• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-01 20:00
Mx. Alba schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:05:
[...]

Dat was een tijdelijke actie die inmiddels is afgelopen helaas...
Kijk nu eens naar de site en dan de model S en X ;)
En dan kijken wat er op je scherm staat

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:22

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

bottom line schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:16:
[...]

Kijk nu eens naar de site en dan de model S en X ;)
En dan kijken wat er op je scherm staat
Hmmm... Was dat dan alleen voor de Model 3 dat ze dat niet meer doen? Wat flauw zeg. :/

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• bottom line
De 3 heeft het nooit gehad :P
Je kan nog altijd je 3 wisselen voor een S he. Dan heb je nog meer plaats + gratis supercharging. 8)

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Mx. Alba schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:49:
[...]

Volgens mij is Free SC inderdaad overdraagbaar naar volgende eigenaars.
SC was overdraagbaar, daar heeft Tesla op een gegeven moment een einde aan gemaakt. Ik weet niet of het nu wel weer zo is.

[ Voor 44% gewijzigd door daemonix op 18-02-2020 12:27 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

bottom line schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:21:
De 3 heeft het nooit gehad :P
Je kan nog altijd je 3 wisselen voor een S he. Dan heb je nog meer plaats + gratis supercharging. 8)
Moet ik alleen nog een extra berg leasebudget vinden ergens haha :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:58

Crazy D

I think we should take a look.

3_s schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:15:
[...]

Je doet nooit meer dan 300km/dag en het trage laden maakt niet uit, maar een range van 300km is wel een dealbreaker?
Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
Niet per se elke dag moeten laden is bv een reden om wel 300km range te willen...

Exact expert nodig?

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-01 11:43
[...]

Ah, nice! Die (en de i3) vielen alleen af vanwege het kleine bereik. De elektrische auto's die ik overwoog waren de M3 LR, de Kona 64kWh en de e-Niro 64kWh en daarvan is alleen de M3 lederloos. Als backup zat ik te kijken bij Toyota (C-HR of Corolla Touring Sports 2.0 hybrid), allemaal leer... En ook zo bij de XC40 P8, Mach-E en Polestar 2 die ik bekeken heb maar die niet echt in de running waren.
Mach E is ook kunstleer ;)

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-01 13:54
Vorige week heeft mijn LM een P2 gereserveerd, maar die blijkt niet goed doorgekomen te zijn. Polestar geeft nu aan dat we volgende week opnieuw kunnen reserveren en dat er voldoende productie capaciteit is om dan nog dit jaar te leveren. Dit was telefonisch overigens. Dus heb niets op papier...

Fingers crossed...

XPENG G9 Performance 2024

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Goed, het is duidelijk, mijn informatie was onvolledig.

de Mach-E was overigens ook geen contender wegens (hoogstwaarschijnlijk) niet meer dit jaar leverbaar...

• daemonix
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:41:
[...]

Niet per se elke dag moeten laden is bv een reden om wel 300km range te willen...
Bovendien schreef @IvoB2 minder dan 300 km.

Tenslotte is 300 km WLTP geen 300 km range.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Crazy D schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:41:
[...]

Als je dagelijks meer dan 300 km rijdt, moet je ook elke 2-3 dagen tanken. Dat lijkt me meer tijd kosten dan dagelijks laden.

• Crazy D

Crazy D

Z___Z schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:44:
[...]

Als je dagelijks meer dan 300 km rijdt, moet je ook elke 2-3 dagen tanken. Dat lijkt me meer tijd kosten dan dagelijks laden.
Het gaat (mij in ieder geval) niet om de tijd dat laden kost (want dat is tenslotte zolang het duurt om de stekker erin te stoppen) maar meer de beschikbaarheid van laadpalen. Als je dagelijks moet laden omdat je de volgende dag anders niet haalt, is die vrije paal belangrijk (tenzij je thuis kunt laden uiteraard), heb je genoeg range om een paar dagen te kunnen rijden is dat comfortabel: is er plek, prima ff laden, is er geen plek, ook geen probleem.

Heb je thuis een laadpaal en eventueel op je werk ook, is dat een heel ander verhaal, maar als je afhankelijk bent van publieke laadpalen en je bent niet de enige in de wijk die EV rijdt, snap ik die eis heel goed (en eerlijk gezegd was dat voor mij ook een belangrijke reden om de Kona te nemen plus dat we gaan verhuizen en daar eigen laadpaal kunnen plaatsen).

Exact expert nodig?

• Yoade75
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-11-2024
[...]

Ah, nice! Die (en de i3) vielen alleen af vanwege het kleine bereik. De elektrische auto's die ik overwoog waren de M3 LR, de Kona 64kWh en de e-Niro 64kWh en daarvan is alleen de M3 lederloos. Als backup zat ik te kijken bij Toyota (C-HR of Corolla Touring Sports 2.0 hybrid), allemaal leer... En ook zo bij de XC40 P8, Mach-E en Polestar 2 die ik bekeken heb maar die niet echt in de running waren.

[...]
De goedkoopste uitvoering van de Kona heeft ook geen leer.
IvoB2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:21:
[...]

En als je "dieronvriendelijk" al argument tegen leer gebruikt moet je dat ook volledig doortrekken (in je kleding, schoeisel en vleesconsumptie,... dus een bijna utopische levenswijze) anders houdt dat argument ook geen steek. En als autogebruiker uiteraard ook steeds alert zijn voor onze egeltjes e.a. belaagde diertjes en daartoe steeds de snelheid aanpassen. :+
Wie zegt dat je dat dan volledig moet doortrekken?
En wie zegt dat hij dat niet doet? En waarom vind je dat bijna utopisch?
Iemand die voor zijn principes en idealen kiest zou juist aangemoedigd moeten worden.

• daemonix
  • Niet online
Yoade75 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:52:
[...]

De goedkoopste uitvoering van de Kona heeft ook geen leer.
De duurste ook niet. :P

• dedominee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-09-2025
kramon schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:43:
Vorige week heeft mijn LM een P2 gereserveerd, maar die blijkt niet goed doorgekomen te zijn. Polestar geeft nu aan dat we volgende week opnieuw kunnen reserveren en dat er voldoende productie capaciteit is om dan nog dit jaar te leveren. Dit was telefonisch overigens. Dus heb niets op papier...

Fingers crossed...
Interessant. Welke LM?

• t0mmiiiii
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-01 15:57
[...]

Omdat het veel gemakkelijker te onderhouden is dan stof? Even met een zeem over en het is weer als nieuw.
Dat glijden en plakken is ook nog iets van de vorige eeuw. Een beetje auto met leer biedt dan ook geperforeerd leer aan met stoelverwarming in de winter en koeling in de zomer (kan al in onze eenvoudige "Koreanen". :)

En als je "dieronvriendelijk" al argument tegen leer gebruikt moet je dat ook volledig doortrekken (in je kleding, schoeisel en vleesconsumptie,... dus een bijna utopische levenswijze) anders houdt dat argument ook geen steek. En als autogebruiker uiteraard ook steeds alert zijn voor onze egeltjes e.a. belaagde diertjes en daartoe steeds de snelheid aanpassen. :+
Het is natuurlijk onzin dat alleen het 'absolute' goed zou zijn. Dat is hetzelfde als zeggen dat vriendelijk zijn in het leven niet goed is, als je een enkele keer onvriendelijk bent. Alles wat de wereld beter of minder slecht maakt is natuurlijk meegenomen.

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Inderdaad, zoals ik al eerder aangaf is het lederlook dus kunstleer. Dat is de reden dat ik het kunstleer uit mijn Ioniq heb laten halen en heb laten vervangen door de volleder optie. Ik vind het kunstleer te plastic aanvoelen.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
3_s schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:15:
[...]

Je doet nooit meer dan 300km/dag en het trage laden maakt niet uit, maar een range van 300km is wel een dealbreaker?
Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
Puur theoretisch wel, in mijn hoofd (comfortgevoel) niet. ;)
+ edit: bijna nooit.
daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:44:
Bovendien schreef @IvoB2 minder dan 300 km.

Tenslotte is 300 km WLTP geen 300 km range.
Carazy D heeft - wat mij betreft - wel een punt. Met een grote batterij is het altijd leuk als je wekelijks bij de Lidl zoveel mogelijk erbij kan pompen. :)

En die WLTP range viel bij ons gebruik voor de Kona goed mee. We deden het nl. beter. Hopelijk draait het voor de e-Niro ook zo uit.

[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 18-02-2020 13:12 ]

• IvoB2
Yoade75 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:52:
Wie zegt dat je dat dan volledig moet doortrekken?
En wie zegt dat hij dat niet doet? En waarom vind je dat bijna utopisch?
Iemand die voor zijn principes en idealen kiest zou juist aangemoedigd moeten worden.
Mea culpa. :X

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
IvoB2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:45:
[...]
Wat heb ik bv. aan een SuC-netwerk als er geen enkel in de buurt is (en ik praktisch nooit meer dan 300 km per dag doe).
SuCs en andere fastchargers zijn juist bedoeld om niet in de buurt te zijn en namelijk voor die keren dat men wel verder van huis moet of langer dan 300km moet rijden.

Bedenk ook dat men geregeld na aankomst nog praktische range wil overhebben. Zo ging ik onlangs een long weekendje naar de Ardennen en hoewel ik makkelijk zonder fastchargen mijn stemming kon halen (circa 270km van huis) stopte ik toch maar bij de SuC van Wavre om ook op bestemming met mijn Model 3 LR AWD op circa 70% te zitten. Bij mijn gehuurde huisje mocht ik helaas niet mijn auto aan de 230 V hangen. Echter dankzij de Suc in Wavre kon ik het hele long weekend rondrijden in de Ardennen en op de terugweg weer in Wavre stoppen om naar huis te rijden. Chargen in de Ardennen kan natuurlijk maar is wel omslachtig (enkele destination chargers, enkele slome (50 kW) en dure "fast" chargers, alleen hier en daar een gratis Lidl). Er komen wel SuCs en fast chargers in de a.s. jaren, maar het loopt flink achter nog.

Feitelijk door hun SuC-netwerk zijn Tesla's de enige EV's op dit moment - al betert het wel langzaam - waarbij je zo goed als probleemloos en op het gemak door heel Noord-, West-, Zuid- en ook steeds beter Midden- en Oost-Europa kan rijden. In bepaalde landen maakt het niet zo heel veel uit (NL, DLD, Noorwegen en zo nog een paar) maar hoe verder van huis, hoe sporadischer, duurder, complexer en helaas ook onbetrouwbaarder de andere fast chargers zijn. Over ~2, 3 jaar zal het een stuk beter zijn ongetwijfeld, maar voor nu echt een factor om bij je EV-keuze rekening te houden.

• Hachy
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23:53

Hachy

Laadpas Nerd

Het advies van KPMG om zaterdagmiddag de laders in Zuid Duitsland te mijden vind ik bangmakerij.

Ik heb daar een blogje over geschreven.

[ Voor 13% gewijzigd door Hachy op 19-02-2020 18:27 ]

Ioniq5 & Zoe | 13000 Wp | LaadpasTop10.nl | Goedkoperrijden.blogspot.com

• MarvinOA
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 29-05-2023
Zojuist met Polestar aan de lijn gezeten over mijn reservering die ik graag aan wou passen. Aanpassen was niet nodig. Volgende week kan ik mijn reservering omzetten naar een bestelling en dan worden alle opties uitvoerig doorgenomen en bevestigd. Op de vraag wanneer de verwachte levering is: in ieder geval in 2020.

De reservering heb ik gedaan 2-3 dagen voordat deze op slot ging. Toen de reservering op slot ging kreeg ik een mail van Polestar dat ze binnen enkele weken contract opnemen om de reservering om te zetten naar een order. Ondertussen heb ik al 3 mails gehad van Polestar over de reservering en de voortgang. Dus ze zijn daar druk bezig. En kennelijk word ik dus volgende week gebeld.

Aan de telefoon wisten ze verder te vertellen dat alles op schema ligt, maar dat de productie nog moet beginnen. De verwachte levering is eind mei / begin juni, met de mogelijkheid tot een halve maand uitloop. Op de vraag of het dus nog deze zomer is: hoogstwaarschijnlijk wel.

Kreeg niet het gevoel dat ze "uitverkocht" zijn voor 2020, immers heb ik de reservering pas vorige week geplaatst en is de levering al deze zomer als ik de medewerker moet geloven.

Ben in ieder geval heel benieuwd!

[ Voor 0% gewijzigd door MarvinOA op 18-02-2020 14:27 . Reden: typefout ]

• dedominee
Ik lees hier niemand over de Audi Q4 e-tron overigens. Die wordt 18 maart officieel aangekondigd, maar moet rond de 60K gaan kosten en ziet er best interessant uit.

Goed voorbeeld van @MarvinOA doet volgen: zojuist ook even Polestar NL gebeld ( 0800-022-5849 ) en daar naam gesproken. Die garandeerde mij dat een bestelling die nu geplaatst wordt nog in 2020 geleverd zal worden. Exacte datum onbekend want de productie moet nog beginnen, maar 2020 ging zeker lukken aldus naam van Polestar NL.

[ Voor 51% gewijzigd door Outerspace op 18-02-2020 23:25 . Reden: Namen van medewerkers graag buiten het topic houden ]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
@dedominee voor de Q4 zijn volgens mij geen levertijden bekend nog, alleen een aankondiging/release?
Dat zal dan een reden zijn dat mensen daar niet op gaan wachten en nu voor zekerheid gaan kiezen met een bestaand model met levertijden/garantie daarop?

[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 18-02-2020 14:54 ]

• Ystime
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-01 13:45
GeeMoney schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:53:
@dedominee voor de Q4 zijn volgens mij geen levertijden bekend nog, alleen een aankondiging/release?
Dat zal dan een reden zijn dat mensen daar niet op gaan wachten en nu voor zekerheid gaan kiezen met een bestaand model met levertijden/garantie daarop?
Volgens Audi zelf begin 2021 levering:
https://www.audi.nl/nl/we...on/q4-e-tron-concept.html

• GeeMoney
  • Nu online
En dus 12% over de eerste 40k terwijl je dus nu nog een Model3/Mach-E/Polestar 2 of whatever kan krijgen met 8% over de eerste 45k.

• dedominee
Ah, ik had verwacht levering nog in 2020. Sorry allen. :>

• MarvinOA
dedominee schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:28:
Ik lees hier niemand over de Audi Q4 e-tron overigens. Die wordt 18 maart officieel aangekondigd, maar moet rond de 60K gaan kosten en ziet er best interessant uit.

Goed voorbeeld van @MarvinOA doet volgen: zojuist ook even Polestar NL gebeld ( 0800-022-5849 ) en daar naam gesproken. Die garandeerde mij dat een bestelling die nu geplaatst wordt nog in 2020 geleverd zal worden. Exacte datum onbekend want de productie moet nog beginnen, maar 2020 ging zeker lukken aldus naam van Polestar NL.
Op het Instagram account van Polestar geven ze aan voor start leveringen:
Nederland: Juni
USA: Juli
Scandinavie: Augustus

[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 18-02-2020 23:26 . Reden: Naam van medewerker weggehaald ]

• kdeboois
  • Laatst online: 19-01 13:51
kdeboois schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:54:
Het gaat lekker hier met de sfeer.

Zullen we verder over EVs en niet over de lichtjaren voorsprong van een op religieuze wijze aanbeden marketing machine ?

Dit is ook nog wel een interessant verhaal en wellicht de reden waarom Audi en Porsche zo’n gigantische massa hebben vs de concurrentie (die wellicht over een paar jaar na 100x 0-100 getest te hebben niet zo veel meer voorloopt)
[Video: Tesla Model 3 voltage sag. The most overlooked subject.]

Even in eigen materiaal gegraven en gemeten dat de Kia e-Niro bij een batterij temperatuur van en Pmax een 'voltage sag' van minder dan 8% laat zien.

Kia e-Niro, Hyundai Kona en Kia eSoul Mk. II kunnen met een gerust hard de tractie van hun voorbanden testen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Crazy D

Crazy D

kdeboois schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:38:
Hyundai Kona kunnen met een gerust hard de tractie van hun voorbanden testen.
Die is ruk :X :P

Exact expert nodig?

• Z___Z
  • Niet online
GeeMoney schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:57:
[...]

En dus 12% over de eerste 40k terwijl je dus nu nog een Model3/Mach-E/Polestar 2 of whatever kan krijgen met 8% over de eerste 45k.
Wel interessant dus voor mensen die in 2021 pas een nieuwe mogen uitzoeken. Hij zal een stuk exclusiever worden dan de Model 3, aangezien in 2021 EVs van 60k alleen nog maar interessant zijn voor mensen die de auto kunnen rijden zonder eigen bijdrage, ipv door eigen bijdrage een VW Polo hebben kunnen upgraden naar een Model 3.

Minimale bijtelling wordt 40k*12% + 20k*22% / 60k = 15,3%. Als je een vergelijkbare Audi pakt zoals de Q3 met een vanafprijs van 47k, is de Q4 nog net iets goedkoper. Formaat van de Q4 ligt dichter bij de Q5, maar die begint pas bij 70k.

• IvoB2
arsimo schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:32:
SuCs en andere fastchargers zijn juist bedoeld om niet in de buurt te zijn en namelijk voor die keren dat men wel verder van huis moet of langer dan 300km moet rijden.
Dat weet ik ook wel.
En gezien dit niet in mijn persoonlijk gebruiksprofiel van een EV te vatten is is dat voor mij persoonlijk dan ook geen meerwaarde. En uiteraard voor een ander met een ander profiel waarschijnlijk weer wel.

• GeeMoney
  • Nu online
Z___Z schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:56:
[...]

Wel interessant dus voor mensen die in 2021 pas een nieuwe mogen uitzoeken. Hij zal een stuk exclusiever worden dan de Model 3, aangezien in 2021 EVs van 60k alleen nog maar interessant zijn voor mensen die de auto kunnen rijden zonder eigen bijdrage, ipv door eigen bijdrage een VW Polo hebben kunnen upgraden naar een Model 3.

Minimale bijtelling wordt 40k*12% + 20k*22% / 60k = 15,3%. Als je een vergelijkbare Audi pakt zoals de Q3 met een vanafprijs van 47k, is de Q4 nog net iets goedkoper. Formaat van de Q4 ligt dichter bij de Q5, maar die begint pas bij 70k.
Dat klopt, maar mensen die volgend jaar pas gaan leasen/uitzoeken die zie je nu nog niet (veel) in dit topic :).
Ik ben ook nog steeds dik tevreden over mijn e-tron 55 en ben ook benieuwd naar de Q4 maar voor dit jaar is hij dus helaas te laat.

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:49
Werd vandaag gebeld door Broekhuis voor inplannen proefrit e-208.
Dus die hebben er nu 1tje

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
kdeboois schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:38:
[...]

[YouTube: Kia e-Niro - Battery temperature while driving with temps below 10 deg C]
Even in eigen materiaal gegraven en gemeten dat de Kia e-Niro bij een batterij temperatuur van en Pmax een 'voltage sag' van minder dan 8% laat zien.

Kia e-Niro, Hyundai Kona en Kia eSoul Mk. II kunnen met een gerust hard de tractie van hun voorbanden testen.
@kdeboois
Ik probeer je te volgen...... Kan je mij (als Noob) uileggen wat die voltage sag is? De hoogte van de Voltage sag zegt iets over batterij degradatie? En de e-Niro doet het er kennelijk goed met 8%?

• daemonix
  • Niet online
Google is zo moeilijk te gebruiken he? Wikipedia: Voltage sag

Als je erop wil reageren, breng het dan niet zo aanvallend

[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 19-02-2020 15:35 ]

• joepie de p
  • Nu online
Ga gelijk als niet electrotechnisch onderlegd persoon mezelf eerst even verdiepen in de root mean square voltage....

Het is toch niet zo gek om te vragen om een lekenuitleg? Bovendien stelde ik 3 vragen.

Rustig, laat op de man achterwege

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 19-02-2020 15:36 ]

• D.deJong
  • Laatst online: 19-01 09:03
Goed verhaal, lekker duidelijk uitgelegd. Daar heeft weer een vakidioot zich uitgeleefd op Wiki.

• joepie de p
  • Nu online
D.deJong schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:14:
[...]

Goed verhaal, lekker duidelijk uitgelegd. Daar heeft weer een vakidioot zich uitgeleefd op Wiki.
Gelukkig ook nog in 4 andere talen uitgelegd: Duits, Pools, Arabisch en Chinees. _O-

• D.deJong
  • Laatst online: 19-01 09:03
joepie de p schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:19:
[...]

Gelukkig ook nog in 4 andere talen uitgelegd: Duits, Pools, Arabisch en Chinees. _O-
Dat scheelde inderdaad een hoop.

• Z___Z
  • Niet online
BlacKstaR- schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:29:
[...]

De standaard uitrusting is echt stof, maar niet je standaard goedkope stof. Ik heb er tijdens de Roadshow in Amsterdam ingezeten. Het voelt hoogwaardig aan, echter vond ik de nep leer in de Model 3 wel "luxer'' aanvoelen.
https://www.polestar.com/news/interior-innovations

Nog even opgezocht. Het is dus geen stof, maar kunstleer pvc geïnspireerd op duikerspakken.

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-01 11:59
Sonicfreak schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:10:
[...]

Glijden en plakken? Ik glijd niet en zit behoorlijk stevig in de lederen stoel. Nu heb ik het 2017 model van de Ioniq en die heeft helaas geen stoelventilatie (wel stoelverwarming). Vanaf het 2018 model heeft de Premium uitvoering naast stoelverwarming ook stoelventilatie en dan plak je 's zomers niet meer in je stoel. De Kona en e-Niro hebben vanaf de Premium en Executive uitvoering naast stoelverwarming ook stoelventilatie.
De Model 3 heeft alleen stoelverwarming en geen stoelventilatie. Overigens heeft de Model 3 ook geen stuurverwarming wat bijvoorbeeld de Ioniq, Kona en e-Niro wel hebben, maar dat even geheel terzijde.
Tja sommige mensen liggen ook prima op van die youth hostel matrassen met rubberen omhulsel, maar ik vind het niks.

Stoelventilatie heb ik nog niet mogen ervaren, dat lijkt me wel wat. Maar ook dan: waarom moet dat met (kunst)leer en kan dat niet met een high-tech stofje?

De enige reden om voor (kunst)leer te kiezen lijkt me omdat mensen het mooi vinden. En het is ook wel mooi, maar het is het mij niet waard tov het inleveren op comfort. Vaak is het leer ook geperforeerd, dat zegt toch al genoeg over de plakeigenschappen van het materiaal ;)
[...]

Omdat het veel gemakkelijker te onderhouden is dan stof? Even met een zeem over en het is weer als nieuw.
Dat glijden en plakken is ook nog iets van de vorige eeuw. Een beetje auto met leer biedt dan ook geperforeerd leer aan met stoelverwarming in de winter en koeling in de zomer (kan al in onze eenvoudige "Koreanen". :)

Tja ik vind persoonlijk geperforeerd leer nog steeds niet geweldig. Ieder z’n ding natuurlijk, ik vind het wel jammer dat premium opties in een auto vaak automagisch een lederen interieur betekent.

Het hele diervriendelijke verhaal is niet aan mij besteed, maar ik wil nog wel even kwijt dat ik het niet eens ben met je redenatie. Natuurlijk hoef je niet alles meteen in het extreme door te trekken. (Stropop alert) Dat is net zo’n opmerking als dat je net zo goed ICE kan blijven rijden omdat er geen 100% groene stroom in een EV gaat.

[ Voor 34% gewijzigd door Pierz op 18-02-2020 22:49 . Reden: Quote toegevoegd ]

• kdeboois
joepie de p schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:58:
[...]

@kdeboois
Ik probeer je te volgen...... Kan je mij (als Noob) uileggen wat die voltage sag is? De hoogte van de Voltage sag zegt iets over batterij degradatie? En de e-Niro doet het er kennelijk goed met 8%?
Wellicht de eerste YouTube video even kijken. Hij legt het vrij goed uit.

TL:DR - Batterij vol belasten resulteert in spannings dip. Dip groter dan 10% stelt men dat de batterij te zwaar belast wordt.

• daemonix
  • Niet online
joepie de p schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:05:
[...]

knip Ga gelijk als niet electrotechnisch onderlegd persoon mezelf eerst even verdiepen in de root mean square voltage....

Het is toch niet zo gek om te vragen om een lekenuitleg? Bovendien stelde ik 3 vragen.
Reageer dan niet of maak een TR, maar ga niet openlijk modder gooien

[ Voor 39% gewijzigd door tweakduke op 19-02-2020 15:37 ]

• joepie de p
  • Nu online
daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:01:
[...]

De onbeschrijfelijke luiheid van sommigen om zelf even te proberen iets op te zoeken is en blijft verbazingwekkend, zeker als ze dan nog zo arrogant reageren ook. Als je vragen hebt NADAT je iets hebt opgezocht, alle respect, maar dit verdient geen respect. Je kunt op zijn minst eerst even een poging wagen in plaats van anderen jouw tikwerk te laten doen.
Klaar nu
Vergeet niet de volgende keer je laatste bericht te wijzigen als je iets wilt toevoegen. Je kunt meerdere quotes kwijt in 1 post

[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 19-02-2020 15:39 ]

• joepie de p
  • Nu online
kdeboois schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:37:
[...]

Wellicht de eerste YouTube video even kijken. Hij legt het vrij goed uit.

TL:DR - Batterij vol belasten resulteert in spannings dip. Dip groter dan 10% stelt men dat de batterij te zwaar belast wordt.
Merci k.
Hoewel ik niet alle begrippen kan duiden denk dat ik de Tesla meneer en jou kan volgen.

De 10% regel is eigenlijk enigzins arbitrair?

Bij de 2e floorpoging heb ik een still kunnen maken bij 150 kW vermogen, dat is het max vermogen van de e-Niro. V= ca 360 op dat moment. Dat is de voltage sag van die Tesla op dat moment dus ook ongeveer 8%. Net als jij mat bij de e-Niro.

Kortom, met de 10% regel kan je stellen dat je deze Tesla dus ook regelmatig veilig tot 150 kW kan belasten.
En als Kia een dubbele motor of een motor met meer vermogen had geplaatst in de e-Niro dan had de uitkomst op sag vergelijkbaar geweest ( dus hoger dan 10%).

• IvoB2
Pierz schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:19:
Dat is net zo’n opmerking als dat je net zo goed ICE kan blijven rijden omdat er geen 100% groene stroom in een EV gaat.
Ik teken - gezien perfectie niet van deze wereld is - voor ergens tussen de 90-95%. ;)
Niet perfect maar - naar ik vermoed - toch al iets beter dan gewoon ICE blijven rijden. Alle beetjes helpen.

Ik rij trouwens in een EV omdat het zo aangenaam rijdt en ik hoofdzakelijk mijn eigen energie ervoor kan aanmaken (en dit lekker winstgevend is) en geen tijd meer moet verspelen in een niet zo fraaie omgeving als een fossiel tankstation. :+
En omdat hij voor dezelfde (lease)prijs veel beter was uitgerust dan zijn ice-tegenhanger en je er minder belastiing op moet betalen.

Dat het waarschijnlijk beter is voor het milieu is een leuke bijkomstigheid. O-)

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 19-02-2020 00:09 ]

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
joepie de p schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:45:
[...]

Merci k.
Hoewel ik niet alle begrippen kan duiden denk dat ik de Tesla meneer en jou kan volgen.

Bij de 2e floorpoging heb ik een still kunnen maken bij 150 kW vermogen, dat is het max vermogen van de e-Niro. V= ca 360 op dat moment. Dat is de voltage sag van die Tesla op dat moment dus ook ongeveer 8%. Net als jij mat bij de e-Niro.

Kortom, met de 10% regel kan je stellen dat je deze Tesla dus ook regelmatig veilig tot 150 kW kan belasten.
En als Kia een dubbele motor of een motor met meer vermogen had geplaatst in de e-Niro dan had de uitkomst op sag vergelijkbaar geweest ( dus hoger dan 10%).
Zonder er al te diep op in the duiken, ja, is redelijk arbitrair, en ja, er is altijd een afstemming nodig tussen het maximaal opgenomen vermogen, en de benodigde kwaliteit/overhead van het battery-pack.
Je kunt inderdaad niet zonder meer het maximaal opgenomen vermogen verdubbelen (2x 150kW ipv 1x150kW zonder iets aan de levering (het battery-pack) te doen.
Bij de E-Niro/Kona lijkt de batterij goed afgestemd op het gevraagde vermogen (lees; lage spannings-val bij maximale afname), en in een aantal gevallen bij Tesla iets minder. Wil niet zeggen dat de batterijen van Tesla slechter zijn, maar wellicht iets minder goed afgestemd op het maximaal gevraagde vermogen (dat een stuk hoger ligt dan bij de E-Niro).

Volgende vraag is natuurlijk of dit in de praktijk wat uit maakt. Rij je met je Tesla normaal met het verkeer mee, dan zal je hier geen last van hebben. Ga je elk weekend met je Tesla maximaal los op de nordschleife, of grijp je elk stoplicht aan voor een sprint, dan wellicht wel.

• kdeboois
joepie de p schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:45:
[...]

Merci k.

De maker van de video haalt het als een vuistregel uit zijn ervaring uit de RC wereld naar voren.

Daar kan je met battery packs, motoren en motor controllers naar hartelust experimenteren en heeft hij blijkbaar hier en daar wel een aantal battery packs opgerookt in het verleden.

Tesla staat 340 kW toe. Dat is nogal een piekje en volgens mij heb ik in TB video’s nog wel waarden richting de 450 kW zien gaan ook. Bij de Model S moet je pack dan op bepaalde temperatuur zijn aangekomen en teken je met Ludicrous Plus mode voor hoge slijtage omdat niemand op ‘Bring me to mammie’ durft te drukken. Bij de M3P zit er zelfs een ‘Track mode’ in die je een soort gelijke waiver laat tekenen, maar op de AWD moet het eigenlijk all day every day kunnen in mijn beleving zonder nadelige effecten.

Zo rij ik e-Niro wel met een gerust hart, met een Model 3 AWD zou ik daar minder gerust op zijn...

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:23

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 06:28:
[...]

De maker van de video haalt het als een vuistregel uit zijn ervaring uit de RC wereld naar voren.

Daar kan je met battery packs, motoren en motor controllers naar hartelust experimenteren en heeft hij blijkbaar hier en daar wel een aantal battery packs opgerookt in het verleden.

Tesla staat 340 kW toe. Dat is nogal een piekje en volgens mij heb ik in TB video’s nog wel waarden richting de 450 kW zien gaan ook. Bij de Model S moet je pack dan op bepaalde temperatuur zijn aangekomen en teken je met Ludicrous Plus mode voor hoge slijtage omdat niemand op ‘Bring me to mammie’ durft te drukken. Bij de M3P zit er zelfs een ‘Track mode’ in die je een soort gelijke waiver laat tekenen, maar op de AWD moet het eigenlijk all day every day kunnen in mijn beleving zonder nadelige effecten.

Zo rij ik e-Niro wel met een gerust hart, met een Model 3 AWD zou ik daar minder gerust op zijn...
Ik vind het bijzonder om te zien wat een blog van een "hobby-bob" hier teweeg brengt, Tesla heeft het meest geavanceerde BMS, jarenlang ervaring, en er is gebleken dat Tesla packs minimale degradatie hebben door de jaren heen.

Resumé
Laadsnelheden zijn best of class
Performance is best of class
Geen last van coldgate of rapidgate
Minimale degradatie op oudere accupacks
Beste mix tussen levensduur en performance

De Model X van Bjorn Nyland die mishandeld werd door veelvuldig superchargering en veel kilometers heeft gemaakt met zware trailers had slechts een iets hogere degradatie.

Leuke graphic over de peak output, je ziet hierin duidelijk dat Tesla erg nauwkeurig een optimale regen/output probeert te bereiken bij verschillende SoC / Cell temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xo9kkfD.jpg

Peak output van 448kW ofwel 610pk _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 19-02-2020 09:13 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• kdeboois
revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:06:
[...]

Ik vind het bijzonder om te zien wat een blog van een "hobby-bob" hier teweeg brengt, Tesla heeft het meest geavanceerde BMS, jarenlang ervaring, en er is gebleken dat Tesla packs minimale degradatie hebben door de jaren heen.

Resumé
Laadsnelheden zijn best of class
Performance is best of class
Geen last van coldgate of rapidgate
Minimale degradatie op oudere accupacks
Beste mix tussen levensduur en performance

De Model X van Bjorn Nyland die mishandeld werd door veelvuldig superchargering en veel kilometers heeft gemaakt met zware trailers had slechts een iets hogere degradatie.

Leuke graphic over de peak output, je ziet hierin duidelijk dat Tesla erg nauwkeurig een optimale regen/output probeert te bereiken bij verschillende SoC / Cell temperatuur.

[Afbeelding]

Peak output van 448kW ofwel 610pk _/-\o_
Bjorn kwam ook niet verder dan 70 kW bij de SuC op een gegeven moment en zat daar uiteindelijk nog het orginele pack onder bij verkoop ?!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:15:
[...]

Bjorn kwam ook niet verder dan 70 kW bij de SuC op een gegeven moment en zat daar uiteindelijk nog het orginele pack onder bij verkoop ?!
Bjorn zijn pack was inderdaad gelimiteerd door de exceptioneel hoge ratio DC/AC laden veroorzaakt met de vele timber ritjes (veelal met trailer)

Als je de illusie hebt dat het BMS van Kia beter in elkaar zit dan dat van Tesla, think again. #coldgate

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• GeeMoney
  • Nu online
@revolution-nl laadsnelheden zijn hoog maar niet lang en constant. De E-tron houd dit beter vol bijvoorbeeld. Ook is de Taycan met 800V sneller dacht ik.
Ook coldgate komt voor bij Tesla en uit een recent ander onderzoek was gebleken dat ook Tesla niet de minste degradatie had. Dat was dacht ik een Japanner, toen de A3 e-tron(maar hybrid) en daarna een Model S.

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-11-2025
Hier ook iemand die in de hobby-wereld veel ervaring heeft opgedaan met battery-packs (drone racing). Wij mishandelen onze packs ontzettend hard (over de 100A trekken uit een 4S 1300mAh pack is "normaal") en deze hebben dus ook een beperktere levensduur. Ook word er veel kort regeneratief geremd. Onze ervaring is dat packs best veel mishandeling kunnen hebben mits je ze niet lang vol (4.2V/cel) laat liggen en na gebruik snel weer op een normaal voltage brengt (3.8V of daar in de buurt). Packs hebben tijdens het vliegen ook regelmatig sags naar 3.0V per cel als ze wat verder leeg zijn en dat is prima zolang het maar niet constant gebeurt.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GeeMoney schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:24:
@revolution-nl laadsnelheden zijn hoog maar niet lang en constant. De E-tron houd dit beter vol bijvoorbeeld. Ook is de Taycan met 800V sneller dacht ik.
Ook coldgate komt voor Tesla en uit een recent ander onderzoek was gebleken dat ook Tesla niet de minste degradatie had. Dat was dacht ik een Japanner, toen de A3 e-tron(maar hybrid) en daarna een Model S.
Het BMS van Audi komt inderdaad erg goed uit de verf. Er is echter nog te weinig data om ook maar iets te zeggen over degradatie én het gedrag van het BMS door de tijd,bij hogere kilometrages en intensief gebruik.

Als Tesla coldgate dan is dat doordat je een thirdparty snellader bezoekt óf te snel DC gaat laden na een koude nacht. Een update waarbij je de optie krijgt om handmatig de "afterburner" in te schakelen en het pack te verwarmen zou zeer welkom zijn, nu kan je dat enkel initieren door naar een SuC te navigeren.

Sowieso vind ik dat de bestuurder te weinig informatie en feedback krijgt via de GUI over de cell temperatuur, de status van de afterburner en de laadsnelheden die verwacht kunnen worden. Hier valt voor de user experience veel te winnen.

• joepie de p
  • Nu online
revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:22:
[...]

Als je de illusie hebt dat het BMS van Kia beter in elkaar zit dan dat van Tesla, think again. #coldgate
Dat ligt er waarschijnlijk aan wat je definieert als beter. Een lease rijder zal het waarschijnlijk allemaal snel worst zijn want die ruilt de auto toch in binnen een termijn waarin de auto niet uit elkaar zal vallen. Ik ben zelf in het bijzonder geïnteresseerd naar het verschijnsel sag (en gevolgen daarvan) bij de e-Niro omdat die in mijn bezit is en ik er lang mee hoop te kunnen doen. Ik vind persoonlijk 150 kW ruim voldoende vermogen en ik neem de iets lagere en ook variabele laadsnelheid voor lief als dit de gebruiksduur ten goede komt.

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:52
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:54

matroosoft

Lone Christian

Gisteren stond ik met m'n 24kWh Leaf naast de Kona op te laden, ik denk, wat staat die ver naar voren geparkeerd.. Kijk ik aan de voorkant, verrek, blijkt die Kona gewoon 10-15 cm korter te zijn dan de Leaf. :D

Altijd gedacht dat de Kona groot was en de Leaf relatief klein. Zowel de Leaf als de Kona zijn wat dat betreft echt een optische illusie. :P

• kdeboois
revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:22:
[...]

Bjorn zijn pack was inderdaad gelimiteerd door de exceptioneel hoge ratio DC/AC laden veroorzaakt met de vele timber ritjes (veelal met trailer)

Dat los ik zelf op !

#nocoldgate

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:43

CyBeRSPiN

sinds 2001

@kdeboois ik heb toch liever dat ik de accuverwarming (of afterburner zoals @revolution-nl dat noemt) van de e-Niro handmatig aan kan zetten, en niet via een magisch werkende “winter mode”.
Maar echt missen doe ik het niet, alleen met de zomervakanties bezoek ik af en toe een snellader en dan is het warm zat ;)

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01 11:09

greatgonzo

schit-te-rend!

matroosoft schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:54:
Gisteren stond ik met m'n 24kWh Leaf naast de Kona op te laden, ik denk, wat staat die ver naar voren geparkeerd.. Kijk ik aan de voorkant, verrek, blijkt die Kona gewoon 10-15 cm korter te zijn dan de Leaf. :D

Altijd gedacht dat de Kona groot was en de Leaf relatief klein. Zowel de Leaf als de Kona zijn wat dat betreft echt een optische illusie. :P
De leaf is gewoon een grote auto... Wij vonden hem als gezinsauto geschikter dan bijvoorbeeld een Kona of Niro qua bagageruimte..

Het enige dat me weerhoud is Chademo, accumanagement en het zitcomfort

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-01 12:16

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Zonet vernomen dat vanaf oktober onze firmawagens (Astra Model 2017) zullen vervangen worden door Peugeot's e-208 GT-Line.
Ik heb er reeds 1 test gereden, en was aangenaam verrast.
Inmiddels zijn op de zaak reeds 4 laadpalen geplaatst (1 per auto) (AC 22 kW).
Het opladen zal dus voornamelijk aldaar gebeuren. Het occasioneel thuis opladen zal voorlopig met de granny charger zijn.
Ik kijk er erg naar uit om elektrisch te gaan rijden :-)

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

[YouTube: ANWB Test Honda e 2020 (VERSTAND OP NUL EN GAAN!)]

Gewoon een rijdende huiskamer... maar wat een klein gebakje zeg.. Wel kudo's voor het binnen aquarium :')
Je moet wel liefhebber zijn om 35K voor die Honda uit te geven.. Dan heb je aan de Citigo echt meer

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
greatgonzo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:32:
[YouTube: ANWB Test Honda e 2020 (VERSTAND OP NUL EN GAAN!)]

Gewoon een rijdende huiskamer... maar wat een klein gebakje zeg.. Wel kudo's voor het binnen aquarium :')
Je moet wel liefhebber zijn om 35K voor die Honda uit te geven.. Dan heb je aan de Citigo echt meer
Wanneer je een puur praktisch en voordelig vervoermiddel zoekt om van A naar B te komen heb je gelijk.

Maar wanneer de portemonnee wat ruimer is, dan telt ook het design, comfort, rijgedrag, bouwkwaliteit etc. Dit retro-autootje is gewoon een concurrent in de vijver van de Mini Cooper SE. Voor de groep potentiële kopers voor wie het praktische minder telt. Dat daar wereldwijd zeker ook een markt voor is, blijkt wel uit de goede verkoopcijfers van de 3-deurs Mini, de Fiat 500 en andere smaakmakers in het straatbeeld.

Volgens jouw redenering had tot de doorbraak van de Tesla M3 iedere zakelijke dieselrijder ook een Skoda Octavia of Superb kiezen. Of een Dacia. Puur praktisch en voordelig, prima auto's om van A naar B te komen. Toch gaan de Passat's, A4-en en A6-en, MB's, Volvo's en andere grotere luxe wagens al jaren goed in het zakelijke segment.

Voor wie voldoende budget heeft, zijn de centen slechts één van de criteria waarop de keuze gemaakt wordt. Veel zwaarder weegt vaak de persoonlijke smaak en emotie. En daardoor kunnen auto's (en andere producten) die op papier helemaal geen goede 'aanbieding' zijn, toch goed verkopen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• daemonix
  • Niet online
Het idee dat het BMS en de degradatie van Tesla erg goed is, kan tegenvallen. Lees het draadje https://teslamotorsclub.c...e-85kwh-na-update.161236/ maar eens. Vooral de reactie van Tesla geeft aan dat ze zich erg goed bewust zijn van de negatieve gevolgen van snelladen maar dat niet toegeven. Vooral het verhaal van ene one-ten spreekt boekdelen, hij heeft een S60 waarbij regen is uitgezet door Tesla, dus 30-50% minder range, alsmede snellaad snelheden van 30-50 kW. Geen bereik meer dus, en ook geen laadsnelheden meer. N=1, dat klopt, maar lees de generieke reacties.

Het lijkt er op dat de beperkingen worden ingesteld om claims van SOH<70 % te voorkomen, hoop dat die trend van accubeperking zich richting Model 3 niet voort zet.

[ Voor 11% gewijzigd door daemonix op 19-02-2020 12:51 ]

• bottom line
daemonix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:49:
Het idee dat het BMS en de degradatie van Tesla erg goed is, kan tegenvallen. Lees het draadje https://teslamotorsclub.c...e-85kwh-na-update.161236/ maar eens. Vooral de reactie van Tesla geeft aan dat ze zich erg goed bewust zijn van de negatieve gevolgen van snelladen maar dat niet toegeven. Vooral het verhaal van ene one-ten spreekt boekdelen, hij heeft een S60 waarbij regen is uitgezet door Tesla, dus 30-50% minder range, alsmede snellaad snelheden van 30-50 kW. Geen bereik meer dus, en ook geen laadsnelheden meer. N=1, dat klopt, maar lees de generieke reacties.

Het lijkt er op dat de beperkingen worden ingesteld om claims van SOH<70 % te voorkomen, hoop dat die trend van accubeperking zich richting Model 3 niet voort zet.
Dat onderwerp is vorig jaar ruim en breed in de media geweest. Vertel eerst iets nieuws.

Nu ging het niet over snelladen, maar over acceleratie en maximum snelheid aanhouden.

• daemonix
  • Niet online
bottom line schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:05:
[...]

Dat onderwerp is vorig jaar ruim en breed in de media geweest. Vertel eerst iets nieuws.

Nu ging het niet over snelladen, maar over acceleratie en maximum snelheid aanhouden.
Dat onderwerp heeft zich inmiddels uitgebreid, en nieuw is de reactie van Tesla: 'alles is binnen de specs, het ligt aan u'. Als je je niet realiseert dat max vermogen trekken uit de accu dezelfde invloed heeft als max vermogen de accu instoppen, dan weet je nog niet helemaal hoe het werkt. ;) Het is absoluut gerelateerd. Track mode en altijd met max acceleratie wegrijden heeft absoluut dezelfde invloed als superchargen.

• bottom line
daemonix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:11:
[...]

Dat onderwerp heeft zich inmiddels uitgebreid, en nieuw is de reactie van Tesla: 'alles is binnen de specs, het ligt aan u'.
Reactie is nieuw?
Tesla heeft gereageerd op de dagvaarding. Het bedrijf zegt dat een heel klein percentage van de oudere Model S- en X-voertuigen wellicht een kleine achteruitgang in het bereik heeft ervaren als de accu tot het maximale niveau wordt geladen
nieuws: Model S-bezitter klaagt Tesla aan wegens plotselinge vermindering acc...
Als je je niet realiseert dat max vermogen trekken uit de accu dezelfde invloed heeft als max vermogen de accu instoppen, dan weet je nog niet helemaal hoe het werkt.
Dus de Porsche Taycan en de Audi E-Tron rijders zijn gekloot met het hoge vermogen waarmee ze kunnen laden?

[ Voor 23% gewijzigd door bottom line op 19-02-2020 13:25 ]

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:36
Ik rijd in een Nissan Leaf. De algemene consensus in de familie/vrienden kring is: "bejaardenbak uiterlijk".

Die consensus wordt bij het stoplicht ook nog wel eens gedeeld door een Audi/BMW/Mercedes bestuurder. Zo wil ik in een baldadige bui de eco-modus nog wel eens uitschakelen om deze bestuurders verbaasd af te laten druipen na een sprintje bij het stoplicht.

Zo ook laatst met een VW Passat. Ik vond dat deze op een stuk eenbaansweg hinderlijk zat te kleven. Dus bij het stoplicht even van de eco-modus af in afwachting van een sprintje bij groen licht. Na het sprintje kon de VW tot zijn grote teleurstelling achter mij invoegen. Echter, na het invoegen ging het raampje open en verscheen er een blauwe lamp op het dak. Oeps.

Voortaan maar weer even in eco-modus het "bejaardenbak uiterlijk" waarmaken. :+

• India Sierra
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 14:29

India Sierra

Learn by failure

BounceCloud schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:47:
...
Echter, na het invoegen ging het raampje open en verscheen er een blauwe lamp op het dak. Oeps.
...
Slechte verliezer :9

[ Voor 59% gewijzigd door India Sierra op 19-02-2020 13:51 ]

Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012

• kdeboois
bottom line schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:16:
[...]
Dus de Porsche Taycan en de Audi E-Tron rijders zijn gekloot met het hoge vermogen waarmee ze kunnen laden?
Daar zit natuurlijk die hele zware batterij in die voor die lage efficiency zorgt. Wellicht toont die geen extreme Vsag. Wellicht zitten hier Taycan en E-Tron rijders die dat eens kunnen testen.

[ Voor 6% gewijzigd door kdeboois op 19-02-2020 14:44 . Reden: Update voor @giesber ]

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

Verwijderd

daemonix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:11:
[...]

Dat onderwerp heeft zich inmiddels uitgebreid, en nieuw is de reactie van Tesla: 'alles is binnen de specs, het ligt aan u'. Als je je niet realiseert dat max vermogen trekken uit de accu dezelfde invloed heeft als max vermogen de accu instoppen, dan weet je nog niet helemaal hoe het werkt. ;) Het is absoluut gerelateerd. Track mode en altijd met max acceleratie wegrijden heeft absoluut dezelfde invloed als superchargen.
Het zou best eens erger kunnen zijn...
Je ontlaad dan met 260Kw???

Laden gaat nu met 150Kw max.

Dat zou wel echt vies zijn!
kdeboois schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:01:
[...]

Daar zit natuurlijk die hele zware batterij in die voor die lage efficiency zorgt. Wellicht toont die geen extreme Vsag. Wellicht zitten hier Taycan en E-Tron rijders die dat eens kunnen testen.
Is 800V een voordeel of nadeel hierin? Of maakt dat niet uit?

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:27
kdeboois schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:01:
[...]

Geen idee of het aan mij ligt, maar wat is Vsag?

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik rijd in een Nissan Leaf. De algemene consensus in de familie/vrienden kring is: "bejaardenbak uiterlijk".

Die consensus wordt bij het stoplicht ook nog wel eens gedeeld door een Audi/BMW/Mercedes bestuurder. Zo wil ik in een baldadige bui de eco-modus nog wel eens uitschakelen om deze bestuurders verbaasd af te laten druipen na een sprintje bij het stoplicht.

[...]
Mha, het vermogen van de non-tesla's moet je ook weer niet overdrijven. Ik rij zelf een Kia e-Niro (~200pk), maar in een sprint leg ik het af tegen BMW's die een x23i/d of hoger zijn, dan hebben ze ook >200pk en die auto's wegen minder. Op de eerste 50 meter kun je ze nog wel pakken (vooral als het geen DSG's zijn), maar daarna...

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]

• arsimo

Zo ook laatst met een VW Passat. Ik vond dat deze op een stuk eenbaansweg hinderlijk zat te kleven. Dus bij het stoplicht even van de eco-modus af in afwachting van een sprintje bij groen licht. Na het sprintje kon de VW tot zijn grote teleurstelling achter mij invoegen. Echter, na het invoegen ging het raampje open en verscheen er een blauwe lamp op het dak. Oeps.

Voortaan maar weer even in eco-modus het "bejaardenbak uiterlijk" waarmaken. :+
Bij stoplichtsprintjes binnen de maximum snelheid blijven - dan kan een verliezende (vermomde) agent nog zo pissig zijn ze kunnen er dan niets tegen doen. Naar mijn weten bestaat er geen regel voor maximum acceleratie - zolang je er geen gevaarlijke situatie creert althans, maar dat moeten zij dan wel aantonen.

[ Voor 3% gewijzigd door arsimo op 19-02-2020 14:32 ]

Verwijderd

arsimo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:31:
[...]

Bij stoplichtsprintjes binnen de maximum snelheid blijven - dan kan een verliezende (vermomde) agent nog zo pissig zijn ze kunnen er dan niets tegen doen. Naar mijn weten bestaat er geen regel voor maximum acceleratie - zolang je er geen gevaarlijke situatie creert althans, maar dat moeten zij dan wel aantonen.
Zo'n hekel aan mensen die snel optrekken en dan opeens na het invoegen vmax voor je neus gaan rijden. Laat me er dan gewoon langs!

• daemonix
  • Niet online
@arsimo Precies! Zoals een kennis overkwam in een bocht: Agent: hoe hard reed u? 50 km/h. Hoe hard mag u? 50 km/h... Wat is uw punt agent? :+

[ Voor 3% gewijzigd door daemonix op 19-02-2020 14:36 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Vooral het verhaal van one-ten is exemplarisch en spreekt zeker geen boekdelen, of mag aangehouden worden als gemene deler (daarnaast is het 60kWh pack een zeldzaamheid) , On-Ten loopt sowieso over van frustratie, het is dus goed om één en ander in perspectief te zien.

Het cappen van het laadvermogen na veel SuC sessies is overigens niets nieuws bij de S en de X.
Gevallen van een SOH van minder dan 70% heb ik nog niet voorbij zien komen.

• GIIANT
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 06-11-2025

Dat ziet er niet best uit, maar gelukkig krijgen we vanaf medio maart allemaal ruim 20% extra range op onze Tesla's _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door GIIANT op 19-02-2020 14:48 ]

• kdeboois
Giesber schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:23:
[...]

Geen idee of het aan mij ligt, maar wat is Vsag?
Wikipedia link toegevoegd.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

GIIANT schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:44:
[...]

Dat ziet er niet best uit, maar gelukkig krijgen we vanaf medio maart allemaal ruim 20% extra range op onze Tesla's _/-\o_
Daar zal je sceptische dan weer niet over horen.. als je ziet hoeveel beter mijn SR+ is geworden in 6 maanden _/-\o_

In een e-Niro had ik in die periode nul extra features, range of performance gekregen, waarschijnlijk had ik moet betalen voor een kaartupdate van de navi :')
[...]

Daar hebben ze artikel 5 voor uitgevonden ;)

[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 19-02-2020 14:49 ]

• kdeboois
revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:47:
[...]

In een e-Niro had ik in die periode nul extra features, range of performance gekregen, waarschijnlijk had ik moet betalen voor een kaartupdate van de navi :')
In een e-Niro gebruik je natuurlijk dat geweldige Waze. Ik hoop dat je ooit ook een Android Auto of Apple CarPlay update krijgt.

• daemonix
  • Niet online
revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:43:
[...]

Vooral het verhaal van one-ten is exemplarisch en spreekt zeker geen boekdelen, of mag aangehouden worden als gemene deler (daarnaast is het 60kWh pack een zeldzaamheid) , On-Ten loopt sowieso over van frustratie, het is dus goed om één en ander in perspectief te zien.

Het cappen van het laadvermogen na veel SuC sessies is overigens niets nieuws bij de S en de X.
Gevallen van een SOH van minder dan 70% heb ik nog niet voorbij zien komen.
Nee, door het cappen komt de SOH niet onder de 70%, en dat cappen is niet exemplarisch. Vandaar de rechtszaak tegen Tesla in de VS. Kijk je op het Engelstalige deel dan zie je dat het verhaal van one-ten helemaal niet exemplarisch is. Je ziet ook dat cappen van het 85 kWh pack standaard is, net als beperking van de laadsnelheid. Hoezo SUC als je onder de 100 of zelfs onder de 50 kW komt? Het lijkt er zelfs op dat het cappen niets te maken heeft met al dan niet SuC, met als uitzondering Wim S., die altijd heel rustig rijdt, maar eerder gerelateerd is aan zware belasting van de batterij.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

kdeboois schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:54:
[...]

In een e-Niro gebruik je natuurlijk dat geweldige Waze. Ik hoop dat je ooit ook een Android Auto of Apple CarPlay update krijgt.
Sorry het was niet mijn bedoeling om je op je tenen te trappen. Apple CarPlay mis ik niet, geen must have, wel altijd welkom natuurlijk, features kan immers je nooit te kort teveel hebben.

• arsimo
revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:11:
[...]
Sorry het was niet mijn bedoeling om je op je tenen te trappen. Apple CarPlay mis ik niet, geen must have, wel altijd welkom natuurlijk, features kan immers je nooit tekort hebben.
(off topic): je bedoelt teveel neem ik aan? (ik snap anders de zin niet ;) )

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05:54

matroosoft

Lone Christian

daemonix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:56:
[...]

Nee, door het cappen komt de SOH niet onder de 70%, en dat cappen is niet exemplarisch. Vandaar de rechtszaak tegen Tesla in de VS. Kijk je op het Engelstalige deel dan zie je dat het verhaal van one-ten helemaal niet exemplarisch is. Je ziet ook dat cappen van het 85 kWh pack standaard is, net als beperking van de laadsnelheid. Hoezo SUC als je onder de 100 of zelfs onder de 50 kW komt? Het lijkt er zelfs op dat het cappen niets te maken heeft met al dan niet SuC, met als uitzondering Wim S., die altijd heel rustig rijdt, maar eerder gerelateerd is aan zware belasting van de batterij.
Zoek even op 'Tesla degradation graph', meer dan 10% degradatie is al exemplarisch, laat staan 30%.

Er zijn hier een paar mensen zó ontzettend nitpicking op Tesla dat het is om spuugzat te worden. Vsag-verhaal idem dito, je kan ook gewoon de nederlandse term 'spanningsval' gebruiken, dan klinkt het ineens een stuk minder spannend. Spanningsval wordt veroorzaakt door interne weerstand en interne weerstand neemt toe bij een hogere stroomafname. Dat zorgt vervolgens voor warmte en warmte kan de cellen beschadigen, laat nou net daarvoor de vloeistofkoeling zijn uitgevonden.. Maar ja, dat kennen ze in de RC-wereld niet.

Ik denk erover om iedere week een willekeurige fabrikant uit te kiezen en daarvan de meest negatieve shady nieuwsberichten te shitposten hier, wellicht komt dat de balans een beetje ten goede. :/

/rant

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

matroosoft schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:16:
[...]

Zoek even op 'Tesla degradation graph', meer dan 10% degradatie is al exemplarisch, laat staan 30%.

Er zijn hier een paar mensen zó ontzettend nitpicking op Tesla dat het is om spuugzat te worden. Vsag-verhaal idem dito, je kan ook gewoon de nederlandse term 'spanningsval' gebruiken, dan klinkt het ineens een stuk minder spannend. Spanningsval wordt veroorzaakt door interne weerstand en interne weerstand neemt toe bij een hogere stroomafname. Dat zorgt vervolgens voor warmte en warmte kan de cellen beschadigen, laat nou net daarvoor de vloeistofkoeling zijn uitgevonden.. Maar ja, dat kennen ze in de RC-wereld niet.

Ik denk erover om iedere week een willekeurige fabrikant uit te kiezen en daarvan de meest negatieve shady nieuwsberichten te shitposten hier, wellicht komt dat de balans een beetje ten goede. :/

/rant
Amen _/-\o_

Ten aanzien van de afsluiter denk ik we als EV rijders vooral niet elkaars merk moeten bekritiseren en bevechten, uiteindelijk willen wij toch zoveel mogelijk bestuurders uit een stinkende middeleeuwse ICE in een EV hebben. Of dit nu een rapid gating leaf is, een cold gating e-Niro, een slurpende e-Tron of een Tesla die de verwachting niet waar maakt.

• kdeboois
[...]

Sorry het was niet mijn bedoeling om je op je tenen te trappen. Apple CarPlay mis ik niet, geen must have, wel altijd welkom natuurlijk, features kan immers je nooit te kort teveel hebben.
Ik gebruik het non-stop, maar dat komt natuurlijk door de beperkte in-dash unit.

Op mijn tenen sta je niet zo snel hoor. Waardoor dacht je dat ?

• arsimo
Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:35:
[...]
Zo'n hekel aan mensen die snel optrekken en dan opeens na het invoegen vmax voor je neus gaan rijden. Laat me er dan gewoon langs!
Hoezo? Ik doe niet aan wedstrijdjes in het verkeer, maar trek gewoon vlot op. Kan ik er wat aan doen als de auto bij het verkeerslicht naast me wel hard wil rijden maar niet snel kan optrekken? Zijn/haar probleem. Ik wil die persoon geheel niet blokkeren.

Overigens ben ik geen pietjeprecies t.a.v. vmax, maar echt er boven zit ik in bebouwde kom of op N-wegen zelden - altijd binnen 10,12 km/uur, daardoor had ik voorheen in mijn ICE's helaas zo'n 7 boetes per jaar voor 54, 63, 85 e.d. snelheden. Heb overigens door het onthaastend effect van het rijden met mijn Model 3 AWD na de gewenning in de eerste 2, 3 maanden (na ophalen op 2 augustus jl.) waarin ik tegen een paar kleine boetes opliep daarna helemaal niets meer opgelopen. Afkloppen.

Verwijderd

[...]

Ik mis het wel eens.
Apple kaarten > Google maps...

Flitsmeister als extra navigatie ingesteld en vaak vergeleek ik die twee.
revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:24:
[...]

Amen _/-\o_

Ten aanzien van de afsluiter denk ik we als EV rijders vooral niet elkaars merk moeten bekritiseren en bevechten, uiteindelijk willen wij toch zoveel mogelijk bestuurders uit een stinkende middeleeuwse ICE in een EV hebben. Of dit nu een rapid gating leaf is, een cold gating e-Niro, een slurpende e-Tron of een Tesla die de verwachting niet waar maakt.
En wat doe jij hier dan?

• Z___Z
  • Niet online
arsimo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:26:
[...]

Hoezo? Ik doe niet aan wedstrijdjes in het verkeer, maar trek gewoon vlot op. Kan ik er wat aan doen als de auto bij het verkeerslicht naast me wel hard wil rijden maar niet snel kan optrekken? Zijn/haar probleem. Ik wil die persoon geheel niet blokkeren.

Overigens ben ik geen pietjeprecies t.a.v. vmax, maar echt er boven zit ik in bebouwde kom of op N-wegen zelden - altijd binnen 10,12 km/uur, daardoor had ik voorheen in mijn ICE's helaas zo'n 7 boetes per jaar voor 54, 63, 85 e.d. snelheden. Heb overigens door het onthaastend effect van het rijden met mijn Model 3 AWD na de gewenning in de eerste 2, 3 maanden (na ophalen op 2 augustus jl.) waarin ik tegen een paar kleine boetes opliep daarna helemaal niets meer opgelopen. Afkloppen.
Ik heb er eigenlijk alleen problemen mee als iemand het doet met een stinkende oude diesel. In de stad en op provinciale wegen is de winst minimaal of verwaarloosbaar of je nu 90 ipv 80, of 60 ipv 50 rijdt.

• MarvinOA
DatraxZ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:04:
Zonet vernomen dat vanaf oktober onze firmawagens (Astra Model 2017) zullen vervangen worden door Peugeot's e-208 GT-Line.
Ik heb er reeds 1 test gereden, en was aangenaam verrast.
Inmiddels zijn op de zaak reeds 4 laadpalen geplaatst (1 per auto) (AC 22 kW).
Het opladen zal dus voornamelijk aldaar gebeuren. Het occasioneel thuis opladen zal voorlopig met de granny charger zijn.
Ik kijk er erg naar uit om elektrisch te gaan rijden :-)
Heb vorig jaar in een prototype mogen rijden die bij mijn dealer stond. Echt een super gave auto! Daar ga je heel blij van worden. Peugeot heeft ook een paar leuke gimmicks (soort van 3d projectie bij je snelheidsmeter). De auto stuurt fijn en accelereert fantastisch. Het is wel echt een 208, dus niet heel groot. Maar absoluut wel mooi afgewerkt. De auto waarin ik reed had nog wat kinderziektes (mocht hem tijdens de proefrit niet uitzetten, omdat hij dan gereset moest worden wat tot 2 uur kon duren) en de actieradius was bij lange na niet wat de fabrieksopgave was. Maar dat had denk ik meer te maken met dat de monteurs hem "goed" getest hebben.

Kortom: je gaat er blij van worden :)

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:33
Sowieso gewoon onzin. Ioniq heeft wel degelijk significante softwareupdates gekregen in 2019, waaronder live status van laadpalen in navi en aanpassing aan verwarming (waardoor extra range). Kaartupdates zijn ook gewoon gratis voor Hyundai en Kia en worden 2x per jaar beschikbaar gesteld.

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 10:50

matthewk

Ubernoob

[...]

Artikel 5 is hier niet voor uitgevonden. Echt gevaarlijk is het immers zelden. Echter is onnodig geluid / lawaai veroorzaken met piepende banden wel strafbaar met 380 euro, maar de droeftoeter die daar al boetes voor gaat geven bij een EV moet nog geboren worden denk ik.

Consultant - Autogek

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

matthewk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:39:
[...]

Artikel 5 is hier niet voor uitgevonden. Echt gevaarlijk is het immers zelden. Echter is onnodig geluid / lawaai veroorzaken met piepende banden wel strafbaar met 380 euro, maar de droeftoeter die daar al boetes voor gaat geven bij een EV moet nog geboren worden denk ik.
Die Mustang Mach E heeft meen ik een ronkende V8 simulatie aan boord.. misschien gaat die wel zo hard dat meneer agent het niet leuk vind >:)

• kdeboois
@matroosoft Kortstondig de batterij overbelasten ga je niet met koeling opvangen.

Spannende namen verzinnen voor eenvoudige zaken is vooral de hobby van Tesla zelf. Ik probeer me aan te passen aan het publiek 😉

• dedominee
Ik las ergens (weet alleen niet meer waar) dat de Polestar 2 autopilot alleen werkt tot maximaal 130km/uur.

Kan het alleen nergens echt terug vinden. Weten jullie of dat klopt?
Pagina: 1 ... 72 ... 381 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic