Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-10 19:16
Telegraaf kopt op de homepagina wel met "Afgang, steen dwars door ruit 'kogelvrije' Tesla". Terwijl in het artikel zelf ze het enkel hebben op barsten in de ruit, niet dat hij er doorheen gaat.

Pantserglas breekt gewoon, dat is normaal. Zoek maar eens 'testing bulletproof cars' op youtube. Punt is niet dat het niet breekt, punt is dat het structureel heel blijft (voor een tijdje).

Is denk ik meer een verwachting management probleem dan een technisch probleem. Had ie zelf thuis eerst een paar keer moeten testen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:44
Yongshi schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:06:

Is denk ik meer een verwachting management probleem dan een technisch probleem. Had ie zelf thuis eerst een paar keer moeten testen. :+
Hadden ze ook gedaan. ;)
En daar ging dat foutloos.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-10 14:37

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik sluit mij aan bij de EV club:

Ik heb van de week een 2de hands Zoe Q90 met ZE 40 batterij gekocht uit 2017.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gGjfneopKCiRuY62kpHVx3JD/full.jpg

Recent gestart als ZZPer, dus moest mijn Golf 7 bij mijn werkgever inleveren. Toen had ik prive nog een Kia Picanto, maar dat is het toch niet helemaal.

Kan met deze wagen nog even genieten van een lage bijtelling en hij rijdt als een zonnetje :)
Mag hem maandag ophalen bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Psycho_Mantis schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:28:
Kan met deze wagen nog even genieten van een lage bijtelling en hij rijdt als een zonnetje
Krijg je MIA met zo'n 2017 model?

Gefeliciteerd. Fantastische auto. Ik rijd 'm als deelauto. Navigatie is een prehistorische TomTom ellende, en vind ik echt ballen. Traag, out-of-date, geen file info, amper alternatieve routes te zien, geen navigatie naar snelladers. Maar kan zijn dat het aan de deelauto ligt. Gelukkig doet bluetooth het prima.

Verder vind ik het een geweldige wagen. Bereik is ook in de winter gewoon erg goed, ook bij hoge snelheden. Geschikt voor kinderen achterin, korte vakanties enz. Hij ziet er trouwens erg netjes uit, zakelijk uitstekend representatief in dat metallic (?) grijs.

[ Voor 34% gewijzigd door TucanoItaly op 22-11-2019 11:40 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Crazy D schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:54:
[...]

Maar als die beladen met aanhanger amper 200km kan rijden zal de gemiddelde red-neck minder enthousiast worden denk ik zo. Idem voor NL trouwens, als je de huidige RAM-rijders wilt laten overstappen heb je megaveel ruimte en een giga accu nodig (iig ik zie ze nog weleens rijden met echt belading en zo....).

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het dapper is.
Als ie onder vuur wordt genomen door Marsmannetjes in zijn Cybertruck is ie ook minder enthousiast. Laten we het wel bij de realiteit houden.

800 km range gaat natuurlijk nooit naar 200 km met een aanhanger. Gewicht heeft invloed op range, maar dubbel gewicht betekent niet dat je range halveert, je regenereert ook meer terug. Range gaat dan misschien naar 550 of 600 km, zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
vergeet het, in ander topic geplaatst

[ Voor 88% gewijzigd door Peatsmoke op 22-11-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Dieken Taffert schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:46:
Als ie onder vuur wordt genomen door Marsmannetjes in zijn Cybertruck is ie ook minder enthousiast. Laten we het wel bij de realiteit houden.
Aan de vormen te zien is het gewoon een "stealth truck".
Als dat werkt wordt ie een buitengewoon succes in Vlaanderen. :)
Flits/ANPR paal => ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

TucanoItaly schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:36:
[...]

Krijg je MIA met zo'n 2017 model?

Gefeliciteerd. Fantastische auto. Ik rijd 'm als deelauto. Navigatie is een prehistorische TomTom ellende, en vind ik echt ballen. Traag, out-of-date, geen file info, amper alternatieve routes te zien, geen navigatie naar snelladers. Maar kan zijn dat het aan de deelauto ligt. Gelukkig doet bluetooth het prima.

Verder vind ik het een geweldige wagen. Bereik is ook in de winter gewoon erg goed, ook bij hoge snelheden. Geschikt voor kinderen achterin, korte vakanties enz. Hij ziet er trouwens erg netjes uit, zakelijk uitstekend representatief in dat metallic (?) grijs.
MIA is helaas enkel voor nieuwe auto's. Maar ik heb hem voor een leuk prijsje kunnen kopen, geloof dat dit altijd nog goedkoper is dan nieuw met MIA.

TomTom moet ik nog even zien, maar slechter dan in de golf kan eigenlijk niet. Ja, die in de Golf was wel snel, maar vaak kwam de melding "Kan route niet berekenen". Dus daar had ik ook niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Crazy D schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 06:34:
Uhhhhh.... right.... Ik hoop dat er in NL niet al teveel van verkocht worden :X Nou ja, smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Bwa, doorbreekt toch al zeker overtuigend de eenheidsworst die je tegenwoordig op de wegen ziet.
Een truck moet ook niet "mooi" zijn maar in de eerste plaats functioneel. Dat openschuivend achterdeel en de laadklep die als "oprit" kan dienen lijkt me toch al functioneel.

Of het mijn smaak is (of zal worden) zal waarschijnlijk ook nooit gaan meespelen.
De prijs zal waarschijnlijk niet in mijn smaak vallen. :)

[ Voor 39% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2019 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmiddeld
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 27-10 16:42
Whis! schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 08:36:
[...]

In de Smoov App inderdaad..
Het kan nog goedkoper met de Elbizz pas. €0,06 transactiekosten.

Hyundai Ioniq Comfort 2017 --> Kona 64 kWh 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:23
Dieken Taffert schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:46:
[...]

800 km range gaat natuurlijk nooit naar 200 km met een aanhanger. Gewicht heeft invloed op range, maar dubbel gewicht betekent niet dat je range halveert, je regenereert ook meer terug. Range gaat dan misschien naar 550 of 600 km, zoiets.
Precies waarom de tri de enige optie is die echt logisch is. Bij de andere 2 versies is je range zodra je er iets achter hangt gelijk veel te laag. Maar ik vraag me bij de tri nog wel af wat het laadgewicht gaat worden in NL. Die gaat toch bepalen of het echt een vervanger is voor waar een Amerikaanse truck. Volladen+trailer er achter en dan een heel eind rijden is ten slotte het idee.

Wel een gemiste kans dat de tri pas in 2022 komt. Dat betekent dat als Ford zijn elektrische F150 volgens plan in 2021 kan leveren en die goede specs heeft, Tesla al voor levering een grote concurrent heeft, terwijl ze tot nu toe de concurrentie nog altijd voor waren.
Yongshi schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 11:06:
Telegraaf kopt op de homepagina wel met "Afgang, steen dwars door ruit 'kogelvrije' Tesla". Terwijl in het artikel zelf ze het enkel hebben op barsten in de ruit, niet dat hij er doorheen gaat.

Pantserglas breekt gewoon, dat is normaal. Zoek maar eens 'testing bulletproof cars' op youtube. Punt is niet dat het niet breekt, punt is dat het structureel heel blijft (voor een tijdje).

Wat is dit dan ook voor een test? Dat kan toch ook alleen maar negatief uitpakken? Want hoevaak heb je nu een kogelvrije ruit nodig? Als de test dus niet werkt pakt het negatief uit, en als het wel werkt interesseert het niemand :P

En van dat plaatwerk vraag ik me ook af hoe nuttig dat uiteindelijk gaat zijn. Vroeger hadden we zwarte plastic bumpers, welke we daarna een kleurtje gingen geven en tegenwoordig dus elke botsinkje alsnog vervangen/overgespoten moesten worden. Het lijkt me sterk dat ze deze truck alleen in ongespoten zilver gaan leveren, dus die krijgt precies datzelfde probleem.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
redwing schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 15:08:
[...]

Wel een gemiste kans dat de tri pas in 2022 komt. Dat betekent dat als Ford zijn elektrische F150 volgens plan in 2021 kan leveren en die goede specs heeft, Tesla al voor levering een grote concurrent heeft, terwijl ze tot nu toe de concurrentie nog altijd voor waren.
Denk dat Musk slim genoeg is om dat zelf te beseffen (wat eigenlijk ook zijn missie was, dus doel bijna bereikt)

Met de Tesla Y en de Ford Mustang Mach-E vissen ze waarschijnlijk ook in dezelfde vijver (CUV).

De vijver wordt alleen maar groter. Alleen op de combinatie -30.000 €/+400 Km blijft het wachten.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 22-11-2019 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruneelm
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:41
Musk missie is hoe dan ook geslaagd
Hij stond weer even in de kijker en er zal nog een eindje er over gepraat worden en zo blijft het merk Tesla over de tongen rollen.
Goedkopere reclame kunt ge uw toch niet indenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:56
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 12:26:
[...]
TomTom moet ik nog even zien, maar slechter dan in de golf kan eigenlijk niet. Ja, die in de Golf was wel snel, maar vaak kwam de melding "Kan route niet berekenen". Dus daar had ik ook niets aan.
Je kunt op de Rlink van Renault Android auto activeren. Hier een link: https://docs.google.com/d...ZchUngfiJ9JrrYgPVG1I/edit

Ik heb dit vorig jaar zelf geactiveerd op de Renault Zoe van mijn voruw. Google Maps, Spotify, Internet Radio etc van je telefoon direct op het scherm en met op het scherm van RLink te bedienen. Werkte top.

Ik geloof dat ik de zelfgemaakte verloopkabel, om via de ODB poort, de RLink te programmeren nog hier ergens heb liggen. De Renault Zoe is intussen verkocht voor een Tesla model 3....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

RogerSch schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 20:37:
[...]

Je kunt op de Rlink van Renault Android auto activeren. Hier een link: https://docs.google.com/d...ZchUngfiJ9JrrYgPVG1I/edit

Ik heb dit vorig jaar zelf geactiveerd op de Renault Zoe van mijn voruw. Google Maps, Spotify, Internet Radio etc van je telefoon direct op het scherm en met op het scherm van RLink te bedienen. Werkte top.

Ik geloof dat ik de zelfgemaakte verloopkabel, om via de ODB poort, de RLink te programmeren nog hier ergens heb liggen. De Renault Zoe is intussen verkocht voor een Tesla model 3....
Goede tip!
Alleen jammer genoeg heb ik een iPhone. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23
Eerste 5000km elektrisch zit er alweer op! Zoe R240 bj 2016.
Nog steeds geweldige ervaring, vraag me af of dat nog minder gaat worden (y)
Ook geen enkel laadprobleem gehad.

Als ik dan toch minpunten van de Zoe moet noemen:
1. Lichtsensor. Laagstaande zon is gewoon een dik probleem, dashboard blijft dan soms rest van de rit in nacht modus staan (= je ziet niets meer op de R-Link). Heb de gevoeligheid al met de ODB2 dongle aangepast, en ja hij gaat minder snel aan, maar nog steeds buggy.
2. Regensensor. Moet toch steeds de ruitenwissers zelf bijstellen. Of te snel, of ze gaan veel te laat.
3. Voetganger 'zoem' geluid. Het geeft vooral vreemde gezichten omdat het geluid als een ufo is. Ik zet hem dus elke rit uit en ik rijd gewoon zeer defensief binnen de bebouwde kom onder de 20km/u.
4. Cruisecontrol. Zo lomp. In te stellen per 2km/u, en als je bijstelt naar beneden gaat ie flink regeneratief remmen, ook als je 120 rijdt. 8)7

Hoop voor de kopers van het nieuwe model dat dit echt aangepakt is. En dat Android Auto standaard aan staat. _/-\o_

[ Voor 9% gewijzigd door Arnout op 23-11-2019 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogerSch
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:56
Arnout schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 11:18:

3. Voetganger 'zoem' geluid. Het geeft vooral vreemde gezichten omdat het geluid als een ufo is. Ik zet hem dus elke rit uit en ik rijd gewoon zeer defensief binnen de bebouwde kom onder de 20km/u.

Hoop voor de kopers van het nieuwe model dat dit echt aangepakt is.
Ik weet dat bij de Zoe uit 2013 je een bepaalde zekering eruit moest trekken om het zoemende geluid definitief het zwijgen op te leggen. Hierbij een linkje naar een Duits forum: https://www.goingelectric...viewtopic.php?f=57&t=4070

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Eerste 5000km elektrisch zit er alweer op! Zoe R240 bj 2016.
Nog steeds geweldige ervaring, vraag me af of dat nog minder gaat worden (y)
Ook geen enkel laadprobleem gehad.

1. Lichtsensor. Laagstaande zon is gewoon een dik probleem, dashboard blijft dan soms rest van de rit in nacht modus staan (= je ziet niets meer op de R-Link). Heb de gevoeligheid al met de ODB2 dongle aangepast, en ja hij gaat minder snel aan, maar nog steeds buggy.
2. Regensensor. Moet toch steeds de ruitenwissers zelf bijstellen. Of te snel, of ze gaan veel te laat.
4. Cruisecontrol. Zo lomp. In te stellen per 2km/u, en als je bijstelt naar beneden gaat ie flink regeneratief remmen, ook als je 120 rijdt. 8)7

Hoop voor de kopers van het nieuwe model dat dit echt aangepakt is. En dat Android Auto standaard aan staat. _/-\o_
Ik heb mij Zoe nog niet, maar het zoem geluid (aka ZE voice) kan je toch aanpassen?

Misschien dat bij een ander geluid minder vreemd wordt gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-10 16:16

_V_

1. Lichtsensor. Laagstaande zon is gewoon een dik probleem, dashboard blijft dan soms rest van de rit in nacht modus staan (= je ziet niets meer op de R-Link).
Je kunt automatisch wisselen tussen dag- en nachtkleuren ook uitschakelen. (iig in een 2016 R90 Intens)
4. Cruisecontrol. Zo lomp. In te stellen per 2km/u, en als je bijstelt naar beneden gaat ie flink regeneratief remmen, ook als je 120 rijdt.
Eens, zou mooi zijn als die aanpassingen wat subtieler waren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10 21:25

databeestje

Von PrutsHausen

De laatste stand voor elektrische auto's in november is 5555, mooi getal. Naar het schijnt (Volgens Morten Grove, twitter) is Tesla de Amsterdam terminal aan het verhuizen van de Koopman terminal naar een andere. Dus voor deze maand zal het een 6k worden ofzo, tenzij een van de nieuwe boten die onderweg is nog voor het einde van de maand op de nieuwe terminal aanmeert.

De huidige terminal zat op de limiet met circa 500 stuks/dag. Ik kan me er iets bij voorstellen in voorbereiding voor december.

Kona en Niro nog steeds 2 en 3, gevolgd door de nieuwe Ioniq en de 62kWh Leaf. Evengoed nog 115 Audi E-tron a 100k euro. Yikes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:52

matroosoft

Lone Christian

Alweer 146k pre-orders voor de Tesla Cybertruck, gaat lekker zo.

https://electrek.co/2019/11/23/tesla-cybertruck-pre-orders/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:42
Maar wat is hiervan het nadeel/probleem?

Ik zou hem gewoon lekker aan laten staan, er hoeft maar 1x een kind achter een auto vandaan te komen die jou niet gehoord heeft.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:37
In de toekomst zal het onklaar maken van het waarschuwingsgeluid voor voetgangers vast een apk afkeurpunt worden, en mijns inziens zeer terecht. Ik snap niet dat iemand denkt dat het veiliger of prettiger is om verrast te worden door een onhoorbare auto.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

He, we mogen deze hele discussie weer opnieuw voeren!

Laten we beginnen met: en wat dan met alle andere onhoorbare hybrides/ICEs? Waarom specifiek BEVs terwijl die niet meetbaar minder hoorbaar zijn voor voetgangers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Het geluid van de (oude) Leaf vond ik wel echt best wel irritant, echt zo'n heftruck piep en net iets te hard. Als ik vroeg naar m'n werk ging zette ik hem wel altijd even uit als ik achteruit bij het huis weg reed voor de buren.

Het futuristische geluidje van de Ioniq vind ik geniaal en perfect, totaal niet storend. De gezichten die mensen trekken als reactie erop vind ik ook niet zo relevant.
mux schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:20:
Laten we beginnen met: en wat dan met alle andere onhoorbare hybrides/ICEs? Waarom specifiek BEVs terwijl die niet meetbaar minder hoorbaar zijn voor voetgangers?
Allemaal hetzelfde uiteraard, en ook elektrische scooters/speedelecs. Gewoon een minimaal geluidsniveau afspreken.

[ Voor 32% gewijzigd door assje op 24-11-2019 09:23 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:56
mux schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:20:
He, we mogen deze hele discussie weer opnieuw voeren!

Auto's moeten aan de eisen voldoen van het jaar waarin ze de weg op zijn gekomen. Eisen uit het verleden blijven dus voor die auto's gelden. Ook wanneer in de toekomst wordt ingevoerd dat auto's een bepaald minimum aan geluid moeten produceren tijdens rijden met lage snelheden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Dan spreek je jezelf direct tegen, toch? Dat is het punt, er is geen objectieve reden waarom BEVs een noisemaker moeten hebben en andere auto's niet. Het is puur een gevoelskwestie. Mensen hebben het *gevoel* dat een BEV minder geluid maakt, dus zullen ze wel minder geluid maken en dus gevaarlijker zijn. Ondertussen doet niemand daadwerkelijk onderzoek hiernaar, dus weten we eigenlijk niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prettig
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-12-2024
mux schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:28:
Dan spreek je jezelf direct tegen, toch? Dat is het punt, er is geen objectieve reden waarom BEVs een noisemaker moeten hebben en andere auto's niet. Het is puur een gevoelskwestie. Mensen hebben het *gevoel* dat een BEV minder geluid maakt, dus zullen ze wel minder geluid maken en dus gevaarlijker zijn. Ondertussen doet niemand daadwerkelijk onderzoek hiernaar, dus weten we eigenlijk niks.
Met je eens, geen onderzoekgegevens. Maar merk wel bij stapvoets rijden: ze horen je niet. Daarboven, rolgeluid is al ruim voldoende. Fietsers met oortjes in dat is pas gevaarlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:58
Langzaam rijdende benzine-auto's, zeker die uit het hogere segment, maken ook heel weinig geluid tegenwoordig. Gisteren hoorde ik achter mij wat bandengeruis, draai ik me om om te kijken welke BEV/PHEV het zou kunnen zijn, blijkt het een Volvo V70.

3-cilinders, oude auto's en diesels hoor je wel beter. Maar die verdwijnen snel uit het straatbeeld door de komst van EV

[ Voor 7% gewijzigd door joepie de p op 24-11-2019 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
Ik vind het juist heel fijn dat EV’s geen geluid maken. Erg jammer dat dit prachtige voordeel teniet moet worden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-10 12:32
Stef87 schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 18:19:
[...]

Nee totaal niet (Eindhoven).

Zelf heb ik een eigen 11kW laadpaal uit 2016 met vaste type 2 kabel, die ik nog steeds gebruik.

Elke normale laadpaal werkt met een Citigo, aanrader is kies een 11kW 3 fase paal, skoda kan er twee gebruiken (fases).

De dealer is wel erg langzaam met acteren... Alle documenten ingeleverd maar geen bevestiging gekregen. De eerste 500 stuks zijn denk ik snel op. Hoop dat wij er met de Skoda bij zitten!
Weet jij of iemand anders of de Citigo iets van voorverwarming heeft?
Ik zag een verwarmde voorruit als optie maar ik neem aan dat de interieur vd Citigo elektrisch verwarmd wordt en dan zou dat met een timer oid een lekkere ontdooide auto kunnen opleveren op koude winterochtenden...
Mijn Outlander PHEV heeft die functie en dat is erg prettig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Leader98 schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:59:
[...]

Ik zag een verwarmde voorruit als optie maar ik neem aan dat de interieur vd Citigo elektrisch verwarmd wordt en dan zou dat met een timer oid een lekkere ontdooide auto kunnen opleveren op koude winterochtenden...
Als je aast op de private lease aanbieding dan heb ik denk ik slecht nieuws, ik heb vrijdag de dealer gesproken en alle toegewezen Citigo's voor Nederland schijnen vergeven te zijn.

De dealer gaf tevens aan vertragingen te verwachten in de levering. De levering van onze Citigo stond op 5 februari maar het wordt waarschijnlijk ergens in maart of mogelijk zelfs april.

We gaan het zien.

Om terug te komen op je vraag, voorverwarmen is volgens mij mogelijk via de app :)

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 24-11-2019 12:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-10 12:32
revolution-nl schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:06:
[...]

Als je aast op de private lease aanbieding dan heb ik denk ik slecht nieuws, ik heb vrijdag de dealer gesproken en alle toegewezen Citigo's voor Nederland schijnen vergeven te zijn.

De dealer gaf tevens aan vertragingen te verwachten in de levering de eerder aangegeven levering van onze Citigo stond op 5 februari maar het wordt waarschijnlijk ergens in Maart of mogelijk zelfs april.

We gaan het zien.

Om terug te komen op je vraag, voorverwarmen is volgens mij mogelijk via de app :)
Vraag was voor mijn zus (die al besteld heeft).
Als dat voorverwarmen op het standaard model al kan zou dat erg fijn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
revolution-nl schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:06:
[...]

De dealer gaf tevens aan vertragingen te verwachten in de levering de eerder aangegeven levering van onze Citigo stond op 5 februari maar het wordt waarschijnlijk ergens in Maart of mogelijk zelfs april.

We gaan het zien.
Dat is interessant, ik heb hem zaterdag besteld en mij wordt nog gewoon levering in Maart beloofd..
Pierz schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:47:
Ik vind het juist heel fijn dat EV’s geen geluid maken. Erg jammer dat dit prachtige voordeel teniet moet worden gedaan.
Het geluid bij 0-20km/u is nou niet bepaald relevant voor het geluid dat auto's maken. Ik zie serieus niet in wat voor probleem je zou kunnen hebben met het geluid dat bijvoorbeeld de Ioniq maakt, tenzij je je ramen open hebt hoor je er in de auto al nauwelijks iets van. Dit is iets heel anders dan mijn buurman die zijn V6 met 50% gas start iedere ochtend.
Bij mij achter het huis moet ik een straatje uitrijden waar veel kinderen spelen en uit een poort/steeg kunnen komen rennen (je hebt het straatje een keer gezien :9 ). Dit is nou exact de situatie waar ik geloof in de toegevoegde waarde van een geluid, het is dan ook echt niet noodzakelijk om hard te zijn.

Akkoord dat er geen data is maar is dit niet een gevalletje "baat het niet schaadt het niet"? Wat is het probleem van een subtiel geluidssingaal op een elektrische auto? Enige argument dat ik kan bedenken is dat mensen er op gaan rekenen op hun gehoor af te kunnen gaan en daardoor het risico met bijvoorbeeld fietsers groter wordt.

[ Voor 63% gewijzigd door assje op 24-11-2019 12:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-10 12:01
Leader98 schreef op zondag 24 november 2019 @ 11:59:
[...]

Zelfs de standaard “niet-bepaald-kale” versie heeft een app met voorverwarmen. (Luxere variant heeft ook voorruitverwarming, zoals een achterruit met draden er in)

Die “draadjes” is je raam voor is vooral handig als je zuinig wilt rijden in de winter: zelfs zonder de onzuinige kachel kan je met stoelverwarming en een niet-beslagen verwarmde voorruit zelfs doorrijden. Heb je de elektrische “fohn” kachel enkel op zeer laag standje nodig, uit zou misschien ook nog kunnen.

**edit**

Ja je zou schema en timers in moeten kunnen stellen. Op Youtube zijn er enige demo filmpjes ook van zo’n app.

[ Voor 6% gewijzigd door Stef87 op 24-11-2019 13:01 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:32
[verwijderd]

[ Voor 99% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 . Reden: Nulletje teveel / te weinig, wie zal het zeggen :9 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
prettig schreef op zondag 24 november 2019 @ 09:40:
[...]
Fietsers met oortjes in dat is pas gevaarlijk.
Zonder oortjes in hoor je ze ook niet afkomen. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Mar.tin schreef op zondag 24 november 2019 @ 15:33:
Daarna Leaf 30kWh aanschaf €180000 verkoop €18250,
Oei das wel een pijnlijke afschrijving! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 95% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 23:58
Ik breek mijn hoofd over wat ik hier nu zie?

Afbeeldingslocatie: https://media.autoweek.nl/m/6olyzedbhm21_800.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Batterij degradatie bij Nissan Leaf: https://www.nimblefins.co...eaf-battery-deterioration
Batterij degradatie bij Tesla model S: https://www.nimblefins.co...sla-battery-deterioration

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuo
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-10 17:14

Kuo

DaCoTa schreef op maandag 25 november 2019 @ 00:37:
[...]
[Afbeelding]
Het lijken mij 2 skateboards bevestigd aan de hoedenplank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-10 20:01
[...]

[Afbeelding]
Boosted boards, als alternatief voor een vouwfiets denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-10 14:47
Kuo schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:24:
[...]

Het lijken mij 2 skateboards bevestigd aan dehoedenplank onder de dubbele bodem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IvoB2
Dit:
https://www.fatdaddy.be/p...xTA_OxKhdh_hoC5IkQAvD_BwE
Op mijn leeftijd verkies ik toch liever zo iets:
YouTube: Gocycle GX fast-folding electric bike - Robert Llewellyn’s Gocycle r...
(past ook in de koffer van de Kona EV :) )

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 25-11-2019 10:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-10 21:18

Temujin

Zegt ook wel eens iets

assje schreef op zondag 24 november 2019 @ 12:14:
[...]

Dat is interessant, ik heb hem zaterdag besteld en mij wordt nog gewoon levering in Maart beloofd..
Skoda heeft het aantal uit te leasen modellen verhoogt van 500 naar 600.
Dit heeft tot resultaat dat de verwachte levertijd nu eind februari is ipv halverwege januarie.

Alle officiele skoda dealers hebben afgelopen zaterdag een email ontvangen van Skoda dat ze tot (en hier is wat verwarring over, ik heb de mail niet zelf gezien) 26 november contracten mogen blijven afsluiten. Ook al gaat ook afgelopen zaterdag als einddatum rond (lijkt erop dat verschillende dealers verschillende data aanhouden)..

In elk geval is de actie dus eerder afgelopen dan de oorspronkelijke 30 novemeber. En is het aantal citigo's met 100 verhoogt naar 600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
@Temujin

Ik neem aan dat aanvraag getekend geldend is, en niet de datum van acceptatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-10 21:18

Temujin

Zegt ook wel eens iets

assje schreef op maandag 25 november 2019 @ 11:49:
@Temujin

Ik neem aan dat aanvraag getekend geldend is, en niet de datum van acceptatie.
In theorie zou skoda alsnog morgen kunnen komen met een bericthje "Oops, foutje.. we hebben niet goed geteld, we zijn al ver over de 600 heen"

Op dat moment kunnen getekende aanvragen die nog niet zijn verwerkt/geaccepteerd nog prima teniet gedaan worden/afgekeurd. Zolang het leasecontract zelf nog niet is ondertekend kan het in theorie nog alle kanten op.

Of ze er verder FIFO mee omgaan, waarbij de eerste aanvragers prioriteit hebben over lagere aanvragers.. geen flauw idee. Ik hoop het. Wacht zelf ook nog op 2 acceptaties (1 loopt sinds afgelopen woensdag, en de 2e is afgelopen zaterdag aangevraagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:26

greatgonzo

schit-te-rend!

daar was ik heel benieuwd naar.

Als ik het goed interpreteer:
Leaf: na 55k gereden te hebben verliest 34%
Tesla: na 55k 4% verlies

Vind ik toch echt opzienbarend. Leaf was altijd een optie voor ons, gezien de betaalbaarheid en de ruimte.
Maar qua batterijlevensduur (wat naar mijn idee in de toekomst de waarde van de auto gaat bepalen).. schrik ik toch echt.

Dan heeft Nissan het echt niet goed voor elkaar met hun batterijmanagement (en het gebrek aan gekoelde accu's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 105% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 04-02 10:04
Mar.tin schreef op maandag 25 november 2019 @ 13:42:
[...]

Ik vind de schattingen nogal grof, ookal zijn ze in miles. (Dus 55.000Mi = 88.000km).

Mijn Leaf 40 uit 2018 heeft met 50.000km nog bijna 93%SoH. Oftewel +- 37kWh beschikbaar.
Even extrapolerend heb je het dan over 12% verlies bij 88.000km = 35kWh beschikbaar.

37kWh = +- 250 km bereik bij 150Wh/km (Hoewel je dat ook in de helft leeg kan rijden als je 100km rechtdoor 140 rijdt >:) )

Dan neem ik alleen niet mee dat ik veel dingen lees dat de gerapporteerde SOH van de Leaf40 niet klopt, en / of bij aflevering al <100 is. Bij sommigen zelfs 97%.

Dat maakt dat ik wat vraagtekens houd bij hoe accuraat de info is. Ik merk in elk geval na 25.000km nog geen verschil met 25.000km geleden :P

Edit:

Neemt niet weg dat de getallen van Tesla natuurlijk stukken mooier zijn, dat mag ook wel met degelijke koeling en verwarming van het pakket :).

Mijn volgende auto wordt ook zonder twijfel een Tesla 8)
Lekker dat ik voor een private lease constructie heb gekozen met de leaf.. dan maakt mij die degradatie niet zo heel erg uit.. des te zuurder voor de lease maatschappij.

https://www.youtube.com/@droommotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Denzis schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:10:
[...]

Lekker dat ik voor een private lease constructie heb gekozen met de leaf.. dan maakt mij die degradatie niet zo heel erg uit.. des te zuurder voor de lease maatschappij.
dat is ook wat ik zou adviseren idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Dat wordt door de leasemaatschappij vanzelf verrekend in het tarief (en restwaarde). Niet zuur dus voor hun.

[ Voor 8% gewijzigd door daemonix op 25-11-2019 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 104% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Mar.tin schreef op maandag 25 november 2019 @ 15:06:
[...]

Tja, de bedragen die gemoeid gaan met Leasen zijn van zo'n andere orde dan van (jonggebruikt) kopen, dat is mij het dan weer niet waard (ook niet gezien de hoeveelheid km's die ik maak).

Even een snel sommetje als voorbeeld:

Nissan Leaf 40kWh Tekna (Zwart metallic)
ANWB lease: €563 per maand (30.000km/j), + 150 aan "meerkm" (€0,09 / km) = €713 per maand ex stroom / wassen 60 maand
Totale kosten op 60 maanden ex stroom: €42780

Nieuwprijs €36000
Afschrijven naar €10000 in 60 maand: €433 per maand
All risk verzekering €48 / maand
Onderhoud = €250-500 / jaar
Maandelijkse kosten: €522
Totale kosten op 60 maanden: 31340

Dan kan ik dus bijna 2x een geheel nieuwe accu kopen in 5 jaar. (ofwel elke 125.000 km)

Met minder km's zal het verschil ongetwijfeld gunstiger uitvallen voor de Lease
Bij 0-10.000km / jaar heb je het over:
Lease: €27780
Privé: €21300

Daarintegen, als je er geld voor zou moeten lenen, is leasen weer iets gunstiger met gebruik van deze getallen.

Mijn keuze in dit alles is geweest:

Jongebruikt een Leaf40 kopen, (à €27000), en daar binnenkort een accu in laten schroeven, O+
Nieuwprijs van de leaf tekna is as we speak ruim 41000. Heb hem zelf besteld in de private lease voor 469 p/m a 20.000km a 24 maanden. Denk dat de afschrijving hoger is dan de lease prijs.

Maar met 50.000 km per jaar rijden wordt het inderdaad een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
daemonix schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:35:
Dat wordt door de leasemaatschappij vanzelf verrekend in het tarief (en restwaarde). Niet zuur dus voor hun.
In mijn geval wel. De afschrijving is hoger dan wat ik per maand ga betalen vermoed ik.. 469 per maand voor 20.000 km.

Gelukkig wel mijn eerste goede stap naar een volledige EV.. over 24 maanden weer verder kijken, dan ziet de markt er met deze snelheid al heel anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
@Mar.tin Je vergeet de rentecomponent voor de lening van een leaseauto. Je denkt toch niet dat je gratis geld krijgt van de leasemaatschappij? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

ik zie al die private lease aanbiedingen vooral handig zijn voor kort woon-werk verkeer en boodschappenwagentje. Al die aanbiedingen zijn ook vaak gesteld op 10.000 km.

Met 220 werk dagen in het jaar is dat prima als je maar 20 km van je werk woont. En ook nog eens leuk als je op je werk kunt laden. En dan is een 30 kwh EV prima.
Heb je meer, dan is het al niet echt voordelig meer.

Maar tis een beetje off topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je kunt ze tot 30 kkm krijgen in de private lease.

Wel is de leasemaatschappijen al duidelijk dat de levensduur hoger zal zijn dan die van ICE's. Onze Ioniq mag tot 200 kkm worden gereden, dat is meer dan ik ooit met mijn diesels mocht (180 kkm was de grens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06:50
Bij Renault 1% financiering op de ZOE mogelijk. Kan het ook interessant maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-10 19:30
daemonix schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:21:

Wel is de leasemaatschappijen al duidelijk dat de levensduur hoger zal zijn dan die van ICE's. Onze Ioniq mag tot 200 kkm worden gereden, dat is meer dan ik ooit met mijn diesels mocht (180 kkm was de grens).
Heeft meer met restwaarde te maken dan met levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:02
daemonix schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:21:

De max ligt bij ons op 240000 voor diesels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
[verwijderd]

[ Voor 96% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Mar.tin schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:11:
[...]

Rentecomponent? Ik heb gewoon een private operational leaseprijs van de ANWB gepakt, dat lijkt de enige te zijn die momenteel de Leaf aanbiedt :+

Het verschil in geld ga ik van uit dat ze dat met verkoop van de auto terugkrijgen (en vergeet die €10k niet tussen koop en lease)
Reken de rente maar eens mee dan zul je zien hoe dat uit komt. Uiteindelijk lenen ze je geld in de vorm van een auto en rekenen daar marktconforme rente voor.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-10 21:05
hoi, ik hoor nu ook tot de ev-club met een ev die je toch niet zo vaak op straat ziet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dWelNet.jpg

smart fortwo electric drive, nu op duitse platen, over een paar maanden op nederlandse :+

volgende stappen:

[ Voor 29% gewijzigd door Coasterfreak op 25-11-2019 22:08 ]

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
daemonix schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:32:
[...]

Reken de rente maar eens mee dan zul je zien hoe dat uit komt. Uiteindelijk lenen ze je geld in de vorm van een auto en rekenen daar marktconforme rente voor.
Wat bedoel je hier nu mee? Rente(derving) hoef je alleen mee te rekenen voor de optie in eigendom, voor de optie lease is dat het probleem van de maatschappij en zit het in de lease.

De leasemaatschappij rekent heus wel met een bepaald percentage voor financiering maar dat is slechts een van de vele factoren en niet zo heel relevant. In ieder geval kan je er wel vanuit gaan dat hun rekenrente lager zal zijn dan een los krediet t.b.v. een auto dus als je een auto moet kopen van geleend geld zal het alvast in het voordeel van de lease zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Na een jaartje de 500e gereden te hebben kunnen we zeggen dat de use case elektrisch rijden geslaagd is. Voor ons ook het moment om de volgende auto te zoeken; eentje met iets meer range en snelladen. Op de shortlist: bmw i3 94ah/33kwh of de ionic 28kwh.

Afgelopen weekend maar eens in een i3 gereden, we kenden hem alleen van de buitenkant.
Bij de dealer kregen we vrij vlotjes een i3s 120ah mee. Eerste indrukkken: betere stoelen dan de 500e. Beetje quirky met die achterdeuren en de instap ernaartoe. Voorin voelt ruim, dashboard is diep en raam staat ver van je af. Achter voelt "compact". Optrekken gaat uiteraard vlot, sturen gaat scherp, one pedal driving is even wennen, maar best ok. Auto is best goed doordacht, zit leuk in elkaar en is apart. Houden we wel van. Nog een pro: Er staan meer bmw's hier; motor en auto.

Bedenkingen: eigenlijk veel te duur voor wat je krijgt, techniek uit 2012/2013, bmw zet niet echt vol in op elektrisch. Als er wat mis mee is of schade, ben je aan de beurt. Model is niet echt "geliefd", connected dingen zit denk ik abbo kosten aan vast (even uitzoeken).

Volgende stap is een rondje in een ionic. Ben benieuwd!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denzis
Mar.tin schreef op maandag 25 november 2019 @ 19:11:
[...]

Rentecomponent? Ik heb gewoon een private operational leaseprijs van de ANWB gepakt, dat lijkt de enige te zijn die momenteel de Leaf aanbiedt :+

Het verschil in geld ga ik van uit dat ze dat met verkoop van de auto terugkrijgen (en vergeet die €10k niet tussen koop en lease)
.

De leaf is ook te leasen via de consumentenbond en Nissan zelf. Afgelopen week contract rond mag hem vrijdag ophalen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldPr
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 27-10 20:40
teacher schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:56:
Na een jaartje de 500e gereden te hebben kunnen we zeggen dat de use case elektrisch rijden geslaagd is. Voor ons ook het moment om de volgende auto te zoeken; eentje met iets meer range en snelladen. Op de shortlist: bmw i3 94ah/33kwh of de ionic 28kwh.

Afgelopen weekend maar eens in een i3 gereden, we kenden hem alleen van de buitenkant.
Bij de dealer kregen we vrij vlotjes een i3s 120ah mee. Eerste indrukkken: betere stoelen dan de 500e. Beetje quirky met die achterdeuren en de instap ernaartoe. Voorin voelt ruim, dashboard is diep en raam staat ver van je af. Achter voelt "compact". Optrekken gaat uiteraard vlot, sturen gaat scherp, one pedal driving is even wennen, maar best ok. Auto is best goed doordacht, zit leuk in elkaar en is apart. Houden we wel van. Nog een pro: Er staan meer bmw's hier; motor en auto.

Bedenkingen: eigenlijk veel te duur voor wat je krijgt, techniek uit 2012/2013, bmw zet niet echt vol in op elektrisch. Als er wat mis mee is of schade, ben je aan de beurt. Model is niet echt "geliefd", connected dingen zit denk ik abbo kosten aan vast (even uitzoeken).

Misschien ook eens een E-Golf en een Leaf 40kw proberen, maar een Ioniq is zeker geen slechte keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Leaf staat niet op de lijst, vanwege de accu. e-golf stond niet op de shortlist, want ik dacht dat de accu kleiner was, maar die is dus ook 33kwh. Daar ga ik mij eens even over inlezen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
assje schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:49:
[...]

Wat bedoel je hier nu mee? Rente(derving) hoef je alleen mee te rekenen voor de optie in eigendom, voor de optie lease is dat het probleem van de maatschappij en zit het in de lease.

De leasemaatschappij rekent heus wel met een bepaald percentage voor financiering maar dat is slechts een van de vele factoren en niet zo heel relevant. In ieder geval kan je er wel vanuit gaan dat hun rekenrente lager zal zijn dan een los krediet t.b.v. een auto dus als je een auto moet kopen van geleend geld zal het alvast in het voordeel van de lease zijn.
Het is niet de rentederving, als je de berekening maakt, en je houdt rekening met rente dan kom je ineens op de bedragen die leasemaatschappijen rekenen. Zo moeilijk is het sommetje dan niet. Dat is waar geachte collega zich mee verrekende, althans dat is de reden dat lease duurder is dan kopen met eigen geld. Als je moet vergelijken met geld lenen dan blijkt het ineens niet meer uit te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
daemonix schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:38:
Het is niet de rentederving, als je de berekening maakt, en je houdt rekening met rente dan kom je ineens op de bedragen die leasemaatschappijen rekenen. Zo moeilijk is het sommetje dan niet. Dat is waar geachte collega zich mee verrekende, althans dat is de reden dat lease duurder is dan kopen met eigen geld. Als je moet vergelijken met geld lenen dan blijkt het ineens niet meer uit te maken.
Zo simpel is het sommetje niet en het hangt af van veel meer variabelen. Sommige combinaties van auto/kilometrage zijn goedkoper om te leasen dan te kopen, ook met eigen geld en aan de andere kant zijn andere opties in de lease extreem veel duurder.

Volgens mij was het sommetje van de geachte collega ook vooral om eigen kosten te vergelijken met lease (en dus niet zozeer de kosten voor de leasemaatschappij).

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 25-11-2019 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-10 23:58
Dieken Taffert schreef op vrijdag 22 november 2019 @ 10:23:
[...]
Het valt me op dat ie helemaal niet zo groot lijkt te zijn. Eerder toonde met een concept met een Ford F150 in de laadklep; dit oogt een stuk kleiner dan een RAM.
[...]
Mijn oog viel nog op dit bericht van een paar dagen geleden. Denk dat dat niet overkomt op beeld:
[Twitter: https://twitter.com/SnazzyQ/status/1197941694114566144]Ik kan de niet blurry versie van die foto niet vinden, behalve in YouTube: I RODE IN THE TESLA CYBERTRUCK!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PK5VQkYSQRcTQ3am9mOJuF6m/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
assje schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:00:
[...]

Zo simpel is het sommetje niet en het hangt af van veel meer variabelen. Sommige combinaties van auto/kilometrage zijn goedkoper om te leasen dan te kopen, ook met eigen geld en aan de andere kant zijn andere opties in de lease extreem veel duurder.

Volgens mij was het sommetje van de geachte collega ook vooral om eigen kosten te vergelijken met lease (en dus niet zozeer de kosten voor de leasemaatschappij).
Valt wel mee hoor, alle opties worden in de leasetermijn volledig afgeschreven, de auto zelf tot aan de restwaarde. Ik ben verre van een financieel genie maar het lukt me over het algemeen om op enkele procenten nauwkeurig een en ander uit te rekenen.

Het klopt dat hij het verschil wilde berekenen, maar wist niet waar het grote verschil vandaan kwam. Dat laat zich verklaren met mijn verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
daemonix schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:24:
Dat laat zich verklaren met mijn verhaal.
Niet helemaal mee eens maar hoort niet in dit topic, reken dan mijn PL maar eens na in het topic waar het hoort:
assje in "Private Lease - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10 21:25

databeestje

Von PrutsHausen

Coasterfreak schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:41:
hoi, ik hoor nu ook tot de ev-club met een ev die je toch niet zo vaak op straat ziet:

[Afbeelding]

smart fortwo electric drive, nu op duitse platen, over een paar maanden op nederlandse :+

volgende stappen:
Ik gebruik een OpenVehicles OVMSv2 OBD kastje met een prepaid Simyo sim die mij de accu, laad en locatie status doorstuurt per minuut. Met de OVMS app in de Google Playstore kan je deze zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
DaCoTa schreef op maandag 25 november 2019 @ 23:06:
[...]

Mijn oog viel nog op dit bericht van een paar dagen geleden. Denk dat dat niet overkomt op beeld:
[Twitter]Ik kan de niet blurry versie van die foto niet vinden, behalve in YouTube: I RODE IN THE TESLA CYBERTRUCK!
[Afbeelding]
Ik zit er dus naast; hij is wel degelijk erg groot. De Stealth lijnen laten hem kleiner ogen dan ie is. Thanks voor de correctie.

Iemand deze al gezien? De Russische Zetta, volgens Autoweek met een range van 560 km voor slechts 6400 euro:
https://www.autoweek.nl/a...ee-met-elektrische-autos/

Ik geloof er uiteraard niks van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:31
teacher schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:26:
Leaf staat niet op de lijst, vanwege de accu. e-golf stond niet op de shortlist, want ik dacht dat de accu kleiner was, maar die is dus ook 33kwh. Daar ga ik mij eens even over inlezen :Y
Bedenk wel dat de e-Golf ook geen batterijkoeling heeft net als de Leaf. Dus de 2e keer snelladen op een rit gaat dan ook langzamer dan de 1e keer. En batterijdegradatie zal sneller gaan dan bijvoorbeeld de Ioniq die luchtkoeling heeft. BMW i3 heeft overigens vloeistofkoeling.
Vooral als je gaat kopen zou ik daar wel op letten. Dat is bijvoorbeeld de reden dat mijn vrouw en ik de Citroën C-Zero hebben gekocht en niet de VW e-Up. De C-Zero heeft namelijk ook luchtkoeling en de e-Up geen koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 27-10 21:05
databeestje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:45:
[...]

Ik gebruik een OpenVehicles OVMSv2 OBD kastje met een prepaid Simyo sim die mij de accu, laad en locatie status doorstuurt per minuut. Met de OVMS app in de Google Playstore kan je deze zien.
je kan ook redelijk veel met ovms op de smart. meest interessante is natuurlijk de pre cool/warming wat helaas alleen werkt wanneer de canbus actief is.

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:24
Sonicfreak schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:58:
[...]

Bedenk wel dat de e-Golf ook geen batterijkoeling heeft net als de Leaf. Dus de 2e keer snelladen op een rit gaat dan ook langzamer dan de 1e keer. En batterijdegradatie zal sneller gaan dan bijvoorbeeld de Ioniq die luchtkoeling heeft. BMW i3 heeft overigens vloeistofkoeling.
Vooral als je gaat kopen zou ik daar wel op letten. Dat is bijvoorbeeld de reden dat mijn vrouw en ik de Citroën C-Zero hebben gekocht en niet de VW e-Up. De C-Zero heeft namelijk ook luchtkoeling en de e-Up geen koeling.
Tijdens mijn trip naar zuid Frankrijk was de 2e keer laden nog geen probleem, pas de daaropvolgende 3e en 4e snellaadsessies worden aanzienlijk trager.

De degradatie kan ik niet meten? Maar ik merk na bijna 2 jaar en 55000km geen significante achteruitgang in bereik, als ik het in moet schatten denk ik ongeveer 5%.

Voor mij wordt de volgende wel met actieve koeling!

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Sonicfreak schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:58:
[...]

En de e-golf is weer van de lijst af ;)

daarom heb ik een jaar geleden ook voor de 500e gekozen: vloeistofgekoeld accupakket :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
teacher schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:57:
daarom heb ik een jaar geleden ook voor de 500e gekozen: vloeistofgekoeld accupakket :Y
Het is wel de vraag of vloeistofkoeling persé een groot voordeel geeft t.o.v. goede luchtkoeling. Voor high performance auto's als Tesla's zal het al snel toegevoegde waarde hebben maar voor auto's met beperkte vermogens zal luchtkoeling waarschijnlijk ook prima kunnen volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

assje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:20:
[...]

Het is wel de vraag of vloeistofkoeling persé een groot voordeel geeft t.o.v. goede luchtkoeling. Voor high performance auto's als Tesla's zal het al snel toegevoegde waarde hebben maar voor auto's met beperkte vermogens zal luchtkoeling waarschijnlijk ook prima kunnen volstaan.
eens. Alleen mijn keuze destijds bestond uit:
leaf > model hier verkrijgbaar en hier te servicen mocht er iets mee zijn, maar slecht accupakket en lelijk
500e> model hier niet verkrijgbaar, beperkt te servicen, goed accupakket en ziet er leuk uit.
Iets anders was simpelweg buiten gesteld budget.

Ik heb de accukoeling een paar keer gehoord: goed warm in de zomer, lekker doorgereden en bij het thuis laden slaat/blijft de fan aan.

[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 26-11-2019 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:04

3_s

Dieken Taffert schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:47:
[...]

Ik zit er dus naast; hij is wel degelijk erg groot. De Stealth lijnen laten hem kleiner ogen dan ie is. Thanks voor de correctie.
Volgens Wikipedia:
code:
1
2
3
4
Wheelbase   149.9 in (3,807 mm)[4]
Length  231.7 in (5,885 mm)[5]
Width   79.8 in (2,027 mm)
Height  75 in (1,905 mm)

Blijkbaar even groot als een F150.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
3_s schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:56:
[...]

Blijkbaar even groot als een F150.
kwam de volgende plaatjes tegen op Reddit, het is een slagschip:
bron

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fhHVL66.jpg

nog een paar;

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/gubnuv15uq041.png

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EKK7YPWWsAIB8Xb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkrmr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:00

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

IVIaarten schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:19:
[...]

Je moet het ook meer vergelijken met een busje (Mercedes Sprinter, VW Transporter), in Amerika rijden ze pick-ups ipv busjes. En alles is groter in de USA... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Morgen een proefrit in de eGolf. Het lijkt wel of ze tegenwoordig tegen dumpprijzen in de private lease komen, dus misschien nog interessant om te gaan rijden. Ik twijfel ook nog over de Leaf wat eigenlijk rationeel wel een betere EV is (helemaal nu het stuur wel weer in hoogte verstelbaar is), maar de Golf voelt toch luxer aan en "meer" auto.

PS: Het formaat van de Cybertruck is het enige wat mij nog tegenhoud. Helemaal aangezien ik helemaal geen behoefte heb aan een kofferbak van 2000L... 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Deveon op 26-11-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

Deveon schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:30:

PS: Het formaat van de Cybertruck is het enige wat mij nog tegenhoud. Helemaal aangezien ik helemaal geen behoefte heb aan een kofferbak van 2000L... 8)7
Heb je al een vrachtwagenrijbewijs (C) dan? Lijkt erop dat dit nodig gaat zijn ivm het gewicht + laadvermogen > 3500kg. Voor de Ford F150 heb je hier ook een vrachtwagenrijbewijs nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:40:
[...]

Heb je al een vrachtwagenrijbewijs (C) dan? Lijkt erop dat dit nodig gaat zijn ivm het gewicht + laadvermogen > 3500kg. Voor de Ford F150 heb je hier ook een vrachtwagenrijbewijs nodig.
Er zijn zelfs F350's die met B rijbewijs mag rijden omdat het maximale gewicht op 3500 kg is geregisterd. Het feit dat je maar 400kg bagage mee kan nemen is dan wel een dingetje...

[ Voor 18% gewijzigd door Deveon op 26-11-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 09:23
mkrmr schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:19:
[...]

Je moet het ook meer vergelijken met een busje (Mercedes Sprinter, VW Transporter), in Amerika rijden ze pick-ups ipv busjes. En alles is groter in de USA... ;)
Inderdaad, het is uiteindelijk gewoon het formaat van een F-150 en dat is daar een redelijk normaal formaat. Er rijdt echt genoeg rond wat nog een stuk groter is. Ik heb wel pickups gezien waar ik in onze Fusion (Mondeo) vanuit mijn stoel gewoon onderdoor kon kijken :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denzis
Deveon schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:30:
Morgen een proefrit in de eGolf. Het lijkt wel of ze tegenwoordig tegen dumpprijzen in de private lease komen, dus misschien nog interessant om te gaan rijden. Ik twijfel ook nog over de Leaf wat eigenlijk rationeel wel een betere EV is (helemaal nu het stuur wel weer in hoogte verstelbaar is), maar de Golf voelt toch luxer aan en "meer" auto.

Ik ben zelf voor de leaf gegaan.. meer opties voor minder geld zeker in een private lease constructie. Bij de consumentenbond bijna full option (tekna) voor 469/20.000 per jaar 24 maanden.
Wellicht een tipje.. maar ben helemaal niet enthousiast hoor ;) (grapje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

IVIaarten schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:19:
[...]

bron

[Afbeelding]

nog een paar;

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat betekent dat hij op geen enkele standaard belijnde parkeerplaats in Nederland past :P het is alsof je met een postnl-busje rijdt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:56
Deveon schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 13:47:
[...]

Er zijn zelfs F350's die met B rijbewijs mag rijden omdat het maximale gewicht op 3500 kg is geregisterd. Het feit dat je maar 400kg bagage mee kan nemen is dan wel een dingetje...
Terug keuren tot 3500kg zou nog kunnen, mits en leeggewicht (incl. accu's) niet nog hoger is dan bij de F350 uit je voorbeeld.

Vergeet dan niet dat je waarschijnlijk onverzekerd rondrijdt wanneer je met het gezin + hond + bagage op vakantie gaat, die 400kg belading zit je immers zo overheen. Zeker met zoveel laadruimte, je hoeft wat betreft de ruimte geen grenzen te stellen aan wat je meeneemt dus dan wordt alles maar gewoon meegenomen. Ongeval + serieuze overbelading = schade verhalen op de bestuurder.

Rij je de auto bedrijfsmatig en ligt er teveel gewicht in ten opzichte van de 3,5ton TMM op kenteken, dan pleeg je een economisch delict.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Je mag dan nog steeds niet met een B rijbewijs rijden... Dat is geen economisch delict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
pff, het ding is ongeveer 85 cm. langer dan een Model X, heeft een groter accu pakket, en volgens mij is al dat 'impact resistant 50 times cold rolled steel with 34 herbs and spices' ook redelijk dik/zwaar :P

Zou mij niks verbazen dat de auto leeg al 3,2 ton zal wegen, maar we gaan het meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Ze claimen dat hij even zwaar als een Ford F150 is, in Nederland is dat 2100 kg voor zover ik kan vinden. We zullen zien. In ieder geval uitermate onpraktisch groot en zwaar.

[ Voor 17% gewijzigd door daemonix op 26-11-2019 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

teacher schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:56:

Ik heb beide gereden, eerste i3s, toen Ioniq toen die bij de garage stond en vervolgens weer i3s.

De i3s rijdt veel beter dan de Ioniq, het interieur is beter en op stadsritjes beter. Op de snelweg haal je duidelijk meer kilometers uit een Ioniq als uit een i3s 94Ah, ondanks de lagere accu capaciteit!

Ik zou eerlijk gezegd niet meer voor een 94Ah gaan en de 120Ah nemen. Ik heb één van de eerste 94Ah dus had nog weinig keuze.

Voor dezelfde prijs als de BMW heb je echter ook een e-Niro in plaats van de Ioniq, met dezelfde nadelen qua interieur tov de BMW, maar wel een veel grotere range.

Als ik nu het budget voor een i3s had kwam die er niet en ook geen Ioniq. Dan werd het een e-Niro of een Model 3. Dan hoef ik in de vakantie tenminste geen auto's meer te huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Laatst online: 27-10 08:34

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:07:
[...]

Als ik nu het budget voor een i3s had kwam die er niet en ook geen Ioniq. Dan werd het een e-Niro of een Model 3. Dan hoef ik in de vakantie tenminste geen auto's meer te huren.
Een Model 3 of e-Niro zijn natuurlijk wel fors duurder dan de gebruikte i3 of Ioniq waar @teacher waarschijnlijk naar op zoek is (anders zou hij wel de nieuwe modellen vergelijken).

De i3 94 Ah en Ioniq 28 kWh beginnen bij zo'n € 22K, e-Niro bij zo'n € 36K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
Verwijderd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:07:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd niet meer voor een 94Ah gaan en de 120Ah nemen. Ik heb één van de eerste 94Ah dus had nog weinig keuze.
Ik irriteer me mateloos aan dat BMW de accu 'capaciteit' aangeeft in Ah i.p.v. kWh.

94 Ah = 22kWh? edit: andere bron zegt 33kWh
120 Ah = 33kWh? edit: andere bron zegt 42kWh

verhoudingsgewijs lijkt dit niet te kloppen, tenzij de 120 Ah op een ander voltage werkt dan de 94 Ah? (tenzij de tweede bron klopt, dan komt het beter overeen, pakket zou dan op 350V zitten)

Zou willen dat ze gewoon met kWh zouden adverteren, is de vergelijking een stuk makkelijker te maken. 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door IVIaarten op 26-11-2019 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 15:28:
[...]

Een Model 3 of e-Niro zijn natuurlijk wel fors duurder dan de gebruikte i3 of Ioniq waar @teacher waarschijnlijk naar op zoek is (anders zou hij wel de nieuwe modellen vergelijken).

De i3 94 Ah en Ioniq 28 kWh beginnen bij zo'n € 22K, e-Niro bij zo'n € 36K.
AH goed punt ik zat nieuw te denken.

Ik zag vorige maand nog nieuwe 94Ah i3s bij de BMW dealer staan (oude voorraad) en die was afgeprijsd net zo duur als de e-Niro. Daar zou echt nog wat meer afmoeten nu is dat echt veel te duur.
@IVIaarten Die andere bron klopt, voltage is gelijk. En ja, ik vind het ook irritant, maar zo heten de modellen helaas. (De eerste i3 was 22kWh (60Ah))

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2019 15:41 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 371 Laatste

Let op:
Dit topic gaat over elektrische auto's (BEV) en niets anders. Geen alternatieve brandstoffen, geen zin en onzin van elektrisch rijden, geen waterstof of waterstof auto's (FCEV), stikstof geen etc etc.

Voor het openbaar laden, laadpalen, etc. kan je terecht in [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3 en Thuisladen van je EV deel 2.
Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in: Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic.

Ook de milieubelasting van het transport per schip e.d. hoort niet in dit topic thuis. Houd het bij de auto's zelf en laat de randzaken voor wat ze zijn!

De subsidieregeling per 1-7-2020 heeft een eigen topic: Het grote SEPP topic