Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
daemonix schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:59:
Ze claimen dat hij even zwaar als een Ford F150 is, in Nederland is dat 2100 kg voor zover ik kan vinden. We zullen zien. In ieder geval uitermate onpraktisch groot en zwaar.
Dat zal voor de basisversie gelden van de Cyberttruck en een zwaardere versie van de F-150; de F-150 Raptor weegt 5700 lbs = bijna 2600 kg. Als ze dat lukt, zou ik dat al een hele prestatie vinden.

Een 100 kWh accu weegt ca. 550 kg, om met een pickup aan de 800 km range te komen heb je denk ik ca. 150 kWh nodig. Dan komt er ca. 275 kg bij, plus een extra elektromotor voor de AWD, dan kom je aan ca. 2900-3000 kg leeggewicht.
IVIaarten schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:35:
[...]

Ik irriteer me mateloos aan dat BMW de accu 'capaciteit' aangeeft in Ah i.p.v. kWh.

94 Ah = 22kWh? edit: andere bron zegt 33kWh
120 Ah = 33kWh? edit: andere bron zegt 42kWh

verhoudingsgewijs lijkt dit niet te kloppen, tenzij de 120 Ah op een ander voltage werkt dan de 94 Ah? (tenzij de tweede bron klopt, dan komt het beter overeen, pakket zou dan op 350V zitten)

Zou willen dat ze gewoon met kWh zouden adverteren, is de vergelijking een stuk makkelijker te maken. 8)7
De marketing afdeling vond het geen goed idee om de beperkte accucapaciteit van de i3 te benadrukken. Wed ik.

[ Voor 33% gewijzigd door Dieken Taffert op 26-11-2019 15:47 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AeoIus
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-10 12:26
Ik rijd een e-Niro en ben daar wel heel erg tevreden over en kan hem ook echt aanraden, al vind ik het niet de mooiste auto.

Zomervakantie naar Noord Italië via Duitsland/Oostenrijk met gezin met 2 kinderen was een oprechte meevaller. Ik maak me dan ook geen zorgen meer over een wintervakantie naar Oostenrijk.

Steam//ACC/LMU/Wreckfest2/Rocketleague: MrKlinkers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:45:
[...]

Dat zal voor de basisversie gelden van de Cyberttruck en een zwaardere versie van de F-150; de F-150 Raptor weegt 5700 lbs = bijna 2600 kg. Als ze dat lukt, zou ik dat al een hele prestatie vinden.

Een 100 kWh accu weegt ca. 550 kg, om met een pickup aan de 800 km range te komen heb je denk ik ca. 150 kWh nodig. Dan komt er ca. 275 kg bij, plus een extra elektromotor voor de AWD, dan kom je aan ca. 2900-3000 kg leeggewicht.
Er wordt geclaimd dat de constructie aanmerkelijk lichter is door de exoskelet constructie. Je kunt het dus niet 1 op 1 vergelijken. We zullen moeten wachten totdat ze met meer gegevens komen, dat gaat nog wel even duren aangezien de presentatie niet over een productie model gaat.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
IVIaarten schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:35:
[...]

Ik irriteer me mateloos aan dat BMW de accu 'capaciteit' aangeeft in Ah i.p.v. kWh.

94 Ah = 22kWh? edit: andere bron zegt 33kWh
120 Ah = 33kWh? edit: andere bron zegt 42kWh

verhoudingsgewijs lijkt dit niet te kloppen, tenzij de 120 Ah op een ander voltage werkt dan de 94 Ah? (tenzij de tweede bron klopt, dan komt het beter overeen, pakket zou dan op 350V zitten)

Zou willen dat ze gewoon met kWh zouden adverteren, is de vergelijking een stuk makkelijker te maken. 8)7
Ah's kan je hard maken als fabrikant. kWh's zijn afhankelijk van temperatuur. Dus eenzelfde accu heeft in de winter minder kWh's dan in de zomer. Maarja Ah's zeggen weer niks zonder voltage en het voltage is niet constant. Qua capaciteit klopt het wat je na je edit hebt toegevoegd. de 94 Ah versie heeft als occasion een prima prijs/kwaliteitverhouding denk ik. Zeker in Nederland is niet veel meer range nodig, en weinig mensen zullen met een i3 naar zuid Europa rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Femme schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:28:
[...]

Een Model 3 of e-Niro zijn natuurlijk wel fors duurder dan de gebruikte i3 of Ioniq waar @teacher waarschijnlijk naar op zoek is (anders zou hij wel de nieuwe modellen vergelijken).

De i3 94 Ah en Ioniq 28 kWh beginnen bij zo'n € 22K, e-Niro bij zo'n € 36K.
stimmt, we vissen in de plm 25k vijver.
model 3 komt er denk ik daarna... :Y

[ Voor 37% gewijzigd door teacher op 26-11-2019 17:29 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:49
[verwijderd]

[ Voor 105% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

De vorige comment is niet gesponsord door MUXSAN...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:36
Z___Z schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 17:07:
[...]
Ah's kan je hard maken als fabrikant. kWh's zijn afhankelijk van temperatuur. Dus eenzelfde accu heeft in de winter minder kWh's dan in de zomer. Maarja Ah's zeggen weer niks zonder voltage en het voltage is niet constant. Qua capaciteit klopt het wat je na je edit hebt toegevoegd. de 94 Ah versie heeft als occasion een prima prijs/kwaliteitverhouding denk ik. Zeker in Nederland is niet veel meer range nodig, en weinig mensen zullen met een i3 naar zuid Europa rijden.
Ah is net zo goed afhankelijk van de temperatuur omdat je accu alsnog met dezelfde spanning minder lang de stroom vol kan houden. Het geeft uiteindelijk hetzelfde alleen wat anders opgeschreven. AH is daarbij een lastigere waarde als je accu's wil vergelijken, omdat de spanning van dat ding ook van belang is en die niet meegenomen is in de Ah waarde.

Om accu's dus op een makkelijke manier te kunnen vergelijken is kWh veel makkelijker omdat dat direct de capaciteit aangeeft, waarbij met Ah je de spanning moet weten om de capaciteit te bepalen. Een accu van 10Ah die op 500V werkt heeft ten slotte veel meer lading dan een accu van 10Ah die op 12V werkt (5000Wh vs 120Wh)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
  • Laatst online: 27-10 21:41
Oei oei oei
Als je accuspec's erop naslaat dan zal je merken dat de AH waarde altijd wordt weergegeven in functie van de C waarde (de ontlaadstroom ten opzichte van de AH) waarde.
Meestal is de AH waarde een fractie van de C bv 0,5C
Indien je boven de C gaat 1C, 2C, dan zakt de AH waarde als een pudding in elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
mux schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:28:
De vorige comment is niet gesponsord door MUXSAN...
:)

Is je extender al leverbaar dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:52
daemonix schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:04:
[...]

:)

Is je extender al leverbaar dan?
Er rijden volgens mij al een aantal Leafs rond met de extender.
Mux heeft in zijn eigen auto volgens mij naast de extender een salvaged 40kwh pack gefrankensteined.

En ze hebben ook zo'n e-NV200 busje voorzien van een extender.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Kodess schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:13:
[...]

Er rijden volgens mij al een aantal Leafs rond met de extender.
Mux heeft in zijn eigen auto volgens mij naast de extender een salvaged 40kwh pack gefrankensteined.

En ze hebben ook zo'n e-NV200 busje voorzien van een extender.
Dat betekent nog niet dat het echt leverbaar is, vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:52
daemonix schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:22:
[...]

Dat betekent nog niet dat het echt leverbaar is, vandaar de vraag.
Wat is dan de definitie van leverbaar?
Het is niet een product gestocked wordt en dan 'leverbaar' is.
Het wordt ondemand gemaakt.

De rondrijdende leafs en het busje zijn dus ook van klanten. Is het dan leverbaar of niet?
Ze hebben op dit moment een orderstop omdat er teveel vraag is volgens mij.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zullen we @mux de vraag laten beantwoorden? Ik stel de vraag niet voor niets aan hem om geen aannames te hoeven doen. Ik ben me er van bewust dat er enkele voertuigen rondrijden met de muxextender maar weet ook dat dat pas sinds heel recent is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

We zijn net de laatste Nederlandse mensen op de pre-orderlijst aan het mailen voor een ombouwafspraak, dus ja. Rijden al aardig wat rond. Er is nog steeds wel wachttijd (als je nu bestelt duurt het ~3-6mnd), maar we zijn gestaag aan het leveren.

Edit: vanaf volgende week rijden er 24 muxsan Leaf/e-nv200's rond.

[ Voor 7% gewijzigd door mux op 27-11-2019 14:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Maar, @Mar.tin sprak over een 40kWh Leaf +extender, is dat überhaupt iets dat je overweegt @mux?

Weer een nieuwe mal maken :p

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 27-11-2019 15:11 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

- edited voor duidelijkheid -

We hebben de 2018 (ZE1) Leaf nog niet aangepakt en willen daar idd met mvdam's auto een nieuwe mal voor ontwikkelen, maar de techniek erachter is in principe werkend. Als je geen probleem hebt met naar een tijdelijk lelijke achterbak kijken kun je al een extenderaccu krijgen.

Edit: begin december gaat dit project van start

[ Voor 80% gewijzigd door mux op 28-11-2019 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@mux: Top! Goed bezig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-10 21:30
Gisteren contact gehad met de Renault dealer. Mijn Zoe wordt 20 december geleverd. Hij vertelde dat alle Zoe uitleveringen de komende weken on hold staan vanwege een software update. Ze zullen het dan wel druk krijgen voor 1 januari....

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:49
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:30
Ik ben serieus aan het overwegen mijn V60 (2016) te vervangen voor een Polestar 2.
Heb wat communicatie gehad met Polestar met zaken die voor anderen hier ook interessant kunnen zijn:

inruil:
Op dit moment hebben wij nog geen informatie voor een eventuele inruil. Wij weten wel dat dit zal komen, tegen einde van dit jaar nog.
levering bij bestelling in januari:
U had een vraag over de levering van de Polestar 2 als u dit in Januari zal bestellen. Wij kunnen voor dit moment niks over de leveringen zeggen. Wij weten dat de klanten die een pre-order hebben hun Polestar 2 tussen Mei en Juni 2020 geleverd krijgen
'in de buurt':
Tegen 10 Januari 2020 komt de Polestar 2 in Belgie Brussel voor de Motorshow daar kunt u ook de Polestar 2 bezichtigen

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18:52
Iemand die de ds3 crossback etense heeft overwogen hier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haaibaa2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:11
mux schreef op woensdag 27 november 2019 @ 14:41:
[...]

We zijn net de laatste Nederlandse mensen op de pre-orderlijst aan het mailen voor een ombouwafspraak, dus ja. Rijden al aardig wat rond. Er is nog steeds wel wachttijd (als je nu bestelt duurt het ~3-6mnd), maar we zijn gestaag aan het leveren.

Edit: vanaf volgende week rijden er 24 muxsan Leaf/e-nv200's rond.
Ik rij er ook al sinds juli mee met volle tevredenheid. Wat een andere auto krijg je hierdoor _/-\o_ .

• daemonix
  • Niet online
AMARONE schreef op donderdag 28 november 2019 @ 19:22:
Iemand die de ds3 crossback etense heeft overwogen hier?
Is die al leverbaar dan?

Even doorgerekend: Nee, niet de moeite waard, een Kona premium is veel interessanter want heeft alles al ingebouwd en is daarbij goedkoper. En dat is nog afgezien van (subjectief, ik weet het) het lelijke interieur van de DS3. Ook een Tesla Model 3 vind ik dan heel veel interessanter.

[ Voor 6% gewijzigd door daemonix op 28-11-2019 23:39 ]

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
Oef, ik hoop niet dat de Cybertruck aanslaat in Nederland. Zie je het al voor je? Nederlandse parkeerplaatsen/laadpunten met een Cybertruck? Beide plekken bezet 8)7 Of op de grachten in Amsterdam :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
naii11 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:46:
Oef, ik hoop niet dat de Cybertruck aanslaat in Nederland. Zie je het al voor je? Nederlandse parkeerplaatsen/laadpunten met een Cybertruck? Beide plekken bezet 8)7 Of op de grachten in Amsterdam :*)
Op de grachten kan hij niet komen, te breed. ;) Meer dan 2 meter breed.

Scheelt niet veel of hij mag alleen op de 2 rechter rijstroken komen op de snelweg (max 7 m lang, daar zit hij onder).

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 28-11-2019 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deveon schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:47:
[...]

Er zijn zelfs F350's die met B rijbewijs mag rijden omdat het maximale gewicht op 3500 kg is geregisterd. Het feit dat je maar 400kg bagage mee kan nemen is dan wel een dingetje...
Grote kans dat de wet wel wordt aangepast, kom op join the club! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:36
bruneelm schreef op woensdag 27 november 2019 @ 09:42:
Oei oei oei
Als je accuspec's erop naslaat dan zal je merken dat de AH waarde altijd wordt weergegeven in functie van de C waarde (de ontlaadstroom ten opzichte van de AH) waarde.
Meestal is de AH waarde een fractie van de C bv 0,5C
Indien je boven de C gaat 1C, 2C, dan zakt de AH waarde als een pudding in elkaar.
Tja, dat is nu eenmaal een eigenschap van een accu. Aan de andere kant, het verbruik van een ICE is net zo goed afhankelijk van de belasting van de motor. Je zult ze dus altijd binnen de beoogde specs moeten gebruiken, doe je dat niet gaat je verbruik heel hard omhoog of gaat ie simpelweg kapot.
naii11 schreef op donderdag 28 november 2019 @ 23:46:
Het lijkt me inderdaad niet echt een praktische auto voor Nederland (1 van de voornaamste redenen trouwens waarom ik een Fusion heb meegenomen uit de US en geen F-150). Maar je ziet nu al niet veel van die grotere wagens rijden ondanks dat wat prijs betreft een RAM of F-150 wat kosten betreft best goed te importeren zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door redwing op 29-11-2019 08:07 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
De teller van de Zoe staat nu op 27000Km en ben al aan nieuwe voorbandjes toe.
Ze zijn bovenop nog voorzien van voldoende profiel, maar de buitenkanten zijn zowat glad.

Zijn de Michelin EV banden van zichzelf ook zachter of zijn het ook de factoren van zwaardere auto en koppel van de elektromotor?
Of is het toch het bochtenwerk wat ik iets wat te vlot doe?

Collega's die met een Fabia combi's rijden halen gemiddeld 50000 met een setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-10 12:51

Arfman

Drome!

Crxtreem schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 11:03:
Ze zijn bovenop nog voorzien van voldoende profiel, maar de buitenkanten zijn zowat glad.

Zijn de Michelin EV banden van zichzelf ook zachter of zijn het ook de factoren van zwaardere auto en koppel van de elektromotor?

27K KM is toch niet zo bijzonder? 50K met je voorbanden doen lijkt me meer de uitzondering eerlijk gezegd.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:41
Hier na 50k nog 3,5 mm profiel voor

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Bijna 55k op onze zomerbandjes, nog 3,5mm over. Wel kneiterhard opgepompt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:32
Dat klinkt alsof je met een te lage bandenspanning rondrijdt:
Afbeeldingslocatie: https://www.technolease.nl/wp-content/uploads/2017/10/bandenspanning.jpg

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hmm toch apart, heb ze volgens mij gewoon op de aanbevolen spanning opgepompt.
Dan toch maar wat harder oppompen bij de nieuwe bandjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-10 12:51

Arfman

Drome!

Crxtreem schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 12:11:
Hmm toch apart, heb ze volgens mij gewoon op de aanbevolen spanning opgepompt.
Dan toch maar wat harder oppompen bij de nieuwe bandjes.
Klein beetje meer kan wel, maar je kunt ook even checken of de uitlijning van de auto nog wel correct is.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ANWB: Welke volledig elektrische auto's zijn er nu en binnenkort in Nederland te koop?
We zetten ze voor je op een rij, handig gesorteerd in prijscategorieën. De opgegeven actieradius is een fabrieksopgave. Veel fabrikanten hanteren hiervoor de realitischere WLTP-testmethode, enkele fabrikanten gaan nog uit van de erg optimitische oude NEDC-gegevens. Houd er rekening mee dat NEDC-gegevens zo'n 25 procent gunstiger uitvallen dan WLTP-cijfers.
Opvallend is dat er steeds meer modellen komen met onder de 100 euro per km WLTP bereik (vanaf prijs gedeeld door rijbereik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01

Ik heb bij aankoop van de Zoe (37.000km) nieuwe banden laten plaatsen (16inch michelin EV)? En deze waren bij 112.000km nog steeds goed, had er nog wel tot 120-125.000km mee door kunnen rijden.

(Opgepompt tot 3.0bar.. en: nee dat is niet te hard of slecht voor je band)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10 21:25

databeestje

Von PrutsHausen

De aangedreven achterbanden zitten er alweer 80k km op. De eerste linksvoor was na 50k (carcas stuk) en de rechtsvoor na 70k (versleten en carcas stuk). De achterbanden moeten volgend jaar denk ik, dan ook 4 jaar oud.

Edit: ook hier de banden op 2.8 bar in plaats van 2.5

[ Voor 11% gewijzigd door databeestje op 30-11-2019 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
Ik zou de ds3 nog overwegen ook naast de e2008 en id3 maar ik ben bang dat hij net zo klein is als mijn c3.

Daarnaast vind ik het volgende wel echt heel goedkoop ogen naast de verder prima materialen:
Afbeeldingslocatie: https://thumbor.pijper.io/hqiCat7ow4212MQ3Ov7nsyt9DZI=/980x0/https://cdn.pijper.io/2019/11/nyWAlXfPmen49x1575024920.jpeg

Ze hebben dus een groot centraal scherm maar passen de software hier niet op aan. Dus alle schermen zijn gewoon van het kleine formaat met 2 totaal andere balken ernaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Khayma schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:25:
Even uitgezocht en EV-database klopt ook niet. Leeggewicht is 1560Kg dus bjina even zwaar als een Model 3. Die is leeggewicht 1584Kg. Toch knap van Tesla.
Klopt nog steeds met de vermelding op de configuratiepagina: 1560 kg lediggewicht. Wel raar dat ze ook 1199 ml motorinhoud en 3 cilinders vermelden. ;)

310 kg zwaarder dan ICE.

Verdere details:
50 kWh batterij
onboard lader 11 kW AC (3 fase thuisladen)
garantie voor 70% accucapaciteit 8 jaar of 160.000 km.
€ 36250 Allure

Geen frunk: YouTube: Primeur | Peugeot e-208 (2020) | Test | Autovisie

De basis wordt gedeeld met de Opel Corsa-e.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
Je auto ombouwen voor 5K (vanaf denk ik)......6 modellen, nog weinig info, maar ze komen er aan: de ombouwers

https://transition-one.eu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bruneelm
prettig schreef op zondag 1 december 2019 @ 13:31:
Je auto ombouwen voor 5K (vanaf denk ik)......6 modellen, nog weinig info, maar ze komen er aan: de ombouwers

https://transition-one.eu/
Incl. De EU homologatie voor 5k?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Kan me niet voorstellen dat ze uit de kosten komen voor 5k, als je ziet wat de onderdelen individueel kosten.

Ik gok dat de werkelijke kosten een factor 2-3 hoger liggen voor deze auto's, en dat dit de prijs is voor alleen de motorswap, niet inclusief accu enz.

Ter vergelijking: EV Europe verkoopt EV-HypE sets voor €7000, en die gaan als warme broodjes over de toonbank. Dat zijn ook universele ombouwkits met de motor, inverter en dc/dc converter onboard. Als je auto al drive by wire is (dus gas/rempedaal op CAN, enz.) dan heb je daarbij alleen nog een accu en batterijlader nodig en heb je een elektrische auto.

Gok: basic 60kW elektrische motor + inverter + arbeid en BTW is €5000

Accu's zijn >€200/kWh daarbovenop, laders zijn €300/kW. Werkelijke totaalprijs voor een 24kWh conversie met enkelfaseladen zal dus rond de €10-12000 incl. liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-09 16:54
AMARONE schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 22:43:
Ik zou de ds3 nog overwegen ook naast de e2008 en id3 maar ik ben bang dat hij net zo klein is als mijn c3.

Daarnaast vind ik het volgende wel echt heel goedkoop ogen naast de verder prima materialen:
[Afbeelding]

Ze hebben dus een groot centraal scherm maar passen de software hier niet op aan. Dus alle schermen zijn gewoon van het kleine formaat met 2 totaal andere balken ernaast.
Die software is inderdaad 10 jaar terug in de tijd. Het interieur, vooral dashboard, moet je overigens ook van houden. Die kristallen/driehoeken zijn mijns inziens veel te ver doorgevoerd. Achterbak is heeel krap. De achterbank achter ook heel krap.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-10 21:16
Even een update van mij VW ID.3 post van enige tijd terug.

Vandaag was de Nederlandse introductie op het nieuwe Pon hoofdkantoor wat in het Move gebouw in Amsterdam zit. (Naast het Olympisch stadion, waar volgens goed ingelichtte bronnen ooit het Citroën hoofdkantoor zat).

In Nederland zal de intro prijs van de ID.3 First edition zoveel mogelijk naar beneden gedrukt worden. Nu streeft men naar zo’n 38.000,- euro voor de goedkoopste ID.3 First edition met 420 Km range (58 Kw accu). Men dacht dat het in de prijslijst dan 37.995,- zou gaan worden. Zonder nog het precieze bedrag te willen noemen. Verder geen enkele NL versie met een warmtepomp voor de verwarming en klimatisering. Deze wordt pas bij latere versies als optie bij te bestellen. Stoel en stuurverwarming En automatische airco is wel standaard.

Zie de onderstaande plaatjes:

Opties ID.3

De te kiezen kleuren naast wit metallic:

Kleuren VW ID.3

De ID.3 in de donkerste lak: “Mangan Grey metallic” (de enige ID.3 die er stond):

VW ID.3 van de zijkant

En de inhoud onder de motorkap:

VW ID.3 motorkap open

[ Voor 23% gewijzigd door ucsdcom op 01-12-2019 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bruneelm
Mail from Sono motors:
Hello

Normally, people don’t really talk about this. People especially don’t talk about this when times get tough. But we don’t work that way, so let’s talk about money.

What happened.

In our pursuit of providing sustainable mobility to everyone, we have attempted to fit into “norms” that we have now realized we don’t believe in. We changed our ways to be more attractive to investors that have the means, but do not share our values. We have had the opportunity to take money, and in exchange, give up the vision. This would have been the end of the Sion and its core concept. We decided to reject the offer and ensure the continuance of Sono Motors in line with our principles. Yes, we lost time, but we will never change our beliefs. We believe in a future in which cities belong to people and not to cars. We believe in a future where energy is produced without burning fossil fuels. We believe in a future where mobility is electric and shared. And we know we are part of a movement.

What happens.

Thanks to you, our beliefs are within reach and not just a dream. And in realizing that it is you and the thousands of others who have shaped the Sion, we now know how to move forward. By going back to where we came from ⏤ back to you. We have learned that the classic way of financing could not work without surrendering our values. This is why we're addressing you. In order to continue with the Sion, we need 50 million euros by 30 December. This is equal to 2,000 full price down-payments. This amount listed is necessary in order to invest in production facilities and the production of prototypes.

This is a tough message, and we are well aware of it.

We founded Sono Motors with the mission to fight against climate change; to fight for a planet worth living on. If you are willing to push the project forward and you still believe that we, together, can drive the change, there are ways to support. It is now in your hands whether the Sion will make it onto the streets. So, let’s create a world where people think forward and are willing to take matters into their own hands. You can count on us to fight for it.

Navina, Jona & Laurin

You are receiving this email because you registered for the newsletter on our website.
Sono Motors GmbH · Waldmeisterstr. 76 · Munich DE-80935 · Germany
Het was inderdaad veel te lang te stil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-10 21:05
bruneelm schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:55:
Mail from Sono motors:

[...]

Het was inderdaad veel te lang te stil
denk dat dit het einde is van sono? ff snel €50m crowdfunden gaat toch niet lukken 8)7

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:53
Coasterfreak schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:07:
[...]

denk dat dit het einde is van sono? ff snel €50m crowdfunden gaat toch niet lukken 8)7
Dat vrees ik ook, hier hadden ze veel eerder mee moeten komen want het is nu wel heel kort dag. En welke garanties heb je dat er niet alsnog een kink in de kabel komt. Wel jammer want het was een mooi project.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Coasterfreak schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:07:
[...]

Het lijkt belachelijk veel, maar kijk even hoeveel er al is neergeteld voor de crowdfunding van de Pebble Time, of Star Citizen of Prison Architect. Die lopen ook in de tientallen miljoenen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-10 21:05
Jeroenneman schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:18:
[...]

Het lijkt belachelijk veel, maar kijk even hoeveel er al is neergeteld voor de crowdfunding van de Pebble Time, of Star Citizen of Prison Architect. Die lopen ook in de tientallen miljoenen.
oké, maar dat is toch iets anders dan de volle prijs van een auto funden?

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Om dat in 1 maand voor elkaar te krijgen is pittig, maar niet onmogelijk. Dat is Lightyear ook gelukt met een - IMO - minder breed aansprekende auto.

Dit kan ze best lukken als ze genoeg promoten. Ik denk alleen dat ze dan alsnog niet overleven, een auto maken is een dure business. 50 miljoen is in no time opgevreten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Ik vraag me af of dit kans heeft op slagen. Ik vind dat ze niet erg vertrouwen hebben gewekt in de afgelopen jaren. Eerst de prijsverhoging, toen een anderhalf jaar uitstel van productie, en nu, een half jaar voor productie, bericht dat ze heel veel geld nodig hebben.

Wat er echt gebeurd is, dat is niet duidelijk. Men schrijft dit:
During this process of numerous negotiations with investors from all over the globe, we realized that the expectations of the classical investment world and our values in fact, do not match. We faced the risk of losing our key technologies to investors, who do not share our convictions
OK, maar hoezo kom je daar nu pas achter?

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
TucanoItaly schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:26:
Ik vraag me af of dit kans heeft op slagen. Ik vind dat ze niet erg vertrouwen hebben gewekt in de afgelopen jaren. Eerst de prijsverhoging, toen een anderhalf jaar uitstel van productie, en nu, een half jaar voor productie, bericht dat ze heel veel geld nodig hebben.

Wat er echt gebeurd is, dat is niet duidelijk. Men schrijft dit:

[...]

OK, maar hoezo kom je daar nu pas achter?
Uiteraard hoop ik dat de auto nog steeds komt, maar een mooie opsomming.

Komt nog even “bij” dat er steeds meer alternatieven komen en dat die 35kWh batterij (ondanks de zonnepaneeltjes) gewoon aan de (te) kleine kant is.

Ik hoop dat het ze lukt...!

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
ucsdcom schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:42:

Vandaag was de Nederlandse introductie op het nieuwe Pon hoofdkantoor wat in het Move gebouw in Amsterdam zit. (Naast het Olympisch stadion, waar volgens goed ingelichtte bronnen ooit het Citroën hoofdkantoor zat).

In Nederland zal de intro prijs van de ID.3 First edition zoveel mogelijk naar beneden gedrukt worden. Nu streeft men naar zo’n 38.000,- euro voor de goedkoopste ID.3 First edition met 420 Km range (58 Kw accu). Men dacht dat het in de prijslijst dan 37.995,- zou gaan worden. Zonder nog het precieze bedrag te willen noemen. Verder geen enkele NL versie met een warmtepomp voor de verwarming en klimatisering. Deze wordt pas bij latere versies als optie bij te bestellen. Stoel en stuurverwarming En automatische airco is wel standaard.

Zie de onderstaande plaatjes:

[Afbeelding: Opties ID.3]

De te kiezen kleuren naast wit metallic:

[Afbeelding: Kleuren VW ID.3]

De ID.3 in de donkerste lak: “Mangan Grey metallic” (de enige ID.3 die er stond):

[Afbeelding: VW ID.3 van de zijkant]

En de inhoud onder de motorkap:

[Afbeelding: VW ID.3 motorkap open]
Bedankt voor de foto's. Heb je er ook nog van het interieur?

Hoe voelde dat verder aan? Ik vind die grijze op die foto's eigenlijk steeds mooier vinden. Blijf het wel raar vinden dat vw niet voor juni al kan gaan leveren aan klanten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:56
* GeeMoney gaat er ook aan beginnen!
Ik heb van de week definitief een Audi E-tron 55 besteld!
Levering zal deze maand nog zijn. Na wat wikken en wegen tussen een Tesla Model X of een E-tron toch mijn Audi hart laten spreken.
Realistisch denk ik 250km op een lading te kunnen rijden mits ik denk om de rechtervoet en regenereer waar mogelijk.
Nu nog de markt op voor een thuislader, iemand suggesties? (3-fasen 11kW zo universeel mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:18:
[...]

Het is makkelijker om €100 aan 10.000 mensen te vragen dan €10.000 aan 100 mensen. Bij Sono gaat het zelfs om grotere bedragen (al ben je vrij om te kiezen hoeveel je wilt aanbetalen), mocht je het overwegen dan ontvang je op 30/12/2019 een betaalverzoek die binnen 30 dagen betaald moet worden. Als ze het niet halen loop je dus geen (extra) risico, halen ze het wel dan is er toch de kans dat het uiteindelijk niet genoeg is.

Persoonlijk gun ik het ze wel en het lijkt goed in elkaar te zitten, maar geld ophalen bij particulieren die al geld erin hebben zitten voelt niet goed. Zelf heb ik geen reservering en voelt de wachttijd nu te lang. Gemiste kans dat ze niet een plekje vooraan aanbieden bij 50/75/100% aanbetaling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

mux schreef op zondag 1 december 2019 @ 19:25:
Om dat in 1 maand voor elkaar te krijgen is pittig, maar niet onmogelijk. Dat is Lightyear ook gelukt met een - IMO - minder breed aansprekende auto.

Dit kan ze best lukken als ze genoeg promoten. Ik denk alleen dat ze dan alsnog niet overleven, een auto maken is een dure business. 50 miljoen is in no time opgevreten.
Dit, voor 50 miljoen doe je niets. Vind het erg jammer maar er is een extra reden waarom Elon Musk z'n kunstje zo knap is buiten dat hij voor een zeer groot deel de opkomst van de elektrische auto misschien wel 10 jaar naar voren heeft getrokken. Namelijk een autofabrikant vanuit het niets opbouwen, de burden of entry voor massa productie van auto's is _enorm_ hoog en het is hem gelukt, hij is er nog niet maar heel erg ver.
GeeMoney schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:01:
* GeeMoney gaat er ook aan beginnen!
Ik heb van de week definitief een Audi E-tron 55 besteld!
Levering zal deze maand nog zijn. Na wat wikken en wegen tussen een Tesla Model X of een E-tron toch mijn Audi hart laten spreken.
Realistisch denk ik 250km op een lading te kunnen rijden mits ik denk om de rechtervoet en regenereer waar mogelijk.
Nu nog de markt op voor een thuislader, iemand suggesties? (3-fasen 11kW zo universeel mogelijk)
Tja at voor functies heb je nodig?

Om mezelf maar te quoten in het Laadpalen/passen etc. topic:
GoldenSample schreef op zondag 10 november 2019 @ 20:34:
[...]

Paar tips:
- Ga voor een Alamat krachtgroep, heeft minder ruimte nodig
- Vaste kabel is makkelijker, hoewel je ook een losse kabel kan nemen en die er in kan laten zitten
- MID meter is verplicht, geintegreerd is makkelijker maar verplicht wel vaak een backend verbinding/abbo.
- als je je grootverbruikers goed naar de 3e groep kan verplaatsen in zoverre ze gelijk met de auto (lange tijd) draaien denk ik dat je met een 'domme' paal wel weg komt. Hoewel een P1 of CT-Coil oplossing natuurlijk altijd mooi is. Vraag is echter of je niet ook aan een andere laadpaal toe bent op het moment dat je die eGolf weer in ruilt voor wat anders.
- Als je DC-Leakage detectie van 6mA is een 'normale' aardlek genoeg
- Installatie is niet zo lastig, gaat echter toch nog wel eens wat mis, check dus goed de prijsopgaaf wat de installateur wil doen (mag je eventueel via DM met me delen) dan kan je het prima 'los knippen'
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 34% gewijzigd door GoldenSample op 01-12-2019 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:56
@GoldenSample ik zag het topic inderdaad en die zal ik even doornemen.
Krachtgroepen zijn al aanwezig. Wel inderdaad nog een eigen meter nodig ook maar ik zal het topic eerst even doornemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:01
Heeft iemand een idee wat het effect op de range zal zijn, als je de 17" Madrid velgen neemt op een e-golf?

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

GeeMoney schreef op zondag 1 december 2019 @ 23:01:
@GoldenSample ik zag het topic inderdaad en die zal ik even doornemen.
Krachtgroepen zijn al aanwezig. Wel inderdaad nog een eigen meter nodig ook maar ik zal het topic eerst even doornemen. :)
En "zo universeel mogelijk" is bijzonder ruim.

Denk een aan het volgende:

Waar komt de lader te hangen?
loadbalancen?
kabel / mennekes?
plug and charge of toegangscontrole?
verrekenen of prive kosten?
zonnepanelen optimaal gebruiken?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:41
driel24 schreef op maandag 2 december 2019 @ 00:58:
Heeft iemand een idee wat het effect op de range zal zijn, als je de 17" Madrid velgen neemt op een e-golf?
Dat kost je een paar procent ;)

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driel24
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:01
MarcelGo schreef op maandag 2 december 2019 @ 07:33:
[...]

Dat kost je een paar procent ;)
Verkoper deed het voorkomen alsof de range naar de helft zou gaan :)
Denk dat het ook erg afhankelijk is of je veel stadsverkeer rijdt of veel snelweg.
Dan gaat luchtweerstand iets meer tellen.

Wie nooit van mening is veranderd, heeft zelden iets geleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naii11
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-01-2021
[quote]ucsdcom schreef op zondag 1 december 2019 @ 17:42:

Nou jongens en meisjes, dat ziet er goed uit. Voor de middelste variant. 440 km voor 38.000 (incl. BTW). Goede kanshebber voor een aantal bekenden van me. Krijg ik bijna spijt van de Model 3. Gelukkig maakt de snelheid en de bijtelling van 2019 het meer dan goed:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 14:36
Even nog een vraag over de E-Golf.
Is er een mogelijkheid om hem langer te laten voorverwarmen wanneer hij aan de stroom zit?

Nu doet hij het erg kort, iets van 10 minuten de vraagtemperatuur zet ik op 25 graden en hij is al opgeladen tot 80%. Ik heb de uitvoering met de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Bij mij staat ie geprogrammeerd op klaar om 0615 op 22 graden en als ik om 0625 buiten kom draait ie nog! Als je hem via de app aanzet doet ie het inderdaad korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Deveon schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:24:
Persoonlijk gun ik het ze wel en het lijkt goed in elkaar te zitten
Maar op basis waarvan denk je dat? Als ik de feiten op een rij zet, dan zie ik geen bemoedigende zaken. Maar het kan goed zijn, dat ik alleen de negatieve dingen zie, vandaar mijn vraag.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
MarcelGo schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:14:
Bij mij staat ie geprogrammeerd op klaar om 0615 op 22 graden en als ik om 0625 buiten kom draait ie nog! Als je hem via de app aanzet doet ie het inderdaad korter.
Ga ik proberen, als ik het via de app aanzet dan moet ik dat 3 keer doen en nog ijskrabben daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
RonaldPr schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:37:
Ga ik proberen, als ik het via de app aanzet dan moet ik dat 3 keer doen en nog ijskrabben daarna.
Dat lijkt me verwonderlijk, 10 minuten verwarmen zou meer dan genoeg moeten zijn om ijsvrij te zijn (kost bij mij 2-3 minuten, ik verwarm in het geheel niet voor en heb niet eens een krabber).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TucanoItaly schreef op maandag 2 december 2019 @ 10:33:
[...]

Maar op basis waarvan denk je dat? Als ik de feiten op een rij zet, dan zie ik geen bemoedigende zaken. Maar het kan goed zijn, dat ik alleen de negatieve dingen zie, vandaar mijn vraag.
Het feit dat je nog geen geld over hoeft te maken, maar pas als het bedrag gehaald is. Overigens zitten ze inmiddels op 2,5/50 miljoen dus zal mij niet verbazen als ze het gaan halen. Die 10.000+ reservering kunnen namelijk waarschijnlijk fluiten naar hun eerdere aanbetaling (€500?) als ze het niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Na wat verder onderzoek en contact met Polestar, ben ik van plan een reservering voor de ze auto te plaatsen.
(zakelijke aanschaf).

Als ik kijk naar wat mijn eisen zijn (~450km range, kwaliteit en Interieur vergelijkbaar met m'n huidige (benzine) Volvo V60 uit 2016. Dan zie ik verder eigenlijk geen serieuze opties om halverwege 2020 elektrisch te kunnen rijden. Vind de Volvo XC40 recharge ook interessant, maar de Polestar 2 heeft dan toch mijn voorkeur en de Recharge is eind 2020 pas levering.

Een Model 3 interieur valt me te veel tegen, waardoor ik de extra kosten van in 2020 auto een Polestar aanschaffen waard vind. Ik denk dat het financieel in 2020 nog interessant is elektrisch te gaan rijden, en daarna toch wat minder interessant is.

Zie ik nog een ander model over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
@RonaldPr
assje schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:23:
[...]

Dat lijkt me verwonderlijk, 10 minuten verwarmen zou meer dan genoeg moeten zijn om ijsvrij te zijn (kost bij mij 2-3 minuten, ik verwarm in het geheel niet voor en heb niet eens een krabber).
Je hebt in de app 2 settings, ruitverwarming (gaat heel snel) en interieur voor verwarmen, die duurt wat langer :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VK5G60b9VgZOXNPCSzQrzlRd/full.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door MarcelGo op 02-12-2019 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
assje schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:23:
[...]

Heb je ook een warmtepomp? Die geeft veel minder snel warmte en verbruikt ook minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
MarcelGo schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:53:
@RonaldPr

[...]

Je hebt in de app 2 settings, ruitverwarming (gaat heel snel) en interieur voor verwarmen, die duurt wat langer :)

[Afbeelding]
Ik heb de draadloze voorruitverwarming, ook deze gaat minder snel dan degene met draadjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
Ah, ja dat verklaart veel, ik heb elektrische voorruit verwarming, gaat razendsnel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
RonaldPr schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:49:
Heb je ook een warmtepomp? Die geeft veel minder snel warmte en verbruikt ook minder.
Ja een Ioniq met warmtepomp, inderdaad zie ik ook dat het even duurt voordat hij op gang komt (het opgenomen elektrische vermogen loopt langzaam op). Het lagere verbruik bij een warmtepomp is natuurlijk het idee dat het komt door de COP dus wil niet persé zeggen dat het verwarmen ook langzamer gaat.

Het vermogen van de verwarming loopt geleidelijk op naar zo'n 5kW elektrisch, afhankelijk van de COP zou dat thermisch nog meer kunnen zijn. Met zo'n vermogen kan het nooit lang duren voor een auto ontdooid is.

Hiervoor een Leaf met warmtepomp gehad en daarvoor een Leaf met resistieve verwarming, bij geen van allen heb ik ooit een krabber gebruikt of voorverwarmd. Tegen de tijd dat ik mijn Spotify playlist gevonden heb is alles wel ontdooid.
RonaldPr schreef op maandag 2 december 2019 @ 12:50:
Ik heb de draadloze voorruitverwarming, ook deze gaat minder snel dan degene met draadjes.
Ik begrijp dan ook niet echt het nut van voorruitverwarming op een elektrische auto. Heel misschien is er iets te zeggen voor energiebesparing omdat je minder verwarming nodig hebt maar in mijn ervaring blijft de ruit echt wel droog als je minimaal een enigszins leefbare temperatuur wilt behouden in de auto (>15gr). Dit lijkt me nou juist iets wat zinvol is op een ICE waar het anders eeuwig duurt voordat e.e.a. ontdooid is.

[ Voor 25% gewijzigd door assje op 02-12-2019 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
assje schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:40:
Ja een Ioniq met warmtepomp, inderdaad zie ik ook dat het even duurt voordat hij op gang komt (het opgenomen elektrische vermogen loopt langzaam op). Het lagere verbruik bij een warmtepomp is natuurlijk het idee dat het komt door de COP dus wil niet persé zeggen dat het verwarmen ook langzamer gaat.

Het vermogen van de verwarming loopt geleidelijk op naar zo'n 5kW elektrisch, afhankelijk van de COP zou dat thermisch nog meer kunnen zijn. Met zo'n vermogen kan het nooit lang duren voor een auto ontdooid is.

Hiervoor een Leaf met warmtepomp gehad en daarvoor een Leaf met resistieve verwarming, bij geen van allen heb ik ooit een krabber gebruikt of voorverwarmd. Tegen de tijd dat ik mijn Spotify playlist gevonden heb is alles wel ontdooid.
Normaal duurt het met een WP toch langer als met een heater om dezelfde warmte te genereren? De warmtepomp moet immers eerst druk opbouwen voor hij warmte kan produceren. Een heater moet alleen een paar elektrische elementen doen gloeien.
5 kW elektrisch met een WP? Op hoeveel stel je de binnentemperatuur dan in? Dat haalt de heater in mijn Kona Ev zonder WP zelfs niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
assje schreef op maandag 2 december 2019 @ 14:40:
[...]

[...]

Ik begrijp dan ook niet echt het nut van voorruitverwarming op een elektrische auto. Heel misschien is er iets te zeggen voor energiebesparing omdat je minder verwarming nodig hebt maar in mijn ervaring blijft de ruit echt wel droog als je minimaal een enigszins leefbare temperatuur wilt behouden in de auto (>15gr). Dit lijkt me nou juist iets wat zinvol is op een ICE waar het anders eeuwig duurt voordat e.e.a. ontdooid is.
Elektrische voorruitverwarming en stoelverwarming aan, kan de warmtepomp (bijna) uit blijven...dat is het belangrijkste voordeel, scheelt weer bereik ;)

[ Voor 34% gewijzigd door MarcelGo op 02-12-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
IvoB2 schreef op maandag 2 december 2019 @ 16:05:
Normaal duurt het met een WP toch langer als met een heater om dezelfde warmte te genereren? De warmtepomp moet immers eerst druk opbouwen voor hij warmte kan produceren. Een heater moet alleen een paar elektrische elementen doen gloeien.
5 kW elektrisch met een WP? Op hoeveel stel je de binnentemperatuur dan in? Dat haalt de heater in mijn Kona Ev zonder WP zelfs niet.
Om een beeld van maximum vermogen te krijgen heb ik dit getest met alle registers open, dus temperatuur op 30 graden, raamfunctie ingeschakeld en gecombineerd met stoel & stuurverwarming.

Inderdaad zie ik duidelijk het opgenomen vermogen geleidelijk oplopen, het leek af te toppen rond de 5kW na 2-3 minuten maar toen was de boel al lang en breed ontdooid.

Ik zou denken dat ingestelde temperatuur van 20 of 30 graden geen verschil zou moeten maken als het beneden buiten 0 is. Ik zal nog wel eens testen en het iets exacter bijhouden.
MarcelGo schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:02:
Elektrische voorruitverwarming en stoelverwarming aan, kan de warmtepomp (bijna) uit blijven...dat is het belangrijkste voordeel, scheelt weer bereik ;)
Klinkt leuk maar vroegah in mijn Leaf toen ik nog genoodzaakt was min of meer hardcore te gaan gaf ik toch echt nog wel de voorkeur aan een cabinetemperatuur van minimaal 15 graden (bijvoorbeeld). Als je dat door de verwarming laat doen is dat meer dan voldoende om de ramen droog te houden. Misschien dat het wat oplevert voor de dagen dat het >15 graden is omdat je dan de verwarming geheel uit kan laten, maar, dat is ook de periode dat de efficiëntie van de warmtepomp het beste uitkomt.

Zoals ik zei, dit lijkt me nou echt een geniale optie op een zware diesel die pas na een half uur rijden warm wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 02-12-2019 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
[...]

De warmtepomp van de Zoe kan op maximaal vermogen ook 7kW trekken hoor. Die was razendsnel warm.

Toch jammer dat de model 3 geen warmtepomp heeft. Je bent toch met een factor 2-4 meer energie aan het “verspillen” restwarmte e.d. Is er immers niet: Het opwarmen van de 50-75kWh batterij (500+ kg) kost een boel extra energie. Is alles eenmal warm op echt lange ritten, dan valt het extra verbruik nog wel mee.

Op korte stukjes is de Model 3 niet bepaald zuinig :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
assje schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:08:
Om een beeld van maximum vermogen te krijgen heb ik dit getest met alle registers open, dus temperatuur op 30 graden, raamfunctie ingeschakeld en gecombineerd met stoel & stuurverwarming.
Volgens mijn testen telt de "stoel & stuurverwarming" niet mee in de WP-vermogensberekening.
Lijkt mij eerder te tellen (met weinig invloed) in het "electronica" telwerk.

Als hij op "auto" staat denk ik wel dat 20° of 30°C een verschil gaat maken. In de autostand wil hij nl. zo vlug mogelijk de ingestelde temperatuur bereiken.

Zelf nooit getest gezien ik altijd in Eco modus rij en het vermogen van de heater dan sowieso beperkt is (maar krijg het wel nog altijd opgewarmd tot 19.5-20.5°C.

Voorverwarmen van de EV (in dit geval een Kona EV) vind ik ook niet nodig. Binnen de vijf minuten na wegrijden is het aangenaam warm in de auto. Als het echt koud is buiten doe ik dan wel even de stoel- en stuurverwarming aan om die 5 min. te overbruggen (vooral de stuurverwarming, stoelverwarming wordt voor mij onaangenaam warm boven de eerste stand).

Voorruitontdooiing nog nooit kunnen uittesten. Ramen zijn nog nooit aangevroren geweest (auto slaapt wel buiten maar wel onder een carport die aan drie zijden open is).
Ontwasemen lukt nog steeds met koude airco op voorruitstand.

De heater verbruikt trouwens ook stroom in stijgende trappen. Het is niet ineens van 0 naar 3 kW (kan ook zijn dat de meter met vertraging werkt).

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2019 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Stef87 schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:15:
[...]

De warmtepomp van de Zoe kan op maximaal vermogen ook 7kW trekken hoor. Die was razendsnel warm.
Kan ik mij voorstellen. Mijn L/W huiswarmtepomp heeft een max. vermogen van 8 kW en de L/L WP eentje van 4 kW. :)
Ik vermoed, gezien de kleine omvang van een auto WP, dat bij 7 kW de WP dan eerder is overgeschakeld naar de 1:1 heater en dat je dat vermogen weergegeven ziet?

[ Voor 19% gewijzigd door IvoB2 op 02-12-2019 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Iemand wees me net op deze site:
https://www.mountox.com/over-ons.html
Mountox in het kort→ Mountox.com is Nederlands totaalplatform voor elektrische auto’s en alles wat daarbij komt kijken.
Ziet er op het eerste gezicht grafisch gelikt uit, inhoud nog niet uitvoerig bekeken.

Anderen al ervaring ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
AMARONE schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:44:
[...]

Bedankt voor de foto's. Heb je er ook nog van het interieur?

Hoe voelde dat verder aan? Ik vind die grijze op die foto's eigenlijk steeds mooier vinden. Blijf het wel raar vinden dat vw niet voor juni al kan gaan leveren aan klanten.
Er was bij de Nederlandse introductie weinig tijd om een foto van het interieur te maken. De volgende groep stond alweer te trappelen voor de deur.

Ik heb er wel een op de IAA gemaakt. Zie mijn post van september, ook voor de ervaringen die je opdoet als je wat meer tijd neemt.

Je kan onder andere kiezen uit een wit dashboard, wit met oranje striping, en zwart met oranje striping of een zwart met grijs dashboard en zwart stuur. Ik ga er vanuit dat de witte dashboards erg zullen spiegelen in je ruit. Bij een auto met een lichtgrijs dashboard vond ik dat onder bepaalde lichtomstandigheden al hinderlijk.

Het interieur is ruim en het dashboard modern voor deze klasse. De rest is zoals in een VW Polo met veel harde plastics. Een VW Golf ziet er veel zakelijker en degelijker uit vanbinnen, maar is ook wel erg saai.
ucsdcom schreef op donderdag 19 september 2019 @ 23:33:
[...]

Op de IAA in Frankfurt is de Volkswagen ID.3 gelanceerd. Er stonden ca. 7 modellen waar je in kon zitten.

Van buiten waren het mooie auto’s. Wel blijven ze door de lijn en de relatief lage carrosserie wat kleiner tonen dan ze echt zijn.

[Afbeelding: VW ID 3 Frankfurt Messe sept 2019]

Ze hebben allemaal een zwart glanzend dak dat in de achterspoiler doorloopt. De onderkant van de dakspoiler is trouwens dan weer goedkoop donkergrijs hard plastic, maar dat zie je als je er achter staat niet.

[Afbeelding: Boven aanzicht VW ID.3]

De kleuren die op de beursvloer stonden waren: grijs, metallic wit, metallic lichtgrijs, metallic antraciet en metallic turquoise. De kleur is enorm bepalend voor hoe de auto toont.

[Afbeelding: VW ID.3 antraciet]

Het dashboard is zeer futuristisch en een kopie van de BMW i3 lijkt het. Volgens mij goed doordacht en het ziet er met name leuk uit met een wit stuur. Je kan het ook in het zwart kiezen. Je dashboardkleur wordt dan 2 tinten grijs: donkergrijs met een lichtgrijze balk. Dat toont eigenlijk erg saai. Ik ben geen fan van witte bediening en interieurs. Vaak wordt dit snel geel of vervuid het. In de ID.3 neig ik toch wel naar het witte stuur. Het maakt de auto zo anders!

[Afbeelding: Stuur, navigatie en bediening VW ID.3]

Als inschrijver er voor leek het mij de EV voor de toekomst te zijn. VW brengt het als een VW Golf achtige EV. Niets is echter minder waar als je hem in het echt ziet. Helaas vond ik het een enorm tegenvallende ervaring. Een dag later nogmaals terug geweest. Dat maakte het beeld iets minder somber. Maar nog geen auto om de vlag voor uit te hangen helaas.

Dit komt deels door de hoge verwachtingen die VW schept door het model telkens met een Golf te vergelijken met Passat binnenruimte. Eerlijk gezegd had ik een Golf achtige EV verwacht, dat is het niet.

Alles is goedkoop uitgevoerd, keiharde plastics, handmatig te verstellen stoelen, met een zit die minder goed voelde dan de e-UP. Eerder een VW Polo of Skoda Fabia ervaring, maar dan electrisch en super duur voor wat je krijgt. De versies met een electrisch verstelbare stoel, die zaten wel goed. Volgensde VW medewerkers komen die alleen in het hoogste uitrustingsniveau van de ID.3 (ca. 50.000,- euro model) van de first Ik hoop dat dat niet waar is. Ik ga er vanuit dat dit de “comfortstoelen” zijn en die zouden volgens “Next Move” al in het 2e uitrustingsniveau moeten komen. We zullen zien, De metalen sierstrip boven de ramen was doorbroken (bestond uit 2 delen met een lelijke las er tussen.) De modueuze First edition stipjes op de achterstijlen zijn gekleurde plakkertjes die deels al loslieten. De deurrubbers bestaan uit meerdere delen die bij alle deuren al loslieten waar ze verbonden hadden moeten zijn om het water goed af te voeren.

Zitruimte voorin is prima. De achterbank heeft wat weinig hoofdruimte omdat de daklijn afloopt. De beenruimte achterin is prima, wel Golf-achtig. Je kan er als volwassene net wel of net niet zitten met je hoofd. De zittingen staan erg schuin naar achteren om iets meer hoofdruimte te fixen op de achterbank. Als je daar langer zit maakt dat je zit oncomfortabel. Mee rijden en dan uren op de achterbank onderweg naar een ski vakantie zou ik niet graag doen in de ID.3.

Dan een laatste manco: de LED achterlichten zijn erg zwak. De zijkanten (waar vermoedelijk de LED’s zitten) zijn fel verlicht. Vervolgens moet het licht blijkbaar doorgeleid worden naar de achterkant, wat het licht enorm afzwakt. Alle ID.3’s hadden dit. Ook een die in een donkerdere hoek op de 2e etage stond. Bij Andere VW modellen die er 2 meter naast stonden was het wel goed. Dus het had helaas niets met de zaalbelichting te maken. NB. Deze foto is van een afstandje gemaakt, rect er achter, alsof je er achter rijdt. Om niet ongewenst teveel mensen er op te zetten die dat niet willen, heb ik de foto kleiner geknipt.

[Afbeelding: VW ID.3 slechte LED achterlichten]

Voor de remlichten zitten er ook echt directe LED’s ingebouwd die in de vorm van kruizen oplichten. Die zijn zeker fel genoeg. De 2 rode lenzen naast de achterlichten (binnenzijde) lijken geen functie te hebben. Ik dacht nog dat dit mistlampen zouden zijn. Het mistlicht is echter miniscuul en blijkt links onderaan de achterbumper te zitten.

[Afbeelding: VW ID.3 remlichten]

De gelijke Seat El Born die Seat nog niet mag lanceren, maar er wel stond....heeft dit probleem duidelijk niet.

[Afbeelding: Seat El Born prototype]

De Seat wordt vermoedelijk iets goedkoper dan de VW en ziet er veel stoerder uit wat mij betreft.

[Afbeelding: Seat El Born zijkant concept]

In de 2 keer dat we op de stand waren kregen de VW medewerkers die daar stonden om de auto aan te prijzen meermaals bakken met kritiek te verduren van bezoekers die blijkbaar ook teleurgesteld waren in wat er stond.

Enige troost: dit is productie serie 0. Ik ga er echter niet meer vanuit dat VW alle manco’s kan of gaat verhelpen voor de 1e productie start.

Iets om op te letten als je voor de ID.3 gaat: er zouden trommelremmen in plaats van duurdere schijfremmen gebruikt worden op de achteras om kosten te sparen. Ook zou hiermee uitbreken van de achterkant bij het recupereren en remmen tegelijk beter onder controle blijven. Ik dacht echter ondanks dat verhaal nu toch ook achter enkel schijfremmen te zien. Volgens de medewerkers zou de achteras nog steeds een goedkopere torsie as worden (geen multilink ophanging), omdat een torsieas het gewicht beter aan kan. Sowieso zie je die ook bij de goedkopere instap motorisering van de Golf.

Als anderen er ook zijn geweest, dan ben ik wel heel benieuwd naar jullie ervaringen. Wij neigen bij ons thuis nu sterk naar annuleren. Misschien even afwachten wat Pon nog met de prijs doet en of er nog verbeter beloften komen. Een prijs van tussen de 33.000,- en 37.000 zou voor de kwaliteit die het nu niet is een betere instapprijs zijn. Voor 50.000,- in de hoogste uitrusting wil zo echt niemand hem hebben.De concurrentie van de veel beter uitgeruste en uitgerijpte Kia, Hyundai, Opel en zelfs de in prijs verlaagde Tesla Model 3 is dan echt te groot. Die modellen toonden en voelden als veel meer premium.

[ Voor 4% gewijzigd door ucsdcom op 02-12-2019 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:38
Arnold schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:48:
[...]
Garandeert Polestar uitlevering in 2020 als je nu (pas) aanbetaalt? Ik ben erg benieuwd naar de productiecapaciteit en hoeveel accu's ze in 2020 kunnen produceren voor de Polestar 2.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:50
[...]

Normaal gesproken schakelt de Ioniq bij deze lage temperaturen meteen de resistance heater aan. Die kan wel tot 7-8 kW gaan. De WP is meer voor het onderhouden van de temperatuur als de auto is opgewarmd. Die haalt lang geen 5 kW.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
ucsdcom schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:41:
[...]

Er was bij de Nederlandse introductie weinig tijd om een foto van het interieur te maken. De volgende groep stond alweer te trappelen voor de deur.

Ik heb er wel een op de IAA gemaakt. Zie mijn post van september, ook voor de ervaringen die je opdoet als je wat meer tijd neemt.

Je kan onder andere kiezen uit een wit dashboard, wit met oranje striping, en zwart met oranje striping of een zwart met grijs dashboard en zwart stuur. Ik ga er vanuit dat de witte dashboards erg zullen spiegelen in je ruit. Bij een auto met een lichtgrijs dashboard vond ik dat onder bepaalde lichtomstandigheden al hinderlijk.

Het interieur is ruim en het dashboard modern voor deze klasse. De rest is zoals in een VW Polo met veel harde plastics. Een VW Golf ziet er veel zakelijker en degelijker uit vanbinnen, maar is ook wel erg saai.

[...]
Dank je, zag je nog verschil met de auto die er nu stond en die van op de iaa. In de zin van of ze verbeteringen hadden doorgevoerd?

Toch wel echt een gemiste kans om alleen maar harde plastics toe te passen. Hoeft helemaal niet duur te zijn om dat wat mooier te maken allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
AMARONE schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:00:
[...]

Dank je, zag je nog verschil met de auto die er nu stond en die van op de iaa. In de zin van of ze verbeteringen hadden doorgevoerd?

Toch wel echt een gemiste kans om alleen maar harde plastics toe te passen. Hoeft helemaal niet duur te zijn om dat wat mooier te maken allemaal.
De sierlijst boven de deuren was nu netter gemonteerd. Voor de rest geen verschillen opgemerkt. De achterlampen konden niet geschakeld worden, alleen de voorlampen. Dus geen update daarvoor. En de auto was minder uitgeleefd na een paar klanten ipv. na een paar dagen en duizenden IAA beursbezoekers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
IvoB2 schreef op maandag 2 december 2019 @ 17:25:
[...]

Kan ik mij voorstellen. Mijn L/W huiswarmtepomp heeft een max. vermogen van 8 kW en de L/L WP eentje van 4 kW. :)
Ik vermoed, gezien de kleine omvang van een auto WP, dat bij 7 kW de WP dan eerder is overgeschakeld naar de 1:1 heater en dat je dat vermogen weergegeven ziet?
Ik weet niet zeker of de Zoe ook een element (cop1) had. 7kW haalde je echter alleen als je alles handmatig op maximaal zet.

Bij +\- vriespunt of er net boven zit je eerde gemiddeld op 2/3kW vermogen voor de warmtepomp tijdens het rijden. (Zoe)

Onze Zoe met 41kWh en warmtepomp deed het (denk ik tot nu toe) “beter” kwa verbruik dan de SR+ model 3, als je korte vnl korte stukjes rijdt bij kouder weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

assje schreef op maandag 2 december 2019 @ 19:53:
Iemand wees me net op deze site:
https://www.mountox.com/over-ons.html

[...]

Ziet er op het eerste gezicht grafisch gelikt uit, inhoud nog niet uitvoerig bekeken.

Anderen al ervaring ermee?
En wat voor info vind ik er eigenlijk? ik bedoel meer dan wat vrij algemene info vind ik er eigenlijk niet.
AMARONE schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:00:
[...]

Materialen zullen niet veranderen (tenzij het bij een duurdere/goedkopere versie hoort) hoe goed iets past/afgewerkt is/degelijk het voelt zal nog wat verbeteren. Althans dat is altijd zo met een (pre) productie exemplaar. Hoeveel het beter wordt? Tja, dat is koffiedik kijken.

[ Voor 44% gewijzigd door GoldenSample op 03-12-2019 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
GoldenSample schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 00:17:
[...]

En wat voor info vind ik er eigenlijk? ik bedoel meer dan wat vrij algemene info vind ik er eigenlijk niet.

[...]
Ik zag ook niet veel bijzonders, en ik vind ev-database.nl nauwkeuriger met betrekking tot auto info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Arnold schreef op maandag 2 december 2019 @ 11:48:
Na wat verder onderzoek en contact met Polestar, ben ik van plan een reservering voor de ze auto te plaatsen.
(zakelijke aanschaf).

Als ik kijk naar wat mijn eisen zijn (~450km range, kwaliteit en Interieur vergelijkbaar met m'n huidige (benzine) Volvo V60 uit 2016. Dan zie ik verder eigenlijk geen serieuze opties om halverwege 2020 elektrisch te kunnen rijden. Vind de Volvo XC40 recharge ook interessant, maar de Polestar 2 heeft dan toch mijn voorkeur en de Recharge is eind 2020 pas levering.

Een Model 3 interieur valt me te veel tegen, waardoor ik de extra kosten van in 2020 auto een Polestar aanschaffen waard vind. Ik denk dat het financieel in 2020 nog interessant is elektrisch te gaan rijden, en daarna toch wat minder interessant is.

Dat het Model 3 interieur tijd heeft om te wennen snap ik wel. Ga je dan voor het basismodel? Die is wel erg karig en dan kan je beter voor de Model 3 gaan.

Je zou ook een S of X kunnen overwegen, wellicht zelfs import. De EQC anders? Is wel weer een stuk hogere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
Verwijderd schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 00:49:
[...]

Dat het Model 3 interieur tijd heeft om te wennen snap ik wel. Ga je dan voor het basismodel? Die is wel erg karig en dan kan je beter voor de Model 3 gaan.

Je zou ook een S of X kunnen overwegen, wellicht zelfs import. De EQC anders? Is wel weer een stuk hogere prijs.
Ja die zijn allemaal zo 20000 euro duurder. Schaf hem dan wel zakelijk aan, heb dan alsnog bijtelling. Rond de 60000 is voor mij wel het max. Een S zou kunnen (jong gebruikt). Had altijd idee dat ik Tesla zou gaan rijden, maar Polestar 2 lijkt voor mij een fijnere reisauto en vind de looks beter dan een Model 3. (long range in principe vergelijk ik mee)
RichieB schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:42:
[...]

Garandeert Polestar uitlevering in 2020 als je nu (pas) aanbetaalt? Ik ben erg benieuwd naar de productiecapaciteit en hoeveel accu's ze in 2020 kunnen produceren voor de Polestar 2.
Dat zou geen probleem moeten zijn zeggen ze. Test-Productie is nu begonnen, vanaf februari vol produceren, maar aantallen heb ik niet. Maar beperkt aantal landen en de prijs is ook niet ‘doorsnee’. Verwacht geen probleem, maar misschien heb ik het mis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Arnold Iedere fabrikant die de EV markt betreedt heeft tot nu toe initieel productieproblemen gehad. Ik vraag me af of Volvo/Polestar dat echt beter op orde heeft. De fabriek in China waar de P1 en P2 gebouwd worden is 6+ maanden later opgeleverd dan gepland. De introductieprijs van de P2 ligt fors boven die van de Tesla Model 3 waar ze rechtstreeks mee concurreren. Bij de M3 kon je vanaf 5 december 2018 bestellen en de eerste uitlevering in NL was op 7 februari. En daarvan rijden er nu al 18.000 rond in Nederland. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit in 2020 met de Polestar 2 zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Weet iemand eigenlijk wat de ervaring is met ombouw naar elektrisch in NL met gebruikte componenten uit bestaande EV?

Om in Nederland om te keuren moet niet alleen de auto maar ook het papierwerk van de componenten in orde zijn. Zoals EMC rapporten e.d.
Je ziet dat er van die sets zijn, zoals waar @mux naar linkte, die daaraan voldoen en dus heel geschikt zijn voor een ombouw in NL.

Maar hoe zit het als je een motor pakt van een Tesla o.i.d., die zijn ook makkelijk aan te sturen en dan kan het zelfs goedkoper uit vallen terwijl je veel meer vermogen krijgt.
Gezien deze auto's ook gewoon zijn goedgekeurd (typegoedkeuring), zou je dus kunnen stellen dat de componenten ervan ook voldoen. Maar het grote probleem is dat je geen papierwerk kunt overleggen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
!null schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:42:
Weet iemand eigenlijk wat de ervaring is met ombouw naar elektrisch in NL met gebruikte componenten uit bestaande EV?
[...]
Er zijn diverse projecten te vinden. Uiteraard in de USA. In NL heb ik er nog niets over gehoord.

[ Voor 5% gewijzigd door RichieB op 03-12-2019 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
RichieB schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:47:
[...]

Er zijn diverse projecten te vinden. Uiteraard in de USA. In NL heb ik er nog niets over gehoord.
Het gaat me specifiek om Nederlandse omkeuring bij RDW.
De Tesla motoren zijn zeer geschikt. Maar al koop je een Nissan motor.

Het gaat me om gebruik van componenten can in Europa goedgekeurde modellen.

Je kan altijd nog zelf de hele auto of de individuele componenten laten goedkeuren, maar dan wordt het wel kostbaar.

Accu's worden vaak wel hergebruikt, terwijl ik zou denken dat je daar hetzelfde probleem hebt.
Ook, die doen bijvoorbeeld weinig qua EMC of regelgeving over aansturing, maar je zult er ook geen EMC rapport van kunnen overleggen vermoed ik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold
RichieB schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 08:40:
@Arnold Iedere fabrikant die de EV markt betreedt heeft tot nu toe initieel productieproblemen gehad. Ik vraag me af of Volvo/Polestar dat echt beter op orde heeft. De fabriek in China waar de P1 en P2 gebouwd worden is 6+ maanden later opgeleverd dan gepland. De introductieprijs van de P2 ligt fors boven die van de Tesla Model 3 waar ze rechtstreeks mee concurreren. Bij de M3 kon je vanaf 5 december 2018 bestellen en de eerste uitlevering in NL was op 7 februari. En daarvan rijden er nu al 18.000 rond in Nederland. Ik ben heel erg benieuwd hoe dit in 2020 met de Polestar 2 zal gaan.
Mee eens, maar prijs is niet fors hoger tov de Long Range. Gezien Volvo al flink wat jaren ervaring heeft met de hybride v60’s (en nu ook s60) maak ik me minder zorgen dan bij een nieuw bedrijf. In Nederland zal de vraag duidelijk minder zijn dan de Model 3 afgelopen jaar heeft gedaan. Fiscale verandering naar 8% maakt dit geen standaard keus meer. Model 3 SR zal zeker beter blijven verkopen. Prijs is ook pas in oktober bekend geworden en met verandering van 4 naar 8% zie ik zomaar dat mensen die voor die tijd ingeschreven hadden toch cancellen...

Geeft niet, hopelijk snellere levering voor mij ;)
zodra ik meer weet laat ik het hier weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
pmiddeld schreef op maandag 2 december 2019 @ 21:46:
[...]

Normaal gesproken schakelt de Ioniq bij deze lage temperaturen meteen de resistance heater aan. Die kan wel tot 7-8 kW gaan. De WP is meer voor het onderhouden van de temperatuur als de auto is opgewarmd. Die haalt lang geen 5 kW.
Exact zoals ik dacht dat het zou werken (maar ik kan/kon alleen maar reageren op topicdeelnemers die beweerden dat hun WP 7 kW zou genereren).
Bevestigt toch nogmaals mijn vermoeden dat een WP - zoals ik mijn EV gebruik - niet veel winst zou opleveren. Onze Kona heeft - louter toevallig - geen WP en bij opstarten van de heater (in ecomodus) verbruikt deze het eerste kwartier 2 - 3.2 kW om daarna te zakken naar 1 kW. Ik weet niet wat het verbruik van de WP is (in het beste geval drie keer minder dus een 350 W?) maar dan zou je met de WP maar een 650 W "uitsparen" per uur rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Stef87 schreef op maandag 2 december 2019 @ 23:39:
[...]

Bij +\- vriespunt of er net boven zit je eerde gemiddeld op 2/3kW vermogen voor de warmtepomp tijdens het rijden. (Zoe)
Nu kan ik toch helemaal niet meer volgen hoor.
Onze Kona EV zonder warmtepomp verbruikt (bij 3°C) tijdens de opstartfase max. 3.2 kW om daarna stabiel te blijven rond de 1 kW.
Afgelopen zondag gemonitord tijdens een rit van 2 x 85 km (waarvan 80% autosnelweg tegen 100 km/uur, gemiddeld totaalverbruik van de rit was 15.4 kWh/100 Km).

[ Voor 15% gewijzigd door IvoB2 op 03-12-2019 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
Als ik de auto in ecomodus heb staan krijg ik het bij een buitentemperatuur van 3 graden C echt geen 20 graden binnen. Bij eco+ doet ie niets meer.

Als je eerlijk wil vergelijken zou je geen eco-stand moeten vergelijken

Pagina: 1 ... 46 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic