite waard te openen en defecte componenten te vervangen maar wat er gebeurd is oud vervangen voor nieuw en de klant een hoge rekening presenteren (zou deels te maken hebben met beveiliging zoals start blokkering etc?).
[...]
Tja. Als op mijn dieseltje de injectoren moeten worden vervangen dan ben ik ook 2k kwijt. Zes injectoren a 300 euro plus wat werk. Hoge onderdelenrekeningen zitten vaak in de onderdelen waarvan je er een aantal hebt. Dat is een punt waarop EV's beter scoren. Er zijn daar enkele zeer dure onderdelen, maar typisch in enkelvoud.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26
Zo zijn er wel meer ervaring gemeld en denk dat het weinig voorkomt maar als je pech hebt gaat het hard tot mogelijk gewoonweg total-loss YouTube: REMICHANICS #25: Bye Bye Renault Zoe!
“... Due to a failure in the PEC and electric motor, I had to take the decision to either let my Renault Zoe go or repair it. Not an easy decision, if you consider sustainability on one hand and technological progress and future projects on the other hand. ...”
De DC-DC convertor van mijn Zoë was laatst kapot. Viel nog net binnen de garantie, maar dat zou ook een reparatie geweest zijn van iets van 2000 euro. Daarnaast kraakt de voorwielophanging, iets wat ook 300-400 euro gaat kosten.

Dat tweede is niet uniek voor een EV, maar voor een eerste jaar EV rijden is ons onderhoud niet goedkoper dan een ICE.

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tesla specifiek: zullen we even de MCU a 3000 euro noemen waar een eMMC chipje kapot op is door een refurbished(?) exemplaar met hetzelfde slechte chipje zodat defect over 4 jaar gegarnadeerd is? Ene LuckyLuke vervangt dat voot een beter en groter exemplaar voor ik meen 500 euro. Hoezo Tesla onderdelen niet duur? Ledstripje bij de lamp a 1200 euro, waar Tesla weigert die onder garantie te vervangen. Wat is de levensduur van een led ook al weer? Enzovoorts, enzoverder.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• kdeboois
matroosoft schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:18:
Audi stopt tijdelijk met productie van de e-tron i.v.m. onderdelentekorten, vermoedelijk batterijen.

Voor 4 dagen.
daemonix schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:40:
Tesla specifiek: zullen we even de MCU a 3000 euro noemen waar een eMMC chipje kapot op is door een refurbished(?) exemplaar met hetzelfde slechte chipje zodat defect over 4 jaar gegarnadeerd is? Ene LuckyLuke vervangt dat voot een beter en groter exemplaar voor ik meen 500 euro. Hoezo Tesla onderdelen niet duur? Ledstripje bij de lamp a 1200 euro, waar Tesla weigert die onder garantie te vervangen. Wat is de levensduur van een led ook al weer? Enzovoorts, enzoverder.
Terwijl het aantoonbaar een kapitale design fout is.

[ Voor 48% gewijzigd door kdeboois op 23-02-2020 12:48 ]

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-01 15:21
Daarom wil ik alleen nog maar private lease. Geen geneuzel om dat soort toestanden. Onze huidige ice (Clio IV) is private lease en de opvolger (Zoe) wordt dat ook. Ideaal.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14-01 13:49
matroosoft schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:18:

Of wellicht andere dingen die uit China moeten komen. Zag een stukje van Kia/Hyuandai dat die als het langer dan half maart ging duren met problemen in China in de problemen kwamen.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

jerh schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:56:
[...]

Of wellicht andere dingen die uit China moeten komen. Zag een stukje van Kia/Hyuandai dat die als het langer dan half maart ging duren met problemen in China in de problemen kwamen.
Staat in het artikel:
The automaker didn’t want to confirm the nature of those bottlenecks or the parts affected, but they did confirm that it’s not related to the coronavirus and parts coming from China.
Als ze inderdaad leveringsproblemen hebben voor wat betreft de batterijen dan biedt dat weinig perspectief voor de komende modellen. (o.a. de Sportsback en de plannen om de aantallen op te schroeven)

Lijkt er overigens op dat alle fabrikanten die een contract hebben met LG Chem of CATL van tijd tot tijd leveringsproblemen hebben, eerder ook Jaguar, Hyundai en Mercedes.

• Falch
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:31
Nice, is de kleur (iconic silver) waar ik em in besteld heb. Waren nog maar weinig irl plaatjes van te vinden.

• jerh
matroosoft schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:17:
[...]

Staat in het artikel:

[...]

Als ze inderdaad leveringsproblemen hebben voor wat betreft de batterijen dan biedt dat weinig perspectief voor de komende modellen. (o.a. de Sportsback en de plannen om de aantallen op te schroeven)

Lijkt er overigens op dat alle fabrikanten die een contract hebben met LG Chem of CATL van tijd tot tijd leveringsproblemen hebben, eerder ook Jaguar, Hyundai en Mercedes.
Inderdaad niet gezien. Dan lijkt batterij het meest voor de hand liggend.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NXFtkSJy23ThIKbXdNzfcA9e/full.jpg

Prima resultaat van de E-tron! :)
Ook de Hyundai’s en Kia’s weten de ranges te evenaren.

Mijn Noors is wat roestig :+
https://www.motor.no/arti...detest-minutt-for-minutt/

Voogens de tabel is de Model X een 8% efficiënter dan de E-tron. Dat staaft in ieder geval mijn persoonlijke ondervindingen.

Blijft toch lastig een test te maken die voor meer mensen een reële waarde zou kunnen geven.

[ Voor 72% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2020 21:38 ]

• daemonix
  • Niet online
En hoe is dat getest? Een tabel zonder enige referentie zegt niet zo veel.

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-01 11:44
Ik wil dit jaar voor het eerst een elektrische auto aanschaffen (ondernemer, dus moet wel dit jaar gebeuren ivm 8% bijtelling).

Na wat research (waaronder honderden pagina's lezen van dit topic :+ ) ben ik tot de volgende shortlist gekomen:

- Kia E-Niro: dit jaar niet meer leverbaar, wist de KIA dealer mij te vertellen
- Hyundai Kona: lijkt een beetje krap voor mijn gezin, ook een beetje saai
- Polestar 2: vette auto, maar helaas boven budget

Blijft over:

- Tesla Model 3 SR+: heel mooi, maar ik lees toch wel heel veel verhalen over tegenvallende kwaliteit van afwerking en onderdelen en daar maak ik me wel zorgen over. Ook omdat het geen lease wordt maar koop.

- Ford Mustang Mach E SR RWD: Tja, misschien wordt dit wel de winnaar... Ik vind hem er wel vet uitzien, range lijkt goed te worden, prestaties prima, genoeg ruimte mede dankzij de frunk. Hatchback is ook handiger dan sedan. Interieur ziet er mooi uit. Risico is wel dat mocht de levering vertraagd worden, 2020 wellicht niet haalbaar is.

Weet iemand of een reservering voor de Mustang zin heeft? Of kan ik net zo goed wachten tot er reviews en proefritten beschikbaar zijn? Mocht ik me bedenken dan krijg ik het geld van de reservering terug toch?

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

• GeeMoney
daemonix schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:22:
En hoe is dat getest? Een tabel zonder enige referentie zegt niet zo veel.
Ik zoek hem er al bij, kreeg hem doorgestuurd :).
Betrof een “Scandinavian Winter Test” nu nog even de technische details erbij zoeken.
Gezien de kilometers verwacht ik wel dat er gelet is op max km/h en zo laag mogelijk verbruik.

• jpaarhuis
  • Laatst online: 04-03-2024
EvilBeegee schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:26:
Weet iemand of een reservering voor de Mustang zin heeft? Of kan ik net zo goed wachten tot er reviews en proefritten beschikbaar zijn? Mocht ik me bedenken dan krijg ik het geld van de reservering terug toch?
Ik zou even langs de Ford dealer gaan. Je kunt een reservering plaatsen en met volledige teruggaaf annuleren.

Is de Polestar niet dezelfde prijs trouwens?

Computers are not intelligent, they just do what you say...

• GeeMoney
@EvilBeegee is een tweedehands geen optie?
Wellicht een Model S op de kop tikken ergens?
Wellicht zijn er nog dealers met voorraad modellen die zelfs nog grotendeels in de 4% vallen? Misschien moet je dan een concessie doen op opties ofzo maar je hebt nog 9 maanden de tijd ook en je kan je budget dan iets bijstellen gezien de lagere bijtelling :).

[ Voor 10% gewijzigd door GeeMoney op 23-02-2020 21:42 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:05
Ik wil dit jaar voor het eerst een elektrische auto aanschaffen (ondernemer, dus moet wel dit jaar gebeuren ivm 8% bijtelling).

Na wat research (waaronder honderden pagina's lezen van dit topic :+ ) ben ik tot de volgende shortlist gekomen:

Blijft over:

- Tesla Model 3 SR+: heel mooi, maar ik lees toch wel heel veel verhalen over tegenvallende kwaliteit van afwerking en onderdelen en daar maak ik me wel zorgen over. Ook omdat het geen lease wordt maar koop.

- Ford Mustang Mach E SR RWD: Tja, misschien wordt dit wel de winnaar... Ik vind hem er wel vet uitzien, range lijkt goed te worden, prestaties prima, genoeg ruimte mede dankzij de frunk. Hatchback is ook handiger dan sedan. Interieur ziet er mooi uit. Risico is wel dat mocht de levering vertraagd worden, 2020 wellicht niet haalbaar is.

Kijk eens op autotrack naar voorraad auto's, daar staan nog e-Niro's
Ik denk dat je met 2 weken kan rijden

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

@EvilBeegee kan lonen om meerdere Kia dealers te benaderen. Best kans dat ie nog dit jaar leverbaar is, maar de verdeling vanuit de importeur over de 90 dealers verloopt wat apart.

• EvilBeegee
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-01 11:44
GeeMoney schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:41:
@EvilBeegee is een tweedehands geen optie?
Wellicht een Model S op de kop tikken ergens?
Wellicht zijn er nog dealers met voorraad modellen die zelfs nog grotendeels in de 4% vallen? Misschien moet je dan een concessie doen op opties ofzo maar je hebt nog 9 maanden de tijd ook en je kan je budget dan iets bijstellen gezien de lagere bijtelling :).
Ja daar heb ik ook over nagedacht, echter kom ik vooral modellen tegen ouder dan 4-5 jaar die alsnog 40+k kosten. Dan heb ik liever een nieuwe met garantie. En de Model S vind ik wel een enorm slagschip, dat hoeft van mij nou ook weer niet ;) .

Kia e-Niro Executive 64kWh Aurora Black Pearl

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:00
GeeMoney schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:27:
[...]

Ik zoek hem er al bij, kreeg hem doorgestuurd :).
Betrof een “Scandinavian Winter Test” nu nog even de technische details erbij zoeken.
Gezien de kilometers verwacht ik wel dat er gelet is op max km/h en zo laag mogelijk verbruik.
Google heeft voor mij het Noors naar een soort van Nederlands vertaald. Snelle blik op die site lijkt aan te geven dat ze een rijtje van twintig EV's op hetzelfde moment achter elkaar dezelfde route hebben laten rijden.

• frispens
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-01 18:41
I

Blijft over:

Alle productieplaatsen voor Mustangs welke in NL worden geleverd dit jaar (750) zijn gereserveerd volgens mijn dealer. Ford NL probeert meer auto’s te krijgen dit jaar, maar ze zijn niet de enige.
Je kunt altijd reserveren en 1000e aanbetalen. Je kunt namelijk altijd annuleren.

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
EvilBeegee schreef op zondag 23 februari 2020 @ 22:14:
[...]

Ja daar heb ik ook over nagedacht, echter kom ik vooral modellen tegen ouder dan 4-5 jaar die alsnog 40+k kosten. Dan heb ik liever een nieuwe met garantie. En de Model S vind ik wel een enorm slagschip, dat hoeft van mij nou ook weer niet ;) .
Een voorraadmodel van welke EV dan ook die alleen ivm bijtelling in december op kenteken is gezet?

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Verwijderd

Blijft over:

Dat Tesla vorig jaar een probleem had in Nederland is wel duidelijk, maar dit jaar hebben ze maar ervaring en in Q1 en Q2 hebben ze veel meer tijd om dingen netjes af te werken. De Model Y wordt wellicht ook eerder geleverd, kan je ook nog overwegen.

De Mustang E is met goede reden heel populair, maar 2020 wordt wel krap.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-01 11:35
En, hoe ging het elektrisch naar de wintersport rijden in het drukste weekend van het jaar, al ervaringen? Ik hoor een en ander over rijen Tesla's bij de superchargers, maar heb geen Facebook dus zie het niet.

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• GeeMoney
EvaluationCopy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:28:
En, hoe ging het elektrisch naar de wintersport rijden in het drukste weekend van het jaar, al ervaringen? Ik hoor een en ander over rijen Tesla's bij de superchargers, maar heb geen Facebook dus zie het niet.
Twee vrienden van mij (geen Tesla’s) hadden geen last van wachtrijen. Met een Maingau pas hebben ze Ionity laadstations gepakt. Beiden hebben nergens moeten wachten voor een plek. Ze zijn wel vertrokken om “gekke” tijden maar dat deden ze jaren daarvoor ook al maar dan om de files onderweg te mijden.
kdeboois schreef op maandag 24 februari 2020 @ 07:59:
[...]

Voorlopig zie ik de druk om te groeien en meer auto’s te leveren bij Tesla alleen maar toenemen.

Waar gaan ze die tijd om dingen netjes af te werken dan vandaan halen, anders dan jouw dikke duim ?
Zolang Tesla alle geproduceerde auto's kan verkopen gaat er nog niet veel veranderen. Het is een typisch Amerikaans bedrijf, kosten omlaag en zo efficient mogelijk opereren. Omdat een "paar" mensen zeuren (veel ook nog in Europa) gaan ze niet proactief wat veranderen en kosten maken. Ik had eigenlijk zelf wel verwacht dat MY20 modellen toch weer een stuk beter in elkaar zouden zitten dan mijn MY19. (ergens in mei geproduceerd) Niets is echter minder waar. Mijn MY19 ziet er eigenlijk best prima uit als ik hem vergelijk met recentere MY19s en MY20s.

We keken voor de 2de auto ook naar een EV. Maar Tesla is nu toch van dat lijstje af. Als leaseauto zou ik hem nu weer nemen, maar ik zou mijn eigen centen er niet in stoppen. Na een dik jaar Model 3 productie zou je een stijgende lijn verwachte qua kwaliteit maar er is niet echt een verbetering waarneembaar.
EvaluationCopy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:28:
Volgens mij valt het met de wintersport echt wel mee. NL is altijd druk, en Duitsland/Frankrijk/Oostenrijk is nog relatief rustig qua Tesla's. Er gaat maar een klein percentage naar de sneeuw, en ook nog eens met een spreiding. Zomervakantie is een ander verhaal denk ik.

[ Voor 20% gewijzigd door Inspired op 24-02-2020 08:36 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:27

Crazy D

I think we should take a look.

Blijft over:

Wil je per se kopen? Je kunt ook kijken of er nog een 4% auto te leasen is (of wellicht te koop als je die graag wilt kopen), en van het verschil in bijtelling vul je een spaarpotje om een ruime bak te huren voor die paar keer per jaar dat het niet past....

Was voor mij de reden om nog een Kona te leasen. Nu heb ik nog een Outlander ook zakelijk, maar maak minder kosten dan 22% van de cataloguswaarde.Beide auto's zakelijk in de bijtelling is nu net zo duur als enkel de Outlander... Just a thought.

Exact expert nodig?

• EvaluationCopy
Inspired schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:35:

We keken voor de 2de auto ook naar een EV. Maar Tesla is nu toch van dat lijstje af. Als leaseauto zou ik hem nu weer nemen, maar ik zou mijn eigen centen er niet in stoppen. Na een dik jaar Model 3 productie zou je een stijgende lijn verwachte qua kwaliteit maar er is niet echt een verbetering waarneembaar.
https://www.bloomberg.com...019-tesla-model-3-survey/

Ik weet niet welke bron jij hebt gebruikt voor je conclusie over het gebrek aan toenemende kwaliteit...? (ik vermoed 'geen', of iets als 'van horen zeggen' )

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

EvaluationCopy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:53:
[...]

https://www.bloomberg.com...019-tesla-model-3-survey/

Ik weet niet welke bron jij hebt gebruikt voor je conclusie over het gebrek aan toenemende kwaliteit...? (ik vermoed 'geen', of iets als 'van horen zeggen' )
Heb je in je link gekeken? Kijk eens onder "Quality Improves in 2019".

Per 100 auto's 30-40 minor issues.

Daarnaast ik heb diverse collega's/vrienden met een Model 3. (November/December gekregen.) Die zien er slechter uit dan die van mij. Ook geeft het Model 3 topic wel een goed beeld volgens mij.

Ik ben blij met de auto. Maar kwaliteit, en afleverstaat is gewoon below par.

• EvaluationCopy
Inspired schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:59:
[...]

Daarnaast ik heb diverse collega's/vrienden met een Model 3. (November/December gekregen.) Die zien er slechter uit dan die van mij. Ook geeft het Model 3 topic wel een goed beeld volgens mij.

Ik wel. Heb jij ook naar de trend gekeken, over 2019?

Die handvol auto's van jou en je collega's zijn, statistisch gezien, niet relevant. Dat de kwaliteit nog niet is waar die moet zijn ben ik met je eens, maar uit het onderzoek blijkt dat de kwaliteit wel degelijk hard toegenomen is in 2019. Zou interessant zijn als ze die survey binnenkort nog eens doen, uiteraard.

Om in jouw redenatie trant te blijven: mijn 8 collega's en ik hebben nul issues, 100% van de Model 3's van eind 2019 is perfect.

[ Voor 28% gewijzigd door EvaluationCopy op 24-02-2020 09:07 ]

EvaluationCopy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:05:
[...]

Ik wel. Heb jij ook naar de trend gekeken, over 2019?

Die handvol auto's van jou en je collega's zijn, statistisch gezien, niet relevant. Dat de kwaliteit nog niet is waar die moet zijn ben ik met je eens, maar uit het onderzoek blijkt dat de kwaliteit wel degelijk hard toegenomen is in 2019. Zou interessant zijn als ze die survey binnenkort nog eens doen, uiteraard.

Om in jouw redenatie trant te blijven: mijn 8 collega's en ik hebben nul issues, 100% van de Model 3's van eind 2019 is perfect.
Tja, als je van 90 issues per 100 auto's komt in begin 2019.. Het zou in december zomaar weer toegenomen kunnen zijn. Als ik in de SeC planning kijk hebben ze het super druk. Vast niet omdat de auto's allemaal zo goed in elkaar zitten.

Simpele dingen als panel gaps, frunk/trunk alignment moet gewoon 99.9% zijn na een jaar productie. Tenminste, dat ik wat ik verwacht bij een merk als Tesla. Daarbij, alles valt binnen de "Tesla spec" zo'n beetje. Die spec is niet opgeschoven in de loop van de tijd.

Nogmaals, ik ben happy met de auto als leaseauto. Maar na 6+ maand rijden kan ik wel zeggen dat kwaliteit gewoon niet zijn sterkste punt is en dat het bij de Model 3 dat ook niet gaat worden.

• EvaluationCopy
Dat ontken ik ook niet. Het voelt allemaal als haastwerk, het bouwsel.

Nog even over die wintersport: het ging me specifiek over afgelopen weekend (start vakantie midden en zuid), daar was ik benieuwd naar. Ik ga zelf begin Maart, en naar Frankrijk ipv Oostenrijk en rijden op woensdagnacht, ik verwacht geen issues ;)

• daemonix
  • Niet online
Bovendien gaat het Bloomberg rapport over de USA, niet over Europa. In Europa is Tesla niet bang voor een class action suite, in de USA wel.

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-12-2025
Falch schreef op zondag 23 februari 2020 @ 14:42:
[...]

Nice, is de kleur (iconic silver) waar ik em in besteld heb. Waren nog maar weinig irl plaatjes van te vinden.
ik ook. Ben blij met de keuze :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:13

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:@revolution-nl @daemonix @kdeboois en anderen, ik ben klaar met het gebash van elkaar, het gebash van Tesla en het gebash over ander EV voertuigen. Wanneer jullie je niet kunnen confirmeren aan de netiquette, dan kan ik niks anders dan sancties opleggen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:32:
[...]

Fijn. Ik hoop dat je de mensen die volgens jou je een verkeerde lader adviseerde ook nog even je excuses hebt aangeboden ?
Wat schrijf ik nou hierboven?

Dat het laden op 1 fase met 32a mogelijk is met de Skoda Citigo is uit documentatie van SKODA niet op te maken, wanneer dit wel het geval is dan zie ik dat graag tegemoet :)

[ Voor 19% gewijzigd door Outerspace op 24-02-2020 10:49 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• joepie de p
Met behulp van Google Translate eens verder geneust op de Noorse website die @GeeMoney postte.

Op deze pagina worden de auto's behandeld die dit jaar op de Noorse markt worden verwacht. Er zitten een paar nieuwe namen bij (voor mij dan O-) )

Lexus UX 300e
SEAT EL-BORN
Skoda Enyaq
DFSK E3
Seres SF5 EV

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
Inspired schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:59:
[...]

Nu val ik van mijn stoel
15j terug was ik op een stage om mijn ISO certificaat te halen in Volvo Gent en daar was 0,7% of 7 promille een slecht resultaat.
En op 1 van die dagen heeft men de productie stil gelegd omdat er een major probleem was opgedoken in de nacht: er was 1 poprevet niet geplaatst in 250 wagens.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:55
revolution-nl schreef op maandag 24 februari 2020 @ 10:40:
Dat het laden op 1 fase met 32a mogelijk is met de Skoda Citigo is uit documentatie van SKODA niet op te maken, wanneer dit wel het geval is dan zie ik dat graag tegemoet :)
Over twee weken hoop ik het voor je te kunnen testen (het maximum zal sowieso 31,3A/7,2kW zijn trouwens), in de manual is niet echt iets te vinden inderdaad.

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 24-02-2020 11:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02:34

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

assje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:24:
[...]

Over twee weken hoop ik het voor je te kunnen testen.
Top! Kan ik dat direct terugkoppelen richting SKODA, eens zien of ze de brochure willen verduidelijken :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 10:55
We hadden het vorige week nog over de angst van te weinig Superchargers voor onze landgenoten die naar Oostenrijk gaan voor Wintersport. Dat viel met de regio-noord wel mee. Er waren geen files voor de superchargers. Afgelopen weekend was dat wel anders toen regio midden ging ;-)

Dit was afgelopen zaterdag bij Oberhonnefeld, Duitsland.

XPENG G9 Performance 2024

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Inspired schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:14:
[...]
Nogmaals, ik ben happy met de auto als leaseauto. Maar na 6+ maand rijden kan ik wel zeggen dat kwaliteit gewoon niet zijn sterkste punt is en dat het bij de Model 3 dat ook niet gaat worden.
Typisch toch. Ik heb mijn Model 3 LR AWD nu ook 6+ maanden (2 augustus jl in Tilburg opgehaald) en werkelijk geen enkel kwaliteitsissue - helemaal niets.Wel even een software probleem na 1 dag maar een hard reset lostte dat op en nooit meer teruggekeerd.

Enige probleem, maar dat is de auto lastig te verwijten, was dat begin december iemand tegen mijn achterkant reed toen ik netjes in de rij op een rood verkeerslicht stond te wachten maar dat beetje blikschade is ook vorige maand perfect hersteld door een door Tesla aangeraden schadeherstelbedrijf. Die ook nog daarbij heel fraai mijn hele auto heeft gepoetst - toen ik ophaalde leek het alsof ik weer terug in augustus was.

Toegegeven, een pure N=1 statistiek, maar geen seconde spijt van mijn aankoop (geen lease dus) en zie met vertrouwen de a.s. jaren tegemoet.

Ik zou op dit moment echt met eer en geweten geen EV weten waarvoor ik 'm zou willen ruilen, zelfs al zou ik magisch mijn huidige 4% mogen behouden - en ik lees/bekijk elke preview, review, specs etc van zo goed als alle EV's die er zijn en die uit gaan komen de a.s. tijd. Mach E komt in de richting, de Polestar 2 ook, maar toch in mijn ogen te veel minpunten. Uiteraard snap ik dat anderen daar heel anders over kunnen/zullen denken. Gelukkig maar.

• kdeboois
assje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 11:24:
[...]

Over twee weken hoop ik het voor je te kunnen testen (het maximum zal sowieso 31,3A/7,2kW zijn trouwens), in de manual is niet echt iets te vinden inderdaad.
De nieuwe Up zal intern gelijk zijn neem ik aan. Is daar niet al meer informatie van ?

• assje
kdeboois schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:00:
[...]

De nieuwe Up zal intern gelijk zijn neem ik aan. Is daar niet al meer informatie van ?
Up/Mii/Citigo allemaal hetzelfde, ik heb er geen studie van gemaakt maar de publieke informatie lijkt vrij consistent onvolledig.

Als ik het wil testen zal ik trouwens nog wel een 1x32A laadpunt moeten lokaliseren :P

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

assje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:02:
[...]

Up/Mii/Citigo allemaal hetzelfde, ik heb er geen studie van gemaakt maar de publieke informatie lijkt vrij consistent onvolledig.

Als ik het wil testen zal ik trouwens nog wel een 1x32A laadpunt moeten lokaliseren :P
In de Duitse brochure staat het wel. Ook in de Nederlandse brochure over laden staat 32a. Dus 1 fase/32a is wel redelijk zeker.

• kdeboois
[...]

In Amsterdam zijn alle Flexpower laadpalen geschikt. Getest met de e-Niro.

• assje
Inspired schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:03:
[...]

In de Duitse brocuhe staat het wel. Ook in de Nederlandse brochure over laden staat 32a. Dus 1 fase/32a is wel redelijk zeker.
Nou, er staat:
Aan een laadpaal (7,2 kW wisselstroomlader) duurt dat ongeveer 4 uur.
Her en der met verschillende verwoordingen. In ieder geval wordt er benoemd dat hij op 2-fasen laadt en dat hij 7,2kW kan, dat hij specifiek 7,2kW op één fase kan heb ik nog nergens vermeld gevonden.

Zoals hier eerder besproken is dat wel enorm aannemelijk maar toch bijzonder dat dit niet specifiek genoemd wordt.

assje schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Nou, er staat:

[...]

Her en der met verschillende verwoordingen. In ieder geval wordt er benoemd dat hij op 2-fasen laad en dat hij 7,2kW kan, dat hij specifiek 7,2kW op één fase kan heb ik nog nergens vermeld gevonden.

Zoals hier eerder besproken is dat wel enorm aannemelijk maar toch bijzonder dat dit niet specifiek genoemd wordt.
Excuus. Er staat inderdaad in de Duitse brochure geen vermelding over fase. Wel dat hij met 7.2kW kan laden. Obv van de NL laadoplossing brochure zou je zeggen 2x16a. Want daar komen ze met een 3x16a paal aanzetten.

Misschien zelfde als e-Golf? 1x32 of 2x16 max.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 24-02-2020 13:09 ]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-01 17:07
kramon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:10:
We hadden het vorige week nog over de angst van te weinig Superchargers voor onze landgenoten die naar Oostenrijk gaan voor Wintersport. Dat viel met de regio-noord wel mee. Er waren geen files voor de superchargers. Afgelopen weekend was dat wel anders toen regio midden ging ;-)

[YouTube: Dutch Tesla drivers waiting in line to charge. On their way to wintersports]
Wilde net een foto posten want kwam dat filmpje ook tegen op FB :).

Volgend jaar maar op vrijdag vertrekken als de kids uit school zijn met de Mustang ;)

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

India Sierra

Learn by failure

kramon schreef op maandag 24 februari 2020 @ 12:10:

[YouTube: Dutch Tesla drivers waiting in line to charge. On their way to wintersports]
Valt me nog mee eigenlijk, 12 man in de rij voor 19 chargers als ik het mag geloven. Dus veel langer dan een half uur wachten voordat je aan de beurt bent wordt het niet. Vervelend als je haast hebt maar niet een deal breaker imho. En natuurlijk, n=1 dus wie weet of dit representatief is of niet. Maar goed, als dit de ultieme horror en doem is van EV rijden valt het me nog mee

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• kepler
kepler schreef op zondag 23 februari 2020 @ 12:34:
[...]

De DC-DC convertor van mijn Zoë was laatst kapot. Viel nog net binnen de garantie, maar dat zou ook een reparatie geweest zijn van iets van 2000 euro. Daarnaast kraakt de voorwielophanging, iets wat ook 300-400 euro gaat kosten.

Dat tweede is niet uniek voor een EV, maar voor een eerste jaar EV rijden is ons onderhoud niet goedkoper dan een ICE.
Even mezelf quoten, vanochtend weer een rode STOP-waarschuwing... Elektrische storing GEVAAR! Eind van de ochtend verdwenen, maar pechhulp was er al bijna (hij staat thuis). Pechhulp kan hem niet uitlezen, dus vanmiddag maar (weer) naar de garage...

Vorige keer, met de DC-DC converter, kwam de rode waarschuwing na een half uur rijden weer terug. Ik hoop dat ik het haal naar de garage :') Gelukkig maar 10 min rijden

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

kepler schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:19:
[...]

Even mezelf quoten, vanochtend weer een rode STOP-waarschuwing... Elektrische storing GEVAAR! Eind van de ochtend verdwenen, maar pechhulp was er al bijna (hij staat thuis). Pechhulp kan hem niet uitlezen, dus vanmiddag maar (weer) naar de garage...

Vorige keer, met de DC-DC converter, kwam de rode waarschuwing na een half uur rijden weer terug. Ik hoop dat ik het haal naar de garage :') Gelukkig maar 10 min rijden
Vervelend! Heb je een vrijdagmiddagmodel of komt dit vaker voor bij de Zoe? Ben zelf niet bekend met known issues van EVs

India Sierra schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:12:
[...]

Valt me nog mee eigenlijk, 12 man in de rij voor 19 chargers als ik het mag geloven. Dus veel langer dan een half uur wachten voordat je aan de beurt bent wordt het niet. Vervelend als je haast hebt maar niet een deal breaker imho. En natuurlijk, n=1 dus wie weet of dit representatief is of niet. Maar goed, als dit de ultieme horror en doem is van EV rijden valt het me nog mee
Als je drie/vier keer moet laden is dit echt wel balen. Helemaal met wat kinderen achterin. Daarbij. als alle stalls bezet zijn mag je blij zijn met 60-75kW op de top. Ook staat er altijd wel iemand die tot 80/90% wil laden. Dus je bent mininaal 45 minuten verder voordat je kunt laden. Dan nog eens extra tijd nodig omdat alles vol is. Dus zo een uur extra tijd per stop.

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

Inspired schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:24:
[...]

Als je drie/vier keer moet laden is dit echt wel balen. Helemaal met wat kinderen achterin. Daarbij. als alle stalls bezet zijn mag je blij zijn met 60-75kW op de top. Ook staat er altijd wel iemand die tot 80/90% wil laden. Dus je bent mininaal 45 minuten verder voordat je kunt laden. Dan nog eens extra tijd nodig omdat alles vol is. Dus zo een uur extra tijd per stop.
Helemaal met je eens, vraag me alleen af of er meerdere plekken zijn waar dit het geval was of dat dit toevallig een super drukke plek was. Zoals ik al zei, n=1.

• kepler
India Sierra schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:23:
[...]

Vervelend! Heb je een vrijdagmiddagmodel of komt dit vaker voor bij de Zoe? Ben zelf niet bekend met known issues van EVs
Geen idee, ik heb wel begrepen dat dit een bekend probleem is (maar komt niet vaak voor). Uiteraard weet ik nog niet wat er aan de hand is, hopelijk iets anders wat wel simpel is :D

• India Sierra

India Sierra

Learn by failure

kepler schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:28:
[...]

Geen idee, ik heb wel begrepen dat dit een bekend probleem is (maar komt niet vaak voor). Uiteraard weet ik nog niet wat er aan de hand is, hopelijk iets anders wat wel simpel is :D
Heb je nog garantie of moet je je portemonnee trekken?

• kepler
India Sierra schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:34:
[...]

Heb je nog garantie of moet je je portemonnee trekken?
Gelijk even gecheckt, en garantie tot juli 2020. Dat scheelt dan weer :D

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:07
Slecht nieuws jongens :(

Na lang wikken en wegen en met vrouwlief te hebben besproken, toch besloten om een jaar te wachten met het aanschaffen van een ev.

Redenen:
De Ipace komt het dichtsbij mijn wensen maar laadsnelheden, real life battery performance en software ondersteuning laten te wensen over (op zn zachts gezegd). Alle andere auto's voldoen niet of zijn te duur. Nu zou ik alsnog netto 300pm duurder uit zijn met de ipace en dat is het mij niet waard voor alle compromissen. Als ik het voor hetzelfde geld nu een etron 50 zou rijden, zou ik het doen denk ik. Dan zou alleen het nadeel van de real life battery performance overblijven, ip dit moment.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Limbeckx hoezo slecht nieuws? Je hebt gedegen onderzoek gedaan en in een jaar tijd kan er een hoop veranderen, we zien je tzt wel weer verschijnen :)

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:07
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:16:
@Limbeckx hoezo slecht nieuws? Je hebt gedegen onderzoek gedaan en in een jaar tijd kan er een hoop veranderen, we zien je tzt wel weer verschijnen :)
Noouuu dat wilde ik net als edit toevoegen. Slecht nieuws omdat de gadget liefhebber in mij staat te popelen.

Blijf wel hangen hoor. Lees heel graag waarom Tesla het beste en slechtste bedrijf ter wereld is enzo :P

En wie weet komt zegt iemand in dit topic: Hey kijk nou een etron 50 voor 60000 euro inclusief btw. En dan ben ik toch de eerste die het ziet :D

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-01 13:31
Inspired schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:24:
[...]

Als je inderdaad 3/4 keer moet laden dan kom je elkaar meermaals tegen. Of liever wordt het een spurt naar de volgende kaders? Met gevolg langer moeten laden?
En wat als de 19stalls plots uitvallen (overbelasting of zo) wat is de impact dan op de bijkomende wachttijd?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:46
bruneelm schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:27:
[...]

Als je inderdaad 3/4 keer moet laden dan kom je elkaar meermaals tegen. Of liever wordt het een spurt naar de volgende kaders? Met gevolg langer moeten laden?
En wat als de 19stalls plots uitvallen (overbelasting of zo) wat is de impact dan op de bijkomende wachttijd?
Ik snap echt niet dat iemand naar een SuC locatie gaat als je van tevoren al kunt zien dat alle laders bezet zijn. Pak dan een gewone snellader of HPC die je al eerder op je route tegenkomt.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

PeterZ(on) schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:32:
[...]

Ik snap echt niet dat iemand naar een SuC locatie gaat als je van tevoren al kunt zien dat alle laders bezet zijn. Pak dan een gewone snellader of HPC die je al eerder op je route tegenkomt.
Ik snap dat wel, Tesla heeft een mooi systeem met routeplanning en een eigen snellaadnetwerk. Hoewel laadpalen van derden tegenwoordig daarin te vinden zij zitten ze nog niet opgenomen in de automatische routeplanning (en dat zal ook niet zo snel gaan gebeuren verwacht ik). Tel daarbij op dat dit voor het gros van de groep de eerste wintersport, of zelfs de eerste echte roadtrip, met een EV was, en de ervaring dus ontbreekt om de reis goed voor te bereiden.
Ben wel benieuwd of hier mensen zijn die op wintersport zijn (geweest) en hoe ze dat ervaren hebben.
Hoe was de wachttijd en de bezetting over de hele reis? Want die rij ziet er dramatisch uit, het zal best vlot zijn doorgelopen omdat ze allemaal vlot kunnen laden en er zoveel palen zijn. Bij andere locaties heb je soms maar 1 of 2 snellaadpunten, een Ionity misschien 4-8 plekken, die kunnen ook snel bezet zijn en dan stroomt het minder snel door.

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:46
CyBeRSPiN schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:39:
[...]

Ik snap dat wel, Tesla heeft een mooi systeem met routeplanning en een eigen snellaadnetwerk. Hoewel laadpalen van derden tegenwoordig daarin te vinden zij zitten ze nog niet opgenomen in de automatische routeplanning (en dat zal ook niet zo snel gaan gebeuren verwacht ik). Tel daarbij op dat dit voor het gros van de groep de eerste wintersport, of zelfs de eerste echte roadtrip, met een EV was, en de ervaring dus ontbreekt om de reis goed voor te bereiden.
Ben wel benieuwd of hier mensen zijn die op wintersport zijn (geweest) en hoe ze dat ervaren hebben.
Hoe was de wachttijd en de bezetting over de hele reis? Want die rij ziet er dramatisch uit, het zal best vlot zijn doorgelopen omdat ze allemaal vlot kunnen laden en er zoveel palen zijn. Bij andere locaties heb je soms maar 1 of 2 snellaadpunten, een Ionity misschien 4-8 plekken, die kunnen ook snel bezet zijn en dan stroomt het minder snel door.
Als je voor het eerst met een EV op vakantie gaat moet je je juist goed voorbereiden lijkt mij. Een ervaren EV-rijder als @Hachy doet dat ook en komt zonder grote problemen op zijn bestemming.

PV 4860 Wp Chint - Fronius - BYD HVS 7,5kWh - Zb - WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• daemonix
  • Niet online
Volgens de diverse posters op het Teslaforum was er eigenlijk niet zo veel aan de hand. :) Die lange rij was een wachtrij van een minuut of 15. Dat kan veel erger, probeer maar in de zomer te tanken in Luxemburg. De slimmerikken reden door naar Ionity. :+ daar was nog minder te beleven.

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-01 10:55
Road-runner83 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:12:
[...]

Wilde net een foto posten want kwam dat filmpje ook tegen op FB :).

Volgend jaar maar op vrijdag vertrekken als de kids uit school zijn met de Mustang ;)
Haha, precies. Dat doen wij sowieso al met onze ICE om files te ontwijken. Ook in de zomermaanden: of vrijdag, of donderdag-op-vrijdag nacht.

XPENG G9 Performance 2024

• Roelos89
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-01 16:13
[...]

Ik ben sinds december 2019 in bezit van een Hyundai Kona en hiermee zijn we afgelopen januari/februari op wintersport geweest. Aangezien dit onze eerste lange trip met een EV was heb ik van te voren goed uitgezocht waar te laden en deze locaties ook vrij ruim binnen de range gekozen. Ik weet niet of het nu tijdens het hoog seizoen drukker zou zijn geweest, maar we hebben op de totale reis (heen en terug) maar bij een locatie 2 auto's zien staan bij de Ionity laadpalen en voor de rest waren we de telkens de enige auto. Nu hebben we op vrij rustige tijden gereisd, vrijdag einde van de middag en zaterdag in de ochtend verder, dus dan kan natuurlijk ook nog ervoor zorgen dat het wat rustiger was.

Ook de tijd die je langer over de rit doet met een EV is me ook meegevallen. Een andere auto op benzine had dezelfde route afgelegd en was over de hele rit slechts een uur eerder thuis. Mijn vriendin en ik hebben allebei ervaren dat het een stuk relaxtere reis was met een EV t.o.v. een benzine auto, zoals we afgelopen jaren gedaan hebben.

De terugweg hebben we eigenlijk afgelegd zonder echte planning, 10 minuten voor we wegreden een laadpaal als doel gekozen en dan telkens bij de stop een volgende laadpaal gezocht en dit was prima te doen. Zeker met een snelheid van ongeveer 110 is de range van een Kona echt voldoende om 2 tot 2.5 uur te rijden tot een volgende stop.

• EvaluationCopy
Ik rijd buiten het seizoen richting wintersport, op een woensdagnacht. Is het dan een beetje veilig bij die superchargers richting Frankrijk of moet ik aan bewapening gaan denken? :+

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-01 15:26
Limbeckx schreef op maandag 24 februari 2020 @ 14:18:
[...]

Noouuu dat wilde ik net als edit toevoegen. Slecht nieuws omdat de gadget liefhebber in mij staat te popelen.

Blijf wel hangen hoor. Lees heel graag waarom Tesla het beste en slechtste bedrijf ter wereld is enzo :P

En wie weet komt zegt iemand in dit topic: Hey kijk nou een etron 50 voor 60000 euro inclusief btw. En dan ben ik toch de eerste die het ziet :D
Wellicht eens bij een Audi dealer binnenstappen en vragen of die z’n ogen open wil houden. Iemand die ik ken heeft laatst een 2019 E-tron bekeken. Is inmiddels alweer verkocht, maar een 2e hands is dus niet compleet onmogelijk.

• GeeMoney
@EvaluationCopy als je er al 1 kan vinden die werkt zou ik die beveiliging op de koop toenemen :+ .
Ik begreep dat het nog weleens problematisch kan zijn in FR.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

EvaluationCopy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:40:
Ik rijd buiten het seizoen richting wintersport, op een woensdagnacht. Is het dan een beetje veilig bij die superchargers richting Frankrijk of moet ik aan bewapening gaan denken? :+
Met een Tesla zal het wel prima gaan. Maar met een ander merk is Frankrijk momenteel spannend.. 80% van de snelladers van de grootste aanbieder zijn al weken offline omdat er een technisch probleem mee is dat potentieel onveilig zou zijn en ze blijkbaar niet echt haast maken om het op te lossen:
https://www.izivia.com/en/unavailability-on-corri-door

• kepler
India Sierra schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:23:
[...]

Misschien toch een vrijdagmiddag model, want op weg naar de garage (zit er nu) kwam ik erachter dat de verwarming/blower het niet meer doet... Ben benieuwd wat ze vinden, hopelijk alleen een zekering oid

• kameel30
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-01 10:46
GeeMoney schreef op zondag 23 februari 2020 @ 21:18:
[Afbeelding]

Prima resultaat van de E-tron! :)
Ook de Hyundai’s en Kia’s weten de ranges te evenaren.

Mijn Noors is wat roestig :+
https://www.motor.no/arti...detest-minutt-for-minutt/

Voogens de tabel is de Model X een 8% efficiënter dan de E-tron. Dat staaft in ieder geval mijn persoonlijke ondervindingen.

Blijft toch lastig een test te maken die voor meer mensen een reële waarde zou kunnen geven.
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is de e-tron de minst zuinige van deze hele lijst...? Inderdaad is % van WLTP aan de hoge kant, maar of dat zou zo'n prestatie is... Met zo'n groot accupakket mag je toch meer verwachten.

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

[...]

Ik ben halverwege januari naar Oostenrijk geweest (en dus niet in de drukste wintersportweek van het jaar zoals deze week) en het was toen eerder rustig dan druk bij de superchargers. 1x meegemaakt dat de helft van de stalls vol stond maar veelal stonden er nul tot 4 auto's te laden.

Verder begrijp in van deze week ook niet goed dat men geen gebruik maakt van / informatie zoekt over de andere snellaad netwerken. Mensen zijn blijkbaar toch niet zo goed op de hoogte van de mogelijkheden naast superchargers en gaan maar gewoon in de rij staan.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-01 15:26
EvaluationCopy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:40:
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Het lijkt me persoonlijk niet fijn om na middernacht aan een snellader te staan. Zeker superchargers lijken mij een criminelen-magneet. Maar dat is slechts mijn gevoel, wellicht oordelen jullie ervaringen en/of statistieken anders?

• GeeMoney
kameel30 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:54:
[...]

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij is de e-tron de minst zuinige van deze hele lijst...? Inderdaad is % van WLTP aan de hoge kant, maar of dat zou zo'n prestatie is... Met zo'n groot accupakket mag je toch meer verwachten.
De test kijkt hoever ze de WLTP/EPA beloftes waar maken. En de accu is dan wel 95kW maar er is maar 86kW vrijgegeven. Qua zuinigheid zit hij bij de Model X in de buurt :)

• acidfever
  • Laatst online: 06-01-2024

acidfever

I am allready working!

Pierz schreef op maandag 24 februari 2020 @ 17:08:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Het lijkt me persoonlijk niet fijn om na middernacht aan een snellader te staan. Zeker superchargers lijken mij een criminelen-magneet. Maar dat is slechts mijn gevoel, wellicht oordelen jullie ervaringen en/of statistieken anders?
Er is relatief veel activiteit bij een supercharger (aankomende, vertrekkende en wachtende Tesla's) dus lijkt mij doorgaans juist niet interessant voor criminelen. Die willen liever niet gezien worden en in dat opzicht is het niet heel anders dan een regulier tankstation.

Ik heb bij mijn nachtelijke laadsessies in Duitsland en Oostenrijk nooit andere mensen dan Tesla rijders gezien bij de superchargers in ieder geval.

Verwijderd

Daarnaast hebben criminelen ook door dat de camera's van de Tesla altijd aan staan en er zijn weinig uitval wegen over het algemeen

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
acidfever schreef op maandag 24 februari 2020 @ 16:56:
[...]

Ik ben halverwege januari naar Oostenrijk geweest (en dus niet in de drukste wintersportweek van het jaar zoals deze week) en het was toen eerder rustig dan druk bij de superchargers. 1x meegemaakt dat de helft van de stalls vol stond maar veelal stonden er nul tot 4 auto's te laden.

Verder begrijp in van deze week ook niet goed dat men geen gebruik maakt van / informatie zoekt over de andere snellaad netwerken. Mensen zijn blijkbaar toch niet zo goed op de hoogte van de mogelijkheden naast superchargers en gaan maar gewoon in de rij staan.
Ik krijg van dit soort filmpjes toch wel echt jeuk hoor! https://www.dumpert.nl/item/7848519_bb659b78

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:51

Hachy

Laadpas Nerd

CyBeRSPiN schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:45:
[...]

Met een Tesla zal het wel prima gaan. Maar met een ander merk is Frankrijk momenteel spannend.. 80% van de snelladers van de grootste aanbieder zijn al weken offline omdat er een technisch probleem mee is dat potentieel onveilig zou zijn en ze blijkbaar niet echt haast maken om het op te lossen:
https://www.izivia.com/en/unavailability-on-corri-door
Er zijn gelukkig wel steeds meer niet-corridoor snelladers zoals van CNR. Bij het plannen naar routes naar o.a. Bordeaux en Marseille viel dat me erg op: Zie de statistieken in deze post: https://goedkoperrijden.b...akantie-deel-2-van-3.html

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

GeeMoney schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:43:
@EvaluationCopy als je er al 1 kan vinden die werkt zou ik die beveiliging op de koop toenemen :+ .
Ik begreep dat het nog weleens problematisch kan zijn in FR.
Want Tesla SuCs werken vaak niet? Veel SuCs liggen wat afgelegen in Frankrijk. Maar op zich niet heel onveilig ofzo.

Met betrekking tot doorrijden naar iets anders; dit kan niet altijd en daarbij is de bezetting van SuCs ook vaak niet correct. Tenminste, dit laatste was het geval afgelopen zomervakantie.

[ Voor 19% gewijzigd door Inspired op 24-02-2020 18:35 ]

• GeeMoney
Inspired schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:32:
[...]

Want Tesla SuCs werken vaak niet? Veel SuCs liggen wat afgelegen in Frankrijk. Maar op zich niet heel onveilig ofzo.

Met betrekking tot doorrijden naar iets anders; dit kan niet altijd en daarbij is de bezetting van SuCs ook vaak niet correct. Tenminste, dit laatste was het geval afgelopen zomervakantie.
Volgens mij zijn dat de enige die werken :)
Er is in Frankrijk iets gaande waardoor 75% van alle snelladers langs de snelwegen volgens mij nu uitgeschakeld is of niet werkt.

• joepie de p
GeeMoney schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:19:
[...]

Volgens mij zijn dat de enige die werken :)
Er is in Frankrijk iets gaande waardoor 75% van alle snelladers langs de snelwegen volgens mij nu uitgeschakeld is of niet werkt.
Boze boeren?
Boze pompstationhouders?
Boze mannen in gele hesjes?

• jerh
daemonix schreef op maandag 24 februari 2020 @ 15:21:
Volgens de diverse posters op het Teslaforum was er eigenlijk niet zo veel aan de hand. :) Die lange rij was een wachtrij van een minuut of 15. Dat kan veel erger, probeer maar in de zomer te tanken in Luxemburg. De slimmerikken reden door naar Ionity. :+ daar was nog minder te beleven.
Het wordt denk ik pas echt spannend als de Duitsers meer ev gaan rijden, dan zal de druk op alle laadpalen wel fors toenemen.

Vond het wel grappig dat een aantal Duitsers het hadden over de Nederlandse Steuer effecten.....

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-12-2025
joepie de p schreef op maandag 24 februari 2020 @ 19:41:
[...]

Boze boeren?
Boze pompstationhouders?
Boze mannen in gele hesjes?
Iets met een hardware probleem bij een bepaald type lader (Sodetrel)

Ik vermoed dat er serieus iets mis is gegaan wil je per direct alle laders uitschakelen.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• EvaluationCopy
jerh schreef op maandag 24 februari 2020 @ 20:44:
[...]

Het wordt denk ik pas echt spannend als de Duitsers meer ev gaan rijden, dan zal de druk op alle laadpalen wel fors toenemen.

Vond het wel grappig dat een aantal Duitsers het hadden over de Nederlandse Steuer effecten.....
Ja want het aantal laadpalen heeft nu z’n maximum bereikt, daar moeten we het tot in de eeuwigheid mee doen ;)

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-01 15:13

_V_

Of een 3x32A laadpunt en een 1 fase 32A kabel.

• matroosoft

matroosoft

Lone Christian

EvaluationCopy schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:07:
[...]

Ja want het aantal laadpalen heeft nu z’n maximum bereikt, daar moeten we het tot in de eeuwigheid mee doen ;)
Ja klopt, we hebben bijna het 'quantum charging point ignorance peak' bereikt. Wetenschappers waarschuwen voor een punt in de tijd waarop zoveel mensen denken dat er geen laadpalen meer bij kunnen komen dat een self-fullfilling prophecy wordt. Laadpaalproviders gaan dan massaal failliet en iedereen stopt dan weer met elektrisch rijden. Heel gevaarlijk.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:05
[...]

ik heb thuis (Hilversum) 1x24A, je bent van harte welkom voor een test. anders een (echte) 22kW paal

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 24-02-2020 22:48 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• daemonix
  • Niet online
Gewoon even in een appje zoeken naar een 22 kW laadpaal en als daar niets anders staat laden. Dan krijg je je 32 A.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Inspired schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:08:
[...]

Excuus. Er staat inderdaad in de Duitse brochure geen vermelding over fase. Wel dat hij met 7.2kW kan laden. Obv van de NL laadoplossing brochure zou je zeggen 2x16a. Want daar komen ze met een 3x16a paal aanzetten.

Misschien zelfde als e-Golf? 1x32 of 2x16 max.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-01 08:26

greatgonzo

schit-te-rend!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
En wie gaat die aanhangers opladen als die leeg is? Leuk als je daarmee je bestemming kan bereiken, maar als je dat niet red heb je nog steeds hetzelfde probleem met snelladen.

Daarnaast heeft iedereen op hetzelfde moment die aanhangers nodig en geld net als bij verwisselbare accu’s en snelladen precies dezelfde piek drukte. De rest van het jaar kijkt niemand er naar om.
Pagina: 1 ... 75 ... 380 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic