daemonix schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:19:
[...]
Een nogal suggestieve vraag, niet gespeend van aannames.
[...]
Wat? Dat je niet snel onder de indruk bent van acceleratie? Wil je zeggen dat je de proefrit in chill mode echt een proefrit voor acceleratie van een Model 3P vindt?
En aannames? Je zult de motorrijders de kost moeten geven die dachten dat ze een Tesla er even uittrekken, inclusief een collega van me, die best een snelle motor dacht te hebben.
Het is hetzelfde als rijden tegen een ICE:
Bij de EV druk je het pedaal in en hij gaat rijden.
Bij een ICE: de motor moet starten, op toeren komen, koppeling loslaten en daarna gaat hij rijden.
Bij een motor heb je alleen niet het stapje dat de motor moet starten.
Tegen de tijd dat de motor (of die van de ICE) op toeren is is de EV al op weg.
Of ben jij er zo een die vol gas voor het verkeerslicht staat te wachten met ingetrapte koppeling om maar als eerste weg te rijden?

Leuk hoor al die algemeenheden, maar er zijn nogal wat factoren die invloed hebben. Ik heb een tijd terug eens wat testjes gedaan met mijn motor (160pk - 205kg) en die van mijn zusje (80pk - 210kg) naast de Tesla.
Alleen als je als motorrijder van een potente motor zit te slapen en in een te hoge versnelling zit kan de Tesla misschien een paar meters pakken, verder is het geen match. Dit geld ook voor de eerste meters bij het stoplicht. Waarschijnlijk wordt het uitdagender bij een P100DL of een M3P, zal tot de 100 gelijk op gaan, daarna loop je wel uit. (0-200 is dacht ik rond de 9 sec op mijn motor)
Bij de motor van mijn zusje was dit anders, dat ging redelijk gelijk op tot de 80 daarna liep ik langzaam uit, ook bij een tussentijdse acceleratie kon ze vanaf 80 net niet aanhaken.
Aankomende zomer wil ik overigens eens Energica gaan huren om te kijken hoe elektrisch motorrijden bevalt

, mijn motor ervaring na een paar maanden Tesla was een beetje stuk toen ik weer opstapte

, met name het "gebrek" aan instant koppel en souplesse was een groot gemis.
Ik ben wel gecharmeerd van de Enerfica Eva Ribelle
107kW / 215NM
21kWh accupakket
Actieradius 180 tot 400km (ik verwacht eerder 150km bij plezier ritjes)
400km/h snelladden op CCS
63km/h laden op type 2
[
Voor 4% gewijzigd door
revolution-nl op 20-02-2020 10:25
]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler