Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• PSP123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 26-02 12:44
mb1 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 08:00:
[...]

Die mening kan ik inmiddels delen😉
Ik had al wat reviews gelezen en had de stoel al vaak langs zien komen als negatief punt, mijn vrouw niet, deze gaf echter gisteren bij een proefrit binnen een half uur aan dat de stoelen en no-go waren wat haar betrof.
Ik vind het zit comfort van de stoelen reuze meevallen, heb hem een paar keer gereden als pool auto.
Het 1 fase laden vind ik een grote probleem.

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11:59
IvoB2 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 15:23:
[...]

Dat je het een van de leukst rijdende EV's vindt is uiteraard je goed recht. Smaken en persoonlijke ervaringen verschillen nu eenmaal. Daar heb ik dan ook respect voor en smaken zijn niet te weerleggen.
Dat vindt voor zover ik weet (en ik lees heel veel) elke autojournalist en is te vinden in tientallen recensies en vergelijkende tests van alle grote automedia. Dat maakt het iets meer dan "gewoon mijn mening", denk ik. Model 3 en i3(s) zijn voor autoliefhebbers (alle journalisten zijn dat uiteraard, anders zouden ze wat anders gaan doen) de leukst rijdende EVs onder de 80k euro ofzo.
Maar om daarom onmiddellijk de mening en ervaring van een ander daarover als "nonsens" af te doen? Dat laat ik toch maar voor jouw rekening dan.
De i3 is niet volledig voorbij gestreefd op elk vlak, dat is gewoon pertinent onwaar. De lichtgewicht bouw is nog altijd super hightech, waar vind je een koolstofvezel monocoque voor dat geld? McLaren biedt dat in zijn supercars.
Niemand - ik al zeker niet - gaat een BMWi3rex vergelijken met een Tesla S.
Je had het over een i3 en een Tesla, niet een i3 Rex en een Tesla Model S. De range extender is idd uit de tijd, volgens mij levert BMW die ook niet meer. Maar dat zei je dus niet.
Je gaat ook een Smartje niet vergelijken met een BMW7 om op een bepaald punt (welk niet eens het onderwerp van de discussie was) je gelijk in de verf te zetten? Nu ja, ik toch niet.
Klinkt logisch alleen klopt het niet, ik had het over een Tesla, volgens mij maakt Tesla ook een Model 3 en die wordt wel geregeld vergeleken met de i3(s) omdat ze qua prijs niet heel veel verschillen. Ik doe dat hier op draaicirkel. For the record: ik vind de Model 3 de betere EV, hands down. Maar de Model 3 eet dan ook alle andere EVs tot 80k ofzo als ontbijt.
Verder ben ik het wel met je eens dat de kleine draaicircel van de i3 in nauwe straten een voordeel is. Maar wat is het echte nut dan van die extender in een stadsautootje? Hadden ze de ruimte voor die extender en zeker de prijs beter benut voor wat extra accurange. De meeste autogebruikers willen nu eenmaal in de eerste plaats afstanden tussen A-B in een zo kort mogelijke lijn en met zo weinig mogelijk tank/laadbeurten afleggen en niet al circelend in U-bochten.
De i3 range extender heeft weinig nut nu, dat betwist ik niet hoor, maar volgens mij is BMW daar ook van afgestapt sinds de 44 kWh accu's worden geleverd in de i3.

Jouw mening over EV-bezitters is extreem eenzijdig en lijkt op: "waarde EV = actieradius". Wij willen een EV als 2e auto, voor de vakanties e.d. zou ik eerder voor een hybride opteren.

Ik vind rijplezier extreem belangrijk, en ook de sfeer in een EV. Op beide vlakken is de i3 (die we nog niet hebben overigens, sparen in progress) top. Ik denk dat de range extender an sich nog altijd veel waarde kan hebben, ik zie wel iets in een super-hybride met een elektrische actieradius van 100+ km, dan rijd ik de meeste ritten volledig elektrisch. Polestar levert iets soortgelijks. Als ik geen arme sloeber was, zou ik het wel weten ;)
Overigens is na de ontwikkeling van de i3 en de Tesla S de markt niet echt blijven stilstaan. Genoeg andere modellen op de markt die zich thuisvoelen in drukke stadscentra met meer range (zonder behoefte aan een benzine-extender) en meestal voor een lagere prijs.
i3 is volgens mij nog steeds de ultieme stads-EV. Range is in de stad nauwelijks een issue, en de 44 kWh i3 komt best een aardig eindje. De nieuwe e-Up, Mii Electric of Citigo kan de meeste dingen vast ook, minus rijplezier en het feelgood-interieur (ja dat is smaak, maar het i3 interieur is ook zo iets dat door vrijwel alle autojournalisten wordt geroemd).
Maar dat laatste is - toch wat mij betreft - eerder een theoretische discussie. In drukke stadscentra waar je genoodzaakt bent U-turns te maken verplaats ik me bij voorkeur te voet, per fiets of het openbaar vervoer. Met eender welke vierwieler blijf ik daar liever weg. :P

De tijd zal ons leren wat op termijn zal blijven bestaan: een klein autootje aan een relatief hoge prijs en met een relatief kleine range waarbij een benzine-extender de pijn van de beperkte autonomie wat moet verzachten of betaalbare BEV's met een aantrekkelijke range die 100% zonder fossiele brandstof kunnen om hun range te halen. Ik denk dat ik het antwoord nu al weet. :)

ps. wat betreft de afbeelding die je plaatste: toch eigenaardig stadscentrum waar jij je verplaatst met een vierwieler. Die hebben we hier gelukkig (nog) niet. :+
Ik mocht willen dat ik dat was, zowel qua mojo als bankrekening ;)

Je verhaal is uit de tijd, want de i3 rex wordt niet meer geleverd sinds 2018:
https://www.groen7.nl/bmw...gbaar-met-range-extender/

• mats
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:38
S_Chief schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:19:
[...]

Waar zie jij de productieweek in honeymoonnet? Ik heb alleen een leverweek (11).
Op het moment dat je auto definitief is ingepland bij VW krijg je een mail met de productieweek en kan je naar stap 2 op de pagina. Anders even bij je dealer vragen of er al een productieweek bekend is.
maussie95 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:28:
[...]

Als het goed is krijg je een tweede mail waarin je een link krijgt waarmee je de productieweek kan zien. Je kan het een beetje cheaten door in de url de step_num te verhogen. Dus bij mij staat eindigt de url nu op step_num=2. Alleen als er dan nog geen data is staat er "dit is de week van maandag ."
Inderdaad, had daar ook al mee zitten spelen voordat het bekend was maar helaas is het dan blanco ;)

• Maasluip
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 16:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

(jarig!)
Dieken Taffert schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:00:
[...]

De i3 range extender heeft weinig nut nu, dat betwist ik niet hoor, maar volgens mij is BMW daar ook van afgestapt sinds de 44 kWh accu's worden geleverd in de i3.
Er heeft iemand een Tesla model 3 omgebouwd naar hybride (EV met range extender): https://www.autoweek.nl/a...beter-met-brandstofmotor/

Er zijn wel wat nadelen aan zo'n hybride. Ook hier is het accupakket klein (verkleind naar 17,3 kWh) en daar ga je dus nooit 250 kW mee kunnen laden.
Dus waar je bij een vrijwel lege model 3 met een V3 supercharger in 5 minuten wel 17,3 kWh bijgeladen hebt, heb je hier weer niks aan de accu op langere reizen. En dat begint dan al vanaf zo'n 100 km en niet vanaf zo'n 400 km.
Je gaat niet elke 100 km stoppen om een half uur te laden voor de volgende 100 km. Dan ga je wel op de brandstofmotor rijden. En voor mensen die niet niet op EV's hebben vanwege de range en het lange laden is dit dus geen argument om wel naar een EV over te stappen. "zie je wel, na een uur moet je weer laden en dat duurt ook weer úúúúúren."

Mensen die een EV om die reden niet willen moeten een EV met grote accu en range extender hebben. Een 10 kW aggregaat in de frunk of zo >:)
Of op de trekhaak. :D

Maasluip wijzigde deze reactie 10-01-2020 11:22 (3%)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Dat vindt voor zover ik weet (en ik lees heel veel) elke autojournalist en is te vinden in tientallen recensies en vergelijkende tests van alle grote automedia. Dat maakt het iets meer dan "gewoon mijn mening", denk ik. Model 3 en i3(s) zijn voor autoliefhebbers (alle journalisten zijn dat uiteraard, anders zouden ze wat anders gaan doen) de leukst rijdende EVs onder de 80k euro ofzo.

[...]

De i3 is niet volledig voorbij gestreefd op elk vlak, dat is gewoon pertinent onwaar. De lichtgewicht bouw is nog altijd super hightech, waar vind je een koolstofvezel monocoque voor dat geld? McLaren biedt dat in zijn supercars.

[...]

Je had het over een i3 en een Tesla, niet een i3 Rex en een Tesla Model S. De range extender is idd uit de tijd, volgens mij levert BMW die ook niet meer. Maar dat zei je dus niet.

[...]

Klinkt logisch alleen klopt het niet, ik had het over een Tesla, volgens mij maakt Tesla ook een Model 3 en die wordt wel geregeld vergeleken met de i3(s) omdat ze qua prijs niet heel veel verschillen. Ik doe dat hier op draaicirkel. For the record: ik vind de Model 3 de betere EV, hands down. Maar de Model 3 eet dan ook alle andere EVs tot 80k ofzo als ontbijt.

[...]

Jouw mening over EV-bezitters is extreem eenzijdig en lijkt op: "waarde EV = actieradius". Wij willen een EV als 2e auto, voor de vakanties e.d. zou ik eerder voor een hybride opteren.

Ik vind rijplezier extreem belangrijk, en ook de sfeer in een EV. Op beide vlakken is de i3 (die we nog niet hebben overigens, sparen in progress) top. Ik denk dat de range extender an sich nog altijd veel waarde kan hebben, ik zie wel iets in een super-hybride met een elektrische actieradius van 100+ km, dan rijd ik de meeste ritten volledig elektrisch. Polestar levert iets soortgelijks. Als ik geen arme sloeber was, zou ik het wel weten ;)

[...]

i3 is volgens mij nog steeds de ultieme stads-EV. Range is in de stad nauwelijks een issue, en de 44 kWh i3 komt best een aardig eindje. De nieuwe e-Up, Mii Electric of Citigo kan de meeste dingen vast ook, minus rijplezier en het feelgood-interieur (ja dat is smaak, maar het i3 interieur is ook zo iets dat door vrijwel alle autojournalisten wordt geroemd).

[...]

Ik mocht willen dat ik dat was, zowel qua mojo als bankrekening ;)

Eens, de echte tragiek van de BMW i3 is dat het ding als 'special project' gebouwd is en na Tesla zijn tijd ver vooruit was, daarna is er werkelijkwaar _niets_ relevants meer gebeurt bij BMW buiten een grotere batterij voor het ding. BMW heeft electrisch rijden vrijwel volledig in de ijskast gezet en enkel wat Compliance Apparaten (330e) gemaakt. De iX3 is een verbouwde X3 wat nooit een echt optimale auto maakt. In het beste geval wordt het als een Niro-e die, voor een auto met zowel ICE als Electro Varianten echt goed in elkaar zit, maar ik verwacht dat het een stuk rommel wordt als de EQC & e-Tron. Wat opzich best aardige auto's zijn maar technisch gezien gedrochten vergeleken waarbij het Frankenstein Monster een fotomodel bij is.

• IvoB2
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 20:50
Stef87 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 23:55:
[...]
Zo gek vind ik een i3 niet. Je kan de versie mét rex tot 0% leeg rijden, de versie zonder rex niet?
Moet je echt doen, een accu tot 0% leegrijden.
En de i3 zonder rex zie ik ook niet als een alternatief. :+

Overigens zie ik het nut niet in van een extender, ook in nood niet, als de BEV accu een grotere range heeft dan een accu+extender. En aan een tweede auto hebben we al helemaal geen nood (als basis vervoermiddel gebruiken we een (e-)fiets en de BEV wordt gebruikt door drie personen verdeeld over twee huishoudens).

IvoB2 wijzigde deze reactie 10-01-2020 12:44 (42%)

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:55
mvdam schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Eigenlijk werkt de app voor mij de laatste maand(en) vrijwel altijd, zij het langzaam.
Standaard routine is wel uitloggen>inloggen (soms op 4g omdat t via wifi niet lukt) en dan de verwarming starten.
Indien ik zeker wil zijn en de avond vantevoren al weet hoe laat ik weg wil dan stel ik in de app een timer in
Ok... 4G dus alleen nog maar.. in huis bijna geen 4G.. en altijd eerst wifi uitzetten etc.. Enig idee waarom Wifi niet werkt?

• IvoB2

Dat beweer ik ook helemaal niet. Mijn punt is (excuses als dat niet van in het begin duidelijk was) dat een beperkte accu met range extender om dat goed te maken niet meer van deze tijd is.
Over de rest van de BMWi3 (rex) heb ik, bij gebrek aan belangstelling, gewoon geen mening.
Ha, dan was ik fout. Ik meende Tesla S gelezen te hebben. Die drie had ik niet eens zien staan.
De Tesla 3 heb ik - o.a. - aan mij voorbij laten gaan. Al zie ik zijn kwaliteiten wel.
Het eerste is helemaal mijn punt. Dan heb ik waarschijnlijk verkeerdelijk een BMW i3 met extender door elkaar gehaald met een BMW i3 met een brandstofmotor die de range met 100 km kan verlengen (i3 geleverd eind 2019).
Ik heb geen mening over andere EV bezitters noch rijders van fossiele voertuigen (ieder doet maar wat hij meent te moeten doen). Wat het gebruik van mijn eigen BEV betreft was range idd één van de belangrijkste beslissingscriteria. Wij willen en hebben bewust slechts één auto. En wij zijn zeker ook geen "autoliefhebbers" maar eerder pragmatische autogebruikers. Als dat volgens jou extreem is mij niet gelaten. Ik kan daar mee leven. :) Dat iemand anders een autoliefhebber is met een ander uitgangspunt en voorkeuren (al dan niet bijgetreden door een horde broodschrijvers) en voor verschillende doeleinden een ander vierwielig blik wil inzetten kan ik me best inbeelden. Ik verlang überhaupt niet dat een ander mijn mening deelt noch mijn levenswijze/stijl.
Ander uitgangspunt dus.
We rijden al onze ritten al 100% elektrisch. Daartoe moet ik echt niet wachten op wat nog in ontwikkeling is of de middelen voorhanden zijn. Een range van 400-500 km zonder bij te moeten laden voldoet - voor onze levensstijl - daar al ruimschoots aan (nog nooit een accu onder de 15% moeten leegrijden).
Alhoewel relatief, vind ik mezelf geen arme sloeber. Voor alle modellen die je opsomt moet ik ook niet sparen. Zoals gezegd hebben wij gewoon een ander uitgangspunt en vinden we "plezier" waarschijnlijk in andere zaken dan in het vertoeven op de openbare weg in een blik op vier wielen.
Het voertuig waar we nu in rijden was dus een weloverwogen keuze en is absoluut niet uit noodzaak bij gebrek aan middelen. :+
Dat is uiteraard je goed recht. Zoals je nu al begrepen heb denk ik daar helemaal anders over. Ik heb ook geen auto nodig in een stadsomgeving. Twee personen, twee meningen. En dat autojournalisten dat extreem zouden vinden is maar volstrekt normaal. Ze gaan tenslotte zichzelf niet overbodig maken. ;w
Het is - zoals blijkt uit mijn eerste post over dit onderwerp - overigens helemaal mijn verhaal niet. Mijn verhaal is te voet of op een tweewieler waar en als het kan en voor de rest 100% BEV. Dat lijkt me het tegendeel van "uit de tijd". :+ Of hybride eerder de toekomst zal zijn zal de tijd idd moeten uitwijzen. In tegenstelling tot jou geloof ik er al niet meer in en is het - volgens mij - al een overbodige tussenstap geworden.

Toch een beetje blij dat BMW nu ook inziet wat mijn punt was. :)

IvoB2 wijzigde deze reactie 10-01-2020 13:29 (5%)

KIA e-Niro More LP 64 kWh / 5.6 kWp PV installatie/Alfen eve single pro-line 32A laadpaal - België

• Z___Z
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
REX is sowieso geen handige optie meer sinds de benzine nu E10 is. Je kan geen E10 tanken in een auto die je maar 1x per kwartaal van benzine voorziet, want dan krijg je water in de tank. Dus moet je dure RON98 gaan tanken in je REX. Opzich geen ramp, maar wel iets om rekening mee te houden.

Ik heb wel goede hoop in de BMW i4. Hoop dat het een 3-serie EV wordt, maar dan vanaf de grond af technisch bedacht als EV zoals de i3.

• MarcelGo
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 21:43
IvoB2 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 13:14:

Het eerste is helemaal mijn punt. Dan heb ik waarschijnlijk verkeerdelijk een BMW i3 met extender door elkaar gehaald met een BMW i3 met een brandstofmotor die de range met 100 km kan verlengen (i3 geleverd eind 2019).
Volgens het net is de REX sinds eind 2018 niet meer in productie? Oude voorraad gekocht?

quote van ZERauto:
Met het tweecilinder benzineblokje is de actieradius wél te verdubbelen. Door slim gebruik lukte het ons om 300 kilometer te halen, voordat de i3 weer aan de laadpaal moest.

quote van Groen7:
Van een capaciteit van 22 kWh, ging het naar 33 kWh en nu naar 42kWh

Je hebt dus vanaf het begin de keus gehad, met of zonder REX tot de 42kWh versie. Je kan BMW van veel beschuldigen maar deze i3 hebben ze netjes mee laten groeien met de vraag/markt

Mijn buurman rijdt met erg veel plezier een REX en tankt 3 a 4 keer per jaar en rijdt dus 95% elektrisch en tankt geen E10 en betaald dus ongeveer 10 euro meer dan voorheen...

duurzaam is de weg, 9180Wp solar, warmtepomp, e-Golf

• Dieken Taffert
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 11:59
@ IvoB2: volgens mij zijn we het in wezen eens en hebben we respect voor elkaars visie en voorkeur, maar praatten we een tikje langs elkaar heen.

• Pelox2002
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 17:59
Even een vraagje.. als ik in een verkeerde thread zit dan mijn excuses..

We hebben wat offertes ontvangen voor het plaatsen van een laadpaal voor de MG. De max laadcapaciteit is 1 fase 32a dus een 7.4kw laadpaal. Echter is onze aansluiting 1 fase 40a. Het advies is dan ook om een load balancer aan te sluiten.

Wat denken jullie.. ja een 7.4 kw laadpaal incl. Load balancer of toch maar kiezen voor een standaard 3.7kw lader zonder poespas.. Let op het is geen auto van de zaak dus de kosten zijn voor ons.

Ik neig nu meer naar optie 2. Dit is goedkoper en ik denk dat je met 3.7 ook snel genoeg kan laden. Wie heeft hier ervaring mee?

• BarryH
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 21:25
Wat is je verbruikspatroon?
met normale 16A paal kan je ~3,4-3,5 kWh per uur laden. dus
10 uur = ca 30-35 kWh
Als je meestal langer thuis bent / minder kWh per dag verbruikt (30kWh*5 = ~150km?)
kan dit heel goed werken

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• Pelox2002
BarryH schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 15:53:
Wat is je verbruikspatroon?
met normale 16A paal kan je ~3,4-3,5 kWh per uur laden. dus
10 uur = ca 30-35 kWh
Als je meestal langer thuis bent / minder kWh per dag verbruikt (30kWh*5 = ~150km?)
kan dit heel goed werken
We zijn 9 van de 10x thuis van 18.00 tot 7.45 dus meer dan voldoende tijd verwacht ik.. En we kunnen ook op het werk laden.

Pelox2002 wijzigde deze reactie 10-01-2020 15:55 (4%)

• BarryH
Dan kan je zelfs met de granny charger goed uit de voeten

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, vloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017

• IvoB2
MarcelGo schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 14:55:
[...]
Volgens het net is de REX sinds eind 2018 niet meer in productie? Oude voorraad gekocht?
Ik heb helemaal niets gekocht en al zeker geen BMW van welk type dan ook.
Graag mijn reactie ook zien in de context en op het initiële punt waarover mijn reactie gaat.
De context dus:
[b]CyBeRSPiN schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 22:34:
Totdat je een keer in de winter haast hebt en naar Groningen of Maastricht moet.. ;)
Plus een grotere accu degradeert minder omdat je met minder laadcycles af kunt en niet steeds nokje vol hoeft te laden.
daemonix schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 23:47:
Dan volstaat alleen een Model 3 LR/P of Kia Niro/Hyndai Kona. ;)
Waarop mijn reactie hierop:
IvoB2 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:37:
Toevallig heeft mijn schoonzoon sinds enkele maanden een BMW i3s met een Rex (bedrijfswagen).
Wat is het voordeel van zo'n systeem? Hij haalt met de extender net 100 km extra wat resulteert in een verbruik van 5 liter (wat overeenkomt met het verbruik van een reguliere benzinemotor van die omvang).
Dus een duur en omslachtig systeem dat in de praktijk niets toevoegt aan bestaande fossiel technologie.
Hij is het ding liever kwijt dan rijk. :+
Je moet en een laadpaal zoeken (heeft geen thuislaadpaal en mag aan de in aanbouw zijnde stadswoning geen laadpaal plaatsen noch parkeren) en nog eens naar een benzinestation en je komt er ook al niet echt ver mee noch heeft het enig laadvermogen van betekenis.
Kernwoorden:
- Schoonzoon (dat ben ik niet :) )
- Sinds enkele maanden/bedrijfswagen (dus niets gekocht maar een eind 2019 toegewezen bedrijfswagen)
- "Kritiek" gaat louter over de meerwaarde van een rex die evenveel benzine nodig heeft om de accu van elektriciteit te voorzien dan een gewone benzinemotor van dat formaat en dat je er op de dag van vandaag niet verder mee komt dan een grotere BEV die louter op zijn accu al meer range kan halen. Dat vind ik achterhaald. Niet meer niet minder ;)
En gezien BMW het systeem zelf al verlaten heeft zijn ze het blijkbaar ook met mij eens.

IvoB2 wijzigde deze reactie 10-01-2020 17:26 (91%)

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:17
IvoB2 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 12:38:
[...]

Moet je echt doen, een accu tot 0% leegrijden.
En de i3 zonder rex zie ik ook niet als een alternatief. :+

Overigens zie ik het nut niet in van een extender, ook in nood niet, als de BEV accu een grotere range heeft dan een accu+extender. En aan een tweede auto hebben we al helemaal geen nood (als basis vervoermiddel gebruiken we een (e-)fiets en de BEV wordt gebruikt door drie personen verdeeld over twee huishoudens).
Technisch gezien gaat/kan de extender aan bij een lage SoC - aandrijving is nog steeds elektrisch met de batterij als energiebron, alleen wordt die bijgeladen door de extender.

Écht leegrijden doe je in de regel natuurlijk ook niet de extender is een soort verzekering dat je ook zonder laadpalen ergens nog kan komen.

Je bent in de regel mét extender meer flexibel.

Ik zou er zelf ook echt nooit voor kiezen maar zou zeker wel kunnen begrijpen waarom iemand dat wel doet. Het is iets minder “gedoe” voor de minder handige (bijv: oudere) mensen. (Zoals gezegd is de i3 ook niet meer met rEX te bestellen )

Als laden niet lukt kan je alsnog doorrijden :)

Stef87 wijzigde deze reactie 10-01-2020 17:34 (17%)

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• IvoB2
Stef87 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:21:
[...]

Écht leegrijden doe je in de regel natuurlijk ook niet de extender is een soort verzekering dat je ook zonder laadpalen ergens nog kan komen.

Je bent in de regel mét extender meer flexibel.

Ik zou er zelf ook echt nooit voor kiezen maar zou zeker wel kunnen begrijpen waarom iemand dat wel doet. Het is iets minder “gedoe” voor de minder handige (bijv: oudere) mensen.

Als laden niet lukt kan je alsnog doorrijden :)
De logica van je redenering ontgaat mij volkomen:
- Range accu met extender: 300 km (?)
- Range van mijn BEV zonder extender: 400-500 km.
Wie is - zelfs zonder laadpaal ter beschikking - het meest flexibel?
Nadat de rex de uitgeputte accu is bijgesprongen staat de EVrex 100 km verder ook stil terwijl de BEV nog minstens 100 km te gaan heeft. Ik begrijp je punt dus niet.

Minder gedoe?
Ik moet (als 'oudere' mens met de twee spreekwoordelijke rechterhanden spreek ik dus uit ondervinding ) alleen maar een stekker kunnen inpluggen. Zolang me dat nog met kleine stekker van de stofzuiger lukt zal ik dat met de reuzenstekker van de CCS (het ding lijkt wel ontworpen voor de trillende handjes van oudjes) ook nog wel voor elkaar krijgen.
En niet meer op zoek naar naar een fossielpomp waar ik het risico loop dinojuice over mij heen te morsen terwijl ik aan de pomp sta te trillen en misschien mijzelf wel in de fik steek. |:(
In plaats van twee volkomen uiteenlopende handelingen moet ik er ook maar één meer onthouden (altijd welkom in tijden van aanstormende Alzheimer). :9~ :+

IvoB2 wijzigde deze reactie 10-01-2020 17:40 (11%)

• Pelox2002
BarryH schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 16:51:
Dan kan je zelfs met de granny charger goed uit de voeten
Ja dat doen we nu ook, iets sneller zou wel fijn zijn dus 3.7 gaat het worden denk ik

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20:17
IvoB2 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:35:
[...]

De logica van je redenering ontgaat mij volkomen:
- Range accu met extender: 300 km (?)
- Range van mijn BEV zonder extender: 400-500 km.
Wie is - zelfs zonder laadpaal ter beschikking - het meest flexibel?
Nadat de rex is bijgesprongen staat de EVrex stil terwijl de BEV nog minstens 100 km te gaan heeft. Ik begrijp je punt niet.

Minder gedoe?
Ik moet (als 'oudere' mens met de twee spreekwoordelijke rechterhanden spreek ik dus uit ondervinding ) alleen maar een stekker kunnen inpluggen. Zolang me dat nog met de stofzuiger lukt zal ik dat met een BEV ook nog wel voor elkaar krijgen. En niet meer op zoek naar naar een fossielpomp waar ik het risico loop dinojuice over mij heen te morsen terwijl ik aan de pomp sta te trillen. |:(
Tja ik denk dat je jezelf niet goed in iemand anders zijn situatie kan inleven....

“Range van mijn EV 400-500km”

Denk aan:

Niet iedereen heeft een oprit
Niet iedereen heeft een auto van 50-70k
Bij een i3 met Rex budget (gebruikt) ben je beperkt.
Laadpaalklevers bestaan echt
Goede keuze als bijv 2e auto
Geen oprit = laadpasjes = extra planning, zeker buiten NL

Lees mijn post nogmaals: ik zou er ook nooit voor kiezen. Feit blijft wel dat je met een bijna lege batterij en een kapotte (openbare) laadpaal door kan rijden.

Enige extra flexibiliteit, niet meer of minder.

200km i3 geen rex
200km i3 + 100km rex = flexibeler

Een beetje realistisch blijven kijken is wel zo handig: alleen stekker prikken is nooit het geval als je geen Eigen oprit hebt: apps, laadpasjes, slim laden en bijkomstigheden etc.

Zie reactie van @prettig die 18L benzine is te verwaarlozen (nog steeds 95-99% elektrische km maken)

Stef87 wijzigde deze reactie 10-01-2020 17:53 (9%)

Skoda Citigo-E, Tesla Model 3. SE3500 met 4700wp & Daikin FTXM & Daikin 5kW Monoblock www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• prettig
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 27-02 19:22
5 jaar met i3 60ah rex gereden en nu naar personeelslid gegaan (die er ook heel blij mee is).
Al je niet veel rijdt (100-150km EV range) is dat ding gewoon top, nog steeds aardig bij de tijd en zeer zuinig.
Roesten doet die overigens niet, accu is nog steeds goed.

Geen echte snelweg auto, maar als 2e auto ...... hoop lol van gehad en rijdt erg goed.
De REX bespaart je gewoon tijd, nooit zoeken naar paaltjes, nooit wachten bij de snellader, je komt altijd thuis... ideaal.
Hij is wel klein (handig voor boodschappen), maar 4 personen en bagage is niet ideaal, 2 personen zeer handig en je zit heel ruim voorin.

Ik was per jaar ongeveer 18 liter benzine kwijt, rest elektrisch.
En nee je rijdt hem niet leeg, bij 7-8% slaat de REX aan, die houdt de accu op z'n 5% (en hij heeft een onder en boven marge).

Model 3 LR RWD+AWD+Perf, BMW i3 rex, Kona Electric (verkocht), E-niro

• IvoB2
Stef87 schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:43:
[...]

Tja ik denk dat je jezelf niet goed in iemand anders zijn situatie kan inleven....

“Range van mijn EV 400-500km”

Denk aan:

Niet iedereen heeft een oprit
Niet iedereen heeft een auto van 50-70k
Bij een i3 met Rex budget (gebruikt) ben je beperkt.
Laadpaalklevers bestaan echt
Geen oprit = laadpasjes = extra planning, zeker buiten NL

Lees mijn post nogmaals: ik zou er ook nooit voor kiezen. Feit blijft wel dat je met een bijna lege batterij en een kapotte (openbare) laadpaal door kan rijden.

Enige extra flexibiliteit, niet meer of minder
Ik heb ook geen auto van 50-70K. Een BMW i3 zit hier (België) in dezelfde prijsvork als mijn Kona EV 64 kWh.
De vergelijking lijkt me dus wel op te gaan (geen budget voor een 64 kWh is ook geen budget voor een i3). .

De rest van je punten kan ik niet counteren gezien andere situatie (België, laadpaalklevers is hier - net als EV's - eerder een randfenomeen).

• IvoB2
prettig schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 17:48:
Roesten doet die overigens niet, accu is nog steeds goed.

Geen echte snelweg auto, maar als 2e auto ...... hoop lol van gehad en rijdt erg goed.
De REX bespaart je gewoon tijd, nooit zoeken naar paaltjes, nooit wachten bij de snellader, je komt altijd thuis... ideaal.
Hij is wel klein (handig voor boodschappen), maar 4 personen en bagage is niet ideaal, 2 personen zeer handig en je zit heel ruim voorin.

Ik was per jaar ongeveer 18 liter benzine kwijt, rest elektrisch.
En nee je rijdt hem niet leeg, bij 7-8% slaat de REX aan, die houdt de accu op z'n 5% (en hij heeft een onder en boven marge).
Volledig mee akkoord, als tweede auto.
Zoals herhaaldelijk gezegd, doen wij (noch mijn dochter) niet aan "tweede auto" :)
Dus totaal ander uitgangspunt.
Blijkbaar ook totaal andere leefsituatie (in de afgelopen 10 maanden altijd thuisgekomen met de BEV, nog maar 1 keer een voorganger gehad tijdens het wekelijks bezoek aan de DC50,...).
ps. ik ken geen enkele moderne auto in die prijsklasse die nog roest

IvoB2 wijzigde deze reactie 10-01-2020 18:00 (8%)

• Amdwarrior
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 21:01
GoldenSample schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:59:
[...]

Eens, de echte tragiek van de BMW i3 is dat het ding als 'special project' gebouwd is en na Tesla zijn tijd ver vooruit was, daarna is er werkelijkwaar _niets_ relevants meer gebeurt bij BMW buiten een grotere batterij voor het ding. BMW heeft electrisch rijden vrijwel volledig in de ijskast gezet en enkel wat Compliance Apparaten (330e) gemaakt. De iX3 is een verbouwde X3 wat nooit een echt optimale auto maakt. In het beste geval wordt het als een Niro-e die, voor een auto met zowel ICE als Electro Varianten echt goed in elkaar zit, maar ik verwacht dat het een stuk rommel wordt als de EQC & e-Tron. Wat opzich best aardige auto's zijn maar technisch gezien gedrochten vergeleken waarbij het Frankenstein Monster een fotomodel bij is.
https://www.autovisie.nl/...oren-bouwen-en-gebruiken/

Man man wat een plaat voor hun hoofd hebben ze daar , hele Duitse auto industrie wil het maar niet begrijpen dat . Volkswagen heb ik ook geen vertrouwen in gezien hun E-tron debacle

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 08:59
Wel jammer dat BMW met deze strategie over 15 niet meer bestaat..

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Amdwarrior schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 18:39:
[...]

https://www.autovisie.nl/...oren-bouwen-en-gebruiken/

Man man wat een plaat voor hun hoofd hebben ze daar , hele Duitse auto industrie wil het maar niet begrijpen dat . Volkswagen heb ik ook geen vertrouwen in gezien hun E-tron debacle
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Jipsy
  • Laatst online: 19:47
RichieB schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:39:
Maak je maar geen zorgen hoor, die zijn er dan nog wel hoor. Ze bouwen nu alleen maar compliance cars om het ICE-principe zolang mogelijk uit te melken.

• Amdwarrior
RichieB schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 19:39:
Die gaan alleen maar groter bouwen vanwege marges(nog meer van die lelijke patser bakken met grill waar half Volendam op kan grillen)

Wikipedia: Automotive industry crisis of 2008–2010

Kan inmiddels Germany automotive crisis worden

• Hkuit
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 17:09
Humordenaar schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 09:23:
[...]

Heb je hem gekocht of lease je hem?
Ik heb hem in December genomen en krijg hem volgende week.
Private lease. Er was in november gelijk al gezegd dat levering in 2020 zou plaatsvinden.

• Wilibrord
  • Laatst online: 21-02 19:02
Zoveel etron bashing hier. Afgezien van het gigantische gewicht en de invloed daarvan op het verbruik, wat is er dan zo mis mee? Ik zie woorden als rommel en debacle passeren, terwijl het gewoon een degelijke eerste stap in de ev wereld is. Of mis ik iets?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Wilibrord schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 00:01:
Zoveel etron bashing hier. Afgezien van het gigantische gewicht en de invloed daarvan op het verbruik, wat is er dan zo mis mee? Ik zie woorden als rommel en debacle passeren, terwijl het gewoon een degelijke eerste stap in de ev wereld is. Of mis ik iets?
Members only:

GoldenSample wijzigde deze reactie 11-01-2020 00:06 (9%)

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:21

Crazy D

I think we should take a look.

Wilibrord schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 00:01:
Een grote lompe bak die onzuinig is? Als EV rijden met als argument het milieu is, is het niet zo handig om een auto te pakken die niet zuinig is, dan duurt het wel even voordat je op CO2-neutraal uitkomt zeg maar. (maar goed, dat is niet zozeer wat ik vind, maar dat zou wel een argument kunnen zijn, ik vind het vooral top dat er diverse modellen in alle soorten en maten zijn, allemaal Tesla's of Priussen op de weg zou ik ook depressief van worden).

Gister m'n Kona 64kwh gehaald, 30-12 op kenteken dus nog net 4% bijtelling. Meteen met een omweggetje vanuit Drenthe terug naar Zoetermeer. Zo'n 270km en nog 80km range over, niet onaardig aangezien grote delen 130 konden, en het nu ook niet echt warm was. Heerlijk autootje, en denk dat ik erg blij ga worden van de ACC die ook gewoon in de file werkt, dat was het enige (naast volledig EV rijden dan) wat ik mis in de Outlander PHEV.
Jammer dat volladen wel lang duurt (staat nu meer dan 12uur te laden en nog niet helemaal vol) maar goed, in normale weken denk ik dat ik met en volle accu de werkweek probleemloos doorkom dus dat is ook weer niet echt een probleem (en kan 2 keer per week bij een klant gratis laden _/-\o_ ).

Exact expert nodig? itwize.nl

• IvoB2
Crazy D schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:13:
[...]
Zo'n 270km en nog 80km range over, niet onaardig aangezien grote delen 130 konden,
"met als argument het milieu ", is die 130 dus blijkbaar ook niet zo'n goed het idee. :+
(Maar dat is gewoon wat ik vind ;) ).
Crazy D schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:13:
is ook weer niet echt een probleem (en kan 2 keer per week bij een klant gratis laden _/-\o_ ).
Hangt er gewoon van af vanwaar die klant zijn stroom betrekt en op welke wijze deze werd opgewekt.
Zal dus meestal op het einde van de rit wel aan iemand doorgerekend worden.

IvoB2 wijzigde deze reactie 11-01-2020 09:28 (46%)

• GeeMoney
  • Nu online
Als etron eigenaar zal ik je dan gelijk even uit die Tesla droom helpen.
De e-tron is te vergelijken met een Model X en die is net zo:
- onzuinig
- zwaar
- groot
- duur

En ik heb ze beiden gezien en gereden en op de gimmicks en snelheid na is de etron de kwalitatief betere auto. De boordcomputers zijn snel, duidelijk en kunnen alles en alles is in handbereik of werkt met sneltoetsen itt de wirwar aan menu’s die je op het scherm door moet worstelen op de Tesla.

Over accu techniek laat ik mij niet uit want daar heb ik te weinig kaas van gegeten maar ik heb beide auto’s naast elkaar gehad en ik stapte veel liever in de e-tron in ieder geval.

De voordelen voor de Model X zijn duidelijk nog meer ruimte en de gimmicks maar daar hielt het voor mij wel mee op.

Voor een eerste model volledig EV vind ik hem zeer geslaagd in ieder geval.

GeeMoney wijzigde deze reactie 11-01-2020 09:49 (10%)

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• Crazy D
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 19:21

Crazy D

I think we should take a look.

IvoB2 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:20:
[...]

"met als argument het milieu ", is die 130 dus blijkbaar ook niet zo'n goed het idee. :+
(Maar dat is gewoon wat ik vind ;) ).
Helemaal waar :) (reed met de Outlander overigens vaak wel 100 gewoon omdat dat lekker ontspannen is en op ritjes van 50km incl bebouwde kom nauwelijks meer tijd kost)
Hangt er gewoon van af vanwaar die klant zijn stroom betrekt en op welke wijze deze werd opgewekt.
Zal dus meestal op het einde van de rit wel aan iemand doorgerekend worden.
Vast wel, maar niet aan mij :P

Exact expert nodig? itwize.nl

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GeeMoney schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 09:41:
[...]

Als etron eigenaar zal ik je dan gelijk even uit die Tesla droom helpen.
De e-tron is te vergelijken met een Model X en die is net zo:
- onzuinig
- zwaar
- groot
- duur

En ik heb ze beiden gezien en gereden en op de gimmicks en snelheid na is de etron de kwalitatief betere auto. De boordcomputers zijn snel, duidelijk en kunnen alles en alles is in handbereik of werkt met sneltoetsen itt de wirwar aan menu’s die je op het scherm door moet worstelen op de Tesla.

Over accu techniek laat ik mij niet uit want daar heb ik te weinig kaas van gegeten maar ik heb beide auto’s naast elkaar gehad en ik stapte veel liever in de e-tron in ieder geval.

De voordelen voor de Model X zijn duidelijk nog meer ruimte en de gimmicks maar daar hielt het voor mij wel mee op.

Voor een eerste model volledig EV vind ik hem zeer geslaagd in ieder geval.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben hier niet om je auto af te zeiken. Er zijn super veel redenen om een bepaalde electrische auto te kopen, ik snap volledig als mensen een e-Tron leasen/kopen. Aan de andere kant snap ik het ook compleet waarom mensen op een Tesla afknappen, voor een auto van een ton is de afwerkingskwaliteit, ondanks veel verbeteringen, nogsteeds bedroevend bijvoorbeeld, de service is nog slechter. We zitten hier echter in het 'electrische auto's'-topic dus vaak ligt de nadruk op het deel van de auto dat electrisch is tov ICE. Daar scoort de e-Tron gewoon niet zo goed, ik zou graag willen dat het anders is maar nee, helaas.

• GeeMoney
  • Nu online
GoldenSample schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:27:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik ben hier niet om je auto af te zeiken. Er zijn super veel redenen om een bepaalde electrische auto te kopen, ik snap volledig als mensen een e-Tron leasen/kopen. Aan de andere kant snap ik het ook compleet waarom mensen op een Tesla afknappen, voor een auto van een ton is de afwerkingskwaliteit, ondanks veel verbeteringen, nogsteeds bedroevend bijvoorbeeld, de service is nog slechter. We zitten hier echter in het 'electrische auto's'-topic dus vaak ligt de nadruk op het deel van de auto dat electrisch is tov ICE. Daar scoort de e-Tron gewoon niet zo goed, ik zou graag willen dat het anders is maar nee, helaas.
Ik hoor graag dan concrete argumenten om alsnog voor een Q5 te kiezen ipv de e-tron. (Om maar even bij Audi te blijven)
Als die discussie is wat je zoekt namelijk.
Op prijs na weet ik er geen. (anders had ik wel een Q5 genomen)

• AndRo555
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:08
GoldenSample schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:27:
[...]

Hangt er vanaf naar wat je kijkt:
150kW 0 tot 80% SoC is gewoon erg goed. Dat doen weinig anderen zo goed.
Ook heel erg duidelijk voor de consument: je laadt quasi altijd zo snel aan een snellader, heel voorspelbaar. Beter dan de bingo van temperaturen, SoC's, preconditioneren, delen van stalls, etc. die je bij andere merken hebt om dan net even wat hoger te kunnen pieken.

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Nu online
150kW 0 tot 80% SoC is gewoon erg goed.
Waarom doen andere fabrikanten dat niet? Lijkt mij gewoon niet bevorderlijk voor de levensduur van de batterij.
Dus het is nog de vraag hoe goed de batterij gaat zijn van een E-Tron na een aantal jaar, wanneer dat snelladen door kan gaan voor de gehele 80%.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
AndRo555 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:39:
[...]

Ook heel erg duidelijk voor de consument: je laadt quasi altijd zo snel aan een snellader, heel voorspelbaar. Beter dan de bingo van temperaturen, SoC's, preconditioneren, delen van stalls, etc. die je bij andere merken hebt om dan net even wat hoger te kunnen pieken.
Dat kan maar drie dingen betekenen:
- De accu laad te snel voor de levensduur
- De accu kan sneller laden
- Combinatie van beide op basis van de SoC

Het is niet alsof Audi een revolutionaire accu techniek gebruikt en heeft zich te houden aan de beperkingen van de onderliggende techniek. Mijn vermoeden is het eerste wat afgevangen wordt met grote reserves zodat we er over 5-7 jaar pas achter komen.

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4

• BarryH
@bottom line @Deveon

Bij de Ioniq zie je volgens mij ook een heel voorspelbaar laadgedrag (50kW lader 40-47kW; 100kW+ lader 60-68kW)
Ik heb 2 keer bewust meegemaakt dat de auto langzamer laadde:
1 keer op een 50kW lader met een storing, die laadde maar 100A
1 keer op een lader die 25kW CCS maximaal bleek te doen (~70A)

zie ook de volgende blog:
https://forum.abetterrout...-kona-niro-soul-and-leaf/
waarin je ziet dat het laadgedrag bij de ioniq heel consequent is met weinig afwijkende waardes (Die, naar mijn mening, dan met de lader te maken hebben).

En er is nog bizar weinig te vinden over degradatie van de ioniq accu. zelfs nu er al meerdere autos 100k+ km hebben gereden

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GeeMoney schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:38:
[...]

Ik hoor graag dan concrete argumenten om alsnog voor een Q5 te kiezen ipv de e-tron. (Om maar even bij Audi te blijven)
Als die discussie is wat je zoekt namelijk.
Op prijs na weet ik er geen. (anders had ik wel een Q5 genomen)
Wat wens je precies te bereiken met deze reactie en hoezo kom je nu met een Q5? Volgens mij geef ik mijn mening over de e-Tron en dan vooral vanuit het technische vlak dat de aandrijving/batterij aan gaat. De vraag die kwam waarom er zoveel kritiek is op de e-Tron en ik beantwoord waarom ik kritiek op die auto heb, hoezo zoek ik dan de discussie?
AndRo555 schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 10:39:
[...]

Klopt, in mijn eerdere post heb ik de laadsnelheid die lang hoog blijft als een goed punt benoemd. Het vertekend wel iets door de onzuinigheid is de range per tijd die je laad wat minder exceptioneel dan je zou verwachten als je de laadcurve ziet.

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 27-02 12:27
Waarom alles members only? Zo extreem zijn je inzichten ook niet.

De eTron is wel degelijk een native EV, maar Audi heeft nu eenmaal een familiegezicht en PR-wise is het niet slim om dat overboord te gooien. Als eerste EV is het helemaal geen verkeerde auto. De Mercedes EQC is wel een aangepaste ICE.

Ik heb voor de keuze gestaan om een Model S of een Audi e-Tron te kopen en het is de eerste geworden, maar de primaire reden was dat die in 2018 geleverd kon worden en het supercharger netwerk. Op vrijwel andere vlakken vond ik de Audi mooier en fijner.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 21:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 11:49:
[...]

Het is niet alsof Audi een revolutionaire accu techniek gebruikt (..)
Wat voor accu techniek gebruiken ze eigenlijk? Pouch cells? Zouden ze die goed weten te koelen wellicht?

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BugBoy schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:24:
[...]

Waarom alles members only? Zo extreem zijn je inzichten ook niet.

De eTron is wel degelijk een native EV, maar Audi heeft nu eenmaal een familiegezicht en PR-wise is het niet slim om dat overboord te gooien. Als eerste EV is het helemaal geen verkeerde auto. De Mercedes EQC is wel een aangepaste ICE.

Ik heb voor de keuze gestaan om een Model S of een Audi e-Tron te kopen en het is de eerste geworden, maar de primaire reden was dat die in 2018 geleverd kon worden en het supercharger netwerk. Op vrijwel andere vlakken vond ik de Audi mooier en fijner.
Members only:

• GeeMoney
  • Nu online
@GoldenSample mijn punt is dat je maar wat roept zonder onderbouwingen ;) .
Mensen die op zoek zijn naar een auto (welke dan ook) kunnen daardoor foutieve informatie halen uit je posts wat mogelijk de keuze kan beïnvloeden. Als je een mening hebt onderbouw die dan met feiten en voorbeelden zodat een ieder zelf kan bepalen wat juist is of niet.

Roepen dat een platform niet nieuw is maar vervolgens niet kan aangeven waarom dat “slecht” zou zijn heeft dan geen toegevoegde waarde. En welk probleem kent de Taycan dan bijvoorbeeld?

Je hebt het over wagens in een bijzonder (duur) segment, daar worden geen 15 “dezelfde” carrosserieën op geknald en zelfs als dat wel het geval is zie ik niet waarom dat wel of niet beter of slechter zou zijn.

GeeMoney wijzigde deze reactie 11-01-2020 15:15 (16%)

• kdeboois
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 22:03
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 12:25:
[...]

Wat voor accu techniek gebruiken ze eigenlijk? Pouch cells? Zouden ze die goed weten te koelen wellicht?
Yep. Ze koelen goed en houden ze volgens mij ook op temperatuur, wat ook redelijk veel energie kost. Daar komt de voorspelbare werking vandaan. Verder gebruiken ze maar iets van 80-90% van de capaciteit. Met 8 jaar garantie hoef je je niet druk te maken en heeft Audi een prima track record.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Chizzel
  • Registratie: januari 2020
  • Nu online
mrottjers schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:46:
[...]

Bijna exact hetzelfde. Besteld 15/11. Definitieve productie week 3. Levering week 6.
Ben benieuwd of het gehaald wordt hoop het wel.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

GeeMoney schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 15:13:
@GoldenSample mijn punt is dat je maar wat roept zonder onderbouwingen ;) .
Mensen die op zoek zijn naar een auto (welke dan ook) kunnen daardoor foutieve informatie halen uit je posts wat mogelijk de keuze kan beïnvloeden. Als je een mening hebt onderbouw die dan met feiten en voorbeelden zodat een ieder zelf kan bepalen wat juist is of niet.
Members only:
Roepen dat een platform niet nieuw is maar vervolgens niet kan aangeven waarom dat “slecht” zou zijn heeft dan geen toegevoegde waarde. En welk probleem kent de Taycan dan bijvoorbeeld?
Members only:
Je hebt het over wagens in een bijzonder (duur) segment, daar worden geen 15 “dezelfde” carrosserieën op geknald en zelfs als dat wel het geval is zie ik niet waarom dat wel of niet beter of slechter zou zijn.
Members only:

GoldenSample wijzigde deze reactie 11-01-2020 22:56 (7%)

• daemonix
  • Niet online
Waarom al die nadruk op hoe snel je wel niet kunt laden met een snellader... Mensen die zich een etron kunnen veroorloven wonen vast en zeker in een huis met oprit en hebben dus de mogelijkheid van een eigen lader. Nederland is nou niet zo groot dat je dan dagelijks aan de snellader moet hangen met die etron.

Ik heb met de Kona 1x een snellader nodig gehad. En dan kan ik best wel leven met iets langer wachten. Netflix aan een kijken maar. Geduld is een schone zaak.

Hyundai Kona, Hyundai Ioniq electric in bezit

• Amdwarrior
daemonix schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:31:
Waarom al die nadruk op hoe snel je wel niet kunt laden met een snellader... Mensen die zich een etron kunnen veroorloven wonen vast en zeker in een huis met oprit en hebben dus de mogelijkheid van een eigen lader. Nederland is nou niet zo groot dat je dan dagelijks aan de snellader moet hangen met die etron.

Ik heb met de Kona 1x een snellader nodig gehad. En dan kan ik best wel leven met iets langer wachten. Netflix aan een kijken maar. Geduld is een schone zaak.
Ik heb al aardig wat E-trons laats gezien in Amsterdam en dan is het niet vanzelfsprekend ook als je veel geld hebt een eigen oprit hebt. Genoeg laadpalen wel weer >:)

• daemonix
  • Niet online
Amdwarrior schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 23:37:
[...]

Ik heb al aardig wat E-trons laats gezien in Amsterdam en dan is het niet vanzelfsprekend ook als je veel geld hebt een eigen oprit hebt. Genoeg laadpalen wel weer >:)
Die komen de 'wereldstad' toch helemaal niet uit? Nederland bestaat voor de Amsterdammers toch alleen uit Amsterdam? :P

• Discipline
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 20:40
Wat beter is aan de X dan de E-tron?

- Betere prijs (opties zijn duuuuur)
- Performance (de E-tron is voor een 100K+ auto echt niet snel)
- Range...
- Sentry mode
- OTA
- Betere batterij chemistry
- Beter multimedia systeem
- Netflix
- Ruimte
- Falcon doors
- Autopilot (helaas generfd door EU)
- Supercharging

En ik kan vast wel meer dingen opnoemen.

Vind ik het interieur van de E-Tron mooier? Ja, maar dat staat natuurlijk niet in verhouding met de andere kwaliteiten van een X.

Ik snap dat je ik je nooit zal overtuigen, maar helaas komt de E-tron feitelijk gewoon echt niet in de buurt bij een X.

Teken de petitie tegen de Autopilot nerf: https://secure.avaaz.org/en/community_petitions/UNECE_Stop_crippling_Tesla_Autopilot_in_Europe/

• GeeMoney
  • Nu online
Discipline schreef op zondag 12 januari 2020 @ 01:09:
[...]

Wat beter is aan de X dan de E-tron?

- Betere prijs (opties zijn duuuuur)
- Performance (de E-tron is voor een 100K+ auto echt niet snel)
- Range...
- Sentry mode
- OTA
- Betere batterij chemistry
- Beter multimedia systeem
- Netflix
- Ruimte
- Falcon doors
- Autopilot (helaas generfd door EU)
- Supercharging

En ik kan vast wel meer dingen opnoemen.

Vind ik het interieur van de E-Tron mooier? Ja, maar dat staat natuurlijk niet in verhouding met de andere kwaliteiten van een X.

Ik snap dat je ik je nooit zal overtuigen, maar helaas komt de E-tron feitelijk gewoon echt niet in de buurt bij een X.
- X is aangekleed ruim 100k ook. (Was 140!)
- alles onder de 6 seconden is compensatie en alleen leuk voor bij het stoplicht met een petje
- range is vergelijkbaar met een 90D
- sentry mode, je bedoelt die 50x op een avond lekker je accu leeg trekt?
- OTA heeft de e-tron ook
- Accu kunnen we pas over 6-8 jaar beoordelen
- probeer eens audio af te spelen met je iphone aan een kabel ;)
- Netflix, is betaald en de e-tron kan media ook afspelen vanaf de SD-kaart
- Ruimte is inderdaad een valide plus
- Falcon doors, echt handig als het geregend heeft. Vriend van mij heeft standaard een theedoek in de voorstoelen en is al 3x terug geweest vanwege problemen.
- Autopilot inderdaad niet veel bruikbaarder dan de functies op de e-tron
- E-tron laadt continu met 150kW en totale laadtijd over een trip van ruim 1000km is te verwaarlozen. (met de juiste chargers)
- En 100k + voor die afwerking en materialen? Die is duidelijk voor de e-tron.

Ik zal jou ook niet kunnen overtuigen verwacht ik maar die voordelen zijn echt niet zo groot als sommigen zich voorspiegelen.

• assje
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18:39
GeeMoney schreef op zondag 12 januari 2020 @ 07:10:
- alles onder de 6 seconden is compensatie en alleen leuk voor bij het stoplicht met een petje
Dat geldt al voor alles beneden de 10s 0-100 wat mij betreft.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

• Robbeke80
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21:27
assje schreef op zondag 12 januari 2020 @ 07:41:
[...]

Dat geldt al voor alles beneden de 10s 0-100 wat mij betreft.
Jij hebt toch een Ioniq? Die doet 0-100 in 9,9s. :+

Hyundai Ioniq Executive (FR Premium) 2019

• assje
Robbeke80 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:08:
Exact, en dat volledige vermogen gebruik ik nagenoeg nooit. Enige waar meer vermogen wellicht relevant is zou voor tussensprintjes van b.v. 100 naar 130km/u zijn maar dat zie je nou juist niet terug in 0-100 statistiek.

url="https://link.marktplaats.nl/m1393061238"]Te koop: Nissan Leaf Tekna €11.990,-[/url

Robbeke80 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:08:
[...]

En als je daar het gaspedaal intrapt vanuit stilstand zie je mensen al verbaasd kijken. Een Tesla bijhouden? Neen, dat gaat niet (believe me, I tried), maar dat moet imho ook niet. Hij is vlot genoeg voor dagelijks gebruik.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Robbeke80
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 21:27
Blokker_1999 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 09:29:
[...]

En als je daar het gaspedaal intrapt vanuit stilstand zie je mensen al verbaasd kijken. Een Tesla bijhouden? Neen, dat gaat niet (believe me, I tried), maar dat moet imho ook niet. Hij is vlot genoeg voor dagelijks gebruik.
Weet ik, ik heb er namelijk sinds kort ook een. ;)
Al schijnt die 9,9s alleen maar in de sport stand mogelijk te zijn.

Hyundai Ioniq Executive (FR Premium) 2019

• pmiddeld
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 20:58
Ik had er laatst twee vóór mij aan de gratis Ionity in Nieuwegein hangen. Blijkbaar is dit ook voor mensen met een e-tron een niet te versmaden aanbieding ;)

Hyundai Ioniq Comfort 2017

• Luuk9
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 27-02 14:54
Ik ben ook de mogelijkheden aan het bekijken om elektrisch te gaan rijden.

Prive, dus niet zakelijk. Ik rijd ongeveer maximaal 25.000km per jaar. Voornamelijk woon werk verkeer, net als de andere afstanden die ik rijd, bij allemaal ongeveer 40km enkele reis.

Vanwege beperkt budget (rond de 10k maximaal), een tweedehands occasion in gedachten.

Ik rijd nu nog een benzine auto, Ford fiesta uit 2006 met bijna 180.000 op de teller.
Inruil denk ik ongeveer 1500-2000 euro.

Heeft iemand ervaring met her opstellen van de besparing/ terug verdientijd voor dexe situatie?
Ik lees hier wel positieve verhalen over o.a. de Renault zoe.

Hopelijk kunnen jullie me op weg helpen!
Wellicht heeft iemand hier dit sommetje al eens eerder gemaakt! ;)

Bedankt super zo dit! :)

Groeten, Luuk9

• Smuggler
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:01

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Wacht tot 2021, en krijg:
tot 6000 euro aankoop subsididie op een elektrische auto.
meer keuze in de verschillende modellen.
Goedkopere auto's omdat de auto's echt verkocht moeten worden om aan de europese regels te voldoen ;)

Gewoon sebastiaan

• daemonix
  • Niet online
pmiddeld schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:53:
[...]

Ik had er laatst twee vóór mij aan de gratis Ionity in Nieuwegein hangen. Blijkbaar is dit ook voor mensen met een e-tron een niet te versmaden aanbieding ;)
Duh, daar sta ik ook wel af en toe. :P En dat is heel dicht bij huis. Gratis is gratis tenslotte. :P

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:23

mux

99% efficient!

@Luuk9 Woon je toevallig in de buurt van Purmerend, of iig op redelijke afstand? Gerrit Bleeker in Purmerend heeft hoopjes Zoes en Leafs (disclaimer: ik ben bevriend met hem en hij verkoopt ook auto's die ik heb voorzien van range extender, echter vallen die wel buiten budget) en kan je goed adviseren in deze prijsklasse.

Je bent rond dit budget aangewezen op de oudere Zoes en Leafs. Toen ik in hetzelfde schuitje zat 2 jaar geleden koos ik voor de Leaf vanwege de lagere TCO, maar de Zoe is een stuk goedkoper in aanschaf, alleen zit je met batterijhuur. De Leaf is een iets luxere/beter afgewerkte/sportievere auto en kan snelladen, de Zoe kan driefasenladen en ziet er minder gestoord uit, maar in de praktijk is geen van beide auto's 'beter' - ze hebben andere sterke punten en er zijn evenveel fans van beide.

Als je je budget ietsjes kunt oprekken is een Zoe ZE40 (40kWh) of range-extended Leaf de meeste bang for your buck.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Luuk9
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 27-02 14:54
mux schreef op zondag 12 januari 2020 @ 12:24:
@Luuk9 Woon je toevallig in de buurt van Purmerend, of iig op redelijke afstand? Gerrit Bleeker in Purmerend heeft hoopjes Zoes en Leafs (disclaimer: ik ben bevriend met hem en hij verkoopt ook auto's die ik heb voorzien van range extender, echter vallen die wel buiten budget) en kan je goed adviseren in deze prijsklasse.

Je bent rond dit budget aangewezen op de oudere Zoes en Leafs. Toen ik in hetzelfde schuitje zat 2 jaar geleden koos ik voor de Leaf vanwege de lagere TCO, maar de Zoe is een stuk goedkoper in aanschaf, alleen zit je met batterijhuur. De Leaf is een iets luxere/beter afgewerkte/sportievere auto en kan snelladen, de Zoe kan driefasenladen en ziet er minder gestoord uit, maar in de praktijk is geen van beide auto's 'beter' - ze hebben andere sterke punten en er zijn evenveel fans van beide.

Als je je budget ietsjes kunt oprekken is een Zoe ZE40 (40kWh) of range-extended Leaf de meeste bang for your buck.
Hey, Bedankt!
Ik woon en werk daar toevallig redelijk in de buurt (40 minuten ongeveer).
Stuur je even pm man, ik ben benieuwd! :)

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:23

mux

99% efficient!

Ik denk dat ik je hoe dan ook het beste kan verwijzen naar m'n blogs daarover, dan krijg je ook een beter idee van wat ik doe en mijn relatie met Gerrit...: mux' blog: Is een elektrische nou echt gunstig?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• BlacKstaR-
  • Laatst online: 16:42
Voor de mensen die voor de Polestar 2 gaan, de officiële WLTP range voor op 19" zomerbanden is volgens de Zweedse en Noorse Polestar.com website 470/471km (zijn de websites aan het updaten cijfers kunnen veranderen). Ik reken op 375-400km real world range. Op de Noorse en Zweedse configurator zijn ook een aantal accessoires te kiezen.

Polestar Zweden
Specificaties

Elektromotoren
2 elektromotoren (voor- en achteras)
effect
300 kW / 408 pk
torque
660 Nm
bereik
470 km (WLTP), met 19-inch wielen
batterijen
78 kWh in 27 modules
0 tot 100 kilometer per uur
4,7 sec
lengte
4606 mm
hoogte
1479 mm
Breedte inclusief achteruitkijkspiegels
1985 mm
wielbasis
2735 mm
bodemvrijheid
151 mm (146 mm met Performance-pakket)

milieu-impact

Hybride modus WLTP

CO2-uitstoot WLTP (gewogen)
0 g / km
Elektrisch bereik WLTP
450 km (zijn de website aan het updaten, stond 1 minuut geleden 470km)
Elektrisch energieverbruik WLTP (gewogen)
202 Wh / km (stond 1 minuut geleden 192 wh/km)
Polestar Zweden
Specificaties
Elektromotoren
2 elektromotoren (voor- en achteras)
effect
300 kW / 408 pk
torque
660 Nm
Coverage
470 km (WLTP), met 19-inch wielen
batterijen
78 kWh in 27 modules
0 tot 100 kilometer per uur
4,7 sec
lengte
4606 mm
hoogte
1479 mm
Breedte incl spiegel
1985 mm
wielbasis
2735 mm
bodemvrijheid
151 mm (146 mm met Performance-pakket)

• daemonix
  • Niet online
BlacKstaR- schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:46:
Voor de mensen die voor de Polestar 2 gaan, de officiële WLTP range voor op 19" zomerbanden is volgens de Zweedse en Noorse Polestar.com website 470/471km (zijn de websites aan het updaten cijfers kunnen veranderen). Ik reken op 375-400km real world range. Op de Noorse en Zweedse configurator zijn ook een aantal accessoires te kiezen.

Polestar Zweden
Ik denk dat het bereik een stuk minder zal zijn dan jij nu denkt, met name door het enorme vermogen. Ga jij je echt heel erg beheersen met wegrijden? Kijk maar eens het degenen met een Jaguar is vergaan, met zo veel vermogen is het lastig om rustig te rijden, en dat kost je dus (veel) bereik. Wind, temperatuur en rijstijl spelen een veel te grote rol om zo maar de waardes van de WLTP te hanteren.

In de zomer haal ik de WLTP waardes wel met rustig rijden, maar in de winter gaat er zo maar 100-150 km van het bereik af, net als gedurende een storm. Als ik de maximum snelheden nu hanteer dan gaat er 200 km van het bereik af (veel snelweg verkeer).

daemonix wijzigde deze reactie 12-01-2020 13:57 (9%)

• BlacKstaR-
  • Laatst online: 16:42
daemonix schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Ik denk dat het bereik een stuk minder zal zijn dan jij nu denkt, met name door het enorme vermogen. Ga jij je echt heel erg beheersen met wegrijden? Kijk maar eens het degenen met een Jaguar is vergaan, met zo veel vermogen is het lastig om rustig te rijden, en dat kost je dus (veel) bereik. Wind, temperatuur en rijstijl spelen een veel te grote rol om zo maar de waardes van de WLTP te hanteren.

In de zomer haal ik de WLTP waardes wel met rustig rijden, maar in de winter gaat er zo maar 100-150 km van het bereik af, net als gedurende een storm. Als ik de maximum snelheden nu hanteer dan gaat er 200 km van het bereik af (veel snelweg verkeer).
Ik denk dat ik eerste maand, wel wat vlotter ga rijden omdat het toch geen nieuwe speeltje is. Maar ik rijd sinds 2011 auto en ik heb nog nooit een snelheidsboete gehad, dat zeg wel genoeg over mijn rijstijl denk. Ik geniet meer van comfort dan snelheid eerlijk gezegd. Dus 95% van de tijd rijd ik maximum snelheid of lager. Met 300-350km heb ik genoeg range, woonwerk verkeer is op dit 25km heen en 25km terug en ik heb een publieke laadpaal voor mijn appartement. Dus met 250 (meest negatieve scenario) - 450km (meest positieve scenario) range red ik me wel.

• BasvanS
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:55
BlacKstaR- schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:10:
[...]

Ik denk dat ik eerste maand, wel wat vlotter ga rijden omdat het toch geen nieuwe speeltje is. Maar ik rijd sinds 2011 auto en ik heb nog nooit een snelheidsboete gehad, dat zeg wel genoeg over mijn rijstijl denk. Ik geniet meer van comfort dan snelheid eerlijk gezegd. Dus 95% van de tijd rijd ik maximum snelheid of lager. Met 300-350km heb ik genoeg range, woonwerk verkeer is op dit 25km heen en 25km terug en ik heb een publieke laadpaal voor mijn appartement. Dus met 250 (meest negatieve scenario) - 450km (meest positieve scenario) range red ik me wel.
Het gaat ook niet om de (top) snelheid , het gaat om de acceleratie. In Eco modus rijden is saai, in sport veel leuker :D

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

daemonix schreef op zondag 12 januari 2020 @ 13:55:
[...]

Was het geen misverstand dat hard optrekken heel onzuinig zou zijn? Zoveel verliezen heeft een elektromotor toch niet? En als je sneller accelereert gebruik je ook korter een hoger vermogen.

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Heb je daar een betrouwbare bron voor?

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 16:10

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Snel optrekken is inderdaad het probleem.niet wanneer je je wagen laat uitrijden en niet vol in de ankers gaat bij het volgende stoplicht. Het liefst nog zonder regeneratie.

De energie die je nodig hebt om van 0-100 verandert niet echt over dezelfde afstand. Of je dat nu in 10 seconden doet of in 60.

De bron is een post van @mux die het veel beter kan uitleggen als ik :p

Standeman wijzigde deze reactie 12-01-2020 15:06 (11%)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
@Luuk9 Ik rij nu een Zoe q210 van 2014, ook van Bleeker. Voor ik de auto kocht heb ik er een kunnen lenen om te zien of het beviel en het bereik voldoende was. Ik weet niet of hij die mogelijkheid nog bied maar vond dat wel top om te ervaren hoe het in de praktijk is.
Qua bereik haal ik 90 a 120Km en dat is dan meestal maximaal 110Km/u op de teller en dan gemiddeld ~20kW verbruik. Met werk op 60Km enkel en bezette laadpalen aldaar begon dat wel wat problematisch te worden. Als het 40Km was zoals in jouw situatie zou dat wel gemakkelijk gaan want laden kan gewoon thuis.

Heb je zelf ook die mogelijkheid van parkeerplek bij huis of laadpaal in de buurt?

Punt om rekening mee te houden is de R en de Q versies waarbij de Q210(210Km nedc bereik.. 22kWh) en Q90(90pk 40kWh) dus kunnen ‘snelladen’ op ac43. Die standaard wordt bijvoorbeeld op nieuwe Fastned locaties meestal niet meer aangeboden dus het is misschien iets om rekening mee te houden als je er lang mee wilt rijden. De Zoe is de enige auto die dat kan en denk dat het een verloren standaard is. Hoe dat met Chademo zal gaan is denk ik ook maar de vraag want dat is voornamelijk de Leaf en oudere(?) Tesla’s met chademo adapter.
Het schijnt dat de R versies van de Zoe iets meer bereik hebben en dan maximaal met 22kW kunnen laden.
Ik weet niet of de R versie ook minder geluid maken bij het laden want die pieptoon kan wel als irritant worden ervaren. Ik stond eens te laden waarbij die paal vlakbij een achtertuin stond waar mensen op een zomerdag buiten waren. Dat was een 11kW en vond het wel wat vervelend dat ze dat dan bijna 2 uur moesten aanhoren en dat nog afgezien van lawaaiige ventilator om de boel te koelen.. tot zover de geruisloze EV ;)
M'n vorige buren merkten ook wel op 'hij piept wel zeg!' maar hadden er verder geen last van.
In deze video stoort ie schijnbaar op een kookplaat en dat is het geluid ongeveer YouTube: Renault ZOE charging feedback noise

Mijn volgende auto wordt een Skoda Citigo ev dus kleinere auto maar 32kWh ipv 22 van de Zoe. Die heb ik besteld met de tijdelijke aanbieding van private lease en is daarna wat duurder geworden. Voor 5 jaar 25.000 kost me dat 0,13/Km plus stroom. De Zoe ruil ik na 22 maanden bezit en heeft me aan afschrijving, accu huur, verzekering en onderhoud ongeveer het zelfde gekost. Met er langer mee rijden zou het goedkoper kunnen zijn.
Met de Citigo verwacht ik ca 200Km bereik en dan kan ik vrijwel alle ritten doen met thuis laden. In zo'n geval is snelladen ook minder relevant en dat doet ik dan ook met 'maar' met maximaal 40kW.
ps: YouTube: SEAT Mii electric 📺 aufladen 0-75% 🔋

Andere optie was upgraden naar 40kW Zoe maar dacht mooie aanbieding en huur dan de hele auto wel ipv enkel de accu.

• IvoB2
pmiddeld schreef op zondag 12 januari 2020 @ 11:53:
[...]

Geldt trouwens ook voor Tesla rijders. Ondanks hun "eigen" SC netwerk zie ik toch regelmatig een Tesla 3 gebruik maken van de gratis Lidl laadpalen :) . De bestuurder is zelfs één brik melk gaan kopen om van dit niet te versmaden aanbod te kunnen genieten :+ (de rest van de tijd rustig krantje lezen achter het stuur).

Ik heb er trouwens ook niets op tegen. Maak er - ondanks eigen laadpaal - zelf wekelijks gebruik van. _/-\o_
Schiet tot 80% lekker op aan de DC50.

IvoB2 wijzigde deze reactie 12-01-2020 16:34 (9%)

• IvoB2
Mensen die zich een etron kunnen veroorloven wonen vast en zeker in een huis met oprit en hebben dus de mogelijkheid van een eigen lader.
Of ze hebben een bedrijfsauto zodat ze met een EV kunnen rijden waar ze nooit hun eigen kapitaal zouden insteken?
ps. ik heb een eigen huis met oprit zonder eigen auto en mijn partner had een stadshuis zonder eigen oprit maar wel een bedrijfswagen (nu dus een EV en - ondanks dat ze ook op het lijstje stonden - geen e-tron noch Tesla 3 ). Van de twee voordelen dus maar één deugd gemaakt. :)
Ik weet trouwens niet hoe dat in NL werkt maar hier in België is een goed gelegen huis in de stad (meestal zonder eigen oprit/garage) merkelijk duurder dan een plattelandshuis met een opritlaan en een tuin met de omvang van een klein stadspark omheen. Dat zegt - naar eigen kapitaal toe - hier dus weinig.

IvoB2 wijzigde deze reactie 12-01-2020 16:44 (4%)

• daemonix
  • Niet online
@IvoB2 De woningmarkt in Belgie is echt heel anders dan in Nederland. Hier lokaal betaal je nu voor een rijtjeshuis al 500.000 euro, en dat is niet eens een grote stad. Toegegeven, het is de vraagprijs, en het is een nieuw record, maar toch. En nee, rijtjeshuizen in Nederland hebben over het algemeen geen eigen oprit en/of garage. Huizenprijzen in grote steden zoals Utrecht of Amsterdam zijn echt belachelijk hoog voor kleine oppervlaktes. Daar moet je dan ook nog eens een parkeervergunning voor zien te scoren, in Amsterdam is de wachttijd 10 jaar of daaromtrent. Een EV aan een eigen laadpaal in het centrum van een grote stad? Kansloos tenzij je multimilonair bent of vreselijk veel geluk gehad hebt.

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 20:21
Vriend van me heeft geen oprit en heeft zakelijk een Ioniq genomen. Maakte zich zorgen over beperkte range. Hij moet gebruik maken van laadpaal in de wijk. Hij is helemaal tevreden en zegt dat hij zich zorgen maakte om niks.

Overigens woon ik wel in een grote stad in een rijtjeshuis met oprit. En zo op centraal station.

Er zijn overigens ook genoeg rijtjeshuizen die wel opritten hebben. Zo slecht is het niet in Nederland. In Engeland hebben ze vervolgens minder opritten.

Maar goed, we hebben toch ook geen tankstation thuis? Vooral mensen die geen elektrische auto hebben maken zich er zorgen over :)

Douche WTW - Zonneboiler - L/W warmtepomp - energieneutraal huis

• IvoB2
[b]daemonix in "Elektrische auto's - deel 5" in Amsterdam is de wachttijd 10 jaar of daaromtrent. Een EV aan een eigen laadpaal in het centrum van een grote stad? Kansloos tenzij je multimilonair bent of vreselijk veel geluk gehad hebt.
Ja, en wat is de relatie met betrekking tot het bezit/rijden in een e-Tron?
Het was net mijn punt dat je best een duur huis in de stad kan hebben (al dan niet met een oprit heeft niets met deze discussie te maken want dat punt geldt voor iedere BEV) en geen e-tron of een goedkoper huis op de buiten met oprit en wel een e-tron.
Ik zie dus niet het verband - jouw stelling - tussen het zich kunnen veroorloven van een e-tron en het bezit van een huis met eigen oprit.

IvoB2 wijzigde deze reactie 12-01-2020 19:49 (35%)

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:44:
[...]

Ja, en wat is de relatie met betrekking tot het bezit/rijden in een e-Tron?
Het antwoord op je opmerking
Ik weet trouwens niet hoe dat in NL werkt maar hier in België is een goed gelegen huis in de stad (meestal zonder eigen oprit/garage) merkelijk duurder dan een plattelandshuis met een opritlaan en een tuin met de omvang van een klein stadspark omheen. Dat zegt - naar eigen kapitaal toe - hier dus weinig.
Als je een verhaal ophangt met de opmerking 'ik weet niet hoe dat werkt in NL' dan kun je een antwoord verwachten. Wel zo netjes denk ik.

• IvoB2
daemonix schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:48:
Als je een verhaal ophangt met de opmerking 'ik weet niet hoe dat werkt in NL' dan kun je een antwoord verwachten. Wel zo netjes denk ik.
Inderdaad en daar heb ik ook geen probleem mee.
Maar ik vind in je antwoord dan niets over de huizenprijzen op de buiten met oprit?
Voortgaand op je twee vorige stellingen kan ik dan besluiten dat huizen op de buiten met eigen oprit in NL helemaal onbetaalbaar zijn of tenminste alleen betaalbaar zijn voor de klasse van e-tron rijders?
(Want het ging over je stelling dat e-tron rijders zich vast en zeker een huis met eigen oprit kunnen veroorloven, iets wat ik betwist).

IvoB2 wijzigde deze reactie 12-01-2020 19:56 (10%)

• joepie de p
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 17:57
Voor een snelle verkenning vam de Nederlandse huizenmarkt:

Www.funda.nl

• iceme
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 24-02 21:30
Ik rij sinds afgelopen week ook elektrisch, het is een i pace van 2018 dus niet helemaal nieuw maar voor mij wel, ik ben daar vrijdag voor het eerst een eindje mee op stap geweest en liep tegen het volgende aan.

Ik wilde op de weg naar huis laden bij een ionity, ik stak de stekker er in en tot mijn verbazing begon de auto uit zich zelf te laden. Nu weet ik dat dit onderdeel is van de CCS standaard maar volgens mij gaat nu de vorige eigenaar betalen voor deze laadsessie O-)

Of kun je altijd gratis laden bij ionity :z

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@iceme je valt met de neus in de boter want Ionity is inderdaad tijdelijk gratis :)

• bite
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
“ De Audi A3 Sportback 40 e-tron heeft zowel een 1.4 TFSI-motor als een elektromotor onder de motorkap. ”
https://www.audi.nl/nl/we.../a3-sportback-e-tron.html
Dus een e-tron kan gewoon verder op benzine als ie niet kan laden. Hoe ze die naamgeving toch hebben bedacht bij Audi :s Dacht op m’n werk al eens een A3 elektrische te zien aan de laadpaal :+

bite wijzigde deze reactie 12-01-2020 20:24 (10%)

• daemonix
  • Niet online
IvoB2 schreef op zondag 12 januari 2020 @ 19:51:
[...]

Inderdaad en daar heb ik ook geen probleem mee.
Maar ik vind in je antwoord dan niets over de huizenprijzen op de buiten met oprit?
Voortgaand op je twee vorige stellingen kan ik dan besluiten dat huizen op de buiten met eigen oprit in NL helemaal onbetaalbaar zijn of tenminste alleen betaalbaar zijn voor de klasse van e-tron rijders?
(Want het ging over je stelling dat e-tron rijders zich vast en zeker een huis met eigen oprit kunnen veroorloven, iets wat ik betwist).
Inderdaad. In de directe buurt van grote steden: onbetaalbaar. Rijtjeshuis waar ik woon doet nu ook 500.000 euro (6 jaar geleden nog 300.000). Dan moet je een mega salaris hebben om dat te kunnen kopen en dan ook nog een dure auto (al dan niet zakelijk) te rijden. En ja, wij hebben in het dorp waar we wonen de luxe van 2 eigen parkeerplaatsen met opladers. Bewuste keuze, net als de keuze om op 2 minuten lopen vanaf het station en op 3 minuten afstand van een winkelcentrum te gaan wonen.

Voor mij volstaat een Kona prima, en voor mijn vrouw de Ioniq ook. Directe collega's willen opscheppen en rijden veel duurdere auto's, inclusief een Jaguar I-pace. Ik heb dat verlengstuk niet nodig. ;) Maar ga wel voor de milieu vriendelijker optie: een EV.

Bij ons wordt nog nieuw gebouwd: 2-onder-1 kap met oprit: start vanaf 600.000. Vrijstaand: start vanaf 900.000. Daar komt nog 100.000-150.000 bij om het naar je zin te maken.

Een etron kost 1270 euro ex btw. in de lease bij 40.000 km. Dat kun je als gewone werknemer met een gewoon salaris NIET betalen.

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online

mvdam

EV-Gekkie

daemonix schreef op zondag 12 januari 2020 @ 20:33:
[...]

Inderdaad. In de directe buurt van grote steden: onbetaalbaar. Rijtjeshuis waar ik woon doet nu ook 500.000 euro (6 jaar geleden nog 300.000). Dan moet je een mega salaris hebben om dat te kunnen kopen en dan ook nog een dure auto (al dan niet zakelijk) te rijden. En ja, wij hebben in het dorp waar we wonen de luxe van 2 eigen parkeerplaatsen met opladers. Bewuste keuze, net als de keuze om op 2 minuten lopen vanaf het station en op 3 minuten afstand van een winkelcentrum te gaan wonen.

Voor mij volstaat een Kona prima, en voor mijn vrouw de Ioniq ook. Directe collega's willen opscheppen en rijden veel duurdere auto's, inclusief een Jaguar I-pace. Ik heb dat verlengstuk niet nodig. ;) Maar ga wel voor de milieu vriendelijker optie: een EV.

Bij ons wordt nog nieuw gebouwd: 2-onder-1 kap met oprit: start vanaf 600.000. Vrijstaand: start vanaf 900.000. Daar komt nog 100.000-150.000 bij om het naar je zin te maken.

Een etron kost 1270 euro ex btw. in de lease bij 40.000 km. Dat kun je als gewone werknemer met een gewoon salaris NIET betalen.
Misschien toch maar wat oostelijker gaan wonen dan :*
Hier in Apeldoorn liggen de huizenprijzen nog wel redelijk rond het niveau van jouw vroeger ;)

Privé: Leaf 2018 Soon-To-be 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• Maasluip
  • Laatst online: 16:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

(jarig!)
CyBeRSPiN schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:31:
[...]

Was het geen misverstand dat hard optrekken heel onzuinig zou zijn? Zoveel verliezen heeft een elektromotor toch niet? En als je sneller accelereert gebruik je ook korter een hoger vermogen.
Maar je rijdt langer met een hogere snelheid waar je meer vermogen voor nodig hebt. Er is vast een optimum (te langzaam optrekken zal ook niet geweldig zijn), maar het is echt niet zo dat maximaal optrekken het zuinigste is over dezelfde afstand gemeten.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• mvdam
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online

mvdam

EV-Gekkie

Maasluip schreef op maandag 13 januari 2020 @ 08:12:
[...]

Maar je rijdt langer met een hogere snelheid waar je meer vermogen voor nodig hebt. Er is vast een optimum (te langzaam optrekken zal ook niet geweldig zijn), maar het is echt niet zo dat maximaal optrekken het zuinigste is over dezelfde afstand gemeten.
Het zal ook nog wel weer afhangen van dingen als hoe efficiënt de electronica is bij vermogen X, de accu is bij vermogen X, enzovoort. Dus ik geloof inderdaad graag dat er een bepaalde optimum is :)

Privé: Leaf 2018 Soon-To-be 60kWh - Zakelijk: Tesla Model 3 LR AWD + Hyundai Kona 64kWh

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Ik zeg niet dat het het zuinigst is, verre van. Alleen dat het ongefundeerd is dat hard optrekken echt batterijen vreet (zoals er bij brandstofmotoren wel veel verloren gaat).
Snel rijden vreet batterijen, hard optrekken zal door de verliezen iets meer verbruiken, maar tenzij je veel sprintjes trekt op je route zal het geen al te grote impact hebben. De grote impact zit op hoe snel je rijdt en hoe constant je je snelheid weet te houden tijdens het rijden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• IvoB2
[...]

Voor mij volstaat een Kona prima, en voor mijn vrouw de Ioniq ook.
Voor ons volstaat de Kona EV ook prima (zelfs als enige vierwieler). Zoals ik al herhaaldelijk in andere discussies hier heb aangehaald werd hij nipt tweede achter de technisch gelijkwaardige e-Niro. En de e-tron en Tesla 3 zaten ook in het bereikbare cafetariaplan (salariswagen). De keuze voor e-Niro en Kona EV was dus een persoonlijk weloverwogen keuze en niet gedreven door beschikbaar budget.
Directe collega's willen opscheppen en rijden veel duurdere auto's, inclusief een Jaguar I-pace. Ik heb dat verlengstuk niet nodig. ;) Maar ga wel voor de milieu vriendelijker optie: een EV.
Zoals uit mijn reactie hierboven blijkt: idem. Voor ons telt - uit principe - iedere verbruikte kWh. Dus ook wat betreft individueel vervoer. En dan zijn - tot op heden - de Kona EV en e-Niro moeilijk te verslaan.
Dan valt het gelukkig hier nog mee. Dochter heeft net hoekwoning gekocht op zeer goede locatie in het centrum van een centrumstad, vlak naast het stadspark. 175.000 € (excl. 7% registratiekosten) en met 135.000 € totaalrenovatie (gestript tot op buitenmuren na) kosten.
Buiten de centra verschilt een bouwgrond met nieuwbouw gewoon waar en wat je wil (van 100.000-150.000 € voor 7 are bouwgrond in de provincies Limburg/W-Vlaanderen tot 350.000 € voor 15 are in de residentiële wijken van Antwerpen en Vlaams-Brabant. Eenzelfde open bebouwing in nieuwbouw heb je in de eerst genoemde provincies voor voor 200.000-250.000 € en in de laatste voor 350.000 - 600.000 € (excl. grond).
Het verschilt dus nog al wat van regio tot regio.
En dat - en dat is mijn punt - is dus niet altijd waar. Mijn partner heeft ook maar een gewoon salaris* (en voor haar sector eerder aan de bescheiden kant). Maar kon wel voor een e-tron kiezen als salariswagen (omdat de car policy van het bedrijf volledig inzet op EV's en het leasebudget voor een EV niet gelijk is (no limit) aan het leasebudget van een fossiel (boven leasebudget is persoonlijk bijbetalen).
Maar standaard (onafhankelijk van de bedrijfspolicy) heb je uiteraard wel gelijk.
Maar je uitspraak dat iemand die rondrijdt in een e-tron een ruim salaris heeft en zich ongetwijfeld een woning met eigen oprit kan veroorloven is in zijn algemeenheid niet correct.

* Uiteraard ook een relatief begrip "gewoon salaris". Kan je alle kanten mee uit. Zeker gezien ik niet echt weet wat in NL doorgaat voor een gewoon salaris of buitengewoon salaris. :)

IvoB2 wijzigde deze reactie 13-01-2020 10:21 (4%)

• assje
mrmrmr schreef op zondag 12 januari 2020 @ 14:56:
Heb je daar een betrouwbare bron voor?
Wikipedia: Kinetic energy
E=1/2*mv^2

In die formule bevindt zich geen "t" dus in de basis maakt het geen fluit uit of je in 5s of in 10s naar 100km/u accelereert, dit geldt voor zowel EV als ICE.

Daarna kom je echter op de efficiëntie die verschillend is afhankelijk van belasting, met name voor ICE. Afhankelijk van het type motor kan het echter zomaar zijn dat sneller optrekken juist een hogere efficiëntie heeft (afhankelijk van koppelkromme). Bij een EV is de efficiëntie veel constanter en het verschil daardoor kleiner. Verliezen die lineair schalen nemen toe met snelheid (en dus afgelegde weg) en "kosten" dus feitelijk niets (hierop zijn natuurlijk allerlei details nuances mogelijk).

Het echte verlies van sneller optrekken zit mijn inziens (zonder bron) in twee dingen:
  • sneller optrekken = gemiddeld hogere snelheid = hogere luchtweerstand
  • sneller optrekken gaat vaak hand in hand met minder vloeiend rijden en dus meer remmen/regenereren = meer verlies
Dat optrekken energie kost is grotendeels een missconceptie (je investeert energie in beweging, je verliest pas als je je rempedaal gebruikt). Bij ICE/HEV voertuigen zijn er onder hypermilen zelfs pulse&glide technieken om door continue op te trekken/uit te rollen zelfs een betere efficientie te behalen dan bij constante snelheid:
Wikipedia: Energy-efficient driving
Pulse and glide (PnG) or burn and coast driving strategy consists of rapid acceleration to a given speed (the "pulse" or "burn"), followed by a period of coasting or gliding down to a lower speed, at which point the burn-coast sequence is repeated.[24][25] Coasting is most efficient when the engine is not running, although some gains can be realized with the engine on (to maintain power to brakes, steering and ancillaries) and the vehicle in neutral.[25] Most modern petrol vehicles cut off the fuel supply completely when coasting (over-running) in gear, although the moving engine adds considerable frictional drag and speed is lost more quickly than with the engine declutched from the drivetrain.

The pulse-and-glide strategy is proven to be an efficient control design both in car-following[25] and free-driving scenarios,[26] with 20% fuel saving.
Met een EV heb je dat soort fratsen dus niet nodig en is het optimum gewoon om een zo constant mogelijk snelheid te hebben en hoe lager hoe beter (boven een bepaald minimum afhankelijk van allerlei factoren maar denk bijvoorbeeld aan 40km/u). Puur theoretisch rijd je dus juist efficiënter door snel op te trekken en de daarmee bespaarde tijd te compenseren op je topsnelheid. Dit is ook wat mis gaat bij de meeste vergelijkingen tussen snel/langzaam optrekken die circuleren, de tijdsduur wordt niet gelijk gehouden en dan is het nogal logisch dat het verbruik hoger is aangezien de gemiddelde snelheid ook hoger is geweest (maar dat is dan een gevolg van snelheid/luchtweerstand en niet van acceleratie).
Dat is dus de vraag als het over zowel dezelfde afstand en tijd is gemeten.

assje wijzigde deze reactie 13-01-2020 11:03 (66%)

• Tomba
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:16

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Tomba schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:34:
[...]

Ik heb besteld bij van Udenhout en geen Honeymoonnet. Welke dealer hebben jullie?
Vandaag eindelijk iemand gesproken bij Udenhout die bereid was 2 stappen te zetten. Mijn op 1-11 bestelde eGolf is week 52 gebouwd en zou deze of volgende week binnen moeten komen.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Reinier
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21-02 23:34

• redwing
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 21:49
assje schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:21:
[...]

Wikipedia: Kinetic energy
E=1/2*m*m^2

In die formule bevindt zich geen "t" dus in de basis maakt het geen fluit uit of je in 5s of in 10s naar 100km/u accelereert, dit geldt voor zowel EV als ICE.
Die formule is voor de kinetische energie die een object heeft bij een bep. snelheid (mits je de laatste m verandert in een v ;) ). Dus daar zal inderdaad geen "t" in zitten aangezien die formule niet over een versnelling gaat. Je zult dus meer moeten kijken naar F=m*a waarbij je de kracht die nodig is voor een bep. versnelling moet omzetten naar de benodigde energie.

[removed]

• assje
Dikke vingers :P
redwing schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:02:
[...]

Die formule is voor de kinetische energie die een object heeft bij een bep. snelheid (mits je de laatste m verandert in een v ;) ). Dus daar zal inderdaad geen "t" in zitten aangezien die formule niet over een versnelling gaat. Je zult dus meer moeten kijken naar F=m*a waarbij je de kracht die nodig is voor een bep. versnelling moet omzetten naar de benodigde energie.
Dat is nou juist niet relevant, die kracht wordt namelijk omgezet in kinetische energie (& overwinnen van luchtweerstand/rolweerstand etc maar dat is een resultaat van snelheid, niet versnelling).

assje wijzigde deze reactie 13-01-2020 11:13 (15%)

• redwing
assje schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:05:
[...]

Dikke vingers :P

[...]

Dat is nou juist niet relevant, die kracht wordt namelijk omgezet in kinetische energie (& overwinnen van luchtweerstand/rolweerstand etc maar dat is een resultaat van snelheid, niet versnelling).
Jouw formule berekent alleen de kinetische energie die een object met een bep. gewicht en snelheid heeft. Een ICE van 2000kg die 100km/h rijdt heeft exact evenveel kinetische energie als een EV van 2000kg die 100 km/h rijdt of desnoods een blok beton van 2000kg die 100 km/hr gaat. Dit zegt echter niets over hoeveel energie er daadwerkelijk in gestopt is om die snelheid te krijgen. Daar gaat nl het rendement van de motor bij meespelen. En geen enkele motor/overbrenging heeft een rendement van 100% en geen enkele motor/overbrenging heeft een 100% rechte curve. De hele vraag is dus of het rendement bij snel optrekken hetzelfde is als dat je langzaam optrekt.

Bedenk b.v. dat bij sneller optrekken er een grotere stroom gaat lopen wat kwadratisch meer verliezen in de bekabeling oplevert. Hoeveel van dat soort factoren er zijn en hoe groot ze zijn weet ik ook niet, maar ik weet wel dat je altijd verliezen hebt en dus niet zomaar kunt stellen dat het niet uitmaakt hoe groot je versnelling is.

[removed]

• assje
redwing schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:30:
Jouw formule berekent alleen de kinetische energie die een object met een bep. gewicht en snelheid heeft.
Dat is me duidelijk ja :P
redwing schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:30:
Dit zegt echter niets over hoeveel energie er daadwerkelijk in gestopt is om die snelheid te krijgen. Daar gaat nl het rendement van de motor bij meespelen. En geen enkele motor/overbrenging heeft een rendement van 100% en geen enkele motor/overbrenging heeft een 100% rechte curve. De hele vraag is dus of het rendement bij snel optrekken hetzelfde is als dat je langzaam optrekt.
Dat is inderdaad het geval maar het punt is nu juist dat die verschillen niet zo groot zijn (voor een EV) en/of zelfs beter zijn bij een hogere acceleratie.

Zo maar een voorbeeld dat ik vind, tussen 60-150% van rated value is het verschil beperkt:
Bedenk b.v. dat bij sneller optrekken er een grotere stroom gaat lopen wat kwadratisch meer verliezen in de bekabeling oplevert. Hoeveel van dat soort factoren er zijn en hoe groot ze zijn weet ik ook niet, maar ik weet wel dat je altijd verliezen hebt en dus niet zomaar kunt stellen dat het niet uitmaakt hoe groot je versnelling is.
Dit is buiten mijn expertise maar vanuit eerdere uitleg van @mux maakte ik op dat de verliezen in accu/omvormer grotendeels lineair schalen en hoogstwaarschijnlijk zijn kwadratische verliezen (o.a weerstand in bekabeling) nagenoeg verwaarloosbaar.

assje wijzigde deze reactie 13-01-2020 11:55 (14%)

• redwing
assje schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:39:
[...]

Dat is me duidelijk ja :P

[...]

Dat is inderdaad het geval maar het punt is nu juist dat die verschillen niet zo groot zijn (voor een EV) en/of zelfs beter zijn bij een hogere acceleratie.

Zo maar een voorbeeld dat ik vind, tussen 60-150% van rated value is het verschil beperkt:
[Afbeelding]

[...]

Dit is buiten mijn expertise maar vanuit eerdere uitleg van @mux maakte ik op dat de verliezen in accu/omvormer grotendeels lineair schalen en hoogstwaarschijnlijk zijn kwadratische verliezen (weerstand) nagenoeg verwaarloosbaar.
Mijn post was dan ook vooral om aan te geven dat de gebruikte formule niet van toepassing is. Dat een elektromotor een hoger rendement heeft bij een hogere stroom weet ik. Wat voor verliezen je echter hebt in de overbrenging en bekabeling weet ik niet, maar als gezegd wordt dat die beperkt zijn geloof ik dat graag :)

[removed]

Pagina: 1 ... 55 ... 78 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof, stikstof geen etc etc.
Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houdt het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True