Kijk nu eens naar de site en dan de model S en XMx. Alba schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:05:
[...]
Dat was een tijdelijke actie die inmiddels is afgelopen helaas...
En dan kijken wat er op je scherm staat
Kijk nu eens naar de site en dan de model S en XMx. Alba schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:05:
[...]
Dat was een tijdelijke actie die inmiddels is afgelopen helaas...
Hmmm... Was dat dan alleen voor de Model 3 dat ze dat niet meer doen? Wat flauw zeg.bottom line schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:16:
[...]
Kijk nu eens naar de site en dan de model S en X
En dan kijken wat er op je scherm staat
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
SC was overdraagbaar, daar heeft Tesla op een gegeven moment een einde aan gemaakt. Ik weet niet of het nu wel weer zo is.Mx. Alba schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:49:
[...]
Volgens mij is Free SC inderdaad overdraagbaar naar volgende eigenaars.
[ Voor 44% gewijzigd door daemonix op 18-02-2020 12:27 ]
Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3
Moet ik alleen nog een extra berg leasebudget vinden ergens hahabottom line schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:21:
De 3 heeft het nooit gehad
Je kan nog altijd je 3 wisselen voor een S he. Dan heb je nog meer plaats + gratis supercharging.
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Niet per se elke dag moeten laden is bv een reden om wel 300km range te willen...3_s schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:15:
[...]
Je doet nooit meer dan 300km/dag en het trage laden maakt niet uit, maar een range van 300km is wel een dealbreaker?
Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
Exact expert nodig?
Mach E is ook kunstleerMx. Alba schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:49:
[...]
Ah, nice! Die (en de i3) vielen alleen af vanwege het kleine bereik. De elektrische auto's die ik overwoog waren de M3 LR, de Kona 64kWh en de e-Niro 64kWh en daarvan is alleen de M3 lederloos. Als backup zat ik te kijken bij Toyota (C-HR of Corolla Touring Sports 2.0 hybrid), allemaal leer... En ook zo bij de XC40 P8, Mach-E en Polestar 2 die ik bekeken heb maar die niet echt in de running waren.
XPENG G9 Performance 2024
Goed, het is duidelijk, mijn informatie was onvolledig.
Bovendien schreef @IvoB2 minder dan 300 km.Crazy D schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:41:
[...]
Niet per se elke dag moeten laden is bv een reden om wel 300km range te willen...
Als je dagelijks meer dan 300 km rijdt, moet je ook elke 2-3 dagen tanken. Dat lijkt me meer tijd kosten dan dagelijks laden.Crazy D schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:41:
[...]
Niet per se elke dag moeten laden is bv een reden om wel 300km range te willen...
Het gaat (mij in ieder geval) niet om de tijd dat laden kost (want dat is tenslotte zolang het duurt om de stekker erin te stoppen) maar meer de beschikbaarheid van laadpalen. Als je dagelijks moet laden omdat je de volgende dag anders niet haalt, is die vrije paal belangrijk (tenzij je thuis kunt laden uiteraard), heb je genoeg range om een paar dagen te kunnen rijden is dat comfortabel: is er plek, prima ff laden, is er geen plek, ook geen probleem.Z___Z schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:44:
[...]
Als je dagelijks meer dan 300 km rijdt, moet je ook elke 2-3 dagen tanken. Dat lijkt me meer tijd kosten dan dagelijks laden.
Exact expert nodig?
De goedkoopste uitvoering van de Kona heeft ook geen leer.Mx. Alba schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:49:
[...]
Ah, nice! Die (en de i3) vielen alleen af vanwege het kleine bereik. De elektrische auto's die ik overwoog waren de M3 LR, de Kona 64kWh en de e-Niro 64kWh en daarvan is alleen de M3 lederloos. Als backup zat ik te kijken bij Toyota (C-HR of Corolla Touring Sports 2.0 hybrid), allemaal leer... En ook zo bij de XC40 P8, Mach-E en Polestar 2 die ik bekeken heb maar die niet echt in de running waren.
[...]
Wie zegt dat je dat dan volledig moet doortrekken?IvoB2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:21:
[...]
En als je "dieronvriendelijk" al argument tegen leer gebruikt moet je dat ook volledig doortrekken (in je kleding, schoeisel en vleesconsumptie,... dus een bijna utopische levenswijze) anders houdt dat argument ook geen steek. En als autogebruiker uiteraard ook steeds alert zijn voor onze egeltjes e.a. belaagde diertjes en daartoe steeds de snelheid aanpassen.
De duurste ook niet.Yoade75 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:52:
[...]
De goedkoopste uitvoering van de Kona heeft ook geen leer.
Interessant. Welke LM?kramon schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:43:
Vorige week heeft mijn LM een P2 gereserveerd, maar die blijkt niet goed doorgekomen te zijn. Polestar geeft nu aan dat we volgende week opnieuw kunnen reserveren en dat er voldoende productie capaciteit is om dan nog dit jaar te leveren. Dit was telefonisch overigens. Dus heb niets op papier...
Fingers crossed...
Het is natuurlijk onzin dat alleen het 'absolute' goed zou zijn. Dat is hetzelfde als zeggen dat vriendelijk zijn in het leven niet goed is, als je een enkele keer onvriendelijk bent. Alles wat de wereld beter of minder slecht maakt is natuurlijk meegenomen.IvoB2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:21:
[...]
Omdat het veel gemakkelijker te onderhouden is dan stof? Even met een zeem over en het is weer als nieuw.
Dat glijden en plakken is ook nog iets van de vorige eeuw. Een beetje auto met leer biedt dan ook geperforeerd leer aan met stoelverwarming in de winter en koeling in de zomer (kan al in onze eenvoudige "Koreanen".![]()
En als je "dieronvriendelijk" al argument tegen leer gebruikt moet je dat ook volledig doortrekken (in je kleding, schoeisel en vleesconsumptie,... dus een bijna utopische levenswijze) anders houdt dat argument ook geen steek. En als autogebruiker uiteraard ook steeds alert zijn voor onze egeltjes e.a. belaagde diertjes en daartoe steeds de snelheid aanpassen.
Inderdaad, zoals ik al eerder aangaf is het lederlook dus kunstleer. Dat is de reden dat ik het kunstleer uit mijn Ioniq heb laten halen en heb laten vervangen door de volleder optie. Ik vind het kunstleer te plastic aanvoelen.
Puur theoretisch wel, in mijn hoofd (comfortgevoel) niet.3_s schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:15:
[...]
Je doet nooit meer dan 300km/dag en het trage laden maakt niet uit, maar een range van 300km is wel een dealbreaker?
Is dat niet een beetje tegenstrijdig?
Carazy D heeft - wat mij betreft - wel een punt. Met een grote batterij is het altijd leuk als je wekelijks bij de Lidl zoveel mogelijk erbij kan pompen.daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:44:
Bovendien schreef @IvoB2 minder dan 300 km.
Tenslotte is 300 km WLTP geen 300 km range.
[ Voor 44% gewijzigd door IvoB2 op 18-02-2020 13:12 ]
Mea culpa.Yoade75 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:52:
Wie zegt dat je dat dan volledig moet doortrekken?
En wie zegt dat hij dat niet doet? En waarom vind je dat bijna utopisch?
Iemand die voor zijn principes en idealen kiest zou juist aangemoedigd moeten worden.
SuCs en andere fastchargers zijn juist bedoeld om niet in de buurt te zijn en namelijk voor die keren dat men wel verder van huis moet of langer dan 300km moet rijden.IvoB2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:45:
[...]
Wat heb ik bv. aan een SuC-netwerk als er geen enkel in de buurt is (en ik praktisch nooit meer dan 300 km per dag doe).
[ Voor 0% gewijzigd door MarvinOA op 18-02-2020 14:27 . Reden: typefout ]
[ Voor 51% gewijzigd door Outerspace op 18-02-2020 23:25 . Reden: Namen van medewerkers graag buiten het topic houden ]
[ Voor 43% gewijzigd door GeeMoney op 18-02-2020 14:54 ]
Volgens Audi zelf begin 2021 levering:GeeMoney schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:53:
@dedominee voor de Q4 zijn volgens mij geen levertijden bekend nog, alleen een aankondiging/release?
Dat zal dan een reden zijn dat mensen daar niet op gaan wachten en nu voor zekerheid gaan kiezen met een bestaand model met levertijden/garantie daarop?
En dus 12% over de eerste 40k terwijl je dus nu nog een Model3/Mach-E/Polestar 2 of whatever kan krijgen met 8% over de eerste 45k.Ystime schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:55:
[...]
Volgens Audi zelf begin 2021 levering:
https://www.audi.nl/nl/we...on/q4-e-tron-concept.html
Op het Instagram account van Polestar geven ze aan voor start leveringen:dedominee schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:28:
Ik lees hier niemand over de Audi Q4 e-tron overigens. Die wordt 18 maart officieel aangekondigd, maar moet rond de 60K gaan kosten en ziet er best interessant uit.
Goed voorbeeld van @MarvinOA doet volgen: zojuist ook even Polestar NL gebeld ( 0800-022-5849 ) en daar naam gesproken. Die garandeerde mij dat een bestelling die nu geplaatst wordt nog in 2020 geleverd zal worden. Exacte datum onbekend want de productie moet nog beginnen, maar 2020 ging zeker lukken aldus naam van Polestar NL.
[ Voor 1% gewijzigd door Outerspace op 18-02-2020 23:26 . Reden: Naam van medewerker weggehaald ]
kdeboois schreef op maandag 17 februari 2020 @ 23:54:
Het gaat lekker hier met de sfeer.
Zullen we verder over EVs en niet over de lichtjaren voorsprong van een op religieuze wijze aanbeden marketing machine ?
Dit is ook nog wel een interessant verhaal en wellicht de reden waarom Audi en Porsche zo’n gigantische massa hebben vs de concurrentie (die wellicht over een paar jaar na 100x 0-100 getest te hebben niet zo veel meer voorloopt)
[Video: Tesla Model 3 voltage sag. The most overlooked subject.]
PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton
Die is rukkdeboois schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:38:
Hyundai Kona kunnen met een gerust hard de tractie van hun voorbanden testen.
Exact expert nodig?
Wel interessant dus voor mensen die in 2021 pas een nieuwe mogen uitzoeken. Hij zal een stuk exclusiever worden dan de Model 3, aangezien in 2021 EVs van 60k alleen nog maar interessant zijn voor mensen die de auto kunnen rijden zonder eigen bijdrage, ipv door eigen bijdrage een VW Polo hebben kunnen upgraden naar een Model 3.GeeMoney schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 14:57:
[...]
En dus 12% over de eerste 40k terwijl je dus nu nog een Model3/Mach-E/Polestar 2 of whatever kan krijgen met 8% over de eerste 45k.
Dat weet ik ook wel.arsimo schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 13:32:
SuCs en andere fastchargers zijn juist bedoeld om niet in de buurt te zijn en namelijk voor die keren dat men wel verder van huis moet of langer dan 300km moet rijden.
Dat klopt, maar mensen die volgend jaar pas gaan leasen/uitzoeken die zie je nu nog niet (veel) in dit topicZ___Z schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:56:
[...]
Wel interessant dus voor mensen die in 2021 pas een nieuwe mogen uitzoeken. Hij zal een stuk exclusiever worden dan de Model 3, aangezien in 2021 EVs van 60k alleen nog maar interessant zijn voor mensen die de auto kunnen rijden zonder eigen bijdrage, ipv door eigen bijdrage een VW Polo hebben kunnen upgraden naar een Model 3.
Minimale bijtelling wordt 40k*12% + 20k*22% / 60k = 15,3%. Als je een vergelijkbare Audi pakt zoals de Q3 met een vanafprijs van 47k, is de Q4 nog net iets goedkoper. Formaat van de Q4 ligt dichter bij de Q5, maar die begint pas bij 70k.
@kdebooiskdeboois schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:38:
[...]
[YouTube: Kia e-Niro - Battery temperature while driving with temps below 10 deg C]
Even in eigen materiaal gegraven en gemeten dat de Kia e-Niro bij een batterij temperatuur van en Pmax een 'voltage sag' van minder dan 8% laat zien.
Kia e-Niro, Hyundai Kona en Kia eSoul Mk. II kunnen met een gerust hard de tractie van hun voorbanden testen.
[ Voor 23% gewijzigd door tweakduke op 19-02-2020 15:35 ]
Ga gelijk als niet electrotechnisch onderlegd persoon mezelf eerst even verdiepen in de root mean square voltage....daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:04:
Google is zo moeilijk te gebruiken he? Wikipedia: Voltage sag
[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 19-02-2020 15:36 ]
Goed verhaal, lekker duidelijk uitgelegd. Daar heeft weer een vakidioot zich uitgeleefd op Wiki.daemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 19:04:
Google is zo moeilijk te gebruiken he? Wikipedia: Voltage sag
Gelukkig ook nog in 4 andere talen uitgelegd: Duits, Pools, Arabisch en Chinees.D.deJong schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:14:
[...]
Goed verhaal, lekker duidelijk uitgelegd. Daar heeft weer een vakidioot zich uitgeleefd op Wiki.
Dat scheelde inderdaad een hoop.joepie de p schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:19:
[...]
Gelukkig ook nog in 4 andere talen uitgelegd: Duits, Pools, Arabisch en Chinees.
https://www.polestar.com/news/interior-innovationsBlacKstaR- schreef op maandag 17 februari 2020 @ 20:29:
[...]
De standaard uitrusting is echt stof, maar niet je standaard goedkope stof. Ik heb er tijdens de Roadshow in Amsterdam ingezeten. Het voelt hoogwaardig aan, echter vond ik de nep leer in de Model 3 wel "luxer'' aanvoelen.
Tja sommige mensen liggen ook prima op van die youth hostel matrassen met rubberen omhulsel, maar ik vind het niks.Sonicfreak schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:10:
[...]
Glijden en plakken? Ik glijd niet en zit behoorlijk stevig in de lederen stoel. Nu heb ik het 2017 model van de Ioniq en die heeft helaas geen stoelventilatie (wel stoelverwarming). Vanaf het 2018 model heeft de Premium uitvoering naast stoelverwarming ook stoelventilatie en dan plak je 's zomers niet meer in je stoel. De Kona en e-Niro hebben vanaf de Premium en Executive uitvoering naast stoelverwarming ook stoelventilatie.
De Model 3 heeft alleen stoelverwarming en geen stoelventilatie. Overigens heeft de Model 3 ook geen stuurverwarming wat bijvoorbeeld de Ioniq, Kona en e-Niro wel hebben, maar dat even geheel terzijde.
Tja ik vind persoonlijk geperforeerd leer nog steeds niet geweldig. Ieder z’n ding natuurlijk, ik vind het wel jammer dat premium opties in een auto vaak automagisch een lederen interieur betekent.IvoB2 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:21:
[...]
Omdat het veel gemakkelijker te onderhouden is dan stof? Even met een zeem over en het is weer als nieuw.
Dat glijden en plakken is ook nog iets van de vorige eeuw. Een beetje auto met leer biedt dan ook geperforeerd leer aan met stoelverwarming in de winter en koeling in de zomer (kan al in onze eenvoudige "Koreanen".![]()
[ Voor 34% gewijzigd door Pierz op 18-02-2020 22:49 . Reden: Quote toegevoegd ]
Wellicht de eerste YouTube video even kijken. Hij legt het vrij goed uit.joepie de p schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 18:58:
[...]
@kdeboois
Ik probeer je te volgen...... Kan je mij (als Noob) uileggen wat die voltage sag is? De hoogte van de Voltage sag zegt iets over batterij degradatie? En de e-Niro doet het er kennelijk goed met 8%?
Reageer dan niet of maak een TR, maar ga niet openlijk modder gooienjoepie de p schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 20:05:
[...]
knip Ga gelijk als niet electrotechnisch onderlegd persoon mezelf eerst even verdiepen in de root mean square voltage....
Het is toch niet zo gek om te vragen om een lekenuitleg? Bovendien stelde ik 3 vragen.
[ Voor 39% gewijzigd door tweakduke op 19-02-2020 15:37 ]
Klaar nudaemonix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:01:
[...]
De onbeschrijfelijke luiheid van sommigen om zelf even te proberen iets op te zoeken is en blijft verbazingwekkend, zeker als ze dan nog zo arrogant reageren ook. Als je vragen hebt NADAT je iets hebt opgezocht, alle respect, maar dit verdient geen respect. Je kunt op zijn minst eerst even een poging wagen in plaats van anderen jouw tikwerk te laten doen.
[ Voor 12% gewijzigd door tweakduke op 19-02-2020 15:39 ]
Merci k.kdeboois schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:37:
[...]
Wellicht de eerste YouTube video even kijken. Hij legt het vrij goed uit.
TL:DR - Batterij vol belasten resulteert in spannings dip. Dip groter dan 10% stelt men dat de batterij te zwaar belast wordt.
Ik teken - gezien perfectie niet van deze wereld is - voor ergens tussen de 90-95%.Pierz schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 22:19:
Dat is net zo’n opmerking als dat je net zo goed ICE kan blijven rijden omdat er geen 100% groene stroom in een EV gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 19-02-2020 00:09 ]
Zonder er al te diep op in the duiken, ja, is redelijk arbitrair, en ja, er is altijd een afstemming nodig tussen het maximaal opgenomen vermogen, en de benodigde kwaliteit/overhead van het battery-pack.joepie de p schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:45:
[...]
Merci k.
Hoewel ik niet alle begrippen kan duiden denk dat ik de Tesla meneer en jou kan volgen.
De 10% regel is eigenlijk enigzins arbitrair?
Bij de 2e floorpoging heb ik een still kunnen maken bij 150 kW vermogen, dat is het max vermogen van de e-Niro. V= ca 360 op dat moment. Dat is de voltage sag van die Tesla op dat moment dus ook ongeveer 8%. Net als jij mat bij de e-Niro.
Kortom, met de 10% regel kan je stellen dat je deze Tesla dus ook regelmatig veilig tot 150 kW kan belasten.
En als Kia een dubbele motor of een motor met meer vermogen had geplaatst in de e-Niro dan had de uitkomst op sag vergelijkbaar geweest ( dus hoger dan 10%).
De maker van de video haalt het als een vuistregel uit zijn ervaring uit de RC wereld naar voren.joepie de p schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 23:45:
[...]
Merci k.
Hoewel ik niet alle begrippen kan duiden denk dat ik de Tesla meneer en jou kan volgen.
De 10% regel is eigenlijk enigzins arbitrair?
Bij de 2e floorpoging heb ik een still kunnen maken bij 150 kW vermogen, dat is het max vermogen van de e-Niro. V= ca 360 op dat moment. Dat is de voltage sag van die Tesla op dat moment dus ook ongeveer 8%. Net als jij mat bij de e-Niro.
Kortom, met de 10% regel kan je stellen dat je deze Tesla dus ook regelmatig veilig tot 150 kW kan belasten.
En als Kia een dubbele motor of een motor met meer vermogen had geplaatst in de e-Niro dan had de uitkomst op sag vergelijkbaar geweest ( dus hoger dan 10%).
Ik vind het bijzonder om te zien wat een blog van een "hobby-bob" hier teweeg brengt, Tesla heeft het meest geavanceerde BMS, jarenlang ervaring, en er is gebleken dat Tesla packs minimale degradatie hebben door de jaren heen.kdeboois schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 06:28:
[...]
De maker van de video haalt het als een vuistregel uit zijn ervaring uit de RC wereld naar voren.
Daar kan je met battery packs, motoren en motor controllers naar hartelust experimenteren en heeft hij blijkbaar hier en daar wel een aantal battery packs opgerookt in het verleden.
Tesla staat 340 kW toe. Dat is nogal een piekje en volgens mij heb ik in TB video’s nog wel waarden richting de 450 kW zien gaan ook. Bij de Model S moet je pack dan op bepaalde temperatuur zijn aangekomen en teken je met Ludicrous Plus mode voor hoge slijtage omdat niemand op ‘Bring me to mammie’ durft te drukken. Bij de M3P zit er zelfs een ‘Track mode’ in die je een soort gelijke waiver laat tekenen, maar op de AWD moet het eigenlijk all day every day kunnen in mijn beleving zonder nadelige effecten.
Zo rij ik e-Niro wel met een gerust hart, met een Model 3 AWD zou ik daar minder gerust op zijn...

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 19-02-2020 09:13 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Bjorn kwam ook niet verder dan 70 kW bij de SuC op een gegeven moment en zat daar uiteindelijk nog het orginele pack onder bij verkoop ?!revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:06:
[...]
Ik vind het bijzonder om te zien wat een blog van een "hobby-bob" hier teweeg brengt, Tesla heeft het meest geavanceerde BMS, jarenlang ervaring, en er is gebleken dat Tesla packs minimale degradatie hebben door de jaren heen.
Resumé
Laadsnelheden zijn best of class
Performance is best of class
Geen last van coldgate of rapidgate
Minimale degradatie op oudere accupacks
Beste mix tussen levensduur en performance
De Model X van Bjorn Nyland die mishandeld werd door veelvuldig superchargering en veel kilometers heeft gemaakt met zware trailers had slechts een iets hogere degradatie.
Leuke graphic over de peak output, je ziet hierin duidelijk dat Tesla erg nauwkeurig een optimale regen/output probeert te bereiken bij verschillende SoC / Cell temperatuur.
[Afbeelding]
Peak output van 448kW ofwel 610pk
Bjorn zijn pack was inderdaad gelimiteerd door de exceptioneel hoge ratio DC/AC laden veroorzaakt met de vele timber ritjes (veelal met trailer)kdeboois schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:15:
[...]
Bjorn kwam ook niet verder dan 70 kW bij de SuC op een gegeven moment en zat daar uiteindelijk nog het orginele pack onder bij verkoop ?!
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition
Het BMS van Audi komt inderdaad erg goed uit de verf. Er is echter nog te weinig data om ook maar iets te zeggen over degradatie én het gedrag van het BMS door de tijd,bij hogere kilometrages en intensief gebruik.GeeMoney schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:24:
@revolution-nl laadsnelheden zijn hoog maar niet lang en constant. De E-tron houd dit beter vol bijvoorbeeld. Ook is de Taycan met 800V sneller dacht ik.
Ook coldgate komt voor Tesla en uit een recent ander onderzoek was gebleken dat ook Tesla niet de minste degradatie had. Dat was dacht ik een Japanner, toen de A3 e-tron(maar hybrid) en daarna een Model S.
Dat ligt er waarschijnlijk aan wat je definieert als beter. Een lease rijder zal het waarschijnlijk allemaal snel worst zijn want die ruilt de auto toch in binnen een termijn waarin de auto niet uit elkaar zal vallen. Ik ben zelf in het bijzonder geïnteresseerd naar het verschijnsel sag (en gevolgen daarvan) bij de e-Niro omdat die in mijn bezit is en ik er lang mee hoop te kunnen doen. Ik vind persoonlijk 150 kW ruim voldoende vermogen en ik neem de iets lagere en ook variabele laadsnelheid voor lief als dit de gebruiksduur ten goede komt.revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:22:
[...]
Als je de illusie hebt dat het BMS van Kia beter in elkaar zit dan dat van Tesla, think again. #coldgate
[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:38 ]
Dat los ik zelf op !revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:22:
[...]
Bjorn zijn pack was inderdaad gelimiteerd door de exceptioneel hoge ratio DC/AC laden veroorzaakt met de vele timber ritjes (veelal met trailer)
Als je de illusie hebt dat het BMS van Kia beter in elkaar zit dan dat van Tesla, think again. #coldgate
Some like it hot. After some high speed driving against the winds of storm Ciara and charging at @Fastned the battery of the Kia e-Niro heated up till 36 deg C with an outside temperature of 7 deg C pic.twitter.com/umfMBjJAca
— dutchkiaenirodriver (@dutchkiaenirod1) 11 februari 2020
De leaf is gewoon een grote auto... Wij vonden hem als gezinsauto geschikter dan bijvoorbeeld een Kona of Niro qua bagageruimte..matroosoft schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 09:54:
Gisteren stond ik met m'n 24kWh Leaf naast de Kona op te laden, ik denk, wat staat die ver naar voren geparkeerd.. Kijk ik aan de voorkant, verrek, blijkt die Kona gewoon 10-15 cm korter te zijn dan de Leaf.![]()
Altijd gedacht dat de Kona groot was en de Leaf relatief klein. Zowel de Leaf als de Kona zijn wat dat betreft echt een optische illusie.
[ Voor 97% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]
Wanneer je een puur praktisch en voordelig vervoermiddel zoekt om van A naar B te komen heb je gelijk.greatgonzo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:32:
[YouTube: ANWB Test Honda e 2020 (VERSTAND OP NUL EN GAAN!)]
Gewoon een rijdende huiskamer... maar wat een klein gebakje zeg.. Wel kudo's voor het binnen aquarium![]()
Je moet wel liefhebber zijn om 35K voor die Honda uit te geven.. Dan heb je aan de Citigo echt meer
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
[ Voor 11% gewijzigd door daemonix op 19-02-2020 12:51 ]
Dat onderwerp is vorig jaar ruim en breed in de media geweest. Vertel eerst iets nieuws.daemonix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:49:
Het idee dat het BMS en de degradatie van Tesla erg goed is, kan tegenvallen. Lees het draadje https://teslamotorsclub.c...e-85kwh-na-update.161236/ maar eens. Vooral de reactie van Tesla geeft aan dat ze zich erg goed bewust zijn van de negatieve gevolgen van snelladen maar dat niet toegeven. Vooral het verhaal van ene one-ten spreekt boekdelen, hij heeft een S60 waarbij regen is uitgezet door Tesla, dus 30-50% minder range, alsmede snellaad snelheden van 30-50 kW. Geen bereik meer dus, en ook geen laadsnelheden meer. N=1, dat klopt, maar lees de generieke reacties.
Het lijkt er op dat de beperkingen worden ingesteld om claims van SOH<70 % te voorkomen, hoop dat die trend van accubeperking zich richting Model 3 niet voort zet.
Dat onderwerp heeft zich inmiddels uitgebreid, en nieuw is de reactie van Tesla: 'alles is binnen de specs, het ligt aan u'. Als je je niet realiseert dat max vermogen trekken uit de accu dezelfde invloed heeft als max vermogen de accu instoppen, dan weet je nog niet helemaal hoe het werkt.bottom line schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:05:
[...]
Dat onderwerp is vorig jaar ruim en breed in de media geweest. Vertel eerst iets nieuws.
Nu ging het niet over snelladen, maar over acceleratie en maximum snelheid aanhouden.
Reactie is nieuw?daemonix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:11:
[...]
Dat onderwerp heeft zich inmiddels uitgebreid, en nieuw is de reactie van Tesla: 'alles is binnen de specs, het ligt aan u'.
nieuws: Model S-bezitter klaagt Tesla aan wegens plotselinge vermindering acc...Tesla heeft gereageerd op de dagvaarding. Het bedrijf zegt dat een heel klein percentage van de oudere Model S- en X-voertuigen wellicht een kleine achteruitgang in het bereik heeft ervaren als de accu tot het maximale niveau wordt geladen
Dus de Porsche Taycan en de Audi E-Tron rijders zijn gekloot met het hoge vermogen waarmee ze kunnen laden?Als je je niet realiseert dat max vermogen trekken uit de accu dezelfde invloed heeft als max vermogen de accu instoppen, dan weet je nog niet helemaal hoe het werkt.
[ Voor 23% gewijzigd door bottom line op 19-02-2020 13:25 ]
Slechte verliezerBounceCloud schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:47:
...
Echter, na het invoegen ging het raampje open en verscheen er een blauwe lamp op het dak. Oeps.
...
[ Voor 59% gewijzigd door India Sierra op 19-02-2020 13:51 ]
Intel Core i7 2600K @ 5021Mhz | #1 24/7 stable overclock op Tweakers since 2012
Daar zit natuurlijk die hele zware batterij in die voor die lage efficiency zorgt. Wellicht toont die geen extreme Vsag. Wellicht zitten hier Taycan en E-Tron rijders die dat eens kunnen testen.bottom line schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:16:
[...]
Dus de Porsche Taycan en de Audi E-Tron rijders zijn gekloot met het hoge vermogen waarmee ze kunnen laden?
[ Voor 6% gewijzigd door kdeboois op 19-02-2020 14:44 . Reden: Update voor @giesber ]
[ Voor 102% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]
Verwijderd
Het zou best eens erger kunnen zijn...daemonix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:11:
[...]
Dat onderwerp heeft zich inmiddels uitgebreid, en nieuw is de reactie van Tesla: 'alles is binnen de specs, het ligt aan u'. Als je je niet realiseert dat max vermogen trekken uit de accu dezelfde invloed heeft als max vermogen de accu instoppen, dan weet je nog niet helemaal hoe het werkt.Het is absoluut gerelateerd. Track mode en altijd met max acceleratie wegrijden heeft absoluut dezelfde invloed als superchargen.
Dat zou wel echt vies zijn!daemonix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:49:
Het idee dat het BMS en de degradatie van Tesla erg goed is, kan tegenvallen. Lees het draadje https://teslamotorsclub.c...e-85kwh-na-update.161236/ maar eens. Vooral de reactie van Tesla geeft aan dat ze zich erg goed bewust zijn van de negatieve gevolgen van snelladen maar dat niet toegeven. Vooral het verhaal van ene one-ten spreekt boekdelen, hij heeft een S60 waarbij regen is uitgezet door Tesla, dus 30-50% minder range, alsmede snellaad snelheden van 30-50 kW. Geen bereik meer dus, en ook geen laadsnelheden meer. N=1, dat klopt, maar lees de generieke reacties.
Het lijkt er op dat de beperkingen worden ingesteld om claims van SOH<70 % te voorkomen, hoop dat die trend van accubeperking zich richting Model 3 niet voort zet.
Is 800V een voordeel of nadeel hierin? Of maakt dat niet uit?kdeboois schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:01:
[...]
Daar zit natuurlijk die hele zware batterij in die voor die lage efficiency zorgt. Wellicht toont die geen extreme Vsag. Wellicht zitten hier Taycan en E-Tron rijders die dat eens kunnen testen.
Geen idee of het aan mij ligt, maar wat is Vsag?kdeboois schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:01:
[...]
Daar zit natuurlijk die hele zware batterij in die voor die lage efficiency zorgt. Wellicht toont die geen extreme Vsag. Wellicht zitten hier Taycan en E-Tron rijders die dat eens kunnen testen.
Mha, het vermogen van de non-tesla's moet je ook weer niet overdrijven. Ik rij zelf een Kia e-Niro (~200pk), maar in een sprint leg ik het af tegen BMW's die een x23i/d of hoger zijn, dan hebben ze ook >200pk en die auto's wegen minder. Op de eerste 50 meter kun je ze nog wel pakken (vooral als het geen DSG's zijn), maar daarna...BounceCloud schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:47:
Ik rijd in een Nissan Leaf. De algemene consensus in de familie/vrienden kring is: "bejaardenbak uiterlijk".
Die consensus wordt bij het stoplicht ook nog wel eens gedeeld door een Audi/BMW/Mercedes bestuurder. Zo wil ik in een baldadige bui de eco-modus nog wel eens uitschakelen om deze bestuurders verbaasd af te laten druipen na een sprintje bij het stoplicht.
[...]
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:39 ]
Bij stoplichtsprintjes binnen de maximum snelheid blijven - dan kan een verliezende (vermomde) agent nog zo pissig zijn ze kunnen er dan niets tegen doen. Naar mijn weten bestaat er geen regel voor maximum acceleratie - zolang je er geen gevaarlijke situatie creert althans, maar dat moeten zij dan wel aantonen.BounceCloud schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 13:47:
Ik rijd in een Nissan Leaf. De algemene consensus in de familie/vrienden kring is: "bejaardenbak uiterlijk".
Die consensus wordt bij het stoplicht ook nog wel eens gedeeld door een Audi/BMW/Mercedes bestuurder. Zo wil ik in een baldadige bui de eco-modus nog wel eens uitschakelen om deze bestuurders verbaasd af te laten druipen na een sprintje bij het stoplicht.
Zo ook laatst met een VW Passat. Ik vond dat deze op een stuk eenbaansweg hinderlijk zat te kleven. Dus bij het stoplicht even van de eco-modus af in afwachting van een sprintje bij groen licht. Na het sprintje kon de VW tot zijn grote teleurstelling achter mij invoegen. Echter, na het invoegen ging het raampje open en verscheen er een blauwe lamp op het dak. Oeps.
Voortaan maar weer even in eco-modus het "bejaardenbak uiterlijk" waarmaken.
[ Voor 3% gewijzigd door arsimo op 19-02-2020 14:32 ]
Verwijderd
Zo'n hekel aan mensen die snel optrekken en dan opeens na het invoegen vmax voor je neus gaan rijden. Laat me er dan gewoon langs!arsimo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:31:
[...]
Bij stoplichtsprintjes binnen de maximum snelheid blijven - dan kan een verliezende (vermomde) agent nog zo pissig zijn ze kunnen er dan niets tegen doen. Naar mijn weten bestaat er geen regel voor maximum acceleratie - zolang je er geen gevaarlijke situatie creert althans, maar dat moeten zij dan wel aantonen.
Vooral het verhaal van one-ten is exemplarisch en spreekt zeker geen boekdelen, of mag aangehouden worden als gemene deler (daarnaast is het 60kWh pack een zeldzaamheid) , On-Ten loopt sowieso over van frustratie, het is dus goed om één en ander in perspectief te zien.daemonix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:49:
Dat ziet er niet best uit, maar gelukkig krijgen we vanaf medio maart allemaal ruim 20% extra range op onze Tesla'sdaemonix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 12:49:
[ Voor 7% gewijzigd door GIIANT op 19-02-2020 14:48 ]
Wikipedia link toegevoegd.Giesber schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:23:
[...]
Geen idee of het aan mij ligt, maar wat is Vsag?
Daar zal je sceptische dan weer niet over horen.. als je ziet hoeveel beter mijn SR+ is geworden in 6 maandenGIIANT schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:44:
[...]
Dat ziet er niet best uit, maar gelukkig krijgen we vanaf medio maart allemaal ruim 20% extra range op onze Tesla's
Daar hebben ze artikel 5 voor uitgevondenarsimo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:31:
[...]
Bij stoplichtsprintjes binnen de maximum snelheid blijven - dan kan een verliezende (vermomde) agent nog zo pissig zijn ze kunnen er dan niets tegen doen. Naar mijn weten bestaat er geen regel voor maximum acceleratie - zolang je er geen gevaarlijke situatie creert althans, maar dat moeten zij dan wel aantonen.
[ Voor 32% gewijzigd door revolution-nl op 19-02-2020 14:49 ]
In een e-Niro gebruik je natuurlijk dat geweldige Waze. Ik hoop dat je ooit ook een Android Auto of Apple CarPlay update krijgt.revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:47:
[...]
In een e-Niro had ik in die periode nul extra features, range of performance gekregen, waarschijnlijk had ik moet betalen voor een kaartupdate van de navi
Nee, door het cappen komt de SOH niet onder de 70%, en dat cappen is niet exemplarisch. Vandaar de rechtszaak tegen Tesla in de VS. Kijk je op het Engelstalige deel dan zie je dat het verhaal van one-ten helemaal niet exemplarisch is. Je ziet ook dat cappen van het 85 kWh pack standaard is, net als beperking van de laadsnelheid. Hoezo SUC als je onder de 100 of zelfs onder de 50 kW komt? Het lijkt er zelfs op dat het cappen niets te maken heeft met al dan niet SuC, met als uitzondering Wim S., die altijd heel rustig rijdt, maar eerder gerelateerd is aan zware belasting van de batterij.revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:43:
[...]
Vooral het verhaal van one-ten is exemplarisch en spreekt zeker geen boekdelen, of mag aangehouden worden als gemene deler (daarnaast is het 60kWh pack een zeldzaamheid) , On-Ten loopt sowieso over van frustratie, het is dus goed om één en ander in perspectief te zien.
Het cappen van het laadvermogen na veel SuC sessies is overigens niets nieuws bij de S en de X.
Gevallen van een SOH van minder dan 70% heb ik nog niet voorbij zien komen.
Sorry het was niet mijn bedoeling om je op je tenen te trappen. Apple CarPlay mis ik niet, geen must have, wel altijd welkom natuurlijk, features kan immers je nooit te kort teveel hebben.kdeboois schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:54:
[...]
In een e-Niro gebruik je natuurlijk dat geweldige Waze. Ik hoop dat je ooit ook een Android Auto of Apple CarPlay update krijgt.
(off topic): je bedoelt teveel neem ik aan? (ik snap anders de zin nietrevolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:11:
[...]
Sorry het was niet mijn bedoeling om je op je tenen te trappen. Apple CarPlay mis ik niet, geen must have, wel altijd welkom natuurlijk, features kan immers je nooit tekort hebben.
Zoek even op 'Tesla degradation graph', meer dan 10% degradatie is al exemplarisch, laat staan 30%.daemonix schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:56:
[...]
Nee, door het cappen komt de SOH niet onder de 70%, en dat cappen is niet exemplarisch. Vandaar de rechtszaak tegen Tesla in de VS. Kijk je op het Engelstalige deel dan zie je dat het verhaal van one-ten helemaal niet exemplarisch is. Je ziet ook dat cappen van het 85 kWh pack standaard is, net als beperking van de laadsnelheid. Hoezo SUC als je onder de 100 of zelfs onder de 50 kW komt? Het lijkt er zelfs op dat het cappen niets te maken heeft met al dan niet SuC, met als uitzondering Wim S., die altijd heel rustig rijdt, maar eerder gerelateerd is aan zware belasting van de batterij.
Amenmatroosoft schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:16:
[...]
Zoek even op 'Tesla degradation graph', meer dan 10% degradatie is al exemplarisch, laat staan 30%.
Er zijn hier een paar mensen zó ontzettend nitpicking op Tesla dat het is om spuugzat te worden. Vsag-verhaal idem dito, je kan ook gewoon de nederlandse term 'spanningsval' gebruiken, dan klinkt het ineens een stuk minder spannend. Spanningsval wordt veroorzaakt door interne weerstand en interne weerstand neemt toe bij een hogere stroomafname. Dat zorgt vervolgens voor warmte en warmte kan de cellen beschadigen, laat nou net daarvoor de vloeistofkoeling zijn uitgevonden.. Maar ja, dat kennen ze in de RC-wereld niet.
Ik denk erover om iedere week een willekeurige fabrikant uit te kiezen en daarvan de meest negatieve shady nieuwsberichten te shitposten hier, wellicht komt dat de balans een beetje ten goede.
/rant
Ik gebruik het non-stop, maar dat komt natuurlijk door de beperkte in-dash unit.revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:11:
[...]
Sorry het was niet mijn bedoeling om je op je tenen te trappen. Apple CarPlay mis ik niet, geen must have, wel altijd welkom natuurlijk, features kan immers je nooit te kort teveel hebben.
Hoezo? Ik doe niet aan wedstrijdjes in het verkeer, maar trek gewoon vlot op. Kan ik er wat aan doen als de auto bij het verkeerslicht naast me wel hard wil rijden maar niet snel kan optrekken? Zijn/haar probleem. Ik wil die persoon geheel niet blokkeren.Verwijderd schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:35:
[...]
Zo'n hekel aan mensen die snel optrekken en dan opeens na het invoegen vmax voor je neus gaan rijden. Laat me er dan gewoon langs!
Verwijderd
Ik mis het wel eens.revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:11:
[...]
Sorry het was niet mijn bedoeling om je op je tenen te trappen. Apple CarPlay mis ik niet, geen must have, wel altijd welkom natuurlijk, features kan immers je nooit te kort teveel hebben.
En wat doe jij hier dan?revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:24:
[...]
Amen![]()
Ten aanzien van de afsluiter denk ik we als EV rijders vooral niet elkaars merk moeten bekritiseren en bevechten, uiteindelijk willen wij toch zoveel mogelijk bestuurders uit een stinkende middeleeuwse ICE in een EV hebben. Of dit nu een rapid gating leaf is, een cold gating e-Niro, een slurpende e-Tron of een Tesla die de verwachting niet waar maakt.
revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:47:
In een e-Niro had ik in die periode nul extra features, range of performance gekregen, waarschijnlijk had ik moet betalen voor een kaartupdate van de navi
Ik heb er eigenlijk alleen problemen mee als iemand het doet met een stinkende oude diesel. In de stad en op provinciale wegen is de winst minimaal of verwaarloosbaar of je nu 90 ipv 80, of 60 ipv 50 rijdt.arsimo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 15:26:
[...]
Hoezo? Ik doe niet aan wedstrijdjes in het verkeer, maar trek gewoon vlot op. Kan ik er wat aan doen als de auto bij het verkeerslicht naast me wel hard wil rijden maar niet snel kan optrekken? Zijn/haar probleem. Ik wil die persoon geheel niet blokkeren.
Overigens ben ik geen pietjeprecies t.a.v. vmax, maar echt er boven zit ik in bebouwde kom of op N-wegen zelden - altijd binnen 10,12 km/uur, daardoor had ik voorheen in mijn ICE's helaas zo'n 7 boetes per jaar voor 54, 63, 85 e.d. snelheden. Heb overigens door het onthaastend effect van het rijden met mijn Model 3 AWD na de gewenning in de eerste 2, 3 maanden (na ophalen op 2 augustus jl.) waarin ik tegen een paar kleine boetes opliep daarna helemaal niets meer opgelopen. Afkloppen.
Heb vorig jaar in een prototype mogen rijden die bij mijn dealer stond. Echt een super gave auto! Daar ga je heel blij van worden. Peugeot heeft ook een paar leuke gimmicks (soort van 3d projectie bij je snelheidsmeter). De auto stuurt fijn en accelereert fantastisch. Het is wel echt een 208, dus niet heel groot. Maar absoluut wel mooi afgewerkt. De auto waarin ik reed had nog wat kinderziektes (mocht hem tijdens de proefrit niet uitzetten, omdat hij dan gereset moest worden wat tot 2 uur kon duren) en de actieradius was bij lange na niet wat de fabrieksopgave was. Maar dat had denk ik meer te maken met dat de monteurs hem "goed" getest hebben.DatraxZ schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 11:04:
Zonet vernomen dat vanaf oktober onze firmawagens (Astra Model 2017) zullen vervangen worden door Peugeot's e-208 GT-Line.
Ik heb er reeds 1 test gereden, en was aangenaam verrast.
Inmiddels zijn op de zaak reeds 4 laadpalen geplaatst (1 per auto) (AC 22 kW).
Het opladen zal dus voornamelijk aldaar gebeuren. Het occasioneel thuis opladen zal voorlopig met de granny charger zijn.
Ik kijk er erg naar uit om elektrisch te gaan rijden :-)
Sowieso gewoon onzin. Ioniq heeft wel degelijk significante softwareupdates gekregen in 2019, waaronder live status van laadpalen in navi en aanpassing aan verwarming (waardoor extra range). Kaartupdates zijn ook gewoon gratis voor Hyundai en Kia en worden 2x per jaar beschikbaar gesteld.revolution-nl schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:47:
Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.
Artikel 5 is hier niet voor uitgevonden. Echt gevaarlijk is het immers zelden. Echter is onnodig geluid / lawaai veroorzaken met piepende banden wel strafbaar met 380 euro, maar de droeftoeter die daar al boetes voor gaat geven bij een EV moet nog geboren worden denk ik.arsimo schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 14:31:
[...]
Consultant - Autogek
Die Mustang Mach E heeft meen ik een ronkende V8 simulatie aan boord.. misschien gaat die wel zo hard dat meneer agent het niet leuk vindmatthewk schreef op woensdag 19 februari 2020 @ 16:39:
[...]
Artikel 5 is hier niet voor uitgevonden. Echt gevaarlijk is het immers zelden. Echter is onnodig geluid / lawaai veroorzaken met piepende banden wel strafbaar met 380 euro, maar de droeftoeter die daar al boetes voor gaat geven bij een EV moet nog geboren worden denk ik.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq